• Jan Verbist
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16:36
Marstek CT 003 energiemeter toont niet alle drie de fasen! Het beschikbare elektriciteitsnet 3 fasen zonder neuter (vaak 3x230V of "driehoeknet" genoemd) levert krachtstroom zonder nulgeleider, waarbij apparaten worden aangesloten tussen twee fasen. L1+L2 of L2+L3 of L3+L1 om 230V te verkrijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocf4rp2zdImrWpPol5vpYEoRuyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dP4iu65FvfzYJT7S3BUz7p0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6TWjyHqECPOO0zd-iAsoUxE3_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjxOc9mIF4DZCLV63w4gq8L8.jpg?f=fotoalbum_large
Hierdoor wordt er niet correct ontladen en laden van de batterij om het eigen verbruik op nul te houden.

Stan

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:54
Jan Verbist schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:23:
Marstek CT 003 energiemeter toont niet alle drie de fasen!
Klopt de som van de 2 beschikbare wel als totaal?

• Jan Verbist
Het totaal klopt niet altijd met wat de digitale energiemeter toont.

Stan

• Jan Verbist
Het totaal klopt niet altijd met wat de digitale elektriciteitsmeter toont.

Stan

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:07
DukeBox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:36:
[...]

Klopt de som van de 2 beschikbare wel als totaal?
Of word er op fase 2 geen stroom verbruikt?

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• Jan Verbist
Ook op fase 2 wordt er stroom verbruikt.
Dit heb ik uitvoerig getest door enkele driefasige machines op te zetten.
Het lijkt of de CT 003 niet goed een 3x220 volt net zonder neuter begrijpt en alzo foute of gestoorde informatie aan de batterij levert. :(

[ Voor 38% gewijzigd door Jan Verbist op 25-03-2026 16:18 ]

Stan

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:36
Mobiele Eenheid schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:26:
[...]

ok. Zomaar even wat namen die er gunstig uitkwamen in prijsvergelijkingen, maar betaal liever een paar tientjes meer voor goede/betwroubare support, dus indien suggesties hoor ik dat graag:

https://thuisslimladen.nl
https://thuisbatterij.io
https://solarkopen.nl
https://offgridpowerstation.nl
Idem. Ik lees hier veel negatieve dingen over sommige shops, maar ben wel benieuwd naar welke webshop wel goede service levert?

• Kouwe81
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:27
Hoi!

Ik zit me nu ook stevig te oriënteren op een Marstek V3 batterij ( 2 of 3 ), want ik heb het idee dat ik met een dynamisch contract ( tibber? ) icm zonnepanelen wel flink wat piek-momenten kan oppakken. Als ik de grafieken van Tibber bekijk, zie ik dat prijzen in de nacht, ongeveer 14 cent zijn. Juist het moment dat ik mijn EV oplaad, en warmtepomp aan staat. Bij Greenchoice zit ik op ~23 cent vast tarief. Vooral nu de zon weer lekker toeneemt, en ik bijvoorbeeld 3 batterijen kan plaatsen die zich volmaken tijdens zon of lage kostprijs, kan ik de piekmomenten tussen 18:00 en 21:00ish wel opvangen.

Maar:
- Tibber: werkt met de P1 van Tibber: qua app wel fijn, maar ik kan bijvoorbeeld niet een Zendure / Marstek batterij koppelen. Zit er bij zo'n batterij een app dat je kunt aangeven dat hij op de lage kostprijs moet laden? ( is er een koppeling mogelijk met Tibber / Marstek / Zendure? )
DiJerno schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:01:
Mijn warmtepomp en boiler zijn intussen ook weer 11 jaar oud. Mijn boiler is eigenlijk niet te sturen. Zelfs de legionella-run doet ie op zaterdag 00u00. Dit krijg ik niet veranderd. Verder is de warmtepomp zelf ook niet veel meer in te stellen als gewoon je huistemperatuur en warmtapwatertemperatuur.

Ach, ik zie wel. Ons verbruik is zienderogen aan het dalen en dat is altijd mooi meeenomen maar ik had niet gedacht dat de 2de batterij zo actief mee zou werken. Met een enkele had net een piekshaver gehad maar meer ook niet. :)
Mijn warmtepomp is ook bijna 20 jaar oud en ook niks aan te sturen maar ik heb gewoon de electrische backup weerstand van de boiler losgekoppeld en die geef ik vrij met een HW plug die ik stuur vanuit HA.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

Broodro0ster schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:02:
[...]

Ik zat meestal op +- 1kWh per dag . Dat is toch 10euro per maand aan energiekosten en op jaarbasis zo'n 80euro over de 8 zonnige maanden. Dat is 10% van mijn energie factuur, dus als ik dat er uit kan krijgen, is dat mooi meegenomen. Al is het eerder voor de "sport" en niet omdat ik er wakker van lig :D
1 kWh tijdens de nacht is toch vrij veel, daar moet toch iets aan te doen zijn, ik kom tijdens de nacht nooit boven de 0.1 kWh afname net.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

Marstek CT 003 energiemeter toont niet alle drie de fasen! Het beschikbare elektriciteitsnet 3 fasen zonder neuter (vaak 3x230V of "driehoeknet" genoemd) levert krachtstroom zonder nulgeleider, waarbij apparaten worden aangesloten tussen twee fasen. L1+L2 of L2+L3 of L3+L1 om 230V te verkrijgen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hierdoor wordt er niet correct ontladen en laden van de batterij om het eigen verbruik op nul te houden.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat CT002 en CT003 niet overweg kunnen met een 3x220V zonder N aansluiting. Misschien even vragen in de feedback...als ze het ginder begrijpen...

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De leverancier waar ik de Venus E 3.0 besteld heb heeft de prijs inmiddels verhoogd en meldt het volgende. Of dit het begin van de prijsstijgingen is, is natuurlijk moeilijk te zeggen.
Europees tekort Marstek
Dit betekent dat voorraden later dan verwacht binnen komen en de leveringen uit kunnen lopen.

iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max | Kia EV3 GT-Line LR | Marstek Venus E 3.0 5.12 kWh V147 - HW P1 - Modi: NOM | DJI Neo 2 FMC

THE_BASE schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:49:
De leverancier waar ik de Venus E 3.0 besteld heb heeft de prijs inmiddels verhoogd en meldt het volgende. Of dit het begin van de prijsstijgingen is, is natuurlijk moeilijk te zeggen.

[...]
Er is altijd ergens een bodemprijs en misschien is die wel bereikt. Zeker met de prijsstijgingen voor transport zie ik de prijzen de volgende maanden nog meer gaan stijgen ipv dalen.

Ik zag vandaag de lanceringsprijzen van de Jackery SolarVault 3 Pro nu met 300€ extra early bird korting nog altijd 339€/kwh. Dan blijft de venus A met zijn 200€/kwh toch nog altijd een prijsbreker.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
Vandaag heb ik er zelf 1 opgehaald. De hele hal stond daar vol met verse Venus E 3.0's.

Gewild product inderdaad!

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:12
THE_BASE schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:49:

[...]
Ik heb hem afgelopen vrijdag bij marstek zelf besteld, en daar halen ze het ook niet meer om hem binne 3 werkdagen thuis te bezorgen.
Niekniek89 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Ik heb hem afgelopen vrijdag bij marstek zelf besteld, en daar halen ze het ook niet meer om hem binne 3 werkdagen thuis te bezorgen.
Marstek zelf is in dit geval??? Waarschijnlijk bij een gewone dealer besteld die zich voordoet als Marstek NL of Benelux of als Marstek importeur etc....

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:46
Alle 3 bedankt voor de extra info...
@SatScan Er is nog al wat verwarring over dat "samenwerken", ja, ze doen "het" maar naar wat ik zo lees heeft de CT002 de voorkeur ivm 3 units (1 per fase).
Maar... het zou(?) zo zijn dat ze wél alle 3 zelfstandig hún fase levelen.

@Tweek Bedankt voor de informatie, stukje voor stukje krijg ik mijn vingers er achter.

@DukeBox Dat is een foto waar ik zeker wat mee kan. Deze CT klemmen zullen bij mijn 3 CT's van mijn zappi moeten, dus zal ik mijn huidige "aparte box" moeten vervangen door een grotere waar ze alle 6 in kunnen. _/-\o_

Wat ik nergens kan vinden is HOE... ze nu precies wel/niet kunnen samenwerken

vb:
F1 -200W
F2 -300W
F3 100W
Dus een tekort van 400W. Welke batterij(en) gaan dit glad strijken?
Gaat Unit-1 200 leveren
Gaat Unit-2 300 leveren
en gaat unit-3 laden? vanwege overschot?
Als dit nl. het geval is...... dan gaan de SoC's van de units onderling flink uit de pas lopen.

Wie heeft deze V3.0 units? en wel op élke fase 1?? met dan de (snelle?) CT002 klemmen?

tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:43
[...]

MArstek.nl is niet marstek international he ..; dat is een importeur die gewoon zijn naam mooi heeft gekozen ...

Zelf op offgridpowerstation en op marstek.nl eentje besteld ..; zelfde service hoor (levering aan huis). Nog geen support moeten gebruiken ... dus geen weet wat beter f slechter is ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v153 en CT003 v117

• DukeBox
Hansieo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:14:
Dus een tekort van 400W. Welke batterij(en) gaan dit glad strijken?
Gaat gewoon naar ratio en som. Maakt ook niet uit of een fase terug levert en een andere vraagt, de som wordt de NoM sturing en qua kosten doet je meter dan ook 0 (gezien die ook alleen met de som werkt).
Hansieo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:14:
Alle 3 bedankt voor de extra info...
@SatScan Er is nog al wat verwarring over dat "samenwerken", ja, ze doen "het" maar naar wat ik zo lees heeft de CT002 de voorkeur ivm 3 units (1 per fase).
Maar... het zou(?) zo zijn dat ze wél alle 3 zelfstandig hún fase levelen.

tia
Lees eerst de TS en dan gebruik de zoekfunctie en je hebt de antwoorden

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 25-03-2026 17:19 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:17
DSSW schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:39:
[...]

Mijn warmtepomp is ook bijna 20 jaar oud en ook niks aan te sturen maar ik heb gewoon de electrische backup weerstand van de boiler losgekoppeld en die geef ik vrij met een HW plug die ik stuur vanuit HA.
Mijn backup is 3-fase :). Heeft HW hiervoor een sturing?

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Toch een slimme zet van dat bedrijf om Marstek.nl te registreren en te doen alsof je de enige officiële importeur bent.

Zo'n zin als deze, ik zou er al niet bestellen, afgezien van de spellingsfout (distributeurs)
Marstek Nederland is één van de weinige officiële distributeur.

iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max | Kia EV3 GT-Line LR | Marstek Venus E 3.0 5.12 kWh V147 - HW P1 - Modi: NOM | DJI Neo 2 FMC

De afgelopen tijd krijg ik veel vragen over hoeveel batterijen het beste passen bij een specifieke situatie. Daarom heb ik dit document opgesteld. Niet om volledig te zijn, maar om je een gerichte en praktische richting te geven bij het maken van de juiste keuze.

Je bent op zoek naar een passende thuisbatterij. Maar welke past het beste bij jouw energieverbruik en behoefte? Hieronder staan een aantal praktische vuistregels om tot een goed onderbouwde keuze te komen, zonder onnodig technisch te worden.

Het vertrekpunt is altijd je huidige situatie. Daarbij ga ik ervan uit dat je zonnepanelen hebt.

Voor het bepalen van de juiste batterijcapaciteit (kWh) is het belangrijk om eerst inzicht te hebben in je opwek en verbruik. Hoeveel kWh wekken je zonnepanelen per dag op, en hoeveel daarvan verbruik je direct zelf?

Stel: je systeem levert gemiddeld op zonnige dagen ongeveer 15 kWh en je huishoudelijk verbruik is gemiddeld 7 kWh. Dan blijft er circa 8 kWh over. Dit is de energie die je in theorie kunt opslaan in een batterij.

Een batterij laadt zodra er sprake is van een zonne-overschot—dus wanneer de opwek hoger is dan het directe verbruik. Daarnaast levert de batterij energie terug op momenten dat je verbruik hoger is dan de beschikbare zonne-energie. Dit wordt vaak aangeduid als Nul op de Meter (NOM). Belangrijk om te benadrukken: dit is een begrip, geen norm!

Zolang er voldoende lading beschikbaar is in de batterij, zal deze proberen je energieverbruik zoveel mogelijk te compenseren richting NOM. Dit gebeurt met name wanneer er actueel onvoldoende zonopbrengst is, zoals in de avond en nacht of als de zon eventjes verdwijnt achter een wolk.

Bij een goed gebalanceerd systeem is het huishoudelijk verbruik (zonder grote verbruikers) afgestemd op de opwek van de zonnepanelen en de benodigde batterijcapaciteit irt je doorsnee huisverbruik. Hoe hoger de opbrengst, hoe meer energie er in de batterij kan worden opgeslagen en later gebruikt kan worden bij een energievraag voor huisverbruik. 

In dit voorbeeld is het logisch om te starten met een batterij van circa 5.12 kWh. Daarmee benut je een groot deel van je overschot, zonder direct te groot te investeren. Op basis van praktijkervaring kun je daarna bepalen of opschalen zinvol is.

In mijn situatie ben ik gedurende ongeveer 8 maanden per jaar grotendeels zelfvoorzienend. Grote verbruikers, zoals het laden van een elektrische auto, warmtepomp reken ik bewust niet mee in het huishoudelijk verbruik. Tijdens het laden van de EV laat ik de batterijen dan ook niets doen.

Het afdekken van dit type verbruikers vraagt om zeer grote opslagsystemen. Daarbij is niet zozeer de opslagcapaciteit het probleem, maar het daadwerkelijk kunnen vullen van de batterij. In de wintermaanden is de zonne-opbrengst beperkt, waardoor de batterij vaak slechts gedeeltelijk wordt geladen en minder effectief bijdraagt aan NOM.

Een veelgestelde vraag is of het zinvol is om de batterij vanuit het net te laden en later stroom te verkopen. Op basis van de huidige energieprijzen (2025) is dit doorgaans niet rendabel. Bij het laden en ontladen van een batterij treden verliezen op; in de praktijk moet je rekening houden met circa 20–25% over de volledige cyclus. Hierdoor is het financieel ongunstig om goedkope stroom op te slaan en later te verkopen bij hogere tarieven.

800 W versus 2500 W
De batterij wordt aangesloten via een stopcontact en zal standaard met maximaal 2500 W laden bij voldoende energie-overschot. Ontladen gebeurt standaard met maximaal 800 W.

Wil je ook met 2500 W kunnen ontladen, dan is het noodzakelijk om de batterij aan te sluiten op een aparte groep zonder andere verbruikers.

Het voordeel hiervan is dat je beter piekverbruik kunt opvangen en daarmee dichter bij Nul op de Meter (NOM) komt.

Bij meerdere batterijen schaalt dit mee. Twee batterijen kunnen bijvoorbeeld samen tot 5000 W ontladen (afhankelijk van je aantal batterijen en 800 W of 2500 W ontlaadconfiguratie).

Een mix is ook mogelijk:
  • Eén batterij op een bestaande groep (max. 800 W ontladen)
  • Eén batterij op een aparte groep (max. 2500 W ontladen)
In alle gevallen geldt dat de batterij met maximaal 2500 W kan laden, mits er voldoende energie-overschot beschikbaar is.

Voor een stabiele werking van de batterij zijn de volgende randvoorwaarden belangrijk:
  • Een stabiele internetverbinding tussen de P1-meter (CT002 of 3) en de batterij
  • Een stopcontact die de belasting aankan
  • Voor het vrijschakelen van 2500 W ontlading is een aparte groep zonder andere verbruikers noodzakelijk
Hoe wordt het energieverbruik berekend?
Bij zowel 1-fase als 3-fase aansluitingen wordt de actuele energie in de slimme meter vereffend (gesaldeerd). Dat betekent dat verbruik en teruglevering continu tegen elkaar worden weggestreept.

Bij een 1-fase aansluiting:
  • Verbruik en teruglevering worden binnen dezelfde fase gesaldeerd in de energiemeter
Bij een 3-fase aansluiting:
  • Verbruik en teruglevering worden over alle fasen gezamenlijk gesaldeerd in de energiemeter
  • Bijvoorbeeld: 100 W verbruik op fase 1 en 100 W teruglevering op fase 2 resulteert in netto 0 W op de meter
  • Het maakt hierbij niet uit op welke fase de batterij is aangesloten; de energiemeter verrekent alles over de fasen heen
Wat is een P1 (CT003) meter en hoe werkt het?
Een P1-meter is een uitlezer die je aansluit op de P1-poort van je slimme energiemeter. Via deze poort wordt realtime je verbruik en teruglevering uitgelezen. Deze informatie wordt gebruikt om de batterij aan te sturen: laden bij overschot en ontladen bij verbruik.

In deze opstelling wordt gebruikgemaakt van een CT003. Dit is een P1-uitlezer die je direct in de P1-poort van de energiemeter steekt.

Hoe sluit je dit aan?
  • De CT003 wordt aangesloten op de P1-poort van de slimme meter
  • Het apparaat leest realtime verbruik en teruglevering uit
  • Deze data wordt gebruikt door de batterij om automatisch te reageren op het actuele energiegebruik
Belangrijk: de P1-poort moet actief zijn op de slimme meter. Indien dit niet het geval is, kan activatie via de netbeheerder nodig zijn.

Hoe werkt het met meerdere batterijen?
Wanneer je meerdere batterijen gebruikt, werken deze in de praktijk als één gecombineerd systeem. De slimme aansturing via een CT002 of CT003 zorgt ervoor dat laden en ontladen over de batterijen wordt verdeeld, zodat ze elkaar niet tegenwerken.

Dit betekent dat:
  • De totale opslagcapaciteit toeneemt
  • Het beschikbare laad- en ontlaadvermogen ook toeneemt
Het systeem bepaalt automatisch hoe de energie wordt verdeeld. Voor jou als gebruiker verandert er in de basis weinig: het gedrag blijft hetzelfde, alleen het beschikbare ontlaadvermogen neemt toe.

Het belangrijkste aandachtspunt bij meerdere batterijen is opnieuw het vullen. Meer opslag betekent niet automatisch meer rendement, zeker niet in de wintermaanden. Zonder voldoende opwek blijft extra capaciteit deels ongebruikt.

Wat gebeurt er als de stroom uitvalt?
Bij een stroomuitval heb je nog de mogelijkheid (backup-poort) om beperkt gebruik te maken van de batterij. Via een stekker met verdeeldoos kun je doorgaans circa 2500 W uit de batterij halen, zolang er nog voldoende capaciteit beschikbaar is.

Voor 1-fase aansluitingen is er een zogeheten “smartbox” beschikbaar. Deze wordt tussen de hoofdaansluiting, de batterij en de huisinstallatie geplaatst en moet altijd door een erkende installateur worden geïnstalleerd. Met zo’n systeem realiseer je een back-upvoorziening, waarmee je bij stroomuitval tot circa 2500 W kunt blijven gebruiken.

Voor 3-fase aansluitingen is een dergelijke oplossing op dit moment nog niet beschikbaar.

In mijn situatie is dit geen belangrijk aandachtspunt. In de afgelopen vijf jaar is de elektriciteit slechts één keer ongepland kortstondig uitgevallen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je wel de juiste energiemeter in de app ingesteld?

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:47
SatScan schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:57:
De afgelopen tijd krijg ik veel vragen over hoeveel batterijen het beste passen bij een specifieke situatie. Daarom heb ik dit document opgesteld. Niet om volledig te zijn, maar om je een gerichte en praktische richting te geven bij het maken van de juiste keuze.

Je bent op zoek naar een passende thuisbatterij. Maar welke past het beste bij jouw energieverbruik en behoefte? Hieronder staan een aantal praktische vuistregels om tot een goed onderbouwde keuze te komen, zonder onnodig technisch te worden.

Het vertrekpunt is altijd je huidige situatie. Daarbij ga ik ervan uit dat je zonnepanelen hebt.

Voor het bepalen van de juiste batterijcapaciteit (kWh) is het belangrijk om eerst inzicht te hebben in je opwek en verbruik. Hoeveel kWh wekken je zonnepanelen per dag op, en hoeveel daarvan verbruik je direct zelf?

Stel: je systeem levert gemiddeld op zonnige dagen ongeveer 15 kWh en je huishoudelijk verbruik is gemiddeld 7 kWh. Dan blijft er circa 8 kWh over. Dit is de energie die je in theorie kunt opslaan in een batterij.

Een batterij laadt zodra er sprake is van een zonne-overschot—dus wanneer de opwek hoger is dan het directe verbruik. Daarnaast levert de batterij energie terug op momenten dat je verbruik hoger is dan de beschikbare zonne-energie. Dit wordt vaak aangeduid als Nul op de Meter (NOM). Belangrijk om te benadrukken: dit is een begrip, geen norm!

Zolang er voldoende lading beschikbaar is in de batterij, zal deze proberen je energieverbruik zoveel mogelijk te compenseren richting NOM. Dit gebeurt met name in de uren dat er geen zonopbrengst meer is, zoals in de avond en nacht.

Bij een goed gebalanceerd systeem is het huishoudelijk verbruik (zonder grote verbruikers) afgestemd op de opwek van de zonnepanelen en de benodigde batterijcapaciteit irt je doorsnee huisverbruik. Hoe hoger de opbrengst, hoe meer energie er in de batterij kan worden opgeslagen en later gebruikt kan worden bij een energievraag voor huisverbruik. 

In dit voorbeeld is het logisch om te starten met een batterij van circa 5.12 kWh. Daarmee benut je een groot deel van je overschot, zonder direct te groot te investeren. Op basis van praktijkervaring kun je daarna bepalen of opschalen zinvol is.

In mijn situatie ben ik gedurende ongeveer 8 maanden per jaar grotendeels zelfvoorzienend. Grote verbruikers, zoals het laden van een elektrische auto, warmtepomp reken ik bewust niet mee in het huishoudelijk verbruik. Tijdens het laden van de EV laat ik de batterijen dan ook niets doen.

Het afdekken van dit type verbruikers vraagt om zeer grote opslagsystemen. Daarbij is niet zozeer de opslagcapaciteit het probleem, maar het daadwerkelijk kunnen vullen van de batterij. In de wintermaanden is de zonne-opbrengst beperkt, waardoor de batterij vaak slechts gedeeltelijk wordt geladen en minder effectief bijdraagt aan NOM.

Een veelgestelde vraag is of het zinvol is om de batterij vanuit het net te laden en later stroom te verkopen. Op basis van de huidige energieprijzen (2025) is dit doorgaans niet rendabel. Bij het laden en ontladen van een batterij treden verliezen op; in de praktijk moet je rekening houden met circa 20–25% over de volledige cyclus. Hierdoor is het financieel ongunstig om goedkope stroom op te slaan en later te verkopen bij hogere tarieven.

800 W versus 2500 W
De batterij wordt aangesloten via een stopcontact en zal standaard met maximaal 2500 W laden bij voldoende energie-overschot. Ontladen gebeurt standaard met maximaal 800 W.

Wil je ook met 2500 W kunnen ontladen, dan is het noodzakelijk om de batterij aan te sluiten op een aparte groep zonder andere verbruikers.

Het voordeel hiervan is dat je beter piekverbruik kunt opvangen en daarmee dichter bij Nul op de Meter (NOM) komt.

Bij meerdere batterijen schaalt dit mee. Twee batterijen kunnen bijvoorbeeld samen tot 5000 W ontladen (afhankelijk van je aantal batterijen en 800 W of 2500 W ontlaadconfiguratie).

Een mix is ook mogelijk:
In alle gevallen geldt dat de batterij met maximaal 2500 W kan laden, mits er voldoende energie-overschot beschikbaar is.

Voor een stabiele werking van de batterij zijn de volgende randvoorwaarden belangrijk:
  • Een stabiele internetverbinding tussen de P1-meter (CT002 of 3) en de batterij
  • Voor het vrijschakelen van 2500 W ontlading is een aparte groep zonder andere verbruikers noodzakelijk
Bij zowel 1-fase als 3-fase aansluitingen wordt de actuele energie in de slimme meter vereffend (gesaldeerd). Dat betekent dat verbruik en teruglevering continu tegen elkaar worden weggestreept.

• Verbruik en teruglevering worden binnen dezelfde fase gesaldeerd in de energiemeter
  • Verbruik en teruglevering worden over alle fasen gezamenlijk gesaldeerd in de energiemeter
  • Bijvoorbeeld: 100 W verbruik op fase 1 en 100 W teruglevering op fase 2 resulteert in netto 0 W op de meter
  • Het maakt hierbij niet uit op welke fase de batterij is aangesloten; de energiemeter verrekent alles over de fasen heen
Een P1-meter is een uitlezer die je aansluit op de P1-poort van je slimme energiemeter. Via deze poort wordt realtime je verbruik en teruglevering uitgelezen. Deze informatie wordt gebruikt om de batterij aan te sturen: laden bij overschot en ontladen bij verbruik.

In deze opstelling wordt gebruikgemaakt van een CT003. Dit is een P1-uitlezer die je direct in de P1-poort van de energiemeter steekt.

Hoe sluit je dit aan?
  • Deze data wordt gebruikt door de batterij om automatisch te reageren op het actuele energiegebruik
Belangrijk: de P1-poort moet actief zijn op de slimme meter. Indien dit niet het geval is, kan activatie via de netbeheerder nodig zijn.

Wanneer je meerdere batterijen gebruikt, werken deze in de praktijk als één gecombineerd systeem. De slimme aansturing via een CT002 of CT003 zorgt ervoor dat laden en ontladen over de batterijen wordt verdeeld, zodat ze elkaar niet tegenwerken.

Dit betekent dat:
Het systeem bepaalt automatisch hoe de energie wordt verdeeld. Voor jou als gebruiker verandert er in de basis weinig: het gedrag blijft hetzelfde, alleen het beschikbare ontlaadvermogen neemt toe.

Het belangrijkste aandachtspunt bij meerdere batterijen is opnieuw het vullen. Meer opslag betekent niet automatisch meer rendement, zeker niet in de wintermaanden. Zonder voldoende opwek blijft extra capaciteit deels ongebruikt.

Bij een stroomuitval heb je nog de mogelijkheid (backup-poort) om beperkt gebruik te maken van de batterij. Via een stekker met verdeeldoos kun je doorgaans circa 2500 W uit de batterij halen, zolang er nog voldoende capaciteit beschikbaar is.

Voor 1-fase aansluitingen is er een zogeheten “smartbox” beschikbaar. Deze wordt tussen de hoofdaansluiting, de batterij en de huisinstallatie geplaatst en moet altijd door een erkende installateur worden geïnstalleerd. Met zo’n systeem realiseer je een back-upvoorziening, waarmee je bij stroomuitval tot circa 2500 W kunt blijven gebruiken.

Voor 3-fase aansluitingen is een dergelijke oplossing op dit moment nog niet beschikbaar.

In mijn situatie is dit geen belangrijk aandachtspunt. In de afgelopen vijf jaar is de elektriciteit slechts één keer ongepland kortstondig uitgevallen
Goeie uitleg, 1 essentieel punt vergeten, dat de marstek / thuisbatterij en de zon niet alles doet en je zelf echt dient te sleutelen aan je verbruiks patroon.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Jan Verbist schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:55:
Ook op fase 2 wordt er stroom verbruikt.
Dit heb ik uitvoerig getest door enkele driefasige machines op te zetten.
Het lijkt of de CT 003 niet goed een 3x220 volt net zonder neuter begrijpt en alzo foute of gestoorde informatie aan de batterij levert. :(
Dit klopt niet denk ik. In België schrijft de slimme meter de stromen zo weg bij een driehoeksnetwerk, ligt dus niet aan de CT. 1 van de lijnen wordt beschouwd als zijnde de neuter. Dit resulteert in 1 fase die steeds nul geeft (omdat er een lijn ontbreekt bij een driehoeksnetwerk) en twee fases die wel vermogen geven. Het vermogen tussen de lijnen die niet als neuter worden gezien hebben een invloed op de stroom die door de "neuter" gaat. Het totale vermogen is dus wel correct.
Het loopt wel mis als je met de marstek probeert om een enkele fase te compenseren die enkel tussen de niet Beurer lijnen loopt. Je moet dus steeds de volledige 3 fasen samen nemen.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:08
DSSW schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:40:
[...]

1 kWh tijdens de nacht is toch vrij veel, daar moet toch iets aan te doen zijn, ik kom tijdens de nacht nooit boven de 0.1 kWh afname net.
Niet tijdens de nacht, maar tijdens de volledige dag. Zeker op dagen met veel bewolking waarbij de output van de omvormer alle kanten uitspringt.

Maar aangezien injectie toch geen drol waard is, ga ik proberen mikken op -10W of -15W om te kijken als ik de dag zou doorkomen zonder afname. En als het niet lukt, dan is het maar zo. Het is het proberen waard.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Zolang er voldoende lading beschikbaar is in de batterij, zal deze proberen je energieverbruik zoveel mogelijk te compenseren richting NOM. Dit gebeurt met name in de uren dat er geen zonopbrengst meer is, zoals in de avond en nacht.

800 W versus 2500 W

Een mix is ook mogelijk:

Hoe sluit je dit aan?

Dit betekent dat:

Kleine opmerking "Zolang er voldoende lading beschikbaar is in de batterij, zal deze proberen je energieverbruik zoveel mogelijk te compenseren richting NOM. Dit gebeurt met name in de uren dat er geen zonopbrengst meer is, zoals in de avond en nacht.
Dit vind ik niet volledig correct, de batterij (en) zal (zullen) ook tijdens de dag als er piekverbruikers starten (bijvoorbeeld oven en inductie kookplaat zijn in gebruik, warmtepomp die start,...) ontladen (als de PV ontoerijkend is) om die NOM trachten te bereiken. Ook daar zit heel wat winst, dus niet enkel als er geen zon is.
Voor de rest mooie samenvatting die velen kan helpen bij maken van keuzes.

DiJerno schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:38:
[...]

Mijn backup is 3-fase :). Heeft HW hiervoor een sturing?
De backup van mijn WP is ook driefasen. Maar de weerstand in mijn boiler is monofase.

Als je een 3 fasen weerstand hebt in je boiler dan zou je kunnen werken met een hulprelais met 3 contacten en die extern aansturen.

tweeek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:17:
[...]

Goeie uitleg, 1 essentieel punt vergeten, dat de marstek / thuisbatterij en de zon niet alles doet en je zelf echt dient te sleutelen aan je verbruiks patroon.
Dank!

NOM is NOM... geen sleutelen voor nodig

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:36
Dit had ik nog niet eerder gelezen. Is dat effectief toegelaten zonder dat die op aparte zekering moet en gekeurd worden enzoverder? (Ik spreek hier over de regelgeving in België)

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:15
bmaster001 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:28:
[...]

Dit had ik nog niet eerder gelezen. Is dat effectief toegelaten zonder dat die op aparte zekering moet en gekeurd worden enzoverder? (Ik spreek hier over de regelgeving in België)
Jawel, je moet je droogkast of wasmachine die 2500W vermogen heeft toch ook niet laten keuren?

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

[...]

Er is een verschil tussen opladen en ontladen. Vandaar dat @SatScan ook dat onderscheid maakt. Opladen is altijd op max 2500W. Ontladen kan standaard via de app op 800W of 2500W ingesteld worden. En het is net bij dat ontladen op 2500W dat je wèl dat stopcontact op een aparte groep moet voorzien en de in Belgie bijkomende keuring (in principe) moet laten doen indien je geen vrije groepen meer hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Druppeltje_ op 25-03-2026 21:03 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• TrueOrigin
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:54

TrueOrigin

CodeBob

Gely schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:19:
[...]

Het is wel degelijk NR die het vermogen begrenst, niet het BMS van de batterij met volgende melding in de debug: "Charging limited to protect battery (99%): 2500W -> 300W". Als ik overschakel op Marstek Control CT003 (zonder NR dus maar nog altijd met de ESP Modbus integratie) schiet die onmiddellijk naar resp. 1500W (SOC 95%) en 1000W (SOC 99%) en dat is de correcte beperking van het vermogen opgelegd door het BMS zelf vooraleer ik de Node Red applicatie installeerde (en al van in mei vorig jaar deed). Dus dat lager vermogen doet de batterij wel degelijk en is zoals je stelt normaal en nodig voor de top balancing.
Puur ter info:
Vanavond komt versie 4.6.2 uit van homebatterycontrol. Daar is dit punt in opgepakt.
Laad de accu precies op de BMS limiet op, zoals deze vanuit Marstek is ingesteld in de nieuwere BMS versies. :)

Open-source je thuisbatterij via Home Assistant aansturen - homebatterycontrol.com

• DukeBox
Gely schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:52:
Jawel, je moet je droogkast of wasmachine die 2500W vermogen heeft toch ook niet laten keuren?
In NL was het in het verleden wél de norm (en indirect ook een wet via Bbl) dat 'vaste' apparatuur met een aansluitwaarde van 2kW een eigen groep moest hebben. In de huidige norm is die harde grens komen te vervallen en wordt er verwacht gezond verstand te gebruiken.
NEN 1010:2020 510.4.2
De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:30
[...]

Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2295438/0

• tweeek
DukeBox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:27:
[...]

In NL was het in het verleden wél de norm (en indirect ook een wet via Bbl) dat 'vaste' apparatuur met een aansluitwaarde van 2kW een eigen groep moest hebben. In de huidige norm is die harde grens komen te vervallen en wordt er verwacht gezond verstand te gebruiken.

[...]
En als je hier dus extra veel aandacht aan geeft zorg je voor extra veiligheid, maar ach wat maakt het ook uit een beetje brand.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:15
TrueOrigin schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:16:
[...]

Puur ter info:
Vanavond komt versie 4.6.2 uit van homebatterycontrol. Daar is dit punt in opgepakt.
Laad de accu precies op de BMS limiet op, zoals deze vanuit Marstek is ingesteld in de nieuwere BMS versies. :)
Hey Bob, dat is snel! :) Mijn dank is groot!

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• DukeBox
tweeek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:35:
En als je hier dus extra veel aandacht aan geeft zorg je voor extra veiligheid, maar ach wat maakt het ook uit een beetje brand.
:?

• tweeek
Het mag, met "gezond" verstand, de meeste mensen hebben geen benul van alle groepen fases zekeringen en de werking van stroom.
Maar belangrijker is dat het mag, en daar heb je gelijk in.

• DukeBox
tweeek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:45:
Het mag, met "gezond" verstand, de meeste mensen hebben geen benul van alle groepen fases zekeringen en de werking van stroom.
Het stukje 'gezond verstand' slaat op het stukje waar ik naar refereer in de nen1010 norm. Met name op inzicht en kennis van de installateur of iets wel/niet gezamenlijk op een groep kan.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52

Zolang er voldoende lading beschikbaar is in de batterij, zal deze proberen je energieverbruik zoveel mogelijk te compenseren richting NOM. Dit gebeurt met name wanneer er actueel onvoldoende zonopbrengst is, zoals in de avond en nacht of als de zon eventjes verdwijnt achter een wolk.

800 W versus 2500 W

Een mix is ook mogelijk:

Hoe sluit je dit aan?

Dit betekent dat:

Super duidelijk uitleg zeker voor iemand als ik die nog moet starten met de aanschaf.
Dank je, ik heb inmiddels wel de keuze gemaakt om pas volgend jaar aan te schaffen en hopelijk worden ze nog goedkoper en misschien zelfs beter maar dat blijft een gok.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• tweeek
DukeBox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Het stukje 'gezond verstand' slaat op het stukje waar ik naar refereer in de nen1010 norm. Met name op inzicht en kennis van de installateur of iets wel/niet gezamenlijk op een groep kan.
Apart is dat een paar posten terug SatScan nog een heel verhaal doet over de marstek, het gebruik en het aansluiten ervan.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:36

Rudedadude

Maybe we were born to run

Heeft iemand anders ook al eens bewust of onbewust geconstateerd dat er een verschil zit tussen de dag statistics en de maand statistics? Ik gebruik die om ruwweg te bepalen wat de rte is van de Marstek en het viel me op dat ik opeens een stukje onder de 80% was geduikeld. Dat bleek te komen door een tweetal dagen waarbij in de maandcijfers de teruglevering lager is dan getoond wordt bij de dagcijfers. Het waren dagen met redelijk wat afwisseling tussen laden en ontladen, mogelijk raakt er iets daardoor van het padje. Zie de screenshots waarbij in het maandoverzicht de teruglevering 4.18 is en in de daglevering 6.06

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSgf90pCL--ZwUnO8D-Ny5zkY1s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pFdMGFro86qNAwYEqlEF0PsR.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjBwrNRDXOjPRd_JmSUsyxMoV18=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VzfSDyKVyLxdW2nDtu0yCWnz.png?f=user_large

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• tweeek
Rudedadude schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:29:
Heeft iemand anders ook al eens bewust of onbewust geconstateerd dat er een verschil zit tussen de dag statistics en de maand statistics? Ik gebruik die om ruwweg te bepalen wat de rte is van de Marstek en het viel me op dat ik opeens een stukje onder de 80% was geduikeld. Dat bleek te komen door een tweetal dagen waarbij in de maandcijfers de teruglevering lager is dan getoond wordt bij de dagcijfers. Het waren dagen met redelijk wat afwisseling tussen laden en ontladen, mogelijk raakt er iets daardoor van het padje. Zie de screenshots waarbij in het maandoverzicht de teruglevering 4.18 is en in de daglevering 6.06

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft wel eens een missende dag gehad, bij 1e ervaring/constatering lijkt het wat maar niet erg bijzonder.

Rudedadude schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:29:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier klopt dat wel.
Net nagekeken. Vreemde vertaling wel in het Engels.. ''home usage''. In de Nederlandstalige app staat daar gewoon ontlaadcapaciteit..

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• DukeBox
tweeek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:10:
[...]

Apart is dat een paar posten terug SatScan nog een heel verhaal doet over de marstek, het gebruik en het aansluiten ervan.
Ik heb echt geen idee wat je bedoelt, ik reageer op Gely met aanvullende info voor NL over afname bij > 2kW.

Nou heb ik de lap text van SatScan niet woord voor woord doorgespit maar er wordt zover ik zie maar kort geschreven over afname/laden en wat er staat is ook niet helemaal volledig voor alle situaties.
Er wordt alleen van NoM uitgegaan (alleen laden bij 'voldoende energie-overschot').
Samen met het voorgaande stukje zou je er mogelijk uit kunnen opmaken dat je met 800W instelling wél 2 MT E's op 1 groep kan aansluiten (ondanks SatScan het wél goed heeft neergezet).

Dat zou in theorie overigens kunnen als je weer van NoM uitgaat en je PV niet meer levert dan 3680W (zou er persoonlijk niet op vertrouwen). Maar laad je ze bijv. ook wel eens manueel op dan kunnen ze samen nog steeds 5000W laden wat dus teveel is voor 1 groep.

• tweeek
DukeBox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:52:
[...]

Ik heb echt geen idee wat je bedoelt, ik reageer op Gely met aanvullende info voor NL over afname bij > 2kW.

Nou heb ik de lap text van SatScan niet woord voor woord doorgespit maar er wordt zover ik zie maar kort geschreven over afname/laden en wat er staat is ook niet helemaal volledig voor alle situaties.

[...]

Er wordt alleen van NoM uitgegaan (alleen laden bij 'voldoende energie-overschot').

[...]

Samen met het voorgaande stukje zou je er mogelijk uit kunnen opmaken dat je met 800W instelling wél 2 MT E's op 1 groep kan aansluiten (ondanks SatScan het wél goed heeft neergezet).

Dat zou in theorie overigens kunnen als je weer van NoM uitgaat en je PV niet meer levert dan 3680W (zou er persoonlijk niet op vertrouwen). Maar laad je ze bijv. ook wel eens manueel op dan kunnen ze samen nog steeds 5000W laden wat dus teveel is voor 1 groep.
Je mag gelijk hebben, ik geef je gelijk en zal verwijzen namens jou dat de marstek onder gezond verstand gewoon overal aangesloten kan worden.
In de 2500 watt optie.

• DukeBox
Je leest gewoon niet goed, net als vrijwel alle voorgaande keren wanneer je op mij reageert.
Ik heb het over AFNAME !

• tweeek
DukeBox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:16:
[...]

Je leest gewoon niet goed, net als vrijwel alle voorgaande keren wanneer je op mij reageert.
Ik heb het over AFNAME !

Ik weet niet wat ik hier verkeerd aan lees, hiermee word niet een 800 watt apparaat mee bedoeld.
Maar je mag gelijk hebben.

• DukeBox
tweeek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:22:
Ik weet niet wat ik hier verkeerd aan lees, hiermee word niet een 800 watt apparaat mee bedoeld.
Maar je mag gelijk hebben.
Ja, je leest het verkeerd, zie de reactie waar ik op reageer, het gaat over de aansluitwaarde van een droger/droogkast en masmachine. Specifiek omdat het hier om een reactie gaat over een Belgische situatie vul ik die aan met dat het in NL net zo is.

• tweeek
DukeBox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:31:
[...]

Ja, je leest het verkeerd, zie de reactie waar ik op reageer, het gaat over de aansluitwaarde van een droger/droogkast en masmachine. Specifiek omdat het hier om een reactie gaat over een Belgische situatie vul ik die aan met dat het in NL net zo is.
Zeur, ik heb je al herhaaldelijk gelijk gegeven en wens daar verder geen belgische uitleg over te hebben over jou interpretatie van dingen.

• Z900
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:29
SatScan schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:03:
[...]

Het verschil zit dus volledig in het spanningswindow.
  • Marstek gebruikt bewust een smalle range → minder bruikbare capaciteit
  • Dat is gunstig voor levensduur, degradatie en celbalans
  • Er blijft “buffer” over die de BMS later kan benutten na veroudering
Belangrijke nuance:
Een AA-cel is niet 1-op-1 vergelijkbaar met grote prismatische cellen
2.50 V is een testgrens, geen realistische ondergrens voor dagelijks gebruik

Je levert capaciteit in, maar krijgt levensduur en stabiliteit terug.
Ah kijk eindelijk iemand met toch wel verstand van zaken met degelijke uitleg.

Toen ik de accucel helemaal leeggetrokken had (2.5V) heb ik daarna eerst geladen met 300mA tot 3.48V.
Er ging toen 490mAh in. Daarna weer geladen tot 3.65V, er ging toen nog eens 115mAh in.
Maakt samen de toch verwachte 605mAh.
Ze doen het bij Marstek wel heeeel veilig vind ik. Mja garantie claim garantie claims... ;)

Zou het graag met een originele cell van 3.2V/100Ah nog eens willen testen, maar nergens te krijgen (aan zo'n 40euro).

Dus je wordt met de getallen van DOD en rest capaciteit gewoon belazerd ipc.

# Marstek Venus EV3 | V147 | using LAN # HACS op RPi 5 #

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
SatScan schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:03:
[...]

Het verschil zit dus volledig in het spanningswindow.
  • Marstek gebruikt bewust een smalle range → minder bruikbare capaciteit
  • Dat is gunstig voor levensduur, degradatie en celbalans
  • Er blijft “buffer” over die de BMS later kan benutten na veroudering
Belangrijke nuance:
Een AA-cel is niet 1-op-1 vergelijkbaar met grote prismatische cellen
2.50 V is een testgrens, geen realistische ondergrens voor dagelijks gebruik

Je levert capaciteit in, maar krijgt levensduur en stabiliteit terug.
Denk je dit of weet je dit.
Ze worden toch tot 100% opgeladen? Ik zie 0,0 balancing.
En als de cellen op 3 volt zitten dan valt het voltage als een baksteen....
Pagina: 1 ... 371 372 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.