Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-05 15:04
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:21:
[...]

Welke zoek je? Rabobank biedt in elk geval World, EM en Small cap aan (daar beleg ik zelf in). Als ik in de app zoek op Product "Trackers" en Aanbieder "Northern Trust", zie ik daarnaast ook Europe en North America staan.

Bij Product "Beleggingsfondsen" vind ik dan ook nog "Asia ex Japan".
Ik keek verkeerd inderdaad. Keek onder fonds en niet onder tracker. Ben alleen in twijfel of het nu wel het juiste moment is om in te stappen in NT aangezien ze behoorlijk gepiekt zijn in een paar maanden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepermann
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2022
martijn22222 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:50:
[...]

Ik keek verkeerd inderdaad. Keek onder fonds en niet onder tracker. Ben alleen in twijfel of het nu wel het juiste moment is om in te stappen in NT aangezien ze behoorlijk gepiekt zijn in een paar maanden tijd.
Je probeert de markt dus te timen. Volgens mij kan dat niet. Wat als de NT fondsen in de aankomende tijd verder doorstijgen? Dan heb je de boot gemist. Mocht het gaan dalen, dat is ook niet erg zolang je horizon lang genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 14:07
bert pit schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:20:
[...]

Ik denkt dat een eenduidig antwoord niet mogelijk is, aangezien de term 'beleggen' voor de een wat anders betekent dan voor de ander. Wil je dagelijks handelen? Hou je een LT portefeuille aan? Ben je geïnteresseerd in veel financiële achtergrondinformatie?

https://www.beleggingsrekeningen.nl/zelf-beleggen/
Sorry, ik dacht dat de uitleg dat ik oa voor/nabeurs en AMEX realtime miste al voldoende info was om aan te nemen dat het hier niet alleen om buy en hold zou gaan. Ik wil de mogelijkheid hebben een korte trade te doen om in te spelen op de markt, maar tegelijk ook bepaalde stukken weken of maanden aanhouden.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 20:06
coelho schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:00:
[...]

Sorry, ik dacht dat de uitleg dat ik oa voor/nabeurs en AMEX realtime miste al voldoende info was om aan te nemen dat het hier niet alleen om buy en hold zou gaan. Ik wil de mogelijkheid hebben een korte trade te doen om in te spelen op de markt, maar tegelijk ook bepaalde stukken weken of maanden aanhouden.
Volgens mij heb je pech: voorzover ik weet is IB je beste optie. Even wat tijd spenderen om de interface te leren kennen, zo ingewikkeld is vind ik het ook weer niet.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MundoSalvaje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-08-2022
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:16:
De NT fondsen keren dividend uit. De Rabobank keert dat vervolgens aan jou uit. Je kunt dat volgens mij niet aanpassen voor beleggingsfondsen. Er is wel een instelling "keuzedividend" (https://www.rabobank.nl/p...ice/uitleg-keuzedividend/), maar die werkt in mijn ervaring niet op het door de NT-fondsen uitgekeerde dividend. Of misschien komt dat pas als het dividend boven de minimale transactiegrootte komt (is bij Rabo volgens mij 50 euro voor beleggingsfondsen).
Volgens werkt die optie van de Rabobank alleen wanneer het daadwerkelijk om een keuzedividend gaat. Dus als een bedrijf er voor kiest om keuzedividend ter beschikking te stellen/uit te keren.

De dividenden van bijvoorbeeld Actiam worden hierdoor niet hergeinvesteerd (ook niet boven de €50), aangezien zij contant dividend uitkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Update over de Binck naar Saxo migratie:

- Het lijkt erop dat ik niet meer kan handelen op de LSE AIM. Heb daar één positie ik ik wel kan verkopen maar niet uitbreiden zo te zien. Hier heb ik proactief geen enkele informatie over gekregen.

- Het lijkt erop dat de klantenservice is opgeheven. Een mailtje van maandag rond lunchtijd over bovenstaande heeft nog geen enkele reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 07:55
eamelink schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:30:
Update over de Binck naar Saxo migratie:

- Het lijkt erop dat ik niet meer kan handelen op de LSE AIM. Heb daar één positie ik ik wel kan verkopen maar niet uitbreiden zo te zien. Hier heb ik proactief geen enkele informatie over gekregen.

- Het lijkt erop dat de klantenservice is opgeheven. Een mailtje van maandag rond lunchtijd over bovenstaande heeft nog geen enkele reactie.
Ik heb mijn Binck/Saxo rekening opgeheven en laten migreren naar ABN. Customer support loopt via kantoor in India, blij dat ik dus overgestapt ben. Qua prijs ontloopt ABN en Saxo niet veel volgens mij maar nu heb ik wel alles in 1 hand met een account manager die kan bellen als er iets is, zal dat niet echt nodig hebben maar vind het wel een fijne gedachte.

>> Signature?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:39
martijn22222 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:21:
Wat is jullie mening over het beleggen in Robeco Sustainable Global Stars Equities Fund - EUR G via de Rabo?

In mijn optiek:
- Betrouwbaar fonds
- Gericht op de lange termijn
- Stabiel rendement (geen grote uitschieters naar boven of beneden)
- Dividend uitkering
Ik heb het even bekeken, dat fonds heeft een aantal nadelen en voordelen.
  • Het fonds heeft waarschijnlijk geen dividendlek, dat is mooi.
  • Er zitten maar 50 aandelen in volgens Morningstar en 41% van het gewicht zit in de top 10. Zeer matige spreiding imo.
  • De lopende kosten zijn 0,66% wat ik nogal hoog vind.
  • Zeer goede prestaties in de laatste jaren maar dit komt vooral door de outperformance van large cap /growth/tech. Wil je er op wedden dat dit doorzet? Ik niet.
  • Dividend uitkering zie ik niet als een voordeel.
Persoonlijk zou ik het liever houden bij het gewone market cap gewogen NT World, EM en small cap.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 10-06-2021 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:23
coelho schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:48:
Een vraag die al vaker in verschillende vormen voorbij is gekomen, maar waar ik geen eenduidig antwoord op heb gekregen: Wat is nou een goed alternatief zonder veel beperkingen voor DeGiro? Ik loop bij hen namelijk tegen een aantal dingen aan: niet mogelijk om voor/nabeurs te handelen, niet mogelijk om limietorders >20% afwijkend van de huidige koers in te leggen, niet mogelijk om AMEX realtime te zien enz.

Ik heb ook een account bij IB, met bijbehorende software op mijn PC, maar echt, de hél. Onoverzichtelijk, honderdduizenden mogelijkheden en niet prettig. Lynx is volgens mij hetzelfde alleen met een ander logo, tenminste dat is wat ik begrepen heb. Binck heb ik lang geleden eens gehad, en daar moet je allemaal kleine mini venstertjes openen en ordenen om een beetje zicht op je beleggingen te krijgen.

Op zich zoek ik dus iets wat het heldere overzicht van een DeGiro heeft, maar niet met de limitaties. Daarbij zou het fijn zijn als transactiekosten meevallen en mijn geld ook nog enigszins veilig staat... Tips?
Ik zit zowel bij DeGiro, Binck en Interactive Brokers. DeGiro heeft inderdaad een overzichtelijk en makkelijke interface. Binck ziet er ouderwets uit maar werkt verder goed. Interactive Brokers heeft veel toeters en bellen, maar het is zekers geen hel. Ik gebruik niet de trader software, maar gewoon de web site.
Gaat prima en is relatief eenvoudig en overzichtelijk in gebruik. Wellicht is de website ook wat voor jou i.p.v. de Trade software.
De Trader software heb ik nog nooit mee gewerkt en is zo te horen wel complex. Het enige wat ik wil is iets zoeken en dan kopen. En een overzicht van mijn portfolio. En die heb je in de webversie.

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 10-06-2021 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 12:51

Benjamin-

CrazyGunner#2385

CornermanNL schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:30:
@Benjamin- Je uitstapstrategie is leuk, maar hou je hier rekening mee dat er snel illiquiditet kan ontstaan ? Dus dat je je blokjes aandelen niet kwijt kan voor de prijs die jij in gedachten hebt ? Of heb je hier rekening mee gehouden ?

Leuk allemaal wachten op nog meer, maar dit soort winsten realiseren is ook nog een kunst op zich. Om laag kopen is makkelijker dan omlaag verkopen en visa versa.

En van winst nemen is nog nooit iemand armer geworden. Wat let je om deze pot met geld niet gewoon te incasseren en in een World ETF te stoppen ?
Omdat de hele reden waarom ik deze aandelen heb gekocht en waarom ze zo gestegen zijn, is omdat er nog steeds gigantische hoeveelheid shorts zijn.

Deze week domineert het onderwerk naked shorting in de VS van AMC en GME, AMC heeft cijfers uitgegeven, die vertalen naar minimaal 120 miljoen aandelen die niet te verklaren zijn, dat is dus bovenop de verklaarbare shorts.

Echter zijn die cijfers op basis van alle aandeelhouders die gestemd hebben. Echter hebben heel veel aandeelhouders niet gestemd of konden dit simpelweg niet.

Wat je nu bij AMC en GME ziet gebeuren is ongekend, GME stond net nog op -30%.
Als je dit niet volgt dan lijkt het op een kaartenhuis die instort, echter is de realiteit heel anders. Dit zijn de laatste pogingen om te winnen.

En echt even belangrijk om te weten, dit aandeel is geshort op iets van 10 dollar bijna een jaar terug, ze hebben alleen maar geshort, zelfs al krijgen ze hem naar 100, dan maken ze nog steeds massa's verlies, en tja zolang ze niet dekken, dan is er echt niets om zorgen over te maken.

En ja, ik geloof dat er veel meer aan de hand is, maar zelfs al is dat niet zo, ze moeten nog steeds 100-200 miljoen aandelen in AMC terugkopen.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

Benjamin- schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:39:
Wat je nu bij AMC en GME ziet gebeuren is ongekend, GME stond net nog op -30%.
Als je dit niet volgt dan lijkt het op een kaartenhuis die instort, echter is de realiteit heel anders. Dit zijn de laatste pogingen om te winnen.

En echt even belangrijk om te weten, dit aandeel is geshort op iets van 10 dollar bijna een jaar terug, ze hebben alleen maar geshort, zelfs al krijgen ze hem naar 100, dan maken ze nog steeds massa's verlies, en tja zolang ze niet dekken, dan is er echt niets om zorgen over te maken.

En ja, ik geloof dat er veel meer aan de hand is, maar zelfs al is dat niet zo, ze moeten nog steeds 100-200 miljoen aandelen in AMC terugkopen.
Ik ben echt zo verdeeld over GME. Aan de ene kant zie ik dat er gemanipuleerd wordt, aan de andere kant lijkt het een aflopende zaak.

Het aantal stemmen wat is binnengekomen ls in lijn met wat je zou verwachten (50 van de 70) wat dus ook niet echt duid op naked shorts, en elke keer heeft men het over de volgende "catalyst" die dan weer nergens op uit draait.

Maar het aandeel GME maakt toch sprongen vooruit op momenten dat je het niet verwacht.
En het aandeel weet ook mijn stop losses iedere keer weer perfect aan te tikken.

Morgen wordt een belangrijke dag, als ie niet groen is zou ik mij zorgen maken.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

mrc4nl schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:17:
[...]

Ik ben echt zo verdeeld over GME. Aan de ene kant zie ik dat er gemanipuleerd wordt, aan de andere kant lijkt het een aflopende zaak.

Het aantal stemmen wat is binnengekomen ls in lijn met wat je zou verwachten (50 van de 70) wat dus ook niet echt duid op naked shorts, en elke keer heeft men het over de volgende "catalyst" die dan weer nergens op uit draait.

Maar het aandeel GME maakt toch sprongen vooruit op momenten dat je het niet verwacht.
En het aandeel weet ook mijn stop losses iedere keer weer perfect aan te tikken.

Morgen wordt een belangrijke dag, als ie niet groen is zou ik mij zorgen maken.
Ik heb GME altijd als een stuk complexer gezien om te hebben, tenminste na januari. Doordat de prijs in de honderden liep, blijft een aandeel die veel te hoog trade. Mensen kunnen geloven in Cohen, maar dat aandeel is misschien max 20 waard, dat maakt het dat die op ruim 10x trade.
Bij AMC kon ik wel goedkoop instappen, dat maakt AMC houden ook zoveel makkelijker, ik kan er geen verlies meer op maken, het bedrijf staat er namelijk beter voor dan de afgelopen jaren, dus die prijs komt sowieso wel goed.

Dessalnietemin blijf ik in GME geloven om dezelfde reden als AMC, hoge hoeveelheid shorts en erg kostbaar om te dekken. Want ipv je eigen positie denken, denken even vanuit de HF's.
Waarom dekken ze niet? Als het allemaal niet zo'n big deal is, waarom dekken ze niet? Met GME zou je nog kunnen beargumenteren dat ze een verkeerde inschatting hadden gemaakt, maar waarom trokken ze er maanden geleden niet de stekker uit AMC, die is pas sinds een paar weken echt boven de 10.
Dus waarom niet? Ze maken gigantische verliezen, en hoe langer dit duurt, hoe duurder het gaat worden.

Ik ben overtuigd dat Citadel gewoon failliet gaat hierdoor, want anders zouden ze niet zulke ongekend hoge risico's nemen. En ook te bedenken dat de hoeveelheid shorted in AMC de afgelopen maanden omhoog is gegaan, en iedere keer dat er weer een flinke hoeveelheid aandelen geleend werden, werd de prijs keihard nabeneden gedrukt met constante buy en sell van pakweg 100 aandelen per cent.
Nee als ze het geld hadden om hun shorts te dekken, dan zouden ze een heel zooi calls gekocht hebben en dan dekken waarbij ze vervolgens hun calls weer laten uitkeren.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonyymm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 16:08
Dessalnietemin blijf ik in GME geloven om dezelfde reden als AMC, hoge hoeveelheid shorts en erg kostbaar om te dekken. Want ipv je eigen positie denken, denken even vanuit de HF's.
Waarom dekken ze niet? Als het allemaal niet zo'n big deal is, waarom dekken ze niet? Met GME zou je nog kunnen beargumenteren dat ze een verkeerde inschatting hadden gemaakt, maar waarom trokken ze er maanden geleden niet de stekker uit AMC, die is pas sinds een paar weken echt boven de 10.
Dus waarom niet? Ze maken gigantische verliezen, en hoe langer dit duurt, hoe duurder het gaat worden.

Ik ben overtuigd dat Citadel gewoon failliet gaat hierdoor, want anders zouden ze niet zulke ongekend hoge risico's nemen. En ook te bedenken dat de hoeveelheid shorted in AMC de afgelopen maanden omhoog is gegaan, en iedere keer dat er weer een flinke hoeveelheid aandelen geleend werden, werd de prijs keihard nabeneden gedrukt met constante buy en sell van pakweg 100 aandelen per cent.
Nee als ze het geld hadden om hun shorts te dekken, dan zouden ze een heel zooi calls gekocht hebben en dan dekken waarbij ze vervolgens hun calls weer laten uitkeren.
Ik heb mijn inleg er ruim uit, dus ik kijk op dit moment eigenlijk vol fascinatie wat er gebeurd. Ik ben geen econoom of iemand met een financiele achtergrond, maar ik vraag me ergens af of AMC niet gewoon soort van failliet is op deze manier. Of een speelbal is. Ik heb veel geleerd zonder in allerlei conspiracy theories te gaan geloven. De gang van zaken bevestigd ook een gevoel van oneerlijkheid wat ik al langer had. Manipulatie van de koersen, naked shorts, het handelen na beurstijd, etc. Het nadeel van een normale consument. Dus ergens snap ik het sentiment wel. Je kan sowieso wat vinden van shorts, maar dat is een andere discussie. Echt een goede DD kan ik ook niet meer vinden op dit moment. Het is of niets of het wordt 100K-500K. Wat ik beide niet zie gebeurden. Interessante tijd, dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Pistachenootje schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Ik heb het even bekeken, dat fonds heeft een aantal nadelen en voordelen.
  • Het fonds heeft waarschijnlijk geen dividendlek, dat is mooi.
  • Er zitten maar 50 aandelen in volgens Morningstar en 41% van het gewicht zit in de top 10. Zeer matige spreiding imo.
  • De lopende kosten zijn 0,66% wat ik nogal hoog vind.
  • Zeer goede prestaties in de laatste jaren maar dit komt vooral door de outperformance van large cap /growth/tech. Wil je er op wedden dat dit doorzet? Ik niet.
  • Dividend uitkering zie ik niet als een voordeel.
Persoonlijk zou ik het liever houden bij het gewone market cap gewogen NT World, EM en small cap.
Goeie analyse. Alleen de "slechte" spreiding vind ik voor een actief fonds eigenlijk alleen maar een plus punt. Stel dat een actief fonds 500 positief heeft mooi gelijk verdeeld, dan heeft het nog maar weinig meerwaarde ten opzichte van een indexfonds. Ze kunnen namelijk maar een aantal bedrijven de beste investering vinden. Al de rest is dan maar opvulling.

Of om in de wijze woorden van buffet te blijven: "Diversification is a protection against ignorance,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 11:10

oscar82

De ondertitel

HEA220 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:10:
[...]

Goeie analyse. Alleen de "slechte" spreiding vind ik voor een actief fonds eigenlijk alleen maar een plus punt. Stel dat een actief fonds 500 positief heeft mooi gelijk verdeeld, dan heeft het nog maar weinig meerwaarde ten opzichte van een indexfonds. Ze kunnen namelijk maar een aantal bedrijven de beste investering vinden. Al de rest is dan maar opvulling.

Of om in de wijze woorden van buffet te blijven: "Diversification is a protection against ignorance,"
Ik interpreteer dit als iets positiefs. Je wil toch ook beschermd worden of zijn tegen ignorance? Niemand weet wie de meest succesvolle actieve fondsmanagers gaat worden voor de komende 5 jaar. En het feit is dat meer dan de helft van de actieve fondsmanagers het slechter doet dan een gespreid indexfonds.
Misschien is het daarom dat Buffet ook alle particuliere beleggers aanraadt om in de S&P500 (voor Amerikanen, voor ons geldt waarschijnlijk een wereldwijde index) te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
oscar82 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:25:
[...]

Ik interpreteer dit als iets positiefs. Je wil toch ook beschermd worden of zijn tegen ignorance? Niemand weet wie de meest succesvolle actieve fondsmanagers gaat worden voor de komende 5 jaar. En het feit is dat meer dan de helft van de actieve fondsmanagers het slechter doet dan een gespreid indexfonds.
Misschien is het daarom dat Buffet ook alle particuliere beleggers aanraadt om in de S&P500 (voor Amerikanen, voor ons geldt waarschijnlijk een wereldwijde index) te investeren.
Klopt, maar dat zijn de twee stromingen. Eerst kijk je of je passief of actief wilt gaan beleggen. En dit zijn de redenen om voor passief te gaan.
Maar als je dan toch kiest voor een actieve fondsmanager wil je toch wel iemand die ook durft te kiezen, en geen index knuffelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

oscar82 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:25:
[...]

Buffett raadt niet alle particuliere beleggers aan om in een index te investeren, hij zegt dat het voor de meeste mensen de beste optie is.

Maar als je passie, tijd en focus hebt om bedrijven te onderzoeken, dan zegt hij nog steeds dat dit de beste optie is voor de mensen die willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Anonyymm schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:42:
[...]

Ik heb mijn inleg er ruim uit, dus ik kijk op dit moment eigenlijk vol fascinatie wat er gebeurd. Ik ben geen econoom of iemand met een financiele achtergrond, maar ik vraag me ergens af of AMC niet gewoon soort van failliet is op deze manier. Of een speelbal is. Ik heb veel geleerd zonder in allerlei conspiracy theories te gaan geloven. De gang van zaken bevestigd ook een gevoel van oneerlijkheid wat ik al langer had. Manipulatie van de koersen, naked shorts, het handelen na beurstijd, etc. Het nadeel van een normale consument. Dus ergens snap ik het sentiment wel. Je kan sowieso wat vinden van shorts, maar dat is een andere discussie. Echt een goede DD kan ik ook niet meer vinden op dit moment. Het is of niets of het wordt 100K-500K. Wat ik beide niet zie gebeurden. Interessante tijd, dat wel.
Hoezo zouden ze op deze manier failliet zijn? Dit is juist het tegenovergestelde, ik verwacht ook dat de prijs lang een stuk hoger blijft dan de afgelopen jaren. Tevens hebben ze meer dan 2 miljard in kas.

Dit is in ieder geval goede DD. We zien al langere tijd dat meerdere stocks die exact op hetzelfde moment steeds weer omlaag gaan, maar eerder was het vooral een aantal stocks zoals GME, AMC, BB, Nokia enz omdat die samen in 1 ETF zitten. Maar gisteren zijn dus heel veel ETFs geshort. https://www.reddit.com/r/..._what_they_dont_want_you/

Verder wel interessant daaruit, dat mocht AMC boven de 40 eindigen met triple hedging volgende week, dan moeten ze iig 40 miljoen aandelen kopen. Of er zijn nog meer FTDs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Anoniem: 455473 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:34:
[...]
Buffett raadt niet alle particuliere beleggers aan om in een index te investeren, hij zegt dat het voor de meeste mensen de beste optie is.

Maar als je passie, tijd en focus hebt om bedrijven te onderzoeken, dan zegt hij nog steeds dat dit de beste optie is voor de mensen die willen.
Heb je een bron dat hij dit aanraadt voor particuliere beleggers?

[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 11-06-2021 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Pistachenootje schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Heb je een bron dat hij dit aanraadt voor particuliere beleggers?
https://www.thisismoney.c...e-person-pick-stocks.html

Bijvoorbeeld deze quote.

Let wel, ik denk dat voor veel mensen een tracker/index de beste optie is, maar ik reageerde op de quote dat Buffett zou hebben gezegd dat alle particuliere beleggers trackers/indexes zou moeten kopen.

Zelf heb ik een zeer bovengemiddelde interesse voor finance, heb de tijd en focus om veel te lezen en te leren en daarom kies ik voor individuele aandelen in de sectoren waar ik onderzoek naar doe. Dat heeft mij nog geen windeieren gelegd en heb ik ook geleerd van de keuzes die ik heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Anoniem: 455473 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:49:
[...]

https://www.thisismoney.c...e-person-pick-stocks.html

Bijvoorbeeld deze quote.

Let wel, ik denk dat voor veel mensen een tracker/index de beste optie is, maar ik reageerde op de quote dat Buffett zou hebben gezegd dat alle particuliere beleggers trackers/indexes zou moeten kopen.

Zelf heb ik een zeer bovengemiddelde interesse voor finance, heb de tijd en focus om veel te lezen en te leren en daarom kies ik voor individuele aandelen in de sectoren waar ik onderzoek naar doe. Dat heeft mij nog geen windeieren gelegd en heb ik ook geleerd van de keuzes die ik heb gemaakt.
Ik hoef jou natuurlijk niet uit te leggen dat die link geen bron is voor wat je stelde.

Het zou mij enigszins verbazen als Buffet het onderstaande heeft gezegd maar ik kan me natuurlijk vergissen, ik heb helemaal niet veel van hem gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pistachenootje schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:05:
[...]

Ik hoef jou natuurlijk niet uit te leggen dat die link geen bron is voor wat je stelde.

Het zou mij enigszins verbazen als Buffet het onderstaande heeft gezegd maar ik kan me natuurlijk vergissen, ik heb helemaal niet veel van hem gelezen.

[...]
We kunnnen het ook omdraaien wat is de bron dat Buffett zegt dat alle particuliere beleggers ETF's/index/trackers moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Anoniem: 455473 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:08:
[...]
We kunnnen het ook omdraaien wat is de bron dat Buffett zegt dat alle particuliere beleggers ETF's/index/trackers moeten kopen.
Dat kan natuurlijk maar dat lijkt het wel sterk op de burden of proof fallacy.

Maar goed, ik zal maar aannemen dat je kennelijk geen bron hebt kunnen vinden. Als je Oscar wil vragen naar zijn bronnen dan vind ik dat natuurlijk helemaal prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 11:10

oscar82

De ondertitel

OK, het is genuanceerder. Hij raadt het de beheerder (trustee) van zijn geld aan om na zijn dood voor 90% te doen voor zijn vrouw. Dat is te googlen: pagina 20 van de 2003 berkshirehathaway brief.

https://www.berkshirehathaway.com/letters/2013ltr.pdf
My advice to the trustee could not be more simple: Put 10% of the cash in short-term government bonds and 90% in a very low-cost S&P 500 index fund. (I suggest Vanguard’s.) I believe the trust’s long-term results from this policy will be superior to those attained by most investors – whether pension funds, institutions or individuals – who employ high-fee managers.
Prachtig advies toch? Wat mij betreft zou iedereen dit op z'n minst moeten overwegen. Dan kan je daarna altijd weloverwogen dit advies ter zijde schuiven en het op je eigen manier proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:31
Beter Bed is hard aan het stijgen de laatste paar dagen. Ik verwacht dat er maandag wel iets van nieuws aan zit te komen. Overname misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pistachenootje schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:37:
[...]

Dat kan natuurlijk maar dat lijkt het wel sterk op de burden of proof fallacy.

Maar goed, ik zal maar aannemen dat je kennelijk geen bron hebt kunnen vinden. Als je Oscar wil vragen naar zijn bronnen dan vind ik dat natuurlijk helemaal prima.
De burden of proof was niet aan mijn kant, dit komt ook zeker terug in alle boeken die ik heb gelezen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Anoniem: 455473 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:28:
[...]
De burden of proof was niet aan mijn kant....
Jawel hoor, als je een claim maakt ('Buffet heeft dit gezegd') dan ligt de burden of proof aan jouw kant. Wordt ook uitgelegd in het eerste stuk van het artikel: https://effectiviology.com/burden-of-proof/

Voor andere claims gemaakt door andere mensen ligt de burden of proof bij hen.

PS. ik vind het niet erg hoor dat je de bron niet weet, ik was gewoon nieuwsgierig.

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 11-06-2021 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:03
Wil gaan beleggen voor mn kids. Nu nog 2,5 en 2wkn dus mooi aantal jaren te gaan om wat op te bouwen.

Twijvel alleen tussen speciaal “beleggen voor je kinderen” rekening bij Meesman of Brand new day.

Of zelf rekening openen bij giro,fitvermogen en daar zelf kern ETF aankopen. Nadeel is wel dat het minder passief word.

Ben benieuwd naar jullie ervaring/visie.

[ Voor 7% gewijzigd door Remco Tr op 11-06-2021 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Anoniem: 455473 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:08:
[...]

Buffett zelf?
Over the years, I’ve often been asked for investment advice, and in the process of answering I’ve learned a good deal about human behavior. My regular recommendation has been a low-cost S&P 500 index fund. To their credit, my friends who possess only modest means have usually followed my suggestion.

I believe, however, that none of the mega-rich individuals, institutions or pension funds has followed that same advice when I’ve given it to them. Instead, these investors politely thank me for my thoughts and depart to listen to the siren song of a high-fee manager or, in the case of many institutions, to seek out another breed of hyper-helper called a consultant.
https://www.berkshirehathaway.com/letters/2016ltr.pdf
Nee, hij zegt niet letterlijk dat dat altijd zijn advies is of dat ze passief 'moeten' gaan. Wel zegt hij dat het zijn standaardadvies is en hij zegt dat hij het advies aan mega-rijke personen, instituties en pensioenfondsen gegeven heeft.

Hoeveel het advies echt waard is weet ik niet; hij volgt het zelf immers ook niet op:
And, finally, let me offer an olive branch to Wall Streeters, many of them good friends of mine. Berkshire loves to pay fees – even outrageous fees – to investment bankers who bring us acquisitions. Moreover, we have paid substantial sums for over-performance to our two in-house investment managers – and we hope to make even larger payments to them in the future.
https://www.berkshirehathaway.com/letters/2016ltr.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:10

Jebus4life

BE User

@coelho

SAVA gaat lekker. Nog eens bedankt voor de info.
Waarschijnlijk ben je op de hoogte, maar binnen een dikke maand is er het AAIC (Alzheimer's Association International Conference) waar Cassava hun resultaten van hun (inmiddels) 9-month clinical trial zal presenteren. In september al zouden de 12-month results volgen.

Officieel weten we niets, maar ik vermoed dat je geen slechte data gaat presenteren op een conferentie. Dan beperkt je dat tot een persbericht lijkt me? Ook de CEO hintte al "very excited" te zijn.

Zit wel wat dubbel, ik ben wat goedkoper kunnen instappen dan jij (tenzij jij nog agressief bijgekocht hebt toen de prijs teruggevallen is naar sub-40?) dus ik zit op 60% winst, dus ergens wil ik wel wat winst nemen (pakweg de helft verkopen), maar het was mijn kleinste positie, dus zoveel heb ik nu ook niet.

Stiekem hoopt een mens natuurlijk dat ze de wondercure hebben (of toch op z'n minst by far het beste voor de komende tijd). Dan kunnen we eigenlijk nog makkelijk x5 tot x10. Maar dat is nog ver weg natuurlijk. Maar dan spreken we wel over serieuze bedragen.

Hoe kijk jij ernaar?

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:57
Remco Tr schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:52:
Wil gaan beleggen voor mn kids. Nu nog 2,5 en 2wkn dus mooi aantal jaren te gaan om wat op te bouwen.

Twijvel alleen tussen speciaal “beleggen voor je kinderen” rekening bij Meesman of Brand new day.

Of zelf rekening openen bij giro,fitvermogen en daar zelf kern ETF aankopen. Nadeel is wel dat het minder passief word.

Ben benieuwd naar jullie ervaring/visie.
Wij hadden eerst een rekening bij BrandNewDay voor de kinderen, maar hebben er recent voor gekozen toch (ook) bij FitVermogen een rekening voor ze te openen.

Een verschil is dat de kinderrekening bij BrandNewDay echt op naam van de kinderen staat, en je het geld dus nu al schenkt aan je kinderen. Vanaf het moment dat ze 18 zijn kunnen ze er dan zelf over beschikken.

Omdat je niet weet hoe je kinderen (nu 4 en 7) er dan voor staan (als ze 18 zijn), hebben wij voor FitVermogen gekozen. Die rekening staat niet op naam van de kinderen, maar hebben we wel gelabeld voor ze (wij blijven er verder vanaf). Dan kunnen we het geld ze schenken als ze 18 zijn of later als ze daar aan toe zijn.

Zowel bij FitVermogen als BrandNewDay maken we gebruik van indexfondsen, dus (behalve de ESG-uitsluitingen) maakt dat qua beleggingsstijl (actief/passief) niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 16:27
ganz schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Wij hadden eerst een rekening bij BrandNewDay voor de kinderen, maar hebben er recent voor gekozen toch (ook) bij FitVermogen een rekening voor ze te openen.

Een verschil is dat de kinderrekening bij BrandNewDay echt op naam van de kinderen staat, en je het geld dus nu al schenkt aan je kinderen. Vanaf het moment dat ze 18 zijn kunnen ze er dan zelf over beschikken.

Omdat je niet weet hoe je kinderen (nu 4 en 7) er dan voor staan (als ze 18 zijn), hebben wij voor FitVermogen gekozen. Die rekening staat niet op naam van de kinderen, maar hebben we wel gelabeld voor ze (wij blijven er verder vanaf). Dan kunnen we het geld ze schenken als ze 18 zijn of later als ze daar aan toe zijn.

Zowel bij FitVermogen als BrandNewDay maken we gebruik van indexfondsen, dus (behalve de ESG-uitsluitingen) maakt dat qua beleggingsstijl (actief/passief) niet veel uit.
Hoe zit je dan met het schenken? Ik dacht dat je slechts eenmalig boven de €5k mocht schenken aan je kinderen belastingvrij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:03
ganz schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Vind fitvermogen ook we interessant. Wil ook niet te actief beleggen. Heb je voor allebei een aparte rekening? En heb je gekozen voor de gemak fondsen?
Santee schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:59:
[...]

Hoe zit je dan met het schenken? Ik dacht dat je slechts eenmalig boven de €5k mocht schenken aan je kinderen belastingvrij?
Ouders mogen elk jaar € 6.604 belastingvrij aan hun kind schenken.
Andere vormen van een eenmalige schenking
Eenmalige gift zonder doel: 26.881 euro
Eenmalige gift voor een studie: 55.996 euro
Eenmalige gift voor een koophuis: 105.302 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Remco Tr schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:04:
[...]

Ouders mogen elk jaar € 6.604 belastingvrij aan hun kind schenken.
Andere vormen van een eenmalige schenking
Eenmalige gift zonder doel: 26.881 euro
Eenmalige gift voor een studie: 55.996 euro
Eenmalige gift voor een koophuis: 105.302 euro
Waarbij opgemerkt moet worden dat die laatste 3 opties een of constructie hebben. Dus 1 van die 3 en je kunt niet later bijvoorbeeld als je eerst de eerste gedaan hebt aanvullen tot de derde.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:13:
[...]

Waarbij opgemerkt moet worden dat die laatste 3 opties een of constructie hebben. Dus 1 van die 3 en je kunt niet later bijvoorbeeld als je eerst de eerste gedaan hebt aanvullen tot de derde.
En je er op basis de recente analyses over de werking van de schenking voor het huis regeling rekening mee moet houden dat die rekening op enig moment afgeschaft gaat worden omdat blijkt dat het vooral een prijsopdrijvend effect heeft en het voor starters zonder de zogenoemde jubelton nog onmogelijker wordt een woning te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:31
^^^^^ Ik zal er rekening mee houden bij m'n volgende belegging.....op de beurs....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
Jebus4life schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:11:
@coelho

SAVA gaat lekker. Nog eens bedankt voor de info.
Waarschijnlijk ben je op de hoogte, maar binnen een dikke maand is er het AAIC (Alzheimer's Association International Conference) waar Cassava hun resultaten van hun (inmiddels) 9-month clinical trial zal presenteren. In september al zouden de 12-month results volgen.

Officieel weten we niets, maar ik vermoed dat je geen slechte data gaat presenteren op een conferentie. Dan beperkt je dat tot een persbericht lijkt me? Ook de CEO hintte al "very excited" te zijn.

Zit wel wat dubbel, ik ben wat goedkoper kunnen instappen dan jij (tenzij jij nog agressief bijgekocht hebt toen de prijs teruggevallen is naar sub-40?) dus ik zit op 60% winst, dus ergens wil ik wel wat winst nemen (pakweg de helft verkopen), maar het was mijn kleinste positie, dus zoveel heb ik nu ook niet.

Stiekem hoopt een mens natuurlijk dat ze de wondercure hebben (of toch op z'n minst by far het beste voor de komende tijd). Dan kunnen we eigenlijk nog makkelijk x5 tot x10. Maar dat is nog ver weg natuurlijk. Maar dan spreken we wel over serieuze bedragen.

Hoe kijk jij ernaar?
Ik heb mijn risico's wat gespreid. Zit nog met mijn initiële inkoop in SAVA, maar heb ook 250 stukjes Annovis ($ANVS) gekocht een maand geleden @20. Zelfde speelveld (Alzheimer, Parkinsons), veel minder aandelen (ongeveer 7M), vrije float nog veel kleiner. Druppelen op dit moment goede fase 2 resultaten de markt in. In Augustus de volledige resultaten. Staan boven de 90 nu en hebben recent een offering gedaan van 1M stukken @50 voor een fase 3 bij patienten met Downsyndroom en Alzheimer.

Gezien de goede resultaten die ze nu hebben laten zien wordt er gesproken over 3 fase 3 studies, aanvullend op de bovenstaande ook nog Alzheimer en een Parkinson studie bij 'gewone' patienten. Er zal dus nog ergens meer geld verzameld moeten worden, maar het meest logische moment lijkt direct na de publicatie van de resultaten van de gehele studie. Als de prijs dan bijvoorbeeld richting 200 zou boosten en je stuurt nog een offering de wereld in van 1M @150 valt het met de dilutie nog steeds mee en kun je jaren vooruit.

De kans is uiteraard wel dat dit soort aandelen na resultaten van fase 2 langzaam naar beneden gaan, omdat er tussen fase 2 en fase 3 lange tijd geen resultaten zijn. Logisch, maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

coelho schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:18:
[...]

Ik heb mijn risico's wat gespreid. Zit nog met mijn initiële inkoop in SAVA, maar heb ook 250 stukjes Annovis ($ANVS) gekocht een maand geleden @20. Zelfde speelveld (Alzheimer, Parkinsons), veel minder aandelen (ongeveer 7M), vrije float nog veel kleiner. Druppelen op dit moment goede fase 2 resultaten de markt in. In Augustus de volledige resultaten. Staan boven de 90 nu en hebben recent een offering gedaan van 1M stukken @50 voor een fase 3 bij patienten met Downsyndroom en Alzheimer.

Gezien de goede resultaten die ze nu hebben laten zien wordt er gesproken over 3 fase 3 studies, aanvullend op de bovenstaande ook nog Alzheimer en een Parkinson studie bij 'gewone' patienten. Er zal dus nog ergens meer geld verzameld moeten worden, maar het meest logische moment lijkt direct na de publicatie van de resultaten van de gehele studie. Als de prijs dan bijvoorbeeld richting 200 zou boosten en je stuurt nog een offering de wereld in van 1M @150 valt het met de dilutie nog steeds mee en kun je jaren vooruit.

De kans is uiteraard wel dat dit soort aandelen na resultaten van fase 2 langzaam naar beneden gaan, omdat er tussen fase 2 en fase 3 lange tijd geen resultaten zijn. Logisch, maar wel iets om rekening mee te houden.
In plaats van dit in mei te delen ipv nu ze tegen de 90 staan ;) >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:57
Remco Tr schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:04:
[...]
Vind fitvermogen ook we interessant. Wil ook niet te actief beleggen. Heb je voor allebei een aparte rekening? En heb je gekozen voor de gemak fondsen?
[...]
Ik heb voor beiden inderdaad een aparte rekening. Ik leg in op deze fondsen, verhouding 88/12 op basis van indexfondsenvergelijken.nl
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund
NN Enhanced Index Sustainable Emerging Markets Equity Fund

Je moet inderdaad wel rekening houden met de regels rondom schenken. Afhankelijk van de situatie kan ik me voorstellen dat ik ze dan ineens een bedrag schenk voor bijv. aankoop huis, of ze anders kan ondersteunen met een jaarlijks bedrag. Zoals gezegd, dat zal van de situatie dan afhangen, en natuurlijk ook van de dan geldende wet- en regelgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:13
Jebus4life schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:54:
[...]

In plaats van dit in mei te delen ipv nu ze tegen de 90 staan ;) >:) :+
Ik zou niet alles wat @coelho deelt als zoete koek tot je nemen want 27-1 verkondigde hij TTOO als baanbrekend en vernieuwend op 2,24 en inmiddels zijn we dik gecrashed naar 1,40 een half jaar later...en bedankt hè (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

r0g3r schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:02:
[...]

Ik zou niet alles wat @coelho deelt als zoete koek tot je nemen want 27-1 verkondigde hij TTOO als baanbrekend en vernieuwend op 2,24 en inmiddels zijn we dik gecrashed naar 1,40 een half jaar later...en bedankt hè (y)
Ik heb voor de duidelijkheid wel mijn eigen DD gedaan ivm SAVA (al heb ik natuurlijk zijn voorzet als basis gebruikt), TTOO ben ik bv afgebleven.

You win some, you lose some I guess? Zelf ben ik bv dieper ingegaan op ADMA waar iemand achter vroeg (ik had het bedrijf kort daarvoor bekeken en zat er zelf al in), voorlopig is dat ook behoorlijk de verkeerde richting uitgegaan...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
[...]

Het is niet helemaal duidelijk aan je post, maar ik hoop dat je het grappig bedoelt. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:13
Longcat schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:30:
[...]

Het is niet helemaal duidelijk aan je post, maar ik hoop dat je het grappig bedoelt. :o
En waarom zou ik het precies grappig bedoelen? Iemand op dit forum verkondigt met enige hoogmoedigheid een bepaald aandeel welke vervolgens enorm blijkt te falen. Waarom zou je iemand hier niet op mogen aanspreken? Waarom zou diegene destijds anders zo de publiciteit hebben willen opzoeken om zo hoog van de toren te blazen en zoveel aandacht tot zijn call willen trekken? dan mag je die persoon, wanneer hij extreem hard faalt, toch ook tot de orde roepen en zijn falen hem in zijn gezicht doen wrijven??

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
r0g3r schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:44:
[...]

En waarom zou ik het precies grappig bedoelen? Iemand op dit forum verkondigt met enige hoogmoedigheid een bepaald aandeel welke vervolgens enorm blijkt te falen. Waarom zou je iemand hier niet op mogen aanspreken? Waarom zou diegene destijds anders zo de publiciteit hebben willen opzoeken om zo hoog van de toren te blazen en zoveel aandacht tot zijn call willen trekken? dan mag je die persoon, wanneer hij extreem hard faalt, toch ook tot de orde roepen en zijn falen hem in zijn gezicht doen wrijven??
Omdat iemand een aanbeveling doet.
Je bent zelf verantwoordelijk voor verder onderzoek om te kijken of je het met die persoon eens bent. Als je het koopt omdat iemand het zegt kan je wel eens verlies leiden wat dus blijkbaar is gebeurd.
Ik hoop dat je er van hebt geleerd voor de volgende aanbeveling die langs zal komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 10:47
Goed lesje qua beleggingsadvies en stock tips. Hopelijk heeft het niet teveel geld gekost dan...

Bedenk je altijd eerst: Weet deze persoon waar ze het over hebben? Wat zijn hun credentials?

Heeft deze persoon misschien een ander motief? Vooral van toepassing bij redactionele artikelen die clicks proberen te krijgen en youtube kanalen die views nodig hebben. Dit soort figured raadt je iedere week weer een nieuw fantastisch aandeel aan.

En daarna doe je je eigen research. Controleer de claims. En kijk door de beschikbare informatie om te kijken of het allemaal wel zo rooskleurig is als wordt voorgespiegeld.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

Was dat echt zo of heeft hij gewoon simpel zijn tip gedeeld?
Ik vind dat je iemand zijn trackrecord zeker mag benoemen maar dat kan zonder de negativiteit. De verantwoordelijkheid ligt immers altijd bij jezelf.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:23
[...]

dan mag je die persoon, wanneer hij extreem hard faalt, toch ook tot de orde roepen en zijn falen hem in zijn gezicht doen wrijven??
Nee, we spelen hier niet op de man. Discussies gaan over de inhoud.

We zien jouw analyse over het aandeel, niet de persoon, daarom graag tegemoet.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ken het aandeel verder niet, maar of de koers nou is gestegen of gedaald, een half jaar is veel te kort om enkel op basis van de koers conclusies te trekken. De koers geeft aan wat de markt over het bedrijf denkt, niet of een thesis wel of niet correct blijkt te zijn.

Vergeet niet dat zelfs met de beste en meest correcte thesis, de koers nog steeds kan dalen. En omgekeerd, een foutieve (of ontbrekende!) thesis verhindert niet dat de koers zou kunnen stijgen. Een thesis beoordeel je niet op de koers maar op de onderliggende feiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 13-06-2021 08:47 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Longcat
[...]

De verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Je had je eigen onderzoek moeten doen. Bovendien, dat de prijs de andere kant op is bewogen, betekent niet dat de analyse fout was. De analyse kan nog steeds juist zijn en dan is het aandeel alleen maar een nog aantrekkelijkere investering geworden.

Als we elkaar gaan aanvallen om tips/analyses die hier gedeeld zijn, dan gaat dit heel gauw een dood forum worden. Ik zou heel graag juist meer analyses zien en posts zoals de jouwe helpen daar absoluut niet bij.

Koop alsjeblieft gewoon indexfondsen als je geen research wil doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:17

Polycom

Poes van goud

Naar aanleiding van dit topic een klein jaar geleden aandelen BasicFit ingeslagen. Natuurlijk zelf ook nog research gedaan (natte vinger in de wind gehouden, "de corona-crisis zal toch een keer ophouden" en "die sportscholen zie je toch best vaak in het wild") vorige week mijn koersdoel behaald, aandelen verkocht en ik ga deze zomer gratis op vakantie.

Het kan vriezen en het kan dooien, rekenen met Aad de Mos van winst pakken is nog nooit iemand minder geworden.

verder helemaal eens met Longcat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2023
Ik verwacht dat we naar een periode van hoge inflatie gaan, in zo'n periode doen value stocks het beter dan growth stocks. [bron] Dus nu ben ik opzoek naar goeie value stocks, en manieren om die te vinden.
Een aantal die ik gevonden heb zijn:
  1. Hornbach, met een koers-winst verhouding (P/E) van 8.
  2. Volkswagen: P/E 11
  3. Porsche, P/E 9
Meer suggesties? Is P/E wel een goeie manier om Value stocks te vinden?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• coelho
Rukapul schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:22:
[...]

[Mbr]Nee, we spelen hier niet op de man. Discussies gaan over de inhoud.

We zien jouw analyse over het aandeel, niet de persoon, daarom graag tegemoet.[/]
Blijjkbaar heb ik een discussie gemist waarbij het over mijn analyse ging en is er in een rant ook over mij persoonlijk gesproken. Als @Rukapul die nog met DM zou willen delen, dan zie ik het graag. Niet om iets mee te doen, maar wel om te weten wat er over me gezegd en gelezen is. Het heeft vast invloed gehad op de mening van enkele anderen.

Ik ben blij en dankbaar dat meerdere mensen het voor mij/mijn analyse opgenomen hebben en minstens hebben aangegeven dat het ieders verantwoordelijkheid is om een eigen analyse te maken.
Iemand op dit forum verkondigt met enige hoogmoedigheid een bepaald aandeel welke vervolgens enorm blijkt te falen. Waarom zou je iemand hier niet op mogen aanspreken? Waarom zou diegene destijds anders zo de publiciteit hebben willen opzoeken om zo hoog van de toren te blazen en zoveel aandacht tot zijn call willen trekken? dan mag je die persoon, wanneer hij extreem hard faalt, toch ook tot de orde roepen en zijn falen hem in zijn gezicht doen wrijven??
De ENIGE reden dat ik mijn TTOO analyse gedeeld heb is dat er over pennystocks gesproken werd en ik de analyse gedeeld heb die ik zelf gedaan heb. Ik sta er nog steeds achter, zowel achter de analyse destijds als achter dit bedrijf. Ze zijn nog steeds met goede ontwikkelingen voor de toekomst bezig. Ik denk zelfs dat het momenteel nog een beter instapmoment dan toen. Voor een lange termijn investering denk IK dat je je hier verder geen buil aan kunt vallen. Maar als je in een paar maanden dikke winst wilt, dan kan het tegenvallen ja.

Als je dan termen gebruikt als hoogmoedigheid, veel aandacht op mijn call willen trekken, extreem hard falen, tot de orde roepen en in het gezicht wrijven, dan weet ik niet wat ik je persoonlijk misdaan heb, maar gaat het wat mij betreft compleet voorbij aan het doel van een beleggingsforum. Iemand deelt informatie en creëert awareness, waardoor een ander zijn eigen analyse kan doen. Geen idee wat mijn belang zou zijn om iemand willens en wetens op het verkeerde been te zetten. Ik ga ervan uit dat niemand hier met dusdanig veel geld instapt dat het invloed zou kunnen hebben op de dagprijs.

Jammer en spijtig dat het blijkbaar je mening over mij persoonlijk heeft gevormd.
Mocht je TTOO nog hebben, laat het dan in ieder geval nog een tijdje staan en kijk over een jaar of 2-3 nog eens. Veel lager zal het dan niet staan, en misschien (als je het mij vraagt: hoogstwaarschijnlijk) wordt je dan positief verrast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

aufbakanleitung schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:45:
Ik verwacht dat we naar een periode van hoge inflatie gaan, in zo'n periode doen value stocks het beter dan growth stocks. [bron] Dus nu ben ik opzoek naar goeie value stocks, en manieren om die te vinden.
  3. Porsche, P/E 9
Ik denk persoonlijk dat de reisbranche goed gaat knallen komend jaar. Steeds meer mensen zijn reizen aan t boeken, maar veel hotels zijn denk ik nog relatief goedkoop in te kopen voor de reisorganisaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nogal een beperkte manier imo. Partijen zoals DFA en Avantis gebruiken volgens mij een aantal metrics zoals P/B, P/E, P/S, P/CF. Verder kijken ze ook naar momentum om negatief momentum te vermijden. Je zou ook kunnen kijken welke bedrijven zij hebben geselecteerd in hun ETFs. Bijvoorbeeld DISVX en AVDV als je geïnteresseerd bent in small cap value in o.a. Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 18:08
  3. Porsche, P/E 9
Als eerste is niet de vraag wat goedkope value stocks zijn. Maar welke value stocks van inflatie kunnen profiteren. Ofwel waar gaan de winsten/marges omhoog?

Bijvoorbeeld een VW/Hornbach, die kopen materiaal in dat duurder wordt. Betekend dat hun product duurder wordt omdat het simpelweg doorberekend wordt. Gaan ze daardoor ook meer winst maken in absolute zin? Meer verkopen?

Inflatie is dus niet simpelweg dat alles value automatisch meer winst gaat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 15:34
De gedachte is denk ik dat value stocks vaak hoge schulden hebben t.o.v. hun waarde, die in tijden met hoge inflatie dus makkelijker af te betalen zijn/minder waard worden. Het lijkt me dus dat je eerst moet onderzoeken welke karakteristiek van value bedrijven er nou specifiek voor zorgt dat ze profiteren van inflatie (schuld/market value?). Daarna kan je dan sorteren op die karakteristiek. Blind hopen dat je die karakteristiek ook te pakken hebt als je op P/E zoekt lijkt me redelijk naief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

BrtH schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:20:
De gedachte is denk ik dat value stocks vaak hoge schulden hebben t.o.v. hun waarde, die in tijden met hoge inflatie dus makkelijker af te betalen zijn/minder waard worden. Het lijkt me dus dat je eerst moet onderzoeken welke karakteristiek van value bedrijven er nou specifiek voor zorgt dat ze profiteren van inflatie (schuld/market value?). Daarna kan je dan sorteren op die karakteristiek. Blind hopen dat je die karakteristiek ook te pakken hebt als je op P/E zoekt lijkt me redelijk naief.
Alright, iedereen op de AB Inbev bandwagon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
Welke inflatie? Volgens mij is de inflatie nu niet meer dan gemiddeld iets van 2% en wordt dit veroorzaakt door de hoge olieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 15:34
aljooge schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:19:
[...]

Welke inflatie? Volgens mij is de inflatie nu niet meer dan gemiddeld iets van 2% en wordt dit veroorzaakt door de hoge olieprijs.
Dat moet je aan @aufbakanleitung vragen, niet aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
BrtH schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:27:
[...]

Dat moet je aan @aufbakanleitung vragen, niet aan mij.
nog iets: hoge olieprijs = dure benzine. —> Elektrische auto’s worden meer geliefd.
meest verkochte elektrische auto Skoda Enyaq IV —> Volkswagen 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:26
[...]

De kapster vroeg in februari 2 euro meer voor mijn knipbeurt toen zij weer open ging. Mijn speciaalbiertje op het terras kost toch zeker 0,40 meer dan vorig jaar. Bios, Sauna, Restaurants allemaal duurder. De transport prijzen van containers gaan door het dak. Ik zie letterlijk de inflatie toeslaan waar ik zelf bij sta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

coelho schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:53:
[...]Ik ben blij en dankbaar dat meerdere mensen het voor mij/mijn analyse opgenomen hebben en minstens hebben aangegeven dat het ieders verantwoordelijkheid is om een eigen analyse te maken.
Ja kom op zeg, ik verwacht toch wel even dat jij hier de gouden kansen komt delen die alleen maar omhoog gaan. Oftewel wat is de volgende MS, Apple, Google, Tesla enz. Ennuh wil deze wel even krijgen met 100% zekerheid. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 10:00
De gedachte is denk ik dat value stocks vaak hoge schulden hebben t.o.v. hun waarde, die in tijden met hoge inflatie dus makkelijker af te betalen zijn/minder waard worden.
Not really. Bij "value" verwacht je de inkomsten eerder dan bij "growth". Hogere inflatie --> hogere rente --> hogere discount rates voor toekomstige inkomsten --> value doet het dan relatief beter dan growth

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
49euro schreef op maandag 14 juni 2021 @ 00:17:
[...]

De kapster vroeg in februari 2 euro meer voor mijn knipbeurt toen zij weer open ging. Mijn speciaalbiertje op het terras kost toch zeker 0,40 meer dan vorig jaar. Bios, Sauna, Restaurants allemaal duurder. De transport prijzen van containers gaan door het dak. Ik zie letterlijk de inflatie toeslaan waar ik zelf bij sta.
Dat is in jouw perceptie dat alles veel duurder is geworden. Misschien is dat in jouw geval ook wel zo, berekend is een gemiddelde stijging van rond de 2% en dat is een heel normaal inflatiecijfer. Niet iets om nu al te concluderen dat er jaren volgen met hele grote prijsstijgingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NP04bGi_IHwcLH3_nVPlx1p1Y5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WhTq5wk1AZIJn6fx8qtUG2nC.png?f=fotoalbum_large

Alleen de US is een behoorlijke uitschieter tussen de ontwikkelde landen. Belangrijste vraag is of dit kort van duur is. De verwachting is van wel:

Door COVID zijn er veel tekorten onstaan die de prijs opdrijven maar verwachting is dat deze tekorten vrij snel worden weggewerkt. Aan de andere kant is het niet onaaannemelijk dat ondernemingen de JIT meer gaan loslaten en toch iets van voorraden gaan aanhouden, als les uit de huidige pandemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 16:27
49euro schreef op maandag 14 juni 2021 @ 00:17:
[...]

Hout, staal, PE (en vast meer) zijn al ~40% gestegen en stijgen door. Dit wordt vanzelf doorberekend in producten dus dat komt er ook nog aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

Bijvoorbeeld:
Inflatie loopt op naar hoogste niveau in bijna anderhalf jaar

Key inflation measure rises at fastest pace since 1992

Boodschappen duurder, met uitschieters van 9 procent

En dat laat de huizenprijzen nog buiten beschouwing.

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 14-06-2021 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Wel humor: meeste centrale banken proberen al jaren middels 0% en negatieve rente de inflatie aan te wakkeren. Nu schiet inflatie even omhoog en dan is het ook weer niet goed.
Lijken wel Nederlanders, altijd maar klagen over het weer :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Overigens is er los van inflatie imo wel een goede reden om naar value stocks te kijken; ze zijn op dit moment relatief aantrekkelijk geprijsd t.o.v. growth stocks.

Afbeeldingslocatie: https://www.dimensional.com/dfsmedia/f27f1cc5b9674653938eb84ff8006d8c/33555-source/mkt-9852-spread-it-on-us-emea-aus-e1-1.png
bron

De laatste keer dat het verschill zo groot was was rond 2000, dat was de laatste keer dat er een echte value ralley kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:07

Qwerty-273

Meukposter

Chief schreef op maandag 14 juni 2021 @ 06:16:
Aan de andere kant is het niet onaannemelijk dat ondernemingen de JIT meer gaan loslaten en toch iets van voorraden gaan aanhouden, als les uit de huidige pandemie.
Men zal wellicht het JIT niet zo strak meer toepassen, en wat extra voorraden hier en daar incalculeren zodat een (erg) vertraagde levering beter op te vangen is. Maar ik verwacht ook dat deze bedrijven binnen 2-3 jaar de JIT al weer een stuk strakker hebben staan, omdat de covid perikelen incidenteel waren en de afgelopen x maanden er geen (grote) leveringsproblemen meer waren. De aandeelhouders forceren vaak toch "winst" op de kortere termijn en dan is al dat kapitaal wat als voorraad opgeslagen ligt natuurlijk behoorlijk jammer.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Leuke discussie over TTOO. Ik heb me ondertussen ook ingelezen en ik zie dat dit een geweldige opportunity is. Ik ga straks bij opening inslaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Chief schreef op maandag 14 juni 2021 @ 06:16:
[Afbeelding]

Alleen de US is een behoorlijke uitschieter tussen de ontwikkelde landen. Belangrijste vraag is of dit kort van duur is. De verwachting is van wel:

Door COVID zijn er veel tekorten onstaan die de prijs opdrijven maar verwachting is dat deze tekorten vrij snel worden weggewerkt. Aan de andere kant is het niet onaaannemelijk dat ondernemingen de JIT meer gaan loslaten en toch iets van voorraden gaan aanhouden, als les uit de huidige pandemie.
Verwacht eerder dat JIT uiteindelijk onaangetast blijft. Zet simpelweg een (wat hoger) minimum stock quantity in SAP of whatever programma. Als de tijdelijke extra aanvoer die nodig is voor de nieuwe/verhoogde voorraad eenmaal beschikbaar is, wordt de toevoer weer als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Mijn ervaring met bedrijven in pharma en bio is dat ze flinke koers schommelingen kunnen maken.
Heb mijn vingers er al een paar keer aan gebrand, ik blijf er weg.

Hoewel koers niet alles zegt, dit bedrijf stond op zijn hoogtepunt op meer dan $23,-. Koers is in de afgelopen jaren gezakt naar rond de euro, trek je eigen conclusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Chief schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:00:
Wel humor: meeste centrale banken proberen al jaren middels 0% en negatieve rente de inflatie aan te wakkeren. Nu schiet inflatie even omhoog en dan is het ook weer niet goed.
Lijken wel Nederlanders, altijd maar klagen over het weer :D
Inflatie is goed, mits het niet te hard gaat. Want dan gaat het voor problemen zorgen op termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:07
  3. Porsche, P/E 9
NN en ASR misschien, of zeg ik iets geks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:20
noslen schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:59:
[...]

Voor mandjes kan je ook kijken op Justetf en dan value aanvinken. Mand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Dan heb je toch echt zelf zitten slapen want in de eerste week van februari had je TTOO op 3.79 kunnen verkopen met 70% winst :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 11:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

3. Porsche, P/E 9
ITOCHU Corporation , PE van 5.
Edit geen idee waar ik die 5 vandaan haal :?
andere sogo shosha dan. Marubeni Corp. Pe van 7.92 , forward 5.64,

Maar PE is natuurlijk nogal afhankelijk van de sector ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 14-06-2021 19:06 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Xanaroth schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:54:
[...]

Als eerste is niet de vraag wat goedkope value stocks zijn. Maar welke value stocks van inflatie kunnen profiteren. Ofwel waar gaan de winsten/marges omhoog?

Bijvoorbeeld een VW/Hornbach, die kopen materiaal in dat duurder wordt. Betekend dat hun product duurder wordt omdat het simpelweg doorberekend wordt. Gaan ze daardoor ook meer winst maken in absolute zin? Meer verkopen?

Inflatie is dus niet simpelweg dat alles value automatisch meer winst gaat maken.
Aha nu snap ik de logica. Maar dat dan wel een voorbeeld van een bedrijf dat profiteert van Inflatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
[...]

Ik zei niet dat er nu hoge inflatie ís, ik denk dat ie er gaat komen. Ik denk dat omdat er een enorme hoeveelheid geld is bij geprint door de ECB, die nu door een macro-economische factor (lees Corona :P ) nog niet tot inflatie heeft geleidt maar dat zeker gaat doen. Om dit te remme zou ECB nu natuurlijk de rente omhoog zou moeten gooien, maar dit niet durft ze niet omdat Italie, Spanje en Frankrijk, zeer belangrijke Europese economieën, hier wel eens aan ten onder zouden kunnen gaan. Ze kunnen de rente op hun torenhoge schulden niet zo makkelijk betalen namelijk.

Dus mijn voorspelling is dat de ECB hierin weer eens tergend traag zal handelen door het complexe politieke landschap waar ze in zit. Met als gevolg fixe inflatie voor een behoorlijk lange tijd. Deze inflatie was tot nu toe eigenlijk alleen in de huizenmarkt te zien, maar gaat zich overal naartoe verspreiden. Denk ik.

Maar ik heb niet zoveel aan deze voorspelling als ik geen manier heb om er van te profiteren. Daar ben ik nu naar opzoek. Ik weet dat Michael Burry (van the big short) het doet door calls op de 20+ year stock bond ETF's te plaatsen, maar in dat soort financiële (gok)middelen wil ik me liever niet mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
noslen schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:59:
[...]

Verzekeringsmaatschappijen, goeie. Het favorietje van Warren Buffett. Een saaiere business bestaat niet.
Ik merk wel dat value investing me een beetje tegen staat. Ik wil toch veel liever investeren in de glorieuze toekomst van vleesvervangers, ruimtevaart, zeppelins en green-tech. Maar goed, nu even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
mrc4nl schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:59:
[...]

ITOCHU Corporation , PE van 5.
Edit geen idee waar ik die 5 vandaan haal :?
andere sogo shosha dan. Marubeni Corp. Pe van 7.92 , forward 5.64,

Maar PE is natuurlijk nogal afhankelijk van de sector ;)
Bedankt voor de tips, maar het voelt nooit zo veilig te investeren in de bedrijven die ik niet ken.
Weet jij trouwens toevallig wat "PE Exc xOr Itms" is? Dat staat bij de giro er altijd bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
aufbakanleitung schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:24:
[...]

Ik zei niet dat er nu hoge inflatie ís, ik denk dat ie er gaat komen. Ik denk dat omdat er een enorme hoeveelheid geld is bij geprint door de ECB, die nu door een macro-economische factor (lees Corona :P ) nog niet tot inflatie heeft geleidt maar dat zeker gaat doen. Om dit te remme zou ECB nu natuurlijk de rente omhoog zou moeten gooien, maar dit niet durft ze niet omdat Italie, Spanje en Frankrijk, zeer belangrijke Europese economieën, hier wel eens aan ten onder zouden kunnen gaan. Ze kunnen de rente op hun torenhoge schulden niet zo makkelijk betalen namelijk.

Dus mijn voorspelling is dat de ECB hierin weer eens tergend traag zal handelen door het complexe politieke landschap waar ze in zit. Met als gevolg fixe inflatie voor een behoorlijk lange tijd. Deze inflatie was tot nu toe eigenlijk alleen in de huizenmarkt te zien, maar gaat zich overal naartoe verspreiden. Denk ik.

Maar ik heb niet zoveel aan deze voorspelling als ik geen manier heb om er van te profiteren. Daar ben ik nu naar opzoek. Ik weet dat Michael Burry (van the big short) het doet door calls op de 20+ year stock bond ETF's te plaatsen, maar in dat soort financiële (gok)middelen wil ik me liever niet mengen.
De lage rente is toch niet uniek voor Europa? Volgens mij is de rente overal laag waarbij er bij de uitzonderingen wat anders aan de hand is (bijvoorbeeld een munt waar wel een hoge rente is maar de munt navenant devalueert). Dat de rente zo laag is komt (deels) door het feit dat we geld achter de hand willen houden voor later. We stellen (op grote schaal) aankopen uit terwijl we in plaats daarvan gaan beleggen of in pensioen/spaarproducten gaan zitten.

Verder wel met je eens dat de ECB de rente laag zal houden (nog een jaartje of 10?). Niet dat ik het zeker weet, maar dat is mijn verwachting. :P

Overigens verwacht ik in het algemeen niet zoveel inflatie als je op de Nederlandse huizenmarkt ziet. Hoe zeker ben je daar van? Als je niet zo zeker bent, waarom dan niet gewoon de wereldindex kopen en de markt volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
Ja maar de Fed gaat de rente nu gewoon omhoog gooien, ik weet niet of de ECB dezelfde daadkracht gaat laten zien.

En ik zeg niet dat de inflatie even hoog wordt als de huizenmarkt, maar dat die nu ook door de rest van de economie te zien gaat zijn. Zo hoog als de huizenmarkt zou echt rampzalig zijn. En met dit soort voorspellingen ben je natuurlijk nooit zeker, maar ik acht de kans groot genoeg dat ik m'n geld erop in wil zetten. Ik weet alleen niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
aufbakanleitung schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:48:
Ja maar de Fed gaat de rente nu gewoon omhoog gooien, ik weet niet of de ECB dezelfde daadkracht gaat laten zien.

En ik zeg dat de inflatie even hoog wordt als de huizenmarkt, maar dat die nu ook door de rest van de economie te zien gaat zijn. Zo hoog als de huizenmarkt zou echt rampzalig zijn. En met dit soort voorspellingen ben je natuurlijk nooit zeker, maar ik acht de kans groot genoeg dat ik m'n geld erop in wil zetten.
Ietsjes omhoog misschien, maar ik zie ze niet lang boven de 1% zitten eerlijk gezegd.
Ik weet alleen niet hoe.
Je wil denk ik bedrijven die weinig afhankelijk zijn van inkoop (dat wordt dan immers duurder). Volgens mij heeft Buffett er veel over geschreven. Een beetje een linkdrop, maar dit is een compilatie van zijn stukken over inflatie. Of er veel nuttigs staat weet ik niet, ik heb alleen stukjes gelezen. Heb je interesse in inflatie (en gerelateerd aan investeren) dan is het interessant om door te spitten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Zijn hier mensen bekend met Yova? Daar kan je een soort plannetje (laten) maken om duurzaam te investeren. In de basis klinkt dat natuurlijk goed, maar los van het feit dat je dat zelf kan ben ik ook wel benieuwd naar de toegevoegde waarde van Yova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
aufbakanleitung schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:12:
[...]

Aha nu snap ik de logica. Maar dat dan wel een voorbeeld van een bedrijf dat profiteert van Inflatie?
Geen idee. Kan me niet genoeg interesseren om moeite in te stoppen. Ik zit in het kamp 'vorig jaar was hoogtepunt crisis, dus natuurlijk rare jaar-op-jaar cijfers' en maak me niet druk over een uitschieter van wat statistiek. Beetje als FED/ECB, wake me up mid-2022 en dan gaan we de getallen eens volgen.

Meet logische wat bij mij op komt is onderzoek te doen naar bedrijven die marktwaarde prijs bepalen ipv de kosten/marge. Misschien een Nike (want naam = mensen kopen toch wel) of juist software/subscriptie basis als Microsoft (geen inkoop = geen inflatie). Tegelijk betekend alles duurder = minder geld over voor luxe, dus kan ook juist merkkleding of pc-verkopen raken ipv profiteren.
Zou zelf in zo'n hoek beginnen met onderzoek doen en hypothese te checken, en van daaruit uitbreiden naar andere sectoren met potentie op basis van de uitkomsten. Als dat er goed uit komt, kun je in de gekozen sector vervolgens specifieke bedrijven gaan onderzoeken of er iets tussen zit wat koopwaardig is.

En trouwens goed opletten dat inflatie =/= rente. Bedrijven als verzekeraars/banken bijvoorbeeld profiteren van hogere marktrentes, iets wat geen zekerheid is als de inflatie een spike is van korte duur waardoor FED/ECB er niet op reageren. Verwachting is nu bijvoorbeeld dat de FED misschien hint op een 2023 verhoging ipv 2024 - betekend dat o.a. verzekeraars met minimaal 2 jaar vertraging zullen reageren. Mits de >4% inflatie stand houdt en niet terugzakt naar <2% wanneer jaar-op-jaar vergelijkingen geen lockdown meer bevatten.

[ Voor 68% gewijzigd door Xanaroth op 15-06-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
aufbakanleitung schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:48:

En ik zeg niet dat de inflatie even hoog wordt als de huizenmarkt, maar dat die nu ook door de rest van de economie te zien gaat zijn. Zo hoog als de huizenmarkt zou echt rampzalig zijn. En met dit soort voorspellingen ben je natuurlijk nooit zeker, maar ik acht de kans groot genoeg dat ik m'n geld erop in wil zetten. Ik weet alleen niet hoe.
Hoogste rente was in de jaren 80 van de vorig eeuw. Toen was een spaarrente van 8% mogelijk. In de loop der jaren zie je een trend dat de rente langzaam daalt.
De centrale banken kunnen de rente verhogen, maar echter beperkt. Een te snelle verhoging kan leiden dat de aandelenmarkt gaat crashen. En dat is wat men niet wil.
Daarnaast moet de rente ook draagbaar zijn voor o.a. overheden, maar de de particulier die vaak leent voor zijn huis. Als dit te snel gaat komen overheden en particulieren ook in de problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
phantom09 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:53:
[...]

Hoogste rente was in de jaren 80 van de vorig eeuw. Toen was een spaarrente van 8% mogelijk. In de loop der jaren zie je een trend dat de rente langzaam daalt.
De centrale banken kunnen de rente verhogen, maar echter beperkt. Een te snelle verhoging kan leiden dat de aandelenmarkt gaat crashen. En dat is wat men niet wil.
Daarnaast moet de rente ook draagbaar zijn voor o.a. overheden, maar de de particulier die vaak leent voor zijn huis. Als dit te snel gaat komen overheden en particulieren ook in de problemen.
Vergeet niet dat als de rente fors gaat stijgen de Nederlandse overheid behalve meer rentekosten op de staatsschuld met een paar jaar vertraging ook veel inkomstenbelasting mis gaat lopen door de hogere hypotheekrenteaftrek. Dat gaat er dan dubbel in hakken waardoor er op enig moment ook in Nederland flink de broekriem aangehaald moet worden.

Dat is de reden waarom het nu met de lage rente het moment is definitief een einde te maken aan de HRA maar dat is buiten de orde van de topic.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coelho
coelho in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"

Omdat het de afgelopen dagen over mijn credibility ging, hier nog even een linkje naar het vorige deel van deze reeks. Ik besprak hier $TRCH, waarbij ik aangaf dat het een risico was. Stond toen op 3.12.

Enkele users wezen (mij) nog eens extra op het gevaar van dit aandeel, waarbij dit forum precies deed wat een forum zou moeten doen: Discussie uitlokken, waarvoor dank.

Eind deze week worden de aandelen TRCH omgezet in het nieuwe bedrijf META en krijgen alle bezitters ook nog een aanvullend aandeel dat straks ingewisseld wordt voor het deel van het bijzonder dividend dat vrijkomt bij verkoop van alle assets. Een technisch verhaal dat ik in de link hierboven heb proberen uit te leggen.

Wat ik echter ook wil laten zien, is dat er in aanloop naar het eind van de week een behoorlijke stijging plaatsvindt. Gisteren is het aandeel van (toevallig ook) 3.12 met 15% gestegen naar 3.58 en voorbeurs staat het vandaag wederom ruim 30% hoger (tussen 4.70-5).

Zoals gezegd was mijn aankoop 2.60. Ik heb een verkooporder voor de helft van mijn stukken staan op 5.25 om mijn investering + kosten er volledig uit te halen. De rest laat ik doorlopen en zie ik het wel wat het uiteindelijk oplevert.

Ik zal er vast wel eens naast zitten en waarschijnlijk is ook dit puur geluk, maar wilde dit toch nogmaals gedeeld hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
coelho schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:08:
coelho in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"

Zoals gezegd was mijn aankoop 2.60. Ik heb een verkooporder voor de helft van mijn stukken staan op 5.25 om mijn investering + kosten er volledig uit te halen. De rest laat ik doorlopen en zie ik het wel wat het uiteindelijk oplevert.
Ik krijg altijd wat jeuk hiervan. :9

Wat is volgens jou de reele waarde van het aandeel? Als dat $5-5.50 is, waarom dan niet alles verkopen op 5.25 (of in stapjes in die range bijvoorbeeld)? Je inleg + kosten er uit halen is een beetje gokkersmentaliteit. Als belegger kan je beter kijken welke upside er nog is mocht het aandeel $5.25 noteren en of dat je het risico waard is ten opzichte van andere kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Longcat schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:32:
[...]

Ik krijg altijd wat jeuk hiervan. :9

Wat is volgens jou de reele waarde van het aandeel? Als dat $5-5.50 is, waarom dan niet alles verkopen op 5.25 (of in stapjes in die range bijvoorbeeld)? Je inleg + kosten er uit halen is een beetje gokkersmentaliteit. Als belegger kan je beter kijken welke upside er nog is mocht het aandeel $5.25 noteren en of dat je het risico waard is ten opzichte van andere kansen.
Ik denk dat het door de gekte en (schijnbaar?) verplicht sluiten van short posities best wel eens 10 kan gaan worden. Het punt is dat vrijdag de aandelen worden omgezet. Alles wat je dan nog in bezit hebt wordt 1 nieuw bedrijf + 1 dividend aandeel.

Ik heb werkelijk geen idee wat de waarde van het nieuwe bedrijf zou moeten zijn, mede omdat de partij waarmee samengevoegd wordt een groter deel in handen krijgt. En hoe hoog het extra dividend gaat worden, dat is ook nog niet duidelijk. Verhalen gaan van enkele centen tot vele dollars. En iedere analyse heeft de argumenten om juist een hoge of lage waardering te verklaren.

Ben het helemaal met je eens dat je een plan moet hebben en een soort van final value in gedachten moet hebben, alleen hier is het ook een beetje de drang naar het onbekende. Heb er nu 400 en als mijn verkooporder hit nog 200. Wat nou als het nieuwe bedrijf door de hype ineens stijgt naar 15 en er dan ook nog eens speciaal dividend komt van 10 per aandeel. Dan is het jammer om nu op basis van ratio alles te verkopen bij 5 of wellicht later in de week bij 10.

Kortom, ik begrijp volledig wat je zegt en normaliter probeer ik wel een plannetje klaar te hebben, maar zo'n gehypete merge met ook nog eens onbekend extra dividend is niet echt in hokjes te plaatsen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@coelho Begrijpelijk. Het is uiteraard ook nooit zo binair dat je de waarde tot op een cent nauwkeurig hebt en direct alles verkoopt als de prijs een cent daarboven noteert. Ik zou je wel aanraden om meer rule-based tewerk te gaan. Als je een hype verwacht, gooi er dan een deel uit op verschillende prijsniveaus, of verkoop na de corporate action elke week/maand een deel, ongeacht de prijs (aangezien je geen beeld hebt bij de waarde). Van te voren je plan klaar hebben scheelt een hoop als de prijs straks alle kanten op stuitert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Buy the rumor sell the news.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 10:48
  3. Porsche, P/E 9
Porsche is een paar maanden tijd bijna met 100% gestegen, ik vind Porsche daarmee nu niet echt een koopje meer. Daarnaast zijn Volkswagen en Porsche wel heel erg sterk aan elkaar gecorreleerd, misschien zou je nog naar een andere auto fabrikant kunnen kijken voor wat diversiteit :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:40
Dag mensen,

Door wat informatie en een tip van mijn collega wil ik mij ook eens wat gaan verdiepen in Beleggen.

De Podcast van Jong Beleggen ga ik eens helemaal beluisteren en dit topic ga ik eens een beetje doorlezen.
Verder kwam mijn collega met Degiro en de VanEck ETF waar ik eens naar ga kijken.

Mijn doel eigenlijk: Maandelijks een x bedrag inleggen en er niet naar omkijken en hopen dat het bedrag alleen maar gaat groeien naar verloop van tijd...

Iemand verder nog tips? Zo ja, hoor ik er graag van!

I, a stranger and afraid in a world I never made...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Well, de al bijna grijsgedraaide, maar nog steeds mooier in elkaar gezette vergelijkingsite gaat je helpen bij je keuze (obv automatisch inleggen, breed gespreid, niet naar omkijken, lage kosten):
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:08

Duinkonijn

Huh?

Milo44 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:26:
Dag mensen,

Door wat informatie en een tip van mijn collega wil ik mij ook eens wat gaan verdiepen in Beleggen.

De Podcast van Jong Beleggen ga ik eens helemaal beluisteren en dit topic ga ik eens een beetje doorlezen.
Verder kwam mijn collega met Degiro en de VanEck ETF waar ik eens naar ga kijken.

Mijn doel eigenlijk: Maandelijks een x bedrag inleggen en er niet naar omkijken en hopen dat het bedrag alleen maar gaat groeien naar verloop van tijd...

Iemand verder nog tips? Zo ja, hoor ik er graag van!
risico spreiden. een ETF is hoewel verspreid, sector gerelateerd. dus ook meedere EFT`s hanteren en nooit op 1 paard wedden.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Duinkonijn schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:48:
[...]

risico spreiden. een ETF is hoewel verspreid, sector gerelateerd. dus ook meedere EFT`s hanteren en nooit op 1 paard wedden.
Niet perse. VWRL is bijvoorbeeld gespreid over alle sectoren en regio's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bureno
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 13:59
Vandaag zakt Triodos Groenfonds met 2%, betekent dit wellicht dat binnenkort dividend er aan komt?
Pagina: 1 ... 15 ... 211 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij