Malantur schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:05:
[...]
Ik denk dat je onderschat wat Optuma is. Denk jij dat hedgefunds hun natte vinger opsteken om te voelen waar de beurswind vandaag vandaan komt? Optuma is een softwarebedrijf dat zijn kaart- en analysesoftware verkoopt aan hedgefunds en asset managers en er zit veel meer achter qua kaarten dan alleen de RRG. Ik denk dat je ook niet verder gekeken hebt dan je neus lang is want op de site zie je de maker al sinds 2009 op verschillende
grote investeringsevenementen geweest is als spreker en je kan blijkbaar ook
via hun eigen site voor 120 dollar per jaar enkel de RRG raadplegen zonder alle professionele extra's van Optuma.
Dat spreekt enkel en alleen voor het succesvolle businessmodel van ze. Daar gaat mijn kritiek niet over. Mijn kritiek gaat over de aanname dat omdat iemand een succesvolle effectenanalist is op basis van z'n netwerk, niet op basis van diens strategie, dat diens strategie dus houdt snijdt. Dan slik je eigenlijk de marketing als zoete koek. En bereikt men precies wat men wil: door een breed en bekend platform op te bouwen en op veel plekken als spreker te komen, er 'dus' meer expertise bij wordt ingeschat dan van een willekeurige analist die thuis een Excelletje maakt en dit op z'n blog zet. Eigenlijk niet anders dan al die self-help guru's. Die hebben ook al hondderdduizenden succesvolle tevreden klanten die je voor gingen, je bent wel gek als je deze kans laat liggen!!
De waarheid zal wellicht tussen die 2 getallen liggen maar ik acht de kans groot dat hij al 'schathemeltjerijk' is zonder zijn eigen hedge fund op te starten.
Hier nog een wetenschappelijke paper over RRGs als je dat beter verteert of de korte samenvatting van de schrijver is beter leesbaar op
dit blog.
Ook dit is wederom een toonbeeld van projectie: de ander van kortzichtigheid verwijten en zelf niet verder kijken. Of misschien simpelweg onbekend zijn met hoe je wetenschappelijke onderzoeken moet beoordelen, dat kan natuurlijk. Maar zelfs iemand met basiskennis van de wetenschap ziet al waarom dat argument van de studie nergens houdt snijdt:
- Het is geen wetenschappelijke publicatie, SSRN is een preprint-platform. Daar kunnen wij ook onze papers plaatsen
- Het is dan ook niet peer-reviewed
- De auteur beschrijft een sectorrotatiestrategie van o.a. RRG maar niet puur RRG, de individuele rol is dus niet weergegeven cq apart gekwantificeerd
- Die sectorrotatiestrategie leunt op bestaande publicaties rond momentum- en relative strength. Maar de hele basis van de sectorrotatiestrategie is enkel hypothetisch. Als het klopt, dan zou het kloppen.
- Van RRG wordt gerefereerd naar bestaande studies, maar ook die worden slechts als bronvermelding genoemd. Bij wetenschappelijk onderzoek ga je ze kritisch wegen (de hoeksteen van wetenschap is immers een "klopt dat dan ook" houding, niet een "die en die schreven er ook al over", wat een marketingstrategie is) en je gaat onafhankelijke replicatie toepassen.
- De backtests zijn van Optuma zelf! Getest met Optuma's Signal Tester en de resultaten komen van Optuma! Hoe erg wij-van-wc-eend wil je het hebben

- De auteur benoemt nota bene zelf dat er curve fitting wordt toegepast, ergo meer dan correlatie kan het al niet zijn
Kortom dit is geen 'wetenschappelijke paper' in de normale betekenis van een publicatie van onafhankelijk onderzoek. Nog even los van de drogreden dat 1 paper nooit genoeg is om wetenschappelijke consensus te bereiken. Meerdere onderzoeken met daarbij een sterke replicatie zonder onderlinge gedeelde factoren zijn wetenschappelijk bewijs, bij elkaar welteverstaan.
Je hebt nog Youtube filmpjes van de ontwerper hoe het de grafieken
kan gebruiken en hij doet ook maandelijkse lezing van de volledige markt op zijn
eigen kanaal. FYI ik maak nu reclame maar ik ken hem zelf niet noch betaal ik voor zijn RRGs. Ik gebruik zelf enkel de gratis sector versie van Optuma.
Maar je houdt het niet kritisch tegen het licht. Je praat enkel na wat men zelf beweert en zelf als ondersteuning geeft. Het maakt me niet uit of je hem niet kent of z'n beste vriend bent, dat zou in het geheel niet uit moeten maken. Als iets functioneel werkt, dan is dat al het bewijs. Maar dat hele bewijs is er simpelweg niet. Er is enkel marketing en zelf-ondersteuning met evt wat confirmation bias van jouw kant.
Natuurlijk is er niks gegarandeerd op de beurs want als de straat van Hormuz weer dicht gaat of er breekt een nieuwe wereldwijde pandemie uit kan het weer op de beurs op een dag omslaan. Het gaat om kansen die meer of minder in je voordeel uitgebuit kunnen worden.
Wat op talloze manieren beter kan. Niet alleen met de saaie indexfondsen en 'dat was het dan'. Alleen de Optimum is een voorbeeld van een gemarket verhaal. Niet van een kale strategie zonder die marketing eromheen.
De Goldman Sachs High Beta Momentum index is al rond de 33% gezakt sinds de piek van 847,35 op 22 juni en deed zo op minder dan een maand dezelfde beweging als de start van oorlog in Oekraïne. Ik heb niet het gevoel dat het op dezelfde manier als toen beleefd wordt.
[Afbeelding]
Op 30 juni, dus 8 dagen na de piek, heb ik hier gewaarschuwd dat het slim was om af te romen omdat het momentum uit de technologie sector begon te dalen op basis van de RRG. DRAM ETF heeft bijvoorbeeld een 1Y beta van 3,76 tegenover 1,00 bij de S&P500 en is dus de eerste die de storm voelt. Natuurlijk had het terug kunnen stijgen maar actief investeren is ook het afdekken van risico. Dat ze in Korea nog
diep in de leverage zaten terwijl het tij keerde had voorkomen kunnen zijn door te deleveragen of stop losses in te stellen als het momentum eruit gaat en terug herleveragen mocht het momentum toch vroegtijdig terugkeert in plek van vast te houden aan dromen.
Simpele drogreden. Dat een waarschuwing deze keer goed uitpakte, bewijst nog niet dat RRG voorspellende waarde heeft. Een methode moet over honderden signalen aantonen dat ze structureel beter presteert dan alternatieven. Anders bestaat het risico dat je één succesvolle voorspelling uitlicht en de minder succesvolle vergeet.
En nog over de winnende, saaie methode: als je de hierboven gelinkte wetenschappelijke paper leest hebben ze een RRG portfolio gebacktest. Voor hun portfolio hebben ze een set van ETFs geselecteerd voor voornamelijk USA sector ETFs (breed en soms specifieker). Ze kopen enkel de top 5 ETFs in het improving veld van de RRG en met een stop loss geschaald volgens de ATR van 5 dagen (= wekelijkse trend voor de wekelijkse RRG). De CAGR over 10 jaar backtest is 16,8% met maximum drawdown -9,07% en Sharpe 1,39 (risk adjusted returns).
Ik ken persoonlijk geen enkele strategie die deze statistieken haalt zonder leverage en zonder niche ETFs die het toevallig in die periode goed gedaan hebben (overfitting).
Nogmaals: het is geen wetenschappelijk gepubliceerd paper. Het is de slager die het eigen vlees keurt met o.a. curve fitting op basis van een eigen platform. Eigenlijk een "kijk eens als ik dit platform gebruik dan gaat het goed". Prima, maar dat is niet wetenschappelijk.
Ik ken nog 1 andere portfolio die misschien nog beter is afhankelijk van je maatstaf, met buy and hold 5 ETFs met ieder 20% weging en waarvan slechts 1 met 3x leverage. Die portfolio haalt een CAGR van 20,78% maar met een max drawdown van 36,25% en Sharpe 0,86 over een periode van 1994 tot nu. Ter vergelijking: de S&P500 haalt in die periode 11,56% CAGR, 63% max drawdown en 0,53 Sharpe. Door compounding is de eindwaarde van de buy and hold portfolio 3,8 miljoen en de S&P500 (rood hieronder) 315000 euro, geel de Nasdaq 771000 euro. Aan jouw de keuze wat de winnende, saaie methode is om te volgen.
[Afbeelding]
Waarom zou het of het een of het ander moeten zijn? Ik vind het een irrelevantie keuze want er zijn zat andere opties 'out there'.
Ik steek in ieder geval wel wat tijd in het researchen en info hier delen maar ik krijg vooral negatieve vibes in ruil, die ook nog eens veelvuldige duimpjes krijgen , en soms ook afbrekende oneliners. De consensus hier is duidelijk: oogkleppen opzetten en enkel brede index fondsen en wat individuele stock picks doen, de rest is kwakzalverij en wordt de grond in geboord. Ik trek hier in ieder geval mijn lijn en ga mijn tijd ergens anders spenderen.
Je lijkt de essentie niet te begrijpen dat het niet een dichotomie is. Men staat hier ook open voor al het andere. Alleen je moet wel met gedegen argumenten komen waarom iets wel of niet hout snijdt. Als je dat niet kan, omdat je het wellicht niet kritisch beoordeelt en iets te veel gelooft, dan ga je de deksel op de neus krijgen dat andere mensen dat (vrij eenvoudig) weerleggen. Dat kan je ons niet verwijten, maar je doet het wel. Jammer.
Er zijn hier zat alternatieve strategien, die wel academische basis kennen en gewoon geaccepteerd worden en niet worden weggezet als "kwakzalverij". Alleen je moet wel functioneel kunnen diffrentieren waarom dat bij de een wel gebeurt en de ander niet. Als je dat laat zitten en in plaats daarvan negatief naar de rest gaat doen, komen we als geheel ook niet verder. Aan jou de keuze. Maar ik vind het nogmaals wel jammer, dat het dan daarop moet eindigen.
Het komt een beetje over als dat je enkel positieve reacties wil horen, en als dat uitblijft je het als negatief commentaar op je persoon opvat in plaats van constructieve feedback om tot een meer gedegen kennisvergaring rond beleggingsstrategien te komen. Niemand is vanaf dag 1 goed hier in geweest, we hebben allemaal processen doorgemaakt. Dat hoort er ook gewoon bij. Maar dat proces maak je alleen door, door ook negatieve reacties mee te nemen in je groei.
[
Voor 3% gewijzigd door
The Third Man op 19-07-2026 13:48
]