Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:05
NESFreak schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:42:
[...]

De kosten van eenvoudig beleggen zijn nogal hoog:
https://www.ing.nl/partic...n_eenvoudig_beleggen.html

De servicefee die je betaalt is 0,40% over de waarde van je beleggingen en minimaal € 12 per jaar. Daar komen nog fondskosten van 0,69% bij.

De offensief/defensief profielen is hoe de ing de boel verdeeld tussen een obligatiefonds en een wereld index fonds.

Dit kun je veel goedkoper zelf bij de ing doen. Obligatiefondsen leveren momenteel zo weinig op dat je net zo goed het geld op een spaarrekening kunt zetten. Bovendien haal je meer rendement met extra aflossen op je hypotheek, dan op obligaties. Ik zou obligaties dus eerst laten voor wat het is.

Je wilt dus eigenlijk alleen een indexfonds. Deze kun je ook gewoon bij de ing krijgen:
https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html
Basisfee Je betaalt een basisfee van € 20 per jaar.
Servicefee over je belegd vermogen T/m € 100.000 0,24%.
Kosten per transactie Beleggingsfondsen en indextrackers Kosteloos

En het NT wereldfonds https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9 rekent slechts 0,15%

Dit is dus al snel veel goedkoper (vanaf 2666€ aan belegd vermogen geloof ik). En bij het meest offensieve profiel van het 'eenvoudig beleggen', doet de ing precies het zelfde voor jou.

Bovendien kun je de NT fondsen ook automatisch elke maand aankopen, dus dat kost je niet eens meer moeite.

Voor betere spreiding zou je wel ook nog het NT emerging markets en het NT small caps fonds erbij kunnen kopen. Voor de exacte kosten en de verdeling zou je kunnen kijken op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ Hier kun je ook de kosten van de ing met andere opties vergelijken.

Mocht je alsnog ook nog obligaties willen, dan zou je kunnen kijken naar iets als https://www.ishares.com/n...government-bond-ucits-etf of https://www.ishares.com/n...-aggregate-bond-ucits-etf

break even van de kosten tussen zelf beleggen en eenvoudig beleggen:
20€+(0.0015+0.0024)*2666€ = 30.39€
12€+0.0069*2666€ = 30.39€
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik ga dit stuk vanavond even een paar keer lezen en hopelijk begrijp ik het allemaal.

Mijn case is dat ik onlangs een deel van mijn crypto winst heb laten uitbetalen. Met het idee dat ik iig een deel veilig hebt gesteld, want tot die tijd is het toch maar virtueel. De hele handel kan crashen, ik kan gehackt worden, etc.. En ja, ik besef dat dit met aandelen ook kan gebeuren, het crashen dan.

Mijn idee is dat ik het geld kan missen voor laten we zeggen 10 jaar. Ik wil het gebruiken voor als mijn kinderen groter zijn. Voor studiekosten en algemeen levensonderhoud. Nu was de tip in een ander topic dat het op de rekening zetten en houden misschien ook niet zo slim is ivm 0% rente en inflatie. Dus eigenlijk zoek ik een manier dat een beter rendement geeft dan de spaarrekening, maar niet zoveel risico's geeft als crypto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Boerekool_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:08:
[...]

En welke bedrijven gaan de meeste lasten en kosten krijgen van deze nieuwe regelgeving? Juist, niet de reeds verduurzaamde bedrijven. Dat is het argument wat @Get!em hierboven omschrijft. Dat zou ook de reden kunnen zijn dat actieve duurzame fondsen met hun beweegredenen mede dankzij nieuwe duurzame wet en regelgeving de markt kunnen verslaan.

Overigens verandert volgens mij de algemene opvattingen over het bestaansrecht van niet-duurzame bedrijven op dit moment flink. Hoe lang blijven we nog accepteren dat bedrijven als Amazon, Uber of Deliveroo hun personeel uitknijpt voor hogere omzet cijfers. Duurzaamheid is méér dan het tegengaan van klimaatverandering. Ook zonder een trots en meeprofiterend personeelsbestand ben je denk ik niet duurzaam. Ik zou er in ieder geval niet willen werken. Het is wachten op de volgende schandalen. En hopelijk de volgende regels en wetgeving die dit soort uitbuiting onmogelijk maakt.

Maar misschien ben ik wel wat te optimistisch over de toekomst en onderschat ik de kracht van de lobby van deze zelfde niet-duurzame bedrijven.
Maar die afweging wordt net zo goed gemaakt door niet-ESG investeerders. Zij kijken net zo goed naar de risico's van toekomstige regelgeving en het effect daarvan op hun investering.

Voor ESG zijn er dus volgens mij twee visies:

- ESG investeren om zo bij te dragen aan betere ESG
- ESG investeren om meer rendement te maken of een betere risico/beloning verhouding te krijgen

Dat eerste betwijfel ik. Zoals gezegd denk ik niet dat de manier van investeren, zelfs al zou 10-20% van het kapitaal ESG aanhouden de situatie veranderen. De rest van de markt profiteert dan immers van de korting op niet-ESG aandelen.

Dat laatste trek ik ook in twijfel, omdat je een actieve strategie aan het voeren bent (ofwel geheel actief zoals die ASN fondsen ofwel een beetje actief door zelf uitsluitingen te bedenken). Je stelt dan immers dat jouw methodiek (of die van je broker) de markt zal verslaan. Als dat zo was dan zouden de grotere investeerders die strategie ook wel aanhangen waardoor die outperformance teniet wordt gedaan. Dat is m.i. gewoon het actief vs. passief verhaal. Overigens zit ik zelf ook bij NT die wel wat uitsluitingen heeft. Zoals ik hier eerder wel eens gezegd heb stoor ik me er niet echt aan, maar ik zie het niet als pluspunt.

Wil je dan wel echt wat veranderen dan zal het uiteindelijk toch via regelgeving moeten. En dat is dan niet beperkt tot ESG, maar ook zaken als geopolitiek spelen een rol. En dan komt een naam als ASML ook gewoon naar voren:
Nederland houdt de export van de EUV-machines naar China tegen, omdat de chips ook voor militaire doeleinden gebruikt kunnen worden. Maar volgens De Wijk spelen er nog andere belangen. "Amerika wil niet dat China hen technologisch overtroeft", zegt De Wijk. Daarom houdt het land druk op Nederland om de export tegen te houden.
https://eenvandaag.avrotr...ropa-moet-in-actie-komen/
En dat veel van ASML's operaties praktisch bij China in de achtertuin staan (Taiwan) vind ik in dat opzicht ook wel een risico, als investeerder zou ik me daar meer zorgen over maken dan bedrijfsspecifieke ESG overwegingen. Maar goed, dat soort bepalingen (hoe die risico's zich vertalen naar de prijs van een aandeel) laat ik over aan de markt. ;)

ASML is in dat opzicht een grote speler, maar met duizenden bedrijven is het echt wel moeilijk om al die risico's in kaart te brengen en daar een prijs aan te koppelen. Ja met een standaard schema kun je ze op allerlei criteria beoordelen, maar of je daarmee een goed beeld van het bedrijf krijgt?

@Xanaroth noemt bijvoorbeeld Google. Dat is een megalomaan bedrijf. Ze zitten niet in olie, dus dat is een plusje voor de E. Maar qua governance komen ze ook slecht in het nieuws rondom de ethiek researcher op het gebied van AI. Is dat een governance probleem? Waar ligt de grens voor uitsluiting? Dat zijn puur twee puntjes die ik zo weet op te noemen, maar zo zijn er natuurlijk tal van plussen en minnen die het ingewikkeld maken en hoe groter de bedrijven hoe genuanceerder de analyse.

Dan haak ik al snel af en houd ik het gewoon bij de markt, lekker de passieve filosofie volgen waarbij de focus ligt op lage kosten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Biden doet een uitspraak over belastingen en de hele markt dipt. (Even)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:01
MoiZie schreef op donderdag 22 april 2021 @ 05:44:
[...]

100 euro verdienen door 10.000 euro een half jaar vast te zetten op hun rekening. Dat is wel heel mager :P
Dag ja je voor je 100 euro inleg en 20 euro cadeau. Heb je circa 20% rendement (exclusief de nodige kosten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 21:59
En Northern Trust werkt weer volledig bij ING.....hoera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
chronoz schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:42:

Hoeveel van mijn geld is veilig bij DeGiro? €100k toch? Want op https://www.dnb.nl/voor-d...rscompensatiestelsel-bcs/ zie ik namelijk maar €20k.
€ 100.000,- geld voor contact geld op je rekening.
https://www.nvb.nl/themas...rlandse-depositogarantie/

€ 20.000,- geldt voor het geval je broker failliet gaat en deze zijn vermogensscheiding niet op orde heeft.
Normaal hoort een broker/bank je aandelen/beleggingen apart in een stichting aan te houden. In het geval dat je bank/broker failliet gaat blijven je beleggingen van jou. Echter het kan zijn dat je broker/bank het toch niet goed voor elkaar heeft (ondanks controles van instanties zoals de AFM/Bafin/etc.). In dat geval wordt je een schuldeiser. De eerste schuldeiser die uitbetaald krijgt is de overheid. Daarna komen de andere partijen.
In theorie kan je dus tussen de 100 en 0% terug vorderen. Je wordt door het BCS maximaal voor € 20.000,- vergoed.
Dus stel je hebt 100K aan beleggingen en je kan 80% terug vorderen, dan krijg je van de BCS nog 20 K terug. Kan je slechts 50% terug vorderen, dan krijg je 50K en 20 K van de BCS. Verlies van 30K dus.

De kans dat een bank/broker failliet gaat is meestal klein. De kans dat je bank/broker failliet gaat en zijn vermogensscheiding niet op orde heeft is nog kleiner.
Wil je de kans nog verder verkleinen, dan zou je je beleggingen kunnen onderbrengen bij meerdere brokers.
Het liefst bij broker die een goede reputatie/rating hebben.

https://www.dnb.nl/voor-d...rscompensatiestelsel-bcs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:28
phantom09 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:32:
De kans dat een bank/broker failliet gaat is meestal klein. De kans dat je bank/broker failliet gaat en zijn vermogensscheiding niet op orde heeft is nog kleiner.
Advocaat van de duivel. De vraag is natuurlijk of er een verband tussen beiden is. Als de broker failliet gaat omdat die z'n zaken niet op orde heeft is de kans natuurlijk ook weer groter dat de vermogensscheiding niet op orde is. Of juist andersom dat de vernogensscheiding niet op orde is, er blijkt dat meer niet op orde is, en ze failliet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:09

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Tja en als je failliet gaat is het natuurlijk verleidelijk om even niet zo op de vermogensscheiding te letten om zo toch nog het schip te redden.

Heel dubbel. Ben geen blinde DeGiro-basher maar zou er toch ook niet met een gerust hart 200k+ neerzetten. Ik verafschuw alleen wel hoge kosten en beroerde software van andere brokers/traditionele banken.

Binnenkort maar eens op zoek naar alternatieven. ABN komt in ieder geval naar voren door de service die ze bieden op het gebied van buitenlandse dividendbelasting, een aantal aandelen kan ik daar dus plaatsen. Misschien een deel naar Binck...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
tuinïnen schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:15:
Binnenkort maar eens op zoek naar alternatieven. ABN komt in ieder geval naar voren door de service die ze bieden op het gebied van buitenlandse dividendbelasting, een aantal aandelen kan ik daar dus plaatsen. Misschien een deel naar Binck...
Binck is overgenomen door SaxoBank en de accounts gaan ook over naar het systeem van Saxo. Binck bestaat daardoor mijn inziens niet echt meer. Ik vond Binck altijd al schreeuwend duur met hun service fee elke maand én transactiekosten, maar SaxoBank is helemaal bizar. Minimaal €12 per transactie voor AEX en $15 per transactie op de Nasdaq, S&P500 en DJ. Geen idee of de service fee blijft bij Saxo maar dat zal wel.

Opgezocht en de service fee ('bewaarkosten') bij Saxo zijn er ook:
Voor rekeningen met posities in aandelen, ETF's/ETC's of obligaties gelden bewaarkosten van 0,25% per jaar met een maandelijks minimumbedrag van EUR 5,00.
Bij Binck zat er een limiet op de service fee. Vanaf €400.000/450.000 portefeuillewaarde geen service fee meer, bij Saxo is er geen limiet.

Plus je krijgt elke 6 maanden een rekening van $100 bij 'inactiviteit' zijnde in die 6 maanden geen transacties gedaan.

Daarnaast waren de valutakosten bij Binck (anders dan in euro's) 0,25% over de transactiewaarde. Bij Saxo een whopping 1% bovenop de fx-spot (lekker ondoorzichtig).

Als buy-and-hold belegger ben je bij Saxo mooi de sjaak.

[ Voor 32% gewijzigd door Cubic X op 23-04-2021 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
tuinïnen schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:15:
Tja en als je failliet gaat is het natuurlijk verleidelijk om even niet zo op de vermogensscheiding te letten om zo toch nog het schip te redden.

Heel dubbel. Ben geen blinde DeGiro-basher maar zou er toch ook niet met een gerust hart 200k+ neerzetten. Ik verafschuw alleen wel hoge kosten en beroerde software van andere brokers/traditionele banken.

MIsschien is Interactive Brokers wat voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Cubic X schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:02:
[...]

Binck is overgenomen door SaxoBank en de accounts gaan ook over naar het systeem van Saxo. Binck bestaat daardoor mijn inziens niet echt meer. Ik vond Binck altijd al schreeuwend duur met hun service fee elke maand én transactiekosten, maar SaxoBank is helemaal bizar. Minimaal €12 per transactie voor AEX en $15 per transactie op de Nasdaq, S&P500 en DJ. Geen idee of de service fee blijft bij Saxo maar dat zal wel.

[...]

Bij Binck zat er een limiet op de service fee. Vanaf €400.000/450.000 portefeuillewaarde geen service fee meer, bij Saxo is er geen limiet.

Plus je krijgt elke 6 maanden een rekening van $100 bij 'inactiviteit' zijnde in die 6 maanden geen transacties gedaan.

Daarnaast waren de valutakosten bij Binck (anders dan in euro's) 0,25% over de transactiewaarde. Bij Saxo een whopping 1% bovenop de fx-spot (lekker ondoorzichtig).

Ben voor een gedeelte vorig jaar i.v.m. DeGiro taferelen over gegaan naar Binck. Ik weet dat deze duur is, maar Saxo is inderdaad nog duurder:

https://www.home.saxo/nl-...itions/stocks/commissions

Bewaarkosten van minimaal $5,- per maand of 0,25%. Dat is al meer dan de € 3,50 die Binck minimaal vroeg. Overboeken van je aandelen zijn extreem duur: € 50,- per ISIN nr.

Cash saldo boven € 15.000,- kost 3% rente: https://www.home.saxo/nl-...arges-and-margin-schedule.

Inderdaad, € 100,- kosten bij 6 maanden inactiviteit:
Kosten bij inactiviteit

Er worden kosten bij inactiviteit ten bedrage van USD 100,00 (of het gelijkwaardige bedrag in de rekeningvaluta) in rekening gebracht als de klant geen transacties uitvoert op zijn/haar rekening gedurende een periode van 6 aaneengesloten maanden (180 dagen).

Ik vindt dit laatste erg, gezien je al een bewaarkosten moet betalen. Dus moet ik 1 keer per 6 maanden maar iets gaan kopen voor circa € 12,-. Dan betaal ik circa € 100-12= € 88,- minder aan kosten..... :(
Kan de pijn nog iets verzachten door iets in de EU te gaan kopen. Daar betaal ik bij IB dacht ik vaak rond de €2-€2,5 voor. Ben ik per jaar dus circa €20,- duurder uit bij Saxo dan bij Binck. :(

Ik begrijp niet waarom mensen niet weg lopen bij de zeer dure brokers. Mogelijk omdat ze bang zijn dat goedkoper brokers failliet gaan? 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 23-04-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
phantom09 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:05:
[...]

Ben voor een gedeelte vorig jaar i.v.m. DeGiro taferelen over gegaan naar Binck. Ik weet dat deze duur is, maar Saxo is inderdaad nog duurder:

https://www.home.saxo/nl-...itions/stocks/commissions

Bewaarkosten van minimaal $5,- per maand of 0,25%. Dat is al meer dan de € 3,50 die Binck minimaal vroeg. Overboeken van je aandelen zijn extreem duur: € 50,- per ISIN nr.

Cash saldo boven € 15.000,- kost 3% rente: https://www.home.saxo/nl-...arges-and-margin-schedule.

Inderdaad, € 100,- kosten bij 6 maanden inactiviteit:
Kosten bij inactiviteit

Er worden kosten bij inactiviteit ten bedrage van USD 100,00 (of het gelijkwaardige bedrag in de rekeningvaluta) in rekening gebracht als de klant geen transacties uitvoert op zijn/haar rekening gedurende een periode van 6 aaneengesloten maanden (180 dagen).

Ik vindt dit laatste erg, gezien je al een bewaarkosten moet betalen. Dus moet ik 1 keer per 6 maanden maar iets gaan kopen voor circa € 12,-. Dan betaal ik circa € 100-12= € 88,- minder aan kosten..... :(
Kan de pijn nog iets verzachten door iets in de EU te gaan kopen. Daar betaal ik bij IB dacht ik vaak rond de €2-€2,5 voor. Ben ik per jaar dus circa €20,- duurder uit bij Saxo dan bij Binck. :(
Ik ben zelf een echte buy-and-hold belegger die zich niet bezighoudt met de waan van de dag; lekker langzaam maar steady vermogen opbouwen. Bij Binck deed ik geregeld periodes van 6 maanden geen transacties als er in mijn ogen niks laag genoeg gewaardeerd staat om (bij) te kopen. Mijn rekening van Binck gaat binnenkort over naar Saxo en ik ben er totaal niet blij mee. De kosten van Binck vond ik zoals gezegd al bizar, maar daar kon ik nog wel mee leven gezien het geringe aantal transacties die ik doe. De service fee was jammer maar kon ik op zich nog wel begrijpen (niet dat ik het leuk vond, maar ik begrijp ook wel dat zij kosten maken aan mij). Nu bij Saxo voel ik mij echt dubbel genaaid.

Die kosten bij 'inactiviteit' eens in de 6 maanden is misschien 'maar' $100 maar ik heb ook het gevoel er niks voor terug te krijgen. Zeker aangezien je inderdaad ook al bewaarkosten betaald. De belachelijke transactie- en valutakosten zijn dan koren op de molen wat mij betreft.
Ik begrijp niet waarom mensen niet weg lopen bij de zeer dure brokers. Mogelijk omdat ze bang zijn dat goedkoper brokers failliet gaan? 8)7
Voor mij speelt dit deels mee. Ik heb een account bij DeGiro en Binck. Bij DeGiro staat +/- €20k in Berkshire Hathaway als een soort van 'cash reserve' (uiteraard zie ik dat niet letterlijk zo) totdat betere kansen zich voordoen. Bij Binck (straks dus Saxo) staat rond de €150k en dat vertrouw ik DeGiro echt niet toe. Maarja, waar kan ik dan heen? Welke Nederlandse broker is nu nog fatsoenlijk?

Daarnaast kost overboeken van aandelen naar een andere broker vaak ook een godsvermogen en dit bedrag bij Saxo laten staan en 'opnieuw' beginnen bij een andere broker schiet ook niet op want dan heb ik de kosten van Saxo nog steeds... Het voelt als een soort gouden kooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 13:45
@Cubic X Wel eens naar Interactive Brokers gekeken? Daar heb je ook een inactivity fee van $10 per maand, maar boven de $100k heb je die niet meer. Plus je kan geld krijgen voor het laten uitlenen voor je aandelen.

Volgens mij vallen de kosten uiteindelijk reuze mee en de kosten zijn in ieder geval inzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Cubic X schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:29:
[...]

Ik ben zelf een echte buy-and-hold belegger die zich niet bezighoudt met de waan van de dag; lekker langzaam maar steady vermogen opbouwen. Bij Binck deed ik geregeld periodes van 6 maanden geen transacties als er in mijn ogen niks laag genoeg gewaardeerd staat om (bij) te kopen. Mijn rekening van Binck gaat binnenkort over naar Saxo en ik ben er totaal niet blij mee. De kosten van Binck vond ik zoals gezegd al bizar, maar daar kon ik nog wel mee leven gezien het geringe aantal transacties die ik doe. De service fee was jammer maar kon ik op zich nog wel begrijpen (niet dat ik het leuk vond, maar ik begrijp ook wel dat zij kosten maken aan mij). Nu bij Saxo voel ik mij echt dubbel genaaid.

Die kosten bij 'inactiviteit' eens in de 6 maanden is misschien 'maar' $100 maar ik heb ook het gevoel er niks voor terug te krijgen. Zeker aangezien je inderdaad ook al bewaarkosten betaald. De belachelijke transactie- en valutakosten zijn dan koren op de molen wat mij betreft.

[...]

Voor mij speelt dit deels mee. Ik heb een account bij DeGiro en Binck. Bij DeGiro staat +/- €20k in Berkshire Hathaway als een soort van 'cash reserve' (uiteraard zie ik dat niet letterlijk zo) totdat betere kansen zich voordoen. Bij Binck (straks dus Saxo) staat rond de €150k en dat vertrouw ik DeGiro echt niet toe. Maarja, waar kan ik dan heen? Welke Nederlandse broker is nu nog fatsoenlijk?

Daarnaast kost overboeken van aandelen naar een andere broker vaak ook een godsvermogen en dit bedrag bij Saxo laten staan en 'opnieuw' beginnen bij een andere broker schiet ook niet op want dan heb ik de kosten van Saxo nog steeds... Het voelt als een soort gouden kooi.
Ik ben ook een buy and hold belegger. Ik verkoop meestal iets als ik denk dat het aandeel in de toekomst niet veel beter gaat renderen of het nog slechter gaat doen.
I.v.m. de taferelen vorig jaar bij DeGiro ben ik gaan kijken naar andere brokers. Ik zat ooit bij Lynx. En ik las hier dat velen bij Interactive Brokers beleggen. Lynx is weliswaar Nederlandse partij maar niks anders dan een tussenpersoon/handelaar. Dus waarom niet rechtstreeks bij IB dacht ik zo.

Wil je toch een Nederlandse broker, dan is misschien ABNAmro wat voor jou?
Of je kan naar Buxx Zero als je goedkoop wilt doen (pas wel op met kopen van aandelen die niet in euro zijn, je betaald dacht ik 0,5% wisselkosten).

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 23-04-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:06
Cubic X schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:29:
[...]

[...]

Misschien toch eens naar de Nederlandse grootbanken ING en ABN kijken dan ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

phantom09 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:37:
[...]

Of je kan naar Buxx Zero als je goedkoop wilt doen (pas wel op met kopen van aandelen die niet in euro zijn, je betaald dacht ik 0,5% wisselkosten).
Klopt, althans, Bux Zero rekent 0,25% wisselkosten. Ter vergelijking: DeGiro rekent 0,10% wisselkosten (bij Auto FX). Rabobank rekent bijv. ook 0,25%.

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:48
Heren hierboven bedankt voor de info over kosten van Saxo.

Het lijkt er dus op alsof klanten onder het mom van een overname van diensten stilletjes in een heel andere kostenstructuur zijn geduwd. Dat is wat twijfelachtig vanuit consumentenrecht bezien.

De nieuwe tarieven maken het erg aantrekkelijk om de rekening op te zeggen. Ik had twee voordelen met Binck: 1) flexibiliteit om obscure fondsen toe te laten voegen, 2) automatische optie om Franse dividendbelasting terug te krijgen.

Iemand die weet hoe Saxo met deze twee punten verder gaat?

Overigens krijg ik jeuk van de site van Saxo. De (kosten) informatie staat zo verspreid dat het op opzet lijkt. Tevens wordt er duidelijk ingezet op hefboomproducten in plaats van beleggen en staat de site vol met fancy klinkende Engelse termen daar waar Binck gewoon heldere taal gebruikte. Een prima product omzeep geholpen :/

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 23-04-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Open Outcry schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:01:
[...]
Klopt, althans, Bux Zero rekent 0,25% wisselkosten. Ter vergelijking: DeGiro rekent 0,10% wisselkosten (bij Auto FX). Rabobank rekent bijv. ook 0,25%.
Excuses. Het is inderdaad 0,25%:

https://getbux.com/nl/tar...&return-prospect=positive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik ben benieuwd of de capital gains tax in de VS, voor hoge inkomens, inderdaad richting de 40% gaat.

Dat zou potentieel nogal wat verkoopdruk op aandelen kunnen zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben net begonnen maar twijfel nu beetje of ik alles bij bux zero neer zet nu ze ook VWRL hebben opgenomen als optie om te kopen of dat ik de etf's bij degiro houd en alleen aandelen koop op Bux Zero.

Komt eigenlijk een beetje door dat DeGiro een duits bedrijf gaat worden, ik vond het juist wel fijn dat het een Nederlands bedrijf was. Zijn er hier mensen die Bux Zero gebruiken voor etfs en aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Rukapul schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:12:
Heren hierboven bedankt voor de info over kosten van Saxo.

Het lijkt er dus op alsof klanten onder het mom van een overname van diensten stilletjes in een heel andere kostenstructuur zijn geduwd. Dat is wat twijfelachtig vanuit consumentenrecht bezien.

De nieuwe tarieven maken het erg aantrekkelijk om de rekening op te zeggen. Ik had twee voordelen met Binck: 1) flexibiliteit om obscure fondsen toe te laten voegen, 2) automatische optie om Franse dividendbelasting terug te krijgen.

Iemand die weet hoe Saxo met deze twee punten verder gaat?

Overigens krijg ik jeuk van de site van Saxo. De (kosten) informatie staat zo verspreid dat het op opzet lijkt. Tevens wordt er duidelijk ingezet op hefboomproducten in plaats van beleggen en staat de site vol met fancy klinkende Engelse termen daar waar Binck gewoon heldere taal gebruikte. Een prima product omzeep geholpen :/
Hebben ze dat inderdaad gedaan? Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze gewoon de bestaande Binck kostenstructuur zouden houden. In ieder geval initieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 19-09 23:04
[...]

[...]
Pf ik heb nu Binck 2 maanden geprobeerd, maar ik vind het echt niet gebruiksvriendelijk. Het is dat ik transactiekosten vergoed kreeg maar op Degiro kan ik meeste Amerikaanse aandelen kopen/verkopen voor 50 cent - 1euro en bij Binck is het gewoon €7+...

Die app kom ook uit 2000-2005 internet opstart periode geloof ik. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:48
Hielko schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:21:
[...]

Hebben ze dat inderdaad gedaan? Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze gewoon de bestaande Binck kostenstructuur zouden houden. In ieder geval initieel.
Dat zou ik ook denken, maar hoe kan ik dat checken als ze zo'n zooitje van de informatie maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Santee schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:36:
[...]

Pf ik heb nu Binck 2 maanden geprobeerd, maar ik vind het echt niet gebruiksvriendelijk. Het is dat ik transactiekosten vergoed kreeg maar op Degiro kan ik meeste Amerikaanse aandelen kopen/verkopen voor 50 cent - 1euro en bij Binck is het gewoon €7+...

Die on-hover popups wordt ik ook kotsmisselijk van.
Even portefeuille openen.. ops 10 pixels te ver omhoog.. gelijk een popup die over het oorspronkelijke doel gaat. En zo ook in portefeuille overzicht.. heel neurotisch allemaal.

Maar Binck is dus overgenomen.. hmm.. O-)
Eens goed over nadenken. De interface was ik al niet zo tevreden over.

+ huiliehuilie voor Shell. recent nog +18% inmiddels break even of - zelfs. Ik heb nog niet gekeken -0.5% maar als ik de koers zie is die op de plek waar ik gekocht had. :'( :'( :'( :'( :'(
wee mij

[ Voor 11% gewijzigd door MrMonkE op 23-04-2021 17:19 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Binck schrijft dat de tarieven (nog) niet echt veranderen:
Uw tarieven blijven grotendeels zoals u gewend was bij BinckBank. Het volgende wijzigt:

Bij aandelentransacties vervallen de vaste kosten van € 1,- per transactie.
Mocht u een transactie in buitenlandse valuta doen, dan worden de transactiekosten daarvan in de desbetreffende munteenheid uitgedrukt.
Mijn indruk na een week:
- Vreselijk irritant die 2FA via SMS in de app.
- Gericht op een ander soort mens dan ik. Overal grote knoppen 'sluit positie'. Ten eerste heb ik geen 'positie', ik zit immers niet op wallstreetbets, en ten tweede wil ik die vrijwel nooit 'sluiten' :P

[ Voor 22% gewijzigd door eamelink op 23-04-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
WeAreLegion schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:20:
Ik ben net begonnen maar twijfel nu beetje of ik alles bij bux zero neer zet nu ze ook VWRL hebben opgenomen als optie om te kopen of dat ik de etf's bij degiro houd en alleen aandelen koop op Bux Zero.

Komt eigenlijk een beetje door dat DeGiro een duits bedrijf gaat worden, ik vond het juist wel fijn dat het een Nederlands bedrijf was. Zijn er hier mensen die Bux Zero gebruiken voor etfs en aandelen?
Ik heb Buxx zero. Zit echter een klein beetje geld in. Een paar aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Zeggen ze bij elke overname @eamelink Dan schuiven ze langzaam een paar top managers naar binnen. Begint meestal topdown met een nieuwe FO. En voor je het weet is je hele bedrijf veranderd in wat de nieuwe eigenaar het wil laten zijn. Hun volste recht maar waarom altijd 'er verandert niets"

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
phantom09 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:05:
[...]

Ik heb Buxx zero. Zit echter een klein beetje geld in. Een paar aandelen.
Ja ik heb wat in buxx zero zitten nu, en dan wat in de giro, maar opzich vind ik bux zero wel fijn werken. De informatie is wat sumier maar ik zoek dat eigenlijk gewoon op internet op. De grafieken gebruik ik verder niet echt.

Maar goed enige wat ik bij bux zero nog mis is een ETF om VWRL aantevullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uniciteit schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:17:
Ik ben benieuwd of de capital gains tax in de VS, voor hoge inkomens, inderdaad richting de 40% gaat.

Mooi toch, een leuk koop momentje :)

Zelf zit ik al een tijdje bij de Giro, maar heb gekozen Lynx erbij te nemen. Dat bevalt me tot nu toe best wel goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
MrMonkE schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:51:
[...]

+ huiliehuilie voor Shell. recent nog +18% inmiddels break even of - zelfs. Ik heb nog niet gekeken maar als ik de koers zie is die op de plek waar ik gekocht had. :'( :'( :'( :'( :'(
wee mij
Niet zo huilen hoor, ik was er vorig jaar klaar mee nadat Shell maanden lang langzaam daalde (en ben het sowieso niet eens met de bedrijfsvoering van Shell) dus had mijn aandelen verkocht rond de €11. Was uiteindelijk bijna het dal van vorige zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Santee schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:19:
[...]

Niet zo huilen hoor, ik was er vorig jaar klaar mee nadat Shell maanden lang langzaam daalde (en ben het sowieso niet eens met de bedrijfsvoering van Shell) dus had mijn aandelen verkocht rond de €11. Was uiteindelijk bijna het dal van vorige zomer.
Ja, cru is dat.
Buy high, sell low.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
MrMonkE schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:22:
[...]

Ja, cru is dat.
Buy high, sell low.
Niet exact, had in maart al rond de €10,50 gekocht en grotendeels verkocht dus stond alles bij elkaar nog in de plus gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
Uniciteit schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:17:

Of niet natuurlijk. Als je niet verkoopt maak je ook geen winst en dus ben je ook geen capital gains tax verschuldigd :>.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oh overigens is het alleen voor de rijkste 1%. De meeste mensen hebben daar ook dus helemaal mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:56
Dan Stark schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:40:
[...]

Of niet natuurlijk. Als je niet verkoopt maak je ook geen winst en dus ben je ook geen capital gains tax verschuldigd :>.
Gisteren of eergisteren was er een artikel op iex dat er veel verkoop is door insiders. Misschien een voorbode voor meer winstnemingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Toevallig iemand die weet of je bij yahoo finance de Y-as vast kunt zetten? Zodat hij niet in en uitzoomt naarmate je de schaal op X-as aanpast

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:09:
Oh overigens is het alleen voor de rijkste 1%. De meeste mensen hebben daar ook dus helemaal mee te maken.
Dus waarschijnlijk exodus van de rijken.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrMonkE schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:46:
[...]

Dus waarschijnlijk exodus van de rijken.
De rijken hebben toch allemaal constructies waarbij ze geen belasting betalen. Dit maakt dus niet uit verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 119% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Hielko schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:21:
[...]

Ja initieel misschien. Ik geloof er niks van dat dit volgend jaar nog zo is. Waarom zou je twee verschillende systemen + tarieven hanteren na een overname? Ik weet vrij zeker dat uiteindelijk alles overgaat naar Saxo.
Santee schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:36:
[...]

Ik heb ook nooit gezegd dat de interface van Binck op dit moment gebruikersvriendelijk is :P . Al vind ik dat zelf wel meevallen moet ik zeggen. Kan prima vinden wat ik nodig heb.
Cocytus schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:25:
[...]

Ik heb hier volgens mij nog niks over gehoord. Ik heb Binck altijd verdedigd maar dit is niet uit te leggen. Als dit klopt sluit ik mijn account binnenkort.

[...]
In eerste instantie, tijdens de overgangsfase, zal er niks veranderen maar als beleggers/investeerders in dit topic weten wij ook wel dat twee verschillende (tarief)systemen hanteren op 1 platform niet efficiënt is. Als je rekening is overgezet kom je ook in de Saxo omgeving, dus dat is alvast de eerste stap naar gelijktrekking en samensmelting van het Binck platform.
Panzer_V schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:52:
[...]

Misschien toch eens naar de Nederlandse grootbanken ING en ABN kijken dan ;)
Ja ga ik zeker doen, maar voor mijn gevoel zijn die twee toch wat wispelturiger met hun beleggingsplatform en producten en tarieven. Maar goed idee om toch eens naar die twee te kijken want ik heb geen feiten om mijn gevoel te onderbouwen :) .
Dan Stark schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:34:
@Cubic X Wel eens naar Interactive Brokers gekeken? Daar heb je ook een inactivity fee van $10 per maand, maar boven de $100k heb je die niet meer. Plus je kan geld krijgen voor het laten uitlenen voor je aandelen.

Volgens mij vallen de kosten uiteindelijk reuze mee en de kosten zijn in ieder geval inzichtelijk.
IB lees en hoor ik wel eens dingen over, maar verder niet echt in verdiept nog. Als ik snel op hun website kijk zie ik meteen dat ze ontzettend Amerikaans zijn in hun uitingen en vooral gericht lijken te zijn op de (zeer) actieve beleggers? Sowieso mijn vermogen bij een Amerikaanse partij onderbrengen staat mij een beetje tegen. Noem het onnodig en naïef maar om naast alle tech die ik van partijen uit de VS gebruik (Mac, Google, Windows, LinkedIn, etc.) óók nog mijn geld in de VS te stallen gaat mij wat te ver. Dan ben ik meer een Amerikaan dan een Nederlander :+ .

[ Voor 28% gewijzigd door Cubic X op 23-04-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:17:
[...]

Mooi toch, een leuk koop momentje :)

Zelf zit ik al een tijdje bij de Giro, maar heb gekozen Lynx erbij te nemen. Dat bevalt me tot nu toe best wel goed.
Mag ik vragen waaom je Lynx kiest en niet direct naar Interactive Brokers gaat? Is in principe hetzelfde, maar dan veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:25:
[...]

Mag ik vragen waaom je Lynx kiest en niet direct naar Interactive Brokers gaat? Is in principe hetzelfde, maar dan veel goedkoper.
Toen ik Lynx nam, wist ik niet dat IBKR veel goedkoper was. Ik ga waarschijnlijk wel overstappen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Dan Stark schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:40:
[...]

Nee, maar voor de allerrijksten - die dus ook eerder grootaandeelhouders zijn en bij verkoop meer invloed hebben op wat de koers doet - is dit natuurlijk wel relevant.

Immers: je kunt nu verkopen met 20% belasting of later verkopen met 39.6% belasting. Die 19.6% extra belasting zorgt er wel voor dat je bestaande rendement met nog eens een derde moeten stijgen. Als je na zo'n stijging (van een derde dus) verkoopt, dan pas speel je break-even ten opzichte van de huidige situatie. De beurskoersen zouden dus nog harder moeten stijgen voordat het rendabel wordt om je aandelen te verkopen... terwijl we al op/rond all time highs zitten.

Ik kan me dan goed inbeelden dat een deel zal denken: weet je wat, we zitten al op/rond een all-time high, ik moet nog zeker 33% extra rendement behalen om er op vooruit te gaan, ik verkoop nu wel een deel...

En waarschijnlijk zal dit percentage niet 39.6% worden en is dit een soort startschot om te gaan onderhandelen in het parlement, maar ik denk niet dat het percentage van 20% helemaal niet wordt verhoogd.

[ Voor 11% gewijzigd door Uniciteit op 23-04-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Cubic X schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:41:
[...]

IB lees en hoor ik wel eens dingen over, maar verder niet echt in verdiept nog. Als ik snel op hun website kijk zie ik meteen dat ze ontzettend Amerikaans zijn in hun uitingen en vooral gericht lijken te zijn op de (zeer) actieve beleggers? Sowieso mijn vermogen bij een Amerikaanse partij onderbrengen staat mij een beetje tegen. Noem het onnodig en naïef maar om naast alle tech die ik van partijen uit de VS gebruik (Mac, Google, Windows, LinkedIn, etc.) óók nog mijn geld in de VS te stallen gaat mij wat te ver. Dan ben ik meer een Amerikaan dan een Nederlander :+ .
En geld in Denemarken hebben kan dan toch ook niet en dus moet je weg bij Saxo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:47:
[...]

Toen ik Lynx nam, wist ik niet dat IBKR veel goedkoper was. Ik ga waarschijnlijk wel overstappen inderdaad.
Ik had in het verleden een rekening bij Lynx geopend om mijn geld over meerdere brokers te spreiden.
Ik wist toen ook de constructie niet dat Lynx een tussen platform "handelaar" is.

Ik vraag mij af of je wel kan overstappen. Als ik mij vergis gaf zr40 ooit aan dat dat niet kan. Enige mogelijkheid is verkopen stukken, een tijdje wachten nadat je rekening afgesloten is en dan bij IB een rekening openen.
Wellicht zou je gaan kunnen informeren bij IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uniciteit schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:10:
[...]

Nee, maar voor de allerrijksten - die dus ook eerder grootaandeelhouders zijn en bij verkoop meer invloed hebben op wat de koers doet - is dit natuurlijk wel relevant.

Immers: je kunt nu verkopen met 20% belasting of later verkopen met 39.6% belasting. Die 19.6% extra belasting zorgt er wel voor dat je bestaande rendement met nog eens een derde moeten stijgen. Als je na zo'n stijging (van een derde dus) verkoopt, dan pas speel je break-even ten opzichte van de huidige situatie. De beurskoersen zouden dus nog harder moeten stijgen voordat het rendabel wordt om je aandelen te verkopen... terwijl we al op/rond all time highs zitten.

Ik kan me dan goed inbeelden dat een deel zal denken: weet je wat, we zitten al op/rond een all-time high, ik moet nog zeker 33% extra rendement behalen om er op vooruit te gaan, ik verkoop nu wel een deel...

En waarschijnlijk zal dit percentage niet 39.6% worden en is dit een soort startschot om te gaan onderhandelen in het parlement, maar ik denk niet dat het percentage van 20% helemaal niet wordt verhoogd.
Uit Wikipedia: The Intelligent Investor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHtDAqqlqgKRf1wRSL-cSr0U9Sg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b1FeqfHhoJvEX1q4dfnLWYOm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Uniciteit schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:03:
[...]

Precies, dus dan is cash goud ;)
Absoluut! Maar aangezien cash toch wel momenteel erg onderhevig is aan inflatie, vind ik niet eens dat de markt zo onaantrekkelijk is geprijsd.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2021 22:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 23:55
Cubic X schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:41:
[...]
IB lees en hoor ik wel eens dingen over, maar verder niet echt in verdiept nog. Als ik snel op hun website kijk zie ik meteen dat ze ontzettend Amerikaans zijn in hun uitingen en vooral gericht lijken te zijn op de (zeer) actieve beleggers? Sowieso mijn vermogen bij een Amerikaanse partij onderbrengen staat mij een beetje tegen.
Misschien zat je op de .com website te kijken. Als Europeaan kom je bij IB Ierland terecht. Je geld staat dan feitelijk in de EU.

Ze zijn inderdaad meer gericht op actieve beleggers. Ik gebruik ze zelf als buy en hold belegger. Dat gaat ook prima. Ik ben erg tevreden met mijn overstap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het mooie van IB is dat het eigenlijk elkaar niet uitsluit. Het is geschikt voor zowel de actieve day trader als de maandelijkse buy & hold belegger, en alles daar tussenin. Alleen voor de kleine belegger (onder $100k) die weinig handelt is het minder geschikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:16
jacobras schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:57:
[...]

Inmiddels werkt het weer (in mijn account in ieder geval). Gisteren nog niet dus ik wilde vandaag bellen om er een klacht van te maken en toen zag ik dat ik mijn aankoop kon uitvoeren. Oplossingstijd: meh. Communicatie: afwezig.

Wat wel goed werkt is de flow van een aankoop doen met onvoldoende saldo op de beleggingsrekening. Je wordt dan doorgestuurd naar eerst geld overmaken en daarna weer terug naar je aankoop met het bedrag onthouden. Soepeltjes.
zerocool schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:45:
En Northern Trust werkt weer volledig bij ING.....hoera!
Hier werkt het helaas nog niet helemaal: NT World en NT EM kan ik weer kopen, NT SC kan ik helaas niet kopen. Iemand anders dezelfde ervaring/enig idee wanneer deze weer beschikbaar is?

Edit: Even gebeld met ING. Er lijken toch nog problemen te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door zunrob op 24-04-2021 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
Uniciteit schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:10:
[...]

Dan even 4 jaar wachten totdat Trump het weer omlaag gooit.

Je hebt ook nog state capital gains tax en nog een extra 3.8% voor Obamacare. In CA zo hoog als 14%. Dan zit je ook al op 38%. Dan komt die extra 19.6% nog harder aan. Ook al ga ik er vanuit dat het percentage vast niet zoveel zal worden verhoogd. Maar goed, als je nu verkoopt, wat ga je dan met je geld doen? Als het geld ook weer de markt in gaat dan maakt het uiteindelijk niet zoveel uit.

Dan komen we hier in NL toch wel iets beter weg. Ook al zullen de meesten hier dan in de 15% categorie vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik wou bij Interactive brokers de configuratie aanpassen omdat ik een andere 06 nummer wil gebruiken.
Ik volg hiervoor de volgende procedure: https://ibkr.info/article/2552

Ik verifieer dan ook de handeling en ontvang netjes een SMS op mijn andere simkaart. IB geeft aan dat het nieuwe 06 nummer geaccepteerd is. Echter als ik de volgende keer wil inloggen bij IB, dan ontvang ik vrolijk op mijn oude 06 nummer nog steeds een SMS (en niet op mijn nieuwe nr.).
Wat doe ik fout? Moet het nog ergens anders aangepast worden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@phantom09 ik ontvang alleen een notificatie van de ib app. Ik begrijp niet waarom jij een sms ontvangt. Heb je daar voor gekozen? Heb je de app geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:35
[...]

[...]

thanks. Ik had nog een plukje aandelen wat ooit bij Alex had, toen Binck en nu Saxo. Nog geen tijd gehad om te verdiepen in de nieuwe voorwaarden maar op basis van jouw post ga ik zeker de boel overzetten. Gewoon verkopen en cash overzetten naar een andere broker. Daar weer terug kopen, het verhuizen van aandelen is meestal duurder.
Ik heb in m'n BV een account bij Lynx dus misschien daar prive ook maar een account maken.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:17:
@phantom09 ik ontvang alleen een notificatie van de ib app. Ik begrijp niet waarom jij een sms ontvangt. Heb je daar voor gekozen? Heb je de app geïnstalleerd?
Ik ben nog niet overgestapt op de app en ontvang alleen SMS' jes. Geldt ook voor jou. Als je het 06 nr wijzigt naar een nieuw nr en je wilt in de toekomst de app op een andere smartphone activeren, dan ontvang je het nog steeds op je oude 06 nummer.

Het punt is dat mijn oude 6 nummer bekend is bij mensen. Een social hacker zou het mogeljik voor elkaar kunnen krijgen om dit 06 nr over te zetten op een andere simkaart. Mijn nieuwe 06 nr is bij niemand bekend en dus is de kans nagenoeg nihil dat een social hacker hier achter komt.

[ Voor 21% gewijzigd door phantom09 op 24-04-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
ChiLLeR schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:07:
[...]
thanks. Ik had nog een plukje aandelen wat ooit bij Alex had, toen Binck en nu Saxo. Nog geen tijd gehad om te verdiepen in de nieuwe voorwaarden maar op basis van jouw post ga ik zeker de boel overzetten. Gewoon verkopen en cash overzetten naar een andere broker. Daar weer terug kopen, het verhuizen van aandelen is meestal duurder.
Ik heb in m'n BV een account bij Lynx dus misschien daar prive ook maar een account maken.
Waarom een account bij Lynx en niet rechtstreeks bij IB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb voor de gein eens even de procentuele winsten tot nu toe berekend bij mijn 3 fondsen bij Fitvermogen (19,6, 18,9, 19,7 omdat ik de verschillen wilde zien: nauwelijks dus), degiro totaal (17,4) en de paar speeleuro's aandelen via bux zero ( toch nog 8 procent).

Natuurlijk is het een momentopname, maar ik ben toch wel blij vorig jaar out of all years de stap gezet te hebben. Ondanks de diepe dalen heb ik me eigenlijk geen moment druk gemaakt. Niet dat ik dat in het dagelijkse leven snel doe, maar toch :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

phantom09 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:22:
Wat doe ik fout? Moet het nog ergens anders aangepast worden??
Dat is inderdaad mogelijk, maar ik ken IB niet. Wat ik wel vaker heb gezien bij bedrijven waar 2fa via sms later is toegevoegd, is dat ze een nieuwe 06 ingevoerd via de website, slechts 1x per dag synchroniseren met de sms server.
Probeer het morgen nog eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Get!em schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:53:
[...]

Dat is inderdaad mogelijk, maar ik ken IB niet. Wat ik wel vaker heb gezien bij bedrijven waar 2fa via sms later is toegevoegd, is dat ze een nieuwe 06 ingevoerd via de website, slechts 1x per dag synchroniseren met de sms server.
Probeer het morgen nog eens?
Ik heb het 06 nummer vorige week zondag aangepast. Mag je toch verwachten dat als het geverifieerd is het meteen wordt doorgevoerd. En zekers na 6 dagen.

In ieder geval bedankt voor het mee denken. ben bang dat ik telefonisch contact moet opnemen met IB. En dan ben ik zo 15-30 minuten aan de lijn :-( .

[ Voor 12% gewijzigd door phantom09 op 24-04-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:22:
[...]
Ik ben nog niet overgestapt op de app en ontvang alleen SMS' jes. Geldt ook voor jou. Als je het 06 nr wijzigt naar een nieuw nr en je wilt in de toekomst de app op een andere smartphone activeren, dan ontvang je het nog steeds op je oude 06 nummer.
Ik dacht dat je met de app niks te maken hebt met je nummer. Als ik een andere sim in mijn telefoon doe werkt het nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:38
Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:49:
[...]

De rijken hebben toch allemaal constructies waarbij ze geen belasting betalen. Dit maakt dus niet uit verder :)
Ik ben nu Moneyland aan het lezen (aanrader), precies wat jij zegt. De (super)rijken verzinnen wel weer nieuwe trucjes om hun vermogen uit de handen van de belastingdienst te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:11:
[...]

Ik dacht dat je met de app niks te maken hebt met je nummer. Als ik een andere sim in mijn telefoon doe werkt het nog steeds.
Klopt, echter het kan zijn dat je je sim alsnog nodig hebt. Stel je hebt nu 06-12345678. Je app is hiermee geactiveerd. Als jij een ander 06 nr krijgt (b.v. 06-87654321) en je koopt ooit een nieuwe smartphone dan stuurt IB een SMS naar je oude telefoon nr. En sinds jij die dan niet meer hebt, heb je en probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:16
Verwijderd1 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:17:
[...]
Dat is volgens mij de vraag die je je moet stellen als je voor ASN (of andere ESG) kiest. Als je moet concluderen dat het onderaan de streep niets uithaalt (omdat je invloed bij andere niet-ESG bedrijven opgeeft en er genoeg anderen zijn die daar wel in willen investeren zonder ESG eisen te stellen) dan geef je rendement op zonder daar iets voor terug te krijgen. Dan zou je dus beter af zijn (qua duurzaamheid) door een breder fonds te kiezen en je overschot aan rendement in duurzame idealen te steken. Dat is bijvoorbeeld wat filantropen als Buffett doen, ze beleggen om rendement te maken en ze steken hun winst in projecten waarvan ze denken dat het de wereld verbetert.
Nu ben ik een redelijke leek, dus waarschijnlijk mis ik iets, maar waarom zou ik, als ik ergens in investeer, dan ook invloed op een bedrijf krijgen?

Ik wil graag met mijn geld stemmen ven alleen investeren in bedrijven waarvan ik geloof dat ze de wereld in ieder geval niet al te veel kapot maken, en, als heel veel mensen dat doen, wordt het voor bedrijven interessanter om te zorgen dat ze een klein beetje opschuiven.

Als 20 tot 30% die keuze zou maken (ik weet niet hoe groot die kans is, want ik verbaas me er eigenlijk altijd over hoeveel minder ethisch mensen die ik ken over beleggen praten dan over andere zaken in hun 'normale' leven), dan is dat echt wel een flinke investering die niet ESG-bedrijven mislopen. Die gaten worden vast wel opgevuld, maar het zorgt wel voor minder investeringen/competitiviteit voor die bedrijven dan als ik wel in ze zou investeren.

Investeren in duurzame idealen is overigens zeker ook een alternatief (hoewel ik wel moeite ermee heb om de superrijken hierom filantropen te noemen (dat vereist ook het betalen van proportionele belasting over je rendement :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 21:35

Qwerty-273

Meukposter

pascoa341 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:24:
Nu ben ik een redelijke leek, dus waarschijnlijk mis ik iets, maar waarom zou ik, als ik ergens in investeer, dan ook invloed op een bedrijf krijgen?
Je kan stemmen als aandeelhouder op aandeelhoudersvergaderingen ;)

Zo heeft Shell de stukken online staan op https://www.shell.com/investors/annual-general-meeting.html en bij de vorige vergadering in 2020 was dit de uitkomst van het stemmen: https://www.shell.com/inv...nnual-general-meeting.pdf (dan heb je een idee over welke punten in zulke vergaderingen wordt gestemd).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
Qwerty-273 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:32:
[...]

Je kan stemmen als aandeelhouder op aandeelhoudersvergaderingen ;)

Zo heeft Shell de stukken online staan op https://www.shell.com/investors/annual-general-meeting.html en bij de vorige vergadering in 2020 was dit de uitkomst van het stemmen: https://www.shell.com/inv...nnual-general-meeting.pdf (dan heb je een idee over welke punten in zulke vergaderingen wordt gestemd).
Dank, ik dacht al wel dat het zo iets zou zijn. Goed om te zien dat dit zo werkt, en te snappen dat dit voor mij niet zou werken (geen tijd/zin om me in te lezen in al die aandeelhoudersvergaderingen), maar voor anderen mogelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
pascoa341 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:24:
[...]

Als je aandeelhouder van een bedrijf bent dan ben je eigenaar van een deel van het bedrijf. Daarmee heb je inspraak. Als individu bij een groot bedrijf haalt dat niet zoveel uit, maar als je relatief veel aandelen hebt (zeg 10%) dan heb je wel wat inbreng.

Als belegger via fondsen ligt het anders, dan ligt het stemrecht bij de fondsbeheerder en zij hebben gezien hun grootte best wat inspraak. Wellicht gaat het dan maar om enkele procenten, maar dat is toch wel wat. Sommige fondsbeheerders zijn (zo heb ik me laten vertellen) meer van inspraak voor verandering (dat hoor ik bijvoorbeeld over Northern Trust) terwijl andere meer business as usual zijn (Blackrock bijvoorbeeld). Weer andere fondsen sluiten veel uit via ESG en hebben zo geen inspraak.
Ik wil graag met mijn geld stemmen ven alleen investeren in bedrijven waarvan ik geloof dat ze de wereld in ieder geval niet al te veel kapot maken, en, als heel veel mensen dat doen, wordt het voor bedrijven interessanter om te zorgen dat ze een klein beetje opschuiven.

Als 20 tot 30% die keuze zou maken (ik weet niet hoe groot die kans is, want ik verbaas me er eigenlijk altijd over hoeveel minder ethisch mensen die ik ken over beleggen praten dan over andere zaken in hun 'normale' leven), dan is dat echt wel een flinke investering die niet ESG-bedrijven mislopen. Die gaten worden vast wel opgevuld, maar het zorgt wel voor minder investeringen/competitiviteit voor die bedrijven dan als ik wel in ze zou investeren.

Investeren in duurzame idealen is overigens zeker ook een alternatief (hoewel ik wel moeite ermee heb om de superrijken hierom filantropen te noemen (dat vereist ook het betalen van proportionele belasting over je rendement :P ).
Maar dat boycotten om zo verandering te bewerkstelligen werkt niet (mijn stelling). Bedrijven halen alleen geld op van investeerders als ze nieuwe aandelen (of obligaties) uitgeven en daarvoor zijn genoeg investeerders bereid te betalen als ze denken dat dat financieel gezien een goede beslissing is. Dat jij (bijvoorbeeld) geen Shell wil kopen maakt voor Shell weinig uit zolang er maar andere investeerders zijn als Shell aandelen of obligaties uitgeeft. Dat laatste hangt vooral af van het toekomstsperspecief van Shell, niet van hun duurzaamheidsbeleid (al is er natuurlijk wel wat overlap).

En wat betreft inspraak, dat heb je (of de fondsbeheerder met vergelijkbare idealen) alleen als je mede-eigenaar bent. En die inspraak is evenredig met de grootte van je aandeel. Wat dat betreft zou je met zoveel kapitaal (20-30% van de markt zoals je zegt) beter slechte bedrijven op kunnen kopen om hun koers bij te sturen (indien mogelijk). De ESG bedrijven zitten immers al op de gewenste koers, waarom zou je daar dan nog geld insteken? De reden is natuurlijk dat daar ook rendement te halen valt, maar dat zijn duidelijk twee verschillende motivaties. Wil je beleggen om de wereld te verbeteren of om je geld te laten renderen? De grootste groep is denk ik gemotiveerd door rendement, niet door het hebben van een klein beetje inspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
pascoa341 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:34:
[...]

Dank, ik dacht al wel dat het zo iets zou zijn. Goed om te zien dat dit zo werkt, en te snappen dat dit voor mij niet zou werken (geen tijd/zin om me in te lezen in al die aandeelhoudersvergaderingen), maar voor anderen mogelijk wel.
Je hoeft je niet perce in te lezen, je kan ook direct gaan voten.

-Je kan dan vaak kiezen of je voor/tegen bepaalde managers/directeuren bent (of dat je geen afzijidg wilt stemmen).

-Maar wat ook hir in voorkomt is dat je voor of tegen kan stemmen dat bijvoorbeeld KPMG of een andere financiele controleur de boekhouding checkt.

-Of dat je vindt dat het managemt wel of geen extra bonus moet krijgen

-Of dat beleggers dividend moeten krijgen.

Van de laatste 2 vindt ik dat het managment geen extra bonus moet krijgen en beleggers geen dividen moeten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascoa341
Wederom dank. Fijn dat zelfs redelijke onbenullige beginnersvragen beantwoord worden.

Ik ben iets hoopvoller dan @Verwijderd1 dat boycotten kan helpen mits genoeg mensen dat doen en ook bestaande beleggers de boel verkopen (hangt wel samen met algemeen toekomstperspectief inderdaad).. En ik vind de inspraak wel eigenlijk wel erg beperkt als ik het zo lees (beiden mijn mening).

Maar goed, ik zie wel de logica van dit denken en denk dat ik mijn strategie hierop toch enigszins ga laten aansluiten. Ik ben te onbekend voor individueel handelen, dus ga denk ik 75% van mijn portfolio vullen met actieve activistische en impactgerichte fondsen (waarschijnlijk ASN - hoef ik zeker niet maximale winst te hebben) en 25% passief volgend met een 'duurzame' ETF (iets meer winst en invloed).

Voor dat laatste lijkt het me dan wel handig dit te doen bij een partij die ook actief probeert haar invloed te doen gelden tijdens aandeelhoudersvergaderingen. Van wat ik hier gelezen heb doet NN dat redelijk sterk, maar mogelijk zijn er andere partijen die hier verder in gaan. Mocht dat zo zijn, dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

2Dutch schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:27:
Heb voor de gein eens even de procentuele winsten tot nu toe berekend bij mijn 3 fondsen bij Fitvermogen (19,6, 18,9, 19,7 omdat ik de verschillen wilde zien: nauwelijks dus), degiro totaal (17,4) en de paar speeleuro's aandelen via bux zero ( toch nog 8 procent).

Natuurlijk is het een momentopname, maar ik ben toch wel blij vorig jaar out of all years de stap gezet te hebben. Ondanks de diepe dalen heb ik me eigenlijk geen moment druk gemaakt. Niet dat ik dat in het dagelijkse leven snel doe, maar toch :+
Dat herken ik, maar twijlel of ik nu moet bijkopen. De markt zit in een bubbel; alle aandelen staan op recordhoogtes. Vooral de technische (Apple, MS, Amazon, Tesla, Facebook, Netflix |:()

De short-list die ik nu volg zet ik hieronder uiteen.

Recreatie:
> Carnival Corp (cruise, 50% lager dan 2 jaar terug)
> Norwegian Cruise Line (zelfde)
> Walt Disney (all time high, zit potentie in, maar als werkloosheid toeneemt weer terug in val?)

Olie:
Gezien alle nieuwsberichten over uitblijvende vraag (BP bevestigd dit) vind ik deze sector erg riskant.
> BP
> Chevron
> ExxonMobil
> Shell

Logitstiek:
> Deutsche Post (blijft groeien, innoveren en is wereldspeler in post; #potentie)
> Prologis (verhuurt distributiecentra's aan Amazon, #potentie)
> Ahold (veilige haven, stabiel dividend, gemiddeld goedkoop €22,69)

Financieel:
> Transfer Flower (na goed 2020 verwacht ik een slecht 2021, dus raad ik af)
> Wereldhaven (door lege panden en hoge schulden groot risico gok ik)
> ABN Amro, ING en Rabo (allemaal slecht nieuws)
> Randstad (blijft potentie houden, al voorspelt JP Morgan dat ze te weinig inzetten op vernieuwing)

En dan heb ik het niet over BasicFit, AirBnB, Nvidia, Cloudflare, Salesforce of Uber. Kortom, zo makkelijk is het nog niet.

[ Voor 3% gewijzigd door iApp op 25-04-2021 15:15 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Inmiddels alles onderweg van DEGIRO naar Rabobank. nou ja, onderweg... op woensdagmiddag alles verkocht en opdracht tot overboeken gegeven... Die heeft t/m vrijdag op in behandeling (intern) gestaan, en daarna pas verwerkt. Uiteraard nog niet op de tegenrekening ontvangen (ondanks SEPA en SEPA instant, het hebben van een IBAN etc). Ergens heb ik het idee dat ik DEGIRO's liquiditeitspositie aan het sponsoren ben?

NB: Eerder ook wel eens kleinere bedragen overgezet en dat was in bijna alle gevallen de volgende dag verwerkt, maar zeker geen 3 werkdagen (ervanuitgaande dat het er morgen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Sander schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:18:
Inmiddels alles onderweg van DEGIRO naar Rabobank. nou ja, onderweg... op woensdagmiddag alles verkocht en opdracht tot overboeken gegeven... Die heeft t/m vrijdag op in behandeling (intern) gestaan, en daarna pas verwerkt. Uiteraard nog niet op de tegenrekening ontvangen (ondanks SEPA en SEPA instant, het hebben van een IBAN etc). Ergens heb ik het idee dat ik DEGIRO's liquiditeitspositie aan het sponsoren ben?

NB: Eerder ook wel eens kleinere bedragen overgezet en dat was in bijna alle gevallen de volgende dag verwerkt, maar zeker geen 3 werkdagen (ervanuitgaande dat het er morgen is).
Mag ik vragen wat de reden is om over te stappen naar de Rabobank? Ik vind DEGRIO goedkoop en overzichtelijk; dus ben eigenlijk wel tevreden. Maar misschien dat je mij uit m'n paradigma kunt halen. O+

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sander schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:18:

Waarom weg gaan bij DeGiro? Omdat het nu een dochteronderneming is van Flatex en het een Duits bedrijf is?

En waarom naar de Rabobank? Waarom niet naar een andere broker?

Ik zat bij DeGiro en heb mijn positie verkleind bij DeGiro sinds het de berichten van vorig jaar.
Zit nu bij IB en Binck (straks Saxo) en een heel klein beetje bij Buxx Zero.

Het beste is om niet alles bij DeGiro te verkopen en alles bij de Rabobank te zetten, want alles bij 1 bank of broker zetten vergroot de kans dat er wat mis gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 25-04-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@iApp Inmiddels was ik Ahold al weer uit het zicht verloren maar heb hem terug op de watchlist gezet, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Laatst online: 19-09 16:51
Deveon schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:57:
@iApp Inmiddels was ik Ahold al weer uit het zicht verloren maar heb hem terug op de watchlist gezet, thanks!
Ik had gehoopt dat Hal Coolblue naar de beurs had gebracht (helaas is dit uitgesteld) zodat eindelijk de verborgen waarde van bol.com meer aan het licht kwam.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het mooie aan Ahold vind ik juist de combinatie van web, thuisbezorgen en de dagelijkse boodschappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
iApp schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:19:
[...]

Mag ik vragen wat de reden is om over te stappen naar de Rabobank? Ik vind DEGRIO goedkoop en overzichtelijk; dus ben eigenlijk wel tevreden. Maar misschien dat je mij uit m'n paradigma kunt halen. O+
Als je puur in VWRL zit (zoals ik) en geen problemen hebt om over te stappen naar de fondsen van Northern Trust (NT World + NT EM), waarbij je ook nog gelijk een aantal ESG (i know, ook niet heilig, maar iets doen is beter dan niets), dan is vrij snel de Rabobank goedkoper dan DEGIRO door andere kostenstructuur maar vooral door geen dividendlek) Tot slot is automatisch aankopen bij RABO mogelijk en daarmee nog minder omkijken naar.

Evt vergelijken kan via https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
phantom09 schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:51:
[...]

Waarom weg gaan bij DeGiro? Omdat het nu een dochteronderneming is van Flatex en het een Duits bedrijf is?

En waarom naar de Rabobank? Waarom niet naar een andere broker?

Ik zat bij DeGiro en heb mijn positie verkleind bij DeGiro sinds het de berichten van vorig jaar.
Zit nu bij IB en Binck (straks Saxo) en een heel klein beetje bij Buxx Zero.

Het beste is om niet alles bij DeGiro te verkopen en alles bij de Rabobank te zetten, want alles bij 1 bank of broker zetten vergroot de kans dat er wat mis gaat.
Rabobank omdat het mijn huisbank is, en goedkoper dan DEGIRO bij mijn portefeuille. Daarnaast ga ik voor gemak met 1 broker ipv meerdere plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:45:
Het mooie aan Ahold vind ik juist de combinatie van web, thuisbezorgen en de dagelijkse boodschappen.
Ik weet nog goed dat ze in de 90s en 00s aan hun Noord-Amerika avontuur waren begonnen. Dit is helaas niet zo goed afgelopen, maar na 2 jaar in Noord-Amerika te hebben gewoond, ze zouden het hier heel goed doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Net toch ook maar eens een rekening geopend bij Binck, nu een mooie actie met € 500,= transactietegoed. Toch maar eens wat actiever gaan beleggen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sander schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:27:
[...]

Rabobank omdat het mijn huisbank is, en goedkoper dan DEGIRO bij mijn portefeuille. Daarnaast ga ik voor gemak met 1 broker ipv meerdere plekken.
Goedkoper?? Geef eens een voorbeeld?

Hoe meer brokers, hoe kleiner de kans is om gehackt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:08
Verwijderd schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:39:
[...]
Ik weet nog goed dat ze in de 90s en 00s aan hun Noord-Amerika avontuur waren begonnen. Dit is helaas niet zo goed afgelopen, maar na 2 jaar in Noord-Amerika te hebben gewoond, ze zouden het hier heel goed doen!
Ik denk dat de ALDI familie met Trader Joe's en andere ketens als Sprouts de niche heeft gevonden die AH zou moeten hebben veroverd. Juist omdat wat ze daar als 'natural' verkopen eigenlijk hele normale producten zijn in NL bij de AH. Daarboven zit nog Whole Foods en daaronder in de niet 'natural' catagorie is de concurrentie veel te groot door zowel nationale als meer regionale ketens. Nee, ik kan me echt niet voorstellen dat AH nog echt veel groter kan worden in de VS.

[ Voor 13% gewijzigd door Radiodurans op 25-04-2021 21:33 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
phantom09 schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:26:
[...]

https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ en vul eens wat in... Nogmaals: Alleen VWRL bij degiro en NT World + NT EM bij Rabobank en dan is dat vanaf 8k al goedkoper. Overigens kan ABN, of NN dan net zo goed. Klik maar wat kostenoverzichtjes open (ik heb ze nagerekend).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[...]

Hoe zie je dat dan? Als je bij een broker zit is er maar een plek waar je gehackt kan worden, bij meerdere brokers vergroot je dus de kans dat je ooit met een hack (of andere dingen waar de broker de zwakke schakel blijkt) te maken krijgt. Je bedoelt denk ik dat de schade minder is bij spreiding, dat is natuurlijk wel zo als je je geld over verschillende partijen verdeelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
[...]
Andersom... je hebt namelijk meerdere account. En die kunnen ieder gehackt worden.
Je bent alleen wel niet alles in 1 keer kwijt.

Maar als iemand mijn broker's account hackt, dan kunnen ze hooguit alles verkopen. Dan duurt het 3 dagen om die liquidatie te settlen. En daarna kunnen ze alles overmaken naar mijn bankrekening. Moeten ze daarna ook nog mijn bankrekening weten te hacken.

Als je bij je huisbankier belegt zit alles in 1 account. Je aandelen en je betaalrekening. Als iemand daar toegang tot krijgt kunnen ze niet alleen al je aandelen verkopen, ze kunnen het geld ook nog eens allemaal opnemen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Als je bij je bank belegt in de NT fondsen belegt en gehackt wordt moeten ze eerst je stukken verkopen en dan een dag of 4 wachten voordat ze bij je geld kunnen. Gaat ze nooit lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd1 schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:33:
[...]

Hoe zie je dat dan? Als je bij een broker zit is er maar een plek waar je gehackt kan worden, bij meerdere brokers vergroot je dus de kans dat je ooit met een hack (of andere dingen waar de broker de zwakke schakel blijkt) te maken krijgt. Je bedoelt denk ik dat de schade minder is bij spreiding, dat is natuurlijk wel zo als je je geld over verschillende partijen verdeelt.
Dat laatste bedoel ik inderdaad. Hoe meer brokers hoe groter inderdaad de kans is dat je gehackt wordt.
Maar dan hebben ze inderdaad geen toegang tot mijn complete vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RocketKoen schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:38:
[...]

Andersom... je hebt namelijk meerdere account. En die kunnen ieder gehackt worden.
Je bent alleen wel niet alles in 1 keer kwijt.

Maar als iemand mijn broker's account hackt, dan kunnen ze hooguit alles verkopen. Dan duurt het 3 dagen om die liquidatie te settlen. En daarna kunnen ze alles overmaken naar mijn bankrekening. Moeten ze daarna ook nog mijn bankrekening weten te hacken.

Als je bij je huisbankier belegt zit alles in 1 account. Je aandelen en je betaalrekening. Als iemand daar toegang tot krijgt kunnen ze niet alleen al je aandelen verkopen, ze kunnen het geld ook nog eens allemaal opnemen.
Klopt. Het meeste risico loop je als je bij je bank gaat beleggen. Een all in one rekening is dat dan. En dan kan dit gebeuren:

https://www.geenstijl.nl/...loodtzak_jatte_54000_eur/ Er is hier nog een ander langer en beter verhaal van, kan het echter niet vinden.
Pas dus heel erg op met je rabobank pas. Als ze deze hebben en ook je pincode afkijken of er achter komen door een camera of touchpad, dan ben je het haasje.

Gebruik daarom een 2e rekening zoals openbank/n26/revolut/vivid en gebruik deze pas om mee te pinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Even iets heel anders... ;)

Hoe kijken we naar de situatie in India? De laatste dagen gaat het daar echt helemaal de verkeerde kant op en wie weet wat voor maatregelen daar nog worden genomen in de komende week.

Aan de ene kant hebben ze nog een vrij kleine economie (kleiner dan bijvoorbeeld Duitsland), maar aan de andere kant wonen er ook bijna 1,5 miljard mensen. Voor een bedrijf als Shell kan dat bijvoorbeeld best wat invloed hebben als daar het aantal reisbewegingen afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08:56
phantom09 schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:04:
[...]

Klopt. Het meeste risico loop je als je bij je bank gaat beleggen. Een all in one rekening is dat dan. En dan kan dit gebeuren:

https://www.geenstijl.nl/...loodtzak_jatte_54000_eur/ Er is hier nog een ander langer en beter verhaal van, kan het echter niet vinden.
Pas dus heel erg op met je rabobank pas. Als ze deze hebben en ook je pincode afkijken of er achter komen door een camera of touchpad, dan ben je het haasje.

Gebruik daarom een 2e rekening zoals openbank/n26/revolut/vivid en gebruik deze pas om mee te pinnen.
Rabo is inderdaad 'oppassen' omdat de inlogmethode voor je betaalrekening identiek is aan je spaar- en beleggingsrekening. Je zou dan een 2e betaalrekening bij een andere bank kunnen nemen voor op straat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Uniciteit schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:11:
Even iets heel anders... ;)

Hoe kijken we naar de situatie in India? De laatste dagen gaat het daar echt helemaal de verkeerde kant op en wie weet wat voor maatregelen daar nog worden genomen in de komende week.

Aan de ene kant hebben ze nog een vrij kleine economie (kleiner dan bijvoorbeeld Duitsland), maar aan de andere kant wonen er ook bijna 1,5 miljard mensen. Voor een bedrijf als Shell kan dat bijvoorbeeld best wat invloed hebben als daar het aantal reisbewegingen afneemt.
Ik houdt mijn geld sowieso weg bij olie&gas. Het is een industrie van toenemende kosten, terwijl de concurrentie (groene energie) in een trend van dalende kosten en exponentiele groei zit.

Op korte termijn is het een gok om er in te investeren. Als er iets gebeurt waardoor de olieprijs stijgt of daalt dan ben je al te laat. En je hebt ook geen glazen bol. En op de lange termijn ben je het geld gegarandeerd kwijt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:04:
[...]

https://www.geenstijl.nl/...loodtzak_jatte_54000_eur/
Maar dit geldt eigenlijk niet voor beleggen in de NT fondsen omdat het ontzettend lang duurt voordat je geld beschikbaar is na verkoop. Zolang hebben criminelen bij mijn weten nooit toegang.

Ps. Als je alles zo veilig mogelijk wil doen waarom gebruik je dan sms authenticatie bij IB? Dat is toch minder veilig?

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 26-04-2021 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
RocketKoen schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:38:
Mwoah, als iemand je account hackt dan kan diegene lekker gaan handelen in illiquide opties of aandelen: verkoop op $14, koop terug op $20, verkoop op $15, koop terug op $21, etc. Als je met een andere account die trades weer opvangt dan hevel je die account effectief gewoon over.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat weerhoudt iemand er van om dit met eigen accounts te doen, behalve een gevoel van eerlijkheid? Zeg, om lijfrentekapitaal over te hevelen naar een regulier account...

In de VS heb je nog een capital gains tax als drempel, hier hebben we dat niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 26-04-2021 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Hack-kans is niet vraag van hoeveel brokers, maar vraag van beveiliging.

Zit zelf bij Binck, en met 2FA en settlement data en een vaste tegenrekening moeten ze goed hun best doen. Betekend dat ze al snel 3-5 dagen lang ongemerkt in mijn beide rekeningen moeten kunnen én ik er niets van merk én zowel Bink als mijn bank niet aan de bel trekken vanwege rare transacties.

Natuurlijk kan het bedrijf als geheel gehacked worden, failliet gaan of wat dan ook. Dat is de reden dat ik bij Binck zit en niet Degiro - de banklicentie betekend effectief dat er een onafhankelijke partij constant audits doet voor mij om dat risico af te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:35:
[...]
de banklicentie betekend effectief dat er een onafhankelijke partij constant audits doet voor mij om dat risico af te vangen.
Dat is niet waar audits voor dienen. Het zijn controles op dat de bedrijfsvoering op de voorgeschreven wijze plaats vindt, het is niet een bescherming tegen dat een onbevoegde jouw inloggegevens heeft kunnen bemachtigen, al dan niet met behulp van een hack. Audits voorkomen niet, ze constateren.

Daarnaast zijn auditwerkzaamheden periodiek, niet continu. Het is zeker geen 24/7 bewaking.

Goede brokers zonder bankvergunning laten uiteraard ook audits uitvoeren, voor zoverre dat al niet verplicht is.
Dat is de reden dat ik bij Binck zit en niet Degiro
Laat DEGIRO nu een bankvergunning hebben bemachtigd nu ze zijn gefuseerd met Flatex Bank... >:)

[ Voor 48% gewijzigd door Zr40 op 26-04-2021 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:52

RobertowNL

For your gear!

https://www.nu.nl/economi...oten-vermogensbeheer.html

Ik ben benieuwd of dit op de middellange termijn ook invloed kan krijgen op de fondsen die je bijvoorbeeld koopt via Fitvermogen.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Zr40 schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:45:
[...]

Laat DEGIRO nu een bankvergunning hebben bemachtigd nu ze zijn gefuseerd met Flatex Bank... >:)
Klopt, dat was dik 5 jaar geleden niet het geval toen ik begon.

Nu dat hele saxo verhaal eraan komt is het wel een ander verhaal, afhankelijk van wat Binck met de vergoedingen gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
Zr40 schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:52:
Wat weerhoudt iemand er van om dit met eigen accounts te doen, behalve een gevoel van eerlijkheid? Zeg, om lijfrentekapitaal over te hevelen naar een regulier account...

In de VS heb je nog een capital gains tax als drempel, hier hebben we dat niet.
Misschien doen sommigen dat wel. Maar het lijkt me in strijd met de geest der wet en het lijkt me ook duidelijk dat de intentie van je trades is om geld over te hevelen. Als er een rechtszaak wordt aangespannen door de staat denk ik dat de rechter dat ook wel ziet. Bovendien handel je met jezelf on-exchange op rare prijzen, dat is waarschijnlijk te kwalificeren als 'wash trading' of een andere vorm van marktmanipulatie, ook illegaal. Ik zou het vergelijken met sjoemelen met je belastingaangifte: het kan wel, maar het is overduidelijk dat het niet mag.

Maar goed, ik ben geen juridisch expert. Ik wou slechts aangeven dat als je account gehackt wordt het een beetje naïef is om te denken 'er kan niks gebeuren'.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 26-04-2021 11:36 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

RocketKoen schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:16:
[...]

Ik houdt mijn geld sowieso weg bij olie&gas. Het is een industrie van toenemende kosten, terwijl de concurrentie (groene energie) in een trend van dalende kosten en exponentiele groei zit.

Op korte termijn is het een gok om er in te investeren. Als er iets gebeurt waardoor de olieprijs stijgt of daalt dan ben je al te laat. En je hebt ook geen glazen bol. En op de lange termijn ben je het geld gegarandeerd kwijt.
Ik zie echter dat een bedrijf als Shell de energietransitie wil doormaken. Dus helemaal kansloos vind ik Shell niet. Ik heb er een tijd terug dan ook best wat stukjes van gekocht. Verkocht is het snel genoeg.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
Kuusj schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:36:
[...]

Ik zie echter dat een bedrijf als Shell de energietransitie wil doormaken. Dus helemaal kansloos vind ik Shell niet. Ik heb er een tijd terug dan ook best wat stukjes van gekocht. Verkocht is het snel genoeg.
Nou er zijn topmannen weggegaan omdat ze juist vinden dat Shell eigenlijk te weinig doet:
https://nos.nl/artikel/23...ng-naar-duurzaamheid.html

Volgens mij is dit het typische bedrijf dat op de voorgrond doet alsof ze willen veranderen en hier vervolgens geen serieuze stappen in zet.
Pagina: 1 ... 5 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij