• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-01 23:02

XanderDrake

Build the future!

Secsytime schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:35:
Ze hebben Maduro gevangen genomen.. dit kan echt alle kanten op gaan nu.
Nou het gaat bij mij vooral omhoog. En inderdaad mijn defence ETF tikken hard door. Er zijn vast wel een paar angstige wereldleiders die Europese luchtafweer zoeken, nu Russische en Amerikaanse niet handig lijken tegen... bepaalde ingrepen. :+

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-01 17:11
Nou heb ik eigenlijk best vaak een gemixt idee van Spanje, en echt slecht gaat het er niet, ze hebben dezelfde problemen als vele landen rondom ons heen.
De werkloosheid onder jongeren blijft daar aanhouden, maar dat zal door de cultuur blijven denk ik.
De huizenprijzen zijn extreem gestegen en er is immigratie (bedoeld en onbedoeld), maar er wordt wel gebouwd. Er wordt ook nog steeds geïnvesteerd in infrastructuur.
Toch begint er meer werkgelegenheid te komen buiten de toerismesector heb ik het idee (hier moet ik onderzoek naar doen), maar het minimumloon is omhoog gegaan, en blijkbaar hebben bedrijven dit zich toch kunnen veroorloven.

Maar de beurs in Madrid toont toch wel even 48% stijging in een jaar, dat is op de AEX niet gelukt. En het is niet het eerste jaar met een stijging.
Dus ik ga vandaag even op zoek naar een mooie ETF met spanje er in.
Ik moet toch ergens heen met mijn olie komende weken...

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-01 22:50

Jebus4life

BE User

Secsytime schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:33:
Defensie investeer ik ook niet in evenals bijv. een BAT.

Ieder zijn eigen ethische afweging daarin natuurlijk.
Ik snap die afweging overigens niet - Niets mis met ethische lijnen volgen (en wie ben ik om die van iemand anders in vraag te stellen), maar je ondersteunt toch totaal die business niet omdat je aandelen hebt?

1. Stel nu dat jij 5 stuks aan Rheinmetal of 250 BAT aandelen koopt; jij betaalt daarvoor een andere persoon om zijn aandelen over te kopen, dat geld vloeit absoluut niet naar de industrie (integendeel, de winsten vloeien naar jou).

2. In theorie kan jij ervoor zorgen dat het bedrijf zijn koers wijzigt (maar ik geef toe, dat is puur theoretisch, in de praktijk een cul argument want jij en ik met onze 10-1000 ofzo aandeeltjes BAT gaan geen wijzigingen op de algemene vergadering teweeg brengen - maar door jezelf aan de zijlijn te plaatsen verandert er ook niets).

3. De winsten vloeien "ergens" naartoe, dan liever naar dat er een habbekrats naar mij vloeit dan naar... Ik heb bv Palantir een aantal jaar terug niet opgepikt omdat ik dacht "goh, wat een fijn bedrijf" (bestaat dat trouwens, "positieve" beursgenoteerde bedrijven?)

(wederom, ik zeg niet dat ik niet akkoord ben met je aanpak - iedereen doet wat hij/zij wil - maar ik begrijp het niet goed).

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:52
Jebus4life schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Ik snap die afweging overigens niet - Niets mis met ethische lijnen volgen (en wie ben ik om die van iemand anders in vraag te stellen), maar je ondersteunt toch totaal die business niet omdat je aandelen hebt?

1. Stel nu dat jij 5 stuks aan Rheinmetal of 250 BAT aandelen koopt; jij betaalt daarvoor een andere persoon om zijn aandelen over te kopen, dat geld vloeit absoluut niet naar de industrie (integendeel, de winsten vloeien naar jou).

2. In theorie kan jij ervoor zorgen dat het bedrijf zijn koers wijzigt (maar ik geef toe, dat is puur theoretisch, in de praktijk een cul argument want jij en ik met onze 10-1000 ofzo aandeeltjes BAT gaan geen wijzigingen op de algemene vergadering teweeg brengen - maar door jezelf aan de zijlijn te plaatsen verandert er ook niets).

3. De winsten vloeien "ergens" naartoe, dan liever naar dat er een habbekrats naar mij vloeit dan naar... Ik heb bv Palantir een aantal jaar terug niet opgepikt omdat ik dacht "goh, wat een fijn bedrijf" (bestaat dat trouwens, "positieve" beursgenoteerde bedrijven?)

(wederom, ik zeg niet dat ik niet akkoord ben met je aanpak - iedereen doet wat hij/zij wil - maar ik begrijp het niet goed).
Eens. Tegelijk kun je ook bedenken: elke aandeelhouder is iemand die zijn geld (ter waarde van de aandelen) als investeringskapitaal in een bedrijf inbrengt. Ik breng het liefst kapitaal in bij een bedrijf waar ik in geloof, of op z'n minst kan leven met het bedrijfsmodel. Daarom sla ik tabaksfabrikanten over.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-01 16:45
[...]

[...]
Pardon?

Wie heeft de meeste aandelen in een bedrijf denk je? En wie profiteert het allermeest van een hoge aandelenkoers?

Wat denk je dat er gebeurt in extreme gevallen als niemand een bepaald aandeel nog wil hebben, of in het andere uiterste, de waarde exorbitant stijgt omdat iédereen het aandeel wilt?

Ter info: https://fastercapital.com...of-a-Companys-Equity.html

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Pr088 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Eens. Tegelijk kun je ook bedenken: elke aandeelhouder is iemand die zijn geld (ter waarde van de aandelen) als investeringskapitaal in een bedrijf inbrengt. Ik breng het liefst kapitaal in bij een bedrijf waar ik in geloof, of op z'n minst kan leven met het bedrijfsmodel. Daarom sla ik tabaksfabrikanten over.
We kopen de aandelen in de secondary market (aandelenbeurs) en dat is zoals een tweedehandse grafische kaart op Marktplaats kopen. Het geld gaat naar de verkoper en niet het bedrijf.

Als bedrijven geld willen ophalen, dan geven ze aandelen of obligaties in de primary market uit.
https://www.investopedia....ry-and-secondary-markets/

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-01 22:00

Qwerty-273

Meukposter

alaintje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:04:
Dus ik ga vandaag even op zoek naar een mooie ETF met spanje er in.
Er is niet al te veel keuze als je puur Spanje gaat opzoeken. https://www.justetf.com/en/how-to/invest-in-spain.html

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Boerekool_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Pardon?

Wie heeft de meeste aandelen in een bedrijf denk je? En wie profiteert het allermeest van een hoge aandelenkoers?

Wat denk je dat er gebeurt in extreme gevallen als niemand een bepaald aandeel nog wil hebben, of in het andere uiterste, de waarde exorbitant stijgt omdat iédereen het aandeel wilt?

Ter info: https://fastercapital.com...of-a-Companys-Equity.html
Tenzij je een multi-multi-miljonair bent is je effect op de aandelenkoers van een bedrijf onbestaande.
British American Tobacco heeft een daily volume van ongeveer 5 miljoen aandelen; als je morgen 50.000 euro aandelen koopt (dat is heel ruw geteld ongeveer 1000 aandelen - dat lijkt me al best stevig als particulier in 1 aandeel) is je aandeel een whopping 0,02% op het volume van die ene dag).

Oftewel erken je dat je als kleine aandeelhouder 0 invloed hebt op het beheer van een bedrijf, én op de prijs van het aandeel.
Oftewel ben je van mening dat je koopgedrag wél invloed heeft op de koers, maar dan moet je in 1 adem ook stellen dat je dus ook kan wegen op het beheer van het bedrijf en heb je ethisch gezien net een reden om in te stappen omdat je dat zou moeten willen doen.

(nogmaals, iedereen investeert waar hij wilt, maar dat het niet ethisch is om zoals @rapture zegt op de secondary market aandelen te kopen? ik zie het totaal niet in. Als morgen British Americcan Tobacco beslist een emissie te doen en je dat als onethisch beschouwd kan ik dan weer wél in volgen. Idem met obligaties).

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Secsytime schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Waarschijnlijk dat de olie aandelen maandag door het dak gaan.
Uiteindelijk lijken Amerikaanse bedrijven die mogelijk direct kunnen profiteren van de nieuwe situatie in Venezuela wat omhoog te zijn gegaan, de rest is redelijk vlak.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jebus4life schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:12:
(nogmaals, iedereen investeert waar hij wilt, maar dat het niet ethisch is om zoals @rapture zegt op de secondary market aandelen te kopen? ik zie het totaal niet in. Als morgen British Americcan Tobacco beslist een emissie te doen en je dat als onethisch beschouwd kan ik dan weer wél in volgen. Idem met obligaties).
Als we over alcohol, tabak, wapens, fossiele brandstoffen,... praten, dan gaat het 9 kansen op 10 over bedrijven die aandelen opkopen ipv uitgeven. Zowel jouw geld als een gedeelte van de winsten van het bedrijf gaan naar de verkopers (de fondsen en banken die aan ESG willen doen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erZb-ZETECeQVs8c3GADiDbY_Rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOCqpmLwk2IWYF01wFuODsk1.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.bat.com/inves...ab6fa-item-37c7dea0b6-tab

Als je wat cynisch naar het opkopen van aandelen kijkt, dan zorgt het bedrijf voor koopdruk zodat de institutionele uitstap de koers niet in elkaar doet zakken.

• Greldinard
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-01 18:44
Jebus4life schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:12:
[...]

Tenzij je een multi-multi-miljonair bent is je effect op de aandelenkoers van een bedrijf onbestaande.
British American Tobacco heeft een daily volume van ongeveer 5 miljoen aandelen; als je morgen 50.000 euro aandelen koopt (dat is heel ruw geteld ongeveer 1000 aandelen - dat lijkt me al best stevig als particulier in 1 aandeel) is je aandeel een whopping 0,02% op het volume van die ene dag).

Oftewel erken je dat je als kleine aandeelhouder 0 invloed hebt op het beheer van een bedrijf, én op de prijs van het aandeel.
Oftewel ben je van mening dat je koopgedrag wél invloed heeft op de koers, maar dan moet je in 1 adem ook stellen dat je dus ook kan wegen op het beheer van het bedrijf en heb je ethisch gezien net een reden om in te stappen omdat je dat zou moeten willen doen.

Ik vind dit een beetje een rare argumentatie. Het is een beetje op dezelfde manier redeneren als dat je niet minder hoeft te vliegen, want je individuele bijdrage aan CO2 uitstoot is toch zo goed als nul.
Als niemand bestaande aandelen wil kopen, heeft dat gevolgen voor de koers, en dat heeft weer gevolgen voor de uitgifte van nieuwe aandelen of obligaties. Er is daarom weinig ethisch verschil tussen bestaande aandelen of obligaties kopen, of nieuwe aandelen of obligaties.
Verder moet iedereen inderdaad zelf weten waarin hij investeert, maar het is goed om je te realiseren dat je in het geval van tabaksaandelen investeert in de ellende van andere mensen.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:30
ik zie wel etisch verschil tussen het kopen van bestaande aandelen en nieuwe aandelen.

Bij nieuwe gaat de opbrengst direct naar het bedrijf, waar ze direct van dat bedrag onethische bedrijfsvoeringen kunnen financieren.

Bij bestaande aandelen krijgt een andere belegger die inkomsten. De koersstijging is zo weinig dat het geen invloed heeft. Als dat al een beetje invloed heeft is dat fijn voor de beleggers, maar er blijft nog steeds evenveel geld in kas, waarvan de winst nog steeds gedeeld moet worden over hetzelfde aantal uitstaande aandelen. Dan maakt het niet uit of een aandeel 20 dollar waard is of 20,00000001 dollar.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:14
XanderDrake schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:46:
[...]

Nou het gaat bij mij vooral omhoog. En inderdaad mijn defence ETF tikken hard door. Er zijn vast wel een paar angstige wereldleiders die Europese luchtafweer zoeken, nu Russische en Amerikaanse niet handig lijken tegen... bepaalde ingrepen. :+
Rusland die Ukraine binnen valt waardoor Europa meer gaat investeren.
USA laat zien dat ze geen betrouwbare partner meer zijn. Dus nog meer incentive om eigen defensie in Europa te verstevigen en Europese bedrijven.
USA die ff een leider ontvoert en zegt ambities te hebben nog meer landen in te nemen.

En stel je bent een zuid Amerikaans land. Van wie wil je dan spulletjes kopen? Rusland die al 4 jaar bewijst inferieure troep te maken?
Kopen van Amerika die via backdoors je defensie spullen kan platleggen ….
Of defensie spullen van Europa die tot nu toe wel betrouwbaar is en zelf in hetzelfde schuitje zit.

Ff afgezien van alle ethische punten denk ik dat trump afgelopen weekend de Europese defensie een gigantische push heeft gegeven.

De stijgingen vandaag zijn absurd en ik verwacht dat er morgen en deze week er nog wel iets weer af gaat maar komende kwartalen zal de Europese defensie bedrijven flink in waarde en orders stijgen.
Sta op 2,44% in de plus vandaag over mijn hele porto. Beste dag die ik tot nu toe heb gehad.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

[...]

Je bent deeleigenaar van het bedrijf.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:39
Dat is het voordeel van aandelen: ze zijn asymmetrisch.

De upside is theoretisch oneindig en de downside is beperkt tot 0; in het allerslechtste geval ben je al je inleg kwijt maar onder nul kan niet.

En als je defensie aandelen koopt dan hoef je ook zelf (of je kinderen) niet verplicht in het leger als soldaat om het risico te lopen dat je beschoten wordt. Al dan niet met kogels van het bedrijf waarvan je aandelen hebt.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-01 22:28
nafofella schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Rusland die Ukraine binnen valt waardoor Europa meer gaat investeren.
USA laat zien dat ze geen betrouwbare partner meer zijn. Dus nog meer incentive om eigen defensie in Europa te verstevigen en Europese bedrijven.
USA die ff een leider ontvoert en zegt ambities te hebben nog meer landen in te nemen.

En stel je bent een zuid Amerikaans land. Van wie wil je dan spulletjes kopen? Rusland die al 4 jaar bewijst inferieure troep te maken?
Kopen van Amerika die via backdoors je defensie spullen kan platleggen ….
Of defensie spullen van Europa die tot nu toe wel betrouwbaar is en zelf in hetzelfde schuitje zit.

Ff afgezien van alle ethische punten denk ik dat trump afgelopen weekend de Europese defensie een gigantische push heeft gegeven.

De stijgingen vandaag zijn absurd en ik verwacht dat er morgen en deze week er nog wel iets weer af gaat maar komende kwartalen zal de Europese defensie bedrijven flink in waarde en orders stijgen.
Sta op 2,44% in de plus vandaag over mijn hele porto. Beste dag die ik tot nu toe heb gehad.
Het zijn die dagen die je niet mag missen. Mis je te vaak die beste dag, die vaak in de buurt van slechte dagen zit, dan is dat verwoestend voor je rendement.
Er is talloze literatuur over het al dan niet missen van de beste 10, 20 of 30 dagen (bij 30 heb je zelfs een negatief rendement over de afgelopen 20 jaar). Time in the market beats timing the market. Niet timen en direct inleggen doet het maar marginaal slechter dan "correct" timen, dat correct timen kan niets of niemand op consistente basis.

https://finleydavis.com/a...missing-best-market-days/

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

poehee schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:06:
[...]

dat correct timen kan niets of niemand op consistente basis.
Behalve Warren Buffet dus.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bedankt.
Zit er ook aan te denken om naast de NT 80/10/10 Spanje toe te voegen.
Xtrackers Spanish Equity UCITS ETF 1C / LU0592216393
Wel als max 5-10 van het totaal.

Wat denken jullie ervan? Verstandig of niet.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:46
Secsytime schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:08:
[...]
Ook die niet…… die geeft gewoon toe dat het niet gaat om de beste timing te hebben, en dat hij ook vaak niet de ideale timing had. Maar ook dat het geen probleem is, dat is het pas als je de totaal verkeerde timing hebt….

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Grouchy

meep meep

Bulldog schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:19:
[...]

Bedankt.

Waarom niet..Leun persoonlijk wat meer naar midden-europa. Kom er regelmatig bij diverse bedrijven en n=1 natuurlijk, maar heb wel het idee dat het nog steeds wat harder gaat dan west en zuid-europa.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Pr088
Grouchy schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 03:30:
[...]

Waarom niet..Leun persoonlijk wat meer naar midden-europa. Kom er regelmatig bij diverse bedrijven en n=1 natuurlijk, maar heb wel het idee dat het nog steeds wat harder gaat dan west en zuid-europa.
Voor 5 procent kan het wel. Ik heb bijvoorbeeld een Japan tracker (wel een veel grotere economie!). TER 0,30 is ook redelijk. Je hebt wel kans dat de meeste groei er misschien al uit is. Maar als jij kansen ziet... (y)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-01 16:45
aljooge schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:37:
ik zie wel etisch verschil tussen het kopen van bestaande aandelen en nieuwe aandelen.

Bij nieuwe gaat de opbrengst direct naar het bedrijf, waar ze direct van dat bedrag onethische bedrijfsvoeringen kunnen financieren.

Bij bestaande aandelen krijgt een andere belegger die inkomsten. De koersstijging is zo weinig dat het geen invloed heeft. Als dat al een beetje invloed heeft is dat fijn voor de beleggers, maar er blijft nog steeds evenveel geld in kas, waarvan de winst nog steeds gedeeld moet worden over hetzelfde aantal uitstaande aandelen. Dan maakt het niet uit of een aandeel 20 dollar waard is of 20,00000001 dollar.
Je draagt bij aan de waarde van het product, waar je het vandaan haalt is minder relevant. Als jij jouw aandeel 2e hands koopt en daarmee de prijs opdrijft van directe uitgifte is het verschil er niet.

Het is als zeggen dat heling niet mag, maar als je het daarna van een derde iemand koopt dan verdient de dief of de heler er niet meer aan en is het OK.

En wat betreft je minieme bijdrage. Dat is inderdaad hetzelfde als zeggen dat jouw belasting er niet toe doet, je stem er niet toe doet, jouw afval op straat er niet toe doet en eigenlijk alles wat je als individu doet er niet toe doet omdat er heel veel andere zijn.

Tenzij je de aandelen koopt om bewust en actief het bedrijf een andere koers op te drukken, sta je door geld uit te geven aan aandelen in een bedrijf achter het reilen en zeilen van het bedrijf.

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:46
Bulldog schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:19:
[...]

Bedankt.

Als je holistisch naar die index kijkt qua marketcap, dan koop je eigenlijk 1/6e van Inditex (fashion group), 1/3e banks en pak em beet 25% infrastructure. Dan heb je wel 80% van die index samengevat. Feitelijk koop je de relatief sterke GDP growth in Spanje. Van die banken word ik persoonlijk niet vrolijk, die aandelen hebben 10 jaar lang niks gedaan en zitten nu in de lucht maar ik weet niet of dat blijft doorzetten. Van Inditex word ik wel vrolijk (goede groei, goed management) en infrastructure is normaliter gesproken vrij robuust. Persoonlijk zou ik liever minder exposure aan de bankensector hebben maar de GDP growth bevalt me dan weer wel.

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

TweakGP schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:33:
[...]

Ook die niet…… die geeft gewoon toe dat het niet gaat om de beste timing te hebben, en dat hij ook vaak niet de ideale timing had. Maar ook dat het geen probleem is, dat is het pas als je de totaal verkeerde timing hebt….
Er zit een groot verschil in wat hij zegt en wat hij doet. Waarom denk je dat hij 300 miljard cash heeft? Die is niet aan het timen natuurlijk ;)

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 21:21

Fuelke

Forza Ferrari

Ik denk dat je beter gewoon één van de Spaanse banken koopt 8)7
De banksector heeft het meest bijgedragen aan de beurswinst. Zes van de best presterende tien aandelen zijn bankaandelen. Met Banco Santander, Unicaja Banco en BBVA op kop, waarvan de koersen in een jaar tijd meer dan verdubbeld zijn. Santander en BBVA zijn nu overigens de grootste twee banken van de Europese Unie in termen van marktkapitalisatie.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-01 15:09
Secsytime schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:08:
[...]

Larry Conners kan het ook, met zijn befaamde RSI2 methode. Werkt al een jaar of 18 uit de kunst.

Analoog komt weer helemaal terug

• nafofella
Europese defensie ook flink in de lift weer. Heb begin van de week nog thales en van eck etf gekocht. Nu al leuke winstjes.

Ik hoop dat er morgen flink wat winstnemingen komen want ik wil Saab ook weer hebben 🤓

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:25
Een maand geleden flink wat vragen gesteld in dit topic over o.a. vastgoed. Dit omdat ik denk dat de komende jaren 7% rendement op de beurs niet standaard gaat zijn. En ik ben op zoek naar iets om nu in te investeren en daarna gewoon door te gaan door me continu er weer in te moeten verdiepen. Dat verdiepen is voor mij echt een uitdaging, ik blijf maar dingen uitzoeken en ben nooit tevreden. Dus ik wil dit onderwerp afronden met een 'goede' keuze en dan door.

In de Kerstvakantie heb ik dit allemaal even geparkeerd, maar daarna toch weer doorgegaan waar ik gebleven was. En de hoofdpijn en bijbehorende stress is volledig terug. Ik word hier echt gek van; zoveel opties en zoveel risico's....

De casus is; ik heb zakelijk geld over. Daar is geen zakelijke bestemming voor en wil ik iets mee doen om het te laten groeien, de inflatie het hoofd te bieden en van te kunnen leven als ik ouder ben of het zakelijk minder gaat of wellicht de kids wat op weg te helpen. Bedrag is +/- € 250.000 en er zal de komende maanden nog wel wat bij komen. Dit staat los van dingen als; buffer, opleidingen enz.. Dit geld is echt investeerbaar. Dit is naast een Meesman pensioenrekening en wat privé beleggingen in Box 3 (onder de drempel) in een All World ETF. Mijn horizon is niet exact bekend, maar zeker langer dan 10 jaar en waarschijnlijk tikt die de 20 jaar wel aan.

Vanguard heeft recent aangeraden om maar liefst 60% van je portefeuille in obligaties te stoppen (https://www.debelegger.nl...uwe-advies-voor-beleggers).

Nu hoopte ik hier met een afgepast plan te komen, een verdeling obligaties, all-world ETF, REIT's enzovoorts. Maar ik loop nu weer eens vast... Dit keer op obligaties; Vanguard rekent volgens bovenstaande link op 4 tot 5 procent rendement op obligaties. Maar in mijn zoektocht kom ik bijvoorbeeld Meesman tegen (spreekt me aan omdat het echt past bij mijn wens om er weinig mee bezig te zijn). Die geven echter als rendementen fors lagere rendementen (-18,6% in 2022, 6,6% in 2023, 0,2% in 2024 en 1,8% in 2025). Uiteraard hing dat samen met de lage rente. Maar is het reëel om bij Meesman obligatie rendementen te verwachten conform de opgave van Vanguard?

Ps; ik vraag niet of iemand iets wil roepen over 3,8 of 4,2 procent, maar meer; zijn de standaard obligatie producten zoals bij Meesman een redelijke afspiegeling van de 'gemiddelde' obligatiemarkt? Of moet ik hier minder rendement veronderstellen?

[ Voor 5% gewijzigd door MiKeZZa op 07-01-2026 19:52 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
@MiKeZZa Ik heb je al eens eerder de suggestie gegeven om te kijken naar een portefeuille met verschillende assets en dat ga ik weer doen. M.i. moet je namelijk niet kijken naar een fonds voor obligaties en hoe dat de afgelopen jaren heeft gepresteerd. Maar als een onderdeel(tje) van een brede portefeuille. Zie b.v. Portfoliocharts.com
Daar kun je je eigen portefeuille samenstellen, bekijken hoe dat de afgelopen gedaan zou hebben en er staan zelfs voorbeelden van ETF's bij.

• TweakGP
MiKeZZa schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:51:
In de Kerstvakantie heb ik dit allemaal even geparkeerd, maar daarna toch weer doorgegaan waar ik gebleven was. En de hoofdpijn en bijbehorende stress is volledig terug. Ik word hier echt gek van; zoveel opties en zoveel risico's....
Het is nu ongeveer de tiende keer dat je dezelfde vraag stelt, en verder helemaal niets met de eerder gegeven antwoorden doet.

Huur gewoon iemand in, of hou ermee op en koop een indexfonds of een spaarrekening.

Voor 99% van de beleggers is een breed gespreid indexfonds de beste keuze voor de lange termijn, en voor jou zeker.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakGP op 07-01-2026 20:08 ]

• MiKeZZa
rube schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:59:
@MiKeZZa Ik heb je al eens eerder de suggestie gegeven om te kijken naar een portefeuille met verschillende assets en dat ga ik weer doen. M.i. moet je namelijk niet kijken naar een fonds voor obligaties en hoe dat de afgelopen jaren heeft gepresteerd. Maar als een onderdeel(tje) van een brede portefeuille. Zie b.v. Portfoliocharts.com
Daar kun je je eigen portefeuille samenstellen, bekijken hoe dat de afgelopen gedaan zou hebben en er staan zelfs voorbeelden van ETF's bij.
Ik ben juist volop bezig om een portefeuille samen te stellen en wil daar hier een voorbeeld van gaan posten. Dit ondanks dat ik overigens portfoliocharts.com best complex vind qua keuzeopties en bepalen wat bij je past. Maar juist in het kader van het samenstellen van een goede portefeuille moet ik nu ook obligaties gaan proberen te begrijpen :)

• aljooge
MiKeZZa schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:02:
[...]

Ik ben juist volop bezig om een portefeuille samen te stellen en wil daar hier een voorbeeld van gaan posten. Dit ondanks dat ik overigens portfoliocharts.com best complex vind qua keuzeopties en bepalen wat bij je past. Maar juist in het kader van het samenstellen van een goede portefeuille moet ik nu ook obligaties gaan proberen te begrijpen :)
Als je stress krijgt van de risico's moet je niet gaan beleggen. Bij extra rendement hoort een hoger risico.

• MiKeZZa
aljooge schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Als je stress krijgt van de risico's moet je niet gaan beleggen. Bij extra rendement hoort een hoger risico.
Het stomme is dat ik niet zozeer stress krijg van de risico's. Ik ben ontzettend van het maken van weloverwogen keuzes. Ik kan me al verliezen in het uitzoeken van een nieuwe TV zeg maar ;) Dus het is meer dat er zo godsgruwelijk veel keuzes zijn en godsgruwelijk veel variabelen. Dat maakt dat het onderzoek nooit 'af' is en dát zit me in weg.

Dat er risico's zijn is me bekend en volledig logisch. Sterker nog; die horen bij rendement maken en gezien mijn lange horizon is dat allemaal niet zo erg. Maar ik wil het wel graag 'goed' doen.

• rube
  • Nu online
MiKeZZa schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:02:
[...]
Obligaties zijn een vak apart....en het ligt eraan wat je doel ermee is. Ze geven rente (coupon) maar de waarde reageert ook op renteveranderingen. Hoe langer de looptijd, hoe heviger de veranderingen in waarde. Is de looptijd heel kort, dan is het als het ware cash.

Dus je moet eerst bepalen wat je doel is, wat voor type obligatiefonds past binnen de portefeuille. Ik zou niet te veel aantrekken wat vanguard nu specifiek voorspelt en wat de rendementen van een ander semi willekeurig fonds van Meesman de afgelopen jaren was.

• TweakGP
MiKeZZa schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:08:
[...]
Maar ik wil het wel graag 'goed' doen.
Je denkt dat je slimmer bent… en dat is de domste fout.

200k in een indexfonds, de rest op een spaarrekening en verder niet moeilijk doen.
Beheerde (vastgoed)fondsen zijn gemaakt voor sukkels waar je rendement voor een groot deel naar de uitgever gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door TweakGP op 07-01-2026 20:16 ]

• Requiem19
  • Laatst online: 09:54
En als je zo enorm twijfelt over het rendement op de beurs:

Leg iedere maand 10k in een breed indexfonds in, beweeg je twee jaar mee met de beurs. Geld dat je vlg jaar pas voor de inleg nodig hebt zet je op een deposito voor 1 jaar.

Ik denk dat je zoektocht niet verkeerd is, maar dat de ‘hulpvraag’ aan jezelf verkeerd is.

Want zoek je het meeste rendement? Of zoek je het meeste rendement tov het laagste risico?

• MiKeZZa
TweakGP schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:00:
[...]

Het is nu ongeveer de tiende keer dat je dezelfde vraag stelt, en verder helemaal niets met de eerder gegeven antwoorden doet.

Huur gewoon iemand in, of hou ermee op en koop een indexfonds of een spaarrekening.

Voor 99% van de beleggers is een breed gespreid indexfonds de beste keuze voor de lange termijn, en voor jou zeker.
TweakGP schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:10:
[...]

Je denkt dat je slimmer bent… en dat is de domste fout.

200k in een indexfonds, de rest op een spaarrekening en verder niet moeilijk doen.
Beheerde (vastgoed)fondsen zijn gemaakt voor sukkels waar je rendement voor een groot deel naar de uitgever gaat.
Je bedoelt het vast niet zo rot als het klinkt, maar ik probeer ontzettend veel op te steken van dit topic. N.a.v. de toch wel erg duidelijke reacties heb ik het vastgoed (grotendeels) achter me gelaten. Ik stel nu een vraag over obligaties en jij doet alsof ik totaal niet luister en weer dezelfde vraag stel.

Sorry, maar dat is gewoon niet waar.

• Pr088
[...]

Het stomme is dat ik niet zozeer stress krijg van de risico's. Ik ben ontzettend van het maken van weloverwogen keuzes. Ik kan me al verliezen in het uitzoeken van een nieuwe TV zeg maar ;) Dus het is meer dat er zo godsgruwelijk veel keuzes zijn en godsgruwelijk veel variabelen. Dat maakt dat het onderzoek nooit 'af' is en dát zit me in weg.

Dat er risico's zijn is me bekend en volledig logisch. Sterker nog; die horen bij rendement maken en gezien mijn lange horizon is dat allemaal niet zo erg. Maar ik wil het wel graag 'goed' doen.
Ik snap dat je advies wil van ons, maar met zo'n bak geld: zoek een financieel specialist voor advies. Geef die beste man of vrouw een duit geld en laat je adviseren.

• MiKeZZa
Requiem19 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:21:
En als je zo enorm twijfelt over het rendement op de beurs:

Leg iedere maand 10k in een breed indexfonds in, beweeg je twee jaar mee met de beurs. Geld dat je vlg jaar pas voor de inleg nodig hebt zet je op een deposito voor 1 jaar.

Ik denk dat je zoektocht niet verkeerd is, maar dat de ‘hulpvraag’ aan jezelf verkeerd is.

Want zoek je het meeste rendement? Of zoek je het meeste rendement tov het laagste risico?
Ja dat is 1 van de scenario's die ik nu had maar dan komt de 'obligatie vs deposito' vraag o.a. langs en vandaar mijn uitzoekwerk in die richting.

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:05
Ik denk als je het wil samenvatten is het probleem vooral dat voor beide vragen hetzelfde antwoord wordt gegeven, vastgoed niet handig, obligaties niet handig => ETF & Chill.

De mensen die het antwoord geven denken éhh dit wéér, en jij denkt 'ohh zo zit het'

• rube
  • Nu online
Morwen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:28:
...obligaties niet handig => ETF & Chill.
Ehhh, ETF's zijn er in allerlei soorten en maten. Zo b.v. ook obligaties ETF's.

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:54
Ik neem aan dat dit het ervarings topic is van degiro. Waar ik me aan erger is dat degiro wil bepalen waar ik wel of niet mag komen. Andere brokers doen dit niet. Als ik probeer in te loggen of enkel hun website probeer te benaderen, krijg ik: you are not supposed to be here. Ik heb opheldering gevraagd maar nog geen antwoord. Heeft iemand hier ervaring mee? Thx

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:08
Is dit niet een alternatieve benaming voor 401, 403 of 404 foutcode?

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:09
[...]

Waarom overweeg je niet om bij je eigen bank te beleggen? Bij Rabobank kan je gewoon SimpelBeleggen waar zij voor jou het geld beleggen. Dan kan je kiezen uit drie categorieën (voorzichtig, evenwichtig of avontuurlijk, met respectievelijk 70-30,50-50 en 30-70 verhouding van obligaties-aandelen) en dan doen zij het werk voor 0,65% van de waarde. Heb jij geen kopzorgen en toch rendement.

• Pr088
flyingdutchboy schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:38:
Ik neem aan dat dit het ervarings topic is van degiro. Waar ik me aan erger is dat degiro wil bepalen waar ik wel of niet mag komen. Andere brokers doen dit niet. Als ik probeer in te loggen of enkel hun website probeer te benaderen, krijg ik: you are not supposed to be here. Ik heb opheldering gevraagd maar nog geen antwoord. Heeft iemand hier ervaring mee? Thx
Cookies even verwijderen, browser opnieuw opstarten en opnieuw inloggen?
Dit ligt denk ik niet aan DEGIRO.

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:46
MiKeZZa schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:26:
[...]

Ja dat is 1 van de scenario's die ik nu had maar dan komt de 'obligatie vs deposito' vraag o.a. langs en vandaar mijn uitzoekwerk in die richting.
Ik denk dat je jezelf vooral moet afvragen wat je uit een bond portfolio wilt halen. Je hebt veel verschillende smaken waar je rekening mee moet houden o.a. regio, valuta, looptijd, kredietwaardigheid, valuta etc. Wil je geen valutarisico lopen dan moet je een EUR hedged fonds uitkiezen (vorig jaar was niet best als je een ETF had met veel USD exposure). Daar zitten wel "hidden costs" aan overigens. Wil je een hogere return, dan kun je bijv. ook kiezen voor een "high yield" bond ETF. Maar je kijkt dan naar een lagere kredietwaardigheid en een hogere correlatie met stocks. Je kunt ook heel simpel voor een global bond ETF kiezen.

In het algemeen zou ik niet te hoge verwachtingen hebben van bonds, ik denk dat je moet rekenen op ergens tussen de 2% en de 5% per jaar, waarbij je waarschijnlijk meer naar een 2.5-3.5% range moet gaan kijken gezien de dalende rentes. Maar ook tussen bond ETFs zitten best wel wat verschillen, dus je moet kijken naar de samenstelling van de ETF.

Ik zou zelf niet 1 bond ETF kiezen overigens, maar het mixen. Bijv. door voor een klein percentage (5-10%) een floating rate bond ETF te pakken. Dan heb je het risico afgedekt mochten de rentepercentages toch weer stijgen op een gegeven moment. Zo'n ETF heeft ook amper verlies geleden in 22. Het nadeel is dat je slechts iets meer krijgt dan een money market fund. Alhoewel je met een hoger USD exposure wel degelijk rond de 3% zou moeten kunnen krijgen. Die kun je ook in EUR hedged vorm krijgen, mocht je bezorgd zijn over het valutarisico.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

@MiKeZZa Naar wat ben je aan het zoeken?

Als een vuistregel of website 60% obligaties aanraadt, ben je 60 jaar oud en je gaat in minder dan 10 jaren op pensioen of stoppen met werken? Dan zit je niet te wachten op al je geld in de AI-waanzin te steken en wat later zakken de indexen op de beurs met de helft of erger (1929 opnieuw doen)?

Als je naar vastgoed kijkt, dan klinkt een income strategy aantrekkelijk. Geld in bakstenen steken en de huurders gaan tot in de oneindigheid elke maand huurgeld ophoesten. Enkele huurders kunnen riskant zijn (als je last van een wanbetaler hebt), 10+ huurders is genoeg spreiding om zeker te zijn dat de huurders genoeg ophoesten om een inkomen eruit te halen. Ongeacht hoe slecht het op de beurs of in de economie gaat, de mensen hebben altijd een woning nodig om erin te leven.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-01 15:09
@MiKeZZa Mijn moeder van 91 heeft een account bij de rabo. Beheerd beleggen heet dat. Ik meen 40% obligaties en 60% World fund. Ik heb haar voorgerekend dat ze op dit moment 190K zou hebben ipv 140K als ze alleen dat world fund zou hebben....

Ik zie het als volgt: met een goed gemixed aandelenfonds maak je gemiddeld circa 8% per jaar. Elke jaar heb je een of twee dips van 10 a 15 %. Elke drie jaar een dip van circa 25% en elke 5 a 8 jaar een van soms wel 40%. Meestal zijn die dips binnen enkele maanden weer ingelopen, de grootste duren wat langer.

Zolang wij allemaal onze ETFjes blijven kopen, zullen de fondsbeheerders fondsen moeten blijven kopen en blijven de prijzen hoog.

Analoog komt weer helemaal terug

• rube
  • Nu online
bert pit schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 01:05:
....gemiddeld.....
.....Meestal zijn die dips binnen enkele maanden weer ingelopen, de grootste duren wat langer.
Gemiddeld werkt niet voor iedereen.
Helemaal niet als dat "wat langer" b.v 5 of 10+ jaar is.
Zolang wij allemaal onze ETFjes blijven kopen, zullen de fondsbeheerders fondsen moeten blijven kopen en blijven de prijzen hoog.
Zo werkt dat in de praktijk natuurlijk niet.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:14
Momenteel heb ik de All World ETF van Vanguard IE00B3RBWM25/VWRD en deze heeft een TER van 0,19.
Ik kwam nu de World ETF van UBS IE00B7KQ7B66/UBU7 tegen met een TER van 0,06.

Is er een reden om niet over te stappen naar die van UBS? Deze heeft wat minder bedrijven en is iets meer US heavy, maar puntje bij paaltje zitten beide zwaar in de US tech sector. Het 5 en 10 jaar rendement bij UBS is ook nog wat hoger.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:06
rube schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:01:
[...]

Gemiddeld werkt niet voor iedereen.
Helemaal niet als dat "wat langer" b.v 5 of 10+ jaar is.

[...]

Zo werkt dat in de praktijk natuurlijk niet.
Niet als een 100% kans maar we kunnen ook niet ontkennen dat de passieve investeerders wel terrein winnen en dat die een vraag blijven creëren in goede en slechte tijden. Aandelen met een hoge market cap belanden in een positieve feedback loop dat ze stijgen, meer geld aantrekken vanuit de market cap gewogen ETFs en zo verder stijgen. Volgens Stockanalysis is de top 10 bedrijven samen $25,66 trillion op een market cap van $87,66 trillion dus pakweg 30%. Ik denk dat we niet mogen onderschatten wat de invloed van de market cap gewogen ETFs hierin hebben gehad en nog zullen hebben.

Net eens opgezocht puur voor USA markt alleen (dat is natuurlijk de grootste):
$87,6 trillion stock market cap
$13.5 trillion AUM van alle USA ETFs
$1.5 trillion 'nieuw geld' van de USA naar de USA ETFs gestroomd in 2025
Cijfers van 2015 waren $2.1 trillion AUM met 240 miljard inflow in 2015.

Dus ETFs zijn in de USA toch een dikke 15% van de market cap en de inflow in ETFs is verzesvoudigd op 10 jaar tijd.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Malantur schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Niet als een 100% kans maar we kunnen ook niet ontkennen dat de passieve investeerders wel terrein winnen en dat die een vraag blijven creëren in goede en slechte tijden. Aandelen met een hoge market cap belanden in een positieve feedback loop dat ze stijgen, meer geld aantrekken vanuit de market cap gewogen ETFs en zo verder stijgen.
En als ze omlaag gingen dan zouden ze ook in een negatieve feedback loop komen.
Het enige is dat passief investeren nog te klein is om het effect te genereren wat je schetst. Is volgens mij ook al meer langs gekomen dat het percentage van transacties nog zo laag is dat zo'n effect niet merkbaar is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Pr088
rapture schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 00:20:
@MiKeZZa Naar wat ben je aan het zoeken?

Als een vuistregel of website 60% obligaties aanraadt, ben je 60 jaar oud en je gaat in minder dan 10 jaren op pensioen of stoppen met werken? Dan zit je niet te wachten op al je geld in de AI-waanzin te steken en wat later zakken de indexen op de beurs met de helft of erger (1929 opnieuw doen)?

Als je naar vastgoed kijkt, dan klinkt een income strategy aantrekkelijk. Geld in bakstenen steken en de huurders gaan tot in de oneindigheid elke maand huurgeld ophoesten. Enkele huurders kunnen riskant zijn (als je last van een wanbetaler hebt), 10+ huurders is genoeg spreiding om zeker te zijn dat de huurders genoeg ophoesten om een inkomen eruit te halen. Ongeacht hoe slecht het op de beurs of in de economie gaat, de mensen hebben altijd een woning nodig om erin te leven.
Vergeet niet dat die 60% obligaties vaak gebaseerd is op Amerikaanse adviezen. In de VS hebben veel mensen geen pensioenvoorziening. Als je hier in Nederland naast je pensioen belegt zou ik meer risico nemen. De meeste pensioenfondsen hebben al een stevig deel in obligaties zitten.

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-01 15:56
[...]

Dan heb je dit vast al vaker gehoord, maar "don't let perfect be the enemy of good".
In dit topic en het passieve topic verzaken we vaak in de valkuil dat als je niet direct op de nieuwe NT fondsen springt met een lagere TER of net te laat naar defensie overschakeld je een belachelijke beslissing maakt en het allemaal geen zin heeft. Maar als je bewust bezig bent, de principes van passief beleggen goed doorneemt en daarmee begint en dan kijkt hoe je nog verder wilt schaven ben je over het algemeen als een stuk verder, dan veel te lang proberen het perfecte plan te bedenken en daardoor een bedrag maar stof laten vergaren op een bankrekening, omdat je de perfecte bestemming nog niet hebt.

Begin gewoon met een keuze die al 90/95/99% verstandig en goed is, en kijk dan vanuit daar nog eventueel verder als je toch nog meer er uit wilt knijpen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MiKeZZa schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:51:
Vanguard heeft recent aangeraden om maar liefst 60% van je portefeuille in obligaties te stoppen (https://www.debelegger.nl...uwe-advies-voor-beleggers).

Nu hoopte ik hier met een afgepast plan te komen, een verdeling obligaties, all-world ETF, REIT's enzovoorts. Maar ik loop nu weer eens vast... Dit keer op obligaties;
60% is enorm veel.

Als voorbeeld pak ik mijn pensioen ding verdeling:
Zeer offensief profiel: 5% obli
Offensief: 10% obli
Gemiddeld: 15% obli
Laag: 25% obli

En het rest percentage gaat ongeveer naar de reguliere 80/10/10 daar.

PSN

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001

Soullie

Planeshift

YakuzA schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:52:
[...]

60% is enorm veel.

Als voorbeeld pak ik mijn pensioen ding verdeling:
Zeer offensief profiel: 5% obli
Offensief: 10% obli
Gemiddeld: 15% obli
Laag: 25% obli

En het rest percentage gaat ongeveer naar de reguliere 80/10/10 daar.
60% vind ik ook erg veel, ik heb het bij rabo op 80/20 staan.
Ik kijk wel of ik dit naar meer obligaties wijzig als ik ouder ben.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
TheBrut3 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:57:
Momenteel heb ik de All World ETF van Vanguard IE00B3RBWM25/VWRD en deze heeft een TER van 0,19.
Ik kwam nu de World ETF van UBS IE00B7KQ7B66/UBU7 tegen met een TER van 0,06.

Is er een reden om niet over te stappen naar die van UBS? Deze heeft wat minder bedrijven en is iets meer US heavy, maar puntje bij paaltje zitten beide zwaar in de US tech sector. Het 5 en 10 jaar rendement bij UBS is ook nog wat hoger.
De "World" naamgeving is een beetje misleidend, die ETF van UBS dekt alleen maar Developed Markets terwijl jouw Vanguard ETF ook de Emerging Markets bevat.
Vanguard (IE00B3RBWM25): Includes companies from China, India, Brazil, and Taiwan (e.g., TSMC). It is a "one-stop shop" for global equity.

UBS (IE00B7KQ7B66): Only includes 23 developed nations. You miss out on roughly 10% of the global market cap found in Emerging Markets.

March of the Eagles

• Malantur
XWB schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:13:
[...]

De "World" naamgeving is een beetje misleidend, die ETF van UBS dekt alleen maar Developed Markets terwijl jouw Vanguard ETF ook de Emerging Markets bevat.

[...]
Dan moet je klagen bij MSCI want deze ETF trackt de 'MSCI World' index net zoals IWDA en SWRD.

@TheBrut3 Dit is wel een dividend distribuerende ETF die in België bijvoorbeeld hoger belast wordt (1,32% TOB ipv 0,12% op elke transactie, en 30% op de dividenden). Als ik hem in JustETF vergelijk met IWDA en SWRD haalt SWRD de meeste winst, maar het verschil is klein en ik vermoed dat de dividenden niet meegenomen worden. Met de vergelijking tussen IWDA en UBU7 op bijna 14 jaar is het verschil 9,76% in het voordeel van IWDA. Maar een bierviltjes-berekening: in de laatste jaren was het dividend ongeveer 1,6% dus als ik 14 jaar extrapoleer zou je dan 22% dividend kunnen bijtellen die weggelekt is uit de koers en dan is het pakweg 426% bij UBU7 tegenover 414% bij IWDA. Afhankelijk van het belastingregime zou het dus een interessantere kunnen zijn dan IWDA en SWRD maar in de praktijk kiezen de meeste mensen wel een accumulerende ETF zodat ze ook geen geld moeten herinvesteren.

• TheBrut3
Pr088 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:37:
Vergeet niet dat die 60% obligaties vaak gebaseerd is op Amerikaanse adviezen. In de VS hebben veel mensen geen pensioenvoorziening. Als je hier in Nederland naast je pensioen belegt zou ik meer risico nemen. De meeste pensioenfondsen hebben al een stevig deel in obligaties zitten.
In Nederland zou je zelfs nog deposito kunnen overwegen in plaats van obligaties. De deposito rentes zijn lager, maar daar staat ook tegenover dat er eigenlijk geen risico aan zit en het wordt gezien als spaargeld en daarom minder belast.

• Pr088
TheBrut3 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:57:
[...]

In Nederland zou je zelfs nog deposito kunnen overwegen in plaats van obligaties. De deposito rentes zijn lager, maar daar staat ook tegenover dat er eigenlijk geen risico aan zit en het wordt gezien als spaargeld en daarom minder belast.
Dat is -met vermogen boven de vrijstellingsgrens in box-3- een fiscaal aantrekkelijker alternatief.
Ik heb zelf een stukje in Rabo-certificaten zitten. 6,5% per jaar en met de kapitaalbuffers van hen zit wel goed.

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:58
Malantur schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:47:
[...]

Dan moet je klagen bij MSCI want deze ETF trackt de 'MSCI World' index net zoals IWDA en SWRD.

@TheBrut3 Dit is wel een dividend distribuerende ETF die in België bijvoorbeeld hoger belast wordt (1,32% TOB ipv 0,12% op elke transactie, en 30% op de dividenden). Als ik hem in JustETF vergelijk met IWDA en SWRD haalt SWRD de meeste winst, maar het verschil is klein en ik vermoed dat de dividenden niet meegenomen worden. Met de vergelijking tussen IWDA en UBU7 op bijna 14 jaar is het verschil 9,76% in het voordeel van IWDA. Maar een bierviltjes-berekening: in de laatste jaren was het dividend ongeveer 1,6% dus als ik 14 jaar extrapoleer zou je dan 22% dividend kunnen bijtellen die weggelekt is uit de koers en dan is het pakweg 426% bij UBU7 tegenover 414% bij IWDA. Afhankelijk van het belastingregime zou het dus een interessantere kunnen zijn dan IWDA en SWRD maar in de praktijk kiezen de meeste mensen wel een accumulerende ETF zodat ze ook geen geld moeten herinvesteren.
In vergelijkingen op JustETF simuleert het de herinvesting van dividenden. Die worden dus wel meegenomen.

WEBN & chill (@IBKR)

• Malantur
YakuzA schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:24:
[...]

En als ze omlaag gingen dan zouden ze ook in een negatieve feedback loop komen.
Niet in een negatieve feedback loop, alleen een minder positieve. Stel een aandeel is 20% van de index en krijgt dus 20% van de nieuwe geldstroom in een ETF. Stijgt het aandeel 10% dan is het 22% van de index en krijgt het 22% van de nieuwe geldstroom. Daalt het aandeel daarna met 50% is het nog 11% van de index en krijgt het 11% van de nieuwe geldstroom. Het vorige saldo van 22% waarde is samen met de devaluatie van 22% naar 11% gezakt naar 11% dus van de bestaande aanwezige aandelen in de ETF moesten exact 0 aandelen verkocht worden om na de daling op 11% uit te komen. Netto blijft er dus wel een positieve geldstroom van 11% stromen naar het aandeel en dus blijft er passieve vraag bestaan zo lang er netto geld in de passieve ETFs vloeit. De echte negatieve feedback loop komt pas als er netto geld uit de ETF vloeit waardoor er aandelen verkocht moeten worden om ETF-aandelen terug af de beurs te halen.

Was het nu Blackrock die zich na de corona crisis sterk maakte dat 99% van de ETF houders niet verkocht heeft? Ik kan het niet direct terugvinden. Dus als er zelfs in crisissen weinig outflow is blijft de passieve ETF inflow wel altijd een positief effect hebben op de onderliggende waarden, en altijd meer op de hoogte market caps.
Het enige is dat passief investeren nog te klein is om het effect te genereren wat je schetst. Is volgens mij ook al meer langs gekomen dat het percentage van transacties nog zo laag is dat zo'n effect niet merkbaar is.
Als de ETF inflow op 10 jaar verzesvoudigd is gaan we ergens wel eens een moment tegenkomen waar het weldegelijk invloed heeft of zijn we er ondertussen ook al. Ik vraag me bv af op basis van welke gegevens men deze conclusie getrokken heeft. In 2024 was het nog $1,1 trillion en 2025 is het $1,5 trillion dus een stijging van 36% op een jaar en nogmaals, dit getal is enkel voor de USA gedomicilieerde ETFs.

• Soullie

Soullie

Planeshift

Pr088 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Dat is -met vermogen boven de vrijstellingsgrens in box-3- een fiscaal aantrekkelijker alternatief.
Ik heb zelf een stukje in Rabo-certificaten zitten. 6,5% per jaar en met de kapitaalbuffers van hen zit wel goed.
Ik heb de rabo's ook, ik heb destijds rond de 95 / 100% nominaal de meeste gekocht, ik rol de coupon meestal door in nieuwe certificaten.

Ik vind het een mooie aanvulling op mijn dividend aandelen.

Denk dat je nu rond de 5,75% krijgt, en je kunt er heel makkelijk in en uit dus.
Risico blijft wel als de rente hard stijgt dat deze dan dalen in waarde.

[ Voor 4% gewijzigd door Soullie op 08-01-2026 11:53 ]

• Pr088
Soullie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Ik heb de rabo's ook, ik heb destijds rond de 95 / 100% nominaal de meeste gekocht, ik rol de coupon meestal door in nieuwe certificaten.

Ik vind het een mooie aanvulling op mijn dividend aandelen.

Denk dat je nu rond de 5,75% krijgt, en je kunt er heel makkelijk in en uit dus.
Risico blijft wel als de rente hard stijgt dat deze dan dalen in waarde.
Dat klopt, maar voor de lange termijn is dat minder een probleem. Rustig blijven zitten en de coupons cashen. Ik heb zo rond de 115% liggen. Duur ingekocht, maar het is een kleine hoek van mijn portefeuille, ook in aanvulling op dividendaandelen en defensieve waarden als Shell, Unilever, Ahold.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-01 22:00

Qwerty-273

Meukposter

Vorig jaar was het de discussie of de 60/40 verdeling dood was. Omdat de twee meer met elkaar mee bewegen dan voorheen. Het advies van Vanguard is niet blind een 40/60 portefeuille. Maar als je hun time-varying portfolio model gebruikt, dat je een vergelijkbaar rendement kan verwachten als een 60/40 portefeuille maar dan met een lager risico. Onderdeel van het advies is ook om niet puur naar de VS markt te kijken maar ook internationaal te beleggen en uit te breiden naar een groter deel internationale obligaties. (en minder growth en meer value aandelen).

Afbeeldingslocatie: https://corporate.vanguard.com/content/dam/corp/articles/charts/tvaa_11_2025.svg

https://corporate.vanguar...ying-model-portfolio.html

Time-varying asset allocation: Vanguard’s approach to dynamic portfolios (PDF)

[ Voor 15% gewijzigd door Qwerty-273 op 08-01-2026 12:33 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dat oeroude advies van „je leeftijd als percentage obligaties” is als je het mij vraagt gebaseerd op dat iemand op de pensioendatum zijn complete beleggingsportefeuille moet verkopen, omdat het geld dan allemaal ineens nodig is voor het aankopen van een levenslange lijfrente.

Als je er box 3 belasting over moet betalen, of als ze valuta-gehedged zijn, of als de marktrente stijgt, kost dat al gauw de helft of meer van het rendement van je obligaties en dan heeft een gewone spaarrekening al een hoger rendement.

Als je meer dan genoeg beleggingen hebt, kan je er waarschijnlijk beter voor kiezen om die beleggingen niet allemaal op je pensioendatum te verruilen voor een lijfrente, maar gewoon lekker je hele leven lang belegd houden in aandelen, bijvoorbeeld in een wereldindex ETF dan kost het je verder geen werk.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:26:
Vorig jaar was het de discussie of de 60/40 verdeling dood was. Omdat de twee meer met elkaar mee bewegen dan voorheen. Het advies van Vanguard is niet blind een 40/60 portefeuille. Maar als je hun time-varying portfolio model gebruikt, dat je een vergelijkbaar rendement kan verwachten als een 60/40 portefeuille maar dan met een lager risico. Onderdeel van het advies is ook om niet puur naar de VS markt te kijken maar ook internationaal te beleggen en uit te breiden naar een groter deel internationale obligaties.
[Afbeelding]

https://corporate.vanguar...ying-model-portfolio.html

Time-varying asset allocation: Vanguard’s approach to dynamic portfolios (PDF)
Het grote issue met deze portefeuille in de Nederlandse context is dat die obligaties voorlopig in ieder geval even zwaar aangeslagen worden als aandelen door de Belastingdienst. Om die reden vind ik ze eigenlijk over het algemeen niet interessant. Als alternatief kies ik er daarom voor een deel van mijn vermogen in een depositoladder te stallen waarmee je - volgens de MPT - de risico-rendementsverhouding dempt maar in principe wel langs de efficiënte grenslijn blijft bewegen. De vraag is dan alleen hoe ver je op die lijn wilt bewegen afhankelijk van je risicobereidheid. Ik ga daar kwalitatief mee om maar moet wel zeggen dat ik de PE van de hele beurs daar bij betrek en die staat vrij hoog natuurlijk.

• aljooge
Pr088 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Welke box 3? Deze casus ging over beleggen met zakelijk geld.

• Soullie

Soullie

Planeshift

Pr088 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Dat klopt, maar voor de lange termijn is dat minder een probleem. Rustig blijven zitten en de coupons cashen. Ik heb zo rond de 115% liggen. Duur ingekocht, maar het is een kleine hoek van mijn portefeuille, ook in aanvulling op dividendaandelen en defensieve waarden als Shell, Unilever, Ahold.
Ach zo duur is die 115% ook niet.

Voor corona hebben ze 140% of hoger gestaan, het is in ieder geval fijn om hier cashflow uit te halen.

• flyingdutchboy
Pr088 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:04:
[...]

Cookies even verwijderen, browser opnieuw opstarten en opnieuw inloggen?
Dit ligt denk ik niet aan DEGIRO.
Dank voor je antwoord. Dit werkt niet. Ook op een andere telefoon degiro.nl proberen te benaderen. Werkt ook niet. Gelukkig had ik nog een email adres van ze, maar wacht nog op antwoord. Ik vind het niet aan een broker om te bepalen waar ik wel of niet moet komen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

flyingdutchboy schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:38:
Als je daar even op googled is dat al jaren zo als je degiro zonder/met foute user agent header benaderd ;)

PSN

• Pr088
aljooge schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Welke box 3? Deze casus ging over beleggen met zakelijk geld.
Oeps. Inderdaad niet goed gezien.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:51
YakuzA schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Als je daar even op googled is dat al jaren zo als je degiro zonder/met foute user agent header benaderd ;)
Als je buiten Europa bent zijn er ook landen waar DeGiro gewoon alles blokkeert zodat je niet kan inloggen. Bijzonder onwenselijk, en de enige broker die ik gebruik die dit doet...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hielko schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:17:
[...]

Als je buiten Europa bent zijn er ook landen waar DeGiro gewoon alles blokkeert zodat je niet kan inloggen. Bijzonder onwenselijk, en de enige broker die ik gebruik die dit doet...
ah, dus ook als je wat gekke vpn's of de apple private relay oid aan hebt staan loop je daar tegen aan?
das idd wel irritant.

PSN

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ik zal deze nog eens even opmaken, dat is ook alweer ruim een jaar of langer geleden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik overweeg overigtens wel mijn portefeuille wat af te bouwen en te shiften richting meer ETF's - Ik vind het op zich nog wel leuk, maar ik merk dat ik er gewoon veel minder mee bezig ben dan pakweg een jaar of 2 geleden. Ook merk ik dat m'n op veel fora (inclusief hier) minder post/deelt - Ik gok om diezelfde reden, waardoor ik minder geprikkeld ben om zaken uit te spitten en er op die manier minder bedrijven op mijn radar komen te staan die ik anders niet gekend zou hebben; bijvoorbeeld ADMA heb ik hier voor het eerst over gehoord dankzij @Odeklontje - Die moet ik echt een biertje! Softbank dankzij @RobertowNL en Cassava Sciences (beiden al lang niet meer in de portefeuille) dankzij @coelho maar alledrie zijn ze hier al járen niet meer actief.

(zelf heb ik info over wat bedrijven gepost die misschien enkele tweakers opgepikt of bekeken hebben - Daar zaten klappers bij zoals MunichRE, Ancora of DEME bij. Ook wat, uhum, minder succesvol zoals met 7C & Bpost)

• Pr088
Jebus4life schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:25:
Ik zal deze nog eens even opmaken, dat is ook alweer ruim een jaar of langer geleden:

***members only***

Ik overweeg overigtens wel mijn portefeuille wat af te bouwen en te shiften richting meer ETF's - Ik vind het op zich nog wel leuk, maar ik merk dat ik er gewoon veel minder mee bezig ben dan pakweg een jaar of 2 geleden. Ook merk ik dat m'n op veel fora (inclusief hier) minder post/deelt - Ik gok om diezelfde reden, waardoor ik minder geprikkeld ben om zaken uit te spitten en er op die manier minder bedrijven op mijn radar komen te staan die ik anders niet gekend zou hebben; bijvoorbeeld ADMA heb ik hier voor het eerst over gehoord dankzij @Odeklontje - Die moet ik echt een biertje! Softbank dankzij @RobertowNL en Cassava Sciences (beiden al lang niet meer in de portefeuille) dankzij @coelho maar alledrie zijn ze hier al járen niet meer actief.

(zelf heb ik info over wat bedrijven gepost die misschien enkele tweakers opgepikt of bekeken hebben - Daar zaten klappers bij zoals MunichRE, Ancora of DEME bij. Ook wat, uhum, minder succesvol zoals met 7C & Bpost)
Schitterende porto en mooie rendementen in 2025. Ik zou als ik jou was wel afscheid nemen van BPost. Dat lijkt qua cijfers en qua management al een tijdje nergens meer op. |:(

• nafofella
Iemand ervaring met lynx? Aangezien dat een van de weinige brokers is waar je samen met familie lid kunt beleggen (ivm gezamenlijk vermogen) een account geopend. Goedkeuring duurde al bijna week. Nu heb ik geld overgeschreven (helaas geen iDEAL mogelijkheid) staat er nu in afwachting. Duurt dat echt 1 tot 3 dagen?

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

nafofella schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:10:
Iemand ervaring met lynx? Aangezien dat een van de weinige brokers is waar je samen met familie lid kunt beleggen (ivm gezamenlijk vermogen) een account geopend. Goedkeuring duurde al bijna week. Nu heb ik geld overgeschreven (helaas geen iDEAL mogelijkheid) staat er nu in afwachting. Duurt dat echt 1 tot 3 dagen?
Ja, Interactive Brokers (waar je via Lynx gebruik van maakt) is daarin nog vrij ouderwets helaas. Meestal in de loop van de volgende werkdag wordt de overschrijving verwerkt. Als je het vroeg in de morgen hebt overgeschreven, mogelijk dezelfde dag nog.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:24:
[...]

Ja, Interactive Brokers (waar je via Lynx gebruik van maakt) is daarin nog vrij ouderwets helaas. Meestal in de loop van de volgende werkdag wordt de overschrijving verwerkt. Als je het vroeg in de morgen hebt overgeschreven, mogelijk dezelfde dag nog.
Ik heb andere ervaringen bij IBKR. Meestal is een overboeking binnen een half uur verwerkt. Kan soms wel iets langer duren voordat de melding komt maar dan staat het geld wel al bij IBKR en kun je ook investeren.

Overschrijvingen van IBKR naar je bankrekening kunnen wel langer duren. Vooral als je net een positie verkocht hebt en dat komt omdat het 1 of 2 dagen kan duren voordat de transactie bij het clearing house afgehandeld is.

[ Voor 15% gewijzigd door Afas op 08-01-2026 18:56 ]

• flyingdutchboy
Hielko schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:17:
[...]

Dank je Hielko. Ik vermoed dat dit mijn probleem is. Ik heb degiro om een overzicht gevraagd en moet anders maar op zoek naar een andere broker

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Afas schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:51:
[...]

Ik heb andere ervaringen bij IBKR. Meestal is een overboeking binnen een half uur verwerkt. Kan soms wel iets langer duren voordat de melding komt maar dan staat het geld wel al bij IBKR en kun je ook investeren.

Overschrijvingen van IBKR naar je bankrekening kunnen wel langer duren. Vooral als je net een positie verkocht hebt en dat komt omdat het 1 of 2 dagen kan duren voordat de transactie bij het clearing house afgehandeld is.
Hier gaan overschrijvingen ook bijna instantaan tegenwoordig. Sowieso wacht ik meestal niet op de bijschrijving, ik doe de aankopen al gewoon op marge.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
PigRush schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:38:
Voor 2026 verwacht ik dat de volgende bedrijven kans maken op goede cijfers:

Azelis of IMCD: speciale chemicaliën distribiteur. [...] Goede bedrijven om te hebben voor de lange termijn.

Evolution AB: Zeer sterke FCF. Met 4 á 5% aandeleninkoop en 4 á 5% jaarlijkse dividend levert zelfs zonder groei dit bedrijf een yield van 10%. [...]

Wise PLC: Stabiel groeiend fintech bedrijf. Bijzondere investeerders cultuur. [...]
Leuk te zien dat deze bedrijven jou ook zijn opgevallen. Kan weinig toevoegen aan jouw verhaal, maar deze waren mij ook opgevallen. Zeker Azelis en Evolution. Beleg nu voornamelijk in alleen NT, maar overweeg voor 10% deze aandelen erbij te nemen.

• nafofella
ErnstH schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:20:
[...]

Hier gaan overschrijvingen ook bijna instantaan tegenwoordig. Sowieso wacht ik meestal niet op de bijschrijving, ik doe de aankopen al gewoon op marge.
Wellicht komt het dat het mijn eerste storting is en gisteren om 17.15 gedaan. Maar ik vind het wel jammer dat dit niet instant zoals bij DEGIRO.

Maar goed als ik straks geld erop heb is het niet zo’n issue meer. Ik moet gewoon ff rekening ermee houden dat ik altijd wat geld vrij heb op de rekening als ik snel wil handelen.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Deze vraag stelde ik eerder in het VRH topic maar helaas geen reactie op gekregen, vandaar dat ik het hier ook stel.

Met de aankomende wijzingen in het achterhoofd qua rendements belasting.
Wat zou je allemaal moeten administreren mbt aandelen en fondsen?
Ik wil graag weten hoe ik dit moet aanpakken, zodat ik voorbereid ben.

Misschien relevant, ik zit bij de Giro en ABN

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@NicoHF Je kan dat zelf zien bij de Belastingdienst. Je kan het formulier starten zonder dat je hem indient. Even uit het hoofd: je moet je begin- en eindsaldo, aankopen en verkopen opgeven.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NicoHF schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:02:
Deze vraag stelde ik eerder in het VRH topic maar helaas geen reactie op gekregen, vandaar dat ik het hier ook stel.

Met de aankomende wijzingen in het achterhoofd qua rendements belasting.
Wat zou je allemaal moeten administreren mbt aandelen en fondsen?
Ik wil graag weten hoe ik dit moet aanpakken, zodat ik voorbereid ben.

Misschien relevant, ik zit bij de Giro en ABN
als je denkt dat je teveel betaald aan de belasting, druk je op de download knop bij de ABN om de rapportage voor de OWR te pakken.
Als je daarmee voordeliger uit bent, pak je de OWR manier. Zo niet, dan niet.

PSN

• TheBrut3
Ik heb ook DeGiro en Rabobank en bij beide hoef ik niets te doen. Krijg vanzelf een financieel jaaroverzicht.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:56:
Ik heb ook DeGiro en Rabobank en bij beide hoef ik niets te doen. Krijg vanzelf een financieel jaaroverzicht.
Had net gekeken bij De Giro en in het financieel overzicht staan alleen de huidige koersen en totaalwaardes.
Bij de nieuwe belasting regels die eraan gaan komen moeten we het werkelijk of fictief rendement gaan betalen over de waarde vermeerderingen in het jaar, deze gegevens kan ik niet zien denk ik.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:27
Ik zou verwachten dat je aan het einde van een jaar net zoals bij een bank een jaaroverzicht krijgt welke voor de fiscus gehanteerd wordt, zoals betaalde rente bij een bank.

• Pr088
NicoHF schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:47:
[...]

Had net gekeken bij De Giro en in het financieel overzicht staan alleen de huidige koersen en totaalwaardes.
Bij de nieuwe belasting regels die eraan gaan komen moeten we het werkelijk of fictief rendement gaan betalen over de waarde vermeerderingen in het jaar, deze gegevens kan ik niet zien denk ik.
Je kunt de waardes van 1-1-24 vergelijken met de waardes van 1-1-25. Eventuele stortingen afgelopen jaar in mindering brengen en je hebt een brutorendement?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
NicoHF schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:47:
[...]

Ik heb het jaaroverzicht 2024 er bij gepakt.

Hierin staat oa:
- Portefeuilleoverzicht per 1-1-2024 en 31-12-2024
- flatexDEGIRO Geldrekening per 1-1-2024 en 31-12-2024
- Totale waarde van stortingen en opnames naar en van DEGIRO

Dat lijkt mij genoeg om de berekening te maken.

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:26
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dividend is een koekje van eigen deeg, dat is als investeerder voor wat langere termijn niet heel nuttig als uitkering of criteria :)

PSN

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

YakuzA schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:57:
[...]

dividend is een koekje van eigen deeg, dat is als investeerder voor wat langere termijn niet heel nuttig als uitkering of criteria :)
Dat is maar hoe je het bekijkt en wat je strategie is. Je kan willen accumuleren, maar je kan ook gewoon (grote) dividendopbouw willen. Zeggen dat wat iemand doet "niet nuttig" of "fout" is vind ik altijd gevaarlijk. Niemand die de toekomst van voorspellen.

Even naar dividend gekeken, ik pik er even een bedrijf als Ahold Delhaize uit. Stel dat je kocht kort na de fusie (pak maart 2017, aan €20 rond) dan kreeg je dat jaar een dividend van €0,63 per aandeel - Inmiddels is dat jaarlijks dividend al opgelopen tot €1,22 over 2025; ook is de koers gestegen van die €20 naar vandaag €33,65.

Dat is een koersstijging van 68% én een opgeteld dividend van €8,48 (dat brengt je brutorendement op 110% over 9 jaar). Daar is echt absoluut niets mis mee. Bij eenzelfde groei van het jaarlijks dividend hark je in 2050 netjes €10 dividend binnen per €20 die je in 2017 geïnvesteerd hebt. Dus dat is €500 per jaar voor elke €1000 die je toen geïnvesteerd hebt.

Zijn er betere beleggingen? Waarschijnlijk wel ja. Maar als defensief onderdeel van een brede portefeuille zoals @Aardappelbakker hier neerschrijft is dat gewoon een echt solide strategie die ik gerust mensen durf aanraden. Of Ahold Delhaize (in mijn voorbeeld) of eender welk ander dividendaandeel een goede investering blijkt zullen we moeten afwachten.

[ Voor 8% gewijzigd door Jebus4life op 09-01-2026 17:38 ]

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:09
YakuzA schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:57:
[...]

Altijd raar dat mensen dividend zo haten, je belegt toch om geld te creëren?

Dividend dwingt bedrijven tot discipline en bij dividend kings betekent het dat ze een betrouwbare cashflow creëren en decennialang kunnen behouden. Daarnaast blijven mensen in dividendaandelen langer zitten en zijn het vaak volwassen bedrijven, dus heb je minder volatiele aandelen.

Daarnaast is de psychologie van beleggen ook belangrijk en voelt het gewoon goed dat je elk jaar steeds een beetje meer dividend krijgt. Dat inkomen kan je natuurlijk ook bereiken door steeds aandelen te verkopen, maar dan loop je marktrisico.
aawe mwan schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:52:
Als je box 3 belasting moet betalen en het aandeel levert alleen dividend op en verder geen waardestijging, dan moet dat dividend wel flink hoger zijn dan de spaarrente, anders verlies je er op, tegen een hoger risico.
Om het punt van de meneer onder mij te illustreren:

de dividend yield van de Dividend Aristocrats ETF (S&P bedrijven die 25+ jaar hun dividend hebben verhoogd) is nu 4%, dat krijg je op weinig spaarrekeningen. Als je deze etf 5 jaar geleden had gekocht was de kostprijs €21,56 en is dat zelfs 5,2% yield on cost.

[ Voor 27% gewijzigd door Marrtijn op 09-01-2026 18:28 ]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je box 3 belasting moet betalen en het aandeel levert alleen dividend op en verder geen waardestijging, dan moet dat dividend wel flink hoger zijn dan de spaarrente, anders verlies je er op, tegen een hoger risico.

Het dividend gaat altijd af van de beurskoers van het aandeel, op de dag dat je het krijgt, dus ik denk dat er zometeen wel iemand reageert met dat het een „sigaar uit eigen doos” is. Maar er zijn genoeg mensen die niet weten welke datum de ex-dividenddatum is en ik maak regelmatig mee dat de koers na ex-dividend in een paar dagen weer op het oude niveau staat, alsof er niets gebeurd is.

Als aandelen een relatief „hoog dividend” betalen, dan kan dat komen doordat de dividenduitkering heel hoog is, maar het kan ook komen doordat de waarde van het aandeel (en dus het bedrijf) flink gezakt is.

Als je filtert welke aandelen je koopt, puur op basis van het feit dat ze dividend uitbetalen, dan kijk je dus niet meer naar de hoogste opbrengst (want je sluit bedrijven uit die nog hard groeien). In plaats daarvan ben je aan het investeren voor een meer constante opbrengst.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Marrtijn schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:49:
[...]
Altijd raar dat mensen dividend zo haten, je belegt toch om geld te creëren?
Ik vind het raar dat je direct dit zo moet framen :)

Hoeveel dividend een aandeel uitbetaald is geen betrouwbare metric voor winst op een aandeel (koersverloop + dividend) op lange termijn.

PSN

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Zojuist PP even bijgewerkt om mijn gevoel te bevestigen. Was weer een goed jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtbtW1dMREkeaMyU0qz8-moNXoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8vCvuve02E40pftbvdVfdeBv.png?f=fotoalbum_large

De eerste aankopen in 2026 zijn ook alweer gedaan: Molina & Komatsu

• aljooge
Secsytime schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:31:
Zojuist PP even bijgewerkt om mijn gevoel te bevestigen. Was weer een goed jaar.

[Afbeelding]

De eerste aankopen in 2026 zijn ook alweer gedaan: Molina & Komatsu
heb jij 32% rendement behaald? Netjes (y)

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

aljooge schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:35:
[...]

heb jij 32% rendement behaald? Netjes (y)
Yup, sinds ik ben begonnen begin 2024 beide jaren meer dan 30%.
Pagina: 1 ... 230 231 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij