Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:09
Mede-auteur:
  • Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024

Longcat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rVA0lnsm7UqMaAiBGL9I2VtB/full.jpg

Het is in dit topic de bedoeling om te discussiëren over de beurs. Het blijkt dat er best wat mensen actief aan het beleggen zijn en het is alleraardigst om hier eens van gedachten over te wisselen. Wil je het leren en heb je vragen, dan ben je natuurlijk ook welkom. Veel plezier in dit topic!

Voorgaande topics
Beleggen op de beurs in de praktijk
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 4
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 5
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 6
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10

Wat is een aandeel?
Gewone aandelen vertegenwoordigen een gedeelte van het eigendom van een onderneming of beleggingsfonds. Aandelen zijn risicovoller naarmate de invloed van marktkrachten op de onderneming groter is en er geen garantie bestaat over de waarde van de oorspronkelijke investering. Gewone aandelen geven de houder stemrecht op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders en geven ook recht op dividend. Als een onderneming echter failliet gaat, komen aandeelhouders achter in de rij bij het verdelen van de opbrengsten uit de boedel.

Wat is een optie?
Een optie is een verhandelbaar koop- of verkooprecht dat betrekking heeft op een vaste hoeveelheid "onderliggende waarde", bijvoorbeeld aandelen of een index. Ook de prijs ("uitoefenprijs") en de datum ("expiratiedatum") waarop het recht kan worden uitgeoefend ligt vast. Het kooprecht noemen we een calloptie, het verkoop­recht een putoptie. Een calloptie neemt in waarde toe als de koers van de onderliggende waarde stijgt en voor een putoptie geldt het omgekeerde.

Wat is een future?
Een future is een verhandelbare financiële (koop)verplichting die betrekking heeft op een vaste hoeveelheid onderliggende waarde, bijvoorbeeld aandelen, een index of goederen (commodities). Bij futures is er altijd sprake van een bepaalde afloopdatum. De futureprijs vertoont grote gelijkenis met de onderliggende waarde waarop de future betrekking heeft. De belangrijkste oorzaak van een verschil in prijs van een future en de bijbehorende onderliggende waarde zijn rente-effecten. Bij futures is er, evenals bij opties, namelijk sprake van "leverage", dat wil zeggen dat om een bepaalde positie in te nemen maar een fractie van het kapitaal nodig is ten opzichte van een investering in de bijbehorende onderliggende waarde. Waarde toe- en afnames van futures worden dagelijks verrekend.
Voor de actieve belegger in bijvoorbeeld een index is de future het meest effectieve instrument (goede liquiditeit, laag kapitaalsbeslag, short gaan mogelijk en lage transactiekosten).

Wat is een turbo?
Met een turbo kunnen beleggers, evenals bij een optie, versneld profiteren van verwachte koersbewegingen. Er bestaan twee soorten turbo's. Met een turbo long wordt geprofiteerd van een stijging van de onderliggende waarde, met een turbo short juist van een daling. De intrinsieke waarde van een turbo long is gelijk aan de koers van de onderliggende waarde verminderd met het financieringsniveau. Bij een turbo short is de intrinsieke waarde gelijk aan het financieringsniveau verminderd met de koers van de onderliggende waarde.
Elke turbo heeft een stoploss-niveau dat ervoor zorgt dat de waarde van de turbo nooit negatief kan worden. Dit niveau wordt maandelijks vastgesteld en ligt minimaal 2% boven (long) of onder (short) het financieringsniveau. Zodra de koers van de onderliggende waarde bij een turbo long gelijk is aan of zakt onder het stoploss-niveau of, bij een turbo short, gelijk is aan of stijgt boven het stoploss-niveau, wordt de turbo beëindigd.

Wat is een index fonds?
Een index fonds is een fonds dat zo nauwkeurig mogelijk een bepaalde index volgt met als doel om hetzelfde rendement als deze index te behalen. De fondsmanager bestudeert de samenstelling van de index en veranderingen daarin nauwkeurig om de portefeuille van zijn fonds een zo goed mogelijke afspiegeling te laten zijn van de index.

Wat is een obligatie?
Een obligatie is een instrument voor overheden en bedrijven om vreemd vermogen aan te trekken. Gedurende het leven van een obligatie ontvangt de obligatiehouder reguliere rentebetalingen gebaseerd op de couponrente. Er zijn echter uitzonderingen, zoals zogenoemde zero coupon bonds die geen rente uitkeren en daarom worden uitgegeven tegen een koers die ver onder de nominale waarde van de obligatie ligt.

Wat is AEX en AMX?
De AEX-index is de bekendste (en belangrijkste) index van de Amsterdamse beurs (voorheen Amsterdam Exchanges, nu onderdeel van Euronext). Deze graadmeter bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen. De AMX-index is het zusje van de AEX-index en bestaat uit de 25 meest verhandelde aandelen van de Amsterdamse beurs na de AEX-aandelen.

Wat is Euronext?
Euronext is de combinatie van de beurzen van Amsterdam (Amsterdam Exchanges), Brussel (Brussels Exchanges), Parijs (Paris Bourse), Lissabon (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en de Londense derivaten- en termijnhandel (London International Financial Futures and Options Exchange). Inmiddels is deze combinatie overgenomen door de New York Stock Exchange (NYSE).

Wat is volatiliteit?
Volatiliteit is een maat voor de beweeglijkheid van de koers van een effect. De standaarddeviatie is de meest gebruikte maatstaf om volatiliteit te bepalen. Volatiliteit en standaarddeviatie worden vaak gebruikt als indicatie van het risico van een belegging, maar ook ten behoeve van de waardering van opties.

Wat is short gaan?
Short gaan betekent dat men een effect verkoopt zonder dat men het in bezit heeft. Een individu of een fonds kan bijvoorbeeld een aandeel verkopen dat hij niet in portefeuille heeft. Hij zal dan in de toekomst alsnog dat aandeel moeten kopen om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Deze strategie kan worden toegepast als men verwacht dat de koers van het betreffende effect zal gaan dalen. De winst bij deze strategie is het verschil tussen de koers op het moment van verkoop en de koers op het moment dat desbetreffend effect wordt teruggekocht.

Allemaal leuk hoor, maar kan ik ook ergens leren beleggen?
Jazeker, er zijn tal van sites te vinden die je deze mogelijkheid bieden. Voor wie serieus wil gaan beleggen is de beste manier toch om gewoon wat echt geld te investeren. Dit omdat alleen op deze wijze je emoties een onderdeel vormen van de investeringsbeslissing.

Populaire ETF's en beleggingsfondsen
ETF's
IWDA - iShares Core MSCI World (IE00B4L5Y983)
VWRL - Vanguard FTSE All-World (IE00B3RBWM25)

EMIM - iShares Core MSCI EM (IE00BKM4GZ66)
AEEM - Amundi MSCI Emerging Markets (LU1681045370)

IUSN - iShares MSCI World Small Cap (IE00BF4RFH31)

Beleggingsfondsen
Northern Trust World (NL0011225305)
Northern Trust Emerging Markets (NL0011515424)
Northern Trust World Small Cap (NL0013552078 / NL0013474307)

Brokers
Voor een vergelijking van populaire fondsen en brokers, zie onderstaande links:
Overzicht kosten populaire fondsen - Reddit
OosterF in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Indexfondsen vergelijken

Of stel je vragen in dit topic :7

Met dank aan Janusz voor de oorspronkelijke openingspost en The Source voor het vergelijken van de tarieven en voorwaarden van de verschillende brokers.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
Gereserveerd voor TS (Tips, tricks en koekjes)

* Als lezen niet je stijl is, maar podcasting wel:
Bij deze de tip van @rickvanuden https://jongbeleggendepodcast.nl/

[ Voor 53% gewijzigd door D_Jeff op 15-04-2021 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-04 11:15
Momenteel doe ik onderzoek naar enkele Zwitserse (dividend)-aandelen. De Zwitsers heffen echter 35% bronbelasting bij een dividend uitbetaling. Ik weet dat 15% te verrekenen valt in box 3 en de overige 20% terug te vragen is bij de Zwitserse Belastingdienst (is een administratieve rompslomp maar ik vind de procedure acceptabel). Dat laatste is een probleem want DeGiro (de broker die ik normaliter gebruik) geeft geen belastingverklaringen uit.

Heeft iemand hier ervaring hiermee of weet iemand een broker die wel dergelijke verklaringen uitgeeft? Het gaat om sporadische transacties dus het verschil in transactiekosten maken mij niet zoveel uit. Er zijn wel banken (zoals de ING) die dit proces uit handen nemen tegen hoge tarieven, maar dat hoef ik helemaal niet.

Edit: IB geeft deze vouchers blijkbaar uit en rekent hier 15CHF per regel voor. Als de firma dan elk kwartaal i.p.v. jaarlijks dividend betaalt blijft er weinig meer over om terug te krijgen :P Laten we hopen dat er snel een oplossing voor dit probleem komt. Lijkt mij bij uitstek iets voor de EU.

[ Voor 15% gewijzigd door snaggyheadshot op 12-04-2021 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
De Zwitsers doen alleen dingen richting de EU waar ze zelf ook beter van worden.
Ik denk dat dus ijdele hoop is ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:30

Qwerty-273

Meukposter

@snaggyheadshot dat is juist een van de punten waardoor low-cost brokers hun diensten voor deze goedkope prijzen kunnen aanbieden. Deze belastingverklaringen moeten voldoen aan financiële wetgeving, en zullen daardoor ook periodiek aangepast moeten worden (omdat de wetgeving ook veranderd over de jaren heen). Dat correct opstellen en bijhouden kost geld en resources waar een low-cost'er echt op bespaard.

IB is natuurlijk een stuk groter, maar bij IB is het voordeel wel dat je slechts betaald voor de dingen die je afneemt. Waardoor je met selectief shoppen (alleen wat je echt nodig hebt) toch goedkoop kan beleggen.

Kwa EU, is dat eerder een harmonisatie van alle belastingstelsels in de hele unie ;) En dan ga je al eerder richting een Europese samensmelting waarbij de 'landen' alleen nog maar als cultureel erfgoed bestaan :) En dan kijk ik bewust niet naar het feit dat Zwitserland geen lid is van de EU op dit moment, en ze ook niet meedraaien in de EEA (zoals de EU leden + IJsland, Liechtenstein en Noorwegen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Qwerty-273 schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:54:
@snaggyheadshot En dan kijk ik bewust niet naar het feit dat Zwitserland geen lid is van de EU op dit moment, en ze ook niet meedraaien in de EEA (zoals de EU leden + IJsland, Liechtenstein en Noorwegen).
Dat klopt, maar dit probleem speelt ook tussen EU-lidstaten. In dat geval ga ik mijn plannen nog maar eens herbezien. 35/20% inleveren op dividendinkomsten is natuurlijk best wel een deuk. Wellicht zijn ETF's dan toch interessanter -O-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
snaggyheadshot schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:16:
Momenteel doe ik onderzoek naar enkele Zwitserse (dividend)-aandelen. De Zwitsers heffen echter 35% bronbelasting bij een dividend uitbetaling. Ik weet dat 15% te verrekenen valt in box 3 en de overige 20% terug te vragen is bij de Zwitserse Belastingdienst (is een administratieve rompslomp maar ik vind de procedure acceptabel). Dat laatste is een probleem want DeGiro (de broker die ik normaliter gebruik) geeft geen belastingverklaringen uit.

Heeft iemand hier ervaring hiermee of weet iemand een broker die wel dergelijke verklaringen uitgeeft? Het gaat om sporadische transacties dus het verschil in transactiekosten maken mij niet zoveel uit. Er zijn wel banken (zoals de ING) die dit proces uit handen nemen tegen hoge tarieven, maar dat hoef ik helemaal niet.

Edit: IB geeft deze vouchers blijkbaar uit en rekent hier 15CHF per regel voor. Als de firma dan elk kwartaal i.p.v. jaarlijks dividend betaalt blijft er weinig meer over om terug te krijgen :P Laten we hopen dat er snel een oplossing voor dit probleem komt. Lijkt mij bij uitstek iets voor de EU.
Als 15CHF een drempel vormt dan kun je je beter op andere zaken richten.

Binck werkt hier ook aan mee in zijn algemeenheid, maar die rekenen ook kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28
D_Jeff schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:31:
De Zwitsers doen alleen dingen richting de EU waar ze zelf ook beter van worden.
Ik denk dat dus ijdele hoop is ;)
Haha :*)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Rukapul schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:25:
[...]

Als 15CHF een drempel vormt dan kun je je beter op andere zaken richten.
Beetje ongenuanceerd dit. Blijkbaar vergeet je voor het gemak even te vermelden dat het gaat om 15CHF per regel. Er van uitgaande dat dit nodig is voor elke dividendbetaling, is het dus niet 15CHF maar 60CHF bij een bedrijf dat elk kwartaal dividend uitkeert. Dan hebben we het nog niet gehad over de portokosten en tijd die je er in moet steken én het feit dat ik een andere broker moet gaan gebruiken.

Dus het gaat niet zo zeer om 15CHF maar wel om het totale plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is anders precies het punt. Als 15CHF per regel een groot probleem is dan is je positie veel te klein om deze procedure zinvol te maken.

Wellicht is een ETF die zich richt op deze aandelen effectiever voor kleine posities.

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 12-04-2021 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-04 12:54
Zr40 schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:09:
Dat is anders precies het punt. Als 15CHF per regel een groot probleem is dan is je positie veel te klein om deze procedure zinvol te maken.

Wellicht is een ETF die zich richt op deze aandelen effectiever voor kleine posities.
Ja welk voordeel is er om met een kleine positie in (Zwitserse) dividend-aandelen te zitten? Het levert alleen maar gedoe op met de administratie. Een ETF is veel eenvoudiger.

Ook een van de redenen waarom ik zo fan ben van Berkshire: geen dividend uitkeren maar opnieuw investeren of buybacks doen :9~ , veel efficiënter toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
snaggyheadshot schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:55:
[...]

Beetje ongenuanceerd dit. Blijkbaar vergeet je voor het gemak even te vermelden dat het gaat om 15CHF per regel. Er van uitgaande dat dit nodig is voor elke dividendbetaling, is het dus niet 15CHF maar 60CHF bij een bedrijf dat elk kwartaal dividend uitkeert. Dan hebben we het nog niet gehad over de portokosten en tijd die je er in moet steken én het feit dat ik een andere broker moet gaan gebruiken.

Dus het gaat niet zo zeer om 15CHF maar wel om het totale plaatje.
Je kan proberen om gewoon een standaard transactieoverzicht van je broker mee te sturen waar de dividendbetaling op staat ipv een speciaal document van je broker. Heb geen ervaring met het reclaimen van belasting in Zwitserland, maar in sommige landen werkt dat ook.
noslen schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:28:
[...]

Ja welk voordeel is er om met een kleine positie in (Zwitserse) dividend-aandelen te zitten? Het levert alleen maar gedoe op met de administratie. Een ETF is veel eenvoudiger.

Ook een van de redenen waarom ik zo fan ben van Berkshire: geen dividend uitkeren maar opnieuw investeren of buybacks doen :9~ , veel efficiënter toch?
En weet je wel 100% zeker dat die ETF wel belastingefficient is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:58

RobertowNL

For your gear!

Hielko schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:31:
[...]

Je kan proberen om gewoon een standaard transactieoverzicht van je broker mee te sturen waar de dividendbetaling op staat ipv een speciaal document van je broker. Heb geen ervaring met het reclaimen van belasting in Zwitserland, maar in sommige landen werkt dat ook.
Dit; de Belgische fiscus accepteerde gewoon de rekeningoverzichten van Binck

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:31
Even een vraag van iemand die zich oriënteert op het lange termijn beleggen:

De Northern Trust fondsen worden veel genoemd. Met welke frequentie wordt de koers van zo'n beleggingsfonds bepaald? En wat is de beste plek om de koersen overzichtelijk te vinden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
Jason X schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:18:
Even een vraag van iemand die zich oriënteert op het lange termijn beleggen:

De Northern Trust fondsen worden veel genoemd. Met welke frequentie wordt de koers van zo'n beleggingsfonds bepaald? En wat is de beste plek om de koersen overzichtelijk te vinden?
De NAV wordt dagelijks bepaald op handelsdagen. Je vindt ze op de beurs waar ze genoteerd zijn of de website van het fonds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-04 21:17
Nou ik het zo lees over de tax over Zwitserse aandelen. Zat te kijken naar Lindt aandelen. Ik dacht in eerste instantie dat deze rond de CHF 90.000,- kost. Mij teveel geld. Schijnt dat er ook een andere klasse van Lindt is en die is rond de CHF 8.600,-. Een heel stuk goedkoper, echter is dit nog wel vrij veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Squawk De emailnotificatie van DEGIRO voor mijn trades van vrijdag kwam zojuist alsnog binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Zr40 schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:59:
@Squawk De emailnotificatie van DEGIRO voor mijn trades van vrijdag kwam zojuist alsnog binnen.
Hier ook. Ik schrok me dood. Dacht dat ik gehacked was. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 15:46

wij

Wie houd er voor langetermijnbeleggingen rekening met de aanstaande klimaatveranderingen? De eerste effecten zijn al duidelijk merkbaar. En waarschijnlijk wordt de invloed hiervan in de loop van deze eeuw steeds groter.

Er zijn grote gebieden in China, Midden-Oosten en Afrika. Maar ook Australië, Californië, Zuid-Europa. Waar droogte en extreme hitte ervoor gaan zorgen dat er onleefbaar wordt. In ieder geval met fors lagere landbouwopbrengsten en drinkwatertekorten. Dan zijn er nog gebieden die kwetsbaar zijn voor de zeespiegelstijging, zoals Nederland, Bangkok, Venetië, Miami.
Tegelijkertijd is te verwachten dat sommige gebieden, zoals Canada, Nordics of zelfs Rusland, zouden kunnen profiteren van een beter leefklimaat, hogere landbouwopbrengsten.
Op bedrijfsniveau kan het zijn dat sommige sectoren te maken krijgen met strenge maatregelen of een maatschappelijk taboe worden. Denk aan vliegindustrie, vleesindustrie, olie-industrie. Ook kan klimaatsverandering leiden tot nieuwe conflicten (oorlogen), grote migratiestromen, instabiliteit, verstoring van wereldhandel.

Nou kun je natuurlijk, door duurzaam te beleggen, zelf een bijdrage leveren aan het voorkomen van deze problematiek. Bijvoorbeeld door de beleggen in minder vervuilende zaken als vastgoed. Of zelfs door te beleggen in groene fondsen (b.v. ASN Milieu en Waterfonds) in de hoop dat de bedrijven in dit fonds winst gaan maken met het oplossen van de problemen.
Anderzijds kun je misschien denken aan geografische spreiding. Dus b.v. meer Canada, Chili, Nieuw-Zeeland, Rusland, Scandinavië.
Of misschien is het verstandig om juist te beleggen in de voedselindustrie, omdat deze bedrijven hun waarde vasthouden in moeilijkere tijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 20:55
(jarig!)
wij schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:32:
Wie houd er voor langetermijnbeleggingen rekening met de aanstaande klimaatveranderingen? De eerste effecten zijn al duidelijk merkbaar. En waarschijnlijk wordt de invloed hiervan in de loop van deze eeuw steeds groter.

Er zijn grote gebieden in China, Midden-Oosten en Afrika. Maar ook Australië, Californië, Zuid-Europa. Waar droogte en extreme hitte ervoor gaan zorgen dat er onleefbaar wordt. In ieder geval met fors lagere landbouwopbrengsten en drinkwatertekorten. Dan zijn er nog gebieden die kwetsbaar zijn voor de zeespiegelstijging, zoals Nederland, Bangkok, Venetië, Miami.
Tegelijkertijd is te verwachten dat sommige gebieden, zoals Canada, Nordics of zelfs Rusland, zouden kunnen profiteren van een beter leefklimaat, hogere landbouwopbrengsten.
Op bedrijfsniveau kan het zijn dat sommige sectoren te maken krijgen met strenge maatregelen of een maatschappelijk taboe worden. Denk aan vliegindustrie, vleesindustrie, olie-industrie. Ook kan klimaatsverandering leiden tot nieuwe conflicten (oorlogen), grote migratiestromen, instabiliteit, verstoring van wereldhandel.

Nou kun je natuurlijk, door duurzaam te beleggen, zelf een bijdrage leveren aan het voorkomen van deze problematiek. Bijvoorbeeld door de beleggen in minder vervuilende zaken als vastgoed. Of zelfs door te beleggen in groene fondsen (b.v. ASN Milieu en Waterfonds) in de hoop dat de bedrijven in dit fonds winst gaan maken met het oplossen van de problemen.
Anderzijds kun je misschien denken aan geografische spreiding. Dus b.v. meer Canada, Chili, Nieuw-Zeeland, Rusland, Scandinavië.
Of misschien is het verstandig om juist te beleggen in de voedselindustrie, omdat deze bedrijven hun waarde vasthouden in moeilijkere tijden?
Ik denk dat veel individuele bedrijven hier rekening mee houden en hun strategie daar op zullen aanpassen. Uiteraard zullen er bedrijven zijn die in een sector zitten waarbij dat niet kan maar die zullen daarom door concurenten ingehaald worden. Daarom is die diversificatie zo belangrijk.

>> Signature?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
wij schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:32:

Yup. Zo zit ik langzaam wat op te bouwen op het gebied van boerderijen (LAND en FPI) REIIT's die boerderijen opkopen om dan te verhuren.
Met in het achterhoofd dat er straks minder land is (hogere zeespiegel) en van dat land ook de opbrengsten minder worden, is hoge kwaliteit grond (in dit geval, ze kopen alleen grond op met bijvoorbeeld direct eigen toegang tot zoet water) een hedge richting een negatieve toekomst waarbij we niet voor 2050 volledig klimaatneutraal zijn op wereldwijde schaal.

Ook in wat water georienteerde beleggingen, van utilities die zoet water produceren/leveren/verkopen/.. tot bijvoorbeeld Ecolab welke apparatuur levert voor drinkbaar zoet water of Veolia, marktleider in desalination (zout naar zoet water). En ook bijvoorbeeld iets als waste management/recycle bedrijven zoals Waste Management en Veolia, want recycling/hergebruik zal ook een grotere rol gaan spelen vermoed ik.

En natuurlijk nog wat elektra, en dan vooral de netwerk bedrijven en niet zozeer de opwekking. In plaats van gokken op hoe/wat (zon, wind, water, batterijen....) zet ik in op waar men zowiezo niet zonder kan in een geëlektrificeerde samenleving.

Daarnaast zijn veel ook 'gewoon' onderdeel van een gediversifieerd portfolio, waardoor een deel ook vanzelf gaat. Een Siemens (en na spin-off ook Siemens energy aandelen) of General Electric zit 'ook' serieus in de groene hoek te werken met windmolens, treinen, 3d printing bijvoorbeeld, maar zijn echt geen pure-plays op klimaat.

Klinkt dan ook snel als een hoop, maar groot deel zijn geen geïsoleerde inzetten waardoor het slechts betekend dat ik iets anders de aankoop als geheel inplan. Bijvoorbeeld wat betreft vastgoed/REIT zet ik de farmland/timber hoek bewust iets overweight, om wat meer blootstelling te krijgen met oog op de toekomst, maar is het an sich gewoon onderdeel van mijn diversificatie; geen aparte 'klimaat' positie die alleen daarom aangekocht is of wordt.
Zo heb ik iets als American Water Works, Essential Utilities, United Utilities Group als tegenhanger voor bonds positie in mn portfolio (bonds heb ik uberhaupt niet). Relatief laag rendement, relatief hoog niveau van veiligheid, maar in tegenstelling tot waardepapieren nog wel met positief resultaat - en pak zo wel significante blootstelling mee aan water, wat een heel cruciale grondstof is.
Recycling en Waste Management idem, zit gewoon een business model achter en past imo goed in elk portfolio om naast grondstof/productie/verwerk/vervoer ook de laatste stap in de lifecycle mee te nemen als je kijkt vanuit diversificatie en risico perspectief. Toevallig is dat een hoek waar ook veel op klimaat wordt ingezet.

TLDR; ja ik ben er bewust mee bezig, maar kost minder moeite dan verwacht om wat blootstelling te hebben en toch je portfolio verantwoord in balans te houden. Groot deel is vooral wat tweaking wat betreft onderlinge overweight/underweight verhoudingen, omdat zo veel bedrijven en sectoren actief bezig zijn ondertussen.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 13-04-2021 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04 14:03
@Pistachenootje Heb je als small cap geïnteresseerde weleens gekeken naar dit fonds? Heeft het best goed gedaan sinds de dip. Tuurlijk, wat hogere TER, maar ook een mooi rendement (tot nu toe). Lijkt wel flink UK tilted somehow. Presteert overigens beter dan IWDA over 5 en 10 jaar. Ik weet niet in hoeverre dit een value tilted fonds is btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Atomius schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:51:
Lijkt wel flink UK tilted somehow.
Veel van de "Europe" fondsen hebben een behoorlijke weging in het VK. Dat komt doordat het VK een behoorlijk deel van de markt uitmaakt en daardoor zie je dat ook terug in de indexen op basis van marktkapitalisatie.

Je ziet wel dat er behoorlijk wat indexen (en dus ook weer fondsen) zijn die de VK uitsluiten. Ik weet eigenlijk niet waarom dat is. En dat is dan niet alleen Europa ex-uk - waar je eventueel nu een link naar een Brexit zou kunnen trekken (al bestonden deze veel eerder dan de Brexit) maar ook wereld indexen. Wellicht omdat een Britse investeerder in haar thuis markt liever in GBP belegt en internationaal dan indexen/fondsen zonder VK exposure willen volgen. En wellicht dat er belastingtechnische redenen aan vastzitten.

Als voorbeeld MSCI World ex UK Index en MSCI Europe ex UK Index en FTSE Developed Europe ex UK Index
The MSCI World ex UK Index was launched on Mar 31, 1986.
The MSCI Europe ex UK Index was launched on Mar 31, 1986.
FTSE Developed Europe ex UK Index Launch : 30 June 2000

[ Voor 10% gewijzigd door Qwerty-273 op 13-04-2021 13:03 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:37
Atomius schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:51:
@Pistachenootje Heb je als small cap geïnteresseerde weleens gekeken naar dit fonds? Heeft het best goed gedaan sinds de dip. Tuurlijk, wat hogere TER, maar ook een mooi rendement (tot nu toe). Lijkt wel flink UK tilted somehow. Presteert overigens beter dan IWDA over 5 en 10 jaar. Ik weet niet in hoeverre dit een value tilted fonds is btw.
Mooie prestaties ja. Voor zover ik weet is het een actief beheerd fonds. Je kan op het 'portefeuille' tabje zien of het value of growth is. Flink growth dus.

Om een eerlijke vergelijking te maken zou je moeten vergelijken met Europese small cap growth fondsen die ongeveer dezelfde gemiddelde market cap hebben. Ik ken uit mijn hoofd geen Europese small cap growth fondsen. Wel een US small cap growth: iShares IJT. Die deed gemiddeld zo'n +17% over de afgelopen 5 jaar.

De afgelopen jaren zijn een hele mooie periode geweest voor small cap growth, historisch gezien uitzonderlijk goed. Terwijl small cap value een stuk minder heeft gepresteerd. Als de >100 jaar geschiedenis een goede indicatie is dan zou je verwachten dat er wellicht een mooie periode aan zit te komen voor small cap value (hoewel dit zich natuurlijk erg moeilijk laat voorspellen).

Overigens staat AVUV US Small cap value momenteel op +113% over 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Pistachenootje schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:21:
[...]

Overigens staat AVUV US Small cap value momenteel op +113% over 1 jaar.
Is dat niet te danken aan het '2020-dipje'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
thamac schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:46:
[...]
Is dat niet te danken aan het '2020-dipje'?
Jawel maar dat effect komt terug bij vrijwel alle fondsen. Als je de post terugleest waar ik op reageer dan zei Atomius o.a. dat dat NN fonds goed presteert sinds de dip. Dat fonds staat op +68% na 1 jaar. Ter (kromme) vergelijking gaf ik AVUV die op 113% staat na 1 jaar. Zo bijzonder zijn die 1 jaar prestaties dus niet. En ik vermoed dat als je dat NN fonds vergelijkt met andere Europese small cap growth fondsen dat de 15.6% over 5 jaar ook niet zo bijzonder is, maar dat ik weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:59:
Ik heb inmiddels ook de e-mailnotificatie van beide transacties ontvangen én een schriftelijke reactie van DeGiro. Een medewerker van DeGiro mailde mij zojuist het volgende:

"Er was helaas een storting m.b.t. de terugkoppeling van transacties per e-mail is bij ons bekend en is sinds gisteren weer opgelost. Onze excuses voor het ongemak."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-04 13:08
Ik moest even dubbelchecken maar het is echt een bericht van vandaag, en het word echt "nieuws" genoemd.

Als we de AFM toch niet hadden om een oogje in het zeil te houden en vroeg aan de bel te trekken... 8)7

Wat volgens hun de oplossing voor de krapte op de huizenmarkt is ga ik niet verklappen, daarvoor moet je echt het artikel lezen.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:11
Ik ben altijd benieuwd naar het volgende , overspannen ten opzichte van wat ? En hoe is de conclusie tot stand gekomen.

Of is het gewoon een waarschuwing aan iedereen die met 1 jaar bonussen en vakantiegeld wat zit te handelen vanuit zijn thuiswerkplek. Omdat men zich dood verveelt.

Voorlopig jaagt de ING spaarders het pand nog uit omdat ze bij god niet weten waar ze het geld moeten laten. Pas wanneer de stekker abrupt uit de opkoop programma's worden getrokken is er een echt probleem. Verder is het denk ik vooral een waarschuwing aan de mensen die niet een horizon hebben van langer dan 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17
MneoreJ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:05:
[...]

Ik moest even dubbelchecken maar het is echt een bericht van vandaag, en het word echt "nieuws" genoemd.

Als we de AFM toch niet hadden om een oogje in het zeil te houden en vroeg aan de bel te trekken... 8)7

Wat volgens hun de oplossing voor de krapte op de huizenmarkt is ga ik niet verklappen, daarvoor moet je echt het artikel lezen.
Laat me raden, bouwen? :+

Is wel vaker een partij van open deuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Overspannen beurs? Goedkoop is het momenteel niet, maar overspannen? Volgens mij vergeet men dat dit o.a. het gevolg is omdat een gedeelte van de spaarders is gaan beleggen i.v.m. de extreem lage rente.
Daarnaast zijn de centrale banken heel veel geld erbij gaan printen. En niet te vergeten TINA (there is no alternative).

De beurs was in 2000 zwaar overspannen, daar is de beurs nu helemaal niks bij vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 05:14
phantom09 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:47:
[...]
De beurs was in 2000 zwaar overspannen, daar is de beurs nu helemaal niks bij vergeleken.
Waar baseer je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
In bijna 5 jaar tijd was de SP500 verdrievoudigd van circa 1995-2000. Van 2016-2021 is de SP500 verdubbeld.
Een heel groot verschil. Als de SP500 nu op circa 6000 punten stond dan geef ik ze groot gelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door phantom09 op 13-04-2021 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 05:14
phantom09 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:42:
[...]

In bijna 5 jaar tijd was de SP500 verdrievoudigd van circa 1995-2000. Van 2016-2021 is de SP500 verdubbeld.
Een heel groot verschil. Als de SP500 nu op circa 6000 punten stond dan geef ik ze groot gelijk.
Ok, dus als de SP500 nu nog met 50% stijgt, is de beurs oververhit? Heeft de winstgevendheid van die 500 bedrijven er nog enige manier mee te maken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
DappereDodo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:47:
[...]

Ok, dus als de SP500 nu nog met 50% stijgt, is de beurs oververhit? Heeft de winstgevendheid van die 500 bedrijven er nog enige manier mee te maken? :+
Rond 2000 stegen voornamelijk koersen van IT gerelateerde bedrijven erg hard. Eigenlijk veel te hard.
Had ergens gelezen dat investeerders investeren waarin ze konden zonder te kijken of een bedrijf dat ook waard was. Denk bijvoorbeeld aan World online. Ik kocht toen ook 1 of anders beleggingsfonds bij de Postbank. Die deed het extreem goed. In het begin kocht ik voor 1000 gulden in. Na de crash in 2000 was dit nog geen 100 gulden waard. Duid wel aan dat de Postbank geld in bedrijven had gestoken die veel te hard gestegen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17
phantom09 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:41:
[...]

Rond 2000 stegen voornamelijk koersen van IT gerelateerde bedrijven erg hard. Eigenlijk veel te hard.
Had ergens gelezen dat investeerders investeren waarin ze konden zonder te kijken of een bedrijf dat ook waard was. Denk bijvoorbeeld aan World online. Ik kocht toen ook 1 of anders beleggingsfonds bij de Postbank. Die deed het extreem goed. In het begin kocht ik voor 1000 gulden in. Na de crash in 2000 was dit nog geen 100 gulden waard. Duid wel aan dat de Postbank geld in bedrijven had gestoken die veel te hard gestegen waren.
En de S&P500 wordt nu niet in waarde flink gedreven door in belangrijke mate door de IT gerelateerde bedrijven? :9

Ik ga geen voorspellingen doen voor een komende crash. Maar ook nu is het natuurlijk niet te ontkennen dat de waardevermeerdering binnen de S&P500 bijvoorbeeld voor een substantieel deel terug te voeren is op een klein aantal big tech bedrijven.

Apple, Microsoft, Amazon, Facebook, Alphabet A/C vormt tenslotte 21.15% en zijn de 5 grootste bedrijven binnen de S&P500.

En ook bij deze bedrijven kun je je natuurlijk afvragen of mensen hierin niet op soortgelijke wijze blind investeren. Met name de massale hoeveelheid kleinere / particuliere beleggers. Het zijn al snel goto beleggingen.

Mid 2017 was deze groep van 5 big tech bedrijven ook al goed voor de top 5 positie, maar toen was hun gezamenlijke index weight 12.73%, in 2015 11.22%. In 2010 stond binnen de top 10 enkel Apple, Microsoft en Google, toentertijd gezamenlijk goed voor uiteindelijk 6.06%. Amazon weet ik niet wat hun aandeel toen was, dit zo snel niet terug kunnen vinden, maar met in ieder geval 1.5% of kleiner zal dit hooguit 7.56% geweest kunnen zijn. In 2005, 2000 en 1995 is vanuit deze bedrijven enkel Microsoft van de partij geweest, schommelend zo rond de 2%.

Oftewel, van 2005 t/m nu, niet veel langer dan 15 jaar, is het aandeel van big tech sterk vermeerderd, dit aanzienlijk meer dan andere sectoren.

Wat verder opvallend is, is dat indien je kijkt naar de S&P historie de top 10 meestal zo rond 20% van de index opmaakt. Op dit moment is dit zo'n 28%, dit opvallend bovengemiddeld. En heeft eigenlijk de top 5 van big tech bedrijven nu een aandeel dat gebruikelijk de top 10 betroffen heeft.

Dit geeft natuurlijk wat mogelijke kwetsbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 455473

DappereDodo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:47:
[...]

Of de devaluatie van de Dollar, kan ook goed zorgen voor een stijging van 50% in de S&P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Iemand hier die bij binck zit die ook knettergek wordt van de pop-over menus op de Ster wanneer hij in de portefeuille/portefeuillekoersen zit? Ik begin me echt af te vragen of het alleen bij mij is want het is borderline-showstopper. Elke keer moet ik dan met mijn muis pielen en een omtrekkende beweging maken en op een andere ster of K V en dan naar links en dan weer helemaal buitenom de tabel.

Zal je net zien dat ik het niet kan reproduceren voor een screenshot :/ |:(
Dit fenomeen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOi259z_Jnxg7yWzbOBH0OJYcBQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UIPPcfiK5NZMR1CbmwCIoI1t.png?f=user_large

Momenteel alleen in portefeuillekoersen maar overdag heb ik het ook in die andere tabel continu.

[ Voor 34% gewijzigd door MrMonkE op 13-04-2021 23:20 . Reden: spelchecker ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

psychodude schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:42:
Oftewel, van 2005 t/m nu, niet veel langer dan 15 jaar, is het aandeel van big tech sterk vermeerderd, dit aanzienlijk meer dan andere sectoren.
De digitale evolutie draagt daar natuurlijk ook erg aan bij. Zeker de beschikbaarheid van internet, krachtige thuis computers, en smartphones sinds 2000 hebben een hele sector van digitale diensten mogelijk gemaakt. En dat is zo succesvol verlopen dat de mensheid (zeker in de ontwikkelde landen) niet meer zonder deze technologie kan leven. Dat maakt het wel lastiger om dit historisch te meten in een vergelijking. Wat waren de baanbrekende ontwikkelingen in de jaren '50, '60, '70, of '80 waar je een hele nieuwe sector aan toe zou kunnen kennen? Ja, in die jaren is er natuurlijk veel gedaan kwa technologie, waarvan we de vruchten van hebben geplukt sinds 2000. Maar tot die tijd was dat heel "kleinschalig" (in vergelijking met nu) en voornamelijk gericht op rekencentra van grote bedrijven en een pure hobbyist aan de zijlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:08
De dollar en euro zijn flink aan het devalueren door het vele bijdrukken. Dat wil zeggen dat er een flinke inflatie gaande is. Grondstofprijzen zijn al flink gestegen, net als vastgoed en aandelen. Dus met flinke inflatie in het achterhoofd zijn de huidige prijzen een prima afspiegeling van de toekomstige te verwachte winsten.

Of er sprake is van hyperinflatie en of er een algehele economische collapse op volgt... De tijd zal het leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

NVCR steeg gisteren met $65,45 dankzij een goed tussenresultaat van hun phase 3 trial. Ik heb het aandeel gekocht in juni 2019 voor $62,74. Dagstijgingen groter dan je cost basis hebben toch wel iets bijzonders :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
phantom09 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:47:
[...]
En niet te vergeten TINA (there is no alternative)
Underrated voor veel mensen.

De kleine man heeft nog 0 of 0,01% rente ofzo. Maar die belegt niet snel met zn 1-15k vermogen. De middelman (zoals menigeen hier) zit al met zaken als belastingen waardoor je effectief tegen een negatief rendement aankijkt en daardoor bereid bent wat meer risico te nemen.
De grote jongens die beleggen, evenals vermogensbeheerders en soortgelijke bedrijven, betalen tegenwoordig voor spaargeld/obligaties én daar nog belasting bovenop. Niks doen betekend gewoon -2% ofzo, met bizarre risico profielen en risk-reward en discount rates als gevolg.

Dat zorgt bijvoorbeeld dat je 'discount rate' negatief kan uitvallen met alle bizarre gevolgen van dien. Een bedrijf dat tot in de eeuwigheid krimpt, elk jaar weer, met 100% zekerheid, kan nu toch beter uit de bus komen dan sparen. Je pakt, kijkende naar de U.S, dan in elk geval taxloss credits om maar iets te noemen om de pijn te verzachten.
Vrij vertaald; als je nu Tesla koopt (760) en er vanuit gaat dat die de komende 10 jaar krimpt (zeg 700 in 2030) kan dat alsnog interessanter zijn dan iets verstandigs als sparen. Ook al betekend het gegarandeerd verlies, je verlies is minder dan de alternatieven en zodoende pak je op papier 'winst'.

Ofwel, er is geen echt alternatief nu tegenover investeringen zoals de beurs en vastgoed. Geen balanswerking tussen pijlers als riskfree vs rentes vs rendement, geen echt risk-return. Zelfs als je negatief rendement pakt, kan je beter af zijn dan 'riskfree' met je geld om gaan.

Gevolg is dat alle historische referenties (zoals P/E, ratio's tegenover GDP, whatever) geen relevante waarde lijken te hebben momenteel. En bijvoorbeeld obligaties en beurs niet tegenovergesteld bewegen (safe haven effect -> dalende beurs is stijgende obligaties en andersom), maar juist hoge correlatie hebben waarin dalende beurs dalende obligaties betekend, en stijgende beurs juist stijgende obligaties.
Zolang we geen 'back to normal' krijgen in renteland, gaat de beurs ook niet 'back to normal'. TINA is momenteel dus leidend, niet FOMO.

En kijkende naar ECB/FED, kan het makkelijk nog jaren duren voordat we weer positieve rentes zien.

[ Voor 27% gewijzigd door Xanaroth op 14-04-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Zo te zien valt DeGiro binnenkort niet meer onder het Nederlandse deposito/beleggers-garantiestelsel en de AFM maar onder het Duitse deposito/beleggers-garantiestelsel en de BaFin (Duitse AFM).

[ Voor 14% gewijzigd door snaggyheadshot op 14-04-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
snaggyheadshot schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:37:
Zo te zien valt DeGiro binnenkort niet meer onder het Nederlandse deposito/beleggers-garantiestelsel en de AFM maar onder het Duitse deposito/beleggers-garantiestelsel en de BaFin (Duitse AFM).
Ik kreeg de email en wederom heeft DeGiro zich overtroffen in rampzalige klantcommunicatie. Alsof de juridische afdeling de mails opstelt, tevreden in de handen wrijft, en op send drukt.

Heb ook mails ontvangen van Binck (integratie SaxoBank) en die zijn zoveel helderder en klantgericht.

Zelfs Lynx stuurde minder vage meuk met de overgang naar IBIE, al verdiende ook dat niet de schoonheidsprijs.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 14-04-2021 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vandaag komt Coinbase op de beurs. De waardering is gespeculeerd op 60 tot 100+ miljard. Nu geloof ik zelf wel in een rol van crypto in de toekomst en zie het dan met name als aan de ene kant investeren in de faciliterende diensten voor deze groeiende markt en aan de andere kant een goede spreiding over meerdere coins. Echter 100 miljard is wel erg veel..

Bij IB zie ik de ticker (COIN) wel al staan maar geen bedragen. Nu zal timing cruciaal zijn en hoe zorg ik ervoor dat ik er dan vroeg bij kan zijn zonder te weten wat de prijs wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Rukapul schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:44:
[...]

Ik kreeg de email en wederom heeft DeGiro zich overtroffen in rampzalige klantcommunicatie. Alsof de juridische afdeling de mails opstelt, tevreden in de handen wrijft, en op send drukt.
Inderdaad. Het verschil mag dan aan de voorkant wellicht marginaal zijn, aan de achterkant betekent het dat je geen zaken meer doet met een Nederlandse partij maar met een Duitse. Nu klinkt Duitsland voor veel mensen als een oerdegelijk sterk land. Ik heb echter mijn twijfels daarover (op het gebied van hun financiële systeem althans). En dan laat ik nog bewust even de corruptieschandalen binnen de overheid/politiek en het bedrijfsleven buiten scope.

Nu kan ik natuurlijk niet direct een reden bedenken waarom dit direct gevolgen voor mij als belegger zou hebben, maar het geeft in ieder geval geen fijn gevoel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
snaggyheadshot schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:04:
[...]

Inderdaad. Het verschil mag dan aan de voorkant wellicht marginaal zijn, aan de achterkant betekent het dat je geen zaken meer doet met een Nederlandse partij maar met een Duitse. Nu klinkt Duitsland voor veel mensen als een oerdegelijk sterk land. Ik heb echter mijn twijfels daarover (op het gebied van hun financiële systeem althans). En dan laat ik nog bewust even de corruptieschandalen binnen de overheid/politiek en het bedrijfsleven buiten scope.

Nu kan ik natuurlijk niet direct een reden bedenken waarom dit direct gevolgen voor mij als belegger zou hebben, maar het geeft in ieder geval geen fijn gevoel.
Dat niet alleen. Het praktische aspect door de ogen van de klant ontbreekt geheel.
Onze dienstverlening blijft zoals u van ons gewend bent
De fusie heeft geen praktische gevolgen voor uw relatie met DEGIRO of de dienstverlening zoals u die van ons gewend bent. DEGIRO blijft onze merknaam in heel Europa.
Oh, gelukkig de merknaam blijft gelijk. Dat is echt zo'n praktisch gevolg waar ik me zwaar zorgen over maakte!
Wat betekent dit voor u als klant?
In essentie, blijven de voorwaarden in de cliëntovereenkomst gelijk.
Oh, gelukkig de voorwaarden blijven gelijk! Naja, een beetje in essentie in elk geval. Of niet, of wel?

En ondertussen ontbreekt een zin als "Er zijn geen praktische gevolgen over het dagelijks gebruik van onze dienst: het handelsplatform blijft ongewijzigd, geld overboeken blijft ongewijzigd en het aanbod van beurzen en fondsen verandert niet. Etc.

Degene die verantwoordelijk is voor communicatie bij DeGiro is daarvoor totaal ongeschikt.

En dan zit je inderaad nog met het punt dat je nu onder toezicht valt van dezelfde toezichthouder als die Wirecard fraudeurs en totale criminelen van Deutsche Bank niet stopte en zelfs facilliteert/facilliteerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:33
phantom09 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:41:
[...]
Had ergens gelezen dat investeerders investeren waarin ze konden zonder te kijken of een bedrijf dat ook waard was.
Doet me denken aan Gamestop, Bitcoin en al die SPAC's 8)

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
evleerdam schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:29:
[...]

Doet me denken aan Gamestop, Bitcoin en al die SPAC's 8)
Volgens mij weten de meeste donders goed waar ze instappen hoor. Dat was bijvoorbeeld tijdens de bullrun in 2017 van Bitcoin wel anders (Dotcom bubbel is voor mijn tijd). Echter de grote mismatch zit in of je gelooft in de potentie of niet. Het lastige alleen vaak is dat de gene die er in gelooft meer inhoudelijke kennis heeft dan de gene die het direct naar de prullenbak verwijst. Persoonlijk vind ik het namelijk zinloos om te verdiepen in materie waar ik geen potentie zie en natuurlijk is het maar de vraag of de potentie die gezien wordt ook uit komt, maar dat is een persoonlijk risico afweging. Daarom gebruik ik bewust ook "geloof".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:26
Deveon schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:53:
Vandaag komt Coinbase op de beurs. De waardering is gespeculeerd op 60 tot 100+ miljard. Nu geloof ik zelf wel in een rol van crypto in de toekomst en zie het dan met name als aan de ene kant investeren in de faciliterende diensten voor deze groeiende markt en aan de andere kant een goede spreiding over meerdere coins. Echter 100 miljard is wel erg veel..

Bij IB zie ik de ticker (COIN) wel al staan maar geen bedragen. Nu zal timing cruciaal zijn en hoe zorg ik ervoor dat ik er dan vroeg bij kan zijn zonder te weten wat de prijs wordt?
Wat is de huidige omzet/winst/verlies? Gevoelsmatig is dat ca. een factor 10 te hoog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Santee schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:56:
[...]

Wat is de huidige omzet/winst/verlies? Gevoelsmatig is dat ca. een factor 10 te hoog :+
Uiteraard ga je daarmee niet in de buurt komen van de waardering. Het zit met name in de groei en potentie van de volledige crypto markt. Ze maken trouwens in de huidige markt wel een prima winst, maar geen 100 miljard waardering winst.

Zelf wil ik puur korte termijn speculeren op de hype die gaat volgen en het volgens van een bedrijf gaat makkelijker als je wat aandeeltjes hebt, maar als ik er niet tijdig bij kan zijn dan volg ik het wel vanaf de tribune tot de koers stabiliseert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
Deveon schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:03:
Zelf wil ik puur korte termijn speculeren op de hype die gaat volgen en het volgens van een bedrijf gaat makkelijker als je wat aandeeltjes hebt, maar als ik er niet tijdig bij kan zijn dan volg ik het wel vanaf de tribune tot de koers stabiliseert.
Tijdig erbij zijn betekent dat je bij de mensen hoort die de beursgang organiseren... die lopen flink binnen, mede ook dankzij de speculanten. :P Als particuliere belegger ga je het niet veel beter krijgen dan bij de eerste gong van de beurs zo snel mogelijk je ordertjes inleggen en hopen dat de rest niet te snel uitstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

snaggyheadshot schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:04:
Nu klinkt Duitsland voor veel mensen als een oerdegelijk sterk land. Ik heb echter mijn twijfels daarover (op het gebied van hun financiële systeem althans). En dan laat ik nog bewust even de corruptieschandalen binnen de overheid/politiek en het bedrijfsleven buiten scope.
Ach ook Nederland is zeker niet vrij van controverse. We staan als land/politiek wel erg hoog op de Corporate Tax Haven Index. En dat valt dan nog gewoon binnen de regels. Maar ik ben het met je eens dat de meeste toezichthouders in Europa een probleem hebben om een compleet degelijk toezicht te houden - daar zit je toch weer met budget en andere resource bezwaren (die uiteindelijk door de belastingbetaler gedragen worden).

En ja er speelt wel wat meer bij BaFin, en daar hoort ook de wettelijke beperkingen die de BaFin heeft bij.
https://www.ft.com/conten...45-492c-ae88-172948d21eb8
“Wirecard is yet another example showing that BaFin is systematically failing to cope with complex situations where it does not have a clearly defined legal remit but needs to define its own role,” said Mr Schick, who describes the watchdog as “too formalistic and timid”. 

A limited legal remit means that, unlike its counterparts in many countries, BaFin lacks the power of a criminal prosecutor and has limited authority to investigate potential accounting manipulations. Moreover, it has traditionally been dominated by lawyers who take a very narrow view of its role.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Laatst online: 02-04 00:40

Laatste keer met RBLX was die pas een dag later beschikbaar op IB. Toen stond de ticker er ook, maar geen prijs en kon je hem ook niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
250 USD blijkbaar.

https://www.marketwatch.c...lic-wednesday-11618353455

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:33
Deveon schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:54:
[...]

Volgens mij weten de meeste donders goed waar ze instappen hoor. Dat was bijvoorbeeld tijdens de bullrun in 2017 van Bitcoin wel anders (Dotcom bubbel is voor mijn tijd). Echter de grote mismatch zit in of je gelooft in de potentie of niet. Het lastige alleen vaak is dat de gene die er in gelooft meer inhoudelijke kennis heeft dan de gene die het direct naar de prullenbak verwijst. Persoonlijk vind ik het namelijk zinloos om te verdiepen in materie waar ik geen potentie zie en natuurlijk is het maar de vraag of de potentie die gezien wordt ook uit komt, maar dat is een persoonlijk risico afweging. Daarom gebruik ik bewust ook "geloof".
Op de radio (Slam FM) wordt momenteel een bitcoin weg gegeven en die DJ's hebben echt geen flauw idee wat het is. Ook degene niet die hem zo graag willen hebben. Dat is echt nauwelijks een paar weken geleden.

Je ziet nog steeds mensen zoals onze Skere Student die aandelen Gamestop kopen. Of de verhalen in de media van studenten die meededen aan de hype en duizenden euro's verloren hebben.

Over SPAC's zal ik maar niet beginnen. Wat mij betreft het ultieme voorbeeld van niet weten wat je koopt :P

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je ziet pas prijzen zodra er orders in het orderboek staan.

Ik geloof zelf niet in het op het eerst mogelijke moment instappen. Ik kan je dan ook geen advies geven hoe dat het beste te doen.

Het klinkt alsof het bedrijf verder totaal oninteressant is als je alleen voor een mogelijke IPO pop wil instappen...
Rukapul schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:44:
[...]

Jij krijgt tenminste nog emails... Klanten met een pensioenrekening zijn ze wederom vergeten.

[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 14-04-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Xanaroth schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:29:
[...]
Gevolg is dat alle historische referenties (zoals P/E, ratio's tegenover GDP, whatever) geen relevante waarde lijken te hebben momenteel. En bijvoorbeeld obligaties en beurs niet tegenovergesteld bewegen (safe haven effect -> dalende beurs is stijgende obligaties en andersom), maar juist hoge correlatie hebben waarin dalende beurs dalende obligaties betekend, en stijgende beurs juist stijgende obligaties.
Zolang we geen 'back to normal' krijgen in renteland, gaat de beurs ook niet 'back to normal'. TINA is momenteel dus leidend, niet FOMO.
Ehm...

Afgelopen twee kwartalen liep de kapitaalmarktrente in de VS op met meer dan 100bps, en de S&P steeg met ruim 18%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
evleerdam schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:30:
[...]

Op de radio (Slam FM) wordt momenteel een bitcoin weg gegeven en die DJ's hebben echt geen flauw idee wat het is. Ook degene niet die hem zo graag willen hebben. Dat is echt nauwelijks een paar weken geleden.

Je ziet nog steeds mensen zoals onze Skere Student die aandelen Gamestop kopen. Of de verhalen in de media van studenten die meededen aan de hype en duizenden euro's verloren hebben.

Over SPAC's zal ik maar niet beginnen. Wat mij betreft het ultieme voorbeeld van niet weten wat je koopt :P
De mainstream media is daarin niet echt een betrouwbare bron. Die verkopen het liefst ellende met extreme gevallen. Die Skere Student vind ik mijn aandacht niet waard want dat is ook enkel het businessmodel voeden en zelfs het vermogen van al haar volgers is amper een druppel op een gloeiende plaat.
Er gaan al geruchten van transacties tot de $375 waarmee de marketcap over de 100 miljard gaat. Uiteraard allemaal zeer speculatief en met name onzeker/onbetrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Zr40 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:31:

Jij krijgt tenminste nog emails... Klanten met een pensioenrekening zijn ze wederom vergeten.
Ik heb 4 DeGiro rekeningen onder mijn beheer. Elke keer als er een mail binnenkomt verkeer ik volstrekt in het ongewisse op welke rekening het van toepassing is.

Zoals gezegd, degene die bij Degiro verantwoordelijk is voor communicatie is volstrekt ongeschikt voor zijn taak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Dat moment waarop je aan het werk bent, en appje krijgt van random stay-at-home-mom wat je denkt van crypto (want ze heeft er een paar gekocht) en of ze al moet verkopen.

Doet me beetje denken aan de laatste bubbel (chinese indices) waar de foto's van marktkramen rondgingen; de eigenaar zat ernaast op zn laptop in aandelen te handelen. Want leverde zoveel op en iedereen deed het.

Begin dan ook langzaam aan mijn verwachtingen over wanneer de crash komt naar voren te halen.

offtopic:
En misschien toch eens kijken of ik wat dollars kan vrijmaken om vanmiddag COIN te kopen en vanmiddag COIN ook gelijk te verkopen aan bigger fool.
En iets over infinite universe and human stupidity. En iets over irrational markets than you can stay solvent. Hoe speel je daar nu handig op in...

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 14-04-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 22-04 23:17

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Xanaroth schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:54:
Dat moment waarop je aan het werk bent, en appje krijgt van random stay-at-home-mom wat je denkt van crypto (want ze heeft er een paar gekocht) en of ze al moet verkopen.
Tja dit dacht ik dus 4/5 jaar geleden ook. Had ik er toen fatsoenlijk in geïnvesteerd...

Ik snap het niet, is mij wat te complex maar de rendementen zijn sky-high en wie zegt dat het niet de toekomst zou kunnen zijn?

Probeer het ritje wel in een light vorm in aandelen mee te pakken, zoveel geld in de markt, winsten die door het plafond gaan dit jaar. Baal steeds van de hoge koersen wanneer ik mijn maandelijkse inkopen doe, maar zelfs nu zit er nog voldoende groeiruimte in aandelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-04 12:54
Hier komen elke week jongetjes aan de deur vragen om statiegeldflessen. Twee weken terug toch maar gevraagd waarvoor ze aan het sparen waren. De grootste gaf direct aan dat het voor de bitcoins was.
Dus tja :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

offtopic:
En iets over infinite universe and human stupidity. En iets over irrational markets than you can stay solvent. Hoe speel je daar nu handig op in...
Door er van weg te blijven. Niets verplicht je om deel te nemen aan iets dat irrationeel lijkt. Volg gewoon je plan en laat je niet afleiden door de hot stock van de week.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 14-04-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:58
Iemand hier die meer info heeft over wanneer je via ING weer de NT World en NT EM fondsen kunt aankopen? Tot op heden zijn ze bij mij nog geblokkeerd. Toen ik vrijdag belde zou het maximaal een paar dagen duren....

Ik twijfel of ik vandaag alweer van mij moet laten horen of nog even tot morgen moet wachten.

Sinds donderdag zit er een blokkade op aankopen ivm het niet kunnen aanbieden van de EBI's.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
offtopic:
En misschien toch eens kijken of ik wat dollars kan vrijmaken om vanmiddag COIN te kopen en vanmiddag COIN ook gelijk te verkopen aan bigger fool.
Ik denk vooral door op te letten dat je niet zelf een "fool" wordt in de jacht naar de grotere. Er zijn immers nog hele legioenen mensen die net zo denken als jij en uiteindelijk zit je elkaar aan te kijken als je niet op het goede moment weg bent. En speculeren dat dat moment zeker niet binnen 24 uur gaat optreden is precies dat: speculeren.

Ik heb bijvoorbeeld GameStop gekocht om tijdens de hype in te zetten op de grotere dwaas, maar dat ging bijna mis door de handelsstop. Hoewel ik alsnog een (bescheiden) winst gemaakt heb was het sop de kool niet waard -- als je kickt op risico is het een leuk tijdverdrijf, maar als je er een strategie van wil maken om mee te verdienen kom je uiteindelijk zelf van een koude kermis thuis. Je bent waarschijnlijk uiteindelijk nog minder kwijt aan het casino, omdat daar de kansen in ieder geval van tevoren bekend zijn en de verleiding om ten onrechte te gaan denken dat je verstand hebt van de ontwikkelingen een stuk minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Dacht dat het altijd 11:00am NewYork tijd is.

Bestens order zetten :+

(Niet echt dus he.. just in case iemand dit gaat doen)!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
MneoreJ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:24:
[...]
Ik heb bijvoorbeeld GameStop gekocht om tijdens de hype in te zetten op de grotere dwaas, maar dat ging bijna mis door de handelsstop. Hoewel ik alsnog een (bescheiden) winst gemaakt heb was het sop de kool niet waard -- als je kickt op risico is het een leuk tijdverdrijf, maar als je er een strategie van wil maken om mee te verdienen kom je uiteindelijk zelf van een koude kermis thuis. Je bent waarschijnlijk uiteindelijk nog minder kwijt aan het casino, omdat daar de kansen in ieder geval van tevoren bekend zijn en de verleiding om ten onrechte te gaan denken dat je verstand hebt van de ontwikkelingen een stuk minder is.
Het grote verschil voor mij met GameStop is dat Coinbase tenminste een kans heeft om op de lange de waarde in te vullen. Dat GameStop over 5-10 jaar zijn huidige waarde behoud vind ik niet echt realistisch.

Voor nu heb ik twee limit orders geplaatst en zie vanzelf of ze uitgevoerd worden. Waarschijnlijk niet als gierige Nederlander en zie ik wel waar de koers op stabiliseert. Al zal de koers van Coinbase altijd volitair blijven gezien ze sterk afhankelijk zijn van de crypto markt. Als die instort zal de aandacht daar verdwijnen en veel minder transacties plaatsvinden. Echter om zonder teveel in details over de crypto markt te treden zijn er momenteel nog zeker indicatoren dat het einde van de bullmarkt nog niet in zicht is.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 14-04-2021 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:01
Ik heb al vele crypto beurzen zien komen en gaan. Aangezien Coinbase afhankelijk is van de crypto wereld, en dit voornamelijk een hype based wereld is, zou ik ver weg blijven van dat aandeel.

Ik zei overigens ook hetzelfde over vele crypto’s die weinig toegevoegde waarde hebben en geen probleem oplossen, maar inmiddels al tientallen malen hoger geprijsd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 20:55
(jarig!)
Nu ook ABN heeft aangekondigd al vanaf 150k negatieve rente te gaan rekenen zit ik toch weer eens na te denken wat ik met cash aan moet. Want vind het toch zonde om daar 0,5% over te moeten betalen. Echter wil je in je strategie ook cash aanhouden voor diverse redenen. Is het in dit geval dan maar accepteren dat die strategie dus rendement kost. Of zal dat deel naar de minst risicovolle belegging verplaatsen? Ik dacht aan BV een obligatie ETF?

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
Deveon schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:12:
Het grote verschil voor mij met GameStop is dat Coinbase tenminste een kans heeft om op de lange de waarde in te vullen. Dat GameStop over 5-10 jaar zijn huidige waarde behoud vind ik niet echt realistisch.

Voor nu heb ik twee limit orders geplaatst en zie vanzelf of ze uitgevoerd worden. Waarschijnlijk niet als gierige Nederlander en zie ik wel waar de koers op stabiliseert. Al zal de koers van Coinbase altijd volitair blijven gezien ze sterk afhankelijk zijn van de crypto markt. Als die instort zal de aandacht daar verdwijnen en veel minder transacties plaatsvinden. Echter om zonder teveel in details over de crypto markt te treden zijn er momenteel nog zeker indicatoren dat het einde van de bullmarkt nog niet in zicht is.
Mijn reactie was dan ook specifiek gericht aan @Xanaroth, want die wil kopen expliciet om te speculeren op mensen die denken dat het omhoog gaat (ongeacht waarom) en dan snel weer verkopen, niet omwille van de onderliggende waarde. Dan maakt het verder ook volstrekt niet uit wat een bedrijf over 5 of 10 jaar gaat worden.

Wel kun je je afvragen of jouw aankoop dan wel zoveel rationeler is, als je het koopt omdat je denkt dat er "indicatoren" zijn dat crypto het voorlopig goed blijft doen -- wat een sector of product gaat doen is niet hetzelfde als wat een bedrijf dat daarin zaken doet waard is. Wel kun je dat gebruiken als onderbouwing dat er waarschijnlijk genoeg "bigger fools" zullen zijn in de nabije toekomst om je aankoop aan te slijten, maar dat is speculatie. Je vindt zelf immers nu al dat het aandeel eigenlijk overgewaardeerd gaat zijn bij uitgifte -- dan toch kopen omdat je denkt dat het nog overgewaardeerder gaat worden heeft weinig meer met het onderliggende succes van crypto te maken. Dat is prijs-agnostisch handelen, om die mooie term van Writser maar weer eens aan te halen.

Als je je order hebt ingelegd op precies het bedrag dat jij denkt dat het waard is (dus niet op basis van al gepubliceerde getallen) en van plan bent dit 10 jaar in je portefeuille te houden als het erdoor komt heb ik natuurlijk niks gezegd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:19
MneoreJ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:06:
[...]

Tijdig erbij zijn betekent dat je bij de mensen hoort die de beursgang organiseren... die lopen flink binnen, mede ook dankzij de speculanten. :P Als particuliere belegger ga je het niet veel beter krijgen dan bij de eerste gong van de beurs zo snel mogelijk je ordertjes inleggen en hopen dat de rest niet te snel uitstapt.
Het verschil is wel dat Coinbase een direct listing doet en geen IPO, dus in principe zijn er geen investment banks die vooraf aandelen hebben gekocht tegen een fixed price en dik profiteren van de stijging als de beurs open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@MneoreJ Het blijft natuurlijk irrationeel om met zoveel hype in te stappen. Plan A is op korte termijn een leuke winst te realiseren, maar als dat niet lukt is de lange termijn plan B. Daarom ook twee orders waarbij de ene feitelijk voor plan A is en de ander voor plan B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
hostname schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:43:
[...]

Het verschil is wel dat Coinbase een direct listing doet en geen IPO, dus in principe zijn er geen investment banks die vooraf aandelen hebben gekocht tegen een fixed price en dik profiteren van de stijging als de beurs open gaat.
En dat coinbase aandelen zijn verkocht voor >350 afgelopen kwartaal aan investeerders, en er tot 500 wordt aangegeven op secondaire markten.

Dus als als het nu op zeg 250 begint, is dat best een boeiende indicatie voor een korte snelle stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Xanaroth schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:48:
[...]

En dat coinbase aandelen zijn verkocht voor >350 afgelopen kwartaal aan investeerders, en er tot 500 wordt aangegeven op secondaire markten.

Dus als als het nu op zeg 250 begint, is dat best een boeiende indicatie voor een korte snelle stijging.
Als het op 250 begint zal het waarschijnlijk binnen een minuut een halt triggeren.
Of staat dat uit bij dit soort events?

Met BTC op een all time high (Toeval) zal het storm lopen.

* MrMonkE pakt wat popcorn en gaat kijken

[ Voor 10% gewijzigd door MrMonkE op 14-04-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Deveon schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:12:
[...]

Wellicht interessant. Ik wil al tijden de BTC kopen/verkopen trein opstappen maar die vage exchanges en hacks e.d. weerhouden mij. Als dit aandeel sterk meedeint op de golfbeweging van BTC is dat misschien een leuk alternatief. Maar bij een HACK of iets dergelijks is het bij wijze van spreken.gelijk een penny stock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
MrMonkE schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:04:
[...]

Wellicht interessant. Ik wil al tijden de BTC kopen/verkopen trein opstappen maar die vage exchanges en hacks e.d. weerhouden mij. Als dit aandeel sterk meedeint op de golfbeweging van BTC is dat misschien een leuk alternatief. Maar bij een HACK of iets dergelijks is het bij wijze van spreken.gelijk een penny stock.
Wat het voor mij op de lange termijn interessant maakt is juist dat het niet enkel Bitcoin is (wel grotendeels van afhankelijk, ook op hun balans). Als een of andere vage coin gehyped wordt dan profiteert Coinbase alsnog van de transacties. Daarmee zie ik het eigenlijk ook als een spreiding om te profiteren van de cryptomarkt. Als Bitcoin onderuit gaat en er komt een andere coin dan compenseert dat elkaar. Je hoort ook vaak het argument dat in de Goldrush het met name de faciliterende bedrijven zijn geweest die geprofiteerd hebben. Echter is dit natuurlijk geen geheim en uiteraard ingeprijsd in de hype dat Coinbase de beurs op gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56
er liggen orders in het boek van COINBASE buy 1000 @ $1500 8)7

dat wordt een gekkenhuis straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
@DJTimo Kan ik dat orderboek als simpele amateur ergens raadplegen? Het geeft me weinig hoop dat mijn order op 252 usd doorgaat =).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:58
Zojuist wederom met ING gesproken ivm het niet kunnen aanschaffen van NT WORLD en NT EM als gevolg van een technische storing bij ING zelf.

Lang verhaal kort ==>
  • Aankopen is nu niet mogelijk
  • Reeds bestaande periodieke orders worden ook niet uitgevoerd
  • Er is nog geen kijk op een termijn waarbinnen dit opgelost wordt
De medewerker heeft namens mij een klacht ingediend. Hoe meer klachten, hoe meer prio.

Verzoek aan mede Tweakers met een depot bij ING met NT World en NT EM erin. Bel met ING en laat een klacht invoeren. Dat zal de termijn waarbinnen het opgelost wordt alleen maar ten goede komen!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56
Nikel schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:52:
@DJTimo Kan ik dat orderboek als simpele amateur ergens raadplegen? Het geeft me weinig hoop dat mijn order op 252 usd doorgaat =).
vrees van niet ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie die order bij IB :) maar als simpele amateur zie ik alleen top of book natuurlijk.

Al maakt één order van slechts 1000 stuks voor een absurde limietprijs van zichzelf echt niets uit. Hij doet mee aan de veiling en als daar een betere prijs uit komt dan wordt hij voor die betere prijs uitgevoerd.

En de eerste verkooporders zijn er ook al. 11600 stuks op $300.

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 14-04-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Een potentiële implosie van 100+ miljard... Kan niet wachten tot een van de handvol mogelijke oorzaken optreedt :P

Net even de meest recente Q10 bekeken maar dit is een bedrijf dat de nettowinst over afgelopen kwartaal met een bandbreedte aangeeft 8)7 Dat komt wel heel onzorgvuldig over.

[ Voor 43% gewijzigd door Rukapul op 14-04-2021 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:38

Jebus4life

BE User

Ik las een tijdje terug iemand die 5 tot max 10% van z'n portfolio in crypto had zitten. Vond ik een slim percentage.

Gezien mijn (erg klein hoor) plukje crypto het goed gedaan heeft zit ik inmiddels rond die 5%. Ga dat ook proberen aanhouden op die manier. Als de boel verderstijgt en dat x2 gaat zal ik het gewoon nog aanhouden. Mocht dat nog verder omhoog blijven gaan zal ik denk ik geleidelijk verkopen om tussen die 5 a 10% te blijven.

Ik heb al lang geaccepteerd dat ik veel te laat ben om echt FO/rijk te worden van crypto. Toch zonder onverantwoorde risico's te nemen. Alle kleine beetjes richting FO zijn wel gewoon leuk meegenomen natuurlijk.

Ik wil gerust de believers geloven dat bitcoin naar 1 miljoen dollar zal gaan, gezien de schaarste en de geleidelijke adoptie van investeerders ga ik er nog oprecht in geloven ook Mocht ik nu 15 a 20 jaar ouder zijn en in de buurt van FO zijn zou ik die stap misschien nog wel durven zetten trouwens, maar op dit moment is het risico voor mij de potentiële rewards niet waard. Er is al teveel moeite gegaan in opbouwen wat er nu al is

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
De Coinbase token zit nu op zo'n 600$. Het order boek lijkt nog niet up to date te zijn, maar daar staan wel hoge bedragen in. Ben benieuwd hoe het gaat straks. Blijf er zelf sowieso wel vanaf vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is een common stock, niet een token ;) en de beurs is ook nog niet open, het is vanzelfsprekend dat je weinig ziet in het orderboek als je alleen top of book ontvangt. Het lijken kleine orders maar de grotere in volume zijn voor jou niet zichtbaar omdat ze niet de beste prijs hebben. Telt uiteindelijk wel allemaal mee in de veiling straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Zr40 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:03:
Het is een common stock, niet een token ;) en de beurs is ook nog niet open, het is vanzelfsprekend dat je weinig ziet in het orderboek als je alleen top of book ontvangt. Het lijken kleine orders maar de grotere in volume zijn voor jou niet zichtbaar omdat ze niet de beste prijs hebben. Telt uiteindelijk wel allemaal mee in de veiling straks.
Ik bedoelde deze: https://www.tradingview.com/symbols/COINUSD/. Kan zijn dat het aandeel dat volgt?

Ik baseerde het op wat ik op discord gelezen heb. Daar zag ik wat screenshots van het order boek, maar daar stonden nog maar een paar orders in.

Op IB kan ik nog helemaal niets zien volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ah zo, je bedoelde daadwerkelijk iets anders dan de common stock. Goed voor de duidelijkheid. :)

Het is andersom, die token volgt het aandeel, of beter gezegd, men doet alsof het hetzelfde is. Dat is het niet. Het feit dat het als token al verhandeld wordt voordat het gevolgde aandeel uberhaubt verhandelbaar is zegt al genoeg.

Vergelijk met een future, dat is ook niet hetzelfde als de underlying van die future. Maar het wordt wel gebruikt om dingen te zeggen over de underlying op momenten wanneer de underlying zelf niet verhandelbaar is.
Op IB kan ik nog helemaal niets zien volgens mij?
Ik zie top of book data bij IB, oftewel de kooporder met de hoogste prijs en de verkooporder met de laagste prijs. Die staan nu op respectievelijk 4000 en 299.50. Depth of book neem ik niet af, heb je dat wel dan zou je meer moeten zien.

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 14-04-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@ChiLLeR genoeg banken die nog positieve rente betalen. Bijvoorbeeld Lloydsbank 0.3%

https://www.spaarrente.nl/spaarrekening.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Jebus4life schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:36:
Ik las een tijdje terug iemand die 5 tot max 10% van z'n portfolio in crypto had zitten.
Die zal blij zijn. Heeft alleen niks met beleggen op de beurs te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Panzer_V schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:53:
Zojuist wederom met ING gesproken ivm het niet kunnen aanschaffen van NT WORLD en NT EM als gevolg van een technische storing bij ING zelf.

Lang verhaal kort ==>
De medewerker heeft namens mij een klacht ingediend. Hoe meer klachten, hoe meer prio.

Verzoek aan mede Tweakers met een depot bij ING met NT World en NT EM erin. Bel met ING en laat een klacht invoeren. Dat zal de termijn waarbinnen het opgelost wordt alleen maar ten goede komen!
Mijn periodieke orders voor beide zijn wel uitgevoerd vandaag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Coinbase 'ipo'

Ik verwacht dit ..

[ Voor 5% gewijzigd door MrMonkE op 14-04-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:37

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Hij staat bij degiro nu zelfs op 340 (Coinbase)
Ik had een buy order op 275. met volatiliteit op 50% cancellation weet ik niet wat er met die order gebeurd?
Die wordt gecancelled zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
ApC_IcE schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:04:
Ik had een buy order op 275. met volatiliteit op 50% cancellation weet ik niet wat er met die order gebeurd?
Als het een dagorder is vervalt het automatisch om 22:00. Bij een doorlopende order niet en moet je het handmatig verwijderen. Hij zal niet worden uitgevoerd als inderdaad de prijs hoger is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:29

jacobras

Developer

Panzer_V schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:53:

Lang verhaal kort ==>

Bedankt voor dit, zat ook al te zoeken. Net gebeld met ING en inderdaad werd al snel de bekende storing genoemd. De medewerker zei dat het bij alle Northern Trust fondsen het geval is. Ik vroeg of het bij NT voor iedereen is of alleen voor NT in combinatie met ING maar daar had hij zo geen antwoord op.

Verder gevraagd om op de hoogte gehouden te worden en hij zou doorgeven dat een algemene update hierover richting bezitters van aandelen in het fonds wenselijk is.

Wel opmerkelijk: de telefooncomputer zei dat de wachtrij langer dan gebruikelijk is en ik beter later kon terugbellen. Ik bleef aan de lijn en werd vijf seconden later al geholpen :>.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-04 15:26

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

ApC_IcE schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:04:
En staat ie weer op 250 :?

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:07
$350 meen ik

Edit: je hebt gelijk, $250. Wat bijzonder is, aangezien het nieuws bericht het heeft over een ophoging van 250 naar 340 naar 350.

[ Voor 28% gewijzigd door koksie op 14-04-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

Mogen we meer van dit soort dagen hebben? :D Sta dik in de plus.
behalve AMD, wordt tijd om die te dumpen }:|

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:45

oscar82

De ondertitel

jacobras schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:11:
[...]

Bedankt voor dit, zat ook al te zoeken. Net gebeld met ING en inderdaad werd al snel de bekende storing genoemd. De medewerker zei dat het bij alle Northern Trust fondsen het geval is. Ik vroeg of het bij NT voor iedereen is of alleen voor NT in combinatie met ING maar daar had hij zo geen antwoord op.

Verder gevraagd om op de hoogte gehouden te worden en hij zou doorgeven dat een algemene update hierover richting bezitters van aandelen in het fonds wenselijk is.

Wel opmerkelijk: de telefooncomputer zei dat de wachtrij langer dan gebruikelijk is en ik beter later kon terugbellen. Ik bleef aan de lijn en werd vijf seconden later al geholpen :>.
Geheime tip: NT small caps lijkt het bij mij nog wel te doen. Geeft in ieder geval niet de melding geblokkeerd terug.

Edit: ook gebeld
Pagina: 1 2 ... 209 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij