• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier vanochtend om half 7 via de website ingevuld. Gezien het rechttoerechtaan is was ik na 5 minuten klaar met controleren en kon ik op verstuur drukken voor ons.

Nu afwachten op de brief en de betaling van de belastingdienst.

HRA doe ik alleen per jaar, IACK is maar gedeeltelijk, dus altijd lekker extra meegenomen (sigaar en eigen doos)

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:00
c-nan schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:43:
Wat is de peildatum dat de Belastingdienst aanhoudt voor saldo op bijv betaal/spaarrekeningen? Is dat 1-1-2025 of 31-12-2025, of beide?

/edit
https://www.belastingdien...mogen/waarde_en_peildatum
1-1-2025 dus.
Maar vergeet niet: rente ontvangen in 2024 telt wèl mee. Ik krijg maandelijkse rente uitkering op de laatste dag van de maand dus rente van 1 januari 2024 tot laatste gestort op 31-12-2024 telt mee. Dan is dus je gezamelijke saldo op 1 januari 2025 bekend. Want als je de ontvangen rente tussen 1 januari 2025 en 31 december 2025 doorgeeft klopt dit niet met je peildatum van 1 januari 2025.. of je moet exact op 1 januari rente krijgen over het voorgaande jaar. Dan is dat gewoon je eindsaldo.

Snap dat ook nooit. Want werk is wel gewoon over heel afgelopen jaar, maar spaargeld niet. Daar is toch ook gewoon bekend hoeveel spaargeld je had op 1 januari 2026? Waarom zou moeilijk doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Deezers op 01-03-2026 12:13 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Deezers schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:04:
[...]

Maar vergeet niet: rente ontvangen in 2024 telt wèl mee. Ik krijg maandelijkse rente uitkering op de laatste dag van de maand dus rente van 1 januari 2024 tot laatste gestort op 31-12-2024 telt mee. Dan is dus je gezamelijke saldo op 1 januari 2025 bekend. Want als je de ontvangen rente tussen 1 januari 2025 en 31 december 2025 doorgeeft klopt dit niet met je peildatum van 1 januari 2025.. of je moet exact op 1 januari rente krijgen over het voorgaande jaar. Dan is dat gewoon je eindsaldo.

Snap dat ook nooit. Want werk is wel gewoon over heel afgelopen jaar, maar spaargeld niet. Daar is toch ook gewoon bekend hoeveel spaargeld je had op 1 januari 2026? Waarom zou moeilijk doen?
Ik snap je hele verhaal niet. Rente wordt toch niet belast. Je saldo op 1 jan 2025 wordt belast. Dus als de rente voor die tijd is bijgeschreven, wordt dat voor altijd op elke 1 jan van elk jaar daarna belast (zolang het op die rekening staat).

Het systeem is simpel. Wat jij beschrijft is voor mij onbegrijpelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 01-03-2026 12:24 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Deezers
JvS schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Ik snap je hele verhaal niet. Rente wordt toch niet belast. Je saldo op 1 jan wordt belast. Dus als de rente voor die tijd is bijgeschreven, wordt dat voor altijd op elke 1 jan daarna belast (zolang het op die rekening staat).
https://www.lawspot.nl/re...je-in-voor-aangifte-2025/

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is gewoon heel simpel:
* Vul het saldo van je spaarrekening in zoals dat op 1 januari 2025 is.

Rente is gewoon een bijstorting. Die staat er wel of niet voor 1 jan op. Ik begrijp de complexiteit niet. Je moet niet over die rente nadenken, gewoon het saldo van 1 januari 2025 invullen.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-03 15:49
Een vraag van iemand die voor het eerst zelf zn aangifte doet.
Ik heb halverwege vorig jaar nog voor het eerst (en laatst) gebruik gemaakt van ik geloof groen beleggen. Hierdoor valt het bedrag dat ik heb ingelegd buiten mijn "vermogen" als men gaat kijken of je boven de 58k uitkomt.
In mijn aangifte zie ik dat dit nog niet is ingevuld. Komt dit omdat de peildatum 1-1-2025 is? En dat dit bij de volgende aangifte wordt meegenomen?

• Deezers
JvS schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:26:
[...]

Het is gewoon heel simpel:
* Vul het saldo van je spaarrekening in zoals dat op 1 januari 2025 is.

Rente is gewoon een bijstorting. Die staat er wel of niet voor 1 jan op. Ik begrijp de complexiteit niet. Je moet niet over die rente nadenken, gewoon het saldo van 1 januari 2025 invullen.
Snap ik, maar in de aangifte wordt wel gevraagd per rekening hoeveel rente je hebt ontvangen.

• The Third Man
  • Laatst online: 08:36

The Third Man

The Third Jellyfish

champion16 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:28:
Een vraag van iemand die voor het eerst zelf zn aangifte doet.
Ik heb halverwege vorig jaar nog voor het eerst (en laatst) gebruik gemaakt van ik geloof groen beleggen. Hierdoor valt het bedrag dat ik heb ingelegd buiten mijn "vermogen" als men gaat kijken of je boven de 58k uitkomt.
In mijn aangifte zie ik dat dit nog niet is ingevuld. Komt dit omdat de peildatum 1-1-2025 is? En dat dit bij de volgende aangifte wordt meegenomen?
Ja, daarom heet het een peildatum. VRH doet men niet over het hele jaar bekeken maar op basis van het peilmoment op 1 jan en daar dan hooguit 3 maanden omheen (in het geval van arbitrage trucjes). Als je verder geen trucjes hebt uitgehaald dan is 1 jan 'gewoon' wat telt en niks anders.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 01-03-2026 12:39 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:37
The Third Man schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:39:
[...]
Ja, daarom heet het een peildatum. VRH doet men niet over het hele jaar bekeken maar op basis van het peilmoment op 1 jan en daar dan hooguit 3 maanden omheen (in het geval van arbitrage trucjes). Als je verder geen trucjes hebt uitgehaald dan is 1 jan 'gewoon' wat telt en niks anders.
En voor de volledigheid, omdat je op de peildatum 1-1-2025 nog geen groene belegging had, kun je voor deze aangifte dus ook geen gebruik maken van de extra heffingskorting die je met groene beleggingen hebt.

• slaay
  • Laatst online: 08:45

slaay

Natuurbeleven.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0q0kLKJfaChT2aZ8ZZlns0Nqnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeOtGwZO47nG0KUIcHLc4bPu.jpg?f=fotoalbum_large

Zo te zien heeft de Belastingdienst de inlogpagina https://mijn.belastingdienst.nl/mbd-pmb/pmb.html uitgezet. Je krijgt nu meteen de melding dat inloggen niet mogelijk is.

Dich bis echt unne foëzen haas

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
slaay schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:50:
[Afbeelding]

Zo te zien heeft de Belastingdienst de inlogpagina https://mijn.belastingdienst.nl/mbd-pmb/pmb.html uitgezet. Je krijgt nu meteen de melding dat inloggen niet mogelijk is.
Ja, je krijgt meteen de sorry-link te zien terwijl hij nog laadt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8bJZQbVVhgevESwtHA1--a2jeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqqa1xREeK7v75EdOC7ZjuZc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik neem aan dat we uitstel krijgen. ;)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wispe schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:55:
[...]
Ja, je krijgt meteen de sorry-link te zien terwijl hij nog laadt:

[Afbeelding]

Ik neem aan dat we uitstel krijgen. ;)
Meer dan de jaarlijkse ‘surprised pickachu’ zul je niet krijgen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Wispe
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:06:
[...]

Meer dan de jaarlijkse ‘surprised pickachu’ zul je niet krijgen :)
Wat begrijp jij niet aan de ;) -emoticon?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:21
Martinusz schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:25:
Ouderwets drama, de belastingdienst kan het niet aan, vannacht niet, vanochtend niet...
Geen probleem toch? Vorig jaar een van de laatste dagen in maart aangifte gedaan, begin tweede week van mei werd alles netjes uitgekeerd.

Zucht...

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Het is enigszins logisch dat ze de instroom beperken aan de poort, maar als je er dan middenin zit en je word eruit geflikkert ben ik wel iets minder blij...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hooglander1 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:14:
Het is enigszins logisch dat ze de instroom beperken aan de poort, maar als je er dan middenin zit en je word eruit geflikkert ben ik wel iets minder blij...
Risico van het vak begin maart :7

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:05

Aganim

I have a cunning plan..

Wij hebben uitstel aangevraagd, deze aangifte wordt wat complexer dan normaal. De pijnpunten zijn vooral:
  • Hypotheek met bouwdepot afgesloten eind 2024, maar pas in 2025 kunnen gebruiken.
  • Overdracht van onze oude woning was begin januari 25, maar pas dit jaar de overwaarde kunnen besteden.
Dat wordt dus puzzelen met de HRA die je mag terugvragen en hoe je dat moet invullen op de aangifte. Daarnaast ook nog het uitzoeken van jaarruimte ivm sparen voor aanvullend pensioenstelsel, wat door gewissel van werkgevers in zowel het aangiftejaar als het oudste jaar waarin we nog jaarruimte hebben ook wat ingewikkelder is.

Echter zitten we nu midden in een verbouwing, wonen we tijdelijk elders en ligt de hele administratie op zolder. De rust en ruimte om hier voor te zitten heb ik momenteel niet echt. Misschien krijgen we de aangifte het voor mei rond, maar liever het zekere voor het onzekere en dan maar desnoods wat later geld terugkrijgen.

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-03 18:10
Ik heb kunnen inloggen. Doe aangifte samen met een partner. Voor mij waren vooraf ingevulde gegevens bekend. Het systeem gaf aan dat deze voor mijn partner niet bekend waren. Zou dit komen door de drukte of moet ik daadwerkelijk jaaropgaves etc. gaan zoeken?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:15
Hooglander1 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:14:
Tussentijds opslaan, dan blijft het bewaard.
Of minder haast hebben.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:53
arj1o1 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:46:
Ik heb kunnen inloggen. Doe aangifte samen met een partner. Voor mij waren vooraf ingevulde gegevens bekend. Het systeem gaf aan dat deze voor mijn partner niet bekend waren. Zou dit komen door de drukte of moet ik daadwerkelijk jaaropgaves etc. gaan zoeken?
Ik zou het later lekker opnieuw proberen. Werkgevers zijn verplicht om maandelijks gegevens aan te leveren. Dus de jaarbedragen zouden bekend moeten zijn.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
als je partner zelf inlogt in diens eigen omgeving, staan daar dan ook geen vooraf ingevulde gegevens?

• M-audio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-03 21:17
Kan iemand mij (en anderen) uitleggen hoe het nu precies werkt met verrekenen van de voorlopige aanslag teuruggave als die gedurende het jaar is gewijzigd?

Heb in q3 2025 een brief ‘voorlopige aanslag 2025’ gekregen nadat ik de VT eerder dat jaar had gewijzigd en later helemaal stopgezet. Voortaan liever niet maandelijks teruggave en dan het jaar erop alsnog (box 3) belasting betalen, maw ik gebruik het niet ontvangen van de vt voortaan om de aanslag na het jaar te dempen. Heb ook een ‘mededeling inkomstenbelasting’ mbt 2025 met betaalinformatie gekregen en dat bedrag betaald. Als ik bij ‘overzicht betalinen en ontvangen’ kijk op belastingdienst.nl zie ik inderdaad dat er geen bedragen meer open staan.

De laatste brief ‘voorlopige aanslag 2025' toont het volgende (1234 is een fictief bedrag):

Wijziging van de voorlopige aanslag: € 1234 minder terug te ontvangen
Dit bedrag trekken wij af van het aan u uit te betalen bedrag van de vorige voorlopige aanslag.

Berekening voorlopige aanslag
Terug te ontvangen bedrag vorige aanslag € 1234
Bedrag nieuwe aanslag af € 0
Te betalen bedrag € 1234

Hoe doe ik dit nu in de aangifte 2025 onder ‘aanvullende vragen – voorlopige aanslag 2025’? Als ik die aanvink moet ik kiezen voor ‘betaald’ of ‘ontvangen’ en dan een bedrag invullen. Heb immers de eerste maanden van het jaar al VT ontvangen en rond de stopzetting juist weer een bedrag betaald zoals vermeld op bovengenoemde brief. En welke bedragen gebruik ik dan? Die van deze brief, hetgeen ik betaald heb, .... ?

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:59
Zou iemand me kunnen helpen met de WOZ waarde van mijn aangekochte nieuwbouwwoning. Ik ben op 10-10-2025 eigenaar geworden van de bouwgrond maar heb geen WOZ beschikking gehad van de gemeente, bij het WOZ waardeloket is ook geen WOZ waarde bekend. De bouw is pas in 2026 begonnen. De belastingaangifte vraagt toch om een WOZ waarde met waardepeildatum 1-jan-2024. Kan ik hiervoor de koopsom van de bouwgrond gebruiken op 10-10-2025, en zou ik deze eventueel nog moeten corrigeren met een percentage omdat de huizenprijzen tussen 1-1-2024 en 10-10-2025 toch behoorlijk gestegen zijn?

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08:37
Janpietertje89 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:58:
Zou iemand me kunnen helpen met de WOZ waarde van mijn aangekochte nieuwbouwwoning. Ik ben op 10-10-2025 eigenaar geworden van de bouwgrond maar heb geen WOZ beschikking gehad van de gemeente, bij het WOZ waardeloket is ook geen WOZ waarde bekend. De bouw is pas in 2026 begonnen. De belastingaangifte vraagt toch om een WOZ waarde met waardepeildatum 1-jan-2024. Kan ik hiervoor de koopsom van de bouwgrond gebruiken op 10-10-2025, en zou ik deze eventueel nog moeten corrigeren met een percentage omdat de huizenprijzen tussen 1-1-2024 en 10-10-2025 toch behoorlijk gestegen zijn?
bouwgrond, jaar van oplevering = woz incl woning

• Wispe
  • Niet online
Mijn woning is ook nieuw (nieuwverbouw, woning is gesplitst in 2 woningen). Ik heb toen de referentiewoningen uit het taxatieverslag van de gemeente gepakt en het gemiddelde van die WOZ’s gepakt. Is doorheen gekomen/geaccepteerd.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:59
rekeewt schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:00:
[...]

bouwgrond, jaar van oplevering = woz incl woning
Sorry dit is chinees voor me. Kan je het met iets meer woorden uitleggen? Het jaar van oplevering wordt waarschijnlijk 2027, misschien eind 2026. Ik ken de waarde van de bouwgrond waarvoor ik op 10-10-2025 eigenaar geworden ben. Verder is er in 2025 nog niet gestart met de bouw oid dus er stond nog geen huis in aanbouw op het kavel. Ik heb geen WOZ beschikking gekregen van mijn toekomstige gemeente.

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08:37
Janpietertje89 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:06:
[...]

Sorry dit is chinees voor me. Kan je het met iets meer woorden uitleggen? Het jaar van oplevering wordt waarschijnlijk 2027, misschien eind 2026. Ik ken de waarde van de bouwgrond waarvoor ik op 10-10-2025 eigenaar geworden ben. Verder is er in 2025 nog niet gestart met de bouw oid dus er stond nog geen huis in aanbouw op het kavel. Ik heb geen WOZ beschikking gekregen van mijn toekomstige gemeente.
de waarde van de grond zal in je koopakte oid staan
die geef je op
het jaar dat je huis opgeleverd wordt, lap je over het hele jaar ozb en geef je in de aangifte de woz waarde aan die het kadaster in dat jaar bepaald (met twk per 1-1 van dat jaar).
tip: zorg dat ie begin 2027 oplevert.
scheelde mij destijds 6500 (wij hebben die villa tax, zitten boven 1,250m) aan vermogenbelasting en ozb.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:06:
[...]

Dit staat op de website van de Belastingdienst:
Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht?
Neem dan de waarde van de WOZ-beschikking die de gemeente heeft afgegeven. Ook als die alleen betrekking heeft op de grond of op een gedeeltelijk afgebouwde woning.

Hebt u nog geen WOZ-beschikking op het moment dat u aangifte wilt doen? Schat dan zelf de waarde. Neem de waarde die vergelijkbare woningen op 1 januari van vorig jaar hadden. Maar u kunt natuurlijk ook een taxateur in de arm nemen.

Krijgt u na de aangifte alsnog de WOZ-beschikking van uw gemeente? Dan blijkt misschien dat u een te hoge of een te lage waarde hebt aangegeven. Geef dat dan aan ons door.

https://www.belastingdien...in-mijn-aangifte-invullen

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

M-audio schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:52:
Kan iemand mij (en anderen) uitleggen hoe het nu precies werkt met verrekenen van de voorlopige aanslag teuruggave als die gedurende het jaar is gewijzigd?

En welke bedragen gebruik ik dan? Die van deze brief, hetgeen ik betaald heb, .... ?
Misschien mis ik het maar je hebt toch gewoon:
- Je inkomen
- Je betaalde belasting
- Je aftrekposten
- Je hypotheekgegevens
- Hetgeen je in totaal in het jaar aan voorlopige teruggaaf hebt gehad / terug betaald (dat dat maandbedrag gewijzigd is maakt niets uit)
- En dan de andere dingen die verder gewoon standaard zijn

Dat vul je in (of controleer je, is al ingevuld lijkt me). En dan rekent-ie uit hoeveel je nog meer moet terugkrijgen, of wat je moet terugbetalen omdat het teveel was.

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:53
Deezers schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Snap ik, maar in de aangifte wordt wel gevraagd per rekening hoeveel rente je hebt ontvangen.
Dat is (alleen) relevant voor de berekening van VRH op basis van werkelijk rendement, toch?

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03:34
M-audio schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:52:
Je hoeft dat onderdeel niet perse (correct) in te vullen. Het wordt alleen gebruikt zodat je zelf weet hoeveel je moet betalen. Uiteindelijk rekent de BD met de daadwerkelijke bedragen. Staat als het goed is ook in de uitleg naast de vraag.

Als je het voor eigen inzicht wilt invullen kan je ook naar je bankrekening kijken en naar de afgeschreven (en misschien ook bijgeschreven) bedragen optellen en daar invullen.

[ Voor 14% gewijzigd door Aftansert op 01-03-2026 17:14 ]

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
rekeewt schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:16:
[...]

de waarde van de grond zal in je koopakte oid staan
die geef je op
het jaar dat je huis opgeleverd wordt, lap je over het hele jaar ozb en geef je in de aangifte de woz waarde aan die het kadaster in dat jaar bepaald (met twk per 1-1 van dat jaar).
tip: zorg dat ie begin 2027 oplevert.
scheelde mij destijds 6500 (wij hebben die villa tax, zitten boven 1,250m) aan vermogenbelasting en ozb.
Ik heb zelf dit jaar ook een nieuwbouwwoning gekocht waarbij ik in de loop van het jaar eigenaar werd van de grond. Voor de WOZ waarde heb ik de aankoopprijs voor de grond gekozen omdat er nog geen WOZ-gegevens beschikbaar zijn.

[ Voor 57% gewijzigd door Drum op 01-03-2026 21:52 ]

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• Vink Mooi
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:11
Hier een andere foutmelding:
Door een storing kunnen uw gegevens niet worden opgehaald. Probeer het later nog eens. U bent uitgelogd en gaat terug naar www.belastingdienst.nl.

Nou ja, ik wacht nog wel een weekje.

• Wispe
  • Niet online
Vink Mooi schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:41:
Door een storing kunnen uw gegevens niet worden opgehaald. Probeer het later nog eens. U bent uitgelogd en gaat terug naar www.belastingdienst.nl.

Krijg ik idd ook na het inloggen met DigiD. Net weer een andere melding met een telefoonnummer en een foutcode.

Belachelijk dit eigenlijk.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Tja dat mainframe met Cobol code schaalt niet zo lekker.

ICE ICE Baby

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:52
Mocht het iemand helpen met inloggen via de DigiD app kreeg ik alleen maar foutmeldingen. Met inloggen via sms controle kwam ik er wel in.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Hier hetzelfde. Ik vermoed door de drukte. Zal volgende week nog eens kijken.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Jammer, melding dat ik de app niet kan gebruiken, omdat we een bouwdepot hebben gehad. Dan maar wachten tot we via de site erin kunnen

per aspera ad astra

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vink Mooi schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:41:

Die werd hier (zonder tot het inloggen te komen dus waarom uitgelogd :? ) afgewisseld met
Online diensten en gegevens niet beschikbaar

U benadert deze toepassing op niet toegestane wijze. Probeert u het op een later tijdstip nogmaals of neem contact op met de Belastingdienst met vermelding van het onderstaande support ID.
Onze excuses voor het ongemak.

Support ID: 5005600375687875851
Inmiddels gelukt, dit keer niet dokken , krijg zelfs iets terug :D

Vorig jaar verzamelinkomen grofweg 2/3e loon + 1/3e wajong = +/- €500 terugbetalen, terwijl loonheffingskorting bij UWV uit stond.

Nu 17/20e loon en 3/20e wajong -> €95 terug :) oh en sinds paar maanden het huis uit. Dus moest ff opletten met de datums, is de eerste vraag daarna of mijn moeder overleden was....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:53
Als de WOZ waarde niet terug te vinden is onder de vooringevulde gegevens zou ik dit lekker achterwege laten.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Als je op 1-1-2025 geen eigenaar was, is er toch ook niks om in te vullen?

PSN

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
(jarig!)
Net gewoon zonder problemen de aangifte kunnen doen via de app op Android, niks gemerkt van server problemen. Tussendoor via WhatsApp een machtiginglinkje naar mijn vrouw kunnen versturen, die kon zij ook gewoon meteen geven geven via DigiD.

Eigenlijk best simpel en gemakkelijk gemaakt.

• M-audio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-03 21:17
Aftansert schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:13:
[...]

Je hoeft dat onderdeel niet perse (correct) in te vullen. Het wordt alleen gebruikt zodat je zelf weet hoeveel je moet betalen. Uiteindelijk rekent de BD met de daadwerkelijke bedragen. Staat als het goed is ook in de uitleg naast de vraag.

Als je het voor eigen inzicht wilt invullen kan je ook naar je bankrekening kijken en naar de afgeschreven (en misschien ook bijgeschreven) bedragen optellen en daar invullen.
Thanks, zo hadf ik er nog niet naar gekeken. Ga ff bij de bank inloggen en alles optellen en aftrekken.

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:45
Hier eerder vandaag hetzelfde, dus ik had de aangifte maar weer afgesloten & weggegooid. Zojuist toen ik er weer door kwam opnieuw geprobeerd, nu werd alles netjes opgehaald, ook van m'n partner. Grote kans dat het door de drukte komt dus!

Met een hamer past alles... - PVOutput

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
Ik heb even een vraag die misschien door eventuele experts te beantwoorden is, want met de Belastingdienst zelf kom ik er niet uit ( meerdere mensen daar gesproken, ook telefonisch en op kantoor Breda ).

Ik ben 2,5 jaar geleden begonnen met werken in Belgie. Wat ik vooraf niet wist is dat je dus langer op je geld mag wachten, omdat je grensarbeider bent. Nu vind ik hier iets van, namelijk dat het riekt naar discriminatie. Mijn buurman krijgt namelijk direct zijn HRA na aangifte en ik mag er, omdat ik toevallig in Belgie werk MAXIMAAL 5 jaar op wachten. Mijn vrouw werkt overigens gewoon in Nederland en we wonen ook in Nederland.

Nu wachten wij al 2 jaar op een flinke som geld ( huis verkocht, gekocht etc etc ), maar er gebeurt gewoonweg niets. Nu gaf de BD bij ons fysieke bezoek wel aan dat een gecombineerde aangifte ( BE en NL ) gecompliceerd KAN zijn, maar dat is in ons geval helemaal niet zo. Sterker nog hij is vrij recht toe recht aan.

Waarom wordt hier onderscheid in gemaakt en wat kunnen wij doen om ons geld sneller te krijgen? Bizar dat dit anno 2026 nog zo is en echt eerlijk is het niet.

SiberischeHusky Shepsky

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04:59
CryptoNL schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:06:
Ik heb even een vraag die misschien door eventuele experts te beantwoorden is, want met de Belastingdienst zelf kom ik er niet uit ( meerdere mensen daar gesproken, ook telefonisch en op kantoor Breda ).

Ik ben 2,5 jaar geleden begonnen met werken in Belgie. Wat ik vooraf niet wist is dat je dus langer op je geld mag wachten, omdat je grensarbeider bent. Nu vind ik hier iets van, namelijk dat het riekt naar discriminatie. Mijn buurman krijgt namelijk direct zijn HRA na aangifte en ik mag er, omdat ik toevallig in Belgie werk MAXIMAAL 5 jaar op wachten. Mijn vrouw werkt overigens gewoon in Nederland en we wonen ook in Nederland.

Nu wachten wij al 2 jaar op een flinke som geld ( huis verkocht, gekocht etc etc ), maar er gebeurt gewoonweg niets. Nu gaf de BD bij ons fysieke bezoek wel aan dat een gecombineerde aangifte ( BE en NL ) gecompliceerd KAN zijn, maar dat is in ons geval helemaal niet zo. Sterker nog hij is vrij recht toe recht aan.

Waarom wordt hier onderscheid in gemaakt en wat kunnen wij doen om ons geld sneller te krijgen? Bizar dat dit anno 2026 nog zo is en echt eerlijk is het niet.
Volgens mij heb je het antwoord op 'waarom' al. Het onderscheid wordt gemaakt omdat een gecombineerde aangifte complex kan zijn.

Denk dat je om hier wat aan te doen in Den Haag bij de wetgever zal moeten lobbyen. Beter is t misschien de situatie te accepteren. Ik ben verder geen expert dus wie weet hebben anderen betere inzichten.

• Wispe
  • Niet online

Tja, waarom moeten wij tot 2030 wachten tot de Belastingdienst de OWR m.b.t. box 3 in behandeling neemt?

• CryptoNL
Wispe schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:26:
[...]

Tja, waarom moeten wij tot 2030 wachten tot de Belastingdienst de OWR m.b.t. box 3 in behandeling neemt?
Is natuurlijk geen vergelijking alhoewel ik het er wel mee eens ben ;) Punt is ik ben gewoon woonachtig in Nederland, heb recht op HRA, maar omdat ik in Belgie werk ( en dus veel meer belasting afdraag dan diegene die in Nederland werken ) mag ik 4 jaar langer wachten op mijn geld. Wat is dat voor iets vreemds? Gaat hier om 10.000 euro dus wel serieus geld zeg maar.

SiberischeHusky Shepsky

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:14

Cbr

YakuzA schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:30:
[...]

Als je op 1-1-2025 geen eigenaar was, is er toch ook niks om in te vullen?
De WOZ-waarde van onroerend goed wordt ook gevraagd als je op 31-12 eigenaar bent geworden. Het heeft dan niet altijd invloed.

Onder het vraagtekentje staat hoe je mag schatten in dit geval.

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Vorig jaar een appartement gekocht. Nieuwbouw, maar aankoopproces was vergelijkbaar met bestaande woning. Wel vrij op naam. Hypotheek ging pas in op dag dat ik de sleutel kreeg.

In koopovereenkomst staat deze clausule:
Vanaf datum 01 juli 2023 tot aan het moment van levering van het (de) Appartementsrecht(en), is
Koper aan Verkoper een bouwrente verschuldigd ten bedrage van €8.500,- waarmee de koopprijs als
genoemd in artikel 4.1 wordt verhoogd.
Die rente is verrekend met een borg die ik moest betalen. Die borg kreeg ik pas terug nadat ik handtekening bij de notaris had gezet op dag dat ik de sleutel kreeg.

Iemand die weet of ik die bouwrente bij 'Andere kosten' mag neerzetten onder 'Hypotheek en schulden'?

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• Cbr

Cbr

CryptoNL schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Is natuurlijk geen vergelijking alhoewel ik het er wel mee eens ben ;) Punt is ik ben gewoon woonachtig in Nederland, heb recht op HRA, maar omdat ik in Belgie werk ( en dus veel meer belasting afdraag dan diegene die in Nederland werken ) mag ik 4 jaar langer wachten op mijn geld. Wat is dat voor iets vreemds? Gaat hier om 10.000 euro dus wel serieus geld zeg maar.
Van de andere kant bekeken: je betaalt belasting in België, niet in Nederland. Wees blij dat je een deel van wat je in België betaalt terugkrijgt van de Nederlandse staat in de vorm van hypotheekrenteaftrek.

Dit is nu eenmaal lastiger te behandelen. Rechtoe-rechtaan bestaat bijna niet bij dit soort aangiftes, er moet bijna altijd iets omgerekend of aangeleverd worden. Ik vermoed wel dat je belastingrente krijgt, als je alles goed hebt ingevuld.

[ Voor 6% gewijzigd door Cbr op 01-03-2026 20:59 ]

• CryptoNL
Cbr schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:58:
[...]

Van de andere kant bekeken: je betaalt belasting in België, niet in Nederland. Wees blij dat je een deel van wat je in België betaalt terugkrijgt van de Nederlandse staat in de vorm van hypotheekrenteaftrek.

Dit is nu eenmaal lastiger te behandelen. Rechtoe-rechtaan bestaat bijna niet bij dit soort aangiftes, er moet bijna altijd iets omgerekend of aangeleverd worden. Ik vermoed wel dat je belastingrente krijgt, als je alles goed hebt ingevuld.
Ik krijg niks terug van België. Wat ik terug moet krijgen is gewoon HRA + notariële kosten en nog wat zaken van mijn vrouw. In België krijgen we ook wat terug en weet je wat nu zo gek is? Voor België ben ik ook grensarbeider en die doen er MAXIMAAL 3-4 maanden over, maar NL 5 jaar?

Dit is niet eenmalig 5 jaar he? De aangifte van dit jaar, daar moet ik ook weer 5 jaar op wachten en volgend jaar opnieuw etc etc.

SiberischeHusky Shepsky

• Cbr

Cbr

WernerL schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:57:
Vorig jaar een appartement gekocht. Nieuwbouw, maar aankoopproces was vergelijkbaar met bestaande woning. Wel vrij op naam. Hypotheek ging pas in op dag dat ik de sleutel kreeg.

In koopovereenkomst staat deze clausule:

[...]

Die rente is verrekend met een borg die ik moest betalen. Die borg kreeg ik pas terug nadat ik handtekening bij de notaris had gezet op dag dat ik de sleutel kreeg.

Iemand die weet of ik die bouwrente bij 'Andere kosten' mag neerzetten onder 'Hypotheek en schulden'?
Volgens de Belastingdienst mag je alleen de bouwrente aftrekken die je betaalde ná het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar vóór het tekenen van de hypotheekakte.

• Cbr

Cbr

CryptoNL schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:03:
[...]

Ik krijg niks terug van België. Wat ik terug moet krijgen is gewoon HRA + notariële kosten en nog wat zaken van mijn vrouw. In België krijgen we ook wat terug en weet je wat nu zo gek is? Voor België ben ik ook grensarbeider en die doen er MAXIMAAL 3-4 maanden over, maar NL 5 jaar?

Dit is niet eenmalig 5 jaar he? De aangifte van dit jaar, daar moet ik ook weer 5 jaar op wachten en volgend jaar opnieuw etc etc.
Ik schrijf nergens dat je iets i.v.m. hypotheekrenteaftrek terugkrijgt uit België.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat je langer hoeft te wachten dan tot drie jaar na afloop van het jaar waar het over gaat. (Tenzij je uitstel hebt gehad voor het doen van aangifte. Dan verlengd met dat uitstel.)

Deze termijn staat in artikel 11, lid 3 van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen.

Ook op de website van de Belastingdienst staat dat je uiterlijk na drie jaar een aanslag krijgt als je in Nederland woont en in België werkt.

• CryptoNL
Cbr schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:11:
[...]

Ik schrijf nergens dat je iets van hypotheekrenteaftrek terugkrijgt uit België.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat je langer hoeft te wachten dan tot drie jaar na afloop van het jaar waar het over gaat. (Tenzij je uitstel hebt gehad voor het doen van aangifte. Dan verlengd met dat uitstel.)

Deze termijn staat in artikel 11, lid 3 van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen.

Ook op de website van de Belastingdienst staat dat je uiterlijk na drie jaar een aanslag krijgt als je in Nederland woont en in België werkt.
I know maar ook drie jaar is gewoon absurd lang want dit jaar wordt dan ook drie jaar en de volgende en de volgende etc.

Waarom kan België wel binnen 3-4 maanden afronden en NL niet? Situatie is hetzelfde he, ook voor BE ben ik grensarbeider.

SiberischeHusky Shepsky

• Wispe
  • Niet online
CryptoNL schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:14:
[...]

I know maar ook drie jaar is gewoon absurd lang want dit jaar wordt dan ook drie jaar en de volgende en de volgende etc.

Waarom kan België wel binnen 3-4 maanden afronden en NL niet? Situatie is hetzelfde he, ook voor BE ben ik grensarbeider.
Dat is dezelfde vraag als waarom België wel een eerlijk systeem voor box 3 kan verzinnen en Nederland niet.

• Cbr

Cbr

CryptoNL schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:14:
[...]

Net was het nog vijf jaar?? Maargoed, de situatie is echt anders. In België werk je maar heb je waarschijnlijk geen aftrekposten en hoeft de compensatieregeling uit het belastingverdrag niet berekend te worden.

Het is hier lastiger omdat je hier woont, je inkomen hier niet had, maar het belastingverdrag met België bepaalt dat je wel gecompenseerd moet worden voor het mislopen aftrekposten en heffingskortingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cbr op 01-03-2026 21:21 ]

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:03
Via de app geen issues met het goedkeuren van de aangifte. Op de website alleen maar errors bij het ophalen. Wellicht handig voor mensen die alleen willen controleren en submitten.

• coolkil
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:11
djmuggs schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:47:
Tja dat mainframe met Cobol code schaalt niet zo lekker.
parallel sysplex en meer CPU's dan je kan bedenken zou dit niet echt een probleem moeten maken. Ik zit niet bij Belastingdienst maar werk wel met mainframes. Hardware en als de specifieke taal hiervoor gebruikt wordt zou dit prima moeten kunnen draaien. Probleem zit vermoedelijk eerder in software architectuur of elders in de stack.

als Cobol niet goed zou schalen was die taal al lang niet meer in gebruik hiervoor. meeste grote banken binnen Nederland en internationaal verwerken heel wat meer transacties per dag dan wat de Belastingdienst met de aangifte heeft te verwerken.

Belastingdienst heeft zo'n beetje alles staan kwa hardware wat je je maar kan wensen van Mainframes tot Power, x86 en cloud. Daar zou Tweakers best een keer een interessant artikel over kunnen schrijven

Je hebt 2 maanden om dit te doen. Waarom stressen

[ Voor 14% gewijzigd door coolkil op 01-03-2026 21:35 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik dacht laat ik ook eens proberen, inloggen ging zonder problemen.

Ingevuld en opgestuurd, altijd leuk die sigaar uit eigen doos :)

ora et labora

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

coolkil schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:28:
[...]

parallel sysplex en meer CPU's dan je kan bedenken zou dit niet echt een probleem moeten maken. Ik zit niet bij Belastingdienst maar werk wel met mainframes. Hardware en als de specifieke taal hiervoor gebruikt wordt zou dit prima moeten kunnen draaien. Probleem zit vermoedelijk eerder in software architectuur of elders in de stack.

als Cobol niet goed zou schalen was die taal al lang niet meer in gebruik hiervoor. meeste grote banken binnen Nederland en internationaal verwerken heel wat meer transacties per dag dan wat de Belastingdienst met de aangifte heeft te verwerken.

Belastingdienst heeft zo'n beetje alles staan kwa hardware wat je je maar kan wensen van Mainframes tot Power, x86 en cloud. Daar zou Tweakers best een keer een interessant artikel over kunnen schrijven

Je hebt 2 maanden om dit te doen. Waarom stressen
Nu alleennog de mensen en kennis om dit allemaal juist toe te passen.

Als ik zie wat de BD wel en niet kan is triest.
Belasting verhogen kan in een oogwenk, verlagen is te complex en de IT kan het niet aan.
En intussen maar miljoenen overmaken naar Big Tech voor de simpelste zaken, zoals de werkplek van de BD ambtenaar.

ICE ICE Baby

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:59
@CryptoNL
Waarom vraag je geen voorlopige aanslag aan?

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

devriesjande schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:26:
@CryptoNL
Hangt af van je maandelijks terug krijgt.
Bij een laag bedrag gaat het op in je maandelijkse lasten en kosten, dus 1x per jaar is dan misschien nog een leuk bedrag om iets leuks van te doen.

Verder als je afhankelijk ben van het voorschot, dan moet je even nadenken over je uitgaven voor de rest.
Ja, Nederlanders bereken hun hypotheek te vaak op basis van HRA.

ICE ICE Baby

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

djmuggs schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:32:
[...]

Hangt af van je maandelijks terug krijgt.
Bij een laag bedrag gaat het op in je maandelijkse lasten en kosten, dus 1x per jaar is dan misschien nog een leuk bedrag om iets leuks van te doen.

Verder als je afhankelijk ben van het voorschot, dan moet je even nadenken over je uitgaven voor de rest.
Ja, Nederlanders bereken hun hypotheek te vaak op basis van HRA.
Volgens mij mis je het punt in deze (voor dit topic ook off-topic) discussie.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

fsfikke schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:35:
[...]

Volgens mij mis je het punt in deze (voor dit topic ook off-topic) discussie.
Nope mis ik niet, het advies is gewoon niet het juiste.
Lastig als grensarbeider enzo, voorlopig aanvragen is nooit de juiste keuze als je het geld gewoon niet hebt.

En dat 1 EU komt hier ook duidelijk weer naar boven, vrij verkeer van goederen.
Geld is ook 1 van de goederen.

ICE ICE Baby

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:33

jmk

Het is me zojuist gelukt om inzage te hebben in wat ik kan verzenden voor mijn aangifte. Voor zover ik kan zien heeft de Belastingdienst mijn gegevens van mijn werkgever en pensioen goed opgehaald. Dit kon de hele dag niet, al 6x geprobeerd.

Ik ga het van de week nog eens allemaal heel goed controleren en dan verzenden. Maar fijn dat ik nu weet waar ik sta.

Yippie kayak, other buckets!

• CryptoNL
devriesjande schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:26:
@CryptoNL
Als grensarbeider krijg je die niet. Enkel een definitieve. Wel weten wij aan de hand van de ingevulde aangifte door een medewerker vd BD wat we terug moeten krijgen. Snap alleen niet waarom het zo lang moet duren. Zo complex is de aangifte namelijk niet.

SiberischeHusky Shepsky

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:15
De hele dag niet in kunnen loggen maar in de loop van de avond wou het prima.

Wij zijn vorig jaar ouders geworden en hadden verwacht hier iets over de kinderopvangtoeslag te vinden nu (die hadden we namelijk bewust zo ingevuld dat we niet teveel overgemaakt zouden krijgen). Echter, blijkt dus niet het geval dat dat in je belastingaangifte moet.

Wat we wel hebben gedaan, is ons nu bekende jaarinkomen doorgegeven aan mijn.toeslagen.nl, zodat daar de kinderopvangtoeslag verrekend kan worden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:07

Dennis1812

Amateur prutser

Richh schreef op zondag 1 maart 2026 @ 23:07:
De hele dag niet in kunnen loggen maar in de loop van de avond wou het prima.

Wij zijn vorig jaar ouders geworden en hadden verwacht hier iets over de kinderopvangtoeslag te vinden nu (die hadden we namelijk bewust zo ingevuld dat we niet teveel overgemaakt zouden krijgen). Echter, blijkt dus niet het geval dat dat in je belastingaangifte moet.

Wat we wel hebben gedaan, is ons nu bekende jaarinkomen doorgegeven aan mijn.toeslagen.nl, zodat daar de kinderopvangtoeslag verrekend kan worden.
Dat gaat inderdaad via dienst Toeslagen.
Via jaaropgave kdv je totale uren erin en je definitieve inkomen invoeren.

Je zal wel de IACK zien op je aangifte. (Wordt automatisch berekend)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:47

tha_crazy

Mafketel

CryptoNL schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:03:
[...]

Dit heeft puur te maken met de doorgifte van België . Dit kan erg lang duren en vandaar die doorloop.
Also, vergeet niet je Belgische salaris om te rekenen naar een Nederlandse, dit kan je anders nog wel wat geld kosten/opleveren.
Bron: Een Belgische vrouw die jaren in Antwerpen gewerkt heeft.
Elke keer 3 jaar moeten wachten, ook omdat haar salaris dus omgerekend moest worden naar een Nederlands salaris. Aangiftes in België zijn niet zo simpel als in Nederland kan ik je vertellen, zij had daarvoor ook elk jaar in België hulp nodig bij de aangifte.
Dit zal ook niet gaan veranderen de komende jaren. Ben blij dat ze in NL werkt tegenwoordig, scheelt me een adviseur elk jaar.
Wees maar blij dat je geen belg bent die naar NL is gekomen, als er iets is wordt je niet geïnformeerd, adressen worden niet tot laat aangepast en voor alles kan je naar de ambassade waar de wachttijden MAANDEN zijn. Tenzij je het nog het geluk hebt dat je het bij je oude woonplaats geregeld kan krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door tha_crazy op 01-03-2026 23:17 ]

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
djmuggs schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Belasting verhogen kan in een oogwenk, verlagen is te complex en de IT kan het niet aan.
En intussen maar miljoenen overmaken naar Big Tech voor de simpelste zaken, zoals de werkplek van de BD ambtenaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:16

Je krijgt er in ieder geval belastingrente over geloof ik. Mijn vader heeft dit ook lang gehad. Wat ik er van begrijp is dat als je recht hebt op de algemene compensatieregeling je aangifte altijd via Belastingdienst Breda gaat. Handmatig.

Kun je geen voorlopige aanslag aanvragen voor in ieder geval dit jaar?

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07:48
djmuggs schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Belasting verlagen kan ook gewoon snel, beetje populistisch zoals jij het beschrijft. En dat wordt ook regelmatig gedaan. Het probleem is dat structuren niet zomaar verandert kunnen worden. Bijvoorbeeld het introduceren van nul tarief voor BTW kan niet omdat slechts het normale tarief en het verlaagde tarief kan worden ingesteld. En als je even nadenkt heeft een derde tarief toevoegen ook best wel wat impact. Je moet immers ook kunnen controleren of het wel voor de juiste zaken wordt gebruikt.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07:48
GG85 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:35:
[...]

Eens, hoewel in de tijd van virtual machines zou je zeggen dat voor een week een paar extra VM's opstarten in de cloud ook geen probleem moet zijn.

Ik wil gewoon aangifte doen 8) :9~ O-)
Of je nu cloud technologie gebruikt of gewoon server capaciteit neer zet maakt toch niet uit? Ik neem aan dat je niet bedoelt dat onze belastinggegevens bij een externe cloud provider opgeslagen moeten gaan worden…..

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:07

Dennis1812

Amateur prutser

R_Zwart schreef op maandag 2 maart 2026 @ 07:43:
[...]

Belasting verlagen kan ook gewoon snel, beetje populistisch zoals jij het beschrijft. En dat wordt ook regelmatig gedaan. Het probleem is dat structuren niet zomaar verandert kunnen worden. Bijvoorbeeld het introduceren van nul tarief voor BTW kan niet omdat slechts het normale tarief en het verlaagde tarief kan worden ingesteld. En als je even nadenkt heeft een derde tarief toevoegen ook best wel wat impact. Je moet immers ook kunnen controleren of het wel voor de juiste zaken wordt gebruikt.
Groente/fruit/voedingsmiddelen (nu 9% meen ik) kan prima ipv op 0 dan op 0,01 gezet worden natuurlijk.

Dat was meen ik het hele probleem. Dat ze eten goedkoper wilden maken maar het allemaal moeilijk was en daarom niet lukte.
Maargoed. Offtopic voor hier.

Vannacht in de nachtdienst alle aftrek zorgkosten op een rijtje gezet. Als ik vanmiddag wakker ben maar eens indienen denk ik.
De drempel voor zorgkosten mag wel wat lager wat mij betreft..

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Rubbergrover1
Dat is wat vreemd geformuleerd.
"De rente die je ontvangt op je spaarrekening wordt belast in het jaar waarin deze is ontvangen. Voor de aangifte over het belastingjaar 2025, kijk je naar de rente die je in 2024 hebt ontvangen. Dit houdt in dat alle rente die je in dat jaar hebt bijgeschreven op je spaarrekening, van invloed zal zijn op je aangifte"
De eerste twee zinnen zijn in tegenspraak met elkaar.
In de situatie van de fictieve box 3 heffing wordt de rente niet belast. Het gaat om het saldo van 1-1-2025. Of dat gestegen is door stortingen of door rentevergoeding is niet relevant.
Bij het rekenen met werkelijk rendement geldt de eerste zin. De rente die je ontvangt in het belastingjaar is van belang. Maar voor de aangifte over 2025 is dat dus de rechter die je in 2025 ontvangt. Niet wat in de tweede zijn staat.

Je hoeft dus alleen rente op te geven als je wil kijken of het werkelijk rendement gunstiger is dan het fictieve rendement. Maar de rente die je dan expliciet opgeeft, is de rente die je in 2025 hebt ontvangen. Niet in 2024.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Dacht vanmorgen wel te kunnen inloggen om een concept aangifte te doen, maar helaas.

Elect a clown, expect a circus.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:54

GG85

.......

Ik blijf de IACK een vreemde vinden: die wordt ergens automatisch bij de minstverdienende in een regel genoemd en dat is het dan?
Maar in de tabel met teruggaaf over verdelen komt hij niet terug (zoals bijv de hypotheekrenteaftrek)?
Dat is toch raar? Elke teruggaaf zoals dividend en hypotheekrente kan je netjes verdelen maar bij de IACK krijg je niet eens te zien wat de impact is en hoeveel het scheelt.

Mijn vrouw en ik hebben relatief gescheiden financiën em we verdelen de teruggaaf dan ook altijd.
Tot nu toe de IACK nooit meegenomen (ik kreeg hem ene paar jaar, nu zij) maar sec zou dat natuurlijk wel "moeten". Maar hoe dan?
49,5% van het bedrag pakken en dat van de teruggaaf van de minstverdienende aftrekken?

(PS. Ben niet op zoek naar een discussie over hoe wij de financieren doen in de relatie maar hoe feitelijk om te gaan met de IACK als je financiën zou willen scheiden)

• Rubbergrover1
GG85 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:31:
Ik blijf de IACK een vreemde vinden: die wordt ergens automatisch bij de minstverdienende in een regel genoemd en dat is het dan?
Maar in de tabel met teruggaaf over verdelen komt hij niet terug (zoals bijv de hypotheekrenteaftrek)?
Dat is toch raar? Elke teruggaaf zoals dividend en hypotheekrente kan je netjes verdelen maar bij de IACK krijg je niet eens te zien wat de impact is en hoeveel het scheelt.

Mijn vrouw en ik hebben relatief gescheiden financiën em we verdelen de teruggaaf dan ook altijd.
Tot nu toe de IACK nooit meegenomen (ik kreeg hem ene paar jaar, nu zij) maar sec zou dat natuurlijk wel "moeten". Maar hoe dan?
49,5% van het bedrag pakken en dat van de teruggaaf van de minstverdienende aftrekken?

(PS. Ben niet op zoek naar een discussie over hoe wij de financieren doen in de relatie maar hoe feitelijk om te gaan met de IACK als je financiën zou willen scheiden)
Het is niet raar omdat het bij de IACK niet gaat over het totale inkomen, maar over het arbeidsinkomen. De verdeling van renteaftrek en box 3 heeft daar dus geen impact op.

• GG85

GG85

.......

Slasher schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:21:
Dacht vanmorgen wel te kunnen inloggen om een concept aangifte te doen, maar helaas.
Hier rond etenstijd gisteravond toch gelukt.

Moet nog even wat zaken nakijken want heb ~32k ingelegd in lijfrente (geen bedrijfspensioen) maar krijg ~21k terug (inclusief 1800 hypotheekrente).
Ging een beetje uit van 32k*0,495 + 1800 = 17,5k ?

Verder geen aftrekposten en geen voorlopige aanslag betaald of iets. Geel rechttoe rechtaan.

[ Voor 9% gewijzigd door GG85 op 02-03-2026 08:40 ]

• GG85

GG85

.......

Rubbergrover1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Het is niet raar omdat het bij de IACK niet gaat over het totale inkomen, maar over het arbeidsinkomen. De verdeling van renteaftrek en box 3 heeft daar dus geen impact op.
Nee begrijp ik (dat het box 1 is en niet 3) maar het is toch een aftrekpost die je zou moeten kunnen verdelen?
Niet dat we het onderling willen "rechttrekken" maar het is toch vreemd dat als je zeg beiden 120k verdient de persoon die net het minste verdient ineens een paar duizend minder belasting betaald?
"De minst verdienende partner" lijkt niet echt een idee achter te zitten dan een soort "aanrechtsubsidie maar je moet wel werken"?

Edit: lees zelfs dat als je inkomen exact gelijk is de oudste de korting krijgt 😅. Laat mensen het lekker zelf verdelen

[ Voor 8% gewijzigd door GG85 op 02-03-2026 08:42 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Wat is dat toch met mensen die perse op 1 maart aangifte willen doen? Je krijgt het totaal niet eerder terug.
Ik doe het altijd in de tweede of derde week en ik heb het wel eens sneller terug gekregen dan iemand die het op 1 maart deed.

Ik als Nederlander zeg dat het typisch Nederlands gedrag is.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Rubbergrover1
GG85 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:39:
[...]

Nee begrijp ik maar het is toch een aftrekpost die je zou moeten kunnen verdelen?
Niet dat we het onderling willen "rechttrekken" maar het is toch vreemd dat als je zeg beiden 120k verdient de persoon die net het minste verdient ineens een paar duizend minder belasting betaald?
"De minst verdienende partner" lijkt niet echt een idee achter te zitten dan een soort "aanrechtsubsidie maar je moet wel werken"?
Dat is wel een beetje het idee. Vooral voor de situatie waarin een van de partners veel verdient en de ander weinig, is er voor de minst verdienende anders de verleiding om met kleine kinderen dan maar te stoppen met werken. Omdat het toch relatief weinig oplevert. Met die IACK houd je meer mensen aan het werk, wat het weer makkelijker maakt om later, als de kinderen groter zijn, weer meer te gaan werken.

Je kunt die IACK uiteraard ook prima zelf onderling verdelen als je dat wil.

• Rubbergrover1
Agent47 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:42:
Wat is dat toch met mensen die perse op 1 maart aangifte willen doen? Je krijgt het totaal niet eerder terug.
Ik doe het altijd in de tweede of derde week en ik heb het wel eens sneller terug gekregen dan iemand die het op 1 maart deed.

Simpele nieuwsgierigheid. Zelfde reden waarom mensen veel andere dingen nú willen weten en ze niet tot morgen willen wachten.

• GG85

GG85

.......

En wat is het toch met mensen die daar iets van moeten vinden?

Ik hap: ik ben zo een vreemd figuur die aangifte doen leuk vind en het allemaal wil snappen.
Dat het dan de 1e niet kan is reden om lekker Nederlands even te klagen (kaliber "wat een slecht weer vandaag" bij de koffieautomaat). Niet dat ik wil dat de BD miljoenen investeert voor 1 maart alleen maar toch, vind aangifte doen de 1e gewoon leuk. Boeien

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Je mag zelf een waarde opgeven, ik zelf neem dan doorgaans gewoon de koopprijs van de grond.

Uiteindelijk maakt het ook niet uit, want het is een toekomstig hoofdverblijf en dus wordt er ook geen eigenwoningforfait over berekend (dat moet je dus wel goed invullen). Dus of je nu een ton of een miljoen invult, het heeft geen impact onderaan de streep.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• GG85

GG85

.......

Rubbergrover1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:43:
[...]

...

Je kunt die IACK uiteraard ook prima zelf onderling verdelen als je dat wil.
Begrijp ik maar zet het dan in het verdeellijstje of maak inzichtelijk wat de nettowaarde is.
Nu is het een regeltje ergens verscholen met een bruto bedrag.

• JanHenk
  • Niet online
GG85 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Begrijp ik maar zet het dan in het verdeellijstje of maak inzichtelijk wat de nettowaarde is.
Nu is het een regeltje ergens verscholen met een bruto bedrag.
De IACK is een heffingskorting, dus netto. Dat maakt het wel makkelijk...

• GG85

GG85

.......

JanHenk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:48:
[...]

De IACK is een heffingskorting, dus netto. Dat maakt het wel makkelijk...
Hmm serieus? Dank!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Eens hoor, maar in mijn omgeving gaan ze er prat om dit zo snel mogelijk te doen want dan heb je het snel terug, waar ze dan ook heilig in geloven.

Elect a clown, expect a circus.

• Rubbergrover1
Slasher schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:52:
[...]

Eens hoor, maar in mijn omgeving gaan ze er prat om dit zo snel mogelijk te doen want dan heb je het snel terug, waar ze dan ook heilig in geloven.
Tsja, van mensen die uitgaan van verkeerde vooronderstellingen zou ik me niet zo heel veel aantrekken.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:05

Aganim

I have a cunning plan..

GG85 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:45:
[...]

En wat is het toch met mensen die daar iets van moeten vinden?

Ik hap: ik ben zo een vreemd figuur die aangifte doen leuk vind en het allemaal wil snappen.
Dat het dan de 1e niet kan is reden om lekker Nederlands even te klagen (kaliber "wat een slecht weer vandaag" bij de koffieautomaat). Niet dat ik wil dat de BD miljoenen investeert voor 1 maart alleen maar toch, vind aangifte doen de 1e gewoon leuk. Boeien
Die mensen klagen ook gewoon even graag. :P

Maar iets serieuzer, persoonlijk heb ik geen problemen met mensen die het jammer vinden dat de aangifte niet op 1 maart lukt. Ik heb wel problemen met het niveau 'wat een bende bij de BD, kan ik weer geen aangifte doen op de 1e dag' alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat de BD mogelijk maakt dat honderduizenden Nederlanders op dag 1 even de aangifte er doorheen rammen.

Er kan best een hoop geschaald worden, maar ieder systeem heeft zijn bottlenecks en er komt een punt waarbij het oplossen van die punten simpelweg zonde van het geld is. Het is prima acceptabel dat niet iedereen er doorheen komt en het de komende week nog eens moet proberen, we hebben niet voor niets 2 maanden de tijd.

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:48
Vraagje over IACK;

Ik heb werk uit arbeid, meer dan 32.2k zoals in de voorwaarden staat. Mijn vriendin en fiscale partner heeft een WW uitkering zonder dat zij dienstverband heeft. Zij heeft dus geen recht op IACK als ik het goed lees.

https://www.belastingdien...skorting/inkomen_uit_werk

Want geen arbeidsinkomen.

Verder voldoe ik zelf aan alle voorwaarden. Maar ik krijg de IACK niet. klopt dat wel? Ik lees nergens dat beide ouders/fiscale partners inkomen uit arbeid moeten hebben?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Aschtra schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:18:
Vraagje over IACK;

Ik heb werk uit arbeid, meer dan 32.2k zoals in de voorwaarden staat. Mijn vriendin en fiscale partner heeft een WW uitkering zonder dat zij dienstverband heeft. Zij heeft dus geen recht op IACK als ik het goed lees.

Verder voldoe ik zelf aan alle voorwaarden. Maar ik krijg de IACK niet. klopt dat wel? Ik lees nergens dat beide ouders/fiscale partners inkomen uit arbeid moeten hebben?
Als je zelf voldoet, kan het zijn dat je kind niet voldoet?

De beschrijving van IACK staat hier iig inclusief voorwaardes voor jou en het kind:
https://www.belastingdien...kelijke-combinatiekorting

PSN

• Aschtra
YakuzA schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:22:
[...]

Als je zelf voldoet, kan het zijn dat je kind niet voldoet?

De beschrijving van IACK staat hier iig:
https://www.belastingdien...kelijke-combinatiekorting
Mijn kinderen zijn (in 2025) 3 en 1 jaar oud en wonen al die tijd al op het adres waar we nu wonen. Zijn geen meer voorwaarden volgens mij.

Mijn vriendin heeft in 2025 zowel ziektewet als WW uitkering gehad. De WW uitkering is wel hoger dan het minimale bedrag voor de IACK.

[ Voor 10% gewijzigd door Aschtra op 02-03-2026 09:25 ]

• JanHenk
  • Niet online
Aschtra schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Mijn kinderen zijn (in 2025) 3 en 1 jaar oud en wonen al die tijd al op het adres waar we nu wonen. Zijn geen meer voorwaarden volgens mij.

Mijn vriendin heeft in 2025 zowel ziektewet als WW uitkering gehad. De WW uitkering is wel hoger dan het minimale bedrag voor de IACK.
Jij hebt een hoger arbeidsinkomen dan je fiscaal partner, op basis daarvan kom jij niet in aanmerking.

En je fiscaal partner heeft onvoldoende arbeidsinkomen om de drempel te halen. Die uitkeringen tellen niet als arbeidsinkomen. (Ziektewet eventueel nog als dat onder een dienstverband, dus loon, was).

• Rubbergrover1
Aschtra schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:18:
Vraagje over IACK;

Nou nee, je voldoet niet aan de voorwaarden. Een van de voorwaarden is: "u hebt een lager arbeidsinkomen dan uw fiscale partner."

Omdat je fiscale partner een arbeidsinkomen van 0 heeft, heb je geen lager arbeidsinkomen dan je fiscale partner. Dus geen recht op IACK.
Andersom, je fiscale partner heeft wel een lager arbeidsinkomen dan jij (want nul), maar je fiscale partner heeft een arbeidsinkomen dat niet boven het vastgestelde bedrag uitkomt. Dus geen recht op IACK.

• Aschtra
Oh op die manier. Ik dacht ergens als er geen inkomen was van de partner dat er dan niets te vergelijken valt en dat het automatisch naar mij ging.

Rip paar duizend euro 😭

• Reinier

Reinier

\o/

Tja het is nou eenmaal een korting voor werkende ouders.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Graag ontopic reageren: dus over de belastingaangifte inkomstenbelasting 2025. Wat je van het belastingstelsel, de politiek etc vindt, is hier offtopic en zal ik ook verwijderen als t hieronder verder gaat :).
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Let op: Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.