Waar kun je dit zien op Mijn Belastingdienst? Ik zie alleen maar een statusbalk met drie bolletjes Uitnodiging aangifte (groen), Aangifte verstuurd (groen), Definitieve aanslag (blauw).Salandur schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:59:
Ik zat net even te kijken. Mijn geregistreerde inkomen is al vast gesteld (18-4). En dat was vorig jaar op dezelfde datum. Had de brief en het geld begin mei. 🤞
Op de hoofdpagina rechts bij verklaringennoslen schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:43:
[...]
Waar kun je dit zien op Mijn Belastingdienst? Ik zie alleen maar een statusbalk met drie bolletjes Uitnodiging aangifte (groen), Aangifte verstuurd (groen), Definitieve aanslag (blauw).
[ Voor 3% gewijzigd door Salandur op 30-04-2026 15:54 ]
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
Oh die staat bij mij op 20-03 al zo..Salandur schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:53:
[...]
Op de hoofdpagina rechts bij verklaringen
Nog niks gehoord verder. Komt bij mij op de een of andere manier altijd eind mei.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ben ik de enige die er niet inkomt vanavond? Had alles al tijdje ingevuld staan, maar deze week nog geen tijd gehad voor een druk op de knop... Zal je net zien.
Ik vind het sowieso raar dat koersstijgingen als winst gezien worden. Als ik niet verkoop maak ik geen winst. Daarom ben ik ook voorstander van een transactiebelasting zoals in bijvoorbeeld Frankrijk.Rogers schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:46:
Wat is ons belastingsysteem toch een draak met al die regeltjes en condities. Ze gaan in de voorbeelden uit van de meest simpele situatie, nergens kan je gedetailleerde uitleg vinden. De telefoon kom je er niet doorheen omdat de wachtrij altijd vol is.
Als je beetje aandelen koopt en verkoopt wordt invullen van de aangifte een hell.
Kan beter niet meer handelen vanaf oktober zodat je die vage peildatum arbitrage niet hoeft in te vullen.
(Ja, die betaal je ook bij verkoop met verlies.)
Ik ben vanavond begonnen, en kon in 1x keer door. Helaas vanaf nu bijbetalen door de geintjes met hoge WOZ, vermindering HRA. lage rente en afbouwen Wet Hillen.SimonBR39 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:53:
Ben ik de enige die er niet inkomt vanavond? Had alles al tijdje ingevuld staan, maar deze week nog geen tijd gehad voor een druk op de knop... Zal je net zien.
Had t een paar keer geprobeerd en net met een andere pc wel geluk. Maar verder same story helaas. Maar goed, dat zien we dan maar als een goed tekenWalker1974 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:33:
[...]
Ik ben vanavond begonnen, en kon in 1x keer door. Helaas vanaf nu bijbetalen door de geintjes met hoge WOZ, vermindering HRA. lage rente en afbouwen Wet Hillen.
snip: Let op: Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.
[ Voor 81% gewijzigd door We Are Borg op 01-05-2026 14:16 ]
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 06:39
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Netjes hoor, 1 mei en de definitieve aanslag is binnen. 
Tegelijk met partner (samen) ingevuld, maar die heeft het nog niet binnen. Maar die moet ook betalen, dus dat mag nog wel even duren.
Tegelijk met partner (samen) ingevuld, maar die heeft het nog niet binnen. Maar die moet ook betalen, dus dat mag nog wel even duren.
[ Voor 54% gewijzigd door Cordon op 01-05-2026 15:27 ]
Hallo Allemaal. Ik heb een vraag. Mijn vader is eind vorig jaar overleden. Ik heb mijn moeder geholpen met de aangifte. En ze doen dus nog wel gewoon 'samen' aangifte. Ik ben geen expert op fiscaal gebied, maar mijn eigen aangifte begrijp ik redelijk. Ik dacht dus dat het geen probleem zou zijn om de aangifte van mijn moeder en mijn overleden vader ook te doen.
Nu komt het vreemde. Ieder jaar kreeg mijn moeder iets terug en mijn vader moest iets betalen. Gesaldeerd kregen ze iets terug. Ze hebben beide een pensioen en aow en mijn ader heeft een lijfrente die maandeljiks uitkeert.
Het vreemde: vorig jaar is er een klein pensioentje door de uitvoerder afgekocht. Dat heeft ze 4000 euro aan inkomsten opgeleverd. Daar is geen loonheffing over ingehouden. Ik dacht dus dat ze daarom dit jaar zeker zouden moeten betalen.
Het vreemde is dat ik alles heb ingevuld. Er zitten verder ook geen rare zaken in de aangifte. Een beetje vermogensrendementsheffing, geen hypotheek of andere zaken. Echt heel recht-toe-recht aan. tot mijn verbazing krijgen ze volgens de berekening nu gesaldeerd ineens 4.000 euro terug. Terwijl ik dus had verwacht dat ze moesten betalen in verband met die afkoop van dat kleine pensioentje.
Ik begrijp er helemaal niets van.. ik heb alles 2 keer nagekeken en heb tot overmaat van ramp maar een afspraak bij de belastingdienst gemaakt. Want ik wil het wel goed doen voor mijn moeder (en natuurlijk ook nog een beetje voor mijn vader). Ik begrijp dat ik verder niet heel gedetailleerd kan zijn hier, maar mijn vraag is: kan het overlijden van mijn vader eind vorig jaar misschien iets te maken hebben gehad met het feit dat ze nu meer terugkrijgen dan ze ooit hebben gehad, zeker met die afkoop in het achterhoofd. Ik heb hierop gegoogled, via chat gevraagd maar kan niets vinden. Liever ga ik niet naar die afspraak dus ik hoop eigenlijk dat er iemand weet wat hier kan spelen zodat ik de aangifte alsnog kan verzenden. Alvast hartelijk bedankt!
Nu komt het vreemde. Ieder jaar kreeg mijn moeder iets terug en mijn vader moest iets betalen. Gesaldeerd kregen ze iets terug. Ze hebben beide een pensioen en aow en mijn ader heeft een lijfrente die maandeljiks uitkeert.
Het vreemde: vorig jaar is er een klein pensioentje door de uitvoerder afgekocht. Dat heeft ze 4000 euro aan inkomsten opgeleverd. Daar is geen loonheffing over ingehouden. Ik dacht dus dat ze daarom dit jaar zeker zouden moeten betalen.
Het vreemde is dat ik alles heb ingevuld. Er zitten verder ook geen rare zaken in de aangifte. Een beetje vermogensrendementsheffing, geen hypotheek of andere zaken. Echt heel recht-toe-recht aan. tot mijn verbazing krijgen ze volgens de berekening nu gesaldeerd ineens 4.000 euro terug. Terwijl ik dus had verwacht dat ze moesten betalen in verband met die afkoop van dat kleine pensioentje.
Ik begrijp er helemaal niets van.. ik heb alles 2 keer nagekeken en heb tot overmaat van ramp maar een afspraak bij de belastingdienst gemaakt. Want ik wil het wel goed doen voor mijn moeder (en natuurlijk ook nog een beetje voor mijn vader). Ik begrijp dat ik verder niet heel gedetailleerd kan zijn hier, maar mijn vraag is: kan het overlijden van mijn vader eind vorig jaar misschien iets te maken hebben gehad met het feit dat ze nu meer terugkrijgen dan ze ooit hebben gehad, zeker met die afkoop in het achterhoofd. Ik heb hierop gegoogled, via chat gevraagd maar kan niets vinden. Liever ga ik niet naar die afspraak dus ik hoop eigenlijk dat er iemand weet wat hier kan spelen zodat ik de aangifte alsnog kan verzenden. Alvast hartelijk bedankt!
Ik heb er geen verstand van, maar heeft het niet te maken met het feit dat je vader waarschijnlijk ergens gedurende het jaar is overleden? Dan krijg je volgens mij wel de heffingskortingen van een compleet jaar, maar heb je maar inkomen over een gedeelte van het jaar.Takkie25 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:00:
Hallo Allemaal. Ik heb een vraag. Mijn vader is eind vorig jaar overleden. Ik heb mijn moeder geholpen met de aangifte. En ze doen dus nog wel gewoon 'samen' aangifte. Ik ben geen expert op fiscaal gebied, maar mijn eigen aangifte begrijp ik redelijk. Ik dacht dus dat het geen probleem zou zijn om de aangifte van mijn moeder en mijn overleden vader ook te doen.
@Takkie25 zoals @Hielko al aangaf: het inkomen is over een deel van het jaar, maar de heffingskortingen gaanover het gehele jaar. Omdat je moeder waarschijnlijk ook over minimaal een maand ongehuwden aow heeft gehad, heeft ze ook recht op allleenstaande ouderen korting (ca €500).
houdt er wel rekening mee dat over 2026 de box3 vrijstelling maar voor een persoon geldt (€57k)
houdt er wel rekening mee dat over 2026 de box3 vrijstelling maar voor een persoon geldt (€57k)
Heeft iemand al eens iets gelezen over bezwaar maken dat er geen heffingsvrij rendement is bij aangifte werkelijk rendement?
Of dat je beleggings kosten niet mag aftrekken?
Want onder het nieuwe stelsel in 2028 is dat er wel maar nu niet. Scheelt een hoop geld
Of dat je beleggings kosten niet mag aftrekken?
Want onder het nieuwe stelsel in 2028 is dat er wel maar nu niet. Scheelt een hoop geld
de beslissing ,dat er bij werkelijk rendement geen heffingsvrij deel is, is onderdeel van de uitspraak van de Hoge Raad.
je kunt hiertegen mi geen bezwaar maken
Jammerpeter-rm schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:30:
de beslissing ,dat er bij werkelijk rendement geen heffingsvrij deel is, is onderdeel van de uitspraak van de Hoge Raad.
In het voorstel is wel sprake van een heffingsvrij inkomen uit Box 3 van € 1.800 per persoon.peter-rm schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:30:
Ja schandalig, dat is bij 6% rendement maar 30.000 heffingsvrij. Bijna de helft van wat het nu is.Andrejan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:12:
[...]
In het voorstel is wel sprake van een heffingsvrij inkomen uit Box 3 van € 1.800 per persoon.
[ Voor 5% gewijzigd door ColeJ op 04-05-2026 08:57 ]
De meeste mensen zullen voor de eerste buffer toch eerst spaargeld hebben staan, en dan is € 1.800,- gelijk aan 3% rente over € 60.000,-. Bij de huidige rentestanden kom je nog op een flink hoger bedrag dan die € 60.000,-. Bij de gemiddelde vermogensmix zal het denk ik niet zoveel uitmaken.ColeJ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:57:
[...]
Ja schandalig, dat is bij 6% rendement maar 30.000 heffingsvrij. Bijna de helft van wat het nu is.
En met de huidige rente van 1,5% is dat 120k heffingsvrij, schandalig?ColeJ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 08:57:
[...]
Ja schandalig, dat is bij 6% rendement maar 30.000 heffingsvrij. Bijna de helft van wat het nu is.
Maar ja een koppeling zoals nu met de echte rente zou wat handiger zijn voor excessen qua rente omhoog en omlaag.
Is het alweer tijd om nostalgisch te verwijzen naar de 4% flat fee van een paar jaar geleden?
/edit: verder gewoon iets voor het vrh2.0 topic
[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 04-05-2026 19:28 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als je even de huidige vrijstelling op basis van vermogen vergeet, dan is er gewoon zo'n koppeling. Je draagt 36% van je rente inkomsten af, verminderd met 1800 euro.YakuzA schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:24:
[...]
En met de huidige rente van 1,5% is dat 120k heffingsvrij, schandalig?
Maar ja een koppeling zoals nu met de echte rente zou wat handiger zijn voor excessen qua rente omhoog en omlaag.
....
Lage rente, lage belasting, hoge rente, hoge belasting.
Ik ben grensarbeider, woon in Belgie, werk in NL en doe aangifte als kwalificerende buitenlandse belastingplichtige. Nu heb ik een appartementje in Spanje zonder te verhuren. Moet ik zowel bij "woningen en onroerende zaken" als ook bij "aanvullende inkomensgegevens" opgeven dat ik dit stukje onroerend goed bezit?
Als ik de waarde van dit appartement opgeef zie ik dat ik plots voor honderden euro's belast word terwijl ik in Belgie en Spanje ook belast word. Dit kan toch niet?
Als ik de waarde van dit appartement opgeef zie ik dat ik plots voor honderden euro's belast word terwijl ik in Belgie en Spanje ook belast word. Dit kan toch niet?
@Marinusv Als buitenlandse belastingplichtige hoef je alleen onroerende zaken gelegen in Nederland op te geven in je aangifte onder “inkomsten uit sparen en beleggen”.
(Dit in tegenstelling tot een binnenlandse belastingplichtige, voor de volledigheid.
(Dit in tegenstelling tot een binnenlandse belastingplichtige, voor de volledigheid.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Even om op terug te komen, bij mij staat dit nu inderdaad op 28-4.LAD93 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:54:
Blijf het toch een apart iets vinden dat ik de aangifte voor mij en mn vrouw gedaan heb, maar dat zij de definitieve aanslag gister al heeft ontvangen en die bij mij nog niet eens rond is op Mijn Belastingdienst. Niet dat het veel uitmaakt, zij ontvangt het leeuwendeel van de teruggave, maar alsnog..
Grappig om te zien
Agent47 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:21:
[...]
Even om op terug te komen, bij mij staat dit nu inderdaad op 28-4.
Grappig om te zienBedankt voor de info!
offtopic:
Blijft grappig, de IT bij de Belastingdienst… gisteren de definitieve aanslag voorbij zien komen op MijnOverheid met een datum van 2 Mei, maar op de site van de BD zelf staat nog helemaal niks
Blijft grappig, de IT bij de Belastingdienst… gisteren de definitieve aanslag voorbij zien komen op MijnOverheid met een datum van 2 Mei, maar op de site van de BD zelf staat nog helemaal niks
per aspera ad astra
Ik heb nog niet eens een geregistreerd inkomen geregistreerd. Blijf dat toch wel apart vinden.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dan is het nog niet definitief geregistreerd. Vaak is het geld dat je moet krijgen binnen drie weken na die registratie op de rekening.Gunner schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:49:
Ik heb nog niet eens een geregistreerd inkomen geregistreerd. Blijf dat toch wel apart vinden.
Voor de aangifte inkomstenbelasting van 2024 heb ik gezamenlijk aangifte gedaan met mijn ex-partner, op advies van de mediator en degene die alle berekeningen heeft gemaakt van draagkracht en alimentatie. Nu zag ik laatst staan dat ik de aangifte opnieuw kon doen maar dan zonder fiscaal partner. Hier even uit de losse pols de aangifte gedaan en de lasten van het huis omgerekend voor en na uitkopen en nu blijkt dat ik door de ICK nog ruim 2500 euro kan terugkrijgen.
Als ik alleen aangifte doe, moet mijn ex dan de aangifte ook aanpassen en krijgt ze hier een melding van oid? Ze had geen inkomen dus alles was voor haar uiteindelijk 0 omdat ik de uitkoop, financiering, adviseur etc betaalde.
Ik heb geen zin in gedoe, ook voor haar niet, maar nog wat extra knaken zijn altijd welkom.
Als ik alleen aangifte doe, moet mijn ex dan de aangifte ook aanpassen en krijgt ze hier een melding van oid? Ze had geen inkomen dus alles was voor haar uiteindelijk 0 omdat ik de uitkoop, financiering, adviseur etc betaalde.
Ik heb geen zin in gedoe, ook voor haar niet, maar nog wat extra knaken zijn altijd welkom.
@sjaak Weet je zeker dat jij en je partner niet verplicht fiscaal partner waren? Dan heb je geen keus.
Je kunt opnieuw aangifte doen, maar of de fiscus deze gaat behandelen hangt af van de vraag hoelang geleden de aanslag 2024 definitief is opgelegd.
Je kunt opnieuw aangifte doen, maar of de fiscus deze gaat behandelen hangt af van de vraag hoelang geleden de aanslag 2024 definitief is opgelegd.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Ik krijg de keuze als ik de aangifte opnieuw doorloop om het alleen of gezamenlijk te doen. We zijn mei 2024 gescheiden, ze heeft dat jaar nog wel het hele jaar ingewoond i.v.m. woonruimte.Herman schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:15:
@sjaak Weet je zeker dat jij en je partner niet verplicht fiscaal partner waren? Dan heb je geen keus.
Ik denk dat ik het maar laat.
@sjaak jullie zijn het gehele jaar dus fiscale parners geweest, en dan wordt de beide aangiftes als een geheel behandeld. omdat jullie meer dan 6 mnd fiscle partner zijn heb je geen recht op iack
Dat zegt natuurlijk niks over de vraag of je elkaars fiscaal partner bentsjaak schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:57:
[...]
Ik krijg de keuze als ik de aangifte opnieuw doorloop om het alleen of gezamenlijk te doen.
Op basis hiervan vermoed ik dat er sprake is van verplicht fiscaal partnerschap en daarom heb je geen recht op IACK (inkomensafhankelijke combinatiekorting) omdat je fiscaal partner (zoals je zelf aangeeft) geen inkomen hadWe zijn mei 2024 gescheiden, ze heeft dat jaar nog wel het hele jaar ingewoond i.v.m. woonruimte.
(...)
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Soms staat die registratie op 27 maart en blijft het weken later nog angstvallig stilAgent47 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:52:
[...]
Dan is het nog niet definitief geregistreerd. Vaak is het geld dat je moet krijgen binnen drie weken na die registratie op de rekening.
Ach het blijft een muntje opgooien. Mijn partner heeft de definitieve aanslag brief al binnen en ik heb hem nog niet eens digitaal, laat staan via briefMikeyMan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:15:
[...]
Soms staat die registratie op 27 maart en blijft het weken later nog angstvallig stil
Realiseer dat we bij onze hypotheekadviseur de aangifte tegelijk hebben ingediend
Wat precies heeft de hypotheekadviseur hiermee te maken?
Sometimes you need to plan for coincidence
Waarschijnlijk hebben ze daar de aangifte ingevuld en verstuurd. Veel hypotheekadviseurs bieden dit als service aan het jaar na aanschaf woning.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Oh, today I learned. Dát zou ik dus nooit doen.
[ Voor 41% gewijzigd door Hmmbob op 09-05-2026 14:13 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
nadeel is wel, dat bij gebruik van een aangifte pakket de ingestuurde aangifte niet opgeslagen wordt in mijnbelastingdienst. je moet dus zorgen dat je van de intermediar een papieren/digitale kopie krijgt
Veel hypotheekadviseurs gebruiken geen fiscale software toch? Gewoon met DigID van de cliënt, soms worden zelfs codes overhandigd…..
Ik heb al meermaals compleet foute aangiftes meegemaakt. Misschien een bias (dat ik alleen de probleemgevallen te zien krijg), maar persoonlijk denk ik; schoenmaker, blijf bij je leest.
Ik heb al meermaals compleet foute aangiftes meegemaakt. Misschien een bias (dat ik alleen de probleemgevallen te zien krijg), maar persoonlijk denk ik; schoenmaker, blijf bij je leest.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Wij moesten gewoon inloggen bij de hypotheekadviseur op zijn computer met onze DigiD ( 2fa via de app) Hierna logte we ook uit op z’n machine.JanHenk schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:39:
Veel hypotheekadviseurs gebruiken geen fiscale software toch? Gewoon met DigID van de cliënt, soms worden zelfs codes overhandigd…..
doe ik al jaren zo en gaat altijd goed. Zit inderdaad in een pakket die we hebben afgenomen.
Ondertussen heeft DIGID een storing. Duizenden mensen zijn natuurlijk ongeduldig
Let op:
Let op: Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.
Let op: Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.