The Third Man schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:46:
[...]
Obligaties zijn al zeer vaak besproken in dit topic en ook aangehaald in de topicstart. Als je dus benieuwd bent hoe anderen dan Mr FOB erover denken, dan hoor je eerst de oudere discussies te raadplegen. Waar het op neerkomt is wel wat je hier zelf ook benoemt. En dat is deels omdat het ‘klassieke’ van dempen met obligaties deels een suggestieve bias heeft vanuit de broker/bank die je liever op obligaties ziet handelen = transacties = geld verdienen dan ziet inleggen in sparen/deposito’s.
Daarnaast bemerk ik wel met je afkeer voor een AI bubble en “ ik denk daarom ook niet dat deze de komende tijd hard zal dalen” dat je de markt aan het waarderen/timen bent. Dat is vanuit de geest van het topic gezien een onverstandige insteek. Omdat het kortetermijndenken suggereert en dat kost je vaker rendement op de lange termijn dan dat je het helpt ‘veilig te stellen’ via een demping. Normaal gesproken ga je met een lange termijnstrategie wel vol op aandelen en pas richting het uitcashen (wat dus decennia later kan zijn) dempen voor het geval er dán een bubbel kan spelen. Dat is effectief veel winstgevender dan vanaf het begin al rendement (flink) te dempen via iets wat je nog lang niet nodig hebt.
[...]
On en off zijn allebei met een o

Tnx voor je constructieve feedback. Zeker heb ik hier in dit topic gezocht en gelezen, ik zoek echter nog wat meer "realtime" info en inzichten van mensen. Dank daarvoor voor iedereen die al heeft gereageerd
Je zegt (terecht): "pas richting het uitcashen (wat dus decennia later kan zijn) dempen voor het geval er dán een bubbel kan spelen". Daar zit ik dus nu precies, vandaar de vraag
Er wordt door veel mensen een soort "automatisch" geroepen dat je richting dichter bij het "uitcashen" meer moet verschuiven naar (bv short term) obligaties/obligatiefondsen, maar voor mijn gevoel lijkt dit vaak meer een soort van "cargo culting" want anderen doen/roepen het ook, dan dat het daadwerkelijk gebaseerd is op de huidige "stand" van de markt. Dat grote institutionele beleggers dat doen, daar kan ik me wel iets bij voorstellen, die hebben vaak andere werkwijzes en vereisten dan prive-personen/beleggingsBV's. Zelfs bij Mr.FOB zie ik in de commentaren vragen over dat het advies voor obligatiefondsen in de mix in de huidige markt niet echt slim lijkt (bv tov kortlopende depositos) maar daar komt dan geen antwoord meer op van hem.
UPDATE: het gaat om deze vraag:
https://www.financieelona...ent-page-4/#comment-18609 Al zie ik wel dat Mr.FOB in z'n meest recente advies de obligaties heeft vervangen door deposito-ladders...
En idd zoals jij hierboven ook al aangeeft, de bias van de broker/bank speelt ook mee, maar ik moet/wil het zelf doen en snappen, en zoek daarom naar zoveel mogelijk onafhankelijke info en ervaring.
Lang verhaal kort: ik zit heel dicht bij het moment van (kunnen) "uitcashen", heb fikse safety buffer die niks met de beurs te maken heeft, maar ook ik heb altijd gehoord en gelezen van "beweeg tegen het einde richting meer obligaties in de mix" maar kan dat momenteel niet goed onderbouwen als ik naar de rendementen kijk, de markt-rentes, en wat bv kortlopende depositos doen, of zelfs gewoon cash aanhouden op een spaarrekening. Ik blijf met mijn aandelen in een indexfonds gewoon lekker zitten waar ik zit, daar kan ik gewoon voor de long term inblijven zitten en rendement trekken, maar ik ben voor de korte en mid termijn aan het kijken wat slim is om te doen qua vrijkomende cash. Gevoelsmatig en als ik naar de info-sheets kijk denk ik dat een short-term depositoladder nu rendabeler lijkt dan om in short-term obligatiefondsen te gaan zitten (daarbij meenemend dat ik voldoende geld liquide heb zodat ik geen obligaties hoef te verkopen).
Excuses voor de lange post, soms helpt het om dit soort gedachten op te schrijven en anderen er hun mening over te vragen