Verwijderd1 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:44:
[...]
Wat bedoel je met 'ik kan charts lezen'? Bedoel je dat je achteraf kan zien wanneer het echt hard daalde, dat kunnen we allemaal wel lijkt me. Of bedoel je dat je ook nog wat mee kunt voorspellen? Wellicht kun je iets interessants zeggen over de markt nu? Dat de markt in 2008 crashte (en in 2007 al wat tekenen liet zien) is bekend maar niet echt nuttig voor beslissingen nu.
Voorspellen is altijd een stuk lastiger, ja er zijn wel patronen te herkennen, die gaan van heel simpel naar heel uitgebreid, maar dat is meer een hulpmiddel om te weten wanneer je wilt kopen en verkopen. Beeld van de totale markt is een stuk lastiger, en daar zijn dit soort modellen niet voor te gebruiken.
Laten we even de QQQ erbij pakken sinds vorig jaar eind maart toen de markt weer begon te steigen naar de dip. Dit is per week.
Wat je hier ziet zijn patronen, je ziet dat die steeds omhoog gaat, en dat wat omlaag, over het algemeen zie je hoe harder die omhoog gaat, hoe harder die omlaag gaat, maar wel met het principe van 'higher highs, higher lows', dus in die zin is er stabiele groei.
Op dit moment zitten ze op 7 groene, dus zal deze gaan zakken, waar naar toe, dat is in te schatten op basis van de vorige bewegingen, dat is echter nog steeds een schatting.
Het interessante wel aan deze schattingen, is dat veel mensen dezelfde principes gebruiken.
Dus nemen we dit:
Een grove schatting van wat ik denk dat gaat gebeuren (en ook niet heel precies getekend), uiteraard stel je dit later bij, want hoe meer data, hoe accurater de schatting wordt. In die schatting zou in de week van 20 juli weer een laagste punt moeten bereiken, en daarna weer moeten gaan groeien.
Dit is wel echt basis.
Dit is ook een vrij simpele, een W.
:fill(white):strip_exif()/f/image/MRZpH3YyfNU8Jv1aO1JYuG4M.png?f=user_large)
Een aandeel zakt, tikt een laag punt aan, in dit geval rond de 51/52, gaat weer wat omhoog, tikt vervolgens weer datzelfde punt aan en steigt weer hard.
Waarom? Ten eerste is dit het punt waarop veel mensen weer willen kopen, en als dat een tweede keer gebeurd, hebben mensen het vermoeden/vertrouwen dat die niet lager zal gaan dan dat, wat resulteert dat enerzijds mensen hun aandelen minder snel verkopen, en andere mensen ze juist willen kopen, omdat het 'diepte' punt is bereikt.
Klopt dat altijd? Uiteraard niet, maar doordat mensen hier waarde aan hechten, wordt het een selffulfilling prophecy.
Maar dit soort modellen zijn het meest betrouwbare wanneer er geen dingen gebeuren die de prijs verder al te veel beinvloeden. De markt is extreem beinvloedbaar door nieuws. Dus ik kan prima die voorspelling doen, gebeuren er geen gekke dingen dan verwacht ik dat ik in de buurt zit. Zegt Biden morgen dat hij zich zorgen maakt om de financiele markt oid dan stoort het flink in. Zegt hij dat de economie het goed doet, dan zal die nog wat hoger gaan voordat die naar beneden gaat.
Oude charts bekijken is natuurlijk een stuk makkelijker, want je hoeft het allemaal niet te verzinnen. Hier de QQQ van 2004 tot half 2011
Vergeet even de de blauwe en paarse lijn, die zijn wel relevant, maar ga ik nu even niet gebruiken.
Je ziet tussen de 2 lijnen 2 uitschieters. Enerzijds de piek waar pistachenootje steeds over blijft praten, en het begin van de crash noemt. Anderzijds het dal in 2008 toen de huizenmarkt implodeerde.
Wat laten die 2 lijnen zien? Sowieso laten ze beide groei zien, dus de lage punten worden hoger en de hoge punten worden hoger. Ook zie je minder stabiliteit, in de zin dat het verschil tussen hoog en laag steeds groter wordt. Dit is niet zozeer een probleem, en kan heel voordelig zijn als je hier gebruik van maakt met traden.
Dan zie je in 2007 die piek ontstaan, opeens worden de laagste punten hoger dan de hoogste punten een paar maanden eerder, dit is groei die zelden stand kan houden, en je ziet daarom ook dat die flink zakt, en vervolgens weer stabiliseert, je ziet ook tussen de maanden van de piek en de crash, dat de lage punten steeds hoger zijn, wat duidt op stabiele groei.
Vervolgens komt natuurlijk de crash, die is duidelijk te zien, na een tijdje zie je een harde stijging en zie je ook dat de markt weer tussen die 2 lijnen komt te zitten.
Nu kan je natuurlijk denken dat dit toeval is, of dat die selectief naar data kijken is, maar deze grafiek laat ruim 7 jaar zien.
Daarom zeg ik ook dat die piek niet als start punt kan worden genomen, enerzijds omdat de groei in die maanden ver buiten de verwachting lag, en anderzijds omdat na de daling, er ook weer 6 maanden groei is geweest.
Dus 3 maanden pieken, 3 maanden dalen, 6 maanden nette steiging. Dat is geen marktcrash, zo simpel is het.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900