corsat schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:17:
Ik beleg al jaren in ETF fondsen zoals VWRL maar heb gisteren gelezen over yieldfund en dat leek mij wel wat als alternatief van een wereldwijde spreiding. Ik begrijp dat dit fonds inspeelt op het dividend wat bedrijven uitkeren en als ik de rendementen van de laatste jaren bekijk zien die er niet slecht uit. Iemand ervaring met dit fonds en is het idd iets om naast je etf fondsen met wereldwijde spreiding erbij te nemen?
Het is een beetje een misvatting dat dividend interessant is om in te investeren. Dividend is namelijk geen extra geld of rente of vergoeding, het is verschuiving van marktwaarde (en dus de aandelenkoers) naar cash geld. Je wint er niks mee, het is effectief niet anders dan dat je morgen gebeld wordt "hallo corsat, we hebben 2% van je beleggingen verkocht en keren de winst uit op je rekening, succes ermee".
Dat soort high yield en aristrocrat fondsen bestaan niet omdat ze 'inspelen op die bedrijven', ze groeperen ze voor diegenen die behoefte hebben aan een maximale dividenduitkering. Zoals hierboven aangegeven is dat dus niet in je voordeel, dus waarom ze het dan toch willen? Omdat in veel andere landen (met de VS als lichtend voorbeeld) je belasting over gerealiseerd rendement betaald, wat hoger is dan de dividendbelasting. Het 'wegvloeien' van de waarde via dividend is dus interessant vanwege het belastingvoordeel, maar dus niet voor ons.
Omdat je verder met zo'n arbitraire groep bedrijven om in te investeren automatisch een beperkte en afwijkende afspiegeling van de aandelenmarkt maakt zal je per definitie slechter presteren op de lange termijn. Omgekeerd: als ze een hogere rendementsverwachting hadden op de lange termijn zou iedereen en z'n broer erin investeren. Wat betreft
als ik de rendementen van de laatste jaren bekijk zien die er niet slecht uit
is dat een bekende valkuil,
recency bias genaamd. Bij passief indexbeleggen kies je niet je fonds(en) omdat de recente rendementen er goed uitzagen, maar omdat je op basis van de manier van beleggen (via een index, wereldwijd etc) je een bepaalde dekking van de markt geeft en je doel is die te volgen (zodat je niet meer gaat gokken wat misschien wel meer gaat opleveren).
[
Voor 6% gewijzigd door
The Third Man op 19-12-2025 18:57
]