• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
empowerfreedom schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:37:
jullie gaan waarschijnlijk lachen om het bedrag, maar ik heb in 2025 divident ontvangen en daar belasting over betaald. De betaalde belasting was $0.22/€0,19. Moet ik dit op mijn aangifte invullen? Ik had de rekening pas geopend na 1 januari dus de rekening staat niet als bekend bij de belastingdienst. Het gaat om IBKR. Maar het rekeningnummer daarvan is een algemeen rekeningnummer en alleen in de omschrijving zet je je gebruikersnaam
Je mag bedragen in je voordeel afronden op heel euro's. In dit geval heb je dus afgerond 1 euro dividendbelasting betaald, die je terug mag vragen. Wie het kleine niet eert...

• empowerfreedom
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-03 11:41
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:06:
[...]

Je mag bedragen in je voordeel afronden op heel euro's. In dit geval heb je dus afgerond 1 euro dividendbelasting betaald, die je terug mag vragen. Wie het kleine niet eert...
Maar hoe geef ik de IBKR rekening op? Want de iban staat niet op mijn naam waar ik het naar overmaak

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

empowerfreedom schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:50:
[...]

Maar hoe geef ik de IBKR rekening op? Want de iban staat niet op mijn naam waar ik het naar overmaak
Je aandelenportfolio heeft nooit een IBAN, anders zou het een bankrekening zijn. Hoogstens heb je bij een broker (niet bij IBKR) ook een IBAN waar jij geld naar over kan maken, maar je aandelen staan daar niet op.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Rubbergrover1
  • Nu online
empowerfreedom schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:50:
[...]

Ik neem aan dat je voor je IBKR beleggingen wel een nummer of inlognaam o.i.d. hebt. Dat is dan hoe je die beleggingen kunt opgeven.

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 09:06
Ik beleg nu een tijdje (Eerst via rabobank, daarna deels rabo en deels zelf en nu alleen zelf). Ik hou in excel bij wat de waarde van de beleggingen is aan het einde van elke maand.

Nu met het doen van de belastingaangifte valt het me op dat de automatisch ingevulde waarden steeds een beetje afwijken van de waarden die ik zelf heb ingevuld. Zelfs als ik het niet belegde deel van de rekening verreken komt zowel bij degiro als bij de rabobank het belegde bedrag niet overeen met wat ik zelf heb vastgelegd. Ik ben er 100% van overtuigd dat ik mijn eigen documentatie op orde heb (controleer het altijd goed, vooral aan het einde van het jaar).

De verschillen zijn niet groot. Geen 100 euro ofzo, maar ik vind het wel raar dat ik het gevoel heb dat de jaarverslagen niet correct zijn.

Nou leg ik mijn gegevens vast op 31 dec (2024) en niet 1 jan 2025, maar voor de beleggingswaarde maakt het niet uit, want de markten zijn niet open op 1 jan.

Wat kan ik het beste doen. De automatisch ingevulde waarden laten of gewoon mijn eigen bijgehouden waarden invullen?

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:42
aicaramba schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:22:
Ik beleg nu een tijdje (Eerst via rabobank, daarna deels rabo en deels zelf en nu alleen zelf). Ik hou in excel bij wat de waarde van de beleggingen is aan het einde van elke maand.

Nu met het doen van de belastingaangifte valt het me op dat de automatisch ingevulde waarden steeds een beetje afwijken van de waarden die ik zelf heb ingevuld. Zelfs als ik het niet belegde deel van de rekening verreken komt zowel bij degiro als bij de rabobank het belegde bedrag niet overeen met wat ik zelf heb vastgelegd. Ik ben er 100% van overtuigd dat ik mijn eigen documentatie op orde heb (controleer het altijd goed, vooral aan het einde van het jaar).

De verschillen zijn niet groot. Geen 100 euro ofzo, maar ik vind het wel raar dat ik het gevoel heb dat de jaarverslagen niet correct zijn.

Nou leg ik mijn gegevens vast op 31 dec (2024) en niet 1 jan 2025, maar voor de beleggingswaarde maakt het niet uit, want de markten zijn niet open op 1 jan.

Wat kan ik het beste doen. De automatisch ingevulde waarden laten of gewoon mijn eigen bijgehouden waarden invullen?
Waar beleg je? Ik zou de waarden aanhouden van je broker/custodian (dus van de Saxo/Giro/Rabo/waar je dan ook belegt).

Verder kan het uitmaken waar je in belegt. Aandelen? Via welke beurs? ETF? Alles in EUR?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:15

Ik zet mijn geld op verschillen in de wisselkoers, heb jij de koers van 31 December 24:00 gebruikt?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gewoon de broker aanhouden als het zo weinig scheelt, valuta markt schommelt wel gewoon tussen 31 dec en 1 jan :)

(afgelopen 1 jan: $ 1 USD = 0,8514 EUR en op 31 dec: $ 1 USD = 0,8513 EUR)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 09:06
Ah. Bedankt allemaal. Wisselkoersen zou het verschil kunnen zijn. Dan hou ik gewoon mijn broker's waarden aan.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• roviaro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:39
Heb een Crypto.com debit card waarmee je CRO krijgt bij elke aankoop. Plus nog staking rewards enzo. Nu wil ik het werkelijk rendement gaan opgeven waarbij je ook je aankopen moet invullen. Strict genomen doe ik die niet maar ik heb natuurlijk wel waarde erbij gekregen. Deze waarde heb ik ook via het transactieoverzicht dus ik neem aan dat ik op die manier de aankoopwaarde kan totaliseren en gebruiken?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

roviaro schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:41:
Heb een Crypto.com debit card waarmee je CRO krijgt bij elke aankoop. Plus nog staking rewards enzo. Nu wil ik het werkelijk rendement gaan opgeven waarbij je ook je aankopen moet invullen. Strict genomen doe ik die niet maar ik heb natuurlijk wel waarde erbij gekregen. Deze waarde heb ik ook via het transactieoverzicht dus ik neem aan dat ik op die manier de aankoopwaarde kan totaliseren en gebruiken?
aankoop kosten/waarde is 0, gezien je ze gratis kado krijgt?
en huidige waarde is de huidige waarde?

PSN

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online

Had hetzelfde met De Giro, ik had de waarde aangepast naar wat ik van De Giro doorkreeg, die waarde lag namelijk honderden euro's lager, scheelt ook weer wat belasting.

• roviaro
YakuzA schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:19:
[...]

Dat is dus de vraag. Het is een cashback waardoor wel de waarde aangroeit. Het is geen groot bedrag maar toch.

Eens zien of ik de belastingtelefoon kan bereiken.

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:30

Cbr

roviaro schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Dat is dus de vraag. Het is een cashback waardoor wel de waarde aangroeit. Het is geen groot bedrag maar toch.

Eens zien of ik de belastingtelefoon kan bereiken.
Wellicht is jouw situatie vergelijkbaar met deze situatie?

Een welkomstcadeau is wel een regulier voordeel, dan een cachback wellicht ook?

https://kennisgroepen.belastingdienst.nl/publicaties/kg202202519-definitie-rente-in-kader-van-de-renseigneringsverplichting/

[ Voor 6% gewijzigd door Cbr op 17-03-2026 16:34 ]

• roviaro
Cbr schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:33:
[...]

Wellicht is jouw situatie vergelijkbaar met deze situatie?

Een welkomstcadeau is wel een regulier voordeel, dan een cachback wellicht ook?

https://kennisgroepen.belastingdienst.nl/publicaties/kg202202519-definitie-rente-in-kader-van-de-renseigneringsverplichting/
Zat inderdaad ook in die richting te denken als andere optie om het niet te hoeven op te geven. Dank voor de link.

De belastingdienst gesproken, eerste en tweede lijn wisten het niet en ik word later deze week nog teruggebeld door een afdeling die ‘complexe zaken’ bekijkt. Heel complex voelt het niet, misschien denk ik te moeilijk :).

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:15
YakuzA schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:19:
[...]

Je krijgt ze niet gratis, want je moet er uitgaven voor doen. Ik zou juist stellen dat de aankoopkosten de huidige waarde op moment van verkrijging is, want het is alleen maar een koekje van eigen deeg. Je betaalt het uiteindelijk gewoon zelf.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:06
Eerste volledige jaar als ondernemer er op zitten en IB aangifte gedaan.
Even puzzelen, maar goed te doen.
Liep tegen een paar kleine verschillen aan (km vergoeding wel als kosten geboekt, maar niet daadwerkelijk overgemaakt. Evenals een paar prive betaalde facturen). Volgens mij kun je de aangifte doordrukken, maar heb het maar opgevoerd als privé storting, dan klopt de controleberekening wel.

Volgende punt waar wel even tijd in zat was pensioeninleg en jaarruimte eerdere jaren. Dat had ik gelukkig vorig jaar ergens al op een rijtje gezet, maar moest even uitzoeken hoe dat in de aangifte te klussen. Per jaar dus de jaarruimte opgeven totdat je aan het ingelegde bedrag zit dus.
Nu durf ik te zeggen dat ik aardig financieel onderlegd ben, maar voor iemand die dit niet is is jaarruimte/reserveringsruimte/factor A etc wel abracadabra vermoed ik...

Onderaan de streep wel even slikken wat het te betalen bedrag was, maar hoger=beter natuurlijk. Zat gelukkig nipt onder het bedrag wat ik opzij had gezet, dus goede inschatting :)

Verzenden wachten we nog even mee tot eind april. Dan komt de aanslag ook later en hoef het bedrag dus ook later overgemaakt te zijn, scheelt toch weer een paar tientjes rente :)

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
B-Real schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:08:
(...)
Liep tegen een paar kleine verschillen aan (km vergoeding wel als kosten geboekt, maar niet daadwerkelijk overgemaakt. Evenals een paar prive betaalde facturen).
(...)
Hoe bedoel je 'geboekt'? In een boekhoudprogramma? Want als deze goed is ingericht, dan zou dit uit de administratie moeten blijken. De boeking (memoriaal) is dan als volgt:
Kilometervergoeding EUR XX,XX (debet)
@ privéstortingen EUR XX,XX (credit)

Vervolgens is het saldo op rekening 'privéstortingen' het bedrag dat je bij de vermogensvergelijking als storting moet invoeren :)
- https://www.belastingdien...en_bij_inkomstenbelasting
(...)
Verzenden wachten we nog even mee tot eind april. Dan komt de aanslag ook later en hoef het bedrag dus ook later overgemaakt te zijn, scheelt toch weer een paar tientjes rente :)
Als het goed is, dan rekent de Belastingdienst geen rente omdat je de aangifte vóór 1 mei indient. Echter, als de Belastingdienst afwijkt van je aangifte en de aanslag ná 1 juli oplegt, dan zou de Belastingdienst wél rente kunnen rekenen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• B-Real
Dat is wat ik gedaan heb, maar de fout zat dus even tussen het beeldscherm en de rugleuning bij het invullen ;)

Goede nuance vwb de rente, die had ik nog niet opgezocht :)
Ik heb mijn aanslag nog altijd ruim voor 1 juli ontvangen, daar ga ik nu dan ook eerst maar van uit.

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-04 22:14
Hallo weet iemand waarom bij vooraf ingevulde gegevens bij buitenlandse rekeningen geen saldi staan?
(althans bij mij en enkele anderen die ik gezien heb)
Mogelijk heeft dat te maken met renseigneringsplicht voor saldi per 31-12, terwijl NL werkt met saldi per 01-01. Maar is toch fluitje van een cent voor de Belastingdienst om de saldi van 31122024 te kopieren naar 01012025? Mijns inziens konden saldi niet veranderen, omdat tussen 3112 en 0101 geen tijd zat(of was/waren er dat jaar een schrikkelseconde(s)?), waarin iets zou kunnen veranderen?

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• Cbr

Cbr

sipjohn schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:14:
Hallo weet iemand waarom bij vooraf ingevulde gegevens bij buitenlandse rekeningen geen saldi staan?
Er vanuit gaande dat het klopt dat jouw bank de saldi doorgeeft... Wellicht heeft de Belastingdienst een betere relatie met, en meer vertrouwen in, de correcte rengseignering vanuit binnenlandse aanbieders? Ik zou zelf alleen voorinvullen wat ik vrij zeker weet. Veel mensen controleren namelijk niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Cbr op 19-03-2026 23:14 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sipjohn schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:14:
(althans bij mij en enkele anderen die ik gezien heb)
Mogelijk heeft dat te maken met renseigneringsplicht voor saldi per 31-12, terwijl NL werkt met saldi per 01-01. Maar is toch fluitje van een cent voor de Belastingdienst om de saldi van 31122024 te kopieren naar 01012025? Mijns inziens konden saldi niet veranderen, omdat tussen 3112 en 0101 geen tijd zat(of was/waren er dat jaar een schrikkelseconde(s)?), waarin iets zou kunnen veranderen?
Afhankelijk van welke bank het is zullen bepaalde gegevens wel of niet worden doorgegeven?

PSN

• sipjohn
YakuzA schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:36:
[...]

Afhankelijk van welke bank het is zullen bepaalde gegevens wel of niet worden doorgegeven?
Volgens mij moeten ze ook saldo doorgeven, al weet ik niet of dat per 3112 of 0101 is. (En of zij dat ook doen.)

[ Voor 4% gewijzigd door sipjohn op 19-03-2026 22:47 ]

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• sipjohn
Cbr schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:19:
[...]

Wellicht heeft de Belastingdienst een betere relatie met en meer vertrouwen in de correcte rengseignering vanuit binnenlandse aanbieders? Ik zou zelf alleen voorinvullen wat ik vrij zeker weet. Veel mensen controleren namelijk niet meer.
Ik weet alle saldi wel, maar had mij een hoop werk bespaard als Belastingdienst die net zoals NL rekeningen gewoon invult. Het is voor hun uiteindelijk maar kwestie van copy and paste, terwijl ik bij alle rekeningen saldi moet zoeken en invullen.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:33
voor buitenlandse rekeningen geldt (volgens mijn info van een aantal jaren terug) dat ze alleen de gegevens van een NL ingezetene als rekeninghouder krijgen. saldi info mogen ze alleen opvragen als er een vermoeden van fraude is.

ik krijg van mijn DE rekeningen alleen het IBAN rekenignummer in de VIA

[ Voor 13% gewijzigd door peter-rm op 19-03-2026 23:05 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:25
Heeft iemand de "Tariefsaanpassing aftrekposten" al eens nagerekend? Ik heb daar een verschil tov mijn eigen berekening, waar in het aangifteprogramma een bedrag staat (waarover de aanpassing van 12,02% gaat) wat ik gewoon niet kan terug beredeneren op basis van gegevens in het aangifte programma zelf: er staat een te hoge optelsom van aftrekposten (grondslag zo je wil).

Ik tel in het overzicht van aangifteprogramma bij elkaar op:
  • Ondernemersaftrek
  • MKB-Winstvrijstelling
  • Eigen woning (betaalde rente - forfait)
en dan kom ik keurig op het bedrag wat in mijn eigen berekeningen sheet staat. Maar, het aangifteprogramma komt 2308 euro hoger uit als grondslag (oftewel: "meer aftrekposten die gecorrigeerd worden") - een bedrag wat ik echt nergens toe terug kan leiden. Bedragen bij 1e/2e/3e schijf komen allemaal overeen met mijn eigen berekeningen, net als premie volksverzekeringen en zvw. Hoe dat ze aan de hogere grondslag voor de tariefsaanpassing komen is me een raadsel.... Het scheelt me uiteindelijk 277 euro die ik meer zou moeten betalen, wat vlg mij dus niet klopt. :+

Iemand ook al gezien, of snapt wat er mis gaat?

en omdat ik hou van mijn gelijk; ook berekenthet.nl komt op hetzelfde bedrag uit als mijn sheet (=lager dan het aangifteprogramma)

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 23-03-2026 21:16 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• B-Real
Ik zal er nog eens naar kijken. Gebruik jouw sheet ook, die klopte ook niet helemaal. Want hem niet tot in detail ingevuld (eigen woning forfait geschat bijv), maar had in januari ook nog een stevig afrekening mbt loondienst 2024 welke ik niet in het sheet had opgenomen.

Zal toch eens kijken of ik jouw constatering kan reproduceren ;)

• Cbr

Cbr

Hmmbob schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:15:
Heeft iemand de "Tariefsaanpassing aftrekposten" al eens nagerekend? Ik heb daar een verschil tov mijn eigen berekening, waar in het aangifteprogramma een bedrag staat (waarover de aanpassing van 12,02% gaat) wat ik gewoon niet kan terug beredeneren op basis van gegevens in het aangifte programma zelf: er staat een te hoge optelsom van aftrekposten (grondslag zo je wil).

Ik tel in het overzicht van aangifteprogramma bij elkaar op:
  • Ondernemersaftrek
  • MKB-Winstvrijstelling
en dan kom ik keurig op het bedrag wat in mijn eigen berekeningen sheet staat. Maar, het aangifteprogramma komt 2308 euro hoger uit als grondslag (oftewel: "meer aftrekposten die gecorrigeerd worden") - een bedrag wat ik echt nergens toe terug kan leiden. Bedragen bij 1e/2e/3e schijf komen allemaal overeen met mijn eigen berekeningen, net als premie volksverzekeringen en zvw. Hoe dat ze aan de hogere grondslag voor de tariefsaanpassing komen is me een raadsel.... Het scheelt me uiteindelijk 277 euro die ik meer zou moeten betalen, wat vlg mij dus niet klopt. :+

Iemand ook al gezien, of snapt wat er mis gaat?

en omdat ik hou van mijn gelijk; ook berekenthet.nl komt op hetzelfde bedrag uit als mijn sheet (=lager dan het aangifteprogramma)
Hier ga je waarschijnlijk mis:
Eigen woning (betaalde rente - forfait)
Je moet voor de tariefsaanpassing uitgaan van alle betaalde rente, niet de netto aftrek.

(Volgens artikel 2.10 Wet Inkomstenbelasting 2001 is de grondslagverminderende post: "de aftrekbare kosten met betrekking tot een eigen woning, bedoeld in artikel 3.120". Anders had hier "het inkomen uit eigen woning, mits dat negatief is" gestaan.)

[ Voor 8% gewijzigd door Cbr op 23-03-2026 21:49 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:15:
Alleen de aftrekpost (betaalde rente en kosten) doet mee voor de tariefsaanpassing. Het forfait niet... (Ja, dat is nadelig).
en dan kom ik keurig op het bedrag wat in mijn eigen berekeningen sheet staat. Maar, het aangifteprogramma komt 2308 euro hoger uit als grondslag (oftewel: "meer aftrekposten die gecorrigeerd worden") - een bedrag wat ik echt nergens toe terug kan leiden.
Toevallig je eigenwoningforfait dus? (± 660K WOZ? :P )

Ik gebruik de aangiftesoftware van de fiscus niet, maar ik heb net even een simulatie ingevuld en het bedrag dat ik terugkrijg bij een simpel voorbeeld, klopt wel.

Edit: spuit elf zie ik, ik was ondertussen bezig met de aangiftesimulatie :+ (om te checken of de software dat goed doet) We zijn het eens @Cbr

[ Voor 11% gewijzigd door JanHenk op 23-03-2026 21:52 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Hmmbob
Cbr schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:44:
[...]

Hier ga je waarschijnlijk mis:

[...]

Je moet voor de tariefsaanpassing uitgaan van alle betaalde rente, niet de netto aftrek.

(Volgens artikel 2.10 Wet Inkomstenbelasting 2001 is de grondslagverminderende post: "de aftrekbare kosten met betrekking tot een eigen woning, bedoeld in artikel 3.120". Anders had hier "het inkomen uit eigen woning, mits dat negatief is" gestaan.)
Daar heb ik ook naar gekeken, maar ook dan kwam het niet uit. Maakt de verdeling met mijn vrouw hierin nog uit?

Morgen nog eens kijken.
JanHenk schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:50:
Alleen de aftrekpost (betaalde rente en kosten) doet mee voor de tariefsaanpassing. Het forfait niet... (Ja, dat is nadelig).

Toevallig je eigenwoningforfait dus? (± 660K WOZ? :P )
WOZ ligt wat hoger, maar wel in de buurt. Als in; 50k-ish.

• Cbr

Cbr

Hmmbob schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:57:
Daar heb ik ook naar gekeken, maar ook dan kwam het niet uit.
Ook in het bekijken van hoe ver je inkomen boven de schijfgrens uitkomt wordt het EWF bij je inkomen opgeteld. Daar kan nog een verschil in zitten als jouw eigen inkomen net over de grens zit.
Hmmbob schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:57:
Maakt de verdeling met mijn vrouw hierin nog uit?
Artikel 2.10 werkt per persoon. Dus dat zou zeker kunnen. Zeker als jouw vrouw wel onder de grens zit.

• Hmmbob
Cbr schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:04:
[...]

Ook in het bekijken van hoe ver je inkomen boven de schijfgrens uitkomt wordt het EWF bij je inkomen opgeteld. Daar kan nog een verschil in zitten als jouw eigen inkomen net over de grens zit.

[...]

Artikel 2.10 werkt per persoon. Dus dat zou zeker kunnen. Zeker als jouw vrouw wel onder de grens zit.
Ik zit absoluut niet "net" boven die grens :Y) maar mijn vrouw wel (ruim) eronder.

Ik ga morgen kijken of ik het kan reproduceren

• JanHenk
  • Niet online
@Hmmbob Mogelijk een klein deel van de eigen woning toebedeeld aan je fiscaal partner? Beetje lastig beoordelen zo. Maar het kan haast niet anders of het zit hem in het eigenwoningforfait.

• Hmmbob
Jullie hebben gelijk. Het forfait wordt ook evenredig verdeeld, en daardoor kwam het zo uit.

Makkelijker in mijn sheet om alles bij mezelf als aftrekpost te nemen, maar in verdeling beter met mijn vrouw erbij. Dat krijg ik niet in mijn sheet verwerkt, maar even rekenen en toen klopte de som.

Dank!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Beetje verwarrend vind ik maar wellicht ligt het aan mij…

Wat betreft de IACK, moet je kind minstens 6 maanden ingeschreven staan op hetzelfde adres in 2025 ( en nog een aantal voorwaarden ) Betekent dit dat het kind al 6 maanden ingeschreven moet staan voor 01-01-2025? Of voldoet 6 maanden lang in 2025 ook?

• JanHenk
  • Niet online
@Trank00l 6 maanden in 2025, hoeft niet op 1-1-25 al te zijn dus.

Dus als je (eerste) kind geboren is na 1 juli 2025 heb je voor 2025 nog pech :+

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:48:
@Trank00l 6 maanden in 2025, hoeft niet op 1-1-25 al te zijn dus.

Dus als je (eerste) kind geboren is na 1 juli 2025 heb je voor 2025 nog pech :+
Ah helder.. nee dat is 18-01-2025, heb ik er dan gewoon recht op? Want ik las ook ergens dat je kind voor 01-01-2025 geboren moet zijn om er recht op te hebben, dat klopt dan dus niet?

[ Voor 14% gewijzigd door Trank00l op 26-03-2026 14:51 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:39

Dennis1812

Amateur prutser

Trank00l schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:50:
[...]

Ah helder.. nee dat is 18-01-2025, heb ik er dan gewoon recht op? Want ik las ook ergens dat je kind voor 01-01-2025 geboren moet zijn om er recht op te hebben, dat klopt dan dus niet?
Als je recht hebt komt t automatisch erbij op het einde. Kan je zelf niet opvoeren of wijzigen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• JanHenk
  • Niet online
Trank00l schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:50:
[...]

Op basis van de geboortedatum (en het 6-maands-criterium) lijkt het er wel op. Maar er zitten nog wat andere voorwaarden aan de IACK.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:26
Krijg echt een verschrikkelijk slappe zak van de Nederlandse BD en hun incompetentie en logge systemen. Hulp bij aangifte i.v.m. grensarbeid. Krijgen we iemand die er TOTAAL geen verstand van heeft. Belt u afdeling TGO maar op, dus wij bellen en die nemen niet op. U wordt teruggebeld, maar binnen 3 dagen. Hoe laat of wanneer weten we niet. En wat als wij aan het werk zijn of niet op kunnen nemen? Ja dan moet u weer terugbellen. Man man man. Het is vrijwel onmogelijk goede hulp te krijgen bij dit soort vraagstukken. Wat een firma.

SiberischeHusky MoviecollectorNL

• peter-rm
@CryptoNL ga naar de vakbond voor advies. die helpen ook ('s avonds)bij aangifte, en weten ook wel de issues bij grensarbeid

• JanHenk
  • Niet online
CryptoNL schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:56:
Krijg echt een verschrikkelijk slappe zak van de Nederlandse BD en hun incompetentie en logge systemen. Hulp bij aangifte i.v.m. grensarbeid. Krijgen we iemand die er TOTAAL geen verstand van heeft. Belt u afdeling TGO maar op, dus wij bellen en die nemen niet op. U wordt teruggebeld, maar binnen 3 dagen. Hoe laat of wanneer weten we niet. En wat als wij aan het werk zijn of niet op kunnen nemen? Ja dan moet u weer terugbellen. Man man man. Het is vrijwel onmogelijk goede hulp te krijgen bij dit soort vraagstukken. Wat een firma.
We hebben het systeem zo ingericht: bij de Belastingdienst zitten de inspecteurs met kennis (maar die zitten niet aan de telefoon) en om de burger bij te staan moet je naar een fiscalist (of geef het beestje een naam).

Ik zou de Belastingdienst niet gauw vragen om hulp bij dit soort specifieke zaken.

• CryptoNL
peter-rm schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:06:
@CryptoNL ga naar de vakbond voor advies. die helpen ook ('s avonds)bij aangifte, en weten ook wel de issues bij grensarbeid
Vakbond gebruik ik voor de Belgische aangifte. @JanHenk ze hebben wel grensarbeiders inspecteurs hoor, alleen voor een virtuele afspraak kun je dan weer niet kiezen voor hulp bij grensarbeiders aangifte. TGO is echt nooit bereikbaar, bizar.

• Cbr

Cbr

Een fiscaal adviseur lijkt me hier de aangewezen persoon.

Je kan ook een van de vele grensinfopunten proberen: https://grenzinfo.eu/nl/#finder

Algemene informatie: https://www.grensinfo.nl/ (wel even je situatie invullen, waar woon je, waar werk je, hoeveel, etc.)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
CryptoNL schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:28:
[...]

Vakbond gebruik ik voor de Belgische aangifte. @JanHenk ze hebben wel grensarbeiders inspecteurs hoor, alleen voor een virtuele afspraak kun je dan weer niet kiezen voor hulp bij grensarbeiders aangifte. TGO is echt nooit bereikbaar, bizar.
De belastingdienst kiest er niet voor dat jij over de grens gaat werken. Ik werk ook "iets" over de grens (een kilometer of 800), maar schakel gewoon een fiscalist in. Dat is onderdeel van de som kosten/baten met in het buitenland werken. Voor de meeste zaken is het ook van belang dat de fiscalist kennis heeft van de belastingwetgeving in het land waar je werkt. Dat is uiteraard geen rol van onze belastingdienst. En zelfs dan zijn er binnen de verdragen zaken onduidelijk of voor interpretatie vatbaar. Ga je daar zelf aan "knutselen" dan maak je bij een controle geen schijn van kans, met een gedegen fiscalist die het voor je regelt dek je in ieder geval de juridische kant (er alles aan gedaan hebben om het juist in te vullen) van het geheel goed af.

[ Voor 29% gewijzigd door pagani op 27-03-2026 16:11 ]

• CryptoNL
pagani schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:53:
[...]

De belastingdienst kiest er niet voor dat jij over de grens gaat werken. Ik werk ook "iets" over de grens (een kilometer of 800), maar schakel gewoon een fiscalist in. Dat is onderdeel van de som kosten/baten met in het buitenland werken. Voor de meeste zaken is het ook van belang dat de fiscalist kennis heeft van de belastingwetgeving in het land waar je werkt. Dat is uiteraard geen rol van onze belastingdienst. En zelfs dan zijn er binnen de verdragen zaken onduidelijk of voor interpretatie vatbaar. Ga je daar zelf aan "knutselen" dan maak je bij een controle geen schijn van kans, met een gedegen fiscalist die het voor je regelt dek je in ieder geval de juridische kant (er alles aan gedaan hebben om het juist in te vullen) van het geheel goed af.
Dat is natuurlijk onzin. BD heeft die gegevens zelf nodig ivm HRA etc etc. Ze bieden ook zelf hulp aan, maar dan zou het wel handig zijn dat je gewoon bereikbaar bent bijvoorbeeld. De rekenhulp voor omrekenen loon is ook omslachtig en bevat te weinig uitleg. Toch "adverteert" BD zelf dat de hulpmiddelen hebben zoals die rekenhulp en de daarbij horende begeleiding, maar er is niemand thuis.

• peter-rm
@CryptoNL https://www.belastingdien...enen-naar-nederlands-loon

die rekenhulp is vrij duidelijk. in de toelichting staat mi goed aangegeven waar en welk bedrag bedoeld is.
als je niet weet wat die begrippen betekenen en waar je die gegevens moet zoeken, lijkt het mij nuttig dat je een deskundige inschakelt

• CryptoNL
peter-rm schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:17:
@CryptoNL https://www.belastingdien...enen-naar-nederlands-loon

die rekenhulp is vrij duidelijk. in de toelichting staat mi goed aangegeven waar en welk bedrag bedoeld is.
als je niet weet wat die begrippen betekenen en waar je die gegevens moet zoeken, lijkt het mij nuttig dat je een deskundige inschakelt
I know. Normaliter heeft BD daar iemand voor zoals vorig jaar bijvoorbeeld. Probleem is dat wat BD vraagt niet in dezelfde bewoordingen terug te vinden is op jaaroverzicht van werkgever. Uiteindelijk zal het wel loslopen. Het is gewoon irritant. Nog niet te spreken over de wachttijd op teruggave. Inmiddels 1,5 jaar aan het wachten op duizenden euro's.

• peter-rm
@CryptoNL als je (te)lang moet wachten, dan vraag je de inspecteur om een Voorlopige Aanslag met de bijbehorende (voorlopige) teruggave

• CryptoNL
peter-rm schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:30:
@CryptoNL als je (te)lang moet wachten, dan vraag je de inspecteur om een Voorlopige Aanslag met de bijbehorende (voorlopige) teruggave
Krijg je niet want grensarbeider. Enkel een definitieve. Been there done that.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:23
Heeft iemand verstand van de bijleenregeling?

In het aangifteformulier kom ik deze vraag tegen:

Hebt u deze overwaarde helemaal gebruikt voor aankoop, onderhoud of verbouwing van deze woning (hoofdverblijf)?

Als ik deze vraag met "ja" beantwoord, gebeurt er niets.

Als ik hem met "nee" beantwoord, krijg ik den dropdown menu waarin ik e.e.a. moet specificeren.

Een accountant heeft onze aangifte gedaan toen die bijleenregeling moest worden uitgerekend en kwam tot de conclusie dat op basis van die berekening de hypotheek aftrekbaar bleef.

Mijn vraag nu is; wat moet ik invullen bij die vraag? "Nee" en alsnog specificeren of simpelweg "ja" omdat het al is uitgerekend?

• JanHenk
  • Niet online
@Atomius Als die situatie ongewijzigd is, is het antwoord op die vraag dus "Ja".

• NicoHF
  • Niet online
Via de bank heb ik een gecorrigeerd jaaroverzicht ontvangen, omdat er een foutieve slotkoers was gehanteerd van een belegging.
Het vervolg is dat ik een afwijking van circa 150 euro minder heb.

Zou ik dat moeten corrigeren bij de reeds ingevulde aangifte of gewoon zo laten staan?

Ik ben Box 3 belastingplichtig.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
NicoHF schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:37:
Via de bank heb ik een gecorrigeerd jaaroverzicht ontvangen, omdat er een foutieve slotkoers was gehanteerd van een belegging.

Zou ik dat moeten corrigeren bij de reeds ingevulde aangifte of gewoon zo laten staan?

Je bent verplicht om aangifte te doen over de juiste gegevens. Daar heb je je antwoord.

• jaspersvensk
  • Laatst online: 16-04 23:14
NicoHF schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:37:

Bij mij was alleen het saldo per 31-12-2025 anders. Dus geen reden om de aangifte aan te passen, de peildatum voor 2025 is 01-01-2025 bij fictief rendement.

• NicoHF
  • Niet online
Wispe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:05:
[...]

Je bent verplicht om aangifte te doen over de juiste gegevens. Daar heb je je antwoord.
Dat had ik gedaan, maar de bank komt ineens met andere gegevens.
Bovendien is het saldo lager waardoor de belastingdienst niet benadeelt wordt.

Kan ik het überhaupt zonder vragen gewoon aanpassen of krijg ik dan een onderzoek waar ik niet op zit te wachten?

• sipjohn
NicoHF schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:00:
[...]

Dat had ik gedaan, maar de bank komt ineens met andere gegevens.
Bovendien is het saldo lager waardoor de belastingdienst niet benadeelt wordt.

Kan ik het überhaupt zonder vragen gewoon aanpassen of krijg ik dan een onderzoek waar ik niet op zit te wachten?
Als de bank het fout doet, is dat een fout van de bank. Als jij maar het juiste saldo opgeeft.
(maar bij een saldo verschil van 150 zou ik ook niet wijzigen(36% van 1,37% van 150=?)

• NicoHF
  • Niet online
sipjohn schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:11:
[...]

Als de bank het fout doet, is dat een fout van de bank. Als jij maar het juiste saldo opgeeft.
(maar bij een saldo verschil van 150 zou ik ook niet wijzigen(36% van 1,37% van 150=?)
36% van 5.88% = €3.17 is mijn nadeel

• sipjohn
NicoHF schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:25:
[...]

oeps niet goed gelezen. Bij effecten inderdaad iets meer.

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:06
NicoHF schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:25:
[...]

Dan is dat de afweging die je moet maken. Vind je het waard om voor €3,17 weer opnieuw aangifte te doen + het risico dat je weer onderop de stapel komt te liggen of dat ze toch nog vragen gaan stellen?

Ik vermoed niet dat ze a la toeslagenaffaire hiervoor megaboetes + incasso's op gaan zetten

• Wispe
  • Niet online
Je kan toch gewoon je aangifte wijzigen?

• JanHenk
  • Niet online
Openen, wijzigen, en opnieuw indienen.

Als je eerste aangifte nog niet is behandeld (hoogstwaarschijnlijk niet) wordt die inzending door de Belastingdienst genegeerd en wordt de nieuwste inzending gezien als jouw aangifte.

Even los van het bedrag waar het om gaat...

• Rubbergrover1
  • Nu online
Ik denk dat het bijna meer moeite is om die vraag op dit forum te zetten dan om de aangifte aan te passen en gecorrigeerd opnieuw in te sturen.

• Wispe
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:29:
Ik denk dat het bijna meer moeite is om die vraag op dit forum te zetten dan om de aangifte aan te passen en gecorrigeerd opnieuw in te sturen.
Ik wilde al typen. Waar hebben we het over?

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:00
Mijn vrouw is medisch specialist, en als specialisten van verschillende ziekenhuizen helpen ze elkaar wel eens uit de brand zodat men teambuilding dingen enzo kan doen.

Afgelopen jaar heeft mijn vrouw (die in loondienst is) dus een weekenddienst gedraaid bij een ander bevriend ziekenhuis (waar ze in maatschappen werken). Om haar werk te kunnen doen met rechten tot de systemen is ze toen wel als soort van tijdelijke medewerker aangemeld. Na de tijd heeft ze een betaling ontvangen voor het geleverde werk.

Maar nu komt het lastige: De interne afspraak is dat dit geld in een pot van haar eigen werk gedaan wordt, waar ze vervolgens weer waarnemers e.d. van betalen. In ruil daarvoor gold de gewerkte tijd als gewone werktijd bij haar eigen ziekenhuis. Ze is dus indirect wel betaald, doordat het gewoon onderdeel van haar salaris was, maar het geld dat ze ontvangen heeft, heeft ze afgestaan.

En nu het leuke van dit verhaal: Het ziekenhuis waar ze voor heeft bijgeklust staat al vooringevuld bij de "inkomsten uit overige werkzaamheden", alleen het bedrag is leeg.
Mijns inziens zal ze gewoon het ontvangen bedrag moeten invullen, het waren immers inkomsten voor haar. Dat ze dat geld vervolgens weer als gift heeft weggedaan richting een "pot", dat doet er voor de belastingdienst niet toe.

Het zure is alleen, dat we dan bijna 1000 euro er bij in schieten, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Maar wat kunnen we hier nu mee. Gewoon 0 invullen, of zelfs dat hele vooringevulde bedrijf weghalen vind ik nogal risky. Ik zit niet te wachten op een controle, want ik ben ook ZZP-er en ondanks dat ik mijn boekhouding netjes doe, is mijn ervaring dat er altijd wel iets te zeuren is voor ze (schijnzelfstandigheid b.v.)

Mijn eigen idee is gewoon het echte bedrag invullen, de (forse) inkomstenbelasting betalen, en dit geld maar weer terug uit de pot halen. Ik heb al tegen haar gezegd dat ze voor komende jaren maar een Firma oid moeten oprichten, en het niet allemaal op persoonlijke titel moeten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 01-04-2026 09:33 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• peter-rm
Bij ROW kun je kosten opvoeren. De afdracht aan de "pot" daaronder opnemen.
je kunt ook even vooroverleg met de inspecteur over deze situatie houden.

• ConQuestador
peter-rm schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:36:
Bij ROW kun je kosten opvoeren. De afdracht aan de "pot" daaronder opnemen.
je kunt ook even vooroverleg met de inspecteur over deze situatie houden.
Wat is ROW?

Dit voorleggen aan de inspecteur kan natuurlijk, maar ik vraag me af hoe correct die hele pot is die het team er op na houdt. Risico is dat je dan anderen juist in de problemen brengt.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wispe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:30:
[...]

Ik wilde al typen. Waar hebben we het over?
Over 3eu en 17cent :P

PSN

• peter-rm
ConQuestador schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:46:
[...]

Wat is ROW?

Dit voorleggen aan de inspecteur kan natuurlijk, maar ik vraag me af hoe correct die hele pot is die het team er op na houdt. Risico is dat je dan anderen juist in de problemen brengt.
ROW: resultaat overig werk: alle betalingen voor werkzaamheden waarover geen loonadministratie wordt gevoerd. Wordt doorgaans met een IB47 formulier aan de belastingdienst doorgegeven.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:13:
Openen, wijzigen, en opnieuw indienen.

Als je eerste aangifte nog niet is behandeld (hoogstwaarschijnlijk niet) wordt die inzending door de Belastingdienst genegeerd en wordt de nieuwste inzending gezien als jouw aangifte.

Even los van het bedrag waar het om gaat...
En als die wel is behanded dan in principe ook.

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
@ConQuestador Het lijkt mij dat je vrouw al haar werkzaamheden vanuit (loon)dienstverband heeft verricht. Al haar inkomsten moeten dan m.i. ook via de loonadministratie zijn aangegeven. Ofwel, loonstrookjes volgen. Als de loonstrookjes niet aansluiten met de door jullie ontvangen bedragen, dan zou ik aankloppen bij de werkgever. Die moeten m.i. zorgen dat de loonadministratie aansluit.

ROW is m.i. niet mogelijk omdat er sprake is van een dienstverband met gezagsverhouding.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:05
ConQuestador schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:31:
Mijn vrouw is medisch specialist, en als specialisten van verschillende ziekenhuizen helpen ze elkaar wel eens uit de brand zodat men teambuilding dingen enzo kan doen.

Afgelopen jaar heeft mijn vrouw (die in loondienst is) dus een weekenddienst gedraaid bij een ander bevriend ziekenhuis (waar ze in maatschappen werken). Om haar werk te kunnen doen met rechten tot de systemen is ze toen wel als soort van tijdelijke medewerker aangemeld. Na de tijd heeft ze een betaling ontvangen voor het geleverde werk.

Maar nu komt het lastige: De interne afspraak is dat dit geld in een pot van haar eigen werk gedaan wordt, waar ze vervolgens weer waarnemers e.d. van betalen. In ruil daarvoor gold de gewerkte tijd als gewone werktijd bij haar eigen ziekenhuis. Ze is dus indirect wel betaald, doordat het gewoon onderdeel van haar salaris was, maar het geld dat ze ontvangen heeft, heeft ze afgestaan.

En nu het leuke van dit verhaal: Het ziekenhuis waar ze voor heeft bijgeklust staat al vooringevuld bij de "inkomsten uit overige werkzaamheden", alleen het bedrag is leeg.
Mijns inziens zal ze gewoon het ontvangen bedrag moeten invullen, het waren immers inkomsten voor haar. Dat ze dat geld vervolgens weer als gift heeft weggedaan richting een "pot", dat doet er voor de belastingdienst niet toe.

Het zure is alleen, dat we dan bijna 1000 euro er bij in schieten, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Maar wat kunnen we hier nu mee. Gewoon 0 invullen, of zelfs dat hele vooringevulde bedrijf weghalen vind ik nogal risky. Ik zit niet te wachten op een controle, want ik ben ook ZZP-er en ondanks dat ik mijn boekhouding netjes doe, is mijn ervaring dat er altijd wel iets te zeuren is voor ze (schijnzelfstandigheid b.v.)

Mijn eigen idee is gewoon het echte bedrag invullen, de (forse) inkomstenbelasting betalen, en dit geld maar weer terug uit de pot halen. Ik heb al tegen haar gezegd dat ze voor komende jaren maar een Firma oid moeten oprichten, en het niet allemaal op persoonlijke titel moeten doen.
Volgens mij had haar ziekenhuis dan beter een factuur kunnen sturen aan het andere ziekenhuis onder de noemer detachering of met gesloten beurs.

Maar in bovenstaande geval moet je dus eigenlijk niet je loon van overig werk overmaken aan je werkgever, maar hadden ze dit misschien kunnen inhouden op haar salaris. Al mag dit denk ik ook niet zomaar. Kortom ik denk zelfs als ze het niet had afgestaan, dat ze haar niet eens wat hadden kunnen maken.

Nu dit in je aangifte terecht komt zou ik dit geld denk ik terug vragen van je huidige werkgever.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• ConQuestador
Morpheusk schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:48:
[...]

Volgens mij had haar ziekenhuis dan beter een factuur kunnen sturen aan het andere ziekenhuis onder de noemer detachering of met gesloten beurs.

Maar in bovenstaande geval moet je dus eigenlijk niet je loon van overig werk overmaken aan je werkgever, maar hadden ze dit misschien kunnen inhouden op haar salaris. Al mag dit denk ik ook niet zomaar. Kortom ik denk zelfs als ze het niet had afgestaan, dat ze haar niet eens wat hadden kunnen maken.

Nu dit in je aangifte terecht komt zou ik dit geld denk ik terug vragen van je huidige werkgever.
Dat zei ik ook al tegen mijn vrouw, het geld had nooit via haar moeten lopen.

Maar je kent grote bedrijven, die doen altijd moeilijk, vandaar dat ze dit zelf zo een beetje geregeld hebben. Een beetje zoals wij een toetsenbord kopen en dan declareren, omdat het teveel gedoe is dat via de werkgever geregeld te krijgen.

Maar voor nu denk ik dat opgeven en terug uit de pot halen de enige goede oplossing is, voor komende jaren moeten ze maar een andere oplossing verzinnen.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Bijzonder dat jouw partner die eerste is die tegen dit probleem aangelopen is.

• Cbr

Cbr

ConQuestador schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:36:
[...]

Maar je kent grote bedrijven, die doen altijd moeilijk, vandaar dat ze dit zelf zo een beetje geregeld hebben.
Maar er is dus niets zwart op wit met haar werkgever geregeld dat het geld een pot ingaat? Dat doet ze vrijwillig n.a.v. zachte afspraken met collega's?

Als het wel een harde afspraak met de werkgever is dan zou ik het op nul durven zetten in de aangifte.

[ Voor 4% gewijzigd door Cbr op 02-04-2026 10:17 ]

• ConQuestador
Cbr schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:08:
[...]

Maar er is dus niet zwart op wit met haar werkgever geregeld dat het geld een pot ingaat? Dat doet ze vrijwillig n.a.v. zachte afspraken met collega's?

Als het wel een harde afspraak met de werkgever is dan zou ik het op nul durven zetten in de aangifte.
Het is niet eens een afspraak met de werkgever, maar met de "vakgroep" (de groep medisch specialisten van haar specialisatie). Deze hebben in eigen beheer een pot (die pot is gewoon een rekening op naam van 1 specialist, waar hij gewoon vermogensrendementsheving over mag betalen 8)7 ) om dingen als teambuilding van te betalen. Het vullen van die pot doen ze dus onder andere door in andere ziekenhuizen te werken (en specialisten uit die andere ziekenhuizen werken dan weer bij hun, wanneer ze teambuilding hebben, en die betalen ze dan dus ook uit die pot).

De intenties zijn niet verkeerd, maar in mijn ogen beslist niet hoe het hoort belastingtechnisch gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door ConQuestador op 02-04-2026 09:28 ]

• Cbr

Cbr

ConQuestador schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:26:
[...]

De intenties zijn niet verkeerd, maar in mijn ogen beslist niet hoe het hoort belastingtechnisch gezien.
Het mag allemaal natuurlijk, maar over het inkomen wat ze heeft verdiend zal in dit geval waarschijnlijk gewoon belasting moeten worden betaald. Wellicht kan dat ook uit de pot komen, maar dat is voor de collega's onderling om te bedenken.

• Herman
  • Nu online

Herman

FP ProMod
ConQuestador schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:36:
[...]

(...)

Maar je kent grote bedrijven, die doen altijd moeilijk, vandaar dat ze dit zelf zo een beetje geregeld hebben.
(...)
Nou, eigenlijk niet. Mijn ervaring met grote bedrijven is dat zij hun loonadministratie ontzettend goed op orde hebben.

Nogmaals: Wat houdt je tegen om de werkgever(s) aan te schrijven en te vragen om loonstroken die aansluiten met de betalingen? Zij kunnen gerust nog correcties maken, hetzij in het vorige jaar hetzij in het huidige jaar. Dat lijkt mij geen onredelijke verzoek.

• ConQuestador
Herman schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:19:
[...]

Nou, eigenlijk niet. Mijn ervaring met grote bedrijven is dat zij hun loonadministratie ontzettend goed op orde hebben.

Nogmaals: Wat houdt je tegen om de werkgever(s) aan te schrijven en te vragen om loonstroken die aansluiten met de betalingen? Zij kunnen gerust nog correcties maken, hetzij in het vorige jaar hetzij in het huidige jaar. Dat lijkt mij geen onredelijke verzoek.
De betalende partij is een maatschap van enkele specialisten, geen groot ziekenhuis dus.. Zelfs als die een correcte loonstrook op zouden leveren voor het geld, dan zal daar nog steeds inkomstenbelasting vanaf moeten.

De ontvangende partij (de pot) is geen ziekenhuis, maar een stel collega's die samen een pot beheren om buiten het ziekenhuis om dingen te kunnen regelen die anders niet lukken.

• ConQuestador
Cbr schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:19:
[...]

Het mag allemaal natuurlijk, maar over het inkomen wat ze heeft verdiend zal in dit geval waarschijnlijk gewoon belasting moeten worden betaald. Wellicht kan dat ook uit de pot komen, maar dat is voor de collega's onderling om te bedenken.
Dat is dus ook mijn conclusie, en de collega's hebben al akkoord gegeven dat ze de belasting gewoon weer uit de pot mag halen. Ze komen er nu alleen wel achter dat het dan niet meer rendabel is, en dus moeten ze op zoek naar een andere oplossing in de toekomst

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Het loon wat opgehaald wordt zou niet naar je partner moeten. Maar direct naar de rekening van de maatschap van de specialisten waar ze voor werkt.
En die rekening moet niet particulier beheerd, lekker handig als er onenigheid komt en de behorende specialist weggestuurd wordt.

Dat zou op een andere wijze geregeld moeten worden.
En die inhuur dus eigenlijk met een factuur naar de maatschap. En niet een loon en loonstrook naar je partner.

Of alles houden, pot opheffen en teambuilding kosten verdelen over je specialisten. Dan kan iedereen die meedoet de kosten lappen. En daar op eigen spaarrekening eventueel wat voor sparen.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

JanHenk schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:47:
@Klippy Gemengde leningen (deel box 1 eigen woning en deel box 3) kunnen soms door aflossingen wijzigen, maar als het ieder jaar hetzelfde is: ja, dan moet je het ieder jaar zo aanpassen.

Je kan ook de lening administratief laten splitsen in twee afzonderlijke delen (tegen dezelfde condities uiteraard). Dat is duidelijker en eenvoudiger bij de aangifte.
Als je een leningdeel hebt dat volledig gebruikt is voor het meefinancieren van diverse kosten bij het oversluiten van een hypotheek, dan valt dit deel in box 3. Dat kun je aangeven bij de verdeling van schuld en rente.

Is het dan correct om ieder jaar bij "verdeling van de schuld en de rente" van dit leningdeel €0 bij "deel hoofdverblijf" van zowel de schuld als de rente te zetten? ("ander bestedingsdoel" wordt hierbij automatisch ingevuld met het volledige bedrag.)

Ik vraag dit, omdat de schuld ieder jaar lager wordt vanwege maandelijkse aflossing en daarmee wordt het bedrag bij "ander bestedingsdoel" ook ieder jaar lager.

Stel dat het geen apart leningdeel zou zijn en het gaat om bijvoorbeeld €10.000, vul je dan ieder jaar €10.000 in bij "ander bestedingsdoel" of wordt dit bedrag ieder jaar lager omdat er afgelost is op de lening?

Als je totale lening bijvoorbeeld €300.00 is dan is €10.000 maar 3,33%. Vul je dan ieder jaar 0,033% van de overgebleven schuld in bij "ander bestedingsdoel"?

Ik heb dit ook aan ChatGPT gevraagd en deze geeft het volgende antwoord:

Als een leningdeel niet is gebruikt voor aankoop, onderhoud of verbetering van de eigen woning, dan valt dit niet in box 1 maar in box 3 (schuld).

Dus:
  • “deel hoofdverblijf” = €0
  • “ander bestedingsdoel” = het bedrag dat in box 3 valt
Dit doe je elk jaar opnieuw op dezelfde manier.
  1. Moet je elk jaar €0 invullen bij “deel hoofdverblijf”?
    Ja, dat is correct.
Zolang het leningdeel volledig voor oversluitkosten of andere niet-woningdoelen is gebruikt:
  • blijft “deel hoofdverblijf” €0
  • gaat het volledige bedrag naar “ander bestedingsdoel”
Dit verandert niet door de jaren heen.
  1. Wat gebeurt er met het bedrag in box 3?
    Je vult niet het oorspronkelijke bedrag in, maar de werkelijke resterende schuld op 1 januari van het belastingjaar.
Dus bijvoorbeeld:
  • Jaar 1: €10.000
  • Jaar 2: €9.200
  • Jaar 3: €8.350
Het bedrag wordt dus lager door aflossingen.
  1. Hoe zit het als het geen apart leningdeel is?
    Dan moet je het proportioneel splitsen.
Stel:
  • Totale hypotheek: €300.000
  • Niet-eigen-woning deel: €10.000
Dan is dat 10.000 / 300.000 = 3,33%.

Werkwijze:
  • Neem elk jaar de openstaande totale schuld
  • Reken daarvan 3,33% toe aan box 3
Bijvoorbeeld:
  • Openstaande schuld: €285.000
  • Box 3 deel: 3,33% × €285.000 ≈ €9.500
Je werkt dus met een percentage van de resterende schuld, niet met een vast bedrag van €10.000.
  1. En de rente?
    Dezelfde verdeling geldt voor de rente:
  • Rente over het box 1 deel is aftrekbaar
  • Rente over het box 3 deel niet

[ Voor 59% gewijzigd door Dj-sannieboy op 03-04-2026 16:55 ]

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-04 22:25
Man man man wat is dat werkelijk rendement doorgeven een zooitje, ben al uren bezig .

Krijg je van Saxo een mooi overzicht met exact rendement, wilt de belastingdienst meer informatie hebben waardoor je alles alsnog met de hand moet uitrekenen. Maar er zit geen voorziening in voor beleggingen in vreemde valuta met geld dat op een vreemde valuta rekening staat en geen manier om koerswisseling verlies te verrekenen.

Waarom niet gewoon 1 invoerveld voor rendement. Dan kan je eind saldo - begin saldo - inleg doen en ben je klaar.

De brokers hadden wel wat beter mogen inspelen op de benodigde informatie.

Kosten niet mogen verrekenen is ook vet oneerlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Rogers op 06-04-2026 18:34 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
Rogers schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:01:
Man man man wat is dat werkelijk rendement doorgeven een zooitje, ben al uren bezig .

Krijg je van Saxo een mooi overzicht met exact rendement, wilt de belastingdienst meer informatie hebben waardoor je alles alsnog met de hand moet uitrekenen. Maar er zit geen voorziening in voor beleggingen in vreemde valuta met geld dat op een vreemde valuta rekening staat en geen manier om koerswisseling verlies te verrekenen.

Waarom niet gewoon 1 invoerveld voor rendement. Dan kan je eind saldo - begin saldo - inleg doen en ben je klaar.

De brokers hadden wel wat beter mogen inspelen op de benodigde informatie.

Kosten niet mogen verrekenen is ook vet oneerlijk.
Maar fictief rendement is toch gunstiger mag ik hopen?

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:19:
[...]

Als je een leningdeel hebt dat volledig gebruikt is voor het meefinancieren van diverse kosten bij het oversluiten van een hypotheek, dan valt dit deel in box 3. Dat kun je aangeven bij de verdeling van schuld en rente.

Is het dan correct om ieder jaar bij "verdeling van de schuld en de rente" van dit leningdeel €0 bij "deel hoofdverblijf" van zowel de schuld als de rente te zetten? ("ander bestedingsdoel" wordt hierbij automatisch ingevuld met het volledige bedrag.)

Ik vraag dit, omdat de schuld ieder jaar lager wordt vanwege maandelijkse aflossing en daarmee wordt het bedrag bij "ander bestedingsdoel" ook ieder jaar lager.

Stel dat het geen apart leningdeel zou zijn en het gaat om bijvoorbeeld €10.000, vul je dan ieder jaar €10.000 in bij "ander bestedingsdoel" of wordt dit bedrag ieder jaar lager omdat er afgelost is op de lening?

Als je totale lening bijvoorbeeld €300.00 is dan is €10.000 maar 3,33%. Vul je dan ieder jaar 0,033% van de overgebleven schuld in bij "ander bestedingsdoel"?

Ik heb dit ook aan ChatGPT gevraagd en deze geeft het volgende antwoord:

Als een leningdeel niet is gebruikt voor aankoop, onderhoud of verbetering van de eigen woning, dan valt dit niet in box 1 maar in box 3 (schuld).

Dus:
  • “deel hoofdverblijf” = €0
  • “ander bestedingsdoel” = het bedrag dat in box 3 valt
Dit doe je elk jaar opnieuw op dezelfde manier.
  1. Moet je elk jaar €0 invullen bij “deel hoofdverblijf”?
    Ja, dat is correct.
Zolang het leningdeel volledig voor oversluitkosten of andere niet-woningdoelen is gebruikt:
  • blijft “deel hoofdverblijf” €0
  • gaat het volledige bedrag naar “ander bestedingsdoel”
Dit verandert niet door de jaren heen.
  1. Wat gebeurt er met het bedrag in box 3?
    Je vult niet het oorspronkelijke bedrag in, maar de werkelijke resterende schuld op 1 januari van het belastingjaar.
Dus bijvoorbeeld:
  • Jaar 1: €10.000
  • Jaar 2: €9.200
  • Jaar 3: €8.350
Het bedrag wordt dus lager door aflossingen.
  1. Hoe zit het als het geen apart leningdeel is?
    Dan moet je het proportioneel splitsen.
Stel:
  • Totale hypotheek: €300.000
  • Niet-eigen-woning deel: €10.000
Dan is dat 10.000 / 300.000 = 3,33%.

Werkwijze:
  • Neem elk jaar de openstaande totale schuld
  • Reken daarvan 3,33% toe aan box 3
Bijvoorbeeld:
  • Openstaande schuld: €285.000
  • Box 3 deel: 3,33% × €285.000 ≈ €9.500
Je werkt dus met een percentage van de resterende schuld, niet met een vast bedrag van €10.000.
  1. En de rente?
    Dezelfde verdeling geldt voor de rente:
  • Rente over het box 1 deel is aftrekbaar
  • Rente over het box 3 deel niet
Ik vul het naar rato in (zoals ChatGPT ook zegt in jou voorbeeld). En blijf dat hanteren. Dus aflossingen zijn naar rato box 1 en box 3.

• peter-rm
let wel op dat je bij opgave werkelijk rendement, je de box3 vrijstelingen van ca €57k pp kwijt bent(uitspaak hoge raad - edit: eerst abusievelijk RvS genoemd ).
hierdoor is in een groot aantal gevallen het fictief rendement nog steeds voordeliger

[ Voor 10% gewijzigd door peter-rm op 06-04-2026 21:02 . Reden: aanvulling/correctie ]

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
peter-rm schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:23:
let wel op dat je bij opgave werkelijk rendement, je de box3 vrijstelingen van ca €57k pp kwijt bent(uitspaak raad van state).
hierdoor is in een groot aantal gevallen het fictief rendement nog steeds voordeliger
En als je dat beseft hoef je volgens mij vaak niet eens meer je werkelijke rendement uit te rekenen. Bij de huidige werkelijke spaarrentes en wat "geluk" met je beleggingen.

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-04 22:25
VidaR-9 schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:20:
[...]

Maar fictief rendement is toch gunstiger mag ik hopen?
Nee, het is mij gelukt verlies te maken vorig jaar :'(
Mss kan ik nu bij het ABP solliciteren :+

Zou overigens belachelijk dat DeGiro geen jaaroverzicht geeft met rendement.

[ Voor 32% gewijzigd door Rogers op 06-04-2026 23:23 ]

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
peter-rm schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:23:
let wel op dat je bij opgave werkelijk rendement, je de box3 vrijstelingen van ca €57k pp kwijt bent(uitspaak hoge raad - edit: eerst abusievelijk RvS genoemd ).
De aangifte tool kiest toch automatisch de meest gunstige? Dus als je werkelijk rendement opgeeft en dat hoger uitvalt dan fictief - pakt het fictief?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Cbr

Cbr

Mirabis schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:18:
[...]

De aangifte tool kiest toch automatisch de meest gunstige? Dus als je werkelijk rendement opgeeft en dat hoger uitvalt dan fictief - pakt het fictief?
Ja, maar je kunt je wel afvragen of het werkelijk rendement invullen de moeite is. Per persoon anders natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Cbr op 07-04-2026 09:21 ]

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Mirabis schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:18:
[...]

Dat klopt , maar volgens mij moet je zelf dat werkelijk rendement invoeren. En daarvoor moet je het eerst uitrekenen. En dat kan een hoop werk zijn. Ik heb globaal uitgerekend wat het voor mij of ons is, en daar volgt uit dat fictief rendement beter is: door veel hoger rentepercentage en meer winst op beleggingen en kwijtraken belasting vrije voet.

• Rubbergrover1
  • Nu online
W1ck1e schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:24:
[...]

Dat klopt , maar volgens mij moet je zelf dat werkelijk rendement invoeren. En daarvoor moet je het eerst uitrekenen. En dat kan een hoop werk zijn. Ik heb globaal uit gerekend wat het voor mij of ons is, en daar volgt uit dat fictief rendement beter is: door veel hoger rentepercentage en meer winst op beleggingen en kwijtraken belasting vrije voet.
Volgens mij is dat een beetje de boodschap, dat je met een globale inschatting al vrij snel ziet of het zin heeft om het exact te bepalen of niet. En dan kun je hebben dat je al ziet dat het geen zin heeft.

Ik ken de rendementsoverzichten niet die brokers als Saxo sturen, maar die zijn vaak met een iets andere intentie opgesteld dan wat je voor de belastingdienst relevant is. Voor de belastingdienst kijk je "simpel" naar eindstand min beginstand en dat corrigeer je voor je aan- en verkopen. Dan is het vaak het eenvoudigste om een mutatie-overzicht te downloaden en de netto aan- en verkopen te sommeren. (Daarnaast geef je uiteraard ook de dividendgegevens op.)

• Gaddoman
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:39
Vanaf wanneer begint de belastingdienst met het versturen van definitieve aanslagen? Heeft iemand al een definitieve aanslag ontvangen?

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:32

Salandur

Software Engineer

Vorig jaar kreeg ik hem eind april al. Maar er zijn volgens mij geen termijnen bekend gemaakt.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Zolang er bij de inkomensverklaring op mijn.belastingdienst.nl nog niet staat dat je inkomen is vastgesteld op basis van je definitieve aanslag, gaat hij er voorlopig nog niet zijn. In mijn ervaring komt de aanslag ongeveer 2 weken nadat je inkomen is vastgesteld.

per aspera ad astra

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:09

Agent47

I always close my contracts.

Gaddoman schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:20:
Vanaf wanneer begint de belastingdienst met het versturen van definitieve aanslagen? Heeft iemand al een definitieve aanslag ontvangen?
Vaak midden mei.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Salandur schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:36:
Vorig jaar kreeg ik hem eind april al. Maar er zijn volgens mij geen termijnen bekend gemaakt.
Bedoelen jullie misschien de voorlopige aanslag ipv definitieve?

De laatste definitieve aanslag die ik heb ontvangen is van 2021, de rest is allemaal voorlopig... (komt door dat box 3 geneuzel).

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:32

Salandur

Software Engineer

abalone schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:25:
[...]

[...]

De laatste definitieve aanslag die ik heb ontvangen is van 2021, de rest is allemaal voorlopig... (komt door dat box 3 geneuzel).
Afgelopen jaar was die van mij gelijk definitief. Volgens mij wordt je er soms uitgepikt voor een extra controle, en dan duurt het langer voordat hij definitief is. Kan me ergens voorstellen dat het met het box 3 verhaal nog veel langer duurt.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gaddoman schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:20:
Vanaf wanneer begint de belastingdienst met het versturen van definitieve aanslagen?
Van 1 mei 2026 tot 31 december 2028.
https://www.belastingdien...nslag/definitieve_aanslag
:)

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 14-04-2026 10:19 ]

PSN

• Rubbergrover1
  • Nu online
abalone schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:25:
[...]

[...]

Nu je meteen bij de aangifte ook al het werkelijk rendement kan doorgeven, kunnen ze ook voor box 3 situaties al meteen de definitieve aanslag gaan opleggen. Dat is wel anders dan bij de aangiftes van een paar jaar geleden.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Let op: Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.