Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Mijn vraag
Wat is een fijne broker om trackers te kopen?

Relevante info
Ik wil een tracker aankopen en zoek daarvoor een fijne broker. Omdat ik al klant ben bij ING ben ik geneigd om ING als broker te gebruiken. Maar er staat me ook iets bij dat banken als ING niet de goedkoopste brokers zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nu ben ik even wat berekeningen gaan maken en is het net als energie-vergelijken een behoorlijk oerwoud als je wilt weten wat het goedkoopste is.
Volgens mij moet je exact weten hoeveel transacties je wilt doen, hoeveel en hoevaak je wilt inleggen, wil je makkelijk de goedkoopste broker kunnen kiezen. Het lastige is dus dat ik nog niet echt weet hoevaak ik wil inleggen. Het kan zijn dat ik het houdt bij een eenmalige grote inleg van 20.000 euro, maar het kan ook zijn dat ik naast de grote inleg maandelijks wat extra inleg. Ik weet het nog niet.

Zo kom ik erop uit dat bijvoorbeeld DEGIRO goedkoop is als je weinig transacties doet, terwijl het fijne aan ING is dat transacties gratis zijn, maar de 'vaste kosten' veel hoger.

Wie kan mij een beetje wegwijs maken in hoe ik kan kiezen voor een fijne broker? Zijn er misschien vergelijkingssites, zoals we die kennen voor energie, maar dan voor trackers/ETFs?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is erg lastig om advies te geven als jij niet weet wat je plan gaat zijn. En wat wil je precies gaan kopen?
Via DeGiro kan je erg eenvoudig ETF's kopen maar moet je altijd in hele stukken kopen wat lastiger kan zijn bij een maandelijkse inleg. Via een partij als Fitvermogen kan je een standaard bedrag per maand inleggen en je kan ook delen van stukken kopen, hierdoor is maandelijks beleggen veel eenvoudiger. Dit is toevallig ook de partij die, voor zover ik kon vinden, de laagste kosten hanteert.
Zie ook: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Zelf heb ik een aantal ETF's via DeGiro aangeschaft maar vergroot ik mijn ETF portfolio daar niet meer omdat het niet de makkelijkste en voordeligste optie is. Ik leg nu maandelijks in bij ABN AMRO en FitVermogen met een 50/50 verdeling.

Persoonlijk zou ik eerst eens gaan uitwerken wat je nu precies wilt gaan doen. Als je nog niet weet of het een eenmalige inleg is of dat je maandelijks wilt gaan inleggen is het wellicht nog niet het juiste moment om een broker te gaan kiezen. Ga eerst eens voor jezelf op een rij zetten wat je nu daadwerkelijk wilt bereiken, wat is het doel van deze exercitie?

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 28-04-2021 16:41 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:40
DEGIRO heeft een 'kernselectie', waar de populairste ETF's inzitten waaronder een VWRL bijvoorbeeld. Daarmee kan je 1x per maand gratis een transactie doen per ETF. Je kan dus prima lump sum in 1x een groot deel beleggen en daarna maandelijks een order doen, dan betaal je dus geen transactiekosten.
Tsurany schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:38:
Via een partij als Fitvermogen kan je een standaard bedrag per maand inleggen en je kan ook delen van stukken kopen, hierdoor is maandelijks beleggen veel eenvoudiger.
Fitvermogen staat nu toevallig wel in de verkoop, dus het is even afwachten wat daarmee gaat gebeuren (zie: https://www.reddit.com/r/...vermogen_nnip_in_verkoop/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Tsurany schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:38:
Het is erg lastig om advies te geven als jij niet weet wat je plan gaat zijn.
Snap ik, laat ik de vraag anders stellen. Omdat ik nog niet zo goed weet wat ik wil, wil ik graag voorlopig bij mijn eigen 'vertrouwde' bank ING beleggen. Ik overweeg een NASDAQ tracker voor een bedrag van EUR. 20.000. Dan kan ik kiezen uit LU1829221024 (Lyxor), IE00B53SZB19 (iShares) of DE000A0F5UF5 (iShares).

Ik denk dat ik maandelijks een extra bedrag inleg, maar dat weet ik niet zeker. Volgens de berekening van ING zullen de kosten jaarlijks uitkomen op zo een 170 euro (ongeacht het aantal transacties). Is dit iets waarvan je zou zeggen, dat is best een aardig idee of vind je dit en volslagen idioot plan als je begrijpt wat ik bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:17
kosten tellen toch pas vooral op de lange termijn, dus begin gewoon bij de ING, doe wat ervaring op en stap dan eventueel over naar een andere broker. Het is veel belangrijker om te beginnen dan om de 'perfecte' keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:15

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik zie geen enkele reden waarom deze vraag niet in Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11 zou kunnen. Daarom sluit ik dit topic.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.