oscar82 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:49:
Ach ja zoals Paul Merrimen zegt: there's no risk in the past. En @
Jazsie , wat wordt jouw volgende keuze om te doen met je geld als je ooit weer uit AMC stapt? Kies je dan weer voor een meme stock in de hoop weer de jackpot te pakken, of wordt het gewoon een saai wereldwijd gespreid index fonds?
Ik vraag me af hoeveel er werkelijk bekend is over wat er met AMC gebeurd. Ik zoek af en toe of hierover wordt gesproken hier, maar totdat de boel in beweging kwam, was het eigenlijk volledig stil.
Zelf heb ik ruim 1300 aandelen met een gemiddelde van 9 dollar, zoals je begrijpt sta ik flink in de plus, en heb ik nog geen enkele reden om te verkopen.
De reden waarom is dat dit geen hoop op jackpot is, maar zekerheid dat dit nog verder gaat stijgen.
Er gaan op dit moment 3 verhalen rond rondom AMC (en tevens GME gezien dat deze in het exact zelfde schuitje zitten).
1. De aandelensites in het algemeen zijn extreem negatief over dit aandeel. 4 maanden geleden probeerde diverse sites je te laten geloven dat de squeeze voorbij was en dat er niets meer vielt te halen, dat het bedrijven zijn die verlies draaien, en dat je vooral je aandelen moet verkopen. Veel van die sites hebben directe connectie met de hedge funds die zo zijn gaan shorten, en ja die zijn allesbehalve gedekt, want ze hebben maandenlang heel veel geld gebruikt om deze aandelen naar beneden te drukken. En tja wanneer de shorts omhoog gaan, maar de prijs niet omlaag, dan weet je dat er iets niet klopt.
1 van de sites die als eerst heel veel hit pieces deed, was Motley Fool. Motley Fool
haalt massa's geld binnen via Citadel, de grootste shorter van beide aandelen.
Daarnaast zijn er nog heel veel andere mensen die direct of indirect gelinkt zijn aan de hedge funds die nu gigantische problemen hebben, en deze hedge funds steunen elkaar ook, zo heeft Citadel miljarden in Melvin Capital gestopt, die ook gigantische hoeveelheid shorts in deze aandelen heeft.
Verder zijn er nog heel veel sites die eigenlijk weigeren om over de shorts te praten, zij blijven gewoon steeds zeggen dat deze aandelen veel minder waard zijn omdat dit bedrijven zijn die geldproblemen hebben.
Hebben ze daar gelijk in? Absoluut, bij beide zet ik vraagtekens over hun toekomst, maar als je geld wilt verdienen, dan zijn er heel veel andere factoren die belangrijk zijn. Daarnaast willen mensen hun aandelen tijdens de squeeze verkopen, niet 2 jaar vasthouden.
2. Er is 27.11% (138 miljoen) van de aandelen van AMC geleend volgens Ortex, en de hoeveelheid aandelen die geleend kunnen worden ligt vaak onder een miljoen, ook vaak onder de 100k.
Dit getal gaat niet omlaag, beter gezegd in de afgelopen 7 dagen is dit met 4,5% gestegen. Tja waarom zou je aandelen lenen die dit soort bewegingen maakt? We zien nu natuurlijk wel dat de prijs gedrukt wordt, maar dat gaat zeker weer goedkomen.
Het interessante is dat sinds ik ben ingestap (begin februari), de hoeveelheid geleende aandelen explosief gestegen is, want ja als de prijs niet naar beneden wilt, dan moet je het maar een handje helpen, en er zijn echt zat dagen (zeker op vrijdag) waar dat heel duidelijk te zien was.
Wanneer deze gedekt gaan worden, gaat de prijs natuurlijk extreem hard stijgen, want bijna niemand verkoopt zijn aandelen.
3. Dan zijn er de synthetische aandelen, hier wordt veel over gespeculeerd, deze week er is een hertelling gedaan op basis van alle stemmen die zijn gedaan, dit waren er 501 miljoen, met 448 miljoen free float, is het moeilijk om te zeggen hoeveel aandelen er werkelijk in de markt zijn, wel zijn er ongelooflijk veel mensen die niet hebben kunnen stemmen, of simpelweg niet hebben gestemd. Maarja dat blijft giswerk
Heel veel feiten suggereren dat er heel veel meer aandelen zijn die gedekt moet worden. Er zijn polls gedaan om te kijken hoeveel aandelen mensen hebben, en dan komen lage schatting als snel op 2 miljard totale aandelen, maargoed zelfs een lage inschatting is twijfelachtig, want ja polls worden vaker bezocht door mensen die veel investeren (in dat aandeel), dan mensen die er 10 als yolo hebben gekocht en het verder niet volgen.
Het tweede verhaal is op basis van pure feiten, het eerste verhaal is gericht om mensen het te laten verkopen, tevens werd ook voorspeld dat dit zou gebeuren, aandeel laten stijgen (ze hebben een tijdje niet geshort en dezelfde hedge funds die shorten hebben aandelen en calls gekocht), om het vervolgens naar beneden te rammen in de hoop dat mensen angstig worden.
Al tijden doen ze ook absurde berichten plaatsen op youtube en FB, waarbij massaal accounts beweren dat ze op een bepaalde dag verkopen voor 50 dollar, want hoger gaat het niet worden, of dat jezus tot ze heeft gesproken. Maargoed in al die tijd blijven ze dus maar meer aandelen lenen, dus voorlopig is het absoluut niet voorbij.
Verhaal 3 geloof ik zeker gedeeltelijk in, er is veel meer gaande dan bekend is, echter weet ik niet hoeveel groter het is. Tevens geloof ik ook niet in de mensen die zeggen dat dit naar 100k+ per aandeel gaat, maar dat zijn vooral ook mensen die willen dat andere mensen niet (te vroeg) verkopen.
Uiteindelijk is het kopen van dit aandeel voor mij niet geweest op hoop, met een gemiddelde van 9 dollar zag ik absoluut een toekomst waar dit meer zou worden, zou het niet een squeeze zijn, dan zou het wel naar corona zijn, dat alle films uitkomen die al een jaar op de plank liggen, en dat al het positieve nieuws het aandeel zou laten stijgen, bedoel neem je Cinemark, die kelderde van 30+ naar onder de 10 toen de boel most sluiten en zit nu stabiel boven de 20. Maakt dat AMC de beste deal ooit? Nee, maar ik wist wel dat het beter zou gaan worden.
Maar de cijfers logen er ook niet om, die aandelen moeten teruggekocht worden, en met zo'n beweging dan moet zo'n aandeel wel goed gaan stijgen.
Maar is er dan een volgende AMC of GME? Betwijfel het. Want als we straks echt die gigantische squeeze gaan krijgen, en we hebben niet alleen dan heel veel mensen die hier bakken met geld mee binnen halen, maar ook veel persoonlijkheden op o.a. Youtube die hier mensen in mee krijgen, dan wil je echt nooit meer zo grootschalig een bedrijf shorten, dat gaan ze niet meer durven.
Melvin Capital
verloor half zijn vermogen in de eerste 3 maanden van die jaar, en ze hebben nog steeds heel erg veel aandelen die ze moeten terugkopen, die gaan gewoon failliet, Citadel ook, zoveel geld hebben ze niet.
Dus nee ik verwacht niet dat er ooit nog hedge funds zijn die zulke risico's gaan nemen.
Ze zullen vast wel weer andere manieren vinden, ze zijn ook actief met crypto, dus wie weet wat allemaal nog mogelijk is, maar zo shorten zou wel heel dom zijn, want alle 'apen' die straks gigantische winsten hebben, komen dan terug met nog veel meer geld, en heel veel andere mensen ook in de hoop dat dit de volgende gaat worden.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900