Dat iets op mijn oprit past zegt niets over het praktisch gebruik in de rest van de wereld. Ik kan ook een 18 meter vrachtwagen kwijt, maar ook daar rij ik niet dagelijks mee rondpdidi schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:58:
[...]
Die moet je denk ik even uitleggen, zeker omdat deze op je oprit past
Geen probleem, en de standard dan?Major_ton schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:57:
@Ecological en @gjcvro bedankt voor jullie reacties. Ik was nog vergeten te vermelden dat € 40.000,- de max is. Vandaar dat er gekeken wordt naar een occasion.
finebutwhy.com || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism | Zeekr 001 Privilege | e-tron 55 | Tesla Model Y Premium AWD 2026
Ik snap ook wel dat mensen er voor kiezen, qua prijs is het hele goede aanbieding en als je het budget niet hebt, het niet interesseert of het als tweede auto inzet dan snap ik de keuze heel goed.Ecological schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:47:
[...]
![]()
Maar je hebt wel gelijk. Voor ons is het gelukkig de tweede auto als onze main Tesla niet beschikbaar is. Mijn e-tron 55 is nu uit de garantie en ik heb geen zin dat er iets buiten de garantie stuk gaat.
Je kan natuurlijk wel het geluid ook aftermarket upgraden en nog steeds veel goedkoper uit zijn dan de premium. Voor mij was vooral de inruilbonus een no brainer (ik haat autos verkopen particulier) en dan ben ik voor 36k ongeveer klaar en dan kan ik hem over 3 jaar ook als robotaxi geld laten verdienen.
Ik vind die hele STD reeks gewoon een beetje Tesla onwaardig qua uitstraling en beleving die het geeft. Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat die balonbanden op die stale kruiwagen wielen ook niet echt helpen
Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Jammer dat ik nog niet eruit ben.Major_ton schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:57:
@Ecological en @gjcvro bedankt voor jullie reacties. Ik was nog vergeten te vermelden dat € 40.000,- de max is. Vandaar dat er gekeken wordt naar een occasion.
Anders kon je mijn privé aangekochte Y AWD van 2023 wel overnemen
Ik wacht waarschijnlijk tor 2027.
Goede vraag. Ik denk dat ik besmet ben met het 'premium-virus' ;-) en dat de grotere NMC accu beter bij het gebruik past. De meeste kilometers worden gereden in de herfst en winter.
Some infinities are bigger than others.
Ik heb nog nooit zelf in een Model 3 gereden, maar is die dan zoveel praktischer qua grootte? Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst ook dacht dat het bij mij in de straat, die druk en smal is, die 1,92m breedte een gedoe zou zijn, maar maneuvreer er uiteindelijk net zo makkelijk door als mijn kleine ICE die 13cm smaller isgjcvro schreef op donderdag 17 september 2026 @ 17:09:
[...]
Dat iets op mijn oprit past zegt niets over het praktisch gebruik in de rest van de wereld. Ik kan ook een 18 meter vrachtwagen kwijt, maar ook daar rij ik niet dagelijks mee rond
Volgens mij breder, zeker zwaarder, iets minder snel en 5k duurder waardoor die ook last kreeg met de subsidie die er toen nog was, waardoor de LR niet mogelijk was dus nog minder snel. En ik vond de grote ruimte negatief werken, en was een soort dreunen in de auto merkbaar waardoor ik al heel snel hoofdpijn had. Meerdere redenen dus om niet voor de Y te gaan, en maar 1 om het wel te doen, de hach. dan is de uitkomst snel geen Y maar een 3. (en ik vind de 3 er ook niet iets beter uit zien, zeker de highland tegen de oude Y)pdidi schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:14:
[...]
Ik heb nog nooit zelf in een Model 3 gereden, maar is die dan zoveel praktischer qua grootte? Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst ook dacht dat het bij mij in de straat, die druk en smal is, die 1,92m breedte een gedoe zou zijn, maar maneuvreer er uiteindelijk net zo makkelijk door als mijn kleine ICE die 13cm smaller is
Zoveel scheelt het niet, 7 cm breder en 1.5 cm langer voor de Y.pdidi schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:14:
[...]
Ik heb nog nooit zelf in een Model 3 gereden, maar is die dan zoveel praktischer qua grootte? Ik moet eerlijk zeggY dat ik eerst ook dacht dat het bij mij in de straat, die druk en smal is, die 1,92m breedte een gedoe zou zijn, maar maneuvreer er uiteindelijk net zo makkelijk door als mijn kleine ICE die 13cm smaller is
Ik zou de Y echt geweldig voor de laadopening /ruimte. Alleen vind ik SUV;s echt helemaal niets (tot ergenis van vrouwlief) en heb ik altijd een zwak gehad voor sedans (don't ask me why).
[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 17-09-2026 18:50 ]
Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
in de huidige parkeervakken scheelt dat een straatlengte...revolution-nl schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:47:
[...]
Zoveel scheelt het niet, 7 cm breder en 1.5 cm langer voor de Y
Twee maal JA.Bulligan schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:41:
Hoe bevalt het gebruik van de phonekey, is dat een beetje betrouwbaar? En hebben jullie daarbij alsnog de keycard op zak?
(En de keycard heb ik alleen bij me voor het geval van een lege telefoon, niet omdat de phonekey slecht werkt)
[ Voor 18% gewijzigd door noo op 17-09-2026 19:05 ]
Ik gebruik al 7 jaar enkel en alleen de phonekey, nooit een probleem mee gehad. Alleen met vakantie naar het butienland gaat de keycard meeBulligan schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:41:
Hoe bevalt het gebruik van de phonekey, is dat een beetje betrouwbaar? En hebben jullie daarbij alsnog de keycard op zak?
Een goede reden om het nog iets naar voren te trekken (niet nu direct over beginnen tegen je partner;) is het feit dat je hem beter kunt verkopen met nog een stukje batterij garantie. Dat geeft de koper vertrouwen en dat is geld waard.Mad-Matt schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:43:
[...]
Slim. Nou, ik heb nog een jaartje om het e.e.a. uit te zoeken. Tegen die tijd zit onze '22 RWD tegen het einde van de batterij-garantie, dus zelfs mn vrouw vond dat een goed moment om hem in te ruilen
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Goed punt, maar we zijn denk ik al te laat.bert pit schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:23:
[...]
Een goede reden om het nog iets naar voren te trekken (niet nu direct over beginnen tegen je partner;) is het feit dat je hem beter kunt verkopen met nog een stukje batterij garantie. Dat geeft de koper vertrouwen en dat is geld waard.
Dit staat er in de voorwaarden
"Dit aanbod van 0,99% is geldig op orders van nieuwe voertuigen waarbij de aanvraag voor financiering door onze financieringspartner(s) ontvangen wordt tussen 7 juli 2026 en 30 september 2026. Daarnaast dient de auto binnen 7 dagen na beschikbaarheid in ontvangst genomen te worden. Levering dient uiterlijk 30 september 2026 te geschieden. Aanbod onder voorbehoud van wijzigingen en zolang de voorraad strekt."
Dus volgens mij geldt het op voorraad modellen en is het maar de vraag of ze de spec die wij willen hebben staan.
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.