Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 22:07
@Taro domme vraag misschien. Na het hele topic van voor tot achter te hebben gelezen.

Wat heeft jou doen besluiten om voor zendure of überhaupt een accu met stekker te kiezen. En als je het nu opnieuw zou moeten doen wetende hoe groot je systeem vandaag de dag is geworden zou je dezelfde keuze maken.

Ik snap de usecase van stekkerbatterijen met een beperkte capaciteit. In aanschaf vrij goedkoop, je kunt ze zelf installeren en je kunt met een beperkte capaciteit al redelijk snel je eigen pv verbruik opkrikken.

Tegelijk zijn het 1 fase oplossingen, dus bij een 3 fase aansluiting zit je vast aan minimaal 3 omvormers (vaak gehoord argument tegen victron systemen). Dat komt bij dat de zendure omvormer gemaximeerd is op 800 watt wat vrij beperkt is waardoor je denk ik al snel op 2 a 3 omvormers per fase gaat uitkomen.

Daarbij zijn je accu's van van zendure maar 2 kwh per stuk wat ze relatief complex, duur en omdat ze maar gevuld kunnen worden door een omvormer schaalt het ook niet heel fijn.

Ook is er geen mogelijkheid voor eiland modus maar tegelijk kun je ze wel buiten zetten en hebben ze een brandblusser wat volgens mij vrij uniek is.

Al met al kom je met de oplossing die jij hebt staan redelijk in de buurt qua prijs van niet stekker oplossingen met 3 fase omvormers, of 3 omvormers die een set aan batterijen deelt. Die bijvoorbeeld wel een noodstroom voorziening biedt en hogere vermogens kan leveren. ( Of in ieder geval uitzicht daarop).

Waar ik mee worstel is het volgende. Ik zou graag een thuisbatterij kopen. Vooral in mee te experimenteren en ook om als noodstroom voorziening te gebruiken voor mijn aquarium en vries en koelkast. Ergens tussen de 5 a 10 kwh is hiervoor ruim voldoende. Er zijn alleen maar weinig systemen met noodstroom die ook iets zeggen over de veiligheid er achter. ( Enige die ik ken is Victron, maar dan zit je weer vast aan maatwerk kabels, extra zekeringen en complexiteit waar ik niet op zit te wachten).

De oplossing van duravolt komt qua specs redelijk in de richting, ware het niet dat die partij en accu zich nog niet heeft bewezen een het maar de vraag is of ze over 5 jaar nog op de markt zijn.

Ik ben een beetje bang dat waneer ik voor een stekker oplossing ga dat ik net als jij binnen no time met 3 stapels batterijen zit, locked in bij een leverancier (omdat batterijen van verschillende merken zich slecht laten mixen) die nog vrijwel geen producten heeft verkocht in Nederland met een afhankelijkheid van een Chinese cloud dienst.

En dat voor een systeem dat mogelijk uitgroeit naar een omvang waarbij het misschien beter is om voor een stekkerloos systeem te gaan. Omdat het feit dat het een stekker systeem is complexiteit toevoegt die niet nodig is.

Is de stekker wel een logische tussenstap

[ Voor 8% gewijzigd door reb65 op 22-12-2024 23:00 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
reb65 schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:43:
@Taro domme vraag misschien. Na het hele topic van voor tot achter te hebben gelezen.
Zijn geen domme vragen :)
Wat heeft jou doen besluiten om voor zendure of überhaupt een accu met stekker te kiezen. En als je het nu opnieuw zou moeten doen wetende hoe groot je systeem vandaag de dag is geworden zou je dezelfde keuze maken.
Ik hang al heel lang (jaren?) rond in de Sessy, zelfbouw/Victron topics en heb meerdere keren offertes opgevraagd. Maar het vaste karakter + een accu in huis hebben voelden niet goed. Ook een paar kritische vragen aan Sessy gesteld maar nooit antwoord gekregen. Daarnaast zijn wij van plan ergens de komende jaren te verhuizen en dan wil ik alles simpel mee kunnen nemen.
Ik snap de usecase van stekkerbatterijen met een beperkte capaciteit. In aanschaf vrij goedkoop, je kunt ze zelf installeren en je kunt met een beperkte capaciteit al redelijk snel je eigen pv verbruik opkrikken.
Klopt, minder geld naar installatie, meer naar het product. Daarna wel flexibel in de plaatsing en uitbreiding zonder tussenkomst van anderen. Daarnaast kan ik nu simpel "off-grid" gaan zonder de hele meterkast om te bouwen.
Tegelijk zijn het 1 fase oplossingen, dus bij een 3 fase aansluiting zit je vast aan minimaal 3 omvormers (vaak gehoord argument tegen victron systemen). Dat komt bij dat de zendure omvormer gemaximeerd is op 800 watt wat vrij beperkt is.
Zendure kan met 1-fase 3-fases compenseren. Niet helemaal netjes tov de netbeheerder, maar ik doe verder mijn best. Ik compenseer dus nu vanaf 1-fase het hele 3-fase huisverbruik, bij de slimme meter worden immers alle fases bij elkaar opgeteld. Je kunt ook met 2 of 3 omvormers de overige fases compenseren. Of bijv. 3x3 omvormers plaatsen, 3 per fase.

De Zendure omvormer is niet tot 800 Watt beperkt. Ik heb er nu 2 in gebruik en kan met 1800 Watt laden en ontladen in Cluster mode en 2x1200 Watt in individuele mode. Ik hanteer echter als maximum 2x800=1600 Watt voor beide samen om mij aan de regels te houden.
Daarbij zijn je accu's van van zendure maar 2 kwh per stuk wat ze relatief complex en duur maakt.
Correct, echter zijn ze daarom 24 kg per stuk en prima te tillen. Het is een modulair systeem. Ik heb er dus laatst 6 bijgekocht, waarvan 4 voor mijzelf en kon ze zonder tussenkomst van een elektricien zelf in 2 minuten plaatsen. En indien nodig er een keer 1-2 afhalen en er een ACE1500 op plaatsen om bij een buurtfeest even stroom op het grasveld te hebben (stom voorbeeld, maar zo makkelijk is het...)

Ik betaal nu 671 Euro excl. BTW per 2 kWh accu, 335 Euro per kWh, veel goedkoper dan heel veel andere oplossingen.
Ook is er geen mogelijkheid voor eiland modus maar tegelijk kun je ze wel buiten zetten en hebben ze een brandblusser wat volgens mij vrij uniek is.
Strikt gezien kan eilandmodus niet, maar, je zou een kabel kunnen maken met aan beide kanten een Schuko/Euro stekker, de hoofdschakelaar uit en dan vanuit de ACE1500 of Hyper2000 met off-grid power strip je huishouden voeden uit de accu's. Zag die tip in het Eenvoudig zelfbouw topic, nog niet geprobeerd, maar het zou moeten kunnen met de AC-out -> stopcontact. Ik zou het echter niet aanraden. Als Putin over de schutting klimt en de pleuris uitbreekt zou ik het echter wel graag proberen icm de zonnepanelen en off-grid gaan.
Toch kom je met de oplossing die jij hebt staan redelijk in de buurt qua prijs van niet stekker oplossingen met 3 fase omvormers, of 3 omvormers die een set aan batterijen deelt. Die bijvoorbeeld wel een bisdom voorziening biedt. ( Of in ieder geval uitzicht daarop).

Waar ik mee worstel is het volgende. Ik zou graag een batterij kopen. Vooral in mee te experimenteren en ook als noodstroom voorziening te gebruiken voor mijn aquarium en vries en koelkast. Ergens tussen de 5 a 10 kwh is hiervoor rol voldoende. Er zijn alleen maar weinig systemen met noodstroom die ook iets zeggen over de veiligheid er achter. ( Enige die ik ken is Victron, maar dan zit je weer vast aan maatwerk kabels, extra zekeringen en complexiteit waar ik niet op zit te wachten).
Mijn pa had regelmatig uitval van het stopcontact in de garage, de oorzaak is nooit gevonden. Paar weken geleden 2x 2 kWh Zendure accu's met ACE1500 geplaatst als UPS.

Had zelf ook een aquarium met UPS, kwam ooit beneden rond 8:00, had de UPS vanaf 01:00 al ingegrepen en was leeg.... Filter stond al uren stil :( Oorzaak: Sluiting in een Philips Hue lamp, met een Victron oplossing was dit ook gebeurd aangezien de groep eruit was geklapt. Met 2-4 kWh + ACE1500 kan je dat voorkomen, uiteraard wel een groter formaat om te plaatsen.
De oplossing van duravolt komt qua specs redelijk in de richting, ware het niet dat die partij en accu zich nog niet heeft bewezen een het maar de vraag is of ze over 5 jaar nog op de markt zijn.
Ik volg dat topic ook actief, leuk product, ik zie echter nog teveel vraagtekens en weinig transparantie.
Ik ben een beetje bang dat waneer ik voor een stekker oplossing ga dat ik net als jij binnen no time met 3 stapels batterijen zit, locked in bij een leverancier die nog vrijwel geen producten heeft verkocht in Nederland met een afhankelijkheid van een Chinese cloud dienst.
Terecht punt. De Zendure producten kan je ook via Bluetooth aansturen en bij de laatste App update is ook een lokale communicatie met Shelly (Pro) 3EM toegevoegd. Je kunt ze dus lokaal gebruiken, ook al een paar keer getest. Enige probleem is uiteraard dat de Nord Pool dynamische tarieven dan niet meer binnenkomen ;)
En dat voor een systeem van die omvang misschien het beter is om de stekker over te slaan en voor een niet stekker systeem te gaan. Omdat het feit dat het een stekker systeem is complexiteit toevoegt die niet nodig is.

En is het dan niet verstandiger
Als je meer vermogen wil, het prima vindt als de accu's in je huis of garage staan en je bijv. Victron of Deye omvormers wil hebben, kijk dan naar Pylontech accu's, of Yixiang DIY 15 kWh kits. Dan kan je met 1 of 3 Victron Multiplussen 3k/5k veel meer bereiken. Dat is echt een goede, maar meer permanente oplossing.

Ik stond op het punt om 3xVictron MPII 3k of 5k aan te schaffen met om te beginnen 2-3x Pylontech 5kWh, maar had koudwatervrees. Gesprekken met de verzekering, etc. Installatiekosten schrok ik van, mijn vrouw was tegen. Toen interesse gekregen in de Sessy en HW Battery, maar te duur en veel nadelen en wederom binnen / in de garage. Zelfs overwogen zelf een accu met Redodo/PowerQueen accu's icm Ecoflow Powerstream te bouwen en een deel al gekocht. Maar wederom koudwatervrees dat binnen te plaatsen. Toen gaan kijken naar een kast voor buiten om ze in te plaatsen, etc. Maar wederom een dure en slechte oplossing. Daarnaast vond ik het wel interessant om een X aantal extra zonnepanelen aan te sluiten en dat zelf te gaan doen.

Toen noemde iemand ergens in een topic Zendure. Gecharmeerd van de oplossing met IP65, brandblusser (voor als ik ze ooit wel binnen plaats), modulariteit, PV-aansluiting en stekker besloten contact met ze op te nemen. En het feit dat ze toen met een leuke deal voor mij kwamen heeft mij over de streep getrokken. Zonder die leuke deal zat ik nu waarschijnlijk nog te twijfelen, of was ik alsnog voor een kleinere Zendure, Anker of Deye oplossing gegaan.

Ben nu blij met wat ik heb, maar wil nog wel een aantal verbeteringen in de App zien voordat ik volledig tevreden ben. En door de lage prijs (stukje sponsoring zoals eerder hier vermeld, ben ik transparant over + extra accu's relatief goedkoop ergens kunnen aanschaffen excl. BTW) ben ik niet zo bang voor de vendor lock-in. Voor iemand die alles vanaf 0 zelf moet aanschaffen voor de hoofdprijs is dat natuurlijk minder makkelijk, dat besef ik mij.

TL;DR: Ga je niet binnenkort verhuizen, vind je het prima om accu's in je huis/garage te hebben staan: Ga voor een Victron oplossing met meer vermogen, helemaal mee eens d:)b In alle andere gevallen is een stekkeroplossing ook een prima keuze.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
Thanks! Stof om over na te denken.

Victron is voor mij al afgevallen ik wil het liefste mijn eventuele accu buiten en als er al een binnenkomt te staan een systeem zonder lange dc kabels.

Dan zou ik eerder naar een haier smartcube achtige oplossing kijken al is die nu nog wat duur.

Wat zendure mist is een oplossing die wel terug kan leveren aan het net maar ook een outlet voor noodstroom heeft.
En met noodstroom bedoel ik dan de ups functie van de ace 1500.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:05
Algemeen nieuwtje, over de levensduur van (thuis)batterijen.
https://www.rtl.nl/nieuws...j-accu-langer-dan-gedacht
en
https://www.nature.com/articles/s41560-024-01675-8

[ Voor 13% gewijzigd door Sonero op 23-12-2024 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
reb65 schreef op maandag 23 december 2024 @ 07:16:
Thanks! Stof om over na te denken.
d:)b
Victron is voor mij al afgevallen ik wil het liefste mijn eventuele accu buiten en als er al een binnenkomt te staan een systeem zonder lange dc kabels.
Ok, maar heb je ook als doel met een hoog vermogen te kunnen (ont)laden of het hele huis in backup/eiland te kunnen draaien of is dat niet super belangrijk?
Dan zou ik eerder naar een haier smartcube achtige oplossing kijken al is die nu nog wat duur.
Laatst op YouTube gezien, mooie oplossing inderdaad.
Wat zendure mist is een oplossing die wel terug kan leveren aan het net maar ook een outlet voor noodstroom heeft.
En met noodstroom bedoel ik dan de ups functie van de ace 1500.
De combinatie Hyper 2000 met off-grid power strip kan dat. Nadeel is wel dat die off-grid power strip niet permanent beschikbaar is aangezien je de AC-in stekker er dan af moet halen en daar de strip op zet. Wil je hem permanent als UPS inzetten of alleen voor noodgevallen? En wat je natuurlijk zou kunnen doen is zowel de ACE1500 als Hyper2000 inzetten. Bijv. de ACE binnen als UPS (is niet IP65) en Hyper2000 buiten (Is wel IP65).

Heb hier zowel de Hyper 2000, ACE1500 als off-grid power strip dus mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Taro schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:13:
[...]

Ben nu blij met wat ik heb, maar wil nog wel een aantal verbeteringen in de App zien voordat ik volledig tevreden ben. En door de lage prijs (stukje sponsoring zoals eerder hier vermeld, ben ik transparant over + extra accu's relatief goedkoop ergens kunnen aanschaffen excl. BTW) ben ik niet zo bang voor de vendor lock-in. Voor iemand die alles vanaf 0 zelf moet aanschaffen voor de hoofdprijs is dat natuurlijk minder makkelijk, dat besef ik mij.

TL;DR: Ga je niet binnenkort verhuizen, vind je het prima om accu's in je huis/garage te hebben staan: Ga voor een Victron oplossing met meer vermogen, helemaal mee eens d:)b In alle andere gevallen is een stekkeroplossing ook een prima keuze.
Ben vooral benieuwd hoe hun productontwikkeling doorgaat. Ik vind dat voor de 'stekker-oplossing' een Shelly EM erbij toch wel weer een stuk lager DIY gehalte heeft dan wanneer er in 2025 een P1 oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Sander schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:35:
[...]

Ben vooral benieuwd hoe hun productontwikkeling doorgaat. Ik vind dat voor de 'stekker-oplossing' een Shelly EM erbij toch wel weer een stuk lager DIY gehalte heeft dan wanneer er in 2025 een P1 oplossing komt.
Eens, maar als het goed is komt er in 2025 een P1 oplossing met de Tibber Pulse en misschien ook wel andere P1-meters. En daarnaast Home Assistant ondersteuning, daar zit ik zelf echt op te wachten.

De Shelly reageert wel sneller/beter dan een P1-meter, maar die laatste is een stuk toegankelijker en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Akkuman heeft 10% kerstkorting, het kriebelt nu wel heel erg om de Hyper2000 met vier accu's aan te schaffen, maar ik twijfel of het niet overkill wordt. 8kWh opladen met 800W is ruim 10 uur, het gebeurt eigenlijk nooit dat ik dat ga redden binnen een dag. Van de andere kant, ik verbruik ook geen 8kWh in een nacht, en de stapel moet natuurlijk niet perse in één dag vol...
Ik ga het spul niet gebruiken voor handel, ik heb nog 3 jaar vast, ik wil vooral eigen opwek in huis houden en later gebruiken (en eventueel die anti-Putin-kabel erbij). Dilemma's dilemma's...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Bra-Jo schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:31:
Akkuman heeft 10% kerstkorting, het kriebelt nu wel heel erg om de Hyper2000 met vier accu's aan te schaffen, maar ik twijfel of het niet overkill wordt. 8kWh opladen met 800W is ruim 10 uur, het gebeurt eigenlijk nooit dat ik dat ga redden binnen een dag. Van de andere kant, ik verbruik ook geen 8kWh in een nacht, en de stapel moet natuurlijk niet perse in één dag vol...
Ik ga het spul niet gebruiken voor handel, ik heb nog 3 jaar vast, ik wil vooral eigen opwek in huis houden en later gebruiken (en eventueel die anti-Putin-kabel erbij). Dilemma's dilemma's...
Ik ben benieuwd welke laadsnelheid ze standaard voor Nederland gaan hanteren. De export zal op 800 staan, maar import kan nu ook al hoger tot 1200 Watt. 8 kWh kan je prima met 1200 Watt opladen, dat lukt in 6 uur (8 kWh - 10% resterend = 7200 Wh / 1200 = 6 uur). Ik hanteer daarom maximaal 3 accu's per omvormer, mocht ik verder opschalen ga ik voor een 3e omvormer met 3x2 kWh, omdat je met 1 omvormer heel lastig 7.2-8 kWh kunt ontladen.

Wat je nu ook zou kunnen doen is voor die deal gaan en later een keer een 2e omvormer met 2 extra accu's halen en dan 2x3 accu's gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-09 20:45
Heb hier ook een zendure hyper 2000/1 accu gekocht bij akkuman. Prijs was een aktie 940euro en levering met een paar dagen.

Het is wel een robust ding zeg. Wel leuk om mee te experimenteren. Je hebt wel een shelly nodig voor dynamisch laden/ontladen. Die moet ik nog inbouwen. Dus voor nu gebruik ik de tijdplanner. Opladen vanaf 10 uur en stoppen met laden rond 15. Niet super fraai maar het werkt. Overigens kun je geen eindtijd opgeven. Je moet dan een extra laadschakelpunt invoegen met het vermogen op 0. De hyper gaat dan in standby.
Home assistant integratie via mqtt werkt ok maar alleen lezen. Dat is wel wat knutsel werk omdat de broker alleen updates stuurt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLmAWsT2z9TZZFGyQUWHwK2n8eE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8esgOyPEHWDR5nXaYdhnUUl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2kwLPC573U-pDPWN6CdxkmNLZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq5N9Ai3lJ6Z17BCn8jSDHx4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door debruina16 op 23-12-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Wat is jullie ervaring met de RTE van de Hyper2000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
debruina16 schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:26:
Dus voor nu gebruik ik de tijdplanner. Opladen vanaf 10 uur en stoppen met laden rond 15. Niet super fraai maar het werkt. Overigens kun je geen eindtijd opgeven. Je moet dan een extra laadschakelpunt invoegen met het vermogen op 0. De hyper gaat dan in standby.
Oh, thx voor de tip!

Ik had al een feature request gedaan om aan iedere taak ook een eindtijd toe te kunnen voegen, maar een taak toevoegen met 0 vermogen is een goede _/-\o_

Hierdoor gaat de accu niet iedere keer helemaal naar 10% of 100%, dat is niet wenselijk.

Ik merk overigens ook dat de zonnepanelen niets doen in taakmode of prijsmode als de accu's naar 100% zijn geladen maar alweer naar 99% zijn gedaald. Moet de slimme mode dan selecteren om de direct aangesloten zonnepanelen iets op te laten leveren, zal ik ook aan ze doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Sander schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:49:
Wat is jullie ervaring met de RTE van de Hyper2000?
Die ligt hier rond de 82-85%. 301 kWh in, 257 kWh uit over dit hele jaar, maar omdat er af en toe ook wat zonneopbrengst bij zit vermoed ik dat 82-83% correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
Taro schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:58:
[...]

Dit zijn aanbiedingen incl. 2 en 4 zonnepanelen, dus qua prijs niet te vergelijken met enkel een HW accu. Voor 1399 Euro heb je een 2 kWh accu met 800/1200 Watt omvormer (https://eu.zendure.com/pr...00?variant=48398884995410), die modulair uitbreidbaar is, met veel meer aansturingsopties en daar gaat nu 5% korting af. Je kunt gewoon via AC laden en hoeft de zonnepaneel aansluitingen niet te gebruiken. Je kunt dan ook gewoon via het net opladen, ontladen wanneer je wil, automatisch in stroom handelen, ze kunnen buiten staan (IP65), er zit verwarming in, een brandblusser, er zitten aansluitingen voor zonnepanelen op, Home Assistant ondersteuning komt eraan, 1200 Watt ipv 800 Watt laden, etc.

Afhankelijk van je situatie en doel kan een HW Accu een betere keuze zijn als je een vast contract hebt, alleen met zonnestroom wil laden en daarna NOM. Voor alle andere situaties zou ik altijd naar een oplossing kiezen met meer mogelijkheden. Ik zou met dynamische tarieven incl. EV verlies maken op iedere cycle van de HomeWizard en dus is die voor mij geen optie.
Hi @Taro,

Dank voor het delen van al je bevindingen/ervaringen met Zendure. Heel interessant!

Ik twijfel moment of ik de hyper2000 met (1 of meerdere) 2kWh accu's moet kopen, maar ik las bovenstaande bericht van jou zojuist en vroeg me af hoe het "automatisch in stroom handelen" dan werkt met de Zendure. Ik kon daar zelf zo gauw niets over teruglezen op hun website, noch bij Akkuman, noch hier op het forum. Kun je daar s.v.p. meer over delen?

En is het laden/ontladen met 1200W gevaarlijk (t.o.v. de in NL toegestane 800W)?
Ik snap namelijk niet zo goed waarom dit in DE geen probleem en toegestaan is, en in NL dan niet zou mogen (ik snap natuurlijk dat er andere nationale wetgeving geldt) - vooral kijkend naar eventuele gevaren en hoe Duitsers daar over het algemeen mee omgaan.., ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@Faraz Fijn om te horen, daar doe ik het voor d:)b

Je kunt met de prijsmodus 2 tarieven instellen: Hoog en Laag. Daartussen wordt automatisch Gemiddeld. Per tariefgroep kan je een actie instellen: Niets doen, pushmelding versturen EN laden OF ontladen en met welk vermogen.

Nadeel op dit moment: Je kunt de Nord Pool chart voor morgen nog niet zien, pas als het 00:00 is en aangezien NL nog niet ondersteund wordt heb je met Duitse of Franse prijzen te maken. Ik heb een feature request gedaan voor het kunnen inzien van de volgende dag. En Nederland wordt als het goed is vanaf januari 2025 ook ondersteund. Daarnaast zou het fijn zijn een spread in te kunnen stellen, zodat je niet iedere dag opnieuw de prijzen hoeft te bepalen.

Je kunt dan dus aangeven onder welke dynamische prijs er geladen moet worden en boven welke prijs er ontladen moet worden. Ik heb ook een feature request gedaan om ook bijv. in de per tarief ook bijv. NOM of iets dergelijks te kunnen selecteren.

En laden met 1200 Watt is niet direct gevaarlijk, maar de regels zijn er niet voor niets. Ik krijg hier bij een Cluster melding met 1600 Watt ontladen al de melding dat de kabels zullen smelten en er brand zal uitbreken :D Gebruik die optie nu een tijdje en de HomeWizard Energy Socket stekker wordt een beetje warm (Zit ook slim spul in dat energie vreet en dus warmte genereert) en de 2,5mm2 kabel blijft koud. Zit wel op een eigen groep (Droger/Wasmachine).

Dus: Gewoon altijd de lokale regels en instellingen volgen. Maar als je rebels wil zijn kan je op eigen risico met 1200 Watt per Hyper 2000 ontladen door een ander land te kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 23-12-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Taro schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:54:
@Faraz Fijn om te horen, daar doe ik het voor d:)b

Je kunt met de prijsmodus 2 tarieven instellen: Hoog en Laag. Daartussen wordt automatisch Gemiddeld. Per tariefgroep kan je een actie instellen: Niets doen, pushmelding versturen EN laden OF ontladen en met welk vermogen.

Nadeel op dit moment: Je kunt de Nord Pool chart voor morgen nog niet zien, pas als het 00:00 is en aangezien NL nog niet ondersteund wordt heb je met Duitse of Franse prijzen te maken. Ik heb een feature request gedaan voor het kunnen inzien van de volgende dag. En Nederland wordt als het goed is vanaf januari 2025 ook ondersteund. Daarnaast zou het fijn zijn een spread in te kunnen stellen, zodat je niet iedere dag opnieuw de prijzen hoeft te bepalen.

Je kunt dan dus aangeven onder welke dynamische prijs er geladen moet worden en boven welke prijs er ontladen moet worden. Ik heb ook een feature request gedaan om ook bijv. in de per tarief ook bijv. NOM of iets dergelijks te kunnen selecteren.

En laden met 1200 Watt is niet direct gevaarlijk, maar de regels zijn er niet voor niets. Ik krijg hier bij een Cluster melding met 1600 Watt ontladen al de melding dat de kabels zullen smelten en er brand zal uitbreken :D Gebruik die optie nu een tijdje en de HomeWizard Energy Socket stekker wordt een beetje warm (Zit ook slim spul in dat energie vreet en dus warmte genereert) en de 2,5mm2 kabel blijft koud. Zit wel op een eigen groep (Droger/Wasmachine).

Dus: Gewoon altijd de lokale regels en instellingen volgen. Maar als je rebels wil zijn kan je op eigen risico met 1200 Watt per Hyper 2000 ontladen door een ander land te kiezen.
Dank voor de additionele toelichting. Dat geeft al wat meer informatie over wat allemaal wel/niet mogelijk is qua instellingen en opties. :)

Wellicht ligt het aan mij, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk of dit nou terugleveren, NOM en/of handelen op de onbalansmarkt betreft. Ik vermoed dat wat jij omschrijft enkel terugleveren (en natuurlijk eigen verbruik ophogen) inhoudt, maar dat weet ik dus niet 100% zeker.

Heb je toevallig een beetje in kunnen schatten/uit kunnen rekenen wat de terugverdientijd is op zo’n systeem voor jou? Met wat aannames lijkt mij dat wel te doen. 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Faraz schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:12:
[...]
Wellicht ligt het aan mij, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk of dit nou terugleveren, NOM en/of handelen op de onbalansmarkt betreft. Ik vermoed dat wat jij omschrijft enkel terugleveren (en natuurlijk eigen verbruik ophogen) inhoudt, maar dat weet ik dus niet 100% zeker.
Handelen is op de day ahead EPEX markt, ook wel bekend als dynamische tarieven. Handelen op de onbalans markt kan de Zendure niet.

NOM = nul op de meter, dat kan op dit moment alleen met een Shelly (Pro) 3EM in de meterkast en dan kan je een inkoopperiode instellen: Bijv. 01:00-05:00 en de rest van de dag proberen de accu's dan je grid import op 0 te houden.
Heb je toevallig een beetje in kunnen schatten/uit kunnen rekenen wat de terugverdientijd is op zo’n systeem voor jou? Met wat aannames lijkt mij dat wel te doen. 🙂
Ik hou met een HomeWizard Energy Plug bij hoeveel kWh er in en uit gaat en die berekent ook direct de kosten. Sta volgens mij nu op 27 Euro winst in ongeveer 2 maanden tijd. Maar, heb pas 1-2 weken 12 kWh in gebruik, daarvoor 4 kWh. En ik experimenteer met de verschillende modi, gebruik té vaak NOM en té weinig maximaal terugleveren, dus kan er wel meer uithalen.

Vanaf 1 januari ga ik er echt proberen het maximale uit te halen en zal de uitkomst hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Taro schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:16:
[...]

Handelen is op de day ahead EPEX markt, ook wel bekend als dynamische tarieven. Handelen op de onbalans markt kan de Zendure niet.

NOM = nul op de meter, dat kan op dit moment alleen met een Shelly (Pro) 3EM in de meterkast en dan kan je een inkoopperiode instellen: Bijv. 01:00-05:00 en de rest van de dag proberen de accu's dan je grid import op 0 te houden.

[...]

Ik hou met een HomeWizard Energy Plug bij hoeveel kWh er in en uit gaat en die berekent ook direct de kosten. Sta volgens mij nu op 27 Euro winst in ongeveer 2 maanden tijd. Maar, heb pas 1-2 weken 12 kWh in gebruik, daarvoor 4 kWh. En ik experimenteer met de verschillende modi, gebruik té vaak NOM en té weinig maximaal terugleveren, dus kan er wel meer uithalen.

Vanaf 1 januari ga ik er echt proberen het maximale uit te halen en zal de uitkomst hier delen.
Ah kijk! Excuus, ik bedoelde met “terugleveren” uiteraard het terugleveren obv EPEX tarieven en dus met een dynamisch contract.

Weet je toevallig of het handelen op de onbalansmarkt wel een feature gaat zijn (mbv een geplande update oid)? En ik neem aan dat die 800/1200W ontlaad cap per omvormer/hyper2000 en dus per stack geldt, toch?

Waarom ik deze vragen stel;
Ik heb een beetje een complexe situatie dadelijk op en rondom mijn nieuwbouwwoning (vind ik zelf), met een EV (EV6 GT met 74kWh accu) + laadpaal (kWh’s worden vergoed) direct achter de schuur, 14 PV panelen met 4 APS Qs-1 micro-omvormers op plat dak in oost/west opstelling goed voor ca 5.8kWp en 5.1 MWh/jaar (netto verwacht ik 0 verbruik met salderen), water/water (bodem)warmtepomp incl 200L boiler.
Ik vraag me alleen af of zo’n accu een ‘leuke’ toevoeging is voor het huis (over 2 maanden ontvang ik de sleutels). :)

overige suggesties zijn ook zeker welkom (ook voor eventueel ‘extra’ gebruik van de accu van de EV en/of laadpaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Faraz schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:31:
[...]

Ah kijk! Excuus, ik bedoelde met “terugleveren” uiteraard het terugleveren obv EPEX tarieven en dus met een dynamisch contract.

Weet je toevallig of het handelen op de onbalansmarkt wel een feature gaat zijn?
Ik vermoed niet dat ze daar aan mee gaan doen, daar is de (ont)laadsnelheid ook niet hoog genoeg voor.
En ik neem aan dat die 800/1200W ontlaad cap per omvormer/hyper2000 en dus per stack geldt, toch?
Iedere omvormer kan 800-1200 Watt terugleveren, zet je ze in cluster op 1-fase dan werkt dit iets anders, ik kan hier nu maximaal 1800 Watt selecteren voor 2 Hyper2000's in cluster op dezelfde fase (bewust). Maar je kunt ze ook los van elkaar laten werken en dan kan je in theorie 3x1200 Watt per fase terugleveren (zou ik niet doen). Of de omvormers over de fases verdelen.
Waarom ik deze vragen stel;
Ik heb een beetje een complexe situatie dadelijk op mijn nieuwbouwwoning (vind ik zelf), met een EV (EV6 GT met 74kWh accu) + laadpaal (kWh’s worden vergoed) direct achter de schuur, 14 PV panelen op plat dak in oost/west opstelling goed voor ca 5.8kWp en 5.1 MWh/jaar (netto verwacht ik 0 verbruik met salderen), water/water (bodem)warmtepomp incl 200L boiler.
Ik vraag me alleen af of zo’n accu een ‘leuke’ toevoeging is voor het huis (over 2 maanden ontvang ik de sleutels). :)

overige suggesties zijn ook zeker welkom (ook voor eventueel ‘extra’ gebruik van de accu van de EV en/of laadpaal!
Ik heb hier een Tesla Model Y LR met 82 kWh (Privé gekocht) met eigen Zappi 2.1 laadpaal, dus betaal ook zelf de kWh's voor het laden. Daarnaast 3 L/L WP's, 27 panelen, maar geen bodem WP en nog geen boiler. Het feit dat ik hier dus mee bezig ben zegt hopelijk genoeg :)

Vanaf 2027 Eco+ laden met zonnestroom overschot, de rest in de accu's opslaan. Als je nu al dynamisch hebt is het nu al interessant. Heb je nu nog vast en kan je salderen, dan nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Taro schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:38:
[...]

Ik vermoed niet dat ze daar aan mee gaan doen, daar is de (ont)laadsnelheid ook niet hoog genoeg voor.

[...]

Vanaf 2027 Eco+ laden met zonnestroom overschot, de rest in de accu's opslaan. Als je nu al dynamisch hebt is het nu al interessant. Heb je nu nog vast en kan je salderen, dan nog even wachten.
Als het voor onbalans niet snel genoeg gaat, dan toch ook niet voor de EPEX markt?

Heb nu al dynamisch, inderdaad. Maar waarom is zo’n batterij nu al interessant in mijn situatie dan?

En kun je bij de zendure (eenvoudig?) instellen dat zonnestroom eerst door afnemers wordt gebruikt en dan pas voor het laden van de accu(‘s)? Of gaat dit sowieso al automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Faraz schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:51:
[...]

Als het voor onbalans niet snel genoeg gaat, dan toch ook niet voor de EPEX markt?
Bij EPEX weet je een dag vooraf waar je aan toe bent en kan je lekker per uur leveren/terugleveren. Bij onbalans moet je nagenoeg direct acteren en ook met grotere vermogens, anders heeft het geen zin. De Zonneplan Nexus kan bijv. met 10 kW laden en ontladen vs 0.8-1.2 kW van een Zendure
Heb nu al dynamisch, inderdaad. Maar waarom is zo’n batterij nu al interessant in mijn situatie dan?
Goedkoop inkopen en duur verbruiken (NOM) of duur terugleveren.
En kun je bij de zendure (eenvoudig?) instellen dat zonnestroom eerst door afnemers wordt gebruikt en dan pas voor het laden van de accu(‘s)? Of gaat dit sowieso al automatisch?
De Zendure zal in de slimme (Shelly/NOM) mode eerst het huis op 0 zetten en bij nog meer overschot de accu laden. Bij Afspraak/taak mode zal de accu voorrang krijgen met laden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• reb65
Even over die 800 watt.

Even los van wat er letter van de wet zegt. De redenatie achter de wet.

Die stekker apparaten zijn gemaximeerd op 800 watt omdat het voor de hand ligt dat ze gebruikt worden op wcd (stop contacten) die onderdeel zijn van een groep waarop ook andere apparaten zijn aangesloten.

De kabels in Nederlandse huizen zijn 1.5mm2 (korter dan 25 meter) of 2.5mm2 afhankelijk van het bouwjaar van de woning. Deze kabels zijn goedgekeurd voor gebruik icm 16A zet je op een wat langere 1.5mm2 25A voor een langere tijd dan krijg je in het klein het effect wat we in Flevoland met de hoogspanningskabels hebben gezien maar dan in je muur.

Daarom zekeren we in de meterkast de eindgroepen af op 16A. De automaat zal bij overbelasting of kortsluiting er voor zorgen dat bij een belasting zwaarder dan 16A voor een bepaalde periode de groep uit gaat.

Wat nu als je een of erger meerdere stekkerbatterijen op een dergelijke groep aan sluit.

Stel ik heb morgen avond kerst 2 gourmetstellen van 2250 watt aangesloten op een groep.
De totale belasting is dan 4500/230 ongeveer 19A. Dit heeft als gevolg dat je zekering in je meterkast eruit klapt.
Als ik nu 2 van die mooie zendure accu's in dezelfde groep heb zitten. Dan kan ik 16a uit het net trekken en daarbij dus 2x800 watt (1600) a 10A uit de batterij.

In plaats van dat mijn groep eruit klapt ( ik trek immers niet meer dan 16a) loopt er gewoon de gevraagde 19A over mijn stroomkabel heen en zou ik deze met aanvullende apparaten dus tot 26A kunnen belasten zonder dat er enige vorm van beveiliging in werking treed.

Een vergelijkbare situatie kan zich voordoen bij een storing of kortsluiting in een apparaat.

Dit is ook de reden dat je bij HW batterij de instelling kan omzetten dat je meer dan 800 watt kan terug leveren. Je hoeft dan ook niet ineens de stekker eraf te knippen want die stekker kan prima 3600 watt aan dus de omvormer komt nieteens in de buurt.

Maar wat je wel moet doen is iedere hw batterij individueel afzekeren op een eigen groep.

Immers als jij 3x een zendure / hw op een groep zet zonder andere apparaten. En 2 leveren terug met in totaal 1600 watt en je trekt de 3600 watt uit het net erbij op en in de derde gaat iets mis in de 3e batterij dan kun je ook in die situatie je kabels laten smelten dan kan de accu buiten staan je kabels zitten in je muur.

Je kunt uiteraard nog steeds gewoon 3 zendures aansluiten op een fase (zolang maximale input pv + accu + invoeding vanuit het net) de maximale brlastingswaarde van je automaten in je meterkast maar niet overschrijd maar dus wel in aparte eindgroepen.

Het probleem is dus niet dat er een technische beperking is waardoor accu's met een stekker niet veilig meer dan 800 watt kunnen terugleveren. Het probleem zit erin dat het maximale vermogen op de groep toeneemt en dat hier wanneer er meerdere apparaten op zijn aangesloten dit extra vermogen ook gebruikt kan worden en dit voor brand kan zorgen.

[ Voor 15% gewijzigd door reb65 op 24-12-2024 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
reb65 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:17:
Even over die 800 watt.

Die stekker apparaten zijn gemaximeerd op 800 watt omdat het voor de hand ligt dat ze gebruikt worden op wcd (stop contacten) die onderdeel zijn van een groep waarop ook andere apparaten zijn aangesloten.

De kabels in Nederlandse huizen zijn 1.5mm2 (korter dan 25 meter) of 2.5mm2 afhankelijk van het bouwjaar van de woning. Deze kabels zijn goedgekeurd voor gebruik icm 16A zet je op een wat langere 1.5mm2 25A voor een langere tijd dan krijg je in het klein het effect wat we in Flevoland met de hoogspanningskabels hebben gezien maar dan in je muur.

Daarom zekeren we in de meterkast de eindgroepen af op 16A. De automaat zal bij overbelasting of kortsluiting er voor zorgen dat bij een belasting zwaarder dan 16A voor een bepaalde periode de groep uit gaat.

Wat nu als je een of erger meerdere accu batterijen op een dergelijke groep aan sluit.

Stel ik heb morgen avond kerst 2 gourmetstellen van 2250 watt aangesloten op een groep.
De totale belasting is dan 4500/230 ongeveer 19A. Dit heeft als gevolg dat je zekering in je meterkast eruit klapt.
Als ik nu 2 van die mooie zendure accu's in dezelfde groep zitten. Dan kan ik 16a uit het net trekken en daarbij dus 2x800 watt (1600) a 10A uit de batterij.

In plaats van dat mijn groep eruit klapt ( ik trek immers niet meer dan 16a) loopt er gewoon de gevraagde 19A over mijn stroomkabel heen en zou ik deze met aanvullende apparaten dus tot 26A kunnen belasten zonder dat er enige vorm van beveiliging in werking treed.

Een vergelijkbare situatie kan zich voordoen bij een storing of kortsluiting in het apparaat.

Dit is ook de reden dat je bij HW batterij de instelling kan omzetten dat je meer dan 800 watt kan terug leveren. Je hoeft dan ook niet ineens de stekker eraf te knippen.

Maar wat je wel moet doen is iedere hw batterij individueel afzekeren.

Immers als jij 3x een zendure op een groep zet. En 2 leveren terug met 1600 watt en je telt de 3600 watt uit het net erbij op en in de derde gaat iets mis dan kun je ook in die situatie je kabels laten smelten. (Waarbij de kabel aan de stekker waarschijnlijk de eerste is die gaat).
Ik heb daarom weer eens het hele huis nagelopen en opgeschreven wat er exact op elke groep zit en wat het piek vermogen is van de apparaten. 10 jaar geleden voor het laatst gedaan en er was een hoop verschoven.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even over die 800 watt.

Wat nu als je een of erger meerdere accu batterijen op een dergelijke groep aan sluit.

Als ik nu 2 van die mooie zendure accu's in dezelfde groep heb zitten. Dan kan ik 16a uit het net trekken en daarbij dus 2x800 watt (1600) a 10A uit de batterij.

Een vergelijkbare situatie kan zich voordoen bij een storing of kortsluiting in het apparaat.

Dit is ook de reden dat je bij HW batterij de instelling kan omzetten dat je meer dan 800 watt kan terug leveren. Je hoeft dan ook niet ineens de stekker eraf te knippen want die stekker kan prima 3600 watt aan.

Maar wat je wel moet doen is iedere hw batterij individueel afzekeren op een eigen groep.

Immers als jij 3x een zendure op een groep zet. En 2 leveren terug met 1600 watt en je telt de 3600 watt uit het net erbij op en in de derde gaat iets mis in de 3e zendure dan kun je ook in die situatie je kabels laten smelten. (Waarbij de kabel aan de stekker waarschijnlijk de eerste is die gaat).

Je kunt uiteraard nog steeds gewoon 3 zendures aansluiten op een fase maar dus wel in aparte eindgroepen.
Ik heb 1 HW batterij besteld. Ik prik ze bij op een bestaande groep. De wasmachine/droger groep. Wat zit er op deze groep:

- Wasmachine
- Droger
- Diepvriezer.

Nou zou je zeggen oeps 2 grootverbruikers erop. De wasmachine trekt een 2500 Watt. De droger gebruiken wij heel sporadisch. Dan ook nog niet eens als de wasmachine aanstaat. Soms vraag ik me af waarom we het ding nog hebben maar vooruit. De vrieskast piekt soms even een paar minuten naar 250 Watt en zakt dan naar max 70 Watt.

De HW zal nooit meer dan 800 Watt op de kabel zetten. De vraag uit het net is gelijk tijdig nooit meer dan pak hem beet de wasmachine en vriezer samen goed voor 2750 Watt. Icm met droger gebruik niet handig maar als dat ding 5x per jaar draait moeten we al in de handen klappen en nooit icm wasmachine. Zou dus goed moeten gaan.

Edit : Net als @gielz eens een nieuwe groepenoverzicht gemaakt. Wat zit waar en dankzij de HW app is verbruik goed te meten.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
Tja als je dit goed wil doen zet je er een pv verdeler tussen. Eigenlijk moeten apparaten van meer dan 2250 watt uit mijn hoofd een eigen groep hebben en heb je van die schakelaars waarmee je fysiek kan wisselen tussen drogers en wasmachine dat is niet voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reb65 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:33:
Tja als je dit goed wil doen zet je er een pv verdeler tussen. Eigenlijk moeten apparaten van meer dan 2250 watt uit mijn hoofd een eigen groep hebben en heb je van die schakelaars waarmee je fysiek kan wisselen tussen drogers en wasmachine dat is niet voor niets.
Snap wat je bedoeld. We gebruiken ze toch al niet gelijkmatig en ding staat hier meer mooi te wezen dan actief. De grens ligt al op 2000 Watt per apparaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 24-12-2024 08:38 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
Maar dit is wel een mooi voorbeeld en een risico van dit soort stekker apparaten.

Stel jij denkt fuck it ik zet gewoon dat vinkje in de app waardoor die 1300 watt gaat leveren. Want wie leest nou teksten ik heb toch maar een accu en hij heeft semi zijn eigen groep 95% van de tijd.

En over een jaar breek je een been en een huisgenoot / wijkverpleging / kennis die even komt helpen denkt dat is makkelijk wasje uit de wasmachine in de droger volgend wasje erin.

Nu klapt de stop eruit. Straks brand de wcd waar je wasmachine en droger op zijn aangesloten door. Want met 3600 watt en 1300 watt kom je redelijk in de buurt van wat je wasmachine en droger samen vragen.

[ Voor 24% gewijzigd door reb65 op 24-12-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reb65 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:51:
Maar dit is wel een mooi voorbeeld en een risico van dit soort stekker apparaten.

Stel jij denkt fuck it ik zet gewoon dat vinkje in de app waardoor die 1300 watt gaat leveren. Want wie leest nou teksten ik heb toch maar een accu en hij heeft semi zijn eigen groep 95% van de tijd.

En over een jaar breek je een been en een huisgenoot / wijkverpleging / kennis die even komt helpen denkt dat is makkelijk wasje uit de wasmachine in de droger volgend wasje erin.

Nu klapt de stop eruit. Straks brand de wcd waar je wasmachine en droger op zijn aangesloten door. Want met 3600 watt en 1300 watt kom je redelijk in de buurt van wat je wasmachine en droger samen vragen.
Dw batterij is begrensd op 800 Watt. Waar de 1300 dan vandaan komt snap ik even niet.

Als wasmachine en droger al samen zouden aangaan dan klapt ie gelijk al denk ik. Helemaal los van een batterij. Niet geprobeerd.

Ik denk dat ik voor iedere situatie wel iets kan bedenken waarom iets niet veilig zou moeten zijn. Gezond verstand geniet de voorkeur. Er is altijd nog ruimte voor 2 groepen in de huidige setting. Wat ik probeer aan te geven is dat dit dus prima zou moeten passen omdat je 1 apparaat eigenlijk niet gebruikt en zou je dat wel simultaan doen dan gaat hij al. Is in 20 jaar nog niet gebeurd daar we het gewoon niet samen gebruiken. Bewuste keus? Nee is meer de gewoonte.

Mocht verpleging ze wel samen gebruiken dan grijpt de groep in verwacht ik. Batterij met 1 verbuiker kan dus.

Wellicht op 1 aparte groep altijd verstandiger. Op iedere groep zit wel een grootverbruiker. Daarnaast wat denk je van bij prikken van de stofzuiger? Haardroger?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:31
Devke schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:49:
[...]

Dw batterij is begrensd op 800 Watt. Waar de 1300 dan vandaan komt snap ik even niet.

Als wasmachine en droger al samen zouden aangaan dan klapt ie gelijk al denk ik. Helemaal los van een batterij. Niet geprobeerd.

Ik denk dat ik voor iedere situatie wel iets kan bedenken waarom iets niet veilig zou moeten zijn. Gezond verstand geniet de voorkeur. Er is altijd nog ruimte voor 2 groepen in de huidige setting. Wat ik probeer aan te geven is dat dit dus prima zou moeten passen omdat je 1 apparaat eigenlijk niet gebruikt en zou je dat wel simultaan doen dan gaat hij al. Is in 20 jaar nog niet gebeurd daar we het gewoon niet samen gebruiken. Bewuste keus? Nee is meer de gewoonte.

Mocht verpleging ze wel samen gebruiken dan grijpt de groep in verwacht ik. Batterij met 1 verbuiker kan dus.

Wellicht op 1 aparte groep altijd verstandiger. Op iedere groep zit wel een grootverbruiker. Daarnaast wat denk je van bij prikken van de stofzuiger? Haardroger?
Is het probleem niet juist dat de zekering er misschien niet uitklapt , waardoor de bekabeling meer te verduren krijgt kan krijgen dan waar het geschikt voor is?

Ik zou de batterij zelf niet plaatsen op een groep met verbruikers die gezamenlijk boven de limiet uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:57:
[...]

Is het probleem niet juist dat de zekering er misschien niet uitklapt , waardoor de bekabeling meer te verduren krijgt kan krijgen dan waar het geschikt voor is?

Ik zou de batterij zelf niet plaatsen op een groep met verbruikers die gezamenlijk boven de limiet uitkomen.
Ik weet niet hoe onduidelijk ik wellicht ben (tis nog vroeg). Droger gebruik. 5x per jaar? Nooit samen met wasmachine. Actief is dus de wasmachine en diepvries. Die komen niet verder dan 2750 Watt. Tops. Of er iets uitklapt? Zou ik dan moeten testen. De combi is nooit in gebruik. Was/droger.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 24-12-2024 10:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:11

nwagenaar

God, root. What's the differen

Na ong. 2 maanden te hebben "gedraaid" met de Anker stekkerbatterij oplossing icm HA en 4x570WP op zuid dacht ik, het wordt tijd voor een kleine update:

Periode November (de batterijen waren bij plaatsing al 90% vol):
- Opwekking: 48.4 KwH
- Verbruik: 50.2 KwH

Periode December:
- Opwekking: 16.8KwH
- Verbruik: 13.8KwH

Sinds 1 december maken wij gebruik van de VEH-aanbieding via Essent: dus sinds december maak ik geen gebruik meer van de mogelijkheid om op goedkope tijden de batterij vol te gooien via de DIY-stekker oplader icm een Ecoflow Inverter en een Shelly plugin (bij teruglevering en op goedkope momenten ging de opladers aan).

Dit werkte trouwens enorm goed, in November kreeg ik op de goedkope momenten en-of tijdens opwekking de batterij vol naar gemiddeld 85%. Als gevolg daarvan heb ik de oplader-oplossing even opgeschort en de PV's rechtstreeks aangesloten op de Anker batterij(en).

Maar je kunt duidelijk zien dat het in December kommer en kwel is geweest met alleen het gebruik van de PV-oplossing. De SOC in December was ten hoogste 35% vol voor beide batterijen, gemiddeld gezien was het rond de 20% deze maand en dat dekt niet ons nachtverbruik (bij lange na niet, wel als ze vol waren geweest) in de winter. Dit was trouwens volgens verwachting overigens ;)

Desondanks ben ik erg tevreden. De automatische aansturing vanuit HA werkt uitzonderlijk goed, ik vermoed dan ook dat we hiermee tijdens de zonnige maanden zo goed als volledig een NOM kunnen realiseren.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
@Devke

Dit zei je.

En dat is juist de enige situatie die ik als groep zou mijden voor het bijplaatsen van de stekker-batterij.

Omdat de batterij mogelijk die veiligheid van de zekering uitschakelt.

En verder mag van mij iedereen doen met z'n stroom wat hij/zij wil. Ik hoop alleen dat mijn buren ook een beetje voorzichtig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou de hele groep mijden? Omdat er een combi opzit of omdat er een wasmachine opzit alleen? Droger zie ik als een non event omdat het gebruik er niet is. Maar ik snap wat je daar probeerd te zeggen.

Edit: Op iedere groep zit wel een verbuiker. Vaatwasser. Andere groep de Oven. Weer een andere een Sfeerhaard a 2000 watt (overschot panelen opstoken). Nog weer een andere groep de Airfryer. Etc. Dat geeft al wel aan denk ik dat we goed kijken wat kan en niet. Ook klooi ik niet zelf aan een meterkast. Dat laat ik aan de prof over.

[ Voor 58% gewijzigd door Devke op 24-12-2024 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:11:
Je zou de hele groep mijden? Omdat er een combi opzit of omdat er een wasmachine opzit alleen? Droger zie ik als een non event omdat het gebruik er niet is.
Is de droger ontkoppeld van de groep? (qua stekker) of niet?
Zit er een schakelaar op die voorkomt dat beide machines tegelijk draaien?

Als beide antwoorden nee zijn heb je een potentieel risico. Zoals eerder ook door iemand anders werd gezegd. En als je de droger nooit gebruikt kan je de stekker er uit trekken? Potentieel probleem ook opgelost.

Mij maakt het niet uit wat jij doet. Ik geef alleen aan dat dat de voornaamste voorzorg is die we hier zullen gaan nemen. Niet plaatsen op een groep waarbij het totaal verbruik mogelijk boven de limiet uitkomt. Omdat wij het hier prettig vinden om "oeps"-situaties te voorkomen.

Begrijp jij wat het verschil is in dit geval, tussen een grote verbruiker op een groep plus stekker-batterij en verbruikers die gezamenlijk boven de limiet van de zekering uitkomen?

Voor het geval van niet:
Wanneer je verbruik boven de limiet van de zekering uitkomt, ga je er vanuit dat de zekering klapt. Niet prettig, maar het systeem doet waar het voor bedoeld is. En daarmee voorkomt het dat de bekabeling van wcd tot meterkast overbelast raakt, smelt en brandgevaar geeft.

Wanneer je verbruik boven de limiet van de zekering uitkomt, en je batterij gaat meehelpen en wat verbruik compenseren, dan kan het zijn dat de zekering niet klapt omdat je officieel in de meterkast niet boven de limiet uitkomt, maar mogelijk in de bekabeling wel. Met potentieel brandgevaar. Je neemt dus mogelijk een veiligheid weg die serieuze problemen kan geven.

Wanneer je een grote verbruiker op een groep hebt die samen met de 800W van de stekker-batterij onder de limiet van de zekering blijft is het een andere zaak.

[ Voor 36% gewijzigd door Sjamo op 24-12-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:18:
[...]

Is de droger ontkoppeld van de groep? (qua stekker) of niet?
Zit er een schakelaar op die voorkomt dat beide machines tegelijk draaien?

Als beide antwoorden nee zijn heb je een potentieel risico. Zoals eerder ook door iemand anders werd gezegd. En als je de droger nooit gebruikt kan je de stekker er uit trekken? Potentieel probleem ook opgelost.

Mij maakt het niet uit wat jij doet. Ik geef alleen aan dat dat de voornaamste voorzorg is die we hier zullen gaan nemen. Niet plaatsen op een groep waarbij het totaal verbruik mogelijk boven de limiet uitkomt. Omdat wij het hier prettig vinden om "oeps"-situaties te voorkomen.
Op de 1e vraag is het antwoord Ja. Stekker is eruit. 2e vraag Nee. Er zit geen blokkade op bij simultaan gebruik.

Ik snap zeker wat gezegd wordt. Dus duidelijk verhaal en is op geanticipeerd hier.

Lopen we ook niet dit soort risico's met een stofzuiger bijprikken? Op een andere groep waar een grootverbuiker actief kan zijn?

De haardroger? Of zijn deze verbruikers tekort ingeschakeld en kan dat wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:28:
[...]

Op de 1e vraag is het antwoord Ja. Stekker is eruit. 2e vraag Nee. Er zit geen blokkade op bij simultaan gebruik.

Ik snap zeker wat gezegd wordt. Dus duidelijk verhaal en is op geanticipeerd hier.

Lopen we ook niet dit soort risico's met een stofzuiger bijprikken? Op een andere groep waar een grootverbuiker actief kan zijn?

De haardroger? Of zijn deze verbruikers tekort ingeschakeld en kan dat wel?
Het grote verschil is of de verbruikers los van de stekker-batterij over de limiet van de zekering gaan. Stel je stofzuiger verbruikt 1400W, je wasmachine verbruikt 2600W, dan zit je samen mogelijk op 4000W. Voor de meeste zekeringen is dat boven de limiet en zal (op enig moment) de zekering er uit klappen.

Maar gebruik je deze samen, en je stekker-batterij gaat 800W terugleveren op dezelfde groep, dan komt er 3200W bij de meterkast waardoor de zekering niet uitschakelt en de bekabeling die mogelijk hier niet tegen kan gevaar kan opleveren. Het gaat dus om ontladen van de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 08:07
Dat een en ander veilig moet zijn lijkt me duidelijk, maar in verschillende posts worden wel erg veel doem-scenarios aan elkaar gekoppeld. Een huis bedraad met 1,5mm2 (nee, dat is in NL echt niet normaal, en als zo'n huis PV heeft waarschijnlijk tegen de regels als iemand PV toevoegd aan zo'n antieke setup zonder de installatie te renoveren), drogers als grootverbruikers (als je nog geen warmtepompdroger hebt zit je misschien niet in het juiste subforum), bedrading die bij 19A of 26A of 4000 watt al problemen krijgt (zelfs je zekering zal er pas na lange duur uitklappen met zulke net-boven-de-grens vermogens, en 2,5mm2 draad kan er wel tegen), elke 800w Homewizard accu op een eigen vrije groep (Zelfs Homewizard zelf zegt dat niet, meerdere accu's mogen best samen op 1 groep als die dedicated voor die accu's is).

Dus ja, er zijn genoeg zaken om op te letten, maar dit theoretische doem-huis heeft geen accu nodig om af te fikken, maar is al een brandgevaar op zich.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
phYzar schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:59:
Dat een en ander veilig moet zijn lijkt me duidelijk, maar in verschillende posts worden wel erg veel doem-scenarios aan elkaar gekoppeld. Een huis bedraad met 1,5mm2 (nee, dat is in NL echt niet normaal, en als zo'n huis PV heeft waarschijnlijk tegen de regels als iemand PV toevoegd aan zo'n antieke setup zonder de installatie te renoveren), drogers als grootverbruikers (als je nog geen warmtepompdroger hebt zit je misschien niet in het juiste subforum), bedrading die bij 19A of 26A of 4000 watt al problemen krijgt (zelfs je zekering zal er pas na lange duur uitklappen met zulke net-boven-de-grens vermogens, en 2,5mm2 draad kan er wel tegen), elke 800w Homewizard accu op een eigen vrije groep (Zelfs Homewizard zelf zegt dat niet, meerdere accu's mogen best samen op 1 groep als die dedicated voor die accu's is).

Dus ja, er zijn genoeg zaken om op te letten, maar dit theoretische doem-huis heeft geen accu nodig om af te fikken, maar is al een brandgevaar op zich.
Eens dat ieder z'n eigen afweging kan maken. Het lijkt me alleen wel handig als je begrijpt wat een probleem kan zijn en wat niet. Zonder dat kan je geen goede afweging maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:21
Taro schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:04:
[...]

De EvaPower kan vast zijn eigen plan trekken, maar wil jij dat als je Nexus op een onbalansmoment met 10 kW gaat laden, dat je Eva power dan maximaal gaat ontladen terwijl dan bijv. net de dynamische tarieven laag zijn? En 30 minuten later, als de Nexus op de onbalansmarkt besluit met 10 kW te ontladen, je Eva Power ineens maximaal gaat laden tegen hoge dynamische tarieven? Die 2 gaan elkaar toch enorm dwarszitten, ook omdat ze op 2 heel andere markten handelen, maar wel dezelfde netaansluiting gebruiken.

Ze kunnen technisch gezien naast elkaar worden gebruikt, maar dat lijkt mij vaak heel onwenselijke situaties op te leveren en ik zou het persoonlijk niet doen.
Wat ze bij EvaPower iig goed doen is snel en uitgebreid reageren, ik ga hem sowieso bestellen en kijken hoe ik dit ga fixen. Er is iig een open API waar mee gespeeld kan worden.

Gebruik van EvaPower met Zonneplan Nexus en overlappende acties

Zoals u al aangeeft, kan de EvaPower batterij onafhankelijk van de Zonneplan Nexus werken. Beide systemen hebben echter geen directe communicatie met elkaar, wat in sommige scenario's tot overlappende laad- of ontlaadmomenten kan leiden. Hieronder een toelichting op beide situaties:

1. Wanneer de Nexus besluit te laden terwijl EvaPower ontlaadt (bij hoge stroomprijs):
De EvaPower levert stroom aan uw huis (maximaal 2000W) terwijl de Nexus stroom opneemt uit het net.
Dit leidt tot een situatie waarin de Nexus stroom koopt, terwijl uw huis tegelijkertijd stroom verbruikt die door EvaPower wordt geleverd. Dit kan resulteren in suboptimale efficiëntie, aangezien beide systemen in isolatie werken.

2. Wanneer de Nexus besluit te ontladen terwijl EvaPower laadt (bij lage stroomprijs):
Stel dat de Nexus met een hoger vermogen ontlaadt (bijvoorbeeld 10kW), dan kan de EvaPower een deel van die stroom opnemen om zijn batterij te vullen. Dit zou betekenen dat de energie van de Nexus direct via de EvaPower wordt opgeslagen.
Ook hier kan suboptimaliteit ontstaan, omdat de systemen elkaars laad- en ontlaadacties niet afstemmen.
Manier om deze conflicten te beperken
Het ontbreken van communicatie kan inderdaad leiden tot inefficiënt gebruik, maar er zijn manieren om dit te beheren:

Handmatige instellingen in de EvaPower app
U kunt handmatig instellen wanneer de EvaPower moet laden of ontladen. Bijvoorbeeld, u zou kunnen instellen dat de batterij alleen laadt op specifieke momenten (bijvoorbeeld 's nachts bij lage prijzen). Hierdoor voorkomt u overlappingen met de Nexus, die wellicht eerder reageert op de onbalansmarkt.

Gebruik van de open API
Met de open API van de EvaPower kunt u regels programmeren die het gedrag van de batterij aanpassen. Zo kunt u proberen de Nexus en EvaPower beter te coördineren. Dit vereist echter enige technische kennis en maatwerk.

Toekomstige software-updates
Synchronisatie met andere systemen is een veelgevraagde functionaliteit. We zijn bezig met het ontwikkelen van oplossingen waarmee in de toekomst dergelijke conflicten beter kunnen worden beheerd.

Conclusie
Op dit moment werken de EvaPower en de Zonneplan Nexus als twee losstaande systemen. Dit kan, afhankelijk van de instellingen, leiden tot overlappende acties zoals laden of ontladen op suboptimale momenten. Als u dit actief beheert via handmatige instellingen of de API, kunt u de conflicten beperken.
We waarderen uw interesse en denken graag met u mee over de beste oplossing voor uw situatie. Mocht u nog verdere vragen hebben, laat het gerust weten.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:25
Ik heb vanuit de nieuwbouw ruim 4 jaar geleden nog een ongebruikte groep over in de garage. Was bedoeld voor panelen, maar het bleek handiger om bij installatie laadpaal hier direct een extra driefase groep voor te laten maken. Nu ga ik die groep gebruiken voor een EvaPower met 6 kWh aan capaciteit welke dan op 2.000 kW mag opladen en ontladen. Zal nog niet veel opleveren, maar kan zo mooi experimenteren met NOM en dynamisch handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faraz
Magpie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:34:
Ik heb vanuit de nieuwbouw ruim 4 jaar geleden nog een ongebruikte groep over in de garage. Was bedoeld voor panelen, maar het bleek handiger om bij installatie laadpaal hier direct een extra driefase groep voor te laten maken. Nu ga ik die groep gebruiken voor een EvaPower met 6 kWh aan capaciteit welke dan op 2.000 kW mag opladen en ontladen. Zal nog niet veel opleveren, maar kan zo mooi experimenteren met NOM en dynamisch handelen.
Je bedoelt vast 2000 W ipv kW laden/ontladen. Althans, dat hoop ik. ;)
En vanwaar dat het daarmee wel 2000W mag zijn? Wat voor netaansluiting heb je vanuit de nieuwbouw? 3x32A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
Even ter verduidelijking, de 1,5 mm2 draad wordt alleen gebruikt als 'schakeldraad' naar de verlichting. De fase-, nul-, en aard-draad zijn altijd 2,5 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:59
nwagenaar schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:07:
Na ong. 2 maanden te hebben "gedraaid" met de Anker stekkerbatterij oplossing icm HA en 4x570WP op zuid dacht ik, het wordt tijd voor een kleine update:

Periode November (de batterijen waren bij plaatsing al 90% vol):
- Opwekking: 48.4 KwH
- Verbruik: 50.2 KwH

Periode December:
- Opwekking: 16.8KwH
- Verbruik: 13.8KwH

Sinds 1 december maken wij gebruik van de VEH-aanbieding via Essent: dus sinds december maak ik geen gebruik meer van de mogelijkheid om op goedkope tijden de batterij vol te gooien via de DIY-stekker oplader icm een Ecoflow Inverter en een Shelly plugin (bij teruglevering en op goedkope momenten ging de opladers aan).

Dit werkte trouwens enorm goed, in November kreeg ik op de goedkope momenten en-of tijdens opwekking de batterij vol naar gemiddeld 85%. Als gevolg daarvan heb ik de oplader-oplossing even opgeschort en de PV's rechtstreeks aangesloten op de Anker batterij(en).

Maar je kunt duidelijk zien dat het in December kommer en kwel is geweest met alleen het gebruik van de PV-oplossing. De SOC in December was ten hoogste 35% vol voor beide batterijen, gemiddeld gezien was het rond de 20% deze maand en dat dekt niet ons nachtverbruik (bij lange na niet, wel als ze vol waren geweest) in de winter. Dit was trouwens volgens verwachting overigens ;)

Desondanks ben ik erg tevreden. De automatische aansturing vanuit HA werkt uitzonderlijk goed, ik vermoed dan ook dat we hiermee tijdens de zonnige maanden zo goed als volledig een NOM kunnen realiseren.
Interessant om te lezen! Heb je een Anker Solarbank 2 Pro? Ik ben heel benieuwd hoe goed die te automatiseren valt in Home Assistant. Heb je daar een voorbeeld van, of heb je een handleiding online die je gevolgd hebt?

Ik ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden die je hebt om dat ding aan te sturen. Ik overweeg deze ook namelijk, omdat deze volgens mij vooralsnog de enige plug-and-play thuisaccu (met aansluitingen voor zonnepanelen) is die je volledig kunt aansturen met Home Assistant. Het grootste voorbeeld wat ik kan vinden is eentje voor de Solarbank 1, maar die werkt net even anders omdat die niet tegelijk kan exporteren en de accu opladen vanuit opwek met de zonnepanelen. Ook krijg ik het idee dat deze manier redelijk omslachtig is, omdat je (voor zover ik het kon lezen) constant een preset/schedule aan het aanpassen bent op het huidige gebruik.

Of heb je gewoon een slider (number entity) die je constant aan kunt passen aan het huidige verbruik? Dat zou wel het makkelijkste werken volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik ga op basis van dit topic en de verschillende nieuwe producten die opkomen bij de 1st volgende keer dat de electricien hier is toch maar eens 3 losse stopcontacten (1 op elke fase) laten toevoegen op onze vliering. Dan kan ik daar naast de omvormers van de zonnepanelen ook gaan kijken naar dit soort oplossingen.

Hoewel ik @Taro 's comment over alleen doen als je verhuist voor dit soort oplossingen snap, zie ik ook wel waarde in het plug-and-play element waarbij ik nu kan beginnen en evt later toch weer wat verkopen/vervangen zonder afhankelijk te zijn van installateurs etc.

Kijkend naar de battery-sim simulaties van bijv de zendure oplossing, sessies (al wat langer geleden toegevoegd) etc dan is er daar echt al een hoop winst te halen in onze situatie. Met een EV, een thuisbatterij en een warmtepomp met boilervat voor douchen is er op die manier een heleboel overtollige opbrengst van de zonnepanelen op te slaan om terugleverkosten/boetes te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:12
Even over die 800 watt.

Wat nu als je een of erger meerdere stekkerbatterijen op een dergelijke groep aan sluit.

Een vergelijkbare situatie kan zich voordoen bij een storing of kortsluiting in een apparaat.

Dit is ook de reden dat je bij HW batterij de instelling kan omzetten dat je meer dan 800 watt kan terug leveren. Je hoeft dan ook niet ineens de stekker eraf te knippen want die stekker kan prima 3600 watt aan dus de omvormer komt nieteens in de buurt.

Immers als jij 3x een zendure / hw op een groep zet zonder andere apparaten. En 2 leveren terug met in totaal 1600 watt en je trekt de 3600 watt uit het net erbij op en in de derde gaat iets mis in de 3e batterij dan kun je ook in die situatie je kabels laten smelten dan kan de accu buiten staan je kabels zitten in je muur.

Je kunt uiteraard nog steeds gewoon 3 zendures aansluiten op een fase (zolang maximale input pv + accu + invoeding vanuit het net) de maximale brlastingswaarde van je automaten in je meterkast maar niet overschrijd maar dus wel in aparte eindgroepen.

Het probleem is dus niet dat er een technische beperking is waardoor accu's met een stekker niet veilig meer dan 800 watt kunnen terugleveren. Het probleem zit erin dat het maximale vermogen op de groep toeneemt en dat hier wanneer er meerdere apparaten op zijn aangesloten dit extra vermogen ook gebruikt kan worden en dit voor brand kan zorgen.
Hetzelfde met zonnepanelen, paralelle levering noemen ze dat dacht ik.
Ik werd toen geattendeerd op dit document van ABB. In de meterkast moest ik de aardlekschakelaar vervangen door een aardlekautomaat, omdat je makkelijk boven de 25A kan komen zonder dat er ook maar iets in je meterkast in beveiliging gaat.
Je hoofdmeter registreerd dit nog niet omdat je voed vanuit je zonnepanelen / accu. En je aardlekschakelaar meet dit ook helemaal niet, vandaar vervangen door een (duurdere) aarlekautomaat (wel zo veilig)
Nu nog weinig installateurs die dit doen maar ik dacht verplicht in de volgende NEN1010 update bij plaatsen van nieuwe installaties.
(de meeste zonnepaneel boeren installeren meestal de aller goedkoopste chineese aardlekautomaten, maar dat terzijde)

Voor mijn toekomstige accu's heb ik ook een nieuwe 6mm2 kabel getrokken naar de garage, daar een 3fase onderverdeler geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
Devke schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:49:
[...]

..
Je hebt gelijk ik haalde even de hw en de duravolt door elkaar. Die levert standaard op 800 watt maar kun je overschrijven in de app..dacht dat hw hetzelfde had maar daar speelde het stapelen van batterijen.

Ik zou een accu altijd op een eigen eindgroep aansluiten of achter een pv verdeler. Maar dat is mijn mening.

[ Voor 25% gewijzigd door reb65 op 24-12-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
phYzar schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:59:

Het punt is juist dat dat het hier niet om pv gaat maar om een stekker apparaat. 2.5 mm2 is pas in de jaren 70 / 80 de norm geworden.

En juist in muren zijn draden moeilijk te vervangen.

Het is niet voor niets dat het jaren niet was toegestaan om productie groepen en afnemers te mixen.

800 watt is de marge. Meerdere accu's combineren, helemaal in groepen met andere (zware) gebruikers die een eigen groep horen te hebben is gewoon geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:25
Faraz schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:10:
[...]

Je bedoelt vast 2000 W ipv kW laden/ontladen. Althans, dat hoop ik. ;)
En vanwaar dat het daarmee wel 2000W mag zijn? Wat voor netaansluiting heb je vanuit de nieuwbouw? 3x32A?
Oeps, bedoeld ik ja. Ik heb 3x25A. Waarbij ik nog een vrije groep heb (verder niks op aangesloten) op één fase. Daarmee mag er zeker meer dan 800 watt op. In ieder geval volgens de folder. Het kan mogelijk wel problemen geven als ik ook de auto in de nacht op 11 kW aan het laden ben. Met de zonnepanelen (12.000 Wp) niet, dan zal accu juist laden en panelen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Magpie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:58:
[...]

Oeps, bedoeld ik ja. Ik heb 3x25A. Waarbij ik nog een vrije groep heb (verder niks op aangesloten) op één fase. Daarmee mag er zeker meer dan 800 watt op. In ieder geval volgens de folder. Het kan mogelijk wel problemen geven als ik ook de auto in de nacht op 11 kW aan het laden ben. Met de zonnepanelen (12.000 Wp) niet, dan zal accu juist laden en panelen leveren.
Ah, dacht ik al. :)
Waarom kan het problemen geven met je EV & laden? Je laadpaal heeft toch z’n eigen groep (en laadt waarschijnlijk die 11kW op 3 fasen)? Ik heb dezelfde situatie, maar dan minder Wp en met een zwaardere (3x32A) aansluiting. Ik kan dus tot iets meer dan 7000W per groep gaan. Dan zou ik ook wel de 1200W modus van bijv. de Zendure aandurven…

Die grens van 800/1200W is trouwens wel per omvormer (Hyper 2000) en niet per batterij (zijn units van 2kWh bij zendure), toch? Dus bij 4 accu’s (totaal 8kWh) zit je niet aan 4x 800/1200W, niet waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Faraz schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:57:
[...]

Ah, dacht ik al. :)
Waarom kan het problemen geven met je EV & laden? Je laadpaal heeft toch z’n eigen groep (en laadt waarschijnlijk die 11kW op 3 fasen)? Ik heb dezelfde situatie, maar dan minder Wp en met een zwaardere (3x32A) aansluiting. Ik kan dus tot iets meer dan 7000W per groep gaan. Dan zou ik ook wel de 1200W modus van bijv. de Zendure aandurven…
Het is altijd aan te bevelen om een loadbalancer te hanteren voor het laden van de auto. Dan kan je doorgaans alle andere verbruikers lekker hun gang laten gaan en stuurt de loadbalancer van de laadpaal erop dat er niet teveel wordt afgenomen van het net.
Die grens van 800/1200W is trouwens wel per omvormer (Hyper 2000) en niet per batterij (zijn units van 2kWh bij zendure), toch? Dus bij 4 accu’s (totaal 8kWh) zit je niet aan 4x 800/1200W, niet waar?
Zendure heeft units van zowel 1 als 2 kWh. De (ont)laadlimiet geldt inderdaad per omvormer, niet per accu. Echter is bij 1 accu van bijv. 1 of 2 kWh niet het volledige (ont)laadvemogen beschikbaar / slim ivm té hoge belasting van de accu. Vanaf 2x2 kWh kan je dit wel gebruiken. Staat ook ergens op de website vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Taro schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:49:
[...]

Het is altijd aan te bevelen om een loadbalancer te hanteren voor het laden van de auto. Dan kan je doorgaans alle andere verbruikers lekker hun gang laten gaan en stuurt de loadbalancer van de laadpaal erop dat er niet teveel wordt afgenomen van het net.

[...]

Zendure heeft units van zowel 1 als 2 kWh. De (ont)laadlimiet geldt inderdaad per omvormer, niet per accu. Echter is bij 1 accu van bijv. 1 of 2 kWh niet het volledige (ont)laadvemogen beschikbaar / slim ivm té hoge belasting van de accu. Vanaf 2x2 kWh kan je dit wel gebruiken. Staat ook ergens op de website vermeld.
Klopt. Ik krijg een Alfen single pro paal met LB, dus dat zit wel snor.

Die info over de zendure had ik nog niet eerder gelezen, dus bedankt daarvoor.

Ik vraag me echter af of zo’n externe (plug&play) accu in mijn situatie überhaupt nuttig is, naast het feit dat het wel leuk is.

Ik had mijn situatie een paar dagen geleden al hier gedeeld, maar kan het eventueel nog een keer hier posten voor de mensen die het leuk vinden om mee te denken (& niet willen terugzoeken). Graag zelfs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Sicco92 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:58:
[...]
Interessant om te lezen! Heb je een Anker Solarbank 2 Pro? Ik ben heel benieuwd hoe goed die te automatiseren valt in Home Assistant. Heb je daar een voorbeeld van, of heb je een handleiding online die je gevolgd hebt?
Ik heb de Anker Solarbank E1600 (of eigenlijk 2 van deze) dat ik aanstuur via HA (https://github.com/thomluther/ha-anker-solix) en de configuratie is op basis van YouTube: Anker Solix - Home Assistant Integration & Energiedashboard ⚡

De 2-tal E1600 zijn beide voorzien van 2x540WP panelen en wordt aangestuurd door de Anker MI80 inverter. Door de HA-integratie kan het gebeuren (zeker bij veel opwekking en gebruik) dat een gedeelte in de batterij gaat en de rest het interne net op wordt gegooid tot max 800W (immers, het is een stekker inverter).

Het enige wat ik heb gedaan is in de Anker app een schema aangemaakt waarbij ie 800W teruglevert naar het net, de HA-integratie doet verder alles automatisch en past de teruglevering automatisch aan (tussen de 100W en 800W geloof ik).

Een wellicht wat makkelijkere optie voor de winter periode is om de teruglevering van de batterij automatisch te stoppen naar het net zodra er opwekking gemeten wordt via je P1 meter bij minder zonnige dagen icm een Automation en dat ie na zonsondergang of bij een volle batterij de teruglevering aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon Verhoeven
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-12-2024
knipknip

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 27-12-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:52
Het is mij niet helemaal duidelijk of een Zendure nu wel of niet buiten te plaatsen is. de specs zeggen IP65 met temperatuur tot -20C dus dan denk je dat buiten ook prima moet kunnen. Maar in de FaQ staat weer dat deze binnen moet staan.

Iemand een duidelijk antwoord hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatteryR
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-08 15:00
Ik volg al een poos de diverse thuisbatterij met een stekker topics.
Mijn oog was gevallen op de Marstek/Duravolt maar gezien de CT-perikelen wacht ik in ieder geval de p1 ervaringen af voordat ik die durf te bestellen. Vwb EVA-Power idem, eerst maar eens de eerste ervaringen afwachten. De Hyper AB2000 wordt bij onze oosterburen in een non-S versie geleverd die dan (o.a.) de blusinstallatie mist. Wél is er op de Duitse website nog een aanbieding die interessant lijkt. Levering in NL is echter niet mogelijk bij checkout voor deze non-S variant. Eur 2597 voor 7,7 kWh, de (3*AB2000-5760Wh+ Gratis -1*AB2000 - 1920Wh )
Link:
https://www.zendure.de/pr...00?variant=53037805142365

Wat denken jullie, moeite waard om een bezorgoptie in D te bedenken/fixen ?
Of lekker laten gaan vanwege het feit dat deze veiligheidsfeatures mist die wel in de AB2000S zit die wordt aangeboden op de NLse markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
HiBe schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:47:
Het is mij niet helemaal duidelijk of een Zendure nu wel of niet buiten te plaatsen is. de specs zeggen IP65 met temperatuur tot -20C dus dan denk je dat buiten ook prima moet kunnen. Maar in de FaQ staat weer dat deze binnen moet staan.

Iemand een duidelijk antwoord hiervoor?
De AB1000/2000(S) accu's kunnen buiten staan en hebben verwarming ingebouwd en de Hyper 2000 omvormer kan ook buiten staan. De ACE1500 kan niet buiten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
BatteryR schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:48:
Ik volg al een poos de diverse thuisbatterij met een stekker topics.
Mijn oog was gevallen op de Marstek/Duravolt maar gezien de CT-perikelen wacht ik in ieder geval de p1 ervaringen af voordat ik die durf te bestellen. Vwb EVA-Power idem, eerst maar eens de eerste ervaringen afwachten. De Hyper AB2000 wordt bij onze oosterburen in een non-S versie geleverd die dan (o.a.) de blusinstallatie mist. Wél is er op de Duitse website nog een aanbieding die interessant lijkt. Levering in NL is echter niet mogelijk bij checkout voor deze non-S variant. Eur 2597 voor 7,7 kWh, de (3*AB2000-5760Wh+ Gratis -1*AB2000 - 1920Wh )
Link:
https://www.zendure.de/pr...00?variant=53037805142365

Wat denken jullie, moeite waard om een bezorgoptie in D te bedenken/fixen ?
Of lekker laten gaan vanwege het feit dat deze veiligheidsfeatures mist die wel in de AB2000S zit die wordt aangeboden op de NLse markt?
Voor bezorgopties in Duitsland kan je evt. naar het DHL Pakketpunt topic kijken: DHL Packstation: gratis afhaalpunt in DLD voor Nederlanders. Een aantal Duitse webshops leveren ook aan DHL pakketpunten.

Ik ben persoonlijk bewust voor de AB2000S versie (uit Duitsland ;) ) met ingebouwde brandblusser gegaan. Of het in de praktijk effect heeft weet ik niet, maar het voelt in ieder geval veiliger voor als ik ze ooit binnen ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:30
Zie wel wat leuke items voorbij komen, maar een thuisaccu icm een vast energie contract is wat ik lees niet rendabel? (4200 afname, 3200 opwek, volledig elektrisch)

Dan maar wachten tot het salderen volledig verdwijnt, misschien is er ook wel subsidie tegen die tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

jellybrah schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:35:
Zie wel wat leuke items voorbij komen, maar een thuisaccu icm een vast energie contract is wat ik lees niet rendabel? (4200 afname, 3200 opwek, volledig elektrisch)

Dan maar wachten tot het salderen volledig verdwijnt, misschien is er ook wel subsidie tegen die tijd
Ik denk dat subsidie niet nodig gaat zijn. De bereidheid om een accu te kopen lijkt bizar hoog te zijn, zelfs als deze zich helemaal niet terug verdient. Persoonlijk begrijp ik daar niets van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:50
de Peer schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:45:
[...]

Ik denk dat subsidie niet nodig gaat zijn. De bereidheid om een accu te kopen lijkt bizar hoog te zijn, zelfs als deze zich helemaal niet terug verdient. Persoonlijk begrijp ik daar niets van.
Er zijn meer redenen dan alleen financiële om zo’n accu aan te schaffen. Naast dat het een leuke hobby kan zijn, helpt het ook om je zelf opgewekte energie veel beter te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
[...]

Ik denk dat je psychologisch het effect van een hogere energierekening tov eerder niet moet onderschatten. In den beginne waren zonnepanelen ook ver van rendabel en was het ook allemaal hoogst twijfelachtig of je ooit op 0 zou komen. Desondanks hebben mensen ook toen langzaam maar zeker hun daken volgelegd en zijn gewend geraakt aan structureel lagere energierekeningen.

Nu die weer omhoog kruipen door de terugleverboetes is een eenmalige investering in een batterij om dat weer wat te drukken toch stiekem wel een begrijpelijke keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
jellybrah schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:35:

Je kunt vrij makkelijk uitrekenen wat je per kWh kunt besparen/verdienen met een batterij. Even uitgaande van 3200 opwek op andere momenten dan 4200 afname (dus dat dit afgelezen is van je meter) dan zit je met terugleverkosten van 12ct per kWh en een afnameprijs van 26ct per kWh op een delta van 14ct per kWh die je kunt 'besparen' door een batterij.

Stel je neemt een batterij met capaciteit van 2 kWh en stopt die 1 keer per dag vol (en in de nacht weer leeg) dan zou je dus max 730 * 0.8 (round trip efficiency) = 584 kWh op die manier kunnen 'voorkomen'. Dat 'levert' dan 730 * 12ct minder terugleverboete (87,60 per jaar) en 584 * 26 = 151,- minder afname op = 189,- per jaar.

Maar goed dit is een bierviltjes berekening die ik zo even uit mijn hoofd doe en waar sowieso de volgende kanttekeningen bij te maken zijn:
- December/Januari zijn er zat dagen dat je geen 2kWh "over" hebt om in de batterij te stoppen
- Je "moet" dan ook wel tussen zonsondergang en opgang 2 kWh per dag aan verbruik hebben
- Er zullen dagen zijn dat je 2 rondjes kunt maken met vol + leeg
- Overheid/netbeheerders zijn bezig met 'beleid' waarbij ook capaciteitstarief etc kunnen gaan meespelen.

TLDR: Het is in de glazen bol kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

Sander schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:33:
[...]

Ik denk dat je psychologisch het effect van een hogere energierekening tov eerder niet moet onderschatten. In den beginne waren zonnepanelen ook ver van rendabel en was het ook allemaal hoogst twijfelachtig of je ooit op 0 zou komen. Desondanks hebben mensen ook toen langzaam maar zeker hun daken volgelegd en zijn gewend geraakt aan structureel lagere energierekeningen.

Nu die weer omhoog kruipen door de terugleverboetes is een eenmalige investering in een batterij om dat weer wat te drukken toch stiekem wel een begrijpelijke keuze.
Tsja rationeel is dat niet natuurlijk maar dat zal het zijn inderdaad. De prijs van een dure accu doet blijkbaar minder pijn dan dat je voortaan weer een hogere energierekening krijgt, een voordeel dat kwijt geraakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:30
Sander schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:48:
[...]

Je kunt vrij makkelijk uitrekenen wat je per kWh kunt besparen/verdienen met een batterij. Even uitgaande van 3200 opwek op andere momenten dan 4200 afname (dus dat dit afgelezen is van je meter) dan zit je met terugleverkosten van 12ct per kWh en een afnameprijs van 26ct per kWh op een delta van 14ct per kWh die je kunt 'besparen' door een batterij.

Stel je neemt een batterij met capaciteit van 2 kWh en stopt die 1 keer per dag vol (en in de nacht weer leeg) dan zou je dus max 730 * 0.8 (round trip efficiency) = 584 kWh op die manier kunnen 'voorkomen'. Dat 'levert' dan 730 * 12ct minder terugleverboete (87,60 per jaar) en 584 * 26 = 151,- minder afname op = 189,- per jaar.

Maar goed dit is een bierviltjes berekening die ik zo even uit mijn hoofd doe en waar sowieso de volgende kanttekeningen bij te maken zijn:
- December/Januari zijn er zat dagen dat je geen 2kWh "over" hebt om in de batterij te stoppen
- Je "moet" dan ook wel tussen zonsondergang en opgang 2 kWh per dag aan verbruik hebben
- Er zullen dagen zijn dat je 2 rondjes kunt maken met vol + leeg
- Overheid/netbeheerders zijn bezig met 'beleid' waarbij ook capaciteitstarief etc kunnen gaan meespelen.

TLDR: Het is in de glazen bol kijken
Ik heb een vast contract tot eind 2027, mooi dealtje van 23 ct/kwh en 20 euro vaste terugleverkosten. Geen verstopte terugleverkosten of terugleverkosten per kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

[...]
Ik heb hem zelf gekocht voor:

- Zoveel mogelijk NOM tijdens de lente/zomer/na-zomer
- Zoveel mogelijk tegengaan van Terugleverboete tijdens zonnige momenten
- Voorbereiding voor einde saldering na 1-1-2027

Gezien dat laatste vermoed ik dat de prijzen van dit soort batterijen mogelijk gaan stijgen na 1-1-2027. Daarbij heb ik met mijn verbruik en opwekking al een terugleverboete te pakken van iets meer dan 600 euro p/j als ik de calculatie van de aanbieding van VEH moet geloven, dan stop ik mijn overcapiciteit liever in een batterij.

Daarbij is het ook gewoon leuk om hiermee te spelen :+

[ Voor 14% gewijzigd door nwagenaar op 30-12-2024 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
nwagenaar schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:07:
[...]

Ik heb hem zelf gekocht voor:

- Zoveel mogelijk NOM tijdens de lente/zomer/na-zomer
- Zoveel mogelijk tegengaan van Terugleverboete tijdens zonnige momenten
- Voorbereiding voor einde saldering na 1-1-2027

Gezien dat laatste vermoed ik dat de prijzen van dit soort batterijen mogelijk gaan stijgen na 1-1-2027. Daarbij heb ik met mijn verbruik en opwekking al een terugleverboete te pakken van iets meer dan 600 euro p/j als ik de calculatie van de aanbieding van VEH moet geloven, dan stop ik mijn overcapiciteit liever in een batterij.

Daarbij is het ook gewoon leuk om hiermee te spelen :+
Nooit geloven, gewoon narekenen, en ik denk wel dat het goed is om altijd voor je aan thuisbatterij begint goed te kijken waar je eigen consumptie kunt sturen. Bijv een boiler laten opwarmen wanneer de zon schijnt, auto laden etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Sander schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:44:
[...]
Nooit geloven, gewoon narekenen, en ik denk wel dat het goed is om altijd voor je aan thuisbatterij begint goed te kijken waar je eigen consumptie kunt sturen. Bijv een boiler laten opwarmen wanneer de zon schijnt, auto laden etc.
Dat doe ik/wij al en ik stuur zoveel mogelijk bij opwekking en (tot 1-12-2024 icm Dynamisch Energietarief) bij lage prijzen (dit alles via HA trouwens). We verbruiken om en nabij de 52% van onze jaarlijkse opwekking zelf, de rest wordt teruggeleverd (we verbruiken geen gas, ons verbruik zit rond de 10.000KwH/jaar) en wij hebben alleen panelen op zuid.

We zijn sowieso van plan om wat panelen te verhuizen naar N/W zodat wij vanaf Mei t/m September ook in de avond nog opwekking krijgen en zodat wij ons verbruik in de avond (lees: na 18:30) kunnen optimaliseren.

Desondanks heb ik via de battery sim en wat andere calculaties onder de huidige omstandigheden berekend dat een batterij een positief resultaat voor ons heeft met een (voorzichte) terugverdientijd van binnen 8 jaar waarbij ik een groot gedeelte van de opwekking zelf gebruik en in de EV stop en een gedeelte in de batterij.

Zonder de EV was het trouwens niet rendabel als het gaat om terugverdientijd (iig 12 jaar, terwijl de batterij een garantie heeft van 10 jaar). Maar ik kijk niet zo zeer naar de terugverdientijd; ik zie het ook als een investering voor de toekomst en om iets meer onafhankelijk te zijn tijdens de warme/zonnige periodes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
nwagenaar schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:46:
[...]

Dat doe ik/wij al en ik stuur zoveel mogelijk bij opwekking en (tot 1-12-2024 icm Dynamisch Energietarief) bij lage prijzen (dit alles via HA trouwens). We verbruiken om en nabij de 52% van onze jaarlijkse opwekking zelf, de rest wordt teruggeleverd (we verbruiken geen gas, ons verbruik zit rond de 10.000KwH/jaar) en wij hebben alleen panelen op zuid.
Dank voor het delen! Mag ik vragen hoe jij exact (lees: zo exact mogelijk :)) 'zoveel mogelijk' eigen verbruik realiseert, en in jouw geval 52%?
Dan doel ik uiteraard niet op de basics zoals "ik probeer bij zonnig weer mijn EV op te laden", maar vooral wat je daarnaast allemaal doet of probeert. ;)

Ik heb binnenkort in mijn nieuwbouwwoning veel aan te sturen grootverbruikers (met name de bodemwarmtepomp en Alfen laadpaal i.c.m. EV), maar (nog) geen HA.

Ik twijfel nog over een dergelijke plug&play batterij, dus dit is een gerelateerde on-topic vraag, maar alle tips zijn welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@Faraz
Heel erg simpel (:+); al onze apparaten (Wasmachine, afwasmachine, WP droger, WP-boiler, MHI L/L WP, Mill apparatuur, etc) zijn slim of zijn slim gemaakt via bijvoorbeeld HomeWizard stekkers. Daarbij hebben wij de meeste apparatuur gekocht voor minimaal verbruik en-of omdat deze te integreren viel via HA (zoals onze Enphase PV-configuratie en dus ook de Anker batterij oplossing).

Via HomeWizard icm Automation in HA kun je relatief simpel acties uitzetten door uit te lezen wanneer er (voldoende opwekking is en-of via Nordpool integratie en-of Day Ahead Optimalizer de goedkope prijzen/momenten voor de komende 24 uur bepalen en dit communiceren (doe ik via een Telegram channel waar mijn vrouw en ik in zitten). Mijn HA is ook op afstand bereikbaar, dus eventueel kan ik nog wat handelingen op afstand forceren (of uitschakelen).

Aanvullend heb ik evcc draaien voor optimale aansturing van de Alfen Laadpaal (daar ging redelijk wat tijd in zitten) waardoor deze (voorheen) automatisch actief werd tijdens opwekking en-of lage prijzen onder een speciifek bedrag.

Het meest belangrijke is dat het ook gedrag is. Sommige zaken stelde ik echt uit bij (verwachte) opwekking en-of lage uurprijzen (zoals het brouwen, de brouwketel verbruikt 2.6KwH als beide elementen aanstaan). Het was even wennen, maar op een gegeven moment weet je niet anders.

Desondanks hebben wij nog steeds aanzienlijk meer opwekking buiten het reguliere verbruik en-of als wij niet thuis zijn bijvoorbeeld. Daarom ook de intentie om een 4-tal panelen te verhuizen naar NW zodat wij optimaler in de avond zijn qua verbruik/opwekking; maar dit zien wij helaas alleen terug van de periode Mei t/m Oktober ivm onze buurt en de stand van de zon.

[ Voor 16% gewijzigd door nwagenaar op 30-12-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
nwagenaar schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:28:
@Faraz
Heel erg simpel (:+); al onze apparaten (Wasmachine, afwasmachine, WP droger, WP-boiler, MHI L/L WP, Mill apparatuur, etc) zijn slim of zijn slim gemaakt via bijvoorbeeld HomeWizard stekkers. Daarbij hebben wij de meeste apparatuur gekocht voor minimaal verbruik en-of omdat deze te integreren viel via HA (zoals onze Enphase PV-configuratie en dus ook de Anker batterij oplossing).

Via HomeWizard icm Automation in HA kun je relatief simpel acties uitzetten door uit te lezen wanneer er (voldoende opwekking is en-of via Nordpool integratie en-of Day Ahead Optimalizer de goedkope prijzen/momenten voor de komende 24 uur bepalen en dit communiceren (doe ik via een Telegram channel waar mijn vrouw en ik in zitten). Mijn HA is ook op afstand bereikbaar, dus eventueel kan ik nog wat handelingen op afstand forceren (of uitschakelen).

Aanvullend heb ik evcc draaien voor optimale aansturing van de Alfen Laadpaal (daar ging redelijk wat tijd in zitten) waardoor deze (voorheen) automatisch actief werd tijdens opwekking en-of lage prijzen onder een speciifek bedrag.

Het meest belangrijke is dat het ook gedrag is. Sommige zaken stelde ik echt uit bij (verwachte) opwekking en-of lage uurprijzen (zoals het brouwen, de brouwketel verbruikt 2.6KwH als beide elementen aanstaan). Het was even wennen, maar op een gegeven moment weet je niet anders.

Desondanks hebben wij nog steeds aanzienlijk meer opwekking buiten het reguliere verbruik en-of als wij niet thuis zijn bijvoorbeeld. Daarom ook de intentie om een 4-tal panelen te verhuizen naar NW zodat wij optimaler in de avond zijn qua verbruik/opwekking; maar dit zien wij helaas alleen terug van de periode Mei t/m Oktober ivm onze buurt en de stand van de zon.
Dank voor het delen!

Ik ben nauwelijks bekend met HA, dus zal dat nog moeten 'aanschaffen' en leren. Ik heb eerder al e.e.a. over HA, diens mogelijkheden en EVCC gelezen, maar ik zie er nu al een beetje tegenop om het allemaal zo goed mogelijk in te stellen (als non-I(C)T-er), naast het gereed maken (etc.) van de nieuwbouwwoning. :*)

Daarnaast ben ik wel al langere tijd bekend met dynamisch, en de nodige gedragsaanpassingen qua gebruik/verbruik waar mogelijk. Ik herken daarom wat je zegt over gedrag, maar nog niet i.c.m. een PV opstelling voor eigen opwekking.

Ik twijfel nu nog over of het bij dynamisch gaat blijven, of dat ik overstap naar een modelcontract zodat ik meer vrijheid en zekerheid heb.
Over een geheel jaar genomen maakt het blijkbaar soms letterlijk 1 of 2 euro uit (zoals in mijn situatie), en dat vind ik de vrijheid en zekerheid meer dan waard! Kanttekening: modelcontracten gelden maar voor 6 maanden, dus ik zal het vast daarna wel weer moeten uitrekenen en heroverwegen.
Jij bent zo te lezen sinds kort ook afgestapt van dynamisch. Mag ik vragen wat de reden was? Vanwege de accu (onder andere)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@Faraz
Met betrekking tot je laatste vraag: de aanbieding van VEH via Essent was zodanig goed (minder dan 0.20 per KwH) dat deze om en nabij de 15% goedkoper was tov Tibber op basis van hetzelfde gebruik zelfs met de terugleverboete.

De kans is zeer groot dat we hierna weer terug gaan naar Tibber of een andere dynamisch energiecontract zodra de saldering er volledig afgaat.

Wat betreft dat laatste en icm dynamisch tarief kan een stekker of balkon batterij een super interessante business case gaan worden, zeker als je op dagen zoals vandaag (grijs, bewolkt en geen of amper opwekking) goedkoop de batterij kunt opladen om dit in de duurdere uren te kunnen gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
nwagenaar schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:30:
@Faraz
Met betrekking tot je laatste vraag: de aanbieding van VEH via Essent was zodanig goed (minder dan 0.20 per KwH) dat deze om en nabij de 15% goedkoper was tov Tibber op basis van hetzelfde gebruik zelfs met de terugleverboete.

De kans is zeer groot dat we hierna weer terug gaan naar Tibber of een andere dynamisch energiecontract zodra de saldering er volledig afgaat.

Wat betreft dat laatste en icm dynamisch tarief kan een stekker of balkon batterij een super interessante business case gaan worden, zeker als je op dagen zoals vandaag (grijs, bewolkt en geen of amper opwekking) goedkoop de batterij kunt opladen om dit in de duurdere uren te kunnen gebruiken ;)
Wow, dat klinkt wel als een hele goede deal, inderdaad... Die aanbieding heb ik de afgelopen maanden niet ontvangen van VEH hoor! Alleen deze mail (op 12 dec jl ontvangen, slechts een gedeelte hier geplakt):
"...Met een mooi resultaat! Energieleverancier Innova Energie heeft de veiling gewonnen en biedt u een scherp 3-jarig energiecontract. Het aanbod staat voor u klaar. De tarieven uit ons aanbod zijn scherper dan de gemiddelde prijs op de markt op dit moment. Wees er snel bij want op=op!

Voor het 3-jarige contract betaalt u € 0,23 (enkeltarief) per kWh voor Nederlandse groene
stroom & € 1,23 per m3 gas inclusief btw en energiebelasting."
Wat ik merk en wat het moeilijker maakt is dat vergelijkingssites als gaslicht.com er (heel erg) naast zitten, voor wat betreft de te verwachten prijs per maand of jaar. Ik snap dat het moeilijk te voorspellen is, maar dit is wel een enorm grote afwijking (zie hieronder).
Het afgelopen jaar zat ik ook bij Tibber en kwamen mijn facturen nagenoeg overeen met wat hun eigen rekentool op de website berekent, terwijl gaslicht.com bijna 2,5 - 3x die prijs berekent.

En wat betreft de business case voor een eventuele accu: Kan zeker interessant zijn na het salderingstijdperk. Eens.
Echter is het verlies van ca. 20-25% (?) met een dergelijke accu niet ongebruikelijk en ook niet zo fijn, en zou je dat m.i. moeten incalculeren bij de spread in de prijs van dynamisch (vandaag is die spread bijv. maximaal 12-13 cent).
Ik denk dat het daarom met name interessant is als je echt veel verbruikt en een grote accu in huis hebt, wat weer een aardige investering vergt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
De Zendure App heeft sinds gisteravond eindelijk ondersteuning voor Nederland. De Nederlandse taal was al wel beschikbaar, maar je kon als locatie nog niet voor Nederland kiezen. Je kunt de nieuwe versie van de App downloaden, daarna eerst de Master firmware updaten en daarna de AC firmware updaten, dan komt Nederland als optie beschikbaar en wordt er rekening gehouden met Nederlandse netstandaarden & wet- en regelgeving. Daarmee is het product naar mijn weten dan nu ook goedgekeurd voor de Nederlandse markt en dus ga ik nu overwegen ze binnen neer te zetten :)

Begreep ook van iemand die ik ken dat hij vanochtend een verzendbevestiging in de mailbox had dat ze vanaf de NL website de orders hebben verstuurd en ze binnen 24-48 uur aankomen. Daarmee zal de goedkeuring inderdaad geregeld zijn en de App dus nu ook met NL-ondersteuning zijn uitgebreid.

Als ik van Duitsland (eerdere keuze) naar Nederland wissel kan ik hier met 1200 Watt laden en 800 Watt ontladen per Hyper. Zet ik daarna 2 Hypers in Cluster mode op dezelfde fase, dan volgt de melding dat je maximaal 800 Watt mag kiezen, maar ontladen kan dan met maximaal 2400 Watt en laden met 1800 Watt :) Begrijp die verhouding niet helemaal, vandaag nog even verder in duiken, mogelijk heb ik iets verkeerd gedaan, maar goed, je kunt dus gelukkig wel meer selecteren dan 2x800.

De dynamische tarieven via Nord Pool kloppen vandaag nog niet, maar ik vermoed dat gisteren de prijzen nog voor Duitsland zijn opgehaald, aangezien ik pas rond 0:00 vannacht door iemand op de update werd gewezen (Thx @Bikkelreal voor het spotten d:)b) en naar NL ben gewisseld. Vanmiddag dus even checken of ze dan na 13:00 wél goed voor Nederland worden opgehaald.

Nu is het nog wachten op Home Assistant aansturing en voor veel mensen de aanvullende P1-ondersteuning. Als ik daarover iets hoor zal ik het direct delen.

Edit: Zojuist een DM ontvangen van een NL reseller die kan bevestigen dat de Zendure producten nu officieel goedgekeurd zijn voor gebruik in Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 31-12-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:03:

Nu is het nog wachten op Home Assistant aansturing en voor veel mensen de aanvullende P1-ondersteuning. Als ik daarover iets hoor zal ik het direct delen.
Ja dat is eigenlijk het enige wat nog mist. Ondersteuning voor P1 meter en HA. Hopelijk gaan ze daar mee aan de slag. Dan wordt het echt plug en play qua installatie en de mogelijkheden eindeloos met HA ondersteuning. Maar mooi product!

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Misschien ook leuk om te melden: Afgelopen week nog contact gehad met Zendure over de AIO2400 en wat andere producten. De reviewsamples van de AIO2400 waren helaas op, wel kon ik de EZ1-M micro omvormer, een Shelly plug en Hub2000 ter review krijgen. Toen heb ik aangeboden bedrag X te betalen voor de AIO2400 want ik heb er natuurlijk ook gewoon voordeel van als die hier staat en toen bleek dat een ander team dan waar ik contact mee had nog wel samples beschikbaar had. Ik krijg dus als alles goed gaat binnenkort een AIO2400, HUB2000, EZ1-M en Shelly plug binnen. Die gezamenlijk kunnen functioneel ongeveer hetzelfde als een Hyper2000 en je kunt er ook extra AB1000/AB2000(S) accu's op aansluiten, maar de HUB2000 en EZ1-M kunnen ook zonder tussenkomst van een accu stroom uit de zonnepanelen naar het net terugleveren.

De AIO2400 is gemaakt om buiten te kunnen staan en heeft 2.4 kWh opslag ingebouwd en aansluitingen voor zonnepanelen. Icm de EZ1-M kan je hem ook op het stopcontact aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IaCVn3YF4-d9GBcxMQIEvajmbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOS9cuAPQeiG79oaGMWOmlrK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik de 2 stand-alone zonnepanelen dan op de AIO2400 aansluit, deze permanent buiten laat staan en de 2 Hypers naar binnen verhuis. Dan kan ik die gebruiken voor het handelen en de grotere opslag en de AIO voor bijv. de standaard compensatie van 2.4 kWh tijdens de avonduren.

Zal de bevindingen hier delen als het binnen is.

Ps. Voor de volledigheid, ik mag deze reviewsamples houden, maar hoef er alleen op een ander platform dan Tweakers een review over te schrijven. Ik heb geen verplichtingen richting Zendure hier iets te delen en ik mag natuurlijk ook gewoon kritiek uiten als iets niet goed werkt. Ik wil hier transparant over zijn en net als dat ik mijn kennis en ervaring met/over heel veel andere producten op Tweakers deel doe ik dat ook voor deze producten. Ik heb er hier immers ook de eerste vermelding over gezien en toen is het balletje gaan rollen. Soms krijg ik in andere topics ook vragen over bijv. mijn terugverdientijd en ja, die is gewoon sneller/korter door deze constructie en dus kan ik bij bijv. een lagere spread in dynamische tarieven al winstgevend handelen waar een ander een hogere spread nodig heeft, dat geldt helaas niet voor iedereen en dat besef ik mij. Maar hopelijk wordt het gewaardeerd d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
peterbier schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 02:01:
[...]

Kun je eens hier een foto posten van jou installatie.
Mijn 2 stuks HomeWizard batterijen is ook een tijdelijke oplossing.
Ik zoek een product die niet vorstvrij hoeft te staan.
Misschien brengt HomeWizard deze ook op de markt dat zien we in 2027 wel weer.
Heb nu dit onder de overkapping staan (6x2 kWh met 2x 800-1200 Watt omvormers), ze zijn IP65 en kunnen dus tegen regen en stof. Je kunt tot 4 accu's per omvormer plaatsen. Daarnaast ingebouwde verwarming in de accu's zodat het ook bij lage temperaturen werkt en ingebouwde aerosol brandblussers voor als er een thermal runaway start (je weet nooit of de brand dan stopt, maar beter dan niets). Deze 2 zitten op een 2,5mm2 stekkerblok via een gat in de muur (voorheen condensafvoer wasdroger) op een HW Energy Socket op de wasmachine groep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lhB2SJs8rqU_Sn9s9RNCmsLLxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KIxmINjgpNpQEb7jHFolSMM.jpg?f=fotoalbum_large

Eventuele vervolgvragen graag in: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic, want dit is hier offtopic.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 01-01-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Nu online
Ik dacht eerst dit in de home assistant topic te droppen maar wellicht is hier meer kennis of zijn meer mensen zoekende naar zo iets. Binnen home assistant wil ik een vergelijkbare grafiek gaan aanmaken zoals die van homewizard voor batterijen. Iemand toevallig al iets leuks draaien?

@Taro had jij geen HA met wellicht al een gaaf dashboard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaFQ6eLoPSQL-uFwA9bx_1Z1vss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewlqSpvu2EoE9fmeWDxut3af.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de warmtepomp draai ik al iets vergelijkbaars in apex wat ik wel zou kunnen copy-pasten naar een dag grafiek. witte lijn is de avg buitentemperatuur. Rood is het aantal kwhs per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cUihewfkjP9mI1Sf5PS5T6sOE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5i0ficKHKf3OxLNRERFyQLuY.jpg?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@gielz Ik ben op dit moment bezig mijn oude grid dashboard naar een nieuwe flexibele layout om te bouwen, maar heb ook wel interesse om mooiere accu / fase grafieken te maken ipv allemaal losse blokjes.

Heb nu bijv. dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbZkLinXcnzfn1-_U44J64fYVn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8dI3icbaMl4NjKq3DCIED4rQ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI-rhiEZWlXQbb7a50378ldi0Rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Phv2QmEhCtz4yakGVKv9EuHa.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk moet ik gewoon even schetsen wat ik zou willen zien, dan kan ik daar naar toe werken ipv iedere keer met pleisters te plakken. Jij bent al verder dan ik zie ik.

Ps. De accu's zijn nu lekker aan het terugleveren a 33ct/kWh zoals je kunt zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Taro @gielz ziet er goed uit. Apex cards toch?

Ik moet eens kijken dat totalen hier lekker gaan werken. Op 1 of andere manier werkt dit nog niet lekker. Mooi nieuwe doelstelling om de boel op de schop te nemen in 2025. Wat Taro schrijft..... pleisterwerk. Herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joobur
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-01 10:40
Taro schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:25:
[...]

Voor bezorgopties in Duitsland kan je evt. naar het DHL Pakketpunt topic kijken: DHL Packstation: gratis afhaalpunt in DLD voor Nederlanders. Een aantal Duitse webshops leveren ook aan DHL pakketpunten.

Ik ben persoonlijk bewust voor de AB2000S versie (uit Duitsland ;) ) met ingebouwde brandblusser gegaan. Of het in de praktijk effect heeft weet ik niet, maar het voelt in ieder geval veiliger voor als ik ze ooit binnen ga zetten.
Kan zo'n grote accu dan in een DHL kluis? Vraag dit voor een vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:40
Taro schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:33:
Misschien ook leuk om te melden: Afgelopen week nog contact gehad met Zendure over de AIO2400 en wat andere producten. De reviewsamples van de AIO2400 waren helaas op, wel kon ik de EZ1-M micro omvormer, een Shelly plug en Hub2000 ter review krijgen. Toen heb ik aangeboden bedrag X te betalen voor de AIO2400 want ik heb er natuurlijk ook gewoon voordeel van als die hier staat en toen bleek dat een ander team dan waar ik contact mee had nog wel samples beschikbaar had. Ik krijg dus als alles goed gaat binnenkort een AIO2400, HUB2000, EZ1-M en Shelly plug binnen. Die gezamenlijk kunnen functioneel ongeveer hetzelfde als een Hyper2000 en je kunt er ook extra AB1000/AB2000(S) accu's op aansluiten, maar de HUB2000 en EZ1-M kunnen ook zonder tussenkomst van een accu stroom uit de zonnepanelen naar het net terugleveren.

De AIO2400 is gemaakt om buiten te kunnen staan en heeft 2.4 kWh opslag ingebouwd en aansluitingen voor zonnepanelen. Icm de EZ1-M kan je hem ook op het stopcontact aansluiten.
[Afbeelding]

Ik denk dat ik de 2 stand-alone zonnepanelen dan op de AIO2400 aansluit, deze permanent buiten laat staan en de 2 Hypers naar binnen verhuis. Dan kan ik die gebruiken voor het handelen en de grotere opslag en de AIO voor bijv. de standaard compensatie van 2.4 kWh tijdens de avonduren.

Zal de bevindingen hier delen als het binnen is.

Ps. Voor de volledigheid, ik mag deze reviewsamples houden, maar hoef er alleen op een ander platform dan Tweakers een review over te schrijven. Ik heb geen verplichtingen richting Zendure hier iets te delen en ik mag natuurlijk ook gewoon kritiek uiten als iets niet goed werkt. Ik wil hier transparant over zijn en net als dat ik mijn kennis en ervaring met/over heel veel andere producten op Tweakers deel doe ik dat ook voor deze producten. Ik heb er hier immers ook de eerste vermelding over gezien en toen is het balletje gaan rollen. Soms krijg ik in andere topics ook vragen over bijv. mijn terugverdientijd en ja, die is gewoon sneller/korter door deze constructie en dus kan ik bij bijv. een lagere spread in dynamische tarieven al winstgevend handelen waar een ander een hogere spread nodig heeft, dat geldt helaas niet voor iedereen en dat besef ik mij. Maar hopelijk wordt het gewaardeerd d:)b
Netjes uitgelegd, zou ik je een DM mogen sturen naar aanleiding van deze post?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gielz
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:09:

Ik moet eens kijken dat totalen hier lekker gaan werken. Op 1 of andere manier werkt dit nog niet lekker. Mooi nieuwe doelstelling om de boel op de schop te nemen in 2025. Wat Taro schrijft..... pleisterwerk. Herkenbaar.
Betreft inderdaad apex charts. Ik heb nu in mij HA rommelhoek deze klaar staan voor zodra ik een batterij heb aangeschaft. Data haal ik nu even uit andere sensors om tot iets te komen wat mij aardig lijkt. Export is nu even lastig met dit weer :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MPNQu2f0AWpkvUVWVBHCKkcMfg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2O3IHy8r2HOGhTJ1qPERQzhw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:37:
[...]

Betreft inderdaad apex charts. Ik heb nu in mij HA rommelhoek deze klaar staan voor zodra ik een batterij heb aangeschaft. Data haal ik nu even uit andere sensors om tot iets te komen wat mij aardig lijkt. Export is nu even lastig met dit weer :o

[Afbeelding]
Nice. Op de HW batterij gebouwd? Of wacht je op een andere batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
gielz schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:37:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Kun je de code delen?

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gielz
  • Nu online
mrme12345 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:50:
[...]

Ziet er goed uit! Kun je de code delen?
Hierbij de code is wel een work in progress en niet gevalideerd. Staat voor nu op 15 minuten ingesteld.

Wat je nodig hebt voor sensoren;

- Batterij %
- Export omgezet via een template helper naar min waarde. (heb ik liggen, mocht je die niet hebben). Anders krijg je geen groene min -balkjes in de grafiek
- Import

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cV11sHPalUZQu4HlUqyT-wmhctQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R3qhgWTzYaO0P5axQSCNjnqO.jpg?f=user_large
*uur variant

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
type: custom:apexcharts-card
stacked: true
graph_span: 1d
header:
  show: true
  title: ""
  show_states: true
  colorize_states: true
series:
  - entity: sensor.iphone_tessa_batterij
    name: Batterij
    group_by:
      func: min
      duration: 15minute
    type: line
    color: "#ffffff"
    stroke_width: 2
    curve: smooth
  - entity: sensor.p1_meter_energy_import
    yaxis_id: header_only
    name: Opgeladen
    group_by:
      func: diff
      duration: 1d
    statistics:
      period: hour
      type: sum
      align: start
    type: column
    color: "#fff"
    show:
      legend_value: true
      in_header: true
      in_chart: false
  - entity: sensor.energy_socket_energy_export_2
    yaxis_id: header_only
    name: Ontladen
    group_by:
      duration: 1d
    statistics:
      period: hour
      type: sum
      align: start
    color: "#fff"
    show:
      legend_value: true
      in_header: true
      in_chart: false
  - entity: sensor.p1_meter_energy_import
    name: Opgeladen
    color: "#6700a7"
    show:
      in_header: false
    group_by:
  - entity: sensor.export_negatief
    name: Ontladen
    show:
      in_header: false
    group_by:
    color: "#46a635"
span:
  start: day
apex_config:
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 0
      min: 0
      max: 100
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 3
      min: -1.6
      max: 1.6
      opposite: true
  grid:
    show: true
    borderColor: "#332f2c"
  chart:
    height: 300px
  legend:
    show: false
Devke schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:49:
[...]

Nice. Op de HW batterij gebouwd? Of wacht je op een andere batterij?
Gemaakt met de sensoren die Homewizard ook bij andere apparaten gebruikt zoals de energy socket en p1 maar zou met iedere batterij kunnen als je data in HA hebt. Ik zat erg te twijfelen tussen een Marstek of een Homewizard. Uiteindelijk de keuze gemaakt voor Homewizard omdat ik er toch meer vertrouwen in heb ondanks dat er nog geen enkele in het wild te vinden is. Ga het zien hopelijk eind Januari met 2 stuks

[ Voor 3% gewijzigd door gielz op 31-12-2024 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• debruina16
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-09 20:45
Heb gisteren de shelly 3em pro ingebouwd en de zendure werkt daar prima mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCC4Q4vo8tN6ReJQqx86LzQi1do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4I0y4NslfzmeeaCSnAjTXpGF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uON580UqK-4MfzeRCrEBCrA4Nog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrkQWK1PV1zfI7ERrzZtSmuF.jpg?f=fotoalbum_large

Als je niet handig hebt met elektriciteit dan kun je inbouwen beter laten doen.

Anyway, ben aan het kijken naar de definitieve plek voor de zendure. Zou je de zendure kunnen aansluiten op die schakelbox tussen de omvormer en de meterkast? (zie foto hieronder). Dit is een 3 fasen omvormer waarvan er 1 fase niet wordt gebruikt door het huis, alleen teruglevering. Daar een wcd maken of rechtstreeks met kabel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkEt40zbvePRl4OxOBb6HmhWjUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXnyvf3c5TUE3ZkaiG47LkKY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
joobur schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:14:
[...]

Kan zo'n grote accu dan in een DHL kluis? Vraag dit voor een vriend.
De Ace1500 & Hyper2000 kunnen in een DHL kluis, de accu's misschien net, maar als het niet past kan je een DHL Filiaal kiezen, of worden ze daar automatisch bezorgd als het niet past. Je kunt ook direct voor een DHL Filiaal kiezen, die hebben alleen net wat andere openingstijden.

Trouwens niet mijn eigen ervaring, maar ook van een vriend gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:09:
Yes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
debruina16 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:01:
Heb gisteren de shelly 3em pro ingebouwd en de zendure werkt daar prima mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je niet handig hebt met elektriciteit dan kun je inbouwen beter laten doen.
Eens, de combinatie met de Shelly werkt echt goed. Zag zelfs dat de Shelly App al Zendure ondersteuning heeft, je kunt ze daar ook in toevoegen :)

Maar uiteraard wel door een professional laten inbouwen, ik heb het ook niet zelf gedaan.
Anyway, ben aan het kijken naar de definitieve plek voor de zendure. Zou je de zendure kunnen aansluiten op die schakelbox tussen de omvormer en de meterkast? (zie foto hieronder). Dit is een 3 fasen omvormer waarvan er 1 fase niet wordt gebruikt door het huis, alleen teruglevering. Daar een wcd maken of rechtstreeks met kabel?

[Afbeelding]
In theorie kan dit, maar het risico is wel dat als je zonnepanelen maximaal terugleveren en de accu bijv. ook dat je over de limieten van de groep gaat omdat daar geen rekening mee is gehouden. Daarnaast is de vraag hoe het verder is aangesloten, dus echt even goed naar (laten) kijken, op afstand is dit niet met zekerheid te zeggen. Een WCD is makkelijker en mobieler, maar voor langdurige belasting waarschijnlijk een minder goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@debruina16 Als de Shelly koppeling via de cloud gaat, doet je accu dan nog iets bij een internetstoring of mislukte datacentrumupdate?

Daar een onderverdeler (bv kant en klare PV verdeler met schuko) tussen zetten is trouwens geen probleem. Alleen een ongezekerd stopcontact is niet zoals het hoort.
Driefasen maakt het wel iets ingewikkelder om netjes te doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Catdogsf schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:17:
[...]

Netjes uitgelegd, zou ik je een DM mogen sturen naar aanleiding van deze post?
Algemene vragen graag hier als het ook voor anderen interessant is, anders is een DM eenmalig ook goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:31:
@debruina16 Als de Shelly koppeling via de cloud gaat, doet je accu dan nog iets bij een internetstoring of mislukte datacentrumupdate?
Zendure kan sinds de vorige App update ook lokaal met de Shelly verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 16-09 09:18
Taro schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:37:
[...]

Heb nu dit onder de overkapping staan (6x2 kWh met 2x 800-1200 Watt omvormers), ze zijn IP65 en kunnen dus tegen regen en stof. Je kunt tot 4 accu's per omvormer plaatsen. Daarnaast ingebouwde verwarming in de accu's zodat het ook bij lage temperaturen werkt en ingebouwde aerosol brandblussers voor als er een thermal runaway start (je weet nooit of de brand dan stopt, maar beter dan niets). Deze 2 zitten op een 2,5mm2 stekkerblok via een gat in de muur (voorheen condensafvoer wasdroger) op een HW Energy Socket op de wasmachine groep.
[Afbeelding]
Gewoon een vraag uit interesse : hoe stabiel is zo'n "torentje" in de praktijk? Ik bedoel daarmee... Loop je het makkelijk omver? (voetballende kinderen, spelende honden)

Lijkt me zelf toch raadzaam om e.e.a. vast te zetten aan de muur o.i.d. (zoals ik begrepen heb heeft het apparaat die mogelijkheid)
Al was het alleen al maar om diefstal wat lastiger temaken. Helaas is het tegenwoordig zo dat alles wat niet vast gelast zit aan een paal wordt gejat.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:06
Taro schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:37:
[...]

[Afbeelding]
Even een off topic vraagje hier tussendoor.
Dat merk spreekt mij wel aan. (Laat mijn 2 stuks HomeWizard batterijen gewoon komen)
Krijgt dat merk ook een P1 dongel zodat je niet met ct klemmen aan de gang moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Doggieman schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:47:
[...]
Gewoon een vraag uit interesse : hoe stabiel is zo'n "torentje" in de praktijk? Ik bedoel daarmee... Loop je het makkelijk omver? (voetballende kinderen, spelende honden)
Er zitten inderdaad bevestigingen bij voor aan de muur. Maar ieder blok is zo'n 24 kg en de omvormer is ook zwaar, je hebt het dus over >80 kg per toren incl. een perfect vlakke ondergrond. Heb zojuist even getest hoe makkelijk omduwen is, maar is nog wel lastig. Valt er inderdaad een kind tegenaan of een flinke hond, dan kan die in het ergste geval wel om gaan. Maar maak hem dus ook vooral vast aan de muur.

Gisteravond is er een update uitgekomen waarmee deze set nu ook aan de Nederlandse wet- en regelgeving voldoet. Univé heeft al goedkeuring gegeven voor een thuisaccu binnen plaatsen, de rookmelder is recent ook in de garage geplaatst. Nu is het aan mij een seintje aan de elektricien te geven voor 3 stopcontacten in de garage (Ieder op een eigen fase, 2-4 stopcontacten per stuk) en dan plaats ik ze binnen. Daar staan ze ook veiliger, dit is een tijdelijke oplossing geweest.
Lijkt me zelf toch raadzaam om e.e.a. vast te zetten aan de muur o.i.d. (zoals ik begrepen heb heeft het apparaat die mogelijkheid)
Klopt. In de winter zijn er hier geen kids in de achtertuin, dus staat voor nu prima zo.
Al was het alleen al maar om diefstal wat lastiger temaken. Helaas is het tegenwoordig zo dat alles wat niet vast gelast zit aan een paal wordt gejat.
Had ik nog niet eens over nagedacht :) Onze achtertuin grenst aan 5 andere achtertuinen, er hangen beveiligingscamera's en heeft geen directe toegang, dat moet binnendoor via de garage met ook daarin bewegingssensoren en camera's, dus ik acht die kans niet zo heel groot.

Maar goede punten inderdaad, voor een permanente plaatsing zeker iets om mee te nemen. En in de zomer met kinderen/honden in de tuin iets om direct te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
peterbier schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:54:
[...]

Even een off topic vraagje hier tussendoor.
Dat merk spreekt mij wel aan. (Laat mijn 2 stuks HomeWizard batterijen gewoon komen)
Krijgt dat merk ook een P1 dongel zodat je niet met ct klemmen aan de gang moet.
Ik heb contact met de leverancier en mogelijk volgt er in Q1 ondersteuning voor de Tibber Pulse. Ook volgt er Home Assistant integratie in 2025, dan kan je iedere P1-meter die ook met HA werkt gebruiken. Er is nu al Shelly 3EM ondersteuning, dus ik kan bijv. al met 1 druk op de knop NOM draaien.

Mocht je meer willen weten of vragen hebben, stel die dan vooral in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic om hier ontopic te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-08 21:02
Via de officiële website van Marstek https://eu.marstekenergy.com/products/venus-energycube heb ik alles gelezen over de nieuwe Marstek Venus E EnergyCube van 5,12 kWh. Wat een fantastische steker-thuisbatterij zeg!

Ik kan deze pre orderen (met 50 euro) voor slechts 1.790 euro, te leveren vanaf 17 februari 2025 via een Nederlandse verkoper op https://www.marstek.nl/pr...e-thuisbatterij-5-12-kwh/ (dit is niet de officiële website van Marstek Nederland trouwens).
Dat is geen geld voor zo’n apparaat zeg!

En dan kan ik blijkbaar ook de BTW nog terugkrijgen (heb een dynamisch contract bij Zonneplan, heb dit jaar 12 zonnepanelen bij Zonneplan gekocht (geschatte jaaropbrengst 4.439 kWh - dat lijkt mij iets te hoog ingeschat) voor mijn jaarverbruik van 4.252 kWh (gemiddelde van de afgelopen drie jaar) en ben nooit ondernemer in de zin van een BTW vrijstelling geweest. Scheelt nog eens rond de 310 euro?
Helemaal te gek zeg!

En dan komt de twijfel: is dit te mooi om waar te zijn? Zit er een addertje onder het gras? Koop ik niet een kat in de zak met een Marstek?
Een “gewone” Nexus thuisbatterij van 10 kWh betaal ik immers 5.490 euro voor (na teruggave BTW), een enorm verschil in prijs dus!
Deze Marstek 5,12 kWh kost maar ongeveer 27% van de prijs van een Nexus 10 kWh ...

Koop ik met de Marstek Venus E nu iets helemaal verkeerds of juist precies het goede apparaat voor mijn behoeften (zoveel mogelijk de eigen opgewekte energie gebruiken tegen een zo laag mogelijke prijs door slimme in- en verkoop van aanvullende stroom via het net)?
Ik zou graag willen dat ik 50% direct verbruik zonne-energie en 25% verbruik thuisbatterij zou kunnen realiseren i.p.v. nu alleen 25% direct verbruik en de rest terugleveren aan het net ...
En met slechts 27% van de prijs geeft dat volgens mij een geweldige terugverdientijd van de Marstek (ga ik na de aanschaf bijhouden).

Ik hoef niet echt "geld te verdienen" met een thuisbatterij, maar wil ook geen onnodig geld uitgeven aan te dure inkoop en te goedkope verkoop van aanvullende / overtollige stroom aan en van het net. Met een fatsoenlijke terugverdientijd: maar dat is een middel, geen doel op zich.
Meer niet.

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:59
Taro schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:03:
Heb je toevallig al wel gehoord of dit een lokale verbinding gaat worden (lokale API?) of via de cloud?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Sicco92 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:19:
[...]

Heb je toevallig al wel gehoord of dit een lokale verbinding gaat worden (lokale API?) of via de cloud?
Nee, niets over vernomen. Via DM hoorde ik dat iemand contact met Zendure heeft gehad, waarbij ze de volgende antwoorden gaven:

1. Momenteel zijn onze apparaten alleen compatibel met Shelly 3EM, Shelly pro 3EM, Smart Plug S en Smart Plus Plug S. Slimme meters worden voorlopig niet ondersteund.
2. Home Assistant wordt momenteel ondersteund, maar biedt geen ondersteuning voor instellingen, alleen voor bewaking.

Dat antwoord is door iemand anders gegeven dan waar ik contact mee heb, maar ik zou dus sowieso willen benadrukken dat iedereen die P1-meter of Home Assistant ondersteuning vereist echt moet wachten totdat dit daadwerkelijk beschikbaar is. Eerst zien, dan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 15:30

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Siert192 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:00:
Via de officiële website van Marstek https://eu.marstekenergy.com/products/venus-energycube heb ik alles gelezen over de nieuwe Marstek Venus E EnergyCube van 5,12 kWh. Wat een fantastische steker-thuisbatterij zeg!

Ik kan deze pre orderen (met 50 euro) voor slechts 1.790 euro, te leveren vanaf 17 februari 2025 via een Nederlandse verkoper op https://www.marstek.nl/pr...e-thuisbatterij-5-12-kwh/ (dit is niet de officiële website van Marstek Nederland trouwens).
Dat is geen geld voor zo’n apparaat zeg!

En dan kan ik blijkbaar ook de BTW nog terugkrijgen (heb een dynamisch contract bij Zonneplan, heb dit jaar 12 zonnepanelen bij Zonneplan gekocht (geschatte jaaropbrengst 4.439 kWh - dat lijkt mij iets te hoog ingeschat) voor mijn jaarverbruik van 4.252 kWh (gemiddelde van de afgelopen drie jaar) en ben nooit ondernemer in de zin van een BTW vrijstelling geweest. Scheelt nog eens rond de 310 euro?
Helemaal te gek zeg!

En dan komt de twijfel: is dit te mooi om waar te zijn? Zit er een addertje onder het gras? Koop ik niet een kat in de zak met een Marstek?
Een “gewone” Nexus thuisbatterij van 10 kWh betaal ik immers 5.490 euro voor (na teruggave BTW), een enorm verschil in prijs dus!
Deze Marstek 5,12 kWh kost maar ongeveer 27% van de prijs van een Nexus 10 kWh ...

Koop ik met de Marstek Venus E nu iets helemaal verkeerds of juist precies het goede apparaat voor mijn behoeften (zoveel mogelijk de eigen opgewekte energie gebruiken tegen een zo laag mogelijke prijs door slimme in- en verkoop van aanvullende stroom via het net)?
Ik zou graag willen dat ik 50% direct verbruik zonne-energie en 25% verbruik thuisbatterij zou kunnen realiseren i.p.v. nu alleen 25% direct verbruik en de rest terugleveren aan het net ...
En met slechts 27% van de prijs geeft dat volgens mij een geweldige terugverdientijd van de Marstek (ga ik na de aanschaf bijhouden).

Ik hoef niet echt "geld te verdienen" met een thuisbatterij, maar wil ook geen onnodig geld uitgeven aan te dure inkoop en te goedkope verkoop van aanvullende / overtollige stroom aan en van het net. Met een fatsoenlijke terugverdientijd: maar dat is een middel, geen doel op zich.
Meer niet.

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen!
Zal ongetwijfeld zijn werk doen. Als je wilt handelen, dan is het belangrijk dat je het systeem op jouw dynamische contract met Zonneplan kan aansluiten én de dagelijkse tarieven juist kan uitlezen.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Pagina: 1 ... 5 ... 14 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: