Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Dat hoeft echt niet slecht te zijn, maar je bent overgeleverd aan hoe de vorige "eigenaar" is omgegaan met z'n batterij. Doorgaans zijn leaserijders daarin niet al te best..want ik moet de max range hebben, dus ik pleur die accu gewoon altijd 100% vol.Damian schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:10:
Tja dat is de 2019-2020 lichting van ex-lease auto's die nu toch aan de max van de batterij gaan komen denk ik.
Ik houd mijn hart vast met mijn 2019 M3 LR AWD. SoH volgens S3XY Commander nu 82%...
Dat bedoel ik niet perse met ex-lease. Meer dat er van dat model (2019 Model 3) gewoon echt megaveel verkocht zijn, want interessant voor de lease toendertijd, dus dan krijg je daar ook meer problemen van te horen.Romius schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:46:
[...]
Dat hoeft echt niet slecht te zijn, maar je bent overgeleverd aan hoe de vorige "eigenaar" is omgegaan met z'n batterij. Doorgaans zijn leaserijders daarin niet al te best..want ik moet de max range hebben, dus ik pleur die accu gewoon altijd 100% vol.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
ja maar dat is dus de grap, de issues zitten voornamelijk niet in die 30.000 model 3's die in 2019 in 6 maanden op de markt gedumpt zijn. Maar vooral die van het jaar erna.Damian schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:47:
[...]
Dat bedoel ik niet perse met ex-lease. Meer dat er van dat model (2019 Model 3) gewoon echt megaveel verkocht zijn, want interessant voor de lease toendertijd, dus dan krijg je daar ook meer problemen van te horen.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Fijne service ook weer, de leen auto's zijn op
Heb je hem bij Tesla gekocht? Ik kan mij niet voorstellen dat je anders recht hebt op vervangend vervoer bij een auto van 6,5 jaar oud. Je kunt hem tijdelijk schorsen en een barreltje op marktplaats halen voor de tussentijd, of iets huren.stin00 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:10:
Toch wel erg balen, net ingeleverd bij service center Groningen. Ze weet niet precies hoe lang het gaat duren om de batterij te vervangen, maar wel dat het erg lang wachten wordt... ik mag rekening houden met 1,5 maand want er moet maar net een geschikte batterij langskomen.
Fijne service ook weer, de leen auto's zijn opIemand enig idee waar ik recht op heb? Ik sta op een lijst voor een leenauto, maar geen idee hoe lang dat duurt. Ik wil niet minimaal 6 weken zonder auto zitten.
Indicatie van de kosten gehad?stin00 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:10:
Toch wel erg balen, net ingeleverd bij service center Groningen. Ze weten niet precies hoe lang het gaat duren om de batterij te vervangen, maar wel dat het erg lang wachten wordt... ik mag rekening houden met 1,5 maand want er moet maar net een geschikte batterij langskomen.
Fijne service ook weer, de leen auto's zijn opIemand enig idee waar ik recht op heb? Ik sta op een lijst voor een leenauto, maar geen idee hoe lang dat duurt. Ik wil niet minimaal 6 weken zonder auto zitten.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Mocht je iets van een kostenindicatie krijgen (al is het puur illustratief op een werkorder) zou ik dat ook graag willen weten.stin00 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:41:
[...]
Er staat pas 123.000km op de teller, dus het wordt gelukkig kosteloze reparatie onder garantie.
Ik heb het namelijk uit nieuwsgierigheid eens via Tesla aangevraagd wat de kosten hiervoor zijn, maar die geven aan pas een kostenindicatie te geven als het nodig is. Van te voren een indicatie was niet mogelijk (zowel REMAN als NIEUW)
Niemand weet het maar normaliter is Q4 niet het moment van de beste acties, dat zijn Q2 en 3. En gezien de huidige levertijden en de VS uitverkocht voor het jaar lijkt het mij ook sterk.Jamesl schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:27:
Zie dat de actie tot 30 sepember is. Zou er later dit jaar nog een actie komen? Of begin volgend jaar. Is natuurlijk koffiedik kijken maar volgens mij was dat vorig jaar wel?
Volgens paar dagen geleden gepost, ik dacht 9.5k voor reman en ongeveer 15k voor nieuw.CasterTroy schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:49:
[...]
Mocht je iets van een kostenindicatie krijgen (al is het puur illustratief op een werkorder) zou ik dat ook graag willen weten.![]()
Ik heb het namelijk uit nieuwsgierigheid eens via Tesla aangevraagd wat de kosten hiervoor zijn, maar die geven aan pas een kostenindicatie te geven als het nodig is. Van te voren een indicatie was niet mogelijk (zowel REMAN als NIEUW)
Volgens zou je scan my Tesla kunnen koppelen aan de commander, daarmee kan je direct de onbalansen meten. Maar dat heb ik zelf niet, ik lees uit via odb kastje.Damian schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:40:
[...]
Kan ik dat zelf uitlezen ergens? En klopt, cell imbalance is eng
Dat ging om de LR variant meen ik en dit gaat om de RWD Plus.megabeat schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:15:
[...]
Volgens paar dagen geleden gepost, ik dacht 9.5k voor reman en ongeveer 15k voor nieuw.
Varta is rond de 80 euro, maar kan foutmeldingen en dergelijke geven, zelfs na wijziging van accutype in het servicemenu.
Volgens mij kun je deze bestellen via Tesla zelf: parts.tesla.comRoenie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:28:
Iemand een tip om aan de AtlasBX 12v accu voor een M3 uit 2019 te komen voor minder dan de 200 euro die Tesla in de app aangeeft?
Varta is rond de 80 euro, maar kan foutmeldingen en dergelijke geven, zelfs na wijziging van accutype in het servicemenu.
VIN opzoeken
Electrical parts
LV battery
[ Voor 31% gewijzigd door radeoxx op 25-09-2026 12:37 ]
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
Dat de problemen speficiek zijn voor de Panasonic 2170L/3L geproduceerd in China in 2020 is helaas niet helemaal waar. Dat zie je ook in het batterij wiki overzicht. Dit pack zit in de MiA M3P/M3LR/M3SR van 2020/2021 en de MiC M3P van 2021/2022.pdidi schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:23:
[...]
Tesla heeft al heel veel verschillende accu's gebruikt, hier een overzicht van wat er in de EU is toegepast. De problemen zijn specifiek voor 1 type NCA accu, de Panasonic 3L en alleen degene gemaakt in China in 2020. NCA accu's en specifiek Panasonic accu's worden sowieso tegenwoordig niet meer gebruikt in de EU (nu CATL voor LFP accu's en LG en Tesla 4680 voor NMC)
Initieel werd er inderdaad gedacht dat alleen MiC M3Ps 2021/2022 met 2170L pack defect raken. Echter zijn er nu steeds meer gevallen bij MiA modellen met 2170L. Mijn eigen 2021 M3LR MiA is daar een voorbeeld van.
Bovendien vallen ook de oudere M3 modellen, geleverd vóór Q4 2020 met Panasonic 2170/3 pack, steeds vaker uit.
Waarschijnlijk heeft een combinatie van warm weer, super chaging en hoge SoC veel Panasonic NCA batterijen de das omgedaan.
Dank je. Daar had ik niet aan gedacht. 60 euro goedkoper voor een kwartiertje werk lijkt mij een goede deal.radeoxx schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:33:
[...]
Volgens mij kun je deze bestellen via Tesla zelf: parts.tesla.com
VIN opzoeken
Electrical parts
LV battery
Alleen jammer dat er nergens een knop zit om de accu in je winkelwagentje te zetten
[ Voor 12% gewijzigd door Roenie op 25-09-2026 13:08 ]
Op de RDW-site is alle voertuiginformatie al beschikbaar. Maar mijn huidige verzekeraar kan de verzekering nog niet afsluiten omdat het kenteken nog niet op kentekencheck.nl te zien is. Dat klopt, ik heb het geprobeerd en daar staat: "Niet gevonden, probeer het nog eens!".
Ik heb bij een willekeurige verzekeraar ook het kenteken ingevuld en dan krijg ik ook een foutmelding.
Komt dit omdat het voertuig nog niet op naam is gezet? Of komt het door iets anders? Ik begreep wel dat er soms wat vertraging zit tussen de RDW en andere (commerciële) sites, maar twee dagen lijkt me wel wat lang? Iemand die dit weet?
Als een kenteken vers van de pers is, is de data meestal de volgende dag wel beschikbaar voor de verzekeraars, soms iets langer. Zou me er nog geen grote zorgen over maken.Volodos schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:56:
Sinds eergisteren heb ik het nieuwe kenteken van mijn Model Y AWD Stealth Grey in de app staan. Komende dinsdag ophalen![]()
Op de RDW-site is alle voertuiginformatie al beschikbaar. Maar mijn huidige verzekeraar kan de verzekering nog niet afsluiten omdat het kenteken nog niet op kentekencheck.nl te zien is. Dat klopt, ik heb het geprobeerd en daar staat: "Niet gevonden, probeer het nog eens!".
Ik heb bij een willekeurige verzekeraar ook het kenteken ingevuld en dan krijg ik ook een foutmelding.
Komt dit omdat het voertuig nog niet op naam is gezet? Of komt het door iets anders? Ik begreep wel dat er soms wat vertraging zit tussen de RDW en andere (commerciële) sites, maar twee dagen lijkt me wel wat lang? Iemand die dit weet?
Groningen heeft nooit een leenauto 😂 Wel een fiets 🤣stin00 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:10:
Toch wel erg balen, net ingeleverd bij service center Groningen. Ze weten niet precies hoe lang het gaat duren om de batterij te vervangen, maar wel dat het erg lang wachten wordt... ik mag rekening houden met 1,5 maand want er moet maar net een geschikte batterij langskomen.
Volgens mij is het de bedoeling dat je via de app een serviceverzoek indient met de vraag of je de 12V-accu kunt afhalen bij een Service CenteRoenie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:38:
[...]
Dank je. Daar had ik niet aan gedacht. 60 euro goedkoper voor een kwartiertje werk lijkt mij een goede deal.
Alleen jammer dat er nergens een knop zit om de accu in je winkelwagentje te zetten
Je kan sowieso een Uber voucher krijgen. Bij een ander sc hebben ze mij ook een huurauto aangeboden.stin00 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:10:
Scherm van Scan my Tesla met imbalances voor Cell Voltage en CAC:megabeat schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:17:
[...]
Volgens zou je scan my Tesla kunnen koppelen aan de commander, daarmee kan je direct de onbalansen meten. Maar dat heb ik zelf niet, ik lees uit via odb kastje.
:strip_exif()/f/image/HipTzGcuKG1wuo791SXw0hlV.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder dashboards zit er eentje waarmee je realtime kunt uitlezen (niet heel zinvol):
:strip_exif()/f/image/O5j452WPPqpsIHMtUHsDspEU.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze waarden van mijn ex-lease M3 RWD 2020 lijken mij redelijk goed voor 260k kms, maar is uiteraard geen garantie....
Interessant om van de mensen die problemen krijgen met hun accu wat hun CAC imbalance (belangrijkste indicator voor gezondheid battery pack) was; als ze die konden uitlezen vlak voor het incident.
[ Voor 5% gewijzigd door emmerx op 25-09-2026 15:18 ]
Draadloos laden op onze Zon (PV overschot)
Helaas is het wat @gwg zegt, je krijgt met wat geluk een fiets mee bij SC Groningen. Heb nog navraag gedaan via de app, maar het enige antwoord is 'de wachttijd voor een leenauto is momenteel helaas erg lang'. Geen andere mogelijkheden helaas.senseixz schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:31:
[...]
Je kan sowieso een Uber voucher krijgen. Bij een ander sc hebben ze mij ook een huurauto aangeboden.
Kreeg laatst bij een korte reparatie (2 dagen) wel een M3 2026 AWD leenauto mee zonder erom te vragen. Maar bij langere reparaties ben je de sjaak helaas. Dan maar tot minimaal half november zonder auto
Dat zijn jaloersmakende waarden, zeker als je de leeftijd en km meetelt. Cac onder 2 en voltage onder de 10mV wijzen op een zeer gezonde pack. Ter vergelijking mijn cac is 5.6 en cell onbalans fluctueert tussen de 20 en 160mV. Tesla geeft de a079 rond de 200mV, dus de mijne is aflopende zaak.emmerx schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:31:
[...]
Scherm van Scan my Tesla met imbalances voor Cell Voltage en CAC:
[Afbeelding]
Onder dashboards zit er eentje waarmee je realtime kunt uitlezen (niet heel zinvol):
[Afbeelding]
Deze waarden van mijn ex-lease M3 RWD 2020 lijken mij redelijk goed voor 260k kms, maar is uiteraard geen garantie....
Interessant om van de mensen die problemen krijgen met hun accu wat hun CAC imbalance was; als ze die konden uitlezen vlak voor het incident.
Cell imbalance 50.0mV en CAC imbalance 5.40Ah, uitgelezen na een autovakantie met veel super charging, toen raakte ik ook zo'n 10kwh van de capaciteit kwijt.emmerx schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:31:
[...]
Scherm van Scan my Tesla met imbalances voor Cell Voltage en CAC:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Interessant om van de mensen die problemen krijgen met hun accu wat hun CAC imbalance was; als ze die konden uitlezen vlak voor het incident.
Cell imbalance steeg nog naar 90mV, toen heb ik SMT afgekoppeld omdat ik wist dat het bijna zover was.
Vreemd genoeg zat ik daar dus al flink boven zonder een melding a79. Ik was ook zoveel kwijt maar nu heb ik het gros weer terug na advies van Tesla om op 80% te houdensenseixz schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:43:
[...]
Cell imbalance 50.0mV en CAC imbalance 5.40Ah, uitgelezen na een autovakantie met veel super charging, toen raakte ik ook zo'n 10kwh van de capaciteit kwijt.
Cell imbalance steeg nog naar 90mV, toen heb ik SMT afgekoppeld omdat ik wist dat het bijna zover was.
Hoe lang heb je deze waarden al? Bij mij ongeveerd 6 weken voordat ik 079 kreeg. Ik las op tff-forum dat iemand een batterij-test heeft uitgevoerd na verhoogde onbalans en de volgende dag direct een 079.megabeat schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:20:
[...]
Vreemd genoeg zat ik daar dus al flink boven zonder een melding a79. Ik was ook zoveel kwijt maar nu heb ik het gros weer terug na advies van Tesla om op 80% te houden
Damian schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:10:
Tja dat is de 2019-2020 lichting van ex-lease auto's die nu toch aan de max van de batterij gaan komen denk ik.
Ik houd mijn hart vast met mijn 2019 M3 LR AWD. SoH volgens S3XY Commander nu 82%...
Ik begin het ook erg veel te vinden, ik orienteer me al een tijdje op een Model 3 met LFP, uiteindelijk is dat een nieuwe Model Y bestelling geworden. Maar heeft het misschien te maken met een recente update? De meldingen hier vallen uit de lucht. Wellicht handig om een los topic aan te maken met daar wat variabelen zoals model/accu-type/km-stand/software-versie/etcanti elppa schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 07:13:
[...]
zijn er wel een hoop aan het worden nu ja. Wel bijzonder dat het zo tegelijk is allemaal
Wellicht dat recentere software anders meet en eerder ingerijpt? Ik zou niet graag net buiten garantie vallen voor zo'n grap, maar de accu heeft 8 jaar of 160k km geloof ik voor een M3 RW en 180k voor de AWD, maar dat begint er wel aan te komen (jaren) en km-standen kunnen sowieso snel gaan.
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik denk maand of 3 onbalans groter dan 100mV, daarna 2 maanden op 80% gehouden en is nu terug naar 20-40mV. Heb sindsdien niet meer tot 100 geladen dus als ik dat doe vrees ik dat de onbalans groter wordt.senseixz schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:56:
[...]
Hoe lang heb je deze waarden al? Bij mij ongeveerd 6 weken voordat ik 079 kreeg. Ik las op tff-forum dat iemand een batterij-test heeft uitgevoerd na verhoogde onbalans en de volgende dag direct een 079.
Bij een batterij test wordt er tot 100 geladen wat de echte test is wat er in de batterij kan op cell niveau.
Ja precies, dan gaat BMS kalibreren en komt erachter dat het niet lukt omdat sommige cellen teveel gedegradeerd zijn.megabeat schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:06:
[...]
Ik denk maand of 3 onbalans groter dan 100mV, daarna 2 maanden op 80% gehouden en is nu terug naar 20-40mV. Heb sindsdien niet meer tot 100 geladen dus als ik dat doe vrees ik dat de onbalans groter wordt.
Bij een batterij test wordt er tot 100 geladen wat de echte test is wat er in de batterij kan op cell niveau.
Je pack is denk ik afgeschreven, de vraag is wanneer je de foutmelding krijgt en of je het proces wil versnellen.
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.