Gespreid beleggen doe je al natuurlijk binnen een wereldfonds. Daar heb je niet direct andere extra fondsen voor nodig. Veder zitten er wel erg dure fondsen tussen in jouw lijst, ook met actief management, en erg schommelende prestaties (waarbij de de rendementen van de afgelopen 4j er wellicht positief uitpakken, maar dat het genomen risico ook echt hoger ligt).wlmpie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:42:
Heeft iemand verder nog tips over mijn portefeuille? Ik wil graag passief en een beetje gespreid beleggen en er verder niet teveel naar omkijken. Maar het hoeft ook niet allemaal via een market cap strategie.
Ook bijvoorbeeld VanEck World Equal Weight Screened UCITS ETF (TSWE - NL0010408704) belegt in 250 aandelen verspreid over 24 ontwikkelde landen. Met extra condities voor ESG en een equal weighting methode. Sluit dat beter aan bij jouw strategie dan het volgen van de marktkapitalisatie? Zo ja, waarom dan nog kijken naar een WEBN? En zo nee, waarom deze nog in je portefeuille houden?
Met meerdere fondsen krijg je al heel snel een overlap, en daardoor mis je wellicht ook de voordelen die bijvoorbeeld equal weighting kan toevoegen (als dat bij jouw strategie past) omdat het complete plaatje een "samenraapsel" van verschillende fondsen lijkt te zijn om niets te missen.
Pragmatisch, alle fondsen met lopende kosten hoger dan 0,4% (en ja daar zit nog niet alle kosten in) zou ik persoonlijk de deur uit doen. Daar heb je al goedkopere andere fondsen voor.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.