• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:50

Dennis1812

Amateur prutser

Richh schreef op zondag 1 maart 2026 @ 23:07:
De hele dag niet in kunnen loggen maar in de loop van de avond wou het prima.

Wij zijn vorig jaar ouders geworden en hadden verwacht hier iets over de kinderopvangtoeslag te vinden nu (die hadden we namelijk bewust zo ingevuld dat we niet teveel overgemaakt zouden krijgen). Echter, blijkt dus niet het geval dat dat in je belastingaangifte moet.

Wat we wel hebben gedaan, is ons nu bekende jaarinkomen doorgegeven aan mijn.toeslagen.nl, zodat daar de kinderopvangtoeslag verrekend kan worden.
Dat gaat inderdaad via dienst Toeslagen.
Via jaaropgave kdv je totale uren erin en je definitieve inkomen invoeren.

Je zal wel de IACK zien op je aangifte. (Wordt automatisch berekend)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:35

tha_crazy

Mafketel

CryptoNL schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:03:
[...]

Ik krijg niks terug van België. Wat ik terug moet krijgen is gewoon HRA + notariële kosten en nog wat zaken van mijn vrouw. In België krijgen we ook wat terug en weet je wat nu zo gek is? Voor België ben ik ook grensarbeider en die doen er MAXIMAAL 3-4 maanden over, maar NL 5 jaar?

Dit is niet eenmalig 5 jaar he? De aangifte van dit jaar, daar moet ik ook weer 5 jaar op wachten en volgend jaar opnieuw etc etc.
Dit heeft puur te maken met de doorgifte van België . Dit kan erg lang duren en vandaar die doorloop.
Also, vergeet niet je Belgische salaris om te rekenen naar een Nederlandse, dit kan je anders nog wel wat geld kosten/opleveren.
Bron: Een Belgische vrouw die jaren in Antwerpen gewerkt heeft.
Elke keer 3 jaar moeten wachten, ook omdat haar salaris dus omgerekend moest worden naar een Nederlands salaris. Aangiftes in België zijn niet zo simpel als in Nederland kan ik je vertellen, zij had daarvoor ook elk jaar in België hulp nodig bij de aangifte.
Dit zal ook niet gaan veranderen de komende jaren. Ben blij dat ze in NL werkt tegenwoordig, scheelt me een adviseur elk jaar.
Wees maar blij dat je geen belg bent die naar NL is gekomen, als er iets is wordt je niet geïnformeerd, adressen worden niet tot laat aangepast en voor alles kan je naar de ambassade waar de wachttijden MAANDEN zijn. Tenzij je het nog het geluk hebt dat je het bij je oude woonplaats geregeld kan krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door tha_crazy op 01-03-2026 23:17 ]

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:40
djmuggs schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Nu alleennog de mensen en kennis om dit allemaal juist toe te passen.

Als ik zie wat de BD wel en niet kan is triest.
Belasting verhogen kan in een oogwenk, verlagen is te complex en de IT kan het niet aan.
En intussen maar miljoenen overmaken naar Big Tech voor de simpelste zaken, zoals de werkplek van de BD ambtenaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-03 20:05
CryptoNL schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:06:
Ik heb even een vraag die misschien door eventuele experts te beantwoorden is, want met de Belastingdienst zelf kom ik er niet uit ( meerdere mensen daar gesproken, ook telefonisch en op kantoor Breda ).

Ik ben 2,5 jaar geleden begonnen met werken in Belgie. Wat ik vooraf niet wist is dat je dus langer op je geld mag wachten, omdat je grensarbeider bent. Nu vind ik hier iets van, namelijk dat het riekt naar discriminatie. Mijn buurman krijgt namelijk direct zijn HRA na aangifte en ik mag er, omdat ik toevallig in Belgie werk MAXIMAAL 5 jaar op wachten. Mijn vrouw werkt overigens gewoon in Nederland en we wonen ook in Nederland.

Nu wachten wij al 2 jaar op een flinke som geld ( huis verkocht, gekocht etc etc ), maar er gebeurt gewoonweg niets. Nu gaf de BD bij ons fysieke bezoek wel aan dat een gecombineerde aangifte ( BE en NL ) gecompliceerd KAN zijn, maar dat is in ons geval helemaal niet zo. Sterker nog hij is vrij recht toe recht aan.

Waarom wordt hier onderscheid in gemaakt en wat kunnen wij doen om ons geld sneller te krijgen? Bizar dat dit anno 2026 nog zo is en echt eerlijk is het niet.
Je krijgt er in ieder geval belastingrente over geloof ik. Mijn vader heeft dit ook lang gehad. Wat ik er van begrijp is dat als je recht hebt op de algemene compensatieregeling je aangifte altijd via Belastingdienst Breda gaat. Handmatig.

Kun je geen voorlopige aanslag aanvragen voor in ieder geval dit jaar?

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 26-03 18:27
djmuggs schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Nu alleennog de mensen en kennis om dit allemaal juist toe te passen.

Als ik zie wat de BD wel en niet kan is triest.
Belasting verhogen kan in een oogwenk, verlagen is te complex en de IT kan het niet aan.
En intussen maar miljoenen overmaken naar Big Tech voor de simpelste zaken, zoals de werkplek van de BD ambtenaar.
Belasting verlagen kan ook gewoon snel, beetje populistisch zoals jij het beschrijft. En dat wordt ook regelmatig gedaan. Het probleem is dat structuren niet zomaar verandert kunnen worden. Bijvoorbeeld het introduceren van nul tarief voor BTW kan niet omdat slechts het normale tarief en het verlaagde tarief kan worden ingesteld. En als je even nadenkt heeft een derde tarief toevoegen ook best wel wat impact. Je moet immers ook kunnen controleren of het wel voor de juiste zaken wordt gebruikt.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 26-03 18:27
GG85 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:35:
[...]

Eens, hoewel in de tijd van virtual machines zou je zeggen dat voor een week een paar extra VM's opstarten in de cloud ook geen probleem moet zijn.

Ik wil gewoon aangifte doen 8) :9~ O-)
Of je nu cloud technologie gebruikt of gewoon server capaciteit neer zet maakt toch niet uit? Ik neem aan dat je niet bedoelt dat onze belastinggegevens bij een externe cloud provider opgeslagen moeten gaan worden…..

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

R_Zwart schreef op maandag 2 maart 2026 @ 07:43:
[...]

Belasting verlagen kan ook gewoon snel, beetje populistisch zoals jij het beschrijft. En dat wordt ook regelmatig gedaan. Het probleem is dat structuren niet zomaar verandert kunnen worden. Bijvoorbeeld het introduceren van nul tarief voor BTW kan niet omdat slechts het normale tarief en het verlaagde tarief kan worden ingesteld. En als je even nadenkt heeft een derde tarief toevoegen ook best wel wat impact. Je moet immers ook kunnen controleren of het wel voor de juiste zaken wordt gebruikt.
Groente/fruit/voedingsmiddelen (nu 9% meen ik) kan prima ipv op 0 dan op 0,01 gezet worden natuurlijk.

Dat was meen ik het hele probleem. Dat ze eten goedkoper wilden maken maar het allemaal moeilijk was en daarom niet lukte.
Maargoed. Offtopic voor hier.

Vannacht in de nachtdienst alle aftrek zorgkosten op een rijtje gezet. Als ik vanmiddag wakker ben maar eens indienen denk ik.
De drempel voor zorgkosten mag wel wat lager wat mij betreft..

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:23
Dat is wat vreemd geformuleerd.
"De rente die je ontvangt op je spaarrekening wordt belast in het jaar waarin deze is ontvangen. Voor de aangifte over het belastingjaar 2025, kijk je naar de rente die je in 2024 hebt ontvangen. Dit houdt in dat alle rente die je in dat jaar hebt bijgeschreven op je spaarrekening, van invloed zal zijn op je aangifte"
De eerste twee zinnen zijn in tegenspraak met elkaar.
In de situatie van de fictieve box 3 heffing wordt de rente niet belast. Het gaat om het saldo van 1-1-2025. Of dat gestegen is door stortingen of door rentevergoeding is niet relevant.
Bij het rekenen met werkelijk rendement geldt de eerste zin. De rente die je ontvangt in het belastingjaar is van belang. Maar voor de aangifte over 2025 is dat dus de rechter die je in 2025 ontvangt. Niet wat in de tweede zijn staat.

Je hoeft dus alleen rente op te geven als je wil kijken of het werkelijk rendement gunstiger is dan het fictieve rendement. Maar de rente die je dan expliciet opgeeft, is de rente die je in 2025 hebt ontvangen. Niet in 2024.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Dacht vanmorgen wel te kunnen inloggen om een concept aangifte te doen, maar helaas.

How bad is it on a scale from one to Spurs

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40

GG85

.......

Ik blijf de IACK een vreemde vinden: die wordt ergens automatisch bij de minstverdienende in een regel genoemd en dat is het dan?
Maar in de tabel met teruggaaf over verdelen komt hij niet terug (zoals bijv de hypotheekrenteaftrek)?
Dat is toch raar? Elke teruggaaf zoals dividend en hypotheekrente kan je netjes verdelen maar bij de IACK krijg je niet eens te zien wat de impact is en hoeveel het scheelt.

Mijn vrouw en ik hebben relatief gescheiden financiën em we verdelen de teruggaaf dan ook altijd.
Tot nu toe de IACK nooit meegenomen (ik kreeg hem ene paar jaar, nu zij) maar sec zou dat natuurlijk wel "moeten". Maar hoe dan?
49,5% van het bedrag pakken en dat van de teruggaaf van de minstverdienende aftrekken?

(PS. Ben niet op zoek naar een discussie over hoe wij de financieren doen in de relatie maar hoe feitelijk om te gaan met de IACK als je financiën zou willen scheiden)

• Rubbergrover1
GG85 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:31:
Ik blijf de IACK een vreemde vinden: die wordt ergens automatisch bij de minstverdienende in een regel genoemd en dat is het dan?
Maar in de tabel met teruggaaf over verdelen komt hij niet terug (zoals bijv de hypotheekrenteaftrek)?
Dat is toch raar? Elke teruggaaf zoals dividend en hypotheekrente kan je netjes verdelen maar bij de IACK krijg je niet eens te zien wat de impact is en hoeveel het scheelt.

Mijn vrouw en ik hebben relatief gescheiden financiën em we verdelen de teruggaaf dan ook altijd.
Tot nu toe de IACK nooit meegenomen (ik kreeg hem ene paar jaar, nu zij) maar sec zou dat natuurlijk wel "moeten". Maar hoe dan?
49,5% van het bedrag pakken en dat van de teruggaaf van de minstverdienende aftrekken?

(PS. Ben niet op zoek naar een discussie over hoe wij de financieren doen in de relatie maar hoe feitelijk om te gaan met de IACK als je financiën zou willen scheiden)
Het is niet raar omdat het bij de IACK niet gaat over het totale inkomen, maar over het arbeidsinkomen. De verdeling van renteaftrek en box 3 heeft daar dus geen impact op.

• GG85

GG85

.......

Slasher schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:21:
Dacht vanmorgen wel te kunnen inloggen om een concept aangifte te doen, maar helaas.
Hier rond etenstijd gisteravond toch gelukt.

Moet nog even wat zaken nakijken want heb ~32k ingelegd in lijfrente (geen bedrijfspensioen) maar krijg ~21k terug (inclusief 1800 hypotheekrente).
Ging een beetje uit van 32k*0,495 + 1800 = 17,5k ?

Verder geen aftrekposten en geen voorlopige aanslag betaald of iets. Geel rechttoe rechtaan.

[ Voor 9% gewijzigd door GG85 op 02-03-2026 08:40 ]

• GG85

GG85

.......

Rubbergrover1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Het is niet raar omdat het bij de IACK niet gaat over het totale inkomen, maar over het arbeidsinkomen. De verdeling van renteaftrek en box 3 heeft daar dus geen impact op.
Nee begrijp ik (dat het box 1 is en niet 3) maar het is toch een aftrekpost die je zou moeten kunnen verdelen?
Niet dat we het onderling willen "rechttrekken" maar het is toch vreemd dat als je zeg beiden 120k verdient de persoon die net het minste verdient ineens een paar duizend minder belasting betaald?
"De minst verdienende partner" lijkt niet echt een idee achter te zitten dan een soort "aanrechtsubsidie maar je moet wel werken"?

Edit: lees zelfs dat als je inkomen exact gelijk is de oudste de korting krijgt 😅. Laat mensen het lekker zelf verdelen

[ Voor 8% gewijzigd door GG85 op 02-03-2026 08:42 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:28

Agent47

I always close my contracts.

Wat is dat toch met mensen die perse op 1 maart aangifte willen doen? Je krijgt het totaal niet eerder terug.
Ik doe het altijd in de tweede of derde week en ik heb het wel eens sneller terug gekregen dan iemand die het op 1 maart deed.

Ik als Nederlander zeg dat het typisch Nederlands gedrag is.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Rubbergrover1
GG85 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:39:
[...]

Nee begrijp ik maar het is toch een aftrekpost die je zou moeten kunnen verdelen?
Niet dat we het onderling willen "rechttrekken" maar het is toch vreemd dat als je zeg beiden 120k verdient de persoon die net het minste verdient ineens een paar duizend minder belasting betaald?
"De minst verdienende partner" lijkt niet echt een idee achter te zitten dan een soort "aanrechtsubsidie maar je moet wel werken"?
Dat is wel een beetje het idee. Vooral voor de situatie waarin een van de partners veel verdient en de ander weinig, is er voor de minst verdienende anders de verleiding om met kleine kinderen dan maar te stoppen met werken. Omdat het toch relatief weinig oplevert. Met die IACK houd je meer mensen aan het werk, wat het weer makkelijker maakt om later, als de kinderen groter zijn, weer meer te gaan werken.

Je kunt die IACK uiteraard ook prima zelf onderling verdelen als je dat wil.

• Rubbergrover1
Agent47 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:42:
Wat is dat toch met mensen die perse op 1 maart aangifte willen doen? Je krijgt het totaal niet eerder terug.
Ik doe het altijd in de tweede of derde week en ik heb het wel eens sneller terug gekregen dan iemand die het op 1 maart deed.

Simpele nieuwsgierigheid. Zelfde reden waarom mensen veel andere dingen nú willen weten en ze niet tot morgen willen wachten.

• GG85

GG85

.......

En wat is het toch met mensen die daar iets van moeten vinden?

Ik hap: ik ben zo een vreemd figuur die aangifte doen leuk vind en het allemaal wil snappen.
Dat het dan de 1e niet kan is reden om lekker Nederlands even te klagen (kaliber "wat een slecht weer vandaag" bij de koffieautomaat). Niet dat ik wil dat de BD miljoenen investeert voor 1 maart alleen maar toch, vind aangifte doen de 1e gewoon leuk. Boeien

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:58:
Zou iemand me kunnen helpen met de WOZ waarde van mijn aangekochte nieuwbouwwoning. Ik ben op 10-10-2025 eigenaar geworden van de bouwgrond maar heb geen WOZ beschikking gehad van de gemeente, bij het WOZ waardeloket is ook geen WOZ waarde bekend. De bouw is pas in 2026 begonnen. De belastingaangifte vraagt toch om een WOZ waarde met waardepeildatum 1-jan-2024. Kan ik hiervoor de koopsom van de bouwgrond gebruiken op 10-10-2025, en zou ik deze eventueel nog moeten corrigeren met een percentage omdat de huizenprijzen tussen 1-1-2024 en 10-10-2025 toch behoorlijk gestegen zijn?
Je mag zelf een waarde opgeven, ik zelf neem dan doorgaans gewoon de koopprijs van de grond.

Uiteindelijk maakt het ook niet uit, want het is een toekomstig hoofdverblijf en dus wordt er ook geen eigenwoningforfait over berekend (dat moet je dus wel goed invullen). Dus of je nu een ton of een miljoen invult, het heeft geen impact onderaan de streep.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• GG85

GG85

.......

Rubbergrover1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:43:
[...]

...

Je kunt die IACK uiteraard ook prima zelf onderling verdelen als je dat wil.
Begrijp ik maar zet het dan in het verdeellijstje of maak inzichtelijk wat de nettowaarde is.
Nu is het een regeltje ergens verscholen met een bruto bedrag.

• JanHenk
  • Niet online
GG85 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Begrijp ik maar zet het dan in het verdeellijstje of maak inzichtelijk wat de nettowaarde is.
Nu is het een regeltje ergens verscholen met een bruto bedrag.
De IACK is een heffingskorting, dus netto. Dat maakt het wel makkelijk...

• GG85

GG85

.......

JanHenk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:48:
[...]

De IACK is een heffingskorting, dus netto. Dat maakt het wel makkelijk...
Hmm serieus? Dank!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Eens hoor, maar in mijn omgeving gaan ze er prat om dit zo snel mogelijk te doen want dan heb je het snel terug, waar ze dan ook heilig in geloven.

How bad is it on a scale from one to Spurs

• Rubbergrover1
Slasher schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:52:
[...]

Eens hoor, maar in mijn omgeving gaan ze er prat om dit zo snel mogelijk te doen want dan heb je het snel terug, waar ze dan ook heilig in geloven.
Tsja, van mensen die uitgaan van verkeerde vooronderstellingen zou ik me niet zo heel veel aantrekken.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:33

Aganim

I have a cunning plan..

GG85 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:45:
[...]

En wat is het toch met mensen die daar iets van moeten vinden?

Ik hap: ik ben zo een vreemd figuur die aangifte doen leuk vind en het allemaal wil snappen.
Dat het dan de 1e niet kan is reden om lekker Nederlands even te klagen (kaliber "wat een slecht weer vandaag" bij de koffieautomaat). Niet dat ik wil dat de BD miljoenen investeert voor 1 maart alleen maar toch, vind aangifte doen de 1e gewoon leuk. Boeien
Die mensen klagen ook gewoon even graag. :P

Maar iets serieuzer, persoonlijk heb ik geen problemen met mensen die het jammer vinden dat de aangifte niet op 1 maart lukt. Ik heb wel problemen met het niveau 'wat een bende bij de BD, kan ik weer geen aangifte doen op de 1e dag' alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat de BD mogelijk maakt dat honderduizenden Nederlanders op dag 1 even de aangifte er doorheen rammen.

Er kan best een hoop geschaald worden, maar ieder systeem heeft zijn bottlenecks en er komt een punt waarbij het oplossen van die punten simpelweg zonde van het geld is. Het is prima acceptabel dat niet iedereen er doorheen komt en het de komende week nog eens moet proberen, we hebben niet voor niets 2 maanden de tijd.

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:16
Vraagje over IACK;

Ik heb werk uit arbeid, meer dan 32.2k zoals in de voorwaarden staat. Mijn vriendin en fiscale partner heeft een WW uitkering zonder dat zij dienstverband heeft. Zij heeft dus geen recht op IACK als ik het goed lees.

https://www.belastingdien...skorting/inkomen_uit_werk

Want geen arbeidsinkomen.

Verder voldoe ik zelf aan alle voorwaarden. Maar ik krijg de IACK niet. klopt dat wel? Ik lees nergens dat beide ouders/fiscale partners inkomen uit arbeid moeten hebben?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Aschtra schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:18:
Vraagje over IACK;

Ik heb werk uit arbeid, meer dan 32.2k zoals in de voorwaarden staat. Mijn vriendin en fiscale partner heeft een WW uitkering zonder dat zij dienstverband heeft. Zij heeft dus geen recht op IACK als ik het goed lees.

Verder voldoe ik zelf aan alle voorwaarden. Maar ik krijg de IACK niet. klopt dat wel? Ik lees nergens dat beide ouders/fiscale partners inkomen uit arbeid moeten hebben?
Als je zelf voldoet, kan het zijn dat je kind niet voldoet?

De beschrijving van IACK staat hier iig inclusief voorwaardes voor jou en het kind:
https://www.belastingdien...kelijke-combinatiekorting

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Aschtra
YakuzA schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:22:
[...]

Als je zelf voldoet, kan het zijn dat je kind niet voldoet?

De beschrijving van IACK staat hier iig:
https://www.belastingdien...kelijke-combinatiekorting
Mijn kinderen zijn (in 2025) 3 en 1 jaar oud en wonen al die tijd al op het adres waar we nu wonen. Zijn geen meer voorwaarden volgens mij.

Mijn vriendin heeft in 2025 zowel ziektewet als WW uitkering gehad. De WW uitkering is wel hoger dan het minimale bedrag voor de IACK.

[ Voor 10% gewijzigd door Aschtra op 02-03-2026 09:25 ]

• JanHenk
  • Niet online
Aschtra schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Mijn kinderen zijn (in 2025) 3 en 1 jaar oud en wonen al die tijd al op het adres waar we nu wonen. Zijn geen meer voorwaarden volgens mij.

Mijn vriendin heeft in 2025 zowel ziektewet als WW uitkering gehad. De WW uitkering is wel hoger dan het minimale bedrag voor de IACK.
Jij hebt een hoger arbeidsinkomen dan je fiscaal partner, op basis daarvan kom jij niet in aanmerking.

En je fiscaal partner heeft onvoldoende arbeidsinkomen om de drempel te halen. Die uitkeringen tellen niet als arbeidsinkomen. (Ziektewet eventueel nog als dat onder een dienstverband, dus loon, was).

• Rubbergrover1
Aschtra schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:18:
Vraagje over IACK;

Nou nee, je voldoet niet aan de voorwaarden. Een van de voorwaarden is: "u hebt een lager arbeidsinkomen dan uw fiscale partner."

Omdat je fiscale partner een arbeidsinkomen van 0 heeft, heb je geen lager arbeidsinkomen dan je fiscale partner. Dus geen recht op IACK.
Andersom, je fiscale partner heeft wel een lager arbeidsinkomen dan jij (want nul), maar je fiscale partner heeft een arbeidsinkomen dat niet boven het vastgestelde bedrag uitkomt. Dus geen recht op IACK.

• Aschtra
Oh op die manier. Ik dacht ergens als er geen inkomen was van de partner dat er dan niets te vergelijken valt en dat het automatisch naar mij ging.

Rip paar duizend euro 😭

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:18

Reinier

\o/

Tja het is nou eenmaal een korting voor werkende ouders.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:31

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Graag ontopic reageren: dus over de belastingaangifte inkomstenbelasting 2025. Wat je van het belastingstelsel, de politiek etc vindt, is hier offtopic en zal ik ook verwijderen als t hieronder verder gaat :).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog wel een vraagje mbt Raisin rekeningen. Die worden nu onder het kopje beleggingen gezet.
Zit nog ruim onder de limiet. Volgens mij kan ik ze op basis van de eerdere vraag gewoon verwijderen daar toch?

• JanHenk
  • Niet online
@MikeyMan Als je bezittingen onder de € 36.952 € 37.395 blijven, kun je het kopje 'sparen en beleggen' in het geheel overslaan. Voor fiscaal partners het dubbele overigens, dus € 73.904 € 74.790

Edit: sorry dit waren cijfers van aangiftejaar 2024. Even aangepast naar 2025.

[ Voor 28% gewijzigd door JanHenk op 02-03-2026 12:24 ]

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:15:
@MikeyMan Als je bezittingen onder de € 36.952 € 37.395 blijven, kun je het kopje 'sparen en beleggen' in het geheel overslaan. Voor fiscaal partners het dubbele overigens, dus € 73.904 € 74.790

Dat was waar ik tegenaan liep. Wordt hiermee het heffingsvrij vermogen bedoeld? De grens ligt toch veel hoger?

• JanHenk
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:27:
[...]

Dat was waar ik tegenaan liep. Wordt hiermee het heffingsvrij vermogen bedoeld? De grens ligt toch veel hoger?
Heeft te maken met de toeslagen en dat soort inkomensafhankelijke regelingen. Op enig moment is inderdaad het heffingsvrij vermogen wel aardig hoger geworden, maar dat is alleen voor box 3 (IB). Huurtoeslag onder andere hanteert deze oude grens.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JanHenk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:15:

Ja precies, dat is inderdaad de vraag voordat je naar sparen en beleggen gaat. Over sparen zie je vervolgens niets meer. Maar voor beleggen wordt je dan wel een pagina voorgeschoteld.

Behalve minimale kinderopvangtoeslag overigens uberhaupt geen toeslagen e.d.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 02-03-2026 12:42 ]

• JanHenk
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:41:
[...]

Ja precies, dat is inderdaad de vraag voordat je naar sparen en beleggen gaat. Over sparen zie je vervolgens niets meer. Maar voor beleggen wordt je dan wel een pagina voorgeschoteld.
Dat heeft dan weer te maken met mogelijke ingehouden dividendbelasting op die beleggingen, die verrekend kan worden.

(Ik ken het aangifteprogramma van de Belastingdienst zelf niet, dus hoe je door je aangifte geloodst wordt, is voor mij wat gissen af en toe.)

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:54:
Nog wel een vraagje mbt Raisin rekeningen. Die worden nu onder het kopje beleggingen gezet.
Zit nog ruim onder de limiet. Volgens mij kan ik ze op basis van de eerdere vraag gewoon verwijderen daar toch?
En je hebt alleen spaarrekeningen bij Raisin? Of ook beleggingen? Even zelf ook opletten dus straks....

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jay-B schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:36:
[...]

En je hebt alleen spaarrekeningen bij Raisin? Of ook beleggingen? Even zelf ook opletten dus straks....
Beleggingen heb ik bij ing. Maar raisin biedt idd inmiddels ook beleggingen aan.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
Ik snap iets niet helemaal omtrent het bouwdepot. Ik had nog een saldo staan voor een paar maanden, omdat ik dit was vergeten stop te zetten (bouw was in 2024 al klaar en saldo is niet meer aangeraakt in 2025).

Volgens de jaaropgave van de geldverstrekker heb ik 100 euro rente gekregen voor het bouwdepot wat wordt weggestreept tegen de totaal betaalde rente. Er wordt door de belastingdienst ook gevraagd om het deel van de rente van de periode totdat het bouwdepot is stopgezet (de periode dat het bouwdepot nog actief was). Volgens de brief die ik destijds van de geldverstrekker kreeg is dit 20 euro. Nu rekent de aangifte verder met de totale rente min deze 20 euro. Maar de jaaropgave van de geldverstrekker rekent met de totale rente min de 100 euro. Doe ik nou iets fout of klopt de informatie van de geldverstrekker niet? Ik vind het een wazige constructie (tekst bevat fictieve bedragen).

[ Voor 6% gewijzigd door SL65 op 02-03-2026 19:13 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:47
Dit heb ik al de hele avond, kunnen jullie ff uitloggen?
"Mijn Belastingdienst is tijdelijk niet bereikbaar. Dit komt doordat het maximale aantal mensen is ingelogd. Wij vragen u om later terug te komen. Onze excuses voor het ongemak."

• Korvaag
  • Laatst online: 23:04
mitsumark schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:00:
"Mijn Belastingdienst is tijdelijk niet bereikbaar. Dit komt doordat het maximale aantal mensen is ingelogd. Wij vragen u om later terug te komen. Onze excuses voor het ongemak."
Speciaal even voor je gecontroleerd. Site is beschikbaar en snel. Inloggen ook zonder problemen.

Edit:
Wat geweldig. Valt me nu pas op (geen idee of het er vorig jaar ook was). Een checkbox 'Vraagtekens overslaan bij gebruik van tab-toets'. Je kan gewoon netjes makkelijk navigeren met tab zonder dat je die (op zich handige maar bij tab onhandige) vraagtekens afloopt.

Daar zouden veel sites waar alles met clicks moet of steeds meer clicks moet nog wat van kunnen leren...

[ Voor 29% gewijzigd door Korvaag op 02-03-2026 21:16 ]

UNOX: The worst operating system

• mitsumark
Korvaag schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:04:
[...]

Speciaal even voor je gecontroleerd. Site is beschikbaar en snel. Inloggen ook zonder problemen.

Edit:
Wat geweldig. Valt me nu pas op (geen idee of het er vorig jaar ook was). Een checkbox 'Vraagtekens overslaan bij gebruik van tab-toets'. Je kan gewoon netjes makkelijk navigeren met tab zonder dat je die (op zich handige maar bij tab onhandige) vraagtekens afloopt.

Daar zouden veel sites waar alles met kliks moet of steeds meer kliks moet nog wat van kunnen leren
Toeslagen en zakelijk wel, maar particulier belastingdienst (hier) niet.

• Wispe
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:00:
Is dit op laptop?
Vanmorgen had ik dit ook hele tijd op mijn telefoon, maar op laptop lukte het direct wel.

• Korvaag
  • Laatst online: 23:04
mitsumark schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:07:
[...]

Toeslagen en zakelijk wel, maar particulier belastingdienst (hier) niet.
Gek.. ik ben nu bezig met m'n aangifte. Wilde het nog ff uitstellen, maar nou ik toch ben ingelogd. Alles reageert gewoon bloedsnel.

UNOX: The worst operating system

• mitsumark
Wispe schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:07:
[...]

Is dit op laptop?
Vanmorgen had ik dit ook hele tijd op mijn telefoon, maar op laptop lukte het direct wel.
Tablet/android inderdaad.
Bedankt voor de tip, ik stof mn laptop ff af.
Jammer dat nu mn fiscaal partner niet meer beschikbaar is..

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 02-03-2026 21:09 ]

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ik krijg dit al 2 dagen op mijn laptop:

Mijn Belastingdienst is tijdelijk niet bereikbaar. Dit komt doordat het maximale aantal mensen is ingelogd. Wij vragen u om later terug te komen. Onze excuses voor het ongemak.

Kan me niet voorstellen dat het op maandagavond 22:00 nog zo druk is...

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:59
vanavond een aantal keren ingelogd voor anderen. geen probleem ervaren.
gooi anders de cookies/historie voor de BD site eens weg

[ Voor 3% gewijzigd door peter-rm op 02-03-2026 22:05 ]

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
peter-rm schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:04:
vanavond een aantal keren ingelogd voor anderen. geen probleem ervaren.
gooi anders de cookies voor de BD site eens weg
Al gedaan. Geen effect. Zelfs van het wifi-netwerk af geen effect (zou wat wezen als ze dit op ip-adres zouden blokkeren)

[ Voor 16% gewijzigd door Ferra op 02-03-2026 22:06 ]

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:46
GG85 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:31:

Waar komt die 49,5% vandaan?
IACK is percentage van arbeidsinkomen van minstverdienende(met een min. en max), en staat gewoon op diens aanslag.
Hoe jullie dat dan verdelen is aan jullie. Simpel 50:50, maar kan ook ingewikkeleder(naar inkomen, naar abeidsuren(negatief, achtergrond van IACK is tegemoetkoming i.v.m. minder kunnen werken i.v.m. zorg voor kinderen, waarbij ervanuitgegaan word dat minstverdienende minst werkt(wat niet altijd zo is))

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:52:
[...]

Beleggingen heb ik bij ing. Maar raisin biedt idd inmiddels ook beleggingen aan.
Ik heb vanavond ook gekeken. In de voor ingevulde gegevens noemde de belastingdienst dit bij mij Spaarrekeningen en beleggingen in het buitenland. Ik vermoed dat de nadruk ligt op in het buitenland en niet exact bepaald kan worden of er sprake is van een belegging of een spaarrekening en wat de exacte hoogte is. Verder niet teruggekomen in de aangifte aangezien ik onder de drempel blijf.

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-03 18:50
Kon alles invullen vanochtend maar niet versturen kreeg ik er is een fout opgetreden.

Vanavond maar weer proberen.

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04:36
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht welke nu in aanbouw is, maar ik vind een aantal zaken vrij verwarrend.

Allereerst de WOZ waarde met peildatum 1 januari 2024. Hier is geen waardebepaling voor afgegeven en de toelichting beschrijft dat je dan zelf moet schatten aan de hand van vergelijkbare woningen. Ik heb wel een waardebepaling gehad met peildatum 1 januari 2025, maar dit betreft alleen de grond. Ik vind het verwarrend dat gesuggereerd wordt een schatting te maken adhv vergelijkbare woningen maar vervolgens de feitelijke waardebepaling een jaar later alleen over de grond betreft. Ik ben geneigd om de waardebepaling van 1 januari 2025 aan te houden.

Ten tweede bouwdepots en betaalde rente. Bij 'bouwdepots' moet opgegeven worden hoeveel rente er wordt bijgeschreven, bij 'hypotheken en schulden' moet ik aangeven hoeveel rente er is betaald. Kan ik ervan uitgaan dat deze automatisch van elkaar afgetrokken worden? Of moet ik bij 'hypotheken en schulden' bij betaalde rente zelf invullen hoeveel rente ik netto betaald heb?

• Rubbergrover1
Extreme smell schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:33:
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht welke nu in aanbouw is, maar ik vind een aantal zaken vrij verwarrend.

Allereerst de WOZ waarde met peildatum 1 januari 2024. Hier is geen waardebepaling voor afgegeven en de toelichting beschrijft dat je dan zelf moet schatten aan de hand van vergelijkbare woningen. Ik heb wel een waardebepaling gehad met peildatum 1 januari 2025, maar dit betreft alleen de grond. Ik vind het verwarrend dat gesuggereerd wordt een schatting te maken adhv vergelijkbare woningen maar vervolgens de feitelijke waardebepaling een jaar later alleen over de grond betreft. Ik ben geneigd om de waardebepaling van 1 januari 2025 aan te houden.
Maar dat is toch juist logisch? Bij jullie in aanbouw zijnde woning was er op dat moment nog niets gebouwd. En de beste "vergelijkbare woningen" betreffen dan ook alleen maar nog-niet gebouwde woningen/kavels. Dan ligt het inderdaad voor de hand om simpelweg de waarde van de grond of de aankoopprijs van de grond te nemen, eventueel verlaagd voor de gemiddelde prijsstijging tussen 1-1-24 en de aankoop van de grond.

Maar in de praktijk maakt deze waarde voor het gros van de mensen niet uit. Is namelijk niet zo van belang als het gaat om een toekomstige eigen woning waar je op redelijk afzienbare termijn zelf in gaat wonen.
Ten tweede bouwdepots en betaalde rente. Bij 'bouwdepots' moet opgegeven worden hoeveel rente er wordt bijgeschreven, bij 'hypotheken en schulden' moet ik aangeven hoeveel rente er is betaald. Kan ik ervan uitgaan dat deze automatisch van elkaar afgetrokken worden? Of moet ik bij 'hypotheken en schulden' bij betaalde rente zelf invullen hoeveel rente ik netto betaald heb?
"In mijn tijd" maakte dat niet uit. Je kon kiezen of je de netto betaling opvoerde of dat je ontvangen rente en betaalde rente apart opvoerde. Onder de streep kwam het op hetzelfde neer. Dat laatste is wel de makkelijkste en meest overzichtelijke methode. (En ook formeel juist.)

• Herman
  • Laatst online: 08:26

Herman

FP ProMod
Extreme smell schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:33:

Ik vermoed dat je deze uitleg van de Belastingdienst al hebt doorgenomen?
- https://www.belastingdien...ng_leeg_of_nog_in_aanbouw
Ik zou eerst eens kijken wat er in je vooraf ingevulde aangifte staat. Deze kun je ook als uittreksel downloaden. Deze kan handvatten bieden bij het invullen.
Rente op bouwdepots moet je inderdaad apart vermelden en deze worden gesaldeerd met de betaalde hypotheekrente voor het bepalen van de hypotheekrenteaftrek.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04:36
Herman schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:02:
[...]

Ik vermoed dat je deze uitleg van de Belastingdienst al hebt doorgenomen?
- https://www.belastingdien...ng_leeg_of_nog_in_aanbouw

[...]

Ik zou eerst eens kijken wat er in je vooraf ingevulde aangifte staat. Deze kun je ook als uittreksel downloaden. Deze kan handvatten bieden bij het invullen.
Rente op bouwdepots moet je inderdaad apart vermelden en deze worden gesaldeerd met de betaalde hypotheekrente voor het bepalen van de hypotheekrenteaftrek.
Deze had ik inderdaad al gelezen. Ik heb zojuist nog een pagina gevonden waar in stond wat ik zocht: https://www.belastingdien...rekken-met-nieuwbouwdepot

Uiteraard heb ik de vooraf ingevulde aangifte gebruikt, hier stond inderdaad de ontvangen en betaalde rente apart ingevuld, maar het advies is natuurlijk om alles te controleren. Vandaar mijn vraag ;)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het viel mij op dat bij mijn aangifte 2025 vooraf aangeleverde gegevens Openbank en Trade Republic niet terugkomen, volgens mij waren deze vorig jaar wel aangeleverd.
Zal het thuis nog eens dubbelchecken.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:37:
Het viel mij op dat bij mijn aangifte 2025 vooraf aangeleverde gegevens Openbank en Trade Republic niet terugkomen, volgens mij waren deze vorig jaar wel aangeleverd.
Zal het thuis nog eens dubbelchecken.
Spaarrekening van Trade Republic stond hier bij beleggingen.

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik vond het wel een gedoe, met werkelijk rendement doorgeven. En je moet dat dan ook meteen voor alles doen, inclusief elk spaarpotje bij je grootbank. Maar het is gelukt 🙂

Ik dacht alleen dat van bijv Kraken.com de gegevens nu ook al naar de belasting gingen, maar ik moest het nog gewoon handmatig opgeven. Benieuwd of ze deze nu gewoon voor de zomer af kunnen handelen, en geen 8 jaar nodig hebben zoals die van 2022 🥲

• Wispe
  • Niet online
drvinnie schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:54:
Ik vond het wel een gedoe, met werkelijk rendement doorgeven. En je moet dat dan ook meteen voor alles doen, inclusief elk spaarpotje bij je grootbank. Maar het is gelukt 🙂

Ik dacht alleen dat van bijv Kraken.com de gegevens nu ook al naar de belasting gingen, maar ik moest het nog gewoon handmatig opgeven. Benieuwd of ze deze nu gewoon voor de zomer af kunnen handelen, en geen 8 jaar nodig hebben zoals die van 2022 🥲
Ik denk dat je een voorlopig aanslag krijgt en uiterlijk 3 jaar na afloop van het belastingjaar een definitieve. Zo gaat het al jaren bij mij in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Wispe op 03-03-2026 22:46 ]

• JanHenk
  • Niet online
Hangt ervan af of de voorgaande jaren al definitief zijn of niet. De aanslagen worden in volgorde definitief gemaakt.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

Klippy

Still Game

Ik heb een vraag over iets dat geloof ik eerder gevraagd is, maar ik twijfel er toch elk jaar licht over.

In 2021 heb ik een nieuwe woning gekocht en de vorige met overwaarde verkocht. De woning gekocht in 2021 is nog steeds de huidige.
Door de overwaarde in 2021 de eigenwoningreserve berekend en ingevuld. Ik kon toen niet de volledige hypotheek in box 3 kwijt, dus een bedrag van ongeveer 11K in box in bij "Overig" ingevuld.

Klopt het dat dit bedrag nu elk jaar in overig / box 1 valt? Ik vul het in elk geval elk jaar nu zo in bij hetzelfde leningdeel.

Het voelt een beetje suf om dit elk jaar zo te herhalen; Overig: 11K

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• JanHenk
  • Niet online
@Klippy Gemengde leningen (deel box 1 eigen woning en deel box 3) kunnen soms door aflossingen wijzigen, maar als het ieder jaar hetzelfde is: ja, dan moet je het ieder jaar zo aanpassen.

Je kan ook de lening administratief laten splitsen in twee afzonderlijke delen (tegen dezelfde condities uiteraard). Dat is duidelijker en eenvoudiger bij de aangifte.

• Wispe
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:08:
Hangt ervan af of de voorgaande jaren al definitief zijn of niet. De aanslagen worden in volgorde definitief gemaakt.
In mijn geval heb ik OWR ingediend voor 2023 en vanaf daar is het niet definitief. De BD heeft tot 2030 de tijd om deze definitief te maken. Zijn er nog consequenties voor de BD als zij voor de jaren 2024 en 2025 niet binnen 3 jaar na het aflopen van het belastingjaar definitief maken (belastingrente)?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
drvinnie schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:54:
Ik zie dit jaar geen aanleiding om werkelijk rendement in te vullen, ik hoop maar gewoon dat dit ieder jaar het geval is :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
assje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:22:
[...]

Ik zie dit jaar geen aanleiding om werkelijk rendement in te vullen, ik hoop maar gewoon dat dit ieder jaar het geval is :+
Ik denk dat als je de afgelopen jaren beter uit bent met werkelijk rendement, je misschien moet stoppen met beleggen ;)

• drvinnie
  • Nu online
jeroenkb schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Ik denk dat als je de afgelopen jaren beter uit bent met werkelijk rendement, je misschien moet stoppen met beleggen ;)
🥹🥹 Bitcoin deed een nosedive

[ Voor 4% gewijzigd door drvinnie op 04-03-2026 17:33 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Het klonk dan ook al niet als 'traditioneel' beleggen:
bijv Kraken.com
;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• jeroenkb
  • Niet online
drvinnie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:32:
[...]

🥹🥹 Bitcoin deed een nosedive
Ah, je was al niet aan het beleggen..... ;)

• drvinnie
  • Nu online
jeroenkb schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:37:
[...]

Ah, je was al niet aan het beleggen..... ;)
Ik zal dat argument aan de belastingdienst voorleggen 🫶🏼

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:44
Klippy schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:27:
Ik heb een vraag over iets dat geloof ik eerder gevraagd is, maar ik twijfel er toch elk jaar licht over.

In 2021 heb ik een nieuwe woning gekocht en de vorige met overwaarde verkocht. De woning gekocht in 2021 is nog steeds de huidige.
Door de overwaarde in 2021 de eigenwoningreserve berekend en ingevuld. Ik kon toen niet de volledige hypotheek in box 3 kwijt, dus een bedrag van ongeveer 11K in box in bij "Overig" ingevuld.

Klopt het dat dit bedrag nu elk jaar in overig / box 1 valt? Ik vul het in elk geval elk jaar nu zo in bij hetzelfde leningdeel.

Het voelt een beetje suf om dit elk jaar zo te herhalen; Overig: 11K
Ik heb hetzelfde. Heb een aantal leningdelen die door de EWR zijn verdeeld in deel box I en deel box III. Ieder jaar wordt er op afgelost, maar ik laat de verdeling gelijk.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wat ik niet geheel kan vinden.
Je mag een vast bedrag aftrekken voor kleding/beddengoed bij ziekten. Hoger indien aannemelijk, nog steeds vast bedrag.

Dat mag voor mijzelf en mijn toeslagpartner.
Maar mag dit ook voor 1 van je kinderen. Uiteraard wanneer medisch aantoonbaar.

• mitsumark
Dennis1812 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:26:
Wat ik niet geheel kan vinden.
Je mag een vast bedrag aftrekken voor kleding/beddengoed bij ziekten. Hoger indien aannemelijk, nog steeds vast bedrag.

Dat mag voor mijzelf en mijn toeslagpartner.
Maar mag dit ook voor 1 van je kinderen. Uiteraard wanneer medisch aantoonbaar.
Incl kinderen.
https://www.regelhulp.nl/...elastingaftrek-zorgkosten

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dankjewel. Op de site van belastingdienst en in de aangifte hulp zag ik alleen toeslagpartner.
Heb ik het goed ingevoerd.

• JanHenk
  • Niet online
Waar ik me persoonlijk aan stoor is dat ik al 5 dagen geen VIA-gegevens doorkrijg van mijn cliënten, in onze commerciële aangiftesoftware als belastingconsulent. Blijkbaar geeft de Belastingdienst prioriteit aan de particulieren en hun eigen rampzalige software, maar ik heb opdrachten van cliënten te vervullen...

• Herman

Herman

FP ProMod
JanHenk schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:38:
Waar ik me persoonlijk aan stoor is dat ik al 5 dagen geen VIA-gegevens doorkrijg van mijn cliënten, in onze commerciële aangiftesoftware als belastingconsulent. Blijkbaar geeft de Belastingdienst prioriteit aan de particulieren en hun eigen rampzalige software, maar ik heb opdrachten van cliënten te vervullen...
Weet je zeker dat het de fiscus is en niet een probleem bij je aangiftesoftware?
Onze aangiftesoftware haalt de VIA-gegevens zonder problemen op :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Mwah, 2025 was een close call voor mij, ik zit met gewoon index fonds ietsjes boven het fictieve rendement, maar groot is het verschil niet. Heb je bijvoorbeeld ook obligaties dan wordt werkelijk rendement heel snel aantrekkelijk, of ben je actief aan het beleggen dan heb je het niet zo slecht hoeven te doen voor werkelijk rendement beter is.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:07

m-vw

Dus?

[...]

Tja, wat is rendement?
De aandelen etc zijn behoorlijk gestegen, maar ik heb niks verkocht dus op wat dividend na geen rendement. Maar de BD denk hier toch anders over.

Ik blijf een voorstander van een transactiebelasting.
(Liefst geen belasting, maar als er een belasting moet komen dan lijkt deze mij het eerlijkst en het eenvoudigst.)

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:57

Cbr

Sissors schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:26:
[...]

Mwah, 2025 was een close call voor mij,
Hou je er rekening mee dat je bij het werkelijk rendement geen heffingsvrij vermogen hebt? Het heffingsvrije deel scheelt voor veel mensen een slok op een borrel bij het fictieve rendement.

• JanHenk
  • Niet online
Herman schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Weet je zeker dat het de fiscus is en niet een probleem bij je aangiftesoftware?
Onze aangiftesoftware haalt de VIA-gegevens zonder problemen op :)
Ik heb Fiscaal Gemak. Zit jij bij AFAS of Nextens? Bij ons was het bericht dat er een storing was bij de Belastingdienst, die nu opgelost zou moeten zijn. Maar er komt nog niets.

• Herman

Herman

FP ProMod
JanHenk schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Ik heb Fiscaal Gemak. Zit jij bij AFAS of Nextens? Bij ons was het bericht dat er een storing was bij de Belastingdienst, die nu opgelost zou moeten zijn. Maar er komt nog niets.
Nextens inderdaad. Geen probleem met ophalen VIA-gegevens 2025. Gaat al paar dagen goed :)

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:57

Cbr

[...]

Vreemd, volgens het verstoringenoverzicht van Belastingdienst.nl is de laatste storing voor intermediairs van begin februari.

Was de genoemde "storing" niet toch softwarespecifiek?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Cbr schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:58:
[...]

Hou je er rekening mee dat je bij het werkelijk rendement geen heffingsvrij vermogen hebt? Het heffingsvrije deel scheelt voor veel mensen een slok op een borrel bij het fictieve rendement.
Klopt, en daarom met ongeveer kijken wat ik aan rendement had, vond ik het wel duidelijk, redelijk zeker van dat overall ik meer rendement heb gemaakt dan het fictieve, maar als dat niet zo is, dan is het verschil zo klein dat het heffingsvrije gedeelte daar met gemak voor compenseert.

• JanHenk
  • Niet online
Herman schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Nextens inderdaad. Geen probleem met ophalen VIA-gegevens 2025. Gaat al paar dagen goed :)
Bedankt voor de informatie! Ik vond het al vreemd, want ik kon geen storingen op de website Logius of bij de Belastingdienst zelf vinden.

In dat geval trek ik mijn mening in over de fiscus ;) En zal ik even aan de bel trekken elders…

• JanHenk
  • Niet online
Cbr schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Vreemd, volgens het verstoringenoverzicht van Belastingdienst.nl is de laatste storing voor intermediairs van begin februari.

Was de genoemde "storing" niet toch softwarespecifiek?
Ja dus, zie hierboven. :)

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:39
[...]

Wij hebben in Fiscaal (on)Gemak ook de melding dat het druk is bij de fiscus en er vertraging is met terugkoppeling.
Terwijl in AFAS de VIA-gegevens zo te downloaden zijn. Wij zijn voor aangiftejaar 2024 gelukkig overgestapt van FG naar AFAS (vandaar dat ik nog in beide systemen kan).

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:13
Al een paar jaar trek ik mijn resterende Private lease schuld af van het Box 3 vermogen. De gedachten was altijd heel simpel en heb me daarom eigenlijk nooit goed ingelezen over de spelregels

Stel ik heb EUR 70.000 en ik koop auto van EUR 40.000 op 31-12-2024.. Mijn eigen vermogen word EUR 30.000 en ik heb een auto die niet meetelt in Box 3.

Stel ik heb EUR 70.000 en ik Lease een auto, 800 euro per maand, voor 50 maanden. Bij het BKR staat een mooie schuld genoteerd van 40k. Ik heb een auto en een eigen vermogen van EUR.70.000.

Als ik de Private Lease schuld op nihil moet waarderen, zoals ik lees op de site van de belasting dienst, moet ik dus vermogensbelasting betalen over 13K van mijn vermogen en ik heb geen recht meer op subsidies.

Als ik een Lening bij de bank af zou sluiten voor de auto om mijn eigen vermogen te behouden mag ik deze natuurlijk wel verekenen in Box 3.

Wat is hier de logica van de Nihil berekening voor Private Lease schulden?

• JanHenk
  • Niet online
Rogar schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:10:
[...]

Wij hebben in Fiscaal (on)Gemak ook de melding dat het druk is bij de fiscus en er vertraging is met terugkoppeling.
Terwijl in AFAS de VIA-gegevens zo te downloaden zijn. Wij zijn voor aangiftejaar 2024 gelukkig overgestapt van FG naar AFAS (vandaar dat ik nog in beide systemen kan).
Tsja, ik ben heel wat jaren terug naar FG gegaan, vanaf Nextens. Maar het is gaandeweg steeds minder geworden, na de overname door Exact met name. Helaas.

• Herman

Herman

FP ProMod
BasvanS schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:16:
Al een paar jaar trek ik mijn resterende Private lease schuld af van het Box 3 vermogen. De gedachten was altijd heel simpel en heb me daarom eigenlijk nooit goed ingelezen over de spelregels
Dan zou je die aangiften wellicht wel eens moeten herzien :)
Stel ik heb EUR 70.000 en ik koop auto van EUR 40.000 op 31-12-2024.. Mijn eigen vermogen word EUR 30.000 en ik heb een auto die niet meetelt in Box 3.

Stel ik heb EUR 70.000 en ik Lease een auto, 800 euro per maand, voor 50 maanden. Bij het BKR staat een mooie schuld genoteerd van 40k. Ik heb een auto en een eigen vermogen van EUR.70.000.

Als ik de Private Lease schuld op nihil moet waarderen, zoals ik lees op de site van de belasting dienst, moet ik dus vermogensbelasting betalen over 13K van mijn vermogen en ik heb geen recht meer op subsidies.

Als ik een Lening bij de bank af zou sluiten voor de auto om mijn eigen vermogen te behouden mag ik deze natuurlijk wel verekenen in Box 3.

Wat is hier de logica van de Nihil berekening voor Private Lease schulden?
Zo is de wet nou eenmaal:
Schulden zijn verplichtingen met een waarde in het economische verkeer (artikel 5.3, derde lid, aanhef, Wet IB 2001).

In artikel 5.19, vierde lid, Wet IB 2001 is opgenomen dat genotsrechten en de daarmee corresponderende schulden worden gewaardeerd op nihil, indien de genotsrechten zijn verleend tegen een zakelijke vergoeding die wordt voldaan in regelmatig vervallende betalingstermijnen, die betrekking hebben op hoogstens een jaar.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:13
Herman schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Dan zou je die aangiften wellicht wel eens moeten herzien :)

[...]

Zo is de wet nou eenmaal:

[...]
Wel echt scheef.. het 'genot' in PL zit hem in slechts een deel van het bedrag.

Je zou dan bijvoorbeeld bij een Continue plan van Hyundai wel de schulden mogen aftrekken, omdat hun eigenlijk alleen een auto lening verstrekken, het onderhoud gratis maken, je een rest bedrag garanderen en je alleen zelf de MRB en verzekering betaald.

Dat is dan een truukje om in te spelen op de kromheid van de regels van de belastingdienst.

• Herman

Herman

FP ProMod
BasvanS schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:52:
[...]

Wel echt scheef.. het 'genot' in PL zit hem in slechts een deel van het bedrag.

Je zou dan bijvoorbeeld bij een Continue plan van Hyundai wel de schulden mogen aftrekken, omdat hun eigenlijk alleen een auto lening verstrekken, het onderhoud gratis maken, je een rest bedrag garanderen en je alleen zelf de MRB en verzekering betaald.

Dat is dan een truukje om in te spelen op de kromheid van de regels van de belastingdienst.
Het verschil zal 'm vermoedelijk zitten of jij economisch eigendom van de auto bent en of jij het risico van het bezit draagt. Operational lease is in feite een soort van verhuur. Jij 'huurt' de auto net zoals je een wasmachine kunt huren of een huis. Financial lease daarentegen, is wel echt een schuld waarbij het bezit van de auto tegenover staat.

Maar goed, echte logica is in box 3 wel vaker zoek. Het is zoals het is :)

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:05
Het verdelen van de verschillende posten tussen partners is toch ook wel altijd weer een draak. Dit valt toch absoluut niet onder leuker kunnen we het niet maken maar wel makkelijker. Er zijn 1001 combinaties die ik kan testen, elke keer opnieuw berekenen....heb eigenlijk ook geen universele logica erin ontdekt. Lijkt nu dat alles onder de meestverdienende en een klein beetje kosten bij de minstverdienende zodat die net onder dat drempelbedrag van ergens in de 50 euro blijft het meest gunstig is...maar alle combinaties testen is een uitdaging en ik kan het persoonlijk echt niet overzien.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

De belastingdienst heeft het al jaren bij het goede eind bij de automatische verdeling.

Ik speel er nog wat mee. Maar de verdeling die ze zelf aangeven is echt het gunstigste (bij ons).

• Janpietertje89
Dennis1812 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:35:
De belastingdienst heeft het al jaren bij het goede eind bij de automatische verdeling.

Ik speel er nog wat mee. Maar de verdeling die ze zelf aangeven is echt het gunstigste (bij ons).
Ik heb deze optie niet? Waar vind ik dit?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Janpietertje89 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:56:
[...]

Ik heb deze optie niet? Waar vind ik dit?
Komt automatisch op het einde van de aangifte.
Optimale verdeling heet het.

En dan mag je kiezen die niet te accepteren. Dan kan je zelf gaan schuiven en spelen. En uiteindelijk alsnog voor de optimale verdeling gaan.

• Rubbergrover1
Dennis1812 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:16:
[...]

Komt automatisch op het einde van de aangifte.
Optimale verdeling heet het.

En dan mag je kiezen die niet te accepteren. Dan kan je zelf gaan schuiven en spelen. En uiteindelijk alsnog voor de optimale verdeling gaan.
Die optie is er niet altijd. Volgens mij kon die automatische verdeling niet goed omgaan met vermogensrendementsheffing en zo.

• jeroenkb
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:20:
[...]

Die optie is er niet altijd. Volgens mij kon die automatische verdeling niet goed omgaan met vermogensrendementsheffing en zo.
Ik denk het, want ik ben die optie nog nooit tegen gekomen en heb wel met box 3 te maken. Ben altijd zelf 10 minuten aan het pielen om de laatste euro er uit te peuteren

• Janpietertje89
jeroenkb schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:38:
[...]

Ik denk het, want ik ben die optie nog nooit tegen gekomen en heb wel met box 3 te maken. Ben altijd zelf 10 minuten aan het pielen om de laatste euro er uit te peuteren
Ah dan is dat het. Echt raar dat er geen algoritme voor is.

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:29
jeroenkb schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:38:
[...]

Same. En IACK (partner) en aftrek wegens pensioenbeleggen (bij mezelf) zijn niet te verdelen onderling dus na die 10 minuten kwam ik op 2 hele euro extra teruggaaf })
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Let op: Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.