Ik ben een nieuwe lading 'outside the box' ETFs tegengekomen die ook in dit topic nog niet vernoemd zijn.
Betreft UEQC, UEQV en CRRY. Dit zijn synthetische 2,5x (of 3x voor CRRY) leveraged producten op de commodity carry premium, uitgezonderd edelmetalen maar wel industriële metalen.
Het komt erop neer dat futures van bijvoorbeeld graan, koeien of olie vaak meer waard zijn 1 maand in de toekomst dan dat ze bijna tegen vervaldag zijn, want op de vervaldag wordt de future omgezet naar een fysiek product duizenden liters ruwe aardolie of tonnen graan of levende koeien dat niet iedereen in ontvangst kan nemen. De ETF gaat dus tegelijk leveraged long op futures 1-12 maanden voor levering en leveraged short op dezelfde producten in de laatste maand voor vervaldag om dus zo de waardedaling voor het fysiek in ontvangst te nemen van deze futures te capteren, de zogenaamde commodity carry premium.
UEQC bestaat sinds 2020 haalt met een leverage van 2,5 een gemiddelde rendement van 6%. Hij verslaat op die manier de high yield corporate bond ETF van iShares en zo waarschijnlijk ook de meeste andere obligatie ETFs, terwijl deze bijvoorbeeld van de aandelen dip van april zo goed als niks gevoeld heeft. Zeker de Euro hedged versie (zonder hogere TER tegenover de non-hedged!) UEQV lijkt mij een mooie optie als diversificatie voor obligatie en money market ETFs zonder met het been vooruit risico te nemen in de aandelenmarkt.
Een vergelijking van UEQC, UEQV, EHYA en CSH2:
/f/image/bc0dL3oEsY9RouMHmgBEac5l.png?f=fotoalbum_large)
Worst case lijken ze vooral eerder vlak te lopen dan echte verliezen op te tekenen.
Attendum aan deze post omdat ik te lui ben om mijn post helemaal te herschrijven. Het blijkt dat er ook nog een UEQU ETF bestaat die de agricultuur futures buiten beschouwing laat. Wat blijkt nog? Trommelgeroffel!
spoiler:Dat die zo maar even 2,3% hoger eindigt over een periode van 5,5 jaar dan IWDA in bull market!
Alleen is het opvallend dat deze groei volledig behaald is van juli 2020 tot maart 2022 en dat hij sindsdien nog net geen nieuwe piek heeft kunnen maken. Sinds juli 2024 kan je de koers eigenlijk bijna gelijk leggen op IWDA.
/f/image/NQ2tS7dhvTDmKyJmXhgnwDZB.png?f=fotoalbum_large)
Hij bestaat verder al bijna 10 jaar en op die 10 jaar komt het rendement uit op 142,5%. In die tijdspanne moet hij dan weer wel de duimen leggen tegenover IWDA dat 216% gehaald heeft, maar ter diversificatie van obligaties en money market ETFs vind ik het een leuk nieuwtje en ik ben vooral ook benieuwd wat het op langere termijn gaat doen. Voor de Belgen is deze ook een leuke omdat we 30% meerwaardebelasting moeten betalen op obligatie ETFs, dat kan dan op deze manier vermeden worden.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.