Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Inmiddels ook wel 100% verkocht en hij is nu in veel pharma bedrijven ingestapt.

Over Bitcoin, ik snap de beredenering wel dat in plaats van stukjes Bitcoin wat in prijs stijgt omdat een ander er meer voor over heeft, heb je een stukje bedrijf wat meer waarde kan genereren omdat dat stukje bedrijf werkt voor inkomsten.
Wat ik nog wel mis, is hoe de waarde tot stand komt van alle assets. Is het misschien niet zo dat de Dollar/Euro/etc daalt in waarde (en nu ook merkbaar is) en de rest stijgt? En waarom is goud/zilver "nog zo laag"? Er zijn sinds 2020 zoveel "rare" dingen gebeurd dat ik het verstandig vind om in alle asset klassen te zitten, dus ook een deel in Bitcoin voor mij. Puur spreiding.
phantom09 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:59:
[...]

Goud heeft ook waarde, het is een edelmetaal die gebruikt wordt voor diverse zaken.
Crypto munten daarentegen zijn enen en nullen. Die vertegenwoordigen niks.
Goud is een metaal wat vooral gebruikt wordt voor sieraden.
Zilver daarentegen heeft eigenlijk meer waarde...(of beter gezegd, toepasbaar mogelijkheden)

[ Voor 18% gewijzigd door Qunix op 16-04-2021 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hij kocht niet de grondstof goud, hij kocht aandelen in een goudmijner. Hij heeft ze inmiddels ook al weer verkocht.
phantom09 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:59:
[...]
Goud heeft ook waarde, het is een edelmetaal die gebruikt wordt voor diverse zaken.
Crypto munten daarentegen zijn enen en nullen. Die vertegenwoordigen niks.
Nee, dat is weer de utiliteit. Het goud houdt op te bestaan als asset wanneer je het gebruikt voor diverse zaken. Dat is geen waarde, maar kosten. Bedrijven die afhankelijk zijn van grondstoffen zijn gevoelig voor de prijs waarvoor de grondstoffen verhandeld worden. De prijs van de benodigde grondstoffen bepaalt mede de prijs van het product, niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:10
Goud is fysiek en heeft over de eeuwen heen zijn waardevastheid bewezen. Vertrouwen is het sleutelwoord hierin. Er is vertrouwen dat dit stofje zijn waarde behoudt, bij inflatie en crisis. Zie goud als een soort verzekering. Ook wantrouwen richting cash/overheid. Geen enkele twijfel om goud in mijn portfolio op te nemen.

Bitcoin heb ik lang over getwijfeld. Uiteindelijk toen grote investeerders instapten ook een 8-10% ingelegd van mijn portfolio. Ik heb ondanks het giga rendement nog steeds niet het rotsvaste vertrouwen dat ik in goud heb. Maar goed, bitcoin heeft dan ook niet de historie van goud. De tijd zal leren of het een goede beslissing is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-06 09:07
Qunix schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:03:
[...]
Er zijn sinds 2020 zoveel "rare" dingen gebeurd dat ik het verstandig vind om in alle asset klassen te zitten, dus ook een deel in Bitcoin voor mij. Puur spreiding.
Ben het met je eens. Daarom heb ik ook zit een klein percentage van mijn portfolio in crypto tracker.
Was toen ik het aankocht iets van 0.75% van mijn portofolio. Is echter nu meer dan 3,5% (zonder dat ik meer heb aangekocht) 8) .

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 16-04-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:04:
[...]

Nee, dat is weer de utiliteit. Het goud houdt op te bestaan als asset wanneer je het gebruikt voor diverse zaken. Dat is geen waarde, maar kosten. Bedrijven die afhankelijk zijn van grondstoffen zijn gevoelig voor de prijs waarvoor de grondstoffen verhandeld worden. De prijs van de benodigde grondstoffen bepaalt mede de prijs van het product, niet andersom.
En zilver? Aangezien dat wel nodig is voor allerlei producten zoals medicijnen? Geldt dat dan dat zilver wel "waarde" heeft, misschien meer dan goud moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hooguit zorgt een brede toepasbaarheid voor een grotere vraag naar de grondstof. Als aanbod de vraag niet bij kan houden dan zal de prijs stijgen. En dan zullen de prijzen van producten die afhankelijk zijn van die grondstof ook stijgen. Op een gegeven moment wordt het dan weer financieel zinvol om te zoeken naar een manier om minder van die grondstof per product te gebruiken, of om naar alternatieve geschikte grondstoffen te zoeken.

En andersom, wanneer er meer aanbod is dan vraag dan zal concurrentie de prijzen van grondstoffen weer doen dalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 16-04-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:48

Qwerty-273

Meukposter

Magpie schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:05:
Goud is fysiek en heeft over de eeuwen heen zijn waardevastheid bewezen. Vertrouwen is het sleutelwoord hierin.
Het verschil met goud (en zilver) over de eeuwen heen en nu (of eigenlijk sinds 1971) is wel dat het nu 'los' staat van het muntenstelsel. Eerst was het in gebruik als metaal dat daadwerkelijk in circulatie was (en iedereen een eigen, al dan niet beperkte, manier had om te controleren of het wel echt goud was), daarna een vaste dekking van papiergeld in goud, daarna slechts een percentage als vaste dekking van papier in goud, en tot slot geen directe goud dekking behalve indirect versus de dollar die dat nog wel had (en de wisselkoersen via Bretton Woods vast stonden).

En ja nationale banken hebben behoorlijke goud reserves en die worden nog steeds ingezet voor de stabiliteit van de valuta te waarborgen (net zoals reserves in buitenlandse valuta). Maar een directe koppeling tussen briefgeld (of eentjes en nulletjes bij je bank) en een metaal zit niet meer in ons systeem.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ook verschil met 1971 en nu, is dat de eis/noodzaak voor.hoogwaardige kwaliteit apparatuur zowel goud als zilver een verbruiksproduct heeft gemaakt.

Niet alleen banken of juwelen, maar binnen elektrische systemen noodzakelijk. Kijk maar eens maar elk moederbord bijvoorbeeld (goud) of LEDs (zilver als roestbescherming).

Dus je kan het ook omdraaien; als het niet was losgekoppeld, hoe onbetaalbaar zou menig elektronica artikel dan nu zijn.

In elk geval, zolang er elk jaar goud/zilver naar de schroot gaat omdat recyclen te duur is - dan zorgt de eindige hoeveelheid vanzelf voor hogere prijzen. Al is het maar tot het niveau dat recyclen de effort waard is.
Hoe het daarna gaat, in termen als 'safe haven' merken we vanzelf... of niet...

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 17-04-2021 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:10
Dat wist ik nog niet , alhoewel hij hier natuurlijk aandelen in een mijn bedrijf koopt dat wel degelijk rendement en winst haalt uit een activiteit. Hij koopt nog steeds geen goudstaven.

Wie weet koopt hij ooit nog fysiek goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:19
noslen schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:17:
[...]

Het is volgens mij dan:
- of andere verhouding nemen als je niet meer wil inleggen per maand,
- of alsnog meer inleggen per maand,
- of EM en SC eens in de 2 maanden kopen,
- of bij een andere bank inleggen waar je die 50 minimum niet hebt.
Even voor mijn beeldvorming: werkt geld storten/de liquiditeitenrekening hetzelfde als bij een broker zoals DeGiro?
Ik heb begrepen dat je maandelijks automatisch kan inleggen. Betekent dit dat Rabobank automatisch €250 van je lopende rekening afschrijft zodat €250 op je liquiditeitendeel van beleggingsportefeuille staat? En dat vervolgens met de automatische order €220 NT world koopt?

Of wordt de automatische order uitgevoerd van €220 NT world nadat Rabobank dit bedrag direct van je lopende rekening heeft afgeschreven?

Wanneer je EM/SC elke 2 maanden zou doen dan dien je dus op je liquiditeitenrekening extra saldo te houden voor de volgende maand. Of als dat niet van toepassing is, dan verschilt je inleg dus elke maand?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:44
Ik herinner me dat @Zr40 en @writser twijfelden over de claim van minder dividendlek met swap based producten.

Ik ben er nog eens naar aan het kijken, het valt me op dat Xtrackers en Invesco swap based S&P500 ETFs beiden beter hebben gepresteerd dan VUSA: 70.38% & 69.96% vs. 68.89% over de afgelopen 3 jaar (bron: justetf.com).

Lijkt er toch op dat swap based producten een voordeel hebben wat dat betreft, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:32
Pistachenootje schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 08:39:
Ik herinner me dat @Zr40 en @writser twijfelden over de claim van minder dividendlek met swap based producten.

Ik ben er nog eens naar aan het kijken, het valt me op dat Xtrackers en Invesco swap based S&P500 ETFs beiden beter hebben gepresteerd dan VUSA: 70.38% & 69.96% vs. 68.89% over de afgelopen 3 jaar (bron: justetf.com).

Lijkt er toch op dat swap based producten een voordeel hebben wat dat betreft, of zie ik dat verkeerd?
Dat kan je niet zo vergelijken, zijn veel meer mogelijke redenen waarom verschillende ETF's verschillende tracking errors hebben. Maar ansich is het niet vreemd dat een swap based ETF beter presteert. De swaps lopen kredietrisico omdat er geen 100% garantie is dat de tegenpartij kan betalen, en het zou logisch zijn als dat kredietrisico in de prijs van de swaps verrekend is. Dus zolang dat risico zich niet manifesteert zouden swaps beter moeten presteren, onafhankelijk van het feit dat ze wellicht efficiënter zijn qua dividendlek.

Maar waarom zouden ze precies efficiënter moeten zijn? De bank die de swap verkoopt wil zijn exposure gewoon hedgen, en die koopt dan bijv. de onderliggen aandelen. En die wil dan natuurlijk niet (indirect) een dividend uitbetalen wat ze zelf niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hielko schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 09:13:
[...]
Maar waarom zouden ze precies efficiënter moeten zijn?
Ik weet het fijne er niet van maar een artikel in het FD stelde dat: https://fd.nl/beurs/13662...-weg-terug-naar-beleggers

Dit zei Writser erover in het vorige draadje:
Omdat ze swap-based zijn hoeven ze in theorie niet die 15% te betalen natuurlijk. Ze zouden gewoon dat fonds vol kunnen proppen met belastingvrij collateral en een S&P 500 gross TR swap kunnen afsluiten, als je daar een tegenpartij voor kan vinden. Maar dat doen ze niet, ze tracken de netto index. Zo kan de swap provider nog een extra zakcentje verdienen natuurlijk. En dan is dat synthetische fonds idd niet heel efficiënt tov constructies zonder dividendlek.
Als je kijkt naar het verschil in prestaties lijkt het er toch wel op dat het dividend lek zou kunnen zijn. Ja er zijn ook andere mogelijkheden maar 15% van 1.67% dividendrendement over 3 jaar komt wel aardig in de buurt van die prestatie verschillen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 17-04-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Magpie schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:05:
Goud is fysiek en heeft over de eeuwen heen zijn waardevastheid bewezen. Vertrouwen is het sleutelwoord hierin. Er is vertrouwen dat dit stofje zijn waarde behoudt, bij inflatie en crisis. Zie goud als een soort verzekering. Ook wantrouwen richting cash/overheid. Geen enkele twijfel om goud in mijn portfolio op te nemen.

Bitcoin heb ik lang over getwijfeld. Uiteindelijk toen grote investeerders instapten ook een 8-10% ingelegd van mijn portfolio. Ik heb ondanks het giga rendement nog steeds niet het rotsvaste vertrouwen dat ik in goud heb. Maar goed, bitcoin heeft dan ook niet de historie van goud. De tijd zal leren of het een goede beslissing is geweest.
Ik beschouw crypto als digitaal goud. En ik beleg niet rechtstreeks in gewoon goud, dus ook niet in digitaal goud.

Onrechtstreeks wel dmv een wereld ETF.
Goudmijnen hebben wel wat materiaal nodig bvb een bulldozer en die wordt geleverd door een bedrijf in de ETF.
Net zoals bij crypto, daar heb je bvb een videokaart voor nodig. Wordt ook geleverd door een bedrijf in de ETF.
Op een dag zijn die bulldozer en videokaart afval dat moet verwerkt worden door een bedrijf dat ook wel in de ETF zal zitten.

Ik vraag mij eigenlijk af waarom er nog niet gesproken wordt over een ETFcoin. Een digital currency met inhoud die alle kennis van de mens vertegenwoordigd om iets productief te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 09:21:
[...]

Ik weet het fijne er niet van maar een artikel in het FD stelde dat: https://fd.nl/beurs/13662...-weg-terug-naar-beleggers

Dit zei Writser erover in het vorige draadje:

[...]

Als je kijkt naar het verschil in prestaties lijkt het er toch wel op dat het dividend lek zou kunnen zijn. Ja er zijn ook andere mogelijkheden maar 15% van 1.67% dividendrendement over 3 jaar komt wel aardig in de buurt van die prestatie verschillen.
Het punt is dat iemand die belasting moet betalen. En ik kan je verzekeren dat je tegenpartij niet uit liefdadigheid zonder enige vergoeding die belasting betaalt en vervolgens het totale rendement met jou swapt.

Wat betreft kredietrisico van swaps: zie wat Archegos heeft veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wozmro schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:23:
[...]
Ik vraag mij eigenlijk af waarom er nog niet gesproken wordt over een ETFcoin. Een digital currency met inhoud die alle kennis van de mens vertegenwoordigd om iets productief te doen.
Daar heb je helemaal geen aparte currency voor nodig, en ook geen crypto. Alle benodigde onderdelen zijn al beschikbaar om dat voor jezelf te bewerkstelligen. Neem een broker met een debit card, kies je favoriete ETF (of ETF's), en zorg dat je automatisch verkoopt bij het doen van uitgaven en koopt bij het ontvangen.

In de VS bestaat dit al als geïntegreerde dienst bij veel brokers, in NL moet je het (vooralsnog) zelf bouwen met behulp van een bank die een API aanbiedt.

Daarnaast, currencies worden in het algemeen beschouwd als een stabiele eenheid die zelf niets doet, en waar een bepaald risicovrij rendement mee behaald kan worden. Dat laatste is niet iets wat de currency an sich doet, maar waar het door anderen voor gebruikt kan worden zonder dat jij risico loopt (doordat de hoofdsom en rente is gegarandeerd door een uiterst kredietwaardige partij, zoals een overheid).

Wanneer de currency zelf de totale opbrengst representeert dan krijg je het bijzondere effect dat je de opbrengst moet uitdrukken in termen van de opbrengst. Dat is wiskundig gezien altijd 1, en praktisch gezien onuitvoerbaar, want iets dat je nog aan het berekenen bent kan je niet door de uitkomst van de berekening delen. Je hebt een eenheid nodig die niet afhankelijk is van hetgeen je aan het berekenen bent. En dat is de EUR, de USD, of welke andere currency gangbaar is in het betreffende land.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 17-04-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:08
Trezzahn schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 07:52:
[...]

Even voor mijn beeldvorming: werkt geld storten/de liquiditeitenrekening hetzelfde als bij een broker zoals DeGiro?
Ik heb begrepen dat je maandelijks automatisch kan inleggen. Betekent dit dat Rabobank automatisch €250 van je lopende rekening afschrijft zodat €250 op je liquiditeitendeel van beleggingsportefeuille staat? En dat vervolgens met de automatische order €220 NT world koopt?

Of wordt de automatische order uitgevoerd van €220 NT world nadat Rabobank dit bedrag direct van je lopende rekening heeft afgeschreven?

Wanneer je EM/SC elke 2 maanden zou doen dan dien je dus op je liquiditeitenrekening extra saldo te houden voor de volgende maand. Of als dat niet van toepassing is, dan verschilt je inleg dus elke maand?!
Ik heb geen DeGiro dus daar kan ik het niet mee vergelijken.
Neem als voorbeeld vorige maand:
Elke 26e van de maand is er bij mij de automatische order van 380 euro, dus 26 maart. Omdat het weekend ertussen zat is de transactiedatum 30 maart, tegen de prijs van 29 maart. De inleg is dan 379,62 (0,1% kosten). De rentedatum is vervolgens 31 maart, waarop het bedrag van 380 euro van mijn tegenrekening wordt afgeschreven (tegenrekening is spaarrekening bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 11:32:
[...]
Het punt is dat iemand die belasting moet betalen.
Ook als die partij in de VS zit?

Edit: Ik quote hier iemand van het Rational Reminder forum:
"Most UCITS swap ETF’s which target US indexes outperform their physical counterparts. Trackingdifferences.com has some good data on it for the S&P500 ETF’s and here for MSCI USA ETF’s."
https://www.trackingdiffe...F/Index/S&P%20500%20Index
https://www.trackingdiffe.../Index/MSCI%20USA%20Index

[ Voor 48% gewijzigd door Pistachenootje op 17-04-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 12:49:
[...]

Ook als die partij in de VS zit?
Daar ken ik de VS belastingen niet goed genoeg voor. Maar als dat mogelijk zou zijn, waarom gebruikt dan niet iedere ETF swaps om de dividendbelasting te ontwijken?

edit: ik zie dat dit zou moeten vallen onder 871(m), dividend equivalent payments. Daar ben je (of beter gezegd, de ETF) evenveel belasting over verschuldigd als het rechtstreeks ontvangen van dividend van de onderliggende aandelen. Die regel is rond 2017 in het leven geroepen juist om dit probleem aan te pakken.

[ Voor 38% gewijzigd door Zr40 op 17-04-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
De hele maand al daalt je portfolio (dank u 1.18 naar 1.2 USDEUR), en dan sta je in 1 dag ineens toch weer op aanzienlijke winst. Als dit door blijft gaan, kan ik in juni mn targets al afvinken voor dit jaar, dus toch eens gaan kijken of ik die doelen niet moet herzien.

Met name financials lijkt in algemene zin uitzonderlijk te gaan, en door te gaan. Ongeacht of je REIT, investment management, banking, financial services, insurance, whatever je subsector is lijkt momenteel geen reet uit te maken. Reopening, minder schulden, inflation, alle scenario's zijn eigenlijk positief en dat komt heel sterk naar boven.

Iets wat ik niet zou verwachten aangezien de hele crypto hype deels een anti-financials beweging is (geen vertrouwen in geldsystem, banken, al dat soort werk) om ze dan praktisch tegelijk omhoog te zien sprinten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 13:46:
[...]
Daar ken ik de VS belastingen niet goed genoeg voor.
Een andere mogelijkheid is wat dat IEX artikel zegt:
"Bij Amerikaanse aandelen zijn er voordelen bij het beleggen in synthetische ETF's. Synthetische ETF's zoals I500 betalen geen bronbelasting op dividenden, aangezien het vervangende mandje van de ETF beperkt is tot niet-dividenduitkerende aandelen."
Maar als dat mogelijk zou zijn, waarom gebruikt dan niet iedere ETF swaps om de dividendbelasting te ontwijken?
Wellicht dat daarom steeds meer partijen synthetische trackers aanbieden, zoals ook vermeld in dat FD artikel: "Synthetische etf's zijn bezig aan een opmars in Europa." BlackRock besluit naast hun fysieke S&P 500 tracker dus ook een synthetische aan te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Eindelijk, informatie van zo'n fondsbeheerder. Schijnbaar bevat 871(m) (momenteel) een uitzondering wanneer de swap een Qualified Index betreft.

Ik denk niet dat je kan aannemen dat die uitzondering blijft bestaan, en dat denk ik op basis van rechtsongelijkheid. Withholding tax is schijnbaar niet verschuldigd als je als foreign investor met swaps belegt in een qualified index. Belegt je ETF in iets anders, dan is het dat wel verschuldigd. Gebruikt het geen swaps, dan is het dat verschuldigd. Wat maakt een qualified index zo speciaal dat de IRS buitenlandse beleggers de dividendbelasting cadeau geeft, als ze maar een swap gebruiken? Volgens mij niets, en is het een gebrek in de belastingregels. Een gebrek dat opgelost kan worden.

Zie ook hoofdstuk III in https://www.sullcrom.com/...g-The-Tax-Lawyer-2018.pdf.

[ Voor 51% gewijzigd door Zr40 op 17-04-2021 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Ik begrijp niet hoe het kan dat een synthetische ETF zo goedkoop aangeboden kan worden. Wat ik ervan begrijp is dat de beheerder van de ETF voor de waarde van het door deelnemers ingelegde vermogen swaps koopt bij een bank. Hoe kan het dat de vergoeding die de bank daarvoor wil hebben zo laag is dat je dat tegen een concurrerende prijs kunt doen ten opzichte van fysieke replicatie?

Handelen is tegenwoordig goedkoop, dus de kosten van het aanschaffen en verkopen van de assets die nodig zijn bij fysieke replicatie vallen relatief mee.

Bij een swap echter loopt de aanbiedende bank en enorm risico. Dus de bank wil daarvoor gecompenseerd worden. Ik snap niet hoe de prijs die de bank daarvoor wil hebben ooit lager kan zijn dan de kosten die je zou maken als je zelf de assets aanschaft die je repliceert.

Kan iemand mij uitleggen hoe dat kan? Heeft de bank wellicht een goedkope manier om te hedgen die ik over het hoofd zie? Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is als een bank genegen is om juist tegen gangbare etf's in te betten omdat dat hun totale risicoprofiel beter in balans zou brengen. Maar dan lijkt me nog steeds dat die bet op zich een verliesgevende propositie is (immers, een grote etf zal gemiddeld ongeveer 4% per jaar (of waar je maar mee wilt rekenen als gemiddelde koersstijging) in waarde stijgen, dus de bank betaald gemiddeld ongeveer 4% per jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nikel schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 16:06:
Ik begrijp niet hoe het kan dat een synthetische ETF zo goedkoop aangeboden kan worden. Wat ik ervan begrijp is dat de beheerder van de ETF voor de waarde van het door deelnemers ingelegde vermogen swaps koopt bij een bank. Hoe kan het dat de vergoeding die de bank daarvoor wil hebben zo laag is dat je dat tegen een concurrerende prijs kunt doen ten opzichte van fysieke replicatie?
Mogelijk door de inkomsten op het uitlenen van de effecten.

Hoe het allemaal precies zit weet ik niet maar die Invesco S&P500 tracker en S&P 600 small cap tracker lijken hun beloften na te komen. Ik kwam een berekening tegen van die laatste. Zo te zien heeft de maker de fondsdocumentatie uit geplozen. Effectief dividend lek zo'n ~0.3% lager dan een andere small cap tracker die fysieke replicatie gebruikt.

Lijken mij interessante opties voor de mensen die graag met minimaal dividendlek beleggen bij Degiro bijv., hoewel ik niet goed op de hoogte ben van de exacte risico's van swap based ETFs.

[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 17-04-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Zr40 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:21:
Eindelijk, informatie van zo'n fondsbeheerder. Schijnbaar bevat 871(m) (momenteel) een uitzondering wanneer de swap een Qualified Index betreft.

Ik denk niet dat je kan aannemen dat die uitzondering blijft bestaan, en dat denk ik op basis van rechtsongelijkheid. Withholding tax is schijnbaar niet verschuldigd als je als foreign investor met swaps belegt in een qualified index. Belegt je ETF in iets anders, dan is het dat wel verschuldigd. Gebruikt het geen swaps, dan is het dat verschuldigd. Wat maakt een qualified index zo speciaal dat de IRS buitenlandse beleggers de dividendbelasting cadeau geeft, als ze maar een swap gebruiken? Volgens mij niets, en is het een gebrek in de belastingregels. Een gebrek dat opgelost kan worden.

Zie ook hoofdstuk III in https://www.sullcrom.com/...g-The-Tax-Lawyer-2018.pdf.
Dat maakt echter weinig uit, een US ETF met fysieke replicatie heeft ook geen dividendlek (voor Nederlandse beleggers iig).
Nikel schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 16:06:

Handelen is tegenwoordig goedkoop, dus de kosten van het aanschaffen en verkopen van de assets die nodig zijn bij fysieke replicatie vallen relatief mee.

Bij een swap echter loopt de aanbiedende bank en enorm risico. Dus de bank wil daarvoor gecompenseerd worden. Ik snap niet hoe de prijs die de bank daarvoor wil hebben ooit lager kan zijn dan de kosten die je zou maken als je zelf de assets aanschaft die je repliceert.

Kan iemand mij uitleggen hoe dat kan? Heeft de bank wellicht een goedkope manier om te hedgen die ik over het hoofd zie? Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is als een bank genegen is om juist tegen gangbare etf's in te betten omdat dat hun totale risicoprofiel beter in balans zou brengen. Maar dan lijkt me nog steeds dat die bet op zich een verliesgevende propositie is (immers, een grote etf zal gemiddeld ongeveer 4% per jaar (of waar je maar mee wilt rekenen als gemiddelde koersstijging) in waarde stijgen, dus de bank betaald gemiddeld ongeveer 4% per jaar uit.
De bank loopt geen risico of nauwelijks risico, die zullen hun exposure hedgen. En die krijgen gewoon de cash van de ETF waar ze dat mee kunnen doen. Het echte risico loopt de ETF, die moet erop vertrouwen dat de bank of financiële instelling in alle scenario's uiteindelijk genoeg geld heeft om het resultaat van de swap uit te betalen. En de ETF krijgt collateral, maar dat zijn niet perse de aandelen of obligaties die in de index zitten die de ETF volgt. Als de bank nog een lading Japanse rotzooi heeft of iets dergelijks dan kunnen ze dat wellicht gebruiken als collateral voor de ETF, en dat is dan ook deel van de reden waarom een swap goedkoper kan zijn. Kan de bank hun eigen balance sheet effectiever inzitten.

Maar ik ben geen expert wat dit betreft, en dan zijn er ook nog verschillende type swaps mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Hielko schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:25:

De bank loopt geen risico of nauwelijks risico, die zullen hun exposure hedgen.
Maar hoe doen ze dat dan, concreet? Het enige wat ik kan verzinnen is dat een bank zelf dusdanig goedkoop kan handelen dat ze zelf bijvoorbeeld een deel van de assets gewoon aanschaffen. Ik neem aan dat ze niet zelf weer ergens anders een swap aanschaffen, dat verschuift het probleem alleen maar. Waar of hoe je het ook hedged, uiteindelijk zit er altijd kosten voor jezelf of een fee die je aan een ander betaald aan vast, toch?
En die krijgen gewoon de cash van de ETF waar ze dat mee kunnen doen. Het echte risico loopt de ETF, die moet erop vertrouwen dat de bank of financiële instelling in alle scenario's uiteindelijk genoeg geld heeft om het resultaat van de swap uit te betalen. En de ETF krijgt collateral, maar dat zijn niet perse de aandelen of obligaties die in de index zitten die de ETF volgt. Als de bank nog een lading Japanse rotzooi heeft of iets dergelijks dan kunnen ze dat wellicht gebruiken als collateral voor de ETF, en dat is dan ook deel van de reden waarom een swap goedkoper kan zijn. Kan de bank hun eigen balance sheet effectiever inzitten.

Maar ik ben geen expert wat dit betreft, en dan zijn er ook nog verschillende type swaps mogelijk.
Dank voor deze uitleg. Dat is denk ik inderdaad een belangrijk onderdeel wat ik niet zelf had bedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Nikel schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:42:
[...]

Maar hoe doen ze dat dan, concreet? Het enige wat ik kan verzinnen is dat een bank zelf dusdanig goedkoop kan handelen dat ze zelf bijvoorbeeld een deel van de assets gewoon aanschaffen. Ik neem aan dat ze niet zelf weer ergens anders een swap aanschaffen, dat verschuift het probleem alleen maar. Waar of hoe je het ook hedged, uiteindelijk zit er altijd kosten voor jezelf of een fee die je aan een ander betaald aan vast, toch?
Sure, de swap is daarom ook niet gratis. Maar soms heb je partijen die ook een swap short willen afsluiten bij je, en dan kan je dat tegen elkaar wegstrepen. Of je verkoopt een long S&P 500 swap en je verkoopt een short Russell 2000 swap, en een handige jongen kan dat vast ook efficiënter hedgen door dingen deels tegen elkaar weg te strepen. En de bank kan ook via futures en andere markten proberen hun exposure goedkoper te managen. Zij hebben de volledige vrijheid hoe ze dat willen doen. Dat kan allicht net een beetje slimmer dan een ETF die altijd de fysieke aandelen moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Of je hebt een Archegos als counterparty van je swap. Die deden dat om hun leverage naar specifieke bedrijven (zoals Viacom CBS) te verhogen. Voor de banken (en dus de swap-based ETF's) ogenschijnlijk een goede deal, ze swappen maar al te graag het risico van specifieke bedrijven tegen het risico van een brede index. En voor Archegos zeker een goede deal, want ze krijgen extra exposure naar die specifieke bedrijven terwijl hun prime brokers alleen de index zien. Waar minder margin voor gevraagd wordt. Dus nog meer leverage mogelijk is.

En dat gaat goed... totdat het niet goed gaat. Oeps. Ik denk dat @Pistachenootje beleggers in deze ETF ontzettend veel geluk hebben gehad dat ze Archegos niet als directe tegenpartij hebben gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 17-04-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:33:
Ik denk dat @Pistachenootje ontzettend veel geluk heeft gehad
Huh? Ik beleg in Amerikaanse ETFs dus ik heb deze producten niet nodig.

Ik denk trouwens dat de vergelijking met Archegos mank gaat. Partijen zoals Invesco en BlackRock zijn gewoon betrouwbare partijen die dit soort risico's prima kunnen afdekken. Ik moet nog zien dat dit wezenlijk 'gevaarlijker' is dan de securities lending die BlackRock doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:39:
[...]
Ik denk trouwens dat de vergelijking met Archegos mank gaat. Partijen zoals Invesco en BlackRock zijn gewoon betrouwbare partijen die dit soort risico's prima kunnen afdekken. Ik moet nog zien dat dit wezenlijk 'gevaarlijker' is dan de securities lending die BlackRock doet.
Volgens het gelinkte artikel:
That’s why on Friday, March 26, when investors around the world learned that a company called Archegos had defaulted on loans used to build a staggering $100 billion portfolio, the first question was, “Who on earth is Bill Hwang?” Because he was using borrowed money and levering up his bets fivefold, Hwang’s collapse left a trail of destruction. Banks dumped his holdings, savaging stock prices. Credit Suisse Group AG, one of Hwang’s lenders, lost $4.7 billion; several top executives, including the head of investment banking, have been forced out. Nomura Holdings Inc. faces a loss of about $2 billion.
Dat zijn geen risico's die je zomaar even prima kan afdekken op een manier die geen noemenswaardige invloed heeft op de TER. Credit Suisse alleen al verloor door deze kwestie zo'n 20% van hun market cap.

Nog een aantal selecte quotes (maar lees het hele artlkel):
At the close of every trading day, Archegos would settle its swap accounts. If the total value of all positions in the account rose, the bank in question would pay Archegos cash. If the value fell, Archegos would have to put up more collateral or, in industry parlance, post margin.

[..]

Instead, the stock tanked 9% on Tuesday and 23% on Wednesday. Hwang’s bets suddenly went haywire, jeopardizing his swap agreements.

[..]

The dilemma for Hwang’s lenders was obvious. If the stocks in his swap accounts rebounded, everyone would be fine. But if even one bank flinched and started selling, they’d all be exposed to plummeting prices.

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 17-04-2021 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Zr40 tja eerst was je er van overtuigd dat ze geen dividend voordeel boden. Dat lijkt dus niet te kloppen.

Nu stel je dat je er behoorlijke risico's mee loopt. Ik denk zelf dat het wel meevalt, anders zie ik partijen als Invesco en BlackRock dit niet aanbieden. Maar altijd goed om mensen te waarschuwen denk ik: doe goed je onderzoek voordat je erin stapt.

Hier nog een opmerking over de veiligheid van synthetische trackers van BlackRock: "Volgens BlackRock is het kredietrisico van deze etf beperkt, omdat er geen afspraak meer is van een swap met één, maar met meerdere tegenpartijen. En die leveren ook nog onderpand."

https://fd.nl/beurs/13662...ar-beleggers-oqd1cayCF125

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:57:
@Zr40 tja eerst was je er van overtuigd dat ze geen dividend voordeel boden. Dat lijkt dus niet te kloppen.
Ik was in de veronderstelling dat 871(m) dit in 2017 had gedicht, maar was niet op de hoogte van de nieuwe maas in de wet die Qualified Index heet die dit nog steeds mogelijk maakt. Nu wel. En ik ben er van overtuigd dat de IRS dit nog zal gaan verhelpen.
Nu stel je dat je er behoorlijke risico's mee loopt. Ik denk zelf dat het wel meevalt, anders zie ik partijen als Invesco en BlackRock dit niet aanbieden. Maar altijd goed om mensen te waarschuwen denk ik: doe goed je onderzoek voordat je erin stapt.
Nee, ik stel dat je er risico's mee loopt die je als leek niet kan begrijpen en door professionals niet eens gezien werden. Als je de risico's niet begrijpt dan kan je onmogelijk een goede beslissing maken of het product wel of niet bij je risicotolerantie past. De verstandige keuze is dan om het niet te gebruiken.

Maar als je zou kiezen voor een klein beetje extra dividend dankzij een verhelpbare maas in de wet, in ruil voor een niet in te schatten risico, laat mij je vooral niet tegenhouden. Ik raad het alleen niet aan.

En het is voor Nederlanders nergens voor nodig, zoals je al schreef te doen in een eerdere post. Bij rechtstreeks bezit van US aandelen of US domiciled ETF's krijg je hetzelfde voordeel zonder dat er swaps of mazen voor benodigd zijn. De IRS ontvangt netjes de withholding volgens het belastingverdrag en jij krijgt het weer terug als Nederlandse belastingkorting.
Hier nog een opmerking over de veiligheid van synthetische trackers van BlackRock: "Volgens BlackRock is het kredietrisico van deze etf beperkt, omdat er geen afspraak meer is van een swap met één, maar met meerdere tegenpartijen. En die leveren ook nog onderpand."
Archegos leverde uiteraard ook onderpand, en hun tegenpartijen hadden uiteraard ook niet enkel afspraken met Archegos. Dat is precies het punt - kijk wat er ondanks dat alles met Credit Suisse is gebeurd. Als de volgende Archegos ontploft en dat blijkt toevallig wel een van de tegenpartijen van deze BlackRock ETF te zijn, dan hebben de beleggers in die ETF een probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 17-04-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-06 13:55
Ik wil beginnen met beleggen, adviseren jullie Bux Zero of DeGiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:30
sacaji schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:22:
Lijkt mij een beetje kort door de bocht vraag en/of dat je je niet hebt ingelezen. En wellicht puur op de beleggen hype trein wilt springen zonder vooronderzoek.

Wil je beleggen voor de lange of korte termijn of daytraden. Beleggen in indexfondsen, ETFs, individuele aandelen, opties, ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-06 13:55
RobertMe schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:26:
[...]

Lijkt mij een beetje kort door de bocht vraag en/of dat je je niet hebt ingelezen. En wellicht puur op de beleggen hype trein wilt springen zonder vooronderzoek.

Wil je beleggen voor de lange of korte termijn of daytraden. Beleggen in indexfondsen, ETFs, individuele aandelen, opties, ...?
Lange termijn, geld op bank levert niks op en kost straks geld, dus wil elk maand wat geld investeren. Heb er niet veel verstand van dus lees door de forums/topics heen. Keek eerst ook naar BOTS.io maar vond het niet echt betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
sacaji schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:28:
[...]

Lange termijn, geld op bank levert niks op en kost straks geld, dus wil elk maand wat geld investeren. Heb er niet veel verstand van dus lees door de forums/topics heen. Keek eerst ook naar BOTS.io maar vond het niet echt betrouwbaar.
Heb je geen bepaalde bedrijven in gedachten waarin je wilt investeren. Kijk dan hier voor een vergelijking van de meest populaire indexfondsen bij verschillende aanbieders:
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Heb je wel een goed idee waar je in wilt beleggen, dan is degiro een prima optie. Lage kosten enzo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:59
sacaji schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:28:
[...]

Hoewel dat allemaal waar is moet je met beleggen toch niet over één nacht ijs gaan. Echt goed inlezen, wat dingen luisteren (mooi laagdrempelig begin is jong beleggen de podcast). Voor wat jij nu beschrijft is indexfondsen waarschijnlijk prima idee, maar door hebben waar je in begeleid is echt wel zo wijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-09-2024
https://www.ad.nl/werk/ow...ks-meer-voor-me~a93469b6/

https://www.at5.nl/artike...-blij-zijn-als-je-50-bent

Dit begint wel op een trend te lijken: tegenwoordig is iedereen een "expert". Als zelfs AT5 hierover begint te berichten dan moet een crash toch ophanden zijn... 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Aardappelzakje op 18-04-2021 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.E.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-10-2022
...

[ Voor 98% gewijzigd door E.E. op 02-10-2022 06:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Er zijn nog vele andere bedrijven waar je kan beleggen:

-Flatex,
-Lynx,
-Interactive Brokers
-ING
-ABNAMRO
-centraalbeheer
-robeco
-trading212
-etoro
-etc.
-etc.

Bux Zero is gratis als je de orde 1 keer per dag laat verhandelen. DeGiro heeft vrij lage kosten als je het daar om gaat. Interactive Brokers heeft ook vrij lage kosten (lager dan DeGiro) maar moet je wel maandelijks $10,- betalen als je totale saldo (beleggingen+saldo) onder de $100.000,- is.

Bij Bux Zero en DeGiro beleg ik ook. Bux heeft een heel simpele interface en een zeer beperkte keuze. Dit kan echter voldoende zijn voor jou.
DeGiro heeft veel meer keuzes en ziet er ook veel beter uit.
Je zou bij beide een rekening kunnen openen en bij beide iets in kunnen leggen. Dan kan je zelf beslissen wat je gaat doen.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 18-04-2021 11:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Aardappelzakje schreef op zondag 18 april 2021 @ 00:17:

Dit begint wel op een trend te lijken: tegenwoordig is iedereen een "expert". Als zelfs AT5 hierover begint te berichten dan moet een crash toch ophanden zijn... 8)7
Ik vind het ook erg ver gaan. Ik heb de dotcom bubble meegemaakt maar kan me niet herinneren dat het toen zo extreem was. Nog een voorbeeldje: een imo serieuze microbiologe die in haar column bitcoin aanprijst eigenlijk puur op basis van de prestaties in het verleden. (/off topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Iemand bekend met een Robot Forex trader? Ik ken iemand in Indonesie die geregeld winsten maakt.
Hij gaf mij een folder in het Indonesisch waarbij er vermeld wordt dat er elke maand winsten zijn tussen de 2en 20% per maand. Per jaar is de winst ongeveer 60-70%.

Ik vertrouw het niet en denk dat het een ponzi fraude is. Wat zijn nou de werkelijke mogelijk winsten met zo'n autotrader?

Ik weet dat je o.a. bij Interactive brokers ook Forex kan traden. Iemand ervaring hier mee?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 19:27
phantom09 schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:18:
Iemand bekend met een Robot Forex trader? Ik ken iemand in Indonesie die geregeld winsten maakt.
Hij gaf mij een folder in het Indonesisch waarbij er vermeld wordt dat er elke maand winsten zijn tussen de 2en 20% per maand. Per jaar is de winst ongeveer 60-70%.

Ik vertrouw het niet en denk dat het een ponzi fraude is. Wat zijn nou de werkelijke mogelijk winsten met zo'n autotrader?

Ik weer dat je o.a. bij Interactive brokers ook Forex kan traden. Iemand ervaring hier mee?
if it looks like a duck, swims like a duck and quacks like a duck. It probably is a duck!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:00
phantom09 schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:18:

Ik weet dat je o.a. bij Interactive brokers ook Forex kan traden. Iemand ervaring hier mee?
Daar zal idd de winst op de verkoop van die robot in zijn meegerekend... Ja, het is incidenteel mogelijk om dit soort winsten te halen met forex, net zoals er af en toe iemand blij naar huis gaat bij het casino. Probleem is dat je dit niet betrouwbaar vol kan houden over langere tijd.

En waarom zou je iets dat ~60% per jaar oplevert willen verkopen? Als je begint met 10k inleg ben je toch al binnen 10 jaar miljonair, delen met de wereld voor een bedrag minder dan dat kan hooguit tegen je werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:46

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb ook Bux en vind het als beginner erg fijn. Je kan makkelijk geld overboeken en het is allemaal erg overzichtelijk.Nadeel: het is erg basic. Je krijgt weinig inzicht qua grafieken. Geen indicatoren zoals MACD, moving average ed. Webull heeft die wel.

Maar de lage commissie en geen maandelijkse kosten maakt het interessant voor kleine investeringen.
Want het maakt niet uit of je elke dag 1 aandeel koopt of 10 in 1 keer (qua kosten dan)

Let wel op dat je voor Europese aandelen wel 1 euro commissie betaald als je niet voor de zero order kiest,
en voor Amerikaanse betaal je een beetje koersopslag, maar limiet orders zijn gratis.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 18-04-2021 11:14 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:01:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat 871(m) dit in 2017 had gedicht, maar was niet op de hoogte van de nieuwe maas in de wet die Qualified Index heet die dit nog steeds mogelijk maakt. Nu wel. En ik ben er van overtuigd dat de IRS dit nog zal gaan verhelpen.
Blijkbaar denken partijen als BlackRock, Invesco en Xtrackers daar toch anders over anders zouden ze denk ik niet nog van dit soort producten uitbrengen. Nieuwe ETFs lanceren zal vast niet gratis zijn.

Qua risico's kwam ik deze nog tegen, die is het wel eens met mijn lezing.
Synthetische ETF's hebben door de swap-structuur tegenpartijrisico. Dit is het risico dat de tegenpartij van een transactie niet aan zijn contractuele verplichtingen kan voldoen. Het risico wordt op dit vlak vaak gedempt door bijvoorbeeld het aanhouden van onderpand.

Beheerders van fysieke ETF’s daarentegen doen vaak aan securities lending. Hierbij worden de stukken aan derden uitgeleend tegen een vergoeding, die in de regel gedeeltelijk ten goede komt aan de belegger. Hierdoor loopt u met synthetische ETF’s derhalve een vergelijkbaar risico.
https://www.iex.nl/Column...ps-Synthetische-ETFs.aspx
En het is voor Nederlanders nergens voor nodig, zoals je al schreef te doen in een eerdere post. Bij rechtstreeks bezit van US aandelen of US domiciled ETF's krijg je hetzelfde voordeel zonder dat er swaps of mazen voor benodigd zijn. De IRS ontvangt netjes de withholding volgens het belastingverdrag en jij krijgt het weer terug als Nederlandse belastingkorting.
Da's waar, het is niet perse nodig. Maar er zijn natuurlijk wel mensen die graag beleggen bij bijv. DeGiro in bijv. VUSA of ZPRV, dan bieden deze Invesco trackers imo wel een interessant, waarschijnlijk beter presterend alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Monga schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:46:
[...]
En waarom zou je iets dat ~60% per jaar oplevert willen verkopen? Als je begint met 10k inleg ben je toch al binnen 10 jaar miljonair, delen met de wereld voor een bedrag minder dan dat kan hooguit tegen je werken.
1: maak een algoritme voor je bot
2: verkoop bots met hetzelfde algorithme en 2-3 seconde vertraging.
3: ..
4: winst

Werkt nog beter dan volgers op Discord.

Aan de andere kant als je zelf z’n bot hebt dan gaat het verkopen van de bot niet ten koste van je eigen winsten. Op deze manier kan je op meerdere vlakken van het algoritme profiteren door feitelijk over meer vermogen een kleine percentage te pakken.

[ Voor 20% gewijzigd door Deveon op 18-04-2021 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Ik hoorde in de podcast van Rob Janssen (Beurstalk) van afgelopen vrijdag, dat de gasten het momenteel eng vinden wat er gebeurd en er veel verfgelijkenissen zijn met de Dot com periode. In plaats van .com bij je bedrijfsnaam zetten, of woorden als "online" gebruiken en dan naar de beurs gaan, speelt nu ook voor crypto. Gewoon een naam met "coin" of "crypto" erin en gaan met die banaan.

Ben ik het wel mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:32
Qunix schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:12:
Ik hoorde in de podcast van Rob Janssen (Beurstalk) van afgelopen vrijdag, dat de gasten het momenteel eng vinden wat er gebeurd en er veel verfgelijkenissen zijn met de Dot com periode. In plaats van .com bij je bedrijfsnaam zetten, of woorden als "online" gebruiken en dan naar de beurs gaan, speelt nu ook voor crypto. Gewoon een naam met "coin" of "crypto" erin en gaan met die banaan.

Ben ik het wel mee eens.
Ik heb hem ook geluisterd. Interessant weer. Ze zeiden ook wel andere dingen; dat alle lichten op groen staan; d.w.z. de centrale banken stimuleren, de rentes staan op 0%, we staan aan de vooravond van een herstelperiode. Uiteraard met een slag om de arm - een groot deel van het herstel is al ingeprijsd (VS meer dan Europa). Dat was ook de titel trouwens, "vooruitzichten voor aandelen zijn nog steeds uitstekend".

Overigens vond ik de tip wel interessant op het eind; IE00BDDRF700
The fund seeks to provide exposure to “Industry 4.0” - the companies poised to benefit from the fourth industrial revolution - including those involved in Robotics & Automation, Cloud Computing & Big Data, Cyber Security, Future Cars, Genomics, Social Media, Blockchain and Digital Entertainment.
Lijkt ook in de nieuwe Kernselectie te zitten. Wel risky natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:16
Aardappelzakje schreef op zondag 18 april 2021 @ 00:17:

Wat een onzin, net of een 20 jarige Forex trader consistent geld binnen kan slepen. 90% verliest volgens mij geld daarmee. Ik geloof er ook allemaal niks van, 90% van die artikelen bij AD zijn mensen die zwaar boven een gemiddeld loon verdienen voor hun leeftijd/functie voor mijn gevoel. Puur zodat mensen het gaan rondsturen = meer clicks = geld voor AD.

En dat les geven is ook een grap, zeer typisch dat ze meer geld verdienen met 'masterclasses' dan daadwerkelijk handelen. Schaapjes voor je karretje spannen en rijk worden over de rug van anderen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Santee schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:46:
Schaapjes voor je karretje spannen en rijk worden over de rug van anderen :X
Ik snap de aversie niet zo, is dit niet in de kern precies het idee van kapitalisme? :+

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:19
noslen schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 11:53:
[...]

Ik heb geen DeGiro dus daar kan ik het niet mee vergelijken.
Neem als voorbeeld vorige maand:
Elke 26e van de maand is er bij mij de automatische order van 380 euro, dus 26 maart. Omdat het weekend ertussen zat is de transactiedatum 30 maart, tegen de prijs van 29 maart. De inleg is dan 379,62 (0,1% kosten). De rentedatum is vervolgens 31 maart, waarop het bedrag van 380 euro van mijn tegenrekening wordt afgeschreven (tegenrekening is spaarrekening bij mij).
Oke, dankjewel. Duidelijk denk ik.
Mochten zich hier nog Tweakers melden met NT fondsen bij de Rabobank dan hoor ik graag hoe dit bij Rabo zit. Zal dus toch EM/SC aankopen per 2 maanden worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:32
[...]

Wat een onzin, net of een 20 jarige Forex trader consistent geld binnen kan slepen. 90% verliest volgens mij geld daarmee. Ik geloof er ook allemaal niks van, 90% van die artikelen bij AD zijn mensen die zwaar boven een gemiddeld loon verdienen voor hun leeftijd/functie voor mijn gevoel. Puur zodat mensen het gaan rondsturen = meer clicks = geld voor AD.

En dat les geven is ook een grap, zeer typisch dat ze meer geld verdienen met 'masterclasses' dan daadwerkelijk handelen. Schaapjes voor je karretje spannen en rijk worden over de rug van anderen :X
Haha ik had hem ook voorbij zien komen. Gevaarlijke boodschap ergens wel. Vond deze kerel toch wel de kroon spannen met zijn 13+ k bruto per maand. Bijzonder wel. [/offtopic]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:27:
[...]

Blijkbaar denken partijen als BlackRock, Invesco en Xtrackers daar toch anders over anders zouden ze denk ik niet nog van dit soort producten uitbrengen. Nieuwe ETFs lanceren zal vast niet gratis zijn.
Dus? Er is geen verplichting dat een fonds winstgevend moet zijn voor de beheerder, of zelfs goed voor beleggers, om een fonds op de markt te kunnen brengen. Het leek ze destijds interessant genoeg om kapitaal mee aan te trekken en dat is voor hen voldoende om te beginnen.
Qua risico's kwam ik deze nog tegen, die is het wel eens met mijn lezing.
Alleen is er een wezenlijk verschil. Bij securities lending is enkel een deel van de effecten, voor een deel van de tijd, uitgeleend. Bij een total return swap is het permanent, alles. Daarnaast wordt het hetzelfde genoemd – er is een tegenpartij waar je risico van kan hebben – maar het soort risico is zeker niet gelijk.
Da's waar, het is niet perse nodig. Maar er zijn natuurlijk wel mensen die graag beleggen bij bijv. DeGiro in bijv. VUSA of ZPRV, dan bieden deze Invesco trackers imo wel een interessant, waarschijnlijk beter presterend alternatief.
Maar alleen als je het feit dat je het risico niet kan begrijpen negeert, en denkt "ooeehh een paar basispunten extra rendement!! Ik koop direct!".

Feit blijft dat er zelfs voor de gemiddelde retail DEGIRO belegger ook prima fondsen bestaan zonder dit voor hen onbegrijpbare risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Laatst online: 17:52
[...]

Men is lui en wil dat iemand een mooi verhaal verteld wat ze kunnen na doen (zie ook de MLM's, vastgoed cursussen etc), ik heb nu ook al een aantal keer wat collega's uitgelegd wat ik doe en vaak kopiëren ze m'n portfolio (fondsen/etfs) 1 op 1...

Het is nu natuurlijk ook doodsimpel om geld te verdienen in crypto/aandelen, het is maar net op tijd instappen voordat de rest in stapt, heb je nog een hele following die hetzelfde doet krijg je van die mooie self fulfilling prophecy's. Heb je nog een aantal ton staan waarmee je handelt in naam van andere dan kan je daar zeker nu mooie rendementen op maken.

De echte test is wanneer de markt naar beneden gaat, is het gros meteen weer weg en kan je goedkoop inkopen want oh jeej paniek m'n (spaar)geld gaat niet meer x2 maar x0.5. Had laatst al een collega die bezorgd begon te doen over 1 fonds die even dipte.

Gemiddelde verhalen leveren geen clicks op, jij hebt het nu ook gedeeld, ik nu ook geklikt en dus heeft het AD gewonnen ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Strykeforce schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:18:
[...]

[..] ik heb nu ook al een aantal keer wat collega's uitgelegd wat ik doe en vaak kopiëren ze m'n portfolio (fondsen/etfs) 1 op 1...

[..]

De echte test is wanneer de markt naar beneden gaat, is het gros meteen weer weg en kan je goedkoop inkopen want oh jeej paniek m'n (spaar)geld gaat niet meer x2 maar x0.5.
Kijk daar goed mee uit. Straks ben jij de boosdoener omdat ze jou hebben gekopieerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
Al die traders verdienen het meeste met cursussen ‘hoe wordt je super snel rijk!!’. De rest is bijzaak. Zelfde als dropshipping.

Wat betreft crypto maak ik me zorgen, veel mensen stappen in omdat ze er geld mee kunnen verdienen. Dat is het enige. Dat zijn dezelfde mensen die ook enorme verliezen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
Orangelights23 schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:20:
Al die traders verdienen het meeste met cursussen ‘hoe wordt je super snel rijk!!’. De rest is bijzaak. Zelfde als dropshipping.

Wat betreft crypto maak ik me zorgen, veel mensen stappen in omdat ze er geld mee kunnen verdienen. Dat is het enige. Dat zijn dezelfde mensen die ook enorme verliezen maken.
Yup, op https://www.at5.nl/artike...-blij-zijn-als-je-50-bent het linkje dat @Aardappelzakje deelde, is het goed te horen ook en ik denk dat dit voornamelijk speelt: fuck de banken! (vanaf 2:00) Dit is precies de reden waarom het hele WSB/GME verhaal ook "werkte", men stapt er niet in omdat men gelooft/vertouwd dat het iets wordt maar om een "statement" te maken.

Zelf wel leuk 200% winst op dat GME verhaal gemaakt met een klein bedrag, omdat hele verhaal in lijn lag met de crypto onzin op tijd ingestapt en asap er uit toen het momentum voorbij was.

Straks weer diamond hands en hodl meme's als het bergafwaarts gaat |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 12:46

mrc4nl

Procrastinatie expert

Strykeforce schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:33:
Zelf wel leuk 200% winst op dat GME verhaal gemaakt met een klein bedrag, omdat hele verhaal in lijn lag met de crypto onzin op tijd ingestapt en asap er uit toen het momentum voorbij was.

Straks weer diamond hands en hodl meme's als het bergafwaarts gaat |:(
De strijd voor gme is nog aan de gang. DFV heeft vrijdag nog extra aandelen gekocht.
Aftermarket stond in de plus.

Ik zie wel hoe het afloopt. Misschien is het inderdaad wel voorbij.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:12:
[...]

Dus? Er is geen verplichting dat een fonds winstgevend moet zijn voor de beheerder, of zelfs goed voor beleggers, om een fonds op de markt te kunnen brengen. Het leek ze destijds interessant genoeg om kapitaal mee aan te trekken en dat is voor hen voldoende om te beginnen.
Partijen als BlackRock en Invesco gaan mi. niet hun reputatie op het spel zetten om een onveilig product uit te brengen. Dat zou ze veel teveel reputatie schade kunnen opleveren.

Ik geloof ook niet dat BlackRock dezelfde risico's zou willen nemen als Archegos. Ik denk niet eens dat de ECB het toe zou laten. Het toezicht op dit soort constructies is streng: https://www.ecb.europa.eu...cb.fsrart201811_3.en.html

En stel nou dat BlackRock en de betrokken banken wel soortgelijke risico's hebben genomen met die constructie (wat ik niet geloof), dan zijn ze na het Archegos verhaal natuurlijk wakker geworden en hebben ze de risico's afgedekt of zijn ze ze aan het afdekken.

Maar goed, zo kunnen we nog wel een paar weken door discussiëren. Jij vindt het geen interessant product, ik wel (voor sommige beleggers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheChain
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-11-2024
Zijn er hier nog meer mensen die beleggen via Binck? Dit weekend gaan de accounts over naar SaxoBank. Hiervoor heb ik al wel een nieuw wachtwoord kunnen maken maar ik kan nog niet inloggen. Kunnen anderen al wel inloggen?

Wat ik begrijp uit de communicatie van Binck klopt dit en ben ik wellicht te ongeduldig. Toch zou ik graag weer willen kunnen inloggen zodat ik bij mijn portefeuille kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 12:22
TheChain schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:38:
Zijn er hier nog meer mensen die beleggen via Binck? Dit weekend gaan de accounts over naar SaxoBank. Hiervoor heb ik al wel een nieuw wachtwoord kunnen maken maar ik kan nog niet inloggen. Kunnen anderen al wel inloggen?

Wat ik begrijp uit de communicatie van Binck klopt dit en ben ik wellicht te ongeduldig. Toch zou ik graag weer willen kunnen inloggen zodat ik bij mijn portefeuille kan...
Alle accounts? Ik ben ook klant van Binck en ik heb precies NUL emails hierover gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Precies hetzelfde hier. Verbaast me niks, Binck had er altijd al een handje van om gedurende heel het geplande outage-window (typisch een heel weekend) de boel niet beschikbaar te maken. Irritant, maar soit.
rr7r schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:05:
Alle accounts? Ik ben ook klant van Binck en ik heb precies NUL emails hierover gekregen.
Nee, volgens mij doen ze het gefaseerd.

Ik heb er meerdere mails, een banner in de oude app de afgelopen week, en SMSjes over gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Ik wist dat Binck over gaat naar Saxobank. Ik weet alleen niets over nieuwe accounts.
Ik wist ook niks van een aankondiging dat dit gehele weekend ik niet in kan loggen i.v.m. onderhoud/migratie.
Jammer dat ze dat niet eerder van te voren hebben aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
eamelink schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:34:
[...]

Ik heb er meerdere mails, een banner in de oude app de afgelopen week, en SMSjes over gekregen.
Binck maakt gebruik van 2FA via SMS. Wat als er op je pc een keylogger stiekem is geinstalleerd en de hacker er ook achter gekomen is wat je 06 nummer is en hij je simkaart overzet naar een andere simkaart?
Je provider zal de nodige vragen stellen, maar als de hacker op je pc de nodige gegevens kan vinden ben je het haasje.

Dan kan hij bij je rekening.... ;w

Zelfde geldt natuurlijk ook voor andere banken/brokers.

https://www.nrc.nl/nieuws...n-telefoonnummer-a4015418

[ Voor 21% gewijzigd door phantom09 op 18-04-2021 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
eamelink schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:34:
[...]

Precies hetzelfde hier. Verbaast me niks, Binck had er altijd al een handje van om gedurende heel het geplande outage-window (typisch een heel weekend) de boel niet beschikbaar te maken. Irritant, maar soit.

[...]

Nee, volgens mij doen ze het gefaseerd.

Ik ben er net even mee bezig geweest, maar dit is wel een hele bizarre procedure.

Met name de Binck gebruikersnaam in moeten vullen op een vage site als welkom.saxo doet gewoon rillen. Ze vragen nog net niet om het wachtwoord. In plaats daarvan laten ze de hele security afhangen van een brakke SMS validatie, maar dat risico is voor hen |:(

Overigens heb ik een wachtwoord ingesteld. Welk username daarbij hoort is me echter een totaal raadsel.
Als ik mijn Binck gebruikersnaam in combinatie met het nieuwe wachtwoord probeer dan kom ik uit op "uw rekening is nog niet geactiveerd" maar dan iets vager, uitgebreider en niet kopieerbaar in de browser 8)7

Begint lekker met die Denen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:48

Qwerty-273

Meukposter

Op het moment dat het cursus geven meer oplevert dan hetgeen waarin men cursus geeft, dan moet je als potentiele cursist echt achter je oren krabben of het dan wel een goede cursus is. Maar dat doet helaas het gros van de mensen niet, die ziet alleen de verbeelding van goudenbergen en gooit er een bak geld tegen aan om maar in de voetsporen van een expert guru te mogen treden.

Dit zie je met forex, aandelen handel, crypto, maar ook dropshippen, websites in elkaar klikken of zelfs cursussen over welk MLM programma je nou wel of niet echt in moet stappen (hint, alleen die waar de cursusleider in zit :P ). De groep mensen die dit schaamteloos doet, gebruikt nu lekker makkelijk de hype van de beurzen om ook daar het zelfde te doen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Inmiddels werkt de omzetting van Binck naar Saxo.

Eerste indruk: vrij amateuristisch. Geen veilig 'gekoppelde' app, maar gewoon inloggen met username en password in de app. En dus bij elke keer inloggen SMS-verificatie. Bij het instellen van de 2fa word je naar een ander domein geleid: 'logonvalidation.net'.

App lijkt wel iets flexibeler dan de oude van Binck op het gebied van zelf kiezen welke kolommen je wilt zien, maar ook wel veel meuk-boxjes met onzin erin. Een aardigheidje is dat je ook kunt kiezen om 'waarde na verkoopkosten' te laten zien.

Ach, het zal wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:15

-CJ

Not remastered

Vraag van een beginner; ik zie veel mensen het heben over maandelijks inleggen. Hoe pakken jullie dit aan met de transactiekosten voor ETF's die DEGIRO hanteert? Want met een beetje spreiding heb je dan elke maand aardig wat euro's transactiekosten.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In plaats van dat je alle ETF's tegelijk koopt iedere maand, kan je er ook één per maand kopen. Uiteindelijk bezit je alle gewenste ETF's, en je betaalt maximaal 1x transactiekosten per maand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
-CJ schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:48:
Vraag van een beginner; ik zie veel mensen het heben over maandelijks inleggen. Hoe pakken jullie dit aan met de transactiekosten voor ETF's die DEGIRO hanteert? Want met een beetje spreiding heb je dan elke maand aardig wat euro's transactiekosten.
Spreiding is portfolio breed, niet puur inleg maar ook alles wat je reeds hebt en nog gaat kopen, en je spreiding verandert elke keer dat de koers van je aandeel of ETF verandert. Het heeft dus geen zin om per dag/week/maand exact de gewenste verdeling perfect te volgen.

Dus als je bijvoorbeeld de 88/12 World&EM verhouding volgt, kun je prima beginnen met 3 maanden puur en alleen 100% van de inleg doen op de World variant (100/0 dus) en dan elke 4e maand een wat hogere inleg op de EM variant zodat je zeg 75/25 hebt na die inleg.
Het geld dat je eventueel over houdt na je EM inleg, gebruik je de maand erna samen met je maandelijkse inleg om weer 100% World aan te kopen en zo beweeg je langzaam richting 90/10 of 95/5 - dan doe je weer een EM aankoop, etc.

In het begin gaat het heel erg hard af en toe met de verhoudingen en percentages en moet je jezelf niet gek laten maken om het nauwkeurig te volgen. Als je eenmaal een jaartje of 2 bezig bent dan wordt je inleg naar rato dusdanig klein dat je af en toe procentje hoger of lager zit en komt de balans vanzelf in je portfolio.

Zeg als voorbeeld 5k belegt na pakweg 2 jaar beleggen; 4,4k world en 600 euro EM (perfect 88/12) op 250 inleg.
Dan heb je erna 4,65k world en 600 euro EM; 88,6% om 11,4%. Wordt dan gerommel in de marge dat je inleg niet perfect de verdeling volgt. Nog eens 2 maanden later is 5,15k en 600 euro; 89,5% om 10,5%.
De 4e maand koop je eens EM aan om de balans weer wat terug te laten lopen; 5,15k World om 850 euro EM nu; 86% om 14% verdeling en zit je iets te overweight. Zo kun je weer enige maanden op World inleggen.

Zo benader je de hele tijd grofweg 88/12, soms wat meer soms wat minder, zonder dat je 2 transacties/maand hebt en zonder dat je actief moet herbalanceren (met als gevolg soms nóg extra transacties) wanneer de koersen te ver uit elkaar gaan lopen. Dat herbalanceren doe je op deze manier immers van nature 2-3 keer per jaar.
offtopic:
even illustratief zonder koerswijzigingen mee te nemen, anders wordt het heel ingewikkeld stukje tekst.

[ Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 19-04-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:15

-CJ

Not remastered

Ah bedankt! Soms is het inderdaad heel simpel.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheChain
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-11-2024
eamelink schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:39:
Inmiddels werkt de omzetting van Binck naar Saxo.

Eerste indruk: vrij amateuristisch. Geen veilig 'gekoppelde' app, maar gewoon inloggen met username en password in de app. En dus bij elke keer inloggen SMS-verificatie. Bij het instellen van de 2fa word je naar een ander domein geleid: 'logonvalidation.net'.

App lijkt wel iets flexibeler dan de oude van Binck op het gebied van zelf kiezen welke kolommen je wilt zien, maar ook wel veel meuk-boxjes met onzin erin. Een aardigheidje is dat je ook kunt kiezen om 'waarde na verkoopkosten' te laten zien.

Ach, het zal wel voldoen.
Vanochtend heb ik een e-mail gekregen van Binck dat ik toch niet wordt overgezet omdat ik onlangs een 'nieuw product' heb aangeschaft. Wat dit dan precies is wordt er niet bij vermeld.

Heb al wel even zitten rondneuzen in de proefversie van de SaxoBank app. Ondanks dat het wat opties heeft om de informatie die je ziet te customizen vindt ik het nog een beetje een onoverzichtelijk geheel. Naja we gaan het wel zien en ben voor nu tevreden dat ik weer bij mijn portefeuille kan.

[ Voor 0% gewijzigd door TheChain op 19-04-2021 11:16 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:14:
[...]

Spreiding is portfolio breed, niet puur inleg maar ook alles wat je reeds hebt en nog gaat kopen, en je spreiding verandert elke keer dat de koers van je aandeel of ETF verandert. Het heeft dus geen zin om per dag/week/maand exact de gewenste verdeling perfect te volgen.

Dus als je bijvoorbeeld de 88/12 World&EM verhouding volgt, kun je prima beginnen met 3 maanden puur en alleen 100% van de inleg doen op de World variant (100/0 dus) en dan elke 4e maand een wat hogere inleg op de EM variant zodat je zeg 75/25 hebt na die inleg.
Het geld dat je eventueel over houdt na je EM inleg, gebruik je de maand erna samen met je maandelijkse inleg om weer 100% World aan te kopen en zo beweeg je langzaam richting 90/10 of 95/5 - dan doe je weer een EM aankoop, etc.

In het begin gaat het heel erg hard af en toe met de verhoudingen en percentages en moet je jezelf niet gek laten maken om het nauwkeurig te volgen. Als je eenmaal een jaartje of 2 bezig bent dan wordt je inleg naar rato dusdanig klein dat je af en toe procentje hoger of lager zit en komt de balans vanzelf in je portfolio.

Zeg als voorbeeld 5k belegt na pakweg 2 jaar beleggen; 4,4k world en 600 euro EM (perfect 88/12) op 250 inleg.
Dan heb je erna 4,65k world en 600 euro EM; 88,6% om 11,4%. Wordt dan gerommel in de marge dat je inleg niet perfect de verdeling volgt. Nog eens 2 maanden later is 5,15k en 600 euro; 89,5% om 10,5%.
De 4e maand koop je eens EM aan om de balans weer wat terug te laten lopen; 5,15k World om 850 euro EM nu; 86% om 14% verdeling en zit je iets te overweight. Zo kun je weer enige maanden op World inleggen.

Zo benader je de hele tijd grofweg 88/12, soms wat meer soms wat minder, zonder dat je 2 transacties/maand hebt en zonder dat je actief moet herbalanceren (met als gevolg soms nóg extra transacties) wanneer de koersen te ver uit elkaar gaan lopen. Dat herbalanceren doe je op deze manier immers van nature 2-3 keer per jaar.
offtopic:
even illustratief zonder koerswijzigingen mee te nemen, anders wordt het heel ingewikkeld stukje tekst.
Duidelijk verhaal, ik probeer mijn etf's in de toekomst iets te spreiden en koop nu vooral VWRL ben aan het kijken naar een andere die het goed aanvult, maar vind het wel lastig om dat uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
WeAreLegion schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:22:
[...]
Duidelijk verhaal, ik probeer mijn etf's in de toekomst iets te spreiden en koop nu vooral VWRL ben aan het kijken naar een andere die het goed aanvult, maar vind het wel lastig om dat uit te zoeken.
Het enige dat VWRL echt mist is small caps. iShares Small Cap World IUSN zit tegenwoordig in de kernselectie (IE00BF4RFH31). Dan heb je natuurlijk wel dividendlek op je beide fondsen. Er zijn manieren om dit op te lossen, zoals vaak besproken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:19:
[...]

Het enige dat VWRL echt mist is small caps. iShares Small Cap World IUSN zit tegenwoordig in de kernselectie (IE00BF4RFH31). Dan heb je natuurlijk wel dividendlek op je beide fondsen. Er zijn manieren om dit op te lossen, zoals vaak besproken in dit topic.
Ja dat van dividentlek ben ik van op de hoogte, maar ik heb jaren nooit gespaard, ik ben allang blij als ik over 20 jaar geld heb laten we het daar op houden dat er wat wegvloeit maakt mij persoonlijk niet zo heel veel uit. Maar heb me er wel over ingelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
[...]

Sinds wanneer? Ik heb op 8 en 13 april gewoon transactiekosten betaald voor verkoop IUSN. :'(

edit: Ah, sinds ~15 april. Typisch weer. :9 Dag 14 euro. ;w

[ Voor 6% gewijzigd door Longcat op 19-04-2021 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:30
WeAreLegion schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:25:
[...]

Ja dat van dividentlek ben ik van op de hoogte, maar ik heb jaren nooit gespaard, ik ben allang blij als ik over 20 jaar geld heb laten we het daar op houden dat er wat wegvloeit maakt mij persoonlijk niet zo heel veel uit. Maar heb me er wel over ingelezen.
Als je toch voor een breed gespreid (wereld) fonds gaat, waarom dan niet beleggen bij je huisbank in de NT fondsen, of bij Fitvermogen. Dat is uiteindelijk goedkoper, omdat je daar geen last hebt van het dividentlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Longcat schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:26:
[...]

Sinds wanneer? Ik heb op 13 april gewoon transactiekosten betaald voor verkoop IUSN. :'(
Per 15 april

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:26:
[...]

Sinds wanneer? Ik heb op 8 en 13 april gewoon transactiekosten betaald voor verkoop IUSN. :'(

edit: Ah, sinds ~15 april. Typisch weer. :9
Ai. vervelend! Atomius in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:26:
[...]

Als je toch voor een breed gespreid (wereld) fonds gaat, waarom dan niet beleggen bij je huisbank in de NT fondsen, of bij Fitvermogen. Dat is uiteindelijk goedkoper, omdat je daar geen last hebt van het dividentlek.
Omdat ik de giro waarschijnlijk ook ga gebruiken voor gewoon aandelen, heb nu wat in bux zero zitten maar kan is aanwezig dat ik dat allemaal naar degiro doe. Tevens vind ik het leuk om er mee bezig te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
@WeAreLegion ik zag verder dat je over meerdere ETFs wil spreiden. Met VWRL + IUSN heb je eigenlijk al de ultieme spreiding. Je zit dan in vrijwel alle bedrijven, in alle regio's en in alle sectoren. Het toevoegen van andere ETFs gaat dan niet zorgen voor een betere spreiding maar wel dat je bepaalde bedrijven/sectoren/regio's gaat 'overwegen'. Met overwegen wordt dan bedoeld een groter aandeel nemen dan in het standaard markt gewogen portfolio. Dit is niet noodzakelijk goed of fout, maar voor beginners wordt het wel het meest aangeraden om je simpel weg bij het marktportfolio te houden. Volgens mij kom je daar met ~90% VWRL ~10% IUSN dicht bij in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:33:
@WeAreLegion ik zag verder dat je over meerdere ETFs wil spreiden. Met VWRL + IUSN heb je eigenlijk al de ultieme spreiding. Je zit dan in vrijwel alle bedrijven, in alle regio's en in alle sectoren. Het toevoegen van andere ETFs gaat dan niet zorgen voor een betere spreiding maar wel dat je bepaalde bedrijven/sectoren/regio's gaat 'overwegen'. Met overwegen wordt dan bedoeld een groter aandeel nemen dan in het standaard markt gewogen portfolio. Dit is niet noodzakelijk goed of fout, maar voor beginners wordt het wel het meest aangeraden om je simpel weg bij het marktportfolio te houden. Volgens mij kom je daar met ~90% VWRL ~10% IUSN dicht bij in de buurt.
Dat was inderdaad de bedoeling, ik wou een spreiding doen van ongeveer 88 VWRL en 12 IUSN. Zoals hier boven ook beschreven, maar kan zijn dat het 90/10 wordt uit eindelijk. Tevens zet ik maandelijks ook nog wat op bux maar dat is meer een levende spaarpot :)

[ Voor 4% gewijzigd door WeAreLegion op 19-04-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-05 10:15
RobertMe schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:26:
[...]

Is er een streefbedrag vanaf wanneer dit goedkoper wordt dan bijvoorbeeld DEGIRO met kernselectie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
DesiredPeanut schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:11:
[...]

Is er een streefbedrag vanaf wanneer dit goedkoper wordt dan bijvoorbeeld DEGIRO met kernselectie?
Ik vermoed dat Fitvermogen direct goedkoper is. Kan je hier uitvinden: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
DesiredPeanut schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:11:
[...]

Nee die is er niet andere zijn gewoon goedkoper als je alleen in ETFS doet (zoals hier boven aangegeven) je kan de website die pistachenootje posten gebruiken om dit uit te zoeken.

Ik heb hier zelf naar gekeken en gekozen voor iets wat mij ligt ondanks dat ik dan geld verlies aan divident lekkage maar tis wel een bewuste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Is er bij Fitvermogen eigenlijk ook een Small Cap world beschikbaar? Ik zie em zo even niet. Alleen de Europe, maar die zit voor >50% in UK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Get!em schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:32:
[...]
Is er bij Fitvermogen eigenlijk ook een Small Cap world beschikbaar? Ik zie em zo even niet. Alleen de Europe, maar die zit voor >50% in UK.
Nee en dat is een duur actief fonds, niet aan beginnen dus (tenzij je in een actief small cap growth fonds wil investeren). IUSN bij DeGiro kan dat oplossen maar heeft wel dividendlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 13:16
Binck is erg verwarrend. Ik heb een x bedrag in $ op mijn rekening en wil naar € overboeken. Vervolgens komt er een waarschuwing dat ik een debitstand van een y bedrag in $ zou krijgen. Ik heb net iets in dollars verkocht, deze staat wel gewoon op mijn rekening maar het lijkt dus of deze nog niet overgeboekt is?

Hoe langer ik met Binck bank, hoe vager, stroperiger en 2000s ik hun systeem vind.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hielko
Santee schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:14:
Binck is erg verwarrend. Ik heb een x bedrag in $ op mijn rekening en wil naar € overboeken. Vervolgens komt er een waarschuwing dat ik een debitstand van een y bedrag in $ zou krijgen. Ik heb net iets in dollars verkocht, deze staat wel gewoon op mijn rekening maar het lijkt dus of deze nog niet overgeboekt is?

Hoe langer ik met Binck bank, hoe vager, stroperiger en 2000s ik hun systeem vind.
Als je net je aandelen verkocht hebt dan zul je moeten wachten tot de daadwerkelijke settlement van de trade, en in je transactieoverzicht zal ook de correcte valutadatum staan voor de transactie. Overigens werkt het echt overal bij elke broker zo, en lijkt me dus prima geregeld dat Binck je een waarschuwing geeft. Want dat is lang niet altijd zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:43
Hielko schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:24:
[...]

Als je net je aandelen verkocht hebt dan zul je moeten wachten tot de daadwerkelijke settlement van de trade, en in je transactieoverzicht zal ook de correcte valutadatum staan voor de transactie. Overigens werkt het echt overal bij elke broker zo, en lijkt me dus prima geregeld dat Binck je een waarschuwing geeft. Want dat is lang niet altijd zo...
Op de 1 of andere manier werkt het bij IB niet meer zo sinds ik ben gemigreerd naar IBIE. Bij IBUK was dat nog wel zo. Of ik moet iets over het hoofd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Dan Stark Staat op je Trade Report:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/settle.png
En hier zie je ook meteen een vergissing die mij een euro aan rente heeft gekost. Die onderste regel is een currency conversion :P

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 19-04-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:43
Zr40 schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:06:
[Afbeelding]
En hier zie je ook meteen een vergissing die mij een euro aan rente heeft gekost. Die onderste regel is een currency conversion :P
Ah ik zie het inderdaad staan op mijn trade report.

Bij IBUK duurde het ook 2 dagen voordat het geld weer beschikbaar na een verkoop. Dit is bij IBIE niet zo (ik heb een cash account). Ik dacht dat dat bedoeld werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mogelijk is dit relevant: https://ibkr.info/article/3101

In het kort: bij IB hoef je in een cash account niet te wachten op settlement als je er iets anders mee koopt, zolang je dat maar niet verkoopt voordat het geld bestemd voor de aankoop is gesettled. Doe je dat toch, dan doe je aan "free riding" (vrij vertaald: op kosten van de broker lenen voor settlement) wat niet is toegestaan en wordt de mogelijkheid om niet te hoeven wachten op settlement voor 90 dagen uitgeschakeld.

Voor margin accounts bestaat die regel niet. In plaats daarvan betaal je rente.

[ Voor 57% gewijzigd door Zr40 op 19-04-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:06:
[Afbeelding]
Dus na 2 dagen kreeg je het uitbetaald? De rente bij IB is dacht ik rond de 1,9%. Houd in dat je dus circa voor een bedrag rond de 19K heb gehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:52:
[...]
Dus na 2 dagen kreeg je het uitbetaald?
De eerste trade settled een dag eerder dan de ander (vanwege het type instrument), en settled cash is wat telt voor renteberekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Voor wie het interessant vindt, even korte snip die ik elders tegenkwam:

iStar Inc [STAR] - beurswaarde 1,5 miljard en 2.4% dividend.
Pre financiele crisis leende dit bedrijf geld uit (mortages). In de financiele crisis werden zoveel sleutels ingeleverd dat het bedrijfsmodel werd aangepast naar verhuur (landlord). Langzaam is daarbij de focus verlegt naar puur bezit en verhuur van de grond onder gebouwen. Ondertussen is er een spin-off geweest waarbij het land onder dit vastgoed is ondergebracht in SAFE, terwijl dit bedrijf het vastgoed zelf verhuurt of verkoopt.
Ze hebben nu nog 2/3e van SAFE in bezit.

Safehold Inc [SAFE] - beurswaarde 3,6 miljard en 0,95% dividend.
Bezit dus eigenlijk alleen maar grond, en niks dan grond, en verhuurt deze. Doet dus niks met gebouwen of whatever er op of met de grond wordt gedaan, das voor degene die het huurt.
MAAR: na afloop van het verhuur contract van de grond worden dus alle verbeteringen (lees: aangebrachte vastgoed) gratisch overgenomen en eigendom van SAFE. Zie schattingen langskomen dat de 'echte' waarde dus wel eens 2-3x hoger kan liggen dan de huidige beurswaarde.

enfin, echt boeiende is dat STAR met zn 1,5 miljard waarde toch 2/3e bezit van 3,6 miljard...? Zelf nog niet in detail in de rapportages gedoken, maar er lijkt hier een echt significante mismatch te zijn. Of STAR is echt -1,5 miljard waard natuurlijk.
Dus als iemand teveel tijd over heeft :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:35:
enfin, echt boeiende is dat STAR met zn 1,5 miljard waarde toch 2/3e bezit van 3,6 miljard...? Zelf nog niet in detail in de rapportages gedoken, maar er lijkt hier een echt significante mismatch te zijn. Of STAR is echt -1,5 miljard waard natuurlijk.
Dus als iemand teveel tijd over heeft :X
Ik ben er ook niet in gedoken, maar ik zie dat ze ook preferred stock hebben uitgegeven. De market cap daarvan zie je niet als je alleen naar de common stock kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 12:33

oscar82

De ondertitel

Wat zou bij ING nou een goede tweede keuze zijn qua wereld aandelenfonds?

Aangezien NT wereld en EM nog steeds geblokkeerd zijn om aan te kopen en het maandelijkse aankoopmoment eraan komt, moet ik toch op zoek naar een alternatief.

Wat ik tot nu toe gevonden heb:
ACTIAM Index Aandelenfonds Wereld, NL0011309349
Dat is een fonds dat ik vaker voorbij zie komen als goed alternatief bij andere brokers. Alleen zie ik bij ING niet de Emerging Markets variant. Iemand daar nog tips voor? Of zou ik bijv. ook zonder transactiekosten een ETF zoals VWRL kunnen kopen via ING?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Zr40 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:00:
[...]

Ik ben er ook niet in gedoken, maar ik zie dat ze ook preferred stock hebben uitgegeven. De market cap daarvan zie je niet als je alleen naar de common stock kijkt.
En er staat nog 3.3 miljard dollar aan schulden op de balans. Als je die niet meerekent, en de prefs niet, dan krijg je de rest inderdaad voor niks.

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 20-04-2021 15:51 ]

Onvoorstelbaar!

Pagina: 1 ... 3 ... 212 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij