- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 11:24
Het is imo niet alsof de lat in "beleggen op de beurs" nou zo verschrikkelijk hoog ligt en het lijkt nu gewoon een soort parallel topic te worden...
Dit is een afsplitsing van het "[SC] Cryptocurrency Slowchat topic #31 - Blow-off top editie" omdat daar de stocks en crypto door elkaar gingen lopen. Aangezien het in "Beleggen op de beurs" niet gewaardeerd wordt dat er Memes gepost worden een topic met geheel eigen publiek. En het topic schijnt gewaardeerd te worden als je de duimpjes op de TS zie.Charly schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:27:
Misschien heb ik het ergens gemist, maar wat is het beoogde meerwaarde van een 3e "beleggen op de beurs" topic in de vorm van een "stocks slowchat", waar (blijkbaar) ook ruimte is voor aankoop strategieën en analyses?
Het is imo niet alsof de lat in "beleggen op de beurs" nou zo verschrikkelijk hoog ligt en het lijkt nu gewoon een soort parallel topic te worden...
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
[ Voor 71% gewijzigd door We Are Borg op 22-10-2025 16:56 ]
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
Je kan hem op z’n minst toch bedanken voor de moeite die hij heeft gestopt in de OP…Orion84 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:40:
Ik heb het topic gesloten. Dat er binnen de cryptohoek ruimte wordt geboden voor slowchat wil niet zeggen dat we dat elders op het forum ook willen zien. Er zijn al genoeg plekken binnen PFSL waar gediscussieerd kan worden over beleggen.
Netjes om het te sluiten zonder discussie. Wordt zeer gewaardeerd,Orion84 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:40:
Ik heb het topic gesloten. Dat er binnen de cryptohoek ruimte wordt geboden voor slowchat wil niet zeggen dat we dat elders op het forum ook willen zien. Er zijn al genoeg plekken binnen PFSL waar gediscussieerd kan worden over beleggen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Vreemde actie. Je ziet dat het topic leeft, blijkbaar is er toch behoefte. Het is ontstaan vanuit het crypto topic om in die behoefte te voorzien.Orion84 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:40:
Er is wel degelijk behoefte aan een luchtige aandelen-slowchat. Zo raakt de crypto-slowchat ook minder bevuild met aandelen praat die bij ‘jullie’ niet welkom is.
Voor minder serieuze topics hebben we in basis de Huiskamer en/of Discord. Dat er binnen het Cryptoforum een uitzondering voor is gemaakt is exact dat: een uitzondering.
Ik kan me voorstellen dat die uitzonderingspositie niet duidelijk was en dan snap ik dit initiatief. In de regel waarderen we het ook zeker als gebruikers het initiatief nemen om een topic te openen en daarbij moeite steken in een topicstart, maar een topic met lauter als doel slowchat en meme's vind ik geen goed idee, vandaar het slotje.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Vele van ons cryptofielen zijn niet welkom vanwege onze memes en luchtige opvattingen, hebben we ons eigen aandelenhoekje is dat ook niet goed.
We hebben helemaal niet als doel een slowchat met wat meme's. Natuurlijk wordt er wel over aandelen gesproken. De behoefte is ontstaan vanuit het cryptoslowchat topic. Aandelen zijn de nieuwe shitcoins. Die kunnen we daar niet bespreken. We houden het graag wel wat luchtig. Vandaar dit topic. Maar ik heb geen zin om te vechten tegen de bierkaai.Orion84 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:26:
Persoonlijke financiën, studie en loopbaan is een forumdeel waar serieuze discussies gevoerd worden. Niet een plek voor slowchat, meme's en andere onzin.
Voor minder serieuze topics hebben we in basis de Huiskamer en/of Discord. Dat er binnen het Cryptoforum een uitzondering voor is gemaakt is exact dat: een uitzondering.
Ik kan me voorstellen dat die uitzonderingspositie niet duidelijk was en dan snap ik dit initiatief. In de regel waarderen we het ook zeker als gebruikers het initiatief nemen om een topic te openen en daarbij moeite steken in een topicstart, maar een topic met lauter als doel slowchat en meme's vind ik geen goed idee, vandaar het slotje.
Ahhh ‘andere onzin’. Het lijkt mij juist een serieus topic maar dan net anders. Het loopt ook al een tojdje en nu wordt er plotsklaps ingegrepen.Orion84 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:26:
Persoonlijke financiën, studie en loopbaan is een forumdeel waar serieuze discussies gevoerd worden. Niet een plek voor slowchat, meme's en andere onzin.
Heb altijd wel respect gehad voor de mods die vrijwillig alles in goede banen (proberen) te leiden. Maar dit slaat echt nergens op.
Helemaal eens. Waarom zou ik wekelijks tijd besteden aan de TS. Die TS van die andere beleggen topic's zijn allemaal Dino's.zwembroek schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:40:
[...]
We hebben helemaal niet als doel een slowchat met wat meme's. Natuurlijk wordt er wel over aandelen gesproken. De behoefte is ontstaan vanuit het cryptoslowchat topic. Aandelen zijn de nieuwe shitcoins. Die kunnen we daar niet bespreken. We houden het graag wel wat luchtig. Vandaar dit topic. Maar ik heb geen zin om te vechten tegen de bierkaai.
Het loopt 5 dagen en het gros van wat er in staat zijn bedankjes aan de topicstarter en andere slowchat. Er tussendoor staan een paar serieuzere berichten over beleggingen, die volgens mij ook prima in het bestaande beleggingstopic hadden gekund.Domino schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:41:
[...]
Ahhh ‘andere onzin’. Het lijkt mij juist een serieus topic maar dan net anders. Het loopt ook al een tojdje en nu wordt er plotsklaps ingegrepen.
Dus nee, aangezien het slowchat en meme gedeelte van het topic ongewenst is en voor de inhoudelijke berichten over beleggen al een prima topic is, zag ik geen bestaansrecht voor dit slowchat topic.
De wereld draait niet om jou hoor. Zal je even uit deze droom helpen.Orion84 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:46:
[...]
Het loopt 5 dagen en het gros van wat er in staat zijn bedankjes aan de topicstarter en andere slowchat. Er tussendoor staan een paar serieuzere berichten over beleggingen, die volgens mij ook prima in het bestaande beleggingstopic hadden gekund.
Dus nee, aangezien het slowchat en meme gedeelte van het topic ongewenst is en voor de inhoudelijke berichten over beleggen al een prima topic is, zag ik geen bestaansrecht voor dit slowchat topic.
Dit is juist niet gecoördineerd. Kun je nagaan wat de behoefte aan het topic isVrolijkeFrans!1 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:53:
Vanuit welke whatsapp groep wordt deze aaanval op de moderators gecoordineerd?
En is volgens mij geen aanval op de moderators, maar op een (1) moderator die zonder de topic starter eerst te informeren het topic sluit. Dit terwijl er gezien het aantal duimpjes op de TS blijkbaar wel behoefte aan is.
Laatste wat ik erover wil zeggen: review: Gelukkig nieuwjaar! - We blikken terug op 2024Orion84 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:46:
[...]
Het loopt 5 dagen en het gros van wat er in staat zijn bedankjes aan de topicstarter en andere slowchat. Er tussendoor staan een paar serieuzere berichten over beleggingen, die volgens mij ook prima in het bestaande beleggingstopic hadden gekund.
Ik citeer: We beginnen onze statsdump bij het forum, waar we opnieuw een kleine daling zien in het aantal bijdragen. Achter de schermen zijn we bezig om beter te begrijpen waar dit vandaan komt en wat we kunnen doen om bijdragen makkelijker te maken.
Gezien de reacties hier denk ik dat we in ieder geval 1 oorzaak kunnen vaststellen: er wordt niet geluisterd naar de behoeftes van de leden. Doe hiermee wat je wilt.
Als je even terug had gelezen had je kunnen weten waar dit vandaan komt.VrolijkeFrans!1 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:01:
Jullie voelen je anders wel erg aangesproken voor iets wat er niet zou zijn.
Daar is geen zogenaamde whatsappgroep voor nodig.
Gewoon wat collectieve verontwaardiging.
Volgens mij had er prima eerst overlegd kunnen worden over bijvoorbeeld aanvullende topicregels om de posts op het gewenste niveau te houden. Als na een periode blijkt dat er onvoldoende interesse of te veel off-topic posts zijn had er altijd nog besloten kunnen worden om het te sluiten. Nu wordt er überhaupt geen kans gegeven.
Maar goed, het kwaad is al geschied.
Maar het topic eigenhandig de nek om draaien weer wel.
- We Are Borg
In PFSL is de insteek een serieuze discussie. Een serieus topic openen wat past binnen PFSL is uiteraard prima. Zo zijn er best wat wat goed lopende topics over beleggen / stocks, bijv Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11
Een slowchat topic past qua karakter niet in PFSL. Onderdelen zoals de huiskamer hebben een veel losser karakter en daar zal je eerder “minder serieuze” topics voorbij komen.
Waarom topic niet verhuizen naar members only (er is daar ook een Aliexpress horloge topic om maar iets te noemen) of desnoods crypto subforum in plaats van meteen te verwijderen?We Are Borg schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:36:
Allereerst: feedback is altijd welkom maar wel graag inhoudelijk. Het gooien met plaatjes en oneliners gaat een discussie niet helpen.
In PFSL is de insteek een serieuze discussie. Een serieus topic openen wat past binnen PFSL is uiteraard prima. Zo zijn er best wat wat goed lopende topics over beleggen / stocks, bijv Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11
Een slowchat topic past qua karakter niet in PFSL. Onderdelen zoals de huiskamer hebben een veel losser karakter en daar zal je eerder “minder serieuze” topics voorbij komen.
Dat vind ik geen goed argument aangezien de HK een streng toelatingsbeleid hanteert en dus niet voor iedereen toegankelijk is.We Are Borg schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:36:
Onderdelen zoals de huiskamer hebben een veel losser karakter en daar zal je eerder “minder serieuze” topics voorbij komen.
Hoe stel je vast of een topic “serieus” is en waarom is dit topic dat niet?We Are Borg schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:36:
Allereerst: feedback is altijd welkom maar wel graag inhoudelijk. Het gooien met plaatjes en oneliners gaat een discussie niet helpen.
Volgens mij kan een SC prima een serieus topic zijn. Zeker als je daar goede afspraken over maakt met elkaar.
- We Are Borg
@jvel92 ik weet niet of een slowchat topic een goede insteek is voor een serieus topic. Ik denk het niet maar kom graag tot nieuwe inzichten. Ik heb door het topic vluchtig doorgenomen en zie vooral veel slowchat
[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 22-10-2025 18:59 ]
Ik heb het over beleid en in de mail van 27 augustus naar mij wordt bevestigd dat er streng wordt gescreend.We Are Borg schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:58:
@Wispe de toegangseisen voor de huiskamer zijn imo niet zo streng. Maar los daarvan: het feit dat er “eisen” gesteld worden aan een onderdeel van Tweakers waar slowchat beter past betekent niet dat het dan op de rest van Tweakers dan ook maar moet kunnen.
In dat kader: wie/wat bepaalt welke user mag slowchatten? Want dat wordt hier eigenlijk gedaan.
Een prima te verdedigen standpunt dat een topic binnen dit sub-forum inhoudelijk moet zijn. Daar zijn mijn inziens gewoon afspraken over te maken. Of desnoods door middel van een mod-break binnen het topic aan te kondigen dat one-liners, memes en kroeg-sfeer niet toegestaan zijn binnen dit forum en ons te wijzen op de regels. Wordt er daarna alsnog niet aan de regels gehouden, dan kan er altijd nog besloten worden om het topic te sluiten.We Are Borg schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:58:
@jvel92 ik weet niet of een slowchat topic een goede insteek is voor een serieus topic. Ik denk het niet maar kom graag tot nieuwe inzichten. Ik heb door het topic vluchtig doorgenomen en zie vooral veel slowchat. Er lijkt een soort mini kroeg / huiskamer sfeer te heersen met oneline liners en memes. PFSL is daar het forumonderdeel niet voor. Je geeft aan met overleg en goede afspraken dat het wel kan: dan is het wel handig om dat op voorhand te overleggen
Nu is het wel heel resoluut en wordt het uberhaupt geen kans gegeven.
Prima punt. Geef het een maand de kans en bepaal dan of het wel/niet bijdraagt aan het forum.jvel92 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:14:
[...]
Een prima te verdedigen standpunt dat een topic binnen dit sub-forum inhoudelijk moet zijn. Daar zijn mijn inziens gewoon afspraken over te maken. Of desnoods door middel van een mod-break binnen het topic aan te kondigen dat one-liners, memes en kroeg-sfeer niet toegestaan zijn binnen dit forum en ons te wijzen op de regels. Wordt er daarna alsnog niet aan de regels gehouden, dan kan er altijd nog besloten worden om het topic te sluiten.
Over het SC crypto-topic kun je zeggen wat je wilt, ook in negatieve zin. Maar er wordt buiten de gifjes en lollige opmerkingen ook een heleboel nuttige informatie gepost. Ik heb het gevoel dat dit topic die kans nu niet heeft gekregen
En zonder de oneliners, memes en gifjes, wat heeft het wat je niet in het normale beleggingstopic kan bespreken?jvel92 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:14:
[...]
Een prima te verdedigen standpunt dat een topic binnen dit sub-forum inhoudelijk moet zijn. Daar zijn mijn inziens gewoon afspraken over te maken. Of desnoods door middel van een mod-break binnen het topic aan te kondigen dat one-liners, memes en kroeg-sfeer niet toegestaan zijn binnen dit forum en ons te wijzen op de regels. Wordt er daarna alsnog niet aan de regels gehouden, dan kan er altijd nog besloten worden om het topic te sluiten.
- We Are Borg
Er staan al vijf pagina’s vol met slowchat. En dat is ook niet gek want het topic heeft ook slowchat als doel (zie topictitel)jvel92 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:14:
[...]
Nogmaals er zijn diverse topics waar je serieus kunt discussiëren over dit onderwerp. Dit losse topic heeft de insteek voor slowchat over aandelen: dat past gewoon niet in dit onderdeel van het forum en heeft dus weinig te maken met een kans geven
@Wispe slowchat in deze hoek van Tweakers (PFSL) is niet de bedoeling. Dus niet welke user mag slowchatten. Nogmaals die behoefte zien we terug en er is zelfs een compleet forum onderdeel (de huiskamer) waar dit is toegestaan (vast met bepaalde richtlijnen)
[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 22-10-2025 19:31 ]
Fijne avond.
Mijns inziens hoeft het topic ook niet in 5 dagen geheel geperfectioneerd te zijn, en volgens mij is het ook aardig duidelijk dat er behoefte is aan een wat luchtiger topic omtrent stocks.Orion84 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:46:
[...]
Iets wat in het FO topic bijvoorbeeld, absoluut niet mogelijk is.
Zoals onze duimpjes koning al zei: Geen duimpje voor jou.
Met die beperkingen is het toch gewoon een 1:1 kopie van al bestaande beleggingstopics hier? Dat is de voornaamste reden voor het slotje. Het deel dat wat ons betreft gewenst is, kan al in andere topics. Dan was dit topic dus dubbelop.jvel92 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:14:
[...]
Dat is jammer voor de moeite die @John245 in de topicstart gestoken heeft en wellicht had ik een en ander communicatief anders aan kunnen pakken, zodat het wat minder bot was overgekomen, maar ik zie dat niet tot een andere uitkomst leiden eerlijk gezegd.
Volgens mij zou een slowchat per-se niet verboden moeten zijn op een forum. Zolang het maar inhoudelijk en on-topic is. Daar zouden prima afspraken over te maken moeten zijn.Orion84 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:56:
[...]
Met die beperkingen is het toch gewoon een 1:1 kopie van al bestaande beleggingstopics hier? Dat is de voornaamste reden voor het slotje. Het deel dat wat ons betreft gewenst is, kan al in andere topics. Dan was dit topic dus dubbelop.
Dat is jammer voor de moeite die @John245 in de topicstart gestoken heeft en wellicht had ik een en ander communicatief anders aan kunnen pakken, zodat het wat minder bot was overgekomen, maar ik zie dat niet tot een andere uitkomst leiden eerlijk gezegd.
Getuige de vele reacties is er volgens mij vooral behoefte aan een wat luchtigere topic naast het al bestaande 'Beleggen op beurs' topic. Dat topic zou laagdrempelige zijn dan het huidige topic en daarmee ook gebruikers uitnodigen om te posten, die minder ervaring hebben met investeren. We zien in de crypto SC dat de lage drempel om te posten, juist mensen uitnodigt om te posten, kennis te delen, vragen te stellen en zodoende te leren van elkaar.
Dat er in de crypto SC ook een hoop memes wordt gepost is natuurlijk alleen maar noodzakelijk om de moed erin te houden in die markt
Dat kan ik me best voorstellen en is iets dat inmiddels achter de schermen ook boven komt drijven als reden voor een extra topic. Maar dat is heel wat anders dan wat @John245 zelf als argumentatie gaf voor het openen van het topic:jvel92 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:06:
[...]
Getuige de vele reacties is er volgens mij vooral behoefte aan een wat luchtigere topic naast het al bestaande 'Beleggen op beurs' topic. Dat topic zou laagdrempelige zijn dan het huidige topic en daarmee ook gebruikers uitnodigen om te posten, die minder ervaring hebben met investeren. We zien in de crypto SC dat de lage drempel om te posten, juist mensen uitnodigt om te posten, kennis te delen, vragen te stellen en zodoende te leren van elkaar.
Ik zie dus iemand een topic openen met slowchat in de titel, een boel onzinreacties in de eerste dagen en vervolgens wordt als reden voor het openen van dat topic gegeven dat in het al bestaande topic geen memes gepost mogen worden.John245 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:34:
[...]
Dit is een afsplitsing van het "[SC] Cryptocurrency Slowchat topic #31 - Blow-off top editie" omdat daar de stocks en crypto door elkaar gingen lopen. Aangezien het in "Beleggen op de beurs" niet gewaardeerd wordt dat er Memes gepost worden een topic met geheel eigen publiek. En het topic schijnt gewaardeerd te worden als je de duimpjes op de TS zie.
Dat is waarom ik een slotje zette en weinig aanleiding zag om daar eerst eens een gesprek over aan te gaan. Want memes en slowchat en het niveau dat ik in het topic zag is gewoon niet wat we in PFSL willen zien.
We kunnen prima kijken of er op een of andere manier een meer toegankelijke discussie over beleggen gefaciliteerd kan worden
Is het zonde van de geschreven TS? Misschien, maar als ik die naast de andere topics over beleggen leg, zou het prima bij die topics in de TS toegevoegd kunnen worden.
Het doel zou niet het aantal posts moeten zijn, maar de inhoudelijke kwaliteit van die posts. Linkdrops zonder toelichting, memes, oneliners zonder context, leuk om het aantal posts op te hogen maar compleet nietszeggend. Voor zulke posts is een forum ook niet echt bedoelt en zijn andere methodes geschikter (de al genoemde Discord bijvoorbeeld).Wispe schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:38:
Ik ben benieuwd naar het nieuwsartikel aankomende nieuwjaarsdag, dat de dalende trend van posts wederom is doorgezet of dat er sprake is van een trendbreuk. Het is wel duidelijk dat jullie niet willen luisteren naar de behoeftes. De leden maken de community, niet de kleurtjes (imo).
Fijne avond.
Waarom gaat deze dicht (met deze 'motivatie')? Ik was oprecht ook wel benieuwd wat TO gedaan heeft om weer geluk te vinden in z'n werk, en hoe het nu gaat.
@Zr40
[ Voor 6% gewijzigd door MisterMailman op 04-11-2025 16:22 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Het staat de topicstarter natuurlijk vrij om zelf een update te delen als diegene behoefte heeft om een update te delen, maar dat hoeft niet. Om nu een 4 jaar oud topic uit de sloot te trekken enkel om te vragen naar een update, dat is niet gewenst op het forum. En zeker niet wanneer dat gebeurt door iemand die destijds niet betrokken is geweest bij het topic. Daarom is het topic gesloten.MisterMailman schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:22:
Zr40 in "Ongelukkig in de ICT"
Waarom gaat deze dicht (met deze 'motivatie')? Ik was oprecht ook wel benieuwd wat TO gedaan heeft om weer geluk te vinden in z'n werk, en hoe het nu gaat.
@Zr40
Wanneer je oprecht interesse hebt kan je de topicstarter een privebericht sturen
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 04-11-2025 17:42 ]