Zijn er hier mensen die inzetten op vastgoed? Bijvoorbeeld een vastgoed ETF? Of REIT's? Of vastgoedfondsen?
Ik zelf overweeg een (voor mij) forse investering in iets met vastgoed. Betreft een bedrag van 6 cijfers. De reden is dat ik zakelijk een bedrag beschikbaar heb waar ik rendement mee wil maken. Ik ga daar ook 'reguliere' all-world ETF's kopen, maar vanwege Dollar Cost Averaging duurt het best lang voor ik serieus rendement ga maken (aan het begin is een relatief klein deel belegt). Ik heb Box 3 aardig uitgespeeld en geld lenen van de zaak en deze investeren in box 3 is nog wel een optie.
Het kopen van écht vastgoed is voor mij iets wat niet zo trekt. Ondanks de rekensommen waarbij je een deel zelf inlegt en ook een deel leent, maar vooral meer geld verdient op je geleende geld dan het kost en het dus erg veel lijkt op te leveren zie ik dat niet zitten. Allerlei zaken aan vastgoed staan me tegen, dus ik overweeg een andere vorm van vastgoed.
Dit met het idee dat het én relatief snel geld oplevert (omdat je vrij snel een groot bedrag inlegt) en omdat het voelt als een mooie spreiding naast de 'reguliere' ETF's.
Ik heb me inmiddels flink ingelezen en zie 3 categorieën;
- REIT's -> hoge dividenden de laatste jaren maar erg gericht op 1 land en vaak zelfs 1 branche. Spreiding kun je mogelijk zelf regelen door diverse aan te schaffen
- Vastgoed ETF's -> feitelijk combi van REIT's, maar met beheerkosten
- Vastgoedfondsen -> Alles op 1 paard, maar mooie dividend uitkeringen
Bij de vastgoedfondsen zie ik 2 varianten; degene die zichzelf na x-periode liquideren en degene die doorgaan. Liquideren klinkt voor mij gevaarlijk omdat er ook geliquideerd kan/zal/gaat worden bij een slechte markt. Bij de doorgaande is het een uitzoekvraag hoe je uit kunt stappen, want dat wil je toch ooit.
Ik neig naar een vastgoedfonds dat langer loopt en zich niet focust op een 'gevaarlijke' niche zoals retail/horeca (eventueel wil ik supermarkten nog wel overwegen, maar geen horeca met alle onder druk staande marges en grote aantallen wisselingen of winkelpandjes in uitstervende winkelstraten). Dan ploppen dingen als ASR Dutch Core Residential Fund of The Amvest Residential Core Fund op in mijn onderzoek.
Zijn er hier mensen bekend mee? Aanraders?
Of sla ik hier de plank mis volgens iemand?
Ps; ben in het vastgoedtopic begonnen, maar die verwezen naar hier