• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Radiodurans schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:27:
[...]

Bij 7% rendement en 2.5% inflatie is elk jaar 2% van mijn vermogen aftikken bij de belasting op geld waar ik al 49,5% belasting over betaald heb het verschil tussen de mogelijkheid als vrij man om fatsoenlijk vermogen op te bouwen en nauwelijks je een beetje kunnen beschermen tegen vermogensafbraak door de overheid 8)7
Als je net begint wel, maar als je al een tijdje bezig bent is het hopelijk voor een groot deel ook 2% aftikken van geld(/winst) waar je in het verleden slechts 2% belasting over betaald hebt :7

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:48
fsfikke schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:30:
Als je net begint wel, maar als je al een tijdje bezig bent is het hopelijk voor een groot deel ook 2% aftikken van geld(/winst) waar je in het verleden slechts 2% belasting over betaald hebt :7
Was het maar een capital gains tax, die 2% gaat over je hele vermogen, elk jaar opnieuw.

Maar goed, wat ik bedoelde te zeggen, in de context van beleggen in box 3 is het moeilijk om de 36% over 6% te onderschatten. Beleggen is NL is vooral een strijd tegen de 2 demonen inflatie en VRH.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 13:44

Freak187

geen

[...]

Bij 7% rendement en 2.5% inflatie is elk jaar 2% van mijn vermogen aftikken bij de belasting op geld waar ik al 49,5% belasting over betaald heb het verschil tussen de mogelijkheid als vrij man om fatsoenlijk vermogen op te bouwen en nauwelijks je een beetje kunnen beschermen tegen vermogensafbraak door de overheid 8)7
Tsja.. geld moet toch een beetje rollen... Vermogen is leuk voor jou, maar de rest heeft er niet zoveel aan.

Kia Niro-EV 2024

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Radiodurans schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:51:
[...]

Was het maar een capital gains tax, die 2% gaat over je hele vermogen, elk jaar opnieuw.
Dat beweert ook niemand anders, maar als je al een hele tijd belegt, is het niet gek als bijv 50% van je vermogen uit winst bestaat. Per persoon zal dit verschillen, maar doen alsof 100% van je vermogen uit 49.5% belast inkomen bestaat is ook een beetje overtrokken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Radiodurans schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:51:
[...]

Maar goed, wat ik bedoelde te zeggen, in de context van beleggen in box 3 is het moeilijk om de 36% over 6% te onderschatten. Beleggen is NL is vooral een strijd tegen de 2 demonen inflatie en VRH.
Het is niet over je hele vermogen, want je hebt de 56 of 114k vrije voet.

En als je er ver onder zit kun je je werkelijke rendement opgeven en betaal je gewoon de capital gains tax van de 36% over je werkelijke rendement.

Verder is het meer iets voor het vrh2.0 topic iig :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 18:41
Ik lees veel berichten over de goedkopere NT's bij de ING. Als ik de website bekijk zie ik dat ze wel 0.24 service fee rekenen, ook in 2026. Dan komt Rabo toch nog goedkoper uit de bus?

Is er toevallig al een nieuw alternatief voor indexfondsenvergelijken.nl die hier duidelijkheid over kan geven?

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:52
Ik lees in het topic op reddit dat de service fee voor het nieuwe NT fonds bij ING op 0.20% staat in het overzicht van gekochte aandelen.
Update:

Still no response from ING customer service, as expected.

I’ve purchased some shares of the new fund, and 2 things were interesting:

Fund costs were indeed 0.11% (0.1% ongoing + 0.01% transaction) instead of 0.16% (0.15% ongoing + 0.01% transaction)

ING management costs were marked as 0.20% instead of 0.24% for the old fund. Now this is something new to me, as I didn’t see any information about ING lowering their management fees.
Nou weet ik even niet wat Rabo vraagt, maar dat lijkt bij de ING dus iets omlaag te gaan?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
page404 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:01:
[...]

ik heb in december ca 16000 uit mijn beleggingen onttrokken. ik had het gewoon nodig, nieuw huis gekocht dat in januari opgeleverd wordt en ook even geen inkomen. laat ze maar komen met vragen, volgens mij is er een verschil tussen bewust in december verkopen en in januari weer aankopen of op enig moment geld onttrekken omdat je het nodig hebt.
Dat is een hele andere situatie dan op 31-12 onttrekken en in januari weer beleggen.

En voor de vraagsteller, er is geen nieuw of oud geld. Het gaat gewoon om box3 geld, zie https://www.belastingdien...-verplaatsen-binnen-box-3

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:03
AppieNL schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:01:
Ik lees in het topic op reddit dat de service fee voor het nieuwe NT fonds bij ING op 0.20% staat in het overzicht van gekochte aandelen.

[...]

Nou weet ik even niet wat Rabo vraagt, maar dat lijkt bij de ING dus iets omlaag te gaan?
Het verhaal van de service fee vind ik enigszins vaag aangezien die fee volgens mij onafhankelijk is van welke fondsen/aandelen je hebt.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:20
[...]...elk jaar 2% van mijn vermogen aftikken bij de belasting op geld waar ik al 49,5% belasting over betaald heb...
Je betaald belasting over de winst die je gemaakt hebt. Daar heb je nog niet eerder belasting over betaald hoor.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:20
peligro2k schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:56:
Ik lees veel berichten over de goedkopere NT's bij de ING. Als ik de website bekijk zie ik dat ze wel 0.24 service fee rekenen, ook in 2026. Dan komt Rabo toch nog goedkoper uit de bus?

Is er toevallig al een nieuw alternatief voor indexfondsenvergelijken.nl die hier duidelijkheid over kan geven?
deze toch: https://www.financieelona...indexfondsen-vergelijken/

Analoog komt weer helemaal terug

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:20
stefxx schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:25:
[...]

Je betaald belasting over de winst die je gemaakt hebt. Daar heb je nog niet eerder belasting over betaald hoor.
3 Duimpjes mar het klopt niet hoor wat je zegt. Je hebt een heffingsvrije voet van 57K, daarboven betaal je 36% belasting over het fictieve rendement van 5,88% (beleggingen). Onafhankelijk van winst of verlies. Dus bij een verliesportefuille betaal je dat ook.
Voorbeeld:
- Stel je totale belegde vermogen is 157.000
- Minus heffingsvrije voet blijft 100.000 over voor heffingen
- Fictief rendement: 5,88% van 100.000 is 5.880
- Dan wordt er 36% van 5.880 belasting geheven zijnde 2.116,80

Analoog komt weer helemaal terug

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:01
bert pit schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:18:
[...]
Dus bij een verliesportefuille betaal je dat ook.
Nee. Althans, dat is niet nodig.

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 18:41

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

[...]

Interessant, de servicekosten zouden daarmee gelijk moeten zijn aan ABN.

Wellicht kan @Mr FOB nog een keer een berekening maken.

March of the Eagles

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-02 16:57
Gegeven de nieuwe ING kosten: heeft iemand al een vergelijk gemaakt van elke maand nieuwe NT fondsen kopen versus de meest vergelijkbare ETF(s) van INGs top selectie?
Als ik me niet vergis betaal je nu transactiekosten voor NT en niet voor de top selectie ETF? maar zal de TER wellicht in het voordeel van NT zijn..

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Haodeyoude schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 08:44:
Gegeven de nieuwe ING kosten: heeft iemand al een vergelijk gemaakt van elke maand nieuwe NT fondsen kopen versus de meest vergelijkbare ETF(s) van INGs top selectie?
Als ik me niet vergis betaal je nu transactiekosten voor NT en niet voor de top selectie ETF? maar zal de TER wellicht in het voordeel van NT zijn..
Transactie kosten voor beleggingsfondsen zijn nog gewoon 0€

PSN

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58
En elke ETF heeft dividendlek wat je bij de TER op moet tellen. Zie ook https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ al moet die nog geupdate worden voor de lagere TER bij ING, het beeld is wel duidelijk dat je alleen met de allergoedkoopste ETF net onder NT kan komen en die zit niet in de kernselectie.

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57
Wat is jullie rendement, welke fondsen, en gaan jullie iets anders doen in 2026?

Ik ben geëindigd met 9,54% rendement met een portefeuille van ongeveer 87% WEBN 12% AVWS 1% IBKR (gratis aandelen ;)).

Volgend jaar verwacht ik niks te veranderen, ik ga mijn IBKR aandelen inruilen voor WEBN/AVWS zodra alle stukken vrij te verhandelen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdzNGOMIV72kgTRTE3txdYfq3zQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kt0jPVPqkIJfDqSWXKgAXa82.jpg?f=fotoalbum_large

WEBN & chill (@IBKR)

• The Third Man
Ik ben in het geheel niet bezig met rendement of wat anders doen, ik ben een passief belegger :?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

+6,1%. Stond in april nog op -7,9%, zie ik nu.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Verder valt er binnenkort nog een deposito vrij , tips :?

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 01-01-2026 11:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:20
Het meest actieve waar ik mee bezig ben is dat zo te zien nu alweer mijn automatische aankoop op de 31e is uitgevoerd maar mijn bank (/broker) het bedrag nog niet heeft afgeschreven. Dus het jaaroverzicht en vooringevulde aangifte zal wel weer "dubbel" zijn. De waarde van de aankoop zit in de beleggingen (want de 31e gekocht), maar het geldbedrag staat ook nog op de rekening met een vermelding dat het nog afgeschreven moet worden.

Dus over 1,5 jaar (aangifte 2026) moet ik weer een correctie doen en het aankoopbedrag van de rekening af trekken. (Alhoewel ik het natuurlijk liever van de portefeuille waarde af haal O-) ).

• DeadKennedy
The Third Man schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:06:
Ik ben in het geheel niet bezig met rendement of wat anders doen, ik ben een passief belegger :?
Ik beleg passief met rendement als doel. Voor mij best belangrijk. En er verandert nogal eens wat qua product aanbod waardoor ik veranderingen overweeg (zoals AVWS). Niet zo gek toch?

En jeetje, zo sla je wel veel discussie/overleg dood zeg.

[ Voor 7% gewijzigd door DeadKennedy op 01-01-2026 11:35 ]

WEBN & chill (@IBKR)

• Radiodurans
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8wggvwKMbYhkK1nBGpI6HZmxWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SK63sOQCxtsntxv9d7GRXe3.jpg?f=fotoalbum_large

57% AVWC 34% AVWS 9% AVEM.

Overigens heb ik uit frustratie over de wanpraktijken van m’n autoleningboer een greep uit de AVWC gedaan om de auto af te betalen. Hierdoor is de verhouding een beetje zoek maar is wel weer meer cash flow ontstaan om in te leggen in AVWC dit jaar >:) Als nu even snel de AI bubbel barst dan kan ik met terugwerkende kracht deze beslissing rationaliseren O-)

M’n edelmetalen hebben het wel lekker gedaan dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghF-NitFH2UzQW5HCscoR3rs22g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bsMgyiu0o0EeCTnZgNY6csft.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Radiodurans op 01-01-2026 11:54 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• The Third Man
DeadKennedy schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Ik beleg passief met rendement als doel. Voor mij best belangrijk. En er verandert nogal eens wat qua product aanbod waardoor ik veranderingen overweeg (zoals AVWS). Niet zo gek toch?
Ik beleg voor de maximale risico-rendementsverhouding, niet slechts rendement. Dat laatste is voor mij performance chasing en naar grafiekjes kijken en afwegen om bij te sturen, precies waar jij nu naar vraagt.

Ook een passief factorbelegger zou AVWS kiezen vanwege de strategie die dat inhoudt, niet omdat dat X% rendement haalt bij de ander. Dus ja, wel wat gek in mijn optiek om dat rendementgeoriënteerd te bespreken. Om maar niet te spreken over de inherente recency bias bij een jaarrendement.
En jeetje, zo sla je wel veel discussie/overleg dood zeg.
Dat maak jij ervan, om het vervolgens mij in de schoenen te schuiven. Ik uit slechts mijn verwarring.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 01-01-2026 12:00 ]

• Wolly
  • Niet online
Ik wil even iedereen bedanken die constant predikt “het is voor de lange termijn”. Zag vorig jaar wat posts van mensen die hun portefeuille gingen omgooien naar minder US of zelfs tijdelijk uitstapten. Uiteindelijk heb ik door niets te doen een mooi rendement gepakt, al zag het er rond maart/april wat somberder uit :+

Dit soort ervaringen met flinke dalingen en blijven zitten helpen zeker voor de juiste mindset.

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-01 07:43
Ik heb mijn persoonlijke beleggingen op vwce/webn zitten bij ibkr, en onze gezamenlijke op NT fondsen (80/10/10) via ABN.

Ik vraag mij echter af of het niet verstandig zou zijn om ook small caps (10% ofzo) te beleggen ivm vwce/webn, om de spreiding nog wat te verbeteren.

Wat zou jullie advies hierin zijn?

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:32
snip: houden we het gezellig?

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 04-01-2026 19:21 ]

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:46
snip: originele bericht verwijderd

Zoals ik het inschat is @The Third Man vrij duidelijk en helder over hoe hij aankijkt tegen passief belggen. Namelijk gewoon passief beleggen. Hij is niet te beroerd om bij tijd en wijle veel tijd te steken in inhoudelijke posts bezien vanuit zijn perspectief. (bijdrages die ik persoonlijk met veel interesse lees en zeer waardeer)

Daar kan je het mee eens of oneens zijn, maar “let’s agree to disagree”

Passief beleggen is gewoon passief beleggen, daar moet je juist niet te veel mee bezig zijn, Eigenlijk verbaast het mij ook dat dit topic zo actief is… ;)

[ Voor 20% gewijzigd door We Are Borg op 04-01-2026 19:21 ]

Eric, Signing off !!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:10

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Eric H schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:28:
[...]

Passief beleggen is gewoon passief beleggen, daar moet je juist niet te veel mee bezig zijn, Eigenlijk verbaast het mij ook dat dit topic zo actief is… ;)
Ik heb voordat ik begon dit topic al een tijdje gevolgt/gelezen, maar ik denk dat er een inherent verschil zit tussen passief beleggen, en vragen hebben OVER passief beleggen. Dat iemand vragen heeft waarom niet dit of dit, of waarom op deze manier. WIl niet zeggen dat er direct een volledige strategie van beleggen omgooien is, ik denk dat de kern van dit topic nog steeds "buy en hold" moet zijn dat is passief beleggen met indexfondsen in zijn kern voor mij.

Simpel voorbeeld, ik heb (net zoals de meeste hier) ook een buy en hold strategie, dat wil zeggen na mijn aankoop verkoop ik zit niet meer ( alhoewel mijn start lastig was door een beginners fout te maken ben ik daar zonder schade mee weg gekomen ). Nu zit alles in WEBN ( 95% ), met een vleugje VUAA ( 5% ) maar toch ben ik mijn aan het orienteren of ik ook nog een stukje Small caps erbij moet doen voor de spreiding.

Maakt dat dit topic actiever ? Ja, maakt dat de kern en gedachte anders ? Nee dat niet, van mij mag dit topic aanzienlijk meer actief zijn met informatie zolang de essentie maar buy en hold is, zodra je gaat beginnen met inspelen op de markt of gaan verkopen en kopen op basis van resultaten ben je niet meer met die kern bezig dan ben je gewoon aan het speculeren en moet je wat mij betreft richting het andere topic.

[ Voor 7% gewijzigd door ShadowBumble op 01-01-2026 12:44 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• The Third Man
TweakGP schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:13:
[...]

dat jij er nu even niet naar kijkt maakt het niet irrelevant voor de meesten.
Waarom lees en post je hier dan?
Vanwege de discussies die over andere zaken gaan dan rendementsreflectie en soortgelijke reactieve zaken, en dat is naar mijn idee meer dan 95% van de posts. Dat het relevant voor sommigen kan zijn (‘de meesten’ zou ik wel eens daadwerkelijke statistiek voor willen zien) maakt het niet automatisch vrij van tegengas als de insteek van het topic passief beleggen pretendeert te zijn.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:29
[...]

Hou toch op met die prietpraat….. dat jij er nu even niet naar kijkt maakt het niet irrelevant voor de meesten.
Waarom lees en post je hier dan?
Maar wat wil je dan bespreken? Je hebt helemaal niets aan het rendement zolang je je portefeuille niet verkoopt. Daarnaast is het letterlijk appels met peren vergelijken onderling, omdat er allerlei factoren meespelen die persoonsgebonden zijn terwijl de uitkomst vastligt dat je het gemiddelde rendement van de (totale wereld) markt mag verwachten.

Om mijn punt nog even kracht bij te zetten, mijn VWCE portefeuille ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0h1MWda9Lwv_5yJuunhMfRMC2XM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIaFRy0ThCOVDnX6jaA2l8kJ.jpg?f=fotoalbum_large

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ik maak gebruik van een mixfonds. Ik heb een streefbedrag. Wanneer de waarde onder een bepaalde ondergrens komt koop ik bij. Komt het boven een bepaalde bovengrens dan verkoop ik. Beide om weer op het streefbedrag te komen. Het streefbedrag is een kleine fractie van mijn vermogen. Winst door goedkoop te kopen en duur te verkopen is leuk. Misschien dat ik later naar een hoger streefbedrag ga.

Volgens mij is dit niet actief beleggen. Ik houd mij niet bezig met de inhoud van het fonds. En ik handel misschien 6 keer per jaar.

Maar of het passief is waag ik ook te betwijfelen.

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:54
Hier ben ik uiteindelijk op +7,6% uit gekomen met NT fondsen. April 2025 kende een uiteindelijke 'piek' van -9,9%, al heb ik ook -16% gezien toen ik een keertje keek.

Ik hoop dat 2026 wat rustiger wordt en dat de beleggingen weer mooi kunnen groeien.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Miki
W1ck1e schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:04:
Ik maak gebruik van een mixfonds. Ik heb een streefbedrag. Wanneer de waarde onder een bepaalde ondergrens komt koop ik bij. Komt het boven een bepaalde bovengrens dan verkoop ik. Beide om weer op het streefbedrag te komen. Het streefbedrag is een kleine fractie van mijn vermogen. Winst door goedkoop te kopen en duur te verkopen is leuk. Misschien dat ik later naar een hoger streefbedrag ga.

Volgens mij is dit niet actief beleggen. Ik houd mij niet bezig met de inhoud van het fonds. En ik handel misschien 6 keer per jaar.

Mja het woord “afromen” is het eerste wat in mij opkomt. Het is alleen lastig om hier verder over te discussiëren aangezien je naast een bijzondere eigen strategie ook al eigen labels op passief en actief beleggen hebt geplakt net zo goed als ik dat zelf ook doe. Ik richt me specifiek op vermogen opbouwen door dit zo passief mogelijk te doen en er vooral niet mee bezig te zijn. Rooms orthodox, een echte Boglehead ;)

Dat jij 6x verkoopt betekent voor mijn strategie dat je 6x een fout hebt gemaakt. Maar dat kun je net zo goed ook van mij vinden door volledig passief te zijn aangezien jij ook een bewuste keuze hebt gemaakt voor je strategie.

• W1ck1e
  • Nu online
Miki schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Mja het woord “afromen” is het eerste wat in mij opkomt. Het is alleen lastig om hier verder over te discussiëren aangezien je naast een bijzondere eigen strategie ook al eigen labels op passief en actief beleggen hebt geplakt net zo goed als ik dat zelf ook doe. Ik richt me specifiek op vermogen opbouwen door dit zo passief mogelijk te doen en er vooral niet mee bezig te zijn. Rooms orthodox, een echte Boglehead ;)

Dat jij 6x verkoopt betekent voor mijn strategie dat je 6x een fout hebt gemaakt. Maar dat kun je net zo goed ook van mij vinden door volledig passief te zijn aangezien jij ook een bewuste keuze hebt gemaakt voor je strategie.
6 handelingen zijn aan en verkopen. Ik vraag mij dus af of mijn handelwijze actief of passief is. Wat daar het antwoord op is doet mij niet stoppen met mijn strategie.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 01-01-2026 13:36 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05:57
[...]

Hou toch op met die prietpraat….. dat jij er nu even niet naar kijkt maakt het niet irrelevant voor de meesten.
Volgens mij zegt hij ook niet dat dit voor iedereen irrelevant zou zijn. Maar geeft hij alleen weer hoe hij ernaar kijkt. En hij is niet de enige. Ik negeer al die posts met 'jaaroverzichten' ook, omdat het mij totaal niet boeit. Maar dat is blijkbaar iets wat niet gezegd mag worden?

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05:56
DeadKennedy schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:00:
Wat is jullie rendement, welke fondsen, en gaan jullie iets anders doen in 2026?

Ik ben geëindigd met 9,54% rendement met een portefeuille van ongeveer 87% WEBN 12% AVWS 1% IBKR (gratis aandelen ;)).

Volgend jaar verwacht ik niks te veranderen, ik ga mijn IBKR aandelen inruilen voor WEBN/AVWS zodra alle stukken vrij te verhandelen zijn.

[Afbeelding]
S&P 500 (i500) @ IBKR. Misschien ooit 100% VTI via de optieroute, maar zelfs met een handleiding vind ik dat te ingewikkeld.

Waarom de IBKR aandelen inruilen? Als ik /EuropeFire lees is het gewoon de beste broker voor heel europa. Ik zie dat niet snel veranderen en zou het gewoon laten staan.

Wat ik dit jaar (vandaag) ga doen is mijn ABN Amro rekening opzeggen en Revolut gebruiken als mijn hoofdrekening. Dit scheelt mij 51,60 op jaarbasis.

[ Voor 7% gewijzigd door NMMNG op 01-01-2026 14:37 ]

i500 & chill (@IBKR)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Miki schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:01:
[...]
Om mijn punt nog even kracht bij te zetten, mijn VWCE portefeuille ;)
[Afbeelding]
De +17% is in dollars, dus in euro sta je gewoon op de standaard +7%? :)

PSN

• Miki
YakuzA schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:39:
[...]

De +17% is in dollars, dus in euro sta je gewoon op de standaard +7%? :)
Nee, gewoon keiharde euro’s :)

Maar om het even in perspectief te plaatsen, ik heb mijn NT portefeuille bij ING eind april verkocht en àlles aangekocht voor VWCE bij IBKR. Als de beurs dan weer hersteld krijg je dit soort rare cijfers. Feitelijk moet ik de daling van mijn NT portefeuille verrekenen voor een eerlijk beeld.

Maar goed, dit dus waarom het zo kansloos is om rendementen te posten. Het zegt niets zonder persoonlijke situatie mee te wegen :)

• Radiodurans
Miki schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:04:
Maar goed, dit dus waarom het zo kansloos is om rendementen te posten. Het zegt niets zonder persoonlijke situatie mee te wegen :)
Dat is toch prima als je dat er bij zet? Dan kan het leerzaam zijn om te zien wat bepaalde acties voor invloed hebben.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• DeadKennedy
NMMNG schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:34:
[...]

Waarom de IBKR aandelen inruilen? Als ik /EuropeFire lees is het gewoon de beste broker voor heel europa. Ik zie dat niet snel veranderen en zou het gewoon laten staan.
Omdat dit niet past binnen mijn (/ de passieve) beleggings strategie. Ik wil niet speculeren op de koers van een enkel bedrijf.

WEBN & chill (@IBKR)

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:19
snip, zie topicwarning slowchat

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 04-01-2026 19:22 ]

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-02 19:28

GG85

.......

Hier toch een mooie 12,94% rendement het afgelopen jaar.

70% WEBN,
15% Nasdaq 100
15% Semiconductors

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58
De passieve fondsen hebben afgelopen jaar een mooi rendement gegeven.
De afgelopen dagen wat geknutseld om de bijkoopstrategie te laten berekenen ipv handmatig te benaderen.

Ik heb al vrij lang de volgende verdeling die ik nastreef:
code:
1
2
3
4
5
6
50.0%   Amerika
31.0%   Europa
 8.0%   Azie ontwikkeld
11.0%   Azie emerging
90.0%   Largecap
10.0%   Emerging

Hier is wegingsreductie van mag7 aan toegevoegd recentelijk. Dit leidt tot het huidige doel van:
code:
1
2
3
4
5
6
50.0% Amerika
30.0% Europa
20.0% Azie
90.0% Largecap
10.0% Emerging
min  Top10 (=beschikbare info om gewicht van megacaps te drukken)

Hiervoor was ik op een set van fondsen uitgekomen met VWRL, IEMA, TSWE, NTSmallcap, NTEurope, Cardano met na aanleiding van dit topic de intentie om XMGU daar aan toe te voegen.

Extra beperkingen die ik toepas zijn max 30% in een fonds of issuer. Posities worden verdeeld over verschillende brokers.

In de praktijk heb ik nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
%              VWRL   IEMA   TSWE  NTSmallcap  NTEurope  Cardano   XMGU  Allocation
mix           10.00   5.90  40.80        9.70     13.30    20.20   0.00         
Europa        14.40   2.70  35.40       15.10     97.20    15.60   1.00       33.59
Amerika       66.80   8.00  40.20       64.80      2.30    76.10  98.70       45.52
Azie          19.00  89.40  24.40       20.10      0.50     8.30   0.40       20.82
Emerging       8.60  66.20   0.30        1.60      0.10     0.30   0.80        5.12
Largecap     100.00 100.00 100.00        0.00    100.00   100.00 100.00       90.20
Top10         25.00  34.00   7.00        3.00     21.00    29.00   8.00       16.30

De fondscijfers komen van Morningstar Portfolio info met wat eenvoudig optellen. Largecap / smallcap door gewoon alles op 100% te zetten muv smallcapfonds op 0%.

Voor nieuwe inleg speelde ik vaak een beetje met een sheet om de fondsen te bepalen. Hieronder de geautomatiseerde versie hiervan.

Gooi je bovenstaande door een optimalisatie algoritme met bv Python scipy.optimize met bounds en constraints dan krijg je:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
%              VWRL   IEMA   TSWE  NTSmallcap  NTEurope  Cardano   XMGU  Allocation
mix            6.10  13.14  20.76        9.92     20.08     0.00  30.00      
Europa        14.40   2.70  35.40       15.10     97.20    15.60   1.00       29.90
Amerika       66.80   8.00  40.20       64.80      2.30    76.10  98.70       49.97
Azie          19.00  89.40  24.40       20.10      0.50     8.30   0.40       20.19
Emerging       8.60  66.20   0.30        1.60      0.10     0.30   0.80        9.70
Largecap     100.00 100.00 100.00        0.00    100.00   100.00 100.00       90.08
Top10         25.00  34.00   7.00        3.00     21.00    29.00   8.00       14.36

Aangezien ik primair herbalanseer door te kopen en verkopen vermijd, wordt het model uitgebreid met beperkingen om extra inleg te verdelen:
• 30% limiet wordt maximum van 30% en absolute huidige niveau
• minimum van mix wordt bepaald door absolute huidige niveau

Toegepast op een extra inleg van ca 4.4% van de huidige portfoliowaarde, wordt de mix en allocatie dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
mix            9.57   6.31  39.06        9.29     12.73    19.34   3.69       
Europa        14.40   2.70  35.40       15.10     97.20    15.60   1.00       32.21
Amerika       66.80   8.00  40.20       64.80      2.30    76.10  98.70       47.27
Azie          19.00  89.40  24.40       20.10      0.50     8.30   0.40       20.54
Emerging       8.60  66.20   0.30        1.60      0.10     0.30   0.80        5.37
Largecap     100.00 100.00 100.00        0.00    100.00   100.00 100.00       90.71
Top10         25.00  34.00   7.00        3.00     21.00    29.00   8.00       16.13

En dan de verdeling voor het bijkopen:
code:
1
2
3
4
%           VWRL  IEMA  TSWE  NTSmallcap  NTEurope  Cardano  XMGU
mix huidig 10.00  5.90 40.80        9.70     13.30    20.20  0.00
bijkopen    0.00 15.24  0.00        0.00      0.00     0.00 84.76
mix nieuw   9.57  6.31 39.06        9.29     12.73    19.34  3.69

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:03
Rukapul schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 00:04:
De passieve fondsen hebben afgelopen jaar een mooi rendement gegeven.
De afgelopen dagen wat geknutseld om de bijkoopstrategie te laten berekenen ipv handmatig te benaderen.

Ik heb al vrij lang de volgende verdeling die ik nastreef:
code:
1
2
3
4
5
6
50.0%   Amerika
31.0%   Europa
 8.0%   Azie ontwikkeld
11.0%   Azie emerging
90.0%   Largecap
10.0%   Emerging

Hier is wegingsreductie van mag7 aan toegevoegd recentelijk. Dit leidt tot het huidige doel van:
code:
1
2
3
4
5
6
50.0% Amerika
30.0% Europa
20.0% Azie
90.0% Largecap
10.0% Emerging
min  Top10 (=beschikbare info om gewicht van megacaps te drukken)

Hiervoor was ik op een set van fondsen uitgekomen met VWRL, IEMA, TSWE, NTSmallcap, NTEurope, Cardano met na aanleiding van dit topic de intentie om XMGU daar aan toe te voegen.

Extra beperkingen die ik toepas zijn max 30% in een fonds of issuer. Posities worden verdeeld over verschillende brokers.

In de praktijk heb ik nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
mix           10.00   5.90  40.80        9.70     13.30    20.20   0.00         
Europa        14.40   2.70  35.40       15.10     97.20    15.60   1.00       33.59
Amerika       66.80   8.00  40.20       64.80      2.30    76.10  98.70       45.52
Azie          19.00  89.40  24.40       20.10      0.50     8.30   0.40       20.82
Emerging       8.60  66.20   0.30        1.60      0.10     0.30   0.80        5.12
Largecap     100.00 100.00 100.00        0.00    100.00   100.00 100.00       90.20
Top10         25.00  34.00   7.00        3.00     21.00    29.00   8.00       16.30

De fondscijfers komen van Morningstar Portfolio info met wat eenvoudig optellen. Largecap / smallcap door gewoon alles op 100% te zetten muv smallcapfonds op 0%.

Voor nieuwe inleg speelde ik vaak een beetje met een sheet om de fondsen te bepalen. Hieronder de geautomatiseerde versie hiervan.

Gooi je bovenstaande door een optimalisatie algoritme met bv Python scipy.optimize met bounds en constraints dan krijg je:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
mix            6.10  13.14  20.76        9.92     20.08     0.00  30.00      
Europa        14.40   2.70  35.40       15.10     97.20    15.60   1.00       29.90
Amerika       66.80   8.00  40.20       64.80      2.30    76.10  98.70       49.97
Azie          19.00  89.40  24.40       20.10      0.50     8.30   0.40       20.19
Emerging       8.60  66.20   0.30        1.60      0.10     0.30   0.80        9.70
Largecap     100.00 100.00 100.00        0.00    100.00   100.00 100.00       90.08
Top10         25.00  34.00   7.00        3.00     21.00    29.00   8.00       14.36

Aangezien ik primair herbalanseer door te kopen en verkopen vermijd, wordt het model uitgebreid met beperkingen om extra inleg te verdelen:
• 30% limiet wordt maximum van 30% en absolute huidige niveau
• minimum van mix wordt bepaald door absolute huidige niveau

Toegepast op een extra inleg van ca 4.4% van de huidige portfoliowaarde, wordt de mix en allocatie dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
mix            9.57   6.31  39.06        9.29     12.73    19.34   3.69       
Europa        14.40   2.70  35.40       15.10     97.20    15.60   1.00       32.21
Amerika       66.80   8.00  40.20       64.80      2.30    76.10  98.70       47.27
Azie          19.00  89.40  24.40       20.10      0.50     8.30   0.40       20.54
Emerging       8.60  66.20   0.30        1.60      0.10     0.30   0.80        5.37
Largecap     100.00 100.00 100.00        0.00    100.00   100.00 100.00       90.71
Top10         25.00  34.00   7.00        3.00     21.00    29.00   8.00       16.13

En dan de verdeling voor het bijkopen:
code:
1
2
3
4
%           VWRL  IEMA  TSWE  NTSmallcap  NTEurope  Cardano  XMGU
mix huidig 10.00  5.90 40.80        9.70     13.30    20.20  0.00
bijkopen    0.00 15.24  0.00        0.00      0.00     0.00 84.76
mix nieuw   9.57  6.31 39.06        9.29     12.73    19.34  3.69

Interessante aanpak!

Vraag: gebruik je het woord 'emerging' zowel voor emerging landen als emerging bedrijven? Zijn die laatste dan small/mid cap bedrijven?

• rolandmegens
  • Laatst online: 18-01 07:43
rolandmegens schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:04:
Ik heb mijn persoonlijke beleggingen op vwce/webn zitten bij ibkr, en onze gezamenlijke op NT fondsen (80/10/10) via ABN.

Ik vraag mij echter af of het niet verstandig zou zijn om ook small caps (10% ofzo) te beleggen ivm vwce/webn, om de spreiding nog wat te verbeteren.

Zou het dan prima zijn om het webn/vwce te laten, of is small caps erbij combineren toch slimmer?

• The Third Man
rolandmegens schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:45:
[...]

Zou het dan prima zijn om het webn/vwce te laten, of is small caps erbij combineren toch slimmer?
Er is geen gouden regel wat slim is en wat niet. Enerzijds nemen mensen vaak small caps erbij omdat ze markt zo goed mogelijk willen afdekken, dit is waarom bijvoorbeeld alles-in-1 fondsbeheerders als Meesman en BND het meenemen. Anderzijds is small cap een apart verhaal omdat er een andere achtergrond speelt bij de betreffende bedrijven. Er zijn bijvoorbeeld minder strikte regels rond controle zoals hun boekhouding laten auditen, inspraak vanuit de raad van commissarissen e.d. en de aandeelhoudersvergaderingen. Er is daarom meer 'ruis' in dat deel van de markt, terwijl midcap en groter een 'vast stramien' van bedrijfsvoering moeten vertonen. Samen met de kostenfactor (meer kleine bedrijven = meer overhead) is waarom veel losstaande all-world fondsen zoals VWCE en WEBN het niet meenemen (er is slechts een veel kleinere groep alles-in-1 ETF's zoals SPYI).

Lang verhaal kort: beiden zijn prima en dus je moet voor jezelf bepalen wat jij zwaarder vindt wegen.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:04
Ik probeer weer VTI/VXUS aan te kopen via opties. Echter zie ik enkel de chain van 16-jan-2026 terwijl er ook weekly opties zouden moeten zijn met sluitingsdatum 2-jan-2026. Iemand enig idee? Voor bijvoorbeeld SPY zie ik de weeklies wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RIfUzPNX4YmlDYTKxL7-AkQhfg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EClNBotvqYUhk0qRitlCkZ35.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTbtc_0Ly0Vjn21A4FH5lBe3eoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XPdPaRbjUbV6VSYE0ub2O2d6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Janpietertje89 op 02-01-2026 09:12 ]

• Miki
rolandmegens schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:45:
[...]

Die 10% verschil gaat niet heel veel invloed hebben op je totale portefeuille dus weeg het ook af of het uitkan met eventuele transactiekosten bij je broker. Zelf heb ik gekozen om het niet te doen, de actuele top10 heeft veel meer invloed dan dat laatste plukje in je portefeuille.

• Rukapul
helloitsme schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 05:57:
[...]

Interessante aanpak!

Vraag: gebruik je het woord 'emerging' zowel voor emerging landen als emerging bedrijven? Zijn die laatste dan small/mid cap bedrijven?
Landen. Ik pak de volgende Morningstar regio's samen als Emerging: Emerging Europa, Latijns Amerika, Afrika / MO, Azië - Emerging.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:28

Qwerty-273

Meukposter

Rukapul schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:49:
Landen. Ik pak de volgende Morningstar regio's samen als Emerging: Emerging Europa, Latijns Amerika, Afrika / MO, Azië - Emerging.
Hoe ga je om met landen die net tussen de scheidslijnen balanceren. Als voorbeeld Polen (de andere is Zuid-Korea) waar MSCI het land kwalificeert als emerging en FTSE er een label developed aan hangt. Morningstar noemt Polen in het lijstje van Europe Emerging maar het is onderdeel van hun Morningstar Developed Markets Europe-index.

Nu is het aandeel van de Poolse markt als je kijkt naar de marktkapitalisatie van de wereld wel miniatuur en heeft het praktisch gezien weinig invloed op jouw portfolio onafhankelijk aan welke kant van de lijn je ze neerzet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-02 14:54

sanook

_/-\o_

Als je verkoopt waar verplaats je die winst dan heen? Naar iets wat beter rendeert of gebruik je dat geld gewoon?

• W1ck1e
  • Nu online
sanook schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Als je verkoopt waar verplaats je die winst dan heen? Naar iets wat beter rendeert of gebruik je dat geld gewoon?
Gaat gewoon naar spaargeld. En als ik wil bijkopen (wanneer ik weer beneden de ondergrens zit) dan komt het ook weer van spaargeld.
Het gaat om relatief kleine bedragen, dus mijn handelen is volgens mij niet van invloed op de koers. En als mijn strategie voordelig voor mij uitpakt ga ik wellicht naar een hoger streefbedrag in de hoop dat ik dan meer winst kan maken. Maar ook dan zal volgens mij mijn handelen niet van invloed zijn op de koers.

• The Third Man

W1ck1e schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:34:
[...]

6 handelingen zijn aan en verkopen. Ik vraag mij dus af of mijn handelwijze actief of passief is. Wat daar het antwoord op is doet mij niet stoppen met mijn strategie.
Als ik je goed begrijp is het algorithmisch, niet omdat je een gevoel hebt dat iets wel 'erg duur is' of 'te erg naar dit land leunt' of 'wel kansen biedt' of andere subjectieve inschattingen met een voorspellende insteek. Of anders gezegd: als het fonds dit voor jou zou doen, zou je het dan wel volledig loslaten? Dat geeft denk ik het antwoord hoe je het kan classificeren.

Wel zet ik m'n vraagtekens bij het nut van afromen, want omdat de index gemiddeld stijgt, ben je steeds meer aan het uitstappen als je streefgetal niet meebeweegt. Je profiteert dus niet van het compounding effect dat het groeiende fonds weer de daarop volgende groei meemaakt. Je bent eigenlijk een bonzai-boompje aan het kweken, of misschien wel iets groter maar nog steeds maatje achtertuin die je snoeit voor zon en de buren. Dat geeft ook oogst, maar lang niet zoveel als een boom in het bosbouw-perceel.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 02-01-2026 11:53 ]

• W1ck1e
  • Nu online
The Third Man schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:49:

Als ik je goed begrijp is het algorithmisch, niet omdat je een gevoel hebt dat iets wel 'erg duur is' of 'te erg naar dit land leunt' of 'wel kansen biedt' of andere subjectieve inschattingen met een voorspellende insteek. Of anders gezegd: als het fonds dit voor jou zou doen, zou je het dan wel volledig loslaten? Dat geeft denk ik het antwoord hoe je het kan classificeren.

Wel zet ik m'n vraagtekens bij het nut van afromen, want omdat de index gemiddeld stijgt, ben je steeds meer aan het uitstappen als je streefgetal niet meebeweegt. Je profiteert dus niet van het compounding effect dat het groeiende fonds weer de daarop volgende groei meemaakt. Je bent eigenlijk een bonzai-boompje aan het kweken. Dat geeft ook oogst, maar lang niet zoveel als een boom in het bosbouw-perceel.
Ik wil het beetje zelf doen, dus volledig aan het fonds overlaten is niet echt een optie.
Als je het afromen benoemt vergeet dan niet het bijkopen ook te noemen. Ik koop dus goedkoop bij als de koers laag staat. Hopelijjk niet op een moment dat het snel nog verder daalt. Ik heb inderdaad geen compounding effect. Het is meer het marktplaats idee dat ik goedkoper inkoop dan verkoop.
Met mijn strategie hoef ik niet echt na te denken over een exit strategie.

Heb ik genoeg kennis en begrip om dit aan anderen te adviseren ?. Neen.
Doe ik het zelf wel ? Ja.

btw: mijn bonsai boompjes die ik het verleden heb gehad deden het minder goed.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 02-01-2026 12:03 ]

• The Third Man
W1ck1e schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:00:
[...]

Ik wil het beetje zelf doen, dus volledig aan het fonds overlaten is niet echt een optie.
Als je het afromen benoemt vergeet dan niet het bijkopen ook te noemen. Ik koop dus goedkoop bij als de koers laag staat. Hopelijjk niet op een moment dat het snel nog verder daalt. Ik heb inderdaad geen compounding effect. Het is meer het marktplaats idee dat ik goedkoper inkoop dan verkoop.
Ik noem het niet afromen om specifiek het verkoopmoment, maar omdat je met je strategie effectief de inherente groei van een marktindex aan het afromen bent. Dat is je winst. Net als dat je gemiddeld winst maakt op de groei van een boom (en landbouw\* in het algemeen), niks mis mee op zichzelf.

Mijn punt daarbij is dat omdat je geen compounding hebt, je een component van de langetermijngroei misloopt die je gemiddeld lager dan de 7% van de wereldindex uit laat komen (omdat die 7% compounding wel meerekent). Dat is ook gewoon zonde. Ook niet per se iets mis mee, maar ik zou er wel over nadenken of er niet iets anders bestaat wat je die handmatige kant biedt maar ook je minimaal aan rendement kost (want dat zijn nu eigenlijk je lopende kosten voor het hebben van die luxe of dat plezier, hoe je het noemt).

edit: Het is met gemak zelfs een factor 50 (!) groter dan de 0,05% TER besparing bij de NT-fondsen bij ING waar we hier hele discussies over hebben of we 'al' moeten overstappen of wachten tot ING het gaat aanbieden of zelf gaat doen. Dat je afroomstrategie dan nog steeds beter werkt dan een bonsaiboom laat onverlet dat het wel een erg dure hobby is vergeleken met een set&forget strategie.

[ Voor 30% gewijzigd door The Third Man op 02-01-2026 12:37 ]

• Rukapul
Qwerty-273 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Hoe ga je om met landen die net tussen de scheidslijnen balanceren. Als voorbeeld Polen (de andere is Zuid-Korea) waar MSCI het land kwalificeert als emerging en FTSE er een label developed aan hangt. Morningstar noemt Polen in het lijstje van Europe Emerging maar het is onderdeel van hun Morningstar Developed Markets Europe-index.

Nu is het aandeel van de Poolse markt als je kijkt naar de marktkapitalisatie van de wereld wel miniatuur en heeft het praktisch gezien weinig invloed op jouw portfolio onafhankelijk aan welke kant van de lijn je ze neerzet.
Dat laatste. Ik werk gewoon met de eenvoudig beschikbare data en accepteer dat niet alles precies is gedefinieerd.

Net als dat ik Afrika en Oceanië gewoon ergens bijveeg.

• Miki
W1ck1e schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:00:
[...]

Heb ik genoeg kennis en begrip om dit aan anderen te adviseren ?. Neen.
Doe ik het zelf wel ? Ja.

btw: mijn bonsai boompjes die ik het verleden heb gehad deden het minder goed.
Maar wat is dan laag bijkopen en hoog verkopen in jouw optiek en welke meetlat houdt je dan aan? Buy the dip is leuk maar koersen zijn niet consistent en ontwikkelen zich naar marktkapitalisatie. In 2019 kon je de ETF VWRL kopen voor rond de €70, nu is datzelfde aandeel €142 waard. Verschuif je dan steeds de meetlat, indexeer je jezelf?
Verder mis je zoals hier boven ook al is aangegeven het hefboom effect naarmate je portefeuille steeds groter wordt ook meer effect sorteert.

• W1ck1e
  • Nu online
The Third Man schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:13:
[...]
...
Mijn punt daarbij is dat omdat je geen compounding hebt, je een component van de langetermijngroei misloopt die je gemiddeld lager dan de 7% van de wereldindex uit laat komen (omdat die 7% compounding wel meerekent). Dat is ook gewoon zonde. ..
Mijn handelen zit in een excel sheet. Met een aantal kolommen ernaast waarbij ik doe alsof het op een spaarrekening staat. Sinds dat ik vorig jaar april begonnen ben (en in een kleine periode ben gestegen naar mijn streefbedrag) zou ik een spaarrekening met rente van meer dan 20% moeten hebben gehad om mijn huidige winst op mijn fonds te evenaren.
het is mij nu wel duidelijk dat mijn handelen niet als passief te zien is, al is het maar vanwege de korte termijn.

• W1ck1e
  • Nu online
Miki schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:31:
[...]

Maar wat is dan laag bijkopen en hoog verkopen in jouw optiek en welke meetlat houd je dan aan? Buy the dip is leuk maar koersen zijn niet consistent en ontwikkelen zich naar marktkapitalisatie. ...
Mijn marge is 3,33% beneden en boven mijn streefbedrag. Het is een mixfonds. Ik ga niet over de samenstelling.

[ Voor 33% gewijzigd door W1ck1e op 02-01-2026 12:36 ]

• The Third Man
W1ck1e schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Mijn handelen zit in een excel sheet. Met een aantal kolommen ernaast waarbij ik doe alsof het op een spaarrekening staat. Sinds dat ik vorig jaar april begonnen ben (en in een kleine periode ben gestegen naar mijn streefbedrag) zou ik een spaarrekening met rente van meer dan 20% moeten hebben gehad om mijn huidige winst op mijn fonds te evenaren.
het is mij nu wel duidelijk dat mijn handelen niet als passief te zien is, al is het maar vanwege de korte termijn.
Wat heeft sparen ermee te maken? We hebben het hier toch over de winst ten opzichte van de set&forget die de meeste hier toepassen? Het is natuurlijk kinderspel om meer winst met beleggen te draaien dan met sparen dus dan is snel elke strategie een 'succesvol'. Ik heb het over de prestaties onderling, want dat geeft aan of het een zinvolle manier van beleggen is. Het feit dat je niet op die manier vergelijkt maar met sparen maakt het een beetje een self-fulfilling prophecy (altijd succes). Een degelijke analyse is altijd om te checken of je er zelf niet gewoon naast zit, juist omdat confirmation bias altijd op de loer ligt. Appel-peer vergelijken met sparen werkt confirmation bias juist in de hand.

Om even het in context te plaatsen: Een VWCE had van 1 april tot 1 januari 13,86%. Echter was er wat handig getimed en op 7 april ingestapt, dan was het een whopping 29,12% geweest. Dus dat laat al zien dat jouw succes niks anders is dan de relatieve groei van de index, en die had je ook gewoon gehaald met niks doen. Nog los van recency bias dat een resultaat van een jaar niet zo veel zegt, in een bull market is iedereen succesvol.

Maar daarmee dus onverlet latend, dat compounding daar nog eens bovenop komt. Dat maakt het zoveel winstgevender over de lange termijn. Om in de landbouw-analogie te blijven: het is nu net alsof je het oogsten als boer ziet als veel winstgevender dan sparen. Dat is het ook. Maar met alleen op je oogst teren wordt je niet zo rijk als dat je jaar na jaar, je winst investeert in je argrarisch bedrijf en uiteindelijk je bedrijf verkoopt, wat je meer winst oplevert dan de individuele oogsten bij elkaar opgeteld (en inflatie-gecorrigeerd). Die extra winst is de compounding.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 02-01-2026 12:49 ]

• W1ck1e
  • Nu online
The Third Man schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:47:
[...]
Wat heeft sparen ermee te maken? ...
Niets, maar omdat ik voornamelijk spaar vergelijk ik mijn rendement met dat van een spaarrekening.

• Mr FOB
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-02 13:57
XWB schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:46:
[...]

Interessant, de servicekosten zouden daarmee gelijk moeten zijn aan ABN.

Wellicht kan @Mr FOB nog een keer een berekening maken.
Done: https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/

Mijn FO blog: financieelonafhankelijkblog.nl

• Wolly
  • Niet online
_/-\o_

Alleen onder "Bank- of brokerkosten" mist de ING nog in de tabel.

• Mr FOB
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:27:
[...]

_/-\o_

Alleen onder "Bank- of brokerkosten" mist de ING nog in de tabel.
Toegevoegd

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:57

[...]

Hmm interessant. Ik zie op reddit ook hoop verwarring omdat men het oude fonds niet meer gekocht kan worden. Ik heb daar echter nog wel een lopende order voor.

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:11:
Ik probeer weer VTI/VXUS aan te kopen via opties. Echter zie ik enkel de chain van 16-jan-2026 terwijl er ook weekly opties zouden moeten zijn met sluitingsdatum 2-jan-2026. Iemand enig idee? Voor bijvoorbeeld SPY zie ik de weeklies wel.
weinig volume - weeklies al tijdje niet meer te zien...

• Miki
W1ck1e schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Niets, maar omdat ik voornamelijk spaar vergelijk ik mijn rendement met dat van een spaarrekening.
Ben je jezelf dan niet voor de gek aan het houden als je alleen naar het rendementsverschil kijkt van je buy the dip momenten i.p.v. dat je naar het potentieel kijkt van je totale vermogen en het mogelijke gemiste rendement :?

Je strategie is risicomijdend en daar valt iets voor te zeggen maar weet wel dat je flinke concessies doet in groeipotentieel van je portefeuille. Wellicht zouden Life Strategy fondsen van Vanguard nog een interessant alternatief voor je kunnen zijn. Dit zijn ETF's waarbij er gekozen kan worden in een aantal vaste verhoudingen tussen aandelen en obligaties. Zie voor meer info: https://www.nl.vanguard/p.../multi-asset/lifestrategy

Succes met je strategie maar hierbij check ik ook gelijk uit :)

• W1ck1e
  • Nu online
Miki schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:33:
...

Succes met je strategie ...
Dank je wel.

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-02 09:43
rolandmegens schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:04:

Advies durf ik het niet te noemen, maar onderstaand mijn situatie en acties.
Ik zit al jaren in VEVE/VFEM (geen smallcaps), naast een deel Meesman (wel smallcaps) voor de kinderen. Recent heb ik weereens flink gelezen over indexbeleggen om wat bij te spijkeren en kwam er toen eigenlijk achter dat ik geen goed argument had om smallcaps links te laten liggen. Na wat uitzoekwerk heb ik besloten om IUSN toe te voegen voor 10%. Ik ga nu dus voor de 80-10-10 aanpak. Smallcap stuurt me ook iets meer weg van de MAG7 en de AI hype, dat voelt goed (heel irrationeel, maar helpt ook slapen).

Je zou ook nog naar small cap value kunnen kijken (AVWS ofzo), Ben Felix en iedereen op de rational reminder fora is daar fan van want wetenschappelijk onderbouwd, maar daar kon ik toch geen échte convictie op krijgen.

• Hazelnoot
Nu nog het goedkopere NT EM fonds welke ING nu ook heeft toegevoegd ;)

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:03
Inderdaad, het goedkopere NT EM fonds is ook te vinden bij ING. Er hangt nog geen data onder, TER staat op 0. Maar ze zijn er dus mee bezig... top! De oude NT World en EM fondsen kun je via de zoekfunctie niet meer vinden maar vanuit mijn portfolio kan ik nog wel een kooporder inschieten zo te zien. Ben benieuwd of ze (zoals Rabo) een automatische omzetting van oud naar nieuw gaan doen of dat ik dat zelf moet gaan doen... Ik denk dat ik in januari nog maar even de oude koop en communicatie vanuit ING afwacht.

• Mr FOB
Hazelnoot schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:04:
[...]

Nu nog het goedkopere NT EM fonds welke ING nu ook heeft toegevoegd ;)
Ik heb het aangepast.

• Hazelnoot
Bas... schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:26:
Inderdaad, het goedkopere NT EM fonds is ook te vinden bij ING. Er hangt nog geen data onder, TER staat op 0. Maar ze zijn er dus mee bezig... top! De oude NT World en EM fondsen kun je via de zoekfunctie niet meer vinden maar vanuit mijn portfolio kan ik nog wel een kooporder inschieten zo te zien. Ben benieuwd of ze (zoals Rabo) een automatische omzetting van oud naar nieuw gaan doen of dat ik dat zelf moet gaan doen... Ik denk dat ik in januari nog maar even de oude koop en communicatie vanuit ING afwacht.
Ik ga de nieuwe versies aankopen, NT EM had ik nog niet.

Verschil met Fitvermogen wordt zo ook erg klein vanaf +-149k wordt de ING goedkoper (bij 90/10 verhouding)

Komend jaar, mijn idee:
Staak mijn aankopen bij Fitvermogen, en ga dan als eerst EM verkopen, en dan bij ING stallen.

• Frederik1
  • Laatst online: 20:06
Bij de ING zijn nu de NT World en EM fondsen tegen lagere kosten beschikbaar zoals hierboven ook genoemd. Wat is op de moment een goede verdeling tussen (weet het eigen risico):
NT World: NL0013654742
NT EM: NL0014040289
NT Small Caps: NL0013552078

Ik zat zelf hier te kijken: https://marketcaps.site/ maar weet niet of deze up-to-date is. Dan kom je op 82-10-8 (World - EM - Small Caps) als je voor alle 3 kiest.

• The Third Man
Frederik1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:05:
Ik zat zelf hier te kijken: https://marketcaps.site/ maar weet niet of deze up-to-date is. Dan kom je op 82-10-8 (World - EM - Small Caps) als je voor alle 3 kiest.
Die is zeerzeker up to date, te zien onderaan de pagina: “ Script last run: 2026-01-03 00:00:49”.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 00:28
Iemand al bekend met UpToMore? Zij bieden maar een pakket aan en je kunt elke dag inleggen. Vergelijkbaar meet Meesman, waar ik nu alleen zit.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

handoff schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:56:
Iemand al bekend met UpToMore? Zij bieden maar een pakket aan en je kunt elke dag inleggen. Vergelijkbaar meet Meesman, waar ik nu alleen zit.
Volgens een search beleggen ze onder water in buitenlandse erf’s waardoor ze dividend lek hebben en dus even duur zijn onder de streep als de andere opties.

PSN

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:03:
[...]

Volgens een search beleggen ze onder water in buitenlandse erf’s waardoor ze dividend lek hebben en dus even duur zijn onder de streep als de andere opties.
Hun portfolio staat hier

• The Third Man
De dividendlek is al een ding, maar ze beleggen uitsluitend in ESG duurzaamheidfondsen en gebruiken een vrij spartaanse combinatie van fondsen met allerlei overlap zonder duidelijke onderbouwing waarom. De toelichting die er wel bij staat is ook wat scheef verwoord met 'richt zich op' en 'vermijd' als ze harde uitsluitingen bedoelen (een actief manager kan zich ergens op richten of iets vermijden, een passieve indextracker volgt simpelweg een index met evt. ESG-filters).

Als je wel een dergelijke ESG-uitsluiting zoekt zie ik niet waarom je niet voor Cardano zou gaan of Meesman Verantwoorde Toekomst of soortgelijke dividendlekvrije opties die ook nog eens gewoon 100% all-world werken met max 3 interne fondsen.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:30
Bij de ING zijn nu de NT World en EM fondsen tegen lagere kosten beschikbaar zoals hierboven ook genoemd. Wat is op de moment een goede verdeling tussen (weet het eigen risico):

Voor mijn kinderen doe ik ook dit. Alleen dan vast 80-10-10. Dat is net wat makkelijker rekenen. Ik doe het ook niet maandelijks, maar 1x per jaar is het vaak een rondbedrag wat ik dan verdeel. Op de website verschuift het nogal eens, maar het zal nooit hele grote verschillen zijn.

Ik wil niet zeggen dat ik er spijt van heb, maar deze zijn distribuerend. Als je het geld echt niet nodig hebt, zou ik altijd accumulerend doen. Dat is pas echt passief beleggen :D

• Bas...
Bij in elk geval ING kun je instellen dat dividend uit de NT fondsen automatisch wordt ingezet voor een kooporder. Ik dacht bij de andere grootbanken idem? Daar heb je geen omkijken naar.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:03

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik begrijp sowieso niet waarom iemand zoiets simpels als het kopen van een ETF zou willen uitbesteden
en dan nog wel aan een bedrijf waar je nog nooit van gehoord hebt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Bas... schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:43:
Bij in elk geval ING kun je instellen dat dividend uit de NT fondsen automatisch wordt ingezet voor een kooporder. Ik dacht bij de andere grootbanken idem? Daar heb je geen omkijken naar.
Bij de Rabobank kan dat iig niet. Je zou het daar dus handmatig moeten doen, maar ik doe altijd maar net alsof het een bonus is, want ik heb geen zin om handmatig kooporder voor de dividendwaarde in te schieten :P

• W1ck1e
  • Nu online
aawe mwan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:15:
Ik begrijp sowieso niet waarom iemand zoiets simpels als het kopen van een ETF zou willen uitbesteden
en dan nog wel aan een bedrijf waar je nog nooit van gehoord hebt.
Volgens mij is het pas simpel nadat je je er in verdiept hebt. Als je dat laatste niet wilt of kunt dan besteed je het uit.

• The Third Man
W1ck1e schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Volgens mij is het pas simpel nadat je je er in verdiept hebt. Als je dat laatste niet wilt of kunt dan besteed je het uit.
Dat kan ook met een BND of Meesman die het op een tegelijkertijd simpelere en logischere manier aanpakken. Waarschijnlijk ook zelfs nog op een goedkopere. De tien-ETF portfolio UpToMore aanbiedt is niet echt te volgen en vereist juist het verdiepen erin om te weten het zinvol is.

[ Voor 13% gewijzigd door The Third Man op 04-01-2026 10:45 ]

• W1ck1e
  • Nu online
The Third Man schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:43:
[...]
Dat kan ook met een BND of Meesman die het op een tegelijkertijd simpelere en logischere manier aanpakken. Waarschijnlijk ook zelfs nog op een goedkopere.
Ik heb werkelijk geen idee, want niet in verdiept ;)

ik heb/gebruik een ing rekening, een asn rekening, "degiro", Trade Republic, Scalable, Openbank, Raisin & bunq.

Zit hier iets tussen waarmee ik kan gaan beleggen in ETF's, als ik dat zou willen ?
En is dat dan een voldoende goede keuze ?

[ Voor 29% gewijzigd door W1ck1e op 04-01-2026 11:59 ]

• Miki
Ik snap werkelijk waar niet waarom er zoveel overlap in vergelijkbare ETF's wordt opgenomen. De 4 World ETF's zullen amper van elkaar verschillen in prestaties. Ingewikkeld om ingewikkeld doen, terwijl het zoveel simpeler kan met hooguit 3 ETF's of beleggingsfondsen bij een broker of bank.

• RoD
  • Niet online

RoD

W1ck1e schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar ik blijf dat een vreemde benadering vinden. Als je wil gaan beleggen, dan wil je toch ook weten waar het precies naartoe gaat? Als ik mijn geld ergens in stop, wil ik in ieder geval begrijpen wat er gebeurt, of ik het nou uitbesteed heb of niet.

En als je het eenmaal een beetje begrepen hebt, weet je ook direct dat uitbesteden niet zinvol is :P

• W1ck1e
  • Nu online
RoD schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar ik blijf dat een vreemde benadering vinden. Als je wil gaan beleggen, dan wil je toch ook weten waar het precies naartoe gaat? Als ik mijn geld ergens in stop, wil ik in ieder geval begrijpen wat er gebeurt, of ik het nou uitbesteed heb of niet.

En als je het eenmaal een beetje begrepen hebt, weet je ook direct dat uitbesteden niet zinvol is :P
Ik wil zij die dergelijke zaken onbezonnen aanvliegen de kost niet geven.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-02 14:11

Thnx, heb de maandelijks inleg overgeheveld volgens 80/10/10 principe en inderdaad, bij de instellingen staan aan dat dividend automatisch wordt herbelegd ookal wordt het uitgekeerd.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
RoD schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Bij de Rabobank kan dat iig niet. Je zou het daar dus handmatig moeten doen, maar ik doe altijd maar net alsof het een bonus is, want ik heb geen zin om handmatig kooporder voor de dividendwaarde in te schieten :P
Zijn de volgende fondsen niet een optie als de fondsen beschikbaar zijn bij je broker en je cumulatieve fondsen wilt hebben?

IWDA (IE00B4L5Y983)
WSML (IE00BF4RFH31)
IEMA (IE00B4L5YC18)

Vanuit een BV is dividenduitkeringen wat lastiger als je voor je boekhouding bijvoorbeeld.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:03
Miki schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:05:
[...]

Ik snap werkelijk waar niet waarom er zoveel overlap in vergelijkbare ETF's wordt opgenomen. De 4 World ETF's zullen amper van elkaar verschillen in prestaties. Ingewikkeld om ingewikkeld doen, terwijl het zoveel simpeler kan met hooguit 3 ETF's of beleggingsfondsen bij een broker of bank.
Omdat het er natuurlijk interessanter en ingewikkelder uitziet. Op het moment dat er simpelweg staat: “we beleggen 100% in de iShares MSCI World", denken mensen terecht: dat kan ik zelf ook.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Bas... schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:43:
Hoe/waar stel je dat in? ik kan dat niet terug vinden binnen de ING app namelijk.

• Miki
R.van.M schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:03:
[...]

Omdat het er natuurlijk interessanter en ingewikkelder uitziet. Op het moment dat er simpelweg staat: “we beleggen 100% in de iShares MSCI World", denken mensen terecht: dat kan ik zelf ook.
Dan zijn we het snel eens, lekker ver van weg blijven :)

• Bas...
DyStiC schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Hoe/waar stel je dat in? ik kan dat niet terug vinden binnen de ING app namelijk.
Zit in de web interface ergens verstopt, kan inderdaad niet via de app.

• The Third Man
DyStiC schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:05:
[...]

App kan dacht ik niet, in de web-interface zit het bij https://mijn.ing.nl/investments/dashboard -> 🖋 Regelen -> ⚙️ Instellingen -> "Automatische herinvestering".

• RoD
  • Niet online

RoD

Squ1zZy schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:38:
[...]

Zijn de volgende fondsen niet een optie als de fondsen beschikbaar zijn bij je broker en je cumulatieve fondsen wilt hebben?

IWDA (IE00B4L5Y983)
WSML (IE00BF4RFH31)
IEMA (IE00B4L5YC18)

Vanuit een BV is dividenduitkeringen wat lastiger als je voor je boekhouding bijvoorbeeld.
Ik heb geen BV :) En ik vind het niet heel erg dat mijn NT-fondsen niet accumuleren. Wat ik al zei, ik doe net alsof ik een bonus krijg en blijf voor de rest lekker maandelijks inleggen. Meestal doe ik aan het einde van het jaar (ofja, eigenlijk op 2 januari ivm box 3) nog een extra inleg met wat er is "overgebleven" op de lopende rekening.

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 07:43

Zijn de NT fondsen bij de ING veranderd?
Ik heb al jaren NT World NL0011225305 en NT EM NL0011515424.
Heb ik met deze de verkeerde NT fondsen te pakken en met ik mijn maandelijkse inleg wijzigen naar NL0013654742 en NL0014040289?
De 'oude' fondsen zijn inmiddels niet meer te vinden in de ING app. Alleen de nieuwe fondsen nog. Hoe zit het dan met mijn automatische inleggen?

Edit: zo te zien zijn er meer klanten van ing met dezelfde vraag. Ben benieuwd of ING de fondsen automatisch overzet naar de fondsen met goedkopere kosten. https://www.reddit.com/r/...se_handmatig_overstappen/

[ Voor 29% gewijzigd door SX-Superfly op 04-01-2026 14:26 ]

Pagina: 1 ... 117 ... 121 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.