• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Adder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:55:
[...]

Grapjas.

Momenteel staat er een deel opzij voor als de boel goed rood gaat en ondertussen koop ik zaken als ze diep in het rood gaan (laagste stand in 3-6 maanden). Dat heeft me tot nu toe nog geen windeieren gelegd en ik kijk op een rendement van 20% over 3 jaar tijd nu. (20% winst op totale portfolio dus).

Gewoon de grafieken elke dag eens checken en kopen als het bloedrood gaat.

Ondertussen lees ik de eerste barsten al in de bubbel en kijk ik met veel plezier uit naar de volgende grote crash om koopjes te doen want die komt er sowieso. Als je belegt op een horizon van 20-30-40 jaar, kan geduld nooit kwaad.

Want hoe het draait of keert, what goes up, must come down, and then back up. Want anders gaan we veel grotere problemen hebben dan het lijntje op de beurs.
Ik heb in de periode juli 2025 - heden 22,7% rendement op Index beleggen NT World/EM/SC.

Dat jij daar ruim onder zit wordt ook iedere keer weer bevestigt in onderzoeken naar indexbeleggen vs individuele aandelen. Waarmee ik niet zeg dat individuele aandelen geen goed idee is, maar jij en ik hebben de kennis niet om de markt te verslaan. En als dat toevallig wel een keer lukt dan is dat een gelukstreffer.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 17-07-2026 09:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:24
Toch kan niet ontkend worden hoe gespannen de tech markt is. Momenteel ook dik rode cijfers in Azië en Europa gaat rood open. KOSPI staat op -6% omdat Samsung en SK Hynix op respectievelijk -9% en -12% staan. Nikkei ook in de min waar Kioxia op -16% staat en Tokyo Electron -8%.

Eerder deze week zagen we IBM een harde klap krijgen en ook Sandisk gaat hard achteruit.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vaan Banaan schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 00:29:
@Malantur
Omdat bij mij tot voor kort nooit iets werd geleend, vroeg ik me af hoe dat bij anderen is.
Mijn deel is overigens lager dan wat IBKR volgens chartexchange zou rekenen (met 0,38% op de positie zou ik met 50/50 DeGiro / ikke rond de 0,19% verwachten, het is 0,05%)
Het is vooral de moeite waard als je in aandelen zit met veel speculatie erop. Vorig jaar heeft het mij net geen 20 euro opgeleverd en zit dit jaar daar al iets overheen. Echt meer als correctie voor je transactiekosten zou ik er niet van verwachten. Portfolio is ter waarde van een leuke nieuwe auto.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:59
TheBrut3 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:58:
Toch kan niet ontkend worden hoe gespannen de tech markt is. Momenteel ook dik rode cijfers in Azië en Europa gaat rood open. KOSPI staat op -6% omdat Samsung en SK Hynix op respectievelijk -9% en -12% staan. Nikkei ook in de min waar Kioxia op -16% staat en Tokyo Electron -8%.

Eerder deze week zagen we IBM een harde klap krijgen en ook Sandisk gaat hard achteruit.
Er zit een deel (zeker in Korea) in leveraged single stock ETF's. Dat versneld nu de verkoopgolf is de gedachte. in de podcast Odd lots van Bloomberg ging het daar ook al over. Vooral retail traders zitten zwaar in leveraged posities. Als je kijkt naar de vooruitzichten voor ASML dan is er na deze dip vast weer leuk in te kopen voor de lange termijn. En dan wel gewoon de stukken en geen leveraged producten.

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:52

Soullie

Planeshift

TheBrut3 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:58:

Defensive aandelen doen het dan weer echt behoorlijk goed als ik in iedergeval naar mijn eigen porto kijk.

Wellicht een (tijdelijke) rotatie ? is de afgelopen 2 jaar wel vaker gebeurt.
Misschien ook niet slecht dat er even wat lucht uit bepaalde dingen loopt, anders knapt de ballon dadelijk helemaal.

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Ik ben nog maar net begonnen met beleggen. Ik heb een account aangemaakt bij DEGIRO en een deel van mijn spaargeld geïnvesteerd in een ETF en een ETC. Mijn portefeuille bestaat op dit moment uit 85% VWCE en 15% SGLD. Iedere maand koop ik VWCE bij en af en toe zal ik ook SGLD bijkopen, zodat de verdeling ongeveer rond de 90/10 of 85/15 blijft.

Nu ik eenmaal deze stap heb gezet, ben ik ook steeds meer geïnteresseerd geraakt in losse aandelen. Daar lees ik me op dit moment nog veel over in. Aandelen kopen is natuurlijk niet zo moeilijk, maar bepalen welke bedrijven je voor de lange termijn wilt bezitten is een heel ander verhaal. Daar ben ik nog niet uit.

Mijn beleggingshorizon is minimaal 30 jaar, dus ik probeer vooral vooruit te kijken en niet te veel bezig te zijn met de dagelijkse schommelingen. Ik vind het erg leuk dat ik deze stap heb gezet en ik zal me af en toe in dit topic melden. Misschien met een vraag, misschien gewoon om mijn ervaringen te delen.

Ik ben ook blij dat ik het bewust simpel heb gehouden. In het begin was het heel verleidelijk om allerlei verschillende ETF’s te kopen, maar na het bekijken van veel video’s en het lezen van informatie ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een wereldwijde ETF (VWCE) in combinatie met een goud ETC. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst nog één of twee ETF’s aan mijn portefeuille toevoeg, maar voorlopig voelt dit als een goede en overzichtelijke basis.

Leuk detail: mijn eerste aankoop van VWCE was rond de €150 per aandeel. Het is natuurlijk nog veel te vroeg om daar conclusies aan te verbinden, maar het is wel leuk om te zien dat ik inmiddels al een klein beetje in de plus sta. Stiekem zit ik af en toe in DEGIRO app te kijken.

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Malantur schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:52:
Nog een toevoeging ivm de tech sell-off:
ik las nog op Reddit dat het nu de laatste dagen van Q2 zijn dus dat pensioenfondsen en dergelijke in deze periode herbalanceren. Als ik de wekelijkse wereld sector rotatie bekijk lijkt het nu ook geen slecht idee om techologie wat af te romen. De defensieve healthcare, utilities en consumer staples lijken wakker te worden.
~[Afbeelding]
Schouderklopje voor mezelf maar eerlijk gezegd was het eenvoudig om de rotatie uit tech en naar de defensieve sectoren te zien aankomen als je op de juiste kaart keek. Ik heb het 3 weken geleden gezien en hier gedeeld dat het momentum aan het dalen was en het momentum van de defensieve sectoren aan het stijgen. Mijn post heeft slechts 2 plusjes gekregen maar hopelijk hebben meer mensen tijdig afgeroomd :) Update van de 10 weken rotatie kaart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MohCF2mR2zXXkOyzzWlpY1OyrDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jsVkrgQMnncWOgIxz9zB7aEg.png?f=fotoalbum_large
Energy/olie staat ook klaar voor een tweede rondje ;)
Deze grafiek is trouwens ontworpen door Nederlander Julius de Kempenaer. Hij toont de relatieve sectorverhouding en momentum tegenover een benchmark (MSCI World in dit geval). Dit betekend dus dat bijvoorbeeld healthcare positief momentum en positieve koerswinst haalt tegenover de World index maar als de world index zakt kan de koers van WHEA etf bijvoorbeeld effectief vlak zijn (wat nu het geval is). Linkje voor ieders future reference.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1 ... 252 253 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij