Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik ben deze zomer voor een Duits bedrijf gaan werken, maar vanwege coronamaatregelen ben ik nog niet verhuisd. Ik heb zelf al veel uitgezocht rondom de belastingaangifte 2020, maar zou graag willen weten of er andere tweakers zijn die ook in Nederland wonen en in Duitsland werken, en nog tips hierbij hebben.

Vanaf 1 juli werk ik voor een Duits bedrijf vanuit huis in Nederland. Voor die tijd had ik inkomen uit Nederland (deels (schijn)zelfstandige, deels loondienst). Per 1 juli heb ik mijn Nederlandse zorgverzekering en zorgtoeslag opgezegd en een Duitse verzekering + CZ verdragsverzekering.

Bij mijn Duitse werkgever is op de laatste loonstrook van 2020 geen 'Steuerausgleich' toegepast, d.w.z. ik heb te veel belasting betaald, omdat de maandbedragen uitgaan van een heel jaar en ik er maar een half jaar heb gewerkt. Via deze berekening heb ik al gevonden dat ik een redelijk groot bedrag terug zou moeten krijgen van de Duitse belastingdienst als ik aangifte doe.

Ik weet inmiddels bij welk Finanzamt ik moet zijn (dat van de plaats waar het hoofdkantoor van mijn werkgever staat) en ik heb een SteuerID (die zijn sinds 2020 ook te krijgen voor mensen die buiten Duitsland wonen), maar geen eID dus ik zal het op papier moeten doen.

Als ik het goed begrijp, hoef ik daar alleen mijn Duitse inkomen op te geven omdat ik daar beperkt belastingplichtig ben (minder dan 90% van mijn inkomen uit Duitsland), en geef ik op de Nederlandse online aangifte mijn Nederlandse inkomen van voor juli op zoals altijd en mijn Duitse inkomen als wereldinkomen volgens de online omrekentool.

Ik heb in Nederland aftrekbare giften gedaan en een half jaar zorgtoeslag gekregen. Ik heb verder geen andere toeslagen of zaken waar ik belasting over moet betalen in Nederland.

Als jullie nog tips hebben over het invullen van de papieren aangifte in Duitsland of evt. aftrekposten die ik niet moet missen, hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volgens mij moet je belasting betalen in het land waar je woont. https://www.belastingdien...rland-buitenlands-inkomen

Die 90% is pas van belang als je Duitsland zou wonen.

[ Voor 9% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-01-2021 14:09 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 12:15
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:08:
Volgens mij moet je belasting betalen in het land waar je woont. https://www.belastingdien...rland-buitenlands-inkomen

Die 90% is pas van belang als je Duitsland zou wonen.
Is volgens mij niet correct.
Ik woon in BE en werk in NL en het kan soms best wel complex zijn.
In principe betaal je belasting in het land waar je de arbeid fysiek uitvoert.
Dus als ik in NL fysiek aanwezig ben, betaal ik voor die dagen belasting in NL.
Werk ik remote, dan betaal ik principe belasting voor die dagen in BE.
MAAR, als ik meer dan 25% (denk ik) in BE zou werken, moet ik ook sociale lasten in BE gaan betalen en terugvorderen in NL.
Wegens Corona is de wetgeving tijdelijk wel aangepast. Thuis werken wordt voorlopig gezien als werken in bij je werkgever.
Dus mijn goede raad is, hou als grensarbeider goed bij wanneer je waar juist werkt.
Probeer zelfs bewijs te verzamelen hiervoor, want ze geloven je niet altijd op je communiezieltje.
Collega van mij heeft zelfs zoveel issues met Belgische belastingen gehad hierover, dat hij iedere dag dat hij in NL werkt een betaling met bankkaart uitvoert (in kantine of snoepautomaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:57

Qwerty-273

Meukposter

NL heeft een verdrag met DE om zoveel mogelijk dubbele belasting te voorkomen (ook met BE maar dat is weer een ander verdrag), en ook grensarbeiders (beide richtingen op) zoveel mogelijk tegemoet te komen. De NLse belastingdienst heeft daar ook zelf informatie over online staan https://www.belastingdien...rland_werken_in_duitsland . Waarbij de compensatie regeling ook belangrijk is https://www.belastingdien...land/compensatieregeling/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
wiemelen schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:06:
[...]

Is volgens mij niet correct.
Wel voor Nederland.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
Ik ben geen grensarbeider in de normale zin, mijn werk zou normaal geheel in DE zijn en ik zou ook verhuisd zijn: van op en neer reizen tussen beide landen zou geen sprake zijn en mijn 'werkplek' is dermate ver van de grens dat mijn werkgever daar normaal ook niet aan doet. (De HR-afdeling had duidelijk geen ervaring met mensen die in het buitenland wonen was niet erg behulpzaam tot nu toe.) Ik heb ook al een appartement daar maar ben nog niet verhuisd.

Voor Nederland is het me duidelijk dat ik vanwege corona nu de keuze heb waar het belast wordt, maar hoe dat in Duitsland zit heb ik nog niet begrepen en het zou fijn zijn als iemand daar meer van weet. Ik heb wel via mijn loonstrook al in Duitsland voor de sociale zekerheid betaald, wat volgens deze website juist lijkt. Mijn werkgever gaf me daarin ook geen keus.

Ik heb geheel in NL thuisgewerkt met uitzondering van een paar dagen in juli, hiervoor heb ik bewijsmateriaal in de vorm van treintickets als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennardg1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-05 15:35
Zoals in het artikel hieronder te lezen valt komt het er volgens mij op neer dat je 'Wohnsitz' zich in Nederland bevindt en je in Duitsland dus 'Beschränkt' i.p.v. 'Unbeschränkt' belastingplichtig bent

https://www.workwide.de/z...wenn-ich-im-ausland-lebe/

Zelf woon en werk ik in Duitsland. Een website waarop je stap voor stap je aangifte kan doen en je een beetje bij de hand wordt genomen is (dit heeft mij in ieder geval goed op weg geholpen): https://www.lohnsteuer-kompakt.de/

PS: Hier wordt het niet makkelijker door, maar als ik je goed begrijp heb je zowel in NL als in DE een woning/onderkomen, indien de tweede woning beroepsmatig is aangekocht of gehuurd kan je per maand nog een extra bedrag van de loonbelasting aftrekken: https://www.finanztip.de/doppelte-haushaltsfuehrung/

[ Voor 22% gewijzigd door lennardg1 op 22-01-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 16:12
@GoldenSample We need you here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
PS: Hier wordt het niet makkelijker door, maar als ik je goed begrijp heb je zowel in NL als in DE een woning/onderkomen, indien de tweede woning beroepsmatig is aangekocht of gehuurd kan je per maand nog een extra bedrag van de loonbelasting aftrekken: https://www.finanztip.de/doppelte-haushaltsfuehrung/
Bedankt voor je links, ik zal ze vanavond bekijken. Ik betaal nu inderdaad in beide landen huur sinds oktober maar heb de sleutels van het appartement in Duitsland nog niet opgehaald, en ben van plan mijn studentenkamer in NL z.s.m. op te zeggen zodra ik weer kan verhuizen.

[ Voor 7% gewijzigd door AlbertJP op 22-01-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:57

Qwerty-273

Meukposter

Voor de korte periode dat ik zowel woonde als werkte in Duitsland was de informatie van de volgende bronnen behulpzaam.

https://www.toytowngermany.com/wiki/German_taxes
http://www.settle-in-berl...g-english-for-foreigners/
En http://www.elster.de waar je des tijds tenminste zowel online als offline een belastinghulpprogramma had. Van de Duitse inkomstenbelasting kan je alle kosten die je maakt om te kunnen werken aftrekken, vziw. Je moet het wel kunnen bewijzen met facturen etc. etc.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

:w

https://www.grensinfo.nl/gip/nl/mijnsituatie.jsp Is in dit geval een erg goede/handige website zowaar door onze overheid. Afhankelijk van de verdeling van je Inkomen is het (waarschijnlijk) in het overgangsjaar waarschijnlijk 2x een aangifte doen, daarna gewoon in DE gezien je in Duitsland belasting plichtig bent (normaal gesproken is dat het land waar je werkt).

Verder kan die aangifte in duitsland 'gewoon' online: https://www.elster.de/eportal/start eID niet nodig. Bereid je in NL voor op het M-Biljet waar ook geen chocola van valt te maken. Ik had gelukkig (bijna) een schoon jaar (nog één afsluitende betaling ontvangen nadat ik op 1 januari mijn nieuwe baan in Duitsland begon) maar ben er ook niet 100% zeker van dat alles goed gegaan is. Voordeel is dat ik een relatief beperkte maximale na-heffing kan krijgen doordat het maar over een klein beetje geld gaat. Anders had ik sowieso een boekhouder dit laten doen.

Overigens houd ook rekening met je vermogensbelasting in Duitsland (wat over het daadwerkelijk gemaakte rendement gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
Het M-biljet had ik al op de site van de Belastingdienst gezien, maar als ik het goed begrijp krijg ik daar pas mee te maken in het jaar dat ik emigreer. Ik vond een oude versie ervan online en die zag er niet heel anders uit dan het online aangifteformulier met alle opties aangevinkt, met extra vakjes om aan te geven hoeveel maanden in het jaar zaken van toepassing waren.

Welke vermogensbelasting bedoel je? Ik kan hier zo snel niet iets over vinden. In Nederland val ik onder de grens daarvan en hoef ik het dus niet in detail op te geven op de aangifte.

@Qwerty-273 Bedankt, je links geven een goed overzicht van de aftrekposten en formulieren, en ik zie dat verhuiskosten voor het werk er ook onder vallen, dus dat kan ik volgend jaar aftrekken als de belastingdienst accepteert dat ik vanwege corona pas in het jaar erop verhuisd ben ;)
lennardg1 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:39:
Bedankt voor de tip, ik zal het Finanzamt een mail sturen of ik het appartement in DE daarvoor mag opgeven in deze bijzondere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
GoldenSample schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:08:
[...]

Verder kan die aangifte in duitsland 'gewoon' online: https://www.elster.de/eportal/start eID niet nodig.
Ik heb me zojuist geprobeerd aan te melden, maar de site geeft aan dat de combinatie van Steuer-ID en geboortedatum niet overeenkomt :?

Heeft dus iets meer voeten in de aarde dan gedacht, ik het de klantenservice gemaild en als die er niet uitkomt heb ik dus nog een extra vraag naar het Finanzamt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:35
Veel goede hulp hier, mooi om te lezen!

Zelf ben ik erg ver gekomen via Euregio grensarbeiders (even googlen)

M-biljet is goed te doen. Maar neem er de tijd voor en twijfel vooral niet de belastingdienst buitenland te bellen voor vragen.
Vaak genoeg is me verteld dat het biljet fouten bevatte. En maak een kopie voordat je het opstuurt. Mijne zijn ze kwijt geraakt en kon alles opnieuw invullen.

Totaal wat anders.
Kindergeld ben je vast bekend mee. Maar houd het KGB ook in de gaten. Daar wordt minder over verteld. Maar dit geld moet ook worden terugbetaald aan het Duitse Finanzamt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

AlbertJP schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 23:26:
Het M-biljet had ik al op de site van de Belastingdienst gezien, maar als ik het goed begrijp krijg ik daar pas mee te maken in het jaar dat ik emigreer. Ik vond een oude versie ervan online en die zag er niet heel anders uit dan het online aangifteformulier met alle opties aangevinkt, met extra vakjes om aan te geven hoeveel maanden in het jaar zaken van toepassing waren.

Welke vermogensbelasting bedoel je? Ik kan hier zo snel niet iets over vinden. In Nederland val ik onder de grens daarvan en hoef ik het dus niet in detail op te geven op de aangifte.
Kapitalertragsteuer, daar heb je een kleine vrijstelling van iets van €800, maar die wordt bij Duitse banken wel an ingehouden als je daar geen ontheffing voor aanvraagt.

Verder is belastingaangifte doen in Duitsland best ingewikkeld. Het is echt niet zoals in Nederland op de website van de BDienst door een vooraf ingevuld formuliertje klikken. Het kan wel, maar er zijn zo veel manieren om kosten af te trekken, vooral als je verhuist of veel reist voor je baan (Bewerbungskosten, doppelte Haushaltsführung, etc.). Ik zou echt aanraden een Steuerberater in de arm te nemen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik kom me ook maar in dit topic melden :o In 2020 heb ik de eerste 7 maanden in Nederland gewoond en gewerkt (en uitsluitend NL inkomen), en de laatste 5 maanden in Duitsland gewoond en gewerkt (en uitsluitend DE inkomen).

Het M-biljet kan ik met enige moeite nog wel begrijpen, maar de Duitse belastingaangifte vind ik een stuk lastiger. Wat ik er tot zover van begrijp:
  • Doordat ik de laatste 5 maanden van 2020 in Duitsland woonde en heb gewerkt, word ik voor 2020 gezien als "unbeschränkte Steuerpflicht"
  • Daardoor kan ik wel aftrekposten gebruiken zoals home office, kosten tijdens sollicitatie, verhuizing, etc.
  • Duitsland wil voor zover ik begrijp wel mijn Nederlandse inkomen (en betaalde inkomstenbelasting en premies?) weten
Maar waar moet je dit laatste nou invullen? Ik vond dit berichtje op een forum van een vergelijkbare situatie uit 2016: https://www.toytowngerman...-related-to-anlage-n-aus/

Toen had je op het voorblad van de aangifte (ESt 1 A) nog een veld daarvoor, maar het voorblad van de aangifte voor 2020 is een stuk kleiner geworden. Moet ik hiervoor nu "Anlage N-AUS" gebruiken? Of is deze alleen bedoeld voor als je inkomen uit Nederland had terwijl je in Duitsland woonde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb vanmiddag Team GWO gebeld (“Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen”), en dat is wel echt een aanrader als je vragen hebt over de Nederlandse/Duitse belastingaangiftes. Team GWO is telefonisch bereikbaar vanuit Nederland via 0800 – 024 12 12 en vanuit Duitsland via 0800 – 1011 352.

Het antwoord op mijn bovenste vraag is als volgt:
  • Met de papieren aangifte kun je in "Anlage N" (dat is het standaard inkomensformulier voor de Duitse aangifte) normaal belastingvrij (buitenlands) inkomen vermelden. Hier zou ik dus mijn Nederlandse inkomen terwijl ik in Nederland woonde en werkte kunnen vermelden.
  • Echter, met Elster wordt je automatisch doorgeleid naar "Anlage N-AUS". Die vraagt naar wat meer informatie, en wat dan belangrijk is, is dat je het aantal werkdagen in het buitenland volledig opgeeft (de volle periode in Nederland), dat is belastingvrij namelijk.
  • Maak een scan van je jaaropgave(s) van werkgevers uit Nederland, en voeg deze bij je belastingaangifte in Duitsland toe.
  • Handig om te weten in mijn scenario: premies zorgverzekering uit Nederland etc. hoef je geen rekening mee te houden in de Duitse aangifte. Die heb je in Nederland betaald voor de Nederlandse periode en inkomen, en dat hoef je nergens in de Duitse aangifte te melden. Je betaalt in Duitsland alleen de premies voor je inkomen hier namelijk, en daar is niks van aftrekbaar uit Nederland. Je hoeft dus niet te wachten op je definitieve aanslag uit Nederland.
  • In de eindberekening van je aangifte moet je opletten dat het Nederlandse inkomen dus niet voor het belastbaar inkomen in Duitsland wordt meegerekend. Je moet er wel op letten dat het Nederlandse inkomen wordt meegenomen in de "progressieve berekening" van je belastingpercentage. Voor dat percentage (voor je inkomen in Duitsland), wordt je Nederlandse inkomen dus wel meegenomen.
  • Als je rente uit sparen, beleggingen, etc, hebt, dan houdt het aangifteformulier in Duitsland niet rekening met eventuele periodes in het buitenland waar je daar al belasting hebt afgedragen (in Nederland dus). Je moet dan zelf naar ratio berekenen wat dit is. Stel, je hebt 500 euro spaarrente ontvangen in 2020, dan reken je dit naar ratio voor de Duitse periode. Er is een belastingvrije voet van ca. 800 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Nordlys op 17-03-2021 14:44 ]

Pagina: 1