Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:27
KunDun schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 06:45:
Ik beleg nu bij Degiro, maar ik begin een beetje te twijfelen of ik mijn aandelen niet moet overzetten, naar mijn huisbank de ING. Alle nieuwsberichten vorig jaar en ook dit jaar weer over Degiro (niet al te positief) maken me zenuwachtig. Vooral het feit dat Degiro liep te kloten met het bewaarbedrijf, maakt me "bang".
En de belofte dat ze onder het toezicht van de AFM zouden blijven, zijn ze ook niet nagekomen, dus ik maak me zorgen.

De kosten bij de ING zijn (veel) hoger, maar vertrouwen en gemoedsrust zijn ook wat waard.
Ik weet dat er wellicht betere opties zijn dan de ING, maar ik ben over mijn bankzaken en hypotheek super tevreden met de ING, en als ik ze nodig heb, spreek ik altijd vriendelijke en heel kundige mensen (mijn mening)

Ik zie zoiezo een trend van mensen die toch er voor kiezen weg te gaan bij de Degiro, ik vroeg me af hoe jullie hier in staan ?
Vorig jaar had ik ook een grote portfolio bij DeGiro. Ik las toen ook de berichtgeving over DeGiro. Echter wist ik wel dat DeGiro op het punt stond om overgenomen te worden door Flatex.
Er ging toen gelijk een bel rinkelen: spreiding. Ik heb toen bij Interactive Brokers en Binck een rekening geopend. De reputatie van een broker is natuurlijk ook heel belangrijk. Ondanks dat wil ik het risico verspreiden.
Ik heb IB gekozen omdat ze vrij goedkoop zijn, een grote betrouwbare partij. Binck is erg duur, maar hier heb ik een gedeelte naar toe gebracht en verder doe ik er niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

phantom09 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:38:
[...]

Vorig jaar had ik ook een grote portfolio bij DeGiro. Ik las toen ook de berichtgeving over DeGiro. Echter wist ik wel dat DeGiro op het punt stond om overgenomen te worden door Flatex.
Er ging toen gelijk een bel rinkelen: spreiding. Ik heb toen bij Interactive Brokers en Binck een rekening geopend. De reputatie van een broker is natuurlijk ook heel belangrijk. Ondanks dat wil ik het risico verspreiden.
Ik heb IB gekozen omdat ze vrij goedkoop zijn, een grote betrouwbare partij. Binck is erg duur, maar hier heb ik een gedeelte naar toe gebracht en verder doe ik er niks mee.
Je vergroot hiermee ook je kansen op problemen bij je broker. Ikzelf weet het niet, denk dat iedere broker problemen gaat geven bij een faillissement . Bij hoge nood zal er bij meer bedrijven buiten de kaders worden gekleurd om te overleven dan je denkt, ook bij grootbanken. En het kan vervolgens jaren duren voordat het geld wordt uitbetaald.

Daarnaast kan je je afvragen hoeveel brokers in de problemen zijn gekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door tuinïnen op 25-05-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
tuinïnen schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:44:
[...]

Je vergroot hiermee ook je kansen op problemen bij je broker. Ikzelf weet het niet, denk dat iedere broker problemen gaat geven bij een faillissement . Bij hoge nood zal er bij meer bedrijven buiten de kaders worden gekleurd om te overleven dan je denkt, ook bij grootbanken. En het kan vervolgens jaren duren voordat het geld wordt uitbetaald.

Daarnaast kan je je afvragen hoeveel brokers in de problemen zijn gekomen.
Klopt, hoe meer rekeningen je hebt bij verschillende brokers hoe groter de kans dat er wat mis gaat. Echter het bedrag wat je er dan hebt staan is dan ook kleiner. Naar mijn mening geeft mij dit enigzins een prettiger gevoel dan dat ik alles bij 1 broker heb staan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Joppie84 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:27:
[...]
Nog bedankt voor deze tip Writser! Ik ben naar aanleiding van je post in maart ook zelf in de cijfers gedoken en heb uiteindelijk een plukje aandelen op S$0,895 kunnen kopen. Dat lijkt toch een leuk rendement op te leveren :)
Leuk om te horen. Ik ben over het algemeen niet zo van de tips geven, iedereen moet z'n eigen werk maar doen. Maar dit is (denk ik!) een redelijk saai en conservatief aandeel dus ik maakte een keer een uitzondering. Ook al doe ik het graag, je kan niet alleen maar dingen afzeiken :P .

Dit is een van mijn grootste posities. Ik bezit mijn aandelen al wat langer. Voornaamste reden om te kopen was dat er al geruime tijd plannen waren om het vastgoed van de balans te halen. Zie bijv. dit interview uit 2018 (laatste vraag) of de oprichting van een fund management subsidiary in 2019 hier. Er waren al de nodige tekenen aan de wand maar dat was m.i. niet helemaal ingeprijsd. Nu is het vastgoed grotendeels afgestoten en zijn de consequenties voor iedereen duidelijk. Er staat een idiote winst van S$0.42 / aandeel ofzo in de boeken voor 2021 op een koers van S$1.10 en er komt een aardig dividendje. Dus dat is geen reden meer om mijn aandelen aan te houden. Ik weet nog niet of ik voor langere tijd mijn positie aanhoudt of de boel op termijn opportuun verkoop. Opzich ben ik gecharmeerd van het dropdown model en ik wil nog wel meemaken wat ze gaan beuren voor het vastgoed dat nu nog op de balans staat. En het D&B segment heeft twee matige jaren achter de rug maar groeit aardig en daar kan het marktsentiment ook nog over omslaan als ze 1 of 2 leuke jaren neerzetten. Dus ik zie nog potentie. Aan de andere kant, het blijft een Singaporese vastgoedboer .. Ze gaan niet plotseling miljarden verdienen en grote kans dat het aandeel nog jaren goedkopig blijft handelen.

Kortom, lang verhaal, ik weet nog niet precies wat ik ga doen. Denk dat ik het de situatie nog even rustig aankijk (niks doen ben ik heel goed in). We zullen zien wat er de komende weken gebeurt met de koers. Waarschijnlijk niet al te veel.

[ Voor 16% gewijzigd door writser op 25-05-2021 21:42 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
KunDun schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 06:45:
Ik beleg nu bij Degiro, maar ik begin een beetje te twijfelen of ik mijn aandelen niet moet overzetten, naar mijn huisbank de ING. Alle nieuwsberichten vorig jaar en ook dit jaar weer over Degiro (niet al te positief) maken me zenuwachtig. Vooral het feit dat Degiro liep te kloten met het bewaarbedrijf, maakt me "bang".
En de belofte dat ze onder het toezicht van de AFM zouden blijven, zijn ze ook niet nagekomen, dus ik maak me zorgen.
Zelf zou ik denk ik niet snel mijn beleggersrekening bij dezelfde bank willen hebben als m'n reguliere betaalrekening. Vaak is die betaalrekening dan tevens tegenrekening voor je beleggingsrekening. Als een onverlaat op je bankomgeving kan inloggen kan die vervolgens een heleboel schade aanrichten.
Rakward schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:15:
Zijn hier mensen die met (betaalde) screeners werken? Ik had laatst gelezen over de Piotroski-methode voor bedrijven te analyseren wat ik heel interessant vond. De berekeningen gaan misschien nog wel met de jaarrekening van een bedrijf, maar om elk bedrijf handmatig te analyseren is niet doenbaar. Ik kwam bv uit op Quant Investing die de Piotroski-score er al in hebben staan. Iemand die zich hiermee bezig houdt? (of bijvoorbeeld de Graham-score).
Beide scores gebruik ik niet, maar ik kom ze wel tegen op de (betaalde) screeners die ik gebruik, Gurufocus en Uncle Stock. Zowel de actuele als de historische data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:59
LevelBoss schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:09:
[...]

Zelf zou ik denk ik niet snel mijn beleggersrekening bij dezelfde bank willen hebben als m'n reguliere betaalrekening. Vaak is die betaalrekening dan tevens tegenrekening voor je beleggingsrekening. Als een onverlaat op je bankomgeving kan inloggen kan die vervolgens een heleboel schade aanrichten.
Eens. Maar als je belegt in de beleggingsfondsen zoals NT dan kan het gerust 4-5 dagen duren voordat je je geld terug hebt. Ik denk als er onverlaten toegang hebben tot je rekening dat in 99% van de gevallen dat niet 4 dagen lukt. Voor producten die snel te verkopen zijn is het inderdaad een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Iemand enig idee, hoe de relatie tussen volume en prijs zit?
Zie deze bijvoorbeeld,
-met erg weinig volume daalt de koers " aanzienlijk" --> dit waren waarschijnlijk allemaal verkoop orders
-dan is er na-markt een bepaald volume dat de koers omhoog duwt --> dit waren waarschijnlijk allemaal koop orders
-rond 10u45 is er een heel hoog volume (>10k), en toch beweegt de koers nauwelijks. Waren dit dan pakweg 5k koop en 5k verkoop orders, perfect getimed en op elkaar afgestemd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pO5bKpVqasQHsETUzEkoeak3mZ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e3FD7Ms53UTydS7O06TMKclE.png?f=user_large

Zelfde voor deze, end-of-day volume heeft grote impact.
intradag volume, hoger, maar geen impact?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O14cqrOVQ8I6CBxC9F5YFJEqg00=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VwQSb3659wtKeiUiBpi0tPCm.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@IndigoX Geen relatie. Of je moet in één klap 100k stuks kopen, dan ga je een paar laagjes door het orderboek.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Dat snap ik niet geheel.
Het is toch het volume dat bepaalt hoe sterk er gedaald of gestegen wordt?

10 orders van 1000 stuk elks ineens plaatsen in verkoop --> prijs zal dalen (je eet het orderboek leeg aan de koop kant)

10 orders van 1000 stuk elks ineens plaatsen in koop --> prijs zal stijgen (je eet het orderboek leeg aan de verkoop kant)

5 orders van 1000 stuk elks ineens plaatsen in koop, 5 orders van 1000 stuk elks ineens plaatsen in verkoop --> prijs zal weinig bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Rukapul schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:05:
[...]

Beleggingsfondsen handelen 1x per handelsdag tegen de intrinsieke waarde.

Bepaalde fondsen updaten de intrinsieke waarde wel op de eigen site.
Je zou dan zeggen dat de koers dagelijks geüpdate wordt, maai sinds 21 mei is de koers niet meer gewijzigd. Weet jij of daar een duidelijke verklaring voor is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

De exacte bedragen heb ik even met X en Y vervangen, ik post liever niet en public hoeveel geld ik precies heb.

Ik heb momenteel een lopende rekening bij Meesman waar ik elke maand ongeveer 150 euro in stort. Er staat nu zo'n X euro op. Ik heb daarnaast een meevaller gehad waardoor ik Y euro extra wil inleggen voor het beleggen. Nou weet ik dat als beginner Meesman echt ideaal is: fire and forget, bijven inleggen tot je iets opgebouwd hebt. Aandelen kopen als je 300 euro kan besteden schiet niet echt op als je kijkt naar transactiekosten bijvoorbeeld.

Echter, nu vraag ik me af of er een omslag punt is waarna je beter bij een andere partij in zee kan gaan. Even orde grootte, moet ik denken paar duizend euro, tienduizenden, tonnen, vanaf welk punt moet je er echt naar kijken en wanneer is het allemaal zo-zo. Ik blijf elke maand 150 euro inleggen, of is het lood om oud ijzer of ik het nou bij ING, Meesman, of waar dan ook doe. Ik wil er zelf echt niet teveel mee bezig zijn. Crypto's vind ik al spannend genoeg :) Welke partijen raden jullie aan om me nader over in te lezen?

Tijdelijk in de min staan is uiteraard niet leuk, maar is geen probleem als het niet te lang duurt. Ik heb als strategie dat ik altijd meer spaargeld heb dan studieschuld + eventuele kosten koper voor een koophuis.

[ Voor 16% gewijzigd door Michael_OsGroot op 26-05-2021 21:03 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieter1987
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik wens volgende warrants te kopen op degiro:

https://be.marketscreener...ALL-ROYAL-DUTC-111550982/

Ik heb me al veel ingelezen over warrants maar één zaak blijft mij onduidelijk:

de looptijd gaat tot 17/09/2021.

Betekent dit dat:
1) ik moet wachten tot die datum totdat degiro mijn warrants omzet als deze in the money zijn. Indien correct, moet ik enkel voorzien dat voldoende geld op m'n rekening staat?
2) ik voor 17/09 ze moet uitoefenen? Indien ja, waar en hoe moet ik die uitoefening te kennen geven aan degiro?

Dank alvast voor de verduidelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@dieter1987 Vanwaar je keuze voor warrants ipv opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:42
Michael_OsGroot schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:00:
Echter, nu vraag ik me af of er een omslag punt is waarna je beter bij een andere partij in zee kan gaan. Even orde grootte, moet ik denken paar duizend euro, tienduizenden, tonnen […]
Op de hier vaak aangehaalde site https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ kun je zelf spelen met dat omslagpunt. Je kunt dan het maandelijks in te leggen bedrag en/of je beleggingshorizon bepalen. Is dat wat je zoekt?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Radiodurans schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:14:
[...]

Op de hier vaak aangehaalde site https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ kun je zelf spelen met dat omslagpunt. Je kunt dan het maandelijks in te leggen bedrag en/of je beleggingshorizon bepalen. Is dat wat je zoekt?
Yes, dat is precies wat ik zocht. Merci!

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
IndigoX schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:55:
Dat snap ik niet geheel.
Het is toch het volume dat bepaalt hoe sterk er gedaald of gestegen wordt?

10 orders van 1000 stuk elks ineens plaatsen in verkoop --> prijs zal dalen (je eet het orderboek leeg aan de koop kant)

10 orders van 1000 stuk elks ineens plaatsen in koop --> prijs zal stijgen (je eet het orderboek leeg aan de verkoop kant)

5 orders van 1000 stuk elks ineens plaatsen in koop, 5 orders van 1000 stuk elks ineens plaatsen in verkoop --> prijs zal weinig bewegen?
Stel dat het orderboek leeg is en er komt 1 transactie voor 1 euro, dan is de koers vanaf dat moment 1 euro tot er een volgende transactie plaats vindt. Nog eens 1 transactie voor 100 euro, is de koers vervolgens 100 euro.
Prijs wordt bepaald door prijs, niet door volume. Registreert simpelweg de laatste transactie, of dat nou een particulier was die 1 aandeel kocht of een fonds dat er 5000 kocht, is irrelevant.

Als je 10 orders hebt, elk 1000 stuks, en spontaan erin gooit, zeg op 10,- per stuk, worden deze alleen uitgevoerd als er ook een tegenpartij is voor die 10,- (of betere prijs natuurlijk). Anders blijven deze in het orderboek staan. Dus als je spontaan 10.000 verkoopt, heeft dat op zich geen enkele invloed op de prijs an sich.
Wel geeft dat soort volumes een plafond in het orderboek waar de prijs dan de komende dagen/weken niet voorbij zal komen, totdat de hele order is vervuld.

FYI: Met dit soort 'piek' volumes tegenover het normaal/gemiddelde ga je nooit met 'bestens' werken maar altijd met 'limit'. Je wilt namelijk absoluut niet het orderboek leegtrekken, dan krijg je (als koper) ineens ook de 999,999 prijs aandelen in je maag geduwd - of als verkoper wordt je tegenover de 0,01 biedingen gezet. Daarmee kun je leuke flash-crash achtige acties krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 27-05-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Hoi,

Mogelijk dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb zelf geen enkele ervaring met beurshandel, maar vest voor het eerst mijn aandelen volgende week voor het bedrijf waar ik werk. Het is een interessant bedrag en wil dit gelijk opnemen omdat de keur momenteel erg gunstig is, en een aantal euro boven de target price van diverse analisten. (het geld ga ik gebruiken voor een kleine verbouwen en extra inleg in de bankspaarhypotheek).

Nu maakt mijn bedrijf gebruik van een 3rd party equity gateway, welke de keuze biedt de aandelen de verkopen, of over te maken naar een eigen effecten rekening. Het vershil is ongeveer € 190. Kan ik die €190 besparen door bij b.v. Binck een rekenening te openen (met de actie 3 maanden geen servicefee, en €500 transactietegoed), daar de aandelen naar over te maken. Binck vragen alles te verkopen en dan de rekening weer op te heffen? (Het zijn aandelen op een EU beurs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roboroach
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 02:17
Ik heb het idee dat de vraag naar rare metals / rare earth /strategic metals blijft toenemen de komende tijd (gebaseert op nieuws, en een programma van NPO: "waarde van de aarde").

Daarom had ik het idee om hier wat geld in te investeren. Echter, hoe doe je dit. Een blok koper, goud, lithium of iets dergelijks aankopen en in de kruipruimte leggen lijkt me niet heel praktisch. :X

Ik vond de volgende ETF: https://tools.morningstar...0P0000Q6QB&currencyid=EUR

Wat denken jullie over deze markt, en hebben jullie toevallig ervaring met zulke producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:51
Michael_OsGroot schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:00:
De exacte bedragen heb ik even met X en Y vervangen, ik post liever niet en public hoeveel geld ik precies heb.

Ik heb momenteel een lopende rekening bij Meesman waar ik elke maand ongeveer 150 euro in stort. Er staat nu zo'n X euro op. Ik heb daarnaast een meevaller gehad waardoor ik Y euro extra wil inleggen voor het beleggen. Nou weet ik dat als beginner Meesman echt ideaal is: fire and forget, bijven inleggen tot je iets opgebouwd hebt. Aandelen kopen als je 300 euro kan besteden schiet niet echt op als je kijkt naar transactiekosten bijvoorbeeld.

Echter, nu vraag ik me af of er een omslag punt is waarna je beter bij een andere partij in zee kan gaan. Even orde grootte, moet ik denken paar duizend euro, tienduizenden, tonnen, vanaf welk punt moet je er echt naar kijken en wanneer is het allemaal zo-zo. Ik blijf elke maand 150 euro inleggen, of is het lood om oud ijzer of ik het nou bij ING, Meesman, of waar dan ook doe. Ik wil er zelf echt niet teveel mee bezig zijn. Crypto's vind ik al spannend genoeg :) Welke partijen raden jullie aan om me nader over in te lezen?

Tijdelijk in de min staan is uiteraard niet leuk, maar is geen probleem als het niet te lang duurt. Ik heb als strategie dat ik altijd meer spaargeld heb dan studieschuld + eventuele kosten koper voor een koophuis.
Meneer Fob (een meneer met een website over beleggen) zei hier dit over:
Als je geen betaalrekening hebt bij een grootbank, zijn ze voor portefeuilles tot ongeveer €15.000 het goedkoopst aan te houden via Meesman, daarna voor portefeuilles tot €266.666 het goedkoopst via ABN AMRO Zelf Beleggen Basis, daarboven wordt Rabobank goedkoper. Ik beperk me voor het gemak in het verdere vergelijk voor wat betreft de grootbanken tot ABN AMRO.
Disclaimer: ik heb het zelf niet nagerekend. Maar wellicht ben je zelf met de indexfondsenbeleggen website ook op die omslagpunten gekomen? :)

Bron: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ (zie ook stukje onderaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

AMC blijft lekker in de lift. Ben klein begonnen met 37 shares a 9,70 dollar per stuk. Op dit moment is 1 share zo'n 27,7 dollar waard. Zo kan ik wel oefenen met beleggen ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
jeroeningen schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:14:
Rukapul schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:05:
[...]

Beleggingsfondsen handelen 1x per handelsdag tegen de intrinsieke waarde.

Bepaalde fondsen updaten de intrinsieke waarde wel op de eigen site.

Je zou dan zeggen dat de koers dagelijks geüpdate wordt, maai sinds 21 mei is de koers niet meer gewijzigd. Weet jij of daar een duidelijke verklaring voor is?
Iemand anders die misschien het antwoord weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:22
jeroeningen schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:31:
[...]

Ze geven pas een dag later de koers van de vorige dag, en maandag was Pinksteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:18
jeroeningen schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:31:
[...]

Gewoon een kleine vertraging misschien mede a.g.v. Tweede Pinksterdag, niets om je druk over te maken. Ik heb zelfs de bekende Northern Trust fondsen, daar wordt de koers van vrijdag ook pas maandagmiddag om 15.00 uur bijgewerkt. Dit zijn juist ‘set and forget’ fondsen, maandelijks automatisch inleggen en niet meer naar om kijken. Als je een belegging wilt waarvan de waarde wel real-time wordt bijgewerkt kan je beter een ETF kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met de verwerkingstijd van aankopen van fondsen bij Triodos?

Ik had voor de 24e een automatische belegging ingesteld (maandbeleggen) en het bedrag is nog niet van de tegenrekening afgeschreven. Dit is een tegenrekening bij een andere bank, waardoor de afschrijving aangekondigd moet worden en met vertraging plaatsvindt. Volgens de Triodos website zou de afschrijving op de 3e werkdag sinds de order afgeschreven moeten worden. Maandag niet meerekende zou dat vandaag moeten zijn, maar dit is nog niet gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Outerspace schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:27:
AMC blijft lekker in de lift. Ben klein begonnen met 37 shares a 9,70 dollar per stuk. Op dit moment is 1 share zo'n dollar waard. Zo kan ik wel oefenen met beleggen ;)
Lachen, ik ben benieuwd waar die gaat eindigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

AMC blijft lekker in de lift. Ben klein begonnen met 37 shares a 9,70 dollar per stuk. Op dit moment is 1 share zo'n 27,7 dollar waard. Zo kan ik wel oefenen met beleggen ;)
Hehe, dat heb ik met blackberry. die is ook aan het stijgen de laatste tijd. 8)
Tuurliijk het is vanwege de shorts en niet fundamenteel, maar lekker is het wel.

Volgende stap, leren op het goede moment uit te stappen. :*)

Voor de rest ben ik vandaag echt blij met mn portfolio, had de gok genomen met Solutions 30 na dat ie -70% stond. Ook staal en mijnbedrijven deden het vandaag erg goed. Sta +4.4% in de plus op mn BUX account 8)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Ben ik ff blij dat ik destijds AMC gekocht heb met mijn gamestop winsten.. 😂 Ging er vanuit dat ze na gamestop daar vol op zouden gaan maar gamestop hield wel erg lang aan.

Gekocht op 19, eerst lange tijd diep rood gestaan maar wist dat t zou komen. Was t niet door de apen dan wel door t feit dat als ze weer open mogen die industrie een goed jaar gaat hebben.

[ Voor 101% gewijzigd door MagniArtistique op 27-05-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzip22
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:07
Een Apple aandeel kun je op verschillende beurzen aanschaffen en in verschillende valuta's. Voor welke beurs kun je het beste kiezen en waarom? Zitten hier ook nadelen aan zoals dividendlek?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MagniArtistique
AMC blijft lekker in de lift. Ben klein begonnen met 37 shares a 9,70 dollar per stuk. Op dit moment is 1 share zo'n 27,7 dollar waard. Zo kan ik wel oefenen met gokken ;)
Fixed that for you ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieter1987
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-03-2024
Longcat schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:35:
@dieter1987 Vanwaar je keuze voor warrants ipv opties?
Als ik het goed op heb, kan je niet in opties handelen op degiro met een basic account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

xzip22 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:25:
Een Apple aandeel kun je op verschillende beurzen aanschaffen en in verschillende valuta's. Voor welke beurs kun je het beste kiezen en waarom? Zitten hier ook nadelen aan zoals dividendlek?
Hangt af van wat je belangrijk vind.
-zie je de koers liever in euro's of dollars? (valutaschommelingen blijf je houden)
-Beurstijden
-Volume, meer volume is lagere spread.

Dividendlek heeft niets te maken met welke beurs maar vestigingsplaats van het bedrijf of beheersmaatschappij.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens het moeilijkste komt nu, wanneer ga je uitstappen zodat je geen bag-holder wordt?

Dit is inderdaad puur gokken, en nee dat zeg ik niet uit jaloezie want zelf heb ik een stuk meer AMC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55

Bezulba

Formerly known as Eendje

Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:47:
[...]

Overigens het moeilijkste komt nu, wanneer ga je uitstappen zodat je geen bag-holder wordt?

Dit is inderdaad puur gokken, en nee dat zeg ik niet uit jaloezie want zelf heb ik een stuk meer AMC :)
uitgestapt vanmiddag toen de beurs opging omdat pre-beurs het een beetje naar beneden ging.... oh well. zoveel had ik niet, en ik heb er 60% winst op gehaald.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:47:
Maar ook of je beter uit kan stappen met normale aandelen. Ergens maak ik mij wel zorgen voor de gevolgen op de beurzen als er daadwerkelijk een MOASS komt. :X

Vorige week leek GME wel de hele beurs en Crypo's omlaag te trekken.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

mrc4nl schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:58:
[...]

Maar ook of je beter uit kan stappen met normale aandelen. Ergens maak ik mij wel zorgen voor de gevolgen op de beurzen als er daadwerkelijk een MOASS komt. :X

Vorige week leek GME wel de hele beurs en Crypo's omlaag te trekken.
Zoals de voorspelling op reddit een beetje laten zien, gaat er nog geen AMC squeeze komen. Die mikken zelf allemaal op 50 dollar of hoger. Eerst zien dan geloven natuurlijk, maar in één week is hij al gigantisch gestegen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:15
Bij ABN Amro heb ik de opties "Deelname aan DRIP" en "Dividend herbeleggen" aan staan. Toch heb ik vandaag dividend van NT EM uitgekeerd gekregen op mijn normale rekening. Hoe zit dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 23:28
baba420 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 01:13:
Bij ABN Amro heb ik de opties "Deelname aan DRIP" en "Dividend herbeleggen" aan staan. Toch heb ik vandaag dividend van NT EM uitgekeerd gekregen op mijn normale rekening. Hoe zit dit?
Dat is standaard dat dit zo gaat. over een aantal dagen zal je zien dat ABN dit dividend bedrag weer voor je heeft belegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrizio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-12-2023
TheDeuce schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:41:
[...]
Ik heb zelfs de bekende Northern Trust fondsen, daar wordt de koers van vrijdag ook pas maandagmiddag om 15.00 uur bijgewerkt. Dit zijn juist ‘set and forget’ fondsen, maandelijks automatisch inleggen en niet meer naar om kijken. Als je een belegging wilt waarvan de waarde wel real-time wordt bijgewerkt kan je beter een ETF kopen.
Ik ben zelf ook ingestapt in NT, om dividendlekkage te voorkomen.
Bij mijn bank leg ik een order in, en enkele dagen later krijg ik bericht met de koers en het aantal. In die periode zijn de onderliggende aandelen vaak meer dan een procent gestegen of gedaald. Bij fondsen die direct aan te kopen zijn, kun je daar een beetje op inspelen, en het is in ieder geval transparant.

Hoe transparant is NT hierin? Of misgebruiken ze deze periode om de klant een minder goede koers te bieden dan zij zelf bij aankoop maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 08:57

oscar82

De ondertitel

mmrizio schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:28:
[...]

Ik ben zelf ook ingestapt in NT, om dividendlekkage te voorkomen.
Bij mijn bank leg ik een order in, en enkele dagen later krijg ik bericht met de koers en het aantal. In die periode zijn de onderliggende aandelen vaak meer dan een procent gestegen of gedaald. Bij fondsen die direct aan te kopen zijn, kun je daar een beetje op inspelen, en het is in ieder geval transparant.

Hoe transparant is NT hierin? Of misgebruiken ze deze periode om de klant een minder goede koers te bieden dan zij zelf bij aankoop maken?
NT is volgens mij ook helemaal transparant in z'n aan- en verkoopbeleid. Alleen vindt alles met 3 werkdagen vertraging plaats.

Het komt er gewoon neer op: you win some, you lose some. De beurs kan inderdaad tussentijds stijgen en dalen. Of je hebt in een jaar (2020) opeens superveel dividend omdat de rabo blijkbaar lopende dat jaar eruit was gestapt met z'n beheerd beleggen product. Ja, die hebben dus vast een relatief slechte prijs gekregen op het moment dat ze massaal die euro's uit het fonds trokken.

Want ja: swing pricing wordt of kan in ieder geval worden toegepast. Ook daar zijn ze heel eerlijk in. Als de aan- en verkopers een beetje in balans zijn, zal je daar niet al te veel van merken. Prima voor buy-and-hold. Je hebt er alleen zelf geen controle over.

[ Voor 10% gewijzigd door oscar82 op 28-05-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:59
Swing pricing lijkt me nou een typisch voorbeeld van iets dat niet 100% transparant is. Maar de kans dat het significant in je nadeel gaat werken lijkt me uiterst gering, zeker bij een partij als NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrizio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-12-2023
Bedankt!
Als je switcht om een paar promille dividendlekkage te voorkomen, wil je natuurlijk niet dat je de eerste paar jaar - voor je gevoel - onder nul zit, in vergelijking met een fonds dat je direct kunt aankopen.

Dit geeft een iets beter gevoel.

[ Voor 3% gewijzigd door mmrizio op 28-05-2021 15:36 . Reden: Kleine verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:35
mmrizio schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:35:
Bedankt!
Als je switcht om een paar promille dividendlekkage te voorkomen, wil je natuurlijk niet dat je de eerste paar jaar - voor je gevoel - onder nul zit, in vergelijking met een fonds dat je direct kunt aankopen.

Dit geeft een iets beter gevoel.
Het is wel iets meer dan een paar promille :)

Daarbij moet je uit je hoofd zetten dat je de markt kunt timen, dat kun je niet. Je kunt alleen achteraf zeggen dat je een goede of foute beslissing hebt genomen met je aankoopmomenten. Juist door periodiek op een vast moment in te kopen middel je de slechte en goede aankoopmomenten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombason
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 00:19
Mooie stijging vandaag op High Tide nav eerste publieke cannabis retailer op de Nasdaq.

Ben heel benieuwd op 2 juni als ze gelist worden.

https://ca.finance.yahoo....pplication-100000153.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Tombason schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:02:
Mooie stijging vandaag op High Tide nav eerste publieke cannabis retailer op de Nasdaq.

Ben heel benieuwd op 2 juni als ze gelist worden.

https://ca.finance.yahoo....pplication-100000153.html
Hele interessante, ook in kader van het hele legaliseringsverhaal. Ik verwacht dat conservatieve beleggers (cannabis is bah) hier pas later op instappen waardoor je er nu relatief laag bij kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:31
Alleen beschikbaar vanaf 100 stuks (via de Giro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomassmit
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:10
DJustin schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:25:
Alleen beschikbaar vanaf 100 stuks (via de Giro)
Ook beschikbaar op Borse Frankfurt waar je ze per stuk in EUR kan kopen. Wel 7 euro transactie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

thomassmit schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:32:
[...]

Ook beschikbaar op Borse Frankfurt waar je ze per stuk in EUR kan kopen. Wel 7 euro transactie kosten.
Dan is flatex goedkoper, 3.90 per transactie. :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29
Zijn er hier tweakers die hier remote of grenswerken en (ook) elders belastingaangifte doen? Ik werk in .de en vraag me af of ik daar nog rekening mee moet houden/kan optimaliseren.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:00
Brent schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:16:
Zijn er hier tweakers die hier remote of grenswerken en (ook) elders belastingaangifte doen? Ik werk in .de en vraag me af of ik daar nog rekening mee moet houden/kan optimaliseren.
Het beleggen forum lijkt mij niet helemaal de juiste plaats voor je vraag. Er zal vast een “ik werk over de grens” topic op GOT zijn 😉

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Panzer_V
Afgelopen week heb ik het gesprek gehad met de ING adviseur. We hebben een goed uur gepraat wat erg leuk was omdat ik vroeger nog bij de Beursorderlijn van ING gewerkt had en we gemeenschappelijke collega’s hadden.

Opvallendheden uit het gesprek zijn:
  • Wij zijn klaarblijkelijk gevlagd als “Personal Banking klanten” :)F
  • Gezien mijn eigen kennis en ervaring met beleggen werd mij geadviseerd om vooral zelf zo door te gaan en het niet uit te besteden aan ING. Hulde voor dit objectieve advies.
  • Ik had nog wat vragen omtrent schenkingen en belastingen. Daar heb ik een goed advies over gekregen.
  • Voor de fun is mij het advies dat normaliter gegeven wordt gedeeld. Zag er goed en professioneel uit. Maar zoals gezegd, voor mij dus niet van toepassing.
  • We hebben leuk en veel over beleggen gebabbeld. Oud collega zijn blijft een onbreekbare band.
Samengevat was het een interessant gesprek waarin mijn vragen beantwoord zijn. Ik vind het goed dat ING dit aanbiedt aan de geselecteerde klanten. Dikke chapeau voor ING dus en een aanrader voor mede Tweakers die ook benaderd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:26

Qwerty-273

Meukposter

@Brent zoals @Panzer_V al aangeeft zijn daar betere topics voor. En het is altijd leuk om een verhuizing op andere dagen te doen dan 31 dec / 1 jan. Waardoor je dus in beide landen aangifte mag doen voor een deel van het jaar. Leuk puzzelen (en ja verschillende keren ervaring door te verhuizen tussen NL, DE en PL).

Specifiek voor DE is er een klein topicje, al is het gros wel gericht op grenswerken -> Werken in Duitsland, tips voor belastingaangifte . Er zijn echter ook tal van expat forums voor DE waar belastingtips op voorbij komen, al zal men op de meeste ook direct door verwijzen naar de vele belastingadvies kantoortjes (Steuerberater) die DE rijk is. Vaak vallen de kosten behoorlijk mee en heeft men een checklist met aftrekposten klaarliggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Qwerty-273 op 31-05-2021 09:03 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29
Yes, het gaat me ook niet om de aangifte (die laat ik doen, zoals idd elke Duitsers ongeveer aanraadt :+ ), maar of er nog iets is om op te letten met keuze van land van broker. Ik begrijp inkomsten van elders (dus uit belegging) dat ik die aangifte bij de Nederlandse fiscus moet doen, dus dan is het makkelijk bij een Nederlandse broker te zitten.

@Qwerty-273 Elk jaar weer tweemaal aangifte, ivm het grenswerken en niet 'gewoon' verhuizen :P Feest!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor de Nederlandse belastingen maakt het land van de broker in ieder geval niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:38
Ik heb wat geld over wat is voortgekomen uit crypto en wil dat graag parkeren in m'n NT bakje.

Nu is het ook weer niet zoveel voor DCA (wat is veel) maar ik zie om me heen ook wel wat mensen die met fiat even afwachten tot een mogelijke dip om daar goedkoper in te stappen.

Maar nu even over die mogelijke dip. Door corona is de geldhoeveelheid ontzettend verruimd, wat de aandelen behoorlijk op peil heeft gehouden. Is het dan niet zo dat wanneer de economie weer aardig gaat draaien, deze aandelen juist nog verder stijgen?

Of pakt bij een bloeiende economie (en zomer) iedereen z'n winst voor op het terras? En dan de dreigende inflatie? Dan is een bakje NT toch juist prima om mee te liften?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Als ik je post goed begrijp vraag je: gaan aandelen de komende tijd omhoog of omlaag? Op die vraag heb ik helaas geen antwoord.

Als je indexbelegt en het gaat om een dusdanig klein bedrag dat je niet wil middelen zou ik zeggen: niet te veel nadenken, gewoon instappen. Het alternatief is de glazen bol even goed oppoetsen.

[ Voor 43% gewijzigd door writser op 31-05-2021 12:55 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Waar je in ieder geval redelijk zeker van kunt zijn is dat basale overwegingen als "iedereen gaat het terras op" en "de economie gaat weer draaien" lang en breed ingeprijsd zijn door market makers voor jij erbij komt kijken. Wellicht zijn de effecten dan niet volledig correct ingeprijsd qua omvang, maar de kans dat jij daar als huis-, tuin- en keukenbeleggertje diepere inzichten over gaat hebben waarmee je de markt kunt timen is verwaarloosbaar.

Op de dip kun je uiteraard altijd wachten, die komt er uiteindelijk wel. Of je dan ook op tijd bent... zie de vorige dip waarbij het in een maand neer en weer omhoog stuiterde, weinig mensen hadden op zo'n beweging gerekend. En hoeveel verbinding had dat dan met de werkelijke effecten van de pandemie?

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55

Bezulba

Formerly known as Eendje

MneoreJ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:56:
Waar je in ieder geval redelijk zeker van kunt zijn is dat basale overwegingen als "iedereen gaat het terras op" en "de economie gaat weer draaien" lang en breed ingeprijsd zijn door market makers voor jij erbij komt kijken. Wellicht zijn de effecten dan niet volledig correct ingeprijsd qua omvang, maar de kans dat jij daar als huis-, tuin- en keukenbeleggertje diepere inzichten over gaat hebben waarmee je de markt kunt timen is verwaarloosbaar.

Op de dip kun je uiteraard altijd wachten, die komt er uiteindelijk wel. Of je dan ook op tijd bent... zie de vorige dip waarbij het in een maand neer en weer omhoog stuiterde, weinig mensen hadden op zo'n beweging gerekend. En hoeveel verbinding had dat dan met de werkelijke effecten van de pandemie?
Over het in gecalculeerd het je over het algemeen gelijk. Kijk bijvoorbeeld naar alle bouwmarkten, die zitten vrolijk op hun ATH, terwijl er toen zelfs niemand hun winkels in mocht.

Maar bedrijven als Inbev zijn nog ondergewaardeerd. Natuurlijk hebben die hun meeste omzet in de zomer, en altijd een dip in de winter, maar 90 ath vs 60 nu? Dat is een flink onderwaardering waar naar mijn idee de verbetering in hun vooruitzicht nog niet verwerkt is in hun koers.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Individuele aandelen kunnen natuurlijk altijd verkeerd gewaardeerd zijn (of beter "niet goed genoeg"), al geldt ook daar dat als je geen brede kennis hebt van de industrie of het bedrijf dat je voorzichtig moet zijn met conclusies over de waardering. Dingen als "iedereen gaat bier zuipen dus de vraag schiet straks omhoog DUS moet het aandeel meer waard zijn want het was eerder ook meer waard" die je bij wijze van in je leunstoel kunt bedenken kunnen de grote jongens natuurlijk ook, dus dan rijst toch de vraag of er nog andere factoren zijn die we niet zo goed zien. Het is niet onmogelijk het net even beter te weten dan de markt als geheel, maar die kans wordt natuurlijk wel steeds kleiner naarmate je het breder trekt. Voor Inbev is dat nog te doen; voor een ETF dat de wereldeconomie volgt moet je wel van zeer goeden huize komen...

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:03
Bij Inbev is het probleem dan ook dat ze een enorme schuldenberg hebben. Bijvoorbeeld Heineken is wel al weer zo goed als terug op zijn ATH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:33
De indexfondsen zijn al een paar procentjes gestegen sinds mijn instapmoment :)
Nu zat ik weer even rond te neuzen en kon het "Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Feeder Fund" nog steeds niet vinden bij de ING. Is het gebruikelijk dat dit zo'n lange tijd niet te verhandelen is? Bij ABN is het bijvoorbeeld gewoon verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Oelske schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:09:
De indexfondsen zijn al een paar procentjes gestegen sinds mijn instapmoment :)
Nu zat ik weer even rond te neuzen en kon het "Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Feeder Fund" nog steeds niet vinden bij de ING. Is het gebruikelijk dat dit zo'n lange tijd niet te verhandelen is? Bij ABN is het bijvoorbeeld gewoon verkrijgbaar.
Jawel hoor, ISIN NL0013552078.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:33
r0bb schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:15:
[...]

Jawel hoor, ISIN NL0013552078.
Weet je zeker dat je bij de ING kijkt? Ik krijg deze melding als ik op de ISIN zoek "Geen resultaten voor "NL0013552078". Controleer de spelling of probeer andere zoektermen" 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
De NT Small cap is momenteel alleen aan te kopen als je deze reeds in de portefeuille hebt. Anders niet.

Zelfde verhaal als verleden maand met de andere NT fondsen. Iets met een EBI die nog niet correct opgeleverd is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Xanaroth
Xanaroth schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:52:
[...]

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+22,43%
+501%
Totale winst op inleg
+10,90%
+25,93%
Dividend groei
+45,97%
+324%
Hoogste prestaties
Shaw Communications +59,68%
Gladstone Land +43,37%
ING +40,31%
MSFT+469,96%
MacDonalds +138,75%
Wheaton precious materials +105,34%
Laagste prestaties
European Metals Holding -19,44%
Palantir -10,77%
Red Electrica Corporacion -8,88%
Vodafone -47,79%
UnibailRodamco -36,00%
European Metals Holding -19,44%

De dividend cijfers ben ik nog wat aan het uitzoeken, vandaar vrij grote wijzigingen daar. Kijk nu naar wat ik dit jaar verwacht tegenover vorig jaar - maar daar ben ik nog niet echt tevreden mee. Immers tel ik nu bijvoorbeeld 3 ipv 4 kwartalen aan dividend mee. Zo zit er bijvoorbeeld groei in van aankopen die ik vorig jaar al heb gedaan, en zou ik in november/december potentieel geen groei zien maar dan per 1 januari gelijk gigantisch double-digit gaan.
Mocht iemand een suggestie of definitie hebben dat de inkomsten stijging wat netter weergeeft, sta voor van alles open.

Zo staat WPM bij 'grootste daler dit jaar' en daarna ineens in je top3 'best performers'. Die heeft een aardige inhaalslag gemaakt afgelopen maand. Verder bij de stijgers weinig bijzonders eigenlijk. Wordt wat stuivertje gewisseld vooral (AFIN is nog altijd +35% bijvoorbeeld, rest steeg gewoon net even wat meer).

Overall is eigenlijk alles stevig door aan het stijgen - ondanks af en toe 'tegenvallende cijfers'. Serieus Biotech&Pharma.. hoe kan ABBV nog altijd dalen en 'high risk' zijn ondanks dat ze Humira toch echt succesvol (nog amper 1/3e van revenue) aan het opvangen zijn. Of BMY, +16% growth YoY terwijl tig patiënten niet langer medicatie krijgen omdat ze geen dokter kunnen zien ivm wereldwijde overbelasting door Covid. Dat is natuurlijk ook een slechte performance 8)7

Bij de dalers is wel een hoop gebeurd. Palantir is zowiezo een rollercoaster, beweegt op elke demo, ARK/cathie tweet en ander spul. Hoop dat die daling blijft of verder doorzet daar ik de positie nog wat wil uitbreiden, in elk geval komende maand en daarna mogelijk nog meer tot een 1-2% van portfolio. Als ik puur kijk naar hun huidige/nieuwe klanten en waar het ingezet wordt is het een kwestie van tijd voordat de financiële rapportages heel erg andere getallen en verhoudingen laat zien.
EMH is vooral gok op de toekomst want de Cinovec mijn heeft nog wat jaartjes nodig voor de productie op gang komt - goed tekort aan lithium is ook pas 2025 verwacht, dus zit deze voorlopig rustig uit. Komende tijd s het dus puur speculatie positie, en daar horen vrij stevige koersschommelingen bij. Als het op gang komt kan het een van de meest lowcost (mijn bestaat al met alle infra eromheen - record lage opstartkosten) en tegelijk top5-10 grootste lithium mijn ter wereld worden.

Komende maand staat naast wat Palantir/EMH vooral veel REIT op de planning. En hoop eindelijk die 6-cijfers portfolio waarde te gaan zien #jinxed-it-down-we-go.

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+31,85%
+539,83%
Totale winst op inleg
+11,39%
+25,34%
Dividend groei
+54,2%
+336,22%
Hoogste prestaties
Gladstone Land +57,99%
ING +49,68%
Macerich +49,11%
MSFT+464,31%
Wheaton precious materials +138,64%
MacDonalds +136,53%
Laagste prestaties
European Metals Holding -25,91%
Siemens Energy -13,71%
NextEra Energy -11,52%
Vodafone -50,93%
UnibailRodamco -33,58%
European Metals Holding -25,91%

Allereerst #6-digit-club. :9B

Ruimschoots ook, zowel de beurs als het spaargeld werkten mee voor een mooie piek - niet nét gehaald maar de grens echt doorbroken. Valt ook wel te zien, vermogensgroei van dik 22% naar bijna 32%, holy. Toch is de winst op inleg ook gezond gestegen; pakweg 1,5% vermogensgroei is koerswinst. Dat vakantiegeld pakt niet alle credits voor een heel goed smakend biertje.

Al met al verder een vrij vlakke maand. Top#1 overnameprooi Shaw Communications is eruit. Door de mix van sterke CAD/zwakke USD, samen met underperformance van Realty Income wat ik op het oog had de knoop maar vast doorgehakt. Zekerheid nu >> kleine onzekerheid die pas 2022 rond kan komen.
Zodoende nu Macerich in de top3, benieuwd of hij dit keer hoog blijft of dat het weer meegaan is in de short-squeeze mania net als +100% in Januari.

Voor de lange termijn is WPM weer een plek gestegen. Was een wat minder Q1 voor precious metals, maar alle grondstoffen zijn nu serieus booming.
Dezelfde grondstoffen die ook mijn YTD low, EMH omvat, de aankomende lithium mijn. Helemaal snappen doe ik het niet, de resultaten van levensvatbaarheid (o.a. testrun en rapportages) lijken goed en ook zijn weer volgende stappen genomen in het her-openen van de mijn. Vooral omdat het nog altijd een prime-real-estate stukje is op logistiek vlak. Dus komende maand DCA maar.

Energy doet het minder. Siemens Energy lijkt vooral gevolg te zijn van slechte resultaten uit de fossil fuel hoek (o.a. gasturbines), de renewable sectie Siemens Gamesa (2/3 eigendom van Siemens Energy) doet het prima wat ik eruit heb weten te halen. Nog niet heel erg in verdiept of wat ik ervan denk of mee wil - kreeg de aandelen vanuit de spin-off vorig jaar (en staat wat betreft de openingskoers nog altijd op winst) dus voor nu kijk ik het even aan. De enige rapportages zijn uit corona tijd, dus valt niet echt long-term pijl op te trekken.
NextEra Energy lijkt vooral gevolg van bijstelling omlaag van de verwachtingen, na revenue miss in Q1 (hoewel EPS nog altijd beter was dan verwacht) en wat last van de Texas freeze. Hoewel consensus nog nét binnen de bandbreedte blijft, dat nog alle kanten op dit jaar - idem met Biden's 6T voorstellen.

Totaal ongemerkt in deze koerzen zijn juist de groot-nieuws-shows. AT&T/Discovery deal, hoewel bijna 7% gezakt voor nu, biedt enorm veel potentie. Kan straks net als Disney+ multi-kanaals offering gaan doen met sport, docu's, entertainment, series, films... Gezien hoeveel Amazon nu bereid is te betalen voor MGM's filmcollectie (misschien juist dóórdat dit is aangekondigd?) wat toch een fractie is van de AT&T/DISC library. Voor nu lijken alle ogen gericht op Lionsgate Entertainment als laatste 'kleine' serieuze proot-kandidaat.
Daarnaast ook grote overname van Realty income en Vereit. Beiden stegen op de overname; bedrijf kopen met een stevig premium op de koers - welke dankzij Corona alsnog stevige korting bevat - doet blijkbaar wonderen. Ze claimen een 10% hoger resultaat post-deal voor de aandeelhouders. Als dat waar is, is dat een hele stevige stap.
Natuurlijk niet te vergeten het reflation verhaal. Met 2 van mijn 3 top YTD een REIT, mis je snel dat ranking #4/5/6 voor dit jaar verandert is in nog meer banken. REIT's doen het nog steeds goed hoor, echt, de banken doen het gewoon beter...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

r0bb schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:47:
Ik heb wat geld over wat is voortgekomen uit crypto en wil dat graag parkeren in m'n NT bakje.

Nu is het ook weer niet zoveel voor DCA (wat is veel) maar ik zie om me heen ook wel wat mensen die met fiat even afwachten tot een mogelijke dip om daar goedkoper in te stappen.

Maar nu even over die mogelijke dip. Door corona is de geldhoeveelheid ontzettend verruimd, wat de aandelen behoorlijk op peil heeft gehouden. Is het dan niet zo dat wanneer de economie weer aardig gaat draaien, deze aandelen juist nog verder stijgen?

Of pakt bij een bloeiende economie (en zomer) iedereen z'n winst voor op het terras? En dan de dreigende inflatie? Dan is een bakje NT toch juist prima om mee te liften?
Goed bezig: crypto naar een wereldwijd aandelenfonds lijkt me altijd een prima move.
NT is ook prima om op lange termijn inflatie bij te houden en hopelijk iets beter natuurlijk! Besef wel dat de wereld dit jaar tot nu toe al weer +11% heeft gedaan. Dus boven het gemiddelde. En het jaar is nog niet halverwege. Hier stap je echt in voor de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
oscar82 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:32:
[...]

Goed bezig: crypto naar een wereldwijd aandelenfonds lijkt me altijd een prima move.
NT is ook prima om op lange termijn inflatie bij te houden en hopelijk iets beter natuurlijk! Besef wel dat de wereld dit jaar tot nu toe al weer +11% heeft gedaan. Dus boven het gemiddelde. En het jaar is nog niet halverwege. Hier stap je echt in voor de lange termijn.
Mja het geld in fiat aanhouden lijkt me met deze inflatie ook niet echt handig dus ik gok het er maar op..

Daarnaast was VWRL vorig jaar februari voor de Corona crisis max 98eu en schommelt deze nu al maanden rond de 96eu. Mocht een deel van het crypto geld terugvloeien naar de beurs denk ik dat hier een mooi instapmoment ligt - wishfull thinking :)

[ Voor 17% gewijzigd door r0bb op 01-06-2021 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Sowieso vind ik "in fiat aanhouden" een hele grappige uitdrukking. Komt misschien omdat ik niet aan crypto doe. Maar het is wel het meest duidelijk om aan te geven wat je bedoelt. Dank.

En als het om beleggen gaat hebben we het natuurlijk over geld dat je kan missen. Dus buiten een persoonlijke buffer dat je wel ten alle tijde beschikbaar hebt "in fiat".

Een gedeelte in risicovrije assets aanhouden doe ik ook zo min mogelijk / niet. Maar als ik het wel zou doen, zou de overweging zijn om de volatiliteit van de totale portfolio te dempen. Dat dat ene gedeelte (in fiat) de inflatie dan niet zou bijhouden is voor mij persoonlijk niet echt een overweging. Daar zorgt de rest van de portfolio (in risicovolle posities) als het goed is wel voor.

In een bepaalde verhouding deposito's aanhouden is overigens ook nog een overweging in je eigen persoonlijke risico-mix. Dat ben ik zelf wel van plan te gaan doen zodra ik echt veel geld in aandelen heb en m'n risico zou willen gaan afbouwen. Is nu nog niet aan de orde helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
oscar82 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:20:
Sowieso vind ik "in fiat aanhouden" een hele grappige uitdrukking. Komt misschien omdat ik niet aan crypto doe. Maar het is wel het meest duidelijk om aan te geven wat je bedoelt. Dank.

En als het om beleggen gaat hebben we het natuurlijk over geld dat je kan missen. Dus buiten een persoonlijke buffer dat je wel ten alle tijde beschikbaar hebt "in fiat".

Een gedeelte in risicovrije assets aanhouden doe ik ook zo min mogelijk / niet. Maar als ik het wel zou doen, zou de overweging zijn om de volatiliteit van de totale portfolio te dempen. Dat dat ene gedeelte (in fiat) de inflatie dan niet zou bijhouden is voor mij persoonlijk niet echt een overweging. Daar zorgt de rest van de portfolio (in risicovolle posities) als het goed is wel voor.

In een bepaalde verhouding deposito's aanhouden is overigens ook nog een overweging in je eigen persoonlijke risico-mix. Dat ben ik zelf wel van plan te gaan doen zodra ik echt veel geld in aandelen heb en m'n risico zou willen gaan afbouwen. Is nu nog niet aan de orde helaas.
Haha ja dat kan ik begrijpen, zo denk ik echter wel tegenwoordig.. Komt niet alleen door crypto maar ook door figuren als Willem Middelkoop etc..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
...mensen worden niet aangetrokken of gemobiliseerd door feiten, maar door verhalen. Zo ook in beleggersland. Feit is dat onderzoek na onderzoek tot dezelfde conclusie komt: verstandig vermogen opbouwen doe je door geld dat je voorlopig niet nodig hebt te beleggen in een breed gespreide portefeuille van aandelen tegen lage kosten.

Maar dat is een heel saai verhaal. We horen veel liever hoe we slim kunnen inspelen op trends in robotica en kunstmatige intelligentie, schoon water en duurzame energie, goud en cryptovaluta. Fondsmanagers gaan graag in die verhalen mee en hebben een hele zwerm aan etf’s (verhandelbare fondsen) in de markt gezet die op dit soort populaire thema’s inspelen.

De kans op een kater is daarbij helaas aanzienlijk, want de kosten van dit type etf’s zijn in de regel vijf tot tien keer zo hoog als van een gewoon indexfonds en de nauwe, thema gedreven focus, verhoogt het risico. Ongelukkige timing - de lancering van het fonds valt vaak samen met het hoogtepunt van het verhaal en de koers - doet de rest.

Het rendement van thematische etf's ligt in de vijf jaar na oprichting gemiddeld dan ook zo’n drie procent per jaar lager dan het beursgemiddelde. Voor beleggers dus misschien wel een mooi, maar meestal ook kostbaar verhaal.
Interessant. Leuk dus al die thema ETF's (in de nieuwe Kernselectie), maar misschien niet het meest verstandig..

Bron: https://www.beleggingsill...5/12/een-kostbaar-verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Atomius schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:50:
[...]

Interessant. Leuk dus al die thema ETF's (in de nieuwe Kernselectie), maar misschien niet het meest verstandig..

Bron: https://www.beleggingsill...5/12/een-kostbaar-verhaal
Andere kant wel kans voor mooie mix tussen echt stock picking en gewoon 88/12. Je hoeft immers alleen de (sub)markt of regio goed in te schatten voor outperformance.

Had je bijvoorbeeld ingezet op de Battery&Lithium ETF, elk random punt in de afgelopen 5 jaar, omdat je wat hoorde over elektrische auto's en dat investering waard vond in algemene zin? Dan had je al serieuze outperformance gekregen zonder je er echt in te hoeven verdiepen of andere moeite te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 01-06-2021 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Xanaroth schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:38:
[...]

Andere kant wel kans voor mooie mix tussen echt stock picking en gewoon 88/12. Je hoeft immers alleen de (sub)markt of regio goed in te schatten voor outperformance.

Had je bijvoorbeeld ingezet op de Battery&Lithium ETF, elk random punt in de afgelopen 5 jaar, omdat je wat hoorde over elektrische auto's en dat investering waard vond in algemene zin? Dan had je al serieuze outperformance gekregen zonder je er echt in te hoeven verdiepen of andere moeite te doen.
Zeker, het is vast niet zwart wit. Maar ja, je kan er dus ook flink naast zitten en kennelijk kan je de markt er op lange termijn niet mee outperformen. Kwestie van je thema ETF op tijd weer van de hand doen wellicht, maar dat is weer market timing. Om het simpel te houden houd ik het zelf maar bij die 88/12 :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (mei)
Vorige maand (apr)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–5,65%
+2,85%
+4,35%
+151,83%
Hoogste prestaties
SFIX, +21,32%
NTNX, +14,56%
JOBS, +14,53%
NVCR, +50,69%
MRNA, +33,26%
SWAV, +22,46%
BB, +78,86%
SWAV, +72,81%
SIVB, +50,34%
TSLA, +829,43%
SHOP, +695,65%
BILI, +591,55%
Laagste prestaties
FSLY, –27,36%
APPN, –26,60%
TTD, –20,72%
SNBR, –23,90%
QDEL, –20,06%
TWTR, –15,31%
FSLY, –45,33%
APPN, –43,78%
SKLZ, –39,25%
CWEB, –78,64%
SPLK, –42,51%
NEWR, –39,31%
Aantal posities
Aandelen 157×
Opties 16×
Aandelen 155×
Opties 15×

Transacties
Aandelen 2×
Opties 11×

Aandelen 4×
Opties 6×
Valutaconversie 1×
Transactiekosten
€ 9,44
€ 9,29
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
186,8%
160,5%
Initial Margin
58,1%
55,8%
Maintenance Margin
36,3%
33,0%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202106.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202106-maand.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202106-risk.png

Maand 3 op rij met underperformance! Ik heb het eindelijk te pakken! :P

Dit keer zijn mijn margin requirements weer gestegen. En mijn portfolio delta ook. Ik weet precies waar dit door komt: een nieuwe optiepositie, en natuurlijk het negatieve resultaat deze maand.

Vorige maand schreef ik over het aankopen van VTI/VXUS via opties. Deze opties zijn expired en ik heb weer nieuwe geschreven. Deze zijn inmiddels ook weer OTM geworden, maar wanneer ze dit keer expireren ga ik geen nieuwe schrijven. Ik ben op termijn iets van plan en daar heb ik marginruimte voor nodig.

Goed, dan de resultaten. De maand zelf had een leuk dipje, dit is ook goed te zien in de grafiek. Drawdown van –17,5% ten opzichte van eind voorgaande maand, met een eindstand van –5,65%. Dit voelde totaal anders dan de daling van maart 2020 terwijl het verlies in absolute cijfers bijna even groot was, waarom, ik weet het niet.

De resultaten van de individuele posities zijn dan ook een stuk minder uitbundig dan de voorgaande maand. Bovenaan staat SFIX met +21,3%. Geen echt nieuws; mijn vogeltje vertelt dat een short squeeze in bepaalde aandelen zich heeft verspreid naar andere veel geshorte aandelen, waaronder deze. Dat boeit mij niet, ik zit er voor de lange termijn in. :) NTNX steeg met +14,6%, voornamelijk in de dagen voorafgaand aan de earnings call. JOBS, een Chinees bedrijf, staat deze maand op de derde plaats in mijn portfolio met +14,5%. Deze stijging is voornamelijk gedreven door overnamenieuws.

FSLY deed het deze maand niet geweldig met een verlies van –27,4%. Slechte kwartaalcijfers en een vertrekkende CFO. APPN doet FSLY na met –26,6%, ook dankzij kwartaalcijfers. Nouja, de cijfers waren wel goed, maar de guidance viel tegen. De koers is teruggekeerd naar het niveau van november. TTD verloor –20,7% en hiermee "trokken ze de NASDAQ omlaag", aldus mijn vogeltje. Zou het door kwartaalcijfers komen? Jazeker! De cijfers waren boven verwachting goed, de guidance was sterk, er komt een 10:1 stock split, maar voor de koers was het allemaal niet goed genoeg.

En dan since inception. TSLA heeft de crypto-hik en daalt van +973% naar +829%. SHOP daarentegen gaat vrolijk verder en stijgt van +670% naar +696%. BILI daalt weer een beetje van +628% naar +592%.

Verlieskoning CWEB klimt weer wat verder uit het dal van –81,0% naar –78,6%. SPLK neemt de tweede plaats over van NTNX met een daling van –39,0% naar –42,5%. NEWR keert weer terug op de derde plaats met een daling van –36,7% naar –39,3%. En NTNX? Die stijgt dankzij zijn #2 positie deze maand van –39,4% naar –30,8% en verlaat daarmee de verlies top 3.

Voor @Xanaroth, ik had nog beloofd te kijken naar wat Portfolio Analyst zegt over de bijdrage en weging per sector. Dit was het deze maand:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202106-sectors.png
Neem de sectoren met een negatieve weight met een korrel zout, want ik heb (met uitzondering van de short box spreads, dat is dat 'Unclassified' bolletje) geen short of short-achtige posities. Ik denk dat deze analyse niet goed overweg kan met opties; waarschijnlijk kijkt het naar market value om de weight te bepalen, niet naar delta dollars.

Risk Navigator doet dat een stuk beter:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/rn-202106.png

Zie bijvoorbeeld Consumer Non-Cyclical. Portfolio Analyst plaatst die zowat precies op 0.00% weight, waar Risk Navigator 27.25% aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Laat ik dan ook eens mn resultaten posten. Ik ben nog niet zo lang geleden ingestapt. maar vorige maand was wel echt een maand dat ik eindelijk echt winst zag (ipv alleen maar verlies)
Ook voor het eerst beter gepresteerd dan MSCI world.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4CqoJrU3LN46O2db6lIIdGoDXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0HTSeUOXoND71HYCpSAk3zl9.png?f=fotoalbum_large

Solutions 30 was echt een Free money hack Zag m op op -70% staan. Zag dat ie omhoog klom. ingestapt, en netjes de piek weten te timen. In 3 dagen +50% Hoppa.

Grote teleursteller is toch wel Suess microtek. Goede cijfers, maakt winst, met nette marge maar het aandeel is sinds aanschaf alleen maar verder gezakt. :? Als ie naar 22€ zakt koop ik extra

Verder hoort SLM solutions niet echt in het rijtje. in denk dat mijn gedeeltelijke verkoop de cijfers positiever laat zijn dat het werkelijk is. maar ik zou het ook niet anders weten/berekenen.

Deze maandYTD
Koerswinst2,34%1%
Winst door verkoop5,64%3,78%
Transactiekosten30,30 €77,6
Hoogte prestatiesSolutions 30 (+52,42%)Banco santander (+29,12%)
Microvision (+23,81%)SLM solutions (+19,8%)
ZIM (+17,51%)ZIM (+17,51%)
laagste prestatiesSüss MicroTec -11,78%Microvision (-42,60%)
Outokumpu -5,76 %Süss MicroTec (-12,04%)
companhia siderúrgica Nacional -15,04%companhia siderúrgica Nacional -6%

[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 01-06-2021 20:50 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Ik zag laats hier iets voorbijkomen over degiro i.v.m. niet kunnen terugclaimen van dividendbelasting. Ik heb hier een paar jaar geleden ook last van gehad, ben na veel boze telefoontje voor 99% weggegaan bij die toko.

Heb ik enige kans om deze dividenbelasting van degiro te vorderen? Het gaat om een paar duizend euro Franse, Canadese en Zwitserse dividendbelasting.

[ Voor 7% gewijzigd door klaasvaak1853 op 01-06-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Brent schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:46:
Yes, het gaat me ook niet om de aangifte (die laat ik doen, zoals idd elke Duitsers ongeveer aanraadt :+ ), maar of er nog iets is om op te letten met keuze van land van broker. Ik begrijp inkomsten van elders (dus uit belegging) dat ik die aangifte bij de Nederlandse fiscus moet doen, dus dan is het makkelijk bij een Nederlandse broker te zitten.

@Qwerty-273 Elk jaar weer tweemaal aangifte, ivm het grenswerken en niet 'gewoon' verhuizen :P Feest!
Voor de belastingdienst gaat het erom dat je alles juist opgeeft. Ook een buitenlandse broker geeft je hier een goed overzicht van voor je belastingaangifte.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Atomius
En de prestaties met het alom bekende maandelijkse inleggen:

YTD
Transactiekosten
0 euro
Hoogste prestaties
NT World +6,6%
Laagste prestaties
NT EM +1,6%
Gewogen "op z'n 88/12"
6,2%

Niks doen en toch je vermogen zien groeien, mooi. En nee, ik ga dit niet maandelijks doen. Fijne avond 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:42

Jebus4life

BE User

roda_djavulen schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:51:
Bij Inbev is het probleem dan ook dat ze een enorme schuldenberg hebben. Bijvoorbeeld Heineken is wel al weer zo goed als terug op zijn ATH.
Opvallend genoeg zijn ze erin geslaagd (in een zwak jaar als 2020) hun schuld in een behoorlijk indrukwekkend tempo af te lossen.

Na de cijfers van FY2020 werd er hard gereageerd omdat hun schuldgraad wel degelijk gestegen was (van 4 keer ebitda naar 4,8 terwijl ze keer op keer aangeven die onder de 2 te willen krijgen). Maar in absolute cijfers was het een heel ander verhaal, van 95,5 naar 82,7 miljard dollar schulden: net geen 15% (3 miljard daarvan is wel (vermoed ik) door de verkoop van 49,9% van een blikjesfabrikant in de US).
*Uiteraard was de koersreactie ook omdat Inbev het dividend voor het derde jaar op rij verlaagde, niet enkel de schulden

Ik verwacht niet bijster veel van FY2021 ofzo (tenslotte ligt het openbare leven in zowat de halve wereld nog steeds plat), maar als je in grootordes van 10 miljard per jaar aan schulden kunt aflossen in een jaar als 2020 heb ik wel vertrouwen dat die schuldgraad op termijn geen issue zal blijken.

Qua koers, zolang ze het dividend niet verhogen lijkt me dat ze nu wat zullen zweven tussen de €55 en de €65; ik zou het bizar vinden mocht de koers zonder een dividendverhoging (die ik volgend jaar echt niet zie gebeuren) terug richting de €75 zou gaan.

*Ik hou alleszins lekker vast, lijkt me een aandeel waar ik met mijn GAK van 50 weinig kwaad mee kan. Mocht hij terug richting de €55 gaan verstevig ik mijn positie misschien nog wat.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 21:46
Misschien kan iemand mij met het volgende helpen:

Het zou op dit moment niet mogelijk moeten zijn om VTI/VXUS/VGK te kopen via een Europese broker toch? Ik was gister verbaasd om te zien dat ik wel een order kon plaatsen voor VTI op NYSE ARCA via IB (Lynx).

Zie ik hier iets over het hoofd? Dit zou niet mogelijk moeten zijn toch? Ik heb gecontroleerd of dit daadwerkelijk VTI is en dat lijkt wel zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als inwoner van een EU lidstaat kan je producten zonder KID (EID) alleen rechtstreeks kopen als je gezien wordt als 'professional client' volgens de regels van MiFID II. Dat is weliswaar mogelijk bij IB als je aan de wettelijke eisen voldoet, maar dat moet je zelf hebben aangevraagd.

Ik heb het even gecontroleerd, ik kan als 'retail client' zelf geen order voor VTI plaatsen.

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 02-06-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
Even ter controle, wanneer wordt je order geweigerd? Ik heb het ook even geprobeerd en ik kan een order voor 1 lot @ 1USD inserten. Wat, lijkt mij, sowieso niet mogelijk zou moeten zijn.

Ik zal kijken wat er gebeurd als ik een realistische order plaats.

Edit: Staat er ergens in IB of je een retail account hebt? Misschien dat er iets mis is gegaan met het overzetten van de accounts eerder dit jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door zerokill op 02-06-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het zou geweigerd moeten worden voordat je daadwerkelijk de order plaatst.

Je kan je MiFID classificatie zien in Account Management -> Account Settings -> MiFID Client Category. Ik zie daar "Interactive Brokers currently treats you as a Retail Client [..]" staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
ah, ik zie nu inderdaad dat mijn order geweigerd is:
Contract is not available for trading.
Hm, dit was redelijk onduidelijk in de app. Bedankt voor de uitleg in ieder geval! Terug naar VWRL en VEUR :)

[ Voor 6% gewijzigd door zerokill op 02-06-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Atomius schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:19:
En de prestaties met het alom bekende maandelijkse inleggen:

YTD
Transactiekosten
0 euro
Hoogste prestaties
NT World +6,6%
Laagste prestaties
NT EM +1,6%
Gewogen "op z'n 88/12"
6,2%

Niks doen en toch je vermogen zien groeien, mooi. En nee, ik ga dit niet maandelijks doen. Fijne avond 8)
Eigenlijk beste verschillen:

YTD
Transactiekosten
0 euro
Hoogste prestaties
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund A +11,85 %
Laagste prestaties
NN Enhanced Index Sustainable Emerging Markets Equity Fund +10,67%
Gewogen "op z'n 88/12"
11.7%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:42
Volgens mij klopt het wel, NT EM heeft sinds begin van dit jaar een beetje een 'crab walk' gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnxVdneVPllyvSm__2WfctXYIJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M2tyAsIpJhA4iSU5YMj44gWr.png?f=fotoalbum_large

Inderdaad opvallend dat NN zoveel beter heeft gedaan, zowel world als EM.

Mijn NT World + Eur + EM + SC mandje heeft 8,6% gedaan YTD.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Radiodurans schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:29:
Volgens mij klopt het wel, NT EM heeft sinds begin van dit jaar een beetje een 'crab walk' gedaan.
[Afbeelding]

Inderdaad opvallend dat NN zoveel beter heeft gedaan, zowel world als EM.

Mijn NT World + Eur + EM + SC mandje heeft 8,6% gedaan YTD.
Is het dividend misschien niet mee genomen of de koers een lange tijd niet geupdate. VWRL zit namelijk ook op 11,0%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Get!em schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:00:
[...]

Eigenlijk beste verschillen:

YTD
Transactiekosten
0 euro
Hoogste prestaties
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund A +11,85 %
Laagste prestaties
NN Enhanced Index Sustainable Emerging Markets Equity Fund +10,67%
Gewogen "op z'n 88/12"
11.7%
Ik laat de prestaties YTD zien bij periodiek maandelijks inleggen, waardoor het rendement logischerwijs minder wordt dan wanneer je het zoals jij vergelijkt met een éénmalige inleg op 1 januari tot op heden. Niet valsspelen hè ;)

NT en NN ontlopen elkaar 0,50% op World YTD, wat grotere verschillen inderdaad op EM. Echter of een termijn van 5 maanden echt representatief is vraag ik mij af.

NT World +11,35%
NT EM +6,94%

NN World +11,85%
NN 10,67%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Atomius schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:48:
[...]

Ik laat de prestaties YTD zien bij periodiek maandelijks inleggen, waardoor het rendement logischerwijs minder wordt dan wanneer je het zoals jij vergelijkt met een éénmalige inleg op 1 januari tot op heden. Niet valsspelen hè ;)

NT en NN ontlopen elkaar 0,50% op World YTD, wat grotere verschillen inderdaad op EM. Echter of een termijn van 5 maanden echt representatief is vraag ik mij af.

NT World +11,35%
NT EM +6,94%

NN World +11,85%
NN 10,67%
Helder, dat werd uit jouw tabel niet direct duidelijk, tenzij je wist wat NT world had gedaan YTD. En ook mijn gekopieerde tabel is idd daarop te simpel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Atomius schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:48:
[...]

NT World +11,35%
NT EM +6,94%

NN World +11,85%
NN 10,67%
Herkenbaar. Elke inleg die je doet brengt je weer stapje dichter bij die +0,00%, ongeacht wat de koers doet. Natuurlijk kun je dat exact tijdgewogen verwerken voor de maand/jaarcijfers, maar boeit toch niet voor de lange termijn. Enige wat echt boeit is of/hoeveel je in de + staat en of je je doelen gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ik zal ook maar even meedoen :)

Deze maandYTD
Koerswinst3,88%7,88%
Hoogte prestatiesCassava Sciences (+41%)Cassava Sciences (+25,3%)
Bpost (+21%)AB Inbev (+22,7%)
Akamai Technologies (+7%)Bpost (+20,3%)
Laagste prestatiesADMA Biologics (-8%)ADMA Biologics (-14,6%)
Munich RE (-5,7%)Munich RE (-5,7%)
Verizon (-3,4%)British American Tobacco -5,3%

Mijn "koerswinst" is overigens inclusief dividenden gezien mijn broker die meetelt)

Ik ben begin dit jaar begonnen en heb in stukken gekocht (begonnen eind januari met een ETF, in februari en maart dan wat aandelen en in mei nog meer aandelen). Bijzonder tevreden mee. Ook niet het gevoel dat ik (grote) fouten gemaakt heb. Paar gemiste koopkansen omdat ik te lang twijfelde en dan niet meer wou instappen na een (kleine) stijging, Enkel Munich RE ben ik begin deze maand schijnbaar op een slecht moment ingestapt, maar die komen er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Jebus4life schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:21:
, Enkel Munich RE ben ik begin deze maand schijnbaar op een slecht moment ingestapt, maar die komen er wel.
Hoe bedoel je op een slecht moment ingestapt?

Je hebt toch een bijzondere reden gehad om Munich RE te kopen. Zeer korte termijn koersschommelingen zijn dan toch irrelevant? Op het moment van kopen sloot het toch aan bij je beleggingsplan?

Of zie jij dit anders? Ik ben gewoon benieuwd…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Panzer_V schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:46:
[...]

Hoe bedoel je op een slecht moment ingestapt?

Je hebt toch een bijzondere reden gehad om Munich RE te kopen. Zeer korte termijn koersschommelingen zijn dan toch irrelevant? Op het moment van kopen sloot het toch aan bij je beleggingsplan?

Of zie jij dit anders? Ik ben gewoon benieuwd…..
Jaja, ik bedoelde gewoon dat ik beter 3 weker later ingestapt was. Maar fundamenteel maak ik me geen zorgen ;) Bovendien direct "stevig" ingestapt (en het aandeel zelf is duur; 240€) dus extra accumuleren is "lastig" gezien de kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door Jebus4life op 03-06-2021 12:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YX_rJ9_LARkkvYMVa6SKOKzhu_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b8PEZJsy2jqYwfRURaWGWblZ.png?f=user_large

:'(

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Ik kan niet zien op hoeveel je bent ingestapt, maar aan de smiley te zien waarschijnlijk hoger... En wat ga je nu met het overgebleven geld doen nu je uit AMC bent gestapt?

[ Voor 4% gewijzigd door oscar82 op 03-06-2021 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Paper hands :+
Een aandeel flink door zien stijgen na verkoop met winst doet vaak net zo veel pijn als verlies nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zie ook mijn verkoop van Fastned eind vorig jaar... op € 18,48.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 03-06-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 18:52
Ohh, denk dat ik jouw aandelen heb dan ;). Ben rond dat moment ingestapt :).

Zit nu op 500% met een piek van 600%.

Ik klaag niet maar achteraf altijd de vraag waarom ik toen niet meer gekocht hebt hehehehe.

En bij verlies altijd achteraf waarom ik niet eerder -met winst- verkocht heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 03-06-2021 13:43 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Aha ik was even out of the loop. Maar ik heb reddit gelezen en snap 't nu. AMC op dikke winst dus uitstappen rond $8,80 was achteraf gezien "sub optimaal" te noemen.

Ach ja zoals Paul Merrimen zegt: there's no risk in the past. En @Jazsie , wat wordt jouw volgende keuze om te doen met je geld als je ooit weer uit AMC stapt? Kies je dan weer voor een meme stock in de hoop weer de jackpot te pakken, of wordt het gewoon een saai wereldwijd gespreid index fonds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 18:52
oscar82 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:49:
Aha ik was even out of the loop. Maar ik heb reddit gelezen en snap 't nu. AMC op dikke winst dus uitstappen rond $8,80 was achteraf gezien "sub optimaal" te noemen.

Ach ja zoals Paul Merrimen zegt: there's no risk in the past. En @Jazsie , wat wordt jouw volgende keuze om te doen met je geld als je ooit weer uit AMC stapt? Kies je dan weer voor een meme stock in de hoop weer de jackpot te pakken, of wordt het gewoon een saai wereldwijd gespreid index fonds?
Dit was inderdaad gewoon een lucky iets. Mijn doel is toch meer "een saai wereldwijd gespreid index fonds".

Geeft toch wat meer zekerheid :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

oscar82 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:49:

Blackberry stond bij mij ook op +100% maar daar ook vandaag uitgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:57

Licko

ZVDK

Ik heb enkele fondsen die dividend herbeleggen. Wat is de beste manier om dit in te voeren in portfolio performance?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Pagina: 1 ... 13 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij