Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:00
Misschien wel bekend binnen deze groep hier een website om het minderverbruik met een thuisbatterij te berekenen : mijn-thuisbatterij.be

4000Wp Oost, 5000Wp west, 1x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben een beetje aan het zoeken naar een oplossing als backup batterij voor noodgevallen/stroomuitval. Kwam via Bluetti en Ecoflow terecht bij Eva power. Heb niet enorm veel behoefte aan een thuisaccu, maar als we toch zo'n ding gaan aanschaffen lijkt het me wel fijn als er ook wat terug te leveren is. Heb 24 panelen, warmtepomp en PHEV, dus dat is niet af te dekken. Een risico bij gebruik als terugleveraccu is dan natuurlijk wel dat de accu precies leeg is als de stroom uit valt. Iets om over na te denken.

Eva power moet zich nog gaan bewijzen. Maar eens kijken naar het origineel. De Vitapower 2kW ziet er aardig uit voor 1099. Weet alleen niet of die NL specifieke software mist ofzo?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 01-01-2025 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online

DJN

Taro schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:39:
[...]

Nee, niets over vernomen. Via DM hoorde ik dat iemand contact met Zendure heeft gehad, waarbij ze de volgende antwoorden gaven:

1. Momenteel zijn onze apparaten alleen compatibel met Shelly 3EM, Shelly pro 3EM, Smart Plug S en Smart Plus Plug S. Slimme meters worden voorlopig niet ondersteund.
2. Home Assistant wordt momenteel ondersteund, maar biedt geen ondersteuning voor instellingen, alleen voor bewaking.

Dat antwoord is door iemand anders gegeven dan waar ik contact mee heb, maar ik zou dus sowieso willen benadrukken dat iedereen die P1-meter of Home Assistant ondersteuning vereist echt moet wachten totdat dit daadwerkelijk beschikbaar is. Eerst zien, dan geloven.
Heb contact gezocht met bedrijf dat EcoTracker maakt. De infrarood versie die nu al met Zendure Hyper werkt, werkt niet mijn meter maar ze hebben ook een P1 meter die komend jaar officieel op de markt komt. Kon deze al kopen en heb sinds paar dagen ingeplugd. Werkt goed, stuurt op totaal over de 3 fasen, dus totaal in/uit en kan Zendure Hyper niet koppelen aan 1 fase zoals met Shelly volgens mij wel kan. Communiceert via lokale Wifi en niet via cloud, aanpassingen gaan super snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2o4tbwG6_4YDWvkHHbbvdrbjnc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vmqXxaLQTtvbfdY1An8ygUaU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taGtl9-3B5_zvJxxx1649wDMPZ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kngEVdArVzdxw1ktKB4b9xpO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DJN schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:43:
[...]
Heb contact gezocht met bedrijf dat EcoTracker maakt. De infrarood versie die nu al met Zendure Hyper werkt, werkt niet mijn meter maar ze hebben ook een P1 meter die komend jaar officieel op de markt komt. Kon deze al kopen en heb sinds paar dagen ingeplugd. Werkt goed, stuurt op totaal over de 3 fasen, dus totaal in/uit en kan Zendure Hyper niet koppelen aan 1 fase zoals met Shelly volgens mij wel kan. Communiceert via lokale Wifi en niet via cloud, aanpassingen gaan super snel.
Ah, nice, hou ons op de hoogte!

En met de Shelly kan je inderdaad aangeven welke fases er door welke omvormer "gecompenseerd" moeten worden. Je kunt 1 of meerdere omvormers op dezelfde fase 1, 2 of 3-fases laten compenseren. Maar je kunt 2 of meer omvormers die ieder op een andere fase zitten, niet het totaal laten compenseren. Dus vanuit 1-fase compenseer je alles, of je kent een omvormer+ bijbehorende accucapaciteit toe aan 1 of 2 fases die je dan per fase kunt compenseren. Daarmee kan het voorkomen dat de ene omvormer geen accucapaciteit meer over heeft en de ander wel.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
DJN schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De ecotracker wordt inderdaad ook door zendure ondersteund. Maar jij hebt het er over dat je al een P1 meter hebt van everhome die nog op de markt moet komen en dat die ook al werkt met zendure of begrijp ik je verkeerd? En dat zou wel mooi zijn want ik heb niet zon zin in de shelly 3 pro em en ook niet in de ecotracker, maar wil het liefst de zendure met een P1 meter aansturen

[ Voor 6% gewijzigd door mrme12345 op 01-01-2025 11:39 ]

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJN
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online

DJN

mrme12345 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De ecotracker wordt inderdaad ook door zendure ondersteund. Maar jij hebt het er over dat je al een P1 meter hebt van everhome die nog op de markt moet komen en dat die ook al werkt met zendure of begrijp ik je verkeerd? En dat zou wel mooi zijn want ik heb niet zon zin in de shelly 3 pro em en ook niet in de ecotracker, maar wil het liefst de zendure met een P1 meter aansturen
Klopt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ev50bZm3QQd9LV5arvxlVhZKz9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KA27CEGsu5eK48w5YZlyU5tY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ok dat is goed nieuws! En deze wordt dus herkend als ecotracker en wordt daarmee ondersteund door zendure :-) . Ik ga morgen mijn zendure halen (hyper 2000 + 4 x AB2000S) en dan is dit mooi dat dit nu ook ondersteund gaat worden.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:13
PNARI schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 00:42:
Misschien wel bekend binnen deze groep hier een website om het minderverbruik met een thuisbatterij te berekenen : mijn-thuisbatterij.be
Ik kwam exact hetzelfde bericht tegen in het HomeWizard thuisbatterij topic en heb daar het resultaat van die website met mijn eigen spreadsheet-berekening vergeleken. Belangrijkste waarschuwing is: "We gaan uit van een batterij met een efficiëntie van 100% (dit klopt niet en is dus een overschatting). De round trip efficiency (RTE) wordt dus niet in rekening gebracht." Details in mijn andere post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Anyway, ben aan het kijken naar de definitieve plek voor de zendure. Zou je de zendure kunnen aansluiten op die schakelbox tussen de omvormer en de meterkast? (zie foto hieronder). Dit is een 3 fasen omvormer waarvan er 1 fase niet wordt gebruikt door het huis, alleen teruglevering. Daar een wcd maken of rechtstreeks met kabel?
Nee niet toegestaan, zat hier ook mee heb een nieuwe kabel naar zolder moeten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Nu online
Als deze uitkomt haal ik met shellypro uit men meterkast en haal deze ook dan:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 06:48
Siert192 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:00:
Via de officiële website van Marstek https://eu.marstekenergy.com/products/venus-energycube heb ik alles gelezen over de nieuwe Marstek Venus E EnergyCube van 5,12 kWh. Wat een fantastische steker-thuisbatterij zeg!

Ik kan deze pre orderen (met 50 euro) voor slechts 1.790 euro, te leveren vanaf 17 februari 2025 via een Nederlandse verkoper op https://www.marstek.nl/pr...e-thuisbatterij-5-12-kwh/ (dit is niet de officiële website van Marstek Nederland trouwens).
Dat is geen geld voor zo’n apparaat zeg!

En dan kan ik blijkbaar ook de BTW nog terugkrijgen (heb een dynamisch contract bij Zonneplan, heb dit jaar 12 zonnepanelen bij Zonneplan gekocht (geschatte jaaropbrengst 4.439 kWh - dat lijkt mij iets te hoog ingeschat) voor mijn jaarverbruik van 4.252 kWh (gemiddelde van de afgelopen drie jaar) en ben nooit ondernemer in de zin van een BTW vrijstelling geweest. Scheelt nog eens rond de 310 euro?
Helemaal te gek zeg!

En dan komt de twijfel: is dit te mooi om waar te zijn? Zit er een addertje onder het gras? Koop ik niet een kat in de zak met een Marstek?
Een “gewone” Nexus thuisbatterij van 10 kWh betaal ik immers 5.490 euro voor (na teruggave BTW), een enorm verschil in prijs dus!
Deze Marstek 5,12 kWh kost maar ongeveer 27% van de prijs van een Nexus 10 kWh ...

Koop ik met de Marstek Venus E nu iets helemaal verkeerds of juist precies het goede apparaat voor mijn behoeften (zoveel mogelijk de eigen opgewekte energie gebruiken tegen een zo laag mogelijke prijs door slimme in- en verkoop van aanvullende stroom via het net)?
Ik zou graag willen dat ik 50% direct verbruik zonne-energie en 25% verbruik thuisbatterij zou kunnen realiseren i.p.v. nu alleen 25% direct verbruik en de rest terugleveren aan het net ...
En met slechts 27% van de prijs geeft dat volgens mij een geweldige terugverdientijd van de Marstek (ga ik na de aanschaf bijhouden).

Ik hoef niet echt "geld te verdienen" met een thuisbatterij, maar wil ook geen onnodig geld uitgeven aan te dure inkoop en te goedkope verkoop van aanvullende / overtollige stroom aan en van het net. Met een fatsoenlijke terugverdientijd: maar dat is een middel, geen doel op zich.
Meer niet.

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen!
Nice! En, ga je het doen? Ik overweeg deze ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siert192
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-05 20:11
Ik weet het nog niet: te weinig informatie om te beslissen.
De mensen hier bij dit topic weten er veel meer van dan ik …
Of misschien moet ik even januari afwachten als de eerste serie is geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Siert192 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:00:
Ik weet het nog niet: te weinig informatie om te beslissen.
De mensen hier bij dit topic weten er veel meer van dan ik …
Of misschien moet ik even januari afwachten als de eerste serie is geleverd?
Welke informatie heb je nog nodig dan?

En:
Leverbaar vanaf: februari 17, 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:27
Siert192 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:00:
Via de officiële website van Marstek https://eu.marstekenergy.com/products/venus-energycube heb ik alles gelezen over de nieuwe Marstek Venus E EnergyCube van 5,12 kWh. Wat een fantastische steker-thuisbatterij zeg!

Ik kan deze pre orderen (met 50 euro) voor slechts 1.790 euro, te leveren vanaf 17 februari 2025 via een Nederlandse verkoper op https://www.marstek.nl/pr...e-thuisbatterij-5-12-kwh/ (dit is niet de officiële website van Marstek Nederland trouwens).
Dat is geen geld voor zo’n apparaat zeg!

En dan kan ik blijkbaar ook de BTW nog terugkrijgen (heb een dynamisch contract bij Zonneplan, heb dit jaar 12 zonnepanelen bij Zonneplan gekocht (geschatte jaaropbrengst 4.439 kWh - dat lijkt mij iets te hoog ingeschat) voor mijn jaarverbruik van 4.252 kWh (gemiddelde van de afgelopen drie jaar) en ben nooit ondernemer in de zin van een BTW vrijstelling geweest. Scheelt nog eens rond de 310 euro?
Helemaal te gek zeg!

En dan komt de twijfel: is dit te mooi om waar te zijn? Zit er een addertje onder het gras? Koop ik niet een kat in de zak met een Marstek?
Een “gewone” Nexus thuisbatterij van 10 kWh betaal ik immers 5.490 euro voor (na teruggave BTW), een enorm verschil in prijs dus!
Deze Marstek 5,12 kWh kost maar ongeveer 27% van de prijs van een Nexus 10 kWh ...

Koop ik met de Marstek Venus E nu iets helemaal verkeerds of juist precies het goede apparaat voor mijn behoeften (zoveel mogelijk de eigen opgewekte energie gebruiken tegen een zo laag mogelijke prijs door slimme in- en verkoop van aanvullende stroom via het net)?
Ik zou graag willen dat ik 50% direct verbruik zonne-energie en 25% verbruik thuisbatterij zou kunnen realiseren i.p.v. nu alleen 25% direct verbruik en de rest terugleveren aan het net ...
En met slechts 27% van de prijs geeft dat volgens mij een geweldige terugverdientijd van de Marstek (ga ik na de aanschaf bijhouden).

Ik hoef niet echt "geld te verdienen" met een thuisbatterij, maar wil ook geen onnodig geld uitgeven aan te dure inkoop en te goedkope verkoop van aanvullende / overtollige stroom aan en van het net. Met een fatsoenlijke terugverdientijd: maar dat is een middel, geen doel op zich.
Meer niet.

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen!
Ziet er hetzelfde uit als die van Duravolt ;)
https://duravolt.nl/product/duravolt-plug-in-battery-512kw/

En kost ook ongeveer hetzelfde

Resticker ?;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faraz
jellybrah schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Ziet er hetzelfde uit als die van Duravolt ;)
https://duravolt.nl/product/duravolt-plug-in-battery-512kw/

En kost ook ongeveer hetzelfde

Resticker ?;)
Yep, is al diverse malen gepost. Duravolt = exact Marstek (apparatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Te mooi om waar te zijn?
Betrouwbare verkoper?
Addertje onder het gras?
Is de terugverdientijd wel acceptabel?
Kat in de zak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 23:34

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Inderdaad graag Marstek/Duravolt bespreken in het topic dat hierboven is benoemd. Alle uitdagingen, vragen, gezeik rondom leveranciers, etc. ook graag daar bespreken :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siert192
Dank voor de link: ga ik daar kijken.
Ik ken de weg hier (nog) niet: sorry voor de ongewenste storing door mij …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Siert192 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:31:
Ik ken de weg hier (nog) niet: sorry voor de ongewenste storing door mij …
No worries, zal voor de volledigheid die link ook even opnemen in de topicwaarschuwing, kon jij ook niet weten d:)b

Edit: Voor de Marstek/Hame/Duravolt accu én de HomeWizard Plug-in Battery de links aan de topicwaarschuwing toegevoegd.

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 01-01-2025 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piforce
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-06 20:18
Interressant topic. Heb doorgelezen heb ik het goed begrepen dat het als volgt werkt.

Plaatst in willekeurig stopcontact de zendure hyper. Stel dit is fase 1. Als fase 2 dan energie vraagt stuurt die de energie van de batterij naar het desbetreffende apparaat dat energie vraagt.

Voor zover ik begrijp als je 1 zendure of meer op 1 fase. hebt staan regelt die de energie mits beschikbaar naar alle fasen. Heb je echter 2 of meer zendure op verschillende fases dan pakt die alleen de desbetreffende fase waar die op is aangesloten.

Wat is de laadsnelheid van stopcontact naar accu maximaal of is dat ook 800 W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
piforce schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:20:
Interressant topic. Heb doorgelezen heb ik het goed begrepen dat het als volgt werkt.

Plaatst in willekeurig stopcontact de zendure hyper. Stel dit is fase 1. Als fase 2 dan energie vraagt stuurt die de energie van de batterij naar het desbetreffende apparaat dat energie vraagt.
Nee, de fase waarop de Hyper staat levert dan stroom aan het net. En het apparaat dat energie vraagt neemt dan via de eigen fase stroom van het net af. Bij je slimme meter wordt dit met elkaar verrekend, maar er gaat dus niet over verschillende fases heen stroom vanuit de omvormer naar je apparaat. Dat kan alleen als ze beide op dezelfde fase zitten.
Voor zover ik begrijp als je 1 zendure of meer op 1 fase. hebt staan regelt die de energie mits beschikbaar naar alle fasen. Heb je echter 2 of meer zendure op verschillende fases dan pakt die alleen de desbetreffende fase waar die op is aangesloten.

Wat is de laadsnelheid van stopcontact naar accu maximaal of is dat ook 800 W?
De laadsnelheid van een Hyper is maximaal 1200 Watt. De ontlaadsnelheid kan je tussen 0-800 Watt instellen, of hoger in clustermode of als je een ander land kiest, maar dan krijg je daar wel waarschuwingen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piforce
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-06 20:18
Taro schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Nee, de fase waarop de Hyper staat levert dan stroom aan het net. En het apparaat dat energie vraagt neemt dan via de eigen fase stroom van het net af. Bij je slimme meter wordt dit met elkaar verrekend, maar er gaat dus niet over verschillende fases heen stroom vanuit de omvormer naar je apparaat. Dat kan alleen als ze beide op dezelfde fase zitten.
Heb je voor dat verrekenen een slimme meter nodig of gewoon een 3 fase meter? Zelf heb ik een ouderwetse domme digitale kwh meter namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
piforce schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:34:
[...]

Heb je voor dat verrekenen een slimme meter nodig of gewoon een 3 fase meter? Zelf heb ik een ouderwetse domme digitale kwh meter namelijk.
Als je meter ook terug kan "draaien" en dat per fase apart wordt gedaan, dan werkt het verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-06 22:37
Ondertussen heeft Anker de solarbank AC uitgebracvht. Helaas met maar 2 MPTT ingangen, maar wel met 2 bidirectioneel 220V aansluitingen: grid en intern. De solarbank heeft zelf 1.6kWh aan boord, is met extra akku's uit te breiden naar 9.6kWh (1+5 keer 1.6kW).
De interne 220 aansluiting kan voor zowel laden als ontladen worden gebruikt ('oude' solar aansluiting op 220C of UPS), evenzo kan ge- (1200W) of ontladen (800W) worden naar grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aan Eva power gevraagd wat het verschil met de alphaess is.

Niet heel nuttig antwoord:
EvaPower en Alpha ESS VitaPower
Hoewel de basis van de EvaPower en de Alpha ESS VitaPower vergelijkbaar is, zijn er enkele belangrijke verschillen in hoe ze worden aangeboden en gebruikt:
Marktbenadering
De Alpha ESS VitaPower wordt voornamelijk in Duitsland verkocht als een "balkon-opstelling" in combinatie met zonnepanelen. Dit systeem is daar populair vanwege de Duitse regelgeving en btw-vrijstelling op dergelijke producten. Hierdoor kan de prijs in Duitsland lager liggen.
EvaPower wordt in Nederland gepositioneerd als een veelzijdige thuisbatterij, geschikt voor zowel energieopslag van zonnepanelen als voor gebruik met dynamische energietarieven.
Extra functionaliteiten
Bij EvaPower leveren we standaard een gratis P1-dongle, waarmee de batterij kan communiceren met de slimme meter. Dit biedt meer mogelijkheden, zoals slim opladen en ontladen op basis van dynamische energietarieven en inzicht in uw energieverbruik. Deze functionaliteiten zijn niet standaard aanwezig bij de Alpha ESS VitaPower.
Zit inmiddels te kijken naar de ander F2000. Maar ben er nog niet helemaal uit hoe die teruglevert aan het net.

Edit:oh, volgens mij kan die dat helemaal niet... :X

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@MikeyMan Inderdaad, niet heel nuttig.

Om op basis van dynamische tarieven te handelen is geen P1-meter nodig en voor inzicht in je energieverbruik heb je geen accu nodig. Dus eigenlijk adviseren ze je gewoon een P1-meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Taro schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:22:
@MikeyMan Inderdaad, niet heel nuttig.

Om op basis van dynamische tarieven te handelen is geen P1-meter nodig en voor inzicht in je energieverbruik heb je geen accu nodig. Dus eigenlijk adviseren ze je gewoon een P1-meter :)
Ja dat... Dan kun je net zo goed voor de alpha ess gaan... Die volgens mij ook gewoon een p1 meter leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
tweazer schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:01:
Ondertussen heeft Anker de solarbank AC uitgebracvht. Helaas met maar 2 MPTT ingangen, maar wel met 2 bidirectioneel 220V aansluitingen: grid en intern. De solarbank heeft zelf 1.6kWh aan boord, is met extra akku's uit te breiden naar 9.6kWh (1+5 keer 1.6kW).
De interne 220 aansluiting kan voor zowel laden als ontladen worden gebruikt ('oude' solar aansluiting op 220C of UPS), evenzo kan ge- (1200W) of ontladen (800W) worden naar grid.
Is dat een nieuwe versie? Volgens mij is die al eerder hier langsgekomen, of was dat een ander model? Of is dit product daarna/recent nog vernieuwd?

Anker maakt visueel mooie producten en mooie software, toch zie ik hun producten relatief weinig langskomen en gebruikt worden, of lijkt dat maar zo? Want ik heb destijds ook naar de Anker Solix X1 gekeken, maar die is nog niet in NL verkrijgbaar en bood toen geen optie om op basis van dynamische tarieven te handelen. Verder wel een mooie oplossing (echter zonder stekker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@TaroOok bij Anker zie ik door de specs het bos niet meer...

Ze hebben een Home Backup Kit, maar das een manuele swich.
Welke functionaliteit ik moet aanklikken om erachter te komen dat er ook teruggeleverd kan worden is mij een raadsel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G05RKyExT5zbT0-kqHqYyfgfAuI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mQoYNasxZQIQLmEWUCaNe9Rz.png?f=user_large

Home backup hoef ik niet, maar terugleveren zou lekker zijn.

edit: zit ff met chatgpt de verschillende specs door te nemen...

De Anker Solix E1600 en F2000 lijken allebei geen plug-and-play export to grid te ondersteunen.

de AlphaESS BlackBee 2000 wordt als goede optie genoemd, maar is wat aan de prijzige kant.
Volgens mij zit ik wel vast aan een P1 oplossing, al dan niet via MQTT/Node red...
Ik heb namelijk al zonnepanelen en kan er niet meer kwijt voor deze oplossing.

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:48:
Volgens mij zit ik wel vast aan een P1 oplossing, al dan niet via MQTT/Node red...
Ik heb namelijk al zonnepanelen en kan er niet meer kwijt voor deze oplossing.
En een Shelly in de meterkast? Ik mis even de link tussen deze 2 zinnen, je hoeft op een balkonset niet per se zonnepanelen aan te sluiten, of bedoel je dat je al CT-klemmen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Taro schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:45:
[...]

En een Shelly in de meterkast? Ik mis even de link tussen deze 2 zinnen, je hoeft op een balkonset niet per se zonnepanelen aan te sluiten, of bedoel je dat je al CT-klemmen hebt?
Shelly in de meterkast? Daar kan ik niet mee op driefase meten of ik overproductie heb toch?

De opmerking over de zonnepanelen was vooral omdat er accus lijken te zijn die de voorkeur geven aan gevoed worden door (eigen) zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Shelly in de meterkast? Daar kan ik niet mee op driefase meten of ik overproductie heb toch?
Met een Shelly 3EM (Pro) kan je in de meterkast 3-fases meten, dat is dus geen Shelly Plug, maar een meter voor in de meterkast waarmee je 3-fases kunt meten en gekoppelde apparatuur inderdaad kan zien of er overproductie is.
De opmerking over de zonnepanelen was vooral omdat er accus lijken te zijn die de voorkeur geven aan gevoed worden door (eigen) zonnepanelen.
De balkonsets kunnen gevoed worden door zonnepanelen, maar veel ervan kunnen ook via AC worden gevoed en terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:03
Taro schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Is dat een nieuwe versie? Volgens mij is die al eerder hier langsgekomen, of was dat een ander model? Of is dit product daarna/recent nog vernieuwd?

Anker maakt visueel mooie producten en mooie software, toch zie ik hun producten relatief weinig langskomen en gebruikt worden, of lijkt dat maar zo? Want ik heb destijds ook naar de Anker Solix X1 gekeken, maar die is nog niet in NL verkrijgbaar en bood toen geen optie om op basis van dynamische tarieven te handelen. Verder wel een mooie oplossing (echter zonder stekker).
Nee, is inderdaad eerder voorbijgekomen hier. Hij staat alleen niet op het Europese/Engelse deel van de Anker-website. In het Duits is er wel een pagina voor beschikbaar: https://www.anker.com/eu-..._1=A17C23Z1-DE-PPS&o_c=de. Op de website van de Nederlandse MediaMarkt heb ik hem ook al gezien, dus hij wordt hier ook al wel verkocht op zich.

Pluspunten tegenover de Solarbank 2 Pro/Plus is vooral dat deze ook met 800W kan laden, ook tegelijk met de 2 MPPT-aansluitingen (tot max 2000W). Daarnaast is het vermogen van het stopcontact op de accu (voor off-grid) verhoogd van 1000W naar 1200W. Hij lijkt iets duurder te zijn dan de 2 Plus (die ook 2 MPPT heeft), maar goedkoper dan de 2 Pro met 4 MPPT.

Ik zit nog te twijfelen tussen deze en de oplossingen van Zendure. Anker heeft nu al een integratie met Home Assistant (via de cloud), maar is iets duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door Sicco92 op 03-01-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Taro mijn uitdaging is vooral dat ik niet zo'n wijs word uit de specs. Het is lastig terug te vinden wat wel en niet via solar of AC moet of kan. Zoek ik zo slecht? Maken ze het bewust zo onoverzichtelijk?

Ik heb overigens al p1 data via Mqtt met een domoticz install op een pi. Dus dat moet te regelen zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:11:
@Taro mijn uitdaging is vooral dat ik niet zo'n wijs word uit de specs. Het is lastig terug te vinden wat wel en niet via solar of AC moet of kan. Zoek ik zo slecht? Maken ze het bewust zo onoverzichtelijk?

Ik heb overigens al p1 data via Mqtt met een domoticz install op een pi. Dus dat moet te regelen zijn ;)
Welke eisen heb je aan het systeem? Dan kunnen we meedenken. Wel/niet terugleveren aan het net, buiten kunnen staan, modulair, nul op de meter, handelen, wel/niet direct zonnepanelen aansluiten, UPS/back-up functie met stopcontacten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Taro nouja eisen... Was eigenlijk op zoek naar puur een backup accu om de koelkast en telefoons even te kunnen laten draaien in geval van een stroomstoring. Eigenlijk door dit topic op het idee gekomen dat het een wel heel beperkte use case is, en er dus eigenlijk net zo goed wat zonnecapaciteit overgenomen kan worden als dat met beperkte meerprijs kan.

Dus uiteindelijk komt het erop neer:
- draagbaar
- modulair daardoor een pre
- 230v sockets
- enigszins betaalbaar
- zonnepanelen aansluiten hoeft niet
- buiten hoeft ook niet
- handelen hoeft ook niet perse
- laden bij overcapaciteit, ontladen bij ondercapaciteit wel. Liefst op basis van de daadwerkelijke capaciteit
- 2000Wh lijkt op het eerste gezicht een beetje de sweet spot te zijn. Uitbreidbaar wel handig, aangezien ik wel een minimum capaciteit achter de hand zou willen hebben voor nood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
MikeyMan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:26:
@Taro nouja eisen... Was eigenlijk op zoek naar puur een backup accu om de koelkast en telefoons even te kunnen laten draaien in geval van een stroomstoring. Eigenlijk door dit topic op het idee gekomen dat het een wel heel beperkte use case is, en er dus eigenlijk net zo goed wat zonnecapaciteit overgenomen kan worden als dat met beperkte meerprijs kan.

Dus uiteindelijk komt het erop neer:
- draagbaar
- modulair daardoor een pre
- 230v sockets
- enigszins betaalbaar
- zonnepanelen aansluiten hoeft niet
- buiten hoeft ook niet
- handelen hoeft ook niet perse
- laden bij overcapaciteit, ontladen bij ondercapaciteit wel. Liefst op basis van de daadwerkelijke capaciteit
- 2000Wh lijkt op het eerste gezicht een beetje de sweet spot te zijn. Uitbreidbaar wel handig, aangezien ik wel een minimum capaciteit achter de hand zou willen hebben voor nood.
Als je alle 'hoeft niets' van je lijstje weghaalt, heb je dan niet genoeg aan een camping-accu'tje ofzo? Als je het vooral als noodvoorziening wilt gebruiken, is een goedkope draagbare accu die je van tijd tot tijd even oplaadt volgens mij veel handiger en veel goedkoper. Kijk naar het verbruik van je koelkast, bepaal hoeveel uur je die minimaal wilt kunnen gebruiken bij een stroomstoring, en bepaal daar de accucapaciteit op (met eventueel een marge). Bedenk ook dat je je koelkast altijd op een hogere temperatuur kan zetten bij een stroomstoring.
Mobiels opladen kan ook met een powerbank. Die zijn nog goedkoper.

Iets als dit kan je volgens mij prima als nood-accu gebruiken volgens mij: https://www.anker.com/eu-...13286078&ref=naviMenu_pps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Sicco92 in principe zou dat kunnen. Maar dan heb ik geld uitgegeven aan een accu die niets staat te doen. Mocht er een mooi alternatief zijn die alle boxen aantikt, en op termijn uit te breiden is tot zou dat mooi zijn. Zeker nu salderen verdwijnt.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2025 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:53
@MikeyMan wellicht is dit iets voor je? https://nl.pepper.com/aan...e-prijs-tot-nu-toe-340156 Sowieso best scherp geprijsd voor het aantal kilowatts :) vergelijkbaar met de Anker maar dan met meer dan het dubbele vermogen en capaciteit. En kan ook uitgebreid worden.
Met CashbackXL kan er nog 30 euro vanaf.

Kan functioneren als UPS, dus voor stroomuitval. Hij kan helaas niet terugleveren als er wél stroom is. Dat is eigenlijk waar ik wel oren naar heb, maar wat ik daarvan tegenkom vind ik nog veel te duur.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Richh ja dat is er een van velen, vergelijkbaar met de bluetti en Ecoflows waar ik mijn zoektocht mee begon. Juist het terugleveren maakt het interessant. Goed, het zijn een paar tientjes per jaar... Das wel een punt...

Overigens zou ik zoiets niet direct via AliExpress kopen. Rest zal vast ook Chinese accus hebben, maar wil wel graag een beetje een veilig model.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
MikeyMan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:56:
@Sicco92 in principe zou dat kunnen. Maar dan heb ik geld uitgegeven aan een accu die niets staat te doen.
Ja, klopt. Maar wat wil je dan dat die doet? In principe is dit een accu die aan je lijstje voldoet (afgezien van de capaciteit, maar dat ligt er vooral aan hoeveel je uit wilt geven).
Als deze niet voldoet omdat die niet staat te handelen in de tussentijd, is dat dan niet stiekem toch een eis voor je?

Het probleem met zo'n vrij eisenlijstje is dat het moeilijk is om daar advies over te geven. In principe is alles mogelijk wat je vraagt, alleen staat daar ook een steeds hoger prijskaartje tegenover. Het is dus vooral een afweging die je zelf moet maken. Hoeveel is een "hoeft niet, mag wel" item je waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Sicco92 de reden dat ik zeg niet perse te hoeven handelen is dat ik vooral wat van mn zonneopbrengst wil verschuiven. Heb niet zo'n behoefte aan een flexibel contract, maar heb wel dagen dat ik 30 a 40 kwh teruglever. Dat ga ik niet volledig gladgestreken krijgen, maar zoals gezegd, als ik toch een accu aan het aanschaffen ben.

Moet wel de basis goed zijn qua functionaliteit ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
@MikeyMan Wat is "draagbaar"? Is 23-24kg draagbaar? En wat is "betaalbaar"?

Je kunt bijv. voor een Deye, Anker of Zendure oplossing gaan van 2 kWh. Een Zendure Ace1500 met 2 kWh AB2000 accu voldoet aan al je eisen en meer, maar is niet heel draagbaar met grofweg 23 kg voor de accu en een paar kg voor de omvormer. Een Zendure Hyper 2000 met off-grid power strip lijkt mij overkill, maar voor deze sets moet je aan 1099-1299 Euro denken en dan kan je wel wat je wil + meer icm P1-meter of Shelly 3EM.

Anders kom je inderdaad uit op de grotere powerbank achtige accu's zoals @Richh voorstelt, maar dan kan vaak nul op de meter of laden bij overschot weer niet. Terugleveren aan het net kan ook niet. Ze zijn wel mobieler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Taro ik zou er de voorkeur aan geven als het via een stekker kan ipv losse omvormer. Tot een kilo of 30 krijg ik het wel twee trappen af. Lichter mag natuurlijk ;)

Ook daarvoor is modulair wellicht prettig.

Qua prijs; ik zie 1000-1500 langs komen voor 2kwh. Neig qua eerste aanschaf wel in die orde grootte mbt capaciteit.

[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2025 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:06:
@Taro ik zou er de voorkeur aan geven als het via een stekker kan ipv losse omvormer. Tot een kilo of 30 krijg ik het wel twee trappen af. Lichter mag natuurlijk ;)
Een losse omvormer kan ook met een stekker werken :) Modulaire systemen bestaan uit 1 of meerdere losse accu's waar je een omvormer op/bij plaatst. In het geval van Zendure kies je dan voor een Ace1500 of Hyper2000 omvormer met een stekker en die plaats je op 1 of meerdere AB1000 (1 kWh) of AB2000 (2 kWh) accu's.

Voorbeeld, ik heb hier 3 AB2000S accu's per Hyper2000 omvormer staan, het bovenste deel is de omvormer en daar zit gewoon een 230V AC Schuko/Euro stekker aan die in het stopcontact kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lhB2SJs8rqU_Sn9s9RNCmsLLxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KIxmINjgpNpQEb7jHFolSMM.jpg?f=fotoalbum_large

Je denkt waarschijnlijk meer aan de Victron-achtige systemen met omvormer aan de muur die via de meterkast is aangesloten, maar dat is dus niet per se het geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 03-01-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-06 22:37
Sicco92 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:03:
[...]Pluspunten tegenover de Solarbank 2 Pro/Plus is vooral dat deze ook met 800W kan laden,
Laden via grid gaat met 1200W. Ben wel 100% kontent over de hardware, de app/integratie met homeassistant nog niet: dit model is (nog) niet bekend, wel de solarbank 2 pro.
Verder nadeel is dat je per device een smart meter nodig hebt, oftewel heb ik hier nu een shelly em3 pro en 4 smart meters (2 solarbank 2 pro's en 2 solarbank ac). Ook kun je overigens met het verbruik compenseren/meten met smart plugs.

Integratie met bijv een homewizard p1 meter zou veel gedoe schelen, heb nu 15 ferrietkralen :( ...

Verkoop van de anker solarbank & accessoires, ditto anker x1 is het makkelijkst via duitsland. De x1 laat zich vziw niet door thuisgebruikers installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Taro die setup ziet er goed uit, maar als ik het goed zie kan ik die niet als losse stroombron gebruiken toch? Dus geen 230v sockets erop?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:03:
@Taro die setup ziet er goed uit, maar als ik het goed zie kan ik die niet als losse stroombron gebruiken toch? Dus geen 230v sockets erop?
Jawel, door middel van de off-grid strip, maar dan vervalt de netaansluiting OF je gebruikt een Ace1500 met 2 stopcontacten ipv de Hyper 2000 zonder stopcontacten, maar dan kan je niet terugleveren. Heb dat hier al vaker uitgelegd, dus zoek vooral even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 23:16
Intussen is de smartmeter bij mij geïnstalleerd.

Wat een grote ondingen die meters per fase.
Mij ook een raadsel waarom de meter 3-fase gevoed moet worden als je 3-fase meet. (Weet iemand dat toevallig?)

Meting komt helaas ook niet helemaal overeen met wat de homewizard p1 meter meet.

Meestal meet de smartmeter meer, maar als ik de auto oplaad meet deze 10.500 watt en de homewizard 11.500 watt

Door de afwijkende en vertraagde meting toch wat teruglevering geconstateerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CivBEs2O02ztNdS4EsxagT9_NOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ffaWh9bTTEltAMHYjrtVYgC2.png?f=fotoalbum_large

Interface van Anker in de app ziet er wel mooi uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7b07dROXvFI-5hnuiyO7pxKcYuA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W1gA91wisuA7JTjVsrw3FW4a.png?f=fotoalbum_large

Al met al wel tevreden maar moet nog even kijken hoe ik die stroommeting accurater kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
whazaaaa schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:37:
Intussen is de smartmeter bij mij geïnstalleerd.

Wat een grote ondingen die meters per fase.
Mij ook een raadsel waarom de meter 3-fase gevoed moet worden als je 3-fase meet. (Weet iemand dat toevallig?)
Welke heb je in gebruikgenomen, de HomeWizard 3-fase kWh meter of een Shelly 3EM (Pro)?

Je voedt de 3-fase meter niet met 3-fase (Daar is 1-fase voldoende voor), maar het apparaat heeft aanvullende info nodig, zie bijv. als uitleg: heintjeput in "Aansluitvraag Shelly 3EM" en dit bericht daaronder: Korvaag in "Aansluitvraag Shelly 3EM"

[ Voor 27% gewijzigd door Taro op 04-01-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 23:16
Taro schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Welke heb je in gebruikgenomen, de HomeWizard 3-fase kWh meter of een Shelly 3EM (Pro)?

Je voedt de 3-fase meter niet met 3-fase (Daar is 1-fase voldoende voor), maar het apparaat heeft aanvullende info nodig, zie bijv. als uitleg: heintjeput in "Aansluitvraag Shelly 3EM" en dit bericht daaronder: Korvaag in "Aansluitvraag Shelly 3EM"
Nee de anker smart meter zelf:

https://www.anker.com/eu-...11?variant=53646756479352

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA_jR0yoPUJg9SmV4r4MhYycs0U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eWkIMgdxGRqBi3maN2xzHDaM.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard in eerste instantie op 1 fase gevoed maar toen was werd er maar 1fase gemeten
Toen alle drie de fases op de meter van stroom voorzien en ging die ook de andere twee meten?

Uitleg net ff gelezen
Snap het nu, alleen dat zou ook kunnen verklaren waarom die niet goed meer
Als we per ongeluk niet 1fase dubbel hebben gebruik bij het aansluiten

[ Voor 6% gewijzigd door whazaaaa op 04-01-2025 12:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Heb een paar dagen geleden een bugreport naar Zendure gestuurd ivm foutief weergegeven dynamische Nord Pool prijzen in Nederland. Deze feedback ontvangen:
Hello, thank you for contacting the Zendure team and providing us with your valuable feedback.

We apologise for the inconvenience caused by the tariffs you saw in the app. We understand the importance of accurate area-specific information. Our team is currently updating the app to ensure that Nord Pool displays correctly in the Netherlands when you select the Netherlands as your region.
Wordt dus spoedig gefixxed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:10:
Heb een paar dagen geleden een bugreport naar Zendure gestuurd ivm foutief weergegeven dynamische Nord Pool prijzen in Nederland. Deze feedback ontvangen:

[...]

Wellicht even offtopic. Heb je van HW nog een reactie gehad op de foutieve berekening in hun app? Maand totalen opgeteld tov jaartotalen? Gaat om de euro's in de grafiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Devke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Wellicht even offtopic. Heb je van HW nog een reactie gehad op de foutieve berekening in hun app? Maand totalen opgeteld tov jaartotalen? Gaat om de euro's in de grafiek.
Had ik nog niet gemeld, zojuist naar ze opgestuurd. Ik laat het weten als ik iets hoor.

Hierbij overigens de score tot nu toe per maand:

1e maand, nog niet representatief, op 30 oktober in gebruikgenomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yP1KU-lyz8yNHUcMFzsAeSBFmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ijOmS88xPycrnHfZBeLiXQz4.png?f=fotoalbum_large

November:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZN0A3TKibv1CHyPVCuir7HtZIEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iwA3d71yHcz7qEuenA8VfCdf.png?f=fotoalbum_large

December:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dfnox6vPz-Hkw3su7lENbxuu95Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fArtf28OgOnhYxc00OABCJvh.png?f=fotoalbum_large

Januari tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqExCOFLCVedy9yz7yLSOCwL3jA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8phi0mdNwdQJcbIHsluC6oih.png?f=fotoalbum_large

Het totaaloverzicht klopt dus door die bug niet, zal hem daarom hier niet delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnSnow
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-03 09:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFO6QwJFkSInuWiHE9YiG2ZILY8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B9umANpOnYRAw6dVOrxM0AlP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXQVTTCiXLmkPiGzF5BZJOM3ZuI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NcpLWV9lVpsmQsd5RHw4rg13.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7zHjZ7lVqcYH4Cw0OnvyjxVfYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AwgdoNGn6zsXIEi6O3H38h0z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jhw1glYO_H1qGbzh1ujYB4J5wEM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FcERUlnATHoC0hXFdgl7KKls.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de Shelly geïnstalleerd, maar de Zendure ziet het verbruik als opbrengst op dit moment. Ligt dit aan een verkeerde installatie van de Shelly? Zodra ik op dit moment het CT Plan aanzet dan begint de Hyper 2000 maximaal te laden en heeft de app het over een opbrengst van zonnepanelen van 2000 Watt, dus ik heb het idee dat hij verbruik als teruglevering ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnSnow
Onderstaande is de situatie als ik het CT plan aanzet. Op dit moment zo simpel mogelijk met 1 fase en fase B daarbij geselecteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzDCRxuk38E8snOOnp8mB0knigM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3WEeMiII7JZInTz6lAO9iLeo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1bDcjZ_W-v2P1M4YRgs3f3mLWU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cgUMloTGV2g6OozoqK3FsgrE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:10
JohnSnow schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:28:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de Shelly geïnstalleerd, maar de Zendure ziet het verbruik als opbrengst op dit moment. Ligt dit aan een verkeerde installatie van de Shelly? Zodra ik op dit moment het CT Plan aanzet dan begint de Hyper 2000 maximaal te laden en heeft de app het over een opbrengst van zonnepanelen van 2000 Watt, dus ik heb het idee dat hij verbruik als teruglevering ziet.
Je hebt vermoedelijk je Shelly niet goed geïnstalleerd... omdat de klemmen op de kop gemonteerd zitten waardoor je de verkeerde waardes doorkrijgt. Er zitten namelijk pijl richtingen op de CT klemmen.

Mijn advies is om je installatie te laten doen door iemand die verstand van zaken heeft. Begrijp me niet verkeerd maar op deze manier maak je meer kapot dan nodig is. Of krijg je wellicht problemen in je meterkast. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Op de CT klemmen van de shelly staat een K een pijl en een L.

De L staat voor LOAD, die moet aan de kant van het apparaat(richting het huis) en de K moet naar het net wijzen. Als die verkeerd omzit meet hij het als teruglevering van stroom ipv gebruik en natuurlijk andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnSnow
Thanks, dit was het probleem idd. Verder werkt alles correct, Zendure laadt net met het kortstondige zonnetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Nu online
Taro schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:10:

[...]

Thx, heb je ook al iets gehoord van de limiet waardes in cluster modes als je hem in het nederlands zet, het is nu 3000W Ontladen en Laden maar 1800W.

Als je het nog niet gevraagd hebt welke mail adres gebruik je voor de vragen over de App.
Dan doe ik dit even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Bikkelreal schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:12:
[...]

Thx, heb je ook al iets gehoord van de limiet waardes in cluster modes als je hem in het nederlands zet, het is nu 3000W Ontladen en Laden maar 1800W.

Als je het nog niet gevraagd hebt welke mail adres gebruik je voor de vragen over de App.
Dan doe ik dit even.
Die heb ik niet gemeld. Zou je dat zelf even willen doen via https://support.zendure.com/portal/en/signin ? Heb je een apart account voor nodig, is niet je Zendure account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:58

nwagenaar

God, root. What's the differen

Taro schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:30:
[...]
Hij was al aangekondigd, maar dit is inderdaad een nieuwe versie/product en zou leverbaar moeten zijn vanaf 9-1.

Deze versie heeft dus de mogelijkheid om te laden via een stekker (plus nog een 2-tal panelen extra) waardoor je deze tot maximaal 2KwH kunt opladen als ik het goed lees (het laden via de stekker is 800W). Aanvullend kun je het ontladen via een inverter.

Deze zou ondersteuning moeten hebben voor dynamische energie tarieven; gezien mijn vorige communicatie met Anker, vermoed ik dat dit de Duitse tarieven zal zijn en niet de Nederlandse tarieven en-of moet je gebruik maken van de door Anker geproduceerde slimme stekker/meter.

Ondanks dat ie nog niet wordt ondersteud in de ha-anker-solix integratie, vermoed ik dat je op den duur - via HA - de dynamische aansturing kunt baseren op andere slimme meters.

Net zoals de Zendure kun je extra betterijen toevoegen/stapelen voor meer capaciteit (1.6Kw/stuk).

Goedkoopste variant die ik heb kunnen vinden wat levert aan nederland is om en nabij de 1000 Euro incl. verzendkosten.
In Nederland wellicht niet, maar in Duitsland lijkt het wat populairder te zijn gezien de reviews op Youtube en community blogs (ik kan mij vergissen natuurlijk). Verder zie ik nu ook dat de Mediamarkt en Praxis de Anker SOLIX Solarbank varianten schijnbaar leveren.

Daarbij lijkt de balkon-batterij markt een beetje verzadigd te worden door de vele varianten/types die je nu kunt kopen. In de afgelopen maand heb ik steeds meer varianten van verschillende stekker/balkon batterijen zien langskomen.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een leuke link naar een uitgebreide review van de Zendure batterij.

Ter lering en vermaak : https://iotdomotica.nl/du...meter-dynamische-tarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-06 20:52
Leuke review! Was mij niet helemaal duidelijk of je zonnepanelen moest hebben maar kan dus ook zonder. Zit te twijfelen om met Zendure set te beginnen voor op zolder. Zou dan met 1 of 2 AB2000S accus's zijn.
Heb wel al zonnepanelen liggen op het dak en een dynamisch energiecontract. Wil dan in deze donkere tijden de accu laten laden op goedkope momenten en ontladen op duurde. In de zomer mag die op NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Na wat vergelijken en eerst een solaredge 400v batterij overwogen te hebben - wat als nadeel heeft dat ze alleen opladen via de zonnepanelen- gekozen voor zendure.

Ik heb 2x een hyper2000 met daaronder ab2000s batterij besteld, zoals ik had begrepen kan je ze koppelen en dat je het vermogen kan verdubbelen.

Op zolder een PV verdeler gemaakt met eigen stopcontacten voor de zendure batterijen, deze zit aangesloten op 1 van de 3 fases. Niet zo netjes om op 1 fase dat te doen, maar heb wel de minst drukke fase gekozen. En gezien het maximum zit op 1600w, ipv 2 keer zoveel in combinatie met de solar edge oplossing lijkt mij dit goed zo.

Nu zijn de batterijen begrenst op 800watt als je deze instelt op nederland, maar kan je ook instellen op bijvoorbeeld duitsland en wel de nederlandse prijs hanteren(bij het handelen in stroom)? Weet alleen niet hoe slim dat is in combinatie met 1x een ab2000s onder elke hyper 2000?

En vroeg mij af wat ik mij moet voorstellen bij de ingebouwde brandblusser?

Heb wel plaatjes gevonden van de binnenkant van een ab2000 zonder s, maar die zijn dus zonder de brandblusser.

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 07-01-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
geert1992 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:40:
Na wat vergelijken en eerst een solaredge 400v batterij overwogen te hebben - wat als nadeel heeft dat ze alleen opladen via de zonnepanelen- gekozen voor zendure.

Ik heb 2x een hyper2000 met daaronder ab2000s batterij besteld, zoals ik had begrepen kan je ze koppelen en dat je het vermogen kan verdubbelen.

Op zolder een PV verdeler gemaakt met eigen stopcontacten voor de zendure batterijen, deze zit aangesloten op 1 van de 3 fases. Niet zo netjes om op 1 fase dat te doen, maar heb wel de minst drukke fase gekozen. En gezien het maximum zit op 1600w, ipv 2 keer zoveel in combinatie met de solar edge oplossing lijkt mij dit goed zo.

Nu zijn de batterijen begrenst op 800watt als je deze instelt op nederland, maar kan je ook instellen op bijvoorbeeld duitsland en wel de nederlandse prijs hanteren(bij het handelen in stroom)? Weet alleen niet hoe slim dat is in combinatie met 1x een ab2000s onder elke hyper 2000?

@geert1992 De batterijen zijn indd. begrensd op 800 Watt. Echter kun je ze ten alle tijden op een hoger vermogen zetten nadat je de waarschuwing goed hebt doorgenomen. Maar gezien je voorzorgsmaatregelen hebt getroffen moet dat wel goed komen.

Wat betreft de brand preventie module die erin zit moet je het zo zien dat als er kortsluiting o.i.d. in de batterij ontstaat en de temperatuur bereikt een bepaalde grens dan ontploft dit pakket binnen in de behuizing om de brand te blussen. Deze is dus temperatuur geregeld.

Via mijn bedrijf installeer/verkoop ik Zendure producten in Nederland dus mocht je nog aanvullende vragen hebben of twijfels beantwoord ik deze graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
@Ultimate-Dennus

Bedankt voor je antwoorden. Zoveel meer vragen;)
Enig idee wat voor blusmiddel dit is??

Hoe is de garantie geregeld van zendure? Heb jij hier ervaringen mee?
Wat mij over de streep heeft getrokken is de 10 jaar garantie die ze geven op hun producten, mits een aantal spelregels zoals dat je het gebruikt op de bedoelde manier, wat logisch is natuurlijk.

En wat als ik met 2 hypers op 2 van de 3 fases terug lever? Is het nog steeds te koppelen?
Klopt het dat ze ook bezig zijn met een offgrid oplossing?
En kan je zelf het aantal cycles inzien wat de batterijen hebben gedaan?

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 07-01-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
geert1992 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:04:
@Ultimate-Dennus

Bedankt voor je antwoorden. Zoveel meer vragen;)
Enig idee wat voor blusmiddel dit is??

Hoe is de garantie geregeld van zendure? Heb jij hier ervaringen mee?
Wat mij over de streep heeft getrokken is de 10 jaar garantie die ze geven op hun producten, mits een aantal spelregels zoals dat je het gebruikt op de bedoelde manier, wat logisch is natuurlijk.

En wat als ik met 2 hypers op 2 van de 3 fases terug lever? Is het nog steeds te koppelen?
Klopt het dat ze ook bezig zijn met een offgrid oplossing?
En kan je zelf het aantal cycles inzien wat de batterijen hebben gedaan?
De brandblus module is een Aerosol Fire Suppression module.
De vaste aerosol verandert in gas, waarbij deeltjes vrijkomen die het vuur bedwingen zonder schadelijke dampen. Het is een beetje vergelijkbaar met een brandblus bal met poeder (Linkje met wat beeldmateriaal: YouTube: Blusbal 1.3 kg - Automatische brandblusser - Uitlegvideo) Het zou technisch mogelijk moeten zijn dat de overige batterijen gewoon doordraaien als 1 batterij een defect heeft. Hij kan zich dan volledig afsluiten van de rest. (Hopende dat we het nooit nodig zullen hebben en dat alles lekker blijft draaien, maar opzich wel prettige functie om te hebben in het geval dat je hem binnen plaatst) Ik doe bijvoorbeeld zelf vaak die ballen erbij verkopen als extra veiligheids dingetje puur uit extra zekerheid en natuurlijk nog een extra rook/warmte melder is ook geen verkeerde keuze.

De garantie is geregeld net als elk ander product in Nederland dat is de standaard 2 jaar garantie.
Stel je hebt dus bij een reseller o.i.d. de batterijen gekocht dan verloopt de eerste 2 jaar garantie vaak via hun (tenzij anders afgesproken) en de overige garantie via de fabrikant. Zodra je de systemen in de app koppelt is eigenlijk het product al automatisch voor je geregeristeerd. (In de garantievoorwaarden staat bijvoorbeeld: Garantieverlenging, Moet gekoppeld zijn aan een Zendure-app-account om een aanvraag in te dienen) Meer informatie omtrent de garantievoorwaarden voor de producten van Zendure verwijs ik je even door naar deze link: https://nl.zendure.com/pages/garantievoorwaarden

De Zenlink technologie detecteert automatisch of dat er meerdere units op dezelfde fase geïnstalleerd zijn of verdeeld via een 3-fase aansluiting. Elke fase ondersteunt tot drie van deze systemen met Zenlink. Voor configuraties met meerdere Hyper units of ontladen boven de 800 Watt vereisen raad ik altijd aan om met een professionele installateur te werken die hierover advies kan geven. (Dit is even meer een veiligheidsdingetje voor iedereen) In jou geval om Zenlink te laten werken moeten ze op dezelfde fase zijn aangesloten als je wilt dat beide torens met elkaar kunnen praten. Anders moet je ze op 2 fase's installeren en vervolgens met je smart meter aangeven dat deze alle fase's moet bewaken. Dan zul je maximale ontladen kunnen realiseren. (Bekijk dit goed van te voren met hoe je alles in gedachte hebt!)

Off-Grid oplossing zit voorlopig niet in de planning voor de EU markt. Daarvoor is alleen de backup Outlet-Power Strip uitgebracht in geval van noodstroom. (Toevallig gister nog over gesproken)

Het aantal cycles kun je helaas niet zelf inzien in de app. Uiteraard wel de batterij informatie per batterij en de daarbijhorende procent restcapaciteit en temperatuur van de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
@Ultimate-Dennus Bedankt voor je duidelijke en uitgebreide uitleg!

Interessant filmpje, doeltreffende manier om een meterkast brand te blussen, waarom stellen ze zoiets niet verplicht?

Had het gewicht vergeleken:
ab2000 21.6kg en de ab2000s 22.1kg
Neem aan dat er dus een brandblusser inzit van een halve kilo.

Betreft de zenlink blijf ik bij het oorspronkelijke plan om op 1 fase terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:12
Is er trouwens al meer bekend over wanneer er een P1 meter (dus niet de Shelly oplossing) beschikbaar gaat komen? Ik zou een Hyper-2000 met 1 of 2 AB2000S batterijen willen kopen, maar heb geen zin om een Shelly te (laten) installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:24

Fioravanti

Fioravantastisch!

AWEF schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:35:
Is er trouwens al meer bekend over wanneer er een P1 meter (dus niet de Shelly oplossing) beschikbaar gaat komen? Ik zou een Hyper-2000 met 1 of 2 AB2000S batterijen willen kopen, maar heb geen zin om een Shelly te (laten) installeren
Eens! Dat zou het aantrekkelijker maken, want geen meterkast werk.
@Ultimate-Dennus : is het mogelijk om de toren neer te leggen? Of moet die perse staan vanwege chemie oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
geert1992 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:40:

Heb wel plaatjes gevonden van de binnenkant van een ab2000 zonder s, maar die zijn dus zonder de brandblusser.
Wil je 1 Hyper met 1 AB2000S accu combineren? Let dan op het laad- en ontlaadvermogen, dat wil je voor de levensduur van de accu niet te hoog hebben. Als je 1920 Wh (=1x AB2000) ontlaadt met 1200 Watt, dan zit je op 0.625C, dat is heel erg hoog, 0.2 is een mooi getal om op te richten. Daarom hier dus bewust maximaal 6 kWh per Hyper van 1200 Watt, 1200/6000=0.2C (=5-6 uur nodig voor laden/ontladen). Je kunt denk ik beter 1 Hyper met 2xAB2000S combineren en accepteren dat je wat minder snel kunt laden en ontladen, maar je accu dan wel langer beter blijft. Of natuurlijk 1 Hyper vervangen door 1 extra AB2000S :) En later evt. een keer upgraden naar 1 extra Hyper met 1 extra AB2000S, zodat je 2 setjes van 1 Hyper + 2 accu's kunt maken. 1200 Watt/ +-4000Wh=0.3C, ook een prima waarde voor LFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Fioravanti schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Eens! Dat zou het aantrekkelijker maken, want geen meterkast werk.
@Ultimate-Dennus : is het mogelijk om de toren neer te leggen? Of moet die perse staan vanwege chemie oid?
Er zit een bevestiging voor de omvormer op de bovenste accu bij, maar de accu's worden afzonderlijk niet aan elkaar bevestigd, als je het geheel neer zou leggen zullen de accu's onderling minder/slecht contact maken, ik zou dat afraden.

Daarnaast zitten er naar mijn weten een soort pouchcellen in, dus geen prismatische cellen. De oriëntatie zou naar mijn weten niet/minder moeten uitmaken, maar ik zou ze nooit neerleggen omdat de connecties dan slecht kunnen aansluiten met evt. warmteontwikkeling of zelfs brand tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Nee, mijn marketing contactpersoon gaf aan dat er verkennende gesprekken met Tibber waren, maar, iemand anders hoorde van de sales/support desk dat hier geen plannen voor zijn. Nou zal die laatste natuurlijk voorzichtiger moeten zijn, of minder op de hoogte zijn van productontwikkelingen, maar harde toezeggingen over of überhaupt P1-meter ondersteuning volgt en wanneer dan zijn er niet. Wel kwam hier recent een P1-meter langs die al wel werkt (lees even een stukje terug), maar officieel nog niet ondersteund wordt.

De kans is dus aanwezig dat P1-meter ondersteuning binnenkort officieel gepresenteerd kan worden, maar dat kan ook uitblijven of langer duren. Daarom zou ik vooral nog even wachten als je ervan afhankelijk bent totdat het daadwerkelijk officieel wordt ondersteund.

Je koopt je immers in in een ecosysteem. Het naast elkaar hebben staan van bijv. een Sessy, HomeWizard, Anker, Zonneplan Nexus, Marstek en/of Zendure Hyper gaat je gegarandeerd veel gezeik opleveren omdat ze elkaar allemaal gaan tegenwerken. Je blijft dus bij voorkeur bij 1 aanbieder, met 1 ecosysteem, of alles moet individueel via Home Assistant aangestuurd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
Ik heb hier gister ook even over gehad dat de wens er is voor de Nederlandse markt en heb dit nogmaals kenbaar gemaakt :) Daarnaast heb ik vandaag ook met een externe partij gesproken die dit eventueel kan realiseren voor Zendure en die ook in de toekomst compatible kan zijn voor andere merken. Helaas mag ik hier nog niks over uitlaten. Zodra ik hier meer over weet zal ik dit uiteraard even netjes terugkoppelen.

Even ter aanvulling wat ik wel altijd zeg. Houd ook rekening met je type slimme meter. Oudere versie's kunnen een tragere uitleessnelheid hebben tussen de 1 tot 10 seconden. De nieuwere meters doen het per seconden en sommige iedere 5 seconden. Dan kan een Shelly meter nog steeds de voorkeur hebben omdat deze per seconden bijstuurt. Maar dat is natuurlijk een beslissing die je zelf moet maken wat je het liefste hebt haha.

[ Voor 21% gewijzigd door Ultimate-Dennus op 07-01-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:40

tomtom901

Moderator General Chat
Naar mij is ook 1 Hyper 2000 met 2x ABS2000S onderweg, ik ben heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Ultimate-Dennus schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Ik heb hier gister ook even over gehad dat de wens er is voor de Nederlandse markt en heb dit nogmaals kenbaar gemaakt :) Daarnaast heb ik vandaag ook met een externe partij gesproken die dit eventueel kan realiseren voor Zendure en die ook in de toekomst compatible kan zijn voor andere merken. Helaas mag ik hier nog niks over uitlaten. Zodra ik hier meer over weet zal ik dit uiteraard even netjes terugkoppelen.

Even ter aanvulling wat ik wel altijd zeg. Houd ook rekening met je type slimme meter. Oudere versie's kunnen een tragere uitleessnelheid hebben tussen de 1 tot 10 seconden. De nieuwere meters doen het per seconden en sommige iedere 5 seconden. Dan kan een Shelly meter nog steeds de voorkeur hebben omdat deze per seconden bijstuurt. Maar dat is natuurlijk een beslissing die je zelf moet maken wat je het liefste hebt haha.
Als je toch zulke goede contacten hebt ;) : Weet je ook hoe het staat met een eventuele Home Assistant integratie en wat de mogelijkheden daarvan gaan worden (alleen uitlezen of ook aansturen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Taro schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:07:
[...]

Wil je 1 Hyper met 1 AB2000S accu combineren? Let dan op het laad- en ontlaadvermogen, dat wil je voor de levensduur van de accu niet te hoog hebben. Als je 1920 Wh (=1x AB2000) ontlaadt met 1200 Watt, dan zit je op 0.625C, dat is heel erg hoog, 0.2 is een mooi getal om op te richten. Daarom hier dus bewust maximaal 6 kWh per Hyper van 1200 Watt, 1200/6000=0.2C (=5-6 uur nodig voor laden/ontladen). Je kunt denk ik beter 1 Hyper met 2xAB2000S combineren en accepteren dat je wat minder snel kunt laden en ontladen, maar je accu dan wel langer beter blijft. Of natuurlijk 1 Hyper vervangen door 1 extra AB2000S :) En later evt. een keer upgraden naar 1 extra Hyper met 1 extra AB2000S, zodat je 2 setjes van 1 Hyper + 2 accu's kunt maken. 1200 Watt/ +-4000Wh=0.3C, ook een prima waarde voor LFP.
Dat ik geen 1200w uit een ab2000 kon trekken wist ik en was ik ook niet van plan, wat is de veilige grens? Met 2 keer een hyper met allebei een enkele ab2000s?

Ik had 2 hypers gedaan om inderdaad over de 800 heen te kunnen gaan samen, wilde hem namelijk wel op nederland instellen ivm netcode. Niet wetende dat je hem gewoon op kan schroeven naar 1200w zonder de sjoemelen. Dank daarvoor. Dan is het inderdaad voordeliger om de batterijen te stapelen en de andere hyper terug te sturen.

Of vrouw lief overtuigen dat we nog 2 batterijen nodig hebben :F

Welke risico's zitten aan een hyper 2000 op 1200 watt zetten? Of veiliger om toch 2 hypers te houden en ze los van elkaar op tussen de 400w en600w te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Heb afgelopen dagen zitten tobben of ik een Zendure set zou aanschaffen. Eindejaarsactie t/m 6 januari leek heel interessant….

Gelukkig niet gedaan!

Vandaag nieuwe actie, prijzen stukken lager… B.v. Set Hyper met 4 2000s accu’s meer dan 1000 Euro goedkoper! Ik zou me echt bekocht voelen. Nu niet dus, de huidige aanbieding maakt een aanschaf stukken interessanter. Het tobben 2.0 is gestart.

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
geert1992 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:50:
[...]

Dat ik geen 1200w uit een ab2000 kon trekken wist ik en was ik ook niet van plan, wat is de veilige grens? Met 2 keer een hyper met allebei een enkele ab2000s?

Ik had 2 hypers gedaan om inderdaad over de 800 heen te kunnen gaan samen, wilde hem namelijk wel op nederland instellen ivm netcode. Niet wetende dat je hem gewoon op kan schroeven naar 1200w zonder de sjoemelen. Dank daarvoor.
Er zitten volgens mij wel laad- & ontlaadlimieten aan een Hyper met 1 accu ivm bescherming accu, check daarvoor even de website.

Edit: Dit is wat ik kan vinden, gaat dus om de invoer, niet uitvoer:

NL website, maar let op: De App beperkt dit met een waarschuwing erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6bPc5LgKKympjtW0phDi-6Yc50=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7shGfdWSmxNR3KM9rBOtVPRD.png?f=user_large

EU website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhMgrBteFPuwUVmsq6HeOOmaAA8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NTxov7usOJJhw9bsr9g8Mg0t.png?f=user_large
Dan is het inderdaad voordeliger om de batterijen te stapelen en de andere hyper terug te sturen.

Of vrouw lief overtuigen dat we nog 2 batterijen nodig hebben :F
Of nu gewoon zo starten, ze standaard op 400-500 Watt/stuk zetten en alleen op heel speciale momenten hoger zetten als dat nodig is. Je krijgt dan wel extra standby verliezen door de extra omvormer.
Welke risico's zitten aan een hyper 2000 op 1200 watt zetten? Of veiliger om toch 2 hypers te houden en ze los van elkaar op tussen de 400w en600w te zetten?
Op een apart stopcontact op een andere fase? Of beide op hetzelfde stopcontact? En zitten er ook andere verbruikers op datzelfde stopcontact? Als je ze spreid over 2 fases is dat veiliger, maar kan je ze niet als cluster inzetten en moet je ze apart van elkaar bedienen. Tenzij je ze ieder op een eigen fase zet en ieder een eigen fase via een Shelly laat compenseren, maar dan doe je niets met de derde fase.

Met 1200 Watt op een gedeeld stopcontact voldoe je niet aan de regelgeving, ik weet niet wat verzekeraars daar van vinden als het mis gaat.

Wil je handelen of nul op de meter?

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 07-01-2025 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Bedankt voor je tip @Taro

Nou, met vrouwlief gesproken; die was snel overstag. Dus lekker 2 extra ab2000s besteld!
Wat ik ga doen is 2 hyper 2000 op 2 stopcontacten zetten zonder andere apparaten achter de groep.
Op de fase zit de wasmachine, wp boiler, en de beide airco's(1x5kw en 1x3,5).
Andere fase heb ik de andere groot vervruiker over verdeeld.

Ik wil dus handelen op de fase waarbij de spanning het laagst is, en met de grootste verbruikers.

Naar de PV verdeler loopt minimaal 4mm2, en zet ze achter een b16 automaat.
De PV verdeler is 25 ampere afgezekerd in de meterkast en in de verdeler zelf.
Zet ze midden op zolder ivm de warmte ontwikkeling.

[ Voor 13% gewijzigd door geert1992 op 08-01-2025 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
PeepPeepPeep schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:58:
Heb afgelopen dagen zitten tobben of ik een Zendure set zou aanschaffen. Eindejaarsactie t/m 6 januari leek heel interessant….

Gelukkig niet gedaan!

Vandaag nieuwe actie, prijzen stukken lager… B.v. Set Hyper met 4 2000s accu’s meer dan 1000 Euro goedkoper! Ik zou me echt bekocht voelen. Nu niet dus, de huidige aanbieding maakt een aanschaf stukken interessanter. Het tobben 2.0 is gestart.
Ik zie inderdaad dat de AB2000S die eerst 969 Euro was in NL nu 729 Euro is in NL, dat is wel een flinke prijsdaling en dan loont het ook niet meer ervoor naar Duitsland te rijden.

De kortingscode die ik heb werkt overigens ook nog steeds: ZENPR11283, dan kom je uit op 707,13 Euro voor een AB2000S incl. BTW die je volgens mij ook nog terug kunt vragen aangezien de Zendure kan handelen op basis van dynamische tarieven. Toch maar eens met mijn vrouw overleggen voor een 3e stapeltje erbij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultimate-Dennus
AWEF schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:10:
[...]

Als je toch zulke goede contacten hebt ;) : Weet je ook hoe het staat met een eventuele Home Assistant integratie en wat de mogelijkheden daarvan gaan worden (alleen uitlezen of ook aansturen)?
U vraagt wij draaien ;) Heb even navraag voor je gedaan en op dit moment is dit in proces. Ze zijn soortgelijke functies aan het ontwerpen. Helaas is er nog geen inzicht wanneer dit klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
PeepPeepPeep schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:58:

Gelukkig niet gedaan!

Vandaag nieuwe actie, prijzen stukken lager… B.v. Set Hyper met 4 2000s accu’s meer dan 1000 Euro goedkoper! Ik zou me echt bekocht voelen.
Zo voel ik me ook, maar ik heb me netjes gemeld bij Zendure (zit nog binnen 30 dagen) dus ga er vanuit dat zij dit netjes oplossen. Zal het wel even laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Taro schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Ik zie inderdaad dat de AB2000S die eerst 969 Euro was in NL nu 729 Euro is in NL, dat is wel een flinke prijsdaling en dan loont het ook niet meer ervoor naar Duitsland te rijden.

De kortingscode die ik heb werkt overigens ook nog steeds: ZENPR11283, dan kom je uit op 707,13 Euro voor een AB2000S incl. BTW die je volgens mij ook nog terug kunt vragen aangezien de Zendure kan handelen op basis van dynamische tarieven. Toch maar eens met mijn vrouw overleggen voor een 3e stapeltje erbij :)
Je kan maar 1 keer van de BTW teruggave gebruik maken.
Paar jaar geleden heb ik zonnepanelen met BTW teruggave laten plaatsen dus ook dat telt dus geen teruggave BTW meer mogelijk. Ik probeer het wellicht met dynamisch contract en factuur op naam van mijn vrouw (volgens zeggen/horen moet dat wel lukken).
Heb je al een keer BTW teruggave voor thuisbatterijen gehad, dan kan het dus ook niet meer.

Bedankt voor de reminder van de kortingscode! Op 5000 Euro is dat toch weer lekker meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
[...]

Zit geen aftrekbare btw op, is btw verlegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
Ultimate-Dennus schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:23:
[...]

U vraagt wij draaien ;) Heb even navraag voor je gedaan en op dit moment is dit in proces. Ze zijn soortgelijke functies aan het ontwerpen. Helaas is er nog geen inzicht wanneer dit klaar is.
Heel erg bedankt voor het navragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
PeepPeepPeep schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Je kan maar 1 keer van de BTW teruggave gebruik maken.
Paar jaar geleden heb ik zonnepanelen met BTW teruggave laten plaatsen dus ook dat telt dus geen teruggave BTW meer mogelijk. Ik probeer het wellicht met dynamisch contract en factuur op naam van mijn vrouw (volgens zeggen/horen moet dat wel lukken).
Heb je al een keer BTW teruggave voor thuisbatterijen gehad, dan kan het dus ook niet meer.
Weet ik, maar mijn zonnepanelen zijn al 8 jaar oud en we hebben tot nu toe nog geen BTW op een thuisaccu teruggevraagd, dus zou technisch gezien wel weer mogelijk moeten zijn.
Bedankt voor de reminder van de kortingscode! Op 5000 Euro is dat toch weer lekker meegenomen :)
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
tomtom901 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Zit geen aftrekbare btw op, is btw verlegd
Ik dacht dat je via de KOR en als de accu kan handelen met stroom én je een dynamisch energiecontract hebt, dat dit wel mogelijk is?

Zie ook: https://de-centrale.nl/pa...-teruggave-thuisbatterij/.

En:
Jaren erna? De Kleine ondernemersregeling!
In principe dient in de jaren na de aanschaf elk jaar BTW betaald te worden. De Kleine Ondernemersregeling is mogelijk van toepassing. Deze regeling houdt in dat wanneer de omzet minder is dan € 20.000, een vrijstelling van toepassing. Hierdoor hoeft na het jaar van aanschaf niet jaarlijks BTW betaald te worden. Wanneer een particulier een slimme thuisbatterij heeft gekocht, geldt in principe altijd dat de vrijstelling van toepassing is.Indien de btw op de thuisbatterij meer is dan € 2.495, dan dient in de 4 jaren na aanschaf elk jaar ongeveer € 15,- per kWh opslagcapaciteit afgedragen te worden. Dat kan natuurlijk ook worden verzorgd.
Dus volgens mij wel van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Taro schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:30:
Weet ik, maar mijn zonnepanelen zijn al 8 jaar oud en we hebben tot nu toe nog geen BTW op een thuisaccu teruggevraagd, dus zou technisch gezien wel weer mogelijk moeten zijn.
Dan wel ja.

Ik heb wat sites doorgespit erover, het systeem moet "zelfstandig" kunnen handelen en ik neem aan dat de Zendure dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Taro schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:38:
[...]

Ik dacht dat je via de KOR en als de accu kan handelen met stroom én je een dynamisch energiecontract hebt, dat dit wel mogelijk is?

Zie ook: https://de-centrale.nl/pa...-teruggave-thuisbatterij/.

En:

[...]

Dus volgens mij wel van toepassing?
Het is idd geen BTW verleggen maar echt ga je de BTW via de KOR van de belastingdienst terug vragen. Dus je betaalt het volle pond, start de terugvraagprocedure (via die tussenpartij) en na maanden krijg je de BTW terug (als de belastingdienst akkoord is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
PeepPeepPeep schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Dan wel ja.

Ik heb wat sites doorgespit erover, het systeem moet "zelfstandig" kunnen handelen en ik neem aan dat de Zendure dit kan.
De Zendure bevat een optie voor dynamische tarieven en het kopen bij laag tarief en verkopen bij een hoog tarief. Op dit moment moet je nog wel iedere dag die boven- en ondergrens bijstellen als bodem en pieken afwijken tov eerdere dagen. Ik zie dit wel als automatisch handelen ja, helemaal als er daadwerkelijk Home Assistant ondersteuning volgt. Maar goed, ik bepaal de regels helaas niet, dus check het even goed.

Heb bij Zendure al verschillende feature requests ingediend, waaronder:
  1. Het kunnen invullen van opslag + BTW, net als bijv. in de SolarEdge app, waardoor de weergegeven dynamische tarieven overeenkomen met die van je energieleverancier ipv puur alleen de inkoopprijs. Dan is het makkelijker om de juiste waardes in te vullen.
  2. Het kunnen invoeren van een spread % ipv onder- en bovengrens tarieven. Zit er bijv. 20% tussen laagste en hoogste tarief: Dan inkopen en verkopen en anders niets doen.
  3. Taken / tijdvensters kunnen aanmaken met daarbinnen ander gedrag. Nu kan je bijv. een schema maken met laden/ontladen, maar het zou helemaal mooi kunnen zijn als je bijv. kunt zeggen: Laden onder tarief X, bij een gemiddeld tarief niets doen, bij een hoog tarief NOM en bij een zeer hoog tarief maximaal terugleveren.
Benieuwd of ze er iets mee gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

De kortingscode die ik heb werkt overigens ook nog steeds: ZENPR11283=
Inmiddels niet meer volgens mij ;)

Heb met copilot zitten kijken naar wat er een optie zou kunnen zijn. En die Zendures komen er qua prijs toch wel erg mooi uit:

ModelCapacity (Wh)Weight (kg)Price (EUR)Price per kWh (EUR/kWh)Max Expansion Capacity (Wh)Export FunctionalityExport Add-on Cost (EUR)Combined Price (EUR)Combined Price per kWh (EUR/kWh)USB Output230V Output
EcoFlow Delta 21,02412€1,099€1,0733,072Add-on (EcoFlow PowerStream)€120€1,219€1,190YesYes
EcoFlow Delta 2 Max2,04823€1,799€8786,144Add-on (EcoFlow PowerStream)€120€1,919€937YesYes
EcoFlow Delta 31,80020€1,499€8335,400Add-on (EcoFlow PowerStream)€120€1,619€899YesYes
Jackery Explorer 2000 Pro2,16019.5€2,099€97224,000Add-on (Jackery Home Integration Kit)€1,999€4,098€1,897YesYes
Anker SOLIX F38003,80029€3,299€86826,900Built-inN/A€3,299€868YesYes
Zendure Hyper 20002,0008.5€1,198€5997,680Built-in€89 (Off-Grid Power Strip)€1,287€644YesNo

Denk dat de EcoFlow Max2 en de Zendure de belangrijkste kanshebbers zijn.

[ Voor 97% gewijzigd door MikeyMan op 08-01-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
PeepPeepPeep schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:45:
[...]

Het is idd geen BTW verleggen maar echt ga je de BTW via de KOR van de belastingdienst terug vragen. Dus je betaalt het volle pond, start de terugvraagprocedure (via die tussenpartij) en na maanden krijg je de BTW terug (als de belastingdienst akkoord is).
Ja, ik was abuis. Ik heb blijkbaar een factuur zonder BTW (Voor de Zendure Hyper 2000 en ABS2000) ontvangen en een factuur met BTW voor een later bestelde ABS2000. Dus daar moet ik nog even achteraan bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

MikeyMan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Inmiddels niet meer volgens mij ;)
Kortingscode werkt wel, die = hoort er niet achter…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
akkurat-gsv.de met kortingscode ab2000s op de accu's en hyper2000 op de omvormer.
Goedkoper ga je het niet vinden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PeepPeepPeep schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Kortingscode werkt wel, die = hoort er niet achter…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4lqJ7rHpUoYMXNMCLY41PCxjFY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y0ZqQw4QIv4S1MhSPj0teO3z.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

geert1992 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:25:
akkurat-gsv.de met kortingscode ab2000s op de accu's en hyper2000 op de omvormer.
Goedkoper ga je het niet vinden denk ik.
Das idd netjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Evnfj7gdtvggUhVhh255bvuQfkU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ALFeKlveJfJovCeFK7DaMoA4.png?f=user_large
Maar zodra ik verzending op NL zet schuift ie naar ophalen. Dat zit er ff niet in.

Zendure.eu zit zonder kortings code op 1198.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 08-01-2025 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeepPeepPeep

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

@MikeyMan Je moet de NL site hebben, https://nl.zendure.com/

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Let op:
Er zijn helaas wat shills actief: zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam of website noemen? Niet op reageren, graag rapporteren.

De volgende producten hebben op dit moment hun eigen topics, voor specifieke vragen hierover kan je terecht in: