Die heb ik niet. Alleen NT world/VWRL en Nasdaq 100 plus een aantal losse aandelen vooral tech.aawe mwan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:36:
[...]
Heb je al een knappe holding in je portefeuille?
Bijvoorbeeld HAL, Investor AB, Ackermans & van Haaren, Sofina, Tubize
Wat is nog het risico bij de huidige waardering van Europese autofabrikanten.NicoHF schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:25:
[...]
Hier zitten wel weer auto merken bij en dat kan wel weer een risico zijn of valt dat mee?
Die van Amundi op Xetra zou een optie kunnen zijn.
Neem bijvoorbeeld een aandeel als Volkswagen dat momenteel rond de €85 noteert. Wanneer je naar de dividend uitkeringen en de lage k/w verhouding kijkt vraag ik me af of er nog neerwaartse koerspotentieel is. De risico's zijn mijn inziens vooral het mislopen van rendement, of een faillissement omdat ze de boot compleet missen. Ik denk dat dit risico mede gedreven door de populariteit van de Chinese merken door de markt momenteel in de prijs is verwerkt.
Echter met een omzet van 325 miljard kun je altijd wel wat bijsturen in de organisatie waardoor er verder geen aandeelhouderswaarde verloren gaat. Begrijp overigens niet waarom de Europese autofabrikanten nog niet stappen ondernemen in de defensie industrie. Ik kan me voorstellen dat in de fabrieken van Volkswagen met wat aanpassingen ook tanks van Rheinmetal van de band kunnen rollen. Maar blijkbaar is de realiteit weerbarstiger.
[ Voor 5% gewijzigd door 49euro op 07-05-2026 13:01 ]
Ik heb alles vandaag verkocht. Zodra Trump weer bommen begint te droppen dondert alles weer naar beneden, en dan stap ik weer in. Sell high, buy low.Grouchy schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:10:
Gaat al weken als een tierelier, niemand hier die aan SOXX xx 2026/27 Strike whatever Puts begint te denken? Dat ding gaat verticaal.
RSI is ergens in de stratosfeer. Heliumtekort op komst. Tal van gaps en cijfer seizoen is dadelijk achter de rug.
Of morgen komt er wel een akkoord en loop je nog een paar % misocn schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:34:
[...]
Ik heb alles vandaag verkocht. Zodra Trump weer bommen begint te droppen dondert alles weer naar beneden, en dan stap ik weer in. Sell high, buy low.
Steam: Sneggel Origin: Waus82
Is al ingeprijsd.Sn3gG3l schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:45:
[...]
Of morgen komt er wel een akkoord en loop je nog een paar % mis
Volkswagen is de grootste autoverkoper van China, aangezien de autoverkopers elkaar kapot concurreren daar, valt hier veel te verliezen
49euro schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:58:
[...]
Wat is nog het risico bij de huidige waardering van Europese autofabrikanten.
Neem bijvoorbeeld een aandeel als Volkswagen dat momenteel rond de €85 noteert. Wanneer je naar de dividend uitkeringen en de lage k/w verhouding kijkt vraag ik me af of er nog neerwaartse koerspotentieel is. De risico's zijn mijn inziens vooral het mislopen van rendement, of een faillissement omdat ze de boot compleet missen. Ik denk dat dit risico mede gedreven door de populariteit van de Chinese merken door de markt momenteel in de prijs is verwerkt.
Echter met een omzet van 325 miljard kun je altijd wel wat bijsturen in de organisatie waardoor er verder geen aandeelhouderswaarde verloren gaat. Begrijp overigens niet waarom de Europese autofabrikanten nog niet stappen ondernemen in de defensie industrie. Ik kan me voorstellen dat in de fabrieken van Volkswagen met wat aanpassingen ook tanks van Rheinmetal van de band kunnen rollen. Maar blijkbaar is de realiteit weerbarstiger.
aljooge schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:30:
Volkswagen is de grootste autoverkoper van China, aangezien de autoverkopers elkaar kapot concurreren daar, valt hier veel te verliezen
[...]
Nog wel ja, denk dat ze over 1 a 2 jaar dat niet meer zijn met de snelheid waarin de chinezen hun autos ontwikkelen.
Is dat niet al in geprijsd door de markt? Hoewel Volkswagen nog steeds de meeste auto's verkoopt (in China) zijn ze een stuk lager gewaardeerd dan de nieuwe generatie autobouwers.aljooge schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:30:
[...]
En dat zonder staatssteun.
Op de Nasdaq vandaag nog niet
Steam: Sneggel Origin: Waus82
Intel is kurkdroog of explosief. Weinig volume nodig om het omhoog te laten knallen.
Ik ben benieuwd hoe snel dat mijn koersdoel gehaald wordt. De P/S-ratio van AMD matchen is nu 209 dollar en het blijft maar stijgen.
Ik ben benieuwd hoe snel dat mijn koersdoel gehaald wordt. De P/S-ratio van AMD matchen is nu 209 dollar en het blijft maar stijgen.
Vraag is of je het moet vergelijken met AMD. De grootste reden achter de waardestijging zit niet in de overlappende activiteiten met AMD maar die van TSMC. Vorig jaar werd de foundry divisie als een last voor Intel gezien en trok het het aandeel naar beneden; nu schiet het omhoog bij elk bericht over een mogelijke klant voor de foundry divisie (eerst Terafab, nu Apple). Er wordt nogsteeds geen euro verdiend maar de waarde wordt al ingecalculeerd. Waar Intel eerst een redelijke waarde had tov de omzet en winst is het nu het zoveelste vibe aandeel geworden.rapture schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:27:
Intel is kurkdroog of explosief. Weinig volume nodig om het omhoog te laten knallen.
[Afbeelding]
Mm ik heb vandaag m'n positie Intel gesloten. Had 750 stuks aan $25 en heb gaandeweg verkocht, nu het laatste plukje buiten. Was in degiro, anders zou ik wellicht covered calls geschreven hebben. Nu gewoon saai aandelen verkocht. Is de grootste absolute winst die ik ooit heb gemaakt op een enkel aandeel en ik begon hoogtevrees te krijgen. Hopelijk straks geen 3T $ company.
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 | M4 Mac Mini | M1 MBA | DS415+ 40 TB SHR | VW ID.4 sadbox | 7.200 Wp O/W | Venus A 6,24 kWh
Dat hoogtevrees gevoel heb ik op dit moment ook.
Heb zat grote achterlijke FOMO verliezen geleden (GameStop / meerdere BioTechs / en een paar maanden terug nog Beyond Meat) maar deze AI run slaat voor mij kant noch wal.
Ik zit in Navitas sinds hun IPO in 2021 ( galium nitride semi = zuiniger / koeler / unicorn / sky is the limit), Nu ze voor NVidia omvormers voor server kasten gaan leveren, of niet of zo, is die van de laagste stand vorig jaar, 10x gegaan.
Dat is zonder ooit winst gemaakt te hebben, ik heb inmiddels meer dan 3/4 aan aandelen verkocht.
Dan heb ik Silicon Motion (SSD controllers) voordat MaxLinear de acquisitie introk in 2023.
Die is sinds de laagste stand vorig jaar 5x gegaan. Daarvan heb ik inmiddels ongeveer de helft verkocht.
Maar deze 2 posities zijn nog steeds zowat gelijk aan al mijn inboekingen (2021 - nu)
Ik handel alleen met DeGiro op NYSE/Nasdaq, dat doe ik 's avonds thuis.
Omdat index ETF's nu ook ATH staan, hevel ik de "AI-tech" verkopen al een tijdje over naar vanalles wat laag staat (stabiel "saai" met dividend)
Ik probeer mijn portfolio wel enigszins divers te houden (zorgverzekeraar: UNH, tuintoko: SMG, reit: PLD, machine maker: CNH, fintech, software: CRM en vooruit dan, een kunstmest YOLO: MOS)
Ben dus van plan om het iets rustiger aan te doen, mijn doel voor dit jaar aan rendement heb ik nu al ruimschoots gehaald.
Maar ik wil ook wel eens wat experimenteren met US opties, dus ik ben nog in dubio om een Interactive Brokers account te openen.
Heb zat grote achterlijke FOMO verliezen geleden (GameStop / meerdere BioTechs / en een paar maanden terug nog Beyond Meat) maar deze AI run slaat voor mij kant noch wal.
Ik zit in Navitas sinds hun IPO in 2021 ( galium nitride semi = zuiniger / koeler / unicorn / sky is the limit), Nu ze voor NVidia omvormers voor server kasten gaan leveren, of niet of zo, is die van de laagste stand vorig jaar, 10x gegaan.
Dat is zonder ooit winst gemaakt te hebben, ik heb inmiddels meer dan 3/4 aan aandelen verkocht.
Dan heb ik Silicon Motion (SSD controllers) voordat MaxLinear de acquisitie introk in 2023.
Die is sinds de laagste stand vorig jaar 5x gegaan. Daarvan heb ik inmiddels ongeveer de helft verkocht.
Maar deze 2 posities zijn nog steeds zowat gelijk aan al mijn inboekingen (2021 - nu)
Ik handel alleen met DeGiro op NYSE/Nasdaq, dat doe ik 's avonds thuis.
Omdat index ETF's nu ook ATH staan, hevel ik de "AI-tech" verkopen al een tijdje over naar vanalles wat laag staat (stabiel "saai" met dividend)
Ik probeer mijn portfolio wel enigszins divers te houden (zorgverzekeraar: UNH, tuintoko: SMG, reit: PLD, machine maker: CNH, fintech, software: CRM en vooruit dan, een kunstmest YOLO: MOS)
Ben dus van plan om het iets rustiger aan te doen, mijn doel voor dit jaar aan rendement heb ik nu al ruimschoots gehaald.
Maar ik wil ook wel eens wat experimenteren met US opties, dus ik ben nog in dubio om een Interactive Brokers account te openen.
[ Voor 14% gewijzigd door Vaan Banaan op 09-05-2026 01:49 ]
500 "The server made a boo boo"
Ik zit ondertussen bij de psycholoog want had Intel er op $35 uitgehaald in november. Niet zoveel aandelen als jij had maar ik loop wel mooi 3 maandsalarissen mis zeg maar 😅Th1x4nG schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:06:
Mm ik heb vandaag m'n positie Intel gesloten. Had 750 stuks aan $25 en heb gaandeweg verkocht, nu het laatste plukje buiten. Was in degiro, anders zou ik wellicht covered calls geschreven hebben. Nu gewoon saai aandelen verkocht. Is de grootste absolute winst die ik ooit heb gemaakt op een enkel aandeel en ik begon hoogtevrees te krijgen. Hopelijk straks geen 3T $ company.
Ik lees best een redelijk FOMO en angst / hoogtevrees gehalte aan posts hier. The sky moet de limit zijn krijg ik soms de indruk.
Ik verkocht CSIQ (Canadian Solar) deels donderdag. Gister +13%. Nu kan ik 2 dingen doen. Jammer had ik maar of en dan quote ik mezelf een x aantal posts terug nog maar een x :
Terug kijken op besluiten is altijd verliezen. Je verkoopt te vroeg, je verkoopt te laat, je koopt te vroeg en je koopt te laat.
Daarom zeg ik ook, balen mag maar niet te lang want terugkijkend verlies je altijd. Er gaan geen belletjes op laagste en hoogste koersen. Het enige wat winst is " is tevreden zijn ".
Ik kies hiervoor. Bijna 30% op 1e deel van de verkoop. Dik, dik tevreden.
Tip! Leg een procentuele winst/verlies grens en koop/ verkoop daar gewoon.
Jaren terug vroeg een verslaggever op de radio aan een belegger hoe het kon dat hij zo rijk was geworden op de beurs. Zijn antwoord: "ik heb altijd te vroeg verkocht".
Ik verkocht CSIQ (Canadian Solar) deels donderdag. Gister +13%. Nu kan ik 2 dingen doen. Jammer had ik maar of en dan quote ik mezelf een x aantal posts terug nog maar een x :
Terug kijken op besluiten is altijd verliezen. Je verkoopt te vroeg, je verkoopt te laat, je koopt te vroeg en je koopt te laat.
Daarom zeg ik ook, balen mag maar niet te lang want terugkijkend verlies je altijd. Er gaan geen belletjes op laagste en hoogste koersen. Het enige wat winst is " is tevreden zijn ".
Ik kies hiervoor. Bijna 30% op 1e deel van de verkoop. Dik, dik tevreden.
Tip! Leg een procentuele winst/verlies grens en koop/ verkoop daar gewoon.
Jaren terug vroeg een verslaggever op de radio aan een belegger hoe het kon dat hij zo rijk was geworden op de beurs. Zijn antwoord: "ik heb altijd te vroeg verkocht".
[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 09-05-2026 08:58 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Bij mij is door recente koersstijgingen het aandeel Micron doorgeschoten naar 27% van de waarde van de portefeuille. Zat zo mooi gespeid en nu niet meer. Persoonlijk denk ik dat er nog meer in het vat zit en wil nog niet verkopen, maar het begint zo wel erg te lijken op gokken
@Devke denk dat men meer doelt op onzekerheid/spijt om een gemiddeld rendement behalen wat niet eens dichtbij of boven dat van de algemene markt komt. Dan ben je en actief bezig geweest en uiteindelijk nog minder behaald dan simpelweg een indexfonds te nemen en wat anders gaan doen. Dat is dan wel zondegeld en -moeite geweest (even funbeleggingen daargelaten). Dat je tenminste de markt een beetje probeert te parereren en hopelijk verslaan is wat anders dan per se de sky is the limit proberen te halen. En dan moet je het wel van op de lange termijn de grote winsten pakken hebben om ook de recessies te compenseren. Zo’n kans als intel komt natuurlijk niet elk jaar voorbij.
De radio gaat natuurlijk ook niet een spijtvolle belegger aan het woord laten die gaat vertellen wat hij beter had kunnen doen. Survivorship bias.
De radio gaat natuurlijk ook niet een spijtvolle belegger aan het woord laten die gaat vertellen wat hij beter had kunnen doen. Survivorship bias.
Dat is precies mijn stijl van handelen.
Ik houd posities meestal lang aan, een deel daarvan is voor buy-low-sell-high, de sell meestal ongeveer 10% hoger dan de buy..
Dus inderdaad actief bezig om boven de indexen te blijven. Paar keer per week, maar soms ook een maand niks, dus ook niet echt swing trading.
En vanwege dividenten niet helemaal 1 op 1 te vergelijken trouwens.
Dus ja, met een indexfonds hoef je er niet naar om te kijken en zo veel beter doe ik niet, maar niet mijn stijl. Ik zie het daarom niet als zondegeld,maar meer tevreden geld zoals devke schrijft.
Maar met deze megasprongen, afgelopen oktober en nu, kan ik mijn kak maar moeilijk ophouden. Ik zit veel in hoge bèta aandelen, die stuiteren dus sowieso al veel.
Belangrijkste is dat ik het geld niet direct nodig heb. Een dip jaar, zoals 2022, is dan geen probleem.
Want dan duik je wel ruim onder de indexen.
Ik houd posities meestal lang aan, een deel daarvan is voor buy-low-sell-high, de sell meestal ongeveer 10% hoger dan de buy..
Dus inderdaad actief bezig om boven de indexen te blijven. Paar keer per week, maar soms ook een maand niks, dus ook niet echt swing trading.
En vanwege dividenten niet helemaal 1 op 1 te vergelijken trouwens.
Dus ja, met een indexfonds hoef je er niet naar om te kijken en zo veel beter doe ik niet, maar niet mijn stijl. Ik zie het daarom niet als zondegeld,maar meer tevreden geld zoals devke schrijft.
Maar met deze megasprongen, afgelopen oktober en nu, kan ik mijn kak maar moeilijk ophouden. Ik zit veel in hoge bèta aandelen, die stuiteren dus sowieso al veel.
Belangrijkste is dat ik het geld niet direct nodig heb. Een dip jaar, zoals 2022, is dan geen probleem.
Want dan duik je wel ruim onder de indexen.
500 "The server made a boo boo"
Ik denk dat je een strategie moet hebben. 1 die voor je werkt. Wat voor de 1 werkt hoeft voor de ander niet te werken. We zijn verschillende mensen met verschillende doelen en de 1 heeft meer geduld dan de ander.The Third Man schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:26:
@Devke denk dat men meer doelt op onzekerheid/spijt om een gemiddeld rendement behalen wat niet eens dichtbij of boven dat van de algemene markt komt. Dan ben je en actief bezig geweest en uiteindelijk nog minder behaald dan simpelweg een indexfonds te nemen en wat anders gaan doen. Dat is dan wel zondegeld en -moeite geweest (even funbeleggingen daargelaten). Dat je tenminste de markt een beetje probeert te parereren en hopelijk verslaan is wat anders dan per se de sky is the limit proberen te halen. En dan moet je het wel van op de lange termijn de grote winsten pakken hebben om ook de recessies te compenseren. Zo’n kans als intel komt natuurlijk niet elk jaar voorbij.
Degene die dus tegen het niet verslaan van de markt aan lopen zou je kunnen adviseren hun eigen strategie eens tegen het licht te houden. Wat kan er beter? Welke valkuilen stap ik in? Daar is een dergelijk topic natuurlijk een hele mooie spiegel voor. Ik heb in de jaren geleerd vooral tevreden te zijn. Is mijn strategie feilloos? Zeker niet. Kan het beter? Ja...... iets meer geduld is wat mijn spiegel met verteld
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Je hoeft niet gelijk je hele positie te verkopen hè.aljooge schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:19:
Bij mij is door recente koersstijgingen het aandeel Micron doorgeschoten naar 27% van de waarde van de portefeuille. Zat zo mooi gespeid en nu niet meer. Persoonlijk denk ik dat er nog meer in het vat zit en wil nog niet verkopen, maar het begint zo wel erg te lijken op gokken
Tja, zo stapte ik in januari uit BESI met 170-175. Kreeg ook wat hoogtevrees. Genoeg rendement met instap op 90, maar toen ging de koers nog even naar 250Santee schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 07:30:
[...]
Ik zit ondertussen bij de psycholoog want had Intel er op $35 uitgehaald in november. Niet zoveel aandelen als jij had maar ik loop wel mooi 3 maandsalarissen mis zeg maar 😅
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Als hadden komt, is hebben te laat.
Ik had Intel op 17. Verkocht op 37. Nogsteeds content mee
[ Voor 24% gewijzigd door Duinkonijn op 10-05-2026 12:05 ]
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Winst is winst.Duinkonijn schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:04:
Als hadden komt, is hebben te laat.
Als ik een aandeel verkoop, kijk ik daarna niet meer actief naar wat het waard is. Soms ook om spijt gevoelens te voorkomen
Ik heb een favorieten lijstje waar ik mijn verkochte aandelen in zit.kevlar01 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:02:
[...]
Winst is winst.
Als ik een aandeel verkoop, kijk ik daarna niet meer actief naar wat het waard is. Soms ook om spijt gevoelens te voorkomen
Dan kan ik het nog een beetje volgen en dus ook "leren".
Soms is het wel zuur maar er zijn ook aandelen die je op juiste moment hebt verkocht en daarna een race to the bottom hebben gehouden.
Ik dacht dat ook (been there, done that), maar wat leer je nou echt van een Imtech/Baan/AirFranceKLM...of Apple/Microsoft ??nafofella schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:55:
[...]
Ik heb een favorieten lijstje waar ik mijn verkochte aandelen in zit.
Dan kan ik het nog een beetje volgen en dus ook "leren".
Soms is het wel zuur maar er zijn ook aandelen die je op juiste moment hebt verkocht en daarna een race to the bottom hebben gehouden.
Als het goed is, dat je wat je er ook over hoort of leest of denkt, je weet het niet.
Dat is waarom je een breed gespreide ETF met lage kosten niet kunt verslaan. Want die middelt dit uit ZONDER emotie :-). Saai is het wel.
Ik heb zo'n 20 procent in individuele aandelen nog. Gewoon om mee te doen wat jij ook doet. Kost wat, maar ach.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Naar schatting ongeveer 5% tot 15% van de bevolking zou structureel een resultaat kunnen halen met zelf actief beleggen, dat beter is dan wereld-ETF's. Dan gaat het om kennis en karakter. Het grappige is dat die mensen ook juist niet de mensen zijn die in internet fora op zoek zijn naar sociale bevestiging en kuddegedrag.
[ Voor 9% gewijzigd door aawe mwan op 12-05-2026 07:58 ]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Maar dat ontneemt ook de lol en de spanningaawe mwan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:04:
Naar schatting ongeveer 5% tot 15% van de bevolking zou structureel een resultaat kunnen halen met actief beleggen, dat beter is dan wereld-ETF's. Dan gaat het om kennis en karakter. Het grappige is dat die mensen ook juist niet de mensen zijn die in internet fora op zoek zijn naar sociale bevestiging en kuddegedrag.
Ik heb een persoonlijk giro account. Dat is nu ongeveer zelfde als de msci world etf. Maar ik heb veel geleerd. Sinds 1 januari 2025 mee bezig.
Een saxo account sinds feb 2026 samen met broertje en daar 13%. Maar ik heb wel daar de south Korea etf die 60% van de winst uit maakt.
ik ga wel verhouding etf en losse aandelen veranderen. Wil naar 60 tot 80% etf. Minder risico en minder stress
Maar rendement is iig beter dan spaarrente.
En die Korea etf is wss heel veel Samsung en Hynixnafofella schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:23:
[...]
Maar dat ontneemt ook de lol en de spanning![]()
Ik heb een persoonlijk giro account. Dat is nu ongeveer zelfde als de msci world etf. Maar ik heb veel geleerd. Sinds 1 januari 2025 mee bezig.
Een saxo account sinds feb 2026 samen met broertje en daar 13%. Maar ik heb wel daar de south Korea etf die 60% van de winst uit maakt.
ik ga wel verhouding etf en losse aandelen veranderen. Wil naar 60 tot 80% etf. Minder risico en minder stress
Maar rendement is iig beter dan spaarrente.
2008 Citroën C1 113k km te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2334850
Wat dat betreft ben ik het eens met wat @Devke al zei: de beste strategie is de strategie die jij persoonlijk kunt volhouden -- niet de strategie die theoretisch de hoogste winst gaat opleveren.nafofella schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:23:
[...]
Maar dat ontneemt ook de lol en de spanning![]()
Er is veel dat je kunt leren over beleggen/economie en met een beetje geluk kan je dat ook in je dagelijkse werk toepassen.
Misschien iets minder bekend aandeel om in het oog te houden: Destiny Tech100 oftewel DXYZ. Dit is een investeringsbedrijf met als grootste holding 16% SpaceX dat binnenkort naar de beurs trekt voor vermoedelijk om en bij de 2000 miljard, maar ook xAI en Anthropic zitten erin. Feitelijk zitten er grote private equity namen samen in een publieke investeringsfirma. Ik had het aandeel al een tijdje geleden op mijn watchlist gezet en vandaag is het +25% gegaan. Je zou kunnen denken dat je dan te laat bent maar ik vermoed dat er nog wel veel meer in gaat zitten in aanloop van de beursgang van SpaceX.
Nieuwsartikel: StockTwits
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Heb je daar een bron van? Ie een academisch onderzoek of een rapport van één van de bekende financiële onderzoekspartijen. Het lijkt mij op de lange termijn namelijk wel behoorlijk fors percentage. Tijdens het zoeken zie ik eigenlijk alleen maar reddit posts/memes met die strekking (en AI die het als een feit presenteert op basis van reddit).aawe mwan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:04:
Naar schatting ongeveer 5% tot 15% van de bevolking zou structureel een resultaat kunnen halen met actief beleggen, dat beter is dan wereld-ETF's.
Volgens mij is geluk daar een gemiste factor.Dan gaat het om kennis en karakter.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
De meeste actieve fondsen underperformen de brede markt. Dus ik vind je statement nog al wat. 5% vind ik al veel. 15% acht ik onmogelijk. Brede fondsen zijn echt statistisch beter voor beleggers, al vind ik individuele aandelen voor de lange termijn ook leuk.aawe mwan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:04:
Naar schatting ongeveer 5% tot 15% van de bevolking zou structureel een resultaat kunnen halen met actief beleggen, dat beter is dan wereld-ETF's. Dan gaat het om kennis en karakter. Het grappige is dat die mensen ook juist niet de mensen zijn die in internet fora op zoek zijn naar sociale bevestiging en kuddegedrag.
Nu iedereen en z'n moeder in Tech zit is performance niet zo moeilijk. Wacht maar totdat de markt een keertje draait. Heb in 2020 jongens gezien die -80% gingen omdat ze een risk level tot aan de maan hadden.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Precies, in een bull markt is iedereen een goede belegger, dat geeft snel die illusie. Ik ben het inderdaad ermee eens dat over de langere termijn, inclusief slechte tijden, het niet realistisch is dat zo’n groot percentage de markt blijft verslaan. Daarnaast lukt het nog steeds geen actief belegd fonds om dat te doen, met alle experts en talenten die daarbij betrokken zijn (en dus hun “kennis en karakter”). Als individu heb je natuurlijk wel een grotere de factor vrijheid en durf, maar dat wijst wederom ook op een stukje geluk en er zijn een stuk minder dan 15% die keer op keer, betrouwbaar dus, die vrijheid in een positief rendement kunnen omzetten.
Kortom er zit wel een flinke overschatting in de praktische kansen en de bijbehorende causale redenen als het lukt.
Kortom er zit wel een flinke overschatting in de praktische kansen en de bijbehorende causale redenen als het lukt.
Bij Saxo in ieder geval niet aan te kopen vanwege het ontbreken van een KID. Wordt daar ook geclassificeerd als Fonds en niet als aandeel.Malantur schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:58:
Misschien iets minder bekend aandeel om in het oog te houden: Destiny Tech100 oftewel DXYZ. Dit is een investeringsbedrijf met als grootste holding 16% SpaceX dat binnenkort naar de beurs trekt voor vermoedelijk om en bij de 2000 miljard, maar ook xAI en Anthropic zitten erin. Feitelijk zitten er grote private equity namen samen in een publieke investeringsfirma. Ik had het aandeel al een tijdje geleden op mijn watchlist gezet en vandaag is het +25% gegaan. Je zou kunnen denken dat je dan te laat bent maar ik vermoed dat er nog wel veel meer in gaat zitten in aanloop van de beursgang van SpaceX.
YTD is al 130%Malantur schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:58:
space lijkt wel de nieuwe AI.
eens kijken
https://www.google.com/search?q=DXYZ&rlz=1C1HKFL_nlNL1196NL1196&oq=DXYZ&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyDwgAEEUYORiDARixAxiABDINCAEQABiDARixAxiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABNIBBzUyN2owajSoAgCwAgE&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Ik denk meteen aan al die reclames waar stiekem in de kleine lettertjes onderaan staat dat 95% van de mensen op hun platform verlies leiden.aawe mwan schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:04:
Naar schatting ongeveer 5% tot 15% van de bevolking zou structureel een resultaat kunnen halen met zelf actief beleggen, dat beter is dan wereld-ETF's. Dan gaat het om kennis en karakter. Het grappige is dat die mensen ook juist niet de mensen zijn die in internet fora op zoek zijn naar sociale bevestiging en kuddegedrag.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Je hebt gelijk, bij IBKR inderdaad ook niet. Het gekke is dat hij bij het Belgische Bolero wel aan te kopen valt.Ascension schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:07:
[...]
Bij Saxo in ieder geval niet aan te kopen vanwege het ontbreken van een KID. Wordt daar ook geclassificeerd als Fonds en niet als aandeel.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Herinnert iemand zich nog ARK invest? Onder leiding van Cathie Wood was het het voorbeeld van de finance wereld hoe je het moest doen! Gigantische rendementen, de sky was the limit. En toen stortte alles weer net zo hard in, want met hoge risico's grote winsten halen is niet zo moeilijk, die winsten behouden is een stuk moeilijker.Pr088 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:28:
[...]
De meeste actieve fondsen underperformen de brede markt. Dus ik vind je statement nog al wat. 5% vind ik al veel. 15% acht ik onmogelijk. Brede fondsen zijn echt statistisch beter voor beleggers, al vind ik individuele aandelen voor de lange termijn ook leuk.
Nu iedereen en z'n moeder in Tech zit is performance niet zo moeilijk. Wacht maar totdat de markt een keertje draait. Heb in 2020 jongens gezien die -80% gingen omdat ze een risk level tot aan de maan hadden.
Ik heb er (nog) niet zoveel verstand van hoor. Maar is SMT dan een alternatief voor DXYZ (als je bij Saxo moet zijn)? Niet geheel 100% in private bedrijven maar je pakt dan wel het grootste gedeelte SpaceX mee (meer dan DXYZ zelfs?)Malantur schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:35:
[...]
Je hebt gelijk, bij IBKR inderdaad ook niet. Het gekke is dat hij bij het Belgische Bolero wel aan te kopen valt.Zo ver ik weet kan je vanuit Europa ook een Amerikaanse TastyTrade account openen waar ze aankopen zonder KID wel toestaan maar wellicht loop je daarmee dan weer andere risico's door niet onder het Europese recht te vallen.
Precies. Bij mensen met hele hoge rendementen vraag ik altijd naar risico-inschattingen. Blijkt het allemaal zeer offensief tot diep speculatief te zijn (crypto, meme-coins, AI, geheugenchippers, quantum computing etc). Het gaat goed, zolang het goed gaatSissors schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:40:
[...]
Herinnert iemand zich nog ARK invest? Onder leiding van Cathie Wood was het het voorbeeld van de finance wereld hoe je het moest doen! Gigantische rendementen, de sky was the limit. En toen stortte alles weer net zo hard in, want met hoge risico's grote winsten halen is niet zo moeilijk, die winsten behouden is een stuk moeilijker.
Hoe offensief schat je de nasdaq 100 ETF in?Pr088 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:08:
[...]
Precies. Bij mensen met hele hoge rendementen vraag ik altijd naar risico-inschattingen. Blijkt het allemaal zeer offensief tot diep speculatief te zijn (crypto, meme-coins, AI, geheugenchippers, quantum computing etc). Het gaat goed, zolang het goed gaat
Dit aandeel is bij mij in de afgelopen jaren toch wel behoorlijke gegroeid.
Of mensen die alleen kijken naar gerealiseerd rendement, en dus de verlieslatende posities laten doormodderen totdat ze daar ooit wellicht een plus gaan zien en dit tot die tijd niet mee tellen in hun rendementen.Pr088 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:08:
Precies. Bij mensen met hele hoge rendementen vraag ik altijd naar risico-inschattingen. Blijkt het allemaal zeer offensief tot diep speculatief te zijn (crypto, meme-coins, AI, geheugenchippers, quantum computing etc). Het gaat goed, zolang het goed gaat
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Bedankt voor de tip. Ik zat al langer naar dit soort fondsen te kijken, ook bijv Scottish Mortgage Investment Fund of PowerLaw Capital. Maar in de afgelopen maanden ben ik een beetje gaan twijfelen aan een dergelijke investering. Een paar deliberaties:Malantur schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:58:
- SpaceX: van origine was ik heel erg enthousiast over dit bedrijf. De Launch business kan heel belangrijk worden in de verdere toekomst, en voor nu is Starlink een goede cash cow. Maar... Ik denk dat SpaceShip een dure oplossing is voor een probleem dat nog niet bestaat. Alle experts zeggen dan Space Datacenters pas erg laat gaan functioneren en Mars kolonies lijken mij niet echt winstgevend deze eeuw
En er komt concurrentie voor Starlink vanuit Amazon (die heel goed kan pakketverkopen) en ik denk ook China en EU ivm digitale soevereiniteit.
- xAI: een half nutteloos bedrijf waarvan ik mij afvraag wat ze nou echt differentieert, naast het kunnen uitkleden van kinderen en het renderen van extreem rechtste memes. In mijn ogen is de merge van xAI en X richting SpaceX puur om Musks eerdere bullshit investeringen en zware leningen op te lossen. Alleen voor hemzelf, Niet voor de toekomst van SpaceX! xAI vergiftigd SpaceX voor mij.
2000 Miljard? Ik denk niet dat je zo'n initiele valuatie gaat krijgen met slechts YOLO Tesla Bro's. - Antropic: Ja dit is wel een grote klapper. Ik gebruik zelf ook Claude Code, werkt fantastisch (binnen de juiste kaders en verwachtingen). Zij halen hun 400-800 miljard valuatie wel, ik zie hun wel een vast onderdeel van de wereldwijde Enterprise worden.
- De AI markt: OpenAI's IPO komt er ook aan, en ik betwijfel of er echt genoeg geld in de wereld is om zowel xAI (via SpaceX), OpenAI als Anthropic te kunnen pushen. Ik denk dat er te veel negatiefs aan de hand is in de wereld (Hormuz en inflatie, stroom en ruimte gebrek voor Datacenters, DRAMpocalypse, LLM plateaus, etc). Als grote fondsen hun huidige Nvidia en Microsoft aandelen moeten gaan verkopen om zich in te kopen bij OpenAI en Anthropic, plus er gaat iets anders mis (zoals recentelijk omzet waarschuwingen bij OpenAI) dan kan echt de chaos uitbreken, want alle aandelen zijn aan elkaar gelinkt

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
SpaceX is feitelijk een IPO van drie verschillende bedrijven. Je krijgt dan de raketjes, de satellieten van Starlink & Grok. Ik denk dat die eerste twee wel aardig winstgevend kunnen worden op termijn met een vrij groot marktaandeel, maar Grok zal het toch moeten hebben van het kleinere consumentensegment denk ik. Maar als de enterprise value op IPO 1.7 triljoen dollar bedraagt, dan is het mij te gortig. Voor 1.2/1.3 triljoen dollar zou ik nog bereid zijn om in te stappen. Maar niet voor dat soort waarderingen.
Ik denk dat Elon deze IPO ook wil doorzetten omdat hij weet dat er niet genoeg appetite zal zijn voor drie grootte IPOs. Bij OpenAI moet je je echt afvragen hoe ze die 1 triljoen die gespendeerd is ooit terug gaan verdienen. En Altman lijkt mij niet de beste CEO.....
Ik denk dat Elon deze IPO ook wil doorzetten omdat hij weet dat er niet genoeg appetite zal zijn voor drie grootte IPOs. Bij OpenAI moet je je echt afvragen hoe ze die 1 triljoen die gespendeerd is ooit terug gaan verdienen. En Altman lijkt mij niet de beste CEO.....
Het zal net zo overpriced zijn als Tesla, en met de kerk van het Muskisme zal de prijs ook wel gewoon hoog blijven verwacht ik.Sineplex schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:57:
SpaceX is feitelijk een IPO van drie verschillende bedrijven. Je krijgt dan de raketjes, de satellieten van Starlink & Grok. Ik denk dat die eerste twee wel aardig winstgevend kunnen worden op termijn met een vrij groot marktaandeel, maar Grok zal het toch moeten hebben van het kleinere consumentensegment denk ik. Maar als de enterprise value op IPO 1.7 triljoen dollar bedraagt, dan is het mij te gortig. Voor 1.2/1.3 triljoen dollar zou ik nog bereid zijn om in te stappen. Maar niet voor dat soort waarderingen.
PSN
Eerlijk gezegd vrees ik dat jij niet weet hoeveel een triljoen isSineplex schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:57:
Voor 1.2/1.3 triljoen dollar zou ik nog bereid zijn om in te stappen.
Maar ook 1.2 triljoen biljoen is een hallucinant bedrag, nee? Staat in geen enkele manier tegenover de inkomsten en winst die SpaceX moet gaan maken.Sineplex schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:57:
Als Elon Musk puur vanwege haat tegenover Altman en OpenAI alle zuurstof uit de IPO markt wil halen, en dat lukt, dan gaan ook andere Tech aandelen naar beneden. Want OpenAI is gelinkt aan Microsoft, nVidia, etc etc.
Ook die gaat het inderdaad niet winnen van Anthropic.Bij OpenAI moet je je echt afvragen hoe ze die 1 triljoen die gespendeerd is ooit terug gaan verdienen. En Altman lijkt mij niet de beste CEO.....
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Voor de bijspijkering inderdaadeamelink schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:18:
Eerlijk gezegd vrees ik dat jij niet weet hoeveel een triljoen is
Lekker volatiel als je de grafiek opzoekt, Pre-market 59,14 −12,10 (16,98%).Malantur schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:58:
Dit stukje hangt met name samen van mainstreammedia headlines. Ik hoop dat je voor het vormen mening over een pre-IPO een bredere en gespecialiseerder mediadieet toepast.XanderDrake schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:10:
[...]
- xAI: een half nutteloos bedrijf waarvan ik mij afvraag wat ze nou echt differentieert, naast het kunnen uitkleden van kinderen en het renderen van extreem rechtste memes. In mijn ogen is de merge van xAI en X richting SpaceX puur om Musks eerdere bullshit investeringen en zware leningen op te lossen. Alleen voor hemzelf, Niet voor de toekomst van SpaceX! xAI vergiftigd SpaceX voor mij.
2000 Miljard? Ik denk niet dat je zo'n initiele valuatie gaat krijgen met slechts YOLO Tesla Bro's.
Op X heeft David Sacks het bijvoorbeeld op een ROI van 2 jaar op AI datacenters. Nu is hij zeker geen onafhankelijke bron maar staat mij zijn connectie en functie binnen de Amerikaanse overheid wel erg dicht bij het vuur. Bron; https://x.com/davidsacks/status/2053573251419230702?s=46
Zelf blijf ik overigens ver weg bij de IPO, ik kijk volgend jaar wel waar het staat. De kans dat ze van die 2 biljoen op korte termijn doorgroeien lijkt mij minimaal. Ik verwacht wel dat veel TSLA verkocht gaat worden dit jaar om een positie in X op te bouwen (SpaceX, Twitter, xAI).
Verder deel ik je mening wel dat Musk zijn bedrijfsportfolio zo netjes aan het opschonen is en enkele van zijn investeerders mee te hulp te schieten. Het zal mij niet verbazen als TSLA bewust klein gehouden worden om straks ook opgeslokt te worden. Hiermee zal Musk’s aandeel en daarmee zeggenschap over Tesla ook vergroot worden.
Ik denk nog wel van meer dan dat, zie o.a. nieuws: Anthropic sluit deal met SpaceX en verhoogt gebruikslimieten Claude . Grok is leuk, maar je AI-infrastructuur verhuren is een hele extra tak van sport en dus inkomstenbron.Sineplex schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:57:
SpaceX is feitelijk een IPO van drie verschillende bedrijven. Je krijgt dan de raketjes, de satellieten van Starlink & Grok.
Ik geloof niet zo in die IPO van SpaceX. Volgens mij hangen het samenvoegen van X, Grok met SpaceX vooral samen met een exit strategie voor Musk zelf. En die exit moet natuurlijk plaatsvinden voordat het aandeel Tesla instort.
Musk is vooral heel rijk omdat de bedrijven van hem hoog gewaardeerd worden. Die hoge waardering van met name Tesla gebruikt hij als onderpand voor zijn bizarre investeringsprojecten. De realiteit is echter weerbarstiger. De rek is eruit bij Tesla's groei en het is een kwestie van tijd totdat aandeelhouders zich realiseren dat de huidige waardering niet meer correspondeert met de beloften. Er is heel veel geld door Musk geïnvesteerd in projecten en persoonlijke prestige projecten als X, Grok en weet ik veel nog meer terwijl steeds meer partijen zijn platforms de rug toe keren. Niet alleen vanwege technische achterstand, ook nog vanwege zijn persoonlijke opvattingen. Het is dan ook nu of nooit en door alle mislukkingen samen te voegen met SpaceX, het bedrijf waarmee hij nog wel voorop loopt, hoopt hij natuurlijk te kunnen cashen voordat zijn onderpand verwaterd.
Musk is vooral heel rijk omdat de bedrijven van hem hoog gewaardeerd worden. Die hoge waardering van met name Tesla gebruikt hij als onderpand voor zijn bizarre investeringsprojecten. De realiteit is echter weerbarstiger. De rek is eruit bij Tesla's groei en het is een kwestie van tijd totdat aandeelhouders zich realiseren dat de huidige waardering niet meer correspondeert met de beloften. Er is heel veel geld door Musk geïnvesteerd in projecten en persoonlijke prestige projecten als X, Grok en weet ik veel nog meer terwijl steeds meer partijen zijn platforms de rug toe keren. Niet alleen vanwege technische achterstand, ook nog vanwege zijn persoonlijke opvattingen. Het is dan ook nu of nooit en door alle mislukkingen samen te voegen met SpaceX, het bedrijf waarmee hij nog wel voorop loopt, hoopt hij natuurlijk te kunnen cashen voordat zijn onderpand verwaterd.
[ Voor 13% gewijzigd door 49euro op 12-05-2026 18:30 ]
@49euro tja ik heb ook geen hoge pet op van Musk en zijn bedrijven, maar dat Tesla op instorten staat wordt nu al meer dan 15 jaar geroepen en steevast als uitleg geven voor elk nieuwe actie van Musk. Wanneer verjaart zo'n bewering dan eigenlijk? En waarom zou een regression to the mean niet meer voor de hand liggen, zoals bij veel andere bedrijven is gebeurd die een tijdje de markt- of sectoraanvoerder waren?
Daar voer je een goed punt aan. Lang was Tesla koploper en Musk een genie. Ik denk dat 2025 ons heeft geleerd dat Musk een onbetrouwbare partner is en Tesla is ingehaald door een legio aan Chinese merken. Het duurt natuurlijk even voordat balletjes gaan rollen, maar Tesla wordt meer dan 50x hoger gewaardeerd dan traditionele autobouwers. Nu Europa en China ook nog zelfstandig aan de gang gaan met projecten als Starlink denk ik dat de tijd echt begint te dringen voor hem. Daarom zelfs een IPO in oorlogstijd als het moetThe Third Man schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:30:
@49euro tja ik heb ook geen hoge pet op van Musk en zijn bedrijven, maar dat Tesla op instorten staat wordt nu al meer dan 15 jaar geroepen en steevast als uitleg geven voor elk nieuwe actie van Musk. Wanneer verjaart zo'n bewering dan eigenlijk? En waarom zou een regression to the mean niet meer voor de hand liggen, zoals bij veel andere bedrijven is gebeurd die een tijdje de markt- of sectoraanvoerder waren?
[ Voor 9% gewijzigd door 49euro op 12-05-2026 18:38 ]
Ah ja. Twitter zit er ook onder aankoop waarde ingeschoven en ‘gewaardeerd’ idd.49euro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:13:
Ik geloof niet zo in die IPO van SpaceX. Volgens mij hangen het samenvoegen van X, Grok met SpaceX vooral samen met een exit strategie voor Musk zelf. En die exit moet natuurlijk plaatsvinden voordat het aandeel Tesla instort.
PSN
Welke Chinese fabrikant toont betere financiële cijfers dan Tesla? Naar mijn weten is tot heden alleen Tesla, Porsche en de Koreanen winstgevend. BYD verwaterd de cijfers echt niet onbewust met PHEV’s.49euro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:35:
[...]
Daar voer je een goed punt aan. Lang was Tesla koploper en Musk een genie. Ik denk dat 2025 ons heeft geleerd dat Musk een onbetrouwbare partner is en Tesla is ingehaald door een legio aan Chinese merken. Het duurt natuurlijk even voordat balletjes gaan rollen, maar Tesla wordt meer dan 50x hoger gewaardeerd dan traditionele autobouwers. Nu Europa en China ook nog zelfstandig aan de gang gaan met projecten als Starlink denk ik dat de tijd echt begint te dringen voor hem. Daarom zelfs een IPO in oorlogstijd als het moet
Geen idee, ik zit niet zo diep in die cijfers. Ik refereer vooral naar het aantal auto's verkocht. De winst bij Tesla omvat ook andere incidentele baten zoals emissierechten. Daarnaast blijft winstneming een keuze. Maar bij autofabrikanten blijft het aantal verkochte auto's mijn inziens toch een goede graadmeter om te bepalen of een waardering die 50x hoger ligt dan de rest terecht is of niet.Deveon schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:42:
[...]
Welke Chinese fabrikant toont betere financiële cijfers dan Tesla? Naar mijn weten is tot heden alleen Tesla, Porsche en de Koreanen winstgevend. BYD verwaterd de cijfers echt niet onbewust met PHEV’s.
Inclusief PHEV en met staatssteun goed punt. Dat is echter het speelveld waarin autobouwers zich begeven. Musk poetst ook de cijfers van Tesla op met onzakelijke verkopen aan Space X. Dat is toch wel een teken aan de wand voor mij.
Persoonlijk ben ik niet z’n omzet georiënteerde investeerder, dat is namelijk eenvoudig te manipuleren door onder kostprijs te verkopen (China). Dat is totaal iets anders de keuze tot winstneming. Ik heb ook niet echt het gevoel dat Tesla meer (verantwoord) kán investeren. Die onderlinge verhoudingen met andere bedrijven is volgens mijn financieel echt nihil. Het maakt vooral leuke headlines.49euro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:58:
[...]
Geen idee, ik zit niet zo diep in die cijfers. Ik refereer vooral naar het aantal auto's verkocht. De winst bij Tesla omvat ook andere incidentele baten zoals emissierechten. Daarnaast blijft winstneming een keuze. Maar bij autofabrikanten blijft het aantal verkochte auto's mijn inziens toch een goede graadmeter om te bepalen of een waardering die 50x hoger ligt dan de rest terecht is of niet.
Inclusief PHEV en met staatssteun goed punt. Dat is echter het speelveld waarin autobouwers zich begeven. Musk poetst ook de cijfers van Tesla op met onzakelijke verkopen aan Space X. Dat is toch wel een teken aan de wand voor mij.
De waardering van Tesla is overigens ook jarenlang stabiel laag geweest totdat de financiële cijfers toonde dat de winst schaalbaar was. Uiteindelijk valt het wel een beetje tegen vanwege andere projecten van Musk, maar ik zou niet zo maar de financiën aan de kant schuiven bij beoordeling van een bedrijf.
Tegelijk is dat natuurlijk wel een zwaktebod ook van xAI: Dat datacenter was er niet neergezet met als doel te verhuren, maar met als doel om zelf te gebruiken. Alleen omdat die staat te niksen, gaan ze hem maar verhuren.The Third Man schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:08:
[...]
Ik denk nog wel van meer dan dat, zie o.a. nieuws: Anthropic sluit deal met SpaceX en verhoogt gebruikslimieten Claude . Grok is leuk, maar je AI-infrastructuur verhuren is een hele extra tak van sport en dus inkomstenbron.
Ik kan niet negeren wat er in de mainstream gebeurt en gezegd word, lijkt mij ook niet nuttig voor jou. Dat 'normale' datacenters momenteel nog een goede ROI hebben dat geloof ik zo, maar dat is niet een businessmodel van SpaceX lijkt me? Space datacenters ziet Dylan Patel van SemiAccurate iig niet gebeuren komende jaren. Die video is iig een voorbeeld van een non-mainstream informatie bron.Deveon schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:43:
[...]
Dit stukje hangt met name samen van mainstreammedia headlines. Ik hoop dat je voor het vormen mening over een pre-IPO een bredere en gespecialiseerder mediadieet toepast.
Op X heeft David Sacks het bijvoorbeeld op een ROI van 2 jaar op AI datacenters. Nu is hij zeker geen onafhankelijke bron maar staat mij zijn connectie en functie binnen de Amerikaanse overheid wel erg dicht bij het vuur. Bron; https://x.com/davidsacks/status/2053573251419230702?s=46
Door wat dan? SpaceX?Verder deel ik je mening wel dat Musk zijn bedrijfsportfolio zo netjes aan het opschonen is en enkele van zijn investeerders mee te hulp te schieten. Het zal mij niet verbazen als TSLA bewust klein gehouden worden om straks ook opgeslokt te worden. Hiermee zal Musk’s aandeel en daarmee zeggenschap over Tesla ook vergroot worden.
Wat is de warchest van Tesla eigenlijk? Het is een publiek bedrijf, ze hebben veel verlies geleden in het begin en nu maken ze winst. Maar hoe lang nog? Tesla is momenteel ook robots en zonnepanelen aan het bouwen en in de toekomst high end ASICs en compute chips via hun eigen foundry. Veel daarvan is momenteel niet rendabel. Ik lees dat ze zon 40 miljard in semi-liquide middelen hebben. Daar kan je niet veel Fabs van bouwen...The Third Man schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:30:
@XanderDrake wat wederom mijn punt onderschrijft dat het toch logischer is dat ze op basis van regression to the mean een middenmoter worden? Hoezo zou een bedrijf als dit meemaken dat vroeg of laat 'het aandeel instort'. Dat klinkt toch meer Telegraferig dan met realiteitszin dit benaderen. Kijk, als het een startup was, of zelfs wat serieuze groei heeft gehad maar weinig bereikt (ik denk even aan Avantium om maar wat te noemen) dan snap ik wel dat de one trick pony wel naar het slachthuis kan als het niks gaat worden. Maar Tesla is van een dermate andere orde dat de kans daarmee afneemt dat er iets finaal instort en Musk maar net de huid duur kan voorkopen voordat het doek valt e.d.
Het een sluit het ander niet uit. Ik kan bijna niet voorstellen dat met de jarenlange krapte op diverse markten rond datacentres (energie, grondstoffen, computerhardware enzovoort) en de boom van AI, je niet al op je klompen kon aanvoelen dat een dergelijk datacentre, gericht op AI-rekenkracht, niet ook een marktwaarde als verhuurobject had gehad. Hoe lang bestaat het begrip 'cloud' in het algemeen al wat nog steeds doorgroeit? En hoe groot zou dan de kans zijn op groei in de vraag naar die specifieke DC's?Sissors schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:44:
[...]
Tegelijk is dat natuurlijk wel een zwaktebod ook van xAI: Dat datacenter was er niet neergezet met als doel te verhuren, maar met als doel om zelf te gebruiken. Alleen omdat die staat te niksen, gaan ze hem maar verhuren.
Maar als je kijkt op langere termijn, hoe groot gaan die markten worden waarin SpaceX zit? Ik denk niet dat Starlink mainstream gaat worden, maar wel bijv. voor vliegtuigen en buitengebieden interessant gaat worden. Als je puur kijkt naar forecasts, dan kan dat best een markt worden van >150 miljard. Als SpaceX dan dominant blijft, zit je zo aan >100 miljard aan omzet. Marge zal toch zeker boven de 40/50% uitkomen. Launch market lijkt me wat minder potentieel hebben, maar heeft ook goede forecasts. Ook daar zou SpaceX op lange termijn (dan spreken we over een jaar of 10) >50 miljard omzet met een zeer gezonde marge moeten halen. Grok vind ik lastig in te schatten, en dan moet je er nog rekening mee houden dat je met deze combinatie aan bedrijven nieuwe omzet kan behalen. Ik denk dat SpaceX op termijn wel naar ~250 miljard omzet met een marge van >40/50% kan gaan.XanderDrake schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:57:
[...]
Maar ook 1.2 triljoen biljoen is een hallucinant bedrag, nee? Staat in geen enkele manier tegenover de inkomsten en winst die SpaceX moet gaan maken.
Als Elon Musk puur vanwege haat tegenover Altman en OpenAI alle zuurstof uit de IPO markt wil halen, en dat lukt, dan gaan ook andere Tech aandelen naar beneden. Want OpenAI is gelinkt aan Microsoft, nVidia, etc etc.
[...]
Ook die gaat het inderdaad niet winnen van Anthropic.
@Qwerty-273 @eamelink Dank voor het bijspijkeren. Voor straf zal ik een aandeel SpaceX moeten kopen wanneer de IPO plaatsvindt
De space datacenters kent nog wel wat technische uitdagingen, ik beschik niet over de juiste expertise om dat te toetsen maar ben zeker sceptisch om vlak van koeling en onderhoud. SpaceX heeft echter wel ruimschoots expertise in de ruimte. Mijn verwachting is dat ze eerst doorgaan met datacenters op aarde en als Tesla de chips maakt is dat inderdaad ook weer een logische overname kandidaat, wat die prima aan zijn achterban kan verkopen. Hiervoor moest die echter wel de investeerders achter X (Twitter) weer achter zich krijgen en daarom moest het voor de IPO samengevoegd worden.XanderDrake schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:15:
[...]
Ik kan niet negeren wat er in de mainstream gebeurt en gezegd word, lijkt mij ook niet nuttig voor jou. Dat 'normale' datacenters momenteel nog een goede ROI hebben dat geloof ik zo, maar dat is niet een businessmodel van SpaceX lijkt me? Space datacenters ziet Dylan Patel van SemiAccurate iig niet gebeuren komende jaren. Die video is iig een voorbeeld van een non-mainstream informatie bron.
[...]
Door wat dan? SpaceX?
[...]
Wat is de warchest van Tesla eigenlijk? Het is een publiek bedrijf, ze hebben veel verlies geleden in het begin en nu maken ze winst. Maar hoe lang nog? Tesla is momenteel ook robots en zonnepanelen aan het bouwen en in de toekomst high end ASICs en compute chips via hun eigen foundry. Veel daarvan is momenteel niet rendabel. Ik lees dat ze zon 40 miljard in semi-liquide middelen hebben. Daar kan je niet veel Fabs van bouwen...
Mainstream is voor de massa, niet voor investeerders. Voor traders kan het wel interessant zijn maar daar probeer ik van weg te blijven. Die “edge” is mij te tijdrovend. Wel interessante podcast trouwens! Experts langdurig aan het woord laten vind ik relevanter dan een journalist die er kaas van probeert te maken en aandacht wilt trekken om reclames te verkopen.
Ik vind het moeilijk om de synergie tussen een ruimtevaartbedrijf, een social media bedrijf en een matig presterend LLM te zien. Als je die 3 in een kleiner bedrijf samen hebt, zou de eerste actie van private equity zijn om het op z'n minst in 3 stukken te knippen.Sineplex schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:45:
[...]
Maar als je kijkt op langere termijn, hoe groot gaan die markten worden waarin SpaceX zit? Ik denk niet dat Starlink mainstream gaat worden, maar wel bijv. voor vliegtuigen en buitengebieden interessant gaat worden. Als je puur kijkt naar forecasts, dan kan dat best een markt worden van >150 miljard. Als SpaceX dan dominant blijft, zit je zo aan >100 miljard aan omzet. Marge zal toch zeker boven de 40/50% uitkomen. Launch market lijkt me wat minder potentieel hebben, maar heeft ook goede forecasts. Ook daar zou SpaceX op lange termijn (dan spreken we over een jaar of 10) >50 miljard omzet met een zeer gezonde marge moeten halen. Grok vind ik lastig in te schatten, en dan moet je er nog rekening mee houden dat je met deze combinatie aan bedrijven nieuwe omzet kan behalen. Ik denk dat SpaceX op termijn wel naar ~250 miljard omzet met een marge van >40/50% kan gaan.
@Qwerty-273 @eamelink Dank voor het bijspijkeren. Voor straf zal ik een aandeel SpaceX moeten kopen wanneer de IPO plaatsvindt
De getallen die je noemt zijn wel een beetje luchtfietserij, 150 miljard omzet uit Starlink, dan moet je van de 10 miljoen active customers eind 2025 naar 200-300 miljoen actieve klanten bij het huidige prijsniveau.
De Michael Burry strategie: als je gewoon altijd negatief bent, krijg je uiteindelijk wel een keer gelijk.The Third Man schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:30:
Correct maar als je dan kijkt naar wat Starlink aanbied, internet overal voor iedereen, dan kijk je wel naar een markt van 8 miljard mensen. 300 miljoen klanten daaruit prikken is dan opeens een stuk makkelijker.Oilman schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:53:
[...]
De getallen die je noemt zijn wel een beetje luchtfietserij, 150 miljard omzet uit Starlink, dan moet je van de 10 miljoen active customers eind 2025 naar 200-300 miljoen actieve klanten bij het huidige prijsniveau.
Dat is echter weer eenvoudig te weerleggen aangezien het meerendeel van die 8 miljard Starlink helemaal niet kan betalen. Daarnaast vallen stedelijke gebieden eigenlijk ook af omdat die grotendeels verglast zijn en daarmee veel goedkoper kunnen leveren, zeker als er concurrentie letterlijk uit de "hemel" komt.__R__ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:26:
[...]
Correct maar als je dan kijkt naar wat Starlink aanbied, internet overal voor iedereen, dan kijk je wel naar een markt van 8 miljard mensen. 300 miljoen klanten daaruit prikken is dan opeens een stuk makkelijker.
Starlink zal dus met name een niche aanroepen voor gebieden die geen tot weinig alternatieven hebben voor snel internet. Dat is echter wereldwijd nog steeds een enorme markt, of ze daar 150 miljard uit omzetten durf ik niet te zeggen. Het is ook een beetje afhankelijk van hoe deze markt zal groeien omdat deze mogelijkheid pas recent beschikbaar is gekomen. Tot 10 jaar geleden zou ik nooit ergens in de rimboe willen wonen vanwege gebrek aan fatsoenlijk internet, maar op 8 miljard mensen kan z'n ontwikkeling de markt wel degelijk aanzien vergroten.
Daarnaast is het ook een interessant alternatief voor backup internet of kan een tweede verbinding opeens interessant worden als ze op prijs sterker gaan concurreren met glas. Weer een niche, voor MKB is 5g backup al redelijk standaard echter op bedrijventerreinen zijn glasvezelverbindingen vaak ook lang niet zo gunstig als voor consumenten.
Uiteindelijk zal het uit de cijfers wel blijken, tot die tijd zijn verhaaltje leuk maar lastig om daadwerkelijk een waardering op te baseren. Dat laat ik maar aan de YouTubers die Cybertruck ook als succes neer hadden ingecalculeerd.
Het is nog makkelijker te weerleggen: De landen waar de meeste markt zou te vinden zijn, grote landen met grote bevolkingen en te grote afstanden voor glasvezel, zijn vaak niet vrij in het gebruik van buitenlandse providers. Internet in China, Rusland en potentieel India, Indonesie, Turkije en Brazilië zijn niet zomaar vrij in gebruik en online platforms en providers worden regelmatig geblokkeerd in die landen. En sowieso moet je als Starlink concurreren met lokale mobile providers, en over een paar jaar in China, Rusland en Europa met hun eigen systemen. Er zal concurrentie op prijs moeten plaatsvinden en een duur Amerikaans bedrijf? Ik weet het niet.Deveon schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:43:
Dat is echter weer eenvoudig te weerleggen aangezien het meerendeel van die 8 miljard Starlink helemaal niet kan betalen. Daarnaast vallen stedelijke gebieden eigenlijk ook af omdat die grotendeels verglast zijn en daarmee veel goedkoper kunnen leveren, zeker als er concurrentie letterlijk uit de "hemel" komt.
Ik heb er weinig verstand van, maar heb toch wel het gevoel dat we als retailbeleggers met passieve ETF'jes gebruikt gaan worden als exit liquidity via automatische opname in passieve ETFs.
Ik hoef eerlijk gezegd al die bedrijven van Musk, noch OpenAI of Anthropic te hebben tegen zulke absurde waarderingen. Bij Tesla hebben we al gezien dat Musk er goed in slaagt om waarderingen volledig los te trekken van enige fundamentals, en dat lijkt hier op veel grotere schaal weer te gaan gebeuren. Mijn inner Graham begint wel een beetje onrustig te worden.
Ik hoef eerlijk gezegd al die bedrijven van Musk, noch OpenAI of Anthropic te hebben tegen zulke absurde waarderingen. Bij Tesla hebben we al gezien dat Musk er goed in slaagt om waarderingen volledig los te trekken van enige fundamentals, en dat lijkt hier op veel grotere schaal weer te gaan gebeuren. Mijn inner Graham begint wel een beetje onrustig te worden.
Maar van die 8 miljard kan je al direct 5 miljard aftrekken van mensen die in stedelijk gebied wonen, waar glasvezel en 5G veel meer voor de hand liggende oplossingen zijn. Dan hou je nog 3 miljard mensen over. Je koopt echt geen Starlink per persoon als je in de rimboe woont, ik denk dat ik overdreven optimistisch ben als je zegt 1 per 5 personen. Dan zijn we terug bij 600 miljoen potentiële abonnementjes.__R__ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:26:
[...]
Correct maar als je dan kijkt naar wat Starlink aanbied, internet overal voor iedereen, dan kijk je wel naar een markt van 8 miljard mensen. 300 miljoen klanten daaruit prikken is dan opeens een stuk makkelijker.
Echter 80% van de arme wereldbevolking woont buiten stedelijk gebied, voor een aanzienlijk deel van deze groep zal eten hoger op het lijstje staan dan Starlink. En dan heb je daarnaast nog politieke uitdagingen zoals @XanderDrake al aangaf.
En natuurlijk zijn er scenario's in stedelijk gebied te vinden waar Starlink ook een meerwaarde heeft, maar je moet de caravan al op vrij exotische plaatsen in Europa parkeren wil je regelmatig geen mobiel netwerk hebben en dan wel de behoefte hebben op die plaats om online te zijn.
Dat is een fictieve markt, gezien starlink slechter is dan glasvezel en kabel etc.__R__ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:26:
[...]
+ meer dan de helft van de wereldbevolking heeft niet eens genoeg salaris om starlink te kunnen betalen.
Realistisch gezien heb je een veel kleinere vijver van rijke mensen met crappy internet om in te vissen.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 13-05-2026 10:35 ]
PSN
Ben wel benieuwd naar de operationele kosten van Starlink. Het is een mooi product, heb het zelf ook gebruikt en de snelheid en latency op plekken in the middle of nowhere zijn fantastisch maar het blijft wel een niche product en niet voor de massa (dat blijft toch 5G en glasvezel). Dus in hoeverre zijn de huidige vrij lage abonnementskosten realistisch? Verder bedienen ze natuurlijk ook een zakelijke markt, bijv. airlines, rederijen, off-shore, daar valt meer geld te verdienen voor ze.
Je hebt natuurlijk ook nog inkomsten uit vliegreizen en in bepaalde gebieden eveneens treinreizen en/of metroreizen. Daar moet je ook nog rekening mee houden. De hele internet service markt globaal is op dit moment 1.5 biljoen en daar zit niet zoveel groei in, dat klopt. Met inflatie zal dat toenemen tot 1.9 biljoen in 10 jaar tijd. Dan heb je het dus over een bescheiden percentage van die markt van een paar procent, gecombineerd met andere inkomsten. Ik denk niet dat pak em beet 100-120 miljard inkomsten in 10 jaar tijd voor Starlink compleet uit de lucht is gegrepen.Oilman schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:53:
[...]
Ik vind het moeilijk om de synergie tussen een ruimtevaartbedrijf, een social media bedrijf en een matig presterend LLM te zien. Als je die 3 in een kleiner bedrijf samen hebt, zou de eerste actie van private equity zijn om het op z'n minst in 3 stukken te knippen.
Dan heb je de launch divisie, waarbij SpaceX de dominante speler is met ~50% van de launches. Als die markt over de komende 10 jaar fors groeit, en SpaceX behoudt zijn marktaandeel dan kom je ook daar uit op 20-30 miljard omzet. Maar de cashcow zal echt Starlink zijn, dat klopt.
Jup, starlink is dan ook illegaal in China:XanderDrake schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:26:
[...]
Het is nog makkelijker te weerleggen: De landen waar de meeste markt zou te vinden zijn, grote landen met grote bevolkingen en te grote afstanden voor glasvezel, zijn vaak niet vrij in het gebruik van buitenlandse providers. Internet in China, Rusland en potentieel India, Indonesie, Turkije en Brazilië zijn niet zomaar vrij in gebruik en online platforms en providers worden regelmatig geblokkeerd in die landen. En sowieso moet je als Starlink concurreren met lokale mobile providers, en over een paar jaar in China, Rusland en Europa met hun eigen systemen. Er zal concurrentie op prijs moeten plaatsvinden en een duur Amerikaans bedrijf? Ik weet het niet.
Starlink is not authorized to operate in mainland China and is viewed as a national security threat due to its ability to bypass state-controlled internet firewalls.
PSN
Offensiever dan de brede markt. Het is natuurlijk geen aandeel maar een ETF mandje van 100 bedrijven.NicoHF schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:50:
[...]
Hoe offensief schat je de nasdaq 100 ETF in?
Dit aandeel is bij mij in de afgelopen jaren toch wel behoorlijke gegroeid.
De Nasdaq gaat over het algemeen in mindere jaren ook harder omlaag. Dat is niet erg, maar je moet wel met open ogen je risico's in de gaten houden. Veel mensen die hoge rendementen scoren zitten -vaak ook ongemerkt- in aandelen met een heel hoog risicoprofiel. Dat mag een keuze zijn, maar als je die onbewust maakt, dan kan de klap heel hard aankomen als de markt een keertje draait.
Gevestigde namen zoals Big Tech (Microsoft etc) zijn redelijk steady, maar er zitten ook namen als Nvidia in en Palantir. Dat gaat de afgelopen jaren als de brandweer, maar Nvidia kan ook de markt tegen hebben als misschien over een paar jaar AI tegenvalt en Big Tech rustig aan doet met nieuwe investeringen. Dan valt een heel groot deel van de onderbouwing van de huidige koers weg. En de waardering van Palantir is (imo) insane, net als Tesla. Die waarderingen zijn realistisch niet waar te maken.
Vergeet niet dat de Nasdaq 100 ongeveer 33% van de waarde van de FTSE all world vormt, ondanks dat het 'slechts' 100 van de 2200 bedrijven zijn. Als tech valt, dan is zelfs het best gespreide mandje ook de sjaak.Pr088 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:31:
[...]
Offensiever dan de brede markt. Het is natuurlijk geen aandeel maar een ETF mandje van 100 bedrijven.
De Nasdaq gaat over het algemeen in mindere jaren ook harder omlaag. Dat is niet erg, maar je moet wel met open ogen je risico's in de gaten houden. Veel mensen die hoge rendementen scoren zitten -vaak ook ongemerkt- in aandelen met een heel hoog risicoprofiel. Dat mag een keuze zijn, maar als je die onbewust maakt, dan kan de klap heel hard aankomen als de markt een keertje draait.
Gevestigde namen zoals Big Tech (Microsoft etc) zijn redelijk steady, maar er zitten ook namen als Nvidia in en Palantir. Dat gaat de afgelopen jaren als de brandweer, maar Nvidia kan ook de markt tegen hebben als misschien over een paar jaar AI tegenvalt en Big Tech rustig aan doet met nieuwe investeringen. Dan valt een heel groot deel van de onderbouwing van de huidige koers weg. En de waardering van Palantir is (imo) insane, net als Tesla. Die waarderingen zijn realistisch niet waar te maken.
Zelfs al zou ik een vooraf gegarandeerde 100000% krijgen dan zou ik nog niet investeren in de IPO van SpaceX.
Niet alles hoeft wat mij betreft om rendement te draaien. Musk en zijn hele imperium van immorele bagger, een fenomeen waar ik liever geen enkele cent in investeer. Beetje hetzelfde als op straat een honderd euro biljet vinden onder een enorme bult schijt. Pak je het op of laat je het liggen?
Kan je wellicht ook zien als irrationeel/emotioneel, maakt mij verder ook weinig uit.
Niet alles hoeft wat mij betreft om rendement te draaien. Musk en zijn hele imperium van immorele bagger, een fenomeen waar ik liever geen enkele cent in investeer. Beetje hetzelfde als op straat een honderd euro biljet vinden onder een enorme bult schijt. Pak je het op of laat je het liggen?
Kan je wellicht ook zien als irrationeel/emotioneel, maakt mij verder ook weinig uit.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Zeker, maar met all-world heb je dus nog 66% andere bedrijven die vaak ook nog een lagere beta hebben. Dus 'demping' naar beneden.Marrtijn schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:22:
[...]
Vergeet niet dat de Nasdaq 100 ongeveer 33% van de waarde van de FTSE all world vormt, ondanks dat het 'slechts' 100 van de 2200 bedrijven zijn. Als tech valt, dan is zelfs het best gespreide mandje ook de sjaak.
Voor de korte termijn ja, maar de lange termijn is het niet dermate relevant, omdat een (all) world index zich automatisch relatief bijstelt. De Nasdaq 100 kan niet anders dan letterlijk volledig op die 100 geconcentreerd blijven. Zelfde argument als waarom de S&P500 een flink ander risico kent dan de (all) world, zelfs al is de overlap nu richting de 60-70%.Marrtijn schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:22:
[...]
Vergeet niet dat de Nasdaq 100 ongeveer 33% van de waarde van de FTSE all world vormt, ondanks dat het 'slechts' 100 van de 2200 bedrijven zijn. Als tech valt, dan is zelfs het best gespreide mandje ook de sjaak.
Aan de andere kant moeten we zijn vermogen om nieuwe innovaties te vinden niet onderschatten. Daar zitten keerzijdes aan vast, zeker. Maar het is zeker niet zwart/wit.FrambozenTaart schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:42:
Zelfs al zou ik een vooraf gegarandeerde 100000% krijgen dan zou ik nog niet investeren in de IPO van SpaceX.
Wat mij betreft zeker wel zwart/wit, al is dat uiteraard slechts mijn mening.Sineplex schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:10:
[...]
Aan de andere kant moeten we zijn vermogen om nieuwe innovaties te vinden niet onderschatten. Daar zitten keerzijdes aan vast, zeker. Maar het is zeker niet zwart/wit.
Ik ga niet investeren in bedrijven van een extreemrechtse misinformatie shitpostende grifter die weinig opheeft met mensenrechten, vooral dromen verkoopt (FSD, datacenters in space) maar boven alles er voor kiest om zijn invloed in te zetten voor buitenlandse politieke beïnvloeding, in een poging een waardevolle unie op te breken zodat zijn afzetmarkt mogelijk wat minder streng gereguleerd wordt. De prijs van zulk potentieel rendement is mij simpelweg iets te hoog.
Maar de markt is vrij, dus eenieder staat hier natuurlijk vrij in
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Leuke discussie!
Wat ik mis is de militaire inzet van Starlink. Die lijkt in Oekraïne een grote rol te spelen. Mogelijk zijn daar lucratieve contracten te sluiten, niet met particuliere klanten of bedrijven, maar landen. Of is dat een rare gedachte?
Wat ik mis is de militaire inzet van Starlink. Die lijkt in Oekraïne een grote rol te spelen. Mogelijk zijn daar lucratieve contracten te sluiten, niet met particuliere klanten of bedrijven, maar landen. Of is dat een rare gedachte?
Starlink heeft zelfs een gescheiden netwerk speciaal voor het Amerikaanse leger. Europese legers maken ook zeker gebruik van het (reguliere) Starlink maar zijn bewust terughoudend om afhankelijkheid te voorkomen. Wereldwijd breedband internet is voor tijdelijk missies enorm waardevol. Geostationair heeft een te hoge latency en beperkte bandbreedte.
Verder is zeevaart, luchtvaart en booreilanden ook game changing om het personeel tevreden te houden. Denk alleen niet dat die markt meer dan 15-20 miljard aan omzet kan realiseren.
Verder is zeevaart, luchtvaart en booreilanden ook game changing om het personeel tevreden te houden. Denk alleen niet dat die markt meer dan 15-20 miljard aan omzet kan realiseren.
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 13-05-2026 21:52 ]
Maybe...
In onze tijd van strijdende grootmachten, kan de technologiewedloop mbt de combi van drone- en robotisering, starlink-achtige communicatie en ai wel eens bepalend zijn in oorlogssituaties. Met de milieuproblematiek (risico op voedselschaarste), grondstoffenschaarste, botsende ideologieën, de wereldwijde opkomst van dictators en het verdwijnen van een enigzins geaccepteerde machtige scheidsrechter, is er genoeg munitie voor nieuwe oorlogen.
Oorlog is Big Business en verregaande geautomatiseerd / autonoom oorlogstuig is de volgende stap, vrees ik. Dan lijken kosten minder relevant...
In onze tijd van strijdende grootmachten, kan de technologiewedloop mbt de combi van drone- en robotisering, starlink-achtige communicatie en ai wel eens bepalend zijn in oorlogssituaties. Met de milieuproblematiek (risico op voedselschaarste), grondstoffenschaarste, botsende ideologieën, de wereldwijde opkomst van dictators en het verdwijnen van een enigzins geaccepteerde machtige scheidsrechter, is er genoeg munitie voor nieuwe oorlogen.
Oorlog is Big Business en verregaande geautomatiseerd / autonoom oorlogstuig is de volgende stap, vrees ik. Dan lijken kosten minder relevant...
Musk heeft al een paar keer in begin starlink voor Ukraine uitgeschakeld op cruciale momenten. Dit omdat hij het niet eens was met bepaalde aanvallen. Nu lijkt hij 100% gedraaid en heeft Ukraine wel starlink en de Russen niet meer.e.r.i.k schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:18:
Leuke discussie!
punt is dat je als land niet afhankelijk wil zijn van de nukken van musk of trump. Dus ik hoop dat Europa met een alternatief komt.
Net als cloud diensten. Ik heb ovh groupe gekocht toen wel duidelijk werd dat Europa naar Amerikaanse alternatieven zoekt. Dat aandeel doet het leuk de laatste tijd
Over Grok/xAI gesproken:
Wie wil dit nou, behalve een stel Tesla cult-leden? De burnrate van xAI moet op een gegeven moment SpaceX gaan schaden. Wat zie ik over het hoofd?
Dus even een recap: 1,5 jaar later dan Anthropic komen ze met een Coding agent wiens instap prijs 13x duurder is dan Claude Code. En als je vraag naar Groks inzichten en mening dan krijg je die van Elon Musk. Dit moet gaan concurreren met Claude of Gemini of OpenAI, modellen die allen meetbaar beter presteren?XAI heeft een programmeeragent uitgebracht op basis van Grok. Grok Build werkt in de terminal en is bedoeld als een alternatief voor AI-agents zoals Claude Code.
XAI zegt dat het Grok Build alleen beschikbaar maakt voor abonnees met een SuperGrok Heavy-abonnement. Dat is niet voor iedereen weggelegd: SuperGrok Heavy kost 300 dollar per maand, of in Nederland en België 267,51 euro per maand.
Wie wil dit nou, behalve een stel Tesla cult-leden? De burnrate van xAI moet op een gegeven moment SpaceX gaan schaden. Wat zie ik over het hoofd?
Als Europeaan stemt deze lijst niet erg positiefXanderDrake schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:07:
Over Grok/xAI gesproken:
[...]
Dus even een recap: 1,5 jaar later dan Anthropic komen ze met een Coding agent wiens instap prijs 13x duurder is dan Claude Code. En als je vraag naar Groks inzichten en mening dan krijg je die van Elon Musk. Dit moet gaan concurreren met Claude of Gemini of OpenAI, modellen die allen meetbaar beter presteren?
IPOXanderDrake schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:07:
Over Grok/xAI gesproken:
Wat zie ik over het hoofd?
Dit is geen goede uitleg. Met de meest simpele due diligence kom je achter de bovenstaande punten die ik heb opgeschreven. Zeg je daarmee dat de mensen die zich gaan inkopen tijdens de IPO deze due diligence niet doen, AKA Tesla Bros?
Ja dat zeg ik. Hoeveel IPO's hebben we al wel niet gehad, waarbij de uitgiftewaarde is gebaseerd op hype in plaats van een fatsoenlijke due diligence. Er worden nu al verwachtingen uitgesproken over een market capitalization van (Space)X van 2 biljoen dollar.XanderDrake schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:12:
[...]
Dit is geen goede uitleg. Met de meest simpele due diligence kom je achter de bovenstaande punten die ik heb opgeschreven. Zeg je daarmee dat de mensen die zich gaan inkopen tijdens de IPO deze due diligence niet doen, AKA Tesla Bros?
Er zijn zelfs wetenschappelijke studies gedaan naar overgewaarde IPO's: https://onlinelibrary.wil...l/10.1111/1467-8551.12858
Het noemt VC backing als een van de risico's voor overgewaarde IPO's. Wil het nu net zijn dat VC heel veel, maar dat ook echt heel veel geld in AI hebben gestoken (OpenAI en Anthropic marktwaarde kennen dezelfde overwaardingsproblematiek) en er dus een sterke push is om bedrijven ook als zodanig te waarderen.
Nu Grok er een feature bij heeft waarmee het weer kan concurreren met de competitie is weer een vinkje in de het hype verhaal hoe Grok de AI race gaat verslaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Skyaero op 15-05-2026 11:22 ]
Een aantal zaken, waardoor ik vermoed dat je zelf geen particuliere AI coder bent.XanderDrake schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:07:
Over Grok/xAI gesproken:
[...]
Dus even een recap: 1,5 jaar later dan Anthropic komen ze met een Coding agent wiens instap prijs 13x duurder is dan Claude Code. En als je vraag naar Groks inzichten en mening dan krijg je die van Elon Musk. Dit moet gaan concurreren met Claude of Gemini of OpenAI, modellen die allen meetbaar beter presteren?
Claude Code, Gemini, Codex e.d. hebben last van wat 'eshittification' wordt genoemd, de bruikbaarheid tegenover de prijs neemt steeds verder af. Met name op de goedkope abonnementen waar je mee vergelijkt ("13x duurder"). Behalve dat de modellen soms (afhankelijk van drukte) een stuk "dommer" worden, loop je op het 20 dollar Claude abonnement met Opus binnen enkele prompts tegen je 4-uurs limiet aan, je moet dus eigenlijk praktisch alleen Sonnet gebruiken en je moet erg granulair werken (steeds hapklare subtasks geven en dan weer een nieuwe sessie beginnen). Ikzelf moet nu noodgedwongen de planfase met Gemini doen, dan Sonnet het plan laten accorderen. Nieuwe sessie starten, Sonnet 1 task geven, nieuwe sessie enzovoort. Alles met Sonnet doen, of in een sessie heen-en-weer gaan geeft het risico dat ik m'n werk, wat ik binnen de komende paar uur wil doen, niet binnen het limiet af kan krijgen. Veel professional coders zijn daarom al overgestapt naar de duurdere abonnementen van honderden dollars per maand. Los van dat het natuurlijk niet vaststaat dat Grok Build alleen maar voor dat dure abonnement beschikbaar blijft.
De prestaties die je noemt als "meetbaar beter" is wel een kromme voorstelling, want we hebben het over coding modellen en je linkt naar de overall scores. Specifiek https://arena.ai/leaderboard/text/coding laat zien dat grok niet onderdoet voor Gemini 3.1 en Sonnet, en dat drietal zit maar 2% (!) onder Opus. Dat zou ik gewoon als gelijkwaardig zien. Daarnaast zijn benchmarks, wat we als Tweakers natuurlijk ook goed weten, ook slechts benchmarks. Het is veel belangrijker hoe het in de praktijk werkt, dus hoe snel krijg je foutjes, hallucinaties, net even meer doen dat ik vroeg enzovoort. Met name Gemini is hierbij een pain in the butt in mijn ervaring, ik moet telkens zeggen DO NOT IMPLEMENT YET, anders gaat hij vrolijk aan de slag ook al zeg ik slechts "make a plan" of "create an overview for me to choose" . Dus meetbaar klinkt leuk, ik moet er toch echt mee werken om een praktisch oordeel te vellen.
En dat brengt me op het derde belangrijke punt, al die modellen zijn gewoon al jaren beschikbaar. Je voorstelling van "1,5 jaar later dan" is krom omdat het slechts de command line agent is die men nu ook uitbrengt. Alleen we hebben al die tijd al VS Code forks zoals Cursor waar je die modellen in kan gebruiken (net als Github Co-Pilot in VS Code), of CLI tools als OpenClaw waar je hetzelfde kan als Claude Code, met dus API-gekoppelde modellen. Ik heb daardoor al vaker met de goedkopere versies van Grok gewerkt en dat is mij niet tegengevallen. Dat het 'de mening van Elon Musk' geeft is natuurlijk ook een beetje borrelpraat/niet verder kijken dan de krantenkoppen. Als ik vraag om een unit test te schrijven of een bug uit een functie te halen komt er natuurlijk niks naar voren wat ook maar richting een subjectieve kijk op een politiek onderwerp gaat. En wat denk je dat de populaire Chinese modellen als GLM, Kimi, DeepSeek zouden zeggen als je vragen over Tibet zou stellen? Beetje zinloos als je het mij vraagt.
Dus al met al lijkt "wie wil dit nou" een beetje een overdreven rethorische vraag. Er is op dit moment een krapte op de markt qua betrouwbaar aanbod van modellen die goed werken en niet die ups en downs hebben wat betreft betrouwbaarheid en performance. Niet dat daarmee dit product automatisch dat wel is, eerst zien dan geloven, maar tot nu toe zie ik geen reden om er geen significante marktvraag voor te zien. Met name de groep die ontevreden is met de 'grote drie' en die bijvoorbeeld niet naar de Chinese modellen vanwege dataleaks richting China wil overstappen. En last but not least, qua timing is het ook niet heel toevallig dat Github Co-pilot per 1 juni de abonnementen omzet naar per-usage billing (net als wanneer je een klassieke API gebruiker bent) waardoor daar een grote groep van weg gaat lopen die er geen voordeel mee uit kan halen om een abonnement te hebben.
Ik denk dat AI inference echt een commodity wordt, of misschien al lang is. Modellen convergeren, de grote modelboeren hebben geen moat. Groei wordt nu aangejaagd door gesubsidieerd aanbod, maar zelfs nu switchen gebruikers al regelmatig.
Ongetwijfeld kan je er een goede boterham mee verdienen, net als met een elektriciteitscentrale. Maar echte pricing power zullen de modellenboeren niet verkrijgen denk ik, en daarmee denk ik dat er een flink risico is op overwaardering. De markt zou zomaar 'dit wordt heel groots en belangrijk' (klopt) kunnen verwarren met 'hier is heel veel geld mee te verdienen' (misschien wel niet).
Ongetwijfeld kan je er een goede boterham mee verdienen, net als met een elektriciteitscentrale. Maar echte pricing power zullen de modellenboeren niet verkrijgen denk ik, en daarmee denk ik dat er een flink risico is op overwaardering. De markt zou zomaar 'dit wordt heel groots en belangrijk' (klopt) kunnen verwarren met 'hier is heel veel geld mee te verdienen' (misschien wel niet).
Bedankt voor je gedetailleerde antwoord. Ik zelf gebruik Claude Code ook prive, en moet regelmatig om de time-outs heen dansen, daar zal het niet aan liggen. Wat ik wel weet is dat je Grok Build niet zomaar even gaat proberen als consument voor deze prijzen, dus klant acquisitie zal tegenvallen.The Third Man schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:30:
[...]
Een aantal zaken, waardoor ik vermoed dat je zelf geen particuliere AI coder bent.
Claude Code, Gemini, Codex e.d. hebben last van wat 'eshittification' wordt genoemd, de bruikbaarheid tegenover de prijs neemt steeds verder af. Met name op de goedkope abonnementen waar je mee vergelijkt ("13x duurder").
Als professional zeg je nu dat je vaak en makkelijk kan veranderen van Token Provider (laten we het zo noemen). Immers je zit in de IDE te programmeren en je veranderd gewoon de API en key waar je mee praat met de Token Provider. Tevens zeg je ook dat er geen grote verschillen zijn tussen de verschillende Token Providers (ben ik niet mee eens gezien mijn ervaring met OpenAI en Copilot voordat ik aan Claude Code begon), dus in dat scenario zijn sterke open-source modellen ook niet ver weg verwijderd. Daarmee is de markt dus vrijwel commodified (@eamelink idd) en moet er puur geconcurreerd worden op prijs, en moeten de Token Providers ook nog eens concurreren met gratis open-source modellen op ten duur.
Wederom, wat differentieert xAI dan? Ik heb geen bewijs gezien dat het beter is dan Claude. Wordt het goedkoper? Lijk me lastig met zo'n start prijs, zo'n burnrate, en zonder grote klanten, naast DoW. Hebben ze meer capaciteit? Colossus lenen ze iig uit aan Anthropic.
Waar het iig wel op differentieert is professionalisme. Dáár maken Elon Musks meningen wel een verschil, in negatieve zin. Ik vind Anthropic, vanwege hun trackrecord, focus op enterprise en safety, én hun ruggengraat een aanzienlijk meer betrouwbare partij.
Maar dat is ook totaal niet de markt. De markt die nu de capaciteit bij de aanbieders opslokt is de professionele markt. Dat wij als simpele particulier ook een 10-20 dollar accountje zouden nemen is niet meer interessant, daarom is Github Co-pilot er nu ook vanaf gestapt.XanderDrake schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:39:
[...]
Bedankt voor je gedetailleerde antwoord. Ik zelf gebruik Claude Code ook prive, en moet regelmatig om de time-outs heen dansen, daar zal het niet aan liggen. Wat ik wel weet is dat je Grok Build niet zomaar even gaat proberen als consument voor deze prijzen, dus klant acquisitie zal tegenvallen.
Tokens zijn slechts de eenheden die LLM's toepassen in hun proces. "Tweakers" is bijvoorbeeld twee tokens. Die diensten zijn LLM providers, want je wil immers met een LLM communiceren, of die nou tokens of letters of hashes gebruikt is irrelevant.Als professional zeg je nu dat je vaak en makkelijk kan veranderen van Token Provider (laten we het zo noemen). Immers je zit in de IDE te programmeren en je veranderd gewoon de API en key waar je mee praat met de Token Provider.
Ik gaf dacht ik zelf juist aan dat uit persoonlijke ervaring verschillen bleken en dat ik daarom aangaf waarom jouw argument van 'volgens de benchmarks' niet de individuele lading dekt per potentiele klant. Open source is daarnaast een goede ontwikkeling, maar helaas ook steeds beperkt tot de simpelere use cases. Naar mate je uitgebreider wil werken ontkom je niet aan een zwaarder model. En dan kom je ook snel in de knel met als je iets zelf zou draaien of laten hosten. Dat onderstreept net als de prijs ook om welke doelgroep het hier gaat.Tevens zeg je ook dat er geen grote verschillen zijn tussen de verschillende Token Providers (ben ik niet mee eens gezien mijn ervaring met OpenAI en Copilot voordat ik aan Claude Code begon), dus in dat scenario zijn sterke open-source modellen ook niet ver weg verwijderd. Daarmee is de markt dus vrijwel commodified (@eamelink idd) en moet er puur geconcurreerd worden op prijs, en moeten de Token Providers ook nog eens concurreren met gratis open-source modellen op ten duur.
Wederom, wat differentieert xAI dan? Ik heb geen bewijs gezien dat het beter is dan Claude. Wordt het goedkoper? Lijk me lastig met zo'n start prijs, zo'n burnrate, en zonder grote klanten, naast DoW.
Colossus was hun training DC, niet hun uitvoerende DC. Je weet verder ook niet wat er praktisch gezien beschikbaar is en waar.Hebben ze meer capaciteit? Colossus lenen ze iig uit aan Anthropic.
Tuurlijk, daarom zouden wij er niet voor tekenen. Maar dat zegt verder weinig over het marktpotentieel wereldwijd. Een groot deel van de wereld houdt zich nauwelijks hiermee bezig, dat is wel de realiteit.Waar het iig wel op differentieert is professionalisme. Dáár maken Elon Musks meningen wel een verschil, in negatieve zin. Ik vind Anthropic, vanwege hun trackrecord, focus op enterprise en safety, én hun ruggengraat een aanzienlijk meer betrouwbare partij.
Gefeliciteerd aan iedereen die gisteren of eergisteren Dino Polska (supermarktketen) gekocht heeft:
Slow and steady compleet geliquideerd voor stock picking. Vooral het compleet verkopen van dividendcompounders Mastercard en Visa is echt on-Berkshires.Malantur schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 23:45:
BRKB heeft zijn nieuwste 13F formulier gepubliceerd met de eerste veranderingen onder Greg Abel. Men vaart duidelijk weg van de koers die Buffett uitgestippeld had.
[Afbeelding]
Aan de andere kant; volgens WhaleWisdom had hij een aankoopsprijs van respectievelijk 61 en 50 dollar. Dat is 877% en 652% winst. Stukje winstneming mag dan wel denk ik.
[ Voor 12% gewijzigd door Marrtijn op 16-05-2026 11:18 ]
Zijn allemaal relatief kleine posities, kans groot dat deze allemaal van Todd Combs zijn geweest die niet meer voor BRK werkt.
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
:strip_exif()/f/image/ULpzdEgeu6fACeNcPU8JeV8B.jpg?f=fotoalbum_large)