Nou de onrust in de wereld heeft dit topic ook bereikt in extreme mate lees ik... Grappig dat ik veel raakvlakken zie met mijn eigen zoektocht naar solide investeringen. Hier al een paar keer informatie gehaald m.b.t. mijn wensen om met al deze onzekerheden aan de gang te gaan met een portfolio wat bij mij past. Daar kwam keer op keer een hoop kritiek op omdat ik op de foute plekken zocht en foute afwegingen maakte. Dus een hoop hoofdpijn en gepeins verder besloten om eens wat dingen op te schrijven; deels voor mijzelf, maar deels ook voor mijn wederhelft.
Een deel van dat document is mijn afwegingen, zorgen en voorziene problemen. No worries, ik ben een beetje een zwartkijker (glas is half leeg), maar in de omgang kan ik dat best aardig wegstoppen hoor, dus maak je geen zorgen verder
Wel heel benieuwd wat alle mensen die de (financiele) wereld aardig volgen vinden van dit vertrekpunt. Want ik heb mijn vervolgopties die onderdeel kunnen worden van het portfolio ook al wel uitgewerkt, maar als de basis niet goed is (bijv. omdat ik een essentiele samenhang tussen dingen mis of bepaalde zaken missen) moet ik uiteraard nog wat schaven...
Aanleiding
Er staat geld te snurken op mijn zakelijke rekening. Mijn zakelijke rekening moet een soort bank voor privé worden. En hoe meer geld er op mijn eigen bank staat waar ik privé gebruik van kan maken hoe handiger dat is.
Inflatie
Daar bovenop is geld momenteel in rap tempo zijn waarde aan het verliezen. Ooit is besloten om geld los te koppelen van goud en vanaf dat moment kan er geld bijgemaakt worden zonder dat hier dekking voor is. Dit komt omdat er veel te veel geld bijgedrukt wordt;
Dit veroorzaakt gigantische inflatie. Er wordt vaak gesproken over inflatie van 2 tot 3% (m.u.v. rondom de start van de Oekraïne oorlog). De werkelijke inflatie is vele malen hoger; wellicht stijgen bepaalde dingen die in de berekening van inflatie zitten niet zo hard of worden we voorgelogen. Maar dingen worden rap duurder (skipas in 10 jaar tijd verdubbelt, huizen jaarlijks 7% enz, McDonalds menu in 20 jaar van € 4,50 naar € 12,50 enz).
Ook hebben we te maken met leefstijlinflatie (een elektrische tandenborstel van 100 euro ipv een van plastic van 1 euro, een ontwikkeling op vlak van camera’s waardoor een nieuwe camera geen 1000 euro kost maar 3000 euro, een regendouche i.p.v. een ton met lauw warm water).
Niets doen zorgt er dus voor dat het geld op de zakelijke rekening in waarde verminderd. Bij een huidig rentepercentage van 1,4% en een inflatie van 4% (behoudend geschat) is 100.000 euro op dit moment goed voor de aanschaf van 50.000 broden.
Omdat 30 jaar lang 4% inflatie zorgt voor 3x zo hoge prijzen kost een brood van € 2 over 30 jaar € 6 bij 4% inflatie. De 100.000 euro is door 30 jaar lang rente gestegen naar 150.000 euro, dus 25.000 broden zijn te kopen. Feitelijk is het geld dus 50% minder waard geworden.
Wat je dus ziet is dat mensen investeren in vele zaken die uniek zijn en niet zo gemakkelijk bij te maken; vastgoed, crypto valuta (Bitcoins) en edelmetalen. Deze zijn allemaal ontzettend veel meer waard geworden.
Ook de aandelenkoersen zijn fors gestegen.
Toekomstwensen en baanonzekerheid
Aangezien de ambitie niet is om door te werken tot 72 (of welke leeftijd onze overheid ook heeft) is meer geld hebben om minder te hoeven werken of genoegen te kunnen nemen met een baan die minder inzet, spanning of skills vraagt zeer welkom.
Tel daarbij de opkomst van AI en robots op en niemand weet hoe het gaat. Al claimt bijvoorbeeld Musk dat over 15 jaar werk geen noodzaak meer is;
https://www.ad.nl/tech/el...erken-optioneel~a3faf6d2/
Lijkt me wat overdreven, maar is zeker wel een ontwikkeling die veel impact heeft op mijn werk. Deze ontwikkeling is ook terug te zien op de beurs; de grootste bedrijven van de wereld zijn de grote techbedrijven.
Daarnaast speelt o.a. wetgeving een rol en is het de vraag of mijn inkomen langere tijd zo royaal als nu zal blijven. Voor onszelf speelt dit een grote rol, al maak ik me nog veel meer zorgen over de financiële toekomst van mijn kinderen. Dit vanwege alle zaken die in dit document beschreven worden.
Eigen geld in gevaar
Het geld wat nu op een zakelijke rekening staat is niet volledig gedekt door het deposito garantiestelsel, want deze dekking loopt maar tot € 100.000. Als KNAB failliet gaat is de rest van het geld dus weg. De hele spaarpot is dan weg, alleen de spaarpotjes voor uitgestelde betalingen aan de Belastingdienst en dergelijke is dan over.
Economie in gevaar
De economie van veel landen is in mijn beleving in groot gevaar. Er is niet heel veel aandacht voor, maar het lijkt me overduidelijk. De huidige Nederlands staatsschuld zal t.o.v. het BBP (alles wat in Nederland verdiend wordt) verdubbelen richting 2060 stelt het CPB;
https://www.cpb.nl/system...huld-op-lange-termijn.pdf. Oftewel; de kosten aan rente op deze schulden verdubbeld in die tijd. En dan is de rente momenteel niet eens extreem hoog; mocht die verdubbelen in 2060 is de uitgave aan rente zelfs 4x zo hoog als nu. Dit geld wordt dus niet besteed aan burgers of andere zaken, maar weggegooid omdat je in het verleden te duur geleefd hebt (of positiever gesteld; vooruit geïnvesteerd hebt).
Dit speelt in andere landen ook; Frankrijk zit al boven de 100% en het ultieme voorbeeld is Amerika; ondanks een gigantisch BBP zitten die al op 120%!
USA in gevaar?
Amerika heeft een grote schuld. Dit systeem is voorlopig houdbaar doordat er veel schuldpapieren gekocht worden, o.a. vanwege dat de handel in olie in dollars gaat. Als dit echter om welke reden dan ook minder wordt (of de schuld blijft stijgen) is het zeer de vraag hoe dit afloopt.
Op lange termijn lijkt dit een groot probleem.
En op de korte termijn is het op dit moment ook zeer onduidelijk waar het allemaal heen gaat met Amerika en zijn betrekkingen wereldwijd. Gezien alle onrust is het niet ondenkbaar dast de dollar minder een veilige haven is/blijft dan het was. En dat zou grote gevolgen hebben. Landen verschuiven nu al naar alternatieven zoals goud en andere valuta.
Europa nog meer in gevaar?
Bovenop de potentiële schuldencrisis komt er een immense vergrijzing bovenop, dit zorgt voor een grote financiële impact; er gaat minder belastinggeld binnenkomen en veel meer geld nodig zijn voor pensioenen en medische zorg. Er zijn prognoses die zeggen dat de schulden van Europa over 30 tot 40 jaar op 200 tot 250 procent van het BBP zitten;
https://www.eur.nl/nieuws...-er-niet-rooskleurig-voor
In mijn beleving kan dit alleen tot een groot financieel probleem leiden. Sterker nog; de toekomst van de Euro en de Dollar is daarmee vermoedelijk in gevaar. Wat er gaat gebeuren weet ik niet, maar mega-inflatie en alsmaar toenemende belastingen zijn nog het gunstigste scenario in dat geval. Het meest zwarte scenario is dat valuta’s kapot gaan en het financiële stelsel ‘herstart’ moet worden.
Aangezien er steeds verdere financiële samenwerking is in Europa (denk aan de Euro maar ook het gezamenlijk aangaan van leningen) is het zeer aannemelijk dat als 1 land in grote problemen komt alle landen grote gevolgen zullen ervaren.
Tel hierbij de korte termijn blik van politici en de alsmaar uitdijende overheden aan toe en het is erg lastig voor mij om vertrouwen te hebben in de toekomst. Uitgaan van simpelweg doortrekken van de historische ontwikkelingen lijkt me niet reëel. Dat speelt een grote rol in de afwegingen en twijfels.
Europa lijkt sowieso de slag enigszins te verliezen; gigantische regelgeving en een matige mindset zorgt er gevoelsmatig voor dat Europa steeds verder achterop raakt bij andere werelddelen; Amerika heeft alle big tech met AI, Azië gaat steeds meer voor complexe maakeconomie (de tijd van goedkope plastic ligt achter ons; kijk bijvoorbeeld naar de automarkt).
Auto’s bijvoorbeeld zijn in Europa vele malen duren dan in andere werelddelen door allerlei restricties en eisen vanuit de EU. Maar ook arbeid is ongekend duur, waardoor een grote afhankelijkheid van ‘goedkope’ arbeid is ontstaan; zowel import van (deel)producten als arbeidsmigranten zijn absoluut noodzakelijk geworden om onze economie draaiende te houden.
Te zien is ook in de politiek dat de wereld verdeeld wordt in machtsblokken; Amerika en China verdelen de wereld langzaamaan. En dus bungelt Europa er een beetje bij; Amerika (met fors minder inwoners dan Europa!) is nodig om Rusland te verslaan en China is nodig om te zorgen dat onze consumptie überhaupt op gang kan blijven.
Het voelt al met al of de rek er nogal uit is; Europa is uitgegroeid van een verzameling financieel solide landen tot een maatschappij waar het nooit genoeg is; zelfs vele tweeverdieners hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Hierdoor lijkt de maatschappij nu al verdeeld te zijn in 2 groepen; de sukkels die werken tot ze sterven en hen die het (voorlopig) beter hebben.
Het sociale stelsel staat hiermee voor de komende jaren immens onder druk; de huidige uitgaven moeten naar beneden terwijl nieuwe uitgavenpoten (zoals defensie) opdoemen. Bezuinigingen op o.a. zorg en andere zekerheden zijn dus onvermijdelijk. Dit heeft ook weer consequenties voor de economie.
Conclusie aanleiding
De conclusie lijkt mij dat er een ontwikkeling gaande is die er voor zorgt dat er op korte/middellange termijn inflatie zal zijn en dat geld zodoende minder waardevol wordt. Hier kun je je wellicht tegen indekken als je de juiste keuzes maakt. Hierbij is er echter ook veel afhankelijkheid van wat er allemaal gaande is in de wereld, maar Europa voelt niet als het ultieme werelddeel om vertrouwen in te hebben. Dit omdat Europa gevoelsmatig het verliezende continent is van de veranderingen in de wereldorde en de eigen keuzes.
Er is echter op de lange(re) termijn ook iets gaande waar ik bang voor ben dat de gevolgen erg groot zijn op economisch vlak en dat dat alle vormen van investeringen die te doen zijn in 1 klap mogelijk teniet doen. Dit geldt voor allerlei momenteel cruciale valuta.
Hierdoor zit ik in een spagaat; niets doen is gezien de huidige omstandigheden geen optie, dan verdampt al het spaargeld. Echter wel dingen doen is ook omgeven door vele onzekerheden.