Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Want je gelooft analisten? De enige rede dat ASML zo hoog staat is de AI hype. Het bedrijf komt vaker langs in de rijtjes ‘cruciaal voor AI’. Helaas zelf van de hand gedaan op €900 nadat ik ze in de dip van 2025 weer gekocht had onder het mom van ‘het is snel gestegen’. Beleggen is tegenwoordig meer hype en emotioneel.Stoney3K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:51:
[...]
Koersdoel voor ASML staat voorlopig nog hoger (bij sommige analisten zelfs op 2k) en het is nog altijd een koopadvies, geen hold of sell.
Dus voorlopig laat ik hem nog even lopen.
DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW
Ik vind een stoploss juist een risico op een all world etf. De laatste tijd worden grote dips vrijwel allemaal weer opgekocht. Zelfs de flinke dip van maart-april 2025 zijn we alweer +50% voorbij. Dus als jij uitstapt op -10% van de top heb je juist kans om de boot te missen. Ik zou dat alleen doen bij losse aandelen, niet bij ETFs. En ik spreek uit ervaring, ik heb alleen maar spijt van ‘time de market’ verkopen met ETFs van de afgelopen jaren.Pr088 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:53:
[...]
Zou ik ook doen, al ben ik rond 1000 helaas al uitgestapt. Met All World ETF en EU ETF profiteer ik gelukkig nog wel breed mee van de stijging van tech/SOC.
Momentum is goed, dus laten lopen, eventueel een stoploss instellen op -10%.
DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW
I beg to differ: Halfgeleiders is nog altijd een groeimarkt ook als AI nooit zou hebben bestaan. Het is niet alsof ineens van vandaag op morgen de vraag naar consumentenelektronica, servers en automatisering op zou houden. Die vraag wordt alleen maar groter en groter.Santee schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:23:
[...]
Want je gelooft analisten? De enige rede dat ASML zo hoog staat is de AI hype. Het bedrijf komt vaker langs in de rijtjes ‘cruciaal voor AI’. Helaas zelf van de hand gedaan op €900 nadat ik ze in de dip van 2025 weer gekocht had onder het mom van ‘het is snel gestegen’. Beleggen is tegenwoordig meer hype en emotioneel.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Het probleem is dat ze niet gewoon "even" 200 extra machines per jaar kunnen leveren. Dus de markt is sterk, absoluut, maar met een vol orderboek tot het jaar kruik kan daar niet direct meer mee verkocht worden. En elke uitbreiding duurt jaren. Dus wat kopen we dan nu met deze aandelen?Stoney3K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:48:
[...]
I beg to differ: Halfgeleiders is nog altijd een groeimarkt ook als AI nooit zou hebben bestaan. Het is niet alsof ineens van vandaag op morgen de vraag naar consumentenelektronica, servers en automatisering op zou houden. Die vraag wordt alleen maar groter en groter.
blup
De winst over een aantal jaren na die uitbreiding? Beleggen doe je niet voor morgen, dat doe je voor over 10 jaar.Bezulba schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:51:
[...]
Het probleem is dat ze niet gewoon "even" 200 extra machines per jaar kunnen leveren. Dus de markt is sterk, absoluut, maar met een vol orderboek tot het jaar kruik kan daar niet direct meer mee verkocht worden. En elke uitbreiding duurt jaren. Dus wat kopen we dan nu met deze aandelen?
Maar het aandeel gaat al jaren over de kop, en ik zie niet een uitbreiding naar 5x,10x of 20x productiecapaciteit binnen x jaar die dat zou verantwoorden.Stoney3K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:16:
[...]
De winst over een aantal jaren na die uitbreiding? Beleggen doe je niet voor morgen, dat doe je voor over 10 jaar.
Ergo, de stijging van dit soort aandelen is niet rationeel besloten maar berust op vibes.
[ Voor 10% gewijzigd door Bezulba op 02-07-2026 13:29 ]
blup
Maar je hebt winst op twee manieren: Verkopen voor meer geld, of dividend. Dividend is niet echt van toepassing op ASML dus je koopt met het idee dat iemand anders je er over een X aantal jaar nog meer geld voor geeft. Ik acht de kans groter dan ASML terug gaat naar een gezondere PE van rond de 30. Het is al jaren een 'hype' aandeel met veel aandacht vanuit Nederland en de PE is op dit moment 61. Een meer redelijke waarde is momenteel gewoon rond de €800. Maar goed, dat is mijn mening als geen financieel expert.Stoney3K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:16:
[...]
De winst over een aantal jaren na die uitbreiding? Beleggen doe je niet voor morgen, dat doe je voor over 10 jaar.
Klopt, maar de P/E kan op twee manier weer naar een gezondere verhouding worden getrokken. De reden dat deze nu hoog staat is omdat de verwachting van toekomstige E hoog zijn. Als deze uitkomen dan stijgt het aandeel wellicht nog door terwijl de P/E daaltSantee schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:59:
[...]
Maar je hebt winst op twee manieren: Verkopen voor meer geld, of dividend. Dividend is niet echt van toepassing op ASML dus je koopt met het idee dat iemand anders je er over een X aantal jaar nog meer geld voor geeft. Ik acht de kans groter dan ASML terug gaat naar een gezondere PE van rond de 30. Het is al jaren een 'hype' aandeel met veel aandacht vanuit Nederland en de PE is op dit moment 61. Een meer redelijke waarde is momenteel gewoon rond de €800. Maar goed, dat is mijn mening als geen financieel expert.
Volgens mij staan alle seinen op groen voor de grootste uitbreiding ooit in Veldhoven. De opbrengsten van ASML bestaan daarnaast uit meer aspecten dan het sec leveren van machines. Iedere machine die er staat brengt onderhoudscontracten, servicecontracten en later ook upgrades met zich mee. Natuurlijk is PE 60 erg hoog, maar goed Elon Musk is recentelijk bij ASML langs geweest dus dan is de rek er nog lang niet uit.🤡Bezulba schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:51:
[...]
Het probleem is dat ze niet gewoon "even" 200 extra machines per jaar kunnen leveren. Dus de markt is sterk, absoluut, maar met een vol orderboek tot het jaar kruik kan daar niet direct meer mee verkocht worden. En elke uitbreiding duurt jaren. Dus wat kopen we dan nu met deze aandelen?
Ik weet dat TSWE equal weight is, maar het gaat mij even puur om de kosten en of ik iets over het hoofd zie.
Ga je ook speciaal naar een andere supermarkt omdat de cola daar 10 cent goedkoper is zonder naar het effect op de rest van je boodschappen te overwegen? Zowel qua gemiddelde kosten als assortiment en kwaliteit?
[ Voor 18% gewijzigd door The Third Man op 03-07-2026 07:42 ]
Nee, ik bedoelde een stoploss op ASML of andere hoogtevrees chippers zoals BESI, SK Hynix, Samsung, Sandisk, wat je ook maar individueel in de portefeuille hebt.Santee schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:25:
[...]
Ik vind een stoploss juist een risico op een all world etf. De laatste tijd worden grote dips vrijwel allemaal weer opgekocht. Zelfs de flinke dip van maart-april 2025 zijn we alweer +50% voorbij. Dus als jij uitstapt op -10% van de top heb je juist kans om de boot te missen. Ik zou dat alleen doen bij losse aandelen, niet bij ETFs. En ik spreek uit ervaring, ik heb alleen maar spijt van ‘time de market’ verkopen met ETFs van de afgelopen jaren.
De ETFs gewoon lang laten lopen en maandelijks bijkopen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Het probleem zit ook niet in de vraaggroei die eventueel zou wegvallen. Het risico zit in een aanbodoverschot van alle clubs zoals Samsung, Nvidia etc. Zij investeren door de vraagexplosie en de verwachte extra groei nu enorm in productiecapaciteit. De huidige aanbodkrapte zorgt voor hoge prijzen en hoge winsten. Hoge prijzen betekent dat alle bedrijven in die sector hard uitbroeden en dat kan leiden tot een aanbodoverschot. Prijzen omlaag, winsten omlaag, alle lucht uit de opgelopen koersen. Het zijn hele cyclische bedrijven en sectoren. Met geheugenchippers hebben we het eerder gezien...Stoney3K schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:48:
[...]
I beg to differ: Halfgeleiders is nog altijd een groeimarkt ook als AI nooit zou hebben bestaan. Het is niet alsof ineens van vandaag op morgen de vraag naar consumentenelektronica, servers en automatisering op zou houden. Die vraag wordt alleen maar groter en groter.
Ik denk dat het een groot deel over vertrouwen gaat. Neemt ASML de juiste beslissingen om die verwachte omzet groei vast te houden? Ik denk van wel. In NL komen er een kleine 100k banen bij via ASML (20k direct op de nieuwe campus en 70k bij toeleverancier), ASML Berlin zet in op meervoudige groei (hoorde ik van eigen bron). Dat bekend voor mij dat de groei nog een decennia door gaat, gezien de vertraging van het bouwen van fabs: de foundry strategie van Intel en Rapidus bijvoorbeeld, ingezet rond 2022, levert nu pas aangekochte EUV machines op.Bezulba schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:51:
[...]
De investerings rondes in Korea voor de geheugenproductie, dat is pas voor 2030-32 schat ik. TeraFab is ook rond die periode. De nieuwe Chips act van de EU, of strategische investeringen van India, komen daarna pas weer. Dit zijn allemaal dingen die nú gebeuren die het aandeel voor later veel waard maken.
Je kan inderdaad iets afdingen op de timing, en ik schat en overproductie van datacenter capaciteit over een dik jaar, vanwege een mogelijke AI plateau. Maar momenteel kan Xiaomi bijvoorbeeld niet genoeg telefoons maken, kost de Steam Machine ruim 1000€ en wij kunnen bijna geen RAM kopen. Dit moet allemaal nog worden opgelost, tussen nu en 2030. Dus geen slowdowns daar.
Ik ga geen aandeel verkopen, tot ver daarna iig.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Wat je zou kunnen overwegen is om bij de huidige risk/reward de aandelen te verkopen, maar deze dan later bij een gedaalde risk/reward terug te kopen.Sineplex schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:45:
Het punt is niet dat niemand verwacht dat ASML niet verder zal groeien, maar hoeveel van die groei al is ingeprijsd?
Ik moest er even aan wennen toen ik deze strategie voor het eerst hoorde, want een aandeel terugkopen voor een (met grote kans) hogere prijs klonk mij tegennatuurlijk, maar het zou kunnen werken.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Welke sector zien jullie kansen in en waarom?
Ik lees regelmatig dat Healthcare een goede toekomstige sector zou zijn, ook hier in dit topic.
Hoe kijken jullie hier naar?
Bv 'world Healthcare'
En dan? Met een hogere prijs terugkopen en dan wachten tot ie doorstijgt?aawe mwan schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:45:
[...]
Ik moest er even aan wennen toen ik deze strategie voor het eerst hoorde, want een aandeel terugkopen voor een (met grote kans) hogere prijs klonk mij tegennatuurlijk, maar het zou kunnen werken.
Wat is daar het voordeel van tegenover bij een dip gewoon vasthouden en wachten tot er weer een stijging is?
Water. Het wordt steeds schaarser en er gaan vast oorlogen om gevoerd worden (Egypte enz.). Geen financieel advies.NicoHF schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:48:
Ik ben nog steeds op zoek naar een andere sector ipv tech voor mijn vrij gemaakte budget wegens verkopen.
Ik lees regelmatig dat Healthcare een goede toekomstige sector zou zijn, ook hier in dit topic.
Bv 'world Healthcare'
Zero compensation
Goud, water en verwante bedrijven.Internet Janny schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:50:
[...]
Water. Het wordt steeds schaarser en er gaan vast oorlogen om gevoerd worden (Egypte enz.). Geen financieel advies.
Verkopen bij een hoge prijs en dan verwachten dat die gaat zakken en terug kopen bij een lagere prijs.Stoney3K schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:06:
[...]
En dan? Met een hogere prijs terugkopen en dan wachten tot ie doorstijgt?
Wat is daar het voordeel van tegenover bij een dip gewoon vasthouden en wachten tot er weer een stijging is?
Dat verschil is dan potentieel je 'extra' winst.
Maar dit is gokken, timen is al lastig, laat staan drie keer timen (verkopen op hoge koers, terug kopen op lagere koers, verkopen op hogere koers).
Het kan wel als je duidelijke trents ziet.
Het voordeel is dat je het risico een tijd niet in je portefeuille hebt.Stoney3K schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:06:
[...]
Beheersing van risico is belangrijk voor serieuze beleggers.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Energiebedrijven, infrastructuur (allemaal booming vanwege o.a. AI). Healthcare en Biotech zijn ook interessant, maar daar is stockpicking bijna onmogelijk. Dus daar zou ik voor trackers gaan.NicoHF schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:48:
Ik ben nog steeds op zoek naar een andere sector ipv tech voor mijn vrij gemaakte budget wegens verkopen.
Bv 'world Healthcare'
Micron, Samsung, SK Hynix en dergelijke dalen, ondanks recordwinsten. Beleggers lijken onzeker te zijn over de houdbaarheid daarvan.
Nvidia komt onder druk te staan in China, waar de lokale giganten steeds meer kijken naar lokale AI-accelerators: https://uk.finance.yahoo....t-domestic-191603710.html
Mogen we zeggen.. eindelijk?eamelink schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:39:
Nou, er beginnen wel wat barstjes te ontstaan in de AI-manie. Nebius en Coreweave flink onderuit omdat hun grootste klant Meta aangeeft dat ze eigenlijk capaciteit over hebben en dat zelf willen gaan verhuren: https://www.cnbc.com/2026...ock-cloud-ai-compute.html
Micron, Samsung, SK Hynix en dergelijke dalen, ondanks recordwinsten. Beleggers lijken onzeker te zijn over de houdbaarheid daarvan.
Nvidia komt onder druk te staan in China, waar de lokale giganten steeds meer kijken naar lokale AI-accelerators: https://uk.finance.yahoo....t-domestic-191603710.html
En als klap op de vuurpijl lijkt het staak het vuren in het Midden Oosten ook definitief voorbij.eamelink schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:39:
Nou, er beginnen wel wat barstjes te ontstaan in de AI-manie. Nebius en Coreweave flink onderuit omdat hun grootste klant Meta aangeeft dat ze eigenlijk capaciteit over hebben en dat zelf willen gaan verhuren: https://www.cnbc.com/2026...ock-cloud-ai-compute.html
Ja? Gaat het los? Nebius had ik al een schuin oogje op (Leuk Nederlands bedrijf), maar het aandeel vond ik echt zo overprijsd. effe kijken.eamelink schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:39:
[ Voor 38% gewijzigd door XanderDrake op 08-07-2026 11:18 ]
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Nebius is zo'n 30% kwijtgeraakt in twee weken. Als het je wat lijkt is het nu in ieder geval een stuk beter geprijsd dan toen. Nu wel Meta als concurrentXanderDrake schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:17:
Ja? Gaat het los? Nebius had ik al een schuin oogje op (Leuk Nederlands bedrijf), maar het aandeel vond ik echt zo overprijsd. effe kijken.
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Je ondertitel bij je username is op dit moment van toepassingDuinkonijn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:03:
Leuk investeren in eigen steen. Leuk dat je maandlasten omlaag gaan, maar der uithalen gaat niet zo makkelijk. Heb er nog geen spijt van, maar het was me ontschoten en verklaart wel wat 🙃
Ik had geld wat ik niet gebruikte, gebruikt om mijn hypotheek gedeeltelijk af te lossen.tjubbie schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:12:
[...]
Je ondertitel bij je username is op dit moment van toepassing
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Mensen die zich hadden ingeschreven en geen/weinig aandelen konden kopen die nu gaan bijkopen, of toch maar even aankijken?
De Chinezen hebben inmiddels vergelijkbare technologie werkend: https://www.bbc.com/news/articles/cm2rmmx86pdo
[ Voor 69% gewijzigd door ocn op 10-07-2026 18:43 ]
IPO prijs was 135 USD, daar zit ie (nog) niet onder. Je bedoelt waarschijnlijk onder de 1e prijs na beursgang.ocn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:42:
Inmiddels kan je SpaceX al onder de IPO prijs kopen.
Oh okay, kwestie van tijd. Gaat denk ik zoals de Bumble IPO eindigen.Ascension schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:16:
[...]
IPO prijs was 135 USD, daar zit ie (nog) niet onder. Je bedoelt waarschijnlijk onder de 1e prijs na beursgang.
Het bedrijf is nog steeds bijna 2 biljoen waard, wat een waanzinnige waardering is.ocn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:33:
[...]
Oh okay, kwestie van tijd. Gaat denk ik zoals de Bumble IPO eindigen.
Tja, de trend is nog steeds naar beneden. https://finance.yahoo.com/markets/stocks/articles/spacex-fizzles-to-close-1-above-ipo-price-weeks-after-debut-220521954.htmlAfas schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:30:
[...]
Het bedrijf is nog steeds bijna 2 biljoen waard, wat een waanzinnige waardering is.
Waanzinnige waardering of niet, inmiddels zijn er al veel verliezers.
Je bedoeld 2 miljard?Afas schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:30:
[...]
Het bedrijf is nog steeds bijna 2 biljoen waard, wat een waanzinnige waardering is.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Volgens mij is Trillion, Biljoen.
Dan zou zowat elk groot bedrijf het over kunnen kopen
tnxThe Third Man schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:59:
[...]
Dan zou zowat elk groot bedrijf het over kunnen kopenin de recente jacht op EasyJet werd dat al gewaardeerd op ca. 6 miljard.
Boven de +/- 100 miljoen stopt mijn brein met tellen en is alles gewoon 'heul veul'
Al die husselingen met de US tellen vs onze tellen maakt dat niet makkelijker
PSN
Hoelang staat je geld al klaar?Adder28 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:47:
Mijn geld staat al klaar voor als de bubbel knapt, koopjes doen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
Kort samengevat betoogt hij dat de AI-bubbel niet lijkt op de Dotcom bubbel van 2000 maar op de hypotheken-crisis van 2008. De markt stortte in - niet omdat er geen vraag meer was naar huizen, zelfs niet omdat de huizenprijzen daalden - maar omdat de snelheid waarmee de huizenprijzen stegen begonnen af te nemen.
De schrijver beschrijft een treintje binnen de AI-industry van hyperscalers, via AI-labs, naar neoclouds, naar hardwareleveranciers, waarbij heel veel geleend wordt op basis van langetermijncontracten met de AI-labs aan de koperskant. Anthropic staat er niet slecht voor, maar OpenAI heeft geen pad naar positive cash flows de komende jaren, betaalt haar operaties met emissies, maar dat loopt moeizaam - met de IPO inkomsten die ze kunnen ophalen kan ze haar verplichtingen de komende jaren niet betalen.
Verder beschrijft hij nog een verschijnsel:
Met de verwachting dat een keer het sentiment zal omslaan; niet langer grote investeringen in AI zullen gezien worden als 'goed' door beleggers, maar prudent omgaan met AI-investeringen, AI investeringen verminderen, en dergelijke. En zodra de eerste dat doet en de markt positief reageert zal de rest snel volgen.Keynes’s beauty contest, with chips: you are not spending on what you think the compute is worth; you are spending on what you think the market will reward you for being seen to spend.
Ik ben geen econoom, dus kan het verder inhoudelijk niet beoordelen, maar het is een leuke read voor bij de koffie
Vooralsnog 4% in de plus, maar de VS moet nog wakker worden hè?
"Opinions are like assholes: everybody's got one, and everybody thinks theirs smells nicer than everyone else's"eamelink schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:37:
Hier een aardige long-read van een AI-doomer: https://www.groundbrkr.co...ond-derivative-why-no-one
Kort samengevat betoogt hij dat de AI-bubbel niet lijkt op de Dotcom bubbel van 2000 maar op de hypotheken-crisis van 2008. De markt stortte in - niet omdat er geen vraag meer was naar huizen, zelfs niet omdat de huizenprijzen daalden - maar omdat de snelheid waarmee de huizenprijzen stegen begonnen af te nemen.
De schrijver beschrijft een treintje binnen de AI-industry van hyperscalers, via AI-labs, naar neoclouds, naar hardwareleveranciers, waarbij heel veel geleend wordt op basis van langetermijncontracten met de AI-labs aan de koperskant. Anthropic staat er niet slecht voor, maar OpenAI heeft geen pad naar positive cash flows de komende jaren, betaalt haar operaties met emissies, maar dat loopt moeizaam - met de IPO inkomsten die ze kunnen ophalen kan ze haar verplichtingen de komende jaren niet betalen.
Verder beschrijft hij nog een verschijnsel:
[...]
Met de verwachting dat een keer het sentiment zal omslaan; niet langer grote investeringen in AI zullen gezien worden als 'goed' door beleggers, maar prudent omgaan met AI-investeringen, AI investeringen verminderen, en dergelijke. En zodra de eerste dat doet en de markt positief reageert zal de rest snel volgen.
Ik ben geen econoom, dus kan het verder inhoudelijk niet beoordelen, maar het is een leuke read voor bij de koffie
Ik moet altijd lachen om alle analyses. Iedereen roept maar wat zonder ooit verantwoordelijk gehouden te worden of wat ze zeggen uitkomt. Het lijkt me in ieder makkelijk werk
[ Voor 198% gewijzigd door R.van.M op 15-07-2026 11:21 ]
Meta is geen concurrent, maar klant. Bovendien hebben ze deze week de investering in hun AI data center in Louisiana verhoogd van $10 miljard naar $50 miljard. Lijkt mij niet iets dat een bedrijf met teveel compute capaciteit zou doen.eamelink schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:42:
[...]
Nebius is zo'n 30% kwijtgeraakt in twee weken. Als het je wat lijkt is het nu in ieder geval een stuk beter geprijsd dan toen. Nu wel Meta als concurrent
Leuke uitspraak maar hoelang wacht je al? En waarop wacht je, -10%? -20%? Zou je je plan van aanpak concreet willen maken? 5 jaar geleden zeiden sommige: ik wacht tot de huizenmarkt instort en koop dan een woning - ze wachten nog steeds.Adder28 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:47:
Mijn geld staat al klaar voor als de bubbel knapt, koopjes doen.
[ Voor 12% gewijzigd door ColeJ op 15-07-2026 12:19 ]
Dit is geen of/of. Natuurlijk is Meta klant, maar Meta heeft ook aangegeven zélf wellicht compute te gaan verhuren:MaZo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:25:
Meta is geen concurrent, maar klant.
Zo wordt Meta - naast klant - ook concurrentThe CEO says selling AI computing power ‘makes sense’, a move that would take on AWS and Azure and threaten the neoclouds Meta itself pays billions to
Ha, dit vind ik een mooi voorbeeld van de Keynes beauty contest waar ik een paar posts eerder over schrijfBovendien hebben ze deze week de investering in hun AI data center in Louisiana verhoogd van $10 miljard naar $50 miljard. Lijkt mij niet iets dat een bedrijf met teveel compute capaciteit zou doen.
[ Voor 3% gewijzigd door eamelink op 15-07-2026 12:25 ]
Gooi er deze grafiek nog naast:
/f/image/uJdfzeIpLwqBxD4WCmnw61Co.webp?f=fotoalbum_large)
Dan maak ik ervan dat er onvoldoende free cash flow gemaakt worden vanuit de verkoop van AI, maar dat de semiconductors als 'picks and shovels' hun producten wel tegen stevige (misschien buitensporige) marges kunnen verkopen aan de hyperscalers. Nvidia heeft een operationele marge van 65%, Micron 80%, Broadcom 49% etc.
1 juni heeft Google/Alphabet nog 80 miljard dollar opgehaald door nieuwe aandelen uit te geven
Hier nog een opiniestuk over die verdunning van de aandelen.
We gaan het zien hoe de hyperscalers hun capex gaan blijven verantwoorden en hoe ze het kapitaal hiervoor gaan blijven ophoesten. Op de moment dat de hyperscaler capex teruggeschroefd zou worden veranderd de outlook van de semiconductors en zal er vermoedelijk wel wat lucht uit de zeepbel ontsnappen.Management has stated the objective is to preserve balance sheet flexibility while still funding capex at the top of the hyperscaler range.
Read the choice through the lens of what equity costs versus what debt costs.
Debt is cheaper when you believe the asset will throw off contracted cash flow on a predictable schedule.
Equity is the instrument you choose when you want to absorb timing risk, obsolescence risk, and demand risk without a fixed repayment obligation hanging over the asset.
Alphabet is telling the market it is not certain enough about the timing of AI monetization to want hard debt service against it, but it is certain enough about the direction to commit permanent capital.
That is a structural bet financed with structural capital.
Over the next 12 to 24 months, expect peers to be benchmarked publicly on the same question.
Are they funding AI capex with instruments that match the risk profile of the asset, or are they borrowing against revenue that has not arrived?
De eerste rate hike staat ondertussen met een kans van bijna 54% in de boeken voor 16 september, dus het kan in ieder geval een interessant najaar worden
Ik ben er één van! Ik wacht geduldig verderColeJ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:18:
5 jaar geleden zeiden sommige: ik wacht tot de huizenmarkt instort en koop dan een woning - ze wachten nog steeds.
Heb mij in het antwoord op deze vraag zelf nog niet verdiept maar ik hoor en lees dat meer over IBM. Maar gaat dat op de gigantische omzet die zal al draaien echt een bijzonderheid worden vraag ik mij af.TheBrut3 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:16:
Al denk ik bij IBM eerder dat ze het straks goed kunnen gaan doen in de quantum boom.
[ Voor 21% gewijzigd door PLAE op 15-07-2026 14:38 ]
En jawel hoor, in het rood. Like clockworkXanderDrake schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:59:
Ik ben heel benieuwd hoe ASML het gaat doen vandaag. Overtreffende resultaten, verhoging van verwachtingen voor de rest van het jaar; normaliter betekend dat PANIEK, ROOD, VERKOPEN.
Vooralsnog 4% in de plus, maar de VS moet nog wakker worden hè?
Ja, er was natuurlijk al 'meer ingeprijst' of er moest 'winst worden genomen'XanderDrake schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:42:
[...]
En jawel hoor, in het rood. Like clockwork
PSN
Grapjas.ColeJ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:18:
[...]
Leuke uitspraak maar hoelang wacht je al? En waarop wacht je, -10%? -20%? Zou je je plan van aanpak concreet willen maken? 5 jaar geleden zeiden sommige: ik wacht tot de huizenmarkt instort en koop dan een woning - ze wachten nog steeds.
Momenteel staat er een deel opzij voor als de boel goed rood gaat en ondertussen koop ik zaken als ze diep in het rood gaan (laagste stand in 3-6 maanden). Dat heeft me tot nu toe nog geen windeieren gelegd en ik kijk op een rendement van 20% over 3 jaar tijd nu. (20% winst op totale portfolio dus).
Gewoon de grafieken elke dag eens checken en kopen als het bloedrood gaat.
Ondertussen lees ik de eerste barsten al in de bubbel en kijk ik met veel plezier uit naar de volgende grote crash om koopjes te doen want die komt er sowieso. Als je belegt op een horizon van 20-30-40 jaar, kan geduld nooit kwaad.
Want hoe het draait of keert, what goes up, must come down, and then back up. Want anders gaan we veel grotere problemen hebben dan het lijntje op de beurs.
Het was geen grap. De kans is groot dat je uitstapt en de koersen alleen maar doorstijgen. Het is een gok en dat kan verkeerd uitpakken. De vraag is dan wanneer je je "verlies" neemt en dan op een hogere koers terug instaptAdder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:55:
[...]
Grapjas.
Momenteel staat er een deel opzij voor als de boel goed rood gaat en ondertussen koop ik zaken als ze diep in het rood gaan (laagste stand in 3-6 maanden). Dat heeft me tot nu toe nog geen windeieren gelegd en ik kijk op een rendement van 20% over 3 jaar tijd nu. (20% winst op totale portfolio dus).
Ondertussen lees ik de eerste barsten al in de bubbel en kijk ik met veel plezier uit naar de volgende grote crash om koopjes te doen want die komt er sowieso. Als je belegt op een horizon van 20-30-40 jaar, kan geduld nooit kwaad.
Want hoe het draait of keert, what goes up, must come down, and then back up. Want anders gaan we veel grotere problemen hebben dan het lijntje op de beurs.
Daarnaast als je 20% return in 2 jaar tijd hebt dan doe je het significant slechter dan gewoon alles in een wereldindexfond (>50%)
Er zijn genoeg artikelen online, en zoals ik hierboven ook schreef, het zijn allemaal meningen. Je ziet ook genoeg artikelen waarin staat dat AI de wereld gaat veranderen en de koersen nog verder zullen stijgen.
En nee, wat goes up doesnt have to come down. Kijk maar de grafiek van de afgelopen 50 jaar.
Maar ik stap niet uit, dat is het juist. Ik koop alleen maar bij. En ik koop meestal bij als het in het rood gaat.R.van.M schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:04:
[...]
Het was geen grap. De kans is groot dat je uitstapt en de koersen alleen maar doorstijgen. Het is een gok en dat kan verkeerd uitpakken. De vraag is dan wanneer je je "verlies" neemt en dan op een hogere koers terug instapt
Daarnaast als je 20% return in 2 jaar tijd hebt dan doe je het significant slechter dan gewoon alles in een wereldindexfond (>50%)
Er zijn genoeg artikelen online, en zoals ik hierboven ook schreef, het zijn allemaal meningen. Je ziet ook genoeg artikelen waarin staat dat AI de wereld gaat veranderen en de koersen nog verder zullen stijgen.
En nee, wat goes up doesnt have to come down. Kijk maar de grafiek van de afgelopen 50 jaar.
50% van mijn portfolio zit in vwce, de rest in een eu fonds en paar speeltjes. Het is allemaal fu money, zolang het meer opbrengt dan mijn spaarrekening (en das niet moeilijk) hoeft ik niets extra.
Tuurlijk zijn het allemaal meningen, mijn mening is dat er teveel lucht zit in ai en dat dat eens gaat knappen.
Iemand moet dringend eens de geschiedenislessen lezen (dotcom, 2008, corona al minstens). Toen ging alles keihard naar beneden en kon je koopjes doen (wat ik ook gedaan heb)
Ten eerste is je toon nogal irritant. Wellicht kun je daar wat over lezen.Adder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:17:
[...]
Maar ik stap niet uit, dat is het juist. Ik koop alleen maar bij. En ik koop meestal bij als het in het rood gaat.
50% van mijn portfolio zit in vwce, de rest in een eu fonds en paar speeltjes. Het is allemaal fu money, zolang het meer opbrengt dan mijn spaarrekening (en das niet moeilijk) hoeft ik niets extra.
Tuurlijk zijn het allemaal meningen, mijn mening is dat er teveel lucht zit in ai en dat dat eens gaat knappen.
Iemand moet dringend eens de geschiedenislessen lezen (dotcom, 2008, corona al minstens). Toen ging alles keihard naar beneden en kon je koopjes doen (wat ik ook gedaan heb)
Ten tweede, de markt kan langer irrationeel blijven dan je verwacht. Als je bijvoorbeeld had verwacht dat door Trump met zijn liberation day tarieven de markt zou verstoren dan heb je al 35% rendement mis gelopen. Als het dan nu 20% daalt had je nog altijd beter toen kunnen inleggen.
Ten derde, het geld wat je nu op je spaarrekening hebt staan had al belegd kunnen zijn en daarmee had je al flinke winsten kunnen behalen. Het kan zijn dat er ooit een crash komt van de AI bubbel maar dat betekend nog niet automatisch dat de koersen lager zullen gaan dan ze waren toen jij besloot je geld niet te investeren.
Ten vierde, ik heb al door dat het geen nut heeft om met jou verder te praten want je bent overtuigd van je eigen gelijk. Succes met je strategie
Natuurlijk zit er lucht in het woord AI, maar er is een hele keten van suppliers, datacenters en software bedrijven erom heen. De een verdient al jaren miljarden en de ander gaat in nog geen miljard jaar iets verdienen. De use case is voor ieder bedrijf anders.Adder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:17:
[...]
Maar ik stap niet uit, dat is het juist. Ik koop alleen maar bij. En ik koop meestal bij als het in het rood gaat.
Ik dacht door je eerdere bericht dat je vol in de aandelen zat en pareltjes had maar nu lees ik dat het overgrote deel in etf’s zit. Dan is het wachten op flinke dips (of ‘bloedrood’ zoals je schrijft) of het dagelijks checken van koersen vrij zinloos imoAdder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:17:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door tjubbie op 15-07-2026 18:41 ]
Als ik etf's aankoop, en ik koop aan 90 in een dip ipv 100, wat is daar dan slecht aan?tjubbie schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:40:
[...]
Ik dacht door je eerdere bericht dat je vol in de aandelen zat en pareltjes had maar nu lees ik dat het overgrote deel in etf’s zit. Dan is het wachten op flinke dips (of ‘bloedrood’ zoals je schrijft) of het dagelijks checken van koersen vrij zinloos imo
Ik ben er net als jij ook van overtuigd dat er een flinke beurscrash komt. Ik weet alleen niet wanneerAdder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:17:
[...]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
1 beeld zegt meer dan 100 woorden: https://isaiprofitable.com/49euro schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:57:
[...]
Natuurlijk zit er lucht in het woord AI, maar er is een hele keten van suppliers, datacenters en software bedrijven erom heen. De een verdient al jaren miljarden en de ander gaat in nog geen miljard jaar iets verdienen. De use case is voor ieder bedrijf anders.
Als ik dat zie, zie ik weinig positiefs nu of in de toekomst.
Niets als dat zo zou zijn, maar bij een etf hoef je niet dagelijks te kijken. Die zijn als het goed is niet zo volatiel. Daarnaast denk ik bij bloedrood aan heel andere percentages maar goed… je vindt je eigen methode prima dus het is goed zoAdder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:51:
[...]
Als ik etf's aankoop, en ik koop aan 90 in een dip ipv 100, wat is daar dan slecht aan?
Dat je mogelijk al eerder voor 70 of 80 had kunnen kopen, maar je het toen niet deed omdat het te duur was en eerst 10% moest dalen.Adder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:51:
[...]
Als ik etf's aankoop, en ik koop aan 90 in een dip ipv 100, wat is daar dan slecht aan?
Verder is dit erg hypothetisch dus weinig over te zeggen.
Ik ga misschien 1 detail bijgeven, ik kon bv niet aan 70-80 inkopen omdat ik toen het geld niet had.rube schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:14:
[...]
Dat je mogelijk al eerder voor 70 of 80 had kunnen kopen, maar je het toen niet deed omdat het te duur was en eerst 10% moest dalen.
Verder is dit erg hypothetisch dus weinig over te zeggen.
Ik steek het geld op de rekening zodra ik het heb en kijk dan als er een dip is om te kopen. Met Trump heeft dat tot nu toe geen windeieren gelegd.
In deze bull markt (2023-nu) werkt buy-the-dip goed, ik doe het zelf ook.Adder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:17:
[...]Maar ik stap niet uit, dat is het juist. Ik koop alleen maar bij. En ik koop meestal bij als het in het rood gaat
....
De black swan gevolgen van Trump-liberation-day en Trump-Iran-oorlog waren maar van heel korte duur. Dat had heel anders kunnen aflopen.
Dipjaar 2022 was in mijn beleving compleet anders dan nu koopjes doen. Meer Buy The Dipperdedip en HODL to the bone.
Dus dat je nu goed rendement haalt, zegt niet zoveel.
Ik heb mijn portefeuille dit jaar al meer dan verdubbeld, alleen omdat ik toevallig voor die AI meuk al dik in 2 tech bedrijven zat (Silicon Motion: geheugencontrollers en Navitas: GaN halfgeleiders unicorn)
2 pareltjes door volgen van grote jongens:
• Buffett: UNH (United Healthcare): GAK $293, vorige week $430 gehaald. Deels verkocht in de opmars, nog 15% van mijn portefeuille,
• Burry: MELI (MercadoLibre), GAK $1576, deze week $1880 gehaald, 5% van mijn portefeuille. Nog in wording, gaat de laatste weken ineens wel erg hard.
500 "The server made a boo boo"
Van de andere kant merk ik wel dat het resultaat op de beurs in de loop der jaren mij steeds minder doet. Ik kan maanden denken over de beslissing of ik mijn auto blijft rijden, €5k bijleg voor alternatief A of €15k bijleg voor alternatief B. Als een sprong van €5-15k op de beurs mij ook zo bezig kon houden, dan had ik nu toch aardig wat psychologische hulp nodig. Al dat gejojo door Trump.
Vrij onzinnige tabel als je het mij vraagt. Er speelt zoveel meer in de markt en bij deze bedrijven dan uitsluitend deze tabel je verteldAdder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:53:
[...]
1 beeld zegt meer dan 100 woorden: https://isaiprofitable.com/
Als ik dat zie, zie ik weinig positiefs nu of in de toekomst.
[ Voor 13% gewijzigd door 49euro op 16-07-2026 08:48 ]
Tuurlijk is de markt veel breder dan dit, maar ik zie 3 categorieën van bedrijven en dit bevestigd het beeld dat ik eerder schetste.49euro schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:47:
[...]
Vrij onzinnige tabel als je het mij vraagt. Er speelt zoveel meer in de markt en bij deze bedrijven dan uitsluitend deze tabel je verteld
De hyperscalers die AI in eigen producten integreren en aan de man brengen zoals Meta, Google, Microsoft en Amazon zijn de giganten met grote budgetten maar ze doen zware investeringen in datacenters etc waar nog onvoldoende omzet/winst tegenover staat. De free cashflow begint op te drogen dus ofwel moet er op korte termijn veel geld beginnen binnen stromen, ofwel moeten ze schulden aangaan, ofwel moeten ze extra aandelen uitgeven of een combinatie van alle 3. Google investeert dit jaar bijvoorbeeld 185-250 miljard dollar en heeft maar 127 miljard dollar cash (voordat ze de 84 miljard dollar aandelen hebben uitgegeven). Google heeft onder andere ook een 100 jarige (!) obligatie uitgegeven met een 6,125% coupon.
De AI bedrijven die losstaande modellen uitbrengen zoals OpenAI, xAI en Anthropic hebben kleinere budgetten maar er staat ook al meer omzet tegenover, hoewel nog niet winstgevend door de hoge investeringen -> OpenAI gaat mogelijk in 2027 naar de beurs, eind dit jaar waarschijnlijk IPO van Anthropic om geld op te halen en xAI is al via de IPO van SpaceX naar de beurs.
De semiconductors en hardware leveranciers zoals Micron, AMD en Nvidia halen wel dikke omzet binnen als ontvangers van de investeringen van de hyperscalers in datacenters. Dat Sandisk bijvoorbeeld niet mee in deze tabel staat is niet zo erg want je weet dat ze in hetzelfde schuitje zitten als Micron, evenals ASML en TSMC en de andere hardware leveranciers.
Dus ik weet niet welke andere bedrijven je nog mist in de tabel maar de kans is groot dat ze wel in 1 van deze categorieën passen.
Het geld dat negatief is bij de hyperscalers is positief bij de hardware leveranciers dus op dat vlak heb je gelijk dat de markt breder is en dat de winstgevendheid vooral vanaf hangt aan welke kant je staat, en dat illustreert de site perfect. Er stroomt dus veel investeringsgeld van de hyperscalers naar de hardware leveranciers, maar als er weinig geld van de consumenten of business klanten naar de hyperscalers loopt stoppen die extreme capex uitgaves ooit wel eens. Bedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen zonder winstoogmerk.
Zelfs over de brede S&P500 bekeken zijn de capex uitgaven trouwens sky high en de share buybacks laag volgens de trend van de laatste jaren. Iets om in het achterhoofd te houden
ik zie het anders. De investeringen bijhyperscalers zullen op een gegeven moment afnemen. Daarentegen zal het verdienmodel worden uitgerold. Daarom nu juist weer beleggen in hyperscalers.Malantur schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:01:
[...]
Tuurlijk is de markt veel breder dan dit, maar ik zie 3 categorieën van bedrijven en dit bevestigd het beeld dat ik eerder schetste.
De hyperscalers die AI in eigen producten integreren en aan de man brengen zoals Meta, Google, Microsoft en Amazon zijn de giganten met grote budgetten maar ze doen zware investeringen in datacenters etc waar nog onvoldoende omzet/winst tegenover staat. De free cashflow begint op te drogen dus ofwel moet er op korte termijn veel geld beginnen binnen stromen, ofwel moeten ze schulden aangaan, ofwel moeten ze extra aandelen uitgeven of een combinatie van alle 3. Google investeert dit jaar bijvoorbeeld 185-250 miljard dollar en heeft maar 127 miljard dollar cash (voordat ze de 84 miljard dollar aandelen hebben uitgegeven). Google heeft onder andere ook een 100 jarige (!) obligatie uitgegeven met een 6,125% coupon.
De AI bedrijven die losstaande modellen uitbrengen zoals OpenAI, xAI en Anthropic hebben kleinere budgetten maar er staat ook al meer omzet tegenover, hoewel nog niet winstgevend door de hoge investeringen -> OpenAI gaat mogelijk in 2027 naar de beurs, eind dit jaar waarschijnlijk IPO van Anthropic om geld op te halen en xAI is al via de IPO van SpaceX naar de beurs.
De semiconductors en hardware leveranciers zoals Micron, AMD en Nvidia halen wel dikke omzet binnen als ontvangers van de investeringen van de hyperscalers in datacenters. Dat Sandisk bijvoorbeeld niet mee in deze tabel staat is niet zo erg want je weet dat ze in hetzelfde schuitje zitten als Micron, evenals ASML en TSMC en de andere hardware leveranciers.
Dus ik weet niet welke andere bedrijven je nog mist in de tabel maar de kans is groot dat ze wel in 1 van deze categorieën passen.
Het geld dat negatief is bij de hyperscalers is positief bij de hardware leveranciers dus op dat vlak heb je gelijk dat de markt breder is en dat de winstgevendheid vooral vanaf hangt aan welke kant je staat, en dat illustreert de site perfect. Er stroomt dus veel investeringsgeld van de hyperscalers naar de hardware leveranciers, maar als er weinig geld van de consumenten of business klanten naar de hyperscaloopt stoppen die extreme capex uitgaves ooit wel eens. Bedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen zonder winstoogmerk.
Zelfs over de brede S&P500 bekeken zijn de capex uitgaven trouwens sky high en de share buybacks laag volgens de trend van de laatste jaren. Iets om in het achterhoofd te houden
[Afbeelding]
Je denkt toch zeker niet dat gemini voor.eeuwig gratis blijft bij je zoekmachine? Youtube is ook nooit gratis gebleven. Wil je dit op den duur willen blijven gebruiken zal iedereen de portemonnee moeten trekken.
[ Voor 6% gewijzigd door aljooge op 16-07-2026 14:10 ]
Zeker, maar gaan consumenten/bedrijven dat ook betalen? In de mate dat het winstgevend wordt. Ik zie wel wat mensen ai gebruiken (ikzelf niet) maar no way dat ze daarvoor gaan betalen. Dat zal dus volgepompt worden met advertenties, gaat dat ook goed opbrengen? Zeker eenmaal de meeste mensen een oss model lokaal kunnen draaien.aljooge schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:06:
[...]
ik zie het anders. De investeringen bijhyperscalers zullen op een gegeven moment afnemen. Daarentegen zal het verdienmodel worden uitgerold. Daarom nu juist weer beleggen in hyperscalers.
Je denkt toch zeker niet dat gemini voor.eeuwig gratis blijft bij je zoekmachine? Youtube is ook nooit gratis gebleven. Wil je dit op den duur willen blijven gebruiken zal iedereen de portemonnee moeten trekken.
Youtube is nog steeds gratis met reclame.aljooge schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:06:
[...]
Net zoals je dan een betaalde variant hebt zonder reclame.
Voor de Gemini heb je dan een betaalde variant met grotere context etc.
Het zal altijd wel de gratis beperkte variant houden om mensen er naartoe te lokken.
PSN
Youtube is een leuk voorbeeld. 125 miljoen betalende gebruikers op de 2,5 miljard actieve gebruikers (cijfers 2025) betekend dus dat 5% van de gebruikers er effectief geld voor over hebben en de overige 95% waar ze het met reclame inkomsten moeten doen, dus zeker niet iedereen trekt zijn portemonnee open. Bierviltberekening: 125 miljoen x pakweg 15 dollar per maand x 12 maanden = 22,5 miljard dollar jaaromzet uit Premium van de 60 miljard omzet in totaal, oftewel een premium abonnee brengt 15 dollar omzet per maand en een niet-premium 15 dollar per jaar.aljooge schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:06:
[...]
Google heeft een schaalvoordeel waarbij ze 1 Google abbo kunnen aanbieden waar youtube, music, cloud opslag en AI samen inzitten, maar het kan ook tegelijk een nadeel zijn als iemand enkel cloud opslag wil hebben en geen AI gebruikt, die zal wellicht naar een andere aanbieder uitkijken.
Microsoft heeft ook een voordeel dat veel bedrijven al klant zijn van hun 365 abonnementen en voor bedrijven is een Copilot licentie maar een kleine kostenpost tegenover de productiviteit die het potentieel kan opleveren bij sommige toepassingen.
Maar om over alle hyperscalers 600 miljard aan investeringen terug te verdienen op 5 jaar tijd met 1 miljard betalende gebruikers, dan moet er toch 10 dollar per maand per user aan pure winst binnen rollen. Afwachten of ze dat voor elkaar gaan krijgen
Ik wil de discussie niet helemaal heropenen, maar dit is ook een colomn die iedereen eens zou moeten lezen.R.van.M schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:38:
[...]
Ten eerste is je toon nogal irritant. Wellicht kun je daar wat over lezen.
Ten tweede, de markt kan langer irrationeel blijven dan je verwacht. Als je bijvoorbeeld had verwacht dat door Trump met zijn liberation day tarieven de markt zou verstoren dan heb je al 35% rendement mis gelopen. Als het dan nu 20% daalt had je nog altijd beter toen kunnen inleggen.
Ten derde, het geld wat je nu op je spaarrekening hebt staan had al belegd kunnen zijn en daarmee had je al flinke winsten kunnen behalen. Het kan zijn dat er ooit een crash komt van de AI bubbel maar dat betekend nog niet automatisch dat de koersen lager zullen gaan dan ze waren toen jij besloot je geld niet te investeren.
Ten vierde, ik heb al door dat het geen nut heeft om met jou verder te praten want je bent overtuigd van je eigen gelijk. Succes met je strategie
Enkele highlights:
Dit is exact waarom iedereen van passief investeren de heilige graal maakt, je krijgt een 8 a 9% CAGR en dit wordt gezien als een baseline die elk jaar verslagen moet worden om een goede investeerder te zijn, want bij minder als dat had je immers beter met minder stress in een wereldindex geïnvesteerd.Investor A sees these yearly returns: +5%, +8%, +12%, +18%, +35%.
Investor B sees these yearly returns: +35%, +18%, +12%, +8%, +5%.
Same CAGR. Same terminal wealth. But Investor A feels like a genius. Every year is better than the last. The trend is his friend. He tells his colleagues about the portfolio over lunch. He sleeps well.
Investor B feels like something is wrong. Every year is weaker. Momentum is fading. He googles «should I sell» in the middle of the night. By year five, he is ready to abolish his strategy – at precisely the moment his portfolio hits the same target as Investor A’s.
Actief investeren betekend dat je sommige jaren misschien minder prestaties neerzet, maar misschien geloof je in quality en value aandelen en is de markt vandaag een growth en momentum bullmarket. De crash van de growth en momentum staat misschien om de hoek.
Over een periode van 10 jaar rond de dotcom bubble piekte de tech sector / Nasdaq gigantisch en Berkshire hathaway dipte als value investeerders net enorm in die periode. Maar op het einde van de periode van 10 jaar kwam Berkshire alsnog ruim boven de winst van de Nasdaq uit.
/f/image/1gD1TEQ2Thyaes4O8a4Jv8S3.webp?f=fotoalbum_large)
Alles hangt af van je tijdsbestek waarop je kijkt, je beleggingshorizon die je ter beschikking hebt en je psychologisch vermogen om je strategie vol te houden ondanks te underpreformen in bepaalde tijdsbestekken.
Er wordt met scherp geschoten op @Adder28 die blij is met zijn buy the dip strategie van +20% portfolio performance op 3 jaar, waar IWDA op 3 jaar +65% staat. Maar over een paar maanden of jaren zijn de rollen misschien omgedraaid, immers heeft niemand heeft een kristallen bol.
Bedankt voor het delen van de column.Malantur schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:32:
[...]
....Er wordt met scherp geschoten op @Adder28 die blij is met zijn buy the dip strategie van +20% portfolio performance op 3 jaar, waar IWDA op 3 jaar +65% staat. Maar over een paar maanden of jaren zijn de rollen misschien omgedraaid, immers heeft niemand heeft een kristallen bol....
Maar ik zie nog steeds niet waarom het commentaar op de "buy the dip strategy" niet terecht zou zijn.
Sterker nog, als ik dit lees in de column:
Has the destination changed? Or just the weather?
Dan zie ik die gedachtegang niet terug komen bij een de strategie "kopen bij >20% daling".
Een dergelijke strategie kan namelijk ook resulteren in het gezegde "catching a falling knife", als niet het weer is veranderd maar wel het einddoel...
Aanvulling: daarmee wil ik niet beweren dat er geen andere goede strategieën zijn dan alleen een indexfonds, zeer zeker niet. Maar kopen bij (na) een 20% daling is volgens mij te simplistisch.
[ Voor 10% gewijzigd door rube op 16-07-2026 17:07 ]
Interessant dat MercadoLibre zo hard gaat. Heb die gezien toen ik in Costa Rica zat. Is gewoon een Marktplaats equivalent.Vaan Banaan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 02:20:
[...]
In deze bull markt (2023-nu) werkt buy-the-dip goed, ik doe het zelf ook.
De black swan gevolgen van Trump-liberation-day en Trump-Iran-oorlog waren maar van heel korte duur. Dat had heel anders kunnen aflopen.
Dipjaar 2022 was in mijn beleving compleet anders dan nu koopjes doen. Meer Buy The Dipperdedip en HODL to the bone.
Dus dat je nu goed rendement haalt, zegt niet zoveel.
Ik heb mijn portefeuille dit jaar al meer dan verdubbeld, alleen omdat ik toevallig voor die AI meuk al dik in 2 tech bedrijven zat (Silicon Motion: geheugencontrollers en Navitas: GaN halfgeleiders unicorn)
2 pareltjes door volgen van grote jongens:
• Buffett: UNH (United Healthcare): GAK $293, vorige week $430 gehaald. Deels verkocht in de opmars, nog 15% van mijn portefeuille,
• Burry: MELI (MercadoLibre), GAK $1576, deze week $1880 gehaald, 5% van mijn portefeuille. Nog in wording, gaat de laatste weken ineens wel erg hard.
Dan kunnen iemanden mijn posities lenen om en er iets leuks mee te doen.
Prima, bijt er maar een stuk uit, maar helaas wilde blijkbaar niemand iets, tot 2 weken geleden.
Ik ontvang nu op 1 positie ongeveer 1 cent per dag, YEAH BABY YEAH
Oftewel: is dit een wassen neus, of hebben anderen mischien wel interessante posities met een Uitleentarief van meer dan 0,05% op jaarbasis?
Ik heb het bij IBKR voor WEBN aanstaan. Activiteit is minimaal. Gemiddeld zie ik 5000eur uitgeleend staan per dag voor een totale vergoeding van 6eur deze maandVaan Banaan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:25:
Iets heel anders: Ik heb bij DeGiro Securities Lending aanstaan.
Prima, bijt er maar een stuk uit, maar helaas wilde blijkbaar niemand iets, tot 2 weken geleden.
Oftewel: is dit een wassen neus, of hebben anderen mischien wel interessante posities met een Uitleentarief van meer dan 0,05% op jaarbasis?
Ik heb tot nu toe 10 eurocent verdiend hiermee.Vaan Banaan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:25:
Iets heel anders: Ik heb bij DeGiro Securities Lending aanstaan.
Heel goed bedrijf, enorme groei ook en in die Zuid-Amerikaanse markt echt een aanrader. Alleen qua instapmoment is het wellicht nu wat prijziger.ocn schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:16:
[...]
Interessant dat MercadoLibre zo hard gaat. Heb die gezien toen ik in Costa Rica zat. Is gewoon een Marktplaats equivalent.
Zero compensation
Ik kan je een aandeel met uitleentarief van 29,90% per jaar aanraden.Vaan Banaan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:25:
:strip_exif()/f/image/JsPSmPkbtN3BjwteaqsL2e35.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar op 1 maand is het ook wel 35% van zijn waarde kwijt, op 1 jaar -80% dus ik weet niet of het slim is om hoge short vergoedingen als graadmeter te gebruiken voor je investering
Via de screener van
Finviz kan je wel prima filteren op hoge short float en een minimaal volume om de microcaps eruit te halen en op IBKR kan je de shortvergoeding opvragen, mocht je dat nog willen.
Misschien 1 optie die je kan overwegen als je gelooft in Bitcoin en Strategy, dan zijn het de preferred shares STRC en STRD, respectievelijk 1,17% en 2,56% short vergoeding momenteel. STRC betaalt momenteel een 12% dividend uit per jaar terwijl de prijs theoretisch vast staat op 100 dollar. Die ‘peg’ is 2 maanden geleden gebroken omdat het vertrouwen in MSTR weg was maar als bitcoin aan een nieuwe bull market begint verwacht ik dat de peg snel hersteld. 1,17% shortvergoeding per jaar + 12% dividend per jaar + 17% winst als de peg hersteld van 85 dollar naar 100 dollar. STRD is iets risicovoller dus meer upside als het risicoscenario niet afwikkelt (MSTR mag niet failliet gaan).
[ Voor 19% gewijzigd door Malantur op 16-07-2026 22:35 ]
https://www.hartfordfunds.com/practice-management/client-conversations/managing-volatility/2025-illustrates-why-market-timing-is-impossible.htmlAdder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:51:
[...]
Iedereen is het eens met je dat je beter voor 90 dan voor 100 kan kopen.
Punt is, keer op keer goed timen is onmogelijk (behoudens statistische meevallertjes).
De beurs stijgt gemiddeld, dus time-in-the-market beats timing-the-market.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Aan zijn postgeschiedenis te zien wacht hij al meer dan een jaar..ColeJ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:18:
[...]
Leuke uitspraak maar hoelang wacht je al? En waarop wacht je, -10%? -20%? Zou je je plan van aanpak concreet willen maken? 5 jaar geleden zeiden sommige: ik wacht tot de huizenmarkt instort en koop dan een woning - ze wachten nog steeds.
Tech bedrijven als Google, Meta, Microsoft en Amazon verbranden al jaren tientallen, zo niet honderden miljarden aan R&D. Dat is precies de reden waarom ze marktleiders in hun sectoren blijven, ze kunnen het zich veroorloven om die risico's te nemen.Malantur schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:01:
[...]
Tuurlijk is de markt veel breder dan dit, maar ik zie 3 categorieën van bedrijven en dit bevestigd het beeld dat ik eerder schetste.
Het geld dat negatief is bij de hyperscalers is positief bij de hardware leveranciers dus op dat vlak heb je gelijk dat de markt breder is en dat de winstgevendheid vooral vanaf hangt aan welke kant je staat, en dat illustreert de site perfect. Er stroomt dus veel investeringsgeld van de hyperscalers naar de hardware leveranciers, maar als er weinig geld van de consumenten of business klanten naar de hyperscalers loopt stoppen die extreme capex uitgaves ooit wel eens. Bedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen zonder winstoogmerk.
[Afbeelding]
Kijk een project als Waymo, Metaverse of Microsofts experimenten met datacenters op de zeebodem (Project Natick). Wat denk je dat de totale capex van dit soort projecten zijn? Idem tientallen miljarden zonder dat er nog een rode cent mee wordt verdiend.
De enige reden waarom zij dit kunnen doen, is omdat het geld daar letterlijk tegen de plinten klotst. Hun core-business financiert de plannen van morgen, waardoor de concurrentie al op achterstand staat voordat ze überhaupt beginnen. Laat staan winstgevend worden. En lukt dat wel, worden ze opgekocht zonder dat er een garantie bestaat dat het project in de lucht wordt gehouden. Zoveel geld komt er jaarlijks binnen bij dit soort partijen.
Wat dat betreft maak ik mij meer zorgen over de macht van deze bedrijven dan AI of een bubbel op de beurs in algemeen. Bij Google komt er meer geld binnen dan bij de Nederlandse overheid. Er komt op deze manier vanzelf een punt dat de rol van federale landen niets meer betekent en dat de wetten in deze wereld geschreven gaan worden door bedrijven. De eerste verschijnselen hiervan zie je denk ik al in Amerika.
[ Voor 5% gewijzigd door 49euro op 16-07-2026 23:35 ]
Kan je dit toelichten?49euro schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:01:
[...]
Wat dat betreft maak ik mij meer zorgen over de macht van deze bedrijven dan AI of een bubbel. Bij Google komt er meer geld binnen dan bij de Nederlandse overheid. Er komt op deze manier vanzelf een punt dat de rol van federale landen niets meer betekent en dat de wetten in deze wereld geschreven gaan worden door bedrijven.
Geld maakt macht en we komen nu voor het eerst in de geschiedenis van het moderne westen op het punt dat bedrijven meer te besteden gaan hebben dan een deel van de lokale overheden. Ik hoop dat je daar zelf ook de risico's van inziet.
Macht lag altijd al bij de mensen met geld, dus dat verandert niet. Kan je toelichten wat er volgens jou systemisch gaat veranderen?49euro schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:10:
[...]
Geld maakt macht en we komen nu voor het eerst in de geschiedenis van het moderne westen op het punt dat bedrijven meer te besteden gaan hebben dan een deel van de lokale overheden. Ik hoop dat je daar zelf ook de risico's van inziet.
Ik waardeer het dat je me hier uitdaagt, maar dit is helaas geen discussie voor dit topic (offtopic). Sorry.ocn schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:25:
[...]
Macht lag altijd al bij de mensen met geld, dus dat verandert niet. Kan je toelichten wat er volgens jou systemisch gaat veranderen?
[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 16-07-2026 23:33 ]
Ik heb geen IBKR, maar kan borrow fees wel vinden via iets als https://chartexchange.com/screener/high-borrow-fee/ (Weet alleen niet hoe vaak die bijgewerkt wordt)
DeGiro adverteert deze lending als "extra inkomsten", fees zijn niet opvraagbaar als er niet op wordt geleend.
Omdat bij mij tot voor kort nooit iets werd geleend, vroeg ik me af hoe dat bij anderen is.
Mijn deel is overigens lager dan wat IBKR volgens chartexchange zou rekenen (met 0,38% op de positie zou ik met 50/50 DeGiro / ikke rond de 0,19% verwachten, het is 0,05%)
Van de reacties met DeGiro blijk ik toch nog spekkoper te zijn met 16 cent (t.o.v 0 en 10 cent)
Voorzichtige conclusie is dus dat er zeer weinig wordt geleend, wat ze zelf ook wel enigszins aangeven in hun kwartaalcijfers.
...New products introduced in 2025, such as the cryptocurrency trading offering rolled out across Europe and the Securities Lending program launched in initial markets, contributed to this positive development to a limited extent...
-edit- Ik doe niets met crypto, maar heb al een kansloze dividend koning: Campbell Soup Company (CPB) ooit gekocht vanwege Pepperidge Farm remembers memes
[ Voor 7% gewijzigd door Vaan Banaan op 17-07-2026 01:02 ]
Met zulk een berichten moet men erna niet verbaasd zijn dat nieuwe mensen hier rap het voor gezien houden.Bobmeister schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:56:
[...]
Aan zijn postgeschiedenis te zien wacht hij al meer dan een jaar..
Oneens. Het is ontzettend makkelijk om als een onheilsprofeet elke week "de bubbel gaat klappen!" te roepen, want uiteindelijk krijg je altijd wel een keertje gelijk.Adder28 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:09:
[...]
Met zulk een berichten moet men erna niet verbaasd zijn dat nieuwe mensen hier rap het voor gezien houden.
Hoezo noem je mij een grapjas?Adder28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:55:
[...]
Grapjas.
20% rendement over een periode van 3 jaar noem ik niet grappig - dat is gewoon een heel erg slecht rendement.
[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 17-07-2026 08:55 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij