• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:52
TheBrut3 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:02:
De AI bubbel/chippers wordt weer flink vol geblazen na de verkoop. NASDAQ momenteel +3% met Microsoft voorop (+15%) en diverse bekende chipnamen daar achter.
Werd tijd ook, mn micronnetjes bleven maar vallen :D

Steam: Sneggel Origin: Waus82

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

De AI bubbel/chippers wordt weer flink vol geblazen na de verkoop. NASDAQ momenteel +3% met Microsoft voorop (+15%) en diverse bekende chipnamen daar achter.
Ironie is dat juist het Microsoft aandeel (en software aandelen in het algemeen) het laatste jaar juist niet heeft geprofiteerd van de hype rondom AI.

Markt ziet nu voor het eerst een duidelijk signaal dat softwarebedrijven als Microsoft ook daadwerkelijk geld verdienen met hun AI-investeringen.

Dat trekt dus vandaag Microsoft en de NASDAQ omhoog. Tegelijkertijd denkt de markt nu dus dat de hyperscalers geld blijven investeren in hun infra… en die honderden miljarden vloeien rechtstreeks naar de chippers.

Overigens kan het ook de andere kant op: Meta heeft ook al honderden miljarden geïnvesteerd… en maakt zelfs minder winst. Die worden dus keihard afgestraft, want - vooralsnog - hebben ze dus honderden miljarden over de balk gegooid zonder er ook maar een cent mee te verdienen.

Ook hier geldt trouwens weer dat de cijfers voor de AI-aandelen/chippers goed nieuws zijn… Meta zal dit jaar nog miljarden meer uitgeven dan verwacht. Gaat ook weer rechtstreeks naar de chippers. Voor volgend jaar willen ze niet eens zeggen hoeveel ze gaan uitgeven, maar de markt gaat uit van nog eens 100 miljard.

Dan heb je nog alle andere hyperscalers die ook honderden miljarden uitgeven…

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:32

Grouchy

meep meep

Meneer Aschenbrenner's hedge fund Situational Awareness heeft de aftelopen week wat margin calls gekregen.

Hoop van die aandeeltjes na liquidatie vliegen vandaag;
$BE +26%
$NBIS +25%
$CRWV +20%
$SNDK +20%
$MU +17%

[ Voor 4% gewijzigd door Grouchy op 30-07-2026 20:25 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat bubbel geroep wordt wel oud. Vooralsnog is daar geen enkel bewijs voor. Integendeel zelfs, de bedrijfsresultaten liegen niet en de vraag is nog steeds veel groter dan het aanbod (chips, geheugen, infrastructuur, energievoorziening, etc.).

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

MaZo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:35:
[...]

Dat bubbel geroep wordt wel oud. Vooralsnog is daar geen enkel bewijs voor. Integendeel zelfs, de bedrijfsresultaten liegen niet en de vraag is nog steeds veel groter dan het aanbod (chips, geheugen, infrastructuur, energievoorziening, etc.).
We mogen al die beleggers die op een AI crash wachten wel dankbaar zijn want daardoor hebben wij gunstiger kunnen kopen :P.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:05
SK Hynix en Samsung "gewoon" +30% en +26% 8)7 Kospi 20% up....
Ben benieuwd hoe dit na 9:00 uur gaat met BESI, ASMI en ASML.

Ik zit trouwens ook in Triodos. Weet iemand waar die +8% van gisteren vandaan komt? Ik verwachtte een upside bij de halfjaarcijfers, maar die komen toch pas 13 augustus?

[ Voor 18% gewijzigd door Pr088 op 31-07-2026 08:58 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:56
Ik krijg net een melding in mijn DeGiro account dat er 'portefeuille uitleenmogelijkheden' zijn ondanks dat ik securities lending niet aan heb staan. Er is een 'hoge vraag' naar mijn MSCI Semiconductor etf (bieden maar een rente van 0,47% trouwens).

Volgens mij zijn er een aantal shorters met hun vingers tussen de deur gekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Marrtijn op 31-07-2026 09:27 ]

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:14
Ze proberen ook aan alle kanten te voorkomen dat de bubbel klapt, simpelweg omdat er zo mega veel geld in zit.
16 billion sounds like a very large number, but not compared to 1.4 trillion
YouTube: Waarom jij straks het hulpje van AI bent (en niet andersom) | Cory Doctorow

Of het allemaal waar is weet natuurlijk niemand, maar wat betreft het 'rondpompen van geld' en de mogelijkheden en kosten van de huidige modellen snijdt hij wel valide punten aan.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:37
Alles gaat afhangen hoeveel mensen er gaan voor betalen eens we in de fase komen dat het echt geld moet opbrengen, want nu verkopen ze het heel goedkoop om de gebruikers te hooken.

Gaat een glorified chatbot echt 20€/maand waard zijn? Ik betwijfel het. En het doodgooien met advertenties...

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:31
Adder28 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:15:
Alles gaat afhangen hoeveel mensen er gaan voor betalen eens we in de fase komen dat het echt geld moet opbrengen, want nu verkopen ze het heel goedkoop om de gebruikers te hooken.

Gaat een glorified chatbot echt 20€/maand waard zijn? Ik betwijfel het. En het doodgooien met advertenties...
Grappig en tegelijkertijd ook veelzeggend dat mensen telkens met het voorbeeld van de chatbot aankomen. Alsof AI alleen maar sollicitatiebrieven, werkstukken en wat vragen kan beantwoorden.

Net als de mobiele telefoon 30 jaar geleden… een mobiele telefoon? Ze kunnen me ook thuis bellen! De wereld draait inmiddels bijna op mobiele communicatie

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:02

XanderDrake

Build the future!

Hier ben ik het niet mee eens, mbt het bewijs. Twee jaar geleden, toen werd de "bubbel" vraag al voorgelegd aan verschillende experts en vergeleken met de Dotcom boom. Destijds kwam ze met een aantal punten waarom toen die vergelijking niet op ging:
  • Eind jaren 90 kreeg je startups die heel snel naar een IPO gingen met bizarre projecties over marktgroei etc. Als ik naar de prospectus van SpaceX(AI?) kijk zie ik dezelfde mania.
  • Onderling rondpompen van aandelen en schuld van bedrijven omdat er veel afhankelijkheid van gedeelde technologie was. Daar was nog geen sprake van in 2024 mbt AI.
  • Infrastructuur opbouw (destijds glasvezel netwerken) voor een vraag die nog niet uitgekristalliseerd was.
  • Financializatie van alles en nog wat om steeds grotere schulden aan te gaan en leverage krijgen. Dit zag je ook in 2008. Ondertussen gebruiken Neoclouds GPUs als onderpand voor de schuld die ze moeten aangaan... voor het kopen van de volgende GPU :+ Als de vraag naar GPUs ineens daalt, wat dan?
  • Extreme markt volatiliteit, bij elk geruchtje ging de markt alle kanten op.
Ondertussen hebben we al deze markt eigenschappen. Nog niet alle signalen staan op rood, inderdaad, revenue groei is nog steeds behoorlijk goed. Persoonlijk denk ik dat nog heel veel bedrijven aan het uitproberen zijn hoe AI het beste bij hun business model past. Er is veel FOMO, dat creëert vraag. Maar de markt is volgens mij ingeprijsd op een ware revolutie, en een perfectie executie. Ondanks ik wel een fan ben van Claude Opus, zie ik nog geen ware revolutie. Kan dat komen? Kan Grokking op AGI niveau plaats vinden bij het volgende frontier model? Dat is echt een gok, maar iedereen is all in. Kimi K3 kan je zelf draaien, wat doet dat met de waarde van de tokens? Dus ja, er zit lucht in de markt als je mij vraagt. Hoeveel moeten we nog merken.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:39

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Adder28 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:15:
Ik gebruik AI momenteel bij het research doen naar aandelen.
Gisteren heb ik bijvoorbeeld Google Finance deze vraag gesteld over mijn aandelen:
Waarom bewegen de "groene energie" aandelen Orsted en Vestas zich meestal tegenovergesteld aan de olie- en gasaandelen zoals Shell en Equinor? Ik zou denken dat als olie duurder wordt, dat er dan ook meer interesse komt voor duurzame energie.
Natuurlijk geeft AI soms het verkeerde antwoord, maar het resultaat is nu al beter dan wanneer je dezelfde vraag stelt op een internet forum, waar in de praktijk 9 van de 10 mensen die reageren op je vraag eigenlijk het antwoord gewoon niet weten en/of zeggen dat je beter wereldwijd gespreide ETF's moet kopen, omdat het jou toch niet zal lukken om die te outperformen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:26
Waar ik nu een beetje bang voor ben is dat de groei in de datacenters afneemt. Gewoon simpel omdat er niet meer nodig zijn, de systeemgrenzen zijn bereikt, de liquide middelen op zijn omdat het verdienmodel tegenvalt of China ook gaat concurreren.

Vooralsnog is de ontwikkeling volop bezig en wordt er veel winst behaald. ik ben wat voorzichtiger geworden met name in de hardware bedrijven.

• R.van.M
  • Laatst online: 22:22
Er zijn meerdere kanten aan dit verhaal. Voor een bedrijf als Alphabet is de redenatie ook, stel dat AI wel de verwachtingen waar maakt, dan is mijn huidige business model dood. Voor hun is de investering een hedge. Daarnaast heeft Alphabet een dermate hoge free cash flow dat als het uiteindelijk weinig rendement oplevert dat ze gewoon verder bestaan en AI op een laag pitje verder ontwikkelen of afschrijven. Voor bedrijven als OpenAI is het verdienmodel make or break.

Hetzelfde geldt voor een bedrijf als Nvidia. Ze proberen deze golf zo lang en hoog mogelijk te rijden en als de bubbel barst schrijven ze een hoop investeringen af maar ze hebben een dermate hoge cashflow dat ze het gewoon overleven en ondertussen een aantal mensen schatrijk gemaakt hebben. Andere hardware providers investeren hun volledige cashflow in het bouwen van fabrieken. Valt de vraag in de toekomst mee dan zijn ze technisch falliet omdat die investeringen niet terugverdient kunnen worden

• Adder28
tjubbie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:29:
[...]

Grappig en tegelijkertijd ook veelzeggend dat mensen telkens met het voorbeeld van de chatbot aankomen. Alsof AI alleen maar sollicitatiebrieven, werkstukken en wat vragen kan beantwoorden.

Net als de mobiele telefoon 30 jaar geleden… een mobiele telefoon? Ze kunnen me ook thuis bellen! De wereld draait inmiddels bijna op mobiele communicatie
Tuurlijk kan het meer dan dat, maar voor heel veel mensen is het ook enkel maar dat. Gaan die daarvoor betalen? Ik denk het niet. Dus dan ga je de advertentietoer op. Ga je daarmee rondkomen?

Veel vragen, weinig antwoorden.

• tjubbie
Adder28 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:57:
[...]

Tuurlijk kan het meer dan dat, maar voor heel veel mensen is het ook enkel maar dat. Gaan die daarvoor betalen? Ik denk het niet. Dus dan ga je de advertentietoer op. Ga je daarmee rondkomen?

Veel vragen, weinig antwoorden.
Je gaat er dan nog steeds aan voorbij dat dit in het bedrijfsleven, in allerlei branches, gebruikt kan gaan worden en die betalen wel.

ander voorbeeld dan… Microsoft Office… veel mensen willen dit niet kopen omdat ze geen abonnement willen of het een grote uitgave vinden. Bedrijven betalen wel. gaat het slecht met Microsoft omdat de gewone consument het Office-pakket links laat liggen?

• Adder28
tjubbie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:12:
[...]

Je gaat er dan nog steeds aan voorbij dat dit in het bedrijfsleven, in allerlei branches, gebruikt kan gaan worden en die betalen wel.

ander voorbeeld dan… Microsoft Office… veel mensen willen dit niet kopen omdat ze geen abonnement willen of het een grote uitgave vinden. Bedrijven betalen wel. gaat het slecht met Microsoft omdat de gewone consument het Office-pakket links laat liggen?
Je vergelijking loopt een beetje scheef. Ja, het kan gebruikt worden in het bedrijfsleven (doen wij hier ook al). Maar het bedrijfsleven gaat ook kijken naar wat het oplevert. Eens de prijzen x3-x5 gaan, gaan ze ook eens beginnen nadenken over het aantal licenties en de kost. Gaan die echt 50+€/user/maand betalen om wat mails samen te vatten of te verbeteren? Want dat is het gebruik bij het gros van de meeste mensen in bedrijven. Dat en gewoon "googlen" naar antwoorden.

Office kan je ook niet vergelijken met ai, je kan niet zonder office in de bedrijfswereld, omdat de hele bedrijfswereld draait op office en windows. Excel weg en de halve wereldeconomie ligt op zijn gat, bij wijze van spreken ;-) Als AI van vandaag op morgen zou wegvallen, zou er weinig veranderen, buiten dat mensen weer wat trager gaan werken.

Verder heb je dan ook nog eens het verschil tussen Google/M$ en openai/Anthropic. Bij de eerste is AI maar een deel van het bedrijf, gaat het onder hebben ze al de rest nog om op te verdienen. Bij openai/anthropic is AI hun hele verdienmodel en hangt er dus heel veel af of ze het winstgevend kunnen maken.

Daarom, veel vragen, weinig antwoorden.

• tjubbie
Adder28 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:25:
[...]

Gaan die echt 50+€/user/maand betalen om wat mails samen te vatten of te verbeteren? Want dat is het gebruik bij het gros van de meeste mensen in bedrijven. Dat en gewoon "googlen" naar antwoorden.
Als AI van vandaag op morgen zou wegvallen, zou er weinig veranderen, buiten dat mensen weer wat trager gaan werken.
Zo zie je maar dat mijn eerste reply ook hier weer opgaat 😄 Dat geeft ook niet want dat is heel menselijk. Daarom zijn er visionairs die wel veel breder denken en waardoor innovatie ontstaat

[ Voor 12% gewijzigd door tjubbie op 31-07-2026 15:37 ]

• tjubbie

[ Voor 44% gewijzigd door tjubbie op 31-07-2026 15:38 ]

• Adder28
tjubbie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:35:
[...]

[...]

Zo zie je maar dat mijn eerste reply ook hier weer opgaat 😄 Dat geeft ook niet want dat is heel menselijk. Daarom zijn er visionairs die wel veel breder denken en waardoor innovatie ontstaat
"Visionairs"

Gewoon het web gescrapet en een glorified chatbot die alles terug uitspuwt. Dit terwijl ze het milieu om zeep helpen met de datacenters, ramageddon veroorzaken waardoor wij allemaal dik betalen voor onze chips/pc's/servers/...

Ik heb toch een ander beeld van die "visionairs". Veel meer respect voor de mensen die momenteel kanker genezen, MRNA-vaccins maken en alle wetenschappelijke doorbraken op het vlak van gezondheidszorg, groene energie,...

Nu goed, veel heeft dit niet meer te maken met beleggen, dus ik sluit hierbij af.

[ Voor 18% gewijzigd door Adder28 op 31-07-2026 15:49 ]

• tjubbie
Adder28 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:47:
[...]

Nu goed, veel heeft dit niet meer te maken met beleggen, dus ik sluit hierbij af.
snap ik 😂

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Adder28 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:25:
Office kan je ook niet vergelijken met ai, je kan niet zonder office in de bedrijfswereld, omdat de hele bedrijfswereld draait op office en windows.
Dat is wel behoorlijk specifiek kwa regio voorkeuren en sector voorkeuren. Ik ben tegen voldoende bedrijven aangelopen die geen Microsoft Office gebruiken maar volledig op Google's Workspace (voorheen G Suite) zitten met al hun processen. En de kleinere bedrijfjes die bijvoorbeeld met iWork (Apple) uit de voeten kunnen. Maar misschien de grootste shift van de laatste jaren is van desktop naar cloud productivity suites. Waarbij je client dus veel minder uitmaakt omdat je office werk in een browser plaatsvind. En je dus ook makkelijker een keuze kan maken voor een andere derde partij die ook een omvattend cloud aanbod neerzet. Open bestandsformaten zijn daarin key.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:41
Adder28 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:47:
[...]

"Visionairs"

Gewoon het web gescrapet en een glorified chatbot die alles terug uitspuwt. Dit terwijl ze het milieu om zeep helpen met de datacenters, ramageddon veroorzaken waardoor wij allemaal dik betalen voor onze chips/pc's/servers/...

Ik heb toch een ander beeld van die "visionairs". Veel meer respect voor de mensen die momenteel kanker genezen, MRNA-vaccins maken en alle wetenschappelijke doorbraken op het vlak van gezondheidszorg, groene energie,...

Mijn inziens doe je de ontwikkeling in AI tekort door je te focussen op de chatbots. De techniek maakt in beginsel data analyse toegankelijk. Juist in jouw voorbeeld (de zorg) zal AI een zeer grote rol spelen in de toekomst.

Op dit moment zijn er deep learning-algoritmes die CT-scans, MRI’s, röntgenfoto's en mammografieën analyseren om patronen te herkennen. Dat doen ze al beter dan de gemiddelde dokter.

AI-systemen zoals AlphaFold berekenen in seconden hoe eiwitten zich driedimensionaal opvouwen.Waar het ontrafelen voorheen jaren laboratoriumonderzoek kostte, heeft AI nu de structuren van vrijwel alle bekende eiwitten in kaart gebracht. Dit versnelt het ontwikkelen en toedienen van gerichte medicijnen.

Algoritmes analyseren ook al vitale functies zoals hartslag, ademhaling en bloeddruk en labwaarden van opgenomen patiënten. AI herkent patronen die wijzen op bijvoorbeeld een bloedvergiftiging of een hartstilstand uren voordat de symptomen duidelijk worden. Ook deze techniek wordt al succesvol toegepast in ziekenhuizen.

Dat zijn allemaal dus bewezen technieken die de efficiëntie enorm vergroten. Dus de ontwikkelaars van deze technieken voldoen aan jouw definitie van visionair. Bedrijven en instellingen die te maken hebben met deze materie zijn uiteraard bereid grof te betalen voor dergelijke technieken. Dan praat je niet over servicecontracten van €30,- per maand.

[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 02-08-2026 17:01 ]

• aljooge
49euro schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:54:
[...]

Mijn inziens doe je de ontwikkeling in AI tekort door je te focussen op de chatbots. De techniek maakt in beginsel data analyse toegankelijk. Juist in jouw voorbeeld (de zorg) zal AI een zeer grote rol spelen in de toekomst.

Op dit moment zijn er deep learning-algoritmes die CT-scans, MRI’s, röntgenfoto's en mammografieën analyseren om patronen te herkennen. Dat doen ze al beter dan de gemiddelde dokter.

AI-systemen zoals AlphaFold berekenen in seconden hoe eiwitten zich driedimensionaal opvouwen.Waar het ontrafelen voorheen jaren laboratoriumonderzoek kostte, heeft AI nu de structuren van vrijwel alle bekende eiwitten in kaart gebracht. Dit versnelt het ontwikkelen en toedienen van gerichte medicijnen.

Algoritmes analyseren ook al vitale functies zoals hartslag, ademhaling en bloeddruk en labwaarden van opgenomen patiënten. AI herkent patronen die wijzen op bijvoorbeeld een bloedvergiftiging of een hartstilstand uren voordat de symptomen duidelijk worden. Ook deze techniek wordt al succesvol toegepast in ziekenhuizen.

Dat zijn allemaal dus bewezen technieken die de efficiëntie enorm vergroten. Dus de ontwikkelaars van deze technieken voldoen aan jouw definitie van visionair. Bedrijven en instellingen die te maken hebben met deze materie zijn uiteraard bereid grof te betalen voor dergelijke technieken. Dan praat je niet over servicecontracten van €30,- per maand.
Het moet wel allemaal betaald worden. Vooralsnog kost AI de gezondheidszorg meer geld dan dat het oplevert.

https://www.telegraaf.nl/financieel/ai-kost-ziekenhuizen-vooralsnog-vooral-geld-in-plaats-van-dat-het-kosten-bespaart/142249397.html

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Gewetensvraagje aan de actieve(re) beleggers hier: hoe kijken jullie nu naar de dreigende olietekorten?

Het is even een beetje naar de achtergrond gegaan.

Uit Amerika komen de ene week berichten dat ze vrede willen met Iran en de andere week totale oorlog. Ondertussen is de Straat van Hormuz nog steeds gesloten, de olievoorraden nemen wereldwijd af en wat tot nu toe vooral de olieprijzen heeft gedrukt zijn (vermoedelijke) koersmanipulaties en hoe China op de wereldmarkt heeft gehandeld.

Maar het 'probleem met olie' voelt dus echter een beetje verdwenen, richting de achtergrond.

Maar nu de blokkade langer voortduurt kan het dadelijk weleens de realiteit worden dat partijen opeens echt niet meer olie kunnen leveren. En dan krijg je klassiek kapitalisme: de hoogste bieder wint (en dat gaat iets betekenen voor de olieprijzen).

Ongeveer een maand geleden zei Trump al dat ze - op dat moment - rekening hielden met nog zo'n 4 weken aan voorraden. Als dat klopt, dan zou dat dus betekenen dat we binnen enkele weken daarvan de eerste effecten gaan zien.

Of denken jullie dat het niet zo'n vaart zal lopen?

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15

Soullie

Planeshift

Ik heb hier een tijd geleden een podcast over geluisterd, hier werdt ook aangegeven dat de strategische voorraad ook niet volledig benut kan worden (in de VS dan).

Puur omdat er een hard minimum is voor wat het leger wettelijk nodig heeft.
En omdat die opslagen een minimale druk nodig hebben om geledigd te worden.

Lang verhaal kort het is net als een tube mayonaise je gaat er dus ook niet alles tot 0 uit krijgen.
Het was maar een podcast maar het klonk wel als iets wat kon kloppen.

Persoonlijk denk ik dat Trump een pyrrhic victory gaat behalen en roept dat hij iets opgelost heeft ? Al is het al omdat de midterms er toch wel heel snel aankomen nu.

Om toch weer terug naar beleggen te gaan, ik heb aandelen shell gekocht bij de vorige dip, omdat ik de kans op een reversed taco best groot achte, nu houd ik in de gaten of er weer geen echte taco komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Soullie op 02-08-2026 21:00 ]

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:32

Grouchy

meep meep

Crack spread laat al een tijdje dat beeld zien. De wereld is op zoek naar diesel/kerosine. Op een gegeven moment zag ik zelfs een bericht dat Brent en Brent-Diesel crack 1:1 verhandeld werd ($83).

Als belegger een tijd geleden gedeeltelijk gedraaid naar bedrijven die ook downstream (raffinaderijen) bezitten (had voornamelijk upstream).
Is natuurlijk ook leuk dat de prijs van je input zowat elke week omlaag wordt gepraat door Trump...

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Pr088
Uniciteit schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:45:
Gewetensvraagje aan de actieve(re) beleggers hier: hoe kijken jullie nu naar de dreigende olietekorten?

Uit Amerika komen de ene week berichten dat ze vrede willen met Iran en de andere week totale oorlog. Ondertussen is de Straat van Hormuz nog steeds gesloten, de olievoorraden nemen wereldwijd af en wat tot nu toe vooral de olieprijzen heeft gedrukt zijn (vermoedelijke) koersmanipulaties en hoe China op de wereldmarkt heeft gehandeld.

Maar het 'probleem met olie' voelt dus echter een beetje verdwenen, richting de achtergrond.

Maar nu de blokkade langer voortduurt kan het dadelijk weleens de realiteit worden dat partijen opeens echt niet meer olie kunnen leveren. En dan krijg je klassiek kapitalisme: de hoogste bieder wint (en dat gaat iets betekenen voor de olieprijzen).

Ongeveer een maand geleden zei Trump al dat ze - op dat moment - rekening hielden met nog zo'n 4 weken aan voorraden. Als dat klopt, dan zou dat dus betekenen dat we binnen enkele weken daarvan de eerste effecten gaan zien.

Ik trade niet al te actief, mijn stelling zou zijn: gewoon in olie zitten en nu blijven zitten.

Wil je traden, dan moet je Trumps account om de gaten houden. 'Goed' nieuws over vredesgesprekken is olieaandelen omlaag. Floppers betekent omhoog.

Ik zit Shell long voor de uitstekende return op aandeleninkoop en dividend. Deze koersstijging is mooi meegenomen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:43
Ik zit in de 3 nt fondsen en heb daar best mooi rendement op. Nu zie ik dat t emerging markets fonds 40% heeft gehaald in de afelopen 2 jaar. Is het verstandig om inleg daarin te verhogen aangezien ik nog extra spaargeld beschikbaar heb

• Mr. Bronkhorst
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08-08 22:09
Qwerty-273 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Is dat echte aandelen, of zit je dan bij een CFD platform te handelen?

De meeste copytrading diensten die ik ken (buiten crypto) dan zit je op een CFD platform met hoge spreads en veel leverage etc. waarbij je voornamelijk verliest en het platform en de "strategieaanbieder" voornamelijk geld vangen.
Ik ben begin dit jaar zelf begonnen met copytrading bij een CFD platform.
Werken met een affiliate programma en een performance fee.
Als de traders of strategieaanbieders niet presteren, verdienen ze dus zelf ook niks.
Tot nu toe heel tevreden van de resultaten!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

alki schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:44:
Ik zit in de 3 nt fondsen en heb daar best mooi rendement op. Nu zie ik dat t emerging markets fonds 40% heeft gehaald in de afelopen 2 jaar. Is het verstandig om inleg daarin te verhogen aangezien ik nog extra spaargeld beschikbaar heb
Kende je deze al?
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/xkq5GKjRXVlz/550x525.jpg

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• alki
We houden het veilig ;)

• Pr088
Grote kans dat je instapt op een top. En vergeet niet: EM heeft de afgelopen jaren goed gepresteerd, maar de jaren daarvoor behoorlijk ondergepresteerd.
Daarnaast is EM vaak een flinke weging in Zuid-Korea en China en Hong-Kong (TSMC). Het is veel minder gespreid dan je soms denkt.

• alki
Pr088 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:13:
[...]

Grote kans dat je instapt op een top. En vergeet niet: EM heeft de afgelopen jaren goed gepresenteerd, maar de jaren daarvoor behoorlijk ondergepresteerd.
Daarnaast is EM vaak een flinke weging in Zuid-Korea en China en Hong-Kong (TSMC). Het is veel minder gespreid dan je soms denkt.
Bedankt voor het inzicht, de chip sector staat daar idd op een ath

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gewoon de verhouding aan houden van de market cap.

Zuid Korea kan net zo goed met een roll of the dice weer 5 jaar niks omhoog of zelfs omlaag gaan.

Het idee is juist dat je met de standaard verhouding, de winnaars altijd al van tevoren hebt gekocht (en ook de losers ;) )

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:13:
[...]

Grote kans dat je instapt op een top. En vergeet niet: EM heeft de afgelopen jaren goed gepresenteerd, maar de jaren daarvoor behoorlijk ondergepresteerd.
Grootste positie is TSMC met 15%, dus concentratierisico is net zo groot en misschien nog wel groter gezien het feit dat semiconductors 1/3e ofzo van de index uitmaken. India krijg je er wel nog bij met circa 11% maar het valt dus best tegen qua diversificatie. Nu zou ik wel verwachten dat EM goede long term fundamentals heeft, maar op basis van de huidige concentratie zie ik veel correlatierisico met developed markets….

• aljooge
Uniciteit schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:45:

Amerika heeft net (niet) genoeg om met de strategische oliereserves het uit te zitten tot de midterms. Die worden aangesproken om de inflatie te beteugelen, want een hoge inflatie is slecht voor de verkiezingen.

Daarna, zijn alle voorraden op en komt er te weinig olie binnen

• Pr088
Sineplex schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

Grootste positie is TSMC met 15%, dus concentratierisico is net zo groot en misschien nog wel groter gezien het feit dat semiconductors 1/3e ofzo van de index uitmaken. India krijg je er wel nog bij met circa 11% maar het valt dus best tegen qua diversificatie. Nu zou ik wel verwachten dat EM goede long term fundamentals heeft, maar op basis van de huidige concentratie zie ik veel correlatierisico met developed markets….
En na TSMC zijn chippers Samsung en SK Hynix samen goed voor ruim 16%. Dus al 30% chippers. In totaal zelfs 47% binnen de technologiesector volgens Morningstar. https://global.morningstar.com/nl/beleggingen/fondsen/0P00017E6Y/portefeuille

En het blijven Emerging Markets, met minder bescherming voor bedrijven (China), veel particuliere beleggers (China, Korea) en risico's (China<>Taiwan, Koreanen die beleggen met hefbomen etc.)

Mijn advies, max 5-10% op je totale portefeuille.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001

The Third Man

The Third Jellyfish

@Sineplex concentratierisico is niet zo relevant by een dynamische index en lange termijn, waar je vandaag in belegt is niet waar je in de (verre) toekomst uiteindelijk het rendement van moet hebben. Het kan, ook fijn, maar het kan net zo goed van hele andere groei komen. Bij een vaste verdeling met vast 15% TSMC zou het een heel ander verhaal zijn.

En een deel van de wereldmarkt heeft per definitie correlatierisico met een ander deel van de wereldmarkt. Alleen kan niemand voorspellen hoe relevant dat is. Er staat niks de wereldmarkt in de weg om totaal andere richtingen op te gaan, of zo nog decennia min of meer hetzelfde te blijven. Dat onderstreept juist wat @YakuzA zegt waarom het volgen van de daadwerkelijke verhoudingen zo essentieel maakt.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:15
Mr. Bronkhorst schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:52:
[...]
Ik ben begin dit jaar zelf begonnen met copytrading bij een CFD platform.
Werken met een affiliate programma en een performance fee.
Als de traders of strategieaanbieders niet presteren, verdienen ze dus zelf ook niks.
Tot nu toe heel tevreden van de resultaten!
Maar verliezen ze zelf, aantoonbaar, wel? Anders hebben ze natuurlijk een uitstekende positie: nooit iets kunnen verliezen, maar wel de kans op verdienen.

• R.van.M
The Third Man schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:52:
@Sineplex concentratierisico is niet zo relevant by een dynamische index en lange termijn, waar je vandaag in belegt is niet waar je in de (verre) toekomst uiteindelijk het rendement van moet hebben. Het kan, ook fijn, maar het kan net zo goed van hele andere groei komen. Bij een vaste verdeling met vast 15% TSMC zou het een heel ander verhaal zijn.

En een deel van de wereldmarkt heeft per definitie correlatierisico met een ander deel van de wereldmarkt. Alleen kan niemand voorspellen hoe relevant dat is. Er staat niks de wereldmarkt in de weg om totaal andere richtingen op te gaan, of zo nog decennia min of meer hetzelfde te blijven. Dat onderstreept juist wat @YakuzA zegt waarom het volgen van de daadwerkelijke verhoudingen zo essentieel maakt.
Ja, maar stel dat je een EM ETF hebt met een koers van €100, waarvan €47 blootstelling heeft aan de chipsector. Als die sector instort en die €47 terugvalt naar €7, dan daalt de totale waarde van de ETF van €100 naar €60. Daarna is het aandeel van de chipsector in de ETF inderdaad gedaald naar circa 11%. Dat betekend niet dat er automatisch andere winnaars zijn in de EM

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@R.van.M hoe is dat relevant voor een lange termijnbelegger? Dat dit voor een daytrader of korte termijnbelegger problematisch is, is logisch, maar daar houdt het ook op. Op de lange termijn boeit het jaar over jaar steeds minder, want de groei waar dan ook, immers je zit hierin en in een developed world fonds, laat de index aanpassen en daarmee je portfolio.

Als er nou nooit meer geld naar de aandelenmarkt wereldwijd zou gaan, ja dan zit je permanent met de gebakken peren dat die chipsector lang terug instortte. Maar dat is wel een zeer extreem doemscenario.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:25
R.van.M schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:35:
[...]

Ja, maar stel dat je een EM ETF hebt met een koers van €100, waarvan €47 blootstelling heeft aan de chipsector. Als die sector instort en die €47 terugvalt naar €7, dan daalt de totale waarde van de ETF van €100 naar €60. Daarna is het aandeel van de chipsector in de ETF inderdaad gedaald naar circa 11%. Dat betekend niet dat er automatisch andere winnaars zijn in de EM
Niemand beweert dat er automatisch andere winnaars zijn. Korte termijn dalingen vang je dus ook niet op met index beleggen. Hoogstens heb je een dempend effect doordat vaak breed gespreid zit in allerlei diensten en sectoren.

Door de decennia heen weten we dat indexen altijd blijven groeien. Soms tijdelijk zijwaarts, soms met een daling maar altijd omhoog. Of het nu de dot.com bubble is geweest of de krediet crisis, na een flinke daling gaan de indexen altijd over het oude ATH moment heen.

Het voordeel van het breed gespreid index beleggen is dat als de markt weer aantrekt, precies zoals @The Third Man aangeeft, je dan alle mogelijke winnaars al in je mandje hebt zitten. Ongeacht welke sector, diensten of bedrijven aantrekken maar de kans is groot dat je ze al in bezit hebt.

Ps: index beleggen is geen zilveren kogel als het om beleggen gaat. Het belangrijkste element is tijd, hoe langer je in de markt zit (> 10 jaar) hoe meer het gaat renderen. Het is dus niet bedoeld om op korte termijn grote winsten te kunnen behalen, je neemt tenslotte genoegen met het gemiddelde rendement van je gekozen index. Low risk > low reward
Dat is wel mogelijk als je in losse aandelen belegt en de juiste voorspellingen weet te maken maar dan geldt ook high risk, high reward.

[ Voor 16% gewijzigd door Miki op 03-08-2026 16:08 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pr088 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:49:
[...]
En het blijven Emerging Markets, met minder bescherming voor bedrijven (China), veel particuliere beleggers (China, Korea) en risico's (China<>Taiwan, Koreanen die beleggen met hefbomen etc.)

Mijn advies, max 5-10% op je totale portefeuille.
12,2 of 11,0% dus: (of 12,3/11,3 voor NT)
https://www.marketcaps.site/
;)

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 03-08-2026 15:44 ]

PSN

• R.van.M
Miki schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:43:
[...]

Niemand beweert dat er automatisch andere winnaars zijn. Korte termijn dalingen vang je dus ook niet op met index beleggen. Hoogstens heb je een dempend effect doordat vaak breed gespreid zit in allerlei diensten en sectoren.

Door de decennia heen weten we dat indexen altijd blijven groeien. Soms tijdelijk zijwaarts, soms met een daling maar altijd omhoog. Of het nu de dot.com bubble is geweest of de krediet crisis, na een flinke daling gaan de indexen altijd over het oude ATH moment heen.

Het voordeel van het breed gespreid index beleggen is dat als de markt weer aantrekt, precies zoals @The Third Man aangeeft, je dan alle mogelijke winnaars al in je mandje hebt zitten. Ongeacht welke sector, diensten of bedrijven aantrekken maar de kans is groot dat je ze al in bezit hebt.

Ps: index beleggen is geen zilveren kogel als het om beleggen gaat. Het belangrijkste element is tijd, hoe langer je in de markt zit (> 10 jaar) hoe meer het gaat renderen. Het is dus niet bedoeld om op korte termijn grote winsten te kunnen behalen, je neemt tenslotte genoegen met het gemiddelde rendement van je gekozen index. Low risk > low reward
Dat is wel mogelijk als je in losse aandelen belegt en de juiste voorspellingen weet te maken maar dan geldt ook high risk, high reward.
Helemaal mee eens, maar het wordt hier zo stellig beweert soms dat het bijna klinkt of dat je met indexbeleggen nooit 10+ jaar onderwater kan staan.

• Pr088
Mijn advies hè. Ik zit liever iets lager op EM dan het gemiddelde. ;)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

R.van.M schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Helemaal mee eens, maar het wordt hier zo stellig beweert soms dat het bijna klinkt of dat je met indexbeleggen nooit 10+ jaar onderwater kan staan.
Er is toch een enorm verschil in zeggen dat

- het hoe breder de belegging is, en dat die gemaximaliseerd wordt, de kans op 10 jaar onder water staan geminimaliseerd wordt

- hoe breder de belegging is, je nooit 10 jaar onder water kán staan

Het is net alsof je alleen met kan wel/niet rekent en niet met de logische kansen hierop? Immers dat is het hele eieren eten: geen enkele belegging garandeert iets, maar de kans op het hoogste langetermijnrendement is wel beargumenteerd hoger bij de een dan bij de ander.

De stelligheid slaat op die kans, niet op een garantie.

• Mr. Bronkhorst
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08-08 22:09
rube schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

Maar verliezen ze zelf, aantoonbaar, wel? Anders hebben ze natuurlijk een uitstekende positie: nooit iets kunnen verliezen, maar wel de kans op verdienen.
Verliezen doen ze wel inderdaad. Maar ze hanteren een sterk risk management.
Winrate van ongeveer 85%, max. consecutive losses: 2.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:47
De wereld van de managed futures is iets wat hier heel weinig aan bod komt, maar het is wel iets is dat je val kan dempen in bear markets.
Een porfolio met 80% VT (Amerikaanse all world ETF) en 20% DMBF zou ondanks zijn eigen lagere CAGR door jaarlijks te herbalanceren de CAGR van de world index optrekken plus zorgen voor een lagere drawdown. Let ook in de grafiek op de blauwe lijn in de periode van 2008 met de GFC en de periode van 2022 met het begin van de oorlog in Oekraïne, dat zijn de momenten dat het herbalanceren van DBMF naar de world ETF zijn geld verdient.
(Afbeeldingen zijn klikbaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItyKX5FCqkN7XPq2CSPD-f6weYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZxtN1MGB368337vPRqOHpZyi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80OShF4LclpnxpeZwf0yQ8TBUKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WDnqzNCUmmXg8EI3wNMlzDnA.png?f=fotoalbum_large
(Link naar backtest)

De bank Societe General stelt een dashboard ter beschikking dat inzicht geeft in de huidige trends waarvan de 10 tot 15 meest liquide futures door DBMF gevolgd worden.
Enkele observaties op het dashboard vandaag:
  • Alle aandeelmarkten zitten in een long trend behalve de Hong Kong Hang Seng index.
  • Alle wisselkoersen zitten in een short trend tegenover de dollar behalve de Mexicaanse Peso.
  • Alle obligaties zitten in een short trend.
  • De commodity's geven een verdeeld beeld. Olie is 3 dagen geleden van short naar long gegaan.
Ook leuk: de hele historiek van oktober 2002 tot nu zit achter het dashboard. Ik ben eens gaan terugkijken naar de periode van 2007-2009 en blijkt dat S&P trend short stond rond december 2007 en terug long rond mei 2009. Om een idee te krijgen van deze data, zie het rode pijltje en groene pijltje hieronder. N=1 maar het lijkt mij wel een aardige manier om een bias te krijgen van de heersende markttrends, zeker voor wie turbo's of leverage gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlpuUYqQcLsRPV5EBHNXFthsmBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tPCKk9cacs9CpMDCu4TcyWNC.png?f=fotoalbum_large
Meer achtergrond rond de opbouw van de indexen en welke managers een aandeel hebben in de opmaak van de trend vind je hier.

Hopelijk komen de Amerikaanse fondsen RSIT en RSST ook snel beschikbaar in Europa, waar momenteel enkel DBMF te koop is als UCITS wrapper voor het Amerikaanse DBMF fonds. RSIT en RSST gebruiken leverage om 100% managed futures exposure toe te voegen aan respectievelijk 100% World ETF of 100% S&P500 ETF en zo dus een ingebouwde demping hebben voor bearmarkets zonder je exposure te verminderen aan je favoriete aandelenindexen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Marrtijn
Ik beleg in Main Street Capital,een Amerikaanse BDC die maandelijks dividend uitkeert, en nu heb ik bij DeGiro een optie om deze uit te lenen voor Securities lending. Ik ben ze van plan om aardig lang aan te houden, dus uitlenen is voor mij niet echt een probleem.

Echter vraag ik me af wat de dividendimplicaties voor mij zijn. Ik weet dat ik een 'vervangende betaling' krijg, waardoor ik technisch gezien geen dividendbelasting over betaal.

maar het is me nog niet duidelijk wat ik dan krijg bij de vervangende betaling. Is het een nettobedrag dat 30% lager ligt door de dividendbelasting of ligt het slechts 15% lager vanwege het belastingverdrag?

En heeft dit nog andere belastingimplicaties? Ik betaal sowieso nog niets in box 3 dus dat is niet heel relevant voor mij.

• RedBad9
  • Laatst online: 17:26
Heeft iemand al een goede analyse gezien of gelezen over de aanstaande Amerikaanse midterm verkiezingen en wat dat potentieel met de markten kan doen?

• Malantur
RedBad9 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:58:
Heeft iemand al een goede analyse gezien of gelezen over de aanstaande Amerikaanse midterm verkiezingen en wat dat potentieel met de markten kan doen?
Deze van Blackrock lijkt mij wel aardig accuraat: https://www.blackrock.com...ns-and-market-performance
When looking at annual U.S. stock market returns, midterm years, on average, have been the weakest, rising just 7.5% vs. an average of 12.4%.3 The two most recent midterms, 2022 with -18.1% and 2018 -4.4%, have been the two worst years for the S&P since 2008.4 It’s also worth noting there have never been three consecutive, negative midterm cycles. The highest performing years linked to elections have been presidential elections (+12.1%). Outside of elections, odd-numbered years have been the best performing (+14.9%).5
There has also been some dispersion based on sectors. Healthcare (10.7% avg) and Energy (8.9% avg) have historically held up better, while Industrials (0.6% avg) and Financials (-0.6% avg) have tended to drag the market down in midterm years.6
En een grafiekje erbij van een andere bron:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6l986bQjZksVlsjY1TAomPBcr8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPmvH2s96y24yi581mOVwzGb.jpg?f=fotoalbum_large
Gemiddeld dus weakness vanaf april tot oktober in een Mid-Term jaar, maar we zijn augustus en de Dow staat +11,10% YTD, dubbel zo hoog als een gemiddeld niet-Mid-Terms jaar. Dus ik denk niet dat seasonals je dit jaar wijzer gaan maken van de verwachtingen. Woensdag is het wel weer CPI publicatie die ons een richting gaan geven over we terug kunnen hopen op een rate cut of toch nog een hike. Ik verwacht voor zilver en goud wel een uitgesproken beweging morgen bij de publicatie.

• RedBad9
  • Laatst online: 17:26
Malantur schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:42:
[...]

Deze van Blackrock lijkt mij wel aardig accuraat: https://www.blackrock.com...ns-and-market-performance

[...]

En een grafiekje erbij van een andere bron:
[Afbeelding]
Gemiddeld dus weakness vanaf april tot oktober in een Mid-Term jaar, maar we zijn augustus en de Dow staat +11,10% YTD, dubbel zo hoog als een gemiddeld niet-Mid-Terms jaar. Dus ik denk niet dat seasonals je dit jaar wijzer gaan maken van de verwachtingen. Woensdag is het wel weer CPI publicatie die ons een richting gaan geven over we terug kunnen hopen op een rate cut of toch nog een hike. Ik verwacht voor zilver en goud wel een uitgesproken beweging morgen bij de publicatie.
Dankjewel, daar zal ik eens even op kauwen. Het is inderdaad wel duidelijk dat dit jaar dan een enorme outlier is vergeleken met een gemiddeld midterm jaar. :?

Morgen dus in de gaten houden.
Zie dat de inflatieverwachting van 3.5% in juni naar 3.4% in juli zouden zijn. Is alsnog fors |:(

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RedBad9 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:30:
[...]
Dankjewel, daar zal ik eens even op kauwen. Het is inderdaad wel duidelijk dat dit jaar dan een enorme outlier is vergeleken met een gemiddeld midterm jaar. :?
Een Iran SMO heeft natuurlijk dit jaar al een stuk meer impact dan de midterms.

PSN

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-08 14:58
Gaat iemand hier nog aan meedoen?

https://www.ingmarkets.nl/analyses/updates/insight-588

Ik ga denk wel meedoen. In het ergste geval blijf ik achter met stukken Adyen, die wil ik dan wel houden voor de lange termijn.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20-08 06:01

Internet Janny

He does it for free

ColeJ schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:34:

Ik ga denk wel meedoen. In het ergste geval blijf ik achter met stukken Adyen, die wil ik dan wel houden voor de lange termijn.
Kan je iets meer vertellen dan alleen een link dumpen?

Zero compensation

• MaZo
  • Niet online
CoreWeave CEO Michael Intrator cites ‘sold out’ capacity as revenue more than doubles and backlog swells to $104 billion
Nebius Q2 resultaat wordt voor zometeen gecommuniceerd.

Is die AI bubbel al geklapt? :+

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Worden er weer nieuwe complexe risicovolle financiële producten gevent?

PSN

• Miki

Je hebt te maken met een ongelijk risicoprofiel waar voornamelijk de ING voordeel bij heeft. De winst is gemaximaliseerd op 16%. Doet Adyen het beter dan die 16% heb je pech maar als Adyen het slechter gaat doen heb je maximale pijn en blijf je achter met de stukken en dus flink verlies. Immers bij een koersdaling van -30% zijn ze van jou. Wiskundig gezien moet het aandeel vervolgens meer dan 30% stijgen om geen verlies te nemen.

Adyen is daarnaast volatiel en beweegt sterk mee met het beurs sentiment. Ik zou me 2x bedenken om in zo’n constructie te stappen.

Als je echt in het aandeel gelooft zou ik gewoon de aandelen kopen in plaats van de ING kas te spekken.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 12-08-2026 09:16 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Miki je krijgt bij de daling van 30% toch wel de coupon van 16%? Dus dan hoeven de aandelen toch niet weer 30% te stijgen, maar het koersverschil in euro’s min 160? 10k geïnvesteerd betekent een restwaarde van 7k (aandelen -30%) + 1600. Dus om dan weer naar 10k te komen is 1400 nodig, is weer 20% stijging terug vanuit die 7k.

• Miki
The Third Man schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:24:
@Miki je krijgt bij de daling van 30% toch wel de coupon van 16%? Dus dan hoeven de aandelen toch niet weer 30% te stijgen, maar het koersverschil in euro’s min 160? 10k geïnvesteerd betekent een restwaarde van 7k (aandelen -30%) + 1600. Dus om dan weer naar 10k te komen is 1400 nodig, is weer 20% stijging terug vanuit die 7k.
Sorry, je krijgt uiteraard nog wel de couponrente terug ook bij een verlies. Maar dan nog, het is een constructie waarbij het huis, in dit specifieke geval ING, altijd wint.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Miki sorry, maar dat is een valse dichotomie. In een casino heeft één partij structureel een edge: wat de klant wint, verliest het huis en vice versa. Je kunt niet zeggen dat zowel de klant als het huis gemiddeld wint.

Hier werkt het anders. Een buy & hold belegger verliest niet met deze convertible en kan gewoon de coupon als rendement pakken. Dat rendement kan uiteindelijk lager zijn dan de daadwerkelijke koerswinst van Adyen, omdat je de upside cedeert/capped. Maar dat betekent niet dat ING dan automatisch “wint” en de belegger “verliest”.

De belegger ruilt hier simpelweg een deel van zijn potentiële upside in voor een hoge coupon en een beperkte buffer aan de downside. Als Adyen zijwaarts beweegt of beperkt daalt, kan de convertible zelfs duidelijk beter uitpakken dan het aandeel. Bij een sterke stijging is het aandeel uiteraard voordeliger. Maar dat geldt voor zoveel zaken waarbij je hedged of opties voor toepast, you can’t have it both ways. Alleen een verschil in voordeel hebben (cq capped upside) is nog geen verlies draaien.

Dat ING hier een marge op maakt en het product dus niet tegen kostprijs aanbiedt, lijkt me evident. Maar dat is iets anders dan zeggen dat het per definitie een zero-sum game is waarbij ING wint zodra de belegger niet de maximale aandelenwinst pakt. Het zou wél veel meer richting een zero-sum game gaan als de coupon bij een verlies niet werd uitgekeerd: dan zou de winst van de ene partij direct tegenover het verlies van de andere staan.

[ Voor 13% gewijzigd door The Third Man op 12-08-2026 09:42 ]

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
(bijna) Al dit soort complexe producten zijn er maar om een reden: geld in het laatje van de bank.

• Miki
The Third Man schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:38:
@Miki sorry, maar dat is een valse dichotomie. In een casino heeft één partij structureel een edge: wat de klant wint, verliest het huis en vice versa. Je kunt niet zeggen dat zowel de klant als het huis gemiddeld wint.

Hier werkt het anders. Een buy & hold belegger verliest niet met deze convertible en kan gewoon de coupon als rendement pakken. Dat rendement kan uiteindelijk lager zijn dan de daadwerkelijke koerswinst van Adyen, omdat je de upside cedeert/capped. Maar dat betekent niet dat ING dan automatisch “wint” en de belegger “verliest”.

De belegger ruilt hier simpelweg een deel van zijn potentiële upside in voor een hoge coupon en een beperkte buffer aan de downside. Als Adyen zijwaarts beweegt of beperkt daalt, kan de convertible zelfs duidelijk beter uitpakken dan het aandeel. Bij een sterke stijging is het aandeel uiteraard voordeliger. Maar dat geldt voor zoveel zaken waarbij je hedged of opties voor toepast, you can’t have it both ways. Alleen een verschil in voordeel hebben (cq capped upside) is nog geen verlies draaien.

Dat ING hier een marge op maakt en het product dus niet tegen kostprijs aanbiedt, lijkt me evident. Maar dat is iets anders dan zeggen dat het per definitie een zero-sum game is waarbij ING wint zodra de belegger niet de maximale aandelenwinst pakt. Het zou wél veel meer richting een zero-sum game gaan als de coupon bij een verlies niet werd uitgekeerd: dan zou de winst van de ene partij direct tegenover het verlies van de andere staan.
Sure, tuurlijk als we heel zuiver en neutraal gaan bekijken heb je een gelijk.

Maar de ING is geen filantropische instelling die gratis geld weggeeft. Het team dat dit product op de markt hebben gezet hebben hun huiswerk ook gedaan en worden daarvoor goed betaald. Dat er schijnbaar 16% geboden kan worden betekent ook dat het risicoprofiel daar ook naar is. Dat alleen al moet alarm bellen rinkelen.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Natuurlijk :) alleen dat maakt het product niet automatisch oninteressant voor een Adyen belegger die een koersverloop binnen het winstbereik als hoger inschat dan erbuiten. Alle voordelen die ING hierbij heeft nemen dat voordeel voor die doelgroep toch niet weg?

Het wordt hier snel een beetje "is alleen maar voor hunnie om geld mee te verdienen" weggezet, terwijl dat bij alles is wat een bank of fondsbeheerder doet... nogal een open deur. Is een bankrekening of VWCE ook gemaakt "om éen reden: geld in het laatje van een bank/Vanguard"? Het zijn tenslotte geen filantropische instellingen. Ja leuk, maar dat boeit mij als rekeninghouder/belegger natuurlijk verder ook niet.

• wibblemoo
  • Laatst online: 23:37
The Third Man schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:37:
Natuurlijk :) alleen dat maakt het product niet automatisch oninteressant voor een Adyen belegger die een koersverloop binnen het winstbereik als hoger inschat dan erbuiten. Alle voordelen die ING hierbij heeft nemen dat voordeel voor die doelgroep toch niet weg?

Het wordt hier snel een beetje "is alleen maar voor hunnie om geld mee te verdienen" weggezet, terwijl dat bij alles is wat een bank of fondsbeheerder doet... nogal een open deur. Is een bankrekening of VWCE ook gemaakt "om éen reden: geld in het laatje van een bank/Vanguard"? Het zijn tenslotte geen filantropische instellingen. Ja leuk, maar dat boeit mij als rekeninghouder/belegger natuurlijk verder ook niet.
Ja het lijkt wel een soort Pavlov reactie zodra er ergens een bank wordt genoemd om 'zakkenvullers' of een equivalent te roepen.

• ErnstH
  • Niet online
Er zijn wel gradaties in het niveau van "zakkenvullerij" natuurlijk. Je hebt de Goldman Sachsen van de wereld die geen probleem hebben met Griekenland te "adviseren", de Nederlandse banken met woekerpolissen en agrilobby, tot aan een Triodos bank of Vanguard.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:52
MaZo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:31:
[...]

Ik heb 1000 stuks Nebius ($64 average), maar zit er aan te denken om een deel te verkopen voor CoreWeave. Dat is helemaal een koopje nu.
Dank voor deze post, ik heb op 29ste CoreWeave gekocht en ben (tot nu toe) een tevreden man.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:15
PASware schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

Dank voor deze post, ik heb op 29ste CoreWeave gekocht en ben (tot nu toe) een tevreden man.
Coreweave staat me toch wat tegen gezien de hoge schuld. Nebius is wat beter in dat opzicht, imho.

Coreweave nu +17 voorbeurs.

[ Voor 5% gewijzigd door Black-Death op 12-08-2026 11:22 ]

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:33

Zag het ook voorbij komen inschrijven tot 15:00 vrijdag, eindkoers is de slotkoers van 17 augustus.

Adyen komt morgen ook nog met halfjaarcijfers toevallig.. ff kijken hoe de koers daarop reageert.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:52
Black-Death schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Coreweave staat me toch wat tegen gezien de hoge schuld. Nebius is wat beter in dat opzicht, imho.

Coreweave nu +17 voorbeurs.
Dat las ik hier ook al kort geleden (DebtWeave). Ik heb 2 dagen geleden ook Nebius gekocht. Ben benieuwd.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Miki
The Third Man schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:37:

Eh nu bedien je jezelf ook van een valse dichotomie :)

Dat er kosten in rekening worden gebracht voor het hebben van een bankrekening of houden van een ETF valt bij mij onder gebruikelijke dienstverlening. Daar zit ook een duidelijk overeenkomst in: ik betaal X en ik krijg Y, heel binair, heel duidelijk.

Bij specifieke beleggingsproducten waaronder Turbo’s en Reverse Convertible Notes speelt iets heel anders. Daar wordt bewust een product in de markt gezet waarbij de uitkomst vooraf niet duidelijk is en statistisch gerekend in het voordeel is van de uitgever. Je deelt immers in dit specifieke geval niet mee in het voordeel als de koers meer dan 16% stijgt en je draagt alle risico’s als deze door de barrière van 80% gaat. Alleen als de koers zijwaarts beweegt of licht daalt heb je een leuke winst te pakken.
Iets zegt mij dat er voldoende berekeningen, analyses en simulaties zijn geweest om 16% te kunnen aanbieden zonder al teveel kleerscheuren voor ING.

Maar goed, laten we volgend jaar kijken of dit een fantastische beleggingstip was geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 12-08-2026 11:27 ]

• ColeJ
Miki schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:32:
[...]

Sorry, je krijgt uiteraard nog wel de couponrente terug ook bij een verlies. Maar dan nog, het is een constructie waarbij het huis, in dit specifieke geval ING, altijd wint.
Het huis wint altijd, ook bij normale aandelen. Hierboven is daar genoeg over gezegd.

Ik zie het anders, naast mijn breed gespreide portefeuille (ETF's) vind ik het wel een leuk ritje. In het ergste geval blijf ik met stukken Adyen zitten maar heb ik wel 16% coupon gehad (natuurlijk bij een faillissement etc is het erger maar die kans zet ik op nihil). Als er meer upside is dan 16% heb ik in ieder geval 16% en de rest van de upside zit wel in de ETF's.

• ColeJ
Miki schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:25:
[...]

Iets zegt mij dat er voldoende berekeningen, analyses en simulaties zijn geweest om 16% te kunnen aanbieden zonder al teveel kleerscheuren voor ING.

Maar goed, laten we volgend jaar kijken of dit een fantastische beleggingstip was geweest.
Ik heb banken vaker betrapt op verkeerde analyses dan juiste analyses dus let's see :+. ING heeft ook echt niet de intentie om te "winnen", die winnen altijd. Die zien liever ook terugkerende klanten dus hebben er ook baat bij dat de klant hier "wint".

[ Voor 16% gewijzigd door ColeJ op 12-08-2026 11:33 ]

• Black-Death
PASware schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:24:
[...]

Dat las ik hier ook al kort geleden (DebtWeave). Ik heb 2 dagen geleden ook Nebius gekocht. Ben benieuwd.
Voorbeurs komen vandaag nog cijfers van Nebius. Ben benieuwd. Zal wel een flinke rit worden. Weet alleen niet welke richting _O-

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Miki schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:25:
[...]

Eh nu bedien je jezelf ook van een valse dichotomie :)

Dat er kosten in rekening worden gebracht voor het hebben van een bankrekening of houden van een ETF valt bij mij onder gebruikelijke dienstverlening. Daar zit ook een duidelijk overeenkomst in: ik betaal X en ik krijg Y, heel binair, heel duidelijk.

Bij specifieke beleggingsproducten waaronder Turbo’s en Reverse Convertible Notes speelt iets heel anders. Daar wordt bewust een product in de markt gezet waarbij de uitkomst vooraf niet duidelijk is en statistisch gerekend in het voordeel is van de uitgever. Je deelt immers in dit specifieke geval niet mee in het voordeel als de koers meer dan 16% stijgt en je draagt alle risico’s als deze door de barrière van 80% gaat. Alleen als de koers zijwaarts beweegt of licht daalt heb je een leuke winst te pakken.
Maar volgens mij zit juist daar de crux: dat ING het product zo heeft geprijsd dat het voor hén statistisch aantrekkelijk is, betekent nog niet dat het voor een bepaalde belegger een slechte deal is. Dat is de onjuiste dichotomie. Het kan alleen of-of zijn in jouw optiek, tenminste dat maak ik eruit op. Ik lees ook in je bericht ook niet waarom ik een dichotomie zou toepassen? Ik zeg juist dat het mes aan meerdere kanten snijdt, het tegenovergestelde van een dichotomie.

Dat de uitkomst vooraf niet duidelijk is, is juist inherent aan beleggen. Bij een aandeel weet je óók niet vooraf wat de uitkomst is. En bij deze note weet je wél vrij precies welke payoff je koopt: je levert de upside boven de 16% in, krijgt daar een hoge coupon voor terug, en neemt onder de 80%-barrière grotendeels het neerwaartse risico van het aandeel over. Dus ja: bij +40% Adyen was je beter af met het aandeel. Bij +5%, 0%, -10% of bijvoorbeeld -20% kan de note juist beter uitpakken. Bij een forse daling wordt het weer een ander verhaal. Dat is geen verborgen nadeel, maar letterlijk de ruil die je aangaat. Hoe is dat dan anders dan optiehandel? Is dat dan ook automatisch in het voordeel van de tegenpartij?

En dat ING hier met modellen, hedges en een marge van tevoren heeft berekend dat ze dit tegen 16% kunnen aanbieden zonder zichzelf in de vingers te snijden, lijkt me juist nogal logisch. Dat is hoe een financiële markt werkt... De vraag voor mij is dan niet "heeft ING hier een edge?", want uiteraard willen ze geld verdienen. De vraag is: is de prijs/payoff voor míjn verwachting van het koersverloop aantrekkelijk?

Als ik denk dat de kans op een koersverloop binnen het rendementsprofiel van de note groter is dan de kans op een forse stijging of een crash, dan kan het voor mij rationeel aantrekkelijk zijn, óók als ING er gemiddeld een positieve expectancy aan overhoudt. Het een sluit het ander toch niet uit :?

Anders zouden we eigenlijk ieder financieel product kunnen afschrijven zodra de tegenpartij er gemiddeld geld aan verdient. Een casino heeft een edge, maar een verzekering heeft dat ook, net als een autohandelaar. Dat maakt de vraag of het product voor de klant rationeel is nog steeds afhankelijk van wat die klant ermee wil afdekken of bereiken. En volgens mij is dat precies wat hier door elkaar loopt: "ING heeft dit product zo ontworpen dat zij er gemiddeld geld aan verdienen" kan prima waar zijn, maar daaruit volgt niet "dus de belegger maakt een slechte deal". Daarvoor moet je de payoff vergelijken met de alternatieven gegeven jouw verwachting over Adyen. En dat doe je juist niet, je onderstreept alleen maar het commercieel oogpunt van de aanbieder.
Dat het product voorbij komt en dat het een fantastische beleggingstip zou zijn, zijn natuurlijk wel heeeel ver van elkaar verwijderd. Je lijkt er nu een beetje op aan te sturen dat omdat ik de scheve redenering weerspreek, ik ook maar een greintje voorstander van zo'n beleggingsproduct zou zijn. Totaal niet zelfs, maar ik waak wel voor drogredenen.

• ErnstH
  • Niet online
Ik denk dat de vraag vooral zou moeten zijn: waarom denkt een bank dit aan te moeten bieden? Voor 99% van de beleggers (particulier) is een breed-gespreid indexfonds toch echt het beste (ok, of een target-date fund oid). Waarom moet er nou weer een complex product op een single-stock met een "HEADLINE: 16% coupon" aangeboden worden? Dit is voor mij echt weer hetzelfde als die covered-call rommel, turbo etc. En dat is echt niet om de particulier er beter van te maken. Iemand die een complexe risico afweging kan maken of dit al dan niet in het payoff diagram zou passen kan zoiets prima zelf bouwen.
edit:
is dit niet vergelijkbaar met adyen kopen en een 1-jaars call op 80% van de koers verkopen? Adyen heeft geen opties voor precies over een jaar (alleen juni en dec 2027) maar dat is natuurlijk prima uit te rekenen als je de parameters voor BlackScholes een beetje kunt benaderen. Ik heb wel een donkerbruin vermoeden welk payoff diagram gunstiger is...

[ Voor 67% gewijzigd door ErnstH op 12-08-2026 13:24 ]

• Black-Death
De AI-race gaat weer verder, vandaag met Nebius en Coreweave flink in de plus. Leuk ritje.

• K00kaburra
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Black-Death schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:59:
De AI-race gaat weer verder, vandaag met Nebius en Coreweave flink in de plus. Leuk ritje.
'It's like a horserace that never ends.'

Rack 'em and stack 'em baby.

They all knew borders no longer divided the world so much as ideologies.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
The Third Man schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:01:
[...]
Anders zouden we eigenlijk ieder financieel product kunnen afschrijven zodra de tegenpartij er gemiddeld geld aan verdient. Een casino heeft een edge, maar een verzekering heeft dat ook, net als een autohandelaar. Dat maakt de vraag of het product voor de klant rationeel is nog steeds afhankelijk van wat die klant ermee wil afdekken of bereiken. En volgens mij is dat precies wat hier door elkaar loopt: "ING heeft dit product zo ontworpen dat zij er gemiddeld geld aan verdienen" kan prima waar zijn, maar daaruit volgt niet "dus de belegger maakt een slechte deal". Daarvoor moet je de payoff vergelijken met de alternatieven gegeven jouw verwachting over Adyen. En dat doe je juist niet, je onderstreept alleen maar het commercieel oogpunt van de aanbieder.
Ik wil best wel zo ver gaan om te zeggen dat elk financieel beleggingsproduct gericht op retail beleggers dat gebaseerd is op een makkelijk te verhandelen onderliggende waarde niet aantrekkeljk is. Nooit. Never. Nada. Wat je krijgt is uiteindelijk een vorm van exposure op de onderliggende waarde, maar dan met een lading extra kosten.

• aljooge
Hielko schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:30:
[...]

Ik wil best wel zo ver gaan om te zeggen dat elk financieel beleggingsproduct gericht op retail beleggers dat gebaseerd is op een makkelijk te verhandelen onderliggende waarde niet aantrekkeljk is. Nooit. Never. Nada. Wat je krijgt is uiteindelijk een vorm van exposure op de onderliggende waarde, maar dan met een lading extra kosten.
Wat is er onaantrekkelijk aan ETF's?

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:52
Jammer dat ik niet meer Nebius heb, aan de andere kant juist positie wat afgebouwd omdat het aandeel ook mega volatiel is.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:41
aljooge schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:42:
[...]

De upside is beperkt omdat er ook laagvliegers zijn? Terwijl er in een crisissituatie bij paniek geen echte downside is

[ Voor 15% gewijzigd door 49euro op 12-08-2026 19:14 ]

• Marrtijn
49euro schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:13:
[...]

De upside is beperkt omdat er ook laagvliegers zijn? Terwijl er in een crisissituatie bij paniek geen echte downside is
Bij een crisissituatie zijn er altijd wel bedrijven die profiteren, zoals BASF of Unilever. Die dempen dus de downside.

• Black-Death
49euro schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:13:
[...]

Tuurlijk is de upside beperkt, maar er is inderdaad ook minder downside. Voor 95% van de Henkies en Ingridjes is een ETF gewoon veruit de beste keuze tov stock picking.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
[...]

Heb je me bijna te pakken! Niks mis met de klassieke ETF om een brede index te volgen! :)

Maar een index is geen onderliggende waarde die je makkelijk kan verhandelen! Dat is namelijk het grooste/enige bestaansrecht van dergelijke ETFs.

• Malantur
Mogelijk relevant voor de eerdere discussie rond Ayden:
Adyen $ADYEN H1 results are out

Another very strong print:

📈 Revenue: 1.30B€, +19% YoY (+21% CC)

💳 Processed volume: 804B€, +24%

💰 EBITDA: 642M€, +25%

🔥 EBITDA margin: 49% / 50% underlying

💵 FCF conversion: 86%

But the most interesting part might be what Adyen is becoming

With TalonOne, Orb, Adyen Agentic and Intelligent Money Movement, the company is increasingly moving beyond pure payment processing toward becoming a broader financial operating system for enterprises

2026 guidance now calls for 21–23% constant-currency growth, while management still targets 55%+ EBITDA margins by 2028

Growing 20% while already generating 50% EBITDA margins is a pretty powerful combination. Not bad for a PE of 24x
Staat vandaag op +17% as we speak.

• Pr088
Malantur schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:50:
Mogelijk relevant voor de eerdere discussie rond Ayden:

[...]

Staat vandaag op +17% as we speak.
Ik vond het vooral slim van Adyen dat ze investeringen in servercapaciteit naar voren halen (ten koste van de gewenste aandeleninkoop?). Lijkt me heel verstandig en een goed teken dat ze hun cash aan het werk zetten. Toen vanochtend deze cijfers naar buiten kwamen dacht ik wel dat er een plusje op het bord zou komen van circa 5%. Maar +18% gaat wel erg lekker. Toch fijn als je (zoals ik) stukken hebt opgevist in juni/juli op 840.

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:41
Even een hele simpele vraag. Ik beleg al een tijdje in WEBN via Interactive Brokers. Dit doe ik maandelijks met een bedrag geautomatiseerd.

Nu begin ik een beetje een tekort aan euro's te hebben, maar datzelfde account heeft nog wel een voorraad USD. Zit er een nadeel aan (qua belasting of iets anders) als ik mijn inleg in WEBN gewoon annuleer en overga naar WEBQ? Volgens mij is het dezelfde ETF, maar alleen genoteerd in een andere valuta?
Nu snap ik dat ik natuurlijk dollars naar euro's kan omwisselen, maar ik koop af en toe VTI/VXUS, daar gebruik ik dan toch dollars voor. Om een heen en weer aan valuta's te voorkomen dacht ik dat om die reden wellicht WEBQ een alternatief is als er geen andere nadelen aan zitten.

Edit: Het lijkt er op dat IBKR WEBQ niet aanbied, dan houdt het al snel op :+

[ Voor 5% gewijzigd door feelthepower op 13-08-2026 16:29 ]

• ErnstH
  • Niet online
Valutaconversie bij IBKR is echt ontzettend goedkoop, volgens mij 2 USD oid? Zou je daar de moeite voor willen doen?

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:41
Ja, dat kan ook wel, maar volgens mij kan dat momenteel niet geautomatiseerd? Misschien (aangezien WEBQ niet beschikbaar lijkt) is VWRA voor nu makkelijker als tussenoplossing.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 19:30
[...]

Ik zat van de week de Trends podcast te luisteren waarin ze in de zomerreeks vrouwen in de beleggingswereld interviewen. Deze dame beheerde een beleggingsportefeuille. Zij concludeert dat er meer waarde aan ETF's zou zijn dan er aan aandelen uitstaat. Zo begreep ik haar in ieder geval. Dat er bij periode van paniek beperkingen op ETF's kunnen komen waardoor je max 5% per dag mag verkopen bijvoorbeeld. Zij was al met al niet erg enthousiast over ETF's ten opzichte van klassieke aandelen. Laurence de Munter is de naam. Ik heb nog geen factcheck gedaan.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Wel een aparte bewering, een ETF is niet meer dan een aandelenmandje, dus kan niet een soort benadering geven van meer investering dan dat er aan onderliggende aandelen beschikbaar zijn. Nog los ervan dat ze dat wel moeten, want hoe kunnen ze anders de waarde en daarmee bijbehorende rendementen bereiken.

Het zou wat anders zijn als standaard ETF's synthetisch waren, maar die zijn juist sterk in de minderheid.

Maar sowieso, dit soort fear mongering vind ik nou typisch voor een social media bron die meer voor de sensatie dan voor de rationele benadering bestaat. Het format van een "expert" aan het woord laten die iets "beheert" (klinkt gelijk als "dan weten ze het dus wel") is ook zo'n standaard format hiervoor.

• Malantur
Automatische transcriptie van het bewuste fragment (ik heb het al wat leesbaarder gemaakt):
“En er zijn inderdaad redenen waarom directe lijnen en waarom ETF's zijn. Ik denk, ETF's is fantastisch als je voorbeeld 10.000 euro hebt en die wordt eigenlijk gespreid beleggen. Perfect.
Eén klik en je hebt 500 aandelen voor het S&P 500. Heel liquide, je betaalt heel lage kosten. Dus dat is een heel mooi concept om investeren of beleggen te democratiseren.
Iedereen kan vandaag aan een laag bedrag instappen in de beurs op een gespreide manier. Dus eigenlijk fantastisch. Maar er zijn ook bepaalde dingen.

Met ETF's heb je nog altijd kosten. Ook al zijn de kosten lager dan fondsen, heb je nog altijd kosten. ETF's hebben ook een bid ask, zoals veel mensen weten. Obligaties hebben een bid ask spread. Dus er is een verschil tussen aan hoeveel je de ETF koopt en verkoopt. De spread is heel laag, dus veel mensen zien dat zelf niet. Maar als je in een heel niche ETF zou zitten, waar iedereen ineens uit wil stappen, kan die spread wel oplopen.

Oké, kan in je nadeel werken?

“Kan in je nadeel werken. Een ander ding dat ook vaak wordt vergeten, is dat de koers van de ETF niet de som van alle waarden. Bij fondsen is dat dus de nettoinventariswaarde van een fonds.

Elke dag, ja.

Is zo en je kan er niet op negoceren. De koers is afhankelijk van vraag en aanbod en kan hoger zijn dan wat erin zit in ETF's. Andere risico's zijn bijvoorbeeld securities lending. De kosten zijn heel laag bij ETF's omdat het huis, een Vanguard of een iShares, die gaan de onderlegende activa uitlenen aan vaak hedgefonds en tot 100%. Dat is allemaal goed als alles goed gaat. Maar als we terug in een crisis zitten, zoals 2007, 2008, en het hedgefonds gaat onderuit en ze krijgen hun stukje niet terug, dan zit je met een probleem. Ik weet niet wat er gaat gebeuren. Omdat er vandaag, wat ook een beetje gek is, er zijn meer ETF's aan aandelen.

Ja, je vraagt je af hoe die zichzelf vullen.

Ja, en al die ETF's zijn nog eens onderuit geleend. En dan vraag je af, waar zit het geld? “Terwijl, als jij zelf aandelen in het portefeuille hebt, dan zijn die van jou in jouw portefeuille.
En als jij dan zegt, ik wil mijn aandeel verkopen, dan verkoop je het in een ETF. Een ETF kan zeggen, iedereen wil verkopen, we gaan het gaten, we stoppen, maar 5% kan verkocht worden vandaag. En dan zit je echt vast. Dus alles is goed, zolang alles goed gaat, mag je summeren van worst-case scenario. Ik ben echt letterlijk begonnen in de financiële crisis, dus ik weet hoe soms het kan, wat er kan gebeuren. Iedereen is in paniek, iedereen heeft geleveraged.
En ineens wil iedereen deleveren en het gaat eigenlijk niet.”
Dus ik denk dat er niet zo zeer in waarde meer ETFs dan aandelen bedoeld wordt, maar wel in aantallen. Er worden bij de vleet nieuwe (vaak thematische of niche) ETFs gelanceerd maar VT bestaat uit 10000 aandelen dus zo veel ETFs zijn er nog niet schat ik.

Hoe het ‘gaten’ van de verkoop van een ETF op 5% per dag in zijn werk zou gaan ben ik ook wel benieuwd naar, afaik vind alle handel plaats op de secundaire markt tussen traders, zonder rechtstreekse invloed van de uitgever van de ETFs. Ik vermoed dat ze dan bedoeld dat de Authorized Participants maar 5% per dag van ETF aandelen mogen omzetten naar de onderliggende aandelen om die dan op de markt te verkopen om zo de ETF koers wat te ondersteunen, maar bij echte blinde paniek zou je dan volledig overgeleverd zijn aan wat de gek aan de andere kant van de trade er nog voor geeft. Maar hetzelfde geldt natuurlijk als je het onderliggende aandeel vast hebt dat in vrije val gaat.

Het thema van de afwijking tussen de ETF koers en de onderliggende waarden sluit hier ook wat op aan. Volgens Tradingview is er een 2,08% Discount/premium op de DRAM ETF, wat logisch is omdat er maar een laag aantal onderliggende aandelen in zitten die dan ook nog eens verspreid zijn over beurzen met verschillende openingstijden. De Europese ETF handelaars kunnen anticiperen bij een bloedrode geheugenfabrikanten beursdag in Azië alvast hun ETF verkopen terwijl de USA beurs nog gesloten is en de market cap van Micron dus nog voor de volle mep meetelt.
De discount/premium van VWCE is 0,2%, WEBN 0,03%, en PHAU (fysiek goud) bv -0,2% wat ook logisch is want fysiek goud verkoop verkoop je niet met 1 knop op de open markt. Ik vermoed dat ze bij het laatste dus bewust wel wat minder goud in de kluis steken dan hun AUM om te voorkomen dat ze bij de dagelijkse in- en outflows continu staven moeten kopen en verkopen.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Malantur schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:47:

Dus ik denk dat er niet zo zeer in waarde meer ETFs dan aandelen bedoeld wordt, maar wel in aantallen. Er worden bij de vleet nieuwe (vaak thematische of niche) ETFs gelanceerd maar VT bestaat uit 10000 aandelen dus zo veel ETFs zijn er nog niet schat ik.
Ik zie eigenlijk geen argument waarom dat uit zou maken. Stel er waren een miljoen ETF's, wat is dan precies het probleem voor de markt? Het lijkt me praktisch slechts nadelige overhead voor de betrokken partijen, dus fondsbeheerders, beurzen e.d.

Maar stel je zou een "boodschappenmandje" kunnen kopen met alle combinaties van boodschappen bij de Appie. Daar kan je ook wel een miljoen van samenstellen. Wat zou dan precies het probleem voor Appie zelf, en diens leveranciers zijn e.d.? Het is toch iets arbitrairs?

Nog los van de 80/20 regel, 80% van de fondsbeleggers belegt maar in 20% van de beschikbare fondsen. Dat schuift niet zo snel op en dat weten fondsbeheerders ook.
Hoe het ‘gaten’ van de verkoop van een ETF op 5% per dag in zijn werk zou gaan ben ik ook wel benieuwd naar, afaik vind alle handel plaats op de secundaire markt tussen traders, zonder rechtstreekse invloed van de uitgever van de ETFs. Ik vermoed dat ze dan bedoeld dat de Authorized Participants maar 5% per dag van ETF aandelen mogen omzetten naar de onderliggende aandelen om die dan op de markt te verkopen om zo de ETF koers wat te ondersteunen, maar bij echte blinde paniek zou je dan volledig overgeleverd zijn aan wat de gek aan de andere kant van de trade er nog voor geeft. Maar hetzelfde geldt natuurlijk als je het onderliggende aandeel vast hebt dat in vrije val gaat.
Dat is exact de definitie van een exchange traded instrument. Next.

Misschien flauw om het zo te zeggen, maar daar komt het letterlijk op neer. Ze haalt er een crisismoment-voorbeeld dan bij als een soort structureel probleem. Terwijl het enkel een probleem is (of zou zijn, want het is volslagen hypothetisch) op de crisisdag dus voor de paniekverkopers. Niet de normale belegger die denkt "oei de markt/beurs is oververhit, even wachten". En vergeet niet de beleggingsfondsbelegger kan niet eens anders, die moet sowieso wachten :Y)

Natuurlijk, een belegger moet bewust de voors en tegens afwegen ipv "gewoon" maar een ETF kopen want me collega/oom/forumvriend heeft het er ook over. Maar je moet wel echt zeer veel moeite gaan doen, wil je er een significant probleem terecht komen.

Ik heb nu ook de hele podcast geluisterd (onderwerp begint vanaf 18:00), en het komt eigenlijk gewoon neer op een Harry Mens achtig verhaal. Wij-van-de-actieve-fondsbeheerder vinden dat het fonds beter doet en dat iets dat niet zo werkt allerlei nadelen heeft. Dat heet gewoon marketing, verkapt als technische kennisgeving. Ik zou niet naar dit soort podcasts luisteren, het is net alsof je een autodealer aan het woord laat hoe een onafhankelijke garage allerlei nadelen heeft. Kan best zo zijn, maar je krijgt nooit een breed en feitelijk afgewogen totaalplaatje.

Dat zie je hier ook: ze licht specifiek de ETF's eruit, maar niet hoe dan een passief beleggingsfonds dan die nadelen niet heeft en waarom je dus niet gewoon daarin kan beleggen ipv ETF's en haar actieve fonds... Dat selectieve is samen met dat ze met fear mongering werkt ("Ik kwam tijdens de crisis in deze sector te werken dus ik weet precies hoe het dan gaat") zijn red flags dat ze niet een nuchtere analyse geeft.

• Pr088
The Third Man schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:26:
[...]
Ik zie eigenlijk geen argument waarom dat uit zou maken. Stel er waren een miljoen ETF's, wat is dan precies het probleem voor de markt? Het lijkt me praktisch slechts nadelige overhead voor de betrokken partijen, dus fondsbeheerders, beurzen e.d.

Maar stel je zou een "boodschappenmandje" kunnen kopen met alle combinaties van boodschappen bij de Appie. Daar kan je ook wel een miljoen van samenstellen. Wat zou dan precies het probleem voor Appie zelf, en diens leveranciers zijn e.d.? Het is toch iets arbitrairs?

Nog los van de 80/20 regel, 80% van de fondsbeleggers belegt maar in 20% van de beschikbare fondsen. Dat schuift niet zo snel op en dat weten fondsbeheerders ook.

[...]
Dat is exact de definitie van een exchange traded instrument. Next.

Misschien flauw om het zo te zeggen, maar daar komt het letterlijk op neer. Ze haalt er een crisismoment-voorbeeld dan bij als een soort structureel probleem. Terwijl het enkel een probleem is (of zou zijn, want het is volslagen hypothetisch) op de crisisdag dus voor de paniekverkopers. Niet de normale belegger die denkt "oei de markt/beurs is oververhit, even wachten". En vergeet niet de beleggingsfondsbelegger kan niet eens anders, die moet sowieso wachten :Y)

Natuurlijk, een belegger moet bewust de voors en tegens afwegen ipv "gewoon" maar een ETF kopen want me collega/oom/forumvriend heeft het er ook over. Maar je moet wel echt zeer veel moeite gaan doen, wil je er een significant probleem terecht komen.

Ik heb nu ook de hele podcast geluisterd (onderwerp begint vanaf 18:00), en het komt eigenlijk gewoon neer op een Harry Mens achtig verhaal. Wij-van-de-actieve-fondsbeheerder vinden dat het fonds beter doet en dat iets dat niet zo werkt allerlei nadelen heeft. Dat heet gewoon marketing, verkapt als technische kennisgeving. Ik zou niet naar dit soort podcasts luisteren, het is net alsof je een autodealer aan het woord laat hoe een onafhankelijke garage allerlei nadelen heeft. Kan best zo zijn, maar je krijgt nooit een breed en feitelijk afgewogen totaalplaatje.

Dat zie je hier ook: ze licht specifiek de ETF's eruit, maar niet hoe dan een passief beleggingsfonds dan die nadelen niet heeft en waarom je dus niet gewoon daarin kan beleggen ipv ETF's en haar actieve fonds... Dat selectieve is samen met dat ze met fear mongering werkt ("Ik kwam tijdens de crisis in deze sector te werken dus ik weet precies hoe het dan gaat") zijn red flags dat ze niet een nuchtere analyse geeft.
Helemaal eens. Het enige zinnige wat hier gezegd wordt is dat je niet zomaar in allerlei sectorETFs moet stappen die hypes volgen tegen enorme TERs en lage liquiditeit. Maar tegen de gangbare World ETFs/fondsen kan niemand op.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 19:30
Verder in het gesprek is haar advies als je 10k hebt om te beleggen om ook gewoon in msci world etf te stappen hoor haha. Maar vond het wel interessant, ze sprak sowieso erg vanuit risicobeheersing. Zag het hele verhaal overigens niet als reclameboodschap oid. En ik wil toch nog wel even opmerken dat Trends in mijn beleving een serieus medium is. Dank @Malantur

• Miki
Malantur schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:47:
Automatische transcriptie van het bewuste fragment (ik heb het al wat leesbaarder gemaakt):

[...]

Het thema van de afwijking tussen de ETF koers en de onderliggende waarden sluit hier ook wat op aan. Volgens Tradingview is er een 2,08% Discount/premium op de DRAM ETF, wat logisch is omdat er maar een laag aantal onderliggende aandelen in zitten die dan ook nog eens verspreid zijn over beurzen met verschillende openingstijden. De Europese ETF handelaars kunnen anticiperen bij een bloedrode geheugenfabrikanten beursdag in Azië alvast hun ETF verkopen terwijl de USA beurs nog gesloten is en de market cap van Micron dus nog voor de volle mep meetelt.
De discount/premium van VWCE is 0,2%, WEBN 0,03%, en PHAU (fysiek goud) bv -0,2% wat ook logisch is want fysiek goud verkoop verkoop je niet met 1 knop op de open markt. Ik vermoed dat ze bij het laatste dus bewust wel wat minder goud in de kluis steken dan hun AUM om te voorkomen dat ze bij de dagelijkse in- en outflows continu staven moeten kopen en verkopen.
Dank voor het delen van de transcriptie, ik weet alleen niet waar ik zo goed waar ik moet beginnen dus ik doe het maar even zo. Het is dus niet gericht aan jou :)
Met ETF's heb je nog altijd kosten. Ook al zijn de kosten lager dan fondsen, heb je nog altijd kosten. ETF's hebben ook een bid ask, zoals veel mensen weten. Obligaties hebben een bid ask spread. Dus er is een verschil tussen aan hoeveel je de ETF koopt en verkoopt. De spread is heel laag, dus veel mensen zien dat zelf niet. Maar als je in een heel niche ETF zou zitten, waar iedereen ineens uit wil stappen, kan die spread wel oplopen.
Bied en laat koersen gelden voorzover ik weet voor alle effecten die je op beurs kunt verhandelen. Ik snap niet zo goed waarom dat een ding op zichzelf moet zijn. Dan zou ik me eerder persoonlijk drukker maken om liquiditeit (handelsvolume) omdat dat juist effect heeft op de bied en laat koersen. Maar zoals ik al vermelde geldt dat dus net zo goed voor losse aandelen. Waarom dit als specifiek argument wordt aangehaald voor ETF’s snap ik niet. Wel in de context van niche ETF’s maar dat haal ik in deze passage er niet uit.

Dan het verhaal over kosten irl tot ETF en beleggingsfondsen.
“Kan in je nadeel werken. Een ander ding dat ook vaak wordt vergeten, is dat de koers van de ETF niet de som van alle waarden. Bij fondsen is dat dus de nettoinventariswaarde van een fonds.

Elke dag, ja.

Is zo en je kan er niet op negoceren. De koers is afhankelijk van vraag en aanbod en kan hoger zijn dan wat erin zit in ETF's.
Ook fondsen kunnen derivaten aanhouden, naast de onderliggende aandelen. Van de Northern Trust fondsen staat me bij dat zij in bepaalde situaties derivaten en andere financiële producten kunnen aanhouden met een bepaalde maximum. Maar er speelt nog iets bij beleggingsfondsen en dat is dat iedere dag ook het aantal in- en uitstromers wordt berekend en dat daarmee eventuele swing pricing wordt toegepast. Dit mechanisme dat in werking wordt gesteld als er een bepaalde drempelwaarde wordt overschreden zorgt ervoor dat de fondskoers wordt aangepast om de zittende en houdende fondsbelegger te beschermen. Bij een massale uitstroom worden de uitstromers bestraft met een lagere koers zodat zij zelf opdraaien voor de verkoopkosten van het fonds.
Als we dan toch vallen over bied en laat koersen is het wel frappant dat deze expert dit er niet bij verteld.
Andere risico's zijn bijvoorbeeld securities lending. De kosten zijn heel laag bij ETF's omdat het huis, een Vanguard of een iShares, die gaan de onderlegende activa uitlenen aan vaak hedgefonds en tot 100%. Dat is allemaal goed als alles goed gaat. Maar als we terug in een crisis zitten, zoals 2007, 2008, en het hedgefonds gaat onderuit en ze krijgen hun stukje niet terug, dan zit je met een probleem. Ik weet niet wat er gaat gebeuren. Omdat er vandaag, wat ook een beetje gek is, er zijn meer ETF's aan aandelen.
Het klopt dat zowel iShares als Vanguard hun ETF’s uitlenen en dat wel tot 100% kunnen doen. Wat alleen vergeten wordt is dat er ook regelgeving onderligt die bepaald dat daar ook voldoende onderpand tegenover moet staan. Dat is vaak in geld en andere laag risico beleggingsproducten zoals money market met een waarde van 102 tot 105% van de uitgeleende aandelen.
Ja, en al die ETF's zijn nog eens onderuit geleend. En dan vraag je af, waar zit het geld? “Terwijl, als jij zelf aandelen in het portefeuille hebt, dan zijn die van jou in jouw portefeuille.
En als jij dan zegt, ik wil mijn aandeel verkopen, dan verkoop je het in een ETF. Een ETF kan zeggen, iedereen wil verkopen, we gaan het gaten, we stoppen, maar 5% kan verkocht worden vandaag. En dan zit je echt vast.
Als je bij een partij als de De Giro zit dan worden je aandelen standaard uitgeleend en dat geldt ook voor partijen waaronder Trading212. Het argument gaat dan totaal niet op.
Verder is het zo dat als aandelen massaal verkocht worden er ook bij beurzen een afkoel mechanisme inwerking treedt, zogenaamde circuit breakers. Een fondshuis kan niet zomaar zelfstandig bepalen om wel of geen instroom/ uitstroom toe te staan.

Het valt me wat dat betreft enorm tegen wat de expert te melden heeft en ik noem mezelf verre van expert. Ik kom niet eens uit de financiële wereld en heb er met mijn werk maar minimaal mee van doen.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

PLAE schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:37:
Verder in het gesprek is haar advies als je 10k hebt om te beleggen om ook gewoon in msci world etf te stappen hoor haha
Ze zegt juist daar het woord “ETF” niet bij. Ze zei alleen MSCI World. Niet eens all-world overigens.
Maar vond het wel interessant, ze sprak sowieso erg vanuit risicobeheersing. Zag het hele verhaal overigens niet als reclameboodschap oid.
Mevrouw de Munter van Securities De Munter Private Banking komt aan het woord over beleggen en het is dan geen reclame voor SDM Private Banking? Dat iemand van Toyota Louwman over autobezit of fleet management gaat praten, inclusief het opnoemen van nadelen van onafhankelijke garages, is geen promotie om dat bij Louwman te gaan doen?

Dit is toch juist hoe die soort media te werk gaan? Beetje technische achtergronden vertellen, hoe ben je erbij gekomen, hoe kijk je naar de markt en heb je nog tips. Als je het dan strak op de snijtafel legt is het een stel eenzijdig belichte aspecten, open deuren en veel koffiedik cq horoscoopvoorspellingen. Wat altijd wel een beetje klopt maar je ook effectief weinig mee kan.
En ik wil toch nog wel even opmerken dat Trends in mijn beleving een serieus medium is.
Er bestaan naar mijn idee geen onserieuze beleggingspodcasts en soortgelijke media, alleen dat verandert 0 komma 0 aan de incentivised commerciële kant hieraan.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 13-08-2026 20:57 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 10:41
Dat er een hard maximum van 5% zou gelden is wel een aardig weetje :) Wat er bijgezegd mag worden is dat beleggingsfondsen ook keihard gesloten worden bij te grote uitstroom. Ik kan me in elk geval wel een of twee beleggingsfondsen herinneren uit het pre-ETF tijdperk.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 13-08-2026 20:53 ]

Pagina: 1 ... 254 255 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij