• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:56
tploumen schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:20:
[...]
Dus met andere woorden, we kunnen bij dezen met 100% zekerheid vaststellen dat fractioneel aankopen van AVIAW bij IBKR niet mogelijk is...? (Als je de optie al aan had staan).
Ik las dat fractionele aankopen mogelijk is sind 1 januari 2025 en ik het alleen hele AVIAW stukken, dus inderdaad werkt het daar niet voor.
Dat maakt deze partij dan weer wat minder interessant.
De koers van AVIAW is € 63 dus afhankelijk van hoeveel je periodiek in legt schuif je toch gewoon de fracties door naar de volgende periode? Ik zie het probleem niet zo..

Bijv: je stort elke maand € 500, dus in de eerste maand leg je een order in voor € 63. Even zonder kosten te berekenen koop je 7 stuks en heb je € 59 over. De volgende maand leg je een order in voor € 559 en koop je 8 stuks en heb je € 55 over. Etc, etc.

[ Voor 16% gewijzigd door RichieB op 04-12-2025 12:50 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RichieB schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:48:
[...]

Ik las dat fractionele aankopen mogelijk is sind 1 januari 2025 en ik het alleen hele AVIAW stukken, dus inderdaad werkt het daar niet voor.

[...]

De koers van AVIAW is € 63 dus afhankelijk van hoeveel je periodiek in legt schuif je toch gewoon de fracties door naar de volgende periode? Ik zie het probleem niet zo..

Bijv: je stort elke maand € 500, dus in de eerste maand leg je een order in voor € 63. Even zonder kosten te berekenen koop je 7 stuks en heb je € 59 over. De volgende maand leg je een order in voor € 559 en koop je 8 stuks en heb je € 55 over. Etc, etc.
Het blijft wel bijzonder dat deze brokers niet ‘gewoon’ de automatische fixed fee maandelijkse inleg met fracties voor de beleggingsfonden hebben.
Dat soort cash drag en verplichte actieve activiteiten voor deze producten waar je gewoon set and forget wil doen is wel irritant.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RichieB
@YakuzA Wat mij het meest irriteert bij CARIW via IBKR is dat ik zelf op moet letten dat ik de order inleg tijdens het trading window. Hoe moeilijk is het om een vinkje te maken "next available window" ?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 02:07

Qwerty-273

Meukposter

Tja dat is ook wel de "charme" van het platform van IBKR. Kwa gebruikersvriendelijkheid lopen ze niet voorop.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• dj_ryow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:14
Qwerty-273 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:22:
Tja dat is ook wel de "charme" van het platform van IBKR. Kwa gebruikersvriendelijkheid lopen ze niet voorop.
IBKR heeft nogal wat verschillende platformen. Je kunt ze allemaal uitproberen om te zien welke het beste bevalt:

https://www.interactivebr...forms.php?p=client-portal

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-12 13:17

twu

indexample schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:17:
iemand ervaring met het openen van een zakelijke rekening bij IB?

ik blijf maar vastlopen op het document: Proof Of Ownership. er is geen KVK of centraal register met aandeelhouders, dus ik scan en onderteken het private register van aandeelhouders (papieren boekwerk) maar krijg telkens een afwijzing. is dat ook hoe anderen het voor elkaar hebben gekregen? of een ander document?
Is dit toevallig al bij jou opgelost? Ik loop er nu ook tegen aan dit document telkens wordt afgewezen.

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
twu schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:12:
[...]

Is dit toevallig al bij jou opgelost? Ik loop er nu ook tegen aan dit document telkens wordt afgewezen.
Ja, volledige scan van het aandeelhoudersregister uitgeprint, de precieze tekst overgenomen met blauwe inkt dat jij, de dga, verklaart dat het klopt, dat weer inscannen en uploaden.

• KC Boutiette
  • Niet online
Hoi, ik volg Avantis AVWC en AVWS al een tijdje en ben geinteresseerd in de historische performance. Die is makkelijk te vinden, al bestaan de fondsen nog niet zo lang. Weet iemand of de fondsen een kopie zijn van de Amerikaanse Avantis fondsen? Of misschien een idee welke als model kunnen dienen om wat verder terug te kijken? @Pistachenootje?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

KC Boutiette schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:53:
Hoi, ik volg Avantis AVWC en AVWS al een tijdje en ben geinteresseerd in de historische performance. Die is makkelijk te vinden, al bestaan de fondsen nog niet zo lang. Weet iemand of de fondsen een kopie zijn van de Amerikaanse Avantis fondsen? Of misschien een idee welke als model kunnen dienen om wat verder terug te kijken? @Pistachenootje?
In je link staat toch gewoon welke benchmark ze volgen?
Bijv AVWC:
MSCI World IMI Index
The MSCI World Investable Market Index (IMI) captures large, mid and small cap representation across developed markets countries. The index is comprehensive, covering approximately 99% of the global equity investment opportunity set. It is not possible to invest directly in an index.

PSN

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:40
@KC Boutiette AVWC is vergelijkbaar met 70% AVUS 30% AVDE. AVWS 70% AVUV 30% AVDV. (Vergelijkbaar maar niet exact dezelfde samenstelling)

In de RR community hebben ze geloof ik data die verder terug gaat in de tijd.

• KC Boutiette
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:06:
In je link staat toch gewoon welke benchmark ze volgen?
Deze fondsen hebben een index als benchmark, maar ze volgen de index niet 1-op-1, ze hebben een eigen mening. Beschrijving van AVWC:
The Fund seeks long-term capital appreciation through investment in an actively managed portfolio of equity and equity-related securities issued by large, mid and small capitalisation companies in developed countries.
AVWS doet iets vergelijkbaars met small cap value fondsen in ontwikkelde markten.
Pistachenootje schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:50:
@KC Boutiette AVWC is vergelijkbaar met 70% AVUS 30% AVDE. AVWS 70% AVUV 30% AVDV. (Vergelijkbaar maar niet exact dezelfde samenstelling)

In de RR community hebben ze geloof ik data die verder terug gaat in de tijd.
Dank!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36
Als ze (lichtelijk) actief beheerd zijn vraag ik me af of historische data niet juist nog minder vertelt dan bij een geheel passief fonds. Je kan immers nooit ‘in de keuken kijken’ hoe ze toen hebben gewerkt noch weten of ze het nog steeds zo doen.

• KC Boutiette
  • Niet online
The Third Man schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:15:
Als ze (lichtelijk) actief beheerd zijn vraag ik me af of historische data niet juist nog minder vertelt dan bij een geheel passief fonds. Je kan immers nooit ‘in de keuken kijken’ hoe ze toen hebben gewerkt noch weten of ze het nog steeds zo doen.
Eens, en als ze hun mening / werkwijze bijstellen heb je dat probleem weer.
De Europese fondsen bestaan gewoon pas een dik jaar, de meeste Amerikaanse fondsen al wat langer dus ik was benieuwd of ik een stap verder kon komen. Staat op de planning voor de feestdagen :P

• catchingfire
  • Laatst online: 17:42
The Third Man schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:15:
De vraag is wat het "actieve beheer" inhoud. Van bijvoorbeeld Invesco IQSA heb ik ooit een podcast geluisterd met de manager van de ETF waarin hier specifiek naar werd gevraagd. Deze legde uit dat een multifactor-gedreven algo in principe de fondselectie en holding% bepaald, en dat het actieve management ervan inhoudt dat er iemand over de schouder van het algo meekijkt mochten er onverwachte/bijzondere dingen uit het algo komen, zodat het algo eventueel getweaked kan worden. Het actieve management behelst geen manueel stockpicken.

• The Third Man
@catchingfire dat is zo vaag cq als maar kan natuurlijk, want wat bepaalt die situaties waarbij ze ingrijpen? Of publiceren ze dat in hun jaarverslag of iets dergelijks?

• catchingfire
The Third Man schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:51:
@catchingfire dat is zo vaag cq als maar kan natuurlijk, want wat bepaalt die situaties waarbij ze ingrijpen? Of publiceren ze dat in hun jaarverslag of iets dergelijks?
Is het niet zo dat als een ETF niet strict een index volgt het als "Active" beschouwd wordt?
Dit staat er bij Invesco IQSA: "We use this single source of information for all our funds to enable a more like-for-like comparison between funds. Please note, however, that some funds follow an index (for passive funds) or adhere to a strategy (for active funds) that use different research sources for determining exclusions, including any thresholds for business involvement.".

Dit staat bij Avantis AVWC: "This fund is an actively managed Exchange Traded Fund (ETF) that does not seek to replicate the performance of a specified index. To determine whether to buy or sell a security, the portfolio managers consider, among other things, various fund requirements and standards, along with economic conditions, alternative investments, interest rates and various credit metrics. If the portfolio manager considerations are inaccurate or misapplied, the fund's performance may suffer.".

[ Voor 17% gewijzigd door catchingfire op 09-12-2025 15:29 ]

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01:04
YakuzA schreef op maandag 24 november 2025 @ 23:17:
[...]

En meesman loopt altijd nog verder achter dan de NT fondsen :)
Wat kan ik doen om hier iets aan te doen. Heb net tweemaal iets verkocht, vanwege aanschaf en investering in iets anders maar het proces bij Meesman is verschrikkelijk. Kan ik bijvoorbeeld naar de Giro en ETF's kopen.

Ook zit mij dwars dat ze gekozen hebben voor een ESG-fonds. Het lijkt er toch op dat het rendement harder geraakt wordt dan ze vooraf hebben aangeven.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
becopol schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:33:
[...]

Wat kan ik doen om hier iets aan te doen.
Overstappen naar een ander.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:35

aawe mwan

Wat ook leuk is:

catchingfire schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:25:
[...]
Is het niet zo dat als een ETF niet strict een index volgt het als "Active" beschouwd wordt?
Of het er in dit geval over gaat weet ik niet, maar er is wel een woord bedacht voor een fonds dat zich „actief” noemt, maar in werkelijkheid meestal gewoon de index volgt: dat is een „indexknuffelaar”.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-12 21:51
[...]

Wat kan ik doen om hier iets aan te doen. Heb net tweemaal iets verkocht, vanwege aanschaf en investering in iets anders maar het proces bij Meesman is verschrikkelijk. Kan ik bijvoorbeeld naar de Giro en ETF's kopen.
Ik ben al een aantal maanden weg bij Meesman vanwege het enorm trage proces daar. Toevallig vanmorgen bijna proestend de nieuwsbrief december gelezen. Een heel A4tje vol over gewijzigde handelsdagen en wanneer je "waarschijnlijk" je geld op je rekening hebt bij een eventuele verkoop. Lijkt wel alsof Hendrik alle telraampjes zelf moet bijwerken om alles up te daten.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:31
ColeJ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:58:
[...]

Ik ben al een aantal maanden weg bij Meesman vanwege het enorm trage proces daar. Toevallig vanmorgen bijna proestend de nieuwsbrief december gelezen. Een heel A4tje vol over gewijzigde handelsdagen en wanneer je "waarschijnlijk" je geld op je rekening hebt bij een eventuele verkoop. Lijkt wel alsof Hendrik alle telraampjes zelf moet bijwerken om alles up te daten.
Ik heb die nieuwsbrief nog niet gehad. Ben het eens dat ze erg traag zijn.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ook zit mij dwars dat ze gekozen hebben voor een ESG-fonds. Het lijkt er toch op dat het rendement harder geraakt wordt dan ze vooraf hebben aangeven.
Waar baseer je precies op dat het rendement harder wordt geraakt door ESG-uitsluitingen dan ze vooraf hebben aangegeven? Zoveel sluiten de NT fondsen die ze gebruiken ook weer niet uit.

• The Third Man
[...]

Ze kiezen niet voor een ESG fonds maar gebruiken NT fondsen voor het besparen op het dividendlek. En zijn daar mee goedkoper dan menig ETF. Zie ook https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ wat ook het effect van de ESG uitsluitingen op de koersen behandelt. Samenvattend is er geen permanente trend; sommige jaren iets meer, sommige jaren iets meer rendement. Het verschil komt zelden boven de 1% uit. Oftewel: focus niet op 1 aspect maar op het totaalplaatje.

Je hoeft overigens ook niet te kiezen tussen realtime ETF of trage Meesman, bij de banken en BND zit er meestal maar 2 werkdagen tussen het inschieten van de order en de verwerking.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:40
catchingfire schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:25:
[...]
Inderdaad. Bij Avantis worden hun fondsen bepaald door een algoritme. Er is geen manager die op basis van zijn mening een aandeel kan kopen.

Een duidelijkere term zou quant fund zijn.

• catchingfire
Pistachenootje schreef op woensdag 10 december 2025 @ 01:14:
Inderdaad. Bij Avantis worden hun fondsen bepaald door een algoritme. Er is geen manager die op basis van zijn mening een aandeel kan kopen.

Een duidelijkere term zou quant fund zijn.
Blijkbaar ligt iets met "Active" erin beter in de markt, Invesco IQSA heet nu "Invesco Global Active ESG Equity UCITS ETF Acc", terwijl het enkele maanden geleden nog "Invesco Quantitative Strategies ESG Global Equity Multi-Factor UCITS ETF Acc" was.

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:53
Ook ik ben met passief beleggen begonnen nadat ik al een tijdje hier meegelezen heb.

Op advies uit dit topic begonnen bij de ABN met de volgende 3 fondsen:
NL0013654742 80%
NL0014040289 10%
NL0013552078 10%

Ideaal vanwege automatische maandelijkse inleg zonder kosten. Maar, op lange termijn vanwege jaarlijkse terugkerende kosten van 0.2% duur.

Daarom hiernaast een account geopend bij de Giro, waar er eenmalige transactiekosten zijn. Idee is om 1 a 2 keer per jaar het geld van de ABN naar de Giro te verhuizen.

Echter heeft de Giro niet dezelfde fondsen. Voor nu de volgende ETF geopend IE00B3RBWM25 Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (die de ABN overigens ook aanbied)

Is dit een goede aanpak? Nog Tips? Is het beter om bij de ABN dezelfde ETF aan te houden?

• Kim Jong-tuk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:18
Job_04 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:39:
Is dit een goede aanpak? Nog Tips? Is het beter om bij de ABN dezelfde ETF aan te houden?
De NT fondsen zijn goedkoper dan VWRL. Mijn tip is om je te gaan te verdiepen in de totale kosten voor het aanhouden van een ETF/fonds (dividend lekkage, vaste/lopende kosten en in- en uitstapkosten). Of het goedkoper is om VWRL bij ABN aan te schaffen of bij DeGiro weet ik niet. Ik weet wel dat NT bij ABN een van de goedkoopste manieren van passief beleggen in Nederland is.

Het was even zoeken omdat de originele site uit de lucht is, maar je kan hier: https://www.financieelona...indexfondsen-vergelijken/ de verschillende kosten per product of aanbieder vergelijken voor je persoonlijke situatie. En nog een laatste tip, kijk niet alleen naar kosten, maar ook wat je hier voor terugkrijgt.

[ Voor 22% gewijzigd door Kim Jong-tuk op 10-12-2025 15:50 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Job_04 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:39:
Ideaal vanwege automatische maandelijkse inleg zonder kosten. Maar, op lange termijn vanwege jaarlijkse terugkerende kosten van 0.2% duur.

Daarom hiernaast een account geopend bij de Giro, waar er eenmalige transactiekosten zijn. Idee is om 1 a 2 keer per jaar het geld van de ABN naar de Giro te verhuizen.
...

Echter heeft de Giro niet dezelfde fondsen. Voor nu de volgende ETF geopend IE00B3RBWM25 Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (die de ABN overigens ook aanbied)
Je dividendlekkage gaat je over de 'x' jaar heen bij DeGiro meer geld kosten dan je in die 'x' jaar bij ABN aan servicekosten betaald zie ik in de indexbeleggenfondsenvergelijken website.

Hoe kom je tot de conclusie dat dit goedkoper zou zijn dan ABN?

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 10-12-2025 15:54 ]

PSN

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:53
Dank @Kim Jong-tuk en @YakuzA

Met dit overzicht blijkt inderdaad dat de meest handigste partij voor mij ook nog eens de handigste is. Dan houd ik het gewoon bij de ABN :)

• GoEV6
ING past de tarieven per 1 januari aan. Geen basisfee van nu € 20,- per jaar meer en geen transactiekosten voor ING ETF Topselectie zoals VWRL en bijvoorbeeld SPDR. Alleen nog 0,24% servicefee tot € 100.000,- en 0,12% tot en met € 500.000 en zo steeds lager bij een hoger vermogen. Erg voordelig in mijn ogen en makkelijk als je al bij iNG klant bent.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23:03

Internet Janny

He does it for free

GoEV6 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:22:
ING past de tarieven per 1 januari aan. Geen basisfee van nu € 20,- per jaar meer en geen transactiekosten voor ING ETF Topselectie zoals VWRL en bijvoorbeeld SPDR. Alleen nog 0,24% servicefee tot € 100.000,- en 0,12% tot en met € 500.000 en zo steeds lager bij een hoger vermogen. Erg voordelig in mijn ogen en makkelijk als je al bij iNG klant bent.
Beter dan Fitvermogen dus.

Zero compensation

• The Third Man
@GoEV6 Zie ook helloitsme in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1" , er gaat ook wat veranderen van hoe je sommige ETF's verhandelt op het platform.

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:35
De vraag is alleen of er iets gaat wijzigen in de kosten voor NT fondsen bij ING. Want in hun communicatie zeggen ze niks over beleggingsfondsen. Alleen dat "overige ETF's" hetzelfde gaan kosten als aandelen.

• The Third Man
@Bas... volgens 'Jacob Willem' in de chat niet, zie skaaf in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1" . Maar je weet natuurlijk tegenwoordig ook niet meer wat er nou AI is of niet.

• GoEV6
Bas... schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:52:
De vraag is alleen of er iets gaat wijzigen in de kosten voor NT fondsen bij ING. Want in hun communicatie zeggen ze niks over beleggingsfondsen. Alleen dat "overige ETF's" hetzelfde gaan kosten als aandelen.
Staat toch op de site van ING. €1,- en 0,1% tot €150,-

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:35
NT fondsen zijn geen ETF's.

@The Third Man Ah, die had ik even gemist.

[ Voor 47% gewijzigd door Bas... op 10-12-2025 19:45 ]

• Jelle Steenbergen
  • Laatst online: 19:54
Ik heb gezocht, maar niet gevonden. Hoe worden de 0,2% brokerkosten (0,05% ieder kwartaal) van ABN-AMRO betaald?
Moet er bijvoorbeeld saldo op de beleggers-spaarrekening staan begin januari, of komt er gewoon een rekening o.i.d?

En de fondskosten zijn allemaal verwerkt in de koers toch? TER+ITK direct, en dividendlekkage in het verschil tussen dividend en de koers?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Jelle Steenbergen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:15:
Ik heb gezocht, maar niet gevonden. Hoe worden de 0,2% brokerkosten (0,05% ieder kwartaal) van ABN-AMRO betaald?
Moet er bijvoorbeeld saldo op de beleggers-spaarrekening staan begin januari, of komt er gewoon een rekening o.i.d?
De servicekosten worden per kwartaal afgeschreven van de rekening die je hebt opgegeven bij "Order en servicekosten betalen vanaf". Dat kan je beleggers spaarrekening zijn, maar ook je betaalrekening. Zie de instellingen onder Portfolio overzicht => Productinstellingen in de desktop interface.

En je moet inderdaad saldo hebben.
En de fondskosten zijn allemaal verwerkt in de koers toch? TER+ITK direct, en dividendlekkage in het verschil tussen dividend en de koers?
Ja, dat is verwerkt in de koers. De TER is dus minder goed zichtbaar want je ziet geen bedrag afgeschreven worden.

March of the Eagles

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 02:07

Qwerty-273

Meukposter

XWB schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:22:
De TER is dus minder goed zichtbaar want je ziet geen bedrag afgeschreven worden.
De kosten die het fonds maakt en bijvoorbeeld de tracking error kan je wel weer terugvinden in de jaar stukken. Zoals bijvoorbeeld voor de Vanguard fondsen je deze PDF jaarlijks kan doorspitten. En ja dat is niet 1-2-3 een inhouding of afschrijving zien op je eigen beleggersrekening natuurlijk ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• The Third Man
Veel van dat werk is natuurlijk wel al gedaan door IndexfondsenVergelijken, tegenwoordig bij Mr FOB ondergebracht. Inclusief zulke getallen uit de jaarverslagen vissen en dividendlek uitrekenen.

• tploumen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Ik ben klant geworden van Saxo en ben voornemens daar alleen AVIAW (Cardano) aan te kopen. Dit is een NL beleggingsfonds met FBI status waardoor de ingehouden dividendbelasting via de Aangifte Inkomstenbelasting kan worden teruggevraagd en er dus eigenlijk geen dividendlekkage is.

Ik kan bij Saxo de optie Securities Lending activeren. Dit levert een (klein) extra rendement op tegen een verwaarloosbaar risico. Ik vraag me echter af of dit ook kan voor het AVIAW fonds en of dan tevens nog wel de ingehouden dividendbelasting via de Aangifte Inkomstenbelasting kan worden teruggevorderd.

Saxo schrijft in ieder geval het volgende:

5.3.1 Dividenden en coupons
Bij dividenden en coupons probeert Saxo de ingeleende effecten voordat de corporate action plaats gaat vinden terug te vorderen. Indien uw effecten toch zijn uitgeleend tijdens de uitkering van dividend of een couponbetaling, dan ontvangt u een dividend of coupon vervangende betaling (de aandelen of obligaties zijn immers juridisch niet meer in uw bezit). Voor Amerikaanse effecten wordt op deze vervangende betaling dezelfde Amerikaanse bronbelasting ingehouden als normaliter van toepassing is op regulier dividend of couponbetalingen uit deze effecten. Voor niet-Amerikaanse effecten keren wij een vervangende betaling uit welke gelijk is aan 100% van de bruto dividend- of couponbetaling.

Wie o wie heeft hier ervaring mee...? 8)7

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:24

oscar82

De ondertitel

tploumen schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:36:
Ik ben klant geworden van Saxo en ben voornemens daar alleen AVIAW (Cardano) aan te kopen. Dit is een NL beleggingsfonds met FBI status waardoor de ingehouden dividendbelasting via de Aangifte Inkomstenbelasting kan worden teruggevraagd en er dus eigenlijk geen dividendlekkage is.

Ik kan bij Saxo de optie Securities Lending activeren. Dit levert een (klein) extra rendement op tegen een verwaarloosbaar risico. Ik vraag me echter af of dit ook kan voor het AVIAW fonds en of dan tevens nog wel de ingehouden dividendbelasting via de Aangifte Inkomstenbelasting kan worden teruggevorderd.

Saxo schrijft in ieder geval het volgende:

5.3.1 Dividenden en coupons
Bij dividenden en coupons probeert Saxo de ingeleende effecten voordat de corporate action plaats gaat vinden terug te vorderen. Indien uw effecten toch zijn uitgeleend tijdens de uitkering van dividend of een couponbetaling, dan ontvangt u een dividend of coupon vervangende betaling (de aandelen of obligaties zijn immers juridisch niet meer in uw bezit). Voor Amerikaanse effecten wordt op deze vervangende betaling dezelfde Amerikaanse bronbelasting ingehouden als normaliter van toepassing is op regulier dividend of couponbetalingen uit deze effecten. Voor niet-Amerikaanse effecten keren wij een vervangende betaling uit welke gelijk is aan 100% van de bruto dividend- of couponbetaling.

Wie o wie heeft hier ervaring mee...? 8)7
Ik vraag me ook af of AVIAW fonds wel uitgeleend wordt.
Verder is de term die je kan googlen voor meer info: payment in lieu of dividend. Voor de belasting idd iets anders dan dividend. Maar aangezien jij als uitlener 100% van het bruto bedrag krijgt, hoef je ook niks te verrekenen.

• RichieB
@tploumen & @oscar82 Ik heb al jaren het uitlenen aanstaan bij IBKR maar CARIW = AVIAW is nog nooit uitgeleend.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-12 19:00
Beetje elementaire kennis over het product waar je in belegt is toch wel handig….

Wie denk je dat er iets uit te lenen heeft, de fondseigenaar of degene die een fractie van zo’n fonds heeft gekocht?

• R.van.M
  • Laatst online: 23-12 18:26
TweakGP schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:45:
Beetje elementaire kennis over het product waar je in belegt is toch wel handig….

Wie denk je dat er iets uit te lenen heeft, de fondseigenaar of degene die een fractie van zo’n fonds heeft gekocht?
Confidently wrong 😄 Je kan ook gewoon ETFs en fondsen uitlenen via IBKR. Ik heb een tijd lang WEBN uitgeleend (inmiddels uit staan wegens de magere opbrengst)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40
GoEV6 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:22:
Wel bij vermelden dat bij die Topselectie transacties intern gematcht worden en je dus eigenlijk overgeleverd bent aan ING.

En die 20 euro basisfee is leuk, maar bij een order van 100k ben je buiten de Topselectie dus wel EUR 101 kwijt.

Beleggingsfondsen worden op bij de nieuwe kosten niet genoemd, alleen ETFs.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

R.van.M schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:52:
[...]

Je kan ook gewoon ETFs en fondsen uitlenen via IBKR. Ik heb een tijd lang WEBN uitgeleend (inmiddels uit staan wegens de magere opbrengst)
Datapuntje bij een andere ETF: MEUD wordt hier uitgeleend tegen een effectieve jaaropbrengst van circa 0,3%. Op sommige dagen wat meer dan andere dagen, dan is het percentage dat uitgeleend wordt of de borrow fee (of beiden) wat hoger.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-12 19:00
R.van.M schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:52:
[...]
Confidently wrong 😄 Je kan ook gewoon ETFs en fondsen uitlenen via IBKR. Ik heb een tijd lang WEBN uitgeleend (inmiddels uit staan wegens de magere opbrengst)
Leuk... maar de Cardano fondsen waar het over ging zijn geen ETF.

• tploumen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
TweakGP schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:05:
[...]

Ik heb in de tussentijd gelezen dat ook beleggingsfondsen in aanmerking komen voor Securities Lending. Ik lees ook bij mede Tweakers dat AVIAW nog nooit is uitgeleend. Mocht AVIAW wel ooit een keer uitgeleend worden, dan vraag ik me af of er dan geen enkel fiscaal nadeel is door het zogenaamde "manufactured dividend".

Wie het 100% zeker weet mag het zeggen...

• R.van.M
TweakGP schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:05:
[...]

Vandaar dat ik ook schreef ETF's en fondsen

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:26
tploumen schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:40:
[...]

Ik heb in de tussentijd gelezen dat ook beleggingsfondsen in aanmerking komen voor Securities Lending. Ik lees ook bij mede Tweakers dat AVIAW nog nooit is uitgeleend. Mocht AVIAW wel ooit een keer uitgeleend worden, dan vraag ik me af of er dan geen enkel fiscaal nadeel is door het zogenaamde "manufactured dividend".

Wie het 100% zeker weet mag het zeggen...
Ik kan het fout hebben maar die dingen worden toch uitgeleend zodat traders short kunnen gaan? Waarom zou iemand een wereld etf/fonds willen shorten?

i500 & chill (@IBKR)

• R.van.M
NMMNG schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:08:
[...]

Ik kan het fout hebben maar die dingen worden toch uitgeleend zodat traders short kunnen gaan? Waarom zou iemand een wereld etf/fonds willen shorten?
Omdat ze verwachten dat de wereldmarkt daalt en daarop willen handelen. Voornamelijk hedgefunds dus

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

Of je denkt dat bijv Europa het beter gaat doen dan de rest van de wereld, en dan ga je long Europa/short wereld. Of bijv op sector basis. Er zijn voldoende redenen te bedenken iig.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Vaak is dit geen zelfstandige short-positie, maar onderdeel van een long-short strategie. Bijvoorbeeld wanneer een trader verwacht dat een bepaalde sector of bepaald land het op korte termijn beter gaat doen dan de markt verwacht en daar een positie voor wil openen, maar daar geen extra markt exposure mee wil krijgen. De trader gaat dan bijvoorbeeld voor 1 miljoen short in de wereld ETF, en voor 1 miljoen long in de land- of sector-ETF.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Of als je deltas moet hedgen vanuit een derivaten positie.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:30
Hallo allemaal, ik ben redelijk nieuw in het beleggerswereldje maar ik heb wat spaargeld over en een spaarrekening tegen 2% of een deposito tegen 2,5% is leuk maar ik ben op zoek naar een wat hoger rendement.
Dus beleggen in ETF's en er niet meer naar omkijken, je geen zorgen maken over dalen/stijgen en over x jaar kijken wat je er uit kunt halen klinkt mij goed in de oren.
Ik zoek dus ETF's met wereldwijde dekking en grote spreiding.

Maar welke broker moet ik nou kiezen, ik lees veel goede dingen over DeGiro maar ook dat ze regelmatig op de vingers zijn getikt door de AFM.
Beleggen bij de bank is duur, en mijn eigen bank biedt het niet eens aan (ASN).
Ik wil geen stijl leerproces en wil er niet teveel mee bezig zijn eigenlijk.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57
Aardappel schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:08:
Hallo allemaal, ik ben redelijk nieuw in het beleggerswereldje maar ik heb wat spaargeld over en een spaarrekening tegen 2% of een deposito tegen 2,5% is leuk maar ik ben op zoek naar een wat hoger rendement.
Dus beleggen in ETF's en er niet meer naar omkijken, je geen zorgen maken over dalen/stijgen en over x jaar kijken wat je er uit kunt halen klinkt mij goed in de oren.
Ik zoek dus ETF's met wereldwijde dekking en grote spreiding.

Maar welke broker moet ik nou kiezen, ik lees veel goede dingen over DeGiro maar ook dat ze regelmatig op de vingers zijn getikt door de AFM.
ASN biedt het wel degelijk aan. https://www.asnbank.nl/beleggen/asn-gespreid-beleggen.html
Ze zitten inderdaad aan de dure kant.

In de topic start staan een aantal opties voor andere brokers.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-12 13:18
Kalentum schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:25:
[...]

ASN biedt het wel degelijk aan. https://www.asnbank.nl/beleggen/asn-gespreid-beleggen.html

Dat is natuurlijk geen indexvolgende ETF.

Als je dan toch naar alternatieven kijkt, dan zou ik eerder kiezen voor beleggen in een beleggingsfonds zoals het duurzaam aandelenfonds https://www.asnbank.nl/be...urzaam-aandelenfonds.html . Omdat je dan gewoon vol in de aandelen zit. En daar kun je ook gewoon simpel maandelijks automatisch op inleggen.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23:30
Kalentum schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:25:
[...]

Zelf zeggen ze van niet: https://www.asnbank.nl/beleggen/actief-passief-beleggen.html

De OP heb ik doorgelezen incl. de links, en heb ook de lijst met brokers gezien.
Maar welke is handig, welke raden jullie aan met mijn doel?
Welke gebruik je zelf en waarom?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57
Aardappel schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:00:
[...]

Zelf zeggen ze van niet: https://www.asnbank.nl/beleggen/actief-passief-beleggen.html

De OP heb ik doorgelezen incl. de links, en heb ook de lijst met brokers gezien.
Ah ja klopt, geen ETF's

Ik gebruik Brandnewday met een Zeer Offensief profiel. Omdat ik heel lui ben.

Ligt er uiteindelijk ook aan hoeveel controle je wilt hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 15-12-2025 16:35 ]

• Rubbergrover1
Aardappel schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:00:
[...]

Ik kan mij goed voorstellen dat als je als beleggingsinstelling bepaalde duurzaamheidscriteria hebt, je niet actief producten aanbiedt die mogelijk niet aan die criteria voldoen. Maar er zijn ook wel 'echt' duurzame ETF's. Zoals bijvoorbeeld VanEck World Equal Weight Screened UCITS ETF. Dus de combinatie duurzaam en ETF is niet echt een onmogelijke combinatie.

Terug naar je vraag. Zelf zit ik (naast wat beleggingsfondsen bij ASN) voor trackers bij een andere bank en beleg daar maandelijks automatisch. Ik heb ook even bij DeGiro gezeten, maar dat was (toen) toch veel omslachtiger dan simpel eenmalig een periodieke opdracht aanmaken voor mijn bank en niet meer naar kijken.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:52
Maar welke broker moet ik nou kiezen.

Dan kom je denk ik uit bij Meesman. Niet de goedkoopste, maar ook niet duur. Wel heel gemakkelijk passief en wereldwijd beleggen, zonder ingewikkelde leercurve.

• The Third Man
@wlmpie hetzelfde geldt voor BND en die heeft niet het nadeel van slechts 1 wekelijks handelsmoment.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:48
Ik beleg al jaren in ETF fondsen zoals VWRL maar heb gisteren gelezen over yieldfund en dat leek mij wel wat als alternatief van een wereldwijde spreiding. Ik begrijp dat dit fonds inspeelt op het dividend wat bedrijven uitkeren en als ik de rendementen van de laatste jaren bekijk zien die er niet slecht uit. Iemand ervaring met dit fonds en is het idd iets om naast je etf fondsen met wereldwijde spreiding erbij te nemen?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:07
corsat schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:17:
Iemand ervaring met dit fonds en is het idd iets om naast je etf fondsen met wereldwijde spreiding erbij te nemen?
Als dit je eerste post was geweest, had ik gedacht dat je liep te spammen.

Het eerste wat ik zie op de website is 60% jaarlijkse rente en tradingwinsten. Alarmbellen gingen af...... Ik heb niet verder gekeken. Misschien later nog eens, voor de grap een verder lezen.

• R.van.M
rube schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:25:
[...]

Het eerste wat ik zie op de website is 60% jaarlijkse rente en tradingwinsten. Alarmbellen gingen af...... Ik heb niet verder gekeken. Misschien later nog eens, voor de grap een verder lezen.
Het is een cryptotrader dus waarschijnlijk een ponzi op een ponzi :D Voordat ik emigreer in 2027 wil ik ook wel zoiets aanbieden, ik bied 100% rendement per jaar!

• The Third Man
corsat schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:17:
Ik beleg al jaren in ETF fondsen zoals VWRL maar heb gisteren gelezen over yieldfund en dat leek mij wel wat als alternatief van een wereldwijde spreiding. Ik begrijp dat dit fonds inspeelt op het dividend wat bedrijven uitkeren en als ik de rendementen van de laatste jaren bekijk zien die er niet slecht uit. Iemand ervaring met dit fonds en is het idd iets om naast je etf fondsen met wereldwijde spreiding erbij te nemen?
Het is een beetje een misvatting dat dividend interessant is om in te investeren. Dividend is namelijk geen extra geld of rente of vergoeding, het is verschuiving van marktwaarde (en dus de aandelenkoers) naar cash geld. Je wint er niks mee, het is effectief niet anders dan dat je morgen gebeld wordt "hallo corsat, we hebben 2% van je beleggingen verkocht en keren de winst uit op je rekening, succes ermee".

Dat soort high yield en aristrocrat fondsen bestaan niet omdat ze 'inspelen op die bedrijven', ze groeperen ze voor diegenen die behoefte hebben aan een maximale dividenduitkering. Zoals hierboven aangegeven is dat dus niet in je voordeel, dus waarom ze het dan toch willen? Omdat in veel andere landen (met de VS als lichtend voorbeeld) je belasting over gerealiseerd rendement betaald, wat hoger is dan de dividendbelasting. Het 'wegvloeien' van de waarde via dividend is dus interessant vanwege het belastingvoordeel, maar dus niet voor ons.

Omdat je verder met zo'n arbitraire groep bedrijven om in te investeren automatisch een beperkte en afwijkende afspiegeling van de aandelenmarkt maakt zal je per definitie slechter presteren op de lange termijn. Omgekeerd: als ze een hogere rendementsverwachting hadden op de lange termijn zou iedereen en z'n broer erin investeren. Wat betreft
als ik de rendementen van de laatste jaren bekijk zien die er niet slecht uit
is dat een bekende valkuil, recency bias genaamd. Bij passief indexbeleggen kies je niet je fonds(en) omdat de recente rendementen er goed uitzagen, maar omdat je op basis van de manier van beleggen (via een index, wereldwijd etc) je een bepaalde dekking van de markt geeft en je doel is die te volgen (zodat je niet meer gaat gokken wat misschien wel meer gaat opleveren).

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 19-12-2025 18:57 ]

• corsat
Bedankt voor jullie reacties en duidelijk. Ik houd het bij mijn etf fondsen zoalsVWRL die het zeker niet slecht doen. Nog enkele jaren en dan mag ik pensioen gaan aankopen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• corsat
rube schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:25:
[...]

Ik heb mij inmiddels ook wat verder verdiept dan alleen de gesponsorde link via nu.nl en het is idd een cryptohandelaar met 30 positieve reviews van de afgelopen maand met onwaarschijnlijke rendementen. Ik ben zelf erg voorzichtig voordat ik ergens 1€ in stop en ik begrijp nu ook jullie reacties. Dit is allemaal te mooi om waar te zijn dus gedoemd om te mislukken.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:24

oscar82

De ondertitel

corsat schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 07:42:
[...]

Ik heb mij inmiddels ook wat verder verdiept dan alleen de gesponsorde link via nu.nl en het is idd een cryptohandelaar met 30 positieve reviews van de afgelopen maand met onwaarschijnlijke rendementen. Ik ben zelf erg voorzichtig voordat ik ergens 1€ in stop en ik begrijp nu ook jullie reacties. Dit is allemaal te mooi om waar te zijn dus gedoemd om te mislukken.
Ik heb de afgelopen maanden verschillende reclames op reddit langs zien komen van constructies die 35 of 70% beloven. Ik wilde er eigenlijk geen aandacht aan geven en ik ga helemaal geen naam noemen.
Wel Goed om elkaar scherp te houden dat dit soort dingen dus niet kunnen. Het woord om goed op te letten is Yield. Dit is iets anders dan dividend. Voor mij is yield inmiddels een rode vlag geworden want waarom noemen ze het geen dividend? Waarschijnlijk is die term juridisch te goed gedefinieerd. Yield daarentegen kan van alles zijn.
Maar als het geld niet uit de winst van een bedrijf komt zoals bij dividend, waar komt het geld dan denk je vandaan? Juist: uit de zakken van mensen zoals jij en ik of een volgende die erin trapt.
In een fonds dat zich op dividend richt zou je nog passief kunnen beleggen. Eigenlijk alles dat meer dan 4 a 5% belooft is niet meer passief en al helemaal niet zonder risico. Anders zouden alle financiële instellingen die bron aanboren met een zieke vorm van leverage. Zo simpel is het dan wel weer voor ons gelukkig.

[ Voor 11% gewijzigd door oscar82 op 20-12-2025 10:15 ]

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:47:
[...]
Het is een beetje een misvatting dat dividend interessant is om in te investeren. Dividend is namelijk geen extra geld of rente of vergoeding, het is verschuiving van marktwaarde (en dus de aandelenkoers) naar cash geld. Je wint er niks mee, het is effectief niet anders dan dat je morgen gebeld wordt "hallo corsat, we hebben 2% van je beleggingen verkocht en keren de winst uit op je rekening, succes ermee".
Dat ben ik niet helemaal met je eens. De aard van de onderliggende bedrijven verschilt namelijk ook sterk tussen dividendaandelen en groeiaandelen. Vaak doen groeiaandelen het beter in een bullish markt terwijl dividendaandelen vaak wat minder last hebben van een bear markt. In een goed gespreide portefeuille zou je dus ook hier een goede spreiding in moeten hebben. Maar in 'goede tijden', waarin groeiaandelen het gemiddeld beter doen, zal een marktgewogen indexfonds juist ook relatief meer groeiaandelen hebben. En kun je je afvragen of je wel voldoende gespreid zit.

Vraag is wel of dat nog past binnen de categorie 'passief beleggen'.

• The Third Man
@oscar82 passief beleggen kan allerlei invullingen hebben, maar doorgaans betekent het niet slechts set&forget. Dan zou je immers ook passief in Tesla of de AEX kunnen beleggen. Het betekent vaker dat je ook ervoor kiest de algehele markt te volgen, oftewel via de wereldindex en/of met sturingen en bias waar je dat nodig vindt (factorbeleggen, home bias e.d.).

Dividendfondsen vallen daar niet onder omdat het een volslagen arbitraire verzameling is. Je kan ook groeperen op fondsen met een ‘a’ in de naam of een CEO jonger dan 50 jaar. Het levert je enkel een significante afwijking van de markt op zonder dat er iets nuttigs tegenover staat (wat de voorgenoemde opties wel hebben).

• The Third Man
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:20:
[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens. De aard van de onderliggende bedrijven verschilt namelijk ook sterk tussen dividendaandelen en groeiaandelen. Vaak doen groeiaandelen het beter in een bullish markt terwijl dividendaandelen vaak wat minder last hebben van een bear markt. In een goed gespreide portefeuille zou je dus ook hier een goede spreiding in moeten hebben. Maar in 'goede tijden', waarin groeiaandelen het gemiddeld beter doen, zal een marktgewogen indexfonds juist ook relatief meer groeiaandelen hebben. En kun je je afvragen of je wel voldoende gespreid zit.

Vraag is wel of dat nog past binnen de categorie 'passief beleggen'.
Dat is naar mijn mening de klassieke valkuil van het correleren van koersverloop uitleggen als causaal verband met het soort aandeel en dat is naar mijn mening juist wat je met passief indexbeleggen (of factorbeleggen) wilt overslaan/voorkomen. Mede omdat dat correleren meer bijgeloof dan wetenschappelijk is. Met mijn schertsende voorbeelden hierboven van een a in de naam of een jonge CEO kan je waarschijnlijk ook onderzoeken of die groepen vaker minder last hebben van een bear market, maar is dat dan een wetenschappelijke basis? Lijkt me niet toch?

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik wil graag toevoegen dat het beleggen van een vast bedrag per maand op zich al een gouden idee is.

Je kunt dat toepassen bij indexfondsen, maar het kan ook bij andere ETF's waarvan het koersverloop een behoorlijk grillig karakter heeft, maar die op termijn wel in waarde stijgen.

Ik zou nooit naar een broker overstappen die niet automatisch maandelijks inleggen aanbiedt.

• The Third Man
@aawe mwan het hele punt is dat bij die andere fondsen het een gok wordt en niet een logische investering op basis van het niet beter (trachten te) weten. Dat is een wezenlijk verschil en niet broekzak/vestzak. Het gaat niet alleen om het gedrag van het vast investeren, het gaat ook om het gedrag bij het kiezen waarin je dat precies doet.

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:27:
[...]
Dat is naar mijn mening de klassieke valkuil van het correleren van koersverloop uitleggen als causaal verband met het soort aandeel en dat is naar mijn mening juist wat je met passief indexbeleggen (of factorbeleggen) wilt overslaan/voorkomen. Mede omdat dat correleren meer bijgeloof dan wetenschappelijk is. dan een wetenschappelijke basis? Lijkt me niet toch?
Zie o.a. https://ritholtz.com/2011/10/dividend-investing/ voor een meer wetenschappelijke cijfermatige onderbouwing. Heeft dus weinig te maken met bijgeloof, maar met gewoon wetenschappelijke data.

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 20-12-2025 12:15 ]

• rube
aawe mwan schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:28:
bij andere ETF's waarvan het koersverloop een behoorlijk grillig karakter heeft, maar die op termijn wel in waarde stijgen.
Ik zou oppassen om dat zo te stellen, want dat is, zeker bij de wat meer gespecialiseerdere ETF's geen 100% zekerheid.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

rube schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:16:
[...]

Ik zou oppassen om dat zo te stellen, want dat is, zeker bij de wat meer gespecialiseerdere ETF's geen 100% zekerheid.
Kan je een voorbeeld geven van een fonds dat uiteindelijk in waarde gestegen is, maar waarbij periodiek inleggen toch slecht voor je rendement was?

• rube
aawe mwan schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:52:
[...]
Kan je een voorbeeld geven van een fonds dat uiteindelijk in waarde gestegen is, maar waarbij periodiek inleggen toch slecht voor je rendement was?
Ik denk dat ik jou opmerking ander lees (las) dan dat jij die bedoelde, namelijk dat alle ETF's op termijn stijgen. Dat is denk ik geen 100% zekerheid en dan heb je ook bij periodiek inleggen geen positief resultaat.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

The Third Man schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:31:
@aawe mwan het hele punt is dat bij die andere fondsen het een gok wordt en niet een logische investering op basis van het niet beter (trachten te) weten. Dat is een wezenlijk verschil en niet broekzak/vestzak. Het gaat niet alleen om het gedrag van het vast investeren, het gaat ook om het gedrag bij het kiezen waarin je dat precies doet.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Toen ik vorig jaar november begon met beleggen, dacht ik juist nog vooral aan thematische ETF's. Uiteindelijk heb ik de meeste daarvan binnen het jaar weer verkocht.

Op de twee ETF's die ik gehouden heb, heb ik passief ingelegd en die hebben in euro's een rendement van 2x cq 3x de MSCI World beursindex gehaald. Maar dat was het resultaat van een combinatie van niet alleen periodiek inleggen, maar zeker ook beginnersgeluk en april '25. Ik denk dat dit in 2026 niet te herhalen is.

• The Third Man
aawe mwan schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:56:

Op de twee ETF's die ik gehouden heb, heb ik passief ingelegd en die hebben in euro's een rendement van 2x cq 3x de MSCI World beursindex gehaald. Maar dat was het resultaat van een combinatie van niet alleen periodiek inleggen, maar zeker ook beginnersgeluk en april '25. Ik denk dat dit in 2026 niet te herhalen is.
De insteek is dat je nog een stap terug zet: je denkt niet meer na over of het te herhalen is of niet. Het hele idee dat je iets moet 'halen' valt weg als je domweg de markt volgt en of het nou omhoog of omlaag gaat, harder of trager loopt dan andere fondsen/aandelen is niet meer relevant. Omdat de hele race niet meer relevant is. Dat maakt het passief. Niet alleen of je stug X euro elke maand erin stort.

• R.van.M
Vanuit het oogpunt van SWR gekeken is koerswinst is slechts één variabele in het geheel; de andere variabele is risico. Dat is uiteraard lastiger in te schatten, maar uiteindelijk geldt: verwacht rendement gedeeld door verwacht risico is de maatstaf. Meer rendement bij meer risico door bijvoorbeeld sector ETFs of crypto is niet perse beter als het risico navenant meestijgt.

Daarnaast speelt de correlatie tussen je assetklassen een belangrijke rol. Idealiter kies je assetklassen met een lage correlatie. Vandaar de klassieke verdeling van 70% aandelen en 30% obligaties uit het verleden. Op het moment dat je sector ETFs net zo hard meedalen (of nog harder) schiet je er ook niets mee op.

Helaas is sinds 2008, door alle financiële innovaties en complexe constructies, de correlatie tussen veel beleggingen steeds hoger geworden, zelfs goud lijkt tegenwoordig mee te bewegen. Bovendien zijn risico’s groter en minder transparant geworden door nieuwe financiële constructies, zoals bepaalde stablecoins.

De huidige situatie valt het beste samen te vatten onder het principe van “There Is No Alternative” (TINA), waardoor je feitelijk alleen maar mee kunt blijven doen in een wereld ETF om rendement te behalen. De crash die gaat komen zal extreem zijn, maar dat kan morgen zijn of over 10+ jaar

• The Third Man
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:13:
[...]

Zie o.a. https://ritholtz.com/2011/10/dividend-investing/ voor een meer wetenschappelijke cijfermatige onderbouwing. Heeft dus weinig te maken met bijgeloof, maar met gewoon wetenschappelijke data.
Data ja, maar dat kan je met elk grafiek met elke index enzovoort. Het enige wat het doet is vergelijken bij een specifieke, US-only index, hoe het in specifieke, recente crashes uitpakte. Ze kunnen ook niet meer dan letter zeggen dat het 'suggests' dat er outperformance plaatsvindt (laatste alinea). Het is een en al correlatie met recency bias, een wetenschapper zou dat hooguit als een waarneming zien. Laat staan dat die nooit zou aannemen dat iets in locatie A en tijdsperiode X ook voor andere locaties en andere perioden zou spreken.

Het is niet anders dan een paar decennia naar weertrends kijken en dan concluderen dat het 'suggests' dat er een bepaald effect gaande is of wat dan ook. Zo beginnen zaken wellicht, maar het is nog mijlenver verwijderd van daadwerkelijke wetenschappelijke conclusies trekken. Dan ontstaat de wetenschappelijke basis. Maar net zo goed is veel correlatie onzinnig, zoals het feit dat er meer mensen verdrinken als er veel ijs wordt verkocht. Ijs zorgt dus voor een grotere verdrinkingskans? Nee, er wordt zowel meer ijs verkocht als meer gezwommen bij zonnig en warm weer.

Je mist denk ik nog steeds het punt dat hoe je data toepast en vervolgens hypotheses gaat opstellen en die ook toetst aan zekerheden, dat het een wetenschappelijke benadering begint te worden wat een investering kan doen. Voor bijvoorbeeld zaken als factorbeleggen is er veel meer onderbouwing dan slechts een 'kijk eens wat het toen deed'. Al op basis van zulke waarnemingen concluderen dat dividendaandelen meer weerstand bieden tegen een bearmarket maakt het bijgeloof.

[ Voor 20% gewijzigd door The Third Man op 20-12-2025 20:53 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

*knip* flamebait

[ Voor 92% gewijzigd door Zr40 op 22-12-2025 10:47 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
*knip* reactie op verwijderde reactie

[ Voor 87% gewijzigd door Zr40 op 22-12-2025 10:47 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Maar het klopt natuurlijk wel. Dividend is niet arbitrair. Het is gecorreleerd aan waarde en waarde is een factor die over tijd en in verschillende markten speelt.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 22-12-2025 10:47 ]

• The Third Man
Het is wel een ander verhaal hoe een valuefactor index naast tig andere aspecten ook de dividenduitkering meerekent, tegenover hoe je met een high yield dividendfonds alleen die bedrijven kiest die dat specifiek aspect hebben (of zelfs alleen die met een significant hoge uitkering). Nog daargelaten dat die weging in de valuefactor index relatief tot de prijs is e.d., niet puur de hoeveelheid uitkering.

[ Voor 11% gewijzigd door The Third Man op 20-12-2025 22:19 ]

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:45:
[...]
Data ja, maar dat kan je met elk grafiek met elke index enzovoort. Het enige wat het doet is vergelijken bij een specifieke, US-only index, hoe het in specifieke, recente crashes uitpakte.
Het gaat in dit geval over data vanaf 1990, dus niet puur over specifieke recente crashes. Maar je kunt ook kijken naar bijvoorbeeld de onderzoeken van Vitaliy Katsenelson, waarbij het over resultaten vanaf 1900 gaat.
Maar net zo goed is veel correlatie onzinnig, zoals het feit dat er meer mensen verdrinken als er veel ijs wordt verkocht. Ijs zorgt dus voor een grotere verdrinkingskans? Nee, er wordt zowel meer ijs verkocht als meer gezwommen bij zonnig en warm weer.
Het is totaal niet relevant of er een causaal verband is, maar óf er een verband of correlatie is.

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-12 16:01
Rubbergrover1 schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:39:
[...]

Het gaat in dit geval over data vanaf 1990, dus niet puur over specifieke recente crashes. Maar je kunt ook kijken naar bijvoorbeeld de onderzoeken van Vitaliy Katsenelson, waarbij het over resultaten vanaf 1900 gaat.

[...]

Het is totaal niet relevant of er een causaal verband is, maar óf er een verband of correlatie is.
Toevallig werk ik voor een bedrijf dat bekend staat om zijn dividend (zit ook in veel dividendfondsen) en dat streeft te behouden om investeerders aan te trekken. De artikels die jij aanhaalt tonen aan dat je minder verlies maakt bij een bear markt met bedrijven die dividend uitkeren. Op zich niet onlogisch, jij krijgt namelijk een deel (in cash) uitbetaald voor het bedrijf (mogelijks) verder waarde verliest.

Hetzelfde artikel haalt dan aan dat de yields (in 2011 weliswaar) hoger zijn als treasure bonds. (Staatsobligaties) Wat de toenmalige populariteit verklaarde. Mensen zochten laag risico en hogere rente.

Nu werkende voor zo een bedrijf heeft dit een ander risico dat ikzelf zie (en gezien heb in de aandeelwaarde). Grotere vernieuwing vraagt investering en draagt risico's mee en kan het aandeel kelderen omdat investeerders dividend willen aan een constante waarde, geen rollercoaster. Dus het risico verplaatst zich naar groei missen, wat je ook mooi in je artikel ziet, deze aandelen groeien minder snel wanneer er een bull market is.

Mijn conclusie: het heeft geen zin om die aandelen te preferen. Tenzij je overtuigd bent dat de markt gaat inzakken en je je wil indekken. Maar dan kan je mss evengoed goud of staatsbonnen kopen (zijn ook stabieler) en dan ben je de markt aan het timen. Voor mezelf zou ik uitkerende dividend niet willen ivm belastingen in België zoals third man aanhaalde.

• The Third Man
FrenzyFire schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:08:
[...]
De artikels die jij aanhaalt tonen aan dat je minder verlies maakt bij een bear markt met bedrijven die dividend uitkeren. Op zich niet onlogisch, jij krijgt namelijk een deel (in cash) uitbetaald voor het bedrijf (mogelijks) verder waarde verliest.
Ze tonen aan hoe het in die situatie verliep. Het toont niks aan over toekomstige scenario’s. Maakte dus en niet maakt. Als het zo zou werken zou het kinderspel zijn om te weten hoe je de voor elk scenario kan hedgen, compenseren, meer rendement kan halen enzovoort.

• Rubbergrover1
FrenzyFire schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:08:
[...]
Nu werkende voor zo een bedrijf heeft dit een ander risico dat ikzelf zie (en gezien heb in de aandeelwaarde). Grotere vernieuwing vraagt investering en draagt risico's mee en kan het aandeel kelderen omdat investeerders dividend willen aan een constante waarde, geen rollercoaster. Dus het risico verplaatst zich naar groei missen, wat je ook mooi in je artikel ziet, deze aandelen groeien minder snel wanneer er een bull market is.
In de praktijk is het volgens mij vaak andersom. Veel dividendbedrijven zijn dividendbedrijf geworden omdat ze in een meer volwassen en stabiele markt/sector zitten met (relatief) niet meer zo veel groei. Daarom is er minder geld nodig voor investeringen dan in een meer ontwikkelende markt.

In een bullmarkt geeft dat inderdaad minder groei dan groeiaandelen. In een bearmarket gaan die stabielere markten en sectoren minder snel achteruit. En krijgen die bedrijven een minder grote klap.
Mijn conclusie: het heeft geen zin om die aandelen te preferen.
Het gaat ook helemaal niet om het prefereren van dividendaandelen. Maar om een streven naar een evenwichtige portefeuille waarin je een deel groei- en een deel dividendaandelen hebt. Net als dat je wellicht een x-percentage in developing of smallcaps hebt zitten, of in heel andere assets, en daar mogelijk af en toe ook op herbalanceert.

• sjakieman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-12 12:08
Alleen vanaf 100.000 euro dan toch? Daaronder blijft FitVermogen nog goedkoper want bij ING komen er naast die 24% ook nog fondskosten bij. Of zie ik hier iets over het hoofd?

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:10
Ik zie in mijn transactieoverzicht ineens een nieuwe boeking staan. Ik heb die datum niet eens ingelogd. Ik kijk alleen op de 24e van de maand want dan komt mijn salaris en doe ik mn boekingen. Ik ben niet perse bang dat mijn account gehackt is, want dan was het na 12 dagen echt wel leeggetrokken. Maar wat kan het wel zijn?

[ Voor 37% gewijzigd door Drag0nizer op 24-12-2025 22:09 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Klein restbedrag aan vreemde valuta ($0.40) dat automatisch wordt vereffend?

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 24-12-2025 19:37 ]

• Drag0nizer
Zr40 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:36:
Klein restbedrag aan vreemde valuta ($0.40) dat automatisch wordt vereffend?
Heel mijn koophistorie is alleen in euro's geweest.

Als ik op de order klik staat dat ik die om 23.00 heb gekocht van de FXCONV beurs. Ik koop alleen op Xetra

[ Voor 18% gewijzigd door Drag0nizer op 24-12-2025 19:42 ]

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:09

G83

Denk dat zr40 wel gewoon gelijk heeft. Fxconv staat natuurlijk voor valuta conversie.

Heb je niet een klein bedrag in een etf die in euro's noteert maar in dollars dividend uitbetaald? Daar zijn er diverse van

• Drag0nizer
G83 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:46:
Denk dat zr40 wel gewoon gelijk heeft. Fxconv staat natuurlijk voor valuta conversie.

Heb je niet een klein bedrag in een etf die in euro's noteert maar in dollars dividend uitbetaald? Daar zijn er diverse van
Ik heb alleen maar webn via xetra, die ik betaal in euros met gestorte euros. Ik weet niet eens hoe ik geld om zou moeten zetten want heb het nooit nodig gehad. Laatste aankoop was 28 november. En dan op 12 december ineens deze transactie er tussen. Ik beleg nog niet zo lang maar ik dacht dat webn geen divident uitkeerde. Is dit dan toch wel het geval via ibkr?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Drag0nizer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:49:
[...]
Ik heb alleen maar webn via xetra, die ik betaal in euros met gestorte euros. Ik weet niet eens hoe ik geld om zou moeten zetten want heb het nooit nodig gehad. Laatste aankoop was 28 november. En dan op 12 december ineens deze transactie er tussen. Ik beleg nog niet zo lang maar ik dacht dat webn geen divident uitkeerde. Is dit dan toch wel het geval via ibkr?
WEBN keert voor zover ik weet inderdaad geen dividend uit.

Met de standaard activity statement is een onbekende cash boeking lastig te achterhalen. Je kan een custom activity statement aanmaken waarmee je een rekeningoverzicht krijgt voor alle cash transacties. Dat doe je als volgt:

* Ga in Account Management naar Performance & Reports -> Statements en klik bij 'Custom Statements' op het plusje.
* Selecteer bij 'Default Sections' de sectie 'Account Information' en bij 'Optional Sections' de sectie 'Statement of Funds'. De rest kan je op Nee zetten of zo laten staan. Sla de configuratie op.
* Gebruik je nieuwe custom statement voor de periode Month to Date (of een andere periode als het niet in de lopende maand is gebeurd).

Voorbeeld van hoe dit er uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feFV9Pi2tlMhu0mNSLY1PcpH3Qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VIY2MEH1iJeqY0DDVTJdelMX.png?f=fotoalbum_large

In dit voorbeeld is er op 3 december 0.19 SEK ontvangen, en dit is op 5 december automatisch omgezet naar 0.0174 EUR (afgerond 0.02).

• Drag0nizer
Zr40 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:10:
[...]

WEBN keert voor zover ik weet inderdaad geen dividend uit.

Met de standaard activity statement is een onbekende cash boeking lastig te achterhalen. Je kan een custom activity statement aanmaken waarmee je een rekeningoverzicht krijgt voor alle cash transacties. Dat doe je als volgt:

* Ga in Account Management naar Performance & Reports -> Statements en klik bij 'Custom Statements' op het plusje.
* Selecteer bij 'Default Sections' de sectie 'Account Information' en bij 'Optional Sections' de sectie 'Statement of Funds'. De rest kan je op Nee zetten of zo laten staan. Sla de configuratie op.
* Gebruik je nieuwe custom statement voor de periode Month to Date.

Voorbeeld van hoe dit er uit ziet:

[Afbeelding]

In dit voorbeeld is er op 3 december 0.19 SEK ontvangen, en dit is op 5 december automatisch omgezet naar 0.0174 EUR (afgerond 0.02).
Bedankt voor de hulp ik zal dat straks proberen.
Vind het alleen maar leuk om dingen uit te kunnen zoeken om ervan te leren, ipv maar aan te nemen dat alles wel klopt

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Beleggen bij de bank is niet persé duurder. Lees de FOB blog eens https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/. En verdiep je in de manier waarop grootbanken en brokers je aandelen 'bewaren'.
Pagina: 1 ... 115 116 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.