Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:07

Secsytime

Automagisch

Dus je wilt het vooral vanwege het dividend? Er zijn wel betere opties als je een hoog dividend wilt hebben..

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:42
Ik ben er zoals je leest niet zo in thuis. Dus het is me niet helemaal helder waarom TRET een ultiem voorbeeld is? Maar ik zie zo'n 7% rendement per jaar als ik de grafiek goed lees... Niet slecht toch?
Secsytime schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:53:
Dus je wilt het vooral vanwege het dividend? Er zijn wel betere opties als je een hoog dividend wilt hebben..
Nou, combi van dividend en een stuk spreiding t.o.v. mijn al aanwezige beursinvesteringen.

En zoals ik al zeg; gevoelsmatig is een ton hier inleggen 'logischer' dan op dit moment met de historisch hoge beurs daar een dergelijk bedrag in leggen zonder over perioden te middelen e.d..

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

En je denkt dat REITs anders gewaardeerd zijn op het moment?

Daarnaast zijn ze net zo conjunctuur gevoelig..

• MiKeZZa
Secsytime schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:41:
En je denkt dat REITs anders gewaardeerd zijn op het moment?

Daarnaast zijn ze net zo conjunctuur gevoelig..
Maar als de koers 30% daalt terwijl het dividend blijft is er toch fors minder aan de hand voor mij dan als mijn all world etf (waar ik het van groei moet hebben) 30% daalt?

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

MiKeZZa schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:47:
[...]

Maar als de koers 30% daalt terwijl het dividend blijft is er toch fors minder aan de hand voor mij dan als mijn all world etf (waar ik het van groei moet hebben) 30% daalt?
En je denkt dat het dividend gelijk blijft als de koers daalt? Waarom daalt de koers denk je ;)

• MiKeZZa
Secsytime schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:53:
[...]

En je denkt dat het dividend gelijk blijft als de koers daalt? Waarom daalt de koers denk je ;)
Nou ik kom hier info halen dus kan moeilijk gaan uitleggen hoe het zit 🤣 Maar is het niet zo dat als de beurs morgen 20% zakt dat de huuropbrengsten op zich niet (gelijk) onder druk komen…? Iets met huurcontracten en dergelijke.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

MiKeZZa schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:10:
[...]

Nou ik kom hier info halen dus kan moeilijk gaan uitleggen hoe het zit 🤣 Maar is het niet zo dat als de beurs morgen 20% zakt dat de huuropbrengsten op zich niet (gelijk) onder druk komen…? Iets met huurcontracten en dergelijke.
Misschien toch nog maar even verder uitzoeken voordat je ergens 100k inpompt

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:19
MiKeZZa schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:10:
[...]

Wat is het verschil met andere bedrijven/sectoren dat veelal vaste afnemers heeft en contracten, zoals energiebedrijven?

Vastgoed kan prima zijn als onderdeel van je portefeuille, maar de koers/waarde en dividend van REITS en vastgoedfondsen zijn ook afhankelijk van de economie, renteontwikkelingen, lokale regelgeving etc.

Ik heb zelf eigen vastgoed en ook bridge-leningen met vastgoed als onderpand. Maar ik heb zelf bewust geen vastgoedfondsen waar je met 100k+ in moet stappen. En beursgenoteerde vastgoedfondsen maken wel onderdeel uit van de breed gespreide indexfondsen die ik heb, dat is voor mij voldoende. Just my 2 cents.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:27
MiKeZZa schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:35: Dan ploppen dingen als ASR Dutch Core Residential Fund of The Amvest Residential Core Fund op in mijn onderzoek.
Best interessante fondsen...als je 10 miljoen hebt liggen 😉

Voor wat betreft REITS is dit wel een goede basis: Ben Felix: Real Estate Investment Trusts (REITs)

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:50
Secsytime schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:15:
[...]

Misschien toch nog maar even verder uitzoeken voordat je ergens 100k inpompt
Dat is hij toch ook aan het doen? Niet voor niets vraagt hij hier informatie.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:08

oscar82

De ondertitel

MiKeZZa schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:35:
Zijn er hier mensen die inzetten op vastgoed? Bijvoorbeeld een vastgoed ETF? Of REIT's? Of vastgoedfondsen?

Ik zelf overweeg een (voor mij) forse investering in iets met vastgoed. Betreft een bedrag van 6 cijfers. De reden is dat ik zakelijk een bedrag beschikbaar heb waar ik rendement mee wil maken. Ik ga daar ook 'reguliere' all-world ETF's kopen, maar vanwege Dollar Cost Averaging duurt het best lang voor ik serieus rendement ga maken (aan het begin is een relatief klein deel belegt). Ik heb Box 3 aardig uitgespeeld en geld lenen van de zaak en deze investeren in box 3 is nog wel een optie.

Het kopen van écht vastgoed is voor mij iets wat niet zo trekt. Ondanks de rekensommen waarbij je een deel zelf inlegt en ook een deel leent, maar vooral meer geld verdient op je geleende geld dan het kost en het dus erg veel lijkt op te leveren zie ik dat niet zitten. Allerlei zaken aan vastgoed staan me tegen, dus ik overweeg een andere vorm van vastgoed.

Dit met het idee dat het én relatief snel geld oplevert (omdat je vrij snel een groot bedrag inlegt) en omdat het voelt als een mooie spreiding naast de 'reguliere' ETF's.

Ik heb me inmiddels flink ingelezen en zie 3 categorieën;
- REIT's -> hoge dividenden de laatste jaren maar erg gericht op 1 land en vaak zelfs 1 branche. Spreiding kun je mogelijk zelf regelen door diverse aan te schaffen
- Vastgoed ETF's -> feitelijk combi van REIT's, maar met beheerkosten
- Vastgoedfondsen -> Alles op 1 paard, maar mooie dividend uitkeringen

Bij de vastgoedfondsen zie ik 2 varianten; degene die zichzelf na x-periode liquideren en degene die doorgaan. Liquideren klinkt voor mij gevaarlijk omdat er ook geliquideerd kan/zal/gaat worden bij een slechte markt. Bij de doorgaande is het een uitzoekvraag hoe je uit kunt stappen, want dat wil je toch ooit.

Ik neig naar een vastgoedfonds dat langer loopt en zich niet focust op een 'gevaarlijke' niche zoals retail/horeca (eventueel wil ik supermarkten nog wel overwegen, maar geen horeca met alle onder druk staande marges en grote aantallen wisselingen of winkelpandjes in uitstervende winkelstraten). Dan ploppen dingen als ASR Dutch Core Residential Fund of The Amvest Residential Core Fund op in mijn onderzoek.

Zijn er hier mensen bekend mee? Aanraders?

Of sla ik hier de plank mis volgens iemand?

Ps; ben in het vastgoedtopic begonnen, toen in het ETF-topic en nu hopelijk op de juiste plaats :)
Realiseer je je dat dezelfde bedrijven uit REITs / vastgoedfondsen óók in de reguliere all World fondsen zitten? Mogelijk 2% ofzo. En Heel goed dat je daar al in wilt beleggen. De snelheid van DCA bepaal jij zelf. Het is wel eerder een marathon dan een sprint.
Er zijn vele asset classes die je meer gewicht zou kunnen geven. Tot 25% van jouw portfolio zal het geen verschrikkelijke effecten hebben.

Maar kies het niet vanuit een emotie zoals de belofte van snel geld. En dividend of yield is een bekende sigaar uit eigen doos. Vergelijk het met een snoepje dat je een lekker gevoel geeft. Er is niks mis met 2% snoep in je dieet. Maar 7% of meer snoep geeft op lange termijn allerlei gezondheidsproblemen.

[ Voor 7% gewijzigd door oscar82 op 14-11-2025 08:59 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:13
Vandaag maar een dagje niet kijken. Ben benieuwd of dit verkoopgolfje van tech eenmalig is, of dat het gaat doorzetten of dat dit mogelijk nog een stilte voor de storm is voor de Nvidia cijfers. De beurs lijkt echt heel nerveus te reageren, door de AI bubble verhalen lijken een hoop handelaren met hun vinger op de verkoop knop te zitten omdat ze zeker niet de laatste willen zijn die moeten verkopen. Dit kan natuurlijk ook betekenen dat bij positieve cijfers van Nvidia alles nog verder omhoog schiet met nog meer spanning opbouw, want greedy zijn we in deze wereld allemaal wel een beetje.

• MiKeZZa
rube schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:02:
[...]

Wat is het verschil met andere bedrijven/sectoren dat veelal vaste afnemers heeft en contracten, zoals energiebedrijven?

Vastgoed kan prima zijn als onderdeel van je portefeuille, maar de koers/waarde en dividend van REITS en vastgoedfondsen zijn ook afhankelijk van de economie, renteontwikkelingen, lokale regelgeving etc.

Ik heb zelf eigen vastgoed en ook bridge-leningen met vastgoed als onderpand. Maar ik heb zelf bewust geen vastgoedfondsen waar je met 100k+ in moet stappen. En beursgenoteerde vastgoedfondsen maken wel onderdeel uit van de breed gespreide indexfondsen die ik heb, dat is voor mij voldoende. Just my 2 cents.
Mag ik dan vragen waarom jij wel kiest voor vastgoed en bridge-leningen met vastgoed onderpand als die uiteindelijk vergelijkbare risico's lopen als gewone ETF's.... Ben het absoluut niet oneens met je he, maar probeer de redenatie te volgen.

• MiKeZZa
Pistachenootje schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:50:
[...]

Best interessante fondsen...als je 10 miljoen hebt liggen 😉

Voor wat betreft REITS is dit wel een goede basis: Ben Felix: Real Estate Investment Trusts (REITs)
Gekeken en blijkbaar snap ik iets niet. Want hij haalt aan dat het rendement over een periode van 20 jaar zo'n 20 tot 25 procent hoger is dan de MSCI All Country World Index, maar uit de volgende wetenschappelijke stukken blijkt voornamelijk dat je risico's toevoegt zonder dat het extra waarde geeft.

Klinkt voor mij tegenstrijdig...

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

MiKeZZa schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:34:
[...]

Gekeken en blijkbaar snap ik iets niet. Want hij haalt aan dat het rendement over een periode van 20 jaar zo'n 20 tot 25 procent hoger is dan de MSCI All Country World Index, maar uit de volgende wetenschappelijke stukken blijkt voornamelijk dat je risico's toevoegt zonder dat het extra waarde geeft.

Is het niet zo dat REITs continue moeten blijven groeien om die waardestijging te behalen? Hierdoor stijgt het risico dus ook steeds meer..

Edit: Ik bedoel als in de bezittingen (tangible fixed assets)

[ Voor 5% gewijzigd door Secsytime op 14-11-2025 10:41 ]

• MiKeZZa
Secsytime schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:40:
[...]

Is het niet zo dat REITs continue moeten blijven groeien om die waardestijging te behalen? Hierdoor stijgt het risico dus ook steeds meer..

Edit: Ik bedoel als in de bezittingen (tangible fixed assets)
Nogmaals, ik ben een leek. Maar ik zag het altijd zo;
  • REIT heeft panden
  • REIT verhuurd panden
  • REIT ontvangt huur
  • Panden stijgen in waarde
  • Reit stuurt dividend door naar aandeelhouders
Dus de REIT groeit sowieso al in waarde doordat vastgoed meer waard wordt. Maar zelfs als dat niet zo is blijft de huuropbrengst stabiel (tenzij er echt minder verhuurd wordt, bijvoorbeeld door de economische gang van zaken) en blijft dividend op peil.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

MiKeZZa schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:47:
[...]

Nogmaals, ik ben een leek. Maar ik zag het altijd zo;
  • REIT heeft panden
  • REIT verhuurd panden
  • REIT ontvangt huur
  • Panden stijgen in waarde
  • Reit stuurt dividend door naar aandeelhouders
Dus de REIT groeit sowieso al in waarde doordat vastgoed meer waard wordt. Maar zelfs als dat niet zo is blijft de huuropbrengst stabiel (tenzij er echt minder verhuurd wordt, bijvoorbeeld door de economische gang van zaken) en blijft dividend op peil.
De kracht van een REIT zit hem in de leverage? Hierdoor hebben interest rates veel invloed op de waardeontwikkeling.

Dit verklaart ook de enorme groei van REITs, aangezien we uit een zero interest rate environment komen. De vraag is natuurlijk of we hier weer naartoe gaan..

Dus wat verwacht je van inflatie de aankomende jaren? Daarnaast is het maar de vraag hoeveel er uberhaupt gebouwd kan worden met alle beperkende factoren.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Overigens denk ik dat het succes van vastgoed ook zijn ondergang zal zijn. Er zijn nou eenmaal economische wetten.. low prices lead to high prices - high prices lead to low prices.

De waardestijging maakt een heleboel vastgoed onbetaalbaar, dit zie je nu bijvoorbeeld al in de retail van binnensteden. Het is onmogelijk om de huur op te brengen voor die panden, dus er zitten alleen nog maar grote ketens, waardoor elke binnenstad hetzelfde is.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:35

tuinïnen

Eventus stultorum magister

REITS zijn best een aantrekkelijk alternatief voor investeren in fysiek vastgoed mi en kunnen deel uitmaken van een gezonde mix waarbij 15 a 20% in enkele REITS niet verkeerd hoeft te zijn. Tussen REITS zijn wel veel verschillen in de leverage / schulden en daarmee ook de risico's. Het is ook niet dat het bedrijven zijn die pas de afgelopen 10 jaar zijn ontstaan.

Enkele interessante waar ik zelf aandachtig naar kijk / volg / bezit: Agree Realty & Realty Income (VS) en in Nederland zit ook een leuke partij (Eurocommercial Properties) die investeert in Europese winkelcentra (niet NL). Maar legio opties in deze sector.

Vastgoedfondsen niet mijn ding, te weinig controle over. Liquiditeit laag en mindere transparantie. Daarmee ook risicovoller.

Wil je overigens je er nog verder in verdiepen is het boek 'Real Estate Rules' van Harm Meijer een aanrader. Maar dan moet je ook wel een beetje van de materie te houden om er doorheen te komen ;) .

[ Voor 11% gewijzigd door tuinïnen op 14-11-2025 11:03 ]

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:27
MiKeZZa schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:34:
[...]

20 jaar data zegt erg weinig. Je moet kijken naar alle data.

• MiKeZZa
Pistachenootje schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:03:
[...]

20 jaar data zegt erg weinig. Je moet kijken naar alle data.
Snap ik. Maar het is altijd de vraag welke periode pak je. Je kunt naar elk scenario toerekenen. Maar ik miste in deze video een echte conclusie die paste bij de data. En ik zoek nou juist een goede aanpak voor een zakelijke investering van 6 cijfers voor de lange(re) termijn.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55
MiKeZZa schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:13:
[...]

En ik zoek nou juist een goede aanpak voor een zakelijke investering van 6 cijfers voor de lange(re) termijn.
Lumpsum een all-world ETF mee kopen. Dat is IMHO de beste aanpak die er is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

RichieB schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:21:
[...]

Want die zijn niet enorm geconcentreerd :+

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:55
RichieB schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:21:
[...]

U gaat geen cent verdienen de komende 10 jaar. Lumpsum pas je enkel toe op enorme correcties. Fijne dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnbHTF7iHEhSK1Bq3q8CfhfdPKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WD2UEW4Z4zB0k6xr9fqeJhFT.jpg?f=fotoalbum_large

Web Enrichment

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Wel bijzonder met Ubisoft, halfjaarlijkse resultaten zijn uitgesteld en de handel in aandelen is gepauzeerd.

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:53

Soullie

Planeshift

Secsytime schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:31:
Wel bijzonder met Ubisoft, halfjaarlijkse resultaten zijn uitgesteld en de handel in aandelen is gepauzeerd.
Klinkt als overname ?

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Tja... overname of (waarschijnlijker) flinke negatieve resultaten door fraude ofzo.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ja daar zat ik ook aan te denken.. Laten we hopen op een overname (Tencent), misschien komt er dan ook nog een keer wat fatsoenlijks uit de studio.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:52
Wietsee. schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:52:
[...]

U gaat geen cent verdienen de komende 10 jaar. Lumpsum pas je enkel toe op enorme correcties. Fijne dag.

[Afbeelding]
We zitten idd wel weer richting een record CAPE (/Shiller ratio) for the S&P500. 39.73 is November 2025.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WhbWuMZTyryH9MaTcGpqhIv8kU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0XhohOxcoUkVYgjvcWMr8479.png?f=fotoalbum_large

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Requiem19 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:43:
[...]

We zitten idd wel weer richting een record CAPE (/Shiller ratio) for the S&P500. 39.73 is November 2025.

[Afbeelding]
Je bedoelt te zeggen dat er zeker nog 10% upside potential is? ;)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:12
TheBrut3 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:28:
Vandaag maar een dagje niet kijken. Ben benieuwd of dit verkoopgolfje van tech eenmalig is, of dat het gaat doorzetten of dat dit mogelijk nog een stilte voor de storm is voor de Nvidia cijfers. De beurs lijkt echt heel nerveus te reageren, door de AI bubble verhalen lijken een hoop handelaren met hun vinger op de verkoop knop te zitten omdat ze zeker niet de laatste willen zijn die moeten verkopen. Dit kan natuurlijk ook betekenen dat bij positieve cijfers van Nvidia alles nog verder omhoog schiet met nog meer spanning opbouw, want greedy zijn we in deze wereld allemaal wel een beetje.
Ik vermoed dat dit artikel er wel mee te maken heeft:
https://www.cnbc.com/amp/...nvidia-michael-burry.html
Of bij uitbreiding de originele tweet van 4 dagen geleden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0pUGCQAXAY5YaFCUarFoQQVKvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y3StLoaG7pgS2uer9rXaEDEV.png?f=fotoalbum_large
Best wel gek toch dat we de afschrijving van chips van gemiddeld 3 naar 6 jaar hebben zien gaan in een periode van 5 jaar terwijl de belasting van AI chips omhoog gaat door de bredere integratie en de vermogendensiteit ook gegroeid is tot op het punt dat vloerruimte van datacenters vrij staat omdat ze beperkt zijn door de stroomaansluiting. Of die 6 jaar dus realistisch is is de vraag, maar ondertussen worden de earnings onterecht opgeblazen door lagere afschrijvingen waardoor ze ook meer belastingen moeten betalen (in hoeverre dat ze natuurlijk belastingen betalen). Dit zijn imho toch de eerste barsten in de AI bel.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Malantur schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:43:
[...]

Ik vermoed dat dit artikel er wel mee te maken heeft:
https://www.cnbc.com/amp/...nvidia-michael-burry.html
Of bij uitbreiding de originele tweet van 4 dagen geleden: [Embed]
[Afbeelding]
Best wel gek toch dat we de afschrijving van chips van gemiddeld 3 naar 6 jaar hebben zien gaan in een periode van 5 jaar terwijl de belasting van AI chips omhoog gaat door de bredere integratie en de vermogendensiteit ook gegroeid is tot op het punt dat vloerruimte van datacenters vrij staat omdat ze beperkt zijn door de stroomaansluiting. Of die 6 jaar dus realistisch is is de vraag, maar ondertussen worden de earnings onterecht opgeblazen door lagere afschrijvingen waardoor ze ook meer belastingen moeten betalen (in hoeverre dat ze natuurlijk belastingen betalen). Dit zijn imho toch de eerste barsten in de AI bel.
De termijn is op zich niet zo gek, maar dat ze ermee knoeien.. daarnaast is het na de laatste termijn niet volledig nutteloos, dus dan zal er bij verkoop weer een boekwinst uit komen.

• TweakGP
  • Nu online
Ook weer een klassieker….. shortseller gooit wat negatief nieuws over de bedrijven waar hij die positie voor heeft ingenomen in de openbaarheid.

Wat de waarheid is…..maar degene die een groot financieel belang heeft in een uitkomst is meestal niet zo geloofwaardig.

[ Voor 22% gewijzigd door TweakGP op 14-11-2025 19:39 ]

• dedeus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-11 22:25
MiKeZZa schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:35:
Zijn er hier mensen die inzetten op vastgoed? Bijvoorbeeld een vastgoed ETF? Of REIT's? Of vastgoedfondsen?

Ik zelf overweeg een (voor mij) forse investering in iets met vastgoed. Betreft een bedrag van 6 cijfers. De reden is dat ik zakelijk een bedrag beschikbaar heb waar ik rendement mee wil maken. Ik ga daar ook 'reguliere' all-world ETF's kopen, maar vanwege Dollar Cost Averaging duurt het best lang voor ik serieus rendement ga maken (aan het begin is een relatief klein deel belegt). Ik heb Box 3 aardig uitgespeeld en geld lenen van de zaak en deze investeren in box 3 is nog wel een optie.

Het kopen van écht vastgoed is voor mij iets wat niet zo trekt. Ondanks de rekensommen waarbij je een deel zelf inlegt en ook een deel leent, maar vooral meer geld verdient op je geleende geld dan het kost en het dus erg veel lijkt op te leveren zie ik dat niet zitten. Allerlei zaken aan vastgoed staan me tegen, dus ik overweeg een andere vorm van vastgoed.

Dit met het idee dat het én relatief snel geld oplevert (omdat je vrij snel een groot bedrag inlegt) en omdat het voelt als een mooie spreiding naast de 'reguliere' ETF's.

Ik heb me inmiddels flink ingelezen en zie 3 categorieën;
- REIT's -> hoge dividenden de laatste jaren maar erg gericht op 1 land en vaak zelfs 1 branche. Spreiding kun je mogelijk zelf regelen door diverse aan te schaffen
- Vastgoed ETF's -> feitelijk combi van REIT's, maar met beheerkosten
- Vastgoedfondsen -> Alles op 1 paard, maar mooie dividend uitkeringen

Bij de vastgoedfondsen zie ik 2 varianten; degene die zichzelf na x-periode liquideren en degene die doorgaan. Liquideren klinkt voor mij gevaarlijk omdat er ook geliquideerd kan/zal/gaat worden bij een slechte markt. Bij de doorgaande is het een uitzoekvraag hoe je uit kunt stappen, want dat wil je toch ooit.

Ik neig naar een vastgoedfonds dat langer loopt en zich niet focust op een 'gevaarlijke' niche zoals retail/horeca (eventueel wil ik supermarkten nog wel overwegen, maar geen horeca met alle onder druk staande marges en grote aantallen wisselingen of winkelpandjes in uitstervende winkelstraten). Dan ploppen dingen als ASR Dutch Core Residential Fund of The Amvest Residential Core Fund op in mijn onderzoek.
@MiKeZZa : Rabobank Certificaten een alternatieve mogelijkheid om deels in te investeren? Geven geen dividend maar rente, werkt dus net iets anders, maar genoeg info te vinden / na te vragen.

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-11 10:58
Ik wil wijzer worden in financien en beleggen. Zijn beleggingsclubs de meoite waard? Indexbeleggen do ik nu maar ik wil bedrijven en beleggen beter snappen. Zijn er clubs waar je dit kunt leren aan de hand van praatjes and case studies? Andere tips ook welkom hoor. Ik wil leren van slimmere lieden maar zoek hoe en waar dat kan.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Wietsee. schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]
Lezer van JP Morgan Guide to the Markets?

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:42

XanderDrake

Build the future!

Apollyon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:24:
Ik wil wijzer worden in financien en beleggen. Zijn beleggingsclubs de meoite waard? Indexbeleggen do ik nu maar ik wil bedrijven en beleggen beter snappen. Zijn er clubs waar je dit kunt leren aan de hand van praatjes and case studies? Andere tips ook welkom hoor. Ik wil leren van slimmere lieden maar zoek hoe en waar dat kan.
Nou je hebt er al een gevonden :) ik heb hier veel geleerd door te lurken, en soms mee te doen in de discussies. Terug lezen over aandelen kan je sowieso goed doen hier.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-11 21:59
3i heeft (heeft belang van meer dan 62% in Action) zijn jaar cijfers voor 2025 bekend gemaakt: https://www.3i.com/investor-relations/annual-report-2025/

25% winst t.o.v. van 23% winst in 2024.

Gevolg: 3i wordt meteen afgestraft met bijna 18% daling van het aandeel want beleggers hadden meer verwacht..... 8)7

Duid wel aan dat het algemeen sentinment van de aandelenmarkt terughoudend is.

[ Voor 19% gewijzigd door phantom09 op 16-11-2025 08:29 ]

• phantom09
Pistachenootje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:43:
[...]

Michael Burry voorspelt sinds 2015 jaarlijks een crash. Ik voorspel dat hij ooit gelijk krijgt.
Net zoals een kapotte klok 2 keer per dag de tijd juist aangeeft _O-

• phantom09
Tricolores schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:22:
Heeft er hier iemand tips voor goede defensieve aandelen?

Ik heb al eens gekeken richting obligaties, consumer staples ETF's en ETF's die focussen op hoge dividenten maar ik weet het allemaal even niet meer.

Doel is het stabiliseren van de portefeuille (zit voorlopig vooral in WEBN) en een beetje te beschermen tijdens een marktcrash, ook als dit de opbrengsten op langere termijn een beetje tempert.
Berkshire Hattaway. Die heeft iets meer dan 30% cash geld achter de hand en de meeste bedrijven waarin in geinvesteerd zijn, zijn degelijke bedrijven.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:55
phantom09 schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:28:
3i heeft (heeft belang van meer dan 62% in Action) zijn jaar cijfers voor 2025 bekend gemaakt: https://www.3i.com/investor-relations/annual-report-2025/

25% winst t.o.v. van 23% winst in 2024.

Gevolg: 3i wordt meteen afgestraft met bijna 18% daling van het aandeel want beleggers hadden meer verwacht..... 8)7

Duid wel aan dat het algemeen sentinment van de aandelenmarkt terughoudend is.
Volgens deze uitleg komt het omdat de verkopen in Frankrijk teruglopen terwijl dit een groeimarkt had moeten zijn. Om hun targets te blijven halen moeten ze blijven groeien en dat lijkt nu vrijwel onmogelijk.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:11
Op aanraden van phantom heb ik 3i group erin zitten, veel plezier aan beleefd, helaas tot afgelopen donderdag.

Denk dat dit aandeel op termijn wel goed komt en houd hem graag in de portefeuille.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Haha, ik ken zoveel bedrijven die dromen over de Franse markt.. helaas is de realiteit vaak anders.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 15:00
Momenteel beleg ik via Trading212. Dat is fijn, want het is gratis en werkt makkelijk. Echter, zijn er geloof ik wel wat risico’s aan verbonden.

Nu begint mijn portfolio wat serieuzer te worden en wil ik mijn platform herzien. Ik heb zo’n 60% aan hoog dividend (8,5%) aandelen, 30% groei aandelen en 10% high risk korte termijn. Bij T212 heb ik 2 pie’s zelf samengesteld met ieder 10-20 bedrijven geografisch en qua markt verspreidt. Hier gooi ik elke keer een vast bedrag per maand in. Je zou kunnen zeggen dat het zelfgemaakte ETF’s zijn. Nu is dit bij T212 dus gratis. Ga ik naar een ander platform zal ik daar dus best voor moeten betalen. Of kan je daar hetzelfde systeem voor gebruiken waardoor je maar 1 keer de kosten hebt? Of ga je dan per bedrijf kosten maken? Dan zou ik moeten overwegen om over te stappen naar daadwerkelijke ETF’s. De 10% korte termijn kan ik prima bij T212 houden.

Daarnaast heb ik mijn dividend pie zo ontworpen dat ik minimaal maandelijks dividend ontvang wat automatisch opnieuw wordt belegd. Dat geeft mij dus net wat meer voordeel tov dividend betaling per kwartaal of jaar. Bij ETF’s heb ik dat nog nooit maandelijks gezien. Klopt dat?

Zijn er naast DeGiro en IBKR nog andere platformen met lage kosten die wel de nodige betrouwbaarheid en verzekering kunnen geven?

• phantom09
aljooge schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:39:
Op aanraden van phantom heb ik 3i group erin zitten, veel plezier aan beleefd, helaas tot afgelopen donderdag.

Denk dat dit aandeel op termijn wel goed komt en houd hem graag in de portefeuille.
Dat denk ik ook, de grote terugval is vanwege het momentele negatieve sentiment. Te hoge waarderingen op de beursen en elke kleine afwijking wordt flink afgestraft.
Op lange termijn heeft de action nog een flink groei potentieel. Hier het aantal winkels over Europa (mbv copilot):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-N_77HBeD8nZYjswo4asa7u29qE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MuY0xV3Tst9NMnDLpSnALuEI.jpg?f=user_large

Action opent per jaar circa 1 filiaal per dag. Binnen 5-10 jaar leid dit tot een verdubbeling van het aantal filialen.

• phantom09
crimby schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:07:
Momenteel beleg ik via Trading212. Dat is fijn, want het is gratis en werkt makkelijk. Echter, zijn er geloof ik wel wat risico’s aan verbonden.

Nu begint mijn portfolio wat serieuzer te worden en wil ik mijn platform herzien. Ik heb zo’n 60% aan hoog dividend (8,5%) aandelen, 30% groei aandelen en 10% high risk korte termijn. Bij T212 heb ik 2 pie’s zelf samengesteld met ieder 10-20 bedrijven geografisch en qua markt verspreidt. Hier gooi ik elke keer een vast bedrag per maand in. Je zou kunnen zeggen dat het zelfgemaakte ETF’s zijn. Nu is dit bij T212 dus gratis. Ga ik naar een ander platform zal ik daar dus best voor moeten betalen. Of kan je daar hetzelfde systeem voor gebruiken waardoor je maar 1 keer de kosten hebt? Of ga je dan per bedrijf kosten maken? Dan zou ik moeten overwegen om over te stappen naar daadwerkelijke ETF’s. De 10% korte termijn kan ik prima bij T212 houden.

Daarnaast heb ik mijn dividend pie zo ontworpen dat ik minimaal maandelijks dividend ontvang wat automatisch opnieuw wordt belegd. Dat geeft mij dus net wat meer voordeel tov dividend betaling per kwartaal of jaar. Bij ETF’s heb ik dat nog nooit maandelijks gezien. Klopt dat?

Zijn er naast DeGiro en IBKR nog andere platformen met lage kosten die wel de nodige betrouwbaarheid en verzekering kunnen geven?
Trade republic misschien een idee? Geen ervaring mee trouwens.
Deze staat onder toezicht van de BaFin.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51

Maximus

There is no substitute

phantom09 schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:18:
[...]

Dat denk ik ook, de grote terugval is vanwege het momentele negatieve sentiment. Te hoge waarderingen op de beursen en elke kleine afwijking wordt flink afgestraft.
Op lange termijn heeft de action nog een flink groei potentieel. Hier het aantal winkels over Europa (mbv copilot):

[Afbeelding]

Action opent per jaar circa 1 filiaal per dag. Binnen 5-10 jaar leid dit tot een verdubbeling van het aantal filialen.
Dan voelt nu juist als een instapmoment, gelet op de sterke daling, of zie ik dan iets over ‘t hoofd?

Want een afstraffing van 20% is overreageren als ik zie hoeveel zooi ze verkopen en hoe druk het daar is 😉

[ Voor 6% gewijzigd door Maximus op 16-11-2025 11:59 ]

PhD i.o.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Maximus schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:04:
[...]

Dan voelt nu juist als een instapmoment, gelet op de sterke daling, of zie ik dan iets over ‘t hoofd?

Want een afstraffing van 20% is overreageren als ik zie hoeveel zooi ze verkopen en hoe druk het daar is 😉
Iets met het vangen van een falling knife.

Als je overtuigt bent van het bedrijf, dan zeker over een paar weken eens kopen. Maar niet maandag of dinsdag al. Er hebben zich al zoveel mensen heel hard in de vingers gesneden door heel snel na een forse koersdaling een ‘vallend mes’ vast te pakken.

Je denkt waarschijnlijk niet dat het aandeel nog eens 20% omlaag kan. Maar afgelopen woensdag had je waarschijnlijk precies hetzelfde gedacht als je al aandeelhouder was geweest.

• phantom09
Maximus schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:04:
[...]

Tsja, wie zal het zeggen. Een aantal plus plunten zijn:

-Hoge winst marge van 14-16%
-Jaarlijks bijna 400 winkels erbij
-Nog groei potentieel in diverse landen

Action heeft lage prijzen en redelijke producten. Ok geen topkwaliteit, maar voor die prijs is het prima.
Vaak ook verrassende producten die tijdelijk zijn.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 15:00
phantom09 schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:20:
[...]

Trade republic misschien een idee? Geen ervaring mee trouwens.
Deze staat onder toezicht van de BaFin.
Die lijkt nog wel wat goedkoper (€1 per transactie) maar lees er verder bijzonder weinig echt goeds over. Wat is er dan een beetje het platform to go?

• phantom09
crimby schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:44:
[...]

Die lijkt nog wel wat goedkoper (€1 per transactie) maar lees er verder bijzonder weinig echt goeds over. Wat is er dan een beetje het platform to go?
Ik zelf ben tevreden met Interactive Brokers. Heb ook DeGiro, maar die een een stuk duurder.

• aljooge
phantom09 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:51:
[...]

Tsja, wie zal het zeggen. Een aantal plus plunten zijn:

-Hoge winst marge van 14-16%
-Jaarlijks bijna 400 winkels erbij
-Nog groei potentieel in diverse landen

Action heeft lage prijzen en redelijke producten. Ok geen topkwaliteit, maar voor die prijs is het prima.
Vaak ook verrassende producten die tijdelijk zijn.
Je vergeet er nog eentje. Door zo’n groot netwerk te hebben zijn ze misschien een kandidaat om overgenomen te worden door een grote partij. Denk aan een JD.com, Alibaba of Walmart.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:39
phantom09 schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:46:
[...]

Berkshire Hattaway. Die heeft iets meer dan 30% cash geld achter de hand en de meeste bedrijven waarin in geinvesteerd zijn, zijn degelijke bedrijven.
Berkshire is wel behoorlijk duur als je naar de koers-winst kijkt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Malantur
Pr088 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:46:
[...]

Wat is volgens jou duur? De gemiddelde forward PE voor de S&P500 is 22,90 en die van Berkshire 18,28. Ze zitten op een berg van 300 miljard dollar cash te wachten op de volgende beurscorrectie zodat ze alles in uitverkoop kunnen kopen. Lijken mij mooie vooruitzichten voor de komende jaren.

• Pr088
Malantur schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:29:
[...]

Wat is volgens jou duur? De gemiddelde forward PE voor de S&P500 is 22,90 en die van Berkshire 18,28. Ze zitten op een berg van 300 miljard dollar cash te wachten op de volgende beurscorrectie zodat ze alles in uitverkoop kunnen kopen. Lijken mij mooie vooruitzichten voor de komende jaren.
Er zijn ook calculaties die BK een PE van 20+ geven. Waarom zou je dan niet gaan voor steady EU-bedrijven? Engie (al is de koers daar aardig opgelopen), Deutsche Telekom, Heineken, Ahold.
Sofina, als je een conglomeraat wilt, met een PE van 13. Of een kijkje bij HAL? Het is allemaal niet 1-op-1 vergelijkbaar, maar ik zie veel bedrijven die ik interessanter vind. Zeker nu Charlie er niet meer is en Warren afscheid neemt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• TweakGP
  • Nu online
Het is zo "duur" dat BRK de koers te hoog vindt om eigen aandelen in te kopen....... en dat is best een relevante constatering.

• TheBrut3
Ubisoft ligt voorbeurs nogsteeds stil. Kan zo snel ook nog geen update vinden van de situatie daar.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

TheBrut3 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:25:
Ubisoft ligt voorbeurs nogsteeds stil. Kan zo snel ook nog geen update vinden van de situatie daar.
Je kan dat terugvinden op Euronext bij https://live.euronext.com...quities/FR0000054470-XPAR onder regulated news:
November 13, 2025 – Ubisoft announces the postponement of the release of its results for the first half of fiscal year 2025-26.

Ubisoft has requested Euronext to halt trading of its shares (FR0000054470) and its bonds (FR001400DV38, FR001400MA32, and FR0014000O87) from the market opening on November 14, 2025, until the publication of its first-half 2025-26 results in the coming days.

Ubisoft will inform the market of the date on which trading will restart.
Dus zonder nieuws van Ubisoft dat als regulated news wordt gemeld op Euronext is het wachten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Malantur schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:29:
[...]

Pe zegt bij Berkshire niks.

• Malantur
Een oneliner zegt ook niks.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Malantur schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:19:
[...]

Een oneliner zegt ook niks.
Als je de p&l bekijkt snap je waarschijnlijk wel waarom. Berkshire bestaat niet uit 1 bedrijf maar uit meerdere. De aard van deze bedrijven hebben invloed op de winst en verlies rekening en wat daarin wordt opgenomen.

Er zijn zat bedrijven waar pe niks zegt, dus een one-liner vind ik het niet ;)

• Malantur
Secsytime schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:22:
[...]
Als je de p&l bekijkt snap je waarschijnlijk wel waarom. Berkshire bestaat niet uit 1 bedrijf maar uit meerdere. De aard van deze bedrijven hebben invloed op de winst en verlies rekening en wat daarin wordt opgenomen.
Prima uitleg die wat duiding had gegeven bij je oneliner ;)
Pr088 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:46:
[...]
Ik reageerde overigens ook maar op deze oneliner -> wie beslist wanneer een PE te hoog is? Het gemiddelde is eerder 15 a 20 voor de S&P500 en BRK.B zit historisch gezien ook vaak tussen de 10 en de 20. Tesla heeft een forward PE van 200+ waar de meeste andere autofabrikanten sub 10 zitten. De belofte van robotaxi's en humanoid robots zijn blijkbaar genoeg om investeerders te overtuigen dat er in de toekomst nog 10 keer meer verdient gaat worden dan vandaag de dag. Ik zei al bullshit op $350 maar de markt zegt dat ik fout ben want hij is nog tot $470 doorgestegen. "Markets can remain irrational longer than you can remain solvent".

Als ik in BRK.B zou investeren is het eerder om mee te liften op de 300 miljard cash reserve waarvan ik denk dat ze die in het komende jaar wel eens gaan kunnen gebruiken, maar BRK.B past in ieder geval niet direct in mijn investeringsstrategie.

• TheBrut3
Qwerty-273 schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:32:
Je kan dat terugvinden op Euronext bij https://live.euronext.com...quities/FR0000054470-XPAR onder regulated news:

Dus zonder nieuws van Ubisoft dat als regulated news wordt gemeld op Euronext is het wachten.
Die update wist ik. Ik had dus dit weekend wat spoedoverleg verwacht bij Ubisoft en dan deze ochtend (US tijd) een update + de cijfers en dan vandaag gewoon weer handel.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Malantur schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:20:
[...]

[...]

Ik reageerde overigens ook maar op deze oneliner -> wie beslist wanneer een PE te hoog is? Het gemiddelde is eerder 15 a 20 voor de S&P500 en BRK.B zit historisch gezien ook vaak tussen de 10 en de 20. Tesla heeft een forward PE van 200+ waar de meeste andere autofabrikanten sub 10 zitten. De belofte van robotaxi's en humanoid robots zijn blijkbaar genoeg om investeerders te overtuigen dat er in de toekomst nog 10 keer meer verdient gaat worden dan vandaag de dag. Ik zei al bullshit op $350 maar de markt zegt dat ik fout ben want hij is nog tot $470 doorgestegen. "Markets can remain irrational longer than you can remain solvent".

Als ik in BRK.B zou investeren is het eerder om mee te liften op de 300 miljard cash reserve waarvan ik denk dat ze die in het komende jaar wel eens gaan kunnen gebruiken, maar BRK.B past in ieder geval niet direct in mijn investeringsstrategie.
Als je naar de market cap kijkt zit een toekomstige toepassing van de cash daar al in verwerkt. De markt prijst alles in..

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48
Secsytime schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:40:
[...]

Als je naar de market cap kijkt zit een toekomstige toepassing van de cash daar al in verwerkt. De markt prijst alles in..
Maar de markt prijst meerdere scenario's tegelijkertijd in. Ook het scenario dat de cash nog jaren ongebruikt om de balans blijft staan, of de kans dat het weggepist wordt in een domme acquisitie. Als jij denkt dat een specifiek scenario waarschijnlijk is, dan is het niet zo dat overeenkomt de huidige waardering.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hielko schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:56:
[...]

Maar de markt prijst meerdere scenario's tegelijkertijd in. Ook het scenario dat de cash nog jaren ongebruikt om de balans blijft staan, of de kans dat het weggepist wordt in een domme acquisitie. Als jij denkt dat een specifiek scenario waarschijnlijk is, dan is het niet zo dat overeenkomt de huidige waardering.
Die moet je me even uitleggen, want volgens mij laat de market cap iets redelijk simpels zien.

Berkshire kun je het beste kopen als ze niet in het nieuws zijn.

• aljooge
Secsytime schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:07:
[...]

Die moet je me even uitleggen, want volgens mij laat de market cap iets redelijk simpels zien.

Berkshire kun je het beste kopen als ze niet in het nieuws zijn.
Kan je lang wachten met kopen. Berkshire is altijd in het nieuws.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

aljooge schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:15:
[...]

Kan je lang wachten met kopen. Berkshire is altijd in het nieuws.
Als jij het zegt ;)

• Malantur
*knip* een grafiek van Michael Burry *knip*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XakV5mMntAl0vzvSRFQfkauXyCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLg8UZ4c0z9oDPCVAT5JKOXU.jpg?f=fotoalbum_large

*knip* Geen ChatGPT dumps op het forum

[ Voor 77% gewijzigd door Zr40 op 17-11-2025 19:22 ]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dus je wilt zeggen dat er een causaal verband is tussen alle 500 bedrijven in de index en investeringen in bepaalde sectoren?

Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn er bepaalde economische wetten, misschien bedoel je dit wel te zeggen? Hoge prijzen zorgen voor lage prijzen. Als de prijzen hoog zijn investeert iedereen, wat uiteindelijk zorgt voor lage prijzen en een veel lagere roi dan verwacht.

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-11 16:35
De grafiek is op zich wel interessant, ChatGPT probeert "Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden" te vertalen naar "zeg 1000 woorden over een plaatje". Zit niet echt veel meerwaarde in het "geneuzel" dan wat je in het plaatje ziet toch?

Het enige wat er in te zien is overigens is "een paar jaar na deze (al dan niet specifieke geselecteerde) gebeurtenissen die flinke impact hadden op de economie werd er minder geinvesteerd in het bedrijfsleven vergeleken met het BBP".

Verder is het toch wel veel stemminmakerij. Corona staat er bijvoorbeeld niet in, want dat past niet in het verhaal wat gemaakt probeert te worden.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dan vind ik deze veel leuker :) Ook cycles......

https://mpra.ub.uni-muenc...2/1/MPRA_paper_123402.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O95reNoYVOtXM1B8njs53G7rOUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eqrDsaPBiJCWjQx5HT5VRAly.png?f=fotoalbum_large

• Malantur
Secsytime schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:02:
Dus je wilt zeggen dat er een causaal verband is tussen alle 500 bedrijven in de index en investeringen in bepaalde sectoren?
Laten we niet vergeten dat er in absolute getallen het meest geïnvesteerd wordt door de grootste bedrijven, en laat dat nu net de AI bedrijven zijn. Waar investeren AI bedrijven in? Datacenters, chips, energievoorziening, koeling, ... A guide to the $1 trillion-worth of AI deals between OpenAI, Nvidia and othersAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fhphut_eBGllz-O-__ThIFeVQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eMgLZ4XzLlOMjI9gcnZ0r0b3.png?f=fotoalbum_large
Er is al 1000 miljard aan investeringen getekend (voor perspectief: 1200 miljard is het BBP van Nederland in 2024).
Dit zijn wellicht veel leningen die afbetaald moeten worden en inderdaad:
Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn er bepaalde economische wetten, misschien bedoel je dit wel te zeggen? Hoge prijzen zorgen voor lage prijzen. Als de prijzen hoog zijn investeert iedereen, wat uiteindelijk zorgt voor lage prijzen en een veel lagere roi dan verwacht.
Inderdaad ook een artikel van 2 uur geleden:
Jeremy Siegel: The biggest risk on AI investing is that it can be done much more cheaply
Dus wat met de leningen als gaat blijken dat het allemaal goedkoper kan met nieuwe hardware (terwijl de hardware op 6 jaar afgeschreven wordt) en/of AI minder goed gemontized kan worden en/of de hardware sneller verslijt (ook cfr de depriciation van 6 jaar).

Timen gaat niet lukken maar ik zie het potentieel wel.

• Malantur
Coocoocachoo schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:12:
Het enige wat er in te zien is overigens is "een paar jaar na deze (al dan niet specifieke geselecteerde) gebeurtenissen die flinke impact hadden op de economie werd er minder geinvesteerd in het bedrijfsleven vergeleken met het BBP".
Het is eerder voor-ijlend: er is potentieel van internet of schaliegas, er volgen grote investeringen om het potentieel te oogsten maar de earnings volgen niet.
Verder is het toch wel veel stemminmakerij. Corona staat er bijvoorbeeld niet in, want dat past niet in het verhaal wat gemaakt probeert te worden.
In die zin was corona eerder een crisis die de wereld liet stilvallen van de ene dag op de andere zonder dat er in een bepaalde technologie overgeïnvesteerd was.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Het is denk ik maar net wat je wilt zien in de grafiek. Het is niet dat er een duidelijke trend is wanneer het dan een indicator zou zijn. Elke periode heeft wel wat downturns.

En die "investeringen" in AI is ook gewoon geschuif met geld binnen al die AI bedrijven, klinkt imposant als je alles bij elkaar optelt natuurlijk..

• Pr088
Malantur schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:20:
[...]

[...]

Tja, wie bepaalt dat? Ik denk de investeerder zelf. Ik heb geschreven 'duur': mijn eigen mening :)

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:45
Hoe gaat het hier met de goudaankopen? Heb zelf fysiek goud, maar ik wil liever een tracker (ETC heet het, toch?).

Met de AI bubbel verwacht ik een grote financiële klap en ik wil even tijdelijk rustig zitten. Alleen meer fysiek goud kopen voelt niet fijn, heb het nu in een kluis opgeslagen bij een bank maar dat voelt ergens niet goed (heerlijk onderbuikgevoel!)

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:30

Duinkonijn

Huh?

Je bedoelt iets als IE00B4ND3602?

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20

Fuelke

Forza Ferrari

Ik zit in Invesco Physical Gold ETC en ook al lang in Franco-Nevada

[ Voor 21% gewijzigd door Fuelke op 18-11-2025 19:08 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• aljooge
Ben wel benieuwd wat de cijfers van NVidia gaan brengen. De Fear & greed index staat op 11, dus extreme fear. Misschien een mooi momentje om vandaag nog even wat andere aandelen te kopen?

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-11 14:52
Orangelights23 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 17:45:
Hoe gaat het hier met de goudaankopen? Heb zelf fysiek goud, maar ik wil liever een tracker (ETC heet het, toch?).

Met de AI bubbel verwacht ik een grote financiële klap en ik wil even tijdelijk rustig zitten. Alleen meer fysiek goud kopen voelt niet fijn, heb het nu in een kluis opgeslagen bij een bank maar dat voelt ergens niet goed (heerlijk onderbuikgevoel!)
Ik zit via degiro in Xetera Gold: DE000A0S9GB0. Saxo en IBKR hebben hem ook geloof ik.

• Santee
  • Laatst online: 22:35
Ik heb dollars omgezet naar euro’s, maar nu heb ik blijkbaar net teveel gedaan en staat er -€25 (aan dollars) op mijn dollar rekening. Hoe krijg je die precies op nul?

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20-11 15:33

Internet Janny

He does it for free

Meer bijstorten.

Zero compensation

• Santee
Er is alleen geen optie om precies naar nul te storten, zo bedoel ik het.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:50
Santee schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:42:
[...]

Er is alleen geen optie om precies naar nul te storten, zo bedoel ik het.
Kan je niet gewoon AutoFX aanzetten zodat hij het automatisch weer balanceert?

• Malantur
Marrtijn schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:45:
[...]

Kan je niet gewoon AutoFX aanzetten zodat hij het automatisch weer balanceert?
Klinkt als iets van IBKR maar @Santee vermeld zijn/haar broker niet. Bij Saxo is de gemakkelijkste manier om er eerst te veel dollars op te zetten en dan het exacte saldo om te zetten in euro’s. Maar dan betaal je 2x FX fee dus nog beter om een klein restbedrag te laten staan voor de volgende transactie.

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27
aljooge schreef op woensdag 19 november 2025 @ 06:41:
Ben wel benieuwd wat de cijfers van NVidia gaan brengen. De Fear & greed index staat op 11, dus extreme fear. Misschien een mooi momentje om vandaag nog even wat andere aandelen te kopen?
Het voelt voor mij niet als extreme fear tbh. Ik neig wel naar goede cijfers, maar dat de markt toch te veel heeft ingeprijst, i.e., een paar procent lager. Dat is echter mijn onderbuik.

Edit: resultaten boven verwachting en hoger after hours

[ Voor 5% gewijzigd door HCMarX op 19-11-2025 22:26 ]

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• TheBrut3
Nvidia inderdaad goede cijfers, de bubbel blijft nog gevuld. Nabeurs omhoog, maar ook aandelen als AMD, Palantir en ASML zie ik omhoog gaan.

• aljooge
https://www.telegraaf.nl/...ve-spiraal/106322680.html

Omzet en stijging van 65%.

.„De vraag naar rekenkracht blijft toenemen en neemt toe in training en inferentie, beide groeien exponentieel”, zegt Huang. „We zijn de positieve spiraal van AI ingegaan. Het AI-ecosysteem schaalt snel – met meer nieuwe makers van basismodellen, meer AI start-ups, in meer sectoren en in meer landen. AI gaat overal heen, doet alles tegelijk.”

Grafische processoren van het bedrijf voor clouddiensten zijn volgens Huang ’uitverkoch’.

• TheBrut3
Voor de DIY bouwer thuis lijken we inderdaad geen leuke periode in te gaan. Een hoop GPU productie capaciteit wordt al geclaimd door AI, en dat is bij geheugen nu ook zo. Die prijzen schieten omhoog.

Voor beleggers in principe gunstig natuurlijk.

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:45
NVDIA nu voorbeurs in het groen, maar de afgelopen twee weken toch behoorlijk hoger dan nu. Behoorlijk ingecalculeerd

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

de Foarsitter schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:43:
NVDIA nu voorbeurs in het groen, maar de afgelopen twee weken toch behoorlijk hoger dan nu. Behoorlijk ingecalculeerd
De beurs correctie van afgelopen tijd heeft het rond de verwachtingswaarde laten uitkomen lijkt het inderdaad:
Nvidia beats earnings expectations, even as bubble concerns mount
https://edition.cnn.com/2...-earnings-ai-bubble-fears
Nvidia’s stock (NVDA) jumped 3.4% in after-hours trading immediately following the report.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2025 11:33 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• TheBrut3
de Foarsitter schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:43:
Inmiddels toch weer behoorlijk gekelderd! Van dikke winst inmiddels op verlies, maar dat geldt voor de complete Amerikaanse markt. De ASML notering op de Nasdaq is net ook $50 gezakt. Lang leve het banen rapport.

• aljooge
TheBrut3 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:35:
[...]

Inmiddels toch weer behoorlijk gekelderd! Van dikke winst inmiddels op verlies, maar dat geldt voor de complete Amerikaanse markt. De ASML notering op de Nasdaq is net ook $50 gezakt. Lang leve het banen rapport.
omzet +65%, winst + 65%. Koers -2%. Het is echt ongelovelijk. -O-

• Santee
aljooge schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:38:
[...]

Ingeprijst 100%, nou ja 95% dan, het was iets hoger dan verwacht. Markt is emoties he, en wanneer de grote jongens op verkopen drukken. Blackrock etc kunnen het sentiment zo draaien als ze willen.

[ Voor 20% gewijzigd door Santee op 20-11-2025 18:46 ]

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:35

tuinïnen

Eventus stultorum magister

[...]

Het gaat niet om het resultaat maar om de verwachtingen.

• TheBrut3
[...]

Vergeleken met anderen valt dat echt nog mee. AMD staat vandaag inmiddels meer dan 6% in de min, ASML inmiddels $60 kwijt t.o.v. het hoogste punt van vandaag, Micron -9%, Palantir -5%. Dus wat dat betreft wordt Nvidia beloond met maar -2%.

• aljooge
tuinïnen schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:37:
[...]

Het gaat niet om het resultaat maar om de verwachtingen.
Ik weet het. Maar toch: Nvidia heeft nu een koers/winst verhouding van 40,7 en dat voor zo'n groeiaandeel als deze.

1 voordeel: elke correctie biedt weer koop kansen.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:38
ASML hard onderuit op goede cijfers… bizar.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik vind het wel weer hard onderuit gaan.
Nou geloof ik niet zo heel erg in een eventuele AI bubbel, maar de markt is wel heel nerveus waardoor alles toch dreigt te dalen als ik het zo zie.

Zit sterk te twijfelen om wellicht een beetje af te schalen qua tech, maar heb geen alternatief op het moment en vind het eigenlijk zonde om nu te verkopen nadat het gedaald is, dat voelt ook niet goed aan.
Pagina: 1 ... 225 226 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij