Kakker schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:21:
Dank voor je reactie,
De dank is omdat je volgens mij een moderator bent die bekend is met de regels zoals ze zijn.
Alleen is er niets onjuist aan mij opvatting zoals je in de eerste zin schrijft, het waren vragen die ik stelde, geen conclusies. Die vragen heb jij daarna best goed beantwoord.
Nouja, wat ik bedoel te zeggen is dat 'jaloezie' en 'haat' niet thuis horen op dit forum. Schijnbaar had je de indruk dat dat er wel is met betrekking tot Bitcoin, maar dat is er niet. Heb je dit zelf ervaren binnen PFSL, of is dit de heersende mening binnen cryptoforums?
Reden dat ik dit vraag is dat wij in het verleden wel eens hebben gezien dat na het modereren van low effort posts of memes, gekscherend werd gereageerd in de trant van "zie je wel, ze haten ons" omdat er crypto werd benoemd in de low effort posts.
Nou goed.. bedankt nogmaals voor je reactie, dat doe ik, ik bedoel ik bedank je omdat ik volgens de reaguurders in het andere fora vooral bang moet zijn voor een ban.
Nee, je hoeft op Tweakers niet bang te zijn voor een ban enkel voor het noemen van bitcoin of crypto als samenhangend onderdeel van de reactie. Een ban is een uiterst middel dat alleen wordt ingezet wanneer iemand moedwillig de regels negeert of de sfeer verziekt.
Mocht nu blijken dat het schier onmogelijk is om bitcoin of crypto te benoemen in het topic zonder daar al het andere ongewenste gedrag uit te lokken, ja dan wordt dat iets dat in de praktijk niet past in dat topic. Maar dat is niet het einde van het onderwerp. Het staat iedereen vrij om een nieuw topic te starten dat zich beter kan richten op deze onderwerpen. (Een crypto-focused FO topic zou wel beter binnen CC passen.)
Als voorbeeld: het topic
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 is ontstaan omdat passief beleggen in de praktijk minder goed paste binnen het topic
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11. Nu loopt dit topic al enkele jaren en heeft het duidelijk meerwaarde gekregen.
Echter vind ik het in dit geval lastig. Ik heb de topicstart van het FO topic nog eens bekeken, maar ik zie hier eigenlijk vrij weinig staan dat gaat over beleggen in de praktijk. Het gaat kort gezegd vooral over
minder uitgeven en
vermogensopbouw; voor concrete manieren hoe je aan vermogensopbouw doet wordt al naar andere topics verwezen. Oftewel, bitcoin zou al offtopic zijn op dezelfde manier als dat beleggen daar offtopic is. Wil je beleggen inhoudelijk bespreken, dan ga je naar het beleggen topic. Wil je bitcoin inhoudelijk bespreken, dan ga je naar het bitcoin topic.
JohanNL schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:30:
[...]
Begrijp ik het dus goed dat het bespreken van crypto nu is toegestaan in PFSL? Voorheen werden deze altijd verwijderd, ook al waren ze constructief en passend binnen het desbetreffende topicthema.
Crypto-focused discussies horen thuis in CC, sinds dat de aangewezen plek is daarvoor.
Dat betekent niet dat crypto een taboe onderwerp is in PFSL. Het is bijvoorbeeld niet verboden om in het FO topic te benoemen dat je X% in crypto hebt zitten, net als dat je Y% in aandelen en Z% in spaargeld hebt zitten.
Maar wat niet past, is om specifieker te gaan. Bijvoorbeeld benoemen in welke specifieke crypto's je zit, is simpelweg niet relevant voor het topic. Net als dat het benoemen van specifieke aandelen of specifieke spaarbanken niet relevant is.
Wat betreft topickaping of ' even onder de aandacht brengen ', dat is toch wel een enorm grijs gebied.
Iemand zou in geval van zijn eigen (financiële) situatie kunnen uitleggen o.a. ook de naam van zijn bank waar hij zijn beleggingen heeft kunnen benoemen, waarop diegene advies wil, bijvoorbeeld.
Hierna gaat het dan voortdurend over die bank, wat logisch kan zijn voor de discussie.
Is dit dan topickaping of gewoon ontopic een discussie voeren?
Dat is inderdaad een heel grijs gebied en erg afhankelijk van de situatie/context maar ook van de sfeer in het topic.
Als vuistregel kan je denken, "is dit relevant voor het topic c.q. helpt het de vraagsteller met zijn vraag, of zou het beter passen in een eigen topic?"