IPO prijs was 135 USD, daar zit ie (nog) niet onder. Je bedoelt waarschijnlijk onder de 1e prijs na beursgang.ocn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:42:
Inmiddels kan je SpaceX al onder de IPO prijs kopen.
Oh okay, kwestie van tijd. Gaat denk ik zoals de Bumble IPO eindigen.Ascension schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:16:
[...]
IPO prijs was 135 USD, daar zit ie (nog) niet onder. Je bedoelt waarschijnlijk onder de 1e prijs na beursgang.
Het bedrijf is nog steeds bijna 2 biljoen waard, wat een waanzinnige waardering is.ocn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:33:
[...]
Oh okay, kwestie van tijd. Gaat denk ik zoals de Bumble IPO eindigen.
Tja, de trend is nog steeds naar beneden. https://finance.yahoo.com/markets/stocks/articles/spacex-fizzles-to-close-1-above-ipo-price-weeks-after-debut-220521954.htmlAfas schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:30:
[...]
Het bedrijf is nog steeds bijna 2 biljoen waard, wat een waanzinnige waardering is.
Waanzinnige waardering of niet, inmiddels zijn er al veel verliezers.
Je bedoeld 2 miljard?Afas schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:30:
[...]
Het bedrijf is nog steeds bijna 2 biljoen waard, wat een waanzinnige waardering is.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Volgens mij is Trillion, Biljoen.
Dan zou zowat elk groot bedrijf het over kunnen kopen
tnxThe Third Man schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:59:
[...]
Dan zou zowat elk groot bedrijf het over kunnen kopenin de recente jacht op EasyJet werd dat al gewaardeerd op ca. 6 miljard.
Boven de +/- 100 miljoen stopt mijn brein met tellen en is alles gewoon 'heul veul'
Al die husselingen met de US tellen vs onze tellen maakt dat niet makkelijker
PSN
Hoelang staat je geld al klaar?Adder28 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:47:
Mijn geld staat al klaar voor als de bubbel knapt, koopjes doen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Hier een aardige long-read van een AI-doomer: https://www.groundbrkr.co...ond-derivative-why-no-one
Kort samengevat betoogt hij dat de AI-bubbel niet lijkt op de Dotcom bubbel van 2000 maar op de hypotheken-crisis van 2008. De markt stortte in - niet omdat er geen vraag meer was naar huizen, zelfs niet omdat de huizenprijzen daalden - maar omdat de snelheid waarmee de huizenprijzen stegen begonnen af te nemen.
De schrijver beschrijft een treintje binnen de AI-industry van hyperscalers, via AI-labs, naar neoclouds, naar hardwareleveranciers, waarbij heel veel geleend wordt op basis van langetermijncontracten met de AI-labs aan de koperskant. Anthropic staat er niet slecht voor, maar OpenAI heeft geen pad naar positive cash flows de komende jaren, betaalt haar operaties met emissies, maar dat loopt moeizaam - met de IPO inkomsten die ze kunnen ophalen kan ze haar verplichtingen de komende jaren niet betalen.
Verder beschrijft hij nog een verschijnsel:
Ik ben geen econoom, dus kan het verder inhoudelijk niet beoordelen, maar het is een leuke read voor bij de koffie
Kort samengevat betoogt hij dat de AI-bubbel niet lijkt op de Dotcom bubbel van 2000 maar op de hypotheken-crisis van 2008. De markt stortte in - niet omdat er geen vraag meer was naar huizen, zelfs niet omdat de huizenprijzen daalden - maar omdat de snelheid waarmee de huizenprijzen stegen begonnen af te nemen.
De schrijver beschrijft een treintje binnen de AI-industry van hyperscalers, via AI-labs, naar neoclouds, naar hardwareleveranciers, waarbij heel veel geleend wordt op basis van langetermijncontracten met de AI-labs aan de koperskant. Anthropic staat er niet slecht voor, maar OpenAI heeft geen pad naar positive cash flows de komende jaren, betaalt haar operaties met emissies, maar dat loopt moeizaam - met de IPO inkomsten die ze kunnen ophalen kan ze haar verplichtingen de komende jaren niet betalen.
Met de verwachting dat een keer het sentiment zal omslaan; niet langer grote investeringen in AI zullen gezien worden als 'goed' door beleggers, maar prudent omgaan met AI-investeringen, AI investeringen verminderen, en dergelijke. En zodra de eerste dat doet en de markt positief reageert zal de rest snel volgen.Keynes’s beauty contest, with chips: you are not spending on what you think the compute is worth; you are spending on what you think the market will reward you for being seen to spend.
Ik ben geen econoom, dus kan het verder inhoudelijk niet beoordelen, maar het is een leuke read voor bij de koffie
Ik ben heel benieuwd hoe ASML het gaat doen vandaag. Overtreffende resultaten, verhoging van verwachtingen voor de rest van het jaar; normaliter betekend dat PANIEK, ROOD, VERKOPEN
.
Vooralsnog 4% in de plus, maar de VS moet nog wakker worden hè?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
"Opinions are like assholes: everybody's got one, and everybody thinks theirs smells nicer than everyone else's"eamelink schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:37:
Hier een aardige long-read van een AI-doomer: https://www.groundbrkr.co...ond-derivative-why-no-one
[...]
Met de verwachting dat een keer het sentiment zal omslaan; niet langer grote investeringen in AI zullen gezien worden als 'goed' door beleggers, maar prudent omgaan met AI-investeringen, AI investeringen verminderen, en dergelijke. En zodra de eerste dat doet en de markt positief reageert zal de rest snel volgen.
Ik moet altijd lachen om alle analyses. Iedereen roept maar wat zonder ooit verantwoordelijk gehouden te worden of wat ze zeggen uitkomt. Het lijkt me in ieder makkelijk werk
[ Voor 198% gewijzigd door R.van.M op 15-07-2026 11:21 ]
Meta is geen concurrent, maar klant. Bovendien hebben ze deze week de investering in hun AI data center in Louisiana verhoogd van $10 miljard naar $50 miljard. Lijkt mij niet iets dat een bedrijf met teveel compute capaciteit zou doen.eamelink schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:42:
[...]
Nebius is zo'n 30% kwijtgeraakt in twee weken. Als het je wat lijkt is het nu in ieder geval een stuk beter geprijsd dan toen. Nu wel Meta als concurrent
Leuke uitspraak maar hoelang wacht je al? En waarop wacht je, -10%? -20%? Zou je je plan van aanpak concreet willen maken? 5 jaar geleden zeiden sommige: ik wacht tot de huizenmarkt instort en koop dan een woning - ze wachten nog steeds.Adder28 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:47:
Mijn geld staat al klaar voor als de bubbel knapt, koopjes doen.
[ Voor 12% gewijzigd door ColeJ op 15-07-2026 12:19 ]
Dit is geen of/of. Natuurlijk is Meta klant, maar Meta heeft ook aangegeven zélf wellicht compute te gaan verhuren:MaZo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:25:
Meta is geen concurrent, maar klant.
Zo wordt Meta - naast klant - ook concurrentThe CEO says selling AI computing power ‘makes sense’, a move that would take on AWS and Azure and threaten the neoclouds Meta itself pays billions to
Ha, dit vind ik een mooi voorbeeld van de Keynes beauty contest waar ik een paar posts eerder over schrijfBovendien hebben ze deze week de investering in hun AI data center in Louisiana verhoogd van $10 miljard naar $50 miljard. Lijkt mij niet iets dat een bedrijf met teveel compute capaciteit zou doen.
[ Voor 3% gewijzigd door eamelink op 15-07-2026 12:25 ]
De Chief Economist van Apollo Asset Management heeft 2 weken geleden nog wat grafieken samengebracht rond de rotatie van Mag7 en de hyperscalers, al ontbreekt helaas hun interpretatie bij de grafieken. Slide 8 en 11 rond de free cash flow van de hyperscalers vind ik persoonlijk de opvallendste, en het eerder gelinkte bearish AI artikel stipt het maar vluchtig aan. De 12 maanden forward free cash flow van de hyperscalers duikt stevig omlaag in 2026 (zelfs negatief voor Oracle) en procentueel stijgt het aandeel capex tot de free cash flow tot 80%.
Gooi er deze grafiek nog naast:
/f/image/uJdfzeIpLwqBxD4WCmnw61Co.webp?f=fotoalbum_large)
Dan maak ik ervan dat er onvoldoende free cash flow gemaakt worden vanuit de verkoop van AI, maar dat de semiconductors als 'picks and shovels' hun producten wel tegen stevige (misschien buitensporige) marges kunnen verkopen aan de hyperscalers. Nvidia heeft een operationele marge van 65%, Micron 80%, Broadcom 49% etc.
1 juni heeft Google/Alphabet nog 80 miljard dollar opgehaald door nieuwe aandelen uit te geven
Hier nog een opiniestuk over die verdunning van de aandelen.
De eerste rate hike staat ondertussen met een kans van bijna 54% in de boeken voor 16 september, dus het kan in ieder geval een interessant najaar worden
Gooi er deze grafiek nog naast:
/f/image/uJdfzeIpLwqBxD4WCmnw61Co.webp?f=fotoalbum_large)
Dan maak ik ervan dat er onvoldoende free cash flow gemaakt worden vanuit de verkoop van AI, maar dat de semiconductors als 'picks and shovels' hun producten wel tegen stevige (misschien buitensporige) marges kunnen verkopen aan de hyperscalers. Nvidia heeft een operationele marge van 65%, Micron 80%, Broadcom 49% etc.
1 juni heeft Google/Alphabet nog 80 miljard dollar opgehaald door nieuwe aandelen uit te geven
Hier nog een opiniestuk over die verdunning van de aandelen.
We gaan het zien hoe de hyperscalers hun capex gaan blijven verantwoorden en hoe ze het kapitaal hiervoor gaan blijven ophoesten. Op de moment dat de hyperscaler capex teruggeschroefd zou worden veranderd de outlook van de semiconductors en zal er vermoedelijk wel wat lucht uit de zeepbel ontsnappen.Management has stated the objective is to preserve balance sheet flexibility while still funding capex at the top of the hyperscaler range.
Read the choice through the lens of what equity costs versus what debt costs.
Debt is cheaper when you believe the asset will throw off contracted cash flow on a predictable schedule.
Equity is the instrument you choose when you want to absorb timing risk, obsolescence risk, and demand risk without a fixed repayment obligation hanging over the asset.
Alphabet is telling the market it is not certain enough about the timing of AI monetization to want hard debt service against it, but it is certain enough about the direction to commit permanent capital.
That is a structural bet financed with structural capital.
Over the next 12 to 24 months, expect peers to be benchmarked publicly on the same question.
Are they funding AI capex with instruments that match the risk profile of the asset, or are they borrowing against revenue that has not arrived?
De eerste rate hike staat ondertussen met een kans van bijna 54% in de boeken voor 16 september, dus het kan in ieder geval een interessant najaar worden
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Je ziet ook wel flinke tikken in de AI wereld. Niemand wil als laatste verkopen bij een beetje minder nieuws. Gisteren kreeg IBM weer zo'n klap. Al denk ik bij IBM eerder dat ze het straks goed kunnen gaan doen in de quantum boom.
Ik ben er één van! Ik wacht geduldig verderColeJ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:18:
5 jaar geleden zeiden sommige: ik wacht tot de huizenmarkt instort en koop dan een woning - ze wachten nog steeds.
Heb mij in het antwoord op deze vraag zelf nog niet verdiept maar ik hoor en lees dat meer over IBM. Maar gaat dat op de gigantische omzet die zal al draaien echt een bijzonderheid worden vraag ik mij af.TheBrut3 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:16:
Al denk ik bij IBM eerder dat ze het straks goed kunnen gaan doen in de quantum boom.
[ Voor 21% gewijzigd door PLAE op 15-07-2026 14:38 ]
En jawel hoor, in het rood. Like clockworkXanderDrake schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:59:
Ik ben heel benieuwd hoe ASML het gaat doen vandaag. Overtreffende resultaten, verhoging van verwachtingen voor de rest van het jaar; normaliter betekend dat PANIEK, ROOD, VERKOPEN.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ja, er was natuurlijk al 'meer ingeprijst' of er moest 'winst worden genomen'XanderDrake schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:42:
[...]
En jawel hoor, in het rood. Like clockwork
PSN
Grapjas.ColeJ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:18:
[...]
Leuke uitspraak maar hoelang wacht je al? En waarop wacht je, -10%? -20%? Zou je je plan van aanpak concreet willen maken? 5 jaar geleden zeiden sommige: ik wacht tot de huizenmarkt instort en koop dan een woning - ze wachten nog steeds.
Momenteel staat er een deel opzij voor als de boel goed rood gaat en ondertussen koop ik zaken als ze diep in het rood gaan (laagste stand in 3-6 maanden). Dat heeft me tot nu toe nog geen windeieren gelegd en ik kijk op een rendement van 20% over 3 jaar tijd nu. (20% winst op totale portfolio dus).
Gewoon de grafieken elke dag eens checken en kopen als het bloedrood gaat.
Ondertussen lees ik de eerste barsten al in de bubbel en kijk ik met veel plezier uit naar de volgende grote crash om koopjes te doen want die komt er sowieso. Als je belegt op een horizon van 20-30-40 jaar, kan geduld nooit kwaad.
Want hoe het draait of keert, what goes up, must come down, and then back up. Want anders gaan we veel grotere problemen hebben dan het lijntje op de beurs.
Het was geen grap. De kans is groot dat je uitstapt en de koersen alleen maar doorstijgen. Het is een gok en dat kan verkeerd uitpakken. De vraag is dan wanneer je je "verlies" neemt en dan op een hogere koers terug instaptAdder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:55:
[...]
Grapjas.
Momenteel staat er een deel opzij voor als de boel goed rood gaat en ondertussen koop ik zaken als ze diep in het rood gaan (laagste stand in 3-6 maanden). Dat heeft me tot nu toe nog geen windeieren gelegd en ik kijk op een rendement van 20% over 3 jaar tijd nu. (20% winst op totale portfolio dus).
Ondertussen lees ik de eerste barsten al in de bubbel en kijk ik met veel plezier uit naar de volgende grote crash om koopjes te doen want die komt er sowieso. Als je belegt op een horizon van 20-30-40 jaar, kan geduld nooit kwaad.
Want hoe het draait of keert, what goes up, must come down, and then back up. Want anders gaan we veel grotere problemen hebben dan het lijntje op de beurs.
Daarnaast als je 20% return in 2 jaar tijd hebt dan doe je het significant slechter dan gewoon alles in een wereldindexfond (>50%)
Er zijn genoeg artikelen online, en zoals ik hierboven ook schreef, het zijn allemaal meningen. Je ziet ook genoeg artikelen waarin staat dat AI de wereld gaat veranderen en de koersen nog verder zullen stijgen.
En nee, wat goes up doesnt have to come down. Kijk maar de grafiek van de afgelopen 50 jaar.
Maar ik stap niet uit, dat is het juist. Ik koop alleen maar bij. En ik koop meestal bij als het in het rood gaat.R.van.M schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:04:
[...]
Het was geen grap. De kans is groot dat je uitstapt en de koersen alleen maar doorstijgen. Het is een gok en dat kan verkeerd uitpakken. De vraag is dan wanneer je je "verlies" neemt en dan op een hogere koers terug instapt
Daarnaast als je 20% return in 2 jaar tijd hebt dan doe je het significant slechter dan gewoon alles in een wereldindexfond (>50%)
Er zijn genoeg artikelen online, en zoals ik hierboven ook schreef, het zijn allemaal meningen. Je ziet ook genoeg artikelen waarin staat dat AI de wereld gaat veranderen en de koersen nog verder zullen stijgen.
En nee, wat goes up doesnt have to come down. Kijk maar de grafiek van de afgelopen 50 jaar.
50% van mijn portfolio zit in vwce, de rest in een eu fonds en paar speeltjes. Het is allemaal fu money, zolang het meer opbrengt dan mijn spaarrekening (en das niet moeilijk) hoeft ik niets extra.
Tuurlijk zijn het allemaal meningen, mijn mening is dat er teveel lucht zit in ai en dat dat eens gaat knappen.
Iemand moet dringend eens de geschiedenislessen lezen (dotcom, 2008, corona al minstens). Toen ging alles keihard naar beneden en kon je koopjes doen (wat ik ook gedaan heb)
Ten eerste is je toon nogal irritant. Wellicht kun je daar wat over lezen.Adder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:17:
[...]
Maar ik stap niet uit, dat is het juist. Ik koop alleen maar bij. En ik koop meestal bij als het in het rood gaat.
50% van mijn portfolio zit in vwce, de rest in een eu fonds en paar speeltjes. Het is allemaal fu money, zolang het meer opbrengt dan mijn spaarrekening (en das niet moeilijk) hoeft ik niets extra.
Tuurlijk zijn het allemaal meningen, mijn mening is dat er teveel lucht zit in ai en dat dat eens gaat knappen.
Iemand moet dringend eens de geschiedenislessen lezen (dotcom, 2008, corona al minstens). Toen ging alles keihard naar beneden en kon je koopjes doen (wat ik ook gedaan heb)
Ten tweede, de markt kan langer irrationeel blijven dan je verwacht. Als je bijvoorbeeld had verwacht dat door Trump met zijn liberation day tarieven de markt zou verstoren dan heb je al 35% rendement mis gelopen. Als het dan nu 20% daalt had je nog altijd beter toen kunnen inleggen.
Ten derde, het geld wat je nu op je spaarrekening hebt staan had al belegd kunnen zijn en daarmee had je al flinke winsten kunnen behalen. Het kan zijn dat er ooit een crash komt van de AI bubbel maar dat betekend nog niet automatisch dat de koersen lager zullen gaan dan ze waren toen jij besloot je geld niet te investeren.
Ten vierde, ik heb al door dat het geen nut heeft om met jou verder te praten want je bent overtuigd van je eigen gelijk. Succes met je strategie
Natuurlijk zit er lucht in het woord AI, maar er is een hele keten van suppliers, datacenters en software bedrijven erom heen. De een verdient al jaren miljarden en de ander gaat in nog geen miljard jaar iets verdienen. De use case is voor ieder bedrijf anders.Adder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:17:
[...]
Maar ik stap niet uit, dat is het juist. Ik koop alleen maar bij. En ik koop meestal bij als het in het rood gaat.
Ik dacht door je eerdere bericht dat je vol in de aandelen zat en pareltjes had maar nu lees ik dat het overgrote deel in etf’s zit. Dan is het wachten op flinke dips (of ‘bloedrood’ zoals je schrijft) of het dagelijks checken van koersen vrij zinloos imoAdder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:17:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door tjubbie op 15-07-2026 18:41 ]
Als ik etf's aankoop, en ik koop aan 90 in een dip ipv 100, wat is daar dan slecht aan?tjubbie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:40:
[...]
Ik dacht door je eerdere bericht dat je vol in de aandelen zat en pareltjes had maar nu lees ik dat het overgrote deel in etf’s zit. Dan is het wachten op flinke dips (of ‘bloedrood’ zoals je schrijft) of het dagelijks checken van koersen vrij zinloos imo
Ik ben er net als jij ook van overtuigd dat er een flinke beurscrash komt. Ik weet alleen niet wanneerAdder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:17:
[...]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
1 beeld zegt meer dan 100 woorden: https://isaiprofitable.com/49euro schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:57:
[...]
Natuurlijk zit er lucht in het woord AI, maar er is een hele keten van suppliers, datacenters en software bedrijven erom heen. De een verdient al jaren miljarden en de ander gaat in nog geen miljard jaar iets verdienen. De use case is voor ieder bedrijf anders.
Als ik dat zie, zie ik weinig positiefs nu of in de toekomst.
Niets als dat zo zou zijn, maar bij een etf hoef je niet dagelijks te kijken. Die zijn als het goed is niet zo volatiel. Daarnaast denk ik bij bloedrood aan heel andere percentages maar goed… je vindt je eigen methode prima dus het is goed zoAdder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:51:
[...]
Als ik etf's aankoop, en ik koop aan 90 in een dip ipv 100, wat is daar dan slecht aan?
Dat je mogelijk al eerder voor 70 of 80 had kunnen kopen, maar je het toen niet deed omdat het te duur was en eerst 10% moest dalen.Adder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:51:
[...]
Als ik etf's aankoop, en ik koop aan 90 in een dip ipv 100, wat is daar dan slecht aan?
Verder is dit erg hypothetisch dus weinig over te zeggen.
Ik ga misschien 1 detail bijgeven, ik kon bv niet aan 70-80 inkopen omdat ik toen het geld niet had.rube schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:14:
[...]
Dat je mogelijk al eerder voor 70 of 80 had kunnen kopen, maar je het toen niet deed omdat het te duur was en eerst 10% moest dalen.
Verder is dit erg hypothetisch dus weinig over te zeggen.
Ik steek het geld op de rekening zodra ik het heb en kijk dan als er een dip is om te kopen. Met Trump heeft dat tot nu toe geen windeieren gelegd.
In deze bull markt (2023-nu) werkt buy-the-dip goed, ik doe het zelf ook.Adder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:17:
[...]Maar ik stap niet uit, dat is het juist. Ik koop alleen maar bij. En ik koop meestal bij als het in het rood gaat
....
De black swan gevolgen van Trump-liberation-day en Trump-Iran-oorlog waren maar van heel korte duur. Dat had heel anders kunnen aflopen.
Dipjaar 2022 was in mijn beleving compleet anders dan nu koopjes doen. Meer Buy The Dipperdedip en HODL to the bone.
Dus dat je nu goed rendement haalt, zegt niet zoveel.
Ik heb mijn portefeuille dit jaar al meer dan verdubbeld, alleen omdat ik toevallig voor die AI meuk al dik in 2 tech bedrijven zat (Silicon Motion: geheugencontrollers en Navitas: GaN halfgeleiders unicorn)
2 pareltjes door volgen van grote jongens:
• Buffett: UNH (United Healthcare): GAK $293, vorige week $430 gehaald. Deels verkocht in de opmars, nog 15% van mijn portefeuille,
• Burry: MELI (MercadoLibre), GAK $1576, deze week $1880 gehaald, 5% van mijn portefeuille. Nog in wording, gaat de laatste weken ineens wel erg hard.
500 "The server made a boo boo"
Lijkt mij stiekem wel een lekker gevoel om met FU money te kunnen gokken. Voorlopig kom ik daarvoor nog een miljoen (of 2) tekort. Momenteel is het hier nog Jantje huilt als Trump duizenden tot tienduizenden kost en Jantje lacht als het weer terug is met nog wat bonus.
Van de andere kant merk ik wel dat het resultaat op de beurs in de loop der jaren mij steeds minder doet. Ik kan maanden denken over de beslissing of ik mijn auto blijft rijden, €5k bijleg voor alternatief A of €15k bijleg voor alternatief B. Als een sprong van €5-15k op de beurs mij ook zo bezig kon houden, dan had ik nu toch aardig wat psychologische hulp nodig. Al dat gejojo door Trump.
Van de andere kant merk ik wel dat het resultaat op de beurs in de loop der jaren mij steeds minder doet. Ik kan maanden denken over de beslissing of ik mijn auto blijft rijden, €5k bijleg voor alternatief A of €15k bijleg voor alternatief B. Als een sprong van €5-15k op de beurs mij ook zo bezig kon houden, dan had ik nu toch aardig wat psychologische hulp nodig. Al dat gejojo door Trump.
Vrij onzinnige tabel als je het mij vraagt. Er speelt zoveel meer in de markt en bij deze bedrijven dan uitsluitend deze tabel je verteldAdder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:53:
[...]
1 beeld zegt meer dan 100 woorden: https://isaiprofitable.com/
Als ik dat zie, zie ik weinig positiefs nu of in de toekomst.
[ Voor 13% gewijzigd door 49euro op 16-07-2026 08:48 ]
Tuurlijk is de markt veel breder dan dit, maar ik zie 3 categorieën van bedrijven en dit bevestigd het beeld dat ik eerder schetste.49euro schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:47:
[...]
Vrij onzinnige tabel als je het mij vraagt. Er speelt zoveel meer in de markt en bij deze bedrijven dan uitsluitend deze tabel je verteld
De hyperscalers die AI in eigen producten integreren en aan de man brengen zoals Meta, Google, Microsoft en Amazon zijn de giganten met grote budgetten maar ze doen zware investeringen in datacenters etc waar nog onvoldoende omzet/winst tegenover staat. De free cashflow begint op te drogen dus ofwel moet er op korte termijn veel geld beginnen binnen stromen, ofwel moeten ze schulden aangaan, ofwel moeten ze extra aandelen uitgeven of een combinatie van alle 3. Google investeert dit jaar bijvoorbeeld 185-250 miljard dollar en heeft maar 127 miljard dollar cash (voordat ze de 84 miljard dollar aandelen hebben uitgegeven). Google heeft onder andere ook een 100 jarige (!) obligatie uitgegeven met een 6,125% coupon.
De AI bedrijven die losstaande modellen uitbrengen zoals OpenAI, xAI en Anthropic hebben kleinere budgetten maar er staat ook al meer omzet tegenover, hoewel nog niet winstgevend door de hoge investeringen -> OpenAI gaat mogelijk in 2027 naar de beurs, eind dit jaar waarschijnlijk IPO van Anthropic om geld op te halen en xAI is al via de IPO van SpaceX naar de beurs.
De semiconductors en hardware leveranciers zoals Micron, AMD en Nvidia halen wel dikke omzet binnen als ontvangers van de investeringen van de hyperscalers in datacenters. Dat Sandisk bijvoorbeeld niet mee in deze tabel staat is niet zo erg want je weet dat ze in hetzelfde schuitje zitten als Micron, evenals ASML en TSMC en de andere hardware leveranciers.
Dus ik weet niet welke andere bedrijven je nog mist in de tabel maar de kans is groot dat ze wel in 1 van deze categorieën passen.
Het geld dat negatief is bij de hyperscalers is positief bij de hardware leveranciers dus op dat vlak heb je gelijk dat de markt breder is en dat de winstgevendheid vooral vanaf hangt aan welke kant je staat, en dat illustreert de site perfect. Er stroomt dus veel investeringsgeld van de hyperscalers naar de hardware leveranciers, maar als er weinig geld van de consumenten of business klanten naar de hyperscalers loopt stoppen die extreme capex uitgaves ooit wel eens. Bedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen zonder winstoogmerk.
Zelfs over de brede S&P500 bekeken zijn de capex uitgaven trouwens sky high en de share buybacks laag volgens de trend van de laatste jaren. Iets om in het achterhoofd te houden
ik zie het anders. De investeringen bijhyperscalers zullen op een gegeven moment afnemen. Daarentegen zal het verdienmodel worden uitgerold. Daarom nu juist weer beleggen in hyperscalers.Malantur schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:01:
[...]
Tuurlijk is de markt veel breder dan dit, maar ik zie 3 categorieën van bedrijven en dit bevestigd het beeld dat ik eerder schetste.
De hyperscalers die AI in eigen producten integreren en aan de man brengen zoals Meta, Google, Microsoft en Amazon zijn de giganten met grote budgetten maar ze doen zware investeringen in datacenters etc waar nog onvoldoende omzet/winst tegenover staat. De free cashflow begint op te drogen dus ofwel moet er op korte termijn veel geld beginnen binnen stromen, ofwel moeten ze schulden aangaan, ofwel moeten ze extra aandelen uitgeven of een combinatie van alle 3. Google investeert dit jaar bijvoorbeeld 185-250 miljard dollar en heeft maar 127 miljard dollar cash (voordat ze de 84 miljard dollar aandelen hebben uitgegeven). Google heeft onder andere ook een 100 jarige (!) obligatie uitgegeven met een 6,125% coupon.
De AI bedrijven die losstaande modellen uitbrengen zoals OpenAI, xAI en Anthropic hebben kleinere budgetten maar er staat ook al meer omzet tegenover, hoewel nog niet winstgevend door de hoge investeringen -> OpenAI gaat mogelijk in 2027 naar de beurs, eind dit jaar waarschijnlijk IPO van Anthropic om geld op te halen en xAI is al via de IPO van SpaceX naar de beurs.
De semiconductors en hardware leveranciers zoals Micron, AMD en Nvidia halen wel dikke omzet binnen als ontvangers van de investeringen van de hyperscalers in datacenters. Dat Sandisk bijvoorbeeld niet mee in deze tabel staat is niet zo erg want je weet dat ze in hetzelfde schuitje zitten als Micron, evenals ASML en TSMC en de andere hardware leveranciers.
Dus ik weet niet welke andere bedrijven je nog mist in de tabel maar de kans is groot dat ze wel in 1 van deze categorieën passen.
Het geld dat negatief is bij de hyperscalers is positief bij de hardware leveranciers dus op dat vlak heb je gelijk dat de markt breder is en dat de winstgevendheid vooral vanaf hangt aan welke kant je staat, en dat illustreert de site perfect. Er stroomt dus veel investeringsgeld van de hyperscalers naar de hardware leveranciers, maar als er weinig geld van de consumenten of business klanten naar de hyperscaloopt stoppen die extreme capex uitgaves ooit wel eens. Bedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen zonder winstoogmerk.
Zelfs over de brede S&P500 bekeken zijn de capex uitgaven trouwens sky high en de share buybacks laag volgens de trend van de laatste jaren. Iets om in het achterhoofd te houden
[Afbeelding]
Je denkt toch zeker niet dat gemini voor.eeuwig gratis blijft bij je zoekmachine? Youtube is ook nooit gratis gebleven. Wil je dit op den duur willen blijven gebruiken zal iedereen de portemonnee moeten trekken.
[ Voor 6% gewijzigd door aljooge op 16-07-2026 14:10 ]
Zeker, maar gaan consumenten/bedrijven dat ook betalen? In de mate dat het winstgevend wordt. Ik zie wel wat mensen ai gebruiken (ikzelf niet) maar no way dat ze daarvoor gaan betalen. Dat zal dus volgepompt worden met advertenties, gaat dat ook goed opbrengen? Zeker eenmaal de meeste mensen een oss model lokaal kunnen draaien.aljooge schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:06:
[...]
ik zie het anders. De investeringen bijhyperscalers zullen op een gegeven moment afnemen. Daarentegen zal het verdienmodel worden uitgerold. Daarom nu juist weer beleggen in hyperscalers.
Je denkt toch zeker niet dat gemini voor.eeuwig gratis blijft bij je zoekmachine? Youtube is ook nooit gratis gebleven. Wil je dit op den duur willen blijven gebruiken zal iedereen de portemonnee moeten trekken.
Youtube is nog steeds gratis met reclame.aljooge schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:06:
[...]
Net zoals je dan een betaalde variant hebt zonder reclame.
Voor de Gemini heb je dan een betaalde variant met grotere context etc.
Het zal altijd wel de gratis beperkte variant houden om mensen er naartoe te lokken.
PSN
Youtube is een leuk voorbeeld. 125 miljoen betalende gebruikers op de 2,5 miljard actieve gebruikers (cijfers 2025) betekend dus dat 5% van de gebruikers er effectief geld voor over hebben en de overige 95% waar ze het met reclame inkomsten moeten doen, dus zeker niet iedereen trekt zijn portemonnee open. Bierviltberekening: 125 miljoen x pakweg 15 dollar per maand x 12 maanden = 22,5 miljard dollar jaaromzet uit Premium van de 60 miljard omzet in totaal, oftewel een premium abonnee brengt 15 dollar omzet per maand en een niet-premium 15 dollar per jaar.aljooge schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:06:
[...]
Google heeft een schaalvoordeel waarbij ze 1 Google abbo kunnen aanbieden waar youtube, music, cloud opslag en AI samen inzitten, maar het kan ook tegelijk een nadeel zijn als iemand enkel cloud opslag wil hebben en geen AI gebruikt, die zal wellicht naar een andere aanbieder uitkijken.
Microsoft heeft ook een voordeel dat veel bedrijven al klant zijn van hun 365 abonnementen en voor bedrijven is een Copilot licentie maar een kleine kostenpost tegenover de productiviteit die het potentieel kan opleveren bij sommige toepassingen.
Maar om over alle hyperscalers 600 miljard aan investeringen terug te verdienen op 5 jaar tijd met 1 miljard betalende gebruikers, dan moet er toch 10 dollar per maand per user aan pure winst binnen rollen. Afwachten of ze dat voor elkaar gaan krijgen
Niet alleen betalende gebruikers en reclame inkomsten zijn geld. Er wordt ook veel data verzameld en verhandeld, heel veel!
Ik wil de discussie niet helemaal heropenen, maar dit is ook een colomn die iedereen eens zou moeten lezen.R.van.M schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:38:
[...]
Ten eerste is je toon nogal irritant. Wellicht kun je daar wat over lezen.
Ten tweede, de markt kan langer irrationeel blijven dan je verwacht. Als je bijvoorbeeld had verwacht dat door Trump met zijn liberation day tarieven de markt zou verstoren dan heb je al 35% rendement mis gelopen. Als het dan nu 20% daalt had je nog altijd beter toen kunnen inleggen.
Ten derde, het geld wat je nu op je spaarrekening hebt staan had al belegd kunnen zijn en daarmee had je al flinke winsten kunnen behalen. Het kan zijn dat er ooit een crash komt van de AI bubbel maar dat betekend nog niet automatisch dat de koersen lager zullen gaan dan ze waren toen jij besloot je geld niet te investeren.
Ten vierde, ik heb al door dat het geen nut heeft om met jou verder te praten want je bent overtuigd van je eigen gelijk. Succes met je strategie
Enkele highlights:
Dit is exact waarom iedereen van passief investeren de heilige graal maakt, je krijgt een 8 a 9% CAGR en dit wordt gezien als een baseline die elk jaar verslagen moet worden om een goede investeerder te zijn, want bij minder als dat had je immers beter met minder stress in een wereldindex geïnvesteerd.Investor A sees these yearly returns: +5%, +8%, +12%, +18%, +35%.
Investor B sees these yearly returns: +35%, +18%, +12%, +8%, +5%.
Same CAGR. Same terminal wealth. But Investor A feels like a genius. Every year is better than the last. The trend is his friend. He tells his colleagues about the portfolio over lunch. He sleeps well.
Investor B feels like something is wrong. Every year is weaker. Momentum is fading. He googles «should I sell» in the middle of the night. By year five, he is ready to abolish his strategy – at precisely the moment his portfolio hits the same target as Investor A’s.
Actief investeren betekend dat je sommige jaren misschien minder prestaties neerzet, maar misschien geloof je in quality en value aandelen en is de markt vandaag een growth en momentum bullmarket. De crash van de growth en momentum staat misschien om de hoek.
Over een periode van 10 jaar rond de dotcom bubble piekte de tech sector / Nasdaq gigantisch en Berkshire hathaway dipte als value investeerders net enorm in die periode. Maar op het einde van de periode van 10 jaar kwam Berkshire alsnog ruim boven de winst van de Nasdaq uit.
/f/image/1gD1TEQ2Thyaes4O8a4Jv8S3.webp?f=fotoalbum_large)
Alles hangt af van je tijdsbestek waarop je kijkt, je beleggingshorizon die je ter beschikking hebt en je psychologisch vermogen om je strategie vol te houden ondanks te underpreformen in bepaalde tijdsbestekken.
Er wordt met scherp geschoten op @Adder28 die blij is met zijn buy the dip strategie van +20% portfolio performance op 3 jaar, waar IWDA op 3 jaar +65% staat. Maar over een paar maanden of jaren zijn de rollen misschien omgedraaid, immers heeft niemand heeft een kristallen bol.
Bedankt voor het delen van de column.Malantur schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:32:
[...]
....Er wordt met scherp geschoten op @Adder28 die blij is met zijn buy the dip strategie van +20% portfolio performance op 3 jaar, waar IWDA op 3 jaar +65% staat. Maar over een paar maanden of jaren zijn de rollen misschien omgedraaid, immers heeft niemand heeft een kristallen bol....
Maar ik zie nog steeds niet waarom het commentaar op de "buy the dip strategy" niet terecht zou zijn.
Sterker nog, als ik dit lees in de column:
Has the destination changed? Or just the weather?
Dan zie ik die gedachtegang niet terug komen bij een de strategie "kopen bij >20% daling".
Een dergelijke strategie kan namelijk ook resulteren in het gezegde "catching a falling knife", als niet het weer is veranderd maar wel het einddoel...
Aanvulling: daarmee wil ik niet beweren dat er geen andere goede strategieën zijn dan alleen een indexfonds, zeer zeker niet. Maar kopen bij (na) een 20% daling is volgens mij te simplistisch.
[ Voor 10% gewijzigd door rube op 16-07-2026 17:07 ]
Interessant dat MercadoLibre zo hard gaat. Heb die gezien toen ik in Costa Rica zat. Is gewoon een Marktplaats equivalent.Vaan Banaan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 02:20:
[...]
In deze bull markt (2023-nu) werkt buy-the-dip goed, ik doe het zelf ook.
De black swan gevolgen van Trump-liberation-day en Trump-Iran-oorlog waren maar van heel korte duur. Dat had heel anders kunnen aflopen.
Dipjaar 2022 was in mijn beleving compleet anders dan nu koopjes doen. Meer Buy The Dipperdedip en HODL to the bone.
Dus dat je nu goed rendement haalt, zegt niet zoveel.
Ik heb mijn portefeuille dit jaar al meer dan verdubbeld, alleen omdat ik toevallig voor die AI meuk al dik in 2 tech bedrijven zat (Silicon Motion: geheugencontrollers en Navitas: GaN halfgeleiders unicorn)
2 pareltjes door volgen van grote jongens:
• Buffett: UNH (United Healthcare): GAK $293, vorige week $430 gehaald. Deels verkocht in de opmars, nog 15% van mijn portefeuille,
• Burry: MELI (MercadoLibre), GAK $1576, deze week $1880 gehaald, 5% van mijn portefeuille. Nog in wording, gaat de laatste weken ineens wel erg hard.
Iets heel anders: Ik heb bij DeGiro Securities Lending aanstaan.
Dan kunnen iemanden mijn posities lenen om en er iets leuks mee te doen.
Prima, bijt er maar een stuk uit, maar helaas wilde blijkbaar niemand iets, tot 2 weken geleden.
Ik ontvang nu op 1 positie ongeveer 1 cent per dag, YEAH BABY YEAH
Oftewel: is dit een wassen neus, of hebben anderen mischien wel interessante posities met een Uitleentarief van meer dan 0,05% op jaarbasis?
Prima, bijt er maar een stuk uit, maar helaas wilde blijkbaar niemand iets, tot 2 weken geleden.
Oftewel: is dit een wassen neus, of hebben anderen mischien wel interessante posities met een Uitleentarief van meer dan 0,05% op jaarbasis?
Ik heb het bij IBKR voor WEBN aanstaan. Activiteit is minimaal. Gemiddeld zie ik 5000eur uitgeleend staan per dag voor een totale vergoeding van 6eur deze maandVaan Banaan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:25:
Ik heb tot nu toe 10 eurocent verdiend hiermee.Vaan Banaan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:25:
Heel goed bedrijf, enorme groei ook en in die Zuid-Amerikaanse markt echt een aanrader. Alleen qua instapmoment is het wellicht nu wat prijziger.ocn schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:16:
[...]
Interessant dat MercadoLibre zo hard gaat. Heb die gezien toen ik in Costa Rica zat. Is gewoon een Marktplaats equivalent.
Zijn er hier nog bagholders van SpaceX?
Zero compensation
Als hij nog 30-35 dollar inzakt ga ik er wellicht naar kijken
. En who knows, misschien gebeurt dat ook nog wel.
Ik kan je een aandeel met uitleentarief van 29,90% per jaar aanraden.Vaan Banaan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:25:
:strip_exif()/f/image/JsPSmPkbtN3BjwteaqsL2e35.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar op 1 maand is het ook wel 35% van zijn waarde kwijt, op 1 jaar -80% dus ik weet niet of het slim is om hoge short vergoedingen als graadmeter te gebruiken voor je investering
Via de screener van
Finviz kan je wel prima filteren op hoge short float en een minimaal volume om de microcaps eruit te halen en op IBKR kan je de shortvergoeding opvragen, mocht je dat nog willen.
Misschien 1 optie die je kan overwegen als je gelooft in Bitcoin en Strategy, dan zijn het de preferred shares STRC en STRD, respectievelijk 1,17% en 2,56% short vergoeding momenteel. STRC betaalt momenteel een 12% dividend uit per jaar terwijl de prijs theoretisch vast staat op 100 dollar. Die ‘peg’ is 2 maanden geleden gebroken omdat het vertrouwen in MSTR weg was maar als bitcoin aan een nieuwe bull market begint verwacht ik dat de peg snel hersteld. 1,17% shortvergoeding per jaar + 12% dividend per jaar + 17% winst als de peg hersteld van 85 dollar naar 100 dollar. STRD is iets risicovoller dus meer upside als het risicoscenario niet afwikkelt (MSTR mag niet failliet gaan).
[ Voor 19% gewijzigd door Malantur op 16-07-2026 22:35 ]
https://www.hartfordfunds.com/practice-management/client-conversations/managing-volatility/2025-illustrates-why-market-timing-is-impossible.htmlAdder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:51:
[...]
Iedereen is het eens met je dat je beter voor 90 dan voor 100 kan kopen.
Punt is, keer op keer goed timen is onmogelijk (behoudens statistische meevallertjes).
De beurs stijgt gemiddeld, dus time-in-the-market beats timing-the-market.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Aan zijn postgeschiedenis te zien wacht hij al meer dan een jaar..ColeJ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:18:
[...]
Leuke uitspraak maar hoelang wacht je al? En waarop wacht je, -10%? -20%? Zou je je plan van aanpak concreet willen maken? 5 jaar geleden zeiden sommige: ik wacht tot de huizenmarkt instort en koop dan een woning - ze wachten nog steeds.
Tech bedrijven als Google, Meta, Microsoft en Amazon verbranden al jaren tientallen, zo niet honderden miljarden aan R&D. Dat is precies de reden waarom ze marktleiders in hun sectoren blijven, ze kunnen het zich veroorloven om die risico's te nemen.Malantur schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:01:
[...]
Tuurlijk is de markt veel breder dan dit, maar ik zie 3 categorieën van bedrijven en dit bevestigd het beeld dat ik eerder schetste.
Het geld dat negatief is bij de hyperscalers is positief bij de hardware leveranciers dus op dat vlak heb je gelijk dat de markt breder is en dat de winstgevendheid vooral vanaf hangt aan welke kant je staat, en dat illustreert de site perfect. Er stroomt dus veel investeringsgeld van de hyperscalers naar de hardware leveranciers, maar als er weinig geld van de consumenten of business klanten naar de hyperscalers loopt stoppen die extreme capex uitgaves ooit wel eens. Bedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen zonder winstoogmerk.
[Afbeelding]
Kijk een project als Waymo, Metaverse of Microsofts experimenten met datacenters op de zeebodem (Project Natick). Wat denk je dat de totale capex van dit soort projecten zijn? Idem tientallen miljarden zonder dat er nog een rode cent mee wordt verdiend.
De enige reden waarom zij dit kunnen doen, is omdat het geld daar letterlijk tegen de plinten klotst. Hun core-business financiert de plannen van morgen, waardoor de concurrentie al op achterstand staat voordat ze überhaupt beginnen. Laat staan winstgevend worden. En lukt dat wel, worden ze opgekocht zonder dat er een garantie bestaat dat het project in de lucht wordt gehouden. Zoveel geld komt er jaarlijks binnen bij dit soort partijen.
Wat dat betreft maak ik mij meer zorgen over de macht van deze bedrijven dan AI of een bubbel op de beurs in algemeen. Bij Google komt er meer geld binnen dan bij de Nederlandse overheid. Er komt op deze manier vanzelf een punt dat de rol van federale landen niets meer betekent en dat de wetten in deze wereld geschreven gaan worden door bedrijven. De eerste verschijnselen hiervan zie je denk ik al in Amerika.
[ Voor 5% gewijzigd door 49euro op 16-07-2026 23:35 ]
Kan je dit toelichten?49euro schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:01:
[...]
Wat dat betreft maak ik mij meer zorgen over de macht van deze bedrijven dan AI of een bubbel. Bij Google komt er meer geld binnen dan bij de Nederlandse overheid. Er komt op deze manier vanzelf een punt dat de rol van federale landen niets meer betekent en dat de wetten in deze wereld geschreven gaan worden door bedrijven.
Geld maakt macht en we komen nu voor het eerst in de geschiedenis van het moderne westen op het punt dat bedrijven meer te besteden gaan hebben dan een deel van de lokale overheden. Ik hoop dat je daar zelf ook de risico's van inziet.
Macht lag altijd al bij de mensen met geld, dus dat verandert niet. Kan je toelichten wat er volgens jou systemisch gaat veranderen?49euro schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:10:
[...]
Geld maakt macht en we komen nu voor het eerst in de geschiedenis van het moderne westen op het punt dat bedrijven meer te besteden gaan hebben dan een deel van de lokale overheden. Ik hoop dat je daar zelf ook de risico's van inziet.
Ik waardeer het dat je me hier uitdaagt, maar dit is helaas geen discussie voor dit topic (offtopic). Sorry.ocn schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:25:
[...]
Macht lag altijd al bij de mensen met geld, dus dat verandert niet. Kan je toelichten wat er volgens jou systemisch gaat veranderen?
[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 16-07-2026 23:33 ]
@Malantur
, nee LVWR lending gaat hem niet worden.
Ik heb geen IBKR, maar kan borrow fees wel vinden via iets als https://chartexchange.com/screener/high-borrow-fee/ (Weet alleen niet hoe vaak die bijgewerkt wordt)
DeGiro adverteert deze lending als "extra inkomsten", fees zijn niet opvraagbaar als er niet op wordt geleend.
Omdat bij mij tot voor kort nooit iets werd geleend, vroeg ik me af hoe dat bij anderen is.
Mijn deel is overigens lager dan wat IBKR volgens chartexchange zou rekenen (met 0,38% op de positie zou ik met 50/50 DeGiro / ikke rond de 0,19% verwachten, het is 0,05%)
Van de reacties met DeGiro blijk ik toch nog spekkoper te zijn met 16 cent (t.o.v 0 en 10 cent)
Voorzichtige conclusie is dus dat er zeer weinig wordt geleend, wat ze zelf ook wel enigszins aangeven in hun kwartaalcijfers.
...New products introduced in 2025, such as the cryptocurrency trading offering rolled out across Europe and the Securities Lending program launched in initial markets, contributed to this positive development to a limited extent...
-edit- Ik doe niets met crypto, maar heb al een kansloze dividend koning: Campbell Soup Company (CPB) ooit gekocht vanwege Pepperidge Farm remembers memes
Ik heb geen IBKR, maar kan borrow fees wel vinden via iets als https://chartexchange.com/screener/high-borrow-fee/ (Weet alleen niet hoe vaak die bijgewerkt wordt)
DeGiro adverteert deze lending als "extra inkomsten", fees zijn niet opvraagbaar als er niet op wordt geleend.
Omdat bij mij tot voor kort nooit iets werd geleend, vroeg ik me af hoe dat bij anderen is.
Mijn deel is overigens lager dan wat IBKR volgens chartexchange zou rekenen (met 0,38% op de positie zou ik met 50/50 DeGiro / ikke rond de 0,19% verwachten, het is 0,05%)
Van de reacties met DeGiro blijk ik toch nog spekkoper te zijn met 16 cent (t.o.v 0 en 10 cent)
Voorzichtige conclusie is dus dat er zeer weinig wordt geleend, wat ze zelf ook wel enigszins aangeven in hun kwartaalcijfers.
...New products introduced in 2025, such as the cryptocurrency trading offering rolled out across Europe and the Securities Lending program launched in initial markets, contributed to this positive development to a limited extent...
-edit- Ik doe niets met crypto, maar heb al een kansloze dividend koning: Campbell Soup Company (CPB) ooit gekocht vanwege Pepperidge Farm remembers memes
[ Voor 7% gewijzigd door Vaan Banaan op 17-07-2026 01:02 ]
Met zulk een berichten moet men erna niet verbaasd zijn dat nieuwe mensen hier rap het voor gezien houden.Bobmeister schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:56:
[...]
Aan zijn postgeschiedenis te zien wacht hij al meer dan een jaar..
Oneens. Het is ontzettend makkelijk om als een onheilsprofeet elke week "de bubbel gaat klappen!" te roepen, want uiteindelijk krijg je altijd wel een keertje gelijk.Adder28 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:09:
[...]
Met zulk een berichten moet men erna niet verbaasd zijn dat nieuwe mensen hier rap het voor gezien houden.
Hoezo noem je mij een grapjas?Adder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:55:
[...]
Grapjas.
20% rendement over een periode van 3 jaar noem ik niet grappig - dat is gewoon een heel erg slecht rendement.
Het is net als bij je boodschappen: koopjesjagers betalen gemiddeld meer dan diegenen die gewoon elke dag bij een goedkope supermarkt winkelen.
[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 17-07-2026 08:55 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb in de periode juli 2025 - heden 22,7% rendement op Index beleggen NT World/EM/SC.Adder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:55:
[...]
Grapjas.
Dat jij daar ruim onder zit wordt ook iedere keer weer bevestigt in onderzoeken naar indexbeleggen vs individuele aandelen. Waarmee ik niet zeg dat individuele aandelen geen goed idee is, maar jij en ik hebben de kennis niet om de markt te verslaan. En als dat toevallig wel een keer lukt dan is dat een gelukstreffer.
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 17-07-2026 09:00 ]
Toch kan niet ontkend worden hoe gespannen de tech markt is. Momenteel ook dik rode cijfers in Azië en Europa gaat rood open. KOSPI staat op -6% omdat Samsung en SK Hynix op respectievelijk -9% en -12% staan. Nikkei ook in de min waar Kioxia op -16% staat en Tokyo Electron -8%.
Eerder deze week zagen we IBM een harde klap krijgen en ook Sandisk gaat hard achteruit.
Eerder deze week zagen we IBM een harde klap krijgen en ook Sandisk gaat hard achteruit.
Het is vooral de moeite waard als je in aandelen zit met veel speculatie erop. Vorig jaar heeft het mij net geen 20 euro opgeleverd en zit dit jaar daar al iets overheen. Echt meer als correctie voor je transactiekosten zou ik er niet van verwachten. Portfolio is ter waarde van een leuke nieuwe auto.Vaan Banaan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 00:29:
@Malantur
Er zit een deel (zeker in Korea) in leveraged single stock ETF's. Dat versneld nu de verkoopgolf is de gedachte. in de podcast Odd lots van Bloomberg ging het daar ook al over. Vooral retail traders zitten zwaar in leveraged posities. Als je kijkt naar de vooruitzichten voor ASML dan is er na deze dip vast weer leuk in te kopen voor de lange termijn. En dan wel gewoon de stukken en geen leveraged producten.TheBrut3 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:58:
Toch kan niet ontkend worden hoe gespannen de tech markt is. Momenteel ook dik rode cijfers in Azië en Europa gaat rood open. KOSPI staat op -6% omdat Samsung en SK Hynix op respectievelijk -9% en -12% staan. Nikkei ook in de min waar Kioxia op -16% staat en Tokyo Electron -8%.
Defensive aandelen doen het dan weer echt behoorlijk goed als ik in iedergeval naar mijn eigen porto kijk.TheBrut3 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:58:
Wellicht een (tijdelijke) rotatie ? is de afgelopen 2 jaar wel vaker gebeurt.
Misschien ook niet slecht dat er even wat lucht uit bepaalde dingen loopt, anders knapt de ballon dadelijk helemaal.
Ik ben nog maar net begonnen met beleggen. Ik heb een account aangemaakt bij DEGIRO en een deel van mijn spaargeld geïnvesteerd in een ETF en een ETC. Mijn portefeuille bestaat op dit moment uit 85% VWCE en 15% SGLD. Iedere maand koop ik VWCE bij en af en toe zal ik ook SGLD bijkopen, zodat de verdeling ongeveer rond de 90/10 of 85/15 blijft.
Nu ik eenmaal deze stap heb gezet, ben ik ook steeds meer geïnteresseerd geraakt in losse aandelen. Daar lees ik me op dit moment nog veel over in. Aandelen kopen is natuurlijk niet zo moeilijk, maar bepalen welke bedrijven je voor de lange termijn wilt bezitten is een heel ander verhaal. Daar ben ik nog niet uit.
Mijn beleggingshorizon is minimaal 30 jaar, dus ik probeer vooral vooruit te kijken en niet te veel bezig te zijn met de dagelijkse schommelingen. Ik vind het erg leuk dat ik deze stap heb gezet en ik zal me af en toe in dit topic melden. Misschien met een vraag, misschien gewoon om mijn ervaringen te delen.
Ik ben ook blij dat ik het bewust simpel heb gehouden. In het begin was het heel verleidelijk om allerlei verschillende ETF’s te kopen, maar na het bekijken van veel video’s en het lezen van informatie ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een wereldwijde ETF (VWCE) in combinatie met een goud ETC. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst nog één of twee ETF’s aan mijn portefeuille toevoeg, maar voorlopig voelt dit als een goede en overzichtelijke basis.
Leuk detail: mijn eerste aankoop van VWCE was rond de €150 per aandeel. Het is natuurlijk nog veel te vroeg om daar conclusies aan te verbinden, maar het is wel leuk om te zien dat ik inmiddels al een klein beetje in de plus sta. Stiekem zit ik af en toe in DEGIRO app te kijken.
Nu ik eenmaal deze stap heb gezet, ben ik ook steeds meer geïnteresseerd geraakt in losse aandelen. Daar lees ik me op dit moment nog veel over in. Aandelen kopen is natuurlijk niet zo moeilijk, maar bepalen welke bedrijven je voor de lange termijn wilt bezitten is een heel ander verhaal. Daar ben ik nog niet uit.
Mijn beleggingshorizon is minimaal 30 jaar, dus ik probeer vooral vooruit te kijken en niet te veel bezig te zijn met de dagelijkse schommelingen. Ik vind het erg leuk dat ik deze stap heb gezet en ik zal me af en toe in dit topic melden. Misschien met een vraag, misschien gewoon om mijn ervaringen te delen.
Ik ben ook blij dat ik het bewust simpel heb gehouden. In het begin was het heel verleidelijk om allerlei verschillende ETF’s te kopen, maar na het bekijken van veel video’s en het lezen van informatie ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een wereldwijde ETF (VWCE) in combinatie met een goud ETC. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst nog één of twee ETF’s aan mijn portefeuille toevoeg, maar voorlopig voelt dit als een goede en overzichtelijke basis.
Leuk detail: mijn eerste aankoop van VWCE was rond de €150 per aandeel. Het is natuurlijk nog veel te vroeg om daar conclusies aan te verbinden, maar het is wel leuk om te zien dat ik inmiddels al een klein beetje in de plus sta. Stiekem zit ik af en toe in DEGIRO app te kijken.
LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004
Schouderklopje voor mezelf maar eerlijk gezegd was het eenvoudig om de rotatie uit tech en naar de defensieve sectoren te zien aankomen als je op de juiste kaart keek. Ik heb het 3 weken geleden gezien en hier gedeeld dat het momentum aan het dalen was en het momentum van de defensieve sectoren aan het stijgen. Mijn post heeft slechts 2 plusjes gekregen maar hopelijk hebben meer mensen tijdig afgeroomdMalantur schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:52:
Nog een toevoeging ivm de tech sell-off:
ik las nog op Reddit dat het nu de laatste dagen van Q2 zijn dus dat pensioenfondsen en dergelijke in deze periode herbalanceren. Als ik de wekelijkse wereld sector rotatie bekijk lijkt het nu ook geen slecht idee om techologie wat af te romen. De defensieve healthcare, utilities en consumer staples lijken wakker te worden.
~[Afbeelding]
/f/image/jsVkrgQMnncWOgIxz9zB7aEg.png?f=fotoalbum_large)
Energy/olie staat ook klaar voor een tweede rondje
Deze grafiek is trouwens ontworpen door Nederlander Julius de Kempenaer. Hij toont de relatieve sectorverhouding en momentum tegenover een benchmark (MSCI World in dit geval). Dit betekend dus dat bijvoorbeeld healthcare positief momentum en positieve koerswinst haalt tegenover de World index maar als de world index zakt kan de koers van WHEA etf bijvoorbeeld effectief vlak zijn (wat nu het geval is). Linkje voor ieders future reference.
Ik zie het meer zo: ik deel zijn mening dat je vooral wil kopen als iets goedkoop is, en niet blindelings op elk ogenblik in de hoop dat er in de nabije of verre toekomst iemand zal zijn die het voor die prijs of meer zal willen overkopen. Niet investeren en je geld opzij houden tot een dip is inderdaad een slecht plan omdat je een (gemiste) opportunity cost hebt, en daarbovenop bijvoorbeeld op -20% bijkoopt en de dip dipt nog verder tot -40% (je falling knife voorbeeld) of net op -19% terug omhoog klimt en FOMO triggert. Het komt neer om op meerdere vlakken de markt te timen en ik denk dat dit ook de consensus is op het forum dat dit niet goed zal werken. Ik doelde met de column ook vooral op de commentaar dat je als actieve belegger alleen maar goed bevonden wordt als je op elk tijdsbestek de passieve indexen verslaat, maar je hebt geen idee van leeftijd, risicotolerantie en bijbehorende strategie van @Adder28. 20% op 3 jaar is weinig tegenover 65% van IWDA maar misschien is hij 70 jaar en voor de helft in kasbons, of is hij een value investeerder zoals Buffett ten tijde van de dotcom bubble en komt zijn tijd later wanneer we nog eens een echte bearmarket krijgen. Portfolio's zijn afhankelijk van de marktcondities die continu kunnen veranderen en niemand heeft een kristallen bol dus je kan je alleen positioneren zoals jij denkt dat het best zal werken, en je scenario kan uitspelen of niet of misschien wel maar pas later in de toekomst.rube schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:05:
[...]
Bedankt voor het delen van de column.
Maar ik zie nog steeds niet waarom het commentaar op de "buy the dip strategy" niet terecht zou zijn.
Sterker nog, als ik dit lees in de column:
Has the destination changed? Or just the weather?
Dan zie ik die gedachtegang niet terug komen bij een de strategie "kopen bij >20% daling".
Een dergelijke strategie kan namelijk ook resulteren in het gezegde "catching a falling knife", als niet het weer is veranderd maar wel het einddoel...
Aanvulling: daarmee wil ik niet beweren dat er geen andere goede strategieën zijn dan alleen een indexfonds, zeer zeker niet. Maar kopen bij (na) een 20% daling is volgens mij te simplistisch.
Ik heb het zelf in ieder geval anders opgelost in mijn fun portfolio omdat ik altijd wel mijn geld geïnvesteerd wil hebben maar niet in de markten die hoog gewaardeerd staan. Ik heb geen individuele aandelen maar wel een stuk of 7 ETFs met gediversifieerde return drivers (soorten stocks zoals factors of geografie, commodities, managed futures, crypto, ...) en ik investeer maandelijks in de 1 tot 3 die het hardst gezakt zijn onder hun doelallocatie. Ik spring dus altijd op de lokale dip waar die zich voordoet en ik zal altijd mijn gemiddelde aankoopkoers het hardst omlaag trekken waar het op die moment kan. Het nadeel is dat ik zal blijven bijkopen in iets dat misschien enkele jaren lang vlak of omlaag gaan en ik dus later nog lager had kunnen kopen, maar dat is de bluts met de buil. Het valt ook deels op te lossen door bijvoorbeeld 4 maanden op rij wel bij te investeren en dan 2 maanden de ETF even te negeren om af te wachten of hij nog verder zakt. Het is een mechanische strategie om het hele emotionele FOMO of catching the falling knife gebeuren te proberen elimineren omdat dips door langzame maar continue DCA rechtgetrokken worden. Performance is natuurlijk heel afhankelijk van de gekozen return drivers, doelallocatie en herbalanceringsfrequentie.
Nog een plaatje ter verduidelijking:
Rood is in dit geval IMIE. Grijs was een goede om te accumuleren terwijl die jaren vlak was in 2022-2024 en die is plots volatiel dus moet je tijdig herbalanceren (doe ik jaarlijks eind december, ideaal in eind 2024 van de grijze naar de donker blauwe die me dit jaar weer goed opbrengt) en de lichte blauwe kende helaas weinig accumulatiefase en heeft over de 4 jaar net zware winsten opgeleverd.
/f/image/f4zc4o8FWYBzHfaG7vQdlz7x.png?f=fotoalbum_large)
Ik ga dus zeker niet beweren dat dit de perfecte strategie is maar ik heb er plezier in en het hoopje geld wordt groter dus dat is toch het belangrijkste bij investeren
Nou, er is inmiddels wel flink wat lucht uit de AI bubbel gelopen. Ten opzichte van één maand geleden:
Micron: -20%
SK Hynix: -32%
Samsung -25%
De grootste klappen bij de neoclouds en schuldenzorgenkindje Oracle:
Coreweave -39%
Nebius -39%
Oracle -32%
En deze lijken de dans nog redelijk te ontspringen:
nVidia: -2%
ASML: -4%
Samsung -25%
Coreweave -39%
Nebius -39%
Oracle -32%
Ik heb je post drie weken geleden niet gelezen. Ik snap de grafiek ook nog niet. Het is helemaal nieuw voor mij. Leuk dat je dit deelt.Malantur schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:03:
[...]
Schouderklopje voor mezelf maar eerlijk gezegd was het eenvoudig om de rotatie uit tech en naar de defensieve sectoren te zien aankomen als je op de juiste kaart keek. Ik heb het 3 weken geleden gezien en hier gedeeld dat het momentum aan het dalen was en het momentum van de defensieve sectoren aan het stijgen. Mijn post heeft slechts 2 plusjes gekregen maar hopelijk hebben meer mensen tijdig afgeroomdUpdate van de 10 weken rotatie kaart:
[Afbeelding]
Deze grafiek is trouwens ontworpen door Nederlander Julius de Kempenaer. Hij toont de relatieve sectorverhouding en momentum tegenover een benchmark (MSCI World in dit geval). Dit betekend dus dat bijvoorbeeld healthcare positief momentum en positieve koerswinst haalt tegenover de World index maar als de world index zakt kan de koers van WHEA etf bijvoorbeeld effectief vlak zijn (wat nu het geval is). Linkje voor ieders future reference.
Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie
Als je doorklikt op de naam van de uitvinder ik mijn eerder bericht kan je presentaties bekijken.Apollyon schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:13:
[...]
Ik heb je post drie weken geleden niet gelezen. Ik snap de grafiek ook nog niet. Het is helemaal nieuw voor mij. Leuk dat je dit deelt.
De grafiek toont de sectoren relatief aan elkaar: een lijn die stijgt is sterker momentum en een lijn die naar rechts gaat maakt koerswinst tegenover de basislijn. Er zijn 4 kwadranten die normaal altijd met de klok mee doorlopen worden. De lijn met punten toont de datapunten van de laatste 10 weken. De gratis versie toont enkel de sectoren en je kan kiezen tussen World, USA of Europa, 10 dagen of 10 weken en welke sectoren je wil zien.
De betalende versie start vanaf 810 dollar per jaar en dan kan je ook individuele aandelen op de kaart tonen.
:strip_exif()/f/image/N1HSv3iW4Kf19tmjCNebLdx7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bgpoRZaU76UjfWQY83rjuJMM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik momenteel enkel de gratis sector rotatie.
Als je ook vandaag op die grafiek kijkt dan zie je wat voor een rotvaart energie nu ineens heeft gekregen. En tech staat nu op het punt om een extra rondje te gaan draaien.Malantur schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:03:
[...]
Schouderklopje voor mezelf maar eerlijk gezegd was het eenvoudig om de rotatie uit tech en naar de defensieve sectoren te zien aankomen als je op de juiste kaart keek. Ik heb het 3 weken geleden gezien en hier gedeeld dat het momentum aan het dalen was en het momentum van de defensieve sectoren aan het stijgen. Mijn post heeft slechts 2 plusjes gekregen maar hopelijk hebben meer mensen tijdig afgeroomdUpdate van de 10 weken rotatie kaart:
[Afbeelding]
edit:
Ik keek dus over 1 dag. Oeps.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Energy staat in de 'avoid' categrorie in die grafiek iig.Stoney3K schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:40:
[...]
Als je ook vandaag op die grafiek kijkt dan zie je wat voor een rotvaart energie nu ineens heeft gekregen. En tech staat nu op het punt om een extra rondje te gaan draaien.edit:
PSN
Is de jaarlijkse vakantie ieder jaar niet een beetje een kwakkelperiode?
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Er is een heel klein beetje lucht uit. YTD returneamelink schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:59:
Nou, er is inmiddels wel flink wat lucht uit de AI bubbel gelopen. Ten opzichte van één maand geleden:
Samsung -25%
Coreweave -39%
Nebius -39%
Oracle -32%
Micron: +182%
SK Hynix: +183%
Samsung +98%
Dat zijn normaal returns wat je bij penny stocks verwacht
Vind ik niet gek, iets met een beetje gedonder ergens bij een straat van Hormuz.YakuzA schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:40:
[...]
Energy staat in de 'avoid' categrorie in die grafiek iig.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
https://www.businessinsider.com/spacex-stock-drops-new-low-ipo-price-starship-launch-scrubbed-2026-7
Wie heeft er meegedaan aan de SpaceX IPO? Heb je winst gepakt of ben je bagholder? Ga je bijkopen nu hij onder je initiële aankoopprijs staat, of heb je er inmiddels al minder vertrouwen in?
Wie heeft er meegedaan aan de SpaceX IPO? Heb je winst gepakt of ben je bagholder? Ga je bijkopen nu hij onder je initiële aankoopprijs staat, of heb je er inmiddels al minder vertrouwen in?
Of -98%R.van.M schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:43:
[...]
Er is een heel klein beetje lucht uit. YTD return
Micron: +182%
SK Hynix: +183%
Samsung +98%
Dat zijn normaal returns wat je bij penny stocks verwacht
DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW
Die verticale as snap ik, maar wat houdt de horizontale as in? Is dat het momentum? Hoe wordt dat dan bepaald?Malantur schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:03:
[...]
[Afbeelding]
Het middelpunt van de grafiek is de index die je kiest dus MSCI World of MSCI USA of MSCI Europe. Is een datapunt in de bovenste helft, dan heeft de sector meer momentum dan de index. De onderste helft is dan minder momentum. De linkse helft is dan een lagere ‘Relative Strength ratio’ dus als de index die week 1% gewonnen heeft en Energy maar 0,5% staat Energy in de linkse helft. Beter dan de index doen is dan de rechtse helft. Hoe het exact werkt is waarschijnlijk geheim aangezien ze 800 dollar jaarabonnement vragen maar ik vermoed dat er nog een EMA lopend gemiddelde wordt toegepast samen met een Z-achtige normalisatie om te komen op iets dat redelijk smooth in een cirkel met de klok mee rond draait.Sport_Life schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:02:
[...]
Die verticale as snap ik, maar wat houdt de horizontale as in? Is dat het momentum? Hoe wordt dat dan bepaald?
Met een ongerealiseerd verlies van 32 euro noem ik mijzelf geen bagholder, als ik er meer had gehad had ik wel wat winst gepakt maar vind het voor nu vooral interessant om te volgen. De overname van TSLA zal wel op de lange baan zitten met deze prijzen, of het moet meer een fusie worden maar dan moet Musk wel serieus macht inleveren.ocn schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:48:
https://www.businessinsider.com/spacex-stock-drops-new-low-ipo-price-starship-launch-scrubbed-2026-7
Even reality check, maar dit riekt toch op allerlei manieren naar een commercieel onzinverhaal om je iets te verkopen? Net als hoe TellSell ook allerlei methodes en boeken verkocht om rijk te worden?Malantur schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:32:
[...]
Hoe het exact werkt is waarschijnlijk geheim aangezien ze 800 dollar jaarabonnement vragen maar ik vermoed dat er nog een EMA lopend gemiddelde wordt toegepast samen met een Z-achtige normalisatie om te komen op iets dat redelijk smooth in een cirkel met de klok mee rond draait.
Als men daadwerkelijk een winnende methode had dan kon men schathemeltjerijk worden door een hedge fund ermee te beginnen. Nu moeten ze echter mensen 800 euro vragen om geld in het laatje te krijgen.
Exact.The Third Man schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:04:
[...]
Even reality check, maar dit riekt toch op allerlei manieren naar een commercieel onzinverhaal om je iets te verkopen? Net als hoe TellSell ook allerlei methodes en boeken verkocht om rijk te worden?
Als men daadwerkelijk een winnende methode had dan kon men schathemeltjerijk worden door een hedge fund ermee te beginnen. Nu moeten ze echter mensen 800 euro vragen om geld in het laatje te krijgen.
Die grafiek heeft (net als elke ander grafiek, technische en ikzelf denk ook fundamentele analyse), 0, zero, nul voorspellende waarde. Stiekem weten we allemaal wat de winnende, saaie, methode is, maar de gokker in ons (in mij ook hoor) denkt wel (wél) te weten waar het naar toe gaat.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Ik vind het wel een interessante grafiek, ik denk dat je het niet moet zien als een voorspelling maar als een andere manier van het presenteren van data die al in de beurskoersen zit (vergelijkbaar met oscillators etc).
Meer dan een correlatie ga je nooit krijgen. Op het moment dat al je vrienden en collega's spontaan over bitcoin beginnen te praten, zit je in de buurt van een top. Wat de echte top was weet je meestal pas een half jaar later.
Meer dan een correlatie ga je nooit krijgen. Op het moment dat al je vrienden en collega's spontaan over bitcoin beginnen te praten, zit je in de buurt van een top. Wat de echte top was weet je meestal pas een half jaar later.
Energie en defensie zijn in dit geval dan ook geen rocket science. Trump gooit bommen op Iran => aandelen omhoog. Vrede op aard => aandelen omlaag.
Er zijn in ieder geval wel bagholders te vinden 😅 Denk teveel van de limonade gedronken.ocn schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:48:
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Ik denk dat je onderschat wat Optuma is. Denk jij dat hedgefunds hun natte vinger opsteken om te voelen waar de beurswind vandaag vandaan komt? Optuma is een softwarebedrijf dat zijn kaart- en analysesoftware verkoopt aan hedgefunds en asset managers en er zit veel meer achter qua kaarten dan alleen de RRG. Ik denk dat je ook niet verder gekeken hebt dan je neus lang is want op de site zie je de maker al sinds 2009 op verschillende grote investeringsevenementen geweest is als spreker en je kan blijkbaar ook via hun eigen site voor 120 dollar per jaar enkel de RRG raadplegen zonder alle professionele extra's van Optuma. Er zijn naar eigen zeggen 400 000 personen met toegang tot zijn RRG's dus zelfs als hij maar 2,5 euro per jaar krijgt per aansluiting komt er al 1 miljoen euro omzet per jaar binnen en aan 120 dollar per jaar via eigen website stroomt er 48 miljoen dollar per jaar binnen. De waarheid zal wellicht tussen die 2 getallen liggen maar ik acht de kans groot dat hij al 'schathemeltjerijk' is zonder zijn eigen hedge fund op te starten. Hier nog een wetenschappelijke paper over RRGs als je dat beter verteert of de korte samenvatting van de schrijver is beter leesbaar op dit blog.The Third Man schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:04:
[...]
Even reality check, maar dit riekt toch op allerlei manieren naar een commercieel onzinverhaal om je iets te verkopen? Net als hoe TellSell ook allerlei methodes en boeken verkocht om rijk te worden?
Je hebt nog Youtube filmpjes van de ontwerper hoe het de grafieken kan gebruiken en hij doet ook maandelijkse lezing van de volledige markt op zijn eigen kanaal. FYI ik maak nu reclame maar ik ken hem zelf niet noch betaal ik voor zijn RRGs. Ik gebruik zelf enkel de gratis sector versie van Optuma.
Natuurlijk is er niks gegarandeerd op de beurs want als de straat van Hormuz weer dicht gaat of er breekt een nieuwe wereldwijde pandemie uit kan het weer op de beurs op een dag omslaan. Het gaat om kansen die meer of minder in je voordeel uitgebuit kunnen worden.poehee schreef op zondag 19 juli 2026 @ 08:31:
[...]
Exact.
Die grafiek heeft (net als elke ander grafiek, technische en ikzelf denk ook fundamentele analyse), 0, zero, nul voorspellende waarde. Stiekem weten we allemaal wat de winnende, saaie, methode is, maar de gokker in ons (in mij ook hoor) denkt wel (wél) te weten waar het naar toe gaat.
De Goldman Sachs High Beta Momentum index is al rond de 33% gezakt sinds de piek van 847,35 op 22 juni en deed zo op minder dan een maand dezelfde beweging als de start van oorlog in Oekraïne. Ik heb niet het gevoel dat het op dezelfde manier als toen beleefd wordt.
:strip_exif()/f/image/vG6LS6XYPMrFgCpoAYAaIMTj.jpg?f=fotoalbum_large)
Op 30 juni, dus 8 dagen na de piek, heb ik hier gewaarschuwd dat het slim was om af te romen omdat het momentum uit de technologie sector begon te dalen op basis van de RRG. DRAM ETF heeft bijvoorbeeld een 1Y beta van 3,76 tegenover 1,00 bij de S&P500 en is dus de eerste die de storm voelt. Natuurlijk had het terug kunnen stijgen maar actief investeren is ook het afdekken van risico. Dat ze in Korea nog diep in de leverage zaten terwijl het tij keerde had voorkomen kunnen zijn door te deleveragen of stop losses in te stellen als het momentum eruit gaat en terug herleveragen mocht het momentum toch vroegtijdig terugkeert in plek van vast te houden aan dromen.
En nog over de winnende, saaie methode: als je de hierboven gelinkte wetenschappelijke paper leest hebben ze een RRG portfolio gebacktest. Voor hun portfolio hebben ze een set van ETFs geselecteerd voor voornamelijk USA sector ETFs (breed en soms specifieker). Ze kopen enkel de top 5 ETFs in het improving veld van de RRG en met een stop loss geschaald volgens de ATR van 5 dagen (= wekelijkse trend voor de wekelijkse RRG). De CAGR over 10 jaar backtest is 16,8% met maximum drawdown -9,07% en Sharpe 1,39 (risk adjusted returns).
Ik ken persoonlijk geen enkele strategie die deze statistieken haalt zonder leverage en zonder niche ETFs die het toevallig in die periode goed gedaan hebben (overfitting).
Ik ken nog 1 andere portfolio die misschien nog beter is afhankelijk van je maatstaf, met buy and hold 5 ETFs met ieder 20% weging en waarvan slechts 1 met 3x leverage. Die portfolio haalt een CAGR van 20,78% maar met een max drawdown van 36,25% en Sharpe 0,86 over een periode van 1994 tot nu. Ter vergelijking: de S&P500 haalt in die periode 11,56% CAGR, 63% max drawdown en 0,53 Sharpe. Door compounding is de eindwaarde van de buy and hold portfolio 3,8 miljoen en de S&P500 (rood hieronder) 315000 euro, geel de Nasdaq 771000 euro. Aan jouw de keuze wat de winnende, saaie methode is om te volgen.
:strip_exif()/f/image/ejmthHoTBaWEjCzUiSUxuUEv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik steek in ieder geval wel wat tijd in het researchen en info hier delen maar ik krijg vooral negatieve vibes in ruil, die ook nog eens veelvuldige duimpjes krijgen , en soms ook afbrekende oneliners. De consensus hier is duidelijk: oogkleppen opzetten en enkel brede index fondsen en wat individuele stock picks doen, de rest is kwakzalverij en wordt de grond in geboord. Ik trek hier in ieder geval mijn lijn en ga mijn tijd ergens anders spenderen.
Over het onderwerp "Wallstreetbets" gesproken... Eigenlijk heeft dit niets te maken met beleggen, maar alles met gokken.
Die gasten zijn zo fanatiek met steeds maar weer enorme bedragen te vergokken, dat ik me afvraag of het eigenlijk niet gewoon een witwasmachine is: het doel is de complete inleg te "verliezen".
Die gasten zijn zo fanatiek met steeds maar weer enorme bedragen te vergokken, dat ik me afvraag of het eigenlijk niet gewoon een witwasmachine is: het doel is de complete inleg te "verliezen".
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Ja eens, de naam zegt het ook al. Het is echt een 'alles of niets' mentaliteit daar.aawe mwan schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:22:
Over het onderwerp "Wallstreetbets" gesproken... Eigenlijk heeft dit niets te maken met beleggen, maar alles met gokken.
Wel zeer vermakelijk als je het mij vraagt.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Ik denk dat een hoop ook gewoon fake is. Mensen met teveel tijd die andere anonieme mensen proberen op te jutten om geld te verwedden, en daar dan een dopamine kick uit krijgen.FrambozenTaart schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:26:
[...]
Ja eens, de naam zegt het ook al. Het is echt een 'alles of niets' mentaliteit daar.
Wel zeer vermakelijk als je het mij vraagt.
Die heeft dan inmiddels al 32 jaar data, dat is voor mij persoonlijk al een stuk indrukwekkender dan die je daarvoor noemde van "slechts" 10 jaar.Malantur schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:05:
[...]
Ik ken nog 1 andere portfolio die misschien nog beter is afhankelijk van je maatstaf, met buy and hold 5 ETFs met ieder 20% weging en waarvan slechts 1 met 3x leverage. Die portfolio haalt een CAGR van 20,78% maar met een max drawdown van 36,25% en Sharpe 0,86 over een periode van 1994 tot nu. Ter vergelijking: de S&P500 haalt in die periode 11,56% CAGR, 63% max drawdown en 0,53 Sharpe.
10 jaar is lang, maar mist wel situaties zoals de dot.com in ~2000 en de financiële in ~2008 crisis.
Zou je willen delen hoe die 5x20% etf portefeuille is opgebouwd?
Dat zou ik jammer vinden. Hoewel ik een "luie" en voorzichtige investeerder ben, ik volg voornamelijk de Golden Butterfly Portfolio, is het altijd interessant en leerzaam om andere (onderbouwde) inzichten e.d. te lezen en ik weet zeker dat anderen dat ook vinden.Ik trek hier in ieder geval mijn lijn en ga mijn tijd ergens anders spenderen.
Dat spreekt enkel en alleen voor het succesvolle businessmodel van ze. Daar gaat mijn kritiek niet over. Mijn kritiek gaat over de aanname dat omdat iemand een succesvolle effectenanalist is op basis van z'n netwerk, niet op basis van diens strategie, dat diens strategie dus houdt snijdt. Dan slik je eigenlijk de marketing als zoete koek. En bereikt men precies wat men wil: door een breed en bekend platform op te bouwen en op veel plekken als spreker te komen, er 'dus' meer expertise bij wordt ingeschat dan van een willekeurige analist die thuis een Excelletje maakt en dit op z'n blog zet. Eigenlijk niet anders dan al die self-help guru's. Die hebben ook al hondderdduizenden succesvolle tevreden klanten die je voor gingen, je bent wel gek als je deze kans laat liggen!!Malantur schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:05:
[...]
Ik denk dat je onderschat wat Optuma is. Denk jij dat hedgefunds hun natte vinger opsteken om te voelen waar de beurswind vandaag vandaan komt? Optuma is een softwarebedrijf dat zijn kaart- en analysesoftware verkoopt aan hedgefunds en asset managers en er zit veel meer achter qua kaarten dan alleen de RRG. Ik denk dat je ook niet verder gekeken hebt dan je neus lang is want op de site zie je de maker al sinds 2009 op verschillende grote investeringsevenementen geweest is als spreker en je kan blijkbaar ook via hun eigen site voor 120 dollar per jaar enkel de RRG raadplegen zonder alle professionele extra's van Optuma.
Ook dit is wederom een toonbeeld van projectie: de ander van kortzichtigheid verwijten en zelf niet verder kijken. Of misschien simpelweg onbekend zijn met hoe je wetenschappelijke onderzoeken moet beoordelen, dat kan natuurlijk. Maar zelfs iemand met basiskennis van de wetenschap ziet al waarom dat argument van de studie nergens houdt snijdt:De waarheid zal wellicht tussen die 2 getallen liggen maar ik acht de kans groot dat hij al 'schathemeltjerijk' is zonder zijn eigen hedge fund op te starten. Hier nog een wetenschappelijke paper over RRGs als je dat beter verteert of de korte samenvatting van de schrijver is beter leesbaar op dit blog.
- Het is geen wetenschappelijke publicatie, SSRN is een preprint-platform. Daar kunnen wij ook onze papers plaatsen
- Het is dan ook niet peer-reviewed
- De auteur beschrijft een sectorrotatiestrategie van o.a. RRG maar niet puur RRG, de individuele rol is dus niet weergegeven cq apart gekwantificeerd
- Die sectorrotatiestrategie leunt op bestaande publicaties rond momentum- en relative strength. Maar de hele basis van de sectorrotatiestrategie is enkel hypothetisch. Als het klopt, dan zou het kloppen.
- Van RRG wordt gerefereerd naar bestaande studies, maar ook die worden slechts als bronvermelding genoemd. Bij wetenschappelijk onderzoek ga je ze kritisch wegen (de hoeksteen van wetenschap is immers een "klopt dat dan ook" houding, niet een "die en die schreven er ook al over", wat een marketingstrategie is) en je gaat onafhankelijke replicatie toepassen.
- De backtests zijn van Optuma zelf! Getest met Optuma's Signal Tester en de resultaten komen van Optuma! Hoe erg wij-van-wc-eend wil je het hebben

- De auteur benoemt nota bene zelf dat er curve fitting wordt toegepast, ergo meer dan correlatie kan het al niet zijn
Maar je houdt het niet kritisch tegen het licht. Je praat enkel na wat men zelf beweert en zelf als ondersteuning geeft. Het maakt me niet uit of je hem niet kent of z'n beste vriend bent, dat zou in het geheel niet uit moeten maken. Als iets functioneel werkt, dan is dat al het bewijs. Maar dat hele bewijs is er simpelweg niet. Er is enkel marketing en zelf-ondersteuning met evt wat confirmation bias van jouw kant.Je hebt nog Youtube filmpjes van de ontwerper hoe het de grafieken kan gebruiken en hij doet ook maandelijkse lezing van de volledige markt op zijn eigen kanaal. FYI ik maak nu reclame maar ik ken hem zelf niet noch betaal ik voor zijn RRGs. Ik gebruik zelf enkel de gratis sector versie van Optuma.
Wat op talloze manieren beter kan. Niet alleen met de saaie indexfondsen en 'dat was het dan'. Alleen de Optimum is een voorbeeld van een gemarket verhaal. Niet van een kale strategie zonder die marketing eromheen.Natuurlijk is er niks gegarandeerd op de beurs want als de straat van Hormuz weer dicht gaat of er breekt een nieuwe wereldwijde pandemie uit kan het weer op de beurs op een dag omslaan. Het gaat om kansen die meer of minder in je voordeel uitgebuit kunnen worden.
Simpele drogreden. Dat een waarschuwing deze keer goed uitpakte, bewijst nog niet dat RRG voorspellende waarde heeft. Een methode moet over honderden signalen aantonen dat ze structureel beter presteert dan alternatieven. Anders bestaat het risico dat je één succesvolle voorspelling uitlicht en de minder succesvolle vergeet.De Goldman Sachs High Beta Momentum index is al rond de 33% gezakt sinds de piek van 847,35 op 22 juni en deed zo op minder dan een maand dezelfde beweging als de start van oorlog in Oekraïne. Ik heb niet het gevoel dat het op dezelfde manier als toen beleefd wordt.
[Afbeelding]
Op 30 juni, dus 8 dagen na de piek, heb ik hier gewaarschuwd dat het slim was om af te romen omdat het momentum uit de technologie sector begon te dalen op basis van de RRG. DRAM ETF heeft bijvoorbeeld een 1Y beta van 3,76 tegenover 1,00 bij de S&P500 en is dus de eerste die de storm voelt. Natuurlijk had het terug kunnen stijgen maar actief investeren is ook het afdekken van risico. Dat ze in Korea nog diep in de leverage zaten terwijl het tij keerde had voorkomen kunnen zijn door te deleveragen of stop losses in te stellen als het momentum eruit gaat en terug herleveragen mocht het momentum toch vroegtijdig terugkeert in plek van vast te houden aan dromen.
Nogmaals: het is geen wetenschappelijk gepubliceerd paper. Het is de slager die het eigen vlees keurt met o.a. curve fitting op basis van een eigen platform. Eigenlijk een "kijk eens als ik dit platform gebruik dan gaat het goed". Prima, maar dat is niet wetenschappelijk.En nog over de winnende, saaie methode: als je de hierboven gelinkte wetenschappelijke paper leest hebben ze een RRG portfolio gebacktest. Voor hun portfolio hebben ze een set van ETFs geselecteerd voor voornamelijk USA sector ETFs (breed en soms specifieker). Ze kopen enkel de top 5 ETFs in het improving veld van de RRG en met een stop loss geschaald volgens de ATR van 5 dagen (= wekelijkse trend voor de wekelijkse RRG). De CAGR over 10 jaar backtest is 16,8% met maximum drawdown -9,07% en Sharpe 1,39 (risk adjusted returns).
Ik ken persoonlijk geen enkele strategie die deze statistieken haalt zonder leverage en zonder niche ETFs die het toevallig in die periode goed gedaan hebben (overfitting).
Waarom zou het of het een of het ander moeten zijn? Ik vind het een irrelevantie keuze want er zijn zat andere opties 'out there'.Ik ken nog 1 andere portfolio die misschien nog beter is afhankelijk van je maatstaf, met buy and hold 5 ETFs met ieder 20% weging en waarvan slechts 1 met 3x leverage. Die portfolio haalt een CAGR van 20,78% maar met een max drawdown van 36,25% en Sharpe 0,86 over een periode van 1994 tot nu. Ter vergelijking: de S&P500 haalt in die periode 11,56% CAGR, 63% max drawdown en 0,53 Sharpe. Door compounding is de eindwaarde van de buy and hold portfolio 3,8 miljoen en de S&P500 (rood hieronder) 315000 euro, geel de Nasdaq 771000 euro. Aan jouw de keuze wat de winnende, saaie methode is om te volgen.
[Afbeelding]
Je lijkt de essentie niet te begrijpen dat het niet een dichotomie is. Men staat hier ook open voor al het andere. Alleen je moet wel met gedegen argumenten komen waarom iets wel of niet hout snijdt. Als je dat niet kan, omdat je het wellicht niet kritisch beoordeelt en iets te veel gelooft, dan ga je de deksel op de neus krijgen dat andere mensen dat (vrij eenvoudig) weerleggen. Dat kan je ons niet verwijten, maar je doet het wel. Jammer.Ik steek in ieder geval wel wat tijd in het researchen en info hier delen maar ik krijg vooral negatieve vibes in ruil, die ook nog eens veelvuldige duimpjes krijgen , en soms ook afbrekende oneliners. De consensus hier is duidelijk: oogkleppen opzetten en enkel brede index fondsen en wat individuele stock picks doen, de rest is kwakzalverij en wordt de grond in geboord. Ik trek hier in ieder geval mijn lijn en ga mijn tijd ergens anders spenderen.
Er zijn hier zat alternatieve strategien, die wel academische basis kennen en gewoon geaccepteerd worden en niet worden weggezet als "kwakzalverij". Alleen je moet wel functioneel kunnen diffrentieren waarom dat bij de een wel gebeurt en de ander niet. Als je dat laat zitten en in plaats daarvan negatief naar de rest gaat doen, komen we als geheel ook niet verder. Aan jou de keuze. Maar ik vind het nogmaals wel jammer, dat het dan daarop moet eindigen.
Het komt een beetje over als dat je enkel positieve reacties wil horen, en als dat uitblijft je het als negatief commentaar op je persoon opvat in plaats van constructieve feedback om tot een meer gedegen kennisvergaring rond beleggingsstrategien te komen. Niemand is vanaf dag 1 goed hier in geweest, we hebben allemaal processen doorgemaakt. Dat hoort er ook gewoon bij. Maar dat proces maak je alleen door, door ook negatieve reacties mee te nemen in je groei.
[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 19-07-2026 13:48 ]
Dat hoeft dus niet, want het verlies van de een, is de winst van een ander.FrambozenTaart schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:26:
[...]
Ja eens, de naam zegt het ook al. Het is echt een 'alles of niets' mentaliteit daar.
Als je de kosten voor lief neemt, is het een manier om anoniem een flink bedrag aan een ander te betalen onder het mom van "toevallig goed/fout gegokt".
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Je input wordt zeer gewaardeerd en hoop dat je ons nog even blijft voorzien van inzichten.Malantur schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:05:
[...]
Ik denk dat je onderschat wat Optuma is. Denk jij dat hedgefunds hun natte vinger opsteken om te voelen waar de beurswind vandaag vandaan komt? Optuma is een softwarebedrijf dat zijn kaart- en analysesoftware verkoopt aan hedgefunds en asset managers en er zit veel meer achter qua kaarten dan alleen de RRG. Ik denk dat je ook niet verder gekeken hebt dan je neus lang is want op de site zie je de maker al sinds 2009 op verschillende grote investeringsevenementen geweest is als spreker en je kan blijkbaar ook via hun eigen site voor 120 dollar per jaar enkel de RRG raadplegen zonder alle professionele extra's van Optuma. Er zijn naar eigen zeggen 400 000 personen met toegang tot zijn RRG's dus zelfs als hij maar 2,5 euro per jaar krijgt per aansluiting komt er al 1 miljoen euro omzet per jaar binnen en aan 120 dollar per jaar via eigen website stroomt er 48 miljoen dollar per jaar binnen. De waarheid zal wellicht tussen die 2 getallen liggen maar ik acht de kans groot dat hij al 'schathemeltjerijk' is zonder zijn eigen hedge fund op te starten. Hier nog een wetenschappelijke paper over RRGs als je dat beter verteert of de korte samenvatting van de schrijver is beter leesbaar op dit blog.
Je hebt nog Youtube filmpjes van de ontwerper hoe het de grafieken kan gebruiken en hij doet ook maandelijkse lezing van de volledige markt op zijn eigen kanaal. FYI ik maak nu reclame maar ik ken hem zelf niet noch betaal ik voor zijn RRGs. Ik gebruik zelf enkel de gratis sector versie van Optuma.
[...]
Natuurlijk is er niks gegarandeerd op de beurs want als de straat van Hormuz weer dicht gaat of er breekt een nieuwe wereldwijde pandemie uit kan het weer op de beurs op een dag omslaan. Het gaat om kansen die meer of minder in je voordeel uitgebuit kunnen worden.
De Goldman Sachs High Beta Momentum index is al rond de 33% gezakt sinds de piek van 847,35 op 22 juni en deed zo op minder dan een maand dezelfde beweging als de start van oorlog in Oekraïne. Ik heb niet het gevoel dat het op dezelfde manier als toen beleefd wordt.
[Afbeelding]
En nog over de winnende, saaie methode: als je de hierboven gelinkte wetenschappelijke paper leest hebben ze een RRG portfolio gebacktest. Voor hun portfolio hebben ze een set van ETFs geselecteerd voor voornamelijk USA sector ETFs (breed en soms specifieker). Ze kopen enkel de top 5 ETFs in het improving veld van de RRG en met een stop loss geschaald volgens de ATR van 5 dagen (= wekelijkse trend voor de wekelijkse RRG). De CAGR over 10 jaar backtest is 16,8% met maximum drawdown -9,07% en Sharpe 1,39 (risk adjusted returns).
Ik ken nog 1 andere portfolio die misschien nog beter is afhankelijk van je maatstaf, met buy and hold 5 ETFs met ieder 20% weging en waarvan slechts 1 met 3x leverage. Die portfolio haalt een CAGR van 20,78% maar met een max drawdown van 36,25% en Sharpe 0,86 over een periode van 1994 tot nu. Ter vergelijking: de S&P500 haalt in die periode 11,56% CAGR, 63% max drawdown en 0,53 Sharpe. Door compounding is de eindwaarde van de buy and hold portfolio 3,8 miljoen en de S&P500 (rood hieronder) 315000 euro, geel de Nasdaq 771000 euro. Aan jouw de keuze wat de winnende, saaie methode is om te volgen.
[Afbeelding]
Ik steek in ieder geval wel wat tijd in het researchen en info hier delen maar ik krijg vooral negatieve vibes in ruil, die ook nog eens veelvuldige duimpjes krijgen , en soms ook afbrekende oneliners. De consensus hier is duidelijk: oogkleppen opzetten en enkel brede index fondsen en wat individuele stock picks doen, de rest is kwakzalverij en wordt de grond in geboord. Ik trek hier in ieder geval mijn lijn en ga mijn tijd ergens anders spenderen.
Alleen in deze kan en wil ik niet meedoen. Simpelweg omdat die 800 euro per jaar mijn winst voor een gedeelte wegvreet en waarom zou ik een duur model gaan volgen waarvan de onderliggende ruwe data geheim gehouden wordt? en hoe betrouwbaar zijn de getoonde rendementsgrafieken?
Ten tweede: veel duimpjes krijgen zegt niets in een beleggingsforum, Hoe meer duimpjes, hoe meer consensus en dan weet je zeker dat een deel van de groeispurt al geweest is.
Please don't go. Ik waardeer enorm dat jij tijd in research stopt en hier deelt! Ik snap nog niet veel van je post. Het kost mij een paar weken om te snappen. Maar juist nieuwe informatie en ideeën van posters zoals jij leer ik veel van.Malantur schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:05:
De discussie en tegenargumenten waardeer ik ook heel veel. Door gedegen argumenten van tweakers die slimmer zijn leer ik meer en snap ik het vervolgens ook beter.The Third Man schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:46:
Men staat hier ook open voor al het andere. Alleen je moet wel met gedegen argumenten komen waarom iets wel of niet hout snijdt. Als je dat niet kan, omdat je het wellicht niet kritisch beoordeelt en iets te veel gelooft, dan ga je de deksel op de neus krijgen dat andere mensen dat (vrij eenvoudig) weerleggen.
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij