Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:25

Qwerty-273

Meukposter

wlmpie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:42:
Heeft iemand verder nog tips over mijn portefeuille? Ik wil graag passief en een beetje gespreid beleggen en er verder niet teveel naar omkijken. Maar het hoeft ook niet allemaal via een market cap strategie.
Gespreid beleggen doe je al natuurlijk binnen een wereldfonds. Daar heb je niet direct andere extra fondsen voor nodig. Veder zitten er wel erg dure fondsen tussen in jouw lijst, ook met actief management, en erg schommelende prestaties (waarbij de de rendementen van de afgelopen 4j er wellicht positief uitpakken, maar dat het genomen risico ook echt hoger ligt).

Ook bijvoorbeeld VanEck World Equal Weight Screened UCITS ETF (TSWE - NL0010408704) belegt in 250 aandelen verspreid over 24 ontwikkelde landen. Met extra condities voor ESG en een equal weighting methode. Sluit dat beter aan bij jouw strategie dan het volgen van de marktkapitalisatie? Zo ja, waarom dan nog kijken naar een WEBN? En zo nee, waarom deze nog in je portefeuille houden?

Met meerdere fondsen krijg je al heel snel een overlap, en daardoor mis je wellicht ook de voordelen die bijvoorbeeld equal weighting kan toevoegen (als dat bij jouw strategie past) omdat het complete plaatje een "samenraapsel" van verschillende fondsen lijkt te zijn om niets te missen.

Pragmatisch, alle fondsen met lopende kosten hoger dan 0,4% (en ja daar zit nog niet alle kosten in) zou ik persoonlijk de deur uit doen. Daar heb je al goedkopere andere fondsen voor.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:15
Pistachenootje schreef op donderdag 13 november 2025 @ 00:33:
[...]

Iedereen hier zet in op vastgoed want de standaard wereld fondsen hebben allemaal een allocatie in REITs.

[...]

Discussie over sectorfondsen is off topic hier. Daarvoor moet je in het andere beleggingstopic zijn. Hier gaat het over indexfondsen.
offtopic:
Ik beleg zelf in Mogelijk vastgoedfondsen. Ik gebruik dit als vast renderend gedeelte van mijn portfolio.
Ik zal topic 3 proberen 😊

Vwb iedereen zit in REIT; dat lijkt mij een zeer beperkt deel van het geheel. Als ik het dividendpercentage van de algehele ETF’s zo zie 😇

Vwb mogelijk en je afwegingen hoop ik je reply in het andere topic terug te zien. Anders PB ik je!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:22
TweakGP schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:12:
[...]

Neem de AEX en je had een hoogste stand in 2000 en daarna 20 jaar niet meer…….. dus voor onze eigen index is het onzin, voor anderen soms wel/niet. Dit soort generieke uitspraken zijn gewoon niet te maken.
Dat is natuurlijk erg kort door de bocht. Naast het feit wat hierboven genoemd is dat je door missen van dividend een scheef beeld krijgt met het voorbeeld. Het is natuurlijk niet zo dat als vele onderzoeken aanwijzen, gebaseerd op allerlei verschillende historische scenarios dat gebaseerd op het verleden, lumpsum de grootste kans heeft op hoog/hoger rendement, dat als jij dan zegt "ja maar dit voorbeeld is het lager" dat de statement dan niet klopt.

Dat er situaties zijn waar het ene de andere outperformed houd niet in dat het gemiddelde dan niet naar de andere kant kan slaan.

Uiteindelijk is het voor eenieder om zijn eigen strategie te kiezen, die niet alleen maar op de wetenschap gebaseerd hoeft te zijn, maar ook persoonlijke gevoelens kan meenemen.
Ik ken de studies niet uit mijn hoofd, maar kan me goed voorstellen dat DCA de pieken wegschaaft gemiddeld gezien, dus een kleinere kans op hoger rendement, maar potentieel ook een kleinere kans op grote tegenvaller. Daar zou je de studies op na kunnen slaan, en dan een keuze maken. Of gewoon nu je eigen keuze maken gebaseerd op de informatie die je hebt. Maar het generieke advies, gebaseerd op studies blijft dat lumpsum statistisch DCA outperformed.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:37
MiKeZZa schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:33:
[...]
Vwb iedereen zit in REIT; dat lijkt mij een zeer beperkt deel van het geheel. Als ik het dividendpercentage van de algehele ETF’s zo zie 😇
Inderdaad een klein percentage, maar dat is gebaseerd op markt kapitalisatie. Wel een rationele keuze dus.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:57
Qwerty-273 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 02:13:
[...]

Gespreid beleggen doe je al natuurlijk binnen een wereldfonds. Daar heb je niet direct andere extra fondsen voor nodig. Veder zitten er wel erg dure fondsen tussen in jouw lijst, ook met actief management, en erg schommelende prestaties (waarbij de de rendementen van de afgelopen 4j er wellicht positief uitpakken, maar dat het genomen risico ook echt hoger ligt).

Ook bijvoorbeeld VanEck World Equal Weight Screened UCITS ETF (TSWE - NL0010408704) belegt in 250 aandelen verspreid over 24 ontwikkelde landen. Met extra condities voor ESG en een equal weighting methode. Sluit dat beter aan bij jouw strategie dan het volgen van de marktkapitalisatie? Zo ja, waarom dan nog kijken naar een WEBN? En zo nee, waarom deze nog in je portefeuille houden?

Met meerdere fondsen krijg je al heel snel een overlap, en daardoor mis je wellicht ook de voordelen die bijvoorbeeld equal weighting kan toevoegen (als dat bij jouw strategie past) omdat het complete plaatje een "samenraapsel" van verschillende fondsen lijkt te zijn om niets te missen.

Pragmatisch, alle fondsen met lopende kosten hoger dan 0,4% (en ja daar zit nog niet alle kosten in) zou ik persoonlijk de deur uit doen. Daar heb je al goedkopere andere fondsen voor.
Het is idd een samenraapsel met overlap, maar dat is in de loop der jaren ontstaan, mede door set and forget. Ik ga i.i.g. alles van fidelity, templeton , janus henderson, goldman sachs etc. eruit smijten wegens te duur. Alleen over dat eastcapital Balkan fondsje twijfel ik nog vanwege erg hoog rendement. Maar "resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst", ik weet het.

Verder nog tips hoe ik deze fondsen zo goedkoop mogelijk omzet naar WEBN in Saxoinvestor?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:03
@wimpie Hebben we het dan over LU0332316016 ? Dat is een duur fonds, maar wel met goede resultaten de afgelopen tijd.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:18
wlmpie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:01:
[...]

Het is idd een samenraapsel met overlap, maar dat is in de loop der jaren ontstaan, mede door set and forget. Ik ga i.i.g. alles van fidelity, templeton , janus henderson, goldman sachs etc. eruit smijten wegens te duur. Alleen over dat eastcapital Balkan fondsje twijfel ik nog vanwege erg hoog rendement. Maar "resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst", ik weet het.

Verder nog tips hoe ik deze fondsen zo goedkoop mogelijk omzet naar WEBN in Saxoinvestor?
Eerlijk gezegd zie ik geen manier anders dan gewoon verkopen en kopen.
Er is in dit forum wel gesproken over zogenaamde 'wissels' maar dat ging vanzelf vanwege eenzelfde fonds waarvan een goedkopere variant aangeboden werd en dus eerder een uitfasering is waar alle klanten van fonds gingen veranderen.

Ik denk dat je best eens uitrekent wat de verkoop/aankoop kosten en een sommetje maakt of dit 'verlies' het je waard is. (Bvb als de kost klein is en de investering nog lang blijft staan).
Misschien kan de kosten drukken als je nog een referral kunt aanbrengen, tenminste in België heb ik dit al kunnen doen (https://www.home.saxo/nl-be/accounts/referrals), scheelt je 100€ in commisie als je die op doet in 3 maanden).

Logischerwijs zou ik wel de koop/verkoop kort op elkaar doen, dat je niet lang uit de markt bent. Een simpel trukje zou kunnen zijn om vrijdagavond te verkopen en een order klaar te zetten voor maandag.

Misschien ook eens bellen? Misschien kan er een dealtje gemaakt worden want uiteindelijk gaat het over veel comissie als de bedragen groot zijn.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Qwerty-273 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:18:
[...]

Dat is het verschil in de doelgroep. Om de eerste twee er bij te pakken:

NT World Screened Equity Index FGR Feeder Fund - Class A - NL0011225305
Netto dividend: 0.31356

NT World Screened Equity Index FGR Feeder Fund - Class B - NL0011354899
Netto dividend: 29.76460

En uit de documentatie:

[...]

Beide fondsen zijn een fiscale beleggingsinstelling (FBI). Een vereiste is dat er dividend wordt uitgekeerd. Beide fondsen zijn dus neergezet als distribuerend. Echter bij de eerste wordt er minimaal dividend uitgekeerd (de rest blijft in het fonds als het goed is) om de dividendbelasting te minimaliseren. Terwijl de tweede het dividend grotendeels uitkeert aan de belegger (omdat er geen tot minimaal dividendbelasting betaald hoeft te worden). Je zal verder diep in de documenten moeten duiken om te zien waar dit in de boeken geschoven wordt.
Wat wel weer bijzonder is, want de Class B levert dus minder dividend als percentage :+
https://markets.ft.com/da...ummary?s=nl0011225305:eur
28,02eu / stuk (dividend net iets meer als 1,1%)
https://markets.ft.com/da...ummary?s=nl0011354899:eur
2824,63eu / stuk (dividend net iets minder als 1,1%)

Die uitleg zou ik dus niet zo snel accepteren gezien de percentages.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:57
RichieB schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:45:
@wimpie Hebben we het dan over LU0332316016 ? Dat is een duur fonds, maar wel met goede resultaten de afgelopen tijd.
Nee, wel bijna! Het gaat om East Capital Balkans R EUR LU0972918535
in plaats van East Capital Balkans A EUR
226% rendement waarvan 118% in de laatste 4 jaar ongeveer.

[ Voor 5% gewijzigd door wlmpie op 13-11-2025 18:57 ]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

wlmpie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:55:
[...]
Nee, wel bijna! Het gaat om East Capital Balkans R EUR LU0972918535
in plaats van East Capital Balkans A EUR
226% rendement waarvan 118% in de laatste 4 jaar ongeveer.
Maar het is minder dan 1,0 % van je portefeuille... dus als hij morgen op 1 dag in waarde zou verdubbelen, dan zou je dat misschien niet eens merken in het totaal.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:15
Pistachenootje schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:03:
[...]

Inderdaad een klein percentage, maar dat is gebaseerd op markt kapitalisatie. Wel een rationele keuze dus.
Vraag me af of dat helemaal klopt. Niet de gehele vastgoedbranche staat op de beurs omdat er veel vastgoed bij kleine partijen zit (privé personen), maar vrijwel alle serieuzere bedrijven staan wel op de beurs. Dus of die verhouding helemaal logisch is lijkt mij twijfelachtig
Pagina: 1 ... 112 113 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.