Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

MiKeZZa schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:58:
[...]

Druk maken is iets anders dan je afvragen hoe het zit. En dat hij de afgelopen 2 weken daalde staat toch los van mijn vraag?
Misschien dat ik je verkeerd heb begrepen maar wat vraag je dan precies ? Of we een verklaring willen geven waarom een/de ETF omlaag gaat, dat komt omdat de ETF bestaat uit groepje aandelen als die aandelen naar beneden gaan dat past het indexfonds de waardering aan.

Als ik jouw post er dan even bij pak, met je vraag
MiKeZZa schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:03:
Mijn Vanguard All World FTE vanmorgen. USA licht in de plus, Europa in de min. Mijn ETF dikker in de min dan welke beurs dan ook. Dollarkoers tov Euro vrijwel stabiel... Ik zal wel heel dom zijn, maar begrijp dit niet.
Dan klopt het wat hierboven staat, een ETF heeft een bepaalde dekkings graad en die dekkingsgraad bestaat uit setje bedrijven; in dit geval doe ik even de aanname dat je hierbij specifiek de IE00BK5BQT80 doelt. Hier zie je dan de dekkingsgraads waarop dat indexfonds zich baseerd voor ruim 23% bestaat uit bedrijven waarvan de toch best wel wat chip fabrikanten hebben die momenteel flink op hun donder krijgen.

Dit is overigens dezelfde reden als waarom de beurzen zo in de min staan omdat tech en die chipfabrikanten in waarde dalen, en dus alles waar daarin zit of zich op baseerd dus ook want die volgen dat ook. Niet iedere "All world" ETF heeft dezelfde dekking of verdeling dus de een zal er meer last van hebben als een ander maar het principe is hetzelfde.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:15
[...]
Maar ik snap het simpelweg niet.
Dan lees je niet.... er staat bij verschillende posts dat het te maken heeft met de timing van de verschillende slotstanden op de beurzen.

Ik heb zowel ASML in NL als op de NYSE en hetzelfde aandeel staat nu/vadaag op -6.4 en -2.3%. Gewoon verschillende slotstanden en dus verschillende percentages voor een identieke koers/waarde nu.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Ok. Maar ook nu staat hij op -1,4% terwijl USA op +0,2 tot +0,3 staat en de rest van de indices ook niet zo laag staat als de ETF.
In de tijd dat de beurs dicht was waar je verhandelde is de prijs veranderd, op andere beurzen van de onderliggende aandelen:
YakuzA in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

De daling van NVDA zul je dus in de ETF zien deze ochtend op de EU beurzen, maar die zal op je andere beurzen misschien op een andere dag verwerkt zitten:
https://edition.cnn.com/markets/stocks/NVDA

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.