Ik heb nog wel wat bij de giro staan maar nieuwe VWLR koop ik voor nu gewoon bij BUX, het maakt mij verder niet uit waar ze staan en de app doet het verder prima voor wat het moet doen. De Giro werkt wel fijn qua site en dat mis ik idd wel een beetje bij bux zero.2Dutch schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:39:
[...]
Nu ik Bux Zero een tijdje heb gebruikt en ik er meer ETF's en aandelen bij zie komen, zit ik ook na te denken of ik niet de DeGiro spullen (Vanguard FTSE All-World, Vanguard S&P 500) vanaf nu bij Bux Zero ga aanschaffen. Want ik kan zero-orders gebruiken dus kost het verder niks en heb geen wisselkosten bij die 2 ETF's. Dat Bux alleen een app is voelt misschien een beetje minder 'safe', maar vraag me af hoe jullie hierover denken? 100k DGS geldig, tis ABN dus wat dat betreft voelt het veilig genoeg ook (anders doet de overheid wel weer een reddingsactie).
Net nog even wat rond zitten neuzen. We hebben nu nog 4 echt grote wereldwijde partijen op het gebied van content/IP/films.Xanaroth schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:58:
https://seekingalpha.com/...arnermedia-with-discovery
Nou, nieuwe mega-merger aangekondigd. AT&T/Discovery gedeelde spin-off. Ze staan beiden hun grote merken af in de uitzendwereld (AT&T’s CNN, HBO, TBS, TNT and Warner Brother’s studios as well as Discovery’s HGTV, Food Network, TLC and Animal Planet) voor een nieuwe media gigant die daarmee een enorme online aanwezigheid krijgt met HBO+/HBOmax.
Klinkt bijna als Disney+ kopie post-fox... ESPN vs eurosport. 24kitchen vs Food Network. National geographic vs Animal Planet. Marvel vs DC, The Mouse vs The Rabbit, Cartoon Network vs Disney Channel, etc etc.
Kwa timing trouwens niet eens zo raar; kunnen ze mooi alles samenvoegen voordat HBOmax de global release in gaat om dan gelijk heel veel content te hebben om de kijkers langdurig te binden.
Zowel T als DISC staan aanzienlijk hoger pre-market, en netflix gaat verder omlaag omdat er zo wel erg weinig opties over blijven om hun library mee te vullen.
Ownership in nieuwe bedrijf wordt 71% T aandeelhouders en 29% DISC aandeelhouders, waarbij DISC tevens 43B betaald waarmee AT&T mooi de schuldenlast wat kan verlagen richting de 5G investeringen en weer een pure-play wordt op het gebied van communicatie.
edit: verwachting in de markt is dat dit voor een Netflix, Viacom en Comcast etc wel eens de hand kan gaan forceren voor M&A. Misschien zelfs proberen zich hiertussen te duwen met een eigen bod richting Discovery of Warner/HBO.
Vooral omdat er nog veel andere kapers zjin die content nodig hebben voor hun eigen dienst (apple, amazon, google, netflix...) en maar erg weinig partijen waar je in 1 deal een hele bibliotheek mee kunt vullen.
- #1 met >$300B mkt cap is de Disney samenvoeging. Met onder andere disney, lucasfilm, pixar, marvel, 20th century
- #2 met >$250B mkt cap Comcast samenvoeging. Met onder andere universal pictures.
- #3 met >$150B mkt cap AT&T/DISC samenvoeging. Met onder andere HBO en Warner Brothers/Warnermedia.
- #4 met >$100B mkt cap Sony samenvoeging. Met onder andere Sony en Columbia pictures.
- #5 met >$25B mkt cap ViacomCBS. Met onder andere paramount pictures.
- #6 ..... >3B lionsgate...?
2 daarvan gaan nu zelf de streaming oorlog aan. Die zullen content dus in principe niet langer af staan. De 3e is met peacock ook langzaam aan het heroverwegen hoeveel ze uitlenen aan o.a. de concurrentie bij Amazon en Netflix eigen waard is, waarom met jezelf concurreren. Daarmee zal de top3 aan content library vullers en makers een eigen platform hebben en zich daar toe beperken.
Voor de nieuwe bedrijven als Netflix, Amazon, Google, Apple... Tja. Blijft niet veel over dan. Deze zijn zo de komende 10-20 jaar bezig met puur creëren van eigen IP en content in een poging aansluiting te vinden bij Disney+, HBOmax en Peacock want je haalt niet eventjes 20+ absolute top titles in zowel series als films van een plank ergens. Misschien wil een Sony wel een dealtje sluiten, alleen als iedereen James Bond, Spider-man, Breaking Bad en King of Queens heeft ga je je daar niet onderscheiden.
Zelfs al heb je een hit duurt het jaren om meerdere seizoenen of vervolgen te produceren. Kijkend naar Netflix, en hoe traag het daar gaat, is dat misschien nog wel een te conservatieve tijdlijn.
Dit betekend min of meer dat als een van de FANGs serieus het gevecht aan wil gaan in de streaming wereld, en zich wilt indekken/verzekeren van een grote gevulde bibliotheek (/hi netflix leegloop, straks hetzelfde doemscenario voor Amazon prime?) ze bijna verplicht worden een van deze monster bedrijven op te kopen. De echte consolidatieslag is immers al geweest en de top titels opgekocht.
Hoewel de streaming min of meer nog in de kinderschoenen staat, lijkt het al aardig in te schatten waar aandeelhouders linksom of rechtsom in elk geval betaald gaan worden. Kan iets zijn om in het achterhoofd te houden bij bepalen van kansen en waarderingen.
300B is wat veel, helemaal als je daarop een dik premium moet betalen. Maar 100-150 is nog enigzins bite-sized als je zoveel cash(flow) hebt als Amazon of Apple. Vooral als je dan in 1 transactie klaar bent.
offtopic:
disclore: long dis/t, voor nu
[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 18-05-2021 10:17 ]
Mooi uiteengezet. Vandaar dat ik afgelopen tijden DIS aan het bijkopen ben. Als straks alle corona problematiek voorbij is dan gaan ze naar mijn idee volgas ('firing on all 8 cilinders' op z'n Amerikaans). Content is king in de huidige tijd, de fragmentatie is wel een probleem voor de consument want die wil gewoon 1 abo voor alle content. Dat gaat helaas niet meer gebeuren en de consument zal moeten afwegen van welke provider hij de content wil zien.Xanaroth schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:39:
[...]
Net nog even wat rond zitten neuzen. We hebben nu nog 4 echt grote wereldwijde partijen op het gebied van content/IP/films.
- #1 met >$300B mkt cap is de Disney samenvoeging. Met onder andere disney, lucasfilm, pixar, marvel, 20th century
- #2 met >$250B mkt cap Comcast samenvoeging. Met onder andere universal pictures.
- #3 met >$150B mkt cap AT&T/DISC samenvoeging. Met onder andere HBO en Warner Brothers/Warnermedia.
- #4 met >$100B mkt cap Sony samenvoeging. Met onder andere Sony en Columbia pictures.
2 daarvan gaan nu zelf de streaming oorlog aan. Die zullen content dus in principe niet langer af staan. De 3e is met peacock ook langzaam aan het heroverwegen hoeveel ze uitlenen aan o.a. de concurrentie bij Amazon en Netflix eigen waard is, waarom met jezelf concurreren.
Voor de nieuwe bedrijven als Netflix, Amazon, Google, Apple... Tja. Deze zijn zo de komende 10-20 jaar bezig met puur creëren van eigen IP en content in een poging aansluiting te vinden bij Disney+, HBOmax en Peacock want je haalt niet eventjes 20+ absolute top titles in zowel series als films van een plank ergens. Zelfs al heb je een hit duurt het jaren om meerdere seizoenen of vervolgen te produceren. Kijkend naar Netflix, en hoe traag het daar gaat, is dat misschien nog wel een te conservatieve tijdlijn.
Dit betekend min of meer dat als een van de FANGs serieus het gevecht aan wil gaan in de streaming wereld, en zich wilt indekken/verzekeren van een grote gevulde bibliotheek (/hi netflix leegloop) ze bijna verplicht worden een van deze monster bedrijven op te kopen. De echte consolidatieslag is immers al geweest en de top titels opgekocht.
Hoewel de streaming min of meer nog in de kinderschoenen staat, lijkt het al aardig in te schatten waar aandeelhouders linksom of rechtsom in elk geval betaald gaan worden. Kan iets zijn om in het achterhoofd te houden bij bepalen van kansen en waarderingen.
offtopic:
>> Signature?
https://tweakers.net/nieu...oor-9-miljard-dollar.htmlXanaroth schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:39:
[...]
Net nog even wat rond zitten neuzen. We hebben nu nog 4 echt grote wereldwijde partijen op het gebied van content/IP/films.
2 daarvan gaan nu zelf de streaming oorlog aan. Die zullen content dus in principe niet langer af staan. De 3e is met peacock ook langzaam aan het heroverwegen hoeveel ze uitlenen aan o.a. de concurrentie bij Amazon en Netflix eigen waard is, waarom met jezelf concurreren. Daarmee zal de top3 aan content library vullers en makers een eigen platform hebben en zich daar toe beperken.
Voor de nieuwe bedrijven als Netflix, Amazon, Google, Apple... Tja. Blijft niet veel over dan. Deze zijn zo de komende 10-20 jaar bezig met puur creëren van eigen IP en content in een poging aansluiting te vinden bij Disney+, HBOmax en Peacock want je haalt niet eventjes 20+ absolute top titles in zowel series als films van een plank ergens. Misschien wil een Sony wel een dealtje sluiten, alleen als iedereen James Bond, Spider-man, Breaking Bad en King of Queens heeft ga je je daar niet onderscheiden.
Zelfs al heb je een hit duurt het jaren om meerdere seizoenen of vervolgen te produceren. Kijkend naar Netflix, en hoe traag het daar gaat, is dat misschien nog wel een te conservatieve tijdlijn.
Dit betekend min of meer dat als een van de FANGs serieus het gevecht aan wil gaan in de streaming wereld, en zich wilt indekken/verzekeren van een grote gevulde bibliotheek (/hi netflix leegloop, straks hetzelfde doemscenario voor Amazon prime?) ze bijna verplicht worden een van deze monster bedrijven op te kopen. De echte consolidatieslag is immers al geweest en de top titels opgekocht.
300B is wat veel, helemaal als je daarop een dik premium moet betalen. Maar 100-150 is nog enigzins bite-sized als je zoveel cash(flow) hebt als Amazon of Apple. Vooral als je dan in 1 transactie klaar bent.
offtopic:
En ondertussen Lionsgate ook al dik 15% in de plus tegenover vorige week. AT&T zelf bijna -15%, bijna komisch dit.
Lijkt erop dat vooral veel dividend beleggers het dumpen vanwege de aangekondige dividend cut. Terwijl het bedrijf min of meer dividend naar rato aanpast gezien het formaat van de spinoff; staat ze vrij straks de toegekende aandelen NewCo te verkopen en meer T te kopen zegmaar.... alleen dan wel stuk gezonder kwa payout ratio en schuldenlast.
Ik houd ze in elk geval nog even op mn koop lijstje.
Ondertussen blijkt dat zowel apple als comcast hebben geboden op MGM, en niet verder gingen dan $6B waar amazon wel de vraagprijs bereid is te betalen. In elk geval voor Apple en Netflix blijft er naast Lionsgate nu vrij weinig over behalve echt de oorlogskas te openen. Van wat ik begrijp is het prijskaartje daar iets van $8.8b, een serieuze premium op de huidige koers.
[ Voor 55% gewijzigd door Xanaroth op 18-05-2021 16:45 ]
Ik heb weer wat te lezen (dikke jongen)...

Ik las dat de 1940 editie de laatste zou zijn zonder invloed door andere te hebben.
Ik las dat de 1940 editie de laatste zou zijn zonder invloed door andere te hebben.
Anoniem: 455473
Never mind, oud artikel dat nieuw in mijn feed kwam
[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 18-05-2021 19:03 ]
Zijn theorie is dat omdat een groot deel van de aandelen van een bedrijf in index trackers zit, die aandelen geen invloed meer hebben op de koers. Die aandelen worden namelijk niet verkocht als een bedrijf het slecht doet. En zo krijg je bedrijven met een hoge koers, tot ze ineens failliet zijn.Anoniem: 455473 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:05:
Er is een passive bubble aldus Burry
Ergens ben ik het wel met hem eens. Probleem is de passive investing is pas de afgelopen 30 jaar echt van de grond gekomen dus de data is redelijk incompleet.
Ben benieuwd.
Wat hij vergeet (of opzettelijk weglaat) is dat de koers door de overgebleven aandeelhouders juist meer beïnvloed wordt. Als iedereen in trackers zit dan betekent dat niet alleen dat er minder verkopers zijn als het slecht gaat. Maar ook minder koper. Waardoor de koers gewoon net zo hard reageert op nieuws als anders.
En wat ik niet hoor is dat door dit mechanisme het veel makkelijker is geworden om de koers te manipuleren. Als het handels volume nog maar 10% is, dan heeft jouw euro 10x zoveel invloed op de koers. En kun je de koers dus voor 10% van de prijs manipuleren. Bij een klein bedrijf kan 1 groot hedgefund de koers compleet laten instorten door meer aandelen short te verkopen dan er uberhaubt beschikbaar zijn. En dit kan vervolgens spectaculair mis gaan als iemand anders die aandelen koopt en hold (zie GME saga).
Het de gemene deler is met de crisis waar hij zijn beroemdheid aan heeft te danken, is dat er straks hedgefunds en banken om gaan vallen omdat ze absurde risico's nemen. Maar we weten allemaal wie dan de rekening krijgt.
Ha, die heb ik ook! Mooi boek om in de kast te hebben staan! Maar hem helemaal lezen is echt niet meer de moeite waard.Qunix schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:41:
[Afbeelding]
Ben Thompson van Stratechery schreef in 2016 al dat de overname van Time Warner door AT&T geen goed idee was (Paywall helaas):
Maar wel interessant om die meetlat naast een overname te leggen: in hoeverre wordt er ook waarde vernietigd door een overname. Stel dat MGM heel veel omzet haalt uit het licenseren van content aan eindeloos veel distributeurs (geen idee wat hun business model is!), dan wordt het een heel kostbare zaak voor Amazon om het exclusief te maken.
In de nieuwsbrief van deze week schreef hij iets over goede beslissingen (de verkoop nu) die soms niet veel meer zijn dan een domme beslissing van eerder terugdraaienThese are two very different companies with two very different strategic views of content. A distributor in a zero-sum competition for subscribers (like AT&T) has a vertical business model: ideally there should be services and content that are exclusive to the distributor, thus securing customers. Time Warner, though, is a content company, which means it has a horizontal business model: content is made once and then monetized across the broadest set of potential customers possible, taking advantage of content’s zero marginal cost. The assumption of this sort of horizontal business model underlay Time Warner’s valuation; to suddenly make Time Warner’s content exclusive to AT&T would be massively value destructive (this is a reality often missed by suggestions that Apple, for example, should acquire content companies to differentiate its hardware).
Maar wel interessant om die meetlat naast een overname te leggen: in hoeverre wordt er ook waarde vernietigd door een overname. Stel dat MGM heel veel omzet haalt uit het licenseren van content aan eindeloos veel distributeurs (geen idee wat hun business model is!), dan wordt het een heel kostbare zaak voor Amazon om het exclusief te maken.
Volgens mij heb ik de zesde editie gelezen, maar daarbij is het heel duidelijk wat van de oorspronkelijke auteurs is en wat nieuw is. Vond dat op zich wel een prima format, met een modern voorwoord bij de verschillende hoofdstukken. Maar geloof wel dat de oudere edities meer oorspronkelijk materiaal hebben, in de nieuwe zijn wat hoofdstukken geschrapt. Dus is ook wat voor te zeggen.Qunix schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:41:
[Afbeelding]
Ik weet dat een hoop outdated is, maar toch zijn er veel principes nog steeds van toepassing, lijkt mij. Ik heb ook eerder The Intelligent Investor gelezen. Heb daaruit een hoop geleerd. Ik wil wat verdieping in bepaalde zaken en ik dacht, dan proberen we de Security Analysis. De 1940 versie is de laatste waar zij zonder invloed het boek hebben geschreven. Ik las ook dat de laatste paar edities slecht waren. Er zouden 11 hoofdstukken missen.eamelink schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:13:
[...]
Ha, die heb ik ook! Mooi boek om in de kast te hebben staan! Maar hem helemaal lezen is echt niet meer de moeite waard.
Plus ik ben ook wel geinteresseerd in geschiedenis, dus de intro trok mij al aan: "er komt waarschijnlijk een oorlog en daarom moet je investeren in goede en veilige bedrijven" staat in de introductie.
Volgens mij heb ik een jaar of tien geleden precies hetzelfde gedaan; The Intelligent Investor gelezen en daarna deze gekocht. Zelfde editie als jij 
Maar heb het lezen toen snel opgegeven
Ik heb de 6e editie. Volgens mij is duidelijk aangegeven wat nieuw is en wat oud.eamelink schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:43:
Volgens mij heb ik een jaar of tien geleden precies hetzelfde gedaan; The Intelligent Investor gelezen en daarna deze gekocht. Zelfde editie als jij
Er zijn inderdaad hoofdstukken waar niet doorheen te komen is
Gaat hard omlaag vandaag. Ook vooral bij bedrijven zoals ASML die super goede vooruitzichten hebben. Vreemd.
Wat is daar vreemd aan? ASML heeft een flinke waardering en als mensen een daling verwachten dan zijn er over het algemeen meer verkoopers dan kopers.xzip22 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:20:
Gaat hard omlaag vandaag. Ook vooral bij bedrijven zoals ASML die super goede vooruitzichten hebben. Vreemd.
Trekt de markt weer aan dan zijn ze ook zo weer terug
[ Voor 7% gewijzigd door MrFX op 19-05-2021 15:29 ]
”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”
De hele markt dipt dus, ja dan dippen ook de goede bedrijven.xzip22 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:20:
ik zal na vandaag waarschijnlijk wel negatief staan (als in al mijn winst van afgelopen 2 maand verdampt). maar ach ik ben blij dat ik geen crypto heb
[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 19-05-2021 15:30 ]
ora et labora
ASML stond in december nog op €300 en 2 maanden terug nog een dip naar €400. 2 weken terug €550 dus imo is een beetje correctie wel terecht hoor. ASML gaat lekker, maar t.o.v. pre corona waren ze bijna verdubbeld.xzip22 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:20:
Genoeg jaren ging het prima en steeg de koers ~10% per jaar. Die 100% stijging was gewoon ongekend.
Op dit soort momenten baal ik dat ik mijn 'hedge-aandelen' niet wat meer heb uitgebouwd. De enige groene bedrijven vandaag bij mij ; FLOW & Mining aandelen. Unilever overleeft ook nog wel.
Waar ik normaal maandelijks een beetje tegen mijn inkoopmoment op kijk in hele groene markten wordt het nu wel weer iets leuker. De GAK verlagen is nog een ander verhaal, daarvoor moeten we toch een dieper dal in de komende tijd.
Waar ik normaal maandelijks een beetje tegen mijn inkoopmoment op kijk in hele groene markten wordt het nu wel weer iets leuker. De GAK verlagen is nog een ander verhaal, daarvoor moeten we toch een dieper dal in de komende tijd.
Slechte cijfers van o.a. Tesla (o.a. daling verkopen, BTC positie staat zwaar op verlies). Als de groeibedrijven terugzakken, vallen ook de verkopen/prognoses terug van leveranciers.xzip22 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:20:
Leveranciers die weer o.a. ASML apparatuur gebruiken.
Daarbij, kijk ook naar de echte koers van ASML en niet alleen de huidige; nog altijd dik 22% in de plus in amper 5 maanden. Hoe hard verwacht je nou echt dat dat bedrijf groeit, is effectief gezien 50% op jaarbasis realistisch en houdbaar?
Wordt pas zenuwachtig als ze vanaf de huidige koers -30% staan ofzo.
[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 19-05-2021 15:45 ]
De verklaart inderdaad het een en ander. Het is meer dat ik de aanleiding niet begreep. Chiptekorten zijn gigantisch en dat lijkt de komende jaren niet te veranderen. Perfect voor ASML denk je dan. Het lijkt er dus vooral op dat er momenteel mensen hun winst pakken. En dat de eerdere groei tov de daling vandaag redelijk verwaarloosbaar is.Xanaroth schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:38:
[...]
Slechte cijfers van o.a. Tesla (daling verkopen). Als de groeibedrijven terugzakken, vallen ook de verkopen/prognoses terug van leveranciers.
Daarbij, kijk ook naar de echte koers van ASML en niet alleen de huidige; nog altijd dik 22% in de plus in amper 5 maanden. Hoe hard verwacht je nou echt dat dat bedrijf groeit, is effectief gezien 50% op jaarbasis realistisch en houdbaar?
Vergis je niet: met effectief 50% op jaarbasis (22% in amper 5 maanden) wordt er nog steeds heel heel erg veel groei verwacht op dat vlak. Slechts 'ietsie' minder groei nu. Dus dat blijft intact..xzip22 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:54:
[...]
De verklaart inderdaad het een en ander. Het is meer dat ik de aanleiding niet begreep. Chiptekorten zijn gigantisch en dat lijkt de komende jaren niet te veranderen. Perfect voor ASML denk je dan. Het lijkt er dus vooral op dat er momenteel mensen hun winst pakken. En dat de eerdere groei tov de daling vandaag redelijk verwaarloosbaar is.
Met het vakantiegeld dat volgende week weer gestort wordt, kunnen we allemaal beter hopen dat de daling nog even wordt vastgehouden. Toch weer wat meer aandelen voor hetzelfde geld
edit: Zelf ondertussen mijn Shaw Communications (SJR.b) omgezet deze "dip". Afgelopen maand dik +2%, lijkt niet veel, maar cad/usd is ook rap gegaan met 3,5% in 1 maand tijd. Die omwisseling krijg ik er ook nog bij.
Mn gewenste aankoop (realty income; USD) is ondertussen van 69 terug naar 64 geschoten.
Er zat op papier nog een grofweg 13,5% upside in de koers (referentie overnamebod + verwacht resterend dividend), welke ik op zich prima wou uitzitten. Je krijgt niet vaak 13,5% op jaarbasis.
Echter krijg ik met nú inwisselen, bij deze stapeling, >15% meer aandelen (en hoger dividend) dan pakweg begin van de maand. Met dat er toch ook wat risico zit in de overname&tijdsfactor, besloten nu maar vast te verzilveren in plaats van te gokken op hoe alles verder loopt.
[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 19-05-2021 16:14 ]
Je neemt dan ook een hoop risico op je boek. De 2e en 4e mobiele operator van Canada (waar mobiele kosten al belachelijk zijn) willen fuseren. Daar gaan regulators zich natuurlijk mee bemoeien. Grote kans dat dat op zijn minst vertragingen gaat opleveren, of dat de deal zelfs afketst. En de downside is behoorlijk gezien de grote premie. Ik zou niet 1-2-3 durven stellen dat deze spread te groot is.Xanaroth schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:08:
[...]
Er zat op papier nog een grofweg 13,5% upside in de koers (referentie overnamebod + verwacht resterend dividend), welke ik op zich prima wou uitzitten. Je krijgt niet vaak 13,5% op jaarbasis.
Er zijn genoeg mergers die met een wijde spread handelen (CHNG momenteel, bijvoorbeeld, of MX) maar vaak is daar een valide reden voor.
[ Voor 4% gewijzigd door writser op 19-05-2021 16:49 ]
Onvoorstelbaar!
Die mensen die hier zo sterk overtuigd waren (zijn) dat TSLA over een paar jaar over de $2000 zit zullen nu wel hard bijkopen..?
@Deveon ?
@Deveon ?
Doe niet zo respectloos. Als Deveon zijn hypothese met je/ons wilt delen doet die dat wel.Murphy78 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:48:
Die mensen die hier zo sterk overtuigd waren (zijn) dat TSLA over een paar jaar over de $2000 zit zullen nu wel hard bijkopen..?
@Deveon ?
Uiteindelijk is Tesla nog steeds 10.000% up in 10 jaar. Daar kunnen ETFs niet aan toppen. Zelfs als Tesla nog 50% omlaag gaat, is het nog steeds een prima investering geweest voor de meeste mensen.
Disclaimer; ik heb geen TSLA dus mij maakt het niet uit verder maar het staat wel op mijn buy-lijstje.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 19-05-2021 18:56 ]
Hier niet. Ik ben tevreden met mijn positie en wil niet alle eieren in één mand. Misschien nog een call optie op $1000 voor 2023, maar momenteel is de koers mij te onzeker. Met de crash van BTC kan dat wel eens heel negatief afspiegelen op de Q2 resultaten.Murphy78 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:48:
@Deveon ?
Dit specifieke bod was min of meer zonder voorbehoud; zolang de regulators maar goedkeuring geven gaat het door. Als er onderdelen afgestoten/verkocht moeten worden hebben ze de volle 100% medewerking en hindert het de overname zelf niet - hooguit het tijdspad.writser schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:47:
[...]
Je neemt dan ook een hoop risico op je boek. De 2e en 4e mobiele operator van Canada (waar mobiele kosten al belachelijk zijn) willen fuseren. Daar gaan regulators zich natuurlijk mee bemoeien. Grote kans dat dat op zijn minst vertragingen gaat opleveren, of dat de deal zelfs afketst. En de downside is behoorlijk gezien de grote premie. Ik zou niet 1-2-3 durven stellen dat deze spread te groot is.
Er zijn genoeg mergers die met een wijde spread handelen (CHNG momenteel, bijvoorbeeld, of MX) maar vaak is daar een valide reden voor.
Toch blijft er (terecht) altijd een risico, dus vandaar de overstap vast genomen nu ik min of meer dezelfde "deal" kan sluiten wat betreft aantal aandelen dat ik ermee krijg.
Sorry voor de respectloosheid.Anoniem: 455473 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:21:
[...]
Doe niet zo respectloos. Als Deveon zijn hypothese met je/ons wilt delen doet die dat wel.
Uiteindelijk is Tesla nog steeds 10.000% up in 10 jaar. Daar kunnen ETFs niet aan toppen. Zelfs als Tesla nog 50% omlaag gaat, is het nog steeds een prima investering geweest voor de meeste mensen.
Disclaimer; ik heb geen TSLA dus mij maakt het niet uit verder maar het staat wel op mijn buy-lijstje.
Het aandeel is tot in den treure (op PE>1000) verdedigd. Als je dan ziet dat de beste CEO ter wereld een miljard in een zeer speculatieve asset stopt, en twee maanden later denkt "Oeps, BTC verspilt toch wel veel energie!" dan is dat wel bedenkelijk.
Waarom je een groei/hype-aandeel met een ETF zou vergelijken volg ik niet.
Maargoed, ik reageer met een knipoog op een koersverloop van twee maanden, wat zegt zo'n tijspanne? Ik kan er falikant naast zitten. De reactie die ik eigenlijk had verwacht is "de speculanten zijn uitgestapt; $5,000 over een paar jaar kan nog steeds door dezelfde fundamentals zoals eerder gepost". Is er b.v. iets veranderd aan onderstaand sentiment?
Anoniem: 455473 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:11:
[...]
Verdere is concurrentie een non-issue, er gaat echt geen automaker zijn die de komende jaren meer dan 100k EVs gaat maken per jaar. Daar komt nog eens bij dat Tesla in alle objectieve metrics het best is.
Over een paar jaar is de winstgevendheid van Tesla echt 1 of a kind, het is een generatie ding dat de bias naar Musk zorgt dat veel mensen zo negatief zijn over Tesla, maar het is de automaker die zorgt dat geen 9 miljoen mensen meer overlijden aan luchtvervuiling.
Het voldoet aan alle eisen die Buffett in een bedrijf zoekt. Daarnaast is het bankroet gaan van de legacy bedrijven versneld door Corona, als over een paar jaar Tesla op 5000 dollar staat, zullen jullie terugkijken en zien dat wedden tegen Musk niet slim is, hij wint altijd.
Indexfondsen en ETFs zijn dermate populair aan het worden dat ik bovenstaand enkel maar erger zie worden. Voor mezelf had ik ook een optioneel plan om overwaarde van een verkocht huis in het NT fonds te parkeren maar ik raak hierdoor enigzins bevreesd.RocketKoen schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:07:
[...]
Zijn theorie is dat omdat een groot deel van de aandelen van een bedrijf in index trackers zit, die aandelen geen invloed meer hebben op de koers. Die aandelen worden namelijk niet verkocht als een bedrijf het slecht doet. En zo krijg je bedrijven met een hoge koers, tot ze ineens failliet zijn.
Wat hij vergeet (of opzettelijk weglaat) is dat de koers door de overgebleven aandeelhouders juist meer beïnvloed wordt. Als iedereen in trackers zit dan betekent dat niet alleen dat er minder verkopers zijn als het slecht gaat. Maar ook minder koper. Waardoor de koers gewoon net zo hard reageert op nieuws als anders.
En wat ik niet hoor is dat door dit mechanisme het veel makkelijker is geworden om de koers te manipuleren. Als het handels volume nog maar 10% is, dan heeft jouw euro 10x zoveel invloed op de koers. En kun je de koers dus voor 10% van de prijs manipuleren. Bij een klein bedrijf kan 1 groot hedgefund de koers compleet laten instorten door meer aandelen short te verkopen dan er uberhaubt beschikbaar zijn. En dit kan vervolgens spectaculair mis gaan als iemand anders die aandelen koopt en hold (zie GME saga).
Het de gemene deler is met de crisis waar hij zijn beroemdheid aan heeft te danken, is dat er straks hedgefunds en banken om gaan vallen omdat ze absurde risico's nemen. Maar we weten allemaal wie dan de rekening krijgt.
Een van de unieke eigenschappen van Elon Musk is dat hij fouten direct corrigeert. Er zijn wel degelijk nieuwe inzichten gekomen de afgelopen maanden. Verder is het een lastige man om te volgen en kan het ook een kinderlijke wraakactie zijn. Je weet het eigenlijk nooit, maar wat ik wel weet is dat de media hem totaal niet begrijpt en enorm veel verkeerd geïnterpreteerd wordt (achteraf bekeken).Murphy78 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:40:
[...]
Het aandeel is tot in den treure (op PE>1000) verdedigd. Als je dan ziet dat de beste CEO ter wereld een miljard in een zeer speculatieve asset stopt, en twee maanden later denkt "Oeps, BTC verspilt toch wel veel energie!" dan is dat wel bedenkelijk.
[...]
Als P/E ratio belangrijk is voor jou dan is Tesla niet interessant. Het is een groei aandeel en die maken hooguit amper winst. Ik zie Tesla in ieder geval volgend jaar zeker de $1000 passeren, ongeacht Bitcoin, credit sales of autonomie.
Concurrentie komt nu toch wel op stoom en de productie van Tesla blijft hierbij flink achter. Ik zie het niet meer gebeuren, nieuwe productie komt ook heel moeizaam van de grond. Uiteindelijk gaat het toch om marktaandeel en enige winst of zicht op winst vinden eigenaren ook prettig. De rammelende aftersales gaat ook opbreken bij een groter aanbod op de markt.Deveon schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:46:
[...]
Als P/E ratio belangrijk is voor jou dan is Tesla niet interessant. Het is een groei aandeel en die maken hooguit amper winst. Ik zie Tesla in ieder geval volgend jaar zeker de $1000 passeren, ongeacht Bitcoin, credit sales of autonomie.
Madcap Musk aan het roer is nog een extra onzekerheidsfactor.
Ik ben bang dat nu de hele markt naar EV gaat er nog maar een klein stukje van de taart overblijft voor Tesla.
200 is waarschijnlijker dan 1000 dit jaar. Sterkte.
Op dit moment beleg ik hoofdzakelijk via de ING in de NT World, Euro, EM en SC fondsen. Nu ben ik geïnteresseerd om dit buy-and-hold portfolio uit te breiden met enerzijds EM SC SPYX / IE00B48X4842 voor verdere marktkapitalisatie en anderzijds een Small Cap Value tilt met Europe ZPRX / IE00BSPLC298 en USA ZPRV / IE00BSPLC413. Ik probeer inzichtelijk te krijgen wat de kosten van deze uitbreiding zullen zijn (buiten het dividendlek) en ik zou jullie willen vragen om met mij mee te kijken of ik niet iets over het hoofd zie.
ZPRX is beschikbaar als index fonds bij de ING maar SPYX en ZPRV zijn dat niet. ZPRX heeft als fonds lopende kosten van 0,30%, met bij de ING geen transactiekosten maar wel een servicefee van 0,24% per jaar (over de eerste 100.000€). Nu heb ik ook een custody account bij DeGiro (ik ben me bewust van het verleden van deze broker) en daar is ZPRX beschikbaar als ETF op de Duitse markt Xetra. De kosten hiervan zijn €4,00 + 0,05% per transactie plus een jaarlijkse 2,50€ toegangskosten tot Xetra (ongeacht de hoeveelheid ETFs die je op die markt koopt dus deze kosten lopen niet op als ik ook voor SPYX en ZPRV ga). De ETF heeft dezelfde lopende kosten van 0,30%. Ik zie verder geen kosten in de zin van een jaarlijkse servicefee bij DeGiro. ZPRX is accumulerend en heeft dus ook geen kosten bij dividenduitkering die je hebt bij een Custody account bij DeGiro.
Nu lijkt het mij dat het een kwestie is om de transactiekosten een beetje beperkt te houden en bijv. op <0,5-1% te mikken door minder vaak per jaar te kopen maar daarbij rekening houden met time in de market door niet te lang geld op te potten dat niets staat te doen. Als ik dat doe dan is een ZPRX ETF bij DeGiro toch goedkoper dan het ZPRX indexfonds bij de ING vanwege het ontbreken van een jaarlijkse service fee? Je mist natuurlijk wel het gemak van automatiseren van een maandelijke inleg.
Mis ik ergens kosten of heb ik een goed genoeg overzicht van de kosten zodat ik gerust ZPRX, ZPRV en SPYX ETFs kan gaan aankopen bij DeGiro (of beter een andere broker?) naast mijn maandelijkse inleg bij de ING?
ZPRX is beschikbaar als index fonds bij de ING maar SPYX en ZPRV zijn dat niet. ZPRX heeft als fonds lopende kosten van 0,30%, met bij de ING geen transactiekosten maar wel een servicefee van 0,24% per jaar (over de eerste 100.000€). Nu heb ik ook een custody account bij DeGiro (ik ben me bewust van het verleden van deze broker) en daar is ZPRX beschikbaar als ETF op de Duitse markt Xetra. De kosten hiervan zijn €4,00 + 0,05% per transactie plus een jaarlijkse 2,50€ toegangskosten tot Xetra (ongeacht de hoeveelheid ETFs die je op die markt koopt dus deze kosten lopen niet op als ik ook voor SPYX en ZPRV ga). De ETF heeft dezelfde lopende kosten van 0,30%. Ik zie verder geen kosten in de zin van een jaarlijkse servicefee bij DeGiro. ZPRX is accumulerend en heeft dus ook geen kosten bij dividenduitkering die je hebt bij een Custody account bij DeGiro.
Nu lijkt het mij dat het een kwestie is om de transactiekosten een beetje beperkt te houden en bijv. op <0,5-1% te mikken door minder vaak per jaar te kopen maar daarbij rekening houden met time in de market door niet te lang geld op te potten dat niets staat te doen. Als ik dat doe dan is een ZPRX ETF bij DeGiro toch goedkoper dan het ZPRX indexfonds bij de ING vanwege het ontbreken van een jaarlijkse service fee? Je mist natuurlijk wel het gemak van automatiseren van een maandelijke inleg.
Mis ik ergens kosten of heb ik een goed genoeg overzicht van de kosten zodat ik gerust ZPRX, ZPRV en SPYX ETFs kan gaan aankopen bij DeGiro (of beter een andere broker?) naast mijn maandelijkse inleg bij de ING?
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
De nieuwe producten zijn grotendeels afhankelijk van hun eigen batterij productie en dat is momenteel erg onduidelijk waar ze staan.tuinïnen schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 00:15:
[...]
Concurrentie komt nu toch wel op stoom en de productie van Tesla blijft hierbij flink achter. Ik zie het niet meer gebeuren, nieuwe productie komt ook heel moeizaam van de grond.
[..]
200 is waarschijnlijker dan 1000 dit jaar. Sterkte.
Verder ben ik het met je eens dat er voor de consument momenteel voldoende keus is. Op Autoscout staan er 2000 elektrische Volkswagens te koop uit 2020, waarvan 850 in Nederland. Echter is dat voor de bedrijfsvoering niet echt positief en verwacht ik een vergelijkbare situatie zoals Apple op de smartphone markt afgelopen decennia.
$1000 dit jaar zou mooi zijn, maar dat zit er denk ik niet in. Voor zulke waardering moeten eerst Berlijn en Austin op stoom komen. Autonomie is natuurlijk de ultieme katalysator maar daarvoor zou een lokale overheid dat eerst in de praktijk moeten goedkeuren.
Grote investeerders en pensioenen deden dit eigenlijk ook al langer en met wat je anders ook wel forse bedragen kunt noemen. Nederlanders hebben bijvoorbeeld 1605 miljard in Nederlandse pensioenfondsen zitten.r0bb schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:25:
[...]
Indexfondsen en ETFs zijn dermate populair aan het worden dat ik bovenstaand enkel maar erger zie worden. Voor mezelf had ik ook een optioneel plan om overwaarde van een verkocht huis in het NT fonds te parkeren maar ik raak hierdoor enigzins bevreesd.
Mijn reactie was pre-split, dat betekent dat met de hoogste koers van rond de 900 ik er niet ver naast zat. Hij was namelijk dan al 4500.Murphy78 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:40:
[...]
Sorry voor de respectloosheid.
Waarom je een groei/hype-aandeel met een ETF zou vergelijken volg ik niet.
Maargoed, ik reageer met een knipoog op een koersverloop van twee maanden, wat zegt zo'n tijspanne? Ik kan er falikant naast zitten. De reactie die ik eigenlijk had verwacht is "de speculanten zijn uitgestapt; $5,000 over een paar jaar kan nog steeds door dezelfde fundamentals zoals eerder gepost". Is er b.v. iets veranderd aan onderstaand sentiment?
[...]
Ik weet dat het in de treure is verdedigd, maar dat kwam omdat er heel veel mensen bleven aanvallen.
Uiteindelijk is het iets te snel gegaan en wat mij betreft en komt er wel een pull back. Mijn buy order staat klaar, maar niet op deze prijs
@Radiodurans ZPRV en ZPRX vind ik wel prima keuzes voor small value. Bij DeGiro zijn die ook relatief goedkoop aan te kopen en houden. SPYX is eigenlijk small cap blend. Gezien dat en de vrij hoge TER zou ik waarschijnlijk liever EMVL nemen als EM value keuze. Geen small cap maar wel echt value.
Hoeveel van je portefeuille wil je tilten naar value?
Edit: hoewel IJS via opties bij IB/Lynx natuurlijk nog mooier zou zijn dan ZPRV omdat je dan geen dividendlek hebt. Maar dan moet je wel een redelijk grote portefeuille hebben voordat dat lonend is.
Edit: hoewel IJS via opties bij IB/Lynx natuurlijk nog mooier zou zijn dan ZPRV omdat je dan geen dividendlek hebt. Maar dan moet je wel een redelijk grote portefeuille hebben voordat dat lonend is.
[ Voor 38% gewijzigd door Pistachenootje op 20-05-2021 11:52 ]
Korte vraag voor de ABN Zelf Beleggen gebruikers wat ik niet kan terugvinden in de informatie van de site (wat dus waarschijnlijk betekent dat het niet kan).
Kan je bij de beleggersrekening ook potjes maken, zoals dat kan bij een spaarrekening. Oftewel een saldo voor onszelf en een saldo voor de kinderen? Of kan ik eventueel 2 losse beleggingsrekeningen openen? Ik zou namelijk graag beide saldi gescheiden houden om dit goed inzichtelijk te houden.
Kan je bij de beleggersrekening ook potjes maken, zoals dat kan bij een spaarrekening. Oftewel een saldo voor onszelf en een saldo voor de kinderen? Of kan ik eventueel 2 losse beleggingsrekeningen openen? Ik zou namelijk graag beide saldi gescheiden houden om dit goed inzichtelijk te houden.
Ik heb nu nog begeleid beleggen en beleggen basis. Over het algemeen kan je bij ABN vanalles naast elkaar hebben draaien. Het lijkt me goed mogelijk dat je gewoon twee beleggingsrekeningen kan hebben.Jwlb schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:36:
Korte vraag voor de ABN Zelf Beleggen gebruikers wat ik niet kan terugvinden in de informatie van de site (wat dus waarschijnlijk betekent dat het niet kan).
Ik zou als ik jou was gewoon via zelf regelen proberen een tweede rekening ernaast te openen, het kan wel zijn dat ie dan een andere rekening nodig heeft om de kosten vanaf te halen (maar ook dat is te regelen). Anders even bellen, in mijn ervaring kunnen ze dan wel wat voor je betekenen.
Het potjes gedeelte vind ik juist bij andere banken wat sterker, bij ABN is dat voor zover ik weet beperkt tot het instellen van een spaardoel per rekening ( en dat doet echt niks meer dan een balkje tonen...). Heb dat bij vrienden met ING of rabo (??) mooier gezien.
Eerdaags werd ik gebeld door de ING. Schijnbaar vallen wij tegenwoordig in de categorie "vermogende klanten". Of ik interesse had in een persoonlijk financieel adviesgesprek met een specialist van ING.
Heb ja gezegd. Gewoon om eens te ervaren wat zo'n gesprek dan in gaat houden. Ben erg benieuwd waar ze mee gaan komen dat beter/goedkoper gaat zijn dan de NT fondsen in een "zelf beleggen" depot. Praten kan altijd zeg ik.
Zijn er hier nog meer mensen door de ING gebeld? Wat was jullie ervaring met zo'n gesprek? Of de redenen om het gesprek juist niet aan te gaan...
Heb ja gezegd. Gewoon om eens te ervaren wat zo'n gesprek dan in gaat houden. Ben erg benieuwd waar ze mee gaan komen dat beter/goedkoper gaat zijn dan de NT fondsen in een "zelf beleggen" depot. Praten kan altijd zeg ik.
Zijn er hier nog meer mensen door de ING gebeld? Wat was jullie ervaring met zo'n gesprek? Of de redenen om het gesprek juist niet aan te gaan...
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Als ze de moeite nemen om jou te bellen kan dat nooit goedkoper zijn dan zelf beleggen in de NT fondsen. Ze moeten ergens hun eigen marge vandaan halen toch?Panzer_V schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:41:
Eerdaags werd ik gebeld door de ING. Schijnbaar vallen wij tegenwoordig in de categorie "vermogende klanten". Of ik interesse had in een persoonlijk financieel adviesgesprek met een specialist van ING.
Beetje kort door de bocht, maar de NT zijn mooi gespreid en volgen dus gewoon de wereldmarkt. Als de ING een persoonlijk profiel opstelt met daarin andere fondsen is het in mijn ogen een 'coin flip' of die beter of slechter dan de NT fondsen presteert. Het is de veiligste keuze om gewoon de standaard NT fondsen te nemen.
Met dat in het achterhoofd zal ING jou extra kosten rekenen voor het beheer, terwijl het rendement uiteraard niet gegarandeerd is. Puntje bij paaltje maken zij gegarandeerd winst (jij betaalt dit) en neem jij onnodig risico. Ik zou het persoonlijk dus niet doen.
[ Voor 26% gewijzigd door Santee op 20-05-2021 12:52 ]
Dank voor de tip van EMVL (of 5MVL op Xetra)! Mijn bedoeling was om SPYX toe te voegen in aanvulling van de NT fondsen om een grotere marktkapitalisatie te bereiken, je 'mist' nl. emerging markets small cap (een kleine 2% van de marktkapitalisatie). Dat het dus blend is en niet value is de bedoeling.Pistachenootje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:21:
@Radiodurans ZPRV en ZPRX vind ik wel prima keuzes voor small value. Bij DeGiro zijn die ook relatief goedkoop aan te kopen en houden. SPYX is eigenlijk small cap blend. Gezien dat en de vrij hoge TER zou ik waarschijnlijk liever EMVL nemen als EM value keuze. Geen small cap maar wel echt value.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UI06Xbwuy4BtWhbtoKOBF0Fw.png?f=user_large)
- 85% van mijn portfolio is ongeveer marktkapitalisatie met een lichte Euro tilt.
- 15% van mijn portfolio is pure small cap value met een relatief sterke Euro tilt. Ik twijfel nog of ik het USA deel wat verhoog ten koste van het Euro deel
- Als je er vanuit gaat dat NT World SC voor ~60% uit USA bestaat en ~20% Euro zal dit deels de euro tilt van de twee pure small cap value fondsen opheffen
- Het totale small cap value deel van dit portfolio zal 20-25% zijn als je er van uit gaat dat een deel van NT World SC blend ook value bedrijven bevat.
Ik heb hier natuurlijk veel te veel over nagedacht
Ik zal eens aan de kosten en voorwaarden gaan rekenen maar zover ik snel had begrepen eerder zit je dan aan een groter portfolio te denken dan ik nu nog heb. Ik zal de verschillende opties in de gaten blijven houden, er zal vast nog wel meer beweging komen in de beschikbare interessante fondsen de komende jaren.Edit: hoewel IJS via opties bij IB/Lynx natuurlijk nog mooier zou zijn dan ZPRV omdat je dan geen dividendlek hebt. Maar dan moet je wel een redelijk grote portefeuille hebben voordat dat lonend is.
[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 20-05-2021 14:37 ]
Anoniem: 677216
Je kan gewoon meerdere beleggingsrekeningen openen. Geen potjes.Jwlb schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:36:
@Panzer_V @Santee ik verwacht dat elk advies van een bank ook een deel obligaties zal bevatten om een neerwaartse koers van aandelen te dempen. Ik zou daar geen 100% aandelen advies van verwachten (zoals je wel zelf kiest met alleen de genoemde fondsen).
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
@Radiodurans ik weet niet of je deze al gezien hebt: YouTube: The Problem With Small Cap Stocks
Daarnaast kun je afvragen of een 2.5% allocatie wel de moeite waard is. De TER + dividendlek (zo'n 0.8% samen) is ook niet niks. Maar goed als je op basis van al die informatie het wel de moeite waard vind kan ik dat ook begrijpen. Ik zou er zelf niet aan beginnen denk ik. Rest van de portefeuille kan ik me wel in vinden.
Daarnaast kun je afvragen of een 2.5% allocatie wel de moeite waard is. De TER + dividendlek (zo'n 0.8% samen) is ook niet niks. Maar goed als je op basis van al die informatie het wel de moeite waard vind kan ik dat ook begrijpen. Ik zou er zelf niet aan beginnen denk ik. Rest van de portefeuille kan ik me wel in vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 20-05-2021 15:57 ]
@Panzer_V ik heb wel eens zo'n gesprek gehad bij de Rabobank. Ook ik dacht 'praten kan altijd, wellicht is het interessant'. Ik heb uit dat gesprek best wat interessante dingen gehaald o.a. over obligaties en factor beleggen. Ook heb ik de opbouw van hun advies portefeuilles gezien (die je normaal niet te zien krijgt). Op basis van dat gesprek en de kosten toen besloten dat ik het liever zelf doe.
Dat is zeker waar, maar obligaties kan je toch ook zelf aanschaffen als je liever een portefuille met minder risico wilt? Enige rede om het te doen lijkt mij als je er geen omkijken naar wilt hebben en het verloren rendement dan maar accepteert. Is een persoonlijke keuze die voor iedereen verschillend kan zijn denk ik.Qwerty-273 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:11:
@Panzer_V @Santee ik verwacht dat elk advies van een bank ook een deel obligaties zal bevatten om een neerwaartse koers van aandelen te dempen. Ik zou daar geen 100% aandelen advies van verwachten (zoals je wel zelf kiest met alleen de genoemde fondsen).
Ideetje voor de Nederlandse belegger die VRH betaalt in box 3:
https://www.kinnevik.com/...-zalando-distribution.pdf
1. Koop de Zweedse Kinnevik redemption shares op een ~7% discount t.o.v. Zalando (https://finance.yahoo.com/quote/KINV-IL-B.ST)
2. Short Zalando in Duitsland als hedge (optioneel)
3. Tik 30% bronbelasting af in Zweden.
4. Converteer de verkregen Zweedse aandelen Zalando naar Duitse aandelen Zalando en verkoop ze.
5. Vraag 15% bronbelasting terug in Zweden - het verdragstarief met Nederland is 15%.
6. Verreken de resterende 15% in Nederland.
De spread is helaas niet gigantisch en het kost je wat werk (en margin space), maar wellicht een ideetje als je de resterende 15% binnen afzienbare tijd kan verrekenen in Nederland.
1. Koop de Zweedse Kinnevik redemption shares op een ~7% discount t.o.v. Zalando (https://finance.yahoo.com/quote/KINV-IL-B.ST)
4. Converteer de verkregen Zweedse aandelen Zalando naar Duitse aandelen Zalando en verkoop ze.
5. Vraag 15% bronbelasting terug in Zweden - het verdragstarief met Nederland is 15%.
De spread is helaas niet gigantisch en het kost je wat werk (en margin space), maar wellicht een ideetje als je de resterende 15% binnen afzienbare tijd kan verrekenen in Nederland.
[ Voor 7% gewijzigd door writser op 20-05-2021 22:05 ]
Onvoorstelbaar!
Dat is een leuke deal, maar voor de vermogensbelasting maakt het netto toch niets uit? Alles wat je in Nederland kan verrekenen heb je eerder al betaald aan Zweden.
[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 20-05-2021 18:58 ]
Ik val welliswaar niet in de 'doelgroep' (vermogen alsmede kennis), maar hoe convert je die aandelen dan?writser schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:17:
Ideetje voor de Nederlandse belegger die een hekel heeft aan vermogensbelasting betalen:
De spread is helaas niet gigantisch en het kost je wat werk (en margin space), maar wellicht een ideetje als je nog niet genoeg Nederlandse tax credits hebt.

Wat je in Zweden betaalt is geen vermogensbelasting. Bovendien betaal je zowel over de Zweedse vordering als over de Nederlandse tax credit geen vermogensbelasting totdat je ze verzilvert, dus het scheelt wel degelijk belasting.Zr40 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:56:
Dat is een leuke deal, maar voor de vermogensbelasting maakt het netto toch niets uit? Alles wat je in Nederland kan verrekenen heb je eerder al betaald aan Zweden.
Maar goed, wat ik bedoel is dat je die 7% spread kan verdienen in een paar maand door gebruik te maken van het gunstige Nederlandse fiscale klimaat. Geen capital gains tax en effectief geen bronbelasting. Dat geldt niet voor heel veel andere beleggers, vandaar de aardige spread. Je koopt over van mensen die wel belastingplichtig zijn, een beetje belastingarbitrage dus. Niet zo’n mooie deal als Sapec, maar wellicht het overwegen waard.
[ Voor 18% gewijzigd door writser op 20-05-2021 19:39 ]
Onvoorstelbaar!
Ik bedoel alleen dat het betalen van 30% bronbelasting en vervolgens 15% terugkrijgen en 15% verrekenen netto op 0 uit komt. Dat staat verder los van de spread die ontstaat doordat de Zweden op andere wijze belastingen heffen.
Dat het effect heeft op het vermogen op peildatum doordat je pas in een later jaar terugkrijgt en verrekent had ik inderdaad wel even over het hoofd gezien. Dat is in feite precies hetzelfde effect als bij inhouding van dividendbelasting.
Ben je er trouwens zeker van dat je deze vordering niet hoeft op te nemen in de aangifte onder de categorie 'overige vorderingen'?
Dat het effect heeft op het vermogen op peildatum doordat je pas in een later jaar terugkrijgt en verrekent had ik inderdaad wel even over het hoofd gezien. Dat is in feite precies hetzelfde effect als bij inhouding van dividendbelasting.
Ben je er trouwens zeker van dat je deze vordering niet hoeft op te nemen in de aangifte onder de categorie 'overige vorderingen'?
Ja, de winst zit hem dan in de 7% discount op de Zalando-aandelen als ik @writser goed begrijpZr40 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:01:
Ik bedoel alleen dat het betalen van 30% bronbelasting en vervolgens 15% terugkrijgen en 15% verrekenen netto op 0 uit komt. Dat staat verder los van de spread die ontstaat doordat de Zweden op andere wijze belastingen heffen.
Sorry, volgens mij was dat precies wat je zelf ook al zei
[ Voor 7% gewijzigd door eamelink op 20-05-2021 20:04 ]
Precies, dat is de mooie deal. Dat doet verder niets aan iemand's hekel om vermogensbelasting te betalen want je betaalt praktisch evenveel met of zonder deze handeling.
[ Voor 58% gewijzigd door Zr40 op 20-05-2021 20:13 ]
Portefeuille weer wat uitgebreid.
Novartis toegevoegd op 79CHF. Waarschijnlijk was 78CHF ook nog wel haalbaar geweest, maarja paar weken geleden net te lang gewacht en ze staan toch al even op mijn radar...
Shell positie wat uitgebreid aan 16,2
Enkele dagen geleden ook Verizon ingeslagen aan 58 (wat te vroeg de trekker overgehaald, maar wat doe je eraan).
*Verizon omdat ik nog geen grote Telco had, binnen Europa bijna op Orange gesprongen een tijdje terug, maar inmiddels al 10% erbij. Uiteindelijk gewoon het oracle of Omaha gevolgd
Novartis toegevoegd op 79CHF. Waarschijnlijk was 78CHF ook nog wel haalbaar geweest, maarja paar weken geleden net te lang gewacht en ze staan toch al even op mijn radar...
Enkele dagen geleden ook Verizon ingeslagen aan 58 (wat te vroeg de trekker overgehaald, maar wat doe je eraan).
*Verizon omdat ik nog geen grote Telco had, binnen Europa bijna op Orange gesprongen een tijdje terug, maar inmiddels al 10% erbij. Uiteindelijk gewoon het oracle of Omaha gevolgd
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
I stand corrected.Anoniem: 455473 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:19:
[...]
Mijn reactie was pre-split, dat betekent dat met de hoogste koers van rond de 900 ik er niet ver naast zat. Hij was namelijk dan al 4500.
Aangezien jij graag muggenzift zal ik even meedoen: als je een hekel hebt aan vermogensbelasting betalen dan scheelt dit wel degelijk want als je voor 100k aandelen koopt dan bespaar je in de toekomst 15k vermogensbelasting en betaal je 15k bronbelasting. Daarom zei ik ook in mijn eerste post: als je een hekel hebt aan vermogensbelasting betalen en niet: als je een hekel hebt aan belasting betalen.Zr40 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:07:
Precies, dat is de mooie deal. Staat verder los van een hekel hebben aan vermogensbelasting betalen want dat verandert nauwelijks als je deze handeling volgt.
De Nederlandse vermogensbelasting is wel degelijk relevant voor deze trade, want voor bijv. Belgen hier (of mensen die geen belasting betalen in box 3) is het niet mogelijk om de volledige 30% terug te krijgen en dan is de trade niet winstgevend. En als je al veel tax credits hebt dan is de trade ook niet zo interessant. Om te beoordelen of deze trade aantrekkeljik is moet je zelf inschatten wanneer je die tax credits denkt te kunnen gebruiken en dus of je wel of geen vermogensbelasting gaat betalen. Kortom, ik snap niet zo goed wat voor punt je hier probeert te maken. Min 30 plus 15 plus 15 is 0, dat klopt, dat heb je goed begrepen. Dat was het hele idee van de trade.
[ Voor 24% gewijzigd door writser op 20-05-2021 20:43 ]
Onvoorstelbaar!
Realistisch en houdbaar? Ja. Je hebt geen idee wat de plannen van ASML voor 2022 en 2023 zijn zeker? Ze gaan onverminderd door.Xanaroth schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:38:
[...]
Slechte cijfers van o.a. Tesla (o.a. daling verkopen, BTC positie staat zwaar op verlies). Als de groeibedrijven terugzakken, vallen ook de verkopen/prognoses terug van leveranciers.
Broekzak, vestzak. Einde discussie wat mij betreft.writser schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:29:
[...]
Aangezien jij graag muggenzift zal ik even meedoen: als je een hekel hebt aan vermogensbelasting betalen dan scheelt dit wel degelijk want als je voor 100k aandelen koopt dan bespaar je in de toekomst 15k vermogensbelasting en betaal je 15k bronbelasting. Daarom zei ik ook in mijn eerste post: als je een hekel hebt aan vermogensbelasting betalen en niet: als je een hekel hebt aan belasting betalen.
Het punt is dat je de trade niet voor de totaal verschuldigde belasting doet. Wat je in het begin wel suggereerde. Je doet de trade vanwege de discount die anderen geven vanwege hun eigen belastingsituatie. Jij betaalt er niet minder belasting door.Kortom, ik snap niet zo goed wat voor punt je hier probeert te maken.
[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 20-05-2021 21:48 ]
Dus je doet nu al meerdere posts moeilijk omdat je vind dat de eerste zin van mijn idee dubbelzinnig is geformuleerd? Ondanks het feit dat ik direct daaronder precies uitleg in een stappenplan wat er gebeurt en hoeveel geld je betaalt en terugkrijgt. En verder lever je geen enkel inhoudelijk commentaar. Nou, ik ben in een goede bui, speciaal voor jou zal ik de post even aanpassen.Zr40 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:51:
Het punt is dat je de trade niet voor de totaal verschuldigde belasting doet. Wat je in het begin wel suggereerde. Je doet de trade vanwege de discount die anderen geven vanwege hun eigen belastingsituatie. Aan jouw belastingdruk verandert niets.
[ Voor 5% gewijzigd door writser op 20-05-2021 21:52 ]
Onvoorstelbaar!
Niet alleen je eerste zin, ook je conclusie: "wellicht een ideetje als je nog niet genoeg Nederlandse tax credits hebt."
Mijn suggestie: "dit levert je geen belastingvoordeel op, echter kan je deze trade alleen winstgevend uitvoeren als je nog ruimte hebt om de bronbelasting te verrekenen in box 3".
Waarom zou ik op de specifieke trade inhoudelijk commentaar moeten leveren? Ik ken dit bedrijf helemaal niet en ben ook niet bekend met het proces. Dit aspect viel mij gewoon op en ik wil voorkomen dat men om de verkeerde redenen deze trade gaat uitvoeren. Jij, of all people, zou dat moeten appreciëren.
En volgens mij heb je mijn vraag over het hoofd gezien
Mijn suggestie: "dit levert je geen belastingvoordeel op, echter kan je deze trade alleen winstgevend uitvoeren als je nog ruimte hebt om de bronbelasting te verrekenen in box 3".
Waarom zou ik op de specifieke trade inhoudelijk commentaar moeten leveren? Ik ken dit bedrijf helemaal niet en ben ook niet bekend met het proces. Dit aspect viel mij gewoon op en ik wil voorkomen dat men om de verkeerde redenen deze trade gaat uitvoeren. Jij, of all people, zou dat moeten appreciëren.
En volgens mij heb je mijn vraag over het hoofd gezien
[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 20-05-2021 22:04 ]
Wat is daar misleidend aan? Als je van voorgaande jaren nog een grote post te verrekenen buitenlandse bronheffing hebt (bijvoorbeeld van het Sapec dividend van 2017) dan is deze trade minder interessant, want de te verrekenen buitenlandse bronheffing is een stuk minder waardevol als je hem pas gebruikt in 2070. Maar speciaal voor jou zal ik ook die zin nog even anders formuleren. Misschien moet ik je inhuren als copywriter.
Over de overige vorderingen bedoel je? Die vraag heb ik gezien, maar ik ben geen fiscalist en ik geef geen belastingadvies. Volgens mij hoeft dat niet en het verandert ook niet noemenswaardig hoe aantrekkelijk de trade is. En als jij denkt dat het wel moet doe je het wel. Kortom, het leek me niet heel relevant.En volgens mij heb je mijn vraag over het hoofd gezien
[ Voor 60% gewijzigd door writser op 20-05-2021 22:24 ]
Onvoorstelbaar!
Ja, die heb ik zeker (meerdere keren) bekekenPistachenootje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:25:
@Radiodurans ik weet niet of je deze al gezien hebt: YouTube: The Problem With Small Cap Stocks
Daarnaast kun je afvragen of een 2.5% allocatie wel de moeite waard is. De TER + dividendlek (zo'n 0.8% samen) is ook niet niks.
Als ik de EM SC weg laat en de twee small cap value ETF's meer een verdeling geef richting marktkapitalisatie kom ik op het volgende (vrij geïnspireerd naar het Rational Reminder 2020 portfolio):
:fill(white):strip_exif()/f/image/VS5FZAA9QWPxYddHZNvHDYhk.png?f=user_large)
Als mijn Excel-Fu een beetje in orde is kom ik hiermee op een gezamenlijke TER uit van 0,40% plus het dividendlek van de twee SPDR ETFs. Zonder Euro tilt laat je NT Euro weg en kies je voor 65% NT World, dit heeft dezelfde totale TER.
Wellicht is T-Mobile ook een idee. Die doet het een stuk beter dan Verizon.Jebus4life schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:09:
Portefeuille weer wat uitgebreid.
Ik ook, niet lang geleden. Geen gesprek gepland maar wel tijdje met de ING-meneer aan de telefoon gepraat over mijn beleggingen en eventuele onduidelijkheden. Ik vond het wel overkomen als nette service! Ik denk niet dat er per se iets achter zit als eigen producten willen slijten. Je betaalt tenslotte al voor ING-diensten, dit kan er prima bij in berekend zijn. Voor mij deed het wel mijn waardering als klant stijgen en dat kan natuurlijk ook wat waard zijn voor een bedrijf. Tevreden klant hier ;-)Panzer_V schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:41:
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Ik heb dat gesprek gehad.. Het is gewoon een vrijblijvend gesprek waarbij je alles kan vragen wat je wiltPanzer_V schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:41:
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
En daar is weer een betaal-optie-dingetje van Bux (snap ik prima hoor, zo bedoel ik het niet
) : maandelijks beleggingsplan instellen die met Zero Orders worden uitgevoerd voor 1 euro.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OEUAmXfPZMNs70Seccona7Mc.jpg?f=user_large)
Op dit moment doe ik alles nog handmatig. DeGiro ben ik dan wel mee gestopt, maar Bux en Fitvermogen voer ik direct alles voor door zodra salaris binnen is. Fitvermogen wil ik tzt wel maandelijks gaan automatiseren, maar ik heb maar een paar ETF's dus bij Bux die ene euro 'hakt' er dan iets te hard in
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OEUAmXfPZMNs70Seccona7Mc.jpg?f=user_large)
Op dit moment doe ik alles nog handmatig. DeGiro ben ik dan wel mee gestopt, maar Bux en Fitvermogen voer ik direct alles voor door zodra salaris binnen is. Fitvermogen wil ik tzt wel maandelijks gaan automatiseren, maar ik heb maar een paar ETF's dus bij Bux die ene euro 'hakt' er dan iets te hard in
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
@2Dutch Begrijp het zelf niet helemaal want dit kost geld - ook al is het maar een euro - voor het periodiek uitvoeren van zero orders.
Wel slimme zet verder van Bux om wat extra geld binnen te halen, zonder dat ze dit mogelijk klanten kost.
Wel slimme zet verder van Bux om wat extra geld binnen te halen, zonder dat ze dit mogelijk klanten kost.
In vino veritas, in aqua sanitas
Waarom ben je gestopt bij Degiro?2Dutch schreef op maandag 24 mei 2021 @ 01:07:
En daar is weer een betaal-optie-dingetje van Bux (snap ik prima hoor, zo bedoel ik het niet) : maandelijks beleggingsplan instellen die met Zero Orders worden uitgevoerd voor 1 euro.
[Afbeelding]
Ik ben zelf ook gestopt bij Degiro en zit nu bij Interactive Brokers. De druppel was toen ik een positie van 30k open had staan en dat niet op het scherm te zien was na vele andere storingen.
Achteraf snap ik niet waarom ik bij Degiro zat want het is ontzettend beperkt in alle opzichten.
Hebben meer mensen bij IB dat hun dollar saldo niet wordt weergegeven? Ik had altijd zowel een dollar saldo als een euro saldo. Vandaag is alleen het euro saldo te zien. Zowel in de app als in de web trader.
Bux Zero biedt me ook toegang tot de 2 ETF's die ik nu maandelijks koop, en hoef niet op te letten of het wel in de kernselectie zit en hoe vaak/veel ik koop per maand (wil nog wat meer gaan aanschaffen aan ETF's).TheZenMeister schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:10:
Waarom ben je gestopt bij Degiro?
Ik ben zelf ook gestopt bij Degiro en zit nu bij Interactive Brokers. De druppel was toen ik een positie van 30k open had staan en dat niet op het scherm te zien was na vele andere storingen.
Achteraf snap ik niet waarom ik bij Degiro zat want het is ontzettend beperkt in alle opzichten.
Ik hoef geen uitgebreide overzichten of toeters en bellen, aankopen en klaar net zoals bij een paar aandelen die ik heb bij Bux. Heb bij DeGiro nog alles wat tot nu toe is aangeschaft staan en dat laat ik ook lekker staan totdat ik het ooit nodig ga hebben / ga rentenieren
Het is inderdaad gewoon een verdienmodel voor een stukje extra gemak. Heb daar niks tegen want ik kan gratis gebruik maken van de app + zero orders, en het hele gebeuren moet ergens vandaan komen. Als je een fikse sloot investeringen per maand doet kan de 1 euro verwaarloosbaar worden natuurlijk, of je gunt het ze gewoonJohanNL schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:47:
@2Dutch Begrijp het zelf niet helemaal want dit kost geld - ook al is het maar een euro - voor het periodiek uitvoeren van zero orders.
[ Voor 35% gewijzigd door 2Dutch op 24-05-2021 16:38 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Is hier gewoon zichtbaar.Pistachenootje schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:31:
Hebben meer mensen bij IB dat hun dollar saldo niet wordt weergegeven? Ik had altijd zowel een dollar saldo als een euro saldo. Vandaag is alleen het euro saldo te zien. Zowel in de app als in de web trader.
Ook hier beide saldos zichtbaar op de Trader en Webversie.Pistachenootje schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:31:
Wat bedoel je met beperkt? Kun je wat voorbeelden noemen? En dat kan je nu wel bij Interactive Brokers?TheZenMeister schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:10:
[...]
Waarom ben je gestopt bij Degiro?
Heb wel eens dat ik inlog en soms zie dat aandelen ontbreken. In het begin schrok ik mij een hoedje. Maar al snel kwam ik er achter dat ik moest refreshen en dan klopt het.Pistachenootje schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:31:
Voor veel aandelen is geen real time data beschikbaar. Zelfs met een koersabonnement ontbreekt vaak informatie.phantom09 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:57:
[...]
Wat bedoel je met beperkt? Kun je wat voorbeelden noemen? En dat kan je nu wel bij Interactive Brokers?
Veel aandelen zijn niet beschikbaar om in te handelen.
Bij IB kan je zelf market scanners instellen. Deze functie ontbreekt bij Degiro.
Je hebt veel orderstypes bij IB die over verschillende exchanges worden gestuurd om zo efficient mogelijk je order te laten vullen.
Je kan orders aan elkaar koppelen. Dus een stop loss met een profit taker bijvoorbeeld.
Grafieken zijn beperkt bij Degiro incl indicatoren. Bijvoorbeeld de supertrend indicator is een hele handige.
Shorten was niet mogelijk ook al had ik een Margin account met een groot bedrag als onderpand. Het opbouwen van een long/short portfolio was dus onmogelijk.
De functie die ik het meest zou missen is de real time newsfeed. Met je watchlist krijg je dus het nieuws van aandelen in die lijst realtime op je scherm. Voordat de meeste particuliere beleggers het nieuws zien en volume begint te komen zou je er al in kunnen zitten.
IB biedt een trader aan die je volledig naar wens kan aanpassen. Je begint met een blank scherm en daar kan je vershillende windows in plaatsen. Nieuwsfeed, koop/verkoop knoppen, grafieken, je portoflio, P&L, etc.
Fundamentals Explorer. Je hebt een compleet overzicht van een aandeel. Float, percentage insituties, jaarverslagen, kwartaal verslagen etc.
Het zijn allemaal punten die onbelangrijk zijn als je over een lange horizon belegt en in dat geval zou Degiro geschikt zijn.
Nadeel van IB is dan wel dat het een heel stuk duurder is. Ik ben ca. 150 euro per maand kwijt aan real time data en toegang tot markten. Transactiekosten zelf zijn vergelijkbaar.
Het zijn allemaal punten die voor mij belangrijk zijn aangezien ik handel in een korte horizon. Posities tussen 20 tot 60 dagen en shorts niet langer dan een dag of de aandelen moeten heel erg overgewardeerd zijn zoals Tesla toen het 800+ stond.
Anoniem: 512943
Welke real time data heb je dan wel niet allemaal?TheZenMeister schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:22:
[...]
Ik ben ca. 150 euro per maand kwijt aan real time data en toegang tot markten.
Real time data kan duur zijn als je van alle markten data nodig hebt, of depth of book nodig hebt, of niet in aanmerking komt voor non-professional tarieven.
Ikzelf betaal ongeveer 8 euro per maand voor data. US aandelen + US opties + Euronext.
Wat betreft toegang tot markten, daar betaal je niet voor.
Ikzelf betaal ongeveer 8 euro per maand voor data. US aandelen + US opties + Euronext.
Wat betreft toegang tot markten, daar betaal je niet voor.
[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 24-05-2021 16:31 ]
NASDAQ,NYSE, beide lvl 2 en OTC markten. Vooral de OTC`s zijn erg duur.Anoniem: 512943 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:19:
[...]
Welke real time data heb je dan wel niet allemaal?
150 euro per maand, dus 1800 per jaar. Drukt dit je resultaten niet? Je moet dan wel een behoorlijk groot bedrag geinvesteerd hebben willen o.a. deze kosten niet teveel van je rendementen af snoepen.TheZenMeister schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:22:
[...]
Nadeel van IB is dan wel dat het een heel stuk duurder is. Ik ben ca. 150 euro per maand kwijt aan real time data en toegang tot markten. Transactiekosten zelf zijn vergelijkbaar.
Het zijn allemaal punten die voor mij belangrijk zijn aangezien ik handel in een korte horizon. Posities tussen 20 tot 60 dagen en shorts niet langer dan een dag of de aandelen moeten heel erg overgewardeerd zijn zoals Tesla toen het 800+ stond.
[ Voor 16% gewijzigd door phantom09 op 24-05-2021 16:36 ]
Bij actieve handel maken percentages weinig uit. Je wil het beter doen dan buy & hold beleggen. Lukt dat, dan gaat het niet meer om percentages, maar om dat de meerwaarde groter is dan de kosten die je daarvoor moet maken. Dure data-abonnementen en tools die je net iets beter (of eigenlijk: minder slecht) laten handelen zijn dan al snel gerechtvaardigd.phantom09 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:33:
[...]
150 euro per maand, dus 1800 per jaar. Ik zou 0,1% aan kosten per jaar voor koersdata acceptabel vinden.
Als 1800 euro 0,1% zou zijn dan moet het totale kapitaal 1,8 miljoen euro zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 24-05-2021 16:38 ]
Toen ik begon met actief handelen ging het absoluut niet goed en stond m`n account na de eerste maand -75% en dichtbij het opblazen ervan. Het waren inderdaad kosten die ik liever niet had. Nu mag het geen naam hebben en is de extra informatie een noodzakelijke uitgave die je, zoals Zr40 al zegt, minder slecht laat zijn. Je valt wat vaker aan de goede kant van de trade.phantom09 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:33:
[...]
150 euro per maand, dus 1800 per jaar. Drukt dit je resultaten niet? Je moet dan wel een behoorlijk groot bedrag geinvesteerd hebben willen o.a. deze kosten niet teveel van je rendementen af snoepen.
Ze zijn inmiddels expired, dus ik heb weer nieuwe geschreven. Alleen heb ik dit keer een kleine vergissing gemaakt... ik schreef een call.Zr40 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:11:
Binnenkort voeg ik een stukje VTI/VXUS toe. Doel is een allocatie van 10%. Ik heb hier al puts voor geschreven, expiratie in mei. Ze zijn inmiddels OTM geworden; als dat zo blijft dan schrijf ik na expiratie weer nieuwe.

Goed, dan koop ik die gewoon weer terug, niets aan de hand. Maar nu zie ik dat het is gelukt om goedkoper terug te kopen. Blijft toch wel grappig, een paar dollar winst behalen dankzij een vergissing.
Ik beleg nu bij Degiro, maar ik begin een beetje te twijfelen of ik mijn aandelen niet moet overzetten, naar mijn huisbank de ING. Alle nieuwsberichten vorig jaar en ook dit jaar weer over Degiro (niet al te positief) maken me zenuwachtig. Vooral het feit dat Degiro liep te kloten met het bewaarbedrijf, maakt me "bang".
En de belofte dat ze onder het toezicht van de AFM zouden blijven, zijn ze ook niet nagekomen, dus ik maak me zorgen.
De kosten bij de ING zijn (veel) hoger, maar vertrouwen en gemoedsrust zijn ook wat waard.
Ik weet dat er wellicht betere opties zijn dan de ING, maar ik ben over mijn bankzaken en hypotheek super tevreden met de ING, en als ik ze nodig heb, spreek ik altijd vriendelijke en heel kundige mensen (mijn mening)
Ik zie zoiezo een trend van mensen die toch er voor kiezen weg te gaan bij de Degiro, ik vroeg me af hoe jullie hier in staan ?
En de belofte dat ze onder het toezicht van de AFM zouden blijven, zijn ze ook niet nagekomen, dus ik maak me zorgen.
De kosten bij de ING zijn (veel) hoger, maar vertrouwen en gemoedsrust zijn ook wat waard.
Ik weet dat er wellicht betere opties zijn dan de ING, maar ik ben over mijn bankzaken en hypotheek super tevreden met de ING, en als ik ze nodig heb, spreek ik altijd vriendelijke en heel kundige mensen (mijn mening)
Ik zie zoiezo een trend van mensen die toch er voor kiezen weg te gaan bij de Degiro, ik vroeg me af hoe jullie hier in staan ?
Ha, dat doet me denken aan een "foutje" lang geleden waarbij ik een nulletje te veel had gedaan: 1mld aan FX forwards ipv 100mm. Leverde een aantal miljoen in de plus op maar moest me wel melden bij de hoogste pief. Kon niet eens een bedankje vanafZr40 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:24:
[...]
Ze zijn inmiddels expired, dus ik heb weer nieuwe geschreven. Alleen heb ik dit keer een kleine vergissing gemaakt... ik schreef een call.
Goed, dan koop ik die gewoon weer terug, niets aan de hand. Maar nu zie ik dat het is gelukt om goedkoper terug te kopen. Blijft toch wel grappig, een paar dollar winst behalen dankzij een vergissing.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Heel simpel: als je wil beleggen in wereldwijd gespreide indexfondsen is ING vanaf een €X0.000,- bedrag goedkoper.KunDun schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 06:45:
Ik beleg nu bij Degiro, maar ik begin een beetje te twijfelen of ik mijn aandelen niet moet overzetten, naar mijn huisbank de ING. Alle nieuwsberichten vorig jaar en ook dit jaar weer over Degiro (niet al te positief) maken me zenuwachtig. Vooral het feit dat Degiro liep te kloten met het bewaarbedrijf, maakt me "bang".
Even los van het feit waar je je persoonlijk prettig bij voelt zijn er genoeg andere brokers. Belangrijk daarbij is dat door de verschillende prijstellingen t.o.v. het soort effecten waarin je kunt handelen de feitelijke kosten bepalen.KunDun schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 06:45:
Handel je veel in losse aandelen dan kan bijvoorbeeld Interactive Brokers interessant zijn. Wil je passief beleggen in breed gespreide index fondsen dan zijn de groot banken (ING, ABN en Rabo) icm Northern trust fondsen weer interessant. Daarnaast heb je ook nog nul euro commissie brokers die wellicht interessant kunnen zijn als je met een kleine portemonnee belegt.
Kortom ING kan dus een prima broker zijn afhankelijk van waarin je wilt beleggen.
Hoe zit dat eigenlijk met die fondsen als Northern Trust en het faillissement van een bank of aanbieder van dat fonds? Ik zit nu in VWSE en weet dat de risico's daar gewoon echt minimaal zijn. Maar hoe dat bij de combi ING - NT zit...?
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Ik ga er van uit dat beleggingen van de ing ook bij een bewaarbedrijf gestald staan. Net zoals de hypotheekschulden niet opeens weg zullen zijn als ing failliet gaat.ArthurMorgan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:46:
Hoe zit dat eigenlijk met die fondsen als Northern Trust en het faillissement van een bank of aanbieder van dat fonds? Ik zit nu in VWSE en weet dat de risico's daar gewoon echt minimaal zijn. Maar hoe dat bij de combi ING - NT zit...?
blijkbaar (volgens deze site) dus niet: https://www.beursbox.nl/n...g-is-mijn-beleggingsfonds
Gaat natuurlijk wel echt over de beleggingsfondsen van een bank zelf, en niet direct over een extern beleggingsfonds als NT. Maar toch er is dus een verschil tussen je geld in een fonds stoppen en in een ETF.
Gaat natuurlijk wel echt over de beleggingsfondsen van een bank zelf, en niet direct over een extern beleggingsfonds als NT. Maar toch er is dus een verschil tussen je geld in een fonds stoppen en in een ETF.
En dus is een aandeel VWRL veiliger dan een spreiding op NT Fondsen?ArthurMorgan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:46:
blijkbaar (volgens deze site) dus niet: https://www.beursbox.nl/n...g-is-mijn-beleggingsfonds
Dat is mijn vraag een beetje. Is een NT fonds een beleggingsfonds of een aandeel (ETF achtig), of nog andere regels. Normale beleggingsfondsen zijn van de bank zelf. Maar een NT fonds is van NT.. Ik kan op het net gewoon zo snel niet vinden wat de exacte regels hiervoor zijn.r0bb schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:00:
[...]
En dus is een aandeel VWRL veiliger dan een spreiding op NT Fondsen?
En dan moet je bij een ETF nog de fysieke en synthetische uit elkaar halen qua risico.
Wie is eigenlijk de bewaarder bij NT?
Edit, gevonden : De bewaarder van het fonds is Northern Trust Fiduciary Services (Ireland) Limited.
Bij NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund A, is dit bijv: The Bank of New York Mellon S.A./N.V.
Wie is eigenlijk de bewaarder bij NT?
Edit, gevonden : De bewaarder van het fonds is Northern Trust Fiduciary Services (Ireland) Limited.
Bij NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund A, is dit bijv: The Bank of New York Mellon S.A./N.V.
[ Voor 63% gewijzigd door Get!em op 25-05-2021 10:22 ]
De vraag moet je tweeledig splitsen.
Bij het omvallen van een bank is het risico dat je effecten onveilig zijn erg klein. Vanwege het Nederlandse toezicht en daarmee afgegeven vergunningen moeten brokers hun effecten in een apart bewaarbedrijf opnemen. De effecten blijven dus jouw eigendom.
De Nothern Trust fondsen zijn ondergebracht bij Northern Trust Fund Managers (Ireland) Limited (NTFMIL).
NTFMIL heeft een vergunning en staat onder toezicht van de Central Bank of Ireland en is door de AFM geregistreerd als de beheermaatschappij van NTFGR (de fondsen die wij kunnen kopen) en haar subfondsen. Onder het beheer van NTFMIL heeft NTFGR een vergunning van de AFM.
De kans dat een bewaarbedrijf omvalt acht ik vrij klein omdat deze dus geheel los staan van andere ondernemingsactiviteiten en dus ook moet voldoen aan allerlei regelgeving t.a.v. solvabiliteit waaraan een bewaarbedrijf moet voldoen, daarop wordt toegezien. Het enige bijzondere is dat Northern Trust er dus voor heeft gekozen om zelf een eigen bewaarbedrijf op te richten terwijl bijvoorbeeld Vanguard en Blackrock hebben gekozen voor een andere partij, een derde.
Dit is ook waar DeGiro een forse tik op de vingers heeft gehad omdat het bewaarbedrijf van de DeGiro ondernemingsactiviteiten had die een risico vormden voor de vermogenspositie van het bewaarbedrijf.
Ieder type effect heeft voor- en nadelen. Northern Trust leent haar stukken dan weer niet uit hetgeen bij ETF's weer gemeengoed is. Dus ja.. bij beleggen horen ook risico's en die zul je linksom of rechtsom moeten accepteren.
Bij het omvallen van een bank is het risico dat je effecten onveilig zijn erg klein. Vanwege het Nederlandse toezicht en daarmee afgegeven vergunningen moeten brokers hun effecten in een apart bewaarbedrijf opnemen. De effecten blijven dus jouw eigendom.
De Nothern Trust fondsen zijn ondergebracht bij Northern Trust Fund Managers (Ireland) Limited (NTFMIL).
NTFMIL heeft een vergunning en staat onder toezicht van de Central Bank of Ireland en is door de AFM geregistreerd als de beheermaatschappij van NTFGR (de fondsen die wij kunnen kopen) en haar subfondsen. Onder het beheer van NTFMIL heeft NTFGR een vergunning van de AFM.
De kans dat een bewaarbedrijf omvalt acht ik vrij klein omdat deze dus geheel los staan van andere ondernemingsactiviteiten en dus ook moet voldoen aan allerlei regelgeving t.a.v. solvabiliteit waaraan een bewaarbedrijf moet voldoen, daarop wordt toegezien. Het enige bijzondere is dat Northern Trust er dus voor heeft gekozen om zelf een eigen bewaarbedrijf op te richten terwijl bijvoorbeeld Vanguard en Blackrock hebben gekozen voor een andere partij, een derde.
Dit is ook waar DeGiro een forse tik op de vingers heeft gehad omdat het bewaarbedrijf van de DeGiro ondernemingsactiviteiten had die een risico vormden voor de vermogenspositie van het bewaarbedrijf.
Ieder type effect heeft voor- en nadelen. Northern Trust leent haar stukken dan weer niet uit hetgeen bij ETF's weer gemeengoed is. Dus ja.. bij beleggen horen ook risico's en die zul je linksom of rechtsom moeten accepteren.
[ Voor 20% gewijzigd door Miki op 25-05-2021 10:32 ]
Bedankt voor je duidelijke toelichting. Echter vraag ik me nog steeds af of een belegging in een fonds als NT significant anders is als de aankoop van een stuk VWRL indien er zaken financieel verkeerd lopen.Miki schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:29:
De vraag moet je tweeledig splitsen.
Stel dat je bij 1 club NT én VWRL hebt - is de afwikkeling dan voor beide producten anders wanneer de club failliet gaat?
Ik ben niet geheel thuis in deze materie dus ik kan hier niet zo veel over zeggen dan wat er aan openbare informatie voor handen is.r0bb schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:19:
[...]
Bedankt voor je duidelijke toelichting. Echter vraag ik me nog steeds af of een belegging in een fonds als NT significant anders is als de aankoop van een stuk VWRL indien er zaken financieel verkeerd lopen.
Stel dat je bij 1 club NT én VWRL hebt - is de afwikkeling dan voor beide producten anders wanneer de club failliet gaat?
Voor zover ik het goed heb dien je aan te kloppen bij de toezichthouder waar het fonds geregistreerd staat, dat kan dus de AFM zijn, maar ook een buitenlandse toezichthouder waar je vervolgens aanspraak kenbaar maakt op de BCS van dat betreffende land.
De kans dat een gerenommeerd fondshuis omvalt en dat ook het bewaarbedrijf de boel niet op orde heeft acht ik vrijwel ondenkbaar gezien allerlei veiligheidsmechanismen, maar zeg nooit, nooit.
Wellicht dat de mensen die in business werken hier meer over kunnen zeggen
[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 25-05-2021 13:08 ]
Nog geen officieel jaarverslag, maar een eerste kijkje in de boeken bij Boustead Projects: https://links.sgx.com/1.0...8cc18eec0af8441254aeab689
- S$280m cash op de balans na belasting (90 cent / aandeel).
- S$48m dividend aangekondigd (15.4 cent / aandeel).
- Design & build segment heeft inmiddels weer een aardige backlog maar moet in 2022 eerst nog alle pre-corona contracten afwerken (daar zal niet veel winst op gemaakt worden, if any ..).
- Met het verhuren vastgoed dat nog op de balans staat wordt voortgang gemaakt en er wordt nog expliciet vermeld dat het 'potentially [can] be injected into BIF or other future property trusts to further unlock value in future years'. Alles staat op cost basis op de balans dus daar zit nog wel wat in het vaatje.
Dit zei ik in maart:
- Design & build segment heeft inmiddels weer een aardige backlog maar moet in 2022 eerst nog alle pre-corona contracten afwerken (daar zal niet veel winst op gemaakt worden, if any ..).
- Met het verhuren vastgoed dat nog op de balans staat wordt voortgang gemaakt en er wordt nog expliciet vermeld dat het 'potentially [can] be injected into BIF or other future property trusts to further unlock value in future years'. Alles staat op cost basis op de balans dus daar zit nog wel wat in het vaatje.
Dit zei ik in maart:
En daar sta ik geloof ik nog steeds achter. Het aandeel handelde vanochtend op S$1.11 / aandeel (morgen iets meer, hoop ik) oftewel een market cap van ~S$350m. Even heel kort door de bocht: je koopt ongeveer de cash op de balans en de stake in BIF en krijgt het design & build segment en nog wat aardig vastgoed in Singapore kado. En, zoals eerder gezegd, insider ownership en een lange geschiedenis van conservatieve (en winstgevende) bedrijfsvoering. Solide, saai bedrijfje. Aandeel zal niet verdubbelen in een paar maand, als je daar naar op zoek bent.Echter, als de nieuwe financials deze zomer uitkomen wordt hopelijk een stukje duidelijker dat dit bedrijf erg goedkoop is. Als dit bedrijf besluit om een groot dividend uit te keren ben je spekkoper. Met de huidige balans kunnen ze makkelijk 1 dollar per aandeel uitkeren, al gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren. Maar 10 of 20 cent zie ik wel gebeuren. En het nieuwe vastgoedfonds lijkt een prima businesmodel.
[ Voor 8% gewijzigd door writser op 25-05-2021 17:05 ]
Onvoorstelbaar!
Zijn hier mensen die met (betaalde) screeners werken? Ik had laatst gelezen over de Piotroski-methode voor bedrijven te analyseren wat ik heel interessant vond. De berekeningen gaan misschien nog wel met de jaarrekening van een bedrijf, maar om elk bedrijf handmatig te analyseren is niet doenbaar. Ik kwam bv uit op Quant Investing die de Piotroski-score er al in hebben staan. Iemand die zich hiermee bezig houdt? (of bijvoorbeeld de Graham-score).
Via ING Vermogensbeheer heb ik in dit fonds geinvesteerd: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0014157661:EUR
Wat ik niet begrijp is dat de koers niet vaak geupdate lijkt te worden. Het is nu 25 mei 19:57. De laatste koers is volgens Mijn ING van 21 mei 2021 12:54:00. En die koers is gelijk aan de koers volgens https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0014157661:EUR, namelijk EUR. 118,44. Het lijkt dus niet aan Mijn ING te liggen.
Ik dacht dat koersen altijd met de minuut konden wijzigen en had verwacht dat telkens als ik mijn beleggingen bekijk er wel een ander getalletje staat, maar de praktijk is dat het getalletje hooguit 1x per dag wijzigt. Wie weet hoe het zit?
Wat ik niet begrijp is dat de koers niet vaak geupdate lijkt te worden. Het is nu 25 mei 19:57. De laatste koers is volgens Mijn ING van 21 mei 2021 12:54:00. En die koers is gelijk aan de koers volgens https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0014157661:EUR, namelijk EUR. 118,44. Het lijkt dus niet aan Mijn ING te liggen.
Ik dacht dat koersen altijd met de minuut konden wijzigen en had verwacht dat telkens als ik mijn beleggingen bekijk er wel een ander getalletje staat, maar de praktijk is dat het getalletje hooguit 1x per dag wijzigt. Wie weet hoe het zit?
Beleggingsfondsen handelen 1x per handelsdag tegen de intrinsieke waarde.jeroeningen schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:01:
Via ING Vermogensbeheer heb ik in dit fonds geinvesteerd: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0014157661:EUR
Bepaalde fondsen updaten de intrinsieke waarde wel op de eigen site.
Nog bedankt voor deze tip Writser! Ik ben naar aanleiding van je post in maart ook zelf in de cijfers gedoken en heb uiteindelijk een plukje aandelen op S$0,895 kunnen kopen. Dat lijkt toch een leuk rendement op te leverenwritser schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:56:
Nog geen officieel jaarverslag, maar een eerste kijkje in de boeken bij Boustead Projects: https://links.sgx.com/1.0...8cc18eec0af8441254aeab689
Dit zei ik in maart:
[...]
En daar sta ik geloof ik nog steeds achter. Het aandeel handelde vanochtend op S$1.11 / aandeel (morgen iets meer, hoop ik) oftewel een market cap van ~S$350m. Even heel kort door de bocht: je koopt ongeveer de cash op de balans en de stake in BIF en krijgt het design & build segment en nog wat aardig vastgoed in Singapore kado. En, zoals eerder gezegd, insider ownership en een lange geschiedenis van conservatieve (en winstgevende) bedrijfsvoering. Solide, saai bedrijfje. Aandeel zal niet verdubbelen in een paar maand, als je daar naar op zoek bent.
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij