• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:43
YakuzA schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Ik vind het raar dat je direct dit zo moet framen :)

Hoeveel dividend een aandeel uitbetaald is geen betrouwbare metric voor winst op een aandeel (koersverloop + dividend) op lange termijn.
Dat is toch wat jij zegt? 'Een koekje van eigen deeg' is juist hier de framing. Het punt van dividendbetalers is dat hun vrije kasstroom groter is dan de mogelijkheden voor investeringen, en hierdoor ruimte is om de winst naar de aandeelhouder uit te keren en dus de vruchten kan ontvangen van de goede prestaties zonder dat deze zijn aandelen hoeft te verkopen. Vele bedrijven doen ook aan eigen aandelen terugkopen, vind je stock buybacks dan ook sigaren uit eigen doos?

Elk bedrijf maakt trouwens koekjes van jouw eigen deeg, alleen dividendbetalers geven je tussendoor ook een koekje cadeau. ;)

En ja, er zijn altijd uitzonderingen op de regel, er zijn ook bedrijven die absurde payoutratio's hebben die nooit houdbaar zijn (ik noem een LyondellBasell). Er is namelijk niet één betrouwbare metric die altijd werkt want anders was iedereen rijk. Maar er is vast een reden dat veel volwassen bedrijven dividend uitkeren.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:55

Secsytime

Automagisch

Marrtijn schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:41:
[...]

Dat is toch wat jij zegt? 'Een koekje van eigen deeg' is juist hier de framing. Het punt van dividendbetalers is dat hun vrije kasstroom groter is dan de ruimte voor investeringen, en hierdoor ruimte is om de winst naar de aandeelhouder uit te keren en dus kan vruchten kan ontvangen van de goede prestaties zonder dat deze zijn aandelen hoeft te verkopen. Vele bedrijven doen ook aan eigen aandelen terugkopen, vind je stock buybacks dan ook sigaren uit eigen doos?

Elk bedrijf maakt trouwens koekjes van jouw eigen deeg, alleen dividendbetalers geven je tussendoor ook een koekje cadeau. ;)

En ja, er zijn altijd uitzonderingen op de regel, er zijn ook bedrijven die absurde payoutratio's hebben die nooit houdbaar zijn (ik noem een LyondellBasell). Er is namelijk niet één betrouwbare metric die altijd werkt want anders was iedereen rijk. Maar er is vast een reden dat veel volwassen bedrijven dividend uitkeren.
Ik heb liever dat ze dividend uitkeren als ze het geld niet kunnen gebruiken voor (zinvolle) M&A of organische groei.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

-

[ Voor 99% gewijzigd door Secsytime op 10-01-2026 20:05 ]

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:30
Secsytime schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:40:
[...]

Yup, sinds ik ben begonnen begin 2024 beide jaren meer dan 30%.
Dat is echt lekker.

Hadden jullie deze eerste week ook zo’n mega start? 1/3 van de winst die ik vorig jaar betaalde heb ik nu in een week 😬

Hopelijk word dit weer mooi jaar.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:19
nafofella schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 07:01:
[...]

Dat is echt lekker.

Hadden jullie deze eerste week ook zo’n mega start? 1/3 van de winst die ik vorig jaar betaalde heb ik nu in een week 😬

Hopelijk word dit weer mooi jaar.
Heb al 6% stijging en het is vooral tech die dit heeft veroorzaakt

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

aljooge schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:33:
[...]

Heb al 6% stijging en het is vooral tech die dit heeft veroorzaakt
Hier is het defensie sector met +15% YTD de kartrekker van vorige week.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik moet het doen met 2,7% rendement dit jaar, ook niet slecht.

Ik zit vooral in breed gespreide fondsen en ETFs (NT en Cardano indexfondsen en dan nog TSWE en MEUD ETFs omdat ik niet te veel in de US wil zitten). Van de losse aandelen deed vooral tech het goed maar heb ook nog wat aandelen Shell (waar ik sowieso een keer vanaf wil) en dat trok het rendement weer wat naar beneden.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:29
Secsytime schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:59:
Mijn portfolio is behoorlijk divers zoals je hieronder kunt zien. Geeft misschien even wat meer context bij het behaalde rendement.

[Afbeelding]
Divers is afhankelijk van of die 3 grote blokken bijv. ETF's zijn of allemaal tech aandelen. Als die 50% 3 tech aandelen zijn, dan kan het niet per se als heel divers worden geclassificeerd. Als de AI bubbel klapt en de techs gaan -50%, dan verlies je in 1 klap 25%.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

TheBrut3 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Divers is afhankelijk van of die 3 grote blokken bijv. ETF's zijn of allemaal tech aandelen. Als die 50% 3 tech aandelen zijn, dan kan het niet per se als heel divers worden geclassificeerd. Als de AI bubbel klapt en de techs gaan -50%, dan verlies je in 1 klap 25%.
Nee helaas, tech aandelen en ETF’s doe ik niet aan.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:00
Afas schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:40:
Ik moet het doen met 2,7% rendement dit jaar, ook niet slecht.
Deze week of vorig jaar…… bij dat laatste is het dus wel enorm slecht.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:44
TheBrut3 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Dat is wel een beetje overtrokken.

Ik zal niet ontkennen dat er sprake is van een AI bubbel, maar 'de techs' gaan echt niet allen met 50% onderuit wanneer de bubbel barst.

Google en Microsoft behoren tot de meest winstgevende bedrijven ter wereld. Wanneer die naar een PE ratio dalen van 15 dan is er denk ik meer aan de hand dan de AI bubbel die barst.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
TweakGP schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Deze week of vorig jaar…… bij dat laatste is het dus wel enorm slecht.
Deze week ;)

Vorig jaar zo'n 14%

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:51

Soullie

Planeshift

Afas schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Deze week ;)

Vorig jaar zo'n 14%
Dat is beide prima dan, ik ben dit jaar ook wel ok begonnen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

49euro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Dat is wel een beetje overtrokken.

Ik zal niet ontkennen dat er sprake is van een AI bubbel, maar 'de techs' gaan echt niet allen met 50% onderuit wanneer de bubbel barst.

Google en Microsoft behoren tot de meest winstgevende bedrijven ter wereld. Wanneer die naar een PE ratio dalen van 15 dan is er denk ik meer aan de hand dan de AI bubbel die barst.
Michael Burry heeft daar gister ook een mooi stuk over geschreven.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Aldus Michael Burry:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Voor de duidelijkheid, dit is een fragment van een groter geheel.

[ Voor 3% gewijzigd door Secsytime op 10-01-2026 15:01 ]

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:30
YakuzA schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Hier is het defensie sector met +15% YTD de kartrekker van vorige week.
Ja hier ook defensie, maar ook ASML en ik heb halverwege december beetje novo nordisk gekocht en die staat nu al op 22%.

Maar goed het is pas winst als ik ze ook verkoop, zullen ook nog wel dippen kopen.
ik heb nu 1/3 van mijn porto in ETF zitten en ik wil dat naar 50% brengen.

Geeft toch iets meer rust ;)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54

Qwerty-273

Meukposter

nafofella schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:36:
heb halverwege december beetje novo nordisk gekocht en die staat nu al op 22%.
Tja, Novo. Grote dippen in 2025… maart/april, juli/augustus, en oktober/november. Een opleving in december kan goed getimed zijn als je in een dip hebt gekocht. Je zal maar in juni 2024 ingestapt zijn (en nog steeds wachten op de correctie omhoog).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06:35

Internet Janny

He does it for free

Secsytime schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:54:
Aldus Michael Burry:

***members only***

Voor de duidelijkheid, dit is een fragment van een groter geheel.
Kan je rest ook posten?

Zero compensation

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Het staat achter een paywall, dus dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-01 20:51
welk techfonds houden jullie dit jaar on de gaten? gewoon nvdia asml enz. of zijn er interessante opkomende spelers?

Heeft iemand anders een tip waar ik zelf meer kennis kan opdoen. Ik snap op forums als reddit/tweakers enz. maar wat helpt nog meer? Is bijv. een abonnement op FD zinnig? Ik merk dat ik naast passief beleggen geld dat verloren mag gaan (liever niet natuurlijk) graag voor langere tijd actief beleg maar ik mis kennis 🙂.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:44
@Joel22 Kijk vooral ook naar het grote geld. Toen Softbank de volledige mep aan Nvidia aandelen verkocht, was dat heel goed merkbaar aan de koers (echter kwam dat nieuws pas een paar dagen later naar buiten)

Mocht je meer wil leren, kijk dan vooral ook even in het nieuwstopic van het Crypto forum. Je krijgt dan een lesje signalen herkennen van Bitcoin (maar die signalen kan je net zo goed vertalen naar populaire aandelen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor het grote geld kan ik ook echt de All-In podcast aanraden, uiteindelijk is maakt de Amerikaanse tech een groot deel uit van de markt en zij hebben daar connecties. Al zullen ze zeker niet altijd het achterste van hun tong laten zien.

Wel een beetje door de politiek heen kijken maar dat geeft ook wel een interessante blik op wat er op macroniveau aan de andere kant van de plas speelt. Afgelopen vrijdag een aflevering met de voorspellingen voor 2026.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Joel22 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:45:
welk techfonds houden jullie dit jaar on de gaten? gewoon nvdia asml enz. of zijn er interessante opkomende spelers?
Dit zijn geen fondsen, misschien eerst maar even wat meer kennis opdoen voodat je gaat gokken.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:50
Secsytime schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:14:
[...]

Dit zijn geen fondsen, misschien eerst maar even wat meer kennis opdoen voodat je gaat gokken.
Het zijn geen fondsen in de zin van beleggingsfondsen, zoals AVIAW waar ik in beleg. Maar aandelen worden op de beurs - in Nederland- in jargon wel soms een beursfonds genoemd. Dus het is niet fout.

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 12-01-2026 07:14 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

Pagina: 1 ... 230 231 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij