| Deze maand (mei)
| Vorige maand (apr)
| YTD
| Since inception
|
---|
Totaal rendement
| –5,65%
| +2,85%
| +4,35%
| +151,83%
|
---|
Hoogste prestaties
| SFIX, +21,32%
NTNX, +14,56%
JOBS, +14,53%
| NVCR, +50,69%
MRNA, +33,26%
SWAV, +22,46%
| BB, +78,86%
SWAV, +72,81%
SIVB, +50,34%
| TSLA, +829,43%
SHOP, +695,65%
BILI, +591,55%
|
---|
Laagste prestaties
| FSLY, –27,36%
APPN, –26,60%
TTD, –20,72%
| SNBR, –23,90%
QDEL, –20,06%
TWTR, –15,31%
| FSLY, –45,33%
APPN, –43,78%
SKLZ, –39,25%
| CWEB, –78,64%
SPLK, –42,51%
NEWR, –39,31%
|
---|
Aantal posities
| Aandelen 157×
Opties 16×
| Aandelen 155×
Opties 15×
|
|
---|
Transacties
| Aandelen 2×
Opties 11×
| Aandelen 4×
Opties 6×
Valutaconversie 1×
|
---|
Transactiekosten
| € 9,44
| € 9,29
|
---|
Margin en risico (hover voor uitleg)
|
---|
Portfolio delta
| 186,8%
| 160,5%
|
---|
Initial Margin
| 58,1%
| 55,8%
|
---|
Maintenance Margin
| 36,3%
| 33,0%
|
---|
Maand 3 op rij met underperformance! Ik heb het eindelijk te pakken!
Dit keer zijn mijn margin requirements weer gestegen. En mijn portfolio delta ook. Ik weet precies waar dit door komt: een nieuwe optiepositie, en natuurlijk het negatieve resultaat deze maand.
Vorige maand schreef ik over het aankopen van VTI/VXUS via opties. Deze opties zijn expired en ik heb weer nieuwe geschreven. Deze zijn inmiddels ook weer OTM geworden, maar wanneer ze dit keer expireren ga ik geen nieuwe schrijven. Ik ben op termijn iets van plan en daar heb ik marginruimte voor nodig.
Goed, dan de resultaten. De maand zelf had een leuk dipje, dit is ook goed te zien in de grafiek. Drawdown van –17,5% ten opzichte van eind voorgaande maand, met een eindstand van –5,65%. Dit voelde totaal anders dan de daling van maart 2020 terwijl het verlies in absolute cijfers bijna even groot was, waarom, ik weet het niet.
De resultaten van de individuele posities zijn dan ook een stuk minder uitbundig dan de voorgaande maand. Bovenaan staat SFIX met +21,3%. Geen echt nieuws; mijn vogeltje vertelt dat een short squeeze in bepaalde aandelen zich heeft verspreid naar andere veel geshorte aandelen, waaronder deze. Dat boeit mij niet, ik zit er voor de lange termijn in.

NTNX steeg met +14,6%, voornamelijk in de dagen voorafgaand aan de earnings call. JOBS, een Chinees bedrijf, staat deze maand op de derde plaats in mijn portfolio met +14,5%. Deze stijging is voornamelijk gedreven door overnamenieuws.
FSLY deed het deze maand niet geweldig met een verlies van –27,4%. Slechte kwartaalcijfers en een vertrekkende CFO. APPN doet FSLY na met –26,6%, ook dankzij kwartaalcijfers. Nouja, de cijfers waren wel goed, maar de guidance viel tegen. De koers is teruggekeerd naar het niveau van november. TTD verloor –20,7% en hiermee "trokken ze de NASDAQ omlaag", aldus mijn vogeltje. Zou het door kwartaalcijfers komen? Jazeker! De cijfers waren boven verwachting goed, de guidance was sterk, er komt een 10:1 stock split, maar voor de koers was het allemaal niet goed genoeg.
En dan
since inception. TSLA heeft de crypto-hik en daalt van +973% naar +829%. SHOP daarentegen gaat vrolijk verder en stijgt van +670% naar +696%. BILI daalt weer een beetje van +628% naar +592%.
Verlieskoning CWEB klimt weer wat verder uit het dal van –81,0% naar –78,6%. SPLK neemt de tweede plaats over van NTNX met een daling van –39,0% naar –42,5%. NEWR keert weer terug op de derde plaats met een daling van –36,7% naar –39,3%. En NTNX? Die stijgt dankzij zijn #2 positie deze maand van –39,4% naar –30,8% en verlaat daarmee de verlies top 3.
Voor @
Xanaroth, ik had nog beloofd te kijken naar wat Portfolio Analyst zegt over de bijdrage en weging per sector. Dit was het deze maand:

Neem de sectoren met een negatieve weight met een korrel zout, want ik heb (met uitzondering van de short box spreads, dat is dat 'Unclassified' bolletje) geen short of short-achtige posities. Ik denk dat deze analyse niet goed overweg kan met opties; waarschijnlijk kijkt het naar market value om de weight te bepalen, niet naar delta dollars.
Risk Navigator doet dat een stuk beter:
Zie bijvoorbeeld Consumer Non-Cyclical. Portfolio Analyst plaatst die zowat precies op 0.00% weight, waar Risk Navigator 27.25% aangeeft.