Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
https://speld.nl/2021/04/...ast-over-crypto-te-maken/Qwerty-273 schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:33:
[...]
Op het moment dat het cursus geven meer oplevert dan hetgeen waarin men cursus geeft, dan moet je als potentiele cursist echt achter je oren krabben of het dan wel een goede cursus is. Maar dat doet helaas het gros van de mensen niet, die ziet alleen de verbeelding van goudenbergen en gooit er een bak geld tegen aan om maar in de voetsporen van een expert guru te mogen treden.
Dit zie je met forex, aandelen handel, crypto, maar ook dropshippen, websites in elkaar klikken of zelfs cursussen over welk MLM programma je nou wel of niet echt in moet stappen (hint, alleen die waar de cursusleider in zit). De groep mensen die dit schaamteloos doet, gebruikt nu lekker makkelijk de hype van de beurzen om ook daar het zelfde te doen.
Ik wil bijna Speld geloven dat het echt is. Ik bedoel, dit is toch echt?
Prima alternatief. Die EM aankoop kan je prima een maandje uitstellen. Of als je een Fitvermogen account hebt kun je het NN EM fonds kopen.oscar82 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:31:
Wat zou bij ING nou een goede tweede keuze zijn qua wereld aandelenfonds?
Aangezien NT wereld en EM nog steeds geblokkeerd zijn om aan te kopen en het maandelijkse aankoopmoment eraan komt, moet ik toch op zoek naar een alternatief.
Wat ik tot nu toe gevonden heb:
ACTIAM Index Aandelenfonds Wereld, NL0011309349
Ik dacht ergens te lezen dat je nog wel de small cap kan kopen? Lijkt me ook prima alternatief. Deze maand even wat meer small caps kopen.
Klopt, smallcaps, europe en real estate fondsen van NT zijn nog wel te koop bij ING.Pistachenootje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:59:
[...]
Prima alternatief. Die EM aankoop kan je prima een maandje uitstellen. Of als je een Fitvermogen account hebt kun je het NN EM fonds kopen.
Ik dacht ergens te lezen dat je nog wel de small cap kan kopen? Lijkt me ook prima alternatief. Deze maand even wat meer small caps kopen.
Dank voor de tip van het NN fonds. Ik heb geen Fitvermogen, maar zie NN Enhanced Index Sustain Emerg Markets [0,3% TER] wel bij ING beschikbaar staan.
Maandje uitstellen doe ik liever niet, gaat een beetje tegen mijn principes in [en FOMO].
Oke maare... EM is toch maar 12% van je aankoop denk ik?oscar82 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:28:
[...]
Klopt, smallcaps, europe en real estate fondsen van NT zijn nog wel te koop bij ING.
Dank voor de tip van het NN fonds. Ik heb geen Fitvermogen, maar zie NN Enhanced Index Sustain Emerg Markets [0,3% TER] wel bij ING beschikbaar staan.
Maandje uitstellen doe ik liever niet, gaat een beetje tegen mijn principes in [en FOMO].
Maar goed dat NN fonds kan je FOMO geruststellen
Je moet in het vorige deel even een oude post van mij opzoeken, maar AVIAW is absoluut géén alternatief meer voor NT World.oscar82 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:31:
Wat zou bij ING nou een goede tweede keuze zijn qua wereld aandelenfonds?
Aangezien NT wereld en EM nog steeds geblokkeerd zijn om aan te kopen en het maandelijkse aankoopmoment eraan komt, moet ik toch op zoek naar een alternatief.
Wat ik tot nu toe gevonden heb:
ACTIAM Index Aandelenfonds Wereld, NL0011309349
Dat is een fonds dat ik vaker voorbij zie komen als goed alternatief bij andere brokers. Alleen zie ik bij ING niet de Emerging Markets variant. Iemand daar nog tips voor? Of zou ik bijv. ook zonder transactiekosten een ETF zoals VWRL kunnen kopen via ING?
Vorig jaar heeft Actiam de onderliggende beleggingsfilosofie aangepast waardoor AVIAW totaal niet meer overeenkomt met een NT World. AVIAW heeft significant méér uitsluiting omdat ze niet langer ESG aanhouden maar een eigen verzonnen, zeer strengere, methodiek.
Mbt de NT fondsen bij ING. Ik heb ze net wederom gebeld, nadat ik verleden week al een klacht had neergelegd. Er is nog steeds geen kijk op een moment van oplossing. ING zou afhankelijk zijn van een derde partij.
Wel heb ik laten vallen dat als ik straks tegen een hogere koers moet aankopen dan op mijn reguliere aankoopmoment ik voor het verschil een claim bij ING ga neerleggen.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Heeft zo'n statement ooit bij ook maar bij een welk bedrijf dan ook gewerkt?Panzer_V schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:22:
[...]
Wel heb ik laten vallen dat als ik straks tegen een hogere koers moet aankopen dan op mijn reguliere aankoopmoment ik voor het verschil een claim bij ING ga neerleggen.
De rabo heeft trouwens een kopje in de voorwaarden: https://www.rabobank.nl/i...lening-2020_291089660.pdf
Ze mogen in principe gewoon stoppen met de verkoop van een bepaald item wanneer het hun zo uit komt dus.58 Wijzigen beleggingsassortiment
1. Wij kunnen ons beleggingsassortiment wijzigen en besluiten bepaalde effecten niet langer in ons
beleggingsassortiment aan te houden. Of om op een bepaalde beurs geen orders meer uit te voeren.
Ook het beëindigen van de notering van effecten aan een beurs of het ontbreken van de vereiste
vergunning of registratie kan een reden zijn om bepaalde effecten niet langer in ons
beleggingsassortiment aan te houden. Dit kan ook het geval zijn als de wettelijk voorgeschreven
informatie niet beschikbaar is. Ook kunnen wij besluiten dat wij bepaalde effecten niet meer voor u in
bewaring nemen. Bijvoorbeeld omdat het voor ons te bewerkelijk is om deze effecten aan te houden,
omdat u er minder heeft dan de minimale hoeveelheid die nodig is om in die effecten te kunnen
handelen of omdat deze niet langer bij door ons ingeschakelde hulppersonen in bewaring kunnen
worden gegeven.
Anyway... Als je vervolgens serieuze berichtgevingen ziet langskomen dat zaken omschrijft als 'in time for 4/20' weet je dat memehype echt ongekende vormen aanneemt. Nee het is niet om tijd voor een vakantie en/of feestdagen periode. Nee, het gaat niet om een kwartaal/jaar afsluiting of vanwege een andere echt bestaande deadline.
Het gaat om een codewoord dat ontstaan is tussen tieners en op reddit populair is geworden en staat voor smoken, en nu ineens relevant wordt in beursgenoteerde berichtgeving....
[ Voor 44% gewijzigd door Xanaroth op 20-04-2021 14:46 ]
Ga je hun het verschil ook overmaken als je op een lagere koers kan inkopen dan tijdens je reguliere aankoopmoment?Panzer_V schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:22:
[...]
Je moet in het vorige deel even een oude post van mij opzoeken, maar AVIAW is absoluut géén alternatief meer voor NT World.
Vorig jaar heeft Actiam de onderliggende beleggingsfilosofie aangepast waardoor AVIAW totaal niet meer overeenkomt met een NT World. AVIAW heeft significant méér uitsluiting omdat ze niet langer ESG aanhouden maar een eigen verzonnen, zeer strengere, methodiek.
Mbt de NT fondsen bij ING. Ik heb ze net wederom gebeld, nadat ik verleden week al een klacht had neergelegd. Er is nog steeds geen kijk op een moment van oplossing. ING zou afhankelijk zijn van een derde partij.
blup
Mwa het bestaat al een stuk langer hoor dan de internet jeugd je misschien doet vermoeden. In de jaren '70 / '80 werd 420 al in de VS gebezigd in de kringen waar men wiet rookt. In 1990 was er zelfs een flyer voor de Grateful Dead waar die referentie veelvuldig terug kwam.Xanaroth schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:41:
Het gaat om een codewoord dat ontstaan is tussen tieners en op reddit populair is geworden en staat voor smoken, en nu ineens relevant wordt in beursgenoteerde berichtgeving....

En de achtergrond uitgeplozen op https://knowyourmeme.com/memes/events/420
Wellicht ken je het zelf van Reddit en/of de bewuste tiener groepen. Maar de jeugd uit '70/'80 zit nu waarschijnlijk als "stoffige" boardmember bij deze bedrijven.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
https://www.reddit.com/r/...ne_and_history_of_events/
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Dat aandeel IS al over de kop gegaan. 8 dollar en dalende voor corona. Toen gepumpt van 2 dollar naar 20 en nu al een tijdje rond 10. Dat is nog steeds meer dan het voor corona was en het is niet alsof corona al voorbij is en alle bioscopen weer open kunnen.Outerspace schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:23:
Iemand die AMC nog een beetje volgt? Ik heb op dit moment een klein bedrag geinvesteerd, maar blijkbaar verwacht men dat de prijzen straks over de kop gaan. Dat kan natuurlijk grote bullshit zijn, maar ik volg het toch met enige argusogen.
https://www.reddit.com/r/...ne_and_history_of_events/
blup
Al mn individuele aandelen in de min. Inclusief het vaak wat tegendraadse Unilever.
[ Voor 24% gewijzigd door Charly op 20-04-2021 17:06 ]
Ik heb waarachtig een handjevol aandelen in de plus staan. De beste is JKHY met +2,17% op dit moment.Charly schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:04:
Zo, rood dagje hier.![]()
Al mn individuele aandelen in de min. Inclusief het vaak wat tegendraadse Unilever.
Ik denk niet dat de meesten (die in individuele aandelen zitten) het vandaag beter doen.Charly schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:04:
Al mn individuele aandelen in de min.
Nog goed vertrouwen in Unilever? Volgende week Q1 trading update. Na de update begin februari ging er in een week bijna 10% af. Er is wel een gedeeltelijk herstel geweest, maar meer ook niet.Inclusief het vaak wat tegendraadse Unilever.
Ik zou bijna marco bosato gaan opzetten inderdaad. Maar je bent niet de enige,hier ook alles dik in het rood.Charly schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:04:
(Nouja vopak dan uitgezonderd met zn +0.2)
ora et labora
Meh. Meer dan netjes dividend uit blijven keren en niet te veel zakken hoeven ze van mij niet te doen en wat dat betreft heb ik er nog wel vertrouwen in. Maar om snel geld te verdienen moet je niet bij unilever zijn neeUniciteit schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:30:
[...]
Nog goed vertrouwen in Unilever? Volgende week Q1 trading update. Na de update begin februari ging er in een week bijna 10% af. Er is wel een gedeeltelijk herstel geweest, maar meer ook niet.
Ik wel, bij die dip in februari (net als AB Inbev) ook wat bijgekocht. Je krijgt een aardig dividend en ze lijken bezig met een kleine transformatie wat betreft M&A. En natuurlijk geen duale structuur meer, wat M&A makkelijker maakt. Brexit zorgen liggen ook grotendeels achter ons.Uniciteit schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:30:
[...]
Nog goed vertrouwen in Unilever? Volgende week Q1 trading update. Na de update begin februari ging er in een week bijna 10% af. Er is wel een gedeeltelijk herstel geweest, maar meer ook niet.
Zolang ze stabiel/stijgend zijn en dividend elk jaar pak m beet 5% hoger wordt is het een uitstekende belegging voor het doel waarmee je zo'n aandeel in je portfolio stopt: stabiele defensieve value play met een dosis geduld.
Natuurlijk is het leuker als ze terug gaan naar pre-corona niveau van pakweg 55, maar ik heb geen haast zolang dat dividend gewoon door blijft gaan. Als deze of volgende zomer de ijsjes weer rijkelijk verkopen op vakanties en festivals komt de waardering vanzelf.
[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 20-04-2021 19:05 ]
Maar bij Investor is één keer aanvragen blijkbaar genoeg om automatisch jaarlijks een verslag te krijgen op papier. Dus vandaag zat er weer Zweedse post in de brievenbus. Vond het wel leuk.
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Ach hoort erbij. Als we altijd maar "groene" dagen hebben voor een hele lange periode dan is dat niet goed.Charly schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:04:
ben een beginner en heb er totaal geen ervaring mee, wat ik zoek of wil bereiken is gewoon op lange termijn wat extra geld binnen krijgen vanwege de rente / eventuele dividend uitkeringen.
mijn plan is om 1000 euro in te leggen en maandelijks 50 euro bij te storten.
dit over een lange periode denk en 10 jaar of zelfs 20 jaar en lopend.
dit is geld wat ik niet nodig heb en kan missen zeker ook voor die looptijd.
mijn eerste keuze was om dit in 2 indexfondsen te inzetten allebei 50/50.
mijn eerste keuze zou zijn S&P500 en VHYL ?
waarom hiervoor gekozen ? grote spreiding en redelijk stabiel met een mooi rendement zeker voor een beginner een veilige keuze .
bedoeling is ook echt op lange termijn, hoef er niet rijk van te worden maar als het wat meer opleverd dan de bankrekening is dit al heel fijn meegenomen.
iemand een beter idee, of alle tips zijn zeker welkom rekeninghoudend met 0 ervaring dus ook liefst zo simpel mogelijk beginnen.
(misschien ook erbij vermelden waarom de keuze een goed of slecht idee is)
ook niet slecht om te vermelden is dat ik via degiro ga werken als broker.
[ Voor 3% gewijzigd door Philtjens op 20-04-2021 20:21 ]
Bij Saxo staan met name nog dollars op dollarrekening
Bij DeGiro heb ik ook een dollarrekening.
Weet iemand of ik die dollars kan verhuizen (zonder te wisselen naar Euros)?
En wat zou dat kosten?
Ik zou zeggen, neem contact op met DeGiro. Wellicht kunnen ze jou daar bij helpen.dagobert1966 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:41:
Ik wil graag van broker wisselen. Van Saxo naar DeGiro.
Bij Saxo staan met name nog dollars op dollarrekening
Bij DeGiro heb ik ook een dollarrekening.
Weet iemand of ik die dollars kan verhuizen (zonder te wisselen naar Euros)?
En wat zou dat kosten?
Lumber: +265%
WTI Crude: +210%
Gasoline: +182%
Brent Crude +163%
Heating Oil: +107%
Corn: +84%
Copper: +83%
Soybeans: +72%
Silver: +65%
Sugar: +59%
Cotton: +54%
Platinum: +52%
Natural Gas: +43%
Palladium: +32%
Wheat: +19%
Coffee: +13%
Gold: +3%
Hebben jullie futures of enkele aandelen in commodities meegepakt? Ik vind het wel opmerkelijk dat vele mijnen in een down trend zitten, zoals gold mines.
Zal ik morgen doen.phantom09 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:01:
[...]
Ik zou zeggen, neem contact op met DeGiro. Wellicht kunnen ze jou daar bij helpen.
Eerste x dat ik een daling heb aan het einde van de dag bij de S&P 500 en FTSE All World ETF.
Van €4 in de plus naar €0,96. Met nog zo’n klein portfolio is zo’n daling relatief gezien groot.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Jazeker grondstoffen zijn mijn grootste deel van mn portefolio. Staal en ijzererts. Ook de prijs van warmgerold staal staat op zn hoogste punt sinds tijden. Ik wil ook nog wat koper aandelen maar zit te wachten op een goed moment om in te stappen.Qunix schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:55:
Hebben jullie futures of enkele aandelen in commodities meegepakt? Ik vind het wel opmerkelijk dat vele mijnen in een down trend zitten, zoals gold mines.
Met de dip van gisteren sta ik op verlies. Want ben nog maar kortgeleden ingestapt.
Ik hoop dat de Q1 resultaten de verwachtingen gaan overtreffen. En dat mn aandelen weer omhoog gaan. Komende twee weken zullen interesant zijn omdat veel q1 resultaten bekend worden gemaakt. Ik heb er vertrouwen in.
Hoop alleen wel dat vandaag niet weer zon dag wordt als gisteren

ora et labora
ASML wordt wellicht de dupe van eventuele Amerikaanse boycot van verkoop van apparatuur naar China, maar dat staat nog in de kinderschoenen. En zodra er een plan komt om van Amerika een chip grootmacht te maken dan hebben ze toch ook de ASML machines nodig. Ik heb weinig losse aandelen , maar ASML is er daar zeker 1 van.dotacom schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:21:
Wat denken jullie van ASML? Earnings zijn beter dan verwacht en zien een omzetgroei van 30% in 2021. Alleen blijft het aandeel o zo duur en heb ik steeds het gevoel dat ik hierbij reeds de trein gemist heb.
Is dit een serieuze post? Er komen nog veel meer dalingen aan, zekerr nu elke piet particulier ook begint met beleggen.RazorMaron schreef op woensdag 21 april 2021 @ 05:32:
Al zegt het niks op de lange termijn, maar het ging de afgelopen twee dagen nie goehoeeed.
Eerste x dat ik een daling heb aan het einde van de dag bij de S&P 500 en FTSE All World ETF.
Van €4 in de plus naar €0,96. Met nog zo’n klein portfolio is zo’n daling relatief gezien groot.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Ik denk al jaren dat ik daar de trein heb gemist. Eind vorig jaar toch maar gewoon ingestapt. Zolang ik op het perron blijf staan zal ik steeds de trein missen.dotacom schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:21:
Wat denken jullie van ASML? Earnings zijn beter dan verwacht en zien een omzetgroei van 30% in 2021. Alleen blijft het aandeel o zo duur en heb ik steeds het gevoel dat ik hierbij reeds de trein gemist heb.
Dit. Ik was vorig jaar zuur omdat ik vroegah ASML had gekocht <€100. Ik miste de dip vorig jaar en ben uiteindelijk op €300 (klein) ingestapt. Anders had ik ook nog steeds staan wachten.tuinïnen schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:55:
[...]
Ik denk al jaren dat ik daar de trein heb gemist. Eind vorig jaar toch maar gewoon ingestapt. Zolang ik op het perron blijf staan zal ik steeds de trein missen.
Het is wel een drempel die je over moet, tenminste als je geen fractie van een aandeel kan kopen. Ik zou best een positie van 200 a 300 euro willen hebben in asml. Maar ik moet een heel aandeel kopen en vind 500 toch iets te gortig.Zr40 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:03:
Hier ingestapt op € 335, in juli vorig jaar. Uiteindelijk gaat het niet om wat het bedrijf in het verleden heeft gedaan, maar wat het in de toekomst gaat doen.
dus ik heb posities in kleinere spelers zoals Suess microtek
[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 21-04-2021 09:16 ]
ora et labora
edit; dat was mijn oplossing om niet meteen voor honderden euro's losse aandelen te kopen en toch iets te kunnen doen in de chipsector.
[ Voor 45% gewijzigd door -CJ op 21-04-2021 09:22 ]
All I had to do was follow the damn train.
(Ondertussen wacht ik op een leuk dipje, maar dan kan ik lang wachten.
Wat constateer ik dan dat fout is?KW25 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:54:
[...]
Is dit een serieuze post? Er komen nog veel meer dalingen aan, zekerr nu elke piet particulier ook begint met beleggen.
Volgens mij geef ik al aan dat je eig op lange termijn moet kijken ipv een grafiek van een specifieke dag. Daarnaast geef ik aan dat van €4 winst naar €0.96 winst een relatief grote daling is qua winst. Wat er gebeurt zodra ik verlies begin te lijden is niet relevant voor de zojuist genoemde constatering.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Als je iedere dag de voortgang van de je portefeuille bijhoud zul je waarschijnlijk iedere dag teleurgesteld zijn: met een goede stijging ga je er marginaal op vooruit, bij een daling gaat het zelden diep genoeg om te profiteren van een leuk koopmoment.RazorMaron schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:28:
[...]
Wat constateer ik dan dat fout is?
Volgens mij geef ik al aan dat je eig op lange termijn moet kijken ipv een grafiek van een specifieke dag. Daarnaast geef ik aan dat van €4 winst naar €0.96 winst een relatief grote daling is qua winst. Wat er gebeurt zodra ik verlies begin te lijden is niet relevant voor de zojuist genoemde constatering.
Ik heb ook weinig losse aandelen, voornamelijk de 2 bekende fondsen op Fitvermogen, maar van ASML heb ik er toevallig vorige week een aantal gekocht voor de longterm. Ik denk zelfs aan bijkopen omdat er alleen maar meer vraag gaat komen naar technologische vooruitgang. Maargoed ik zit bv ook in Volkswagen omdat ik geloof dat ze de elektrische transitie goed gaan neerzetten. Believer:)dotacom schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:21:
Edit:ik ben wel een beetje bang dat de technologie ooit (volledig) gekopieerd en opgevolgd word door China. Maar het is zo enorm complex, dat duurt nog wel wat jaren of niet.
[ Voor 11% gewijzigd door THxZ0NE op 21-04-2021 09:41 ]
Teleurgesteld raak ik niet, maar het hoort denk ik ook wel bij de beginnende belegger; dat die vaker zijn portefeuille bijhoudt dan iemand die al pak m beet 5+ jaar belegt.Aardappelzakje schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:38:
[...]
Als je iedere dag de voortgang van de je portefeuille bijhoud zul je waarschijnlijk iedere dag teleurgesteld zijn: met een goede stijging ga je er marginaal op vooruit, bij een daling gaat het zelden diep genoeg om te profiteren van een leuk koopmoment.
Ik kan de verschillen niet zo goed vinden tussen IBUK en IBIE op de website van IB. Grootste verschil is dat IBUK een LLC (Amerikaans) is.Zr40 schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:48:
[...]
Mogelijk is dit relevant: https://ibkr.info/article/3101
In het kort: bij IB hoef je in een cash account niet te wachten op settlement als je er iets anders mee koopt, zolang je dat maar niet verkoopt voordat het geld bestemd voor de aankoop is gesettled. Doe je dat toch, dan doe je aan "free riding" (vrij vertaald: op kosten van de broker lenen voor settlement) wat niet is toegestaan en wordt de mogelijkheid om niet te hoeven wachten op settlement voor 90 dagen uitgeschakeld.
Voor margin accounts bestaat die regel niet. In plaats daarvan betaal je rente.
Anyway, als je geld gesettled is zou dat toch onder "Settled Funds" moeten vallen? Daar zie ik het dan wel bijschreven in IBIE. Niet helemaal direct, maar meestal wel binnen een uur. Zal het de volgende keer als ik verkoop even in de gaten houden. Bij IBUK werkte het duidelijk anders.
Volgens mij bestaat er geen verschil.Dan Stark schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:02:
[...]
Ik kan de verschillen niet zo goed vinden tussen IBUK en IBIE op de website van IB. Grootste verschil is dat IBUK een LLC (Amerikaans) is.
Settled Cash zoals in het account window van TWS getoond? Dat heeft bij mij nooit kennis gehad van de daadwerkelijke settlement. Niet bij IBUK, niet bij IBIE. Is bij mij altijd gelijk aan Total Cash.Anyway, als je geld gesettled is zou dat toch onder "Settled Funds" moeten vallen?
Daadwerkelijke settlement duurt altijd de vaste termijn die geldt voor het betreffende type instrument, 1 tot 3 handelsdagen end of day. Nooit sneller, en zeker nooit gemeten in uren.
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 21-04-2021 10:28 ]
Het enige verschil wat ik kon vinden is dat IBUK een Amerikaanse entiteit is en IBIE een Ierse/Europese. Hierdoor heb je bij IBIE geen PDT meer. Dat heeft op ons allebei volgens mij geen invloed.Zr40 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:12:
[...]
Volgens mij bestaat er geen verschil.
[...]
Settled Cash zoals in het account window van TWS getoond? Dat heeft bij mij nooit kennis gehad van de daadwerkelijke settlement. Niet bij IBUK, niet bij IBIE. Is bij mij altijd gelijk aan Total Cash.
Daadwerkelijke settlement duurt altijd de vaste termijn die geldt voor het betreffende type instrument, 1 tot 3 handelsdagen. Nooit sneller, en zeker nooit gemeten in uren.
Dit staat er in de handleiding voor TWS:
https://www.interactivebr...tymonitoring/balances.htmCash: Settled cash + sales at the time of trade + futures P&L
Settled Cash: Cash recognized at the time of settlement - purchases at the time of trade - commissions - taxes - fees. Stock Settlement: Trade date + 2 days Options Settlement: Trade date + 1 day
Ik kan nu niet meer zien hoe het was in IBUK, maar zal het even in de gaten houden de volgende keer dat ik wat verkoop. Ik snap dat de trade van aandelen 2 dagen nodig heeft om te settlen. Desnoods vraag ik het aan customer support hoe het precies zit.
+ Kern selectie bij de Giro!-CJ schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:15:
Kennen jullie de ETF VanEck Vectors Semiconductor UCITS ETF? Daar zit 10% ASML in.
edit; dat was mijn oplossing om niet meteen voor honderden euro's losse aandelen te kopen en toch iets te kunnen doen in de chipsector.
https://www.degiro.nl/dat...Trackers_Kernselectie.pdf
IE00BMC38736 VANECK VECTOR SEMICOND
BlaBlaBla
Ah, dat verklaart het. Geld voor aankopen en voor transactiekosten wordt natuurlijk direct gereserveerd en is direct zichtbaar in settled cash. Geld ontvangen uit verkopen zou wel pas na settlement moeten verschijnen.Dan Stark schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:33:
[...]
Dit staat er in de handleiding voor TWS:
Settled Cash: Cash recognized at the time of settlement - purchases at the time of trade - commissions - taxes - fees.
Het is dus anders dan settled cash op de statement. Het statement toont hoeveel er daadwerkelijk settled is. Settled cash in TWS toont hoeveel van je settled cash er niet gereserveerd is.
Dit verklaart dan ook waarom ik dacht dat het geen kennis had van settlement. Aankopen hebben direct effect hierop, en verkopen doe ik zelden. Ik zal er bij mijn volgende optietransactie eens op letten.
Zoals ik het nu begrijp zou het als volgt werken:
Total Cash = 1000
Settled Cash in TWS = 1000
Settled Cash op statement = 1000
Ik koop voor 500, commissie = 1:
Total Cash = 499
Settled Cash in TWS = 499
Settled Cash op statement = 999
Na settlement:
Total Cash = 499
Settled Cash in TWS = 499
Settled Cash op statement = 499
Ik verkoop voor 500, commissie = 1:
Total Cash = 998
Settled Cash in TWS = 498
Settled Cash op statement = 498
Na settlement:
Total Cash = 998
Settled Cash in TWS = 998
Settled Cash op statement = 998
[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 21-04-2021 11:12 ]
Vandaag doet Vopak wat het gisteren niet deed
Ja earnings zijn vandaag binnen. ik denk dat het daarmee te maken heeft.Uniciteit schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:11:
[...]
Vandaag doet Vopak wat het gisteren niet deed(Hard dalen).
terwijl ik als leek niets in de cijfers zie wat de grote daling zou verklaren.
Ach nouja, heb gisteren 50% van mn vopak positie weggedaan toen ie nog net positief stond. Teminste nog een beetje geluk mee gehad.
ora et labora
https://fd.nl/fd-persoonl...nlinebrokers-nud1cayCF125De verborgen kosten van onlinebrokers
Bij welke beursmakelaar ben je het beste af? Uit een steekproef van FD Persoonlijk blijkt dat de bekendste onlinebrokers kosten verborgen houden en scheve prijsvergelijkingen maken.
FD Persoonlijk opende bij vier brokers (Binck, BUX Zero, Degiro en eToro) een account. Vanwege de lange wachtlijst bij Lynx lukte het daar niet.
[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 21-04-2021 13:17 ]
Ach. De helft van mijn posities is groen.. Overall staat de portefueille op -0,10%.mrc4nl schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:33:
[...]
Ik zou bijna marco bosato gaan opzetten inderdaad. Maar je bent niet de enige,hier ook alles dik in het rood.
(Nouja vopak dan uitgezonderd met zn +0.2)
De Nederlandse trots (Phillips, Shell en BESI) redt mij vandaag.
Ik begon net weer een beetje geloof te krijgen in Just Eat (TKWY) nadat ik twee weken geleden voor de helft van mijn positie verlies nam.. Vandaag weer -3,75%

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Klopt. Ik ben begin vorig jaar begonnen en ik kan je vertellen dat ik nu een stuk minder koersen check dan voorheenRazorMaron schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:58:
[...]
Teleurgesteld raak ik niet, maar het hoort denk ik ook wel bij de beginnende belegger; dat die vaker zijn portefeuille bijhoudt dan iemand die al pak m beet 5+ jaar belegt.
Wat mij heel erg hielp was een plan op papier zetten en alleen te handelen naar dat plan.
Pistachenootje schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:12:
Ik dacht dat deze nog niet gepost is.
https://fd.nl/fd-persoonl...nlinebrokers-nud1cayCF125
Volgens mij klopt dit niet? Voor zover ik weet zijn de tarieven van Lynx voor koersdata gelijk aan die van IB, 3 euro per maand voor Euronext. En de Europe Equity and Derivative Display Value Bundle is alleen gratis (althans, je krijgt de kosten ex btw terug) bij meer dan $35 aan commissies per maand.Zo is realtime koersinformatie van Euronext inmiddels gratis bij Lynx
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 21-04-2021 13:54 ]
Het zou van mij een ETF mogen zijn met bedrijven die op AI, crypto, blochchain, biohacking etc. focussen.
Ik vond wel een 'disruptive technology ETF' maar daar zitten de huidige big tech weer vooral in.
Zojuist contact gehad met DeGiro.phantom09 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:01:
[...]
Ik zou zeggen, neem contact op met DeGiro. Wellicht kunnen ze jou daar bij helpen.
Ik werd gewaarschuwd dat men bij het overboeken van posities (effecten en cash) maanden (!!!??) achterstand heeft ...
Tsja, wat wil je. Goedkope broker, mogelijk gepast personeel. Dan krijg je in 2020 de corona crash.dagobert1966 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:24:
[...]
Zojuist contact gehad met DeGiro.
Ik werd gewaarschuwd dat men bij het overboeken van posities (effecten en cash) maanden (!!!??) achterstand heeft ...
En dan komen er een heleboel nieuwe beleggers erbij die de nodige werkzaamheden veroorzaken waardoor men achterstanden gaat krijgen.

Ach ja, kan gebeuren. Op lange termijn komt het denk ik wel weer goed.Pr088 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:36:
[...]
Ach. De helft van mijn posities is groen.. Overall staat de portefueille op -0,10%.
De Nederlandse trots (Phillips, Shell en BESI) redt mij vandaag.
Ik begon net weer een beetje geloof te krijgen in Just Eat (TKWY) nadat ik twee weken geleden voor de helft van mijn positie verlies nam.. Vandaag weer -3,75%
Duur is relatief, maar ik snap je. Iets meer dan 500 euro is voor velen een groot bedrag. Zo zat ik laatst te twijfelen of ik voor circa € 4.500,- een aandeel lotus backeries ging kopen. Heb deze maar op margin gekocht.dotacom schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:21:
Zat ook te kijken naar aandelen Lindt van CHF bijna 9.000,- en de london stock exchange group van rond de 7500 britse ponden. Dat is me toch iets te duur.

Hey, ik zie dat ik ook LNSTY kan kopen op wallstreet voor circa 27 dollar
Denk dat ASML zeker de toekomst heeft. Heb deze ooit aangekocht rond de € 30,- via Robeco.
Echter op een gegeven moment gaf Robeco aan dat ze gingen stoppen met het aanhouden/handelen voor klanten in aandelen en alleen nog maar willen handelen in beleggingsfondsen. Ik moest kiezen om ze te verkopen of ze over te zetten naar een andere broker. Ik dacht toen, ik verkoop ze maar dan koop ik wel wat beleggingsfondsen. Heb hier behoorlijk wat rendementen mis mee gelopen

Pas dus altijd goed op of je wat gaat verkopen of niet.
[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 21-04-2021 20:45 ]
ik snap hun punt wel dat de kosten moeilijk te doorgronden zijn, en echt transparanter kunnen, maar vind de restwel een beetje stemmingmakerij.Plus ze gebruiken imho niet echt een realistish voorbeeldPistachenootje schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:12:
Ik dacht dat deze nog niet gepost is.
https://fd.nl/fd-persoonl...nlinebrokers-nud1cayCF125
riiiight. En dan concluderen dat bux duur is met hun 0.25% koersopslag. Goh.Koop je bijvoorbeeld een aandeel Amazon van $3160

Ja als je dat soort bedragen gaat neertellen dan is een broker met vaste commissie waarschuinkijk goedkoper.
Nouja behalve openbank. Daar betaal je 30 euro commissie en nog eens 0.2% over de hele order. En dat heb ik het nog niet eens over de 12 euro p.j aan bewaarkosten (per positie!)
bin there done that

ora et labora
https://www.snsbank.nl/pa...beleg-al-met-10-euro.html
Bij het groene broertje ook: https://www.asnbank.nl/beleggen.htmlphantom09 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:40:
Hier een actie van de SNS bank. Kan je maximaal € 100,- mee verdienen:
Ik gebruik momenteel DeGiro, ik zit eraan te denken om een item in mijn kalender te maken om dat handmatig te doen, maar ik ben best gierig, dus ik zie het liefste de resultaten van mijn beleggingen niet.
In het VK, heb ik automatisch 3 jaar lang per direct debit maandelijks £1k geinvesteerd in een belastingvrije stocks&shares ISA, maar in Nederland heb ik een paar keer grote bedragen geinvesteerd in ETF's, maar het liefste zou ik alles automatiseren, zonder dat ik er over na hoef te denken. Mijn investeringen zijn van £45k naar £84k gegroeid sinds 2018, dus ik ben vrij blij dat ik automatisch heb geinvesteerd voor 3 jaar.
Ik heb tegenwoordig een druk leven als digital nomad, ik reis veel en ik wil het liefste alles geautomatiseerd hebben. Ik vind het niet erg om wat geld te verliezen op de beurs.
Hoeveel van mijn geld is veilig bij DeGiro? €100k toch? Want op https://www.dnb.nl/voor-d...rscompensatiestelsel-bcs/ zie ik namelijk maar €20k.
[ Voor 10% gewijzigd door chronoz op 21-04-2021 23:45 ]
Zo ver ik weet kan dat niet bij degiro dan zal je naar andere moeten kijken bijvoorbeeld op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/chronoz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:42:
Is het mogelijk om via een automatische incasso €1000 te investeren in een Vanguard Total World Stock ETF?
Ik gebruik momenteel DeGiro, ik zit eraan te denken om een item in mijn kalender te maken om dat handmatig te doen, maar ik ben best gierig, dus ik zie het liefste de resultaten van mijn beleggingen niet.
In het VK, heb ik automatisch 3 jaar lang per direct debit maandelijks £1k geinvesteerd in een belastingvrije stocks&shares ISA, maar in Nederland heb ik een paar keer grote bedragen geinvesteerd in ETF's, maar het liefste zou ik alles automatiseren, zonder dat ik er over na hoef te denken. Mijn investeringen zijn van £45k naar £84k gegroeid sinds 2018, dus ik ben vrij blij dat ik automatisch heb geinvesteerd voor 3 jaar.
Ik heb tegenwoordig een druk leven als digital nomad, ik reis veel en ik wil het liefste alles geautomatiseerd hebben. Ik vind het niet erg om wat geld te verliezen op de beurs.
Hoeveel van mijn geld is veilig bij DeGiro? €100k toch? Want op https://www.dnb.nl/voor-d...rscompensatiestelsel-bcs/ zie ik namelijk maar €20k.
De 20k waar je het over hebt zijn je aandelen en 100k is wat er dat moment op de rekening staat . Maar goed misschien dat iemand hier dst kan bevestigen.
Ik denk dat de zoekfunctie dat kan bevestigen. Die vraag komt ongeveer elke week langs...WeAreLegion schreef op donderdag 22 april 2021 @ 00:26:
[...]
De 20k waar je het over hebt zijn je aandelen en 100k is wat er dat moment op de rekening staat . Maar goed misschien dat iemand hier dst kan bevestigen.
100 euro verdienen door 10.000 euro een half jaar vast te zetten op hun rekening. Dat is wel heel magerphantom09 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:40:
Hier een actie van de SNS bank. Kan je maximaal € 100,- mee verdienen:
Mag jij die überhaupt kopen? Als je in Nederland woont in principe niet maar misschien is jouw situatie anders.chronoz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:42:
Is het mogelijk om via een automatische incasso €1000 te investeren in een Vanguard Total World Stock ETF?.
Met automatische incasso beleggen gaat volgens mij goed bij de grootbanken in de NT fondsen die gelijk het dividend lek oplossen voor mensen die in Nederland wonen.
Ik heb geen idee wat dat betekent, maar ik heb deze aandelen/ETF's gekocht voordat ik uit Nederland geemigreerd ben.Pistachenootje schreef op donderdag 22 april 2021 @ 06:33:
[...]
Mag jij die überhaupt kopen? Als je in Nederland woont in principe niet maar misschien is jouw situatie anders.
Met automatische incasso beleggen gaat volgens mij goed bij de grootbanken in de NT fondsen die gelijk het dividend lek oplossen voor mensen die in Nederland wonen.
Dan denk ik dat je iemand moet hebben die veel weet van de situatie in de UK. Ik betwijfel of we die hier hebben. Op het Bogleheads forum zijn die er zeker. Op Reddit waarschijnlijk ook.chronoz schreef op donderdag 22 april 2021 @ 06:36:
[...]
Ik heb geen idee wat dat betekent, maar ik heb deze aandelen/ETF's gekocht voordat ik uit Nederland geemigreerd ben.
Maar 20 euro om 100 euro vast te zetten is dan wel weer relaxter!MoiZie schreef op donderdag 22 april 2021 @ 05:44:
[...]
100 euro verdienen door 10.000 euro een half jaar vast te zetten op hun rekening. Dat is wel heel mager
Wow!!! Heb je die kosten gezien??Get!em schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:08:
[...]
Bij het groene broertje ook: https://www.asnbank.nl/beleggen.html
0,3% per jaar voor aanhouden depot
0,6% transactiekosten (0,3% x2 want koop en verkoop)
0,85% fondskosten (aandelen wereldwijd)
Transactiekosten vind ik nog ok (kan ik mee leven)- je moet iets meer lumpsum denken ipv spreiden (uitmiddelen in tijd) - dit verdampt als je over/voor lange tijd een bedrag inlegt.Panzer_V schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:47:
[...]
Wow!!! Heb je die kosten gezien??
0,3% per jaar voor aanhouden depot
0,6% transactiekosten (0,3% x2 want koop en verkoop)
0,85% fondskosten (aandelen wereldwijd)
Maar 0,3% + 0,85% is waanzinnig inderdaad - ga dan naar Meesman, die zijn heel redelijk (iets duurder dan zelf doen - maar ook enigszins verantwoord wat betreft duurzaamheid - al blijft het ingewikkeld)
You're either part of the solution or you're part of the problem
Ik ben niet bekend met het aanbod binnen de dienst van ING, maar veelgebruikt bij beleggen via de bank zijn de NT fondsen. Enkel het World fonds is zeker prima als je het eenvoudig wil houden, sommigen voegen ook bijvoorbeeld EM en/of Small Cap toe voor een theoretisch betere spreiding. Kan je doen als je wilt, hoeft niet.
Belangrijk voor jou is om te beseffen dat beleggen eigenlijk bedoeld is voor de lange termijn. Leg dus alleen geld in dat je niet binnen afzienbare tijd nodig zou kunnen hebben voor een uitgave, verwacht of onverwacht. Want bij beleggen heb je geen zekerheid over het bedrag dat je op korte termijn zou kunnen opnemen. Misschien heeft de beurs net een slecht jaar net wanneer je bijvoorbeeld een dure reparatie nodig hebt voor je auto. Bij een spaarrekening heb je die zekerheid wel, daarom is het rendement ook zo laag.
Ga dus ook vooral niet beleggen met je buffer. Het doel van de buffer is beschikbaarheid en zekerheid, niet rendement.
Een actief beheerd fonds (ASN) vergelijken met een passief beheerd fonds (Meesman) is niet helemaal fair he. Daarbij, het lukt ze om de passieve index te verslaan en daarmee de extra kosten te niet te doen. Als je gelooft in een groene toekomst zullen ze dat misschien ook wel blijven doen.poehee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:31:
[...]
Transactiekosten vind ik nog ok (kan ik mee leven)- je moet iets meer lumpsum denken ipv spreiden (uitmiddelen in tijd) - dit verdampt als je over/voor lange tijd een bedrag inlegt.
Maar 0,3% + 0,85% is waanzinnig inderdaad - ga dan naar Meesman, die zijn heel redelijk (iets duurder dan zelf doen - maar ook enigszins verantwoord wat betreft duurzaamheid - al blijft het ingewikkeld)
:fill(white):strip_exif()/f/image/hF4B7pOdHGjDbBcmYu1gAX9r.png?f=user_large)
I stand corrected. Niet dat ik geloof in actief beheerde fondsen omdat ik denk dat de fondsbeheerder zichzelf de vermeende extra rendementen toekent (en de lasten niet wil delen). Ik zie in het staatje niet terug dat over lange termijn ze het beter doen dan passief (13% voor Meesman, 10% voor ASN).Boerekool_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:08:
[...]
Een actief beheerd fonds (ASN) vergelijken met een passief beheerd fonds (Meesman) is niet helemaal fair he. Daarbij, het lukt ze om de passieve index te verslaan en daarmee de extra kosten te niet te doen. Als je gelooft in een groene toekomst zullen ze dat misschien ook wel blijven doen.
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door poehee op 22-04-2021 13:19 ]
Je hebt gelijk, op 5 jaar gemiddeld gerekend niet. Daar heb ik ook te snel overheen gekeken. Korte termijn doen ze het flink beter.poehee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:16:
[...]
I stand corrected. Niet dat ik geloof in actief beheerde fondsen omdat ik denk dat de fondsbeheerder zichzelf de vermeende extra rendementen toekent (en de lasten niet wil delen). Ik zie in het staatje niet terug dat over lange termijn ze het beter doen dan passief (13% voor Meesman, 10% voor ASN).
(en over 10 jaar gezien doen ze het ietsje beter.)
:fill(white):strip_exif()/f/image/bTZlnNj1DVlrl3MHP2sHXLe5.png?f=user_large)
Ik moet ook zeggen dat ik er vooral in zit vanwege het vertrouwen wat ik wel heb in hun visie en werkwijze.
https://www.asnbank.nl/be...ar-duurzaam-beleggen.html
In hun webinar van afgelopen week leggen ze aardig netjes uit hoe ze invloed gebruiken om de wereld beter te maken en hoe daarmee zelfs de index verslagen word. (wc-eend alert)
Actief management zou passief juist moeten verslaan toch? Waarom zou je anders 0.85% lopende kosten gaan betalen?Boerekool_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:08:
[...]
Een actief beheerd fonds (ASN) vergelijken met een passief beheerd fonds (Meesman) is niet helemaal fair he.
De kosten van eenvoudig beleggen zijn nogal hoog:bsmpower schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:35:
Is dit topic ook bedoeld voor fondsen? Ik zoek een beleggingsfonds als alternatief voor banksparen met 0% rente. Ik heb geen zin/tijd om zelf te handelen, het liefst leg ik een bedrag in en wordt dit voor mij belegd. Ik zit bij de ING en hun dienst ING Eenvoudig Beleggen zou een optie kunnen zijn? Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken als alternatief?
https://www.ing.nl/partic...n_eenvoudig_beleggen.html
De servicefee die je betaalt is 0,40% over de waarde van je beleggingen en minimaal € 12 per jaar. Daar komen nog fondskosten van 0,69% bij.
De offensief/defensief profielen is hoe de ing de boel verdeeld tussen een obligatiefonds en een wereld index fonds.
Dit kun je veel goedkoper zelf bij de ing doen. Obligatiefondsen leveren momenteel zo weinig op dat je net zo goed het geld op een spaarrekening kunt zetten. Bovendien haal je meer rendement met extra aflossen op je hypotheek, dan op obligaties. Ik zou obligaties dus eerst laten voor wat het is.
Je wilt dus eigenlijk alleen een indexfonds. Deze kun je ook gewoon bij de ing krijgen:
https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html
Basisfee Je betaalt een basisfee van € 20 per jaar.
Servicefee over je belegd vermogen T/m € 100.000 0,24%.
Kosten per transactie Beleggingsfondsen en indextrackers Kosteloos
En het NT wereldfonds https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9 rekent slechts 0,15%
Dit is dus al snel veel goedkoper (vanaf 2666€ aan belegd vermogen geloof ik). En bij het meest offensieve profiel van het 'eenvoudig beleggen', doet de ing precies het zelfde voor jou.
Bovendien kun je de NT fondsen ook automatisch elke maand aankopen, dus dat kost je niet eens meer moeite.
Voor betere spreiding zou je wel ook nog het NT emerging markets en het NT small caps fonds erbij kunnen kopen. Voor de exacte kosten en de verdeling zou je kunnen kijken op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ Hier kun je ook de kosten van de ing met andere opties vergelijken.
Mocht je alsnog ook nog obligaties willen, dan zou je kunnen kijken naar iets als https://www.ishares.com/n...government-bond-ucits-etf of https://www.ishares.com/n...-aggregate-bond-ucits-etf
break even van de kosten tussen zelf beleggen en eenvoudig beleggen:
20€+(0.0015+0.0024)*2666€ = 30.39€
12€+0.0069*2666€ = 30.39€
Boerekool_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:28:
[...]
Je hebt gelijk, op 5 jaar gemiddeld gerekend niet. Daar heb ik ook te snel overheen gekeken. Korte termijn doen ze het flink beter.
(en over 10 jaar gezien doen ze het ietsje beter.)
[Afbeelding]
Ik moet ook zeggen dat ik er vooral in zit vanwege het vertrouwen wat ik wel heb in hun visie en werkwijze.
https://www.asnbank.nl/be...ar-duurzaam-beleggen.html
In hun webinar van afgelopen week leggen ze aardig netjes uit hoe ze invloed gebruiken om de wereld beter te maken en hoe daarmee zelfs de index verslagen word. (wc-eend alert)
En over lange termijn lukt het >90% niet. Probleem is dat je van te voren niet weet welke actieve beheerders het wel gaat lukken, en hoeveel extra dat dan oplevert (my guess: marginaal, 1% zal wat significanter zijn, maar dan is de kans dat je die ook toevallig treft ook navenant kleiner).Pistachenootje schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:42:
[...]
Actief management zou passief juist moeten verslaan toch? Waarom zou je anders 0.85% lopende kosten gaan betalen?
Precies. Dat ASN fonds is gewoon een actieve gok. 4% Taiwan Semiconductor en 3% ASML zijn de top 2 posities. Ja die hebben goed uitgepakt. Van de hele top 10 staat er geen 1 in de top 10 van bijv. NT World.poehee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:46:
[...]
En over lange termijn lukt het >90% niet. Probleem is dat je van te voren niet weet welke actieve beheerders het wel gaat lukken, en hoeveel extra dat dan oplevert (my guess: marginaal, 1% zal wat significanter zijn, maar dan is de kans dat je die ook toevallig treft ook navenant kleiner).
Interessant. En Taiwan Semiconductor en ASML zijn blijkbaar duurzame bedrijven. Die producten gaan niet in wapens zeker.Pistachenootje schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:53:
[...]
Precies. Dat ASN fonds is gewoon een actieve gok. 4% Taiwan Semiconductor en 3% ASML zijn de top 2 posities. Ja die hebben goed uitgepakt. Van de hele top 10 staat er geen 1 in de top 10 van bijv. NT World.
(ik neem het niemand kwalijk, het is allemaal voor de buhne en ons een goed gevoel te geven - niks mis mee - Op een Meesman bijeenkomst werd de complexiteit van duurzaam beleggen al als vreselijk lastig ervaren)
Niemand beweert dat het niet vreselijk lastig is volledig duurzaam aandelen te verhandelen. Wat wil niet zeggen dat je het maar niet moet proberen omdat het rendement kan kosten. ASN is uiterst transparant in hun criteria en er is zelfs over bijna ieder bedrijf te lezen waarom deze wel toegevoegd of juist niet toegevoegd zijn aan het fonds.poehee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:58:
[...]
Interessant. En Taiwan Semiconductor en ASML zijn blijkbaar duurzame bedrijven. Die producten gaan niet in wapens zeker.
(ik neem het niemand kwalijk, het is allemaal voor de buhne en ons een goed gevoel te geven - niks mis mee - Op een Meesman bijeenkomst werd de complexiteit van duurzaam beleggen al als vreselijk lastig ervaren)
https://beleggingsfondsen.asnbank.nl/duurzame-keuzes.html
bijvoorbeeld waarom ASML wel toegevoegd is:
ASML HLDG (februari 2019)
Activiteiten
ASML Holding N.V. ontwikkelt, produceert en verkoopt apparatuur voor de vervaardiging van halfgeleiders, vooral machines voor de productie van chips door lithografie. Met een marktaandeel van 85% in de lithografie is ASML een belangrijke leverancier van de halfgeleiderindustrie. ASML heeft productievestigingen in Nederland (hoofdkantoor), de Verenigde Staten, Zuid-Korea en Taiwan. De R&Dlocaties zijn in Nederland, de Verenigde Staten, Taiwan en China.
Bestuur
ASML beschrijft in details wat het onder ethisch handelen verstaat. Het heeft een ethiekprogramma om ethisch gedrag te bevorderen en medewerkers daarin op te leiden. ASML heeft een complianceofficer en een klokkenluidersbeleid. Het heeft ook een zogenaamd Speak Upsysteem waar kwesties over de gedragscode kunnen worden gerapporteerd. Dit systeem wordt beheerd door een onafhankelijk servicebedrijf en is ook beschikbaar voor externe belanghebbenden. ASML rapporteert hierover. ASML is transparant over zijn belongingsbeleid. Het koppelt de beloningen van zijn bestuursleden aan zijn duurzaamheidsprestaties.
Mensenrechten
ASML onderschrijft de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Het steunt de OESO-richtlijnen voor multinationale ondernemingen en de richtlijnen van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO).
Milieu
ASML heeft uitgebreid milieubeleid. Alle wereldwijde activiteiten hebben een ISO 14001-certificering. ASML rapporteert zijn duurzaamheidsprestaties op basis van GRI en ISO 14001. Het stelt duurzaamheidsdoelen vast voor hernieuwbare energie van zijn eigen activiteiten, het energieverbruik en vermindering van de hoeveelheid afval. Daarnaast heeft ASML beleid om het gebruik van gevaarlijke en vervuilende materialen te voorkomen. ASML is een proefproject gestart om afval te verminderen en verpakkingsmateriaal te hergebruiken. Het biedt aan om machines of onderdelen van klanten terug te kopen om ze een nieuwe herbestemming te geven of de materialen te recyclen.
Ketenverantwoordelijkheid
ASML eist dat alle leveranciers de gedragscode van de Responsible Business Association (voorheen EICC) volgen; deze eis is geïntegreerd in langlopende leveranciersovereenkomsten. Het bedrijf controleert ieder kwartaal systematisch of zijn belangrijkste leveranciers de Europese wetten en regels en de milieurichtlijnen van ASML zelf naleven. Daarnaast zegt ASML expliciete toe om de milieuprestaties van zijn waardeketen te verbeteren.
Ja, het is een gok als het gaat om het rendement. Ik geloof niet dat het een gok is als het gaat om de duurzame keuzes en invloed.Pistachenootje schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:53:
[...]
Precies. Dat ASN fonds is gewoon een actieve gok. 4% Taiwan Semiconductor en 3% ASML zijn de top 2 posities. Ja die hebben goed uitgepakt. Van de hele top 10 staat er geen 1 in de top 10 van bijv. NT World.
Ja goed punt. Zelf zou ik dan wel liever kiezen voor NN Enhanced Index fondsen. Dan volg je wel passief de markt (minus de ESG uitsluitingen). Qua ESG score op Morningstar ontlopen ze elkaar niet zoveel, wel een voordeel voor ASN natuurlijk.Boerekool_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:10:
[...]
Ja, het is een gok als het gaat om het rendement. Ik geloof niet dat het een gok is als het gaat om de duurzame keuzes en invloed.
Eens, maar de vraag is of die duurzame keuze in de praktijk z'n vruchten afwerpt. Stel dat je al geld in zo'n ASN fonds inlegt vs als je geld in een minder duurzaam NT fonds inlegt. Heb je dan aan het einde van de rit (na decennia investeringen) uiteindelijk ook maar iets verandert binnen die bedrijven? En wat als je die afweging doortrekt naar heel veel beleggers, bereik je er dan daadwerkelijk iets mee qua duurzaamheid?Boerekool_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:10:
Ja, het is een gok als het gaat om het rendement. Ik geloof niet dat het een gok is als het gaat om de duurzame keuzes en invloed.
Dat is volgens mij de vraag die je je moet stellen als je voor ASN (of andere ESG) kiest. Als je moet concluderen dat het onderaan de streep niets uithaalt (omdat je invloed bij andere niet-ESG bedrijven opgeeft en er genoeg anderen zijn die daar wel in willen investeren zonder ESG eisen te stellen) dan geef je rendement op zonder daar iets voor terug te krijgen. Dan zou je dus beter af zijn (qua duurzaamheid) door een breder fonds te kiezen en je overschot aan rendement in duurzame idealen te steken. Dat is bijvoorbeeld wat filantropen als Buffett doen, ze beleggen om rendement te maken en ze steken hun winst in projecten waarvan ze denken dat het de wereld verbetert.
Hoe fondsen hun stemrecht gebruiken (of verkopen aan de hoogste bieder) zou wel ergens te vinden moeten zijn?
Ik las op Reddit (DutchFIRE) dat NN en Actiam wel actief met ESG voorkeur stemmen, terwijl NT niet actief stemt. Of dit klopt heb ik zelf niet gecheckt.NESFreak schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:23:
Vergeet niet dat beleggingsfondsen niet alleen maar duurzaam kunnen zijn in hun portefeuille, ze kunnen ook hun stemrecht op een duurzame manier inzetten.
Hoe fondsen hun stemrecht gebruiken (of verkopen aan de hoogste bieder) zou wel ergens te vinden moeten zijn?
Natuurlijk, als individu heb je geen of weinig impact. Maar houden we collectief niet al te lang vast aan "als de ander het niet doet, doe ik het ook niet"? Ik denk juist dat je als early adopter van de allergroenste aandelen zult merken dat de vraag naar de duurzaamste aandelen ten opzichte van de vervuilende aandelen zal gaan groeien. ASN is bereid haarfijn uit te leggen wáárom sommige aandelen (tesla, microsoft) op dit moment niet tot het fonds behoren.Verwijderd1 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:17:
[...]
Eens, maar de vraag is of die duurzame keuze in de praktijk z'n vruchten afwerpt. Stel dat je al geld in zo'n ASN fonds inlegt vs als je geld in een minder duurzaam NT fonds inlegt. Heb je dan aan het einde van de rit (na decennia investeringen) uiteindelijk ook maar iets verandert binnen die bedrijven? En wat als je die afweging doortrekt naar heel veel beleggers, bereik je er dan daadwerkelijk iets mee qua duurzaamheid?
Er zijn zo 7 manieren om invloed uit te oefenen.Dat is volgens mij de vraag die je je moet stellen als je voor ASN (of andere ESG) kiest. Als je moet concluderen dat het onderaan de streep niets uithaalt (omdat je invloed bij andere niet-ESG bedrijven opgeeft en er genoeg anderen zijn die daar wel in willen investeren zonder ESG eisen te stellen) dan geef je rendement op zonder daar iets voor terug te krijgen. Dan zou je dus beter af zijn (qua duurzaamheid) door een breder fonds te kiezen en je overschot aan rendement in duurzame idealen te steken. Dat is bijvoorbeeld wat filantropen als Buffett doen, ze beleggen om rendement te maken en ze steken hun winst in projecten waarvan ze denken dat het de wereld verbetert.
nu.nl voor de korte omschrijvingen.
morninstar voor de wat uitgebreidere.
geldgorilla? random google hit
Door passief te beleggen vervallen er al een aantal opties.
ASN doet eigenlijk alles behalve het "best in class" wat je omschrijft.
Ja, misschien heb je meer invloed op b.v. Shell als je als aandeelhouder aan tafel zit. Maar wil je deel uit maken van een bedrijf wat ver verwijdert is van jouw standaarden om hun een beetje jouw richting op te trekken? Of ga je liever enkel aan tafel zitten bij de bedrijven die er bijna zijn en daadwerkelijk wat kunnen doen met jouw netwerk en inzicht.
Goed, op de middellange termijn denk ik dat alle aandelen welke écht duurzaam zijn aantrekkelijker gaan worden. Duurzaamheid is tenslotte bezig zijn met de toekomst.
Inmiddels werkt het weer (in mijn account in ieder geval). Gisteren nog niet dus ik wilde vandaag bellen om er een klacht van te maken en toen zag ik dat ik mijn aankoop kon uitvoeren. Oplossingstijd: meh. Communicatie: afwezig.Panzer_V schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:22:
[...]
Wat wel goed werkt is de flow van een aankoop doen met onvoldoende saldo op de beleggingsrekening. Je wordt dan doorgestuurd naar eerst geld overmaken en daarna weer terug naar je aankoop met het bedrag onthouden. Soepeltjes.
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Komt nog bij dat je het ook als een risico indicator kunt zien, zoals we dat ook bij bijv Obligaties (AAA, A, BBB) hebben.NESFreak schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:23:
Vergeet niet dat beleggingsfondsen niet alleen maar duurzaam kunnen zijn in hun portefeuille, ze kunnen ook hun stemrecht op een duurzame manier inzetten.
Non-ESG aandelen / bedrijven, lopen op termijn mogelijk meer klimaat risico (danwel direct, danwel indirect via aangepaste regelingen/belastingen/heffingen) en/of hogere productiekosten dan hun ESG concurrenten.
Dan kun je bij non-ESG (of breed gespreider) mogelijk wel hoger rendement hebben, maar ook mogelijk meer risico. Net als met High Dividend Obligaties op <BBB status. En dan is het dus gewoon een keuze.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 22-04-2021 15:37 ]
Dat is mijn punt eigenlijk, ook als je het collectief doet is het maar de vraag of het zin heeft. Er is immers een reden dat niet-duurzame bedrijven toch bestaansrecht hebben: er valt geld te verdienen. En dat is ook het punt wat Buffett aanhaalt (heb even geen link maar is hier al meermaals voorbij gekomen in eerdere topics), als je collectief wil verduurzamen dan bereik je dat het beste door marktbrede regelgeving en incentives.Boerekool_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:34:
[...]
Natuurlijk, als individu heb je geen of weinig impact. Maar houden we collectief niet al te lang vast aan "als de ander het niet doet, doe ik het ook niet"? Ik denk juist dat je als early adopter van de allergroenste aandelen zult merken dat de vraag naar de duurzaamste aandelen ten opzichte van de vervuilende aandelen zal gaan groeien. ASN is bereid haarfijn uit te leggen wáárom sommige aandelen (tesla, microsoft) op dit moment niet tot het fonds behoren.
Toevallig is de EU een regelmacht, dus we zijn in dat opzicht goed gepositioneerd om verduurzaming via de politiek af te dwingen.
Thanks voor de melding! Morgen is mijn vaste aankoopmoment. Nog net op tijd de nieuwe orders in kunnen voeren.jacobras schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:57:
[...]
Inmiddels werkt het weer (in mijn account in ieder geval). Gisteren nog niet dus ik wilde vandaag bellen om er een klacht van te maken en toen zag ik dat ik mijn aankoop kon uitvoeren. Oplossingstijd: meh. Communicatie: afwezig.
Wat wel goed werkt is de flow van een aankoop doen met onvoldoende saldo op de beleggingsrekening. Je wordt dan doorgestuurd naar eerst geld overmaken en daarna weer terug naar je aankoop met het bedrag onthouden. Soepeltjes.
En welke bedrijven gaan de meeste lasten en kosten krijgen van deze nieuwe regelgeving? Juist, niet de reeds verduurzaamde bedrijven. Dat is het argument wat @Get!em hierboven omschrijft. Dat zou ook de reden kunnen zijn dat actieve duurzame fondsen met hun beweegredenen mede dankzij nieuwe duurzame wet en regelgeving de markt kunnen verslaan.Verwijderd1 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:53:
[...]
Dat is mijn punt eigenlijk, ook als je het collectief doet is het maar de vraag of het zin heeft. Er is immers een reden dat niet-duurzame bedrijven toch bestaansrecht hebben: er valt geld te verdienen. En dat is ook het punt wat Buffett aanhaalt (heb even geen link maar is hier al meermaals voorbij gekomen in eerdere topics), als je collectief wil verduurzamen dan bereik je dat het beste door marktbrede regelgeving en incentives.
Toevallig is de EU een regelmacht, dus we zijn in dat opzicht goed gepositioneerd om verduurzaming via de politiek af te dwingen.
Overigens verandert volgens mij de algemene opvattingen over het bestaansrecht van niet-duurzame bedrijven op dit moment flink. Hoe lang blijven we nog accepteren dat bedrijven als Amazon, Uber of Deliveroo hun personeel uitknijpt voor hogere omzet cijfers. Duurzaamheid is méér dan het tegengaan van klimaatverandering. Ook zonder een trots en meeprofiterend personeelsbestand ben je denk ik niet duurzaam. Ik zou er in ieder geval niet willen werken. Het is wachten op de volgende schandalen. En hopelijk de volgende regels en wetgeving die dit soort uitbuiting onmogelijk maakt.
Maar misschien ben ik wel wat te optimistisch over de toekomst en onderschat ik de kracht van de lobby van deze zelfde niet-duurzame bedrijven.
[ Voor 4% gewijzigd door Boerekool_ op 22-04-2021 16:10 ]
De bedrijven die nu underperformen, zijn echter degene die al investeringen doen/deden op het gebied van klimaat, energie en recyclen.Verwijderd1 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:53:
[...]
Dat is mijn punt eigenlijk, ook als je het collectief doet is het maar de vraag of het zin heeft. Er is immers een reden dat niet-duurzame bedrijven toch bestaansrecht hebben: er valt geld te verdienen. En dat is ook het punt wat Buffett aanhaalt (heb even geen link maar is hier al meermaals voorbij gekomen in eerdere topics), als je collectief wil verduurzamen dan bereik je dat het beste door marktbrede regelgeving en incentives.
Feit dat bijvoorbeeld Oil&Gas dit jaar enorm stijgt, met in praktische zin <7,5 jaar horizon de kritische 2030 (als je pas in 2029 begint met transitie red je dat echt niet), is natuurlijk bizar. Veel van dat soort bedrijven gaan straks klappen krijgen of zware investeringen moeten doen.
Zo zie je nu enorme steun voor Biden's 2030 doel. Voornamelijk bedrijven welke al stappen en investeringen doen, maar van MSFT/Google tot Unilever geen misselijke namen. Dat forceert echter wel hun 'grijze' concurrenten om, op veel kortere termijn, juist grotere stappen te zetten om in 2030 op hetzelfde punt uit te komen.
In dat opzicht heeft 'groen' een goede potentie tot outperformance. Die zijn ermee bezig of staan zelfs al klaar en hoeven enkel door te gaan met winst maken. Terwijl de concurrentie met hoge tijdsdruk de enorme investeringen op gang moet zetten, wat daar de cijfers zal gaan drukken.
Klopt, ESG is dan ook breder.Boerekool_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:08:
[...]
Overigens verandert volgens mij de algemene opvattingen over het bestaansrecht van niet-duurzame bedrijven op dit moment flink. Hoe lang blijven we nog accepteren dat bedrijven als Amazon, Uber of Deliveroo hun personeel uitknijpt voor hogere omzet cijfers. Duurzaamheid is méér dan het tegengaan van klimaatverandering.
Doet me denken aan de tweet van Jitse gisteren...
En een (heel) oud artikel uit 2017 over UBER en hun ESG: https://www.sustainalytic...w-ceo-up-to-the-challengeJitse Groen
@jitsegroen
·
23h
Replying to
@dkhos
Thank you for the advice, and then if I may .. Start paying taxes, minimum wage and social security premiums before giving a founder advice on how he should run his business.
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij