Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:48
rapture schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:45:
[...]

Ze doen dat via dark pools zoals BATS, Chi-X,... Je kan het aan de inkoopprogramma berichten van Shell goed zien hoe ze buiten de beurs de aandelen opkopen.

[Afbeelding]
https://shell.gcs-web.com...ransaction-own-shares-454

Ik weet dat als ze in de VS aandelen in dark pools opkopen, dan duurt het eventjes voordat de price action naar de lit market (de gewone officiële exchange) geprint worden. En dat zijn groeispurten op bepaalde tijdstippen in de intraday grafiek.
Aandelen worden ook in Europa geleverd vanuit dark pools. Enige verschil is dat een dark pool geen publieke bid ask heeft, in tegenstelling tot andere secundaire exchanges. Van de week kreeg ik ook stukken uit een dark pool geleverd bijvoorbeeld. Niets mis mee :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXc-Figi-iA7Vb1LLOEdBTth0ho=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kOzajZKls0rlXeegf02O1DEZ.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Wietsee. op 16-08-2025 12:05 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:27
Zondag nog een rustdag op de beurs dus ik organiseer graag een mini quiz met 1 vraag voor jullie. Ik ben fan van de outside the box strategieën zoals van YieldMax en IncomeShares die opties kopen of verkopen en zo optie premiums ontvangen. Het volgende is een buitenbeentje die je zou kunnen gebruiken als hedge tegen een crash.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Dd5EG_1tKa7URN0zw7rCVjk5Qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVi7t68sbQ8rYRscuwDQtqxX.jpg?f=fotoalbum_large
Januari tot april is ruwweg maal 3.
April tot nu is ruwweg gedeeld door 10.
Hij is in Europa te koop en de ticker komt nog niet voor op tweakers.
Graag alleen DM naar mij sturen om het topic niet te vervuilen. Eervolle vermelding voor de eerste die de ticker kan raden :7 Ook wie denkt de onderliggende strategie die geld print bij crashes te raden maar de specifieke ticker niet vind, dat mag ook, en DMs zoals “Malantur, ik wil een hint” of “Malantur, rot op met die quiz” zijn ook welkom om de animo te peilen :P

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Malantur schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:06:
Zondag nog een rustdag op de beurs dus ik organiseer graag een mini quiz met 1 vraag voor jullie. Ik ben fan van de outside the box strategieën zoals van YieldMax en IncomeShares die opties kopen of verkopen en zo optie premiums ontvangen. Het volgende is een buitenbeentje die je zou kunnen gebruiken als hedge tegen een crash.
[Afbeelding]
Graag alleen DM naar mij sturen om het topic niet te vervuilen. Eervolle vermelding voor de eerste die de ticker kan raden :7 Ook wie denkt de onderliggende strategie die geld print bij crashes te raden maar de specifieke ticker niet vind, dat mag ook, en DMs zoals “Malantur, ik wil een hint” of “Malantur, rot op met die quiz” zijn ook welkom om de animo te peilen :P
Removed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:26
phantom09 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:46:
[...]

Je vergelijkt appels met peren. Lotus Bakeries is een defensief aandeel en Lehmann Brothers was dat zekers niet.

Lehmann Brothers is failliet gegaan omdat Lehman illiquide niet over voldoende onderpand beschikte om voldoende van de Fed te lenen of de repo's te verlengen om een faillissement te voorkomen.

https://www.google.com/ur...Vaw0LXuTI-ZQ11RoPh0FBHXH0

Daarnaast had Lehmann Brothers een te grote leverage:
[Afbeelding]

Lehmann had activa, maar omdat de huizenmarkt in elkaar gestort kon Lehmann dit niet voor een acceptable prijs verkopen.

Bij Lotus is het anders. Die is afhankelijk van:

-Grondstoffen
-Kosten (loon, apparatuur, energie, etc.)
-Belastingen
-Afnemers

Het is goed mogelijk dat er een recessie komt en dat afnemers minder consumeren en de kosten ook hoger worden. Dit zal gevolg hebben dat Lotus minder winsten maakt of mogelijk zelfs verliezen lijd.
Maar zal zekers niet het gevolg hebben dat Lotus Bakeries net zoals Lehmann Brothers in 1 weekend failliet zal gaan.
Nu vind ik dat de afgelopen jaren het aandeel Lotus Bakeries iets te veel aandacht heeft gekregen. Feit is, dat je hiermee een flinke winst hebt kunnen maken, maar dat op het moment dat er hier over gesproken werd en als je dat op dat moment gekocht zou hebben, er wel veel beteren waren dan deze en als je dit vergelijkt met vorig jaar dat je een zwaar verlieslatend probleem in je portefeuille had, die vanwege de hoge prijs voor de gewone man niet goed gespreid kan worden en daarom bijna niet goedgemaakt kan worden met andere aandelen. Typisch gevalletje van toen er op tweakers over geschreven ging worden, was de hausse al voorbij .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:29
aljooge schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:24:
[...]

Nu vind ik dat de afgelopen jaren het aandeel Lotus Bakeries iets te veel aandacht heeft gekregen. Feit is, dat je hiermee een flinke winst hebt kunnen maken, maar dat op het moment dat er hier over gesproken werd en als je dat op dat moment gekocht zou hebben, er wel veel beteren waren dan deze en als je dit vergelijkt met vorig jaar dat je een zwaar verlieslatend probleem in je portefeuille had, die vanwege de hoge prijs voor de gewone man niet goed gespreid kan worden en daarom bijna niet goedgemaakt kan worden met andere aandelen. Typisch gevalletje van toen er op tweakers over geschreven ging worden, was de hausse al voorbij .
? Ik schreef al eerder over Lotus Bakeries een aantal jaren terug toen de koers de helft of minder was als nu.
Lotus Bakeries heeft ondanks de hoge prijs en waardering nog steeds potentie. Bekijk de cijfers maar eens.
En hoezo kan een aankoop van Lotus Bakeries aandeel niet gespreid worden? Wou je 1 heel aandeel of meer kopen? Je kan ook fracties kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 17-08-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

phantom09 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
? Ik schreef al eerder over Lotus Bakeries een aantal jaren terug toen de koers de helft of minder was als nu.
Lotus Bakeries heeft ondanks de hoge prijs en waardering nog steeds potentie. Bekijk de cijfers maar eens.
En hoezo kan een aankoop van Lotus Bakeries aandeel niet gespreid worden? Wou je 1 heel aandeel of meer kopen? Je kan ook fracties kopen.
Afhankelijk van je broker kun je idd fracties aankopen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:01
Hey allemaal, pas nieuw in dit topic :)

Ik ben al een tijdje aan het kijken om te beginnen beleggen in ETF's (ik ben woonachtig te Belgie). Ik heb een account aangemaakt op Saxo (misschien zijn er betere opties?) en ik zoek een ETF waarmee ik een goede spreiding heb wereldwijd. Mijn oog was gevallen op de SPDR MSCI World UCITS ETF (ISIN IE00BFY0GT14). Is dit een goeie om mee te starten? Het idee was om te beginnen met 50 euro per maand, en dit dan geleidelijk aan op te trekken :) Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:00
dotcom87 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:57:

Ik ben al een tijdje aan het kijken om te beginnen beleggen in ETF's (ik ben woonachtig te Belgie). Ik heb een account aangemaakt op Saxo (misschien zijn er betere opties?) en ik zoek een ETF waarmee ik een goede spreiding heb wereldwijd. Mijn oog was gevallen op de SPDR MSCI World UCITS ETF (ISIN IE00BFY0GT14). Is dit een goeie om mee te starten? Het idee was om te beginnen met 50 euro per maand, en dit dan geleidelijk aan op te trekken :) Alle tips zijn welkom!
Check https://marketcaps.site/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Bedankt voor de site, dat geeft inderdaad al een beter beeld.

Ik merk alleen dat veel van de ETF's niet gaan lukken omdat je geen partial order kan doen :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:29
@dotcom87 dan wacht je toch een maandje dan heb je €100 om in te leggen. Zo doe ik het tenminste. En die €100 gaat dan niet precies op dus de maand erna heb je misschien €60 om wat van te kopen. Bespaart je ook wat transactie kosten die bij deze lage bedragen aanzienlijk aantikken.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:30

Secsytime

Automagisch

Waarom zou je gaan beleggen met zulke lagen bedragen? Dan kom je zo op 2-4% transactiekosten per order..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-08 15:01
Secsytime schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:24:
Waarom zou je gaan beleggen met zulke lagen bedragen? Dan kom je zo op 2-4% transactiekosten per order..
Een broker zoeken die voor een aantal populaire ETFs geen transactiekosten rekent, zeker niet als het gaat om automatische inleg. Trade Republic, ING/ABN rekenen allemaal geen kosten voor bijv. VWCE of een VUSA. Geen idee of er grootbanken in België zijn die dat ook aanbieden.

Vind het maar gek dat je iemand probeert om te praten om dan maar niet te gaan beleggen. Niet beleggen kost je meer op de lange termijn dan de transactiekosten.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Katth schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Een broker zoeken die voor een aantal populaire ETFs geen transactiekosten rekent, zeker niet als het gaat om automatische inleg. Trade Republic, ING/ABN rekenen allemaal geen kosten voor bijv. VWCE of een VUSA. Geen idee of er grootbanken in België zijn die dat ook aanbieden.

Vind het maar gek dat je iemand probeert om te praten om dan maar niet te gaan beleggen. Niet beleggen kost je meer op de lange termijn dan de transactiekosten.
Iemand die "maar" 60 euro per maand kan missen om te beleggen is misschien beter af met een ander vehikel. Als je het geld nodig hebt, moet je dan misschien wel verlies nemen bovenop de hoge transactiekosten.

Het is niet zo dat voor iedereen beleggen een goede optie is. Maar daar mag jij anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Katth schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

60 euro per maand is wel erg weinig om te beleggen. 1 financiele tegenslag en je mag je aandelen verkopen met weer nieuwe transactiekosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
https://www.accountant.nl...der-sparen-meer-beleggen/

stond in de telegraaf: brussel wil dat er minder gespaart wordt en meer belegt.

In Nederland wordt beleggen juist ontmoedigt vanwege de steeds hogere vermogensrendementsheffing, alsof ze hier niet willen dat de bevolking rijk wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:55
aljooge schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 06:45:
https://www.accountant.nl...der-sparen-meer-beleggen/

stond in de telegraaf: brussel wil dat er minder gespaart wordt en meer belegt.

In Nederland wordt beleggen juist ontmoedigt vanwege de steeds hogere vermogensrendementsheffing, alsof ze hier niet willen dat de bevolking rijk wordt.
In Zweden hebben ze wel een mooi systeem. Anderzijds, je hebt in Nederland eerst een Box -3 vrijstelling van ruim 100 duizend euro (stel, alleen ruim 50k). Pensioenbeleggen kun je van je inkomstenbelasting aftrekken (vrije ruimte). Dat is eigenlijk vergelijkbaar met Zweden, al weer ik niet of de ISK daar vrij opneembaar is

Ik weet niet of iemand echte cijfers kan vinden, maar ik denk dat 80% van de Nederlanders geen Box-3-belasting betaalt.
Met alle respect voor ons hier: Box 3 is echt voor de happy few in Nederland. En als je denkt 'maar ik ben een hele gewone Nederlander', denk dan nog een keertje na.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:35
Box 3 belasting is voor de gegoede middenklasse. De onderkant heeft genoeg aan de vrijstelling. Ben je echt vermogend dan zorg je dat je vermogen of in het buitenland of in box 2 zit.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:35
Steeds meer huishoudens beleggen in defensie dus als je nu nog in wilt stappen in deze sector ben je rijkelijk laat.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RichieB schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:03:
Steeds meer huishoudens beleggen in defensie dus als je nu nog in wilt stappen in deze sector ben je rijkelijk laat.
Toen ik in januari wat extra daar bij deed, dacht ik ook dat ik te laat was ;)
(maar die extra inleg doet toch alweer +45% sinds januari)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Laat, laat. Ik weet het nog net zo niet. Vorige week heb ik nog een artikel gelezen bij MorningStar, ze verwachten dat defensie budgetten nog tot 2035 gaan groeien. De volgende quote: "Vier Europese defensie aandelen worden als ondergewaardeerd beschouwd ondanks sterke stijgingen dit jaar.
Ondergewaardeerde aandelen in defensie:
Rheinmetall RHM
Leonardo LDO
BAE Systems BA.
Thales HO
"

Ze voorspellen sowieso nog 20-30% groei. Nu hebben analisten het wel vaker mis, maar om nu al te zeggen dat "dit het is"? Ik denk het niet. Daar boven op, er zijn nog allerlei escalaties mogelijk tot 2035.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:01

Bezulba

Formerly known as Eendje

XanderDrake schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Laat, laat. Ik weet het nog net zo niet. Vorige week heb ik nog een artikel gelezen bij MorningStar, ze verwachten dat defensie budgetten nog tot 2035 gaan groeien. De volgende quote: "Vier Europese defensie aandelen worden als ondergewaardeerd beschouwd ondanks sterke stijgingen dit jaar.
Rheinmetall RHM
Leonardo LDO
BAE Systems BA.
Thales HO
"

Ze voorspellen sowieso nog 20-30% groei. Nu hebben analisten het wel vaker mis, maar om nu al te zeggen dat "dit het is"? Ik denk het niet. Daar boven op, er zijn nog allerlei escalaties mogelijk tot 2035.
Die groei zit er toch allang in? Sinds de aankondiging dat de NATO norm door meer landen gehaald gaat worden zijn ze omhoog geschoten terwijl er nog geen extra tank is besteld. Dan loopt de beurs dus voor op de daadwerkelijke extra groei.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
XanderDrake schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Rheinmetall RHM
Leonardo LDO
BAE Systems BA.
Thales HO
"

Defensie is behoorlijk hoog geprijsd nu, maar goed. -Mijn inschatting is dat er nog wel wat ruimte is. MorningStar is het met me eens blijkbaar 8).
Ik doe een klein plukje <3% nu in Defensie. Je moet er als ETF belegger wel rekening mee houden dat de meeste ETF's vanwege ESG alle defensieaandelen er al uit gegooid hebben, jaren geleden. Dus ik zie het vooral als spreiding. Ik beleg overigens in een Europese Defence tracker van Wisdom Tree. Amerika probeer ik het laatste half jaar toch wat af te bouwen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:49
dotcom87 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:57:

Dit is de goedkopere IWDA. Zelf beleg ik ook in deze SPDR ticker.
Bij Bux en/of T212 kun je fractioneel kopen.
Bux hanteert een maandelijkse fee. Gezien je maandelijkse inleg adviseer ik T212 voor jou.
De spread is goed te doen voor deze etf. Dus praktisch gratis beleggen op een paar cent na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Binnenkort; Huishoudens verliezen miljoenen door defensieaandelen.
Ze staan vandaag aardig in de min en ik verwacht toch wel een flinke dip als er een doorbraak komt in de Rusland Oekraïne situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotcom87
Roodey schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:03:
[...]

Bux hanteert een maandelijkse fee. Gezien je maandelijkse inleg adviseer ik T212 voor jou.
De spread is goed te doen voor deze etf. Dus praktisch gratis beleggen op een paar cent na.
Bedankt voor de tip! Helaas kan ik vanuit Belgie niet meer registreren op T212 :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

TheBrut3 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

Ze staan vandaag aardig in de min en ik verwacht toch wel een flinke dip als er een doorbraak komt in de Rusland Oekraïne situatie.
Tsjah, mijn ervaring met zulke trends is dat je vaak te laat bent. Je kunt beter vooraan in de curve zitten, in plaats van achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
[...]

Bux Basic is alleen 0,2% over het ingelegde vermogen toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malantur
[...]

SWRD is van SPDR en is goedkoper dan de IWDA van iShares.
In België zit je met een taks op elke beursverrichting met 3 niveaus van die taks en een ingewikkelde manier om te bepalen welk niveau je moet toepassen. De voorgestelde VWCE en VUSA zijn op die manier dus ook belasting technisch slechte keuzes in België. Als je die administratie niet wil doen kan je best een Belgische broker nemen die de TOB en de toekomstige meerwaardebelasting voor jou regelt. MeDirect is de goedkoopste afaik maar heeft een beperkt aanbod. Saxo en Bolero hebben een groter aanbod, waarbij Bolero iets duurder is maar gebruiksvriendelijker ervaren wordt tegenover Saxo. Ik zit zelf bij Saxo en betaal op vele beurzen 2 euro per transactie onder een bepaalde waarde. In België is de wetgeving ook streng voor fractionele aandelen waardoor in de praktijk België brokers ervoor kiezen om het niet aan te bieden.

Op deze site kan je ook berekenen wat je ideale investeerfrequentie is:
https://investcalc.github.io/
Met maandelijks 50 euro, een verwachte opbrengst van de wereldindex van 9% en 2 euro transactie fee van Saxo stelt hij voor om 200 euro om de 4 maanden te beleggen, maar het verschil tussen 100 euro om de 2 maanden of 200 euro om de 4 maanden is niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Dat is maar de vraag. De waarderingen zijn hoog opgelopen, maar als je op basis van analyses (niet de onderbuik) verwacht dat de winsten de komende jaren oplopen, dan kun je nog steeds een beetje investeren. Niet je hele portefeuille in Defensie gooien. Er zijn meer aandelen priced for perfection ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Malantur schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:06:
[Afbeelding]
Zo, niet veel animo ontvangen voor de quiz, al komt het misschien omdat @ErnstH het antwoord redelijk snel gevonden en gespoiled had. Het gaat om VIXL die met leverage speelt op de volatiliteit op de futures van de S&P500 index. Hieronder in rood de inverse S&P500 index zonder leverage, in blauw met 3x leverage en in oranje VIXL ondanks zijn lagere 2,25 leverage veel volatieler is dan de 3x inverse.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NNFTF1VuX9rUWjDBsSheUoQP8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKTRMPfyTYDuaC2OvIUVDuxZ.png?f=fotoalbum_large
Het ziet er een leuke uit om een paar dagen in te stappen rond bepaalde datums die Trump vast legt zoals de invoering van de tarieven of de afloop van zijn 90 dagen uitstel en dergelijke. Eventueel wel een stoploss instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
TheBrut3 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

Als er een doorbraak komt. Op de manier die Trump en Putin het zien zeker? Dan zou ik nog meer investeren in Defensie. Het lijkt helemaal niet te koersen op een duurzame vrede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
Pr088 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Als er een doorbraak komt. Op de manier die Trump en Putin het zien zeker? Dan zou ik nog meer investeren in Defensie. Het lijkt helemaal niet te koersen op een duurzame vrede.
Ik wil niet helemaal afdwalen van het topic, maar Rusland draait op een oorlogseconomie. Als er vrede komt in Oekraïne dan verplaatsen ze het conflict wel ergens anders naar toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Katth schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:16:
[...]

Ik wil niet helemaal afdwalen van het topic, maar Rusland draait op een oorlogseconomie. Als er vrede komt in Oekraïne dan verplaatsen ze het conflict wel ergens anders naar toe.
Dat bedoel ik te zeggen. De oorlog is voor Putin een manier om in het zadel te blijven. Leidt af van problemen in het land, geeft Rusland een plekje op het wereldtoneel. Zo lijkt het voor de gewone Rus alsof Rusland een wereldmacht is. En als Rusland niet hard wordt afgestraft en de bijvoorbeeld de Krim mag houden, dan proberen ze dit trucje gewoon ergens anders. Baltische staten, eigen achtertuin etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ter leering en vermaak mijn ervaring met het terugvorderen van rente op mijn IBKR cash (ja. ik was te laat met 8-3-6 indienen).

Duurde +/- 6 weken voor de NL belastingdienst om mijn IC7 en 8-3-6 formulieren te laten stempelen.

Duurde 5 weken voor de IE belastingdienst voordat de het geld op mijn rekening stond. Grappig detail om fysieke post van de IE belastingdienst te ontvangen (bevestiging van mijn rekeningnummer). Alle andere communicatie liep soepel via email (bevesting ontvangst formulieren en bevestiging van mijn claim).

Enige dat nog niet helemaal voor mij duidelijk is of IBKR mijn 8-3-6 formulier heeft verwerkt. Onder account management zie ik dit staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJJ1M9p33wEkvL6kMHbCAUNJPQQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pHSUIuhQBDF1bENkRqzOhEWi.png?f=user_large

Betekent dit dat exemptie van toepassing is? Als ik op de link klink kan het upload proces weer starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:39:
[...]

60 euro per maand is wel erg weinig om te beleggen. 1 financiele tegenslag en je mag je aandelen verkopen met weer nieuwe transactiekosten.
Hoeft niet perce, Als de spaarbuffer voldoende is kan je gerust met deze 60 euro beleggen.
En als de spaarbuffer te laag is dan stop je tijdelijk met beleggen en gebruk je die 60 euro om je spaarbuffer op te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pdukers schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:18:
Enige dat nog niet helemaal voor mij duidelijk is of IBKR mijn 8-3-6 formulier heeft verwerkt. Onder account management zie ik dit staan.

[Afbeelding]

Betekent dit dat exemptie van toepassing is? Als ik op de link klink kan het upload proces weer starten.
Exemption = vrijstelling, dus helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanook1974
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:43
dotcom87 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Bedankt voor de tip! Helaas kan ik vanuit Belgie niet meer registreren op T212 :-(
Is https://curvo.eu misschien iets voor jou? Ik las het boekje van https://dehangmatbelegger.be van o.a. een van de mede-oprichters. Geen rocket science, maar daar was ik dan ook niet naar op zoek.

Zelf heb ik sinds kort een eenvoudig plan lopen op WEBN (ISIN IE0003XJA0J9; TER van 0.07%) bij Revolut, waar ik prettig bankier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-08 17:11
freestyler2 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:31:
[...]

Ik denk dat morgen ook wel een inzicht kan geven in de toekomstige groei van defensie uitgaven.

Misschien nog een zijpaadje voor wie gespreid wil blijven zitten in Europese defensie. WisdomTree Europe Defence UCITS ETF. Nog vrij nieuw maar bevat o.a. Rheinmetall, Saab en Kongsberg. Handig als je niet alles op één aandeel wilt zetten en toch in de sector wilt blijven.
Waarom specifiek WisdomTree?
Als ik 3 Europe Defence ETFs met elkaar vergelijk: https://www.justetf.com/e...IAXNM41&isin=LU3038520774
  • WisdomTree Europe Defence UCITS ETF EUR Unhedged Acc
    ISIN IE0002Y8CX98
  • iShares Europe Defence UCITS ETF EUR (Acc)
    ISIN IE000IAXNM41
  • Amundi Stoxx Europe Defense UCITS ETF Acc
    ISIN LU3038520774
Dan heeft WisdomTree de hoogste TER. Tegelijkertijd hebben ze weer andere indexen die ze volgen, dus vind ik het ook lastig om te bepalen wat nou de meest logische ETF is. Amundi outperformed de anderen licht, maar geen idee of dat basis richting de toekomst heeft.

(Ze ontlopen elkaar overigens niet veel in aantal holdings, TER, etc. Het grootste verschil is dat WisdomTree verreweg de grootste fund size heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:27
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 20-08-2025 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Coocoocachoo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Waarom specifiek WisdomTree?
Als ik 3 Europe Defence ETFs met elkaar vergelijk: https://www.justetf.com/e...IAXNM41&isin=LU3038520774
  • WisdomTree Europe Defence UCITS ETF EUR Unhedged Acc
    ISIN IE0002Y8CX98
  • iShares Europe Defence UCITS ETF EUR (Acc)
    ISIN IE000IAXNM41
  • Amundi Stoxx Europe Defense UCITS ETF Acc
    ISIN LU3038520774
Dan heeft WisdomTree de hoogste TER. Tegelijkertijd hebben ze weer andere indexen die ze volgen, dus vind ik het ook lastig om te bepalen wat nou de meest logische ETF is. Amundi outperformed de anderen licht, maar geen idee of dat basis richting de toekomst heeft.

(Ze ontlopen elkaar overigens niet veel in aantal holdings, TER, etc. Het grootste verschil is dat WisdomTree verreweg de grootste fund size heeft)
Kende de anderen niet. Fund size vind ik wel belangrijk, de iets hogere TER neem ik voor lief. Meeste geld van mij zit in AVIAW, met een TER <0,1%. Heb gezocht op defence ETFs ex VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-08 17:11
Pr088 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:12:
[...]

Kende de anderen niet. Fund size vind ik wel belangrijk, de iets hogere TER neem ik voor lief. Meeste geld van mij zit in AVIAW, met een TER <0,1%. Heb gezocht op defence ETFs ex VS.
Die anderen zijn ook puur wat ik bij ING tevoorschijn krijg voor "Europe Defence", zullen vast nog andere (potentieel interessante) opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Coocoocachoo schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Die anderen zijn ook puur wat ik bij ING tevoorschijn krijg voor "Europe Defence", zullen vast nog andere (potentieel interessante) opties zijn.
Tja, ik heb geen ING :)

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Door het sluiten van bepaalde posities heb ik nu budget over wat nog niet belegd is.
Hoe vinden jullie nieuwe kansen?
Ik heb momenteel niks op het oog namelijk, kan het wel in een ETF stoppen maar dit gedeelte had ik specifiek voor losse aandelen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

NicoHF schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:48:
Door het sluiten van bepaalde posities heb ik nu budget over wat nog niet belegd is.
Ik heb momenteel niks op het oog namelijk, kan het wel in een ETF stoppen maar dit gedeelte had ik specifiek voor losse aandelen.
Kansen zijn heel persoonlijk toch?

Heb laatst Crox en Novo gekocht. Had je op het juiste moment bij moeten zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Tja, dat is heel persoonlijk. Ik beleg in 4 ETF's (World, Small-Cap, EuroStoxx-50 en een defensie-tracker) en circa 15-20 losse posities. Daar zit veel tech tussen zoals ASML en recenter ook BESI en ASMI.
Ik ben de laatste jaren aan het zoeken naar steady, meer defensievere posities, meer sectorspreiding en wat duurzame opties. Dus Healthcare, Financials, Consumer goods en Clean Energy.
Ik zoek dan bedrijven waar ik in wil beleggen en volg goed Morningstar. Aandelen die ver onder een fair value staan, onderzoek ik verder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:35
Ik volg altijd actief een aantal aandelen buiten mijn portefeuille. Hierdoor heb ik altijd een paar gegadigden op het oog waar ik mogelijk kan instappen mocht het moment zich voordoen (budget beschikbaar en interessante prijs). Sommige staan jaren op die lijst en blijven altijd ongekocht.

[ Voor 6% gewijzigd door 49euro op 21-08-2025 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Morningstar publiceert regelmatig artikelen over ondergewaardeerde aandelen, misschien kan je daar eens rondneuzen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_xukD01M_bJcM6bspH5UnWn2q8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0g8JVcbkNmwV0BJPPsbFA1z.jpg?f=fotoalbum_large
De dollar springt een stukje negatiever tegenover de euro met dit nieuws maar de S&P500 springt alvast bijna 2% groen. Tesla al meer dan 5%. Niet slecht voor nog maar het ballonnetje op te laten voor volgende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Malantur schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:05:
[Afbeelding]
De dollar springt een stukje negatiever tegenover de euro met dit nieuws maar de S&P500 springt alvast bijna 2% groen. Tesla al meer dan 5%. Niet slecht voor nog maar het ballonnetje op te laten voor volgende maand.
Tesla groen is wel weer opvallend:
https://edition.cnn.com/2...elf-driving-investigation
Tesla is facing a new federal investigation into its autonomous driving features

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:27
Waarom reageert tesla hier op? Ik mis de link zo 123. Of heeft tesla heel veel schuld misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:09:
Waarom reageert tesla hier op? Ik mis de link zo 123. Of heeft tesla heel veel schuld misschien?
Sentiment en een stukje economische groei allicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:09:
De waardering van Tesla is vooral gebaseerd op nog te behalen winsten en dus toekomstige groei. Om te groeien is er veel geld nodig, dat geld wordt nu goedkoper om te verkrijgen met een lagere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-08 23:31

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Secsytime schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:32:

Heb laatst Crox en Novo gekocht. Had je op het juiste moment bij moeten zijn..
@Secsytime Je bedoelt zeker Crocs 8)
Ik zie dat zie in 1 dag zakte van USD 105 naar 77, dus je verwacht dat die gaat stijgen :?
Mag ik vragen hoeveel je gekocht heb, moet ik dan denken aan een paar, 10 tallen of 100 tallen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

JAN-B schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:44:
[...]

@Secsytime Je bedoelt zeker Crocs 8)
Ik zie dat zie in 1 dag zakte van USD 105 naar 77, dus je verwacht dat die gaat stijgen :?
Mag ik vragen hoeveel je gekocht heb, moet ik dan denken aan een paar, 10 tallen of 100 tallen ??
De ticker van Crocs is Crox..

Ze hadden earnings estimate gebeat, maar gaven een waarschuwing af voor de rest van het jaar. Persoonlijk denk ik dat het wel los loopt. Daarnaast realiseren ze mooie groei in China en is het netjes gewaardeerd met een pe van 8.

Mocht er een recessie komen dan kan die door de helft gaan, maar is nu alweer ~10% gestegen in een week tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Secsytime op 25-08-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Is overigens een short term trade..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
Secsytime schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

De ticker van Crocs is Crox..

Ze hadden earnings estimate gebeat, maar gaven een waarschuwing af voor de rest van het jaar. Persoonlijk denk ik dat het wel los loopt. Daarnaast realiseren ze mooie groei in China en is het netjes gewaardeerd met een pe van 8.

Mocht er een recessie komen dan kan die door de helft gaan, maar is nu alweer ~10% gestegen in een week tijd.
Je geeft aan het is een short term trade, maar je analyse is mijn inziens vooral gebaseerd op long term argumentatie (winst waarschuwing voor de rest van het jaar, een recessie en groei in China). Ik ken de cijfers rondom dit bedrijf niet, noch jouw perceptie van short- en long term, maar wellicht is het handig om je strategie nog eens tegen het licht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

49euro schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:24:
[...]

Je geeft aan het is een short term trade, maar je analyse is mijn inziens vooral gebaseerd op long term argumentatie (winst waarschuwing voor de rest van het jaar, een recessie en groei in China). Ik ken de cijfers rondom dit bedrijf niet, noch jouw perceptie van short- en long term, maar wellicht is het handig om je strategie nog eens tegen het licht te houden.
Binnen een week 10%

Prima strategie? Overreactie van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Secsytime schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:15:
[...]

Binnen een week 10%

Prima strategie? Overreactie van de markt.
Dat is zeker een mooie week. Ik lees echter ook de reactie van @JAN-B waarbij hij aangeeft dat hij de koers in 1 dag ziet zakken van USD 105 naar 77.

Bovendien was de positieve week ook te danken aan het rentebesluit, daar profiteerde meerdere aandelen van.

Ik snap dat je verder niet aan in gaat op de rest van mijn post maar hoop dat het je wel aan het denken heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

49euro schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:53:
[...]

Dat is zeker een mooie week. Ik lees echter ook de reactie van @JAN-B waarbij hij aangeeft dat hij de koers in 1 dag ziet zakken van USD 105 naar 77.

Bovendien was de positieve week ook te danken aan het rentebesluit, daar profiteerde meerdere aandelen van.

Ik snap dat je verder niet aan in gaat op de rest van mijn post maar hoop dat het je wel aan het denken heeft gezet.
Volgens mij praten we langs elkaar heen.

Soms handel ik wat korte termijn als ik denk dat de markt het verkeerd ziet of overreageert. Dit staat los van de lange termijn aandelen die ik heb.

Zo pak ik meestal binnen een aantal weken tussen de 10-20%. Is toch lekker meegenomen.

Teleperformance werd heel hard afgestrafd toen er nieuws naar buiten kwam over hun AI investeringsplan. Er was niks met de business.. Dit kwam een maand later pas tijdens de earnings. Maar toen had ik al verkocht ;) en 22% gepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
snip: niet constructief

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 26-08-2025 19:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 26-08-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Hij heeft wel een punt. Als je binnen een paar weken steeds 10-20% winst maakt dan kan je héél erg veel verdienen met een eigen hedge fund of met werken op de Zuidas of zelfs de FiDi.

Ik ben al blij dat ik dit jaar tientallen procenten heb, vooral door de verkoop van JET aan Prosus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Secsytime schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:35:
[...]

Je wilt liever discussieren over hoeveel defensie aandelen nog gaan stijgen? Of hoe ontzettend goed Nvidia is?
Nee dat vind ik niet zo interessant. Maar structureel 10-20% per paar weken zeker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

TheBrut3 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:39:
Hij heeft wel een punt. Als je binnen een paar weken steeds 10-20% winst maakt dan kan je héél erg veel verdienen met een eigen hedge fund of met werken op de Zuidas of zelfs de FiDi.

Ik ben al blij dat ik dit jaar tientallen procenten heb, vooral door de verkoop van JET aan Prosus.
Het is niet alsof zich elk moment zon opportuniteit voordoet he..

Net als Novo.. volledig oversold.. mensen wilden het wel kopen met een pe van 60, maar nu met een pe van 12 niet? Dan is het soms ook de psychologie van wat omlaag gaat wil men niet, maar wat omhoog gaat wel. Nu heb ik een mooi koopje gehad met Novo en dividend + 20% stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
49euro schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:24:
[...]

Het zijn wellicht zaken voor de toekomst, maar de markt reageert daar direct op. Dus hoe long-term is dat dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Katth

Ben wel benieuwd naar de keren dat hij 10-20% verlies heeft gepakt. Dat vind ik eigenlijk veel interessanter dan de winsten. Het is net als gokken dat je steeds alleen de succesverhalen hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Katth schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:56:
[...]

Ben wel benieuwd naar de keren dat hij 10-20% verlies heeft gepakt. Dat vind ik eigenlijk veel interessanter dan de winsten. Het is net als gokken dat je steeds alleen de succesverhalen hoort.
Het is alleen verlies als je verkoopt he :+ :+ :+

Zonder gekheid heb ik nog geen verlies hoeven pakken, al doe ik dit pas sinds ~ liberation day.

Dit wil niet zeggen dat ik geen posities heb die in de min staan hoor. Zo heb ik recent Kadokawa aangekocht, welke nu in de min staat ~ -10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
Secsytime schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Het is alleen verlies als je verkoopt he :+ :+ :+

Zonder gekheid heb ik nog geen verlies hoeven pakken, al doe ik dit pas sinds ~ liberation day.

Dit wil niet zeggen dat ik geen posities heb die in de min staan hoor. Zo heb ik recent Kadokawa aangekocht, welke nu in de min staat ~ -10%.
Kijk, dit vind ik nu wel interessant. Hoe kom je in godsnaam bij dat aandeel om te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Katth schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:03:
[...]

Kijk, dit vind ik nu wel interessant. Hoe kom je in godsnaam bij dat aandeel om te kopen?
In vredesnaam bedoel je denk ik ;)

Vertrouwen in Hidetaka Miyazaki en de toekomst van From Software. Onderstaande video legt goed uit wat ik zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Secsytime schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:16:
[...]

Vertrouwen in Hidetaka Miyazaki en de toekomst van From Software. Onderstaande video legt goed uit wat ik zie.

[YouTube: FromSoft just outplayed everyone]
Gaming sector heeft natuurlijk dezelfde volatiliteit als de biotech sector.
Hoge aanloopkosten en dan: Hit or miss :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

YakuzA schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Gaming sector heeft natuurlijk dezelfde volatiliteit als de biotech sector.
Hoge aanloopkosten en dan: Hit or miss :)
Dan heb je duidelijk niet gekeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Secsytime schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:59:
[...]
Dan heb je duidelijk niet gekeken.
Onafhankelijk van een promo filmpje heeft de gaming industrie een vergelijkbaar profiel als een biotech of film industrie.
Hoge aanloopkosten en investeringen en als het product af is hopen dat de consument koopt of de regelgever toestemming geeft.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:01

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Ik krijg van DeGiro nu notificaties dat zij Security Lending aanbieden aan klanten. Zie: https://www.degiro.nl/zelf-beleggen/securities-lending

Ik zie weinig risico en overweeg om het te activeren voor mijn portfolio. (Ik heb niet echte 'hete' aandelen, dus het is maar de vraag hoeveel er dan gehuurd zullen worden, maargoed.)
Wat denken jullie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-08 12:58
FijneKnul schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:20:
Ik krijg van DeGiro nu notificaties dat zij Security Lending aanbieden aan klanten. Zie: https://www.degiro.nl/zelf-beleggen/securities-lending

Ik zie weinig risico en overweeg om het te activeren voor mijn portfolio. (Ik heb niet echte 'hete' aandelen, dus het is maar de vraag hoeveel er dan gehuurd zullen worden, maargoed.)
Wat denken jullie?
Toelichting
Jouw aandelen worden normaliter in een stichting bewaard, afgescheiden van jouw broker. Dus op het moment dat jouw broker falliet gaat, zijn jouw aandelen veilig. Je kunt er waarschijnlijk even niet bij, maar je verliest je aandelen niet, dat is jouw eigendom.

Bij securities lending gaan jouw aandelen in eigendom over naar DeGiro en krijg je daar een contractuele vordering voor terug, waarvoor DeGiro jou een vergoeding betaalt. Gaat DeGiro failliet, dan ben je je aandelen kwijt en kun je achteraan in de rij aansluiten bij de curator. De kans dat dan nog wat terugziet van je uitgeleende aandelen is nihil.
Niet voor mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-08 10:27
Dat is wel heel kort door de bocht. Je krijgt onderpand (dus andere effecten, obligaties) dat dagelijks wordt aangepast zodat het je positie volledig dekt. Alleen als DeGiro failliet gaat EN je onderpand is niks meer waard kun je fluiten naar je geld.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:33

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Een paar posts zijn verdwenen. Verzoek om de oneliners achterwege te laten: daar heeft niemand wat aan. En als je merkt dat je op de man begint te reageren: reageer dan aub niet maar maak een TR aan :). Komt de sfeer van het topic ten goede

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:44

oscar82

De ondertitel

Dan valt of staat het met de waarde en soort onderpand. Bij IBKR is het 100% in cash waarde wat de lener in onderpand geeft. En daar zijn ze ook heel transparant in wat het hun oplevert qua rente en wat jij daarvan terugziet (50/50).
Edit: oh het dekt je uitgeleende positie volledig, lees ik hierboven. Prima toch? Gratis geld?

[ Voor 17% gewijzigd door oscar82 op 26-08-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Is nog niet afgerond. Het bod is stop gezet en er is een nieuw bod wat ergens bijna einde september eindigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Interactive Brokers zit nu in de SP500 index:

https://finance.yahoo.com...CvdDfoEBMtu-IbgoPZJlpragj

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:18
Secsytime schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:16:
[...]

[YouTube: FromSoft just outplayed everyone]
Met enig verstand van beleggen en enig verstand van de Souls series, ben ik wat verbaasd dat je hierop een beslissing neemt tot het aankopen van aandelen. Even wat gedachten:

1. From Software zit dus in Kadokawa met nog minstens 50 andere bedrijven. Zie: Wikipedia: Kadokawa Corporation. Heb je naast From Soft ook vertrouwen in de andere 49 bedrijven?
2. Heb je wel eens naar de jaar of kwartaalcijfers van Kadokawa gekeken? Publication en IP Creation halen ongeveer 5 a 6x zoveel omzet en winst binnen als de gaming divisie waar From Soft ook onder valt. Het bedrijf draait voor een heel groot deel om anime en manga.
3. Als je vanuit de financiële kant nog kijkt en je zou los in From Soft kunnen investeren, waarom zou je dit doen? De verwachtingen voor From Soft zijn torenhoog omdat Elden Ring uniek was (ultra goede game met 30M+ exemplaren verkocht). Het is moeilijk om #1 te worden, het is lastiger om #1 te blijven. De enige titel die aangekondigd is, is Duskbloods. Voor die game is een trailer beschikbaar en wat korte interview over gegeven. Een Nintendo Switch 2 exclusive. De Switch 2 waar momenteel slechts 7 miljoen exemplaren van verkocht zijn. Er zal ongetwijfeld nog zat in de pijplijn zitten, maar dat is geheim en daar kun je dus amper op voorsorteren. Als je vertrouwen hebt, mooi. Maar dit klinkt toch meer als een gok.
4. Ik kan zelf het filmpje niet uitstaan door de manier waarop hij praat maar het komt ruwweg neer op een aantal zaken:
- Begin gaat over leiderschap binnen From Soft en hoe Miyazaki zijn kunsten probeert door te geven aan andere directors. Je kan zeggen dat Nightrein daar een heel goed voorbeeld van is, prima. Maar die wil ik dan wel counteren met Dark Souls 2. De game verkocht iets beter dan Dark Souls 1, wat niets slecht is. Maar die game had de potentie om de Mass Effect Andromeda van From Soft te kunnen worden.
- Het middelste gedeelte van het filmpje is in essentie gewoon een review van Neightrein.
- En daarna komt een stuk over dat dit een "ouderwetse" game is zonder DLC, pay 2 win, season passes maar gewoon 1x 40 euro neerleggen en klaar. En dat vindt die kerel helemaal fanatisch en hoopt op een kentering in de game industrie. Maar de reden dat DLCs, pay 2 win, season passes bestaan is omdat er dirty veel geld mee verdiend kan worden. En hopen dat Nightrein voorop kan gaan lopen en de gamesindustrie kan genezen (of pioneer kan zijn en daar veel geld mee kan gaan verdienen) is denk ik echt ijdele hoop. Ik hoop het van harte, want ik heb ook een pleuris hekel aan FIFA FUT en CoD Battlepasses en de verdienmodellen die erachter zitten. Maar vanuit beleggersstandpunt was het denk ik beter geweest als From Soft FIFA FUT / CoD Battlepasses hadden omarmd in het Elden Ring universum en het succes op die manier maximaal uitknijpen. Dan was het interessant om erin te beleggen want dan kan er nog flinke groei met ditto winsten ontstaan.

TLDR: Leuk dat je in een anime en manga bedrijf hebt geïnvesteerd. Over From Soft ben ik iets wat sceptisch. Betekent niet dat goed leiderschap en de onbekende titels geen grote hits kunnen worden. Maar dat is IMHO een grote gok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een N=1 over uitlenen: bij IBKR heb ik VWRL, dat wordt nooit uitgeleend, en MEUD, waarvan de afgelopen maanden gemiddeld zo'n 70% van mijn positie is uitgeleend, tegen een vergoeding (voor mij) van zo'n 0,45%. Uitlenen van MEUD levert dus zo'n 0,3% op.

[ Voor 4% gewijzigd door eamelink op 28-08-2025 09:00 ]

• dotcom87
Kan je ergens zien op welke frequentie het dividend van een ETF wordt uitbetaald? In dit geval gaat het over WEBN (ISIN IE0003XJA0J9) op Saxo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:37

Qwerty-273

Meukposter

FijneKnul schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:20:

Wat denken jullie?
Bij DeGiro waren vroeger twee account typen, custody (waarbij er niet werd uitgeleend) en de standaard basic versie (waarbij DeGiro jouw stukken wel mocht uitlenen maar je daar geen vergoeding voor terug zag). Het custody type account is al enkele jaren niet meer aan te vragen, zie bijvoorbeeld ook FOB: DEGIRO Basic of Custody account?.

Dus eigenlijk is de verandering niet dat jouw stukken uitgeleend kunnen worden, maar dat je daar nu zelf toestemming voor geeft en je ook een deel van de opbrengst daarvan krijgt (wat bij andere brokers die Security Lending aanbieden eerder de standaard is).

En dat het nu ook mogelijk is om met een basic account je stukken niet meer uit te lenen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 28-08-2025 09:47 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
dotcom87 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:40:
Kan je ergens zien op welke frequentie het dividend van een ETF wordt uitbetaald? In dit geval gaat het over WEBN (ISIN IE0003XJA0J9) op Saxo.
ISIN IE0003XJA0J9 is accumulating
De ticker van de Amundi Prime All Country World UCITS ETF welke dividend uitkeert is WEBG, de ISIN-code IE0009HF1MK9. De ticker van de Amundi Prime All Country World UCITS ETF welke dividend automatisch voor je herbelegt is WEBN, de ISIN-code IE0003XJA0J9.
zie https://www.financieelona...-country-world-ucits-etf/

• dotcom87
Ik had het inderdaad misschien verkeerd verwoordt. Hij is accumulating inderdaad, dus het dividend wordt herbelegd. Maar wanneer wordt het dividend opnieuw geinvesteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dotcom87 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:49:
[...]
Ik had het inderdaad misschien verkeerd verwoordt. Hij is accumulating inderdaad, dus het dividend wordt herbelegd. Maar wanneer wordt het dividend opnieuw geinvesteerd?
Je kan zoeken in de fonds documenten of het toevallig ergens staat.
Het zal vast nadat het uitgekeerd is weer intern over de fondsverdeling heen worden herinvesteerd.

PSN

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Robkazoe schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 00:43:
[...]

Met enig verstand van beleggen en enig verstand van de Souls series, ben ik wat verbaasd dat je hierop een beslissing neemt tot het aankopen van aandelen. Even wat gedachten:

1. From Software zit dus in Kadokawa met nog minstens 50 andere bedrijven. Zie: Wikipedia: Kadokawa Corporation. Heb je naast From Soft ook vertrouwen in de andere 49 bedrijven?
2. Heb je wel eens naar de jaar of kwartaalcijfers van Kadokawa gekeken? Publication en IP Creation halen ongeveer 5 a 6x zoveel omzet en winst binnen als de gaming divisie waar From Soft ook onder valt. Het bedrijf draait voor een heel groot deel om anime en manga.
3. Als je vanuit de financiële kant nog kijkt en je zou los in From Soft kunnen investeren, waarom zou je dit doen? De verwachtingen voor From Soft zijn torenhoog omdat Elden Ring uniek was (ultra goede game met 30M+ exemplaren verkocht). Het is moeilijk om #1 te worden, het is lastiger om #1 te blijven. De enige titel die aangekondigd is, is Duskbloods. Voor die game is een trailer beschikbaar en wat korte interview over gegeven. Een Nintendo Switch 2 exclusive. De Switch 2 waar momenteel slechts 7 miljoen exemplaren van verkocht zijn. Er zal ongetwijfeld nog zat in de pijplijn zitten, maar dat is geheim en daar kun je dus amper op voorsorteren. Als je vertrouwen hebt, mooi. Maar dit klinkt toch meer als een gok.
4. Ik kan zelf het filmpje niet uitstaan door de manier waarop hij praat maar het komt ruwweg neer op een aantal zaken:
- Begin gaat over leiderschap binnen From Soft en hoe Miyazaki zijn kunsten probeert door te geven aan andere directors. Je kan zeggen dat Nightrein daar een heel goed voorbeeld van is, prima. Maar die wil ik dan wel counteren met Dark Souls 2. De game verkocht iets beter dan Dark Souls 1, wat niets slecht is. Maar die game had de potentie om de Mass Effect Andromeda van From Soft te kunnen worden.
- Het middelste gedeelte van het filmpje is in essentie gewoon een review van Neightrein.
- En daarna komt een stuk over dat dit een "ouderwetse" game is zonder DLC, pay 2 win, season passes maar gewoon 1x 40 euro neerleggen en klaar. En dat vindt die kerel helemaal fanatisch en hoopt op een kentering in de game industrie. Maar de reden dat DLCs, pay 2 win, season passes bestaan is omdat er dirty veel geld mee verdiend kan worden. En hopen dat Nightrein voorop kan gaan lopen en de gamesindustrie kan genezen (of pioneer kan zijn en daar veel geld mee kan gaan verdienen) is denk ik echt ijdele hoop. Ik hoop het van harte, want ik heb ook een pleuris hekel aan FIFA FUT en CoD Battlepasses en de verdienmodellen die erachter zitten. Maar vanuit beleggersstandpunt was het denk ik beter geweest als From Soft FIFA FUT / CoD Battlepasses hadden omarmd in het Elden Ring universum en het succes op die manier maximaal uitknijpen. Dan was het interessant om erin te beleggen want dan kan er nog flinke groei met ditto winsten ontstaan.

TLDR: Leuk dat je in een anime en manga bedrijf hebt geïnvesteerd. Over From Soft ben ik iets wat sceptisch. Betekent niet dat goed leiderschap en de onbekende titels geen grote hits kunnen worden. Maar dat is IMHO een grote gok.
Als Financial kijk ik uiteraard altijd naar de cijfers en strategie van een bedrijf, het lijkt me niet nodig om dit te moeten zeggen want dit is de basis van beleggen? ;)

Jij noemt het misschien hoop, ik zie een kentering plaatsvinden waarbij men laat zien dat ze het zat zijn van hoe het gaat (in ieder geval het begin). Zowel in games als in artwork. Maar misschien dat het mijn "bubbel" is, dat zou kunnen.

Neem Ubisoft als voorbeeld, de oude formule werkt niet zo goed meer, mensen zijn het zat. Dit zie je dus ook terug in het bedrijfsresultaat en dus de koers. En dan zijn er opeens andere studio's die het gat vullen met bijvoorbeeld een Expedition 33 of een Black Myth: Wukong.

Misschien zie ik het verkeerd, misschien ook niet, de toekomst zal het leren. Dit is mijn manier van beleggen. Anderen kiezen misschien liever om te beleggen in wat nu weer populair is (Nvidia, Google, Meta, Defensie, etc.) of dividend aandelen.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:59
Misschien zie ik het verkeerd, misschien ook niet, de toekomst zal het leren. Dit is mijn manier van beleggen. Anderen kiezen misschien liever om te beleggen in wat nu weer populair is (Nvidia, Google, Meta, Defensie, etc.) of dividend aandelen.
Ik denk dat jouw manier van beleggen helemaal niet verkeerd is. Integendeel. 't Is alleen niet de 'meest makkelijke' manier, want je moet er toch wat moeite voor doen en ook de nodige kennis hebben om de financials te kunnen 'lezen'.
Echter, volgens mij sluit het één het andere niet uit. Ik ben zelf grote fan van dividend-aandelen, en ook bedrijven die nu populair zijn (NVidia, MSFT, ...) kunnen goede financials hebben.

https://fgheysels.github.io/

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

whoami schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:25:
[...]
Ik denk dat jouw manier van beleggen helemaal niet verkeerd is. Integendeel. 't Is alleen niet de 'meest makkelijke' manier, want je moet er toch wat moeite voor doen en ook de nodige kennis hebben om de financials te kunnen 'lezen'.
Echter, volgens mij sluit het één het andere niet uit. Ik ben zelf grote fan van dividend-aandelen, en ook bedrijven die nu populair zijn (NVidia, MSFT, ...) kunnen goede financials hebben.
Helemaal mee eens hoor, ging me meer om waar je in de curve instapt.

De Mag 7 zoals ze die noemen zijn natuurlijk prima bedrijven. Echter met de extreem hoge p/e ratio's zit er wel een hoop verwachting in de koers. Dit brengt risico met zich mee. Het moment van instappen maakt dus wel enorm uit.

Dit is natuurlijk niet mijn enige belegging, dan zou het inderdaad meer gokken zijn. Het is een onderdeel van de portfolio.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Hebben mensen nog overwegingen met betrekking tot de plannen dat Boskalis een deel van de activiteiten van VolkerWessels wilt overnemen?

Via HAL:
HAL en Koninklijke Boskalis B.V. (‘Boskalis’) hebben een intentieverklaring getekend met Koninklijke VolkerWessels B.V. (‘VolkerWessels’) inzake de overname van de Nederlandse Bouw en Vastgoedontwikkeling alsmede de Infrastructuuractiviteiten van VolkerWessels. Deze activiteiten genereerden over 2024 een omzet van € 3.593 miljoen met een operationeel (EBITDA) resultaat van
€ 217 miljoen.

De afronding van de transactie is afhankelijk van due diligence en overige gebruikelijke voorwaarden voor dergelijke transacties, waaronder goedkeuring door de relevante mededingingsautoriteiten en het verkrijgen van advies van de betrokken ondernemingsraden.
Via Boskalis:
Begin juli hebben we samen met onze aandeelhouder HAL aangekondigd voornemens te zijn om de Nederlandse Infra-activiteiten van VolkerWessels over te nemen. Deze beoogde transactie past naadloos binnen onze strategie om onze positie op de Nederlandse thuismarkt substantieel te versterken. Dankzij de complementaire activiteitenportfolio's van Boskalis Nederland en VolkerWessels Infra, kunnen we onze slagkracht prachtig verbreden en versterken. Eerst zal echter nog een gebruikelijk boekenonderzoek moeten plaatsvinden en zullen de mededingingsautoriteiten hun goedkeuring moeten verlenen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Qwerty-273 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:34:
Hebben mensen nog overwegingen met betrekking tot de plannen dat Boskalis een deel van de activiteiten van VolkerWessels wilt overnemen?

Via HAL:

[...]

Via Boskalis:

[...]
Interessant! Ik heb een plukje HAL aandelen (0.5% van mijn portefeuille). Ik zie het 'zo over de duim' als een uitbreiding van activiteiten. HAL en Boskalis hebben wel bewezen goed te zijn in (maritieme) infrastructuur en grootschalig werken met 'zand'. Ik sta er open en licht positief in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:11
Beste belegger,

Het aanbieden van lage tarieven is altijd een van onze topprioriteiten geweest, zodat jij het maximale uit je beleggingen kunt halen. Hetzelfde geldt voor onze ETF Kernselectie, die je de mogelijkheid biedt om een ETF-portefeuille op te bouwen voor slechts € 1 per transactie op basis van de Fair Use Policy.

Om het beleggen in ETF’s blijvend voordelig aan te bieden voor € 1 per transactie, introduceren we een nieuwe, bredere Kernselectie, bestaande uit alle ETF's, ETN's en ETC's die genoteerd zijn op Tradegate Exchange. Met deze nieuwe selectie kun je in tot wel 1500 producten beleggen met een Key Information Document (KID) in je eigen taal. De vernieuwde Kernselectie gaat in per 1 oktober 2025.

We updaten tegelijkertijd een aantal tarieven voor speciale verzoeken en services.

Wat betekent dit voor jou?

Dit geeft je de mogelijkheid om tegen gereduceerde prijzen te blijven beleggen in bijna alle ETF's die op ons platform beschikbaar zijn. Ook zal de Fair Use Policy niet langer van toepassing zijn.

Voor ETF's die niet in de nieuwe Kernselectie zitten, geldt het standaardtarief van € 3. Let op: je kunt alleen ETF’s verkopen op dezelfde beurs als waar je ze gekocht hebt.

Bovendien zullen beleggingsfondsen niet langer worden opgenomen in de Kernselectie. In plaats daarvan is het standaardtarief van toepassing.

Waarom vernieuwen we onze ETF Kernselectie?

De beschikbaarheid van de huidige Kernselectie is momenteel beperkt in verschillende Europese landen omdat voor sommige van deze producten geen KID in de eigen taal beschikbaar is. Door de Kernselectie uit te breiden, zullen er meer producten tegen gereduceerd tarief beschikbaar zijn voor beleggers. Bovendien is de huidige opzet van de Kernselectie moeilijk op een efficiënte manier te handhaven vanwege de kosten en complexiteit die hiermee gepaard gaan.
DeGiro heeft zijn klanten blijkbaar binnen en de verkuttificatie is gestart. Mag je de ETF's lekker gaan kopen en verkopen op een exchange waar DeGiro de spread bepaald. Dit is gewoon PFOF met extra stapjes.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:42
Marrtijn schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:58:
[...]

DeGiro heeft zijn klanten blijkbaar binnen en de verkuttificatie is gestart. Mag je de ETF's lekker gaan kopen en verkopen op een exchange waar DeGiro de spread bepaald. Dit is gewoon PFOF met extra stapjes.
Ouch. Voor de kernselectie dus voor 1 euro per trade handelen op tradegate, of 3 euro per transactie op een reguliere beurs. Met de liquiditeit en spread op tradegate zal 3 euro per transactie al snel goedkoper zijn.

Heb het voor mijn gevoel nog lang vol gehouden bij de Giro, maar nu toch maar actief op zoek naar iets anders.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Tja dat is een van de ontwikkelingen op de Duitse markt waar PFOF veel voorkomt en dat ze daarom nu verhuizen naar hun eigen beurzen (het is ook het land die het hardst lobbyde tegen deze Europese regelgeving). Geen PFOF meer, maar wel volledige controle over de daadwerkelijk prijs door de spreads te kunnen bepalen met één market maker op die besloten beurs zoals Tradegate, Gettex (Baader Bank), Quotrix (ICF Bank), Börse Stuttgart (EUWAX) en Lang & Schwarz (LS TradeCenter).

https://optiver.com/insig...way-but-the-problem-isnt/
https://www.risk.net/our-.../germany-tells-eu-to-pfof
https://www.bankeronwheels.com/pfof-and-quote-driven-venues/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Marrtijn schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:58:
[...]

Hmm, maar verdwijnt de huidige kernselectie op de andere beurzen dan? Dat staat er niet...
Toch maar eens weer kijken of mijn huisbank Rabobank een fatsoenlijk Euro Stoxx 600 fonds heeft met een lage TER. DeGiro wordt zo rap onaantrekkelijk voor ETFs.

[ Voor 15% gewijzigd door Pr088 op 28-08-2025 19:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marrtijn
Pr088 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:09:
[...]

Hmm, maar verdwijnt de huidige kernselectie op de andere beurzen dan? Dat staat er niet...
Toch maar eens weer kijken of mijn huisbank Rabobank een fatsoenlijk Euro Stoxx 600 fonds heeft met een lage TER. DeGiro wordt zo rap onaantrekkelijk voor ETFs.
Wel expliciet in het tarievenoverzicht.
Om het beleggen in ETF’s blijvend voordelig aan te bieden voor € 1 per transactie, introduceren we een nieuwe, bredere Kernselectie, bestaande uit alle ETF's, ETN's en ETC's die genoteerd zijn op Tradegate Exchange. (...)
Ook als je naar het tarievenoverzicht van oktober (PDF-waarschuwing) gaat, staat er:

Trackers (ETF's, ETN's, ETC's)
TYPE TARIEF
ETF Kernselectie¹ ² ³ €0,00
Andere beurzen² ³ €2,00
¹ ETF’s genoteerd op Tradegate.

[ Voor 5% gewijzigd door Marrtijn op 28-08-2025 19:21 ]

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:42
Marrtijn schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:19:

Ook als je naar het tarievenoverzicht van oktober (PDF-waarschuwing) gaat, staat er:

Trackers (ETF's, ETN's, ETC's)
TYPE TARIEF
ETF Kernselectie¹ ² ³ €0,00
Andere beurzen² ³ €2,00
¹ ETF’s genoteerd op Tradegate.
Maar die tarieven komen toch niet overeen met de 1 en 3 euro zoals in het persbericht?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Laatst online: 13:08
evleerdam schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:15:
[...]

Maar die tarieven komen toch niet overeen met de 1 en 3 euro zoals in het persbericht?
wellicht komen daar de handling kosten van €1 nog bij (pagina 7)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marrtijn
evleerdam schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:15:
[...]

Stukkie verder lezen:
Handlingskosten
Als een order wordt geplaatst via een beurs of een ander handelsplatform, gelden er handlingskosten van €1,00
voor alle producten, behalve voor BNP & SGC OTC hefboomproducten & warrants , Tradegate (Aandelen),
Crypto en Opties & Futures (excl. Nasdaq Nordic Derivatives).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
eamelink schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:00:
Een N=1 over uitlenen: bij IBKR heb ik VWRL, dat wordt nooit uitgeleend, en MEUD, waarvan de afgelopen maanden gemiddeld zo'n 70% van mijn positie is uitgeleend, tegen een vergoeding (voor mij) van zo'n 0,45%. Uitlenen van MEUD levert dus zo'n 0,3% op.
Mijn verdiensten zijn nog geen 0,003% voor dit jaar bij IBKR. Wel triest weinig.
Voor die paar centen kunnen shorters de pot op.

Misschien moet ik het ook maar uitzetten.
Pagina: 1 ... 217 218 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij