En jij vind dat je het zelf beter hebt gedaan?NMMNG schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:41:
[...]
Kom op man. Die reactie waar ik op reageerde was gewoon niet tweakers waardig. (Musk is een extreem rechtse teringlijer of iets dergelijks) Als je je betoog hiermee begint diskwalificeer je jezelf gewoon. Ik ben niet eens een Musk fan. Ik heb mijn facebook account verwijderd omdat ik zulke tokkie reacties niet wil zien. Jammer dat de mods niet strenger optreden.
Kunnen we misschien weer een beetje op de bal spelen, ongeacht wat mensen van hem vinden. Mekaar overtuigen op basis van morele principes en wederzijdse verwachtingen heeft toch weinig kans van slagen. Wat @ColeJ ook treffend zegt, het is ook een beetje hypocriet om dat bij Musk zo stellig te doen en bij veel andere discutabele zaken bij andere bedrijven loopt de spanning dan weer nauwelijks op.
Wie dat wil kan gewoon ESG e.d. zaken toepassen om diens beleggingen te filteren en laat de rest die er niet om geeft ook gewoon doen waar ie zin in heeft.
Wie dat wil kan gewoon ESG e.d. zaken toepassen om diens beleggingen te filteren en laat de rest die er niet om geeft ook gewoon doen waar ie zin in heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 15-06-2026 20:23 ]
Er is een verschil. Wanneer ik aandelen Volkswagen koop gaat dat geld naar de aandeelhouder die ze verkoopt. Het doet niks met de balans van Volkswagen zelfColeJ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:01:
[...]
Kennelijk is het lastig om begrijpend te lezen.
Laat iedereen gewoon in zijn of haar waarde en het is aan jezelf waar je in wilt investeren. Moeten we Volkswagen ook maar links laten liggen omdat die willens en wetens de hele wereld hebben bedrogen met de dieselgate? Luchtvaartmaatschappijen? Grote vervuilers? Iedereen heeft zo zijn eigen principes.
Bij een uitgifte gaat dat geld direct naar SpaceX en dus voor een groot gedeelte naar Musk die in 1 klap nog veel rijker is geworden doordat veel beleggers erop in te tekenen. Daarmee heeft iedereen die hierop heeft ingetekend het bedrijf actief ondersteund. Of dit bedrijf ethisch goed beleid voert, ik vind eigenlijk van niet en door zo massaal in te kopen bij de beursintroductie hebben ze nu heel veel geld gekregen om daarmee door te gaan.
Ik neem aan dat dit discussieforum geen safe space hoeft te zijn waar een belegger niet geconfronteerd mag worden met enige luchtige kritiek op z'n beleggingskeuzes 
In - bijvoorbeeld - het Box-3 topic wordt veelvuldig gemeldt dat beleggen zo'n belangrijke maatschappelijke rol vervult, laten we dan in het beleggingstopic die maatschappelijke rol ook binnen de discussie houden
Hypocriet is het ook niet, je zou het hooguit inconsistent kunnen noemen, maar ook daar schreef ik over in mijn bericht - in het algemeen is het vermijden van specifieke bedrijven heel lastig en kostbaar voor beleggers; omdat indexbeleggen zo dominant en veilig is. Die discussie hebben we hier ook al enkele keren gevoerd, maar er blijkt (nog) geen praktisch haalbare manier te zijn om te beleggen in een 'index minus'.
Maar een enkele losse IPO vermijden voordat die in een index zit is laaghangend fruit. Absoluut niet hypocriet dus om daar wat van te vinden
In - bijvoorbeeld - het Box-3 topic wordt veelvuldig gemeldt dat beleggen zo'n belangrijke maatschappelijke rol vervult, laten we dan in het beleggingstopic die maatschappelijke rol ook binnen de discussie houden
Hypocriet is het ook niet, je zou het hooguit inconsistent kunnen noemen, maar ook daar schreef ik over in mijn bericht - in het algemeen is het vermijden van specifieke bedrijven heel lastig en kostbaar voor beleggers; omdat indexbeleggen zo dominant en veilig is. Die discussie hebben we hier ook al enkele keren gevoerd, maar er blijkt (nog) geen praktisch haalbare manier te zijn om te beleggen in een 'index minus'.
Maar een enkele losse IPO vermijden voordat die in een index zit is laaghangend fruit. Absoluut niet hypocriet dus om daar wat van te vinden
Ondertussen pompt SPCX als een gek
Waar kan ik deze memestonk shorten? Zijn er ergens al futures voor?
Waar kan ik deze memestonk shorten? Zijn er ergens al futures voor?
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Saxo heeft Turbo's long & short. Maar ik ga m'n vingers er niet aan branden, zou best nog eens door kunnen stijgen komende dagen.FrambozenTaart schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:08:
Ondertussen pompt SPCX als een gek![]()
Waar kan ik deze memestonk shorten? Zijn er ergens al futures voor?
Het geeft wel aan hoe absurd de beurs geworden is. Vroeger had je penny stocks, nu heb SpaceX en teslaFrambozenTaart schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:08:
Ondertussen pompt SPCX als een gek![]()
Waar kan ik deze memestonk shorten? Zijn er ergens al futures voor?
Niet zo moeilijk toch? Gewoon je positie in een nasdaq100 ETF compenseren met een equivalente short positie op SpaceXeamelink schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:45:
Die discussie hebben we hier ook al enkele keren gevoerd, maar er blijkt (nog) geen praktisch haalbare manier te zijn om te beleggen in een 'index minus'.
Beetje risicovol, maar principes moeten iets waard zijn toch? Anders zijn het geen principes
PSN: DutchTrickle PVoutput
Shorten is echt iets heel anders dan ‘ver van wegblijven’, dus dat is helaas geen adequate manierMaverick schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 05:38:
Niet zo moeilijk toch? Gewoon je positie in een nasdaq100 ETF compenseren met een equivalente short positie op SpaceX![]()
Beetje risicovol, maar principes moeten iets waard zijn toch? Anders zijn het geen principes
Waarom niet als je short positie even groot is als je long positie (bijv. via een ETF)? Dan is het resultaat toch netto nul?eamelink schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:27:
[...]
Shorten is echt iets heel anders dan ‘ver van wegblijven’, dus dat is helaas geen adequate manier
Jawel, maar je betaalt wel interest aan long aandeelhouders om short te kunnen gaan.oscar82 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:50:
[...]
Waarom niet als je short positie even groot is als je long positie (bijv. via een ETF)? Dan is het resultaat toch netto nul?
Ik wil niks met clusterbommen te maken hebben. Helaas heb ik dertig clusterbommen in m'n schuur liggen waar ik verder niks mee kan. Om het te compenseren huur ik nog dertig clusterbommen van iemand anders die ik vervolgens verkoop. Als degene van wie ik ze huur z'n bommen terug wil, koop ik snel dertig nieuwe clusterbommen en geef hem die.oscar82 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:50:
Waarom niet als je short positie even groot is als je long positie (bijv. via een ETF)? Dan is het resultaat toch netto nul?
Vind je dat ik goed geslaagd ben in mijn plan om weg te blijven van clusterbommen?
[ Voor 4% gewijzigd door eamelink op 16-06-2026 13:29 ]
$205 pre market, het gaat echt nergens over.FrambozenTaart schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:08:
Ondertussen pompt SPCX als een gek![]()
Waar kan ik deze memestonk shorten? Zijn er ergens al futures voor?
test
Echt belachelijk.
Moet ik nu spijt hebben dat ik niet had meegedaan met de IPO, een beetje. Maar het was goed bedacht van waarom ik niet mee wou doen.
Ik voorzie Tesla taferelen. Iedereen weet dat het onzin is, iedereen weet dat dit niet houdbaar is, maar de markt kan langer onlogisch blijven dan jij je short kan aanhouden.FrambozenTaart schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:08:
Ondertussen pompt SPCX als een gek![]()
Waar kan ik deze memestonk shorten? Zijn er ergens al futures voor?
blup
Iedereen weet al jaren dat de Tesla prijs veel te hoog is voor wat er echt in het bedrijf zit en wat er qua omzet/winst gemaakt wordt.Bezulba schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:19:
[...]
Ik voorzie Tesla taferelen. Iedereen weet dat het onzin is, iedereen weet dat dit niet houdbaar is, maar de markt kan langer onlogisch blijven dan jij je short kan aanhouden.
Zo'n zelfde iets zal wel gewoon bij SpaceX blijven spelen komende jaren.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Er zullen binnenkort een aantal index fondsen en etf’s Tesla mee nemen.
Betekend dat dan dat die fondsen al hun andere aandelen plots gaan verkopen om Tesla aan te kunnen kopen?
Aangezien Tesla zo groot is, dan zullen de andere aandelen toch plots in waarde doen dalen?
Heeft het zin om op dat moment short te gaan op fondsen die Tesla nog niet mee nemen?
Betekend dat dan dat die fondsen al hun andere aandelen plots gaan verkopen om Tesla aan te kunnen kopen?
Aangezien Tesla zo groot is, dan zullen de andere aandelen toch plots in waarde doen dalen?
Heeft het zin om op dat moment short te gaan op fondsen die Tesla nog niet mee nemen?
Tesla is al sinds 2011 op de beurs en zal al lang in alle indexen en fondsen zitten.Deick schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:10:
Er zullen binnenkort een aantal index fondsen en etf’s Tesla mee nemen.
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Je bedoelt waarschijnlijk SpaceX en ja, dat betekend dat ze inderdaad andere aandelen moeten verkopen op SpaceX in te kopenDeick schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:10:
Er zullen binnenkort een aantal index fondsen en etf’s Tesla mee nemen.
Betekend dat dan dat die fondsen al hun andere aandelen plots gaan verkopen om Tesla aan te kunnen kopen?
Aangezien Tesla zo groot is, dan zullen de andere aandelen toch plots in waarde doen dalen?
Heeft het zin om op dat moment short te gaan op fondsen die Tesla nog niet mee nemen?
Nee, er wordt typisch gecorrigeerd voor de free float, en die is bij SpaceX juist weer bijzonder klein, waardoor het maar een zeer bescheiden deel zal uitmaken van de meeste indices.Deick schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:10:
Aangezien Tesla SpaceX zo groot is, dan zullen de andere aandelen toch plots in waarde doen dalen?
Anderzijds, wellicht had je maar een handvol aandelen te pakken gehad. Hoeveel weegt dat nou door op je totale portefeuille?NicoHF schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:53:
[...]
Echt belachelijk.
Moet ik nu spijt hebben dat ik niet had meegedaan met de IPO, een beetje.
Binnenkort een nieuwe kans met Anthropic
Zitten we in een AI-bubble? Zijn koerstijgingen van bijna tussen de bijna 3x en 15x koerstijging van bepaalde aandelen normaal of zwaar speculatief?
:strip_exif()/f/image/2n0g9WEHWbIcseX7MGFNSmJU.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/KrvmoaDGms11t2YoBQ9FHdLO.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/2n0g9WEHWbIcseX7MGFNSmJU.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/KrvmoaDGms11t2YoBQ9FHdLO.png?f=user_large)
ik vind het de laatste tijd ook wel heel hard gaan. Zit nu sinds dit jaar op precies 50,00% rendement en daar zitten ook gewone bedrijven tussen die wat stabieler zijn zoals 3i group, TMICC en Shell. Het is vooral Micron die dit doet, maar ook andere tech aandelen. Micron had ik gekocht voor $86,76 en heb de portefeuille sindsdien niet hergebalanceerd.phantom09 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:07:
Zitten we in een AI-bubble? Zijn koerstijgingen van bijna tussen de bijna 3x en 15x koerstijging van bepaalde aandelen normaal of zwaar speculatief?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik wordt er wel vrolijk van, maar zit steeds meer met angst en beven naar die aandelen te kijken van oh jee, gaat dit nog wel goed
Gisteren op tech conferentie presentatie van sk hynix gehad. Al hun hbm4 productie voor 2027 is al verkocht. Of deze koersen houdbaar zijn is natuurlijk de grote vraag, maar dat ze voor nu gigantische omzetten draaien en dat dat nog wel tijdje doorgaat is een feit.
En ook de chip ontwerpers als Nvidia en AMD laten een dergelijk staatje zien.phantom09 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:07:
Zitten we in een AI-bubble? Zijn koerstijgingen van bijna tussen de bijna 3x en 15x koerstijging van bepaalde aandelen normaal of zwaar speculatief?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu vast uitcashen en investeren in de volgende hype
Space aandelen anyone?
Space aandelen anyone?
Zero compensation
Klopt. Eigenlijk alle chippers gaan skyhigh:TheBrut3 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:52:
[...]
En ook de chip ontwerpers als Nvidia en AMD laten een dergelijk staatje zien.
-Samsung +450% 1 year
-SK hynix +900% 1 year
-BESI 135% 1 year
-ASML +136% 1 year
-Infineon +128% 1 year
-TSM +99% 1 year
-Dell +240% 1 year
-HP +170% 1 year
-
-etc.
Normaal stijgt de beurs gemiddeld 10% per jaar. Deze koersen zitten er ver boven. Dit kan alleen voor een korte termijn van hooguit een paar maanden of jaren. Maar binnen 3-5 jaar gok ik dat ze weer gaan zakken.
De investeringen zijn gigantisch en het zou me verbazen als een OpenAI het vertrouwen terug weet te betalen. De modellen worden te duur (zeker nu alles token-based consumption wordt) en Microsoft gaat inmiddels al Deepseek integreren.phantom09 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:07:
Zitten we in een AI-bubble? Zijn koerstijgingen van bijna tussen de bijna 3x en 15x koerstijging van bepaalde aandelen normaal of zwaar speculatief?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar vooralsnog vind ik het allemaal prima. Nog even en ik kan door Nebius met vervroegd pensioen.
Je hebt iig al een 50% buffer, dus met een goede correctie zit je nog veilig. Uiteindelijk zou je tekenen voor 10-15% rendement.aljooge schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 06:52:
[...]
ik vind het de laatste tijd ook wel heel hard gaan. Zit nu sinds dit jaar op precies 50,00% rendement en daar zitten ook gewone bedrijven tussen die wat stabieler zijn zoals 3i group, TMICC en Shell. Het is vooral Micron die dit doet, maar ook andere tech aandelen. Micron had ik gekocht voor $86,76 en heb de portefeuille sindsdien niet hergebalanceerd.
Ik wordt er wel vrolijk van, maar zit steeds meer met angst en beven naar die aandelen te kijken van oh jee, gaat dit nog wel goed
Quantum denk ik. Al is dat al jaren nog maar een aantal jaren verwijderd van nu. Als daar echter een echte doorbraak in komt, dan verwacht ik daar toch wel een boom. Dan kan alles m.i. nog veel sneller en efficiënter dan AI nu belooft.Internet Janny schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:57:
Nu vast uitcashen en investeren in de volgende hype
Quantum is echter ook al best wel hard omhoog gegaan. Niks lijkt nu ‘laag’ te staan behalve saaie ouderwetse bedrijven als Heineken, Unilever, Ahold etc.TheBrut3 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:34:
[...]
Quantum denk ik. Al is dat al jaren nog maar een aantal jaren verwijderd van nu. Als daar echter een echte doorbraak in komt, dan verwacht ik daar toch wel een boom. Dan kan alles m.i. nog veel sneller en efficiënter dan AI nu belooft.
test
Gezien het feit velen nog vol aan het investeren zijn en verlies draaien, zou je dat kunnen stellen. Maar het heeft wel de potentie te exploderen zodra er dan ook daadwerkelijk munt uit wordt geslagen en mainstream wordt.Santee schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:38:
[...]
Quantum is echter ook al best wel hard omhoog gegaan. Niks lijkt nu ‘laag’ te staan behalve saaie ouderwetse bedrijven als Heineken, Unilever, Ahold etc.
De vraag die bij mij opkwam was vooral ook in hoeverre quantum een gevalletje winner takes it all wordt wat toegepaste techniek betreft. Op dezelfde manier hoe AMD en Intel ook vooralsnog niet bij Nvidia aan hebben kunnen haken, ondanks dat die laatste twee het afgelopen jaar ook geen onaardige ontwikkeling zijn doorgegaan.
Voor 10-15% per jaar zou ik inderdaad tekenen. Voorlopig laat ik het even zo, benauwd dat ik ze nu verkoop en de verkochte aandelen voor nog meer moet terug kopen. Zie wel of en wanneer die bubbel knapt 🫣kx22 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:32:
[...]
Je hebt iig al een 50% buffer, dus met een goede correctie zit je nog veilig. Uiteindelijk zou je tekenen voor 10-15% rendement.
Dan koop je ze toch niet terug? Want geloof je nu echt in die AI aandelen op lange termijn?aljooge schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:13:
[...]
Voor 10-15% per jaar zou ik inderdaad tekenen. Voorlopig laat ik het even zo, benauwd dat ik ze nu verkoop en de verkochte aandelen voor nog meer moet terug kopen. Zie wel of en wanneer die bubbel knapt 🫣
test
Forward P/E van MU is onder 10, dat is relatief gezien nog spotgoedkoop. En de orderboeken zitten nog voor minstens 2 jaar propvol.phantom09 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:07:
Zitten we in een AI-bubble? Zijn koerstijgingen van bijna tussen de bijna 3x en 15x koerstijging van bepaalde aandelen normaal of zwaar speculatief?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Afbouwen vanwege overweging in je porto vind ik wel een reden tot verkopen. Maar met 4% ASML zit dat nog wel goed.tuinïnen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:43:
[...]
ASML zit er nog wel in, dus die draagt flink bij (4%)
Verder energie met Equinor en Shell, (4,5%)
Archer Daniels Midland 2%
ASR & NN 1,5%
En dan nog een hele rits aan consumer staples & REITS die +/- ieder een half procent bijdragen. Slechtste aandeel (Resmed) haalt de performance met 0,5% naar beneden. De winst zit dus eigenlijk ook de beperkte verliezen.
ASML is nu wel een grote positie geworden waar natuurlijk flink potentiële downside in zit mocht het tegenzitten. Maar mijn winnaars verkopen doe ik eigenlijk nooit, zolang het onderliggende bedrijf goed loopt hou ik het graag vast. Heb bijvoorbeeld Broadcom (AVGO) ook al 7 jaar (+1400%) en zie weinig reden om daar afscheid van te nemen, hoewel de waarderingen natuurlijk door het dak gaan. Ook ooit gekocht voor de dividendgroei ..
Broadcom met 1400% stijging misschien wel (te) groot)?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik heb dat ook gelezen op Reddit maar een klein onderzoekje zie je dat dit een ongenuanceerde uitspraak is:flyguy schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:59:
[...]
Forward P/E van MU is onder 10, dat is relatief gezien nog spotgoedkoop. En de orderboeken zitten nog voor minstens 2 jaar propvol.
Micron Technology's Forward PE Ratio for today is 9.53.
Micron Technology's PE Ratio without NRI for today is 46.57.
Micron Technology's PE Ratio (TTM) for today is 48.19.
Micron Technology (NAS:MU) Forward PE Ratio Explanation
The Forward PE Ratio of a company is often used to compare current earnings to estimated future earnings, as well as gaining a clearer picture of what earnings will look like without charges and other accounting adjustments. If earnings are expected to grow in the future, the Forward PE Ratio will be lower than the current PE Ratio. This measure is also used to compare one company to another with a forward-looking focus.
Trailing PE Ratio relies on what is already done. It uses the current share price and divides by the total EPS (Basic) over the past 12 months. PE Ratio can be affected by Non Operating Income such as the sale of part of businesses. This may increase for the current year or quarter dramatically. But it cannot be repeated over and over. Therefore PE Ratio without NRI is a more accurate indication of valuation than PE Ratio .
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Maar is het houdbaar? Uiteindelijk heb je alleen iets aan je aandeel als je dividend krijgt of iemand het voor meer koopt. Dus hoe realistisch is het dat het blijft stijgen? Geheugen is altijd cyclisch geweest, pak er maar eens de prijshistorie van ddr4 bij. Ik vraag mij sterk af wie als deze mega dure investeringen gaat betalen voor AI. Persoonlijk heb ik er geen euro voor over, het maakt nog enorm veel fouten en zal vast voor een aantal dingen handig zijn maar ik geloof niet voor triljoenen. Dus wie gaat uiteindelijk die grote investeringen terugbetalen zodat het balletje blijft rollen?flyguy schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:59:
[...]
Forward P/E van MU is onder 10, dat is relatief gezien nog spotgoedkoop. En de orderboeken zitten nog voor minstens 2 jaar propvol.
test
Dan zou ik Micron wel gaan balanceren. Je risicoweging is waarschijnlijk al (te) hard opgelopen.aljooge schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 06:52:
[...]
ik vind het de laatste tijd ook wel heel hard gaan. Zit nu sinds dit jaar op precies 50,00% rendement en daar zitten ook gewone bedrijven tussen die wat stabieler zijn zoals 3i group, TMICC en Shell. Het is vooral Micron die dit doet, maar ook andere tech aandelen. Micron had ik gekocht voor $86,76 en heb de portefeuille sindsdien niet hergebalanceerd.
Ik wordt er wel vrolijk van, maar zit steeds meer met angst en beven naar die aandelen te kijken van oh jee, gaat dit nog wel goed
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Al deze clubs kunnen zo -90% gaan als over een paar kwartalen de winsten tegenvallen. Sandisk, Samsung, SK Hynix. Vooral die geheugenchippers en opslagboeren zijn enorm cyclisch en zitten vooraan in opgaande en neergaande trends. Dus die gaan ook als eerste 'uit het niets' vol in het rood.ewrz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:29:
[Afbeelding]
Als je deze grafiek ziet en denkt dat het nu een goed moment is om hier in te stappen, dan wens ik je veel success.
Dat golfje bij 2000 was ook -90%.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Markets generally don’t top until earnings do.ewrz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:29:
[Afbeelding]
Als je deze grafiek ziet en denkt dat het nu een goed moment is om hier in te stappen, dan wens ik je veel success.
Dat golfje bij 2000 was ook -90%.
:strip_exif()/f/image/6y1c9AaTlmo06MWfUAg625dO.jpg?f=fotoalbum_large)
1 ding dat hier op het forum wat uit het oog verloren wordt is dat de earnings per share ook gestegen zijn van -4,5$/share in 2023 naar 8$ in 2025 naar 61$ forecast in 2026 en forecast 2027-2029 is 115-125$. Een deel van de exponentiële koersstijging komt dus uit de exponentiële stijging van de winst en een deel van de toekomstige winststijging wordt al mee ingeprijsd. Over 7 dagen wordt de volgende earnings bekend gemaakt en krijgen we guidance over de effectief gerealiseerde winst en de materialisatie van de toekomstige winst. Zo lang de toekomstige orderboeken vol blijven lopen is dit gewoon een gezond bedrijf. Het gevaar is het cyclische van de geheugenmarkt waarbij toekomstig mogelijk de vraag wegvalt als de datacenters voldoende uitgebouwd zijn, en als het orderboek inzakt zal de koers dat ook doen.
Het koersdoel is onlangs trouwens aangepast naar 1500 dollar dus nog een dikke 40% upside maar wie nu instapt tegen een forward P/E without NRI van 46 is natuurlijk heel afhankelijk van hoe goed het toekomstige orderboek gevuld zal blijven.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Precies. Daarom hou ik zelf ook m'n grootste gedeelte in Micron nog aan.Malantur schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Markets generally don’t top until earning do.
[Afbeelding]
1 ding dat hier op het forum wat uit het oog verloren wordt is dat de earnings per share ook gestegen zijn van -4,5$/share in 2023 naar 8$ in 2025 naar 61$ forecast in 2026 en forecast 2027-2029 is 115-125$. Een deel van de exponentiële koersstijging komt dus uit de exponentiële stijging van de winst en een deel van de toekomstige winststijging wordt al mee ingeprijsd. Over 7 dagen wordt de volgende earnings bekend gemaakt en krijgen we guidance over de effectief gerealiseerde winst en de materialisatie van de toekomstige winst. Zo lang de toekomstige orderboeken vol blijven lopen is dit gewoon een gezond bedrijf. Het gevaar is het cyclische van de geheugenmarkt waarbij toekomstig mogelijk de vraag wegvalt als de datacenters voldoende uitgebouwd zijn, en als het orderboek inzakt zal de koers dat ook doen.
Het koersdoel is onlangs trouwens aangepast naar 1500 dollar dus nog een dikke 40% upside maar wie nu instapt tegen een forward P/E without NRI van 46 is natuurlijk heel afhankelijk van hoe goed het toekomstige orderboek gevuld zal blijven.
Maar heb wel een stuk verkocht om toch winst te nemen en de cash in een lagere risico klasse te stoppen.
Alleen weet ik nog niet precies waarin. Het meest voor de hand liggend is waarschijnlijk mijn NT world
En waar komen deze exponentiële winsten vandaan? Van bedrijven zoals openAI die 38miljard verlies maakten vorig jaar.
Het is leuk dat je dit een paar jaar in de toekomst doortrekt maar het staat of valt met de vraag of OpenAi genoeg geld uit de markt kan blijven trekken om dit te financieren
Het is leuk dat je dit een paar jaar in de toekomst doortrekt maar het staat of valt met de vraag of OpenAi genoeg geld uit de markt kan blijven trekken om dit te financieren
De truuk gaat zijn om maximaal te profiteren van deze onzin en uit te stappen op het moment dat het fout gaat. Maar goed, probeer maar eens een gek te vinden die je aandelen wil kopen als het met 10% naar beneden klettert elke 5 minuten.R.van.M schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:32:
En waar komen deze exponentiële winsten vandaan? Van bedrijven zoals openAI die 38miljard verlies maakten vorig jaar.
Het is leuk dat je dit een paar jaar in de toekomst doortrekt maar het staat of valt met de vraag of OpenAi genoeg geld uit de markt kan blijven trekken om dit te financieren
blup
Beter dus iets voordat het mis gaat uitstappen.Bezulba schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:50:
[...]
De truuk gaat zijn om maximaal te profiteren van deze onzin en uit te stappen op het moment dat het fout gaat. Maar goed, probeer maar eens een gek te vinden die je aandelen wil kopen als het met 10% naar beneden klettert elke 5 minuten.
[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 17-06-2026 14:55 ]
mompelt iets met time in market en timing the marketJumpman schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:51:
[...]
Beter dus uitstappen iets voordat het mis gaat uitstappen.
blup
Het wordt weer tijd om de glazen bol uit de kast te trekken om op de juiste tijden in en uit te stappen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
misschien moet je handelen als de brandweer, als iedereen vlucht, ren jij het gebouw in..
* Duinkonijn doet weer mee.. MSFT weer opgepakt
* Duinkonijn doet weer mee.. MSFT weer opgepakt
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Ik geloof dat veel indexen voor fast track 5 werkdagen nemen dus ik zou donderdag voor sluitingstijd uitstappen als je het Spacex effect wil timen.Qwerty-273 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:21:
Het wordt weer tijd om de glazen bol uit de kast te trekken om op de juiste tijden in en uit te stappen.
Ik zit gewoon long VTI dus mijn index zal m hoe dan ook gaan toevoegen.
Kan me verder niet voorstellen dat Vanguard en Blackrock evengoed de stukken niet allang in bezit hebben. Maargoed.
En daarom komt er ook een OpenAI IPO aan.R.van.M schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:32:
En waar komen deze exponentiële winsten vandaan? Van bedrijven zoals openAI die 38miljard verlies maakten vorig jaar.
Het is leuk dat je dit een paar jaar in de toekomst doortrekt maar het staat of valt met de vraag of OpenAi genoeg geld uit de markt kan blijven trekken om dit te financieren
https://finance.yahoo.com...first-step-105000224.html
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Koersdoel door wie? Wat? Koersdoelen zijn echt de grootste kul. Ik heb ook een koersdoel voor AI: oneindig. Wat moet je daar mee? 😂Malantur schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Markets generally don’t top until earning do.
[Afbeelding]
1 ding dat hier op het forum wat uit het oog verloren wordt is dat de earnings per share ook gestegen zijn van -4,5$/share in 2023 naar 8$ in 2025 naar 61$ forecast in 2026 en forecast 2027-2029 is 115-125$. Een deel van de exponentiële koersstijging komt dus uit de exponentiële stijging van de winst en een deel van de toekomstige winststijging wordt al mee ingeprijsd. Over 7 dagen wordt de volgende earnings bekend gemaakt en krijgen we guidance over de effectief gerealiseerde winst en de materialisatie van de toekomstige winst. Zo lang de toekomstige orderboeken vol blijven lopen is dit gewoon een gezond bedrijf. Het gevaar is het cyclische van de geheugenmarkt waarbij toekomstig mogelijk de vraag wegvalt als de datacenters voldoende uitgebouwd zijn, en als het orderboek inzakt zal de koers dat ook doen.
Het koersdoel is onlangs trouwens aangepast naar 1500 dollar dus nog een dikke 40% upside maar wie nu instapt tegen een forward P/E without NRI van 46 is natuurlijk heel afhankelijk van hoe goed het toekomstige orderboek gevuld zal blijven.
test
Welkom in het levenBezulba schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:50:
De truuk gaat zijn om maximaal te profiteren van deze onzin en uit te stappen op het moment dat het fout gaat.
Dat hoef je in theorie maar 1 weekje te doen en dan hoef je nooit meer te werken.
Ik ben vandaag klaar met de switch van VTI naar DFUS. Voor mij dus voorlopig geen SPCX.oscar82 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:54:
[...]
Ik geloof dat veel indexen voor fast track 5 werkdagen nemen dus ik zou donderdag voor sluitingstijd uitstappen als je het Spacex effect wil timen.
Ik zit gewoon long VTI dus mijn index zal m hoe dan ook gaan toevoegen.
Kan me verder niet voorstellen dat Vanguard en Blackrock evengoed de stukken niet allang in bezit hebben. Maargoed.
SpaceX heeft Tesla nodig voor zijn Tesla eRocket (de allereerste elektrische raket die gebruikmaakt van quantumchips van Nvidia AI). Dit is een gamechanger. De raket kan ook worden opgeladen via de bestaande Tesla-laadstations.Qwerty-273 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:21:
Het wordt weer tijd om de glazen bol uit de kast te trekken om op de juiste tijden in en uit te stappen.
Niet als de inflatie bijna even hoog is als dit rendement.kx22 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:32:
[...]
Je hebt iig al een 50% buffer, dus met een goede correctie zit je nog veilig. Uiteindelijk zou je tekenen voor 10-15% rendement.
Samsung is divers en zal niet met -90% dalen.Andere divisies (tv,s, smartphones, computer, huishoud apparatuur, etc.) van Samsung zullen nog positief omzet behalen als er minder vraag zal zijn naar de geheugen divisie.Pr088 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:32:
[...]
Al deze clubs kunnen zo -90% gaan als over een paar kwartalen de winsten tegenvallen. Sandisk, Samsung, SK Hynix. Vooral die geheugenchippers en opslagboeren zijn enorm cyclisch en zitten vooraan in opgaande en neergaande trends. Dus die gaan ook als eerste 'uit het niets' vol in het rood.
Euh als het mis gaat is dat dan wel een goede timing? Kan ook zjin dat het weer opleeft na een dip en dan heb jij op het verkeerde moment verkocht.Bezulba schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:52:
[...]
mompelt iets met time in market en timing the market
Dat is net iets meer dan de S&P500 afgelopen 20 jaar heeft gedaan (even losjes van https://novelinvestor.com/historical-returns/ geplukt)aljooge schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:13:
.. Voor 10-15% per jaar zou ik inderdaad tekenen...
Dan kun je net zo goed in index fondsen investeren. En daar is ook niks mis mee.
Met de AI gekte leuk kunnen profiteren met posities die ik daarvoor al had, maar met de huidige prijzen zou ik er niet meer instappen. Ook niet in Team Rocket overigens.
Heb mijn lesje daarin wel geleerd met najagen van Biotechs ten tijde van Corona tot en met een "margin call" van DeGiro. Ook mijn stabiele posities hadden "even" een dipje en dat trok Bruintje Beer niet meer...
Daar ben ik ook al even mee aan het spelen. Heb de laatste pump wat kunnen verkopen, mijn GAK is ongeveer 387, met de FED-dip van zojuist weer een paar gekocht.Duinkonijn schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:48:
misschien moet je handelen als de brandweer, als iedereen vlucht, ren jij het gebouw in..
* Duinkonijn doet weer mee.. MSFT weer opgepakt
Hopelijk dat SaaS weer aantrekt, voor nu voorzichtig opbouwen (en bij een pump een deel verkopen)
500 "The server made a boo boo"
ik heb je advies opgevolgd en heb zojuist 90% van de aandelen micron verkocht en.mooi veel winst genomen. Zat er voor 35% van mijn belegd vermogen in en dan gaat het op een casino lijken. Nu nog even kijken waar wat achterblijvers op te rapen zijn en dan ga ik van dat geld in iets anders zitten.Pr088 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:53:
[...]
Dan zou ik Micron wel gaan balanceren. Je risicoweging is waarschijnlijk al (te) hard opgelopen.
In de markt ja.. in individuele aandelen is een ander verhaalBezulba schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:52:
[...]
mompelt iets met time in market en timing the market
Dat is ook een hele slimme tactiek, maar 4-10% van de beleggers verslaan de SP500 in 20 jaar.Vaan Banaan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:51:
[...]
Dat is net iets meer dan de S&P500 afgelopen 20 jaar heeft gedaan (even losjes van https://novelinvestor.com/historical-returns/ geplukt)
Dan kun je net zo goed in index fondsen investeren. En daar is ook niks mis mee.
Dat is natuurlijk ook een wat scheve indicator, want de S&P was in de recente US-focussed bull market automatisch de sterkste index en dus moeilijk te verslaan. Omgekeerd zou je toch ook niet zeggen dat als de S&P door drama in de VS (zeg de bubble barst daadwerkelijk) keldert en opeens veel mensen die verslaan, dat het dus eenvoudig is om indexen te verslaan 
Een vergelijking met de wereldindex laat dus beter zien hoe het over het speelveld te verwachten is of men die algeheel, als aandelenbelegger dus, kan verslaan.
Een vergelijking met de wereldindex laat dus beter zien hoe het over het speelveld te verwachten is of men die algeheel, als aandelenbelegger dus, kan verslaan.
Poeh dat was veel! Ik heb ruim de helft ETFs en daarnaast losse aandelen. Nooit een weging van meer dan 8%. 35% op een aandeel is inderdaad te hoog. Goed dat je een groot deel hebt verkocht.aljooge schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:17:
[...]
ik heb je advies opgevolgd en heb zojuist 90% van de aandelen micron verkocht en.mooi veel winst genomen. Zat er voor 35% van mijn belegd vermogen in en dan gaat het op een casino lijken. Nu nog even kijken waar wat achterblijvers op te rapen zijn en dan ga ik van dat geld in iets anders zitten.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Het kon ook zoveel omhoog op alleen maar chip-winsten.phantom09 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:37:
[...]
Samsung is divers en zal niet met -90% dalen.Andere divisies (tv,s, smartphones, computer, huishoud apparatuur, etc.) van Samsung zullen nog positief omzet behalen als er minder vraag zal zijn naar de geheugen divisie.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Met 20 jaar zitten er in ieder geval een paar negatieve jaren in, ik probeerde niet te cherry picken.The Third Man schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:12:
Dat is natuurlijk ook een wat scheve indicator, want de S&P was in de recente US-focussed bull market automatisch de sterkste index en dus moeilijk te verslaan...
Toch is het gemiddelde iets meer dan 10%
msci is +/- 8% de laatste 10 jaar volgens https://www-cdn.msci.com/...-of-day-index-data-search...Een vergelijking met de wereldindex laat dus beter zien hoe het over het speelveld te verwachten is of men die algeheel, als aandelenbelegger dus, kan verslaan.
Misschien ben ik op het verkeerde moment ingestapt, heb er bij een paar een jaartje ingezeten en met dreigen van verlies de boel weer verkocht.
Sindsdien een eigen plan getrokken, wat zeker in het begin niet altijd een succes was.
Met bouwmarkten (grondstof tekort prijsexplosie), tuincentra (wiet-hype), waterstof en batterij gokjes mijn fouten goed kunnen compenseren.
Ach ja, zelfs een AMD van 80 -> 120 (nu 500+) ook een dikke prima voor de tijd dat ik erin zat.
Maar goed, dit is mijn belegstijl geworden, op basis van vallen en opstaan.
Vanwege risico in small en mid caps met hoge beta kan ik de markt in de huidige bull-fase makkelijk verslaan. Als de markt instort heb ik nog een aantal makke posities (met dividend) die ik te lief vind om te verkopen. Komen die misschien ook weer eens tot leven
Sowieso ben ik een buy-the-dipperdedip. Zolang het geen black swan event is, pak ik van een neergaande positie (heb o.a. MSFT, CRM, AVGO) op een golf kleine winstjes, waardoor ik de positie beschaafd kan houden. Dan is het nog te doen om de GAK mee naar beneden krijgen zonder dat het verlies (veel) groter wordt.
En over een paar jaar kan mijn belegstijl weer heel anders zijn, time will tell...
500 "The server made a boo boo"
Je cherry pickt toch 1 periodeVaan Banaan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:58:
[...]
Met 20 jaar zitten er in ieder geval een paar negatieve jaren in, ik probeerde niet te cherry picken.
Toch is het gemiddelde iets meer dan 10%
Je cherry pickte daarmee je eigen periode (door zelf in te leggen) en toen dat niet lekker liep ook niet naar de statistische verwachting gekeken maar op basis van je cherry pick gehandeld.msci is +/- 8% de laatste 10 jaar volgens https://www-cdn.msci.com/...-of-day-index-data-search
Misschien ben ik op het verkeerde moment ingestapt, heb er bij een paar een jaartje ingezeten en met dreigen van verlies de boel weer verkocht.
Wel een tip dan, de meeste succesvolle beleggers houden vast aan een stevige basisstrategie en schaven die hooguit bij. Dan ga je op de lange termijn steeds meer richting de statistische verwachting presteren. Juist door dat niet te doen, wat ik uit je verhaal begrijp, ga je weer van individueel geval naar individueel geval, dus met positieve en negatieve cherrypicks.Sindsdien een eigen plan getrokken, wat zeker in het begin niet altijd een succes was.
[…]
En over een paar jaar kan mijn belegstijl weer heel anders zijn, time will tell...
Je analyse is op hoofdlijnen goed en die vergeten we niet op dit forum. Beleggers als ik vinden het alleen wel flinke toekomstmuziek. Koersdoelen omhoog bijstellen doen de zakenbanken met hun ogen dicht. Daar word ik niet warm of koud van. Het is puur business voor hen.Malantur schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Markets generally don’t top until earnings do.
[Afbeelding]
1 ding dat hier op het forum wat uit het oog verloren wordt is dat de earnings per share ook gestegen zijn van -4,5$/share in 2023 naar 8$ in 2025 naar 61$ forecast in 2026 en forecast 2027-2029 is 115-125$. Een deel van de exponentiële koersstijging komt dus uit de exponentiële stijging van de winst en een deel van de toekomstige winststijging wordt al mee ingeprijsd. Over 7 dagen wordt de volgende earnings bekend gemaakt en krijgen we guidance over de effectief gerealiseerde winst en de materialisatie van de toekomstige winst. Zo lang de toekomstige orderboeken vol blijven lopen is dit gewoon een gezond bedrijf. Het gevaar is het cyclische van de geheugenmarkt waarbij toekomstig mogelijk de vraag wegvalt als de datacenters voldoende uitgebouwd zijn, en als het orderboek inzakt zal de koers dat ook doen.
Het koersdoel is onlangs trouwens aangepast naar 1500 dollar dus nog een dikke 40% upside maar wie nu instapt tegen een forward P/E without NRI van 46 is natuurlijk heel afhankelijk van hoe goed het toekomstige orderboek gevuld zal blijven.
De vraag is of de outlook voor 2026 waarheid wordt. Dat is dichtbij en acht ik wel kansrijk, maar 27 en 28 wordt steeds meer koffiedik kijken met enorme geprognosticeerde winstcijfers. Als die straks maar de helft zijn, dan gaat de koers van Micron ook door de helft.
Voor de mensen die de recente stijgingen zagen aankomen: gefeliciteerd. Ik was één van de kneusjes die bij BESI uitstapte op 170.
Ik verleg zachtjesaan de richting naar wereld- en EU-indexfondsen. Ik ben er achter gekomen dat ik de afgelopen 5 jaar structureel underperform
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Zijn er hier mensen met een thesis over Wolters Kluwer? Is een soort anti-AI aandeel geworden. AI omhoog = WLK omlaag.
test
@Santee Toch ook wel apart dan dat Wolters Kluwer ook gewoon zelf behoorlijk met AI aan de slag gaat. Maar dan wel "data grounded" in hun eigen data die behoorlijk diep gaat in hun aandachtsgebieden.
https://www.wolterskluwer...n-artificial-intelligence
https://www.wolterskluwer...n-artificial-intelligence
https://www.wolterskluwer...s/artificial-intelligenceWolters Kluwer, a global leader in professional information, software solutions, and services, has positioned artificial intelligence (AI) at the core of its digital transformation. The company’s AI strategy is built on a foundation of trusted, proprietary content, deep domain expertise, and a commitment to responsible, customer-centric innovation.
[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 18-06-2026 13:36 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ja. Dat is het. Wolters Kluwer verdient geld met hele accurate databases o.a. voor medici en advocaten. Als AI dat kan overnemen dan kost dat hen (veel) business. Ik kijk er serieus naar om in te stappen. AI maakt nog zoveel fouten en voedt zichzelf inmiddels met onjuistheden op het internet, AI-slop en gegenereerde bullshit.Santee schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:02:
Zijn er hier mensen met een thesis over Wolters Kluwer? Is een soort anti-AI aandeel geworden. AI omhoog = WLK omlaag.
En in deze genoemde sectoren wordt grof betaald voor zekerheid. Je zou maar een arts hebben die in de AI-database zoekt welk medicijn hij/zij moet voorschrijven en dan een misser maakt...
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dit is een van de redenen waarom ik denk dat WLK het wel eens goed kan gaan doen. AI is net zo sterk als de input. Garbage in = Garbage out.Qwerty-273 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:35:
@Santee Toch ook wel apart dan dat Wolters Kluwer ook gewoon zelf behoorlijk met AI aan de slag gaat. Maar dan wel "data grounded" in hun eigen data die behoorlijk diep gaat in hun aandachtsgebieden.
https://www.wolterskluwer...n-artificial-intelligence
[...]
https://www.wolterskluwer...s/artificial-intelligence
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Wolters Kluwer heeft lang meegelift op het succes van AI aandelen, en dit was nogal opmerkelijk. Wolters Kluwer is namelijk een vrij saai bedrijf, goed aangestuurd maar geen echt groei aandeel. Zowel de omzet als de winst bleven logischerwijs significant achter op de koersstijging. Nu de lucht eruit is gelopen zou je kunnen overwegen om in te stappen. Echter het blijft in de basis een saai bedrijf dat zich ontwikkeld heeft in het publiceren van lectuur en dat is gaan digitaliseren. Geen idee wat dat straks nog wat waard is, nu deze waardevolle data gestolen wordt door AI modellen.Santee schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:02:
Zijn er hier mensen met een thesis over Wolters Kluwer? Is een soort anti-AI aandeel geworden. AI omhoog = WLK omlaag.
Mijn punt was vooral dat de (efficiënte) markt een waarde van een aandeel inprijst met een aantal statistieken en verwachtingen waarvan de forward P/E er één van is. Micron is niet zomaar maal 10 gegaan, er zit een (tijdelijk) stevige winstverwachting achter door de schaarste en dan kan je als verkoper prijs stellen die je wil.Pr088 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:11:
[...]
Je analyse is op hoofdlijnen goed en die vergeten we niet op dit forum. Beleggers als ik vinden het alleen wel flinke toekomstmuziek. Koersdoelen omhoog bijstellen doen de zakenbanken met hun ogen dicht. Daar word ik niet warm of koud van. Het is puur business voor hen.
De vraag is of de outlook voor 2026 waarheid wordt. Dat is dichtbij en acht ik wel kansrijk, maar 27 en 28 wordt steeds meer koffiedik kijken met enorme geprognosticeerde winstcijfers. Als die straks maar de helft zijn, dan gaat de koers van Micron ook door de helft.
Tegenvoorbeeld voor Intel:
Intel's Forward PE Ratio for today is 124.62.
Intel's PE Ratio without NRI for today is 235.07.
:strip_exif()/f/image/oSRJmTLV0lUqJPPBmiqMa9l9.jpg?f=fotoalbum_large)
In 2021 was de koers rond de 60 dollar en op het dieptepunt van de koers in 2025 nog 20 dollar. Nu? 134 dollar met iets van 1,2 dollar earnings/share dus de koers is een groot deel opgeblazen door de warme lucht van Donny. Als ik moet kiezen tussen Intel shorten of Micron shorten weet ik het wel hoor. Voor Micron zou ik de dagen van de earnings data publicatie in mijn agenda zetten en die dag een 3% stoploss zetten. Resultaten zijn goed? Stock vliegt omhoog. Resultaten zijn teleurstellend of toekomstige prognoses worden omlaag bijgesteld? Stop loss triggert en je verliest een paar %. Vandaag trouwens nog +8% gegaan in aanloop van de earnings dus die reserve heb je dan wel (als je al ingekocht was).
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Het zijn respectabele firma’s die een onafhankelijke analyse doen in tegenstelling tot jou uitspraakSantee schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:42:
[...]
Koersdoel door wie? Wat? Koersdoelen zijn echt de grootste kul. Ik heb ook een koersdoel voor AI: oneindig. Wat moet je daar mee? 😂
Ik zie het meer als een snapshot dat experts met de huidige stand van zaken (veel) meer upside zien, zonder dat het verkoopbeslissing op die koers vast legt.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
OpenAI wil binnenkort 850 miljard tot 1000 miljard ophalen met een IPO en dan kunnen ze het nog 20 jaar volhoudenR.van.M schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:32:
En waar komen deze exponentiële winsten vandaan? Van bedrijven zoals openAI die 38miljard verlies maakten vorig jaar.
Het is leuk dat je dit een paar jaar in de toekomst doortrekt maar het staat of valt met de vraag of OpenAi genoeg geld uit de markt kan blijven trekken om dit te financieren
Maar ook buiten dat: OpenAI is niet de enige die datacenters aan het bouwen is of geheugenchips nodig heeft. Het gaat nog altijd om elke computer, elke smartphone, elke videokaart, elke auto, … Nettowinst van Nvidia was 120 miljard dollar, Google 132 miljard dollar, Microsoft 102 miljard dollar, Meta 60 miljard dollar en Apple 112 miljard dollar dus daar zitten nog grotere geldkranen achter. En eigenlijk maakt het zelfs niet uit wie het koopt: al is er een oliesjeik die graag een hele pallet HBM chips op zijn nachtkastje legt, zo lang iemand het koopt van Micron komt de omzet en winst op hun rekening te staan. Het feestje is pas gedaan als de klanten afhaken, en ik was niet zomaar mijn relaas begonnen met deze quote:
Malantur schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Markets generally don’t top until earnings do.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Enige koersdoelen die ik zie: Koers gaat van €200 naar €120. Koersdoel is aangepast van €220 naar €140.Malantur schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 01:16:
[...]
Het zijn respectabele firma’s die een onafhankelijke analyse doen in tegenstelling tot jou uitspraak. Tuurlijk is het geen garantie dat het gehaald wordt want marktomstandigheden wijzigen continu zoals concurrenten drijven productie op, oorlog in het midden oosten doet de heliumprijs en olieprijs exploderen, wisselkoersen veranderen elke dag, klanten doen extra bestellingen, geraamde investeringen vallen anders uit etc.
Ik zie het meer als een snapshot dat experts met de huidige stand van zaken (veel) meer upside zien, zonder dat het verkoopbeslissing op die koers vast legt.
[ Voor 12% gewijzigd door Santee op 19-06-2026 08:23 ]
test
SpaceX heeft 75 miljard opgehaald met haar IPO, en daar was al de vraag of de markt gek genoeg was om dit op te slokken (blijkbaar wel + een beetje meer), dus hoe wil openAI 850-1000 miljard krijgen? Dan moeten ze 100% van hun aandelen verkopen op de markt.Malantur schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 01:38:
[...]
OpenAI wil binnenkort 850 miljard tot 1000 miljard ophalen met een IPO en dan kunnen ze het nog 20 jaar volhouden![]()
Maar ook buiten dat: OpenAI is niet de enige die datacenters aan het bouwen is of geheugenchips nodig heeft. Het gaat nog altijd om elke computer, elke smartphone, elke videokaart, elke auto, … Nettowinst van Nvidia was 120 miljard dollar, Google 132 miljard dollar, Microsoft 102 miljard dollar, Meta 60 miljard dollar en Apple 112 miljard dollar dus daar zitten nog grotere geldkranen achter. En eigenlijk maakt het zelfs niet uit wie het koopt: al is er een oliesjeik die graag een hele pallet HBM chips op zijn nachtkastje legt, zo lang iemand het koopt van Micron komt de omzet en winst op hun rekening te staan. Het feestje is pas gedaan als de klanten afhaken, en ik was niet zomaar mijn relaas begonnen met deze quote:
[...]
test
Ze gaan voor een valuation van 850-1000 miljard, ze gaan niet 100% van de aandelen op de markt brengen. Kan zo snel niet vinden hoeveel procent van het bedrijf ze nu naar de beurs willen brengen, zal me niks verbazen als dat in eerste instantie ook een vrij laag deel is (zoals bij SpaceX).Santee schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:24:
[...]
SpaceX heeft 75 miljard opgehaald met haar IPO, en daar was al de vraag of de markt gek genoeg was om dit op te slokken (blijkbaar wel + een beetje meer), dus hoe wil openAI 850-1000 miljard krijgen? Dan moeten ze 100% van hun aandelen verkopen op de markt.
Inderdaad er is nu 4% van de aandelen verkocht in de IPO om met een kunstmatige schaarste de prijs op te drijven. De rest wordt later nog vrijgegeven op bepaalde momenten. SpaceX gaat (helaas) nog veel groter worden dan hun huidige 75-100 miljard free float.
The reason only 4% of SpaceX trades is the lock-up, and the prospectus lays out exactly when it lifts. The 180-day lock-up covering employees and pre-IPO investors releases in stages, not all at once. Up to 20% of those shares become sellable after the company's first quarterly earnings release as a public company, the Q2 print in late July, plus another 10% because the stock has traded above the price threshold the lock-up sets for early release, a level its 53% run-up has already cleared. From there, additional 7% tranches free up at intervals through the fall, roughly 28% more after the next earnings release, and the remainder when the lock-up fully expires around December 8. Pre-IPO shares also become generally eligible under Rule 144 about 90 days after the offering. The stock's own surge, in other words, has pulled forward the supply that will weigh on it.
Musk himself is on a longer leash. His roughly 49% stake is locked for 366 days, into mid-2027, with no early-release provisions. So the near-term wave is the employee and early-investor pool, and the founder's block is a second, larger cliff a year out. Either way, the direction is one way: over the back half of 2026, the tradable supply of SpaceX does not grow by a little. It grows by an order of magnitude, from roughly 4% of the company toward the great majority of a 13 billion share base.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Dan kunnen ze toch geen 850-1000 miljard ophalen zoals de Tweaker boven mij suggereert. Daarom zei ik dat. Als ze 10% naar de markt brengen heb je het eerder over 100 miljard.Ascension schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:37:
[...]
Ze gaan voor een valuation van 850-1000 miljard, ze gaan niet 100% van de aandelen op de markt brengen. Kan zo snel niet vinden hoeveel procent van het bedrijf ze nu naar de beurs willen brengen, zal me niks verbazen als dat in eerste instantie ook een vrij laag deel is (zoals bij SpaceX).
test
Wel, want je haalt twee dingen door elkaar.Santee schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:58:
[...]
Dan kunnen ze toch geen 850-1000 miljard ophalen zoals de Tweaker boven mij suggereert. Daarom zei ik dat. Als ze 10% naar de markt brengen heb je het eerder over 100 miljard.
De valuation van 850-1000 miljard is de totale waarde van het hele bedrijf (market cap), niet het bedrag dat ze ophalen. Dat is standaard bij IPO’s. Ze brengen heus niet 100% van de aandelen naar de markt, vaak begint het met een klein percentage (zoals bij SpaceX recent).
Als ze bijvoorbeeld 10% naar de beurs brengen bij een valuation van 850-1000 miljard, halen ze inderdaad rond de 85-100 miljard op. Dat is nog steeds absurd veel geld, maar het is niet de volledige valuation. De rest van de aandelen blijft bij insiders, Elon, medewerkers en early investors (vaak met lock-up periodes).
De markt bepaalt de prijs per aandeel op basis van de totale waarde van SpaceX, niet alleen op basis van het kleine stukje dat ze vrijgeven. Dus ja, die 850-1000 miljard valuation is prima mogelijk met een lage free float in het begin.
De andere 90% kan gewoon na de IPO vrijgegeven worden. Het enige wat ik vannacht uit het oog was verloren is dat een deel van die overige aandelen bij werknemers en investeerders zitten zoals bij SpaceX het geval is, dus niet de volledige marketcap zal naar OpenAI vloeien om investeringen zoals geheugenchips te kopen. Maar zoals ik al zei is OpenAI niet de enige die geheugenchips koopt, en neem bijvoorbeeld Microsoft die AI integreert in Windows met honderden miljoenen users en waar grote bedrijven wellicht ook vaak mee samenwerken binnen het ecosysteem van Office 365. Enfin ik ben in ieder geval niet overtuigd dat Micron gaat instorten omdat OpenAI 38 miljard verlies maakt zoals de Tweaker hieronder suggereert (en 5 andere tweakers mee akkoord waren aan de plusjes te zien) maar we hoeven natuurlijk niet dezelfde mening te delen.Santee schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:58:
[...]
Dan kunnen ze toch geen 850-1000 miljard ophalen zoals de Tweaker boven mij suggereert. Daarom zei ik dat. Als ze 10% naar de markt brengen heb je het eerder over 100 miljard.
R.van.M schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:32:
En waar komen deze exponentiële winsten vandaan? Van bedrijven zoals openAI die 38miljard verlies maakten vorig jaar.
Het is leuk dat je dit een paar jaar in de toekomst doortrekt maar het staat of valt met de vraag of OpenAi genoeg geld uit de markt kan blijven trekken om dit te financieren
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Ik haal niks door elkaar, ik zeg precies wat jij hier omschrijft? €100 miljard OPHALEN, aka aandelen verkopen om zo geld op te halen. Ik heb het niet over bedrijfswaarde.The Third Man schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Wel, want je haalt twee dingen door elkaar.
De valuation van 850-1000 miljard is de totale waarde van het hele bedrijf (market cap), niet het bedrag dat ze ophalen. Dat is standaard bij IPO’s. Ze brengen heus niet 100% van de aandelen naar de markt, vaak begint het met een klein percentage (zoals bij SpaceX recent).
Als ze bijvoorbeeld 10% naar de beurs brengen bij een valuation van 850-1000 miljard, halen ze inderdaad rond de 85-100 miljard op. Dat is nog steeds absurd veel geld, maar het is niet de volledige valuation. De rest van de aandelen blijft bij insiders, Elon, medewerkers en early investors (vaak met lock-up periodes).
De markt bepaalt de prijs per aandeel op basis van de totale waarde van SpaceX, niet alleen op basis van het kleine stukje dat ze vrijgeven. Dus ja, die 850-1000 miljard valuation is prima mogelijk met een lage free float in het begin.
Anyways, ik denk dat Micron misschien nog wel doorstijgt naar $1500-2000 maar dat de bubbel ergens knapt. Uiteindelijk is het gewoon emoties en hype en op de lange termijn blijven fundamentals het belangrijkst. Zo lang je iemand kan vinden die jouw aandeel wil kopen voor meer geld is er niks aan de hand, echter heb ik al veel vaker gezien bij dit soort aandelen dat bij slecht nieuws het sentiment enorm om slaat en ineens iedereen staat te dringen bij de exit deur. Dalingen als -30% op 1 dag zijn gewoon niet uitgesloten bij tegenvallende cijfers. Je moet zelf afwegen of je dat risico wil nemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Santee op 19-06-2026 09:38 ]
test
Ander nieuws van hetzelfde thema: de Amerikaanse DRAM ETF is vandaag in Europa gelist op de Duitse en Italiaanse beurs via een HanETF UCITS wrapper. ISIN is IE000CEUZ052. TER is 0,75% waarvan 0,1% voor de wrapper want de US ETF heeft een TER van 0,65%.
https://hanetf.com/fund/dram-defiance-memory-etf/
Het aantal holdings is wel beperkt in maar als je Micron solo te volatiel vind spreid je met deze ETF toch al over 3 grote namen en enkele kleinere.
https://hanetf.com/fund/dram-defiance-memory-etf/
Het aantal holdings is wel beperkt in maar als je Micron solo te volatiel vind spreid je met deze ETF toch al over 3 grote namen en enkele kleinere.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
@Malantur als er zulke specifieke hype ETF's komen dan is dat toch een top signal
Buy high, sell low. Meer kan ik hier niet over zeggen.Malantur schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:06:
Ander nieuws van hetzelfde thema: de Amerikaanse DRAM ETF is vandaag in Europa gelist op de Duitse en Italiaanse beurs via een HanETF UCITS wrapper. ISIN is IE000CEUZ052. TER is 0,75% waarvan 0,1% voor de wrapper want de US ETF heeft een TER van 0,65%.
https://hanetf.com/fund/dram-defiance-memory-etf/
Het aantal holdings is wel beperkt in maar als je Micron solo te volatiel vind spreid je met deze ETF toch al over 3 grote namen en enkele kleinere.
[Afbeelding]
test
Tja het klassieke antwoord op thematische ETFs. Ze zijn zeker geen buy and hold materiaal, je moet er een strategie op nahouden, zoals uitstappen als de koers zakt onder de 200 daags moving average, of wanneer het 50 daags MA kruist op het 200 daags MA, of een trailing stoploss van 10% die je wekelijks omhoog plaatst als de koers omhoog gegaan is, of maandelijks de winst afromen / herbalanceren naar een doelpercentage van je portfolio. Als je het leuk vind om er wat tijd in te steken kan je er creatief mee omgaan 
Daarbij: hij bestaat nog maar sinds april dit jaar en heeft het record gebroken van snelste 10 miljard AUM, en op 3 maanden zijn we zelfs al de 20 miljard gepasseerd. Dagelijkse fund inflows zijn gemiddeld 250 miljoen. Ter vergelijking: 2 jaar WEBN heeft ‘slechts’ 2 miljard AUM. Een gigant zoals VWCE heeft 40 miljard AUM over 7 jaar aangetrokken. 20 miljard op 3 maanden is ongezien, en vanaf vandaag kan de Europese markt ook op de kar springen. Of mee exit liquidity zijn als je zonder strategie wacht tot de stoelendans stopt
:strip_exif()/f/image/4ywiV8EKoAviBaIqC8Aly533.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarbij: hij bestaat nog maar sinds april dit jaar en heeft het record gebroken van snelste 10 miljard AUM, en op 3 maanden zijn we zelfs al de 20 miljard gepasseerd. Dagelijkse fund inflows zijn gemiddeld 250 miljoen. Ter vergelijking: 2 jaar WEBN heeft ‘slechts’ 2 miljard AUM. Een gigant zoals VWCE heeft 40 miljard AUM over 7 jaar aangetrokken. 20 miljard op 3 maanden is ongezien, en vanaf vandaag kan de Europese markt ook op de kar springen. Of mee exit liquidity zijn als je zonder strategie wacht tot de stoelendans stopt
:strip_exif()/f/image/4ywiV8EKoAviBaIqC8Aly533.jpg?f=fotoalbum_large)
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Na ja de stoelendans, voor mijn gevoel is het een typische varkensmarkt, het fluctueert sterk door een fluctuerende vraag, samen met een niet moeilijk schaalbare productie. DRAM is natuurlijk in het verleden ook wel eens spotgoedkoop geweest door overproductie. In de context van "AI", als men bijvoorbeeld meer praktische modellen kan ontwikkelen die RAM-zuiniger zijn, wat er denk ik wel aan gaat komen om het praktischer voor eindgebruikers te maken en diens laptops en zo, kan de 'honger' naar meer en meer RAM natuurlijk ook weer redelijk snel verdwijnen.
Nou ja, "gewoon" natuurlijk niet. Theoretisch misschien wel maar praktisch zal even 900 miljard (ofzo) uit de markt halen wel consequenties hebben.Malantur schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:23:
[...]
De andere 90% kan gewoon na de IPO vrijgegeven worden.
[...]
Ik heb ASML de deur uitgedaan vandaag aan 1.652, mijn gemiddelde was 645. Nog niet direct waar ik het naartoe wil schuiven / waar value te vinden is.
Heb een positie ADBE uitgebouwd de laatste tijd, gemiddelde 241 dus al flink onderwater.
Heb een positie ADBE uitgebouwd de laatste tijd, gemiddelde 241 dus al flink onderwater.
[ Voor 23% gewijzigd door Th1x4nG op 19-06-2026 14:35 ]
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 | M4 Mac Mini | M1 MBA | DS415+ 40 TB SHR | VW ID.4 sadbox | 7.200 Wp O/W | Venus A 6,24 kWh
Logisch. Wat door moet gaan voor de index herbalanceert op kwartaalbasis met een max weging van 10%.miguelin schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:35:
[...]
de lijst veranderd wel heel snel
[Afbeelding]
door bv kioxia van 8 naar 14% te brengen?Rukapul schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:04:
[...]
Logisch. Wat door moet gaan voor de index herbalanceert op kwartaalbasis met een max weging van 10%.
Die DRAM ETF is mogelijk interesant voor amerikanen want Samsung en Hynix zijn niet beschikbaar op amerikaanse beurzen. Wij europeanen kunnen deze stocks makkelijk los kopen zonder hoge kosten (bijv. via IBKR) dus ik zie geen meerwaarde.Malantur schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:06:
Ander nieuws van hetzelfde thema: de Amerikaanse DRAM ETF is vandaag in Europa gelist op de Duitse en Italiaanse beurs via een HanETF UCITS wrapper. ISIN is IE000CEUZ052. TER is 0,75% waarvan 0,1% voor de wrapper want de US ETF heeft een TER van 0,65%.
https://hanetf.com/fund/dram-defiance-memory-etf/
Het aantal holdings is wel beperkt in maar als je Micron solo te volatiel vind spreid je met deze ETF toch al over 3 grote namen en enkele kleinere.
[Afbeelding]
Schandalig hoge TER ook. Dit is een AI FOMO ETF. Alleen Roundhill Financial Inc. (de uitgever van deze ETF) wordt hier rijk van. Ik zou er ver weg van blijven.
Lage kosten zeg je wel gemakkelijk maar is dat zo? Ook al zijn het maar 10 holdings, het is dan voor in en uit te stappen toch 20x transactiekost, 20x valuta omzetting, 20x buy/sell spreads en eventueel 10x dividend manueel herinvesteren + soms nog papierwerk voor eventuele belastingsverdragen. Wij arme Belgen hebben (wettelijk) ook geen toegang tot fractionele aandelen dus begin maar te balanceren met aandelen van 2000, 1500 en 1200 dollar. De ETF is in Euro, accumulerend en per 7 euro aan te kopen. Als je de strategie van de trailing stoploss wil toepassen is het ook 1 positie die je in het oog moet houden ipv 10 met verschillende beurs openingstijden. 75 euro per jaar per schijf van 10000 vind ik dan ook nog meevallen voor het comfort dat het brengt, maar moet ieder voor zich uitmaken
[ Voor 10% gewijzigd door Malantur op 20-06-2026 09:36 ]
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Goed punt. Dat wist ik niet. Ipv een belgische broker zou je dan niet via IBKR toch fractioneel kunnen aankopen?Malantur schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:31:
Lage kosten zeg je wel gemakkelijk maar is dat zo? Ook al zijn het maar 10 holdings, het is dan voor in en uit te stappen toch 20x transactiekost, 20x valuta omzetting, 20x buy/sell spreads en eventueel 10x dividend manueel herinvesteren + soms nog papierwerk voor eventuele belastingsverdragen. Wij arme Belgen hebben (wettelijk) ook geen toegang tot fractionele aandelen dus begin maar te balanceren met aandelen van 2000, 1500 en 1200 dollar. De ETF is in Euro, accumulerend en per 7 euro aan te kopen. Als je de strategie van de trailing stoploss wil toepassen is het ook 1 positie die je in het oog moet houden ipv 10 met verschillende beurs openingstijden. 75 euro per jaar per schijf van 10000 vind ik dan ook nog meevallen voor het comfort dat het brengt, maar moet ieder voor zich uitmaken
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
/f/image/Vto8kLUkjP6nb00RTWy0a7nE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Bs9Fi9fAGYJ06OS5UQdC0wEk.png?f=fotoalbum_large)