• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05
Gijs007 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:07:
Heb een paar maanden terug besloten om over
Maar nu lees ik in de blog dat VTI de beste ETF is?
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/
Ik zou aanraden om die selectie te lezen als “de beste ETF’s”. Er is niet één winnaar daarin aan te wijzen. Sommigen vinden opties geen probleem en zal voor de VTI+VXUS gaan, maar dat is een minderheid gezien de nadelen zoals complexiteit, risico’s en problemen rond onverhoopte nalatenschap (opties zijn doorgaans niet overdraagbaar). Vandaar dat andere fondsen die hij noemt ook ‘de beste’ kunnen zijn afhankelijk van je eisen en bezwaren. WEBN, VWCE, SPYY, NT combo enzovoort.

Met andere woorden: probeer niet enkel naar het laagste getal bij de kostentabel te kijken, net als dat je schijnbaar bij Indexfondsen Vergelijken hebt gedaan, stel je eisen en bezwaren op en kies daarmee de kandidaten om tussen te kiezen. Je kan ook niet iets ‘verkeerd’ kiezen qua kosten (iemand die 20 jaar lang BND neemt komt net zo goed terecht als diegene die WEBN neemt) en ik zou me daar niet primair op focussen.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:19
The Third Man schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:11:
[...]
Ik zou aanraden om die selectie te lezen als “de beste ETF’s”. Er is niet één winnaar daarin aan te wijzen. Sommigen vinden opties geen probleem en zal voor de VTI+VXUS gaan, maar dat is een minderheid gezien de nadelen zoals complexiteit, risico’s en problemen rond onverhoopte nalatenschap (opties zijn doorgaans niet overdraagbaar). Vandaar dat andere fondsen die hij noemt ook ‘de beste’ kunnen zijn afhankelijk van je eisen en bezwaren. WEBN, VWCE, SPYY, NT combo enzovoort.

Met andere woorden: probeer niet enkel naar het laagste getal bij de kostentabel te kijken, net als dat je schijnbaar bij Indexfondsen Vergelijken hebt gedaan, stel je eisen en bezwaren op en kies daarmee de kandidaten om tussen te kiezen. Je kan ook niet iets ‘verkeerd’ kiezen qua kosten (iemand die 20 jaar lang BND neemt komt net zo goed terecht als diegene die WEBN neemt) en ik zou me daar niet primair op focussen.
Interessant dat je dat zegt. Want ik zit ook in het keuzeschuitje. Maar waarom kan je niet 'verkeerd' kiezen dan? Ik lees ook overal dat kosten juist zo'n groot verschil maken. En dat niet goed verdeeld zitten ook zo problematisch is. Dus ik probeer dit te begrijpen.

• tploumen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:42
MiKeZZa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:13:
[...]

Interessant dat je dat zegt. Want ik zit ook in het keuzeschuitje. Maar waarom kan je niet 'verkeerd' kiezen dan? Ik lees ook overal dat kosten juist zo'n groot verschil maken. En dat niet goed verdeeld zitten ook zo problematisch is. Dus ik probeer dit te begrijpen.
Juist. Kosten zijn een 100% zekerheid die je hebt en werken exponentieel door. Daarom durf ik ook de stelling aan dat je met CARIW over 30 jaar een veel hoger rendement hebt dan met WEBN (wegens de dividendlekkage kosten).

Bovendien laten de laatste onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken zien dat ESG fondsen een hoger verwacht rendement hebben. Dat hebben ze overigens ook al het laatste decennium bewezen.

• The Third Man
Omdat er allerlei factoren buiten de TER effect kunnen hebben op je netto rendement. Tracking error, fouten bij het handelen (onbekendheid met het platform, verkeerde beurs, verkeerd soort order, slippage enz) of zelfs panic selling e.d. Iemand die zich perfect aan set & forget kon houden gedurende zijn gehele investeringsperiode dankzij hoe een platform als Meesman werkte, of doordat die bij de eigen bank betere controle erop hield en ga zo maar door, kan daardoor alsnog meer rendement maken dan de ijverige WEBN koper laat staan de Amerikaanse optiehandelaar. Kwestie van ook de foutrisicomarge optellen bij het vaste gegeven van de TER, dat is geen “100% zekerheid” in het totaal alleen maar omdat slechts een deel dat is…

Los daarvan zijn grote ESG uitsluitingen zoals bij Cardano al een verhaal apart, niemand kan stellen dat je daar ook maar iets van zekerheid bij kan verwachten. Ja, je kan er een verwachtingsmarge bij optekenen maar die is al een-twee procent of zo bij NT met slechts 5% uitsluitingen?

Het wordt pas een ander verhaal bij duurdere opties zoals beheerd beleggen of neobrokers zoals curvo en slimmie of hoe die platformen ook heten omdat je dan nog een slag duurder handelt en dan gooi je in wezen nodeloos extra geld weg zonder dat het je wat oplevert.

[ Voor 17% gewijzigd door The Third Man op 06-11-2025 21:58 ]

• Malino
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
De Northern Trust fondsen zijn bij velen favoriet vanwege de lage TER/kosten, en op basis van dit topic ben ik daar zelf ook ingestapt een paar jaar terug.

Maar ik kwam laatst dit tegen op reddit: https://www.reddit.com/r/...eened_equity_fund_blijft/

Iemand heeft de moeite genomen om de werkelijke kosten van het fonds te berekenen, en die bleken de afgelopen jaren het dubbele van wat ze zouden moeten zijn in theorie.

Nu vraag ik me af waarom ik hier daar zo weinig over lees? Want als die berekeningen op Reddit kloppen, dan zou dit toch best groot nieuws moeten zijn? Aangezien het dan een soort misleiding (of op zn minst een valse voorstelling van zaken) door Northern Trust betreft.

Ik zag mensen hier al veel moeite doen om bij ABN Amro van de ene fondsklasse naar de andere te switchen, om maar 0.05 procent te besparen. En dan blijkt er zo'n enorm afwijking in de kosten te zitten, en het lijkt niemand wat te interesseren?

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:29
tploumen schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:34:
[...]
Daarom durf ik ook de stelling aan dat je met CARIW over 30 jaar een veel hoger rendement hebt dan met WEBN (wegens de dividendlekkage kosten).

Bovendien laten de laatste onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken zien dat ESG fondsen een hoger verwacht rendement hebben.
De economische theorie verwacht juist een lager rendement door ESG uitsluitingen. Zie bijvoorbeeld: YouTube: Sustainable Investing (ESG, SRI)

Of in de woorden van Ken French:
The challenge then is to say, okay, what are the consequences of a lot of us saying we're going to invest more of our portfolio in companies that are environmentally sensitive, that are focused on sustainable strategies? As a finance professor, what I got to tell you is the consequences of that will be to drive up the price. If most of us are out there saying, "Okay, we want to overweight our portfolio towards sustainable companies," that'll drive up the price of those sustainable companies and drive down the expected return. That's not to say we don't want to do it, it is just to say it's not a free lunch. When you go out there and try to persuade management to behave in a different fashion by voting with your dollars, what you're going to do is affect the risk return trade off for those companies. So when you hear people say you can do well by doing good, don't believe them. That's quite different from saying you shouldn't do it. You should be willing to accept a lower expected return because you are doing something better for the world.
https://rationalreminder.ca/podcast/100

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:56

Qwerty-273

Meukposter

Het is een heet hangijzer met tal van academische voor en tegens (of ook een deel het kan beter en slechter uitpakken). Om twee voorbeelden uit 2025 te geven:

The Effects of ESG Scores and ESG Momentum on Stock Returns and Volatility: Evidence from U.S. Markets
The impact of Environmental, Social, and Governance (ESG) scores on financial performance remains a subject of debate, as the literature reports mixed evidence regarding their effect on stock returns. This research aims to examine the relationship between ESG ratings and the change in ESG scores, or ESG Momentum, concerning both returns and risk of a large sample of stocks traded on U.S. exchanges. The study examined a sample of 3856 stocks traded on U.S. exchanges, considering 20 years of quarterly data from December 2002 to December 2022. We applied multi-factor models and tested them through pooled ordinary, fixed effects, and random effects panel regression methods. Our results show negative relationships between ESG scores and stock returns and between ESG Momentum and volatility. Contrarily, we find positive associations between ESG Momentum and returns and between ESG scores and volatility. Although high ESG scores are generally associated with lower long-term stock returns, an increase in a company’s ESG rating tends to translate into immediate positive returns and reduced risk. Accordingly, investors may benefit from strategies that focus on companies actively improving their ESG performance, while firms themselves stand to gain by signaling continuous advancement in ESG-related areas.
Understanding ESG investing using higher return moments
This study examines why firms with better ESG performance tend to have lower mean returns. It hypothesizes that these firms exhibit higher return skewness due to improved market perception and reduced exposure to downside risks, while also having lower return kurtosis as a result of better risk management and financial conservatism. Investors’ preference for skewness and aversion to kurtosis provides an explanation for the lower mean returns observed among ESG firms.
Empirical results strongly support these hypotheses. A one standard deviation increase in ESG performance reduces mean returns by 0.65 %, increases skewness by 0.0197, and decreases kurtosis by 0.394, all statistically significant at the 5 % level. These findings remain robust under instrumental variable estimation. Additionally, asset pricing factors constructed from ESG, skewness, and kurtosis reveal a significant negative ESG risk premium of –0.384 % per month. After controlling for the Carhart four-factor model, this premium declines to –0.24 %. Incorporating skewness and kurtosis factors explains the ESG factor's pricing alpha. Similar results hold across different numbers of cross-sectional portfolios and alternative ESG data sources.
This research contributes to the ESG literature by linking better ESG performance to lower mean returns through its influence on higher return moments (i.e., skewness and kurtosis) and providing new insights into the asset pricing implications of ESG. The findings align with the broader trend of reconsidering ESG's role in investment decision-making. Rather than integrating ESG purely as a risk management tool, firms may benefit more from directly managing skewness and kurtosis risks.
Een wat ouder artikel (2020): ESG and financial returns: The academic perspective
  • An increasing amount of academic research is showing that the incorporation of environmental, social and governance (ESG) factors can potentially lead to better performance for both companies and their investors.
  • This is fundamentally dispelling the long-held stereotypical view that investing responsibly means sacrificing investment returns
  • In this document, we highlight a variety of academic research which demonstrates the positive link between ESG and financial performance
Verder is ESG meer een marketing term dan daadwerkelijk goed gedefineerd en door iedereen op dezelfde wijze toegepast. De ene ESG is eigenlijk SRI, en je hebt er nog hele marketing sausjes over die alle kanten op gaan. Het is echter wel een activere keuze dan puur hardcore passief de wereld cap te volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 07-11-2025 02:24 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Pistachenootje
@Qwerty-273 de twee onderzoeken van 2025 lijken mij lager rendement te bevestigen. Je derde link is een artikel van AXA, die zelf ESG fondsen verkopen.

Probleem bij veel van dit soort 'onderzoeken' is dat ze niet corrigeren voor factoren zoals winstgevendheid en kwaliteit. Veel bedrijven die goed scoren op ESG scoren ook goed op deze factoren, waardoor ESG er regelmatig relatief beter uitkomt.

Overigens ging mijn post niet over gerealiseerde resultaten. Het ging over verwachte resultaten.

Edit: bijkomend probleem is dat ESG fondsen vaker een relatief overgewicht in tech stocks hebben, die de laatste ~15 gemiddeld beter dan de markt presteerden. Samengevat denk ik wel dat de theorie duidelijk is; all things equal hebben ESG stocks een lager verwacht rendement (door het prijs opdrijvende effect dat Ken French hierboven beschrijft). In de praktijk is er meestal geen sprake van 'all things equal' en kunnen realiseerde rendementen zowel hoger als lager uitvallen.

[ Voor 32% gewijzigd door Pistachenootje op 07-11-2025 04:09 ]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:20

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Malino schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 00:00:
Iemand heeft de moeite genomen om de werkelijke kosten van het fonds te berekenen, en die bleken de afgelopen jaren het dubbele van wat ze zouden moeten zijn in theorie.
Dat komt omdat je aanname verkeerd is dat de TER alle kosten bevat.
Zie bijvoorbeeld mijn post in dit topic: aawe mwan in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Bij een ETF kan je nog gemakkelijker zien dat er verborgen kosten moeten zijn, want mij viel op dat de meeste dagen de ETF procentueel meer daalt danwel minder stijgt, dan de index die de ETF zegt te volgen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
Malino schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 00:00:
De Northern Trust fondsen zijn bij velen favoriet vanwege de lage TER/kosten, en op basis van dit topic ben ik daar zelf ook ingestapt een paar jaar terug.

Maar ik kwam laatst dit tegen op reddit: https://www.reddit.com/r/...eened_equity_fund_blijft/

En: Miki in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Nu vraag ik me af waarom ik hier daar zo weinig over lees? Want als die berekeningen op Reddit kloppen, dan zou dit toch best groot nieuws moeten zijn? Aangezien het dan een soort misleiding (of op zn minst een valse voorstelling van zaken) door Northern Trust betreft.

Ik zag mensen hier al veel moeite doen om bij ABN Amro van de ene fondsklasse naar de andere te switchen, om maar 0.05 procent te besparen. En dan blijkt er zo'n enorm afwijking in de kosten te zitten, en het lijkt niemand wat te interesseren?
Yes dat heb ik eerder gedaan voor mezelf, zie: Miki in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Ik ben dus volledig overgestapt van de NT fondsen naar IBKR met VWCE.

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 07-11-2025 08:30 ]

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:07

sanook

_/-\o_

Miki schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:10:
[...]

Yes dat heb ik eerder gedaan voor mezelf, zie: Miki in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Ik ben dus volledig overgestapt van de NT fondsen naar IBKR met VWCE.
Hier houdt Mr Fob toch al rekening met die tracking difference?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-L8Xamak1QhWzmaQyS7bV4Du1qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DTvgYlLoTPK4z2xLzfv3mGtX.png?f=fotoalbum_large
Dan is NT nog steeds een goedkope optie volgens mij (voor mijzelf bij ABN 0,44-0,49%)

[ Voor 20% gewijzigd door sanook op 07-11-2025 09:47 ]

• Miki
sanook schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:32:
[...]

Hier houdt Mr Fob toch al rekening met die tracking difference?
Dan is NT nog steeds een goedkope optie volgens mij (voor mijzelf bij ABN 0,44-0,49%)
Mr Fob haalt de data op bij dezelfde bron en was toen nog niet zover om diezelfde conclusie te trekken ;)

Zie ook de tweede link naar mezelf, waarin ik eea doorreken aan extra kosten die bovenop de fondsen moet rekenen. Dat zijn toch flinke opslagen.

Maar wat voor jou (nog steeds) gunstig is, was het voor mij niet meer omdat ik bij ING zat. Die 0,24% die ING rekent aan servicekosten over mijn portefeuille vond ik niet zo heel prettig meer na 6 jaar. Daarbij heb ik naast een goede respectabele broker ook meer flexibiliteit gekregen en kan ik makkelijker kiezen om bijvoorbeeld naar andere effecten over te stappen zoals WEBN als deze wel hun tracking difference op orde krijgen. De groot banken zijn alleen interessant voor de NT fondsen.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-11 10:01
Wat ik mij afvraag:

IS het voor mij rendabel over te stappen naar IBKR.

Ik zit nu bij de Giro, doe wat in WEBN en STOXX europe. WEBN is wel de belangrijkste. Restjes na een transactie zet ik in Bitcoin via DeGiro. Totaal is geen groot bedrag dus goed te overzien.

Mijn voorkeursbeurs is altijd Xetra geweest, nu is bij DeGiro tradegate goedkoper geworden qua transactiekosten. In mijn zoektocht naar wat wijs is ben ik ook langs IBKR gekomen.

Ooit ben ik begonnen bij DeGiro omdat het makkelijk is, nu ik wat meer kennis heb wil ik eigenlijk ook IBKR proberen. Ik zie die ook vaak langskomen hier en krijg de indruk dat die partij iets professioneler is. Mijn idee is dus om mijn vaste WEBN te gaan aankopen bij IBKR. Is dit verstandig? En is het dan bijvoorbeeld wijs alles van Degiro over te zetten of gewoon te laten staan en bij IBKR door te gaan.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:55
Dat zijn toch vragen die je vooral zelf moet beantwoorden…..

• twowheeler
TweakGP schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:27:
Dat zijn toch vragen die je vooral zelf moet beantwoorden…..
Ik denk dat ik (beleggen is immers ook voor het plezier) gewoon een account ga openen en ook daar eens ga kijken. Vooral het automatisch inleggen mis ik wel erg bij deGiro

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:58
twowheeler schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:25:
Wat ik mij afvraag:

IS het voor mij rendabel over te stappen naar IBKR.

Ik zit nu bij de Giro, doe wat in WEBN en STOXX europe. WEBN is wel de belangrijkste. Restjes na een transactie zet ik in Bitcoin via DeGiro. Totaal is geen groot bedrag dus goed te overzien.

Mijn voorkeursbeurs is altijd Xetra geweest, nu is bij DeGiro tradegate goedkoper geworden qua transactiekosten. In mijn zoektocht naar wat wijs is ben ik ook langs IBKR gekomen.

Ooit ben ik begonnen bij DeGiro omdat het makkelijk is, nu ik wat meer kennis heb wil ik eigenlijk ook IBKR proberen. Ik zie die ook vaak langskomen hier en krijg de indruk dat die partij iets professioneler is. Mijn idee is dus om mijn vaste WEBN te gaan aankopen bij IBKR. Is dit verstandig? En is het dan bijvoorbeeld wijs alles van Degiro over te zetten of gewoon te laten staan en bij IBKR door te gaan.
offtopic:
Op basis van alle horrorverhalen die ik gehoord heb zou ik crypto altijd bij een aparte broker zetten zodat als ze je rekening blokkeren het alleen dat deel vast zit

• twowheeler
R.van.M schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:34:
[...]
offtopic:
Op basis van alle horrorverhalen die ik gehoord heb zou ik crypto altijd bij een aparte broker zetten zodat als ze je rekening blokkeren het alleen dat stuk is
Goed punt, moet zeggen da tik dat bitcoin gebeuren vooral boeiend vindt maar niet heel serieus gebruik nu.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Iemand nog een suggestie voor een fonds met onderweging van mag7?

Ik heb op dit moment een fondsmix van:
• 10% VWRL
• 6% IEMA - iShares EM
• 40% TSWE - VanEck world equal weight
• 11% NT Smallcap
• 13% NT Europe
• 20% Cardano World

Mijn doel (status) is ruwweg 50% (46%) US, 31% (33%) Europa, 19% (21%) Azie. 90% (89%) Largecap. 10% (9%) Emerging.

Tevens wil ik de concentratie in mag7 verminderen. Hiervoor gebruik ik o.a. VanEck equal weight.
Echter, TSWE zit nu ruim boven mijn beoogde max van een enkel fonds (30%).

Wat zou een goede aanvulling/vervanger zijn?

• Pistachenootje
@Rukapul ik vind AVWC wel een mooi fonds. Minder gewicht voor mag 7. Efficiënter dan standaard indexfondsen (equal weight is juist minder efficiënt).

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Rukapul schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:00:
Iemand nog een suggestie voor een fonds met onderweging van mag7?
Nu is het een puur een VS gericht fonds, maar dan zonder de mega-caps.
Amundi MSCI USA Ex Mega Cap UCITS ETF Acc (XMGU - IE000XL4IXU1)
Die volgt de MSCI USA Ex Mega Cap Select Net USD Index die eigenlijk identiek is aan MSCI USA Index maar dan zonder de mega-caps. Als je dat vervolgens aanvult met een Europa, Azië, opkomende landen fondsen dan zit je als dicht bij je eigen wens.

Of je kan eventueel een fonds zoeken dat de MSCI World Momentum Index volgt. Volgens mij zijn alle mega-caps daar ook ondertussen uitgevallen vanwege de momentum criteria.

-- edit
Amundi heeft ook een puur mega-cap fonds. Dus je zou ook de bovenstaande XMGU - IE000XL4IXU1 kunnen nemen met een bepaalde verhouding tot Amundi MSCI USA Mega Cap UCITS ETF (MEGA - IE000YBGJ9I4) als je die niet volledig wilt uitsluiten. Hoe vaak je die verhouding dan herbalanceerd is een tweede.

Beide fondsen zijn nieuw (eind 2024) en zijn kwa omvang nog erg beperkt ten opzichte van de andere fondsen.

[ Voor 22% gewijzigd door Qwerty-273 op 07-11-2025 16:22 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• The Third Man
Qwerty-273 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:15:
[...]
Of je kan eventueel een fonds zoeken dat de MSCI World Momentum Index volgt. Volgens mij zijn alle mega-caps daar ook ondertussen uitgevallen vanwege de momentum criteria.
Interessant fonds, maar ik zie bij de MSCI pagina daar nog wel de bekende Nvidia en Microsoft tussen staan?

• CyberEspresso
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:24
Miki schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:51:
[...]
Maar wat voor jou (nog steeds) gunstig is, was het voor mij niet meer omdat ik bij ING zat. Die 0,24% die ING rekent aan servicekosten over mijn portefeuille vond ik niet zo heel prettig meer na 6 jaar.
Ik zit ook bij ING met NT fondsen op basis van de adviezen van Mr Fob en omdat ik al bij de ING bank een rekening had. Die 0,24% servicekosten neemt Mr Fob al mee in zijn berekening toch?

• Miki
CyberEspresso schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:58:
[...]

Ik zit ook bij ING met NT fondsen op basis van de adviezen van Mr Fob en omdat ik al bij de ING bank een rekening had. Die 0,24% servicekosten neemt Mr Fob al mee in zijn berekening toch?
Geen idee, dat zul je zelf moeten vaststellen. Ik volg Mr. Fob niet, ik doe zelf liever mijn huiswerk voor dit soort situaties. Zo moeilijk is dat namelijk ook weer niet als je er even voor gaat zitten en tegenwoordig kun je met hulp van AI nog sneller eea uit laten rekenen.

Om je alvast op weg te helpen: de TER van de fonds kosten kun je opzoeken. Daar doe je bovenop de correctie van 0,11 á 0,15% (zie eerdere GitHub en eventueel Reddit link voor actuele kosten) en vervolgens verdeel je de uitgerekende fonds kosten over de verhouding waarin je belegd en tel je dat bij elkaar op.
Vervolgens maak je een tabel met verschillende portefeuille waarden aan (vb. 1000-10000-20000 etc) en reken je de kosten uit die ING je aanrekent per portefeuille waarde.
De eerder uitgerekende fondskosten verdeel je eeer over kosten per portefeuille waarde en dan heb je je eigen gemaakte Mr. CyberEpresso lijstje ;)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Miki schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:16:
[...]
met hulp van AI nog sneller eea uit laten rekenen.
AI kan alleen niet rekenen :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Miki
YakuzA schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:34:
[...]

AI kan alleen niet rekenen :P
ChatGPT denkt daar anders over :+
Ja, AI kan rekenen. Het kan wiskundige berekeningen uitvoeren, patronen herkennen en complexe berekeningen sneller doen dan mensen, zolang de juiste data en instructies worden gegeven.
Maar goed, los van de flauwe grappen en grollen. Het zelf uitzoeken en doorrekenen vind ik persoonlijk waardevoller dan een (fin)influencer volgen van een blogje.

[ Voor 19% gewijzigd door Miki op 07-11-2025 17:53 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:12
Miki schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:49:
[...]

ChatGPT denkt daar anders over :+

[...]

Maar goed, los van de flauwe grappen en grollen. Het zelf uitzoeken en doorrekenen vind ik persoonlijk waardevoller dan een (fin)influencer volgen van een blogje.
Een AI kan het vast, want kapstok-term. Maar een LLM waar ChatGPT en dergelijke begonnen zijn kunnen per definitie niet rekenen. Het zijn immers (grote) taal modellen, geen reken modellen.

Wat ChatGPT wel kan doen wat ik begrepen heb is berekeningen en dergelijke uitschrijven in Python code en die uitvoeren.

Edit:
Overigens heb je nog iets nodig voor jouw vraag. En dat is kunnen redeneren. En ook dat valt buiten puur LLM. En ook een reken model kan niet perse redeneren over alle nummertjes die je er naar toe gooit v.w.b. TER, dividendlekkage, transactiekosten, servicekosten (per jaar of per kwartaal) etc etc.

[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 07-11-2025 19:38 ]

• Miki
RobertMe schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:36:
[...]

Een AI kan het vast, want kapstok-term. Maar een LLM waar ChatGPT en dergelijke begonnen zijn kunnen per definitie niet rekenen. Het zijn immers (grote) taal modellen, geen reken modellen.

Wat ChatGPT wel kan doen wat ik begrepen heb is berekeningen en dergelijke uitschrijven in Python code en die uitvoeren.

Edit:
Overigens heb je nog iets nodig voor jouw vraag. En dat is kunnen redeneren. En ook dat valt buiten puur LLM. En ook een reken model kan niet perse redeneren over alle nummertjes die je er naar toe gooit v.w.b. TER, dividendlekkage, transactiekosten, servicekosten (per jaar of per kwartaal) etc etc.
We dwalen wel heel erg af maar met wat slimme prompts en ook wat gelaagdheid > stappen in de wijze waarop je de LLM voedt met data zoals je een wiskundige berekening zou maken kom je echt een heel eind kan ik je vertellen.
Maar goed, het ging erom dat je het zelf prima kan uitrekenen zonder dat je een Mr. Fob nodig hebt. Je krijgt daarbij ook veel meer inzicht in welke kostensoorten invloed hebben op je portefeuille en inleg.

• R.van.M
Miki schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:28:
[...]

We dwalen wel heel erg af maar met wat slimme prompts en ook wat gelaagdheid > stappen in de wijze waarop je de LLM voedt met data zoals je een wiskundige berekening zou maken kom je echt een heel eind kan ik je vertellen.
Maar goed, het ging erom dat je het zelf prima kan uitrekenen zonder dat je een Mr. Fob nodig hebt. Je krijgt daarbij ook veel meer inzicht in welke kostensoorten invloed hebben op je portefeuille en inleg.
Uiteraard kan dat en het geeft inderdaad extra inzichten maar Mr. FOB heeft het werk al gedaan en daar een goed artikel over geschreven. Uiteraard is dat niet DE waarheid maar om het af te doen als een willekeurig artikel doet het ook geen recht

• Miki
R.van.M schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:05:
[...]

Uiteraard kan dat en het geeft inderdaad extra inzichten maar Mr. FOB heeft het werk al gedaan en daar een goed artikel over geschreven. Uiteraard is dat niet DE waarheid maar om het af te doen als een willekeurig artikel doet het ook geen recht
Ik heb het niet zo op Mr. FOB omdat de berekeningen door de community hier en op r/DutchFire werden gemaakt en vervolgens toevallig niet veel later op zijn blogje te vinden waren. Dus wellicht ligt het daaraan ;)

Zie bijvoorbeeld: GG85 in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4"
De NT fondsen met ING doorrekenen was mijn bijdrage.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 07-11-2025 23:44 ]

• Rukapul
Pistachenootje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:13:
@Rukapul ik vind AVWC wel een mooi fonds. Minder gewicht voor mag 7. Efficiënter dan standaard indexfondsen (equal weight is juist minder efficiënt).
Volgens mij klopt dit niet. Het lijkt iets lager omdat het een world index volgt, maar top 10 holdings zijn de mag7 + 3 en goed voor 25%.
Qwerty-273 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:15:
[...]

Nu is het een puur een VS gericht fonds, maar dan zonder de mega-caps.
Amundi MSCI USA Ex Mega Cap UCITS ETF Acc (XMGU - IE000XL4IXU1)
Die volgt de MSCI USA Ex Mega Cap Select Net USD Index die eigenlijk identiek is aan MSCI USA Index maar dan zonder de mega-caps. Als je dat vervolgens aanvult met een Europa, Azië, opkomende landen fondsen dan zit je als dicht bij je eigen wens.
Dit kan wel wat wezen. Fonds heeft wel erg weinig assets under management en moet even kijken waar het genoteerd staat tegen welke kosten etc.

Tevens zit ik dan wel met het punt dat het 30-50 holdings heeft en dus meer uitsluit dan in eerste instantie bedoeld.
Uiteindelijk valt daar wel een mix van te maken.
Dat is dan weer niet iets wat ik zoek.

• Pistachenootje
Rukapul schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 00:00:
[...]
Volgens mij klopt dit niet. Het lijkt iets lager omdat het een world index volgt, maar top 10 holdings zijn de mag7 + 3 en goed voor 25%.
Klopt wel. IWDA heeft 28.1% in de top 10. AVWC heeft dus minder gewicht in de top 10. Verder lost het de inefficienties van standaard indexfondsen op.

Wil je nog minder gewicht in de top 10 kun je ook AVWS toevoegen. Dat is wat ik doe. AVWS is alleen small (en mid) cap value/profitability.

• Rukapul
Rukapul schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 00:00:
Dit kan wel wat wezen. Fonds heeft wel erg weinig assets under management en moet even kijken waar het genoteerd staat tegen welke kosten etc.
Nadeel van Amundi MSCI USA Ex Mega Cap UCITS ETF Acc (XMGU - IE000XL4IXU1) :
gemiddeld dagelijks handelsvolume is laag. Op de beurs met hoogste gemiddelde volume iets meer dan 30kEUR/dag. Met een beetje particuliere transactie handel je dan al tegen de ETF aanbieder.

• MiKeZZa
Ik zelf lees hier al geruime tijd mee en zit privé bij DeGiro met een All-World ETF (Vanguard FTSE All-World ETF USD).

Ik heb echter de luxe situatie dat ik geld over heb in mijn BV. Hier wil ik mee gaan beleggen via de BV voor de lange termijn (> 15 jaar). Idee is nu om een zakelijk account te gaan aanmaken bij Interactive Brokers. Maandelijks wil ik best wat inleggen (denk aan paar duizend in de maand). Daarnaast wil ik wat bitcoin kopen en een vastgoedfonds.

Ik wil qua ETF een zo simpel, goedkope maar goed mogelijke spreiding hebben.

N.a.v. inlezen bij o.a. Mr Fob en indexfondsenvergelijken neig ik naar het aanschaffen van Amundi Prime All Country World UCITS ETF WEBN. Iemand het gevoel dat ik daar iets doms mee doe? Ergens voelt het 'spannend' omdat ik als leek Amundi niet ken en Vanguard al jaren wel als hele grote speler... Alleen Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWRL of VWCE) is 0,11% duurder. Ergens zonde, maar gemoedsrust is ook wat waard......

Verder benieuwd of veel mensen hier ook in vastgoedfondsen geloven? Want ik denk dat die iets minder rendement maken, maar vermoedelijk ook mooie rendementen als je een goede kiest. En dat in combinatie met een stuk (hypothecair) onderpand én extreem hoge beursnoteringen neig ik er naar om ergens in te stappen voor bijv. 100k. Dit ook ingegeven doordat door dollar cost averaging het best lang duurt voor ik ingestapt ben in deze ETF.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

MiKeZZa schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:32:
Ik zelf lees hier al geruime tijd mee en zit privé bij DeGiro met een All-World ETF (Vanguard FTSE All-World ETF USD).

Ik heb echter de luxe situatie dat ik geld over heb in mijn BV. Hier wil ik mee gaan beleggen via de BV voor de lange termijn (> 15 jaar). Idee is nu om een zakelijk account te gaan aanmaken bij Interactive Brokers. Maandelijks wil ik best wat inleggen (denk aan paar duizend in de maand). Daarnaast wil ik wat bitcoin kopen en een vastgoedfonds.

N.a.v. inlezen bij o.a. Mr Fob en indexfondsenvergelijken neig ik naar het aanschaffen van Amundi Prime All Country World UCITS ETF WEBN. Iemand het gevoel dat ik daar iets doms mee doe? Ergens voelt het 'spannend' omdat ik als leek Amundi niet ken en Vanguard al jaren wel als hele grote speler... Alleen Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWRL of VWCE) is 0,11% duurder. Ergens zonde, maar gemoedsrust is ook wat waard......
Een goede middle ground kan ook SPYY zijn, die wordt momenteel bij Banker on Wheels het hoogst beoordeeld als set and forget ETF.

• Miki
MiKeZZa schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:32:

Verder benieuwd of veel mensen hier ook in vastgoedfondsen geloven? Want ik denk dat die iets minder rendement maken, maar vermoedelijk ook mooie rendementen als je een goede kiest. En dat in combinatie met een stuk (hypothecair) onderpand én extreem hoge beursnoteringen neig ik er naar om ergens in te stappen voor bijv. 100k. Dit ook ingegeven doordat door dollar cost averaging het best lang duurt voor ik ingestapt ben in deze ETF.
Kijk eens verder dan alleen de TER, op dit moment presteert het fonds onder haar eigen gestelde benchmark en kun je er zo 0,10% bij optellen aan verlies. Dus de TER van 0,07% wordt reëel 0,17% aan totale kosten.
Je afweging moet dan eerder zitten in neem ik de gok dat met de tijd het fondshuis de tracking verschillen op orde krijgt. Is WEBN een slechte ETF? Nee verre van maar vooralsnog is onderaan de streep de ETF niet (veel) goedkoper dan de duurdere ETF’s door het onder presteren.

Kortom neem de tijd en doorzoek het topic en de bijbehorende bronnen en vaar niet alleen op één specifieke blog die alleen naar de TER kijkt :)

• MiKeZZa
kazuka schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:38:
[...]

Een goede middle ground kan ook SPYY zijn, die wordt momenteel bij Banker on Wheels het hoogst beoordeeld als set and forget ETF.
Ik zie het. En stel dat je zegt; ik combineer die met bijvoorbeeld hun nummer 2 Vanguard FTSE All-World UCITS ETF? Is er een reden om dat combineren niet te doen? Voelt voor mij namelijk wel als een stukje risicospreiding.... Al zit het dan alsnog gecombineerd bij Interactive Brokers, maar 1 deel is qua risico al iets gespreid dan.
Miki schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:00:
[...]

Kijk eens verder dan alleen de TER, op dit moment presteert het fonds onder haar eigen gestelde benchmark en kun je er zo 0,10% bij optellen aan verlies. Dus de TER van 0,07% wordt reëel 0,17% aan totale kosten.
Je afweging moet dan eerder zitten in neem ik de gok dat met de tijd het fondshuis de tracking verschillen op orde krijgt. Is WEBN een slechte ETF? Nee verre van maar vooralsnog is onderaan de streep de ETF niet (veel) goedkoper dan de duurdere ETF’s door het onder presteren.

Kortom neem de tijd en doorzoek het topic en de bijbehorende bronnen en vaar niet alleen op één specifieke blog die alleen naar de TER kijkt :)
Poeh. Goed punt, maar man man man wat is dit allemaal complex. Of (no offence) is dit gewoon een tweaker/geek/nerd probleempje om dit helemaal tot achter de komma uit te zoeken en zou 'Jan met de Pet' gewoon beginnen en daarmee niet net zo snel gaan? :D

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:02
Dat vind ik ook een gedoe.
Heb daarom voor mijzelf dit bedacht,

Op vrijdagmiddag ipv. een frikandel speciaal een croissantje van de Lidl en dat verschil gaan investeren bovenop de inleg die ik al van plan was (let op dit is essentieel).
Dit zou zo'n ruim 8k extra kunnen opleveren na 25 jaar 8)

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:07

sanook

_/-\o_

Hazelnoot schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:02:
Dat vind ik ook een gedoe.
Heb daarom voor mijzelf dit bedacht,

Op vrijdagmiddag ipv. een frikandel speciaal een croissantje van de Lidl en dat verschil gaan investeren bovenop de inleg die ik al van plan was (let op dit is essentieel).
Dit zou zo'n ruim 8k extra kunnen opleveren na 25 jaar 8)
Daar koop je dan met een beetje geluk nog net een frikandel mét voor, of 2 croissantjes!

• R.van.M
Miki schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:00:
[...]

Tenzij Amundi onjuiste informatie verstrekt, zou de tracking difference op termijn stabiel moeten blijven en voornamelijk bestaan uit de TER, handelskosten en dividendlekkage. Ze bieden immers een ETF aan met volledige fysieke replicatie.

In de opstartfase kan het verschil iets groter zijn, omdat de portefeuille mogelijk nog niet volledig is opgebouwd en daardoor extra handelskosten en afwijkingen kunnen ontstaan.

• Miki
R.van.M schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:10:
[...]

Tenzij Amundi onjuiste informatie verstrekt, zou de tracking difference op termijn stabiel moeten blijven en voornamelijk bestaan uit de TER, handelskosten en dividendlekkage. Ze bieden immers een ETF aan met volledige fysieke replicatie.

In de opstartfase kan het verschil iets groter zijn, omdat de portefeuille mogelijk nog niet volledig is opgebouwd en daardoor extra handelskosten en afwijkingen kunnen ontstaan.
Het is een aanname die je doet waarbij je ook niet weet wat het fondshuis Amundi acceptabel vindt als tracking difference. Is dat 0%, 0,05%, 0,10% of etc.
Nu neem je het verlies op de koop toe terwijl je ook kunt kiezen om te wachten totdat ze de boel op orde hebben. Er zijn genoeg institutionele partijen die geld in deze ETF stoppen dus met de tijd weet je meer over het verloop. Maar goed, het is jouw geld niet de mijne :)

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Rukapul schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:50:
Nadeel van Amundi MSCI USA Ex Mega Cap UCITS ETF Acc (XMGU - IE000XL4IXU1) :
gemiddeld dagelijks handelsvolume is laag. Op de beurs met hoogste gemiddelde volume iets meer dan 30kEUR/dag. Met een beetje particuliere transactie handel je dan al tegen de ETF aanbieder.
Ik zie het sentiment om de mega-caps (of magnificent 7) uit te sluiten maar terugkomen bij een relatief kleine groep beleggers. Een volledig wereld fonds in welke vorm dan ook lijkt in dat opzicht een stuk populairder zowel bij de kleine belegger als de grotere partijen die ook in deze fondsen zitten.

• R.van.M
Miki schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:24:
[...]

Het is een aanname die je doet waarbij je ook niet weet wat het fondshuis Amundi acceptabel vindt als tracking difference. Is dat 0%, 0,05%, 0,10% of etc.
Nu neem je het verlies op de koop toe terwijl je ook kunt kiezen om te wachten totdat ze de boel op orde hebben. Er zijn genoeg institutionele partijen die geld in deze ETF stoppen dus met de tijd weet je meer over het verloop. Maar goed, het is jouw geld niet de mijne :)
Een tracking difference is het gevolg van keuzes in een fonds en niet een keuze an sicht. Het heeft dus niks te maken met wat Amundi acceptabel vind.

Bij volledige fysieke replicatie kan tracking difference alleen komen door TER + handelskosten + dividend lekkage.

• Miki
R.van.M schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:24:
[...]

Een tracking difference is het gevolg van keuzes in een fonds en niet een keuze an sicht. Het heeft dus niks te maken met wat Amundi acceptabel vind.

Bij volledige fysieke replicatie kan tracking difference alleen komen door TER + handelskosten + dividend lekkage.
En wat versta jij onder een volledige fysieke replicatie? Zeker bij World ETF’s is het niet gebruikelijk om alle onderliggende aandelen aan te kopen namelijk.

• R.van.M
Miki schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:44:
[...]

En wat versta jij onder een volledige fysieke replicatie? Zeker bij World ETF’s is het niet gebruikelijk om alle onderliggende aandelen aan te kopen namelijk.
Precies dat dus. Er zijn etfs met gedeeltelijke replicatie, synthetische replicatie (via opties ed) en zoals bij WEBN, volledige replicatie waarbij alle aandelen in de index in de juiste verhouding worden aangekocht.

• Miki
R.van.M schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:56:
[...]

Precies dat dus. Er zijn etfs met gedeeltelijke replicatie, synthetische replicatie (via opties ed) en zoals bij WEBN, volledige replicatie waarbij alle aandelen in de index in de juiste verhouding worden aangekocht.
Maar als ze dus geen geoptimaliseerde sampling toepassen gaat deze ETF altijd problemen ondervinden om tracking verschillen te beperken. Je zult namelijk dan ook allerlei micro cap moeten aanschaffen inclusief allerlei fiscale ongunstige caps. Momenteel zitten ze daarbij op een kleine 2400 onderliggende aandelen en moeten ze nog een kleine 900 om de volledige replicatie te vervolmaken. Ze begonnen vorig jaar met 1800 dus in dit tempo duurt het nog even voordat volledige fysieke replicatie een feit is.

[ Voor 18% gewijzigd door Miki op 08-11-2025 23:05 ]

• The Third Man
@Miki ”microcap”? Ze volgen toch de “Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index”?

• Miki
The Third Man schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:11:
@Miki ”microcap”? Ze volgen toch de “Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index”?
De term micro cap is wat verwarrend, dat geef ik toe maar in de mid cap zitten ook hele kleine onderliggende aandelen tov van de totale benchmark kwa gewicht en die zal Amundi dus ook aankopen daar waar een Vanguard er voor kan kiezen om dat niet te doen.

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01
MiKeZZa schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:20:
[...]

Poeh. Goed punt, maar man man man wat is dit allemaal complex. Of (no offence) is dit gewoon een tweaker/geek/nerd probleempje om dit helemaal tot achter de komma uit te zoeken en zou 'Jan met de Pet' gewoon beginnen en daarmee niet net zo snel gaan? :D
Absoluut dit. Het gaat over cijfers achter de komma die je eigenlijk al compenseert door gewoon te beginnen in plaats van nog een week de beste keuze uit te zoeken. WEBN/VWCE/NT World/SPYY, allemaal prima. Verstandige mensen kiezen deze fondsen om verschillende redenen, maar ze zijn allemaal okay.

WEBN & chill (@IBKR)

• Miki
DeadKennedy schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:41:
[...]

Absoluut dit. Het gaat over cijfers achter de komma die je eigenlijk al compenseert door gewoon te beginnen in plaats van nog een week de beste keuze uit te zoeken. WEBN/VWCE/NT World/SPYY, allemaal prima. Verstandige mensen kiezen deze fondsen om verschillende redenen, maar ze zijn allemaal okay.
De start post en het topic zelf staan vol met nuttige informatie, inhoudelijke discussies en daarmee doe je het topic ook te kort om het zo af te doen. Daarnaast zijn het juist die cijfers achter de komma die op de lange termijn wel degelijk effect hebben op het beoogde eindresultaat.

En als die paar avonden lezen, zoeken en vragen stellen teveel is gevraagd zijn er voor de Jan met de pet prima alternatieven op de markt als je daar geen behoefte hebt. Meesman, Brand New Day, Centraal Beheer, de groot banken met hun eigen beleggingsportefeuilles spelen daar bijvoorbeeld feilloos op in.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik ben afgelopen week bezig geweest om een tool te selecteren om mijn indexfondsen bij te houden. Misschien niet nodig, maar de tooling vanuit de grootbank vind ik persoonlijk niet afdoende. Misschien wel leuk om te laten zien welke analyse een tool heeft gemaak van mijn portefeuille (World/EM/SC 90/10/10).

Mijn portefeuille krijgt een score van 63:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ern_zam213o4ZNNiXjiTzxef5Cc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5Uxowg6Qs1ehTeJMRmJ2JlC6.png?f=user_large

De onderverdeling is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uv_cgZ-plzqUz66A1oSfAbeZrfE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZND6PbcrUYJ5AgJfrMyfnoV9.png?f=user_large

De aanbevelingen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJTNc4KSb5HFnxEyxcjjw8gabTg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vR4PjZu51buiUaN21OoclhBz.png?f=user_large
Reduce US / Tech Concentration
Trim or complement the global fund exposure with targeted allocations to non-US developed markets (e.g., Europe, Japan) or a dedicated ex-US ETF to reduce single-country reliance. Consider adding sector- or region-focused ETFs that increase exposure to underweighted areas (e.g., Europe, Japan) to bring geographic balance closer to a global market-cap split.
Increase Emerging Markets and Mid-Cap Exposure
Increase EM allocation to a meaningful percentage (e.g., 5–15%) via low-cost EM ETFs or funds. Add a mid-cap sleeve (or choose global funds with explicit mid-cap exposure) to fill the market-cap gap between large and small caps and improve diversification across company-size cycles.
Introduce Inflation / Real-Asset Hedges
Add a small allocation (3–8%) to commodities, global listed real estate, or inflation-linked bonds to hedge against persistent inflation and provide diversification when equities underperform due to inflationary pressures.
Review Broker Cost Structure
Compare total custody and transaction costs at Rabobank versus low-cost brokers (e.g., Trade Republic, Scalable) for your trading frequency and product set. If savings are material and service tradeoffs acceptable, consider migrating some assets to lower-cost execution venues.
Currency Considerations
If you view EUR/USD moves as a risk, consider currency-hedged products for a portion of USD exposure or alternatively accept USD exposure as a diversification tool. Decide based on your liability currency and view on USD.
Misschien geeft het anderen wat inzichten of ideeën ;)

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:30
Welke tool heb je hiervoor gebruikt?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:55
Mooie plaatjes…., nietszeggende inhoud.

• The Third Man
Een tool die Scalable en TR aanraadt, slechts vanwege kosten, is voor mij al zeer bedenkelijk. Alsof je aangeraden wordt voortaan met RyanAir te gaan vliegen ‘want anders betaal je te veel’. Een verstandig bedoelde tool zou die logica niet volgen.

Verder maakt het de klassieke fout dat de effectieve weging niet uit je allocatie komt maar uit hoe de wereldmarkt nu verdeeld is. Dat is al niet vaststaand dankzij het gebruik van een index maar ook niet aanwijsbaar beter te maken door iets anders te kiezen (omdat je dan wel meer van de markt gaat afwijken). Dat maakt het het overwegen waard, daar niet van, maar daar is niet van te zeggen wat ‘beter’ laat staan dat je de huidige allocatie een slechte score kan geven. Die hoort naar mijn idee de market cap weer te geven (marktafdekking), net als Indexfondsen Vergelijken ook doet.

[ Voor 19% gewijzigd door The Third Man op 09-11-2025 16:03 ]

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01
Miki schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:39:
[...]

De start post en het topic zelf staan vol met nuttige informatie, inhoudelijke discussies en daarmee doe je het topic ook te kort om het zo af te doen. Daarnaast zijn het juist die cijfers achter de komma die op de lange termijn wel degelijk effect hebben op het beoogde eindresultaat.

En als die paar avonden lezen, zoeken en vragen stellen teveel is gevraagd zijn er voor de Jan met de pet prima alternatieven op de markt als je daar geen behoefte hebt. Meesman, Brand New Day, Centraal Beheer, de groot banken met hun eigen beleggingsportefeuilles spelen daar bijvoorbeeld feilloos op in.
Ik denk dat we het niet oneens zijn :)
Je bent er gewoon voor 90-95% als je zonder teveel onderzoek één van de genoemde opties kiest (VWCE, WEBN, Northern Trust, en idd Meesman, Centraal Beheer etc.). Dit topic zie ik als voor de nerds - waar ik mij ook onder schaar - om het over die laatste 5-10% te hebben.

WEBN & chill (@IBKR)

• Miki
DeadKennedy schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:03:
[...]

Ik denk dat we het niet oneens zijn :)
Je bent er gewoon voor 90-95% als je zonder teveel onderzoek één van de genoemde opties kiest (VWCE, WEBN, Northern Trust, en idd Meesman, Centraal Beheer etc.). Dit topic zie ik als voor de nerds - waar ik mij ook onder schaar - om het over die laatste 5-10% te hebben.
Ik ben het eens dat we het oneens zijn :D
Squ1zZy schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:31:
Ik ben afgelopen week bezig geweest om een tool te selecteren om mijn indexfondsen bij te houden. Misschien niet nodig, maar de tooling vanuit de grootbank vind ik persoonlijk niet afdoende. Misschien wel leuk om te laten zien welke analyse een tool heeft gemaak van mijn portefeuille (World/EM/SC 90/10/10).

Mijn portefeuille krijgt een score van 63:

[Afbeelding]

De onderverdeling is:

[Afbeelding]

De aanbevelingen zijn:

[Afbeelding]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Misschien geeft het anderen wat inzichten of ideeën ;)
Ik ben het eens met @The Third Man. Welke inzichten levert dit je nu op? De keuze om passief de markt te volgen betekent hoe dank ook dat je marktsegmenten in je portefeuille hebt zitten die oververtegenwoordigd zijn. Snijden in Amerikaanse tech aandelen en verhogen aandeel EM is een advies wat haaks staat op je gekozen beleggingsstrategie. Je gaat immers actief inspelen op mogelijke markt gebeurtenissen. Er is geen enkele aanwijzing om vast te stellen dat dit advies juist is, alleen achteraf kun je dat vaststellen. En ja.. tech aandelen staan historisch hoog maar dat deden ze 5 jaar geleden ook al en toen kostte VWRL €72, dat aandeel kost nu €138, zo goed als een verdubbeling als je afgelopen weken meerekent.

Met dat betreft zorgen dit soort tooltjes alleen maar voor verleiding om je beleggingsstrategie te herzien met alle gevolgen van dien.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:20

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Miki schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:39:
[...]
Dat klopt op zich wel, maar vergeet ook vooral niet de cijfers vóór de komma te vergelijken. Een paar jaar geleden ben ik begonnen met beleggen, in eerste instantie via actief beheer via een grootbank omdat ik dacht dat dit „veiliger” was en dat ik zelf niet genoeg inzicht had om goed te kunnen beleggen. Later ben ik ook zelf actief en passief gaan beleggen.

De professionele beleggers van de grootbank halen YTD ongeveer 4% (vorige week was dat nog 5%), de passieve wereldindexfondsen halen vandaag 6,5% / 8,3% / 7,4% maar dat verschil komt vooral door de daling van vrijdag: een paar weken geleden gingen ze nog behoorlijk samen gelijk op, richting de 10%.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

aawe mwan schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:49:
[...]
De professionele beleggers van de grootbank halen YTD ongeveer 4% (vorige week was dat nog 5%), de passieve wereldindexfondsen halen vandaag 6,5% / 8,3% / 7,4% maar dat verschil komt vooral door de daling van vrijdag: een paar weken geleden gingen ze nog behoorlijk samen gelijk op, richting de 10%.
NT EM staat YTD op een nette +16%.
Voor het eerst sinds tijden dat EM tov het world fonds (YTD +4%) ver voor ligt. :)

PSN

• Miki
aawe mwan schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:49:
[...]

Dat klopt op zich wel, maar vergeet ook vooral niet de cijfers vóór de komma te vergelijken. Een paar jaar geleden ben ik begonnen met beleggen, in eerste instantie via actief beheer via een grootbank omdat ik dacht dat dit „veiliger” was en dat ik zelf niet genoeg inzicht had om goed te kunnen beleggen. Later ben ik ook zelf actief en passief gaan beleggen.

YTD's met elkaar vergelijken vind ik wel een lastige zeker als de onderliggende indexen van elkaar verschillen, naast dat er ook een sterke bias is voor de momenten waarop je ze met elkaar vergelijkt. Een ETF dat de Nasdaq100 of S&P500 volgt in vergelijking met een World ETF zal nu in het voordeel zijn van die eerste twee, maar als het wat spannend begint te worden op de beurs en de techaandelen onder druk komen te staan zal de dip voor een World ETF aanzienlijk minder zijn vanwege de grotere diversificatie. Dan kijk je gelijk heel anders tegen de situatie aan.

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:57
YakuzA schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:58:
[...]

NT EM staat YTD op een nette +16%.
Voor het eerst sinds tijden dat EM tov het world fonds (YTD +4%) ver voor ligt. :)
Koersen van NT lopen toch 1 of 2 dagen achter? S&P stond op 16.5% eergisteren en nu 14.66%

Er zit geen US in EM maar zou me niet verbazen als die een paar % zakt.

i500 & chill (@IBKR)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NMMNG schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:39:
[...]
Koersen van NT lopen toch 1 of 2 dagen achter? S&P stond op 16.5% eergisteren en nu 14.66%

Er zit geen US in EM maar zou me niet verbazen als die een paar % zakt.
NT EM in euro op +16% YTD (min die 1 of 2 dagen idd)
S&P500 in euro +1% YTD
:)
Als je die s&p in USD wil vergelijken met NT EM zul je die ook eerst om moeten rekenen naar USD met +15% dus dan is EM +30% YTD in dollars?

PSN

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.