Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-09 22:35
Longcat schreef op zondag 20 juni 2021 @ 00:46:
[...]

Jij noemt dit bedrijf regelmatig en elke keer denk ik "het is toch Bakeries"? :9
Ja klopt, wat stom van mij |:( . Het is inderdaad Lotus bakeries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:42

mrc4nl

Procrastinatie expert

-CJ schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:32:
Vraag aan mensen die bij DeGiro zitten; is er een manier om je porfoliowaarde inzichtelijk te maken in een grafiek? Lijkt me leuk om het bij te houden. Binnen DeGiro vind ik er niet echt iets voor, of ik kijk er overheen.
Ik gebruik zelf app.tresor.one.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maze45
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-08 19:51
Pistachenootje schreef op zondag 20 juni 2021 @ 20:10:
[...]

Verwacht rendement op die obligaties is negatief. Geld dat je niet wil beleggen kan je beter in een deposito zetten.

Bij de Rabobank kun je behoorlijk wat kosten besparen door zelf beleggen te kiezen, en dan de bekende Northern Trust fondsen kiezen.
Klopt, maar ik wil er niet elke dag mee bezig zijn. Heb gekozen voor het gemak en daar wil ik wel iets meer voor betalen. Het verschil in kosten zit hem in het portefeuillebeheer van 0.10% wat je extra moet betalen tot een bedrag van 100.000 euro. Voor een bedrag van bijvoorbeeld 20.000 euro aan beleggingen betaal je 20 euro per kwartaal meer dan dat je zelf zou beleggen. Maar je hebt gelijk, het kan goedkoper :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
maze45 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:55:
[...]

Klopt, maar ik wil er niet elke dag mee bezig zijn. Heb gekozen voor het gemak en daar wil ik wel iets meer voor betalen. Het verschil in kosten zit hem in het portefeuillebeheer van 0.10% wat je extra moet betalen tot een bedrag van 100.000 euro. Voor een bedrag van bijvoorbeeld 20.000 euro aan beleggingen betaal je 20 euro per kwartaal meer dan dat je zelf zou beleggen. Maar je hebt gelijk, het kan goedkoper :-)
Qua extra kosten valt het inderdaad mee, maar je zit wel voor een groter deel in obligaties (minimaal 10% in de meest offensieve optie). Daarnaast heb je volgens mij minder spreiding over aandelen (een beetje een gok van mijn kant).

Ik zie nu trouwens dat er nieuwe 1895 fondsen zijn, volgens mij zijn dat de fondsen die de Rabobank gebruikt voor beheerd beleggen. De volgende fondsen waren er al:

1895 Wereld Multifactor Aandelen Fonds D (NL0014270340) TER 0.15% (1294 posities)
1895 Wereld Investment Grade Obligaties Fonds D Inc EUR (NL0015602376) TER 0.13% (2490 posities)
1895 Wereld Aandelen Enhanced Index Fonds Class D (NL0014065450) TER 0.08% (1997 posities)
1895 Euro Obligaties Index Fonds D Inc EUR (NL0014857104) TER 0.11% (2948 posities)

Nieuw:
1895 Obligaties Opportunities Fonds Class D EUR Inc (NL0015000AI2) TER onbekend
1895 FONDS FGR - 1895 Wereld Bedrijfsobligaties Fonds D EUR Inc (NL0015436049) TER 0.19% (1479 posities) (niet zeker of deze er al was)
1895 Aandelen Thematic Opportunities Fonds D (NL00150007T0) TER 0.49%
1895 Aandelen Macro Opportunities Fonds D (NL00150004M2) TER 0.54%

Met 2 NT fondsen heb je world (1507) + EM (1251) = 2758 aandelenposities. Met small cap erbij heb je er nog 3266 extra.

In hoeverre de spreiding met die 1895 fondsen daadwerkelijk minder wordt weet ik niet (als in, zijn het vooral bedrijven met grote marktkapitalisatie die uitgesloten worden of zijn het vooral kleinere bedrijven die dus minder impact hebben). Ik weet ook niet hoe beheerd beleggen precies werkt, kiezen zij de fondsverdeling voor je? Zo ja, dan lijkt het met die nieuwe fondsen op dat ze je (deels) ook nog naar wat actievere fondsen pushen.

Ik zou zelf een verdeling maken tussen vastrentende beleggingen (deposito's) en aandelen. Gemixte posities (zoals beheerd beleggen / mixfondsen) zijn onderaan de streep duurder omdat je dus ook betaalt voor iets simpels als vastrentend.

Voor aandelen zijn er dan zat simpele indexopties, NT fondsen bij Rabobank (moet je zelf verdelen tussen 2 of drie fondsen), idem voor Fitvermogen, maar je kunt ook bij een partij als Meesman waar zij marktgewogen verdelen over aandelenfondsen (lijkt me de moeite waard om die in de vergelijking mee te nemen, dan heb je toch de grotere spreiding die je met NT fondsen krijgt) of zelfs VWRL (vergelijkbaar met NT world + EM, wel dividendlek maar je hoeft zo maar een instrument aan te kopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maze45
Het zijn deze die de Rabobank voor mij heeft geselecteerd. Maar ik zit er aan te denken om van offensief naar zeer offensief te gaan. Volgens mij kun je kosteloos en zo vaak als je wil je profiel aanpassen. Dan heb ik 10% aan obligaties en 90% aandelen. Het rendement is tot nu toe voor aandelen prima !

https://www.blackrock.com...ro-obligaties-index-fonds

https://www.blackrock.com...elen-enhanced-index-fonds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Deveon schreef op zondag 20 juni 2021 @ 18:08:
Hier inderdaad hetzelfde probleem met Google. Één aandeel is prijzig en voelt zo lullig om er maar één te kopen.
Zo ken ik er nog 1: Lindt (van de chocolade). 1 aandeel kost ronde 95.000,- Zwitserse Franken. Dat is bijna
€ 87.000,- . Ga ik never nooit niet kopen 8)7 .
Er is echter wel LDSF (Lindt) op de OTC beurs voor $10.000,-. Dat is circa € 8.400,-.
Veel beter betaalbaar, echter denk ik niet dat ik het ga kopen.

Bij zulke hoge prijzen blijven reddit/robinhood beleggers wel weg :)

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 21-06-2021 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
phantom09 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 00:07:
[...]

Zo ken ik er nog 1: Lindt (van de chocolade). 1 aandeel kost ronde 95.000,- Zwitserse Franken. Dat is bijna
€ 87.000,- . Ga ik never nooit niet kopen 8)7 .
Er is echter wel LDSF (Lindt) op de OTC beurs voor $10.000,-. Dat is circa € 8.400,-.
Veel beter betaalbaar, echter denk ik niet dat ik het ga kopen.

Bij zulke hoge prijzen blijven reddit/robinhood beleggers wel weg :)
Biedt Robinhood geen fractionele posities aan? Zo ja, dan houdt zo'n hoge prijs beginnende beleggers toch niet tegen? Bij Trade212 kun/(kon?) je overigens ook fractionele posities nemen, je kunt er dus makkelijk mee speculeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:45

Qwerty-273

Meukposter

Je moet wel goed opletten of de fractionele positie wel echt een aandeel is (die door je broker opgedeeld wordt). Of dat je op dat moment een stukje CFD koopt (dus niet een echt aandeel).

Bijvoorbeeld IB (en haar resellers) biedt het sinds 2019 aan voor een selectie van aandelen. https://ibkr.com/fractions

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Nikkei225 heeft zn dag niet, ASX200 ook niet echt.

Dit kon nog wel eens een pijnlijke dag worden

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-09 10:45
Trading 212 werkt sowieso een beetje bijzonder. Je hebt daar bv ook geen stemrecht.

@phantom09 Maak een goede post op reddit en dan kopen ze het vast wel. En anders wel wat out of the money opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 12:03

oscar82

De ondertitel

mrc4nl schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:24:
Nikkei225 heeft zn dag niet, ASX200 ook niet echt.

Dit kon nog wel eens een pijnlijke dag worden
Is waarschijnlijk voor een deel nog de correctie van de Amerikaanse vrijdagmiddaghandel.

Denk je dat we over ~een week eindelijk weer eens goedkoper kunnen bijkopen dan vorige maand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 09:18
Deveon schreef op zondag 20 juni 2021 @ 18:08:
Hier inderdaad hetzelfde probleem met Google. Één aandeel is prijzig en voelt zo lullig om er maar één te kopen.
Waarom voelt dat lullig? Ik heb ook 'maar' twee Google aandelen sinds maart 2020. Ik voel me alles behalve lullig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

oscar82 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:00:
[...]

Is waarschijnlijk voor een deel nog de correctie van de Amerikaanse vrijdagmiddaghandel.

Denk je dat we over ~een week eindelijk weer eens goedkoper kunnen bijkopen dan vorige maand?
goedkoper dan half jaar terug als dit zo doorgaat :X

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:18:
Ik zie nu trouwens dat er nieuwe 1895 fondsen zijn, volgens mij zijn dat de fondsen die de Rabobank gebruikt voor beheerd beleggen. De volgende fondsen waren er al:
Die 1895 fondsen zijn niet te koop binnen Rabo Zelf Beleggen, die worden alleen aangeboden/gebruikt binnen Beheerd Beleggen. Deze fondsen zijn dus geen alternatief voor de NT-fondsen bij Rabobank.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maze45
Klopt inderdaad.
Om meer aandelen hiervoor te krijgen kun je maximaal naar een "zeer offensief" profiel. Dit ga ik nu ook doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Qwerty-273 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:29:
Je moet wel goed opletten of de fractionele positie wel echt een aandeel is (die door je broker opgedeeld wordt). Of dat je op dat moment een stukje CFD koopt (dus niet een echt aandeel).

Bijvoorbeeld IB (en haar resellers) biedt het sinds 2019 aan voor een selectie van aandelen. https://ibkr.com/fractions
Bedankt. Ik wist niet dat je fractionele aandelen kunt activeren bij Interactive Brokers. En ik maar voor bijna € 5.000,- Lotus kopen |:( . Ach ja, niet erg.
Hmm, alleen voor een bepaalde selectie aandelen. Zal vast geen Lotus of Lindt tussen zitten. Waarschijnlijk alleen de populaire aandelen

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 21-06-2021 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:45

Qwerty-273

Meukposter

@phantom09 Zie https://www.interactivebr...257314?articleId=83261303
What products can I trade in fractions?
U.S. stocks listed on NYSE, AMEX, NASDAQ, ARCA, or BATS, as well as OTC Pink U.S. penny stocks with average daily volume above $10 million and market cap above $400 million are available for fractional shares trading. Non-U.S. stocks are not available for fractional shares trading at this time. A list of stocks that can be traded in fractional shares is available via this link. Please note, this list is subject to change without notice.

TWS Build Version 979 or later is required to trade fractional shares. This feature currently supports most order types.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:10
Ik zie regelmatig https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ vermeld worden als een handige website om de kosten van indexbeleggen te vergelijken. Hoewel ik het een mooie overzichtelijke site vind, is de informatie niet correct en onvolledig:
- Transactiekosten verkoop worden niet meegerekend, bijvoorbeeld bij portefeuilles met ETFs bij Binck. In tegenstelling tot aankoop rekent Binck wel degelijk kosten bij verkoop.
- Er staat dat er bij Meesman geen ESG uitsluitingen zijn, maar die zijn er wel degelijk.
- Kosten van het aanhouden van de rekening worden niet meegerekend. Dit is vooral relevant als je bij een grootbank een rekening opent om te kunnen beleggen. Dan worden de kosten dus onderschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:37

-CJ

Not remastered

[...]

Beginnersvraag; wat is de Amerikaanse vrijdagmiddaghandel?

Bij mij ook aardig rode cijfers vrijdag en vandaag. Maargoed, daar moet ik ook aan wennen. Sta nog in de plus.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 08:07

bert pit

asdasd

[...]

Statistisch gezien betekent wachten hogere koersen. De rest is speculeren, tenzij je iets weet wat anderen niet weten.

Een redelijke werkende korte termijn indicator is de RSI-2. Beneden de 10 is kopen, boven de 90 is verkopen, maar...... geen garanties uiteraard want de koers blijft soms nadat hij onder de 10 zit dalen en boven de 90 stijgen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-09 16:52
-CJ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:35:
[...]

Beginnersvraag; wat is de Amerikaanse vrijdagmiddaghandel?
Als de Europese beurzen op vrijdag dicht gaan is de Amerikaanse beurs nog open. Wat er dan nog gebeurt heeft invloed op de opening van de Europese beurzen op maandag ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-09 09:56

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Dan Stark schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:27:
Trading 212 werkt sowieso een beetje bijzonder. Je hebt daar bv ook geen stemrecht.
Bij alle stock? Want het is wel gebruikelijk dat je niet altijd kan stemmen. Nu zit ik er niet heel diep in, maar ik weet dat bij AMC alleen mensen uit de VS en Canada konden stemmen.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
maze45 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:55:
[...]
Klopt, maar ik wil er niet elke dag mee bezig zijn.
Dat is met zelf beleggen en de NT fondsen ook zeker niet het geval. Kinderkijk eenvoudig. Dat beheerd beleggen valt me wel mee qua kosten. Jammer dat je dan geen EM hebt (denk ik?). En die verplichte obligaties is ook een nadeel.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 21-06-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maze45
Pistachenootje schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:18:
[...]

Dat is met zelf beleggen en de NT fondsen ook zeker niet het geval. Kinderkijk eenvoudig. Dat beheerd beleggen valt me wel mee qua kosten. Jammer dat je dan geen EM hebt (denk ik?). En die verplichte obligaties is ook een nadeel.
Klopt, als je gaat vergelijken met andere banken is de Rabo 1 van de goedkoopste. En ik moet zeggen dat het mij goed bevalt. Heb net wel mijn profiel aangepast naar 90% aandelen en 10% obligaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
maze45 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:54:
[...]
Klopt, als je gaat vergelijken met andere banken is de Rabo 1 van de goedkoopste. En ik moet zeggen dat het mij goed bevalt. Heb net wel mijn profiel aangepast naar 90% aandelen en 10% obligaties.
Die 10% obligaties kost je waarschijnlijk ook rendement, dat is wel jammer. Als de beurs over de komende 10 jaar bijv. 8% doet en obligaties doen 0% (wat zeer waarschijnlijk is), dan kosten die 10% obligaties je 0.8% rendement t.o.v. 100% aandelen. Je krijgt daar waarschijnlijk wel iets lagere volatiliteit voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maze45
Toch zijn obligaties wel gewilder momenteel. Vooral in de maand mei.

https://www.ing.nl/partic...g-beleggersbarometer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
maze45 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:26:
Toch zijn obligaties wel gewilder momenteel. Vooral in de maand mei.

https://www.ing.nl/partic...g-beleggersbarometer.html
Tijdje geleden was het verwachte rendement negatief. Nu is het verwachte rendement op dat fonds 0%.

Op een vrij opneembare spaarrekening kun je +0.3% krijgen, op deposito's bij sommige Europese banken zo rond de +1%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Nope, geen lotus bakeries dus. Handel in Lotus is vrij laag en voldoet zo te zien niet aan de voorwaarden.
Wel o.a. Tesla, Amazon, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Via ING Vermogensbeheer heb ik in dit fonds geinvesteerd: https://www.fondsnieuws.n...ueel-offensief-eur-b-cap/

Ik overweeg over te stappen naar Zeer Offensief of 100% aandelen. Zie:
https://www.fondsnieuws.n...zeer-offensief-eur-b-cap/
https://www.fondsnieuws.n...-fund-actueel-aandelen-b/

Alle fondsen bestaan pas sinds juni 2020. Weet iemand wat de voorlopers waren van deze 3 fondsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
jeroeningen schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:55:
Via ING Vermogensbeheer heb ik in dit fonds geinvesteerd: https://www.fondsnieuws.n...ueel-offensief-eur-b-cap/

Ik overweeg over te stappen naar Zeer Offensief of 100% aandelen. Zie:
https://www.fondsnieuws.n...zeer-offensief-eur-b-cap/
https://www.fondsnieuws.n...-fund-actueel-aandelen-b/

Alle fondsen bestaan pas sinds juni 2020. Weet iemand wat de voorlopers waren van deze 3 fondsen?
Waarom zou je zo'n fonds willen over een indexfonds? Volgens de EBI van NL0015476870 tot 3% instapkosten en lopende kosten van 0.82%.
Herko_ter_Horst schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:48:
[...]

Die 1895 fondsen zijn niet te koop binnen Rabo Zelf Beleggen, die worden alleen aangeboden/gebruikt binnen Beheerd Beleggen. Deze fondsen zijn dus geen alternatief voor de NT-fondsen bij Rabobank.
Klopt, ging inderdaad over beheerd beleggen. Ik heb er zelf geen interesse in maar kijk wel een beetje mee met het aanbod. Vond het een interessante stap van goedkope indexfondsen naar duurdere actieve fondsen. Verder vind ik het apart dat Blackrock's eerste stap (al een tijdje terug inderdaad) op de puur Nederlandse markt (gezien het oplossen van het dividendlek) een exclusieve deal is met de Rabobank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:58:
[...]

Tijdje geleden was het verwachte rendement negatief. Nu is het verwachte rendement op dat fonds 0%.

Op een vrij opneembare spaarrekening kun je +0.3% krijgen, op deposito's bij sommige Europese banken zo rond de +1%.
Maar ook met negatieve rente zijn obligaties gewild (of anders gezegd: omdat ze zo gewild zijn kunnen we tegen zo'n lage rente lenen). Het is alleen niet interessant voor consumenten die met het zelfde gemak / laag risico een hoger rendement kunnen krijgen. Het zijn natuurlijk vooral de institutionele partijen die staatsobligaties opkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Verwijderd1 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:52:
[...]

Waarom zou je zo'n fonds willen over een indexfonds? Volgens de EBI van NL0015476870 tot 3% instapkosten en lopende kosten van 0.82%.
Dank voor je antwoord. Volgens mij vroeg ik niet om een oordeel over dit fonds.

Maar misschien heb ik mijzelf niet goed verwoord. Laat ik het anders formuleren:
Ik vroeg mij af wat de voorlopers van deze fondsen zijn.
Als je meer weet, zie ik graag je antwoord tegemoet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door jeroeningen op 22-06-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Verwijderd1 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:52:
[...]

Ik meen dat NT fondsen officieel ook 3% instapkosten hebben als je in de documentatie kijkt, maar dat is in de praktijk niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-09 23:35
Longcat schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:05:
[...]

Ik meen dat NT fondsen officieel ook 3% instapkosten hebben als je in de documentatie kijkt, maar dat is in de praktijk niet het geval.
Nope, ze kennen juist geen instapkosten maar wel een uitstapvergoeding van 1,00% die doorgaans niet gerekend wordt door de groot banken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mrm7AGU6DkPrQXgpMVF_YpoNuIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aW9pwL6Kq23g7rr3ibnka9S6.png?f=user_large
Betreft NT World

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-09 10:45
maze45 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:54:
[...]

Ik weet niet in hoeverre de Rabobank het juist berekent, maar in mijn app staat mijn rendement (NT 88/12) tegenover dat van Rabo beheerd basis (offensief). Volgens de app is mijn rendement 17.6% en dat van beheerd beleggen is 10.8%. Dat is vanaf november 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Miki schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:03:
[...]

Nope, ze kennen juist geen instapkosten maar wel een uitstapvergoeding van 1,00% die doorgaans niet gerekend wordt door de groot banken.
Het zou wel heel schappelijk zijn als de grootbanken doorgaans geen of minder dan die 1,00% rekenen. Dat zou me eerlijk gezegd verbazen. ;)

Delen anderen deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-09 23:35
Aardappelzakje schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Het zou wel heel schappelijk zijn als de grootbanken doorgaans geen of minder dan die 1,00% rekenen. Dat zou me eerlijk gezegd verbazen. ;)

Delen anderen deze ervaring?
Bij ING worden er geen kosten in rekening gebracht en naar mijn weten bij ABN ook niet. Rabo durf ik niet te zeggen, die wijkt nog wel af van wat de andere 2 banken doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De instap- en/of uitstapvergoeding is een maximum, dat geldt voor degenen die rechtstreeks in het fonds beleggen (minimum 1e inleg: $30 miljoen). Als je plukjes NT koopt bij een grootbank heb je daar niks mee te maken, aangezien je niet daadwerkelijk rechtstreeks bij het fonds koopt. De kosten zijn dan afhankelijk van wat de grootbank er voor rekent. De Rabobank rekent bijvoorbeeld 0.1% transactiekosten voor trackers en beleggingsfondsen (en haalt natuurlijk ook inkomsten uit de kwartaalkosten die je altijd betaalt voor Zelf Beleggen).

[ Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-06-2021 13:14 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd1 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:56:
[...]
Maar ook met negatieve rente zijn obligaties gewild (of anders gezegd: omdat ze zo gewild zijn kunnen we tegen zo'n lage rente lenen). Het is alleen niet interessant voor consumenten die met het zelfde gemak / laag risico een hoger rendement kunnen krijgen. Het zijn natuurlijk vooral de institutionele partijen die staatsobligaties opkopen.
Da's waar. @maze45 had het over gewild onder particuliere beleggers. Dit was dan gebaseerd op een enquete onder 400 Nederlandse particuliere beleggers. Hoeveel waarde we daar aan moeten hechten is de vraag. Ik denk weinig. Zeggen dat je obligaties wat aantrekkelijker vindt geworden is heel wat anders dan er daadwerkelijk in investeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
jeroeningen schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:57:
[...]

Dank voor je antwoord. Volgens mij vroeg ik niet om een oordeel over dit fonds.

Maar misschien heb ik mijzelf niet goed verwoord. Laat ik het anders formuleren:
Ik vroeg mij af wat de voorlopers van deze fondsen zijn.
Als je meer weet, zie ik graag je antwoord tegemoet ;)
Er zijn geen voorlopers. Voorheen had ING externe fondsen maar men zal zich gerealiseerd hebben dat ze zo de lopende kosten zelf kunnen vangen.

Verder is er bij dit soort actieve fondsen denk ik veel incentive om regelmatig met de fondsen te rommelen (nieuwe naam, nieuwe ISIN, etc.). Zo is het voor klanten wat moeilijker om in te zien dat hun rendement achterblijft bij de index. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:34:
JOBS, een Chinees bedrijf, staat deze maand op de derde plaats in mijn portfolio met +14,5%. Deze stijging is voornamelijk gedreven door overnamenieuws.
Inmiddels is er een Definitive Agreement. Een stap verder, maar nog lang niet definitief natuurlijk. De nieuwsbrief heeft een verkoopadvies afgegeven (jawel, de eerste voor een aandeel dat ik bezit!) omdat de markt slechts een 1,3% discount vraagt op de overnameprijs.

Zelf word ik er (in mijn situatie) niet beter van door het geld eerder te ontvangen, dus ik houd die 1,3% liever in eigen zak en wacht geduldig op de uitvoering van de overname later dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:39
Maahes schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:28:
Ik zie regelmatig https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ vermeld worden als een handige website om de kosten van indexbeleggen te vergelijken. Hoewel ik het een mooie overzichtelijke site vind, is de informatie niet correct en onvolledig:
- Transactiekosten verkoop worden niet meegerekend, bijvoorbeeld bij portefeuilles met ETFs bij Binck. In tegenstelling tot aankoop rekent Binck wel degelijk kosten bij verkoop.
- Er staat dat er bij Meesman geen ESG uitsluitingen zijn, maar die zijn er wel degelijk.
- Kosten van het aanhouden van de rekening worden niet meegerekend. Dit is vooral relevant als je bij een grootbank een rekening opent om te kunnen beleggen. Dan worden de kosten dus onderschat.
Kan je op basis hiervan dan een praktisch voorbeeld tonen waarin een realistische vergelijking tussen DeGiro 1-maandelijks VWRL en ING NT Fonds 78-12-10 wordt gemaakt qua werkelijke kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Een wat theoretische vraag, maar aangezien ik weinig verstand heb van finance, toch eentje die ik graag eens beantwoord zou zien. 🙂 Stel dat je €1000 investeert in een bepaald aandeel (van een bedrijf of een holding als Prosus, die ik net bekeek), wat gebeurt dan eigenlijk met dat geld?

Komt dit het betreffende bedrijf rechtstreeks ten goede? Voor zover ik weet koop je enkel bestaande aandelen aan op de secundaire markten, en zou het dus eigenlijk voor het achterliggende bedrijf weinig moeten uitmaken wat het koersverloop is. Gaat dit gelijkaardig in zijn werk bij ETF’s (waarbij het totaal vermogen van de ETF dus eigenlijk ook vast staat)?

Hopelijk heb ik het niet helemaal verkeerd begrepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:30
user001 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:30:
Een wat theoretische vraag, maar aangezien ik weinig verstand heb van finance, toch eentje die ik graag eens beantwoord zou zien. 🙂 Stel dat je €1000 investeert in een bepaald aandeel (van een bedrijf of een holding als Prosus, die ik net bekeek), wat gebeurt dan eigenlijk met dat geld?

Komt dit het betreffende bedrijf rechtstreeks ten goede? Voor zover ik weet koop je enkel bestaande aandelen aan op de secundaire markten, en zou het dus eigenlijk voor het achterliggende bedrijf weinig moeten uitmaken wat het koersverloop is. Gaat dit gelijkaardig in zijn werk bij ETF’s (waarbij het totaal vermogen van de ETF dus eigenlijk ook vast staat)?

Dat maakt zeker wel uit. Tijdje terug had Tesla nog 2% nieuwe aandelen uitgegeven en toen waren ze ~$800 miljard waard. Verder zijn er veel mensen binnen het bedrijf (directie, werknemers) die ook aandelen kunnen vergaren en dan maakt de marktwaarde ook zeker wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Santee schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:44:
[...]

Dat maakt zeker wel uit. Tijdje terug had Tesla nog 2% nieuwe aandelen uitgegeven en toen waren ze ~$800 miljard waard. Verder zijn er veel mensen binnen het bedrijf (directie, werknemers) die ook aandelen kunnen vergaren en dan maakt de marktwaarde ook zeker wel uit.
Voor zaken als kapitaalverhogingen, inkopen van eigen aandelen, en de werknemers van het bedrijf dus. Ligt wat in de lijn van mijn verwachtingen. Soms hoor je van mensen dat men liever een bepaald bedrijf niet steunt door erin te investeren, maar al bij al is de directe impact van zo'n investering dus eerder beperkt, lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
user001 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:49:
[...]

Voor zaken als kapitaalverhogingen, inkopen van eigen aandelen, en de werknemers van het bedrijf dus. Ligt wat in de lijn van mijn verwachtingen. Soms hoor je van mensen dat men liever een bepaald bedrijf niet steunt door erin te investeren, maar al bij al is de directe impact van zo'n investering dus eerder beperkt, lijkt mij.
V.w.b. "bedrijf doet iets dat ik niet steun" is het naar mijn idee een vrij complex verhaal. Koop je aandelen, heb je ook stemrecht (afhankelijk van je broker?). Door je stemrecht te gebruiken om je "tegen" iets in te zetten kun je dus ook verandering teweeg brengen in dat bedrijf. Maar dat jij aandelen koopt kan natuurlijk ook de koers omhoog drijven, en als het bedrijf nieuwe aandelen uitgeeft dan ben jij "mede verantwoordelijk" voor de potentieel hoge koers waardoor het bedrijf dus meer geld ophaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Je hebt het dan over aandelen die je rechtstreeks van het bedrijf koopt.

Op op micro niveau hebben ze er wat aan, maar het is niet zo dat ze een gedeelte van dat bedrag pakken.

Wat dan wel? Wanneer er meer kopers dan verkopers zijn voor een bepaalde prijs, stijgt natuurlijk het aandeel. Wanneer aandelen stijgen wordt het bedrijf meer waard, wordt deze betrouwbaarder geacht, en kunnen ze bijvoorbeeld goedkoper lenen, of leningen voor langere tijd afsluiten. Immers als zij bijvoorbeeld 100 miljoen aandelen als bedrijf hebben tegen een prijs van 500 per aandeel, hebben zij 50 miljard aan waarde, daar leen je gemakkelijker aan, dan wanneer die op 5 per aandeel staat.

Daarnaast kunnen ze aandelen verkopen, ziet een bedrijf een investeringsmogelijkheid door bijv een ander bedrijf te kopen, of ze hebben schulden open staan die ze willen/moeten afbetalen, dan kunnen ze aandelen verkopen om geld in kas te krijgen, en wederom hoe hoger de prijs van het aandeel, hoe beter.

En dan zijn er nog dingen zoals indexfondsen die afhankelijk van de waarde een bedrijf wel of niet wilt opnemen, dit kan voor veel stabiliteit en positiviteit zorgen.

Dus ja voor bedrijven is de koers zeer belangrijk.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, bij ETF's komt er geld bij in het fonds dat ze gebruiken om de onderliggende aandelen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik had compleet over het stukje van ETF's gelezen. Klopt inderdaad wat blep zegt, daarna volgt het gewoon hetzelfde verhaal als wat ik hierboven schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Interessant! Bedankt voor jullie uitleg. Hoe werkt dit dan bij ETF’s, want uiteindelijk koop je daar toch ook aan op de secundaire markt van anderen die hun aandelen wensen te verkopen? Worden er dan op zeer regelmatige basis nieuwe aandelen uitgegeven door de ETF-beheerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

user001 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:49:
Interessant! Bedankt voor jullie uitleg. Hoe werkt dit dan bij ETF’s, want uiteindelijk koop je daar toch ook aan op de secundaire markt van anderen die hun aandelen wensen te verkopen? Worden er dan op zeer regelmatige basis nieuwe aandelen uitgegeven door de ETF-beheerder?
ETF's kopen aandelen aan de hand van het kapitaal dat zij bezitten. Dus stop jij je geld in een ETF, gebruiken zij dit geld om daar meer aandelen van te kopen.

Voordeel van een ETF is dat alles verspreid is. Stop je alles in 1 aandeel kan je grote winsten hebben, maar ook grote verliezen. Bij een ETF is dat vrij constant en moet je het meer als een spaarrekening zien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 09:16
Benjamin- schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:58:
[...]

Voordeel van een ETF is dat alles verspreid is. Stop je alles in 1 aandeel kan je grote winsten hebben, maar ook grote verliezen. Bij een ETF is dat vrij constant en moet je het meer als een spaarrekening zien.
Sorry maar dit vindt ik een gevaarlijke (en ook gewoon onjuiste) vergelijking. Net als met individuele aandelen kun je met een ETF namelijk wel degelijk geld verliezen. In die zin is het dus geen alternatief voor je spaarrekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
[...]

ETF's kopen aandelen aan de hand van het kapitaal dat zij bezitten. Dus stop jij je geld in een ETF, gebruiken zij dit geld om daar meer aandelen van te kopen.

Je bedoeld dat een gangbare ETF zoals de SP500, Russel200, etc. meestal minder extreme schommelingen heeft dan de meeste aandelen. Dan klopt het.
Alhoewel een ETF ook bij een beurscrash zo'n 30-50% kan dalen.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 25-06-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Charly schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:31:
[...]

Sorry maar dit vindt ik een gevaarlijke (en ook gewoon onjuiste) vergelijking. Net als met individuele aandelen kun je met een ETF namelijk wel degelijk geld verliezen. In die zin is het dus geen alternatief voor je spaarrekening.
Ga je naar hele gerichte ETF's voor een bepaalde sector, or wanneer je een marktcrash hebt, dan ja dan kan je zeker geld verliezen.

Hoe breder de ETF is hoe veiliger die is.

Uiteraard zitten er altijd risico's aan, dat is logisch, anders zou niemand meer geld op een normale bankrekening hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Qua veiligheid zit je beter in een brede ETF dan in Wirecard of World Online (of welk bedrijf dan ook, want elk bedrijf kan kapot) maar je blijft afhankelijk van de markt.
Maar ik geloof inderdaad wel dat fysieke erg brede ETFs de beste manier van veilig investeren is ja. Een crash doet pijn, maar de kans dat je dat uit kunt zitten zonder al te grote problemen is best groot. Maar je horizon moet natuurlijk wel gewoon lang zijn. Na 2000 heeft het lang geduurd voor je je geld terug had, en toen dat eindelijk zo een beetje rond was kregen we 2008. Fijn als je kunt blijven inleggen maar voor lump sum kan ook een brede ETF toch echt minder uitpakken dan een spaarrekening als je pech hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door ArthurMorgan op 25-06-2021 20:47 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:58
ArthurMorgan schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 20:46:
. Fijn als je kunt blijven inleggen maar voor lump sum kan ook een brede ETF toch echt minder uitpakken dan een spaarrekening als je pech hebt.
Over een periode van 10-15 jaar is de kans dat je hiermee de fout ingaat echter wel nihil. Dan moet je wel heel veel pech hebben.

Uiteraard ben ik het met je eens dat de term ETF in het algemeen absoluut niet vergelijken mag worden met een spaarrekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:35
In februari meegedaan aan de Centraal Beheer actie. Vandaag is de €65 gestort en is er een aankooporder aangemaakt.

Zodra deze verwerkt is kan ik het proces in om de boel op te heffen. Het is een leuk platform voor “beginnende beleggers”. Ikzelf val daar niet onder en heb puur voor de actie meegedaan 😉

Ben benieuwd of ik, net als bij Flatex, nog jaren post van ze zal gaan krijgen.

Op naar de volgende actie zou ik zeggen!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Panzer_V Ik heb vorig jaar meegedaan aan de Centraal Beheer actie en heb nog nooit post van ze ontvangen. En per e-mail alleen de noodzakelijke berichten.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 25-06-2021 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

49euro schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 22:13:
[...]

Over een periode van 10-15 jaar is de kans dat je hiermee de fout ingaat echter wel nihil. Dan moet je wel heel veel pech hebben.

Uiteraard ben ik het met je eens dat de term ETF in het algemeen absoluut niet vergelijken mag worden met een spaarrekening.
Ik zei dan ook niet dat het een spaarrekening is, maar meer als een spaarrekening, met gewoon risico's want dat is de markt.

Waarom dan die term gebruiken? Omdat je het geld erg wegzet, het er een lange tijd laat staan om vervolgens wat winst te pakken.

Verder zou ik niet het verlies van een spaarrekening onderschatting, wat ik over mijn spaargeld kreeg kon ik misschien een ijsje ieder jaar van kopen, en geloof dat bij veel het nu 0% is. Echter door inflatie verlies je ieder jaar geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is vast niemand die een handige tool heeft om DeGiro naar PortfolioPerformance te converten?

Ik doe het nu met de hand en dat is heel leerzaam maar ook een rotklus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
[...]

Klopt niet dat je het als een spaarrekening moet zien, kijk maar naar je ETFs vorig jaar tijdens de kortdurende market crash.

Wikipedia: 2020 stock market crash

Sowieso zou ik nu niet alles in ETFs stoppen atm omdat er mogelijk sprake is van een stock bubbel die elk moment kan crashen (zie ook de dreigende inflatie van 5% in de US). Dus deel spaargeld of andere manier van investeren zeker houden voor veiligheid.
U.S. Inflation Is Highest in 13 Years as Prices Surge 5%
The rapid rise in consumer prices in May reflected a surge in demand and shortages of labor and materials
https://www.google.nl/amp...ndex-may-2021-11623288303

[ Voor 17% gewijzigd door CyberMania op 26-06-2021 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:18:
Er is vast niemand die een handige tool heeft om DeGiro naar PortfolioPerformance te converten?

Ik doe het nu met de hand en dat is heel leerzaam maar ook een rotklus :D
https://forum.portfolio-p...pdf-import-von-degiro/922 misschien?

Ik had het met het handje gedaan toen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
CyberMania schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:23:
[...]
Sowieso zou ik nu niet alles in ETFs stoppen atm omdat er mogelijk sprake is van een stock bubbel die elk moment kan crashen (zie ook de dreigende inflatie van 5% in de US). Dus deel spaargeld of andere manier van investeren zeker houden voor veiligheid.
De markt kan altijd crashen. Waarderingen in de VS staan inderdaad hoog maar er zijn ook markten waar het wel mee valt, bijvoorbeeld Europa en EM.

Als je bang bent voor inflatie moet je juist geen spaargeld aanhouden. Aandelen zijn dan een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Benjamin- schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 00:10:
[...]
Verder zou ik niet het verlies van een spaarrekening onderschatting, wat ik over mijn spaargeld kreeg kon ik misschien een ijsje ieder jaar van kopen, en geloof dat bij veel het nu 0% is. Echter door inflatie verlies je ieder jaar geld.
Klopt. Bij een inflatie van 2% is je spaargeld na circa 35 jaar gehalveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Pistachenootje schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:55:
[...]

De markt kan altijd crashen. Waarderingen in de VS staan inderdaad hoog maar er zijn ook markten waar het wel mee valt, bijvoorbeeld Europa en EM.

Als je bang bent voor inflatie moet je juist geen spaargeld aanhouden. Aandelen zijn dan een betere keuze.
Klopt maar ik bedoel het meer in het kader van veiligheid (etf’s zijn hetzelfde als een spaarrekening; long tot nu toe altijd // short kan je zo maar meer verlies maken dat > inflatieverlies). Dus in die zin zijn het toch echt 2 verschillende producten. Het “probleem” voor instappers is nu gewoon dat markten op ATHs staan en met een dreigende hyper-inflatie kan dat een dreun voor de economie betekenen (en dus verminderd consumptiegedrag -> winstdalingen bedrijven). Ik zou zeker instappen maar niet all-in gaan atm.

[ Voor 22% gewijzigd door CyberMania op 26-06-2021 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:41
Pistachenootje schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:55:

Vergeet ook niet dat het zinvol is om een buffer te hebben om in te leggen wanneer er een crash is. Ik beleg inmiddels een jaar of 15 en heb een aantal dips/crashes meegemaakt. Dat zijn momenten dat ik honderden euro's inleg. Laatst door laten berekenen wat er met dat geld was gebeurd als ik het maandelijks had ingelegd, en nu blijkt dat die dips juist zorgen voor extra rendement. Vorig jaar maart is een mooi voorbeeld, heb toen een paar honderd ingelegd en daar heb ik bijna 60% winst op gehaald.

Zoals de grotere beleggers zeggen: Buy when there's blood on the street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En die 5% in de VS aan inflatie is tov dezelfde periode vorig jaar. Dat was toen net alles op slot ging, terwijl het nu weer open gaat. De verwachting is dat het snel weer naar de 2% toe gaat.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Goeie thx. Niet vermeld excuses maar volgens mij werd net toen drama met die tool. Ik denk dat ik zelf iets moet gaan hacken. Want waarom in 6 uur met de hand als je ook 12 uur lang kan automatiseren? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:58
ArthurMorgan schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:31:
En die 5% in de VS aan inflatie is tov dezelfde periode vorig jaar. Dat was toen net alles op slot ging, terwijl het nu weer open gaat. De verwachting is dat het snel weer naar de 2% toe gaat.
En op basis waarvan wordt dit dan verwacht? Zolang de grote centrale banken de rente niet durven te laten oplopen en we gratis geld in onze economie blijven pompen ben ik bang dat we voorlopig nog wel even met deze inflatie correctie te maken blijven hebben. Er is een ware run op grondstoffen en assets terwijl productie en distributie ketens compleet ontregeld zijn en mogelijk nog wel even ontregeld blijven. Denk aan de container logistiek, chipmarkt of bv de reis branche. Het kan niet anders dan dat dit resulteert in hogere prijsniveaus. Iets wat je momenteel eigenlijk al overal terug ziet (café, restaurant, bouwmarkt, supermarkt, thuisbezorgd, webshops, aandelenmarkt, huizenmarkt, kapper, vakantie, auto verhuur(!) etc.) In veel van deze gevallen is de prijsstijging al opgelopen tot dubbel digit procenten.

In oost Europese landen zie je momenteel al dat centrale banken hierop schakelen door de rente te verhogen. Dit is daar echt noodzakelijk omdat anders een deel van de inwoners buiten de boot gaan vallen. In de grote westerse economieën lijken de centrale bankiers dit nog niet aan te durven vanwege het risico dat ze hiermee het economisch herstel dempen en dat gaan wij hier dus voorlopig ook wel merken. Zolang er dus niet ingegrepen gaat worden en geld relatief gratis blijft kunnen we nog rare dingen gaan meemaken hier en zou ik wel 2x nadenken wat je met iedere euro doet die binnenkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Orangelights23 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:22:
[...]

Vergeet ook niet dat het zinvol is om een buffer te hebben om in te leggen wanneer er een crash is. Ik beleg inmiddels een jaar of 15 en heb een aantal dips/crashes meegemaakt. Dat zijn momenten dat ik honderden euro's inleg. Laatst door laten berekenen wat er met dat geld was gebeurd als ik het maandelijks had ingelegd, en nu blijkt dat die dips juist zorgen voor extra rendement. Vorig jaar maart is een mooi voorbeeld, heb toen een paar honderd ingelegd en daar heb ik bijna 60% winst op gehaald.

Zoals de grotere beleggers zeggen: Buy when there's blood on the street.
Geld aan de zijlijn houden voor het geval er een dip komt is een strategie die over het algemeen slecht werkt, tenzij je toevallig gelukkig hebt.

Zie:
https://www.pwlcapital.co...x-Warwick-Buy-The-Dip.pdf

YouTube: RR #144 - "Buy The Dip"

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 26-06-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Pistachenootje schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Geld aan de zijlijn houden voor het geval er een dip komt is een strategie die over het algemeen slecht werkt, tenzij je toevallig gelukkig hebt.

Zie:

Klopt normaal gesproken, maar we zitten nu dicht op een keerpunt waarbij de afgelopen tijd extreme runs zijn geweest door de gratis geldpers en mensen met Corona veel thuis zaten. Zeker instappen maar nu all-in lijkt me echt niet aan te raden hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door CyberMania op 26-06-2021 11:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
CyberMania schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Klopt normaal gesproken, maar we zitten nu dicht op een keerpunt waarbij de afgelopen tijd extreme runs zijn geweest door de gratis geldpers en mensen met Corona veel thuis zaten. Zeker instappen maar nu all-in lijkt me echt niet aan te raden hoor.
Ook instappen op een all time high wordt onderzocht in die papier die ik linkte. Ook dan werkt de strategie (wachten op de dip) over het algemeen slechter.

Ik ben sinds 1999 aan het beleggen. Er zijn altijd mensen die zeggen dat de beurs gaat instorten. Soms krijgen ze gelijk, meestal niet. Iemand die gewoon stug blijft zitten maakt een mooi rendement op de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:41
Pistachenootje schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Zie:

Ik was al aan het wachten op dit bericht :) Het gaat natuurlijk om een goed balans, je moet geen 30% van je maandelijkse investeringen apart zetten voor een eventuele dip. Zoals ik schreef heeft het bij mij goed uitgepakt, beginnend in 2008.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Orangelights23 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:31:
[...]
Ik was al aan het wachten op dit bericht :) Het gaat natuurlijk om een goed balans, je moet geen 30% van je maandelijkse investeringen apart zetten voor een eventuele dip.
Ook daar is geen bewijs voor dat het werkt, voor zover ik weet. De verwachte opbrengst van de beurs is gewoon hoger dan de verwachte opbrengst op cash, zelfs met de huidige hoge waarderingen.
Zoals ik schreef heeft het bij mij goed uitgepakt, beginnend in 2008.
Da's natuurlijk geen best argument. Dat het voor jou toevallig goed gewerkt heeft bewijst niets.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 12:03

oscar82

De ondertitel

Wie kent ze niet? Al die ETF’s en managers die consequent de markt verslaan door 10 à 20% cash aan te houden en in te leggen in “dips”? /sarcasme mode uit.
Een paar keer geluk hebben met een paar honderd euro betekent niet dat het de volgende keer ook weer zo gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:24
Even een andere vraag. Zijn er hier mensen met (deels) een aflossingsvrije hypotheek met het idee dat zelf het geld beleggen over 20-30 jaar historisch gezien veel meer opbrengt? En zo ja wat zijn hierbij je overwegingen? Uiteraard loop je wel hypotheekrente mis anderzijds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Momenteel is onze hypotheek nog volledig aflossen maar zijn aan het kijken voor een nieuwe woning en ben zeker van plan om minimaal de helft aflossingsvrij te lenen, 25-30% lineaire aflossen en nog een ruime marge eigen geld. De rentestanden zijn momenteel zo laag dat het zelfs met inflatie gecorrigeerd wordt. Ik twijfel nog wel om het 20 ipv de gebruikelijke 10 jaar vast te leggen.

Bijkomend voordeel is de wet Hillen, ondanks de afbouw en de schuld in box 3 terecht komt waardoor je, ook in de nieuwe plannen, toch iets minder VRH hoef te betalen. Tot slot scheelt het aanzienlijk in de maandelijks lasten waardoor ik meer maandelijks kan inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

CyberMania schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 07:23:
[...]

Klopt niet dat je het als een spaarrekening moet zien, kijk maar naar je ETFs vorig jaar tijdens de kortdurende market crash.

Wikipedia: 2020 stock market crash

[...]

https://www.google.nl/amp...ndex-may-2021-11623288303
Lees/bekijk je dan wel de chart? Ja de markt ging flink omlaag, en na een paar maanden was het weer terug van voor covid. Ik vind dit een erg slecht argument.

2008 is een beter voorbeeld, want toen duurde het 2 jaar voor de markt om te herstellen in de VS.
Echter zolang je niet vanuit angst je geld terug trek in die momenten, dan komt het wel weer terug. Dus ja heb je de rust die passend is bij stocks, dan is dit gewoon een goede plek om te sparen, zeker nu banken niets bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Benjamin- schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:23:
[...]
2008 is een beter voorbeeld, want toen duurde het 2 jaar voor de markt om te herstellen in de VS.
Als je rekening houdt met inflatie duurde het herstel zelfs iets langer dan 5 jaar (van piek tot volledig herstel).

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 26-06-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Pistachenootje schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:57:
[...]

Als je rekening houdt met inflatie duurde het herstel zelfs iets langer dan 5 jaar (van piek tot volledig herstel).
Eens dat het langer duurt, maar wanneer je geen inflatie bij de bank krijgt, dan maakt het effectief geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Benjamin- schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:57:
[...]
Eens dat het langer duurt, maar wanneer je geen inflatie bij de bank krijgt, dan maakt het effectief geen verschil.
Maar je kreeg in die periode wel inflatie bij de bank. Vandaar dat het herstel langer duurde. Mensen kijken vaak alleen naar de stand van de S&P 500 en onderschatten zo hoe lang het herstel werkelijk duurde. Van de 2007 piek tot volledig herstel, rekeninghoudend met inflatie, duurde 65 maanden.

Bron: https://earlyretirementno...-kind-of-bear-will-it-be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:53

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Zr40 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 23:21:
@Panzer_V Ik heb vorig jaar meegedaan aan de Centraal Beheer actie en heb nog nooit post van ze ontvangen. En per e-mail alleen de noodzakelijke berichten.
@Zr40 Ben je gestopt bij Centraal Beheer of beleg je daar nog steeds :?
(heb zelf ook meegedaan en twijfel of ik doorga bij hun)
Wat ik ook niet begrijp: C B snapt toch ook wel dat een gedeelte van de nieuwe beleggers na 4 of 5 maanden stopt, en die € 65 pakt :9
of hopen ze - n.a.v. die actie - dat er toch klanten bij hun blijven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JAN-B schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:32:
[...]

Ik ben daar gestopt. Ik zat er alleen ivm de actie.
Wat ik ook niet begrijp: C B snapt toch ook wel dat een gedeelte van de nieuwe beleggers na 4 of 5 maanden stopt, en die € 65 pakt :9
Dat laatste vooral, maar de actieklanten die niet blijven kunnen ook een positieve bijdrage leveren. Ze hebben ervaring gehad met de dienst en wellicht raden ze het nu vrienden/familie aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

Ik heb het sterke vermoeden dat ze dat niet alleen hopen, maar dat ze het weten uit ervaring. De meeste mensen zijn redelijk honkvast, vooral als ze ontdekken dat beleggen makkelijk is en ook meer oplevert dan hun spaarrekening.

Als dit soort acties meer geld zou kosten dan het oplevert zou CB waarschijnlijk niet telkens terug komen met deze acties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Pistachenootje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 07:25:
[...]

Maar je kreeg in die periode wel inflatie bij de bank. Vandaar dat het herstel langer duurde. Mensen kijken vaak alleen naar de stand van de S&P 500 en onderschatten zo hoe lang het herstel werkelijk duurde. Van de 2007 piek tot volledig herstel, rekeninghoudend met inflatie, duurde 65 maanden.

Bron: https://earlyretirementno...-kind-of-bear-will-it-be/
Toen, maar niet nu. We kijken naar de toekomst.
Verder vergelijk je nu wel vanaf de piek voor de crisis, en dus niet het punt toen het werkelijk begon. Het hoogste punt was namelijk oktober 2007.

Want voordat de markt instorte, was het hoogtepunt in september 1912 dollar op de Nasdaq 100 index, (laagste 1496), 2 jaar later was dit 2029 hoog en 1791 laag, en het bleeft daarna groeien, dus het laagste punt in oktober was 1963, toen 2085 enz.

Dus zeg dat jij vlak voor de crisis had gekocht, dan zat je op 1912 dollar. Nu heb ik gezocht naar historische rente percentages, maar ik kom even niet vroeger dan 2009, waar de ING rond de 2-3% zat.
Als ik 2 jaar op 3% reken, dan kom ik op 2028, dus met 2 jaar zat je 1 dollar hoger op het hoogste punt dan 2 jaar daarvoor. Na 26 maanden is die nooit meer lager geweest dan 2028.

In totaliteit is de nasleep veel groter geweest, maar dat is vrij normaal, want de totale beurs heeft veel hardere klappen gehad.

Covid is daar een voorbeel van, de top 100 Nasdaq ging van een gemiddelde van 8802 in januari naar 8569 in maart naar 9526 in juni.
Microsoft had 158 in januari, 165 in maart en 182 in juni. Dit is ook goed verklaarbaar, maar MSFT is daarom ook een populair bedrijf om geld bij weg te zetten.
Kijk je dan naar een Russell 2000, waar veel bedrijven inzitten die minder stabiel is, en dan zie je dat het 11 maanden duurde om te herstellen.

Diezelfde Russell 2000 heeft ook veel langer nodig gehad om te herstellen in 2008.

Dus ja het ligt er erg aan waar je je geld neerzet en uiteraard wanneer je dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Benjamin- schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:10:
[...]
Toen, maar niet nu. We kijken naar de toekomst.
Ik niet, ik had het alleen maar over hoe lang het werkelijke herstel duurde van de GFC als je rekening houdt met inflatie. Een stuk langer dan 2 jaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Pistachenootje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Ik niet, ik had het alleen maar over hoe lang het werkelijke herstel duurde van de GFC als je rekening houdt met inflatie. Een stuk langer dan 2 jaar dus.
Je haalt nu echter wel dingen flink door elkaar. We praten over een ETF als spaar rekening, niet hoe lang het heeft geduurd om de totale wereldeconomie te laten herstellen.

Ik heb je de cijfers gegeven, de Nasdaq top 100 had 26 maanden nodig om volledige te herstellen tot een punt dat dit winstgevender was een spaarrekening.
Dat de kapper op de hoek failliet ging en het pand 5 jaar leeg stond, is totaal niet relevant in deze rekensom, want dat is namelijk waarom mensen hun geld in een ETF zetten, de veiligheid die aandelen in je lokale kapper niet biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Benjamin- schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:49:
[...]
Ik heb je de cijfers gegeven, de Nasdaq top 100 had 26 maanden nodig om volledige te herstellen tot een punt dat dit winstgevender was een spaarrekening.
Hoe lang duurde het voor Europese aandelen om te herstellen van 2007?

Of als je liever alleen kijkt naar Nasdaq hoe lang duurde het voor top 2001 weer werd gepasseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:57:
[...]

Hoe lang duurde het voor Europese aandelen om te herstellen van 2007?

Of als je liever alleen kijkt naar Nasdaq hoe lang duurde het voor top 2001 weer werd gepasseerd?
Kan je een specifieke index laten zien. Want op het moment roep je wel dingen, maar mis ik werkelijke cijfers en informatie die te verifiëren zijn.\

Nogmaals, niemand zegt dat de markt geen klap heeft gehad die lang heeft geduurd, maar dit gaat over het investeren in een ETF met sterke bedrijven.

Dus graag even solide data delen waarop ik kan reageren, ipv random uitspraken die ik niet kan nalopen. Oftewel over welke veilige ETF heb je het die ruim 5 jaar nodig had om te herstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Die mensen zitten er altijd bij. Er zijn redelijke ideeën wat een actie aan klantenbinding oplevert. Het is voor CB niet alleen interessant wie afhaakt en geld vangt maar ook hoeveel ze überhaupt door de funnel slepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Benjamin- schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:24:
[...]

Kan je een specifieke index laten zien. Want op het moment roep je wel dingen, maar mis ik werkelijke cijfers en informatie die te verifiëren zijn.\

Nogmaals, niemand zegt dat de markt geen klap heeft gehad die lang heeft geduurd, maar dit gaat over het investeren in een ETF met sterke bedrijven.

Dus graag even solide data delen waarop ik kan reageren, ipv random uitspraken die ik niet kan nalopen. Oftewel over welke veilige ETF heb je het die ruim 5 jaar nodig had om te herstellen?
Veilige ETF met sterke bedrijven?

Fijn als je dat van tevoren weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:51:
[...]

Veilige ETF met sterke bedrijven?

Fijn als je dat van tevoren weet.
Mooie duik jongen, Ronaldo zou trots op je zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Benjamin- schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:24:
[...]

Nasdaq: QQQ (etf)

piek maart 2000 120,50
duurde tot december 2016 voordat die herpakt werd
nog afgezien van inflatie en/of misgelopen rente

Europe: SX5E (Euro Stoxx 50 index)

piek maart 2000 5522
staat nog steeds onder dit niveau, 21 jaar later (nu 4120)

Japan: Nikkei 225 index

piek januari 1990 39260
staat nog steeds onder dit niveau, 31 jaar later

Nederland : AEX Index

piek september 2000: 703
afgelopen maar pas ingehaald, ruim 20 jaar later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:04:
[...]

Nasdaq: QQQ (etf)

piek maart 2000 120,50
duurde tot december 2016 voordat die herpakt werd
nog afgezien van inflatie en/of misgelopen rente

Europe: SX5E (Euro Stoxx 50 index)

piek maart 2000 5522
staat nog steeds onder dit niveau, 21 jaar later (nu 4120)

Japan: Nikkei 225 index

piek januari 1990 39260
staat nog steeds onder dit niveau, 31 jaar later

Nederland : AEX Index

piek september 2000: 703
afgelopen maar pas ingehaald, ruim 20 jaar later
Is dat inclusief dividenden of verschilt dat per index? Bij de AEX wil je waarschijnlijk de AEX TR hebben voor een eerlijkere vergelijking, bij sommige andere wellicht ook. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:35
Leuk lijstje @Verwijderd .... maar dat is niet gebaseerd op een herbeleggingsindex.

Kortom....heb je niets aan.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-09 13:13

Jebus4life

BE User

Leek me boeiend om te delen (Belgische krant)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Panzer_V schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:56:
Leuk lijstje @Verwijderd .... maar dat is niet gebaseerd op een herbeleggingsindex.

Kortom....heb je niets aan.
Een herbeleggingsindex ook niet. Houdt geen rekening met belastingen en transactiekosten.

Daarnaast moet je het dan gaan vergelijken met wat een spaarrekening oplevert en/of (kortlopende) obligaties.

Ging erom dat markten wel degelijk langdurig kunnen dalen en dat een ETF zeker niet te vergelijken is met een spaarrekening.

De n=1 ervaring dat Nasdaq in 2020 snel herstelde is zeker niet representatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2021 @ 18:59:
[...]

Een herbeleggingsindex ook niet. Houdt geen rekening met belastingen en transactiekosten.
Welke belastingen bedoel je dan? Vermogensrendementsheffing betaal je ongeacht waar je je geld stalt (zolang het in box 3 zit dan). Belastingen over dividend kun je met bepaalde indexfondsen (bijna volledig) verrekenen, dat is dus effectief (heel dichtbij) nul, bijvoorbeeld met de populaire NT fondsen.

Dan houd je transactiekosten over, maar hoeveel is dat realistisch gezien bij goedkope indexfondsen? Een handjevol basispunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:50
Verwijderd schreef op zondag 27 juni 2021 @ 18:59:
[...]

Alle herbeleggingsindices die ik ken die in de praktijk worden gebruikt zijn netto indices, dus houden juist wel rekening met belastingen. Sterker nog, voor Nederlanders houden die vaak teveel rekening met belastingen, omdat er het meest conservatieve percentage wordt gebruikt, terwijl Nederland vaak een verdrag voor een lagere of geen dividendbelasting heeft met landen.
Dit is ook (een van) de reden(en) dat passieve fondsen als die van Northern Trust toch hun index regelmatig verslaan.

[ Voor 9% gewijzigd door BrtH op 27-06-2021 21:49 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
https://fd.nl/beurs/13892...orders-particulieren-door

DeGiro verkoopt miljoenen orders particulieren door

FlatexDeGiro heeft een samenwerking aangekondigd met handelsplatform Tradegate.
Tradegate betaalt de grootste broker van Nederland voor het doorsturen van de orders van zijn particuliere klanten.
De AFM is hier tegen, maar de nieuwe Duitse toezichthouder van FlatexDeGiro staat het wel toe.
Pagina: 1 ... 17 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij