• Jan Verbist
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 25-03 16:36
Marstek CT 003 energiemeter toont niet alle drie de fasen! Het beschikbare elektriciteitsnet 3 fasen zonder neuter (vaak 3x230V of "driehoeknet" genoemd) levert krachtstroom zonder nulgeleider, waarbij apparaten worden aangesloten tussen twee fasen. L1+L2 of L2+L3 of L3+L1 om 230V te verkrijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocf4rp2zdImrWpPol5vpYEoRuyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dP4iu65FvfzYJT7S3BUz7p0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6TWjyHqECPOO0zd-iAsoUxE3_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjxOc9mIF4DZCLV63w4gq8L8.jpg?f=fotoalbum_large
Hierdoor wordt er niet correct ontladen en laden van de batterij om het eigen verbruik op nul te houden.

Stan

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Jan Verbist schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:23:
Marstek CT 003 energiemeter toont niet alle drie de fasen!
Klopt de som van de 2 beschikbare wel als totaal?

• Jan Verbist
Het totaal klopt niet altijd met wat de digitale energiemeter toont.

Stan

• Jan Verbist
Het totaal klopt niet altijd met wat de digitale elektriciteitsmeter toont.

Stan

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-04 16:01
DukeBox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:36:
[...]

Klopt de som van de 2 beschikbare wel als totaal?
Of word er op fase 2 geen stroom verbruikt?

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• Jan Verbist
Ook op fase 2 wordt er stroom verbruikt.
Dit heb ik uitvoerig getest door enkele driefasige machines op te zetten.
Het lijkt of de CT 003 niet goed een 3x220 volt net zonder neuter begrijpt en alzo foute of gestoorde informatie aan de batterij levert. :(

[ Voor 38% gewijzigd door Jan Verbist op 25-03-2026 16:18 ]

Stan

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:15
Mobiele Eenheid schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:26:
[...]

ok. Zomaar even wat namen die er gunstig uitkwamen in prijsvergelijkingen, maar betaal liever een paar tientjes meer voor goede/betwroubare support, dus indien suggesties hoor ik dat graag:

https://thuisslimladen.nl
https://thuisbatterij.io
https://solarkopen.nl
https://offgridpowerstation.nl
Idem. Ik lees hier veel negatieve dingen over sommige shops, maar ben wel benieuwd naar welke webshop wel goede service levert?

• Kouwe81
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-04 19:18
Hoi!

Ik zit me nu ook stevig te oriënteren op een Marstek V3 batterij ( 2 of 3 ), want ik heb het idee dat ik met een dynamisch contract ( tibber? ) icm zonnepanelen wel flink wat piek-momenten kan oppakken. Als ik de grafieken van Tibber bekijk, zie ik dat prijzen in de nacht, ongeveer 14 cent zijn. Juist het moment dat ik mijn EV oplaad, en warmtepomp aan staat. Bij Greenchoice zit ik op ~23 cent vast tarief. Vooral nu de zon weer lekker toeneemt, en ik bijvoorbeeld 3 batterijen kan plaatsen die zich volmaken tijdens zon of lage kostprijs, kan ik de piekmomenten tussen 18:00 en 21:00ish wel opvangen.

Maar:
- Tibber: werkt met de P1 van Tibber: qua app wel fijn, maar ik kan bijvoorbeeld niet een Zendure / Marstek batterij koppelen. Zit er bij zo'n batterij een app dat je kunt aangeven dat hij op de lage kostprijs moet laden? ( is er een koppeling mogelijk met Tibber / Marstek / Zendure? )
DiJerno schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:01:
Mijn warmtepomp en boiler zijn intussen ook weer 11 jaar oud. Mijn boiler is eigenlijk niet te sturen. Zelfs de legionella-run doet ie op zaterdag 00u00. Dit krijg ik niet veranderd. Verder is de warmtepomp zelf ook niet veel meer in te stellen als gewoon je huistemperatuur en warmtapwatertemperatuur.

Ach, ik zie wel. Ons verbruik is zienderogen aan het dalen en dat is altijd mooi meeenomen maar ik had niet gedacht dat de 2de batterij zo actief mee zou werken. Met een enkele had net een piekshaver gehad maar meer ook niet. :)
Mijn warmtepomp is ook bijna 20 jaar oud en ook niks aan te sturen maar ik heb gewoon de electrische backup weerstand van de boiler losgekoppeld en die geef ik vrij met een HW plug die ik stuur vanuit HA.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

Broodro0ster schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:02:
[...]

Ik zat meestal op +- 1kWh per dag . Dat is toch 10euro per maand aan energiekosten en op jaarbasis zo'n 80euro over de 8 zonnige maanden. Dat is 10% van mijn energie factuur, dus als ik dat er uit kan krijgen, is dat mooi meegenomen. Al is het eerder voor de "sport" en niet omdat ik er wakker van lig :D
1 kWh tijdens de nacht is toch vrij veel, daar moet toch iets aan te doen zijn, ik kom tijdens de nacht nooit boven de 0.1 kWh afname net.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

Marstek CT 003 energiemeter toont niet alle drie de fasen! Het beschikbare elektriciteitsnet 3 fasen zonder neuter (vaak 3x230V of "driehoeknet" genoemd) levert krachtstroom zonder nulgeleider, waarbij apparaten worden aangesloten tussen twee fasen. L1+L2 of L2+L3 of L3+L1 om 230V te verkrijgen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hierdoor wordt er niet correct ontladen en laden van de batterij om het eigen verbruik op nul te houden.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat CT002 en CT003 niet overweg kunnen met een 3x220V zonder N aansluiting. Misschien even vragen in de feedback...als ze het ginder begrijpen...

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De leverancier waar ik de Venus E 3.0 besteld heb heeft de prijs inmiddels verhoogd en meldt het volgende. Of dit het begin van de prijsstijgingen is, is natuurlijk moeilijk te zeggen.
Europees tekort Marstek
Dit betekent dat voorraden later dan verwacht binnen komen en de leveringen uit kunnen lopen.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

THE_BASE schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:49:
De leverancier waar ik de Venus E 3.0 besteld heb heeft de prijs inmiddels verhoogd en meldt het volgende. Of dit het begin van de prijsstijgingen is, is natuurlijk moeilijk te zeggen.

[...]
Er is altijd ergens een bodemprijs en misschien is die wel bereikt. Zeker met de prijsstijgingen voor transport zie ik de prijzen de volgende maanden nog meer gaan stijgen ipv dalen.

Ik zag vandaag de lanceringsprijzen van de Jackery SolarVault 3 Pro nu met 300€ extra early bird korting nog altijd 339€/kwh. Dan blijft de venus A met zijn 200€/kwh toch nog altijd een prijsbreker.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:17
Vandaag heb ik er zelf 1 opgehaald. De hele hal stond daar vol met verse Venus E 3.0's.

Gewild product inderdaad!

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:06
THE_BASE schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:49:

[...]
Ik heb hem afgelopen vrijdag bij marstek zelf besteld, en daar halen ze het ook niet meer om hem binne 3 werkdagen thuis te bezorgen.
Niekniek89 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:06:
[...]

Ik heb hem afgelopen vrijdag bij marstek zelf besteld, en daar halen ze het ook niet meer om hem binne 3 werkdagen thuis te bezorgen.
Marstek zelf is in dit geval??? Waarschijnlijk bij een gewone dealer besteld die zich voordoet als Marstek NL of Benelux of als Marstek importeur etc....

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:18
Alle 3 bedankt voor de extra info...
@SatScan Er is nog al wat verwarring over dat "samenwerken", ja, ze doen "het" maar naar wat ik zo lees heeft de CT002 de voorkeur ivm 3 units (1 per fase).
Maar... het zou(?) zo zijn dat ze wél alle 3 zelfstandig hún fase levelen.

@Tweek Bedankt voor de informatie, stukje voor stukje krijg ik mijn vingers er achter.

@DukeBox Dat is een foto waar ik zeker wat mee kan. Deze CT klemmen zullen bij mijn 3 CT's van mijn zappi moeten, dus zal ik mijn huidige "aparte box" moeten vervangen door een grotere waar ze alle 6 in kunnen. _/-\o_

Wat ik nergens kan vinden is HOE... ze nu precies wel/niet kunnen samenwerken

vb:
F1 -200W
F2 -300W
F3 100W
Dus een tekort van 400W. Welke batterij(en) gaan dit glad strijken?
Gaat Unit-1 200 leveren
Gaat Unit-2 300 leveren
en gaat unit-3 laden? vanwege overschot?
Als dit nl. het geval is...... dan gaan de SoC's van de units onderling flink uit de pas lopen.

Wie heeft deze V3.0 units? en wel op élke fase 1?? met dan de (snelle?) CT002 klemmen?

tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-04 13:16
[...]

MArstek.nl is niet marstek international he ..; dat is een importeur die gewoon zijn naam mooi heeft gekozen ...

Zelf op offgridpowerstation en op marstek.nl eentje besteld ..; zelfde service hoor (levering aan huis). Nog geen support moeten gebruiken ... dus geen weet wat beter f slechter is ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117

• DukeBox
  • Niet online
Hansieo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:14:
Dus een tekort van 400W. Welke batterij(en) gaan dit glad strijken?
Gaat gewoon naar ratio en som. Maakt ook niet uit of een fase terug levert en een andere vraagt, de som wordt de NoM sturing en qua kosten doet je meter dan ook 0 (gezien die ook alleen met de som werkt).
Hansieo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:14:
Alle 3 bedankt voor de extra info...
@SatScan Er is nog al wat verwarring over dat "samenwerken", ja, ze doen "het" maar naar wat ik zo lees heeft de CT002 de voorkeur ivm 3 units (1 per fase).
Maar... het zou(?) zo zijn dat ze wél alle 3 zelfstandig hún fase levelen.

tia
Lees eerst de TS en dan gebruik de zoekfunctie en je hebt de antwoorden

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 25-03-2026 17:19 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:12
DSSW schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:39:
[...]

Mijn warmtepomp is ook bijna 20 jaar oud en ook niks aan te sturen maar ik heb gewoon de electrische backup weerstand van de boiler losgekoppeld en die geef ik vrij met een HW plug die ik stuur vanuit HA.
Mijn backup is 3-fase :). Heeft HW hiervoor een sturing?

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Toch een slimme zet van dat bedrijf om Marstek.nl te registreren en te doen alsof je de enige officiële importeur bent.

Zo'n zin als deze, ik zou er al niet bestellen, afgezien van de spellingsfout (distributeurs)
Marstek Nederland is één van de weinige officiële distributeur.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

De afgelopen tijd krijg ik veel vragen over hoeveel batterijen het beste passen bij een specifieke situatie. Daarom heb ik dit document opgesteld. Niet om volledig te zijn, maar om je een gerichte en praktische richting te geven bij het maken van de juiste keuze.

Je bent op zoek naar een passende thuisbatterij. Maar welke past het beste bij jouw energieverbruik en behoefte? Hieronder staan een aantal praktische vuistregels om tot een goed onderbouwde keuze te komen, zonder onnodig technisch te worden.

Het vertrekpunt is altijd je huidige situatie. Daarbij ga ik ervan uit dat je zonnepanelen hebt.

Voor het bepalen van de juiste batterijcapaciteit (kWh) is het belangrijk om eerst inzicht te hebben in je opwek en verbruik. Hoeveel kWh wekken je zonnepanelen per dag op, en hoeveel daarvan verbruik je direct zelf?

Stel: je systeem levert gemiddeld op zonnige dagen ongeveer 15 kWh en je huishoudelijk verbruik is gemiddeld 7 kWh. Dan blijft er circa 8 kWh over. Dit is de energie die je in theorie kunt opslaan in een batterij.

Een batterij laadt zodra er sprake is van een zonne-overschot—dus wanneer de opwek hoger is dan het directe verbruik. Daarnaast levert de batterij energie terug op momenten dat je verbruik hoger is dan de beschikbare zonne-energie. Dit wordt vaak aangeduid als Nul op de Meter (NOM). Belangrijk om te benadrukken: dit is een begrip, geen norm!

Zolang er voldoende lading beschikbaar is in de batterij, zal deze proberen je energieverbruik zoveel mogelijk te compenseren richting NOM. Dit gebeurt met name wanneer er actueel onvoldoende zonopbrengst is, zoals in de avond en nacht of als de zon eventjes verdwijnt achter een wolk.

Bij een goed gebalanceerd systeem is het huishoudelijk verbruik (zonder grote verbruikers) afgestemd op de opwek van de zonnepanelen en de benodigde batterijcapaciteit irt je doorsnee huisverbruik. Hoe hoger de opbrengst, hoe meer energie er in de batterij kan worden opgeslagen en later gebruikt kan worden bij een energievraag voor huisverbruik. 

In dit voorbeeld is het logisch om te starten met een batterij van circa 5.12 kWh. Daarmee benut je een groot deel van je overschot, zonder direct te groot te investeren. Op basis van praktijkervaring kun je daarna bepalen of opschalen zinvol is.

In mijn situatie ben ik gedurende ongeveer 8 maanden per jaar grotendeels zelfvoorzienend. Grote verbruikers, zoals het laden van een elektrische auto, warmtepomp reken ik bewust niet mee in het huishoudelijk verbruik. Tijdens het laden van de EV laat ik de batterijen dan ook niets doen. Ik heb geen warmtepomp maar wel airco's die ik NIET reken als grote verbruikers en dus gewoon gebruik maken van de stroom uit de batterijen

Het afdekken van dit type verbruikers vraagt om zeer grote opslagsystemen. Daarbij is niet zozeer de opslagcapaciteit het probleem, maar het daadwerkelijk kunnen vullen van de batterij. In de wintermaanden is de zonne-opbrengst beperkt, waardoor de batterij vaak slechts gedeeltelijk wordt geladen en minder effectief bijdraagt aan NOM.

Een veelgestelde vraag is of het zinvol is om de batterij vanuit het net te laden en later stroom te verkopen. Op basis van de huidige energieprijzen (2025) is dit doorgaans niet rendabel. Bij het laden en ontladen van een batterij treden verliezen op; in de praktijk moet je rekening houden met circa 20–25% over de volledige cyclus. Hierdoor is het financieel ongunstig om goedkope stroom op te slaan en later te verkopen bij hogere tarieven.

800 W versus 2500 W
De batterij wordt aangesloten via een stopcontact en zal standaard met maximaal 2500 W laden bij voldoende energie-overschot. Ontladen gebeurt standaard met maximaal 800 W.

Wil je ook met 2500 W kunnen ontladen, dan is het noodzakelijk om de batterij aan te sluiten op een aparte groep zonder andere verbruikers.

Het voordeel hiervan is dat je beter piekverbruik kunt opvangen en daarmee dichter bij Nul op de Meter (NOM) komt.

Bij meerdere batterijen schaalt dit mee. Twee batterijen kunnen bijvoorbeeld samen tot 5000 W ontladen (afhankelijk van je aantal batterijen en 800 W of 2500 W ontlaadconfiguratie). Nogmaals bij 2500 w ontlading is aansluiten op een aparte groep noodzakelijk

Een mix is ook mogelijk:
  • Eén batterij op een bestaande groep (max. 800 W ontladen)
  • Eén batterij op een aparte groep (max. 2500 W ontladen)
In alle gevallen geldt dat de batterij met maximaal 2500 W kan laden, mits er voldoende energie-overschot beschikbaar is.

Voor een stabiele werking van de batterij zijn de volgende randvoorwaarden belangrijk:
  • Een stabiele internetverbinding tussen de P1-meter (CT002 of 3) en de batterij
  • Een stopcontact die de belasting aankan
  • Voor het vrijschakelen van 2500 W ontlading is een aparte groep zonder andere verbruikers noodzakelijk
Hoe wordt het energieverbruik berekend?
Bij zowel 1-fase als 3-fase aansluitingen wordt de actuele energie in de slimme meter vereffend (gesaldeerd). Dat betekent dat verbruik en teruglevering continu tegen elkaar worden weggestreept.

Bij een 1-fase aansluiting:
  • Verbruik en teruglevering worden binnen dezelfde fase gesaldeerd in de energiemeter
Bij een 3-fase aansluiting:
  • Verbruik en teruglevering worden over alle fasen gezamenlijk gesaldeerd in de energiemeter
  • Bijvoorbeeld: 100 W verbruik op fase 1 en 100 W teruglevering op fase 2 resulteert in netto 0 W op de meter
  • Het maakt hierbij niet uit op welke fase de batterij is aangesloten; de energiemeter verrekent alles over de fasen heen
Wat is een P1 (CT003) meter en hoe werkt het?
Een P1-meter is een uitlezer die je aansluit op de P1-poort van je slimme energiemeter. Via deze poort wordt realtime je verbruik en teruglevering uitgelezen. Deze informatie wordt gebruikt om de batterij aan te sturen: laden bij overschot en ontladen bij verbruik.

In deze opstelling wordt gebruikgemaakt van een CT003. Dit is een P1-uitlezer die je direct in de P1-poort van de energiemeter steekt.

Hoe sluit je dit aan?
  • De CT003 wordt aangesloten op de P1-poort van de slimme meter
  • Het apparaat leest realtime verbruik en teruglevering uit
  • Deze data wordt gebruikt door de batterij om automatisch te reageren op het actuele energiegebruik
Belangrijk: de P1-poort moet actief zijn op de slimme meter. Indien dit niet het geval is, kan activatie via de netbeheerder nodig zijn.

Hoe werkt het met meerdere batterijen?
Wanneer je meerdere batterijen gebruikt, werken deze in de praktijk als één gecombineerd systeem. De slimme aansturing via een CT002 of CT003 zorgt ervoor dat laden en ontladen over de batterijen wordt verdeeld, zodat ze elkaar niet tegenwerken.

Dit betekent dat:
  • De totale opslagcapaciteit toeneemt
  • Het beschikbare laad- en ontlaadvermogen ook toeneemt
Het systeem bepaalt automatisch hoe de energie wordt verdeeld. Voor jou als gebruiker verandert er in de basis weinig: het gedrag blijft hetzelfde, alleen het beschikbare ontlaadvermogen neemt toe.

Het belangrijkste aandachtspunt bij meerdere batterijen is opnieuw het vullen. Meer opslag betekent niet automatisch meer rendement, zeker niet in de wintermaanden. Zonder voldoende opwek blijft extra capaciteit deels ongebruikt.

Wat gebeurt er als de stroom uitvalt?
Bij een stroomuitval heb je nog de mogelijkheid (backup-poort) om beperkt gebruik te maken van de batterij. Via een stekker met verdeeldoos kun je doorgaans circa 2500 W uit de batterij halen, zolang er nog voldoende capaciteit beschikbaar is.

Voor 1-fase aansluitingen is er een zogeheten “smartbox” beschikbaar. Deze wordt tussen de hoofdaansluiting, de batterij en de huisinstallatie geplaatst en moet altijd door een erkende installateur worden geïnstalleerd. Met zo’n systeem realiseer je een back-upvoorziening, waarmee je bij stroomuitval tot circa 2500 W kunt blijven gebruiken.

Voor 3-fase aansluitingen is een dergelijke oplossing op dit moment nog niet beschikbaar.

In mijn situatie is dit geen belangrijk aandachtspunt. In de afgelopen vijf jaar is de elektriciteit slechts één keer ongepland kortstondig uitgevallen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je wel de juiste energiemeter in de app ingesteld?

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
SatScan schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:57:
De afgelopen tijd krijg ik veel vragen over hoeveel batterijen het beste passen bij een specifieke situatie. Daarom heb ik dit document opgesteld. Niet om volledig te zijn, maar om je een gerichte en praktische richting te geven bij het maken van de juiste keuze.

Je bent op zoek naar een passende thuisbatterij. Maar welke past het beste bij jouw energieverbruik en behoefte? Hieronder staan een aantal praktische vuistregels om tot een goed onderbouwde keuze te komen, zonder onnodig technisch te worden.

Het vertrekpunt is altijd je huidige situatie. Daarbij ga ik ervan uit dat je zonnepanelen hebt.

Voor het bepalen van de juiste batterijcapaciteit (kWh) is het belangrijk om eerst inzicht te hebben in je opwek en verbruik. Hoeveel kWh wekken je zonnepanelen per dag op, en hoeveel daarvan verbruik je direct zelf?

Stel: je systeem levert gemiddeld op zonnige dagen ongeveer 15 kWh en je huishoudelijk verbruik is gemiddeld 7 kWh. Dan blijft er circa 8 kWh over. Dit is de energie die je in theorie kunt opslaan in een batterij.

Een batterij laadt zodra er sprake is van een zonne-overschot—dus wanneer de opwek hoger is dan het directe verbruik. Daarnaast levert de batterij energie terug op momenten dat je verbruik hoger is dan de beschikbare zonne-energie. Dit wordt vaak aangeduid als Nul op de Meter (NOM). Belangrijk om te benadrukken: dit is een begrip, geen norm!

Zolang er voldoende lading beschikbaar is in de batterij, zal deze proberen je energieverbruik zoveel mogelijk te compenseren richting NOM. Dit gebeurt met name in de uren dat er geen zonopbrengst meer is, zoals in de avond en nacht.

Bij een goed gebalanceerd systeem is het huishoudelijk verbruik (zonder grote verbruikers) afgestemd op de opwek van de zonnepanelen en de benodigde batterijcapaciteit irt je doorsnee huisverbruik. Hoe hoger de opbrengst, hoe meer energie er in de batterij kan worden opgeslagen en later gebruikt kan worden bij een energievraag voor huisverbruik. 

In dit voorbeeld is het logisch om te starten met een batterij van circa 5.12 kWh. Daarmee benut je een groot deel van je overschot, zonder direct te groot te investeren. Op basis van praktijkervaring kun je daarna bepalen of opschalen zinvol is.

In mijn situatie ben ik gedurende ongeveer 8 maanden per jaar grotendeels zelfvoorzienend. Grote verbruikers, zoals het laden van een elektrische auto, warmtepomp reken ik bewust niet mee in het huishoudelijk verbruik. Tijdens het laden van de EV laat ik de batterijen dan ook niets doen.

Het afdekken van dit type verbruikers vraagt om zeer grote opslagsystemen. Daarbij is niet zozeer de opslagcapaciteit het probleem, maar het daadwerkelijk kunnen vullen van de batterij. In de wintermaanden is de zonne-opbrengst beperkt, waardoor de batterij vaak slechts gedeeltelijk wordt geladen en minder effectief bijdraagt aan NOM.

Een veelgestelde vraag is of het zinvol is om de batterij vanuit het net te laden en later stroom te verkopen. Op basis van de huidige energieprijzen (2025) is dit doorgaans niet rendabel. Bij het laden en ontladen van een batterij treden verliezen op; in de praktijk moet je rekening houden met circa 20–25% over de volledige cyclus. Hierdoor is het financieel ongunstig om goedkope stroom op te slaan en later te verkopen bij hogere tarieven.

800 W versus 2500 W
De batterij wordt aangesloten via een stopcontact en zal standaard met maximaal 2500 W laden bij voldoende energie-overschot. Ontladen gebeurt standaard met maximaal 800 W.

Wil je ook met 2500 W kunnen ontladen, dan is het noodzakelijk om de batterij aan te sluiten op een aparte groep zonder andere verbruikers.

Het voordeel hiervan is dat je beter piekverbruik kunt opvangen en daarmee dichter bij Nul op de Meter (NOM) komt.

Bij meerdere batterijen schaalt dit mee. Twee batterijen kunnen bijvoorbeeld samen tot 5000 W ontladen (afhankelijk van je aantal batterijen en 800 W of 2500 W ontlaadconfiguratie).

Een mix is ook mogelijk:
In alle gevallen geldt dat de batterij met maximaal 2500 W kan laden, mits er voldoende energie-overschot beschikbaar is.

Voor een stabiele werking van de batterij zijn de volgende randvoorwaarden belangrijk:
  • Een stabiele internetverbinding tussen de P1-meter (CT002 of 3) en de batterij
  • Voor het vrijschakelen van 2500 W ontlading is een aparte groep zonder andere verbruikers noodzakelijk
Bij zowel 1-fase als 3-fase aansluitingen wordt de actuele energie in de slimme meter vereffend (gesaldeerd). Dat betekent dat verbruik en teruglevering continu tegen elkaar worden weggestreept.

• Verbruik en teruglevering worden binnen dezelfde fase gesaldeerd in de energiemeter
  • Verbruik en teruglevering worden over alle fasen gezamenlijk gesaldeerd in de energiemeter
  • Bijvoorbeeld: 100 W verbruik op fase 1 en 100 W teruglevering op fase 2 resulteert in netto 0 W op de meter
  • Het maakt hierbij niet uit op welke fase de batterij is aangesloten; de energiemeter verrekent alles over de fasen heen
Een P1-meter is een uitlezer die je aansluit op de P1-poort van je slimme energiemeter. Via deze poort wordt realtime je verbruik en teruglevering uitgelezen. Deze informatie wordt gebruikt om de batterij aan te sturen: laden bij overschot en ontladen bij verbruik.

In deze opstelling wordt gebruikgemaakt van een CT003. Dit is een P1-uitlezer die je direct in de P1-poort van de energiemeter steekt.

Hoe sluit je dit aan?
  • Deze data wordt gebruikt door de batterij om automatisch te reageren op het actuele energiegebruik
Belangrijk: de P1-poort moet actief zijn op de slimme meter. Indien dit niet het geval is, kan activatie via de netbeheerder nodig zijn.

Wanneer je meerdere batterijen gebruikt, werken deze in de praktijk als één gecombineerd systeem. De slimme aansturing via een CT002 of CT003 zorgt ervoor dat laden en ontladen over de batterijen wordt verdeeld, zodat ze elkaar niet tegenwerken.

Dit betekent dat:
Het systeem bepaalt automatisch hoe de energie wordt verdeeld. Voor jou als gebruiker verandert er in de basis weinig: het gedrag blijft hetzelfde, alleen het beschikbare ontlaadvermogen neemt toe.

Het belangrijkste aandachtspunt bij meerdere batterijen is opnieuw het vullen. Meer opslag betekent niet automatisch meer rendement, zeker niet in de wintermaanden. Zonder voldoende opwek blijft extra capaciteit deels ongebruikt.

Bij een stroomuitval heb je nog de mogelijkheid (backup-poort) om beperkt gebruik te maken van de batterij. Via een stekker met verdeeldoos kun je doorgaans circa 2500 W uit de batterij halen, zolang er nog voldoende capaciteit beschikbaar is.

Voor 1-fase aansluitingen is er een zogeheten “smartbox” beschikbaar. Deze wordt tussen de hoofdaansluiting, de batterij en de huisinstallatie geplaatst en moet altijd door een erkende installateur worden geïnstalleerd. Met zo’n systeem realiseer je een back-upvoorziening, waarmee je bij stroomuitval tot circa 2500 W kunt blijven gebruiken.

Voor 3-fase aansluitingen is een dergelijke oplossing op dit moment nog niet beschikbaar.

In mijn situatie is dit geen belangrijk aandachtspunt. In de afgelopen vijf jaar is de elektriciteit slechts één keer ongepland kortstondig uitgevallen
Goeie uitleg, 1 essentieel punt vergeten, dat de marstek / thuisbatterij en de zon niet alles doet en je zelf echt dient te sleutelen aan je verbruiks patroon.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.60, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Jan Verbist schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:55:
Ook op fase 2 wordt er stroom verbruikt.
Dit heb ik uitvoerig getest door enkele driefasige machines op te zetten.
Het lijkt of de CT 003 niet goed een 3x220 volt net zonder neuter begrijpt en alzo foute of gestoorde informatie aan de batterij levert. :(
Dit klopt niet denk ik. In België schrijft de slimme meter de stromen zo weg bij een driehoeksnetwerk, ligt dus niet aan de CT. 1 van de lijnen wordt beschouwd als zijnde de neuter. Dit resulteert in 1 fase die steeds nul geeft (omdat er een lijn ontbreekt bij een driehoeksnetwerk) en twee fases die wel vermogen geven. Het vermogen tussen de lijnen die niet als neuter worden gezien hebben een invloed op de stroom die door de "neuter" gaat. Het totale vermogen is dus wel correct.
Het loopt wel mis als je met de marstek probeert om een enkele fase te compenseren die enkel tussen de niet Beurer lijnen loopt. Je moet dus steeds de volledige 3 fasen samen nemen.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:32
DSSW schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:40:
[...]

1 kWh tijdens de nacht is toch vrij veel, daar moet toch iets aan te doen zijn, ik kom tijdens de nacht nooit boven de 0.1 kWh afname net.
Niet tijdens de nacht, maar tijdens de volledige dag. Zeker op dagen met veel bewolking waarbij de output van de omvormer alle kanten uitspringt.

Maar aangezien injectie toch geen drol waard is, ga ik proberen mikken op -10W of -15W om te kijken als ik de dag zou doorkomen zonder afname. En als het niet lukt, dan is het maar zo. Het is het proberen waard.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Zolang er voldoende lading beschikbaar is in de batterij, zal deze proberen je energieverbruik zoveel mogelijk te compenseren richting NOM. Dit gebeurt met name in de uren dat er geen zonopbrengst meer is, zoals in de avond en nacht.

In mijn situatie ben ik gedurende ongeveer 8 maanden per jaar grotendeels zelfvoorzienend. Grote verbruikers, zoals het laden van een elektrische auto, warmtepomp reken ik bewust niet mee in het huishoudelijk verbruik. Tijdens het laden van de EV laat ik de batterijen dan ook niets doen.

800 W versus 2500 W

Bij meerdere batterijen schaalt dit mee. Twee batterijen kunnen bijvoorbeeld samen tot 5000 W ontladen (afhankelijk van je aantal batterijen en 800 W of 2500 W ontlaadconfiguratie).

Een mix is ook mogelijk:

Hoe sluit je dit aan?

Dit betekent dat:

Kleine opmerking "Zolang er voldoende lading beschikbaar is in de batterij, zal deze proberen je energieverbruik zoveel mogelijk te compenseren richting NOM. Dit gebeurt met name in de uren dat er geen zonopbrengst meer is, zoals in de avond en nacht.
Dit vind ik niet volledig correct, de batterij (en) zal (zullen) ook tijdens de dag als er piekverbruikers starten (bijvoorbeeld oven en inductie kookplaat zijn in gebruik, warmtepomp die start,...) ontladen (als de PV ontoerijkend is) om die NOM trachten te bereiken. Ook daar zit heel wat winst, dus niet enkel als er geen zon is.
Voor de rest mooie samenvatting die velen kan helpen bij maken van keuzes.

DiJerno schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:38:
[...]

Mijn backup is 3-fase :). Heeft HW hiervoor een sturing?
De backup van mijn WP is ook driefasen. Maar de weerstand in mijn boiler is monofase.

Als je een 3 fasen weerstand hebt in je boiler dan zou je kunnen werken met een hulprelais met 3 contacten en die extern aansturen.

tweeek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:17:
[...]

Goeie uitleg, 1 essentieel punt vergeten, dat de marstek / thuisbatterij en de zon niet alles doet en je zelf echt dient te sleutelen aan je verbruiks patroon.
Dank!

NOM is NOM... geen sleutelen voor nodig

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:15
Dit had ik nog niet eerder gelezen. Is dat effectief toegelaten zonder dat die op aparte zekering moet en gekeurd worden enzoverder? (Ik spreek hier over de regelgeving in België)

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:34
bmaster001 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:28:
[...]

Dit had ik nog niet eerder gelezen. Is dat effectief toegelaten zonder dat die op aparte zekering moet en gekeurd worden enzoverder? (Ik spreek hier over de regelgeving in België)
Jawel, je moet je droogkast of wasmachine die 2500W vermogen heeft toch ook niet laten keuren?

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

[...]

Er is een verschil tussen opladen en ontladen. Vandaar dat @SatScan ook dat onderscheid maakt. Opladen is altijd op max 2500W. Ontladen kan standaard via de app op 800W of 2500W ingesteld worden. En het is net bij dat ontladen op 2500W dat je wèl dat stopcontact op een aparte groep moet voorzien en de in Belgie bijkomende keuring (in principe) moet laten doen indien je geen vrije groepen meer hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Druppeltje_ op 25-03-2026 21:03 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• TrueOrigin
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-04 23:08

TrueOrigin

CodeBob

Gely schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:19:
[...]

Het is wel degelijk NR die het vermogen begrenst, niet het BMS van de batterij met volgende melding in de debug: "Charging limited to protect battery (99%): 2500W -> 300W". Als ik overschakel op Marstek Control CT003 (zonder NR dus maar nog altijd met de ESP Modbus integratie) schiet die onmiddellijk naar resp. 1500W (SOC 95%) en 1000W (SOC 99%) en dat is de correcte beperking van het vermogen opgelegd door het BMS zelf vooraleer ik de Node Red applicatie installeerde (en al van in mei vorig jaar deed). Dus dat lager vermogen doet de batterij wel degelijk en is zoals je stelt normaal en nodig voor de top balancing.
Puur ter info:
Vanavond komt versie 4.6.2 uit van homebatterycontrol. Daar is dit punt in opgepakt.
Laad de accu precies op de BMS limiet op, zoals deze vanuit Marstek is ingesteld in de nieuwere BMS versies. :)

Open-source je thuisbatterij via Home Assistant aansturen - homebatterycontrol.com

• DukeBox
  • Niet online
Gely schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:52:
Jawel, je moet je droogkast of wasmachine die 2500W vermogen heeft toch ook niet laten keuren?
In NL was het in het verleden wél de norm (en indirect ook een wet via Bbl) dat 'vaste' apparatuur met een aansluitwaarde van 2kW een eigen groep moest hebben. In de huidige norm is die harde grens komen te vervallen en wordt er verwacht gezond verstand te gebruiken.
NEN 1010:2020 510.4.2
De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:05
[...]

Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2295438/0

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

• tweeek
  • Nu online
DukeBox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:27:
[...]

In NL was het in het verleden wél de norm (en indirect ook een wet via Bbl) dat 'vaste' apparatuur met een aansluitwaarde van 2kW een eigen groep moest hebben. In de huidige norm is die harde grens komen te vervallen en wordt er verwacht gezond verstand te gebruiken.

[...]
En als je hier dus extra veel aandacht aan geeft zorg je voor extra veiligheid, maar ach wat maakt het ook uit een beetje brand.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.60, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:34
TrueOrigin schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:16:
[...]

Puur ter info:
Vanavond komt versie 4.6.2 uit van homebatterycontrol. Daar is dit punt in opgepakt.
Laad de accu precies op de BMS limiet op, zoals deze vanuit Marstek is ingesteld in de nieuwere BMS versies. :)
Hey Bob, dat is snel! :) Mijn dank is groot!

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• DukeBox
  • Niet online
tweeek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:35:
En als je hier dus extra veel aandacht aan geeft zorg je voor extra veiligheid, maar ach wat maakt het ook uit een beetje brand.
:?

• tweeek
  • Nu online
Het mag, met "gezond" verstand, de meeste mensen hebben geen benul van alle groepen fases zekeringen en de werking van stroom.
Maar belangrijker is dat het mag, en daar heb je gelijk in.

• DukeBox
  • Niet online
tweeek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:45:
Het mag, met "gezond" verstand, de meeste mensen hebben geen benul van alle groepen fases zekeringen en de werking van stroom.
Het stukje 'gezond verstand' slaat op het stukje waar ik naar refereer in de nen1010 norm. Met name op inzicht en kennis van de installateur of iets wel/niet gezamenlijk op een groep kan.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:02

Zolang er voldoende lading beschikbaar is in de batterij, zal deze proberen je energieverbruik zoveel mogelijk te compenseren richting NOM. Dit gebeurt met name wanneer er actueel onvoldoende zonopbrengst is, zoals in de avond en nacht of als de zon eventjes verdwijnt achter een wolk.

800 W versus 2500 W

Een mix is ook mogelijk:

Hoe sluit je dit aan?

Dit betekent dat:

Super duidelijk uitleg zeker voor iemand als ik die nog moet starten met de aanschaf.
Dank je, ik heb inmiddels wel de keuze gemaakt om pas volgend jaar aan te schaffen en hopelijk worden ze nog goedkoper en misschien zelfs beter maar dat blijft een gok.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• tweeek
  • Nu online
DukeBox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Het stukje 'gezond verstand' slaat op het stukje waar ik naar refereer in de nen1010 norm. Met name op inzicht en kennis van de installateur of iets wel/niet gezamenlijk op een groep kan.
Apart is dat een paar posten terug SatScan nog een heel verhaal doet over de marstek, het gebruik en het aansluiten ervan.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

Heeft iemand anders ook al eens bewust of onbewust geconstateerd dat er een verschil zit tussen de dag statistics en de maand statistics? Ik gebruik die om ruwweg te bepalen wat de rte is van de Marstek en het viel me op dat ik opeens een stukje onder de 80% was geduikeld. Dat bleek te komen door een tweetal dagen waarbij in de maandcijfers de teruglevering lager is dan getoond wordt bij de dagcijfers. Het waren dagen met redelijk wat afwisseling tussen laden en ontladen, mogelijk raakt er iets daardoor van het padje. Zie de screenshots waarbij in het maandoverzicht de teruglevering 4.18 is en in de daglevering 6.06

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSgf90pCL--ZwUnO8D-Ny5zkY1s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pFdMGFro86qNAwYEqlEF0PsR.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjBwrNRDXOjPRd_JmSUsyxMoV18=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VzfSDyKVyLxdW2nDtu0yCWnz.png?f=user_large

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• tweeek
  • Nu online
Rudedadude schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:29:
Heeft iemand anders ook al eens bewust of onbewust geconstateerd dat er een verschil zit tussen de dag statistics en de maand statistics? Ik gebruik die om ruwweg te bepalen wat de rte is van de Marstek en het viel me op dat ik opeens een stukje onder de 80% was geduikeld. Dat bleek te komen door een tweetal dagen waarbij in de maandcijfers de teruglevering lager is dan getoond wordt bij de dagcijfers. Het waren dagen met redelijk wat afwisseling tussen laden en ontladen, mogelijk raakt er iets daardoor van het padje. Zie de screenshots waarbij in het maandoverzicht de teruglevering 4.18 is en in de daglevering 6.06

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft wel eens een missende dag gehad, bij 1e ervaring/constatering lijkt het wat maar niet erg bijzonder.

Rudedadude schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:29:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier klopt dat wel.
Net nagekeken. Vreemde vertaling wel in het Engels.. ''home usage''. In de Nederlandstalige app staat daar gewoon ontlaadcapaciteit..

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• DukeBox
  • Niet online
tweeek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:10:
[...]

Apart is dat een paar posten terug SatScan nog een heel verhaal doet over de marstek, het gebruik en het aansluiten ervan.
Ik heb echt geen idee wat je bedoelt, ik reageer op Gely met aanvullende info voor NL over afname bij > 2kW.

Nou heb ik de lap text van SatScan niet woord voor woord doorgespit maar er wordt zover ik zie maar kort geschreven over afname/laden en wat er staat is ook niet helemaal volledig voor alle situaties.
Er wordt alleen van NoM uitgegaan (alleen laden bij 'voldoende energie-overschot').
Samen met het voorgaande stukje zou je er mogelijk uit kunnen opmaken dat je met 800W instelling wél 2 MT E's op 1 groep kan aansluiten (ondanks SatScan het wél goed heeft neergezet).

Dat zou in theorie overigens kunnen als je weer van NoM uitgaat en je PV niet meer levert dan 3680W (zou er persoonlijk niet op vertrouwen). Maar laad je ze bijv. ook wel eens manueel op dan kunnen ze samen nog steeds 5000W laden wat dus teveel is voor 1 groep.

• tweeek
  • Nu online
DukeBox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:52:
[...]

Ik heb echt geen idee wat je bedoelt, ik reageer op Gely met aanvullende info voor NL over afname bij > 2kW.

Nou heb ik de lap text van SatScan niet woord voor woord doorgespit maar er wordt zover ik zie maar kort geschreven over afname/laden en wat er staat is ook niet helemaal volledig voor alle situaties.

[...]

Er wordt alleen van NoM uitgegaan (alleen laden bij 'voldoende energie-overschot').

[...]

Samen met het voorgaande stukje zou je er mogelijk uit kunnen opmaken dat je met 800W instelling wél 2 MT E's op 1 groep kan aansluiten (ondanks SatScan het wél goed heeft neergezet).

Dat zou in theorie overigens kunnen als je weer van NoM uitgaat en je PV niet meer levert dan 3680W (zou er persoonlijk niet op vertrouwen). Maar laad je ze bijv. ook wel eens manueel op dan kunnen ze samen nog steeds 5000W laden wat dus teveel is voor 1 groep.
Je mag gelijk hebben, ik geef je gelijk en zal verwijzen namens jou dat de marstek onder gezond verstand gewoon overal aangesloten kan worden.
In de 2500 watt optie.

• DukeBox
  • Niet online
Je leest gewoon niet goed, net als vrijwel alle voorgaande keren wanneer je op mij reageert.
Ik heb het over AFNAME !

• tweeek
  • Nu online
DukeBox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:16:
[...]

Je leest gewoon niet goed, net als vrijwel alle voorgaande keren wanneer je op mij reageert.
Ik heb het over AFNAME !

Ik weet niet wat ik hier verkeerd aan lees, hiermee word niet een 800 watt apparaat mee bedoeld.
Maar je mag gelijk hebben.

• DukeBox
  • Niet online
tweeek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:22:
Ik weet niet wat ik hier verkeerd aan lees, hiermee word niet een 800 watt apparaat mee bedoeld.
Maar je mag gelijk hebben.
Ja, je leest het verkeerd, zie de reactie waar ik op reageer, het gaat over de aansluitwaarde van een droger/droogkast en masmachine. Specifiek omdat het hier om een reactie gaat over een Belgische situatie vul ik die aan met dat het in NL net zo is.

• tweeek
  • Nu online
DukeBox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:31:
[...]

Ja, je leest het verkeerd, zie de reactie waar ik op reageer, het gaat over de aansluitwaarde van een droger/droogkast en masmachine. Specifiek omdat het hier om een reactie gaat over een Belgische situatie vul ik die aan met dat het in NL net zo is.
Zeur, ik heb je al herhaaldelijk gelijk gegeven en wens daar verder geen belgische uitleg over te hebben over jou interpretatie van dingen.

• Z900
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-04 02:05
SatScan schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:03:
[...]

Het verschil zit dus volledig in het spanningswindow.
  • Marstek gebruikt bewust een smalle range → minder bruikbare capaciteit
  • Dat is gunstig voor levensduur, degradatie en celbalans
  • Er blijft “buffer” over die de BMS later kan benutten na veroudering
Belangrijke nuance:
Een AA-cel is niet 1-op-1 vergelijkbaar met grote prismatische cellen
2.50 V is een testgrens, geen realistische ondergrens voor dagelijks gebruik

Je levert capaciteit in, maar krijgt levensduur en stabiliteit terug.
Ah kijk eindelijk iemand met toch wel verstand van zaken met degelijke uitleg.

Toen ik de accucel helemaal leeggetrokken had (2.5V) heb ik daarna eerst geladen met 300mA tot 3.48V.
Er ging toen 490mAh in. Daarna weer geladen tot 3.65V, er ging toen nog eens 115mAh in.
Maakt samen de toch verwachte 605mAh.
Ze doen het bij Marstek wel heeeel veilig vind ik. Mja garantie claim garantie claims... ;)

Zou het graag met een originele cell van 3.2V/100Ah nog eens willen testen, maar nergens te krijgen (aan zo'n 40euro).

Dus je wordt met de getallen van DOD en rest capaciteit gewoon belazerd ipc.

# Marstek Venus EV3 | V147 | using LAN # HACS op RPi 5 #

• Maxwp
  • Laatst online: 17-04 04:16
SatScan schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:03:
[...]

Het verschil zit dus volledig in het spanningswindow.
  • Marstek gebruikt bewust een smalle range → minder bruikbare capaciteit
  • Dat is gunstig voor levensduur, degradatie en celbalans
  • Er blijft “buffer” over die de BMS later kan benutten na veroudering
Belangrijke nuance:
Een AA-cel is niet 1-op-1 vergelijkbaar met grote prismatische cellen
2.50 V is een testgrens, geen realistische ondergrens voor dagelijks gebruik

Je levert capaciteit in, maar krijgt levensduur en stabiliteit terug.
Denk je dit of weet je dit.
Ze worden toch tot 100% opgeladen? Ik zie 0,0 balancing.
En als de cellen op 3 volt zitten dan valt het voltage als een baksteen....

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-04 18:29
tweeek schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:12:
[...]

De meter van Marstek is kapot bedoel je dan?
Nee, die van HomeWizard.

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:58
Maxwp schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 01:37:
[...]
Inderdaad, misschien is die 'veilige marge' genomen zodat ze niet aan balancing moeten doen. Mijn Venus E v2 heeft al een jaar een 50mV tot 80mV verschil op één cel bij volledig leeg & vol. Denk echt niet dat de BMS dit doet om veroudering tegen te gaan of capaciteit in de toekomst te voorzien bij degradatie. Zo gesofisticeerd is die BMS echt niet hoor :+

• THE_BASE
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:16:
[...]

Ik heb het over AFNAME !
Af en toe gewoon doen of iemand er niet is. ;)

Maxwp schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 01:37:
[...]

Hey daar,

Laat ik je vraag met een vraag beantwoorden... hoe doen ze dat bij EV's als ze extra kWh 'vrijschakelen' bijvoorbeeld Porche of Tesla?

Ja ik meet... zodra de batterijen vol zijn zie je na enige tijd een delta van 0.004 !!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0k06SMimUmr6hh4rgOCFzHShuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/khJQxdd6NzHLtrvIFepD0GQ7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door SatScan op 26-03-2026 09:54 ]

• mmun
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:51

In mijn situatie ben ik gedurende ongeveer 8 maanden per jaar grotendeels zelfvoorzienend. Grote verbruikers, zoals het laden van een elektrische auto, warmtepomp reken ik bewust niet mee in het huishoudelijk verbruik. Tijdens het laden van de EV laat ik de batterijen dan ook niets doen. Ik heb geen warmtepomp maar wel airco's die ik NIET reken als grote verbruikers en dus gewoon gebruik maken van de stroom uit de batterijen

800 W versus 2500 W

Bij meerdere batterijen schaalt dit mee. Twee batterijen kunnen bijvoorbeeld samen tot 5000 W ontladen (afhankelijk van je aantal batterijen en 800 W of 2500 W ontlaadconfiguratie). Nogmaals bij 2500 w ontlading is aansluiten op een aparte groep noodzakelijk

Een mix is ook mogelijk:

Hoe sluit je dit aan?

Dit betekent dat:

Ook hier dank voor de toelichting.
Is het niet zo dat het gemiddelde overschot op zonnige dagen, en met flink wat panelen, niet zo heel veel zegt als je max 2500W kan laden? Overschot boven de 2500W kun je niet kwijt.

WP: ME PUD-SWM80YAA / EHSD-VM2D / DJG WPS300 RVS

mmun schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:59:
[...]

Ook hier dank voor de toelichting.
Is het niet zo dat het gemiddelde overschot op zonnige dagen, en met flink wat panelen, niet zo heel veel zegt als je max 2500W kan laden? Overschot boven de 2500W kun je niet kwijt.
De zon komt langzaam op en gaat langzaam onder en je hebt je eigen thuis verbruiik over de dag heen. Ben je niet thuis dan heb je veel overschot maar zijn je batterijen wel geleden zodra je thuiskomt en electriciteit gaat gebruiken... NOM op de meter is verbruik en niet teruglevering.

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:21

jbbrans

Ik heb sinds deze week 3 Venus e's aangesloten op ieder een aparte fase en eigen groep, met op dit moment een ct003 p1 meter (ct002 ligt klaar om geïnstalleerd te worden).
Nu wil ik een beetje inzicht krijgen in de status van de accu's separaat en totaal.

De marstek app raakt af en toe de verbinding kwijt van een of meerdere accu's (aangesloten via wifi met een goed signaal ).
Home Assistant ben ik een absolute beginner mee en heb ik meer ruzie mee, dan dat ik iets functioneels naar voren kan toveren. Waarschijnlijk de foute github applicatie, maar ook mijn onkunde met Home Assistant (ben 3 dagen aan het stoeien geweest met de keuze tussen een VM en docker installatie en heb nog geen verbinding buitenshuis).

Als ik de accu's met een lan kabel aansluit, krijg ik dan wel altijd de accu's zichtbaar in de marstek app?
Als ik de accu's uit wil lezen (niet aansturen), welke plugin moet ik dan hebben voor home assistant? En werkt dit ook via wifi?
Kan ik in Home Assistant de status van de 3 accu's bij elkaar opgeteld zien?

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:48
Hier gisteren 3x de Marstek Venus v3 geleverd. Had de voorbereidingen al eerder gemaakt dus was alleen nog een kwestie van ophangen en inpluggen. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AlAu3HQ.png

Althans, dat zou je denken. Ja, qua installatie wel, maar configuratie... wat een ellende. Netjes 1 voor 1 toegevoegd en geupdate. Dat deel werkt dan weer wel goed, op wat vreemde vertaling na in de app, maar vervolgens deden ze niks. Na wat zoekwerk bleken ze alle 3 de CT niet te zien, de CT zelf kon ik echter wel gewoon zien in de app en die liet ook data zien, maar zodra ik via een venus op ct klikte stond er offline. Ik had op dat moment de lankabels ook nog niet aangesloten dus dat eerst maar even gedaan. Ook toen deden ze nog steeds niks. In de CT003 kwam ik nog wat instellingen tegen om de juiste meter e.d. te selecteren, ondanks dat ik dus al wel data zag stond die niet goed, maar ook dat hielp uiteindelijk niet, dan maar even de splitter er tussenuit en rechtstreeks op de meter, niet dat ik had verwacht dat dit het probleem op zou lossen want ik zag immers gewoon data maar de batterijen zagen hem gewoon niet. Batterijen een keer herstart, dat hielp ook niet. Toen heb ik op de CT003 een hardware reset gedaan en toen ik daarna even later naar de garage liep zag ik dat ze aan het ontladen waren en het CT lampje brandde, of het nu aan de reset heeft gelegen of dat het allemaal gewoon wat tijd kost weet ik niet. Merk nog wel in de app dat als je er 1 aanklikt je vaak wel data te zien krijgt maar als je dan 1 stapje terug gaat dat hij dan offline aangeeft. Nu nog integreren in HA, ik las dat er zeer binnenkort een officiele add-on komt maar tot die tijd misschien op deze manier het beste alternatief? https://haprofs.com/marst...ant-thuisbatterij-modbus/ zou gewoon moeten werken via modbus gewoon over de LAN aansluiting
Taro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:55:
[...]

Bij een schilderij zou ik ook hopen, bij een thuisaccu aan de muur zou ik voor 100+% zekerheid gaan.
r2504 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:51:
Keilbouten ik een gipsplaat… lijkt me niet meteen een goed idee. Ophangen zou ik minstens doen aan stenen muur voor alle zekerheid.
Heb de keilbouten niet gebruikt, heb in de beugels nog 2 extra gaatjes geboord en alles vastgezet met M8x40 houtdraadbouten. Het zit echt muur vast, na ophangen ben ik er zelf nog bij aan gaan hangen +70kg en het gaf geen krimp dus heb er alle vertrouwen in.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eKBqydS.png

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:58
Maikie18 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:34:
Hier gisteren 3x de Marstek Venus v3 geleverd. Had de voorbereidingen al eerder gemaakt dus was alleen nog een kwestie van ophangen en inpluggen.
Nu nog afwerken met haakse stekker aansluitingen.
Dan zit het mooi strak.

Wat zit er op die stekkerdoos ?
Toch geen MT 800-2500W?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• THE_BASE
  • Niet online
Hier gisteren 3x de Marstek Venus v3 geleverd. Had de voorbereidingen al eerder gemaakt dus was alleen nog een kwestie van ophangen en inpluggen. [Afbeelding]

Althans, dat zou je denken. Ja, qua installatie wel, maar configuratie... wat een ellende. Netjes 1 voor 1 toegevoegd en geupdate. Dat deel werkt dan weer wel goed, op wat vreemde vertaling na in de app, maar vervolgens deden ze niks. Na wat zoekwerk bleken ze alle 3 de CT niet te zien, de CT zelf kon ik echter wel gewoon zien in de app en die liet ook data zien, maar zodra ik via een venus op ct klikte stond er offline. Ik had op dat moment de lankabels ook nog niet aangesloten dus dat eerst maar even gedaan. Ook toen deden ze nog steeds niks. In de CT003 kwam ik nog wat instellingen tegen om de juiste meter e.d. te selecteren, ondanks dat ik dus al wel data zag stond die niet goed, maar ook dat hielp uiteindelijk niet, dan maar even de splitter er tussenuit en rechtstreeks op de meter, niet dat ik had verwacht dat dit het probleem op zou lossen want ik zag immers gewoon data maar de batterijen zagen hem gewoon niet. Batterijen een keer herstart, dat hielp ook niet. Toen heb ik op de CT003 een hardware reset gedaan en toen ik daarna even later naar de garage liep zag ik dat ze aan het ontladen waren en het CT lampje brandde, of het nu aan de reset heeft gelegen of dat het allemaal gewoon wat tijd kost weet ik niet. Merk nog wel in de app dat als je er 1 aanklikt je vaak wel data te zien krijgt maar als je dan 1 stapje terug gaat dat hij dan offline aangeeft. Nu nog integreren in HA, ik las dat er zeer binnenkort een officiele add-on komt maar tot die tijd misschien op deze manier het beste alternatief? https://haprofs.com/marst...ant-thuisbatterij-modbus/ zou gewoon moeten werken via modbus gewoon over de LAN aansluiting

[...]

[...]

Heb de keilbouten niet gebruikt, heb in de beugels nog 2 extra gaatjes geboord en alles vastgezet met M8x40 houtdraadbouten. Het zit echt muur vast, na ophangen ben ik er zelf nog bij aan gaan hangen +70kg en het gaf geen krimp dus heb er alle vertrouwen in.
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit, kun je die pootjes er niet gewoon afdraaien? Dat zou het wat strakker maken. En een haakse stekker zou ik aanraden, maar goed, dan moet je gaan hobbyen.

Om de zoveel tijd komt dezelfde discussie weer terug... waarom moet mijn baterij op een aparte groep worden aengesloten als ik die met 2500 W wil laten ontladen?
De discussie is in mijn ogen soms onvriendelijk en op de mens gespeelt en niet op de bal... Daarom heb ik dit geschreven niet om discussie te ontlokken . Juist niet! Graag niet reargeren. Mocht ik onzin hebben geschreven doe dan een DM en met dank pas ik de tekst aan!

800 W versus 2500 W onlading
Waarom bij de mogelijkheid van meer dan 800 W ontlading een thuisbatterij op een aparte groep moet worden aangesloten, heeft alles te maken met hoe de beveiliging in je meterkast werkt en waarvoor die bedoeld is.

De zekeringen in je meterkast beschermen niet je apparaten, maar je bekabeling. Ze zorgen ervoor dat er nooit te veel stroom door de draden loopt, zodat deze niet oververhit raken, smelten of in het ergste geval brand veroorzaken. In een normale situatie komt de stroom vanuit het net je woning binnen, gaat door de zekering en wordt daarna verdeeld over een groep van gebruikers, zoals stopcontacten en aangesloten apparaten. Alle stroom die naar die groep gaat, loopt dus via die ene zekering.

Als er iets misgaat, bijvoorbeeld bij kortsluiting of wanneer er te veel apparaten tegelijk worden gebruikt, stijgt de stroom sterk. De zekering merkt dat direct en schakelt binnen korte tijd uit. Daarmee wordt voorkomen dat de kabels te warm worden. Dat principe werkt goed zolang alle stroom door de zekering heen loopt.

Op het moment dat je een thuisbatterij toevoegt, verandert dat principe. Een batterij kan namelijk niet alleen laden, maar ook ontladen. Bij laden gedraagt hij zich als een normaal apparaat en gaat de gevraargde stroom via die ene zekering en is er niets aan de hand. Maar bij ontladen gaat de batterij juist stroom terug de installatie in sturen. Die stroom komt niet via de zekering, maar wordt direct aan de groep toegevoegd.

Daardoor ontstaat een situatie waarin de stroom niet meer uit één richting komt, maar uit twee richtingen: vanuit het net via de zekering en vanuit de batterij rechtstreeks in de groep. Als er dan een probleem ontstaat, zoals overbelasting of kortsluiting, ziet de zekering alleen de stroom die uit het net komt. De extra stroom van de batterij wordt niet meegenomen in die meting. Het gevolg is dat er meer stroom door de kabels kan lopen dan waar de zekering op reageert. De beveiliging werkt dan niet meer zoals bedoeld en de kabels kunnen oververhit raken.

De reden dat er vaak een grens van ongeveer 800 W wordt aangehouden, is omdat dit een vermogen is waarbij de extra belasting van de batterij nog binnen veilige marges blijft voor de bestaande bekabeling. Een standaard groep kan ongeveer 3680 W aan. Als daar nog zo’n 800 W van een batterij bijkomt, blijft de totale belasting meestal binnen wat de kabel thermisch kan verdragen. Ga je echter richting 2000 à 2500 W ontladen, dan kan de totale stroom in de kabels flink hoger worden dan waarvoor ze ontworpen zijn, terwijl de zekering dat niet volledig bewaakt. Dan ontstaat er een reëel risico op oververhitting.

Daarom moet een thuisbatterij die meer dan ongeveer 800 W kan ontladen op een aparte groep worden aangesloten. In dat geval heeft de batterij een eigen zekering en wordt alle stroom die hij levert wel correct bewaakt. Daarmee blijft de installatie veilig en functioneren de beveiligingen weer zoals bedoeld.

Hier een nog uitgebreider antwoord op deze vraag:
https://klimaatproductenkiezen.eu/elektriciteit/thuisbatterij/waarom-beperking-800-watt

[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 26-03-2026 11:15 ]

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:57
SatScan schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:42:
[...]

Hey daar,

Laat ik je vraag met een vraag beantwoorden... hoe doen ze dat bij EV's als ze extra kWh 'vrijschakelen' bijvoorbeeld Porche of Tesla?

Ja ik meet... zodra de batterijen vol zijn zie je na enige tijd een delta van 0.004 !![Afbeelding]
@SatScan
Helemaal juist. Hier is dat ook zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuRFCam0f1_pPCXENVBNzgM88yM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxaUY1QstdOSQwckvP2pgTXJ.jpg?f=fotoalbum_large

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• Ghoogen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-04 02:29
[quote]Ghoogen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:09:
Hallo,
Ik heb een Marstek Venus E 3.0 gekocht en ga deze aansluiten.
Ik ga de voor “nul op de meter” .
Nu heb ik wifi die regelmatig wegvalt en ook het signaal is matig.
Daarom wil ik de Marstek door middel van LAN bedraad aansluiten op de router.
Ik heb al eerder een Shelly Pro 3EM aangesloten en deze kan ik uitlezen via een app.
De Shelly Pro 3EM wil ik ook door middel van LAN bedraad aansluiten op de router.
Ik kan hier weinig informatie over vinden.
Ik zou graag willen weten welke categorie kabel ik nodig heb en of er nog zaken zijn waar ik rekening moet houden.
Een link naar meer informatie hierover is ook welkom.
26-03-26
Ik heb een een kabel gekocht met extra bescherming tegen signalen van buitenaf.
Ik heb de Shelly en de Venus E3.0 beide bedraad op de op de router aangesloten en het werkt.
Het was wel even goed opletten en ik maakte een foutje door de verkeerde CT klem te selecteren maar het is gelukt.
Ghoogen schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:04:
[quote]Ghoogen schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:09:
Hallo,
Ik heb een Marstek Venus E 3.0 gekocht en ga deze aansluiten.
Ik ga de voor “nul op de meter” .
Nu heb ik wifi die regelmatig wegvalt en ook het signaal is matig.
Daarom wil ik de Marstek door middel van LAN bedraad aansluiten op de router.
Ik heb al eerder een Shelly Pro 3EM aangesloten en deze kan ik uitlezen via een app.
De Shelly Pro 3EM wil ik ook door middel van LAN bedraad aansluiten op de router.
Ik kan hier weinig informatie over vinden.
Ik zou graag willen weten welke categorie kabel ik nodig heb en of er nog zaken zijn waar ik rekening moet houden.
Een link naar meer informatie hierover is ook welkom.
26-03-26
Ik heb een een kabel gekocht met extra bescherming tegen signalen van buitenaf.
Ik heb de Shelly en de Venus E3.0 beide bedraad op de op de router aangesloten en het werkt.
Het was wel even goed opletten en ik maakte een foutje door de verkeerde CT klem te selecteren maar het is gelukt.
Gefelliciteerd met je aankoop!

Begin eens met de Topic Start te lezen dan de pinned berichten.,. dan heb je een goede basis en zijn vele vragen al beantwoord.
Succes!

Voor alle nieuwe Marstek gebruikers

- Lees eerst de TS (eerste bericht van dit topic) eens rustig door. Daar staat informatie die we vanuit de praktijk hebben verzameld
- Vul je signatuur in met de relevante informatie
- Blader door de pinned berichten die bevatten de laatste informatie
- Gebruik de zoekfunctie in dit topic! 'Be like Google...'
- Stel vragen! (vermijd aannames)

Weet dat we er nog andere topics zijn over de Hame PIB

Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij
Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling
Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup
Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening

Welkom en Succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/g/s/oranje.gif Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/g/s/belgie.gif
PS heb jij een work-around of iets anders ontdekt. Deel die! Dan voegen we die toe aan de TS.

Hier gisteren 3x de Marstek Venus v3 geleverd. Had de voorbereidingen al eerder gemaakt dus was alleen nog een kwestie van ophangen en inpluggen. [Afbeelding]
Mooi hoor!
Tip: hou wel de warmte in de gaten. Ze kunnen best warm worden zo boven elkaar.
Voor HA raad ik je Home Battery Control aan als je toch via modbus gaat sturen.

[ Voor 9% gewijzigd door SatScan op 26-03-2026 11:22 ]

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:27

[...]

[...]

[Afbeelding]
uh, moet er niet meer ruimte tussen de accu's zitten? Vanwege de warmte...

the older I get, the better I was...

• Maikie18
3DWim schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:38:
[...]

Nu nog afwerken met haakse stekker aansluitingen.
Dan zit het mooi strak.

Wat zit er op die stekkerdoos ?
Toch geen MT 800-2500W?
De kabel van de bovenste was +-15cm te kort dus vandaar even een stekkerdoos ertussen.
THE_BASE schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:42:
[...]

Ziet er netjes uit, kun je die pootjes er niet gewoon afdraaien? Dat zou het wat strakker maken. En een haakse stekker zou ik aanraden, maar goed, dan moet je gaan hobbyen.
Eens, ga ik straks even proberen. Haaks zou inderdaad een stuk mooier, en ook "veiliger" zijn, die van de bovenste is ook net te kort dus 1 iets langer zou ook welkom zijn.
Kees-Jan schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:25:
[...]

uh, moet er niet meer ruimte tussen de accu's zitten? Vanwege de warmte...
Dat las ik ook in het boekje (nadat ik klaar was). Ze hangen in de garage daar is het wel altijd koel dus hoop dat het mee gaat vallen. Ik zou het overigens niemand aanraden want bij garantie zouden ze er altijd moeilijk over kunnen doen.
SatScan schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:19:
[...]

Mooi hoor!
Tip: hou wel de warmte in de gaten. Ze kunnen best warm worden zo boven elkaar.
Voor HA raad ik je Home Battery Control aan als je toch via modbus gaat sturen.
Werkt die ook gewoon via de lan aansluiting? Dat lijkt namelijk native ondersteund sinds 1 van de laatste versies.

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16:03
In februari heb ik jullie lastig gevallen met mijn probleem om drie Venussen en een CT003 te laten samenwerken op NOM.
ERN5T in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Alle reacties ten spijt, het probleem bleef bestaan. Ik twijfelde aan de CT003, heb een nieuwe gekocht, geen oplossing.
Diverse reminders aan Marstek gestuurd en eindelijk reactie (met excuus voor de vertraging). Nieuwe software (V147.3) en V118 voor de nieuwe CT003 (de oude draaide op V122), geen reactie op de suggestie om de "CT Polling interval" aan te passen. Je raadt het al, geen verbetering en ook weer geen antwoord op mijn reacties.
Met de vele zonuren de laatste dagen is het zeer frustrerend om de chaos in laden en ontladen te zien.
Deze week de knoop doorgehakt en overgestapt op Modbus tcp/ip. Met behulp van de inspanningen van Fonske en Gitcodebob werkt het eindelijk naar tevredenheid.
Marstek support heb ik niet meer nodig.

P.S. Ik ben nog steeds blij met de batterijen en er komen doorlopend verbeteringen vanuit Marstek, alleen het oplossen van specifieke problemen gaat erg moeizaam.

EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; 3x MT V3 15,36kWh V147.3-117-112 - CT003 V122 - HBC 4.8.1

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:00
Een vriend van mij heeft 2 x V3 met V147 met verbindings problemen.
-Beide op LAN gezet (Wifi verwijdert door koppelen op tijdelijke SSID).
-Ze staan op dezelfde fase aangesloten.
- Op CT003 zijn beide V3's te zien op de zelfde fase.

Één V3 Laad / ontlaad mooi via NoM. De andere blijjft standby staan.

Iemand nog goeie tips? Vragen om V148?

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

eatme schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:24:

Koppel de werkende batterij los van het net en kijk wat er gebeurt. Werkt het dan wel, sluit de units vervolgens aan op verschillende fases.

Werkt het nog steeds niet, koppel dan de CT003 volledig los, houd de groene knop 10 seconden ingedrukt en trek daarna de stekker uit het stopcontact. Wacht minimaal één minuut.

Sluit daarna de CT003 weer aan incl. met de bijbehorende voeding. Zet de batterij opnieuw aan en wacht tot zowel de wifi- als de CT-led branden. Steek vervolgens de stekker weer in het stopcontact en controleer of het systeem werkt.

Ik ga ervan uit dat alle instellingen in de app correct staan, inclusief de 3-fase som diagnose.

Succes!

Maikie18 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Werkt die ook gewoon via de lan aansluiting? Dat lijkt namelijk native ondersteund sinds 1 van de laatste versies.
Hierover ben ik overvraagt... ik heb alleen een v1 een v2.
Wie weet wel het juiste antwoord?

eatme schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:24:

Ik heb de indruk dat er de laatste tijd veel meer problemen zijn met de V3 met LAN koppeling dan met de V1 en de V2 met WIFI. Of zie ik dat verkeerd?
Al hebben wij in de beginperiode ook onze problemen met stabiliteit en CT koppelingen gehad.
Om bij iedereen de moed er te laten inhouden : sinds installatie van mijn eerste Marstek Venus E al 4233 kwh geladen en 3135 kWh ontladen in mijn 4 bakjes. Al meer dan een halve terugverdiend, laat de zon maar schijnen 8)

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-04 13:16

Dat las ik ook in het boekje (nadat ik klaar was). Ze hangen in de garage daar is het wel altijd koel dus hoop dat het mee gaat vallen. Ik zou het overigens niemand aanraden want bij garantie zouden ze er altijd moeilijk over kunnen doen.
Tip - koop een radiator ventilator die op temperatuur aan slaat … verbruikt niets en bevorderd de luchtdoorstroom, en dus de koeling ...

Je zou de warmteafvoer zelfs op die manier kunnen afvoeren naar voren ... bvb. De onderste en middelste afvoeren naar voor toe …

https://www.bol.com/be/nl...feature.0.FeatureListItem

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:00
DSSW schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Ik heb de indruk dat er de laatste tijd veel meer problemen zijn met de V3 met LAN koppeling dan met de V1 en de V2 met WIFI. Of zie ik dat verkeerd?
Al hebben wij in de beginperiode ook onze problemen met stabiliteit en CT koppelingen gehad.
Om bij iedereen de moed er te laten inhouden : sinds installatie van mijn eerste Marstek Venus E al 4233 kwh geladen en 3135 kWh ontladen in mijn 4 bakjes. Al meer dan een halve terugverdiend, laat de zon maar schijnen 8)
Mijn V2 zit op 1650kWh geladen :) en nooit een hik gehad in verbinding. Nu eens kijken of we de V3's ook werkend krijgen.

8)7 |:(

[ Voor 0% gewijzigd door eatme op 26-03-2026 13:12 . Reden: ooit moest nooit zijn |:( ]

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• Maikie18
DSSW schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Misschien stomme suggestie maar stand-by in de app of ook echt visueel vastgesteld op basis van de led indicator? Want dat lijkt ook niet synchroon te lopen. Bij mij ook elke keer als ik er 1 open en dan terug naar het overzicht ga dat die ik net heb hekeken dan op offline staat.

• DukeBox
  • Niet online
^ Precies, het meest betrouwbare status indicatie in de App is directe verbinding via BT en een geforceerde refresh.

Alle andere manieren van verbinden laten vaak een verouderde weergave zien, helemaal zonder refresh. Ook als er ook een cloud storing is (geweest), klopt de status vaak niet.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04 16:18
Tommie12 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:23:
[...]

Voor België zijn die cijfers aan de optimistische kant. Ik kom korter bij 200€ pj uit. Kan stijgen als de prijzen voor electriciteit gaan stijgen.
1 batterij die op een dag 5kWh opslaat die anders tegen 3 cent/kWh het net op gaat en daar achteraf 4kWh gratis voor terug geeft heeft me die dag 1 euro bespaard. Iets meer als de prijzen wat hoger liggen, en nog een stukje meer met een dynamisch tarief. Dat lukt zeker een 200-tal dagen op een jaar. Die 200 per jaar is dus een vrij realistische schatting. Hierbij ben ik ervan uitgegaan dat de batterij overdag opgeladen wordt en 's avonds ontlaadt, want als die overdag ook constant NOM draait, kan er meer in en uit dan deze waarden.

De batterij zorgt hier ook voor peak shaving (capaciteitstarief) en bespaart daarmee nog eens 50 a 100 euro per jaar.
Ik ben nu even aan het kijken hoe realistisch het zou zijn om de batterij te gebruiken in combinatie met een dynamisch tarief, en een voorlopige schatting is dat dat het rendement met 20 a 40% kan verhogen. Dat allemaal samen zou dan betekenen dat de batterij 300 a 380 euro op een jaar kan opbrengen.

• Tommie12
  • Laatst online: 19:45
GORby schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:34:
[...]

1 batterij die op een dag 5kWh opslaat die anders tegen 3 cent/kWh het net op gaat en daar achteraf 4kWh gratis voor terug geeft heeft me die dag 1 euro bespaard. Iets meer als de prijzen wat hoger liggen, en nog een stukje meer met een dynamisch tarief. Dat lukt zeker een 200-tal dagen op een jaar. Die 200 per jaar is dus een vrij realistische schatting. Hierbij ben ik ervan uitgegaan dat de batterij overdag opgeladen wordt en 's avonds ontlaadt, want als die overdag ook constant NOM draait, kan er meer in en uit dan deze waarden.

De batterij zorgt hier ook voor peak shaving (capaciteitstarief) en bespaart daarmee nog eens 50 a 100 euro per jaar.
Ik ben nu even aan het kijken hoe realistisch het zou zijn om de batterij te gebruiken in combinatie met een dynamisch tarief, en een voorlopige schatting is dat dat het rendement met 20 a 40% kan verhogen. Dat allemaal samen zou dan betekenen dat de batterij 300 a 380 euro op een jaar kan opbrengen.
Terugleververgoeding is intussen 6ct, en het marginaal tarief zit rond de 25ct, daarom kom ik aan 80ct per cyclus.
En om aan 200€ te geraken moeten er dus meer dan 200 cycli gehaald worden.
Om 100€ aan capa tarief te sparen moet je dus ELKE maand van het jaar een piek van 2kW lager halen.

Alles rond handelen met dynamisch tarief is nog nergens bewezen, dus je 20-40% kan mooi zijn, maar ik reken er niet mee.

En als je een kring moet bij leggen (en in principe ook nog keuren), dan komt er zo 250€ bij de kosten bij...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:58
De kabel van de bovenste was +-15cm te kort dus vandaar even een stekkerdoos ertussen.
Snel veranderen dan maar.

Qua warmte:
Koop niets laat het stel eerst eens 6 maanden draaien en check af en toe wat de temperatuur doet. Warm wordt het alleen bij vol vermogen. Hoe groot is de kans dat ze alle drie op vol vermogen gaan laden/ontladen ?
Temp. intern kan je via modbus prima vastleggen.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• THE_BASE
  • Niet online
GORby schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Geïnteresseerd in een update wat betreft extra voordeel met dynamisch laden. Houd ons op de hoogte.

Maikie18 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Misschien stomme suggestie maar stand-by in de app of ook echt visueel vastgesteld op basis van de led indicator? Want dat lijkt ook niet synchroon te lopen. Bij mij ook elke keer als ik er 1 open en dan terug naar het overzicht ga dat die ik net heb hekeken dan op offline staat.
De problemen begin 2025 werden echt vastgesteld door de CT LED op de accu die uit was en er gebeurde niets meer, dat was de echte beginperiode, de HW P1 werkte niet, de CT003 viel telkens uit enkel de Shelly bleef stabiel werken. Maar die problemen zijn al zeer lang verleden tijd.

• ThaReaper
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:49
Ik heb nu sinds oktober 2 batterijen draaien, en ik begin steeds meer gefrustreerd te raken over de stabiliteit van de verbindingen.
Het heeft 3 weken geduurd alvorens het systeem stabiel was en elke minuut een update van de digitale meter kreeg. Volgens mij hoort dit echter elke 5 seconden te zijn.
Nu heb ik extra zonnepanelen laten bij plaatsen, en is de stroom even van het systeem geweest, en nu varieert de update tijd tussen de 7 minuten en 2 uur, wat het hele systeem onbruikbaar maakt uiteraard.
De CT meter heeft firmware 122.
Mijn meter is een gyr Landis E360 3p.
Ik heb de Gyr Landis E360 1P ingesteld staan in de CT meter.
ThaReaper schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:32:
Ik heb nu sinds oktober 2 batterijen draaien, en ik begin steeds meer gefrustreerd te raken over de stabiliteit van de verbindingen.
Het heeft 3 weken geduurd alvorens het systeem stabiel was en elke minuut een update van de digitale meter kreeg. Volgens mij hoort dit echter elke 5 seconden te zijn.
Nu heb ik extra zonnepanelen laten bij plaatsen, en is de stroom even van het systeem geweest, en nu varieert de update tijd tussen de 7 minuten en 2 uur, wat het hele systeem onbruikbaar maakt uiteraard.
De CT meter heeft firmware 122.
Mijn meter is een gyr Landis E360 3p.
Ik heb de Gyr Landis E360 1P ingesteld staan in de CT meter.
Wat bedoel je met een update tijd van 2 uur?

• ThaReaper
DSSW schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:37:
[...]

Wat bedoel je met een update tijd van 2 uur?
Dat de waarde die van de digitale meter uitgelezen wordt en in de app verschijnt (en waarop de batterijen aangestuurd worden om te beginnen laden of ontladen maar eens per 2 uur ververst wordt. Daartussen blijft hij op dezelfde waarde staat , wat betekent dat de batterijen dus niet reageren of veranderingen in mijn stroom verbruik, of op de veranderende opbrengst van de zonnepanelen.

• DukeBox
  • Niet online
ThaReaper schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:40:
Dat de waarde die van de digitale meter uitgelezen wordt en in de app verschijnt (en waarop de batterijen aangestuurd worden om te beginnen laden of ontladen maar eens per 2 uur ververst wordt.
De accu's communiceren direct met de meter (via CT-klem/P1 meter), dat gaat niet via de waarden in de App. Dat is alleen rapportage om 'achteraf' inzicht te krijgen.

Als je direct verbonden bent (via BT) met de MT E in de app, wat zie je dan als je op CT klikt?

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 26-03-2026 14:47 ]

• ThaReaper
DukeBox schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:45:
[...]

De accu's communiceren direct met de meter (CT-klem/P1), dat gaat niet via de waarden in de App. Dat is alleen rapportage om 'achteraf' inzicht te krijgen.
Als je direct verbonden bent (via BT) met de MT E in de app, wat zie je dan als je op CT klikt?
dat kan zijn, maar als ik het verbruik van mijn huis bekijk, dan blijken de batterijen gewoon niet goed aangestuurd te worden. Ze blijven bijvoorbeeld een half uur lang 2500w laden, terwijl de zon al lang weg is en ik dan in de praktijk 5kw van het net aan het trekken ben. En omgekeerd kan ik zien dat ik al mijn zonnenergie op het net aan het injecteren ben, terwijl de batterijen ook nog eens aan het ontladen zijn ipv opladen omdat ze 10 minuten daarvoor even stroom moesten leveren, maar de zon intussen weer schijnt. De CT meter lijkt geen betrouwbare verbinding met de P1 poort te hebben.

Als ik met bluetooth verbonden ben zie ik ook minuten lang dezelfde waarde door de CT meter gerapporteerd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door ThaReaper op 26-03-2026 14:50 ]

• DukeBox
  • Niet online
ThaReaper schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:49:
Als ik met bluetooth verbonden ben zie ik ook minuten lang dezelfde waarde door de CT meter gerapporteerd worden.
Dat is een beetje waar ik op doelde, je kan de App/cloud uitsluiten, als de CT waarden daar niet maximaal iedere 10 sec. worden geupdate dan is de kans groot dat je het moet zoeken in de communicatie tussen de meter en MT.

Je kan nog even de werking van je CT003 (ga ik even van uit gezien je ook je meter vermeld) checken als je direct verbind via BT, update de grafiek dan wel iedere seconde?

Vervolgens kan je dan nog testen zonder BT verbonden welke van de 2 devices stabiel werkt.

• ThaReaper
DukeBox schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Dat is een beetje waar ik op doelde, je kan de App/cloud uitsluiten, als de CT waarden daar niet maximaal iedere 10 sec. worden geupdate dan is de kans groot dat je het moet zoeken in de communicatie tussen de meter en MT.

Je kan nog even de werking van je CT003 (ga ik even van uit gezien je ook je meter vermeld) checken als je direct verbind via BT, update de grafiek dan wel iedere seconde?

Vervolgens kan je dan nog testen zonder BT verbonden welke van de 2 devices stabiel werkt.
De grafiek beweegt elke 2(?) seconden als ik via Bluetooth verbinding heb, maar de gerapporteerde waarden veranderen niet. Ik heb juist 18 minuten naar de waarde -430w zitten staren voordat hij juist eens veranderde naar 675w. Het lijkt mij echt de communicatie tussen de P1 en de CT003. Ik heb hier in oktober ook 3 weken miserie mee gehad, tot hij ineens wel goed leek te werken. En nu na even stroom verlies is het weer compleet om zeep
ThaReaper schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:49:
[...]
dat kan zijn, maar als ik het verbruik van mijn huis bekijk, dan blijken de batterijen gewoon niet goed aangestuurd te worden. Ze blijven bijvoorbeeld een half uur lang 2500w laden, terwijl de zon al lang weg is en ik dan in de praktijk 5kw van het net aan het trekken ben. En omgekeerd kan ik zien dat ik al mijn zonnenergie op het net aan het injecteren ben, terwijl de batterijen ook nog eens aan het ontladen zijn ipv opladen omdat ze 10 minuten daarvoor even stroom moesten leveren, maar de zon intussen weer schijnt. De CT meter lijkt geen betrouwbare verbinding met de P1 poort te hebben.

Als dat zo is dan is het uiteraard compleet waardeloos maar dat moet opgelost kunnen worden.
Ik zou beginnen met de batterijen eens compleet te resetten. Aan uit knop 20 seconden ingedrukt houden en alle stekkers uittrekken. Batterijen verwijderen uit de app en CT003 verwijderen uit de app. Dan minimum 4 uur wachten, de batterijen komen dan in een soort transport modus.
Daarna zorgen dat je met je telefoon op hetzelfde netwerk zit als waarop je de batterijen wil koppelen. Dan 1 batterij koppelen en de CT003 koppelen. Ct verbinden met de batterij, controleren of de waarden in de CT003 op elke fase wijzigen, dit zou bij een DSMR5 meter zo goed als elke seconde moeten gebeuren.
Checken op eventuele updates. en dan de boel op NOM zetten en nadat de auto diagnose is afgelopen de 2de batterij toevoegen.
Ik heb zo na mijn installatie het voorbije jaar al een 4 tal vrienden/familieleden geholpen met 1 tot 3 Marsteks (wel altijd V1 en V2) en die installatie lukte telkens op een half uurtje en ze draaien nog allemaal.
Het is het proberen waard als het nu totaal niet werkt

• tweeek
  • Nu online
ThaReaper schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:00:
[...]

De grafiek beweegt elke 2(?) seconden als ik via Bluetooth verbinding heb, maar de gerapporteerde waarden veranderen niet. Ik heb juist 18 minuten naar de waarde -430w zitten staren voordat hij juist eens veranderde naar 675w. Het lijkt mij echt de communicatie tussen de P1 en de CT003. Ik heb hier in oktober ook 3 weken miserie mee gehad, tot hij ineens wel goed leek te werken. En nu na even stroom verlies is het weer compleet om zeep
Overal voedingskabels aan? en of gechekt of er geen adapter/kabel slecht of defect is.

Z900 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:00:
[...]

Bij mijn thuisaccu zijn alle cellen 3.20V exact, bij 12% DOD !!
3.20V is ook exact de nominale spanning van LiFePo's
Z900 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:54:
Het volgende:

Naar aanleiding van mijn bericht (week geleden ofzo) over hoe Marstek omgaat met de laad en ontlaad methode in hun thuisbattery EV3 het volgende:

Ik heb de proef op de som genomen met een simpele LiFePo4 (type AA) met een capaciteit van 600mAh en een nominale celspanning van 3.2V met gebruik van een ALC8500-Expert II.
Bij beide procedures een laad- en ontlaadstroom van 300mA gehanteerd (1/2C en dat is in de buurt van waar de cellen mee worden ontladen tijdens een afname van 2500W).
=======================================================
Procedure 1 (zoals Marstek het doet) : Laden tot 3.48V en ontladen tot 3.20V -> CAPACITEIT : 190mAh
Procedure 2 (zoals je het zou doen om nog de capacitiet te bepalen van een accu) : Laden tot 3.65V en ontladen tot 2.50V -> CAPACITEIT : 600mAh
=======================================================
En ja ik begrijp Marsteks garantievoorwaardes etc etc maar ikzelf vind dit erg aan de veilige kant.
Wat me nog opvalt is dat ze met hun methode best nog veel uit de thuisbatterij kunnen halen, dat is opzich wel vreemd.

Graag feedback over de testmethode, heb ik het goed opgezet ?
Helaas geen 100Ah LiFePo4 tot mijn beschikking maar ik denk dat dit ook een aardig goed beeld geeft.
Heeft even geduurd, maar ben er weer.

De Marstek laadt standaard tussen 3 en 3,6 V. Dat wil zeggen de spanning op de laagste respectievelijk hoogste cel. Maar wat jij dus ook ziet, is dat als je bij de V3 eenmaal de DoD hebt ingesteld op een getal anders dan 11 (standaard), is het laagste wat je dan nog kan kiezen 12 procent. Maar omdat de batterij dan niet helemaal teruggaat naar 3 V, loop je best nog wat capaciteit mis. Is al een paar keer aangetoond hier.
Avenger 2.0 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:01:
Na nu toch al weken de Venus v2 batterij(en) met BMS 216 en firmware v158 elke dag van leeg (11%) naar vol (100%) en omgekeerd in de nacht merk ik weinig beterschap aan de BMS kalibratie. De hoeveelheid energie van 12% naar 11% en van 99% naar 100% blijft proportioneel veel te veel. Maakt het gebruik van de reserve capaciteitsinstelling een beetje nutteloos ook gezien er in de laatste % meer dan 1kWh aan energie zit. Nog mensen die dit ervaren?
Klopt, het BMS berekent niet dat de daadwerkelijke capaciteit van de batterij, maar gaat uit van een bepaalde vaste waarde. Al het overschot zit in 99-100 bij opladen en bij 12-11 bij ontladen. Wat je bij andere BMS systemen ziet, is dat dat de batterij zijn eigen capaciteit bijhoudt en elke keer bij een volledige lading tot 100 procent zijn eigen capaciteit zal corrigeren. Dan heb je dus een veel nauwkeurigere SoC indicator. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de stroommeting ook redelijk nauwkeurig moet zijn.

• ThaReaper
tweeek schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:07:
[...]

Overal voedingskabels aan? en of gechekt of er geen adapter/kabel slecht of defect is.
Ja, ik heb overal voedingskabels aan, en er lijkt zeker geen kabel defect.
TrueOrigin schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:16:
[...]

Puur ter info:
Waarom zou je hieraan willen morren? Dit soort functies horen in het BMS en zitten ook in het BMS. Je hoeft geen limieten in te stellen die gelijk zijn aan het BMS, daar zorgt het BMS namelijk zelf al voor.

In Modbus zit al een instelling om het laad-/ontlaadvermogen te beperken. Mocht je dat waard vinden om mogelijk een langere levensduur uit de batterij te krijgen, kan dat al standaard. Maar het vermogen nog verder limiteren van 99 naar 100 procent heeft geen zin en hoort ook niet in een EMS zoals HBC.

Ik gebruik HBC zelf niet en weet dus niet hoe het werkt, maar zou wel zorgen dat als deze functie er al in zit, om het standaard helemaal uit te laten. Het veroorzaakt verwarring bij gebruikers, maakt de sturing onnodig complex en biedt ook geen bewezen meerwaarde.

Mocht er in de toekomst bewijs zijn waarbij we weten dat de batterij bijvoorbeeld op 99 procent gaat balanceren (ik noem nu maar even iets geks), dan zie ik wel nut voor zo'n functie om de batterij in een bepaalde staat te houden om iets interns te forceren.

• DukeBox
  • Niet online
ThaReaper schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:00:
De grafiek beweegt elke 2(?) seconden als ik via Bluetooth verbinding heb, maar de gerapporteerde waarden veranderen niet..
En is dit de CT grafiek op de MT E of de grafiek direct van de CT003?
Pagina: 1 ... 372 ... 390 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.