• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Maximus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:42:
Zit al een tijd te zoeken en heb het goede antwoord nog niet gevonden:

Ik wil graag voor mijn kinderen elk een eigen beleggingsrekening openen waar ik zelf indexfondsen kan kopen. Had gehoopt dat dit kon via DeGiro maar die biedt het niet (meer) aan. Veel andere aanbieders komen met eigen fondsen op de proppen. Ik zou graag gewoon een iShares Word ETF willen, en daar op naam van de kinderen een rekening mee hebben.

Heeft iemand een tip welke partij ik dat het beste bij kan doen zodat de pot ook op naam van de kinderen staat.
Bij BrandNewDay kan je ook op naam van de kinderen beleggingsrekeningen openen.

Let wel: als ze 18 zijn krijgen ze direct en onvoorwaardelijk toegang tot die rekening. Als je enigszins goed spaart, en de beurs werkt mee, kan dat om forse bedragen gaan t.z.t.

Wij hebben een fonds gemene rekening voor de kinderen om die reden. Is er nog enige controle.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:22
JPDeckers schreef op zondag 25 januari 2026 @ 05:53:
[...]

Bij BrandNewDay kan je ook op naam van de kinderen beleggingsrekeningen openen.

Let wel: als ze 18 zijn krijgen ze direct en onvoorwaardelijk toegang tot die rekening. Als je enigszins goed spaart, en de beurs werkt mee, kan dat om forse bedragen gaan t.z.t.

Wij hebben een fonds gemene rekening voor de kinderen om die reden. Is er nog enige controle.
Bij welke partijen kan je met een FGR beleggen? Tot en met dit jaar kan je gebruik maken van een overgangsregeling anders ga je vennootschapsbelasting betalen, dus of FGR’s dan nog interessant zijn?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50

Maximus

There is no substitute

Inmiddels bij BND een rekening geopend voor beide kinderen, die onder mijn aanvullend pensioen hangt.

Vond dat de beste optie, ondanks dat ik niet zelf de fondsen kan selecteren. ‘t Feit dat de kinderen nu geen correspondentie krijgen of andere mails, betekend dat het in elk geval tot hun 18e niet in ‘t zicht is. Dat is mijn weerstand bij de Rabo. Als we daar een keer een kinder rekening openen voor ze, zie ik ze er voor aan om alles gelijk door te koppelen.

Dank voor de adviezen, en tips!

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:37
Voor mijn zoon heb ik afgelopen jaar een deel van zijn spaargeld toegevoegd aan mijn eigen NT beleggingen. Ik heb voor mij zelf genoteerd hoeveel stukken het zijn. Op die manier weet ik later wat de waarde dan is. Je mist dan alleen de dividend.
offtopic:
Ik heb niet de behoefte om alles op zijn naam te zetten. Ik denk niet dat ik het vermogen bij zijn 18e vrij wil geven.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
sander121 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:38:
Voor mijn zoon heb ik afgelopen jaar een deel van zijn spaargeld toegevoegd aan mijn eigen NT beleggingen. Ik heb voor mij zelf genoteerd hoeveel stukken het zijn. Op die manier weet ik later wat de waarde dan is. Je mist dan alleen de dividend.
offtopic:
Ik heb niet de behoefte om alles op zijn naam te zetten. Ik denk niet dat ik het vermogen bij zijn 18e vrij wil geven.
Gaat dit wel goed fiscaal gezien? :? Zoals het gaat lijkt het net diefstal.

[ Voor 3% gewijzigd door Wispe op 25-01-2026 08:40 ]

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:37
Dat heb ik inderdaad niet goed verwoord. Ik leg maandelijks wat geld apart op mijn eigen rekening. Dit staat los van wat er wel gespaard wordt op zijn rekening. Dit bedrag wil ik niet vrijgeven op z’n 18e vandaar dat ik het op deze manier doe. Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat dit weinig te maken heeft met de eerdere reacties betreft beleggen voor een kind.

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Wispe schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:39:
[...]

Gaat dit wel goed fiscaal gezien? :? Zoals het gaat lijkt het net diefstal.
Gaat fiscaal goed. Als je de rekening op naam van het kind hebt, zijn de stortingen die je doet tot EUR 6.700 (de drempel per kalenderjaar) vrijgesteld van erfbelasting. Vermogen moet je meetellen tot het kind 18 is bij jouw box3 vermogen. Wanneer de rekening op jouw naam staat, en niet het kind, tel je het ook mee tot box3. Alleen geef je het aan het kind op zijn 18e - of later - is het dan ineens een schenking in dat kalenderjaar en is de schenking belast met belasting minus de drempelwaarde.

Of iedereen het zuiver doet en indien op naam volwassene en dan op de 18e aangeven, ik denk dat dat zeker niet in alle gevallen gebeurt. Dat is aan eenieder om zelf te regelen.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het is ook geen fiscaal probleem, maar een juridisch probleem: eens gegeven blijft gegeven. Dus als je het geld eenmaal op naam van je kind hebt staan, kan dat niet meer terug naar de ouders.

Zolang je spaart voor je kind op een (beleggings)rekening op je eigen naam, is er niets aan de hand.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:41
Krisp schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:30:
Het is ook geen fiscaal probleem, maar een juridisch probleem: eens gegeven blijft gegeven. Dus als je het geld eenmaal op naam van je kind hebt staan, kan dat niet meer terug naar de ouders.

Zolang je spaart voor je kind op een (beleggings)rekening op je eigen naam, is er niets aan de hand.
In welke zin is dit een juridisch probleem? Als ouder heb je toch gewoon gezag over je kinderen. En hoe willen je kinderen dat daarnaast civielrechtelijk gaan afdwingen terwijl jij hun levensonderhoud betaald?

• Maximus

Maximus

There is no substitute

49euro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:33:
[...]

In welke zin is dit een juridisch probleem? Als ouder heb je toch gewoon gezag over je kinderen. En hoe willen je kinderen dat daarnaast civielrechtelijk gaan afdwingen terwijl jij hun levensonderhoud betaald?
Laten we die discussie niet starten :) Beide opties zijn mogelijk, beide kleven voor- en nadelen aan. Iedereen kiest de voor hem meest passende oplossing.

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:31
Maximus schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:09:
[...]
Gaat fiscaal goed. Als je de rekening op naam van het kind hebt, zijn de stortingen die je doet tot EUR 6.700 (de drempel per kalenderjaar) vrijgesteld van erfbelasting.
Schenkbelasting denk ik?

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:19
Bas... schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:50:
[...]
Schenkbelasting denk ik?
Ja, en vervolgens erfbelasting. Want al geschonken.
Box3 belasting vermijd je er echter niet mee, vermogen van minderjarigen telt mee bij de ouders.

[ Voor 20% gewijzigd door W1ck1e op 25-01-2026 17:54 ]

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-02 19:28

GG85

.......

Weet iemand of je een kinderrekening op naam van een "vreemd" kind kan zetten?

De zoon van mijn zwager wordt volgend jaar 18 en wil eigenlijk nu een rekening voor hem openen die zodra hij 18 wordt van hem is.
Mijn grootste spijt qua beleggen is dat ik rond de 16 een oude buurman had die zei "zet van elk bedrag wat je krijgt 10% apart" maar dat advies pas eind 20-begin 30 op ben gaan volgen.
Wil hem eigenlijk niet dezelfde 'fout' laten maken en hem een belegginsrekening geven met als cadeau dat ik de inleg van hem het eerste jaar zelf ook inleg (met een grens uiteraard)

Alleen volgens mij kan dit alleen voor een eigen kind?

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Bas... schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:50:
[...]
Schenkbelasting denk ik?
Je hebt helemaal gelijk.

• JPDeckers
  • Nu online
Morpheusk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 07:56:
[...]
Bij welke partijen kan je met een FGR beleggen? Tot en met dit jaar kan je gebruik maken van een overgangsregeling anders ga je vennootschapsbelasting betalen, dus of FGR’s dan nog interessant zijn?
Bij een Besloten Fonds gemene rekening staat de rekening gewoon op naam van de beheerder, vaak een privé persoon, of een stichting. De bank is op de hoogte, er is een losse beleggingsrekening.

Het BFGR is besloten, geen beleggingsinstelling in de zin van Wet op fiscaal toezicht, en fiscaal transparant.
Als ze 18 zijn moeten ze VRH gaan betalen over hun deel, maar het fonds kan bijvoorbeeld uitkeringen doen ter hoogte van deze VRH. Dat zien we t.z.t. wel.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:46
Hey allen, mijn vriendin wil binnenkort ook gaan beleggen. Vroeger deed ze dat in VWRL via de degiro kernselectie en ik doe het via WEBN. Echter wil ze relatief weinig beleggen en zijn transactiekosten een ding. €1-3 per maand transactie zou al best wat rendement snoepen.
Ik gebruikte altijd indexfondsvergelijken.nl maar ik zie dat die site helaas EOL is. Hebben jullie tips voor haar situatie? Haar bank is ING.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:34
Santee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:00:
Hey allen, mijn vriendin wil binnenkort ook gaan beleggen. Vroeger deed ze dat in VWRL via de degiro kernselectie en ik doe het via WEBN. Echter wil ze relatief weinig beleggen en zijn transactiekosten een ding. €1-3 per maand transactie zou al best wat rendement snoepen.
Ik gebruikte altijd indexfondsvergelijken.nl maar ik zie dat die site helaas EOL is. Hebben jullie tips voor haar situatie? Haar bank is ING.
Dit is heel lastig te zeggen omdat brokers juist op dit punt sterk onderscheidend zijn. Dit is sterk afhankelijk van het aantal transacties, hoogte van transacties en je omvang van je portefeuille. Grofweg komt het erop neer dat er brokers zijn die goedkoop zijn voor de kleine starter met een kleine portemonnee maar vervolgens je flink pakken zodra je een aanzienlijke portefeuille hebt opgebouwd. De andere groep doet het tegenovergestelde en is alleen interessant als je grotere bedragen inlegt en een flinke portefeuille hebt. Waar je specifiek op moet letten zijn service fee’s, bewaarloon, transactiekosten, dividend verwerkingskosten

Een avondje achter de computer zitten met een spreadsheet en een beleggingsplan opstellen en die doorrekenen kan helpen om een betere beslissing te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 26-01-2026 11:24 ]

• Santee
Miki schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Dit is heel lastig te zeggen omdat brokers juist op dit punt sterk onderscheidend zijn. Dit is sterk afhankelijk van het aantal transacties, hoogte van transacties en je omvang van je portefeuille. Grofweg komt het erop neer dat brokers zijn die goedkoop zijn voor de kleine starter met een kleine portemonnee maar vervolgens je flink pakken zodra je een aanzienlijke portefeuille hebt opgebouwd. De andere groep doet het tegenovergestelde en is alleen interessant als je grotere bedragen inlegt en een flinke portefeuille hebt.
Een avondje achter de computer zitten met een spreadsheet en een beleggingsplan opstellen en die doorrekenen kan helpen om een betere beslissing te nemen.
Dankjewel. Het is echt een begin voor haar, dus zal een aantal jaar <€10k zijn denk ik. Ik zal aan de reken gaan.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maximus schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:13:
Inmiddels bij BND een rekening geopend voor beide kinderen, die onder mijn aanvullend pensioen hangt.

Vond dat de beste optie, ondanks dat ik niet zelf de fondsen kan selecteren.
Bij de kindrekening kan je toch kiezen voor vrij beleggen en daarmee heb je wel de keuze tussen een bepaald aantal fondsen?
Bij ING is beleggen in beleggingsfondsen en ETF's uit de ING Topselectie zonder transactiekosten. En betaal je alleen een servicefee van 0,24% van de fondswaarde per jaar. Lijkt mij de meest makkelijke en niet heel dure manier.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Santee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:17:
[...]

Dankjewel. Het is echt een begin voor haar, dus zal een aantal jaar <€10k zijn denk ik. Ik zal aan de reken gaan.
Het is al een tijdje uit de gratie, maar het vernieuwde fitvermogen is bij dit soort bedragen inleg + totaal portfolio goedkoop.
TER is omlaag gegaan op de nieuwe O fondsen, transactiekosten 0 en de servicefee is 0,2% per jaar, wat bij <10k portfolio natuurlijk niet hele hoge bedragen zijn.
Fondsen hebben wel grotere uitsluitingslijst (ESG) die oploopt tot meer dan 35%, maar performance wijkt niet extreem af van de markt.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 26-01-2026 10:56 ]

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-02 20:05
Het ligt er een beetje aan hoeveel aandacht ze het wil geven en wat de affiniteit ermee is. WEBN via de schaduwbeurs op Trade Republic is een optie bij hele lage bedragen. Ik doe alleen de 50 euro's om de cashback bonus te ontvangen. 1x per jaar zet ik alles (dus 600 euro) naar IBKR via verkoop en koop, zodat ik bij gedoe (slechte helpdesk) niet in de problemen kom. :P

Voor de echte liefhebbers is TR natuurlijk een kriem. Maar voor iemand met weinig affiniteit, zin en tijd, heeft het absoluut voordelen. Thuisbank kan, maar is niet altijd voordeliger dan de andere aanbieders. Je hebt ook nog centraal beheer met af en aan leuke welkomstacties en anders kan je ook gewoon lekker naar Meesman.

• Santee
Morwen schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:42:
Het ligt er een beetje aan hoeveel aandacht ze het wil geven en wat de affiniteit ermee is. WEBN via de schaduwbeurs op Trade Republic is een optie bij hele lage bedragen. Ik doe alleen de 50 euro's om de cashback bonus te ontvangen. 1x per jaar zet ik alles (dus 600 euro) naar IBKR via verkoop en koop, zodat ik bij gedoe (slechte helpdesk) niet in de problemen kom. :P

Voor de echte liefhebbers is TR natuurlijk een kriem. Maar voor iemand met weinig affiniteit, zin en tijd, heeft het absoluut voordelen. Thuisbank kan, maar is niet altijd voordeliger dan de andere aanbieders. Je hebt ook nog centraal beheer met af en aan leuke welkomstacties en anders kan je ook gewoon lekker naar Meesman.
Welke cashback bonus spreek je dan over?

• Santee
Get!em schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Het is al een tijdje uit de gratie, maar het vernieuwde fitvermogen is bij dit soort bedragen inleg + totaal portfolio goedkoop.
TER is omlaag gegaan op de nieuwe O fondsen, transactiekosten 0 en de servicefee is 0,2% per jaar, wat bij <10k portfolio natuurlijk niet hele hoge bedragen zijn.
Fondsen hebben wel grotere uitsluitingslijst (ESG) die oploopt tot meer dan 35%, maar performance wijkt niet extreem af van de markt.
Dankjewel, en bij een 20-100k portfolio? Ik had in het verleden zowel fitvermogen als VWRL als WEBN. Ik zie nu alleen dat WEBN inderdaad geen EAM meer is.

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-02 20:05
Santee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:43:
[...]

Welke cashback bonus spreek je dan over?
Ik gebruik de creditcard om te betalen voor boodschappen, Netflix, Spotify, etc. Ik krijg dan 1% van het bedrag 'cadeau' als saveback in beleggingen, tot 15 Euro (dus tot 180 euro p jaar). Je kiest zelf welk fonds dus WEBN kan gewoon, maar je belegt dan wel via de schaduwbeurs en je hebt dus geen invloed op het koopmoment dat altijd rond de eerste van de maand valt. De koersen zijn voor deze bedragen echter prima wat mij betreft.

Je hebt ook geen echte 'creditcard', hij trekt 't geld uit je spaarrekening. Dus alles wat je via CC kan betalen, kan je laten meetellen bij die Cashback. Het kan volgens mij ook met 2% cashback voor crypto, maar daar weet ik 't fijne niet van.

Over het saldo op de rekening ontvang ik 2% rente. Waardoor ik bij TR dus elke maand een paar Euro rente vang en nog eens een paar 'Euro' in beleggingen. Je legt dus minimaal 50 euro in bijvoorbeeld WEBN, ontvangt dan een paar euro per maand vanuit de cashback. en je hebt een prima rente op je 'spaarrekening'. Verkoop kost dan een euro ofzo en dan zet ik het in december altijd over naar IBKR. Toch een leuk meegenomen bonus voor een functionaliteit waar je bij de gewone bank ook nog voor mag betalen.

Maarja, je zit wel bij een neo-broker en "budget bank", dus als je met serieuze bedragen gaat handelen of sparen, zou ik me eerst gaan verdiepen in het aparte TR topic hier op Tweakers. En bij TR is veel gratis, dus jij bent 't product.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Santee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:46:
[...]

Dankjewel, en bij een 20-100k portfolio? Ik had in het verleden zowel fitvermogen als VWRL als WEBN. Ik zie nu alleen dat WEBN inderdaad geen EAM meer is.
Als je de hoge ESG accepteert dan kun je de rekensom simpel maken:

Tel de TER (meestal verborgen in de koers), de transactiekosten en de servicefee eens bij elkaar op naar een jaarlijks % of absolute kosten en je weet t

Met de mirror van indexfondsen lukt dat ook nog. Zet daarvoor marktkapitalisatie naar 50%, want fitvermogen is gemiddeld 58% marktcapitalisatie door ESG uitsluitingen.
https://www.financieelona...indexfondsen-vergelijken/
Let wel, deze toont voor fitvermogen nog de oude kostenstructuur (alleen TER van 0,18/0,02% voor World en 0,30/0.07% voor EM), nieuwe is 0,09% Ter + 0,2% service https://www.fitvermogen.nl/fonds/4505720/

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 26-01-2026 13:14 ]

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:37

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Vorig jaar had ik m'n spaartpotje met aandelen weggehaald bij BND omdat ze nog geen volledig fonds hadden met alleen Europese bedrijven. Inmiddels hebben ze dat wel en heb ik het pensioenpotje wat daar nog wel stond laten verplaatsen naar dit Europese fonds.

Dit ter informatie - voor wie los van technische kenmerken en winstpotentieel ook bezig is met #buyEuropean

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:13
Morwen schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Ik gebruik de creditcard om te betalen voor boodschappen, Netflix, Spotify, etc. Ik krijg dan 1% van het bedrag 'cadeau' als saveback in beleggingen, tot 15 Euro (dus tot 180 euro p jaar). Je kiest zelf welk fonds dus WEBN kan gewoon, maar je belegt dan wel via de schaduwbeurs en je hebt dus geen invloed op het koopmoment dat altijd rond de eerste van de maand valt. De koersen zijn voor deze bedragen echter prima wat mij betreft.

Je hebt ook geen echte 'creditcard', hij trekt 't geld uit je spaarrekening. Dus alles wat je via CC kan betalen, kan je laten meetellen bij die Cashback. Het kan volgens mij ook met 2% cashback voor crypto, maar daar weet ik 't fijne niet van.

Over het saldo op de rekening ontvang ik 2% rente. Waardoor ik bij TR dus elke maand een paar Euro rente vang en nog eens een paar 'Euro' in beleggingen. Je legt dus minimaal 50 euro in bijvoorbeeld WEBN, ontvangt dan een paar euro per maand vanuit de cashback. en je hebt een prima rente op je 'spaarrekening'. Verkoop kost dan een euro ofzo en dan zet ik het in december altijd over naar IBKR. Toch een leuk meegenomen bonus voor een functionaliteit waar je bij de gewone bank ook nog voor mag betalen.

Maarja, je zit wel bij een neo-broker en "budget bank", dus als je met serieuze bedragen gaat handelen of sparen, zou ik me eerst gaan verdiepen in het aparte TR topic hier op Tweakers. En bij TR is veel gratis, dus jij bent 't product.
Kleine correctie: het is een debit card, geen credit card.
Verder goede duidelijke uitleg.

• W1ck1e
Raymon89 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Kleine correctie: het is een debit card, geen credit card.
Verder goede duidelijke uitleg.
Vandaar waarschijnlijk "Je hebt ook geen echte 'creditcard', hij trekt 't geld uit je spaarrekening."

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
We zijn onlangs begonnen met beleggen in ETFs en willen dit nu ook voor onze kinderen opstarten. Ik ben momenteel aan het onderzoeken hoe we dit het beste kunnen aanpakken.

Het openen van een kindbeleggingsrekening lijkt handig om bij te houden wat voor wie is,
Echter loop ik nog niet direct warm om het op hun eigen naam te gaan zetten. 
Het idee erachter is om wat voor ze op te bouwen;voor een grote uitgave (grote reis/huis/auto) of juist zelf door blijven bouwen. En niet om het weg te zuipen/feesten. Natuurlijk valt/staat dat bij een goede opvoeding, daar zijn we ook druk mee doende maar dat is voor nu niet belangrijk

Idealiter zetten we de beleggingen op onze naam. Bij Degiro, waar ik een account heb, lijkt is hetniet mogelijk om subaccounts te openen, waardoor je met twee verschillende accounts zou zitten. Dit heeft echter ook het voordeel dat de middelen niet in één pot worden gegooid en overzichtelijk blijft wat van wie 'is'.
Ons plan is om te beginnen met een initieel budget en hier maandelijks een bijdrage aan toe te voegen. Deze bijdragen willen we maandelijks of jaarlijks investeren(nog even kijken hoe dit het handigst uitpakt). Jaarlijks sturen we dan een mailtje met de mededeling dat er een schenking van (12 x inzet) is toegevoegd aan het beleggingsaccount. Het idee hierachter is dat het geld dan technisch al geschonken is en hopelijk niet onderhevig zal zijn aan schenkbelasting of erfbelasting.

Snijdt dit plan een beetje hout of houdt dit geen stand?

PSN: Flix20-NL

• FuriousAngel
  • Registratie: Augustus 2004
Flix20 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:03:
Dit lijkt me een schenking op papier: https://www.belastingdien...wat-is-schenken-op-papier

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-02 14:02
We zijn onlangs begonnen met beleggen in ETFs en willen dit nu ook voor onze kinderen opstarten. Ik ben momenteel aan het onderzoeken hoe we dit het beste kunnen aanpakken.

Het openen van een kindbeleggingsrekening lijkt handig om bij te houden wat voor wie is,
Het idee erachter is om wat voor ze op te bouwen;voor een grote uitgave (grote reis/huis/auto) of juist zelf door blijven bouwen. En niet om het weg te zuipen/feesten. Natuurlijk valt/staat dat bij een goede opvoeding, daar zijn we ook druk mee doende maar dat is voor nu niet belangrijk

Idealiter zetten we de beleggingen op onze naam. Bij Degiro, waar ik een account heb, lijkt is hetniet mogelijk om subaccounts te openen, waardoor je met twee verschillende accounts zou zitten. Dit heeft echter ook het voordeel dat de middelen niet in één pot worden gegooid en overzichtelijk blijft wat van wie 'is'.
Ons plan is om te beginnen met een initieel budget en hier maandelijks een bijdrage aan toe te voegen. Deze bijdragen willen we maandelijks of jaarlijks investeren(nog even kijken hoe dit het handigst uitpakt). Jaarlijks sturen we dan een mailtje met de mededeling dat er een schenking van (12 x inzet) is toegevoegd aan het beleggingsaccount. Het idee hierachter is dat het geld dan technisch al geschonken is en hopelijk niet onderhevig zal zijn aan schenkbelasting of erfbelasting.

Nee dit snijd geen hout. Feitelijk zijn de beleggingen gewoon van jullie en niet van de kinderen. Je kunt wel allerlei potjes gaan bedenken en bijhouden maar als het niet op het naam van het kind staat - is het feitelijk niet van het kind. Dan zul je er dus gewoon schenk/erf belasting over moeten betalen als je het gaat overhevelen.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Twee Dee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:38:
Vorig jaar had ik m'n spaartpotje met aandelen weggehaald bij BND omdat ze nog geen volledig fonds hadden met alleen Europese bedrijven. Inmiddels hebben ze dat wel en heb ik het pensioenpotje wat daar nog wel stond laten verplaatsen naar dit Europese fonds.

Dit ter informatie - voor wie los van technische kenmerken en winstpotentieel ook bezig is met #buyEuropean
Wat is je motiviatie om dit te doen?

Ik vraag dat omdat Europese bedrijven als AstraZeneca, ASML of LVMH erg afhankelijk zijn van markten buiten Europa. Dus qua risicospreiding schiet je niet heel veel mee op ten op zichte van wereldwijd.

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:50

G83

@Flix20 Goed plan om wat extra voor de kinderen te beleggen!

Zoek eens terug in dit topic of in het financieel onafhankelijk topic, dan kom je vrij veel variaties op deze vraag tegen.

Als het uiteindelijk niet om veel meer dan enkele tienduizenden euro's gaat maakt het niet zoveel uit. Je hebt een schenkingsvrijstelling (en in huidige situatie eenmalige verhoogd bedrag dat je kan schenken) en je kan veel kosten voor je kind overnemen na 18.

Tot 18 betaal je eventuele box 3 belasting toch, of het nou op eigen naam of van het kind staat.

Uiteindelijk gaat het om vertrouwen/verwachting hoe het kind er mee omgaat op 18. Een groot bedrag ineens kan problemen geven als ze er niet verantwoord mee om kunnen gaan, maar kan juist ook een teken van vertrouwen zijn wat een verantwoorder kind juist extra steun geeft.
Zelf doe ik allebei. Helft op naam kinderen en helft zonder dat ze het weten op mijn naam.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

G83 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:30:
@Flix20 Goed plan om wat extra voor de kinderen te beleggen!

Zoek eens terug in dit topic of in het financieel onafhankelijk topic, dan kom je vrij veel variaties op deze vraag tegen.

Als het uiteindelijk niet om veel meer dan enkele tienduizenden euro's gaat maakt het niet zoveel uit. Je hebt een schenkingsvrijstelling (en in huidige situatie eenmalige verhoogd bedrag dat je kan schenken) en je kan veel kosten voor je kind overnemen na 18.

Tot 18 betaal je eventuele box 3 belasting toch, of het nou op eigen naam of van het kind staat.

Uiteindelijk gaat het om vertrouwen/verwachting hoe het kind er mee omgaat op 18. Een groot bedrag ineens kan problemen geven als ze er niet verantwoord mee om kunnen gaan, maar kan juist ook een teken van vertrouwen zijn wat een verantwoorder kind juist extra steun geeft.
Zelf doe ik allebei. Helft op naam kinderen en helft zonder dat ze het weten op mijn naam.
Precies, als studiekosten ondersteuning (zelfs dat kan gezien worden als verplichting ipv schenking overigens) kan je best veel vergoeden. met de bijna 7000 per jaar belastingvrij schenking, en voor een studie (gestart voor 21e verjaardag kind) van 5-6 jaar kom je al een heel eind.

Daarnaast nog rijbewijs op 17e + bijdrage aan eerste auto (die je eerst op jouw naam zet ipv op kind ivm dure verzekering bij 18-23 jarigen en daarmee dus ook de verzekering zelf qua kosten, zet dan wel regelmatig bestuurder op naam van je kind).

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 26-01-2026 14:36 ]

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:00
Ik zou dan de NT fondsen via ING aankopen.
WEBN/VWCE bij DEGIRO via de Tradegate beurs is ook een optie. € 1 transactiekosten. Maar dan moet je wel kopen als de reguliere beurs open (9-17 uur) is. Buiten deze uren betaal je hogere spread.
Of ze moet het ipv per maand, bv. per kwartaal kopen, om transactiekosten te besparen.

Mr FoB heeft het 'stokje' van indexfondsvergelijker overgenomen (edit: moet nog wel geactualiseerd worden):

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Kalentum schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:25:
[...]

Ik vraag dat omdat Europese bedrijven als AstraZeneca, ASML of LVMH erg afhankelijk zijn van markten buiten Europa. Dus qua risicospreiding schiet je niet heel veel mee op ten op zichte van wereldwijd.
Ik vermoed dat dit meer een keuze is met een politiek motief dan puur op basis van risicospreiding of optimaal rendement. Ik zie dit soort sentimenten ook steeds meer voorbij komen op de verschillende ETF gerelateerde subreddits. Kan me daar best wel in vinden gezien de recente gebeurtenissen in de VS maar het is ook weer een emotionele keuze die misschien niet echt past bij 'set and forget' passief beleggen.

Ik werk toevallig zelf bij 1 van de top 10 bedrijven in de Stoxx 600 en heb daar al RSU's van dus ik houdt het voorlopig enkel bij de SPYY ETF maar anders had ik misschien ook wel overwogen om wat meer gewicht in EU bedrijven te leggen.
irongalaxy schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:50:
[...]
Mr FoB heeft het 'stokje' van indexfondsvergelijker overgenomen:
Die site gaat voor ING nog uit van de oude situatie. De tarieven zijn sinds 1 januari veranderd, o.a. geen basisfee meer.Dat scheelt vooral bij een lager saldo best wel.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-02 14:02
Get!em schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:34:
[...]

Precies, als studiekosten ondersteuning (zelfs dat kan gezien worden als verplichting ipv schenking overigens) kan je best veel vergoeden. met de bijna 7000 per jaar belastingvrij schenking, en voor een studie (gestart voor 21e verjaardag kind) van 5-6 jaar kom je al een heel eind.
En dat is nu de hele crux van het verhaal, regeren is vooruitzien. Als ik naar het huidige (politieke en maatschappelijke) klimaat kijk dan geloof ik niet dat die belastingvrije schenkingen over 18 jaar nog bestaan.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ColeJ schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:23:
[...]

En dat is nu de hele crux van het verhaal, regeren is vooruitzien. Als ik naar het huidige (politieke en maatschappelijke) klimaat kijk dan geloof ik niet dat die belastingvrije schenkingen over 18 jaar nog bestaan.
Misschien niet onder de noemer schenking, maar de ouderlijke bijdrage studiekosten zal alleen maar groter worden als de overheid ook daar een stapje opzij doet en alles duurder wordt. Huidige maatstaf is dat de overheid al uitgaat van €400/maand bijdrage bij een studie MB-/HB-/W-O.

https://kennisgroepen.bel...iekosten-kind-door-ouder/

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 26-01-2026 15:38 ]

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 23:59
W1ck1e schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Vandaar waarschijnlijk "Je hebt ook geen echte 'creditcard', hij trekt 't geld uit je spaarrekening."
Het is overigens ook geen spaarrekening maar een betaalrekening (met NL IBAN) en fatsoenlijke rente.

• W1ck1e
Schweino schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:12:

Het is overigens ook geen spaarrekening maar een betaalrekening (met NL IBAN) en fatsoenlijke rente.
Ik heb de rekening sinds begin 2023, toen was het een spaarrekening met interessante rente. Ik heb er nog nooit vanaf betaald of anderen geld op laten storten, en ben dat ook niet van plan. Ik (en anderen) zullen het eerder zien als spaarrekening. maar formeel heb je gelijk.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:52

Het hangt van de hoogte van het bedrag af.
Per kind mag je 6.600 per ouderpaar belastingvrij schenken per jaar. Stel dat je dat elk jaar zou doen dan heeft je kind over 10 jaar mogelijk circa 90K. Staat dat op jouw naam en je wil dat overzetten, dan moet je (bij gelijkblijvende regels) bij omzetting schenkbelasting betalen. Dat is 10% over het meerdere van 6.600 Euro en boven de circa 150K is het 20%. Dus lijkt me dus verstandig om dat vanaf begin af aan op een persoonlijke beleggingsrekening te zetten.
Op dit moment is er een eenmalig verhoogde vrijstelling (18–40 jaar) van 31K. Ik zou er nooit op gokken dat dat over 10 jaar nog zo is.

Analoog komt weer helemaal terug

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:33
NT-fondsen bij de ING. 100% NT World. Lekker simpel houden.

Evt. NT EM toevoegen, maar ik denk dat dat meer stress oplevert voor een leek (herbalanceren etc)

i500 & chill (@IBKR)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NMMNG schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:24:
[...]
NT-fondsen bij de ING. 100% NT World. Lekker simpel houden.

Evt. NT EM toevoegen, maar ik denk dat dat meer stress oplevert voor een leek (herbalanceren etc)
Als ‘leek’ gewoon niet herbalanceren geeft 0 stress :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Megupe
  • Laatst online: 12:32
Hoi, ik zit nu ruim een half jaar bij Meesman.
K vind de app niet geweldig, maar na de stortingen ook verder niks mee hoeven doen.
Wel een vraagje, hoe moet ik het (totaal)rendement interpreteren, loopt dat percentage in de loop van jaren (hopelijk) steeds omhoog?
Of kan bij een stijgend absoluut rendement het percentage gelijk blijven?

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:37

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Kalentum schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:25:
[...]

Ik heb nog andere pensioenpotjes, vooral via werkgever, waarbij ik geen of minder directe invloed op kan uitoefenen. Ik snap dat de wereld nog steeds economisch verbonden is, moeten bedrijven vooral doen.

Ik snap echt wel dat niets perfect is en dat we niet geheel om de VS heen kunnen maar ik wil vooral in Europese bedrijven investeren/beleggen. Ik geloof niet meer in het project VS. Bigtech, Silicon Valley, advertentie- en enshittification modellen, dat spoor loopt dood. Ik wil niet in een fonds zitten waar Tesla, Microsoft en Meta inzitten.

Je kunt ook zeggen: fascisme is slecht voor business.

En ik geloof in het Europese project. En als dat mislukt heb ik grotere zorgen dan een stom spaarpotje.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Een groot nadeel van de kinderrekening bij Meesman lees ik dat je alleen vanaf een gekoppelde tegenrekening op naam van het kind kan storten (en daarbuiten 2 extra stortingen vanaf de rekening van de ouders).
Twee Dee schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:48:
[...]
Je kunt ook zeggen: fascisme is slecht voor business.
Ehm, de ironie wil dat zaken als fascisme en dictatuur vaak juist erg gunstig zijn voor de winsten van bedrijven. En hoe slechter de omstandigheden voor de bevolking/werknemers, hoe meer de bedrijven daarvan kunnen profiteren.

Puur financieel gezien is het dus vaak juist goed om in "foute" regimes te investeren.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:41
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:25:
[...]

Ehm, de ironie wil dat zaken als fascisme en dictatuur vaak juist erg gunstig zijn voor de winsten van bedrijven. En hoe slechter de omstandigheden voor de bevolking/werknemers, hoe meer de bedrijven daarvan kunnen profiteren.

Puur financieel gezien is het dus vaak juist goed om in "foute" regimes te investeren.
Helaas is er geen distributie van deze bedrijfswinsten waardoor de welvaart niet goed wordt verdeeld.

Bovendien verdienen die bedrijven hun geld door uitgaven van de consument. De consument is uiteindelijk degene die alle rekeningen moet ophoesten. Dus wanneer je de consument uit gaat kleden heeft dat natuurlijk op langer termijn een negatief effect op de bedrijfs winsten. Zie China dat afhankelijk is van export omdat de binnenlandse consumptie achterblijft. Zie Venezuela, Rusland, Iran, Congo. Volgens mij valt er nogal wat op te merken over deze economieën en is welvaart opbouwen aldaar maar voor weinigen weggelegd.

[ Voor 3% gewijzigd door 49euro op 27-01-2026 09:13 ]

• W1ck1e
49euro schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Helaas is er geen distributie van deze bedrijfswinsten waardoor de welvaart niet goed wordt verdeeld.

Bovendien verdienen die bedrijven hun geld door uitgaven van de consument. De consument is uiteindelijk degene die alle rekeningen moet ophoesten. Dus wanneer je de consument uit gaat kleden heeft dat natuurlijk op langer termijn een negatief effect op de bedrijfs winsten. Zie China dat afhankelijk is van export omdat de binnenlandse consumptie achterblijft. Zie Venezuela, Rusland, Iran, Congo. Volgens mij valt er nogal wat op te merken over deze economieën en is welvaart opbouwen aldaar maar voor weinigen weggelegd.
Volgens mij is wel eens in het nieuws geweest dat sommige spulletjes die wij in Nederland kunnen kopen bij gerespecteerde winkelketens toch gemaakt blijken te zijn in Noord Korea maar door obscure routes tussen hier en daar was dat verborgen. Stromannen, en andere landen, waardoor de uiteindelijke producent toch voor ons verborgen bleef. En zo'n "medewerker" bij die Noord Koreaanse "werkgever" was natuurlijjk niet ook gebruiker van het product.
49euro schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Bij globale spelers, waar het om gaat bij de grote bedrijven die in deze wereldwijde indexen zitten, is de lokale markt minder belangrijk dan de wereldwijde markt. Duidelijkste voorbeeld daarvan zijn de ouderwetse bananenrepublieken. Natuurlijk is een groot land als de VS óók een grote consument. Maar voor de meeste bedrijven zeker niet de enige locatie waar omzet vandaan komt en winst wordt gemaakt.

De landen die je noemt zijn juist mooie voorbeelden van landen waar "wij", ver weg in onze luie stoel, via de aandeleninvesteringen, flink kunnen profiteren van goedkope arbeid en slechte milieuregels etc. die maken dat er lekker veel winst kan worden gemaakt.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:09

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

DyStiC schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:09:
[...]

Een groot nadeel van de kinderrekening bij Meesman lees ik dat je alleen vanaf een gekoppelde tegenrekening op naam van het kind kan storten (en daarbuiten 2 extra stortingen vanaf de rekening van de ouders).
In de informatie over een beleggingsrekening voor je kind, bv hier: https://www.meesman.nl/me...eleggen-voor-een-kind.pdf , staat helemaal niks over een beperking in aantal stortingen of dat de tegenrekening op naam van het kind moet staan.

In tegendeel, het gaat over een maandelijkse aankoopopdracht (die gaat vanaf de tegenrekening) en er wordt uitgelegd dat het een schenking aan je kind is. Dat lijkt te veronderstellen dat het van de rekening van de ouders naar de beleggingsrekening op naam van kind gaat.

Daarnaast wordt expliciet uitgelegd hoe grootouders een maandelijkse storting kunnen doen. Dus een beperking van 2 extra stortingen lees ik ook niet.

Rail Away!

• love-nijntje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-02 13:29
Mad Marty schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:24:
[...]
In de informatie over een beleggingsrekening voor je kind, bv hier: https://www.meesman.nl/me...eleggen-voor-een-kind.pdf , staat helemaal niks over een beperking in aantal stortingen of dat de tegenrekening op naam van het kind moet staan.
Aantal stortingen klopt idd niet, aantal tegenrekeningen zou dat moeten zijn. Maar de primaire tegenrekening moet wel op naam staan van je kind. Op de website staat:
  • Om een kindrekening te openen moet uw kind een betaalrekening hebben.
  • Voor een kindrekening geldt de standaard minimum inleg van gemiddeld €100 per maand, totdat er een belegd vermogen van €10.000 is bereikt.
  • Stortingen op een kindrekening kunt u doen vanaf:
    • De gekoppelde tegenrekening op naam van uw kind
    • Maximaal twee extra stortingsrekeningen die staan op naam van (één van) de ouders, wettelijk vertegenwoordigers of (één van) de grootouders.
  • Een maandelijkse incasso kan alleen geïncasseerd worden vanaf de opgegeven tegenrekening op naam van uw kind. Wilt u maandelijks inleggen van één van beide stortingsrekeningen, dan dient u zelf bij uw eigen bank een maandelijkse overboekingsopdracht in te stellen.
https://www.meesman.nl/wa...en/beleggen-voor-uw-kind/

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-02 22:34
Is het al bekend wanneer ing de oude en nieuwe nt fondsen gaat samenvoegen? Bij ING krijg ik weinig reactie.Weinig zin om het aankomende dividend te gaan missen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

feddesman schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:18:
Is het al bekend wanneer ing de oude en nieuwe nt fondsen gaat samenvoegen? Bij ING krijg ik weinig reactie.Weinig zin om het aankomende dividend te gaan missen.
Gaan ze het samenvoegen dan?
Dat is al je aanname #1.

PSN

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
feddesman schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:18:
Er gaat voor zover ik ben geinformeerd, niets samengevoegd worden. Er zijn goedkopere varianten van de NT-fondsen beschikbaar. ABN en Rabobank hebben het automatisch omgezet, bij ING nog geen bericht daarover. Ik weet niet precies wanneer NT dividend uitkeert, ik zou het daarna handmatig doen als ING het tegen die tijd nog niet voor je heeft gedaan.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
manusjevanalles schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Er gaat voor zover ik ben geinformeerd, niets samengevoegd worden. Er zijn goedkopere varianten van de NT-fondsen beschikbaar. ABN en Rabobank hebben het automatisch omgezet, bij ING nog geen bericht daarover. Ik weet niet precies wanneer NT dividend uitkeert, ik zou het daarna handmatig doen als ING het tegen die tijd nog niet voor je heeft gedaan.
ABN heeft (tot op heden) niets automatisch omgezet. Je kunt zelf een switch order aanmaken als je wilt, maar verkoop vindt een dag eerder plaats dan aankoop dacht ik.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
Na heel wat gesprekken met oa een assetmanager, mijn fiscalist en vermogensadviseur heb ik besloten om af te zien van verdere inkoop in ETF's als VUSA/VWRL. Door alle grote aanbod bleef ik twijfelen, maar uiteindelijk is iedereen mee eens dat de NT fondsen het beste zijn voor mij. Vooral omdat het om een lumpsum bedrag gaat en het een 20 jaar termijn betreft.

De 0,30% dividendlekkage zou ik volgens hen niet goedmaken. Wel hebben we gekozen voor een 70/15/15, want ik heb al wat VUSA en VWRL eerder gekocht. Dit verkopen vonden zij weer zonde.
Ik heb nog 10% cash achter de hand om actiever te gaan traden.

Wat wel jammer aan de NT fondsen zijn is dat ik het niet in een goede portfolio tracker kan zetten en goed kan bijhouden. Nu ga ik er waarschijnlijk toch niet elke dag naar kijken, maar een goed overzicht vind ik wel belangrijk.

• One-eye864
  • Laatst online: 11:17
kx22 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:14:
Wat wel jammer aan de NT fondsen zijn is dat ik het niet in een goede portfolio tracker kan zetten en goed kan bijhouden. Nu ga ik er waarschijnlijk toch niet elke dag naar kijken, maar een goed overzicht vind ik wel belangrijk.
Portfolio performance? Werkt hier perfect!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

kx22 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:14:
Als het een goede portefolio tracker is, kan je er gewoon een ISIN invullen en doet die dat voor je onafhankelijk van wel product er exact achter de ISIN hangt :P

PSN

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Even heel simpel gesteld:

Op het moment dat edelmetalen een run maken zoals we nu zien, is dat over het algemeen niet een teken aan de wand dat economische groei op zijn minst wordt afgeremd?

Het is tenslotte significant vermogen wat in een relatief dode asset stroomt (mining daargelaten) en dat geld stroomt dus niet de reëele (wereld) economie binnen.

Of is dit iets te ongenuanceerd en kort door de bocht?

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• olafmol
Is er al een update van de ING qua goedkopere NT indexfondsen?

• One-eye864
olafmol schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:38:
Is er al een update van de ING qua goedkopere NT indexfondsen?
Ehhh 1.5 uur geleden nog niet

• olafmol
Oeps, tnx :)

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-01 12:45
FrambozenTaart schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:32:

Op het moment dat edelmetalen een run maken zoals we nu zien, is dat over het algemeen niet een teken aan de wand dat economische groei op zijn minst wordt afgeremd?

Het is tenslotte significant vermogen wat in een relatief dode asset stroomt (mining daargelaten) en dat geld stroomt dus niet de reëele (wereld) economie binnen.

Ja hetzelfde kan gezegd worden van huizen of grond of crypto..

Wat wil je doen met die info? Cash gaan bijhouden?
Crash komt eraan hoor, ik zal je achteraf laten weten wanneer hij er is ;)

• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:47
Ik lees in dit topic iets over een goedkopere variant van NT bij ING?
Kan iemand mij vertellen wat dat inhoud en waarom dat is toegevoegd? Ik zit sinds een paar jaar bij ING met NT world, Small Cap en Emerging Market.

Ik snap de basics van passief beleggen, maar dit nieuws maakt mij even in de war, is het slim om hier iets mee te doen? Goedkoop klinkt beter natuurlijk, maar er zit vast een addertje onder het gras. Wat maakt het ene NT-fonds goedkoper dan de andere?

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 12:01

Internet Janny

He does it for free

Jobius schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:20:
Ik lees in dit topic iets over een goedkopere variant van NT bij ING?
Kan iemand mij vertellen wat dat inhoud en waarom dat is toegevoegd? Ik zit sinds een paar jaar bij ING met NT world, Small Cap en Emerging Market.

Ik snap de basics van passief beleggen, maar dit nieuws maakt mij even in de war, is het slim om hier iets mee te doen? Goedkoop klinkt beter natuurlijk, maar er zit vast een addertje onder het gras. Wat maakt het ene NT-fonds goedkoper dan de andere?
Lees het topic even door, er staat genoeg over vermeld.

Zero compensation

• FrambozenTaart
  • Niet online
FrenzyFire schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Ja hetzelfde kan gezegd worden van huizen of grond of crypto..

Wat wil je doen met die info? Cash gaan bijhouden?
Crash komt eraan hoor, ik zal je achteraf laten weten wanneer hij er is ;)
Gewoon een vraagstelling, niet zozeer om er direct een stelling mee in te nemen voor persoonlijk gewin. :)

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:32:

Zo lang er geld wordt bijgeprint wordt kan zowel de economie als hard assets blijven groeien. Maar het is natuurlijk wel een teken. Zeker als je nagaat dat vooral centrale banken wereldwijd flink aan het kopen zijn. Maar wijst dat op een crash over zes maanden, 1 jaar, 5 jaar? Niemand die het weet.

Het feit dat een handvol tech bedrijven momenteel verantwoordelijk is voor een groot deel van beurswaarde is natuurlijk fundamenteel niet heel sterk in deze context.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Ronwiel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:00:
[...]

Zo lang er geld wordt bijgeprint wordt kan zowel de economie als hard assets blijven groeien. Maar het is natuurlijk wel een teken. Zeker als je nagaat dat vooral centrale banken wereldwijd flink aan het kopen zijn. Maar wijst dat op een crash over zes maanden, 1 jaar, 5 jaar? Niemand die het weet.

Het feit dat een handvol tech bedrijven momenteel verantwoordelijk is voor een groot deel van beurswaarde is natuurlijk fundamenteel niet heel sterk in deze context.
Een periode van economische krimp kan inderdaad niemand met zekerheid voorspellen, vooral niet wanneer beurzen ook deels speculerend effect vertonen. Ik denk dat je het mooi hebt verwoord zonder direct een harde conclusie te trekken.

[Edit] Het kan ook nog zo zijn dat na een periode van onrust zonder al te grote economische consequenties, assets als edelmetalen juist weer deels leeglopen en andere markten invloeien. Al zal dat vermoedlijk wel over een tijdsspanne gaan die voorlopig nog lang niet aan de orde is.

Ik denk dat er momenteel vooral 'verzekering' en spreiding gezocht wordt en dat daardoor edelmetalen nog wel even doorgaan.

[ Voor 20% gewijzigd door FrambozenTaart op 28-01-2026 16:24 ]

• kx22
Kan je hier een combinatie van NT fondsen en wat ETF's?

• One-eye864
kx22 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:33:
[...]

Kan je hier een combinatie van NT fondsen en wat ETF's?
Zeker!

• kx22
Ik heb het even gedownload op mijn Mac, maar dit vergt toch wat meer dan alleen de aankoopdatum + bedrag invullen. Ik ga me even in verdiepen. Dank je!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:27

dragonhaertt

@_'.'

Kaspers schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:24:
[...]

Ik vond het ook even verwarrend bij ING voor de Northern Trust fondsen. Heb daarom even onderstaande tabel gemaakt om de verschillen te duiden:
DekkingFondsOude naamISINRechten van deelnemingBelastingsstructuurKostenMngmnt fee
WorldNT World Screened Equity Index FGR Feeder FundNT World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder FundNL0011225305Klasse A FBI0,15%0,13%
WorldNT World Screened Equity Index FGR Feeder FundNL0013654742Klasse I FBI0,10%0,08%
EURNT Europe Screened Equity Index FGR FundNT Europe Custom ESG Index FGR FundNL0012061329Klasse C FBI0,15%0,13%
EURNT Europe Screened Equity Index FGR Feeder FundNL0011400346Klasse A FBI0,15%0,13%
EMNT Emerging Markets Screened Equity Index FGR FundNT Emering Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR FundNL0011515424Klasse A FBI0,25%0,20%
EMNT Emerging Markets Screened Equity Index FGR FundNL0014040289Klasse G Factsheet niet vindbaar0,15%0,10%
Small CapNT World Small Cap Low Carbon Equity Index FGR Feeder FundNT World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR FundNL0013552078Klasse A FBI0,23%0,20%
Voor het verschil tussen de twee Europe fondsen: de ene is een FEEDER fund, de ander niet.
Ik ben een beetje aan het teruglezen geweest en er achter gekomen dat de ING nu ook de goedkopere NT fondsen heeft.
Is er een migratie-service of moet je zelf het geld uit de bestaande fondsen halen en in de 'nieuwe' investeren?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
dragonhaertt schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Ik ben een beetje aan het teruglezen geweest en er achter gekomen dat de ING nu ook de goedkopere NT fondsen heeft.
Is er een migratie-service of moet je zelf het geld uit de bestaande fondsen halen en in de 'nieuwe' investeren?
ING biedt geen migratieservice, ook is geen switch order knop zoals bij ABN. Je kan alleen zelf verkopen en opnieuw aankopen.

March of the Eagles

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:13

JRR

dragonhaertt schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:49
Je moet niks!

Iemand hier heeft ooit eens uitgerekend dat op een belegd vermogen van 100K de kosten €50,- per jaar lager zijn met de 'nieuwe' fondsen dan met de 'oude' fondsen. De kans dat je met een verkooporder en een nieuwe aankooporder een veelvoud van dat bedrag kwijtraakt door koersschommelingen is veel groter.

Ik zou die oude fondsen gewoon lekker laten staan en in het vervolg alleen de nieuwe aankopen.

• W1ck1e
JRR schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:08:

Je moet niks! Iemand hier heeft ooit eens uitgerekend dat op een belegd vermogen van 100K de kosten €50,- per jaar lager zijn met de 'nieuwe' fondsen dan met de 'oude' fondsen. De kans dat je met een verkooporder en een nieuwe aankooporder een veelvoud van dat bedrag kwijtraakt door koersschommelingen is veel groter.

Ik zou die oude fondsen gewoon lekker laten staan en in het vervolg alleen de nieuwe aankopen.
Ja, je loopt het risico dat je door aan en verkoop een veel groter bedrag verliest dan je aan hogere kosten zou hebben (die 50 euro per ton). Maar dan loop je ook de kans dat je een veel groter bedrag wint.
Want schommels gaan heen en weer of op en neer.

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:26

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:15:
[...]

Ja, je loopt het risico dat je door aan en verkoop een veel groter bedrag verliest dan je aan hogere kosten zou hebben (die 50 euro per ton). Maar dan loop je ook de kans dat je een veel groter bedrag wint.
Want schommels gaan heen en weer of op en neer.
Maar we zitten hier in het passief beleggen topic en willen zo min mogelijk risico.

• W1ck1e
sanook schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:28:
[...]

Maar we zitten hier in het passief beleggen topic en willen zo min mogelijk risico.
Het risico van verlies bij de omzet handelingen kan je wegstrepen tegen de kans van winst.
Aan de andere kant heb je volgens mij die 50 euro extra kosten bij die ton.
Ik zou het wel weten.

Als je echt minimaal risico wil moet je niet beleggen, niet actief noch passief.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
W1ck1e schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Het risico van verlies bij de omzet handelingen kan je wegstrepen tegen de kans van winst.
We beleggen allemaal omdat we er vanuit gaan dat de koersen omhoog gaan. Dus hopen dat het omlaag gaat staat daar haaks tegenover.

En je kunt het proberen te timen. Maar dan ben je niet meer passief aan het beleggen.

• W1ck1e
RobertMe schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:58:
[...]

We beleggen allemaal omdat we er vanuit gaan dat de koersen omhoog gaan. Dus hopen dat het omlaag gaat staat daar haaks tegenover.

En je kunt het proberen te timen. Maar dan ben je niet meer passief aan het beleggen.
Als ik het goed begrijp zit er bij het omzetten slechts een dag of zo tussen verkoop en aankoop. Dan zal het verschil toch wel meevallen ? De 50 euro zijn echter een zekerheidje.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
W1ck1e schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Als ik het goed begrijp zit er bij het omzetten slechts een dag of zo tussen verkoop en aankoop. Dan zal het verschil toch wel meevallen ? De 50 euro zijn echter een zekerheidje.
Dat ligt natuurlijk volledig aan het verschil en het aantal participaties dat je hebt. €0,05 schommeling kan vast prima en bij 1000 stuks is dat ook €50. (En de huidige koers van het goedkope wereld fonds is €20,xx. Dus 1000 stuks is maar €20k, terwijl die €50 waar jij het over hebt bij €100k is. Dus bij 5000 stuks. Dan is €0,01 schommeling al €50 winst/verlies).

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:05:
[...]

50 euro koersverschil is bij een ton 0,05%. 1% koersverschil en je zit al 950 euro in de min.

• Licko
  • Nu online
Is bij de switch door de Rabobank dit risico opgevangen door de Rabobank zelf? Iemand die dat weet?

Stel de ABN zou zoiets mogelijk maken voor hun klanten dan ben ik wel bereid te switchen, maar anders laat ik het lekker in het oude NT World staan en ga vanaf nu verder in de goedkope variant.

• W1ck1e
sanook schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:15:
[...]

50 euro koersverschil is bij een ton 0,05%. 1% koersverschil en je zit al 950 euro in de min.
En na 20 jaar 50 euro zit je weer in de plus. Maar ik had het al begrepen van @RobertMe ;)

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:35
W1ck1e schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:25:
[...]

En na 20 jaar 50 euro zit je weer in de plus. Maar ik had het al begrepen van @RobertMe ;)
Vanwege rendement op rendement denk ik dat het nóg langer dan 20 jaar duurt. Das natuurlijk een slechte businesscase...

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:35
Licko schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:16:
Is bij de switch door de Rabobank dit risico opgevangen door de Rabobank zelf? Iemand die dat weet?

Stel de ABN zou zoiets mogelijk maken voor hun klanten dan ben ik wel bereid te switchen, maar anders laat ik het lekker in het oude NT World staan en ga vanaf nu verder in de goedkope variant.
Het risico voor/bij rabo is toch minimaal? Die zijn geen dag uit de markt, maar seconden...

• Licko
  • Nu online
MiKeZZa schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Het risico voor/bij rabo is toch minimaal? Die zijn geen dag uit de markt, maar seconden...
ah ja natuurlijk |:(

Is dat dan ook een switch order die ze efficiënter uitvoeren dan ABN? M.a.w. zou ABN het mogelijk kunnen maken dat de switch order zonder vertraging verwerkt wordt?

Ik heb vorige week contact gehad met ABN omdat ze er van overtuigd waren dat een switch order op dezelfde dag verwerkt zou worden, maar er zijn hier voorbeelden te zien van mensen waar dat niet het geval is. Ze zouden het op de team meeting gaan bespreken zei ze. Ben benieuwd of daar iets uit komt.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nu het toch over ABN gaat, is al bekend of ze binnenkort ook de goedkopere NT Small Cap (NL0013474307) gaan aanbieden?

March of the Eagles

• Licko
  • Nu online
XWB schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:21:
Nu het toch over ABN gaat, is al bekend of ze binnenkort ook de goedkopere NT Small Cap (NL0013474307) gaan aanbieden?
Die vraag heb ik ook direct gesteld, hoop ik dan ook antwoord op te krijgen.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:17

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je de grafiek bekijkt van het rendement van het oude en het nieuwe Northern Trust wereldindex fonds, dan zie je dat deze voor een groot deel overlappen:

Thumbnail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuksmRLQ8k-z-c4G_x1YznMdzzU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/MQkIUliQzVpadeQx00xF7qgA.png?f=fotoalbum_medium

Er is eind 2023 een stuk waar de groene lijn (het nieuwe fonds met 0,10% TER) even echt hoger zat dan de gele lijn (het oude fonds met 0,15% TER), maar eind 2024 halen ze elkaar weer in en zijn ze exact gelijk. Aan het eind van de grafiek heeft het oude fonds als index 191,1 en het nieuwe fonds 191,3, dus je voordeel was 0,1% in totaal geweest over 5 jaar.

Het reële prijsverschil is dus veel minder dan de 0,05% per jaar TER verschil.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:50

G83

Het gaat natuurlijk om de mogelijke koers schommeling tussen verkoop en aankoop.

Zou je gister verkocht hebben en vandaag aangekocht (dat is het nadeel van NT fondsen, je kan niet real time verkopen en kopen) dan is er ineens 0,82% winst omdat vandaag de koers gedaald is. Maar andersom kan ook, dat je ineens een procent ofzo verlies maakt. Dat is waar bovenstaande discussie over gaat.

• Drag0nizer
  • Laatst online: 29-01 18:53
Zr40 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:10:
[...]

WEBN keert voor zover ik weet inderdaad geen dividend uit.

Met de standaard activity statement is een onbekende cash boeking lastig te achterhalen. Je kan een custom activity statement aanmaken waarmee je een rekeningoverzicht krijgt voor alle cash transacties. Dat doe je als volgt:

* Ga in Account Management naar Performance & Reports -> Statements en klik bij 'Custom Statements' op het plusje.
* Selecteer bij 'Default Sections' de sectie 'Account Information' en bij 'Optional Sections' de sectie 'Statement of Funds'. De rest kan je op Nee zetten of zo laten staan. Sla de configuratie op.
* Gebruik je nieuwe custom statement voor de periode Month to Date (of een andere periode als het niet in de lopende maand is gebeurd).

Voorbeeld van hoe dit er uit ziet:

[Afbeelding]

In dit voorbeeld is er op 3 december 0.19 SEK ontvangen, en dit is op 5 december automatisch omgezet naar 0.0174 EUR (afgerond 0.02).
Ik ben er eindelijk uit (ben er geen maand mee bezig geweest maar heb het even op een lager pitje gezet haha). Ik heb ook aandelen gekregen van IBKR. Ik kan ze nog niet verkopen maar ze staan wel in mijn account. En hierop is dividentuitkering geweest. Stelt niet echt veel voor, maar dat kwam in dollars en is dus omgezet in euro's (ofja centen).
Moet ik die $0.40 alsnog vermelden in mijn belastingaangifte van maart, of is dat zo verwaarloosbaar dat ik ze niet hoef te vermelden? Want er zit nog belasting op divident toch?

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Drag0nizer schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:36:
[...]

Ik ben er eindelijk uit (ben er geen maand mee bezig geweest maar heb het even op een lager pitje gezet haha). Ik heb ook aandelen gekregen van IBKR. Ik kan ze nog niet verkopen maar ze staan wel in mijn account. En hierop is dividentuitkering geweest. Stelt niet echt veel voor, maar dat kwam in dollars en is dus omgezet in euro's (ofja centen).
Moet ik die $0.40 alsnog vermelden in mijn belastingaangifte van maart, of is dat zo verwaarloosbaar dat ik ze niet hoef te vermelden? Want er zit nog belasting op divident toch?
Die buitenlandse belasting heb je al betaald, dat houdt IBKR automatisch in bij de dividendbetaling. Maar je hebt het recht om het terug te krijgen (verrekenen) via de Nederlandse belastingaangifte. Hoeft niet, want Nederland brengt particulieren geen dividendbelasting in rekening, maar dat is ook de reden dat je het terug kan krijgen als het wel is ingehouden. Het niet aangeven is in je nadeel :P (al gaat het in dit geval natuurlijk om een zeer klein bedrag).

Als je het wel gaat aangeven, wacht dan tot eind april, want US dividend wordt vaak achteraf nog geherclassificeerd zodat er minder wordt ingehouden en dat gebeurt vaak nog in april. IBKR heeft een handig dividend tax report waarin alle vreemde valuta al correct wordt omgerekend naar euro en samengevat per land, en dat is precies wat de Nederlandse aangifte vraagt. Dan hoef je alleen de totalen per land over te nemen in de aangifte.

• sanook

sanook

_/-\o_

Even helemaal offtopic: Het is dividend, misschien ben je in de war met de Kukident op de wastafel ;)

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-02 23:41

ikbenwouter

! w t R

sanook schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 06:50:
[...]

Even helemaal offtopic: Het is dividend, misschien ben je in de war met de Kukident op de wastafel ;)
Hij bedoelde dat de dividenduitkering niet decadent was.

........................................................................................................................................................

• Mr FOB
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:38
Na de aankondiging van Nic Wortel dat hij gestopt was met indexfondsenvergelijken.nl heb ik de handschoen opgepakt en een geactualiseerde, aangepaste versie gemaakt op FOB.

De FOB Vergelijker voor indexfondsen, ETF's en brokers kun je vinden via deze blogpost. Onder die blogpost kun je ook suggesties/opmerkingen plaatsen.

Mijn FO blog: financieelonafhankelijkblog.nl

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:45
Mr FOB schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:48:
Na de aankondiging van Nic Wortel dat hij gestopt was met indexfondsenvergelijken.nl heb ik de handschoen opgepakt en een geactualiseerde, aangepaste versie gemaakt op FOB.

De FOB Vergelijker voor indexfondsen, ETF's en brokers kun je vinden via deze blogpost. Onder die blogpost kun je ook suggesties/opmerkingen plaatsen.
Hoewel ik het niet meer nodig heb, heel goed om deze tool weer beschikbaar te stellen. Het is een tool die ik altijd aanraad voor mensen die mij vragen stellen! Dank voor het oppakken van de handschoen

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:54
Graag maak ik jullie attent op het bestaan van Imbolc, ook wel bekend als Saint Brigid's Day. Dat was afgelopen maandag, 2 februari. Een feestdag in Ierland die kennelijk het begin van de lente inluidt. Hartstikke leuk.

Wat dat met beleggen te maken heeft; ik ben bezig om mijn enigszins verspreide portfolio over te zetten naar alleen NT en tot nu toe had ik dat perfect getimed (de goede vorm van timen) met verkoop en aankoop, rekening houdend met +2 werkdagen etc.

En dan is daar dus ineens een Ierse feestdag begin februari en aangezien de NT fondsen Iers zijn, waren de fondsen gesloten. Toevallig miste ik daardoor dan net de kleine stijging van afgelopen maandag. Gelukkig zet ik het in delen over.

Lang verhaal kort; bij deze een heads-up. Check dus even dit document mocht je dit ook ooit van plan zijn.
Pagina: 1 ... 120 121 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.