Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:53
Inmiddels heb ik een joint account bij IBKR geopend en zodanig ingesteld dat er periodieke stortingen en aankopen kunnen plaatsvinden bij zowel IBKR zelf als mijn huisbank ING. Ik ben aangenaam verrast dat het allemaal vrij eenvoudig te vinden en in te stellen was al denk ik wel dat het echte nieuwkomers wel kan afschrikken.
Over afschrikken gesproken, het registratie proces doet dat zeker. Er wordt ontzettend veel informatie gevraagd en helemaal als je kiest voor een gezamenlijk account. Inclusief het scannen van je ID bewijzen was het wel even een klusje en soms ook even Google gebruiken om even goed te doorgronden wat er we nu daadwerkelijk gevraagd wordt omdat wij hier in Nederland bepaalde begrippen niet kennen.

Wat betreft veiligheid ben ik ook wel gecharmeerd van de 2FA oplossing met je IB key waar je ook de Globaltrader app voor kunt gebruiken.

Verder heb ik voor nu besloten om verder periodiek te gaan beleggen in VWCE. WEBN houd ik wel in de gaten maar er is voor mij te weinig data nu om hier een verstandige keuze in te maken. Ik ben nu zelf wijzer geworden dat de TER niet alles zegt. Moet zeggen dat de informatie bij Bankersonwheels mij ook goed geholpen heeft. Nuttige site om informatie op te halen met interessante inzichten over brokers en aandelen. Het heeft mijn blik ook meer verruimd om ook naar andere aspecten te kijken.

Mijn portefeuille met de drie Northern Trust fondsen houdt ik voor nu even aan bij ING en zal deze komende tijd liquideren en omzetten bij IBKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:28
Miki schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:18:
Inmiddels heb ik een joint account bij IBKR geopend en zodanig ingesteld dat er periodieke stortingen en aankopen kunnen plaatsvinden bij zowel IBKR zelf als mijn huisbank ING. Ik ben aangenaam verrast dat het allemaal vrij eenvoudig te vinden en in te stellen was al denk ik wel dat het echte nieuwkomers wel kan afschrikken.
Over afschrikken gesproken, het registratie proces doet dat zeker. Er wordt ontzettend veel informatie gevraagd en helemaal als je kiest voor een gezamenlijk account. Inclusief het scannen van je ID bewijzen was het wel even een klusje en soms ook even Google gebruiken om even goed te doorgronden wat er we nu daadwerkelijk gevraagd wordt omdat wij hier in Nederland bepaalde begrippen niet kennen.

Wat betreft veiligheid ben ik ook wel gecharmeerd van de 2FA oplossing met je IB key waar je ook de Globaltrader app voor kunt gebruiken.

Verder heb ik voor nu besloten om verder periodiek te gaan beleggen in VWCE. WEBN houd ik wel in de gaten maar er is voor mij te weinig data nu om hier een verstandige keuze in te maken. Ik ben nu zelf wijzer geworden dat de TER niet alles zegt. Moet zeggen dat de informatie bij Bankersonwheels mij ook goed geholpen heeft. Nuttige site om informatie op te halen met interessante inzichten over brokers en aandelen. Het heeft mijn blik ook meer verruimd om ook naar andere aspecten te kijken.

Mijn portefeuille met de drie Northern Trust fondsen houdt ik voor nu even aan bij ING en zal deze komende tijd liquideren en omzetten bij IBKR.
Valt er concreet te zeggen wat nu de afwijkingen zijn op NT ten opzichte van VWRL? Bij NT dus de TER die tussen de regels hoger uitvalt, plus de trackingsverschillen? Op indexfondsenvergelijken.nl doet NT het tov VWRL over 30 jaar nog steeds 6% beter, maar dit is dus niet accuraat?

En mag ik vragen waarom je voor IBKR kiest en niet voor deGiro? Nog steeds die vermogensscheidings kwestie van een aantal jaar geleden?

[ Voor 4% gewijzigd door r0bb op 17-04-2025 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

r0bb schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:25:
[...]
Valt er concreet te zeggen wat nu de afwijkingen zijn op NT ten opzichte van VWRL?
Op basis van historie zou je daar misschien wat over kunnen zeggen :)
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0000YXJO
5 Jaar geannualiseerd 12,12
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9
5 Jaar geannualiseerd 13,49

en dan nog ergens het dividend uit NT world erin verwerken, als die nog niet in de annualized zit etc.

Maar historie != toekomst etc :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
[...]

Valt er concreet te zeggen wat nu de afwijkingen zijn op NT ten opzichte van VWRL? Bij NT dus de TER die tussen de regels hoger uitvalt, plus de trackingsverschillen? Op indexfondsenvergelijken.nl doet NT het tov VWRL over 30 jaar nog steeds 6% beter, maar dit is dus niet accuraat?
Je kunt beide fondsen niet 1 op 1 met elkaar vergelijken, ze volgen simpelweg een andere index. Als je ze "beter" met elkaar wilt vergelijken zou je VWRL/VWCE moeten vergelijken met NT World+NT EM samen.
Zie ook dit artikel voor meer uitleg over de verschillende indexen: https://www.bankeronwheels.com/best-international-etfs/
En mag ik vragen waarom je voor IBKR kiest en niet voor deGiro? Nog steeds die vermogensscheidings kwestie van een aantal jaar geleden?
Ja, geen probleem.

Wat ik zelf erg belangrijk vond was het kunnen openen van een gezamenlijke rekening, dat is bij DeGiro niet mogelijk. Ik vind het fijn dat als mij wat overkomt dat mijn partner er ook bij kan zonder eerst door allerlei (juridische) hoepels te moeten springen. Het is nu gewoon goed geregeld.

Vanuit mijn geloofsovertuiging, lees mijn beleggingsstrategie > lees orthodox passief beleggen > lees set and forget (en ja, dat deed ik heel bewust) had ik ook een grote wens om zoveel mogelijk het periodiek inleggen en beleggen te automatiseren. Met IBKR kan dat inmiddels al een tijdje en is het ook mogelijk in bepaalde ETF's in fracties aan te kopen zoals VWCE. Ik kan dus mijn beleggingsstrategie voortzetten zoals ik hiervoor ook heb gedaan.

Verder heeft mij dit artikel van Banker on wheels ook aan het denken gezet over de veiligheid van je broker. Ik vond het interessant om de verschillende inzichten ook eens te projecteren op de verschillende marktspelers die we hier in Nederland hebben.

Kostentechnisch was er trouwens ook een reden. Alleen ETF's in de kernselectie zijn interessant om aan te kopen bij DeGiro, daarbuiten wordt het al een flink stukje duurder. Bij VWRL bijvoorbeeld speelt ook mee dat deze wel in de kernselectie en dus gratis aan te kopen is, maar wel 4x per jaar dividend uitkeert in de dollars en dat is kassa voor DeGiro met hun niet zo gunstige autofx die dat weer in euro's omzet. De VWCE-variant kent dus aankoopkosten en ook nog eens periodiek aansluitkosten voor de beurs waar je aankoopt.

Al met al, heb ik er wel even wat avonden in gestopt om een beslissing te maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:28
Miki schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:16:
[...]

Je kunt beide fondsen niet 1 op 1 met elkaar vergelijken, ze volgen simpelweg een andere index. Als je ze "beter" met elkaar wilt vergelijken zou je VWRL/VWCE moeten vergelijken met NT World+NT EM samen.
Zie ook dit artikel voor meer uitleg over de verschillende indexen: https://www.bankeronwheels.com/best-international-etfs/

[...]

Ja, geen probleem.

Wat ik zelf erg belangrijk vond was het kunnen openen van een gezamenlijke rekening, dat is bij DeGiro niet mogelijk. Ik vind het fijn dat als mij wat overkomt dat mijn partner er ook bij kan zonder eerst door allerlei (juridische) hoepels te moeten springen. Het is nu gewoon goed geregeld.

Vanuit mijn geloofsovertuiging, lees mijn beleggingsstrategie > lees orthodox passief beleggen > lees set and forget (en ja, dat deed ik heel bewust) had ik ook een grote wens om zoveel mogelijk het periodiek inleggen en beleggen te automatiseren. Met IBKR kan dat inmiddels al een tijdje en is het ook mogelijk in bepaalde ETF's in fracties aan te kopen zoals VWCE. Ik kan dus mijn beleggingsstrategie voortzetten zoals ik hiervoor ook heb gedaan.

Verder heeft mij dit artikel van Banker on wheels ook aan het denken gezet over de veiligheid van je broker. Ik vond het interessant om de verschillende inzichten ook eens te projecteren op de verschillende marktspelers die we hier in Nederland hebben.

Kostentechnisch was er trouwens ook een reden. Alleen ETF's in de kernselectie zijn interessant om aan te kopen bij DeGiro, daarbuiten wordt het al een flink stukje duurder. Bij VWRL bijvoorbeeld speelt ook mee dat deze wel in de kernselectie en dus gratis aan te kopen is, maar wel 4x per jaar dividend uitkeert in de dollars en dat is kassa voor DeGiro met hun niet zo gunstige autofx die dat weer in euro's omzet. De VWCE-variant kent dus aankoopkosten en ook nog eens periodiek aansluitkosten voor de beurs waar je aankoopt.

Al met al, heb ik er wel even wat avonden in gestopt om een beslissing te maken :)
Dank voor je reactie.

Ik doelde ook wel op de vergelijking VWRL/VWCE vs NT World+EM+SC hoor. Ik ben ooit van deGiro met VWRL naar de 3 NT fondsen bij ING gesprongen vanwege de blijkbaar lagere kosten. Ik kan er nu moeilijk de vinger achter krijgen of het het waard is om de strategie nu weer om te gooien richting Vanguard, het is inmiddels een aardige fluf.

VWCE is trouwens wel gewoon op Euronext beschikbaar via deGiro, dus extra aansluitkosten zullen er niet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:41
[...]
IBKR heeft meerdere voordelen op Degiro, zie de bankeronwheels reviews van beide brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 21:41
Trezzahn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:20:
Ik kom er na een lange tijd achter dat x-ray op Morningstar niet meer werkt ;(. Doe ik iets verkeerd of is er intussen een alternatief?

Wellicht een beetje off topic maar een apart topic gaat me wat ver.
Hier had ik eerder al deels een reactie en oplossing voor gekregen, maar het lijkt nu dat deze functie definitief zal verdwijnen. Jammer!
https://www.morningstar.n...s-en-functiesnbsp%3b.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
r0bb schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:49:
[...]

Dank voor je reactie.

Ik doelde ook wel op de vergelijking VWRL/VWCE vs NT World+EM+SC hoor. Ik ben ooit van DeGiro met VWRL naar de 3 NT fondsen bij ING gesprongen vanwege de blijkbaar lagere kosten. Ik kan er nu moeilijk de vinger achter krijgen of het het waard is om de strategie nu weer om te gooien richting Vanguard, het is inmiddels een aardige fluf.

VWCE is trouwens wel gewoon op Euronext beschikbaar via DeGiro, dus extra aansluitkosten zullen er niet zijn?
Voor mij is ING alleen interessant vanwege de Northern Trust fondsen die fiscaal gunstig zijn. De beleggingsrekening bij ING is verre van goedkoop met de vaste fee van 20 euro en daarboven op de 0,24% service fee over je belegd vermogen. Als dan ook nog blijkt dat de reële kosten van de NT fondsen ook hoger blijken te zijn was het voor mij een keuze om het roer om te gooien.

Ik zou het alleen doen als je volledig achterstaat en dus zelf letterlijk onder de motorkap bent gaan kijken. Anders kun je het beter zo laten. De keuze voor een grootbank i.c.m. NT fondsen is nog steeds een goede, zeker als je het allemaal geautomatiseerd instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Miki schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:18:

Welke data mis je dan? Want van de index die WEBN gebruikt kan je genoeg informatie vinden, Solactive is een gerenommeerde partij. Amundi is de grootse EU partij en heeft jaren ervaring met ETF's. En heeft bijna 2x keer zoveel AUM als Northern Trust bijvoorbeeld. Die weten wel wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zenix schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:55:
[...]

Welke data mis je dan? Want van de index die WEBN gebruikt kan je genoeg informatie vinden, Solactive is een gerenommeerde partij. Amundi is de grootse EU partij en heeft jaren ervaring met ETF's. En heeft bijna 2x keer zoveel AUM als Northern Trust bijvoorbeeld. Die weten wel wat ze doen.
Trackingsdata maar ook gewoon het jaarverslag. Het fonds is nog geen jaar oud dus het logisch dat die informatie ontbreekt.

Die 0,07% TER komt niet zomaar uit de lucht vallen en is uitzonderlijk laag voor een wereld indexfonds. Dat de licentie kosten van Solactive lager zijn is bekend maar waar dan het verdienmodel precies in zit kun je dus niet vaststellen zonder daadwerkelijke cijfers te kennen.

Ik vermoed zelf dat het fonds tracking verschillen heeft tov de index doordat het geen volledige replicatie heeft en daardoor dus kosten bespaard maar ik vermoed ook dat Amundi voor dit fonds waarschijnlijk veel zo niet heel veel uitleent en weinig tot niets terug stopt in het fonds. Daarnaast kent Amundi ook een geschiedenis dat het zomaar fondsen omgooit, samenvoegt en ESG uitsluitingen doorvoert. Ook dat neem ik mee in mijn overwegingen.

Dus ja ik kijk het eerst allemaal even aan en zie graag of mijn aannames kloppen als er meer informatie beschikbaar komt. Als dat er is kan ik altijd nog een keuze maken om over te stappen, dat kan met IBKR vrij eenvoudig.

Ik kies dus nu bewust voor een solide optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

Miki schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:01:
[...]

Trackingsdata maar ook gewoon het jaarverslag. Het fonds is nog geen jaar oud dus het logisch dat die informatie ontbreekt.

Die 0,07% TER komt niet zomaar uit de lucht vallen en is uitzonderlijk laag voor een wereld indexfonds. Dat de licentie kosten van Solactive lager zijn is bekend maar waar dan het verdienmodel precies in zit kun je dus niet vaststellen zonder daadwerkelijke cijfers te kennen.

Ik vermoed zelf dat het fonds tracking verschillen heeft tov de index doordat het geen volledige replicatie heeft en daardoor dus kosten bespaard maar ik vermoed ook dat Amundi voor dit fonds waarschijnlijk veel zo niet heel veel uitleent en weinig tot niets terug stopt in het fonds. Daarnaast kent Amundi ook een geschiedenis dat het zomaar fondsen omgooit, samenvoegt en ESG uitsluitingen doorvoert. Ook dat neem ik mee in mijn overwegingen.

Dus ja ik kijk het eerst allemaal even aan en zie graag of mijn aannames kloppen als er meer informatie beschikbaar komt. Als dat er is kan ik altijd nog een keuze maken om over te stappen, dat kan met IBKR vrij eenvoudig.

Ik kies dus nu bewust voor een solide optie.
Voor dat die data er is, zal het wel even duren. Maar ik verwacht gewoon een strakke nette lijn.

Deze bestaat wat langer de MSCI World variant, ziet er ook netjes uit. Beter gedaan dan de index de afgelopen 5 jaar en is nog goedkoper ook, neem je een emerging markets ETF er naast, heb je hetzelfde.
https://www.amundietf.nl/...cits-etf-acc/ie0009drdy20

Ik zou persoonlijk nooit voor zo'n dure ETF kiezen, want naast WEBN zijn er genoeg andere alternatieven die goedkoper zijn dan VWCE en VWRL.

Ik vind het vooral zonde dat mensen blijven investeren in dure ETF's, terwijl er goedkopere alternatieven zijn, als die ETF's groter worden, dan zullen de prijzen misschien eens omlaag gaan. We moeten meer concurrentie hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Zenix schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:46:
[...]

Voor dat die data er is, zal het wel even duren. Maar ik verwacht gewoon een strakke nette lijn.

Deze bestaat wat langer de MSCI World variant, ziet er ook netjes uit. Beter gedaan dan de index de afgelopen 5 jaar en is nog goedkoper ook, neem je een emerging markets ETF er naast, heb je hetzelfde.
https://www.amundietf.nl/...cits-etf-acc/ie0009drdy20

Ik zou persoonlijk nooit voor zo'n dure ETF kiezen, want naast WEBN zijn er genoeg andere alternatieven die goedkoper zijn dan VWCE en VWRL.

Ik vind het vooral zonde dat mensen blijven investeren in dure ETF's, terwijl er goedkopere alternatieven zijn, als die ETF's groter worden, dan zullen de prijzen misschien eens omlaag gaan. We moeten meer concurrentie hebben.
Er zijn uiteraard goedkopere ETF’s op basis van de TER alleen. Maar zoals ik al eerder schreef zie je dat bij de goedkopere ETF’s flinke tracking verschillen zijn en dus slechter presteren dan de specifieke index die ze volgen. Northern Trust World deed dat dus ook waardoor je nog even 0,13% op de TER moest bijtellen. Dat betekent dat dit soort indexfondsen niet meer zo goedkoop zijn zoals ze in eerste instantie doen blijken. Je moet immers het tracking verschil optellen bij de TER om een eerlijke vergelijking te kunnen maken.
Vanguard VWRL/ VWCE presteert het om jaar in jaar uit nagenoeg geen tracking verschillen te hebben en heeft verder dus geen bijkomende kosten.

Daarnaast blijf ik erbij dat Amundi een niet zo transparante track record heeft in Europa en dat zij ook standaard op hun fondsen meer uitlenen dan andere fondshuizen. Vanguard is bijvoorbeeld een heel stuk conservatiever als het gaat over uitlenen en hanteert zwaardere regels rondom counter party risk. Dat Amundi met WEBG/WEBN een interessant nieuw fonds heeft ontken ik niet maar ik wil toch graag weten hoe die 0,07% tot stand komt voordat ik me geld er aan toevertrouw. Het eerste jaarverslag zal zeker wat inzichten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:22:
[...]

Er zijn uiteraard goedkopere ETF’s op basis van de TER alleen. Maar zoals ik al eerder schreef zie je dat bij de goedkopere ETF’s flinke tracking verschillen zijn en dus slechter presteren dan de specifieke index die ze volgen. Northern Trust World deed dat dus ook waardoor je nog even 0,13% op de TER moest bijtellen. Dat betekent dat dit soort indexfondsen niet meer zo goedkoop zijn zoals ze in eerste instantie doen blijken. Je moet immers het tracking verschil optellen bij de TER om een eerlijke vergelijking te kunnen maken.
Vanguard VWRL/ VWCE presteert het om jaar in jaar uit nagenoeg geen tracking verschillen te hebben en heeft verder dus geen bijkomende kosten.
Maar goed dan dat de Europese Vanguard ETFs, in tegenstelling tot hun Amerikaanse broertjes en zusjes, de kosten niet zomaar omlaag gooien.

Stiekem ben ik dan wel benieuwd. Zou je die Amerikaanse Vanguard ETFs dan ook links laten liggen omdat ze de kosten daar wel concurrerend laag houden? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:59
@Verwijderd1 het hoofdpunt van zijn betoog is toch de tracking error meenemen? Je lijkt nu erin te lezen dat goedkoop=verkeerd terwijl hij dat nergens beweert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
The Third Man schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 06:44:
@Verwijderd1 het hoofdpunt van zijn betoog is toch de tracking error meenemen? Je lijkt nu erin te lezen dat goedkoop=verkeerd terwijl hij dat nergens beweert.
Ja als de trackingerror bij de lagere TER fondsen dermate veel hoger (zeg 20bp) uitvalt dan is dat wel een valide zorg. Vervelend dat die goedkopere fondsen allemaal relatief nieuw zijn. Dan wekt het bij mij iig de vraag of de afwijking hem zit in de opstart van het nieuwe fonds of dat het zoals Miki zegt een structureel probleem is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 05:55:
[...]

Maar goed dan dat de Europese Vanguard ETFs, in tegenstelling tot hun Amerikaanse broertjes en zusjes, de kosten niet zomaar omlaag gooien.

Stiekem ben ik dan wel benieuwd. Zou je die Amerikaanse Vanguard ETFs dan ook links laten liggen omdat ze de kosten daar wel concurrerend laag houden? :+
Het vervelende van Amerikaanse aandelen bezitten is dat je ook te maken krijgt het Amerikaanse erfrecht en bijkomende belasting als je wat onfortuinlijks overkomt. Houdt daar rekening mee. Voor meer info zie: https://www.reddit.com/r/beleggen/s/u01hHOI3eK

Het Europese Vanguard gedraagt zich anders dan de Amerikaanse doordat het een andere eigendomsstructuur heeft. Ook hier heeft BoW een interessant artikel over geschreven: https://www.bankeronwheel...-cooling-off-on-vanguard/

[ Voor 36% gewijzigd door Miki op 18-04-2025 08:36 . Reden: Post omgegooid om meer ontopic te blijven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:30
YakuzA schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:41:
[...]

Je kan toch ook prima allebei toegang hebben ookal staat die op 1 naam?
Vooral als je een andere broker hebt dan je huisbank.
Nee, dat is juist een van de problemen. Bij veel instellingen kun je alleen met twee factor authenticatie inloggen en dan zul je bijvoorbeeld de telefoon van je partner bij de hand moeten hebben. Dat is in de praktijk toch erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:31:
[...]

Nee, dat is juist een van de problemen. Bij veel instellingen kun je alleen met twee factor authenticatie inloggen en dan zul je bijvoorbeeld de telefoon van je partner bij de hand moeten hebben. Dat is in de praktijk toch erg irritant.
Qua security niet echt aan te raden...maar je kan de OTP/2-Factor aan verschillende authenticatie apps en/of telefoons toevoegen. Bij het aanmaken de QR-code zowel met haar als jouw telefoon scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mirabis schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:56:
[...]
Qua security niet echt aan te raden...maar je kan de OTP/2-Factor aan verschillende authenticatie apps en/of telefoons toevoegen. Bij het aanmaken de QR-code zowel met haar als jouw telefoon scannen.
Dat is niet problematisch qua security. Alle gebruikers die toegang mogen hebben, hebben de secrets. De secrets beperken tot één gedeeld device voegt niets toe qua security (dezelfde gebruikers hebben toegang) maar maakt het wel onhandig.

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 18-04-2025 10:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:37
Mirabis schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:56:
[...]

Bij een standaard TOTP kan dat inderdaad, maar bij IBKR bijv. zit de 2FA ingebakken in hun app. Die kan je niet zomaar kopiëren naar een ander device.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:05:
[...]

Dat is niet problematisch qua security. Alle gebruikers die toegang mogen hebben, hebben de secrets. De secrets beperken tot één gedeeld device voegt niets toe qua security (dezelfde gebruikers hebben toegang) maar maakt het wel onhandig.
Oneens. Hij gaf aan dat het erg onhandig is om telefoon van je partner te moeten hebben om in te loggen. Ik gaf aan dat hij e.v.t. de 2FA-registratie op twee devices kan doen om dat probleem ("onhandigheid") te verhelpen. Er hier vanuit gaande dat ze geen aparte accounts kunnen aanmaken op de site/broker.

Daar voorafgaand gaf ik aan dat het op security vlak niet echt aan te raden is. Dat trek jij nu in twijfel omdat dezelfde gebruikers toegang hebben tot de secret? Ik zei niet dat het onveilig was - enkel niet aan te raden. Waarom? Nou, nu zijn er bijv. twee devices die e.v.t. gecompromitteerd kunnen worden of in verkeerde handen terecht kunnen komen. Daarnaast om verdere discussie voor te zijn:

NIST SP800-63B 5.1.5.1 Multi-Factor OTP Authenticators
...
OTP authenticators — particularly software-based OTP generators — SHOULD discourage and SHALL NOT facilitate the cloning of the secret key onto multiple devices.
...
Dat neemt niet weg dat het gebeurt, dat men de risico's accepteert of dat er gewoonweg geen alternatieven zijn. Ook ik heb wel accounts die ik deel met mijn partner (denk aan energieleverancier) waar we geen twee accounts krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Mirabis Puur in theorie ben ik het met je eens, maar in dit scenario is men al een stap verder: het wachtwoord van een account bedoeld voor 1 gebruiker wordt al gedeeld met de tweede gebruiker. Wanneer men het security risico daarvan al accepteert, ligt het configureren van 2FA op de device van de tweede gebruiker in het logische vervolg daarvan.

Hoe dan ook is deze discussie eigenlijk compleet overbodig aangezien Meesman ook rekeningen met twee rekeninghouders aanbiedt, en daar kan je prima een unieke 2FA secret gebruiken :)

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 18-04-2025 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:02

Qwerty-273

Meukposter

Ha tech en compliance in een financieel topic :D
Het punt van cloning in de NIST is dat je dan twee devices hebt die als één gezien wordt op het moment dat je authenticeert. Je weet namelijk niet of de OTP van device A of van device B afkomt omdat die identieke klonen zijn (vanuit dit oogpunt).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je weet sowieso niet of het van gebruiker A of gebruiker B afkomt omdat die dezelfde username en password gebruiken. Ik vind het vreemd om dát wel toe te staan, maar dan (enkel) bij 2FA je zorgen te maken om de device...

Het probleem is al bij de stap vóór 2FA ontstaan: het hergebruik van een persoonlijk account door meer dan één persoon. Daar moet je je energie op richten. Los je dat op, dan is deze 2FA discussie zinloos geworden want iedereen heeft dan zijn eigen 2FA :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:12:
Je weet sowieso niet of het van gebruiker A of gebruiker B afkomt omdat die dezelfde username en password gebruiken. Ik vind het vreemd om dát wel toe te staan, maar dan (enkel) bij 2FA je zorgen te maken om de device...

Het probleem is al bij de stap vóór 2FA ontstaan: het hergebruik van een persoonlijk account door meer dan één persoon. Daar moet je je energie op richten. Los je dat op, dan is deze 2FA discussie zinloos geworden want iedereen heeft dan zijn eigen 2FA :)
En daarom zijn en/of rekeningen dus te prefereren. Wat het cirkeltje weer rond maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-05 21:21
TheDeuce schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:57:
Goedemiddag, ik zit nu voor 100% in Northern Trust World via de Rabobank (Zelf Beleggen). Inleggen gaat automatisch en het zit allemaal in één app, hartstikke handig. Ik ben echter op zoek naar een goedkopere oplossing om te beleggen in een wereldwijd gespreide ETF of fonds.

De TER van Northern Trust World zit op 0.15% en in de tabel hieronder zie je de kosten van de Rabobank. Nortern Trust heeft geen dividendlek.

[Afbeelding]

Volgens indexfondsenvergelijken.nl komt Cardano CARIW als goedkoopste optie naar voren. Ik ben me bewust van de ESG uitsluitingen van dit fonds, maar volgens mij is dit wel de goedkoopste optie. Namelijk een TER van 0.10% (5bps minder dan NT World) en geen servicing fee als ik een IBKR/Lynx rekening open (portefeuille > EUR 100k). @RichieB volgens mij ben jij ook overgestapt van NT?

Nortern Trust World is volgens mij niet beschikbaar via IBKR? Als wel kan ik 'm participaties wellicht overboeken, scheelt weer transactiekosten. Ik stoor me met name aan de servicing fee van de Rabobank, niet zozeer aan de TER van Northern Trust World.
Ik heb voor mezelf de kosten van Saxobank even uitgewerkt, in lijn met m'n eerdere tabelletje voor Rabobank. Voor de Rabobank had ik nog geen rekening gehouden met transactiekosten van 0.10% van de order. Zodra je portefeuille > EUR 80k is, maakt het wel of niet aanbieden van AutoInvest niet uit voor de kosten. De servicing fee van maand t-1 is dan groter dan de transactiekosten voor één maandelijkse aankoop van een beleggingsfonds (ben hier van alleen NT World uitgegaan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqLgazVlRfCONznoEGI7Z1Jr41w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nno6aXBPXJ1fUqrERXv38EoT.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

Verwijderd1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:02:
[...]

Ja als de trackingerror bij de lagere TER fondsen dermate veel hoger (zeg 20bp) uitvalt dan is dat wel een valide zorg. Vervelend dat die goedkopere fondsen allemaal relatief nieuw zijn. Dan wekt het bij mij iig de vraag of de afwijking hem zit in de opstart van het nieuwe fonds of dat het zoals Miki zegt een structureel probleem is.
Ik snap het probleem niet echt als het gaat om tracking. Amundi staat bekend als een goede partij als het gaat om volgen van de index. Zoals in mijn voorbeeld aangegeven, het goedkoopste fonds die ze hebben heeft zelfs meer rendement van de index. Ze gebruiken ook geen andere tracking strategie dan bij andere fondsen.

Dan lees je dat Amundi fondsen samenvoegt, maar dat doen ze om duidelijke redenen.

De eerste reden is de de overname van Lyxor, alle dubbele fondsen hebben ze samengevoegd en in een aantal gevallen is daarbij de index meer ESG geworden.

De tweede reden is om van Luxemburg naar Ierland te gaan, omdat het belastingtechnisch veel gunstiger is om de ETF's in Ierland te hebben. Bij landen met capital gains tax is dat even zuur, maar voor ons niet van toepassing en dus alleen maar positief.

WEBN zit al in Ierland en is geen fonds van Lyxor, dus beiden niet van toepassing.

Alsnog snap ik in dit geval niet waarom je dan voor Vanguard zou kiezen, terwijl er nog veel meer keuze is die ook goedkoper zijn.
VWRL/VWCE alternatief
https://www.ssga.com/nl/n...rld-ucits-etf-acc-spyy-gy
https://www.invesco.com/n...ype=financialprofessional

Of deze

https://www.ssga.com/nl/n...ket-ucits-etf-acc-spyi-gy
Deze is nog uitgebreider met small cap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-05 13:07
Ben even benieuwd of dat jullie nu extra geld in een index fonds inleggen.
Ik zelf heb er al 2 keer voor gekozen om éxtra in te leggen nu de koers zo gedaald is. (1,5 week geleden en eind vorige week in NT World)

Echter is die extra inleg ook telkens na enkele dagen weer verdampt omdat de koers nog verder naar beneden ging telkens :)

Ik heb er alle vertrouwen in dat het over een hele tijd weer een stuk hoger staat dus vind het niet erg om nu extra in te leggen. Kan me ook voorstellen dat sommige er juist voor kiezen om nu even helemaal niets te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door martijn22222 op 24-04-2025 20:25 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:23

de Peer

under peer review

martijn22222 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:24:
Nee ik beleg passief, niet actief.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Echter is die extra inleg ook telkens na enkele dagen weer verdampt omdat de koers nog verder naar beneden ging telkens :)
Dat was 1 van de 2 mogelijkheden. Hij daalt of stijgt. Dus in lijn met verwachting.
zo gaat dat met actief beleggen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Ik zelf heb er al 2 keer voor gekozen om éxtra in te leggen nu de koers zo gedaald is. (1,5 week geleden en eind vorige week in NT World)

Ik heb er alle vertrouwen in dat het over een hele tijd weer een stuk hoger staat dus vind het niet erg om nu extra in te leggen. Kan me ook voorstellen dat sommige er juist voor kiezen om nu even helemaal niets te doen.
Ik snap vanuit emotie dat je dit een goed gevoel geeft maar eerlijk gezegd zal dit op de lange termijn nauwelijks invloed hebben zeker als je regelmatig periodiek inlegt. Het zal zich namelijk gaan uitmiddelen naar mate je termijn langer verstrijkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man
Dat staat haaks op waar dit topic voor bedoeld is: passief beleggen.

Als het wel omhoog was gegaan en het had je een positieve feedback impuls gegeven ('kijk eens wat een goed idee dit was!') dan was het zelfs nog gevaarlijker omdat het je nog meer het idee had gegeven dat dit zinvol is. Alleen rest nu nog voor jou de keuze: ga ik vanaf nu daadwerkelijk passief beleggen en niet meer extra inleggen op basis van koersgedrag, of blijf ik op deze manier doorgaan? In het laatste geval dan is de discussie in het Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11 topic meer op z'n plaats.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:12
… Kan me ook voorstellen dat sommige er juist voor kiezen om nu even helemaal niets te doen.
Dus een krat bier kost altijd €10,-. En dan de weken dat ie €5,- kost koop je een tijdje niet. En als ie weer €10,- is start je weer met bier kopen.

Niet echt logisch. Maar t gebeurt wel met aandelen. Vreemd toch?

I know, actief ipv passief blabla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DCNY schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:15:
[...]

Dus een krat bier kost altijd €10,-. En dan de weken dat ie €5,- kost koop je een tijdje niet. En als ie weer €10,- is start je weer met bier kopen.

Maar de inhoud van het kratje, en wanneer die precies in je koelkast staat zijn vooraf onbekend…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

Als dit jouw redenering is, zou ik me toch wat meer verdiepen in de materie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:02
[...]

Vergelijking klopt niet echt. Want de vergelijking gaat uit van dat de inhoud van wat je koopt gelijk blijft. En dat is met aandelen nu niet het geval. De kans dat de winst van bedrijven daalt door de tarieven is namelijk zeker aanwezig. Hoeveel dat is en voor hoe lang? Dat weet niemand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dus een krat Grolsch kost altijd €10,-. En dan de weken dat een krat Schultenbräu €5,- kost koop je een tijdje niet. En als Grolsch weer €10,- is start je weer met bier kopen.

Dat is een beetje de situatie. Prijs verandert, maar ook de prestatie die je voor de prijs terugkrijgt verandert. En als je je kelder vol €5 Schultenbräu had gezet, terwijl die volgende week in de aanbieding voor 3 euro is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:26
Haha, het wordt steeds spannender. Misschien gewoon niet dit soort vergelijkingen maken, gaat aan alle kanten mank, terwijl het eenvoudig is uit te leggen met aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
edozat1 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:42:
Haha, het wordt steeds spannender. Misschien gewoon niet dit soort vergelijkingen maken, gaat aan alle kanten mank, terwijl het eenvoudig is uit te leggen met aandelen.
Voor mensen met een grote portefeuille spannend, voor mensen die net begonnen zijn gouden tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Hangt er ook van af wat je bedoelt met "niets doen". Ik vat dat op als gewoon doorgaan op de zelfde weg en niets aanpassen (naar boven of naar beneden). Dat lijkt mij het meest logische wat je kunt doen.

Want op het moment dat die aandelen die eerst 10 euro waren gedaald zijn naar 9 euro, weet je niet of die aandelen volgende maand 8 euro zijn of weer 10 euro. Kan allebei. Dus gewoon je maandelijkse aankoop blijven doen lijkt mij de meest logische manier. Stijgen de koersen, dan heb je in die maand mooi 11% meer aandelen gekocht dan voor die tijd. Dalen de koersen, dan had je in elk geval die maand goedkoper gekocht dan de rest van je aandelenbezit... En kun je in de nieuwe maand wéér meer aandelen voor je geld krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:25

Ik zal een kleine poging doen het anders uit te leggen, zonder de vergelijking met bierkratjes. (die volgens mij in dit geval prima terecht is.)

Door iets meer aandelen te kopen op het moment dat de prijs laag is, duw je de gemiddelde aanschafprijs iets omlaag. Hoe significant dat is wordt mede bepaald hoeveel er al in je portefeuille zit.

Wat je doet is de langer geleden aangeschafte, maar identieke aandelen, vergelijken met later aangeschafte aandelen voor een andere prijs. Dat is niet nuttig, er zit namelijk geen verschil tussen. De gemiddelde prijs van de door jouw aangeschafte aandelen is de enige die relevant is.

Zo is zeggen dat de nieuwe inleg weer verdampt is, ook een vreemde. Zeg dat je gemiddelde aankoopprijs 100 euro was, die heb je door extra in te slaan verlaagd naar 99 euro, en de aandelen zijn vandaag de dag, of je nu extra aangekocht had of niet, 120 euro waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-05 21:18
Ik overweeg te switchen naar de goedkopere NT fondsen maar als ik op ISIN zoek dan lijkt hij hem niet te vinden bij een switchorder (ABN). Ik heb de nieuwe fondsen wel al een keer aangekocht als test, dat ging goed.

Doe ik iets verkeerd? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:37
zwaargeschapen schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:22:
Ik overweeg te switchen naar de goedkopere NT fondsen maar als ik op ISIN zoek dan lijkt hij hem niet te vinden bij een switchorder (ABN). Ik heb de nieuwe fondsen wel al een keer aangekocht als test, dat ging goed.

Ik kan m ook niet vinden bij een switch order. Bij een gewone search/order komt hij wel tevoorschijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 05-05 21:44
Voor mij geldt: never waste a good crises. Je kan passief beleggen én bij elke (bijvoorbeeld) 5% daling extra bijkopen. Een beetje korting is nooit mis. Zolang je je periodieke lange termijn inleggen er maar niet op aanpast.

Maar zo zie ik het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07:41
zwaargeschapen schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:22:

Gebruik de zoekterm NT world en NT EM. Zo heb ik ze gevonden bij een switch order.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Badd Yass schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:10:
Voor mij geldt: never waste a good crises. Je kan passief beleggen én bij elke (bijvoorbeeld) 5% daling extra bijkopen. Een beetje korting is nooit mis. Zolang je je periodieke lange termijn inleggen er maar niet op aanpast.

Maar zo zie ik het
5% daling is toch geen crisis? Vorig jaar was +20% of zo. Als je dat geld, dat je blijkbaar aan de zijlijn hebt, toen een paar maanden eerder had ingelegd had je dus een hoger rendement gehad dan dat je alleen (extra) deed inleggen bij een 5% daling.

En als ik nu even bij mijn NT World kijk is het laagste nu €21,84 geweest. En om en nabij diezelfde prijs was er in... januari '24. Een goed jaar geleden dus.
En voordat de boel omlaag ging lag de prijs op in de €27, 5% daling is dat €26,50 zoiets, een prijs die er in januari nog was, en in november een ATH was. Dan had je dus net zo goed voor november kunnen kopen, en een nog hoger rendement gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Inderdaad, alleen naar een dip kijken is de ‘het is in de bonus!’-mindset in plaats van dat je naar de trend kijkt die je zou vertellen dat eerder inkopen nog goedkoper was geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Je kan passief beleggen én bij elke (bijvoorbeeld) 5% daling extra bijkopen.
Dat kun je doen ja, maar dat is geen bewezen effectieve strategie. De kans is volgens mij groter dat je op de lange termijn een hoger rendement haalt door niet extra bij te kopen.
Een beetje korting is nooit mis.
Je weet niet of het korting is, of dat je alsnog op een duur moment aan het kopen bent (achteraf gezien).

Terug naar de basis van passief beleggen. En als jij wilt gokken dan mag dat natuurlijk, maar heeft niets met passief beleggen te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 26-04-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-05 18:37
*knip* offtopic

[ Voor 90% gewijzigd door Zr40 op 26-04-2025 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:55
de Peer schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:36:
[...]

Dat kun je doen ja, maar dat is geen bewezen effectieve strategie. De kans is volgens mij groter dat je op de lange termijn een hoger rendement haalt door niet extra bij te kopen.

[...]

Je weet niet of het korting is, of dat je alsnog op een duur moment aan het kopen bent (achteraf gezien).

Terug naar de basis van passief beleggen. En als jij wilt gokken dan mag dat natuurlijk, maar heeft niets met passief beleggen te maken.
Eerlijk gezegd maken de laatste weken een goede casus voor een passieve strategie aangezien we na alle volatiliteit weer min of meer terug zijn op het oude niveau. Veel actieve traders die of verkocht hebben of juist teveel gehandeld hebben.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• helloitsme
Sineplex schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:08:
[...]

Eerlijk gezegd maken de laatste weken een goede casus voor een passieve strategie aangezien we na alle volatiliteit weer min of meer terug zijn op het oude niveau. Veel actieve traders die of verkocht hebben of juist teveel gehandeld hebben.....
Vwrl zit circa 15% onder de hoogste waarde van 2025 en 12% onder de waarde van 1 januari. Dat noem ik niet min of meer op het oude niveau.

https://www.iex.nl/Belegg...-All-World-UCITS-ETF.aspx

Het gaat pas echt interessant worden in de zomer, als de Q2 cijfers bekend gemaakt worden van de bedrijven. Wat we tot nu toe gezien hebben zijn alleen (paniek) reacties op de tarieven. Het werkelijke financiële effect er van is nu nog niet duidelijk. De vraag is of de werkelijke effecten dan meevallen/ minder erg zijn dan verwacht, of juist erger zijn dan verwacht. In dat laatste geval zullen de koersen nog verder dalen. We gaan het zien...

[ Voor 27% gewijzigd door helloitsme op 27-04-2025 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online

verdampt is het niet, want het fonds is niet naar 0 gedaald.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maar zo zie ik het
De gedachte bij 'passieve beleggers' is dat men bij passief beleggen in principe niets apart houdt om incidenteel bij te kopen. Dat betekent dat je bij een dip van 12% simpelweg geen extra geld hebt om in te leggen, OMDAT je dat eerder hebt ingelegd toen de markt bijvoorbeeld 20% lager was dan ATH (januari 2024 bijvoorbeeld). Even als voorbeeld, in de praktijk waren de aankoopmomenten bijvoorbeeld 10/8/6/4% lager dan nu.
Datzelfde geldt voor bonussen ed, die legt de passieve belegger meteen in zodra het kan en gaat niet wachten tot de markt 12% lager staat, omdat je dan historisch gezien een stijging mist.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2025 10:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:57:
[...]

De gedachte bij 'passieve beleggers' is dat men bij passief beleggen in principe niets apart houdt om incidenteel bij te kopen. Dat betekent dat je bij een dip van 12% simpelweg geen extra geld hebt om in te leggen, OMDAT je dat eerder hebt ingelegd toen de markt bijvoorbeeld 20% lager was dan ATH (januari 2024 bijvoorbeeld). Even als voorbeeld, in de praktijk waren de aankoopmomenten bijvoorbeeld 10/8/6/4% lager dan nu.
Datzelfde geldt voor bonussen ed, die legt de passieve belegger meteen in zodra het kan en gaat niet wachten tot de markt 12% lager staat, omdat je dan historisch gezien een stijging mist.
Niet noodzakelijk. Het hoeft niet zo te zijn dat een passief belegger zijn volledige vermogen in aandelen heeft zitten. Of periodiek alleen in aandelen inlegt. Er kan dus prima een zak spaargeld zijn naast de aandelen. En dus ook heel goed een (tijdelijke) transfer tussen sparen en beleggen zijn op het moment dat de aandelen laag zijn.

Maar dat heeft uiteraard niet meer zo veel te maken met passief beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
@Rubbergrover1 die invalshoek is inderdaad al eens voorbij gekomen (understatement), maar ik vind het toch een wolf in schaapskleren: als je die extra zak ongeinvesteerd geld hebt, dan heb je ooit een afweging gemaakt om die niet te investeren. Die afweging is blijkbaar beinvloedbaar door de grillen van de markt, toen was het niet interessant genoeg, nu opeens wel. Dat is dus in wezen verkapt actief beleggen, slechts in een stabielere vorm (pas als het echt dipt, dan pas koop ik extra). Je hebt dan in wezen een buffer voor reactief inkopen ingesteld.

Als die zak geld bijvoorbeeld voor de aankoop van een huis is of een buffer voor pech, dan moet je er nu ook niet aan komen als de markt even 'in de bonus' is. Dan zet je enkel je eigen financiele gezondheid onder druk met eurotekens voor je ogen. Dat kan lang goed gaan en dan opeens niet (het bekende 'en toen gebeurde ook nog dit en kwam Covid en m'n partner ging bij me weg en toen was ik opeens failliet'). Of wat minder dramatisch: bij flinke pech moet je ergens geld lenen en verlies je meer aan rente dan dat je met je handig inkopen had verdiend. En die situatie kan je ook kansen wegnemen, zoals een duurder huis vanwege de gedaalde hypotheekruimte.

Ik zeg niet dat het een beter of slechter is dan het ander, maar wat wel slecht (of simpelweg gevaarlijk is) is geen harde lijn trekken. Ofwel je gaat passief erin en je demarkeert waar je niet, noppes, nada meer aan komt, of je geeft toe dat je gewoon behoudend actief belegt met een X bedrag aan bonus-buffer. Maar noem het dan niet 'passief' alleen maar omdat het wat kalmer is.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 27-04-2025 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:42
En wat nu als je een portefeuille hebt van indexfondsen, 50% wereld aandelen en 50% in een andere index/asset en je de regel hanteert dat je ieder jaar op 2 januari herbalanceert naar 50.50% of eerder indien de afwijking meer dan 5% is.

Daarmee reageer je ook op marktbewegingen: aandelen naar beneden, andere asset omhoog, dus verkoop je wat van de gestegen asset en koop je wat van de aandelen etf.

Is herbalanceren volgens deze eenvoudige regels nog wel passief of is dat dan actief beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:27:
[...]

Niet noodzakelijk. Het hoeft niet zo te zijn dat een passief belegger zijn volledige vermogen in aandelen heeft zitten. Of periodiek alleen in aandelen inlegt. Er kan dus prima een zak spaargeld zijn naast de aandelen. En dus ook heel goed een (tijdelijke) transfer tussen sparen en beleggen zijn op het moment dat de aandelen laag zijn.

Maar dat heeft uiteraard niet meer zo veel te maken met passief beleggen.
Zeker, maar als je met die zak spaargeld wacht tot de markt laag is (wat menselijk is) dan loop je volgens de theorie van de passieve belegger rendement mis.

Nb: ik ben zelf ook geen 100% passieve belegger, koop zo nu en dan ook bij en verkoop weleens. In principe houden we na alle uitgaven inc vakanties ongeveer 25% maandelijks over, wat 50/50 belegd/gespaard wordt.
Heb ook een tijdje minder gewerkt (op papier) , wat erop neer kwam dat ik dezelfde hoeveelheid werk in minder uur moest proppen :+

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2025 11:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
rube schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:14:
En wat nu als je een portefeuille hebt van indexfondsen, 50% wereld aandelen en 50% in een andere index/asset en je de regel hanteert dat je ieder jaar op 2 januari herbalanceert naar 50.50% of eerder indien de afwijking meer dan 5% is.

Daarmee reageer je ook op marktbewegingen: aandelen naar beneden, andere asset omhoog, dus verkoop je wat van de gestegen asset en koop je wat van de aandelen etf.

Is herbalanceren volgens deze eenvoudige regels nog wel passief of is dat dan actief beleggen?
Is dat een hard algoritme (come rain come shine) dan is het passief. Is het een beetje met de natte vinger en hoe je pet staat dan niet. Vaak is het toch het laatste onder het mom van 'strategie'. En het is een apart verschijnsel hoe dit alterneert met de markttrend, het doet me een beetje aan zo'n huisje denken dat m'n oma had staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXWt9-Vne518XIBexBQRdf4a1v8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bs27zSpalLym4crViPx9kUw9.jpg?f=user_large

Gaat het omlaag dan komt het 'zal ik nu extra inkopen' mannetje naar buiten en gaat het steeds omhoog dan komt het 'zal ik nu wel inkopen, het is nu ATH'-vrouwtje.

Overigens is de kans alleen maar kleiner dat je met die strategie meer rendement haalt, immers je zal altijd een hoop extra tijd buiten de markt zitten tot je herbalancering en dat kan makkelijk meer rendement kosten dan dat je 'handige inkoop' je oplevert. Bij zo'n voorbeeld krijg ik vaak een donkerbruin vermoeden dat het bedoeld is om erg filosofisch een scenario te gaan verzinnen met goedkoper inkopen waar je dan toch het passief label op kan plakken, dan dat het een realistische optie is waar veel mensen over twijfelen.

[ Voor 17% gewijzigd door The Third Man op 27-04-2025 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:42
Eens met de harde regels.
Overigens is de kans alleen maar kleiner dat je met die strategie meer rendement haalt, immers je zal altijd een hoop extra tijd buiten de markt zitten tot je herbalancering en dat kan makkelijk meer rendement kosten dan dat je 'handige inkoop' je oplevert. Ik zet er dan m'n vraagtekens bij of zo'n voorbeeld niet meer bedoeld is om erg filosofisch een scenario te gaan verzinnen met goedkoper inkopen waar je dan toch het passief label op kan plakken dan dat het. een realistische optie is waar veel mensen over twijfelen.
Je zit niet een hoop extra tijd "buiten de markt", maar óók in een andere markt. Meestal gaat het daarbij niet om meer rendement te halen maar om risicomanagement.

Overigens geeft automatisch herbalanceren van een klein extra rendement tov niet balanceren.

Maar goed, dat weer te ver buiten dit topic denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:27:
[...]

Zeker, maar als je met die zak spaargeld wacht tot de markt laag is (wat menselijk is) dan loop je volgens de theorie van de passieve belegger rendement mis.
Dan wel. Maar dan doe je de aanname dat je die zak geld hebt met het specifieke doel om 'ooit' in aandelen te stoppen. En dat hoeft helemaal niet het geval te zijn, dat is het punt.

Je kunt best x% van je vermogen passief in een indexfonds stoppen en de rest in andere vormen. Ik stop zelf bv regelmatig een x bedrag in een bepaald soort leningen, waarna het een periode vast staat. Maar die aanbiedingen komen niet op vaste momenten. En dat geld komt ook niet netjes opvolgend weer vrij. Ik heb daarom een redelijke "buffer" buiten de indexbeleggingen. Dat is dus geen slapend geld dat wacht op een etf instapment. Maar geld dat op andere manieren groeit. En dat zou ik net zo goed kunnen gebruiken om in een indexfonds te stoppen, als ik daar kansen zou zien. Zeker als ik weet dat binnen afzienbare tijd weer een zakje geld 'vrij komt'. Maar dat is dan dus weer een totaal niet passieve handeling.

(Overigens beheer ik die alternatieve investeringen in zekere zin ook op een passieve manier, bedenk ik net. Als een mogelijke investering aan mijn vooraf gestelde criteria voldoet, dan stap ik met een vast bedrag in.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 05-05 21:44
(Ter verduidelijking)

Ik spaar en ik beleg. Maar als ik na x tijd sparen niet de grote uitgaven heb gegaan waar ik potentieel geld voor apart had gezet, heb ik dus iets meer gespaard dan nodig. Het klopt dat Ik meer rendement zou hebben gehaald als ik al het teveel geld meteen had belegd. Maar ik kies er bewust voor om in eerste instantie niet aan de verhouding sparen vs beleggen te komen.

Als er dan een goede dip is, zoals van afgelopen maanden zo n 20% (vwce), dan heb ik elke 5% daling (dus 4x) iets bijgekocht.

Het is niet geheel passief, maar voor mij is dit ook geen actieve strategie. Een soort herbalanceren.

Ik begrijp dat anderen dit wel als actief handelen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Badd Yass schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:52:
(Ter verduidelijking)

Ik spaar en ik beleg. Maar als ik na x tijd sparen niet de grote uitgaven heb gegaan waar ik potentieel geld voor apart had gezet, heb ik dus iets meer gespaard dan nodig. Het klopt dat Ik meer rendement zou hebben gehaald als ik al het teveel geld meteen had belegd. Maar ik kies er bewust voor om in eerste instantie niet aan de verhouding sparen vs beleggen te komen.

Als er dan een goede dip is, zoals van afgelopen maanden zo n 20% (vwce), dan heb ik elke 5% daling (dus 4x) iets bijgekocht.

Het is niet geheel passief, maar voor mij is dit ook geen actieve strategie. Een soort herbalanceren.

Het is gewoon feitelijk actief handelen. Heeft niets met een mening te maken.

En dat mag, maar benoem het gewoon.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Third Man
Badd Yass schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:52:
(Ter verduidelijking)

Je lijkt ‘actief’ aan ‘constant ermee bezig’ gelijk te stellen, en omdat je ‘als er een goede dip is dan heb ik bijgekocht’ niet een vorm van constant ermee bezig zijn is, wordt het opeens niet meer ‘actief’? Dat is gewoon een dier een plant noemen omdat het stilzit. Het is en blijft actief, je geeft al zelf de reden en de uitwerking (als, dan).

Wat is er zo erg aan om dit gewoon actief te noemen en herbalanceren alleen te gebruiken waar het voor bedoeld is: voor niet-koersreactieve zaken? Al dat herlabellen, opnieuw etiketteren en anders benoemen schept alleen maar verwarring en suggereert ook het te willen maskeren om een onduidelijke reden.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 27-04-2025 22:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ben Felix deep dive in de 'verborgen' kosten van indexfondsen.

Wellicht interessant voor sommigen...

*edit* embed tags gebruikt. Wil je de volgende keer gelijk een (korte) samenvatting geven?

[ Voor 34% gewijzigd door ZieMaar! op 29-04-2025 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:11:
Ben Felix deep dive in de 'verborgen' kosten van indexfondsen.
YouTube: The Problem With Index Funds

Wellicht interessant voor sommigen...
Heb je een samenvatting van 19 minuten video? Wat is de rode draad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:16:
[...]

Heb je een samenvatting van 19 minuten video? Wat is de rode draad?
Als je strikt rond de datum van een beursgang en toevoeging / verwijdering van een aandeel in een index gaat handelen verlies je per categorie orde grootte fondskosten aan rendement (historisch gezien). Zo zijn er 3 categorieen die ik me niet meer allemaal herinner. Samen kun je bij een slechte strategie tot 10x fondskosten verliezen aan rendement. Of andersom, er zijn strategieen mogelijk die historisch bewezen meer rendement opleveren en hogere fondskosten rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
^ prima samenvatting.

O.a de ETF's van Avantis en DFA gebruiken strategieën om deze effecten tegen te gaan. Ik vermoed dat Robeco het mogelijk ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06:59
Hoe kijken jullie als passieve beleggers naar het mogelijk nieuwe belastingstelsel die in zou gaan in 2027? Dit heeft namelijk best wat invloed op de “passieve” manier van beleggen. [link verwijderd]

Met name rekenvoorbeeld 4 gaat ons pijn doen. Want stel ik heb als passieve belegger op 1-1-2027 een portefeuille van 100.000 euro. Op 31-12-2027 is er een groei geweest van 20%, namelijk eindstand 120.000 euro. Dit is de afgelopen jaren wel eens gebeurt toch?
Dan is het rendement 20.000 euro, waar dan 1000 euro belastingvrij deel af gaat = 19.000.

Hier wil de overheid dan 36% belasting op gaan heffen. Dit is 6840 euro.
Die moet je dus aftikken uit spaargeld of een deel van je beleggingen verkopen.

Passief lijkt dan alleen voor de hele welvarenden weggelegd, want als je dan een paar jaar achter elkaar goed rendement hebt gehaald en je portefeuille is veel waard dan moet je veel spek
op de botten hebben of actief gaan verkopen.

[ Voor 9% gewijzigd door fissa op 01-05-2025 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zullen we niet thijs verlangen click bait filmpjes Gaan bespreken Hier?

Sowieso is het allemaal speculatie en gaat het nog vele jaren duren dus weinig zinnig om alle scenario's te bespreken, behalve als je geld wilt verdienen via YouTube natuurlijk. Ook een mannier van passief inkomen.

[ Voor 61% gewijzigd door de Peer op 01-05-2025 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
fissa schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:49:
Hoe kijken jullie als passieve beleggers naar het mogelijk nieuwe belastingstelsel die in zou gaan in 2027? Dit heeft namelijk best wat invloed op de “passieve” manier van beleggen. Hier een filmpje met redelijk duidelijke uitleg van de mogelijke plannen: YouTube: Het Nieuwe Vermogensbelasting stelsel Box 3 Is Om Te Janken!

Met name rekenvoorbeeld 4 gaat ons pijn doen. Want stel ik heb als passieve belegger op 1-1-2027 een portefeuille van 100.000 euro. Op 31-12-2027 is er een groei geweest van 20%, namelijk eindstand 120.000 euro. Dit is de afgelopen jaren wel eens gebeurt toch?
Dan is het rendement 20.000 euro, waar dan 1000 euro belastingvrij deel af gaat = 19.000.

Hier wil de overheid dan 36% belasting op gaan heffen. Dit is 6840 euro.
Die moet je dus aftikken uit spaargeld of een deel van je beleggingen verkopen.

Passief lijkt dan alleen voor de hele welvarenden weggelegd, want als je dan een paar jaar achter elkaar goed rendement hebt gehaald en je portefeuille is veel waard dan moet je veel spek
op de botten hebben of actief gaan verkopen.
Geen probleem. Als ik 20% rendement maak, dan wil ik daar met alle plezier eenderde belasting over betalen.

Ik zie het verkopen van een stukje beleggingen ook niet heel erg 'anti passief', omdat die handeling niet zozeer afhangt van de waan van de dag of van je sentiment, maar gewoon een jaarlijkse vaste actie kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
de Peer schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:58:
Zullen we niet thijs verlangen click bait filmpjes Gaan bespreken Hier?

Sowieso is het allemaal speculatie en gaat het nog vele jaren duren dus weinig zinnig om alle scenario's te bespreken, behalve als je geld wilt verdienen via YouTube natuurlijk. Ook een mannier van passief inkomen.
Ehm, verklaar je reactie? Ik wil de link best verwijderen hoor, maar de uitleg is relatief simpel en legt een probleem bloot waar wij als passieve beleggers mogelijk last van gaan krijgen. Als dit niet de plek is, prima hoor. Maar vond het wel een interessante “discussie” waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Over de precieze invulling en hoogte heb ik ook wel een mening (wat gewoon erg hoog lijkt te gaan worden vergeleken met andere landen). Maar er zijn ergere dingen als wat aandelen verkopen als je tienduizenden Euro's 'gratis' hebt. Geen idee waarom je dan rijk moet zijn om te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

fissa schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:49:
Hoe kijken jullie als passieve beleggers naar het mogelijk nieuwe belastingstelsel die in zou gaan in 2027? Dit heeft namelijk best wat invloed op de “passieve” manier van beleggen.
2027 komt het iig niet?
https://www.rijksoverheid...lijk-rendement-uitgesteld
Hierdoor zijn aanvullende herstelwerkzaamheden nodig, die invoering van een nieuw box 3 stelsel per 2027 onmogelijk maken.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 01-05-2025 22:21 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

fissa schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:05:
[...]

Ehm, verklaar je reactie? Ik wil de link best verwijderen hoor, maar de uitleg is relatief simpel en legt een probleem bloot waar wij als passieve beleggers mogelijk last van gaan krijgen. Als dit niet de plek is, prima hoor. Maar vond het wel een interessante “discussie” waard.
Dat verklaart misschien de ~7500 posts in Vermogensrendementsheffing 2.0?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Touché

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
Ik zou graag 10%-20% in bonden willen investeren. Het liefst met zo'n min mogelijk correlatie met de aandelen.

Ik zag dat vanguard nieuwe bond fonds had gelanceerd. Mijn oog is gevallen op: Global Government Bond UCITS ETF - EUR Hedged Accumulating (VGGF). Relatief nieuwe ETF van Vanguard.

Oh ja, ik betaal de komende drie jaar nog geen box 3 belasting.

Hebben jullie nog suggesties?

[ Voor 4% gewijzigd door Taxcommunism op 03-05-2025 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:31

GG85

.......

Suggestie: zet het op een spaarrekening/deposito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
GG85 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:18:
Suggestie: zet het op een spaarrekening/deposito
Helaas geef ik dan het geld gelijk uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:37
@Taxcommunism Zet het op een geblokeerde spaarrekening (deposito sparen).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taxcommunism schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:23:
[...]

Helaas geef ik dan het geld gelijk uit.
Dan moet je wel een boete betalen, wellicht helpt dat als drempel? En soms kan het helemaal niet zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Taxcommunism schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:10:
Ik zou graag 10%-20% in bonden willen investeren. Het liefst met zo'n min mogelijk correlatie met de aandelen.

Ik zag dat vanguard nieuwe bond fonds had gelanceerd. Mijn oog is gevallen op: Global Government Bond UCITS ETF - EUR Hedged Accumulating (VGGF). Relatief nieuwe ETF van Vanguard.

Prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Taxcommunism schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:10:

Mogelijk kijk ik er overheen : is ergens te vinden wat de gewogen YTM en duration van de obligatieportefeuille is en hoe de verdeling van leningen (landen) naar kredietstatus is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
Afas schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:39:
[...]

Mogelijk kijk ik er overheen : is ergens te vinden wat de gewogen YTM en duration van de obligatieportefeuille is en hoe de verdeling van leningen (landen) naar kredietstatus is?
Eerste link in Google???

https://www.nl.vanguard/p...f-eur-hedged-accumulating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Kan ik ergens in IBKR terugzien waarom een periodieke order niet is vervuld? Er stond een order klaar voor afgelopen zondag, dus dan zou je verwachten dat deze dan vandaag alsnog zou worden ingeschoten. Echter is dat niet gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Miki schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:52:
Kan ik ergens in IBKR terugzien waarom een periodieke order niet is vervuld? Er stond een order klaar voor afgelopen zondag, dus dan zou je verwachten dat deze dan vandaag alsnog zou worden ingeschoten. Echter is dat niet gebeurd.
Is de beurs open? Volgens mijn kalender is het Cinco de Mayo in de VS, een feestdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Boerenlater schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:11:
[...]

Is de beurs open? Volgens mijn kalender is het Cinco de Mayo in de VS, een feestdag.
Ah zou dat het zijn? Ik ging ervan uit dat het een Europese beursdag is en het specifieke aandeel wat ik in de order had zitten (VWCE) gaat via Xetra beurs die 5 mei gewoon open zijn.

Morgenochtend dus even in de gaten houden of het dan alsnog goed gaat.

Edit: ik denk dat je gelijk hebt als ik kijk naar https://ibkr.com.hk/en/general/calendar/calendar.php en de legenda

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 05-05-2025 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34
Je kan gewoon toch je order bekijken en wat de status is? Of ie actief is op de beurs etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Hielko schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:44:
Je kan gewoon toch je order bekijken en wat de status is? Of ie actief is op de beurs etc?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fn-ZabHawydWVxkWLn5jV7zXm8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VrHU3NrYMyT8Mcnr5SJ2Hxii.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EenYq7I1fOOW35WvlUsVhlPHMI8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6FyVvyQ0QIq6c87LusFbmRZg.png?f=user_large
Onder orders zelf staat niets omdat het een recurring order is, maar dus wel openstaand als ik het aandeel zelf opzoek.

De beurs zelf waar deze aangekoppeld is, IBIS2 = Xetra wordt gewoon in gehandeld vandaag.

Ik wacht het wel even af en anders even een ticket aanmaken.

Edit
Ik vermoed dat ik nu begrijp wat er aan de hand is.
Uit de supportpagina over recurrring investments:
What happens if my account does not have enough funds at the time of the recurring investment?

The system will check the account 3 business days prior to the next occurrence of the recurring investment and if the account is lacking funds then a notification will be sent to the client. an account lacks funds on the occurrence date the recurring investment system will attempt the next two days. If on the third day the account still lacks the funds, then the occurrence date will be incremented by the frequency. This only applies to recurring investments with non-DAILY frequency. If on the next occurrence date the account again lacks funds then the instruction will be canceled.
De verwerking van mijn SEPA transfer was 1 werkdag waardoor deze buiten de 3 dagen viel, die het systeem aanhoudt om te controleren of er voldoende saldo is. Ik moet dus iets meer tijd aanhouden tussen de periodieke storting en de feitelijke periodieke order. Ik had alleen zelf graag wel een foutmelding of iets dergelijks willen zien in mijn overzicht waarom de order niet uitgevoerd is.

[ Voor 51% gewijzigd door Miki op 05-05-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 11:01
Ik beleg nu privé sinds begin dit jaar in ETF's en ben er eigenlijk wel content mee.

Zelf gebruik ik DEGIRO en ook dat staat mij wel aan.

Nu wil ik zakelijk ook e.e.a. in ETF's stoppen, maar bij DEGIRO kun je geen zakelijk account aanmaken?

https://www.degiro.nl/hel...n-zakelijk-account-openen

Ik bankier bij de ING met deze B.V., dus het makkelijkste voor mij zou zijn om dit via de ING te doen, maar elders in dit topic lees ik dat de ING hier (veel te) hoge kosten voor in rekening brengt :?

Welke bank/broker zouden jullie mij adviseren :?

Zoeken op ING in dit topic is nogal last omdat deze 3 letters regelmatig voorkomen aangezien het hier over beleggINGen gaat :P

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 05-05-2025 16:34 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Nog even een update over probleempje van hierboven, tot mijn verbazing is de order net om 17:24u alsnog uitgevoerd. Ik zou toch zweren dat bij "marktopening" de order zou worden afgehandeld, maar dat kan dus ook wat later gebeuren.

Paniek om niets dus en moet ik gewoon meer geduld hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Grolsch schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:02:
Ik bankier bij de ING met deze B.V., dus het makkelijkste voor mij zou zijn om dit via de ING te doen, maar elders in dit topic lees ik dat de ING hier (veel te) hoge kosten voor in rekening brengt :?
Kijk gewoon wat de kosten zijn en maak de beslissing? :)

Weeg de kosten tegen het gemak en de zekerheid, dan kom je er wel uit.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 05-05-2025 21:12 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bij de ING kost Zelf op de Beurs 20 euro per jaar en tot 1 juli krijg je 200 euro cashback als je minimaal 10K koopt.

Verder betaal je bij de ING 0,24% Service Fee per jaar

Bij 10K is dat dus 24 euro per jaar, in mijn ogen ook niet echt schokkend :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:02

Qwerty-273

Meukposter

Miki schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:39:
Nog even een update over probleempje van hierboven, tot mijn verbazing is de order net om 17:24u alsnog uitgevoerd. Ik zou toch zweren dat bij "marktopening" de order zou worden afgehandeld, maar dat kan dus ook wat later gebeuren.
Nu gebruik ik deze functie niet. Maar de order zou inderdaad bij markt opening geplaatst moeten worden. Maar ook dat IBKR alle orders op één dag van één specifiek aandeel (of ETF) uitvoert voor alle klanten gezamenlijk. Wellicht met minder liquiditeit op een geselecteerde beurs kan het langer duren.

Van de hulppagina: https://www.ibkrguides.co...ng-investment-feature.htm
The client is able to choose a date and select a schedule on which to invest (e.g. weekly, monthly, quarterly, etc.). Trades are executed soon after open on the start date and continue on future dates based upon the schedule selected.

As shares are purchased in the open market, the price cannot be determined until the total number of shares for all program participants have been purchased using combined funds. Each aggregate order will result in one or more market orders. In the event that the purchase is executed in multiple smaller trades at varying prices, participants will receive the weighted-average price of such shares (i.e., each participant receives the same price).

Recurring investments are filled through Volume-Weighted Average Price (VWAP) orders submitted on a best-effort basis at market open on each scheduled purchase date. The time in force suspends the same day at the close of the market. All clients with recurring investments in the same security on the same date receive the same average price on their investment. If markets are closed on a scheduled recurring investment date, due to a weekend or holiday, recurring investment orders will be placed the next trading day. If there is a partial fill, clients will receive shares valued at less than the requested amount and the next scheduled purchase date will be increased by the instructed frequency. If no fill occurs (We are unable to purchase shares on that trading day) the client experience will be the same as if the markets are closed: recurring investment orders will be placed the next trading day without increasing the next scheduled purchase date.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Qwerty-273 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:10:
[...]

Nu gebruik ik deze functie niet. Maar de order zou inderdaad bij markt opening geplaatst moeten worden. Maar ook dat IBKR alle orders op één dag van één specifiek aandeel (of ETF) uitvoert voor alle klanten gezamenlijk. Wellicht met minder liquiditeit op een geselecteerde beurs kan het langer duren.

Van de hulppagina: https://www.ibkrguides.co...ng-investment-feature.htm

[...]
Inmiddels heb ik ook een reactie op mijn ticket en wordt het systeem mij iets duidelijker :)
Dear Mr. Miki,

Thank you for reaching out to IBKR Client Services.

Recurring investment trade do not occur at the market open. This is because Recurring investments are filled through Volume-Weighted Average Price (VWAP) orders submitted on a best-effort basis at market open on each scheduled purchase date. The time in force suspends the same day at the close of the market. All customers with recurring investments in the same security on the same date receive the same average price on their investment.

I see the recurring trade for VWCE was processed today.
Het grappige is, op hun supportpagina zeggen ze het volgende en daardoor werd ik even op het verkeerde been gezet. Ik ging ervan uit dat ik rond 09.01 een order had ingediend.
The Recurring Investment feature allows the client to choose a date and select a schedule on which to invest (e.g. weekly, monthly, quarterly, etc.). Trades are executed soon after the market open on the start date and continue on future dates based upon the schedule selected. If the market is closed on the scheduled recurring investment date (e.g.: holiday, weekend) then the recurring investment will be scheduled for the next open market date. If the schedule of monthly, quarterly, or yearly is selected and the recurring investment date does not exist for the month (e.g.: February 29th) then the last date of the month will be used.
Op zichzelf begrijp ik wel dat als je aan VWAP doet dat je dit het beste aan het einde van de dag doet maar dan klopt de informatie niet volledig en mist het wat meer duiding op de support pagina.

Anyway het is opgelost en op dit kleine puntje na ben ik tevreden met hoe IBKR dit afgehandeld heeft maar ook de feitelijke executie. De transactie kostte me idd maar €1,25 en de koersprijs lag mooi ergens in het midden van de dag.
Grolsch schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:27:
Bij de ING kost Zelf op de Beurs 20 euro per jaar en tot 1 juli krijg je 200 euro cashback als je minimaal 10K koopt.

Bij relatief kleine portefeuilles is het te overzien maar het wordt al snel duurder als je portefeuille serieus groeit, ik neem tenslotte aan dat je vermogen wilt opbouwen.
10K = €24 + €20 maar 30K = €72 + €20 en 50K = €120 + € 20 en 70K = €168 + €20. Dan ga je het wel voelen als je afschriften bekijkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Miki op 05-05-2025 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje

En hoeveel kost het je als je vermogen groeit tot 250k en je dat 25 jaar aanhoudt? Gaat waarschijnlijk om duizenden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Miki schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:45:
[...]

Inmiddels heb ik ook een reactie op mijn ticket en wordt het systeem mij iets duidelijker :)

[...]

Het grappige is, op hun supportpagina zeggen ze het volgende en daardoor werd ik even op het verkeerde been gezet. Ik ging ervan uit dat ik rond 09.01 een order had ingediend.

[...]

Op zichzelf begrijp ik wel dat als je aan VWAP doet dat je dit het beste aan het einde van de dag doet maar dan klopt de informatie niet volledig en mist het wat meer duiding op de support pagina.

Anyway het is opgelost en op dit kleine puntje na ben ik tevreden met hoe IBKR dit afgehandeld heeft maar ook de feitelijke executie. De transactie kostte me idd maar €1,25 en de koersprijs lag mooi ergens in het midden van de dag.

[...]

Bij relatief kleine portefeuilles is het te overzien maar het wordt al snel duurder als je portefeuille serieus groeit, ik neem tenslotte aan dat je vermogen wilt opbouwen.
10K = €24 + €20 maar 30K = €72 + €20 en 50K = €120 + € 20 en 70K = €168 + €20. Dan ga je het wel voelen als je afschriften bekijkt.
Pistachenootje schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 02:44:
[...]

En hoeveel kost het je als je vermogen groeit tot 250k en je dat 25 jaar aanhoudt? Gaat waarschijnlijk om duizenden euro's.
Tnx voor jullie tips, dan tikt het inderdaad wel aan.

Vanaf 100K is het 0,12% dus bij 200K € 240,00 per jaar.

In het begin gaat het toch niet om tonnen, ik denk dat ik het eerst zo "probeer", die 200 euro cashback is ook wel lekker. Mochten het serieuze bedragen worden dan kan ik nog altijd overstappen.

Nu heb ik blijkbaar eerst een "LEI" nodig, deze kosten zijn aanzienlijk hoger dan die van de ING :P

Een LEI aanvragen kost € 77,30. Je houdt de LEI actief door jaarlijks te verlengen. Dit kost € 47,55.

Bron: https://www.kvk.nl/lei/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Voor de volledigheid, die actie is alleen voor nieuwe beleggingsklanten. Als je daar nog niet belegt, dan is dit een mooie aanleiding om te beginnen. Je kunt altijd na 3 maanden besluiten om elders verder te gaan, als je dat wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Grolsch schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:36:
[...]

[...]

Tnx voor jullie tips, dan tikt het inderdaad wel aan.

Vanaf 100K is het 0,12% dus bij 200K € 240,00 per jaar.

In het begin gaat het toch niet om tonnen, ik denk dat ik het eerst zo "probeer", die 200 euro cashback is ook wel lekker. Mochten het serieuze bedragen worden dan kan ik nog altijd overstappen.

Nu heb ik blijkbaar eerst een "LEI" nodig, deze kosten zijn aanzienlijk hoger dan die van de ING :P

Een LEI aanvragen kost € 77,30. Je houdt de LEI actief door jaarlijks te verlengen. Dit kost € 47,55.

Bron: https://www.kvk.nl/lei/
Let wel die 0,12% gaat over het meerdere van 100K. Het is dus €100.000*0,24% + €100.000*0,12% wat dus in totaal uitkomt op €360 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:04
Miki schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:04:
[...]

Let wel die 0,12% gaat over het meerdere van 100K. Het is dus €100.000*0,24% + €100.000*0,12% wat dus in totaal uitkomt op €360 per jaar.
Ah dat is een goede toevoeging, was mij ook niet helemaal duidelijk. Is dit voor alle grootbanken vergelijkbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Cyclonist schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:55:
[...]

Ah dat is een goede toevoeging, was mij ook niet helemaal duidelijk. Is dit voor alle grootbanken vergelijkbaar?
Vergelijkbaar kwa opzet maar de bedragen en percentages zijn anders. Als je op indexfondsenvergelijken.nl kijkt, kun je de kosten eenvoudig herleiden. Let wel, deze worden per kwartaal weergegeven.
Pagina: 1 ... 96 97 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.