Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-09 09:59
Zullen we het weer gewoon over indexfondsen hebben…. Jouw politieke mening boeit niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
R.van.M schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:39:
Dan over ETF’s en beleggingsfondsen: die hebben altijd een domicile, oftewel een vestigingsland. Dat bepaalt onder welk recht ze vallen en heeft invloed op zaken zoals dividendbelasting en mogelijk ook erfbelasting
Kom eens met een concreet verhaal waarin de vestigingsplaats van een ETF bepalend is voor erfbelasting….. in mijn optiek is dat namelijk totale onzin.

En dan natuurlijk niet één of ander exotisch verhaal maar gewoon de ETF’s die via brokers op beurzen worden verhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakGP schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:10:
[...]

Kom eens met een concreet verhaal waarin de vestigingsplaats van een ETF bepalend is voor erfbelasting….. in mijn optiek is dat namelijk totale onzin.

En dan natuurlijk niet één of ander exotisch verhaal maar gewoon de ETF’s die via brokers op beurzen worden verhandeld.
Ja, als jij als belg een ETF koopt met domicile in USA ben je onderhevig aan erfbelasting in USA.
Link naar uitleg

[ Voor 10% gewijzigd door R.van.M op 26-09-2025 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
R.van.M schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:11:
[...]
Ja, als jij als belg een ETF koopt met domicile in USA ben je onderhevig aan erfbelasting in USA.
En nu de onderbouwing ipv een mening?
En dan natuurlijk wel iets dat in de praktijk voorkomt, en waarin mensen daadwerkelijk handelen?

[ Voor 16% gewijzigd door TweakGP op 26-09-2025 08:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TweakGP schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:12:
[...]

En nu de onderbouwing ipv een mening?
If you die while holding US situated assets, the US can apply an estate tax of up to 40% of the balance above a $60,000 exemption.[2] However, when you hold ETFs domiciled in Ireland or another non-US domicile, you do not directly hold any US assets. This means that you are now entirely protected from US estate tax. The US estate tax cannot 'look through' a fund or ETF to the ultimate individual owner of shares in that fund or ETF.

You can buy most popular non-US domiciled ETFs on the London Stock Exchange and the Euronext exchange, so you will need to find a broker that offers the appropriate exchanges. Interactive Brokers is a popular choice for many, but be aware that it is US based. This means that you should avoid holding more than $60,000 in cash at this broker, otherwise US estate taxes again become an issue.[8]
excuses voor je toon mogen via de inbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
R.van.M schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:13:
[...]

[...]

excuses voor je toon mogen via de inbox
Laat maar, ook jij komt niet verder dan wat selectief teksten plakken zonder enige context om onzinnige statements te maken….. niemand gaat hier in de praktijk mee te maken krijgen.

We weten denk ik allemaal dat de VS wat bijzondere belastingregels kent, praktisch heeft dat voor iemand hier die in reguliere ETF’s handelt nul gevolgen.

[ Voor 18% gewijzigd door TweakGP op 26-09-2025 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakGP schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:15:
[...]

Laat maar, ook jij komt niet verder dan wat selectief teksten plakken zonder enige context om onzinnige statements te maken….. niemand gaat hier in de oraktijk mee te maken krijgen.
Wat verwacht je, dat ik het hele Amerikaanse wetboek ga citeren? Het is een feit dat je onderhevig bent aan de belastingregels van het land waar het fonds gedomicilieerd is.

Koop je dus een ETF met domicile in de VS, dan val je onder de Amerikaanse belastingregels. Daar zitten een paar vreemde aspecten in, zoals erfbelasting boven $60.000, tenzij er een belastingverdrag geldt (zoals Nederland dat heeft).

Als je Bogleheads, toch een zeer bekende bron, niet wilt geloven, kun je het eenvoudig zelf verifiëren door te googlen. Dit is geen vergezocht scenario: er zijn genoeg fondsen met een Amerikaanse domicile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Ik verwacht dat wat je post enigszins aansluit bij het topic…. We hebben het hier over passief beleggen in indexfondsen, gelezen door mensen in NL en een paar in BE. Die handelen in de regel gewoon in de fondsen die hier beschikbaar zijn via reguliere brokers

Als je dan met een statement komt dat de locatie van een ETF bepalend is voor erfbelasting dan is dat zonder de verdere context die je nu geeft (zoals altijd de US taxcode) totaal niet relevant en in mijn optiek dus onzin.

Zet er dan minimaal gelijk je VS verhaal bij dan ziet iedereen de niet relevantie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
TweakGP schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:35:
[...]

Ik verwacht dat wat je post enigszins aansluit bij het topic…. We hebben het hier over passief beleggen in indexfondsen, gelezen door mensen in NL en een paar in BE. Die handelen in de regel gewoon in de fondsen die hier beschikbaar zijn via reguliere brokers

Als je dan met een statement komt dat de locatie van een ETF bepalend is voor erfbelasting dan is dat zonder de verdere context die je nu geeft (zoals altijd de US taxcode) totaal niet relevant en in mijn optiek dus onzin.

Zet er dan minimaal gelijk je VS verhaal bij dan ziet iedereen de niet relevantie.
Ik doe nog 1 poging en dan reageer ik er verder niet meer op want je leest niet of je wilt het niet snappen

Als iemand die in Belgie woont een fonds koopt wat een domicile in USA heeft (bijvoorbeeld VTI-Vanguard Total Stock Market ETF) dan is deze persoon onderhevig aan het betalen van erfbelasting in USA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:35
Ja, ACATS transacties zijn gratis bij IBIE. Inkomende ACATS transacties zijn ook gratis bij tastytrade. Maar tastytrade accepteert alleen USD, dus moest ik in IBIE de EUR eerst omzetten in USD. Dat kostte me 0,002% USD.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:13
Radiodurans schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:02:
AVWC wordt niet fractioneel aangeboden door IBKR, en dus ook niet als recurrent investment.
AVWC wordt nu wel als recurrent investment aangeboden! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsI9A2n2icZ8k5JPE6Bzr96OElI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RhUXwe4gBa4gIsLgeaHQQp5.jpg?f=fotoalbum_large

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-09 15:25
[...]

Voor de geavanceerdere gebruikers is de optieroute om VTI en VXUS te kooen bij IBKR niet zo’n gekke optie gezien de extreem lage kosten. Dat zijn US fondsen en zou dit dus al op van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 04:33:
Ik vind de keuze van @ditto4076 voor een Amerikaanse broker toch niet zo gek.
Ik heb verscheidene redenen om voor tastytrade i.p.v. IBIE te kiezen voor de aankoop van VT. O.a. de eenvoud van aankoop bij tastytrade t.o.v. via opties bij IBIE, de eenvoud van aangekochte VT op termijn d.m.v. ACATS van tastytrade naar Schwab over te zetten (uitgaande ACATS kost bij tastytrade wel $75), $500.000 i.p.v. €20.000 garantie, etc.
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 04:33:
Ja ik begrijp dat als alles goed geregeld is bij je Europese broker dat die 20k bescherming niet eens nodig is maar we weten allemaal van praktijken bij bijvoorbeeld DeGiro waar de vermogensscheiding niet op orde was. Als de stront echt aan de knikker is gaan we ontdekken hoe goed alles nu geregeld is.
Er zijn allerlei risico's, zoals het eenzijdig opzeggen van belastingverdragen, malversaties bij brokers, etc. Ik vind het opmerkelijk dat mensen doen alsof regelingen zoals beleggerscompensatie en SIPC praktisch niets uitmaken. Zien ze dat ook zo bij DGS, omdat het risico dat een bank failliet gaat en je je geld kwijt bent zo klein is?
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 04:33:Eigenlijk is die 20k bescherming een lachertje. In de VS is dat veel beter geregeld. Ik ben in ieder geval blij dat ik bij IBKR US zit (ik woon in Thailand).
Wat fijn! 1 van de redenen waarom ik mijn IBIE account aanhoud, is dat het handig kan zijn mocht ik op termijn volledig emigreren. Ik verblijf nu al ruim 10 jaar zo'n. 8 maanden/jaar in Latijns Amerika en Zuidoost Azië.
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 04:33:Potentieel nadeel van Amerikaanse brokers is wel je geld er naar toe krijgen en vanaf halen. En als je IBKR IE gaat gebruiken omdat te doen zijn ze daar meestal niet blij mee en kunnen ze aan de bel trekken.
Zoals ik al uitlegde, kreeg ik mijn geld deze keer vanuit IBIE d.m.v. een voordelige EUR-USD wisseltransactie en een gratis ACATS transactie naar tastytrade. Voor minimaal de komende 10 jaar heb ik voor cashflow depositoladders, dus hoef ik van tastytrade geen geld af te halen. Ik blijf bij IBIE beleggen in WEBG en ze hebben wel een e-mail gestuurd met redenen waarom ik de ACATS zou kunnen heroverwegen, maar omdat ik bij hen nog WEBG heb en blijf aankopen, neem ik aan dat het daar bij blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditto4076
matthijsln schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:06:Alhoewel Bogleheads een informatieve site is, is de VT vs. VWRL rendementsvergelijking wat verouderd. Er zijn fondsen van fbi's zoals Northern Trust, ETF's met lagere kosten dan VWRL en op swaps gebaseerde ETF's om dividendlekkage te verminderen (voorlopig ook nog uitgezonderd van de eventuele extra Section 899 belastingen-edit: is al weer van tafel), allemaal zonder onnodige rompslomp. Maar ik ben het met je eens de kosten mogelijk lager kunnen zijn, naar mijn mening een betere redenen dan het beleggerscompensatiestelsel om een Amerikaanse broker en fondsen te kiezen ;) Mij (en vele anderen) is het gedoe niet waard.
Ik reageerde alleen op de bewering van @matthijsln dat in die artikelen "overal bij staat dat je beter in de EU kan blijven".

Volgens Mr. FOB hebben VTI + VXUS via IBIE en WEBG/WEBN via DEGIRO/IBIE de laagste lopende kosten, zeker omdat ik geen betaalrekening meer heb bij een NLse grootbank (over "onnodige rompslomp" en kosten gesproken). I.p.v. VTI + VXUS heb ik voor VT gekozen met iets hogere lopende kosten vanwege de eenvoud. Wellicht kan ik in de toekomst geen USA ETF's meer kopen bij tastytrade (voor het herbalanceren).

Met mijn vermogen zullen mijn erfgenamen hoe dan ook 'gedoe' hebben (notariële verklaring van erfrecht, etc.). Ze zijn meer dan capabel om dit allemaal te regelen, ook omdat ik ze goed op de hoogte houd van mijn financiële huishouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TweakGP schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:01:
[...]

Zullen we het weer gewoon over indexfondsen hebben…. Jouw politieke mening boeit niemand.
Het gaat over indexfondsen en niet over mijn politieke mening. De links van algemene nieuwssites onderbouwen dit. Pensioenfondsen maken ook gebruik van indexfondsen bij dezelfde indexfondsproviders als wij hier. Ze weten inmiddels ook wel dat de prestaties van indexfondsen beter en minder kostbaar zijn dan van duur betaalde asset managers.

Het is een feit dat de regering Trump hun macht misbruikt om bedrijven te laten doen wat ze willen. Daarvoor misbruikt hij het overheidsapparaat door bedrijven onder druk te zetten. Dat is een feit. Deze personen geven zelf aan dat ze dit doen.

Nu is de vraag voor iedereen die het probleem begrijpt: hoe kun je dit voorkomen? Uiteraard gaat dat over de keuze van een fonds en meer bepaald voor de keuze van waar een fonds zit of die onder (nadelige) invloed staat van een (inmiddels gevorderd) dictatoriaal regime. Dus welke fondsen (en indexfondsproviders) zou je kunnen kiezen om misbruik van jouw geld en stemrecht niet te laten misbruiken?

Toevallig valt dat samen met het argument van @R.van.M om niet voor brokers uit de VS te gaan. De "exposure" aan de grillen van een zich misdragende overheid is aanwezig als je bij een Amerikaanse fondsenprovider of broker zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:18
mrmrmr schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:56:
[...]

Het gaat over indexfondsen en niet over mijn politieke mening. De links van algemene nieuwssites onderbouwen dit. Pensioenfondsen maken ook gebruik van indexfondsen bij dezelfde indexfondsproviders als wij hier. Ze weten inmiddels ook wel dat de prestaties van indexfondsen beter en minder kostbaar zijn dan van duur betaalde asset managers.

Het is een feit dat de regering Trump hun macht misbruikt om bedrijven te laten doen wat ze willen. Daarvoor misbruikt hij het overheidsapparaat door bedrijven onder druk te zetten. Dat is een feit. Deze personen geven zelf aan dat ze dit doen.

Nu is de vraag voor iedereen die het probleem begrijpt: hoe kun je dit voorkomen? Uiteraard gaat dat over de keuze van een fonds en meer bepaald voor de keuze van waar een fonds zit of die onder (nadelige) invloed staat van een (inmiddels gevorderd) dictatoriaal regime. Dus welke fondsen (en indexfondsproviders) zou je kunnen kiezen om misbruik van jouw geld en stemrecht niet te laten misbruiken?

Toevallig valt dat samen met het argument van @R.van.M om niet voor brokers uit de VS te gaan. De "exposure" aan de grillen van een zich misdragende overheid is aanwezig als je bij een Amerikaanse fondsenprovider of broker zit.
Is toch gewoon een verkapt Trump bash post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
NMMNG schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:02:
[...]

Is toch gewoon een verkapt Trump bash post.
Correct. Haal de emotie eruit en probeer het opnieuw zou ik zeggen tegen de poster.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ditto4076
Het bespreken van passief beleggen in indexfondsen, die alleen in de VS beschikbaar zijn past prima in het topic 'Passief beleggen met indexfondsen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:17:
Correct. Haal de emotie eruit en probeer het opnieuw zou ik zeggen tegen de poster.
Er zit geen emotie of mening in, het is een weergave van feiten. Je kan jezelf informeren door de links naar nieuwssites te lezen over de reden waarom pensioenfondsen de samenwerking met Blackrock opzegden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMMNG
ditto4076 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:24:
[...]

Het bespreken van passief beleggen in indexfondsen, die alleen in de VS beschikbaar zijn past prima in het topic 'Passief beleggen met indexfondsen'.
Sterker nog.. door VTI en VXUS te combineren heb je één van de goedkoopste manieren om wereldwijd gespreid te beleggen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:34:
[...]

Er zit geen emotie of mening in, het is een weergave van feiten. Je kan jezelf informeren door de links naar nieuwssites te lezen over de reden waarom pensioenfondsen de samenwerking met Blackrock opzegden.
"klimaatontkennende machtshebbers "
"huidige gevaar "
" je wil toch niet dat ze domme dingen gaan ondersteunen"
"Musks megalomane zelfverrijking"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:56:
[...]

offtopic:
En toch zie je dat pensioenfondsen ervan afstappen weer en in een kleine(re) groep bedrijven willen beleggen omdat ze rendement een lagere prioriteit hebben gegeven: https://pensioenpro.nl/pf...ackrock-verliest-mandaat/. Ja dat is gerelateerd aan jouw bron, maar de insteek is toch wel echt anders!
En dit is gerelateerd aan meer offtopic stukje van hierboven: Ja in de VS wil Trump duidelijk zijn invloed uitoefenen. Maar wat je ook ziet bij dus een PFZW: Als je hierover je zorgen maakt, dan kan je je geld bij Blackrock weghalen en een andere die meer in lijn van jouw waarden stemt stoppen, maar eigenlijk moet je dan gewoon je geld uit de VS weghalen. Nu gaan ze bij PFZW nou ook niet zover, maar die stappen dus wel echt af van de brede index volgen.

Zelf zou je ervoor kunnen kiezen om het op een Europees fonds van Europese aandelen te houden. Wat mij betreft kan je prima passief beleggen met indexfonsen zonder de complete wereldwijde index te volgen. Maar je moet niet vreemd opkijken als je rendement een stuk lager is. De laatste die hier langs kwam en om deze reden niet in Amerika wilde investeren, en in Europa toch ook niet veel vertrouwen had, en China wil je ook niet teveel mee te maken hebben, India is nou ook niet perfect: Dan blijft er verrekte weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@NMMNG

Ik gaf feiten en ik geef aan wat de ernstige gevolgen zijn. Natuurlijk gebruik ik daarbij omschrijvingen die dit aangeven.
offtopic:
Musk's 1.000 miljard beloning is duidelijk niet in het belang van beleggers in de S&P 500 en Nasdaq indexen. Het is megalomaan omdat het bedrag extreem hoog is en dat het meer is dan het vermogen van de 2 rijkste mensen op aarde samen. Tesla betaalt een advertentiecampagne om aandeelhouders voor te laten stemmen.
Graag nu weer on topic reageren.

-edit-
@Sissors Je trekt het nu te breed, daar is vooralsnog geen grond voor. De beurs stijgt in dollars sinds het aantreden, maar niet in euro's, die is gedaald, het rendement is negatief. De invloed en aandeel van de regering Trump op de dollarkoers is niet zo duidelijk als de invloed die hij probeert uit te oefenen op de beleggingsmaatschappijen en de Fed.

[ Voor 21% gewijzigd door mrmrmr op 26-09-2025 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38
mrmrmr schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:09:
@NMMNG

Ik gaf feiten en ik geef aan wat de ernstige gevolgen zijn. Natuurlijk gebruik ik daarbij omschrijvingen die dit aangeven.

Graag nu weer on topic reageren.
Practice what you preach, dit is nog altijd het passief beleggen topic in genoemde fondsen. Je met allerlei scenario's bezighouden, zowel met feiten als allerlei termen die dat per definitie niet zijn (wees daar dan gewoon eerlijk over, 'geen emotie of mening' is gewoon kinderachtig liegen) is daar niet een invulling van.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 26-09-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:20
@Pistachenootje en @Radiodurans
De TER van AVWC is lager, maar richt zich niet alleen op small, zoals AVWS.
Ik ben benieuwd of jullie specifieke overwegingen hebben om voor de een of de ander (of beide) te kiezen?

Ik zit zelf voor de helft in Total Stock market dmv de 3 bekende NT fondsen. Daarnaast voor de helft in small cap value (AVWS en ZPRX).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 21:03
NMMNG schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:10:
Ik zit voor een groot deel in de S&P 500 en het is algemeen bekend dat de koers van de S&P 500 grotendeels bepaald word door de 'Magnificent 7' maar om het in een grafiek te zien schrok ik wel van:

[Afbeelding]

[...]

Hier is het draadje:
https://www.reddit.com/r/...ag_7_from_the_sp_500_the/
In die context en met de vraag die ik eerder las over hoe de waarde van een ETF bepaald wordt, is ook deze interessant:

YouTube: Ray Dalio: We’re Heading Into Very, Very Dark Times! America & The U...

Diary of a CEO met Ray Dalio (investeerder, en oprichter van Hedgefund Bridgewater) die praat over Amerika en de UK in het algemeen. Er zit ook een stuk in over de Amerikaanse markten en een van zijn opmerkingen is dat het overgrote deel van de beleggingen tegenwoordig de index volgt. Daarmee beïnvloeden ETF's ondertussen de markt omdat vooral de toestroom of uitstroom van geld de koers bepaalt. Daarmee zijn de koerswinstverhoudingen, met name ook in de S&P ondertussen nergens meer op gebaseerd (hello Tesla). Hij verwacht een enorme klap en zit ondertussen in goud.

Nogmaals geen beleggingsadvies, en een zeer Amerikaanse bril op de werkelijkheid (Europa en de UK zijn fucked, maar misschien is de VS nog te redden), maar zeker wel interessant om eens te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

__fred__ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:15:
[...]
Diary of a CEO met Ray Dalio (investeerder, en oprichter van Hedgefund Bridgewater) die praat over Amerika en de UK in het algemeen. Er zit ook een stuk in over de Amerikaanse markten en een van zijn opmerkingen is dat het overgrote deel van de beleggingen tegenwoordig de index volgt. Daarmee beïnvloeden ETF's ondertussen de markt omdat vooral de toestroom of uitstroom van geld de koers bepaalt. Daarmee zijn de koerswinstverhoudingen, met name ook in de S&P ondertussen nergens meer op gebaseerd (hello Tesla). Hij verwacht een enorme klap en zit ondertussen in goud.
Is hier al meerdere keren langs gekomen, die passieve indexfonds beleggingen bepalen de markt niet, die volgen alleen passief de trend van de actieve belegger :)
(verder komen de passieve volumes nog steeds niet in de buurt van de mogelijke impact maken die hier gesuggereerd wordt)

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 26-09-2025 13:46 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-10 20:15
ColeJ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:54:
[...]

Ik heb de knoop doorgehakt en ga mijn beleggingen verhuizen naar ING. Ik ga daar de NT fondsen zelf aankopen in de juiste verhoudingen. Daar kan ik ook maandelijks fractioneel inleggen (en zelfs op een dag dat ik dat zelf zou willen).

De verkooporder bij Meesman op 20 augustus ingegeven en deze is vrijdag 22 augustus uitgevoerd. (op die vrijdag ging de beurs omhoog maar die stijging zal ik wel niet meekrijgen, onduidelijk). Als het goed is staat aankomende vrijdag het geld op mijn rekening. Dat kan stiekem toch ook gewoon een verdienmodel voor Meesman zijn, die middelen een paar dagen vasthouden. Al met al geeft dit wel weer de bevestiging dat ik voor mijzelf de juiste keuze heb gemaakt.
Hier nog even op voortbordurend: de beleggingsrekening van onze dochter staat vooralsnog bij Meesman. Nu heb ik afgelopen maandag een (extra) storting gedaan welke blijkbaar afgeschreven is van onze gezamenlijke rekening ipv de rekening van mijn dochter. Logischerwijs dat deze niet geaccepteerd wordt vanwege WWFT.

Het voelt alleen alsof er daar iemand op kantoor zit en op vrijdagochtend in Excel een Vlookupje doet op de stortingen en de stamgegevens, N/A. Ik krijg dus nu pas melding daarvan en mijn order zal volgende week vrijdag uitgevoerd worden (na het aanleveren van extra informatie). Dit is dus precies de reden waarom ik weg ben bij Meesman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@The Third Man

Mensen die kunnen nadenken en dat ook doen (en daar horen ook passieve indexbeleggers bij) kijken wel wat de risico's zijn voordat men instapt in een indexfonds bij de grootste indexfondsprovider ter wereld. Immers, als selectie niet nodig zou zijn, hoeven we nergens over te praten en kan dit topic dicht.

Het gaat mij om: welke niet-US indexfondsprovider is geschikt om de nadelige invloed van overheidsinstanties die gecontroleerd worden door de regering Trump te vermijden? Trump c.s. heeft inmiddels mensen in de board van de Fed, heeft de geprobeerd de voorzitter te ontslaan, en heeft een vertrouweling als hoofd van de FCC (Federal Communication Commission), die publiek dreigementen uit. De FCC kan het bedrijven moeilijk maken bij fusies. De CEO van Blackrock communiceert opvattingen die stroken met die van Trump.

Een Nederlands pensioenfonds in kwestie heeft "partners" geselecteerd waar het zaken mee wil doen en Blackrock viel af omdat het niet voldeed aan de duurzaamheidseisen. Dat is een duidelijk signaal.
After years of advocacy, in 2024, Fink began rolling back support of environmental, social, and governance as a priority. In 2025, ESG, sustainability, climate change, and DEI were notably absent as he pushed for more energy production and the expansion of nuclear power.
(Forbes)

Het gaat nu om: welke fondsen zijn betere keuzes qua duurzaamheid en belangenbehartiging van beleggers dan Blackrock of andere aanbieders met grote belangen in de US?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:54
Radiodurans schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:33:
[...]
AVWC wordt nu wel als recurrent investment aangeboden! *O*
Goed om te weten. Ik had laatst nog een ticket aangemaakt of dit voor AVEM ook aangeboden kon worden maar het antwoord was negatief. Ik neem aan omdat de AUM of het handelsvolume te laag zijn.

Misschien dat ik nog eens overstap naar alleen AVWC en AVEM. Net overgestapt van Invesco/Vanguard (SC0H plus 3 Vanguard ETF's) naar SC0H en EXUS. Alhoewel allemaal automatisch met recurring investments toch vanwege simpelheid.

Omdat AVEM niet als recurring investment beschikbaar is bij IBKR eens een account aangemaakt bij Scalable Capital, op dit forum wat minder gebruikt dan bijvoorbeeld Trade Republic. In het verleden werkte Scalable nog met de trage Baader bank maar dat is nu niet meer zo. De app werkt in ieder geval eenvoudig en ziet er slick uit. Voor een automatisch investeringsplan wordt geld geincasseerd van je rekening met een incasso dus hoef je niet eens zelf een regelmatige overschrijving in te stellen. Automatische investeringen gaan zonder transactiekosten of minimum naar het EIX handelsplatform, dus met risico op spreadkosten. Je kan er ook sparen met momenteel 2% rente. Ik ga Scalable voorlopig uittesten met alleen een gedeelte van mijn maandelijkse inleg en laat het meeste nog staan bij IBKR.

Met het combineren van meerdere brokers en omdat ik ook de Northern Trust fondsen bij mijn Nationale Nederlanden pensioen wou meenemen in mijn portfolioweging heb ik alles in Portfolio Performance gezet. Na even uitzoeken hoe het werkt en alles overnemen van mijn spreadsheets een stuk handiger dan mijn spreadsheet. Uit IBKR kan je alles makkelijk importeren met een XML Flex Query. Onderstaand nu mijn portfolioverdeling na herbalanceren: 75% market cap weighted, 20% small cap value en 5% sectors. Binnen de market cap weighted categorie de cijfers van marketcaps.site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbAeXk_fSg4EAjT6Z2jOQNbJvC0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f0nhaZ2CSsahTez8Dfu23vwC.png?f=user_large

Als je bij meerdere brokers hetzelfde aandeel hebt telt Portfolio Performance het bij elkaar op, zodat je naast wat je broker toont zelf een goed inzicht in je portfolio en rendement kan krijgen. Ook assets van buiten je broker (pensioen, spaargeld, crypto, edelmetaal) kan je er in zetten voor een totaaloverzicht. Mag nog wel eens gezegd worden dat Portfolio Performance een aanrader is! Het is een open source Java applicatie en heeft ook een mobiele app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:17
rube schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:05:
[...]

@Pistachenootje en @Radiodurans
De TER van AVWC is lager, maar richt zich niet alleen op small, zoals AVWS.
Ik ben benieuwd of jullie specifieke overwegingen hebben om voor de een of de ander (of beide) te kiezen?

Ik zit zelf voor de helft in Total Stock market dmv de 3 bekende NT fondsen. Daarnaast voor de helft in small cap value (AVWS en ZPRX).
Je zou je hele portfolio kunnen vervangen door AVWC + AVEM. Heb je factor weging over alle cap groottes, een tilt naar small cap value plus de voordelen van efficiënter handelen dan indexfondsen. Maar natuurlijk wel dividend lekkage*.

Maar ik zou denk ik gewoon houden wat je hebt. AVWS heeft meer factor lading per kost eenheid dan AVWC.

Indien je portfolio groot wordt zou het eventueel wel interessant kunnen zijn om NT te vervangen door VT of VTI/VXUS.

Edit: * overigens zou de efficiëntie meer moeten opleveren dan de dividend lekkage kost, als we de voorspellingen van Ben Felix moeten geloven.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 26-09-2025 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijsln
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 16:33:
[...]
Edit: * overigens zou de efficiëntie meer moeten opleveren dan de dividend lekkage kost, als we de voorspellingen van Ben Felix moeten geloven.
Kosten- en belastingoptimalisatie blijft interessant ;) Je refereert denk aan Rational Reminder episode 355: Do Index Funds Incur Adverse Selection Costs?

Ik had met SC0H (trackt de MSCI USA index, gebruikt swaps om Amerikaanse dividendlekkage te verminderen) vorig jaar nog significante IBKRs' SYEP inkomsten (0,43%) maar dit jaar voorlopig nog maar 0,02%. Ook voor mijn market cap weighted deel gaat AVWC er steeds beter uitzien. Aangezien ik in m'n pensioen vast zit aan beperkt aantal fondsen is het geheel gezien toch maar voor een bepaald deel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Inderdaad. Er bestaat ook een kortere video van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
Pistachenootje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:49:
[...]
Inderdaad. Er bestaat ook een kortere video van.
Deze is inderdaad wat behapbaarder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:41
Hallo,

Ik probeer duidelijk te krijgen wat de kosten zijn.
Ik ben begonnen met eenvoudige beleggen van de ING. Omdat ze alleen variabele kosten hebben. Ondertussen genoeg vermogen om over te stappen naar een normale beleggingsrekening bij ING.
Klopt het volgende?
ING eenvoudig beleggen dynamisch en bijvoorbeeld CARIW + CARIEM hebben ongeveer het zelfde rendement. De fonds kosten zitten verwerkt in de koers dus uiteindelijk rendement is lager bij eenvoudig(0.66%) dan bij Cardano(0.11%).
Dus als ik dan 10000 euro eenmalig inleg bij 7% rendement(ik negeer even compounding interest)
- eenvoudig 10634 - 40 kosten = 10594
- cardano 10689 - 44 kosten = 10645

Klopt mij aanname? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
@marc1990 Vergeet niet dat je bij ING nog servicekosten betaalt, als ik mij niet vergis is dat jaarlijks 0,25% over je beleggingsportefeuille.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
XWB schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:22:
@marc1990 Vergeet niet dat je bij ING nog servicekosten betaalt, als ik mij niet vergis is dat jaarlijks 0,25% over je beleggingsportefeuille.
Dat zat in 44 euro als goed is 4*5 basis + 24 (0,24% van 10000)=44 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01-10 20:29
ColeJ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:32:
[...]

Hier nog even op voortbordurend: de beleggingsrekening van onze dochter staat vooralsnog bij Meesman. Nu heb ik afgelopen maandag een (extra) storting gedaan welke blijkbaar afgeschreven is van onze gezamenlijke rekening ipv de rekening van mijn dochter. Logischerwijs dat deze niet geaccepteerd wordt vanwege WWFT.

Het voelt alleen alsof er daar iemand op kantoor zit en op vrijdagochtend in Excel een Vlookupje doet op de stortingen en de stamgegevens, N/A. Ik krijg dus nu pas melding daarvan en mijn order zal volgende week vrijdag uitgevoerd worden (na het aanleveren van extra informatie). Dit is dus precies de reden waarom ik weg ben bij Meesman.
Goede analyse. Ik vind het bewonderenswaardig dat mensen de ballen hebben om er serieuze vermogens onder te brengen. Het gaat goed tot dat het een keer niet meer goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@marc1990 ik zou aanraden om met IndexfondsenVergelijken te kijken hoe die de kosten berekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
zwaargeschapen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:01:
[...]

Goede analyse. Ik vind het bewonderenswaardig dat mensen de ballen hebben om er serieuze vermogens onder te brengen. Het gaat goed tot dat het een keer niet meer goed gaat.
Waarom zou t misgaan bij meesman. Het is een simpele aanbieder zonder fratsen en gekkigheid

Ze bieden weinig extra functionaliteit omdat dat niet hun business is maar gewoon Northern Trust fondsen tegen een meerprijs aan voor een beetje extra gemak

• marc1990
The Third Man schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:56:
@marc1990 ik zou aanraden om met IndexfondsenVergelijken te kijken hoe die de kosten berekent.
Ik heb even gekeken en zie 44,82 euro dus bijna mijn 44 euro.

Voor kosten, is het rendement toch redelijk vergelijkbaar tussen ing eenvoudig dynamisch en CARIW + CARIEM?

Nog aanrader voor een EU fonds bij de ING? Om het US deel een beetje kleiner te maken?

Bedankt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:32:
[...]

Met andere woorden: je geeft de schuld van jouw falen aan Meesman.

Ik heb ook eens een storting gedaan vanuit een niet voor hun bekend rekeningnummer en diezelfde dag kreeg ik nog een verzoek om dat rekeningnummer te verifiëren. Je ziet spoken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
marc1990 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:53:
[...]

Nog aanrader voor een EU fonds bij de ING? Om het US deel een beetje kleiner te maken?

Bedankt
NT Europa?

[ Voor 27% gewijzigd door Pistachenootje op 27-09-2025 10:41 ]

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13:59
R.van.M schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:43:
[...]

Waarom zou t misgaan bij meesman. Het is een simpele aanbieder zonder fratsen en gekkigheid

Ze bieden weinig extra functionaliteit omdat dat niet hun business is maar gewoon Northern Trust fondsen tegen een meerprijs aan voor een beetje extra gemak
En toch denk ik als we een crisis in gaan en iedereen tegelijk opneemt de servers daar gaan roken.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Pexow schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:59:
[...]

En toch denk ik als we een crisis in gaan en iedereen tegelijk opneemt de servers daar gaan roken.
Ik denk dat dat bij Meesman wel meevalt omdat ze alleen op vrijdag handelen. Mensen kunnen een order invoeren maar daar hoeft verder niets real time mee gedaan te worden op de beurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Pexow schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:59:En toch denk ik als we een crisis in gaan en iedereen tegelijk opneemt de servers daar gaan roken.
Net als geen enkele bank immuun is voor een bank run.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Laten we zeggen dat dat het geval is (wat ik al betwijfel), dan moet je wellicht iets langer wachten op je geld. Het staat namelijk altijd apart en veilig. De adminstratie ervan kan dan wat langzamer zijn.

Daarnaast is juist de hele filosifie van Meesman dat je juist tijdens crisissen je vermogen gewoon laat staan en doorgaat met de maandelijkse inleg

Wil je (snel) handelen, dan is Meesman daar gewoon niet de geschikte partij voor.

[ Voor 7% gewijzigd door R.van.M op 27-09-2025 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
[...]

Zou je voor jezelf willen praten? Ten alle tijde, dus ook in crisissen, laat ik mijn geld daar staan, want daar is het voor bedoeld: passief beleggen. Wat het waard wordt zie ik over 35 jaar wel weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:50
[...]

Heeft Meesman er al uit gelegen dan? Heb ik hier nog niks van gelezen. Terwijl bij elke dip er wel klachten zijn over dat DeGiro niet werkt.

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-10 13:38
Dit bericht is niet gesponsord.

“Ik belet bij meesman vanwege eenvoud en gemak.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
Ik beleg privé in VTI en VXUS, waarbij ik de bronbelasting met box3 kan verrekenen. Nu wil ik ook via de BV gaan beleggen. Ik kan niet duidelijk vinden of en hoe je daar de bronbelasting kan verrekenen. Iemand hier die daar meer over weet?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klompendans
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06:56
manusjevanalles schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:30:
Ik beleg privé in VTI en VXUS, waarbij ik de bronbelasting met box3 kan verrekenen. Nu wil ik ook via de BV gaan beleggen. Ik kan niet duidelijk vinden of en hoe je daar de bronbelasting kan verrekenen. Iemand hier die daar meer over weet?
Ja kan je verrekenen, tot aan het verdragspercentage (15%) en voorzover je BV zelf voldoende Nederlandse VPB verschuldigd is om de bronbelasting mee te kunnen verrekenen. Zie deze wettelijke regeling hoe de fiscus zelf die voorkoming berekent (onderdeel 3).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
klompendans schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:23:
[...]

Ja kan je verrekenen, tot aan het verdragspercentage (15%) en voorzover je BV zelf voldoende Nederlandse VPB verschuldigd is om de bronbelasting mee te kunnen verrekenen. Zie deze wettelijke regeling hoe de fiscus zelf die voorkoming berekent (onderdeel 3).
Bedankt! Ik ga in mijn bv pas vpb betalen bij verkoop van de stukken, over 20 jaar. Nu komt er nog wel inkomen binnen in de bv, zodat ik het kan verrekenen. Maar over 20 jaar, als ik niet meer werk, dan kan ik het niet meer verrekenen, tenzij ik alsnog winst verzilverd en daarover vpb betaal. 20 jaar duurt nog lang, maar het zou ook zonde zijn om dan al al alles te moeten verkopen, dan vpb betalen over de winst, zodat ik het in een ander product kan stoppen waar geen bronbelasting aan de orde is. Hoe denken jullie hierover?

Edit: het is geen probleem. VT, VTI en VXUS keren ongegveer 2.5% dividend uit per jaar, waarvan 15% in de VS blijft. Je betaalt 19% vpb over het ontvangen netto dividend, en dit is iets hoger dan de 15% die je niet hebt ontvangen. Je kan dit dus altijd verrekenen.

[ Voor 12% gewijzigd door manusjevanalles op 28-09-2025 20:53 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-09 20:17
Vorig jaar wilde ik een account openen bij Interactive Brokers maar heb ik het neit doorgezet. Ik heb een VWRL portefeullie bij DeGiro. Per 1 oktober stijgen de transactiekosten bij DeGiro. Het herbeleggen van VWRL divident wordt dan oninteressant.

Ik kan voor 1 oktober VWRL verkopen en dan VWCE terugkopen bij DeGiro. Dan betaal ik jaarlijks €2,50 voor de XETRA beurs aansluiting. Divident wordt in de VWCE ETF automatisch verrekend dus geen extra transactiekosten meer voor mij. Ik koop dan geen nieuwe stukken meer bij DeGiro dus blijven de kosten laag.

Ik kan ook eindelijk overstappen op een Interactive Brokers account en daar VWCE kopen. Een account openen zal vreoger of later toch gaan van komen.

Op deze pagina staat wat er nodig is om een account aan te maken:
https://www.interactivebr...ral/what-you-need-inv.php

Waarom hebben ze de naam van mijn werkgever, adres en telefoonnummer nodig? En bedoelen ze een contactpersoon of een algemeen telefoonnummer? Wat vul je daar in als je gedetacheerd bent? En wat vult een ZZP'er daar in?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:38
Apollyon schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:17:
Vorig jaar wilde ik een account openen bij Interactive Brokers maar heb ik het neit doorgezet. Ik heb een VWRL portefeullie bij DeGiro. Per 1 oktober stijgen de transactiekosten bij DeGiro. Het herbeleggen van VWRL divident wordt dan oninteressant.

Ik kan voor 1 oktober VWRL verkopen en dan VWCE terugkopen bij DeGiro. Dan betaal ik jaarlijks €2,50 voor de XETRA beurs aansluiting. Divident wordt in de VWCE ETF automatisch verrekend dus geen extra transactiekosten meer voor mij. Ik koop dan geen nieuwe stukken meer bij DeGiro dus blijven de kosten laag.

Ik kan ook eindelijk overstappen op een Interactive Brokers account en daar VWCE kopen. Een account openen zal vreoger of later toch gaan van komen.

Op deze pagina staat wat er nodig is om een account aan te maken:
https://www.interactivebr...ral/what-you-need-inv.php

Waarom hebben ze de naam van mijn werkgever, adres en telefoonnummer nodig? En bedoelen ze een contactpersoon of een algemeen telefoonnummer? Wat vul je daar in als je gedetacheerd bent? En wat vult een ZZP'er daar in?
Je bent toch je eigen werkgever, dus je eigen gegevens.

Volgens mij doen ze daar niets mee. Ze kijken in verband met belangenvertregeling naar je werk dacht ik. Als je bijvoorbeeld in de aandelen van je werk gaat handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10

Qwerty-273

Meukposter

Apollyon schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:17:
Je vult daar je werkgever in. Ben je zzp’er dan ben je dat dus zelf. Bij een midlance constructie is dat de midlance partij (afhankelijk hoe je contract precies in elkaar steekt), en anders is het gewoon je werkgever.

Waarom? Het is onderdeel van KYC en wordt onder andere gebruikt om te kijken of je binnen financiële/effecten bedrijven werkt, of dat je wellicht over voorkennis kan beschikken als je handelt in de aandelen van je werkgever. Dat het eigenlijk een wassen neus constructie is en puur dient voor groene vinkjes tijdens een audit is iets anders.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
Wispe schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 09:10:
[...]

Met andere woorden: je geeft de schuld van jouw falen aan Meesman.

Ik heb ook eens een storting gedaan vanuit een niet voor hun bekend rekeningnummer en diezelfde dag kreeg ik nog een verzoek om dat rekeningnummer te verifiëren. Je ziet spoken.
Nou nou nou, falen en spoken is wel erg overdreven. Ik schrijf alleen mijn ervaring en constateer dat ze er pas na 4 dagen achter komen dat het van een andere rekening komt. Daardoor duurt het bijna 2 volle weken voordat je geld belegd is. Dat is wel mijn eigen fout maar dat het zo lang duurt ligt zeker niet aan mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:00:
[...]

Nou nou nou, falen en spoken is wel erg overdreven. Ik schrijf alleen mijn ervaring en constateer dat ze er pas na 4 dagen achter komen dat het van een andere rekening komt. Daardoor duurt het bijna 2 volle weken voordat je geld belegd is. Dat is wel mijn eigen fout maar dat het zo lang duurt ligt zeker niet aan mij.
Er zijn meer mensen die bij Meesman beleggen dan alleen ColeJ en daarnaast is/was het ook nog eens vakantieperiode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Wispe schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:04:
[...]

Er zijn meer mensen die bij Meesman beleggen dan alleen ColeJ en daarnaast is/was het ook nog eens vakantieperiode.
We hebben het over september, dan is het kapstok "vakantieperiode" allang niet meer van toepassing. Laten we het hier maar bij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:19:
[...]

We hebben het over september, dan is het kapstok "vakantieperiode" allang niet meer van toepassing. Laten we het hier maar bij laten.
Ik moet nog op vakantie. De vakantieperiode is nog niet voorbij hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:50
Wispe schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:24:
[...]

Ik moet nog op vakantie. De vakantieperiode is nog niet voorbij hoor.
offtopic:
Zo is het altijd vakantieperiode. Want dan komt alweer de herfstvakantie, en wintervakantie, en .... En aangezien niet iedereen gelijk vakantie neemt, zoals je zelf aangeeft, loopt dan alles in elkaar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:16
Heeft iemand de juiste ISIN nummers van de nieuwere goedkopere NT fondsen voor Europa en Noord-Amerika voor mij?

Zelf heb ik gevonden:
EU = NL0013217698
NA = NL0013217714

Zijn dit de juiste?

Edit:
Gaat om Rabo

[ Voor 5% gewijzigd door Roodey op 30-09-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Roodey schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:08:
Heeft iemand de juiste ISIN nummers van de nieuwere goedkopere NT fondsen voor Europa en Noord-Amerika voor mij?

Zelf heb ik gevonden:
EU = NL0013217698
NA = NL0013217714

Zijn dit de juiste?

Edit:
Gaat om Rabo
Heb hier alleen dingen gelezen over de nt world en Nt em fonds varianten die ze aan gingen bieden?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG

Zelf heb ik gevonden:
EU = NL0013217698
NA = NL0013217714

Zijn dit de juiste?

Edit:
Gaat om Rabo
Waarom NT NA?

Die had ik ook. Nu i500 via IBKR. Een synthetische S&P 500 ETF. Veel goedkoper. Als je het risico acceptabel vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
NMMNG schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:32:
[...]

Waarom NT NA?

Die had ik ook. Nu i500 via IBKR. Een synthetische S&P 500 ETF. Veel goedkoper. Als je het risico acceptabel vind.
Omdat jij mij hebt geïnspireerd 8)
Ik ben fan van beleggen bij NL brokers, dus Giro/Bux/grootbank.
Heb wel een account bij IBKR.
Ik zie dat de USD variant in NL beschikbaar is en een EUR variant in DE. Welke heb jij?

@YakuzA meen dat ik het ergens had gelezen. Mochten er geen goedkopere zijn mogen het ook de 'reguliere' ISIN nummers zijn.

Edit:
Ja ik weet dat de Giro niet meer een NL broker is. Heb daar mijn eerste stapjes gezet en heb dit laten staan. Leg daar niet meer periodiek in.

[ Voor 11% gewijzigd door Roodey op 30-09-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Roodey waarom niet het goedkope NT wereld fonds? Ben je beter gediversificificeerd en hoef je niet aan de slag met individuele fondsen voor VS en EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:20

Zelf heb ik gevonden:
EU = NL0013217698
NA = NL0013217714

Zijn dit de juiste?

Edit:
Gaat om Rabo
Ik quote even iemand anders. Had ik ergens in dit forum gelezen en gekopieerd:
“NT Europe om van NL0011400346 (Class A) naar NL0013217698 (Class C), lopende kosten 0,15% naar 0,10%.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
Roodey schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:37:
[...]

Omdat jij mij hebt geïnspireerd 8)
Ik ben fan van beleggen bij NL brokers, dus Giro/Bux/grootbank.
Heb wel een account bij IBKR.
Ik zie dat de USD variant in NL beschikbaar is en een EUR variant in DE. Welke heb jij?

@YakuzA meen dat ik het ergens had gelezen. Mochten er geen goedkopere zijn mogen het ook de 'reguliere' ISIN nummers zijn.

Edit:
Ja ik weet dat de Giro niet meer een NL broker is. Heb daar mijn eerste stapjes gezet en heb dit laten staan. Leg daar niet meer periodiek in.
Die van Xetra iets meer volume maar maakt niet uit denk ik. Met de Boerse Frankfurt app heb je gratis koersinformatie.
Pistachenootje schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:54:
@Roodey waarom niet het goedkope NT wereld fonds? Ben je beter gediversificificeerd en hoef je niet aan de slag met individuele fondsen voor VS en EU.
MAGA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man
https://funds-europe.com/...-fees-on-six-equity-etfs/
US-based asset manager Vanguard has cut fees on six of its core equity ETFs, effective 7 October 2025.

The fee cuts include the popular Vanguard FTSE All-World UCITS ETF, which tracks the FTSE All-World index, whose ongoing charges figure (OCF) has been reduced from 0.22% to 0.19% (unhedged).

Vanguard has also reduced fees on its FTSE Emerging Markets UCITS ETF, FTSE ESG Emerging Markets All Cap UCITS ETF, FTSE Japan UCITS ETF, Germany All Cap UCITS ETF, and FTSE North America UCITS ETF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:24
XWB schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:31:
[...] Ja klopt, ABN heeft de goedkopere NT Europe niet voor de normale sterveling. Alleen NL0011400346 of NL0010948220, beide Class A.
... met een indicatie van lopende kosten van 0,10%.
https://fondsen.abnamro.n...0948220?filterGroup=funds

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Radiodurans
VWCE dus voor 0,19%, leuk maar dat komt mijns inziens niet genoeg in de buurt van SPYY met 0,12% of WEBN met 0,07%. Nu heeft Vanguard wel wat meer voordelen qua interne kosten maar ik vraag me af of deze prijsverlaging genoeg is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
Radiodurans schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:32:
VWCE dus voor 0,19%, leuk maar dat komt mijns inziens niet genoeg in de buurt van SPYY met 0,12% of WEBN met 0,07%. Nu heeft Vanguard wel wat meer voordelen qua interne kosten maar ik vraag me af of deze prijsverlaging genoeg is.
Tracking difference is ook niet onbelangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The Third Man schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:49:
[...]
Tracking difference is ook niet onbelangrijk.
Voor alle ETF’s die volledige replicatie nastreven, zou de tracking difference in principe rond de nul moeten liggen. Bovendien kan die zowel positief als negatief uitvallen. Daar komt bij dat er verschillen bestaan in de onderliggende index die gevolgd wordt, wat per jaar in je voordeel of nadeel kan werken.

TER daarentegen is een vast gegeven: het zijn altijd kosten. Hoe lager, hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:28
Hey, dit is het passief beleggen topic toch :P ik wilde juist het e.e.a. instellen en dat het de komende jaren dan automatisch gaat, maar nu lees ik dat er min of meer dezelfde fondsen zijn met lagere kosten?

Ik koop momenteel automatisch maandelijks het volgende bij ABN AMRO:
- NL0011515424 NT EM MKT SCREENED EQUITY INDEX A DIS
- NL0011225305 NT WORLD SCREENED EQUITY INDEX A DIS

Aanhouden of overstappen naar goedkopere fondsen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:04

orf

Het is de Rabobank gisteren niet gelukt om volgens planning de NT fondsen om te zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYP-dFZKh28eZB7raSM4kxqhKzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soyH1iH32GeTSBSFNAI0zdW8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nog steeds benieuwd hoe het overzicht er na vandaag uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:10

sanook

_/-\o_

c-nan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:32:
Hey, dit is het passief beleggen topic toch :P ik wilde juist het e.e.a. instellen en dat het de komende jaren dan automatisch gaat, maar nu lees ik dat er min of meer dezelfde fondsen zijn met lagere kosten?

Ik koop momenteel automatisch maandelijks het volgende bij ABN AMRO:
- NL0011515424 NT EM MKT SCREENED EQUITY INDEX A DIS
- NL0011225305 NT WORLD SCREENED EQUITY INDEX A DIS

Aanhouden of overstappen naar goedkopere fondsen?
Is al vaker gevraagd/besproken. Dat is een keuze die je zelf moet maken. Je kunt gratis switchen maar dan ben je wel een dag uit de markt dus kans op winst/verlies.

Ik zat zelf bij Rabo en heb vanwege de nieuwe fondsen juist de overstap naar ABN gemaakt. Ik had Rabo gevraagd of ze de goedkopere varianten ook zouden krijgen maar dat werd ontkent. Paar maanden later hebben ze dit alsnog toegevoegd maar ik heb geen spijt van mijn overstap naar ABN want hun kosten zijn iets lager dan bij Rabo. De hele verhuiziong en switch heeft mij niets gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
orf schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:43:
Het is de Rabobank gisteren niet gelukt om volgens planning de NT fondsen om te zetten:

[Afbeelding]

Ik ben nog steeds benieuwd hoe het overzicht er na vandaag uitziet.
Dat bericht heb ik ook. Mijn maandelijkse inleg is al wel aangepast naar de nieuwe ISINs. Maar nog niet uitgevoerd, natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-10 20:51

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De afkorting „TER” staat voor Total Expense Ratio, maar nou heb ik gehoord dat in tegenstelling tot wat ik eigenlijk dacht, dat de TER zeker niet letterlijk alle kosten bevat die drukken op het resultaat van het fonds.

Zo zijn dit bijvoorbeeld kosten die niet onderdeel zijn van de TER:
  • Gemist rendement doordat het fonds een gedeelte structureel in cash aanhoudt;
  • Handelskosten van het fonds op de onderliggende aandelen (vooral bij breed gespreide fondsen);
  • Trackingerror;
  • Dividendlekkage;
  • Kosten voor het lenen van geld (bij leveraged ETF's).
Klopt dat?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMMNG
aawe mwan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:06:
De afkorting „TER” staat voor Total Expense Ratio, maar nou heb ik gehoord dat in tegenstelling tot wat ik eigenlijk dacht, dat de TER zeker niet letterlijk alle kosten bevat die drukken op het resultaat van het fonds.

• Handelskosten van het fonds op de onderliggende aandelen (vooral bij breed gespreide fondsen);
  • Trackingerror;
  • Dividendlekkage;
Klopt dat?
Ja helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:20
RoD schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:30:
[...]

Dat bericht heb ik ook. Mijn maandelijkse inleg is al wel aangepast naar de nieuwe ISINs. Maar nog niet uitgevoerd, natuurlijk.
Bij mij is alles omgezet. Periodieke order ook gewijzigd & uitgevoerd naar nieuwe World fonds, en World + EM de nieuwe ISIN’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
fissa schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:26:
[...]

Bij mij is alles omgezet. Periodieke order ook gewijzigd & uitgevoerd naar nieuwe World fonds, en World + EM de nieuwe ISIN’s.
Ik kreeg net ook bericht dat mijn orders zijn uitgevoerd. En ik zie nu bij mijn beleggingen inderdaad ook de nieuwe ISIN's.

Fijn dat alles zonder gedoe is omgezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:28
sanook schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:53:
[...]

Is al vaker gevraagd/besproken. Dat is een keuze die je zelf moet maken. Je kunt gratis switchen maar dan ben je wel een dag uit de markt dus kans op winst/verlies.
Thanks!
Ik hoef niet perse te switchen, maar ik kan vanaf nu wel de variant met lagere kosten aankopen. Even zoeken welke ISIN's ik moet hebben...

Gevonden denk ik.
NL0011515424 -> NL0014040289
NL0011225305 -> NL0013654742

[ Voor 8% gewijzigd door c-nan op 01-10-2025 10:56 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

aawe mwan schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:06:

• Trackingerror;
  • Dividendlekkage;
Klopt dat?
Dat zijn inderdaad potentiele kosten die in een etf/fonds kunnen zitten.
Trackingerror kan zowel positief als negatief uitvallen.
Dividendlekkage kun je zelf ondervangen door een fonds/etf zonder lekkage te kiezen etc.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
fissa schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:26:
[...]

Bij mij ook. Wel slecht dat je nergens een mutatie/nota kunt vinden.
Vanwege een andere ISIN en koers moet ik de oude ISIN 'verkopen' in mijn Excelsheet. De nieuwe ISIN opvoeren, anders klopt mijn GAK niet meer.

Update: Gisteravond rond 21:00-21:30 mijn maandstanden genoteerd. Toen had NT World unit class A een koers van 26,9208. Kijk ik nu op https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/ zie ik dat rond middernacht de NT World unit class A prijs 26.9899 bedroeg. De NT World unit class I had op 30-09-2025 een koers van 19,6042. Het omrekenen is in elk geval goed gegaan bij mij. Dit zijn de prijzen die ik verwerk als verkoopprijs en als GAK vertrekpunt.

[ Voor 32% gewijzigd door Roodey op 01-10-2025 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:47
Ik zie zojuist dat Raisin ook beleggingen mogelijk maakt. Keuze uit diverse risicoprofielen met fondskosten van 0,61% (zeer offensief, tot 100k) tot 0,35% voor defensief en grote bedragen. Onderliggend m.n. Vanguard. Instap vanaf €25.

Laagdrempelig is het in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@SimonBR39 en duur, dat gaat 3x over de kop ten opzichte van zelf de Vanguard kopen, en nog een keer ten opzichte van goedkopere opties. Het is ook nog duurder dan andere ‘gemaksfonden’ zoals BrandNewDay (0,44%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@SimonBR39 Zoals hierboven al opgemerkt, de kosten zijn fors te noemen. Raisin biedt wel een goede selectie aan kwa fondsen (zie hier onder), maar je kan een vergelijkbare verdeling tussen aandelen en obligaties (waar je zelf niet periodiek hoeft te herbalanceren) ook bereiken door zelf in Vanguards LifeStrategy (TER 0,25%), BlackRock Multi-Asset, of Amundi Multi-Asset fondsen te stappen. Die bieden ook een verdeling tussen een wereldwijde spreiding met aandelen en obligaties in verschillende verhoudingen aan. Dat zijn ook fondsen van fondsen.
Raisin onderliggende fondsen
De fondsen dekken verschillende regio’s en beleggingscategorieën af, en zijn allemaal accumulerend: dividenden worden automatisch herbelegd. Daardoor profiteer je van het rente-op-rente-effect – je behaalt rendement op zowel je inleg als eerdere winsten, zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen.

Onderliggende fondsen:Het exacte aandeel van elk fonds hangt af van het risicoprofiel dat jij kiest. Zo krijg je altijd een portefeuille die past bij jouw situatie en doelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:47
The Third Man schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:46:
@SimonBR39 en duur, dat gaat 3x over de kop ten opzichte van zelf de Vanguard kopen, en nog een keer ten opzichte van goedkopere opties. Het is ook nog duurder dan andere ‘gemaksfonden’ zoals BrandNewDay (0,44%).
Qwerty-273 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:24:
@SimonBR39 Zoals hierboven al opgemerkt, de kosten zijn fors te noemen. Raisin biedt wel een goede selectie aan kwa fondsen (zie hier onder), maar je kan een vergelijkbare verdeling tussen aandelen en obligaties (waar je zelf niet periodiek hoeft te herbalanceren) ook bereiken door zelf in Vanguards LifeStrategy (TER 0,25%), BlackRock Multi-Asset, of Amundi Multi-Asset fondsen te stappen. Die bieden ook een verdeling tussen een wereldwijde spreiding met aandelen en obligaties in verschillende verhoudingen aan. Dat zijn ook fondsen van fondsen.

[...]
Eens! Het enige wat ik positief vond is dat het waarschijnlijk vrij laagdrempelig is, veel eenvoudiger dan dit kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SimonBR39 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
[...]
Eens! Het enige wat ik positief vond is dat het waarschijnlijk vrij laagdrempelig is, veel eenvoudiger dan dit kan het niet.
Het is een beetje de 'eenvoudig beleggen' zoals alle andere grootbanken in NL hebben, maar dan 1,5x zo duur?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:22
Inmiddels kan ik bij de Rabobank bij de Rapporten / Nota's twee documenten vinden over de switch van de classes van de NT fondsen. Ze worden als 'fusie' aangemerkt, dat zou belastingtechnisch inderdaad goed zijn voor mijn zakelijke beleggingen in NT fondsen (tenminste, hiermee is het geen realiseren van winsten door een actie van mij, en ben ik van mening dar ik op aankoopwaarde mag blijven waarderen).

Voor wie zijn beleggingen in Portfolio Performance bij houdt, en daar geen 'Realized Capital Gains" wil zien verschijnen, ik heb het opgelost door een Outbound te doen van de oude NT fondsen tegen aanschafprijs, en dan een Inbound van de nieuwe tegen dezelfde aanschafswaarde

Winsten staan nu nog hetzelfde, geen 'realized' dus, en m.i. prima , geen verkoop/koop transacties, geen vreemde dividenden in andere aandelen etc.

Ben alleen bang dat mijn originele plan om 'highest first' bij verkopen tzt nu niet meer kan zonder kunst en vliegwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:24:
.... je kan een vergelijkbare verdeling tussen aandelen en obligaties (waar je zelf niet periodiek hoeft te herbalanceren) ook bereiken door zelf in Vanguards LifeStrategy (TER 0,25%), BlackRock Multi-Asset, of Amundi Multi-Asset fondsen te stappen. Die bieden ook een verdeling tussen een wereldwijde spreiding met aandelen en obligaties in verschillende verhoudingen aan. Dat zijn ook fondsen van fondsen....
Ter zijde: recente aflevering van de Rational Reminder podcast ging over dit soort fondsen. Ik heb hem niet helemaal geluisterd maar kennelijk presteren ze meestal minder dan je zou mogen verwachten.

https://rationalreminder.ca/podcast/374

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:49
Ik kon de oude nt fondsen inladen in mijn excel, dan haalde hij de koers op door de cel als aandelen type in te stellen.

Nu na de omzetting door Rabo moet ik dus de bron van die cellen omzetten maar excel, en zijn achterliggende data provider kent de nieuwe subfondsen niet.

Heeft iemand een manier om nu automatisch de prijs van de fondsen op te halen in excel?

https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/

Ik zou hier de .csv link eenmalig kunnen ophalen en dan een query erop draaien. Ik kan echter niet de directe downloadlink van de .csv achterhalen. En die heb ik dan nodig?

Iemand een idee om de koers met 4 cijfers achter de komma in te laden?

[ Voor 3% gewijzigd door rudi-assauer op 02-10-2025 11:16 ]

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
rudi-assauer schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:16:
Ik kon de oude nt fondsen inladen in mijn excel, dan haalde hij de koers op door de cel als aandelen type in te stellen.

Nu na de omzetting door Rabo moet ik dus de bron van die cellen omzetten maar excel, en zijn achterliggende data provider kent de nieuwe subfondsen niet.

Heeft iemand een manier om nu automatisch de prijs van de fondsen op te halen in excel?

https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/

Ik zou hier de .csv link eenmalig kunnen ophalen en dan een query erop draaien. Ik kan echter niet de directe downloadlink van de .csv achterhalen. En die heb ik dan nodig?

Omdat Portfolio Performance de nieuwe fondsen eerst ook nog niet kende scrap ik de door json achter de door jouw genoemde site en sla ik de koersen op in een db.

Vervolgens laat ik PP deze in json formaat ophalen vanaf mijn eigen site om ze te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
rudi-assauer schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:16:
One-eye864 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:33:
[...]
Omdat Portfolio Performance de nieuwe fondsen eerst ook nog niet kende scrap ik de door json achter de door jouw genoemde site en sla ik de koersen op in een db.
Zie dit bericht, van Yahoo Finance zijn de koersen op te halen met Portfolio Performance. Voor @rudi-assauer is er vast ook een mogelijkheid om koersen uit Yahoo Finance in Excel te krijgen. Mogelijk moet je wel een andere 'ticker' gebruiken dan de ISIN, die kan je opzoeken op de Yahoo Finance website.

[ Voor 4% gewijzigd door matthijsln op 02-10-2025 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
matthijsln schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

[...]

Zie dit bericht, van Yahoo Finance zijn de koersen op te halen met Portfolio Performance. Voor @rudi-assauer is er vast ook een mogelijkheid om koersen uit Yahoo Finance in Excel te krijgen. Mogelijk moet je wel een andere 'ticker' gebruiken dan de ISIN, die kan je opzoeken op de Yahoo Finance website.
Daarom zei ik ook: eerst ook nog niet ;) tegenwoordig kan je ze idd via Yahoo Finance ophalen maar ik weet niet hoe makkelijk dit in Excel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Pistachenootje schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:01:
Ter zijde: recente aflevering van de Rational Reminder podcast ging over dit soort fondsen. Ik heb hem niet helemaal geluisterd maar kennelijk presteren ze meestal minder dan je zou mogen verwachten.
https://rationalreminder.ca/podcast/374
Het gaat in die aflevering meer over target date funds, deels vergelijkbaar dat ze een verhouding van obligaties en aandelen bevatten. Maar het grootste verschil is dat je met een target date fund richt op (bijvoorbeeld je pensioen start) een bepaalde einddatum. En dat over de looptijd het fonds binnen in de positie aandelen afbouwt en de positie obligaties vergroot. Daar heb je dus een glijdende schaal waar je voornamelijk in aandelen afglijdt naar voornamelijk in obligaties (of geldmarktfondsen).

Één van mijn pensioenpotjes is een target date fund, en daar hoort onderstaand grafiekje bij. Het fonds heeft een bepaalde bandbreedte (en daarmee ook de vrijheid) om die omzetting van aandelen naar obligaties te doen in bepaalde periodes. Ze kunnen er dan ook voor kiezen (in hun wijsheid) om iets eerder of later af te bouwen dan de "ideale" grafiek. Periodes met een neergaande markt zijn een probleem met deze fondsen omdat die doorgaan met afbouwen (afhankelijk van het eind doel) van aandelen naar obligaties. Je mist dan het opwaartse moment wanneer de markt weer aantrekt en je minder in aandelen zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxGEtocyD8OSbL2FpZmTqFvu-sE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eOGEyNkqdFcDTNe86WB4ButB.png?f=user_large
Licht oranje vlak = aandelen.
Licht blauw vlak = obligaties.
Licht beige lijn = bovenkant bandbreedte.
Oranje lijn = onderkant bandbreedte.

x-as = leeftijd
y-as = verdeling aandelen - obligaties in procenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:49
Yahoo rond af op 2 cijfers, dan krijg ik het nooit matchend met de weergave in de Rabo app. Wil dus de volledige NAV op 4 cijfers achter de komma.

Inmiddels een paar uurtjes met mijn vriend van chatgpt verder en op de een of andere manier heb ik nu ook een json aangeroepen, powerquery gemaakt en het werkt wonderwel nog ook... Haha en ik ben een complete computer leek.

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Het gaat in die aflevering meer over target date funds, deels vergelijkbaar dat ze een verhouding van obligaties en aandelen bevatten.
Klopt maar ik vermoed dat sommige van de genoemde nadelen ook voor dit soort fondsen van fondsen gelden, namelijk dat er 2x TER wordt gepakt. Helaas heb ik niet al te goed geluisterd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qwerty-273 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Het gaat in die aflevering meer over target date funds, deels vergelijkbaar dat ze een verhouding van obligaties en aandelen bevatten. Maar het grootste verschil is dat je met een target date fund richt op (bijvoorbeeld je pensioen start) een bepaalde einddatum. En dat over de looptijd het fonds binnen in de positie aandelen afbouwt en de positie obligaties vergroot. Daar heb je dus een glijdende schaal waar je voornamelijk in aandelen afglijdt naar voornamelijk in obligaties (of geldmarktfondsen).

Één van mijn pensioenpotjes is een target date fund, en daar hoort onderstaand grafiekje bij. Het fonds heeft een bepaalde bandbreedte (en daarmee ook de vrijheid) om die omzetting van aandelen naar obligaties te doen in bepaalde periodes. Ze kunnen er dan ook voor kiezen (in hun wijsheid) om iets eerder of later af te bouwen dan de "ideale" grafiek. Periodes met een neergaande markt zijn een probleem met deze fondsen omdat die doorgaan met afbouwen (afhankelijk van het eind doel) van aandelen naar obligaties. Je mist dan het opwaartse moment wanneer de markt weer aantrekt en je minder in aandelen zit.
[Afbeelding]
Licht oranje vlak = aandelen.
Licht blauw vlak = obligaties.
Licht beige lijn = bovenkant bandbreedte.
Oranje lijn = onderkant bandbreedte.

x-as = leeftijd
y-as = verdeling aandelen - obligaties in procenten
De vraag is of dit soort strategieen nog actueel zijn, zeker nu we langer leven. Over het afbouwen van aandelen naar obligaties zijn een hoop verschillende meningen over op dit moment waarbij er ook een stroming is die zegt dat je juist moet opbouwen
Pagina: 1 ... 106 107 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.