Malantur schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:01:
[...]
Dit zijn nu eenmaal speciale ETFs die aandelen kopen van een bepaald aandeel, en hier dan opties op verkopen (meestal covered calls of cash covered puts), en de ontvangen optie-premies worden uitgekeerd aan de eigenaars van de ETF. YieldMax, IncomeShares en REX hebben zeker dergelijke producten op de markt. De NAV daalt meestal wel (traag), wellicht omdat aandelen af en toe weggeroepen worden als de strike price geraakt wordt en heeft men nieuw cash nodig van nieuwe aankopers om terug aandelen te kopen om opties te schrijven. Het is in ieder geval een ander systeem dan een enkel aandeel waar dividenden hoger dan 10% op jaarbasis moeilijk houdbaar zijn. ULTY is bijvoorbeeld een verzameling van verschillende YieldMax ETFs waardoor het risico wat gespreid wordt, maar zo te zien helaas nog niet te koop in Europa. Van YieldMax is het momenteel enkel MSTY en YYYY, van IncomeShares wel alles en van Rex niets (AIPI en FEPI bijvoorbeeld).
Dat de NAV traag daalt vind ik niet zo’n probleem: als ik mijn investering afschrijf naar 0 en jaarlijks bij wijze van spreken 20% van mijn originele inleg blijf ontvangen, dan zit je na 5 jaar in winst en blijf je ‘levenslang’ inkomen ontvangen.
Als je veel meer rendement dan de indexbeleggers (6, 7 of 8% gemiddelde jaarrendement op de lange termijn) wilt, dan wordt er meer risico's genomen met leveraged positions.
Je post dat ze opties schrijven zonder erbij te vermelden dat de optieschrijvers aan "picking up pennies in front of a steamroller" doen. Covered Calls op aandelen schrijven is beetje extra rendement en als het fout gaat, dan zijn de verliezen ongelimiteerd.
Als geschreven calls uitgeoefend worden, dan moet de schrijver de aandelen tegen de strike price leveren. Aangezien calls meestal boven de koers of aankoopprijs geschreven zijn, worden de aandelen met winst tegenover de aankoopprijs verkocht.
Als de aandelenkoers in korte tijd verdubbeld, dan hebben de optieschrijvers last van mensen zoals ik die INTC 25C kan uitoefenen en ik dwing hen om de aandelen tegen 15 dollar onder de koers aan mij te verkopen. Dan leiden ze (15 dollar - ontvangen optiepremie) * 100 aandelen per calloptiecontract verlies.
Na 100 INTC op 25 dollar verkopen, hebben ze extra geld nodig om 100 INTC op 40 dollar te kunnen kopen.
Malantur schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:23:
Nog een toevoeging:
Vaak werd het ontvangen dividend gebruikt om meer aandelen te kopen op de ex-dividend dag wanneer de koers net iets lager is. Het zou nog beter zijn om in-the-money cash secured puts te gebruiken om de ETF aan te schaffen. In ben er zelf niet zo in thuis maar de strategie voor de geïnteresseerden:
[...]
Cash Secured Puts worden geschreven als je denkt dat de koers niet zo ver kan zakken of je wilt op bepaalde strikes kooporders zetten. CSP's is een andere manier van kooporders zetten. Zolang je CSP's niet uitgeoefend zijn, dan kan je elke maand monthlies schrijven en optiepremies vangen.
Als de CSP's uitgeoefend zijn, dan zit je op gekochte aandelen en je kan CC's op de aandelen schrijven totdat je de aandelen tegen een bepaalde strike price moet leveren. Dan kan je op de cash weer CSP's schrijven en het rondgaan in een cyclus tussen CSP's en CC's heeft een naam:
the Wheel StrategyAls je CC's op je aandelen schrijf, dan loop je het risico op de aandelen moeten leveren tegen de strike price als de koers omhoog spuit. Je zet met CC's een bovengrens op de upside zoals in het bovenstaande INTC voorbeeld.
Geschreven calls hebben negatieve delta en tracken/volgen de koers in de omgekeerde richting. Je bent de onderliggende waarde aan het shorten. Gekochte calls hebben positieve delta en aandelen hebben +1 delta.
Als je +1 delta van 100 aandelen en bv -0,4 delta van een geschreven call combineert, dan hou je slechts +0,6 delta over en dat betekent dat je 60% van de koersontwikkeling van de onderliggende waarde trackt.
In de description staat de nuance:
The idea that covered calls generate income is financial bulls***. These strategies are mechanically expected to underperform their underlying equity, and increasingly so at higher targeted levels of distributions.
For long-term investors, covered calls increase risk by leaving the downside unprotected while the capping upside, eliminating the mean-reverting behavior of stocks - an important feature of stock returns.
Een ETF die CC's schrijft, wordt meestal geadverteerd met hoge uitkeringen. Daarvoor schrijven ze de CC's zo laag mogelijk en er zijn fondsen die ATM calls schrijven. Op deze manier wordt de kans op het fout gaan gemaximaliseerd. Ze verdienen aan de fees en who cares hoeveel verlies dat een fonds draait, de NAV keldert en waar de koers eindigt.
Een ETF die CC's schrijft en de ontvangen optiepremies als income adverteert, is financiële BS voor wie een zwarte doos koopt zonder te weten wat er exact erin zit. De inhoud van de zwarte doos is slecht, ze trekken klanten met hoge uitkeringen aan en daarvoor schrijven ze CC's met gemaximaliseerde kans op het fout gaan.
Wie de
buy write strategy verstaat, kan het met opties nabouwen en aan alle parameters tweaken om de risk/reward naar voorkeur en risk tolerance in te stellen.