Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:06
sanook schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:36:
[...]

Goede keus! Waarom ING? Omdat je daar al een betaalrekening hebt? Anders zou je kunnen overwegen om de NT fondsen via ABN te doen. Die zijn sowieso iets goedkoper én ze hebben 2 goedkopere varianten, zie https://www.financieelona...sen-beschikbaar-via-saxo/
Ze heben (af en toe?) akties voor het openen van een nieuwe betaal- en/of beleggingsrekening. Ik heb dit laatst kunnen doen met in totaal 175 euro bonus.
Ik heb al een betaalrekening bij de ING inderdaad :). Bedankt voor je tip, deze had ik ook gezien. Echter vind ik het prima om het tegen iets hogere kosten bij de ING te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
NMMNG schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:40:
Hoe kun je uitrekenen hoeveel kosten je betaald?

Voorbeeld:
50,000 belegd tegen 0,08% kosten per jaar
Precies zo simpel als dat het er staat: 50.000 * (0,08 / 100) = 40 euro. En dit neemt natuurlijk ieder jaar toe of af, afhankelijk van de waarde van je belegd vermogen (wat in kas zit telt niet mee).

[ Voor 18% gewijzigd door flo_ op 27-08-2025 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:57
The Third Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:38:
@ColeJ je zit met elk beleggingsfonds met minstens 1 kantoordag verwerkingstijd. Vaker wel dan niet is het 2 dagen. Op z'n snelst had je dus nooit, met de handelsdag op woensdag, iets later nog kunnen meepakken, bij Meesman of waar dan ook. Als je dat wel zou willen moet je voor ETF's gaan.

Ik kan me enerzijds er wel iets bij voorstellen dat Meesman ergens een rekening courant gebruikt die ECB rente vangt, maar anderzijds is het erg moeilijk zoiets te implementeren dat sneller zou werken. Veel reguliere brokers doen er ook een dag over om je geld uit te keren. Kan ook betekenen dat er standaard op die manier van geprofiteerd wordt, maar veel vaker is het gewoon log en ouderwets ingericht.
Precies. Het aankopen en verkopen van NT fondsen via je grootbank zit ook een paar dagen vertraging in.

Bij Meesman uiteraard iets meer vertraging want die verzamelen (denk ik) alle orders om zo intern tegen elkaar weg te boeken (denk ik) om op transactiekosten te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:19
@R.van.M daar doelde ik ook op, maar dat verklaart niet waarom Meesman als ze op vrijdag handelen, dinsdag of woensdag het geld hebben, het vrijdag pas uitkeren. Dat uitkeren is al een bundel en er valt niet meer dan dat te combineren lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:23

Qwerty-273

Meukposter

Meesman is kwa personeel een kleine partij, ik kan mij goed voorstellen dat ze een vast schema hanteren kwa bepaalde werkzaamheden en processen die doorlopen moeten worden. Met daarbij ook voldoende ruimte om andere kantoorperikelen aan te kunnen pakken zonder dat het schema per week anders in elkaar zit (en de klanten niet meer een vast schema kunnen verwachten).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

The Third Man schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:12:
@R.van.M daar doelde ik ook op, maar dat verklaart niet waarom Meesman als ze op vrijdag handelen, dinsdag of woensdag het geld hebben, het vrijdag pas uitkeren. Dat uitkeren is al een bundel en er valt niet meer dan dat te combineren lijkt me?
Meesman lijkt meer gestoeld op de pensioen beleggings organisaties, die werken allemaal op zo’n manier.

Vaste dagen in de week/maand voor alle vaste acties.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Meesman lijkt meer gestoeld op de pensioen beleggings organisaties, die werken allemaal op zo’n manier.

Vaste dagen in de week/maand voor alle vaste acties.
Inderdaad, het lijkt een beetje op passief beleggen :)

• ColeJ
geenstijl schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:20:
[...]
Ik heb het geld van verkopen tot nu toe altijd op donderdag op de rekening gehad. Op zich vind ik dat qua verwerkingstijd best prima.
Tot op heden nog niets ontvangen. Hopelijk komt het straks nog zodat ik snel bij ING kan instappen.

EDIT: Geld ontvangen van Meesman en direct 3 orders bij ING ingelegd om de NT fondsen te kopen :)

[ Voor 12% gewijzigd door ColeJ op 28-08-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:02
Weet iemand hier of er een broker bestaat waarbij je onder één beleggingsrekening diverse subrekeningen/aparte potjes kan plaatsten? Zoals met spaarpotjes van ING.

Ik heb namelijk een stuk of 4-5 verschillende doelen die ik graag gescheiden houd. Geen zin in een Excel administratie en zou de belastingaangifte ook vergemakkelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:06
Atomius schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:28:
Weet iemand hier of er een broker bestaat waarbij je onder één beleggingsrekening diverse subrekeningen/aparte potjes kan plaatsten? Zoals met spaarpotjes van ING.

Ik heb namelijk een stuk of 4-5 verschillende doelen die ik graag gescheiden houd. Geen zin in een Excel administratie en zou de belastingaangifte ook vergemakkelijken.
In welke zin maakt het je belastingaangifte makkelijker: box 3 is box 3, daar gaat niet iemand een belastingvrije box 4 bijtoveren ;)

Dit neigt trouwens naar actief beleggen (de ene maand meer dan de andere, andere fondsverdeling, andere horizon) Pas maar op dat je geen ban krijgt :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:15

G83

Atomius schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:28:

Bij brand new day kan je zo veel rekeningen maken als je wil. Niet echt een broker, wel een prima oplossing voor passief beleggen met meerdere potjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Sammy_tukker schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:20:
[...]

In welke zin maakt het je belastingaangifte makkelijker: box 3 is box 3, daar gaat niet iemand een belastingvrije box 4 bijtoveren ;)
Dat je niet van meerdere rekeningen de boel hoeft op te geven, houdt het overzichtelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:49
Ik ben een simpele belegger. Ik koop elke maand braaf via degiro VWRL en herinvesteer mijn dividend.

Nu heeft degiro besloten de kernselectie aan te passen zodanig dat alleen etfs verhandeld op tradegate daar nog onder vallen.

De vraag is nu: wat moet ik doen? Gewoon blijven aankopen tegen een hoger tarief op de Amsterdamse beurs of overstappen en zo ja, waar dan heen?

Ik heb ook zitten kijken naar Meesman. Het is natuurlijk niet hetzelfde maar het doodsimpele set and forget principe spreekt me wel aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
FrankoNL schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:47:
Ik ben een simpele belegger. Ik koop elke maand braaf via degiro VWRL en herinvesteer mijn dividend.

Nu heeft degiro besloten de kernselectie aan te passen zodanig dat alleen etfs verhandeld op tradegate daar nog onder vallen.

De vraag is nu: wat moet ik doen? Gewoon blijven aankopen tegen een hoger tarief op de Amsterdamse beurs of overstappen en zo ja, waar dan heen?

Ik heb ook zitten kijken naar Meesman. Het is natuurlijk niet hetzelfde maar het doodsimpele set and forget principe spreekt me wel aan.
Er schijnt ergens een startpost te zijn waar dit soort dingen in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
R.van.M schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

Er schijnt ergens een startpost te zijn waar dit soort dingen in staan.
Niet perse want hier is nu de situatie ontstaan dat degiro de transactiekosten voor mijn specifieke aankopen opeens verdrievoudigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
@FrankoNL per se wel, want je kan met de links uit de startpost een overzichtje vinden cq maken wat zinvol is om te doen. Met name de Beste ETF van Mr FOB en IndexfondsenVergelijken zijn ideale tools hiervoor.

Je kan het namelijk in allerlei gradaties overwegen:

- AMS blijven gebruiken en de transactiekosten voor lief nemen
- TradeGate voortaan gebruiken
- Een andere ETF nemen, los je ook gelijk de extra stap van het dividend herinvesteren op
- Een andere instelling gebruiken, je noemde zelf al Meesman en dus ook een andere fondskeuze

Wat ik zelf zou aanraden is het niet benaderen als ‘ik zit al met fonds X bij broker Y’ maar als een schone lei. Tenzij je echt belangrijk vindt om alles zoveel mogelijk bij hetzelfde te houden, maar vaker wel dan niet werkt dat je meer tegen dan dat het je helpt.

Een niet onbelangrijk detail in het plaatje is namelijk het dividendlek wat je sowieso bij VWRL extra herhalende kosten oplevert, dus als die hogere transactiekosten (die slechts eenmalig zijn) je al motiveren om te gaan heroverwegen dan zouden herhalende kosten alleen maar meer motivatie moeten geven.

[ Voor 16% gewijzigd door The Third Man op 30-08-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
The Third Man schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:13:
@FrankoNL per se wel, want je kan met de links uit de startpost een overzichtje vinden cq maken wat zinvol is om te doen. Met name de Beste ETF van Mr FOB en IndexfondsenVergelijken zijn ideale tools hiervoor.

Je kan het namelijk in allerlei gradaties overwegen:

- AMS blijven gebruiken en de transactiekosten voor lief nemen
- TradeGate voortaan gebruiken
- Een andere ETF nemen, los je ook gelijk de extra stap van het dividend herinvesteren op
- Een andere instelling gebruiken, je noemde zelf al Meesman en dus ook een andere fondskeuze

Wat ik zelf zou aanraden is het niet benaderen als ‘ik zit al met fonds X bij broker Y’ maar als een schone lei. Tenzij je echt belangrijk vindt om alles zoveel mogelijk bij hetzelfde te houden, maar vaker wel dan niet werkt dat je meer tegen dan dat het je helpt.

Een niet onbelangrijk detail in het plaatje is namelijk het dividendlek wat je sowieso bij VWRL extra herhalende kosten oplevert, dus als die hogere transactiekosten (die slechts eenmalig zijn) je al motiveren om te gaan heroverwegen dan zouden herhalende kosten alleen maar meer motivatie moeten geven.
Wat bedoel je precies met de schone lei? Dus stel ik besluit iets anders te gaan doen: bedoel je dan alles verkopen en ergens anders opnieuw beginnen of laten staan om vervolgens ergens anders verder te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:54
FrankoNL schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:47:

Simpel gezegd wordt VWRL via AMS bij de Giro nu een stuk duurder dan de NT fondsen bij je huisbank. Deze fondsen hebben een vergelijkbare spreiding en dus rendement. Het gat wordt iets kleiner wanneer je dus Tradegate met lagere volumes accepteert als risico. Evengoed blijft VWRL via IBKR nog steeds goedkoper dan VWRL via de Giro. Daar is echter de interface ingewikkelder. Kortom bankier je bij een van de grote banken in Nederland zou ik in jou situatie overwegen om over te stappen op de NT fondsen. Dat is eenvoudig en in alle gevallen goedkoper dan VWRL. Zeker met je in achterhoofd dat de kosten voor aankoop en beheer van deze fondsen de laatste jaren gelijk zijn gebleven in plaats van oplopen zoals bij VWRL via de De Giro.

[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 30-08-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:27:
Meesman is kwa personeel een kleine partij, ik kan mij goed voorstellen dat ze een vast schema hanteren kwa bepaalde werkzaamheden en processen die doorlopen moeten worden. Met daarbij ook voldoende ruimte om andere kantoorperikelen aan te kunnen pakken zonder dat het schema per week anders in elkaar zit (en de klanten niet meer een vast schema kunnen verwachten).
Er is toch geen persoon nodig om die overboekingen te doen, mag ik hopen? Dat zal gewoon geautomatiseerd zijn. Mijn indruk is altijd geweest dat alle acties bij Meesman met opzet "lang" duren, om het passieve karakter van hun aanbod te benadrukken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:14
49euro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

Simpel gezegd wordt VWRL via AMS bij de Giro nu een stuk duurder dan de NT fondsen bij je huisbank. Deze fondsen hebben een vergelijkbare spreiding en dus rendement. Het gat wordt iets kleiner wanneer je dus Tradegate met lagere volumes accepteert als risico. Evengoed blijft VWRL via IBKR nog steeds goedkoper dan VWRL via de Giro. Daar is echter de interface ingewikkelder. Kortom bankier je bij een van de grote banken in Nederland zou ik in jou situatie overwegen om over te stappen op de NT fondsen. Dat is eenvoudig en in alle gevallen goedkoper dan VWRL. Zeker met je in achterhoofd dat de kosten voor aankoop en beheer van deze fondsen de laatste jaren gelijk zijn gebleven in plaats van oplopen zoals bij VWRL via de De Giro.
De interface van IBKR is goed te doen, hoor zeker als je gebruik maakt van de Client Portal of Global Trader app op je telefoon. Het enige wat ik even wennen vond was dat IBKR aparte symbols (codes) hanteert voor beurzen, maar daar zijn voldoende tooltjes te vinden die je hier de weg in wijzen.

Ik zou niet zo snel meer terug willen naar een andere broker heel eerlijk gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABCstabiel
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-09 10:10
49euro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:04:
[...]

Zijn de NT fondsens bij de huisbank zo goedkoper. Zelf zit ik te kijken naar NT fondsen bij ABN AMRO. Volgens Indexfondsenvergelijker zijn de servicekosten 0,05%, maar op het tarievenoverzicht van ABN AMRO zie ik 0,2%. Maakt een wezenlijk verschil. Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:19
ABCstabiel schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:42:
[...]

Zijn de NT fondsens bij de huisbank zo goedkoper. Zelf zit ik te kijken naar NT fondsen bij ABN AMRO. Volgens Indexfondsenvergelijker zijn de servicekosten 0,05%, maar op het tarievenoverzicht van ABN AMRO zie ik 0,2%. Maakt een wezenlijk verschil. Of mis ik iets?
Die servicekosten zijn per kwartaal dacht ik.

Dus 0,20% per jaar + kosten van NT fondsen

En kosten voor betaalrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
FrankoNL schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:21:
Wat bedoel je precies met de schone lei? Dus stel ik besluit iets anders te gaan doen: bedoel je dan alles verkopen en ergens anders opnieuw beginnen of laten staan om vervolgens ergens anders verder te gaan?
Ik doelde op de strategie bepalen voor toekomstige investeringen. Eventueel migreren zou ook zinvol kunnen zijn maar dat verdient wel een specifieke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Nu online
Weet iemand wanneer Meesman in de praktijk uitbetaald. Heb afgelopen woensdag wat verkocht en heb vrijdagmorgen het geld nodig. Op de website staat drie werkdagen en uiterlijk vrijdag, dus hoe gaat dat in de praktijk?

[ Voor 8% gewijzigd door Pexow op 31-08-2025 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Pexow schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:03:
Weet iemand wanneer Meesman in de praktijk uitbetaald. Heb afgelopen woensdag wat verkocht en heb vrijdagmorgen het geld nodig. Op de website staat drie werkdagen en uiterlijk vrijdag, dus hoe gaat dat in de praktijk?
Vorig jaar heb ik op vrijdag 09-08-2024 en vrijdag 06-09-2024 verkocht en kreeg ik op donderdag 15-08-2024 en donderdag 12-09-2024 op mijn rekening gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Meesman doet toch alleen vrijdag mutaties? dus je order van woensdag is dan waarschijnlijk vrijdag uitgevoerd.
Dus vrijdag+3 werkdagen is dan je verwachtingsmoment.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 31-08-2025 16:53 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xboxser
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-09 17:31
NMMNG schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:40:
Hoe kun je uitrekenen hoeveel kosten je betaald?

Voorbeeld:
50,000 belegd tegen 0,08% kosten per jaar
ik vind daarin https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ een goede vergelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kosten hangen wel weer af van je fictieve koers stijging percentage over de komende 30 jaar die je kiest, hoe meer koers stijging, hoe meer kosten. :p

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Zie het bericht van ColeJ op de vorige pagina. Maar wat hierboven al gezegd wordt, vrijdag is de handelsdag bij Meesman, niet woensdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:40

itarix

404 soul not found

Begrijpt er iemand hoe het nou precies zit met de goedkopere NT fondsen?

Uit dit artikel blijkt dat het 0.05% goedkoper kan bij ABN
https://www.financieelona...oedkoper-en-nieuwe-namen/

Maar het lijkt hetzelfde fonds te zijn alleen zijn de delen goedkoper (dus gewoon meer delen kopen?)

Nieuw:
https://fondsen.abnamro.nl/fundscreener/en/fund/NL0013654742

Oud:
https://fondsen.abnamro.nl/fundscreener/en/fund/NL0011225305

Het verschil in de ongoing cost is 0.05% per jaar en de transfer kosten om het om te zetten naar het nieuwe fonds is met ABN basic eenmalig 0.02%.

Als dat klopt en er is verder niks slechter dan ben je gek om het niet te doen of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
TER is wat de waarde van het fonds drukt, niet of de delen goedkoper/duurder zijn. Als je 10x een ETF met 0,1% TER voor 10 euro koopt of 1x een ETF met dezelfde TER voor 100 euro maakt voor je kosten geen verschil.

Anders gezegd de TER slaat altijd direct op je belegd vermogen ongeacht hoeveel stukken dat zijn en hun prijs enzovoort.

Dus ja het is inderdaad een logische keuze om over te stappen, als je dat naadloos kan doen zonder uit de markt te zijn. Ben je dat wel dan is de kans wel aanwezig dat je meer verlies draait op de heraankoop dan dat je met de bespaarde TER terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:29
itarix schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:00:
Begrijpt er iemand hoe het nou precies zit met de goedkopere NT fondsen?

Uit dit artikel blijkt dat het 0.05% goedkoper kan bij ABN

Maar het lijkt hetzelfde fonds te zijn alleen zijn de delen goedkoper (dus gewoon meer delen kopen?)

Nieuw:
https://fondsen.abnamro.nl/fundscreener/en/fund/NL0013654742

Oud:
https://fondsen.abnamro.nl/fundscreener/en/fund/NL0011225305

Het verschil in de ongoing cost is 0.05% per jaar en de transfer kosten om het om te zetten naar het nieuwe fonds is met ABN basic eenmalig 0.02%.

Als dat klopt en er is verder niks slechter dan ben je gek om het niet te doen of mis ik iets?
Wat ik heb gedaan is voor nieuwe transacties de nieuwe goedkopere fonds kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004

sanook

_/-\o_

itarix schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:00:
Die kosten die je ziet als je de switch in de app door wilt voeren (0,02% ongeveer) dat zijn interne kosten van het fonds oid, is wel een beetje verwarrend dus ik heb hier zelf over gebeld met ABN. Jij betaalt 0% kosten voor een switch. Ik heb dit zelf net gedaan en heeft mij niets gekost. De ene dag worden je oude stukken verkocht voor bedrag x, 1 dag later worden de nieuwe stukken gekocht voor bedrag x. Je bent dus wel 1 dag uit de markt

[ Voor 3% gewijzigd door sanook op 31-08-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:29
WEBN/WEBG hebben een mooie TER. Daardoor ook populair bij Mr FOB.
Amundi geeft op hun website aan dat ze niet aan ESG uitsluitingen doen.
Echter via Reddit gelezen dat zij bijv. Lockheed niet aankopen. Dat lijkt dus wel een ESG uitsluiting.
Ik heb zojuist de holdings gedownload van de Amundi site en kan inderdaad Lockheed niet vinden.
Is dit voor jullie nog van invloed omdat Amundi dus wel aan enige uitsluiting doet en daarmee niet 100% de index volgt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Roodey schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:00:
Echter via Reddit gelezen dat zij bijv. Lockheed niet aankopen. Dat lijkt dus wel een ESG uitsluiting.
Ik heb zojuist de holdings gedownload van de Amundi site en kan inderdaad Lockheed niet vinden.
Dat is dan eerder het gevolg van nationale regelgeving dat je (als financiële instelling) niet in bedrijven kan beleggen die clustermunitie maken.
https://www.afm.nl/nl-nl/...ktmisbruik/clustermunitie
https://www.clusterconvention.org/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Qwerty-273 schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:19:
[...]

Dat is dan eerder het gevolg van nationale regelgeving dat je (als financiële instelling) niet in bedrijven kan beleggen die clustermunitie maken.
https://www.afm.nl/nl-nl/...ktmisbruik/clustermunitie
https://www.clusterconvention.org/
Ok dank voor je reactie. Dit komt dan omdat Amundi EU/FR is?
Want in de holdings van VWCE (US) staat Lockheed gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
Wat vinden jullie van dit van plan?

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Je zal daar voor de exacte oorzaak toch bij Amundi moeten aankloppen. Maar ook Frankrijk is (net zoals Nederland) tegen clustermunitie en heeft regelgeving voor financiële instellingen daar omtrent.
https://www.diplomatie.go...nating-cluster-munitions/

Lockheed Martin lijkt namelijk wel in de Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap-index te zitten.
https://www.solactive.com...e-date-7th-august-2025-2/
https://www.solactive.com...e-date-7th-august-2025-3/

--

Uit het prospectus van Amundi Prime All Country World UCITS ETF
The Sub-Fund will not hold any securities of companies involved in the production or sale of controversial weapons as defined in “Replication Methods for Passively Managed Sub-Funds”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Ik zou wel een duit in het zakje willen doen dat een 'mooie TER' niet alles is. Ook bij Mr FOB zie je wat discussie voorbij komen over tracking error tot dusver.
Is dit voor jullie nog van invloed omdat Amundi dus wel aan enige uitsluiting doet en daarmee niet 100% de index volgt?
Ik zou toch voorzichtig willen gokken dat een aanzienlijk deel hier zelfs in beperkt ESG-uitsluitende fondsen zit (NT voorop) of anders er niet warm of koud van wordt als een aandeel om zo'n reden wordt buitengesloten. En dat het menigeen gaat om het zo goed mogelijk volgen van de markt, niet per se de index (dat is niet meer dan het instrument). In dat opzicht is een tracking error makkelijk van grotere invloed dan een aandeel als Lockheed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Amundi geeft op hun website aan dat ze niet aan ESG uitsluitingen doen.
Ik zou alleen verder kijken dan alleen die mooie TER en wat kleine uitsluitingen. Het fonds presteert op dit moment onder hun eigen gestelde benchmark en doet dat ook nog eens fors minder. Daar heb ik recent nog wat over geschreven hier in dit topic met de specifieke getallen daarbij :)

Het werkelijke rendement is dus minder dan wat je zou mogen verwachten. Wellicht dat ze met de tijd het beter op orde hebben maar nu is het niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
Miki schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:14:
[...]

Ik zou alleen verder kijken dan alleen die mooie TER en wat kleine uitsluitingen. Het fonds presteert op dit moment onder hun eigen gestelde benchmark en doet dat ook nog eens fors minder. Daar heb ik recent nog wat over geschreven hier in dit topic met de specifieke getallen daarbij :)

Het werkelijke rendement is dus minder dan wat je zou mogen verwachten. Wellicht dat ze met de tijd het beter op orde hebben maar nu is het niet best.
Ik heb jouw post destijds gezien. Dat was een mooie post die verder kijkt dan alleen de TER.
Echter als ik de link naar Amundi volg zie ik 1Y performance van: 17,54% (WEBN) vs 17,48% (index). Ook YTD doet WEBN het 0,01% beter.
Alleen bij ALL loopt WEBN 0,14% achter t.o.v. de index.
Kan het zijn dat dit opstartproblemen (bijv. vanwege sampling / fund size) zijn geweest?

Invesco FWIA (FTSE All World) heb ik ook nog even bekeken, maar die presteert flink slechter dan de index en valt af ondanks de lagere TER dan VWCE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:00
En dan heb je ook nog te maken met leen opbrengsten bij IBKR, die kunnen groter zijn dan de tracking error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
The Third Man schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:38:
@ColeJ je zit met elk beleggingsfonds met minstens 1 kantoordag verwerkingstijd. Vaker wel dan niet is het 2 dagen. Op z'n snelst had je dus nooit, met de handelsdag op woensdag, iets later nog kunnen meepakken, bij Meesman of waar dan ook. Als je dat wel zou willen moet je voor ETF's gaan.

Ik kan me enerzijds er wel iets bij voorstellen dat Meesman ergens een rekening courant gebruikt die ECB rente vangt, maar anderzijds is het erg moeilijk zoiets te implementeren dat sneller zou werken. Veel reguliere brokers doen er ook een dag over om je geld uit te keren. Kan ook betekenen dat er standaard op die manier van geprofiteerd wordt, maar veel vaker is het gewoon log en ouderwets ingericht.
Ik ben inmiddels overgestapt naar ING om daar NT fondsen te kopen. 28 augustus heb ik 3 orders geplaatst en deze zijn op dit moment nog niet uitgevoerd. Volgens de helpdesk van ING duren NT fondsen altijd "lang" en ligt dat aan NT en niet aan ING.

Oftewel, ik ben nu wel sneller (en goedoper) dan met Meesman maar nog steeds niet snel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Roodey schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:11:
[...]

Ik heb jouw post destijds gezien. Dat was een mooie post die verder kijkt dan alleen de TER.
Echter als ik de link naar Amundi volg zie ik 1Y performance van: 17,54% (WEBN) vs 17,48% (index). Ook YTD doet WEBN het 0,01% beter.
Alleen bij ALL loopt WEBN 0,14% achter t.o.v. de index.
Kan het zijn dat dit opstartproblemen (bijv. vanwege sampling / fund size) zijn geweest?

Invesco FWIA (FTSE All World) heb ik ook nog even bekeken, maar die presteert flink slechter dan de index en valt af ondanks de lagere TER dan VWCE.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar het aan ligt waarom ze zo uit de pas lopen. De redenen die je noemt zou ik ook benoemen als mogelijke oorzaken maar zonder een reactie van Amundi zelf is het gissen. Wellicht dat in het aanstaande jaarverslag er iets over wordt opgenomen.
Pistachenootje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:49:
En dan heb je ook nog te maken met leen opbrengsten bij IBKR, die kunnen groter zijn dan de tracking error.
Ik vind die wel lastig om structureel mee te wegen. Ik merk dat het per klant en ook per effect heel sterk kan verschillen wat deze opbrengsten zijn. Waar sommigen hier letterlijk geld toekrijgen door de opbrengsten zijn er ook die marginale opbrengsten melden van elke euro’s per jaar.
Ik zou het eerder als een mooie meevaller zien als het daadwerkelijk wat opbrengt maar niet dus vooraf als meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

ColeJ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:33:
[...]

Ik ben inmiddels overgestapt naar ING om daar NT fondsen te kopen. 28 augustus heb ik 3 orders geplaatst en deze zijn op dit moment nog niet uitgevoerd. Volgens de helpdesk van ING duren NT fondsen altijd "lang" en ligt dat aan NT en niet aan ING.

Oftewel, ik ben nu wel sneller (en goedoper) dan met Meesman maar nog steeds niet snel :+
Gister was Labor Day in the USA, dus World en SC deden niet mee gisteren. Je zult EM dus waarschijnlijk een dag eerder hebben dan World en SC.
Ik had zelf woensdagavond bij ABN orders ingeschoten voor World en SC en deze stonden gisteravond in miijn portefeuille met boekdatum vrijdag 29 augustus. Kleine orders om de balans een beetje te herstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
sanook schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:42:
[...]

Gister was Labor Day in the USA, dus World en SC deden niet mee gisteren. Je zult EM dus waarschijnlijk een dag eerder hebben dan World en SC.
Ik had zelf woensdagavond bij ABN orders ingeschoten voor World en SC en deze stonden gisteravond in miijn portefeuille met boekdatum vrijdag 29 augustus. Kleine orders om de balans een beetje te herstellen.
Grappig, zojuist is EM bijgewerkt en de anderen nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

ColeJ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:14:
[...]

Grappig, zojuist is EM bijgewerkt en de anderen nog niet.
Duideljk geval van "I told you so" :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 22:08

JRR

No hard feelings, maar ik verbaas me in dit topic altijd over de hoeveelheid aan posts over de verwerkingssnelheid van aan- en verkoop van stukken.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik koop die stukken om ze 20 jaar, 30 jaar of misschien nog wel langer aan te houden. Als er elke maand misschien 2 of 3 dagen vertraging op het aankoopmoment zit, gaat dat echt geen substantieel verschil uitmaken in de eindopbrengst.

Ik koop elke maand via een automatische order die stukken en één keer per maand open ik portfolio performance en voer ik handmatig het aantal aangekochte stukken tegen de dan geldende prijs in om voor mezelf bij te houden hoe de fondsen het doen. Verder kijk ik ook niet naar koersen behalve op dat ene moment. En als de werkgever soms wat extra betaalt even kijken of de verhouding nog goed is en handmatig een extra order inschieten om te her balanceren.

Soms krijg ik hier wel eens het idee dat mensen willen speculeren of aan het daytraden zijn met die NT-stukken en dat je met een druk op de knop gelijk die stukken in je bezit moet hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:42
@JRR Het gaat in veel van die gevallen denk ik niet om het eventuele gemiste rendement, maar om het feit dat veel mensen zich niet (goed) inlezen en dus niet weten in welke producten ze beleggen en welke kenmerken dat product heeft.
Dan gaan ze, zoals in dit geval, bellen met ING of alles wel goed gaat terwijl je dit gewoon van te voren had kunnen (/moeten?) weten.

‘Iedereen’ is bekend met de handel in aandelen en ETF’s op de beurs en dat je dat elke seconde kan doen, als je dan ergens leest dat je NT fondsen moet kopen en er dan na 4 dagen nog geen aankoop is geweest gaan ze bellen of dat posten in dit topic :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:37:
[...]
Ik vind die wel lastig om structureel mee te wegen.
Dat klopt maar de toekomstige tracking error van een fonds dat nog in opbouw was (WEBN) is ook lastig om structureel mee te wegen.

Als ik op dit moment perse 1 wereld ETF wil kopen zou ik WEBN kopen. Ik vermoed dat de lagere TER voldoende gaat opwegen tegen een mogelijk iets grotere tracking error. Maar ik koop liever i500+EXUS+EIMI. Lagere totale kosten en kleine tracking error. Imo de beste oplossing in UCITS ETF's.

Qua factor beleggen is AVWC+AVEM een mooie oplossing. Door efficiënter te handelen dan standaard index fondsen zou deze combinatie een licht voordeel kunnen hebben. Daarnaast natuurlijk afwijkende prestaties door de factor weging.

[ Voor 48% gewijzigd door Pistachenootje op 03-09-2025 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:42:
[...]

Dat klopt maar de toekomstige tracking error van een fonds dat nog in opbouw was (WEBN) is ook lastig om structureel mee te wegen.
En daarom vind ik op dit moment WEBN nog geen goede optie. Het fonds is nog te jong om er iets zinnigs over te zeggen. In mijn ogen maakt het fonds de hype momenteel niet waar. Het is namelijk nooit te laat om van effect te wisselen, dus waarom nu al?
Als ik op dit moment perse 1 wereld ETF wil kopen zou ik WEBN kopen. Ik vermoed dat de lagere TER voldoende gaat opwegen tegen een mogelijk iets grotere tracking error. Maar ik koop liever i500+EXUS+EIMI. Lagere totale kosten en kleine tracking error. Imo de beste oplossing in UCITS ETF's.
Jouw keuze is ook weer sterk afhankelijk van de broker die je kiest. 3 effecten = 3 transacties en als de broker daar stuk voor stuk kosten rekent moet je dat in het grotere plaatje weer afwegen en die is weer sterk afhankelijk van de grootte van je posities en eventuele bijverdiensten met het uitlenen van je effecten.
Op voorhand zeggen dat dat de beste strategie is kun je dus bediscussiëren.
Qua factor beleggen is AVWC+AVEM een mooie oplossing. Door efficiënter te handelen dan standaard index fondsen zou deze combinatie een licht voordeel kunnen hebben. Daarnaast natuurlijk afwijkende prestaties door de factor weging.
Ik vind het nog steeds een interessant fenomeen en lees er graag over maar vooralsnog ben ik niet volledig overtuigd van het resultaat om mijn beleggingsstrategie om te gooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
JRR schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:19:
No hard feelings, maar ik verbaas me in dit topic altijd over de hoeveelheid aan posts over de verwerkingssnelheid van aan- en verkoop van stukken.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik koop die stukken om ze 20 jaar, 30 jaar of misschien nog wel langer aan te houden. Als er elke maand misschien 2 of 3 dagen vertraging op het aankoopmoment zit, gaat dat echt geen substantieel verschil uitmaken in de eindopbrengst.

Ik koop elke maand via een automatische order die stukken en één keer per maand open ik portfolio performance en voer ik handmatig het aantal aangekochte stukken tegen de dan geldende prijs in om voor mezelf bij te houden hoe de fondsen het doen. Verder kijk ik ook niet naar koersen behalve op dat ene moment. En als de werkgever soms wat extra betaalt even kijken of de verhouding nog goed is en handmatig een extra order inschieten om te her balanceren.

Soms krijg ik hier wel eens het idee dat mensen willen speculeren of aan het daytraden zijn met die NT-stukken en dat je met een druk op de knop gelijk die stukken in je bezit moet hebben.
Er is een verschil tussen een druk op de knop en anderhalve week moeten wachten.

Ik beleg echt al jaren bij Meesman en legde iedere maand in. Soms deed ik ook een extra storting en juist op die momenten vond ik het erg lang duren en vond ik het leuk om de sprong omhoog te zien. Dat is gewoon iets psychologisch omdat ik toch niet ga uitstappen. Toen ik begon bij Meesman was het volgens mij nog niet mogelijk om fractioneel te kopen bij grootbanken - dat maakte Meesman uniek en heb ik de keuze voor Meesman gemaakt. Tegenwoordig kan dat dus ook bij grootbanken (wist ik niet) en is de verwerkingstijd sneller - en ben ik overgestapt :).

Niets meer, niets minder. Heeft niets te maken met het willen daytraden of speculeren met NT stukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:29:
[...]
En daarom vind ik op dit moment WEBN nog geen goede optie. Het fonds is nog te jong om er iets zinnigs over te zeggen. In mijn ogen maakt het fonds de hype momenteel niet waar. Het is namelijk nooit te laat om van effect te wisselen, dus waarom nu al?
Omdat je dat argument ook andersom kan gebruiken. Ik verwacht dat de TER van WEBN, nu het fonds de opbouw fase voorbij is, meer voordeel gaat opleveren dan de tracking error nadeel gaat opleveren, daarom zou ik zelf nu WEBN kiezen. Mocht het niet zo zijn dan kun je altijd nog wisselen.

Maar ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Zoals eerder gezegd denk ik niet dat het significant verschillen gaat opleveren op lange termijn.
Jouw keuze is ook weer sterk afhankelijk van de broker die je kiest. 3 effecten = 3 transacties en als de broker daar stuk voor stuk kosten rekent moet je dat in het grotere plaatje weer afwegen en die is weer sterk afhankelijk van de grootte van je posities en eventuele bijverdiensten met het uitlenen van je effecten.
Op voorhand zeggen dat dat de beste strategie is kun je dus bediscussiëren.
Mocht je bij een partij zitten waar de transactiekosten nadelig uitpakken met 3 ETF's kun je natuurlijk prima maar 1 ETF per maand kopen. Dat gaat op de lange termijn geen significant verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:40
Pistachenootje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:42:
Het verbaast me dat MAG7 nog zo'n groot aandeel heeft in AVWC.
Is voor factor beleggen ipv AVWC+AVEM(+AVWS) $GERD (L&G Gerd Kommer Multifactor Equity UCITS ETF USD Accumulating) een passend alternatief? All-market, all-cap.
Voor enkel AVWC $IQSA (Invesco Quantitative Strategies ESG Global Equity Multi-Factor UCITS ETF Acc)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
catchingfire schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:24:
[...]
Het verbaast me dat MAG7 nog zo'n groot aandeel heeft in AVWC.
Is voor factor beleggen ipv AVWC+AVEM(+AVWS) $GERD (L&G Gerd Kommer Multifactor Equity UCITS ETF USD Accumulating) een passend alternatief? All-market, all-cap.
Voor enkel AVWC $IQSA (Invesco Quantitative Strategies ESG Global Equity Multi-Factor UCITS ETF Acc)?
Mag 7 scoren waarschijnlijk prima op profitability. Maar verwacht wel dat hun gewicht wat lager zal zijn dan in IWDA.

Als je minder gewicht wil zou ik AVWS toevoegen. Alternatief JPGL. Die Gerd Kommer ETF weet ik te weinig vanaf maar als ie echt goed zou zijn zou ik verwachten dat ie populairder zou zijn op RR forum. JPGL is dat wel.

• Pexow
  • Nu online
Het antwoord is op woensdag :)

• catchingfire
  • Laatst online: 08:40
Pistachenootje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:10:
Mag 7 scoren waarschijnlijk prima op profitability. Maar verwacht wel dat hun gewicht wat lager zal zijn dan in IWDA.
Profitability yes, value echter? De wegingen zijn idd lager dan in IWDA.
Als je minder gewicht wil zou ik AVWS toevoegen. Alternatief JPGL. Die Gerd Kommer ETF weet ik te weinig vanaf maar als ie echt goed zou zijn zou ik verwachten dat ie populairder zou zijn op RR forum. JPGL is dat wel.
De genoemde multifactor-ETF's bestaan allen nog maar heel kort, maar als ik IQSA, AVWC, GERD, JPGL langs elkaar zet in JustETF dan is er sinds oprichting maar 1 die structureel stevig heeft underperformed: JPGL (ik bedoel niet tov de markt maar tov elkaar). IQSA lijkt de beste keuzes te gemaakt te hebben in het verleden. Maar dat is terugkijken, wat de toekomst gaat doen...

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Pistachenootje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:10:
Die Gerd Kommer ETF weet ik te weinig vanaf maar als ie echt goed zou zijn zou ik verwachten dat ie populairder zou zijn op RR forum. JPGL is dat wel.
Gerd Kommer is natuurlijk wel een puur Duits fenomeen. Hij heeft een lange carrière in de financiële hoek en heeft sinds 1999 verschillende boeken (in het Duits) geschreven over beleggen. Buiten de Duitstalige landen verwacht ik niet direct grote bekendheid van zijn persoon. De hele marketing van de fondsen/indexen draait toch om zijn persoonlijkheid.

Nu doe ik zelf geen factor beleggen, maar als je kijkt naar de Solactive Gerd Kommer Multifactor Equity Index NTR dan zit er wel een bepaalde systematiek achter waarbij er met bepaalde formules (index guideline pdf) naar de markt wordt gekeken. Of dat "logische" keuzes zijn, dat kost mij te veel tijd om uit te diepen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
catchingfire schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:31:
…als ik IQSA, AVWC, GERD, JPGL langs elkaar zet in JustETF dan is er sinds oprichting maar 1 die structureel stevig heeft underperformed: JPGL.
Maar dat is toch precies het idee? De grootste winst zou je in die periode hebben behaald als je alléén in bijv. Nvidia zou hebben geïnvesteerd. Zo’n factor fonds, en helemaal eentje met vrij sterke tilts én die per bedrijf gecapped is zoals JPGL, heeft t.o.v. de markt (of een factor ETF die wat meer de markt volgt zoals AVWC) inderdaad ge’underperformed’.

Als je in zo’n ETF investeert dan hoop je op de langere termijn winst te maken met bedrijven die in de afgelopen periode relatief goedkoop waren. Of dat echt gaat gebeuren weet alleen de glazen bol…

[ Voor 8% gewijzigd door Radiodurans op 04-09-2025 12:33 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
catchingfire schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:31:
[...]
De genoemde multifactor-ETF's bestaan allen nog maar heel kort, maar als ik IQSA, AVWC, GERD, JPGL langs elkaar zet in JustETF dan is er sinds oprichting maar 1 die structureel stevig heeft underperformed: JPGL.
Maar dat zegt natuurlijk helemaal niets. Een fonds met goede factor ladingen hoort juist af te wijken van de markt, tenminste als die factoren anders presteren dan de markt, wat inderdaad het geval was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Qwerty-273 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:28:
[...]

Gerd Kommer is natuurlijk wel een puur Duits fenomeen. Hij heeft een lange carrière in de financiële hoek en heeft sinds 1999 verschillende boeken (in het Duits) geschreven over beleggen. Buiten de Duitstalige landen verwacht ik niet direct grote bekendheid van zijn persoon. De hele marketing van de fondsen/indexen draait toch om zijn persoonlijkheid.
Inderdaad en ik vind 'heeft een boek geschreven' altijd een gevaarlijke invalshoek, omdat het ook de standaardmethode is om te cashen op interesse op met name de lekenmarkt. Vaker wel dan niet is het geen bewijs van iemands geleerdheid in het onderwerp, maar van iemands geleerdheid dan wel talent om een boek over dat onderwerp te kunnen schrijven wat goed verkoopt. Dat zwengelt vaak een molen / sneeuwbaleffect aan van boek geschreven -> zal het wel weten -> kan er een boek over schrijven -> hij is een 'expert'.
Nu doe ik zelf geen factor beleggen, maar als je kijkt naar de Solactive Gerd Kommer Multifactor Equity Index NTR dan zit er wel een bepaalde systematiek achter waarbij er met bepaalde formules (index guideline pdf) naar de markt wordt gekeken. Of dat "logische" keuzes zijn, dat kost mij te veel tijd om uit te diepen :)
Ik heb hier een tijdje terug wel wat tijd in gestoken en het kwam voor mij erop neer dat het met name een stabiliserende methodiek is. Niets te veel van wat dan ook door een (vrij degelijke) aanpak van spreiding en weging met beperkingen. Daardoor deed het me qua risk-reward een beetje denken aan een 100%-aandelen versie van de klassieke portfolio's van X% aandelen, Y% obligaties Z% vastgoed en evt edelmetaal. Je kan er geen buil aan vallen maar je kan er ook niet de 7% van verwachten wat all-world steevast wel waarmaakt. Of wat met factorbeleggen dus ook haalbaar is (al is dat nog wat jonger dus nog niet dermate stevig onderzocht).

Maar dat maakt het nog geen slechte investering, en ik heb hem wel eens genoemd als mensen met ideeen voor andere wereldspreiding komen. Met name vergeleken met iets als Van Eck's equal weighted vind ik het een stuk slimmer ontworpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 12:46
Ik weet niet of de vraag hier past, maar beleggen jullie ook voor jullie kinderen?
Ik weet dat het bovenop mijn vermogen komt, tot ze 18 jaar zijn.

Vaak hoor ik ouders over dat ze sparen voor hun kinderen, maar hoe populair is beleggen voor je kinderen (uiteraard met de kinderrekening en in fondsen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
kx22 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:07:
Ik weet niet of de vraag hier past, maar beleggen jullie ook voor jullie kinderen?

Vaak hoor ik ouders over dat ze sparen voor hun kinderen, maar hoe populair is beleggen voor je kinderen (uiteraard met de kinderrekening en in fondsen).
Ik doe dat sinds kort. Maar niet op naam van mijn kind, dus zo "uiteraard" vind ik het zelf niet. Wij hebben de afweging gemaakt om het juist op onze eigen naam te doen, met name omdat je niet weet hoe een kind is op zijn/haar 18e. Sommige kunnen dan prima overweg met een som geld, andere die gaan feesten en het geld is op.

Met name doordat je toch eenmalig een redelijk bedrag belastingvrij mag schenken heeft ons doen besluiten het gewoon op onze naam te doen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJ-B
  • Laatst online: 15:46

Jazeker, vanaf de geboorte gaat 100% van het vermogen in aandelenfondsen.
Kinderen hebben naast een spaarpot niets anders (6 en 8 jaar).
Wij storten elke kwartaal de kinderbijslag. Is momenteel ongeveer € 25K per kind tot de 18e.
Kost me niets, en is een mooi start kapitaal.

De rekening staat op naam van ons (ouders). De kinderen mogen later een begroting bij ons indienen met een plan van aanpak voor een goede besteding van het geld.

• edozat1
  • Nu online

Wij beleggen de kinderbijslag bij Meesman op hun naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:43

Wij beleggen de kinderbijslag bij Meesman. Verder hebben de kids nog spaarrekening waar de opa en oma's op storten. Mogelijk dat we die ook gaan beleggen of dergelijks.

Wij beleggen in eerste instantie voor later en mogelijk voor kinderen maar staat niet vast. Mochten ze universiteit en of dure opleiding willen doen kunnen we hier uitputten. Maar gaan ze op de 16e BBL opleiding doen is het waarschijnlijk niet nodig. Zelfde geldt met een grote aankoop zoals huis geen idee hoe het er tegen die tijd er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:51
Excuus als dit al vaker genoemd is, maar kwam het zo gauw niet tegen. Ik beleg nog niet zo lang en doe dit bij ABN in de NT World, EM en SC. Omdat ik dit jaar flink wat grote uitgaven had, heb ik even een tijdje niet opnieuw ingelegd. Nu ik dit weer wil oppakken ontdek ik pas dat ABN goedkopere varianten heeft.

Nu vraag ik me dus af of ik mijn huidige portfolio beter kan laten staan en vanaf nu de nieuwe inleg in de goedkopere varianten doe, of juist alles omzetten en met 1 portfolio verder? Laten we zeggen dat ik nu nog maar 4000 euro in totaal heb staan dus aan de ene kant zou ik zeggen nog relatief lage kosten om het over te zetten, maar wellicht mis ik nog nadere inzichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMMNG
Southern Sun schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:03:
Excuus als dit al vaker genoemd is, maar kwam het zo gauw niet tegen. Ik beleg nog niet zo lang en doe dit bij ABN in de NT World, EM en SC. Omdat ik dit jaar flink wat grote uitgaven had, heb ik even een tijdje niet opnieuw ingelegd. Nu ik dit weer wil oppakken ontdek ik pas dat ABN goedkopere varianten heeft.

Nu vraag ik me dus af of ik mijn huidige portfolio beter kan laten staan en vanaf nu de nieuwe inleg in de goedkopere varianten doe, of juist alles omzetten en met 1 portfolio verder? Laten we zeggen dat ik nu nog maar 4000 euro in totaal heb staan dus aan de ene kant zou ik zeggen nog relatief lage kosten om het over te zetten, maar wellicht mis ik nog nadere inzichten.
MrFob heeft daar onlangs een artikel over geschreven:

Wel/niet switchen?

Ga ik switchen? Ik heb geluiden gehoord dat er mogelijk een optie komt in de toekomst om de duurdere varianten kosteloos direct om te laten zetten door ABN AMRO in de goedkopere varianten. Als ik zelf ga switchen ben ik naar ik verwacht tijdelijk uit de markt, wat ik liever niet wil. Mocht het omzetten door ABN AMRO te lang op zich laten wachten naar mijn zin, dan kan ik alsnog zelf switchen. Indien je de opbouwfase zit, dan lijkt het me logisch om voortaan direct de goedkopere varianten aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 16:04
DeGiro biedt binnenkort ook securities lending aan (net als BUX). Heb me hier nog niet echt in verdiept omdat mijn gekozen broker (DeGiro dus) het niet aanbood. Als ik hun eigen uitleg erover mag geloven nemen zij nagenoeg alle verantwoordelijkheid / risico's op zich. Het enige risico dat ik loop is wanneer DeGiro insolvent wordt, maar als ik daar bang voor ben dan ga ik überhaupt op zoek naar een andere broker natuurlijk.
Klopt dit risicoprofiel?

@Qwerty-273 hieronder: Dank voor je reactie. Dat uitlenen an sich niet nieuw is wist ik wel. Dat DeGiro dit onderwater zelf al gewoon deed wist ik dan weer niet. Denk dat ik het maar aan zet en die paar euro's meepak.

[ Voor 19% gewijzigd door Snorro op 05-09-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:35
Zoals velen anderen ook al melden, hebben wij ook beleggingsrekeningen voor de kids, op hun naam. In ons geval bij BrandNewDay (die maakten dat eenvoudig mogelijk).

Naast kinderbijslag storten we daar ook ander gekregen geld (zoals van opa&oma) op. Gevolg is nu wel dat ze rond de 40k hebben staan nu, met een verwachte waarde van rond de 60k+ rond hun 18e.

Maak me wel enigszins zorgen, zie duidelijk verschil tussen de kids in omgaan met geld, maar vooral ook dat dit invloed gaat hebben op dingen als bijvoorbeeld huursubsidie/zorgtoeslag etc. De grenzen van nu zouden zomaar anders kunnen worden.

Qua geld managen kunnen we nog wel wat trucjes uithalen tzt (deposito ladders etc), maar die vermogenstoets zorgt er dan wel voor dat we extra moeten bijspringen wellicht.

Achteraf gezien hadden we misschien beter gewoon op onze naam kunnen doen (met aparte rekeningen), en dan schenkingen. Tot 150k betaal je toch 'maar' 10%, en aardig wat vrijstelling elk jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Snorro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:41:
DeGiro biedt binnenkort ook securities lending aan (net als BUX). Heb me hier nog niet echt in verdiept omdat mijn gekozen broker (DeGiro dus) het niet aanbood. Als ik hun eigen uitleg erover mag geloven nemen zij nagenoeg alle verantwoordelijkheid / risico's op zich. Het enige risico dat ik loop is wanneer DeGiro insolvent wordt, maar als ik daar bang voor ben dan ga ik überhaupt op zoek naar een andere broker natuurlijk.
Klopt dit risicoprofiel?
Ik heb het eerder in het zuster topic genoemd ( Qwerty-273 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11" ). Het uitlenen is niet nieuw, DeGiro deed dit voorheen al voor alle aandelen/etfs maar streek daar zelf alle inkomsten van op. Het was ook geen keuze (er was voorheen een custody type account waar het uitlenen niet mogelijk was - maar een andere kostenstructuur dan het standaard account). De verandering is nu dat je wel een flexibele keuze kan maken, en op het moment dat je dit wilt je daar ook een deel van de inkomsten kan ontvangen.

Het risicoprofiel veranderd dus niet, het wordt eigenlijk beter omdat je nu ook het uitlenen kan uitzetten.
Zie onder andere de link in de eerder genoemde reactie, of bekijk de vorige versie van de voorwaarden van DeGiro ( https://www.degiro.nl/hel...ngsdiensten-vorige-versie uit 2022):
Uitlenen van Effecten
Door het Acceptatieformulier Beleggingsdiensten te ondertekenen, verleent u DEGIRO het recht om Effecten te gebruiken die SPV aanhoudt voor de cliënten van DEGIRO.

Wanneer DEGIRO Effecten uitleent, heeft SPV vanaf dat moment niet voldoende Effecten van dat type. Als uw Effecten worden uitgeleend, vormt dit een risico voor u. Het risico dat dit tekort tot schade leidt is echter klein. DEGIRO beperkt dat risico op de volgende manier.

In de eerste plaats eist DEGIRO zekerheid van de lenende partij, die kan worden verschaft door geld of Effecten over te boeken aan SPV, die SPV kan gebruiken in geval dat de lenende partij de Uitgeleende Effecten niet op de markt terugkoopt.

Ten tweede is DEGIRO (en niet de lenende partij) altijd de "tegenpartij" van SPV en garandeert zij derhalve het tijdig retourneren van de Uitgeleende Effecten met eigen kapitaal.

Schade voor een Cliënt wiens Effecten zijn Uitgeleend, ontstaat dus pas op het moment dat de lenende partij en DEGIRO niet meer in staat zijn aan hun verplichtingen te voldoen (d.w.z. zowel de lenende partij als DEGIRO zijn failliet) en de waarde van het effect is gedaald of de waarde van de Uitgeleende Effecten is gestegen. Het bedrag van de schade is beperkt tot het verschil in waarde tussen de Uitgeleende Effecten en de door de lenende partij verstrekte zekerheid.

Effecten die onder de optie “custody" worden aangehouden, worden niet uitgeleend door DEGIRO.
Dit is echt wel een beetje misleiding in de marketing van DeGiro hoe de "nieuwheid" van Security Lending wordt gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Southern Sun schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:03:

Ter info: switchen naar de andere fondsen kost je niets, en je bent 1 dag uit de markt dus kans op koers winst/verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 18:34

GG85

.......

DJ-B schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:43:
[...]

Jazeker, vanaf de geboorte gaat 100% van het vermogen in aandelenfondsen.
Kinderen hebben naast een spaarpot niets anders (6 en 8 jaar).
Wij storten elke kwartaal de kinderbijslag. Is momenteel ongeveer € 25K per kind tot de 18e.
Kost me niets, en is een mooi start kapitaal.

De rekening staat op naam van ons (ouders). De kinderen mogen later een begroting bij ons indienen met een plan van aanpak voor een goede besteding van het geld.
Zelfde hier, 100% aandelen (op mijn naam, we op een aparte beleggingsrekening) waar we elk kwartaal de kinderbijslag in storten en opa jaarlijks een schenking ("geef liever warm zonder belasting dan koud met").
Dat is met 18 al snel 100k+ (30k alleen kinderbijslag) zonder dat je dat geld echt mist.

Met opzet op onze naam gezet aangezien mijn vrouw met 18 super goed met geld om kon gaan en ik totaal niet 8) . En tot de 18 telt het toch mee voor je eigen box3.
Daarnaast, als ze 18 is en zou studeren dan hoef je het geld ook niet te "schenken" maar kan je die rekening prima gebruiken om schoolgeld, boeken, rijbewijs, geen kostgeld, etc van te betalen als ouders. Net als dat het eten wat je ze geeft als ze thuis wonen ook niet wordt gezien als schenking.

[ Voor 21% gewijzigd door GG85 op 05-09-2025 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Nu online
GG85 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:47:
Dat is met 18 al snel 100k+ (30k alleen kinderbijslag) zonder dat je dat geld echt mist.
Er wordt hier een beetje achteloos over gesproken alsof kinderbijslag iets is wat jullie helemaal niet nodig hebben. Als dat zo is, mag ik het dan terug? :o

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Radiodurans schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:13:
[...]

Er wordt hier een beetje achteloos over gesproken alsof kinderbijslag iets is wat jullie helemaal niet nodig hebben. Als dat zo is, mag ik het dan terug? :o
Kinderbijslag is iets van 90 euro per maand voor een kind onder de 5. Als je dat nodig hebt (nadruk op hebt) dan had je de keuze voor een kind misschien moeten heroverwegen :).
In alle normale gevallen zal een ouder echt zonder kunnen en er voor kunnen kiezen dit apart te zetten.

Zal altijd een bijstandsmoeder tussen zitten waar dat niet het geval is uiteraard maar als de keuze voor een voorbehoedsmiddel afhangt van die 90 euro gaat er iets mis.

Dus dat nu besteden of apart zetten is een kwestie van prioriteit.

[ Voor 4% gewijzigd door GG85 op 05-09-2025 17:03 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:36
GG85 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:54:
[...]

Kinderbijslag is iets van 90 euro per maand voor een kind over de 5. Als je dat nodig hebt (nadruk op hebt) dan had je de keuze voor een kind misschien moeten heroverwegen :).
In alle normale gevallen zal een ouder echt zonder kunnen en er voor kunnen kiezen dit apart te zetten.

Zal altijd een bijstandsmoeder tussen zitten waar dat niet het geval is uiteraard maar als de keuze voor een voorbehoedsmiddel afhangt van die 90 euro gaat er iets mis.

Dus dat nu besteden of apart zetten is een kwestie van prioriteit.
@GG85 Gelukkig bent u gezegend met een leven zonder grote veranderingen op zaken waar je geen invloed op hebt. Toen ik er opeens alleen voor kwam te staan door een veel te vroeg overlijden heb je inderdaad elke 10cent nodig. Uw dermate kortzichtigheid neem ik dan ook zeer ver afstand van.

Er bestaat niet zoiets als een normale situatie. Normaal is een interpretatie vanuit iemand zijn optiek, wat door die persoon normaal gevonden wordt.

Uw concludeerd zelf met 95% van de huishoudens? Ik zie andere feiten dat circa 40% van de huishoudens geen eens een nieuwe wasmachine kan aanschaffen als de reparatie duurder uitvalt als verwacht.

[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 05-09-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Noord27 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:05:
[...]

@GG85 Gelukkig bent u gezegend met een leven zonder grote veranderingen op zaken waar je geen invloed op hebt. Toen ik er opeens alleen voor kwam te staan door een veel te vroeg overlijden heb je inderdaad elke 10cent nodig. Uw dermate kortzichtigheid neem ik dan ook zeer ver afstand van.
"In alle normale gevallen" zeg ik toch :)?
Ben overigens nog geen 40 en ook een (volle) wees dus niet te snel met je conclusies. Om die situatie voor te zijn voor ons kind hebben we er voor ons kind voor gekozen een levensverzekering af te sluiten.

Maar goed, we gaan offtopic. Ik blijf er bij dat 95% van de huishoudens met kinderen er voor kan kiezen (dmv boekhouden/prioriteiten) de kinderbijslag apart te zetten voor het kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Laatst online: 15:46
GG85 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:14:
[...]

"In alle normale gevallen" zeg ik toch :)?
Ben overigens nog geen 40 en ook een (volle) wees dus niet te snel met je conclusies. Om die situatie voor te zijn voor ons kind hebben we er voor ons kind voor gekozen een levensverzekering af te sluiten.

Maar goed, we gaan offtopic. Ik blijf er bij dat 95% van de huishoudens met kinderen er voor kan kiezen (dmv boekhouden/prioriteiten) de kinderbijslag apart te zetten voor het kind.
Als aanvulling dat we de kinderbijslag inderdaad inzetten voor het kind, maar (in veel gevallen) dus een jaartje of 18 uitstellen. We proberen het te laten renderen (risico) om straks grotere uitgaven (dan luiers en melk) te kunnen bekostigen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

GG85 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:14:
Ik blijf er bij dat 95% van de huishoudens met kinderen er voor kan kiezen (dmv boekhouden/prioriteiten) de kinderbijslag apart te zetten voor het kind.
Ik denk dat je echt onderschat hoe het inkomen voor huishoudens met kinderen ligt in de praktijk. Ja je kan sober leven met droog brood en water, maar dat heeft echt geen nut voor een kind. Je zal verbaasd zijn (op basis van je reacties) hoe broodnodig kinderbijslag toch voor een significante groep huishoudens met kinderen is om de eindjes aan elkaar te knopen. Ja er is veel efficiëntie te behalen als je iedereen goed financieel zou kunnen opvoeden.

Zie wat data in https://longreads.cbs.nl/.../inkomen-van-huishoudens/ en https://opendata.cbs.nl/#...t/83932NED/table?dl=A0D6D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 17:44

Ja, het is bij een aantal banken, waaronder de ABN ook mogelijk om onder bewind te beleggen op naam. Dan stel je voordat je begint een contract op, zoals wie de bewindvoerder is, wanneer de rekening vrij komt, op welke leeftijd enz. Heb dan ook vastgesteld dat de rekening op z’n 25ste vrijkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:47

Zenix

BOE!

Pistachenootje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:02:
[...]

Omdat je dat argument ook andersom kan gebruiken. Ik verwacht dat de TER van WEBN, nu het fonds de opbouw fase voorbij is, meer voordeel gaat opleveren dan de tracking error nadeel gaat opleveren, daarom zou ik zelf nu WEBN kiezen. Mocht het niet zo zijn dan kun je altijd nog wisselen.

Maar ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Zoals eerder gezegd denk ik niet dat het significant verschillen gaat opleveren op lange termijn.
En als het gaat om WEBN. Amundi is is geen kleine partij, die kunnen echt wel goed een index volgen. Daar heb ik alle vertrouwen in. Hier wat ETF's van hun met een goed track record en die al een tijd bestaan:
https://www.amundietf.nl/...cits-etf-acc/lu0908500753
https://www.amundietf.nl/...its-etf-dist/fr0010315770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Ok bij ING is het best makkelijk om voor de kinderen te beleggen.
Na aanvragen moest ik even telefonisch het afhandelen met wat gegevens en ik kon gelijk voor de kinderen beleggen.
Ik heb gekozen voor lumpsum en zelf wat aangevuld. Dan hoef ik aankomende 10 jaar niet meer naar te kijken. Hebben ze straks een mooi bedrag als ze 18 zijn. Ik ga dan ook niet een controlerende rol spelen. Laat ze zelf maar foute beslissingen maken en ervan leren.

Ik heb voor hen wel gekozen voor de Northern trust fondsen ipv VUSA/VWCE wat ik zelf voornamelijk heb (zowel zakelijk als pensioenbeleggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 14:46
miicker schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:34:
[...]

Ik doe dat sinds kort. Maar niet op naam van mijn kind, dus zo "uiteraard" vind ik het zelf niet. Wij hebben de afweging gemaakt om het juist op onze eigen naam te doen, met name omdat je niet weet hoe een kind is op zijn/haar 18e. Sommige kunnen dan prima overweg met een som geld, andere die gaan feesten en het geld is op.

Met name doordat je toch eenmalig een redelijk bedrag belastingvrij mag schenken heeft ons doen besluiten het gewoon op onze naam te doen.
Hier hetzelfde. We gaan wel zien hoeveel het straks is als ze 18 zijn.

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bij niet nu op naam zetten loop je wel kans op veel meer schenkbelasting te moeten betalen later.

Die eenmalige schenking kun je dan later nog eens mooi doen als je (bijvoorbeeld) je huis verkoopt of naar een bejaardenhuis verkast of zoiets. Je gooit nu elk jaar iets van 6k vrijstelling weg, dat loopt hard op.

[ Voor 54% gewijzigd door ArthurMorgan op 09-09-2025 09:08 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:52
kx22 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:16:
Ok bij ING is het best makkelijk om voor de kinderen te beleggen.
Na aanvragen moest ik even telefonisch het afhandelen met wat gegevens en ik kon gelijk voor de kinderen beleggen.
Ik heb gekozen voor lumpsum en zelf wat aangevuld. Dan hoef ik aankomende 10 jaar niet meer naar te kijken. Hebben ze straks een mooi bedrag als ze 18 zijn. Ik ga dan ook niet een controlerende rol spelen. Laat ze zelf maar foute beslissingen maken en ervan leren.

Ik heb voor hen wel gekozen voor de Northern trust fondsen ipv VUSA/VWCE wat ik zelf voornamelijk heb (zowel zakelijk als pensioenbeleggen).
Dank voor het delen. Op wiens naam staat de beleggingsrekening dan? en wordt het account dan automatisch van het kind als het 18jr wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
greg-a schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:41:
[...]

Dank voor het delen. Op wiens naam staat de beleggingsrekening dan? en wordt het account dan automatisch van het kind als het 18jr wordt?
Op hun eigen naam
Ze hebben een kinderrekening bij de ING. Als je beleggingsrekening gaat openen, kies je eerst vanuit welke rekening het gekoppeld wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
ArthurMorgan schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:05:
Bij niet nu op naam zetten loop je wel kans op veel meer schenkbelasting te moeten betalen later.

Die eenmalige schenking kun je dan later nog eens mooi doen als je (bijvoorbeeld) je huis verkoopt of naar een bejaardenhuis verkast of zoiets. Je gooit nu elk jaar iets van 6k vrijstelling weg, dat loopt hard op.
Je kan toch jaarlijks een bedrag belastingvrij schenken, dan heb je het voordeel dat ze het niet in één keer opmaken. Je zou vanaf de 18de verjaardag jaarlijks 5000 euro kunnen overmaken, ofzo.

Of je houdt het geld in beheer en ze mogen zelf met een plan komen:
DJ-B schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:43:
[...]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
ArthurMorgan schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:05:

Het valt wel mee qua schenkbelasting.
Eenmalige schenkbedrag is nu 35k. Over 10-15 jaar is dat waarschijnlijk 50k. Ik verwacht dat ik tegen die tijd ook iets van €50.000 voor hun heb gespaard.

Maar ik wil dit gewoon goed gescheiden houden. Stel het gaat niet goed tussen mij en mijn vrouw, wil ik daar geen gezeur over hebben. Wat van de kinderen is, is van de kinderen en ik beheer het tot ze 18 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
XWB schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:07:
[...]

Je kan toch jaarlijks een bedrag belastingvrij schenken, dan heb je het voordeel dat ze het niet in één keer opmaken. Je zou vanaf de 18de verjaardag jaarlijks 5000 euro kunnen overmaken, ofzo.

[...]
Ik vind dit ook wel een goeie, ga ik proberen te onhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:24:
[...]

Ik denk dat je echt onderschat hoe het inkomen voor huishoudens met kinderen ligt in de praktijk. Ja je kan sober leven met droog brood en water, maar dat heeft echt geen nut voor een kind. Je zal verbaasd zijn (op basis van je reacties) hoe broodnodig kinderbijslag toch voor een significante groep huishoudens met kinderen is om de eindjes aan elkaar te knopen. Ja er is veel efficiëntie te behalen als je iedereen goed financieel zou kunnen opvoeden.

Zie wat data in https://longreads.cbs.nl/.../inkomen-van-huishoudens/ en https://opendata.cbs.nl/#...t/83932NED/table?dl=A0D6D
Vroeger, toen de kinderbijslag nog per kwartaal werd uitbetaald, zag je dat meteen terug in de stad. Het weekend erna was het centrum afgeladen met mensen die hun kinderbijslag kwamen uitgeven. Nu de toeslagen maandelijks worden betaald, valt dat veel minder op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Nu online
XWB schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:07:
[...]

[...]
Ik begrijp de risico’s van beleggen op naam van je kind. Ik vind de mogelijkheid die banken vanaf nu aanbieden om het later uit te keren dan op hun 18e een goeie. Niet waar wij voor kiezen, maar wel een goede optie. Dat tweede, je kind een plan laten indienen, klinkt als ‘we hebben een zak geld voor je gespaard, maar wij bepalen wat je ermee doet’. Dat is niet hoe wij het willen aanpakken. Ze hebben dan nog steeds beperkte keuzevrijheid, terwijl we dit ook zien als onderdeel van volwassen worden en met geld leren omgaan.

[ Voor 7% gewijzigd door edozat1 op 09-09-2025 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edozat1
  • Nu online
Pexow schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:18:
[...]

Vroeger, toen de kinderbijslag nog per kwartaal werd uitbetaald, zag je dat meteen terug in de stad. Het weekend erna was het centrum afgeladen met mensen die hun kinderbijslag kwamen uitgeven. Nu de toeslagen maandelijks worden betaald, valt dat veel minder op.
Het wordt toch nog steeds per kwartaal uitbetaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:15

G83

[...]

Kinderbijslag is echt nog altijd per kwartaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Nu online
G83 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:31:
[...]

Kinderbijslag is echt nog altijd per kwartaal...
Klopt, ik haal Kindgebonden Budget en de kinderbijslag door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
edozat1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:21:
[...]

Ik begrijp de risico’s van beleggen op naam van je kind. Ik vind de mogelijkheid die banken vanaf nu aanbieden om het later uit te keren dan op hun 18e een goeie. Niet waar wij voor kiezen, maar wel een goede optie. Dat tweede, je kind een plan laten indienen, klinkt als ‘we hebben een zak geld voor je gespaard, maar wij bepalen wat je ermee doet’. Dat is niet hoe wij het willen aanpakken. Ze hebben dan nog steeds beperkte keuzevrijheid, terwijl we dit ook zien als onderdeel van volwassen worden en met geld leren omgaan.
Zo sta ik ook erin. Laat ze maar lekker vallen en weer opstaan. Als zij met een plan komen waar ze zelf achter staan en ik niet.....dus ik weiger het te geven, wiens geld is het dan?
En als ze nou eenmaal 10.000 euro willen uitgeven aan een vakantie. Ja hopelijk genieten ze van!

Het belangrijkste wat ik hen wel meegeven is dat ik ooit een kleiner bedrag heb ingedaan en dat het door de principe: Time beats market, meer is geworden. Dus als zij ook hun geld beleggen kunnen zij dit ook voor hun kinderen doen. Maar wat geld niet moet doen is je onthouden van de leuke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
[...]

Men stond vroeger (jaren 80) in de rij bij de bank om te vragen of het er al bij was en het op te nemen, maar de kinderbijslag is nog steeds per kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
edozat1 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:21:
[...]

In 99 van 100 gevallen zal het ook goed gaan, maar er is altijd een kans dat je kind in aanraking komt met foute vrienden en het geld gebruikt word voor (illegale) doeleinden die jij niet voor ogen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Nu online
R.van.M schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:18:
[...]

In 99 van 100 gevallen zal het ook goed gaan, maar er is altijd een kans dat je kind in aanraking komt met foute vrienden en het geld gebruikt word voor (illegale) doeleinden die jij niet voor ogen had.
Eens, vandaar dat ik schreef "ik begrijp de risico's". Het is een afweging.

Maar ik moet toegeven dat het nu makkelijk praten is. Het lijkt me verdraaid lastig als ze het geld over de balk smijten zonder daar iets van te vinden of te zeggen. Laatst wilde mijn zoontje van 6 al zijn geld besteden aan een elektrische auto. Ik heb hem ervan overtuigd dat dat niet verstandig is, want dan is alles op, waarmee ik precies het omgekeerde deed van wat ik net zei. Eigenlijk is het veel verstandiger dat hij nu een goedkope financiële blunder maakt dan over 5 jaar of over 20 jaar, want dan is het niet goedkoop. Het is dus net zo goed voor mij een leerproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:07
Ik ben ook beginnen beleggen voor mijn kind. De reden is simpel, liever dat geld ongeveer 18 jaar laten renderen op de markt dan op een spaarrekening.

Eenmaal dichter bij 18 zou ik een afweging maken tussen: studiekosten/huurkosten/auto en of telefoonkosten eraf te houden of integraal het bedrag door te geven. (Schenking).
In België is dit opnieuw anders als in Nederland, zolang ik blijf leven is het eigenlijk 0% kosten.
Zo te lezen is dit meestal een Nederlands topic dus moet ik altijd twee keer lezen voor mezelf :)
https://www.vlaanderen.be/geld-en-goederen-schenken

Nu voorspellen hoe verantwoordelijk mijn kind is, lijkt me moeiljk.
Voor mij is het vooral belangrijk dat ze verantwoordelijk met geld leert omgaan (zal ik ze leren met zakgeld) én dat ze voldoende spaargeld voor grote aankopen (auto/huis).
Ja met goede planning/werken kan je veel zelf maar als ik kan helpen zal ik dit doen.

Om te beleggen koos ik voor Saxo (BE) dat in België geen maandelijkse kosten aanrekent
Pagina: 1 ... 104 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.