Zoals ik al schreef, ik ben het ermee eens dat er bepaalde problemen te koppelen zijn aan neoliberalisme, en dat je moet kijken of dat niet handiger moet worden gedaan. Maar voor complexe problemen een makkelijke schuldige aanwijzen, daar is een naam voor: Populisme.Afas schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:51:
[...]
Wat ik bedoelde te zeggen is dat met de toename van de politieke machtspositie van het Neoliberalisme bestuurlijk, juridisch en financieel de inrichting van veel landen anders is geworden met als gevolg veel meer macht voor grote bedrijven, minder ambtelijke kennis bij de overheid, meer marktwerking en lagere belastingen voor bedrijven en welvarende burgers. Dat is geen mening, dat is redelijk feitelijk te onderbouwen door te kijken naar de inrichting bij de overheid, de geopolitieke macht van grote bedrijven, de ontwikkeling van belastingen, de inrichting van overheidsopdrachten e.d. Daardoor ontstaat natuurlijk ook een grotere klasse die bovengemiddeld baat heeft bij het doorzetten en vergroten van die situatie. Zeker in combinatie met het doorsijpelen van het gedachtengoed in de maatschappij. Daarmee is ook een situatie ontstaan dat een groeiende groep burgers op een bepaalde manier naar de maatschappij, overheid en verzorgingsstaat kijkt die toch een sterke focus op eigenbelang heeft. Het willen behouden van de eigen verworvenheden is daarmee van relatief groter belang geworden dan het in stand houden van bepaalde vangnetten en de rechtsstatelijke basislijn. En dat komt dus zowel door de dominante politieke stroming, de vergrijzing (met vrij natuurlijk toenemend conservatisme) als doordat er relatief meer geld aan de 'strijkstok' blijft hangen van een kleine groep eigenaren van bedrijven en zeer goed verdienende individuen.
Ik neem niemand persoonlijk iets kwalijk want het is een uiting van de ontwikkeling van de maatschappij maar je moet niet vergeten dat dit soort ontwikkelingen met een toenemende ongelijkheid en als je wil 'onderklasse' in de geschiedenis regelmatig een voorbode zijn geweest voor donkere periodes omdat te grote groepen mensen zich onvoldoende gehoord voelden.
Wat deze periode mijn inziens bijzonder maakt is dat het onderscheid veel minder over de traditionele links-rechts as zichtbaar is en voor een aanzienlijk deel vooral veroorzaakt wordt door cultureel conservatieve of progressieve idealen. Deze assen volgen elkaar eigenlijk bij veel partijen niet meer. En daarmee zie je dus - zoals ik al stelde in vorige post - dat mensen partijen steunen die voor een groot deel van de sociaal economische onderwerpen eigenlijk tegengesteld beleid voorstaan afgezet tegen de belangen van een groot deel van de achterban.
Voor de beurs is het daarmee een bijzondere tijd. Enerzijds rijzen de rendementen al jaren de pan uit en tegelijkertijd is het risico op een enorme klap in mijn ogen ook lang niet zo groot geweest. En als die klap er zou komen is dat zo fundamenteel verweven met de hele economie en maatschappij dat het zwarte gat wel eens ongekend diep en lang kan zijn. Want vertrouwen gaat immers te paard en komt te voet.
De grote problemen die we in Europa hebben, en dus relevant voor de beurs, zoals de vergrijzing, hoge schulden, oorlog op ons continent (waarbij Europa weinig kan doen), onze afhankelijkheid van de VS / China, etc, komen niet door neoliberalisme. En natuurlijk proberen populisten daar ook gebruik van te maken. Zo ben ik het ermee eens dat de linkse sociaal economische plannen van de PVV, zoals lagere AOW leeftijd, niet goed zijn voor hun achterban op lange termijn, maar dat is vast niet waar jij op doelde
Want terug naar de beurs, deze nieuwe importheffingen van de VS zullen onze bedrijven pijn gaan doen. We weten al dat tegenheffingen geen optie zijn door de verdeeldheid van de EU, dus tja. Sommige bedrijven hier kunnen profiteren van een grotere focus op kopen binnen de EU (defensie bijvoorbeeld). Maar elk bedrijf wat flink exporteert naar de VS zal de pijn voelen.
:strip_exif()/f/image/g1SaKYfDOiHF9ibnbwJaHfeb.jpg?f=fotoalbum_large)