• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

R.van.M schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:52:
[...]

Je kan ook gewoon ETFs en fondsen uitlenen via IBKR. Ik heb een tijd lang WEBN uitgeleend (inmiddels uit staan wegens de magere opbrengst)
Datapuntje bij een andere ETF: MEUD wordt hier uitgeleend tegen een effectieve jaaropbrengst van circa 0,3%. Op sommige dagen wat meer dan andere dagen, dan is het percentage dat uitgeleend wordt of de borrow fee (of beiden) wat hoger.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:05
R.van.M schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:52:
[...]
Confidently wrong 😄 Je kan ook gewoon ETFs en fondsen uitlenen via IBKR. Ik heb een tijd lang WEBN uitgeleend (inmiddels uit staan wegens de magere opbrengst)
Leuk... maar de Cardano fondsen waar het over ging zijn geen ETF.

• tploumen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:14
TweakGP schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:05:
[...]

Ik heb in de tussentijd gelezen dat ook beleggingsfondsen in aanmerking komen voor Securities Lending. Ik lees ook bij mede Tweakers dat AVIAW nog nooit is uitgeleend. Mocht AVIAW wel ooit een keer uitgeleend worden, dan vraag ik me af of er dan geen enkel fiscaal nadeel is door het zogenaamde "manufactured dividend".

Wie het 100% zeker weet mag het zeggen...

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:58
TweakGP schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:05:
[...]

Vandaar dat ik ook schreef ETF's en fondsen

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
tploumen schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:40:
[...]

Ik heb in de tussentijd gelezen dat ook beleggingsfondsen in aanmerking komen voor Securities Lending. Ik lees ook bij mede Tweakers dat AVIAW nog nooit is uitgeleend. Mocht AVIAW wel ooit een keer uitgeleend worden, dan vraag ik me af of er dan geen enkel fiscaal nadeel is door het zogenaamde "manufactured dividend".

Wie het 100% zeker weet mag het zeggen...
Ik kan het fout hebben maar die dingen worden toch uitgeleend zodat traders short kunnen gaan? Waarom zou iemand een wereld etf/fonds willen shorten?

i500 & chill (@IBKR)

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:58
NMMNG schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:08:
[...]

Ik kan het fout hebben maar die dingen worden toch uitgeleend zodat traders short kunnen gaan? Waarom zou iemand een wereld etf/fonds willen shorten?
Omdat ze verwachten dat de wereldmarkt daalt en daarop willen handelen. Voornamelijk hedgefunds dus

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

Of je denkt dat bijv Europa het beter gaat doen dan de rest van de wereld, en dan ga je long Europa/short wereld. Of bijv op sector basis. Er zijn voldoende redenen te bedenken iig.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Vaak is dit geen zelfstandige short-positie, maar onderdeel van een long-short strategie. Bijvoorbeeld wanneer een trader verwacht dat een bepaalde sector of bepaald land het op korte termijn beter gaat doen dan de markt verwacht en daar een positie voor wil openen, maar daar geen extra markt exposure mee wil krijgen. De trader gaat dan bijvoorbeeld voor 1 miljoen short in de wereld ETF, en voor 1 miljoen long in de land- of sector-ETF.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Of als je deltas moet hedgen vanuit een derivaten positie.
Pagina: 1 ... 115 116 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.