Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
MrFX schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:52:
Wat is jullie mening over de spac ESG CORE INVEST?

Recentelijk is deze spac naar de Amsterdamse beurs gekomen met een introductieprijs van €10. Wanneer men een goede investering vindt heeft men dus keuze om hier in mee te gaan of heeft men de keuze om het geld minus de kosten (die de spac gemaakt hebben) terug te krijgen.

Deze kosten zijn meestal een paar procent.

Na een aantal maanden lijkt de interesse/geduld weg te vloeien uit deze spac. Vanochtend tikte de koers 9,40 aan wat zou dit impliceren waarneer je nu koopt eigenlijk weinig risico loopt?

Hypotetisch gezien ik koop voor 9,40 ik besluit niet mee te gaan in de overname ik heb ik een x-aantal centen winst per aandeel. Wordt de overname met gejuich op de beurs ontvangen dan cash ik flink.

Mits er geen zaken fout gaan zoals fraude etc lijkt dit me een goede risk/reward strategie.

Mijn vraag aan jullie wat mis ik? Zie ik iets over het hoofd het lijkt too good to be true
Ik denk dat dat een prima belegging is. De verwachting is inderdaad dat je een paar procent winst maakt de komende twee jaar, en als je geluk hebt en ze kondigen een overname aan die goed klinkt wellicht een stuk meer. Gezien de enorme hoeveelheid SPACs die de afgelopen maanden gelanceerd zijn denk ik dat je waarschijnlijk een hele collectie kan gaan aanleggen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penjon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:08
Ik heb een aantal USD investeringen waar ik het USD/EUR risico voor wil afdekken.

Welke mogelijkheden zijn er om dit zo goedkoop mogelijk te doen, en waar zou ik meer informatie kunnen vinden over dit onderwerp?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:41
penjon schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:53:
Ik heb een aantal USD investeringen waar ik het USD/EUR risico voor wil afdekken.

Welke mogelijkheden zijn er om dit zo goedkoop mogelijk te doen, en waar zou ik meer informatie kunnen vinden over dit onderwerp?

Alvast bedankt
Ik heb vele aandelen in USD maar maak mij geen zorgen over de EUR/USD. Heb wel eens zitten opletten, als de euro stijgt dan stijgen de koersen gemiddeld gesproken van de USD aandelen en vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:57

Qwerty-273

Meukposter

Over ESG Core Investments, lees ik wel dat de opgehaalde 250mln op een escrow account staat waar wel negatieve rente over betaald moet worden. Infestos Sustainability (de sponsor) heeft wel een stuk neergelegd om de lopende kosten te dekken maar de negatieve rente komt uit het bedrag dat opgehaald is (volgens het prospectus is de verwachting een rente van -0,4% over de eerste 12 maanden, en -0,5% over de laatste 12 maanden). Dan hou je volgens mij met 10 euro na die 24 maanden nog 9,91 over. Waarmee je uitkomt (als ik het juist bereken) op een winst van 3% over twee jaar als je de stukken aankoopt op 9,60 en niet kijkt naar transactiekosten etc (en er vanuit gaat dat de kosten die gemaakt worden volledig door de sponsor worden gedekt - en dat men geen geschikte partij vind om via de spac over te nemen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penjon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:08
phantom09 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:50:
[...]

Ik heb vele aandelen in USD maar maak mij geen zorgen over de EUR/USD. Heb wel eens zitten opletten, als de euro stijgt dan stijgen de koersen gemiddeld gesproken van de USD aandelen en vice versa.
Dank voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt maar ben toch benieuwd of het in theorie mogelijk is om dit risico af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 12:01
Ja, zoek maar eens op hedgen.

Maar in datzelfde licht:

https://www.veb.net/artik...-niet-op-de-lange-termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:48

tuinïnen

Eventus stultorum magister

penjon schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:28:
[...]

Dank voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt maar ben toch benieuwd of het in theorie mogelijk is om dit risico af te dekken.
In theorie is dit inderdaad mogelijk door hetzelfde bedrag te lenen in dollars. Bij vermindering van de waarde van je investering door koerswisselingen zal ook de lening devalueren ten opzichte van de euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-10 12:54

Jebus4life

BE User

Weakness has plagued Palantir for over three months now, providing little hope for shareholders looking for a turnaround.

The fallout has come amid a broader cooling among growth stocks. Traders have abandoned this factor along with tech stocks in favor of cyclical and value stocks.

This week’s market movement is a perfect example. On Tuesday, the Nasdaq got torched. At its intraday low, the Invesco QQQ Trust (NASDAQ:QQQ) was down 3%. By comparison, the Dow Jones Industrial Average, basic materials, financials, and energy all closed up on the day.

The stark divergence in performance was continuing on Wednesday.

This isn’t exactly the best backdrop for deploying bullish trades on PLTR stock. In fact, it’s far more supportive of building bearish plays to bank on what could be a nasty break of the $21 support zone. Let’s take a closer look at the price chart to map out its next move.

Since the Palantir IPO was just last September, there’s no need to spend time on the weekly time frame. The daily chart shows more detail and encompasses all the post-IPO price action, anyway. Two epic breakouts boosted PLTR from $11 to $30 and then $30 to $45. The explosive follow-through made the stock mega-popular among momentum traders. Its cheaper price tag certainly didn’t hurt either.

Unfortunately, ever since its late January peak, the stock has seen nothing but bearish price action. February’s earnings announcement only added to the pressure, and we’ve been trending below the 50-day moving average ever since. And it’s not like we haven’t tried to push back above it. We’ve seen multiple rebound attempts, but each was quickly rejected. Given the dominance of the 50-day (which now lies near $23.50), it’s the obvious line in the sand that needs to be broken before anyone should entertain a bullish trade.

Meanwhile, bears are anchoring on the aforementioned floor at $21. What’s particularly worrisome for Palantir fans is the lack of other support areas if we take out $21. The breakout last year that swiftly sailed prices from $11 to $30 didn’t leave any pivot lows along the way. And that makes it all the easier for sellers to press their bets once the floor fails.

earnings report (scheduled for Tuesday morning). This will only be the third announcement since Palantir went public. Its previous two showings didn’t exactly help the stock in the short run. And I don’t expect much bullishness after this one either –particularly given the general negative sentiment toward growth and tech right now. Q1 2021 has seen one of the worst responses to earnings beats in years.

In sum, I wouldn’t put much faith in earnings to come and save the struggling stock chart.
Ik deel deze even omdat ik weet dat ik niet de enige ben die Palantir op mijn watchlist heeft staan.

Inmiddels zijn we, eigenlijk voor het eerst sinds de IPO, terug onder de 20 dollar gezakt. Gezien dat nog steeds een market cap geeft van bijna 40 miljard: nog altijd belachelijk overgewaardeerd.

De cijfers (revenue dan toch) van Q1 van komende dinsdag gaan ongetwijfeld weer flink omhoog tegenover vorig jaar. Vraag is hoeveel... Ik stap voorlopig alvast niet in, ik verwacht eerder een verdere daling van het aandeel dan een stijging.

Gezien hun grote klanten keer op keer hun contracten verlengen hebben ze ongetwijfeld een goed product, dus ik kan me perfect voorstellen deze echt nog héél dik kan stijgen op lange termijn (+5 jaar), maar ik heb zeer weinig vertrouwen in de bedrijfstop, dat maakt het zo'n moeilijke call of/wanneer wél in te stappen...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even een héle domme vraag :)

Ik ga ervanuit dat beleggen niet onder het depositogarantiestelsel valt?
Dus als DeGiro of FitVermogen omkiepert ben je je geld kwijt?

Is het dan niet handiger om bij bijv ING te beleggen omdat zoiets too big to fail is?
Of hoe zit dat in het geval van serieuze 2008-stijl crisis?

Nb. Ik weet niet of DeGiro of Fitvermogen dochters zijn van TBTF-banken, maar stel dat het niet zo is.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-10 23:12

BTU_Natas

Superior dutchie

Bedoel je dan het geld op je beleggingsrekening? Of de aandelen in je bezit?

De aandelen zitten in een aparte holding, en mocht de broker omvallen, dan blijven die aandelen gewoon van jouw (je wordt zelfs mede eigenaar van die holding). Je zal dan wel enige moeite moeten doen om ze uit die holding te krijgen, maar dat is een administratief dingetje.

Het geld is tot 20k gedekt, als je broker onder het beleggins deposito garantiestelsel valt.

Voor een veel uitgebreidere uitleg zie;
https://www.hollandinvest.com/wat-bij-faillissement-bank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

anandus schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:45:
Even een héle domme vraag :)

Ik ga ervanuit dat beleggen niet onder het depositogarantiestelsel valt?
Klopt, het DGS dekt alleen geld (specifiek: geld dat je aanhoudt bij een instantie met bankvergunning). Beleggingen vallen onder het beleggerscompensatiestelsel.
Dus als DeGiro of FitVermogen omkiepert ben je je geld kwijt?
Als ze omkieperen en jouw stukken niet kunnen uitleveren dan dekt het BCS een schade van maximaal 20.000 euro. In geval van DEGIRO 90% van de schade aangezien ze sinds deze maand onder het Duitse BCS vallen.

Merk op dat vermogensscheiding wettelijk verplicht is, waardoor een faillissement niet noodzakelijkerwijs het verlies van je stukken tot gevolg heeft. Dat wil overigens niet zeggen dat verlies onmogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 09-05-2021 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heel erg bedankt voor de duidelijke antwoorden @BTU_Natas en @Zr40!

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Wat is volgens jullie de grootste chipfabrikant in 2023?

We hebben:
  • ASML (nu 90% marktaandeel) (my mistake, dank voor de correctie @Lanfear89)
  • Samsung (2023: introductie 3mm procedé)
  • Intel (momenteel ondergewaardeerd)
  • TSMC
  • Broadcom
  • Qualcomm
  • AMD
  • Nvidia
  • NXP Semiconductors
Hoe zien jullie dat?

[ Voor 34% gewijzigd door iApp op 09-05-2021 14:12 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
iApp schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:01:

We hebben:
ASML (nu 90% marktaandeel)
Samsung (2023: introductie 3mm procedé)
Intel (momenteel ondergewaardeerd)
TSMC (inhaalkans marktmonopolie ASML?)
AMD/Nvidia (zij besteden uit aan TSMC)

De unicorn in dit verhaal kan TSMC en Intel zijn. Hoe zien jullie dat?
1 Misrekening, ASML is geen chipfabrikant, zij maken 'slechts' de machines waarmee de chips worden gemaakt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:50
Lanfear89 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:07:
[...]

1 Misrekening, ASML is geen chipfabrikant, zij maken 'slechts' de machines waarmee de chips worden gemaakt
Inderdaad, dit geeft al aan dat de inhoudelijke kennis op dit vlak bij deze persoon niet veel voorstelt. En dit is waarschijnlijk van toepassing bij heel veel beleggers. Het zijn enkel de opgelopen koersen die dit soort beleggers doet aantrekken. Smart money zal hen danken _/-\o_ , met je unicorn.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46

SandStar

DPC-Crew

Zandster

We hebben:
  • TSMC
  • Broadcom
  • Qualcomm
  • AMD
  • Nvidia
  • NXP Semiconductors
Hoe zien jullie dat?
Appels en peren en een lijst die niet compleet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:30

We hebben:
  • TSMC
  • Broadcom
  • Qualcomm
  • AMD
  • Nvidia
  • NXP Semiconductors
Hoe zien jullie dat?
De vraag is wat je onder de grootste verstaat. Het gaat uiteindelijk om de goede cijfers en de groeipotentie die de chipfabrikant heeft met zijn line-up. Nu is 2023 niet zo heel ver weg en zul je op basis van de roadmaps en marktontwikkelingen al goed kunnen inschatten welke kant het op gaat. Ik vraag me dan ook af als ik er met een betrekkelijk eenvoudige kijk al deze inschatting kan maken dan zullen analisten dit al lang en breed minutieus hebben gedaan en alles al hebben ingeprijsd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-10 20:14

We hebben:
  • TSMC
  • Broadcom
  • Qualcomm
  • AMD
  • Nvidia
  • NXP Semiconductors
Hoe zien jullie dat?
LOL, duidelijk iemand die in het nieuws gelezen heeft dat er chiptekorten zijn, maar niet gehinderd wordt door enige vorm van kennis van de sector. Wat dacht je, als er tekorten zijn moet de koers wel omhoog gaan, en omdat niemand anders dat door heeft kan je er makkelijk winst pakken?
Maar goed, nadat je ASML al weggestreept hebt is NXP op dit moment de vreemde eend in je lijstje, de anderen zijn allemaal leading edge computing of telecom, terwijl NXP 'saaie' automotive is. Waarom heb je wel NXP, maar niet Infineon? En sowieso mis ik bedrijven als TI, Analog, etc.
Bij Samsungs 3nm proces moet je je niet teveel voorstellen, dat is vooral voor memory interessant. Intel heeft met Pat weer wat kans, maar loopt inmiddels anderhalve nodeshrink achter. In plaats van ondergewaardeerd zou ik het eerder correct gewaardeerd noemen. Broadcom weet ik niet bijzonder veel over, maar heeft volgens mij niet echt wat spannends in de pipeline. Qualcomm is dé speler als het op 5G aankomt, maar ook daar verwacht ik geen verrassingen die niet al door analysten correct gezien zijn. Wel leuk om te houden misschien. AMD is ontzettend overhyped door gamerbois met een Robinhood account, van dat soort publiekslievelingen die gekocht worden omdat mensen de producten goed vinden moet je m.i. altijd wegblijven. Idem voor Nvidia, met als extra risico wat er gebeurt als cryptokoersen ineens instorten.
Alleen TSMC? Global heeft natuurlijk volgend jaar pas IPO, maar UMC? ST? X-Fab?
En waarom wil je überhaupt de grootste chipfabrikant hebben? Je weet dat voor je koerswinst relatieve groei belangrijk is hè, niet de absolute winst van een bedrijf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
penjon schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:28:
[...]

Je kunt valutarisico niet alleen in theorie afdekken, maar zelfs in de praktijk. Dat doe je met fx forwards of currency swaps (wat praktisch gezien op hetzelfde neerkomt). Pensioenfondsen gebruiken deze instrumenten vrijwel altijd om hun valutarisico te verminderen of kwijt te raken (en voor 2008 ook om te speculeren). In theorie levert een valuta hedge je niets op. Rente en wisselkoersen zijn namelijk nauw verbonden (parity principle). De reden dat pensioenfondsen het gebruiken, is dat het de volatiliteit vermindert.

Oeps: misschien iets te lang en technisch. Maar ik sta open voor vervolgvragen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07

We hebben:
  • TSMC
  • Broadcom
  • Qualcomm
  • AMD
  • Nvidia
  • NXP Semiconductors
Hoe zien jullie dat?
Semicon =/= computerchips. Semicon is ook de materialen voor sensoren tot materialen voor printplaatjes tot LED lampen tot zonnepanelen. En hun producten komen weer in alles van computers tot auto's tot robots tot je mobieltje en CV ketel.
Hint: je mobieltje alleen al heeft zo 50+ 'semicon' producten erin zitten. De CPU, bijvoorbeeld Qualcomm Snapdragon series, is daar slechts 1 van. Die andere 49 zijn er voor je scherm, antenne, 3g, 4g, gps, batterij, microfoon, speaker, werkgeheugen, opslag, camera, lamp, wifi, gyroscoop, bluetooth, fingerafdruk....

Zo heb je in de EU alleen al o.a. NXP, Bosch, Infineon, ST Microelectronics, ABB, Osram, AMS... allemaal 'semicon'. Net afhankelijk van welke (sub)markt je target bepaald welk bedrijf daarin actief is.

Zo is Osram groot in LED lampen (en daaruit weer o.a. automotive), ABB heel erg bezig in robots, zit NXP heel erg in communicatie (en daaruit indirect ook veel automotive) en ST heel erg in analoge signalen (en daaruit ook indrect veel automotive klanten) en AMS in 3d sensors.

Internationaal hetzelfde. Bijvoorbeeld micron (geheugenfabrikant) is ook een 'semicon' bedrijf - ze maken alleen geen chips. Of IBM, ook nog altijd (deels) semicon, maar voornamelijk R&D hoek actief. En bedrijven als FirstSolar die zonnecellen maakt? Yup, semicon. Panasonic en LG zijn ook semicon, ook al kennen wij als consument vooral de naam van hun eindproducten.

Dus het is net welk (sub)product je target of welke (sub)markt als afnemer/eindproduct die bepaald wie er groot of klein zijn.

Tot slot - alles is tegenwoordig 'integrated'. Lekker hip en goedkoop enzo. Betekend nu in de praktijk dat je dus niet je systeem kunt afbouwen/verschepen en later nog dat ene missende chipje erin pluggen. Je komt er simpelweg niet meer bij, of je mist gelijk de hele printplaat (waardoor je ook alles eromheen niet kunt afbouwen/testen). Als 1 random levering niet doorgaat, hoe knullig klein onderdeel dan ook, ligt gelijk de hele productie stil.
Dus leverproblemen met 'chips'? Yup. Moet je wel weten welke van die 50+ de bottleneck zijn, anders ben je aan het gokken.

[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 10-05-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimschaag
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:18
Goedemorgen medetweakers,

Vergeef me als mijn vraag niet helemaal on-topic is maar ik verwacht dat er vast iemand een antwoord heeft op mijn vraag.

Mijn partner en ik hebben recent gezinsuitbreiding gekregen. Voor de kleine heb ik een beleggingsrekening geopend bij de ING. Nu wilde ik gaan beleggen in drie bekende NT fondsen (World, EM en SC).

Het lijkt er echter op dat NT SC niet beschikbaar is bij de ING. De andere twee fondsen heb ik gemakkelijk kunnen vinden.

Herkennen jullie dit en zo ja, welk fonds zou hier een vervanger voor kunnen zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
Kruimschaag schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:56:
Goedemorgen medetweakers,

Vergeef me als mijn vraag niet helemaal on-topic is maar ik verwacht dat er vast iemand een antwoord heeft op mijn vraag.

Mijn partner en ik hebben recent gezinsuitbreiding gekregen. Voor de kleine heb ik een beleggingsrekening geopend bij de ING. Nu wilde ik gaan beleggen in drie bekende NT fondsen (World, EM en SC).

Het lijkt er echter op dat NT SC niet beschikbaar is bij de ING. De andere twee fondsen heb ik gemakkelijk kunnen vinden.

Herkennen jullie dit en zo ja, welk fonds zou hier een vervanger voor kunnen zijn?
Er zijn wat technische problemen bij ING mbt documentatie van het NT SC fonds. Dit zal vroeg of laat wel worden opgelost dus ik zou heel even geduld hebben. Tot die tijd kun je dit fonds niet kunnen aankopen tenzij je dit in het verleden wel hebt gedaan en periodiek hebt ingesteld. Daarbij zul je als je de vaste verhoudingen aanhoudt (78/12/10) er praktisch niets van merken gezien het geringe gewicht in je portefeuille van de Small Caps. Er is dus geen noodzaak om gelijk al een vervangend fonds te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimschaag
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:18
Miki schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:12:
[...]

Er zijn wat technische problemen bij ING mbt documentatie van het NT SC fonds. Dit zal vroeg of laat wel worden opgelost dus ik zou heel even geduld hebben. Tot die tijd kun je dit fonds niet kunnen aankopen tenzij je dit in het verleden wel hebt gedaan en periodiek hebt ingesteld. Daarbij zul je als je de vaste verhoudingen aanhoudt (78/12/10) er praktisch niets van merken gezien het geringe gewicht in je portefeuille van de Small Caps. Er is dus geen noodzaak om gelijk al een vervangend fonds te zoeken.
Bedankt voor je snelle en heldere reactie. Ik wacht het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:14
Kruimschaag schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:56:
Dit is al een aantal weken aan de gang, zoals Miki hierboven uitlegt. Hoe lang het duurt is onbekend.

Mocht je wel een vervanger willen dan komt iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF
(IE00BF4RFH31) het dichtst in de buurt. Deze heeft geen ESG uitsluitingen, wel dividendlek.

Hoe het zit met de aan kosten voor aanschaf weet ik niet. Bij Degiro is ie tegenwoordig gratis (kernselectie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-10 22:05
hallo beste tweakers.

ik ben vrij nieuw in het beleggen en zou graag ook een portfolio aanmaken.
mijn bedoeling is passief inkomen.

ik zou graag wat reacties krijgen/hulp over de inzichten van mijn portfolio.

allereerst ga ik samen met mijn ouders en broertje een groot bedrag samen leggen en dit laten vast zetten 10/15 jaar op een indexfonds SP500 of VWRL ook vanwege hoog rendement en goede spreiding.

hiernaast wil ik zelf ook enkel nog op enkele ETFS verder gaan.

als eerste een "groei ETF" waar ik zelf redelijk veel potentieel inzie komen namelijk VanEck Vectors Video Gaming and eSports UCITS.

om een goede spreiding te hebben wil ik ook graag iets in duurzame energie en twijfel ik namelijk tussen een I shares global energy of I shares global water ETF.

persoonlijk zie ik meer zekerheid in het water aangezien dit toch "schaars/problematiek met water tekort" begint te worden.
langs de andere kant zijn de energy wat meer toekomst gericht denk aan waterstof/zonne&wind energy ...

en alsnog 1 ETF in de technologiesector aangezien ik hier ook goede resultaten verwacht.
zou ik hier graag op Invesco EQQQ Nasdaq-100 UCITS ETF.

alsnog is mijn portfolio redelijk gericht naar de amerikaanse markt, dit komt toevallig zo uit omdat ik denk tot dit interessante ETF'S zijn.

ik heb niks met dividend is het misschien slim om hier ook ergens iets in te investeren ?
graag hoor ik eventuele tips om mijn potfolio te verbeteren.

Ik ben meer van het passieve inkomen en wil ook niet de hele tijd de markt in de gaten moeten houden.

Ook in de losse ETFs ben ik van plan maandelijks bij te storten.

[ Voor 5% gewijzigd door Philtjens op 10-05-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Kruimschaag schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:28:
[...]

Bedankt voor je snelle en heldere reactie. Ik wacht het af.
Je zou ook even een chat kunnen openen met de vraag wanneer je het fonds zou kunnen aankopen, dan weet je gelijk waar je aan toe bent. Ze zijn vrij en behulpzaam en relaxed als het gaat vragen via de chat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-10 23:13
Philtjens schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:06:
hallo beste tweakers.

ik ben vrij nieuw in het beleggen en zou graag ook een portfolio aanmaken.
mijn bedoeling is passief inkomen.

ik zou graag wat reacties krijgen/hulp over de inzichten van mijn portfolio.

allereerst ga ik samen met mijn ouders en broertje een groot bedrag samen leggen en dit laten vast zetten 10/15 jaar op een indexfonds SP500 of VWRL ook vanwege hoog rendement en goede spreiding.

hiernaast wil ik zelf ook enkel nog op enkele ETFS verder gaan.

als eerste een "groei ETF" waar ik zelf redelijk veel potentieel inzie komen namelijk VanEck Vectors Video Gaming and eSports UCITS.

om een goede spreiding te hebben wil ik ook graag iets in duurzame energie en twijfel ik namelijk tussen een I shares global energy of I shares global water ETF.

persoonlijk zie ik meer zekerheid in het water aangezien dit toch "schaars/problematiek met water tekort" begint te worden.
langs de andere kant zijn de energy wat meer toekomst gericht denk aan waterstof/zonne&wind energy ...

en alsnog 1 ETF in de technologiesector aangezien ik hier ook goede resultaten verwacht.
zou ik hier graag op Invesco EQQQ Nasdaq-100 UCITS ETF.

alsnog is mijn portfolio redelijk gericht naar de amerikaanse markt, dit komt toevallig zo uit omdat ik denk tot dit interessante ETF'S zijn.

ik heb niks met dividend is het misschien slim om hier ook ergens iets in te investeren ?
graag hoor ik eventuele tips om mijn potfolio te verbeteren.

Ik ben meer van het passieve inkomen en wil ook niet de hele tijd de markt in de gaten moeten houden.

Ook in de losse ETFs ben ik van plan maandelijks bij te storten.
Bij mij gaan nu allerlei Troll sensoren af - mede gezien de inconsistenties.
Kun je een gerichte vraag stellen ipv een enquete formulier?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
poehee schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:43:
[...]

Bij mij gaan nu allerlei Troll sensoren af - mede gezien de inconsistenties.
Kun je een gerichte vraag stellen ipv een enquete formulier?
Snap niet goed waarom dit troll is ?
Wil beginnen met beleggen en vraag als dit portfolio goed is of niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-10 15:05

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ik krijg een melding:
"Orders in dit fonds kunnen op dit moment alleen gelimiteerd opgegeven worden"

Wat betekent dit precies :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-10 08:05
Philtjens schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:06:

Waarom ga je samen met je ouders en broertje 1 bedrag samenvoegen en dat beleggen? Het lijkt mij nogal lastig als iemand van je familie plots geld nodig heeft of fouten maakt in het beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
robby609 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:38:
[...]

Waarom ga je samen met je ouders en broertje 1 bedrag samenvoegen en dat beleggen? Het lijkt mij nogal lastig als iemand van je familie plots geld nodig heeft of fouten maakt in het beheer.
Omdat mijn ouders er niks van kennen.
Mijn broertje ook niet maar op een spaarboek brengt het niks op dus als we allemaal hetzelfde bedrag samenleggen is het rentebedrag wat uitbetaald word groter en maken we dus meer winst. Dit word moet geld gedaan wat iedereen kan missen ook.

Vervolgens kan er in het beheer niet veel mislopen word op 1 etf gezet en word er pas na 10/15 jaar afgehaald

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:45
Philtjens schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:43:
[...]

Mijn broertje ook niet maar op een spaarboek brengt het niks op dus als we allemaal hetzelfde bedrag samenleggen is het rentebedrag wat uitbetaald word groter en maken we dus meer winst. Dit word moet geld gedaan wat iedereen kan missen ook.

Vervolgens kan er in het beheer niet veel mislopen word op 1 etf gezet en word er pas na 10/15 jaar afgehaald
Hoe ga je vervolgens de inkomstenbelasting doen?
Als iedereen eenmalig een bedrag inlegt kan ieder toch ook een rekening voor zichzelf openen. En als diegene zijn geld onverhoopt nodig heeft, of komt te overlijden, etc etc is het ook duidelijk wat van wie was i.p.v. dat je dan een mooie ruzie er over krijgt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 14-10 15:28
Ik zou serieus je ouders gewoon een keer met een financieel adviseur /vermogensplanner laten gaan praten @Philtjens, misschien kun je zelfs nog een soort familie deal maken als jij en je broer van de zelfde persoon gebruik maken. Maar als zelfverklaarde beginner andermans geld gaan beleggen lijkt me een recept voor gedoe in de familie en dat zou het mij iig niet waard zijn.

En inderdaad wat @RobertMe zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 10-05-2021 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-10 17:24

page404

Website says no

JAN-B schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:04:
Ik krijg een melding:
"Orders in dit fonds kunnen op dit moment alleen gelimiteerd opgegeven worden"

Wat betekent dit precies :?
Probeer je een bestensorder te doen? Dan moet je er een limietorder van maken en een min of max orderbedrag bij opgeven.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:11
Zijn er mensen die ervaring hebben met VanEck bitcoin / ethereum op DeGiro?
do / dont's?

Ik weet dat de Fee hoger is dan dat je het los bij bijvoorbeeld Coinbase of iets dergelijks koopt, maar ik houd van eenvoud en vind uitwijken van DeGiro (nog) niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Laatst online: 14-10 10:44

spartacusNLD

This is Sparta!!

seadogg schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:58:
Zijn er mensen die ervaring hebben met VanEck bitcoin / ethereum op DeGiro?
do / dont's?

Ik weet dat de Fee hoger is dan dat je het los bij bijvoorbeeld Coinbase of iets dergelijks koopt, maar ik houd van eenvoud en vind uitwijken van DeGiro (nog) niet nodig.
Veel te duur. Koop een ledger: https://shop.ledger.com/pages/ledger-nano-x en vul deze hardware wallet met bitcoin via https://bitonic.nl/ houd je zelf de controle ipv dat je weer moet vertrouwen op een partij die bitcoin tracht overbodig te maken (laten we a.u.b. nu niet hier de discussie voeren of dit zo is of niet, daar is een ander topic voor)

[ Voor 4% gewijzigd door spartacusNLD op 10-05-2021 15:03 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-10 19:42
Ik zou persoonlijk niet de hoofdprijs willen betalen via een bitconic. Via Kraken.com kan je ook een account aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Dus jou ouders en broertje vertrouwen jou met hun geld terwijl je zelf nog zoekend bent? Ik heb zelf wel een idee wat ik met mijn beleggingen doe en wat de mogelijkheden zijn, maar ik zou niemand adviseren wat het beste is. Zorg dat je zelf weet wat je met je geld gebeurt. Wil je het allemaal niet zelf uitzoeken dan bieden passieve fondsen van BrandNewDay of Meesman een uitkomst. Via de grote banken kan ook maar zou je even moeten vergelijken met wat jou bank aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
spartacusNLD schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Veel te duur. Koop een ledger: https://shop.ledger.com/pages/ledger-nano-x en vul deze hardware wallet met bitcoin via https://bitonic.nl/ houd je zelf de controle ipv dat je weer moet vertrouwen op een partij die bitcoin tracht overbodig te maken (laten we a.u.b. nu niet hier de discussie voeren of dit zo is of niet, daar is een ander topic voor)
Zonder te ver offtopic te gaan loop je met een hardware wallet wel 4-8% rente mis omdat je niet kan “staken”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Laatst online: 14-10 10:44

spartacusNLD

This is Sparta!!

Deveon schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:18:
[...]
Zonder te ver offtopic te gaan loop je met een hardware wallet wel 4-8% rente mis omdat je niet kan “staken”.
Wellicht dat dit vroeger zo was? Ik vindt dit op hun site: https://www.ledger.com/staking

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
RobertMe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:04:
[...]

Als iedereen eenmalig een bedrag inlegt kan ieder toch ook een rekening voor zichzelf openen. En als diegene zijn geld onverhoopt nodig heeft, of komt te overlijden, etc etc is het ook duidelijk wat van wie was i.p.v. dat je dan een mooie ruzie er over krijgt.
Heb ook al reeds met mensen gepraat met genoeg ervaring en geven allemaal hetzelfde antwoord dat het beter is om alles samen te duwen.
Niemand heeft dit geld trouwens ook plots nodig dit kunnen we allemaal missen dus hier zijn ook geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
RobertMe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:04:
[...]

Dat is een punt waar ik nog niet over heb gedacht.
Heb trouwens van meerdere mensen te horen gekregen dat het beter is om zelf te doen.

Het idee zelf is ook dat hoe groter het bedrag is bij aankoop hoe groter het bedrag word na verloop tijd dus als dit bedrag enkel is of 3 voudig is meer altijd beter.

+ Risicos zijn gekend alsook dat niemand dit geld nodig heeft dit is een extra voor ons allemaal dus dit zal zowiezo de eerste 10 jaar nooit gebruikt moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
spartacusNLD schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:19:
[...]

Wellicht dat dit vroeger zo was? Ik vindt dit op hun site: https://www.ledger.com/staking
Ze ondersteunen maar 5 munten en volgens mij zijn de plannen voor Etherium dat je er straks 32 nodig hebt om te staken (+\- €3500 per stuk). In een software wallet maakt het aantal niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Philtjens schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:20:
[...]

Heb ook al reeds met mensen gepraat met genoeg ervaring en geven allemaal hetzelfde antwoord dat het beter is om alles samen te duwen.
Niemand heeft dit geld trouwens ook plots nodig dit kunnen we allemaal missen dus hier zijn ook geen problemen mee.
Heb je een berekening waar dat op naar voren komt? De meeste kosten zijn procentueel en niet vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Deveon schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:17:
[...]

Dus jou ouders en broertje vertrouwen jou met hun geld terwijl je zelf nog zoekend bent? Ik heb zelf wel een idee wat ik met mijn beleggingen doe en wat de mogelijkheden zijn, maar ik zou niemand adviseren wat het beste is. Zorg dat je zelf weet wat je met je geld gebeurt. Wil je het allemaal niet zelf uitzoeken dan bieden passieve fondsen van BrandNewDay of Meesman een uitkomst. Via de grote banken kan ook maar zou je even moeten vergelijken met wat jou bank aanbied.
Ik heb zelf al redelijk wat opzoek werk gedaan en weet inmiddels door aankoop van keuze uit enkele passieve ETFS dat dit vrijwel zonder al teveel risico goed gaat komen.
Verder gebeurd er niks eigenlijk het is 1 etf dat word aangekocht en vervolgens 10/15 jaar blijft staan.

Als we dit door de bank laten doen pakken hun ik weet niet hoeveel % op transacties en dergelijke terwijl ik zelf maar 1x hoef te kopen en na 10 jaar verkopen.

Dat lukt me zelf ook wel met of zonder kennis.
+ We hebben dit ook voorgelegd aan enkele kennis/vrienden wat hier wel ervaring mee hebben en zei gaven ook groen licht dus wat dat betreft komt het wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-10 08:05
Philtjens schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:20:
[...]

Het samenduwen heeft weinig tot geen toegevoegde waarde met passief beleggen. Ik zou ieder zijn eigen ETF of fonds laten aankopen en je vooral richten op het uitleggen en assisteren van je ouders.

Wat zijn de doelen met beleggen van je ouders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Philtjens schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:27:
[...]

Ik heb zelf al redelijk wat opzoek werk gedaan en weet inmiddels door aankoop van keuze uit enkele passieve ETFS dat dit vrijwel zonder al teveel risico goed gaat komen.
Verder gebeurd er niks eigenlijk het is 1 etf dat word aangekocht en vervolgens 10/15 jaar blijft staan.

Als we dit door de bank laten doen pakken hun ik weet niet hoeveel % op transacties en dergelijke terwijl ik zelf maar 1x hoef te kopen en na 10 jaar verkopen.

+ We hebben dit ook voorgelegd aan enkele kennis/vrienden wat hier wel ervaring mee hebben en zei gaven ook groen licht dus wat dat betreft komt het wel goed
Waar laat je die ETF dan? Die breng je toch onder bij je broker? De broker heeft toegang tot de beurs, de broker zorgt ervoor dat jouw stukken (aandelen / etfs) veilig opgeslagen worden in een aparte holding, etc.

Je hebt altijd een broker nodig omdat je zelf niet op de beurs kunt handelen, daarvoor is je broker de tussenpersoon. Je kunt wel een hele goedkope broker nemen, maar als die failliet gaat en de vermogensscheiding niet op orde heeft dan ben je mogelijk je stukken kwijt.

Verder ben ik het er wel mee eens dat je kunt kijken welke broker goedkoop en toch betrouwbaar is. Dan komen ook de kosten van de ETFs om de hoek kijken, die komen immers ook ieder jaar terug en je kunt niet bij elke broker alle producten kopen. Als het om veel geld gaat zou je IB kunnen overwegen, dat is een grote Amerikaanse broker en je zou daar via opties Amerikaanse ETFs kunnen kopen. Dat is onderaan de streep volgens mij een van de goedkoopste opties, maar het is wel wat ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-10 12:54

Jebus4life

BE User

Hier technipfmc (mijn kleinste positie) verkocht met een 5tal procent winst om mijn positie in AB Inbev m'n zo'n 25% uit te breiden. Achteraf iets te conservatief gekocht eind februari (maarja, captain hindsight).

Ook een nieuwe positie geopend in Münchener Rück (Munich RE - MUV2). Zal op korte termijn nog een 3 a 4 andere posities openen of versterken. Wat staat nog niet exact vast (Staan behoorlijk hoog op de wish list: Defensief: Novartis/Roche en Tesco: Tech: Verizon & Microsoft en speculatief: Palantir; maar het kan ook nog iets anders worden.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
Zou je plan hier ook willen toetsen? Ik ben zelf geen expert in ETFs maar er zit hier wel enorm veel kennis. Je eerste post was namelijk nogal vaag. Wat is de verdeling van je fondsen, waarom, hoe ga je om met het dividendlek en ben je bijvoorbeeld bewust dat duurzame fondsen overgewaardeerd worden? (iedereen ziet dat daar toekomst in zit en is ingecalculeerd).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xanaroth
@Philtjens

ETF's gaan omhoog en omlaag op dezelfde manier. Dus of je nu 300,- inlegt (alles op 1 hoop) of 3x 100,- (elk eigen rekening) maakt echt helemaal niks uit. Geen ene zak.
Het enige verschil is de zeggenschap. Degene op wiens naam de rekening staat kan erbij, krijgt ook de belastingen te verwerken, etc. Wie krijgt dan de kosten (of bij verrekening dividendbelasting; de voordelen)? Wat als diegene overlijdt/wachtwoord vergeet/ziek wordt/...? En dat het invloed kan hebben op toeslagen?
Wat als diegene in bijstand/uitkeringen terecht komt, dan staat daar een som geld en zeggen ze 'eerst dat opmaken'... is de hele familie in 1 klap blut.
En als het bedrag groot genoeg is/wordt, krijg je ook nog te maken met bijvoorbeeld schenkbelasting bijvoorbeeld. Verder, als straks het bedrag tegenvalt, krijgt de 'eigenaar' misschien schuld het niet goed te doen, of achter te houden... Geld is #1 ingrediënt voor familie ruzies die nooit meer goed komen.

Er is helemaal geen reden om alles op 1 hoop te gooien, en alleen maar reden om iedereen het zelf te laten doen met een eigen rekening. Zowel kwa risico's als fiscale afhandeling, moet je gewoon geen grote bedragen heen en weer willen schuiven. Als je ons allemaal (want al aardig hierboven zeggen effectief 'doe het niet!!11!!ONE') niet geloofd praat dan eens met een echte expert erover.
Als jullie er toch mee doorzetten, ondanks alles, zou ik echt aanraden die financieel/fiscaal expert of zelfs notaris erbij te betrekken - maak onderling goed afspraken en zet dat op papier. Zodat iedereen zich bewust is dat er veel extra risico's bij komen als jullie zo werken.

Verder praat je jezelf aardig tegen. Je praat over het niet willen van dividend, maar wel passief inkomen waar jullie elk jaar vanzelf geld krijgen zonder iets te doen. Dat is dus een dividend... Je lijkt dus ook niet te weten wat je wilt, of hoe dingen eigenlijk heten. Ergens loopt in elk geval wat scheef in je posts.

Zou dan ook aanraden eerst eens online wat research te doen, misschien boek (of 2) te lezen, en wat kennis op te doen voordat je met je eigen geld gaat beleggen. Vooral niet de stap nemen om dat ook met andersmans geld te doen; laat ze vooral zelf daarvoor zorgen.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 10-05-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

page404 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:31:
[...]

Probeer je een bestensorder te doen? Dan moet je er een limietorder van maken en een min of max orderbedrag bij opgeven.
@page404 Je hebt gelijk ;)
Ik deed inderdaad een bestenorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Xanaroth schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:00:

ETF's gaan omhoog en omlaag op dezelfde manier. Dus of je nu 300,- inlegt (alles op 1 hoop) of 3x 100,- (elk eigen rekening) maakt echt helemaal niks uit. Geen ene zak.
@Xanaroth Je hebt helemaal gelijk, maar bij 3x 100 betaal je dan toch 3x de adm / provisie kosten, of hoe het dan ook heet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
JAN-B schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:18:
[...]
@Xanaroth Je hebt helemaal gelijk, maar bij 3x 100 betaal je dan toch 3x de adm / provisie kosten, of hoe het dan ook heet :?
Theoretisch heb je gelijk. Maar als je bv. maandelijks bij de giro in de kernselectie koopt heb je het letterlijk over 3x niks. (Waarmee ik niet wil zeggen dat je naar de giro moet gaan, maar da's een andere discussie.)

Transactiekosten zijn een ding. Maar als je buy en hold in een ETF/Fonds wil gaan is dat geen dusdanige kostenpost dat ik daarvoor allerlei ingewikkelde constructies zou gaan verzinnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Charly op 10-05-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]
Meestal betaal je inderdaad een fee, maar vaak is dat een fee over het belegde bedrag en maakt het dus niet uit of het 3x100 of 1x300 is. Bij echt grote bedragen (bijv.>100k) daalt die fee wel iets, maar tegelijkertijd krijg je dan problemen met VRH die op naam van één iemand staat wanneer je het zou samenvoegen. Enerzijds bespaar je dan wat kosten (de fee) maar aan de andere kant moet je belasting betalen (VRH).
Zoals je zelf al lijkt te begrijpen is het kopen van een ETF niet zo moeilijk, maak het dan niet moeilijk en koop gewoon 3x een ETF. Dan heb je ook geen gedoe met belastingaangifte etc.

Daarnaast kan je te maken krijgen met eenmalige aankoopkosten of bijvoorbeeld kosten voor het aanhouden van een betaalrekening. En hoewel dat zeker impact heeft op het rendement zou ik daar niet al te veel wakker van liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]
Bij aandelen is dat relevant. Die hebben vaak x,- minimum bedrag.

ETF's zijn bij ongeveer alle goedkope start brokers gratis of % inleg. De degiro's en ING's zijn (praktisch) gratis, hooguit een iets beperkte selectie of andere voorwaarden waarvoor 0,- geldig is. Maar voor 0,- kun je best wat moeite doen.

Ga je voor de platformen gericht op de grotere vermogens of actieve belegger zoals Binck of Lynx/IB zit je geloof ik op 6,- minimums. Maar als je op dat niveau zit van handelen of vermogen worden dit soort vragen niet gesteld - dan ben je al jaren bezig.

Dus 1x 0,- of 3x 0,- geeft hetzelfde resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 10-05-2021 17:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54
Charly schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:08:
Maar als zelfverklaarde beginner andermans geld gaan beleggen lijkt me een recept voor gedoe in de familie en dat zou het mij iig niet waard zijn.
Behalve dom, echt dom, is het ook juridisch twijfelachtig of je beleggingsdiensten mag aanbieden zonder vergunning, zelfs aan familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Verwijderd1 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:40:
[...]

Waar laat je die ETF dan? Die breng je toch onder bij je broker? De broker heeft toegang tot de beurs, de broker zorgt ervoor dat jouw stukken (aandelen / etfs) veilig opgeslagen worden in een aparte holding, etc.

Je hebt altijd een broker nodig omdat je zelf niet op de beurs kunt handelen, daarvoor is je broker de tussenpersoon. Je kunt wel een hele goedkope broker nemen, maar als die failliet gaat en de vermogensscheiding niet op orde heeft dan ben je mogelijk je stukken kwijt.

Verder ben ik het er wel mee eens dat je kunt kijken welke broker goedkoop en toch betrouwbaar is. Dan komen ook de kosten van de ETFs om de hoek kijken, die komen immers ook ieder jaar terug en je kunt niet bij elke broker alle producten kopen. Als het om veel geld gaat zou je IB kunnen overwegen, dat is een grote Amerikaanse broker en je zou daar via opties Amerikaanse ETFs kunnen kopen. Dat is onderaan de streep volgens mij een van de goedkoopste opties, maar het is wel wat ingewikkelder.
Ja een broker moet ik idd nemen maar ik wil dit niet door een bank laten beleggen.

Ik heb een account op degiro aangemaakt en wil hiermee verder gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Philtjens schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:44:
[...]

Ja een broker moet ik idd nemen maar ik wil dit niet door een bank laten beleggen.

Ik heb een account op degiro aangemaakt en wil hiermee verder gaan.
Ik zou wel opletten dat je het totale kostenplaatje vergelijkt. DeGiro lijkt inderdaad goedkoper als je de lopende kosten + transactiekosten vergelijkt. Wat je echter niet meeneemt is het dividendlek (zie eerder in dit topic / vorige versies van dit topic). De fondsen bij DeGiro hebben dat bijna allemaal waardoor je qua kosten (in ieder geval als je gewoon de wereldindex wil volgen) vaak (vanaf een bepaald bedrag) hoger uitkomt dan bij grootbanken (als je bij hun zelf belegt en bijvoorbeeld de NT fondsen kiest die het dividendlek oplossen).

De vergelijkingstool die hier vaak voorbij komt is deze: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/. Die geeft een goed beeld van de kosten. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de fondsen in de tool niet allemaal hetzelfde zijn, maar daarvoor moet je kijken naar de marktkapitalisatie (percentage in de tool). Dat percentage geeft aan hoeveel de bedrijven in dat fonds bij elkaar waard zijn en vergelijkt dat (volgens mij) met de market cap van MSCI's ACWI IMI (een hele brede wereldindex).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Xanaroth schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:00:
@Philtjens

Het enige verschil is de zeggenschap. Degene op wiens naam de rekening staat kan erbij, krijgt ook de belastingen te verwerken, etc. Wie krijgt dan de kosten (of bij verrekening dividendbelasting; de voordelen)? Wat als diegene overlijdt/wachtwoord vergeet/ziek wordt/...? En dat het invloed kan hebben op toeslagen?
Wat als diegene in bijstand/uitkeringen terecht komt, dan staat daar een som geld en zeggen ze 'eerst dat opmaken'... is de hele familie in 1 klap blut.
En als het bedrag groot genoeg is/wordt, krijg je ook nog te maken met bijvoorbeeld schenkbelasting bijvoorbeeld. Verder, als straks het bedrag tegenvalt, krijgt de 'eigenaar' misschien schuld het niet goed te doen, of achter te houden... Geld is #1 ingrediënt voor familie ruzies die nooit meer goed komen.

Er is helemaal geen reden om alles op 1 hoop te gooien, en alleen maar reden om iedereen het zelf te laten doen met een eigen rekening. Zowel kwa risico's als fiscale afhandeling, moet je gewoon geen grote bedragen heen en weer willen schuiven. Als je ons allemaal (want al aardig hierboven zeggen effectief 'doe het niet!!11!!ONE') niet geloofd praat dan eens met een echte expert erover.
Als jullie er toch mee doorzetten, ondanks alles, zou ik echt aanraden die financieel/fiscaal expert of zelfs notaris erbij te betrekken - maak onderling goed afspraken en zet dat op papier. Zodat iedereen zich bewust is dat er veel extra risico's bij komen als jullie zo werken.

Verder praat je jezelf aardig tegen. Je praat over het niet willen van dividend, maar wel passief inkomen waar jullie elk jaar vanzelf geld krijgen zonder iets te doen. Dat is dus een dividend... Je lijkt dus ook niet te weten wat je wilt, of hoe dingen eigenlijk heten. Ergens loopt in elk geval wat scheef in je posts.

Zou dan ook aanraden eerst eens online wat research te doen, misschien boek (of 2) te lezen, en wat kennis op te doen voordat je met je eigen geld gaat beleggen. Vooral niet de stap nemen om dat ook met andersmans geld te doen; laat ze vooral zelf daarvoor zorgen.
Ik ben niet perse op zoek te gaan naar dividend uitkeringen.
Als ik dividend etfs zou nemen kies ik er ook een wat deze herbelegd en niet uitbetaald.

Wat ik bedoelde met passief verdienen is aan de eind van de streep als ik 1000 euro heb ingelegd ik met meer als 1000 eindig (dit bekijk ik ook als passief inkomen omdat ik er "niks voor hoef te doen") dit hoeft daarom niet jaarlijks te zijn.

Alsnog heb ik wel een basis kennis al van het beleggen ben ook al enkele tijd aan het zoeken hiervoor en nogmaals de dingen waar ik in wil/ga beleggen zijn geen gekke dingen (groot bedrag op vanguard sp500 of iets dergelijks) en dan 2 kleine ETFS voor los erbij met wat kleingeld om te testen en hieruit te leren.
Waarschijnlijk eentje met vaneck e sports en de andere op vanguard global clean energy.

Maar dit moet ik nog uitwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
robby609 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:28:
[...]

Het samenduwen heeft weinig tot geen toegevoegde waarde met passief beleggen. Ik zou ieder zijn eigen ETF of fonds laten aankopen en je vooral richten op het uitleggen en assisteren van je ouders.

Wat zijn de doelen met beleggen van je ouders?
Doel is om het geld vast te houden 10 jaar en op de eind van de streep er wat extra aan overhouden.

Ook niet constant traden of vergelijken van bepaalde fondsen gewoon investeren en laten staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:33
Philtjens schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:01:
[...]

Doel is om het geld vast te houden 10 jaar en op de eind van de streep er wat extra aan overhouden.

Ook niet constant traden of vergelijken van bepaalde fondsen gewoon investeren en laten staan.
In dat geval zou ik een kijkje nemen bij Meesman. Zij zijn niet de allergoedkoopste, maar bieden voor een redelijk lage prijs 'simpel beleggen' aan (o.a. maandelijks inleggen, dividend automatisch herbeleggen etc.). Lijkt mij ideaal voor jouw (en je familie) doelen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 23:42
The Trade Desk, aw :+

Koersstijging van het afgelopen half jaar ging ook nergens over.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Inderdaad een van mijn betere holdings so far. Even afkoelen hebben ze wel verdiend hoor :)

Verder hebben ze een 10:1 stock split aangekondigd, effectief op 17 juni. Stock splits zijn natuurlijk neutraal in theorie, maar kijk wat het heeft gedaan bij AAPL en TSLA... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

dus als we allemaal hetzelfde bedrag samenleggen is het rentebedrag wat uitbetaald word groter en maken we dus meer winst.
Weet je het zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Strider schreef op maandag 10 mei 2021 @ 20:53:
The Trade Desk, aw :+

Koersstijging van het afgelopen half jaar ging ook nergens over.
Ken er nog een paar.. duizend.. waarbij de koers nergens meer op slaat. Zoveel die 2-4x pre-covid ATH staan, inclusief echt grote value bedrijven.

Mooi artikel laatst ook erover gelezen. Microsoft deed vorig jaar +40%. Echt erg wow super, zou je in elk ander jaar waanzinnig vinden. Blind tekenen voor zo een uitslag en cashen maar.
2020 betekende dat underperformer tegenover de bredere markt 8)7

World class $1T company.
Dik +40% 1year result.
Alsnog underperformer tegen de markt/ETF's
|:(

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 10-05-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djzz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-12-2024
Verwijderd1 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:57:
[...]

Ik zou wel opletten dat je het totale kostenplaatje vergelijkt. DeGiro lijkt inderdaad goedkoper als je de lopende kosten + transactiekosten vergelijkt. Wat je echter niet meeneemt is het dividendlek (zie eerder in dit topic / vorige versies van dit topic). De fondsen bij DeGiro hebben dat bijna allemaal waardoor je qua kosten (in ieder geval als je gewoon de wereldindex wil volgen) vaak (vanaf een bepaald bedrag) hoger uitkomt dan bij grootbanken (als je bij hun zelf belegt en bijvoorbeeld de NT fondsen kiest die het dividendlek oplossen).

De vergelijkingstool die hier vaak voorbij komt is deze: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/. Die geeft een goed beeld van de kosten. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de fondsen in de tool niet allemaal hetzelfde zijn, maar daarvoor moet je kijken naar de marktkapitalisatie (percentage in de tool). Dat percentage geeft aan hoeveel de bedrijven in dat fonds bij elkaar waard zijn en vergelijkt dat (volgens mij) met de market cap van MSCI's ACWI IMI (een hele brede wereldindex).
Degiro heeft sinds eind april ook VWCE in de kernselectie, die kun je dus ook 1x per maand (of 2 x bij een groter bedrag) aankopen. VWCE is de versie van VWRL met het divident automatisch herbelegd. ook betaal je tot 50k geen dividentenbelasting, maar die moet je eerst wel terugvragen dacht ik? geen idee.
groetjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djzz
[...]

misschien ben je nog best jong maar met zn allen belleggen is echt een heel slecht idee, je komt er later wel achter als je ruzie hebt ofzo. zulke dingen kunnen zelfs gebruikt worden tegen je als je ruzie maakt met je ouders een keertje ;) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:33

jacobras

Developer

Miki schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:57:
[...]

Ps. ING gaat per juli de kosten verlagen voor de aankoop van losse aandelen van €3,60 + 0,06% naar €1,00 + 0,10%.
Dacht dat ik dit nog niet voorbij had zien komen hier maar je was me voor :) https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html

Aankoop van 1000 euro kostte voorheen 4,20 » na juni 2,00
Aankoop van 5k euro kostte voorheen 6,60 » na juni 6,00
Aankoop van 10k euro kostte voorheen 9,60 » na juni 11,00

Met veel roestig denkwerk heb ik 0,0006x + 3,6 = 0,001x + 1 uitgerekend en daar kwam een break-even punt van 6500 euro uit. Fondsen en ETFs blijven kosteloos dus voor mij wordt het hiermee daadwerkelijk goedkoper :)

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
djzz schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:03:
[...]

Degiro heeft sinds eind april ook VWCE in de kernselectie, die kun je dus ook 1x per maand (of 2 x bij een groter bedrag) aankopen. VWCE is de versie van VWRL met het divident automatisch herbelegd. ook betaal je tot 50k geen dividentenbelasting, maar die moet je eerst wel terugvragen dacht ik? geen idee.
groetjes :)
Het gaat niet om het dividend wat tussen jouw en de ETF lekt, dat kun je inderdaad verrekenen (als er iets zou lekken, volgens mij bij Ierse ETFs niet het geval). Het gaat om het lek van het dividend wat de bedrijven in het portfolio van de ETF uitkeren. De ETF uitbater (Vanguard in dit geval) kan in het beste geval gebruik maken van het verdragstarief, maar dat gaat niet tot 0%. Dat bedrag kun je zelf niet verrekenen en de ETF uitbater kan dat ook niet.

Volgens mij wordt het hier goed uitgelegd (zelf niet allemaal gelezen): https://www.bogleheads.or...ithholding_tax_leakage.29

Sommige Nederlandse fondsen kunnen dat wel omdat ze een speciale vorm hebben gericht op Nederlanders. Zij moeten dan wel dividend uitkeren (en Nederlandse dividendbelasting inhouden) en dat kun je dan zelf in je inkomstenbelasting verrekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd1 op 10-05-2021 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djzz
Verwijderd1 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:11:
[...]

Het gaat niet om het dividend wat tussen jouw en de ETF lekt, dat kun je inderdaad verrekenen (als er iets zou lekken, volgens mij bij Ierse ETFs niet het geval). Het gaat om het lek van het dividend wat de bedrijven in het portfolio van de ETF uitkeren. De ETF uitbater (Vanguard in dit geval) kan in het beste geval gebruik maken van het verdragstarief, maar dat gaat niet tot 0%. Dat bedrag kun je zelf niet verrekenen en de ETF uitbater kan dat ook niet.

Volgens mij wordt het hier goed uitgelegd (zelf niet allemaal gelezen): https://www.bogleheads.or...ithholding_tax_leakage.29

Sommige Nederlandse fondsen kunnen dat wel omdat ze een speciale vorm hebben gericht op Nederlanders. Zij moeten dan wel dividend uitkeren (en Nederlandse dividendbelasting inhouden) en dat kun je dan zelf in je inkomstenbelasting verrekenen.
ja ik vroeg me al af hoeveel het was. het is iniedergeval weinig.
ik heb daarom wel VCWE gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk1221996
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 14:06
Philtjens schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:23:
[...]

Dat is een punt waar ik nog niet over heb gedacht.
Heb trouwens van meerdere mensen te horen gekregen dat het beter is om zelf te doen.

Het idee zelf is ook dat hoe groter het bedrag is bij aankoop hoe groter het bedrag word na verloop tijd dus als dit bedrag enkel is of 3 voudig is meer altijd beter.

+ Risicos zijn gekend alsook dat niemand dit geld nodig heeft dit is een extra voor ons allemaal dus dit zal zowiezo de eerste 10 jaar nooit gebruikt moeten worden
alles is procentueel,
dus een groter bedrag stijgt procentueel net zoveel als een klein bedrag.
dus 4 x een klein bedrag is uiteindelijk gewoon evenveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:57

Qwerty-273

Meukposter

@Philtjens tegenwoordig met etf's (of de NT fondsen etc) en low cost brokers kan je al met een klein budget tegen lage kosten wereldwijd beleggen. Vroeger liep je wel tegen hogere kosten aan, en was er wel vaak een fors minimum bedrag dat je moest meenemen om bij bepaalde instellingen of beleggingshuizen binnen te mogen kijken.

Lees je goed in, en onderzoek ook de tips die verschillende mensen in dit topic aanraden. En neem ook mee dat de beleggingshorizon van je ouders wellicht anders is. Eerder toch het geld nodig, of niet emotioneel kunnen omgaan met een markt die dipt. Als het extra 'pensioen' potje voor leuke dingen (of klein kinderen verwennen) op eens door een beurs dip 30% minder waard is, hebben ze de horizon om dat langer dan jullie gestelde periode aan te houden om weer uit het dal te geraken? Of zal dat zure relaties in de familie veroorzaken?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-10 23:13
Zr40 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:01:
Inderdaad een van mijn betere holdings so far. Even afkoelen hebben ze wel verdiend hoor :)

Verder hebben ze een 10:1 stock split aangekondigd, effectief op 17 juni. Stock splits zijn natuurlijk neutraal in theorie, maar kijk wat het heeft gedaan bij AAPL en TSLA... :X
Hoe weet je welk aandeel van de stijging toe te wijzen is aan de stocksplit?
(Heb zelf AAPL -voor de stocksplit-, geen TSLA).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat weet je niet. Sowieso zijn stijgingen (en dalingen) niet herleidbaar naar specifieke gebeurtenissen, je kan het hooguit daarmee correleren. Soms is een gebeurtenis positief maar daalt de koers. Of andersom. Of er gebeurt just niets met de koers. Of er is geen gebeurtenis maar de koers verandert toch. Probeer geen logica te zien in de koersontwikkeling. ;)

Ik noemde AAPL en TSLA omdat in de dagen rondom hun splits de hype voor de split werd genoemd als reden voor een stijging. De split zelf draagt niets bij aan de waarde. Als je 1% van het bedrijf bezit dan heb je na de split nog steeds 1% van het bedrijf in bezit.

Het enige wat een bijdrage zou kunnen leveren is de betere verhandelbaarheid; de kleinste te verhandelen eenheid is kleiner geworden. Maar die bijdrage acht ik zelf verwaarloosbaar, zeker nu veel kleine beleggers gebruik maken van brokers die fractional shares aanbieden.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 11-05-2021 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
Qwerty-273 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:54:
@Philtjens tegenwoordig met etf's (of de NT fondsen etc) en low cost brokers kan je al met een klein budget tegen lage kosten wereldwijd beleggen. Vroeger liep je wel tegen hogere kosten aan, en was er wel vaak een fors minimum bedrag dat je moest meenemen om bij bepaalde instellingen of beleggingshuizen binnen te mogen kijken.

Lees je goed in, en onderzoek ook de tips die verschillende mensen in dit topic aanraden. En neem ook mee dat de beleggingshorizon van je ouders wellicht anders is. Eerder toch het geld nodig, of niet emotioneel kunnen omgaan met een markt die dipt. Als het extra 'pensioen' potje voor leuke dingen (of klein kinderen verwennen) op eens door een beurs dip 30% minder waard is, hebben ze de horizon om dat langer dan jullie gestelde periode aan te houden om weer uit het dal te geraken? Of zal dat zure relaties in de familie veroorzaken?
Heb al 2 boeken besteld eentje specifiek voor ETFs en een ander algemeen.
In dit topic heb ik ook al enkele keren gelezen maar dit is al te ver gevorderd.

Denk dat ik een strategie ga samen stellen voor 90% wereldwijd ETF en 10% op een groei ETF dan zal ik altijd wel juist zitten.

Beleggingshorizon voor mijn ouders maakt niet uit kunnen 10 tot 15 jaar ze zijn nog vrij jong en hebben genoeg kapitaal ook al krijgen ze tegenslag van het een of ander. Dit is trouwens ook geen extreem groot bedrag van 30.000 wat ze gaan inleggen dus dat komt wel goed.
Ze hebben in het verleden ook al belegt via de bank dus ze weten hoe het werkt in ieder geval.

Alvast bedankt voor de tips allemaal 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:27
Zijn er mensen die nog kijken naar een mooie langzame groeier als Eurocommercial Properties? YTD doet ze het erg steady. En met de heropening van al die winkelcentra in de planning zit er misschien nog wel meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Xanaroth schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:43:
[...]

Ken er nog een paar.. duizend.. waarbij de koers nergens meer op slaat. Zoveel die 2-4x pre-covid ATH staan, inclusief echt grote value bedrijven.

Mooi artikel laatst ook erover gelezen. Microsoft deed vorig jaar +40%. Echt erg wow super, zou je in elk ander jaar waanzinnig vinden. Blind tekenen voor zo een uitslag en cashen maar.
2020 betekende dat underperformer tegenover de bredere markt 8)7

World class $1T company.
Dik +40% 1year result.
Alsnog underperformer tegen de markt/ETF's
Ik weet niet of je zo naar Microsoft moet kijken. Net als Alphabet dalen ze nu marginaal in vergelijking met veel andere Tech bedrijven.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:54
Weer drama bij de Nasdaq vandaag..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:07

mrc4nl

Procrastinatie expert

MagniArtistique schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:24:
Weer drama bij de Nasdaq vandaag..
Tech selloff. maar wereldwijd doen de beurzen het niet lekker

nikkei 225 zelfs -3% Ouch!

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 11-05-2021 11:30 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Strider schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:23:
[...]

Ik weet niet of je zo naar Microsoft moet kijken. Net als Alphabet dalen ze nu marginaal in vergelijking met veel andere Tech bedrijven.
Ging, en gaat, totaal niet om Microsoft als bedrijf, of de sector. Gaat erom dat de hele markt als een malloot gestegen is vs 1 januari 2020 - ondanks een gigantische wereldwijde crisis - dat een +40% underperforming is. En dit jaar stonden we ook alweer op +15%...
Dat waar de lange termijn gemiddelden eerder +7% zijn.

Dus er is een oververhitting die er een keer uit moet. Ofwel stap terug omlaag, ofwel tijdje 'sideways' zodat de tijdsfactor (en dus real-world performance) de waarderingen weer een beetje kan inhalen. Maar niet iets dat puur en uniek is voor alleen een trade desk, tesla, palantir om eens een paar namen te noemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 11-05-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Xanaroth schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:34:
[...]

Ging, en gaat, totaal niet om Microsoft als bedrijf, of de sector. Gaat erom dat de hele markt als een malloot gestegen is vs 1 januari 2020 - ondanks een gigantische wereldwijde crisis - dat een +40% underperforming is. En dit jaar stonden we ook alweer op +15%...
Dat waar de lange termijn gemiddelden eerder +7% zijn.

Dus er is een oververhitting die er een keer uit moet. Ofwel stap terug omlaag, ofwel tijdje 'sideways' zodat de tijdsfactor (en dus real-world performance) de waarderingen weer een beetje kan inhalen. Maar niet iets dat puur en uniek is voor alleen een trade desk, tesla, palantir om eens een paar namen te noemen.
Dat is niet helemaal waar. Tech is hard gestegen, andere markten niet of veel minder. Dat kun je ook goed terugzien in de vergelijking tussen de US30 en de Nasd100.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:54
Ik moet volgens mij meer gaan luisteren naar mijn gut. 2 weken terug stond tesla op 730 en NSDQ op ATH. Toen overwogen om te verkopen en ff in FIAT te gaan om te zien wat de markt doet (ik verwachtte correcties in Q3). Maarja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:33
Iedereen doet een stap lager (of stappen) op de risicoladder. BRK.B is zo hard gestegen bij mij in korte tijd, dat zijn echt niet alleen de buy backs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier ~15% verloren MTD. Yay leverage en tech tilt enzo :P

En ook dit verlies mag er wezen. In perspectief, ik sta nu op +67% sinds een jaar geleden. Yay leverage en tech tilt enzo :P

[ Voor 53% gewijzigd door Zr40 op 11-05-2021 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Zr40 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:06:
Hier ~15% verloren MTD. Yay leverage en tech tilt enzo :P

En ook dit verlies mag er wezen. Ik sta nu op +67% sinds een jaar geleden. Yay leverage en tech tilt enzo :P
Gezien de crash van maart, is momenteel alles 'jaar geleden' dik en dik groen :P.

Wel echt serieuze leverage gecombineert met overweight dan, als je ~15% verliest als de bredere markt (zoals S&P500) tot nu toe rond 0% maandresultaat zweeft.... er zijn behalve tech nog andere sectoren hé

[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 11-05-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 23:48

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Merk er hier weinig van, maar ik merkte ook niet veel van de upswing van de hypestocks/tech. Tech is hier 10% van de portefeuille.

(De verwachting van) een nieuwe rentestijging van de Fed lijkt momenteel ingeprijsd te worden. Morgen nog wat meer ruimte voor daling bij bekendmaking inflatiecijfers in de VS?

Wordt het eindelijk weer eens leuk om te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:11:
[...]
Gezien de crash van maart, is momenteel alles 'jaar geleden' dik en dik groen :P.
Ik begrijp wat je zegt, maar ik stond op 11 mei 2020 zelfs hoger dan eind januari 2020. Als ik vergelijk met voor die crash dan ziet het er vandaag nog veel dikker groen uit... :+
er zijn behalve tech nog andere sectoren hé
Die heb ik, maar (uiteraard?) een stuk minder. Ik zal bij mijn volgende maandupdate eens kijken wat Portfolio Analyst zegt over de bijdrage van verschillende sectoren. Ik ben benieuwd! :)

[ Voor 59% gewijzigd door Zr40 op 11-05-2021 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seadogg
Wellicht een domme vraag, maar als ik ETH of BTC van binance naar Trust Wallet wil sturen.
Welk network moet ik dan kiezen?
BEP? erc?

Thanks alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Zr40 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:15:
[...]

Ik begrijp wat je zegt, maar ik stond op 11 mei 2020 zelfs hoger dan eind januari 2020. Als ik vergelijk met voor die crash dan ziet het er vandaag nog veel dikker groen uit... :+

[...]

Die heb ik, maar (uiteraard?) een stuk minder. Ik zal bij mijn volgende maandupdate eens kijken wat Portfolio Analyst zegt over de bijdrage van verschillende sectoren. Ik ben benieuwd! :)
Hoeveel bedrijven heb jij nu nog in jouw samengestelde portfolio?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
seadogg schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:34:
Wellicht een domme vraag, maar als ik ETH of BTC van binance naar Trust Wallet wil sturen.
Welk network moet ik dan kiezen?
BEP? erc?

Thanks alvast.
Kan je hier vragen: [SC] Cryptocurrency Slowchat topic #16

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seadogg
ah crap! Verkeerde bookmark. Sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
De value-, commodities-, en real estate stocks gaan nog redelijk oké-ish in de premarket.
Maar de Nasdaq nu al op -2,55% is opmerkelijk.

SPCE op -20% premarket :o !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SPCE is een koopje op 5 ik hoop hem daar nog even op te kunnen pakken....

Verder ik ook heb auw, maar mijn cash staat klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Tja. Ben benieuwd naar wat er gaat gebeuren als ze straks open gaan daar. Of de koopjesjagers de schade gaan beperken of dat het echt dringen bij de uitgang wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:09
Qunix schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:59:

Maar de Nasdaq nu al op -2,55% is opmerkelijk.
Dat is niet zo opmerkelijk, dat is de close van gisteren.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
Palantir ziet er goed uit.. +49% jaar-op-jaar waar ze in de forecast inzetten op elk jaar met 30% te groeien. Tevens positieve EPS, positieve cashflow. Meet, beat and raise verhaal in elk geval.
On-par of boven verwachtingen, erg netjes resultaat.

Toekomst ook intact met Q2 verwachting dat yoy >40% behouden blijft, pilot starts x2, opportunities (aanvragen?) x2,5, Apollo wordt langzaam aan uitgerold.
IBM had blijkbaar binnen 2 weken na de start van de samenwerking al de eerste klant binnen gehaald.

En over schaalbaarheid gesproken, ze claimen 80% gross margin. Áls dat klopt, oh la la la la. Vanmiddag maar eens de call erbij halen, of er eindelijk duidelijkheid komt over de stock-based compensation.

Serieuze goed nieuws show in elk geval op eerste zicht... dus vanzelfsprekend tikt het ruim -10% pre market lol.

[ Voor 62% gewijzigd door Xanaroth op 11-05-2021 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Strider schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:38:
[...]
Hoeveel bedrijven heb jij nu nog in jouw samengestelde portfolio?
Op dit moment 155, of 161 als je de optieposities ook meetelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-10 09:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:11

tomtom901

Moderator General Chat
Nasdaq futures zien er weer gezellig uit. Riemen vast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-10 15:08
Goeie dag om inkopen te doen ;)
Pagina: 1 ... 9 ... 222 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij