Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

@Santee net zoals Philips Morris. Tabak verkopen en vervolgens wat voor de wereld betekenen.

Ander nieuws: PostNL staat hoog. Prognose voor dit jaar is 250mln ipv. 205 mln. Klinkt goed. Zal de koers stijgen? Ik gok dat het een stabiel aandeel blijft voor dit jaar, met 5 tot 10% stijging. Ik heb me deze week teveel laten bang maken door "the great reset", China die Amerika economisch inhaalt, en de torenhoge schulden in de VS. Daarom wil ik Amerika even mijden bij het doen van nieuwe aankopen.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-06 19:51
iApp schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:08:
@Santee net zoals Philips Morris. Tabak verkopen en vervolgens wat voor de wereld betekenen.

Ander nieuws: PostNL staat hoog. Prognose voor dit jaar is 250mln ipv. 205 mln. Klinkt goed. Zal de koers stijgen? Ik gok dat het een stabiel aandeel blijft voor dit jaar, met 5 tot 10% stijging. Ik heb me deze week teveel laten bang maken door "the great reset", China die Amerika economisch inhaalt, en de torenhoge schulden in de VS. Daarom wil ik Amerika even mijden bij het doen van nieuwe aankopen.
Ik vind de koers van Postnl wel opvallend. Pakketdiensten nemen al járen toe. Nu hebben ze even een recordjaartje gedraaid en ineens staat de koers 2x zo hoog als pre corona en ongeveer op het niveau 2017. Ik vraag mij af op welke manier het bedrijf nu kan groeien. Er zijn achterstanden en elke bezorgder rijdt al als een malloot door de woonwijken om alles te bezorgen. Ik weet eerlijk gezegd te weinig van het bedrijf af verder, maar ik vind het ook echt niet spannend genoeg om er echt naar te kijken. Als je dividend wilt zijn er betere alternatieven en als je groeiaandelen wilt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FroFrozon
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-06 21:48
Iemand ervaring met het volgende bij de Giro?

Zojuist ingelogd om maandelijkse storting te verwerken en zie een redelijk cash positie staan, huh?
Totaalbedrag cash + portefeuille is wat het totaal zou moeten zijn, maar had geen verkooporders staan.
In transactieoverzicht gekeken, maar hier staat geen verkoop.

Geld moet toch ergens vandaan komen....

In portefeuilleoverzicht gespeurd en zie dat de dividend ETF verkocht is (iShares Global DIV 100, DE000A0F5UH1).

Natuurlijk geen probleem om de ETF tegen zelfde prijs terug te kopen, maar geeft geen lekker gevoel dat mutaties niet zichtbaar zijn -> Niet bij rekeningoverzicht en transacties. Nagezocht op internet en het is ook niet alsof deze gedelisted is.

Iemand zoiets als eerder meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
FroFrozon schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:29:
Iemand ervaring met het volgende bij de Giro?

Zojuist ingelogd om maandelijkse storting te verwerken en zie een redelijk cash positie staan, huh?
Totaalbedrag cash + portefeuille is wat het totaal zou moeten zijn, maar had geen verkooporders staan.

Geld moet toch ergens vandaan komen....

In portefeuilleoverzicht gespeurd en zie dat de dividend ETF verkocht is (iShares Global DIV 100, DE000A0F5UH1).

Natuurlijk geen probleem om de ETF tegen zelfde prijs terug te kopen, maar geeft geen lekker gevoel dat mutaties niet zichtbaar zijn -> Niet bij rekeningoverzicht en transacties. Nagezocht op internet en het is ook niet alsof deze gedelisted is.

Iemand zoiets als eerder meegemaakt?
Niet precies wat jij ziet, maar ik merk wel dat sinds de overname de transacties (zowel via het overzicht, export als e-mails) enorm traag zijn tot wel 48uur. :X
Een keer in de nacht gaat een robotje je portfolio langs om dingen recht te trekken (AutoFX kosten bijv.). Dus eerste nacht is de mutatie zelf, en de nacht daarop de daadwerkelijke verandering doorvoeren lijkt wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Qunix op 26-04-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

RocketKoen schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:16:
[...]

Ik houdt mijn geld sowieso weg bij olie&gas. Het is een industrie van toenemende kosten, terwijl de concurrentie (groene energie) in een trend van dalende kosten en exponentiele groei zit.

Op korte termijn is het een gok om er in te investeren. Als er iets gebeurt waardoor de olieprijs stijgt of daalt dan ben je al te laat. En je hebt ook geen glazen bol. En op de lange termijn ben je het geld gegarandeerd kwijt.
Op de lange termijn is Shell - zolang het voornamelijk een fossiele brandstof bedrijf blijft - inderdaad geen goede investering.

Oliebedrijven zullen dit decennium echter nog echt wel giganten blijven denk ik.

Daarnaast heeft de koers al een flinke dreun gehad.
Kuusj schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:36:
[...]

Ik zie echter dat een bedrijf als Shell de energietransitie wil doormaken. Dus helemaal kansloos vind ik Shell niet. Ik heb er een tijd terug dan ook best wat stukjes van gekocht. Verkocht is het snel genoeg.
Ik ben benieuwd of ze echt werk gaan maken van die energietransitie, maar het lijkt me inderdaad onvermijdelijk.

Op de korte termijn is er trouwens nog genoeg potentieel voor Shell. Het vaccineren in de VS gaat als een tierelier en als het vaccineren in de EU zo door blijft gaan, dan zal de vraag naar kerosine vanuit de vliegtuigbranche misschien wel flink stijgen deze zomer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:26
Gezien de EUR USD koers onder druk staat vraag ik mij af in welke valuta de NT fondsen worden beheerd. Als dit USD is, worden de voordelen van geen dividend lek tov VWRL dan niet snel weggepoetst door het koersverlies? Ik zie dat VWRL in EUR beheerd wordt op Giro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
r0bb schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:26:
Gezien de EUR USD koers onder druk staat vraag ik mij af in welke valuta de NT fondsen worden beheerd. Als dit USD is, worden de voordelen van geen dividend lek tov VWRL dan niet snel weggepoetst door het koersverlies? Ik zie dat VWRL in EUR beheerd wordt op Giro
Maakt niks uit in welke valuta je een fonds koopt. Misschien maakt dit het duidelijk:

https://www.trackerbelegg...gen-dollars-valutarisico/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
RocketKoen schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:38:
[...]

Maar als iemand mijn broker's account hackt, dan kunnen ze hooguit alles verkopen. Dan duurt het 3 dagen om die liquidatie te settlen. En daarna kunnen ze alles overmaken naar mijn bankrekening. Moeten ze daarna ook nog mijn bankrekening weten te hacken.
Ehhh.... Of ze zoeken gewoon een illiquide microcapje of een optie (of wat dan ook) met een hoge spread en laten jou handelen tegen hun account waarbij jij per 2 transacties de spread verliest.
writser schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:48:
[...]

Mwoah, als iemand je account hackt dan kan diegene lekker gaan handelen in illiquide opties of aandelen: verkoop op $14, koop terug op $20, verkoop op $15, koop terug op $21, etc. Als je met een andere account die trades weer opvangt dan hevel je die account effectief gewoon over.
Dit dus. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Longcat op 26-04-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 16:18

Qwerty-273

Meukposter

FroFrozon schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:29:

Dat is vreemd, hoe ver heb je terug gekeken in je transactie overzicht? Dat overzicht zou wel compleet moeten zijn natuurlijk.

Heb je een margin account? Of te wel leen je bij DeGiro, en heb je wellicht een margin call gemist waardoor DeGiro een deel van je beleggingen heeft verkocht?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik hoorde eerder vandaag van iemand anders hetzelfde verhaal. Twee ETF's verdwenen, waaronder die hierboven werd genoemd, en het geldsaldo was gestegen. Diegene omschreef het alsof de oorspronkelijke kooptransacties van een jaar geleden zouden zijn teruggedraaid.

edit: Ik hoor net dat ze weer zijn verschenen. Vreemd.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 26-04-2021 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-06 09:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Uniciteit schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:22:
[...]

Op de lange termijn is Shell - zolang het voornamelijk een fossiele brandstof bedrijf blijft - inderdaad geen goede investering.

Oliebedrijven zullen dit decennium echter nog echt wel giganten blijven denk ik.

Daarnaast heeft de koers al een flinke dreun gehad.

[...]

Ik ben benieuwd of ze echt werk gaan maken van die energietransitie, maar het lijkt me inderdaad onvermijdelijk.

Op de korte termijn is er trouwens nog genoeg potentieel voor Shell. Het vaccineren in de VS gaat als een tierelier en als het vaccineren in de EU zo door blijft gaan, dan zal de vraag naar kerosine vanuit de vliegtuigbranche misschien wel flink stijgen deze zomer. :)
Precies mijn gedachten eigenlijk. Vliegverkeer zal niet zijn oude niveau bereiken binnen een paar jaar maar zo weinig als er nu gevlogen wordt zal ook niet heel lang meer zijn (helaas).

Als ik op een gezonde winst zit dan is het ook exit voor de Shell deeltjes, voor het dividend kun je beter een KPN oid pakken met 4.5% en hoef je ook geen Shell meer te hebben. Of ze moeten dat snel weer gaan verhogen maar dat verwacht ik niet eerlijk gezegd.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FroFrozon
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-06 21:48
Zr40 schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:12:
Ik hoorde eerder vandaag van iemand anders hetzelfde verhaal. Twee ETF's verdwenen, waaronder die hierboven werd genoemd, en het geldsaldo was gestegen. Diegene omschreef het alsof de oorspronkelijke kooptransacties van een jaar geleden zouden zijn teruggedraaid.

edit: Ik hoor net dat ze weer zijn verschenen. Vreemd.
Precies dit.

Nog een keer goed gekeken, en de koerswinst was inderdaad verdwenen. Alsof de transactie nooit had plaatsgevonden. Nu staat hij weer in de lijst incl. koerswinst.

Wel iets om in de gaten te houden, niet erg vertrouwenwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb een groot gedeelte van mijn investeringen staan bij DeGiro, maar deze accepteren geen automatische investeren via automatische incasso.

Is er een respectabel bedrijf die dit wel accepteert voor ETF indexfondsen? Mijn doel is de kosten de minimaliseren en geen omkijken te hebben naar het investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-06 20:24
Pistachenootje schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:24:
[...]

Maar dit geldt eigenlijk niet voor beleggen in de NT fondsen omdat het ontzettend lang duurt voordat je geld beschikbaar is na verkoop. Zolang hebben criminelen bij mijn weten nooit toegang.

Ps. Als je alles zo veilig mogelijk wil doen waarom gebruik je dan sms authenticatie bij IB? Dat is toch minder veilig?
SMS authenticatie is verplicht. Dit is bedoeld om het tijdelijk te doen.

1. Echter ik las op de site van IB dat je een app kan installeren op een smartphone.
2. Je moet dan inloggen met je inlognaam en wachtwoord.
3. Hierna krijg je eenmalig een SMS welke je moet opvoeren in de app.
4. Je app is dan geauthoriseerd (maximaal 1 app) en je ontvangt geen SMS'jes meer.
5. Echter kan je op een andere smartphone alsnog dezelfde handelingen doen waarbij je een SMS krijgt om de app te activeren op een andere smartphone.

Dus als een iemand mijn 06 nr weet over te zetten kan hij/zij alsnog een andere app activeren en dus heeft de app in mijn ogen niet veel extra toegevoegde waarde. Sterker nog, een smartphone kan besmet raken met malware en een ouderwetse GSM toestel kan geen software installeren en dus ook geen malware installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
chronoz schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:34:
Ik heb een groot gedeelte van mijn investeringen staan bij DeGiro, maar deze accepteren geen automatische investeren via automatische incasso.

Is er een respectabel bedrijf die dit wel accepteert voor ETF indexfondsen? Mijn doel is de kosten de minimaliseren en geen omkijken te hebben naar het investeren.
Tuurlijk, maak je geld over naar mij en ik regel het :).

Grapje natuurlijk.Ik weet dat je bij Triodos een automatische incasso opdracht kan instellen waarbij voor een x bedrag per datum per maand er voor jou gekocht kan worden. Ik weet echter niet of er brokers/banken zijn waarbij je ETF's kan kopen die jij wilt hebben. Ik vermoed dat je dit wel kan doen bij grote banken als ING/ABNAMRO/Rabo etc?

Ja het kan:

https://www.ing.nl/partic...g-met-beleggen/index.html

https://www.abnamro.nl/nl...n/periodiek-beleggen.html

https://www.meesman.nl/zo-werkt-het/stap-3-geld-inleggen/

[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 26-04-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
RocketKoen schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:16:
[...]

Ik houdt mijn geld sowieso weg bij olie&gas. Het is een industrie van toenemende kosten, terwijl de concurrentie (groene energie) in een trend van dalende kosten en exponentiele groei zit.

Op korte termijn is het een gok om er in te investeren. Als er iets gebeurt waardoor de olieprijs stijgt of daalt dan ben je al te laat. En je hebt ook geen glazen bol. En op de lange termijn ben je het geld gegarandeerd kwijt.
Naja, gegarandeerd kwijt zou ik niet direct willen zeggen. Een risico is en blijft het natuurlijk wel. Zeker gezien Shell qua renewables wat mij betreft relatief gezien weinig inzet toont wanneer vergeleken met enkele competitors. Maar ondanks dat heeft ook Shell wel degelijk diverse plannen en projecten ten aanzien van verduurzaming en toekomstbestendigheid van het eigen bedrijven te bevorderen.

Puur gericht op verduurzaming, zie ik partijen als Vestas, GE, Siemens bijvoorbeeld meer inzetten op daadwerkelijke verduurzaming in de praktijk. Minder in de vormen van enkel plannen. GE en Siemens zijn als bedrijven redelijk log en verduurzaming is dan ook zeker geen core business. Wel kun je indien je geïnteresseerd bent in deze sector gericht investeren bij Siemens via hun SGRE stock. Voor Vestas is het verder core business. Zowel SGRE als Vestas hebben ook beurs technisch prima weten te presteren de afgelopen jaren, maar daarnaast zijn het natuurlijk ook gewoon grote spelers in de windturbine industrie.

In het verleden hebben we natuurlijk wel kunnen zien dat dit soort renewables echt een keiharde duikvlucht hebben weten te maken in de jaren dat het economisch slecht ging. Daarin echt lastig om te voorzien hoe dit in de toekomst zal zijn.

Voor Shell is het grotendeels dan ook de vraag of zij de komende jaren woorden naar daden gaan omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:40
Kuusj schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:36:
[...]

Ik zie echter dat een bedrijf als Shell de energietransitie wil doormaken. Dus helemaal kansloos vind ik Shell niet. Ik heb er een tijd terug dan ook best wat stukjes van gekocht. Verkocht is het snel genoeg.
Kijk voor de lol eens welk percentage van de omzet shell investeert in groene techniek...
Op de radio hoor ik reclame over hoe leuk het is om bij Shell te werken aan de waterstof toekomst. Dan weet ik al hoe laat het is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-06 09:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

RocketKoen schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:45:
[...]

Kijk voor de lol eens welk percentage van de omzet shell investeert in groene techniek...
Op de radio hoor ik reclame over hoe leuk het is om bij Shell te werken aan de waterstof toekomst. Dan weet ik al hoe laat het is.
Ik zeg ook niet dat dit de reden is dat ik Shell zou kopen. Dat is puur gebaseerd op het feit dat alles begin vorig jaar in elkaar is geklapt, en het feit dat er tegelijk weinig brandstof verbruikt wordt. De combinatie zie ik als een goede kans om wat winst te maken.

En ja zeker weten doen we het toch niet. Voor hetzelfde geld staan we over 10 jaar op 100€ of 10€.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Kuusj schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:53:
[...]

Ik zeg ook niet dat dit de reden is dat ik Shell zou kopen. Dat is puur gebaseerd op het feit dat alles begin vorig jaar in elkaar is geklapt, en het feit dat er tegelijk weinig brandstof verbruikt wordt. De combinatie zie ik als een goede kans om wat winst te maken.

En ja zeker weten doen we het toch niet. Voor hetzelfde geld staan we over 10 jaar op 100€ of 10€.
Gezien de historische waarde van Shell zou een bull case zijn dat ze weer €25 waard worden. Met 10 jaar dividend erbij hou je €30 over. Zelfs als je op het dieptepunt van €10 hebt ingekocht is dat een rendement van nog geen 12%. Dat is echt dubbeltjes rapen voor een stoomwals.

Ik denk eerder dat de verkoop van benzine straks net zo'n grote markt gaat zijn als de verkoop van fotorolletjes nu.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:43
phantom09 schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:42:
[...]

SMS authenticatie is verplicht. Dit is bedoeld om het tijdelijk te doen.

1. Echter ik las op de site van IB dat je een app kan installeren op een smartphone.
2. Je moet dan inloggen met je inlognaam en wachtwoord.
3. Hierna krijg je eenmalig een SMS welke je moet opvoeren in de app.
4. Je app is dan geauthoriseerd (maximaal 1 app) en je ontvangt geen SMS'jes meer.
5. Echter kan je op een andere smartphone alsnog dezelfde handelingen doen waarbij je een SMS krijgt om de app te activeren op een andere smartphone.

Dus als een iemand mijn 06 nr weet over te zetten kan hij/zij alsnog een andere app activeren en dus heeft de app in mijn ogen niet veel extra toegevoegde waarde. Sterker nog, een smartphone kan besmet raken met malware en een ouderwetse GSM toestel kan geen software installeren en dus ook geen malware installeren.
Ik gebruik dat ook. Ik kan in de app inloggen met een vingerafdruk. Gaat wel een stuk soepeler dan via SMS, want die komt niet altijd direct.

Zie inderdaad dat het klopt dat je via SMS je IB key in de app kan omhangen, dus dan voegt het niet heel veel toe qua veiligheid.

Volgens mij is het wel zo dat iemand je smsjes kan ontvangen zonder je telefoon te hacken via sms forwarding. Weet niet of dat in NL ook mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

RocketKoen schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:04:
[...]

Gezien de historische waarde van Shell zou een bull case zijn dat ze weer €25 waard worden. Met 10 jaar dividend erbij hou je €30 over. Zelfs als je op het dieptepunt van €10 hebt ingekocht is dat een rendement van nog geen 12%. Dat is echt dubbeltjes rapen voor een stoomwals.

Ik denk eerder dat de verkoop van benzine straks net zo'n grote markt gaat zijn als de verkoop van fotorolletjes nu.
Ik denk dat @Kuusj zich - wat betreft Shell - meer op de korte termijn focust. In dat geval is eind 2020 het aandeel voor €10 kopen en eind 2021 - na een eventuele boom door stijgende vraag in de zomer - voor €20 verkopen een rendement van 100% + het beetje dividend.

Dat gaat natuurlijk meer in de richting van speculeren, maar gezien de huidige marktomstandigheden zou het gekker zijn als je zou zeggen dat het olieverbruik vanaf/na Q2 alleen maar blijft afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Dan Stark schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:10:
[...]

Ik gebruik dat ook. Ik kan in de app inloggen met een vingerafdruk. Gaat wel een stuk soepeler dan via SMS, want die komt niet altijd direct.

Zie inderdaad dat het klopt dat je via SMS je IB key in de app kan omhangen, dus dan voegt het niet heel veel toe qua veiligheid.

Volgens mij is het wel zo dat iemand je smsjes kan ontvangen zonder je telefoon te hacken via sms forwarding. Weet niet of dat in NL ook mogelijk is.
Bij IB kan je ook een Digital Security Card+ aanvragen. Dat is een heel stuk veiliger dan 2FA via SMS/app.
Echter hiervoor moet je dacht ik wel een saldo van $500.000,- of meer hebben. Dan duurt nog even voordat ik dat bij elkaar heb :-(

Het zou mooi zijn al IB dit ook uitgeeft aan klanten die een kleiner saldo hebben maar dan tegen betaling.
Ik heb er best geld voor over.

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 26-04-2021 22:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:06
RocketKoen schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:04:
[...]

De oliesector is niet enkel brandstof voor auto's en vliegtuigen.

Ik ben vroeger nog in bedrijven geweest waar ze bijvoorbeeld carbonblack maken. Een zwart poeder gemaakt van de afval van olieraffinaderijen (de prut waar ze niets meer kunnen uithalen).
Die prut wordt verbrand op zeer lage temperatuur waardoor je zeer zwarte rookwolken krijgt met veel roet. Die roet vangen ze op,wordt gezeefd en gefilterd en is dus carbonblack.

Wordt gebruikt in batterijen, fiets- en autobanden. Electronica en huishoudtoestellen met zwarte behuizingen,...

Vanalles wat eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Wozmro schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:00:
[...]

De oliesector is niet enkel brandstof voor auto's en vliegtuigen.

Ik ben vroeger nog in bedrijven geweest waar ze bijvoorbeeld carbonblack maken. Een zwart poeder gemaakt van de afval van olieraffinaderijen (de prut waar ze niets meer kunnen uithalen).
Die prut wordt verbrand op zeer lage temperatuur waardoor je zeer zwarte rookwolken krijgt met veel roet. Die roet vangen ze op,wordt gezeefd en gefilterd en is dus carbonblack.

Wordt gebruikt in batterijen, fiets- en autobanden. Electronica en huishoudtoestellen met zwarte behuizingen,...

Vanalles wat eigenlijk.
Er zijn waarschijnlijk nog heel lang gebruiken voor olie. Maar er zit een bodem in de prijs. Als je het te goedkoop verkoopt verdien je niets meer. Ik denk dat we op dat punt zitten. Iets versneld door de corona crisis.

Op zich ironisch. Want vroeger werd "peak oil" beschreven als het punt dat de olieprijs zo ver was gestegen dat "duurde hobbies" als windenergie relatief aantrekkelijker zouden worden. En dat benzine zo duur zou worden dat iedereen zijn auto zou laten staan. En dat we 10 gulden per kWh gingen betalen voor stroom.
Maar olie is juist goedkoper dan toen. Wat we toen niet hadden voorspeld is dat groene energie zo goedkoop zou worden.

Alternatieven voor fossiel hebben nog heel veel ruimte om in prijs te dalen. Ik verwacht voor 2030 nog meer dan een halvering van de prijs van groene stroom en van accu's. en 10-20x de productie capaciteit.

Als dat uitkomt is de hele fossiele sector gewoon dood. En als de grote beleggers dit beginnen te snappen dan wordt een aandeel Shell enz heel snel waardeloos. Al hebben die vaak het handicap dat ze niet verder dan 1 jaar vooruit durven te kijken. Anders was Shell nu al een penny stock.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:06
Xanaroth schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:35:
enfin, echt boeiende is dat STAR met zn 1,5 miljard waarde toch 2/3e bezit van 3,6 miljard...? Zelf nog niet in detail in de rapportages gedoken, maar er lijkt hier een echt significante mismatch te zijn. Of STAR is echt -1,5 miljard waard natuurlijk.
Dus als iemand teveel tijd over heeft :X
De earnings/share zijn gewoon negatief over 2020. https://www.nasdaq.com/ma...ty/stocks/star/financials

https://tradingeconomics.com/star:us
Ze hebben 4.86 miljard in assets en 3.6 miljard in schulden, en 870 miljoen in kas.

Form 10-K: https://ir.istar.com/stat...40-441d-972e-a6053333ef05 (statement begint op p43)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Santee schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:05:
[...]

Nou er zijn topmannen weggegaan omdat ze juist vinden dat Shell eigenlijk te weinig doet:
https://nos.nl/artikel/23...ng-naar-duurzaamheid.html

Volgens mij is dit het typische bedrijf dat op de voorgrond doet alsof ze willen veranderen en hier vervolgens geen serieuze stappen in zet.
Shell is meester in greenwashing: https://www.theguardian.c...machine-greenwash-oil-gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 11:26

Je zou eens naar ETFmatic kunnen kijken. Die beleggen automatisch je inleg in ETFs, en als je een periodieke overboeking opzet heb je er dus geen omkijken naar. Ze rekenen wel 0,48% per jaar, wat voor mij een reden was om juist iets meer zelf te doen en naar degiro te gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Atanamir schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 07:20:
[...]
Je zou eens naar ETFmatic kunnen kijken. Die beleggen automatisch je inleg in ETFs, en als je een periodieke overboeking opzet heb je er dus geen omkijken naar. Ze rekenen wel 0,48% per jaar
0,48% plus de TER en dividendlekkage? Dan is zelfs Meesman nog goedkoper...

[ Voor 85% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2021 07:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Je kunt de NT fondsen kopen bij ABN/Rabo/ING.
Zie ook
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-06 14:18
@chronoz ook bij Fitvermogen kun je automatisch iedere maand fondsen aankopen.

https://www.fitvermogen.nl/nieuwsartikel?news_id=20001696

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:22
Exocet schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:00:
[...]

Je kunt de NT fondsen kopen bij ABN/Rabo/ING.
Zie ook
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Er wordt bij https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ geen rekening gehouden met kosten van het hebben van een rekening zelf. Als je al een betaalrekening hebt bij bijvoorbeeld ABN AMRO, dan kan de combinatie NT+ABNAMRO voordelig zijn. Dan zit je wel weer met het probleem dat iemand die je bankpas en pincode steelt direct toegang heeft tot je beleggingen, zoals hierboven beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Volgens het FD (heb geen account dus kan het artikel niet delen) staat NN IP in de etalage. Dat kan dus op termijn iets gaan betekenen voor Fitvermogen.

Ook een artikel op nu:
https://www.nu.nl/economi...oten-vermogensbeheer.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:26:
[...]
Bij IB kan je ook een Digital Security Card+ aanvragen. Dat is een heel stuk veiliger dan 2FA via SMS/app.
Echter hiervoor moet je dacht ik wel een saldo van $500.000,- of meer hebben. Dan duurt nog even voordat ik dat bij elkaar heb :-(

Het zou mooi zijn al IB dit ook uitgeeft aan klanten die een kleiner saldo hebben maar dan tegen betaling.
Ik heb er best geld voor over.
Je kunt ook nog IP restricties instellen. 2FA + IP restrictie, het moet gek lopen wil iemand daar doorheen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
Santee schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:05:
[...]

Nou er zijn topmannen weggegaan omdat ze juist vinden dat Shell eigenlijk te weinig doet:
https://nos.nl/artikel/23...ng-naar-duurzaamheid.html

Volgens mij is dit het typische bedrijf dat op de voorgrond doet alsof ze willen veranderen en hier vervolgens geen serieuze stappen in zet.
Ben benieuwd of de reorganisatie daar ook iets mee te maken had. Er verdwijnen sowieso een heleboel "topmensen" omdat hun functie vervalt.

Uiteindelijk draait het allemaal om geld. Als er met groen meer valt te verdienen dan zijn ze vast snel over.

Overigens valt mij dat op dat het tegenwoordig veel belangrijker is hoe alles lijkt dan wat het werkelijke resultaat is (helaas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:42:
[...]
Sterker nog, een smartphone kan besmet raken met malware en een ouderwetse GSM toestel kan geen software installeren en dus ook geen malware installeren.
Die kans lijkt me bij een iPhone niet zo reeel, zeker niet als je geen onbekende apps installeert. Daarnaast is het behoorlijk lastig om een iPhone in te komen, zelfs voor de FBI. Ik denk zelf dat je daarmee toch veiliger bent dan met een 'domme' phone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2023
Kunnen jullie dit verklaren. Hornbach, een bouwmarkt die toch uitstekende tijden moet beleven tijdens corona, heeft een Price/Earnings van 6,7. Check deze financials.

In tijden waar de meeste bedrijven toch wel op zo'n 40 zitten is dit toch een buitenkansje zou ik zeggen. Hoewel veel retail investeerder zich overigens totaal niet door dingen als P/E lijken te laten leiden.

[ Voor 14% gewijzigd door aufbakanleitung op 27-04-2021 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 16:11

SandStar

DPC-Crew

Zandster

aufbakanleitung schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:32:
Kunnen jullie dit verklaren. Hornbach, een bouwmarkt die toch uitstekende tijden moet beleven tijdens corona, heeft een Price/Earnings van 6,7. Check deze financials.

In tijden waar de meeste bedrijven toch wel op zo'n 40 zitten is dit toch een buitenkansje zou ik zeggen. Hoewel veel retail investeerder zich overigens totaal niet door dingen als P/E lijken te laten leiden.
En hoe doen branchegenoten het dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2023
SandStar schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:41:
[...]

Moeilijk te zeggen. Karwij en Gamma zijn van Intergamma. Dit is wel een bedrijf met aandeelhouders, maar niet beursgenoteerd zo te zien. Verder ken ik er niet zoveel eigenlijk.

Maar er is sowieso geen (groot) bedrijf te vinden waarvan de P/E ook maar in de buurt komt. De volgende is Volkswagen met 13,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Laatst online: 22:20

Volgens mijn heeft deze toko gewoon een P/E van 12,xx. over 2020 (80.95 / 6.57 = 12.32). Dat is een prima waardering voor een retail toko met een jaarlijkse omzetgroei van zo'n 5% (covid uitgesloten).

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat

Simpele antwoord is vaak dat P/E (vaak) backward looking is en beleggers vooral voor toekomstige earnings betalen. Als de E komend jaar daalt, dan heb je er weinig aan dat je een lage P/E betaalt obv laatste kwartaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:13
MrFX schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:12:
[...]

Volgens mijn heeft deze toko gewoon een P/E van 12,xx. over 2020 (80.95 / 6.57 = 12.32). Dat is een prima waardering voor een retail toko met een jaarlijkse omzetgroei van zo'n 5% (covid uitgesloten).
TTM earnings zijn ~196m oftewel iets van 12.30 per share voor een P/E ratio van 6 a 7.

Verder, wat @Longcat zegt. Iedereen is vorig jaar maar aan het verbouwen geslagen - wellicht zijn de toekomstperspectieven juist daarom minder rooskleurig. Is de winst van afgelopen maanden sustainable? Ik betwijfel het.

Sowieso is de P/E ratio een simplistisch hulpmiddel en zonder verdere onderbouwing een enkel getal gebruiken om een bedrijf te waarderen is min of meer zinloos .. Zijn er coronasteun of andere eenmalige baten in de earnings verwerkt? Of juist bijzondere afschrijvingen? Hoe ziet de balans er uit? Wat is de operating leverage? Wordt er genoeg geinvesteerd? Hoe ziet het cashflow statement er uit? Hoe verhoudt het huidige boekjaar zich t.o.v. voorgaande jaren? Etc ..

[ Voor 9% gewijzigd door writser op 27-04-2021 15:54 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Afas schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:49:
Volgens het FD (heb geen account dus kan het artikel niet delen) staat NN IP in de etalage. Dat kan dus op termijn iets gaan betekenen voor Fitvermogen.

Ook een artikel op nu:
https://www.nu.nl/economi...oten-vermogensbeheer.html
Hmm, maar eens in de gaten houden. Vind het wel fijn werken ondanks de nogal web 1.0-achtige trage site, laagdrempelig maar wel lekker veel keuze en lage kosten. Maar kan ook kansen opleveren: wie weet besluit de nieuwe eigenaar er een moderniseringsslag over te gooien, inclusief handige app ofzo ;)

[ Voor 11% gewijzigd door 2Dutch op 27-04-2021 16:00 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Uniciteit schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:11:
Even iets heel anders... ;)

Hoe kijken we naar de situatie in India? De laatste dagen gaat het daar echt helemaal de verkeerde kant op en wie weet wat voor maatregelen daar nog worden genomen in de komende week.
Ik heb een mooi stuk Lyxor MSCI India UCITS ETF aangekocht. Of het zakt zwaar in, en ik koop goedkoop flink bij. Of met de extra aandacht stappen meer mensen in en gaat het omhoog.

So far lijkt het het 2de scenario te zijn. Sowieso is India iets om je oog op te houden. Als ze het voor elkaar krijgen om dezelfde transformatie als China te hebben valt er mooi rendement uit te halen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:28:
[...]

Je kunt ook nog IP restricties instellen. 2FA + IP restrictie, het moet gek lopen wil iemand daar doorheen komen.
Ip restricties is niet handig gezien ik mijn extern ip-adres dynamisch is.

SMS is 2FA. Je bedoeld denk ik dat ik de IB Key app moet installeren.
Ik heb telefonisch contact gehad met IB en mijn 06-nr om laten zetten naar mijn nieuw 06-nr. (die bij niemand bekend is). Kans dat een hacker achter dit 06 nr komt is dan vele malen kleiner. Het wordt niet meer gebruikt bij b.v. whatsapp of voor bellen.
Ik heb nu ook de app actief van IB. Hierbij moest ik een code invoeren die ik per telefoon van IB kreeg (na een aantal vragen die ze mij stelden over mijn gegevens).
IB geeft duidelijk aan dat 2FA via SMS tijdelijk is en met moet overstappen op de app. Ik wou dit in eerste instantie niet doen, maar heb dit maar gedaan. Dit omdat je dan handeld volgens hun voorschriften.
Mocht er wat gebeuren, dan zijn ze hoop ik wat koelanter.

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 27-04-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
SandStar schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:41:
[...]

Homedepot doet het op zich niet slecht:

YTD: 21%
1 year :41%
PE ratio: 27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 19:34

Als ik naar de balans en cashflow kijk vraag ik me af waarom ze niet wat meer dividend uitkeren. Zo'n aandeel zou een stuk beter gewaardeerd worden met een wat hoger dividend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
DIJK schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:24:
[...]

Als ik naar de balans en cashflow kijk vraag ik me af waarom ze niet wat meer dividend uitkeren. Zo'n aandeel zou een stuk beter gewaardeerd worden met een wat hoger dividend.
368M op de bank. Dat is de cost of goods sold voor iets meer dan een maand.
In deze onzekere tijden ga je dat toch niet naar je aandeelhouders overmaken?
Ze hebben dit jaar 24M uitbetaald aan dividend, op een winst van 100M. Dat is naar mijn mening behoorlijk veel.

[ Voor 11% gewijzigd door RocketKoen op 27-04-2021 17:22 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 19:34
RocketKoen schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 17:21:
[...]

368M op de bank. Dat is de cost of goods sold voor iets meer dan een maand.
In deze onzekere tijden ga je dat toch niet naar je aandeelhouders overmaken?
Ze hebben dit jaar 24M uitbetaald aan dividend, op een winst van 100M. Dat is naar mijn mening behoorlijk veel.
Je kijkt niet goed denk ik. 743 mln op de bank voor de holding en 655 mln voor de bouwmarkten. Staat op hun eigen site, bijna 300 mln toegevoegd aan cash in 1 jaar. In dat opzicht is het dividend van 22 mln wat schraal.

De winst is ook veel hoger. Al ruim 200 mln voor 9 maanden.

[ Voor 4% gewijzigd door DIJK op 27-04-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
DIJK schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:16:
[...]

Je kijkt niet goed denk ik. 743 mln op de bank voor de holding en 655 mln voor de bouwmarkten. Staat op hun eigen site, bijna 300 mln toegevoegd aan cash in 1 jaar. In dat opzicht is het dividend van 22 mln wat schraal.

De winst is ook veel hoger. Al ruim 200 mln voor 9 maanden.
Ik keek naar de laatste jaarcijfers. Maar die gaan daat op fiscaal jaar en niet op kalenderjaar.
Geld dat in kas zit vergaat niet zomaar. Zeker met de huidige onzekere tijden kun je geld beter op de bank hebben staan dan bij je aandeelhouders in hun zak. Want die laatste centen krijg je nooit meer terug.

Je hebt het afgelopen jaar misschien gezien. Bepaalde sectoren hadden het heel zwaar. Hangen nu aan het staatsinfuus of heel diep in de schulden. Aandeel compleet gecrasht. Terwijl ze in de afgelopen 5 jaar voor miljarden aan aandelen hebben teruggekocht en dividend uitgekeerd om de koers van dat aandeel omhoog te krijgen. En nu moeten ze voor een miljard 2x zoveel nieuwe aandelen uitgeven dan ze er toen voor datzelfde miljard konden terugkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 27-04-2021 22:55 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:05
Sinds vandaag kan ik er in mijn zoektocht naar enigszins ethische ETFs weer eentje wegstrepen.

NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund zit vrij dik in Nestle. Ik verbaasde me hier al over, en helaas lijkt Nestle duurzaamheid toch niet al te serieus te nemen.

https://www.theguardian.c...bernardino-forest-drought

Laat wel weer zien dat ESG wel een indicatie geeft van duurzaamheid, maar dat eigen huiswerk toch belangrijk blijft om te kijken of bedrijven bij je eigen duurzaamheidsdenken passen.

[ Voor 6% gewijzigd door pascoa341 op 27-04-2021 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:31
Toen ik in San Bernardino woonde dronk ik altijd grote flessen Arrowhead water, het drinkwater uit de kraan is daar sterk gechloreerd en met enige regelmaat besmet met Cryptosporidium. Ik wist dat het lokaal water was en uiteraard dat je al praktisch in de woestijn leefde maar ik zag dat vanuit ecologisch oogpunt als een betere optie dan water uit een veel verder weg gelegen bron.

Hoe moet je anders veilig en enigszins aangenaam water drinken daar? Dan moet je maar niet in de woestijn leven en proberen een gazon met groen gras er op na te houden hoor ik je zeggen en daar heb je natuurlijk gelijk in... Wat ik maar mee wil zeggen: wie is er nu qua environment slechter: De mensen die ervoor kiezen om in de woestijn te leven en goedkoop schoon drinkwater wil of Nestlé die probeert aan die vraag te voldoen?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
DIJK schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:24:
[...]

Het kan ook zijn dat ze der komende tijd een dip(je) in de verkopen verwachten. Iedereen en z'n moeder is de afgelopen tijd al stevig aan het klussen en opknappen geslagen. Dat was goed uitstekend voor de omzet vorig jaar, maar die verkoop blijft natuurlijk niet eeuwig doorgaan.

Hetzelfde bij Y2K, alle hardware werd massaal upgrade voor de Y2K-bug en daarna zakten de verkopen ook stevig in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Kijk ook naar de supermarkt toko's als AH, of bezorging als PostNL of Thuisbezorgd. Goed jaar gedraaid (want alles dicht) maar totaal geen houdbaar scenario over meerdere jaren wanneer je volop concurrent met gewone winkels en restaurants.
Dus het is meer een cijfermatige oefening 'kijk mijn (forward) P/E EBITDA ...' wat je dan doet, geen echte analyse. Zo zijn ze bij AH al 2019 vs 2021 aan het vergelijken omdat de 2020 cijfers onredelijk zijn als referentie en niet houdbaar op termijn.

Voor de bouwmarkten is dat uiteindelijk niet anders. Iedereen zat langdurig thuis vast én had geld over (geen vakanties/uitjes) én tijd over. Alles sloeg aan het klussen/upgraden/onderhouden. Maar wanneer het slot eraf gaat, zijn de bouwmarkten de komende 1-2 jaar uitgestorven omdat iedereen alles net heeft aangepakt en geld elders een bestemming krijgt.

Wat dat betreft is Hornbach goed bezig met gierig zijn cq geld achterhouden. Kun je mooi de dip mee opvangen straks.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 28-04-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Xanaroth schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:05:
Maar wanneer het slot eraf gaat, zijn de bouwmarkten de komende 1-2 jaar uitgestorven omdat iedereen alles net heeft aangepakt en geld elders een bestemming krijgt.
Ik vraag me af of er een noemenswaardig merkbaar verschil gaat zijn in omzet wat geattribueerd kan worden aan "nieuwe" doe-het-zelvers die de afgelopen anderhalf jaar ivm COVID de sprong hebben genomen maar daarna ook zullen blijven zelf klussen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Er is altijd wel weer een nieuwe klus, een echte DIY'er is nooit klaar :+ de meeste DIY klussen zijn uiteindelijk vaak geen noodzaak maar wens. Dankzij de gekkenhuis op de huismarkt die nog lang niet voorbij is zullen ook steeds meer zelf aan de slag gaan. Is het niet om het huis aan nieuwe inzichten te laten voldoen (thuiswerken, ect) dan wel om een nieuwe huis in de regio op te knappen na het verlaten van de stad. Daarnaast zie ik deze "zelfbouw" trend ook overslaan naar caravans en campers waar de prijzen enorm stijgen.

Echter voor mij geen reden om hierin te investeren. Deze marges in deze markt zijn mij veel te klein en competitief. Niemand is trouw aan "zijn" bouwmarkt en als een ander een betere aanbieding heeft dan is de overstap snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Hier in huis is nog genoeg te doen, maar misschien komt dat ook omdat ik 2 jonge kinderen heb en nergens aan toe kom. Anders kom ik ook niet zoveel in de bouwmarkt, want ik bestel zoveel mogelijk online.

Om me heen hoor ik wel van mensen die hun hele huis omnieuw geverfd hebben en dergelijke, maar die hebben nog steeds wel allerlei plannen. Ik denk dan ook dat Deveon wel gelijk heeft en mensen niet zomaar klaar zijn met klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Deveon schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:32:
Er is altijd wel weer een nieuwe klus, een echte DIY'er is nooit klaar :+ de meeste DIY klussen zijn uiteindelijk vaak geen noodzaak maar wens. Dankzij de gekkenhuis op de huismarkt die nog lang niet voorbij is zullen ook steeds meer zelf aan de slag gaan. Is het niet om het huis aan nieuwe inzichten te laten voldoen (thuiswerken, ect) dan wel om een nieuwe huis in de regio op te knappen na het verlaten van de stad. Daarnaast zie ik deze "zelfbouw" trend ook overslaan naar caravans en campers waar de prijzen enorm stijgen.

Echter voor mij geen reden om hierin te investeren. Deze marges in deze markt zijn mij veel te klein en competitief. Niemand is trouw aan "zijn" bouwmarkt en als een ander een betere aanbieding heeft dan is de overstap snel gemaakt.
De vraag zal niet instorten, maar wel een stukje krimpen omdat mensen niet meer 24/7 thuis zijn en na corona opeens wel weer 4-5 dagen in de week naar het werk moeten.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-06 14:37
Ipv de bouwmarkten kun je ook kijken naar toeleveranciers voor de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Dan Stark schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:07:
Hier in huis is nog genoeg te doen, maar misschien komt dat ook omdat ik 2 jonge kinderen heb en nergens aan toe kom. Anders kom ik ook niet zoveel in de bouwmarkt, want ik bestel zoveel mogelijk online.

Om me heen hoor ik wel van mensen die hun hele huis omnieuw geverfd hebben en dergelijke, maar die hebben nog steeds wel allerlei plannen. Ik denk dan ook dat Deveon wel gelijk heeft en mensen niet zomaar klaar zijn met klussen.
Plannen =/= doen.

Als men straks weer op vakantie mag, uitjes, enzovoorts... gaat zowel de vrije tijd als financiële middelen toch echt elders besteed worden. "Ach we hebben vorig jaar al z y en x gedaan". Vakantie hier, bbq daar, borrel zus, bowlen zo.
Voor je het weet ben je 1-2 jaar verder voordat men weer eens gaat denken aan een volgend project, laat staan daadwerkelijk oppakken. Alleen moet menigeen dan gewoon weer 40 uur werken, sociale verplichtingen... dus wat je nu deed in een weekje van niks beters te doen gaat je maanden kosten.

Niemand praat dan ook echt over dat men algeheel stopt met klussen. Slechts dat er zo massaal geklust is (en men niks anders te doen had) dat je straks een doorslag naar de andere kant krijgt - massaal iets ANDERS doen dan nog meer thuis werken. En vervolgens een niveau bereikt zoals pre-corona.

Net zoals dat men verwacht dat er juist records gebroken gaan worden op menig vakantieadres en uitjes locatie, omdat er 1,5 jaar aan opgekropt thuiszitten frustratie weggewerkt gaat worden. Betekend niet dat aandelen als Las Vegas Sands of Carnival Cruise de nieuwe google worden - die krijgen gewoon 1 super jaar en gaan ook dan weer back to normal.

[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 28-04-2021 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Radiodurans schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:41:
[...]

Toen ik in San Bernardino woonde dronk ik altijd grote flessen Arrowhead water, het drinkwater uit de kraan is daar sterk gechloreerd en met enige regelmaat besmet met Cryptosporidium. Ik wist dat het lokaal water was en uiteraard dat je al praktisch in de woestijn leefde maar ik zag dat vanuit ecologisch oogpunt als een betere optie dan water uit een veel verder weg gelegen bron.

Hoe moet je anders veilig en enigszins aangenaam water drinken daar? Dan moet je maar niet in de woestijn leven en proberen een gazon met groen gras er op na te houden hoor ik je zeggen en daar heb je natuurlijk gelijk in... Wat ik maar mee wil zeggen: wie is er nu qua environment slechter: De mensen die ervoor kiezen om in de woestijn te leven en goedkoop schoon drinkwater wil of Nestlé die probeert aan die vraag te voldoen?
Nestle heeft 150 jaar geleden betaald voor de rechten op 2,3M gallon/jaar water uit die rivier.
Na onderzoek bleek dat ze 58M gallon/jaar oppompen.

Dat heeft niks te maken met aan de vraag voldoen. Dat is gewoon diefstal van openbare goeden. En ze dan voor $5/gallon terug verkopen aan de rechtmatige eigenaren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
pascoa341 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:26:
Sinds vandaag kan ik er in mijn zoektocht naar enigszins ethische ETFs weer eentje wegstrepen.

NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund zit vrij dik in Nestle. Ik verbaasde me hier al over, en helaas lijkt Nestle duurzaamheid toch niet al te serieus te nemen.

Laat wel weer zien dat ESG wel een indicatie geeft van duurzaamheid, maar dat eigen huiswerk toch belangrijk blijft om te kijken of bedrijven bij je eigen duurzaamheidsdenken passen.
ESG wordt soms bekeken vanuit een 'best in class' perspectief. Zo behoud je spreiding en wijk je niet teveel af op sectoren en dergelijke. Dan kan het nog steeds zo zijn dat je in hele 'slechte' bedrijven belegt, omdat de rest nog veel slechter is.
Valt overigens best wat te zeggen voor deze benadering. Als dit op grote schaal gedaan wordt, stimuleer je bedrijven om de best in class te zijn. Daarnaast wordt je risk/reward ratio minder negatief beinvloed dan bij een streng uitsluitingsbeleid.

[ Voor 11% gewijzigd door Longcat op 28-04-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Xanaroth schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:47:
[...]

Plannen =/= doen.

Als men straks weer op vakantie mag, uitjes, enzovoorts... gaat zowel de vrije tijd als financiële middelen toch echt elders besteed worden. "Ach we hebben vorig jaar al z y en x gedaan". Vakantie hier, bbq daar, borrel zus, bowlen zo.
Voor je het weet ben je 1-2 jaar verder voordat men weer eens gaat denken aan een volgend project, laat staan daadwerkelijk oppakken. Alleen moet menigeen dan gewoon weer 40 uur werken, sociale verplichtingen... dus wat je nu deed in een weekje van niks beters te doen gaat je maanden kosten.

Niemand praat dan ook echt over dat men algeheel stopt met klussen. Slechts dat er zo massaal geklust is (en men niks anders te doen had) dat je straks een doorslag naar de andere kant krijgt - massaal iets ANDERS doen dan nog meer thuis werken. En vervolgens een niveau bereikt zoals pre-corona.

Net zoals dat men verwacht dat er juist records gebroken gaan worden op menig vakantieadres en uitjes locatie, omdat er 1,5 jaar aan opgekropt thuiszitten frustratie weggewerkt gaat worden. Betekend niet dat aandelen als Las Vegas Sands of Carnival Cruise de nieuwe google worden - die krijgen gewoon 1 super jaar en gaan ook dan weer back to normal.
En daarom heb ik aandelen in bier, nog steeds niet op het niveau van voor Corona maar de versoepelingen komen er al aan. Verwacht dat ik daar nog wel lekker mee kan verdienen in de komende tijd.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:47

WhySoSerious

Be the change.

pascoa341 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:26:

Vergeet ook niet dat NN actief gebruik maakt van hun stemrecht om zo duurzaamheid verder te stimuleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Fusiedatum DEGIRO met flatex is bekend: 30 april. Vanaf dat moment geldt het Duitse equivalent van ons BCS. Limiet is gelijk, 20k, maar slechts 90% van de waarde is gedekt. En het toezicht gaat over van AFM naar de Duitse toezichthouder. Ook annuleren ze alle GTC orders buiten Euronext.

De summiere toelichting hint naar het verdwijnen van de geldmarktfondsen omdat ze overbodig zijn, maar noemt dit niet expliciet. Alleen dat de betreffende secties worden verwijderd uit de overeenkomst. Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken voor de pensioenrekeningen, aangezien die nog steeds niet kunnen overstappen.

Ik ga even een boze email versturen aangezien ik hier formeel gezien nooit over geinformeerd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Bezulba schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:15:
[...]

En daarom heb ik aandelen in bier, nog steeds niet op het niveau van voor Corona maar de versoepelingen komen er al aan. Verwacht dat ik daar nog wel lekker mee kan verdienen in de komende tijd.
Ab Inbev staat op +15% bij mij momenteel :)
Zou alleen willen dat ik meer had gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Shamalamadindon schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:49:
[...]

10% voor mij, was wat laat, maar toch nog prima resultaat :)

En je kan nog steeds bijkopen, ATH pre corona 92, koers vlak voor corona, 70. Dan zit er naar mijn idee nog wel flink wat mogelijkheden tot stijgen als corona een verre herrinnering is.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Shamalamadindon schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:49:
[...]

En Ab Inbev is nog wel de eigenaar van Corona :>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 18:34

oscar82

De ondertitel

WhySoSerious schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:31:
[...]

Vergeet ook niet dat NN actief gebruik maakt van hun stemrecht om zo duurzaamheid verder te stimuleren.
plus dat je zo'n ESG uitsluiting noodgedwongen maakt op basis van handelingen in het verleden. En deze lijsten van uitsluitingen zijn dynamisch.

Dus ja, als Nestle zich echt zo erg heeft gedragen als de krantenkoppen ons willen doen geloven, dan kan dit wel degelijk effect gaan hebben op de lijstjes waar ze wel of niet in opgenomen worden.

Ik wilde zeggen dat het me verbaasd dat het aandeel Nestle niet harder is afgestraft. Maar ten opzichte van de markt, die licht steeg, heeft het aandeel de afgelopen 5 dagen zo'n 3,3% verloren. Met hun marktkapitalisatie staat dat gelijk aan ~9 miljard euro. Poef, weg. Dat dekt volgens "de markt" vast wel de kosten van eventuele rechtszaken en schadeclaims.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Dan Stark schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:05:
[...]

En Ab Inbev is nog wel de eigenaar van Corona :>.
Kunnen ze nog best leuk op inhaken als dadelijk een groot deel van de bevolking is gevaccineerd. :9

*beelden van grote groepen mensen die gevaccineerd worden* (dramatische voice-over) "Ze willen corona uitroeien... ze zeggen dat het slecht voor je is... dat je het niet meer kunt krijgen" *dramatische schaduw komt in beeld* "maar jij bent toch zelf de baas?" *spanning loopt op* "Er is ook een coronavariant die je wel in je lichaam wilt hebben..." *Corona flesje komt in beeld vanuit dramatisch perspectief* "Corona is back. Better than ever."

Maar goed... daarvoor moeten eerst de ziekenhuizen wat leger zijn. Anders heb je in plaats van een potentieel grappige reclame een niet zo gepaste reclame :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-05 22:01
Zr40 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:42:
Fusiedatum DEGIRO met flatex is bekend: 30 april. Vanaf dat moment geldt het Duitse equivalent van ons BCS. Limiet is gelijk, 20k, maar slechts 90% van de waarde is gedekt. En het toezicht gaat over van AFM naar de Duitse toezichthouder. Ook annuleren ze alle GTC orders buiten Euronext.

De summiere toelichting hint naar het verdwijnen van de geldmarktfondsen omdat ze overbodig zijn, maar noemt dit niet expliciet. Alleen dat de betreffende secties worden verwijderd uit de overeenkomst. Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken voor de pensioenrekeningen, aangezien die nog steeds niet kunnen overstappen.

Ik ga even een boze email versturen aangezien ik hier formeel gezien nooit over geinformeerd ben.
Ik beleg nog niet zo heel lang, maar het BCS is helemaal nieuw voor mij. Mijn portefeuille is dus maar gedekt tot max 20k? Ik dacht dat alle aandelen sowieso van mij waren, en mijn liquide vermogen tot 100k bij DeGiro onder het depositogarantiestelsel viel.

100k liquide kom ik natuurlijk niet aan, maar een belegd vermogen van 20k... Ik zit voornamelijk toch in long-posities, maar bij andere brokers ontkom je hier ook niet aan zo te zien. Is er uberhaupt iets dat je tegen dit risico kan doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Zeewolf Die 20k is het maximale bedrag dat het beleggerscompensatiestelsel vergoedt indien de broker failliet gaat en daarbij ook (een deel van) jouw beleggingen verliest. In principe zorgt vermogensscheiding (wat ook wettelijk verplicht is) er voor dat jouw beleggingen buiten de failliete boedel blijven, maar als dat om welke reden dan ook niet effectief blijkt (of er is een andere reden waardoor je broker ze heeft verloren en niet kan vergoeden), dan dekt het stelsel je verlies tot 20k.

Voor echt grote bedragen is het dus belangrijk dat je een betrouwbare broker kiest. Een broker die een solide balans heeft, winstgevend is en een goed risicobeleid hanteert, kan beter tegen een stootje dan de prijsstunter met minimale reserves.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 28-04-2021 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 20-06 10:18
Uniciteit schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:20:
[...]
Maar goed... daarvoor moeten eerst de ziekenhuizen wat leger zijn. Anders heb je in plaats van een potentieel grappige reclame een niet zo gepaste reclame :9
Paar miljoen mensen die niet opeens minder dood zijn nadat de rest gevaccineerd is.
Maar fuck it. Tijd voor een leuke inhaker. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
hier ging iets mis

[ Voor 92% gewijzigd door Charly op 28-04-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Charly schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:40:
[...]

Paar miljoen mensen die niet opeens minder dood zijn nadat de rest gevaccineerd is.
Maar fuck it. Tijd voor een leuke inhaker. :X
Ik denk dat zodra de pandemie, dankzij het vaccineren, grotendeels over is, er op sommige punten best op een leuke manier mag worden ingehaakt. Dus voor zo'n bedrijf zou dat kunnen zijn: een toekomstige reclamecampagne voor een biermerk dat op corona inhaakt... niet in de categorie "er zijn miljoenen doden, haha, drink ons bier want dat heeft dezelfde naam" (en dat heb ik ook niet gesuggereerd), maar wel in de categorie "de pandemie is voorbij... we zijn nu letterlijk klaar met corona, behalve natuurlijk het coronabier... de enige corona variant die je wel wilt hebben".
(En zoals al direct aangegeven in mijn eerste post: nú is dat nog niet gepast omdat we er midden in zitten, maar in de toekomst zou dit in mijn ogen echt prima kunnen).

Het kan natuurlijk zo zijn dat we van mening verschillen over waar die grens ligt. De een zal na deze pandemie aangeven dat iedere grap ongepast is en blijft (bijv. omdat, zoals jij zegt, er veel doden zijn gevallen), maar ik bevind me meer in de groep dat de tijd alle wonden heelt en in de toekomst hier en daar wat grappen er over maken juist goed is, ook omdat het iets is wat we collectief met z'n allen hebben meegemaakt.

Ik hoop dat deze extra toelichting mijn eerdere post verduidelijkt. Het was in ieder geval niet mijn bedoeling om jou of een ander te beledigen. ;)

Omdat we nu ook toch aardig off-topic gaan wilde ik het hier in dit topic verder bij laten, maar als je wilt kunnen we via DM het gesprek nog voortzetten. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Bezulba schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:53:
[...]

10% voor mij, was wat laat, maar toch nog prima resultaat :)

En je kan nog steeds bijkopen, ATH pre corona 92, koers vlak voor corona, 70. Dan zit er naar mijn idee nog wel flink wat mogelijkheden tot stijgen als corona een verre herrinnering is.
Ik ben altijd wat voorzichtig, ik kijk naar het pre-COVID dieptepunt van de afgelopen 3-5 jaar, en daar zitten we nog maar een paar procent van af. Misschien als we voor COVID over is nog eens 3-4-5% omlaag gaan dat ik nog wat bijkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:35

Jebus4life

BE User

Ook lekker, je belegginsapp openen om te kijken wat de US aan het doen is; blijkt ADMA ergens 1 of andere FDA approval gehad te hebben en op +30% te openen :+

Dat zijn de leuke dagen he >:)

EDIT: Toch maar een sell order aangemaakt (dat nog 10% hoger ligt), denk niet dat we dat gaan aantikken, maar if so moet ik toch wat winst afromen. Blijft een te speculatieve sector om "zwaar" in te zitten

[ Voor 34% gewijzigd door Jebus4life op 28-04-2021 16:02 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Jebus4life schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:54:
Ook lekker, je belegginsapp openen om te kijken wat de US aan het doen is; blijkt ADMA ergens 1 of andere FDA approval gehad te hebben en op +30% te openen :+

Dat zijn de leuke dagen he >:)
36% inmiddels zo te zien, lekker man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Zr40 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:32:
@Zeewolf Die 20k is het maximale bedrag dat het beleggerscompensatiestelsel vergoedt indien de broker failliet gaat en daarbij ook (een deel van) jouw beleggingen verliest. In principe zorgt vermogensscheiding (wat ook wettelijk verplicht is) er voor dat jouw beleggingen buiten de failliete boedel blijven, maar als dat om welke reden dan ook niet effectief blijkt (of er is een andere reden waardoor je broker ze heeft verloren en niet kan vergoeden), dan dekt het stelsel je verlies tot 20k.

Voor echt grote bedragen is het dus belangrijk dat je een betrouwbare broker kiest. Een broker die een solide balans heeft, winstgevend is en een goed risicobeleid hanteert, kan beter tegen een stootje dan de prijsstunter met minimale reserves.
Ik zit zelf bij DeGiro, zelf zeggen ze natuurlijk hier en hier dat alles prima op orde is en ik eigenaar blijf van mijn aandelen. Maar vorig jaar was er blijkbaar nog een "falend risicobeleid".

Hun cijfers pagina linkt alleen naar cijfers uit Q2 van 2020 waar weinig instaat. Via google en dit document uit Q3 2019 zijn ze wel winstgevend. Maar verder dan dat kom ik niet..

Wat is hier de algemene mening over DeGiro voor grotere bedagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zeewolf schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:19:
[...]
Over het algemeen niet zo positief, zie ook vele discussies in vorige topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Zeewolf wat @Pistachenootje zegt. Volgens mij zijn er maar weinig mensen hier in het topic met een 'grote' portefeuille die bij degiro zitten. Tja, wat is dan groot? Ik denk dat er nog wel veel mensen met lower-5-digits bij degiro zitten, maar een stuk minder in de hoge 5 cijfers en heel weinig met 6 cijfers. Als het niet is vanuit veiligheidsoverwegingen, dan is het wel om kostenoverwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-06 15:38
[...]

Ik zit zelf bij DeGiro, zelf zeggen ze natuurlijk hier en hier dat alles prima op orde is en ik eigenaar blijf van mijn aandelen. Maar vorig jaar was er blijkbaar nog een "falend risicobeleid".

Hun cijfers pagina linkt alleen naar cijfers uit Q2 van 2020 waar weinig instaat. Via google en dit document uit Q3 2019 zijn ze wel winstgevend. Maar verder dan dat kom ik niet..

DeGiro is natuurlijk overgenomen door Flatex. Dus wellicht meer succes als je daarnaar zoekt:

https://fd.nl/beurs/13796...rname-degiro-r1d1cal1ikoN

Verder is deGiro leuk voor de amateur belegger, maar voor de professionele (of amateur belegger met meer geld) zijn er ook professionelere partijen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Longcat schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:54:
@Zeewolf wat @Pistachenootje zegt. Volgens mij zijn er maar weinig mensen hier in het topic met een 'grote' portefeuille die bij degiro zitten. Tja, wat is dan groot? Ik denk dat er nog wel veel mensen met lower-5-digits bij degiro zitten, maar een stuk minder in de hoge 5 cijfers en heel weinig met 6 cijfers. Als het niet is vanuit veiligheidsoverwegingen, dan is het wel om kostenoverwegingen.
Ik zit bij DeGiro voor een emerging markets small cap ETF als aanvulling op de bekende combo van 3 NT fondsen. Voor portefeuilles tot een miljoen prima, dan zit je met +-2% allocatie in EM SC ongeveer op de grens van het depositogarantiestelsel (met de NT fondsen bij een of meerdere grootbanken).

Ik weet niet of er andere toegankelijke manieren zijn voor EM SC (als aanvulling op de 3 NT fondsen, anders zou je natuurlijk ook heel EM kunnen doen door iets als EMIM maar dan heb je denk ik meer dividendlek). Bij de professionelere brokers (IB) zal het natuurlijk makkelijk kunnen, maar dat past weer niet bij de NT combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
Pistachenootje schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:41:
[...]

Over het algemeen niet zo positief, zie ook vele discussies in vorige topic.
Is dat dan ondertussen het vorige vorige topic?

Ik ben absoluut een amateur belegger
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.
Ik zal op de korte termijn wel eens goed gaan kijken naar alternatieven. Ik zie IB veel langskomen in posts hier, wat natuurlijk ook een discount broker is. Daar had vorig jaar al eens naar gekeken, omdat DeGiro vaak gewoon slecht werkte, wat nu langzaam beter wordt. Maar IB viel me toen een beetje tegen, meen ik.

Opmerking qua kosten snap ik niet helemaal, degiro lijkt als ik snel kijk nog steeds erg goedkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ook daar ja maar ook in deel 10 komt dit artikel voorbij: https://fd.nl/beurs/13534...ds-snelstgroeiende-broker

Je kan ook Googlen op degiro AFM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:20:
[...]
Ik zit bij DeGiro voor een emerging markets small cap ETF
WTED/DGSE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Nope, SPDR® MSCI Emerging Markets Small Cap UCITS ETF IE00B48X4842.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix

Wat!? Niet alleen hout, er is nog veel meer aan de hand... (ECB is het niet mee eens dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Als DeGiro onder toezicht van de de Bafin komt te staan, betekent dit dat het onderzoek van de AFM wordt overgedragen aan de Bafin of wordt het onderzoek helemaal stop gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zeewolf schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:26:
[...]

Is dat dan ondertussen het vorige vorige topic?

Ik ben absoluut een amateur belegger

***members only***
.
Ik zal op de korte termijn wel eens goed gaan kijken naar alternatieven. Ik zie IB veel langskomen in posts hier, wat natuurlijk ook een discount broker is. Daar had vorig jaar al eens naar gekeken, omdat DeGiro vaak gewoon slecht werkte, wat nu langzaam beter wordt. Maar IB viel me toen een beetje tegen, meen ik.

Opmerking qua kosten snap ik niet helemaal, degiro lijkt als ik snel kijk nog steeds erg goedkoop?
Wat viel je tegen aan IB?

DeGiro is nog steeds relatief vrij goedkoop vindt ik. Hoewel IB nog goedkoper is, uitgaande dat je boven de $100K belegt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Laatst online: 07-02 10:53
Nav dit topic ([BELEGGEN]Tracker kopen via goedkope broker) heb ik nog een vraag.

Even ter inleiding
Ik wil beginnen met beleggen en overweeg een van de volgende NASDAQ-trackers te kopen via ING: LU1829221024 (Lyxor), IE00B53SZB19 (iShares) of DE000A0F5UF5 (iShares)
Ik wil EUR. 20.000 initieel inleggen en WAARSCHIJNLIJK maandelijks een bedrag inleggen. Die maandelijkse inleg weet ik nog niet zeker.
Ik wil beginnen met een laag tot gemiddeld risico en heb vertrouwen in de ICT-sector. De 20.000 euro kan ik missen, maar wil het ook niet gebruiken alsof ik in het casino ben.

In het verleden heb ik eens proberen te beleggen met een paar honderd euro, maar dat werkt niet, omdat je dan al snel meer kwijt bent aan kosten dan dat het opbrengt.

Mijn vraag
Als je dit zo leest, wat vind je er dan van? Is dit een redelijk idee of een volslagen idioot plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
jeroeningen schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:51:
Nav dit topic ([BELEGGEN]Tracker kopen via goedkope broker) heb ik nog een vraag.

Even ter inleiding
Ik wil beginnen met beleggen en overweeg een van de volgende NASDAQ-trackers te kopen via ING: LU1829221024 (Lyxor), IE00B53SZB19 (iShares) of DE000A0F5UF5 (iShares)
Ik wil EUR. 20.000 initieel inleggen en WAARSCHIJNLIJK maandelijks een bedrag inleggen. Die maandelijkse inleg weet ik nog niet zeker.
Ik wil beginnen met een laag tot gemiddeld risico en heb vertrouwen in de ICT-sector. De 20.000 euro kan ik missen, maar wil het ook niet gebruiken alsof ik in het casino ben.

In het verleden heb ik eens proberen te beleggen met een paar honderd euro, maar dat werkt niet, omdat je dan al snel meer kwijt bent aan kosten dan dat het opbrengt.

Mijn vraag
Als je dit zo leest, wat vind je er dan van? Is dit een redelijk idee of een volslagen idioot plan?
Lijkt mij een goed plan. Hou er echter wel rekening mee dat de Nasdaq minder stabiel is de bijvoorbeeld de SP500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Qunix schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:59:
[Twitter]

Wat!? Niet alleen hout, er is nog veel meer aan de hand... (ECB is het niet mee eens dus)
J Powell heeft ook namens de FED gezegd dat er NIKS aan de hand is!

https://www.cnbc.com/2021...and-higher-inflation.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
jeroeningen schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:51:

Even ter inleiding

Mijn vraag
Ik kan "laag tot gemiddeld risico" en dan alleen in de NASDAQ gaan zitten niet zo rijmen. Voor laag tot gemiddeld risico zou ik zelf een diversere index zoeken. gewoon in een wereld etf/fonds gaan zitten. Maar misschien ben ik te conservatief.

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 28-04-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Laatst online: 07-02 10:53
Charly schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:18:
[...]

Ik kan "laag tot gemiddeld risico" en dan alleen in de NASDAQ gaan zitten niet zo rijmen. Voor laag tot gemiddeld risico zou ik zelf een diversere index zoeken. gewoon in een wereld etf/fonds gaan zitten. Maar misschien ben ik te conservatief.
Wat zou jij aanbevelen in mijn geval? De S&P500 misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
phantom09 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:06:
[...]

Wat viel je tegen aan IB?

DeGiro is nog steeds relatief vrij goedkoop vindt ik. Hoewel IB nog goedkoper is, uitgaande dat je boven de $100K belegt hebt.
Kwa prijzen vind ik degrio prima. Wil alleen wel dat mijn aandelen veilig staan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.

IB vond ik onoverzichtelijk. Veel te veel informatie en opties overal. Voor extra informatie kijk ik wel op andere sites zoals morningstar. Globale prijshistorie, volume en orderboek is alles waar ik evt naar kijk bij de broker zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
jeroeningen schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:24:
[...]

Waarom niet gewoon een wereld tracker / fondsen? Wereld + EM is een populaire keuze omdat je dan een groot deel van de markt in je portefeuille hebt. Een populaire aanvulling daarop zijn small caps, dan heb je nog wat meer spreiding (zonder overlap). Zie bijvoorbeeld https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ maar let op het verschil in dekkingsgraad tussen verschillende opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
jeroeningen schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:24:
[...]

SP500 is stabieler en minder riskant dan de nasdaq. Je zou een verdeling kunnen maken van zeg 15K in de SP500 en 5K in de nasdaq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Zeewolf schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:25:
[...]

Kwa prijzen vind ik degrio prima. Wil alleen wel dat mijn aandelen veilig staan.
***members only***
.

IB vond ik onoverzichtelijk. Veel te veel informatie en opties overal. Voor extra informatie kijk ik wel op andere sites zoals morningstar. Globale prijshistorie, volume en orderboek is alles waar ik evt naar kijk bij de broker zelf.
Om het risico te beperken dat een broker failliet gaat en hij zijn vermogensscheiding niet op orde heeft zou je je geld over meerdere brokers kunnen spreiden.

Vergeet niet dat je saldo bij IB $ 100.000,- of mee moet zijn. Dat is in euro dus circa € 83.333,-

IB is inderdaad niet zo overzichtelijk als DeGiro. Ib heeft vele toeters en bellen en is meer voor de professional belegger. Je kan ook de workstation software gebruiken (gebruik ik zelf niet).
Het is even wennen, maar na verloop van tijd weet je niet beter en weet je de weg wel te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 28-04-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:52:
[...]
Vergeet niet dat je saldo bij IB $ 100.000,- of mee moet zijn. Dat is in euro dus circa € 83.333,-
Je hebt daar onder alleen te maken met minimaal $10 kosten per maand door de inactivity fee. Als je iets meer dan maandelijkse aankoopt ben je snel al voordeliger uit dan bij de Nederlandse brokers.
Pagina: 1 ... 6 ... 213 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij