Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:09
Mede-auteur:
  • Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37

Longcat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rVA0lnsm7UqMaAiBGL9I2VtB/full.jpg

Het is in dit topic de bedoeling om te discussiëren over de beurs. Het blijkt dat er best wat mensen actief aan het beleggen zijn en het is alleraardigst om hier eens van gedachten over te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Voorgaande topics
Beleggen op de beurs in de praktijk
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 4
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 5
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 6
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10

Wat is een aandeel?
Gewone aandelen vertegenwoordigen een gedeelte van het eigendom van een onderneming of beleggingsfonds. Aandelen zijn risicovoller naarmate de invloed van marktkrachten op de onderneming groter is en er geen garantie bestaat over de waarde van de oorspronkelijke investering. Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend. Als een onderneming echter failliet gaat, komen aandeelhouders achter in de rij bij het verdelen van de opbrengsten uit de boedel.

Wat is een optie?
Een optie is een verhandelbaar koop- of verkooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid "onderliggende waarde", bijvoorbeeld aandelen of een index. Ook de prijs ("uitoefenprijs") en de datum ("expiratiedatum") waarop het recht kan worden uitgeoefend ligt vast. Het kooprecht noemen we een calloptie, het verkoop­recht een putoptie. Een calloptie neemt in waarde toe als de koers van de onderliggende waarde stijgt en voor een putoptie geldt het omgekeerde.

Wat is een future?
Een future is een verhandelbare financiële (koop)verplichting die betrekking heeft op een vaste hoeveelheid onderliggende waarde, bijvoorbeeld aandelen, een index of goederen (commodities). Bij futures is er altijd sprake van een bepaalde afloopdatum. De futureprijs vertoont grote gelijkenis met de onderliggende waarde waarop de future betrekking heeft. De belangrijkste oorzaak van een verschil in prijs van een future en de bijbehorende onderliggende waarde zijn rente-effecten. Bij futures is er, evenals bij opties, namelijk sprake van "leverage", dat wil zeggen dat om een bepaalde positie in te nemen maar een fractie van het kapitaal nodig is ten opzichte van een investering in de bijbehorende onderliggende waarde. Waarde toe- en afnames van futures worden dagelijks verrekend.
Voor de actieve belegger in bijvoorbeeld een index is de future het meest effectieve instrument (goede liquiditeit, laag kapitaalsbeslag, short gaan mogelijk en lage transactiekosten).

Wat is een turbo?
Met een turbo kunnen beleggers, evenals bij een optie, versneld profiteren van verwachte koersbewegingen. Er bestaan twee soorten turbo's. Met een turbo long wordt geprofiteerd van een stijging van de onderliggende waarde, met een turbo short juist van een daling. De intrinsieke waarde van een turbo long is gelijk aan de koers van de onderliggende waarde verminderd met het financieringsniveau. Bij een turbo short is de intrinsieke waarde gelijk aan het financieringsniveau verminderd met de koers van de onderliggende waarde.
Elke turbo heeft een stoploss-niveau dat ervoor zorgt dat de waarde van de turbo nooit negatief kan worden. Dit niveau wordt maandelijks vastgesteld en ligt minimaal 2% boven (long) of onder (short) het financieringsniveau. Zodra de koers van de onderliggende waarde bij een turbo long gelijk is aan of zakt onder het stoploss-niveau of, bij een turbo short, gelijk is aan of stijgt boven het stoploss-niveau, wordt de turbo beëindigd.

Wat is een index fonds?
Een index fonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.

Wat is een obligatie?
Een obligatie is een instrument voor overheden en bedrijven om vreemd vermogen aan te trekken. Gedurende het leven van een obligatie ontvangt de obligatiehouder reguliere rentebetalingen gebaseerd op de couponrente. Er zijn echter uitzonderingen, zoals zogenoemde zero coupon bonds die geen rente uitkeren en daarom worden uitgegeven tegen een koers die ver onder de nominale waarde van de obligatie ligt.

Wat is AEX en AMX?
De AEX-index is de bekendste (en belangrijkste) index van de Amsterdamse beurs (voorheen Amsterdam Exchanges, nu onderdeel van Euronext). Deze graadmeter bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen. De AMX-index is het zusje van de AEX-index en bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen van de Amsterdamse beurs na de AEX-aandelen.

Wat is Euronext?
Euronext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges), Parijs (Paris Bourse), Lissabon (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en de Londense derivaten- en termijnhandel (London International Financial Futures and Options Exchange). Inmiddels is deze combinatie overgenomen door de New York Stock Exchange (NYSE).

Wat is volatiliteit?
Volatiliteit is een maat voor de beweeglijkheid van de koers van een effect. De standaarddeviatie is de meest gebruikte maatstaf om volatiliteit te bepalen. Volatiliteit en standaarddeviatie worden vaak gebruikt als indicatie van het risico van een belegging, maar ook ten behoeve van de waardering van opties.

Wat is short gaan?
Short gaan betekent dat men een effect verkoopt zonder dat men het in bezit heeft. Een individu of een fonds kan bijvoorbeeld een aandeel verkopen dat hij niet in portefeuille heeft. Hij zal dan in de toekomst alsnog dat aandeel moeten kopen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Deze strategie kan worden toegepast als men verwacht dat de koers van het betreffende effect zal gaan dalen. De winst bij deze strategie is het verschil tussen de koers op het moment van verkoop en de koers op het moment dat desbetreffend effect wordt teruggekocht.

Allemaal leuk hoor, maar kan ik ook ergens leren beleggen?
Jazeker, er zijn tal van sites te vinden die je deze mogelijkheid bieden. Voor wie serieus wil gaan beleggen is de beste manier toch om gewoon wat echt geld te investeren. Dit omdat alleen op deze wijze je emoties een onderdeel vormen van de investeringsbeslissing.

Populaire ETF's en beleggingsfondsen
ETF's
IWDA - iShares Core MSCI World (IE00B4L5Y983)
VWRL - Vanguard FTSE All-World (IE00B3RBWM25)

EMIM - iShares Core MSCI EM (IE00BKM4GZ66)
AEEM - Amundi MSCI Emerging Markets (LU1681045370)

IUSN - iShares MSCI World Small Cap (IE00BF4RFH31)

Beleggingsfondsen
Northern Trust World (NL0011225305)
Northern Trust Emerging Markets (NL0011515424)
Northern Trust World Small Cap (NL0013552078 / NL0013474307)

Brokers
Voor een vergelijking van populaire fondsen en brokers, zie onderstaande links:
Overzicht kosten populaire fondsen - Reddit
OosterF in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Indexfondsen vergelijken

Of stel je vragen in dit topic :7

Met dank aan Janusz voor de oorspronkelijke openingspost en The Source voor het vergelijken van de tarieven en voorwaarden van de verschillende brokers.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:22

MrMonkE

★ EXTRA ★

Iemand hier die bij binck zit die ook knettergek wordt van de pop-over menus op de Ster wanneer hij in de portefeuille/portefeuillekoersen zit? Ik begin me echt af te vragen of het alleen bij mij is want het is borderline-showstopper. Elke keer moet ik dan met mijn muis pielen en een omtrekkende beweging maken en op een andere ster of K V en dan naar links en dan weer helemaal buitenom de tabel.

Zal je net zien dat ik het niet kan reproduceren voor een screenshot :/ |:(
Dit fenomeen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOi259z_Jnxg7yWzbOBH0OJYcBQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UIPPcfiK5NZMR1CbmwCIoI1t.png?f=user_large

Momenteel alleen in portefeuillekoersen maar overdag heb ik het ook in die andere tabel continu.

[ Voor 34% gewijzigd door MrMonkE op 13-04-2021 23:20 . Reden: spelchecker ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 14:25
Ik wil bij lynx via opties ARKG en ARKF aandelen bemachtigen. Ik had daarover gelezen op https://www.financieelona...nl/amerikaanse-etf-kopen/

Ik wilde graag even controleren of ik het goed doe. ARKF heeft een koers van 54.62
Net zoals in de link beschreven, ik wil de aandelen echt kopen, dus ik kies een put optie met een prijs van hoger dan 54.62, dus 57.
Dan heb ik een premie nodig van 2.38 om het prijsverschil te compenseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lmeBmVQHhPiWIQBoKVcSIebDT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suh3c8BNmcbyvctItEzL6xsn.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt dit zo? Zie ik niets over het hoofd? Best spannend zo'n eerste optie transactie :D

En als ik op preview klik krijg ik de foutmelding dat mijn account niet in dit beleggingsproduct kan handelen (R001).
Qunix schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:46:
[...]

Je weet wel dat opties uitvoeren x100 is, hè? Dus je krijgt 100 aandelen a €54,62 = €5462,-
(just checking aangezien eerste keer opties handelt...)
Ja dat weet ik. Maar Lynx laat het op dit moment nog niet toe. Terwijl in de account settings de permissie aan staat om in opties te handelen in canada, mexico en VS.

Ik heb nu Complex or Leveraged Exchange Traded Products global aangezet in permissions, hopelijk was dat het. Het is te hopen dat die voor de expiratie er doorheen is.

[ Voor 29% gewijzigd door Byte_Me op 15-04-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Dan Stark Staat op je Trade Report:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/settle.png
En hier zie je ook meteen een vergissing die mij een euro aan rente heeft gekost. Die onderste regel is een currency conversion :P

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 19-04-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:54

Qwerty-273

Meukposter

Xanaroth schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:41:
Het gaat om een codewoord dat ontstaan is tussen tieners en op reddit populair is geworden en staat voor smoken, en nu ineens relevant wordt in beursgenoteerde berichtgeving....
Mwa het bestaat al een stuk langer hoor dan de internet jeugd je misschien doet vermoeden. In de jaren '70 / '80 werd 420 al in de VS gebezigd in de kringen waar men wiet rookt. In 1990 was er zelfs een flyer voor de Grateful Dead waar die referentie veelvuldig terug kwam.

Afbeeldingslocatie: https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/108/478/c25.jpg
En de achtergrond uitgeplozen op https://knowyourmeme.com/memes/events/420

Wellicht ken je het zelf van Reddit en/of de bewuste tiener groepen. Maar de jeugd uit '70/'80 zit nu waarschijnlijk als "stoffige" boardmember bij deze bedrijven.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
De inflatie is hier hoor... Vanaf juni kan het iets minder worden (year over year gezien). Daarna kan er deflatie zijn.
Lumber: +265%
WTI Crude: +210%
Gasoline: +182%
Brent Crude +163%
Heating Oil: +107%
Corn: +84%
Copper: +83%
Soybeans: +72%
Silver: +65%
Sugar: +59%
Cotton: +54%
Platinum: +52%
Natural Gas: +43%
Palladium: +32%
Wheat: +19%
Coffee: +13%
Gold: +3%
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EzcT9uZUcAUByaP?format=jpg&name=4096x4096
Hebben jullie futures of enkele aandelen in commodities meegepakt? Ik vind het wel opmerkelijk dat vele mijnen in een down trend zitten, zoals gold mines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 14:07
poehee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:31:
[...]

Transactiekosten vind ik nog ok (kan ik mee leven)- je moet iets meer lumpsum denken ipv spreiden (uitmiddelen in tijd) - dit verdampt als je over/voor lange tijd een bedrag inlegt.
Maar 0,3% + 0,85% is waanzinnig inderdaad - ga dan naar Meesman, die zijn heel redelijk (iets duurder dan zelf doen - maar ook enigszins verantwoord wat betreft duurzaamheid - al blijft het ingewikkeld)
Een actief beheerd fonds (ASN) vergelijken met een passief beheerd fonds (Meesman) is niet helemaal fair he. Daarbij, het lukt ze om de passieve index te verslaan en daarmee de extra kosten te niet te doen. Als je gelooft in een groene toekomst zullen ze dat misschien ook wel blijven doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_nHam67UcSPmoaFm4ACRq0HDCA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hF4B7pOdHGjDbBcmYu1gAX9r.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 14:07
poehee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:16:
[...]

I stand corrected. Niet dat ik geloof in actief beheerde fondsen omdat ik denk dat de fondsbeheerder zichzelf de vermeende extra rendementen toekent (en de lasten niet wil delen). Ik zie in het staatje niet terug dat over lange termijn ze het beter doen dan passief (13% voor Meesman, 10% voor ASN).
Je hebt gelijk, op 5 jaar gemiddeld gerekend niet. Daar heb ik ook te snel overheen gekeken. Korte termijn doen ze het flink beter.
(en over 10 jaar gezien doen ze het ietsje beter.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23HcsOxbqTuQ9KAn070Hs-BBGlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bTZlnNj1DVlrl3MHP2sHXLe5.png?f=user_large

Ik moet ook zeggen dat ik er vooral in zit vanwege het vertrouwen wat ik wel heb in hun visie en werkwijze.

https://www.asnbank.nl/be...ar-duurzaam-beleggen.html

In hun webinar van afgelopen week leggen ze aardig netjes uit hoe ze invloed gebruiken om de wereld beter te maken en hoe daarmee zelfs de index verslagen word. (wc-eend alert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uniciteit schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:10:
[...]

Nee, maar voor de allerrijksten - die dus ook eerder grootaandeelhouders zijn en bij verkoop meer invloed hebben op wat de koers doet - is dit natuurlijk wel relevant.

Immers: je kunt nu verkopen met 20% belasting of later verkopen met 39.6% belasting. Die 19.6% extra belasting zorgt er wel voor dat je bestaande rendement met nog eens een derde moeten stijgen. Als je na zo'n stijging (van een derde dus) verkoopt, dan pas speel je break-even ten opzichte van de huidige situatie. De beurskoersen zouden dus nog harder moeten stijgen voordat het rendabel wordt om je aandelen te verkopen... terwijl we al op/rond all time highs zitten.

Ik kan me dan goed inbeelden dat een deel zal denken: weet je wat, we zitten al op/rond een all-time high, ik moet nog zeker 33% extra rendement behalen om er op vooruit te gaan, ik verkoop nu wel een deel...

En waarschijnlijk zal dit percentage niet 39.6% worden en is dit een soort startschot om te gaan onderhandelen in het parlement, maar ik denk niet dat het percentage van 20% helemaal niet wordt verhoogd.
Uit Wikipedia: The Intelligent Investor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHtDAqqlqgKRf1wRSL-cSr0U9Sg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b1FeqfHhoJvEX1q4dfnLWYOm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (apr)
Vorige maand (mrt)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+2,85%
–2,92%
+10,60%
+166,91%
Hoogste prestaties
NVCR, +50,69%
MRNA, +33,26%
SWAV, +22,46%
RH, +25,22%
WM, +20,21%
RPM, +18,71%
BB, +78,86%
SWAV, +59,71%
RH, +56,98%
TSLA, +972,74%
SHOP, +670,01%
BILI, +627,58%
Laagste prestaties
SNBR, –23,90%
QDEL, –20,06%
TWTR, –15,31%
SFIX, –33,18%
SKLZ, –29,04%
MDB, –28,68%
QDEL, –41,85%
SKLZ, –36,28%
PTON, –32,78%
CWEB, –81,01%
NTNX, –39,64%
SPLK, –39,01%
Aantal posities
Aandelen 155×
Opties 15×
Aandelen 151×
Opties 12×

Transacties
Aandelen 4×
Opties 6×
Valutaconversie 1×
Aandelen 8×
Opties 9×

Transactiekosten
€ 9,29
€ 8,85
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
160,5%
159,4%
Initial Margin
55,8%
59,0%
Maintenance Margin
33,0%
40,2%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202105.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202105-maand.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202105-risk.png

Wederom een maand waarin mijn winst lager is dan de S&P 500 en NASDAQ 100 benchmarks. Beter dan vorige maand, toen stond ik zelfs op verlies. Het kan echt, ondanks leverage slechter presteren dan mijn benchmarks. :P

En wederom een maand waarin mijn margin requirements fors zijn gedaald, terwijl de portfolio delta licht is gestegen. Ik heb deze maand niets ingrijpends veranderd, dus ik vermoed dat het gaat om destijds verhoogde requirements die nu geleidelijk worden teruggebracht.

Binnenkort voeg ik een stukje VTI/VXUS toe. Doel is een allocatie van 10%. Ik heb hier al puts voor geschreven, expiratie in mei. Ze zijn inmiddels OTM geworden; als dat zo blijft dan schrijf ik na expiratie weer nieuwe. Zonder deze puts was portfolio delta licht gedaald.

NVCR is gestegen met +50,7% dankzij positief nieuws over hun phase 3 trial voor hun behandeling voor longkanker. Maar je kan het ook zien als herstel van de bijna even grote daling eind februari, veroorzaakt door vertraging in deze trial. MRNA deed het ook goed met +33,3%, voornamelijk dankzij ontwikkelingen rondom het COVID-19 vaccin (het eigen, en die van concurrenten). Maar ook dit kan je zien als herstel van de bijna even grote daling eind februari, ook veroorzaakt door ontwikkelingen bij concurrenten. Op de derde plaats staat nog een healthcare bedrijf, SWAV, met +22,5%. Hier geen ontwikkelingen in het nieuws, zelfs geen earnings.

Over SWAV gesproken. Dit aandeel heb ik precies twee jaar geleden gekocht, en ik had mijzelf destijds betrapt op een poging tot market timing. Toen dit aandeel werd aanbevolen door de nieuwsbrief was de koers $35, als ik niet had gepoogd te market timen dan had ik rond $41 gekocht, maar dankzij mijn poging is dit uiteindelijk $44 geworden. Vandaag is de koers $163. Zelfs al was het timen wel gelukt, dan had het op jaarbasis vrij weinig verschil opgeleverd. Dus waarom de moeite nemen om te timen als je de positie toch aangaat voor de lange termijn? :)

Onderaan staat deze maand SNBR met –23,9%. Het nieuws suggereert dat slechte earnings de oorzaak zijn van het verlies, maar ook daarvoor daalde het aandeel al gestaag. QDEL verloor –20,1% dankzij verder afnemende vraag naar COVID-19 tests. En TWTR heeft ondanks goede kwartaalcijfers –15,3% verloren, voornamelijk dankzij tegenvallende guidance.

Since inception schiet TSLA weer een stukje naar boven van +934% naar +973%. SHOP doet daar aan mee met een stijging van +638% naar +670%. BILI doet het rustig aan en stijgt van +620% naar +628%.

De heersende verlieskoning CWEB boekt nog wat meer verlies en daalt van –78,2% naar –81,0%. NTNX daalt licht van –39,2% naar –39,4%. Nieuw op 3 is SPLK met een daling van –33,0% naar –39,0%. Hiermee wordt NEWR uit de lijst van verliezers gestoten, en stijgt zelf van –38,0% naar –36,7%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:43
jeroeningen schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:31:
[...]

Interessant wat je zegt, maar door de afkortingen die je gebruikt snap ik je niet helemaal. Kun je iets uitgebreider uitleggen wat je zegt?
De vorige persoon nam als voorbeeld beheer beleggen bij de grootbank ING, om specifieker te zijn de zeer offensieve optie. Over de laatste 5 jaar (2016 t/m 2020) was het jaarrendement van die keuze 7,8%.

Vergeleken met een vrij populair wereldwijd gespreide etf, VWRL, is dit vrij matig (met de beheerkosten buiten beschouwing gelaten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbtaTGe0scGY3sXSHYKfnTZt0wY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CeiLAsr1u8WF4Dls8PMPwYUY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:27

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Deveon schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:37:
[...]

Het is maar een deel van de verkoop van credits (minder dan de helft uit mijn hoofd) en op peanuts op de totale omzet. Als Tesla echt winst wilt draaien moeten ze gewoon stoppen met het bouwen van twee nieuwe fabrieken en uitbreiden van nog één. Meestal waren de totale credits ongeveer gelijk aan het huidige beloningspakket van Elon Musk en die is ook bijna volledig gereserveerd.

Dat de EU gaat ingrijpen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk en tot heden zie ik vanuit Tesla geen enkele ambitie om hun verkopen in Europa te stimuleren totdat Berlijn in productie komt. De Model 3 is inmiddels niet meer met trekhaak te bestellen en op de Model Y vragen ze nog steeds een aanbetaling van €2000 terwijl alle andere modellen op €100 zitten (muv de Roadster en Semi).
Benieuwd hoe het uit gaat pakken. Ja het is maar een klein deel van de omzet maar het was natuurlijk wel net hetgene wat het bedrijf winstgevend maakt, en wat extra kapitaal is welkom. Volgens mij Q1-2021 500 miljoen?

Daarnaast is dit niet het moment om achterover te leunen voor Tesla. De echt grote jongens betreden de komende jaren het strijdtoneel en hebben enorm veel meer financiële slagkracht om grootschalige productie op te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mysj8cVwyuOY8Vp4dcN44_7L9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrAKXrIKnefALft6e2PVy9F6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Santee schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:36:
@Verwijderd 2 maanden geleden dropte Workhorse van het dak af met het verlies van het USPS contract. Ondertussen zijn ze ook weer van $16 naar $7,50 gedropt door de algemene EV sell off. 2 jaar geleden stonden ze echter op $0,60 en ze hebben daarvoor al eerder >$10 gestaan. Is er fundamenteel iets veranderd aan Workhorse qua contracten, of zijn ze momenteel nog steeds terug bij af met het verlies van het contract?
Leuk dat je mij tagt, ik moet gelijk denken aan deze DD: https://www.reddit.com/r/...of_winning_a_significant/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjaDpq05HtB6uis20dvstNDa-n8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V2MCMXoIirR2xNffHPotEtcL.png?f=user_large

Een mooie quote uit The Intelligent Investor vandaag :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2021 16:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

MagniArtistique schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:56:
Kan iemand mij uitleggen WAAROM de hele markt nu de dip pakt? Is dit de correctie n.a.v. de corona failissementen? De ECB die de rente verhoogd? Of wat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjN_MhN4MP7erIGd0TTUfGfrZU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/Twj2wgkLGJvsgDzGlsCcnT9v.gif?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 11-05-2021 22:24 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:32
Qunix schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:27:

In april ging het ook niet fantastisch op macro-economisch niveau waarbij grondstoffen door inflatie en de nasleep van het bootje wat dwars lag op het Suezkanaal, ging mijn VALE aandeel hard omhoog. Er zit nog veel meer groeipotentie in en ik verwacht ook nog meer dit jaar.
Haha, leuk dat bedrijf Vale ken ik van Zembla :). Wil ik mijn handen niet aan branden.
Qunix schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:27:
Ik heb maar eens een gok gewaagd om Coinbase te kopen. We weten nu allemaal dat hij nu lager staat dan in het begin. Ik ben van mening dat het een bedrijf is met potentie om extreem te groeien als ik het vergelijk met andere exchanges (en in cryptoland), plus ik verwacht dat de zwakke dollar een rol zal gaan spelen voor dit bedrijf in positieve zin. We gaan het zien!
En nog een pareltje, bedrijf met oplichters aan boord dat wordt helemaal smullen. Zeker nu Bitcoin over z'n parabolische top heen lijkt te zijn. Alle bitcoinaandelen zijn al enige tijd aan het crashen en zullen terug gaan naar waar ze vandaan kwamen.

FT:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EzZRjH-XsAEeirh?format=png&name=small

[ Voor 48% gewijzigd door Wietsee. op 13-05-2021 22:13 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik heb weer wat te lezen (dikke jongen)...

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=3PUZ&p=1

Ik las dat de 1940 editie de laatste zou zijn zonder invloed door andere te hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:30
Pistachenootje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:21:
@Radiodurans ZPRV en ZPRX vind ik wel prima keuzes voor small value. Bij DeGiro zijn die ook relatief goedkoop aan te kopen en houden. SPYX is eigenlijk small cap blend. Gezien dat en de vrij hoge TER zou ik waarschijnlijk liever EMVL nemen als EM value keuze. Geen small cap maar wel echt value.
Dank voor de tip van EMVL (of 5MVL op Xetra)! Mijn bedoeling was om SPYX toe te voegen in aanvulling van de NT fondsen om een grotere marktkapitalisatie te bereiken, je 'mist' nl. emerging markets small cap (een kleine 2% van de marktkapitalisatie). Dat het dus blend is en niet value is de bedoeling.
Hoeveel van je portefeuille wil je tilten naar value?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07HrEJIe-tJ7QcKm0H-ZKCtiTFI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UI06Xbwuy4BtWhbtoKOBF0Fw.png?f=user_large

- 85% van mijn portfolio is ongeveer marktkapitalisatie met een lichte Euro tilt.
- 15% van mijn portfolio is pure small cap value met een relatief sterke Euro tilt. Ik twijfel nog of ik het USA deel wat verhoog ten koste van het Euro deel
- Als je er vanuit gaat dat NT World SC voor ~60% uit USA bestaat en ~20% Euro zal dit deels de euro tilt van de twee pure small cap value fondsen opheffen
- Het totale small cap value deel van dit portfolio zal 20-25% zijn als je er van uit gaat dat een deel van NT World SC blend ook value bedrijven bevat.

Ik heb hier natuurlijk veel te veel over nagedacht :9 maar dat was wel vermakelijk en aangezien mijn portfolio snel groeit en ik nog een lange horizon heb wellicht wel de moeite. Een grotere small cap value tilt zou rationeel gezien waarschijnlijk een hogere opbrengst hebben op de lange termijn maar daar ben ik emotioneel gezien nog niet aan toe ;)
Edit: hoewel IJS via opties bij IB/Lynx natuurlijk nog mooier zou zijn dan ZPRV omdat je dan geen dividendlek hebt. Maar dan moet je wel een redelijk grote portefeuille hebben voordat dat lonend is.
Ik zal eens aan de kosten en voorwaarden gaan rekenen maar zover ik snel had begrepen eerder zit je dan aan een groter portfolio te denken dan ik nu nog heb. Ik zal de verschillende opties in de gaten blijven houden, er zal vast nog wel meer beweging komen in de beschikbare interessante fondsen de komende jaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 20-05-2021 14:37 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Radiodurans
Pistachenootje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:25:
@Radiodurans ik weet niet of je deze al gezien hebt: YouTube: The Problem With Small Cap Stocks
Daarnaast kun je afvragen of een 2.5% allocatie wel de moeite waard is. De TER + dividendlek (zo'n 0.8% samen) is ook niet niks.
Ja, die heb ik zeker (meerdere keren) bekeken :) . Aan de ene kant is dit de reden dat ik kies voor een small cap value tilt. Aan de andere kant heb je gelijk dat je goed moet kijken naar de kosten (die zeker zijn) vs. de mogelijke hogere opbrengst (die onzeker is en extra risico met zich mee brengt). Dan is die 0,8% zekere kosten plus opportuniteitskosten voor zo'n kleine allocatie wel een heel gedoe. Dank je @Pistachenootje voor je nuchtere opmerking.

Als ik de EM SC weg laat en de twee small cap value ETF's meer een verdeling geef richting marktkapitalisatie kom ik op het volgende (vrij geïnspireerd naar het Rational Reminder 2020 portfolio):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLSvQgbRBOWeAoptHEsQM0CUoQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VS5FZAA9QWPxYddHZNvHDYhk.png?f=user_large
Als mijn Excel-Fu een beetje in orde is kom ik hiermee op een gezamenlijke TER uit van 0,40% plus het dividendlek van de twee SPDR ETFs. Zonder Euro tilt laat je NT Euro weg en kies je voor 65% NT World, dit heeft dezelfde totale TER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

En daar is weer een betaal-optie-dingetje van Bux (snap ik prima hoor, zo bedoel ik het niet ;)) : maandelijks beleggingsplan instellen die met Zero Orders worden uitgevoerd voor 1 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xx3jRNTU0B3x-j6i6Ys8eDIohrA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OEUAmXfPZMNs70Seccona7Mc.jpg?f=user_large

Op dit moment doe ik alles nog handmatig. DeGiro ben ik dan wel mee gestopt, maar Bux en Fitvermogen voer ik direct alles voor door zodra salaris binnen is. Fitvermogen wil ik tzt wel maandelijks gaan automatiseren, maar ik heb maar een paar ETF's dus bij Bux die ene euro 'hakt' er dan iets te hard in ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-10 19:54
Iemand enig idee, hoe de relatie tussen volume en prijs zit?
Zie deze bijvoorbeeld,
-met erg weinig volume daalt de koers " aanzienlijk" --> dit waren waarschijnlijk allemaal verkoop orders
-dan is er na-markt een bepaald volume dat de koers omhoog duwt --> dit waren waarschijnlijk allemaal koop orders
-rond 10u45 is er een heel hoog volume (>10k), en toch beweegt de koers nauwelijks. Waren dit dan pakweg 5k koop en 5k verkoop orders, perfect getimed en op elkaar afgestemd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pO5bKpVqasQHsETUzEkoeak3mZ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e3FD7Ms53UTydS7O06TMKclE.png?f=user_large

Zelfde voor deze, end-of-day volume heeft grote impact.
intradag volume, hoger, maar geen impact?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O14cqrOVQ8I6CBxC9F5YFJEqg00=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VwQSb3659wtKeiUiBpi0tPCm.png?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–5,65%
+2,85%
+4,35%
+151,83%
Hoogste prestaties
SFIX, +21,32%
NTNX, +14,56%
JOBS, +14,53%
NVCR, +50,69%
MRNA, +33,26%
SWAV, +22,46%
BB, +78,86%
SWAV, +72,81%
SIVB, +50,34%
TSLA, +829,43%
SHOP, +695,65%
BILI, +591,55%
Laagste prestaties
FSLY, –27,36%
APPN, –26,60%
TTD, –20,72%
SNBR, –23,90%
QDEL, –20,06%
TWTR, –15,31%
FSLY, –45,33%
APPN, –43,78%
SKLZ, –39,25%
CWEB, –78,64%
SPLK, –42,51%
NEWR, –39,31%
Aantal posities
Aandelen 157×
Opties 16×
Aandelen 155×
Opties 15×

Transacties
Aandelen 2×
Opties 11×

Aandelen 4×
Opties 6×
Valutaconversie 1×
Transactiekosten
€ 9,44
€ 9,29
Portfolio delta
186,8%
160,5%
Initial Margin
58,1%
55,8%
Maintenance Margin
36,3%
33,0%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202106.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202106-maand.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202106-risk.png

Maand 3 op rij met underperformance! Ik heb het eindelijk te pakken! :P

Dit keer zijn mijn margin requirements weer gestegen. En mijn portfolio delta ook. Ik weet precies waar dit door komt: een nieuwe optiepositie, en natuurlijk het negatieve resultaat deze maand.

Vorige maand schreef ik over het aankopen van VTI/VXUS via opties. Deze opties zijn expired en ik heb weer nieuwe geschreven. Deze zijn inmiddels ook weer OTM geworden, maar wanneer ze dit keer expireren ga ik geen nieuwe schrijven. Ik ben op termijn iets van plan en daar heb ik marginruimte voor nodig.

Goed, dan de resultaten. De maand zelf had een leuk dipje, dit is ook goed te zien in de grafiek. Drawdown van –17,5% ten opzichte van eind voorgaande maand, met een eindstand van –5,65%. Dit voelde totaal anders dan de daling van maart 2020 terwijl het verlies in absolute cijfers bijna even groot was, waarom, ik weet het niet.

De resultaten van de individuele posities zijn dan ook een stuk minder uitbundig dan de voorgaande maand. Bovenaan staat SFIX met +21,3%. Geen echt nieuws; mijn vogeltje vertelt dat een short squeeze in bepaalde aandelen zich heeft verspreid naar andere veel geshorte aandelen, waaronder deze. Dat boeit mij niet, ik zit er voor de lange termijn in. :) NTNX steeg met +14,6%, voornamelijk in de dagen voorafgaand aan de earnings call. JOBS, een Chinees bedrijf, staat deze maand op de derde plaats in mijn portfolio met +14,5%. Deze stijging is voornamelijk gedreven door overnamenieuws.

FSLY deed het deze maand niet geweldig met een verlies van –27,4%. Slechte kwartaalcijfers en een vertrekkende CFO. APPN doet FSLY na met –26,6%, ook dankzij kwartaalcijfers. Nouja, de cijfers waren wel goed, maar de guidance viel tegen. De koers is teruggekeerd naar het niveau van november. TTD verloor –20,7% en hiermee "trokken ze de NASDAQ omlaag", aldus mijn vogeltje. Zou het door kwartaalcijfers komen? Jazeker! De cijfers waren boven verwachting goed, de guidance was sterk, er komt een 10:1 stock split, maar voor de koers was het allemaal niet goed genoeg.

En dan since inception. TSLA heeft de crypto-hik en daalt van +973% naar +829%. SHOP daarentegen gaat vrolijk verder en stijgt van +670% naar +696%. BILI daalt weer een beetje van +628% naar +592%.

Verlieskoning CWEB klimt weer wat verder uit het dal van –81,0% naar –78,6%. SPLK neemt de tweede plaats over van NTNX met een daling van –39,0% naar –42,5%. NEWR keert weer terug op de derde plaats met een daling van –36,7% naar –39,3%. En NTNX? Die stijgt dankzij zijn #2 positie deze maand van –39,4% naar –30,8% en verlaat daarmee de verlies top 3.

Voor @Xanaroth, ik had nog beloofd te kijken naar wat Portfolio Analyst zegt over de bijdrage en weging per sector. Dit was het deze maand:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202106-sectors.png
Neem de sectoren met een negatieve weight met een korrel zout, want ik heb (met uitzondering van de short box spreads, dat is dat 'Unclassified' bolletje) geen short of short-achtige posities. Ik denk dat deze analyse niet goed overweg kan met opties; waarschijnlijk kijkt het naar market value om de weight te bepalen, niet naar delta dollars.

Risk Navigator doet dat een stuk beter:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/rn-202106.png

Zie bijvoorbeeld Consumer Non-Cyclical. Portfolio Analyst plaatst die zowat precies op 0.00% weight, waar Risk Navigator 27.25% aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Laat ik dan ook eens mn resultaten posten. Ik ben nog niet zo lang geleden ingestapt. maar vorige maand was wel echt een maand dat ik eindelijk echt winst zag (ipv alleen maar verlies)
Ook voor het eerst beter gepresteerd dan MSCI world.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4CqoJrU3LN46O2db6lIIdGoDXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0HTSeUOXoND71HYCpSAk3zl9.png?f=fotoalbum_large

Solutions 30 was echt een Free money hack Zag m op op -70% staan. Zag dat ie omhoog klom. ingestapt, en netjes de piek weten te timen. In 3 dagen +50% Hoppa.

Grote teleursteller is toch wel Suess microtek. Goede cijfers, maakt winst, met nette marge maar het aandeel is sinds aanschaf alleen maar verder gezakt. :? Als ie naar 22€ zakt koop ik extra

Verder hoort SLM solutions niet echt in het rijtje. in denk dat mijn gedeeltelijke verkoop de cijfers positiever laat zijn dat het werkelijk is. maar ik zou het ook niet anders weten/berekenen.

Deze maandYTD
Koerswinst2,34%1%
Winst door verkoop5,64%3,78%
Transactiekosten30,30 €77,6
Hoogte prestatiesSolutions 30 (+52,42%)Banco santander (+29,12%)
Microvision (+23,81%)SLM solutions (+19,8%)
ZIM (+17,51%)ZIM (+17,51%)
laagste prestatiesSüss MicroTec -11,78%Microvision (-42,60%)
Outokumpu -5,76 %Süss MicroTec (-12,04%)
companhia siderúrgica Nacional -15,04%companhia siderúrgica Nacional -6%

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 01-06-2021 20:50 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Volgens mij klopt het wel, NT EM heeft sinds begin van dit jaar een beetje een 'crab walk' gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnxVdneVPllyvSm__2WfctXYIJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M2tyAsIpJhA4iSU5YMj44gWr.png?f=fotoalbum_large

Inderdaad opvallend dat NN zoveel beter heeft gedaan, zowel world als EM.

Mijn NT World + Eur + EM + SC mandje heeft 8,6% gedaan YTD.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-10 22:45

ComputerHoed

Electronica <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YX_rJ9_LARkkvYMVa6SKOKzhu_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b8PEZJsy2jqYwfRURaWGWblZ.png?f=user_large

:'(

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-10 19:57
Radiodurans schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:29:
Volgens mij klopt het wel, NT EM heeft sinds begin van dit jaar een beetje een 'crab walk' gedaan.
[Afbeelding]

Inderdaad opvallend dat NN zoveel beter heeft gedaan, zowel world als EM.

Mijn NT World + Eur + EM + SC mandje heeft 8,6% gedaan YTD.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbDCwQWLZT8sLq0LgZpMTpRFFME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LNCs8BwpdoWEEsRpH5Hko7GM.png?f=fotoalbum_large

Ik dacht, laat ik NT EM, NN EM en EMIM toch eens charten. Kijken of duidelijk wordt waar dat verschil van met name NN EM vandaan komt.

Ergens begin december is er iets gebeurd in dat fonds waardoor het ineens boven de rest ging uitsteken. Zie screenshot. Voor mij is het gissen wat, maar vond het wel opvallend. Ervoor zie je underperformance, erna het tegenovergestelde.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MundoSalvaje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-08-2022
Ik lees al een tijdje met veel plezier het top 'Beleggen op de beurs in de praktijk'. Na maanden meelezen toch maar eens een account aangemaakt om ook te kunnen reageren. ;)

Ik beleg al een aantal jaar bij de DeGiro. Maar vanochtend bij de kreeg ik zowat een hartverzakking nadat ik bij DeGiro een enorm verlies zag staan op mijn account. Dit gebeurde net nadat ik een Japans aandeel had gekocht. Direct alles nagelopen om te kijken of ik niet 'per ongeluk' iets heel erg doms gedaan had (een enorm afwijkend prijs oid). Bleek gelukkig niet het geval. Het was DeGiro die opeens een valutaverlies van meer dan een ton toonde voor ongeveer een uur/anderhalf uur. De valutaconversie Yen naar Euro ging niet goed... 8)7

Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt bij DeGiro?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2s60j8Gjz1QSRMm70LFid7YU6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLmQ38rGq11imrwsK9m2rXMZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-10 07:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NP04bGi_IHwcLH3_nVPlx1p1Y5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WhTq5wk1AZIJn6fx8qtUG2nC.png?f=fotoalbum_large

Alleen de US is een behoorlijke uitschieter tussen de ontwikkelde landen. Belangrijste vraag is of dit kort van duur is. De verwachting is van wel:

Door COVID zijn er veel tekorten onstaan die de prijs opdrijven maar verwachting is dat deze tekorten vrij snel worden weggewerkt. Aan de andere kant is het niet onaaannemelijk dat ondernemingen de JIT meer gaan loslaten en toch iets van voorraden gaan aanhouden, als les uit de huidige pandemie.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:32
Overigens is er los van inflatie imo wel een goede reden om naar value stocks te kijken; ze zijn op dit moment relatief aantrekkelijk geprijsd t.o.v. growth stocks.

Afbeeldingslocatie: https://www.dimensional.com/dfsmedia/f27f1cc5b9674653938eb84ff8006d8c/33555-source/mkt-9852-spread-it-on-us-emea-aus-e1-1.png
bron

De laatste keer dat het verschill zo groot was was rond 2000, dat was de laatste keer dat er een echte value ralley kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weicool
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-12-2023
Pistachenootje schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:37:
[...]

Bij IB kan ik die ticker niet terugvinden. Wel Galaxy Digital Holdings GLXY TSE.
Ik heb bij Interactive Brokers 1 aandeel gekocht en gelijk een heel boekwerk van zo'n 60 pagina's voor de volgende aandeelhouders vergadering gekregen. Krijgen jullie dit ook vaak? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6AmFU5VkwtJWW7kdn49l9d6ox8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnmmGFzLHOWce9KKvJRJoxtk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:41
Longcat schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:05:
[...]

Ik meen dat NT fondsen officieel ook 3% instapkosten hebben als je in de documentatie kijkt, maar dat is in de praktijk niet het geval.
Nope, ze kennen juist geen instapkosten maar wel een uitstapvergoeding van 1,00% die doorgaans niet gerekend wordt door de groot banken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mrm7AGU6DkPrQXgpMVF_YpoNuIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aW9pwL6Kq23g7rr3ibnka9S6.png?f=user_large
Betreft NT World

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Benjamin- schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:49:
[...]
Je haalt nu echter wel dingen flink door elkaar.
Ik haal niets door elkaar. Je zei letterlijk dat het 2 jaar duurde voordat de markt in de VS hersteld was. Op die uitspraak reageerde ik. De NASDAQ 100 is niet "de markt", dat is een selectie van de markt. S&P 500 komt veel dichter in de buurt van de markt. Hier zijn de werkelijke cijfers van de S&P 500:

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/earlyretirementnow.com/wp-content/uploads/2019/10/AfraidOfBearMarket-Table02-1.png
Bron: https://earlyretirementno...-kind-of-bear-will-it-be/

Echte herstel van de markt duurde dus aanzienlijk langer dan 2 jaar, zeker als je rekening houdt met inflatie. Dat was mijn enige punt.

Edit, even voor de duidelijkheid: zelfs als je inflatie buiten beschouwing laat en het herstel telt vanaf de bodem (wat nergens op slaat) duurde het al 37 maanden.

[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 28-06-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Benjamin- schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:44:
[...]
Deze discussie is ontstaan uit het plaatsen van geld in een sterk etf als spaarrekening, dat gedeelte van de markt had na 2008 2 jaar nodig om te herstellen, en vorig jaar in enkele maanden.
Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik reageerde niet op jouw volledige bericht, ik reageerde uitsluitend op jouw stelling dat de Amerikaanse markt 2 jaar nodig had om te herstellen van de crisis. Die stelling was onjuist, het was aanzienlijk langer zoals te zien was in de eerder gelinkte bron.

We kunnen natuurlijk ook gaan kijken naar een beperkt gedeelte van de markt, zoals de NASDAQ. Hier de prestaties van de bekendste Amerikaanse NASDAQ ETF QQQ. Zelfs die herstelde niet in 2 jaar, tenzij je vreemd rekent. De financiële crisis begon in 2007. QQQ bereikte zijn hoogtepunt in oktober 2007, daarna duurde het tot december 2010 voordat dat dat niveau weer bereikt werd. En dat was dan nog zonder inflatie correctie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zcMhEUZ.png

Is de NASDAQ dan veiliger dan een total market ETF? Nee niet noodzakelijk. Iemand die eind maart 2000 in de NASDAQ had geïnvesteerd had pas diep in 2014 zijn geld terug (gecorrigeerd voor inflatie zelfs pas in 2017).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P6orywj.png

data: portfoliovisualizer.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-10 10:27

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Bulder schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:17:
Met ETF-bubbel wordt gerefereerd naar de relatieve groei van passive investing t.o.v. active investing. Er bestaat wel degelijk discussie over bubbelvorming op dat gebied, Michael Burry is bijvoorbeeld een groot proponent.

Dat het veiliger is dan een handvol zelfgekozen aandelen staat vast, maar helemaal niets op de beurs valt te omschrijven als 'veilig'. Anders zou het ook niet renderen.
En die veiligheid is er ook niet op je spaarrekening. Als er massa inflatie is, dan word je geld ook minder waard, dat is vrij simpel.
Wat vooral het verschil is dat op je spaarrekening het allemaal gelijker loopt, dus je merkt er minder van, maar je hebt ook geen pieken en dalen, alleen dat je geld minder waard wordt.

Een ETF vraagt wel dat je de tijd neemt, dus niet uit angst je geld eruit trekken wanneer het fout is gegaan. Uiteraard zie je het aankomen dan is er niets mis mee, maargoed dan ben je wel weer aardig aan het handelen op dat moment, en is het niet geld wegzetten voor je oude dag.

Je kan in het algemeen stellen dat er een bubbel in de markt plaatsvind, dat is ook wat ook tot zoverre heb gelezen van hem, maar heb me niet erg verdiept in al zijn uitspraken. Hij is erg bearish over de markt in het algemeen en ik weet dat hij flink Tesla aan het shorten is.

Ik geloof niet dat hij ongelijk heeft, de groei ligt erg hoog, en de kans op inzakken is er zeker. Of Tesla shorten nu verstandig is, dat laat ik even in het midden.
Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:43:
[...]

Het schort alleen aan je (financieel historische) kennis.

Wie en wat de grootste bedrijven zijn wisselt nogal. Dat komt niet omdat de grootste bedrijven het altijd goed blijven doen. Wat nu groot en veilig lijkt kan de komende 10 jaar zwaar verlies maken.

Zoek maar eens op nifty fifty aandelen in de VS jaren '70.
En dat is ook waarom ETF's nog weleens veranderen van wat daar in zit, dus bedrijven die in waarde zakken worden er uitgehaald om bedrijven er in te doen die omhoog gaan. Je moet ook bedenken dat de mensen die dit doen, zeer ervaren zijn, heel wat algoritmes e.d. hebben draaien om constant bij te houden wat de beste keuzes zijn.

Verder moet je me even info sturen over die Nifty 50, want ik kan hierop echt niet even iets stellen. Maar dat ik niet weet wat er in India is gebeurd in de jaren 70, vind ik niet zo'n sterk argument om mijn kennis ter discussie te stellen.
Pistachenootje schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik reageerde niet op jouw volledige bericht, ik reageerde uitsluitend op jouw stelling dat de Amerikaanse markt 2 jaar nodig had om te herstellen van de crisis. Die stelling was onjuist, het was aanzienlijk langer zoals te zien was in de eerder gelinkte bron.

We kunnen natuurlijk ook gaan kijken naar een beperkt gedeelte van de markt, zoals de NASDAQ. Hier de prestaties van de bekendste Amerikaanse NASDAQ ETF QQQ. Zelfs die herstelde niet in 2 jaar, tenzij je vreemd rekent. De financiële crisis begon in 2007. QQQ bereikte zijn hoogtepunt in oktober 2007, daarna duurde het tot december 2010 voordat dat dat niveau weer bereikt werd. En dat was dan nog zonder inflatie correctie.

[Afbeelding]

Is de NASDAQ dan veiliger dan een total market ETF? Nee niet noodzakelijk. Iemand die eind maart 2000 in de NASDAQ had geïnvesteerd had pas diep in 2014 zijn geld terug (gecorrigeerd voor inflatie zelfs pas in 2017).

[Afbeelding]

data: portfoliovisualizer.com
Ik had het wel duidelijk over 2 jaar bij de 'veilige' ETF's e.d., niet over de totale wereldeconomie, daarvoor hoef je geen cijfers te kennen om te weten dat dit langer duurde.

Het gaat hier echt om de veiligheid van een ETF, en zie je dus dat ETF's wel de beweging volgen van de markt, maar wel met minder dalen (en pieken?), veel stabieler dus.

Verder doe je dus precies wat ik al had gezegd, namelijk je neemt het hoogste punt van voor de crisis, en gebruikt dat als argument voor je hele verhaal.

In oktober 2007 had de markt een flinke piek, dus niet een crisis, maar een piek, die stabiliseerde vervolgens weer, dat is normaal. Die markt stabiliseerde gewoon boven de normale hoeveelheid groei, als jij dat ziet als een crisis, dan heb jij echt een heel ander idee dan ik.
September 2008 was toen de markt keihard onder normale stabiele groei ging, en die had 2 jaar nodig om weer te stabiliseren, zo simpel is het.
Op geen enkele manier kan je die over die grafiek tekenen waardoor die harde stijging in 2007 eruit zie als normale groei, en de correctie daarna is gewoon passend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_J6XWm-sAY5W7yntMohNczJ09U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/taBpFOoAISL3n864r45un6yN.png?f=fotoalbum_large

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Benjamin- schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:26:
[...]
In oktober 2007 had de markt een flinke piek, dus niet een crisis, maar een piek, die stabiliseerde vervolgens weer, dat is normaal.
Dat zeg ik de hele tijd al: de markt piekte in oktober 2007, daarna ging het omlaag. Zo stond ook in de tabel: 10-2007 is de piek voor de crisis. Vanaf daar ging het 16 maanden naar beneden en dan nog eens 37 maanden voordat het weer hersteld was. Totaal 53 maanden.

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/earlyretirementnow.com/wp-content/uploads/2019/10/AfraidOfBearMarket-Table02-1.png
Bron: https://earlyretirementno...-kind-of-bear-will-it-be/
Benjamin- schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:26:
[...]
Het gaat hier echt om de veiligheid van een ETF, en zie je dus dat ETF's wel de beweging volgen van de markt, maar wel met minder dalen (en pieken?), veel stabieler dus.
Dit klopt niet. Ik heb niet alle voorgaande posts gelezen. Is het mogelijk al uitgelegd?

Je kan een bijvoorbeeld ETF hebben die de hele markt volgt (bijv. VWRL) en die kent dus dezelfde pieken en dalen als de markt.
Benjamin- schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:55:
[...]
maar ik geloof dat een ETF zoals de QQQ 1 van de meest stabiele is, en voorlopig ondersteunt hun koers dat.
Dit klopt ook niet, kijk maar naar wat er in 2000 gebeurde.

[ Voor 28% gewijzigd door Pistachenootje op 28-06-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Laatst online: 18-10 19:30
Deveon schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:26:
[...]

Afgelopen vrijdag 100% waarvan ik de helft krijg met $3,91 per dag. 8)7
Die 100% is dat niet per jaar? Of krijg je nu $3.91 per aandeel?

Als ik nu in IB kijk dan is het nog hoger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heJwTF6g3nvlZUT5cjM_bDYkHX4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sYN0rslRa5mPon15z5Et1KuW.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn jullie verwachten qua LT rendement?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/e78b4b232e2d04cf1675d9eb46b74b564ebd4ffc/?url=https%3A%2F%2Fpbs.twimg.com%2Fmedia%2FE4_U_1gVIBQWMt5%3Fformat%3Dpng%26name%3Dsmall

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Verwijderd1 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:44:
[...]

Wat bedoel je met 'ik kan charts lezen'? Bedoel je dat je achteraf kan zien wanneer het echt hard daalde, dat kunnen we allemaal wel lijkt me. Of bedoel je dat je ook nog wat mee kunt voorspellen? Wellicht kun je iets interessants zeggen over de markt nu? Dat de markt in 2008 crashte (en in 2007 al wat tekenen liet zien) is bekend maar niet echt nuttig voor beslissingen nu.
Voorspellen is altijd een stuk lastiger, ja er zijn wel patronen te herkennen, die gaan van heel simpel naar heel uitgebreid, maar dat is meer een hulpmiddel om te weten wanneer je wilt kopen en verkopen. Beeld van de totale markt is een stuk lastiger, en daar zijn dit soort modellen niet voor te gebruiken.

Laten we even de QQQ erbij pakken sinds vorig jaar eind maart toen de markt weer begon te steigen naar de dip. Dit is per week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuJJdD_WOoqWjfY-Ml8mQnQXxfk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sB1R4QlyKBgAOpyKUqkO7l9m.png?f=user_large

Wat je hier ziet zijn patronen, je ziet dat die steeds omhoog gaat, en dat wat omlaag, over het algemeen zie je hoe harder die omhoog gaat, hoe harder die omlaag gaat, maar wel met het principe van 'higher highs, higher lows', dus in die zin is er stabiele groei.
Op dit moment zitten ze op 7 groene, dus zal deze gaan zakken, waar naar toe, dat is in te schatten op basis van de vorige bewegingen, dat is echter nog steeds een schatting.
Het interessante wel aan deze schattingen, is dat veel mensen dezelfde principes gebruiken.

Dus nemen we dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BfEIv8P1NN152_kaAlJCeNkn8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P4m0SEjo9OUp75aHVKPawBSf.png?f=user_large

Een grove schatting van wat ik denk dat gaat gebeuren (en ook niet heel precies getekend), uiteraard stel je dit later bij, want hoe meer data, hoe accurater de schatting wordt. In die schatting zou in de week van 20 juli weer een laagste punt moeten bereiken, en daarna weer moeten gaan groeien.

Dit is wel echt basis.

Dit is ook een vrij simpele, een W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvWIY9DX4TWoxNDlMyWxQUVfgcM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MRZpH3YyfNU8Jv1aO1JYuG4M.png?f=user_large
Een aandeel zakt, tikt een laag punt aan, in dit geval rond de 51/52, gaat weer wat omhoog, tikt vervolgens weer datzelfde punt aan en steigt weer hard.

Waarom? Ten eerste is dit het punt waarop veel mensen weer willen kopen, en als dat een tweede keer gebeurd, hebben mensen het vermoeden/vertrouwen dat die niet lager zal gaan dan dat, wat resulteert dat enerzijds mensen hun aandelen minder snel verkopen, en andere mensen ze juist willen kopen, omdat het 'diepte' punt is bereikt.
Klopt dat altijd? Uiteraard niet, maar doordat mensen hier waarde aan hechten, wordt het een selffulfilling prophecy.

Maar dit soort modellen zijn het meest betrouwbare wanneer er geen dingen gebeuren die de prijs verder al te veel beinvloeden. De markt is extreem beinvloedbaar door nieuws. Dus ik kan prima die voorspelling doen, gebeuren er geen gekke dingen dan verwacht ik dat ik in de buurt zit. Zegt Biden morgen dat hij zich zorgen maakt om de financiele markt oid dan stoort het flink in. Zegt hij dat de economie het goed doet, dan zal die nog wat hoger gaan voordat die naar beneden gaat.

Oude charts bekijken is natuurlijk een stuk makkelijker, want je hoeft het allemaal niet te verzinnen. Hier de QQQ van 2004 tot half 2011

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VpzLG_i6lGE7iJNNywpCFnK13k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xzkW9NblPaZNrJNmU3LgorTg.png?f=fotoalbum_large

Vergeet even de de blauwe en paarse lijn, die zijn wel relevant, maar ga ik nu even niet gebruiken.

Je ziet tussen de 2 lijnen 2 uitschieters. Enerzijds de piek waar pistachenootje steeds over blijft praten, en het begin van de crash noemt. Anderzijds het dal in 2008 toen de huizenmarkt implodeerde.

Wat laten die 2 lijnen zien? Sowieso laten ze beide groei zien, dus de lage punten worden hoger en de hoge punten worden hoger. Ook zie je minder stabiliteit, in de zin dat het verschil tussen hoog en laag steeds groter wordt. Dit is niet zozeer een probleem, en kan heel voordelig zijn als je hier gebruik van maakt met traden.

Dan zie je in 2007 die piek ontstaan, opeens worden de laagste punten hoger dan de hoogste punten een paar maanden eerder, dit is groei die zelden stand kan houden, en je ziet daarom ook dat die flink zakt, en vervolgens weer stabiliseert, je ziet ook tussen de maanden van de piek en de crash, dat de lage punten steeds hoger zijn, wat duidt op stabiele groei.

Vervolgens komt natuurlijk de crash, die is duidelijk te zien, na een tijdje zie je een harde stijging en zie je ook dat de markt weer tussen die 2 lijnen komt te zitten.

Nu kan je natuurlijk denken dat dit toeval is, of dat die selectief naar data kijken is, maar deze grafiek laat ruim 7 jaar zien.

Daarom zeg ik ook dat die piek niet als start punt kan worden genomen, enerzijds omdat de groei in die maanden ver buiten de verwachting lag, en anderzijds omdat na de daling, er ook weer 6 maanden groei is geweest.
Dus 3 maanden pieken, 3 maanden dalen, 6 maanden nette steiging. Dat is geen marktcrash, zo simpel is het.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Er is weer een maand voorbij, tijd voor stats :9

Goede maand gehad. de buy de dip methode heeftt eindelijk resultaat opgeleverd.En ook paar keer uit tijd weten te stappen om later weer in te stappen. Wederom beter gepresteerd dan MSCI.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWnZy3slkAK094bySgdJWdCBovo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GKed41BaoRAZm99arRJvd8Oc.png?f=user_large

Beste aankopen:

Blackberry, Toen ik zag dat ie met AMC omhoog schoot heb ik een flink bedrag erin gestopt. Helaas wel wat te lang vastgehouden, maar toch, dikke winst kunnnen pakken

DDD, ik had hem net gekocht als swing-trade en toen bleek er opeens goed nieuws te zijn en t aandeel deed +12% waarna ik een 50% had verkocht. om te zien dat toen ik thuis was het aandeel op +30% stond, en dus maar de rest verkocht. helaas niet zo'n grote positie

Suess microtek heeft zich het best hersteld afgelopen tijd, alleen jammer van de -4% vandaag, maar dat mag de vreugd niet drukken, alhoewel hij daardoor net te weinig staat om in de top te komen.

Deze maand
Koerswinst1.97%
Winst door verkoop8,92%
Transactiekosten28,40 €
Hoogte prestatiesCleveland cliffs (17.92%)
Peabody energy (+19.32%)
Blackberry (+15.52%)
laagste prestatiesFreeport mcMoran (-7.52%)
Voestalpine (-5.47%)

ora et labora

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:32
Benjamin- schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:28:
[...]

Dat die uiteindelijk zal zakken is duidelijk. Maar kan je aangeven wat je denkt dat er in de tussentijd gaat gebeuren, en waarom die naar 10 zal zakken en niet naar 20 of 25?
Omdat dat iedere parabolische stijging precies terugkomt op het punt waar het begon. Dat komt omdat menselijk gedrag nauwelijks is geëvolueerd over de tijd. Dezelfde dommigheid komt terug in cycli. Bekijk alle charts uit het verleden met soortgelijke patronen, NASDAQ-100 rond 2000, Nikkei 1991 etc. Het is zo makkelijk, en nee this time isn't different. LT-put opties zijn aan te raden voor bijv. $ASML $ASMI $ALFEN $TSLA $GME $AMC $NIO $ADYEN $NDX etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sKI19-urnjUwzWOcFdjsMqisAg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wMzV7BwWhrvWc5HOqITz9XqL.png?f=user_large

Van mijn kant ook weer een update. Inmiddels +300% sinds ik ben begonnen als belegger/handelaar. Moeilijke markt gezien de lage volatiliteit. Kijk uit naar het najaar :), want dan lijkt er wat moois op het programma te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdANAzGjQiSlUKITWHJFg2NXxFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OmncLlw8HV5BIWZne975MTwE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Wietsee. op 01-07-2021 20:57 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (jun)
Vorige maand (mei)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+15,75%
–5,65%
+20,78%
+191,48%
Hoogste prestaties
APPN, +56,98%
DOCU, +42,98%
ROKU, +36,58%
SFIX, +21,32%
NTNX, +14,56%
JOBS, +14,53%
SWAV, +87,93%
BB, +78,86%
UPWK, +76,58%
TSLA, +941,88%
SHOP, +864,40%
BILI, +710,62%
Laagste prestaties
UPST, –20,73%
CWEB, –20,06%
EEFT, –6,73%
FSLY, –27,36%
APPN, –26,60%
TTD, –20,72%
FSLY, –28,80%
QDEL, –27,93%
AYX, –26,67%
CWEB, –82,92%
NEWR, –33,13%
BZUN, –32,30%
Aantal posities
Aandelen 159×
Opties 14×
Aandelen 157×
Opties 16×

Transacties
Aandelen 4×
Opties 4×

Aandelen 2×
Opties 11×

Transactiekosten
€ 3,11
€ 9,44
Portfolio delta
178,7%
186,8%
Initial Margin
51,3%
58,1%
Maintenance Margin
32,3%
36,3%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202107.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202107-maand.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202107-risk.png

Wat een maand. +15,7%! En dat terwijl de beste van mijn benchmarks blijft steken op +6,4%. Dat maakt de underperformance van de afgelopen 3 maanden weer ruimschoots goed.

Hoe heb ik dat gedaan? Ik heb heel aandachtig de short interest in de gaten gehouden want ik verwacht voor bepaalde veelbesproken aandelen op een zeker forum al ruim een jaar een short squeeze, een gamma squeeze, zelfs een beta squeeze. De cijfers zijn gemanipuleerd door hedge funds die short als long rapporteren en nog steeds blijven lenen. Ik heb ze nu eens echt laten zien wat ze waard zijn!

Nee, wees niet bang, ik hecht geen waarde aan dat soort kolder. In werkelijkheid doe ik gewoon aan long term buy & hold in veel verschillende aandelen. En ik speel wat met opties on the side, maar dat mag geen naam hebben.

Deze maand zijn de leveragecijfers weer verbeterd across the board. Waarde omhoog, margin requirements omlaag, portfolio delta licht omlaag. Zelfs nu ik datgene in gang gezet heb waarvoor ik extra marginruimte nodig zou hebben.

Wat is er dan wel voor spannends gebeurd in mijn portfolio dat heeft bijgedragen aan mijn +15,7%? Allereerst APPN. Dit bedrijf steeg met +57,0%, grotendeels herstel van de daling voorafgaand aan de earnings call. Op de tweede plek staat DOCU met een stijging van +43,0%. Zij rapporteerden uitstekende kwartaalcijfers. En op drie staat ROKU met +36,6%. Deze stijging wordt voornamelijk gevoed door geruchten dat Comcast dit bedrijf wil overnemen.

Verliezers heb ik deze maand natuurlijk ook. UPST verloor het meest met –20,7%. Dit is een nieuwe aanwinst, gekocht deze maand, en uiteraard precies op de recente piek. Verliezer 2 is CWEB, die het voor elkaar kreeg om nog eens –20,1% te verliezen. De eerste 'echte' verliezer staat op de derde plaats: EEFT met –6,7%. Ik zie geen relevant nieuws, maar het is dan ook maar een kleine daling.

Wat is er gebeurd since inception? TSLA stijgt weer van +829% naar +942%. SHOP doet het beter, en stijgt van +696% naar +864%. BILI doet ook mee en stijgt van +592% naar +711%. Een goede maand voor alle drie.

Verlieskoning CWEB kwam al in de maandverliezers naar boven, ze dalen van –78,6% naar –82,9%. NEWR klimt van drie naar twee met, jawel, een stijging! Van –39,3% naar –33,1%. Nieuw binnen op drie is BZUN, ook met een stijging van –35,7% naar –32,3%. Wat is er dan met de oude #3 gebeurd? SPLK steeg van –42,5% naar –29,3% en verlaat daarmee de verlies top 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 22:56

oscar82

De ondertitel

Mijn stats voor dit halfjaar. De vergelijkingsindex is de morningstar categorie Aandelen wereldwijd large cap gemengd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_ck08gLJY8t6Wq8eFufi13LbpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cN6rm8SUTW5G3Se0nAWeOwq8.png?f=user_large
buy-and-hold
70% NT World
15% NT EM
15% NT Small
0 euro transactiekosten

Emerging markets heeft het afgelopen halfjaar een flinke underperformance laten zien met 'slechts' +10% ten opzichte van de bijna +17% van de wereld en bijna +18% van de smallcaps. Eind deze maand herbalanceer ik weer en zal bijna mijn inleg voor deze maand naar EM gaan om de verhoudingen weer recht te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-10 09:55

_Christiaan_

Master of SOG

We weten inmiddels allemaal dat we in een bubbel zitten. De aandelenmarkt is al 10+ jaar in een bull markt wat best wel uniek is. Gezien de gebeurtenissen in 2001 en 2008 ben ik van plan om mijn maandelijkse DCA investering tijdelijk even helemaal om te zetten naar cash, als de omslag daar is (nu nog niet). Het is dan eigenlijk geen DCA meer maar ok

Ik probeer dus in te schatten wat het beste signaal is wanneer we omslaan in een bear market. Wat ik nu ga zeggen is voor sommigen misschien een enorme open deur: het signaal van de knappende bubbel lijkt gevormd te worden door de Fed interest rate. Kijkend naar onderstaande grafiek, waarbij:

Blauw=S&P500
Oranje=Fed interest rate
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PUMhB2C.png

Het blijft altijd even schrikken als je de blauwe lijn ziet lopen na maart 2020.

Elke keer (2001, 2008, 2020) nadat de interest rate omhoog ging of een hoog plateau had bereikt, keerde de markt een aanzienlijke tijd naar bearish. 2020 is bijzonder omdat het zo kort duurde, maar is ook een vreemde eend in de bijt omdat corona de hoofdrol speelde.

Het Fed rate signaal wordt echter steeds zwakker. In 2001 was het 6,5%, in 2008 5,25%, in 2020 2,5%.

De huidige bubbel vind ik ook een beetje een rare bubbel, omdat iedereen bewust lijkt te zijn van het feit dat we nu in een bubbel zitten. Ik heb het gevoel dat dit in 2001 en 2008 minder was. Al krijg ik wel signalen dat Amerika in een asset bubbel zit, waarbij mensen te grote aankopen doen zoals dure auto's met geleend geld.

Wat denken jullie? Stel de rates gaan omhoog naar zegge 1%, dan is het tijd om op het puntje van je stoel te gaan zitten? En tot dat gebeurt gewoon op de kar blijven zitten?

NOSIG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Bezulba schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:21:
[...]

De irritatie tegen shorten is naar mijn idee niet dat er gewed wordt op het naar beneden gaan van een koers. Maar dat grote bedrijven rustig de trom slaan op allterlei nieuwspagina's, tv programma's en dergelijke om die koers maar naar beneden te lullen.
Dat je als expert in 1 of ander praatprogramma over de beurs terecht komt en dan vrolijk uit de doeken mag doen waarom AMC zo ontzettend ziek is en dat het allemaal zwaar klote is wat ze doen.
Dit allemaal niet omdat AMC nou echt zo ziek is maar puur om er zelf beter van te worden en ondertussen AMC de grond in te trappen.

En dit zou dus allemaal niet mogen, maar elke keer weer zie je filmpjes van mensen van Citadel of vergelijkbare bedrijven die als talking head weer mogen opdraven om hetzelfde kunstje te herhalen. En geen haan die er naar kraait.
Precies dit. Motley Fool brengt hit piece naar hit piece naar buiten tegen AMC en GME, en de grootste shorters zijn Citadel en Melvin Capital. Tegelijkertijd zijn de sponsors van Motley Fool niemand minder dan Citadel en Melvin Capital.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/xz0gh86jyz671.jpg

En dan kan je nu denken, tja dat is de wereld waar we in leven, maar het wordt op grote schaal gedaan.
Diverse grote sites, tot zelfs Yahoo Finances toe, neemt klakkeloos volstrekte onzin over die binnen no time als onzin wordt bewezen, maar in de tussentijd is de schade wel al gedaan, en wordt de foute informatie niet gecorrigeerd.

Hoeveel macht heb je wel niet als jij het nieuws kan kopen/verkopen voordat het geplaatst wordt.
Een advies voor het kopen van een stock, die je gisteren gekocht hebt enz. Dat is makkelijk cashen.
Zijn doen constant pump en dumps, doen er wat opties bij, en staat de prijs hoog, ach dan wat puts en wat shorten, lekker makkelijk.

Ik zeg daarom ook: "We ride the waves, hedgefunds create the waves"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Zr40 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:30:
[...]

Update: dit heb ik inmiddels gecorrigeerd. Tegengestelde orders geplaatst en die zijn zojuist uitgevoerd. Kleine winst gerealiseerd, maar daar gaat het niet om. De positie is nu zoals ik hem oorspronkelijk had bedoeld.

OCA ga ik niet meer op deze manier gebruiken :)
Had je hier nog iets mee gedaan? Ik heb het nog nooit echt gebruikt. Alleen eens geprobeerd of je zo meer orders uit kon zetten dan dat je cash had, maar dat kon dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6y2YAmPi8A_cVMCofSKn0hZHoc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5NfwXFVmvyCsJDb5CpPj0i8g.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-10 14:10

GG85

.......

Skidmarks schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:12:
Als dit niet het juiste topic is laat het me even weten.

Stel je hebt € 20.000,- op de spaarrekening staan en elke maand stort je € 200,- daarbij. En over ongeveer 25 jaar wil je met pensioen. Dan zou het totaal op dat moment € 80.000,- zijn (voor het gemak geen rente gerekend). Maar daar koop je dan minder voor dan nu vanwege inflatie. Als ik van 1,92% inflatie uitga zou ik op ongeveer € 50.000,- uitkomen, als in over 25 jaar heb ik een bedrag waar ik voor € 50.000,- dingen kan kopen als ik naar de prijzen van vandaag kijk.

Als je nu zou gaan beleggen en je zou dit in een index fonds stoppen met lage kosten. Hoe ziet dan de som eruit? Als ik het zelfde sommetje hier maak (https://www.berekenhet.nl/modules/beleggen/eindkapitaal.html) waar ze uitgaan van 4% rendement dan zou ik op zo'n € 155.000 uitkomen.

Mijn vraag is eigenlijk hoe zit het in die som met inflatie? Moet ik dat bedrag dan ook nog terug reken of zit inflatie al in die 4% rendement.

En wat is een realistisch rendement om mee te rekenen als het belegt zou worden in een index fonds zoals de S&P 500 of een mix van dat soort fondsen?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/67222328#67222328
en dan vooral deze sheets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzlOjlJP_domMavQZvW4HvjS3Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qW77wSoPay4K0J06lRExlsqW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XExyCLQY3ly_ORiMGL_-ydav7TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZLLdg5kcC2YWh16dkbpr1P0.jpg?f=fotoalbum_large

en uiteraard: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Heel in het kort: op je spaarrekening ;aten staan is geld weggooien
In indexfondsen stoppen heeft een risico maar met een termijn van 20-25 jaar is dat heel behapbaar.
Een risico als "na 24 van de 25 jaar is er een crash en ben ik 40% kwijt" kan je je tegen indekken door bij bijvoorbeeld een partij als BrandNewDay (miss kan Meesman dit ook, geen idee) automatische risicoafbouw aan te zetten. Dan ga je vanaf x periode voor je ingestelde einddatum een steeds groter gedeelte in obligaties stoppen om zo schommelingen (en rendement) te beperken.
Goedkoopste opties met brede spreiding zijn vaak de grootbanken. Gebruiksgemak en geen omkijken naar Meesman/BND.
Voor de rest vooral zelf goed inlezen en dan een rekening openen :). Succes!

[ Voor 33% gewijzigd door GG85 op 09-07-2021 09:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik vond dit wel interessant. Oké de toekomst is natuurlijk niet te voorspellen maar als ik dit zo zie lijkt er wel reden te zijn om niet teveel te verwachten van investeringen in de S&P 500 (of VTI etc). Ben wel benieuwd wat anderen er van denken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jJqk3Dw.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Uuo9T2V.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hiCQBy5.png

bron:
https://am.jpmorgan.com/c...ide-to-the-markets-us.pdf
https://am.jpmorgan.com/c...-to-the-markets-ce-en.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:04

Zenix

BOE!

Account op IB is aangemaakt. Ik heb even gekeken naar een PUT optie bij VTI van volgende week vrijdag. Puur om te leren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbmXtnaaOMJ8ehYTT3oGXQ-VOW0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/VkCwobeIyTzZGcw8TW1uKvkG.png?f=fotoalbum_medium

Ik verkoop hier dus een PUT voor 235, op basis van de huidige prijs 235 - 225.98 heb ik een optiepremie van 9.1 dat valt in de bid - ask van de optie. Daarmee koop ik dus 23.500 +2.4 (comissie) - 910 (optiepremie) = 22.592,4 voor 100 VTI. Stel de prijzen blijven hetzelfde en ik maak deze PUT op donderdag, zal die dan volgens jullie uitgevoerd worden?

Of kan ik beter een andere PUT kiezen, zoals de 240 met een optiepremie van van 14,1 omdat er een kleiner verschil is tussen de bid - ask.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-10 14:51

page404

Website says no

Pistachenootje schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:19:
[...]

Even naar account management gaan en daar kiezen voor deposit funds. Dan krijg je de exacte instructies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-UI-bFT4IM5B7HL7rvmE0ig9NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHajFksNRbb4iPSA4YkA7bda.jpg?f=fotoalbum_large
Dit bedoel je toch? Ik neem aan dat ik naar het DE iban over moet maken met interactive brokers als ontvanger en het kenmerk (wat ik hier heb weggehaald).

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij ABN AMRO krijg ik zelfs een mooie groene vink bij de IBAN naam check :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zS9-bzaGSY_UUjpShlYrFHiMonc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7wJ6W2tRnSFTTB3RwEEbBJKi.png?f=fotoalbum_large

(Logo zelf toegevoegd)

[ Voor 72% gewijzigd door Zr40 op 13-07-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik dacht "+15% hoe kan ik dat niet gezien hebben in mijn portfolio" maar het is een hele merkwardige grafiek. Bug?
Snapt iemand wat hier aan de hand is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcsRSE7Uc85I5KUaGIrgh0Sag2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y3jKXSTR6jAc2NU4oew24TPs.png?f=fotoalbum_large

Oh EDIT:
Nu is het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gZ0rku-YQclFCMqXm0JtUyiMKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wUlrMJr7fx39UIkDlPzIX3qV.png?f=fotoalbum_large

Komt hier vandaan: klik 5d
https://www.marketwatch.c...d=mw_quote_recentlyviewed

[ Voor 34% gewijzigd door MrMonkE op 20-07-2021 12:38 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Kuusj schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:25:
Ik zie dat de stock split bij nVidia heeft plaatsgevonden, maar nu is het probleem dat ik in Flatex nog hetzelfde aantal aan aandelen heb wat dus wel maar 1/4de waard is. Reden om contact op te nemen of beter een dag geduld hebben? Split bij Apple vorig jaar was wel meteen goed.
nou, ik verbaasde mij daar ook al over. Maar tradegate(waar flatex veel op handeld) laat historische prijzen zien alsof er nooit een split is geweest, en de huidige prijs komt redelijk overeen met post-split. (prijs in euro)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCjyvK6HjIWagX5fYV91jplZ42k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CWgYgOCwOjusXDiAFcJkzHXP.png?f=user_large
dus ergens klopt er iets niet.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Atomius schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:56:
[...]
Ja, zelf zou ik hem ook niet kiezen vanwege die reden. Maar je hebt ook wel mensen die een NT of NN Sus niet ESG genoeg vinden en op zoek gaan/zijn naar duurzamere fondsen. Wellicht is dat NN Duurzaam aandelenfonds dan te overwegen. Het ASN duurzaam aandelenfonds heeft bijv. een stuk lagere performance zag ik.
Maar dat maakt het nog geen slechtere keuze voor de toekomst natuurlijk, dat weet jij ook. De aandelen in het ASN fonds zijn in ieder geval lager gewaardeerd.

NN duurzaam: 66% VS P/E 30 P/B 5.39 P/CF 19
ASN duurzaam: 23% VS P/E 20 P/B 2.7 P/CF 10

Outperformance van NN kan waarschijnlijk voor een groot gedeelte worden toegeschreven aan meer groeiaandelen vs. waarde en meer VS vs. rest vd wereld. Als de komende tien jaar de VS of groei tegenvallen wordt het waarschijnlijk dat ASN een voordeel heeft. Overigens heeft het NN fonds maar 52 aandelen waarvan 33% gewicht voor de top 10. Qua diversificatie laat dat nog wel wat te wensen over imo.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tjajqar.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Over China en het handelen in aandelen was dat altijd al een aparte stap. Zo is het niet mogelijk om direct op de mainland China beurzen in Shanghai of Shenzhen als een buitenlandse niet institutionele belegger te handelen. Dat kan wel onder voorwaarden op de Hong Kong beurs, die vervolgens met een Stock Connect naar de twee mainland beurzen is aangesloten. Ook loopt er een vergelijkbare lijn tussen de Londense beurs en Shanghai. Je zit dan over en weer met een SPV constructie te werken.

Afbeeldingslocatie: http://english.sse.com.cn/access/stockconnect/introduction/framework/a/20191202/0d11778c834d336ac41bfc988c51ee9c.jpg

--edit
Daarnaast loopt er ook nog een speciale lijn tussen Tokyo en Shanghai puur voor ETFs om over en weer te investeren.
Afbeeldingslocatie: http://english.sse.com.cn/access/etf/framework/a/20191105/0a8a885470fe4e31f904f81b9794cb9e.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Qwerty-273 op 26-07-2021 12:25 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

De prestaties van 3 NT fondsen in één plaatje.

NL0011225305 = NT WORLD CUSTOM ESG INDEX FGR.
NL0011515424 = NT EM MKT ESG EQUITY INDEX.
NL0013552078 = NT WORLD SMALL CAP ESG LOW CARBON IDX.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjLcNK5u5mqeQb63bF6niNO18zE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rzZUD1MaF1YimjN9Sp3LIJrd.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

Pistachenootje schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:11:
Qua rendement heeft Triodos Groenfonds het wel beter gedaan, 5 jaar: 1,48% vs. 0,11%.

Nou zegt dat niet noodzakelijk iets over de toekomst natuurlijk. Ik heb me verder niet in de producten verdiept. Iemand wel?
Ik heb me niet zozeer verdiept in de producten, maar de 5-jaars gemiddelden geven enigszins een vertekend beeld. Een grove vergelijking (uiteraard afhankelijk van je activiteit e.d.):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Az8UIdrhgf1b5oirNUB-0BT-8p4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Yzp3phh8svjA63TwN7EKzNX.png?f=fotoalbum_large

Rendementen uit de EBI van ASN en Triodos.

ASN hanteert geen aan- en verkoopkosten; Triodos 0,4%.
Servicekosten van ASN zijn 0,3%, van Triodos 0,48%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

PHiXioN schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:48:
[...]

Stop loss is de verkeerde naam, ze hadden het beter take loss kunnen noemen. Het is pas verlies zodra je verkoopt.
als je stop loss hoger staat dan je aankoopbedrag is het gewoon winst hoor :)

Einde van de maand, tijd voor een overzicht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlbOcK-d62YolnfNY2tA_dvrHrc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fMj0SM9IXShPzCtpOCOfKAAC.png?f=user_large

Een vrij bewegelijke maand voor mij. Achteraf had ik de dip beter kunnen kopen, maar wilde niet mijn buffer ook nog eens inzetten. Daarnaast is er een vertekend beeld want heb deze maand veel geld uit de aandelen gehaald. verder moet ik echt minder gaan handelen (zeker op flatex) want de helft van de winst gaat op aan transactie kosten :/

Deze maand
Koerswinst-1.36%
Winst door verkoop0.14%
Transactiekosten70 €
Hoogte prestatiesDesert mountain energy (16.28%)
Peabody energy (+9%)
Voestalpine(+7%)
laagste prestatiesMicrovision (-16.28%)
Zim (-13%)

Grootste misser deze maand dan: ZIM. blijkbaar waren de berichten dat biden de hoge tarieven van zeetransport wilde aanpakken genoeg om de hele sector omlaag te trekken, zim het hardst met -30%

2e plek: Microvision. noodleidend bedrijf, waar het hopen is op een buy-out. weinig nieuws verder.
pos is een stuk kleiner dus vandaar 2e plek

Grootste winnaar:BTU. kolen zijn heet op dit moment. Wel weer jammer dat ik ongeduldig was na de earnings en alvast op de premarket had gekocht (+3%), en het aandeel 3 minuten later op -10% stond. Toen andere posities snel geliquideerd. dip gekocht toen het aandeel op -5% stond. om het daarna weer te zien kelderen bij market open tot -11% :') maar stond bij het einde van de dag toch nog 7% in de plus :7

Verder deed ook Desert mountain energy het goed, toen eindelijk het nieuws van de laaste booring bekend werd.

ora et labora

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (jul)
Vorige maand (jun)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–1,45%
+15,75%
+19,03%
+187,25%
Hoogste prestaties
MRNA, +50,35%
TEAM, +26,47%
RGEN, +22,98%
APPN, +56,98%
DOCU, +42,98%
ROKU, +36,58%
MRNA, +122,56%
FTNT, +88,69%
SWAV, +80,12%
TSLA, +952,48%
SHOP, +889,26%
DOCU, +626,76%
Laagste prestaties
SKLZ, –35,23%
BZUN, –32,34%
NVCR, –30,63%
UPST, –20,73%
CWEB, –20,06%
EEFT, –6,73%
SKLZ, –48,13%
FSLY, –42,62%
AYX, –34,07%
CWEB, –84,64%
BZUN, –54,19%
SKLZ, –48,13%
Aantal posities
Aandelen 155×
Opties 16×
Aandelen 159×
Opties 14×

Transacties
Aandelen 10×
Opties 17×

Aandelen 4×
Opties 4×

Transactiekosten
€ 5,41
€ 3,11
Portfolio delta
186,3%
178,7%
Initial Margin
53,6%
51,3%
Maintenance Margin
33,8%
32,3%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202108.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202108-maand.png

In juli zijn de margin requirements en leverage licht gestegen, ondanks het sluiten van mijn posities in Chinese aandelen. Deze stijging komt voornamelijk door een nieuwe optiepositie.

Deze maand heb ik meer dan gebruikelijk gehandeld. Ik heb mijn posities in 6 Chinese aandelen gesloten. Daarnaast heb ik wat meer optietransacties gehad dan bedoeld. Ik had een vergissing gemaakt met OCA orders waardoor de OCA niet effectief was. Dit heb ik kunnen corrigeren (zelfs met een kleine winst, maar daar gaat het niet om). Voortaan blijf ik van OCA af als ik er geen goede reden voor heb om het te gebruiken. :P

Op het eerste gezicht lijkt het een rustige maand geweest te zijn met een licht verlies, –1,45%. Maar wat je aan het percentage niet ziet is de daling halverwege de maand, –6%. Dit zie je ook terug in de index ETF's, zij het wat minder sterk.

Hoewel op portfolioniveau ik een klein verlies heb genoteerd, is er zeker een uitblinker: MRNA steeg met +50,3% dankzij de ontwikkelingen rondom de COVID-19 vaccinaties en het nieuws dat het aandeel wordt toegevoegd aan de S&P 500. TEAM deed het ook goed met +26,5%, voornamelijk dankzij indrukwekkende kwartaalcijfers. En op de derde plaats vinden we RGEN met +23,0%, eveneens dankzij goede kwartaalcijfers en verhoogde full-year guidance.

En de verliezers van juli. De grootste verliezer was SKLZ, dit aandeel verloor –35,2% zonder nieuws. Het aandeel lijkt vooral te zijn afgekoeld. Op twee staat BZUN, een Chinees aandeel, met –32,3%. Als derde van achteren komt NVCR binnen met –30,6%. Bij dit bedrijf vielen de kwartaalcijfers tegen. Hoewel de omzet is gestegen hebben ze een verlies geboekt.

En dan de grote percentages: since inception! TSLA zit vrijwel stil en stijgt van +942% naar +952%. SHOP beweegt iets meer en stijgt van +864% naar +889%. Nieuw op drie is DOCU met een stijging van +582% naar +627%. De oude nummer 3, BILI, daalt van +711% naar +481%.

Onderaan blijft CWEB de titel van verlieskoning houden met een daling van –82,9% naar –84,6%. BZUN neemt de tweede plek over met een daling van –32,3% naar –54,2%. Deze positie is inmiddels gesloten. Nieuw op drie vinden we SKLZ, met een daling van –20,0% naar –48,1%. Dit bedrijf heeft de dubieuze eer om al na twee maanden in de verlies top 3 te verschijnen. De oude nummer twee, NEWR, wordt door deze grote verliezers uit de verlies top 3 gestoten, al zijn ze zelf ook licht gestegen van –33,1% naar –31,1%.

Als laatste even een mededeling omdat ik een bericht kreeg van iemand die zegt veel van mijn posities over te nemen: dit zijn geen beleggingstips of adviezen. Ik deel mijn maandupdates enkel voor de discussiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 18-10 12:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNqb3XqoUSMII98F81M_GF3NOkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wIZpQ4iPrXNgwwJJrtqI0bqp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iL8XRqkXZy2hZPO3isnOmtkjfMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4LgYQRA1CGyyFrNo39oABaA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gJO3yh6uV2-WqfEq2JltgQbDj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gC0tec3hB95ZZDf9yEFGEqa4.png?f=fotoalbum_large

Zelfs bij volledige lump sum tijdens het hoogtepunt van de covid dip (23-03-2020) als een lump sum helemaal in het begin op de meest optimale dag (06-07-2016) ga je het met Vanguard All-World niet redden. Immers zou je dus best case hebben gekocht voor $12.000 tegen $71.45 (± 168) en die zouden nu ± $ 24.000 waard zijn (inclusief dividend). S&P 500 zou ook om en nabij een verdubbeling zijn en zeker geen factor 3.

Overigens is het niets voor mij. Het hele idee van ETFs is dat ik er geen moeite en energie in hoef te steken. Automatische aankopen via mijn bank (ABN AMRO) in NT is niet het meest voordelige op de lange termijn, maar ik doe het op deze manier voor mijn eigen gemak na jaren mid tot hoog 5 cijferige bedragen te hebben laten staan op een "spaarrekening".

[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 02-08-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-10 09:52

Jebus4life

BE User

Heb ik iets nieuws gemist ivm General Electric?
Staat op mijn watchlist en die staat plots op +715% :+

Vermoedelijk zal er "iets" technisch met het aandeel gaande zijn, al snap ik for the life of me niet wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZ7jy-wxpE5_Ynlem8ULtKX_37g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rpAkYa2DViALD0Otuvnwh09d.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Jebus4life op 02-08-2021 16:47 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kon de 50% deal van Seeking Alpha niet laten liggen. Ben benieuwd of ik er nog wat leuke aandeel-ideeen van opsteek.

Verder vind ik dit wel een heftig plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CYawksYKm2-ndKcmDb_Do2-pRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PX5jOYdCupz3WMY0jvfRnFH6.png?f=fotoalbum_large

No safe place voor geld meer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:54:
Verder vind ik dit wel een heftig plaatje.

No safe place voor geld meer :'(
Als je nog meer van dat soort plaatjes wil zien: Meb Faber op Twitter.

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ete49l-VIAMhuGe?format=jpg&name=large

Ik moet zeggen ik krijg ook wat hoogte vrees. Maar goed, ik ben gelukkig goed gediversificeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk24sma
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Hoi,

Ik ben recent begonnen met mezelf te verdiepen in aandelen. Ik heb DEGIRO gekozen als broker, maar toen kwam de vraag: Hoe minimaliseer ik nou mijn risico bij het selecteren van een aandeel?

Na wat zoeken op internet heb ik een aantal belangrijke ratio's gevonden en ook geleerd over het lezen van Income statements, Balance sheets en statement of cashflow.

Dit is heel veel info dat op me neer kwam vallen maar ik heb met deze huidige gegevens een kleine starters "Analyse" gemaakt over het aandeel van "Intel", die ik graag wil kopen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-m-foam-vOFT_FUSjmL9H4REQzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZcNFOLqZgAxZXXv7F46gEn5r.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is, of dit een goede "Analyse" is om mee te beginnen? Voor mij ziet het er erg goed uit, en lijkt het erop dat ik een aandeel zal kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
In de categorie alternatieve, minder volatiele investeringen, heeft iemand wel eens gekeken naar BlueOrchard Microfinance Fund?

Deze is verkrijgbaar bij ABN, blijkbaar zonder instapkosten. Kosten lijken wat hoog met 1.56% maar dat kun je natuurlijk niet vergelijken met normale aandelen fondsen.

Prestaties uit het verleden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drdSoUagazLE25pfwQwyIw8m2B4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bJBtTGTpEo7jRrW6AbOS2R3f.png?f=user_large

Risico volgens de KID
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKMKCiyX_GZBcLu5peSCozSSlbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2VxywKBoA5KotkTNcjyThN1X.png?f=user_large

KID: https://api.abnamro.com/v...131un5jmcr3y3pxtpkv4e1hy1

Maar ik ben totaal niet bekend met Microfinance of Blueorchard. Ben wel benieuwd of dit een alternatief zou kunnen zijn voor bijvoorbeeld obligaties. Iets hoger risico maar ook hogere toekomst verwachting qua prestaties.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 08-08-2021 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Een goed argument voor spreiding imo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8eZu05xP_Zn1YCSmqyRcNNikxQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9XPpIkr5JAW2MtTzgZugM4ZL.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
Ranja_Ranja schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:19:
Als het zo blijft de komende dagen kunnen we mooi goedkoop kopen :). Salaris komt er weer aan.
Wanneer is de markt goedkoop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyQRYiqA9jZWl4vEXKNwdh27fxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GIU4PLkjo1vkGgooHfbY0JhR.jpg?f=fotoalbum_large

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-10 12:14
JSTPS schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:21:
[...]

Bedenk dat een stijging van maximaal 8% per jaar normaal is bij zo'n fonds. Een grotere dan normale groei gaat af van toekomstige groei.
Niet perse als QE een groot aandeel heeft gehad, toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCt9v0OsBjniToF4WIP2AC_UapM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xo7rXcsr4IlVGbgWAAhPbUVU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door r0bb op 19-08-2021 13:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

De prestaties van de 3 welbekende NT fondsen over het afgelopen jaar in één plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcrUWiq1LYxwgCp0nBd8JJ-az7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pA67wVDYQabes3CuL7pCYg8w.jpg?f=fotoalbum_large

De prestaties van deze 3 NT fondsen inclusief de dip van maart 2020.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjDT5X-zC_UQ3Vg5bcEAWROfNh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39KIHQHSh09gi5mfoTV6LlYb.jpg?f=fotoalbum_large

De prestaties van deze fondsen sinds oprichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_VQ_WKB0C1RrPAU5wUExQDULt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ao0Jgp6BhCUVU99GabS28g48.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Drardollan schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:10:
[...]

Duidelijk, dat was ook mijn gevoel. Ik pak even de andere quote er ook bij.

[...]

Nee, dat is niet echt een keuze. Behalve dat ik eigenlijk gewoon het inzicht mis. Ik heb maar wat gekocht op basis van gevoel en om te proberen. Vandaar ook mijn twijfel, ik zou juist wat meer willen spreiden.

Welke van de 3 ETF's zou je dan aanbevelen? VRWL hoor je heel veel, maar of dat dan een graadmeter is? :)
Ik zou zelf altijd de afweging risico/gemak maken en dan kom je al snel uit bij het al genoemde linkje: https://www.indexfondsenvergelijken.nl

Oftewel automatisch maandelijks inleggen, dividend geregeld en een fonds in de euro markt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fhlpo-5fSRAiReTgHnJmDprqXXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O2AfVctal0byBm6OWg2h4fxj.png?f=fotoalbum_large

Genoemde bedragen zijn 1000 euro per maand 20 jaar lang, maar eigenlijk gaat het niet om de bedragen. Je beweegt hiermee goed mee op de bewegingen van de markt en je hebt er geen omkijken naar. In de praktijk geldt dat je idealiter een dag in het jaar prikt om even de verhouding weer in orde te brengen, maar dat is ook het enige handwerk dat er nog bij komt kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 23-08-2021 15:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paprika
Herko_ter_Horst schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:00:
[...]

Bij Rabobank kan je dit alleen voor "keuzedividend" instellen, dat wil zeggen als het fonds zelf de mogelijkheid biedt om te kiezen. De NT fondsen hebben dit niet, dus het dividend dat daar gegeven wordt, wordt bij Rabobank altijd uitgekeerd.
Hahaha, nou dat wist ik dan weer niet.

Afbeeldingslocatie: https://c.tenor.com/j2XX89N_YY0AAAAC/allemaal-de-schuld-van-de-rabobank-schuld-van-de-rabobank.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
coelho schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:32:
[...]

Hoe ziet die overweging eruit voor EM? Ik heb dat ook al jaren voor een klein deel (10-15%) in mijn long term portefeuille zitten, maar het blijft altijd achter op World. Ik stel me zo voor dat met EM landen als China en India bedoeld worden en dat er gegokt wordt op een inhaalslag op de Westerse economie, maar tot op heden zie ik dat niet terug in mijn cijfers.
NT EM heeft een redelijke outperformance op NT World tot 2019, daarna minder/niet. Maar goed, de fondsen bestaan ook pas sinds 2015, dus da's lastig te zeggen op langere termijn.
Afbeeldingslocatie: https://bpcharts-eu.morningstar.com/chart?&cht=lc&chs=760x170&chof=p&chfts=11&chd=e:________________________________________________________________________________________________________________________MzKAJpM.MsMcOTQdR7SKTNSlS0UVXHYUYmYiYXZ3ara0d5cReMhNfYdiehemb5dEb1bZW2ZpXUcOc6eCfzbMdreYb8dte0fYjMhDebVFaGZqdhfhgggtjBm7qRtUuVvhvgvjyBsc__________,________________________________________________________________________________________________________________________MzKJJmKZK0MeL5NrN9N0N9QNRtRzUJUcUUTxTOS1SfT8V2VxV.W3VyUKV1YMYLZzbBbZYPZKUKYGaRcCeabFdxfmfChAhTj8k0lVgDXteVgghwhplWkVispPqnqesXxgzezR3W5E__________,,&chco=000099%7CFF6600&chxt=x,y&chxr=y,0,4095&chmg=0,0,0,50&chgx=y,1,2,AAAAAA,1%7Cx,1,0,CCCCCC,1&chft=Verdana&chxl=0:%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%20%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%20%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%20%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%20%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%20%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%20%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%20%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%20%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%20%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%20%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C1:7.250%7C10.000%7C12.750%7C15.500%7C18.250%7C21.000
Blauw = NT EM, Oranje = NT World. Verticale lijnen zijn jaren.

EM als categorie heeft iig sinds eind jaren '80 wel een vrij duidelijke long-term outperformance t.o.v. ontwikkelde landen (die grafiek is overal boven 0, wat aangeeft dat EM eigenlijk altijd Developed Market outperformed, historisch = sinds 1988).

[ Voor 41% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23-08-2021 16:56 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tradegate heeft een leuke pagina waar je makkelijk koersen op kan zoeken van aandelen,
en vandaag viel mij wat op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6oMzvNUEoUXpkMTxG3I9LLvtNg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KoZoIPR3mSz25EqmpzGDXISF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ2BlTasEM1TGrdCfMZJRcVtr0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mdRHkUb2aaEajRDcPX1FXPV8.png?f=user_large

De bovenste is lang and schwartz, de onderste is gamestop.Het lijkt mij dus dat er een margin call is geweest en L&S is gedumpt, om Gamestop short positie te kunnen sluiten.
Twee mogelijkheden, het aandeel klimt weer omhoog, of het wordt een VIACOM/DISCA flop die horizontaal verder gaat.

oja en RIP cassava sciences (-23%)

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 25-08-2021 08:41 ]

ora et labora

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:36:
[...]
Deze kreet heb ik 20 jaar geleden ook gehoord. Aziatische fonds bij Robeco lopen nog steeds achter op andere indexen. Kortom ik heb mijn vertrouwen hier allang in verloren.
Emerging markets, waar ik het over heb, deden het geweldig tot en met 2013. Zie hier EM (oranje lijn) tegen VS en Developed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYDeJb9TfI7OX__SPQQUt1bnOHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wa1HP3QngYwQgdCP8Aj8jdSi.png?f=fotoalbum_large

Daarna heeft EM minder gepresteerd. Maar dit is te verwachten met diversificatie: soms doet de ene regio het beter, soms de andere. Dat is imo geen reden om dan maar te stoppen met diversificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-10 16:26
30 jaar en beginnend belegger hier.
Vind het leuk om mij er in te verdiepen en leer elke week nog bij :) .

Heb bij de Rabobank zelf beleggen een 3 tal NT fondsen waar ik maandelijks inleg.
NT wld custom ESG
NT Em custom ESG
NT glob small cap ESG low carbon

Onderstaand fonds, wat zijn de verschillen in onderstaande? Andere ISIN nummers en de laatste is USD. Bij de Rabo is enkel NL0011225305 te verkrijgen.
https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBA8yOIuq7boGTKTyPmWrelhhZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R2AolJJnBrAtv3fOzFEC6kWH.png?f=fotoalbum_large

Zelf beleg ik voor mijn pensioen, je moet een strategie hebben, gespreid zitten en elk jaar herbalanceren.
Zou een optie zijn om enkel nog NT wld custom ESG aan te kopen en naarmate mijn pensioen dichter bij komt steeds meer in obligaties te gaan zitten? Heb de discussie gelezen de afgelopen pagina's of EM nog wel zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Net account bij degiro geopend maar ik zie geen grafieken.
Iemand anders daar last van (een oplossing voor)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6qxZulUVEkKREVkwqs5LtQcTT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W5OSOHcuXOq2QvmZhEx10lrV.png?f=fotoalbum_large

:?

(2 browsers geprobeerd)

Hits naar https://sdk.fra-01.braze.eu/api/v3/data/ ERR_NAME_NOT_RESOLVED

https://trader.degiro.nl/staging-beta-trader/#

wtf.. staging != live
beta?!?

Seems weird

edit: Het lijkt dat mijn DNS het domein voor https://sdk.fra-01.braze.eu/api/v3/data/ blokkeert.
Ga ik uitzoeken..
uitgezocht: dat lijkt tracking te betreffen en geen grafieken.

[ Voor 49% gewijzigd door MrMonkE op 01-09-2021 17:53 . Reden: aanvullende HUH?!?! ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (aug)
Vorige maand (jul)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+1,84%
–1,45%
+21,22%
+192,54%
Hoogste prestaties
UPST, +90,67%
DDOG, +25,10%
SE, +23,12%
MRNA, +50,35%
TEAM, +26,47%
RGEN, +22,98%
MRNA, +138,27%
FTNT, +119,51%
SWAV, +113,05%
TSLA, +1032,38%
SHOP, +910,64%
DOCU, +625,95%
Laagste prestaties
FVRR, –27,52%
WIX, –25,27%
ZM, –23,05%
SKLZ, –35,23%
NVCR, –30,63%
SAM, –30,51%
SKLZ, –56,42%
FSLY, –47,70%
SAM, –46,67%
CWEB, –88,17%
SKLZ, –56,42%
SAM, –46,67%
Aantal posities
Aandelen 161×
Opties 16×
Aandelen 156×
Opties 16×

Transacties
Aandelen 10×
Opties 4×

Aandelen 10×
Opties 17×

Transactiekosten
€ 10,49
€ 5,41
Portfolio delta
192,4%
186,3%
Initial Margin
58,4%
53,6%
Maintenance Margin
35,8%
33,8%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202109.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202109-maand.png

De margin requirements en leverage zijn weer gestegen. Dat komt dit keer door rentearbitrage; ik heb wat cash verplaatst om onder de grens te blijven waar negatieve creditrente gerekend wordt. Compenseer ik daarvoor, dan zou het juist gedaald zijn: 174% portfolio delta, 52,8% initial margin, 32,4% maintenance margin.

Relatief hoge transactiekosten dit keer. Dat komt onder andere door een transactie op Euronext. Dure beurs.

Verder heb ik mijn eerste verkoop gedaan op basis van de nieuwsbrief met een andere motivatie dan 'het bedrijf wordt overgenomen in een cash deal en het heeft geen zin om te wachten'. ZUO, verkocht na 22 maanden, over die periode 3% winst gerealiseerd. Slechter dan de benchmark... :+ Maar op portfolioniveau heb ik nog steeds niets te klagen. :) Al merk ik ook op dat de benchmarks dichterbij beginnen te komen.

Hoewel deze maand een relatief bescheiden winst liet zien is er ook dit keer een uitblinker: UPST steeg met +90,7%! Lijkt groot, maar in juni verscheen dit aandeel bij mij al op een andere manier bovenaan, met een maandverlies van –20,7%. De stijging is te danken aan uitmuntende kwartaalcijfers. Nummer twee heeft een 'normale' grote stijging: DDOG met +25,1%. Ook hier kwartaalcijfers die goed zijn ontvangen. En op drie staat SE met +23,1%. Ik zie geen goede verklaring voor de stijging. Er zijn kwartaalcijfers, maar de stijging deze maand was vrij geleidelijk.

FVRR was de grote verliezer in augustus met een daling van –27,5%. Goede kwartaalcijfers, maar tegenvallende guidance. Verliezer 2 is WIX, zij verloren –25,3% ondanks kwartaalcijfers die beter waren dan verwachtingen. Ook hier lijkt het verlies voornamelijk door tegenvallende guidance te komen. ZM leverde –23,1% in dankzij tegenvallende groei in klanten.

Since inception mag natuurlijk niet ontbreken! TSLA is de eerste positie in mijn portfolio die er een cijfer bij krijgt: ze stijgen van +952% naar +1032%. SHOP nog niet, zij stijgen van +889% naar +911%. DOCU blijft vrijwel stil staan met een daling van +627% naar +626%.

En de verliezers, CWEB daalt nog een stuk dieper van –84,6% naar –88,2%. BZUN had de tweede plek, maar verlaat de ranglijst vanwege het sluiten van de positie in juli. Hierdoor schuift SKLZ een plaats omhoog, en daalt zelf nog een stuk verder van –48,1% naar –56,4%. Nieuw op drie komt SAM met een daling van –33,9% naar –46,7%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:55
Leuk om idd bij te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuRA014pypt0Ny9onsNo2JsxziE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hFX6udI3JD2l9EdCOe2st5vp.png?f=fotoalbum_large

Augustus
Since inception
Totaal rendement
+3,53%
+69,01%
Hoogste prestaties
LSPD +1,03%
AAPL +0.49%
ASML +0,47%
AAPL +10,61%
MA +10,01%
MSFT +5.66%
Laagste prestaties
MA -0,77%
MAR -0,46%
PSTH -0,05%
NAKD -0.76%
BLL -0,52%
NN -0,51%

Het lijkt er alleen op dat mijn % tov mijn total asset value zijn. Zie ff niet zo snel in IB waar ik kan instellen dat die op de value van het aandeel komt.

>> Signature?

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-10 19:47

bert pit

asdasd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQpohqH85J3XKsoP41zcr96dOtg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9wrrRZ9Y4TPgIPhc5VeCDhGz.png?f=user_large
Hierbij mijn rendement van augustus. Grootste stijger is Upstart Holdings met 86%. Ik had 6 stuks en heb er 4 bijgekocht daarna begon de rit naar boven. Paycom deed het ook erg goed met 23%. Grootste daler is Pinterest met 5%.

Het rendement van 5.91% in een maand voelt als bergopwaarts fietsen met een typhoon in de rug. Ik heb nog steeds RDS (gekocht voor gemiddeld 16,6) die eigenlijk niets doet en zwaar overwogen is, dus die ga ik deze maand voor de helft verkopen. Hier breid ik dan mijn positie in Actiam DIA World mee uit, om toch wat meer spreiding over de diverse sectoren te hebben.

Vanaf april heb ik de porto drastisch veranderd.
Ik heb nog 6 andere fondsen gekocht (momenteel 5 in de plus, 1 in de min), samen met wat dollar omruiling resulteerde dat in 64 euro kosten.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:32
Ongetwijfeld een beginnersvraag maar het is iets waar ik niet eerder over heb nagedacht. Maakt het op DeGiro nog wat uit bij het kiezen van een ETF uit de kernselectie voor welke markt je gaat? Voorbeeld van EQQQ (kernselectie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XII5kMhiHxa2SIcDCAwm4PH0vFg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SVXCjCR3aQVIK1eGg6CprqRr.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:07

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Hielko schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:31:
[...]

Goed, als je geen antwoord wil geven zal ik in ieder geval mijn laatste eigen vraag maar beantwoorden. Etoro betaalt aan hun meest populaire investors die gevolgd worden tot 2.5% van de "AUM". Aangezien de broker zelf ook geen liefdadigheidsinstelling is laat ik het verder aan de lezer over om een gevoel te krijgen hoeveel geld er uit die accounts bloed op jaarbasis.
Een vergelijk met deGiro:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsomzzSM3VQ1G2z17eC5g7gMKPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXlQsf2A7J96B2ebFuSgFlxN.jpg?f=fotoalbum_large

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wat mij vooral opviel aan het nieuwe FOB artikel is dat Actiam ADIAW (of AVIAW) in de praktijk behoorlijk lage kosten heeft.

Afbeeldingslocatie: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/wp-content/uploads/2021/08/Overzicht-kosten-ETFs-en-indexfondsen-768x471.png

Een dan de kritieken op Actiam was dat het ESG beleid redelijk streng was maar blijkbaar beslaat ADIAW nog steeds 81% van de MSCI market cap. Dit is zonder EM. Northern Trust is wat duurder maar sluit duidelijk minder bedrijven uit, ongeveer 95% markt kapitalisatie voor het wereld fonds.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-10 19:11
Zr40 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:31:
[...]

Ik kan hier alleen over mijzelf spreken, maar ook in een periode van verlies (maart 2020) postte ik mijn verliezen. En ivm het dreigende gevaar van een margin call ben ik destijds zelfs over gegaan op frequentere updates. Aan mij ligt het in ieder geval niet :)

Nu de markt relatief rustig is, is het toch vanzelfsprekend dat er geen grote verliezen ontstaan bij de voornamelijk buy & hold beleggers die hier maandupdates delen?

Al moet ik wel zeggen, ik zie hier eigenlijk nooit maandupdates langs komen van day traders. Of moet ik 'dagupdates' zeggen? :P

(Misschien wel even in de 'peak meme' fase aan het begin van het jaar, maar met tientallen pagina's aan memestockgerelateerde posts per dag hield ik het ook niet echt actief in de gaten.)
Het was niet direct aan jou gericht, maar goed dat je je in de discussie mengt.

Ik denk dat iedereen dergelijke posts van jou waardeert en een aantal je voorbeeld is gaan volgen.

Misschien goed om als voorbeeld daarin, in je toekomstige updates een stukje openingstekst op te nemen om bijv duidelijk te maken dat:
- er een risico op ‘behavioral bias’ is, waarbij je door resultaten van een ander te zien, je (onbewust) beïnvloed wordt
- visueel juweeltje: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-TXl7M3kQbfl_HhNO86Fcrpzrg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aFoUEeKENjPiZWfSnrgC0jzD.jpg?f=user_large
- Evt een linkje naar bijv
https://shermanwealth.com/common-investor-biases/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Relevant plaatje voor dit draadje dacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jadxUmXU41ng9VrvJoyg_RYH-G0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pcBVX8E7G0FsxumBPYHG8otS.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://fat-pitch.blogspo...part-i-following.html?m=1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
Er wordt hier nog wel eens gevraagd 'zijn de aandelen niet veel te duur om nu te investeren?'. De waarderingen in de VS lijken dat ook te onderbouwen. Dit artikel van Ben Carlson gaat erop in. Ik vond hem interessant en gaf mij ook een stukje rust.

Afbeeldingslocatie: https://awealthofcommonsense.com/wp-content/uploads/2021/08/Screenshot-2021-08-10-124116.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Banker on Wheels heeft een nieuwe blog online gezet waar hij wat dieper in gaat op inflatie en hoe de verschillende instrumenten daar op zullen reageren.
https://www.bankeronwheel...rotect-against-inflation/

Afbeeldingslocatie: https://www.bankeronwheels.com/wp-content/uploads/2019/08/hedges-against-short-and-long-term-inflation-cash-bond-etfs-TIPS-etfs-gold-reits-real-estate-inded-investing-1.png

• Charly
  • Laatst online: 20:54
Auw... -O-

Afbeeldingslocatie: https://img.iex.nl/content/2021/columns/ft15_9.gif

via iex

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een rapport van een Pools adviseringsbedrijfje over market timing. Het gros kan je ook terug vinden in tal van andere publicaties over timing, maar ik vond onderstaande grafiek wel erg duidelijk. Het artikel spreekt over sessies, waar ik die vertaal naar handelsdagen van de S&P 500 van 4 januari 1988 tot november 2018. De verschillende lijntjes zijn dan:
  • (blauw) volledig in de markt zijn
  • (rood) in de markt zijn voor 99% van de handelsdagen, maar uit de markt zijn op de beste 1% dagen (ongeveer 80 dagen)
  • (groen) in de markt zijn voor 98% van de handelsdagen, maar uit de markt zijn op de beste 1% en slechtse 1% dagen
  • (oranje) in de markt zijn voor 90% van de handelsdagen, maar uit de markt zijn voor een willekeurige 10% van de dagen (ongeveer 800)
  • (zwart) in de markt zijn voor 90% van de handelsdagen, maar uit de markt zijn voor een willekeurige 10% van de dagen (ongeveer 800) met daarbij de (aan- en verkoop) transactiekosten van 0,2%
Juist de transactiekosten tikken behoorlijk aan in deze grafiek. Je hebt dan ook 1600 transacties over deze hele periode als je 800 dagen mist, waarbij de veronderstelling is dat je dan elke keer je gehele vermogen uit de markt haalt en er vervolgens een handelsdag later weer instopt. Het is ook erg tekenend dat met het missen van alleen de beste 1% van dagen over de bijna 31 jaar het rendement fors lager ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nql6Xiygzv5nvmyjZLbyrgUiQ-M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8uH4PKWrwIryH9pkoFzCRBuK.png?f=user_large

• Dan Stark
Er zal vast een keer een correctie komen, maar waarom zou dat nu zijn? Als je denkt dat je de markt kan timen dan kan je beter met SPY opties gaan spelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4885bQa-8w1QuAwP2xXwQ3l1h8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PBHBFOcpfBENmb4CaLuakQE5.jpg?f=user_large

Ik doe wel een beetje aan swing/daytraden, maar als je precies op de top wilt verkopen en op het laagste moment inkopen dan kost je dat alleen maar rendement. Er is niets mis mee om te vroeg te verkopen of te laat in te kopen. De beweging omlaag is vaak sneller dan die omhoog, dus als je te laat verkoopt of te vroeg inkoopt dan zit je er vaak verder naast. Gister had ik bijvoorbeeld INDP. Ik heb delen verkocht op 11.50, 15 en op 20 de positie gesloten. Uiteindelijk heeft ie nog de 28 aangetikt, maar aan het einde van de dag stond ie weer op 10. Nu is met daytraden natuurlijk het doel om de positie aan het einde van de dag gesloten te hebben.

Met buy en hold wil je het 10+ jaar vasthouden en de markcorrectie kan nog jaren op zich laten wachten. Als er een kleine correctie komt (10%-15%). Is het dan nuttig om die te timen? Als je pech hebt verkoop je alles net op het laagste punt en dan wil je daarna wel weer in de market zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Zijn er nadelen bij het beleggen in USD-aandelen op de NYSE met EUR?

Ik krijg in USD betaald via een Amerikaanse werkgever. Ik heb nu een bedrag bij SaxoBank staan op een dollar-account.

Ik heb ook een account bij Trading 212, maar die hebben mijn account aangemaakt in EUR. Niet zo'n probleem, omdat ik ook nog wel euro's heb om te investeren.

Zijn er nadelen om €5k te investeren in BRK.B:NYSE? Aangezien deze genomineerd is in USD.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jRCRXWtl.png

Wordt het koersverschil automatisch meegenomen en er worden hier geen extra kosten over berekend? Of moet ik hier ook nog mee oppassen met valuta omrekeningskosten tussen EUR en USD?

[ Voor 9% gewijzigd door chronoz op 19-09-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Bij SaxoBank gaat het ook niet helemaal goed... ik lijk geen ETF's in USD te kunnen kopen op de NYSE met een onduidelijke foutmelding:

"Exposure cannot be increased due to instrument configuration."

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3h4oL4Qm.png

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pistachenootje
THxZ0NE schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:28:
[...]
De huidige marktomstandigheden zitten mij niet heel lekker. Ik wil ook sneller schakelen, verkoop bij Fitvermogen betekend volgende dag of zelfs 2 dagen later verhandelen. En ja, ik kies voor een fonds dus ik moet dan ook de nadelen van een fonds accepteren maar ik denk dat een ETF iets beter bij mij past. Hiermee kan ik iets sneller dan max 2 dagen uitstappen/instappen.
Snel in- en uitstappen lijkt misschien aantrekkelijk maar de kans dat je enkele goede dagen gaat missen neemt daardoor toe. Hier kun je zien wat er gebeurt als je de beste dagen mist:

Afbeeldingslocatie: https://www.dimensional.com/dfsmedia/f27f1cc5b9674653938eb84ff8006d8c/15405-source/exhibit-1-what-happens-when-you-fail-at-market-timing.png
bron

De kans is groot dat je met in- en uitstappen je resultaten alleen maar verslechtert. Daarom wordt hier meestal buy&hold beleggen aangeraden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-10 19:54
Is er rond de 19e/20e van iedere maand iets bijzonders?
Ik kijk naar IWDA, en zie (het is natuurlijk maar wat je zelf gelooft) een herhaalde dip.
Natuurlijk niet genoeg om veel winst uit te halen owv het feit dat het een ETF is, maar zou wel interessant zijn om te weten wat de market dynamics zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgKMAjkPkhPe86Tb8IEGcvQ3r50=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ctbfcQHKrjx803o2qrq9Hq6l.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
MagniArtistique schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:07:
Bah overexposure aan tech en ik wilde vandaag of morgen balancen.
Inmiddels -10% op mijn YTD. Waarom eigenlijk? Ik kan zo direct niet vinden waarom iedereen zo onrustig is.
Cnbc zegt dat het door de stijgende rente komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0ykVoKiceM6D5Z5DHKbXijo2bQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9Z2Xt6WYYSE2LjJcQQCae52.jpg?f=fotoalbum_large

"Tech shares were dropping in morning trading as a rapid rise in rates makes their future cash flows less valuable, and in turn makes the popular stocks appear overvalued. Higher rates also hinder tech companies’ ability to fund their growth and buy back stock."

https://www.cnbc.com/2021...s-open-to-close-news.html

[ Voor 36% gewijzigd door Pistachenootje op 28-09-2021 17:30 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:38:

Voor degene die nu bij IB/Lynx/ING zitten - wordt alles bij de Nederlandse belastingaangifte wat betreft inkomsten en betaalde belasting reeds vooraf ingevuld of in elk geval overzichtelijk aangeboden?
Wat betreft IB/Lynx, er wordt niets automatisch ingevuld. Maar het zelf invullen is niet ingewikkeld. De waarde op peildatum staat duidelijk op je account statement van december en januari, en de dividendbedragen en inhoudingen van het jaar staan in een separaat report, gegroepeerd per land en omgerekend naar je base currency (EUR).

Dat dividend report ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.lynxbroker.com/wp-content/uploads/2016/05/Dividendrapport-11.png

Dividendbedrag voor de aangifte is Total Dividends plus Total Payment in Lieu Received.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 30-09-2021 11:02 ]

• tool_time
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10-2021
Goedemiddag, ik lees hier graag mee, maar kan vanwege de kinderen helaas niet zoveel tijd besteden aan het beleggen als ik zou willen. Nu heb ik sinds een tijdje weer even ingelogd op mijn rekening en zie dat er wat gebeurd is met mijn BYDD aandelen. Ik heb ze gekocht op de OTC in April ofzo, maar ze staan nu op de Hong Kong Exchange...en qua bedrag sta ik nu gelijk, maar als ik de grafiek bekijk zie ik een stijging, dus naar mijn idee zou ik winst moeten hebben, heeft iemand een idee of er CCCP belasting is geheven? of zie ik iets over het hoofd want ze stonden minimaal 40% in de plus.

En op onderstaande foto staat er bij het aandeel "reduce only"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBc3OsQG3DtLN2DUPlPCqTYAD9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t1Ig9T3fCh7tbcR03mrvptaL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (sep)
Vorige maand (aug)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–3,30%
+1,84%
+17,22%
+182,87%
Hoogste prestaties
UPST, +40,87%
MDB, +22,74%
SIVB, +17,92%
UPST, +90,67%
DDOG, +25,10%
SE, +23,12%
MRNA, +148,29%
SWAV, +108,85%
FTNT, +107,48%
TSLA, +1117,40%
SHOP, +816,56%
SE, +559,84%
Laagste prestaties
CWEB, –18,44%
CHGG, –16,63%
FIVE, –15,26%
FVRR, –27,52%
WIX, –25,27%
ZM, –23,05%
SKLZ, –62,92%
SAM, –51,37%
FSLY, –50,52%
CWEB, –90,35%
SKLZ, –62,92%
SAM, –51,37%
Aantal posities
Aandelen 163×
Opties 16×
Aandelen 161×
Opties 16×

Transacties
Aandelen 3×
Opties 3×

Aandelen 10×
Opties 4×

Transactiekosten
€ 3,59
€ 10,49
Portfolio delta
208,1%
192,4%
Initial Margin
62,4%
58,4%
Maintenance Margin
38,1%
35,8%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202110.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202110-maand.png

Deze maand heb ik weer wat meer geautomatiseerd in mijn rapportages. Alleen de margin- en leveragecijfers moet ik nu nog handmatig bijhouden. Deze staan namelijk niet op de statements of in Porfolio Analyst, maar komen uit Risk Navigator.

Over margin en leverage gesproken, die zijn deze maand wederom gestegen. Belangrijkste oorzaak: een vernieuwde optiepositie, maar de daling deze maand draagt natuurlijk ook bij. Daarnaast doe ik aan rentearbitrage; ik heb wat cash verplaatst en daar is in de cijfers geen rekening mee gehouden.

Binnenkort zal dit weer verbeteren. Enkele van mijn lang lopende optieposities eindigen in december/januari en dat zal voor een nette verlaging van margin en leverage zorgen.

De transactiekosten zijn relatief hoog ten opzichte van het lage aantal transacties. Dit is grotendeels toe te schrijven aan die vernieuwde optiepositie. Maar dat is prima, er bleken achteraf geen transacties geweest te zijn met een betere prijs dan de mijne!

Met een maandresultaat van –3,3% zou je het niet verwachten, maar ik heb een aantal mooie resultaten in de top 3 staan. De eerste is een herhaling van vorige maand, UPST met +40,9%. De winst lijkt vooral te danken te zijn aan een voortzetting van het positieve sentiment dat de vorige maand is ontstaan dankzij uitmuntende kwartaalcijfers. MDB behaalde de tweede plaats met +22,7% dankzij uitmuntende kwartaalcijfers (wel van deze maand). Op drie is SIVB terecht gekomen met +17,9% zonder dat er nieuws aan ten grondslag lijkt te liggen.

Dalers zijn er natuurlijk ook. CWEB stort verder de afgrond in met –18,4%. CHGG verliest –16,6% zonder duidelijk nieuws. En FIVE daalt met –15,3%, wat er uit ziet als een correctie van de stijging eind vorige maand.

En dan... since inception! TSLA behoudt zijn eerste positie en stijgt van +1032% naar +1117%. SHOP daalt van +911% naar +817% maar behoudt zijn tweede plek. Nieuw op drie is SE met een lichte daling van +587% naar +560%. Met een daling? Wat is er dan gebeurd met DOCU? Zij zijn iets harder gedaald, van +626% naar +543%.

CWEB wil graag de verlieskoning blijven en is ook de maandkampioen verliezers, wat er deze maand voor zorgt dat ze dalen van –88,2% naar –90,4%. SKLZ doet mee en gaat van –56,4% naar –62,9%. SAM verstevigt zijn positie in de ranglijst op drie met een daling van –46,7% naar –51,4%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En zie hier de regelmaat van de tip :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4lcIbZFexPPiSk1dWOzVpx8lsw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0mcbDpTanuRhbljTXru56nyj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijk40
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-05 08:23
2 (ultra) low cost dm wereldindexen, top 10 holdings vrijwel identiek.... hoezo is amundi 19% beneden piek, terwijl ishares enkel 4% beneden piek is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W584iiser_VB3jbd1oHyq67jxmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dYNihiULoSyQelTpB3SIEg35.png?f=fotoalbum_large

https://www.ishares.com/u...orld-ucits-etf-acc-fund#/

https://www.solactive.com...actsheet_DE000SLA41B6.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:41
Pistachenootje schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:04:
Kan iemand met een ING beleggingsrekening bevestigen of je Triodos Groenfonds nog gratis kan aankopen?
Het fonds is vooralsnog te koop bij ING:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QT_GYxkqkqzF_8GwSkQgT-fhKls=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/eENfMGwCTqegk7VzGsjvNvTj.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Reageer je altijd zo misselijk naar mensen die je willen helpen :N
https://www.metronieuws.n...s-zijn-onprettige-mensen/

De PR1W die genoteerd staat op de Xetra staat hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Njynm1LjOKyOhAn6ml7mL47d7VM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UNIYU0jw7r3D6a08LPrtna8l.png?f=user_large

Denk dat in de staat van jou twee verschillende tickers door elkaar worden gehaald.

[ Voor 7% gewijzigd door HEA220 op 06-10-2021 15:19 ]

Pagina: 1 2 ... 8

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij