En als je dat beseft hoef je volgens mij vaak niet eens meer je werkelijke rendement uit te rekenen. Bij de huidige werkelijke spaarrentes en wat "geluk" met je beleggingen.peter-rm schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:23:
let wel op dat je bij opgave werkelijk rendement, je de box3 vrijstelingen van ca €57k pp kwijt bent(uitspaak raad van state).
hierdoor is in een groot aantal gevallen het fictief rendement nog steeds voordeliger
Nee, het is mij gelukt verlies te maken vorig jaarVidaR-9 schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:20:
[...]
Maar fictief rendement is toch gunstiger mag ik hopen?
Mss kan ik nu bij het ABP solliciteren
Zou overigens belachelijk dat DeGiro geen jaaroverzicht geeft met rendement.
[ Voor 32% gewijzigd door Rogers op 06-04-2026 23:23 ]
De aangifte tool kiest toch automatisch de meest gunstige? Dus als je werkelijk rendement opgeeft en dat hoger uitvalt dan fictief - pakt het fictief?peter-rm schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:23:
let wel op dat je bij opgave werkelijk rendement, je de box3 vrijstelingen van ca €57k pp kwijt bent(uitspaak hoge raad - edit: eerst abusievelijk RvS genoemd ).
hierdoor is in een groot aantal gevallen het fictief rendement nog steeds voordeliger
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ja, maar je kunt je wel afvragen of het werkelijk rendement invullen de moeite is. Per persoon anders natuurlijk.Mirabis schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:18:
[...]
De aangifte tool kiest toch automatisch de meest gunstige? Dus als je werkelijk rendement opgeeft en dat hoger uitvalt dan fictief - pakt het fictief?
[ Voor 4% gewijzigd door Cbr op 07-04-2026 09:21 ]
Dat klopt , maar volgens mij moet je zelf dat werkelijk rendement invoeren. En daarvoor moet je het eerst uitrekenen. En dat kan een hoop werk zijn. Ik heb globaal uitgerekend wat het voor mij of ons is, en daar volgt uit dat fictief rendement beter is: door veel hoger rentepercentage en meer winst op beleggingen en kwijtraken belasting vrije voet.Mirabis schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:18:
[...]
De aangifte tool kiest toch automatisch de meest gunstige? Dus als je werkelijk rendement opgeeft en dat hoger uitvalt dan fictief - pakt het fictief?
Volgens mij is dat een beetje de boodschap, dat je met een globale inschatting al vrij snel ziet of het zin heeft om het exact te bepalen of niet. En dan kun je hebben dat je al ziet dat het geen zin heeft.W1ck1e schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:24:
[...]
Dat klopt , maar volgens mij moet je zelf dat werkelijk rendement invoeren. En daarvoor moet je het eerst uitrekenen. En dat kan een hoop werk zijn. Ik heb globaal uit gerekend wat het voor mij of ons is, en daar volgt uit dat fictief rendement beter is: door veel hoger rentepercentage en meer winst op beleggingen en kwijtraken belasting vrije voet.
Ik ken de rendementsoverzichten niet die brokers als Saxo sturen, maar die zijn vaak met een iets andere intentie opgesteld dan wat je voor de belastingdienst relevant is. Voor de belastingdienst kijk je "simpel" naar eindstand min beginstand en dat corrigeer je voor je aan- en verkopen. Dan is het vaak het eenvoudigste om een mutatie-overzicht te downloaden en de netto aan- en verkopen te sommeren. (Daarnaast geef je uiteraard ook de dividendgegevens op.)
Vanaf wanneer begint de belastingdienst met het versturen van definitieve aanslagen? Heeft iemand al een definitieve aanslag ontvangen?
Vorig jaar kreeg ik hem eind april al. Maar er zijn volgens mij geen termijnen bekend gemaakt.
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
Zolang er bij de inkomensverklaring op mijn.belastingdienst.nl nog niet staat dat je inkomen is vastgesteld op basis van je definitieve aanslag, gaat hij er voorlopig nog niet zijn. In mijn ervaring komt de aanslag ongeveer 2 weken nadat je inkomen is vastgesteld.
per aspera ad astra
Vaak midden mei.Gaddoman schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:20:
Vanaf wanneer begint de belastingdienst met het versturen van definitieve aanslagen? Heeft iemand al een definitieve aanslag ontvangen?
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Salandur schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:36:
Vorig jaar kreeg ik hem eind april al. Maar er zijn volgens mij geen termijnen bekend gemaakt.
Bedoelen jullie misschien de voorlopige aanslag ipv definitieve?
De laatste definitieve aanslag die ik heb ontvangen is van 2021, de rest is allemaal voorlopig... (komt door dat box 3 geneuzel).
Afgelopen jaar was die van mij gelijk definitief. Volgens mij wordt je er soms uitgepikt voor een extra controle, en dan duurt het langer voordat hij definitief is. Kan me ergens voorstellen dat het met het box 3 verhaal nog veel langer duurt.abalone schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:25:
[...]
[...]
Bedoelen jullie misschien de voorlopige aanslag ipv definitieve?
De laatste definitieve aanslag die ik heb ontvangen is van 2021, de rest is allemaal voorlopig... (komt door dat box 3 geneuzel).
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
Van 1 mei 2026 tot 31 december 2028.Gaddoman schreef op zondag 12 april 2026 @ 21:20:
Vanaf wanneer begint de belastingdienst met het versturen van definitieve aanslagen?
https://www.belastingdien...nslag/definitieve_aanslag
[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 14-04-2026 10:19 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nu je meteen bij de aangifte ook al het werkelijk rendement kan doorgeven, kunnen ze ook voor box 3 situaties al meteen de definitieve aanslag gaan opleggen. Dat is wel anders dan bij de aangiftes van een paar jaar geleden.abalone schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:25:
[...]
[...]
Bedoelen jullie misschien de voorlopige aanslag ipv definitieve?
De laatste definitieve aanslag die ik heb ontvangen is van 2021, de rest is allemaal voorlopig... (komt door dat box 3 geneuzel).
Ik loop tegen enkele punten aan met mijn belastingaangifte. Google en ChatGPT heb ik uiteraard al gebruikt. Kan iemand laten weten of ik op het juiste spoor zit?
Verdelen fiscaal partner
Bij ‘verdelen’ heb ik het efficiënt ingevuld voor maximale teruggave. We zijn voor het eerst fiscaal partner. We willen dit het liefst wel wat eerlijker verdelen naar ratio ná teruggave. Ik voorgaande jaren zat hier groot verschil in.
DEGIRO: Ik heb ETF’s bij DEGIRO. Bij bankrekeningen zie ik óók flatexDEGIRO Bank staan: niet-besteed geld volgens mij op de rekening. Bij ‘beleggingen’ zie ik 2x DEGIRO staan: Beleggingsrekening (dit zijn mijn ETF’s) en ‘belegging flatexDEGIRO’, hier staat €0 op. Die laatste snap ik niet.
Trade Republic: ik zie 2 rekeningen staan. Allebei €0 (2026 gestart).
Eerste woning gekocht in 2025. Kosten: €800 (taxatie), €600 (notaris), €2.800 (hypotheekadviseur), €2.000 p/m hypotheek (5 maanden = ~€2.000 aan HRA). We krijgen ‘maar’ 3300 euro terug. Ik snap dat aftrekken en teruggave niet hetzelfde zijn en andere gegevens hebben ook invloed. Het voelt minder dan ik had verwacht, omdat je veel kan aftrekken.
Verdelen fiscaal partner
Bij ‘verdelen’ heb ik het efficiënt ingevuld voor maximale teruggave. We zijn voor het eerst fiscaal partner. We willen dit het liefst wel wat eerlijker verdelen naar ratio ná teruggave. Ik voorgaande jaren zat hier groot verschil in.
- Als we het eerlijker willen verdelen zoals voorgaande jaren, hoe weet ik de “ratio” voor als we het los zouden invullen? Kan ik dat ergens vergelijken of berekenen?
DEGIRO: Ik heb ETF’s bij DEGIRO. Bij bankrekeningen zie ik óók flatexDEGIRO Bank staan: niet-besteed geld volgens mij op de rekening. Bij ‘beleggingen’ zie ik 2x DEGIRO staan: Beleggingsrekening (dit zijn mijn ETF’s) en ‘belegging flatexDEGIRO’, hier staat €0 op. Die laatste snap ik niet.
Trade Republic: ik zie 2 rekeningen staan. Allebei €0 (2026 gestart).
- Voor beide geldt: maakt het uit dat de rekeningen er tussen staan omdat er €0 op staat?
Eerste woning gekocht in 2025. Kosten: €800 (taxatie), €600 (notaris), €2.800 (hypotheekadviseur), €2.000 p/m hypotheek (5 maanden = ~€2.000 aan HRA). We krijgen ‘maar’ 3300 euro terug. Ik snap dat aftrekken en teruggave niet hetzelfde zijn en andere gegevens hebben ook invloed. Het voelt minder dan ik had verwacht, omdat je veel kan aftrekken.
- Maak ik overduidelijk ergens een grote fout, of kan dit prima?
Welke eerlijke verdeling zoek je? Dat wordt me niet helemaal duidelijk. Ik neem aan dat je samen de woning hebt gekocht. Je bent in principe fiscaal partner, dus je kan voor 50:50 opteren. Of heeft de één veel meer vermogen dan de ander of meer betaald rondom de woning (aankoop) en wil je daarom iets naar rato doen? Het is aan jou hoe ingewikkeld/makkelijk je het wil maken. Dat staat eigenlijk los van je inkomstenbelasting aangifte.Fuujii schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:15:
Ik loop tegen enkele punten aan met mijn belastingaangifte. Google en ChatGPT heb ik uiteraard al gebruikt. Kan iemand laten weten of ik op het juiste spoor zit?
Verdelen fiscaal partner
Bij ‘verdelen’ heb ik het efficiënt ingevuld voor maximale teruggave. We zijn voor het eerst fiscaal partner. We willen dit het liefst wel wat eerlijker verdelen naar ratio ná teruggave. Ik voorgaande jaren zat hier groot verschil in.
- Als we het eerlijker willen verdelen zoals voorgaande jaren, hoe weet ik de “ratio” voor als we het los zouden invullen? Kan ik dat ergens vergelijken of berekenen?
Het maakt niet uit dat ze op 0 staan, dat heeft verder geen enkele invloed op je inkomstenbelasting uitkomst. Gewoon zo laten staan dus. Ik heb dit ook bij DeGiro.Aandelen & spaarrekeningen
DEGIRO: Ik heb ETF’s bij DEGIRO. Bij bankrekeningen zie ik óók flatexDEGIRO Bank staan: niet-besteed geld volgens mij op de rekening. Bij ‘beleggingen’ zie ik 2x DEGIRO staan: Beleggingsrekening (dit zijn mijn ETF’s) en ‘belegging flatexDEGIRO’, hier staat €0 op. Die laatste snap ik niet.
Trade Republic: ik zie 2 rekeningen staan. Allebei €0 (2026 gestart).
- Voor beide geldt: maakt het uit dat de rekeningen er tussen staan omdat er €0 op staat?
Ik ken jullie salarissen en aangifte natuurlijk niet, maar als we van ongeveer 37% aftrek uitgaan kom je uit op:Koopwoning
Eerste woning gekocht in 2025. Kosten: €800 (taxatie), €600 (notaris), €2.800 (hypotheekadviseur), €2.000 p/m hypotheek (5 maanden = ~€2.000 aan HRA). We krijgen ‘maar’ 3300 euro terug. Ik snap dat aftrekken en teruggave niet hetzelfde zijn en andere gegevens hebben ook invloed. Het voelt minder dan ik had verwacht, omdat je veel kan aftrekken.
- Maak ik overduidelijk ergens een grote fout, of kan dit prima?
€800 + €600 + €2800 = €4200.
€4200 * 37% = €1554.
Tel daar de 5 maanden HRA bij op en dan vind ik €3300 een logische uitkomst.
Wat had je verwacht?Fuujii schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:15:
Koopwoning
Eerste woning gekocht in 2025. Kosten: €800 (taxatie), €600 (notaris), €2.800 (hypotheekadviseur), €2.000 p/m hypotheek (5 maanden = ~€2.000 aan HRA). We krijgen ‘maar’ 3300 euro terug. Ik snap dat aftrekken en teruggave niet hetzelfde zijn en andere gegevens hebben ook invloed. Het voelt minder dan ik had verwacht, omdat je veel kan aftrekken.
- Maak ik overduidelijk ergens een grote fout, of kan dit prima?
Het eigenwoningforfait wordt bij het inkomen opgeteld, dat verlaagd de aftrekpost. Verder kan het zijn dat de werkgever(s) om te beginnen al niet exact de juiste belasting en premies hebben ingehouden. Dit kun je evt checken door bij de Online Aangifte Simulatie (OLA) alleen jullie inkomens in te vullen en te kijken of je dan misschien al iets terugkrijgt of bij moet betalen.
Hier al een blauwe brief binnen met teruggave 1 week na de dagtekening van 2 mei. Dat is snel. (aangifte gedaan 2 maart)
[ Voor 12% gewijzigd door Slasher op 28-04-2026 13:28 ]
How bad is it on a scale from one to Spurs
Als iemand bezit is van een gehandicaptenparkeerkaart, dan mag je ook een vast bedrag aftrekken van €935
Bron: https://www.belastingdien...te-invaliditeit-aftrekken2026 en 2025
U mag een vast bedrag van € 925 aftrekken als u kunt aantonen dat u niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen.
Dit kan bijvoorbeeld door middel van een gehandicaptenparkeerkaart, een aanvraag bij de gemeente voor een mobiliteitsvoorziening uit de WMO of PGB, of een verklaring van een arts. Eventuele vergoedingen voor extra vervoerskosten die u krijgt of kunt krijgen, moet u van het vaste bedrag van € 925 aftrekken.
Dat is inderdaad erg snel, mooi manSlasher schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:38:
Hier al een blauwe brief binnen met teruggave 1 week na de dagtekening van 2 mei. Dat is snel.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
En anders 23ct per km die je maakt voor zorgvervoer.Dutchredgaming schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:23:
Als iemand bezit is van een gehandicaptenparkeerkaart, dan mag je ook een vast bedrag aftrekken van €935
[...]
Bron: https://www.belastingdien...te-invaliditeit-aftrekken
Kan ook aardig optellen.
Al heb ik gelezen dat huidige regering graag per 2028 de complete aftrekpost zorgkosten wil schrappen.
Dat gaat een fors bedrag schelen per jaar in mijn nadeel.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dank je wel voor de heads-up van 2028 (helaas dat het minder wordt).Dennis1812 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:56:
[...]
[...]
Al heb ik gelezen dat huidige regering graag per 2028 de complete aftrekpost zorgkosten wil schrappen.
Dat gaat een fors bedrag schelen per jaar in mijn nadeel.
Wij hebben in 2024 een woning verkocht en aangekocht en hebben hierdoor een eigen woning reserve. Dit heb ik verwerkt in de aangifte vorig jaar door een gedeelte als niet gebruikt voor de woning aan te merken. Nu hebben we in 2025 een airco laten monteren en deze mag ik dus in mindering brengen op de eigen woning reserve. Moet ik dit gewoon doen door de verhouding gebruikt voor woning / ander doel te wijzigen met dit bedrag?
Neen. Tenzij je voor deze investering je de hypothecaire lening hebt verhoogd óf je had voor dit deel nog een verbouwingsdepot. In andere gevallen heb je de verbouwing (aankoop airco) namelijk met eigen middelen gefinancierd.VidaR-9 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:19:
(...) Nu hebben we in 2025 een airco laten monteren en deze mag ik dus in mindering brengen op de eigen woning reserve. (...)
[ Voor 19% gewijzigd door Herman op 28-04-2026 13:43 ]
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
?Herman schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:40:
[...]
Neen. Tenzij je voor deze investering je de hypothecaire lening hebt verhoogd óf je had voor dit deel nog een verbouwingsdepot. In andere gevallen heb je de verbouwing (aankoop airco) namelijk met eigen middelen gefinancierd.
https://www.belastingdien...n-onderhoud-of-verbouwingMaakt u kosten om uw eigen woning te onderhouden of te verbouwen? Dan neemt uw eigenwoningreserve met dat bedrag af. Het maakt niet uit of u de kosten zelf betaalt of hier een lening voor afsluit.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Wij hebben min of meer hetzelfde. Bij aankoop EWR zeg maar 25k voor het gemak. Over dat deel dus geen HRA. Dit jaar 25k+ geinvesteerd in verbouwing, dus EWR komt daarmee te vervallen.VidaR-9 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:19:
Wij hebben in 2024 een woning verkocht en aangekocht en hebben hierdoor een eigen woning reserve. Dit heb ik verwerkt in de aangifte vorig jaar door een gedeelte als niet gebruikt voor de woning aan te merken. Nu hebben we in 2025 een airco laten monteren en deze mag ik dus in mindering brengen op de eigen woning reserve. Moet ik dit gewoon doen door de verhouding gebruikt voor woning / ander doel te wijzigen met dit bedrag?
Voor zover ik heb begrepen mag je echter niet alsnog nu HRA krijgen over het voormalige EWR.
Zie https://kennisgroepen.bel...oning-met-eigen-middelen/De Belastingdienst zegt op de gewone website dat kosten voor onderhoud of verbouwing van je eigen woning je eigenwoningreserve verlagen, ook als je die kosten met eigen geld betaalt. Dat deel van je redenering klopt dus.
Maar de Belastingdienst zegt óók dat alleen het deel van je lening dat kwalificeert als eigenwoningschuld in box 1 valt; het overige deel hoort in box 3 en de rente daarover is niet aftrekbaar.
Voor jouw precieze vervolgvraag is de Belastingdienst-kennisgroep beslissend. In KG:051:2022:8 staat juist dat wanneer iemand na aankoop van de nieuwe woning met eigen middelen gaat verbouwen, de EWR wel afneemt, maar de bestaande aankoopschuld daardoor niet terug naar box 1 verhuist. De reden die de kennisgroep geeft is het ontbreken van een causaal verband tussen die oude aankoopschuld en de latere verbouwing.
Mocht dat anders zijn dan hoor ik het heel graag
[ Voor 29% gewijzigd door Justin op 28-04-2026 16:38 ]
Onduidelijk verhaal voor mij. Conclusie: ik laat de verdeling lekker als vorig jaar, gaat toch maar over een paar tientje netto per jaar.
Weet iemand of je bij opgave werkelijk rendement ontvangen rente op obligaties naar ratio mag verrekenen als die deels in 2024 is opgebouwd?
Ik heb bijv rente ontvangen in februari, maar dat is dus maar 2 maanden opbouw in 2025 en 4 maanden opgebouwd in 2024.
Ik heb bijv rente ontvangen in februari, maar dat is dus maar 2 maanden opbouw in 2025 en 4 maanden opgebouwd in 2024.
[ Voor 15% gewijzigd door Rogers op 28-04-2026 21:57 ]
Dat mag niet, het ontvangstmoment is leidend.Rogers schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:36:
Weet iemand of je bij opgave werkelijk rendement ontvangen rente op obligaties naar ratio mag verrekenen als die deels in 2024 is opgebouwd?
Ik heb bijv rente ontvangen in februari, maar dat is dus maar 2 maanden opbouw in 2025 en 4 maanden opgebouwd in 2024.
Daar staat tegenover: Je hoeft in je 2025 ontvangen rente, die deels is opgebouwd in 2024 niet deels in 2024 bij de opgaaf werkelijk rendement op te geven.
Ok. Maar dan zou de op 1 januari opgebouwde rente niet mee moeten rekenen naar portfolio portfolio waarde?Cbr schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:26:
[...]
Dat mag niet, het ontvangstmoment is leidend.
Daar staat tegenover: Je hoeft in je 2025 ontvangen rente, die deels is opgebouwd in 2024 niet deels in 2024 bij de opgaaf werkelijk rendement op te geven.
(post verwijderd)
[ Voor 178% gewijzigd door Cbr op 28-04-2026 22:50 ]
-knip- lees even de TW, dit is dus niet de bedoeling
[ Voor 103% gewijzigd door ZieMaar! op 30-04-2026 13:22 ]
ora et labora
-knip-
[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 30-04-2026 13:23 ]
Blijf het toch een apart iets vinden dat ik de aangifte voor mij en mn vrouw gedaan heb, maar dat zij de definitieve aanslag gister al heeft ontvangen en die bij mij nog niet eens rond is op Mijn Belastingdienst. Niet dat het veel uitmaakt, zij ontvangt het leeuwendeel van de teruggave, maar alsnog..
per aspera ad astra
Is bij mij en mijn partner ook al jaren zo inderdaad. Wat bedoel je met " rond op mijn Belastingdienst?"LAD93 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:54:
Blijf het toch een apart iets vinden dat ik de aangifte voor mij en mn vrouw gedaan heb, maar dat zij de definitieve aanslag gister al heeft ontvangen en die bij mij nog niet eens rond is op Mijn Belastingdienst. Niet dat het veel uitmaakt, zij ontvangt het leeuwendeel van de teruggave, maar alsnog..
[ Voor 5% gewijzigd door Agent47 op 29-04-2026 09:11 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ik check altijd of de definitieve aanslag al verstuurd is via Mijn Belastingdienst, is vaak iets sneller dan de MijnOverheid Berichtenbox. Ik kan aan het vastgestelde inkomen onder de verklaringen al wel zien dat mijn inkomen definitief is vastgesteld dus zal niet zo meer duren.Agent47 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:10:
[...]
Is bij mij en mijn partner ook al jaren zo inderdaad. Wat bedoel je met " rond op mijn Belastingdienst?"
per aspera ad astra
Gokje: nog geen (voorlopige) aanslag opgelegd?
Ik zie overigens best veel aanslagen met dagtekening 2 mei binnenkomen, de meeste zijn al 20 april opgelegd (via serviceberichten aanslag).
Ik zie overigens best veel aanslagen met dagtekening 2 mei binnenkomen, de meeste zijn al 20 april opgelegd (via serviceberichten aanslag).
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Bij mij staat " registratie inkomen" al op 21 maart. Ik heb 9 maart aangifte gedaan.LAD93 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:21:
[...]
Ik check altijd of de definitieve aanslag al verstuurd is via Mijn Belastingdienst, is vaak iets sneller dan de MijnOverheid Berichtenbox. Ik kan aan het vastgestelde inkomen onder de verklaringen al wel zien dat mijn inkomen definitief is vastgesteld dus zal niet zo meer duren.
Bij mijn toeslagen staat nog geen definitieve inkomen over 2025. Duurt nog even dus, althans, dat denk ik.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
De verklaring schiet naar “ Het geregistreerde inkomen is gebaseerd op uw definitieve aanslag inkomstenbelasting” als de aangifte bijna afgerond is. Die staat bij mij op 17 april.Agent47 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:28:
[...]
Bij mij staat " registratie inkomen" al op 21 maart. Ik heb 9 maart aangifte gedaan.
Bij mijn toeslagen staat nog geen definitieve inkomen over 2025. Duurt nog even dus, althans, dat denk ik.
per aspera ad astra
Wat is ons belastingsysteem toch een draak met al die regeltjes en condities. Ze gaan in de voorbeelden uit van de meest simpele situatie, nergens kan je gedetailleerde uitleg vinden. De telefoon kom je er niet doorheen omdat de wachtrij altijd vol is.
Als je beetje aandelen koopt en verkoopt wordt invullen van de aangifte een hell.
Kan beter niet meer handelen vanaf oktober zodat je die vage peildatum arbitrage niet hoeft in te vullen.
Als je beetje aandelen koopt en verkoopt wordt invullen van de aangifte een hell.
Kan beter niet meer handelen vanaf oktober zodat je die vage peildatum arbitrage niet hoeft in te vullen.
[ Voor 30% gewijzigd door Rogers op 29-04-2026 16:53 ]
Dat komt omdat bij hervormingen niemand accepteert dat er een kleine groep meer of minder dan profiteert dan het gemiddelde. Stel dat je hra afschaft en inkomstenbelasting verlaagd, dan gaat iemand die een flink salaris heeft en huurt er op vooruit. Dan moet dat meteen gerepareerd worden. En andersom ook. En voor je het weet heb je weer allerlei uitzonderingsregeltjes.Rogers schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:46:
Wat is ons belastingsysteem toch een draak met al die regeltjes en condities. Ze gaan in de voorbeelden uit van de meest simpele situatie, nergens kan je gedetailleerde uitleg vinden. De telefoon kom je er niet doorheen omdat de wachtrij altijd vol is.
Als je beetje aandelen koopt en verkoopt wordt invullen van de aangifte een hell.
Kan beter niet meer handelen vanaf oktober zodat je die vage peildatum arbitrage niet hoeft in te vullen.
Aan de andere kant: elders is het zeker niet beter. Ik denk dat het in België en Duitsland nog ingewikkelder is. In Duitsland moet je bijvoorbeeld kerkbelasting betalen die volgens mij ook nog eens afhankelijk is van je kerk. En voor atheïsten moeten weer andere regeltjes komen. Of de bijtellingsregels voor een leaseauto in Duitsland. Dan is onze regeling supersimpel.
Weet iemand hoe je die peildatum arbitrage moet berekenen? In hun uitleg hebben ze het alleen over een enkele verkoop in 2024 en koop binnen 3 maanden in 2025
Ik heb vanaf oktober 2024 meerdere keren gekocht en verkocht met de laatste verkoop op 18 december en laatste koop op de 19de.
Kan je dan alles in die periode optellen (in mijn geval ±2k minder belegd) en dat opgeven als je voor 18 maart 2025 minimaal voor zoveel hebt terug gekocht?
Geldt opgebouwde rente op bonds als belegging of als spaargeld? (Bij fictief rendement aangifte 2024).
Ik heb vanaf oktober 2024 meerdere keren gekocht en verkocht met de laatste verkoop op 18 december en laatste koop op de 19de.
Kan je dan alles in die periode optellen (in mijn geval ±2k minder belegd) en dat opgeven als je voor 18 maart 2025 minimaal voor zoveel hebt terug gekocht?
Geldt opgebouwde rente op bonds als belegging of als spaargeld? (Bij fictief rendement aangifte 2024).
[ Voor 3% gewijzigd door Rogers op 29-04-2026 20:00 ]
Kun je desgevraagd aannemelijk maken dat je om een zakelijke reden (dus niet om minder belasting te betalen) hebt gekocht/verkocht? Dan hoef je je hier helemaal niet mee bezig te houden...Rogers schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:58:
Weet iemand hoe je die peildatum arbitrage moet berekenen? In hun uitleg hebben ze het alleen over een enkele verkoop in 2024 en koop binnen 3 maanden in 2025
Ik heb vanaf oktober 2024 meerdere keren gekocht en verkocht met de laatste verkoop op 18 december en laatste koop op de 19de.
Kan je dan alles in die periode optellen (in mijn geval ±2k minder belegd) en dat opgeven als je voor 18 maart 2025 minimaal voor zoveel hebt terug gekocht?
Geldt opgebouwde rente op bonds als belegging of als spaargeld? (Bij fictief rendement aangifte 2024).
het doel van de peildatum arbitrage is de verkoop van effecten met transacties vlak voor 1 jan, die bedoeld waren om het hoge (5,88%) forfait te ontlopen, toch mee te laten tellen.
ze willen weten wat je in Q4 netto aan effecten hebt verkocht, en wat je in Q1 netto aan effecten hebt gekocht
ze willen weten wat je in Q4 netto aan effecten hebt verkocht, en wat je in Q1 netto aan effecten hebt gekocht
Gewoon de volledige waarde economisch verkeer pakken, volgens de opgave van je bank/beleggingsmaatschappij.Rogers schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:35:
[...]
Ok. Maar dan zou de op 1 januari opgebouwde rente niet mee moeten rekenen naar portfolio portfolio waarde?
Dat doe je aan het einde van het jaar ook. Dus elk nadeel/voordeel daarvan op het werkelijke rendement heft zichzelf op.
Er staat volgens mij nergens dat het gaat om hoeveel je netto hebt verkocht of gekocht. Sowieso een rare vraag, want je kan prima heel veel in Q4 verkopen, en in Q1 aankopen, maar dat er toch 3 maanden tussen zit. Of je kan het hebben verkocht/gekocht vanwege zakelijke redenen. Sowieso is het nogal potentieel nauwelijks uit te rekenen als je wat transacties doet in vreemde valuta...peter-rm schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:07:
het doel van de peildatum arbitrage is de verkoop van effecten met transacties vlak voor 1 jan, die bedoeld waren om het hoge (5,88%) forfait te ontlopen, toch mee te laten tellen.
ze willen weten wat je in Q4 netto aan effecten hebt verkocht, en wat je in Q1 netto aan effecten hebt gekocht
Dat is vrij arbitrair. Ik kan zeggen dat ik verkocht heb omdat de bond markt in het zakken was, heb ook wat anders terug gekocht, maar hoe moet je weten of ze het daar mee eens zijn.peter-rm schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:07:
het doel van de peildatum arbitrage is de verkoop van effecten met transacties vlak voor 1 jan, die bedoeld waren om het hoge (5,88%) forfait te ontlopen, toch mee te laten tellen.
ze willen weten wat je in Q4 netto aan effecten hebt verkocht, en wat je in Q1 netto aan effecten hebt gekocht
Er staat ook niet dat je dit niet hoeft in te vullen met een valide reden. Het is weer een vage regel.
[ Voor 4% gewijzigd door Rogers op 29-04-2026 21:37 ]
Vreemde valuta is ook een lastige ja, ze willen zelfs voor de geld rekening weten hoeveel koers winst of verlies je hebt, dat is praktisch onmogelijk om uit te rekenen met meerdere transacties en stortingen over het jaar.Hielko schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:38:
[...]
Er staat volgens mij nergens dat het gaat om hoeveel je netto hebt verkocht of gekocht. Sowieso een rare vraag, want je kan prima heel veel in Q4 verkopen, en in Q1 aankopen, maar dat er toch 3 maanden tussen zit. Of je kan het hebben verkocht/gekocht vanwege zakelijke redenen. Sowieso is het nogal potentieel nauwelijks uit te rekenen als je wat transacties doet in vreemde valuta...
Viel mij ook op dat er een aanzienlijk verschil zit in de maand koers van het ECB en de Europese Commissie waar ze naar linken in het formulier. Honderden euro's verschil op ±€25k belegging.
Dit ontmoedigd om in vreemde valuta en andere afwijkende producten te beleggen.
[ Voor 8% gewijzigd door Rogers op 29-04-2026 21:38 ]
Ik heb op 4 maart aangifte gedaan. Er staat momenteel een geregistreerd inkomen vermeld van 01-01-2026. Elders zegt iemand tegen mij dat deze datum moet overeenkomen met de datum waarop aangifte is gedaan, anders gaat er iets fout.
Op de site staat gewoon dat ik op 4 maart aangifte heb gedaan, en bij de overige jaren staat gewoon rond deze datum het geregistreerde inkomen.
Omdat ik om me heen hoor dat iedereen al een definitieve aanslag krijgt vraag ik me af of ik gewoon wat geduld moet hebben?
Op de site staat gewoon dat ik op 4 maart aangifte heb gedaan, en bij de overige jaren staat gewoon rond deze datum het geregistreerde inkomen.
Omdat ik om me heen hoor dat iedereen al een definitieve aanslag krijgt vraag ik me af of ik gewoon wat geduld moet hebben?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
De periode loopt:Gunner schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:45:
Omdat ik om me heen hoor dat iedereen al een definitieve aanslag krijgt vraag ik me af of ik gewoon wat geduld moet hebben?
Ik snap echt niet waarom je je dan nog voor het begin van die periode al mogelijk zorgen gaat makenVan 1 mei 2026 tot 31 december 2028.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
1. Omdat ik zo ben.YakuzA schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:50:
[...]
Ik snap echt niet waarom je je dan nog voor het begin van die periode al mogelijk zorgen gaat maken
2. Omdat ik normaal gesproken al via het geregistreerde inkomen kan zien dat er een definitieve aanslag aan komt.
3. Omdat iemand me bang zit te maken dat het proces dan niet goed zou lopen.
Nou ja daarom dus.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik zat net even te kijken. Mijn geregistreerde inkomen is al vast gesteld (18-4). En dat was vorig jaar op dezelfde datum. Had de brief en het geld begin mei. 🤞
[ Voor 5% gewijzigd door Salandur op 30-04-2026 14:59 ]
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
Waar kun je dit zien op Mijn Belastingdienst? Ik zie alleen maar een statusbalk met drie bolletjes Uitnodiging aangifte (groen), Aangifte verstuurd (groen), Definitieve aanslag (blauw).Salandur schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:59:
Ik zat net even te kijken. Mijn geregistreerde inkomen is al vast gesteld (18-4). En dat was vorig jaar op dezelfde datum. Had de brief en het geld begin mei. 🤞
Op de hoofdpagina rechts bij verklaringennoslen schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:43:
[...]
Waar kun je dit zien op Mijn Belastingdienst? Ik zie alleen maar een statusbalk met drie bolletjes Uitnodiging aangifte (groen), Aangifte verstuurd (groen), Definitieve aanslag (blauw).
[ Voor 3% gewijzigd door Salandur op 30-04-2026 15:54 ]
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
Oh die staat bij mij op 20-03 al zo..Salandur schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:53:
[...]
Op de hoofdpagina rechts bij verklaringen
Nog niks gehoord verder. Komt bij mij op de een of andere manier altijd eind mei.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ben ik de enige die er niet inkomt vanavond? Had alles al tijdje ingevuld staan, maar deze week nog geen tijd gehad voor een druk op de knop... Zal je net zien.
Ik vind het sowieso raar dat koersstijgingen als winst gezien worden. Als ik niet verkoop maak ik geen winst. Daarom ben ik ook voorstander van een transactiebelasting zoals in bijvoorbeeld Frankrijk.Rogers schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:46:
Wat is ons belastingsysteem toch een draak met al die regeltjes en condities. Ze gaan in de voorbeelden uit van de meest simpele situatie, nergens kan je gedetailleerde uitleg vinden. De telefoon kom je er niet doorheen omdat de wachtrij altijd vol is.
Als je beetje aandelen koopt en verkoopt wordt invullen van de aangifte een hell.
Kan beter niet meer handelen vanaf oktober zodat je die vage peildatum arbitrage niet hoeft in te vullen.
(Ja, die betaal je ook bij verkoop met verlies.)
Ik ben vanavond begonnen, en kon in 1x keer door. Helaas vanaf nu bijbetalen door de geintjes met hoge WOZ, vermindering HRA. lage rente en afbouwen Wet Hillen.SimonBR39 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:53:
Ben ik de enige die er niet inkomt vanavond? Had alles al tijdje ingevuld staan, maar deze week nog geen tijd gehad voor een druk op de knop... Zal je net zien.
Had t een paar keer geprobeerd en net met een andere pc wel geluk. Maar verder same story helaas. Maar goed, dat zien we dan maar als een goed tekenWalker1974 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:33:
[...]
Ik ben vanavond begonnen, en kon in 1x keer door. Helaas vanaf nu bijbetalen door de geintjes met hoge WOZ, vermindering HRA. lage rente en afbouwen Wet Hillen.
snip: Let op: Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.
[ Voor 81% gewijzigd door We Are Borg op 01-05-2026 14:16 ]
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:09
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Netjes hoor, 1 mei en de definitieve aanslag is binnen. 
Tegelijk met partner (samen) ingevuld, maar die heeft het nog niet binnen. Maar die moet ook betalen, dus dat mag nog wel even duren.
Tegelijk met partner (samen) ingevuld, maar die heeft het nog niet binnen. Maar die moet ook betalen, dus dat mag nog wel even duren.
[ Voor 54% gewijzigd door Cordon op 01-05-2026 15:27 ]
Hallo Allemaal. Ik heb een vraag. Mijn vader is eind vorig jaar overleden. Ik heb mijn moeder geholpen met de aangifte. En ze doen dus nog wel gewoon 'samen' aangifte. Ik ben geen expert op fiscaal gebied, maar mijn eigen aangifte begrijp ik redelijk. Ik dacht dus dat het geen probleem zou zijn om de aangifte van mijn moeder en mijn overleden vader ook te doen.
Nu komt het vreemde. Ieder jaar kreeg mijn moeder iets terug en mijn vader moest iets betalen. Gesaldeerd kregen ze iets terug. Ze hebben beide een pensioen en aow en mijn ader heeft een lijfrente die maandeljiks uitkeert.
Het vreemde: vorig jaar is er een klein pensioentje door de uitvoerder afgekocht. Dat heeft ze 4000 euro aan inkomsten opgeleverd. Daar is geen loonheffing over ingehouden. Ik dacht dus dat ze daarom dit jaar zeker zouden moeten betalen.
Het vreemde is dat ik alles heb ingevuld. Er zitten verder ook geen rare zaken in de aangifte. Een beetje vermogensrendementsheffing, geen hypotheek of andere zaken. Echt heel recht-toe-recht aan. tot mijn verbazing krijgen ze volgens de berekening nu gesaldeerd ineens 4.000 euro terug. Terwijl ik dus had verwacht dat ze moesten betalen in verband met die afkoop van dat kleine pensioentje.
Ik begrijp er helemaal niets van.. ik heb alles 2 keer nagekeken en heb tot overmaat van ramp maar een afspraak bij de belastingdienst gemaakt. Want ik wil het wel goed doen voor mijn moeder (en natuurlijk ook nog een beetje voor mijn vader). Ik begrijp dat ik verder niet heel gedetailleerd kan zijn hier, maar mijn vraag is: kan het overlijden van mijn vader eind vorig jaar misschien iets te maken hebben gehad met het feit dat ze nu meer terugkrijgen dan ze ooit hebben gehad, zeker met die afkoop in het achterhoofd. Ik heb hierop gegoogled, via chat gevraagd maar kan niets vinden. Liever ga ik niet naar die afspraak dus ik hoop eigenlijk dat er iemand weet wat hier kan spelen zodat ik de aangifte alsnog kan verzenden. Alvast hartelijk bedankt!
Nu komt het vreemde. Ieder jaar kreeg mijn moeder iets terug en mijn vader moest iets betalen. Gesaldeerd kregen ze iets terug. Ze hebben beide een pensioen en aow en mijn ader heeft een lijfrente die maandeljiks uitkeert.
Het vreemde: vorig jaar is er een klein pensioentje door de uitvoerder afgekocht. Dat heeft ze 4000 euro aan inkomsten opgeleverd. Daar is geen loonheffing over ingehouden. Ik dacht dus dat ze daarom dit jaar zeker zouden moeten betalen.
Het vreemde is dat ik alles heb ingevuld. Er zitten verder ook geen rare zaken in de aangifte. Een beetje vermogensrendementsheffing, geen hypotheek of andere zaken. Echt heel recht-toe-recht aan. tot mijn verbazing krijgen ze volgens de berekening nu gesaldeerd ineens 4.000 euro terug. Terwijl ik dus had verwacht dat ze moesten betalen in verband met die afkoop van dat kleine pensioentje.
Ik begrijp er helemaal niets van.. ik heb alles 2 keer nagekeken en heb tot overmaat van ramp maar een afspraak bij de belastingdienst gemaakt. Want ik wil het wel goed doen voor mijn moeder (en natuurlijk ook nog een beetje voor mijn vader). Ik begrijp dat ik verder niet heel gedetailleerd kan zijn hier, maar mijn vraag is: kan het overlijden van mijn vader eind vorig jaar misschien iets te maken hebben gehad met het feit dat ze nu meer terugkrijgen dan ze ooit hebben gehad, zeker met die afkoop in het achterhoofd. Ik heb hierop gegoogled, via chat gevraagd maar kan niets vinden. Liever ga ik niet naar die afspraak dus ik hoop eigenlijk dat er iemand weet wat hier kan spelen zodat ik de aangifte alsnog kan verzenden. Alvast hartelijk bedankt!
Ik heb er geen verstand van, maar heeft het niet te maken met het feit dat je vader waarschijnlijk ergens gedurende het jaar is overleden? Dan krijg je volgens mij wel de heffingskortingen van een compleet jaar, maar heb je maar inkomen over een gedeelte van het jaar.Takkie25 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:00:
Hallo Allemaal. Ik heb een vraag. Mijn vader is eind vorig jaar overleden. Ik heb mijn moeder geholpen met de aangifte. En ze doen dus nog wel gewoon 'samen' aangifte. Ik ben geen expert op fiscaal gebied, maar mijn eigen aangifte begrijp ik redelijk. Ik dacht dus dat het geen probleem zou zijn om de aangifte van mijn moeder en mijn overleden vader ook te doen.
Nu komt het vreemde. Ieder jaar kreeg mijn moeder iets terug en mijn vader moest iets betalen. Gesaldeerd kregen ze iets terug. Ze hebben beide een pensioen en aow en mijn ader heeft een lijfrente die maandeljiks uitkeert.
Het vreemde: vorig jaar is er een klein pensioentje door de uitvoerder afgekocht. Dat heeft ze 4000 euro aan inkomsten opgeleverd. Daar is geen loonheffing over ingehouden. Ik dacht dus dat ze daarom dit jaar zeker zouden moeten betalen.
Het vreemde is dat ik alles heb ingevuld. Er zitten verder ook geen rare zaken in de aangifte. Een beetje vermogensrendementsheffing, geen hypotheek of andere zaken. Echt heel recht-toe-recht aan. tot mijn verbazing krijgen ze volgens de berekening nu gesaldeerd ineens 4.000 euro terug. Terwijl ik dus had verwacht dat ze moesten betalen in verband met die afkoop van dat kleine pensioentje.
Ik begrijp er helemaal niets van.. ik heb alles 2 keer nagekeken en heb tot overmaat van ramp maar een afspraak bij de belastingdienst gemaakt. Want ik wil het wel goed doen voor mijn moeder (en natuurlijk ook nog een beetje voor mijn vader). Ik begrijp dat ik verder niet heel gedetailleerd kan zijn hier, maar mijn vraag is: kan het overlijden van mijn vader eind vorig jaar misschien iets te maken hebben gehad met het feit dat ze nu meer terugkrijgen dan ze ooit hebben gehad, zeker met die afkoop in het achterhoofd. Ik heb hierop gegoogled, via chat gevraagd maar kan niets vinden. Liever ga ik niet naar die afspraak dus ik hoop eigenlijk dat er iemand weet wat hier kan spelen zodat ik de aangifte alsnog kan verzenden. Alvast hartelijk bedankt!
@Takkie25 zoals @Hielko al aangaf: het inkomen is over een deel van het jaar, maar de heffingskortingen gaanover het gehele jaar. Omdat je moeder waarschijnlijk ook over minimaal een maand ongehuwden aow heeft gehad, heeft ze ook recht op allleenstaande ouderen korting (ca €500).
houdt er wel rekening mee dat over 2026 de box3 vrijstelling maar voor een persoon geldt (€57k)
houdt er wel rekening mee dat over 2026 de box3 vrijstelling maar voor een persoon geldt (€57k)
Heeft iemand al eens iets gelezen over bezwaar maken dat er geen heffingsvrij rendement is bij aangifte werkelijk rendement?
Of dat je beleggings kosten niet mag aftrekken?
Want onder het nieuwe stelsel in 2028 is dat er wel maar nu niet. Scheelt een hoop geld
Of dat je beleggings kosten niet mag aftrekken?
Want onder het nieuwe stelsel in 2028 is dat er wel maar nu niet. Scheelt een hoop geld
de beslissing ,dat er bij werkelijk rendement geen heffingsvrij deel is, is onderdeel van de uitspraak van de Hoge Raad.
je kunt hiertegen mi geen bezwaar maken
je kunt hiertegen mi geen bezwaar maken
Jammerpeter-rm schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:30:
de beslissing ,dat er bij werkelijk rendement geen heffingsvrij deel is, is onderdeel van de uitspraak van de Hoge Raad.
je kunt hiertegen mi geen bezwaar maken
In het voorstel is wel sprake van een heffingsvrij inkomen uit Box 3 van € 1.800 per persoon.peter-rm schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:30:
de beslissing ,dat er bij werkelijk rendement geen heffingsvrij deel is, is onderdeel van de uitspraak van de Hoge Raad.
je kunt hiertegen mi geen bezwaar maken
Ja schandalig, dat is bij 6% rendement maar 30.000 heffingsvrij. Bijna de helft van wat het nu is.Andrejan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:12:
[...]
In het voorstel is wel sprake van een heffingsvrij inkomen uit Box 3 van € 1.800 per persoon.
[ Voor 5% gewijzigd door ColeJ op 04-05-2026 08:57 ]
De meeste mensen zullen voor de eerste buffer toch eerst spaargeld hebben staan, en dan is € 1.800,- gelijk aan 3% rente over € 60.000,-. Bij de huidige rentestanden kom je nog op een flink hoger bedrag dan die € 60.000,-. Bij de gemiddelde vermogensmix zal het denk ik niet zoveel uitmaken.ColeJ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:57:
[...]
Ja schandalig, dat is bij 6% rendement maar 30.000 heffingsvrij. Bijna de helft van wat het nu is.
En met de huidige rente van 1,5% is dat 120k heffingsvrij, schandalig?ColeJ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:57:
[...]
Ja schandalig, dat is bij 6% rendement maar 30.000 heffingsvrij. Bijna de helft van wat het nu is.
Maar ja een koppeling zoals nu met de echte rente zou wat handiger zijn voor excessen qua rente omhoog en omlaag.
Is het alweer tijd om nostalgisch te verwijzen naar de 4% flat fee van een paar jaar geleden?
/edit: verder gewoon iets voor het vrh2.0 topic
[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 04-05-2026 19:28 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als je even de huidige vrijstelling op basis van vermogen vergeet, dan is er gewoon zo'n koppeling. Je draagt 36% van je rente inkomsten af, verminderd met 1800 euro.YakuzA schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:24:
[...]
En met de huidige rente van 1,5% is dat 120k heffingsvrij, schandalig?
Maar ja een koppeling zoals nu met de echte rente zou wat handiger zijn voor excessen qua rente omhoog en omlaag.
....
Lage rente, lage belasting, hoge rente, hoge belasting.
Ik ben grensarbeider, woon in Belgie, werk in NL en doe aangifte als kwalificerende buitenlandse belastingplichtige. Nu heb ik een appartementje in Spanje zonder te verhuren. Moet ik zowel bij "woningen en onroerende zaken" als ook bij "aanvullende inkomensgegevens" opgeven dat ik dit stukje onroerend goed bezit?
Als ik de waarde van dit appartement opgeef zie ik dat ik plots voor honderden euro's belast word terwijl ik in Belgie en Spanje ook belast word. Dit kan toch niet?
Als ik de waarde van dit appartement opgeef zie ik dat ik plots voor honderden euro's belast word terwijl ik in Belgie en Spanje ook belast word. Dit kan toch niet?
@Marinusv Als buitenlandse belastingplichtige hoef je alleen onroerende zaken gelegen in Nederland op te geven in je aangifte onder “inkomsten uit sparen en beleggen”.
(Dit in tegenstelling tot een binnenlandse belastingplichtige, voor de volledigheid.
(Dit in tegenstelling tot een binnenlandse belastingplichtige, voor de volledigheid.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Even om op terug te komen, bij mij staat dit nu inderdaad op 28-4.LAD93 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:54:
Blijf het toch een apart iets vinden dat ik de aangifte voor mij en mn vrouw gedaan heb, maar dat zij de definitieve aanslag gister al heeft ontvangen en die bij mij nog niet eens rond is op Mijn Belastingdienst. Niet dat het veel uitmaakt, zij ontvangt het leeuwendeel van de teruggave, maar alsnog..
Grappig om te zien
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Agent47 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:21:
[...]
Even om op terug te komen, bij mij staat dit nu inderdaad op 28-4.
Grappig om te zienBedankt voor de info!
offtopic:
Blijft grappig, de IT bij de Belastingdienst… gisteren de definitieve aanslag voorbij zien komen op MijnOverheid met een datum van 2 Mei, maar op de site van de BD zelf staat nog helemaal niks
Blijft grappig, de IT bij de Belastingdienst… gisteren de definitieve aanslag voorbij zien komen op MijnOverheid met een datum van 2 Mei, maar op de site van de BD zelf staat nog helemaal niks
per aspera ad astra
Ik heb nog niet eens een geregistreerd inkomen geregistreerd. Blijf dat toch wel apart vinden.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dan is het nog niet definitief geregistreerd. Vaak is het geld dat je moet krijgen binnen drie weken na die registratie op de rekening.Gunner schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:49:
Ik heb nog niet eens een geregistreerd inkomen geregistreerd. Blijf dat toch wel apart vinden.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Voor de aangifte inkomstenbelasting van 2024 heb ik gezamenlijk aangifte gedaan met mijn ex-partner, op advies van de mediator en degene die alle berekeningen heeft gemaakt van draagkracht en alimentatie. Nu zag ik laatst staan dat ik de aangifte opnieuw kon doen maar dan zonder fiscaal partner. Hier even uit de losse pols de aangifte gedaan en de lasten van het huis omgerekend voor en na uitkopen en nu blijkt dat ik door de ICK nog ruim 2500 euro kan terugkrijgen.
Als ik alleen aangifte doe, moet mijn ex dan de aangifte ook aanpassen en krijgt ze hier een melding van oid? Ze had geen inkomen dus alles was voor haar uiteindelijk 0 omdat ik de uitkoop, financiering, adviseur etc betaalde.
Ik heb geen zin in gedoe, ook voor haar niet, maar nog wat extra knaken zijn altijd welkom.
Als ik alleen aangifte doe, moet mijn ex dan de aangifte ook aanpassen en krijgt ze hier een melding van oid? Ze had geen inkomen dus alles was voor haar uiteindelijk 0 omdat ik de uitkoop, financiering, adviseur etc betaalde.
Ik heb geen zin in gedoe, ook voor haar niet, maar nog wat extra knaken zijn altijd welkom.
@sjaak Weet je zeker dat jij en je partner niet verplicht fiscaal partner waren? Dan heb je geen keus.
Je kunt opnieuw aangifte doen, maar of de fiscus deze gaat behandelen hangt af van de vraag hoelang geleden de aanslag 2024 definitief is opgelegd.
Je kunt opnieuw aangifte doen, maar of de fiscus deze gaat behandelen hangt af van de vraag hoelang geleden de aanslag 2024 definitief is opgelegd.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Ik krijg de keuze als ik de aangifte opnieuw doorloop om het alleen of gezamenlijk te doen. We zijn mei 2024 gescheiden, ze heeft dat jaar nog wel het hele jaar ingewoond i.v.m. woonruimte.Herman schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:15:
@sjaak Weet je zeker dat jij en je partner niet verplicht fiscaal partner waren? Dan heb je geen keus.
Je kunt opnieuw aangifte doen, maar of de fiscus deze gaat behandelen hangt af van de vraag hoelang geleden de aanslag 2024 definitief is opgelegd.
Ik denk dat ik het maar laat.
@sjaak jullie zijn het gehele jaar dus fiscale parners geweest, en dan wordt de beide aangiftes als een geheel behandeld. omdat jullie meer dan 6 mnd fiscle partner zijn heb je geen recht op iack
Dat zegt natuurlijk niks over de vraag of je elkaars fiscaal partner bentsjaak schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:57:
[...]
Ik krijg de keuze als ik de aangifte opnieuw doorloop om het alleen of gezamenlijk te doen.
Op basis hiervan vermoed ik dat er sprake is van verplicht fiscaal partnerschap en daarom heb je geen recht op IACK (inkomensafhankelijke combinatiekorting) omdat je fiscaal partner (zoals je zelf aangeeft) geen inkomen hadWe zijn mei 2024 gescheiden, ze heeft dat jaar nog wel het hele jaar ingewoond i.v.m. woonruimte.
(...)
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Soms staat die registratie op 27 maart en blijft het weken later nog angstvallig stilAgent47 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:52:
[...]
Dan is het nog niet definitief geregistreerd. Vaak is het geld dat je moet krijgen binnen drie weken na die registratie op de rekening.
Ach het blijft een muntje opgooien. Mijn partner heeft de definitieve aanslag brief al binnen en ik heb hem nog niet eens digitaal, laat staan via briefMikeyMan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:15:
[...]
Soms staat die registratie op 27 maart en blijft het weken later nog angstvallig stil
Realiseer dat we bij onze hypotheekadviseur de aangifte tegelijk hebben ingediend
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Wat precies heeft de hypotheekadviseur hiermee te maken?
Sometimes you need to plan for coincidence
Waarschijnlijk hebben ze daar de aangifte ingevuld en verstuurd. Veel hypotheekadviseurs bieden dit als service aan het jaar na aanschaf woning.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Oh, today I learned. Dát zou ik dus nooit doen.
[ Voor 41% gewijzigd door Hmmbob op 09-05-2026 14:13 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
nadeel is wel, dat bij gebruik van een aangifte pakket de ingestuurde aangifte niet opgeslagen wordt in mijnbelastingdienst. je moet dus zorgen dat je van de intermediar een papieren/digitale kopie krijgt
Veel hypotheekadviseurs gebruiken geen fiscale software toch? Gewoon met DigID van de cliënt, soms worden zelfs codes overhandigd…..
Ik heb al meermaals compleet foute aangiftes meegemaakt. Misschien een bias (dat ik alleen de probleemgevallen te zien krijg), maar persoonlijk denk ik; schoenmaker, blijf bij je leest.
Ik heb al meermaals compleet foute aangiftes meegemaakt. Misschien een bias (dat ik alleen de probleemgevallen te zien krijg), maar persoonlijk denk ik; schoenmaker, blijf bij je leest.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Wij moesten gewoon inloggen bij de hypotheekadviseur op zijn computer met onze DigiD ( 2fa via de app) Hierna logte we ook uit op z’n machine.JanHenk schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:39:
Veel hypotheekadviseurs gebruiken geen fiscale software toch? Gewoon met DigID van de cliënt, soms worden zelfs codes overhandigd…..
Ik heb al meermaals compleet foute aangiftes meegemaakt. Misschien een bias (dat ik alleen de probleemgevallen te zien krijg), maar persoonlijk denk ik; schoenmaker, blijf bij je leest.
doe ik al jaren zo en gaat altijd goed. Zit inderdaad in een pakket die we hebben afgenomen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ondertussen heeft DIGID een storing. Duizenden mensen zijn natuurlijk ongeduldig
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ik maak iets geks mee (in mijn ogen) waarbij ik benieuwd ben of meer mensen dit wel eens hebben gehad.
Ik en mijn vrouw hebben voor 1 april aangifte gedaan over 2025 (gezamelijk dus, zijn getrouwd, niks speciaals, zijn in loondienst en hebben een eigen huis thats it)
Nu kreeg ik vorige week bericht dat ik veen voorlopige aanslag krijg, het bedrag nihil is (met schuiven hebben we wat we terug zouden krijgen op mijn vrouw gezet) en dat het nog een keer berekend wordt en ik dan een definitieve aanslag krijg. Ik heb nog nooit zon bericht gehad, maargoed het zal want er veranderd niet veel voor mij.
Nu kreeg mijn vrouw gisteren bericht met de melding dat ze nu een voorlopige aangifte krijgt waarbij we 1000 euro meer terug krijgen dan we eerst zouden krijgen volgens wat we zelf hadden ingedient en dat haar salaris X bedrag is waar mee ze de defintieve gaan berekenen. Het geld krijgen we wel al gestort....
We hebben nog nooit zoiets gehad, het was altijd: indienen, afwachten, definitieve aanslag.
Bij lezen van die brief zag ik dat het salaris van mijn vrouw ineens 10.000 euro lager is dan wat we hebben ingediend en dat wat we hebben ingediend is gewoon letterlijk wat er al ingevuld stond en wat op de jaaropgaaf stond.
Dat klopt dus niet, of althans dat lijkt mij heel raar. Heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad en kan het zijn dat de belastingdienst gewoon een fout heeft gemaakt? ik probeer ze al te bellen maar sta steeds in de wacht en ben aan het werk, maar vandaar dacht ik ik zal eens pijlen hier.
Ik en mijn vrouw hebben voor 1 april aangifte gedaan over 2025 (gezamelijk dus, zijn getrouwd, niks speciaals, zijn in loondienst en hebben een eigen huis thats it)
Nu kreeg ik vorige week bericht dat ik veen voorlopige aanslag krijg, het bedrag nihil is (met schuiven hebben we wat we terug zouden krijgen op mijn vrouw gezet) en dat het nog een keer berekend wordt en ik dan een definitieve aanslag krijg. Ik heb nog nooit zon bericht gehad, maargoed het zal want er veranderd niet veel voor mij.
Nu kreeg mijn vrouw gisteren bericht met de melding dat ze nu een voorlopige aangifte krijgt waarbij we 1000 euro meer terug krijgen dan we eerst zouden krijgen volgens wat we zelf hadden ingedient en dat haar salaris X bedrag is waar mee ze de defintieve gaan berekenen. Het geld krijgen we wel al gestort....
We hebben nog nooit zoiets gehad, het was altijd: indienen, afwachten, definitieve aanslag.
Bij lezen van die brief zag ik dat het salaris van mijn vrouw ineens 10.000 euro lager is dan wat we hebben ingediend en dat wat we hebben ingediend is gewoon letterlijk wat er al ingevuld stond en wat op de jaaropgaaf stond.
Dat klopt dus niet, of althans dat lijkt mij heel raar. Heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad en kan het zijn dat de belastingdienst gewoon een fout heeft gemaakt? ik probeer ze al te bellen maar sta steeds in de wacht en ben aan het werk, maar vandaar dacht ik ik zal eens pijlen hier.
PS5 Pro
Hadden wij ook dit jaar, maar schijnt normaal te zijn:
"Meestal krijgt u na uw aangifte direct een definitieve aanslag. Soms krijgt u eerst een voorlopige aanslag en daarna een definitieve aanslag." (kan zelfs 3 jaar duren)
Definitieve aanslag inkomstenbelasting | Belastingdienst
Mbt de "fout" zou je contact kunnen opnemen met de belastingdienst, of de definitieve aanslag afwachten...
"Meestal krijgt u na uw aangifte direct een definitieve aanslag. Soms krijgt u eerst een voorlopige aanslag en daarna een definitieve aanslag." (kan zelfs 3 jaar duren)
Definitieve aanslag inkomstenbelasting | Belastingdienst
Mbt de "fout" zou je contact kunnen opnemen met de belastingdienst, of de definitieve aanslag afwachten...
[ Voor 10% gewijzigd door Lassy op 25-06-2026 13:26 ]
Krijg je rente als er vertraging optreedt?
Kreeg zojuist een brief met "u heeft voor 1 april aangifte gedaan dus zou u voor 1 juli bericht moeten krijgen maar ..... het wordt voor 1 maart 2027(!)"
Mijn vrouw heeft al wel de voorlopige aanslag binnen dus vermoed dat het te maken heeft met mijn 38k aan lijfrente inleg afgelopen jaar. Krijg iets van 22k terug als het goed is maar dat kan ik dus nu niet beleggen. Heb je recht op rente als men laten we zeggen in december een keer aan komen met het geld?
Kreeg zojuist een brief met "u heeft voor 1 april aangifte gedaan dus zou u voor 1 juli bericht moeten krijgen maar ..... het wordt voor 1 maart 2027(!)"
Mijn vrouw heeft al wel de voorlopige aanslag binnen dus vermoed dat het te maken heeft met mijn 38k aan lijfrente inleg afgelopen jaar. Krijg iets van 22k terug als het goed is maar dat kan ik dus nu niet beleggen. Heb je recht op rente als men laten we zeggen in december een keer aan komen met het geld?
Ja, als je aangifte ongewijzigd wordt overgenomen, dan krijg je rente.GG85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:53:
Krijg je rente als er vertraging optreedt?
Kreeg zojuist een brief met "u heeft voor 1 april aangifte gedaan dus zou u voor 1 juli bericht moeten krijgen maar ..... het wordt voor 1 maart 2027(!)"
Mijn vrouw heeft al wel de voorlopige aanslag binnen dus vermoed dat het te maken heeft met mijn 38k aan lijfrente inleg afgelopen jaar. Krijg iets van 22k terug als het goed is maar dat kan ik dus nu niet beleggen. Heb je recht op rente als men laten we zeggen in december een keer aan komen met het geld?
Zie https://www.belastingdien...en_bij_inkomstenbelasting
Let op:
Let op: Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.
Let op: Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.