Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:42
Miki schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:27:
[...]

Mijn voorbeeld was wellicht ongelukkig, maar de trend is er wel degelijk als je het nieuws een beetje volgt,
zie bijvoorbeeld: https://www.ft.com/conten...72-43b3-a4c4-98e6d3b06111
De meeste fondsen die gestopt zijn worden toch gewoon netjes uitbetaald of omgeruild? Het is niet dat ineens de waarde van de portefeuille die door het fonds beheerd word ook ineens niks meer waard is.

Afgelopen weekend zijn een aantal van de xtrackers fondsen die ik heb nog omgeruild, waarbij de fractie die overbleef netjes is uitbetaald.

De vraag is dus denk ik eerder of er daadwerkelijk fondsen geklapt zijn en mensen met niks hebben achtergelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siepermann
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2022
Volgas schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:57:
[...]

Ik ben 1 mei begonnen met mijn eerste beleggingen bij ING. Bij mij is NT Small Cap (nog) niet zichtbaar. Zou het kunnen dat men stiekem toch afscheid neemt?
Je order is nog niet volledig verwerkt vanwege een gesloten handelsdag. Check de handelsdagen van Northern Trust via: https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06 14:51
Miki schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:27:
[...]

Mijn voorbeeld was wellicht ongelukkig, maar de trend is er wel degelijk als je het nieuws een beetje volgt,
zie bijvoorbeeld: https://www.ft.com/conten...72-43b3-a4c4-98e6d3b06111
Dat het soms gebeurt is wat anders, maar het ging mij er inderdaad om dat beide voorbeelden verkeerd gekozen waren.

Het artikel dat je citeert bevestigt ook dat het bij Vanguard zeldzaam is:
Industry heavyweights BlackRock iShares and Vanguard closed comparatively few ETFs, with many of the products they did delist being currency hedged products.
Verder zijn EGS ETFs in het laatste jaar verdubbeld qua grootte.

De kans dat deze nieuwe ESG ETF binnen enkele jaren gesloten wordt acht ik daarom te verwaarlozen. Daarvoor zijn ESG beleggen en Vanguard te populair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:11
Miki schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:57:
[...]
Wellicht dat het te maken heeft als je het fonds niet periodiek hebt ingesteld? Het SC fonds presteert overigens erg goed tot nu in de mix met World en EM. Een kleine 32% sinds vorig jaar dus mijn actie was wel de moeite waard :)
Dat zal er mee te maken hebben inderdaad. Ik wijzig nog wel eens wat aan mijn fonds(verdeling), iets wat denk ik wel herkenbaar is bij beginnende beleggers O-) , en wilde opnieuw SC aankopen en toen ging dat niet. Nu gelukkig wel weer!

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volgas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-06 13:50
siepermann schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:37:
[...]

Je order is nog niet volledig verwerkt vanwege een gesloten handelsdag. Check de handelsdagen van Northern Trust via: https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf
Dank voor je reactie. Maar ik bedoelde dat het fonds geheel niet zichtbaar is bij mij, dus niet aankoopbaar. Zowel niet via op naam zoeken als ISIN code.

De andere NT fondsen die ik wilde hebben heb ik wel kunnen aankopen en die orders zijn inderdaad in uitvoering.

36 Grindtegels 40x60 - 3 Afvalbakken - Toilet boven en beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:05

bert pit

asdasd

Qunix schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:27:
[...]

"Aanbieding geldig t/m 16-07 [Verlopen]" ;)
Gewoon bij de AH kopen, is nog beursgenoteerd ook. Hoe meer je koopt (35 cent) hoe hoger het aandeel klimt.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:17
NESFreak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:37:
[...]

De meeste fondsen die gestopt zijn worden toch gewoon netjes uitbetaald of omgeruild? Het is niet dat ineens de waarde van de portefeuille die door het fonds beheerd word ook ineens niks meer waard is.

Afgelopen weekend zijn een aantal van de xtrackers fondsen die ik heb nog omgeruild, waarbij de fractie die overbleef netjes is uitbetaald.

De vraag is dus denk ik eerder of er daadwerkelijk fondsen geklapt zijn en mensen met niks hebben achtergelaten.
Het risico is betrekkelijk laag gezien er stricte regels zijn omtrent liquideren van een ETF, zie ook: https://www.investopedia....9/etf-out-of-business.asp

Het is meer dat ik geen fan ben van jonge etf's omdat velen weer worden opgeheven als er niet voldoende animo voor is. Meestal zit je in een ETF voor de lange termijn en profiteer je daarmee van het hefboomeffect. Als jij steeds op zoek moet gaan naar nieuwe ETF's betwijfel ik of je er heel veel profijt van gaat hebben tenzij je een gelukkige hand hebt gehad in de timing.
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:38:
[...]

Dat het soms gebeurt is wat anders, maar het ging mij er inderdaad om dat beide voorbeelden verkeerd gekozen waren.

Het artikel dat je citeert bevestigt ook dat het bij Vanguard zeldzaam is:
[...]

Verder zijn EGS ETFs in het laatste jaar verdubbeld qua grootte.

De kans dat deze nieuwe ESG ETF binnen enkele jaren gesloten wordt acht ik daarom te verwaarlozen. Daarvoor zijn ESG beleggen en Vanguard te populair.
Het is inderdaad zeldzaam bij de twee grote fondshuizen maar ook zij hebben fondsen verwijderd die gehedged waren wat overigens niet zo gek is vanwege de huidige dollar>euro koers.
Ik zou overigens zelf niet voor dit Vanguard fonds kiezen, dan heb je meer aan VWRL en als het je echt te doen is om ESG dan zijn er betere fondsen beschikbaar. De NT fondsen en Fitvermogen al staan die laatste wel in de uitverkoop dus het is maar raden wat de nieuwe eigenaar met deze fondsen gaat doen. Bij de Actiam fondsen zijn er wel wat wijzigingen geweest al waren die niet extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Volgas schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:46:
[...]
Dank voor je reactie. Maar ik bedoelde dat het fonds geheel niet zichtbaar is bij mij, dus niet aankoopbaar. Zowel niet via op naam zoeken als ISIN code.

De andere NT fondsen die ik wilde hebben heb ik wel kunnen aankopen en die orders zijn inderdaad in uitvoering.
Bij ING is de ISIN NL0013552078 en de naam heeft als enige van de Northern Trust fondsen niet 'Northern Trust' maar 'NT' in de naam: 'NT World Small Cap Low Carbon UCITS Fund' voluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:15:
[...]
Ik zou overigens zelf niet voor dit Vanguard fonds kiezen, dan heb je meer aan VWRL en als het je echt te doen is om ESG dan zijn er betere fondsen beschikbaar.
VWRL heeft geen small caps, deze nieuwe ETF wel. Best handig voor mensen die nooit willen herbalanceren. Dividendlekkage blijft inderdaad een belangrijk nadeel (net als voor VWRL).
De NT fondsen en Fitvermogen al staan die laatste wel in de uitverkoop dus het is maar raden wat de nieuwe eigenaar met deze fondsen gaat doen. Bij de Actiam fondsen zijn er wel wat wijzigingen geweest al waren die niet extreem.
Ook de ACTIAM fondsen staan in de verkoop: https://fd.nl/beurs/13774...n-de-etalage-mde1caUl8osw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:05

bert pit

asdasd

Er zitten hier veel indexbeleggers en voorstanders van de DCA. Zelf onderschrijf ik de methode pas hem ook toe, maar kan het toch niet laten ook wat individuele aandelen aan te houden.

Onlangs stuitte ik op een bericht van Michael J Burry. Hij heeft een groot deel van zijn portfolio ingeruild voor "small market cap stocks". Naar zijn idee zijn er momenteel weinig waarde aandelen te vinden die gunstig geprijsd zijn. Bovendien zitten de meesten in allerlei index fondsen. Hij vond blijkbaar het risico van deze bekende fondsen te groot worden.

Michael J Burry is bekend van het blootleggen van de fouten in de hypotheek verstrekking die in 2008 leidde tot de welbekende crash. Hij verdiende heel veel dollars door short te gaan op die financiële producten. Iedereen verklaarde hem natuurlijk voor gek.

De waargebeurde film die hierover gemaakt werd "the big short" is wat mij betreft standaard materiaal voor elke belegger.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@bert pit Michael Burry is een hedge fund manager die graag zijn diensten verkoopt. Hij heeft er dus alle reden voor om indexfondsen als gevaarlijk af te schilderen. Hij kreeg een tijdje geleden veel aandacht voor zijn idee dat er een bubble zou zijn van indexfondsen. Hier is een goede inhoudelijke reactie op dat idee: Ben Felix: The Index Fund Bubble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roboroach
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:12
Voor de mensen die beleggen in enkele ETFS. Houden jullie nog periodiek bij hoe jullie investeringen het doen? Bijvoorbeeld in excel.

Ik heb bij Degiro wat geld in VWRL world staan en bij Rabo in de Northern trust: world/EM/SC. Op het moment leg ik maandelijks automatisch in bij de northern trust fondsen. Ik merk dat ik eigenlijk wat meer informatie wil over wat de specifieke beleggingen doen. Rabo heeft in de app wel een tooltje waar ze per maand het rendement plotten, maar dit is toch vrij minimalistisch. Degiro heeft naar mijn weten helemaal geen weergave.

[ Voor 4% gewijzigd door Roboroach op 04-05-2021 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Roboroach schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:40:
Voor de mensen die beleggen in enkele ETFS. Houden jullie nog periodiek bij hoe jullie investeringen het doen? Bijvoorbeeld in excel.

Ik heb bij Degiro wat geld in VWRL world staan en bij Rabo in de Northern trust: world/EM/SC. Op het moment leg ik maandelijks automatisch in bij de northern trust fondsen. Ik merk dat ik eigenlijk wat meer informatie wil over wat de specifieke beleggingen doen. Rabo heeft in de app wel een tooltje waar ze per maand het rendement plotten, maar dit is toch vrij minimalistisch. Degiro heeft naar mijn weten helemaal geen weergave.
Ooit minutieus bijgehouden maar inmiddels volledig mee gestopt. Het rendement wordt er niet beter van en ik kan mijn tijd in nuttigere zaken stoppen. Zeker als buy and hold belegger heb je er niet zo veel aan, wat wil je met de data gaan doen naast dat het leuk is om wat mooie data en grafiekjes te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:17

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Hier wel, ik heb een eigen finance excel met inkomsten/uitgaven ect en een tabblad met al mijn investeringen. Deze werk ik elke laatste dag van de maand bij zodat ik een schone stand van de 1e heb. Enkel inleg, huidige waarde en stijging/daling overall en YTD hou ik hierin bij. Maar is puur voor mijn gemoedsrust en mijn maandelijkse reminder.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volgas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-06 13:50
Radiodurans schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:22:
[...]

Bij ING is de ISIN NL0013552078 en de naam heeft als enige van de Northern Trust fondsen niet 'Northern Trust' maar 'NT' in de naam: 'NT World Small Cap Low Carbon UCITS Fund' voluit.
Tja, ik heb ze alle 383 doorgebladerd en zie hem niet staan. Schiet mij maar lek. 8)7

Terwijl de aanwezigheid van dit fonds een van de redenen was om de boel naar ING te verhuizen.

36 Grindtegels 40x60 - 3 Afvalbakken - Toilet boven en beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roboroach
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:12
Miki schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Ooit minutieus bijgehouden maar inmiddels volledig mee gestopt. Het rendement wordt er niet beter van en ik kan mijn tijd in nuttigere zaken stoppen. Zeker als buy and hold belegger heb je er niet zo veel aan, wat wil je met de data gaan doen naast dat het leuk is om wat mooie data en grafiekjes te hebben?
Ik ben niet van plan om er verder veel mee te doen, enkel omdat ik het leuk vind om mooie data en grafiekjes te hebben (toch een beetje een hobby :) )

Ik ben het wel met je eens dat je er verder niet zoveel aan hebt.
ColdStone schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:57:
[...]

Hier wel, ik heb een eigen finance excel met inkomsten/uitgaven ect en een tabblad met al mijn investeringen. Deze werk ik elke laatste dag van de maand bij zodat ik een schone stand van de 1e heb. Enkel inleg, huidige waarde en stijging/daling overall en YTD hou ik hierin bij. Maar is puur voor mijn gemoedsrust en mijn maandelijkse reminder.
Zoiets had ik inderdaad in gedachte. Ik zal eens kijken of ik zoiets gemakkelijk kan opzetten. Het lijkt me vrij weinig werk om maandelijks de data in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:08
Roboroach schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:08:
[...]

Ik ben niet van plan om er verder veel mee te doen, enkel omdat ik het leuk vind om mooie data en grafiekjes te hebben (toch een beetje een hobby :) )

Ik ben het wel met je eens dat je er verder niet zoveel aan hebt.

[...]

Zoiets had ik inderdaad in gedachte. Ik zal eens kijken of ik zoiets gemakkelijk kan opzetten. Het lijkt me vrij weinig werk om maandelijks de data in te voeren.
Hiervoor kan ik Portfolio Performance aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:36:
@bert pit Michael Burry is een hedge fund manager die graag zijn diensten verkoopt.[/URL]
Puur zijn eigen vermogen tegenwoordig dacht ik toch?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:48
lost95 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"

Schijnbaar ben ik goed in gokken :+

Coty gekocht voor 3,28 en is nu 10,25.

Nu de belangrijkste vraag, hoe bepalen jullie tegen welke je prijs gaat verkopen? Ik zie nog steeds wel opwaarts potentieel, maar wannneer is de rek eruit?

Tip en adviesen over hoe je een "exitprijs"bepaald zijn welkom :)

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Waarom heb je het gekocht? Als het daar niet meer aan voldoet, verkoop het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:22

Roozzz

Plus ultra

lost95 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:45:

Nu de belangrijkste vraag, hoe bepalen jullie tegen welke je prijs gaat verkopen? Ik zie nog steeds wel opwaarts potentieel, maar wannneer is de rek eruit?

In het kader van gokken, zou ik vooral je winst nemen :)

Maar misschien heb je wel een reden waarom je het gekocht hebt... Waarom dacht je dat dit ging stijgen? Is dat veranderd?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:43

Het is goed om dat al te bepalen voordat je het koopt. Je hoeft ook niet per se alles in 1x te verkopen. Je kan ook bv de helft verkopen om alvast wat winst te pakken.

Wat ik wel zie is Volume Price Analysis (VPA) om zwakte in het aandeel op te merken. Maar daar heb je wat ervaring voor nodig. Voor buy/hold is dat ook niet relevant, want dat gaat om kortere termijn.

Hoe doen de wat meer ervaren buy/hold beleggers dat hier? Wanneer schaal je je positie wat terug wanneer die teveel gegroeid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Shamalamadindon schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:19:
[...]
Puur zijn eigen vermogen tegenwoordig dacht ik toch?
Ik geloof het ook. Wikipedia: Michael Burry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:48
Goede punten.

Gekocht omdat het 1) harder omlaag is gegaan dan concurrenten in de "eerste golf" 2) Goede kaspositie/vrije kasstroom.

Mijn zorg was de schuldenlast maar die is al aardig verminderd en duidelijk doel om verder te verlagen.
Aangezien Coty nog steeds achterloopt op de concurrentie qua aandelenkoers en nog net pre covid levels zitten, maar met betere uitgangspositie (lagere schuld, duidelijke strategie, sterke verbetering online sales), zie ik nog steeds opwaarts potentieel. Ingewikkeld dat beleggen :)

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Xanaroth schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:52:
[...]

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+22,43%
+501%
Totale winst op inleg
+10,90%
+25,93%
Dividend groei
+65,97%
+324%
Hoogste prestaties
Shaw Communications +59,68%
Gladstone Land +43,37%
ING +40,31%
MSFT+469,96%
MacDonalds +138,75%
Wheaton precious materials +105,34%
Laagste prestaties
European Metals Holding -19,44%
Palantir -10,77%
Red Electrica Corporacion -8,88%
Vodafone -47,79%
UnibailRodamco -36,00%
European Metals Holding -19,44%
Mooi overzicht met toelichting. Dit soort bijdragen vind ik erg leuk om te lezen. Ik vroeg me echter af wat hier de definitie is van totale vermogensgroei en totale winst op inleg.
Hoe kan het dat je totale vermogen met ruim 500% gegroeid is, maar de winst t.o.v. de inleg 'slechts' 26% betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

HyperH schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:59:
[...]

Mooi overzicht met toelichting. Dit soort bijdragen vind ik erg leuk om te lezen. Ik vroeg me echter af wat hier de definitie is van totale vermogensgroei en totale winst op inleg.
Hoe kan het dat je totale vermogen met ruim 500% gegroeid is, maar de winst t.o.v. de inleg 'slechts' 26% betreft?
Elke inleg is wel vermogensgroei, maar elke vermogensgroei is geen rendement :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
HyperH schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:59:
[...]

Het is gewoon een basic excel sheetje. Geen gewogen winsten ofzo, volg niet de exacte data van transacties of tijdsfactoren, dat soort werk. 1 input en 1 output; mijn originele inleg en wat dat nu waard is.
Als ik 99k heb (90k ingelegd, 9k winst) heb ik 10% winst op de totale inleg. Leg ik nu nog eens 10k in, is het 109k (100k ingelegd, 9k winst) en daarmee spontaan de winst nog maar 9%.

Echter als je begonnen bent met beleggen toen je 10k had? Dan gaat je vermogensgroei sinds de start wel van +990% naar +1090%.

Wat een groei van vermogen dan ook vooral zegt tegen winst, zowel in totale cijfers als YTD cijfers: dat ik nog echt in de opbouwfase zit. Mijn inleg is relatief veel, veeeel, hoger tegenover de portfolio waarde dan de (procentuele) winst die mijn aandelen kunnen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 04-05-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Dan Stark schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:54:
[...]

Het is goed om dat al te bepalen voordat je het koopt. Je hoeft ook niet per se alles in 1x te verkopen. Je kan ook bv de helft verkopen om alvast wat winst te pakken.

Wat ik wel zie is Volume Price Analysis (VPA) om zwakte in het aandeel op te merken. Maar daar heb je wat ervaring voor nodig. Voor buy/hold is dat ook niet relevant, want dat gaat om kortere termijn.

Hoe doen de wat meer ervaren buy/hold beleggers dat hier? Wanneer schaal je je positie wat terug wanneer die teveel gegroeid is?
Misschien begrijp ik je verkeerd waarom zou je terugschalen als je de markt volgt en er voor de lange termijn inzit? Het enige wat ik jaarlijks doe is licht herbalanceren van mijn onderlinge fondsen zodat deze qua marktkapitalisatie in het opvolgende jaar geleidelijk aan weer in de gewenste verhouding komen. De kunst is juist op je handen te gaan zitten en vooral er niet teveel mee bezig zijn ook niet als de koersen met 30% in storten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 07:15:
@fredkroket met IWDA heb je dividendlek. Ik zou alles in de 3 NT fondsen zetten bij ABN. Het wereld aandelen fonds van CB is niet slecht maar ik zou ook dat geld in de NT fondsen steken. Hoe groter je portefeuille hoe lager het percentage bewaarloon wordt bij ABN.
Alles nog eens afgewogen en de inleg inderdaad verder verschoven naar de NT Fondsen. Ik heb de verdeling van 78/12/10 niet aangehouden (https://www.financieelona...log.nl/abn-amro-beleggen/), maar ik heb er 71/12/19 van gemaakt (iets meer nadruk op de SC). De inleg op CentraalBeheer (Achmea wereldwijd aandelen fonds) heb ik iets verlaagd, maar op zich rendeert het vrijwel gelijk aan de ABN. Daarnaast de maandelijkse inleg naar Flatex (IWDA) ook gehalveerd.

Verder mijn portfolio bij de Giro iets geschoond.

Maandelijkse inleg ziet er nu zo uit:
InstellingFonds of ETF% van inleg per maandmoment van inleg
Centraal BeheerAchmea wereldwijd aandelen fond14,44%wekelijks
Centraal BeheerAchmea mixfonds zeer ambitieus14,44%wekelijks
ABN-AmroNT EM MKT ESG EQUITY INDEX6,40%maandelijks
ABN-AmroNT WORLD SMALL CAP ESG LOW CARBON IDX8,89%maandelijks
ABN-AmroNT WORLD CUSTOM ESG INDEX FGR38,04%maandelijks
De GiroISHSIII-CORE MSCI WLD DLA17,78%2x per maand

Eventueel losse aandelen koop ik gewoon bij de Giro en als ik extra geld stop in de ETF's dan zal ik dat gewoon bij de ABN AMRO doen in de NT fondsen.

Het voordeel van Flatex en Centraal Beheer vind ik dat er een bepaalde vorm van DCA (ECA?) toegepast kan worden, bij de ABN AMRO kan je voor een fonds slechts 1x per maand een order hebben.

Het bewaarloon wordt inderdaad lager bij de ABN AMRO, maar op dat punt ben ik nog niet :).

[ Voor 6% gewijzigd door fredkroket op 04-05-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:46
Kent iemand een goede website voor het vergelijken van fondsen en ETF's in grafiekvorm?

Ik gebruik nu deze, maar wellicht kennen jullie betere alternatieven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Atomius schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:34:
Kent iemand een goede website voor het vergelijken van fondsen en ETF's in grafiekvorm?

Ik gebruik nu deze, maar wellicht kennen jullie betere alternatieven?
Morningstar.nl en misschien ook justetf.com al hebben ze veel achter een verplicht account gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

(edit dubbel)

[ Voor 139% gewijzigd door Uniciteit op 04-05-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik denk dat je nu op zich al op een mooie prijs zit. Voor corona echt een ding was, in januari 2020, was de prijs stabiel tussen de $10.50 - $11. Alleen in februari - heel kort - een piekje naar $12. Edit: lees ook in een andere reactie van jou dat ze nog niet op pre-covid levels zitten. In mijn ogen is dat $10.50-$11 en daar zit je al aardig dichtbij. Als het bedrijf in het afgelopen jaar ook nog eens slechter is gaan presteren, dan zou de huidige koers misschien juist wel heel terecht zijn.

Je zit daar nu al bijna op. Wat dat betreft niet meer heel veel ruimte voor groei die je na zo'n crash had mogen verwachten. Nu moet je vooral gaan kijken hoe het bedrijf ervoor staat om te weten of er nog veel groei in zit.

Als je niets van het bedrijf afweet en het bij gokken wilt houden, dan zou ik uitstappen. Lekker je winst pakken en door. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Uniciteit op 04-05-2021 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Dan Stark schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:54:
[...]
Ik schaal nooit wat terug, hooguit koop ik niet meer bij. Door andere aankopen te doen, balanceert een eventueel te groot geworden positie zichzelf wel weer 'in het gareel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Miki schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:30:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd waarom zou je terugschalen als je de markt volgt en er voor de lange termijn inzit? Het enige wat ik jaarlijks doe is licht herbalanceren van mijn onderlinge fondsen zodat deze qua marktkapitalisatie in het opvolgende jaar geleidelijk aan weer in de gewenste verhouding komen. De kunst is juist op je handen te gaan zitten en vooral er niet teveel mee bezig zijn ook niet als de koersen met 30% in storten.
Ik bedoelde dan bijvoorbeeld een Tesla wanneer deze x10 is gegaan. Ga je dan wat verkopen omdat het aandeel Tesla in je portfolio te groot is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een beginnersvraagje, hoe vaak wordt de koers van het veelbesproken NT World geupdate? Hij staat nu nog op 17,90 (29-04-2021).

Zie Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund A EUR Distributing

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 04-05-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Wolly schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:46:
Een beginnersvraagje, hoe vaak wordt de koers van het veelbesproken NT World geupdate? Hij staat nu nog op 17,90 (29-04-2021).

Zie Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund A EUR Distributing
Een beleggingsfonds wordt maar 1x per dag verhandeld op een specifiek tijdstip. De laatste koersen kun je hier terug vinden: https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/

Deze week zullen de koersen voor de meeste NT fondsen trouwens pas eind van de week weer geüpdatet worden ivm feestdagen. Zie ook de handelskalender:
https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf
Dan Stark schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:36:
[...]

Ik bedoelde dan bijvoorbeeld een Tesla wanneer deze x10 is gegaan. Ga je dan wat verkopen omdat het aandeel Tesla in je portfolio te groot is geworden?
Je hoort en leest vaak dat spreiding in je portefeuille belangrijk is maar de keuze wat je vervolgens gaat doen is ook sterk afhankelijk van je gekozen strategie voor je gehele portefeuille en voor dat specifieke aandeel. Het verschilt dus sterk van persoon tot persoon wat de beweegredenen zijn om een aandeel aan te houden of juist te verkopen.

[ Voor 28% gewijzigd door Miki op 04-05-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
"S&P Goes Live With Bitcoin, Ethereum Crypto Indexes. The financial data giant has launched its first three crypto index products."
https://www.coindesk.com/...n-ethereum-crypto-indexes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

https://seekingalpha.com/...-economy-from-overheating

Leuk instapmoment als de rente echt verhoogd wordt, als je het mij vraagt. Dit is inderdaad de beste optie, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-09-2024
Anoniem: 455473 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:25:
https://seekingalpha.com/...-economy-from-overheating

Leuk instapmoment als de rente echt verhoogd wordt, als je het mij vraagt. Dit is inderdaad de beste optie, lijkt mij.
Ik vind dat de beurzen best hard reageren op de uitspraak van Yellen. Wat gebeurt er dan als de rentes daadwerkelijke omhoog gaan? Ik denk dat ik het met je eens ben, maar be careful what you wish for...

[ Voor 4% gewijzigd door Aardappelzakje op 04-05-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Aardappelzakje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:35:
[...]

Ik vind dat de beurzen best hard reageren op de uitspraak van Yellen. Wat gebeurt er dan als de rentes daadwerkelijke omhoog gaan? Ik denk dat ik het met je eens ben, maar be careful what you wish for...
Dan zit het al in de koersen verwerkt zoals ze dat zeggen :)

Flauw, nee ik denk dat de koersen nog wel een tikje gaan krijgen als het daadwerkelijk zover komt. Het wordt dan immers duurder om geld te lenen. Aan de andere kant, partijen zoals Berkshire Hathaway hebben er nog doekjes om gewonden dat ze een flinke cash reserve aanhouden om in te stappen wanneer het tijd is. Dus het kan zomaar gebeuren dat na een koersval de beurs weer rap herstelt zoals dat ook na Maart van vorig jaar gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

Gevalletje van sell the rumor buy the news. Nu ineens alles negatief want voorzichtig. Als de verhoging echt komt zie je ineens alle financials (met name banken, verzekeraars) omhoog schieten. Want hoge(re) rentes = betere spreads = meer winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-06 20:08
[...]

10 jaars rente US gaat vandaag juist omlaag, dus hoezo lagere koersen voor o.a. de SP500 ? 8)7

https://www.marketwatch.c...mubmusd10y?countrycode=bx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
thamac schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:20:
[...]

Ik schaal nooit wat terug, hooguit koop ik niet meer bij. Door andere aankopen te doen, balanceert een eventueel te groot geworden positie zichzelf wel weer 'in het gareel'.
Dat is exact wat ik ook doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qbic
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-11-2024
Excuseer voor de misschien idiote vraag maar kunnen Belgen copy traden op Etoro?
Ik wilde dit eens effe proberen met paper trading maar dit is blijkbaar niet toegestaan.
Vroeg me af of nog Belgen hiermee geconfronteerd worden.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-06 22:41
phantom09 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:56:
[...]

10 jaars rente US gaat vandaag juist omlaag, dus hoezo lagere koersen voor o.a. de SP500 ? 8)7

https://www.marketwatch.c...mubmusd10y?countrycode=bx
Veel vraag naar veilig plek -> Obligatieprijs omhoog en yields omlaag (inverse). De NL10yr ging ook hard omlaag na 13:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

phantom09 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:56:
[...]

Het is vooral een reactie op de verwachting dat de rente gaat stijgen. Gevolg is dat partijen vandaag aandelen verkopen en in plaats daarvan obligaties aankopen. Op een dag als vandaag zorgt dat dan voor dalende aandelenkoersen (want die worden verkocht) én een verhoogde vraag naar obligaties (wat de rente op die obligaties drukt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Uniciteit schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:19:
[...]
Het is vooral een reactie op de verwachting dat de rente gaat stijgen. Gevolg is dat partijen vandaag aandelen verkopen en in plaats daarvan obligaties aankopen.
Dat is toch vreemd want als de rente gaat stijgen gaan de prijzen van de obligaties dalen. Dan gaan ze dus geld verliezen door nu obligaties te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:47
Update sinds 21 april, toentertijd 1x VUSA en 1x VWRL.

Nu 2x VUSA en 2x VWRL.

Daarbij heb ik nog 3x IQQH gekocht (iShares Global Clean Energy ETF).

Heb afgelopen week redelijk wat bedragen gestort gekregen en 10% daarvan heb ik de bovenstaande ETF's mee gekocht.

Ik ga nu wel naar ETF's zoeken in andere werelddelen. Losse aandelen wil ik denk ik pas volgend jaar(in ieder geval na de zomer) pas in gaan verdiepen.

Een familielid van mij beweert dat ik al mijn geld beter in crypto kan investeren, maar in mijn ogen is dat high risk, high reward, tenzij je het in de gevestigde orde investeert.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Ik wil mij middels Youtube een beetje voorbereiden op beleggen. Van iemand in deze thread kreeg ik deze tip: YouTube: YouTube

Ook kreeg ik elders deze tip: YouTube: YouTube

Die Ben Felix vind ik best een goeie, maar ietwat lastig te volgen voor mij af en toe, omdat hij geen Nederlands spreekt.

Die gozer van langzaamrijker is wat laagdrempeliger dan Ben Felix en makkelijker te volgen, mede omdat het Nederlands is.

Wat mij betreft heeft Ben Felix iets betere adviezen, maar dat is mijn mening.

Wie heeft nog meer ideeen a la Ben Felix? Het liefst dan wel in het Nederlands.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
RazorMaron schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:51:
Een familielid van mij beweert dat ik al mijn geld beter in crypto kan investeren, maar in mijn ogen is dat high risk, high reward, tenzij je het in de gevestigde orde investeert.
offtopic:
Dan is het nog steeds high risk imo. De volatiliteit ook van BTC en ETH is erg hoog. Als ik lees hoeveel crypto investeerders met margin bezig zijn ben ik ook erg benieuwd hoe groot de volgende crash gaat worden, ik denk erg groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
jeroeningen schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:05:
Geen Youtube maar wel een prima blog om de basis te leren: https://www.financieelona.../beleggen-voor-beginners/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
jeroeningen schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:05:
Ook kreeg ik elders deze tip: YouTube: YouTube

Die Ben Felix vind ik best een goeie, maar ietwat lastig te volgen voor mij af en toe, omdat hij geen Nederlands spreekt.

Die gozer van langzaamrijker is wat laagdrempeliger dan Ben Felix en makkelijker te volgen, mede omdat het Nederlands is.

Wat mij betreft heeft Ben Felix iets betere adviezen, maar dat is mijn mening.

Het is niet zo verwonderlijk dat een Canadees geen Nederlands spreekt :9 maar Ben Felix spreekt wel buitengewoon helder en verstaanbaar Engels en heeft een goed te volgen logische flow. Zijn YouTube filmpjes zijn relatief kort en voorzien van duidelijke infographics. Ik denk echt dat het de moeite waard is om te investeren (pun intended) in het begrijpen van zijn filmpjes. Mocht je een filmpje onduidelijk vinden dan kunnen wij hier natuurlijk helpen, dat kan zelfs nuttig zijn voor iedereen die hier meeleest.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-06 16:26
RazorMaron schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:51:
Ik zou zelfs de "gevestigde orde" omschrijven als zeer hoog risico en iemand die je adviseert al je geld in een dergelijk risicovol product te steken sowieso niet serieus nemen als bron van financieel advies.

Over de plek van een klein plukje crypto als onderdeel van een breder portfolio kun je discussiëren. Er zijn er hier volgens mij genoeg die dat doen, maar persoonlijk hou ik me er verre van.

Ik zou vooral rustig die VWRL blijven kopen als ik jou was, dan heb je imo het meeste kans dat je er lange termijn wat aan over houdt.

[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 05-05-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Laatst online: 11:47
Misschien een stomme vraag, maar ik ben aan het kijken of beleggen ook iets voor mij is. De termen vliegen om de oren, maar het lukt mij steeds beter om deze te begrijpen.

Nu was ik bezig met het bekijken van obligaties, met name de staatsobligaties. Dit begint ook al in te dalen met de coupons en looptijden, maar ik kan nergens vinden hoe een staatsobligatie begonnen is. Als in, wat was de prijs bij eerste uitgifte die aan het einde van de looptijd uitbetaald wordt? Die informatie is, voor zover ik het begrijp, cruciaal. Want stel dat ik nu 1 obligatie koop op 100 euro met nog een looptijd van 1 jaar en 5 procent coupon/rente dan heb ik over 1 jaar 5 euro uitgekeerd gekregen, maar als de obligatie maar 10 euro waard was dan verlies is 95 euro.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Drardollan waarom wil je je bezig houden met staatsobligaties? Die brengen momenteel vrijwel niets op in de Eurozone (of nog minder). Op bankrekeningen en deposito's kun je nog positief rendement krijgen: https://www.spaarrente.nl/spaardeposito.aspx

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 05-05-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Laatst online: 11:47
Pistachenootje schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:21:
@Drardollan waarom wil je je bezig houden met staatsobligaties? Die brengen momenteel vrijwel niets op in de Eurozone (of nog minder). Op bankrekeningen en deposito's kun je nog positief rendement krijgen: https://www.spaarrente.nl/spaardeposito.aspx
Het gekke is, dat wil ik niet :D

Ik probeer in deze enkel het principe te snappen, probeer een beetje een totaalplaatje voor mijzelf te krijgen van wat er mogelijk is met daarbij alle plussen en minnen.

Vooralsnog zit ik alleen veilig in een paar ETF’s en heb ik een paar aandelen Ahold Delhaize om eens te kijken hoe dat werkt met aandelen en dividend.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Radiodurans schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:41:
[...]

Het is niet zo verwonderlijk dat een Canadees geen Nederlands spreekt :9 maar Ben Felix spreekt wel buitengewoon helder en verstaanbaar Engels en heeft een goed te volgen logische flow. Zijn YouTube filmpjes zijn relatief kort en voorzien van duidelijke infographics. Ik denk echt dat het de moeite waard is om te investeren (pun intended) in het begrijpen van zijn filmpjes. Mocht je een filmpje onduidelijk vinden dan kunnen wij hier natuurlijk helpen, dat kan zelfs nuttig zijn voor iedereen die hier meeleest.
Dank voor je reactie.

Mijn vraag was of er nog meer goede kanalen a la Ben Felix zijn, liefst in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 16:22

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Goeiedag, ik wil graag de volgende twee ETF's in mijn pensioen stoppen. Nu zijn deze bij DeGiro nog niet beschibaar:
IE00BMD8KP97 (EQQJ, EQJS) Invesco Nasdaq Next Generation 100 UCITS ETF (Europese variant van QQQJ)
IE00BNRQM384 (EQQS, EQSG) Invesco Nasdaq-100 Swap UCITS ETF (Goedkopere swap variant van EQQQ)

Wie weet wat het proces is om deze toegevoegd te krijgen? Ik zou denken dat ETF's van een partij als Invesco altijd snel beschikbaar zouden zijn, maar blijkbaar is dit niet het geval. Ik heb ook een mailtje gestuurd maar nog geen antwoord helaas.

Gecombineerd kun je zo heel goedkoop beleggen in de Nasdaq 200 (niet enkel de normale 100 dus), dat zou ik graag doen.

[ Voor 37% gewijzigd door i7x op 05-05-2021 15:33 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconxp
  • Laatst online: 15-06 11:09

Ik gebruik zelf Moneydance voor al mijn financien. Daar zit ook een beleggingsmodule in. Niet heel uitgebreidt maar wel voldoende voor wat inzicht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:44
Heeft iemand wel eens geprobeerd om het aantal posts "ik wil beginnen met beleggen" te tellen en dat af te zetten tegen een wereldindex?
Als ik de laatste paar maanden van dit topic doorscroll dan laat de volgende crash niet lang meer op zich wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Laatst online: 05-06 23:59
DappereDodo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:07:
Heeft iemand wel eens geprobeerd om het aantal posts "ik wil beginnen met beleggen" te tellen en dat af te zetten tegen een wereldindex?
Als ik de laatste paar maanden van dit topic doorscroll dan laat de volgende crash niet lang meer op zich wachten...
Ik zit geduldig met een stapeltje geld te wachten tot dat gebeurd :)
Nu vind ik het niet helemaal gek dat het er nu zoveel over gaat, er werd al lang gespeculeerd over negatieve rentes. Maar nu zijn de banken het ook aan het uitrollen.

[ Voor 16% gewijzigd door skai21 op 06-05-2021 09:26 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wachten met beleggen tot er een crash komt, hoe heeft dat gewerkt?

https://www.pwlcapital.com/resources/buy-the-dip/

Tl/dr: slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
DappereDodo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:07:
Ik wil je ballon niet stuk maken, maar heb je de zoeksleutel ook in de vorige delen uitgeprobeerd :?

En was je ook bekend met de beurswijsheid: Time in the market beats timing the market

Oh en deze klassieker moet je ook maar eens bekijken:

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 06-05-2021 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Toch heb ik naast mijn reguliere maandelijkse inkopen ook een potje met 'speelgeld'. Dalen de beurzen met 10% in 1 maand dan verdubbel ik de maandelijkse inleg met behulp van het 'speelgeld'. Dat potje speelgeld is groot genoeg om een half jaar lang de standaard maandelijkse inleg te verdubbelen. Komt zo'n correctie nooit meer voor? Ook prima, mijn maandelijkse inleg is groot genoeg.
Natuurlijk loop ik dan nog steeds rendement mis over dat speelgeld maar ik voel mij er wel goed bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Voor wie wat humor kan waarderen: 'Sparen levert niks op, de geld printers staan aan, inflatie is hoog, beleggen gaat langzaam. Zijn er nog andere oplossingen?' Ja zie hier.

(zelfs Warren Buffet komt er in voor ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Tehh schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:53:
Toch heb ik naast mijn reguliere maandelijkse inkopen ook een potje met 'speelgeld'. Dalen de beurzen met 10% in 1 maand dan verdubbel ik de maandelijkse inleg met behulp van het 'speelgeld'. Dat potje speelgeld is groot genoeg om een half jaar lang de standaard maandelijkse inleg te verdubbelen. Komt zo'n correctie nooit meer voor? Ook prima, mijn maandelijkse inleg is groot genoeg.
Natuurlijk loop ik dan nog steeds rendement mis over dat speelgeld maar ik voel mij er wel goed bij.
Hier ongeveer hetzelfde. Ik durf best te geloven dat time in the market, etc. Maar als je in de afgelopen 6 maanden begonnen bent dan voelt het toch goed om een potje te hebben wat je er in kan schuiven om je GAK flink te verlagen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Ab inbev verkoopt ondanks prijsverhogingen meer liters bier dan voor corona. Wat brengt dat als straks festivals, terrassen, restaurants, bars echt een heel kwartaal weer open kunnen zijn.

Schieten ook gelijk 4% omhoog. Leuk voor degene die eind februari bijkochten toen alles omlaag ging na de vorige rapportage.

edit: ondertussen GAK van rond de 67. Alsof je Sabmiller koopt en AB Inbev er gratis bij krijgt |:( . Nu op naar de 75-90 pre corona niveau's terwijl ze die schuldenberg onder controle krijgen.

[ Voor 61% gewijzigd door Xanaroth op 06-05-2021 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Pistachenootje schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:08:
Voor wie wat humor kan waarderen: 'Sparen levert niks op, de geld printers staan aan, inflatie is hoog, beleggen gaat langzaam. Zijn er nog andere oplossingen?' Ja zie hier.

4 jaar terug.... YouTube: Remy: Bitcoin Billionaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ov3rkill
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-06 15:45
falconxp schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:39:
[...]

Ik gebruik zelf Moneydance voor al mijn financien. Daar zit ook een beleggingsmodule in. Niet heel uitgebreidt maar wel voldoende voor wat inzicht.
Heb hier het "probleem" dat ik niet tevreden ben met de portfolio management tools die ik geprobeerd heb. Degiro's overzicht is helemaal om te huilen :/ . De meeste mensen die ik hier over spreek geven aan Excel of een app te gebruiken.

Voor crypto gebruik ik https://cointracking.info/dashboard.php, zou zoiets ook graag voor mijn aandelen portfolio willen (liefst met crypto optie erbij). Heeft iemand hier goede suggestie voor? (Zit er aan te denken om zelf iets in elkaar te zetten, mooie kans om een tech stack te gebruiken waar ik op mijn werk niet in aanraking mee kom.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:17

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

ov3rkill schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:03:
[...]

Heb hier het "probleem" dat ik niet tevreden ben met de portfolio management tools die ik geprobeerd heb. Degiro's overzicht is helemaal om te huilen :/ . De meeste mensen die ik hier over spreek geven aan Excel of een app te gebruiken.

Voor crypto gebruik ik https://cointracking.info/dashboard.php, zou zoiets ook graag voor mijn aandelen portfolio willen (liefst met crypto optie erbij). Heeft iemand hier goede suggestie voor? (Zit er aan te denken om zelf iets in elkaar te zetten, mooie kans om een tech stack te gebruiken waar ik op mijn werk niet in aanraking mee kom.)
ik heb zowel shareshight als morningstar voor erbij (mijn excel is mijn basis) maar deze waren leuk om mee te spelen :)

Als ik nu 1 moest kiezen nam ik http://www.sharesight.com

[ Voor 4% gewijzigd door ColdStone op 06-05-2021 11:10 ]

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joppie84
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-06 09:22
[...]

Volgens mij al eerder aangegeven maar veel mensen hier maken gebruik Portfolio Performance. Volgens mij kun je daar genoeg info uit halen als ik het zo even snel vergelijk met dat dashboard van cointracking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 15:54
[...]

Misschien is de Portfolio Dividend Tracker van Jong Beleggen iets? https://jongbeleggendepodcast.nl/portfolio-dividend-tracker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 22:25
Pistachenootje schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:08:

Thanks!! Die gast is brilliant. Die hoef je niets uit te leggen.
-- I feel like Matt Gaetz - You know what I mean? - assuring everybody it's above 18

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-06 15:06

Jebus4life

BE User

Xanaroth schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:16:
Ab inbev verkoopt ondanks prijsverhogingen meer liters bier dan voor corona. Wat brengt dat als straks festivals, terrassen, restaurants, bars echt een heel kwartaal weer open kunnen zijn.

Schieten ook gelijk 4% omhoog. Leuk voor degene die eind februari bijkochten toen alles omlaag ging na de vorige rapportage.

edit: ondertussen GAK van rond de 67. Alsof je Sabmiller koopt en AB Inbev er gratis bij krijgt |:( . Nu op naar de 75-90 pre corona niveau's terwijl ze die schuldenberg onder controle krijgen.
Ingestapt op €47,95 eind februari :*) Enige probleem blijkt dat ik te weinig gekocht heb 8)7 >:) :'(

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:55

Polycom

Poes van goud

Heineken inmiddels bijna op €100,- :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-06 11:02

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Als Belg heb ik eigenlijk ook wel interesse in die nieuwe/recente " ESG Global All Cap UCITS ETF (V3AM)".

Mijn huidige portefeuille, strategie zo je wil, bestaat uit 4 ETF's om zo goed mogelijk de globale markt te benaderen met een laag kostenpercentage:
  • 62.5% MSCI world (IWDA)
  • 12.5% MSCI Europe (IMAE)
  • 12.5% MSCI Emerging (EMIM)
  • 12.5% MSCI small cap (IUSN)
Tot op heden nog geen uitsluitingen of 'groene' ETF's omdat ik ze nog niet gezien had in een vorm die voor mij als Belg zinnig is (accumulerend ivm belastingen op dividend) en een lage TER. Mijn persoonlijke visie is dat ik liever zou investeren in bedrijven waar ik volledig kan achter staan (dus de nodige uitsluitingen).

Ik heb eigenlijk weinig info gevonden over deze nieuwe ETF (V3AM) hoe de opdeling juist werkt (small cap, regio's etc). Ook bij het online platform waar ik beleg (bolero) is er nog weinig documentatie aanwezig voor deze ETF.

Begrijp ik het goed dat in principe mijn volledige 4 delig mandje zou kunnen vervangen door deze ene ETF? Ik verlies dan mijn kleine "EU tilt", maar daar ben ik weinig zeker van of dat echt verstandig is, die is er meer gekomen op buikgevoel :+.

Dat zou het aankopen wel eenvoudiger maken en balanceren (wat ik tot heden nog niet actief heb gedaan, ik koop gewoon maandelijks de ETF die het meeste afwijkt van de vooropgestelde percentages) overbodig. Enige nadelen die ik zie is dat het een nieuwe ETF is (dus een kans dat ie niet succesvol genoeg is en weer verdwijnt) en dat ik hem moet aankopen te Frankfurt/xetra wat behoorlijk duur is (15 euro/aankoop ipv 7.5, momenteel koop ik daar ook mijn small cap).

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening en inzichten.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Shamalamadindon schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:09:
[...]

Hier ongeveer hetzelfde. Ik durf best te geloven dat time in the market, etc. Maar als je in de afgelopen 6 maanden begonnen bent dan voelt het toch goed om een potje te hebben wat je er in kan schuiven om je GAK flink te verlagen.
Dat zegt men ook al 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
DeadLock schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:33:
Begrijp ik het goed dat in principe mijn volledige 4 delig mandje zou kunnen vervangen door deze ene ETF?
Denk het wel. Zie: https://www.morningstar.n...O&tab=3&InvestmentType=FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-06 22:25
Jebus4life schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:24:
[...]

Ingestapt op €47,95 eind februari :*) Enige probleem blijkt dat ik te weinig gekocht heb 8)7 >:) :'(
Ingestapt op €90,- :-( - 34 stuks - €1000 in de min.
Maar genoeg anderen die dat weer compenseren.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-06 15:06

Jebus4life

BE User

poehee schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:53:
[...]

Ingestapt op €90,- :-( - 34 stuks - €1000 in de min.
Maar genoeg anderen die dat weer compenseren.
Ja, dat is de andere kant van de medaille... Ik vermoed dat Inbev tegen de cijfers van FY2021 nog wel richting 70-75 ofzo kunnen, maar 90 zou nog wel eens een werk van lange adem kunnen zijn :'(

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@DeadLock overigens wel opvallend, het lijkt erop dat die ESG ETF van Vanguard een flinke EU tilt heeft, ik vermoed door het ESG beleid: VT World heeft 12.6% Developed Europe, V3AA heeft 21.9%

https://www.morningstar.n...O&tab=3&InvestmentType=FE
https://www.morningstar.com/etfs/arcx/vt/portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 08:32
Fastly wordt hard afgestraft zeg, mag overigens ook wel na een x6 in 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb niets te klagen wat betreft Fastly, het staat nog steeds op een verdubbeling (aankoopprijs 22.60) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:22
Paprika schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:41:
[...]

Dat zegt men ook al 10 jaar.
Dat wat jij zegt, dat zegt men dan weer zo'n 5 jaar.

Logisch natuurlijk. Hoe langer de bull market duurt, des te geloofwaardiger het credo 'time in the market beats timing the market'.

Als iedereen gelooft lang genoeg te leven om te kunnen profiteren van 'the long run', dan is men ook bereid om veel te veel te betalen in de markt, en is het gevolg dus juist dat de long run te lang gaat duren om ervan te profiteren (lees: je bent dan al dood).

Ken je Shiller, met 'narrative economics'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Pistachenootje schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:13:
@DeadLock overigens wel opvallend, het lijkt erop dat die ESG ETF van Vanguard een flinke EU tilt heeft, ik vermoed door het ESG beleid: VT World heeft 12.6% Developed Europe, V3AA heeft 21.9%

Ik ben vast blind, maar de enige geografische info die ik zie is Amerikaans vs niet-Amerikaans. Hoe en waar zie je dat over developed Europe? Voor V3AA ook daarbuiten nog bitter weinig info over het portfolio (aantal holdings etc).

Mijn portfolio had ook al een EU tilt. In welke mate het effect heeft op de prestaties van deze ETF is koffiedik kijken natuurlijk. Ik vind het niet perse een bezwaar of reden om er niet voor te kiezen.

Misschien nog even afwachten, hoewel het wel een goede optie lijkt te zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door DeadLock op 06-05-2021 18:32 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
DeadLock schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:30:
[...]
Ik ben vast blind, maar de enige geografische info die ik zie is Amerikaans vs niet-Amerikaans. Hoe en waar zie je dat over developed Europe?
Bij Exposure op Land klikken.
Voor V3AA ook daarbuiten nog bitter weinig info over het portfolio (aantal holdings etc).
4118
https://www.vanguardinves...cits-etf-usd-distributing
https://global.vanguard.c...DF?country=nl&docId=33860
Misschien nog even afwachten, hoewel het wel een goede optie lijkt te zijn?
Nooit hoeven te herbalanceren is wel prettig. Of je ESG wel of niet wil is persoonlijk.

IE00BNG8L278 is accumulerend dus dat is wel prettig voor Belgen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maahes schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:07:
[...]

Dat wat jij zegt, dat zegt men dan weer zo'n 5 jaar.

Logisch natuurlijk. Hoe langer de bull market duurt, des te geloofwaardiger het credo 'time in the market beats timing the market'.

Als iedereen gelooft lang genoeg te leven om te kunnen profiteren van 'the long run', dan is men ook bereid om veel te veel te betalen in de markt, en is het gevolg dus juist dat de long run te lang gaat duren om ervan te profiteren (lees: je bent dan al dood).

Ken je Shiller, met 'narrative economics'?
Vergeet niet dat sommige aandelen ook nog wel echt aantrekkelijk zijn geprijsd.

Ik zie voor beide strategieën iets te zeggen. Uiteindelijk volg ik gewoon the intelligent investor strategie. Ik hou cash achter de hand om de dip te kopen. Als die niet komt, is het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik wil even melden hier dat de klantenservice van ABN Amro extreem slecht is. Je moet om geholpen te worden een afspraak inplannen. Dit kan minstens dus een dag later plaatsvinden aan de hand van hoe druk het is. Verder zijn ze niet bereikbaar.

Er is blijkbaar een probleem met mijn account dat ik geen transactienota kan downloaden. Zij zien/snappen dit niet (want het systeem is toch foutloos!?), en ik moet steeds een kastje-muur bureaucratie schema doorlopen met ze, wat meer dan een week duurt tot er iemand is die wel handmatig deze transactienota pdf wilt opsturen via e-mail. Dus elke maand weer dit probleem.

Dus mocht je overwegen een keuze te maken tussen de grootbanken voor de NT fondsen, er is een mogelijkheid dat zoiets als dit plaats kan vinden, waarbij ING wel adequaat met je meekijkt en oplost.

[ Voor 8% gewijzigd door Qunix op 06-05-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
@Qunix

Ik ken het. Heel lang geleden (ik gok op meer dan 20 jaar terug) stapte ik eens een ABNAMRO filiaal binnen. Ik vroeg om informatie over beleggen. De man wees naar een folders in een rack.
Hij nam niet eens de moeite om uitleg te geven of te vragen waar ik interesse in had. En al helemaal niet hoeveel geld ik wou inleggen.
Moet er wel bij zeggen dat ik er toen uit zag als een student (t-shirt en spijkerbroek aan).
Jammer gemiste kans ABNAMRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tesla raakt z’n handeltje in verkoop van CO2 credits aan Fiat Chrysler kwijt, omdat die laatste gefuseerd is met Peugeot in Stellantis en nu aan de emissie-eisen voldoet zonder credits te hoeven kopen: https://www.ft.com/conten...9d-410b-aa47-0632c06a083a

Ben benieuwd of er nog andere gegadigden zijn, en zo niet, hoever de prijs van die credits moet zakken voordat er een fabrikant besluit ze toch te kopen en wat extra benzine-auto’s af te zetten.

Of zou de EU ingrijpen en de emissie-eisen versneld strenger maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aangezien dit 3 miljard aan pure winst was, en Berlijn is uitgesteld en Texas gebouwd wordt, denk ik dat volgend jaar Tesla nog even rode cijfers zal schrijven.

Wellicht mooi instapmoment, komende jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 06-05-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:13:

@DeadLock heeft het over V3AM, jij hebt het over V3AA

Zie dat het verschil Accumulation versus Distributing is. Wat houdt dat verschil in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:46
nokiaan958GB schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:55:
[...]

@DeadLock heeft het over V3AM, jij hebt het over V3AA

Zie dat het verschil Accumulation versus Distributing is. Wat houdt dat verschil in?
Of ze je dividend periodiek uitbetalen of in de koers van je etf laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Het was mijn schuld, ik had mij schijnbaar vergist tussen de twee varianten. Als Belg wil ik de accumulerende variant (V3AA met ISIN: IE00BNG8L278).

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Vanguard publiceert natuurlijk ook gewoon de datasheets van haar fondsen ;) Soms is het even zoeken, maar voor Europa kan je het beste kijken op de UK of DE site.

Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF - (USD) Accumulating
V3AB (GBP) en V3AA (EUR/USD/CHF)
https://www.de.vanguard/p...uktart/documents/33852/DE

Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF - (USD) Distributing
V3AM (GBP) en V3AL (EUR/USD/CHF)
https://www.de.vanguard/p...uktart/documents/33854/DE

De samenstelling kan je in meer detail zien op
https://www.de.vanguard/p...cits-etf-usd-accumulating
https://www.de.vanguard/p...cits-etf-usd-distributing

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
eamelink schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:04:
Tesla raakt z’n handeltje in verkoop van CO2 credits aan Fiat Chrysler kwijt, omdat die laatste gefuseerd is met Peugeot in Stellantis en nu aan de emissie-eisen voldoet zonder credits te hoeven kopen: https://www.ft.com/conten...9d-410b-aa47-0632c06a083a

Ben benieuwd of er nog andere gegadigden zijn, en zo niet, hoever de prijs van die credits moet zakken voordat er een fabrikant besluit ze toch te kopen en wat extra benzine-auto’s af te zetten.

Of zou de EU ingrijpen en de emissie-eisen versneld strenger maken? :)
Het is maar een deel van de verkoop van credits (minder dan de helft uit mijn hoofd) en op peanuts op de totale omzet. Als Tesla echt winst wilt draaien moeten ze gewoon stoppen met het bouwen van twee nieuwe fabrieken en uitbreiden van nog één. Meestal waren de totale credits ongeveer gelijk aan het huidige beloningspakket van Elon Musk en die is ook bijna volledig gereserveerd.

Dat de EU gaat ingrijpen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk en tot heden zie ik vanuit Tesla geen enkele ambitie om hun verkopen in Europa te stimuleren totdat Berlijn in productie komt. De Model 3 is inmiddels niet meer met trekhaak te bestellen en op de Model Y vragen ze nog steeds een aanbetaling van €2000 terwijl alle andere modellen op €100 zitten (muv de Roadster en Semi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
  • Laatst online: 11:38
Wat is jullie mening over de spac ESG CORE INVEST?

Recentelijk is deze spac naar de Amsterdamse beurs gekomen met een introductieprijs van €10. Wanneer men een goede investering vindt heeft men dus keuze om hier in mee te gaan of heeft men de keuze om het geld minus de kosten (die de spac gemaakt hebben) terug te krijgen.

Deze kosten zijn meestal een paar procent.

Na een aantal maanden lijkt de interesse/geduld weg te vloeien uit deze spac. Vanochtend tikte de koers 9,40 aan wat zou dit impliceren waarneer je nu koopt eigenlijk weinig risico loopt?

Hypotetisch gezien ik koop voor 9,40 ik besluit niet mee te gaan in de overname ik heb ik een x-aantal centen winst per aandeel. Wordt de overname met gejuich op de beurs ontvangen dan cash ik flink.

Mits er geen zaken fout gaan zoals fraude etc lijkt dit me een goede risk/reward strategie.

Mijn vraag aan jullie wat mis ik? Zie ik iets over het hoofd het lijkt too good to be true

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 09:39

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Deveon schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:37:
[...]

Het is maar een deel van de verkoop van credits (minder dan de helft uit mijn hoofd) en op peanuts op de totale omzet. Als Tesla echt winst wilt draaien moeten ze gewoon stoppen met het bouwen van twee nieuwe fabrieken en uitbreiden van nog één. Meestal waren de totale credits ongeveer gelijk aan het huidige beloningspakket van Elon Musk en die is ook bijna volledig gereserveerd.

Dat de EU gaat ingrijpen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk en tot heden zie ik vanuit Tesla geen enkele ambitie om hun verkopen in Europa te stimuleren totdat Berlijn in productie komt. De Model 3 is inmiddels niet meer met trekhaak te bestellen en op de Model Y vragen ze nog steeds een aanbetaling van €2000 terwijl alle andere modellen op €100 zitten (muv de Roadster en Semi).
Benieuwd hoe het uit gaat pakken. Ja het is maar een klein deel van de omzet maar het was natuurlijk wel net hetgene wat het bedrijf winstgevend maakt, en wat extra kapitaal is welkom. Volgens mij Q1-2021 500 miljoen?

Daarnaast is dit niet het moment om achterover te leunen voor Tesla. De echt grote jongens betreden de komende jaren het strijdtoneel en hebben enorm veel meer financiële slagkracht om grootschalige productie op te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mysj8cVwyuOY8Vp4dcN44_7L9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrAKXrIKnefALft6e2PVy9F6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
MrFX schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:52:
Wat is jullie mening over de spac ESG CORE INVEST?

Recentelijk is deze spac naar de Amsterdamse beurs gekomen met een introductieprijs van €10. Wanneer men een goede investering vindt heeft men dus keuze om hier in mee te gaan of heeft men de keuze om het geld minus de kosten (die de spac gemaakt hebben) terug te krijgen.

Deze kosten zijn meestal een paar procent.

Na een aantal maanden lijkt de interesse/geduld weg te vloeien uit deze spac. Vanochtend tikte de koers 9,40 aan wat zou dit impliceren waarneer je nu koopt eigenlijk weinig risico loopt?

Hypotetisch gezien ik koop voor 9,40 ik besluit niet mee te gaan in de overname ik heb ik een x-aantal centen winst per aandeel. Wordt de overname met gejuich op de beurs ontvangen dan cash ik flink.

Mits er geen zaken fout gaan zoals fraude etc lijkt dit me een goede risk/reward strategie.

Mijn vraag aan jullie wat mis ik? Zie ik iets over het hoofd het lijkt too good to be true
SPACs zijn een beetje dood sinds CCIV is ingestort. Normaal is de regel om ze te verkopen voordat de merger echt doorgaat. Ik weet niet wanneer de fusie datum is voor deze SPAC, maar houd er rekening mee dat de NAV floor na merger (en vlak daarvoor soms ook al) weg is en dat het aandeel dan ook flink kan zakken.

Dit is geen US SPAC, dus misschien werkt het wel anders. Normaal is het niet zoveel risico om een SPAC te kopen wanneer die op NAV zit, maar je moet hem dan wel verkopen als de merger date in zicht komt, want dan heb je wel risico dat ie flink gaat zakken en helemaal in de huidige markt. Als het aandeel minder waard is dan wat je anders terug zou krijgen dan kan je beter je geld terug vragen inderdaad. Je moet het aandeel dan wel een bepaalde tijd in bezit hebben.

De broker maakt ook nog uit, want op bv Trading 212 heb je geen stemrecht. Hoe het werkt met redemption van je aandelen kan je het beste met je broker checken.
Pagina: 1 ... 8 ... 212 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij