• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:02
R.van.M schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:32:
En waar komen deze exponentiële winsten vandaan? Van bedrijven zoals openAI die 38miljard verlies maakten vorig jaar.

Het is leuk dat je dit een paar jaar in de toekomst doortrekt maar het staat of valt met de vraag of OpenAi genoeg geld uit de markt kan blijven trekken om dit te financieren
OpenAI wil binnenkort 850 miljard tot 1000 miljard ophalen met een IPO en dan kunnen ze het nog 20 jaar volhouden O-)
Maar ook buiten dat: OpenAI is niet de enige die datacenters aan het bouwen is of geheugenchips nodig heeft. Het gaat nog altijd om elke computer, elke smartphone, elke videokaart, elke auto, … Nettowinst van Nvidia was 120 miljard dollar, Google 132 miljard dollar, Microsoft 102 miljard dollar, Meta 60 miljard dollar en Apple 112 miljard dollar dus daar zitten nog grotere geldkranen achter. En eigenlijk maakt het zelfs niet uit wie het koopt: al is er een oliesjeik die graag een hele pallet HBM chips op zijn nachtkastje legt, zo lang iemand het koopt van Micron komt de omzet en winst op hun rekening te staan. Het feestje is pas gedaan als de klanten afhaken, en ik was niet zomaar mijn relaas begonnen met deze quote:
Malantur schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Markets generally don’t top until earnings do.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.


  • Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:07
Malantur schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 01:16:
[...]

Het zijn respectabele firma’s die een onafhankelijke analyse doen in tegenstelling tot jou uitspraak ;). Tuurlijk is het geen garantie dat het gehaald wordt want marktomstandigheden wijzigen continu zoals concurrenten drijven productie op, oorlog in het midden oosten doet de heliumprijs en olieprijs exploderen, wisselkoersen veranderen elke dag, klanten doen extra bestellingen, geraamde investeringen vallen anders uit etc.
Ik zie het meer als een snapshot dat experts met de huidige stand van zaken (veel) meer upside zien, zonder dat het verkoopbeslissing op die koers vast legt.
Enige koersdoelen die ik zie: Koers gaat van €200 naar €120. Koersdoel is aangepast van €220 naar €140. :+ En bijzonder dat jij ze als respectabele firma's ziet, dit soort firma's zijn eerder borderline crimineel die alles doen om geld te verdienen. Prima is mijn mening, wellicht ook niet alle firma's en alle koersdoelen, maar het gros wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Santee op 19-06-2026 08:23 ]

test


  • Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:07
Malantur schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 01:38:
[...]

OpenAI wil binnenkort 850 miljard tot 1000 miljard ophalen met een IPO en dan kunnen ze het nog 20 jaar volhouden O-)
Maar ook buiten dat: OpenAI is niet de enige die datacenters aan het bouwen is of geheugenchips nodig heeft. Het gaat nog altijd om elke computer, elke smartphone, elke videokaart, elke auto, … Nettowinst van Nvidia was 120 miljard dollar, Google 132 miljard dollar, Microsoft 102 miljard dollar, Meta 60 miljard dollar en Apple 112 miljard dollar dus daar zitten nog grotere geldkranen achter. En eigenlijk maakt het zelfs niet uit wie het koopt: al is er een oliesjeik die graag een hele pallet HBM chips op zijn nachtkastje legt, zo lang iemand het koopt van Micron komt de omzet en winst op hun rekening te staan. Het feestje is pas gedaan als de klanten afhaken, en ik was niet zomaar mijn relaas begonnen met deze quote:

[...]
SpaceX heeft 75 miljard opgehaald met haar IPO, en daar was al de vraag of de markt gek genoeg was om dit op te slokken (blijkbaar wel + een beetje meer), dus hoe wil openAI 850-1000 miljard krijgen? Dan moeten ze 100% van hun aandelen verkopen op de markt.

test


  • Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:30
Santee schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:24:
[...]

SpaceX heeft 75 miljard opgehaald met haar IPO, en daar was al de vraag of de markt gek genoeg was om dit op te slokken (blijkbaar wel + een beetje meer), dus hoe wil openAI 850-1000 miljard krijgen? Dan moeten ze 100% van hun aandelen verkopen op de markt.
Ze gaan voor een valuation van 850-1000 miljard, ze gaan niet 100% van de aandelen op de markt brengen. Kan zo snel niet vinden hoeveel procent van het bedrijf ze nu naar de beurs willen brengen, zal me niks verbazen als dat in eerste instantie ook een vrij laag deel is (zoals bij SpaceX).

  • Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:02
Inderdaad er is nu 4% van de aandelen verkocht in de IPO om met een kunstmatige schaarste de prijs op te drijven. De rest wordt later nog vrijgegeven op bepaalde momenten. SpaceX gaat (helaas) nog veel groter worden dan hun huidige 75-100 miljard free float.
The reason only 4% of SpaceX trades is the lock-up, and the prospectus lays out exactly when it lifts. The 180-day lock-up covering employees and pre-IPO investors releases in stages, not all at once. Up to 20% of those shares become sellable after the company's first quarterly earnings release as a public company, the Q2 print in late July, plus another 10% because the stock has traded above the price threshold the lock-up sets for early release, a level its 53% run-up has already cleared. From there, additional 7% tranches free up at intervals through the fall, roughly 28% more after the next earnings release, and the remainder when the lock-up fully expires around December 8. Pre-IPO shares also become generally eligible under Rule 144 about 90 days after the offering. The stock's own surge, in other words, has pulled forward the supply that will weigh on it.

Musk himself is on a longer leash. His roughly 49% stake is locked for 366 days, into mid-2027, with no early-release provisions. So the near-term wave is the employee and early-investor pool, and the founder's block is a second, larger cliff a year out. Either way, the direction is one way: over the back half of 2026, the tradable supply of SpaceX does not grow by a little. It grows by an order of magnitude, from roughly 4% of the company toward the great majority of a 13 billion share base.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.


  • Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:07
Ascension schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:37:
[...]

Ze gaan voor een valuation van 850-1000 miljard, ze gaan niet 100% van de aandelen op de markt brengen. Kan zo snel niet vinden hoeveel procent van het bedrijf ze nu naar de beurs willen brengen, zal me niks verbazen als dat in eerste instantie ook een vrij laag deel is (zoals bij SpaceX).
Dan kunnen ze toch geen 850-1000 miljard ophalen zoals de Tweaker boven mij suggereert. Daarom zei ik dat. Als ze 10% naar de markt brengen heb je het eerder over 100 miljard.

test


  • The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:56

The Third Man

The Third Jellyfish

Santee schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:58:
[...]

Dan kunnen ze toch geen 850-1000 miljard ophalen zoals de Tweaker boven mij suggereert. Daarom zei ik dat. Als ze 10% naar de markt brengen heb je het eerder over 100 miljard.
Wel, want je haalt twee dingen door elkaar.

De valuation van 850-1000 miljard is de totale waarde van het hele bedrijf (market cap), niet het bedrag dat ze ophalen. Dat is standaard bij IPO’s. Ze brengen heus niet 100% van de aandelen naar de markt, vaak begint het met een klein percentage (zoals bij SpaceX recent).
Als ze bijvoorbeeld 10% naar de beurs brengen bij een valuation van 850-1000 miljard, halen ze inderdaad rond de 85-100 miljard op. Dat is nog steeds absurd veel geld, maar het is niet de volledige valuation. De rest van de aandelen blijft bij insiders, Elon, medewerkers en early investors (vaak met lock-up periodes).
De markt bepaalt de prijs per aandeel op basis van de totale waarde van SpaceX, niet alleen op basis van het kleine stukje dat ze vrijgeven. Dus ja, die 850-1000 miljard valuation is prima mogelijk met een lage free float in het begin.

  • Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:02
Santee schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:58:
[...]

Dan kunnen ze toch geen 850-1000 miljard ophalen zoals de Tweaker boven mij suggereert. Daarom zei ik dat. Als ze 10% naar de markt brengen heb je het eerder over 100 miljard.
De andere 90% kan gewoon na de IPO vrijgegeven worden. Het enige wat ik vannacht uit het oog was verloren is dat een deel van die overige aandelen bij werknemers en investeerders zitten zoals bij SpaceX het geval is, dus niet de volledige marketcap zal naar OpenAI vloeien om investeringen zoals geheugenchips te kopen. Maar zoals ik al zei is OpenAI niet de enige die geheugenchips koopt, en neem bijvoorbeeld Microsoft die AI integreert in Windows met honderden miljoenen users en waar grote bedrijven wellicht ook vaak mee samenwerken binnen het ecosysteem van Office 365. Enfin ik ben in ieder geval niet overtuigd dat Micron gaat instorten omdat OpenAI 38 miljard verlies maakt zoals de Tweaker hieronder suggereert (en 5 andere tweakers mee akkoord waren aan de plusjes te zien) maar we hoeven natuurlijk niet dezelfde mening te delen.
R.van.M schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:32:
En waar komen deze exponentiële winsten vandaan? Van bedrijven zoals openAI die 38miljard verlies maakten vorig jaar.

Het is leuk dat je dit een paar jaar in de toekomst doortrekt maar het staat of valt met de vraag of OpenAi genoeg geld uit de markt kan blijven trekken om dit te financieren

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.


  • Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:07
The Third Man schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Wel, want je haalt twee dingen door elkaar.

De valuation van 850-1000 miljard is de totale waarde van het hele bedrijf (market cap), niet het bedrag dat ze ophalen. Dat is standaard bij IPO’s. Ze brengen heus niet 100% van de aandelen naar de markt, vaak begint het met een klein percentage (zoals bij SpaceX recent).
Als ze bijvoorbeeld 10% naar de beurs brengen bij een valuation van 850-1000 miljard, halen ze inderdaad rond de 85-100 miljard op. Dat is nog steeds absurd veel geld, maar het is niet de volledige valuation. De rest van de aandelen blijft bij insiders, Elon, medewerkers en early investors (vaak met lock-up periodes).
De markt bepaalt de prijs per aandeel op basis van de totale waarde van SpaceX, niet alleen op basis van het kleine stukje dat ze vrijgeven. Dus ja, die 850-1000 miljard valuation is prima mogelijk met een lage free float in het begin.
Ik haal niks door elkaar, ik zeg precies wat jij hier omschrijft? €100 miljard OPHALEN, aka aandelen verkopen om zo geld op te halen. Ik heb het niet over bedrijfswaarde.

Anyways, ik denk dat Micron misschien nog wel doorstijgt naar $1500-2000 maar dat de bubbel ergens knapt. Uiteindelijk is het gewoon emoties en hype en op de lange termijn blijven fundamentals het belangrijkst. Zo lang je iemand kan vinden die jouw aandeel wil kopen voor meer geld is er niks aan de hand, echter heb ik al veel vaker gezien bij dit soort aandelen dat bij slecht nieuws het sentiment enorm om slaat en ineens iedereen staat te dringen bij de exit deur. Dalingen als -30% op 1 dag zijn gewoon niet uitgesloten bij tegenvallende cijfers. Je moet zelf afwegen of je dat risico wil nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Santee op 19-06-2026 09:38 ]

test


  • Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:02
Ander nieuws van hetzelfde thema: de Amerikaanse DRAM ETF is vandaag in Europa gelist op de Duitse en Italiaanse beurs via een HanETF UCITS wrapper. ISIN is IE000CEUZ052. TER is 0,75% waarvan 0,1% voor de wrapper want de US ETF heeft een TER van 0,65%.
https://hanetf.com/fund/dram-defiance-memory-etf/
Het aantal holdings is wel beperkt in maar als je Micron solo te volatiel vind spreid je met deze ETF toch al over 3 grote namen en enkele kleinere.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5gOB1bdVlsLAF8nY00DkmYs1l0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvhkzJK2fbKsQ1wYHtw0xw73.jpg?f=fotoalbum_large

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.


  • Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:30
@Malantur als er zulke specifieke hype ETF's komen dan is dat toch een top signal :p

  • Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:07
Malantur schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:06:
Ander nieuws van hetzelfde thema: de Amerikaanse DRAM ETF is vandaag in Europa gelist op de Duitse en Italiaanse beurs via een HanETF UCITS wrapper. ISIN is IE000CEUZ052. TER is 0,75% waarvan 0,1% voor de wrapper want de US ETF heeft een TER van 0,65%.
https://hanetf.com/fund/dram-defiance-memory-etf/
Het aantal holdings is wel beperkt in maar als je Micron solo te volatiel vind spreid je met deze ETF toch al over 3 grote namen en enkele kleinere.
[Afbeelding]
Buy high, sell low. Meer kan ik hier niet over zeggen. :9

test


  • Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:02
Tja het klassieke antwoord op thematische ETFs. Ze zijn zeker geen buy and hold materiaal, je moet er een strategie op nahouden, zoals uitstappen als de koers zakt onder de 200 daags moving average, of wanneer het 50 daags MA kruist op het 200 daags MA, of een trailing stoploss van 10% die je wekelijks omhoog plaatst als de koers omhoog gegaan is, of maandelijks de winst afromen / herbalanceren naar een doelpercentage van je portfolio. Als je het leuk vind om er wat tijd in te steken kan je er creatief mee omgaan :)

Daarbij: hij bestaat nog maar sinds april dit jaar en heeft het record gebroken van snelste 10 miljard AUM, en op 3 maanden zijn we zelfs al de 20 miljard gepasseerd. Dagelijkse fund inflows zijn gemiddeld 250 miljoen. Ter vergelijking: 2 jaar WEBN heeft ‘slechts’ 2 miljard AUM. Een gigant zoals VWCE heeft 40 miljard AUM over 7 jaar aangetrokken. 20 miljard op 3 maanden is ongezien, en vanaf vandaag kan de Europese markt ook op de kar springen. Of mee exit liquidity zijn als je zonder strategie wacht tot de stoelendans stopt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLQyddSx30EifyVXOp7jbg4yn7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ywiV8EKoAviBaIqC8Aly533.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HE-foGqqDqHIxaEvm0SrcB-lisM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uX0HpUUaZZ8vSfsBOZ2YiGfK.jpg?f=fotoalbum_large

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.


  • The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:56

The Third Man

The Third Jellyfish

Na ja de stoelendans, voor mijn gevoel is het een typische varkensmarkt, het fluctueert sterk door een fluctuerende vraag, samen met een niet moeilijk schaalbare productie. DRAM is natuurlijk in het verleden ook wel eens spotgoedkoop geweest door overproductie. In de context van "AI", als men bijvoorbeeld meer praktische modellen kan ontwikkelen die RAM-zuiniger zijn, wat er denk ik wel aan gaat komen om het praktischer voor eindgebruikers te maken en diens laptops en zo, kan de 'honger' naar meer en meer RAM natuurlijk ook weer redelijk snel verdwijnen.

  • rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:21
Malantur schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:23:
[...]
De andere 90% kan gewoon na de IPO vrijgegeven worden.
[...]
Nou ja, "gewoon" natuurlijk niet. Theoretisch misschien wel maar praktisch zal even 900 miljard (ofzo) uit de markt halen wel consequenties hebben.

  • Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-06 19:59
Ik heb ASML de deur uitgedaan vandaag aan 1.652, mijn gemiddelde was 645. Nog niet direct waar ik het naartoe wil schuiven / waar value te vinden is.

Heb een positie ADBE uitgebouwd de laatste tijd, gemiddelde 241 dus al flink onderwater.

[ Voor 23% gewijzigd door Th1x4nG op 19-06-2026 14:35 ]

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 | M4 Mac Mini | M1 MBA | DS415+ 40 TB SHR | VW ID.4 sadbox | 7.200 Wp O/W | Venus A 6,24 kWh


  • miguelin
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-06 17:16
de lijst veranderd wel heel snel


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMsMLxadWWJvPo17Nmb1U7OSiH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bs9Fi9fAGYJ06OS5UQdC0wEk.png?f=fotoalbum_large

  • Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:21
miguelin schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:35:
[...]

de lijst veranderd wel heel snel


[Afbeelding]
Logisch. Wat door moet gaan voor de index herbalanceert op kwartaalbasis met een max weging van 10%.

  • miguelin
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-06 17:16
Rukapul schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:04:
[...]

Logisch. Wat door moet gaan voor de index herbalanceert op kwartaalbasis met een max weging van 10%.
door bv kioxia van 8 naar 14% te brengen?

  • Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:21
miguelin schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:13:
[...]

door bv kioxia van 8 naar 14% te brengen?
Ik hoop dat niemand dit hoeft uit te leggen.

Combineer alle publieke informatie q.e.d.

  • NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:54
Malantur schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:06:
Ander nieuws van hetzelfde thema: de Amerikaanse DRAM ETF is vandaag in Europa gelist op de Duitse en Italiaanse beurs via een HanETF UCITS wrapper. ISIN is IE000CEUZ052. TER is 0,75% waarvan 0,1% voor de wrapper want de US ETF heeft een TER van 0,65%.
https://hanetf.com/fund/dram-defiance-memory-etf/
Het aantal holdings is wel beperkt in maar als je Micron solo te volatiel vind spreid je met deze ETF toch al over 3 grote namen en enkele kleinere.
[Afbeelding]
Die DRAM ETF is mogelijk interesant voor amerikanen want Samsung en Hynix zijn niet beschikbaar op amerikaanse beurzen. Wij europeanen kunnen deze stocks makkelijk los kopen zonder hoge kosten (bijv. via IBKR) dus ik zie geen meerwaarde.

Schandalig hoge TER ook. Dit is een AI FOMO ETF. Alleen Roundhill Financial Inc. (de uitgever van deze ETF) wordt hier rijk van. Ik zou er ver weg van blijven.

  • Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:02
Lage kosten zeg je wel gemakkelijk maar is dat zo? Ook al zijn het maar 10 holdings, het is dan voor in en uit te stappen toch 20x transactiekost, 20x valuta omzetting, 20x buy/sell spreads en eventueel 10x dividend manueel herinvesteren + soms nog papierwerk voor eventuele belastingsverdragen. Wij arme Belgen hebben (wettelijk) ook geen toegang tot fractionele aandelen dus begin maar te balanceren met aandelen van 2000, 1500 en 1200 dollar. De ETF is in Euro, accumulerend en per 7 euro aan te kopen. Als je de strategie van de trailing stoploss wil toepassen is het ook 1 positie die je in het oog moet houden ipv 10 met verschillende beurs openingstijden. 75 euro per jaar per schijf van 10000 vind ik dan ook nog meevallen voor het comfort dat het brengt, maar moet ieder voor zich uitmaken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Malantur op 20-06-2026 09:36 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.


  • NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:54
Malantur schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:31:
Lage kosten zeg je wel gemakkelijk maar is dat zo? Ook al zijn het maar 10 holdings, het is dan voor in en uit te stappen toch 20x transactiekost, 20x valuta omzetting, 20x buy/sell spreads en eventueel 10x dividend manueel herinvesteren + soms nog papierwerk voor eventuele belastingsverdragen. Wij arme Belgen hebben (wettelijk) ook geen toegang tot fractionele aandelen dus begin maar te balanceren met aandelen van 2000, 1500 en 1200 dollar. De ETF is in Euro, accumulerend en per 7 euro aan te kopen. Als je de strategie van de trailing stoploss wil toepassen is het ook 1 positie die je in het oog moet houden ipv 10 met verschillende beurs openingstijden. 75 euro per jaar per schijf van 10000 vind ik dan ook nog meevallen voor het comfort dat het brengt, maar moet ieder voor zich uitmaken :)
Goed punt. Dat wist ik niet. Ipv een belgische broker zou je dan niet via IBKR toch fractioneel kunnen aankopen?

  • Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
NMMNG schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:07:
[...]

Goed punt. Dat wist ik niet. Ipv een belgische broker zou je dan niet via IBKR toch fractioneel kunnen aankopen?
DeGiro (ook wel een hele populaire broker in Nederland) heeft trouwens ook geen fractionele aandelen.

  • Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:02
NMMNG schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:07:
[...]

Goed punt. Dat wist ik niet. Ipv een belgische broker zou je dan niet via IBKR toch fractioneel kunnen aankopen?
Net even getest maar nee. Ik heb wel een komma in het menu staan waar je je aantal moet opgeven maar hij zet geen komma als je erop drukt.

Om het ook nog wat te nuanceren: het is niet echt verboden, maar de Belgische beurswaakhond legt bepaalde voorwaarden op waaraan de broker moet voldoen om het te mogen aanbieden in België. In de praktijk is het dan te kostelijk of te veel papierwerk waardoor niemand het aanbied. Als ik alinea 5 van dit document goed interpreteer moet er voor ieder fractioneel aan te kopen effect een analyse gebeuren of het fractionele deel te hard afwijkt van de KID en zo ja moet er een specifiek KID opgesteld worden. Hoe kan het afwijken? Een fractioneel aandeel is volledig in het bezit van de broker en jij hebt geen aandeel maar een contract met de broker dat fractioneel de waarde van het originele aandeel volgt. Je hebt geen stemrecht, geen keuze bij corporate actions, ik vermoed ook geen fractioneel dividend, je hebt extra counterparty risk (geen bescherming van dit deeltje bij faillissement van de broker), je kan het niet verkopen aan iemand anders of verplaatsen naar een andere broker, je kan de positie alleen sluiten bij de broker zelf. Dat laatste maakt dat de broker eigenlijk ook beslist wat de dagwaarde is bij aankoop en verkoop: rekent hij bij iedere fractionele aankoop de spread aan in zijn voordeel bij hoewel de broker die zelf maar 1 keer heeft betaald? Neemt hij de spotprijs van je aankoopseconde of een gemiddelde van de laatste minuut etc?

Al bij al heb je dus een contract met je broker (geen aandeel) met minder rechten, meer risico en potentieel een iets ander rendement afhankelijk van hoe je broker de prijs bepaald en wat er met het dividend gebeurd. Dus ik kan er wel in mee gaan dat dit niet zomaar wettelijk onder dezelfde KID valt maar dat een broker er ook niet op zit te wachten om voor elk aandeel en elke ETF een aparte KID op te stellen voor enkel en alleen de Belgen waar de beurswaakhond heeft beslist om de wet van de KID zo te interpreteren..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.


  • rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

NMMNG schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:07:
[...]

Goed punt. Dat wist ik niet. Ipv een belgische broker zou je dan niet via IBKR toch fractioneel kunnen aankopen?
Elke scheet of muisklik manueel bij de fiscus/belastingdienst aangeven is iets waaraan velen niet willen beginnen. Daarvoor dient een Belgische broker of reseller zoals Lynx.

  • feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:21
Vandaag heb ik voor het eerst periodiek belegd via ING in de Topselectie ETF. Tot mijn verrassing is deze aankoop als een aparte positie weergegeven, in plaats van te worden samengevoegd met mijn bestaande positie in dezelfde ETF. Hierdoor wordt het overzicht wat minder duidelijk.

Is dit een tijdelijke situatie en zullen deze posities in de toekomst alsnog worden samengevoegd, of blijft elke periodieke aankoop als een aparte positie zichtbaar?

  • eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Santee schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:02:
Zijn er hier mensen met een thesis over Wolters Kluwer? Is een soort anti-AI aandeel geworden. AI omhoog = WLK omlaag.
Niet echt een 'thesis' maar de markt is blijkbaar bezorgd dat WKL het flink moeilijker gaat krijgen door AI-bedrijven. WKL is meer dan 2/3e van de marktwaarde verloren in de afgelopen vijftien maanden.

Ik heb een beetje WKL (één van mijn twee losse aandelen, minder dan 1% van m'n portefeuille), voornamelijk als recalcitrantie tegen AI.

  • Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:50
Ik ging in 2000 studeren en ik herinner me nog dat er toen een discussie was op de hogeschool over welke zoekmachine je moest gebruiken: Altvavista, Yahoo of dat andere nieuwe bedrijf genaamd Google.
De concensus was toen al wel dat Google het beste was.
Ik zie zoveel parallellen met de huidge AI agents race die gaande is. Nu hoor je ook iedereen in een zakelijke omgeving en webdevelopers praten over Claude, zoals toen over Google.

  • Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:30
@Morales79 koffiedik kijken, misschien is Claude wel het Yahoo van toen voordat Google er nog niet was ;)

  • rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:21
Ascension schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:01:
@Morales79 koffiedik kijken, misschien is Claude wel het Yahoo van toen voordat Google er nog niet was ;)
Mee eens. Ik weet nog dat Blackberry heel erg hip was, veel beter dan Nokia :P

  • eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Morales79 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:00:
Ik ging in 2000 studeren en ik herinner me nog dat er toen een discussie was op de hogeschool over welke zoekmachine je moest gebruiken: Altvavista, Yahoo of dat andere nieuwe bedrijf genaamd Google.
De concensus was toen al wel dat Google het beste was.
Ik zie zoveel parallellen met de huidge AI agents race die gaande is. Nu hoor je ook iedereen in een zakelijke omgeving en webdevelopers praten over Claude, zoals toen over Google.
Ha, ik weet nog dat we discussieerden over Internet Explorer of Netscape, waarbij de consensus was dat Netscape beter was :P

  • 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:34
Morales79 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:00:
Ik ging in 2000 studeren en ik herinner me nog dat er toen een discussie was op de hogeschool over welke zoekmachine je moest gebruiken: Altvavista, Yahoo of dat andere nieuwe bedrijf genaamd Google.
De concensus was toen al wel dat Google het beste was.
Ik zie zoveel parallellen met de huidge AI agents race die gaande is. Nu hoor je ook iedereen in een zakelijke omgeving en webdevelopers praten over Claude, zoals toen over Google.
Uiteindelijk gaat het alleen niet alleen om wie het allerbeste product op de markt brengt. Het gaat om winstgevend, betaalbaarheid en beschikbaarheid van het model.

  • Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:50
49euro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Uiteindelijk gaat het alleen niet alleen om wie het allerbeste product op de markt brengt. Het gaat om winstgevend, betaalbaarheid en beschikbaarheid van het model.
Winstgevendheid is een gevolg, niet een voorwaarde.

[ Voor 18% gewijzigd door Morales79 op 22-06-2026 15:22 ]


  • Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:50
Ascension schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:01:
@Morales79 koffiedik kijken, misschien is Claude wel het Yahoo van toen voordat Google er nog niet was ;)
Ja zou kunnen, maar ik voorspel ook niet dat Claude de winnaar wordt, ik geef alleen dat dit nu de consensus is onder de meeste huidige professionele gebruikers, net als dat het 25 jaar geleden bij searchengines over Google werd gezegd.

[ Voor 8% gewijzigd door Morales79 op 22-06-2026 15:24 ]


  • Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 15:39
49euro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Uiteindelijk gaat het alleen niet alleen om wie het allerbeste product op de markt brengt. Het gaat om winstgevend, betaalbaarheid en beschikbaarheid van het model.
En het gaat erom, wélke markt. Anthropic zet toch meer in op b2b, terwijl tools van OpenAI en ChatGPT vooral b2c geörienteerd lijken. In die laatste groep zit volgens mij minder winstmarge dan in b2b.

  • 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:34
Black-Death schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:14:
[...]

En het gaat erom, wélke markt. Anthropic zet toch meer in op b2b, terwijl tools van OpenAI en ChatGPT vooral b2c geörienteerd lijken. In die laatste groep zit volgens mij minder winstmarge dan in b2b.
Dan zet ik toch liever mijn geld in op een Alphabet of Microsoft, die hard werken aan een omgeving waarin bedrijven zonder al te veel kennis dedicated modellen kunnen draaien, geïntegreerd in het office pakket. Data protection en privacy blijft een heet hangijzer in de B2B markt, dus ontwikkel je liever modellen die on sight kunnen draaien, of althans niet verbonden zijn met de crap op het World Wide Web. En zoals al zo vaak gezegd hier, dit zijn grote jongens met diepe zakken.

[ Voor 7% gewijzigd door 49euro op 22-06-2026 17:47 ]


  • Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:25
feddesman schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:23:
Vandaag heb ik voor het eerst periodiek belegd via ING in de Topselectie ETF. Tot mijn verrassing is deze aankoop als een aparte positie weergegeven, in plaats van te worden samengevoegd met mijn bestaande positie in dezelfde ETF. Hierdoor wordt het overzicht wat minder duidelijk.

Is dit een tijdelijke situatie en zullen deze posities in de toekomst alsnog worden samengevoegd, of blijft elke periodieke aankoop als een aparte positie zichtbaar?
Zelfde ISIN? Is al vaak voorbijgekomen als het dat is.

  • feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:21
Lightning89 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:49:
[...]

Zelfde ISIN? Is al vaak voorbijgekomen als het dat is.
Ja zelfde .De optie periodiek bij etf is nieuw bij de ING.

  • Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:07
SpaceX krijgt er aardig van langs nu de hype is gaan liggen.

test


  • 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:34
Santee schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:55:
SpaceX krijgt er aardig van langs nu de hype is gaan liggen.
Of er is iemand aan het verzilveren🤡

  • ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
49euro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:00:
[...]

Of er is iemand aan het verzilveren🤡
Is niet alles nog geblokkeerd?

Alleen de aandelen die nieuw uitgegeven zijn zijn verhandelbaar.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten


  • loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:00
Daarentegen dendert micron lekker door. Mijn limit order is afgegaan. Na 400 dollar winst per aandeel vind ik het prima. Ik vind het lastig om die AI aandelen maar aan te houden. Ik had zelf de strategie om eind dit jaar halverwege volgend jaar uit te stappen, maar als je 70% rendement op een aandeel pakt moet je dan nog blijven zitten. Dus het is goed zo, niet meer achterom kijken en doorgaan.

discogs


  • 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:34
ZeRoC00L schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:05:
[...]

Is niet alles nog geblokkeerd?

Alleen de aandelen die nieuw uitgegeven zijn zijn verhandelbaar.
Je hebt trouwens gelijk

  • aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:50
loewie1984 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:11:
Daarentegen dendert micron lekker door. Mijn limit order is afgegaan. Na 400 dollar winst per aandeel vind ik het prima. Ik vind het lastig om die AI aandelen maar aan te houden. Ik had zelf de strategie om eind dit jaar halverwege volgend jaar uit te stappen, maar als je 70% rendement op een aandeel pakt moet je dan nog blijven zitten. Dus het is goed zo, niet meer achterom kijken en doorgaan.
Ik had ze vorige week net verkocht en baal nu al. Aan de andere kant: er moet toch wel een keer een moment komen dat er overcapaciteit ram is en de voorraden niet verkocht raken? Het voelt niet goed om Micron oneindig aan te houden.

  • loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:00
aljooge schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:17:
[...]

Ik had ze vorige week net verkocht en baal nu al. Aan de andere kant: er moet toch wel een keer een moment komen dat er overcapaciteit ram is en de voorraden niet verkocht raken? Het voelt niet goed om Micron oneindig aan te houden.
Ik kan het me voorstellen, ik lees dan dat die targets door UBS en nog een paar andere rating instanties naar 1500 en 1700 verlegd worden, en als je naar SanDisk kijkt dan denk je ook dit sprookje had al voorbij moeten zijn.

Voor mijn gevoel was ik 'late to the party's toen ik micron op 750 kocht, maar dat er dus nu nog steeds vraag naar is en de consument/particuliere belegger het nieuws ook volgt lijkt me duidelijk. Maar om hier nog met je hedfge fund massaal in te gaan kopen lijkt me nou niet verstandig. Maarja als alles straks klapt mag de gewone arbeider er ook weer voor opdraaien net als in 2008 bij de banken, en tot die tijd is het fijn om de inflatie tegen te gaan.

discogs


  • Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:03

Internet Janny

He does it for free

Opeens alles weer rood. Toch geen 60 dagen rust tussen Trump en Iran? :+

Zero compensation


  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
En welke bron heb je om het aan de Amerika-Iran situatie te linken? Ik zie vooral rode tech, wat gisterenavond in Amerika al begon.

  • XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:34

XanderDrake

Build the future!

ZeRoC00L schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:05:
[...]

Is niet alles nog geblokkeerd?

Alleen de aandelen die nieuw uitgegeven zijn zijn verhandelbaar.
Om hier even bij aan te sluiten: de eerste grote release is volgens mij rond december, een lockup van een half jaar.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca


  • Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:19

Stoney3K

Flatsehats!

Internet Janny schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:50:
Opeens alles weer rood. Toch geen 60 dagen rust tussen Trump en Iran? :+
BNR zei net dat het vooral is omdat beleggers nu de winst pakken op vooral de chippers. Staat dus over een dag of 2 weer net zo hard in de plus.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud


  • Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 18:28
Internet Janny schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:50:
Opeens alles weer rood. Toch geen 60 dagen rust tussen Trump en Iran? :+
Vermoed SpaceX die een dreun geeft aan alle mensen die op de hype zijn ingesprongen.

  • ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
XanderDrake schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:08:
[...]

Om hier even bij aan te sluiten: de eerste grote release is volgens mij rond december, een lockup van een half jaar.
Nee, vanaf augustus al.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten


  • XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:34

XanderDrake

Build the future!

Stoney3K schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:17:
[...]

BNR zei net dat het vooral is omdat beleggers nu de winst pakken op vooral de chippers. Staat dus over een dag of 2 weer net zo hard in de plus.
Ik zit nu te kijken, maar het is niet helemaal waar. Veel van mijn world ETFs zijn ook negatief, mijn MSCI World ex. US (dus niet veel tech) staat momenteel -2%, wat echt een flinke daling is voor dat fonds. Andere ideeen?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca


  • R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:23
XanderDrake schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Ik zit nu te kijken, maar het is niet helemaal waar. Veel van mijn world ETFs zijn ook negatief, mijn MSCI World ex. US (dus niet veel tech) staat momenteel -2%, wat echt een flinke daling is voor dat fonds. Andere ideeen?
EUR/USD wisselkoers. De verwachting is nu ingeprijst dat FED de rente zal verhogen dit jaar

  • aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:03

aawe mwan

Wat ook leuk is:

XanderDrake schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:08:
[...]

Om hier even bij aan te sluiten: de eerste grote release is volgens mij rond december, een lockup van een half jaar.
Wat natuurlijk helemaal niet hoeft uit te sluiten dat er financiële producten bestaan waarmee dit te omzeilen is.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”


  • Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:19

Stoney3K

Flatsehats!

XanderDrake schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Ik zit nu te kijken, maar het is niet helemaal waar. Veel van mijn world ETFs zijn ook negatief, mijn MSCI World ex. US (dus niet veel tech) staat momenteel -2%, wat echt een flinke daling is voor dat fonds. Andere ideeen?
Ik kan me ook voorstellen dat mensen (of algoritmes) ineens aan het verkopen gaan slaan als ze zien dat koersen ineens gaan dippen wat de koersen nog verder omlaag drijft.

Niet een heel erg verrassende golfbeweging.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud


  • Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:21
Ik ben benieuwd hoe de mede Tweaker staat in het wel/geen geld achterhouden en lump sum vs DCA op dit moment. Ik ken de theorie, zelfs op het hoogste punt investeren is doorgaans beter (mee liften met momentum) en lump sum is in 70% van de gevallen beter dan DCA. Maar in een wereld van extreme overwaarderingen (hallo SpaceX), al lang geen echte recessie meer en een S&P die door steeds minder bedrijven in het groen wordt getrokken: is het dan niet alsnog verstandig om cash achter de hand te houden?

  • PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:14
Kevf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:53:
Ik ben benieuwd hoe de mede Tweaker staat in het wel/geen geld achterhouden en lump sum vs DCA op dit moment. Ik ken de theorie, zelfs op het hoogste punt investeren is doorgaans beter (mee liften met momentum) en lump sum is in 70% van de gevallen beter dan DCA. Maar in een wereld van extreme overwaarderingen (hallo SpaceX), al lang geen echte recessie meer en een S&P die door steeds minder bedrijven in het groen wordt getrokken: is het dan niet alsnog verstandig om cash achter de hand te houden?
Het kan zijn dat het verstandig is. Het kan zijn dat het later onverstandig blijkt te zijn.

Ik zou me denk ik afvragen of je je zorgen in een regel kunt vatten. Vervolgens kun je dan kijken of het volgen van deze regel in het verleden ook succes gehad heeft.

Daarnaast heb je een plan nodig om vast te stellen wanneer je dan wel weer in gaat stappen.

  • R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:23
Kevf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:53:
Ik ben benieuwd hoe de mede Tweaker staat in het wel/geen geld achterhouden en lump sum vs DCA op dit moment. Ik ken de theorie, zelfs op het hoogste punt investeren is doorgaans beter (mee liften met momentum) en lump sum is in 70% van de gevallen beter dan DCA. Maar in een wereld van extreme overwaarderingen (hallo SpaceX), al lang geen echte recessie meer en een S&P die door steeds minder bedrijven in het groen wordt getrokken: is het dan niet alsnog verstandig om cash achter de hand te houden?
Het probleem is altijd dat je niet weet wanneer de markt zal toppen. Ik heb vrienden die zijn uitgestapt toen Trump met z'n tarieven kwam. Het moet nu al een flink stuk dalen voordat zij weer op dat niveau kunnen instappen. In de tussentijd haal je in het beste geval 0% rendement na inflatie op je spaargeld

  • Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:21
R.van.M schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:00:
[...]


Het probleem is altijd dat je niet weet wanneer de markt zal toppen. Ik heb vrienden die zijn uitgestapt toen Trump met z'n tarieven kwam. Het moet nu al een flink stuk dalen voordat zij weer op dat niveau kunnen instappen. In de tussentijd haal je in het beste geval 0% rendement na inflatie op je spaargeld
Als ze het al niet met verlies hebben verkocht waardoor de pijn nog erger is.

Wellicht trapte ik ook een open deur in. Maar toch vroeg/vraag ik mij af of er bepaalde indicatoren zijn om wel extra cash achter de hand te houden.

  • ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Kevf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:03:
[...]


Als ze het al niet met verlies hebben verkocht waardoor de pijn nog erger is.

Wellicht trapte ik ook een open deur in. Maar toch vroeg/vraag ik mij af of er bepaalde indicatoren zijn om wel extra cash achter de hand te houden.
Je kunt BRKB kopen, dan houd je indirect ook een stapel geld achter de hand (400 mld op een valuation van 1000 mld oid). En laat je dhr Abel bepalen wanneer je gaat instappen.

  • Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:21
ErnstH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Je kunt BRKB kopen, dan houd je indirect ook een stapel geld achter de hand (400 mld op een valuation van 1000 mld oid). En laat je dhr Abel bepalen wanneer je gaat instappen.
Nooit over nagedacht terwijl ik zelf nog twijfelde om Berkshire als voorbeeld in mijn verhaal aan te halen omdat ze, relatief gezien, op zoveel cash zitten. Goede toevoeging, dank.

  • NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
ErnstH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Je kunt BRKB kopen, dan houd je indirect ook een stapel geld achter de hand (400 mld op een valuation van 1000 mld oid). En laat je dhr Abel bepalen wanneer je gaat instappen.
Mocht je VRH moeten betalen dan vraag ik mij af of dit wel handig is om te doen?

Je betaald dan toch VRH over eigenlijk niet belegd vermogen.

  • Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:58

Grouchy

meep meep

Indicatoren?
Nu dat het bedrijf uit Omaha toch ter sprake is gekomen. De Buffet Indicator (Market Cap-to-GDP) kan je naar kijken. Verder de obligatiemarkt in de gaten houden en dan vooral uitkijken naar een omgekeerde rente curve. Verder dingen zoals consumenten vertrouwen, Shiller PE ratio. Maar ja, die K-shaped economy en Shiller staat al tijden hoog.

Beetje geld achter de hand kan natuurlijk goed voor de gemoedsrust zijn. ("The most important organ in investing is not the brain, it's the stomach." - Peter Lynch )

Passief gedeelte blijf ik hier zelf DCA volgen.
Actief gedeelte is een heel ander verhaal, momenteel zo'n 33% cash. Dat was niet zo lang geleden veel en veel lager.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.


  • Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:21
NicoHF schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:44:
[...]

Mocht je VRH moeten betalen dan vraag ik mij af of dit wel handig is om te doen?

Je betaald dan toch VRH over eigenlijk niet belegd vermogen.
Ligt er aan hoe je er naar kijkt. Je kan ook zeggen: ik beleg in BRK omdat je verwacht dat ze de markt verslaan. Dan doet VRH er niet toe Als je zelf nu geld achter houdt om later in te stappen doe je eigenlijk ook, je verwacht daarmee het beter te doen dan nu instappen.

  • MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:20
Santee schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:55:
SpaceX krijgt er aardig van langs nu de hype is gaan liggen.
Waarschijnlijk een groepje die snel wat winst wilde pakken op de IPO hype en nu gecashed heeft. Met 25% winst.

  • ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-06 14:01
MagniArtistique schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:58:
[...]

Waarschijnlijk een groepje die snel wat winst wilde pakken op de IPO hype en nu gecashed heeft. Met 25% winst.
Dit is wel meer dan een groepje hoor :o

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:54
ColeJ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:22:
[...]

Dit is wel meer dan een groepje hoor :o
En nu met zn allen kijken of er mensen zijn die 'buy the dip' doen? >:)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:50
Pr088 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:24:
[...]

En nu met zn allen kijken of er mensen zijn die 'buy the dip' doen? >:)
dikke kans dat als aandelen nog verder gaan dalen ik hebberig ga worden en bij ga kopen. :Y

  • XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:34

XanderDrake

Build the future!

Pr088 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:24:
[...]

En nu met zn allen kijken of er mensen zijn die 'buy the dip' doen? >:)
Ja ik ben heel benieuwd, maar ik word steeds meer sceptisch. Eerder had ik twijfels over het SpaceX aandeel. Ergens ben ik blij dat het IPO goed is gegaan want anders was de "muziek spontaan afgelopen" in de "stoelendans" die de aandelenmarkt is. En ook is Terafab heel goed voor mijn ASML aandelen >:) .

Maar dat neemt niet weg dat ik denk dat xAI zich niet echt bezig houdt met betere modellen maken. Ze zijn vooral hun Colossus datacenters aan het uithuren aan andere bedrijven. Dit artikel is lekker gekleurd en speculatief, (ik denk dat de Pro-Elon crowd wel hun mening klaar heeft) maar de onderliggende data is duidelijk: SpaceX heeft geen cash probleem na de IPO, dus waarom verhuren ze grote delen van hun rekenkracht uit aan Anthropic en een groeiende lijst andere bedrijven? Het blijkt ook dat een groot deel van het founding leaderschip team vertrokken is en ze beetje dobberen in het water. Misschien is een Neo-cloud zijn gewoon een beter businessmodel. Maar dan betwijfel ik of ze hun prospectus valuatie waar kunnen maken :+

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca


  • kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Kevf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:53:
Ik ben benieuwd hoe de mede Tweaker staat in het wel/geen geld achterhouden en lump sum vs DCA op dit moment. Ik ken de theorie, zelfs op het hoogste punt investeren is doorgaans beter (mee liften met momentum) en lump sum is in 70% van de gevallen beter dan DCA. Maar in een wereld van extreme overwaarderingen (hallo SpaceX), al lang geen echte recessie meer en een S&P die door steeds minder bedrijven in het groen wordt getrokken: is het dan niet alsnog verstandig om cash achter de hand te houden?
Je kan natuurlijk ook bijv. 50 % lump sum doen, en dan de rest DCA verspreid over de komende maanden, als dat meer rust geeft.
Die 50% kan ook 30 % zijn of 70%, net waar je zelf goed bij voelt.

Het ligt er overigens ook aan of je het in 1 aandeel stopt, of in een breed fonds. In een breed fonds zou ik eerder 100% lump sum doen persoonlijk.

Geen beleggingsadvies natuurlijk, puur mijn mening.

  • Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:21
Iemand hier ervaring met de betaalde portfolio tracker van Delta? Die kan nog maar slechts tien posities aan. De Jonge Belegger site is behoorlijk positief over de tracker:


https://dejongebelegger.n...s-dividend-crypto-degiro/

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:54
kevlar01 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Je kan natuurlijk ook bijv. 50 % lump sum doen, en dan de rest DCA verspreid over de komende maanden, als dat meer rust geeft.
Die 50% kan ook 30 % zijn of 70%, net waar je zelf goed bij voelt.

Het ligt er overigens ook aan of je het in 1 aandeel stopt, of in een breed fonds. In een breed fonds zou ik eerder 100% lump sum doen persoonlijk.

Geen beleggingsadvies natuurlijk, puur mijn mening.
Doe wat beter is voor je nachtrust. DCA zou ik wel relatief kort houden, bijvoorbeeld een half jaar lang elke maand inleggen (6 momenten). De meeste experts zeggen dat het toch verstandig is om binnen 1 jaar al het geld aan het werk te hebben gezet.

Als je gaat DCA'en kun je nog even kijken of je het deel van het geld dat je pas aan het einde nodig hebt voor de inleg, tijdelijk kunt stallen in een deposito. Heb je toch iets van rendement met het stilstaande cash.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 21:47

Qwerty-273

Meukposter

***** ***

Kevf schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:02:
Iemand hier ervaring met de betaalde portfolio tracker van Delta? Die kan nog maar slechts tien posities aan. De Jonge Belegger site is behoorlijk positief over de tracker.
Tja als je kijkt bij Delta dan snap ik het enthousiasme wel:
Join Delta’s affiliate program to share the ultimate investment tracking solution with your audience and earn up to $80 for every user you refer.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.


  • Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:30
Kevf schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:02:
Iemand hier ervaring met de betaalde portfolio tracker van Delta? Die kan nog maar slechts tien posities aan. De Jonge Belegger site is behoorlijk positief over de tracker:


https://dejongebelegger.n...s-dividend-crypto-degiro/
Waarom niet Portfolio Performance gebruiken? Is Open Source. Maar daar valt voor die site natuurlijk niks mee te verdien want geen referral links :P

  • XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:34

XanderDrake

Build the future!

Ascension schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Waarom niet Portfolio Performance gebruiken? Is Open Source. Maar daar valt voor die site natuurlijk niks mee te verdien want geen referral links :P
Ik gebruik tegenwoordig trouwens Ghostfolio. Ook open source, en ik kan hem automatisch (custom) koppelen met mijn DeGiro portfolio.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca


  • Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:21
Ascension schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Waarom niet Portfolio Performance gebruiken? Is Open Source. Maar daar valt voor die site natuurlijk niks mee te verdien want geen referral links :P
Dank (iedereen). Reden waarom ik op Delta kwam (had overigens niet door dat op de site van Jonge Belegger een referral stond) is dat ik eigenlijk weinig andere goede apps vond op Portfolio Performance na. Begreep echter dat Portfolio Performance nogal een leercurve heeft. Is dat zo?

Wat haal jij er uit?

  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik ben benieuwd vandaag. De tech zal vast weer in de lift komen. Micron heeft cijfers bekend gemaakt en is nabeurs +18% gegaan.

  • Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:19

Stoney3K

Flatsehats!

TheBrut3 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:01:
Ik ben benieuwd vandaag. De tech zal vast weer in de lift komen. Micron heeft cijfers bekend gemaakt en is nabeurs +18% gegaan.
ASML en mijn halfgeleider ETF's staan weer op bijna +5%, dus can confirm :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud


  • NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:01:
Ik ben benieuwd vandaag. De tech zal vast weer in de lift komen. Micron heeft cijfers bekend gemaakt en is nabeurs +18% gegaan.
Had ook niet anders verwacht van Micron.

Gelukkig heb ik nog een kleine positie. Maar wel paar weken terug afgebouwd omdat het risico te groot werd.

Heb alleen nog geen andere bestemming en zit nu inmiddels met circa 20% cash door verschillende verkopen.

  • aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:03

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Stoney3K schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:41:
[...]

ASML en mijn halfgeleider ETF's staan weer op bijna +5%, dus can confirm :)
De hele dag ging het goed, maar 15:30-16:00 ineens een grote sell-off. Waarom?

Ik beleg in:
  • Infineon, hoogste stand vandaag +6,31%, om 16:00u -0,13%
  • STM, hoogste stand vandaag +5,12%, om 16:00u -0,55%
  • Intel, voorbeurs +5,78%, nu -0,71%

[ Voor 27% gewijzigd door aawe mwan op 25-06-2026 17:07 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”


  • ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
aawe mwan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:59:
[...]

De hele dag ging het goed, maar 15:30-16:00 ineens een grote sell-off. Waarom?

Ik beleg in:
  • Infineon, hoogste stand vandaag +6,31%, om 16:00u -0,13%
  • STM, hoogste stand vandaag +5,12%, om 16:00u -0,55%
  • Intel, voorbeurs +5,78%, nu -0,71%
Personal Consumption Expenditures price index?

  • Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:02
aawe mwan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:59:
[...]
De hele dag ging het goed, maar 15:30-16:00 ineens een grote sell-off. Waarom?
De USA beurs opent om 15:30 en de institutionele beleggers mogen enkel tijdens de echte openingstijden van de beurs handelen dus dat verklaart het tijdstip. Elke dag is dit vaak het volatielste half uur en er zijn indicatoren die hiermee de rest van de dag voorspellen (de OpeningsRangeBreakout of ORB). Een specifieke reden waarom retail vandaag bullish is en institutions winst nemen zie ik niet meteen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.


  • phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-06 19:56
Kevf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:53:
[...]


Nooit over nagedacht terwijl ik zelf nog twijfelde om Berkshire als voorbeeld in mijn verhaal aan te halen omdat ze, relatief gezien, op zoveel cash zitten. Goede toevoeging, dank.
Berkshire hattaway heeft dit zowel in cash als obligaties zitten:

https://investingintheweb.com/education/berkshire-hathaway-cash-on-hand/

  • Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:02
Nog een toevoeging ivm de tech sell-off:
ik las nog op Reddit dat het nu de laatste dagen van Q2 zijn dus dat pensioenfondsen en dergelijke in deze periode herbalanceren. Als ik de wekelijkse wereld sector rotatie bekijk lijkt het nu ook geen slecht idee om techologie wat af te romen. De defensieve healthcare, utilities en consumer staples lijken wakker te worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uU0qoLzBbRUoUllaUYrrKx5sCh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vuQ75dPFvylxKq5AeNiqIvw.jpg?f=fotoalbum_large

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:54
Malantur schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:52:
Nog een toevoeging ivm de tech sell-off:
ik las nog op Reddit dat het nu de laatste dagen van Q2 zijn dus dat pensioenfondsen en dergelijke in deze periode herbalanceren. Als ik de wekelijkse wereld sector rotatie bekijk lijkt het nu ook geen slecht idee om techologie wat af te romen. De defensieve healthcare, utilities en consumer staples lijken wakker te worden.
[Afbeelding]
Olie/Energie komt nu ook behoorlijk hard naar beneden, nu de olieprijs naar beneden gaat. Shell staat bijvoorbeeld op 33,5. Koopje wat mij betreft, stond een paar weken geleden op 37+. En onder de 35 vind ik het wel koopwaardig. Of SBM Offshore. Gaat ineens vandaag -3%. Koopje voor 30 piek als je het mij vraagt.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Pr088 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Olie/Energie komt nu ook behoorlijk hard naar beneden, nu de olieprijs naar beneden gaat. Shell staat bijvoorbeeld op 33,5. Koopje wat mij betreft, stond een paar weken geleden op 37+. En onder de 35 vind ik het wel koopwaardig. Of SBM Offshore. Gaat ineens vandaag -3%. Koopje voor 30 piek als je het mij vraagt.
Volgens mij is één van de hoofdactiviteiten van Shell toch echt het verkopen van brandstoffen. Van ongeveer 38 naar 34 euro klinkt als een koopkans... maar waarom is het aandeel een koopje als het aandeel rond de 10% is gedaald, terwijl de olieprijzen in diezelfde tijd met 22 procent zijn gedaald?

Shell kan nog eens 10% dalen en dan nog matcht het niet met de daling van de prijzen van hun hoofdproduct... ;)

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:54
Uniciteit schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:59:
[...]

Volgens mij is één van de hoofdactiviteiten van Shell toch echt het verkopen van brandstoffen. Van ongeveer 38 naar 34 euro klinkt als een koopkans... maar waarom is het aandeel een koopje als het aandeel rond de 10% is gedaald, terwijl de olieprijzen in diezelfde tijd met 22 procent zijn gedaald?

Shell kan nog eens 10% dalen en dan nog matcht het niet met de daling van de prijzen van hun hoofdproduct... ;)
Ik snap de correlatie wel, maar de Q2 cijfers van Shell zijn nog niet eens binnen. In Q1 verdiende Shell weer traditioneel goed met trading en ik verwacht dat dat in Q2 zo blijft. Ook zal er wel opnieuw winst zitten in de hogere prijzen. De verlaging en de verminderde marge komt pas later. En vergeet niet de overname van ARC.

Iedereen moet z'n eigen sommetjes maken, maar ik zie Shell wel richting de 40 gaan komend jaar. En als het niet gebeurt pak ik de 10% shareholders yield wel ;)

Ik vind dat de markt generiek alle olies afstraft voor een lagere olieprijs. En niet alle olies zijn gelijk.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Pr088 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:07:
[...]

In Q1 verdiende Shell weer traditioneel goed met trading en ik verwacht dat dat in Q2 zo blijft. Ook zal er wel opnieuw winst zitten in de hogere prijzen. De verlaging en de verminderde marge komt pas later.
Ja, maar de prijs van een aandeel gaat ook heel erg om toekomstige verwachtingen. Aandelenmarkt kijkt vrijwel altijd vooruit, niet achteruit. Leuk dat Q2 cijfers waarschijnlijk goed zullen zijn... maar alles en iedereen weet dat dat voor 90% vanwege de piek in olieprijzen is - en die piek is inmiddels in rap tempo aan het verdwijnen.

Je noemt nog een aantal andere punten en dat speelt natuurlijk ook mee. Maar ik zie daarin eerder een reden waarom de aandelenprijs slechts met 10% is gezakt en niet met 20% ;)

Shell is prima hoor en zal het prima blijven doen. Ze zeggen immers niet voor niets: "Never sell Shell!" ;) Maar tenzij de olieprijzen weer stijgen, zie ik op dit moment geen duidelijke reden waarom Shell nu een koopje zou zijn.

  • flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:34
Malantur schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:30:
[...]

De USA beurs opent om 15:30 en de institutionele beleggers mogen enkel tijdens de echte openingstijden van de beurs handelen dus dat verklaart het tijdstip. Elke dag is dit vaak het volatielste half uur en er zijn indicatoren die hiermee de rest van de dag voorspellen (de OpeningsRangeBreakout of ORB). Een specifieke reden waarom retail vandaag bullish is en institutions winst nemen zie ik niet meteen.
Hangt enorm van 'de institutionele belegger' af... maar in de regel mogen ze block trades doen, handelen tijdens de slotveilig, na beurs, via dark pools, etc.... enkel en alleen gedurende reguliere openingstijden? Dat zijn er maar weinig.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:54
Uniciteit schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:23:
[...]

Ja, maar de prijs van een aandeel gaat ook heel erg om toekomstige verwachtingen. Aandelenmarkt kijkt vrijwel altijd vooruit, niet achteruit. Leuk dat Q2 cijfers waarschijnlijk goed zullen zijn... maar alles en iedereen weet dat dat voor 90% vanwege de piek in olieprijzen is - en die piek is inmiddels in rap tempo aan het verdwijnen.

Je noemt nog een aantal andere punten en dat speelt natuurlijk ook mee. Maar ik zie daarin eerder een reden waarom de aandelenprijs slechts met 10% is gezakt en niet met 20% ;)

Shell is prima hoor en zal het prima blijven doen. Ze zeggen immers niet voor niets: "Never sell Shell!" ;) Maar tenzij de olieprijzen weer stijgen, zie ik op dit moment geen duidelijke reden waarom Shell nu een koopje zou zijn.
Daar verschillen we dus in ;). Ik zie nog wel een dikke 10% upside voor een steady Shell.

Ander tipje van mij: SBM. Vind de correctie van vandaag best fors. En Rheinmetal ook best fors naar beneden op een order voor die fregatten die toch al zwaar op de tocht stond.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:31
Wikipedia: Carbon bubble

Er is een theorie van de 'Carbon bubble', 1 á 2% daling van de vraag naar fossiel zou voldoende zijn om paniek te veroorzaken in de keet.

Niet alleen in de fossiele industrie zelf maar ook in tweede orde bij de banken die veel en lange kredieten hebben openstaan bij de fossiele bedrijven.

Plausibel? Hoe zou je je daar als particuliere belegger voor kunnen indekken?

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:34
Wozmro schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:12:
Wikipedia: Carbon bubble

Er is een theorie van de 'Carbon bubble', 1 á 2% daling van de vraag naar fossiel zou voldoende zijn om paniek te veroorzaken in de keet.

Niet alleen in de fossiele industrie zelf maar ook in tweede orde bij de banken die veel en lange kredieten hebben openstaan bij de fossiele bedrijven.

Plausibel? Hoe zou je je daar als particuliere belegger voor kunnen indekken?
Ik denk dat je met Covid wel een beetje gezien hebt wat er zich dan in een sneltreinvaart afspeelt. Welk percentage als katalysator kan dienen is gissen. Maar op 1 of 2% kan de OPEC natuurlijk prima bijsturen

[ Voor 27% gewijzigd door 49euro op 27-06-2026 20:44 ]


  • eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wozmro schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:12:
Wikipedia: Carbon bubble

Er is een theorie van de 'Carbon bubble', 1 á 2% daling van de vraag naar fossiel zou voldoende zijn om paniek te veroorzaken in de keet.

Niet alleen in de fossiele industrie zelf maar ook in tweede orde bij de banken die veel en lange kredieten hebben openstaan bij de fossiele bedrijven.

Plausibel? Hoe zou je je daar als particuliere belegger voor kunnen indekken?
Moet je je daarvoor indekken? Zon instorting zou toch geweldig nieuws zijn? Kost misschien wat geld, maar je loopt de hele dag met een grote grijns op je gezicht :)

Praktisch gezien denk ik niet dat je je écht kan indekken tegen paniekerige acties. Maar je zou verwachten dat sustainable beleggingen het wat beter doen in zo’n geval dan gemiddeld.

[ Voor 11% gewijzigd door eamelink op 27-06-2026 20:55 ]


  • Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:03
Roteren uit de semiconductorindustrie is mijn plan. Wat winsten nemen en risico weghalen, want alles is zeer behoorlijk geprijsd. Net als sommige fondsen denk ik dat het een goede tijd is om procentueel wat naar andere sectoren te verplaatsen. Ik zeg niet dat het niet verder omhoog kan, dus ik houd nog altijd een goede positie in semiconductors. Maar ik houd het nauwgezet in de gaten.

  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:31
eamelink schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:54:
[...]


Moet je je daarvoor indekken? Zon instorting zou toch geweldig nieuws zijn? Kost misschien wat geld, maar je loopt de hele dag met een grote grijns op je gezicht :)

Praktisch gezien denk ik niet dat je je écht kan indekken tegen paniekerige acties. Maar je zou verwachten dat sustainable beleggingen het wat beter doen in zo’n geval dan gemiddeld.
In brede ETF's zit gemiddeld zo'n 3% fossiele bedrijven, niet zo erg veel. Maar die zijn dan wel sterk gelinkt aan gemiddeld een 15% aan banken in diezelfde gekende ETF's.

Ik vind het wel een interessant potentieel scenario. Vooral dat volgens mij de meeste mensen denken dat de fossiele industrie rustig lineair zou kunnen afbouwen in de tijd. Maar het tegendeel is waar, het is alles of plots met een harde klap niets.

Nog wat leesvoer:

https://www.oilystuff.com/groups

https://powering-the-planet.ghost.io/supply-and-demand-destruction/

Prijs fossiel te hoog en er wordt sneller opgeschoven richting alternatieven, prijs te laag en er wordt geen winst meer gemaakt...

De risico's zijn gekend, de timing niet 🙂

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:23
Wozmro schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:10:
[...]

In brede ETF's zit gemiddeld zo'n 3% fossiele bedrijven, niet zo erg veel. Maar die zijn dan wel sterk gelinkt aan gemiddeld een 15% aan banken in diezelfde gekende ETF's.

Ik vind het wel een interessant potentieel scenario. Vooral dat volgens mij de meeste mensen denken dat de fossiele industrie rustig lineair zou kunnen afbouwen in de tijd. Maar het tegendeel is waar, het is alles of plots met een harde klap niets.

Nog wat leesvoer:

https://www.oilystuff.com/groups

https://powering-the-planet.ghost.io/supply-and-demand-destruction/

Prijs fossiel te hoog en er wordt sneller opgeschoven richting alternatieven, prijs te laag en er wordt geen winst meer gemaakt...

De risico's zijn gekend, de timing niet 🙂
Klopt uiteraard, maar de ene producent is de andere niet. Saudi-Arabië maakt volgens mij zelfs bij een olieprijs van $20 per vat nog winst, terwijl veel producenten in de VS pas rond de $60 break-even draaien.

Als de vraag afneemt en de olieprijs daalt, zullen de Amerikaanse producenten met de hoogste productiekosten als eersten stoppen met produceren. Daardoor neemt het aanbod af, wat uiteindelijk weer een stabiliserend effect op de olieprijs heeft.

  • ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 11:23
Wozmro schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:12:
Wikipedia: Carbon bubble

Er is een theorie van de 'Carbon bubble', 1 á 2% daling van de vraag naar fossiel zou voldoende zijn om paniek te veroorzaken in de keet.

Niet alleen in de fossiele industrie zelf maar ook in tweede orde bij de banken die veel en lange kredieten hebben openstaan bij de fossiele bedrijven.

Plausibel? Hoe zou je je daar als particuliere belegger voor kunnen indekken?
Ik zie het op de korte termijn niet zo gebeuren. De wereldwijde vraag naar fossiele brandstoffen stijgt nog steeds. Een transitie naar zon/nucleair lijkt mij om meerdere redenen wenselijk maar ik denk dat we tientallen jaren verder zijn voordat er een echt keerpunt in die trend komt. Of je je daar nu al op een zinvolle manier financieel tegen kunt positioneren weet ik niet. Bovendien is de vraag wel vaker ingezakt tijdens recessies en dat heeft ook niet tot ineenstorting geleid.

Doemscenarios over olie zijn van alle tijden. Ik heb op de lagere school nog geleerd dat in het jaar 2000 de olie op zou zijn en toen was er nog helemaal niemand bezig met CO2. De extreme scenarios zijn meestal verkeerd en ik gebruik die daarom niet voor mijn beleggingsstrategie.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxM6ZUYWbk6-n88rsLRl8Rdm8xQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wp5aK9w1dJQLoJwQWjaiQ4bv.png?f=fotoalbum_large

  • Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:03

Internet Janny

He does it for free

-knip- het is niet de bedoeling om zomaar filmpjes te dumpen. Vat het dan in ieder geval samen en licht toe waarom het in jouw ogen interessant is

[ Voor 77% gewijzigd door ZieMaar! op 28-06-2026 11:18 ]

Zero compensation


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wozmro schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:12:
Wikipedia: Carbon bubble

Er is een theorie van de 'Carbon bubble', 1 á 2% daling van de vraag naar fossiel zou voldoende zijn om paniek te veroorzaken in de keet.

Niet alleen in de fossiele industrie zelf maar ook in tweede orde bij de banken die veel en lange kredieten hebben openstaan bij de fossiele bedrijven.

Plausibel? Hoe zou je je daar als particuliere belegger voor kunnen indekken?
1 a 2% daling van vraag zal echt geen paniek geven.
Wat er bij 33% daling aan aanbod gebeurt ken je afgelopen maanden kunnen zien, dat was gewoon een redelijke stijging in de prijs.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 ... 250 251 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij