Met enig verstand van beleggen en enig verstand van de Souls series, ben ik wat verbaasd dat je hierop een beslissing neemt tot het aankopen van aandelen. Even wat gedachten:
1. From Software zit dus in Kadokawa met nog minstens 50 andere bedrijven. Zie:
Wikipedia: Kadokawa Corporation. Heb je naast From Soft ook vertrouwen in de andere 49 bedrijven?
2. Heb je wel eens naar de jaar of kwartaalcijfers van Kadokawa gekeken? Publication en IP Creation halen ongeveer 5 a 6x zoveel omzet en winst binnen als de gaming divisie waar From Soft ook onder valt. Het bedrijf draait voor een heel groot deel om anime en manga.
3. Als je vanuit de financiële kant nog kijkt en je zou los in From Soft kunnen investeren, waarom zou je dit doen? De verwachtingen voor From Soft zijn torenhoog omdat Elden Ring uniek was (ultra goede game met 30M+ exemplaren verkocht). Het is moeilijk om #1 te worden, het is lastiger om #1 te blijven. De enige titel die aangekondigd is, is Duskbloods. Voor die game is een trailer beschikbaar en wat korte interview over gegeven. Een Nintendo Switch 2 exclusive. De Switch 2 waar momenteel slechts 7 miljoen exemplaren van verkocht zijn. Er zal ongetwijfeld nog zat in de pijplijn zitten, maar dat is geheim en daar kun je dus amper op voorsorteren. Als je vertrouwen hebt, mooi. Maar dit klinkt toch meer als een gok.
4. Ik kan zelf het filmpje niet uitstaan door de manier waarop hij praat maar het komt ruwweg neer op een aantal zaken:
- Begin gaat over leiderschap binnen From Soft en hoe Miyazaki zijn kunsten probeert door te geven aan andere directors. Je kan zeggen dat Nightrein daar een heel goed voorbeeld van is, prima. Maar die wil ik dan wel counteren met Dark Souls 2. De game verkocht iets beter dan Dark Souls 1, wat niets slecht is. Maar die game had de potentie om de Mass Effect Andromeda van From Soft te kunnen worden.
- Het middelste gedeelte van het filmpje is in essentie gewoon een review van Neightrein.
- En daarna komt een stuk over dat dit een "ouderwetse" game is zonder DLC, pay 2 win, season passes maar gewoon 1x 40 euro neerleggen en klaar. En dat vindt die kerel helemaal fanatisch en hoopt op een kentering in de game industrie. Maar de reden dat DLCs, pay 2 win, season passes bestaan is omdat er dirty veel geld mee verdiend kan worden. En hopen dat Nightrein voorop kan gaan lopen en de gamesindustrie kan genezen (of pioneer kan zijn en daar veel geld mee kan gaan verdienen) is denk ik echt ijdele hoop. Ik hoop het van harte, want ik heb ook een pleuris hekel aan FIFA FUT en CoD Battlepasses en de verdienmodellen die erachter zitten. Maar vanuit beleggersstandpunt was het denk ik beter geweest als From Soft FIFA FUT / CoD Battlepasses hadden omarmd in het Elden Ring universum en het succes op die manier maximaal uitknijpen. Dan was het interessant om erin te beleggen want dan kan er nog flinke groei met ditto winsten ontstaan.
TLDR: Leuk dat je in een anime en manga bedrijf hebt geïnvesteerd. Over From Soft ben ik iets wat sceptisch. Betekent niet dat goed leiderschap en de onbekende titels geen grote hits kunnen worden. Maar dat is IMHO een grote gok.