• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:44
helloitsme schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:17:
[...]

Helaas niet helemaal positief:

-----------------
"Geen transactiekosten voor ETF’s (Exchange Traded Funds) uit de ING Topselectie. Een overzicht van deze selectie vind je op ing.nl/etftopselectie"

"Overige ETF's vallen onder hetzelfde tarief als aandelen."

------------------

waarbij de NT fondsen niet in de topselectie zitten. Waarbij bij mij nog wel de vraag is hoe het zit met beleggingsfondsen (want de NT fondsen zijn geen ETF's). Blijven die wel gratis?

En voor de producten die wel in de topselectie zitten:

"Deze ETF's worden in beginsel niet naar een externe Beurs verstuurd maar verhandeld op de ING Interne Markt waarbij ING de best mogelijke uitvoering garandeert."
Dat is nog wel een serieuze wijziging om niet even een mailtje over te sturen, communicatie is blijkbaar niet hun sterkste kant. Ik leg maandelijks in in de drie standaard NT fondsen bij de ING, met bedragen die laag genoeg zijn dat de extra transactiekosten echt wel voelbaar gaan zijn. Er zit binnenkort een grotere extra inleg aan te komen voor mij (erfenis), misschien dat moment naar gebruiken om de switch naar een ander platform te maken. Misschien wel naar de Rabobank zodat ik gelijk naar de goedkopere NT varianten kan overstappen. Jammer dat precies nu indexfondsenvergelijken.nl ermee gestopt is, dat was wel een makkelijke vergelijker...

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dunedanh schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:20:
[...]
Dat is nog wel een serieuze wijziging om niet even een mailtje over te sturen, communicatie is blijkbaar niet hun sterkste kant. Ik leg maandelijks in in de drie standaard NT fondsen bij de ING, met bedragen die laag genoeg zijn dat de extra transactiekosten echt wel voelbaar gaan zijn. Er zit binnenkort een grotere extra inleg aan te komen voor mij (erfenis), misschien dat moment naar gebruiken om de switch naar een ander platform te maken. Misschien wel naar de Rabobank zodat ik gelijk naar de goedkopere NT varianten kan overstappen. Jammer dat precies nu indexfondsenvergelijken.nl ermee gestopt is, dat was wel een makkelijke vergelijker...
NT fondsen zijn geen ETF’s.

/edit voor de duidelijkheid:
(Ergo deze wijziging qua kosten gaat daar niet over)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 01-12-2025 13:45 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• dunedanh
YakuzA schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:44:
[...]

NT fondsen zijn geen ETF’s.

/edit voor de duidelijkheid:
(Ergo deze wijziging qua kosten gaat daar niet over)
Klopt, maar in het "huidige situatie" overzicht worden ze specifiek genoemd als "geen transactiekosten", en in het nieuwe overzicht alleen "alles wat niet in de nieuwe lijst staat krijgt transactiekosten". Lijkt mij toch dat dat betekent dat ook de indexfondsen daar onder gaan vallen, al is het wel wat vaag. Ik zal eens kijken of ik daar wat meer duidelijkheid over kan krijgen...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dunedanh schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:05:
[...]
Klopt, maar in het "huidige situatie" overzicht worden ze specifiek genoemd als "geen transactiekosten", en in het nieuwe overzicht alleen "alles wat niet in de nieuwe lijst staat krijgt transactiekosten". Lijkt mij toch dat dat betekent dat ook de indexfondsen daar onder gaan vallen, al is het wel wat vaag. Ik zal eens kijken of ik daar wat meer duidelijkheid over kan krijgen...
onder 'nieuwe tarieven' staan alleen de dingen die gewijzigd zijn tov de bovenstaande opsomming voor zover ik het kan interpreteren.

PSN

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:25
YakuzA schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:19:
[...]

onder 'nieuwe tarieven' staan alleen de dingen die gewijzigd zijn tov de bovenstaande opsomming voor zover ik het kan interpreteren.
ING geeft via de chat ook aan dat er voor beleggingsfondsen niets wijzigt, dus de Cardano en NT fondsen lijken veilig voor deze wijziging.

• dunedanh
skaaf schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:04:
[...]

ING geeft via de chat ook aan dat er voor beleggingsfondsen niets wijzigt, dus de Cardano en NT fondsen lijken veilig voor deze wijziging.
Dat is interessant, ik krijg zojuist via de chat te horen dat indexfondsen onder het "proces aandelen" vallen, waar dus wél de nieuwe kosten voor gaan gelden. ie screenshot...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOgIMbYeIrDReJOLA_omLs29-cM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJWCG1B0Q59MlqDaOixESLb9.jpg?f=fotoalbum_large

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dunedanh schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:19:
[...]
Dat is interessant, ik krijg zojuist via de chat te horen dat indexfondsen onder het "proces aandelen" vallen, waar dus wél de nieuwe kosten voor gaan gelden. ie screenshot...[Afbeelding]
EFT :+

maar zo te zien heeft degene waar je mee chat nog steeds niet door wat een beleggingsfonds is? die verwijst je weer door naar de ETF prijs voor dingen buiten de hardcore selectie :)
maar wel lekker verwarrend zo idd.

/hieronder, de terminologie maakt het inderdaad nog verwarrender:
"Beleggingsfondsen en indextrackers kosteloos"
Beleggingsfonds == bijvoorbeeld de NT fondsen
indextrackers = ETF

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 01-12-2025 16:41 ]

PSN

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:35

Qwerty-273

Meukposter

Probleem is dat je al snel klem loopt in de termen die ook ING zelf hier gebruikt.

De kern van je vraag is of een beleggingsfonds dezelfde transactiekosten/inlegkosten kent als een ETF.
Echter gebruik je in de vraagstelling indexfondsen.

Een fonds (zowel een beleggingsfonds als een ETF) kan een index volgen, maar kan ook een wichelroede of maanstand implementeren. De ING gebruikt echter ook de term index beleggen waarmee ze puur wijzen naar ETFs die een index volgen. Ik dat daar de verwarring wellicht ontstaat (waarbij het de vraag is of je nu tegen een persoon praat of dat dit toch nog stiekum een AI bot is).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Qwerty-273 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:30:
Ik dat daar de verwarring wellicht ontstaat (waarbij het de vraag is of je nu tegen een persoon praat of dat dit toch nog stiekum een AI bot is).
Gezien de &lt ; en &gt ; die een echt persoon niet zo overneemt gok ik op op een AI bot inderdaad. (of een erg slordige helpdesker)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 01-12-2025 16:36 ]

PSN

• dunedanh
Of het een echt persoon was of "AI" kan ik niet beoordelen, het is mij er in ieder geval niet veel duidelijker op geworden. Dat ik zelf mogelijk de terminologie door elkaar haal zou mij niets verbazen, ik zit juist in de NT fondsen omdat dat de "simpelste" manier voor mij was om toch behoorlijk gespreid te beleggen. De overige opties heb ik niet veel verder bekeken dan "ik heb hier niet de kennis voor, en geen motivatie om het helemaal uit te zoeken". Dat de F in ETF voor "fund(s)" staat en dus ook over fondsen gaat snap ik, misschien dat daar inderdaad de verwarring vandaan komt. Even goed in de gaten houden wat er gebeurt na de jaarwisseling, of misschien toch even een mailtje sturen, dan kan ik iets duidelijker maken wat ik wil weten en kunnen zij misschien iets meer moeite steken in een volledig antwoord :)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

@dunedanh ik verwacht dat ze binnenkort wel de correcte complete pagina met de 2026 tarieven updaten.

PSN

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:25
YakuzA schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:53:
@dunedanh ik verwacht dat ze binnenkort wel de correcte complete pagina met de 2026 tarieven updaten.
Ik heb ING gevraagd om dit te verduidelijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8L4dQEY-ksGZxCIgr8aA1MhrZ3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ME79gRMhmemKSCqN0unpY5JF.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omlwsk8t_o_g67H0P6_sBSTh1F4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NCdUaSByYajCq7Z2EdlWN4mA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door skaaf op 01-12-2025 17:08 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:03
YakuzA schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:34:
[...]

Gezien de &lt ; en &gt ; die een echt persoon niet zo overneemt gok ik op op een AI bot inderdaad. (of een erg slordige helpdesker)
offtopic:
Het kan net zo goed een software bug zijn he (dubbel encoden, en dan maar een keer decoden, bv). Kom ik toch wel regelmatig tegen.

Heb zelfs laatst een serie gekeken waarbij alle speciale tekens steeds als HTML entities werden weergegeven, en dat was gewoon op de officiële dienst (meen Disney+, alles dat ik gekeken heb in een maand (abo)).

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ondanks dat de basis fee nu eenmalig is geworden schiet het nog steeds niet op als ze de service fee van 0,24% tot €100.000 blijven rekenen bij ING. Voor mij is het nog steeds niet interessant als je al een flinke portefeuille hebt opgebouwd.

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:42
Wel mooi dat ze een berichtje ofzo geven,,

De ETFs die ik heb vallen natuurlijk niet in de ''Topselectie''
Dan kan ik voor 1 januari mijn portefeuille bij de ING weer versimpelen naar de NT fondsen,
Loop ik ook weer in het gareel, hier O+

• Thomas M
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:47
geenstijl schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:06:
Per 1 januari 2026 betaal je geen basisfee meer bij de ING, scheelt weer € 20 per jaar

[...]

https://www.ing.nl/partic...tarieven-zelf-op-de-beurs
Ik heb november mijn ING beleggingsrekening (zelf op de beurs) gesloten. Ik vond het niet passen bij mijn (aangepaste) passieve strategie (lagere kosten, scheiding van betaalrekening). Dan krijg je ook de vraag waarom je weggaat.

Toen heb ik een klein essay geschreven hoe ING niet competitief is qua tarieven met ABN AMRO Zelf Beleggen Basis, zeker met de NT fondsen, want:
  1. De basisfee+servicefee is hoger.
  2. Ze missen goedkopere NT fondsen.
Zou daar iets mee gebeurd zijn? Soms kan je jezelf overschatten. Maar soms ook onderschatten. Kijk naar bijvoorbeeld MoB (wat je er ook van vind). Het is natuurlijk wel "even" afwachten wat de tarieven op de lange termijn doen (bij alle partijen).

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:20

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Thomas M schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:43:
[...]

Ik heb november mijn ING beleggingsrekening (zelf op de beurs) gesloten. Ik vond het niet passen bij mijn (aangepaste) passieve strategie (lagere kosten, scheiding van betaalrekening). Dan krijg je ook de vraag waarom je weggaat.
Ik snap de strategie niet helemaal je kosten zo laag mogelijkhouden begrijp ik, maar het is toch altijd gescheiden van je betaalrekening, immers het is een betaalrekening geen beleggingsrekening.
Thomas M schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:43:
[...]

Toen heb ik een klein essay geschreven hoe ING niet competitief is qua tarieven met ABN AMRO Zelf Beleggen Basis, zeker met de NT fondsen, want:
  1. De basisfee+servicefee is hoger.
  2. Ze missen goedkopere NT fondsen.
Zou daar iets mee gebeurd zijn? Soms kan je jezelf overschatten. Maar soms ook onderschatten. Kijk naar bijvoorbeeld MoB (wat je er ook van vind). Het is natuurlijk wel "even" afwachten wat de tarieven op de lange termijn doen (bij alle partijen).
Individueel overschat je jezelf ;) Op basis van jouw individuele feedback zullen er echt niet direct aanpassingen gedaan worden. Sterker nog dit soort aanpassingen bij bedrijven zoals banken gaan maanden zoniet jaren overheen voordat ze doorgevoerd worden, immers kom je direct aan het verdien model en het zal eerst heel duidelijk moeten zijn dat dat ergens anders gecompenseerd door (gaat) word(en) MAAR als heel veel mensen dit soort feedback geven wordt de keuze vanzelf, of we verliezen klanten of we moeten deze marge anders gaan compenseren. Daaraan zal je zeker hebben bijgedragen en iedereen die dat soort gelijke feedback geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door ShadowBumble op 02-12-2025 10:29 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ShadowBumble schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:27:
[...]
Individueel overschat je jezelf ;) Op basis van jouw individuele feedback zullen er echt niet direct aanpassingen gedaan worden. Sterker nog dit soort aanpassingen bij bedrijven zoals banken gaan maanden zoniet jaren overheen voordat ze doorgevoerd worden, immers kom je direct aan het verdien model en het zal eerst heel duidelijk moeten zijn dat dat ergens anders gecompenseerd door (gaat) word(en) MAAR als heel veel mensen dit soort feedback geven wordt de keuze vanzelf, of we verliezen klanten of we moeten deze marge anders gaan compenseren. Daaraan zal je zeker hebben bijgedragen en iedereen die dat soort gelijke feedback geeft.
Opzich is het wel een slimme update. Door de basis fee te schrappen kun je meer kleine beleggers trekken die willen beginnen.
En als mensen op 1 plek beginnen zullen ze ook vaak langer blijven hangen als het strict financieel iets goedkoper is elders.

PSN

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001

ShadowBumble

Professioneel Prutser

YakuzA schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:06:
[...]

Opzich is het wel een slimme update. Door de basis fee te schrappen kun je meer kleine beleggers trekken die willen beginnen.
En als mensen op 1 plek beginnen zullen ze ook vaak langer blijven hangen als het strict financieel iets goedkoper is elders.
Jazeker, daarom doen ze het ook ze moeten mee met de markt als ze een "stukje van de taart" willen, van die grote groep nieuwkomers (waaronder ik mijzelf ook schaar) die geld op de kapitaal markt brengen. Deze mensen verliezen ze nu aan platformen buiten het banken systeem om of zelfs naar andere EU landen, die het dan op dekapitaal markt kunnen brengen.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• AaiGht
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-12 21:09
The Third Man schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:00:
[...]
Beursnieuws, -blogs, -nieuwsbrieven, -podcasts, programma's als Business Class enz met 'besprekingen' en 'analyses' zijn niet bedoeld voor de passieve belegger en bevatten vaak een hoop finfluencing en marketing. Ze suggereren dat als je naar zoiets luistert, je een betere actieve belegger kan worden, in de praktijk zijn ze een soort horoscoop. Niet feitelijk onjuist maar ook niet hard te maken. Helaas wel tegen betaling want van beleggen kunnen ze het zelf niet financieren blijkbaar...

Dat deaandeelhouder letterlijks iets heeft als 'ExpertTalk' zegt ook een hoop: 'een expert aan het woord laten' is een typische truuk van een opinie pushen als feit en daarbij de luisteraar het idee geven een soort inside knowledge te krijgen. Pietje van FinancieelBedrijf zegt dat zilver gaat stijgen, Jantje van BesteFonds legt even uit wat Trump nu weer met de markt gaat doen, CFO Keesje vertelt of we in een AI bubble zitten. Ook media als BNR zijn dat in een notendop.

Anders gezegd: de doelgroep van dit topic belegt passief in een indexfonds zodat ze juist dat allemaal niet meer nodig hebben. En niet heel toevallig rendeert men daarmee gemiddeld beter met ook nog eens een grote besparing van tijd en moeite.
_/-\o_

• tploumen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:55
ShadowBumble schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:27:
[...]

Ik snap de strategie niet helemaal je kosten zo laag mogelijkhouden begrijp ik, maar het is toch altijd gescheiden van je betaalrekening, immers het is een betaalrekening geen beleggingsrekening.

[...]

Amen! Ik heb eerder een vergelijkbare oproep gedaan aan iedereen die bij Fitvermogen klant is en nu ineens een servicefee van 0,20% gaan betalen aan Doelbeleggen. Helaas heb ik het idee dat ik het dan veelal tegen makke lammetjes heb die het maar laten gebeuren. Kom op mensen, laat je horen en mail de klantenservice: info@doelbeleggen.nl

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:16

Internet Janny

He does it for free

tploumen schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:35:
[...]

Amen! Ik heb eerder een vergelijkbare oproep gedaan aan iedereen die bij Fitvermogen klant is en nu ineens een servicefee van 0,20% gaan betalen aan Doelbeleggen. Helaas heb ik het idee dat ik het dan veelal tegen makke lammetjes heb die het maar laten gebeuren. Kom op mensen, laat je horen en mail de klantenservice: info@doelbeleggen.nl
Weet je, ik heb ze gewoon gemaild ook.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 29% gewijzigd door Internet Janny op 02-12-2025 17:27 ]

Zero compensation

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:48

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik ben een beetje opzoek naar een gemakkelijk platform om passief te kunnen beleggen. FitVermogen Leek oké, maar overgenomen en wat ouderwets, dus valt af. Ik hoor dingen over Saxo maar ook hier positief en negatief.
Ik zou graag een platform kiezen om met klein vermogen (<10k) te starten en maandelijks automatisch zorgeloos in te leggen. Tevens is het fijn als de IB belastingaangifte alvast ingevuld is en dat het een NL basis en iOS app heeft. Ik zit nu met wat ETFs bij DeGiro maar ik zou dus meer een passief en automatische inleg wensen. Welke raden jullie anno 2025/2026 aan?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:05
martinvdm schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:10:
Ik ben een beetje opzoek naar een gemakkelijk platform om passief te kunnen beleggen.
Beetje afhankelijk of je al een betaalrekening hebt bij 1 van de grootbanken...... maar dat is vaak een prima optie als je even wat huiswerk doet mbt welk fonds te kopen.

Voor de simpele passieve ETF's heb ik zelf bijvoorbeeld een tijdlang ABN AMRO gebruikt. Als je dan een ETF zonder kosten en met fractionele aankoopmogelijkheid dan heb je met een beperkte inleg amper kosten. Zelfs met kosten zijn die vaak te overzien.

Voor 10k hoef je echt niet naar een broker....

[ Voor 3% gewijzigd door TweakGP op 03-12-2025 11:35 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik ben een beetje opzoek naar een gemakkelijk platform om passief te kunnen beleggen. FitVermogen Leek oké, maar overgenomen en wat ouderwets, dus valt af. Ik hoor dingen over Saxo maar ook hier positief en negatief.
Ik zou graag een platform kiezen om met klein vermogen (<10k) te starten en maandelijks automatisch zorgeloos in te leggen. Tevens is het fijn als de IB belastingaangifte alvast ingevuld is en dat het een NL basis en iOS app heeft. Ik zit nu met wat ETFs bij DeGiro maar ik zou dus meer een passief en automatische inleg wensen. Welke raden jullie anno 2025/2026 aan?
Het makkelijkste met de kleine vermogens is om het bij de huisbank te houden, over het algemeen hebben die wat lagere transactiekosten en een makkelijkere link voor de standaard etf/fonds aankopen.

Bij een saxo heb je bijv weer beperkingen van wat automatisch kan en transactiekosten als het niet automatisch gaat.

(heb zelf de niet-passieve US stocks bij Saxo (wat ooit uit de Binck bank kwam) en de passieve bij ING, met verbergen van de beleggingsrekening in de app zodat ik ook niet makkelijk de neiging heb om door te klikken)

PSN

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Oké bedankt. Ik heb zowel ING als ABN, beide vieze meerdere begeleid in basis portfolio’s aan. Volgens mij is ING best duur dacht ik gelezen te hebben dan is denk ik ABN begeleid beleggen wellicht verstandiger.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ben nog steeds blij met Meesman en deze voldoet aan je wensen :)

• TweakGP
martinvdm schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:41:
Oké bedankt. Ik heb zowel ING als ABN, beide vieze meerdere begeleid in basis portfolio’s aan. Volgens mij is ING best duur dacht ik gelezen te hebben dan is denk ik ABN begeleid beleggen wellicht verstandiger.
Als je passief belegt in indexfondsen ga je natuurlijk geen geld uitgeven aan onzin als begeleid beleggen. Beleggen basis bij ABN en dan gewoon een kostenloze/periodieke ETF kiezen.

Fondsenlijst openen en selectie maken en beleggen maar.... van iets simpels niet zelf iets moeilijks en met extra kosten maken.

[ Voor 11% gewijzigd door TweakGP op 03-12-2025 12:20 ]

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
Ik zit in een vergelijkbare situatie, met een iets groter bedrag, (net FitVermogen leeggetrokken) en had m'n ogen gericht op IBKR, maar lees verschillende verhalen over maandelijks fractioneel inleggen. 1 keer per jaar belastingdienst vind ik geen probleem, maar de aangeraden combi van CARIW + CARIEM lijkt niet automatisch te kunnen, of zie ik iets over het hoofd? Als alternatief Saxo maar daar lijkt het ook lastig aangezien die dan weer geen fractioneel ondersteunt. Mis ik hier iets?

Mijn eigen bank (ASN) is geen optie, aangezien die het niet aanbiedt.

Ik heb net een pensionrekening geopend bij Meesman, misschien moet ik daar ook maar een gewone rekening bij openen..

[ Voor 0% gewijzigd door Mitashi op 03-12-2025 12:48 . Reden: typo ]

• tploumen
Mitashi schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:42:
Ik zit in een vergelijkbare situatie, met een iets groter bedrag, (net FitVermogen leeggetrokken) en had m'n ogen gericht op IBKR, maar lees verschillende verhalen over maandelijks fractioneel inleggen. 1 keer per jaar belastingdienst vind ik geen probleem, maar de aangeraden combi van CARIW + CARIEM lijkt niet automatisch te kunnen, of zie ik iets over het hoofd? Als alternatief Saxo maar daar lijkt het ook lastig aangezien die dan weer geen fractioneel ondersteunt. Mis ik hier iets?

Mijn eigen bank (ASN) is geen optie, aangezien die het niet aanbiedt.

Ik heb net een pensionrekening geopend bij Meesman, misschien moet ik daar ook maar een gewone rekening bij openen..
100% identieke situatie als jou!! En dezelfde dilemma's. Ik DM je even ;)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

martinvdm schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:41:
ING is dan met 0,24% net iets duurder als de ABN met 0,2% inderdaad.

Ipv begeleid beleggen te kiezen kun je dan beter de topic start lezen om een keuze te maken.

PSN

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

TweakGP schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:16:
[...]

Als je passief belegt in indexfondsen ga je natuurlijk geen geld uitgeven aan onzin als begeleid beleggen. Beleggen basis bij ABN en dan gewoon een kostenloze/periodieke ETF kiezen.

Fondsenlijst openen en selectie maken en beleggen maar.... van iets simpels niet zelf iets moeilijks en met extra kosten maken.
Dank. Overigens is het wel de bedoeling later de inleg te verhogen naar een hoger bedrag.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Leipo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:51:
[...]

Ben nog steeds blij met Meesman en deze voldoet aan je wensen :)
Hoe zitten zij met kosten? En tevreden dus?

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:05
ABN + NT World & chill

En als je beter slaapt met ING ga je daar zitten.
En als je meer diversificatie wil "omdat redenen" neem je NT Emerging markets & Small cap er bij

Ingewikkelder hoeft het volgens mij niet te zijn als je het over een belegd bedrag van enkele duizenden tot enkele honderdduizenden hebt.

* Charly gaat weer chillen

[ Voor 5% gewijzigd door Charly op 03-12-2025 13:59 ]

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
martinvdm schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:33:
[...]

Hoe zitten zij met kosten? En tevreden dus?
afhankelijk van welk fonds je in belegd + boven de 500k geen transactiekosten + boven de miljoen lagere fondskosten (bedragen zijn te combineren met fiscale partners, dus als getrouwd stel met beide een rekening bij Meesman kun je die bedragen bij elkaar optellen om boven de grens te komen voor lagere kosten).

https://www.meesman.nl/zo-werkt-het/kosten

vooral gewoon saai en (tot nu toe) degelijk: set-and-forget
enige wat we in de loop van de tijd gehad hebben is dat het Europa fonds gesloten werd en je moest kiezen naar welk ander fonds je het overgezet wilde hebben. Verder zijn andere oude fondsen nog steeds beschikbaar voor de mensen die daar al in zaten (ontwikkelde landen en opkomende landen). Daar heb jij niets aan nu, maar geeft wel aan dat ze lang fondsen ondersteunen (Europa was daar dus wel de uitzondering in).
Mijn indruk is dat de andere aanbieders zoals banken wat meer steeds veranderen in kosten/fondsen/structuur. Iets waar ik niet op zit te wachten voor iets wat nog 40+ jaar door moet lopen wat mij betreft :P

• TweakGP
Leipo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:48:
[...]
Mijn indruk is dat de andere aanbieders zoals banken wat meer steeds veranderen in kosten/fondsen/structuur.
Onzinnige "indruk" voor de meest relevante ETF's.
En overal verandert er af en toe weleens wat.....

Er zijn meer prima keuzes maar kom gewoon met feiten als je je eigen keuze wilt verantwoorden.

[ Voor 13% gewijzigd door TweakGP op 03-12-2025 14:53 ]

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Thanks, ik zal eens een verdere vergelijking doen. Tot nu toe neig ik naar ABN, Meesman of Brand New Day waarvan de laatste net iets duurder is maar wel weer een modernere app lijkt te hebben.

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:02
Waarom is een moderne app een criterium als je écht passief wil beleggen? (ik hoef je antwoord niet te weten, denk er gewoon eens over na wat je nu eigenlijk nodig hebt.)

Ik zit gewoon bij IBKR en koop WEBN. 2 avondjes om de knopjes te leren en dan ben je er ook wel. Niks ingewikkelds aan. Documenten voor de belastingdienst zijn met een youtube handleiding erbij ook maar een half uurtje werk.

Ik heb onlangs Meesman gesloten. Was helemaal prima, maar dat beetje tijd wat IBKR kost heb ik er wel voor over om meer zelf aan het stuur te zitten. Bijvoorbeeld: Eventuele verkoop incl uitbetalen gaat met IBKR in 2 dagen ipv 2 weken. Automatisch kopen gaat bij IBKR ook simpel zat.

Enige irritante zijn de Think before you click emails die IBKR 1x in de week stuurt, die moet ik nog eens ergens uit zetten.

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:08
Morwen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:01:
Enige irritante zijn de Think before you click emails die IBKR 1x in de week stuurt, die moet ik nog eens ergens uit zetten.
Die waren eerst i.i.g. niet uit te zetten, dus daar heb ik gewoon een rule voor aangemaakt, zodat ze rechtstreeks naar de trash gaan...

• tploumen
Morwen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:01:
Waarom is een moderne app een criterium als je écht passief wil beleggen? (ik hoef je antwoord niet te weten, denk er gewoon eens over na wat je nu eigenlijk nodig hebt.)

Ik zit gewoon bij IBKR en koop WEBN. 2 avondjes om de knopjes te leren en dan ben je er ook wel. Niks ingewikkelds aan. Documenten voor de belastingdienst zijn met een youtube handleiding erbij ook maar een half uurtje werk.

Ik heb onlangs Meesman gesloten. Was helemaal prima, maar dat beetje tijd wat IBKR kost heb ik er wel voor over om meer zelf aan het stuur te zitten. Bijvoorbeeld: Eventuele verkoop incl uitbetalen gaat met IBKR in 2 dagen ipv 2 weken. Automatisch kopen gaat bij IBKR ook simpel zat.

Ik ben nog altijd benieuwd hoe de "Ingehouden Nederlandse Dividendbelasting" bij de Cardano fondsen op het Tax Statement van IBKR vermeld staat. Dit i.v.m. het kunnen terugvragen van de dividendlekkage via de Aangifte Inkomstenbelasting.

Wie o wie kan me die vraag eindelijk beantwoorden...?

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:07

G83

tploumen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:52:
[...]

Ik ben nog altijd benieuwd hoe de "Ingehouden Nederlandse Dividendbelasting" bij de Cardano fondsen op het Tax Statement van IBKR vermeld staat. Dit i.v.m. het kunnen terugvragen van de dividendlekkage via de Aangifte Inkomstenbelasting.

Wat bedoel je met hoe?
Het is makkelijk te vinden en bij je aangifte kost het je hooguit 30 seconden...
Ik heb even ingelogd en gekeken, bij je tax document staat een kopje dividends en als je dat formulier opent is er een kolom waarin de ingehouden belasting staat en onderaan staat het dan netjes opgeteld. Echt een eitje

[ Voor 17% gewijzigd door G83 op 03-12-2025 19:04 ]

• tploumen
G83 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:59:
[...]

Wat bedoel je met hoe?
Het is makkelijk te vinden en bij je aangifte kost het je hooguit 30 seconden...
Naar welke post moet je dan zoeken...? (Alles is in het Engels neem ik aan).

Ik wil alleen naar IBKR als de Aangifte Inkomstenbelasting eenvoudig is en ik daar geen fouten mee kan maken. Anders wordt het Saxo.

P.S. ik ben alleen geïnteresseerd in AVIAW welke ik maandelijks zou willen aankopen. Verder NIETS.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
tploumen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:52:
[...]

Via deze pagina van Lynx moet je een heel eind komen: https://www.lynx.nl/servi...tatement/#withholding-tax

En voor een jaaroverzicht kun je deze stappen volgen: https://www.lynx.nl/servi...fschriften/jaaroverzicht/

Edit:
Lynx is een Nederlandse reseller van IBKR. Dus de informatie die je daar kan vinden is breed toepasbaar en dus ook op IBKR.

[ Voor 18% gewijzigd door Miki op 03-12-2025 20:11 ]

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.