• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:17

Qwerty-273

Meukposter

wlmpie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:42:
Heeft iemand verder nog tips over mijn portefeuille? Ik wil graag passief en een beetje gespreid beleggen en er verder niet teveel naar omkijken. Maar het hoeft ook niet allemaal via een market cap strategie.
Gespreid beleggen doe je al natuurlijk binnen een wereldfonds. Daar heb je niet direct andere extra fondsen voor nodig. Veder zitten er wel erg dure fondsen tussen in jouw lijst, ook met actief management, en erg schommelende prestaties (waarbij de de rendementen van de afgelopen 4j er wellicht positief uitpakken, maar dat het genomen risico ook echt hoger ligt).

Ook bijvoorbeeld VanEck World Equal Weight Screened UCITS ETF (TSWE - NL0010408704) belegt in 250 aandelen verspreid over 24 ontwikkelde landen. Met extra condities voor ESG en een equal weighting methode. Sluit dat beter aan bij jouw strategie dan het volgen van de marktkapitalisatie? Zo ja, waarom dan nog kijken naar een WEBN? En zo nee, waarom deze nog in je portefeuille houden?

Met meerdere fondsen krijg je al heel snel een overlap, en daardoor mis je wellicht ook de voordelen die bijvoorbeeld equal weighting kan toevoegen (als dat bij jouw strategie past) omdat het complete plaatje een "samenraapsel" van verschillende fondsen lijkt te zijn om niets te missen.

Pragmatisch, alle fondsen met lopende kosten hoger dan 0,4% (en ja daar zit nog niet alle kosten in) zou ik persoonlijk de deur uit doen. Daar heb je al goedkopere andere fondsen voor.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-12 10:39
Pistachenootje schreef op donderdag 13 november 2025 @ 00:33:
[...]

Iedereen hier zet in op vastgoed want de standaard wereld fondsen hebben allemaal een allocatie in REITs.

[...]

Discussie over sectorfondsen is off topic hier. Daarvoor moet je in het andere beleggingstopic zijn. Hier gaat het over indexfondsen.
offtopic:
Ik beleg zelf in Mogelijk vastgoedfondsen. Ik gebruik dit als vast renderend gedeelte van mijn portfolio.
Ik zal topic 3 proberen 😊

Vwb iedereen zit in REIT; dat lijkt mij een zeer beperkt deel van het geheel. Als ik het dividendpercentage van de algehele ETF’s zo zie 😇

Vwb mogelijk en je afwegingen hoop ik je reply in het andere topic terug te zien. Anders PB ik je!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-12 14:04
TweakGP schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:12:
[...]

Neem de AEX en je had een hoogste stand in 2000 en daarna 20 jaar niet meer…….. dus voor onze eigen index is het onzin, voor anderen soms wel/niet. Dit soort generieke uitspraken zijn gewoon niet te maken.
Dat is natuurlijk erg kort door de bocht. Naast het feit wat hierboven genoemd is dat je door missen van dividend een scheef beeld krijgt met het voorbeeld. Het is natuurlijk niet zo dat als vele onderzoeken aanwijzen, gebaseerd op allerlei verschillende historische scenarios dat gebaseerd op het verleden, lumpsum de grootste kans heeft op hoog/hoger rendement, dat als jij dan zegt "ja maar dit voorbeeld is het lager" dat de statement dan niet klopt.

Dat er situaties zijn waar het ene de andere outperformed houd niet in dat het gemiddelde dan niet naar de andere kant kan slaan.

Uiteindelijk is het voor eenieder om zijn eigen strategie te kiezen, die niet alleen maar op de wetenschap gebaseerd hoeft te zijn, maar ook persoonlijke gevoelens kan meenemen.
Ik ken de studies niet uit mijn hoofd, maar kan me goed voorstellen dat DCA de pieken wegschaaft gemiddeld gezien, dus een kleinere kans op hoger rendement, maar potentieel ook een kleinere kans op grote tegenvaller. Daar zou je de studies op na kunnen slaan, en dan een keuze maken. Of gewoon nu je eigen keuze maken gebaseerd op de informatie die je hebt. Maar het generieke advies, gebaseerd op studies blijft dat lumpsum statistisch DCA outperformed.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:15
MiKeZZa schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:33:
[...]
Vwb iedereen zit in REIT; dat lijkt mij een zeer beperkt deel van het geheel. Als ik het dividendpercentage van de algehele ETF’s zo zie 😇
Inderdaad een klein percentage, maar dat is gebaseerd op markt kapitalisatie. Wel een rationele keuze dus.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:56
Qwerty-273 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 02:13:
[...]

Gespreid beleggen doe je al natuurlijk binnen een wereldfonds. Daar heb je niet direct andere extra fondsen voor nodig. Veder zitten er wel erg dure fondsen tussen in jouw lijst, ook met actief management, en erg schommelende prestaties (waarbij de de rendementen van de afgelopen 4j er wellicht positief uitpakken, maar dat het genomen risico ook echt hoger ligt).

Ook bijvoorbeeld VanEck World Equal Weight Screened UCITS ETF (TSWE - NL0010408704) belegt in 250 aandelen verspreid over 24 ontwikkelde landen. Met extra condities voor ESG en een equal weighting methode. Sluit dat beter aan bij jouw strategie dan het volgen van de marktkapitalisatie? Zo ja, waarom dan nog kijken naar een WEBN? En zo nee, waarom deze nog in je portefeuille houden?

Met meerdere fondsen krijg je al heel snel een overlap, en daardoor mis je wellicht ook de voordelen die bijvoorbeeld equal weighting kan toevoegen (als dat bij jouw strategie past) omdat het complete plaatje een "samenraapsel" van verschillende fondsen lijkt te zijn om niets te missen.

Pragmatisch, alle fondsen met lopende kosten hoger dan 0,4% (en ja daar zit nog niet alle kosten in) zou ik persoonlijk de deur uit doen. Daar heb je al goedkopere andere fondsen voor.
Het is idd een samenraapsel met overlap, maar dat is in de loop der jaren ontstaan, mede door set and forget. Ik ga i.i.g. alles van fidelity, templeton , janus henderson, goldman sachs etc. eruit smijten wegens te duur. Alleen over dat eastcapital Balkan fondsje twijfel ik nog vanwege erg hoog rendement. Maar "resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst", ik weet het.

Verder nog tips hoe ik deze fondsen zo goedkoop mogelijk omzet naar WEBN in Saxoinvestor?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:43
@wimpie Hebben we het dan over LU0332316016 ? Dat is een duur fonds, maar wel met goede resultaten de afgelopen tijd.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:10
wlmpie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:01:
[...]

Het is idd een samenraapsel met overlap, maar dat is in de loop der jaren ontstaan, mede door set and forget. Ik ga i.i.g. alles van fidelity, templeton , janus henderson, goldman sachs etc. eruit smijten wegens te duur. Alleen over dat eastcapital Balkan fondsje twijfel ik nog vanwege erg hoog rendement. Maar "resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst", ik weet het.

Verder nog tips hoe ik deze fondsen zo goedkoop mogelijk omzet naar WEBN in Saxoinvestor?
Eerlijk gezegd zie ik geen manier anders dan gewoon verkopen en kopen.
Er is in dit forum wel gesproken over zogenaamde 'wissels' maar dat ging vanzelf vanwege eenzelfde fonds waarvan een goedkopere variant aangeboden werd en dus eerder een uitfasering is waar alle klanten van fonds gingen veranderen.

Ik denk dat je best eens uitrekent wat de verkoop/aankoop kosten en een sommetje maakt of dit 'verlies' het je waard is. (Bvb als de kost klein is en de investering nog lang blijft staan).
Misschien kan de kosten drukken als je nog een referral kunt aanbrengen, tenminste in België heb ik dit al kunnen doen (https://www.home.saxo/nl-be/accounts/referrals), scheelt je 100€ in commisie als je die op doet in 3 maanden).

Logischerwijs zou ik wel de koop/verkoop kort op elkaar doen, dat je niet lang uit de markt bent. Een simpel trukje zou kunnen zijn om vrijdagavond te verkopen en een order klaar te zetten voor maandag.

Misschien ook eens bellen? Misschien kan er een dealtje gemaakt worden want uiteindelijk gaat het over veel comissie als de bedragen groot zijn.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Qwerty-273 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:18:
[...]

Dat is het verschil in de doelgroep. Om de eerste twee er bij te pakken:

NT World Screened Equity Index FGR Feeder Fund - Class A - NL0011225305
Netto dividend: 0.31356

NT World Screened Equity Index FGR Feeder Fund - Class B - NL0011354899
Netto dividend: 29.76460

En uit de documentatie:

[...]

Beide fondsen zijn een fiscale beleggingsinstelling (FBI). Een vereiste is dat er dividend wordt uitgekeerd. Beide fondsen zijn dus neergezet als distribuerend. Echter bij de eerste wordt er minimaal dividend uitgekeerd (de rest blijft in het fonds als het goed is) om de dividendbelasting te minimaliseren. Terwijl de tweede het dividend grotendeels uitkeert aan de belegger (omdat er geen tot minimaal dividendbelasting betaald hoeft te worden). Je zal verder diep in de documenten moeten duiken om te zien waar dit in de boeken geschoven wordt.
Wat wel weer bijzonder is, want de Class B levert dus minder dividend als percentage :+
https://markets.ft.com/da...ummary?s=nl0011225305:eur
28,02eu / stuk (dividend net iets meer als 1,1%)
https://markets.ft.com/da...ummary?s=nl0011354899:eur
2824,63eu / stuk (dividend net iets minder als 1,1%)

Die uitleg zou ik dus niet zo snel accepteren gezien de percentages.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• wlmpie
RichieB schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:45:
@wimpie Hebben we het dan over LU0332316016 ? Dat is een duur fonds, maar wel met goede resultaten de afgelopen tijd.
Nee, wel bijna! Het gaat om East Capital Balkans R EUR LU0972918535
in plaats van East Capital Balkans A EUR
226% rendement waarvan 118% in de laatste 4 jaar ongeveer.

[ Voor 5% gewijzigd door wlmpie op 13-11-2025 18:57 ]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:41

aawe mwan

Wat ook leuk is:

wlmpie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:55:
[...]
Nee, wel bijna! Het gaat om East Capital Balkans R EUR LU0972918535
in plaats van East Capital Balkans A EUR
226% rendement waarvan 118% in de laatste 4 jaar ongeveer.
Maar het is minder dan 1,0 % van je portefeuille... dus zelfs als hij morgen op 1 dag in waarde zou verdubbelen, dan zou je dat misschien niet eens merken op jouw totaal.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• MiKeZZa
Pistachenootje schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:03:
[...]

Inderdaad een klein percentage, maar dat is gebaseerd op markt kapitalisatie. Wel een rationele keuze dus.
Vraag me af of dat helemaal klopt. Niet de gehele vastgoedbranche staat op de beurs omdat er veel vastgoed bij kleine partijen zit (privé personen), maar vrijwel alle serieuzere bedrijven staan wel op de beurs. Dus of die verhouding helemaal logisch is lijkt mij twijfelachtig

• Pistachenootje
MiKeZZa schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:32:
[...]
Vraag me af of dat helemaal klopt. Niet de gehele vastgoedbranche staat op de beurs omdat er veel vastgoed bij kleine partijen zit (privé personen), maar vrijwel alle serieuzere bedrijven staan wel op de beurs. Dus of die verhouding helemaal logisch is lijkt mij twijfelachtig
Om meer te gaan alloceren voor beursgenoteerde vastgoed bedrijven omdat er veel private partijen zijn lijkt mij niet logisch.

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-12 16:43
Beste mensen,

Advies gevraagd.
Ik ben van plan 26k spaargeldte gaan beleggen bij Meesman waar ik al een aantal jaar zit.

Nu twijfel ik ernorm om dit in 1x te storten (lump sum) of dit te verdelen over een jaar (DCA)
Maar ik kan geen knoop doorhakken. Mijn horizon is minimaal nog 20 jaar.

Enerzijds lees ik dat LS vaak meer rendement geeft dan DCA. Anderzijds vind ik het spannend of ik het nu wel op een "goed" moment inleg.

Wat zouden jullie in mijn geval doen?

Alle tips zijn welkom, bedankt!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45

de Peer

under peer review

Smok3yNL schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:58:
Beste mensen,

Advies gevraagd.
Ik ben van plan 26k spaargeldte gaan beleggen bij Meesman waar ik al een aantal jaar zit.

Nu twijfel ik ernorm om dit in 1x te storten (lump sum) of dit te verdelen over een jaar (DCA)

Enerzijds lees ik dat LS vaak meer rendement geeft dan DCA. Anderzijds vind ik het spannend of ik het nu wel op een "goed" moment inleg.

maakt het uit wat wij zouden doen? jij moet er lekker mee kunnen slapen.

ik zou voor lumpsump gaan en er vertrouwen in hebben dat dat het hoogste rendement geeft, maar dat is absoluut geen garantie. de dag erna kan de beurs instorten.

Maar je kan ook zeggen: ik ga toch voor DCA want dat geeft me rust, dan maar ietsje minder rendement (statistisch gezien).

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:18
@Smok3yNL deze vraag wordt in de topicstart behandeld en er wordt daar ook gelinkt naar een Vanguard artikel dat er nog wat dieper op ingaat.

Als je daarnaast op ‘dca’ zoekt via de zoekbalk kan je de eerdere discussies hierover ook nog terugvinden, maar ze komen op hetzelfde punt uit als de topicstart.

[ Voor 37% gewijzigd door The Third Man op 14-11-2025 09:02 ]

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Beste mensen,

Advies gevraagd.

Passief beleggen houdt (ook) - voor mij - in dat het niet boeit of je wel op een “goed” moment inlegt of niet. Als je het geld maar kan missen en timen kan je toch niet.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:42
Beste mensen,

Advies gevraagd.

Omdat je beleggingshorizon nog minimaal twintig jaar is, kun je het bedrag het beste direct volledig inleggen en daarna een plan opstellen waarbij je maandelijks een vast bedrag bijstort. Daarna zo min mogelijk naar de tussentijdse schommelingen kijken. Er komt onvermijdelijk een moment waarop de markt fors daalt en daarmee ook je vermogen. Dat is de eerste keer even schrikken, maar zodra je ziet dat het binnen enkele jaren weer herstelt, wen je eraan.

Wanneer je over ongeveer twintig jaar richting je onttrekkingsfase gaat, maak je opnieuw een plan om het risico geleidelijk af te bouwen en je vermogen systematisch te gaan opnemen.

• wlmpie
aawe mwan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:16:
[...]

Maar het is minder dan 1,0 % van je portefeuille... dus zelfs als hij morgen op 1 dag in waarde zou verdubbelen, dan zou je dat misschien niet eens merken op jouw totaal.
Dat klopt, het is maar 1% en ik denk dat ik er gewoon afblijf, als het misgaat is dat ook geen drama.
22% van mijn portefeuille is vanguard global stocks index fund met een rendement van 357% in ca 20 jaar. Dat toont wel aan dat de passief indexbeleggen strategie werkt. Maar nieuw geld stop ik in WEBN of CARIW vanwege de lagere kosten. Maar ik denk dat dat Vanguard fonds wel gewoon blijft, een omzetting naar WEBN kost ook geld.

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12 14:24
Beste mensen,

Advies gevraagd.

Persoonlijk zou ik dat in 1x storten, maar niet direct.
Ik weet niet of je al boven de vermogensbelasting grens zit met je vermogen, maar in dat geval zou ik het op 1 januari storten. De markt kan je niet timen, maar belasting wel ;)

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05:44
Beste mensen,

Advies gevraagd.

Als je hier zorgen over hebt, dan geeft het spreiden over een (klein) aantal stortingen een hoop extra rust. Het kost je statistisch gezien wel wat rendement, maar dit verlies aan rendement kan best wel meevallen. Belangrijker dan hoe je begint is dát je begint. Al die tijd dat je je knoop niet hebt doorgehakt heb je namelijk ook rendement gemist.

(En vooral ook de opmerking van Loek92 meenemen in de overweging.)

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 14-11-2025 10:46 ]

• Pistachenootje
@Smok3yNL mijn voorkeur gaat ook uit naar 26k in 1x op 1 januari. Het feit dat je een horizon hebt van 20 jaar én het 'maar' 26k is maakt de keuze imo vrij makkelijk.

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-12 16:43
Dank voor alle reacties!
Helaas kom ik nog niet in de buurt van vermogensbelasting, dus in dat geval zou in 1x storten nu ook kunnen.
Ik denk er nog een nachtje over na. Heb zojuist ook het Vanguard artikel gelezen in het start topic.

• Thomas M
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-12 20:08
Hier geen vraag, maar mijn verhaal over ervaringen met (passief) indexfonds beleggen.

Geïnspireerd door met name dit topic heb ik 2 januari 2025 een beleggingsrekening geopend bij ING. Dan begin ik in ieder geval met beleggen, optimaliseren komt later. Dit alles in de 3 NT fondsen, W/EM/SC in verhouding 80/10/10.

Ik had spaargeld liggen om te beleggen, en daarnaast was het plan elke maand een stuk van mijn salaris bij ontvangst direct in te leggen. Dit was trouwens een plan dat ik voor mezelf op "papier" (het digitaal equivalent: pdf) heb gezet. Ik heb dit plan heel vaak op papier veranderd, maar in juni was dit klaar. Laten we dit het inregelen van een passieve strategie noemen, waarbij het inregelen zelf meer actief is: hoeveel van mijn spaargeld leg ik wanneer in?

Ik heb stapsgewijs de inleg vanaf de spaarrekening opgeschaald om te kijken of ik er last van had als de markt in de min stond. Aangezien ik nog nooit belegd had was mijn psychologische reactie op de markt een mogelijk onzekere factor. Dat bleek niet het geval, dus nu zit de helft van mijn originele spaargeld belegt (de rest is bedoeld voor de aankoop van een woning en noodreserve van 1 jaar). Deze inleg kwam bovenop de maandelijkse inleg.

Nu komt het optimaliseren. Recentelijk ben ik overgestapt van de 3 NT fondsen bij ING naar CARIW/CARIEM in 90/10 bij IBKR. De kostbare beleggingsrekening en de ongunstige varianten van de NT fondsen bij ING, samen met dat ik CARIW/CARIEM beter bij mijn voorkeuren vind passen, hebben me daartoe gebracht. Ook had ik er last van dat ik voor mijn betalingen in de ING app ook altijd de beleggingen zag. Ik houd dat liever apart.

Ik heb de IBKR rekening eind oktober aangemaakt, en zodra die goedgekeurd was meteen mijn hele positie verkocht (wat nog wel een paar dagen duurde, de NT fondsen zijn niet snel). Zodra het geld vrijgekomen was het geld overgezet, en toen in een keer verspreid over 2 dagen het geld in belegd in CARIW en CARIEM. Ik heb dat over 2 dagen verspreid, omdat de kosten voor CARIEM gunstiger waren met Tiered pricing, en voor CARIW met Fixed pricing, gezien het totale bedrag (kan je zien voordat je de transactie laat uitvoeren). En je kan 1 keer per dag wisselen van prijsstructuur. Kosten zijn de enige garantie bij beleggen, dus ook bespaarde kosten.

Het was wel even spannend, IBKR heeft een steile leercurve (bijvoorbeeld dat je op een beursdag tussen 13:00 en 16:00 je geld in CARIW/CARIEM moet inleggen, niet ervoor en niet erna), maar nu is dat al wat weken geleden. Omdat ik iets minder ermee bezig wil zijn en vanwege transactiekosten, heb ik besloten nu elke 3 maanden in te leggen in CARIW/CARIEM bij IBKR in plaats van elke maand zoals met de NT fondsen bij ING. Wel zet ik in de 2 maanden zonder inleg het te beleggen geld apart op de spaarrekening. Dus 2 maanden sparen uit salaris, en in de 3e maand beleggen. Dat houd ik hopelijk ongeveer 2 decennia vol.

• wlmpie
Mooi verhaal waarbij passief niet gelijk is aan lui. Ik heb mij nooit gewaagd aan ibkr en steile leercurve want bij mij is passief ook een beetje lui.
Ik ben via snsfundcoach bij saxo terecht gekomen en bij beleggen via autoinvest vallen de kosten dan erg mee. Ik ben nu mijn portefeuille aan het saneren en dat vergt nog wat uitzoekwerk maar het voordeligste lijkt te zijn om enkele dagen voor een autoinvest moment de te liquideren fondsen te verkopen en autoinvest dat geld weer te laten investeren in een betere fondsen mix (WEBN vooralsnog, maar CARIW en CARIEM zitten ook in de overweging)

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:18

ShadowBumble

Professioneel Prutser

wlmpie schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:42:
Mooi verhaal waarbij passief niet gelijk is aan lui. Ik heb mij nooit gewaagd aan ibkr en steile leercurve want bij mij is passief ook een beetje lui.
Mwa ik vond IBKR ook niet van grote toegevoegde waarde ( In dit geval is less is more van toepassing) als ik eerlijk ben, dus ik ben uiteindelijk gewoon lekker bij DEGIRO gebleven en het account bij IBKR weer afgesloten. DEGIRO voldoet meer dan prima voor wat ik ermee doet en ga doen.

Misschien dan wel weer leuk een kleine update: Na mijn eerste week, heb ik nog wel de schommelingen in de gaten gehouden maar daarna eigenlijk niet meer, nu is het gewoon sure whatever we zien het over 15 a 20 jaar wel :+ en eigenlijk ben ik daar verbazingwekkend chill mee. Ik persoonlijk had een soort drempel dat ik constant er controle over zou willen houden ( zeker financieel gezien ben ik nogal controlfreak en rigide) maar dat is eigenlijk geen enkel probleem. O+

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Ik heb een vraag over dividendlekkage. Partijen met een FBI-status stellen daarmee extra rendement te maken (BrandNewDay 0,5%, Meesman 0,5%, en VanEck Direct 0,45%). Ik vroeg mij af of dit wel klopte.

Het dividendrendement van de MSCI World lag in 2024 rond de 1,55% (en de afgelopen 15 jaar niet heel anders, als ik zo snel kijk). De gemiddelde bronbelasting op dividenden voor een wereldwijde portefeuille wordt geschat op 10–15% voor brede indexfondsen (aldus ChatGPT). Ik neem 12,5% als uitgangspunt (Brand New Day denkt 25%, VanEck denkt 15%...).

Het maximale potentiële voordeel is dan: 1,55% (dividendrendement) × 12,5% (geschatte belasting) = 0,19%.

Dat is een stuk minder dan 0,5%. Dan is nog niet eens meegenomen dat fondsen eerst nog ‘zitten’ op het dividend dat ze moeten uitkeren aan jou als klant (immers, ze keren meestal één keer per jaar uit en ze kunnen het dan niet beleggen, want dan zouden ze daar risico op lopen) én dat je tot wel 6 maanden moet wachten op de Belastingdienst voordat je het geld terug hebt ontvangen. Gemiddeld wacht je dus 12/2 + 6 = 12 maanden op je belastingvoordeel (toch?).

Doen fondsen het een beetje mooier voorkomen dan het is? Of mis ik iets waardoor die 0,5% wél gehaald wordt?

Als ik alles goed begrijp en met jullie input, ben ik van plan om het aan de fondsen zelf te vragen en/of een berekening te maken op basis van de jaarrekeningen van de fondsen.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gezien de VS 30% dividend belasting heeft, lijkt me de ChatGPT gok redelijk raar voor de wereldwijde fondsen die al voor 70% VS zijn ;)

Je rekent vooral de negatieve kant van de range waar de fonds reclame uiteraard de positieve kant van de mogelijke range nemen.
Dat 3% ‘voorbeeld’ dividend is bijv wel heel erg positief gerekend en niet echt realistisch voor een wereldwijd fonds. Maar misschien hebben ze het dan over een specifiek dividend etf.

/edit:
Als je overigens gewoon had gezocht in dit topic had je ook wel wat voorbeeld berekeningen gevonden :)

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 15-11-2025 15:48 ]

PSN

• The Third Man
@pierre-oord ik zou aanraden naar de broncode van IndexfondsenVergelijken kijken hoe die het effectieve verschil met en zonder dividendlek uitrekent. Dat is een redelijk solide berekening van Reddit user gerbennl en veel kundiger uitgrekende voorbeelden ben ik nog niet tegengekomen. Je kan de broncode vinden via de github repo https://github.com/nicwortel/indexfondsenvergelijken.nl

https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ noemt daarnaast 0,3% voor de bekende ETF’s.

[ Voor 13% gewijzigd door The Third Man op 15-11-2025 16:09 ]

• MiKeZZa
Ik lees hier al even mee, zoekende naar een goede broker voor een zakelijk account.

Meesman vind ik iets té statisch qua inleggen, IB ziet er wel erg complex uit en qua bank ben ik erg happy met KNAB dus geen zin om naar een traditionele grootbank over te stappen.

Zijn er nog opties die qua kosten ook gewoon prima zijn en soms wat onderbelicht zijn?

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Thomas M schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:48:
Hier geen vraag, maar mijn verhaal over ervaringen met (passief) indexfonds beleggen.

Geïnspireerd door met name dit topic heb ik 2 januari 2025 een beleggingsrekening geopend bij ING. Dan begin ik in ieder geval met beleggen, optimaliseren komt later. Dit alles in de 3 NT fondsen, W/EM/SC in verhouding 80/10/10.

Ik had spaargeld liggen om te beleggen, en daarnaast was het plan elke maand een stuk van mijn salaris bij ontvangst direct in te leggen. Dit was trouwens een plan dat ik voor mezelf op "papier" (het digitaal equivalent: pdf) heb gezet. Ik heb dit plan heel vaak op papier veranderd, maar in juni was dit klaar. Laten we dit het inregelen van een passieve strategie noemen, waarbij het inregelen zelf meer actief is: hoeveel van mijn spaargeld leg ik wanneer in?

Ik heb stapsgewijs de inleg vanaf de spaarrekening opgeschaald om te kijken of ik er last van had als de markt in de min stond. Aangezien ik nog nooit belegd had was mijn psychologische reactie op de markt een mogelijk onzekere factor. Dat bleek niet het geval, dus nu zit de helft van mijn originele spaargeld belegt (de rest is bedoeld voor de aankoop van een woning en noodreserve van 1 jaar). Deze inleg kwam bovenop de maandelijkse inleg.

Nu komt het optimaliseren. Recentelijk ben ik overgestapt van de 3 NT fondsen bij ING naar CARIW/CARIEM in 90/10 bij IBKR. De kostbare beleggingsrekening en de ongunstige varianten van de NT fondsen bij ING, samen met dat ik CARIW/CARIEM beter bij mijn voorkeuren vind passen, hebben me daartoe gebracht. Ook had ik er last van dat ik voor mijn betalingen in de ING app ook altijd de beleggingen zag. Ik houd dat liever apart.

Ik heb de IBKR rekening eind oktober aangemaakt, en zodra die goedgekeurd was meteen mijn hele positie verkocht (wat nog wel een paar dagen duurde, de NT fondsen zijn niet snel). Zodra het geld vrijgekomen was het geld overgezet, en toen in een keer verspreid over 2 dagen het geld in belegd in CARIW en CARIEM. Ik heb dat over 2 dagen verspreid, omdat de kosten voor CARIEM gunstiger waren met Tiered pricing, en voor CARIW met Fixed pricing, gezien het totale bedrag (kan je zien voordat je de transactie laat uitvoeren). En je kan 1 keer per dag wisselen van prijsstructuur. Kosten zijn de enige garantie bij beleggen, dus ook bespaarde kosten.

Het was wel even spannend, IBKR heeft een steile leercurve (bijvoorbeeld dat je op een beursdag tussen 13:00 en 16:00 je geld in CARIW/CARIEM moet inleggen, niet ervoor en niet erna), maar nu is dat al wat weken geleden. Omdat ik iets minder ermee bezig wil zijn en vanwege transactiekosten, heb ik besloten nu elke 3 maanden in te leggen in CARIW/CARIEM bij IBKR in plaats van elke maand zoals met de NT fondsen bij ING. Wel zet ik in de 2 maanden zonder inleg het te beleggen geld apart op de spaarrekening. Dus 2 maanden sparen uit salaris, en in de 3e maand beleggen. Dat houd ik hopelijk ongeveer 2 decennia vol.
Ik ben wel benieuwd waarom je die overstap gemaakt hebt. Ik lees wel “ samen met dat ik CARIW/CARIEM beter bij mijn voorkeuren vind passen”, maar waarom past het beter? Of heb je het dan over World en EM in plaats van World, Em en SC?

Ik zit bij de Rabo met de goedkopere NT fondsen (90/10/10) en ben wel benieuwd naar je keuze :)

• The Third Man
@MiKeZZa misschien BND? Wel iets duurder maar dynamischer dan Meesman met hetzelfde gemak qua fondskeuze. Een keer instellen en klaar.

• MiKeZZa
The Third Man schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:48:
@MiKeZZa misschien BND? Wel iets duurder maar dynamischer dan Meesman met hetzelfde gemak qua fondskeuze. Een keer instellen en klaar.
Ik zou graag dagelijks kunnen handelen in geval van bijzondere situaties (bijv wat bijleggen bij een forse daling), dat vind ik zo lastig aan deze partijen die wel heel passief zijn 😇

DEGIRO beviel me privé (los van de AFM perikelen) qua mogelijkheden erg goed. Zoiets zoek ik eigenlijk 😬

• The Third Man
@MiKeZZa gaan we weer haha, dan kan je het toch beter in het Beleggen op de beurs in de praktijk topic neerleggen. Dit topic is echt gericht op daadwerkelijk passief beleggen scenario’s en niet dit soort (re)actief beleggen. Juist omdat men mede onderschrijft dat passief beleggen een vorm van controle loslaten is en niet slechts wat minder vaak of zo. En dan tóch weer meer gaan doen als de pet ernaar staat.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 16-11-2025 11:14 ]

• Pistachenootje
MiKeZZa schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:13:
[...]

Ik zou graag dagelijks kunnen handelen in geval van bijzondere situaties (bijv wat bijleggen bij een forse daling), dat vind ik zo lastig aan deze partijen die wel heel passief zijn 😇

DEGIRO beviel me privé (los van de AFM perikelen) qua mogelijkheden erg goed. Zoiets zoek ik eigenlijk 😬
IBKR is dan toch echt de aangewezen partij. Zo ingewikkeld is het echt niet. Je kan voor vrijwel alles de web browser gebruiken.

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01:08
Pistachenootje schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:05:
[...]

IBKR is dan toch echt de aangewezen partij. Zo ingewikkeld is het echt niet. Je kan voor vrijwel alles de web browser gebruiken.
De IBKR app met het zwarte icoontje is ook niet ingewikkeld.

i500 & chill (@IBKR)

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-12 15:05
Of gewoon één van de velen kostenloze ETF’s die je grootbank je aanbiedt voor dat wat actiever handelsmoment. Nog steeds lage kosten en je kan gewoon op de beurs “handelen”.

Zo moeilijk is het allemaal niet. IBKR is leuk voor grote portefeuilles of als je op wereldbeurzen wil handelen. Voor het simpele werk zijn er vele alternatieven.

• MiKeZZa
TweakGP schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:19:
Of gewoon één van de velen kostenloze ETF’s die je grootbank je aanbiedt voor dat wat actiever handelsmoment. Nog steeds lage kosten en je kan gewoon op de beurs “handelen”.

Zo moeilijk is het allemaal niet. IBKR is leuk voor grote portefeuilles of als je op wereldbeurzen wil handelen. Voor het simpele werk zijn er vele alternatieven.
Nou daar zoek ik er dus 1 van. Maar aangezien ik niet bij een grootbank zit zakelijk is de spoeling gevoelsmatig dun.

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:46
Beste indexbeleggers, ik ben op zoek naar een aandelenfonds (of ETF) voor Europese aandelen dat aan te kopen is bij ING zelf beleggen. Dit ter aanvulling van mijn NT 80/10/10 portfolio om zo iets meer richting Europa te verschuiven. Ik denk dan aan een 5 tot 10%, dit wil ik geleidelijk inleggen vanuit spaargeld, ik ga de NT fondsen dus niet verkopen. Ik heb de volgende wensen voor het Eur fonds:
  • Het liefst een aandelenfonds zodat ik met vaste inlegbedragen kan werken, zoals bij de NT fondsen. Dit is vooral een gemaksdingetje denk ik, maar een ETF sluit ik niet helemaal uit.
  • Geen of minimale uitsluitingen/ESG, met name om ook in defensiebedrijven te beleggen. Hiermee valt NT Europe af.
Met behulp van de ABN fonds selector (Wow, wat een goeie tool! _/-\o_ Hier kan ING nog wat van leren) kom ik dan uit bij Vanguard European Stock Index Plus Acc IE00BFPM9L96 (volgt MSCI Europe) die ook bij ING beschikbaar is. De lopende kosten van dit fonds zijn 0,08%. Met 0,05% lopende kosten is er ook een ETF, namelijk Amundi Prime Europe ETF Dis LU1931974262. Maar goed, ik neig vooralsnog naar het Vanguard fonds. Goede keus, of zijn er nog andere te overwegen fondsen/ETF's?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik heb een beetje in een stoxx600 etf voor de Europese tint.
Maar als je iets maandelijks automatisch wil doen kun je ook NT Europe (NL0012061329) doen :)
Maar voor defensie zul je iets aparts moeten doen, dat is bij vrijwel alles uitgesloten.

[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 16-11-2025 12:52 ]

PSN

• Thomas M
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-12 20:08
Squ1zZy schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:06:
[...]

Ik ben wel benieuwd waarom je die overstap gemaakt hebt. Ik lees wel “ samen met dat ik CARIW/CARIEM beter bij mijn voorkeuren vind passen”, maar waarom past het beter? Of heb je het dan over World en EM in plaats van World, Em en SC?

Ik zit bij de Rabo met de goedkopere NT fondsen (90/10/10) en ben wel benieuwd naar je keuze :)
Het waren met name de kosten van de ING beleggingsrekening die ik niet wilde hebben. En dat ik beleggingsfondsen had gevonden waarbij ik niet bij de ING hoefde te blijven (voor beleggen). Een kleine factor is dat ik vind dat de ESG uitsluitingen bij CARIW/CARIEM beter uitgevoerd zijn dan bij de NT fondsen.

Ook vind ik de SC iets minder belangrijk, en hoe klein SC is bij een wereldfonds ook nog eens relatief. SC heeft bovendien naar mijn idee uiteindelijk niet veel impact op het behaalde rendement, en is als je die redenering doortrekt dus nodeloos ingewikkeld. Dit is niet het hele verhaal, maar je moet een afweging maken tussen complexiteit, rendement, risico en andere factoren. En dat ik het liever iets simpeler wil houden.

Ik had het bijvoorbeeld nog simpeler kunnen houden door alleen CARIW aan te houden, in plaats van CARIW+CARIEM. Maar ik vind EM te interessant om te laten liggen. Je kan nog zo denken dat je rationeel bent, maar uiteindelijk maak je keuzes op intuïtie.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:06
Bas... schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:45:
Beste indexbeleggers, ik ben op zoek naar een aandelenfonds (of ETF) voor Europese aandelen dat aan te kopen is bij ING zelf beleggen. Dit ter aanvulling van mijn NT 80/10/10 portfolio om zo iets meer richting Europa te verschuiven. Ik denk dan aan een 5 tot 10%, dit wil ik geleidelijk inleggen vanuit spaargeld, ik ga de NT fondsen dus niet verkopen. Ik heb de volgende wensen voor het Eur fonds:
  • Het liefst een aandelenfonds zodat ik met vaste inlegbedragen kan werken, zoals bij de NT fondsen. Dit is vooral een gemaksdingetje denk ik, maar een ETF sluit ik niet helemaal uit.
  • Geen of minimale uitsluitingen/ESG, met name om ook in defensiebedrijven te beleggen. Hiermee valt NT Europe af.
Met behulp van de ABN fonds selector (Wow, wat een goeie tool! _/-\o_ Hier kan ING nog wat van leren) kom ik dan uit bij Vanguard European Stock Index Plus Acc IE00BFPM9L96 (volgt MSCI Europe) die ook bij ING beschikbaar is. De lopende kosten van dit fonds zijn 0,08%. Met 0,05% lopende kosten is er ook een ETF, namelijk Amundi Prime Europe ETF Dis LU1931974262. Maar goed, ik neig vooralsnog naar het Vanguard fonds. Goede keus, of zijn er nog andere te overwegen fondsen/ETF's?
Er staat me bij dat ING van Northern Trust ook een Europa fonds aanbiedt, naast World, EM, Small Cap en REIT. Heb je die al gevonden?

Maar eerlijk gezegd, waarom wil je dit :? De markt corrigeert zich vanzelf, dus ook je huidige portefeuille zal zich aanpassen als het daadwerkelijk kantelt. Daarbij vermoed ik ook dat je niet doorziet dat grote bedrijven niet stoppen bij landsgrenzen en continenten.

Als je kijkt naar de onderliggende aandelen in de top 10 van de STOXX Europe 600:
  1. ASML HOLDING N.V.
  2. LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy)
  3. ROCHE HOLDING AG
  4. SAP SE
  5. ASTRAZENECA PLC
  6. HERMÈS INTERNATIONAL
  7. NESTLÉ S.A.
  8. NOVARTIS AG
  9. HSBC HOLDINGS PLC
  10. L'ORÉAL
Dan zijn deze bedrijven ook flink actief in Amerika en halen daar een flinke omzet/winst, als het slecht gaat in Amerika dan zal je Europese fonds daar dus ook flink onder leiden.

• Bas...
YakuzA schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:50:
Ik heb een beetje in een stoxx600 etf voor de Europese tint.
Maar als je iets maandelijks automatisch wil doen kun je ook NT Europe (NL0012061329) doen :)
Maar voor defensie zul je iets aparts moeten doen, dat is bij vrijwel alles uitgesloten.
NT Europe ken ik wel, maar die volgt MSCI Europe NTC Screened Index, daar zitten de defensiebedrijven niet in. In de gewone MSCI Europe zitten wel o.a. Rheinmetall, Thales, Safran, BAE, etc.
Zie: https://www-cdn.msci.com/web/msci/index-tools/constituents

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Bas... schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:45:
Aangezien je al in NT fondsen zit is de gemakkelijkste optie om NT Europe erbij te nemen. Afhankelijk van je bank is dat NL0010948220 of NL0011400346.

March of the Eagles

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:56

sanook

_/-\o_

XWB schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:21:
[...]

Aangezien je al in NT fondsen zit is de gemakkelijkste optie om NT Europe erbij te nemen. Afhankelijk van je bank is dat NL0010948220 of NL0011400346.
@Bas... heeft al 2 keer aangegeven dat hij NT Europe niet ziet zitten vanwege bepaalde uitsluitngen...

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
sanook schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:27:
[...]

@Bas... heeft al 2 keer aangegeven dat hij NT Europe niet ziet zitten vanwege bepaalde uitsluitngen...
Maar hij heeft al World en EM met diezelfde uitsluitingen :?

March of the Eagles

• sanook
  • Registratie: November 2004

sanook

_/-\o_

XWB schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:29:
[...]

Maar hij heeft al World en EM met diezelfde uitsluitingen :?
Misschien wil hij juist daarom nu iets zonder die uitlsluitngen.
Kan hij misschien beter zelf uitleggen...

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03:02
Zijn grootste punt lijkt te zijn dat defensie wordt uitgesloten? Dit kun je redelijk makkelijk oplossen door een defensie etf te kopen, dat heb ik zelf ook gedaan. (hanetf en ishares europe industrie etf maar dat is in dit topic eigenlijk soort van verboden omdat je dan te actief bent ;) )

• R.van.M
Hazelnoot schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:00:
Zijn grootste punt lijkt te zijn dat defensie wordt uitgesloten? Dit kun je redelijk makkelijk oplossen door een defensie etf te kopen, dat heb ik zelf ook gedaan. (hanetf en ishares europe industrie etf maar dat is in dit topic eigenlijk soort van verboden omdat je dan te actief bent ;) )
Ook wel logisch omdat je achter de muziek aanloopt. Buy high zeg maar

• Hazelnoot
Jij koopt voorlopig niks dus? 8)

• Miki
Hazelnoot schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:00:
Het is niet een soort van verboden om het hier te bespreken hoor. Je bent alleen letterlijk aan het gokken en daar doen wij hier niet aan ;)

• tploumen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:22
Na een paar weken onderzoek neig ik er toch echt naar mijn portefeuille bij Fitvermogen te liquideren en vervolgens een account bij IBKR te openen en vanaf dan alleen nog maar maandelijks automatisch CARIW aan te kopen (niets anders dus). Ondanks dat IBKR een complexe broker is zou dit in mijn geval eenvoudig moeten zijn.

Ik vraag me alleen nog af:

1) Kan ik in 1 keer Lumpsum voor een kleine 350k CARIW bij Interactive Brokers aankopen en daarna maandelijks recurring voor een bedrag van 2500? Of gaat Interactive Brokers dan moeilijk doen bij een dergelijk grote lumpsum aankoop? Ik heb begrepen dat in het kader van witwas preventie er bepaalde grenzen zijn waarmee je lumpsum kunt aankopen. Iemand hier ervaring mee?

2) Moet ik nog bepaalde formulieren invullen en opsturen als ik alleen in CARIW zit? Zo weet ik dat je voor Amerikaanse aandelen een W8 formulier moet opsturen maar als ik het goed begrepen heb is dit voor Nederlandse fondsen niet van toepassing.

3) Als ik 100% in CARIW zit via IBKR, hoe eenvoudig is dan de aangifte Inkomstenbelasting? Bij Fitvermogen werd alles automatisch vooraf ingevuld en hoefde ik alleen de portefuillewaarde op 1 januari en de ingehouden Nederlandse dividendbelasting te controleren. Ik weet inmiddels dat IBKR niets doorgeeft aan de Nederlandse belastingdienst. Is het dan een kwestie van het jaaroverzicht downloaden en ook hier alleen de waarde op 1 januari en de ingehouden Nederlandse dividendbelasting opzoeken en zelf invullen...?

Bedankt alvast

• Bas...
sanook schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:33:
[...]

Misschien wil hij juist daarom nu iets zonder die uitlsluitngen.
Kan hij misschien beter zelf uitleggen...
Correct, een europa fonds inclusief defensie was mijn idee. Ik snap dat dat maar een (paar) procent ofzo van het hele euro fonds zal zijn, en dat de 3 NT fondsen al op 93% dekking zitten, en dat mijn plan was maar 5 a 10% in het europa fonds te stoppen, en dus dat het in het totale resultaat waarschijnlijk amper zal uitmaken etc. etc.
R.van.M schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:02:
[...]

Ook wel logisch omdat je achter de muziek aanloopt. Buy high zeg maar
Als periodiek indexbelegger koop je meestal hoog toch?

[ Voor 18% gewijzigd door Bas... op 16-11-2025 19:35 ]

• Hazelnoot
Miki schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:41:
[...]

Het is niet een soort van verboden om het hier te bespreken hoor. Je bent alleen letterlijk aan het gokken en daar doen wij hier niet aan ;)
Ja lekker gokken, zoals een wereldindex die niks uitsluit of wel uitsluit ook gokken is.

Ben zelf ook een super gokker kwa aandelen,
+/-
-45% Fitvermogen GS wereld index
-22% NT world
-5% Centraalbeheer Wereldfonds ( is euro gehedged, ook een soort gokje denk ik :) )
-10% NT small cap
-10% Fitvermogen GS emerging index
-4% HAnetf
-4% Ishare europe industrie

[ Voor 31% gewijzigd door Hazelnoot op 16-11-2025 20:45 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bas... schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:32:
[...]
Correct, een europa fonds inclusief defensie was mijn idee. Ik snap dat dat maar een (paar) procent ofzo van het hele euro fonds zal zijn, en dat de 3 NT fondsen al op 93% dekking zitten, en dat mijn plan was maar 5 a 10% in het europa fonds te stoppen, en dus dat het in het totale resultaat waarschijnlijk amper zal uitmaken etc. etc.
Bedenk alleen dat het genoemde Vanguard fonds veel bedrijven bevat die ook al in je NT fondsen zitten. Als het puur om defensie gaat kan je ook een thema- fonds of ETF overwegen, waar alleen militaire bedrijven inzitten.

March of the Eagles

• Miki
Hazelnoot schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:57:
[...]

Ja lekker gokken, zoals een wereldindex die niks uitsluit of wel uitsluit ook gokken is.
Tenzij je een wereldindex hebt gekozen met heel veel uitsluitingen >10% is het rendement verschil te verwaarlozen.

Bij een specifiek thema index is er een veronderstelling dat je gekozen thema beter presteert dan de wereldindex en daarmee ben je dus aan het gokken. De uitkomst is namelijk 50/50 en mogelijk zelfs lager als je verhouding van je wereld index groter is dan je aanvullende thema index.

• The Third Man
tploumen schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:47:
2) Moet ik nog bepaalde formulieren invullen en opsturen als ik alleen in CARIW zit? Zo weet ik dat je voor Amerikaanse aandelen een W8 formulier moet opsturen maar als ik het goed begrepen heb is dit voor Nederlandse fondsen niet van toepassing.
Je hoeft zelf niks te doen, de FBI-status van zo'n fonds is praktisch gezegd de invulling van al die formulieren.
3) Als ik 100% in CARIW zit via IBKR, hoe eenvoudig is dan de aangifte Inkomstenbelasting? Bij Fitvermogen werd alles automatisch vooraf ingevuld en hoefde ik alleen de portefuillewaarde op 1 januari en de ingehouden Nederlandse dividendbelasting te controleren. Ik weet inmiddels dat IBKR niets doorgeeft aan de Nederlandse belastingdienst. Is het dan een kwestie van het jaaroverzicht downloaden en ook hier alleen de waarde op 1 januari en de ingehouden Nederlandse dividendbelasting opzoeken en zelf invullen...?
Klopt. Ik was me er niet van bewust dat IBKR dat niet zou opgeven, maar als dat zo is dan vul je het op die manier zelf in. Wbt vraag nr 1 heb ik geen idee, zelf geen ervaring mee.
Hazelnoot schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:57:
[...]

Normaal gesproken kies je dat niet als 'gok' maar omdat je er wel of niet mee instemt dat men voor jou sommige fondsen uitsluit op basis van principes rond gedragingen van bedrijven. Oftewel waar leg jij de lat in de afweging met zo goed mogelijk de markt volgen.
Ben zelf ook een super gokker kwa aandelen,
+/-
-45% Fitvermogen GS wereld index
-22% NT world
-5% Centraalbeheer Wereldfonds ( is euro gehedged, ook een soort gokje denk ik :) )
-10% NT small cap
-10% Fitvermogen GS emerging index
-4% HAnetf
-4% Ishare europe industrie
En wat weerhoudt je ervan om dat de versimpelen tot een of enkele wereldfondsen? Je loopt hiermee alleen maar flink af te wijken van de wereldmarkt, mede omdat er toch wel wat overlap in zit.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

tploumen schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:47:
Ik heb begrepen dat in het kader van witwas preventie er bepaalde grenzen zijn waarmee je lumpsum kunt aankopen.
De meeste Nederlandse banken hebben overschrijvingslimieten voor particuliere rekeningen. Het standaard daglimiet ligt vaak ergens rond de 2000 en 3000 euro. Maar kan je ook vast of tijdelijk aanlaten passen. Maar bijvoorbeeld de Rabobank kent en maximaal limiet van 50k en bij de ABN is dat 250k. Als je meer moet overboeken zal je contact moeten opnemen met je bank of het verspreiden over meerdere dagen. Sowieso is het raadzaam om contact op te nemen als je een groot bedrag overboekt als eerste keer naar een voor jouw onbekende rekening, je hebt een grote kans dat deze toch door het transactie monitoring team van de bank tegen wordt gehouden.

Verder kent bijvoorbeeld de Instant Payment oplossing die de meeste Nederlandse banken gebruiken een limiet hoeveel men "instant" kan betalen naar een bank buiten Nederland.
Op een instant betaling vanuit of naar het buitenland is de Europese standaard van toepassing: per betaling kan maximaal 100.000 euro worden overgeboekt en het kan 10 seconden duren voordat het bedrag op de bankrekening van de ontvanger staat. Maar ook binnen Europa kunnen banken onderling een hogere limiet of een snellere verwerking afspreken.
IBKR heeft wel een maximum order grote van 500k aandelen. Volgens mij niet direct kwa bedrag, al heb ik daar (helaas) geen ervaring mee met mijn beknopte portfolio. Voor het betere antwoord kan je natuurlijk ook een vraag inschieten bij zowel jouw bank als bij IBKR hoe het exact voor jouw situatie in elkaar zit.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:37:
[...]

De meeste Nederlandse banken hebben overschrijvingslimieten voor particuliere rekeningen. Het standaard daglimiet ligt vaak ergens rond de 2000 en 3000 euro. Maar kan je ook vast of tijdelijk aanlaten passen. Maar bijvoorbeeld de Rabobank kent en maximaal limiet van 50k en bij de ABN is dat 250k. Als je meer moet overboeken zal je contact moeten opnemen met je bank of het verspreiden over meerdere dagen. Sowieso is het raadzaam om contact op te nemen als je een groot bedrag overboekt als eerste keer naar een voor jouw onbekende rekening, je hebt een grote kans dat deze toch door het transactie monitoring team van de bank tegen wordt gehouden.
ABN heeft een applimiet, via internetbankieren is er geen daglimiet.

• Hazelnoot
The Third Man schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:37:

[...]
En wat weerhoudt je ervan om dat de versimpelen tot een of enkele wereldfondsen? Je loopt hiermee alleen maar flink af te wijken van de wereldmarkt, mede omdat er toch wel wat overlap in zit.
Omdat ik in het verleden het idee had om het te verdelen over verschillende partijen,
Fitvermogen was/is toen de goedkoopste,
Centraalbeheer had ik ook al als spaarbank en die gaf toen 65 euro ;)
ING is mijn bank.
Nu dat fitvermogen duurder gaat worden zou ik het misschien wel eens gaan versimpelen ;)

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:39
Wolly schreef op zondag 16 november 2025 @ 23:38:
[...]
ABN heeft een applimiet, via internetbankieren is er geen daglimiet.
Ook voor internetbankieren is er wel een daglimiet, die is 1.000.000. De limiet per keer is 250.000.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rube schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:03:
[...]

Ook voor internetbankieren is er wel een daglimiet, die is 1.000.000. De limiet per keer is 250.000.
Die 1 miljoen limiet zie ik niet staan. Maar als je een miljoen wil overboeken heb je waarschijnlijk private banking en daar is de limiet 1 miljoen per overboeking :+

• indexample
  • Niet online
iemand ervaring met het openen van een zakelijke rekening bij IB?

ik blijf maar vastlopen op het document: Proof Of Ownership. er is geen KVK of centraal register met aandeelhouders, dus ik scan en onderteken het private register van aandeelhouders (papieren boekwerk) maar krijg telkens een afwijzing. is dat ook hoe anderen het voor elkaar hebben gekregen? of een ander document?

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@indexample geen ervaring, maar is dat niet gewoon een standaard UBO uitdraai? En dan bij voorkeur in het Engels.
https://www.kvk.nl/en/ubo/

• indexample
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:22:
@indexample geen ervaring, maar is dat niet gewoon een standaard UBO uitdraai? En dan bij voorkeur in het Engels.
https://www.kvk.nl/en/ubo/
helaas die werd afgewezen, waarschijnlijk omdat er in dat UBO overzicht staat:

"Omvang van het belang: Groter dan 75% (en kleiner dan of gelijk aan 100%)"

dus er staat niet precies dat het (100%) is.

[ Voor 6% gewijzigd door indexample op 17-11-2025 10:11 ]

• tploumen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:22
Bij de analyse van mijn eventuele overstap van Fitvermogen naar IBKR realiseer ik me nog het volgende:

Vanaf 2028 (als ze het halen) komt er een nieuw belastingstelsel voor Box 3 op basis van werkelijk rendement met mogelijk een vermogensaanwasbelasting en zwaardere administratieve plichten. Ik weet het, het is een gedrocht van jewelste waar ook de Raad van State negatief over geadviseerd heeft: https://www.raadvanstate....erkelijk-rendement-box-3/

Hoe dan ook zal er een zware administratieve plicht op de beleggers gaan rusten als het er door komt. Ik las ergens dat brokers mogelijk hier een ontzorgende taak in krijgen. Maar daar zullen natuurlijk alleen Nederlandse brokers aan meewerken. Het zou dus zomaar kunnen dat je met IBKR een groot probleem hebt vanaf 2028.

Wat denken jullie: terecht punt van zorg van mij...?

Laten we hopen dat de VVD hier een stokje voor steekt.

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:10
tploumen schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:15:
Bij de analyse van mijn eventuele overstap van Fitvermogen naar IBKR realiseer ik me nog het volgende:

Vanaf 2028 (als ze het halen) komt er een nieuw belastingstelsel voor Box 3 op basis van werkelijk rendement met mogelijk een vermogensaanwasbelasting en zwaardere administratieve plichten. Ik weet het, het is een gedrocht van jewelste waar ook de Raad van State negatief over geadviseerd heeft: https://www.raadvanstate....erkelijk-rendement-box-3/

Hoe dan ook zal er een zware administratieve plicht op de beleggers gaan rusten als het er door komt. Ik las ergens dat brokers mogelijk hier een ontzorgende taak in krijgen. Maar daar zullen natuurlijk alleen Nederlandse brokers aan meewerken. Het zou dus zomaar kunnen dat je met IBKR een groot probleem hebt vanaf 2028.

In België zitten we met iets gelijkaardigs, een wetsvoorstel dat ook de nodige admin vereist. Het zou normaal actief zijn vanaf 1 januari 2026 en er zijn nog een aantal onduidelijkheden. Feit is dat de Belgische brokers het automatisch zullen doorrekenen en jij zelf later de teveel betaalde goeden moet opeisen. Je kan ook een opt-out doen en het zelf regelen. IBKR zal dit ook niet regelen (andere belastingen doen ze ook al niet). Dit is zowat de enige reden dat ik voor de (Belgische tak) van Saxo ben gegaan. Paar € per aankoop duurder maar geen bewaarkosten en regelen (bijna) alles.

Ik veronderstel dat het allemaal geen rocket science is, maar mijn tijd is kostbaarder dan een paar tientjes/jaar.

Let op in NL zijn er wel bewaarkosten en dan kan stevig aantikken vij grote portefolio's en zeker als je sporadisch investeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door FrenzyFire op 17-11-2025 17:56 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:39
Het zou dus zomaar kunnen dat je met IBKR een groot probleem hebt vanaf 2028.
Alle gegevens die je nodig hebt zullen bij IBKR beschikbaar zijn, alleen wellicht niet in het format om het 1 op 1 over te nemen. Of het een probleem is en hoe groot dat is, dat is dan aan je zelf.

Aangezien we hier in het passief beleggen met indexfondsen zitten, zal het aantal fondsen en handelingen waarschijnlijk erg beperkt zijn, dus ja, hoe moeilijk zal het dan zijn.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hoe dan ook zal er een zware administratieve plicht op de beleggers gaan rusten als het er door komt.
Zolang de ‘zware administratieve’ plicht uit niks meer bestaat dan 1x per jaar de pdf van je bank/broker te downloaden lijkt het me prima te doen?

Voor de OWR met werkelijk rendement is het nu ook gewoon 1x klikken naar het overzicht, dus zie niet wat voor beren zouden moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 17-11-2025 18:42 ]

PSN

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Maar daar zullen natuurlijk alleen Nederlandse brokers aan meewerken. Het zou dus zomaar kunnen dat je met IBKR een groot probleem hebt vanaf 2028.
Een groot probleem is natuurlijk relatief. Ik woon buiten NL en val onder een capital gain tax regime (dus het belasten van daadwerkelijk rendement). Als ik zou beleggen bij een nationale partij dan is deze verplicht om een overzicht aan te leveren wat je 1:1 kan overnemen voor je aangifte. Zelf beleg ik buiten de nationale grenzen en moet dus elk jaar zelf aan de slag om dit uit de overzichten te halen en vervolgens aan te leveren aan de belastingdienst (waar ik woon).

Ja dat kost even wat werk, maar eenmaal uitgedokterd hoe het moet zal het eerder wat tijd kosten dan echt een probleem zijn.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online

Bij IBKR kun je een groot aantal overzichten draaien. De gegevens die je nodig hebt zijn saldo begin en einde jaar, stortingen en onttrekkingen, dividenden en rente-inkomsten. En dat komt allemaal uit het uitgebreide jaaroverzicht van IBKR rollen.

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
indexample schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:09:
[...]

helaas die werd afgewezen, waarschijnlijk omdat er in dat UBO overzicht staat:

"Omvang van het belang: Groter dan 75% (en kleiner dan of gelijk aan 100%)"

dus er staat niet precies dat het (100%) is.
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb nu de aandeelhoudersregister de tekst bijgeschreven dat ik als bestuurder verklaar dat dit de situatie per heden is en gedateerd en getekend.

Ze hadden over certification.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:20
Heeft iemand een advies om zo kort mogelijk uit de markt te zijn in de volgende situatie?

Ik zit momenteel bij een broker die als je je fondsen verkoopt, de koers van de eerstvolgende werkdag pakt en verkoopt.

Stel je wil dat omzetten naar NT en je wacht op het vrijgekomen geld, dan ben je zo'n 3-4 dagen uit de markt.

Vraag 1 is is dit heel erg.

Vraag 2. Stel je doet het in delen zodat je het tegelijkertijd kan doen. Koop je dan bijv. maandag NT aan en verkoop je op woensdag? Zit je dan ongeveer goed?

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:39
Atomius schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:25:
Heeft iemand een advies om zo kort mogelijk uit de markt te zijn in de volgende situatie?

Ik zit momenteel bij een broker die als je je fondsen verkoopt, de koers van de eerstvolgende werkdag pakt en verkoopt.

Stel je wil dat omzetten naar NT en je wacht op het vrijgekomen geld, dan ben je zo'n 3-4 dagen uit de markt.

Vraag 2. Stel je doet het in delen zodat je het tegelijkertijd kan doen. Koop je dan bijv. maandag NT aan en verkoop je op woensdag? Zit je dan ongeveer goed?
Als het goed is vind je de verkoop snelheid in de essentiële beleggingsinformatie van het product. In het algemeen kan het een paar dagen duren bij een beleggingsfonds, zeker als je na 16.00 uur aanbiedt komt er vaak nog een dag bij. Maar bij een ETF met voldoende liquiditeit gaat het 'on the spot'.

Het advies is dan ETF's nemen in plaats van beleggingsfondsen.
Maar nogmaals kijk even in de product info.

[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 18-11-2025 12:06 ]

Analoog komt weer helemaal terug

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-12 21:33

Ik zag mn (passieve!) portefeuille in een paar dagen iets van 2% omhoog en vervolgens net zo hard weer omlaag schieten de afgelopen weken. Dat maakt dat ik, zeker op dit moment geen 3/4 dagen uit de markt zou willen zijn.

Ik zou het lekker in stapjes doen en evt. je spaargeld inzetten zodat je op de zelfde dag kunt kopen en verkopen. Maargoed. Dat is wat ik zou doen, not financial advice. O-)

• R.van.M

Vraag 1: nee want op lange termijn van 20 jaar heeft dit weinig impact
Vraag 2: Je kan het inderdaad in delen opknippen op die manier. Het ligt ook aan hoe laat je de orders doet

• Pistachenootje
Met 3-4 dagen uit de markt zijn kon je portfolio tijdens COVID zo'n 20% plus of min missen. Lijkt me persoonlijk wel nuttig om dat soort scenario's zoveel mogelijk te vermijden.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:11
Pistachenootje schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:47:
Met 3-4 dagen uit de markt zijn kon je portfolio tijdens COVID zo'n 20% plus of min missen. Lijkt me persoonlijk wel nuttig om dat soort scenario's zoveel mogelijk te vermijden.
Crashes vallen natuurlijk nauwelijks te timen, je kan enkel naar de agenda kijken en daar op anticiperen. De beurzen staan momenteel onder druk en er is veel spanning, morgen komt het meest waardevolle bedrijf ter wereld met cijfers. Dit kan deze week maken of breken, of het kan natuurlijk ook gewoon nauwelijks impact hebben.

• Pistachenootje
Juist omdat het niet te timen valt zou ik dus proberen te vermijden om 3-4 dagen uit de markt te zijn. Bijvoorbeeld door het stapsgewijs te doen en/of een buffer te gebruiken.

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16
De maker van indexfondsenvergelijken.nl is er mee gestopt: "Na meer dan 5 jaar en honderdduizenden bezoekers heb ik vanwege een gebrek aan tijd en andere prioriteiten besloten om te stoppen met deze website.". Langere uitleg op de site.

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-12 11:12
praseodymium schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:27:
De maker van indexfondsenvergelijken.nl is er mee gestopt: "Na meer dan 5 jaar en honderdduizenden bezoekers heb ik vanwege een gebrek aan tijd en andere prioriteiten besloten om te stoppen met deze website.". Langere uitleg op de site.
Jammer, fantastische site geweest om mensen mee te enthousiasmeren.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Jammer dat hij er mee stopt (en zoals het lijkt op behoorlijk directe manier - al heb ik geen enkel contact en speelt de gedacht al veel langer). Wellicht was er wel iemand geweest die het stokje wilde overnemen (nu kan dat ook makkelijk door een clone van de github repo te maken) en het adres te behouden. Met een geleidelijke transitie naar een ander persoon voor het bijhouden van de producten en gerelateerde kosten.

Er gaat echt veel tijd in zitten om alles door te nemen kwa kostenstructuren. En als je voor jezelf er al uit bent welke producten je wilt gebruiken om te investeren dan daalt je persoonlijk interesse ook behoorlijk om alle andere producten bij te houden. Om het online te laten staan met een kostenstructuur dien steeds verder verouderd is ook geen ideale gedachte.

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
De maker van indexfondsenvergelijken.nl is (of was...) ook op GoT actief. Als ik het goed heb onthouden is dat @NicNLD.

@NicNLD bedankt voor de jarenlange hulp aan de (beginnend) beleggers! Ook daarna gebruikte ik het regelmatig om even te checken of ik nog steeds op de goede weg zat, of dat er inmiddels interessantere alternatieven bij zijn gekomen.

Nogmaals: dank! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Leaguer op 19-11-2025 16:24 ]

• Mr FOB
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-12 13:53
Ik zal indexfondsenvergelijken voortzetten in een geactualiseerde en wat aangepaste vorm. Voor nu kun je Nic's tool hier vinden: https://www.financieelona...indexfondsen-vergelijken/

Mijn FO blog: financieelonafhankelijkblog.nl

• Loek92
Ben ik de enige die de dividend uitkering van het nieuwe NT EM fonds (bij de Rabo) bijzonder laag vindt?

Vorige keer toen de ABN over was gestapt naar de nieuwe fondsen kwamen er natuurlijk al berichten dat het dividend daarna lager was, dus ik ben er nu bij dit fonds even ingedoken.

Stel je zat bij het oude fonds dan had je nu 1,54% aan dividend gekregen.
Bij het nieuwe fonds heb ik nu 0,43% aan dividend gekregen.

De TER van het nieuwe fonds is 0,1%punt lager.
Klopt het dat je dus pas na 11 jaar(!!!) dit verschil aan dividend terug hebt verdiend door de lagere TER?

Super die overstap… ben zo blij met die lagere TER… 8)7
Dit slaat toch nergens op? Waarom houden de banken hier geen rekening mee? Stel je bent zelf overgestapt afgelopen maanden…

Ik hoop ergens dat ik een gruwelijke rekenfout maak…

EDIT: de TER van het nieuwe World fonds is zelfs maar 0,05% minder. Nu al zin om uit te rekenen hoe lang die terugverdientijd gaat worden ;) (en dan hou ik hierboven nog geen rekening dat die 1,1% meer dividend ook nog rendement kan maken natuurlijk)

[ Voor 13% gewijzigd door Loek92 op 20-11-2025 22:29 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:01

orf

Loek92 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:23:
Ben ik de enige die de dividend uitkering van het nieuwe NT EM fonds (bij de Rabo) bijzonder laag vindt?

Vorige keer toen de ABN over was gestapt naar de nieuwe fondsen kwamen er natuurlijk al berichten dat het dividend daarna lager was, dus ik ben er nu bij dit fonds even ingedoken.

Stel je zat bij het oude fonds dan had je nu 1,54% aan dividend gekregen.
Bij het nieuwe fonds heb ik nu 0,43% aan dividend gekregen.

De TER van het nieuwe fonds is 0,1%punt lager.
Klopt het dat je dus pas na 11 jaar(!!!) dit verschil aan dividend terug hebt verdiend door de lagere TER?

Super die overstap… ben zo blij met die lagere TER… 8)7
Dit slaat toch nergens op? Waarom houden de banken hier geen rekening mee? Stel je bent zelf overgestapt afgelopen maanden…

Ik hoop ergens dat ik een gruwelijke rekenfout maak…

EDIT: de TER van het nieuwe World fonds is zelfs maar 0,05% minder. Nu al zin om uit te rekenen hoe lang die terugverdientijd gaat worden ;) (en dan hou ik hierboven nog geen rekening dat die 1,1% meer dividend ook nog rendement kan maken natuurlijk)
Vorig jaar had ik inderdaad bijna 3x zoveel dividenduitkering van EM. Ik ben er nog niet echt ingedoken, maar dat is inderdaad niet fraai. Ik vond het al vrij bizar dat Rabo voor me koos om over te stappen zonder inspraak.

• Loek92
orf schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:34:
[...]

Vorig jaar had ik inderdaad bijna 3x zoveel dividenduitkering van EM. Ik ben er nog niet echt ingedoken, maar dat is inderdaad niet fraai. Ik vond het al vrij bizar dat Rabo voor me koos om over te stappen zonder inspraak.
Ik raad aan om niet terug te kijken wanneer je voor het laatst zo’n laag dividend hebt gehad in november (terwijl je als passieve belegger alleen maar (veel) meer stuks in bezit hebt natuurlijk). Dat kon ik bijna niet geloven dus ben daardoor even in de rekenmachine geklommen.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:43
@orf De Rabobank lijkt me uitermate geschikt om dit tot op de bodem uit te zoeken omdat zij inderdaad hun klanten hebben gedwongen om over te stappen naar het nieuwe fonds.

Het kan toch niet zo zijn dat door het lagere dividend de deelnemers in het fonds worden benadeeld? Beide NT fondsen beleggen in dezelfde aandelen in dezelfde verhoudingen. Dus ook de door de fondsen ontvangen dividend is hetzelfde. Als er minder dividend wordt uitgekeerd blijft er dus meer achter in het fonds. De waarde zal daardoor minder dalen op het moment van uitkering.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Loek92
RichieB schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:39:
@orf De Rabobank lijkt me uitermate geschikt om dit tot op de bodem uit te zoeken omdat zij inderdaad hun klanten hebben gedwongen om over te stappen naar het nieuwe fonds.

Het kan toch niet zo zijn dat door het lagere dividend de deelnemers in het fonds worden benadeeld? Beide NT fondsen beleggen in dezelfde aandelen in dezelfde verhoudingen. Dus ook de door de fondsen ontvangen dividend is hetzelfde. Als er minder dividend wordt uitgekeerd blijft er dus meer achter in het fonds. De waarde zal daardoor minder dalen op het moment van uitkering.
Ah daar lijkt (gelukkig) al inderdaad een deel van mijn rekenfout/denkfout in te zitten :)
Als ik de koersen van afgelopen maand pak lijkt het oude fonds inderdaad iets meer dan een procent meer gedaald. Stom dat ik daar natuurlijk nog niet naar gekeken had. Bedankt!

Mijn rant van hierboven kan als niet verzonden worden beschouwd :+

[ Voor 3% gewijzigd door Loek92 op 20-11-2025 22:50 ]

• R.van.M
RichieB schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:39:

Dividend zit in de koers verwerkt dus t maakt niets uit

• Radiodurans
  • Laatst online: 03:13
Loek92 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:49:
rant van hierboven kan als niet verzonden worden beschouwd :+
Prima les geleerd dat dividend een sigaar uit eigen doos is :7

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:32
R.van.M schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:53:
[...]

Dividend zit in de koers verwerkt dus t maakt niets uit
Het maakt wel uit in dat uitgekeerd dividend op je rekening staat en anders in het fonds zit. Het maakt dus pas "niet uit" als je het weer doet herbeleggen (waar je bij Rabo dan weer transactiekosten over betaald, dus dat het lager is is dan gunstig :+), of dan andersom dat je een heel klein beetje van het fonds verkoopt om het niet uitgekeerde dividend te onttrekken (waarbij de transactiekosten dan weer nadelig zijn).

In de aankoopfase is het dus een klein voordeeltje "dat het dividend lager is" (doordat het in het fonds zit). In de uitkeerfase is het een nadeeltje. En idem dito als je er in zou beleggen voor de periodieke dividenduitkering (als inkomen). Maar als je moet leven van de dividenduitkering van NT dan leef je toch op water en brood :+,

• MiKeZZa
Kan iemand dit uitleggen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IItpO29FMiPHX_cJFfJDFTwgeg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvJHXVYcWIkxLvgmSDl7b06P.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Vanguard All World FTE vanmorgen. USA licht in de plus, Europa in de min. Mijn ETF dikker in de min dan welke beurs dan ook. Dollarkoers tov Euro vrijwel stabiel... Ik zal wel heel dom zijn, maar begrijp dit niet.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-12 15:05
MiKeZZa schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:03:
Mijn Vanguard All World FTE vanmorgen. USA licht in de plus, Europa in de min. Mijn ETF dikker in de min dan welke beurs dan ook. Dollarkoers tov Euro vrijwel stabiel... Ik zal wel heel dom zijn, maar begrijp dit niet.
Als je denkt dat een World ETF bestaat uit de som van wat indexen dan heb je helaas het verkeerde product gekocht..... en net om 10:00 het voor de AEX even wat hoger (de rest van het verhaal zal ook wel niet realtime zijn aangezien de beurzen daar niet open zijn). Kortom, appels en peren. Vooral door verschillende tijden van de laatste slotstand waarmee gerekend wordt.

Maar zo dik in de min staan de World ETF's nou ook weer niet....

[ Voor 26% gewijzigd door TweakGP op 21-11-2025 14:28 ]

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:18

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[Afbeelding]

Tja ik weet niet of het je is opgevallen maar de beurzen vangen aardig wat klappen de afgelopen twee weken/afgelopen maand als voorbeeld de AEX is van 970,97 punten op 4 November, gisteren (20 November) gesloten op 934,93 punten.

Ik zou mij er niet al te druk om maken, ik zie het over 20 jaar wel. Dat weet je met beleggingen

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• R.van.M

[Afbeelding]

Als je bijvoorbeeld WEBN hebt die handeld op de XETRA. Die was om 17:30 gisteren dicht toen daarna USA door t putje ging. Dat moet nog in de koers verwerkt worden tijdens opening

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Afbeelding]

Tussen het sluiten gisteren en openen vanochtend is er de verandering van de koersen wereldwijd in de tussenliggende uren verwerkt inderdaad:
https://live.euronext.com/nl/product/etfs/IE00B3RBWM25-XAMS

PSN

• Pistachenootje

Op het moment dat jij kijkt zijn de futures voor de VS open. Als die dik in de min staan zal dit verwerkt zijn in de koers van jouw ETF.

De S&P 500 koers in jouw tabel is de slotstand van gisteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 21-11-2025 15:13 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
ShadowBumble schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:22:
[...]

Tja ik weet niet of het je is opgevallen maar de beurzen vangen aardig wat klappen de afgelopen twee weken/afgelopen maand als voorbeeld de AEX is van 970,97 punten op 4 November, gisteren (20 November) gesloten op 934,93 punten.

Ik zou mij er niet al te druk om maken, ik zie het over 20 jaar wel. Dat weet je met beleggingen
Inderdaad, de dalingen die we nu zien stellen niet veel voor. Als je dat niet kan hebben dan moet je wat anders doen met je geld :p

Toen Trump aan de macht kwam pleurde de beurs met 10% of meer naar beneden. Ook in die periode had ik niets verkocht.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 21-11-2025 16:01 ]

March of the Eagles

• MiKeZZa
Pistachenootje schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:11:
[...]

Op het moment dat jij kijkt zijn de futures voor de VS open. Als die dik in de min staan zal dit verwerkt zijn in de koers van jouw ETF.

De S&P 500 koers in jouw tabel is de slotstand van gisteren.
Ok. Maar ook nu staat hij op -1,4% terwijl USA op +0,2 tot +0,3 staat en de rest van de indices ook niet zo laag staat als de ETF.
ShadowBumble schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:22:
[...]

Druk maken is iets anders dan je afvragen hoe het zit. En dat hij de afgelopen 2 weken daalde staat toch los van mijn vraag?
XWB schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:46:
[...]

Inderdaad, de dalingen die we nu zien stellen niet veel voor. Als je dat niet kan hebben dan moet je wat anders doen met je geld :p

Toen Trump aan de macht kwam pleurde de beurs met 10% of meer naar beneden. Ook in die periode had ik niets verkocht.
Deze dooddoener staat toch los van hetgene ik probeer te begrijpen? Ik kan dit prima hebben, maak me er ook niet druk om. Maar ik snap het simpelweg niet.

• Pistachenootje
MiKeZZa schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:58:
[...]
Ok. Maar ook nu staat hij op -1,4% terwijl USA op +0,2 tot +0,3 staat en de rest van de indices ook niet zo laag staat als de ETF.
Ik zie veel dikke minnen o.a. Japan, China, Korea. Verder heb je natuurlijk ook een hoop buitenlandse valuta die hun invloed hebben (niet alleen de dollar).

Edit: de euro is trouwens wel gezakt vandaag tov dollar.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 21-11-2025 16:10 ]

Pagina: 1 ... 113 ... 115 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.