Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:05
sbmuc schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:51:
Goeie dag om inkopen te doen ;)
Niet als het nog een paar weken verder zakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
Qunix schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:59:
De value-, commodities-, en real estate stocks gaan nog redelijk oké-ish in de premarket.
Maar de Nasdaq nu al op -2,55% is opmerkelijk.

SPCE op -20% premarket :o !
Poeh, had SPCE op $16 gekocht en op $45 weer verkocht nadat die even de $60 aantikte, wel heel blij mee :+ Helaas zit dat geld nu weer in ander speculatievere aandelen die sinds maart flinke klappen krijgen. YTD sta ik nog in het groen maar zo voelt het niet na de afgelopen 2 maanden :X

Als ik de pre market zo bekijk gok ik dat vandaag een -5% dagje wordt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bizarre pre-market vandaag. Lemonade is inmiddels van de ATH van $176 afgegleden naar $65. Zelf gelukkig geen aandelen en verder hopelijk straks wat discount shoppers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Deveon schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:09:
Bizarre pre-market vandaag. Lemonade is inmiddels van de ATH van $176 afgegleden naar $65. Zelf gelukkig geen aandelen en verder hopelijk straks wat discount shoppers..
Jup, als ik wat breder kijk naar de aandelen die in 2020 x4 zijn gegaan (vooral in EV market) staat het gemiddeld op -7% vandaag. Grotere tech aandelen lijken -3% premarket te staan. Dit gaat heel rood worden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:38

bert pit

asdasd

Xanaroth schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:00:
Palantir ziet er goed uit.. +49% jaar-op-jaar waar ze in de forecast inzetten op elk jaar met 30% te groeien. Tevens positieve EPS, positieve cashflow. Meet, beat and raise verhaal in elk geval.
On-par of boven verwachtingen, erg netjes resultaat.

Toekomst ook intact met Q2 verwachting dat yoy >40% behouden blijft, pilot starts x2, opportunities (aanvragen?) x2,5, Apollo wordt langzaam aan uitgerold.
IBM had blijkbaar binnen 2 weken na de start van de samenwerking al de eerste klant binnen gehaald.

En over schaalbaarheid gesproken, ze claimen 80% gross margin. Áls dat klopt, oh la la la la. Vanmiddag maar eens de call erbij halen, of er eindelijk duidelijkheid komt over de stock-based compensation.

Serieuze goed nieuws show in elk geval op eerste zicht... dus vanzelfsprekend tikt het ruim -10% pre market lol.
Ik kijk er ook als een tijdje naar, maar ben er nog niet echt uit. Ze bestaan nu bijna 20 jaar maar hebben nooit winst gemaakt. Daarnaast is elke klant een uniek project. De schaalbaarheid is dus beperkt tot het aantal consultants dat de specifieke kennis heeft en dat kan combineren met de specifieke klantsystemen.

Misschien dat ik er een paar op de plank leg. Ik begreep dat BMW de nieuwste klant is.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 17:38

bert pit

asdasd

Charly schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:28:
Tja. Ben benieuwd naar wat er gaat gebeuren als ze straks open gaan daar. Of de koopjesjagers de schade gaan beperken of dat het echt dringen bij de uitgang wordt.
Ik vermoed dat er veel nieuw bloed is onder de beleggers. Eens kijken hoe dat uitpakt met de zenuwen en of er veel in de uitverkoop komt.

Zelf wacht ik nog even met kopen, maar als we wederom zo'n mooie "V-shape" terugval krijgen, dan ben ik paraat.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:04
Toch wel weer een prachtig fenomeen, het aantal reacties in korte tijd neemt weer toe dus de beurzen zijn weer in beweging. Een betere marketwatch tool kan ik me niet wensen :)

Persoonlijk vind ik de rode cijfers alles behalve schokkend op dit moment, het kan nog veel harder omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009

page404

Website says no

Miki schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:35:
Toch wel weer een prachtig fenomeen, het aantal reacties in korte tijd neemt weer toe dus de beurzen zijn weer in beweging. Een betere marketwatch tool kan ik me niet wensen :)

Persoonlijk vind ik de rode cijfers alles behalve schokkend op dit moment, het kan nog veel harder omlaag.
Voor sommigen is -10% een trigger om weer in te stappen. ik heb nog iets te weinig cashreserve om het nu allemaal in de markt te stoppen. als het verder daalt ga ik er over nadenken.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:33

oscar82

De ondertitel

Is het al bekend hoeveel dividend het emerging fonds van Northern Trust gaat uitbetalen? Via de ing app is nog niks te zien, terwijl vandaag de ex-dividend datum zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Pistachenootje schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:05:
[...]

Niet als het nog een paar weken verder zakt ;)
Dan koop je vandaag in, en als het een week later weer lager staat koop je nog meer. Althans, dat is hoe ik het doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
writser schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:38:
[...]

Dat is niet zo opmerkelijk, dat is de close van gisteren.
Idd... Toch wel wennen de nieuwe versie van de Webull app. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
oscar82 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:38:
Is het al bekend hoeveel dividend het emerging fonds van Northern Trust gaat uitbetalen? Via de ing app is nog niks te zien, terwijl vandaag de ex-dividend datum zou moeten zijn.
Ik heb tot nu toe nog nooit meegemaakt dat op ex-dividend datum ze de uitkering bekend maken. Bij Northern Trust kan er gerust een week overheen gaan voordat je de bijgewerkte sheet kunt downloaden. Gezien Emerging Markets 2x per jaar wordt uitgekeerd moet je rekening houden met een kleine 10 cent bruto, hoog uit.
page404 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:37:
[...]

Voor sommigen is -10% een trigger om weer in te stappen. ik heb nog iets te weinig cashreserve om het nu allemaal in de markt te stoppen. als het verder daalt ga ik er over nadenken.
Mja ik vind het zelf wat voorbarig, maar ieder z'n ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Hmm.... :X

Overname afgerond en daarna de centen tellen.

Ik zie ook links naar https://flatexdegiro.com/en/

[ Voor 7% gewijzigd door Qunix op 11-05-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
bert pit schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:23:
[...]

Ik vermoed dat er veel nieuw bloed is onder de beleggers. Eens kijken hoe dat uitpakt met de zenuwen en of er veel in de uitverkoop komt.

Zelf wacht ik nog even met kopen, maar als we wederom zo'n mooie "V-shape" terugval krijgen, dan ben ik paraat.
V-shape recovery of een continue bull trap.. tijd zal het leren. Ik houd mijn hand even op de knip. Al is dat ook om mijn buffer aan te sterken vanwege onzekerheid vanuit mijn persoonlijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
@Verwijderd 2 maanden geleden dropte Workhorse van het dak af met het verlies van het USPS contract. Ondertussen zijn ze ook weer van $16 naar $7,50 gedropt door de algemene EV sell off. 2 jaar geleden stonden ze echter op $0,60 en ze hebben daarvoor al eerder >$10 gestaan. Is er fundamenteel iets veranderd aan Workhorse qua contracten, of zijn ze momenteel nog steeds terug bij af met het verlies van het contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
sbmuc schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:39:
[...]

Dan koop je vandaag in, en als het een week later weer lager staat koop je nog meer. Althans, dat is hoe ik het doe.
Dat kan maar als het volgende week veel lager staat dan nu dan was vandaag ineens geen "goede dag om in te kopen", dat was mijn punt. Ik zou me zelf liever niet met dit soort market timing bezighouden, er is geen goed bewijs dat dat werkt. Als je nu geld hebt om te beleggen kun je dat meestal het beste nu investeren. Gaan wachten op een daling is meestal geen goede strategie gebleken. Zie ook:
https://www.pwlcapital.com/resources/buy-the-dip/
https://www.pwlcapital.co...vs-Lump-Sum-Investing.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Santee schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:36:
@Verwijderd 2 maanden geleden dropte Workhorse van het dak af met het verlies van het USPS contract. Ondertussen zijn ze ook weer van $16 naar $7,50 gedropt door de algemene EV sell off. 2 jaar geleden stonden ze echter op $0,60 en ze hebben daarvoor al eerder >$10 gestaan. Is er fundamenteel iets veranderd aan Workhorse qua contracten, of zijn ze momenteel nog steeds terug bij af met het verlies van het contract?
Leuk dat je mij tagt, ik moet gelijk denken aan deze DD: https://www.reddit.com/r/...of_winning_a_significant/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjaDpq05HtB6uis20dvstNDa-n8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V2MCMXoIirR2xNffHPotEtcL.png?f=user_large

Een mooie quote uit The Intelligent Investor vandaag :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:57
Oke we weten allemaal dat de tech sector klappen krijgt. Maar wat zijn op dit moment nu echt al koopjes terwijl alles zowat verdubbelt is in een jaar tijd??

Ik kom niet verder dan Alphabet en ASML. Welke houden jullie in het oog nu alles wat lager komt te staan?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Kijk ik naar andere koersen dan de rest hier? Ik zie single digit dalingen van all-time highs. Waar hebben we het over? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 22:59
Zr40 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:36:
Probeer geen logica te zien in de koersontwikkeling. ;)
Beursanalisten zoals Nico Bakker gaan toch juist logica zoeken in beurskoersen?

https://www.bnpparibasmarkets.nl/analyses/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:29:
Kijk ik naar andere koersen dan de rest hier? Ik zie single digit dalingen van all-time highs. Waar hebben we het over? :+
Het is aardig opgeklaard. Paniek om niets :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
page404 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:37:
[...]

Je kan ook een krediet met effecten als onderpand nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
oscar82 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:38:
Dat staat altijd gewoon op de desbetreffende datum op hun website en is al een poosje bekend. Uitbetaling is overigens pas over iets van twee weken.

Ik geloof dat het bruto iets van 10 cent is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Rubberen schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:44:
Oke we weten allemaal dat de tech sector klappen krijgt. Maar wat zijn op dit moment nu echt al koopjes terwijl alles zowat verdubbelt is in een jaar tijd??

Ik kom niet verder dan Alphabet en ASML. Welke houden jullie in het oog nu alles wat lager komt te staan?
Financial sector is nog altijd relatief gezien koopje. Banken, asset management, REIT, insurance. Relatief weinig ATH's (sommige dateren zelfs nog uit 2017/2018 piek), relatief veel 5-30% onder pre-covid niveau's.
Veel relatief; blijft natuurlijk risicovol rondom wel/geen rente aanpassingen en als er toch een faillissementsgolf komt post-steunpakket tijd.

Healthcare staat overall gezien ook relatief laag, wederom veel pieken die nog uit 2017/2018 stammen. Er is zat aandacht voor covid groepje, niet voor de andere bedrijven. Deels ook doordat ziekenhuizen wereldwijd overvol zitten en behandelingen uitblijven; geen gevulde bedden of medicatie verkopen.

De defensieve hoek (niet militair, maar aandeel) is ook nog altijd vrij zwak. Denk aan consumer products enzo. Unilever is bijvoorbeeld nog altijd -15% tegenover 2019 piek. Danone, Nestle, Kraftheinz, coca cola, pepsico, reckit benickser, beiersdorf ... allemaal >1 jaar oude ATH's terwijl het geen kleintjes zijn die wel nog altijd groei posten.

Dus lang niet alles is hoog. Groei is hoog, value nog lang niet. Relatief dan. ;)

@Jebus4life hieronder; ja, 18,485 wat DCA kunnen meepikken. En nog zeker niet de laatste aankoop geweest. Durfde de openingsveiling alleen niet aan, en daarna ging het heel erg hard dus best tevreden zo.

[ Voor 35% gewijzigd door Xanaroth op 11-05-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:40

Jebus4life

BE User

Xanaroth schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:00:
Palantir ziet er goed uit.. +49% jaar-op-jaar waar ze in de forecast inzetten op elk jaar met 30% te groeien. Tevens positieve EPS, positieve cashflow. Meet, beat and raise verhaal in elk geval.
On-par of boven verwachtingen, erg netjes resultaat.

Toekomst ook intact met Q2 verwachting dat yoy >40% behouden blijft, pilot starts x2, opportunities (aanvragen?) x2,5, Apollo wordt langzaam aan uitgerold.
IBM had blijkbaar binnen 2 weken na de start van de samenwerking al de eerste klant binnen gehaald.

En over schaalbaarheid gesproken, ze claimen 80% gross margin. Áls dat klopt, oh la la la la. Vanmiddag maar eens de call erbij halen, of er eindelijk duidelijkheid komt over de stock-based compensation.

Serieuze goed nieuws show in elk geval op eerste zicht... dus vanzelfsprekend tikt het ruim -10% pre market lol.
En, ingestapt? (of zat je erin? ).
Heb het gisteren echt overwogen, maar het blijft een enorm twijfelgeval voor me.

Vandaag jeuken de vingers dan ook natuurlijk met zo'n goednieuwsshow. Maar ik wacht nog een weekje of 2. Ik wil ze toch wat goedkoper.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
RoD schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:12:
[...]

Dat staat altijd gewoon op de desbetreffende datum op hun website en is al een poosje bekend. Uitbetaling is overigens pas over iets van twee weken.

Die van vorig jaar staan erop maar van de aankomende periode nog niet. Zoals ik al zei, ze zijn altijd aan de late kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jebus4life schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:23:
[...]

En, ingestapt? (of zat je erin? ).
Heb het gisteren echt overwogen, maar het blijft een enorm twijfelgeval voor me.

Vandaag jeuken de vingers dan ook natuurlijk met zo'n goednieuwsshow. Maar ik wacht nog een weekje of 2. Ik wil ze toch wat goedkoper.
Zelf vermoed ik dat Palantir het nog erg moeilijk kan krijgen in Europa en wellicht ook gewoon verboden gaat worden omdat wat ze doen tegen de GDPR is. Dit risico is voor mij te hoog om er in te stappen. Als je dit niet ziet als gevaar, dan is het zeker nog wel een mooie stock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Miki schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:30:
[...]

Die van vorig jaar staan erop maar van de aankomende periode nog niet. Zoals ik al zei, ze zijn altijd aan de late kant.
Ohja je hebt gelijk, ik zat helemaal verkeerd te kijken 8)7 Wel apart, want die van fondsen als NT World stonden er wel op tijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:35
Ik blijf t een gekke tijd vinden. Ik begin nét, heb mijn eerste paar k gekocht in maart van 2020 en zag afgelopen jaar een rendement van 25% overall op S&P500, All World, Nasdaq & AEX. Kort met gamestop meegespeeld en direct winst gepakt en die in respectievelijk Tesla gestopt (toen die op 830 stond *huil*).

Tot dusver nog steeds 25%+ rendement op de ETF's en een REIT die ik heb, de 3 individuele aandelen (Tesla, TTOO en AMC ) staan diep in het rood (tussen de 20 en 40%). Les van dit jaar: lekker in ETF's gaan zitten (of alles overhevelen naar NT). Saillant genoeg alleen verlies op de aandelen die op dit forum aangeraden werden. Dat had me op mijn hele portfolio nu bijna 10% rendement gescheeld.

Kan iemand mij uitleggen WAAROM de hele markt nu de dip pakt? Is dit de correctie n.a.v. de corona failissementen? De ECB die de rente verhoogd? Of wat? Ik begin inmiddels de crypto markt eenvoudiger te voorspellen dan de aandelen markt.

[ Voor 25% gewijzigd door MagniArtistique op 11-05-2021 22:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 14:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

MagniArtistique schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:56:
Kan iemand mij uitleggen WAAROM de hele markt nu de dip pakt? Is dit de correctie n.a.v. de corona failissementen? De ECB die de rente verhoogd? Of wat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjN_MhN4MP7erIGd0TTUfGfrZU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/Twj2wgkLGJvsgDzGlsCcnT9v.gif?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 11-05-2021 22:24 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JtjeWtje schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:56:
Kan iemand mij uitleggen WAAROM de hele markt nu de dip pakt? Is dit de correctie n.a.v. de corona failissementen? De ECB die de rente verhoogd? Of wat?
Gewoon een gezonde correctie. Zal nu even een aantal dagen elke dag ietsjes zakken. Kan zijn langer.
Of kan ook zijn dat het na deze daling stagneert. Maar na een aantal weken of hooguit een paar maanden gaat het mogelijk weer stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Buybacks misschien? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tesla op 830 kopen was ook wellicht niet de beste optie, ik weet niet of je ooit van market cap of EPS hebt gehoord, maar zelfs het beste bedrijf ter wereld kan een slechte investering zijn als je hem niet op een juiste prijs koopt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Zijn er hier mensen die inspelen op de aanval op colonial pipeline? (down vanwege ransomware)

:)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:27

3DDude

I void warranty's

Iets met inflatie
10 jarige rente
luchtkastelen
Joe Biden = Den Uyl = Sinterklaas 2.0

Weet ik veel: mijn Ordina ging wel aardig zo... :)
Zooi was gewoon te hoog opgelopen. Als je long gaat heb je sowieso hier geen last van :+

[ Voor 13% gewijzigd door 3DDude op 12-05-2021 00:35 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:49
Omdat de CEO van de Chinese versie van Thuisbezorgd een tijdje een overheidskritisch gedicht op social media had staan. Ik moet zeggen, dat is tenminste weer eens wat anders dan een tweet van Musk die te serieus genomen wordt...

"Oud Chinees gedicht online doet beurskoersen van ict-bedrijven overal dalen"
https://www.volkskrant.nl/a-b926ed96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
FD heeft weer een totaal andere uitleg, het komt door de angst voor inflatie: https://fd.nl/beurs/13834...e-aandelenkoersen-in-azie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Qunix schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:46:
[...]

Hmm.... :X

Overname afgerond en daarna de centen tellen.

Ik zie ook links naar https://flatexdegiro.com/en/
Hier ietsje meer toelichting: https://fd.nl/beurs/13834...ompliance-team-vertrokken

Kortom: Flatex gaat er (terecht) met de bezem doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Aardappelzakje schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:01:
[...]

Hier ietsje meer toelichting: https://fd.nl/beurs/13834...ompliance-team-vertrokken

Kortom: Flatex gaat er (terecht) met de bezem doorheen.
En meer dan dat, er is een aanvraag gedaan om op de Duitse vergunning onder het label FlatexDeGiro verder te opereren. Dat is nogal een flinke wijziging van wat er eerder is gecommuniceerd over dat de naam DeGiro sterk genoeg was om zelfstandig te kunnen blijven naast Flatex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:51
Misschien voor mij wel de reden om met grootste deel langzaam aan de overstap te maken van VWRL naar Northern Trust bij ABN. Ik val toch liever onder een Nederlandse stelsel dan het Duitse. Zal waarschijnlijk niet veel uitmaken, maar voor mijn gevoel wel.

Dacht er al wel langer aan, maar was nog niet nodig omdat mn portefeuille nog erg klein is (7k). Volgens mij vanaf ergens rond de 10k wordt ABN goedkoper, als je nog geen betaalrekening hebt bij de ABN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Keep in mind dat stelsel dekking alleen op tafel komt als er *echt* een flinke fuck up is en door de structuur opeens blijkt dat de aandelen niet direct je eigendom zijn. Zover we nu weten klopt de structurering wel en bezit je gewoon je aandelen nog als Flatex morgen omvalt.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:51
Shamalamadindon schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:33:
Keep in mind dat stelsel dekking alleen op tafel komt als er *echt* een flinke fuck up is en door de structuur opeens blijkt dat de aandelen niet direct je eigendom zijn. Zover we nu weten klopt de structurering wel en bezit je gewoon je aandelen nog als Flatex morgen omvalt.
Klopt ja, en zeker gezien de geschiedenis van degiro verwacht ik geen problemen. Soms is gevoel onlogisch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:44

Qwerty-273

Meukposter

Miki schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:33:
Dat is nogal een flinke wijziging van wat er eerder is gecommuniceerd over dat de naam DeGiro sterk genoeg was om zelfstandig te kunnen blijven naast Flatex.
Je kan natuurlijk nog steeds de naam / het merk DeGiro in standhouden. Dat ze vervolgens onder de vergunning van FlatexDeGiro op de markt haar ding doet is dan puur een kosten reductie (voor zowel Flatex als DeGiro). Dat zie je ook bij andere low cost merken die gebruikmaken van de vergunning op naam van de moedermaatschappij. (+ze zijn dan af van de AFM en hebben alleen met de BaFin te maken)
Jwlb schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:23:
Ik val toch liever onder een Nederlandse stelsel dan het Duitse. Zal waarschijnlijk niet veel uitmaken, maar voor mijn gevoel wel.
Het Nederlandse beleggerscompensatiestelsel dekt tot 20k euro per instelling. Het Duitse stelsel lijkt veel op het Nederlandse maar dekt slechts tot 90% met een max van 20k euro van je beleggingen per instelling. (Heb je zowel belegging bij DeGiro en Flatex staan, dan moet je onthouden dat het 1 instelling is)

Stel je hebt de volgende bedragen belegd en het blijkt op papier een rommeltje te zijn (en de verdere voorwaarden kloppen met het stelsel), dan is de dekking:
Bedrag (€)NL dekkingDE dekking
10.00010.0009.000
20.00020.00018.000
>22.22220.00020.000

[ Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 12-05-2021 09:56 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Qwerty-273 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 09:52:
[...]

Je kan natuurlijk nog steeds de naam / het merk DeGiro in standhouden. Dat ze vervolgens onder de vergunning van FlatexDeGiro op de markt haar ding doet is dan puur een kosten reductie (voor zowel Flatex als DeGiro). Dat zie je ook bij andere low cost merken die gebruikmaken van de vergunning op naam van de moedermaatschappij. (+ze zijn dan af van de AFM en hebben alleen met de BaFin te maken)
De keuze kan ik heel goed begrijpen maar het is wel degelijk een koerswijziging met wat zij vorig jaar hebben gecommuniceerd.
Medewerkers van FlatexDeGiro zijn dinsdag rond het middaguur door ceo Frank Niehage geïnformeerd over de ontwikkelingen. In een mail, in bezit van het FD, spreekt de Duitser van het afronden van de 'laatste belangrijke stap' van de fusie. 'We zullen optreden als "één team in één kamp" in plaats van "twee teams in twee kampen", zoals eerder werd aangenomen in de fusieprincipes', schrijft Niehage.
Je kunt het artikel van FD door outline halen om het artikel verder te lezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
Ik verlies duizenden euro's op 1 dag! Daar raak je toch van in de war????

Oh wacht, ik vergeet die tien-duizenden euro's rendement van de afgelopen jaren. Maar loss aversion is the name of the game nietwaar?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
MagniArtistique schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:56:
Kan iemand mij uitleggen WAAROM de hele markt nu de dip pakt? Is dit de correctie n.a.v. de corona failissementen? De ECB die de rente verhoogd? Of wat? Ik begin inmiddels de crypto markt eenvoudiger te voorspellen dan de aandelen markt.
"A Goldman Sachs associate provided a variety of detailed explanations, but then offered a caveat, “If I’m being dead-ass honest, though, nobody knows what’s really going on.”"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Pistachenootje schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:54:
[...]

"A Goldman Sachs associate provided a variety of detailed explanations, but then offered a caveat, “If I’m being dead-ass honest, though, nobody knows what’s really going on.”"
jaja, dat wekt vertrouwen in de grote financiële instituties 8)7

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Shamalamadindon schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:12:
[...]

Of er gloort een klein beetje hoop, omdat er toch nog mensen met realiteitszin werkzaam zijn. Ik heb eerlijk gezegd minder vertrouwen in de figuren die het allemaal "weten", omdat ze je iets willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Zo zie ik het zelf niet. In de meeste gevallen is er geen sluitende verklaring waarom de beurs doet wat ie doet. Zie bijvoorbeeld gisteren waar de Volkskrant aankomt met een gedicht uit China dat de daling op de Amerikaanse markt zou hebben 'veroorzaakt'. FD geeft er weer een andere draai aan. Zo kan iedereen met een verklaring komen maar niemand die het zeker weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Als je nu nog niet weet dat de hele financiele wereld eigenlijk heel vaak geen idee heeft waarom iets gebeurt heb je liggen slapen.

Tuurlijk, een echte grote crisis weten we wel waarom, maar een plotselinge daling terwijl er geen slechte berichten zijn over dat bedrijf/die sector is het soms gewoon gissen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Pistachenootje schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:41:
[...]

Zo zie ik het zelf niet. In de meeste gevallen is er geen sluitende verklaring waarom de beurs doet wat ie doet. Zie bijvoorbeeld gisteren waar de Volkskrant aankomt met een gedicht uit China dat de daling op de Amerikaanse markt zou hebben 'veroorzaakt'. FD geeft er weer een andere draai aan. Zo kan iedereen met een verklaring komen maar niemand die het zeker weet.
Het komt ook omdat er deze week geen nieuws uitgebracht is die de dip kan verklaren.
Afgelopen tijd was dat wel het geval als Biden of Powell sprak, of de US treasury 10 year de rente had verhoogd.

Vanmiddag worden de inflatiecijfers van de vs bekend gemaakt.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Alhoewel de AEX en AMX vandaag op een kleine min staan, toch nog wel een aardig dagje dankzij o.a. Ahold. Staat tegenover dat ABN Amro met -10,19% toch een flinke smakker maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Uniciteit op 12-05-2021 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Boeiende shot die ik net zie langskomen op wallstreetbets.. beetje ook denkvoer voor een @Zr40 denk ik zo?
https://wolfstreet.com/wp...-debt-YOY-2021-03-17-.png
https://www.finra.org/inv...vesting/margin-statistics

Margin-debt (dus mensen die lenen om aandelen te kopen) schiet momenteel naar records toe. Waar we het over hebben, is dat er ongeveer 1,5-2x zoveel margin wordt gebruikt als de afgelopen jaren en 5 maanden lang telkens weer een nieuw record staat van hoeveel schuld men in totaal heeft uit staan.

Betekend dat als er straks relatief kleine dalingen komen, die heel rap diep kunnen worden doordat er een golf aan margin calls ontstaat. Het vorige piekje was 2018, toen we vanaf 3k naar 2,4k S&P500 gingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 12-05-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Xanaroth Het viel mij ook al op in de laatste brokerage metrics van IB: https://ndcdyn.interactiv...04MetricsPressRelease.pdf

In april steeg client equity met 4% terwijl margin loan balances met 7% stegen. Nu zijn deze cijfers wel op basis van totaalbedragen, niet per account, dus groei in aantal accounts (3%) vertekent dit wel een beetje. Als ik aanneem dat een nieuw account gemiddeld hetzelfde doet als een bestaand account dan gaat het dus over een groei van 1% in client equity en 4% in margin loan balances per account.

Nu lijkt 4% 4x zo groot als 1%, maar als je ze vergelijkt op basis van bedragen dan zie ik een ander verhaal. $344.4 billion in client equity, een groei van 1% is $3.44 billion. $45.0 billion in margin loan balances, een groei van 4% is 1.8 billion. In bedragen uitgedrukt groeit client equity dus ongeveer 1.9x zo hard als margin loan balances.

De gemiddelde belegger bij IB gebruikt weinig leverage, 1.13. Maar het stijgt dus wel. Deze 1.9x impliceert dat nieuwe aankopen gemiddeld voor 35% met margin loans gefinancierd worden. Dat impliceert weer een gemiddelde leverage van 1.52. En dat is inclusief alle accounts die geen gebruik maken van leverage.

Ik vermoed overigens dat mijn eigen leverage niet mee telt in deze cijfers, aangezien ik dankzij de box spread een positief geldsaldo heb. Hetzelfde zou gelden voor beleggers met short posities. Leverage inherent aan opties komt ook niet tot uiting in de margin loan balances.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
poehee schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:52:
[...]

Ik verlies duizenden euro's op 1 dag! Daar raak je toch van in de war????

Oh wacht, ik vergeet die tien-duizenden euro's rendement van de afgelopen jaren. Maar loss aversion is the name of the game nietwaar?
Dagverlies hier ook in de duizenden euro's. Gelukkig laat ABN geen winst/verlies per dag zien. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Zr40 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:36:
@Xanaroth Het viel mij ook al op in de laatste brokerage metrics van IB: https://ndcdyn.interactiv...04MetricsPressRelease.pdf

In april steeg client equity met 4% terwijl margin loan balances met 7% stegen. Nu zijn deze cijfers wel op basis van totaalbedragen, niet per account, dus groei in aantal accounts (3%) vertekent dit wel een beetje. Als ik aanneem dat een nieuw account gemiddeld hetzelfde doet als een bestaand account dan gaat het dus over een groei van 1% in client equity en 4% in margin loan balances per account.

Nu lijkt 4% 4x zo groot als 1%, maar als je ze vergelijkt op basis van bedragen dan zie ik een ander verhaal. $344.4 billion in client equity, een groei van 1% is $3.44 billion. $45.0 billion in margin loan balances, een groei van 4% is 1.8 billion. In bedragen uitgedrukt groeit client equity dus ongeveer 1.9x zo hard als margin loan balances.

De gemiddelde belegger bij IB gebruikt weinig leverage, 1.13. Maar het stijgt dus wel. Deze 1.9x impliceert dat nieuwe aankopen gemiddeld voor 35% met margin loans gefinancierd worden. Dat impliceert weer een gemiddelde leverage van 1.52. En dat is inclusief alle accounts die geen gebruik maken van leverage.

Ik vermoed overigens dat mijn eigen leverage niet mee telt in deze cijfers, aangezien ik dankzij de box spread een positief geldsaldo heb. Hetzelfde zou gelden voor beleggers met short posities. Leverage inherent aan opties komt ook niet tot uiting in de margin loan balances.
Dus wat je eigenlijk zegt, is dat menig hebberige beginner op deze ATH's men massaal instapt en dat gelijk op (3.4b inleg en 1.8b geleend; 5,2b belegd) dik op geleend geld gaat zitten.

Als de koers dan eens wat harder daalt ga je heel snel naar margin calls toe voor dat groepje. Die dan kwa formaat (2-3% van het totaal) wel genoeg is om markt-breed het nog iets verder rood te sturen. Krijgt ineens de volgende groep beleggers een boeiend mailtje.
Wanneer ze daarbij zoals je vermoed niet álle leverage meerekenen, kan het best domino-hard gaan als leningen op records staan.

[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 12-05-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

RoD schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:12:
[...]

Misschien een stomme vraag maar ik zit wat rond te klikken op https://www.fgrinvesting.com/nl/ o.a. bij het desbetreffende (EM) fonds.Maar ik kan het niet vinden. En de meeste PDF's (EBI, prospectus, distributions...) zijn sinds maart dit jaar niet geüpdatet.

Wat is nou dé url om naartoe te gaan als ik dit in de toekomst z.s.m. na het bekendworden wil weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
oscar82 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:01:
[...]

Misschien een stomme vraag maar ik zit wat rond te klikken op https://www.fgrinvesting.com/nl/ o.a. bij het desbetreffende (EM) fonds.Maar ik kan het niet vinden. En de meeste PDF's (EBI, prospectus, distributions...) zijn sinds maart dit jaar niet geüpdatet.

Wat is nou dé url om naartoe te gaan als ik dit in de toekomst z.s.m. na het bekendworden wil weten?
https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/ en dan door scrollen helemaal onderaan de tabel, daar vind je nog 4 losse documenten: belangrijke data voor distributie dividend, handelskalender, jaarverslag en half jaarverslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:54
Xanaroth schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:57:

Margin-debt (dus mensen die lenen om aandelen te kopen) schiet momenteel naar records toe. Waar we het over hebben, is dat er ongeveer 1,5-2x zoveel margin wordt gebruikt als de afgelopen jaren en 5 maanden lang telkens weer een nieuw record staat van hoeveel schuld men in totaal heeft uit staan.
Stond laatst ook een stuk hierover in de WSJ:
https://www.wsj.com/artic...orrowed-money-11617799940

Inclusief leuke nuances over de margin debt:
"The Finra data also isn’t a perfect gauge for how much investors are trading on margin—when they pledge securities in exchange for loans from brokerages to make further investments. The data covers loans that some investors take out for other purposes, for instance. And it is only natural for investor borrowings to rise along with the overall value of the stock market, since that increases the total pool that investors can use for collateral."

[ Voor 32% gewijzigd door freakaleek op 12-05-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

oscar82 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:01:
[...]

Deze: https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

Beetje onhandig dat het alleen in een PDF staat, maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

RoD schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:29:
[...]

Deze: https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

Beetje onhandig dat het alleen in een PDF staat, maargoed.
en @Miki dank. dan heb ik wel de goede link, maar het EM dividend voor 2021 staat daar nog niet in.

Vorig jaar overkwam me dat ook. Toen dacht ik het dividend voor dit jaar te zien, maar als je goed kijkt is die 10 cent bruto voor EM het bedrag van 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
oscar82 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:57:
[...]

en @Miki dank. dan heb ik wel de goede link, maar het EM dividend voor 2021 staat daar nog niet in.

Vorig jaar overkwam me dat ook. Toen dacht ik het dividend voor dit jaar te zien, maar als je goed kijkt is die 10 cent bruto voor EM het bedrag van 2020.
Ik verwacht pas eind mei rond de uitkering dat ze het document updaten, zo is het tot nu toe altijd gegaan bij iedere aankondiging.

Ik ben er zelf niet zo mee bezig omdat ik het uitgekeerde dividend automatisch laat herbeleggen in nieuwe stukken. Dus ik zie achteraf, in mijn afschriften of er naast de periodieke orders een extra order is ingeschoten. Naar alle waarschijnlijkheid zal het zo rond de 10 cent liggen en wellicht iets minder vanwege COVID-19 perikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbeno
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-09 22:33
Miki schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:40:
[...]

Ik verwacht pas eind mei rond de uitkering dat ze het document updaten, zo is het tot nu toe altijd gegaan bij iedere aankondiging.

Ik ben er zelf niet zo mee bezig omdat ik het uitgekeerde dividend automatisch laat herbeleggen in nieuwe stukken. Dus ik zie achteraf, in mijn afschriften of er naast de periodieke orders een extra order is ingeschoten. Naar alle waarschijnlijkheid zal het zo rond de 10 cent liggen en wellicht iets minder vanwege COVID-19 perikelen.
Het is uiteindelijk inderdaad niet heel boeiend hoeveel dividend je krijgt. Maar ik blijf het wel apart vinden dat er in het document een aankondigingsdatum van 19 april genoemd wordt, en dat die aankondiging vervolgens nergens gecommuniceerd wordt. Maar misschien wordt de aankondiging wel alleen gedaan naar de brokers die de fondsen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
gerbeno schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:09:
[...]

Het is uiteindelijk inderdaad niet heel boeiend hoeveel dividend je krijgt. Maar ik blijf het wel apart vinden dat er in het document een aankondigingsdatum van 19 april genoemd wordt, en dat die aankondiging vervolgens nergens gecommuniceerd wordt. Maar misschien wordt de aankondiging wel alleen gedaan naar de brokers die de fondsen verkopen.
Dat laatste heb je goed, het is een institutioneel fonds en dus niet primair bedoelt voor particuliere markt zoals Vanguard en Blackrock met de iShares etf’s de particuliere markt bedient. Ze zijn ook vrij star als het gaat om informatieverstrekking aan particulieren en verwijzen je vaak door naar je eigen partij waar je de stukken kunt kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:17
oscar82 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:57:
[...]

De pdf heeft nu een update gehad ;) Toch weer een kratje pils :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:54
noslen schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:53:
[...]

De pdf heeft nu een update gehad ;) Toch weer een kratje pils :P
Alleen was dat vorige keer een kratje Jopen en nu een kratje schultenbrau :|

Nou ja is toch een sigaar uit eigen doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
Paar weken terug ingestapt op de AEX met oa ASML, ASMI en Just eat.

Ik had nog niet echt wat opgebouwd om de huidige klappen op de vangen.
Gevolg toch een aanzienlijk rood bedrag.
Ik lees niet echt aanwijsbare redenen voor de crash van de laatste 2 dagen.
Dat maakt mij wel een beetje huiverig omdat die nog wel even kan aanhouden (koers correctie van de laatste maanden?).

Ik zit nu toch wel serieus te overnemen het huidige verlies te nemen en even wachten tot het wat rustiger wordt.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Xanaroth schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:53:
[...]

Dus wat je eigenlijk zegt, is dat menig hebberige beginner op deze ATH's men massaal instapt en dat gelijk op (3.4b inleg en 1.8b geleend; 5,2b belegd) dik op geleend geld gaat zitten.

Als de koers dan eens wat harder daalt ga je heel snel naar margin calls toe voor dat groepje. Die dan kwa formaat (2-3% van het totaal) wel genoeg is om markt-breed het nog iets verder rood te sturen. Krijgt ineens de volgende groep beleggers een boeiend mailtje.
Wanneer ze daarbij zoals je vermoed niet álle leverage meerekenen, kan het best domino-hard gaan als leningen op records staan.
Ongeveer 5% tot 6% van mijn portfolio is geleend. Weet zo niet wat mijn margin is, maar het is vrij laag.
En als het moet kan ik het snel verlagen. Kans op margin call is bij mij extreem klein. Dan moeten de beurzen wel met meer dan 70% gaan dalen wil dat gebeuren denk ik.

Verantwoord lenen kan geen kwaad. Te hoge margins hebben daarentegen is onverstandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
madmaus schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:27:

Dat maakt mij wel een beetje huiverig omdat die nog wel even kan aanhouden (koers correctie van de laatste maanden?).

Ik zit nu toch wel serieus te overnemen het huidige verlies te nemen en even wachten tot het wat rustiger wordt.
Waarom zou je het verkopen? Gewoon lekker laten zitten. Ik zou pas gaan verkopen als ik weet dat ASML, ASMI en/of Just Eat op omvallen staat zoals wirecard. Dit is zekers niet het geval. Laat je niet gek maken.
het zou zo maar nog verder kunnen dalen. Geen idee hoeveel. Ik laat het lekker staan.
Vergeet niet dat tech behoorlijk is gestegen en er lucht in zit. Die moet er even uit voor gezonde koersen,
Hierna zal het weer gaan stijgen.
ASML zit trouwens in een correctiefase gedaald van 670 naar 605. Pas als het meer dan 20% in waarde is gedaald vanaf de top zit ASML in een bear market.
En wat dacht je van BESI? Deze is met meer dan 20% gedaald. Ik heb ook BESI, maar die laat ik lekker staan ondanks de crash. Had ooit BESI gekocht in het verleden voor ik dacht rond de 30. Daarna gecrasht en ging naar onder de 18 euro. En kijk we zitten nu op bijna 60 (ondanks de nieuwe crash).

Zo ging de koers van chipotle ooit 730 naar 450 in een paar maanden. En zelfs daarna rond de 270.
Heb ik lekker laten staan en niet meer naar omgekeken. Eigenlijk wel spijt van gehad. Want als ik het goed in de gaten had gehouden dan had ik later bij kunnen kopen.
Koers van Chipotle zit nu op 1350 8)

Het is menselijk om geen verlies te willen nemen en je door je emotie te laten leiden. je verwacht dus nog meer verlies en dus wil je gaan verkopen. Dan kan je straks als de koers nog wat lager staat het weer terug kopen. Echter weet jij hoever het nog omlaag gaat? En weet jij wanneer je het weer terug moet gaan kopen?
Ik niet.

Wel moet ik een klein beetje lachen. Lotus backeries blijft vrolijk stijgen terwijl de meesten dalen. 8)

[ Voor 23% gewijzigd door phantom09 op 12-05-2021 19:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki

Laat ik beginnen met een beurswijsheid, stil zitten als je geschoren wordt. Heb jij een indicatie waarom je nu met de genoemde aandelen eruit zou moeten stappen anders dan dat je op papier nu een flink verlies te pakken hebt?

Verder noem je het een crash maar wat je nu meemaakt is nog helemaal niets en maar een minimale correctie. Daarbij zeg je nu dat je maar een kleine portefeuille hebt om de klappen op te vangen. Maar als je een goedgevulde portefeuille hebt en je hebt zo'n rode maand als vorig jaar februari en maart dan gaat het met duizenden euro's per dag omlaag. Op het slechtste punt stond mijn portefeuille op min30% en uiteindelijk is het daarna allemaal goed gekomen vanwege het rappe herstel.

Ik zou hier echt niet wakker van liggen zeker omdat er tot nu toe geen enkele aanleiding is waarom er paniek is op de beurs. Je zit in vrij solide aandelen al vind ik Just Eat wel wat tricky gezien de grote concurrentie die men vroeg of laat uit Amerika kan gaan verwachten.

[ Voor 10% gewijzigd door Miki op 12-05-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Miki schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:38:
[...]

Laat ik beginnen met een beurswijsheid, stil zitten als je geschoren wordt. Heb jij een indicatie waarom je nu met de genoemde aandelen eruit zou moeten stappen anders dan dat je op papier nu een flink verlies te pakken hebt?

Verder noem je het een crash maar wat je nu meemaakt is nog helemaal niets en maar een minimale correctie. Daarbij zeg je nu dat je maar een kleine portefeuille hebt om de klappen op te vangen. Maar als je een goedgevulde portefeuille hebt en je hebt zo'n rode maand als vorig jaar februari en maart dan gaat het met duizenden euro's per dag omlaag. Op het slechtste punt stond mijn portefeuille op min30% en uiteindelijk is het daarna allemaal goed gekomen vanwege het rappe herstel.

Ik zou hier echt niet wakker van liggen zeker omdat er tot nu toe geen enkele aanleiding is waarom er paniek is op de beurs. Je zit in vrij solide aandelen al vind ik Just Eat wel war tricky gezien de grote concurrentie die men vroeg of laat uit Amerika kan gaan verwachten.
Daar heb je echt een goed punt.
Het voelt alleen erg vervelend om zonder buffer direct in het rood te gaan en dan volgens zo'n dag - 8% te zien.

Just eats was wel een gok ja zeker gezien de concurrentie in Duitsland en in de toekomst uit USA zal die wellicht zijn hoogste punt bereikt hebben.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje

Op basis waarvan heb je ze gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik ben ook nog maar kort geleden begonnen en het is k*t om negatief te staan.

Maar zolang jij denkt dat er voor die bedrijven/markt niets fundamenteel veranderd is,zou ik gewoon vasthouden. Of "buy the dip", indien je geld hebt over hebt. Zolang het bedrijf groeit, zal de koers toch een keer weer meegroeien.

Anders is het wanneer een bedrijf het steeds slechter doet. Zo heb ik tijd je terug Panasonic van de hand gedaan nadat hij 3 maanden in de min stond zonder enige vorm van herstel, toen heb ik mijn verlies genomen.Omdat ik dacht dat mijn geld op een andere plek wel kan groeien.

Helaas ook van geleerd,heb er toen een meme-stock mee gekocht, en nouja je raad het al :F

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 12-05-2021 19:58 ]

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qunix
Och. Ik begon in februari 2020 en heb de dip van maart gezien :')

Komt wel goed. Niet verkopen maar juist bijkopen. Leer vooral veel nu, lees boeken over beleggen en zo. Als je het eerste boek uit hebt zal waarschijnlijk het alweer in het groen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reconf
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10-2024
madmaus schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:50:
[...]

Daar heb je echt een goed punt.
Het voelt alleen erg vervelend om zonder buffer direct in het rood te gaan en dan volgens zo'n dag - 8% te zien.

Just eats was wel een gok ja zeker gezien de concurrentie in Duitsland en in de toekomst uit USA zal die wellicht zijn hoogste punt bereikt hebben.
Suck it up. Is ook rot maar dat is wel hoe het werkt. De koersen zijn afgelopen jaar (te) snel gestegen en je (en vele anderen, mezelf incluis) hebben gekocht op een moment dat er veel 'lucht' in de aandelen zat. Een beetje van die lucht loopt er nu uit. Ik ben een aantal maanden geleden ingestapt en had al aardig wat rendement opgebouwd, dat is inmiddels ruimschoots verdampt na de afgelopen dagen. Met een beetje pech gaat dit nog even door en met nog wat meer pech stort de boel de komende tijd enorm in. Beleggen kan ook betekenen dat je een jaar (of meerdere jaren) geen of negatief rendement hebt.

Los daarvan is het kopen van losse aandelen altijd meer risicovol dan beleggen in een fonds of ETF, is dat niet meer iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

reconf schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:59:
[...]

Suck it up. Is ook rot maar dat is wel hoe het werkt. De koersen zijn afgelopen jaar (te) snel gestegen en je (en vele anderen, mezelf incluis) hebben gekocht op een moment dat er veel 'lucht' in de aandelen zat. Een beetje van die lucht loopt er nu uit. Ik ben een aantal maanden geleden ingestapt en had al aardig wat rendement opgebouwd, dat is inmiddels ruimschoots verdampt na de afgelopen dagen. Met een beetje pech gaat dit nog even door en met nog wat meer pech stort de boel de komende tijd enorm in. Beleggen kan ook betekenen dat je een jaar (of meerdere jaren) geen of negatief rendement hebt.

Los daarvan is het kopen van losse aandelen altijd meer risicovol dan beleggen in een fonds of ETF, is dat niet meer iets voor je?
met een etf zou ik deze week nog even uitzitten tot de beurzen weer een beetje herstellend zijn :P

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
reconf schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:59:
[...]

Op ETF heb ik mij nog niet goed genoeg ingelezen.
Op degiro hebben ze wel 4 fondsen waar je zonder transactie kosten kan instromen. Dat is wellicht wel iets waar ik naar kan kijken.
Ik had wel al gezien dat je voor ETF een extra verklaring moest geven omdat ik in mij profiel had aangeven dat ik niet bekend was hiermee.
Dat gaf mij te denken dat wel wellicht toch nog andere risico's aan zaten.
Pistachenootje schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:50:
[...]

Op basis waarvan heb je ze gekocht?
Met name op basis van de koers doelen die de afgelopen paar weken waren gegeven. Daarin leken dit mij goede kandidaten voor mijn eerste portfolio.

[ Voor 11% gewijzigd door madmaus op 12-05-2021 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De NASDAQ is van 9000 naar 14000 gegaan in een jaar. Dat is insane.

Ik heb gelukkig nog 30% aan cash klaarstaan. Ik ga nog zeker niet kopen nu, want de potentiële downside is te groot, maar hoe dan ook win ik, als het omhoog gaat dan ben ik blij, als het omlaag gaat doet het beetje pijn maar koop ik bij. Suck it up, bij mijn eerste keer TSLA kopen ging die ook van 300 naar 180 en er waren allemaal mensen die wegrennen. Let wel, dit was pre split! Dus even delen door 5. Ik kocht lekker bij op 180.

Zet je emotie uit en zie het als een geschenk, nu kunnen we namelijk aandelen scoren die minder downside hebben :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
madmaus schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:23:
[...]
Met name op basis van de koers doelen die de afgelopen paar weken waren gegeven. Daarin leken dit mij goede kandidaten voor mijn eerste portfolio.
Het selecteren van individuele aandelen vergt gedegen onderzoek, dat moet je kunnen en daar moet je de tijd voor over hebben. De meeste hebben mensen hebben niet beide, daarom is het voor hen verstandiger in gespreide index fondsen te beleggen. Hier is een goed overzicht: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:42:
De NASDAQ is van 9000 naar 14000 gegaan in een jaar. Dat is insane.

Ik heb gelukkig nog 30% aan cash klaarstaan. Ik ga nog zeker niet kopen nu, want de potentiële downside is te groot, maar hoe dan ook win ik, als het omhoog gaat dan ben ik blij, als het omlaag gaat doet het beetje pijn maar koop ik bij. Suck it up, bij mijn eerste keer TSLA kopen ging die ook van 300 naar 180 en er waren allemaal mensen die wegrennen. Let wel, dit was pre split! Dus even delen door 5. Ik kocht lekker bij op 180.

Zet je emotie uit en zie het als een geschenk, nu kunnen we namelijk aandelen scoren die minder downside hebben :)
De Nasdaq100 staat nog steeds op 13000. Als je het bij 9000 al hoog had gevonden dan moet het toch nog ver dalen voor je een betere deal krijgt dan toen? Het is maar de vraag of die nog zo laag zakt. Het is zeker mogelijk, maar het kan ook zijn dat er zoveel kapitaal aan de zijlijn staat om al bij kleinere dalingen in te stappen.

Voor de lange termijn zou ik dan ook gewoon lump sum investeren. Gewoon kopen en over 30 jaar is het vast meer geworden (dan je op een spaarrekening gekregen zou hebben). Alleen even opletten dat je genoeg spreidt, dus niet alles op Tesla gokken maar bijvoorbeeld wel een wereldindexfonds kopen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:44

Qwerty-273

Meukposter

Om ome walnoot aan te vullen, het selecteren kost tijd, maar bij individuele aandelen zal je over het algemeen ook het bedrijfs en sectornieuws blijvend volgen zodat je bij een verandering (in het bedrijf of sector) ook je beleggingen kan evalueren (en als het nodig is, actie ondernemen). Een gespreide ETF of beleggingsfonds neemt je dat grotendeels uit handen. Dan bepaal (of volg) je een strategie waar je zelf weinig tijd en kunde in hoeft te stoppen (wel natuurlijk doorgronden in wat voor product je belegt - en welke risico's daar aan zitten).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd1 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:48:
[...]

De Nasdaq100 staat nog steeds op 13000. Als je het bij 9000 al hoog had gevonden dan moet het toch nog ver dalen voor je een betere deal krijgt dan toen? Het is maar de vraag of die nog zo laag zakt. Het is zeker mogelijk, maar het kan ook zijn dat er zoveel kapitaal aan de zijlijn staat om al bij kleinere dalingen in te stappen.

Voor de lange termijn zou ik dan ook gewoon lump sum investeren. Gewoon kopen en over 30 jaar is het vast meer geworden (dan je op een spaarrekening gekregen zou hebben). Alleen even opletten dat je genoeg spreidt, dus niet alles op Tesla gokken maar bijvoorbeeld wel de wereldindexfonds kopen. :+
Nee, ik bedoel meer dat de stijging bizar was. .

9000 lijkt me een prima entry-point voor de NASDAQ.

Ik ben goed gediversifeerd, maar ben verder niet echt heel erg fan van ETFs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd1 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:48:
[...]
Alleen even opletten dat je genoeg spreidt, dus niet alles op Tesla gokken maar bijvoorbeeld wel de wereldindexfonds kopen. :+
Of je koopt aandelen in 100 bedrijven of meer. Heb je ook redelijke spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan, maar zelf ben ik fan van goede DD doen en de Buffett methode volgen door ongeveer 10 bedrijven uit te kiezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
phantom09 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:00:
[...]

Of je koopt aandelen in 100 bedrijven of meer. Heb je ook redelijke spreiding.
Dat ligt er dus aan welke bedrijven je koopt. Er is veel correlatie in paren, maar ook op multivariabele schaal. Redelijke spreiding zal niet zo moeilijk zijn, maar het vinden van 100 bedrijven zodat totale correlatie geminimaliseerd is zal al moeilijker zijn.

Er zijn trouwens zat (recente) papers die zich daarmee bezig houden (zoektermen portfolio diversification, market integration en wavelet multiple correlation), volgens mij vooral met het doel van portfolio diversificatie.

Als simpele consument denk ik dat indexbeleggen het eenvoudigst en mogelijk ook het goedkoopst is. De fondsen zijn er, ze zijn goedkoop en je hebt weinig gedoe met dividendbelasting terugvragen. Het bespaart sowieso een hoop tijd omdat je maar heel weinig research hoeft te doen. Eerst een keer inlezen wat indexbeleggen is, dan een passend fonds vinden en dan af en toe kijken of dat fonds nog steeds de beste optie is gezien het aanbod van fondsen.

Ik zie het voordeel van losse bedrijven kiezen niet echt. Als je denkt zelf meer rendement te kunnen halen dan is het een overweging (en een flinke gok imho) die de moeite waard kan zijn, maar verder zie ik eigenlijk helemaal geen voordelen. Wel nadelen, namelijk dat je er mee bezig moet zijn: waar gaat je nieuwe inleg naartoe, wat als voorwaarden bij de broker wijzigen (en je zit met honderd+ posities), kan je overal dividendlek oplossen, hoe meet je je portfoliodiversificatie?
Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:58:
[...]

Nee, ik bedoel meer dat de stijging bizar was. .
Wat is bizar? Er is een groot spaaroverschot, dat drukt de rente omlaag, dat drijft mensen / kapitaal naar de aandelenmarkt en dat drijft de prijzen op. Maar de rente speelt ook een rol in het waarden van bedrijven, zie punt 4 hier over de zogenaamde discount rate.

Een kleine quote van dat stuk:
Buffett has been clear about the discount rate he prefers to use, saying at the 1996 shareholder meeting that he doesn’t think he can be very good at predicting interest rates and so he thinks in terms of “the long-term government rate,” as long as the business being considered first meets another requirement: it is one that the investor can understand. A higher discount rate is justified for riskier businesses, he said. Pertinent to the current market environment, he added: “And there may be times, when in a very — because we don’t think we’re any good at predicting interest rates, but probably in times of very — what would seem like very low rates — we might use a little higher rate.”
https://www.cnbc.com/2018...tors-intrinsic-value.html
En daar zit een verschil in waarderingen. Als je denkt dat de toekomstige rente hoog is dan zijn je waarderingen voor bedrijven lager. Blijft de rente het komende decennium rond of onder de 0% dan kom je op hogere waarderingen uit (als durf ik niet te zeggen of de huidige markt de prijs goed inschat of te hoog of te laag zit). Met een blijvend lage rente in het achterhoofd (gebaseerd op het blijvende / groeiende spaaroverschot) vind ik het dus niet raar dat de markt hoog geprijsd is ten opzichte van 15 jaar geleden toen de rente hoger was.

En hiermee probeer ik ook niet te zeggen dat ik een crash onwaarschijnlijk acht, dat kan natuurlijk nog steeds komen om een reden die ik niet voorzien heb (of juist door het spaaroverschot; zie bijvoorbeeld deze column).

Mijn strategie is in ieder geval maximale spreiding waar haalbaar, voor mij is dat via indexfondsen met small caps en met EM (SC), naar marktweging.
Ik ben goed gediversifeerd, maar ben verder niet echt heel erg fan van ETFs.
Heb je nog specifieke nadelen rond ETFs? Of wil je puur eigenaar zijn van specifieke bedrijven (dat kan natuurlijk een reden zijn voor losse aandelen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik lees dat IBLUX binnenkort gaat stoppen. De reden hiervoor is dat de Luxemburgse vergunning maximaal 10.000 accounts toestaat. IB had dit geaccepteerd in de verwachting dat deze limiet nog verhoogd zou worden, maar nu IBIE en IBCE zijn gelanceerd en de meeste Europese accounts daar zijn ondergebracht is de Luxemburgse entiteit overbodig geworden. Accounts bij IBLUX worden voor 30 juni gemigreerd naar IBIE.

bron: https://ibkr.info/article/3955

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
Nou, het is opgelost tussen mij en de ABN.
Ze hebben een nieuwe versie van het 'overzichten downloaden' online gezet en het is opgelost! *O*

Deze maand (apr)
Vorige maand (mrt)
YTD
Since inception
Totaal rendement
-0,3%
+4,0%
+3,1%
+46,84%
Hoogste prestaties
VALE +14,25%
ALB +8,46%
TSLA +4,23%
IBM +14,68%
PG +9,83%
GIS +9,74%
VALE +34,38%
FLOW +34,08%
BRK^B +26,10%
TSLA +206,41%
ALB +143,98%
VALE +103,02%
Laagste prestaties
COIN -27,88%
PRX -9,63%
PG -3,40%
SPCE -19,42%
TSLA -6,21%
PRX -5,29%
U -46,13%
COIN +37,44%
TSLA -18,84%
SPCE -41,63%
COIN -37,44%
IBM -17,88%

*Alle percentages zijn gemeten met TWR
Kleine noot: de 'YTD' en 'Since inception' zijn daadwerkelijk tot vandaag en niet t/m 30 april.

Ik heb maar eens een gok gewaagd om Coinbase te kopen. We weten nu allemaal dat hij nu lager staat dan in het begin. Ik ben van mening dat het een bedrijf is met potentie om extreem te groeien als ik het vergelijk met andere exchanges (en in cryptoland), plus ik verwacht dat de zwakke dollar een rol zal gaan spelen voor dit bedrijf in positieve zin. We gaan het zien!

In april ging het ook niet fantastisch op macro-economisch niveau waarbij grondstoffen door inflatie en de nasleep van het bootje wat dwars lag op het Suezkanaal, ging mijn VALE aandeel hard omhoog. Er zit nog veel meer groeipotentie in en ik verwacht ook nog meer dit jaar.

Ondanks in april ik redelijk horizontaal ben gegaan gaat het deze maand iets minder, maar we zitten op de helft dus alles kan nog anders worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04:05
Qunix schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:27:

In april ging het ook niet fantastisch op macro-economisch niveau waarbij grondstoffen door inflatie en de nasleep van het bootje wat dwars lag op het Suezkanaal, ging mijn VALE aandeel hard omhoog. Er zit nog veel meer groeipotentie in en ik verwacht ook nog meer dit jaar.
Haha, leuk dat bedrijf Vale ken ik van Zembla :). Wil ik mijn handen niet aan branden.
Ik heb maar eens een gok gewaagd om Coinbase te kopen. We weten nu allemaal dat hij nu lager staat dan in het begin. Ik ben van mening dat het een bedrijf is met potentie om extreem te groeien als ik het vergelijk met andere exchanges (en in cryptoland), plus ik verwacht dat de zwakke dollar een rol zal gaan spelen voor dit bedrijf in positieve zin. We gaan het zien!
En nog een pareltje, bedrijf met oplichters aan boord dat wordt helemaal smullen. Zeker nu Bitcoin over z'n parabolische top heen lijkt te zijn. Alle bitcoinaandelen zijn al enige tijd aan het crashen en zullen terug gaan naar waar ze vandaan kwamen.

FT:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EzZRjH-XsAEeirh?format=png&name=small

[ Voor 48% gewijzigd door Wietsee. op 13-05-2021 22:13 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Wietsee. schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:30:
[...]

Haha, leuk dat bedrijf Vale ken ik van Zembla :). Wil ik mijn handen niet aan branden.

[...]

En nog een pareltje, bedrijf met oplichters aan boord dat wordt helemaal smullen. Zeker nu Bitcoin over z'n parabolische top heen lijkt te zijn. Alle bitcoinaandelen zijn al enige tijd aan het crashen en zullen terug gaan naar waar ze vandaan kwamen.

FT:
[Afbeelding]
Dat laatste is bij alle exchanges zo. Zodra je iets koopt is het niet van jou totdat je het overmaakt naar je eigen wallet waarbij je de wallet zelf gemaakt hebt met eigen gegenereerde private keys. Niks mis mee overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb sinds kort ook vale in mn portfolio. maar het aandeel vale is niet zomaar gestegen vanwege een bootje dat ergens dwarszat. ijzerprijs staat op recordhoogtes. Ze doen veel export naar china en china heeft onlangs hun inportbelastingen op grondstoffen verlaagd. Verder is ook de Braziliaanse staalmarkt is "hot". Het aandeel is flink gestegen maar ze groeien zo hard dat ze eigenlijk nog meer ondergewardeed zijn.

Alleen politiek/economish schommelt Brazilië nogal.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldkampj
  • Laatst online: 29-04-2022
madmaus schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:23:
[...]

Op ETF heb ik mij nog niet goed genoeg ingelezen.
Op degiro hebben ze wel 4 fondsen waar je zonder transactie kosten kan instromen. Dat is wellicht wel iets waar ik naar kan kijken.
Ik had wel al gezien dat je voor ETF een extra verklaring moest geven omdat ik in mij profiel had aangeven dat ik niet bekend was hiermee.
Dat gaf mij te denken dat wel wellicht toch nog andere risico's aan zaten.
Bij Degiro heb je een hele lijst ETFs die je maandelijks kosteloos kan kopen of verkopen. Dat is de kernselectie.

Over inlezen: ik heb zelf het boek van een van de oprichters van Meesman gelezen: De schitterende eenvoud van indexbeleggen. Misschien is dat iets voor je. Vond 'm zelf begrijpelijk en makkelijk weglezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 13:20

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Ik ben mij de laatste tijd aan het oriënteren op de Britse markt, maar wanneer ik de aandelen opzoek via DeGiro merk ik dat deze alleen voor een hele hoge bedragen beschikbaar zijn op de LSE.
Unilever PLC bijvoorbeeld voor 4.330,00 GBX ipv 50,20 EUR op de AEX. Dit zie ik ook met andere aandelen en die hebben natuurlijk geen notering in Amsterdam.

Nou wil ik ze het liefst niet in plakken van 4-5k aankopen, hoe kan ik dit het beste doen of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 20:39
tuinïnen schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:57:
Ik ben mij de laatste tijd aan het oriënteren op de Britse markt, maar wanneer ik de aandelen opzoek via DeGiro merk ik dat deze alleen voor een hele hoge bedragen beschikbaar zijn op de LSE.
Unilever PLC bijvoorbeeld voor 4.330,00 GBX ipv 50,20 EUR op de AEX. Dit zie ik ook met andere aandelen en die hebben natuurlijk geen notering in Amsterdam.

Nou wil ik ze het liefst niet in plakken van 4-5k aankopen, hoe kan ik dit het beste doen of zie ik hier iets over het hoofd?
GBX is geen GBP.

Is in pennies dus/100 voor pound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Captain_koek schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:59:
[...]

GBX is geen GBP.

Is in pennies dus/100 voor pound
Het antwoord kan soms zo simpel zijn :)

Notering in centen dus, ik had het kunnen weten met die Britten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Kopen jullie aandelen in dollars of euro? Ik zit te twijfelen ivm. de (soms volatiele) dollarkoers.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 21:30

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

iApp schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:14:
Kopen jullie aandelen in dollars of euro? Ik zit te twijfelen ivm. de (soms volatiele) dollarkoers.
De dollarkoers maakt voor het aandeel in principe niet uit: wat uitmaakt is in welke valuta het betreffende bedrijf zijn inkomsten genereert (en eventuele wisselkosten van/naar je 'eigen' valuta en eventueel op welke beurs je de kleinste spread hebt en/of de laagste kosten voor transacties). Als er immers een verschil zou ontstaan in de waarde van het bedrijf in euro's en dollars, dan zou je daar eenvoudig arbitrage op kunnen toepassen.

Stel dat je een bedrijf hebt dat vooral in Britse ponden inkomsten genereert en in zowel euro's als dollars genoteerd is. Als de euro dan minder waard wordt, dan stijgt het aantal euro's dat je moet betalen voor een aandeel van dat bedrijf - het zou onlogisch zijn dat het bedrijf minder waard wordt simpelweg omdat de eurokoers veranderd is. Hetzelfde geldt logischerwijs voor dollars.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:53
Artikel: https://www.tijd.be/de-ti...in-top-tien/10305823.html

Iemand hier al van gehoord? Als dit werkt dan is dit toch best wel revolutionair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wozmro schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:56:
Artikel: https://www.tijd.be/de-ti...in-top-tien/10305823.html

Iemand hier al van gehoord? Als dit werkt dan is dit toch best wel revolutionair?
Wel van gehoord ja. Is volgens mij meer iets voor het crypto topic. Ik verwacht dat het daar ook al uitgebreid besproken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
veldkampj schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:48:
[...]

Bij Degiro heb je een hele lijst ETFs die je maandelijks kosteloos kan kopen of verkopen. Dat is de kernselectie.

Over inlezen: ik heb zelf het boek van een van de oprichters van Meesman gelezen: De schitterende eenvoud van indexbeleggen. Misschien is dat iets voor je. Vond 'm zelf begrijpelijk en makkelijk weglezen.
Vond ik ook een prima boek.
Hij legt bijna wiskundig uit waarom je het gemiddelde op termijn niet kan verslaan (op dezelfde manier als dat je niet kan winnen van het Casino -- jaja, het kan wel, maar de kans is onevenredig klein).

Nu nog 0,1% lagere kosten mr Meesman! (ik ben al klant, substantieel, maar kan het niet makkelijk meer aanbevelen).

Heb gisterochtend in paniek alles verkocht, en nu maar weer gekocht. Timing the market baby! Of zo.

[ Voor 6% gewijzigd door poehee op 14-05-2021 16:40 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

poehee schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:32:
[...]

Heb gisterochtend in paniek alles verkocht, en nu maar weer gekocht. Timing the market baby! Of zo.
Mag toch hopen dat dat niet in het boek staat 🤔
Pagina: 1 ... 10 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij