• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-02 19:01

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

mrc4nl schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:40:
Mogen we meer van dit soort dagen hebben? :D Sta dik in de plus.
behalve AMD, wordt tijd om die te dumpen }:|
Doe je goed, bij mij is het over de gehele linie in het rood. Wat zijn je runners?

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-02 09:41
Rukapul schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:14:

Net even de meest recente Q10 bekeken maar dit is een bedrijf dat de nettowinst over afgelopen kwartaal met een bandbreedte aangeeft 8)7 Dat komt wel heel onzorgvuldig over.
Zonder er zelf naar gekeken te hebben is mijn eerste gedachte dat de Q10 in USD is en dat hun nettowinst deels uit muntjes bestaat. Welke rate pak je dan voor BTC/USD per 31/12/2020? Wellicht verklaart dat de range.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ruud2001 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:48:
[...]

Doe je goed, bij mij is het over de gehele linie in het rood. Wat zijn je runners?
$X $CLF zijn mijn grootste stijgers $II-VI en $MT gaan ook lekker.

ora et labora

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:56

MrMonkE

★ no cloud = no worries ★

mrc4nl schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:40:
Mogen we meer van dit soort dagen hebben? :D Sta dik in de plus.
behalve AMD, wordt tijd om die te dumpen }:|
Ja wat is dat, een van mijn weinige die niet groen is als resultaat.
Voor de rest is vandaag alles rood, behalve SPCE. En die is samen met AMD mijn enige - aandeel.

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-02 22:11
vanardenne schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:57:
[...]

Mijn periodieke orders voor beide zijn wel uitgevoerd vandaag.
Ja, bij mij ook vandaag.

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:36
Ben poosje geleden begonnen met het verdiepen in aandelen en beleggen. Heb een x startkapitaal wat ik vergaard heb met crypto winst. Dit startkapitaal wil ik maandelijks gaan inbrengen, dus elke maand een deel. Tot alles erin zit. Verder ga ik elke maand €250 overmaken van mijn salaris naar aandelen.
Dit bedrag kan ik goed missen en houd zo voldoende cash over om nog te leven/sparen.

Omdat ik nog niet volledig alles begrijp ga ik “safe” beginnen met een ETF.

Mensen verder nog tips om een leuke portefeuille op te bouwen met de tijd? Podcast, boeken, documentaires zijn ook allemaal welkom ;-)

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - Gigabyte Aorus 1080ti - 16gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-01 16:57
Korkss schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:30:
Ben poosje geleden begonnen met het verdiepen in aandelen en beleggen. Heb een x startkapitaal wat ik vergaard heb met crypto winst. Dit startkapitaal wil ik maandelijks gaan inbrengen, dus elke maand een deel. Tot alles erin zit. Verder ga ik elke maand €250 overmaken van mijn salaris naar aandelen.
Dit bedrag kan ik goed missen en houd zo voldoende cash over om nog te leven/sparen.

Omdat ik nog niet volledig alles begrijp ga ik “safe” beginnen met een ETF.

Mensen verder nog tips om een leuke portefeuille op te bouwen met de tijd? Podcast, boeken, documentaires zijn ook allemaal welkom ;-)
Zie de openingspost voor een overzicht ;)
https://indexfondsenvergelijken.nl/ voor een overzicht van de fondsen en ETF's (en de kosten).

• Korkss
Qunix schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:48:
[...]

Zie de openingspost voor een overzicht ;)
https://indexfondsenvergelijken.nl/ voor een overzicht van de fondsen en ETF's (en de kosten).
LoL niet eens aan gedacht. Klik vaak op de laatste pagina ipv de eerste :-P
Thnx ;-)

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - Gigabyte Aorus 1080ti - 16gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

• Eftalou
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Shell (A) is vandaag hard gestegen zeg, van €16,25 naar €16,78. Koersdoel van veel instellingen is rond de €20 maar dat lijkt mij wat optimistisch op dit moment met de vele onzekerheden in de wereld. Olieprijs is daarentegen wel redelijk stabiel

[Voor 20% gewijzigd door Eftalou op 14-04-2021 19:32]

"There's no place like 127.0.0.1"

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:56

MrMonkE

★ no cloud = no worries ★

Eftalou schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:32:
Shell (A) is vandaag hard gestegen zeg, van €16,25 naar €16,78. Koersdoel van veel instellingen is rond de €20 maar dat lijkt mij wat optimistisch op dit moment met de vele onzekerheden in de wereld. Olieprijs is daarentegen wel redelijk stabiel
Week of wat terug (2?) was nog 18% in de plus, nu 6%, toen had ik hem moeten dumpen :)
20/20 hindsight!

Maar soms gebeuren er dingen -Evergreen in Suez- die niemand verwacht.

"Identicon"? More like "Obfuscaton".

• Eftalou
  • Niet online
Ik ben een paar weken geleden ingestapt op €17,11 dus ik sta nog iets op verlies, maar zelfs met de koers waarvoor ik de aandelen heb aangekocht is het dividendrendement ongeveer 3%, meer dan ik op mijn spaarrekening krijg. Intentie is vooral om de Shell aandelen lang aan te houden, koersresultaten zijn mooi meegenomen alleen zolang je ze aanhoudt is het uiteraard ongerealiseerd.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Coinbase was bij opening $424 en inmiddels afgezakt naar $350. Mijn hoogste order zat op $344 en heb ik zo juist geannuleerd. De hype lijkt er nu al vanaf te zijn..

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Iemand enig idee waarom een verkooporder bij degiro niet wordt uitgevoerd? Ik maak een limit order aan met een prijs onder de huidige koers, maar wordt die wordt niet uitgevoerd. Normaal doe ik altijd een market order maar met die coinbase stocks gaat dit niet.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Vandaag zijn meerdere olie aandelen hard gestegen. US silica bijv +10% (olie gerelateerd) of SM energy co

ora et labora

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:21
@Deveon Sufferd, buy the dip! HODL! Diamond hands! Het gaat nog naar 2K toe don'tcha know! Wat nou hype -- geloof je soms niet meer in crypto?! Nou dan, dit bedrijf is crypto. :P

Uit pure interesse, durf je te onthullen wat je lage (naar ik aanneem "realistische valuatie") order is?

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Ruud2001 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:59:
Iemand enig idee waarom een verkooporder bij degiro niet wordt uitgevoerd? Ik maak een limit order aan met een prijs onder de huidige koers, maar wordt die wordt niet uitgevoerd. Normaal doe ik altijd een market order maar met die coinbase stocks gaat dit niet.
Omdat de limit order een maximum prijs geeft waarvoor je wilt kopen en de koers hoger staat, dus niemand voor jouw lagere prijs aan je wil verkopen?

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

koksie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:02:
[...]

Omdat de limit order een maximum prijs geeft waarvoor je wilt kopen en de koers hoger staat, dus niemand voor jouw lagere prijs aan je wil verkopen?
Ik wil niet kopen maar juist verkopen.

Je geeft dan het aantal in en de prijs (limiet) waarvoor je wil verkopen toch?

Dus stel koers is nu 340 en ik wil verkopen. Dan zet ik de limiet bijvoorbeeld op 330, dan verwacht ik dat het vrijwel direct wordt verkocht maar dit gebeurt dus niet.

Argh, inmiddels gelukt...harde les, want dit heeft me flink geld gekost. Kreeg het niet voor elkaar toen we nog in de plus stonden, dus nu maar ff verlies genomen door dumpprijs te zetten waardoor de order wel werd uitgevoerd voor de beste prijs op dat moment.

[Voor 35% gewijzigd door Ruud2001 op 14-04-2021 21:10]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:14

Qwerty-273

Meukposter

RIP Bernie Madoff. Dat is toch wel een icoon in fraude met beleggingen.
https://edition.cnn.com/2...ie-madoff-dead/index.html

-- edit
@Ruud2001 de koersen op DeGiro van de NYSE en Nasdaq zijn standaard 15 minuten vertraagd. Je kan van de Nasdaq volgens mij wel realtime koersen krijgen op DeGiro voor 5 euro per maand. Wellicht was de prijs die je zag binnen DeGiro hoger dan de prijs waar het aandeel op dat moment voor verhandeld werd. Dus dan zat je limiet verkooporder boven de daadwerkelijke prijs, en werd dan niet uitgevoerd.

[Voor 58% gewijzigd door Qwerty-273 op 14-04-2021 21:18]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

@Qwerty-273 Ah, dat lijkt me inderdaad de verklaring! Heb die setting toevallig laatst nog gezien, want viel me ook al op dat er bij sommige low caps verschillen te zien zijn tussen DeGiro en andere bronnen. Noujah, dure les maar weer iets geleerd :)

• Deveon
  • Niet online
MneoreJ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:02:
@Deveon Sufferd, buy the dip! HODL! Diamond hands! Het gaat nog naar 2K toe don'tcha know! Wat nou hype -- geloof je soms niet meer in crypto?! Nou dan, dit bedrijf is crypto. :P

Uit pure interesse, durf je te onthullen wat je lage (naar ik aanneem "realistische valuatie") order is?
Haha, crypto is bij mij een ander potje en is vandaag wat XRP uit gegaan voor ETH en ADA ;)

Mijn lage order stond op $280 en nu verlaagd maar $267. Inmiddels lijkt de koers weer iets aan te trekken trouwens maar ik zie nog genoeg andere aandelen die ik erbij wil.

• Krishhh
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 19:39
Ruud2001 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:26:
@Qwerty-273 Ah, dat lijkt me inderdaad de verklaring! Heb die setting toevallig laatst nog gezien, want viel me ook al op dat er bij sommige low caps verschillen te zien zijn tussen DeGiro en andere bronnen. Noujah, dure les maar weer iets geleerd :)
Heb helaas het zelfde meegemaakt 8)7

PSN: TheKrish

• Ninodebest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-02 14:54
Hi iedereen,

Ik wil graag beginnen met beleggen, maar hiervoor eerst mijzelf wat kennis opdoen. Welke (luister)boeken (op Storytel) raden jullie aan? :)

• Eftalou
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:30:
[...]

Mijn lage order stond op $280 en nu verlaagd maar $267. Inmiddels lijkt de koers weer iets aan te trekken trouwens maar ik zie nog genoeg andere aandelen die ik erbij wil.
Ik heb ook een limit order voor 1 aandeel coinbase (puur ter speculatie) sinds het begin uitstaan op $285 maar ik denk dat die koers niet bereikt wordt. Koers schommelt nu rond de $330.

• Korkss
Ninodebest schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:06:
Hi iedereen,

Ik wil graag beginnen met beleggen, maar hiervoor eerst mijzelf wat kennis opdoen. Welke (luister)boeken (op Storytel) raden jullie aan? :)
Kijk eens naar de openingspost ;-) :+

• Ninodebest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-02 14:54
Korkss schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:13:
[...]

Kijk eens naar de openingspost ;-) :+
Die heb ik doorgelezen. Daar staat wat info ja, of zie ik iets over het hoofd?

• rvu19
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-02 19:13
Ninodebest schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:06:
Hi iedereen,

Ik vind de Jong Beleggen alles goed uitleggen: https://jongbeleggendepodcast.nl/
Als je vanaf aflevering 1 gaat luisteren, wordt je steeds dieper meegenomen in het aandelenwereldje.

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
rickvanuden schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:31:
[...]

Ik vind de Jong Beleggen alles goed uitleggen: https://jongbeleggendepodcast.nl/
Als je vanaf aflevering 1 gaat luisteren, wordt je steeds dieper meegenomen in het aandelenwereldje.
Mee eens dat het een mooi startpunt vormt. Ik wil wel de aantekening plaatsen dat mij, als luisteraar die recent is gaan luisteren naar hem, wel nu ook al duidelijk is dat je er wel ook rekening mee moet houden dat het echt ook zijn/hun leerproces is. In andere woorden, de strategie die hij zelf bezigt is echt aan het veranderen nu hij wat verder is. Vind overigens ook dat de meest laagdrempelige optie, zelf beleggen via je huisbank bij de grotere fondsen wat onderbelicht is door de initiële liefde voor DeGiro. Ik heb met veel plezier nu beide hoor, maar opzich is een eerste stap echt prima gewoon goed de nt world/vwrl etc uitzoeken, ze gaan daar alleen in op de S&P500 voor die groep zo'n beetje en dat is wel wat beperkt.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

tuinïnen

Eventus stultorum magister

rickvanuden schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:31:
[...]

Luister het ook iedere week. Van een verstandige strategie naar een meer FOMO mindset toegegaan net zoals veel nieuwe beleggers :).

Mijn advies is vooral het niet na te doen. Verder worden er wel veel begrippen laagdrempelig uitgelegd dus die pak je wel mee.

PV Output |

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-02 21:40
snaggyheadshot schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:04:
[...]

Inderdaad. Het verschil mag dan aan de voorkant wellicht marginaal zijn, aan de achterkant betekent het dat je geen zaken meer doet met een Nederlandse partij maar met een Duitse. Nu klinkt Duitsland voor veel mensen als een oerdegelijk sterk land. Ik heb echter mijn twijfels daarover (op het gebied van hun financiële systeem althans). En dan laat ik nog bewust even de corruptieschandalen binnen de overheid/politiek en het bedrijfsleven buiten scope.

Nu kan ik natuurlijk niet direct een reden bedenken waarom dit direct gevolgen voor mij als belegger zou hebben, maar het geeft in ieder geval geen fijn gevoel.
Goh, de BCS in Duitsland vergoed minder:

HetBCS vergoedt onder wettelijk bepaalde voorwaardenhet verlies van de belegger met betrekking tot vorderingen die voortvloeien uit effectentransacties tot het maximumbedrag gelijk aan 90% van dergelijke vorderingen en EUR 20.000 per persoon indien flatexDEGIRO Bank AG niet aan haar verplichtingen kan voldoennadat ze failliet is verklaard.

• tuinïnen
  • Nu online

tuinïnen

Eventus stultorum magister

phantom09 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:13:
[...]

Goh, de BCS in Duitsland vergoed minder:

HetBCS vergoedt onder wettelijk bepaalde voorwaardenhet verlies van de belegger met betrekking tot vorderingen die voortvloeien uit effectentransacties tot het maximumbedrag gelijk aan 90% van dergelijke vorderingen en EUR 20.000 per persoon indien flatexDEGIRO Bank AG niet aan haar verplichtingen kan voldoennadat ze failliet is verklaard.
Die 20.000 hebben we hier toch ook via DNB?

PV Output |

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:48
Eftalou schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:10:
[...]

Ik heb ook een limit order voor 1 aandeel coinbase (puur ter speculatie) sinds het begin uitstaan op $285 maar ik denk dat die koers niet bereikt wordt. Koers schommelt nu rond de $330.
Misschien morgen?

• phantom09
Rukapul schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:14:
[...]
En dan zit je inderaad nog met het punt dat je nu onder toezicht valt van dezelfde toezichthouder als die Wirecard fraudeurs en totale criminelen van Deutsche Bank niet stopte en zelfs facilliteert/facilliteerde.
Hoe gaat het straks dan?

1.Komt het lopende onderzoek naar DeGiro te vervallen door de AFM?
2. Draagt de AFM dit over aan de Bafin?
3. Of moet de Bafin opnieuw beginnen?
4. Doet de Bafin er niks mee?

• phantom09
tuinïnen schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:17:
[...]

Die 20.000 hebben we hier toch ook via DNB?
De DNB vergoed 100% tot maximaal een bedrag van € 20K, in Duitsland wordt (zo te lezen) maximaal 90% vergoed tot een bedrag van maximaal € 20K. Dus in Duitsland is 10% voor eigen rekening.

• Dan Stark
Deveon schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:50:
Coinbase was bij opening $424 en inmiddels afgezakt naar $350. Mijn hoogste order zat op $344 en heb ik zo juist geannuleerd. De hype lijkt er nu al vanaf te zijn..
Bij opening was ie $380 en daarna heeft ie de $429 aangetikt. Het lijkt een buy the hype, sell the news dingetje geweest te zijn, want hij staat nu nog op $340.

• phantom09
Shell is voor mij een teleurstelling. Vorig jaar gekocht na de corona paniek, maar ook Exxon Mobile.
Die doet het een stuk beter.

• Weicool
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-01 22:09
Waar kan ik het aan bitcoin gerelateerde aandeel OTCMKTS: BRPHF (galaxy digital) kopen? Ik zie het bijvoorbeeld niet op abn amro, etoro, of Trading212.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:03
Weicool schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:23:
Waar kan ik het aan bitcoin gerelateerde aandeel OTCMKTS: BRPHF (galaxy digital) kopen? Ik zie het bijvoorbeeld niet op abn amro, etoro, of Trading212.
Bij IB kan ik die ticker niet terugvinden. Wel Galaxy Digital Holdings GLXY TSE.

• Dan Stark
Weicool schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:23:
Die F als 5e karakter betekent dat het een buitenlands aandeel is op OTC (vanuit US gezien). Deze zijn niet altijd (direct) beschikbaar op IB (en daardoor niet op Trading 212). Het oorspronkelijke aandeel is normaal gezien wel beschikbaar. Volgens mij is dat inderdaad GLXY op de Canadese beurs zoals Pistachenootje aangeeft.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-02 10:50

Jebus4life

BE User

phantom09 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:25:
[...]

Shell is voor mij een teleurstelling. Vorig jaar gekocht na de corona paniek, maar ook Exxon Mobile.
Die doet het een stuk beter.
Shell heeft, in tegenstelling tot de andere oil majors, zwaar in zijn dividend geschrapt door de coronacrisis.
Vanuit bedrijfstandpunt vind ik het slim, maar minder leuk voor de aandeelhouder natuurlijk.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-02 20:09
ow ow ow Reco V :)

• Korumera
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:47
Vraag, ik heb op DeGiro op dit moment alleen VWRL staan, maar las iets over een W-8BEN document voor de amerikaanse markt, het lijkt mij nu niet nodig om dat aan te vragen toch of is dat gewoon wel slim om te doen ook al heb je geen aandelen daar staan?

PSN: Korumera | XBX: Korumera

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De W-8BEN heeft alleen op Amerikaanse aandelen betrekking en VWRL is dat niet. Maar het heeft verder geen nadeel om die in te vullen als dat nog een openstaande taak is in je account. Profiel > Belastinginformatie.

[Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 15-04-2021 15:40]

• Korumera
Zr40 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:38:
VWRL is geen Amerikaans aandeel, de W-8BEN heeft alleen op Amerikaanse aandelen betrekking. Maar het heeft verder geen nadeel om die in te vullen als dat nog een openstaande taak is in je account. Profiel > Belastinginformatie.
Ja het is inderdaad een taken die openstaat, ik zal het wel invullen verder. Dan is dat ook afgehandeld.

Verder vooral aandelen aan het kopen via bux zero (klm en TUI) maar dat is meer voor de langere termijn.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:17
Hee, leuk nieuws.

Degiro heeft allerlei nieuwe ETF's in hun kernselectie gestopt.

Allemaal lekkers op het gebied van Cyber Security, Robotics, Clean Energy, accumulating VWRL's en meer!

Klik!

N.B. Dit keer geen 1 april grap :)

• Qunix
Atomius schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:41:
Hee, leuk nieuws.

Allemaal lekkers op het gebied van Cyber Security, Robotics, Clean Energy, accumulating VWRL's en meer!

Klik!

Hoe ben je daarachter gekomen? Ze hebben namelijk niks bekend gemaakt, toch?!

• Atomius
Qunix schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:55:
[...]

Hoe ben je daarachter gekomen? Ze hebben namelijk niks bekend gemaakt, toch?!
Als je inlogt op de trader staat er een regeltje met het nieuwsbericht

• Qunix
Een overzicht van de veranderingen leveren ze niet aan zo te lezen. Dat had ik ook wel willen zien eigenlijk.

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07
Leuke tip!

Deze eenvoudige simulatie helpt om te testen of je in staat bent om te kopen en vast te houden gedurende verschillende perioden, inclusief 'maar nu is een ATH !!'

Druk vervolgens een aantal keer op 'extend' om te verlengen en te leren over: tijd in de markt > timing van de markt.

Tijdens het spelen zul je misschien begrijpen waarom LSI beter presteert dan DCA in ~66% resp. 33% van de keren.

https://engaging-data.com/market-timing-game/

(Tip: animatie op de hoogste snelheid zetten)

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik probeer een order in te geven bij degiro voor een aantal ETF's. Het is een limit order die ik doorlopend wil hebben.

NU krijg ik de melding dat GTC niet is toegestaan - ik heb veel gezocht maar kan niet vinden hoe en wat. Voorheen heb ik dit nooit gehad en kon ik dit gewoon instellen.

Iemand een idee?

• Qunix
DEGIRO Kernselectie in Excel met nieuwe en oude ISIN's: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=0ozq

Als iemand goed is in Excel en een conditional styling kan toepassen (iets met MATCH "ISIN kolom" tussen $A$2 en OUD!$A$2), hoori k het graag...

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

MrMonkE schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:57:
Voor de rest is vandaag alles rood, behalve SPCE. En die is samen met AMD mijn enige - aandeel.
Timing in de markt, ben er niet goed in. Ik had gisteren een deel AMD verkocht. Ik had beter even 1 dag kunnen wachten.En om het nog erger te makken ik had amd ingeruild voor een waterstof aandeel. Die deed vandaag -8% Oeps :F

ora et labora

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-02 22:26
mrc4nl schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:56:
[...]

Timing in de markt, ben er niet goed in. Ik had gisteren een deel AMD verkocht. Ik had beter even 1 dag kunnen wachten.En om het nog erger te makken ik had amd ingeruild voor een waterstof aandeel. Die deed vandaag -8% Oeps :F
Als je gister blij was met SPCE in het groen, dan kom je vandaag van een koude kermis thuis... Het is wel een potentieel koopmomentje!

• D_Jeff
  • Laatst online: 08:46
@mormegilmaster Tag mij even zodra je de aantekeningen in dit topic heb staan (ik lees hier niet dagelijks mee) - Dank!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:09
Ik wil bij lynx via opties ARKG en ARKF aandelen bemachtigen. Ik had daarover gelezen op https://www.financieelona...nl/amerikaanse-etf-kopen/

Ik wilde graag even controleren of ik het goed doe. ARKF heeft een koers van 54.62
Net zoals in de link beschreven, ik wil de aandelen echt kopen, dus ik kies een put optie met een prijs van hoger dan 54.62, dus 57.
Dan heb ik een premie nodig van 2.38 om het prijsverschil te compenseren.

Klopt dit zo? Zie ik niets over het hoofd? Best spannend zo'n eerste optie transactie :D

En als ik op preview klik krijg ik de foutmelding dat mijn account niet in dit beleggingsproduct kan handelen (R001).
Qunix schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:46:
[...]

Je weet wel dat opties uitvoeren x100 is, hè? Dus je krijgt 100 aandelen a €54,62 = €5462,-
(just checking aangezien eerste keer opties handelt...)
Ja dat weet ik. Maar Lynx laat het op dit moment nog niet toe. Terwijl in de account settings de permissie aan staat om in opties te handelen in canada, mexico en VS.

Ik heb nu Complex or Leveraged Exchange Traded Products global aangezet in permissions, hopelijk was dat het. Het is te hopen dat die voor de expiratie er doorheen is.

[Voor 29% gewijzigd door Byte_Me op 15-04-2021 21:59]

• Qunix
Byte_Me schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:35:
Ik wil bij lynx via opties ARKG en ARKF aandelen bemachtigen. Ik had daarover gelezen op https://www.financieelona...nl/amerikaanse-etf-kopen/

Ik wilde graag even controleren of ik het goed doe. ARKF heeft een koers van 54.62
Net zoals in de link beschreven, ik wil de aandelen echt kopen, dus ik kies een put optie met een prijs van hoger dan 54.62, dus 57.

[Afbeelding]

Klopt dit zo? Zie ik niets over het hoofd? Best spannend zo'n eerste optie transactie :D
Je weet wel dat opties uitvoeren x100 is, hè? Dus je krijgt 100 aandelen a €54,62 = €5462,-
(just checking aangezien eerste keer opties handelt...)

• Qunix
Aardappelzakje schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:53:
[...]

Als je gister blij was met SPCE in het groen, dan kom je vandaag ook van een koude kermis thuis... Het is wel een potentieel koopmomentje!
YouTube: Sir Richard Branson sells $150 million in Virgin Galactic stock :X
Vandaar de -17% momenteel.

[Voor 3% gewijzigd door Qunix op 15-04-2021 21:49]

• phantom09
Jebus4life schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:21:
[...]

Shell heeft, in tegenstelling tot de andere oil majors, zwaar in zijn dividend geschrapt door de coronacrisis.
Vanuit bedrijfstandpunt vind ik het slim, maar minder leuk voor de aandeelhouder natuurlijk.
De koers van Exxon is niet alleen gestegen, het dividend is ook goed.

• Eftalou
  • Niet online
phantom09 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:03:
[...]

De koers van Exxon is niet alleen gestegen, het dividend is ook goed.
Dividendrendement is op dit moment rond de 6% zie ik, dat is niet verkeerd. Heb jij Exxon aandelen die genoteerd zijn aan de NYSE of de Duitse Xetra beurs?

Ik heb mij er nog niet echt in verdiept maar als je dividend krijgt van aandelen die in Amerika zijn genoteerd, hoe krijg je dan de dividendbelasting terug? Ik ben op de hoogte van de regels van Europese aandelen maar Amerikaanse regels omtrent ingehouden dividendbelasting zijn mij onbekend.

[Voor 6% gewijzigd door Eftalou op 15-04-2021 23:25]

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 20:52
Atomius schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:41:
Hee, leuk nieuws.

Klik!

Ik snap het niet helemaal. Als ik op de website filter op Trackers (Gratis) dan vind ik ETF's die niet in de basisselectie PDF staan. Bijvoorbeeld LU0274221281 XTRACKERS SWITZERLAND. Deze lijkt ook echt zonder transactiekosten te kopen. Is de PDF incompleet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:51
Byte_Me schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:35:

[Afbeelding]

En als ik op preview klik krijg ik de foutmelding dat mijn account niet in dit beleggingsproduct kan handelen (R001).
[...]

Ja dat weet ik. Maar Lynx laat het op dit moment nog niet toe. Terwijl in de account settings de permissie aan staat om in opties te handelen in canada, mexico en VS.

Ik heb nu Complex or Leveraged Exchange Traded Products global aangezet in permissions, hopelijk was dat het. Het is te hopen dat die voor de expiratie er doorheen is.
Je ziet volgens mij niks over het oog. Zelf begin ik altijd in het midden van de Laat en Bied en ga dan met kleine stapjes naar beneden. Dan zou je misschien een betere uitoefenprijs kunnen krijgen.

Heb even bij mij in Lynx gekeken maar kreeg daar geen foutmelding. Overigens doe ik het zelf via hetLynx Basic platform.

Het enige wat ik mij afvraag is waarom je in deze fondsen gelooft. Actief beheer levert vaak geen meerwaarde op over lange termijn. En mevrouw Cathie Wood heeft dat in het verleden ook laten blijken.
https://www.morningstar.n...ARK%20in%202014%20opzette.

• Pistachenootje
HEA220 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:41:
[...]
Het enige wat ik mij afvraag is waarom je in deze fondsen gelooft. Actief beheer levert vaak geen meerwaarde op over lange termijn. En mevrouw Cathie Wood heeft dat in het verleden ook laten blijken.
Mooi, kritisch artikel.

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:09
HEA220 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:41:
[...]

Je ziet volgens mij niks over het oog. Zelf begin ik altijd in het midden van de Laat en Bied en ga dan met kleine stapjes naar beneden. Dan zou je misschien een betere uitoefenprijs kunnen krijgen.

Heb even bij mij in Lynx gekeken maar kreeg daar geen foutmelding. Overigens doe ik het zelf via hetLynx Basic platform.

Ik wil in ARK beleggen, omdat dit goed aansluit bij mijn eigen beleggingsstrategie, maar het gemakkelijker is om dit via een ETF te doen, dan om zelf individuele aandelen te kopen. Plus dit is meer gediversifeerd dan wanneer ik het zelf doe. Ik ken het advies om juist in wereldwijde trackers te beleggen, dit doe ik ook op bijvoorbeeld mijn pensioenrekening waar ik 1 keer per jaar op inleg en kijk, maar voor een deel wil ik een hoger risico en hoger rendement. Als ik ouder wordt verschuif ik het wel naar minder risico en rendement.

Edit: OK, dat artikel heeft me wel aan het denken gezet. Misschien wacht ik nog een maandje tot de volgende optie expiratie, voordat ik ARK aankoop...

[Voor 5% gewijzigd door Byte_Me op 16-04-2021 09:22]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qunix
wij schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:26:
[...]

Ik snap het niet helemaal. Als ik op de website filter op Trackers (Gratis) dan vind ik ETF's die niet in de basisselectie PDF staan. Bijvoorbeeld LU0274221281 XTRACKERS SWITZERLAND. Deze lijkt ook echt zonder transactiekosten te kopen. Is de PDF incompleet?
LU0274221281 DB X-TR.SW.L.C.ETF DR 1D Euro Xetra

Staat in het oude document, dus ze laten in de filter beide zien. Dat klopt ook want in de voorwaarde staat ook dat de ETF's die verdwijnen tot 14 mei kosteloos* verhandeld kunnen worden.

* volgens de voorwaarden van DEGIRO als 1 transactie per maand, etc...

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:16
Ik heb geen ervaring met beleggingsfondsen en kon het ook zo niet vinden. Wel ervaring met ETF's maar ik zit met het volgende.

Op dit moment bij DeGiro met ETF's. Redelijk standaard verhaal, kan alleen per stuk en red ik me mee. Maar stel ik wil overstappen naar NT fondsen bij de Rabobank. De gewenste verhouding world/EM is 88/12.
Maandelijks wil ik bijvoorbeeld €250 beleggen. Het aankopen van participaties (delen) world is niet zo'n probleem lijkt me maar hoe ga je om met EM? Als je 12% van €250 neemt zit je op €30 per maand voor emerging. Echter heb je een minimaal orderbedrag naar mijn weten van €50. Hoe los je dit op?
Stel je dan een automatische order in per 2 maanden en dat je dus emerging elke 2 maand aankoopt? World stel je dan dus wel in als maandelijkse aankoop want dat hoger > €50.

Hoe doet men dit? Dit geldt uiteraard ook voor de verhouding 77/10/13 (world/EM/SC). Dan zit je met hetzelfde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12:51
Byte_Me schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:11:
[...]

Ik wil in ARK beleggen, omdat dit goed aansluit bij mijn eigen beleggingsstrategie, maar het gemakkelijker is om dit via een ETF te doen, dan om zelf individuele aandelen te kopen. Plus dit is meer gediversifeerd dan wanneer ik het zelf doe. Ik ken het advies om juist in wereldwijde trackers te beleggen, dit doe ik ook op bijvoorbeeld mijn pensioenrekening waar ik 1 keer per jaar op inleg en kijk, maar voor een deel wil ik een hoger risico en hoger rendement. Als ik ouder wordt verschuif ik het wel naar minder risico en rendement.

Edit: OK, dat artikel heeft me wel aan het denken gezet. Misschien wacht ik nog een maandje tot de volgende optie expiratie, voordat ik ARK aankoop...
Ik heb ook een broertje dood aan degene die roepen dat 88 world / 12EM de heilige graal van het beleggen is, en als je daar een beetje van afwijkt je gek of een toekomstvoorspeller bent. Dus zo was het zeker niet bedoeld.
Maar om achter de meute in de stront te lopen wil ik je toch voor proberen te verhoeden O-)

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-02 21:55
Trezzahn schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:54:
Ik heb geen ervaring met beleggingsfondsen en kon het ook zo niet vinden. Wel ervaring met ETF's maar ik zit met het volgende.

Op dit moment bij DeGiro met ETF's. Redelijk standaard verhaal, kan alleen per stuk en red ik me mee. Maar stel ik wil overstappen naar NT fondsen bij de Rabobank. De gewenste verhouding world/EM is 88/12.
Maandelijks wil ik bijvoorbeeld €250 beleggen. Het aankopen van participaties (delen) world is niet zo'n probleem lijkt me maar hoe ga je om met EM? Als je 12% van €250 neemt zit je op €30 per maand voor emerging. Echter heb je een minimaal orderbedrag naar mijn weten van €50. Hoe los je dit op?
Stel je dan een automatische order in per 2 maanden en dat je dus emerging elke 2 maand aankoopt? World stel je dan dus wel in als maandelijkse aankoop want dat hoger > €50.

Hoe doet men dit? Dit geldt uiteraard ook voor de verhouding 77/10/13 (world/EM/SC). Dan zit je met hetzelfde.
Het is volgens mij dan:
- of andere verhouding nemen als je niet meer wil inleggen per maand,
- of alsnog meer inleggen per maand,
- of EM en SC eens in de 2 maanden kopen,
- of bij een andere bank inleggen waar je die 50 minimum niet hebt.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:20
Vooral niet te moeilijk erover doen zou ik zeggen. Het is niet alsof het exact in die verhouding moet en exact elke maand omdat je anders niet genoeg DCA ofzo zou hebben. Persoonlijk heb ik puur world, en kijk ik later nog wel eens om EM erbij te doen. Maar als je nu ook EM wil, tja, of je legt wat meer in EM in, en als later je inleg wijzigt bekijk je het nog een keer, of je stelt hem in om om de maand in te leggen.

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Ook even kijken naar bij welke bank je dit doet, bij abn is het minimum order bedrag 20 euro bijvoorbeeld

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:14

Qwerty-273

Meukposter

Ik til er zelf ook niet te zwaar aan. Deze verdeling in fondsen is gebaseerd op de verdeling van de marktkapitalisatie (developed vs emerging). Het is slechts een leidraad als je naar het complete plaatje kijkt. Je gaat natuurlijk ook niet maandelijks herbalanceren op het moment dat EM sterker stijgt dan developed. Het beste is om voor jezelf een bandbreedte te hanteren en een periodiek moment te plannen om te herbalanceren (bijvoorbeeld jaarlijks of langer, en dat kan dan ook een keuze zijn om op zo'n moment alleen een aankoop in één van de twee te doen om het weer in balans te laten komen - verkopen om te herbalanceren is voor mij gevoel onnodig zelfs al zou je geen transactiekosten hebben). Dus je kan dan best maandelijks developed aankopen en elke tweede maand een plukje emerging.

Waaraan je ook moet denken (als je andere fondsen gebruikt) is dat de achterliggende indexen kunnen verschillen. Zo zit Zuid Korea bij de FTSE varianten in de developed market, en bij de MSCI varianten in de emerging market. Neem je dus een MSCI developed market en FTSE emerging markt gebaseerde ETFs, dan mis je Zuid Korea (ok, dat is op wereld niveau niet echt een verschil wat je zal merken verwacht ik).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Korumera
ik kwam op reddit het volgende tegen:
Typisch kiezen beleggers voor DeGiro custody als ze niet willen dat hun effecten uitgeleend worden en kiezen voor VWRL vanwege gemak van 1 fonds en omdat VWRL op de kernselectie staat dus geen transactiekosten dus ideaal voor maandelijks beleggen. En omdat Vanguard ook heel behouden is met uitlenen van onderliggende effecten itt bv iShares die al snel een vijfde van onderliggende waarde in een ETF uitlenen.

Maar VWRL keert 4x per jaar dividend uit (wat je weer moet herbeleggen) en voor kleine/startende beleggers zijn dat dus toch wat kosten.

Nu VWCE op de kernselectie staat is de voortaan de logische keus (enkel €2,50 per jaar beurskosten voor aansluiting op Duitse beurs). Naast dat er geen dividendkosten zijn omdat het dividend intern het fonds wordt herbelegd hoeft de belegger ook niet 4x per jaar het ontvangen dividend zelf te herbeleggen. Gemak en lagere kosten.
Nou ben ik pas net begonnen, maar is dit echt zo? Het is natuurlijk maar een mening maar vroeg het me af of het niet handiger is dat je er helemaal niet meer naar om hoef te kijken.

• Jossens
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-06-2021
Ik las dat DEGIRO z'n kernselectie aan past. Heb even gekeken of dit van invloed is op de etf's die ik zelf maandelijks aankoop en dat is het geval voor 1. De DJSC (iShares EURO STOXX Small UCITS ETF EUR (Dist)) met ISIN code: IE00B02KXM00 staat niet meer in de nieuwe kernselectie.

Welke etf die wel in de nieuwe kernselectie zit is vergelijkbaar met de DJSC en kan ik dus per mei als vervanger aan gaan kopen? Thanks!

[Voor 3% gewijzigd door Jossens op 16-04-2021 14:38]

• Atomius
Korumera schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:53:

[...]

Nou ben ik pas net begonnen, maar is dit echt zo? Het is natuurlijk maar een mening maar vroeg het me af of het niet handiger is dat je er helemaal niet meer naar om hoef te kijken.
Dit klinkt mij wel heel logisch in de oren ja. VWRL is alleen handig als je iets met dat dividend wil doen me dunkt, anders is het irritant omdat je het zelf weer handmatig moet herbeleggen.
Jossens schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:37:
Ik las dat DEGIRO z'n kernselectie aan past. Heb even gekeken of dit van invloed is op de etf's die ik zelf maandelijks aankoop en dat is het geval voor 1. De DJSC (iShares EURO STOXX Small UCITS ETF EUR (Dist)) met ISIN code: IE00B02KXM00 staat niet meer in de nieuwe kernselectie.

Welke etf die wel in de nieuwe kernselectie zit is vergelijkbaar met de DJSC en kan ik dus per mei als vervanger aan gaan kopen? Thanks!
Ik zag 2 SC ETF's in de lijst staan die je gratis kan aankopen. Eén die de Russell 2000 volgt en één voor wereldwijde SC's.

• Pistachenootje
Korumera schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:53:

[...]

Hou er rekening mee dat je met VWRL en VWCE altijd met dividendlek te maken hebt. Daarom zie je nu meer mensen voor bijvoorbeeld NT fondsen of fitvermogen kiezen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
Mogelijk een nieuwe interessante ETF op Xetra voor wie wil beleggen in Amerikaanse small caps en/of wie wil beleggen in factoren.

Invesco S&P SmallCap 600 UCITS ETF
Lopende Kosten 0,14%
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0001M4WD

Lijkt significante exposure te geven aan size, value en profitability: https://www.portfoliovisu...=1&robustRegression=false

Potentieel nadeel/voordeel: swap based structuur. Volgens sommigen zou dit kunnen lijden tot minder dividendlek maar door anderen wordt dit weer betwijfeld. Gezien de resultaten van sommige swap based S&P 500 producten denk ik dat er reden voor twijfel is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 11:50
Vandaag vrije dag, dus lekker wat zitten gamen - niks bijzonders.

Maar in de chat gaat het overal over 'HODL DOGECOIN' en 'INVEST IN xxx' of 'NO GO yyy". De bitcoins, etheriums en wat dan ook, echt niet normaal. Niet echt wat je verwacht op een doordeweekse dag wanneer menigeen gewoon werk/school heeft, al is het maar online-from-home basis.

Echt zo'n greed/mania beeld, dat op de meest random plekken de meest hyep/random dingen door iedereen wordt aangeprezen en dat je vooral mee moet gaan doen. Misschien tijd om de klok voor 'new normal', in elk geval op gebied van crypto, iets naar voren te verzetten.

[Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 16-04-2021 18:39]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online
Vandaag op het werk had een collega het er ook al over. Gelukkig wel iets verstandiger dan bovenstaande; hij was trots dat hij wat dogecoin had gekocht en daarna met winst had verkocht.

Ik denk dan altijd, het echte geld dat je eruit haalt wanneer je met winst verkoopt moet ergens vandaan komen. In tegenstelling tot de meeste aandelen is crypto geen productieve asset dat geld van klanten ontvangt, dus het geld moet per definitie van andere deelnemers komen. Elke euro winst die iemand maakt is een euro verlies bij iemand anders, ergens in de keten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat hoeft helemaal niet. Net als bij aandelen als er 100 aandelen zijn uitgegeven voor €10 en er wordt er één voor €20 verkocht dan zijn ze allemaal €20 waard. Crypto idem.

De waarde van het aandeel staat enkel indirect in relatie tot het onderliggende bedrijf. Meer winst/omzet/potentie verhoogd enkel de koers omdat “de markt” vindt dat het daardoor meer waarde heeft. Of zoals je nu ziet dat de valuta waarin we waarde uitdrukken minder waard wordt. Zou je aandelen uitdrukken in BTC dan hadden we allemaal een heel slecht jaar achter de rug :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:18:
Dat hoeft helemaal niet. Net als bij aandelen als er 100 aandelen zijn uitgegeven voor €10 en er wordt er één voor €20 verkocht dan zijn ze allemaal €20 waard. Crypto idem.
Nee, dat is marktwaarde. Ik heb het over de daadwerkelijke cash flows vanuit de transactie en het bezit van het instrument.

[Voor 114% gewijzigd door Zr40 op 16-04-2021 20:24]

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:19:
[...]

Nee, dat is marktwaarde. Ik heb het over de daadwerkelijke cash flows vanuit de transactie en het bezit van het instrument.
Maar hoe is dat anders bij aandelen? Crypto trouwens is feitelijk ook gewoon een bedrijf die diensten (rekenkracht) aanbied tegen een vergoeding (transactiekosten).

• Zr40
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:28:
[...]

Maar hoe is dat anders bij aandelen? Crypto trouwens is feitelijk ook gewoon een bedrijf die diensten (rekenkracht) aanbied tegen een vergoeding (transactiekosten).
Een vergoeding in natura. Er komen geen euro's op de balans door het gebruik van de diensten. Het is ook niet de crypto als 'bedrijf' zelf dat betaald wordt, maar derden (de miners), en in natura (de eigen asset). De enige euro's (of ander echt geld) die je ontvangt bij het bezit of verkoop van de crypto is uitsluitend afkomstig van andere investeerders.

Het is inderdaad niet anders dan aandelen in een bedrijf dat nooit omzet zal maken. Een bedrijf dat wel omzet maakt zal geld ontvangen. Daar heb je dus niet uitsluitend investeerders waar je geld van kan ontvangen bij het bezit of verkoop.

Is het nu genoeg offtopic crypto discussie? :)

[Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 16-04-2021 20:41]

• phantom09
Eftalou schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:24:
[...]

Dividendrendement is op dit moment rond de 6% zie ik, dat is niet verkeerd. Heb jij Exxon aandelen die genoteerd zijn aan de NYSE of de Duitse Xetra beurs?

Ik heb mij er nog niet echt in verdiept maar als je dividend krijgt van aandelen die in Amerika zijn genoteerd, hoe krijg je dan de dividendbelasting terug? Ik ben op de hoogte van de regels van Europese aandelen maar Amerikaanse regels omtrent ingehouden dividendbelasting zijn mij onbekend.
https://www.groeidividend.nl/help/dividendbelasting/

• Deveon
  • Niet online
@Zr40 Omzet is er wel degelijk en bij proof-of-work gaat alles naar de aanbieders (miners) en bij proof-of-stake naar de aandeelhouders vergelijkbaar met dividend.

Verder bedoel ik met bedrijf het platform zoals bijv een Airbnb, niet de hotelketen(/miner) die de dienst levert. Als niemand meer Airbnb zou gebruiken wordt het aandeel ook waardeloos omdat er “niets” achter zit.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online
Er is geen omzet in echt geld. Dat punt lijk je te missen. Je kan er niet meer echt geld uithalen dan andere investeerders er in hebben gestopt. Bij een bedrijf met omzet kan dat wel. Nadruk op 'kan'. Bij crypto is het per definitie onmogelijk.

[Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 16-04-2021 20:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
^ het zou me niks verbazen als de meerderheid van de crypto investeerders dat nog niet bedacht had.

Zelfs de Volkskrant lijkt mee te gaan in de crypto hype, dit dan over de beursgang van Coinbase.
https://www.volkskrant.nl...-een-blijvertje~bac90233/

• Zr40
  • Niet online
Nou, Coinbase lijkt mij dan wel weer een potentieel succesvol aandeel. Ze zijn zelf niet de crypto, en het faciliteren van de handel levert ze zeker wel omzet op. Vergelijkbaar met het verkopen van schoppen in de goldrush.

Zou ik het kopen? Wellicht. Niet in de eerste maanden. Misschien wanneer de nieuwsbrief het een keer aanbeveelt... :+

[Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 16-04-2021 20:55]

• Xanaroth
  • Laatst online: 11:50
Zr40 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:52:
Nou, Coinbase lijkt mij dan wel weer een potentieel succesvol aandeel. Ze zijn zelf niet de crypto, en het faciliteren van de handel levert ze zeker wel omzet op. Vergelijkbaar met het verkopen van schoppen in de goldrush.

Zou ik het kopen? Wellicht. Niet in de eerste maanden. Misschien wanneer de nieuwsbrief het een keer aanbeveelt... :+
Of gewoon als de hele boel als een zeepbel uit elkaar spat, als algemene 'crypto gok' zonder een specifieke crypto zelf uit te hoeven kiezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Nou, Coinbase lijkt mij dan wel weer een potentieel succesvol aandeel.
Dat wil ik wel geloven. Maar met mee gaan in de hype bedoelde ik uitspraken zoals 'crypto is nu volwassen' en 'digitaal goud'. Ik had van de Volkskrant een wat kritischere houding verwacht.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:15
Zr40 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:45:
Er is geen omzet in echt geld. Dat punt lijk je te missen. Je kan er niet meer echt geld uithalen dan andere investeerders er in hebben gestopt. Bij een bedrijf met omzet kan dat wel. Nadruk op 'kan'. Bij crypto is het per definitie onmogelijk.
Is crypto dan heel anders dan euro's of dollars? Of anders dan goud?

Bovenstaande assets leveren ook geen omzet op (rente misschien, maar dat kan net zo goed als bij crypto).

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Zr40
  • Niet online
Klopt, dat zijn allemaal zero-sum assets. En dan kom ik terug bij mijn oorspronkelijk argument: wanneer iemand winst maakt met een dergelijke asset, dan moet noodzakelijkerwijs iemand anders in de keten verlies maken.

De 'sum' slaat hier op de cashflow van alle deelnemers bij elkaar. Als ik een asset koop dan stop ik er een bedrag in, en dat bedrag gaat er bij de verkoper direct weer uit. -1 bij mij, +1 bij hem, totaal is nul.

Een positive-sum asset (zoals een winstgevend bedrijf) draagt zelf met dividend, buybacks, of stijgende boekwaarde, ook bij aan het totaal. -1 bij mij, +1 bij hem, en het ding zelf levert bijvoorbeeld +0.1 op na een jaar. Totaal is positief.

Negative-sum assets heb je natuurlijk ook. Bedrijven met verlies, assets die onderhouden moeten worden of geld kosten om aan te houden, loterijen, verzekeringen. De deelnemers kunnen er minder geld uit halen dan ze gezamenlijk erin hebben gestopt. Betekent overigens niet dat individuele deelnemers geen winst kunnen behalen.

[Voor 66% gewijzigd door Zr40 op 16-04-2021 21:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:38
De onderliggende techniek de blockchain zou op termijn zaken kunnen vervangen op het gebied van verzekeringen, contracten etc. Het is geen bedrijf dat winst maakt met het ter schikking gestelde geld. Wat @Zr40 aangeeft. Het grote probleem is ook nog eens de impact op het milieu dankzij het energieverbruik.

Al zijn er wel steeds meer grote bedrijven die er betalingen mee accepteren. Het gaat langzaamaan in de richting van goud, als hedge tegen inflatie en waardedaling/vertrouwensverlies in oude valuta. Maar wat zei Buffet ook alweer over goud ?

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:15
Zr40 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 21:21:
Klopt, dat zijn allemaal zero-sum assets. En dan kom ik terug bij mijn oorspronkelijk argument: wanneer iemand winst maakt met een dergelijke asset, dan moet noodzakelijkerwijs iemand anders in de keten verlies maken.
Ja, ben ik wel met je eens denk ik. De prijs van een Bitcoin is maar net wat je ervoor afspreekt. Als het eerst 50k euro is per Bitcoin en morgen 60k euro, dan zijn de Bitcoin houders rijker geworden en de euro houders armer.

Dat wil ook zeggen dat het op lange termijn geen goede investering is. Net als goud en andere valuta. Simpelweg omdat de verwachte winst break even is.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online
evleerdam schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 21:33:
[...]
Ja, ben ik wel met je eens denk ik. De prijs van een Bitcoin is maar net wat je ervoor afspreekt. Als het eerst 50k euro is per Bitcoin en morgen 60k euro, dan zijn de Bitcoin houders rijker geworden en de euro houders armer.
Nee, die conclusie klopt niet. De Bitcoin houders bezitten een asset die in marktwaarde is gestegen. Maar die waarde ontvangen ze pas wanneer ze de Bitcoin voor die prijs verkopen (aan iemand die het voor die prijs wil kopen), en alleen dan zijn ze daadwerkelijk rijker geworden. Echter, omdat het een zero-sum asset is moeten noodzakelijkerwijs zittende partijen een verlies krijgen ter grootte van de winst van de verkopende partijen. Als groep verandert de rijkdom van de Bitcoin houders dus niet.

Wat er wel gebeurt is een overdracht van rijkdom binnen de groep, wanneer iemand die groep verlaat en een nieuwe koper in zijn plaats treedt. In dit voorbeeld heeft iemand 50k ingelegd en morgen 60k onttrokken. Zijn rijkdom is nu 10k groter, en die van de resterende groep houders 10k kleiner.

Voor de euro houders verandert er ook niets. Ze worden niet armer, en er ontstaan ook niet opeens meer euro's doordat Bitcoin houders wel of niet verkopen. Hooguit hebben ze de stijging van die asset gemist. Of beter gezegd: ze hebben een kans gemist om rijkdom over te nemen van de groep zittende Bitcoin houders.

[Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 16-04-2021 22:07]

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:02:
[...]
Wat er wel gebeurt is een overdracht van rijkdom binnen de groep, wanneer iemand die groep verlaat en een nieuwe koper in zijn plaats treedt. In dit voorbeeld heeft iemand 50k ingelegd en morgen 60k onttrokken. Zijn rijkdom is nu 10k groter, en die van de resterende groep houders 10k kleiner.
Sorry, maar ik zie nog steeds niet hoe dat anders is dan een investering in goud, aandelen of een andere valuta. Enkel de schaal is veel groter en door regulering stabieler.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online
Dat is niet anders dan goud of een andere valuta. Bij aandelen heb je een bedrijf dat door zijn activiteiten waarde toevoegt. Even heel simpel gezegd: aandelen in een winstgevend bedrijf zijn ook nog iets waard wanneer handel niet meer mogelijk zou zijn.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online

Wat is dat voor een nieuwsbrief? Je refereert er vaker aan dus mijn nieuwsgierigheid is gewekt :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online
Afas schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:15:
[...]
Wat is dat voor een nieuwsbrief? Je refereert er vaker aan dus mijn nieuwsgierigheid is gewekt :D
Een betaalde stock picking nieuwsbrief met een lange termijn buy & hold insteek. Ik noem hem niet bij naam want ik doe geen aanbevelingen, maar als je zoekt naar 'stock picking newsletter' dan staat 'ie er vast wel tussen. ;)

[Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 16-04-2021 22:21]

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:15:
Dat is niet anders dan goud of een andere valuta. Bij aandelen heb je een bedrijf dat door zijn activiteiten waarde toevoegt. Even heel simpel gezegd: aandelen in een winstgevend bedrijf zijn ook nog iets waard wanneer handel niet meer mogelijk zou zijn.
Natuurlijk zijn er niet alleen aandelen in winstgevende bedrijven. Er zijn genoeg verliesmakende bedrijven waarvan een enkele uitzondering je schat rijk hadden kunnen maken en zelfs lege SPACs hebben waarde.

Of het verstandige investeringen zijn is een ander verhaal en met name een persoonlijke mening, maar je kan niet zeggen dat er bij een blockchain geen (bedrijfs)activiteit is. Etherium is bijvoorbeeld zeer actief en voegt waarde toe aan zowel de miners, eigenaren (staking) én gebruikers van de smartcontracts op de blockchain. Bij Bitcoin is het een stuk simpeler puur transacties of verplaatsen van vermogen. Momenteel veel te duur daarvoor, maar de waarde zit met name in de speculatie. Net als dat goud veel te duur is voor het praktische doel van de grondstof.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:33:
[...]

Natuurlijk zijn er niet alleen aandelen in winstgevende bedrijven. Er zijn genoeg verliesmakende bedrijven waarvan een enkele uitzondering je schat rijk hadden kunnen maken en zelfs lege SPACs hebben waarde.
Die $10? Waar denk je dat die precies vandaan komt?
[..] je kan niet zeggen dat er bij een blockchain geen (bedrijfs)activiteit is. Etherium is bijvoorbeeld zeer actief en voegt waarde toe aan zowel de miners, eigenaren (staking) én gebruikers van de smartcontracts op de blockchain. Bij Bitcoin is het een stuk simpeler puur transacties of verplaatsen van vermogen.
Je omschrijft de utiliteit, niet de financiële waarde die het ding aan zichzelf toevoegt. Financiële waarde is waar het in deze context over gaat. En nee, het verplaatsen van de eigen asset naar miners is het onttrekken van waarde, niet het toevoegen daarvan. Staking is hooguit neutraal, want dit is iets wat alleen alle eigenaren doen en dus is het zero-sum.

In tegenstelling tot een winstgevend bedrijf hebben de miners, eigenaren en gebruikers niets aan de waarde van de asset wanneer handel niet meer mogelijk zou zijn. Dat gedachtenexperiment is een hulpmiddel om in te zien of de veronderstelde toegevoegde waarde daadwerkelijk iets toevoegt. Bij zero-sum assets bepaalt enkel de handel de waarde. In tegenstelling tot een bedrijf blijft er zonder handel in de asset niets met waarde meer over.

• phantom09
CornermanNL schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 21:30:
De onderliggende techniek de blockchain zou op termijn zaken kunnen vervangen op het gebied van verzekeringen, contracten etc. Het is geen bedrijf dat winst maakt met het ter schikking gestelde geld. Wat @Zr40 aangeeft. Het grote probleem is ook nog eens de impact op het milieu dankzij het energieverbruik.

Al zijn er wel steeds meer grote bedrijven die er betalingen mee accepteren. Het gaat langzaamaan in de richting van goud, als hedge tegen inflatie en waardedaling/vertrouwensverlies in oude valuta. Maar wat zei Buffet ook alweer over goud ?
Dat hij goud ging kopen :) :

https://www.goudstandaard...-en-verkoopt-bankaandelen

• phantom09
Zr40 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:15:
Goud heeft ook waarde, het is een edelmetaal die gebruikt wordt voor diverse zaken.
Crypto munten daarentegen zijn enen en nullen. Die vertegenwoordigen niks.
Pagina: 1 2 3 ... 143 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee