• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.belastingdienst.nl/bld-assets/bld/rhslogos/bld_logo.svg

Vanaf morgen is het weer zo ver, het aangifte seizoen is weer geopend.

Om meteen even een misverstand uit de weg te helpen, als je de aangifte doet in periode 1 maart - 31 maart doet streeft de Belastingdienst voor 1 juli een aanslag op te leggen (en dus ook de teruggave). De volgorde van de behandeling is een black box, maar een ding weten we zeker het is geen first in, first out, dus eerder indienen maakt niet uit.

Meer info op de website van de Belastingdienst.

Vorige delen:
Belastingaangifte 2024
Belastingaangifte 2023
Belastingaangifte 2022
Belastingaangifte 2021
Belastingaangifte 2020

Overige jaren
Fiscale veranderingen 2025Box 3 - vermogensrendementsheffingMeer info over de ontwikkelingen in dit topic: Vermogensrendementsheffing 2.0.

Aftrekposten en kortingenOverige: Aangifte-app:

Kan ik de aangifte-app gebruiken?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:37
Ouderwets drama, de belastingdienst kan het niet aan, vannacht niet, vanochtend niet...

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:23
Martinusz schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:25:
Ouderwets drama, de belastingdienst kan het niet aan, vannacht niet, vanochtend niet...
Ach, je hoeft ook niet gelijk op 1 maart aangifte te doen he.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah... Gok dat dat ook nooit zal veranderen...

Dacht ff in de app kijken, aangezien ik weinig spannends heb. Maar ivm raising rekeningen trapt ie daar niet in.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Prima dat ze geen geld verspillen aan capaciteit die alleen bij het uiterste piekmoment nodig is.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik had er om 8u totaal geen last van eigenlijk. Via de website, niet de app, 0 problemen.

I have stability. The ability to stab.

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:54
Zat midden in mijn aangifte. Klik op opslaan. "Connection reset" :'(

Het is dit jaar wel heel erg :(

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:24

GG85

.......

Rubbergrover1 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:45:
[...]

Prima dat ze geen geld verspillen aan capaciteit die alleen bij het uiterste piekmoment nodig is.
Eens, hoewel in de tijd van virtual machines zou je zeggen dat voor een week een paar extra VM's opstarten in de cloud ook geen probleem moet zijn.

Ik wil gewoon aangifte doen 8) :9~ O-)

• JanHenk
  • Niet online
Ik zou zeggen: zet een herinnering in je agenda voor volgende week en bespaar je de ergernis :P

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mijn Belastingdienst is tijdelijk niet beschikbaar

U kunt op dit moment niet inloggen op Mijn Belastingdienst. Wij vragen u om later terug te komen. Onze excuses voor het ongemak.
Oh well, dan maar iets anders zoeken om te doen op deze zondag.

edit: De app doet wel, maar omdat 1 getalletje niet klopt, moet ik inloggen op de site (aanpassen kan niet in de app) en die ligt er dus uit.
edit2: en in de app kan ik geen vinkje zetten dat ik cryptovaluta heb.

[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 01-03-2026 09:46 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01
Volgens de NOS:
Mocht het werkelijke rendement inderdaad lager zijn, dan hoef je minder vermogensbelasting te betalen. Als het werkelijke rendement toch hoger is dan het fictieve, dan hoef je niet alsnog meer belasting te betalen. De Belastingdienst gaat dan uit van het lagere, fictieve rendement.
Dus stel ik moet volgens de voorberekende info van de belastingdienst 1500 euro belasting betalen, maar bij eigen berekening 3000 euro, dan hoef ik alsnog maar 1500 euro te betalen (bij eerlijk invullen)?

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:15
GG85 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:35:
[...]

Eens, hoewel in de tijd van virtual machines zou je zeggen dat voor een week een paar extra VM's opstarten in de cloud ook geen probleem moet zijn.

Ja goed idee onze aangifte systemen en bijkomende data in de cloud hosten. Ik kan de headlines en reacties hier op tweakers al weer invullen :+

Gewoon even geduld hebben en later weer proberen. ;)

• Timmie60
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:52
Om 0500 en om 0700 geen enkel probleem ervaren

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:24
Deezers schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:40:
Volgens de NOS:
[...]

Dus stel ik moet volgens de voorberekende info van de belastingdienst 1500 euro belasting betalen, maar bij eigen berekening 3000 euro, dan hoef ik alsnog maar 1500 euro te betalen (bij eerlijk invullen)?
Nee het gaat over de twee berekenmethoden.
De ene is obv werkelijk rendement, de andere op forfaitair rendement. Daar rollen andere "te betalen" bedragen uit en de laagste wordt geselecteerd.
Je bedragen die als input gelden moeten altijd kloppen uiteraard.

• coolkil
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:25
GG85 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:35:
[...]

Belastingdienst draait onprem in een twin dc. Ze zullen best een cloud omgeving hebben in Azure maar ik denk niet dat die de aangifte verwerkt momenteel.

Gokje… frontend in openshift onprem. Vooraf ingevulde aangifte data in db2 op zOS (mogelijk met idaa cache) en de tussentijdse opslag van gegevens ergens in een distributed systeem Postgres of Oracle database. Ze hebben in ieder geval genoeg hardware om een eventuele piek af te vangen. Ik denk alleen dat de mogelijkheid om de software te schalen misschien wat tegenvalt.Voor die ene week in het jaar dat iedereen als een malloot per direct z’n aangifte wilt doen is dat ook niet de investering waard :+

• Deezers
Echt net voor het opslaan en indienen klapt ie er weer uit.. :')

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Deezers schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:09:
Echt net voor het opslaan en indienen klapt ie er weer uit.. :')
Hier net gelukt om in te loggen en meteen daarna lag ie er weer uit :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:04
Vraagje over wijzigen vooraf ingevulde gegevens; de BD heeft al onze spaarrekeningen (Raisin, deposito en spaar) onder beleggingen gegooid. Er staat slechts één beleggingsrekening bij die daadwerkelijk belegging is.

De fiscus rekent met 1,44% rendement voor spaargeld en 5,88% voor beleggingen (overige bezittingen).

Wordt hierdoor niet teveel belasting gerekend? Ik kan de vragen over dividend tenslotte ook niet beantwoorden?

• Rubbergrover1
  • Nu online
Source90 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:14:
Vraagje over wijzigen vooraf ingevulde gegevens; de BD heeft al onze spaarrekeningen (Raisin, deposito en spaar) onder beleggingen gegooid. Er staat slechts één beleggingsrekening bij die daadwerkelijk belegging is.

De fiscus rekent met 1,44% rendement voor spaargeld en 5,88% voor beleggingen (overige bezittingen).

Wordt hierdoor niet teveel belasting gerekend? Ik kan de vragen over dividend tenslotte ook niet beantwoorden?
Ja, als spaarsaldo onterecht onder overige bezittingen wordt meegenomen, wordt daarover ook onterecht een hoger percentage ingehouden. Dus gewoon verplaatsen.

• TheAirwaver
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:50
Een van de weinige voordelen van kleine kinderen is dat je vroeg wakker wordt (gemaakt). Dus om 6.25 al zonder problemen ingestuurd :)

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:21
Het feest kan weer beginnen moet toch terug betalen doe het wel op het laatste moment invullen :+

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54
Het maakt hier ook niet uit. Ik moet inderdaad toch altijd betalen door wat extra inkomsten uit betaald 'vrijwilligerswerk' wat te laag wordt aangeslagen. Daarnaast heb ik nog wat box 3 zaken waarvan de exacte waarde vaak pas later in het jaar wordt vastgesteld. Wanneer ik het ook indien, ik moet alsnog later in het jaar vaak een herziening doen vanwege die late vaststelling.

Ik ga er volgende maand wel eens naar kijken :+

UNOX: The worst operating system

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:58
JanHenk schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:36:
Ik zou zeggen: zet een herinnering in je agenda voor volgende week en bespaar je de ergernis :P
Ik heb dat perse op dag 1 willen indienen van de aangifte nooit echt begrepen. Ik kijk over een week of twee wel een keer. Er moeten sowieso flink wat dingen gecontroleerd en handmatig ingevoerd worden, dus wil daar rustig voor zitten zonder risico dat de boel er uitklapt, zoals vaak het geval is de eerste dagen.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:01
JanHenk schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:36:
Of wellicht voor vannacht. Kan me voorstellen dat het om 2.00u ook niet zo druk is.

• JanHenk
  • Niet online
LA-384 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:33:
[...]

Of wellicht voor vannacht. Kan me voorstellen dat het om 2.00u ook niet zo druk is.
Dat kan ik me ook voorstellen.

Dan slaap ik namelijk :+

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Is dit het eerste jaar dat je het met de app mag doen als je HRA hebt? Ik doe het altijd in de nacht van 1 maart (Krijg altijd geld terug, wil geen voorlopige teruggaaf maar wel zsm op basis van de echte getallen alles terug :P) alleen was het dit jaar vergeten en zat om 9:30 in de 'het is druk, probeer het met de app' bulk. En zowaar het kon met de app :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JvS ik heb al jaren hra. En volgens mij ook al vaker met de app aangifte gedaan. Totdat ik wat raisin rekeningen opende that is. :P

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:29

m-vw

Dus?

Kijk volgende maand wel een keer.
Het enige aandachtspunt is de rendementsheffing.

Vorige jaren ben ik niet ingegaan op de herziening, maar dit jaar zou het wel voordelig kunnen zijn.

OT: Waarom wordt hier niet net als in bijvoorbeeld Ierland en Frankrijk een transactiebelasting van een paar tienden procent ingevoerd? Dan heb je gelijk een correcte heffing.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:26
Wat is de peildatum dat de Belastingdienst aanhoudt voor saldo op bijv betaal/spaarrekeningen? Is dat 1-1-2025 of 31-12-2025, of beide?

/edit
https://www.belastingdien...mogen/waarde_en_peildatum
1-1-2025 dus.

[ Voor 42% gewijzigd door c-nan op 01-03-2026 11:44 ]

EU DNS: 86.54.11.100

• Reinier
  • Laatst online: 16:45

Reinier

\o/

JvS schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:05:
Is dit het eerste jaar dat je het met de app mag doen als je HRA hebt? Ik doe het altijd in de nacht van 1 maart (Krijg altijd geld terug, wil geen voorlopige teruggaaf maar wel zsm op basis van de echte getallen alles terug :P) alleen was het dit jaar vergeten en zat om 9:30 in de 'het is druk, probeer het met de app' bulk. En zowaar het kon met de app :).
Je krijgt het dan niet sneller terug ofzo hoor.

• Wispe
  • Niet online
Reinier schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:45:
[...]

Je krijgt het dan niet sneller terug ofzo hoor.
Maar je weet wel sneller hoeveel je terugkrijgt ;)

Hier kom ik (ook) er niet in. Als ik op het inlogggen-button klik, word ik direct doorverwezen naar de ‘sorry’-link, alsof het automatisch gekoppeld is.
In de app lukt ook niet om een van die drie gegeven redenen.

Andere keer dan maar -O-

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:21
Ook ik probeer vandaag aangifte te doen. Wij krijgen meestal een flink bedrag terug oa ivm pensioenafdracht die ik nog mag aftrekken.

Echt vervelend dat het gewoon niet mogelijk is om in te loggen. Ik snap dat het druk is, maar zou het dan niet mogelijk moeten zijn om een soort digitale wachtrij in te stellen. Dan heb je enig idee hoe lang het gaat duren, kan je gewoon op je gemak wachten en mocht je besluiten dat het te lang duurt kan je het alsnog later proberen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier vanochtend om half 7 via de website ingevuld. Gezien het rechttoerechtaan is was ik na 5 minuten klaar met controleren en kon ik op verstuur drukken voor ons.

Nu afwachten op de brief en de betaling van de belastingdienst.

HRA doe ik alleen per jaar, IACK is maar gedeeltelijk, dus altijd lekker extra meegenomen (sigaar en eigen doos)

• Deezers
c-nan schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:43:
Wat is de peildatum dat de Belastingdienst aanhoudt voor saldo op bijv betaal/spaarrekeningen? Is dat 1-1-2025 of 31-12-2025, of beide?

/edit
https://www.belastingdien...mogen/waarde_en_peildatum
1-1-2025 dus.
Maar vergeet niet: rente ontvangen in 2024 telt wèl mee. Ik krijg maandelijkse rente uitkering op de laatste dag van de maand dus rente van 1 januari 2024 tot laatste gestort op 31-12-2024 telt mee. Dan is dus je gezamelijke saldo op 1 januari 2025 bekend. Want als je de ontvangen rente tussen 1 januari 2025 en 31 december 2025 doorgeeft klopt dit niet met je peildatum van 1 januari 2025.. of je moet exact op 1 januari rente krijgen over het voorgaande jaar. Dan is dat gewoon je eindsaldo.

Snap dat ook nooit. Want werk is wel gewoon over heel afgelopen jaar, maar spaargeld niet. Daar is toch ook gewoon bekend hoeveel spaargeld je had op 1 januari 2026? Waarom zou moeilijk doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Deezers op 01-03-2026 12:13 ]

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Deezers schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:04:
[...]

Maar vergeet niet: rente ontvangen in 2024 telt wèl mee. Ik krijg maandelijkse rente uitkering op de laatste dag van de maand dus rente van 1 januari 2024 tot laatste gestort op 31-12-2024 telt mee. Dan is dus je gezamelijke saldo op 1 januari 2025 bekend. Want als je de ontvangen rente tussen 1 januari 2025 en 31 december 2025 doorgeeft klopt dit niet met je peildatum van 1 januari 2025.. of je moet exact op 1 januari rente krijgen over het voorgaande jaar. Dan is dat gewoon je eindsaldo.

Snap dat ook nooit. Want werk is wel gewoon over heel afgelopen jaar, maar spaargeld niet. Daar is toch ook gewoon bekend hoeveel spaargeld je had op 1 januari 2026? Waarom zou moeilijk doen?
Ik snap je hele verhaal niet. Rente wordt toch niet belast. Je saldo op 1 jan 2025 wordt belast. Dus als de rente voor die tijd is bijgeschreven, wordt dat voor altijd op elke 1 jan van elk jaar daarna belast (zolang het op die rekening staat).

Het systeem is simpel. Wat jij beschrijft is voor mij onbegrijpelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 01-03-2026 12:24 ]

• Deezers
JvS schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Ik snap je hele verhaal niet. Rente wordt toch niet belast. Je saldo op 1 jan wordt belast. Dus als de rente voor die tijd is bijgeschreven, wordt dat voor altijd op elke 1 jan daarna belast (zolang het op die rekening staat).
https://www.lawspot.nl/re...je-in-voor-aangifte-2025/

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is gewoon heel simpel:
* Vul het saldo van je spaarrekening in zoals dat op 1 januari 2025 is.

Rente is gewoon een bijstorting. Die staat er wel of niet voor 1 jan op. Ik begrijp de complexiteit niet. Je moet niet over die rente nadenken, gewoon het saldo van 1 januari 2025 invullen.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:49
Een vraag van iemand die voor het eerst zelf zn aangifte doet.
Ik heb halverwege vorig jaar nog voor het eerst (en laatst) gebruik gemaakt van ik geloof groen beleggen. Hierdoor valt het bedrag dat ik heb ingelegd buiten mijn "vermogen" als men gaat kijken of je boven de 58k uitkomt.
In mijn aangifte zie ik dat dit nog niet is ingevuld. Komt dit omdat de peildatum 1-1-2025 is? En dat dit bij de volgende aangifte wordt meegenomen?

• Deezers
JvS schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:26:
[...]

Het is gewoon heel simpel:
* Vul het saldo van je spaarrekening in zoals dat op 1 januari 2025 is.

Rente is gewoon een bijstorting. Die staat er wel of niet voor 1 jan op. Ik begrijp de complexiteit niet. Je moet niet over die rente nadenken, gewoon het saldo van 1 januari 2025 invullen.
Snap ik, maar in de aangifte wordt wel gevraagd per rekening hoeveel rente je hebt ontvangen.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

champion16 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:28:
Een vraag van iemand die voor het eerst zelf zn aangifte doet.
Ik heb halverwege vorig jaar nog voor het eerst (en laatst) gebruik gemaakt van ik geloof groen beleggen. Hierdoor valt het bedrag dat ik heb ingelegd buiten mijn "vermogen" als men gaat kijken of je boven de 58k uitkomt.
In mijn aangifte zie ik dat dit nog niet is ingevuld. Komt dit omdat de peildatum 1-1-2025 is? En dat dit bij de volgende aangifte wordt meegenomen?
Ja, daarom heet het een peildatum. VRH doet men niet over het hele jaar bekeken maar op basis van het peilmoment op 1 jan en daar dan hooguit 3 maanden omheen (in het geval van arbitrage trucjes). Als je verder geen trucjes hebt uitgehaald dan is 1 jan 'gewoon' wat telt en niks anders.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 01-03-2026 12:39 ]

• Rubbergrover1
  • Nu online
The Third Man schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:39:
[...]
Ja, daarom heet het een peildatum. VRH doet men niet over het hele jaar bekeken maar op basis van het peilmoment op 1 jan en daar dan hooguit 3 maanden omheen (in het geval van arbitrage trucjes). Als je verder geen trucjes hebt uitgehaald dan is 1 jan 'gewoon' wat telt en niks anders.
En voor de volledigheid, omdat je op de peildatum 1-1-2025 nog geen groene belegging had, kun je voor deze aangifte dus ook geen gebruik maken van de extra heffingskorting die je met groene beleggingen hebt.

• slaay
  • Laatst online: 15:46

slaay

Natuurbeleven.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0q0kLKJfaChT2aZ8ZZlns0Nqnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeOtGwZO47nG0KUIcHLc4bPu.jpg?f=fotoalbum_large

Zo te zien heeft de Belastingdienst de inlogpagina https://mijn.belastingdienst.nl/mbd-pmb/pmb.html uitgezet. Je krijgt nu meteen de melding dat inloggen niet mogelijk is.

Dich bis echt unne foëzen haas

• Wispe
  • Niet online
slaay schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:50:
[Afbeelding]

Zo te zien heeft de Belastingdienst de inlogpagina https://mijn.belastingdienst.nl/mbd-pmb/pmb.html uitgezet. Je krijgt nu meteen de melding dat inloggen niet mogelijk is.
Ja, je krijgt meteen de sorry-link te zien terwijl hij nog laadt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8bJZQbVVhgevESwtHA1--a2jeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqqa1xREeK7v75EdOC7ZjuZc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik neem aan dat we uitstel krijgen. ;)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wispe schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:55:
[...]
Ja, je krijgt meteen de sorry-link te zien terwijl hij nog laadt:

[Afbeelding]

Ik neem aan dat we uitstel krijgen. ;)
Meer dan de jaarlijkse ‘surprised pickachu’ zul je niet krijgen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Wispe
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:06:
[...]

Meer dan de jaarlijkse ‘surprised pickachu’ zul je niet krijgen :)
Wat begrijp jij niet aan de ;) -emoticon?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:29
Geen probleem toch? Vorig jaar een van de laatste dagen in maart aangifte gedaan, begin tweede week van mei werd alles netjes uitgekeerd.

Zucht...

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Het is enigszins logisch dat ze de instroom beperken aan de poort, maar als je er dan middenin zit en je word eruit geflikkert ben ik wel iets minder blij...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hooglander1 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:14:
Het is enigszins logisch dat ze de instroom beperken aan de poort, maar als je er dan middenin zit en je word eruit geflikkert ben ik wel iets minder blij...
Risico van het vak begin maart :7

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:37

Aganim

I have a cunning plan..

Wij hebben uitstel aangevraagd, deze aangifte wordt wat complexer dan normaal. De pijnpunten zijn vooral:
  • Hypotheek met bouwdepot afgesloten eind 2024, maar pas in 2025 kunnen gebruiken.
  • Overdracht van onze oude woning was begin januari 25, maar pas dit jaar de overwaarde kunnen besteden.
Dat wordt dus puzzelen met de HRA die je mag terugvragen en hoe je dat moet invullen op de aangifte. Daarnaast ook nog het uitzoeken van jaarruimte ivm sparen voor aanvullend pensioenstelsel, wat door gewissel van werkgevers in zowel het aangiftejaar als het oudste jaar waarin we nog jaarruimte hebben ook wat ingewikkelder is.

Echter zitten we nu midden in een verbouwing, wonen we tijdelijk elders en ligt de hele administratie op zolder. De rust en ruimte om hier voor te zitten heb ik momenteel niet echt. Misschien krijgen we de aangifte het voor mei rond, maar liever het zekere voor het onzekere en dan maar desnoods wat later geld terugkrijgen.

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:46
Ik heb kunnen inloggen. Doe aangifte samen met een partner. Voor mij waren vooraf ingevulde gegevens bekend. Het systeem gaf aan dat deze voor mijn partner niet bekend waren. Zou dit komen door de drukte of moet ik daadwerkelijk jaaropgaves etc. gaan zoeken?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:46
Hooglander1 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:14:
Tussentijds opslaan, dan blijft het bewaard.
Of minder haast hebben.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:31
arj1o1 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:46:
Ik heb kunnen inloggen. Doe aangifte samen met een partner. Voor mij waren vooraf ingevulde gegevens bekend. Het systeem gaf aan dat deze voor mijn partner niet bekend waren. Zou dit komen door de drukte of moet ik daadwerkelijk jaaropgaves etc. gaan zoeken?
Ik zou het later lekker opnieuw proberen. Werkgevers zijn verplicht om maandelijks gegevens aan te leveren. Dus de jaarbedragen zouden bekend moeten zijn.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
arj1o1 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:46:
als je partner zelf inlogt in diens eigen omgeving, staan daar dan ook geen vooraf ingevulde gegevens?

• M-audio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:58
Kan iemand mij (en anderen) uitleggen hoe het nu precies werkt met verrekenen van de voorlopige aanslag teuruggave als die gedurende het jaar is gewijzigd?

Heb in q3 2025 een brief ‘voorlopige aanslag 2025’ gekregen nadat ik de VT eerder dat jaar had gewijzigd en later helemaal stopgezet. Voortaan liever niet maandelijks teruggave en dan het jaar erop alsnog (box 3) belasting betalen, maw ik gebruik het niet ontvangen van de vt voortaan om de aanslag na het jaar te dempen. Heb ook een ‘mededeling inkomstenbelasting’ mbt 2025 met betaalinformatie gekregen en dat bedrag betaald. Als ik bij ‘overzicht betalinen en ontvangen’ kijk op belastingdienst.nl zie ik inderdaad dat er geen bedragen meer open staan.

De laatste brief ‘voorlopige aanslag 2025' toont het volgende (1234 is een fictief bedrag):

Wijziging van de voorlopige aanslag: € 1234 minder terug te ontvangen
Dit bedrag trekken wij af van het aan u uit te betalen bedrag van de vorige voorlopige aanslag.

Berekening voorlopige aanslag
Terug te ontvangen bedrag vorige aanslag € 1234
Bedrag nieuwe aanslag af € 0
Te betalen bedrag € 1234

Hoe doe ik dit nu in de aangifte 2025 onder ‘aanvullende vragen – voorlopige aanslag 2025’? Als ik die aanvink moet ik kiezen voor ‘betaald’ of ‘ontvangen’ en dan een bedrag invullen. Heb immers de eerste maanden van het jaar al VT ontvangen en rond de stopzetting juist weer een bedrag betaald zoals vermeld op bovengenoemde brief. En welke bedragen gebruik ik dan? Die van deze brief, hetgeen ik betaald heb, .... ?

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:47
Zou iemand me kunnen helpen met de WOZ waarde van mijn aangekochte nieuwbouwwoning. Ik ben op 10-10-2025 eigenaar geworden van de bouwgrond maar heb geen WOZ beschikking gehad van de gemeente, bij het WOZ waardeloket is ook geen WOZ waarde bekend. De bouw is pas in 2026 begonnen. De belastingaangifte vraagt toch om een WOZ waarde met waardepeildatum 1-jan-2024. Kan ik hiervoor de koopsom van de bouwgrond gebruiken op 10-10-2025, en zou ik deze eventueel nog moeten corrigeren met een percentage omdat de huizenprijzen tussen 1-1-2024 en 10-10-2025 toch behoorlijk gestegen zijn?

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16:16
Janpietertje89 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:58:
Zou iemand me kunnen helpen met de WOZ waarde van mijn aangekochte nieuwbouwwoning. Ik ben op 10-10-2025 eigenaar geworden van de bouwgrond maar heb geen WOZ beschikking gehad van de gemeente, bij het WOZ waardeloket is ook geen WOZ waarde bekend. De bouw is pas in 2026 begonnen. De belastingaangifte vraagt toch om een WOZ waarde met waardepeildatum 1-jan-2024. Kan ik hiervoor de koopsom van de bouwgrond gebruiken op 10-10-2025, en zou ik deze eventueel nog moeten corrigeren met een percentage omdat de huizenprijzen tussen 1-1-2024 en 10-10-2025 toch behoorlijk gestegen zijn?
bouwgrond, jaar van oplevering = woz incl woning

• Wispe
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:58:
Mijn woning is ook nieuw (nieuwverbouw, woning is gesplitst in 2 woningen). Ik heb toen de referentiewoningen uit het taxatieverslag van de gemeente gepakt en het gemiddelde van die WOZ’s gepakt. Is doorheen gekomen/geaccepteerd.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:47
rekeewt schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:00:
[...]

bouwgrond, jaar van oplevering = woz incl woning
Sorry dit is chinees voor me. Kan je het met iets meer woorden uitleggen? Het jaar van oplevering wordt waarschijnlijk 2027, misschien eind 2026. Ik ken de waarde van de bouwgrond waarvoor ik op 10-10-2025 eigenaar geworden ben. Verder is er in 2025 nog niet gestart met de bouw oid dus er stond nog geen huis in aanbouw op het kavel. Ik heb geen WOZ beschikking gekregen van mijn toekomstige gemeente.

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16:16
Janpietertje89 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:06:
[...]

Sorry dit is chinees voor me. Kan je het met iets meer woorden uitleggen? Het jaar van oplevering wordt waarschijnlijk 2027, misschien eind 2026. Ik ken de waarde van de bouwgrond waarvoor ik op 10-10-2025 eigenaar geworden ben. Verder is er in 2025 nog niet gestart met de bouw oid dus er stond nog geen huis in aanbouw op het kavel. Ik heb geen WOZ beschikking gekregen van mijn toekomstige gemeente.
de waarde van de grond zal in je koopakte oid staan
die geef je op
het jaar dat je huis opgeleverd wordt, lap je over het hele jaar ozb en geef je in de aangifte de woz waarde aan die het kadaster in dat jaar bepaald (met twk per 1-1 van dat jaar).
tip: zorg dat ie begin 2027 oplevert.
scheelde mij destijds 6500 (wij hebben die villa tax, zitten boven 1,250m) aan vermogenbelasting en ozb.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:06:
[...]

Dit staat op de website van de Belastingdienst:
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht?
Neem dan de waarde van de WOZ-beschikking die de gemeente heeft afgegeven. Ook als die alleen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijk afgebouwde woning.

Hebt u nog geen WOZ-beschikking op het moment dat u aangifte wilt doen? Schat dan zelf de waarde. Neem de waarde die vergelijkbare woningen op 1 januari van vorig jaar hadden. Maar u kunt natuurlijk ook een taxateur in de arm nemen.

Krijgt u na de aangifte alsnog de WOZ-beschikking van uw gemeente? Dan blijkt misschien dat u een te hoge of een te lage waarde hebt aangegeven. Geef dat dan aan ons door.

https://www.belastingdien...in-mijn-aangifte-invullen

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

M-audio schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:52:
Kan iemand mij (en anderen) uitleggen hoe het nu precies werkt met verrekenen van de voorlopige aanslag teuruggave als die gedurende het jaar is gewijzigd?

En welke bedragen gebruik ik dan? Die van deze brief, hetgeen ik betaald heb, .... ?
Misschien mis ik het maar je hebt toch gewoon:
- Je inkomen
- Je betaalde belasting
- Je aftrekposten
- Je hypotheekgegevens
- Hetgeen je in totaal in het jaar aan voorlopige teruggaaf hebt gehad / terug betaald (dat dat maandbedrag gewijzigd is maakt niets uit)
- En dan de andere dingen die verder gewoon standaard zijn

Dat vul je in (of controleer je, is al ingevuld lijkt me). En dan rekent-ie uit hoeveel je nog meer moet terugkrijgen, of wat je moet terugbetalen omdat het teveel was.

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Deezers schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Snap ik, maar in de aangifte wordt wel gevraagd per rekening hoeveel rente je hebt ontvangen.
Dat is (alleen) relevant voor de berekening van VRH op basis van werkelijk rendement, toch?

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
M-audio schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:52:
Je hoeft dat onderdeel niet perse (correct) in te vullen. Het wordt alleen gebruikt zodat je zelf weet hoeveel je moet betalen. Uiteindelijk rekent de BD met de daadwerkelijke bedragen. Staat als het goed is ook in de uitleg naast de vraag.

Als je het voor eigen inzicht wilt invullen kan je ook naar je bankrekening kijken en naar de afgeschreven (en misschien ook bijgeschreven) bedragen optellen en daar invullen.

[ Voor 14% gewijzigd door Aftansert op 01-03-2026 17:14 ]

Pagina: 1

Let op:
Let op: Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.