DeGiro (ook wel een hele populaire broker in Nederland) heeft trouwens ook geen fractionele aandelen.NMMNG schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:07:
[...]
Goed punt. Dat wist ik niet. Ipv een belgische broker zou je dan niet via IBKR toch fractioneel kunnen aankopen?
Net even getest maar nee. Ik heb wel een komma in het menu staan waar je je aantal moet opgeven maar hij zet geen komma als je erop drukt.NMMNG schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:07:
[...]
Goed punt. Dat wist ik niet. Ipv een belgische broker zou je dan niet via IBKR toch fractioneel kunnen aankopen?
Om het ook nog wat te nuanceren: het is niet echt verboden, maar de Belgische beurswaakhond legt bepaalde voorwaarden op waaraan de broker moet voldoen om het te mogen aanbieden in België. In de praktijk is het dan te kostelijk of te veel papierwerk waardoor niemand het aanbied. Als ik alinea 5 van dit document goed interpreteer moet er voor ieder fractioneel aan te kopen effect een analyse gebeuren of het fractionele deel te hard afwijkt van de KID en zo ja moet er een specifiek KID opgesteld worden. Hoe kan het afwijken? Een fractioneel aandeel is volledig in het bezit van de broker en jij hebt geen aandeel maar een contract met de broker dat fractioneel de waarde van het originele aandeel volgt. Je hebt geen stemrecht, geen keuze bij corporate actions, ik vermoed ook geen fractioneel dividend, je hebt extra counterparty risk (geen bescherming van dit deeltje bij faillissement van de broker), je kan het niet verkopen aan iemand anders of verplaatsen naar een andere broker, je kan de positie alleen sluiten bij de broker zelf. Dat laatste maakt dat de broker eigenlijk ook beslist wat de dagwaarde is bij aankoop en verkoop: rekent hij bij iedere fractionele aankoop de spread aan in zijn voordeel bij hoewel de broker die zelf maar 1 keer heeft betaald? Neemt hij de spotprijs van je aankoopseconde of een gemiddelde van de laatste minuut etc?
Al bij al heb je dus een contract met je broker (geen aandeel) met minder rechten, meer risico en potentieel een iets ander rendement afhankelijk van hoe je broker de prijs bepaald en wat er met het dividend gebeurd. Dus ik kan er wel in mee gaan dat dit niet zomaar wettelijk onder dezelfde KID valt maar dat een broker er ook niet op zit te wachten om voor elk aandeel en elke ETF een aparte KID op te stellen voor enkel en alleen de Belgen waar de beurswaakhond heeft beslist om de wet van de KID zo te interpreteren..
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Elke scheet of muisklik manueel bij de fiscus/belastingdienst aangeven is iets waaraan velen niet willen beginnen. Daarvoor dient een Belgische broker of reseller zoals Lynx.NMMNG schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:07:
[...]
Goed punt. Dat wist ik niet. Ipv een belgische broker zou je dan niet via IBKR toch fractioneel kunnen aankopen?
Vandaag heb ik voor het eerst periodiek belegd via ING in de Topselectie ETF. Tot mijn verrassing is deze aankoop als een aparte positie weergegeven, in plaats van te worden samengevoegd met mijn bestaande positie in dezelfde ETF. Hierdoor wordt het overzicht wat minder duidelijk.
Is dit een tijdelijke situatie en zullen deze posities in de toekomst alsnog worden samengevoegd, of blijft elke periodieke aankoop als een aparte positie zichtbaar?
Is dit een tijdelijke situatie en zullen deze posities in de toekomst alsnog worden samengevoegd, of blijft elke periodieke aankoop als een aparte positie zichtbaar?
Niet echt een 'thesis' maar de markt is blijkbaar bezorgd dat WKL het flink moeilijker gaat krijgen door AI-bedrijven. WKL is meer dan 2/3e van de marktwaarde verloren in de afgelopen vijftien maanden.Santee schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:02:
Zijn er hier mensen met een thesis over Wolters Kluwer? Is een soort anti-AI aandeel geworden. AI omhoog = WLK omlaag.
Ik heb een beetje WKL (één van mijn twee losse aandelen, minder dan 1% van m'n portefeuille), voornamelijk als recalcitrantie tegen AI.
Ik ging in 2000 studeren en ik herinner me nog dat er toen een discussie was op de hogeschool over welke zoekmachine je moest gebruiken: Altvavista, Yahoo of dat andere nieuwe bedrijf genaamd Google.
De concensus was toen al wel dat Google het beste was.
Ik zie zoveel parallellen met de huidge AI agents race die gaande is. Nu hoor je ook iedereen in een zakelijke omgeving en webdevelopers praten over Claude, zoals toen over Google.
De concensus was toen al wel dat Google het beste was.
Ik zie zoveel parallellen met de huidge AI agents race die gaande is. Nu hoor je ook iedereen in een zakelijke omgeving en webdevelopers praten over Claude, zoals toen over Google.
@Morales79 koffiedik kijken, misschien is Claude wel het Yahoo van toen voordat Google er nog niet was
Mee eens. Ik weet nog dat Blackberry heel erg hip was, veel beter dan NokiaAscension schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:01:
@Morales79 koffiedik kijken, misschien is Claude wel het Yahoo van toen voordat Google er nog niet was
Ha, ik weet nog dat we discussieerden over Internet Explorer of Netscape, waarbij de consensus was dat Netscape beter wasMorales79 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:00:
Ik ging in 2000 studeren en ik herinner me nog dat er toen een discussie was op de hogeschool over welke zoekmachine je moest gebruiken: Altvavista, Yahoo of dat andere nieuwe bedrijf genaamd Google.
De concensus was toen al wel dat Google het beste was.
Ik zie zoveel parallellen met de huidge AI agents race die gaande is. Nu hoor je ook iedereen in een zakelijke omgeving en webdevelopers praten over Claude, zoals toen over Google.
Uiteindelijk gaat het alleen niet alleen om wie het allerbeste product op de markt brengt. Het gaat om winstgevend, betaalbaarheid en beschikbaarheid van het model.Morales79 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:00:
Ik ging in 2000 studeren en ik herinner me nog dat er toen een discussie was op de hogeschool over welke zoekmachine je moest gebruiken: Altvavista, Yahoo of dat andere nieuwe bedrijf genaamd Google.
De concensus was toen al wel dat Google het beste was.
Ik zie zoveel parallellen met de huidge AI agents race die gaande is. Nu hoor je ook iedereen in een zakelijke omgeving en webdevelopers praten over Claude, zoals toen over Google.
Winstgevendheid is een gevolg, niet een voorwaarde.49euro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:10:
[...]
Uiteindelijk gaat het alleen niet alleen om wie het allerbeste product op de markt brengt. Het gaat om winstgevend, betaalbaarheid en beschikbaarheid van het model.
[ Voor 18% gewijzigd door Morales79 op 22-06-2026 15:22 ]
Ja zou kunnen, maar ik voorspel ook niet dat Claude de winnaar wordt, ik geef alleen dat dit nu de consensus is onder de meeste huidige professionele gebruikers, net als dat het 25 jaar geleden bij searchengines over Google werd gezegd.Ascension schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:01:
@Morales79 koffiedik kijken, misschien is Claude wel het Yahoo van toen voordat Google er nog niet was
[ Voor 8% gewijzigd door Morales79 op 22-06-2026 15:24 ]
En het gaat erom, wélke markt. Anthropic zet toch meer in op b2b, terwijl tools van OpenAI en ChatGPT vooral b2c geörienteerd lijken. In die laatste groep zit volgens mij minder winstmarge dan in b2b.49euro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:10:
[...]
Uiteindelijk gaat het alleen niet alleen om wie het allerbeste product op de markt brengt. Het gaat om winstgevend, betaalbaarheid en beschikbaarheid van het model.
Dan zet ik toch liever mijn geld in op een Alphabet of Microsoft, die hard werken aan een omgeving waarin bedrijven zonder al te veel kennis dedicated modellen kunnen draaien, geïntegreerd in het office pakket. Data protection en privacy blijft een heet hangijzer in de B2B markt, dus ontwikkel je liever modellen die on sight kunnen draaien, of althans niet verbonden zijn met de crap op het World Wide Web. En zoals al zo vaak gezegd hier, dit zijn grote jongens met diepe zakken.Black-Death schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:14:
[...]
En het gaat erom, wélke markt. Anthropic zet toch meer in op b2b, terwijl tools van OpenAI en ChatGPT vooral b2c geörienteerd lijken. In die laatste groep zit volgens mij minder winstmarge dan in b2b.
[ Voor 7% gewijzigd door 49euro op 22-06-2026 17:47 ]
Zelfde ISIN? Is al vaak voorbijgekomen als het dat is.feddesman schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:23:
Vandaag heb ik voor het eerst periodiek belegd via ING in de Topselectie ETF. Tot mijn verrassing is deze aankoop als een aparte positie weergegeven, in plaats van te worden samengevoegd met mijn bestaande positie in dezelfde ETF. Hierdoor wordt het overzicht wat minder duidelijk.
Is dit een tijdelijke situatie en zullen deze posities in de toekomst alsnog worden samengevoegd, of blijft elke periodieke aankoop als een aparte positie zichtbaar?
Ja zelfde .De optie periodiek bij etf is nieuw bij de ING.Lightning89 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:49:
[...]
Zelfde ISIN? Is al vaak voorbijgekomen als het dat is.
Of er is iemand aan het verzilveren🤡Santee schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:55:
SpaceX krijgt er aardig van langs nu de hype is gaan liggen.
Is niet alles nog geblokkeerd?
Alleen de aandelen die nieuw uitgegeven zijn zijn verhandelbaar.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Daarentegen dendert micron lekker door. Mijn limit order is afgegaan. Na 400 dollar winst per aandeel vind ik het prima. Ik vind het lastig om die AI aandelen maar aan te houden. Ik had zelf de strategie om eind dit jaar halverwege volgend jaar uit te stappen, maar als je 70% rendement op een aandeel pakt moet je dan nog blijven zitten. Dus het is goed zo, niet meer achterom kijken en doorgaan.
Je hebt trouwens gelijkZeRoC00L schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:05:
[...]
Is niet alles nog geblokkeerd?
Alleen de aandelen die nieuw uitgegeven zijn zijn verhandelbaar.
Ik had ze vorige week net verkocht en baal nu al. Aan de andere kant: er moet toch wel een keer een moment komen dat er overcapaciteit ram is en de voorraden niet verkocht raken? Het voelt niet goed om Micron oneindig aan te houden.loewie1984 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:11:
Daarentegen dendert micron lekker door. Mijn limit order is afgegaan. Na 400 dollar winst per aandeel vind ik het prima. Ik vind het lastig om die AI aandelen maar aan te houden. Ik had zelf de strategie om eind dit jaar halverwege volgend jaar uit te stappen, maar als je 70% rendement op een aandeel pakt moet je dan nog blijven zitten. Dus het is goed zo, niet meer achterom kijken en doorgaan.
Ik kan het me voorstellen, ik lees dan dat die targets door UBS en nog een paar andere rating instanties naar 1500 en 1700 verlegd worden, en als je naar SanDisk kijkt dan denk je ook dit sprookje had al voorbij moeten zijn.aljooge schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:17:
[...]
Ik had ze vorige week net verkocht en baal nu al. Aan de andere kant: er moet toch wel een keer een moment komen dat er overcapaciteit ram is en de voorraden niet verkocht raken? Het voelt niet goed om Micron oneindig aan te houden.
Voor mijn gevoel was ik 'late to the party's toen ik micron op 750 kocht, maar dat er dus nu nog steeds vraag naar is en de consument/particuliere belegger het nieuws ook volgt lijkt me duidelijk. Maar om hier nog met je hedfge fund massaal in te gaan kopen lijkt me nou niet verstandig. Maarja als alles straks klapt mag de gewone arbeider er ook weer voor opdraaien net als in 2008 bij de banken, en tot die tijd is het fijn om de inflatie tegen te gaan.
Opeens alles weer rood. Toch geen 60 dagen rust tussen Trump en Iran?
Zero compensation
En welke bron heb je om het aan de Amerika-Iran situatie te linken? Ik zie vooral rode tech, wat gisterenavond in Amerika al begon.
Om hier even bij aan te sluiten: de eerste grote release is volgens mij rond december, een lockup van een half jaar.ZeRoC00L schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:05:
[...]
Is niet alles nog geblokkeerd?
Alleen de aandelen die nieuw uitgegeven zijn zijn verhandelbaar.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
BNR zei net dat het vooral is omdat beleggers nu de winst pakken op vooral de chippers. Staat dus over een dag of 2 weer net zo hard in de plus.Internet Janny schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:50:
Opeens alles weer rood. Toch geen 60 dagen rust tussen Trump en Iran?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Vermoed SpaceX die een dreun geeft aan alle mensen die op de hype zijn ingesprongen.Internet Janny schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:50:
Opeens alles weer rood. Toch geen 60 dagen rust tussen Trump en Iran?
Nee, vanaf augustus al.XanderDrake schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:08:
[...]
Om hier even bij aan te sluiten: de eerste grote release is volgens mij rond december, een lockup van een half jaar.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik zit nu te kijken, maar het is niet helemaal waar. Veel van mijn world ETFs zijn ook negatief, mijn MSCI World ex. US (dus niet veel tech) staat momenteel -2%, wat echt een flinke daling is voor dat fonds. Andere ideeen?Stoney3K schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:17:
[...]
BNR zei net dat het vooral is omdat beleggers nu de winst pakken op vooral de chippers. Staat dus over een dag of 2 weer net zo hard in de plus.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
EUR/USD wisselkoers. De verwachting is nu ingeprijst dat FED de rente zal verhogen dit jaarXanderDrake schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:08:
[...]
Ik zit nu te kijken, maar het is niet helemaal waar. Veel van mijn world ETFs zijn ook negatief, mijn MSCI World ex. US (dus niet veel tech) staat momenteel -2%, wat echt een flinke daling is voor dat fonds. Andere ideeen?
Wat natuurlijk helemaal niet hoeft uit te sluiten dat er financiële producten bestaan waarmee dit te omzeilen is.XanderDrake schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:08:
[...]
Om hier even bij aan te sluiten: de eerste grote release is volgens mij rond december, een lockup van een half jaar.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Ik kan me ook voorstellen dat mensen (of algoritmes) ineens aan het verkopen gaan slaan als ze zien dat koersen ineens gaan dippen wat de koersen nog verder omlaag drijft.XanderDrake schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:08:
[...]
Ik zit nu te kijken, maar het is niet helemaal waar. Veel van mijn world ETFs zijn ook negatief, mijn MSCI World ex. US (dus niet veel tech) staat momenteel -2%, wat echt een flinke daling is voor dat fonds. Andere ideeen?
Niet een heel erg verrassende golfbeweging.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik ben benieuwd hoe de mede Tweaker staat in het wel/geen geld achterhouden en lump sum vs DCA op dit moment. Ik ken de theorie, zelfs op het hoogste punt investeren is doorgaans beter (mee liften met momentum) en lump sum is in 70% van de gevallen beter dan DCA. Maar in een wereld van extreme overwaarderingen (hallo SpaceX), al lang geen echte recessie meer en een S&P die door steeds minder bedrijven in het groen wordt getrokken: is het dan niet alsnog verstandig om cash achter de hand te houden?
Het kan zijn dat het verstandig is. Het kan zijn dat het later onverstandig blijkt te zijn.Kevf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:53:
Ik ben benieuwd hoe de mede Tweaker staat in het wel/geen geld achterhouden en lump sum vs DCA op dit moment. Ik ken de theorie, zelfs op het hoogste punt investeren is doorgaans beter (mee liften met momentum) en lump sum is in 70% van de gevallen beter dan DCA. Maar in een wereld van extreme overwaarderingen (hallo SpaceX), al lang geen echte recessie meer en een S&P die door steeds minder bedrijven in het groen wordt getrokken: is het dan niet alsnog verstandig om cash achter de hand te houden?
Ik zou me denk ik afvragen of je je zorgen in een regel kunt vatten. Vervolgens kun je dan kijken of het volgen van deze regel in het verleden ook succes gehad heeft.
Daarnaast heb je een plan nodig om vast te stellen wanneer je dan wel weer in gaat stappen.
Het probleem is altijd dat je niet weet wanneer de markt zal toppen. Ik heb vrienden die zijn uitgestapt toen Trump met z'n tarieven kwam. Het moet nu al een flink stuk dalen voordat zij weer op dat niveau kunnen instappen. In de tussentijd haal je in het beste geval 0% rendement na inflatie op je spaargeldKevf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:53:
Ik ben benieuwd hoe de mede Tweaker staat in het wel/geen geld achterhouden en lump sum vs DCA op dit moment. Ik ken de theorie, zelfs op het hoogste punt investeren is doorgaans beter (mee liften met momentum) en lump sum is in 70% van de gevallen beter dan DCA. Maar in een wereld van extreme overwaarderingen (hallo SpaceX), al lang geen echte recessie meer en een S&P die door steeds minder bedrijven in het groen wordt getrokken: is het dan niet alsnog verstandig om cash achter de hand te houden?
Als ze het al niet met verlies hebben verkocht waardoor de pijn nog erger is.R.van.M schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:00:
[...]
Het probleem is altijd dat je niet weet wanneer de markt zal toppen. Ik heb vrienden die zijn uitgestapt toen Trump met z'n tarieven kwam. Het moet nu al een flink stuk dalen voordat zij weer op dat niveau kunnen instappen. In de tussentijd haal je in het beste geval 0% rendement na inflatie op je spaargeld
Wellicht trapte ik ook een open deur in. Maar toch vroeg/vraag ik mij af of er bepaalde indicatoren zijn om wel extra cash achter de hand te houden.
Je kunt BRKB kopen, dan houd je indirect ook een stapel geld achter de hand (400 mld op een valuation van 1000 mld oid). En laat je dhr Abel bepalen wanneer je gaat instappen.Kevf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:03:
[...]
Als ze het al niet met verlies hebben verkocht waardoor de pijn nog erger is.
Wellicht trapte ik ook een open deur in. Maar toch vroeg/vraag ik mij af of er bepaalde indicatoren zijn om wel extra cash achter de hand te houden.
Nooit over nagedacht terwijl ik zelf nog twijfelde om Berkshire als voorbeeld in mijn verhaal aan te halen omdat ze, relatief gezien, op zoveel cash zitten. Goede toevoeging, dank.ErnstH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:34:
[...]
Je kunt BRKB kopen, dan houd je indirect ook een stapel geld achter de hand (400 mld op een valuation van 1000 mld oid). En laat je dhr Abel bepalen wanneer je gaat instappen.
Mocht je VRH moeten betalen dan vraag ik mij af of dit wel handig is om te doen?ErnstH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:34:
[...]
Je kunt BRKB kopen, dan houd je indirect ook een stapel geld achter de hand (400 mld op een valuation van 1000 mld oid). En laat je dhr Abel bepalen wanneer je gaat instappen.
Je betaald dan toch VRH over eigenlijk niet belegd vermogen.
Indicatoren?
Nu dat het bedrijf uit Omaha toch ter sprake is gekomen. De Buffet Indicator (Market Cap-to-GDP) kan je naar kijken. Verder de obligatiemarkt in de gaten houden en dan vooral uitkijken naar een omgekeerde rente curve. Verder dingen zoals consumenten vertrouwen, Shiller PE ratio. Maar ja, die K-shaped economy en Shiller staat al tijden hoog.
Beetje geld achter de hand kan natuurlijk goed voor de gemoedsrust zijn. ("The most important organ in investing is not the brain, it's the stomach." - Peter Lynch )
Passief gedeelte blijf ik hier zelf DCA volgen.
Actief gedeelte is een heel ander verhaal, momenteel zo'n 33% cash. Dat was niet zo lang geleden veel en veel lager.
Nu dat het bedrijf uit Omaha toch ter sprake is gekomen. De Buffet Indicator (Market Cap-to-GDP) kan je naar kijken. Verder de obligatiemarkt in de gaten houden en dan vooral uitkijken naar een omgekeerde rente curve. Verder dingen zoals consumenten vertrouwen, Shiller PE ratio. Maar ja, die K-shaped economy en Shiller staat al tijden hoog.
Beetje geld achter de hand kan natuurlijk goed voor de gemoedsrust zijn. ("The most important organ in investing is not the brain, it's the stomach." - Peter Lynch )
Passief gedeelte blijf ik hier zelf DCA volgen.
Actief gedeelte is een heel ander verhaal, momenteel zo'n 33% cash. Dat was niet zo lang geleden veel en veel lager.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ligt er aan hoe je er naar kijkt. Je kan ook zeggen: ik beleg in BRK omdat je verwacht dat ze de markt verslaan. Dan doet VRH er niet toe Als je zelf nu geld achter houdt om later in te stappen doe je eigenlijk ook, je verwacht daarmee het beter te doen dan nu instappen.NicoHF schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:44:
[...]
Mocht je VRH moeten betalen dan vraag ik mij af of dit wel handig is om te doen?
Je betaald dan toch VRH over eigenlijk niet belegd vermogen.
Waarschijnlijk een groepje die snel wat winst wilde pakken op de IPO hype en nu gecashed heeft. Met 25% winst.Santee schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:55:
SpaceX krijgt er aardig van langs nu de hype is gaan liggen.
Dit is wel meer dan een groepje hoorMagniArtistique schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:58:
[...]
Waarschijnlijk een groepje die snel wat winst wilde pakken op de IPO hype en nu gecashed heeft. Met 25% winst.
En nu met zn allen kijken of er mensen zijn die 'buy the dip' doen?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
dikke kans dat als aandelen nog verder gaan dalen ik hebberig ga worden en bij ga kopen.Pr088 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:24:
[...]
En nu met zn allen kijken of er mensen zijn die 'buy the dip' doen?
Ja ik ben heel benieuwd, maar ik word steeds meer sceptisch. Eerder had ik twijfels over het SpaceX aandeel. Ergens ben ik blij dat het IPO goed is gegaan want anders was de "muziek spontaan afgelopen" in de "stoelendans" die de aandelenmarkt is. En ook is Terafab heel goed voor mijn ASML aandelenPr088 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:24:
[...]
En nu met zn allen kijken of er mensen zijn die 'buy the dip' doen?
Maar dat neemt niet weg dat ik denk dat xAI zich niet echt bezig houdt met betere modellen maken. Ze zijn vooral hun Colossus datacenters aan het uithuren aan andere bedrijven. Dit artikel is lekker gekleurd en speculatief, (ik denk dat de Pro-Elon crowd wel hun mening klaar heeft) maar de onderliggende data is duidelijk: SpaceX heeft geen cash probleem na de IPO, dus waarom verhuren ze grote delen van hun rekenkracht uit aan Anthropic en een groeiende lijst andere bedrijven? Het blijkt ook dat een groot deel van het founding leaderschip team vertrokken is en ze beetje dobberen in het water. Misschien is een Neo-cloud zijn gewoon een beter businessmodel. Maar dan betwijfel ik of ze hun prospectus valuatie waar kunnen maken
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Je kan natuurlijk ook bijv. 50 % lump sum doen, en dan de rest DCA verspreid over de komende maanden, als dat meer rust geeft.Kevf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:53:
Ik ben benieuwd hoe de mede Tweaker staat in het wel/geen geld achterhouden en lump sum vs DCA op dit moment. Ik ken de theorie, zelfs op het hoogste punt investeren is doorgaans beter (mee liften met momentum) en lump sum is in 70% van de gevallen beter dan DCA. Maar in een wereld van extreme overwaarderingen (hallo SpaceX), al lang geen echte recessie meer en een S&P die door steeds minder bedrijven in het groen wordt getrokken: is het dan niet alsnog verstandig om cash achter de hand te houden?
Die 50% kan ook 30 % zijn of 70%, net waar je zelf goed bij voelt.
Het ligt er overigens ook aan of je het in 1 aandeel stopt, of in een breed fonds. In een breed fonds zou ik eerder 100% lump sum doen persoonlijk.
Geen beleggingsadvies natuurlijk, puur mijn mening.
Iemand hier ervaring met de betaalde portfolio tracker van Delta? Die kan nog maar slechts tien posities aan. De Jonge Belegger site is behoorlijk positief over de tracker:
https://dejongebelegger.n...s-dividend-crypto-degiro/
https://dejongebelegger.n...s-dividend-crypto-degiro/
Doe wat beter is voor je nachtrust. DCA zou ik wel relatief kort houden, bijvoorbeeld een half jaar lang elke maand inleggen (6 momenten). De meeste experts zeggen dat het toch verstandig is om binnen 1 jaar al het geld aan het werk te hebben gezet.kevlar01 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:45:
[...]
Je kan natuurlijk ook bijv. 50 % lump sum doen, en dan de rest DCA verspreid over de komende maanden, als dat meer rust geeft.
Die 50% kan ook 30 % zijn of 70%, net waar je zelf goed bij voelt.
Het ligt er overigens ook aan of je het in 1 aandeel stopt, of in een breed fonds. In een breed fonds zou ik eerder 100% lump sum doen persoonlijk.
Geen beleggingsadvies natuurlijk, puur mijn mening.
Als je gaat DCA'en kun je nog even kijken of je het deel van het geld dat je pas aan het einde nodig hebt voor de inleg, tijdelijk kunt stallen in een deposito. Heb je toch iets van rendement met het stilstaande cash.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Tja als je kijkt bij Delta dan snap ik het enthousiasme wel:Kevf schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:02:
Iemand hier ervaring met de betaalde portfolio tracker van Delta? Die kan nog maar slechts tien posities aan. De Jonge Belegger site is behoorlijk positief over de tracker.
Join Delta’s affiliate program to share the ultimate investment tracking solution with your audience and earn up to $80 for every user you refer.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Waarom niet Portfolio Performance gebruiken? Is Open Source. Maar daar valt voor die site natuurlijk niks mee te verdien want geen referral linksKevf schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:02:
Iemand hier ervaring met de betaalde portfolio tracker van Delta? Die kan nog maar slechts tien posities aan. De Jonge Belegger site is behoorlijk positief over de tracker:
https://dejongebelegger.n...s-dividend-crypto-degiro/
Ik gebruik tegenwoordig trouwens Ghostfolio. Ook open source, en ik kan hem automatisch (custom) koppelen met mijn DeGiro portfolio.Ascension schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:21:
[...]
Waarom niet Portfolio Performance gebruiken? Is Open Source. Maar daar valt voor die site natuurlijk niks mee te verdien want geen referral links
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Dank (iedereen). Reden waarom ik op Delta kwam (had overigens niet door dat op de site van Jonge Belegger een referral stond) is dat ik eigenlijk weinig andere goede apps vond op Portfolio Performance na. Begreep echter dat Portfolio Performance nogal een leercurve heeft. Is dat zo?Ascension schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:21:
[...]
Waarom niet Portfolio Performance gebruiken? Is Open Source. Maar daar valt voor die site natuurlijk niks mee te verdien want geen referral links
Wat haal jij er uit?
Ik ben benieuwd vandaag. De tech zal vast weer in de lift komen. Micron heeft cijfers bekend gemaakt en is nabeurs +18% gegaan.
ASML en mijn halfgeleider ETF's staan weer op bijna +5%, dus can confirmTheBrut3 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:01:
Ik ben benieuwd vandaag. De tech zal vast weer in de lift komen. Micron heeft cijfers bekend gemaakt en is nabeurs +18% gegaan.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Had ook niet anders verwacht van Micron.TheBrut3 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:01:
Ik ben benieuwd vandaag. De tech zal vast weer in de lift komen. Micron heeft cijfers bekend gemaakt en is nabeurs +18% gegaan.
Gelukkig heb ik nog een kleine positie. Maar wel paar weken terug afgebouwd omdat het risico te groot werd.
Heb alleen nog geen andere bestemming en zit nu inmiddels met circa 20% cash door verschillende verkopen.
De hele dag ging het goed, maar 15:30-16:00 ineens een grote sell-off. Waarom?Stoney3K schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:41:
[...]
ASML en mijn halfgeleider ETF's staan weer op bijna +5%, dus can confirm
Ik beleg in:
- Infineon, hoogste stand vandaag +6,31%, om 16:00u -0,13%
- STM, hoogste stand vandaag +5,12%, om 16:00u -0,55%
- Intel, voorbeurs +5,78%, nu -0,71%
[ Voor 27% gewijzigd door aawe mwan op 25-06-2026 17:07 ]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Personal Consumption Expenditures price index?aawe mwan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:59:
[...]
De hele dag ging het goed, maar 15:30-16:00 ineens een grote sell-off. Waarom?
Ik beleg in:
- Infineon, hoogste stand vandaag +6,31%, om 16:00u -0,13%
- STM, hoogste stand vandaag +5,12%, om 16:00u -0,55%
- Intel, voorbeurs +5,78%, nu -0,71%
De USA beurs opent om 15:30 en de institutionele beleggers mogen enkel tijdens de echte openingstijden van de beurs handelen dus dat verklaart het tijdstip. Elke dag is dit vaak het volatielste half uur en er zijn indicatoren die hiermee de rest van de dag voorspellen (de OpeningsRangeBreakout of ORB). Een specifieke reden waarom retail vandaag bullish is en institutions winst nemen zie ik niet meteen.aawe mwan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:59:
[...]
De hele dag ging het goed, maar 15:30-16:00 ineens een grote sell-off. Waarom?
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Berkshire hattaway heeft dit zowel in cash als obligaties zitten:Kevf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:53:
[...]
Nooit over nagedacht terwijl ik zelf nog twijfelde om Berkshire als voorbeeld in mijn verhaal aan te halen omdat ze, relatief gezien, op zoveel cash zitten. Goede toevoeging, dank.
https://investingintheweb.com/education/berkshire-hathaway-cash-on-hand/
Nog een toevoeging ivm de tech sell-off:
ik las nog op Reddit dat het nu de laatste dagen van Q2 zijn dus dat pensioenfondsen en dergelijke in deze periode herbalanceren. Als ik de wekelijkse wereld sector rotatie bekijk lijkt het nu ook geen slecht idee om techologie wat af te romen. De defensieve healthcare, utilities en consumer staples lijken wakker te worden.
ik las nog op Reddit dat het nu de laatste dagen van Q2 zijn dus dat pensioenfondsen en dergelijke in deze periode herbalanceren. Als ik de wekelijkse wereld sector rotatie bekijk lijkt het nu ook geen slecht idee om techologie wat af te romen. De defensieve healthcare, utilities en consumer staples lijken wakker te worden.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Olie/Energie komt nu ook behoorlijk hard naar beneden, nu de olieprijs naar beneden gaat. Shell staat bijvoorbeeld op 33,5. Koopje wat mij betreft, stond een paar weken geleden op 37+. En onder de 35 vind ik het wel koopwaardig. Of SBM Offshore. Gaat ineens vandaag -3%. Koopje voor 30 piek als je het mij vraagt.Malantur schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:52:
Nog een toevoeging ivm de tech sell-off:
ik las nog op Reddit dat het nu de laatste dagen van Q2 zijn dus dat pensioenfondsen en dergelijke in deze periode herbalanceren. Als ik de wekelijkse wereld sector rotatie bekijk lijkt het nu ook geen slecht idee om techologie wat af te romen. De defensieve healthcare, utilities en consumer staples lijken wakker te worden.
[Afbeelding]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Volgens mij is één van de hoofdactiviteiten van Shell toch echt het verkopen van brandstoffen. Van ongeveer 38 naar 34 euro klinkt als een koopkans... maar waarom is het aandeel een koopje als het aandeel rond de 10% is gedaald, terwijl de olieprijzen in diezelfde tijd met 22 procent zijn gedaald?Pr088 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:51:
[...]
Olie/Energie komt nu ook behoorlijk hard naar beneden, nu de olieprijs naar beneden gaat. Shell staat bijvoorbeeld op 33,5. Koopje wat mij betreft, stond een paar weken geleden op 37+. En onder de 35 vind ik het wel koopwaardig. Of SBM Offshore. Gaat ineens vandaag -3%. Koopje voor 30 piek als je het mij vraagt.
Shell kan nog eens 10% dalen en dan nog matcht het niet met de daling van de prijzen van hun hoofdproduct...
Ik snap de correlatie wel, maar de Q2 cijfers van Shell zijn nog niet eens binnen. In Q1 verdiende Shell weer traditioneel goed met trading en ik verwacht dat dat in Q2 zo blijft. Ook zal er wel opnieuw winst zitten in de hogere prijzen. De verlaging en de verminderde marge komt pas later. En vergeet niet de overname van ARC.Uniciteit schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:59:
[...]
Volgens mij is één van de hoofdactiviteiten van Shell toch echt het verkopen van brandstoffen. Van ongeveer 38 naar 34 euro klinkt als een koopkans... maar waarom is het aandeel een koopje als het aandeel rond de 10% is gedaald, terwijl de olieprijzen in diezelfde tijd met 22 procent zijn gedaald?
Shell kan nog eens 10% dalen en dan nog matcht het niet met de daling van de prijzen van hun hoofdproduct...
Iedereen moet z'n eigen sommetjes maken, maar ik zie Shell wel richting de 40 gaan komend jaar. En als het niet gebeurt pak ik de 10% shareholders yield wel
Ik vind dat de markt generiek alle olies afstraft voor een lagere olieprijs. En niet alle olies zijn gelijk.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ja, maar de prijs van een aandeel gaat ook heel erg om toekomstige verwachtingen. Aandelenmarkt kijkt vrijwel altijd vooruit, niet achteruit. Leuk dat Q2 cijfers waarschijnlijk goed zullen zijn... maar alles en iedereen weet dat dat voor 90% vanwege de piek in olieprijzen is - en die piek is inmiddels in rap tempo aan het verdwijnen.Pr088 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:07:
[...]
In Q1 verdiende Shell weer traditioneel goed met trading en ik verwacht dat dat in Q2 zo blijft. Ook zal er wel opnieuw winst zitten in de hogere prijzen. De verlaging en de verminderde marge komt pas later.
Je noemt nog een aantal andere punten en dat speelt natuurlijk ook mee. Maar ik zie daarin eerder een reden waarom de aandelenprijs slechts met 10% is gezakt en niet met 20%
Shell is prima hoor en zal het prima blijven doen. Ze zeggen immers niet voor niets: "Never sell Shell!"
Hangt enorm van 'de institutionele belegger' af... maar in de regel mogen ze block trades doen, handelen tijdens de slotveilig, na beurs, via dark pools, etc.... enkel en alleen gedurende reguliere openingstijden? Dat zijn er maar weinig.Malantur schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:30:
[...]
De USA beurs opent om 15:30 en de institutionele beleggers mogen enkel tijdens de echte openingstijden van de beurs handelen dus dat verklaart het tijdstip. Elke dag is dit vaak het volatielste half uur en er zijn indicatoren die hiermee de rest van de dag voorspellen (de OpeningsRangeBreakout of ORB). Een specifieke reden waarom retail vandaag bullish is en institutions winst nemen zie ik niet meteen.
Daar verschillen we dus inUniciteit schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:23:
[...]
Ja, maar de prijs van een aandeel gaat ook heel erg om toekomstige verwachtingen. Aandelenmarkt kijkt vrijwel altijd vooruit, niet achteruit. Leuk dat Q2 cijfers waarschijnlijk goed zullen zijn... maar alles en iedereen weet dat dat voor 90% vanwege de piek in olieprijzen is - en die piek is inmiddels in rap tempo aan het verdwijnen.
Je noemt nog een aantal andere punten en dat speelt natuurlijk ook mee. Maar ik zie daarin eerder een reden waarom de aandelenprijs slechts met 10% is gezakt en niet met 20%
Shell is prima hoor en zal het prima blijven doen. Ze zeggen immers niet voor niets: "Never sell Shell!"Maar tenzij de olieprijzen weer stijgen, zie ik op dit moment geen duidelijke reden waarom Shell nu een koopje zou zijn.
Ander tipje van mij: SBM. Vind de correctie van vandaag best fors. En Rheinmetal ook best fors naar beneden op een order voor die fregatten die toch al zwaar op de tocht stond.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Wikipedia: Carbon bubble
Er is een theorie van de 'Carbon bubble', 1 á 2% daling van de vraag naar fossiel zou voldoende zijn om paniek te veroorzaken in de keet.
Niet alleen in de fossiele industrie zelf maar ook in tweede orde bij de banken die veel en lange kredieten hebben openstaan bij de fossiele bedrijven.
Plausibel? Hoe zou je je daar als particuliere belegger voor kunnen indekken?
Er is een theorie van de 'Carbon bubble', 1 á 2% daling van de vraag naar fossiel zou voldoende zijn om paniek te veroorzaken in de keet.
Niet alleen in de fossiele industrie zelf maar ook in tweede orde bij de banken die veel en lange kredieten hebben openstaan bij de fossiele bedrijven.
Plausibel? Hoe zou je je daar als particuliere belegger voor kunnen indekken?
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Ik denk dat je met Covid wel een beetje gezien hebt wat er zich dan in een sneltreinvaart afspeelt. Welk percentage als katalysator kan dienen is gissen. Maar op 1 of 2% kan de OPEC natuurlijk prima bijsturenWozmro schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:12:
Wikipedia: Carbon bubble
Er is een theorie van de 'Carbon bubble', 1 á 2% daling van de vraag naar fossiel zou voldoende zijn om paniek te veroorzaken in de keet.
Niet alleen in de fossiele industrie zelf maar ook in tweede orde bij de banken die veel en lange kredieten hebben openstaan bij de fossiele bedrijven.
Plausibel? Hoe zou je je daar als particuliere belegger voor kunnen indekken?
[ Voor 27% gewijzigd door 49euro op 27-06-2026 20:44 ]
Moet je je daarvoor indekken? Zon instorting zou toch geweldig nieuws zijn? Kost misschien wat geld, maar je loopt de hele dag met een grote grijns op je gezichtWozmro schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:12:
Wikipedia: Carbon bubble
Er is een theorie van de 'Carbon bubble', 1 á 2% daling van de vraag naar fossiel zou voldoende zijn om paniek te veroorzaken in de keet.
Niet alleen in de fossiele industrie zelf maar ook in tweede orde bij de banken die veel en lange kredieten hebben openstaan bij de fossiele bedrijven.
Plausibel? Hoe zou je je daar als particuliere belegger voor kunnen indekken?
Praktisch gezien denk ik niet dat je je écht kan indekken tegen paniekerige acties. Maar je zou verwachten dat sustainable beleggingen het wat beter doen in zo’n geval dan gemiddeld.
[ Voor 11% gewijzigd door eamelink op 27-06-2026 20:55 ]
Roteren uit de semiconductorindustrie is mijn plan. Wat winsten nemen en risico weghalen, want alles is zeer behoorlijk geprijsd. Net als sommige fondsen denk ik dat het een goede tijd is om procentueel wat naar andere sectoren te verplaatsen. Ik zeg niet dat het niet verder omhoog kan, dus ik houd nog altijd een goede positie in semiconductors. Maar ik houd het nauwgezet in de gaten.
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij