Ja hoe kan dit plotseling zo dalen? Iemand met meer verstand die mij hier meer over kan vertellen? Wat heeft dividend hier meer te maken?bureno schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:59:
Vandaag zakt Triodos Groenfonds met 2%, betekent dit wellicht dat binnenkort dividend er aan komt?
Voor het TGF is de ex-dividend datum 16-6-2021. Oftewel, de dividendrechten zijn vanaf vandaag geen onderdeel meer van de participaties in het fonds, maar zijn los toe te rekenen aan de participatiehouders.
Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA
Ik dacht: hij gaat afkomen met een nieuwe analyse over TTOO omdat het daarover ging vorige keercoelho schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:42:
[...]
Ik denk dat het door de gekte en (schijnbaar?) verplicht sluiten van short posities best wel eens 10 kan gaan worden. Het punt is dat vrijdag de aandelen worden omgezet. Alles wat je dan nog in bezit hebt wordt 1 nieuw bedrijf + 1 dividend aandeel.
Ik heb werkelijk geen idee wat de waarde van het nieuwe bedrijf zou moeten zijn, mede omdat de partij waarmee samengevoegd wordt een groter deel in handen krijgt. En hoe hoog het extra dividend gaat worden, dat is ook nog niet duidelijk. Verhalen gaan van enkele centen tot vele dollars. En iedere analyse heeft de argumenten om juist een hoge of lage waardering te verklaren.
Ben het helemaal met je eens dat je een plan moet hebben en een soort van final value in gedachten moet hebben, alleen hier is het ook een beetje de drang naar het onbekende. Heb er nu 400 en als mijn verkooporder hit nog 200. Wat nou als het nieuwe bedrijf door de hype ineens stijgt naar 15 en er dan ook nog eens speciaal dividend komt van 10 per aandeel. Dan is het jammer om nu op basis van ratio alles te verkopen bij 5 of wellicht later in de week bij 10.
Kortom, ik begrijp volledig wat je zegt en normaliter probeer ik wel een plannetje klaar te hebben, maar zo'n gehypete merge met ook nog eens onbekend extra dividend is niet echt in hokjes te plaatsen....

Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Ik kon de ex-dividend en uitbetalingsdatum niet direct vinden, waar is die te zien? Maar dat verklaart de daling dan inderdaad.Open Outcry schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:15:
Voor het TGF is de ex-dividend datum 16-6-2021. Oftewel, de dividendrechten zijn vanaf vandaag geen onderdeel meer van de participaties in het fonds, maar zijn los toe te rekenen aan de participatiehouders.
Edit: gevonden:
Ex-dividenddatum: 16 juni 2021
Betaaldatum dividend: 18 juni 2021
Van het weekend ook een fitvermogen rekening aangemaakt. Ik zat al een tijdje rond te kijken hier en in diverse andere topics waar men over fitvermogen riep dat het een goede manier is om laagdrempelig te beginnen met beleggen. Ik zal het topic in de gaten blijven houden, ik ben benieuw wat met (op dit moment) nog magere kennis waar dit naar toe kan groeien in zeg 15, 20 jaar.
Anoniem: 455473
Vandaag spannende dag. Heel erg benieuwd wat de FED gaat doen. Michael J Burry heeft zijn duit in het zakje alweer gedaan: https://twitter.com/BurryArchive/status/1404803548513280011
Hoi Allen,
Ik ben nieuw in beleggen, heb vandaag een account aangemaakt bij DEGIRO en ga langzaam aan mijn weg vinden in Beleggen. Ik heb echter nog geen ervaring met beleggen/ETF's etc etc.
Ik doe wel al enkele maanden traden in crypto, dus daar heb ik wel beetje ervaring in maar ik snap dat dit toch heel wat anders is dan beleggen.
Ik wil zoveel mogelijk mijn risico's verspreiden vandaar dat ik dus ook interesse heb in handelen in aandelen aangezien dit veel minder volatiel is als beleggen.
Ik ga me voornamelijk focussen op ETF's, dit lijkt mij een verstandige keuze. (als dit niet zo is wil ik graag weten waarom niet)
Dit is mijn eerste post hier, maar ik zou hier vaker komen en info op me te nemen en vooral leren waar jullie bezig mee gaan houden.
Ik ben nieuw in beleggen, heb vandaag een account aangemaakt bij DEGIRO en ga langzaam aan mijn weg vinden in Beleggen. Ik heb echter nog geen ervaring met beleggen/ETF's etc etc.
Ik doe wel al enkele maanden traden in crypto, dus daar heb ik wel beetje ervaring in maar ik snap dat dit toch heel wat anders is dan beleggen.
Ik wil zoveel mogelijk mijn risico's verspreiden vandaar dat ik dus ook interesse heb in handelen in aandelen aangezien dit veel minder volatiel is als beleggen.
Ik ga me voornamelijk focussen op ETF's, dit lijkt mij een verstandige keuze. (als dit niet zo is wil ik graag weten waarom niet)
Dit is mijn eerste post hier, maar ik zou hier vaker komen en info op me te nemen en vooral leren waar jullie bezig mee gaan houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Kol Nedra op 16-06-2021 18:03 ]
Als ik me niet vergis zat je met crypto ook op de buy and hold strategie toch? Zou dat principe ook hier toepassen. Zorg voor een degelijke spreiding qua markt (world en emerging markets of eventueel small caps erbij) en lekker maandelijks inleggen. Dollar cost avarage zodat je de pieken en dalen qua prijs mee pakt. En er verder niet te veel naar om kijken. Je hebt als 't goed is een lange horizon dus ga niet te veel proberen te timen of in/uit stappen; gewoon iedere maand aankopen doen.Kol Nedra schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:56:
Hoi Allen,
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Ja dat klopt idd, alhoewel ik in crypto wel probeer om de grotere swings mee te pakken, maar ook voor longterm zit ik erin, alleen wanneer het echt te snel accelereert stap ik er wel ff uit om dan enige tijd later weer in te stappen. Het was idd mijn bedoeling om dca toe te passen en ook lekker enkele jaren (5-15 jaar) gewoon te laten staan, ligt er natuurlijk ook aan hoe alles verloopt.Licko schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:33:
[...]
Als ik me niet vergis zat je met crypto ook op de buy and hold strategie toch? Zou dat principe ook hier toepassen. Zorg voor een degelijke spreiding qua markt (world en emerging markets of eventueel small caps erbij) en lekker maandelijks inleggen. Dollar cost avarage zodat je de pieken en dalen qua prijs mee pakt. En er verder niet te veel naar om kijken. Je hebt als 't goed is een lange horizon dus ga niet te veel proberen te timen of in/uit stappen; gewoon iedere maand aankopen doen.
Vermoedelijk gaat de terminologie een beetje door de war. Met “handelen” wordt meestal zowel koop als verkoop bedoelt en je winst (of verlies, idem zoals je bij crypto nu doet) zit in de volatiliteit. Het alternatief is buy&hold en vaak ook wel investeren genoemd (al valt vastgoed daar ook onder), investeren en handelen maakt dan weer “beleggen”.Kol Nedra schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:56:
Ik ga me voornamelijk focussen op ETF's, dit lijkt mij een verstandige keuze.
Vervolgens zijn ETFs een bundel van aandelen waardoor je inderdaad risico kan spreiden. Ik zou echter er niet in proberen te handelen maar gewoon focussen op buy&hold.
Als je plezier uit haalt kan je overwegen om in bedrijven te duiken en hoe je ze waardeert, maar het risico daarvan is veel hoger dan buy&hold in ETFs en kost ook veel meer van je tijd.
[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 16-06-2021 18:50 ]
Niet helemaal gelijk verdeeld als je https://langzaamrijker.nl...-alles-wat-je-moet-weten/ leest. 55% USPistachenootje schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:50:
[...]
Niet perse. VWRL is bijvoorbeeld gespreid over alle sectoren en regio's.
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
De weging die VWRL aan de VS geeft is gebaseerd op markt kapitalisatie. De VS komt daardoor op zo'n 56% uit. Je zou daar best van kunnen gaan afwijken maar dat zou ik de meeste beginners niet aanraden.Duinkonijn schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:27:
[...]
Niet helemaal gelijk verdeeld als je https://langzaamrijker.nl...-alles-wat-je-moet-weten/ leest. 55% US
[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 16-06-2021 20:29 ]
@Duinkonijn probleem is natuurlijk dat 55% VS weinig meer zegt als je kijkt naar welke aandelen er in de VS (en elders) genoteerd zijn. Als voorbeeld natuurlijk een Apple, Microsoft of Tesla (om een aantal bekende te pakken). Die staan alle drie op de Nasdaq in de VS, maar opereren natuurlijk wereldwijd. Kwa statistiek vallen ze puur onder de VS. Zoals @Pistachenootje al aangeeft is dat gebalanceerd naar de marktkapitalisatie via een marktkapitalisatie gewogen index, zoals bijvoorbeeld aan de hand van MSCI World of FTSE All-World.
En er zijn dan weer tal van ETF's die deze en andere indexen volgen (soms met hun eigen variaties op de index).
En er zijn dan weer tal van ETF's die deze en andere indexen volgen (soms met hun eigen variaties op de index).
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Dat is precies wat ik nu 15 maanden doe. En dat doe ik dus bij degene die er hier ook als beste uitkomt, Fitvermorgen.nl (onderdeel van NN) en dan het Enhanced Index Sustainability fonds en de EM variant daarvan (ongeveer 80/20 verdeelt).Milo44 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:26:
Dag mensen,
Door wat informatie en een tip van mijn collega wil ik mij ook eens wat gaan verdiepen in Beleggen.
De Podcast van Jong Beleggen ga ik eens helemaal beluisteren en dit topic ga ik eens een beetje doorlezen.
Verder kwam mijn collega met Degiro en de VanEck ETF waar ik eens naar ga kijken.
Mijn doel eigenlijk: Maandelijks een x bedrag inleggen en er niet naar omkijken en hopen dat het bedrag alleen maar gaat groeien naar verloop van tijd...
Iemand verder nog tips? Zo ja, hoor ik er graag van!
Was een tip na wat vragen in dit topic. O.a. van @JohanNL Dank nog daarvoor
Wellicht kan/wil hij wel toelichten waarom dit dan een goede keus was (en hopelijk nog steeds is!
Beeromaniac
Voor het gemak, de simpliciteit, goede spreiding en uiteraard de lage kostenThompson schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:01:
[...]
Wellicht kan/wil hij wel toelichten waarom dit dan een goede keus was (en hopelijk nog steeds is!)
Als je wat milieubewust(er) wilt beleggen hebben die fondsen ook een streepje voor, doordat de fondsen aardig wat ESG uitsluitingen hebben.
In vino veritas, in aqua sanitas
Rabobank gebeld, bij de rabobank kan dit helaas niet automatisch. Je meot zelf actief herinvesteren, dividend wordt gewoon uitgekeerd om je rekenening.Miki schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:11:
[...]
De NT fondsen keren standaard dividend uit maar je kunt bij de Groot banken ergens in de instellingen aangeven dat uitgekeerd dividend herbelegd mag worden. Deze instellingen zitten vaak verstopt in de web platform en niet in de app op je telefoon.
Daar zijn ze dan, qua grootbank, uitzondering in. Bagger hoor!mmmmmark schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:24:
[...]
Rabobank gebeld, bij de rabobank kan dit helaas niet automatisch. Je meot zelf actief herinvesteren, dividend wordt gewoon uitgekeerd om je rekenening.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Automatisch herinvesteren zorgt er normaal gesproken voor dat er een aankoop wordt gedaan met het dividend bedrag in het aandeel wat uitgekeerd heeft. Echter komen hier wel de nodige kosten bij.mmmmmark schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:24:
[...]
Rabobank gebeld, bij de rabobank kan dit helaas niet automatisch. Je meot zelf actief herinvesteren, dividend wordt gewoon uitgekeerd om je rekenening.
En dan zie ik voor mijzelf het nut niet van in om dit automatisch voor deze relatief kleine bedragen te laten herinvesteren. Kost in verhouding veel meer dan dat ik een normale aankoop doe.
Daarom heb ik dit automatisch uit gezet.
[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 17-06-2021 13:45 ]
@phantom09 Geen aankoopkosten voor beleggingsfondsen bij de grootbanken, dus ook niet voor herinvesteringen.
Nu je het zegt, ik dacht dat het over aandelen ging.Longcat schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:40:
@phantom09 Geen aankoopkosten voor beleggingsfondsen bij de grootbanken, dus ook niet voor herinvesteringen.

Volgens deze informatie hanteert Rabobank nog steeds transactiekosten voor beleggingsfondsen.Longcat schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:40:
https://www.rabobank.nl/p...XTGggrLPMc7caAgLrEALw_wcB
Kan kloppen, dan is dat vast ook gelijk de reden dat ze niet voor je herbeleggen. Bij ABN (geen aankoopkosten) kan dat dus wel. Zoals iemand anders al zei, krijg je dan het dividend op je beleggersrekening en vervolgens wordt er direct voor dat bedrag een kooporder aangemaakt.Pistachenootje schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:34:
[...]
Volgens deze informatie hanteert Rabobank nog steeds transactiekosten voor beleggingsfondsen.
https://www.rabobank.nl/p...XTGggrLPMc7caAgLrEALw_wcB
[ Voor 12% gewijzigd door Longcat op 17-06-2021 17:50 ]
Pfff laatste paar dagen zijn niet bedoeld voor mensen met veel grondstoffen in de portefuile.
Zoals ik dus
Uranium had al een flinke klap te pakken na geruchten over een lek bij een chinese kerncentrale. Maar ook goud/zilver doet het bijzonder slecht.
(Tech)bedrijven die nog nooit een euro winst hebben gemaakt schiet omhoog. (ARK)
maar Staalbedrijven die recordwinsten maken en goed bij kas zitten, vallen als een baksteen.
Zucht.
Zoals ik dus
Uranium had al een flinke klap te pakken na geruchten over een lek bij een chinese kerncentrale. Maar ook goud/zilver doet het bijzonder slecht.
(Tech)bedrijven die nog nooit een euro winst hebben gemaakt schiet omhoog. (ARK)
maar Staalbedrijven die recordwinsten maken en goed bij kas zitten, vallen als een baksteen.
Zucht.
ora et labora
dat klopt inzekere zin, maar als een land een embargo instelt tegen alle Amerikaanse producten, tref je wel in 1x die 55% van je EFTQwerty-273 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:09:
@Duinkonijn probleem is natuurlijk dat 55% VS weinig meer zegt als je kijkt naar welke aandelen er in de VS (en elders) genoteerd zijn. Als voorbeeld natuurlijk een Apple, Microsoft of Tesla (om een aantal bekende te pakken). Die staan alle drie op de Nasdaq in de VS, maar opereren natuurlijk wereldwijd. Kwa statistiek vallen ze puur onder de VS. Zoals @Pistachenootje al aangeeft is dat gebalanceerd naar de marktkapitalisatie via een marktkapitalisatie gewogen index, zoals bijvoorbeeld aan de hand van MSCI World of FTSE All-World.
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Alleen de import van dat land. Er is een reden dat landen als Noord Korea en Iran het economisch niet zo goed doen 😁Duinkonijn schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:08:
[...]
maar als een land een embargo instelt tegen alle Amerikaanse producten, tref je wel in 1x die 55% van je EFT
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik denk dat zoiets misschien ook wel een klein beetje effect zal hebben op de overige 45%, maar ik kan het mis hebbenDuinkonijn schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:08:
[...]
dat klopt inzekere zin, maar als een land een embargo instelt tegen alle Amerikaanse producten, tref je wel in 1x die 55% van je EFT
Komt allemaal goed volgens W. Middelkoop vandaag op twittermrc4nl schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:00:
Pfff laatste paar dagen zijn niet bedoeld voor mensen met veel grondstoffen in de portefuile.
Zoals ik dus![]()
Zucht.
’Many questions about why gold is down:
Gold was pushed lower by the usual suspects (large Wall Street traders) who still need to cover their shorts before the run over $2000 will start later this year.
This could well be the final part of a correction, which started 2020/8’
Voor de mensen die wat aluhoedjes gevoel hadden/hebben bij mijn/ons AMC verhaal. De media op TV gaat er inmiddels flink mee aan de haal, straks op CNBC een uur lang over AMC waaronder over shorts en dark pools.
https://twitter.com/Melis...tatus/1405515542497218562
Charley Payne is al maanden positief over AMC en GME, even snel op zijn twitter kijken het staat er vol mee:
https://twitter.com/cvpayne
En dit terwijl de site die onder controle staat van de grootste shorter, Citadel, maar hit pieces blijft doen in de hoop dat we verkopen.
https://www.reddit.com/r/...many_articles_they_wrote/
We komen steeds dichter bij het einde, zeker ook omdat er iedere week weer nieuwe regels of veranderingen zijn waardoor ze steeds minder mogelijkheden hebben om de boel te manipuleren.
Oh en weer een mooie +10% vandaag. Vrijdag gesloten op 49,08, vandaag op 60,73. 488k opties itm als we gelijk blijven morgen.
Charley Payne is al maanden positief over AMC en GME, even snel op zijn twitter kijken het staat er vol mee:
En dit terwijl de site die onder controle staat van de grootste shorter, Citadel, maar hit pieces blijft doen in de hoop dat we verkopen.
We komen steeds dichter bij het einde, zeker ook omdat er iedere week weer nieuwe regels of veranderingen zijn waardoor ze steeds minder mogelijkheden hebben om de boel te manipuleren.
Oh en weer een mooie +10% vandaag. Vrijdag gesloten op 49,08, vandaag op 60,73. 488k opties itm als we gelijk blijven morgen.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Ik snap eerlijk gezegd niet wat ik met al die info over AMC moet. Als je hiermee wilt aangeven dat het een hype is, dan kan ik het me nog voorstellen.
Aan de hand van dit topic ben ik me wat gaan inlezen op dollar-cost averaging en ik geloof niet dat ik het snap. Mijn strategie nu is dat ik 60% ETF A, 30% ETF B en 10% ETF C wil zitten. Per maand leg ik bedrag x in en op het moment dat ik inleg reken ik de balans door. Als A heel erg gegroeid is dan koop ik die maand dus weinig A zodat ik weer naar de balans toe ga.
Onder de aanname dat elk van mijn ETFs uiteindelijk hoger zal staan dan dat hij nu staat leek mij dit een goed idee: ik koop altijd de ETF die relatief het laagst staat en waar dus het meeste winst te behalen valt. Maar dollar-cost averaging lijkt mij juist aan te raden mijn inleg op te splitten en elke maand dezelfde hoeveelheid geld in elk ETF te stoppen. Is dat gewoon anders? Of is het daadwerkelijk beter?
Onder de aanname dat elk van mijn ETFs uiteindelijk hoger zal staan dan dat hij nu staat leek mij dit een goed idee: ik koop altijd de ETF die relatief het laagst staat en waar dus het meeste winst te behalen valt. Maar dollar-cost averaging lijkt mij juist aan te raden mijn inleg op te splitten en elke maand dezelfde hoeveelheid geld in elk ETF te stoppen. Is dat gewoon anders? Of is het daadwerkelijk beter?
Ik weet niet of je het principe van DCA helemaal in het snuitje hebt. Je lijkt DCA een beetje te verwarren met re-balancing.KillerZero86 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:06:
Aan de hand van dit topic ben ik me wat gaan inlezen op dollar-cost averaging en ik geloof niet dat ik het snap. Mijn strategie nu is dat ik 60% ETF A, 30% ETF B en 10% ETF C wil zitten. Per maand leg ik bedrag x in en op het moment dat ik inleg reken ik de balans door. Als A heel erg gegroeid is dan koop ik die maand dus weinig A zodat ik weer naar de balans toe ga.
DCA wil eigenlijk niets anders zeggen dan dat je te investeren bedrag X (laten we zeggen 10k) niet in één keer investeert, maar over een langere periode. DCA zou bijv. betekenen de komende 10 maanden 1k per maand, in jouw geval verdeeld over 3 ETF's.
Om het simpel te houden: lump sum (de tegenhanger van DCA) zou betekenen nú 10k in bijv. VWRL investeren. DCA zou bijv. betekenen 10 maanden lang elke maand 1k in VWRL investeren.
Dollar-cost averaging (DCA) is an investment strategy in which an investor divides up the total amount to be invested across periodic purchases of a target asset in an effort to reduce the impact of volatility on the overall purchase. The purchases occur regardless of the asset's price and at regular intervals.
Ah, dat verhelderd een hoop. Dankjewel.
Eén kanttekening daarbij: "resultaten uit het verleden" geven wel aan dat lump-sum investing (dus in 1x nu inleggen) op de lange termijn in de meeste gevallen meer oplevert dan DCA.KillerZero86 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:15:
Ah, dat verhelderd een hoop. Dankjewel.
Hier staan de voors en tegens van beide aanpakken op een rijtje:
https://zetjegeldaanhetwe...of-lump-sum-wat-is-beter/
En hier nog eens iets compacter opgeschreven (Engels):
https://investor.vanguard...e-trading/invest-lump-sum
[ Voor 29% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 18-06-2021 09:39 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ook ik wil gaan starten.
Heb zelf al het boek de schitterende eenvoud van het index beleggen gelezen en ook de podcast jong beleggen aan het volgen alsook op youtube volg ik redelijk videos/analyses.
Heb een startbedrag wat ik wil gaan inleggen en dan maandelijks beginnen met 100 euro bijstorten en dit eventueel in de toekomst verhogen (plan is om een 1000 per jaar te investeren).
Mijn horizon is 15/20 jaar.
Zelf had ik gedacht aan een wereldwijd ETF namelijk vwce vanwege grote spreiding zowel in sectoren als de landen.
Ik denk alleen dat duurzame energie de toekomst zal worden en daarom zal een SUSW of V3AA denk ik een betere keuze zal zijn.
Hoe denken jullie hierover zit namelijk in een dubio hiermee.
Heb zelf al het boek de schitterende eenvoud van het index beleggen gelezen en ook de podcast jong beleggen aan het volgen alsook op youtube volg ik redelijk videos/analyses.
Heb een startbedrag wat ik wil gaan inleggen en dan maandelijks beginnen met 100 euro bijstorten en dit eventueel in de toekomst verhogen (plan is om een 1000 per jaar te investeren).
Zelf had ik gedacht aan een wereldwijd ETF namelijk vwce vanwege grote spreiding zowel in sectoren als de landen.
Ik denk alleen dat duurzame energie de toekomst zal worden en daarom zal een SUSW of V3AA denk ik een betere keuze zal zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Philtjens op 18-06-2021 10:29 ]
Het hoeft natuurlijk geen óf-óf te zijn, je kunt ook én-én doen en je inleg verdelen over meerdere ETFs (afhankelijk van je broker/kosten). Uiteraard kan niemand voorspellen/garanderen of dat over 15/20 jaar de beste keus is, dus dat zal inderdaad afhangen van jouw eigen idee/analyse van of de duurzame energie sector het over die termijn beter gaat doen dan de wereldmarkt.
Goedemorgen! Altijd leuk als iemand wilt beginnen met beleggen.Philtjens schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:28:
Ook ik wil gaan starten.
Zelf zit ik er voor 30 jaar in en is mijn planning om elke maand 300 euro in te leggen.
Ik heb wat meer spreiding toegepast en zit in de volgende ETF's (75%):
-> iShares MSCI World SRI UCITS ETF EUR (Acc) --> voor wereld dekking*
-> SPDR MSCI EM Asia UCITS ETF --> Azie
-->Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD --> ETF met een tot nu toe goed rendement.
Daarnaast zit ik voor de rest nog 25% in dividend aandelen:
-Ahold
-Shell
*Ik had eerst alleen S&P en werd hierdoor te afhankelijk van Amerika.
Groetjes
Diezelfde verhalen die kwamen een aantal maanden geleden ook voorbij. Waarom zou het nu deze keer wel gebeuren? Bij GME was de float short % ook wel een stuk hoger.Benjamin- schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:24:
Voor de mensen die wat aluhoedjes gevoel hadden/hebben bij mijn/ons AMC verhaal. De media op TV gaat er inmiddels flink mee aan de haal, straks op CNBC een uur lang over AMC waaronder over shorts en dark pools.
De mensen die op reddit posten dat je niet moet verkopen zeggen dat natuurlijk ook omdat zij willen verkopen voordat jij dat doet. Uiteindelijk zal je toch moeten verkopen als je winst wilt pakken. Weet je al wanneer je dat gaat doen? Of denk je niet dat ie over een aantal maanden weer een stuk lager staat?
Ook dat manipuleren van insiders dat gebeurt al zolang als de beurs oud is. Daar verandert niets aan.
@Philtjens met vwce en die andere ETFs heb je wel dividendlek. Zie ook: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Voornamelijk wou ik ook voor de S&P vooral voor het hoge rendement echter bij nader onderzoek toch niet de juist keuze door de kleine spreiding.Tim0252 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:30:
[...]
Goedemorgen! Altijd leuk als iemand wilt beginnen met beleggen.
Zelf zit ik er voor 30 jaar in en is mijn planning om elke maand 300 euro in te leggen.
Ik heb wat meer spreiding toegepast en zit in de volgende ETF's (75%):
-> iShares MSCI World SRI UCITS ETF EUR (Acc) --> voor wereld dekking*
-> SPDR MSCI EM Asia UCITS ETF --> Azie
-->Vanguard S&P 500 UCITS ETF USD --> ETF met een tot nu toe goed rendement.
Daarnaast zit ik voor de rest nog 25% in dividend aandelen:
-Ahold
-Shell
*Ik had eerst alleen S&P en werd hierdoor te afhankelijk van Amerika.
Groetjes
Daarom geopteerd voor een wereldwijd ETF mede ook door mijn kleine inleg de keuze gemaakt om maar voor 1 te gaan want 1 aandeel is al tegen de 96 euro dus blijft niet veel over.
Aan de losse aandelen ga ik mij voorlopig niet aan wagen.
Had hier ook bloedrode dagen, maar beschouw het als een koopkansmrc4nl schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:00:
Zoals ik dus![]()
Zucht.
Ik denk dat de markt inmiddels die verwachting grotendeels al heeft ingeprijsd. Als je denkt dat duurzame energie het beter gaat doen dan de markt al verwacht dan zou je specifiek een duurzame energie ETF aan je portfolio kunnen toevoegen. Bijv. INRG.Philtjens schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:28:
De toekomst van duurzame energie is niet alleen ingecalculeerd, maar er ontstaat ook een bubbel van met name particulieren en pensioenfonds die graag duurzaam investeren omdat het een beter gevoel geeft of goed verkoopt aan de klanten. Een tijdje terug heeft Ben Felix hier een interessante video over gemaakt (YT).
Dat is ook nog een plan om voorlopig alleen maandelijks in vwce te investeren en sporadisch een kleine storting in een ander duurzaam fonds te doen met klein extra inkomen 👍Pistachenootje schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:06:
[...]
Ik denk dat de markt inmiddels die verwachting grotendeels al heeft ingeprijsd. Als je denkt dat duurzame energie het beter gaat doen dan de markt al verwacht dan zou je specifiek een duurzame energie ETF aan je portfolio kunnen toevoegen. Bijv. INRG.
Omdat afhankelijk van de uitkomst, dit een marktcrash can veroorzaken, los van dat je er veel geld mee kan binnenhalen.Crasheeee schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:06:
Ik snap eerlijk gezegd niet wat ik met al die info over AMC moet. Als je hiermee wilt aangeven dat het een hype is, dan kan ik het me nog voorstellen.
Het is geen hype, in de basis is het een zwaar geshorte stock die naar alle verwachting nog heel flink zal gaan stijgen. Dat is op basis van de feitelijke cijfers.
Dan hebben we het over dat een steeds grotere groep overtuigd is dat er zware manipulatie hier plaats vind, als je even goed zoekt dan zie je een gigantische hoeveelheid nieuws rondom aanscherping van regels om precies het gene in de toekomst te voorkomen, waarover nu wordt gespeculeerd wordt dat dit gaande is.
Mocht er zware manipulatie waar zijn, en ja die kans acht ik groot, en dit komt aan het licht, dan overstijgt dit zeker niet 2008, en ja dat raakt ons ook, of je nu aandelen in de VS hebt of niet. Vergeet niet, de grootste shorter is de nr 4 hedge fund in de VS, die gaat sowieso failliet.
Waarom zou wat deze keer wel gebeuren? GME is totaal nog niet voorbij.Dan Stark schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:54:
[...]
Diezelfde verhalen die kwamen een aantal maanden geleden ook voorbij. Waarom zou het nu deze keer wel gebeuren? Bij GME was de float short % ook wel een stuk hoger.
De mensen die op reddit posten dat je niet moet verkopen zeggen dat natuurlijk ook omdat zij willen verkopen voordat jij dat doet. Uiteindelijk zal je toch moeten verkopen als je winst wilt pakken. Weet je al wanneer je dat gaat doen? Of denk je niet dat ie over een aantal maanden weer een stuk lager staat?
Ook dat manipuleren van insiders dat gebeurt al zolang als de beurs oud is. Daar verandert niets aan.
GME had een gamma squeeze, 1 die flink onderuit werd gehaald door Robinhood, een enorme broker in de VS voor particulieren, door mensen buiten te sluiten van hun account en vervolgens hun aandelen verkocht in GME. Oh en Citadel en Robinhood werken zeer nauw samen.
Maar een gamma squeeze is niet hetzelfde als een short squeeze, en zolang shorters maar verder blijven lenen, zal de short squeeze nog op zich laten wachten, maar dat is prima.
Beide zijn officiel rond de 20-25% geshort geloof ik, beide worden veel en veel hoger gespeculeerd, maargoed dat is speculatie.
Klopt, ik word ook simpel van de mensen die zeggen AMC naar 100k per aandeel, en bij GME ligt dat volgens mij nog veel hoger. Los van dat mensen tegen die tijd al lang verkocht zouden hebben, is die prijs ook niet mogelijk, dit zou namelijk ver boven het verzekerde bedrag gaan, en zou alleen in theorie kunnen als de overheid massa's geld gaan drukken.
Ben dan ook eens dat het wordt gedaan om te zorgen dat mensen niet verkopen.
Voor nu verwacht ik niet dat de prijs echt gaat zakken, tenminste niet tot het punt dat ik me druk maak, mensen geloven nog massaal in getal van op ze minst 1000+, zolang mensen dat geloven, en de geleende aandelen nog steeds oplopen, dan is er echt nul reden om mijn hele positie te verkopen.
Mijn plan is nog steeds om 10% te verkopen tegen de 100 dollar, en zo steeds op diverse punten 10% te verkopen.
Het meest gehoorde argument is dat het een pump en dump is, los van dat dit wel een hele lamg pump en dump is, is het gewoon heel simpel, ze hebben massaal onder 10 dollar geshort, de hoeveel short shares is ruim verdubbeld de afgelopen maanden. Waarom zou een hedge fund een aandeel blijven shorten wanneer de prijs omhoog blijft gaan, het bedrijf 2 miljard cash heefr binnengehaald, en de bioscopen weet open zijn. Dan short je niet, tenzij je veel meer te verliezen hebt.
En verder is er nog geen dump, want mensen gaan pas verkopen wanneer die shorters aandelen gaan terug kopen, tot die tijd blijven mensen geloven.
Uiteindelijk maakt het ook niet uit of dit waanzin is of niet, het is gewoon een manier om veel geld te pakken.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Het probleem is dat er enorm veel naked shorts zijn die niet in de cijfers naar voren komen waardoor een enkel aandeel vaker geshort wordt. Vraag mij niet hoe want zo diep in de materie zit ik niet.
Wat ik dan wel weer opvallend vind is dat mijn SOFI aandelen via SYEP tegen 50,16% uitgeleend worden waarvan ik de helft krijg en resulteert in $1,23 per dag. Dat terwijl AMC maar op 1,37% zit.
Wat ik dan wel weer opvallend vind is dat mijn SOFI aandelen via SYEP tegen 50,16% uitgeleend worden waarvan ik de helft krijg en resulteert in $1,23 per dag. Dat terwijl AMC maar op 1,37% zit.
Naked shorting is niet iets dat maanden kan blijven voortduren, zoals bij dit aandeel vaak gesuggereerd wordt. Naked shorting is het verkopen van het aandeel voordat de verkoper het aandeel in bezit heeft gekregen (al dan niet geleend).
Kopers krijgen het aandeel geleverd en levering kan alleen plaats vinden wanneer de verkoper het aandeel wel in bezit heeft. Er is geleverd, dus er is geen sprake meer van een naked short. Hooguit een normale short.
Kopers krijgen het aandeel geleverd en levering kan alleen plaats vinden wanneer de verkoper het aandeel wel in bezit heeft. Er is geleverd, dus er is geen sprake meer van een naked short. Hooguit een normale short.
[ Voor 53% gewijzigd door Zr40 op 18-06-2021 15:04 ]
tja, maar ik heb niet veel meer cash over.theroman schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:48:
[...]
Had hier ook bloedrode dagen, maar beschouw het als een koopkans
vreemde markt hoor. Arcelor mittal zit nu zelfs onder de book value

ora et labora
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in beleggen en ik wil hiermee gaan starten. Ik wil er echter niet teveel moeite in steken en het liefst gewoon een x bedrag per maand storten wat vervolgens belegd wordt. Starten met een deel van mijn spaargeld en dan maandelijks bijstorten. Vooral met als reden dat het spaargeld niks opbrengt.
Ik heb betaalrekeningen bij de Rabo en de ING. Beide bieden beleggingsrekeningen aan.
Wat zijn verder goede partijen om zoiets te doen? Aanraders/afraders?
Ik heb betaalrekeningen bij de Rabo en de ING. Beide bieden beleggingsrekeningen aan.
[ Voor 14% gewijzigd door Blackouts op 18-06-2021 15:12 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Ik dacht dat dat naked shorts verhaal was omdat de CEO van AMC zonder broek aan in een vergadering zat.
Persoonlijk denk ik dat het hele retail verhaal overdreven wordt en dat de grote spelers nog steeds bepalen wat er met AMC gebeurt. Bescherm je winst goed zou ik zeggen. Persoonlijk denk ik dat 100$ al een hoog prijsdoel is. Er zijn ook genoeg andere aandelen met een hoge short float %. Recent nog CLOV flink omhoog zien gaan. En soms zijn er gewoon veel shorts met een reden als het aandeel binnenkort weer omlaag gaat.
Persoonlijk denk ik dat het hele retail verhaal overdreven wordt en dat de grote spelers nog steeds bepalen wat er met AMC gebeurt. Bescherm je winst goed zou ik zeggen. Persoonlijk denk ik dat 100$ al een hoog prijsdoel is. Er zijn ook genoeg andere aandelen met een hoge short float %. Recent nog CLOV flink omhoog zien gaan. En soms zijn er gewoon veel shorts met een reden als het aandeel binnenkort weer omlaag gaat.
Dat is inderdaad de theorie, maar in de praktijk hoeven ze volgens de wet het aandeel niet direct te bezitten(/lenen) maar enkel te kunnen lokaliseren mocht het nodig zijn. Deze lokalisaties worden vervolgens in het wereldje gedeeld waardoor ze short kunnen gaan zonder ooit het aandeel in bezit (dan wel geleend) te hebben.Zr40 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:58:
Naked shorting is niet iets dat maanden kan blijven voortduren, zoals bij dit aandeel vaak gesuggereerd wordt. Naked shorting is het verkopen van het aandeel voordat de verkoper het aandeel in bezit heeft gekregen (al dan niet geleend).
Maar nogmaals, ver boven mijn niveau en heb een paar aandelen puur als speculatie en volg het een beetje uit interesse. Het lijkt vooralsnog wel dat de woorden in media zeer zorgvuldig gekozen worden.
Het is heel simpel: je kan niet iets leveren als je het niet hebt. Ook niet aandelen. Ze verkopen en leveren, dus ze hadden het op het moment van levering daadwerkelijk in bezit danwel geleend.Deveon schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:24:
[...]
Dat is inderdaad de theorie, maar in de praktijk hoeven ze volgens de wet het aandeel niet direct te bezitten(/lenen) maar enkel te kunnen lokaliseren mocht het nodig zijn. Deze lokalisaties worden vervolgens in het wereldje gedeeld waardoor ze short kunnen gaan zonder ooit het aandeel in bezit (dan wel geleend) te hebben.
Het verkopen zonder het al te bezitten, geleend te hebben of gelokaliseerd te hebben is een naked short. Bij levering is dat niet meer het geval, dus is in ieder geval het naked zijn van de short beëindigd.
[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 18-06-2021 15:32 ]
Ik zou zeggen begin bij de topic start, daar kom je o.a. deze nuttige link tegen: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/bramv82 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:11:
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in beleggen en ik wil hiermee gaan starten. Ik wil er echter niet teveel moeite in steken en het liefst gewoon een x bedrag per maand storten wat vervolgens belegd wordt. Starten met een deel van mijn spaargeld en dan maandelijks bijstorten. Vooral met als reden dat het spaargeld niks opbrengt.
Rabo en ING zijn beide prima.
Als je een aandeel short verkoopt dan heb je hem toch sowieso niet in je bezit? Je leent hem dan. En je koopt hem later om je positie te sluiten.
Via IB kan je zien wat de beschikbare aandelen zijn voor een short positie. Daar staat nu nog ~300k bij AMC, dus lijkt nog niet echt hard to borrow? Bij SOFI staat er namelijk dan wel 0.
In de Discord groep waar ik zit is een channel voor shorts. 1 van de leiders daar die zegt dat je in principe wel kan shorten zonder dat de aandelen geleverd worden, maar dat je de positie dan wel moet sluiten voor T+2 (settlement). Hierdoor wordt de prijs omhoog gedreven. Ze shorten daar AMC overigens niet. Hooguit puts.
Voor iemand met wat meer vrije tijd: https://www.sec.gov/investor/pubs/regsho.htm . Tldr is in ieder geval dat je niet heel lang naked short kunt gaan.
Via IB kan je zien wat de beschikbare aandelen zijn voor een short positie. Daar staat nu nog ~300k bij AMC, dus lijkt nog niet echt hard to borrow? Bij SOFI staat er namelijk dan wel 0.
In de Discord groep waar ik zit is een channel voor shorts. 1 van de leiders daar die zegt dat je in principe wel kan shorten zonder dat de aandelen geleverd worden, maar dat je de positie dan wel moet sluiten voor T+2 (settlement). Hierdoor wordt de prijs omhoog gedreven. Ze shorten daar AMC overigens niet. Hooguit puts.
Voor iemand met wat meer vrije tijd: https://www.sec.gov/investor/pubs/regsho.htm . Tldr is in ieder geval dat je niet heel lang naked short kunt gaan.
Het zou heel simpel moeten zijn, maar dat is het niet, dit maakt het ook illegaal, maar moet wel bewezen worden.Zr40 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:29:
[...]
Het is heel simpel: je kan niet iets leveren als je het niet hebt. Ook niet aandelen. Ze verkopen en leveren, dus ze hadden het op het moment van levering daadwerkelijk in bezit danwel geleend.
Het verkopen zonder het al te bezitten, geleend te hebben of gelokaliseerd te hebben is een naked short. Bij levering is dat niet meer het geval, dus is in ieder geval het naked zijn van de short beëindigd.
Dat is dus al lang niet meer zo, ruim 80% van de aandelen van AMC zijn in handen van retail. Natuurlijk hebben ze nog veel invloed, maar AMC is niet over de 60 gegaan omdat de hedgefunds controle hebben.Dan Stark schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:17:
Ik dacht dat dat naked shorts verhaal was omdat de CEO van AMC zonder broek aan in een vergadering zat.
100 is absoluut nog niet een hoog doel. Kijk gewoon even puur naar de werkelijke cijfers en meer niet. De prijs blijft omhoog gaan, mensen blijven het kopen, en ze blijven maar lenen. Wat denk je wat er gebeurd als de aandelen moeten terugkopen? De prijs gaat dan niet omlaag.
Dit is een ongekend unieke situatie, dit is nog nooit eerder gebeurd, dit is niet te verspellen hoe hoog dit gaat, maar wat wel een feit is, dat zolang ze niet hun lening afbetalen, dan is er altijd nog groei.
Clov is een slecht voorbeeld, dat was echt een keiharde pump en dump.
300k aandelen is heel erg weinig, dat is wat, 0,06% als ik goed heb gerekend.Dan Stark schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:10:
Als je een aandeel short verkoopt dan heb je hem toch sowieso niet in je bezit? Je leent hem dan. En je koopt hem later om je positie te sluiten.
Verder belangrijk detail, heel veel brokers laten al maanden niet meer toe om AMC te shorten omdat ze geen aandelen hebben die geleend kunnen worden.
Hoe precies alles met naked shorts word gedaan weet ik ook niet precies, maar de basis is dat ze een soort van creatief boekhouden. Deze hedgefunds krijgen dan ook heel wat boetes door informatie niet tijdig te delen enz. Maarja een boete van een paar honderd duizend boeit ze niet.
Klopt. Dat zijn dan ook geen naked shorts. Je broker staat alleen toe dat je een short positie aangaat als hij een locate heeft, oftewel iemand die bereid is de benodigde aandelen uit te lenen. Dat komt overeen met de 'shortable shares' indicator. Wanneer jij short verkoopt worden voor jou de benodigde aandelen geleend.Dan Stark schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:10:
Sommige marktpartijen zijn toegestaan om wel naked short te gaan. Die hebben dus geen voorraad of een locate nodig op het moment van verkoop. Maar een leveringsplicht hebben ze nog steeds en die is niet anders dan jouw of mijn leveringsplicht. Ze moeten dus nog steeds voorraad of een locate bemachtigen voordat ze kunnen leveren. Dat kan dan bijvoorbeeld ook een koop later op de dag zijn, omdat die aandelen geleverd worden op dezelfde dag als wanneer zij zelf moeten leveren.
Op het moment dat ze dat hebben gedaan, stopt hun naked short naked te zijn.
Dit klopt niet. Je verkoopt op T en jij (je broker) levert de aandelen op T+2. Als jij op T+2 de short positie opheft dan ontvang je de gekochte aandelen pas op T+4. Op T+2 heb je nog steeds een leveringsplicht en je kan niet leveren uit voorraad, dus gebruikt de broker een locate om het twee dagen voor je te lenen.In de Discord groep waar ik zit is een channel voor shorts. 1 van de leiders daar die zegt dat je in principe wel kan shorten zonder dat de aandelen geleverd worden, maar dat je de positie dan wel moet sluiten voor T+2 (settlement).
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 18-06-2021 17:07 ]
Deze actie is wederom verlengd en wel tot en met 17 september. 500 euro inleggen, 4 maanden laten staan en dan 65 euro (in de vorm van inleg in een CB mixfonds) ontvangen, da's een mooi rendement (13% in 4 maanden, op jaarbasis zou dat 52% zijn). + je initiële inleg kan natuurlijk ook nog op normale wijze meer (of minder) waard worden.JohanNL schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:16:
Actie van Centraal Beheer lijkt verlengt te zijn tot 30 juni 2021: https://www.centraalbeheer.nl/beleggen
Begin met beleggen en ontvang € 65,- bonus
U ontvangt de bonus als u voor het eerst een beleggingsrekening opent en minimaal € 500,- inlegt.
Actievoorwaarden: https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/actievoorwaarden-2021
Mocht je gebruik willen maken van deze actie, zorg er dan voor dat je een fondsbeleggen rekening opent, bij gemaksbeleggen zit je vast aan die inefficiënte en dure mixfondsen.
Moet altijd denken aan een stuk van Benjamin Graham wanneer mensen verliefd worden op het bedrijf/ETF en ze de prijs van het aandeel vergeten;Pistachenootje schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:06:
[...]
Ik denk dat de markt inmiddels die verwachting grotendeels al heeft ingeprijsd. Als je denkt dat duurzame energie het beter gaat doen dan de markt al verwacht dan zou je specifiek een duurzame energie ETF aan je portfolio kunnen toevoegen. Bijv. INRG.
"A great company is not a great investment if you pay too much for the stock."
Over shortsellen gesproken, weten jullie hoe dat bij URW zit? Op enig moment was de short positie 12,5%. Vervolgens verwateringsvoorstel weggestemd, nieuw management en vanaf dat moment neemt het aantal shorts af tot ongeveer 2,5% nu en is de aandelenprijs verdubbeld. Geval van hedgefunds die hun verlies genomen hebben en positie gesloten hebben of is het vooral een geval van toegenomen vertrouwen? Urw handelt zoals de meeste vastgoedfondsen tegen een discount tov NAV alleen was dat redelijk bizar geworden tijdens corona.
In de link die ik had gepost staat ook dat pas op T+4 de verplichting is.Zr40 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:56:
Dit klopt niet. Je verkoopt op T en jij (je broker) levert de aandelen op T+2. Als jij op T+2 de short positie opheft dan ontvang je de gekochte aandelen pas op T+4. Op T+2 heb je nog steeds een leveringsplicht en je kan niet leveren uit voorraad, dus gebruikt de broker een locate om het twee dagen voor je te lenen.
Maar goed, dit zal voor mij toch nooit aan de orde zijn. Het zullen meer de grote jongens zijn die met zulke dingen bezig zijn. Hedge fund Citadel is ook weer een market maker, dus die zullen wel weten hoe het allemaal werkt.Rule 204 – Close-out Requirement. Rule 204 requires brokers and dealers that are participants of a registered clearing agency[8] to take action to close out failure to deliver positions. Closing out requires the broker or dealer to purchase or borrow securities of like kind and quantity. The participant must close out a failure to deliver for a short sale transaction by no later than the beginning of regular trading hours on the settlement day following the settlement date, referred to as T+4.
Dat is wel echt een nadeel.. Verkeerde aanname dat het bij alle banken automatisch kan.mmmmmark schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:24:
[...]
Ik ging er wel vanuit omdat ABN en ING dat wel hebben maar zo heeft de Rabo nog wel meer eigenaardigheden zoals een minimale inleg van €50. Dit werkt niet helemaal lekker als je met een marktkapitalisatie verhouding je maandelijkse inleg in NT fondsen wilt aankopen.Crasheeee schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 08:40:
[...]
Dat is wel echt een nadeel.. Verkeerde aanname dat het bij alle banken automatisch kan.
Daarentegen is het wel prettig dat ze de kosten hebben gelimiteerd terwijl de andere twee dat dan weer niet hebben.
Dit.Philtjens schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:28:
Ook ik wil gaan starten..
Met het verschil, het is niet “ik” maar mijn vrouw en ik.
We gaan beide beginnen met beleggen en het wordt een soort “wedstrijd “.
Wie heeft over 15/20 jaar het meeste rendement?
Zij werkt in de financiële sector en ik ben een “nerd”. We lezen ook totaal verschillende artikelen. Ben best benieuwd of dit een verschil ga maken. Ik vermoed wel in de keuze wie waarin gaat beleggen.
We moeten nog echt beginnen met onszelf te verdiepen. Zodra we meer informatie hebben, hebben we 2 regels.
1) We gaan alleen beleggen in producten waar we achter staan. Shell

(Maar misschien hebben zij ook wel een tak waar ik/we wel achter staan)
2) we DCA hetzelfde bedrag en niet meer (zou anders ook niet eerlijk zijn)
TLDR:
Ik zal ook voortaan hier meelezen

En bedankt voor de duidelijke OP
Interessante actie. Bedankt. Ik zie het Achmea wereldwijd aandelen fonds alleen niet terug op morningstar. Ben wel benieuwd naar wat specs.Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:01:
[...]
Deze actie is wederom verlengd en wel tot en met 17 september. 500 euro inleggen, 4 maanden laten staan en dan 65 euro (in de vorm van inleg in een CB mixfonds) ontvangen, da's een mooi rendement (13% in 4 maanden, op jaarbasis zou dat 52% zijn). + je initiële inleg kan natuurlijk ook nog op normale wijze meer (of minder) waard worden.
Ook aangezien het een dikke underperformance van 24% liet zien in 2019 bijv. Daar deden NN NT IWDA 29-30%.
Als je een wat kleiner bedrag dan die 50 wilt hebben kun je bijvoorbeeld twee kwartaal orders doen, zodat je 1x per 2 maanden kooptMiki schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:26:
[...]
Ik ging er wel vanuit omdat ABN en ING dat wel hebben maar zo heeft de Rabo nog wel meer eigenaardigheden zoals een minimale inleg van €50. Dit werkt niet helemaal lekker als je met een marktkapitalisatie verhouding je maandelijkse inleg in NT fondsen wilt aankopen.
Daarentegen is het wel prettig dat ze de kosten hebben gelimiteerd terwijl de andere twee dat dan weer niet hebben.
https://www.centraalbehee...reldwijd-aandelen-fonds-aAtomius schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:47:
[...]
Interessante actie. Bedankt. Ik zie het Achmea wereldwijd aandelen fonds alleen niet terug op morningstar. Ben wel benieuwd naar wat specs.
Ook aangezien het een dikke underperformance van 24% liet zien in 2019 bijv. Daar deden NN NT IWDA 29-30%.
Ben zelf ook o.b.v. de performance niet van plan om mijn beleggingen daar permanent onder te brengen, maar met 65 euro/13% gegarandeerd extra rendement wel een prima plek om 500 euro neer te zetten voor 4 maanden.
[ Voor 19% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19-06-2021 10:18 ]
Wel leuk om er zo samen mee bezig te zijn. Heb je ook al een plan hoe je ze gaat verslaan?streamnl schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:45:
[...]
Dit.
Met het verschil, het is niet “ik” maar mijn vrouw en ik.
We gaan beide beginnen met beleggen en het wordt een soort “wedstrijd “.
Wie heeft over 15/20 jaar het meeste rendement?
Zij werkt in de financiële sector en ik ben een “nerd”. We lezen ook totaal verschillende artikelen. Ben best benieuwd of dit een verschil ga maken. Ik vermoed wel in de keuze wie waarin gaat beleggen.
We moeten nog echt beginnen met onszelf te verdiepen. Zodra we meer informatie hebben, hebben we 2 regels.
1) We gaan alleen beleggen in producten waar we achter staan. Shell
(Maar misschien hebben zij ook wel een tak waar ik/we wel achter staan)
2) we DCA hetzelfde bedrag en niet meer (zou anders ook niet eerlijk zijn)
TLDR:
Ik zal ook voortaan hier meelezen![]()
En bedankt voor de duidelijke OP
Mij lijkt het ook leuk.HEA220 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:30:
[...]
Wel leuk om er zo samen mee bezig te zijn. Heb je ook al een plan hoe je ze gaat verslaan?
En mijn plan? Iets vinden wat een betere groei heeft dan wat zij vindt
Er zijn enkele bedrijven waar ik veel in zie.
Zoals Corning. En ook hoop ik dat boston dynamics ooit op de markt komt. Ik verwacht dat zij nog veel groter worden dan dat ze nu al zijn.
En er enkele andere bedrijven die nog heel jong zijn, die ik al een tijdje volg.
Ik zou gewoon breed index beleggen voor lage kosten en achterover leunen. Wie het laatst lacht, lacht het best !streamnl schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:44:
[...]
En mijn plan? Iets vinden wat een betere groei heeft dan wat zij vindt
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik denk dat dit ook beter is "gegarandeerd rendement" 80% groot wereldwijd etf en 20% misschien losse groei aandelenRadiodurans schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:50:
[...]
Ik zou gewoon breed index beleggen voor lage kosten en achterover leunen. Wie het laatst lacht, lacht het best !
Bedankt voor deze tip. Zoals ik in mijn eerste bericht zei, ik moet me nog gaan verdiepen.
Ach ja, ik heb nog ~2 maanden voordat we gaan beginnen.
Nogmaals bedankt
Nogmaals bedankt
Goede tip voor de mensen die bij Rabobank beleggen. Ik zit bij ING en heb geen beperkingenJ0kerNL schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:12:
[...]
Als je een wat kleiner bedrag dan die 50 wilt hebben kun je bijvoorbeeld twee kwartaal orders doen, zodat je 1x per 2 maanden koopt
Ik heb bij Interactive Brokers 1 aandeel gekocht en gelijk een heel boekwerk van zo'n 60 pagina's voor de volgende aandeelhouders vergadering gekregen. Krijgen jullie dit ook vaak?Pistachenootje schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:37:
[...]
Bij IB kan ik die ticker niet terugvinden. Wel Galaxy Digital Holdings GLXY TSE.
:strip_exif()/f/image/fnmmGFzLHOWce9KKvJRJoxtk.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat had ik ook bij PYR, stond wel raar te kijk toen er opeens z’n pak papier kwam.Weicool schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:05:
[...]
Ik heb bij Interactive Brokers 1 aandeel gekocht en gelijk een heel boekwerk van zo'n 60 pagina's voor de volgende aandeelhouders vergadering gekregen. Krijgen jullie dit ook vaak? [Afbeelding]
Over het individuele aandeel kan ik niets zeggen, maar wel over shorten.Afas schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:54:
Over shortsellen gesproken, weten jullie hoe dat bij URW zit? Op enig moment was de short positie 12,5%. Vervolgens verwateringsvoorstel weggestemd, nieuw management en vanaf dat moment neemt het aantal shorts af tot ongeveer 2,5% nu en is de aandelenprijs verdubbeld. Geval van hedgefunds die hun verlies genomen hebben en positie gesloten hebben of is het vooral een geval van toegenomen vertrouwen? Urw handelt zoals de meeste vastgoedfondsen tegen een discount tov NAV alleen was dat redelijk bizar geworden tijdens corona.
Shorten gebeurd natuurlijk wanneer er weinig vertrouwen is. Vervolgens worden deze weer gedekt wanneer ze of denken dat er teveel risico is, of wanneer ze denken dat de bodem wel bereikt is. In beide gevallen gebeurd dit over het algemeen wanneer het beter gaat met het bedrijf.
Op het moment dat ze gaan dekken, dan gaat de prijs omhoog, immers resulteert kopen nu eenmaal in een hogere prijs.
Als ik even kijk naar de koers van URW dan zie je dat bij het begin van covid de prijs keihard is gezakt, dit is tevens ook een tijd geweest dat er massaal geshort is, omdat bedrijven het zwaar kregen. Het ging toen van zeg zo'n 140 euro naar rond de 40, dus ja dat is flink winst. Na heel wat zware maanden is het in oktober gaan stijgen en zijn ze van een dieptepunt van rond de 30 naar rond de 60 gegaan en er is een halfjaar een stabiele kleine groei. Dat betekent ook dat shorten dan nog heel riskant is.
Als ik even heel hard speculeer, dan zou ik zeggen dat begin van corona er had geshort is, richting 5 juni zijn gaan dekken en is de prijs weer even omhoog gegaan, vervolgens weer veel geshort en rond 30 oktober gaan dekken. Dit omdat beide keren de prijs wel heel hard gestegen is (zeg zo'n 70-80% in 2 weken).
Ik zou echt voorzichtig zijn met de beurs op het moment. Een flinke crash lijkt onvermijdelijk in de VS. Je kan beter in een dip instappen dan nu.streamnl schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:25:
Bedankt voor deze tip. Zoals ik in mijn eerste bericht zei, ik moet me nog gaan verdiepen.
Nogmaals bedankt
[ Voor 11% gewijzigd door CyberMania op 19-06-2021 16:18 ]
Eens wat betreft dat rendement, maar ik zou het wel prettig vinden om ergens te lezen in hoeveel bedrijven dit fonds zit en welke o.a. Een pagina op Morningstar zou fijn zijn. Maar het enige wat ik kan vinden is de top 5, hier.Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:15:
[...]
https://www.centraalbehee...reldwijd-aandelen-fonds-a
Ben zelf ook o.b.v. de performance niet van plan om mijn beleggingen daar permanent onder te brengen, maar met 65 euro/13% gegarandeerd extra rendement wel een prima plek om 500 euro neer te zetten voor 4 maanden.
Er zijn tientallen van dat soort filmpjes. En die hadden het 3 jaar geleden ook al over een megacrashvoorspelling van meneer Dalio. Als je vanaf dat moment niet had belegd uit angst voor een crash, dan had je een hoop rendement gemist. De "finfluencers" van die filmpjes niet, die worden ondertussen namelijk rijk door alle clicks.CyberMania schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:17:
[...]
Ik zou echt voorzichtig zijn met de beurs op het moment. Een flinke crash lijkt onvermijdelijk in de VS. Je kan beter in een dip instappen dan nu.
[Video: Ray Dalio Sends A Warning On A Horrid Economic Collapse Ahead]
[ Voor 35% gewijzigd door Atomius op 19-06-2021 16:46 ]
Amerikaanse dingen krijg je vrijwel allemaal digitaal. Als je Canadese aandelen koopt via IB krijg je regelmatig een zooi papierwerk, ja.Weicool schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:05:
[...]
Ik heb bij Interactive Brokers 1 aandeel gekocht en gelijk een heel boekwerk van zo'n 60 pagina's voor de volgende aandeelhouders vergadering gekregen. Krijgen jullie dit ook vaak? [Afbeelding]
Heel handig, het materiaal voor de jaarvergadering arriveert soms na de daadwerkelijke vergadering.
Onvoorstelbaar!
Zijn dat geen individuen die zelf baat bij een crash hebben? Mooie filmpjes met zo groot mogelijk "warning/danger" en een mooi grafiekje erbij in de thumbnail.CyberMania schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:17:
[...]
Ik zou echt voorzichtig zijn met de beurs op het moment. Een flinke crash lijkt onvermijdelijk in de VS. Je kan beter in een dip instappen dan nu.
Kan me de waarschuwingsfilmpjes een paar jaar geleden nog herinneren toen Bitcoin op 10k stond en een gigantische crash aanstaande was. Zou je toch aardig wat rendement gemist hebben toen ze laatst op 60k stonden.
Als deze lieden de markt konden voorspellen zullen ze er verstandig aan doen het voor zichzelf te houden en er niet teveel buitenstaanders van laten profiteren.
Als je vorig jaar naar Dalio had geluisterd had het je een hoop geld gekost. Wat de beurs in de toekomst gaat doen weet niemand. Er zijn altijd een aantal 'experts' die een crash voorspellen, ooit krijgen ze gelijk. Een ding is zeker: wachten op de dip heeft historisch slecht gewerkt.CyberMania schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:17:
[...]
Ik heb wel een aantal e-mails gekregen waarbij ik kon voten. Ik kon de nodige documenten (digitaal) ook bekijken.Weicool schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 15:05:
[...]
De markt is momenteel niet goedkoop, dat is iets wat wel klopt. Een crash komt inderdaad vroeg of laat. Alleen wanneer dat zal zijn weet niemand. Misschien is het binnen 1 jaar, misschien pas over 4 jaar.CyberMania schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:17:
[...]
Koersen in 2008 waren op een gegeven moment ook hoog. Echter als je het toen had gekocht zit het nu nog veel hoger.
[ Voor 8% gewijzigd door phantom09 op 20-06-2021 23:56 ]
Dat de koersen hoog zijn is zeker waar. Echter inderdaad, het kan zo nog veel hoger gaan komend jaar en dan crashen, maar dan nog steeds 20% hoger zijn dan nu. Het is een spannende tijd, ik zou liever nog iets meer cash willen, maar van de andere kant zijn de aandelen die ik heb nu op een prijs die ik kan rechtvaardigen.phantom09 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:11:
[...]
De markt is momenteel niet goedkoop, dat is iets wat wel klopt. Een crash komt inderdaad vroeg of laat. Alleen wanneer dat zal zijn weet niemand. Misschien is het binnen 1 jaar, misschine pas over 4 jaar.
Koersen in 2008 waren op een gegeven moment ook hoog. Echter als je het toen had gekocht zit het nu nog veel hoger.
Soms dan worden aandelen erg duur. Zo wil Warren Buffet zijn Berkshire hathaway A class aandeel niet spiltsen. Kost je nu meer dan $ 400.000,-Anoniem: 455473 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:21:
[...]
Dat de koersen hoog zijn is zeker waar. Echter inderdaad, het kan zo nog veel hoger gaan komend jaar en dan crashen, maar dan nog steeds 20% hoger zijn dan nu. Het is een spannende tijd, ik zou liever nog iets meer cash willen, maar van de andere kant zijn de aandelen die ik heb nu op een prijs die ik kan rechtvaardigen.

Gelukkig kan je nog wel de B class kopen voor bijn $300,-
Lotus Backeries (van o.a. de koekjes en ook Ontbijtkoek Peijnenburg) wil het aandeel ook niet splitsen. Kost nu bijna € 5.000,-. Heb er een paar maanden geleden 1 gekocht. bijna 2 jaar gelden kon ik deze nog kopen voor rond de €3.000,- wat ik al veel geld vond.
Weet niet of ik zin heb om nog meer te kopen. Is wel erg veel geld.
Dat de prijs van een aandeel hoog is maakt het aandeel nog niet per se duur. Dat ervoor wordt gekozen om niet te splitsen ook niet.phantom09 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:08:
[...]
Soms dan worden aandelen erg duur. Zo wil Warren Buffet zijn Berkshire hathaway A class aandeel niet spiltsen. Kost je nu meer dan $ 400.000,-![]()
Lotus Backeries (van o.a. de koekjes en ook Ontbijtkoek Peijnenburg) wil het aandeel ook niet splitsen. Kost nu bijna € 5.000,-. Heb er een paar maanden geleden 1 gekocht. bijna 2 jaar gelden kon ik deze nog kopen voor rond de €3.000,- wat ik al veel geld vond.
Dat veel aandelen momenteel overgewaardeerd zijn is niet zo'n gekke constatering, maar de ervaring leert dat als je uit angst wegblijft dat je in heel wat gevallen rendement misloopt. Desalniettemin vind ik voorzichtigheid altijd wel een goede eigenschap, zeker in dit speculatieve beursklimaat.
Soms krijg ik het vermoeden dat ze het doen om gewone investeerders te weren. Instellingen beleggen met dermate veel geld dat het voor hun niet uitmaakt en je dus een soort van scheiding aan kan brengen zonder echt te discrimineren.phantom09 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:08:
[...]
Soms dan worden aandelen erg duur. Zo wil Warren Buffet zijn Berkshire hathaway A class aandeel niet spiltsen. Kost je nu meer dan $ 400.000,-![]()
ora et labora
Jij noemt dit bedrijf regelmatig en elke keer denk ik "het is toch Bakeries"?
Het is de vraag of dat erg is. Een stock split verandert helemaal niks aan de onderliggende waarde, maar trekt inderdaad een ander soort belegger aan. Het feit dat een aandeel voor beleggers dan ineens aantrekkelijk is komt enerzijds door de mate van betaalbaarheid, maar ook door de misvatting dat een aandeel dan ineens goedkoper lijkt. De focus verschuift van intrinsieke waarde naar koersprijs. Daar is Buffett bijvoorbeeld nooit voorstander van geweest. Hij heeft altijd willen voorkomen dat speculatief gedrag zou optreden. En daar heeft de gemiddelde retailbelegger inderdaad een handje van.mrc4nl schreef op zondag 20 juni 2021 @ 00:40:
[...]
Soms krijg ik het vermoeden dat ze het doen om gewone investeerders te weren. Instellingen beleggen met dermate veel geld dat het voor hun niet uitmaakt en je dus een soort van scheiding aan kan brengen zonder echt te discrimineren.
Can you blame him? De enorme prijs voor een aandeel BRK-A is een directe reflectie van de groei van z'n conglomeraat. Dat is eerder bewonderenswaardig dan iets om over te klagen. Bovendien is er altijd nog BRK-B.
[ Voor 3% gewijzigd door Aardappelzakje op 20-06-2021 12:26 ]
Ondertussen is het ook bij verschillende brokers mogelijk om fracties van aandelen te kopen, dus dan maakt de prijs van een enkel aandeel nog minder uit.
Goedenmiddag,
Ik heb een vraag.
Ik ben een beginnende belegger die via beheerd beleggen bij de rabobank belegt.
Momenteel heb ik het profiel offensief waarbij er 70% aandelen en 30% obligaties in zit. De laatste weken heb ik een aardig rendement behaald op de aandelen (1895 blackrock wereld aandelen) De obligaties lopen voor geen meter, daarom zit ik te twijfelen om niet naar "zeer offensief" te gaan met 90% aandelen. Iemand een tip ?
Ik heb een vraag.
Momenteel heb ik het profiel offensief waarbij er 70% aandelen en 30% obligaties in zit. De laatste weken heb ik een aardig rendement behaald op de aandelen (1895 blackrock wereld aandelen) De obligaties lopen voor geen meter, daarom zit ik te twijfelen om niet naar "zeer offensief" te gaan met 90% aandelen. Iemand een tip ?
Vind je het erg om straks met een zeer offensieve portfolio 30% lager te staan bijvoorbeeld?maze45 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:19:
Goedenmiddag,
Ik heb een vraag.
Vraag aan mensen die bij DeGiro zitten; is er een manier om je porfoliowaarde inzichtelijk te maken in een grafiek? Lijkt me leuk om het bij te houden. Binnen DeGiro vind ik er niet echt iets voor, of ik kijk er overheen.
All I had to do was follow the damn train.
@Herko_ter_Horst en @JohanNLHerko_ter_Horst schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:01:
Deze actie is wederom verlengd en wel tot en met 17 september. 500 euro inleggen, 4 maanden laten staan en dan 65 euro (in de vorm van inleg in een CB mixfonds) ontvangen, da's een mooi rendement (13% in 4 maanden, op jaarbasis zou dat 52% zijn). + je initiële inleg kan natuurlijk ook nog op normale wijze meer (of minder) waard worden.
ik ben zelf ook half Februari met de actie begonnen, dus de 4 maanden zijn nu voorbij
de keuze is nu: doorgaan bij hun - ik sta nu op € 15 winst
of stoppen - en de 65 € ontvangen - en elders weer gaan beleggen
Duur bestaat ironisch genoeg wel degelijk, weliswaar iets andere context. Neem lotus a 5000,- stuksprijs. Wil je dat in je portfolio opnemen op een beetje fatsoenlijke manier (niet gelijk overweight ofzo) zul je al snel >100k belegd moeten hebben voordat je zoiets ingepast krijgt, mogelijk zelfs >200k (2,5% weging is IMO nog altijd aardig fors als je geen gespreide instap of toekomstig DCA kunt doen).Aardappelzakje schreef op zondag 20 juni 2021 @ 00:10:
[...]
Dat de prijs van een aandeel hoog is maakt het aandeel nog niet per se duur. Dat ervoor wordt gekozen om niet te splitsen ook niet.
Dat veel aandelen momenteel overgewaardeerd zijn is niet zo'n gekke constatering, maar de ervaring leert dat als je uit angst wegblijft dat je in heel wat gevallen rendement misloopt. Desalniettemin vind ik voorzichtigheid altijd wel een goede eigenschap, zeker in dit speculatieve beursklimaat.
Idem kun je ook niet gedeeltelijk liquideren als je geld nodig hebt of de koers wat fors vindt - enige opties zijn aanhouden of compleet sluiten.
Tevens moet je al snel meerdere aankopen uitstellen om het geld bij elkaar te rapen, waardoor je (samen met de geforceerde 'lump sum' inleg) effectief richting market timing gaat ipv structureel maandelijks inleggen.
Ik heb meerdere van dat soort aandelen op mijn lijstje (naast Lotus bijvoorbeeld een Amazon) waar het kopen van 1 aandeel betekend dat het direct de grootste positie in mn portfolio wordt. Met als gevolg dat ongeveer de volledige GISC sector dan spontaan naar overweight schiet. Samen met al het gedoe eromheen, vind ik deze aandelen dan voor nu te duur om aan te kopen.
Misschien dat ik in 2022 mei/juni voor Amazon of Google de sprong maak (en 2023 mei/juni de ander) omdat ik dan met vakantiegeld/belastingteruggave wat creatief kan laten samenvallen. Maar dan koop ik grofweg vanaf nu niks meer in de tech/it; dat zijn dan gelijk de aankopen voor het hele jaar om niet enorm overweight te geraken.
De microsofts, baidu's, alibaba's, salesforce etc schuiven dan allemaal naar 2024 of verder. Heel gedoe om 2x 1 stuks aandeel te kopen.
[ Voor 33% gewijzigd door Xanaroth op 20-06-2021 18:14 ]
Hier inderdaad hetzelfde probleem met Google. Één aandeel is prijzig en voelt zo lullig om er maar één te kopen.
In welk fonds zit je? Als je in het aandelen of staatsobligatiefonds zit ( en deze producten bij jouw beleggingsdoelstelling passen ) zou ik het laten staan.JAN-B schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:52:
[...]
@Herko_ter_Horst en @JohanNL
ik ben zelf ook half Februari met de actie begonnen, dus de 4 maanden zijn nu voorbij
Zijn namelijk prima fondsen en kosten zijn laag, lager dan de NT constructie via de grootbanken en net iets hoger dan NN via fitvermogen.
Het kan alleen wel qua overzicht een rommeltje worden om bij verschillende banken een beleggingsrekening te hebben waarop effecten staan.
Dat zou een goede reden kunnen zijn om het wel eraf te halen.
[ Voor 13% gewijzigd door JohanNL op 20-06-2021 18:16 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
De 65€ ontvang je in de vorm van belegging in een mixfonds. Die zijn wel aan de prijzige kant als ik me niet vergis.JAN-B schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:52:
[...]
@Herko_ter_Horst en @JohanNL
Die zou ik dus sowieso omzetten naar een goedkoper fonds.
Liever niet natuurlijk.Anoniem: 455473 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:18:
[...]
Vind je het erg om straks met een zeer offensieve portfolio 30% lager te staan bijvoorbeeld?
Maar 30% euro obligaties in de portefeuille houden is wel verstandig begrijp ik ?
Omdat de economie weer begint te lopen en de aandelen goed gaan zit ik te denken om meer aandelen te kopen. Je komt dan automatisch bij de Rabobank bij zeer offensief terecht vanaf een offensief profiel. Zelf had ik liever 80% aandelen en 20% obligaties gehad maar die keuze is er niet. Je gaat dan gelijk naar 90% aandelen. En bij zeer offensief wordt 15 jaar vastzetten aanbevolen. pffff
Verwacht rendement op die obligaties is negatief. Geld dat je niet wil beleggen kan je beter in een deposito zetten.maze45 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:37:
[...]
Liever niet natuurlijk.
Maar 30% euro obligaties in de portefeuille houden is wel verstandig begrijp ik ?
Omdat de economie weer begint te lopen en de aandelen goed gaan zit ik te denken om meer aandelen te kopen. Je komt dan automatisch bij de Rabobank bij zeer offensief terecht vanaf een offensief profiel. Zelf had ik liever 80% aandelen en 20% obligaties gehad maar die keuze is er niet. Je gaat dan gelijk naar 90% aandelen. En bij zeer offensief wordt 15 jaar vastzetten aanbevolen. pffff
Bij de Rabobank kun je behoorlijk wat kosten besparen door zelf beleggen te kiezen, en dan de bekende Northern Trust fondsen kiezen.
binnen Degiro is dit niet mogelijk-CJ schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:32:
Vraag aan mensen die bij DeGiro zitten; is er een manier om je porfoliowaarde inzichtelijk te maken in een grafiek? Lijkt me leuk om het bij te houden. Binnen DeGiro vind ik er niet echt iets voor, of ik kijk er overheen.
opties om het zelf te doen
- iets in excel maken
- https://www.morningstar.n...liomanager/portfolio.aspx
- https://www.portfolio-performance.info/
alle 3 zullen je tijd kosten
Klopt, echter op een gegeven moment wil of kan ik het niet meer betalen om Lotus Bakeries te kopen.Aardappelzakje schreef op zondag 20 juni 2021 @ 00:10:
[...]
Dat de prijs van een aandeel hoog is maakt het aandeel nog niet per se duur. Dat ervoor wordt gekozen om niet te splitsen ook niet.
Stel dat het aandeel € 10.000,- kost. Dan ga ik mij wel 3 keer achter de oren krabben om te kijken of ik het wel wi gaan kopen of niet. Ik koop het nu al op margin (en los het geleidelijk af), dan zekers.
Maar ik wil mijn margin ook niet in gevaar brengen en mijn positie in Lotus te groot worden. Dus op een gegeven moment koop ik geen Lotus Backeries meer.
Ik heb ergens gelezen dat iets meer dan de helft van de aandelen van Lotus Bakeries in handen is van de familie en de rest op de beurs verhandeld wordt. Meestal gekocht door grote instanties.
De handel hierin is vrij laag.
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij