Oelske schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:17:
[...]
Ik las inderdaad dat velen hier de SC erbij nemen. Dat zijn de small caps als ik me goed heb ingelezen? Dan wordt de verdeling van de inleg 79%/11%/10%?
Ik zit alleen nog even te twijfelen hoe ik het nou precies ga doen. Er wordt afgeraden om alles in één keer te beleggen en je eenmalige inleg over het jaar te spreiden om koerswijzigingen een beetje op te vangen. Echter bedenk ik me dat door de Coronacrisis die een beetje op zijn "retour" is het ook zo kan zijn dat bij aantrekkende beurzen de koersen alleen maar verder zullen stijgen en je dus in de toekomst meer voor het pakket moet betalen dan nu. Maar dat zijn wellicht de spanningen van een beginnende belegger.
En dan nog één vraagje, er staat ETF's maar eens per dag te verhandelen zijn. Wat moet ik hier precies bij denken? Ik moet op een bepaald moment achter de pc zitten om te kopen of kan ik mijn order gewoon plaatsen en die wordt op dat moment dan voor mij uitgevoerd?
Maak het allemaal niet te moeilijk en denk ook niet te moeilijk

. Op een bepaald tijdstip achter de pc moeten kruipen zou niet logisch en niet klantvriendelijk zijn dus dat hoeft niet.
Wat ze bedoelen is dat je aandelen, zolang de beurs open is, constant kunt verhandelen. Dus nu kopen en over 5 min weer verkopen.
EFT's zoals NT World+EM+SC hebben maar een handelsmoment dus je vertelt de bank voor hoeveel euro's je wilt kopen en de bank gaat dat voor je regelen. Afhankelijk van de koers op het handelsmoment krijg je dan bijvoorbeeld 1,05 of 1,07 participaties (bij wijze van).
Verkopen hetzelfde, of je zegt ik wil x participaties verkopen tegen ? bedrag of ik wil x euro's hebben tegen ? participaties.
Bedenk overigens ook of je alleen aandelen wilt of misschien toch ook obligaties. De standaard producten van de grootbanken hebben die namelijk wel.
Met alleen aandelen is niets mis maar dat heeft wel een bepaald risicoprofiel. Je kunt bijvoorbeeld ipv 100% aandelen ook 80% aandelen + 20% obligaties doen of 100% aandelen en 20% in je hypotheek.
Alles kan en er zijn geen foute keuze's zolang je maar een weloverwogen keus maakt.
Wat ik zelf doe is op de beurs alles in World+EM+SC maar eens per jaar ook een extra deel hypotheek aflossen (met een jaarlijkse belastingvrije schenking dus heb dat geld niet eerder tot mijn beschikking) waardoor de maandlasten naar beneden gaan. Dat bedrag (paar tientjes per maand) gebruik ik dan weer om mijn maandelijkse inleg in World+EM+SC mee te verhogen. Zo los je en je hypotheek sneller af bij gelijke maandlasten en gaat je inleg in World+EM+SC (waarvan je de aanname doet dat dat beter rendeert dan je hypotheek aflossen) omhoog terwijl je maandlasten gelijk blijven.
edit: aantal dingen waar je misschien tegenaan gaat lopen:
- Het duurt een paar dagen voor je order verwerkt is. Dus vandaag World+EM+SC kopen is pas over een paar dagen geld kwijt en participaties rijker. No sweat in de tussentijd
- Morgen is de koers misschien hoger dus denk je "oh shit ik heb ze nog niet dus ik koop te duur" of is de koers lager en denk je "oh had ik maar gewacht met kopen". Allebei een vorm van market timing en moet je niet doen. Je hebt vandaag ingelegd met de kennis van nu dus goed zo.
- Koersen gaan omhoog en naar beneden. Reken je niet rijk bij omhoog en niet arm bij omlaag maar blijf er 10+ jaar vanaf en kijk er niet te vaak naar en ga al helemaal niet zitten gokken/timen door tussentijds te verkopen en weer terug te kopen. Het meeste rendement komt maar uit een paar dagen per jaar "in de markt zitten" dus time in the market beats timing the market. Afblijven dus

.
[
Voor 26% gewijzigd door
GG85 op 17-05-2021 11:57
]