Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 177% gewijzigd door Zr40 op 04-07-2025 20:35 ]
Volgens chatgpt formeel contact, maar vooral eenrichtingsverkeer.Limhes schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:06:
Dus de bedrijfsarts is de enige met wie ze contact moet houden? Niet ook met HR bijvoorbeeld?
[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 05-07-2025 18:12 ]
[ Voor 28% gewijzigd door Rmg op 04-07-2025 17:20 ]
Ik weet niet of het om een werk adres gaat, er dan kan natuurlijk ook bedrijfsvertrouwelijke informatie tussen zitten die jij niet zou mogen lezen. Dat moet je dan wel voor je houden, je wilt de werkgever geen handvatten geven voor iets.vanaalten schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:13:
Ik weet niet hoe goed jullie relatie is, maar wellicht dat het voor je vriendin goed is als ze voorlopig niet meer haar mail leest maar jou dat laat doen. Dan kan jij de relevante berichten filteren van de drammende leidinggevende.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Bedankt voor het delen!Verwijderd schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:20:
***members only***
Dit is helemaal geen mooie ChatGPT vraag, want die kraamt onzin uit.President schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:05:
Overigens is dit echt een mooie chatgpt vraag [...]
Met een vaststellingsovereenkomst (VSO) raak je niet dat sociale vangnet kwijt. Maar eens, dat moet nu nog niet aan de orde zijn. Eerst moet de situatie normaliseren en moet aan herstel gewerkt worden. Op een gegeven moment is het juist misschien wel een optie. Ze krijgt dat een zakje geld mee, heeft recht op WW en kan dan op zoek naar nieuw werk. Maar dan moet ze wel weer zover herstelt zijn dat ze weer aan het werk kan. In de WW heb je een sollicitatieplicht.alex3305 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:27:
[...]
Dit is helemaal geen mooie ChatGPT vraag, want die kraamt onzin uit.
***members only***
Dat is niet zomaar waar. Met een correct opgestelde VSO raak je in beginsel het recht op het sociaal vangnet niet kwijt. Echter is deze werknemer ziek dan zijn de regels anders. Om in aanmerking te komen voor een WW uitkering moet ze direct beschikbaar zijn voor werk, en dat gaat wellicht niet of minder door ziekte. Mocht ze toch een baan vinden en dit om de een of andere reden binnen korte tijd geen doorgang vinden, kan het UWV oordelen dat ze verwijtbaar werkloos is en ze dus geen recht heeft op WW. Ook krijgt ze mogelijk geen ziektewet of vervolguitkering. Dit staat ook op de website van het UWV:Wmm schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 19:57:
Met een vaststellingsovereenkomst (VSO) raak je niet dat sociale vangnet kwijt. [...]
Het is niet voor niets dat zelfs het UWV adviseert dit niet te doen én bij dergelijke situaties juridische hulp te zoeken. Het is makkelijk om te denken dat je er op deze manier vanaf gaat zijn, maar hier kleven enorm veel risico's aan. Niet doen dus.quote: UWVHet is voor een werknemer niet verstandig om tijdens ziekte zomaar ontslag te nemen of akkoord te gaan als een werkgever een ontslag voorstelt. De werknemer krijgt dan mogelijk geen Ziektewet-uitkering.
Wij adviseren de werknemer om in deze situaties juridische hulp in te schakelen. Bijvoorbeeld via het Juridisch Loket of via een advocaat, vakbond of rechtsbijstandsverzekeraar. Werkgevers kunnen voor advies terecht bij hun advocaat of juridisch adviseur.
Zo heb ik het in het verleden opgepakt voor mijn vriendin.vanaalten schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:13:
Ik weet niet hoe goed jullie relatie is, maar wellicht dat het voor je vriendin goed is als ze voorlopig niet meer haar mail leest maar jou dat laat doen. Dan kan jij de relevante berichten filteren van de drammende leidinggevende.
ICE ICE Baby
Allemaal leuk en aardig, maar als ik mijn partner mijn mail laat monitoren en filteren dan word ik direct op staande voet ontslagen ivm vertrouwelijkheid / bedrijfsgeheim.djmuggs schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:52:
[...]
Zo heb ik het in het verleden opgepakt voor mijn vriendin.
Het feit dat je als partner de werkgever duidelijk maakt dat alle communicatie via jou of via bedrijfsarts gaat maakt vaak best wat indruk.
Verder vraag je meteen om haar rust te geven omdat dit ook impact heeft op jullie gezin en niet alleen op de werkgever of werknemer.
Ook aangeven dat als ze hier niet mee akkoord gaan dat er vanuit jullie juridische mogelijkheden zijn om dit verder tegen te gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 05-07-2025 18:15 ]
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Je hoeft toch niet je partners email te lezen? Je partner kan toch aangeven dat alle communicatie via jou verloopt met bijbehorend telefoonnummer. Dan is ze evengoed bereikbaar maar niet via haar zakelijke email of telefoonnummer.VidaR-9 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:39:
[...]
Allemaal leuk en aardig, maar als ik mijn partner mijn mail laat monitoren en filteren dan word ik direct op staande voet ontslagen ivm vertrouwelijkheid / bedrijfsgeheim.
<knip>
[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 05-07-2025 18:16 ]
Maar dat zei @vanaalten wel. En ik blijf erbij dat je het gewoon zelf moet regelen.Supermario16 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:43:
[...]
Je hoeft toch niet je partners email te lezen? Je partner kan toch aangeven dat alle communicatie via jou verloopt met bijbehorend telefoonnummer. Dan is ze evengoed bereikbaar maar niet via haar zakelijke email of telefoonnummer.
Ik kan je vertellen, dat is het niet. Een burn-out is slopend, helemaal wanneer je in deze casus een werkgever hebt die graag het conflict opzoekt in plaats van bij te willen dragen aan een goed herstel. Wanneer je daar zelf tegenin moet gaan schaad je je eigen herstel, maak je fouten waar zo'n werkgever graag misbruik van maakt, en ben je na het tekenen van een VSO nog een jaar ziek thuis. Ask me how I know...
[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 05-07-2025 18:17 ]
Dat kan voorkomen worden door het contact met de werkgever te laten verlopen via privé mailadres. Communicatie via werkadres is voor een zieke werknemer ook extra belastend omdat je dan onbedoeld met allerlei werkgerelateerde mails wordt geconfronteerd, terwijl je eigenlijk even niet aan werk moet denken.VidaR-9 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:39:
[...]
Allemaal leuk en aardig, maar als ik mijn partner mijn mail laat monitoren en filteren dan word ik direct op staande voet ontslagen ivm vertrouwelijkheid / bedrijfsgeheim.
[ Voor 13% gewijzigd door RKD op 04-07-2025 23:07 ]
Dit zet de boel alleen maar verder op scherp. Lijkt me niet verstandig. Als ik werkgever was zou ik dat wel als intimiderend en ongewenste bemoeienis ervaren.djmuggs schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:52:
[...]
Zo heb ik het in het verleden opgepakt voor mijn vriendin.
Het feit dat je als partner de werkgever duidelijk maakt dat alle communicatie via jou (...) gaat maakt vaak best wat indruk.
Verder vraag je meteen om haar rust te geven omdat dit ook impact heeft op jullie gezin en niet alleen op de werkgever of werknemer.
Ook aangeven dat als ze hier niet mee akkoord gaan dat er vanuit jullie juridische mogelijkheden zijn om dit verder tegen te gaan.
Oh ja, joh?
[ Voor 24% gewijzigd door Ardana op 05-07-2025 18:18 ]
Het hangt enorm van de zaak en omstandigheden af. Ik heb helaas een erg ziek teamlid gehad, waarbij we beiden, juist vanwege botsende belangen, er baat bij hadden dat hij ook echt goed ondersteund werd. Zijn vrouw was door haar werk erg thuis in alle verzuimregelgeving, waardoor dat eigenlijk een goed gesprek tussen gelijkwaardige deelnemers was. Uiteraard was ik ook met de persoon zelf in gesprek.Koos Werkloos schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:17:
[...]
Dit zet de boel alleen maar verder op scherp. Lijkt me niet verstandig. Als ik werkgever was zou ik dat wel als intimiderend en ongewenste bemoeienis ervaren.
Ik ben met je eens dat het in de meeste gevallen niet verstandig is om je meteen door een ander te laten vertegenwoordigen.Koos Werkloos schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:17:
Dit zet de boel alleen maar verder op scherp. Lijkt me niet verstandig. Als ik werkgever was zou ik dat wel als intimiderend en ongewenste bemoeienis ervaren.
[ Voor 4% gewijzigd door Dido op 05-07-2025 11:22 ]
Ik zet niks op scherp, je komt op voor het belang van je partner en je gezin.Koos Werkloos schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:17:
[...]
ICE ICE Baby
Mijn partner en mijn gezin, dus ook mijn zaken als we hier beide onder lijdenVidaR-9 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:39:
[...]
<knip>
[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 05-07-2025 18:19 ]
ICE ICE Baby
Helaas wel..Dido schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:14:
[...]
Oh ja, joh?
Je klinkt als iemand die geen idee heeft wat een burn-out is.
Heb je ook nog een interessante visie over wat het door de werknemer als intimiderend ervaren contact zelf met de werkrelatie doet?Koos Werkloos schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:17:
[...]
Dat ligt echt aan de bedrijfsarts. Zelf heb ik die ervaring juist helemaal niet; had oprecht het gevoel dat de bedrijfsarts het beste met mij voor had.Limhes schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:26:
Waar ze wel bang voor is, is dat de bedrijfsarts partijdig is en haar klachten evt. bagatelliseert. Hoe schatten jullie dat in? Mij lijkt dat onwaarschijnlijk, maar we horen ook andere verhalen. Moet ze gewoon open en eerlijk zijn? Het lastige is, is dat zij iemand is die heel sterk en zelfverzekerd overkomt, terwijl ze van binnen van de ene paniekaanval naar de andere vliegt.
Geen punt hoor; de discussie eromheen is juist weer heel nuttig. En volgens mij is een belangrijke reden waarom mensen in een burnout terecht kunnen komen, juist ook weer omdat ze tegen zichzelf zeggen dat ze maar gewoon moeten doorduwen en zich niet moeten aanstellen.VidaR-9 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:14:
[...]
Off-topic, maar excuses aan TS of anderen - dat deel van mijn reactie was wat onbehouwen en ondoordacht.
Ik denk dat het ervan afhangt of het prive of zakelijke mail betreft.VidaR-9 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:39:
[...]
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Hier sluit ik me bij aan, ik heb met mijn bedrijfsarts dezelfde ervaring. Ik kende haar al vanuit mijn leidinggevende rol, toen vond ik haar al heel zuiver en waar nodig transparant, maar toen ik als ik zieke werknemer met haar te maken kreeg was ze erg prettig. Zij zorgde voor de juiste temporisering (ik wilde zelf veel te snel). Geen burn-out overigens, andere situatie. Maar ik kan van beide kanten uit zeggen dat dus echt niet alle bedrijfsartsen alleen maar in het (kortere termijn) voordeel van de werkgever handelen.VidaR-9 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:27:
[...]
Dat ligt echt aan de bedrijfsarts. Zelf heb ik die ervaring juist helemaal niet; had oprecht het gevoel dat de bedrijfsarts het beste met mij voor had.
Vergeet het 'niet kunnen' niet. Bij mijn partner was haar burnout zo heftig dat ze uitval van spieren kreeg. Af en toe had ze moeite met lopen en moest ik haar bijv in en uit de douche helpen.VidaR-9 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:14:
Maar je hebt gelijk. Dat ik het op die manier (zonder partner te betrekken) heb gedaan betekent niet dat dit voor anderen ook de beste manier is.
Ik heb in het verleden de nodige ervaring met bedrijfs/keuringsartsen gehad en dat zijn eigenlijk altijd redelijke en meelevende mensen geweest. In het geval een bedrijfsarts op een gegeven moment toch de zaak onredelijk inschat, bijvoorbeeld tegen advies huisarts in, dan is er altijd nog de optie om via UWV een deskundigenoordeel aan te vragen.Limhes schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:26:
Waar ze wel bang voor is, is dat de bedrijfsarts partijdig is en haar klachten evt. bagatelliseert. Hoe schatten jullie dat in? Mij lijkt dat onwaarschijnlijk, maar we horen ook andere verhalen. Moet ze gewoon open en eerlijk zijn? Het lastige is, is dat zij iemand is die heel sterk en zelfverzekerd overkomt, terwijl ze van binnen van de ene paniekaanval naar de andere vliegt.
Ik wil op basis van wat TS zegt best geloven dat de werkgever van zijn vriendin niet de sympatiekste is. Maar uiteindelijk zullen ze toch samen uit deze situatie moeten zien te komen. Als de partner zich er tegenaan gaat bemoeien van "Hé werkgever, beter laat je mijn vriendin met rust!!!", dan compliceert dat de al zo lastige situatie alleen maar verder. En daar gaat de vriendin van TS (en TS zelf) ook weer last van krijgen.Yucon schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:21:
[...]
Heb je ook nog een interessante visie over wat het door de werknemer als intimiderend ervaren contact zelf met de werkrelatie doet?
En, even doorpakkend, wie van de twee partijen in deze situatie de verstandigste zou moeten zijn? Het bedrijf voor wie dit als een zakelijk iets geldt dat men waarschijnlijk zelfs al vaker bij de hand gehad heeft, of de werknemer die emotioneel toch al volledig in de knoop zit?
Nee, natuurlijk hoe je niet toe te kijken, maar je kan best een rol spelen in de situatie zonder tussen je vriendin en haar werkgever te komen te staan. Je vriendin en haar werkgever zullen het onderling met elkaar moeten regelen (de werkgever heeft tenslotte een arbeidsovereenkomst met je vriendin, niet met jou). Bemoeienis van een partner, familieleden, etc., hoe goed bedoeld ook, helpt daar niet bij. Doet me echt een beetje denken aan mijn schooltijd, ruzies liepen toen ook altijd alleen maar verder uit de hand als er ouders, broers, vriendjes uit de buurt etc. werden opgetrommeld.djmuggs schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:24:
[...]
Mijn partner en mijn gezin, dus ook mijn zaken als we hier beide onder lijden
Moet ik dan maar toekijken hoe een werkgever mijn partner, gezin en mij dus ook uiteindelijk over de rand duwd.
Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever zoiets op prijs stelt, dus het zal niet helpen.djmuggs schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:23:
[...]
Ik zet niks op scherp, je komt op voor het belang van je partner en je gezin.
Blijkbaar heb jij nog nooit in deze situatie gezeten en heb je geen idee wat een burn-out allemaal doet.
Geloof me dat de werkgever het echt geen probleem vond aangezien mijn vriendin op dat moment niet eens in staat was om zich ziek te melden.Koos Werkloos schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:58:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat een werkgever zoiets op prijs stelt, dus het zal niet helpen.
ICE ICE Baby
Tip, bereid (samen) het gesprek met de bedrijfsarts voor. Dit om te voorkomen dat je vriendin belangrijke details vergeet te vertellen (bijvoorbeeld over de paniekaanvallen). Daarnaast, niet onverstandig als ze een kopie (op papier) van alle communicatie met die vervelende leidinggevende meeneemt, zodat ze deze kan overleggen, mocht ze de wijze en frequentie van communicatie met haar werkgever willen bespreken (lijkt me niet onverstandig).Limhes schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:26:
Allen: hartelijk dank. Alle input, maar vooral ook de discussie, helpt mij enorm en ook mijn vriendin die zojuist jullie reacties heeft gelezen. Het is voor haar nu een stuk makkelijker om grenzen te stellen en haar gesprek met de bedrijfsarts voor te bereiden (dat volgt komende woensdag).
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Het zal, zoals altijd, aan de arts liggen. Maar ik herken mezelf hierin en de bedrijfsarts die ik had toen ik vastliep wist daar moeiteloos doorheen te prikken. Ik had weliswaar een lijstje met dingen die ik wilde noemen voorbereid, maar voor hem woog nog veel meer mee hoe ik het vertelde. Want 'ik moest dit' en 'ik moest dat' van mezelf. Waarop de bedrijfsarts zei: jij moet in ieder geval 6 weken helemaal niks. En dan kijken we verder.Limhes schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:26:
EP
Normaal gesproken heb je om.de.1,5.maand.ofzo een gesprek met de bedrijfsarts. Het is ook heel normaal om.minstrn 2x.per.maand een gesprek met iemand HR te hebben.Limhes schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:06:
Dus de bedrijfsarts is de enige met wie ze contact moet houden? Niet ook met HR bijvoorbeeld?
Bedrijfsmail laten lezen door een buitenstaander?vanaalten schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:13:
Het lijkt mij niet handig om wie dan ook te negeren eerlijk gezegd.Limhes schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:06:
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Zal vast overbodig zijn, maar eerste wat in mij opkomt is: " Je vriendin steunen en bijstaan". Dit zijn hele nare dingen.Hoe kan ik haar hier nu het beste mee helpen? Aan wie moet ze verantwoording afleggen? Haar baas? HR? Bedrijfsarts? En wie mag ze (tijdelijk) negeren als ze dat nodig heeft?
[ Voor 77% gewijzigd door ZieMaar! op 16-07-2025 21:31 ]
☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant
Sony A7 iv en wat recycled glas
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq