Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-06 16:40
jeroeningen schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:24:
[...]
Wat zou jij aanbevelen in mijn geval? De S&P500 misschien?
Dan neem je nog steeds veel risico door alles in één land te beleggen. Daarnaast heb je met die fondsen ook dividendlek. Ik zou wereldwijd beleggen. Zie de al eerder genoemde: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 29-04-2021 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:14

ChillPascal

In the end...

Ik beschik over een persoonlijke én e.o. beleggersrekening bij de Rabo. Nu ben ik benieuwd of dit theoretisch onder één of twee 'personen' valt.

De website van DNB geeft aan:
Het BCS garandeert een bedrag van maximaal 20.000 euro per persoon per instelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:49

Qwerty-273

Meukposter

@ChillPascal dat is vergelijkbaar als bij het depositogarantiestelsel. Een eenvoudige beschrijving van de Consumentenbond staat op https://www.consumentenbo...deposito-garantie-stelsel
Hoe werkt het met een en/of-rekening?
Als de rekening op naam staat van meerdere personen (een en/of-rekening of een en/en-rekening), komen zij ieder afzonderlijk in aanmerking voor een vergoeding uit het depositogarantiestelsel. Daarbij krijgen alle rekeninghouders een evenredig deel vergoed, tenzij vooraf aantoonbaar anders is afgesproken.

Voorbeeld: Als het saldo van een en/of-rekening €200.000 bedraagt, kunnen beide rekeninghouders aanspraak maken op €100.000. Als een rekeninghouder meerdere rekeningen heeft, geldt het maximum voor de tegoeden op alle rekeningen. Een eventueel resterend bedrag moet je via de curator van de failliete bank zien terug te krijgen.
Dus jij hebt in totaal (per instelling) een "dekking" tot 20k voor jouw persoonlijke rekening en jouw deel op de e/o rekening samen. En jouw partner (of de andere persoon gelinkt aan de e/o rekening) heeft ook een dekking tot 20k op haar/zijn deel op die rekening (eventueel ook nog deels samen met een persoonlijke rekening bij dezelfde instelling).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:14

ChillPascal

In the end...

Qwerty-273 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:50:
@ChillPascal dat is vergelijkbaar als bij het depositogarantiestelsel. Een eenvoudige beschrijving van de Consumentenbond staat op https://www.consumentenbo...deposito-garantie-stelsel

[...]

Dus jij hebt in totaal (per instelling) een "dekking" tot 20k voor jouw persoonlijke rekening en jouw deel op de e/o rekening samen. En jouw partner (of de andere persoon gelinkt aan de e/o rekening) heeft ook een dekking tot 20k op haar/zijn deel op die rekening (eventueel ook nog deels samen met een persoonlijke rekening bij dezelfde instelling).
Thanks voor je reactie. Maar even de volgende case:

20k persoonlijk
20k e.o.

Ik krijg 20k via BCS en mijn partner krijg 10k, omdat ze de helft van de e.o. zou bezitten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Wat betreft het BCS, minimaliseer liever de kans dat je er gebruik van moet maken, i.p.v. spreiden over tig brokers (waarbij elke nieuwe broker die je toevoegt weer meer risicovol is) waarmee je de kans veel groter maakt dat je het ooit nodig gaat hebben.
Denk maar niet dat als een broker failliet gaat, je de volgende dag gelijk je 20k op je rekening gestort krijgt. Het zijn lange processen, waarbij onduidelijk is hoeveel schade je vergoed krijgt (bijv: wat is de peildatum voor de waarde van jouw beleggingen?) en wanneer. Ondertussen kan je niet bij je geld en loop je rendement mis. Als mijn portefeuille 200k groot is en ik accounts heb bij 10 brokers met daarop 20k, dan zou ik het alsnog bijzonder vervelend vinden om 20k 'locked up' te hebben. Om nog maar te zwijgen over administratief gezeik. Dan heb ik liever 200k bij een betrouwbare partij, met het risico dat ik 180k kwijt ben als de vermogensscheiding niet in orde is.
De vergelijk die getrokken wordt met het DGS is eigenlijk ook niet terecht. Een bank die alles volgens het boekje doet, kan alsnog failliet gaan. Jij loopt dan risico met je spaargeld. Het DGS biedt daar uitkomst. Dat is echter een heel ander verhaal dan dat een broker de vermogensscheiding niet in orde heeft. Als een broker failliet gaat, maar alles volgens het boekje heeft gedaan, dan is een belegger niets kwijt.

[ Voor 18% gewijzigd door Longcat op 29-04-2021 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat beschouwen jullie dan als betrouwbare partijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Pistachenootje schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:16:
[...]

Dan neem je nog steeds veel risico door alles in één land te beleggen. Daarnaast heb je met die fondsen ook dividendlek.
Ik neem aan dat dit niet geldt voor 'niet uikerende fondsen' of heb ik dat verkeerd?

Dan nog iets; als ik bij ING zoek op S&P 500 ETF krijg ik 10 verschillende trackers.
Waaronder bijvoorbeeld deze: https://www.morningstar.n...000VSV0&InvestmentType=FE en deze: https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P000171ZT en deze: https://www.morningstar.n...00171ZS&InvestmentType=FE

Een paar vragen:
1. Klopt het dat de eerste belegd in de hele S&P 500, terwijl de tweede in de Tech sector belegd en de derde in Health care?
2. Als ik kies voor eentje die in de hele S&P 500 belegd, dan moet ik volgens mij voor de eerste kiezen. Klopt dat?
3. Als mijn aannames kloppen, is het dan niet een verstandig idee om er eentje te kiezen uit deze lijst met een hoge rating: https://tools.morningstar...CA000526&LanguageId=nl-NL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
jeroeningen schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:52:
[...]

Ik neem aan dat dit niet geldt voor 'niet uikerende fondsen' of heb ik dat verkeerd?
(zoals ik het begrijp:)

Dan heb je nog steeds dividendlek. Het fonds waar je in belegt heeft aandelen van bedrijven die dividend uitkeren. Het fonds (in het geval van in de EU gevestigde beheerders) kan de dividendbelasting niet helemaal verrekenen (maar meestal wel gebruik maken van gereduceerde tarieven door verdragen tussen de landen waar waar het fonds gevestigd is en waar het aandeel dividend uitkeert).

Wat sommige Nederlandse fondsen hebben is een fiscale beleggingsinstelling structuur waarmee ze het restant (ingehouden dividend na het verdragstarief) met de Nederlandse fiscus kunnen verrekenen. Daarmee kom je in veel gevallen dus wel op 0% dividendbelasting uit. Daar staat wel tegenover dat het fonds dat dividend aan de belegger uit moet keren (waarop Nederlandse dividendbelasting van 15% ingehouden wordt) maar die kun je als Nederlander weer terugkrijgen bij je belastingaangifte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:42:
Fusiedatum DEGIRO met flatex is bekend: 30 april. Vanaf dat moment geldt het Duitse equivalent van ons BCS. Limiet is gelijk, 20k, maar slechts 90% van de waarde is gedekt. En het toezicht gaat over van AFM naar de Duitse toezichthouder. Ook annuleren ze alle GTC orders buiten Euronext.

De summiere toelichting hint naar het verdwijnen van de geldmarktfondsen omdat ze overbodig zijn, maar noemt dit niet expliciet. Alleen dat de betreffende secties worden verwijderd uit de overeenkomst. Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken voor de pensioenrekeningen, aangezien die nog steeds niet kunnen overstappen.

Ik ga even een boze email versturen aangezien ik hier formeel gezien nooit over geinformeerd ben.
DEGIRO heeft gereageerd. Zo'n beetje alle vragen uit mijn email zijn onbeantwoord gebleven. Niets over waarom ze mij niet tijdig hebben geinformeerd, niets over de inhoudelijke vragen. Ze schreven alleen dat ik mij vooral geen zorgen hoef te maken over de nieuwe situatie. 8)7

Dus zojuist een nieuwe boze email verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 13:27
Zr40 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:35:
[...]

DEGIRO heeft gereageerd. Zo'n beetje alle vragen uit mijn email zijn onbeantwoord gebleven. Niets over waarom ze mij niet tijdig hebben geinformeerd, niets over de inhoudelijke vragen. Ze schreven alleen dat ik mij vooral geen zorgen hoef te maken over de nieuwe situatie. 8)7

Dus zojuist een nieuwe boze email verstuurd.
Eerlijk gezegd zou ik van de klantenservice niet veel meer verwachten dan "dit is het algemene verhaal, hier heb je een link naar de PDF waar het in staat". Zelf zou ik willen dat ik nooit aan DeGiro was begonnen, maar overzetten van posities kost me 100 euro per entry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:15
[...]

Dan nog iets; als ik bij ING zoek op S&P 500 ETF krijg ik 10 verschillende trackers.
Waaronder bijvoorbeeld deze: https://www.morningstar.n...000VSV0&InvestmentType=FE en deze: https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P000171ZT en deze: https://www.morningstar.n...00171ZS&InvestmentType=FE

Een paar vragen:
1. Klopt het dat de eerste belegd in de hele S&P 500, terwijl de tweede in de Tech sector belegd en de derde in Health care?
2. Als ik kies voor eentje die in de hele S&P 500 belegd, dan moet ik volgens mij voor de eerste kiezen. Klopt dat?
3. Als mijn aannames kloppen, is het dan niet een verstandig idee om er eentje te kiezen uit deze lijst met een hoge rating: https://tools.morningstar...CA000526&LanguageId=nl-NL ?
Als je graag alleen in Amerika/Noord-Amerika wil beleggen kan je dit nog overwegen:

https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000WL2Y

NT is van Nederlandse domicile, dus geen dividendlek.

Dit fonds kan je ook krijgen bij je ING huisbank. Lage TER 0,15%.

Daarbij 95% VS, klein plukje Canada.

Is weliswaar niet gebenchmarked aan de S&P500, maar de Russell 1000. Dus 1000 ipv 500 bedrijven. Je mag zelf beslissen of je dat aantrekkelijk vindt of niet ;)

(Ik zou mezelf overigens niet doodstaren op dat dividendlek. Consistent jezelf aan je beleggingsplan houden is volgens mij een veel grotere factor in je te behalen rendement. Succes met die uitdaging!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Geldt zowel voor uitkerende en accumulerende fondsen. Dat NT fonds dat Atomius noemt heeft geen dividendlek.

Voor dat ik inga op je andere vragen, hoe goed is je plan onderbouwd om alleen in de VS te beleggen? Begrijp je dat juist aandelen in de VS op dit moment relatief duur zijn?

Ben je er van bewust dat als je van 2000 tot 2010 alleen in de VS had belegd je licht negatief rendement had gemaakt? Dit had je kunnen voorkomen door internationaal te spreiden. Zie voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:29
Exocet schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:39:
Ik denk dat de meesten wel vertrouwen hebben in de bank waar ze zitten. ABN AMRO (meerderheidsbelang overheid) wordt overeind gehouden door de overheid, maar ze maakten wel verlies in 2020. ING en Rabobank boekten gewoon winsten.

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 29-04-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:29:
[...]

Geldt zowel voor uitkerende en accumulerende fondsen. Dat NT fonds dat Atomius noemt heeft geen dividendlek.

Voor dat ik inga op je andere vragen, hoe goed is je plan onderbouwd om alleen in de VS te beleggen? Begrijp je dat juist aandelen in de VS op dit moment relatief duur zijn?

Ben je er van bewust dat als je van 2000 tot 2010 alleen in de VS had belegd je licht negatief rendement had gemaakt? Dit had je kunnen voorkomen door internationaal te spreiden. Zie voorbeeld.
Tjah, en als je niet had gespreid dan had je over de periode van 2000 tot 2020 juist 20% meer rendement gehaald...

En waarom zijn aandelen in de VS relatief duur? Omdat ze harder gestegen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:53
Partijen die een goede naam hebben en het liefst al lang op de markt zijn. Bijvoorbeeld:

Interactive Brokers. Bestaat sinds 1977, heeft over 14 landen, 24 kantoren. Het een goede rating.
Wikipedia: Interactive Brokers

Binck of straks Saxo. Zijn wel erg duur.

En vast nog wel andere partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:23
Ik zou zeggen: doe je eigen onderzoek en kies een bank/broker waarbij jij jezelf veilig voelt.
Je loopt namelijk altijd achter met dit soort dingen; iets wat nu als de ultieme veilige&betrouwbare broker bekend staat hoeft dat morgen niet meer te zijn, met alle gevolgen van dien, in theorie.
Wellicht lukt het je om dan voor jezelf één of meerdere af te strepen, maar wellicht ook niet, wat niet erg is.
In principe is het ook de taak van de toezichthouder om ervoor te zorgen dat de particuliere beleggers geen onnodige risico’s lopen, dat zou geen taak van jou als particuliere belegger moeten zijn ( maar is het in realiteit helaas wel een beetje )

Voor de rest zou ik mij vooral focussen op de dingen die je wel met zekerheid kunt vaststellen.
Dus dat zijn de dingen als wat er wordt aangeboden, het platform, klantenservice(beleid) en uiteraard de kosten.
Verder vind ik het helemaal niet een slecht idee om je vermogen te scheiden, maar dan niet met 10 verschillende elk 20K, maar eentje met 100K en een andere ook met 100K als voorbeeld zou helemaal niet verkeerd zijn en is nog goed te overzien.
Mogelijk word je ook wel "gedwongen" tot zo'n situatie bij bepaalde beleggingsstrategieën, zoals dat je bij de ene enkel ETF'S/Beleggingsfondsen hebt en de andere losse aandelen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tehh schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:15:
[...]
Tjah, en als je niet had gespreid dan had je over de periode van 2000 tot 2020 juist 20% meer rendement gehaald...
Da's waar, de VS heeft het de afgelopen 10 jaar uitstekend gedaan maar dat is geen enkele garantie voor de toekomst. Sterker nog, het maakt de kans relatief groter dat international gaat outperformen.

Hier de mening van Vanguard: "The past 10 years have been tremendous for U.S. stocks relative to their international peers, largely because investors expected the U.S. to grow faster and it did. Now, however, higher valuations and slower earnings growth in the U.S. relative to the past decade make future outperformance unlikely. As a result, we expect that investors who maintain globally diversified equity portfolios will be rewarded in the years ahead."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19
zunrob schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:03:
Edit: Even gebeld met ING. Er lijken toch nog problemen te zijn.
Nog maar weer even gebeld met ING; nog steeds 'technische problemen' met het tonen van de EBi voor het NT Small Cap fonds. Geen zicht op welke termijn er een oplossing komt maar zouden niet van plan zijn te stoppen met het fonds aanbieden (voor wat het waard is). Heb zelf deze maand maar wat meer van de andere fondsen gekocht.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:03

oscar82

De ondertitel

Radiodurans schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:34:
[...]

Nog maar weer even gebeld met ING; nog steeds 'technische problemen' met het tonen van de EBi voor het NT Small Cap fonds. Geen zicht op welke termijn er een oplossing komt maar zouden niet van plan zijn te stoppen met het fonds aanbieden (voor wat het waard is). Heb zelf deze maand maar wat meer van de andere fondsen gekocht.
Bedankt voor deze update. Thumb up voor jou. Niet voor de ING in deze natuurlijk!

Er was vorige week vrijdag blijkbaar een window of opportunity van exact 1 dag waarop ik met heel veel geluk alle 3 de NT fondsen kon kopen. Maar dit is toch te gek om los te lopen? Hopelijk is dit over max 3 weken toch wel echt voor eens en altijd gefixt! :( Hoe moeilijk kan het zijn om een pdf te linken? 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wijziging tarieven ING Zelf op de Beurs
Tarief tot en met 31 mei 2021 (huidig tarief):
€3,60 + 0,06% van de transactiesom (met een maximum van €150)

Tarief vanaf 1 juni 2021:
€1,00 + 0,10% van de transactiesom (met een maximum van €150)

Handelen in beleggingsfondsen en indextrackers blijft gratis. De basis- en service fee blijven ook gelijk.

Bron: ING - Tarieven Zelf op de Beurs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Pistachenootje schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:47:
[...]

Da's waar, de VS heeft het de afgelopen 10 jaar uitstekend gedaan maar dat is geen enkele garantie voor de toekomst. Sterker nog, het maakt de kans relatief groter dat international gaat outperformen.

Hier de mening van Vanguard: "The past 10 years have been tremendous for U.S. stocks relative to their international peers, largely because investors expected the U.S. to grow faster and it did. Now, however, higher valuations and slower earnings growth in the U.S. relative to the past decade make future outperformance unlikely. As a result, we expect that investors who maintain globally diversified equity portfolios will be rewarded in the years ahead."
mijn 2c;

Vergis ook niet hoeveel geld daar momenteel rond gepompt wordt en beschikbaar gesteld - er wordt nu heel erg gekeken naar rente en inflatie cijfers met een blik van 'when not if' en dan kan het kortstondig best heftig worden.
En veel U.S. aandelen hebben jarenlang sideways bewogen. Aardig wat ATH's eind 2017 (3m, caterpillar, deere, GM om eens een handjevol te noemen), die vervolgens pas halverwege 2020 weer eens in beweging kwamen en toen gelijk gigantisch doorschoten met soms x2-x3 achtige cijfers.
Ja, als je vlak na zo'n oplevering koersen gaat bekijken dan ziet alles er snel leuk uit natuurlijk. Nog afgezien van 5-tal hele specifieke bedrijven die bijna 20% van de S*P500 (praktisch S&P5 tegenwoordig) uitmaken; een ex-FANG achtige ETF zou heeeeel anders presteren.

Er ligt daarbij nu eerder focus op EU (/euro) voor een soortgelijke inhaalslag/outperformance op de meer short-term, menig bedrijf hier zit nog op heeeel andere ratio's. Long-term lijkt echter de verwachting dat China (en uiteindelijk ook India) formeel het stokje van de VS overnemen als grootste en snelst groeiende economieën. Zie nu langskomen dat nog voor 2030 wordt verwacht dat China#1 is, en dan ook echt geen Emerging Market meer. India daarentegen begint langzaam de rol van 'EM groei motortje' over te nemen, en krijgt ook vanuit steeds meer bedrijven interesse om fabrieken neer te zetten.

Ervan uitgaan dat de VS zo blijft doorgroeien als afgelopen jaar/jaren..? Die garantie is verlopen voordat je de drempel van je voordeur over bent.

dus @jeroeningen . Je kan het natuurlijk doen, maarals je lump-sum zo'n groot bedrag wilt inleggen... kijk echt even goed naar de gebruikelijke wereldwijde ETF sets.
Uniciteit schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:33:
Wijziging tarieven ING Zelf op de Beurs
Tarief tot en met 31 mei 2021 (huidig tarief):
€3,60 + 0,06% van de transactiesom (met een maximum van €150)

Tarief vanaf 1 juni 2021:
€1,00 + 0,10% van de transactiesom (met een maximum van €150)

Handelen in beleggingsfondsen en indextrackers blijft gratis. De basis- en service fee blijven ook gelijk.

Bron: ING - Tarieven Zelf op de Beurs
Bedankt, die is boeiend! Ze waren wat goedkoper dan Binck Green ondertussen (iets van 40 euro/jaar voor mij), maar missen wat aandelen en vond het teveel gedoe voor zo'n klein verschil. Hiermee wordt het echter tegen >150 euro goedkoper dan Binck voor mij.. das best significant aan het worden (>0,1% per jaar).
Als Binck/Saxo daarin niet meegaat wordt het wel erg gemakkelijk om toch van een paar beleggingen afscheid te nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 30-04-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheChain
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-11-2024
Wellicht en behoorlijke noob-vraag. Loop nog niet zo heel lang mee in de wereld van beleggen (±5 jaar) en heb dit nog niet eerder meegemaakt bij één van mijn beleggingen.

Vandaag heeft VDL een bod gedaan op Neways. Van deze laatste partij heb ik een aantal aandelen waardoor de koers vandaag behoorlijk omhoog is geschoten. Wat gebeurd er met mijn aandelen als deze deal rond komt? Raak ik deze kwijt en krijg ik het bedrag dat is geboden per aandeel gestort? Kan het zijn dat mijn aandelen buiten de deal vallen? Hoe werkt zoiets doorgaans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:13
Je raakt ze niet kwijt, je verkoopt ze aan de overnamepartij voor het geboden bedrag, dus als je 10 aandelen hebt en het overnamebod is bijvoorbeeld 25 euro krijg je 250 euro en geldt voor alle aandelen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Xanaroth schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:43:
[...]
Bedankt, die is boeiend! Ze waren wat goedkoper dan Binck Green ondertussen (iets van 40 euro/jaar voor mij), maar missen wat aandelen en vond het teveel gedoe voor zo'n klein verschil. Hiermee wordt het echter tegen >150 euro goedkoper dan Binck voor mij.. das best significant aan het worden (>0,1% per jaar).
Als Binck/Saxo daarin niet meegaat wordt het wel erg gemakkelijk om toch van een paar beleggingen afscheid te nemen.
Vergeet niet de 0,24% jaarljiks fee die je bij de ING moet betalen als je saldo onder 100K zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
TheChain schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:28:
Wellicht en behoorlijke noob-vraag. Loop nog niet zo heel lang mee in de wereld van beleggen (±5 jaar) en heb dit nog niet eerder meegemaakt bij één van mijn beleggingen.

Vandaag heeft VDL een bod gedaan op Neways. Van deze laatste partij heb ik een aantal aandelen waardoor de koers vandaag behoorlijk omhoog is geschoten. Wat gebeurd er met mijn aandelen als deze deal rond komt? Raak ik deze kwijt en krijg ik het bedrag dat is geboden per aandeel gestort? Kan het zijn dat mijn aandelen buiten de deal vallen? Hoe werkt zoiets doorgaans?
Heb dat vorig jaar meegemaakt met NIBC. je krijgt waarschijnlijk over enige tijd (als de deal wat verder en meer formeel is) via je broker een brief dat dit overname bod er ligt, en dan kun je kiezen of je dat (vrijwillig) accepteert of niet. Als je dat doet, verkoop je inderdaad voor de afgesproken koers je aandelen. Simpel.

Als je niet akkoord gaat behoud je in principe je aandelen. Het kan dan wel zo zijn, dat als de biedende partij voldoende aandelen van anderen koopt, je een 'drag along' krijgt, en alsnog gedwongen wordt je aandelen tegen de prijs te verkopen. Dat hoor je dan ook vanzelf.

Als er te weinig aandeelhouders akkoord gaan met het bod, dan kan het afketsen, of kan de biedende partij zijn bod verhogen.

Er kan dus niet veel echt mis gaan, maar je kan gewoon beslissen of je het bod accepteert of niet. Als je 'ja' zegt heb je doorgaans wel sneller je geld. In het algemeen kan een overname behoorlijk lang duren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
OK, jullie hebben me vrijwel overtuigd -> beleggen in een wereldwijde ETF is een beter idee, zeker met mijn (gebrek aan) kennis.

Dan heb ik drie keuzes waar ik uit kan kiezen;
1. Ik begin met een standaard portefeuille van ING: ING Duurzame Index Portefeuilleprofiel Zeer Offensief (LU1903451901) voor 20.000 of 30.000 euro
2. Ik ga in overleg met ING voor maatwerk en laat hun het beheren via Vermogensbeheer (vanaf EUR. 25.000)
3. Ik kies zelf mijn wereldwijde ETF / beleggingsfonds

Optie 1 lijkt mij voor nu even het beste, maar bij grotere bedragen denk ik dat het best een dure optie is.
Dus op termijn is het misschien goed om over te stappen naar vermogensbeheer.

En als ik echt een beetje weet waar ik mee bezig ben, dan kan ik misschien gaan voor optie 3.

Ik ben benieuwd, wat is jullie mening over dit idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
jeroeningen schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 02:49:
Het aankopen van de Northern Trust fondsen is eenvoudig. Lees je een beetje in en regel het zelf. Voor de juiste fondsen zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 06:31
Zijn de NT fondsen ook te koop via IB? Ik vermoed van niet, maar never hurts to ask...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
DappereDodo schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 08:05:
Zijn de NT fondsen ook te koop via IB? Ik vermoed van niet, maar never hurts to ask...
Nee, maar wel de actiam fondsen (in ieder geval bij lynx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
DappereDodo schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 08:05:
VTI/VXUS via opties kan ook. Laagste totale kosten, zie: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb recent ook wat puts geschreven op VTI/VXUS. Ik vind dat er inmiddels wel plek is voor een aantal procent daarvan in mijn portfolio. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 17:18
jeroeningen schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 02:49:
OK, jullie hebben me vrijwel overtuigd -> beleggen in een wereldwijde ETF is een beter idee, zeker met mijn (gebrek aan) kennis.

Dan heb ik drie keuzes waar ik uit kan kiezen;
1. Ik begin met een standaard portefeuille van ING: ING Duurzame Index Portefeuilleprofiel Zeer Offensief (LU1903451901) voor 20.000 of 30.000 euro
2. Ik ga in overleg met ING voor maatwerk en laat hun het beheren via Vermogensbeheer (vanaf EUR. 25.000)
3. Ik kies zelf mijn wereldwijde ETF / beleggingsfonds

Optie 1 lijkt mij voor nu even het beste, maar bij grotere bedragen denk ik dat het best een dure optie is.
Dus op termijn is het misschien goed om over te stappen naar vermogensbeheer.

En als ik echt een beetje weet waar ik mee bezig ben, dan kan ik misschien gaan voor optie 3.

Als je saai wilt beleggen is beheerd beleggen een waste of money. Lees je even een paar uurtjes in, doe je NT aankopen en stel automatische aankopen in en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
HEA220 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 08:19:
[...]

Nee, maar wel de actiam fondsen (in ieder geval bij lynx)
Actiam, neh, staat overal duurzaam in de titel. Aan dit soort greenwashing geef ik liever geen geld uit. :+
Zr40 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 08:54:
Ik heb recent ook wat puts geschreven op VTI/VXUS. Ik vind dat er inmiddels wel plek is voor een aantal procent daarvan in mijn portfolio. :)
I know, en ik wil VTI ook gaan kopen via opties, maar VXUS heeft een dividendlek en ik wil eigenlijk een World-ex-US ETF die in Nederland gevestigd is, dus met minimaal dividendlek.

Helaas lijken die er niet te zijn, dus ben ik nu een alternatief aan het samenstellen door aparte ETF's te zoeken in de verhouding 50% Europe, 20% Japan, 20% Asia Pacific ex Japan en 10% Canada (=grofweg de verdeling in VXUS).

Het zou zoveel eenvoudiger zijn om bv. een NT World te kopen, maar dat wil ik niet via mijn huisbank doen (Rabo) en IB heb ik toch al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
DappereDodo schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:41:
[...]

Actiam, neh, staat overal duurzaam in de titel. Aan dit soort greenwashing geef ik liever geen geld uit. :+

[...]

I know, en ik wil VTI ook gaan kopen via opties, maar VXUS heeft een dividendlek en ik wil eigenlijk een World-ex-US ETF die in Nederland gevestigd is, dus met minimaal dividendlek.

Helaas lijken die er niet te zijn, dus ben ik nu een alternatief aan het samenstellen door aparte ETF's te zoeken in de verhouding 50% Europe, 20% Japan, 20% Asia Pacific ex Japan en 10% Canada (=grofweg de verdeling in VXUS).

Het zou zoveel eenvoudiger zijn om bv. een NT World te kopen, maar dat wil ik niet via mijn huisbank doen (Rabo) en IB heb ik toch al.
Ik heb het een paar maanden geleden uitgezocht en vergeleken. Op basis van het FY2020 rapport kom ik tot de volgende cijfers voor VXUS:
TER0.08%
Dividendlek0.28%
Security Lending0.05%

Daarmee kom ik tot een totale kosten van 0.31%. Daar komt nog eventueel wel wat extra inkomen vanuit het uitleenprogramma van Interactive Brokers bij. Bijna al mijn VXUS stukken waren afgelopen week uitgeleend tegen 0.14% rente.

Ga je het opsplitsen met dezelfde verhouding kan je iets goedkoper uit zijn, maar dan moet je die wel allemaal via opties gaan aankopen aangezien je alleen met de Amerikaanse Vanguard ETFs je lager zult komen. Toch lastig om het dan in de gewenste verhouding te krijgen, en je maakt extra kosten.

Volgens mij zijn er geen wereldwijde fondsen die geen dividendlek hebben, er is niet met ieder land een verdrag afgesloten over niet belasting betalen. Enige manier om dit dividendlek te ontlopen is een fonds te nemen welke alleen investeert in bedrijven die geen dividend uitkeren :P

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
@The_FrankO Inderdaad, het dividendlek bij VXUS is relatief beperkt en de TER is ongelofelijk laag. Dat Nederlandse (wereldwijde) fondsen ook een dividendlek hebben is me bekend, maar ik begreep altijd dat Nederland kampioen belastingverdragen sluiten is. In Nederland zou het dividendlek dus het kleinst moeten zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (apr)
Vorige maand (mrt)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+2,85%
–2,92%
+10,60%
+166,91%
Hoogste prestaties
NVCR, +50,69%
MRNA, +33,26%
SWAV, +22,46%
RH, +25,22%
WM, +20,21%
RPM, +18,71%
BB, +78,86%
SWAV, +59,71%
RH, +56,98%
TSLA, +972,74%
SHOP, +670,01%
BILI, +627,58%
Laagste prestaties
SNBR, –23,90%
QDEL, –20,06%
TWTR, –15,31%
SFIX, –33,18%
SKLZ, –29,04%
MDB, –28,68%
QDEL, –41,85%
SKLZ, –36,28%
PTON, –32,78%
CWEB, –81,01%
NTNX, –39,64%
SPLK, –39,01%
Aantal posities
Aandelen 155×
Opties 15×
Aandelen 151×
Opties 12×

Transacties
Aandelen 4×
Opties 6×
Valutaconversie 1×
Aandelen 8×
Opties 9×

Transactiekosten
€ 9,29
€ 8,85
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
160,5%
159,4%
Initial Margin
55,8%
59,0%
Maintenance Margin
33,0%
40,2%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202105.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202105-maand.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202105-risk.png

Wederom een maand waarin mijn winst lager is dan de S&P 500 en NASDAQ 100 benchmarks. Beter dan vorige maand, toen stond ik zelfs op verlies. Het kan echt, ondanks leverage slechter presteren dan mijn benchmarks. :P

En wederom een maand waarin mijn margin requirements fors zijn gedaald, terwijl de portfolio delta licht is gestegen. Ik heb deze maand niets ingrijpends veranderd, dus ik vermoed dat het gaat om destijds verhoogde requirements die nu geleidelijk worden teruggebracht.

Binnenkort voeg ik een stukje VTI/VXUS toe. Doel is een allocatie van 10%. Ik heb hier al puts voor geschreven, expiratie in mei. Ze zijn inmiddels OTM geworden; als dat zo blijft dan schrijf ik na expiratie weer nieuwe. Zonder deze puts was portfolio delta licht gedaald.

NVCR is gestegen met +50,7% dankzij positief nieuws over hun phase 3 trial voor hun behandeling voor longkanker. Maar je kan het ook zien als herstel van de bijna even grote daling eind februari, veroorzaakt door vertraging in deze trial. MRNA deed het ook goed met +33,3%, voornamelijk dankzij ontwikkelingen rondom het COVID-19 vaccin (het eigen, en die van concurrenten). Maar ook dit kan je zien als herstel van de bijna even grote daling eind februari, ook veroorzaakt door ontwikkelingen bij concurrenten. Op de derde plaats staat nog een healthcare bedrijf, SWAV, met +22,5%. Hier geen ontwikkelingen in het nieuws, zelfs geen earnings.

Over SWAV gesproken. Dit aandeel heb ik precies twee jaar geleden gekocht, en ik had mijzelf destijds betrapt op een poging tot market timing. Toen dit aandeel werd aanbevolen door de nieuwsbrief was de koers $35, als ik niet had gepoogd te market timen dan had ik rond $41 gekocht, maar dankzij mijn poging is dit uiteindelijk $44 geworden. Vandaag is de koers $163. Zelfs al was het timen wel gelukt, dan had het op jaarbasis vrij weinig verschil opgeleverd. Dus waarom de moeite nemen om te timen als je de positie toch aangaat voor de lange termijn? :)

Onderaan staat deze maand SNBR met –23,9%. Het nieuws suggereert dat slechte earnings de oorzaak zijn van het verlies, maar ook daarvoor daalde het aandeel al gestaag. QDEL verloor –20,1% dankzij verder afnemende vraag naar COVID-19 tests. En TWTR heeft ondanks goede kwartaalcijfers –15,3% verloren, voornamelijk dankzij tegenvallende guidance.

Since inception schiet TSLA weer een stukje naar boven van +934% naar +973%. SHOP doet daar aan mee met een stijging van +638% naar +670%. BILI doet het rustig aan en stijgt van +620% naar +628%.

De heersende verlieskoning CWEB boekt nog wat meer verlies en daalt van –78,2% naar –81,0%. NTNX daalt licht van –39,2% naar –39,4%. Nieuw op 3 is SPLK met een daling van –33,0% naar –39,0%. Hiermee wordt NEWR uit de lijst van verliezers gestoten, en stijgt zelf van –38,0% naar –36,7%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
DappereDodo schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:41:
[...]
I know, en ik wil VTI ook gaan kopen via opties, maar VXUS heeft een dividendlek...
Dat klopt maar ondanks dat is VTI/VXUS volgens mij nog steeds de goedkoopste manier om wereldwijd te beleggen.

Als je een goedkopere manier vindt hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik na het vele lezen gewoon niet meer weet waar je als beginner goed aan doet. DeGiro hoor je ook steeds meer dingen over (daar heb ik nu klein bedrag staan), en als ik dan indexfondsenvergelijken bekijk komt binckbank fund coach er toch wel erg goed af.

Enige wat ik heb is dat ik ook beetje actief wil zijn dus heb een deel in bux zero staan maar liefst heb ik gewoon 1 partij dat betaalbaar is voor komende jaren. Ik zit nog lang niet aan een 100k en dat gaat ook nog wel even duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
WeAreLegion schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:46:
Ik moet zeggen dat ik na het vele lezen gewoon niet meer weet waar je als beginner goed aan doet. DeGiro hoor je ook steeds meer dingen over (daar heb ik nu klein bedrag staan), en als ik dan indexfondsenvergelijken bekijk komt binckbank fund coach er toch wel erg goed af.

Enige wat ik heb is dat ik ook beetje actief wil zijn dus heb een deel in bux zero staan maar liefst heb ik gewoon 1 partij dat betaalbaar is voor komende jaren. Ik zit nog lang niet aan een 100k en dat gaat ook nog wel even duren.
Refreer je met die 100K aan Interactive Brokers? Vergeet niet dat het $100.000,- is. geschat is dat €84K.
En dan nog hoef je geen 84K te hebben. Je betaald een fee van $10,- per maand, maar de transactiekosten mag je er mee verrekenen.
Dus stel je koopt wat aandelen en de kosten zijn $6,-. Dan betaal je niet $16,- voor die maand, maar $10.-.
Pas als je transactie kosten zeg $11,- zijn kom je boven deze fee en betaal je totaal $11,-

Alsnog kan IB kan goedkoper zijn dan bijvoorbeeld Binck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:19:
[...]

Refreer je met die 100K aan Interactive Brokers? Vergeet niet dat het $100.000,- is. geschat is dat €84K.
En dan nog hoef je geen 84K te hebben. Je betaald een fee van $10,- per maand, maar de transactiekosten mag je er mee verrekenen.
Dus stel je koopt wat aandelen en de kosten zijn $6,-. Dan betaal je niet $16,- voor die maand, maar $10.-.
Pas als je transactie kosten zeg $11,- zijn kom je boven deze fee en betaal je totaal $11,-

Alsnog kan IB kan goedkoper zijn dan bijvoorbeeld Binck.
Onder andere inderdaad. Ik heb voor mezelf een plan gemaakt dat ik komende 15 tot 20 jaar wil volhouden. Maandelijks gaat daar dan 450 euro in. 300 aan ETFs en 150 aan losse aandelen in dingen waar ik in geloof.

Ben dus op zoek naar iets waar dar zo goedkoop mogelijk kan. Heb nu deel bij de giro en een deel bij bux 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik heb via Degiro een warrant gekregen voor euronext:

Deze is momenteel € 9,75 waard.
ISIN NL0015000A04.

Heb even zitten googlen en vondt o.a. het volgende:

https://www.euronext.com/...nvestor-news/euronext-182

https://www.abnamro.nl/nl...ers-academy/warrants.html

https://www.iex.nl/Forum/...Euronext-2021.aspx?page=4

Als ik het dus goed begrijp mag ik vanaf 4 mei tot 10 mei de warrent uitoefenen?

The Exercise Period for the Offer Shares will run from 9:00 CET on 4 May 2021 to 17:40 CET on 10 May 2021. Exercised Rights cannot be revoked or modified, except in limited circumstances.

Voor inleveren van 5 warrants krijg ik dan 2 aandelen euronext. Ik betaal dan 2x €59,65.Terwijl de waarde nu € 83,70 is. Winst van (83,70-59,65)x2=€ 48,10

Maar lever ik 5 warrants in en verlies ik 5x een warrant wat nu een waarde heeft van 5x€ 9,75=48,75.

Kortom de warrant maar verkopen? Laten staan en niks doen maakt de warrant waardeloos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37

Zenix

BOE!

Valutakosten mis ik eigenlijk. Bij VTI/VXUS heb je twee keer kosten bij het omzetten van euro naar dollar en bij verkoop van dollar naar euro. Is het dan nog steeds goedkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zenix schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:37:
[...]
Valutakosten mis ik eigenlijk. Bij VTI/VXUS heb je twee keer kosten bij het omzetten van euro naar dollar en bij verkoop van dollar naar euro. Is het dan nog steeds goedkoop?
Die kosten zijn inderdaad niet meegenomen maar valuta conversie bij IB is goedkoop. Tevens kun je bij IB ook VXUS uitlenen waardoor je wat extra inkomsten hebt (VTI wordt erg weinig uitgeleend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-06 08:01
[...]

Mag ik vragen welke andere fondsen je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
Nu ik mij aan het orienteren ben op beleggen, merk ik dat ik het idee van beleggen 'wel grappig vind', maar het is geen hobby. Mijn belangrijkste drijfveer is 'geld maken' en niet 'ik vind het leuk om te doen'.
Pistachenootje schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 07:41:
[...]

Het aankopen van de Northern Trust fondsen is eenvoudig. Lees je een beetje in en regel het zelf. Voor de juiste fondsen zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Wat is het voordeel van een NT-fonds tegenover Vermogensbeheer van ING?
Is het puur het kostenplaatje of presteren deze fondsen ook aantoonbaar beter?
Santee schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:07:
[...]

Als je saai wilt beleggen is beheerd beleggen een waste of money.
Zelfde eigenlijk alsd bovenstaande; hoe bedoel je een 'waste of money'?
Is het puur qua kosten duurder of presteren die andere fonden ook duidelijk beter dan ING?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19
zunrob schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:57:
[...]
Mag ik vragen welke andere fondsen je bedoelt?
Jawel, is niet heel spannend; gewoon de andere NT fondsen (world, euro, EM). T.z.t trek ik het dan wel weer recht bij het herbalanceren.

[ Voor 11% gewijzigd door Radiodurans op 01-05-2021 22:18 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
jeroeningen schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:58:
In ieder geval kosten. Ik weet niet waarin ING vermogenbeheer precies belegt.

Fitvermogen is ook nog een mogelijkheid voor je. In tegenstelling tot de banken rekenen zij geen bewaarloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:46

[...]

[...]
Ik werd wel nieuwsgierig naar het rendement.

Voorbeeld rendement van 'actueel' beleggen: https://www.ing.nl/partic...ielen-en-strategieen.html

Dus bv ing beheerd beleggen zeer offensief (zijn neem ik aan vnl aandelen) 5 jaar rendement 7,8%

Referentie: vwrl 5 jaar: 12,85% (bron = morningstar)

Ik zie de toegevoegde waarde nog niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:41
Nu ik mij aan het orienteren ben op beleggen, merk ik dat ik het idee van beleggen 'wel grappig vind', maar het is geen hobby. Mijn belangrijkste drijfveer is 'geld maken' en niet 'ik vind het leuk om te doen'.

[...]

[...]

Zelfde eigenlijk alsd bovenstaande; hoe bedoel je een 'waste of money'?
Is het puur qua kosten duurder of presteren die andere fonden ook duidelijk beter dan ING?
Wat is eigenlijk je verwachting qua rendement? Wat je wil bereiken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xanaroth
Xanaroth schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:09:
[...]

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+18,72%
+486%
Totale winst op inleg
+9,51%
+24,65%
Dividend inkomen
+44,24%
+282%
Hoogste prestaties
Shaw Communications +46,28%
ING +37,67%
Ameriican Finance Trust +32,17%
MSFT+432,87%
MacDonalds +126,67%
Broadcom +108,61%
Laagste prestaties
Red Eleectrica Corporacion -9,96%
Wheaton Precious Metals -8,46%
Continental AG -7,05%
Vodafone-49,67%
UnibailRodamco -36,23%
AB InBev -20,23%

Vorig maand vond ik de cijfers al hard gaan, maar nu.. yikes. Zou dik >10% zitten als ik niet braaf maandelijks inleg (begint met 0% rendement en gemiddelde winst op inleg omlaag blijft trekken). Benieuwd waar dit heen gaat, vooral hoe houdbaar dit is.
Tevens ook maar cijfers voor dividend (/inkomen) erbij gezet, aangezien dat uiteindelijk voor mij de focus heeft als dividend belegger. Verwacht daar wel nog grote veranderingen dit jaar, omdat met name bij EU banken en enkel bedrijf nog niet duidelijk is waar het heen gaat zolang we in crisismodus zitten.

Korte termijn prestaties:
Hoewel mn vastgoed (REITS) het nog steeds super doen, zijn andere simpelweg nóg beter gegaan de afgelopen maand. Vandaar nog altijd geen volledige top-3 dominantie voor mn REIT aandelen.

Shaw heeft een overname bod gekregen. Ging dus van 'top 3 overall worst performer' naar 'YTD best performer' in 1 dag tijd. IVM antitrust verwachtten ze veel risico en ook een lange doorlooptijd. Zit in principe nog >25% ruimte in tevenover het bod (+maandelijks dividend), dus heb geen haast met te verkopen maar wel een om de ontwikkelingen in de gaten te houden.
ING lijkt daarnaast veel te profiteren van de rente en heropening scenario's. En AFIN.. gekocht als 10% yielder high-risk play voor het inkomen, omdat de rapportage cijfers ondanks lockdown wel erg sterk waren.

Aan de onderkant niet veel verandering, behalve dat verliezen aardig zijn ingelopen. Daarbij zien we Continental verschijnen. Gezien alle onrust op de automarkt (geen chips) staan hun orders en leveringen ook onder druk. Tja, soms heb je even pech. Zowel corona als chip crisis is 1-2 jaar max, dus geen reden tot paniek. Hooguit DCA.
Wel ergens bijzonder, omdat de "echte" auto als VW, BMW, Toyota, GM aandelen het allemaal extreem goed doen momenteel.

Technisch gezien is trouwens EUR in absolute termen mijn slechtste positie, danwel FX mn beste performer. Daar zit bijna 2,5% van het YTD resultaat, exclusief wisselkoers effecten is de YTD winst amper 7%.

Lange termijn:
Alle 6 stegen gestaag door. Kleinere minnetjes en grotere plusjes. Verder geen bijzonder of specifiek nieuws, gewoon meegegaan in de algehele walhalla en corona heropening/reflation scenario's.
Alleen Vodafone en Vantage Towers IPO, maar dat is nog even aankijken wat dat echt voor resultaat gaat hebben op de cijfers.

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+22,43%
+501%
Totale winst op inleg
+10,90%
+25,93%
Dividend groei
+65,97%
+324%
Hoogste prestaties
Shaw Communications +59,68%
Gladstone Land +43,37%
ING +40,31%
MSFT+469,96%
MacDonalds +138,75%
Wheaton precious materials +105,34%
Laagste prestaties
European Metals Holding -19,44%
Palantir -10,77%
Red Electrica Corporacion -8,88%
Vodafone -47,79%
UnibailRodamco -36,00%
European Metals Holding -19,44%

De dividend cijfers ben ik nog wat aan het uitzoeken, vandaar vrij grote wijzigingen daar. Kijk nu naar wat ik dit jaar verwacht tegenover vorig jaar - maar daar ben ik nog niet echt tevreden mee. Immers tel ik nu bijvoorbeeld 3 ipv 4 kwartalen aan dividend mee. Zo zit er bijvoorbeeld groei in van aankopen die ik vorig jaar al heb gedaan, en zou ik in november/december potentieel geen groei zien maar dan per 1 januari gelijk gigantisch double-digit gaan.
Mocht iemand een suggestie of definitie hebben dat de inkomsten stijging wat netter weergeeft, sta voor van alles open.

Zo staat WPM bij 'grootste daler dit jaar' en daarna ineens in je top3 'best performers'. Die heeft een aardige inhaalslag gemaakt afgelopen maand. Verder bij de stijgers weinig bijzonders eigenlijk. Wordt wat stuivertje gewisseld vooral (AFIN is nog altijd +35% bijvoorbeeld, rest steeg gewoon net even wat meer).

Overall is eigenlijk alles stevig door aan het stijgen - ondanks af en toe 'tegenvallende cijfers'. Serieus Biotech&Pharma.. hoe kan ABBV nog altijd dalen en 'high risk' zijn ondanks dat ze Humira toch echt succesvol (nog amper 1/3e van revenue) aan het opvangen zijn. Of BMY, +16% growth YoY terwijl tig patiënten niet langer medicatie krijgen omdat ze geen dokter kunnen zien ivm wereldwijde overbelasting door Covid. Dat is natuurlijk ook een slechte performance 8)7

Bij de dalers is wel een hoop gebeurd. Palantir is zowiezo een rollercoaster, beweegt op elke demo, ARK/cathie tweet en ander spul. Hoop dat die daling blijft of verder doorzet daar ik de positie nog wat wil uitbreiden, in elk geval komende maand en daarna mogelijk nog meer tot een 1-2% van portfolio. Als ik puur kijk naar hun huidige/nieuwe klanten en waar het ingezet wordt is het een kwestie van tijd voordat de financiële rapportages heel erg andere getallen en verhoudingen laat zien.
EMH is vooral gok op de toekomst want de Cinovec mijn heeft nog wat jaartjes nodig voor de productie op gang komt - goed tekort aan lithium is ook pas 2025 verwacht, dus zit deze voorlopig rustig uit. Komende tijd s het dus puur speculatie positie, en daar horen vrij stevige koersschommelingen bij. Als het op gang komt kan het een van de meest lowcost (mijn bestaat al met alle infra eromheen - record lage opstartkosten) en tegelijk top5-10 grootste lithium mijn ter wereld worden.

Komende maand staat naast wat Palantir/EMH vooral veel REIT op de planning. En hoop eindelijk die 6-cijfers portfolio waarde te gaan zien #jinxed-it-down-we-go.

[ Voor 43% gewijzigd door Xanaroth op 02-05-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:43
phantom09 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:27:
Ik heb via Degiro een warrant gekregen voor euronext:

Deze is momenteel € 9,75 waard.
ISIN NL0015000A04.

Heb even zitten googlen en vondt o.a. het volgende:

https://www.euronext.com/...nvestor-news/euronext-182

https://www.abnamro.nl/nl...ers-academy/warrants.html

https://www.iex.nl/Forum/...Euronext-2021.aspx?page=4

Als ik het dus goed begrijp mag ik vanaf 4 mei tot 10 mei de warrent uitoefenen?

The Exercise Period for the Offer Shares will run from 9:00 CET on 4 May 2021 to 17:40 CET on 10 May 2021. Exercised Rights cannot be revoked or modified, except in limited circumstances.

Voor inleveren van 5 warrants krijg ik dan 2 aandelen euronext. Ik betaal dan 2x €59,65.Terwijl de waarde nu € 83,70 is. Winst van (83,70-59,65)x2=€ 48,10

Maar lever ik 5 warrants in en verlies ik 5x een warrant wat nu een waarde heeft van 5x€ 9,75=48,75.

Kortom de warrant maar verkopen? Laten staan en niks doen maakt de warrant waardeloos.
Als je niets doet wordt een warrant idd waardeloos als hij verloopt. Als je geen interesse hebt in meer aandelen Euronext dan kan je ze het beste verkopen. Het is eigenlijk een optie die na een week verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
helloitsme schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:42:
[...]

Ik werd wel nieuwsgierig naar het rendement.

Voorbeeld rendement van 'actueel' beleggen: https://www.ing.nl/partic...ielen-en-strategieen.html

Dus bv ing beheerd beleggen zeer offensief (zijn neem ik aan vnl aandelen) 5 jaar rendement 7,8%

Referentie: vwrl 5 jaar: 12,85% (bron = morningstar)

Ik zie de toegevoegde waarde nog niet helemaal...
Interessant wat je zegt, maar door de afkortingen die je gebruikt snap ik je niet helemaal. Kun je iets uitgebreider uitleggen wat je zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:25
jeroeningen schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:31:
[...]

Interessant wat je zegt, maar door de afkortingen die je gebruikt snap ik je niet helemaal. Kun je iets uitgebreider uitleggen wat je zegt?
De vorige persoon nam als voorbeeld beheer beleggen bij de grootbank ING, om specifieker te zijn de zeer offensieve optie. Over de laatste 5 jaar (2016 t/m 2020) was het jaarrendement van die keuze 7,8%.

Vergeleken met een vrij populair wereldwijd gespreide etf, VWRL, is dit vrij matig (met de beheerkosten buiten beschouwing gelaten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbtaTGe0scGY3sXSHYKfnTZt0wY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CeiLAsr1u8WF4Dls8PMPwYUY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Kraakmand schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:56:
[...]

De vorige persoon nam als voorbeeld beheer beleggen bij de grootbank ING, om specifieker te zijn de zeer offensieve optie. Over de laatste 5 jaar (2016 t/m 2020) was het jaarrendement van die keuze 7,8%.

Vergeleken met een vrij populair wereldwijd gespreide etf, VWRL, is dit vrij matig (met de beheerkosten buiten beschouwing gelaten).
[Afbeelding]
Het is wel appels met peren vergelijken.
Beheerd beleggen heeft een heel ander asset mix en daarbij behorende risico.

Belegd beheer moet je dan ook vergelijken met andere alles in 1 beleggingsproducten.
En als ik hem dan bijvoorbeeld vergelijk met VanEck multi-Asset Growth Allocation. Deze heeft over de afgelopen 5 jaar ook 7,25% per jaar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
HEA220 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:53:
[...]
Het is wel appels met peren vergelijken.
Beheerd beleggen heeft een heel ander asset mix en daarbij behorende risico.
Is dat zo ja? Ik weet niet wat hun asset mix is maar met de titel 'zeer offensief' verwacht ik toch een hoog percentage aandelen.

Edit: ik kan het voor ING niet zo gauw vinden maar bij Rabo is 'zeer offensief' 90% aandelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 03-05-2021 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroeningen
Pistachenootje schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:07:
[...]

Is dat zo ja? Ik weet niet wat hun asset mix is maar met de titel 'zeer offensief' verwacht ik toch een hoog percentage aandelen.

Edit: ik kan het voor ING niet zo gauw vinden maar bij Rabo is 'zeer offensief' 90% aandelen.
ING Zeer Offensief is als ik het goed heb hetzelfde als Rabo (90% aandelen)

Denk dat ik vanavond maar eens begin met deze filmpjes te kijken: YouTube: YouTube

Ik hoop dat deze meneer mij kan helpen met het vormen van een idee of ING Vermogensbeheer nou echt een goed idee is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:03
[...]

Ik heb dit fonds nu bijna een jaar in mijn portefeuille zitten wat iedere maand netjes periodiek wordt aangekocht wordt en tot nu toe geen problemen gehad vorige maand duurde het twee dagen langer maar werd de aankoop alsnog verwerkt en vandaag is mijn order ook weer automatisch ingeschoten en heb ik geen meldingen gehad dat de order is aangehouden.

Wellicht dat het te maken heeft als je het fonds niet periodiek hebt ingesteld? Het fonds presteert overigens erg goed tot nu in de mix met World en EM. Een kleine 32% sinds vorig jaar dus mijn actie was wel de moeite waard :)

Ps. ING gaat per juli de kosten verlagen voor de aankoop van losse aandelen van €3,60 + 0,06% naar €1,00 + 0,10%.

[ Voor 17% gewijzigd door Miki op 03-05-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
jeroeningen schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:41:
[...]
Denk dat ik vanavond maar eens begin met deze filmpjes te kijken: YouTube: YouTube
Ik heb geen idee of dat goede informatie is. Ben Felix is een goed YouTube kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-06 08:01
[...]

Zojuist small cap bij ING kunnen kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-06 16:39

page404

Website says no

Cubic X schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:41:
[...]

Ja initieel misschien. Ik geloof er niks van dat dit volgend jaar nog zo is. Waarom zou je twee verschillende systemen + tarieven hanteren na een overname? Ik weet vrij zeker dat uiteindelijk alles overgaat naar Saxo.
Tarieven lijken gelijk te blijven (voor nu):

Uw tarieven blijven grotendeels zoals u gewend was bij BinckBank. Het volgende wijzigt:

Bij aandelentransacties vervallen de vaste kosten van € 1,- per transactie.
Mocht u een transactie in buitenlandse valuta doen, dan worden de transactiekosten daarvan in de desbetreffende munteenheid uitgedrukt.
Voor een overzicht van uw (huidige) tarieven bij BinckBank, verwijzen we u graag door naar de website van BinckBank.
[...]

Ik heb ook nooit gezegd dat de interface van Binck op dit moment gebruikersvriendelijk is :P . Al vind ik dat zelf wel meevallen moet ik zeggen. Kan prima vinden wat ik nodig heb.
[...]
Interface van Binck is al zo oud als Methusalem. Al jaren niks aan verbeterd of uitgebreid.

Mijn partner was over naar Saxo, ik heb de nieuwe app gezien en het is om te janken. Je hebt nog minder overzicht dan in de Binck app en ze nemen je historie niet mee. WTF. |:(

Ik had al geklaagd (de reviews in de app store zijn ook niet mals, nog geen 2 sterren).
Krijg ik deze reactie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ofwel, ze gooien een vroege alfa-versie over de schutting en je moet maar hopen dat het beter wordt.
Ze zijn ook niet van plan de historie mee te nemen. Wat een mongolen.

Ik vind het heel spannend om een andere broker te gaan zoeken maar het wordt wel steeds actueler.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
Pistachenootje schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:00:
[...]

Ik heb geen idee of dat goede informatie is. Ben Felix is een goed YouTube kanaal.
Ga ik die ook ff kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:30
Pistachenootje schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:11:
[...]

Dat klopt maar ondanks dat is VTI/VXUS volgens mij nog steeds de goedkoopste manier om wereldwijd te beleggen.

Als je een goedkopere manier vindt hoor ik het graag :)
Volgens mij is de combo SCHB/SCHF nog net iets goedkoper, aangezien SCHF een ER van 0.06% heeft versus VXUS 0.08%. Verwaarloosbaar, maar mocht je echt interesse hebben in het goedkoopste kun je er eens naar kijken.
Voordeel van de Schwab ETFs is ook dat ze per stuk goedkoper zijn en daardoor de opties wat behapbaarder zijn.

edit: nevermind, SCHF volgt alleen developed ex-US, niet global ex-US zoals VXUS

[ Voor 15% gewijzigd door freakaleek op 03-05-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
freakaleek schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:24:
[...]

Volgens mij is de combo SCHB/SCHF nog net iets goedkoper, aangezien SCHF een ER van 0.06% heeft versus VXUS 0.08%. Verwaarloosbaar, maar mocht je echt interesse hebben in het goedkoopste kun je er eens naar kijken.
Voordeel van de Schwab ETFs is ook dat ze per stuk goedkoper zijn en daardoor de opties wat behapbaarder zijn.

edit: nevermind, SCHF volgt alleen developed ex-US, niet global ex-US zoals VXUS
Ik weet er nog een :) VTI + VEA + VWO. Nog iets goedkoper dan VTI + VXUS volgens mij.

Maar of het in de praktijk echt goedkoper is ligt dan nog aan zaken als interne transactiekosten, stock lending en dividend withholding tax efficiency. Ik hou het maar bij VTI + VXUS denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-06 11:20
Eindelijk duidelijkheid over Greg Abel, maar had al een vermoeden dat dat de opvolger zou worden.
Warren sprak ook over de 'buying frenzy' in deze verhitte economie en dat mensen zonder probleem hogere prijzen betalen (voor constructie, meubilair, etc). Berkshire moet ook meer betalen aan leveranciers.
Al met al ziet hij forse inflatie, meer dan 6 maanden geleden voor mogelijk werd gehouden? Greg merkt wel terecht op dat veel terug te voeren is op het (tijdelijke) tekort aan grondstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Inflatie is overal, maar cash is dan geen goed alternatief. Met inflatie, worden aandelen ook meer waard t.o.v. cash. Maar het blijft een lastig punt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qunix
Inflatie vandaag in de Lidl gezien... Pepertje kostte €0,29 en nu €0,99 p/s. Wat de fuk gewoon.

Warren zei ook ongeveer wat er gaat gebeuren als hij komt te overlijden. Zijn "will" zal openbaar zijn, etc. Hij heeft het al een lange tijd goed geregeld. Ook zei hij dat een zeer groot deel naar de FED gaat vanwege belastingen. en een groot deel naar de S&P500.

[ Voor 4% gewijzigd door Qunix op 03-05-2021 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:47

bert pit

asdasd

page404 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:59:
[...]

Ik vind het heel spannend om een andere broker te gaan zoeken maar het wordt wel steeds actueler.
Misschien hier even kijken:
https://www.beleggingsrekeningen.nl/zelf-beleggen/

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Qunix schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:46:
Inflatie vandaag in de Lidl gezien... Pepertje kostte €0,29 en nu €0,99 p/s. Wat de fuk gewoon.

Warren zei ook ongeveer wat er gaat gebeuren als hij komt te overlijden. Zijn "will" zal openbaar zijn, etc. Hij heeft het al een lange tijd goed geregeld. Ook zei hij dat een zeer groot deel naar de FED gaat vanwege belastingen. en een groot deel naar de S&P500.
Venozelaanse toestanden bij de Lidl. In Venezuela is de inflatie nu zo hoog dat dit op de grafiek niet meer zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
page404 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:59:
[...]

Tarieven lijken gelijk te blijven (voor nu):

Uw tarieven blijven grotendeels zoals u gewend was bij BinckBank. Het volgende wijzigt:

Bij aandelentransacties vervallen de vaste kosten van € 1,- per transactie.
Mocht u een transactie in buitenlandse valuta doen, dan worden de transactiekosten daarvan in de desbetreffende munteenheid uitgedrukt.
Voor een overzicht van uw (huidige) tarieven bij BinckBank, verwijzen we u graag door naar de website van BinckBank.

[...]

Interface van Binck is al zo oud als Methusalem. Al jaren niks aan verbeterd of uitgebreid.

Mijn partner was over naar Saxo, ik heb de nieuwe app gezien en het is om te janken. Je hebt nog minder overzicht dan in de Binck app en ze nemen je historie niet mee. WTF. |:(

Ik had al geklaagd (de reviews in de app store zijn ook niet mals, nog geen 2 sterren).
Krijg ik deze reactie:

***members only***

Ofwel, ze gooien een vroege alfa-versie over de schutting en je moet maar hopen dat het beter wordt.
Ze zijn ook niet van plan de historie mee te nemen. Wat een mongolen.

Overstappen naar een nieuwe broker is niet zo heel spannend. Het enige echt belangrijk is dat je een broker zoekt die voldoet aan je eisen en wensen en past bij het soort effecten waarin je handelt.
Overzetten van je portefeuille kan tweeledig, verzoek indienen om de regels over te zetten dan wel je portefeuille verkopen en opnieuw aankopen. Afhankelijk van de kosten van je oude broker en eventuele vergoedingen van je nieuwe broker ben je er snel genoeg achter wat je het beste kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Dan Stark schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:22:
[...]

Als je niets doet wordt een warrant idd waardeloos als hij verloopt. Als je geen interesse hebt in meer aandelen Euronext dan kan je ze het beste verkopen. Het is eigenlijk een optie die na een week verloopt.
Op zich doet euronext het niet slecht (gemiddeld 25% rendement de afgelopen 7 jaar), maar zie het voordeel niet in om deze warrant te gebruiken. Het is een sigaar uit eigen doos. Had het gisteren al aangeboden om te verkopen. Kreeg er 9,74 per warrent voor terug dacht ik. Als ik het wel zou gebruiken ga ik er niet op voorruit. Wel zou straks kunnen dat er mensen zijn die deze warrant vergeten zijn te gebruiken of te verkopen. Dan vloeit denk ik het geld terug en wordt het aandeel euronext ietjes meer waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Ik zou graag eens willen beginnen met beleggen via een partij die mijn geld investeert. Zijn er vergelijkingssites die aangeven welke partijen hier het beste voor geschikt zijn?

Ik kijk nu hier: https://www.bestebrokers.nl/#:~:

Qua resultaten van de afgelopen jaren, rendementen etc. Ik denk aan zo'n 10k starten en daarna maandelijks inleggen. Heb niet het idee zelf iets te beheren.

Ik zit bij de ING - dat is de makkelijkste stap (gewoon beleggingsrekening openen) - maar mogelijk hebben andere partijen veel betere resultaten

[ Voor 5% gewijzigd door MaStar op 03-05-2021 19:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@MaStar De meeste fondsmanagers kunnen de markt niet (consequent) verslaan om hun eigen kosten eruit te halen. Door de markt te volgen betaal je veel minder kosten en over langere tijd meer rendement. Er is (ook hier) inmiddels genoeg over geschreven dat je met de zoektocht naar “passief beleggen” waarschijnlijk op talloze bronnen stuit die dit bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Deveon schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:44:
@MaStar De meeste fondsmanagers kunnen de markt niet (consequent) verslaan om hun eigen kosten eruit te halen. Door de markt te volgen betaal je veel minder kosten en over langere tijd meer rendement. Er is (ook hier) inmiddels genoeg over geschreven dat je met de zoektocht naar “passief beleggen” waarschijnlijk op talloze bronnen stuit die dit bevestigen.
Wat zeg je hiermee? Dat het niet verstandig is om bijvoorbeeld bij ING een Beleggingsrekening te openen en de markt te volgen? Is dat index-beleggen? Ik ken Meesman als partij, is dat anders?

Ik zal eens zoeken op passief beleggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
@Deveon zelf kijk ik nu naar zoiets: https://www.ing.nl/partic...n_Eenvoudig_Beleggen.html

Althans, dit is wat ik zoek. Inleggen en geen omkijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-06 08:36

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

MaStar schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:50:
[...]

Wat zeg je hiermee? Dat het niet verstandig is om bijvoorbeeld bij ING een Beleggingsrekening te openen en de markt te volgen? Is dat index-beleggen? Ik ken Meesman als partij, is dat anders?

passief/ indexbeleggen zijn er meerdere opties inderdaad.
zoals meesman -> world
ABN -> NTfondsen (zie bijv financieelonafhankelijkblog.nl voor een verdelingsstratiegie)
degiro -> VWRL/VWCE bijv..
andere banken zullen ook wel iets soortgelijks hebben..
het belangrijkste is dan goed te kijken naar de kosten bij deze aanbieders en eventueel wat je wil qua automatiseren bijv.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
MaStar schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:50:
[...]

Je haalt e.e.a. door elkaar :)

Je kunt bij ING zowel kiezen voor beheerd beleggen waarbij je kunt kiezen uit verschillende profielen waarbij op basis van het gekozen profiel een samenstelling periodiek wordt aangekocht. Daarnaast kun je ook een rekening openen waarbij je zelf effecten kunt kopen onder de noemer zelf beleggen. Binnen dat zelf beleggen kun je dan kiezen voor effecten zoals ETF's en/of beleggingsfondsen die een specifieke index volgen. Dit laatste noem je ook wel indexbeleggen, buy and hold of passief beleggen. Beleggingsfondsen waaronder de populaire Northern Trust fondsen kun je zo instellen dat deze automatisch periodiek worden ingekocht en van je gekoppelde rekening worden afgeschreven. Dit kan trouwens bij alle Groot banken en niet alleen bij ING. Letterijk set and forget, als je het hebt ingesteld.

Er zijn verschillende brokers, banken en vermogensbeheerders die één of beide vormen aanbieden. Hier is het vrij populair om zelf aan de knoppen te draaien en je eigen mandje met effecten samen te stelen. Heb je er niet zo veel zin in om je in e.e.a. te verdiepen dan kun je of bij bepaalde brokers, banken of bij een vermogensbeheerder zoals Meesman e.e.a. uit handen geven. Periodiek maak je geld over en aan de hand van het gekozen profiel wordt er een samenstelling gemaakt en aangekocht. Uit handen geven kost geld en heeft dus effect op het rendement, aan jou wat je er uiteindelijk voor over hebt maar zelf doen is niet zo spannend als je er wat avondjes voor gaat zitten en je inleest.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 03-05-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Miki schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:12:
[...]

Je kunt bij ING zowel kiezen voor beheerd beleggen waarbij je kunt kiezen uit verschillende profielen waarbij op basis van het gekozen profiel een samenstelling periodiek wordt aangekocht. Daarnaast kun je ook een rekening openen waarbij je zelf effecten kunt kopen onder de noemer zelf beleggen. Binnen dat zelf beleggen kun je dan kiezen voor effecten zoals ETF's en/of beleggingsfondsen die een specifieke index volgen. Dit laatste noem je ook wel indexbeleggen, buy and hold of passief beleggen. Beleggingsfondsen waaronder de populaire Northern Trust fondsen kun je zo instellen dat deze automatisch periodiek worden ingekocht en van je gekoppelde rekening worden afgeschreven. Dit kan trouwens bij alle Groot banken en niet alleen bij ING. Letterijk set and forget, als je het hebt ingesteld.
Super bedankt voor de uitleg. En hoe zie je dan het verschil tussen "Eenvoudig (beheerd) beleggen" bij de ING en indexbeleggen, in perspectief tot rendement?

Oftewel, waarom zou ik indexbeleggen (zelf, dan wel via Meesman) in plaats van Beheerd beleggen tegen een offensief risicoprofiel?

Dit laatste is het meest eenvoudig. Net zo eenvoudig als beheerd beleggen bij de ING. Dat is in 5 minuten geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Miki schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:12:
[...]

Er zijn verschillende brokers, banken en vermogensbeheerders die één of beide vormen aanbieden. Hier is het vrij populair om zelf aan de knoppen te draaien en je eigen mandje met effecten samen te stelen. Heb je er niet zo veel zin in om je in e.e.a. te verdiepen dan kun je of bij bepaalde brokers, banken of bij een vermogensbeheerder zoals Meesman e.e.a. uit handen geven. Periodiek maak je geld over en aan de hand van het gekozen profiel wordt er een samenstelling gemaakt en aangekocht. Uit handen geven kost geld en heeft dus effect op het rendement, aan jou wat je er uiteindelijk voor over hebt maar zelf doen is niet zo spannend als je er wat avondjes voor gaat zitten en je inleest.
Samengevat zijn de opties dus (?):

1. Beheerd beleggen bij een bank of broker o.b.v. profielen (bijv. ING) -> dit is gewoon een aandelenrekening beheerd - van defensief tot offensief
2. Zelf beleggen bij een bank of broker d.m.v. rekening openen
a -> effecten kopen zoals ETF's en / of diverse beleggingsfonden (Northern Trust fondsen index)
b.-> "echte" aandelen kopen zoals Tesla en of Apple
3. Indexbeleggen bij een broker (bijv. Meesman)

2a en 3 lijken op elkaar - alleen betaal je minder kosten dus

Tja - dan is het de vraag of je kiest voor 1 of 2 - bij beide hoef je zelf geen actie te ondernemen :) De argumentatie die ik lees is:

"Vijftig jaar onafhankelijk (wetenschappelijk) onderzoek en ervaring hebben overtuigend aangetoond dat indexbeleggen de beste beleggingsresultaten oplevert. Beter dan de meeste actief beheerde beleggingsfondsen, vermogensbeheerders en particulieren die zelf beleggen. Dit geldt voor aandelen en obligaties. In ontwikkelde en opkomende landen. Bij stijgende en dalende beurzen. Op korte en lange termijn. Indexbeleggen betekent meer rendement"

Is dat dan ook de belangrijkste reden?

[ Voor 14% gewijzigd door MaStar op 03-05-2021 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
@MaStar i.c.m. met de lage kosten wat je kunt bereiken onder 2a kun je een leuk rendement halen op de lange termijn en dat telt uiteindelijk. Het is dus wel iets voor de lange adem, dat indexbeleggen. Hoe langer je erin zit hoe hoger het rendement -kan- worden ivm hefboomeffect van rente op rente.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 03-05-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:52:
@MaStar i.c.m. met de lage kosten wat je kunt bereiken onder 2a kun je een leuk rendement halen op de lange termijn en dat telt uiteindelijk. Het is dus wel iets voor de lange adem, dat indexbeleggen. Hoe langer je erin zit hoe hoger het rendement -kan- worden ivm hefboomeffect van rente op rente.
Je bedoeld rendement op rendement i.p.v. rente op rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Miki schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:52:
En dat is het grote verschil met een reguliere beleggingsrekening in beheer bij ABN of ING

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@MaStar deze site geeft een handig overzicht van de diverse manieren om goedkoop en passief te beleggen: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 03-05-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
phantom09 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:03:
[...]

Je bedoeld rendement op rendement i.p.v. rente op rente.
Yes, zo bedoel ik het ook, my bad :)
MaStar schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:11:
[...]

En dat is het grote verschil met een reguliere beleggingsrekening in beheer bij ABN of ING
Beide banken hanteren een andere kostenstructuur voor het aankopen van verschillende soorten effecten. Als je alleen kiest voor beleggingsfondsen dan kan ABN Amro interessant zijn al zul je wel een rekening moeten openen die ook niet gratis is bij deze bank tenzij je al een rekening hebt. Zie ook link hierboven voor een overzicht.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 03-05-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Ik keek een video op YouTube en werd door suggesties getriggerd door een Nederlandse vlogger over beleggingen, en vooral over het onderwerp. Er is blijkbaar een nieuwe ETF van Vanguard: ESG Global All Cap ETF Accumulated (V3AA, IE00BNG8L278) of Distributed (V3AL, IE00BNG8L385).
Beide bestaan sinds 23 maart.

Verder heb ik geen info en ben zelf ook niet geïnteresseerd. Ik dacht, ik meld het hiet voor degene die dat wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Qunix schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:22:
Ik keek een video op YouTube en werd door suggesties getriggerd door een Nederlandse vlogger over beleggingen, en vooral over het onderwerp. Er is blijkbaar een nieuwe ETF van Vanguard: ESG Global All Cap ETF Accumulated (V3AA, IE00BNG8L278) of Distributed (V3AL, IE00BNG8L385).
Beide bestaan sinds 23 maart.

Verder heb ik geen info en ben zelf ook niet geïnteresseerd. Ik dacht, ik meld het hiet voor degene die dat wel is.
Ik ben zelf niet zo'n fan van "jonge" ETF's, een hoop sneuvelen nadat ze ooit met veel tamtam in de markt zijn gezet. Voorbeeld: nog geen twee jaar terug was er race naar de afgrond wie het laagste lopende kosten kon hebben. Inmiddels horen we maar weinig van deze fondsen van onder andere State Street (SPDR) en Amundi die rond of zelfs onder 0,10% zaten. Daarnaast heb je doordat de fondsen betrekkelijk klein zijn ook vaak te maken met hoge spread vanwege lage verhandelbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:08
pascoa341 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:26:
Sinds vandaag kan ik er in mijn zoektocht naar enigszins ethische ETFs weer eentje wegstrepen.

NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund zit vrij dik in Nestle. Ik verbaasde me hier al over, en helaas lijkt Nestle duurzaamheid toch niet al te serieus te nemen.

https://www.theguardian.c...bernardino-forest-drought

Laat wel weer zien dat ESG wel een indicatie geeft van duurzaamheid, maar dat eigen huiswerk toch belangrijk blijft om te kijken of bedrijven bij je eigen duurzaamheidsdenken passen.
Hoe gaat het met je huiswerk? Ben je al ergens op uitgekomen, of heb je een shortlist om te delen? Ik ben zelf ook op zoek naar een verantwoorde ETF, maar als leek is het is erg lastig de verschillen te vinden. Buiten de ETF’s lijken ASN en Triodos wel prima beheerde fondsen te hebben, maar daar betaal je dan ook flink voor dat huiswerk wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben vandaag (eigenlijk gisteren dus ;)) mijn belegginsstrategie eens onder de loupe aan het houden.

Uiteindelijk door allerlei acties overal klant voor aandelen: De Giro, Flatex, Centraal Beheer, ABN Amro...

Bij De Giro heb ik passief een aantal ETF's staan waar ik vrij weinig verandering in aanbreng. Heel af en toe koop en verkoop ik daar wat aandelen.

Bij Centraal Beheer heb ik belegd in diverse mixfondsen (gemiddeld en zeer ambitieus) en het wereldwijd aandelen fonds. Elke week stort ik daar een bedrag dat volgens een verdeelsleutel verdeeld wordt. Eerst kocht ik deels de fondsen gemiddeld en zeer ambitieus, inmiddels heb ik dit aangepast naar enkel het Achmea Wereldwijde aandelen fonds. De participaties van de mixfondsen wil ik nog omzetten naar wereldwijde aandelen.
Verder heb ik bij CB voor mijn kinderen ook een rekening. Op die manier spaar ik voor ze, echter is dit niet op eigen naam van de kinderen. Dit zal ik later dus aan ze moeten schenken.

Verder stort ik maandelijks 2x een vast bedrag naar Flatex en koop daar participaties in IWDA (IE00B4L5Y983). Ik wilde dit oorspronkelijk bij De Giro doen, maar het voordeel is dat ik dus bijvoorbeeld elke 2 weken € 100 inleg waarvoor het bedrag dan volledig benut wordt in het fonds. Bij de Giro kan ik dan (op dit moment) de ene keer 1 aandeel kopen en de andere keer 2 aandelen van hetzelfde geld. Flatex ontzorgt me hierin.

Daarnaast stort ik ook elke maand nog een vast bedrag naar de ABN om daar 3 NT fondsen aan te kopen. Ik had daar sowieso al een betaalrekening, dus het was een eenvoudige keuze voor die fondsen.

Grotendeels heb ik (met ABN Amro en Flatex) de verdeling aangehouden zoals hier uitgerekend kan worden: https://www.financieelona...euwe-beleggingsstrategie/

Ik voel voor mezelf af en toe echt de behoefte om te centraliseren \ minimaliseren.

De Giro ga ik gewoon aanhouden voor de aandelen & trackers die daar nu al staan - indien ik een keer geld over heb zal ik daar een extra storting doen, immers is een eenmalige aankoop vanuit de kernselectie daar prima te doen.

Centraal Beheer twijfel ik over. Ik heb daar dus 1 account met diverse participaties voor mijzelf. Zal ik deze opheffen en van de opbrengst IWDA of VWRL kopen. De accounts voor de kinderen wil ik voorlopig daar laten (be)staan, mogelijk dat ik dit om ga zetten naar Meesman of ABN Amro (dan staat het op naam van de kinderen en hoeft het later niet geschonken te worden).
Uiteindelijk is het qua keuze niet helemaal logisch dat ik dus én inleg in IWDA bij Flatex en vervolgens ook nog op een soortgelijk (duurder) fonds bij Centraal Beheer.

Flatex en ABN Amro bevallen me wel met de fondsen die ik daar heb. Ik kan bij Flatex alleen niet vinden wat nu de kosten zijn die Flatex extra rekent. De aankoop kost in ieder geval niets (in het geval van maandelijkse aankopen), de verkoop van de portefeuille kost eenmalig € 3,90 (als ik het zo dus wel weet te vinden). Dus gezien het voor lange termijn is heb ik geen moeite met die € 3,90 kosten tzt.

Wat zijn jullie gedachten over IWDA bij Flatex vs Wereldwijd aandelenfonds bij Centraal Beheer?
Hoe staan jullie überhaupt t.o.v. Flatex?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@fredkroket met IWDA heb je dividendlek. Ik zou alles in de 3 NT fondsen zetten bij ABN. Het wereld aandelen fonds van CB is niet slecht maar ik zou ook dat geld in de NT fondsen steken. Hoe groter je portefeuille hoe lager het percentage bewaarloon wordt bij ABN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-06 13:58
microcuts schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:22:
[...]

Hoe gaat het met je huiswerk? Ben je al ergens op uitgekomen, of heb je een shortlist om te delen? Ik ben zelf ook op zoek naar een verantwoorde ETF, maar als leek is het is erg lastig de verschillen te vinden. Buiten de ETF’s lijken ASN en Triodos wel prima beheerde fondsen te hebben, maar daar betaal je dan ook flink voor dat huiswerk wat ze doen.
Nu even op vakantie, maar vond onderstaand stuk erg verhelderend:

https://fd.nl/opinie/1355...e-houding-en-harde-keuzes

Ik heb met een van de auteurs contact gehad en hij zei dat UBS nu ook 25% best in class fondsen heeft. Dat klinkt mij nu interessanter dan de excluderende etf's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik hoop dat Warren preciezer is met zijn gegevens.... ;)
https://www.aanbiedingenfolders.nl/i/lidl/rode-peper-25926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Inflatie is wat anders dan de prijsvariatie die wordt veroorzaakt door seizoensinvloeden, land van herkomst, vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Zit zelf al jaren te wachten op inflatie.. Eerst deed ik boodschappen voor +- 30 euro/week, na samenwonen (2x zoveel monden lol) +- 60/week. Alleen zijn ondertussen dik 5 jaar verder. Dus ben benieuwd of er dit jaar eens iets gaat gebeuren.

Verwacht echter, zolang er geen serieuze salarisstijgingen komen, dat de inflatie voorlopig beperkt blijft bij tot specifieke delen zoals vastgoed. Dagelijkse consumenten prijzen verhogen (= inflatie) lukt namelijk alleen echt als men ook meer te besteden heeft om die verhoging op te vangen.
Anders gaat men geforceerd slechts minder kopen - et voila supply/demand valt weg, en komt de prijs weer onder druk te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 17-06 16:14
Had inmiddels toch wel wat beweging verwacht bij JET, maar zowel wat betreft ifood als grubhub transacties blijft het verdacht stil... En die Twitter fitties van Groen koop ik niks voor. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Boodschappen is dan ook een raar ding. Nederland heeft in westerse landen relatief een van de laagste boodschappenkosten. Doordat we een knooppunt van handel/voedsel zijn , profiteren we van allerlei voordelen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...oop#shortTableDescription

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
"Aanbieding geldig t/m 16-07 [Verlopen]" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:43
Xanaroth schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:21:
Zit zelf al jaren te wachten op inflatie.. Eerst deed ik boodschappen voor +- 30 euro/week, na samenwonen (2x zoveel monden lol) +- 60/week. Alleen zijn ondertussen dik 5 jaar verder. Dus ben benieuwd of er dit jaar eens iets gaat gebeuren.

Verwacht echter, zolang er geen serieuze salarisstijgingen komen, dat de inflatie voorlopig beperkt blijft bij tot specifieke delen zoals vastgoed. Dagelijkse consumenten prijzen verhogen (= inflatie) lukt namelijk alleen echt als men ook meer te besteden heeft om die verhoging op te vangen.
Anders gaat men geforceerd slechts minder kopen - et voila supply/demand valt weg, en komt de prijs weer onder druk te staan..
Een groot deel van de inflatie op vastgoed is dan toch ook vanwege het feit dat de rente zo laag is? Mensen kunnen meer lenen, maar de maandelijkse kosten gaan niet veel omhoog vanwege de lage rente. Als ik kijk wat ik netto aan rente betaal dan stelt het niets voor.

En 60/week? Dat is flink minder dan ik. Of ik moet het alleen tellen wanneer ikzelf boodschappen doe ipv mijn vrouw, dan blijf ik daar wel onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volgas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-06 13:50
zunrob schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:02:
[...]

Zojuist small cap bij ING kunnen kopen!
Ik ben 1 mei begonnen met mijn eerste beleggingen bij ING. Bij mij is NT Small Cap (nog) niet zichtbaar. Zou het kunnen dat men stiekem toch afscheid neemt?

36 Grindtegels 40x60 - 3 Afvalbakken - Toilet boven en beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:31:
[...]

Ik ben zelf niet zo'n fan van "jonge" ETF's, een hoop sneuvelen nadat ze ooit met veel tamtam in de markt zijn gezet. Voorbeeld: nog geen twee jaar terug was er race naar de afgrond wie het laagste lopende kosten kon hebben. Inmiddels horen we maar weinig van deze fondsen van onder andere State Street (SPDR) en Amundi die rond of zelfs onder 0,10% zaten.
Dat zijn geen voorbeelden van ETFs die gesneuveld zijn. Beide fondsen bestaan gewoon en dat SPDR fonds heeft in z'n korte bestaan nu >800M in AUM. Dat ze hier minder genoemd worden komt waarschijnlijk door de dividendlekkage.

Vanguard ETFs die sneuvelen zijn sowieso vrij zeldzaam. Deze ESG ETF is geen gekke omdat er gelijk small caps in zitten. Je belegt dan in de hele wereld inclusief EM over all bedrijfsgrootten. Maar helaas natuurlijk nog wel dividendlekkage. Ik verwacht daarom niet dat deze ETF populair gaat worden op dit forum. In andere landen zal er genoeg belangstelling bestaan verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:20:
[...]

Dat zijn geen voorbeelden van ETFs die gesneuveld zijn. Beide fondsen bestaan gewoon en dat SPDR fonds heeft in z'n korte bestaan nu >800M in AUM. Dat ze hier minder genoemd worden komt waarschijnlijk door de dividendlekkage.

Vanguard ETFs die sneuvelen zijn sowieso vrij zeldzaam. Deze ESG ETF is geen gekke omdat er gelijk small caps in zitten. Je belegt dan in de hele wereld inclusief EM over all bedrijfsgrootten. Maar helaas natuurlijk nog wel dividendlekkage. Ik verwacht daarom niet dat deze ETF populair gaat worden op dit forum. In andere landen zal er genoeg belangstelling bestaan verwacht ik.
Mijn voorbeeld was wellicht ongelukkig, maar de trend is er wel degelijk als je het nieuws een beetje volgt,
zie bijvoorbeeld: https://www.ft.com/conten...72-43b3-a4c4-98e6d3b06111 & https://www.wsj.com/artic...at-brisk-pace-11583336220

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 04-05-2021 11:33 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 212 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij