Nee, integendeel. Niets is zeker op de beurs, ik beschrijf enkel een chain of events die de komende jaren kan plaats vinden, of niet. Zie het eerder als een uitnodiging om kritisch te kijken naar portfolio allocatie. Tussen passief beleggen en daytraden zit nog een heel spectrum.
De historiek van de secular bull en bear markets projecteert een einde van de huidige bull market rond eind jaren 20 tot begin 30, dus het kan zeker zijn dat je door nu uit te stappen nog enkele mooie jaren misloopt.
Als ik daar dan nog eens het kaartje van de business cycle naast zet is een piek in de oliesector vaak een indicator dat de cyclus op zijn einde loopt.
De olieprijs van 60 dollar werd al in 2005 voor de eerste keer aangetikt. Als je uitzoomt
op de kaart gaan commodities net als de aandelenmarkt óók naar boven en naar rechts, maar olie dus al 20 jaar niet. Toevallig of niet sinds de vorige secular bearmarket

Tussen 1970 en 1980 ging de olie van $3,30 naar $32,5, ook secular bear market. Twee datapunten zijn statistisch gezien natuurlijk irrelevant om harde conclusies uit te trekken.
Kunnen we verwachten dat de olieprijs nog terug gaat naar de 60 dollar uit 2005 terwijl de wereld gepolariseerder is geworden met USA tegen Canada + EU en tegen de BRICS landen, en het midden oosten is aan het branden door Iran en de Houthi's met afgesloten zeestraten, strategische olie voorraden die leeg gehaald worden en niet oneindig zijn en terug aangevuld zullen moeten worden, en we weten dat de totale voorraad olie in de grond op lange termijn een eindig verhaal is (alsmaar kleiner aanbod over decennia). Deze crisis komt dan ook nog eens terwijl de inflatie in de USA al 6 jaar boven target zit, en duurdere olie maakt onder andere transport en landbouw duurder wat de consument rechtstreeks in zijn zak raakt, en het
consumentenvertrouwen zakt al jaren en is ondertussen terug op covid niveau. Geld oppotten helpt de bedrijven en dus de economie ook niet verder.
Zelfs als Trump nu de midterms verliest blijft hij nog 2 jaar aan de macht en zelfs daarna zal er nog een lange tijd een vertrouwensbreuk zijn in de westerse wereld. De polarisatie en het verdwijnen van het vertrouwen van overheden en instellingen is exact wat er in de jaren 1970 ook gebeurd is plus de olie crisis. History does not repeat itself but it often rhymes.
Uitstappen uit de aandelen is wat ik niet bedoel want op je spaarboekje verlies je wellicht nog meer. Maar wat ik wel van overtuigd ben:
- Ik denk dat het gevaarlijk is om ervan uit te gaan dat de afgelopen 40 jaar representatief zijn voor de komende 10 jaar. Zeker de laatste 10 jaar is passief investeren groot geworden maar dat is nog niet in de andere richting getest in een echte secular bear market.
- Kijk naar Microsoft dat een periode van 2000-2015 nodig had om terug aan hun koers van 2000 te geraken ondanks verdrievoudiging van de omzet in die periode. De hoge valuations kunnen in crisistijd ondanks sterke fundamentals een hele tijd nemen om terug gecompenseerd te worden.
- Personen die de komende jaren hun job opzeggen en FIRE met de 4% regel geld opnemen kunnen door de sequence of returns wel eens voor verrassingen komen te staan.
Waar pleit ik dan wel voor:
- De vorige secular bear market was een prima tijd voor actief beheerde fondsen. De index ging -50% dus wie actief defensief gepositioneerd stond kon eenvoudig outperformen.
/f/image/9ZmqFpPRdrrVwmWJyKFNY7Vz.png?f=fotoalbum_large)
- Dit artikel beargumenteert dat factoren in elk regime werken met 2% extra winst. De factoren momentum, low volatility en quality zijn de beste factoren in een 2-4% inflatie regime en ook in het 4+% regime, zij het wel met minder (maar wel positieve) premie. Bijvoorbeeld XDEM, XDEB en XDEQ.
- Value wordt niet in het artikel vernoemd in de top 3 factors maar XDEV kan ook perfect onderdeel zijn van een defensieve portfolio.
- Ik denk ook aan dividend aandelen met stabiele cashflow, bedrijven zoals Coca Cola en Total Engies. Bijvoorbeeld TDIV of LDGA (900 holdings met equal weight) of FGBL.
- Onmisbare bedrijven met pricing power (monopoly-duopoly-sterke moat) doen het wellicht goed omdat ze hun winst kunnen beschermen door mensen te laten betalen terwijl alles duurder wordt. Bijvoorbeeld GOAT.
- Er is enorm veel energie nodig voor de elektrificatie van de wereld, wat bullish is voor koper, aluminium en de andere industriële metalen. Koper heeft net nog een nieuwe ATH prijs geprint. Zeldzame aardmetalen kunnen in een handelsoorlog met China uitgebuit worden. Sterke case voor ARAW met de natuurlijke hefboom van de ontginners.
- Om nog wel in de ETFs te blijven uiteraard goud voor het wantrouwen in de wereldmunt, net zoals de centrale banken doen. Persoonlijk kies ik voor PHPM inclusief zilver omdat er al jaren een tekort is van zilver, maar goud ontginners kan je ook kiezen voor de natuurlijke hefboom op de goudprijs, bijvoorbeeld GDX.
- De managed futures zoals DBMF is een alternatief dat rond de 6% CAGR geeft op lange termijn, maar vooral lage tot negatieve beta heeft dus potentieel omhoog gaat als de markt omlaag gaat. Jaarlijks herbalanceren tussen een passieve index en DBMF kan je veel performance opleveren in een 2008-stijl meltdown.
- Commodities zijn in het algemeen onbemind maar UIQK profiteert rechtstreeks van de hogere energieprijs, hogere voedselprijs (zowel meststoffen als diesel als el niño) en industriële metalen en edelmetalen. UIQK is afgerond 30% energie, 30% agricultuur, 27% industriële metalen, 9% edelmetalen en 5% dieren. UEQU schrapt de agricultuur en dieren en is zo wat geconcentreerder in de energie en metalen.
Ik heb een deel geïnvesteerd in bovenstaande ideeën en ik zelf begonnen met een mechanische sector en factor rotatie strategie geïnspireerd door de relative rotation graphs die ik hier eerder gedeeld heb maar deze strategie werkt wel anders. Wat backtest stats over 26 jaar, dus inclusief de vorige secular bear market:
- 11,3% CAGR versus 8,5% S&P500
- Volatiliteit 10,7% versus 15,1%
- Sharpe 1.05 versus 0.62
- Max drawdown -18,2% versus -55,2%
- Dotcom -7,8% versus -47,5%
- GFC -9.3% versus -55,2%
- Covid -11,9% versus -33,7%
- Oekraïne oorlog 2022 -7,2% versus -24,5%
- Groen in 23 van de 26 jaren en een beter resultaat in elk rood jaar van de S&P500
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.