Steam: Sneggel Origin: Waus82
Ironie is dat juist het Microsoft aandeel (en software aandelen in het algemeen) het laatste jaar juist niet heeft geprofiteerd van de hype rondom AI.TheBrut3 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:02:
De AI bubbel/chippers wordt weer flink vol geblazen na de verkoop. NASDAQ momenteel +3% met Microsoft voorop (+15%) en diverse bekende chipnamen daar achter.
Markt ziet nu voor het eerst een duidelijk signaal dat softwarebedrijven als Microsoft ook daadwerkelijk geld verdienen met hun AI-investeringen.
Dat trekt dus vandaag Microsoft en de NASDAQ omhoog. Tegelijkertijd denkt de markt nu dus dat de hyperscalers geld blijven investeren in hun infra… en die honderden miljarden vloeien rechtstreeks naar de chippers.
Overigens kan het ook de andere kant op: Meta heeft ook al honderden miljarden geïnvesteerd… en maakt zelfs minder winst. Die worden dus keihard afgestraft, want - vooralsnog - hebben ze dus honderden miljarden over de balk gegooid zonder er ook maar een cent mee te verdienen.
Ook hier geldt trouwens weer dat de cijfers voor de AI-aandelen/chippers goed nieuws zijn… Meta zal dit jaar nog miljarden meer uitgeven dan verwacht. Gaat ook weer rechtstreeks naar de chippers. Voor volgend jaar willen ze niet eens zeggen hoeveel ze gaan uitgeven, maar de markt gaat uit van nog eens 100 miljard.
Dan heb je nog alle andere hyperscalers die ook honderden miljarden uitgeven…
Hoop van die aandeeltjes na liquidatie vliegen vandaag;
$BE +26%
$NBIS +25%
$CRWV +20%
$SNDK +20%
$MU +17%
[ Voor 4% gewijzigd door Grouchy op 30-07-2026 20:25 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Dat bubbel geroep wordt wel oud. Vooralsnog is daar geen enkel bewijs voor. Integendeel zelfs, de bedrijfsresultaten liegen niet en de vraag is nog steeds veel groter dan het aanbod (chips, geheugen, infrastructuur, energievoorziening, etc.).TheBrut3 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:02:
De AI bubbel/chippers wordt weer flink vol geblazen na de verkoop. NASDAQ momenteel +3% met Microsoft voorop (+15%) en diverse bekende chipnamen daar achter.
We mogen al die beleggers die op een AI crash wachten wel dankbaar zijn want daardoor hebben wij gunstiger kunnen kopenMaZo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:35:
[...]
Dat bubbel geroep wordt wel oud. Vooralsnog is daar geen enkel bewijs voor. Integendeel zelfs, de bedrijfsresultaten liegen niet en de vraag is nog steeds veel groter dan het aanbod (chips, geheugen, infrastructuur, energievoorziening, etc.).
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
SK Hynix en Samsung "gewoon" +30% en +26%TheBrut3 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:02:
Ben benieuwd hoe dit na 9:00 uur gaat met BESI, ASMI en ASML.
Ik zit trouwens ook in Triodos. Weet iemand waar die +8% van gisteren vandaan komt? Ik verwachtte een upside bij de halfjaarcijfers, maar die komen toch pas 13 augustus?
[ Voor 18% gewijzigd door Pr088 op 31-07-2026 08:58 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Volgens mij zijn er een aantal shorters met hun vingers tussen de deur gekomen.
[ Voor 9% gewijzigd door Marrtijn op 31-07-2026 09:27 ]
Ze proberen ook aan alle kanten te voorkomen dat de bubbel klapt, simpelweg omdat er zo mega veel geld in zit.MaZo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:35:
Dat bubbel geroep wordt wel oud. Vooralsnog is daar geen enkel bewijs voor. Integendeel zelfs, de bedrijfsresultaten liegen niet en de vraag is nog steeds veel groter dan het aanbod (chips, geheugen, infrastructuur, energievoorziening, etc.).
YouTube: Waarom jij straks het hulpje van AI bent (en niet andersom) | Cory Doctorow16 billion sounds like a very large number, but not compared to 1.4 trillion
Of het allemaal waar is weet natuurlijk niemand, maar wat betreft het 'rondpompen van geld' en de mogelijkheden en kosten van de huidige modellen snijdt hij wel valide punten aan.
Gaat een glorified chatbot echt 20€/maand waard zijn? Ik betwijfel het. En het doodgooien met advertenties...
Grappig en tegelijkertijd ook veelzeggend dat mensen telkens met het voorbeeld van de chatbot aankomen. Alsof AI alleen maar sollicitatiebrieven, werkstukken en wat vragen kan beantwoorden.Adder28 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:15:
Alles gaat afhangen hoeveel mensen er gaan voor betalen eens we in de fase komen dat het echt geld moet opbrengen, want nu verkopen ze het heel goedkoop om de gebruikers te hooken.
Gaat een glorified chatbot echt 20€/maand waard zijn? Ik betwijfel het. En het doodgooien met advertenties...
Net als de mobiele telefoon 30 jaar geleden… een mobiele telefoon? Ze kunnen me ook thuis bellen! De wereld draait inmiddels bijna op mobiele communicatie
Hier ben ik het niet mee eens, mbt het bewijs. Twee jaar geleden, toen werd de "bubbel" vraag al voorgelegd aan verschillende experts en vergeleken met de Dotcom boom. Destijds kwam ze met een aantal punten waarom toen die vergelijking niet op ging:MaZo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:35:
- Eind jaren 90 kreeg je startups die heel snel naar een IPO gingen met bizarre projecties over marktgroei etc. Als ik naar de prospectus van SpaceX(AI?) kijk zie ik dezelfde mania.
- Onderling rondpompen van aandelen en schuld van bedrijven omdat er veel afhankelijkheid van gedeelde technologie was. Daar was nog geen sprake van in 2024 mbt AI.
- Infrastructuur opbouw (destijds glasvezel netwerken) voor een vraag die nog niet uitgekristalliseerd was.
- Financializatie van alles en nog wat om steeds grotere schulden aan te gaan en leverage krijgen. Dit zag je ook in 2008. Ondertussen gebruiken Neoclouds GPUs als onderpand voor de schuld die ze moeten aangaan... voor het kopen van de volgende GPU
Als de vraag naar GPUs ineens daalt, wat dan?
- Extreme markt volatiliteit, bij elk geruchtje ging de markt alle kanten op.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ik gebruik AI momenteel bij het research doen naar aandelen.Adder28 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:15:
Gisteren heb ik bijvoorbeeld Google Finance deze vraag gesteld over mijn aandelen:
Natuurlijk geeft AI soms het verkeerde antwoord, maar het resultaat is nu al beter dan wanneer je dezelfde vraag stelt op een internet forum, waar in de praktijk 9 van de 10 mensen die reageren op je vraag eigenlijk het antwoord gewoon niet weten en/of zeggen dat je beter wereldwijd gespreide ETF's moet kopen, omdat het jou toch niet zal lukken om die te outperformen.Waarom bewegen de "groene energie" aandelen Orsted en Vestas zich meestal tegenovergesteld aan de olie- en gasaandelen zoals Shell en Equinor? Ik zou denken dat als olie duurder wordt, dat er dan ook meer interesse komt voor duurzame energie.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Vooralsnog is de ontwikkeling volop bezig en wordt er veel winst behaald. ik ben wat voorzichtiger geworden met name in de hardware bedrijven.
Hetzelfde geldt voor een bedrijf als Nvidia. Ze proberen deze golf zo lang en hoog mogelijk te rijden en als de bubbel barst schrijven ze een hoop investeringen af maar ze hebben een dermate hoge cashflow dat ze het gewoon overleven en ondertussen een aantal mensen schatrijk gemaakt hebben. Andere hardware providers investeren hun volledige cashflow in het bouwen van fabrieken. Valt de vraag in de toekomst mee dan zijn ze technisch falliet omdat die investeringen niet terugverdient kunnen worden
Tuurlijk kan het meer dan dat, maar voor heel veel mensen is het ook enkel maar dat. Gaan die daarvoor betalen? Ik denk het niet. Dus dan ga je de advertentietoer op. Ga je daarmee rondkomen?tjubbie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:29:
[...]
Grappig en tegelijkertijd ook veelzeggend dat mensen telkens met het voorbeeld van de chatbot aankomen. Alsof AI alleen maar sollicitatiebrieven, werkstukken en wat vragen kan beantwoorden.
Net als de mobiele telefoon 30 jaar geleden… een mobiele telefoon? Ze kunnen me ook thuis bellen! De wereld draait inmiddels bijna op mobiele communicatie
Veel vragen, weinig antwoorden.
Je gaat er dan nog steeds aan voorbij dat dit in het bedrijfsleven, in allerlei branches, gebruikt kan gaan worden en die betalen wel.Adder28 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:57:
[...]
Tuurlijk kan het meer dan dat, maar voor heel veel mensen is het ook enkel maar dat. Gaan die daarvoor betalen? Ik denk het niet. Dus dan ga je de advertentietoer op. Ga je daarmee rondkomen?
Veel vragen, weinig antwoorden.
ander voorbeeld dan… Microsoft Office… veel mensen willen dit niet kopen omdat ze geen abonnement willen of het een grote uitgave vinden. Bedrijven betalen wel. gaat het slecht met Microsoft omdat de gewone consument het Office-pakket links laat liggen?
Je vergelijking loopt een beetje scheef. Ja, het kan gebruikt worden in het bedrijfsleven (doen wij hier ook al). Maar het bedrijfsleven gaat ook kijken naar wat het oplevert. Eens de prijzen x3-x5 gaan, gaan ze ook eens beginnen nadenken over het aantal licenties en de kost. Gaan die echt 50+€/user/maand betalen om wat mails samen te vatten of te verbeteren? Want dat is het gebruik bij het gros van de meeste mensen in bedrijven. Dat en gewoon "googlen" naar antwoorden.tjubbie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:12:
[...]
Je gaat er dan nog steeds aan voorbij dat dit in het bedrijfsleven, in allerlei branches, gebruikt kan gaan worden en die betalen wel.
ander voorbeeld dan… Microsoft Office… veel mensen willen dit niet kopen omdat ze geen abonnement willen of het een grote uitgave vinden. Bedrijven betalen wel. gaat het slecht met Microsoft omdat de gewone consument het Office-pakket links laat liggen?
Office kan je ook niet vergelijken met ai, je kan niet zonder office in de bedrijfswereld, omdat de hele bedrijfswereld draait op office en windows. Excel weg en de halve wereldeconomie ligt op zijn gat, bij wijze van spreken ;-) Als AI van vandaag op morgen zou wegvallen, zou er weinig veranderen, buiten dat mensen weer wat trager gaan werken.
Verder heb je dan ook nog eens het verschil tussen Google/M$ en openai/Anthropic. Bij de eerste is AI maar een deel van het bedrijf, gaat het onder hebben ze al de rest nog om op te verdienen. Bij openai/anthropic is AI hun hele verdienmodel en hangt er dus heel veel af of ze het winstgevend kunnen maken.
Daarom, veel vragen, weinig antwoorden.
Adder28 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:25:
[...]
Gaan die echt 50+€/user/maand betalen om wat mails samen te vatten of te verbeteren? Want dat is het gebruik bij het gros van de meeste mensen in bedrijven. Dat en gewoon "googlen" naar antwoorden.
Zo zie je maar dat mijn eerste reply ook hier weer opgaat 😄 Dat geeft ook niet want dat is heel menselijk. Daarom zijn er visionairs die wel veel breder denken en waardoor innovatie ontstaatAls AI van vandaag op morgen zou wegvallen, zou er weinig veranderen, buiten dat mensen weer wat trager gaan werken.
[ Voor 12% gewijzigd door tjubbie op 31-07-2026 15:37 ]
[ Voor 44% gewijzigd door tjubbie op 31-07-2026 15:38 ]
"Visionairs"tjubbie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:35:
[...]
[...]
Zo zie je maar dat mijn eerste reply ook hier weer opgaat 😄 Dat geeft ook niet want dat is heel menselijk. Daarom zijn er visionairs die wel veel breder denken en waardoor innovatie ontstaat
Gewoon het web gescrapet en een glorified chatbot die alles terug uitspuwt. Dit terwijl ze het milieu om zeep helpen met de datacenters, ramageddon veroorzaken waardoor wij allemaal dik betalen voor onze chips/pc's/servers/...
Ik heb toch een ander beeld van die "visionairs". Veel meer respect voor de mensen die momenteel kanker genezen, MRNA-vaccins maken en alle wetenschappelijke doorbraken op het vlak van gezondheidszorg, groene energie,...
Nu goed, veel heeft dit niet meer te maken met beleggen, dus ik sluit hierbij af.
[ Voor 18% gewijzigd door Adder28 op 31-07-2026 15:49 ]
snap ik 😂Adder28 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:47:
[...]
Nu goed, veel heeft dit niet meer te maken met beleggen, dus ik sluit hierbij af.
Dat is wel behoorlijk specifiek kwa regio voorkeuren en sector voorkeuren. Ik ben tegen voldoende bedrijven aangelopen die geen Microsoft Office gebruiken maar volledig op Google's Workspace (voorheen G Suite) zitten met al hun processen. En de kleinere bedrijfjes die bijvoorbeeld met iWork (Apple) uit de voeten kunnen. Maar misschien de grootste shift van de laatste jaren is van desktop naar cloud productivity suites. Waarbij je client dus veel minder uitmaakt omdat je office werk in een browser plaatsvind. En je dus ook makkelijker een keuze kan maken voor een andere derde partij die ook een omvattend cloud aanbod neerzet. Open bestandsformaten zijn daarin key.Adder28 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:25:
Office kan je ook niet vergelijken met ai, je kan niet zonder office in de bedrijfswereld, omdat de hele bedrijfswereld draait op office en windows.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij