• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-03 11:17
Bijzonder dat de beurs nu verder gaat alsof er niks aan de hand is, sta er door in de min.
Vraag me af of dit deels komt door de informatie blackout. Je kan sinds gister ineens niet meer volgen op social media hoe het gaat met de oorlog. Bijna geen videos meer van de inslagen. O.a. Dubai en Israël verbieden filmen.

Als het goed ging hoorde we Trump vast opscheppen, maar lijkt juist wat paniekvoetbal als je die uitspraken van ze volgt

[ Voor 3% gewijzigd door Rogers op 04-03-2026 17:21 ]

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Rogers schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:14:
Bijzonder dat de beurs nu verder gaat alsof er niks aan de hand is, sta er door in de min.
Vraag me af of dit deels komt door de informatie blackout. Je kan sinds gister ineens niet meer volgen op social media hoe het gaat met de oorlog. Bijna geen videos meer van de inslagen. O.a. Dubai en Israël verbieden filmen.

Als het goed ging hoorde we Trump vast opscheppen, maar lijkt juist wat paniekvoetbal als je die uitspraken van ze volgt
Op geenstijl zie ik een duidelijk overzicht van het nieuws. Ik herken mij totaal niet in wat je schetst, Iran stampen ze aardig de grond in. Voornamelijk de video's waarin je enorme aantallen tomahawks ziet vliegen zijn indrukwekkend. De dip vind ik wel weinig, net als de pieken. Had een veel grotere dip verwacht. Ik had een paar duizend aandelen EONR gekocht met het idee dat dit $2 zou gaan worden zodra Iran aangevallen zou worden. Gekocht op 0.39, verkocht op 0.73. Het verlies van gisteren is al weer weg gepoetst nu.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:03
Iets meer dan de helft van gisteren goed gemaakt.
Nog 2 van zulke dagen en is sta weer op mijn hoogtepunt dit jaar. Maar ja met die oranje mafkees kan het morgenochtend al weer anders zijn.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Rogers schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:14:

Aan de VIX en mijn SPX puts zie ik dat de optiehandel het terug ingeprijst zoals begin vorige week. Nu kan je goedkoop puts bijkopen voor just in case dat het goed fout gaat en iedereen bij Oekraïne gaat aankloppen voor anti-drone-middelen.

• nafofella
Nou de “winst” van gisteren is weer weg. Keek vanochtend een keer en toen rond de 0%. Nu -2%

Ook de defensie aandelen volledig onderuit. (Wat ik niet zou verwachten).
Rare tijden.

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:03

Soullie

Planeshift

nafofella schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:32:
Nou de “winst” van gisteren is weer weg. Keek vanochtend een keer en toen rond de 0%. Nu -2%

Ook de defensie aandelen volledig onderuit. (Wat ik niet zou verwachten).
Rare tijden.
Als ik het YTD bekijk is er vrij weinig aan de hand (bij mij dan), ben wel benieuwd of dit geen trigger voor een grotere correctie gaat worden.

We gaan het meemaken.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:24

oscar82

De ondertitel

]sorry Mag weg

[ Voor 112% gewijzigd door oscar82 op 05-03-2026 20:39 ]

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13-03 20:20
TheBrut3 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:53:
De Europese beurzen krijgen deze dagen echt harde klappen in vergelijking met de Amerikaanse.
maar waarom is dat verschil zo groot, ik zie alleen maar negatieve grafiekjes

• Soullie

Soullie

Planeshift

@Oliebolleke Ik denk echt omdat we zo afhankelijk zijn van Olie en Gas.

Je hoeft maar naar de Nederlandse gasvoorraad te kijken (10 of 11% ?) dat dit een probleem is als maart of april echt koud wordt.

*Edit* https://ned.nl/nl/gasopslagen-nederland 9,9%

En de benzine prijzen gaan mensen ook hard raken als dit lang hoog blijft, vanochtend was het bij de Duitse grens in de buurt al 2.09, en in Duitsland waar de prijzen normaal royaal lager liggen zit ook rond de 2 euro.

Ik ben opzicht wel blij met wat ik bezit qua etfs en aandelen dus ik blijf maar rustig zitten, ook deze crisis gaat op de een of andere manier wel weer voorbij. Hopelijk zonder te veel schade.

[ Voor 6% gewijzigd door Soullie op 06-03-2026 08:27 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Idd Amerika is redelijk energie onafhankelijk. En natuurlijk als de wereldenergieprijzen omhoog gaan, gebeurd dat bij hun ook omdat ze meer gaan exporteren. Tegelijkertijd zeker LNG heeft gewoon limieten op hoeveel er geexporteerd kan worden doordat er maar zoveel LNG tankers zijn. En dan is het vooral meer inkomsten voor hun energiesector.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20
Besi krijgt rake klappen zeg.

• Strawberry_1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:34
Besi -16%.
ASM(L) ook -4%/-2%.

Kan gebeuren. Wel benieuwd wat er om 15:30 met de koers van Besi gebeurd.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:25:
Idd Amerika is redelijk energie onafhankelijk. En natuurlijk als de wereldenergieprijzen omhoog gaan, gebeurd dat bij hun ook omdat ze meer gaan exporteren. Tegelijkertijd zeker LNG heeft gewoon limieten op hoeveel er geexporteerd kan worden doordat er maar zoveel LNG tankers zijn. En dan is het vooral meer inkomsten voor hun energiesector.
Je zou verwachten dat de industrie in Europa zich veel meer en sneller aan zou passen op de beschikbare energiemix. Dus veel meer flexibiliteit in productieprocessen met een hoog energiegebruik, meer lokale opslag van energie en energiebesparing. En toch blijft de industrie daar nogal in achter en lijken ze vooral de hand op te houden bij de overheid.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Zullen de energieprijzen niet weer rap dalen als de Straat van Hormuz weer open is? Iraanse leger krijgt aardige klappen dus vraag me af hoe lang ze het nog gesloten kunnen houden.

• Soullie

Soullie

Planeshift

Ascension schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:59:
Zullen de energieprijzen niet weer rap dalen als de Straat van Hormuz weer open is? Iraanse leger krijgt aardige klappen dus vraag me af hoe lang ze het nog gesloten kunnen houden.
Hoe ik het begrijp krijgen rederijen ook moeilijk tot niet hun tankers verzekert.

Dan ga je ook niet varen.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-03 19:36

Bezulba

Formerly known as Eendje

Afas schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:35:
[...]

Je zou verwachten dat de industrie in Europa zich veel meer en sneller aan zou passen op de beschikbare energiemix. Dus veel meer flexibiliteit in productieprocessen met een hoog energiegebruik, meer lokale opslag van energie en energiebesparing. En toch blijft de industrie daar nogal in achter en lijken ze vooral de hand op te houden bij de overheid.
Als je als staalbedrijf (!!!!) decenia lang subsidies kan ontvangen terwijl je de hele omgeving kanker geeft vind ik het niet heel gek dat andere bedrijven alleen maar hun hand ophouden en niet zelf aan innovatie doen. Je kan namelijk van 2 walletjes eten, en geld besparen door geen innovaties te doen en geld krijgen om toch iets aan innovatie te doen om het geld vervolgens ergens anders aan uitgeven en na een paar jaar het truukje herhalen.

blup

• Rogers
Afas schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:35:
[...]

De energie problemen zijn toch echt veroorzaakt door onze overheid, maar wordt afgewenteld op de burger en bedrijven.

Hoe beeld jij je in dat een bedrijf flexibel om moet gaan met energie? Productie maar stil leggen als de wind niet waait of de zon niet schijnt?

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Rogers schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:38:
[...]

De energie problemen zijn toch echt veroorzaakt door onze overheid, maar wordt afgewenteld op de burger en bedrijven.

Hoe beeld jij je in dat een bedrijf flexibel om moet gaan met energie? Productie maar stil leggen als de wind niet waait of de zon niet schijnt?
De industrie was opeens wel flexibel en aanpasbaar toen drijfgassen in de ban gingen. Dus waarom niet hier? Als je een beetje toekomstvisie hebt als bedrijf zag je dit al jaren aankomen, dan ga je je productie dus inderdaad aanpassen. Want is het inderdaad noodzakelijk dat je koekjes 24/7 de fabriek uitrollen? Of kan je dat ook op momenten bakken dat je er geld bij krijgt? En ja, dat kost geld maar dat is bedrijfsrisico. De wereld veranderd, je kan niet gewoon net doen alsof alles hetzelfde blijft nadat je als bedrijf bent begonnen in 1960.

blup

• Soullie

Soullie

Planeshift

Bezulba schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:48:
[...]

De industrie was opeens wel flexibel en aanpasbaar toen drijfgassen in de ban gingen. Dus waarom niet hier? Als je een beetje toekomstvisie hebt als bedrijf zag je dit al jaren aankomen, dan ga je je productie dus inderdaad aanpassen. Want is het inderdaad noodzakelijk dat je koekjes 24/7 de fabriek uitrollen? Of kan je dat ook op momenten bakken dat je er geld bij krijgt? En ja, dat kost geld maar dat is bedrijfsrisico. De wereld veranderd, je kan niet gewoon net doen alsof alles hetzelfde blijft nadat je als bedrijf bent begonnen in 1960.
Probleem met dat staalbedrijf is wel dat het Indisch is toch ? Als wij lastig doen dan sluit je de boel toch ?
En dan weg Staal (wat we strategisch in Europa willen hebben, en weg banen.)

Ik zeg daar trouwens niet mee dat je geen gelijk hebt, dit zou idealiter zo moeten zijn wat jij zegt.

• Sissors
  • Niet online
[...]

Maar de industrie wil hier ook prima flexibel zijn, maar dat willen wij weer niet. Of nou ja, sommige willen dat wel, maar dat heeft ook zo zijn nadelen voor Europa. Want de flexibiliteit is natuurlijk gewoon ergens anders gaan produceren waar kosten lagers zijn en minder regels.

De helft van de tijd je bedrijf stil leggen omdat de energieprijs hoog is, dat is niet flexibel omgaan met de situatie maar gewoon een enkeltje faillisement. Je kan niet tegen buitenlandse aanbieders concurreren op die manier. En daarom is de situatie met drijfgassen ook totaal onvergelijkbaar.

En volgens mij zijn dus de bedrijven met een beetje toekomstvisie zich al lang aan het aanpassen: Door te groeien in andere landen, en hier alleen door te produceren zolang het economisch uit kan, maar minder te investeren.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Soullie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Probleem met dat staalbedrijf is wel dat het Indisch is toch ? Als wij lastig doen dan sluit je de boel toch ?

Ik zeg daar trouwens niet mee dat je geen gelijk hebt, dit zou idealiter zo moeten zijn wat jij zegt.
Dat is hun chantage middel inderdaad en werkt al minimaal 30 jaar heel goed. Dus waarom zouden andere niet hetzelfde truukje blijven herhalen.

blup

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Sissors schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:05:
[...]

Maar de industrie wil hier ook prima flexibel zijn, maar dat willen wij weer niet. Of nou ja, sommige willen dat wel, maar dat heeft ook zo zijn nadelen voor Europa. Want de flexibiliteit is natuurlijk gewoon ergens anders gaan produceren waar kosten lagers zijn en minder regels.

De helft van de tijd je bedrijf stil leggen omdat de energieprijs hoog is, dat is niet flexibel omgaan met de situatie maar gewoon een enkeltje faillisement. Je kan niet tegen buitenlandse aanbieders concurreren op die manier. En daarom is de situatie met drijfgassen ook totaal onvergelijkbaar.

En volgens mij zijn dus de bedrijven met een beetje toekomstvisie zich al lang aan het aanpassen: Door te groeien in andere landen, en hier alleen door te produceren zolang het economisch uit kan, maar minder te investeren.
Er is een warenhuis in Nederland waar onze mooie frietjes opgeslagen worden. Vroeger : 24/7 de koeling draaien tot -30 (of wat het ook exact is, doet er niet toe) onafhankelijk van de prijs of vraag. Gewoon koelen.

Innovatie: Naar de weersverwachting kijken voor morgen, de electriciteitsprijs voor morgen en de zonnepanelen opwek en daarmee bepalen op welke momenten je extra koelt (zeg tot -40) of op welke momenten je helemaal niet meer koelt en je de temperatuur langzaam laat oplopen tot een bepaald maximum tijdens hele dure uren. Eventueel gebruik makende van een batterij om nog flexibeler te zijn.

Weg vluchten naar een ander land is altijd een optie, maar er zijn genoeg bedrijven die wel gewoon aan het kijken zijn wat er mogelijk is in Nederland en daar hun operatie op aanpassen. Wij moeten absoluut niet proberen de concurrentie aan te gaan met een land als China met hun (niet bestaande) milieu- en arbeidswetgeving. Dat winnen we toch nooit. Dus als we bedrijven gaan paaien door vrijstelling te geven of voorrang, zijn we alleen maar aan het verliezen want dat is een race to the bottom waarbij onze bottom toch echt veel hoger ligt dan bijv. China.

blup

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54

Qwerty-273

Meukposter

Soullie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:05:
Er zit natuurlijk wel een heel stuk historie met de Hoogovens achter. En het gaat niet om strategisch Europa, het gaat om strategisch Nederland. Als we Europees zouden kijken dan zijn er voldoende staal producenten in de hele Unie waar we (als Nederland) de juiste afspraken mee zouden kunnen maken. Maar net zoals ASML de regering voor het blok zet met dreigen naar bijvoorbeeld Frankrijk te verkassen, doet Tata hetzelfde en keer op keer krijgen ze toch behoorlijk veel uitzonderingen voor elkaar. Want politiek trilt men als deze bedrijven niet meer binnen de Nederlandse grenzen zouden zitten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:02
Het probleem met de maakindustrie is dat je een stuk "smerige" industrie (voor wat betreft uitstoot) nodig hebt om ook de meer "cleane/sustainable" industry te hebben. Sommige mensen denken dat je zomaar van "smerig" naar "clean" kunt gaan, maar alles is afhankelijk van de levering van bepaalde grondstoffen en economies of scale. Dus je moet daar een goed evenwicht in zien te vinden. Ik denk ook dat de meeste bedrijven best mee willen bewegen, maar ze kunnen uiteraard niet verliesgevend draaien. En als er eenmaal iets om begint te vallen, dan riskeer je het domino effect zodat zich dat verspreidt naar andere sectoren. Wat natuurlijk niet helpt is de dubieuze rol van China, dat met overheidssubsidies een oneerlijke concurrentiestrijd voert en een Europa dat te traag is om daar gepast op te reageren.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
Qwerty-273 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:22:
[...]

Er zit natuurlijk wel een heel stuk historie met de Hoogovens achter. En het gaat niet om strategisch Europa, het gaat om strategisch Nederland. Als we Europees zouden kijken dan zijn er voldoende staal producenten in de hele Unie waar we (als Nederland) de juiste afspraken mee zouden kunnen maken. Maar net zoals ASML de regering voor het blok zet met dreigen naar bijvoorbeeld Frankrijk te verkassen, doet Tata hetzelfde en keer op keer krijgen ze toch behoorlijk veel uitzonderingen voor elkaar. Want politiek trilt men als deze bedrijven niet meer binnen de Nederlandse grenzen zouden zitten.
Tja en toe de overheid 1 komma zoveel miljard euro voor de regio (werkgelegenheid was een groot argument!) had toegezegd besloot ASML 1200 banen te saneren omdat het beter is voor de winstgevendheid.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Sissors
  • Niet online
Bezulba schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:11:
[...]

Er is een warenhuis in Nederland waar onze mooie frietjes opgeslagen worden. Vroeger : 24/7 de koeling draaien tot -30 (of wat het ook exact is, doet er niet toe) onafhankelijk van de prijs of vraag. Gewoon koelen.
Natuurlijk is het goed als bedrijven zo slim gebruik maken van wat wel en niet mogelijk is, maar:
  1. Het frietjes warenhuis hoeft niet te concurreren met China
  2. Dat frietjeswarenhuis kan nog steeds 100% van de tijd zijn functie doen, frietjes koud houden. Je ziet die ook niet zeggen dat ze de helft van de tijd gesloten zijn omdat de stroomprijs te hoog is.
Wij moeten absoluut niet proberen de concurrentie aan te gaan met een land als China met hun (niet bestaande) milieu- en arbeidswetgeving. Dat winnen we toch nooit. Dus als we bedrijven gaan paaien door vrijstelling te geven of voorrang, zijn we alleen maar aan het verliezen want dat is een race to the bottom waarbij onze bottom toch echt veel hoger ligt dan bijv. China.
Maar dan gaan we dus onszelf compleet afhankelijk maken van China, plus accepteren we de milieuvervuiling bijvoorbeeld zolang het maar niet in onze achtertuin is.

Dan lijkt het mij toch logischer om realistische eisen te stellen (oftewel ja we moeten aanmoedigen dat het beter wordt, maar alles naar China / India jagen omdat daar geen CO2 uitstoot eisen zijn schiet niemand mee op), en de bedrijven daarin ondersteunen met bijvoorbeeld subsidies.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:49
Pr088 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:49:
[...]

Tja en toe de overheid 1 komma zoveel miljard euro voor de regio (werkgelegenheid was een groot argument!) had toegezegd besloot ASML 1200 banen te saneren omdat het beter is voor de winstgevendheid.
Ik denk dat je dat verkeerd ziet. De overheid investeert voor de lange termijn, terwijl de tijdspanne van een bedrijf vaak een stuk korter is.

​ASML gaat flink uitbreiden in de regio Eindhoven en over enkele jaren is dat gerealiseerd. Over vijf jaar zal het personeelsbestand groter zijn dan nu, en daar investeert de gemeente Eindhoven nu alvast in.

​Bovendien kom ik uit de regio en ik kan je vertellen: wat lucht door een tijdelijke stabilisatie van het personeelsbestand is meer dan welkom. Eindhoven slibt letterlijk dicht. Er is een enorm tekort aan huizen, huisartsen, kinderopvang en onderwijsplekken. Iets meer ademruimte voor de gemeente om dit soort zaken fatsoenlijk te regelen, is dus eigenlijk heel gunstig.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Sissors in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11" schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:54:
Het frietjes warenhuis hoeft niet te concurreren met China
Eigenlijk doet het dat al wel. China heeft de laatste jaren een behoorlijke rol wisseling gedaan van voornamelijk een importeur van frietjes, naar een exporteur van frietjes (en dan voornamelijk naar landen in Azië).
https://east-fruit.com/en...s-frozen-fries-go-global/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqkoRRfxOYkAlvVOhsi6TnNFf3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vc7oGjz5jnigAoZDd8pY5k7E.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Qwerty-273 op 06-03-2026 15:24 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:31
[...]

Ik maak mij niet veel illusies (meer), de meeste bedrijven (en mensen) zullen zich pas aanpassen als ze gedwongen worden door de omstandigheden.

Preventie en risicoanalyse, het blijft een moeilijke.

En de vorige energiecrisis is dan amper 4 jaar geleden.

Volgende week zullen diegene die zeggen dat de overheid zich niet teveel moet moeien weer in de rij staan om te verkondigen dat de overheid dringend moet ingrijpen en ondersteunen (met belastingsgeld).

[ Voor 9% gewijzigd door Wozmro op 06-03-2026 15:57 ]

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Sissors
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Eigenlijk doet het dat al wel. China heeft de laatste jaren een behoorlijke rol wisseling gedaan van voornamelijk een importeur van frietjes, naar een exporteur van frietjes (en dan voornamelijk naar landen in Azië).
https://east-fruit.com/en...s-frozen-fries-go-global/

[Afbeelding]
Wat ik bedoel is dat als jij hier bevroren frietjes wil hebben, jij hier een warenhuis moet hebben wat frietjes bevriest bewaard. Je kan wel in China bevroren frietjes hebben, maar daar heeft de snackbar hier heel weinig aan.

En als China die hierheen exporteert, moeten die hier alsnog bevroren worden opgeslagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 06-03-2026 16:02 ]

• Sissors
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:55:
[...]

Ik maak mij niet veel illusies (meer), de meeste bedrijven (en mensen) zullen zich pas aanpassen als ze gedwongen worden door de omstandigheden.

Preventie en risicoanalyse, het blijft een moeilijke.

En de vorige energiecrisis is dan amper 4 jaar geleden.

Volgende week zullen diegene die zeggen dat de overheid zich niet teveel moet moeien weer in de rij staan om te verkondigen dat de overheid dringend moet ingrijpen en ondersteunen (met belastingsgeld).
Vanwege grotendeels overheidsingrijpen ja. Maar anders moeten mensen gewoon eens eerlijk zijn ipv niks willen. Wil je hier geen zware industrie, dat mag. Maar ga dan niet klagen dat we afhankelijk zijn van de bui van buitenlandse mogendheden. Maar bedrijven gaan hier niet produceren als het gewoon niet uit kan, en ze dan verlies moeten draaien. Hell kijk eens hoe half Tweakers over de zeik gaat bij het idee van €2 voor pakketjes uit China te moeten betalen.

• Wozmro
Blijkbaar zijn we niet meer in staat om te formuleren wat we willen. En alleen nog maar wat we niet willen. Wat een leegte.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:26
Ascension schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:59:
Het antwoord op je vraag is ja, de energieprijzen zullen weer dalen als de schepen weer door de straat van Hormuz kunnen. De vraag is wanneer gebeurt dat.
Alleen zie je vandaag de olieprijs met meer dan 10% stijgen, dus blijkbaar is er niet veel vertrouwen dat de scheepvaart er op korte termijn door kan. Bovendien heb je tegenwoordig slechts een flinke garage nodig om een explosief te verbergen die een olietanker aanvalt.
Dus naar mijn idee kan het wel eens wat langer gaan duren dan eerder gedacht en dat zal dan mogelijk onrust veroorzaken op de beurs. En onrust is een vrij goede voorspeller. :-(
Ik heb begin van de week wat bijgekocht, die zijn vandaag de min in gegaan, en wacht even een paar weken om te zien of de grote indexen nog wat willen zakken. Dan mogelijk weer een mooie koopmoment.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lsVcpW66bKS7nE_W-GtZs2xaXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuarCK2XlN2ufuuD95RqSdhK.jpg?f=fotoalbum_large
Er staat geen bronvermelding bij dus geen idee of het betrouwbare informatie is, maar als Qatar de energiekraan dicht draait zal de kwakkelmarkt nog wel enkele weken duren.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37

Grouchy

meep meep

FT=Financial Times. Betreft een interview met Qatar's energie minister Saad al-Kaabi.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Malantur
Malantur schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:01:
Ik ben een nieuwe lading 'outside the box' ETFs tegengekomen die ook in dit topic nog niet vernoemd zijn.
Betreft UEQC, UEQV en CRRY.
Ik moet er hier nog eentje aan toevoegen: COMO.
Zoals de ticker doet vermoeden: een mandje van commodities -> precious metals, industrial metals en energy maar exclusief agriculture. Hiermee vang je afgerond 30% olie, 10% goud, 10% zilver, 10% aluminium, 9% koper, 8,5% zink, 8,5% nikkel en 6,5% platina (en nog 7,5% dat buiten de top10 holdings valt, ik hoop nog palladium, uranium en/of gas). Staat YTD op +20% en als de olieprijs nog verder stijgt kan er nog wel wat bij komen.

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:47
@Bezulba je hebt t over industrie die zich aan moet passen en innoveren en je komt met een (goed voorbeeld) van een koelpakhuis, dit is echter logistiek en niet te vergelijken met de meeste industrie.

In de (petro)chemie wordt nog altijd volop geïnnoveerd en is energieverbruik en efficiëntie de leidraad.
De complexe installaties zijn gemaakt voor en het efficiëntst bij maximale/stabiele productiecapaciteit.
Het aanpassen van capaciteit, kan soms dagen duren of voor producten zorgen die niet aan de specificaties voldoen, inefficiënte processen en soms zelfs gevaarlijke situaties.
Productie stoppen/starten betekent in veel gevallen extra werk, afval, kosten en energieverspilling.
Stabiel overheidsbeleid en energievoorzieningen zijn dan ook noodzaak!

Om t on topic te houden😉
grote storingen/problemen/defecten kan direct impact hebben op aandelenkoers, omdat de kosten soms tientallen miljoenen bedragen en bedrijven ineens verliesgevend zijn.

• Rogers
Malantur schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:44:
[...]

Ik moet er hier nog eentje aan toevoegen: COMO.
Zoals de ticker doet vermoeden: een mandje van commodities -> precious metals, industrial metals en energy maar exclusief agriculture. Hiermee vang je afgerond 30% olie, 10% goud, 10% zilver, 10% aluminium, 9% koper, 8,5% zink, 8,5% nikkel en 6,5% platina (en nog 7,5% dat buiten de top10 holdings valt, ik hoop nog palladium, uranium en/of gas). Staat YTD op +20% en als de olieprijs nog verder stijgt kan er nog wel wat bij komen.
Interessant voor diversificatie. Maar de prestaties buiten covid herstel om en dit jaar zijn erg slecht zo te zien.

• Wozmro
Ik denk dat je dit moet beschouwen als het begin van de eindstrijd van het fossiele tijdperk.

De inkomsten en de volumes dalen nog niet maar de stijging begint wel af te zwakken. En daar zijn de olieproducerende landen niet blij mee, ze zien de bui al hangen. Al is die nog jaren ver weg.

Niet vergeten: in het kapitalisme is gewoon geld verdienen niet genoeg. Het moet steeds meer en steeds sneller meer geld verdienen zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Wozmro op 07-03-2026 08:21 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:22
Wozmro schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:19:
Ik denk dat je dit moet beschouwen als het begin van de eindstrijd van het fossiele tijdperk.

De inkomsten en de volumes dalen nog niet maar de stijging begint wel af te zwakken. En daar zijn de olieproducerende landen niet blij mee, ze zien de bui al hangen. Al is die nog jaren ver weg.

Niet vergeten: in het kapitalisme is gewoon geld verdienen niet genoeg. Het moet steeds meer en steeds sneller meer geld verdienen zijn.
Voorlopig stapelen we nog steeds energiebron op energiebron en neemt het verbruik nog steeds toe. Zelfs van hout en kolen zijn we nog steeds niet af. De enige manier om minder energie te verbruiken is minder consumeren. Dus niet ieder jaar een nieuwe winterjas maar gewoon eens 10 jaar doen met een jas.

Vaker fietsen in plaats van de auto pakken, meeste ritten zitten onder de 10 km.

Zo lang wij in het westen consumeren van spullen zien als (korte termijn) beloning van ons harde werken en zooi blijven kopen op de schaal die we doen veranderd er qua energie helemaal niets.

• Wozmro
Ik zeg ook niet dat we er ooit zullen vanaf zijn maar wel dat het gebruik van fossiel aan absolute dominantie verliest. De dominantie van pakweg de afgelopen 100 jaar wordt potentieel minder en dat is voldoende om in een kramp te schieten.

Het is een grotendeels geopolitieke/economische kwestie:
https://www.vrt.be/vrtnws...n-oorlog-ook-china-wil-v/

[ Voor 25% gewijzigd door Wozmro op 07-03-2026 09:01 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Laten we de klimaatdiscussie rusten voor een ander topic :)

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:22
Laat ik zo stellen, vanuit investeringsoogpunt is het nog lang geen tijd om afscheid te nemen van fossiel omdat de plaats in de energie mix nog veel te essentieel is. Sterker de investeringen in de infrastructuur zijn achtergebleven en moeten nu toch versneld gaan gebeuren. Neem alleen al de opkomst van data centers en het tekort aan gasturbines.

Voorlopig draait er niets door zonder fossiel. Peak oil is misschien geweest maar het is nog steeds een enorm deel van de brandstof voor de 24 uurs economie.

• Wozmro
Ja, maar zoals gezegd: de dominantie daalt.

Je kan dan wel proberen om goed te doen en minder fossiele energie proberen te verbruiken. Maar dat vinden de producenten niet zo'n groot probleem want dan wordt er gewoon minder opgepompt om de prijs voldoende winstgevend te houden. Ze kunnen het aanbod controleren in functie van de vraag.

En het is net dat machtsaspect dat begint te wankelen door de opkomst van de draadloze kernfusie.

Zie hoeveel geld en geweld ze er moeten tegenaan gooien om de olieprijs naar boven te krijgen.

In de jaren 70 ging dat nog met een 'simpele' boycot.

[ Voor 22% gewijzigd door Wozmro op 07-03-2026 11:08 ]

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
CornermanNL schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:20:
Laat ik zo stellen, vanuit investeringsoogpunt is het nog lang geen tijd om afscheid te nemen van fossiel omdat de plaats in de energie mix nog veel te essentieel is. Sterker de investeringen in de infrastructuur zijn achtergebleven en moeten nu toch versneld gaan gebeuren. Neem alleen al de opkomst van data centers en het tekort aan gasturbines.

Voorlopig draait er niets door zonder fossiel. Peak oil is misschien geweest maar het is nog steeds een enorm deel van de brandstof voor de 24 uurs economie.
En toch heb ik recent afscheid genomen van Shell uit duurzaamheidsoverwegingen. Het is één ding om voorlopig nog olie en gas te produceren maar het is iets heel anders om alles in het teken van rendement te stellen ten koste van de lange termijn gezondheid van mens en natuur. Alle duurzame projecten worden bij het oud vuil gezet.

Iedereen mag zijn eigen afweging maken maar persoonlijk vind ik dat de olies echt veel meer rekenschap af moeten leggen over hun bijdrage aan klimaatverandering en ze zouden veel zwaarder belast moeten worden voor de vervuiling die ze veroorzaken. Het punt is namelijk dat deze kosten nu afgewenteld worden op de maatschappij en vooral dat er daarmee eigenlijk geen gelijk speelveld is. Ik besef terdege dat het momentum helemaal niet goed is voor zo'n mening maar voor mij is het wel reden om niet meer direct in de olies te willen investeren.

• Malantur
Rogers schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:46:
[...]

Interessant voor diversificatie. Maar de prestaties buiten covid herstel om en dit jaar zijn erg slecht zo te zien.
Volgens mijn mening kijk je met recency bias.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zQ9uEMdSmyIq8qePdnAToIVfvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gDTISP5ilj684QLKCTWFseW.jpg?f=fotoalbum_large
Grafiek is een van de prijs voor een vat WTI olie gedeeld door de Dow Jones Index (algemene USA aandelen index). De grafiek toont 2 olie-bearmarkets, 1 olie-bullmarket bij corona en recent 1 breakout. Het is natuurlijk niet zo gek dat een commodity ETF met 30% olie exposure het goed doet in de periode dat de olieprijs stijgt. Voor de edelmetalen kan je een gelijkaardige grafiek maken, die bull market is pakweg 1 jaar oud en gemiddeld gezien nog vele jaren te gaan. Voor koper en aluminium zijn er ook goede vooruitzichten om alle elektrische netten te verzwaren voor elektrische wagens, hernieuwbare energie en (AI) datacenters.
Imho dus een mooie diversificatie voor de komende jaren, al is her wellicht niet om 30 jaar lang in de portfolio te houden.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:53
snip: offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 07-03-2026 17:23 ]

• Malantur
Zo, bepaalde marken zijn nu 25 minuten open:
Olie +17%
Gas +5%
Nasdaq en Dow futures: -1,9%
Dollar (DXY) 0,50% sterker (+0,6% tov Euro)
Bitcoin -2%
Het belooft weer voor morgen :|

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Geen echte verrassingen. Leuk die FUTS, kraakt nu aardig, de VIX zal ook wel stijgen met dat soort uitslagen. Ben benieuwd of de particuliere belegger ook deze dip meteen weer koopt.

Energie gaat lekker. WTI al even boven de 113 kort na de opening, momenteel weer rond de 105. Nogal behoorlijke verschillen voor een commoditie zoals olie.
WTI olie gaat de laatste dagen trouwens harder dan Brent olie en het verschil tussen die twee is veel kleiner geworden. Daar zaten er behoorlijk wat short.
Is Trump zo te zien ook opgevallen. Volgens hem gaan ze weer snel naar beneden; 'short term oil prices will drop rapidly when the Iran nuclear threat is over.' en meteen 2 dollar er af :+

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:04
Ben wel benieuwd of we een keer een domino effect gaan krijgen zoals bij zilver ook is gebeurd. De beurs door een aanleiding flink -) margin call -) de beurs daalt verder -) tweede margin call.-) enzovoort -) paniek

• nafofella
Oef Azië
Vrijdag was 2026 winst weg. 2025 goed jaar maar in dit tempo.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
Vandaag weer een dagje huilen. Zo te zien is de opening voor de AEX voorlopig 2% lager, DAX 3% en Stoxx 50 2,5%.

Olieprijs zal flink klimmen en ook de TTF gas staat op +20%.

• Strawberry_1985
TheBrut3 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:26:
Vandaag weer een dagje huilen. Zo te zien is de opening voor de AEX voorlopig 2% lager, DAX 3% en Stoxx 50 2,5%.

Olieprijs zal flink klimmen en ook de TTF gas staat op +20%.
Verwacht ik ook. Maar een dag of paar weken niet naar de koersen kijken (tenzij je in een dip wil kopen).

• nafofella
Strawberry_1985 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:40:
[...]

Verwacht ik ook. Maar een dag of paar weken niet naar de koersen kijken (tenzij je in een dip wil kopen).
hebben jullie nog stop losses of is het gewoon uitzitten deze rit?
(besi is wel door mijn stop loss gegaan, maar verder geen stop losses meer.)

• Strawberry_1985
nafofella schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:42:
[...]

Uitzitten. Of volledig uitstappen. Maar de situatie is naar mijn mening tijdelijk (en dat hoop ik natuurlijk).

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20
Strawberry_1985 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:50:
[...]

Uitzitten. Of volledig uitstappen. Maar de situatie is naar mijn mening tijdelijk (en dat hoop ik natuurlijk).
Ik ben juist aan het kijken wanneer ik weer flink kan instappen. Veel cash aan de zijlijn, volgende week sleutels van onze woning en het geld wat overblijft wilde ik (minus een buffer) in een ETF stoppen. Nu ben ik aan het kijken hoe ik dit aan moet vliegen. Toch een keer DCA wellicht.

• nafofella
Ik denk dat trump het weer niet goed overdacht heeft....
Iran kan gewoon blijven dreigen en het af en toe beschieten van tankers en de boel blijft op slot.
En met alleen luchtaanvallen werp je het regime ook niet omver.

Dus of een bestand of boots on the ground.
Kijken wat trump doet want zijn vriendjes zullen dit niet leuk vinden:

https://www.iex.nl/Artike...cht-forse-schade-aan.aspx

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:58
De markten staan weer eens een paar procenten in de min en we staan allemaal weer 'klaar langs de zijlijn' :')

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:47

tuinïnen

Eventus stultorum magister

wibblemoo schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:22:
De markten staan weer eens een paar procenten in de min en we staan allemaal weer 'klaar langs de zijlijn' :')
Zo spannend is het ook allemaal niet.

Ik zie hier alweer termen voorbij komen als stoploss en uit de markt stappen etc etc.
Daarom wordt over het algemeen ook een (world)ETF aangeraden. Veel mensen kunnen niet met emotie/nieuws omgaan en dan rustig blijven. Zo worden de duurste fouten gemaakt.

Ondertussen sta ik nog naar een +10% ytd te kijken zonder op de verkoopknop te drukken.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
[...]

Sowieso blijven zitten, want het kan zomaar weer omhoog gaan en dan ben je te laat.
Ik heb nog wat geld over van eerdere verkopen en denk dat ik binnenkort weer wat ETF's ga aankopen.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Zijlijn? Zat er al aardig vol in, eerder zelfs margin gebruikt en nu aan het 'oogsten'. Vandaag weer een mooie groene dag.
Houd wel rekening met TACO als het zo blijft stijgen.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-03 16:06
Ik zeg altijd: als de beurs tientallen % naar beneden gaat, hebben we zwaardere problemen dan onze investeringen die dalen. Voor de rest MOET de lijn altijd omhoog, anders stuikt het systeem in en hebben we weeral grotere problemen dan onze investeringen die dalen.

Buy the dip en voor de rest wachten.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

In de voorbije nacht ging het lekker met mijn SPX puts. Nu is al veel gekalmeerd. De VIX is boven de 35 geweest, probeerde naar de 30 te zakken en is nu boven 31.

Straks kunnen we om half vier zien hoe de Amerikaanse beurs opent.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

rapture schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:43:
Straks kunnen we om half vier zien hoe de Amerikaanse beurs opent.
Die zijn al over op zomertijd, dus half drie al *O*

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

eamelink schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Die zijn al over op zomertijd, dus half drie al *O*
Het is inderdaad weer dat tijd van het jaar. Een aantal weken dat de Amerikaanse beurs een uur vroeger opent en sluit dan dat we gewend zijn. In half uur gaat de Amerikaanse beurs al open.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

En die kan ik ook weer van mijn bucketlist afvinken, olie dat een +30% plus ongedaan maakt in een dag.
Ook een manier om dat gapje te sluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door Grouchy op 09-03-2026 21:05 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

snip: niet constructief

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 10-03-2026 14:21 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Prosus 6% erbij na een Tencent met 7% erbij. Ook weleens leuk na maanden kwakkelen.

• nafofella
eamelink schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:51:
Prosus 6% erbij na een Tencent met 7% erbij. Ook weleens leuk na maanden kwakkelen.
Eindelijk, hopelijk zet het weer door.
Maar trump heeft dus ws boze whatsappjes gehad van zijn vrienden waardoor hij dus een TACO doet.

Hier gaat het om geld.

Maar zijn gedragingen zorgen ook voor ontzettend veel leed en doden bij het Iraanse volk. Het maakt hem allemaal niks uit....wat een vuile psychopathische narcist. Ik hoop dat hij ooit in den haag komt.

• tuinïnen

tuinïnen

eamelink schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:45:
Wat een wereld hè? Hele beurs zwiept op en neer vanwege één seniele pedofiele oorlogsmisdadiger.
En dan ben je door je stoploss langs de zijlijn gezet, mis je weer de grootste stijgingen ;)

• hasseroderman
  • Laatst online: 14-03 15:44
Wat een wereld hè? Hele beurs zwiept op en neer vanwege één seniele pedofiele oorlogsmisdadiger.
Wie had kunnen denken dat die Khamenei zoveel invloed heeft hè

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:46

Internet Janny

He does it for free

hasseroderman schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:53:
[...]

Wie had kunnen denken dat die Khamenei zoveel invloed heeft hè
Of Bibi...

Zero compensation

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

tuinïnen schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:20:
En dan ben je door je stoploss langs de zijlijn gezet, mis je weer de grootste stijgingen ;)
Stoploss gebruik ik nooit. Ten eerste is buy high sell low niet mijn strategie, ten tweede is dat toch allemaal veel te ingewikkeld voor mij :z

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-03 15:23
Ik wilde een opmerking maken over het niveau van deze post, maar zie dat maar liefst 6 mensen het een geweldige toevoeging aan dit topic vinden..

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-03 15:36
Dunedin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Ik wilde een opmerking maken over het niveau van deze post, maar zie dat maar liefst 6 mensen het een geweldige toevoeging aan dit topic vinden..
Dan mag je alsnog je opmerkingen maken, hoor.

• Soullie

Soullie

Planeshift

Groen dagje voor me vandaag, toch denk ik dat nog niet alle pijn geweest is.
Er zal de komende tijd nog wel veel gebeuren ben ik bang.

[ Voor 27% gewijzigd door Soullie op 10-03-2026 15:04 ]

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-03 16:06
Uit curiositeit: In welke sectoren beleggen jullie momenteel?
Ik doe momenteel een Europese 600 stocks ETF en dat is het, maar loer vaak naar defensie (uit winstoogmerk) of groene energie/batterijtech (uit overtuiging)

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

Adder28 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:18:
Ik doe momenteel een Europese 600 stocks ETF en dat is het, maar loer vaak naar defensie (uit winstoogmerk) of groene energie/batterijtech (uit overtuiging)
YouTube: Thematic ETFs (are Terrible Investments)
Dan is ie maar vast gepost.

Zero compensation

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

YouTube: Thematic ETFs (are Terrible Investments)
Dan is ie maar vast gepost.

Zero compensation

• tuinïnen

tuinïnen

Ik heb daar een verdeling voor waarbij ik mijzelf goed voel:

Financials 20%
Consumer staples/defensive 17,5%
Real Estate 17,5%
IT/tech 15%
Energy 15%
Healthcare 10%
Communications 5%

Met een sterke focus op dividendgroei aandelen

Deze verdeling is een richtlijn voor mijzelf en stuur dit vooral bij met nieuwe aankopen. Sectoren die negatief afwijken van het gemiddelde daarin koop ik bij. Het is ook vaak een indicatie dat er kansen in die sector liggen. Verkopen doe ik eigenlijk (nog)niet om het weer in balans te brengen. Door de aanwezigheid van ASML, MPWR & Broadcom in mijn portefeuille valt daar bijna niet tegenop te kopen. Dan dus maar even een tijd uit balans :), maar in die sector hoeft dus even geen geld bij.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

De focus ligt in mijn portefeuille momenteel bij laat-cyclische aandelen, defensieve waarden en consumentengoederen (staples) & dividend waarbij rekening is gehouden met de huidige geopolitieke situatie (energie).

Heb dankzij bijvoorbeeld New Gold, Nebius wel nog steeds wat scheefgroei.
Grootste bleeder is Evolution AB.
Zit nog wel, naar mijn mening, ook dankzij stijgingen, te veel in de financiële dienstverlening. Daar was ik al bezig met gedekte calls te schrijven om er van af te komen.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:53
Sinds een paar weken alles omgegooid naar een ETF strategie. Meesman wereldwijd had ik een paar jaar maar mijn losse aandelen portfolio was te volatiel en koste me teveel stress.
Momenteel nog 30% in cash wat stapsgewijs wordt verdeel over:

Core stoxx Europe 600
Edge Europe value
Mcsi world small cap
Physical gold usd
Physical silver usd

Meesman Aandelen wereldwijd fonds

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
40% Cardano World (AVIAW)
10% Cardano Europe
30% losse aandelen, voornamelijk defensieve waarden en wat technische dienstverleners (NN, ASR, Shell, HAL, SBM Offshore, Vopak, Ahold)
10% losse aandelen offensiever (Qualcomm, Himax, Basic Fit en wat klein grut)
10 % illiquide beleggingen

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Energie, AI, renewables en wat nieuwe technology.

Vandaag 3% erbij, mijn YTD zit nu op 32%.

Zelf zit ik in OPTT (vandaag 20% erbij), EONR vandaag positie gesloten (100% erbij), AVGO, AMSC (deze week 10% erbij), TRMD, LAC en PF8 (lithium).

Daarnaast heb ik wat aandelen die het gewoon prut doen, MVST en DFLI als batterij aandelen en daarnaast ACHR.

Alle aandelen ben ik aan het swing traden en average ik down. OPTT ooit begonnen op 0.92 en zit nu op 0.4124

Daarnaast roteer ik tussen IREN, NBIS, IONQ, DMLP.

Heb ook nog Meesman pensioenbeleggen. Maar daar kijk ik eigenlijk niet naar. Ik zit wel erover na te denken dat zodra box 3 geneuzel begint ik winsten ga afromen naar Meesman. Krijg je toch belastingkorting over en het rendeert.

[ Voor 11% gewijzigd door init6 op 10-03-2026 21:38 ]

• tuinïnen

tuinïnen

[...]

Wel weer op tijd ingestapt? .. .. .

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Je zou denken dat bij een "stop loss" ook een "start gain" order hoort.. dus dat je weer automatisch inkoopt zodra de prijs weer gaat stijgen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Vanochtend tikte BESI weer even € 194 aan, het kan dus ook weer snel de andere kant op bewegen :p

March of the Eagles

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-03 17:02
[...]

Ik kijk pas op 31 maart weer naar mijn Meesman saldo.

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:36
XWB schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Vanochtend tikte BESI weer even € 194 aan, het kan dus ook weer snel de andere kant op bewegen :p
Besi is wel heel bizar laatste 2 weken. Vorige week nog 16% eraf vanweg zorgen over Hybrid Bonding adaptatie, dat was al weer bijna ingelopen en nu knalt koers weer omhoog door overname geruchten. En dit is dan nog een aandeel waar die oranje clown relatief weinig invloed op heeft :+

Steam: Sneggel Origin: Waus82

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:07

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een paar weken geleden wilde ik mijn portefeuille beschermen tegen dalingen door aankoop van "consumer staples" aandelen. Ik heb Henkel, Beiersdorf en Procter&Gamble overwogen. De eerste twee vond ik te duur, de derde leek niet te duur, dus die heb ik gekocht (met de bedoeling om later goedkoper bij te kopen).

Maar wat gebeurde er na het weekend sinds 2 maart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vm2Or23Q0eRH_xxp3l36n6QCFgU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bcjStSOoNmEvMAsuIHbyI6qI.png?f=user_large

Ik had dus beter de IWDA kunnen kopen, die was waardevaster geweest.
Waarom zakken consumer staples zo hard nu?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Soullie

Soullie

Planeshift

Volgens mij hebben ze last van minder A merken verkopen.
Het door prijzen van inflatie wat lekker ging werkt ook niet meer, dan laat de consument de boel liggen.

Volgens mij heeft Unilever hier ook beetje last van.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

aawe mwan schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:45:
Dat is een vraag vaak zonder exact antwoord. Maar volgens Reuters:
"Rising ⁠inflation expectations tied to potential escalation with Iran could begin to undermine the defensive appeal of staples, particularly given how strongly the sector has already ​performed this year," said Neil Wilson, investor strategist at Saxo.

Analysts fear that broad inflationary pressures, fueled by the Iran war, could squeeze consumer spending and ​hurt earnings growth in the sector. Food companies, which constitute a chunk of the staples index, are already facing the threat of changing eating habits due to the increasing popularity of weight-loss drugs.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Een paar weken geleden wilde ik mijn portefeuille beschermen tegen dalingen door aankoop van "consumer staples" aandelen.
Beschermen tegen dalingen met de koop van aandelen? Nou nou nou, u zult van de markt nog heel wat lessen krijgen waarbij u vanzelf zult erkennen dat dit evident nooit zal werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Wietsee. op 13-03-2026 17:48 ]

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:00
Dunedin schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Even buitenom dat het wat met de beurs doet, het klopt toch ook wel?
Ik heb nog nooit een overheid gezien die elke dag weer iets onbegrijpelijks in petto heeft.
Er is tot op heden nog geen eenduidig uitleg waarom ze Iran aanvallen.

Betreft de beurs...ja oorlog heeft impact, maar als het een duidelijke reden heeft, is er stabiliteit.
Door 1 tweet gaat de beurs omlaag of omhoog. Dit is beinvloeden van de beurs. Als het niet de president was....had de SEC al ingegrepen.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:33
kx22 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:18:
[...]

Even buitenom dat het wat met de beurs doet, het klopt toch ook wel?
Ik heb nog nooit een overheid gezien die elke dag weer iets onbegrijpelijks in petto heeft.
Er is tot op heden nog geen eenduidig uitleg waarom ze Iran aanvallen.

Betreft de beurs...ja oorlog heeft impact, maar als het een duidelijke reden heeft, is er stabiliteit.
Door 1 tweet gaat de beurs omlaag of omhoog. Dit is beinvloeden van de beurs. Als het niet de president was....had de SEC al ingegrepen.
Er is zeker een uitleg waarom ze Iran aanvallen, dat jij die uitleg niet voldoende vindt, is een heel ander verhaal. ;)

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:58
Een paar weken geleden wilde ik mijn portefeuille beschermen tegen dalingen door aankoop van "consumer staples" aandelen. Ik heb Henkel, Beiersdorf en Procter&Gamble overwogen. De eerste twee vond ik te duur, de derde leek niet te duur, dus die heb ik gekocht (met de bedoeling om later goedkoper bij te kopen).

Maar wat gebeurde er na het weekend sinds 2 maart:
[Afbeelding]

Ik had dus beter de IWDA kunnen kopen, die was waardevaster geweest.
Koop dan een etf als deze, dan gokje net wat minder https://www.justetf.com/n...in=IE00BM67HN09#overzicht
staat ytd ook nog op zowat 9% niet zo slecht dus.

Maar je kunt nu wel mooi goedkoper bijkopen :+

• Soullie

Soullie

Planeshift

Hazelnoot schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:14:
[...]

Koop dan een etf als deze, dan gokje net wat minder https://www.justetf.com/n...in=IE00BM67HN09#overzicht

Ik vind dat best een mooie tracker trouwens.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:04
Hazelnoot schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:14:
[...]

Wat je geen risico noemt. Deze ETF zit voor 11,37% in Walmart met een P/E van 45,2 en voor 9,32% in CostCo wholesale met een P/E van 51,6.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
aljooge schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:09:
[...]

Wat je geen risico noemt. Deze ETF zit voor 11,37% in Walmart met een P/E van 45,2 en voor 9,32% in CostCo wholesale met een P/E van 51,6.
Hehe niemand had het over risico's, maar:
dan gokje net wat minder
:+

• bert pit
  • Laatst online: 19:26
[...]

Als je bij elke oorlog alles moet verkopen...

Ik heb bijna altijd wel een koop order (op EFT) actief. Tijdens zo'n gebeurtenis stel ik die wat naar beneden bij. Zo heb ik afgelopen week IWDA en XESP bijgekocht. Nu kijk ik even een paar weken wat er gebeurt en of er echt een grote schuiver gemaakt wordt. Dan koop ik nog wat extra in.

Voor de lange termijn: "The only way is up".

Aiaiai... zeker met AI gedaan

Pagina: 1 ... 238 239 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij