Ik zit zelf ook bij BND, maar dan voor m'n pensioen. Toen ik hiermee begon eind 2024 had ik gekeken naar wat een bekende van mij had gedaan. Hij zat 100% in Unhedged dus had ik dat ook gedaan. Nu twijfel ik of het een slimme keus was en of het niet beter is om te switchen naar Modelportefeuille Zeer Offensief in de verhouding:
- 45% BND Wereld Indexfonds Hedged
- 32% BND Wereld Indexfonds Unhedged
- 11% BND Small Cap Wereld Indexfonds Carbon Screened
- 12% BND Emerging Markets Indexfonds
Als ik dit wil doen, wordt mijn vermogen herverdeeld over deze fondsen. Vervolgens zie ik het onderstaande staan:
Effect van de kosten
In de tabel hieronder ziet u wat het effect is van de verwachte kosten op de eindwaarde en het rendement van uw rekening. Hierbij is van een voorbeeldrendement van 4% uitgegaan.
Eindwaarde beleggingen zonder kosten: € 420.475
Eindwaarde beleggingen met kosten: € 364.999
Totale impact kosten op rendement: € 55.477
Rendement per jaar voor kosten: 4,00%
Rendement per jaar na kosten: 3,11%
Procentuele impact kosten op rendement: 0,89%
Standaard gaan ze uit van 4% rendement, maar als ik de impact zie is dat toch best wel fors (of zo ziet het eruit). Ik twijfel of ik moet switchen naar Zeer Offensief of dat ik 100% in Unhedged moet blijven zitten. Maar met 100% Unhedged mis je wel bepaalde regio's.
Ik heb Google Gemini ook gevraagd naar meer info (ik weet dat dit soms onjuist kan zijn). Die komt met de volgende conclusie:
Mijn conclusie
Als je echt zeer offensief wilt zijn voor je pensioen, is de overstap naar de Modelportefeuille Zeer Offensief meestal de betere zet. Niet alleen voor de extra spreiding (Small Caps/EM), maar vooral vanwege de lagere servicekosten. In de beleggingswereld zijn kosten de enige factor waar je direct controle over hebt; een lagere fee is gegarandeerd meer rendement.
Wat is hier verstandig? Ik zit nog in mijn begin jaren (33jr) en ik wil tot m'n pensioen inleggen.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x