• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:08
YakuzA schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Ik vind het raar dat je direct dit zo moet framen :)

Hoeveel dividend een aandeel uitbetaald is geen betrouwbare metric voor winst op een aandeel (koersverloop + dividend) op lange termijn.
Dat is toch wat jij zegt? 'Een koekje van eigen deeg' is juist hier de framing. Het punt van dividendbetalers is dat hun vrije kasstroom groter is dan de mogelijkheden voor investeringen, en hierdoor ruimte is om de winst naar de aandeelhouder uit te keren en dus de vruchten kan ontvangen van de goede prestaties zonder dat deze zijn aandelen hoeft te verkopen. Vele bedrijven doen ook aan eigen aandelen terugkopen, vind je stock buybacks dan ook sigaren uit eigen doos?

Elk bedrijf maakt trouwens koekjes van jouw eigen deeg, alleen dividendbetalers geven je tussendoor ook een koekje cadeau. ;)

En ja, er zijn altijd uitzonderingen op de regel, er zijn ook bedrijven die absurde payoutratio's hebben die nooit houdbaar zijn (ik noem een LyondellBasell). Er is namelijk niet één betrouwbare metric die altijd werkt want anders was iedereen rijk. Maar er is vast een reden dat veel volwassen bedrijven dividend uitkeren.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-03 10:51

Secsytime

Automagisch

Marrtijn schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:41:
[...]

Dat is toch wat jij zegt? 'Een koekje van eigen deeg' is juist hier de framing. Het punt van dividendbetalers is dat hun vrije kasstroom groter is dan de ruimte voor investeringen, en hierdoor ruimte is om de winst naar de aandeelhouder uit te keren en dus kan vruchten kan ontvangen van de goede prestaties zonder dat deze zijn aandelen hoeft te verkopen. Vele bedrijven doen ook aan eigen aandelen terugkopen, vind je stock buybacks dan ook sigaren uit eigen doos?

Elk bedrijf maakt trouwens koekjes van jouw eigen deeg, alleen dividendbetalers geven je tussendoor ook een koekje cadeau. ;)

En ja, er zijn altijd uitzonderingen op de regel, er zijn ook bedrijven die absurde payoutratio's hebben die nooit houdbaar zijn (ik noem een LyondellBasell). Er is namelijk niet één betrouwbare metric die altijd werkt want anders was iedereen rijk. Maar er is vast een reden dat veel volwassen bedrijven dividend uitkeren.
Ik heb liever dat ze dividend uitkeren als ze het geld niet kunnen gebruiken voor (zinvolle) M&A of organische groei.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

-

[ Voor 99% gewijzigd door Secsytime op 10-01-2026 20:05 ]

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08:17
Secsytime schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:40:
[...]

Yup, sinds ik ben begonnen begin 2024 beide jaren meer dan 30%.
Dat is echt lekker.

Hadden jullie deze eerste week ook zo’n mega start? 1/3 van de winst die ik vorig jaar betaalde heb ik nu in een week 😬

Hopelijk word dit weer mooi jaar.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:08
nafofella schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 07:01:
[...]

Dat is echt lekker.

Hadden jullie deze eerste week ook zo’n mega start? 1/3 van de winst die ik vorig jaar betaalde heb ik nu in een week 😬

Hopelijk word dit weer mooi jaar.
Heb al 6% stijging en het is vooral tech die dit heeft veroorzaakt

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

aljooge schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:33:
[...]

Heb al 6% stijging en het is vooral tech die dit heeft veroorzaakt
Hier is het defensie sector met +15% YTD de kartrekker van vorige week.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik moet het doen met 2,7% rendement dit jaar, ook niet slecht.

Ik zit vooral in breed gespreide fondsen en ETFs (NT en Cardano indexfondsen en dan nog TSWE en MEUD ETFs omdat ik niet te veel in de US wil zitten). Van de losse aandelen deed vooral tech het goed maar heb ook nog wat aandelen Shell (waar ik sowieso een keer vanaf wil) en dat trok het rendement weer wat naar beneden.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:59
Secsytime schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:59:
Mijn portfolio is behoorlijk divers zoals je hieronder kunt zien. Geeft misschien even wat meer context bij het behaalde rendement.

[Afbeelding]
Divers is afhankelijk van of die 3 grote blokken bijv. ETF's zijn of allemaal tech aandelen. Als die 50% 3 tech aandelen zijn, dan kan het niet per se als heel divers worden geclassificeerd. Als de AI bubbel klapt en de techs gaan -50%, dan verlies je in 1 klap 25%.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

TheBrut3 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Divers is afhankelijk van of die 3 grote blokken bijv. ETF's zijn of allemaal tech aandelen. Als die 50% 3 tech aandelen zijn, dan kan het niet per se als heel divers worden geclassificeerd. Als de AI bubbel klapt en de techs gaan -50%, dan verlies je in 1 klap 25%.
Nee helaas, tech aandelen en ETF’s doe ik niet aan.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-02 11:53
Afas schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:40:
Ik moet het doen met 2,7% rendement dit jaar, ook niet slecht.
Deze week of vorig jaar…… bij dat laatste is het dus wel enorm slecht.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
TheBrut3 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Dat is wel een beetje overtrokken.

Ik zal niet ontkennen dat er sprake is van een AI bubbel, maar 'de techs' gaan echt niet allen met 50% onderuit wanneer de bubbel barst.

Google en Microsoft behoren tot de meest winstgevende bedrijven ter wereld. Wanneer die naar een PE ratio dalen van 15 dan is er denk ik meer aan de hand dan de AI bubbel die barst.

• Afas
  • Niet online
TweakGP schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Deze week of vorig jaar…… bij dat laatste is het dus wel enorm slecht.
Deze week ;)

Vorig jaar zo'n 14%

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:05

Soullie

Planeshift

Afas schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Deze week ;)

Vorig jaar zo'n 14%
Dat is beide prima dan, ik ben dit jaar ook wel ok begonnen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

49euro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Dat is wel een beetje overtrokken.

Ik zal niet ontkennen dat er sprake is van een AI bubbel, maar 'de techs' gaan echt niet allen met 50% onderuit wanneer de bubbel barst.

Google en Microsoft behoren tot de meest winstgevende bedrijven ter wereld. Wanneer die naar een PE ratio dalen van 15 dan is er denk ik meer aan de hand dan de AI bubbel die barst.
Michael Burry heeft daar gister ook een mooi stuk over geschreven.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Aldus Michael Burry:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Voor de duidelijkheid, dit is een fragment van een groter geheel.

[ Voor 3% gewijzigd door Secsytime op 10-01-2026 15:01 ]

• nafofella
YakuzA schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Hier is het defensie sector met +15% YTD de kartrekker van vorige week.
Ja hier ook defensie, maar ook ASML en ik heb halverwege december beetje novo nordisk gekocht en die staat nu al op 22%.

Maar goed het is pas winst als ik ze ook verkoop, zullen ook nog wel dippen kopen.
ik heb nu 1/3 van mijn porto in ETF zitten en ik wil dat naar 50% brengen.

Geeft toch iets meer rust ;)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:20

Qwerty-273

Meukposter

nafofella schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:36:
heb halverwege december beetje novo nordisk gekocht en die staat nu al op 22%.
Tja, Novo. Grote dippen in 2025… maart/april, juli/augustus, en oktober/november. Een opleving in december kan goed getimed zijn als je in een dip hebt gekocht. Je zal maar in juni 2024 ingestapt zijn (en nog steeds wachten op de correctie omhoog).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online

Internet Janny

He does it for free

Secsytime schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:54:
Aldus Michael Burry:

***members only***

Voor de duidelijkheid, dit is een fragment van een groter geheel.
Kan je rest ook posten?

Zero compensation

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Het staat achter een paywall, dus dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-03 00:31
welk techfonds houden jullie dit jaar on de gaten? gewoon nvdia asml enz. of zijn er interessante opkomende spelers?

Heeft iemand anders een tip waar ik zelf meer kennis kan opdoen. Ik snap op forums als reddit/tweakers enz. maar wat helpt nog meer? Is bijv. een abonnement op FD zinnig? Ik merk dat ik naast passief beleggen geld dat verloren mag gaan (liever niet natuurlijk) graag voor langere tijd actief beleg maar ik mis kennis 🙂.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-03 18:24
@Joel22 Kijk vooral ook naar het grote geld. Toen Softbank de volledige mep aan Nvidia aandelen verkocht, was dat heel goed merkbaar aan de koers (echter kwam dat nieuws pas een paar dagen later naar buiten)

Mocht je meer wil leren, kijk dan vooral ook even in het nieuwstopic van het Crypto forum. Je krijgt dan een lesje signalen herkennen van Bitcoin (maar die signalen kan je net zo goed vertalen naar populaire aandelen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor het grote geld kan ik ook echt de All-In podcast aanraden, uiteindelijk is maakt de Amerikaanse tech een groot deel uit van de markt en zij hebben daar connecties. Al zullen ze zeker niet altijd het achterste van hun tong laten zien.

Wel een beetje door de politiek heen kijken maar dat geeft ook wel een interessante blik op wat er op macroniveau aan de andere kant van de plas speelt. Afgelopen vrijdag een aflevering met de voorspellingen voor 2026.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Joel22 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:45:
welk techfonds houden jullie dit jaar on de gaten? gewoon nvdia asml enz. of zijn er interessante opkomende spelers?
Dit zijn geen fondsen, misschien eerst maar even wat meer kennis opdoen voodat je gaat gokken.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:08
Secsytime schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:14:
[...]

Dit zijn geen fondsen, misschien eerst maar even wat meer kennis opdoen voodat je gaat gokken.
Het zijn geen fondsen in de zin van beleggingsfondsen, zoals AVIAW waar ik in beleg. Maar aandelen worden op de beurs - in Nederland- in jargon wel soms een beursfonds genoemd. Dus het is niet fout.

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 12-01-2026 07:14 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Pr088 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:14:
[...]

Het zijn geen fondsen in de zin van beleggingsfondsen, zoals AVIAW waar ik in beleg. Maar aandelen worden op de beurs - in Nederland- in jargon wel soms een beursfonds genoemd. Dus het is niet fout.
Noem het wat je wilt, in deze context duidelijk niet het geval.

Je vergelijkt de situatie van een beginner met “jargon”. Lijkt me juist goed dat een beginner de verschillen leert.

Daarnaast herken ik de conclusie van “jargon” niet als Financial.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De non-discussie is duidelijk al eerder gevoerd want blijkbaar heb ik hier al eerder op gezocht :P
BeursFonds: https://www.encyclo.nl/begrip/beursfonds

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is inderdaad verwarrend dat in het "oude AEX mannen" jargon de term fondsen ook wordt gebruikt om aandelen, obligaties, etc. aan te duiden. Zie bijvoorbeeld https://beurs.fd.nl/aandelen/amsterdam/aex/ waar de term "AEX hoofdfondsen" wordt gebruikt. Zeker met de naam beleggingsfonds of index-fonds raak je daar al snel de weg kwijt als iedereen het woord fonds gebruikt om een ander middel/product aan te duiden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Soullie

Soullie

Planeshift

Heineken en Besi gaan hard vandaag, maar dan toch anders.

• Pr088
Soullie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:28:
Daarom heb ik ze allebei. :P
Vind de reactie op Heineken wel overdreven met -5%. Als ze eind van de maand nog op dit niveau staan, dan overweeg ik ze zelfs bij te kopen als defensieve waarde.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:28
Ik ben een nieuwe lading 'outside the box' ETFs tegengekomen die ook in dit topic nog niet vernoemd zijn.
Betreft UEQC, UEQV en CRRY. Dit zijn synthetische 2,5x (of 3x voor CRRY) leveraged producten op de commodity carry premium, uitgezonderd edelmetalen maar wel industriële metalen.
Het komt erop neer dat futures van bijvoorbeeld graan, koeien of olie vaak meer waard zijn 1 maand in de toekomst dan dat ze bijna tegen vervaldag zijn, want op de vervaldag wordt de future omgezet naar een fysiek product duizenden liters ruwe aardolie of tonnen graan of levende koeien dat niet iedereen in ontvangst kan nemen. De ETF gaat dus tegelijk leveraged long op futures 1-12 maanden voor levering en leveraged short op dezelfde producten in de laatste maand voor vervaldag om dus zo de waardedaling voor het fysiek in ontvangst te nemen van deze futures te capteren, de zogenaamde commodity carry premium.

UEQC bestaat sinds 2020 haalt met een leverage van 2,5 een gemiddelde rendement van 6%. Hij verslaat op die manier de high yield corporate bond ETF van iShares en zo waarschijnlijk ook de meeste andere obligatie ETFs, terwijl deze bijvoorbeeld van de aandelen dip van april zo goed als niks gevoeld heeft. Zeker de Euro hedged versie (zonder hogere TER tegenover de non-hedged!) UEQV lijkt mij een mooie optie als diversificatie voor obligatie en money market ETFs zonder met het been vooruit risico te nemen in de aandelenmarkt.
Een vergelijking van UEQC, UEQV, EHYA en CSH2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nRWptnt9-QN2oAMZl4leUmFet8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bc0dL3oEsY9RouMHmgBEac5l.png?f=fotoalbum_large
Worst case lijken ze vooral eerder vlak te lopen dan echte verliezen op te tekenen.

Attendum aan deze post omdat ik te lui ben om mijn post helemaal te herschrijven. Het blijkt dat er ook nog een UEQU ETF bestaat die de agricultuur futures buiten beschouwing laat. Wat blijkt nog? Trommelgeroffel!
spoiler:
Dat die zo maar even 2,3% hoger eindigt over een periode van 5,5 jaar dan IWDA in bull market!
Alleen is het opvallend dat deze groei volledig behaald is van juli 2020 tot maart 2022 en dat hij sindsdien nog net geen nieuwe piek heeft kunnen maken. Sinds juli 2024 kan je de koers eigenlijk bijna gelijk leggen op IWDA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVITosok9fSLCKdHpzp8UeYW9gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NQ2tS7dhvTDmKyJmXhgnwDZB.png?f=fotoalbum_large
Hij bestaat verder al bijna 10 jaar en op die 10 jaar komt het rendement uit op 142,5%. In die tijdspanne moet hij dan weer wel de duimen leggen tegenover IWDA dat 216% gehaald heeft, maar ter diversificatie van obligaties en money market ETFs vind ik het een leuk nieuwtje en ik ben vooral ook benieuwd wat het op langere termijn gaat doen. Voor de Belgen is deze ook een leuke omdat we 30% meerwaardebelasting moeten betalen op obligatie ETFs, dat kan dan op deze manier vermeden worden.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Soullie

Soullie

Planeshift

Pr088 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Vind de reactie op Heineken wel overdreven met -5%. Als ze eind van de maand nog op dit niveau staan, dan overweeg ik ze zelfs bij te kopen als defensieve waarde.
Ja wellicht ik ook, ik heb nog geen positie maar op deze koers denk ik er wel overna.
Even wachten tot salaris + dividend deze maand binnenkomt, dan kijk ik even verder.

• nafofella
Soullie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:28:
Besi heb ik al vaak gekocht en verkocht. Daarmee toch al leuk winstje kunnen pakken. Vandaag weer snel
Bijgekocht op 161,5

Theon had ik al maar daalde flink door winstnemingen vandaag. Ook weer wat bijgekocht. Ff zien of dat dit keer ook weer goed uitpakt 🤪🫣

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-03 22:08
Pr088 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Wat zie je eigenlijk in Heineken als ik vragen mag? Ik heb het moeilijk met dit soort bedrijven, want Gen Z drinkt niet :P. Revenues en EBITDA zijn ook relatief flat. Of is het puur een dividend play?

• Pr088
Sineplex schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:12:
[...]

Wat zie je eigenlijk in Heineken als ik vragen mag? Ik heb het moeilijk met dit soort bedrijven, want Gen Z drinkt niet :P. Revenues en EBITDA zijn ook relatief flat. Of is het puur een dividend play?
Dat Gen Z niet drinkt zie ik om me heen niet. Wel minder dan vroeger, maar de dalende trend zit er al generaties in. Er zit -denk ik - genoeg veerkracht in Heineken en het ligt op dit moment goedkoper dan ooit. Dus ik zie wel een stukje upside. Dividend en de lage volatiliteit is ook fijn.

• Afas
  • Niet online
nafofella schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:00:
[...]

Besi heb ik al vaak gekocht en verkocht. Daarmee toch al leuk winstje kunnen pakken. Vandaag weer snel
Bijgekocht op 161,5

Theon had ik al maar daalde flink door winstnemingen vandaag. Ook weer wat bijgekocht. Ff zien of dat dit keer ook weer goed uitpakt 🤪🫣
Ik heb zo al een paar ritjes kunnen maken met ASM International. Maar dat blijft voor mij wel met relatief kleine bedragen naast mijn grotendeels LT brede indexfondsen strategie.

De koers winst van die bedrijven blijft toch wel een bijzonder fenomeen. De Nederlandse chippers noteren allemaal 40 de winst of meer (over Besi hebben we het maar niet...) en as we spreak gaat ASML door de 1100 euro per aandeel heen :o

• nafofella
Afas schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Ik heb zo al een paar ritjes kunnen maken met ASM International. Maar dat blijft voor mij wel met relatief kleine bedragen naast mijn grotendeels LT brede indexfondsen strategie.

De koers winst van die bedrijven blijft toch wel een bijzonder fenomeen. De Nederlandse chippers noteren allemaal 40 de winst of meer (over Besi hebben we het maar niet...) en as we spreak gaat ASML door de 1100 euro per aandeel heen :o
ja asml doet het hier ook lekker. ook al vaak gekocht en verkocht.

bij deze dacht ik steeds "die heeft nu de top wel gehad, maar dit is ook elke dag feest:
https://www.iex.nl/Aandee...ritical-Materials-NV.aspx

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:19
Ik lees in de dagelijke SPAM van Harm van Wijk dat vastgoed momenteel historisch duur is, maar ook dat dit niet/minder speelt voor o.a. REIT's;

En de data bevestigt het:

📊 Waarderingskloof: 132 basispunten (hoogste in 8 jaar)
📊 FFO-groei (winstmaatstaf vastgoed): +8,7%
📊 Gemiddelde schuldratio REITs: 32% LTV (zeer gezond)
📊 Dividend yields: 4–7% per jaar (vs. 3% spaarrekening)
📊 Institutionele inflow Q4: €18 miljard (smart money positioneert zich)

Historisch convergeert deze kloof.

Altijd.

2008: Kloof sluit → +150% in 18 maanden
2015: Kloof sluit → +35% in een jaar
2020: Kloof sluit → +45% na de crash

Betekent dit dat REITs altijd beter zijn dan fysiek vastgoed?
Nee.

Maar nu?
Gezien de waarderingskloof, de liquiditeit en de timing?

Absoluut.

Iemand die dit kan onderschrijven of onderuithalen?

• Pr088
MiKeZZa schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:20:
Ik lees in de dagelijke SPAM van Harm van Wijk dat vastgoed momenteel historisch duur is, maar ook dat dit niet/minder speelt voor o.a. REIT's;

En de data bevestigt het:

📊 Waarderingskloof: 132 basispunten (hoogste in 8 jaar)
📊 FFO-groei (winstmaatstaf vastgoed): +8,7%
📊 Gemiddelde schuldratio REITs: 32% LTV (zeer gezond)
📊 Dividend yields: 4–7% per jaar (vs. 3% spaarrekening)
📊 Institutionele inflow Q4: €18 miljard (smart money positioneert zich)

Altijd.

2008: Kloof sluit → +150% in 18 maanden
2015: Kloof sluit → +35% in een jaar
2020: Kloof sluit → +45% na de crash

Betekent dit dat REITs altijd beter zijn dan fysiek vastgoed?
Nee.

Maar nu?
Gezien de waarderingskloof, de liquiditeit en de timing?

Absoluut.

Iemand die dit kan onderschrijven of onderuithalen?
Ik vind REIT wel altijd beter dan fysiek vastgoed. Daar heb je grote bedragen voor nodig en het kost je zelf werk.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hebben we het nou nog steeds over REITs?

• MiKeZZa
Secsytime schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:51:
Hebben we het nou nog steeds over REITs?
Hebben we het in dit topic nou alweer over aandelen? >:)

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Beetje omgekeerde wereld, je gooit er wat stellingen in, en zegt.. schiet er maar op.

In plaats van het zelf uit te zoeken en te onderbouwen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Secsytime schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:19:
Beetje omgekeerde wereld, je gooit er wat stellingen in, en zegt.. schiet er maar op.

Het is weer het zelfde liedje als altijd bij @MiKeZZa: advies vragen om dat vervolgens compleet in de wind te slaan om achter een of andere finfluencer met mooie verhaaltjes aan te rennen :p

@MiKeZZa je zoekt naar een autoriteit om de verantwoordelijkheid aan over te dragen, maar je hebt nog niet gerealiseerd dat er gewoonweg geen guru's bestaan die het allemaal weten.

[ Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 13-01-2026 12:30 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• MiKeZZa
Secsytime schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:19:

Dat is echter een heel ander 'probleem' dan dat ik een vraag over een REIT stel. Overigens ga ik vrijdag eens goed naar zijn verhaal luisteren om te bepalen waar ik verder in wil duiken om te kijken of ik hier denken in herken en wat volgens mij wat genuanceerder ligt.

Maar dan is iemand die hier meer verstand van heeft die op voorhand zegt; mwah, kijk eens naar dit of dat, want volgens mij klopt deze stelling op zich wel, maar het is te kort door de bocht omdat dit of dat super helpend. Daarom informeer ik hier.

• MiKeZZa
fsfikke schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:27:
[...]

Het is weer het zelfde liedje als altijd bij @MiKeZZa: advies vragen om dat vervolgens compleet in de wind te slaan om achter een of andere finfluencer met mooie verhaaltjes aan te rennen :p
Pure onzin. Ik ben zoals geadviseerd bezig om een portfolio bij elkaar te zoeken. Daar speelt REIT in de 1e opzet een rol in, maar ik krijg nu in die zoektocht o.a. dit als input, maar ergens weet ik bij de man die het zegt nooit zo goed wat ik er van moet denken....

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

MiKeZZa schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:20:

Altijd.
Behalve als dat deze keer niet gebeurt. Trends die voorheen plaatsvonden hoeven niet meer plaats te vinden in de toekomst. Wellicht gemiddeld genomen over de markt gebeurt het wel als je maar blijft zitten, maar wellicht niet voor de gekozen REIT waar je al je geld in hebt gepompt.

• MiKeZZa
Qwerty-273 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Behalve als dat deze keer niet gebeurt. Trends die voorheen plaatsvonden hoeven niet meer plaats te vinden in de toekomst. Wellicht gemiddeld genomen over de markt gebeurt het wel als je maar blijft zitten, maar wellicht niet voor de gekozen REIT waar je al je geld in hebt gepompt.
Nee precies, dat bedacht ik ook al. Echter; hij claimt vrijdag met een goede manier te komen om een mooie mengeling aan REITs samen te stellen. Dus dan zou je voor mijn gevoel aardig gespreid moeten zitten en is dat laatste risico in ieder geval beperkt.

Dit nog los van mijn afweging dat REIT sowieso een rol in mijn portfolio zou moeten spelen en dit feitelijk een 'extra bonus' zou zijn.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Het zijn verkopers, beoordeel ze ook als verkopers.

Vastgoed is al tijden niet meer interessant, luister bijv. maar naar de podcast van Steve Eisman en dan zul je begrijpen waarom.

Je wilt heel duidelijk iets in vastgoed gaan doen, succes ermee. Persoonlijk zou ik niet in vastgoed gaan.

• MiKeZZa
Secsytime schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:49:

Vastgoed is al tijden niet meer interessant, luister bijv. maar naar de podcast van Steve Eisman en dan zul je begrijpen waarom.

Je wilt heel duidelijk iets in vastgoed gaan doen, succes ermee. Persoonlijk zou ik niet in vastgoed gaan.
Thanks, ik zal eens zoeken wat hij te melden heeft. En ik ben druk aan het neerpennen wat mijn gedachtenspinsels zijn. Zal ze eens delen, benieuwd wat daar voor reacties op komen ;)

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online

Internet Janny

He does it for free

De meeste ETFs hebben sowieso al vaak een stukje Prologis erin. Dus je hebt al vastgoed dan.

Zero compensation

• Pr088
Secsytime schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:49:

Dat is dan ook weer het andere uiterste. Vastgoed is minder interessant voor de snelle winsten en de hoge hypotheken, zoals alle snelle jongens in de glorietijden deden.
REITs als breed gespreid vastgoed-investeringsdeel van je portefeuille is natuurlijk prima. Het is een sector, naast tech, industrie, etc etc. Veel mensen kiezen er ook voor om het niet te doen, omdat ze al voor een groot deel in vastgoed beleggen: hun eigen woning ;).

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Pr088 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Dat is dan ook weer het andere uiterste. Vastgoed is minder interessant voor de snelle winsten en de hoge hypotheken, zoals alle snelle jongens in de glorietijden deden.
REITs als breed gespreid vastgoed-investeringsdeel van je portefeuille is natuurlijk prima. Het is een sector, naast tech, industrie, etc etc. Veel mensen kiezen er ook voor om het niet te doen, omdat ze al voor een groot deel in vastgoed beleggen: hun eigen woning ;).
Tsjah, je kunt nu ook Nvidia kopen.. zou ik ook niemand adviseren ;)

Waardering en verwachting maken natuurlijk wel uit.

• Sineplex
Tja in tijden met veel inflatie kan het natuurlijk wel zinvol zijn om exposure te hebben aan direct assets. Dan zou je een tilt naar een REIT ETF kunnen overwegen (wellicht 5%, max 10% van je portfolio). Soort van diversifier. Het klopt natuurlijk dat real estate het de laatste 10+ jaar niet erg goed heeft gedaan, datzelfde geldt eigenlijk voor small caps waar de small cap premium verdwenen is. Maar ik kan een kleine tilt naar REITs wel begrijpen. Ik zou wel kijken naar de exposure naar data centers, want er worden heel veel van dit soort projecten nu gefund. En niet alles is zinvol.

• Marrtijn
We krijgen een nieuwe IPO , en het is een grote!
Een van de grootste defensiebedrijven van Europa komt naar de Amsterdamse beurs. Het Tsjechische Czechoslovak Group wil een notering in Amsterdam, zo maakte het bedrijf vanmorgen bekend. Afhankelijk van de omstandigheden, moet de beursgang "de komende weken" plaatsvinden. Het gerucht dat Czechoslovak Group naar de Amsterdamse beurs wil ging al langer. Volgens dagblad Financial Times wordt het bedrijf met een beursnotering 30 miljard euro waard. Dat zou net zo groot zijn als pakweg ABN Amro, Ahold Delhaize of Philips. Het zou bovendien een van de meest waardevolle Europese defensiebedrijven worden.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-03 11:25

tuinïnen

Eventus stultorum magister

MiKeZZa schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:56:
[...]

Thanks, ik zal eens zoeken wat hij te melden heeft. En ik ben druk aan het neerpennen wat mijn gedachtenspinsels zijn. Zal ze eens delen, benieuwd wat daar voor reacties op komen ;)
Ik heb je ook al eerder verwezen naar het boek Real Estate Rules mocht je je er echt verder in willen verdiepen om significant te willen investeren in beursgenoteerd vastgoed. Ja dat kost wat tijd en je moet door wat taaiere stof heen, maar het kan een waardevolle aanvulling zijn.

In mijn portefeuille heeft het zeker een plaats en sterk de voorkeur boven fysiek vastgoed. Dit zijn dan REITS/FBI's .

Neem het niet voor gesneden koek aan en 'oefen' ook met je kennis. Zet niet meteen alles op 1 paard en balanceer in sectoren naar wens / risico. Pas ook je verwachtingen aan en verwacht hier geen koersuitslagen van 50%+

• nafofella
AEX boven de 1000 :)
Mooi dagje weer met besi en asml.
https://www.iex.nl/Nieuws...-door-de-1000-punten.aspx

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:16

MM99

That is the way I am!

Het is best bijzondere tijd. We zien om ons heen best veel signalen dat economisch moeilijke tijden aan zit te komen.
- AI bubble
- Venuzuela/Groenland actie van VS
- Inmenging van Trump in FED
- Stijgende werkloosheidcijfers
- China Taiwan conflict

En tegelijkertijd zie je dat de beurzen hoger en hoger worden. AEX die 1000 inderdaad aantikt.

Soms vraag ik me af, is het niet nu de goede moment om voor twee drie maanden alles te verkopen?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:06

Predator

Suffers from split brain

MM99 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:44:
Soms vraag ik me af, is het niet nu de goede moment om voor twee drie maanden alles te verkopen?
Ik heb me dat al meermaals afgevraagd, en altijd blij geweest dat ik het niet gedaan heb :+

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Pr088
Het is best bijzondere tijd. We zien om ons heen best veel signalen dat economisch moeilijke tijden aan zit te komen.
- AI bubble
- China Taiwan conflict

En tegelijkertijd zie je dat de beurzen hoger en hoger worden. AEX die 1000 inderdaad aantikt.

Tja, of je mist heel veel rendement...
Venezuela gaat over minder dan <1% van de olieproductie. Dus treft de wereldeconomie nauwelijks. Het BBP van Venezuela schijnt vergelijkbaar te zijn met de provincie Utrecht...
Werkloosheid stijgt in VS, maar niet in de EU.

Trump is inderdaad een enorme risk.

Misschien stoplosses zetten op tech-aandelen die je hebt?

• 49euro
  • Nu online
- AI bubble
- China Taiwan conflict

Mee eens, maar there is no alternative. Alles staat hoog geprijsd en de inflatie is hardnekkig. Het is natuurlijk wachten op de druppel die de emmer doet overlopen maar tot die tijd wil je het rendement niet missen.

[ Voor 3% gewijzigd door 49euro op 16-01-2026 13:59 ]

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:11

Je kan ook een reservebedrag klaarzetten om mee te investeren als de beurs instort. Voorspellen lukt je toch niet met enige zekerheid... Stel dat je afgelopen 'liberation day' wat reserve cash had, had je toch mooi kunnen instappen

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Mooi moment om op de top te kopen.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

- AI bubble
- China Taiwan conflict

Denk dat het ook afhangt van de aandelen die je hebt en hoe die gewaardeerd zijn. Als je veel hoog gewaardeerde aandelen hebt zit er een groter risico en downside aan vast.

Daarnaast kun je je afvragen wat je beleggingsdoel is en wat je gaat doen wanneer je die behaald hebt. Mocht je een 10 % halen nu, ga je dan liquideren omdat je doel van 10 % behaald is?

• Pr088
Secsytime schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:10:
[...]

Mooi moment om op de top te kopen.
Tja, maar ik vond Rheinmetal ook geen koopje toen ik de eerste boot had gemist. Alsnog ingestapt op 1550 in het najaar van 2025 vanwege de sterke vooruitzichten. Staat nu gewoon op € 1925 hè.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Pr088 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:22:
[...]

Tja, maar ik vond Rheinmetal ook geen koopje toen ik de eerste boot had gemist. Alsnog ingestapt op 1550 in het najaar van 2025 vanwege de sterke vooruitzichten. Staat nu gewoon op € 1925 hè.
Tsjah, dat is overshoot van sentiment? De waardering is namelijk bezopen.

Als er wel opeens vrede komt in Oekraïne, wat gebeurt er dan mee?

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Grouchy

meep meep

Probleempie is dat we al tijden horen dat het na beneden gaat.
De Buffett Indicator tikt de 200% aan en de CAPE ratio staat boven de 40. Allebei in bubbel gebied en daar staan ze normaal niet lang.

Zo aan het einde van een cyclus zag je in het verleden dingen zoals;
Energie gaat omhoog. Materialen liggen er goed bij, de tech-rally wordt door steeds minder bedrijven gedragen. Meer zigzag/ wat onrustiger.
Consumentengoederen leggen dan vaak als eerste het loodje, defensieve sectoren winnen terrein. Maar ja, K shaped economie.

Defensieaandelen; voor Theon en Rheinmetall deze week wel weer eens op de verkoop knop gedrukt.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Secsytime schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:27:
Geopolitiek is het natuurlijk nog behoorlijk onrustig. Onafhankelijk van hoe Rusland gaat veranderen in de toekomst (ooit als Poetin de deur achter zich dicht trekt) zal dat wellicht op den duur invloed hebben. Maar hoe de vlag er nu bijstaat bij de grootste bondgenoot binnen de NAVO is ook treurig en zorgt ook voor behoorlijk wat druk omhoog binnen Europese defensie industrie. Als het weer langer vrede is, dan zal de overwaardering ongetwijfeld weer verdwijnen, maar ik verwacht dat persoonlijk niet vandaag of morgen. Daar zal toch echt veel meer moeten veranderen op het geopolitieke landschap.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

- AI bubble
- China Taiwan conflict

Als we de koersen nou vooraf wisten, dan zouden we in dit topic allemaal heel snel heel rijk worden :9

En tja, is er een bubbel? Of is er gewoon heel veel geld in de economie gepompt? Leuk als de aandelen jaar in, jaar uit, +20% per jaar doen, uitgedrukt in Dollars of Euro's. Maar misschien zijn die munten wel gewoon wat waardelozer geworden? ;) Dan zijn hogere beurzen helemaal niet gek. (En dan ben je misschien ook niet echt rijker geworden ;)).

[ Voor 5% gewijzigd door Uniciteit op 16-01-2026 15:12 ]

• nafofella
Secsytime schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Tsjah, dat is overshoot van sentiment? De waardering is namelijk bezopen.

iets meer dan een maand terug leek het er serieus op dat er vrede zou komen tussen rusland en Ukraine onder leiding van trump.
toen is het aandeel behoorlijk rap van 2000 euro naar 1500 euro gegaan.

Maar ondertussen is trump venezuela ff snel binnen gevallen en dreigt hij groenland en meer landen eens te pakken. Dan hebben wij nog de russen aan de oostgrens. En dan heb je China nog als wereldmacht.

Europa is wel wakker geworden en ziet wel in dat er geïnvesteerd moet worden, iets dat decennialang niet is gebeurd.

Trouwens een grappig feitje is dat Nederland ooit het land was met de 1000 tanks rond 1990. Voor zo'n klein landje behoorlijk wat.
Nu 25 jaar later leasen wij er 18 van Duitsland :+ :X

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je kijkt wat er aan voorraden verbruikt is, ook in het Westen, dan is dat fors. Die spulletjes (ook munitie dus) moeten vervangen worden.
Daarnaast wordt duidelijker en duidelijker dat we als eu onze eigen broek op moeten gaan houden in de toekomst.
Rheinmetal zal voorlopig niet failliet gaan.

• Sineplex
Uniciteit schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Als we de koersen nou vooraf wisten, dan zouden we in dit topic allemaal heel snel heel rijk worden :9

En tja, is er een bubbel? Of is er gewoon heel veel geld in de economie gepompt? Leuk als de aandelen jaar in, jaar uit, +20% per jaar doen, uitgedrukt in Dollars of Euro's. Maar misschien zijn die munten wel gewoon wat waardelozer geworden? ;) Dan zijn hogere beurzen helemaal niet gek. (En dan ben je misschien ook niet echt rijker geworden ;)).
Wat je ook leest is dat we wellicht in een ander economisch tijdperk zitten. Hogere inflatie door toenemende krapte, daar waar de inflatie eigenlijk heel lang op een relatief laag plaatje heeft gestaan. Dat levert meer groei op, en ook andere waarderingen. In het algemeen liggen valuations de laatste 10 jaar hoger dan de 20 jaar ervoor. En sectoren die traditioneel "hot" zijn wanneer het economisch heel goed gaat doen het eigenlijk helemaal niet zo goed (construction bijv.). Het zal ongetwijfeld weer veranderen, maar ik denk dat de markten ook weer niet zo ongezond reageren als in de jaren 2000, toen de waarderingen eigenlijk nergens gebaseerd op waren. Men is optimistisch, maar het is een stuk gezonder dan toen.

• Pr088
nafofella schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Trouwens een grappig feitje is dat Nederland ooit het land was met de 1000 tanks rond 1990. Voor zo'n klein landje behoorlijk wat.
We hebben weer 46 Leopards gekocht, die in 2027 worden geleverd.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

[...]

iets meer dan een maand terug leek het er serieus op dat er vrede zou komen tussen rusland en Ukraine onder leiding van trump.
toen is het aandeel behoorlijk rap van 2000 euro naar 1500 euro gegaan.

Maar ondertussen is trump venezuela ff snel binnen gevallen en dreigt hij groenland en meer landen eens te pakken. Dan hebben wij nog de russen aan de oostgrens. En dan heb je China nog als wereldmacht.

Europa is wel wakker geworden en ziet wel in dat er geïnvesteerd moet worden, iets dat decennialang niet is gebeurd.

Inderdaad een lang verhaal wat bevestigt dat het grotendeels door sentiment wordt beinvloed.

• Marrtijn
Secsytime schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:38:
[...]

Inderdaad een lang verhaal wat bevestigt dat het grotendeels door sentiment wordt beinvloed.
Ja, beleggen is nu eenmaal sentiment.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Marrtijn schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:41:
[...]

Ja, beleggen is nu eenmaal sentiment.
Haha, nee ;)

• aljooge
- AI bubble
- China Taiwan conflict

De beurs klimt tegen een muur van zorgen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]
Enkel Europa heeft ook problemen met schulden, demografische ontwikkelingen die sociale stelsels onbetaalbaar maken, etc. En als er vrede zou zijn in Oekraine, dan zie ik Europa weer heel snel terug in slaap gaan omdat je geen verkiezingen wint met geld voor defensie als de pensioenen moeten worden verlaagd.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Sissors schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Enkel Europa heeft ook problemen met schulden, demografische ontwikkelingen die sociale stelsels onbetaalbaar maken, etc. En als er vrede zou zijn in Oekraine, dan zie ik Europa weer heel snel terug in slaap gaan omdat je geen verkiezingen wint met geld voor defensie als de pensioenen moeten worden verlaagd.
Je bedoelt de pensioenleeftijd in Frankrijk die wordt verlaagd? Een land dat moet lenen om aan die verplichting te voldoen..

• nafofella
Ik denk dat er wel meer moet veranderen omdat problemen en onvrede hard toenemen.

Maar met +- gemiddeld 1,5% spaarrente lijkt mij een deel spaargeld beleggen geen verkeerde keuze ;)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03:25
nafofella schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 06:55:
Ik denk dat er wel meer moet veranderen omdat problemen en onvrede hard toenemen.
Ik denk dat je even moet uitzoomen en de problemen in perspectief moet plaatsen. Nederland staat nog altijd zeer hoog op bijv the World Happiness Report van de UN: https://data.worldhappiness.report/table

En dat je op de beurs meer rendement kan maken dan op een spaarrekening is van alle tijden.

• Sissors
  • Niet online
Secsytime schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Je bedoelt de pensioenleeftijd in Frankrijk die wordt verlaagd? Een land dat moet lenen om aan die verplichting te voldoen..
Frankrijk staat hoog op het lijstje ja. Maar ook Duitsland heeft genoeg problemen met de vergrijzing. Nederland gaat problemen krijgen, en Nederland is het enige land in de hele EU met significante pensioentegoeden. Spanje heeft al aangekondigd niet mee te gaan doen. Dus zonder de druk van de Oekraine oorlog, zie ik niet veel landen investeren in hun defensie zonder Eurobonds. En of dat nou een houdbaar plan is?

• Afas
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:58:
[...]

Frankrijk staat hoog op het lijstje ja. Maar ook Duitsland heeft genoeg problemen met de vergrijzing. Nederland gaat problemen krijgen, en Nederland is het enige land in de hele EU met significante pensioentegoeden. Spanje heeft al aangekondigd niet mee te gaan doen. Dus zonder de druk van de Oekraine oorlog, zie ik niet veel landen investeren in hun defensie zonder Eurobonds. En of dat nou een houdbaar plan is?
Als je helemaal uit zoomt hebben veel problemen in Europa te maken met het onvoldoende tijdig inspelen op de demografische cyclus. Veel landen hebben in tijden van een jonge bevolking en economische groei vooral geinvesteerd in wederopbouw, welvaartsgroei en sociale zekerheid. Dat is na de tweede wereldoorlog op zich een verklaarbaar en logische keuze. Wat er vervolgens gebeurd is dat het neoliberalisme voet aan grond heeft gekregen met als gevolg steeds meer marktwerking maar ook een neerwaartse druk op de belastingpercentages. Als dan vervolgens de bevolking vergrijst, de macht van grote bedrijven toe neemt en bovendien het vermogen bij groepen zit die hun belangen heel goed politiek vertegenwoordigd zien wordt het lastig bij te sturen behalve door de kosten de beteugelen door de sociale zekerheid telkens wat te versoberen. Maar dat had natuurlijk helemaal niet het hele verhaal hoeven te zijn als meer landen wat meer en eerder rekening hadden gehouden met de vergrijzing en de fiscale politiek niet bijgestuurd hadden ten faveure van grote bedrijven en welvarende burgers. Ook speelt de aanwezigheid van olie- en gasreserves natuurlijk een grote rol op de begroting van landen.

Als je ziet hoe de waardegroei van bedrijven correleert met minder betalen van belastingen door landen tegen elkaar uit te spelen is wel duidelijk wat er aan de hand is. Je ziet het ook in het toenemende aandeel van bedrijfswinsten dat naar beleggers gaat in plaats van naar belastingen of aan de werknemers ten goede komt. We ontwikkelen naar een maatschappij met extremere (vermogens)ongelijkheid waar de macht in handen is van een kleine groep welgestelden. Als je een have-not bent (denk aan de huizenmarkt) kom je daar steeds moeilijker uit.
Dat gaat ook niet zo maar meer veranderen en zie je dat ook enorm terug in de ontwikkeling van de beurskoersen.

Maar het is ook kwetsbaar want steeds meer mensen zijn ontevreden. Wonderlijk is dat onder het mom van cultureel conservatisme heel veel mensen inmiddels stemmen op partijen die handelen tegenstrijdig met hun sociaal economische belangen. Want arbeiders die op Trump stemmen of op radicaal recht in het algemeen doen dat echt niet voor de sociaal economische politiek.

• 49euro
  • Nu online
Sissors schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:58:
[...]

De NAVO leden hebben net met elkaar afgesproken om 3,5% van het budget in defensie te gaan investeren. Dat lag voorheen rond de 1,5%.
De Duitsers investeren alleen al tot 2029 1000 miljard in defensie. En wat dacht je van Polen, Roemenië en Finland die aan Rusland grenzen?

Ja zonder de oorlog in Oekraïne waren deze investeringen niet gedaan, maar nee deze investeringen worden ook gedaan wanneer ineens morgen de oorlog onverwachts is gestopt. De tijd dat de Amerikanen voor onze defensie uitgaven opdraaien is nu eenmaal voorbij.

• Sissors
  • Niet online
Afas schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Als je helemaal uit zoomt hebben veel problemen in Europa te maken met het onvoldoende tijdig inspelen op de demografische cyclus. Veel landen hebben in tijden van een jonge bevolking en economische groei vooral geinvesteerd in wederopbouw, welvaartsgroei en sociale zekerheid. Dat is na de tweede wereldoorlog op zich een verklaarbaar en logische keuze. Wat er vervolgens gebeurd is dat het neoliberalisme voet aan grond heeft gekregen met als gevolg steeds meer marktwerking maar ook een neerwaartse druk op de belastingpercentages. Als dan vervolgens de bevolking vergrijst, de macht van grote bedrijven toe neemt en bovendien het vermogen bij groepen zit die hun belangen heel goed politiek vertegenwoordigd zien wordt het lastig bij te sturen behalve door de kosten de beteugelen door de sociale zekerheid telkens wat te versoberen.
Gewoon blindelings alles op het "neo-liberalisme" gooien hebben we een heel forum onderdeel voor: AWM. Eén van de grootste problemen in Europa zijn de Fransen. En dan specifiek hun lage pensioenleeftijd en relatief hoge pensioenen.

In Frankrijk is het inkomen van de gemiddelde pensionada hoger dan van de gemiddelde werkende persoon (https://finance.yahoo.com...france-now-152248955.html). En dat is dus allemaal de schuld van de "neo-liberalisten"? Het komt omdat de belastingen niet hoog genoeg zijn dat de werkenden niet meer verdienen? De lage pensioenleeftijd is onder druk van het grote kapitaal? Er zijn verrekte weinig landen waar beter gespaard is voor de vergrijzing als Nederland (en zoals ik al schreef, nog steeds is het zeker een probleem). Is dat dan omdat we hier minder neo-liberalisme hebben als Frankrijk?

En natuurlijk zal ik absoluut niet ontkennen dat de steeds hogere bedrijfswinsten en CEO beloningen een issue zijn. Maar lekker populistisch een makkelijk iets de schuld geven, daar hebben we dus AWM voor hier.

• Sissors
  • Niet online
49euro schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:59:
[...]

De NAVO leden hebben net met elkaar afgesproken om 3,5% van het budget in defensie te gaan investeren. Dat lag voorheen rond de 1,5%.
De NAVO leden hebben ook daarvoor afgesproken om 2% aan defensie te besteden. Dat werd ook grootschalig genegeerd. Dus waarom zou de 3.5% niet worden genegeerd als er geen directe duidelijke reden meer is (de Oekraine oorlog)?
De tijd dat de Amerikanen voor onze defensie uitgaven opdraaien is nu eenmaal voorbij.
Tot niet zo lang geleden was het verhaal in zijn algemeenheid, maar helemaal uit de linker hoek van het spectrum, dat een leger nauwelijks nodig is. Los van de Amerikanen. Immers wie zou ons kwaad willen doen? De Russen? Kom op dat was gewoon angst aan praten door het militair-industriele complex die oorlogen willen starten met de vredelievende Russen...

En natuurlijk, als morgen daar vrede is, dan zal het echt niet overmorgen weer terug zijn naar hoe het 5 jaar geleden was. Maar ik verwacht wel dat het snel zal gaan terugzakken, en dat die 3.5% ook binnen een paar jaar vooral een theoretisch iets is.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:52
Sissors schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Gewoon blindelings alles op het "neo-liberalisme" gooien hebben we een heel forum onderdeel voor: AWM.
[...]
Niet iedereen kent die afko. Ik moest hem opzoeken: Actualiteit, wetenschap en maatschappij

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Er wordt nu al een spelletje gespeeld met die norm door dingen gewoon als een defensie uitgave te classificeren.

Maar als mensen er heilig in willen geloven en geen winsten willen nemen bij hoge waarderingen, lekker zelf weten. Het is niet mijn geld ;)

• FrambozenTaart
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:13:
[...]

De NAVO leden hebben ook daarvoor afgesproken om 2% aan defensie te besteden. Dat werd ook grootschalig genegeerd. Dus waarom zou de 3.5% niet worden genegeerd als er geen directe duidelijke reden meer is (de Oekraine oorlog)?

[...]

Tot niet zo lang geleden was het verhaal in zijn algemeenheid, maar helemaal uit de linker hoek van het spectrum, dat een leger nauwelijks nodig is. Los van de Amerikanen. Immers wie zou ons kwaad willen doen? De Russen? Kom op dat was gewoon angst aan praten door het militair-industriele complex die oorlogen willen starten met de vredelievende Russen...

En natuurlijk, als morgen daar vrede is, dan zal het echt niet overmorgen weer terug zijn naar hoe het 5 jaar geleden was. Maar ik verwacht wel dat het snel zal gaan terugzakken, en dat die 3.5% ook binnen een paar jaar vooral een theoretisch iets is.
Ik denk niet dat wanneer er 'vrede' komt, Oekraïne doorgaat naar de orde van de dag. Die mensen daar zijn heus wel wakker geschud met rusland als buren. Die zullen als een gek willen blijven investeren in een grote defensie macht. (Natuurlijk zullen we moeten afwachten wat hiervoor de legale toezeggingen zullen zijn in een eventuele deal omtrent vrede.)

Europa heeft recent 90 miljard geleend aan Oekraïne met 60 miljard daarvan bestemd voor defensie, onder voorwaarde dat dit primair uitgegeven gaat worden in de Europese defensie industrie en alleen bij uitzondering van hoge nood in die van Amerika:

https://europeannewsroom....euro-voor-oekraine-klaar/

Nu is 60 miljard natuurlijk natuurlijk geen alles veranderend bedrag maar de EU geeft hiermee op zijn minst signaal af om op de korte tot middellange termijn toch flink in te zetten op defensie en schept zo ook een aantrekkelijk investeringsklimaat in de defensieve hoek (er zal voorlopig aanzienlijk budget naartoe blijven vloeien en dat schept ook ondernemende interesse in deze markt.)

Natuurlijk is dit alles geen garantie voor oneindige draagkracht, echter hoe alles zich nu ontwikkeld in de geopolitiek zou het me oprecht verbazen dat Europese defensie budgetten binnen 10 jaar alweer afgezwakt zijn, helemaal wanneer het geld vloeit en er vanuit deze tak ook meer lobby zal onstaan mbt de politiek.

Het zou kunnen dat er niets geleerd is maar in dat geval verdient Europa het ook om door de hyenas levend uiteengereten te worden.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

FrambozenTaart schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Ik denk niet dat wanneer er 'vrede' komt, Oekraïne doorgaat naar de orde van de dag. Die mensen daar zijn heus wel wakker geschud met rusland als buren. Die zullen als een gek willen blijven investeren in een grote defensie macht. (Natuurlijk zullen we moeten afwachten wat hiervoor de legale toezeggingen zullen zijn in een eventuele deal omtrent vrede.)

Europa heeft recent 90 miljard geleend aan Oekraïne met 60 miljard daarvan bestemd voor defensie, onder voorwaarde dat dit primair uitgegeven gaat worden in de Europese defensie industrie en alleen bij uitzondering van hoge nood in die van Amerika:

https://europeannewsroom....euro-voor-oekraine-klaar/

Nu is 60 miljard natuurlijk natuurlijk geen alles veranderend bedrag maar de EU geeft hiermee op zijn minst signaal af om op de korte tot middellange termijn toch flink in te zetten op defensie en schept zo ook een aantrekkelijk investeringsklimaat in de defensieve hoek (er zal voorlopig aanzienlijk budget naartoe blijven vloeien en dat schept ook ondernemende interesse in deze markt.)

Natuurlijk is dit alles geen garantie voor oneindige draagkracht, echter hoe alles zich nu ontwikkeld in de geopolitiek zou het me oprecht verbazen dat Europese defensie budgetten binnen 10 jaar alweer afgezwakt zijn, helemaal wanneer het geld vloeit en er vanuit deze tak ook meer lobby zal onstaan mbt de politiek.

Het zou kunnen dat er niets geleerd is maar in dat geval verdient Europa het ook om door de hyenas levend uiteengereten te worden.
Je vergeet in dit hele verhaal dat elk Europees land een (oplopend) tekort op de begroting heeft.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Secsytime schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Je vergeet in dit hele verhaal dat elk Europees land een (oplopend) tekort op de begroting heeft.
Dat klopt, ik zie het dan ook bijzonder grim in voor sectoren als zorg, onderwijs en sociale vangnetten.

Ons sociale stelsel gaat enorm lijden het komende decennium.

Maar lijden is eigenlijk de gegarandeerde uitkomst, welke richting we ook kiezen.

Dit is echter enorm offtopic in een topic over beleggen :P

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

FrambozenTaart schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:51:
[...]

Dat klopt, ik zie het dan ook bijzonder grim in voor sectoren als zorg, onderwijs en sociale vangnetten.

Ons sociale stelsel gaat enorm lijden het komende decennium.

Maar lijden is eigenlijk de gegarandeerde uitkomst, welke richting we ook kiezen.

Dit is echter enorm offtopic in een topic over beleggen :P
De macro is toch juist enorm on topic?

• Afas
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Gewoon blindelings alles op het "neo-liberalisme" gooien hebben we een heel forum onderdeel voor: AWM. Eén van de grootste problemen in Europa zijn de Fransen. En dan specifiek hun lage pensioenleeftijd en relatief hoge pensioenen.

In Frankrijk is het inkomen van de gemiddelde pensionada hoger dan van de gemiddelde werkende persoon (https://finance.yahoo.com...france-now-152248955.html). En dat is dus allemaal de schuld van de "neo-liberalisten"? Het komt omdat de belastingen niet hoog genoeg zijn dat de werkenden niet meer verdienen? De lage pensioenleeftijd is onder druk van het grote kapitaal? Er zijn verrekte weinig landen waar beter gespaard is voor de vergrijzing als Nederland (en zoals ik al schreef, nog steeds is het zeker een probleem). Is dat dan omdat we hier minder neo-liberalisme hebben als Frankrijk?

En natuurlijk zal ik absoluut niet ontkennen dat de steeds hogere bedrijfswinsten en CEO beloningen een issue zijn. Maar lekker populistisch een makkelijk iets de schuld geven, daar hebben we dus AWM voor hier.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat met de toename van de politieke machtspositie van het Neoliberalisme bestuurlijk, juridisch en financieel de inrichting van veel landen anders is geworden met als gevolg veel meer macht voor grote bedrijven, minder ambtelijke kennis bij de overheid, meer marktwerking en lagere belastingen voor bedrijven en welvarende burgers. Dat is geen mening, dat is redelijk feitelijk te onderbouwen door te kijken naar de inrichting bij de overheid, de geopolitieke macht van grote bedrijven, de ontwikkeling van belastingen, de inrichting van overheidsopdrachten e.d. Daardoor ontstaat natuurlijk ook een grotere klasse die bovengemiddeld baat heeft bij het doorzetten en vergroten van die situatie. Zeker in combinatie met het doorsijpelen van het gedachtengoed in de maatschappij. Daarmee is ook een situatie ontstaan dat een groeiende groep burgers op een bepaalde manier naar de maatschappij, overheid en verzorgingsstaat kijkt die toch een sterke focus op eigenbelang heeft. Het willen behouden van de eigen verworvenheden is daarmee van relatief groter belang geworden dan het in stand houden van bepaalde vangnetten en de rechtsstatelijke basislijn. En dat komt dus zowel door de dominante politieke stroming, de vergrijzing (met vrij natuurlijk toenemend conservatisme) als doordat er relatief meer geld aan de 'strijkstok' blijft hangen van een kleine groep eigenaren van bedrijven en zeer goed verdienende individuen.

Ik neem niemand persoonlijk iets kwalijk want het is een uiting van de ontwikkeling van de maatschappij maar je moet niet vergeten dat dit soort ontwikkelingen met een toenemende ongelijkheid en als je wil 'onderklasse' in de geschiedenis regelmatig een voorbode zijn geweest voor donkere periodes omdat te grote groepen mensen zich onvoldoende gehoord voelden.

Wat deze periode mijn inziens bijzonder maakt is dat het onderscheid veel minder over de traditionele links-rechts as zichtbaar is en voor een aanzienlijk deel vooral veroorzaakt wordt door cultureel conservatieve of progressieve idealen. Deze assen volgen elkaar eigenlijk bij veel partijen niet meer. En daarmee zie je dus - zoals ik al stelde in vorige post - dat mensen partijen steunen die voor een groot deel van de sociaal economische onderwerpen eigenlijk tegengesteld beleid voorstaan afgezet tegen de belangen van een groot deel van de achterban.

Voor de beurs is het daarmee een bijzondere tijd. Enerzijds rijzen de rendementen al jaren de pan uit en tegelijkertijd is het risico op een enorme klap in mijn ogen ook lang niet zo groot geweest. En als die klap er zou komen is dat zo fundamenteel verweven met de hele economie en maatschappij dat het zwarte gat wel eens ongekend diep en lang kan zijn. Want vertrouwen gaat immers te paard en komt te voet.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:52
Aanstaande maandag zijn diverse aandelen met korting te koop ivm 10% heffingen van Trump.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Afas
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:43:
Aanstaande maandag zijn diverse aandelen met korting te koop ivm 10% heffingen van Trump.
Meteen terugslaan en 100% exportheffing op alle ASML machines richting de US. En bouw meteen maar een kill switch in _O-

Bovenstaande is misschien wat overdreven maar Europa moet echt een grens trekken want dit gaat helemaal nergens meer over.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

RichieB schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:43:
Tegen de tijd dat NT World is verwerkt zijn we al 3 (ont)heffingen verder :+.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Afas
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:50:
[...]

Tegen de tijd dat NT World is verwerkt zijn we al 3 (ont)heffingen verder :+.
Daarom exportheffingen vanuit Europa :9 want ongetwijfeld komen er weer vrijstelling voor alles wat voor de US pijn doet.

En een tarief op de hele Amerikaanse dienstensector lijkt me ook een fijn dreigement. Wapper ook maar met alle mogelijkheden van de DSA

Edit: uiteindelijk kun je waarschijnlijk het beste helemaal niets doen en het hem lekker uit laten zoeken want hij jaagt de binnenlandse inflatie alleen maar aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Afas op 17-01-2026 17:57 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tja ik kreeg al een beetje hoogtevrees, YTD staat op 3,6% 8)7.

[ Voor 152% gewijzigd door Sport_Life op 17-01-2026 18:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:50
Hier 5,25% ...

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Vraag me af of de markt er uberhaupt op gaat reageren. Anders een mooi koop momentje toch?

Daarnaast denk ik dat Groenland voor het einde van het jaar in een vorm onderdeel van de VS is.

• aljooge
Secsytime schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:03:
Vraag me af of de markt er uberhaupt op gaat reageren. Anders een mooi koop momentje toch?

Daarnaast denk ik dat Groenland voor het einde van het jaar in een vorm onderdeel van de VS is.
Import tarieven is minder omzet in de VS = minder winst. Dit gaat pijn doen en de markten zullen hier maandag op reageren.

• Afas
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:59:
Tja ik kreeg al een beetje hoogtevrees, YTD staat op 3,6% 8)7.
3,8% hier :P

Ook een beetje vergelijkbare portefeuille?
Hier 81% indexfondsen, 15% losse aandelen en 4% rabo certificaten
met: 42% US, 42% Europa, 12% Azie en 4% overig
Pagina: 1 ... 231 ... 238 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij