@CryptoNL ga naar de vakbond voor advies. die helpen ook ('s avonds)bij aangifte, en weten ook wel de issues bij grensarbeid
We hebben het systeem zo ingericht: bij de Belastingdienst zitten de inspecteurs met kennis (maar die zitten niet aan de telefoon) en om de burger bij te staan moet je naar een fiscalist (of geef het beestje een naam).CryptoNL schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:56:
Krijg echt een verschrikkelijk slappe zak van de Nederlandse BD en hun incompetentie en logge systemen. Hulp bij aangifte i.v.m. grensarbeid. Krijgen we iemand die er TOTAAL geen verstand van heeft. Belt u afdeling TGO maar op, dus wij bellen en die nemen niet op. U wordt teruggebeld, maar binnen 3 dagen. Hoe laat of wanneer weten we niet. En wat als wij aan het werk zijn of niet op kunnen nemen? Ja dan moet u weer terugbellen. Man man man. Het is vrijwel onmogelijk goede hulp te krijgen bij dit soort vraagstukken. Wat een firma.
Ik zou de Belastingdienst niet gauw vragen om hulp bij dit soort specifieke zaken.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Vakbond gebruik ik voor de Belgische aangifte. @JanHenk ze hebben wel grensarbeiders inspecteurs hoor, alleen voor een virtuele afspraak kun je dan weer niet kiezen voor hulp bij grensarbeiders aangifte. TGO is echt nooit bereikbaar, bizar.peter-rm schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:06:
@CryptoNL ga naar de vakbond voor advies. die helpen ook ('s avonds)bij aangifte, en weten ook wel de issues bij grensarbeid
Een fiscaal adviseur lijkt me hier de aangewezen persoon.
Je kan ook een van de vele grensinfopunten proberen: https://grenzinfo.eu/nl/#finder
Algemene informatie: https://www.grensinfo.nl/ (wel even je situatie invullen, waar woon je, waar werk je, hoeveel, etc.)
Je kan ook een van de vele grensinfopunten proberen: https://grenzinfo.eu/nl/#finder
Algemene informatie: https://www.grensinfo.nl/ (wel even je situatie invullen, waar woon je, waar werk je, hoeveel, etc.)
De belastingdienst kiest er niet voor dat jij over de grens gaat werken. Ik werk ook "iets" over de grens (een kilometer of 800), maar schakel gewoon een fiscalist in. Dat is onderdeel van de som kosten/baten met in het buitenland werken. Voor de meeste zaken is het ook van belang dat de fiscalist kennis heeft van de belastingwetgeving in het land waar je werkt. Dat is uiteraard geen rol van onze belastingdienst. En zelfs dan zijn er binnen de verdragen zaken onduidelijk of voor interpretatie vatbaar. Ga je daar zelf aan "knutselen" dan maak je bij een controle geen schijn van kans, met een gedegen fiscalist die het voor je regelt dek je in ieder geval de juridische kant (er alles aan gedaan hebben om het juist in te vullen) van het geheel goed af.CryptoNL schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:28:
[...]
Vakbond gebruik ik voor de Belgische aangifte. @JanHenk ze hebben wel grensarbeiders inspecteurs hoor, alleen voor een virtuele afspraak kun je dan weer niet kiezen voor hulp bij grensarbeiders aangifte. TGO is echt nooit bereikbaar, bizar.
[ Voor 29% gewijzigd door pagani op 27-03-2026 16:11 ]
Dat is natuurlijk onzin. BD heeft die gegevens zelf nodig ivm HRA etc etc. Ze bieden ook zelf hulp aan, maar dan zou het wel handig zijn dat je gewoon bereikbaar bent bijvoorbeeld. De rekenhulp voor omrekenen loon is ook omslachtig en bevat te weinig uitleg. Toch "adverteert" BD zelf dat de hulpmiddelen hebben zoals die rekenhulp en de daarbij horende begeleiding, maar er is niemand thuis.pagani schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:53:
[...]
De belastingdienst kiest er niet voor dat jij over de grens gaat werken. Ik werk ook "iets" over de grens (een kilometer of 800), maar schakel gewoon een fiscalist in. Dat is onderdeel van de som kosten/baten met in het buitenland werken. Voor de meeste zaken is het ook van belang dat de fiscalist kennis heeft van de belastingwetgeving in het land waar je werkt. Dat is uiteraard geen rol van onze belastingdienst. En zelfs dan zijn er binnen de verdragen zaken onduidelijk of voor interpretatie vatbaar. Ga je daar zelf aan "knutselen" dan maak je bij een controle geen schijn van kans, met een gedegen fiscalist die het voor je regelt dek je in ieder geval de juridische kant (er alles aan gedaan hebben om het juist in te vullen) van het geheel goed af.
@CryptoNL https://www.belastingdien...enen-naar-nederlands-loon
die rekenhulp is vrij duidelijk. in de toelichting staat mi goed aangegeven waar en welk bedrag bedoeld is.
als je niet weet wat die begrippen betekenen en waar je die gegevens moet zoeken, lijkt het mij nuttig dat je een deskundige inschakelt
die rekenhulp is vrij duidelijk. in de toelichting staat mi goed aangegeven waar en welk bedrag bedoeld is.
als je niet weet wat die begrippen betekenen en waar je die gegevens moet zoeken, lijkt het mij nuttig dat je een deskundige inschakelt
I know. Normaliter heeft BD daar iemand voor zoals vorig jaar bijvoorbeeld. Probleem is dat wat BD vraagt niet in dezelfde bewoordingen terug te vinden is op jaaroverzicht van werkgever. Uiteindelijk zal het wel loslopen. Het is gewoon irritant. Nog niet te spreken over de wachttijd op teruggave. Inmiddels 1,5 jaar aan het wachten op duizenden euro's.peter-rm schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:17:
@CryptoNL https://www.belastingdien...enen-naar-nederlands-loon
@CryptoNL als je (te)lang moet wachten, dan vraag je de inspecteur om een Voorlopige Aanslag met de bijbehorende (voorlopige) teruggave
Krijg je niet want grensarbeider. Enkel een definitieve. Been there done that.peter-rm schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:30:
@CryptoNL als je (te)lang moet wachten, dan vraag je de inspecteur om een Voorlopige Aanslag met de bijbehorende (voorlopige) teruggave
Let op:
Let op: Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.
Let op: Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.