• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:01
Het klopt wel dat de Chinezen al een paar jaar US staatsobligaties aan het verkopen zijn. Dat gaat om tientallen miljarden per jaar. Best veel dus, maar in vergelijking met het totaal aan schulden valt het mee.

Analoog komt weer helemaal terug

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

phantom09 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:15:
Deze zondag begint een grote bearmarket volgens het fimpje. China dumpt bijan $700 miljoen aan US bonds.

YouTube: BLACK SUNDAY: The Market Will Not Survive Tomorrow. (Collapse)

Waarheid of onzin?
Sowieso onzin. 700 miljoen is echt peanuts 🥜
Dat is zelfs maar 1 promille van de US debt die ze hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2026 18:57 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:01
YakuzA schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:54:
[...]

Sowieso onzin. 700 miljoen is echt peanuts 🥜
Dat is zelfs maar 1 promille van de US debt die ze hebben.
700 billion volgens het bericht is best veel. 700 miljard dus voor de duidelijkheid.

Analoog komt weer helemaal terug

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bert pit schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:44:
[...]

700 billion volgens het bericht is best veel. 700 miljard dus voor de duidelijkheid.
Dan is het dus onzin omdat ze niet in 1x hun hele US debt dumpen. :)

PSN

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:00
YakuzA schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:02:
[...]

Als je vasthoud aan gedekt door goud wordt je nooit een wereldmunt.
Tot 1970 Bretton Woods was dat i.i.g. wel het geval. Totdat goud losgekoppeld werd van de dollar kon er veel fiat geld geprint worden en veel ook.

[ Voor 25% gewijzigd door siveiro op 25-01-2026 22:44 ]

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-02 12:59
Sommige hier doen het voorkomen alsof China e.a. zomaar even hun hele positie in US bonds kunnen verkopen, alsof het een particulier betreft die even 1 van zijn posities in zijn portfolio liquideerd. Zo werkt dat natuurlijk niet. Daarvoor is de wereldeconomie teveel verweven. Het betreft bovendien een secondary market waarbij de vraag echt wel kortstondig instort wanneer je met dergelijke volumes aan komt zetten. Daar benadelen ze alleen zichzelf mee. Bovendien teert de Chinese economie niet op binnenlandse consumptie maar op het export overschot. Waarmee de Chinese economie dus afhankelijk is van de bestedingen van Amerikaanse consumenten. Zij zijn dus echt niet gebaat bij een snelle ineenstorting van de dollar.

[ Voor 6% gewijzigd door 49euro op 26-01-2026 18:50 ]

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:26
49euro schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:47:
Sommige hier doen het voorkomen alsof China e.a. zomaar even hun hele positie in US bonds kunnen verkopen, alsof het een particulier betreft die even 1 van zijn posities in zijn portfolio liquideerd. Zo werkt dat natuurlijk niet. Daarvoor is de wereldeconomie teveel verweven. Het betreft bovendien een secondary market waarbij de vraag echt wel kortstondig instort wanneer je met dergelijke volumes aan komt zetten. Daar benadelen ze alleen zichzelf mee. Bovendien teert de Chinese economie niet op binnenlandse consumptie maar op het export overschot. Waarmee de Chinese economie dus afhankelijk is van de bestedingen van Amerikaanse consumenten. Zij zijn dus echt niet gebaat bij een snelle ineenstorting van de dollar.
China heeft zijn US bonds gehalveerd sinds de top juli 2011
https://en.macromicro.me/...jor-foreign-holders-china

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUaVlNgwEmfiEnt-JyL7XG8kIcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klRI7c4n0giMQFwU0ih43OvO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik sta er niet gek van op te kijken dat China dat nog verder reduceert.

• 49euro
phantom09 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:04:
[...]

China heeft zijn US bonds gehalveerd sinds de top juli 2011
https://en.macromicro.me/...jor-foreign-holders-china

[Afbeelding]

Ik sta er niet gek van op te kijken dat China dat nog verder reduceert.
Precies, gehalveerd in 15 jaar ;)

Dat is mijn punt. China is gebaat bij een langzame ineenstorting niet bij een snelle

[ Voor 6% gewijzigd door 49euro op 26-01-2026 21:30 ]

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10
En wie hebben ze vervolgens gekocht, de staatsschuld hebben ze immers niet bepaald afgelost ?
Ander buitenland ? Wij (via pensioenfondsen) ? Amerikanen zelf via 401k's ?

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:37

G83

Schijnbaar heeft de FED inmiddels 14% van de staatsschuld opgekocht middels QE (snelle Google zoektocht). Dat is meer dan het viervoudige van wat China uit had staan op hoogtepunt. China heeft zelf ook rap heel veel schuld op zich genomen. En de ECB en nationale centrale banken in Europa ook.

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:26
China heeft zelf ook een fiscal deficit die boven de eigen gestelde normen uitkomt. Men is al aan het kijken om meer belasting te heffen en heeft daarvoor meer personeel aangenomen. Men heeft enorm de economie gestimuleerd maar het grootste probleem is dat het allemaal goedkope productie en export is, en veel is niet winstgevend. Uiteindelijk zal men de domestic consumption op moeten schroeven, maar dat kan ook betekenen dat salarissen moeten stijgen met negatieve impact op de export.

Geen makkelijke situatie, en de Japanification van China als risico staat nog steeds. Ik blijf mooi weg van die markt, al gaan we het zien hoe het zich ontwikkelt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gekkie schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:20:
En wie hebben ze vervolgens gekocht, de staatsschuld hebben ze immers niet bepaald afgelost ?
Ander buitenland ? Wij (via pensioenfondsen) ? Amerikanen zelf via 401k's ?
80-85% staat intern in de VS dacht ik.

PSN

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:23

Jebus4life

BE User

siveiro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:19:
Staan we aan de vooravond van The Great Reset?
Gaan we af van de dollar als wereldmunt?
Eens in enkele decenia is er een wisseling van wereldmunt.
M.i. kopen de Brics landen nu zoveel Goud in om straks een nieuwe munt te introduceren die gedekt wordt door Goud.
Tegelijkertijd verkopen ze de Amerikaanse bonds. Heel benieuwd hoe dit afloopt.

Als ik Nederland was zou ik snel het goud wat we hebben gestald in Amerika en Canada terughalen.
Hoe jij het hier schrijft lijkt me je insteek zou zijn dat een nieuwe munt gedekt door goud die als wereldwijde handelsmunt gebruikt kan worden. Op papier klinkt dat allemaal heel mooi (net zoals er op sociale media duizenden filmpjes rondgaan waarom het loslaten van de goudstandaard een enorme fout was; die gaan uiteraard voorbij aan de enorme complexiteit van dat monetair systeem, en de nadelen die het ook met zich meebrengt).

Ten eerste zal er 1 land zijn dat garant zal moeten staan voor het systeem (de facto kan dat binnen BRICS enkel China zijn), de andere landen koppelen dan hun munt aan de Yuan (of aan de nieuw te creëren munt), maar die landen worden dus vanaf dat moment afhankelijk van het begrotings- en monetair beleid van China. Ik zie weinig BRICS landen hun autonomie opgeven om zich te "onderwerpen" aan China. De enige reden waarom dat na WO2 wél het geval was, was om 2 redenen: de wereld compleet in puin: stabiliteit was belangrijker dan autonomie én er was simpelweg geen alternatief voor de Amerikanen (die zich relatief gezien op het absolute hoogtepunt van hun macht bevonden in die periode).

Ja, China is zonder twijfel het machtigste land binnen BRICS, maar ik zie geen reden waarom (bijvoorbeeld) India hun monetair beleid zouden laten bepalen door China. Het zorgt veel minder flexibiliteit in fiscaal beleid van hun eigen munt (vaak veel hogere rentes dan in het huidige systeem - bovendien ligt devaluatie héél gevoelig (de devaluatie van de pond in de jaren 60 heeft Labour járen achtervolgd - de politieke kost van devaluatie is enorm).

Misschien dat de BRICS landen met een prachtig idee komen hoor - Een of andere eenheidsmunt die ze "samen" gaan beheren - maar ik zie het niet werken. een gemeenschappelijke munt vereist diep vertrouwen en langdurige politieke afstemming. Vergelijk het met de Euro, die heeft al serieuze crisissen gekend, en dat is tussen landen die politiek en economisch enorm verweven zijn en (in grote lijnen) toch best vriendschappelijk met elkaar omgaan. In verhouding is er echt wel weinig dat de BRICS landen met elkaar gemeen hebben.

Monetair beleid is echt niet iets van "laten we goud kopen en nieuwe gezamenlijke munt gaan gebruiken want de VS is slecht voor ons!" zoals Youtube of TikTok mensen willen laten geloven.

[ Voor 15% gewijzigd door Jebus4life op 27-01-2026 10:59 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:20
Wat mij betreft is het helemaal niet zo complex.

Het enige wat je moet beseffen is dat geld(de muntjes, de briefjes, de cijfers op de bankrekening) op zich niet het belangrijkste is. Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen belangrijke rol speelt.

Wat wel de essentie is dat zijn de fabrieken, de diensten, het voedselsysteem, sociale afspraken,...

Het concept 'geld' speelt daarin de rol als smeermiddel. Smeermiddel is belangrijk, een motor kan niet lang werken zonder, die moet met een gepaste hoeveelheid gesmeerd worden (niet teveel, niet te weinig).

Maar met enkel een pot smeermiddel ben je op zich ook niet veel.

Dat de waarde van geld ooit gekoppeld werd aan een hoeveelheid goud is ook maar een conceptuele afspraak. Het is in de geschiedenis ook al eens gekoppeld geweest aan specerijen en tulpenbollen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wozmro op 27-01-2026 11:06 ]

• phantom09

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik dacht dat het een AI video was, maar het is dus serieus :')

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:47
Zo goed vind ik ze niet. Ze kunnen wel even de wind in de zeilen hebben de afgelopen maand, maar als je lotus bakeries jaar op jaar bekijkt, -5,85%

Ik heb veel betere aandelen dan deze.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:41

Duinkonijn

Huh?

-knip- serieus reageren aub

[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 28-01-2026 07:55 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:54
KPN haalt doelen, handhaaft outlook en stelt op geen enkel vlak teleur.

Koers gaat dan -2% natuurlijk.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Boeing is mogelijk over zijn dieptepunt heen:
Boeing just announced the end of years of deep financial losses, a turnaround for a company after nearly seven years of bad news.

The US aircraft maker reported $8.2 billion in net profit in the fourth quarter, its first profitable period in more than three years
...
But this profitable quarter is not a one-off. Analysts forecast the company will make money going forward as it ramps up production. Over the past year, the Federal Aviation Administration has eased up 737 Max production caps that had been in place due to safety concerns. Boeing also recently outpaced rival Airbus in new plane orders for the first time since 2018, a turning point for a company that, despite problems, is a key part of the US economy.
https://edition.cnn.com/2...ss/boeing-earnings-profit

PSN

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:35

Soullie

Planeshift

Marrtijn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:01:
KPN haalt doelen, handhaaft outlook en stelt op geen enkel vlak teleur.

Koers gaat dan -2% natuurlijk.
Ach is maar dag "ruis" zie je wel vaker, men had dat toch meer verwacht, of mensen die net voor cijfers kochten en ritje maakte of of of.

Kpn is voor lange termijn gewoon ok "vind ik".

• aljooge
ASML gaat 1700 banen schrappen. Is dan de groei er uit? Koers ruim 5% in de plus. Snap er niet zo veel van.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:02
aljooge schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:31:
ASML gaat 1700 banen schrappen. Is dan de groei er uit? Koers ruim 5% in de plus. Snap er niet zo veel van.
Dat is gewoon de cyclus. Elke X jaar reorganiseert een bedrijf, dan worden er RIF's gedaan, en dan een paar jaar later worden er weer allemaal mensen aangenomen. Net als eb en vloed.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
De orderinstroom in Q4 lag miljarden hoger dan verwacht dus nee de groei is er niet uit. Zie verder persbericht van ASML zelf voor een toelichting:

Strengthening our focus on engineering and innovation

The semiconductor ecosystem is poised to experience significant growth in the coming years, and ASML is well positioned to leverage this positive development. To prepare for future opportunities, ASML intends to strengthen its focus on engineering and innovation in critical areas of the company through the streamlining of the Technology and the IT organizations. Employees and employee representatives are being informed of the proposed changes, and further details will be made available today on www.asml.com at 08:30 CET.

en het bericht:
https://www.asml.com/en/n...ngineering-and-innovation

[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 28-01-2026 13:36 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:36
Afas schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:35:
[...]

De orderinstroom in Q4 lag miljarden hoger dan verwacht dus nee de groei is er niet uit. Zie verder persbericht van ASML zelf voor een toelichting:

Strengthening our focus on engineering and innovation

The semiconductor ecosystem is poised to experience significant growth in the coming years, and ASML is well positioned to leverage this positive development. To prepare for future opportunities, ASML intends to strengthen its focus on engineering and innovation in critical areas of the company through the streamlining of the Technology and the IT organizations. Employees and employee representatives are being informed of the proposed changes, and further details will be made available today on www.asml.com at 08:30 CET.

en het bericht:
https://www.asml.com/en/n...ngineering-and-innovation
Ik dacht dat de groei bij ASML wel fors was ingeprijsd en heb vorige week op de verkoopknop gedrukt. Toch alweer 8-10% rendement misgelopen. Het ritje vanaf € 622 was natuurlijk uitstekend, dus ik ben er niet armer van geworden 8)
Dat is ook beleggen ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:40

XanderDrake

Build the future!

Ik denk dat de aandeelhouders juist goed reageren op die banen die worden geschrapt. Je moet de broekriem niet aanhalen als het al (te?) laat is, als je lean blijft tijdens momenten van groei, blijft de groei meer duurzaam.

Ik denk trouwens dat de grootste plus voor ASML vandaag de grote groei van het orderboek is. Dat is groei voor 2027 en 2028.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:21
Het is belangrijk om te weten waar die banen geschrapt worden. ASML is de laatste jaren redelijk Philips achterna gegaan, waardoor er veel bureaucracy en eeuwig durende processen zijn bijgekomen. Zover ik uit de press releases lees is dat ook eindelijk duidelijk geworden op het board niveau en is dit een eerste actie die hieruit volgt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hogader schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:47:
[...]
Het is belangrijk om te weten waar die banen geschrapt worden. ASML is de laatste jaren redelijk Philips achterna gegaan, waardoor er veel bureaucracy en eeuwig durende processen zijn bijgekomen. Zover ik uit de press releases lees is dat ook eindelijk duidelijk geworden op het board niveau en is dit een eerste actie die hieruit volgt.
Het klinkt inderdaad het standaard probleem van de grotere bedrijven, ondanks dat je x2 het personeelaantal hebt gedaan gaat je output niet x2 maar blijft bij een x1,25 of x1,5 hangen ivm overhead/burocratie etc.

PSN

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25

oscar82

De ondertitel

weet iemand wat de makkelijkste manier is om een negatief dollarsaldo te veranderen naar een negatief eurosaldo? Ik wil nl. een grote aankoop in dollars doen en die de komende 10 maanden elke maand 10%+rente op negatief cashsaldo aflossen.
Waar ik naar op zoek ben: eurolening om iets in dollars aan te kopen. Omdat euro’s lagere rente hebben dan dollars op het moment bij IBKR. En mijn salaris komt binnen in euro’s dus wisselkoersrisico is eenmalig bij aangaan van lening. Verder is de lening zo kort dat het mij niet aantrekkelijk lijkt om hiervoor een box spread te openen. Want Dan betaal ik rente over het gehele bedrag en de gehele looptijd, terwijl ik na een paar maanden al de helft afgelost wil hebben.

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
oscar82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:48:
weet iemand wat de makkelijkste manier is om een negatief dollarsaldo te veranderen naar een negatief eurosaldo? Ik wil nl. een grote aankoop in dollars doen en die de komende 10 maanden elke maand 10%+rente op negatief cashsaldo aflossen.
Waar ik naar op zoek ben: eurolening om iets in dollars aan te kopen. Omdat euro’s lagere rente hebben dan dollars op het moment bij IBKR. En mijn salaris komt binnen in euro’s dus wisselkoersrisico is eenmalig bij aangaan van lening. Verder is de lening zo kort dat het mij niet aantrekkelijk lijkt om hiervoor een box spread te openen. Want Dan betaal ik rente over het gehele bedrag en de gehele looptijd, terwijl ik na een paar maanden al de helft afgelost wil hebben.
Ik weet niet of ik het helemaal begrijp, maar je kan toch gewoon eurusd verkopen bij IBKR?

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
abalone schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Ik weet niet of ik het helemaal begrijp, maar je kan toch gewoon eurusd verkopen bij IBKR?
Volgens mij kan dat alleen als je een positief EUR saldo hebt.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

oscar82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:48:
Voor zover je genoeg marginruimte hebt kan je het gewenste effect in dollars kopen, en vervolgens de dollarschuld converteren naar een schuld in euro.

Wat niet kan is van tevoren alvast een schuld aangaan door euro's te verkopen en dollars te kopen. Regelgeving staat niet toe dat je met een valutatransactie een schuld maakt of vergroot, dat wordt gezien als 'leveraged forex'. Een bestaande schuld in vreemde valuta (bijvoorbeeld door de aankoop van het gewenste effect) converteren naar de eigen valuta is wel altijd toegestaan.

Voor de volledigheid, houd er rekening mee dat de keuze voor een valuta van meer afhangt dan alleen de huidige rente. Eventuele koersschommelingen zouden groter kunnen zijn dan het verschil in rente.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mbt ASML is mijn interpretatie dat men wil voorkomen dat hetzelfde gebeurd als bij Boeing.

ASML heeft echt niet zo makkelijk als men soms denkt. Alleen EUV gaat hard bij gebrek aan competitie. DUV daalt zelfs in omzet. Daar heeft men echte concurrentie en blijkt dat klanten heel kritisch naar ASML kijken.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25

oscar82

De ondertitel

abalone schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Aha! Ik had nog geen CFD trading permissies. @Zr40 ook dank voor het antwoord. Ik wil liever 1 grote valuta conversie nu doen (tegen een bekende wisselkoers) ipv 10 kleinere tegen een onbekende wisselkoers. Aangezien prijs per conversie vaststaat ongeacht grootte spaar ik alvast 9x2$

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:46
Zo lang hield ASML het niet vol. Uiteindelijk in de min en bij de Nasdaq momenteel in de top 5 dalers, terwijl Intel, NXP, Microniveau en Onsemi momenteel in de top 5 stijgers staan.

• phantom09
aljooge schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 05:03:
[...]

Zo goed vind ik ze niet. Ze kunnen wel even de wind in de zeilen hebben de afgelopen maand, maar als je lotus bakeries jaar op jaar bekijkt, -5,85%

Ik heb veel betere aandelen dan deze.
?? Ik heb deze ooit gekocht voor iets meer dan 2000. Is nu bijna 5 keer zoveel waard. Dus nu jij weer.

Ga je uit van 1995 dan koste hij 58,5. Dit is een jaarlijks rendement van 18,5% (exclusief dividend). Dit is in de lijn met Warren Buffets rendement.

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 28-01-2026 21:14 ]

• phantom09
Pr088 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Ik dacht dat de groei bij ASML wel fors was ingeprijsd en heb vorige week op de verkoopknop gedrukt. Toch alweer 8-10% rendement misgelopen. Het ritje vanaf € 622 was natuurlijk uitstekend, dus ik ben er niet armer van geworden 8)
Dat is ook beleggen ;)
Waarom verkopen? Pas als je denkt dat een bedrijf op lange termijn het slechter gaat doen ga je verkopen.

• aljooge
phantom09 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:10:
[...]

?? Ik heb deze ooit gekocht voor iets meer dan 2000. Is nu bijna 5 keer zoveel waard. Dus nu jij weer.

Ga je uit van 1995 dan koste hij 58,5. Dit is een jaarlijks rendement van 18,5% (exclusief dividend). Dit is in de lijn met Warren Buffets rendement.
Toen je er over begon een paar jaar geleden was de koersstijging die het toen had doorgemaakt echt.zeer imposant. Alleen toen een paar jaar geleden vond ik hem veel te duur met een P/E ratio van meende ergens in de 60. Dat bleek dus achteraf te kloppen en zijn ze sindsdien alleen maar fors gedaald. Als je toen een stukje lotus bakeries had gekocht, dan had je er een behoorlijk probleem aandeel in je portefeuille gehad. Nu nog steeds vind ik hem met een P/E van 48 veel te duur.

Nu je er Buffett bij haalt, als je de literatuur goed hebt gelezen, dan verkopen ze aandelen in goede bedrijven, omdat ze andere bedrijven nog meer potentie vinden hebben. Een aandeel met een dergelijk hoge P/E hadden ze allang ingeruild voor iets beters. Dat klopt ook, want bij de grootste belegde aandeelhouders van Lotus Bakeries staat Berkshire Hathaway niet tussen.

• Pr088
phantom09 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:20:
[...]

Waarom verkopen? Pas als je denkt dat een bedrijf op lange termijn het slechter gaat doen ga je verkopen.
Omdat ASML rond de 50x de winst hangt. Vind ik behoorlijk hoog, zeker voor een cyclische chipper. Dus ik heb verschoven naar andere aandelen waarvan ik verwacht dat ze het komende jaar beter presteren. Pakt dat goed uit? Misschien wel, maar misschien ook niet. Onderdeel van mijn hobby (grootste deel van mijn portefeuille zit in ETFs en die versla ik niet ;) )

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 31-01 14:07
Hoe denken jullie over HP Inc. (ticker: HPQ)? Dit aandeel is afgelopen maanden flink gezakt en doordat de dollar ook aardig verzwakt is betekent dit dat vanaf de top begin vorig jaar het aandeel omgerekend in euro's gehalveerd is qua koers.

De huidige koers is zo'n 19 dollar en er wordt verwacht dat ze circa 2,50-2,75 dollar winst per aandeel (GAAP) draaien. Free cashflow per share zou in 2026 uit moeten komen op een dollar of 3 per aandeel. Hiervan wordt 1,2 dollar aan dividend uitgekeerd, wat een houdbaar en keurig dividendrendement van ruim 6% oplevert. Daarnaast staat HPQ bekend om de omvangrijke share buyback programma's.

De PC markt is cyclisch en door de dure geheugenmodules zullen de marges van HP kleiner worden. Anderzijds hebben ze een grote schare vaste bedrijven die elke X jaren laptops voor hun personeel vervangen en dit niet gaan uitstellen omdat de prijzen wat duurder zijn.

In december heeft de CEO voor ruim 1 miljoen dollar aan aandelen verkocht, normaliter geen sterk teken. Alhoewel dit bijvoorbeeld ook gedaan kan zijn om belastingen mee te betalen of een nieuwe woning mee te kopen bijvoorbeeld.

Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog een afhankelijkheid met de dollarkoers die door het beleid van POTUS zwakker en zwakker blijkt te worden...

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb aandelen in JDE Peet's en kreeg daarover het volgende bericht: Kodiak BidCo B.V. heeft aangekondigd voor ieder aandeel JDE Peet's EUR 31,85 in contanten te bieden. Of dit bod doorgaat, wordt bekend gemaakt op 3 april 2026.

Gaat het bod door, dan kan dit betekenen dat de verhandelbaarheid van aandelen JDE Peet's afneemt. Het is mogelijk dat Kodiak BidCo B.V. in de toekomst een uitkoopprocedure start.

Meer mensen met JDE aandelen en wat gaat jullie doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 29-01-2026 12:07 ]

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 31-01 14:07
Dj-sannieboy schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:48:
Dit is toch al heel lang al bekend? Ik heb mijn stukken maanden geleden al verkocht en herinvesteerd in andere aandelen. Gewoon lekker via de beurs verkopen zou ik zeggen, je hoeft geen verdere enorme koerswinst meer te verwachten.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:46
niwresixel schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:31:
Hoe denken jullie over HP Inc. (ticker: HPQ)?
Niet positief. Dat zeg ik echter als klant en niet als belegger, want op die laatste manier heb ik er niet in verdiept.

• Pr088
Dj-sannieboy schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:48:
Ik heb aandelen in JDE Peet's en kreeg daarover het volgende bericht: Kodiak BidCo B.V. heeft aangekondigd voor ieder aandeel JDE Peet's EUR 31,85 in contanten te bieden. Of dit bod doorgaat, wordt bekend gemaakt op 3 april 2026.

Gaat het bod door, dan kan dit betekenen dat de verhandelbaarheid van aandelen JDE Peet's afneemt. Het is mogelijk dat Kodiak BidCo B.V. in de toekomst een uitkoopprocedure start.

De rek is eruit bij JDE. Zet het voor 31,5 op de borden. Anders zit je nog maanden te wachten op de laatste dubbeltjes. Het bod gaat wel door. En als het niet door gaat, dan gaat de koers waarschijnlijk omlaag. Dus cashen en in andere aandelen stoppen. Het rendement heb je waarschijnlijk al wel binnen 8)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nog een paar jaar en Tesla maakt geen auto's meer?
Enige modellen die ze nog maken zijn dan de 3 en de Y? (cybertruck is US-only in mini-oplage)
On Tesla’s earnings call on Wednesday, Musk laid out a literal replacement of Tesla cars by robots – announcing Tesla would discontinue the Model S and Model X in favor of making more of its Optimus robots.
https://edition.cnn.com/b...on-musk-tesla-risk-takers

Alle je fiches op groen zetten en aan het rad wordt gedraaid.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 29-01-2026 15:52 ]

PSN

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:42
Pr088 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:17:
[...]

Omdat ASML rond de 50x de winst hangt. Vind ik behoorlijk hoog, zeker voor een cyclische chipper. Dus ik heb verschoven naar andere aandelen waarvan ik verwacht dat ze het komende jaar beter presteren. Pakt dat goed uit? Misschien wel, maar misschien ook niet. Onderdeel van mijn hobby (grootste deel van mijn portefeuille zit in ETFs en die versla ik niet ;) )
Snap ik. Ik houd ze. Ik wou dit al maanden terug doen, dat had me 20 tot 30% gescheeld in mijn nadeel.
Ook onderdeel van mijn hobby (afbouwend, alle nieuwe inleg en opbrengst gaat naar ETF).

You're either part of the solution or you're part of the problem

• 49euro
YakuzA schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:39:
Nog een paar jaar en Tesla maakt geen auto's meer?

[...]
https://edition.cnn.com/b...on-musk-tesla-risk-takers

Alle je fiches op groen zetten en aan het rad wordt gedraaid.
Ik heb bij Musk altijd het idee dat hij er alles aan doet om Tesla niet als traditionele autobouwer in de markt te zetten. Iedere keer wordt er nog meer fantastie toegevoegd aan het merk. Echter hoe langer Tesla in de markt zit hoe meer het bedrijf technisch en wat betreft resultaten op een traditionele autobouwer gaat lijken.

Alles om de luchtbel waarmee hij zijn imperium heeft gefinancierd niet te doen laten spatten.

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:27
49euro schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:52:
[...]
Alles om de luchtbel waarmee hij zijn imperium heeft gefinancierd niet te doen laten spatten.
Hoeveel is een aandeel tesla realistisch waard? 1/10e van de huidige koers ongeveer? :+ :+

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
49euro schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:52:
[...]

Ik heb bij Musk altijd het idee dat hij er alles aan doet om Tesla niet als traditionele autobouwer in de markt te zetten. Iedere keer wordt er nog meer fantastie toegevoegd aan het merk. Echter hoe langer Tesla in de markt zit hoe meer het bedrijf technisch en wat betreft resultaten op een traditionele autobouwer gaat lijken.

Fantasie of innovatie, ik denk het 1e voor mensen die de toekomst anders zien en het 2e voor mensen die echt geloven dat massale robotisering de toekomst is.

• Pr088
poehee schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:51:
[...]

Snap ik. Ik houd ze. Ik wou dit al maanden terug doen, dat had me 20 tot 30% gescheeld in mijn nadeel.
Ook onderdeel van mijn hobby (afbouwend, alle nieuwe inleg en opbrengst gaat naar ETF).
Ik voelde die druk ook. Had eerder al een pluk verkocht op 900. Weer wat geleerd over 'hoogtevrees' en 'let your profits run'. ;)

• Afas
  • Niet online
Nasdaq krijgt een stevige tik vandaag. Daarnaast schijnen de zorgen over de dollar en het begrotingstekort ook toe te nemen.

• dj_ryow
  • Laatst online: 20:16
Afas schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:58:
Nasdaq krijgt een stevige tik vandaag. Daarnaast schijnen de zorgen over de dollar en het begrotingstekort ook toe te nemen.
Goud en zilver ook verrassend genoeg.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-02 13:57
Microsoft heeft vandaag toch een harde tik -12%

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:22
En Bitcoin -5%, Microstrategy -10%, en zowat al de rest in mijn tradingview watchlist. Ik vraag me alleen af wat de katalysator was

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 18:14
kx22 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:45:
Microsoft heeft vandaag toch een harde tik -12%
Gelijk maar wat gekocht eerder vandaag.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

• aljooge
Zojuist mijn allereerste aankoop (Microsoft) gedaan via Interactive Brokers. Had een paar maand geleden die rekening geopend en er al wat staan om te wachten op een kans. 1 dollar transactiekosten is niet duur. :)

• kx22
Bean77 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:24:
[...]

Gelijk maar wat gekocht eerder vandaag.
Ik wacht nog even. Dit soort dalingen (slechte prognoses/resultaten) corrigeren zich niet in 1 dag.
Weet uiteraard niet of het nog meer gaat dalen, maar daalt nu al 2 dagen achter elkaar.

• Soullie

Soullie

Planeshift

SAP ook -16% vandaag.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:42
kx22 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:01:
[...]

Ik wacht nog even. Dit soort dalingen (slechte prognoses/resultaten) corrigeren zich niet in 1 dag.
Weet uiteraard niet of het nog meer gaat dalen, maar daalt nu al 2 dagen achter elkaar.
Dat klopt. Maar herstel kan razendsnel gaan ook.
Die fase mag je niet missen. Het gebeurt vrij kort na de val, en de grootste stijging vindt plaats op die ene dag.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• phantom09
niwresixel schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:31:
Hoe denken jullie over HP Inc. (ticker: HPQ)? Dit aandeel is afgelopen maanden flink gezakt en doordat de dollar ook aardig verzwakt is betekent dit dat vanaf de top begin vorig jaar het aandeel omgerekend in euro's gehalveerd is qua koers.

De huidige koers is zo'n 19 dollar en er wordt verwacht dat ze circa 2,50-2,75 dollar winst per aandeel (GAAP) draaien. Free cashflow per share zou in 2026 uit moeten komen op een dollar of 3 per aandeel. Hiervan wordt 1,2 dollar aan dividend uitgekeerd, wat een houdbaar en keurig dividendrendement van ruim 6% oplevert. Daarnaast staat HPQ bekend om de omvangrijke share buyback programma's.

De PC markt is cyclisch en door de dure geheugenmodules zullen de marges van HP kleiner worden. Anderzijds hebben ze een grote schare vaste bedrijven die elke X jaren laptops voor hun personeel vervangen en dit niet gaan uitstellen omdat de prijzen wat duurder zijn.

In december heeft de CEO voor ruim 1 miljoen dollar aan aandelen verkocht, normaliter geen sterk teken. Alhoewel dit bijvoorbeeld ook gedaan kan zijn om belastingen mee te betalen of een nieuwe woning mee te kopen bijvoorbeeld.

Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog een afhankelijkheid met de dollarkoers die door het beleid van POTUS zwakker en zwakker blijkt te worden...
-Net income growth de laatste 5 jaar negatief met een 1 jaar een klein plusje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Klr1x0CX4viMNzTPCMiejaTWql4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jRZiUWvX7i9vje4nxDwbTMoI.png?f=fotoalbum_large

-beurskoers als sinds 2007 niet echt omhoog.

Ik zou het niet kopen.

• phantom09

• kx22
poehee schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:06:
[...]

Dat klopt. Maar herstel kan razendsnel gaan ook.
Die fase mag je niet missen. Het gebeurt vrij kort na de val, en de grootste stijging vindt plaats op die ene dag.
normaliter niet. 1-2% verschil kan, maar als er geen nieuwe aankondigen/samenwerkinge zijn zie ik ze echt geen 5-6% goedmaken. Ze hebben gisteren de cijfers bekend gemaakt en deze waren gewoon goed. Alleen omdat het minder gaat met Azure is deze val gekomen. Maargoed wie weet zit ik er naast. Is wel vaker gebeurd (ook wel vele keren goed gezien)

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:03
Toch apart om ze 10% te zien vallen. Maar ik had 2 aandeeltjes al paar maanden en het was al niet echt feest.

Had beter micron kunnen kopen 🤦
Die is nog extremer gestegen dan goud en zilver.

• aljooge
Wat is wijsheid met Micron? Dit aandeel is in korte tijd gestegen van 86 dollar naar 435 dollar, waardoor die nu bijna 20% van mijn portefeuille is.

Zelf dacht ik om het gewoon zo te laten en te hopen op nog veel meer met het risico dat het fout gaat.

• Pr088
aljooge schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 06:42:
Wat is wijsheid met Micron? Dit aandeel is in korte tijd gestegen van 86 dollar naar 435 dollar, waardoor die nu bijna 20% van mijn portefeuille is.

Zelf dacht ik om het gewoon zo te laten en te hopen op nog veel meer met het risico dat het fout gaat.
Ik zou geen 20% weging willen hebben. Gewoon een deel afbouwen en met 10% of 5% doorgaan. Je risicoprofiel is nu veel te hoog met zo'n volatiel aandeel met zo'n omvang.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:51
Zilver en goud gaan hard onderuit vandaag. Ik zie niet echt een nieuwsbericht met directe aanleiding. Heeft iemand een idee?

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Morales79 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:01:
Zilver en goud gaan hard onderuit vandaag. Ik zie niet echt een nieuwsbericht met directe aanleiding. Heeft iemand een idee?
De afgelopen maand is nog steeds + 16% and de afgelopen 3 maanden + 29%. . Het ging wel extreem hard, dus een correctie is wel ff gezond.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:02
Nu kopen dus ;P

Ws hebben een aantal mensen hun winst gepakt en wordt er dus wat meer goud verkocht. Ook het nieuws over de aankomende mogelijke Fed President Kevin Warsh (meer een hawk) kan de goudprijs beinvloeden.

[ Voor 28% gewijzigd door olafmol op 30-01-2026 10:24 ]

• Morales79
Ok, ik begrijp dat het te maken heeft met de vermoedelijke aanstaande benoeming van Kevin Warsh als nieuwe FED voorzitter. De verwachting is dat hij sneller de rente zal verlagen, wat investeringen aanjaagt en geld weghaalt uit safe havens, ofzo.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nog steeds hoger dan de prijs van afgelopen maandag.

PSN

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:24
Morales79 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:25:
De verwachting is dat hij sneller de rente zal verlagen,
Maar bij een lagere rente, gaat goud meestal juist omhoog, wat dan leveren (o.a.) obligaties minder op.

Wat je hier zit is waarschijnlijk gewoon een reactie op de gigantische snelle stijging de afgelopen dagen/tijd. Ondank de harde daling, is het inderdaad nog meer waard dan vorige week zoals door @YakuzA werd aangegeven. Het is dus maar relatief.

Toevoeging, ik zie in het FD dit commentaar staan
Goud en zilver dalen met 5% respectievelijk 10%. Dat heeft mogelijk te maken met de waarschijnlijke benoeming van Kevin Warsh tot nieuwe voorzitter van de Federal Reserve.
Maar dat gaat in wat ik eerder heb geleerd over lagere rentes en goud waarderingen, dus..... :?

[ Voor 24% gewijzigd door rube op 30-01-2026 10:45 ]

• Morales79
Maybe, maar Amerika moet nog wakker worden dus kan vanmiddag nog verder zakken. Ik praat dan over Goud en zilver ETF's in USD zoals ishares en wisdomtree die ik heb. De oranje man gaat schijnbaar vandaag die benoeming bekendmaken?

[ Voor 9% gewijzigd door Morales79 op 30-01-2026 10:37 ]

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

Grouchy

meep meep

Ach..parabolische bewegingen omhoog (en omlaag), lunatics running the asylum.
Zilver net afgeketst op de 5-MA en nu er doorheen....

Wat Trump/Kevin Warsh betreft; als je geen activa hebt ben je het haasje, is trouwens al een tijdje het geval.
Met die parabolische stijgingen van de laatste tijd zie je dat mensen ook naar alternatieven zoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door Grouchy op 30-01-2026 10:48 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Soullie

Soullie

Planeshift

Grouchy schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:45:
Ach..parabolische bewegingen omhoog (en omlaag), lunatics running the asylum.
Zilver net afgeketst op de 5-MA en nu er doorheen....

Wat Trump/Kevin Warsh betreft; als je geen activa hebt ben je het haasje, is trouwens al een tijdje het geval.
Met die parabolische stijgingen van de laatste tijd zie je dat mensen ook naar alternatieven zoeken.
Ik meen me te herinneren dat tijdje geleden (2024 / 2025) zoiets met cacao ook aan de hand was.
Knalt omhoog, gaat weer hard omlaag, knalt weer omhoog en omlaag.

Nu vergelijk ik dit niet met goud, maar de beweging lijkt er echt heel veel op.

Wellicht wat kopen mocht de boel inderdaad 20 - 30% omlaag knallen, ik vind dit soort stijgende lijnen altijd akelig.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:40

XanderDrake

Build the future!

Grouchy schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:45:
Ik verbaas mij wel over de rollercoaster die deze benoeming induceert op de beurzen. Ik bedoel dit is ver van te voren aangekondigd. Worden we er blij van? Niet direct, maar je weet welke aandelen veel baat hebben bij lagere Fed rentestanden. Bijv. ASML; die knal 6% omhoog, en op dezelfde dag weer -1% naar beneden. Dag erna weer 4%+ en hoppa weer in het rood.
Waar is dit allemaal goed voor? De markt prijst zichzelf helemaal leip.

edit: Het wordt nog vreemder zie ik. De waarde daalde gister vrij hard, op exact hetzelfde moment dat alle banken en analisten het "KOOP" advies gaven 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door XanderDrake op 30-01-2026 11:30 ]

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:26

ZenTex

Doet maar wat.

Hallo. Is vragen om advies OK hier?

k zie de toekomst op de beurs is de middellange termijn niet erg rooskleurig in.

Heb dus alvast een deel van mn beleggingen verkocht just in case.

Nu staat dus een aardig bedrag in HKD niets te doen bij IBKR. de rente is niet echt spectaculair.

Persoonlijke situatie: IBKR rekening in Hong kong beleggingen in USD, cash bij IBKR in HKD. Later om te zetten naar THB. Ik zoek iets in bonds bijvoorbeeld met een redelijk hoog risico tolerantie.
Heb nu een klein bedragje in corporate US bond ETF met prima rendement, maar vanwege het ontbreken van een belastingverdrag betaal ik dus 30% belasting op dividend in de US. (Niets in HK, geen belasting op rendement noch kapitaal hier) En is bovendien in USD.

Iemand tips voor in welke fondsen ik kan beleggen voor een redelijk fixed income rendement, maar zonder mezelf scheel te betalen aan belasting en een verdere koersval van de usd/HKD the kunnen heffen?

Ben al dagen bezig met zoeken, maar er zijn er zoveel, het duizelt me een beetje.

• nafofella
Big ooof zilver. Had voor 1000 etf gekocht maar nu -27%. Totaal nu -12 rendement.

Had wel een correctie verwacht maar zo flink. Naja gelukkig geen grote positie maar wtf 😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZtYf0Grx0xZR_LPuU6bAdgDXm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Wxd6diY1UyFqu4QeL8RpwhM.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je soms. Gelukkig heb ik een breed belegde porto.

[ Voor 54% gewijzigd door nafofella op 30-01-2026 19:14 ]

• Afas
  • Niet online
ZenTex schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:47:
Hallo. Is vragen om advies OK hier?

k zie de toekomst op de beurs is de middellange termijn niet erg rooskleurig in.

Heb dus alvast een deel van mn beleggingen verkocht just in case.

Nu staat dus een aardig bedrag in HKD niets te doen bij IBKR. de rente is niet echt spectaculair.

Persoonlijke situatie: IBKR rekening in Hong kong beleggingen in USD, cash bij IBKR in HKD. Later om te zetten naar THB. Ik zoek iets in bonds bijvoorbeeld met een redelijk hoog risico tolerantie.
Heb nu een klein bedragje in corporate US bond ETF met prima rendement, maar vanwege het ontbreken van een belastingverdrag betaal ik dus 30% belasting op dividend in de US. (Niets in HK, geen belasting op rendement noch kapitaal hier) En is bovendien in USD.

Iemand tips voor in welke fondsen ik kan beleggen voor een redelijk fixed income rendement, maar zonder mezelf scheel te betalen aan belasting en een verdere koersval van de usd/HKD the kunnen heffen?

Ben al dagen bezig met zoeken, maar er zijn er zoveel, het duizelt me een beetje.
Dit is een nogal specifieke vraag dus daarmee kan ik je niet helpen. Vraag me af of je een deel van je probleem niet op kunt lossen door een fixed income oplossing te zoeken in willekeurig land met een goed belastingverdrag en dan vervolgens het valutarisico te hedgen. Dan heb je mogelijk wat meer opties.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

Grouchy

meep meep

nafofella schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:10:
Big ooof zilver. Had voor 1000 etf gekocht maar nu -27%. Totaal nu -12 rendement.

Had wel een correctie verwacht maar zo flink. Naja gelukkig geen grote positie maar wtf 😬

[Afbeelding]

Zeker oof, m'n mijn aandeeltjes doen (terwijl ik dit schrijf) -15% vandaag.

Ik zag de iShares Silver Trust ook even -33/34% doen
Iedereen met iets van een hefboom is waarschijnlijk vandaag weggevaagd en zo te zien was het nogal wat.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Soullie

Soullie

Planeshift

Soullie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:06:
[...]
Wellicht wat kopen mocht de boel inderdaad 20 - 30% omlaag knallen, ik vind dit soort stijgende lijnen altijd akelig.
Ok als ik geweten had vanochtend dat ik voorspellend gaven had, had ik hier iets mee gedaan. :+

• Marrtijn
Gelukkig zijn edelmetalen niet zo volatiel. Is dit dan een long squeeze?

• phantom09

[Afbeelding]

Pure paniek. Had ik niet zo snel verwacht en zekers niet zo'n harde daling. Erger dan bitcoin dalingen?
Best mogelijk dat nu koopjesjagers om de hoek komen kijken na nog een paar dagen daling en het weer gaat stijgen.
Dan na een tijdje stijging weer een harde daling?

Schijnt dat de papieren goud en zilver prijzen zijn gedaald. Zilver schijnt moeilijk aan te kunnen komen.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 30-01-2026 23:37 ]

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:26

ZenTex

Doet maar wat.

Afas schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:14:
[...]

Dit is een nogal specifieke vraag dus daarmee kan ik je niet helpen. Vraag me af of je een deel van je probleem niet op kunt lossen door een fixed income oplossing te zoeken in willekeurig land met een goed belastingverdrag en dan vervolgens het valutarisico te hedgen. Dan heb je mogelijk wat meer opties.
Valt in principe wel mee. Gen belasting op kapitaal noch rendement in Hong Kong, en belastingverdragen met heel de EU.
UCITS uit Ierland zou het belastingverhaal op moeten lossen.

Nu nog een goede bond ETF vinden.

Tips voor een fund of een sector die anticipeert op een verdere daling van de USD en misschien een globale financiële crash?

Liefst niet in edelmetalen. :+

• Mr FOB
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:55
Nic Wortel is een tijdje geleden gestopt met indexfondsenvergelijken.nl. Ik heb de handschoen opgepakt en een geactualiseerde, aangepaste versie gemaakt op FOB.

Via de blogpost kun je de FOB Vergelijker voor indexfondsen, ETF's en brokers vinden. Onder die blogpost kun je ook suggesties/opmerkingen plaatsen.

Mijn FO blog: financieelonafhankelijkblog.nl

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:29

Internet Janny

He does it for free

Mr FOB schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:50:
Nic Wortel is een tijdje geleden gestopt met indexfondsenvergelijken.nl. Ik heb de handschoen opgepakt en een geactualiseerde, aangepaste versie gemaakt op FOB.

Via de blogpost kun je de FOB Vergelijker voor indexfondsen, ETF's en brokers vinden. Onder die blogpost kun je ook suggesties/opmerkingen plaatsen.
Kan je iets doen aan de filters bij Spreiding Portfolio? Nu moet je 1 van de 3 opties kiezen.
En Fitvermogen staat er niet bij; bij de oude wel.

Zero compensation

• Mr FOB
Internet Janny schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Kan je iets doen aan de filters bij Spreiding Portfolio? Nu moet je 1 van de 3 opties kiezen.
En Fitvermogen staat er niet bij; bij de oude wel.
Via Expert view kun je ongefilterd overzicht krijgen en sorteren naar wens. Is dat wat je zoekt?

Fitvermogen sluit dermate veel uit en wordt dermate actief beheerd dat ik ze niet meegenomen heb. Centraal Beheer komt hier ook in de buurt, maar heb ik vanwege het zeer sterk klimaat-geörienteerde stembeleid op aandeelhoudersvergaderingen voor de liefhebbers van duurzaam beleggen wel meegenomen.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik heb van de week goud en zilver-ETC's gekocht via DeGiro. Na paar dagen had ik een paar honderd euro winst. Zo greedy als ik was heb ik er niets mee gedaan en nu sta ik een paar honderd euro in de min. |:(

Komt wel weer goed, hier gelukkig ook niet zo'n groot bedrag.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:09
Mr FOB schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:50:

Dankjewel voor het voortzetten van de tool. Altijd aanbevolen bij mensen in mijn omgeving. Vraagje trouwens, VTI + VXUS staat er wel bij in expert view, niet in de normale view. Heeft dit te maken met optieaankopen?

En Nic Wortel: Enorm bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Santee op 31-01-2026 15:36 ]

• Mr FOB
Santee schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:25:
[...]

Dankjewel voor het voortzetten van de tool. Altijd aanbevolen bij mensen in mijn omgeving. Vraagje trouwens, VTI + VXUS staat er wel bij in expert view, niet in de normale view. Heeft dit te maken met optieaankopen?

En Nic Wortel: Enorm bedankt!
Als je Standaard selectie of Volledige marktdekking kiest en aanvinkt dat je portfolio's voor gevorderde beleggers wilt zien, dan zie je ze wel als het goed is.

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:26
Wispe schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Ik heb van de week goud en zilver-ETC's gekocht via DeGiro. Na paar dagen had ik een paar honderd euro winst. Zo greedy als ik was heb ik er niets mee gedaan en nu sta ik een paar honderd euro in de min. |:(

Het blijft een goede hedge als er iets gebeurt, dan kan het zo weer de lucht inschieten. Goud en zilver zijn geen risicovrije assets, ook nooit geweest. En het lastige is om het te waarderen, zeker als iedereen instapt. En dat vind ik dan toch moeilijk, je wilt toch iets van een gevoel bij de waardering krijgen.

• nafofella
Wispe schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Ik had hetzelfde. Ik nam ook een gokje toen hij al hoog stond wetende dat dit een keer een correctie zou geven. Maar weer te lang gewacht en de correctie was wel heel fors. Ik sta nu 15% of 150 in de min. Weer een goed lesje dat greed mijn grootste vijand is.

Ben heel benieuwd wat er komende week gebeurd. Bitcoin kreeg ook al weer een flinke tik. Ook daar heb ik slechts 1000 in. Maar dat zal ook weer feest worden 😬

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:23
Waarom zou je zoiets kopen in zo’n flinke stijging?

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• aljooge
Requiem19 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:53:
Reden 1 FOMO. Wanneer iets sterk in waarde stijgt en zien dat anderen daar rijk van worden, willen zij dat ook en gaan edelmetalen kopen. Het resultaat is een soort pyramidespel, waarbij de grootste verliezers de laatste kopers zijn. Nu kan je erover discussiëren of de stijgingen niet permanent zijn en er geen sprake is van een ponzi scheme, maar ik doe niet mee. Voor mensen die hier wel in geloven, kijk ook even in de geschiedenis wat er zo rond 1981/1982 met de goudprijs is gebeurd :F
Reden 2 Mensen zijn ervan overtuigd dat de dollar en het systeem crasht. Tijdens de crisis van 1923 waren alle marken waardeloos geworden. Zou je dat in goud hebben gehad, dan had je daarvan eten kunnen kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door aljooge op 01-02-2026 09:28 ]

• Santee
Kijk naar Micron en Sandisk. Vaak denk je dat de top er al is en vervolgens stijgt het nog 300% door. Veel mensen nemen de gok dat dit niet dé top is. Eigenlijk gewoon een casino dus.

Ik pak trouwens net het koersverloop van Sandisk erbij en het is echt insane. Mensen begrijpen hopelijk dat dit niet een duurzaam koersverloop is?

[ Voor 17% gewijzigd door Santee op 01-02-2026 10:05 ]

• nafofella
Santee schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:37:
[...]

Kijk naar Micron en Sandisk. Vaak denk je dat de top er al is en vervolgens stijgt het nog 300% door. Veel mensen nemen de gok dat dit niet dé top is. Eigenlijk gewoon een casino dus.

Ik pak trouwens net het koersverloop van Sandisk erbij en het is echt insane. Mensen begrijpen hopelijk dat dit niet een duurzaam koersverloop is?
Micron en alle geheugen aandelen. 400% in half jaar 😬 dat kan niet anders dan binnenkort klappen.
Ik maak liever minder hard rendement maar wat meer zekerheid. Enige waar ik veel winst heb is in defensie aandelen. Maar daar was ik al een relatief vroeger koper.

• Santee
nafofella schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:31:
[...]

Micron en alle geheugen aandelen. 400% in half jaar 😬 dat kan niet anders dan binnenkort klappen.
Ik maak liever minder hard rendement maar wat meer zekerheid. Enige waar ik veel winst heb is in defensie aandelen. Maar daar was ik al een relatief vroeger koper.
Hoe zie jij CSG?

• Marrtijn
Ja, wie koopt Nvidia nu na een 100% stijging van januari tot mei 2023. Iedereen weet toch dat 30 euro per aandeel niet houdbaar is. :+

• aljooge
Marrtijn schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:30:
[...]

Ja, wie koopt Nvidia nu na een 100% stijging van januari tot mei 2023. Iedereen weet toch dat 30 euro per aandeel niet houdbaar is. :+
Valt wel mee. De P/E ratio is 47 en dat voor een groei aandeel. Zelfde P/E als Lotus bakeries. Welke van de 2 heb je liever? Lijkt mij niet zo moeilijk.

• phantom09
Dit zou een verklaring kunnen zijn van de grote dalingen:

-Aangewezen nieuwe FED voorzitter is hawkish en wil rente verlagen en minder geld printen
-Dollar is sterker geworden
-Margin vereisten zijn vele malen omhoog gegaan waardoor er een sneeuwbal effect is ontstaan.
-Dankzij 3e regel zijn er mensen sommige mensen die in paniek hun posities (geheel of gedeeltelijk) hebben verkocht).

Dergelijk gevallen zijn eerder geweest in het verleden.
Ik wist niet dat de margin vereisten zo snel zo hoog kunnen worden gemaakt. Beter dus een zeer kleine margin positie innemen waar door je nooit een margin call kan krijgen.

YouTube: They Crashed Silver on Purpose… Here’s The Real Plan

Het is gek dat de prijzen omlaag gegaan zijn, want met name bij zilver kan men niet voldoen aan de vraag en is er een groot tekort.

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 01-02-2026 22:23 ]

• phantom09
aljooge schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:40:
[...]

Valt wel mee. De P/E ratio is 47 en dat voor een groei aandeel. Zelfde P/E als Lotus bakeries. Welke van de 2 heb je liever? Lijkt mij niet zo moeilijk.
Lotus natuurlijk :) (Maar ik heb ook Nvidia :). (helaas 80% omgeruild voor andere minder volatiele aandelen begin vorig jaar :().

Maar PE zegt ook niet alles. PE ratio van 3i is 5. En dat lijkt mij laag gezien 3i voor 70% uit action bestaat die nog flink gaat groeien in vele landen.

[ Voor 31% gewijzigd door phantom09 op 01-02-2026 22:26 ]

Pagina: 1 ... 233 234 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij