Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Want je gelooft analisten? De enige rede dat ASML zo hoog staat is de AI hype. Het bedrijf komt vaker langs in de rijtjes ‘cruciaal voor AI’. Helaas zelf van de hand gedaan op €900 nadat ik ze in de dip van 2025 weer gekocht had onder het mom van ‘het is snel gestegen’. Beleggen is tegenwoordig meer hype en emotioneel.Stoney3K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:51:
[...]
Koersdoel voor ASML staat voorlopig nog hoger (bij sommige analisten zelfs op 2k) en het is nog altijd een koopadvies, geen hold of sell.
Dus voorlopig laat ik hem nog even lopen.
DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW
Ik vind een stoploss juist een risico op een all world etf. De laatste tijd worden grote dips vrijwel allemaal weer opgekocht. Zelfs de flinke dip van maart-april 2025 zijn we alweer +50% voorbij. Dus als jij uitstapt op -10% van de top heb je juist kans om de boot te missen. Ik zou dat alleen doen bij losse aandelen, niet bij ETFs. En ik spreek uit ervaring, ik heb alleen maar spijt van ‘time de market’ verkopen met ETFs van de afgelopen jaren.Pr088 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:53:
[...]
Zou ik ook doen, al ben ik rond 1000 helaas al uitgestapt. Met All World ETF en EU ETF profiteer ik gelukkig nog wel breed mee van de stijging van tech/SOC.
Momentum is goed, dus laten lopen, eventueel een stoploss instellen op -10%.
DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW
I beg to differ: Halfgeleiders is nog altijd een groeimarkt ook als AI nooit zou hebben bestaan. Het is niet alsof ineens van vandaag op morgen de vraag naar consumentenelektronica, servers en automatisering op zou houden. Die vraag wordt alleen maar groter en groter.Santee schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:23:
[...]
Want je gelooft analisten? De enige rede dat ASML zo hoog staat is de AI hype. Het bedrijf komt vaker langs in de rijtjes ‘cruciaal voor AI’. Helaas zelf van de hand gedaan op €900 nadat ik ze in de dip van 2025 weer gekocht had onder het mom van ‘het is snel gestegen’. Beleggen is tegenwoordig meer hype en emotioneel.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Het probleem is dat ze niet gewoon "even" 200 extra machines per jaar kunnen leveren. Dus de markt is sterk, absoluut, maar met een vol orderboek tot het jaar kruik kan daar niet direct meer mee verkocht worden. En elke uitbreiding duurt jaren. Dus wat kopen we dan nu met deze aandelen?Stoney3K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:48:
[...]
I beg to differ: Halfgeleiders is nog altijd een groeimarkt ook als AI nooit zou hebben bestaan. Het is niet alsof ineens van vandaag op morgen de vraag naar consumentenelektronica, servers en automatisering op zou houden. Die vraag wordt alleen maar groter en groter.
blup
De winst over een aantal jaren na die uitbreiding? Beleggen doe je niet voor morgen, dat doe je voor over 10 jaar.Bezulba schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:51:
[...]
Het probleem is dat ze niet gewoon "even" 200 extra machines per jaar kunnen leveren. Dus de markt is sterk, absoluut, maar met een vol orderboek tot het jaar kruik kan daar niet direct meer mee verkocht worden. En elke uitbreiding duurt jaren. Dus wat kopen we dan nu met deze aandelen?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Maar het aandeel gaat al jaren over de kop, en ik zie niet een uitbreiding naar 5x,10x of 20x productiecapaciteit binnen x jaar die dat zou verantwoorden.Stoney3K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:16:
[...]
De winst over een aantal jaren na die uitbreiding? Beleggen doe je niet voor morgen, dat doe je voor over 10 jaar.
Ergo, de stijging van dit soort aandelen is niet rationeel besloten maar berust op vibes.
[ Voor 10% gewijzigd door Bezulba op 02-07-2026 13:29 ]
blup
Precies die groei is al ingeprijsd. Bij sommige semiconductor stocks zit met niet op forward multiples te pricen maar forward forward multiples. Dat is heel agressief. Let wel, ik zeg niet dat het niet nog verder omhoog kan, maar semiconductors zijn zwaar geprijsd nu.
Maar je hebt winst op twee manieren: Verkopen voor meer geld, of dividend. Dividend is niet echt van toepassing op ASML dus je koopt met het idee dat iemand anders je er over een X aantal jaar nog meer geld voor geeft. Ik acht de kans groter dan ASML terug gaat naar een gezondere PE van rond de 30. Het is al jaren een 'hype' aandeel met veel aandacht vanuit Nederland en de PE is op dit moment 61. Een meer redelijke waarde is momenteel gewoon rond de €800. Maar goed, dat is mijn mening als geen financieel expert.Stoney3K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:16:
[...]
De winst over een aantal jaren na die uitbreiding? Beleggen doe je niet voor morgen, dat doe je voor over 10 jaar.
Klopt, maar de P/E kan op twee manier weer naar een gezondere verhouding worden getrokken. De reden dat deze nu hoog staat is omdat de verwachting van toekomstige E hoog zijn. Als deze uitkomen dan stijgt het aandeel wellicht nog door terwijl de P/E daaltSantee schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:59:
[...]
Maar je hebt winst op twee manieren: Verkopen voor meer geld, of dividend. Dividend is niet echt van toepassing op ASML dus je koopt met het idee dat iemand anders je er over een X aantal jaar nog meer geld voor geeft. Ik acht de kans groter dan ASML terug gaat naar een gezondere PE van rond de 30. Het is al jaren een 'hype' aandeel met veel aandacht vanuit Nederland en de PE is op dit moment 61. Een meer redelijke waarde is momenteel gewoon rond de €800. Maar goed, dat is mijn mening als geen financieel expert.
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij